All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Loop ik net langs de bak, is er een garnaal met het arme beestje aan het slepen. Heb hem maar in quarantaine gezet. Morgen wel even een betere quarantaine bakje halen. Mogelijk heeft het beestje wat teveel stress gehad van winkel naar de bak.
ze hebben een buikje, maar volgens mij gaat het er net zo hard uit als dat het er in ging...toolkist schreef op maandag 18 mei 2020 @ 22:45:
En hoe dik zijn ze nu dan? Die moeten wel echt propvol zitten nu
Ben meer verbaasd over de plantgroei in een dag. Als je op beide plaatjes de planten vergelijktIVIaarten schreef op maandag 18 mei 2020 @ 21:01:
Moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben van de 2 Siamese algeneters...
Gisteren;[Afbeelding]
Vandaag;
[Afbeelding]
Gisteren;
[Afbeelding]
Vandaag;
[Afbeelding]
Blij dat ik gelijk wat wafers heb gekocht, want lijkt er op dat ze morgen door de alg heen zullen zijn....
Default blanke hetero
Dat komt meer doordat de 2e foto uit een net iets andere hoek genomen is.Ebayzo schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 07:08:
[...]
Ben meer verbaasd over de plantgroei in een dag. Als je op beide plaatjes de planten vergelijktje zou het haast zien groeien
Ik werd gisteravond aangestaard, of ik niet toch nog een keer kon voeren (nee dus, ze hadden al 4x gehad
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MgtgxvPmHTgMkHAbVzZv3bO4.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uuStCm8jHdMJEOUyV0zk5PlL.jpg?f=user_large)
En vanmorgen heb ik in ieder geval bevestigd gekregen dat er 1 koppel zit bij de maanvissen. 1e keer dat er eitjes afgezet zijn, terwijl ik dacht dat ze daar nog iets te jong voor waren.
Nb: een waterwissel of 5 geleden gingen we het waterpest goed wegknippen en weer opnieuw planten. Toen zagen we in het water iets wits zwemmen heel klein. Dit hebben we toen weggegooid, maar het leefde wel. Dit was toch geen parasiet of zo? Heb twee sluiers, geloof niet dat het een kleine sluier was. Helaas geen foto van
[ Voor 25% gewijzigd door Oekol op 19-05-2020 09:22 ]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
https://reef-pi.github.io/ThaAresX schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:31:
Heeft iemand zelf een raspberry pi of iets aan zijn aquarium gekoppeld voor het uitlezen van bepaalde waardes of aansturen van lampen? Ik wil dit nog een keer gaan doen maar was gewoon benieuwd of iemand hier al iets mee had gedaan.
Ik heb zelf veel gespeeld met arduino's aan mijn bak, Maar met mijn nieuwe bak ga ik waarschijnlijk naar een kant en klare controller (Neptune Apex)
[ Voor 17% gewijzigd door SnowDude op 19-05-2020 11:13 ]
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Is een iets ander hoek zoals iemand eerder zei, maar de glosso uitlopers groeien met ongeveer 1 tot 1,5 cm. per dag. Gaat inderdaad best hard. De HC doet het iets rustiger aan, maar ook dat gedeelte van het tapijt is in 4 weken bijna verdrievoudigd.Ebayzo schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 07:08:
[...]
Ben meer verbaasd over de plantgroei in een dag. Als je op beide plaatjes de planten vergelijktje zou het haast zien groeien
Mijn clown vissen gedragen zich altijd alsof ze nooit te eten krijgen. En als ik rondloop met het potje voer dan worden ze helemaal actief.toolkist schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:09:
[...]
Ik werd gisteravond aangestaard, of ik niet toch nog een keer kon voeren (nee dus, ze hadden al 4x gehad)
Nawh dit is wel heel schattig zo zeg!toolkist schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:09:
[...]
Dat komt meer doordat de 2e foto uit een net iets andere hoek genomen is.
Ik werd gisteravond aangestaard, of ik niet toch nog een keer kon voeren (nee dus, ze hadden al 4x gehad)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
En vanmorgen heb ik in ieder geval bevestigd gekregen dat er 1 koppel zit bij de maanvissen. 1e keer dat er eitjes afgezet zijn, terwijl ik dacht dat ze daar nog iets te jong voor waren.
I have stability. The ability to stab.
Hier een TC420 voor de vissendisco. Pardon, voor de led-aansturing. Bevalt uitstekend.ThaAresX schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:31:
Heeft iemand zelf een raspberry pi of iets aan zijn aquarium gekoppeld voor het uitlezen van bepaalde waardes of aansturen van lampen? Ik wil dit nog een keer gaan doen maar was gewoon benieuwd of iemand hier al iets mee had gedaan.
Ja, mijn domotica systeem is gekoppeld. Dus ik lees temperaturen uit, stuur een deel van de belichting aan, doe waterverversing automatisch (eerst 50% er uit, dan weer 50% erbij). Ook een aantal water-sensoren (waterschade voorkomen). Daarnaast regel ik de toevoeging van de voedingstoffen automatisch. Ik heb 3 niveau's: weinig planten, normaal, veel planten. Dus dosering op basis van hoeveel ik gesnoeid heb de laatste tijd. Deze zomer ga ik ook de airco-aansturing koppelen aan het aquarium, zodat ik hem kan koelen.ThaAresX schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:31:
Mijn ledverlichting is watergekoeld en de temperaturen van de LED's log ik ook, om te zien of ze niet te warm (> 30 graden) worden. In dit geval zit er een verstopping in de waterkoeling meestal.
Heb ook een knop gemaakt om het filter even 15 minuten uit te zetten (en daarna automatisch weer aan) om te voorkomen dat het visvoer direct het filter in gaat.
Mogelijkheden zijn eindeloos. Erg leuk om zo hobbies te combineren
Ph-aansturing (CO2 magneetventiel) gaat primair via een aparte controller, maar mijn domotica systeem kan de boel wel 'aan' en 'uit' zetten. Ik heb bijvoorbeeld ingebouwd dat er nooit langer dan X uur CO2 toegevoegd mag worden, omdat er dan waarschijnlijk iets mis gaat.
Ik log ook hoveel minuten per dag er CO2 wordt toegevoegd. Dat geeft mooie grafiekjes op maandbasis waarin je precies ziet wanneer je iets veranderd hebt aan je CO2-toediening, wateroppervlak, of je pH.
Ik probeer kritieke onderdelen los te koppelen van internet, want ik wil niet dat na een hack mijn kamer blank staat en de vissen vergast worden met CO2.
Vroeg als ik zei "ik ga even mijn aquarium verversen" dan was ik een uur weg, bezig met slangen, kraan, voelen of water op juiste temperatuur is etc etc.
Nu gaat dat allemaal vanaf de bank met 1 druk op de knop op mijn telefoon
Daar geniet ik nog steeds van. Ik heb namelijk niet altijd zin in verversen.
[ Voor 26% gewijzigd door de Peer op 19-05-2020 15:52 ]
Mijn ervaring is niet meer komen om te eten is hem binnenkort op z'n rug vinden.Oekol schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 09:19:
Ik ben bezorgd over mijn sluiers. 1 is heel actief en 1 is telkens in dezelfde hoek van het aquarium, nu ik thuis ben in de ochtend zie ik hem op de bodem van het aquarium chillen waar ze normaal in de nacht slapen. Het licht is nog niet aan van het aquarium maar ik denk dat er toch wat aan de hand is.. Maar wat? Die nu zo op de bodem zit is ook echt mega dom, met dat zinkende voer (granulaat) blijft hij ook mis happen bij 't eten en krijgt daardoor veel lucht binnen.
Nb: een waterwissel of 5 geleden gingen we het waterpest goed wegknippen en weer opnieuw planten. Toen zagen we in het water iets wits zwemmen heel klein. Dit hebben we toen weggegooid, maar het leefde wel. Dit was toch geen parasiet of zo? Heb twee sluiers, geloof niet dat het een kleine sluier was. Helaas geen foto van
"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD
Sorry...
Hij probeert ook te poepen maar die sliert is wit. Zie je dat ook? Normaal was dit de kleur van de granulaatavotar schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 15:57:
[...]
Mijn ervaring is niet meer komen om te eten is hem binnenkort op z'n rug vinden.
:strip_exif()/f/image/gelQFLT3wswKwAxqP5XiWmeC.jpg?f=fotoalbum_large)
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Je bent al op de goede weg. Meten is weten, dus het is goed dat je alvast even naar de water waardes hebt gekeken.
Alg ontstaat als er een groot overschot of tekort is aan een of meerdere voedingsbronnen voor de planten.
Belangrijkste vraag is eigenlijk; welke alg heb je last van? Groene draadalg onstaat bij compleet andere omstandigheden dan borstelalg etc etc.
Globaal; NO2 dient 0 te zijn, NO3 en PO4 dienen meetbaar aanwezig te zijn, maar niet te hoog. Ik had laatst in mijn Nano bakje ook problemen met alg en slechte plantengroei; probleem was dat er wel NO3 was, maar 0,0 PO4.
Zijn de waardes voor NO3 en PO4 te hoog; regelmatige waterwissels.
Verlichting is ook een belangrijke, let ook op de tijden. Te veel licht kan (zeker bij te kort aan voeding) problemen geven, maar te weinig licht ook absoluut (de alg pakt het weinige licht (zeker bij een bak waar al redelijk veel alg aanwezig is) eerder op, en de planten krijgen te weinig om groeien).
Richtlijn is tussen de 8 a 10 uur goed licht. Je zou ook kunnen denken aan 4 uur in de ochtend (wat de planten op prijs stellen) en 4 tot 6 uur in de avond zodat je er zelf ook wat aan hebt.
Alternatief; als de bak een groot algenprobleem heeft, dan kan je er ook voor kiezen om de bak 2 dagen door het donker te laten gaan (volledig afschermen van licht), normaal gezien kunnen planten meer hebben dan alg, en zal de alg dus een opdonder krijgen. Wel een goede waterwissel doen dan, want veel stervende alg levert natuurlijk ook weer veel afvalstoffen op.
Als het lokaal is, zou je ook met een pipet lokaal kunnen behandelen met b.v. Easycarbo. Ik ben er zelf geen fan van, en zeker met garnalen in de bak moet je hier erg voorzichtig mee zijn.
Wat je nog niet genoemd heb is de filtering / stroming in de bak. Als je ammonia en NO2 0 zijn, ga ik er van uit dat de filtering correct werkt, maar zou kunnen zijn dat de doorstroming dermate beperkt is dat je plekken in de bak hebt met 'stilstaand' water.
CO2 heb je niet genoemd, ik verwacht ook niet dat dit er in zit, en is gezien de situatie denk ik ook een brug te ver. Je zou wel een luchtpompje met een luchtsteentje kunnen toevoegen. In normale lucht zit ook een aandeel CO2. Als de planten alle aanwezige CO2 volledig benutten, dan kan een luchtsteentje dit in ieder geval een beetje aanvullen, levert ook weer wat extra stroming op.
Probeer in ieder geval mogelijke oplossingsrichtingen 1 voor 1 af te lopen, en geef ze allemaal een paar dagen de kans. Als je aan 5 knoppen tegelijk draait, weet je nooit welke nu daadwerkelijk effect heeft gehad.
Voor wat betreft algeneters; alles helpt, maar de meeste beestjes hebben een specifieke smaak. Garnaaltjes helpen altijd wel iets, maar op Japonica na, zijn het meestal afvalruimers.
Voor groene draadalg is de enige effective 'clean up crew' de Siamese algeneter (zou met een paartje wel moeten kunnen in een 140L). Slakken kunnen ook effectief zijn tegen bepaalde soorten alg. Kijk eens naar een paar zebra renslakken (Neritina natalensis). Filter moet wel effectief zijn, deze produceren nogal wat afval.
Succes met de hele situatie, hopelijk gaat de bak helpen.
[ Voor 13% gewijzigd door IVIaarten op 20-05-2020 01:09 ]
Beetje late reactie.IVIaarten schreef op zondag 17 mei 2020 @ 01:44:
[...]
Hoi Jurgen,
is het een nieuwe bak, of een bak die al een tijd draait, en plotseling een draadalg probleem heeft gekregen?
Wel of geen CO2 installatie?
Alg ontstaat als er een onbalans is in de waterwaarden, waardoor de alg beter kan groeien dan de planten. Eerst water (laten) testen voordat je los gaat met voeding. Pas steeds maar 1 parameter aan, dan weet je wat werkt. Als je aan 5 knoppen tegelijk draait weet je nooit welke effect had.
Heb ook vaak gehoord dat draadalg vooral goed gaat op hoge ijzerwaarden in het water. Mocht je besluiten om te gaan bemesten, pak dan in ieder geval iets zonder ijzer.
Wat heb je aan 'schoonmaak-crew' in de bak zitten? Japonica garnalen zijn erg goed in opruimen, en vreten beginnende alg vaak weg voordat het merkbaar wordt. Grote draadalg doen ze niet al te veel mee.
Bepaalde soorten slakken kunnen ook goed helpen, b.v. Neritina natalensis – Zebra Renslak.
Enige die ik heb gevonden die draadalg echt op lijkt te ruimen is de siamese algeneter. Ik heb daar dit weekend ook een paartje van aangeschaft om in mijn relatief nieuwe bak (ruim 3 weken draaiend) de draadalg op de stenen onder controle te krijgen. Zorg wel dat je niet teveel regulier voer geeft, als ze hier genoeg aan hebben, kunnen ze de alg links laten liggen.
Het is inderdaad een al draaiende bak. M'n plantenvoeding was op dus heb even zonder gezeten. Toen begon het probleem, nu weer de voeding opgestart maar nog weinig effect. Ik zal even een water testje laten doen.
Hoe lang heeft het zonder voeding gedraaid? Als het probleem in 4 weken ontstaan is, dan zal het niet binnen een paar dagen opgelost zijn. Zo veel mogelijk handmatig verwijderen denk ik om het systeem weer op gang te brengen.HansAnders07 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 09:02:
[...]
Beetje late reactie.
Het is inderdaad een al draaiende bak. M'n plantenvoeding was op dus heb even zonder gezeten. Toen begon het probleem, nu weer de voeding opgestart maar nog weinig effect. Ik zal even een water testje laten doen.
Vrijwel altijd met eten zit de witte achter de oranje aan met fors beuken aan toe. Waarom? Is dit normaal, kunnen ze niet bij elkaar of wat? Die oranje lag gisteren bijna op sterven omdat wellicht die ander steeds eten weg pakt? Nu doperwtjes al twee dagen gegeven en die oranje knapt een stuk op.
https://streamable.com/ea5rfs
https://streamable.com/2zxsgv
Ik zou die bak eens heel vol gaan zetten met een paar stukken hout (omhoog) en een hele hoop meer planten, zodat je schuilmogelijkheden hebt... Minstens zo vol als deze (maar dan geen plastic planten lol).Oekol schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 18:55:
Kunnen jullie eens meekijken met dit fenomeen?
Vrijwel altijd met eten zit de witte achter de oranje aan met fors beuken aan toe. Waarom? Is dit normaal, kunnen ze niet bij elkaar of wat? Die oranje lag gisteren bijna op sterven omdat wellicht die ander steeds eten weg pakt? Nu doperwtjes al twee dagen gegeven en die oranje knapt een stuk op.
https://streamable.com/ea5rfs
https://streamable.com/2zxsgv
Wat je nu hebt zijn vooral nergens schuilmogelijkheden en veeeeeel te weinig planten, maar vind je dat zelf nu een leuke bak om tegenaan te kijken dan..?
Maar inderdaad, nog even los van de schuilmogelijkheden geeft het ook wat afleiding voor ze om wat andere zaken toe te voegen. En het kan de waterwaarden natuurlijk ook ten goede komen, wat ook weer beter is voor de vissen, nu kunnen de nitraten nergens heen.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Nee gisteren alle waterpest weggesnoeid en morgen nieuwe planten halen. Heb een nep houtstronkje maar daar ging mijn oranje vis ineens toen die zo ziek was gisteren inzitten en zat toen vast. Hij/zij was echt suïcidaal. Morgen sowieso dus planten halen. Maar had javavaren, andere soort en waterpest en die javavaren wilde maar niet blijven leven.dragon2 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 19:54:
[...]
Ik zou die bak eens heel vol gaan zetten met een paar stukken hout (omhoog) en een hele hoop meer planten, zodat je schuilmogelijkheden hebt... Minstens zo vol als deze (maar dan geen plastic planten lol).
Wat je nu hebt zijn vooral nergens schuilmogelijkheden en veeeeeel te weinig planten, maar vind je dat zelf nu een leuke bak om tegenaan te kijken dan..?
Heb profito zodat het waterpest ed blijft groeien. Laatste keer kon ik zelfs afknippen en nieuwe planten met de waterpest, maar vrijwel altijd wordt 't bruin en koop ik nieuwe.
Edit:
Had eerst waterpest in midden van bak staan en aan linkerkant ook javavaren en dan had ik 't idee dat de vissen niet echt ruimte hadden.
In de hoogtijdagen was de bak zo
:strip_exif()/f/image/f3Dl7trwdwn108t8HQ3DcY5X.jpg?f=fotoalbum_large)
@dragon2 vind je idee van hout wel leuk, ga morgen naar de intratuin of ranzijn, kijken wat ze daar hebben. Gewoon in 't midden dat hout omhoog of juist aan zijkanten/achterkant? Heb 't idee dat de planten tegen de achterwand leuker is dan in 't midden. Vond ze toch echt minder zwemmen toen.
[ Voor 28% gewijzigd door Oekol op 20-05-2020 20:18 ]
Iemand die nog op zoek is of dit kan gebruiken voor een hele kleine prijs?
Gaat om een: ODYSSEA QUAD 90/100 (4x39W) T5HO (lampen zullen wel vervangen moeten worden denk ik)
Javavaren hebben ook co2 nodig.
Ik heb ze in mijn 100 liter. Werden ook erg slecht ondanks voeoding.
Co2 er in, poef groeien weer en mooie groene bladen.
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Ik zeg ook niet dat hij co2 moet nemen. Ik zeg dat java het nodig heeft😅
Mischien niet handig verwoord.
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Hoe zit dat met zo’n bruissteentje, voegt dat niet vooral zuurstof toe en zorgt de extra beweging niet juist voor onttrekking van CO2? Meen ooit eens zoiets te hebben gelezen.
Als je een CO2 installatie hebt, dan zal een luchtsteentje inderdaad CO2 verdrijven.JME schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 21:35:
...
Hoe zit dat met zo’n bruissteentje, voegt dat niet vooral zuurstof toe en zorgt de extra beweging niet juist voor onttrekking van CO2? Meen ooit eens zoiets te hebben gelezen.
Als je geen CO2 installatie hebt, en de planten hebben alle aanwezige CO2 al verbruikt, dan kan het ook niet meer verdreven worden. Met de zuurstof zal ook de CO2 uit de lucht overgedragen worden.
Gigantisch effectief zal het niet zijn (komt niet in de buurt van een CO2 installatie), maar het doet ook niet niks. Heb er zelf niet aan gemeten, maar de kosten van een luchtpompje en bruissteentje valt mee.
Enorm bedankt voor je uitgebreide reactie.IVIaarten schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 01:01:
@Pazienza
Je bent al op de goede weg. Meten is weten, dus het is goed dat je alvast even naar de water waardes hebt gekeken.
Alg ontstaat als er een groot overschot of tekort is aan een of meerdere voedingsbronnen voor de planten.
Belangrijkste vraag is eigenlijk; welke alg heb je last van? Groene draadalg onstaat bij compleet andere omstandigheden dan borstelalg etc etc.
Globaal; NO2 dient 0 te zijn, NO3 en PO4 dienen meetbaar aanwezig te zijn, maar niet te hoog. Ik had laatst in mijn Nano bakje ook problemen met alg en slechte plantengroei; probleem was dat er wel NO3 was, maar 0,0 PO4.
Zijn de waardes voor NO3 en PO4 te hoog; regelmatige waterwissels.
Verlichting is ook een belangrijke, let ook op de tijden. Te veel licht kan (zeker bij te kort aan voeding) problemen geven, maar te weinig licht ook absoluut (de alg pakt het weinige licht (zeker bij een bak waar al redelijk veel alg aanwezig is) eerder op, en de planten krijgen te weinig om groeien).
Richtlijn is tussen de 8 a 10 uur goed licht. Je zou ook kunnen denken aan 4 uur in de ochtend (wat de planten op prijs stellen) en 4 tot 6 uur in de avond zodat je er zelf ook wat aan hebt.
Alternatief; als de bak een groot algenprobleem heeft, dan kan je er ook voor kiezen om de bak 2 dagen door het donker te laten gaan (volledig afschermen van licht), normaal gezien kunnen planten meer hebben dan alg, en zal de alg dus een opdonder krijgen. Wel een goede waterwissel doen dan, want veel stervende alg levert natuurlijk ook weer veel afvalstoffen op.
Als het lokaal is, zou je ook met een pipet lokaal kunnen behandelen met b.v. Easycarbo. Ik ben er zelf geen fan van, en zeker met garnalen in de bak moet je hier erg voorzichtig mee zijn.
Wat je nog niet genoemd heb is de filtering / stroming in de bak. Als je ammonia en NO2 0 zijn, ga ik er van uit dat de filtering correct werkt, maar zou kunnen zijn dat de doorstroming dermate beperkt is dat je plekken in de bak hebt met 'stilstaand' water.
CO2 heb je niet genoemd, ik verwacht ook niet dat dit er in zit, en is gezien de situatie denk ik ook een brug te ver. Je zou wel een luchtpompje met een luchtsteentje kunnen toevoegen. In normale lucht zit ook een aandeel CO2. Als de planten alle aanwezige CO2 volledig benutten, dan kan een luchtsteentje dit in ieder geval een beetje aanvullen, levert ook weer wat extra stroming op.
Probeer in ieder geval mogelijke oplossingsrichtingen 1 voor 1 af te lopen, en geef ze allemaal een paar dagen de kans. Als je aan 5 knoppen tegelijk draait, weet je nooit welke nu daadwerkelijk effect heeft gehad.
Voor wat betreft algeneters; alles helpt, maar de meeste beestjes hebben een specifieke smaak. Garnaaltjes helpen altijd wel iets, maar op Japonica na, zijn het meestal afvalruimers.
Voor groene draadalg is de enige effective 'clean up crew' de Siamese algeneter (zou met een paartje wel moeten kunnen in een 140L). Slakken kunnen ook effectief zijn tegen bepaalde soorten alg. Kijk eens naar een paar zebra renslakken (Neritina natalensis). Filter moet wel effectief zijn, deze produceren nogal wat afval.
Succes met de hele situatie, hopelijk gaat de bak helpen.
Het gaat trouwens om deze bak:

Nitriet zal het niet aan liggen, dan lagen de vissen al op apegapen en die hebben nergens last van.
We hebben wel een zo'n klein busje met CO2 aangesloten om dat wat toe te voegen aan het water; in de hoop dat de planten het beter zouden doen.
Niet alleen groeit er veel alg; ook de planten doen het niet goed.
Dat lijkt er toch op te duiden dat er iets mis is qua licht/nitraat/fosfaat.
Nitraat zal wel aanwezig zijn want er zitten vissen in de bak. (NH4 -> NO2 -> NO3)
Licht is in principe ook voldoende aanwezig en niet te veel (zal ik nog even checken als ik bij mijn ouders ben).
Ik vermoed dat het met een gebrek aan fosfaten te maken heeft.
Fosfaat is ook het enige waar ik nog niet op gemeten heb. (Heb alleen maar zo'n quick test stripje gebruikt.)
Ik zal langs de aquarium winkel gaan en een wat accuratere test halen. Dan weten we het zeker.
Als het inderdaad aan de fosfaten ligt zal ik eerst jouw methode van 2 dagen donker gebruiken om de boel dood te krijgen. Dan water verversen en fosfaat concentratie verhogen.
Enorm bedankt voor je hulp, ik zal laten weten of het heeft geholpen.
Meen dat de Sera testkitjes ongeveer 60 metingen kunnen doen.
edit: owja; als je twee dagen donker gaat doen; CO2 setje uitschakelen
[ Voor 10% gewijzigd door IVIaarten op 20-05-2020 22:02 ]
We hadden iets nodig voor de javavaren aan vast te knopen dus dat werd een plastic stronk....JME schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 21:35:
Handvol cryptocoryne erin, beetje echinodorus, waterpest. En natuurlijk een scheepswrak voor naast je plastic stronk
Morgen eens even wat plantjes kopen en zal aan beide kanten een plekje maken.
De javavaren heeft het echt lang goed gedaan (sinds oktober/november vorig jaar tot vorige week er uit) hele mooie bladeren. Op een gegeven moment moest ik snoeien en daar is het volgens mij ook mis gegaan. Naast dat ik een plantje had die in de bodem moest en helemaal ging rotten. Die stak de rest aan, lelijke bladeren en groeide niet meer terug. Wellicht dat ik de javavaren wel weer ga proberen. De boomstronk waar hij op gaat zat is er nog.JME schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 23:16:
Wat ik met mijn voorbeeldplanten bedoelde: hou het makkelijk. Geen planten die veel licht en CO2 nodig hebben. Laat je goed voorlichten, niet oplichten. Menig LFS verkoopt graag moeilijk spul, want dat is duur en gaat snel dood. En als bij jou javavaren al niet wil... Die ken ik niet als extreem veeleisend plantje.
Waarom moest je javavaren snoeien? Die hoor je helemaal niet te snoeien voor zover ik weet.. ik heb het in ieder geval nog nooit gedaan en bij mij groeien ze al 15 jaar prima. Zonder CO2 overigens. Je moet ze absoluut niet de grond in doen, dan gaan ze inderdaad rotten.Oekol schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 08:15:
[...]
De javavaren heeft het echt lang goed gedaan (sinds oktober/november vorig jaar tot vorige week er uit) hele mooie bladeren. Op een gegeven moment moest ik snoeien en daar is het volgens mij ook mis gegaan. Naast dat ik een plantje had die in de bodem moest en helemaal ging rotten. Die stak de rest aan, lelijke bladeren en groeide niet meer terug. Wellicht dat ik de javavaren wel weer ga proberen. De boomstronk waar hij op gaat zat is er nog.
Ze gingen de bak uit groeien. Dus dacht haal de grote bladeren er uit en dan kunnen de kleinere weer verder groeien? Verder snoeien als de bladeren helemaal bruin werden, dacht dan kan de voeding beter maar andere kleinere bladeren.SmurfLink schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 09:22:
[...]
Waarom moest je javavaren snoeien? Die hoor je helemaal niet te snoeien voor zover ik weet.. ik heb het in ieder geval nog nooit gedaan en bij mij groeien ze al 15 jaar prima. Zonder CO2 overigens. Je moet ze absoluut niet de grond in doen, dan gaan ze inderdaad rotten.
Koken zal de schimmel wel voorkomen, maar heb altijd begrepen dat dat niet goed is voor het hout.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Door te koken maak je het hout stuk zodat het eerder gaat rotten in je bak. Geen schimmels nee, wel blauwalg later en een zacht verrot stuk hout... Nooit koken dus.Taro schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 11:05:
@Oekol Niet koken, maar gewoon goed schoonmaken met een borstel. Ik zou het eerst in een aparte emmer leggen met een steen erop, omdat je grote kans hebt dat er schimmel op komt. Been there, done that en je filter vindt dat niet leuk. Mag natuurlijk ook in de bak met een steen erop, maar dan wel af en toe eruit halen om de schimmel eraf te halen.
Koken zal de schimmel wel voorkomen, maar heb altijd begrepen dat dat niet goed is voor het hout.
Beetje goed schrobben met een goed harde borstel en eventuele zachte stukken wegkrabben en hup je bak in (ik heb daardoor bij goed mangrovehout nooit schimmels gehad, maar YMMV).
In een grote emmer, kokend water erover en een nacht daarin laten staan heb ik ook wel eens gedaan, maar dat was knetterhard mopani.
:strip_exif()/f/image/TzEkeGjk6MnIvqs8xfhWC0ps.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor nu is het even zo. Aan de linkerkant komt die grote stronk mangrove hout nog. Even goed in verdiepen hoe we dat moeten doen. In de winkel hadden ze het er over om hem dagen tot weken in het water ook te doen.
Ik weet echter niet of er voor jouw vissen ook dergelijke "regels" zijn?
Nou zal mogelijk niet iedereen het hiermee eens zijn, maar ik denk wel dat er een kern van waarheid in kan zitten.
Inderdaad niet mee eens, want dit verschilt per vissoort. Er zijn ook vele soorten die een koppel vormen, eventueel uit een groep, maar als deze eenmaal samen zijn, moet je ze niet meer uit elkaar halen en kun je ze gerust als koppel elders onderbrengen, maar er zijn ook soorten die koppelen, maar die je toch in een groep moet laten.Taro schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 20:04:
@Oekol Ik zag ergens ook nog dat 2 een fout aantal is voor vissen, dan gaat één vaak de ander domineren. Daarnaast kan je een combinatie hebben van 2 mannetjes of een mannetje en een vrouwtje, waardoor je ook problemen krijgt. Daarom is 1 of een groter aantal dan 2 aan te raden voor de diversiteit in geslacht en de rangorde. Nou prop je natuurlijk niet zomaar even een paar extra vissen in een bak, helemaal als het grote vervuilers zijn, maar wel iets om te onderzoeken. Advies bij bijvoorbeeld guppies is 3 vrouwtjes per 1 mannetje, omdat anders het mannetje al zijn aandacht op 1 vrouwtje gaat richten, wat weer tot problemen leidt.
Nou zal mogelijk niet iedereen het hiermee eens zijn, maar ik denk wel dat er een kern van waarheid in kan zitten.
Hee wat anders. Weet niet of het hier mag, maar anders vind ik het zonde. Ik ben gestopt met de aquariumhobby, maar heb hier nog een volle liter Seachem Purigen staan. Deze is maar kort gebruikt en 1x gereinigd. Ik vraag me af of er animo voor is. Ik heb het op marktplaats gezet voor de helft van de prijs, maar daar hoor ik er ook niks over.
Ik ga over een paar dagen verhuizen, dus als iemand dit wil overnemen voor een kleine tegemoetkoming dan hoor ik het graag en hoef ik het niet mee te verhuizen
Weggooien vind ik gewoon zonde... Aaaand it's gone..............
Bij goudvissen? Goudvissen zijn groepsdieren, niet territoriale vissen... Guppen zijn territoriaal, daarom leven die mannen meestal in haremconstructies, net als Betta's of bepaalde Cichliden. Maar dit geldt echt niet voor alle vissen. Er zijn genoeg scholenvissen die vredig met 6 mannetjes bij elkaar kunnen leven. Corydorassen, heel veel middenlaag vissen als tetra's of dergelijke.. En goudvissen zijn zover ik weet ook scholenvissen dus die zouden elkaar niet moeten terroriseren. de 2 Siamese Algeneters die eerder zijn genoemd echter..... tsja, die gaan elkaar wel opjagen.Taro schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 20:04:
@Oekol Ik zag ergens ook nog dat 2 een fout aantal is voor vissen, dan gaat één vaak de ander domineren. Daarnaast kan je een combinatie hebben van 2 mannetjes of een mannetje en een vrouwtje, waardoor je ook problemen krijgt. Daarom is 1 of een groter aantal dan 2 aan te raden voor de diversiteit in geslacht en de rangorde. Nou prop je natuurlijk niet zomaar even een paar extra vissen in een bak, helemaal als het grote vervuilers zijn, maar wel iets om te onderzoeken. Advies bij bijvoorbeeld guppies is 3 vrouwtjes per 1 mannetje, omdat anders het mannetje al zijn aandacht op 1 vrouwtje gaat richten, wat weer tot problemen leidt.
Afijn, in het voorbeeld dat ik zag ging het o.a. over maanvissen en een aantal andere soorten. Bij een goudvis werkt dit anders, maar als je er net een bully tussen hebt zitten en je bent maar met zijn 2'en...
Hoe gaan jullie hier mee om? Ik ken de trucjes van bijv. verlichting uitdoen, zuurstof toevoegen, ventilator op het wateroppervlak richten, veel water verversen met kouder water, etc. En ijsklontjes in zakjes of flessen met bevroren water in de bak leggen hoor je ook nog weleens, maar kennen ook weer nadelen.
Ik heb sowieso de optie om de garnalen naar beneden te verplaatsen als het nodig is, maar dat doe ik liever niet.
Ben wel benieuwd of jullie er iets mee doen en zo ja, wat dan?
Enne, 4 japonicas? Voor iemand die bewust met groepsgedrag bezig is... ;-)
Zoals laatst aangegeven gaan die naar beneden en was ik van plan de >20 Bloody Mary's naar deze bak over te zetten. Beneden heb ik ook al Japonica's, dan komt dat weer helemaal goed.JME schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 22:52:
Niet op zolder zetten.
Enne, 4 japonicas? Voor iemand die bewust met groepsgedrag bezig is... ;-)
Maar bij nader inzien kan ik maar beter die 4 naar de 118 liter verplaatsen en het aquarium op zolder opdoeken. Op andere plaatsen in huis wordt dit aquarium niet gewaardeerd en 1 is wel voldoende. Dan ben ik ook weer genezen van het multi tank syndrome, want de plantenbak heb ik vorige week ook al weggedaan, ik was weer te ver doorgeslagen
Hij staat al op mijn bureau, op zolder dus. Verder zijn alle kamers en ruimtes in huis helaas bezet.IVIaarten schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 23:13:
@Taro heb je in deze tijd geen thuiswerkplek/studeerkamer waar je die bak kwijt kunt?
Staat nu overigens ook op Marktplaats te koop.
[ Voor 12% gewijzigd door Taro op 22-05-2020 09:14 ]
Toevallig onlangs een bedrijf gesproken dat binnenkort langskomt om de opties voor een airco te bekijkenIVIaarten schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 23:27:
@Taro je zou ook een airco kunnen (laten) installeren op zolder. Voor je zelf ook wel fijn met al dit thuiswerken
Maar ik doe de bak sowieso weg, ben er wel klaar mee. Zag hier laatst nog iemand vragen om een beplant aquarium te kunnen kopen. Mocht iemand interesse hebben (in delen ervan) dan hoor ik dat graag. Ook de ONF Flat Nano+ van nog geen maand oud gaat weg, en heb al iemand gevonden die de CO2 set over wil nemen.
[ Voor 9% gewijzigd door Taro op 21-05-2020 23:34 ]
Er zit nu nog een interne filter in. Ik had een externe filter (JBL 702), maar deze is wegens defect retour gestuurd en het is nu wachten op de nieuwe. Vandaar de vele troep in het water.
Persoonlijk vind ik mijn aquarium te donker, dus dit wil ik nog aanpassen. Ik heb het houd er net in zitten, dus er is nog niets op aangepast. Vanwege een defecte filter wacht ik hier nog even mee.
Wat ik nog wil veranderen:
Achterwand een lichtere kleur geven. Ik weet nog niet welke kleuren.
De grote planten eruit en vervangen voor de kleinere variant.
Op de laatste foto lijkt de algeneter wat grijsachtig, maar deze is oranje. Deze heb ik ook in de donkerbruine versie.
:strip_exif()/f/image/EMI4ejOVywkryNO7ByLbj8Zi.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/MIoVckDFWLK4soMsSuAjAawG.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9FQ1roJIdRnXtTXrLmimX7VR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/2DgmCaDOq1MNf2vy8LzAFasj.jpg?f=fotoalbum_large)
Als je bak te warm is hoef je echt je verwarming niet uit te zetten want dat doet je thermostaat al.SmurfLink schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 11:29:
@Taro in de zomer heb ik 's nachts de verwarmingselementen uit.. gewoon op tijdschakelaar net als de lampen. Dat zorgt ervoor dat het 's nachts weer een beetje af kan koelen. Hier in de flat wordt het ook flink warm, vaak zet ik het element in een hittegolf bijv gewoon permanent uit. Het zakt bij mij niet onder de 24C overdag dan. Dat is mijn baktemperatuur ook. De andere bak staat in een koele hoek in een koele kamer, dus die laat ik z'n gang gaan.
Als je echt bang ben voor de hitte, gewoon een 120 mm fan over het water laten blazen, dan koelt je bak echt heel snel af. (Alleen niet vergeten om je water niveau in de gaten te houden)
Het gaat er juist om dat de bak 's nachts wat kan afkoelen ONDER de thermostaatniveaus.. zodat het de hitte van overdag beter kan handelen en niet zo heet wordt..SnowDude schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 11:35:
[...]
Als je bak te warm is hoef je echt je verwarming niet uit te zetten want dat doet je thermostaat al.
Als je echt bang ben voor de hitte, gewoon een 120 mm fan over het water laten blazen, dan koelt je bak echt heel snel af. (Alleen niet vergeten om je water niveau in de gaten te houden)
Ah, op die fiets. Bij mij werd mijn nano ook wat warm gisteren daarom heb ik vanacht de thermostaat een halve graad lager gezet, van 25 naar 24.5, maar hij koelde niet genoeg af om onder de temperatuur van de thermostaat te komen. Mijn actieve koeling heb ik verwijderd omdat mijn bak is verplaatst omdat ik ruimte moest maken voor mijn nieuwe bak.SmurfLink schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 11:37:
[...]
Het gaat er juist om dat de bak 's nachts wat kan afkoelen ONDER de thermostaatniveaus.. zodat het de hitte van overdag beter kan handelen en niet zo heet wordt..
/f/image/G2rkBrug75kyrG5XY0mkIVwL.png?f=fotoalbum_large)
Dan zet je toch je thermostaat lager? Stel, je wilt 24 graden en je kamer koelt ‘s nachts af tot 20 graden. Zodra de stroom erop gaat, knalt de thermostaat je bak weer naar de 24, pas dan warmt je kamer op en wordt de baktemperatuur te hoog. Zet dan je thermostaat op 22 of zo. Of laat hem lekker op 24 staan. Je maximum beïnvloedt je er toch niet mee een een lager minimum zorgt alleen maar voor schommeling.SmurfLink schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 11:37:
Het gaat er juist om dat de bak 's nachts wat kan afkoelen ONDER de thermostaatniveaus.. zodat het de hitte van overdag beter kan handelen en niet zo heet wordt..
Kun je ze niet scheiden, iets er tussen ofzo in de bak, of de zieke even tijdelijk in een ander bak/emmer?
Aequidens Pulcher, ofwel blauwe acara.KingSizeBas schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 11:33:
Ik volg dit topic al een tijdje, maar wordt nu tijd om die van mij er op te zetten. De namen van de vissen weet ik niet meer. Ik had deze opgeschreven, maar tijdens een opruimwoede is deze vermoedelijk weggegooid.
Er zit nu nog een interne filter in. Ik had een externe filter (JBL 702), maar deze is wegens defect retour gestuurd en het is nu wachten op de nieuwe. Vandaar de vele troep in het water.
Persoonlijk vind ik mijn aquarium te donker, dus dit wil ik nog aanpassen. Ik heb het houd er net in zitten, dus er is nog niets op aangepast. Vanwege een defecte filter wacht ik hier nog even mee.
Wat ik nog wil veranderen:
Achterwand een lichtere kleur geven. Ik weet nog niet welke kleuren.
De grote planten eruit en vervangen voor de kleinere variant.
Op de laatste foto lijkt de algeneter wat grijsachtig, maar deze is oranje. Deze heb ik ook in de donkerbruine versie.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ja je kan zout gebruiken, 1 gram zeezout op 10 liter of halveren 1 gram op 20 liter.Oekol schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 11:49:
Denk toch dat de oranje sluier het niet overleven gaat. Ene dag oké andere dag slecht. Geef al alleen nog maar dopereten om te kijken of dat het is. Hij heeft teveel moeite met zwemmen, ik vermoed de zwemblaas. Lees verschillende dingen wat je kan doen van zoutbad tot watertherapie tot antibiotica. Ik denk dat hij er aan onderdoor gaat tov de stress die hij heeft van de andere sluierstaart die alllltijd tijdens het eten de hele bak terroriseert. Kl*te beest, vind het zielig voor die oranje.
Het mooie van zout is dat het geen medicijn is maar vaak wel helpt en soms is het nog gezond ook.
Zoek maar eens op Internet zeezout in zoetwater aquariums, ik doe het ook bij mijn Discus.
Wel zeezout gebruiken en niet overdoseren.
Ja had hem al ff in een pan met keukenzout gedaan en nu weer terug in aquarium. Ligt er levenloos bij en flink te ademen. In de pan ligt hij ook telkens op z'n zij.Renegade666 schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 11:50:
@Oekol
Kun je ze niet scheiden, iets er tussen ofzo in de bak, of de zieke even tijdelijk in een ander bak/emmer?
Deed 'm eerst in laagje water maar dan viel die ook op z'n zij en vond 't zo zielig toen maar meer water bij gedaan (allemaal water rechtstreeks uit aquarium trouwens).
Volgens internet hadden mensen 't over keukenzout NaCi. Dit nu gebruikt.Winkiller schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 12:40:
[...]
Ja je kan zout gebruiken, 1 gram zeezout op 10 liter of halveren 1 gram op 20 liter.
Het mooie van zout is dat het geen medicijn is maar vaak wel helpt en soms is het nog gezond ook.
Zoek maar eens op Internet zeezout in zoetwater aquariums, ik doe het ook bij mijn Discus.
Wel zeezout gebruiken en niet overdoseren.
Afgelopen 3 dagen doperwten gevoerd, ik denk dat ik nu de komende dagen beide vissen niet meer voeren ga. Ik vind de vis in een pan eigenlijk te zielig. Emmer is niet schoon, geen idee wat daar in heeft gezeten. Wellicht stamppot pan of zo. Moet ik dan de water methode doen klein laagje water en dan om de X minuten water er bij? Het is vrijwel zeker de zwemblaas en anders toch een ziekte/parasiet.
Het meeste keukenzout bevat ook Jodium. En soms is het Kaliumzout. Dus check even goed of je het juiste hebt. Het is overigens NaCl, NatriumChloride. Voordeel van zeezout is dat het dus niet die toevoegingen heeft. Overigens wel wat natuurlijke sporenelementen en mineralen maar dat kan geen kwaad.Oekol schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 13:05:
[...]
Volgens internet hadden mensen 't over keukenzout NaCi. Dit nu gebruikt.
Nee niet apart zetten, gewoon in je aquarium, de andere vis(sen) hebben er geen last van.
Mijn 1e bak was een Ferplast dubai 120 ofzo, destijds nog met tl balkjes.Openingen achterin (links midden rechts) om slangen/buizen naar extern filter weg te werken, clipjes om kabels vast te zetten, klein klepje in de deksel midden vooraan om te voeren. En als ik het me goed herinner kon de hele kap omhoog zodat je ook gewoon goed in de bak kunt komen tov die smalle klepjes op diverse Juwel bakken. Ik heb alleen bijna meteen het interne filter eruit gehaald.bertgeitz schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 12:08:
Iemand ervaring met dit merk: Ferplast en dan in het bijzonder Ferplast Dubai 100 LED Aquarium?
Al met al vond ik het een prima bak.
Hooguit in de overgangsfase zodat hij 's nachts niet aanslaat.SnowDude schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 11:35:
[...]
Als je bak te warm is hoef je echt je verwarming niet uit te zetten want dat doet je thermostaat al.
O dat was al gezegd

Is er iets wat ik kan doen? In bakje met water vermengen met iets waardoor hij inslaapt?
Hierboven werd al kruidnagelolie genoemd.Oekol schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 15:11:
Is er iets wat ik kan doen? In bakje met water vermengen met iets waardoor hij inslaapt?
Andere nuttige tips en voorbeelden kan je bijv. in YouTube: Aquarium vissen inslapen: HOE + PRAKTIJK voorbeeld (helaas) | Aquari... vinden:
Thanks, wij gaan nu direct kruidnagelolie kopen. Kan dit niet langer aanzien. Verschrikkelijk. Filmpje afgekeken wat betreft hoe 't moet etcTaro schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 15:17:
[...]
Hierboven werd al kruidnagelolie genoemd.
Andere nuttige tips en voorbeelden kan je bijv. in YouTube: Aquarium vissen inslapen: HOE + PRAKTIJK voorbeeld (helaas) | Aquari... vinden:
[YouTube: Aquarium vissen inslapen: HOE + PRAKTIJK voorbeeld (helaas) | Aquarium Sunshine Valley]
Zorg ervoor dat je de emmer die je ervoor gebruikt daarna niet meer voor andere gelegenheden gebruikt. Dat ding blijft nog lange tijd ruiken naar de kruidnagelolie. Ik heb nu 1 "dedicated bucket of death" die ik dus alleen daarvoor gebruik en gelukkig maar heel zelden nodig heb gehad. Op de zijkant van de emmer ook een markering gemaakt zodat ik meteen zie dat het die emmer betreft.Oekol schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 15:38:
[...]
Thanks, wij gaan nu direct kruidnagelolie kopen. Kan dit niet langer aanzien. Verschrikkelijk. Filmpje afgekeken wat betreft hoe 't moet etc
Is een pan niet goed en daarna goed afwassen in vaatwasser? Is het zo erg?toolkist schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 15:45:
[...]
Zorg ervoor dat je de emmer die je ervoor gebruikt daarna niet meer voor andere gelegenheden gebruikt. Dat ding blijft nog lange tijd ruiken naar de kruidnagelolie. Ik heb nu 1 "dedicated bucket of death" die ik dus alleen daarvoor gebruik en gelukkig maar heel zelden nodig heb gehad. Op de zijkant van de emmer ook een markering gemaakt zodat ik meteen zie dat het die emmer betreft.
Laat ik het zo zeggen, ik heb die emmer met gloeiend heet water afgespoeld erna en nog stonk het naar de kruidnagel.Oekol schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 15:48:
[...]
Is een pan niet goed en daarna goed afwassen in vaatwasser? Is het zo erg?
Haha oké. Ik heb een oude bak gepakt. De vis is ingeslapen nu. Het netje stonk ook inderdaad. Deze ga ik straks nog even grondig afspoelen met wellicht kokend heet water. Want die moet wel opnieuw herbruikt worden. Andere vis is kei gestrest en schiet van links naar rechts in de bak. Als die ook maar niet 't loodje legt. Ben ik alles voor niks gaan doen met m'n goeie gedrag (lang verhaal kort: wij hebben deze twee sluiers met een plantje gekregen van cadeau voor ons nieuwe huis. (I know I know wij waren er ook niet direct gecharmeerd van.) heb een 110liter aquarium gekocht en voor tig euro aan eten en planten. Maar de helft ging weer dood, het was nooit even simpel de bovenkant bijknippen met die waterplanten. Dat vond ik echt jammer. Dus wellicht is dit einde oefening of wellicht ga ik toch kijken voor tropisch gezelschapsbak mits het allemaal wat makkelijker is om bij te houden.toolkist schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 16:22:
[...]
Laat ik het zo zeggen, ik heb die emmer met gloeiend heet water afgespoeld erna en nog stonk het naar de kruidnagel.
Even los van dat iedereen er wel ergens een plekje voor kan maken zoek je ook mensen die er goed voor willen en kunnen zorgen. Je zadelt toch iemand met een bepaalde plicht op. Uit je gedrag merk ik wel dat jij iemand bent die de zorg op zich neemt en er serieus mee omgaat
Netjes gehandeld en gecondoleerd!
Of maak een keer een opmerking dat je ze als bedankje een hond als cadeau wil gaan gevenTaro schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 17:06:
@Oekol Mensen die dergelijke cadeaus geven... De intentie is uiteraard goed, maar ik had het cadeau geweigerd en duidelijk toegelicht waarom dat geen goede cadeaus zijn. Gewoon lekker direct, dan maar bestempeld worden als de botte l#l
Even los van dat iedereen er wel ergens een plekje voor kan maken zoek je ook mensen die er goed voor willen en kunnen zorgen. Je zadelt toch iemand met een bepaalde plicht op. Uit je gedrag merk ik wel dat jij iemand bent die de zorg op zich neemt en er serieus mee omgaat
Wel heel vreemd want eerder die dag waren alle Corydora Panda (9 in totaal) gewoon vrolijk aan het wroeten.
Opnieuw wel meteen het water getest en extra goed gekeken hoe de andere vissen het deden, daar was geen probleem te zien. Zien er allemaal goed en gezond uit.
Ik heb wel zo'n twee weken geleden 4 Corydora Panda erbij gezet.. Mogelijk toch iets onder de leden..
Voorlopig extra dijkbewaking en de visjes goed in de gaten houden..
Was overigens wel even bang dat m'n Garnalen de oorzaak waren en een rustende Panda te pakken hadden genomen. Maar omdat het eigenlijk al maanden goed gaat tussen de garnalen en de panda's lijkt me dat heel sterk. Tevens vind ik op internet alleen maar verhalen over Japonica garnalen die met zieke dan wel dode vissen aan de haal gaan.
Thanks! Doet me goed en probeer het inderdaad ook echt serieus op te pakken. Vind het best leuk staan in de kamer. Zijn nu bezig met een uitbouw en straks kan het aquarium uit de (open) keuken en krijgt het een meer prominente plek in de woonkamer.Taro schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 17:06:
@Oekol Mensen die dergelijke cadeaus geven... De intentie is uiteraard goed, maar ik had het cadeau geweigerd en duidelijk toegelicht waarom dat geen goede cadeaus zijn. Gewoon lekker direct, dan maar bestempeld worden als de botte l#l
De andere vis is er best wel ondersteboven van, is het verstandig om hem nu eten te geven of beter niet? Wil niet dat hij 't loodje legt vanwege stress.
Licht voor vandaag uitdoen en, indien mogelijk, niet teveel langs de bak lopen. Als dat niet kan desnoods even een handdoek eroverheen zodat ie niet van beweging kan schrikken. Zo veel mogelijk met rust laten de rest vd dag, voeren komt morgen wel weer.Oekol schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 17:19:
[...]
Thanks! Doet me goed en probeer het inderdaad ook echt serieus op te pakken. Vind het best leuk staan in de kamer. Zijn nu bezig met een uitbouw en straks kan het aquarium uit de (open) keuken en krijgt het een meer prominente plek in de woonkamer.
De andere vis is er best wel ondersteboven van, is het verstandig om hem nu eten te geven of beter niet? Wil niet dat hij 't loodje legt vanwege stress.
Wellicht door kruisbestuiving. Je kunt altijd beter een groep in 1x kopen, dan in verschillende keren met kans dat ze dan van verschillende kwekers komen en daar met verschillende bacterien in contact zijn gekomen.DutchHammer schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 17:17:
Gisteren avond had ik opnieuw een Japonica garnaal die aan het slepen was met een Corydora Panda. Deze keer was de Corydora al overleden.
Wel heel vreemd want eerder die dag waren alle Corydora Panda (9 in totaal) gewoon vrolijk aan het wroeten.
Opnieuw wel meteen het water getest en extra goed gekeken hoe de andere vissen het deden, daar was geen probleem te zien. Zien er allemaal goed en gezond uit.
Ik heb wel zo'n twee weken geleden 4 Corydora Panda erbij gezet.. Mogelijk toch iets onder de leden..
Voorlopig extra dijkbewaking en de visjes goed in de gaten houden..
Was overigens wel even bang dat m'n Garnalen de oorzaak waren en een rustende Panda te pakken hadden genomen. Maar omdat het eigenlijk al maanden goed gaat tussen de garnalen en de panda's lijkt me dat heel sterk. Tevens vind ik op internet alleen maar verhalen over Japonica garnalen die met zieke dan wel dode vissen aan de haal gaan.
Gaan we dat doen. Thanks voor de goede zorgen. Hoop dat hij zich morgen iets beter gaat voelen. Licht is uit en de groots mogelijke handdoek gevonden.toolkist schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 17:40:
[...]
Licht voor vandaag uitdoen en, indien mogelijk, niet teveel langs de bak lopen. Als dat niet kan desnoods even een handdoek eroverheen zodat ie niet van beweging kan schrikken. Zo veel mogelijk met rust laten de rest vd dag, voeren komt morgen wel weer.
:strip_exif()/f/image/SryolZPIvSuPSG1qpUpjEnEx.jpg?f=fotoalbum_large)
Het mangrove hout wat we hebben gekocht bewaren we tot zo lang en doen we nog niet in het aquarium. Wij denken namelijk dat dit anders als we de andere bak en dergelijke gaan doen en dus wellicht het aquarium helemaal leeg komt te staan het gaat rotten.
Hi! PO4 blijkt idd 0,0 te zijn. NO3 is aanwezig (niet heel veel ik denk 10-20 mg/L).IVIaarten schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 22:00:
@Pazienza Neem een testkitje mee voor NO3 en PO4. Teststripjes geven een indicatie, maar zijn niet erg accuraat. Zeker als je met bemesting gaat werken is het goed om wat preciezer te kunnen meten, zodat je ook je dosering van de meststoffen goed kunt bepalen.
Meen dat de Sera testkitjes ongeveer 60 metingen kunnen doen.
edit: owja; als je twee dagen donker gaat doen; CO2 setje uitschakelen
Ik zal dus PO4 moeten toevoegen. Nu is de vraag : wat is globaal de concentratie die ik zou moeten aanhouden voor PO4?
Hij heeft 110 liter voor zichzelf. Ik zou 'm graag even wat op zien groeien eigenlijk.JME schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 14:11:
Vraag me af wat “zo goed mogelijk verzorgen” is. Dat zou in dit geval best eens die vijver kunnen zijn.
Het is nu vijvervissentijd. Als je hem wilt laten overwinteren in die vijver (zou ik zeker doen, top idee) dan moet hij de vijver in uiterlijk juli, zodat hij goed kan wennen voor de winter.Oekol schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 14:22:
[...]
Hij heeft 110 liter voor zichzelf. Ik zou 'm graag even wat op zien groeien eigenlijk.
Nu is mijn vijver (in de schaduw) pas 17 graden, dat is dan nog wel wat koel misschien, maar kan al wel, gewoon netjes voorzichtig en vooral rustig overwennen.
Het mooiste moment om met in de vijver te zetten is als het water daar 19 a 21 graden is.
Het voordeel van geen koudwateraquarium hebben in de zomer is dat je koudwateraquarium ook geen 25-35 graden gaat worden (of je moet airco hebben)
Hij is de nacht dus goed doorgekomen en nu weer rustig? Nice.Oekol schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 14:05:
We hebben de knoop doorgehakt. We gaan deze sluierstaart zo goed mogelijk verzorgen tot die groot genoeg is en dan gaat hij bij kennissen in de vijfer. Dan nemen wij een tropisch bestand, dus daar hebben we nog goed lang de tijd voor.
Het mangrove hout wat we hebben gekocht bewaren we tot zo lang en doen we nog niet in het aquarium. Wij denken namelijk dat dit anders als we de andere bak en dergelijke gaan doen en dus wellicht het aquarium helemaal leeg komt te staan het gaat rotten.
Mangrove hout zou wel eens flink veel tijd nodig kunnen hebben om überhaupt in te zinken, dus ik zou toch overwegen om het nu in ieder geval al in een bak water te leggen. Gewoon een emmer in de tuin ofzo en dan elke week ff water verversen zodat het niet vol met alg gaat zitten.
Dat is waar! Het is nu al 22 a 23 graden, hou 't maar moeilijk lager. Dus dat zou al makkelijker zijn in de tropische bak. Thanks voor de tip. Is dat het plan waar we naar toe gaan werken.dragon2 schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 14:32:
[...]
Het is nu vijvervissentijd. Als je hem wilt laten overwinteren in die vijver (zou ik zeker doen, top idee) dan moet hij de vijver in uiterlijk juli, zodat hij goed kan wennen voor de winter.
Nu is mijn vijver (in de schaduw) pas 17 graden, dat is dan nog wel wat koel misschien, maar kan al wel, gewoon netjes voorzichtig en vooral rustig overwennen.
Het mooiste moment om met in de vijver te zetten is als het water daar 19 a 21 graden is.
Het voordeel van geen koudwateraquarium hebben in de zomer is dat je koudwateraquarium ook geen 25-35 graden gaat worden (of je moet airco hebben).
.
Dat klopt idd! Toen ik er af haalde weer even druk, hij is wel erg schuchtig geworden. Dat gaat vast vanzelf weg. Voordat we weggingen heb ik even twee doperwtjes gesneden klein en aan 'm gegeven. Vanavond weer granulaat proberen, eerst drie stukjes vanavond. Voorzichtig opbouwen en vooral nu proberen vaker op 1 dag te voeren. Lekker een mooie klein buikje creëeren.toolkist schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 14:46:
[...]
Hij is de nacht dus goed doorgekomen en nu weer rustig? Nice.
Mangrove hout zou wel eens flink veel tijd nodig kunnen hebben om überhaupt in te zinken, dus ik zou toch overwegen om het nu in ieder geval al in een bak water te leggen. Gewoon een emmer in de tuin ofzo en dan elke week ff water verversen zodat het niet vol met alg gaat zitten.
Wat betreft het hout, ik ben van plan om het dan in bad te leggen (hier zitten we nooit in). Daar hebben we dan tijd zat voor.
[ Voor 3% gewijzigd door Oekol op 23-05-2020 16:00 ]
Vaker op een dag voeren? Nergens voor nodig tenzij het jongbroed is wat nog volop uit moet groeien zoals de geotjes bij mij.Oekol schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 15:59:
[...]
Dat is waar! Het is nu al 22 a 23 graden, hou 't maar moeilijk lager. Dus dat zou al makkelijker zijn in de tropische bak. Thanks voor de tip. Is dat het plan waar we naar toe gaan werken.
.
[...]
Dat klopt idd! Toen ik er af haalde weer even druk, hij is wel erg schuchtig geworden. Dat gaat vast vanzelf weg. Voordat we weggingen heb ik even twee doperwtjes gesneden klein en aan 'm gegeven. Vanavond weer granulaat proberen, eerst drie stukjes vanavond. Voorzichtig opbouwen en vooral nu proberen vaker op 1 dag te voeren. Lekker een mooie klein buikje creëeren.
Wat betreft het hout, ik ben van plan om het dan in bad te leggen (hier zitten we nooit in). Daar hebben we dan tijd zat voor.
Wat betreft die geotjes, de helft van de 10 die ik nog had (de andere 75 verkocht) zijn zojuist verhuisd van het kleine bakje naar de 2 meter bak met de maanvissen en de ouders van de geotjes. Ze zijn volgens mij groot genoeg om niet opgejaagd te worden door de maanvissen (lijkt vooralsnog te kloppen) maar ik had geen idee hoe de 3 grote geo's erop zouden reageren.
Gaat goed (tot nu toe wel, maar ja is pas een half uur) dan verkoop ik de 5 die nog in de kleine bak zitten t.z.t., gaat het toch fout in de grote bak dan heb ik er nog 5 "in reserve"
Tot nu toe lijkt alleen de 3e geo (de andere 2 hebben weer een nest) zich af en toe druk te maken maar dat lijkt meer territoriaal, de andere 2 hebben het al druk zat hiermee:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uHhOEbkXA4Qb4ISiby0UbNT1.jpg?f=user_large)
Dit is trouwens de moeder, heeft een rood plekje maar die zit er al maanden, lijkt dus geen kwaad te kunnen.
Hout in bad gebeurt bij mij ook nog wel eens
Beetje poetsen en je bad is zo weer schoon en wit als vanouds.JME schreef op zaterdag 23 mei 2020 @ 17:14:
Kleine tip: sommige houtsoorten kleuren je water. Als je een wit bad hebt, kan dat gaan meekleuren. Dus tenzij je dat mooi vindt...
Dit topic is gesloten.