✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Haal wel alle kit weg, dus niet alleen rondom het lek. Ik heb gisteren even gegoogled en wat youtube videos gekeken. De #1 tip die ze meestal geven is haal alle kit weg.G_Dragon schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:28:
[...]
[...]
Ik zal het eindresultaat nog wel laten weten
Dit is een account.
De Amandae/Vuurtetra blijft dus zeker een optie. Bij een aantal Rasbora's zie ik toch o.a. wel lage pH waardes genoemd worden. Luistert dit niet zo nauw of kijken veel mensen er gewoon niet naar en gaat het toevallig goed?SmurfLink schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 08:51:
[...]
Ik heb de Amandae overgenomen van iemand (2st), die hebben zich aangesloten bij m'n Rasbora Espei en zijn totaal niet schrikerig. Misschien omdat ze bij grote broers zitten die het niet veel boeit, maar ik zie ze eigenlijk altijd en ze komen ook gezellig naar de rand to als ik voor de bak sta (ik zeg gezellig, zij denken ETENNNNN).
De Espei zou je ook in een cube kunnen hebben. Let wel op dat je geen Hengeli krijgt, die hebben liever 60cm. Guppen zijn inderdaad veel te actief voor een cube, goed dat je een adresje voor ze hebt gevonden.![]()
Betta kan goed gaan, maar die kunnen ook schuw zijn. Belangrijkste daarvoor is geen sterke stroming en idd die drijfplanten om z'n schuimnesten te kunnen maken. Het zijn wel erg leuke dieren, je kan ze trainen, spelen met de laserpointer en dergelijke.
Op https://www.aquainfo.nl/a...brycon-amandae-vuurtetra/ zie ik iets over vele eitjes die worden afgezet door de Amandae, even los van dat de jongen het waarschijnlijk niet overleven vraag ik me af of ze echt zo actief eieren leggen, of dat dit alleen in optimale omstandigheden gebeurt?
Mijn zoontje opperde om de 4 Japonica's uit de 60 liter bij de anderen in de 118 liter te plaatsen en de kleine Bloody Mary's in de 60 liter te zetten. Dan maak ik er een garnalen bak van. Ik heb wel een aantal planten in de 60 liter staan (o.a. Amazon Swords, naaldgras, Monte Carlo) die volgens mij best wel wat voeding lusten. Als ik nou alleen plantenvoeding toevoeg, missen ze dan door het ontbreken van veel grotere dieren niet bijv. nitraten? Met andere woorden: wil de bak floreren dan moet ik eigenlijk wel een aantal vissen toevoegen, correct?
Ik heb gelukkig geen haast. De 4 garnalen hebben vandaag voor het eerst kunnen genieten van hun voedsel ipv dat de guppen ze achterna zaten
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Ik heb hier een relatief lage PH, dus dat scheelt. Maar zolang het onder de 7 zit is het meestal wel prima. Deze vissen zijn kweek, niet wildvang, en leven dus hun hele leven al op ons kraanwater. Daardoor zijn ze wat makkelijker met de ranges. Natuurlijk geen goed idee om er te veel van af te wijken, maar het is dus niet zo strak als met wildvang.Taro schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 21:33:
[...]
De Amandae/Vuurtetra blijft dus zeker een optie. Bij een aantal Rasbora's zie ik toch o.a. wel lage pH waardes genoemd worden. Luistert dit niet zo nauw of kijken veel mensen er gewoon niet naar en gaat het toevallig goed?
Op https://www.aquainfo.nl/a...brycon-amandae-vuurtetra/ zie ik iets over vele eitjes die worden afgezet door de Amandae, even los van dat de jongen het waarschijnlijk niet overleven vraag ik me af of ze echt zo actief eieren leggen, of dat dit alleen in optimale omstandigheden gebeurt?
Mijn zoontje opperde om de 4 Japonica's uit de 60 liter bij de anderen in de 118 liter te plaatsen en de kleine Bloody Mary's in de 60 liter te zetten. Dan maak ik er een garnalen bak van. Ik heb wel een aantal planten in de 60 liter staan (o.a. Amazon Swords, naaldgras, Monte Carlo) die volgens mij best wel wat voeding lusten. Als ik nou alleen plantenvoeding toevoeg, missen ze dan door het ontbreken van veel grotere dieren niet bijv. nitraten? Met andere woorden: wil de bak floreren dan moet ik eigenlijk wel een aantal vissen toevoegen, correct?
Ik heb gelukkig geen haast. De 4 garnalen hebben vandaag voor het eerst kunnen genieten van hun voedsel ipv dat de guppen ze achterna zaten
Ik heb nog nooit eieren gezien maar da's niet zo gek met 2. Maak je niet druk over jongen, die eieren worden opgevroten voor er wat mee gebeurt. Enige vissen bij mij die flink kweken zijn de Kerritetra's.. en van al die eieren (die ik overigens nog nooit heb gezien) heb ik elke paar maanden een nieuw visje. Komt mooi uit gezien de oudjes van de groep ook eens in de paar maanden 't loodje leggen dus dat verjongt de boel mooi. Zou me niet druk maken om eieren, dat gaat meestal echt wel prima. Gratis voedsel voor de vissen, garnalen en slakken.
Je hebt geen vissen nodig in een garnalenbak. Daar heb je plantenvoeding voor. In mijn garnalenbak had ik lang ook geen vissen en dat ging prima. Nu zitten er 6 Kuhlii's in en nog gaat het prima. Het gros van je afval komt toch van voer af wat blijft liggen, rottende plantendelen. als het nie genoeg is merk je het vanzelf en kan je fosfaat en nitraat gaan bij doseren. Maar voor een simpele garnalenbak is dat meestal niet nodig. Ik had overigens ook monte carlo in die bak.
I have stability. The ability to stab.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Haha ik weet precies hoe je je voelt, gelukkig voor mij heb ik mijn nieuwe aquarium al weer een jaar.SnowDude schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:38:
Pfoe wat is het lastig om te wachten op mijn nieuwe bak. Zeker omdat ik ook nog niet precies weet wanneer hij geleverd wordt.
Man man wat was ik blij toen ik na 6 dagen te horen kreeg dat hij binnen was en op transport ging.
Toen ging ik me zorgen maken of hij niet kapot binnen zou komen, je weet wel koeriers en rijden.
Gelukkig wordt hij door mijn LFS bezorgt en neergezet.Winkiller schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 16:23:
[...]
Haha ik weet precies hoe je je voelt, gelukkig voor mij heb ik mijn nieuwe aquarium al weer een jaar.![]()
Man man wat was ik blij toen ik na 6 dagen te horen kreeg dat hij binnen was en op transport ging.
Toen ging ik me zorgen maken of hij niet kapot binnen zou komen, je weet wel koeriers en rijden.
En samen vullen we hem met stenen en water. Daarna mag ik zelf de rest gaan installeren, pompen, afschuimer, verwarming en dan mijn vissen, anemonen en koralen verhuizen.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
De Kubotai zijn fel groen, tussen de groene en rode planten verwacht je dat ze niet echt mooi opvallen, maar heb zojuist even wat video's gekeken en ze springen er toch wel uit. En tegen de donkere bodem zie je ze natuurlijk wel mooi. En ik heb liever actieve en assertieve vissen dan schuwe verstoppers zoals de Amandae.JME schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 12:17:
Hier zitten de kubotai op pH 7,5 en dat gaat prima. Zitten stomtoevallig ook samen met amandae in de bak! Als ik nu tussen beide moest kiezen, dan ging ik voor de kubotai. Lekker actief, gebeurt van alles, terwijl de amandae een beetje sloom cluppie vormen. Hangen wat rond tussen de planten, doen verder niet zoveel.
Een enkele Betta vind ik toch wel sneu, heb liever een groepje vissen. Neig nu toch naar de Kubotai wetende dat ze ook wel bij mijn waterwaarden passen.
Hoeveel zou je er aanraden voor een 60 liter? Ik lees over minimale groepen van 10-15 stuks om ze leuk gedrag te laten tonen.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Was laatst in de dierenwinkel voor nieuwe Kardinaaltjes. maar wat zijn die allemaal bleek! Heb toen de koop ook niet doorgezet.
:strip_exif()/f/image/8gUWbrugAGZgkoOU1dHHaYOR.jpg?f=fotoalbum_large)
1 van de 5 maanvissen, die iets te vaak heeft gevochten en daarom zijn 2 lange voorvinnen??? kwijt is.
:strip_exif()/f/image/OZOWyMeZTVbzt0MGMJNRj0Yw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/363uFRQvJXgHbTvajLC4a4gE.jpg?f=fotoalbum_large)
En dan de vis waar het om gaat. Heb een stuk of 10 roodstaart zalmpjes in de bak zitten.
En na een tijdje ontwikkelen ze die zwarte vlekken op hun lijf. zoals op de foto hieronder te zien.
En dat zijn uiteindlijk ook de vissen die opeens bezwijken. Ze zwemmen ook allemaal gewoon goed mee, het enige dat opvallt zijn die zwart vlekken.
Nu heb ik er dus weer 1 met zwarte vlekken. maar ik kan niet vinden wat dit is. Hebben jullie enig idee wat dit kan zijn en hoe ik het zou moeten behandelen?
:strip_exif()/f/image/jxGB12zsMjfsYyj3SO0JxYxl.jpg?f=fotoalbum_large)
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Guppen zijn Blue moscow. Ik had 2 mannetjes en 3 vrouwtjes. Inmiddels al paar keer jonkies gehad alleen van de eerste bevallig zijn er 2 over gebleven en worden steeds groter. Maar eentje daarvan is naast blauw/grijs en wit ook heel felrood en blauw. Het lijkt wel een kruising tussen een Gup Blue Moscow en een kardinaal tetra. Dit is niet mogelijk toch? en kan er iets anders aan de hand zijn? Ik zal proberen vanmiddag een foto te maken.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
[ Voor 60% gewijzigd door XNL073 op 15-05-2020 11:41 ]
Wikipedia: Karperzalmachtigen.
Maar de familie en het geslacht staan veel verder van elkaar vandaan.
Kruisingen zijn mogelijk, maar dan is het nageslacht meestal niet vruchtbaar..
Ben erg benieuwd naar de foto.
9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber
Moet nog een paar aanpassingen doen qua anubius, maar later wel even.
Voor:

Na:

[ Voor 13% gewijzigd door Renegade666 op 15-05-2020 11:16 ]
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
Maar wat ik mij bij dergelijke bakken afvraag, hoe hou je het zand schoon? Krijg je geen vieze plekken in de bodem naast het glas?
Ik heb fotos toegevoegd.Smuggler schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 10:07:
ze vallen allebei onder de orde: Cyprinodontiformes (Tandkarpers)
Wikipedia: Karperzalmachtigen.
Maar de familie en het geslacht staan veel verder van elkaar vandaan.
Kruisingen zijn mogelijk, maar dan is het nageslacht meestal niet vruchtbaar..
Ben erg benieuwd naar de foto.
Is gewoon gup. Die blauwe mutatie is niet meer dan dat, een mutatie. De meeste kruisingen zijn ooit begonnen als basisgup met een beetje van die kleur, dus ze kunnen altijd nazaten geven met andere kleuren. Zit nog in de genen. Zelfde idee dat 2 blanke mensen een zwart kindje kunnen krijgen. De kans is extreem klein, maar als ergens in de stamboom genen zitten van een zwart persoon dan kan dat generaties later nog tot uiting komen. Heeft te maken met dominante/recessieve genen en dergelijke maar het is te lang geleden voor mij om het echt goed uit te kunnen leggen.
Co2 installatie is eigenlijk de enige oplossing als je naar een meer high-tech bak wilt.
Meer simpele oplossing is geen planten kiezen die hoge eisen stellen, dan kan je het prima af zonder CO2 en met veel minder licht.
Ik heb vrij makkelijke planten erin zitten hoorIVIaarten schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:49:
@mvds Je kunt wat gaan klooien met bio-CO2 (gistflesje), maar aangezien je dit niet kan regelen (uitzetten 's nachts) of doseren (verse cultuur produceert veel, oude cultuur / minder suiker produceert minder) is dat ook maar behelpen.
Co2 installatie is eigenlijk de enige oplossing als je naar een meer high-tech bak wilt.
Meer simpele oplossing is geen planten kiezen die hoge eisen stellen, dan kan je het prima af zonder CO2 en met veel minder licht.
[edit] foto erbij
:strip_exif()/f/image/Af2phk6tJKdGYdaPDw5Vzi8j.jpg?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 21% gewijzigd door mvds op 15-05-2020 12:54 ]
Meer licht + CO2 = meer groei, maar je haalt je ook allerlei extra zaken op de hals. Je zult al snel tegen de volgende bottle-neck aanlopen, en zal moeten gaan bemesten. Door de snellere groei zal je ook meer moeten gaan snoeien.
Dus nogmaals, als de bak er goed bij staat, je hebt makkelijke planten en ze zien er gezond uit; lekker laten draaien zo.
En die krijgen ze ook genoeg. Met een testsetje kan je CO2 amper meten dus neem die 0 niet te serieus.mvds schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:51:
[...]
Ik heb vrij makkelijke planten erin zitten hoorIk heb 3 soorten mos, javavaren en waterpest erin zitten, maar ik neem aan dat ook die allemaal CO2 nodig hebben om goed te groeien, toch?
Ik heb van m'n leven nog nooit CO2 toegevoegd aan een bak, of het nou grote gezelschapsbak of garnalenbakkie was. En heb nog nooit problemen gehad met planten die niet wilden groeien. Dus het is niet altijd nodig. Verre van.
De meeste aquariums gaan kapot door gebrek aangeduld bij de eigenaar. Het is in mijn ogen de grootste vijand van een aquarium. (En vaak het moeilijkste onderdeelmvds schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:43:
Vissen gaan er niet in komen, alleen garnalenMaar ik zou wel willen dat alles wat sneller groeit zodat de planten sneller en beter in staat zijn om alle afvalstoffen weg te werken. Maar ik laat de bak wel nog een paar weken zijn gang gaan. Het groeit wel, alleen niet snel genoeg naar mijn zin.
Alle grote veranderingen in een bak kosten tijd. De enige reden waarom je grote schommelingen wil hebben is als er wat extreems aan de hand is en je moet het nu oplossen omdat het anders schadelijk is voor de vissen. Bijvoorbeeld je laat een fles met mest, of een fles van je test kit in je bak vallen. Of als je in eens een ammonia piek meet.
Je gooit normaal gesproken ook niet je PH 1 of 2 punten omhoog in een uurtje tijd. Ook het constant bij sturen met buffers of een PH-Plus en dan een dag later weer een beetje PH-Min in de bak. dat helpt allemaal niet.
Als je in 2 maanden tijd een grote hoeveelheid algen in je bak laat groeien zal je het ook niet in 1 dag op moeten willen lossen. Neem daar de tijd voor.
Als je bv een Juwel neemt, daar zit wel een degelijk intern filter in. Hangt ook deels er vanaf wat voor vissen je wilt.
Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |
- Het glas kan breken.
- Je kan water morsen (sterker nog dat gaat gebeuren).
En voordat iemand zegt "ja maar de kans dat het glas breekt is kleiner dan een lekkage bij je filter" tjah, toch is er een kans die hij blijkbaar niet wilt nemen.
Dit is een account.
Een extern filter is zoveel beter. Kans op lekkage is net zo klein als die van je bak, tenzij je nogal lomp bent met verschonen maar dat is eens per half jaar ofzo maar nodig, soms nog minder vaak of nooit. Die van mij staat gewoon in de kast. Bij m'n ouders vroeger ook tapijt, toen stond het in een action plastic bak van 90 cent naast de kast. Nooit echt nodig gehad in de tig jaar dat die er stond.bertgeitz schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 18:34:
Ik wil een aquarium van 1 meter kopen maar ik lees dat veel mensen zeggen dat je dan externe filter moet hebben. Maar zijn er geen goede interne filters voor zo'n aquarium? Ik heb namelijk tapijt en met interne filter heb je geen kans op lekkage. Wat raden jullie aan voor een prima interne filter.
Intern filter is echt geen probleem en ook nog eens handiger in gebruik.bertgeitz schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 18:34:
Ik wil een aquarium van 1 meter kopen maar ik lees dat veel mensen zeggen dat je dan externe filter moet hebben. Maar zijn er geen goede interne filters voor zo'n aquarium? Ik heb namelijk tapijt en met interne filter heb je geen kans op lekkage. Wat raden jullie aan voor een prima interne filter.
- Je moet met je handen in het water bij onderhoud
- Vuil van het interne filter gaat meteen weer je bak in bij schoonmaken.
- Het neemt plaats in beslag (minder vissen dus).
- Een intern filter heeft minder biomassa dus minder filtering.
Een extern filter geeft zoveel meer voordelen dat ik het nut van interne filters niet begrijp.
Dit is een account.
Dat ja.Renegade666 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 18:35:
@bertgeitz
Als je bv een Juwel neemt, daar zit wel een degelijk intern filter in. Hangt ook deels er vanaf wat voor vissen je wilt.
@bertgeitz Wat voor bakbezetting zit je aan te denken? Bij vervuilers als goudvissen en de meeste cichliden, of bij een drukbezette bak (malawi mbuna cichliden speciaalbak, of als beginnersfout) dan is een extern filter eigenlijk namelijk gewoon vereist.
Wil je veel gaan 'tweaken'? De inhoud van een extern filter is over het algemeen behoorlijk makkelijk aan te passen aan je wensen, de inhoud van een intern filter echter amper.
Een pak losse filterwatten is ook een heel pak
En welke bak precies wil je kopen? Koop je namelijk een bak zonder al ingebouwd intern filter, dan is een (goed) los intern filter lastig te verkrijgen en dan moet je dat ook zelf vastlijmen enzo (ik ken eigenlijk geen interne filters voor een meterbak die dat niet hoeven, iets als een eheim aquaball zo lang als de hoogte van de bak zou nog kunnen maar alleen met een HEEL lichte visbezetting).
Een intern filter dat al vastgekit zit wil je wellicht liever laten zitten, loshalen is niet heel makkelijk (vind ik zelf).
De looks: een intern filter dat vastzit in combinatie met een mooie 3D achterwand die de hoeken om moet n met de nodige gaten erin is een lastig danwel duur verhaal. Bij een extern filter moet je intake en verwarming (ook bij een 'niet ingebouwd' intern filter) weer weg zien te werken. Een verwarming in een extern filter bestaat wel, maar is duur.
Stroming: als je vissen wilt die veel stroming willen (grondels, 'platte vissen', enz) dan is dat makkelijk te regelen met een extern filter, je koopt gewoon een lekkere grote. Ook kun je bij een extern filter makkelijk de plaats veranderen van intake en uitgang.
[ Voor 4% gewijzigd door dragon2 op 15-05-2020 22:54 ]
Een slinger op het glas aan de voorkant en ook een aantal op één van de slakken zelf:
:strip_exif()/f/image/2LxG7d60CjIQBXPPrlGZjX4p.jpg?f=fotoalbum_large)
De filter outflow, een mooi sierlijk randje:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UlaSl4qS3fsRH2AjyQ3f2Br4.jpg?f=user_large)
Hopelijk hebben ze er snel genoeg van...
De schimmel is gelukkig ook bijna van het hout verdwenen, heb het nieuwe stuk nu 2x uit de bak gehaald, schoongemaakt en teruggeplaatst.
[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 15-05-2020 22:51 ]
Smaken verschillen, maar ik vind de 'voor' situatie mooier dan de 'na'. Die bult mos heeft juist wel watRenegade666 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 11:15:
Gisteren even mijn 100 liter wat aangepast. Het mos was een beetje heel erg aanwezig:P
Moet nog een paar aanpassingen doen qua anubius, maar later wel even.
Voor:
[Afbeelding]
Na:
[Afbeelding]
Eens! Lijkt me leuk voor die vissies om in te verschuilen.toolkist schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 01:02:
[...]
Smaken verschillen, maar ik vind de 'voor' situatie mooier dan de 'na'. Die bult mos heeft juist wel wat
Ik herken ook vrij weinig van de voor situatie in de na situatie. Maar dat kan ook aan mij liggen en zo
[ Voor 15% gewijzigd door Oekol op 16-05-2020 01:10 ]
Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.
Ter vergelijk die van mij. Kwaliteit van de foto is niet fantastisch maar grootte van het oog is duidelijk genoeg:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IHsPT1CE7GXoKDd36WWuvySJ.jpg?f=user_large)
2 meter bij 60 bij 60, zit wel goedIVIaarten schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 01:26:
@toolkist @Smuggler Maanvissen hebben best een serieus grote bak nodig. Geef ze wel de ruimte.
Hier 250 bij 50 bij 80 hoog.IVIaarten schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 01:26:
@toolkist @Smuggler Maanvissen hebben best een serieus grote bak nodig. Geef ze wel de ruimte.
Dat zit ook wel goed.
hier onder een snelle foto van de bak inclusief 2 maanvissen
:strip_exif()/f/image/VVohM5emUySVub1LHxnfsF6B.jpg?f=fotoalbum_large)
@toolkist
Ik zie wat je bedoelt als je het over de maanvissen hebt. maar is dat niet het resultaat van de vele kweeksoorten die tegenwoordig in omloop zijn. Kan mij niet voorstellen dat mijn bak te klein is.
Ze leggen ook elke week netjes eitjes. ze zijn alleen te achtelijk om ze goed te verdedigen tegen de rest van de vissen in de bak.
Heb in de winkel (Rifwachter) toen ook gevraagd of er ondertussen maanvissen waren die wat kleiner bleven, gezien mijn wens om ze in een bak te doen met tetra's en guppen en dit niet meteen als voer gezien moest worden. Is trouwens altijd goed gegaan. Zover ik weet is er geen enkele tetra verorbert door een maanvis.
:strip_exif()/f/image/egabWvp5hkSD95OlIGX7BSRc.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar niemand hier een idee wat er met mijn roodstaartzalm aan de hand is
[ Voor 82% gewijzigd door Smuggler op 16-05-2020 10:46 ]
toolkist schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 01:02:
[...]
Smaken verschillen, maar ik vind de 'voor' situatie mooier dan de 'na'. Die bult mos heeft juist wel wat
Dat mag hoorOekol schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 01:09:
[...]
Eens! Lijkt me leuk voor die vissies om in te verschuilen.
Ik herken ook vrij weinig van de voor situatie in de na situatie. Maar dat kan ook aan mij liggen en zo
Maar de vissen zaten juist niet in het mos, alleen de garnalen.
En de nam in mijn ogen veel ruimte in beslag.
Nu alles omgezet is, is er meer grond voor de corys en lijkt het gewoon ruimer.
Nice!toolkist schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 01:17:
Ter vergelijk die van mij.
Kun je nagaan, ik heb al jaren geen maanvissen meer gezien zonder gebogen rugvin
Mijn vroegere onderbuuf had er 2 in 60x30x30, en iemand vertellen dat ze niet in een standaard 1,2m bak passen kun je wel proberen, maar dan wordt je compleet uitgelachen/genegeerd...
Ik heb nu een stuk of wat Neon Tetras in mijn quarantaine bak met medicatie.
Deze hebben nu 2 week behandeling gehad, maar sommige zie nog steeds geen vooruitgang in verbetering.
Paar andere lijken nu weer goed, dus die doe ik weer in de grote bak.
Ze worden verdacht van vinrot/bekrot/schimmel achtig iets.
Heb medicatie van Sera toen van de LFS gekregen.
Word zoiets nog beter als het te ver is, of uit hun lijden verlossen en nieuwe halen?
Geef het de tijd.Renegade666 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 10:53:
Even een ander vraag.
Ik heb nu een stuk of wat Neon Tetras in mijn quarantaine bak met medicatie.
Deze hebben nu 2 week behandeling gehad, maar sommige zie nog steeds geen vooruitgang in verbetering.
Paar andere lijken nu weer goed, dus die doe ik weer in de grote bak.
Ze worden verdacht van vinrot/bekrot/schimmel achtig iets.
Heb medicatie van Sera toen van de LFS gekregen.
Word zoiets nog beter als het te ver is, of uit hun lijden verlossen en nieuwe halen?
1 van mijn vissen is ooit een staart kwijt geraakt. een corydora in dit geval. apart gezet en 3 maanden later zat er weer een staart aan. gewoon even geduld hebben, een goede griep duurt ook 4 weken
oke, ik heb nooit een goeie griep gehad, dus paar dagen weer beter
Maar dan zal ik straks even een water wissel doen en wat nieuwe medicatie er in doen.
En de genen die beter zijn weer evne verhuizen.
Waarom ? Ik heb beide systemen (2 aquariums) en bij de Cichliden gebruik ik een intern filter, werkt prima.dragon2 schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 22:48:
[...]
@bertgeitz Wat voor bakbezetting zit je aan te denken? Bij vervuilers als goudvissen en de meeste cichliden, of bij een drukbezette bak (malawi mbuna cichliden speciaalbak, of als beginnersfout) dan is een extern filter eigenlijk namelijk gewoon vereist.
Binnen/buiten maakt technisch niet uit, zolang er maar genoeg filtermedia + flow beschikbaar is.Winkiller schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 12:29:
[...]
Waarom ? Ik heb beide systemen (2 aquariums) en bij de Cichliden gebruik ik een intern filter, werkt prima.
Meeste binnenfilters zijn kleiner, wellicht dat hij uit ging van een klein binnenfilter vs. een groot buitenfilter.
@dragon2 is trouwens een zij en ze heet Saskia.IVIaarten schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 12:32:
[...]
wellicht dat hij uit ging van een klein binnenfilter vs. een groot buitenfilter.
Ik kan mijn Juwel XL simpel vergroten naar 1500 liter p/u, nu 1000 liter kop in gebruik.
[ Voor 26% gewijzigd door Winkiller op 16-05-2020 13:04 ]
Het ligt eraan welke cichliden heh, zoals ik aangaf.Winkiller schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 12:29:
[...]
Waarom ? Ik heb beide systemen (2 aquariums) en bij de Cichliden gebruik ik een intern filter, werkt prima.
Bij een volle mbuna bak voldoet een intern filter natuurlijk niet. Bij de bakmaten die nodig zijn voor cichliden als maanvissen, Discus, Cichla's, Utaka, enz zie ik een intern filter ook niet werken, en dan moet je zelfs vaak denken aan een bioloog ipv een extern potfilter.
Bij zeg een 80cm bak met iets als een harem Apistogramma's of wat slakkenhuiscichliden zal een intern filter prima gaan ja.
Maar zelf heb ik op mijn 80cm Tanganyika bakje uiteindelijk tpch het juwel filter eruit gesloopt en vervangen door een extern potfilter, vind ik zelf fijner. De juwel pomp was kapot dus moest toch worden vervangen.
Er zijn wel heel goed werkende interne filters voor grotere bakken/grotere bezetting trouwens: van die filters die de hele achterwand beslaan en netjes weggestopt zijn achter een 3D achterwand. Maar geen idee of je die zo kunt kopen, die ken ik alleen van youtube
Saskia,dragon2 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 12:55:
[...]
Het ligt eraan welke cichliden heh, zoals ik aangaf.
Bij een volle mbuna bak voldoet een intern filter natuurlijk niet. Bij de bakmaten die nodig zijn voor cichliden als maanvissen, Discus, Cichla's, Utaka, enz zie ik een intern filter ook niet werken, en dan moet je zelfs vaak denken aan een bioloog ipv een extern potfilter.
Oneens, ik gebruik momenteel een 1000 liter pomp kop in mijn Juwel Bioflow XL in 350 liter. Ik heb nog een reserve pomp kop liggen van 1500 liter en mijn Discus + Maanvissen doen het prima in de Juwel Trigon 350.
Ga je over bevolken, wat overigens geen goed idee is, zou ik er wel een externe bijzetten ja.
PS: Overigens passen voor grotere aquariums (>500 liter) en vissen natuurlijk wel jouw filter keuzes.
[ Voor 6% gewijzigd door Winkiller op 16-05-2020 13:32 ]
Yup, dat was voor mij ook geen optie. Ik wilde ze dus ook per se van Jos Hut hebben, die levert alleen hoge kwaliteit. En zuiver, geen rare kweekvormendragon2 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 10:15:
[...]
Nice!![]()
Kun je nagaan, ik heb al jaren geen maanvissen meer gezien zonder gebogen rugvin![]()
Mijn vroegere onderbuuf had er 2 in 60x30x30, en iemand vertellen dat ze niet in een standaard 1,2m bak passen kun je wel proberen, maar dan wordt je compleet uitgelachen/genegeerd...

De kleine geotjes groeien trouwens nog steeds prima, ze zijn nu op een formaat dat ik ze al bijna in de grote bak los zou durven laten (3cm), ware het niet dat ik geen idee heb hoe de ouders erop gaan reageren. Nu het er nog 'maar' 10 zijn (de rest verkocht aan een handelaar) kunnen ze op zich ook nog wel een tijdje door in de kleine bak, dus ik laat ze voorlopig toch nog maar even zitten.
✮ Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †
Uhm, niet even indraaien, maar gelijk vullen met vis?..
Normaal gesproken zouden we dat hebben gedaan, maar me vriendin had van die tabletten gevonden die je erin kan doen en dan kan je er al snel vissen in doen. We hebben nu alleen onze oude en sterke vissen erin gedaan en halen pas later als alles goed gewend is de wat gevoeligere.Renegade666 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 22:47:
@G_Dragon
Hebben dit van te voren wel goed uitgezocht en niet zomaar iets gedaan
@G_Dragon Ow, dat is wel een ding ja. Waarom heb je dat gedaan..? En wat is je plan nu dan om nitrietpiek te handelen?Renegade666 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 22:47:
@G_Dragon
Ook die witte steen, is dat een echte steen (geen plastic)? Zo ja dan is dat puur kalksteen, die heeft dan niets te zoeken in een niet - zeebak en niet - riftvalleybak/midden Amerika bak!
Hoop het voor je. Topic staat het nodig hierover, dus ik begin er nu even niet over.
Eh, die tabletten klinken als complete onzin eigenlijk... Ik zou er dus zeer zeker niet op vertrouwen en dagelijks meten.G_Dragon schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 22:59:
[...]
Normaal gesproken zouden we dat hebben gedaan, maar me vriendin had van die tabletten gevonden die je erin kan doen en dan kan je er al snel vissen in doen. We hebben nu alleen onze oude en sterke vissen erin gedaan en halen pas later als alles goed gewend is de wat gevoeligere.
Hebben dit van te voren wel goed uitgezocht en niet zomaar iets gedaangeen zorgen
'gewend' maakt ook niets uit, het gaat om je nitrificerende bacterien in je filter.
Heb je je oude filter(inhoud) wel meegenomen? En je oude bodem materiaal?
[ Voor 26% gewijzigd door dragon2 op 16-05-2020 23:04 ]
@G_Dragon ervaringsdekundige hier, als je een paar pagina's terugleest. Ik had mijn aquarium van meubel veranderd en hierbij een week ingedraaide extern filter geplaatst (vanuit oud aquarium).Renegade666 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 23:00:
@G_Dragon
Hoop het voor je. Topic staat het nodig hierover, dus ik begin er nu even niet over.
Zelfs dat was niet genoeg om een nitrietpiek te voorkomen en ben bijna 15 vissen verloren, waaronder mijn geliefde regenboogvissen. De pieken die ik kreeg ondanks het half ingedraaide filter en gebruik van oude water kwamen doordat de meeste bacteriën in het grind zitten (die ook vervangen was).
Geloof me, als ik er last van kreeg en ik heb oud water etc gebruikt dan gaan die 'tabletjes' echt niks doen. Succes ermee, maar ik vrees het ergste..
Het duurde bij mij een week voordat ik niet elke ochtend, dode vissen meer hoefde op te ruimen.. iets met Co2/Nitrietpiek in de ochtend wss.
[ Voor 7% gewijzigd door Grvy op 16-05-2020 23:08 ]
Dit is een account.
Er zit nieuw bodem matriaal in, nieuwe filters , nieuwe verwamingselementen. Alles is schoongemaakt met warm water zodat zoveel mogelijk bacterien al dood waren, tuurlijk zullen er altijd nog wat inzitten. We hebben zoveel mogelijk ons best gedaan om het allemaal zo schoon mogelijk als nieuwe start te laten draaien.
Als het echt niet werkt zoals beloofd zal ik hier eerlijk op terugkomen, neem dat maar van mij aan. Wou alleen maar vol trots ons opgelapte nieuwe aquarium met jullie delen,
Het meedenken word ontzettend gewaardeerd!
Dacht idd hetzelfde.JME schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 23:08:
Bacteriën zoveel mogelijk dood gemaakt? Die heb je juist nodig! Zit je te trollen??

En ja mijn vissen waren ook 'sterk' zaten daarvoor al in een aquarium waar ik al een jaar niks aan gedaan had, en leefde al bijna 5+ jaar.. mijn regenboogvissen hadden 3 verhuizingen meegemaakt..
[ Voor 22% gewijzigd door Grvy op 16-05-2020 23:11 ]
Dit is een account.
Licht staat 8u per dag aan, niet echt lang.
JME schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 23:08:
Bacteriën zoveel mogelijk dood gemaakt? Die heb je juist nodig! Zit je te trollen??
Excusses ik bedoelde het anders dan hoe ik het in me bericht zette, we hebben alles met warm water afgespoeld zodat de stenen er schoon inkomen. Daar gaat altijd wel iets inzitten doordat ze bewaard zijn of in de winkel hebben gelegen.
En als alles schoon is heb je dus 0 goede bacteriën en begin je nu aan een opstart inclusief vis...G_Dragon schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 23:17:
[...]
[...]
Excusses ik bedoelde het anders dan hoe ik het in me bericht zette, we hebben alles met warm water afgespoeld zodat de stenen er schoon inkomen. Daar gaat altijd wel iets inzitten doordat ze bewaard zijn of in de winkel hebben gelegen.
Monitor je NO2 ENORM goed de komende dagen, liefst eigenlijk de NH3 al. Dit gaat je een gigantische piek opleveren.... Zo gauw NH3 begint te stijgen beginnen met flink verversen.
[ Voor 4% gewijzigd door SmurfLink op 16-05-2020 23:28 ]
Dank je! Ga morgen even kijken hoe we dit kunnen opmeten en zullen dit in de gaten gaan houden, want natuurlijk willen we het gewoon redden. Ons watertemp is nu mooi rond de 25 graden, die hebben we al stabiel.SmurfLink schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 23:28:
[...]
En als alles schoon is heb je dus 0 goede bacteriën en begin je nu aan een opstart inclusief vis...
Monitor je NO2 ENORM goed de komende dagen, liefst eigenlijk de NH3 al. Dit gaat je een gigantische piek opleveren.... Zo gauw NH3 begint te stijgen beginnen met flink verversen.
Iedereen nogmaals het meedenken en de bezorgtheid waardeer ik ontzettend, we zullen alles goed in de gaten blijven houden en ingrijpen als het misgaat
Of juist terugschalen, het is afhankelijk van licht, voeding, CO2, vuil, waterwissels, etc. etc. en dat allemaal in de juiste balans. Graag meer info geven.HansAnders07 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 23:14:
Ik heb onwijs last van draadalg, wat een drama. Maar ff opschalen met plantenvoeding.. Krijg het amper weg met de hand. Iemand nog tips?
@G_Dragon Ter info: Ik heb een aantal dagen geleden een aantal vissen via Marktplaats aan iemand verkocht. De dag dat ze ze op zou komen halen stuurde ze een berichtje: Sorry, maar ik kom ze niet ophalen, want alle andere vissen zijn vannacht overleden en ik moet eerst uitzoeken wat er aan de hand is... Ze had net een nieuw aquarium opgestart.... Neem deze berichten dus echt serieus, je hebt grote kans hetzelfde te gaan ervaren en dat is niet ok. Zonder een voldoende goed ingedraaid filter (minimaal >2-3 weken en waterwaarden meten om het 100% zeker te weten!) met de juiste bacteriën loop je een enorm risico.
[ Voor 41% gewijzigd door Taro op 17-05-2020 00:09 ]
Hoi Jurgen,HansAnders07 schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 23:14:
Ik heb onwijs last van draadalg, wat een drama. Maar ff opschalen met plantenvoeding.. Krijg het amper weg met de hand. Iemand nog tips?
is het een nieuwe bak, of een bak die al een tijd draait, en plotseling een draadalg probleem heeft gekregen?
Wel of geen CO2 installatie?
Alg ontstaat als er een onbalans is in de waterwaarden, waardoor de alg beter kan groeien dan de planten. Eerst water (laten) testen voordat je los gaat met voeding. Pas steeds maar 1 parameter aan, dan weet je wat werkt. Als je aan 5 knoppen tegelijk draait weet je nooit welke effect had.
Heb ook vaak gehoord dat draadalg vooral goed gaat op hoge ijzerwaarden in het water. Mocht je besluiten om te gaan bemesten, pak dan in ieder geval iets zonder ijzer.
Wat heb je aan 'schoonmaak-crew' in de bak zitten? Japonica garnalen zijn erg goed in opruimen, en vreten beginnende alg vaak weg voordat het merkbaar wordt. Grote draadalg doen ze niet al te veel mee.
Bepaalde soorten slakken kunnen ook goed helpen, b.v. Neritina natalensis – Zebra Renslak.
Enige die ik heb gevonden die draadalg echt op lijkt te ruimen is de siamese algeneter. Ik heb daar dit weekend ook een paartje van aangeschaft om in mijn relatief nieuwe bak (ruim 3 weken draaiend) de draadalg op de stenen onder controle te krijgen. Zorg wel dat je niet teveel regulier voer geeft, als ze hier genoeg aan hebben, kunnen ze de alg links laten liggen.
[ Voor 7% gewijzigd door IVIaarten op 17-05-2020 02:32 ]
Je overtuigt mij nog niet dat je de urgentie snapt. Dat hoeft natuurlijk ook niet, wie ben ik? Maar onlangs nog was er iemand hier op het forum die er ook vrij laconiek onder bleef en die jou nu als geen ander kan vertellen welk volkomen onnodig risico je neemt met levende wezens.G_Dragon schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 23:31:
Dank je! Ga morgen even kijken hoe we dit kunnen opmeten en zullen dit in de gaten gaan houden, want natuurlijk willen we het gewoon redden. Ons watertemp is nu mooi rond de 25 graden, die hebben we al stabiel.
Iedereen nogmaals het meedenken en de bezorgtheid waardeer ik ontzettend, we zullen alles goed in de gaten blijven houden en ingrijpen als het misgaat.
En je temperatuur stabiel? Duh! Daar zit een thermostaat op, dat regel jij niet zelf!
[ Voor 3% gewijzigd door JME op 17-05-2020 09:01 ]
[ Voor 93% gewijzigd door JME op 17-05-2020 16:18 ]
Kan het nieuwe filter een paar weken meedraaien in de oude bak? Dan ben je er (veiligste manier).pirodr01 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 15:12:
Ik zit een beetje met een vergelijkbaar probleem, wij gaan over van een 120 naar een 450 liter aquarium. Het bestaande filter en bodem zitten er al vele maanden in, en kunnen beide mee naar de nieuwe bak, maar doordat de bak groter wordt, komt er wel wat extra bodem en plantjes bij, en ook 2 grote nieuwe stukken hout. Het nieuwe filter is groter qua formaat, maar ik kan starten met het materiaal dat ik al heb en gaandeweg niew materiaal toevoegen. Heeft het dan alsnog de voorkeur om de nieuwe bak helemaal zelfstandig op te laten starten, of doe ik er dan verstandiger aan om alles in 1 keer over te zetten? Het gaat om 5 goudvissen die momenteel ong. 7/8 centimeter zijn.
Als het niet anders kan omdat het een vastgelijmd filter is bijvoorbeeld, dan kun je alles wel in 1x overzetten denk ik, dan wel de boel heel goed in de gaten houden of je niet toch nog een nitrietpiek krijgt. Dan geen nieuwe vissen toevoegen in de tussentijd en ik zou dan weinig voeren. Maar gaat denk ik ook wel goed.
Mooie bakmaat trouwens voor je goudvissen, dat hebben er niet veel
Dank voor het meedenkendragon2 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 18:29:
[...]
Kan het nieuwe filter een paar weken meedraaien in de oude bak? Dan ben je er (veiligste manier).
Als het niet anders kan omdat het een vastgelijmd filter is bijvoorbeeld, dan kun je alles wel in 1x overzetten denk ik, dan wel de boel heel goed in de gaten houden of je niet toch nog een nitrietpiek krijgt. Dan geen nieuwe vissen toevoegen in de tussentijd en ik zou dan weinig voeren. Maar gaat denk ik ook wel goed.
Mooie bakmaat trouwens voor je goudvissen, dat hebben er niet veel
Je kan ook een deel van de filterinhoud van de oude bak in het nieuwe filter doen. Zo heb ik het gedaan.pirodr01 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 18:46:
[...]
Dank voor het meedenkenHet gaat inderdaad om een vaste binnenfilter, die ik niet in de huidige bak mee kan laten draaien. Mijn twijfel zit m voornamelijk in het gegeven dat als ik alles over verhuis, waaronder de filterinhoud en de bodem, ik niet alles makkelijk voor even weer terug kan zetten naar de oude bak. Ik zou de vissen tijdelijk in de oude bak kunnen laten zitten zonder bodem, maar als ik het filter ook verhuis zitten ze dus zonder filter en bijbehorende bacteriën, en lijkt de nieuwe bak qua biologie meer op waar ze in zaten dan de bak die achterblijft. Ik kan de nieuwe bak ook gerust 4 weken in laten draaien, maar ontstaat er dan geen probleem of disbalans als ik na 4 weken alsnog de bodem, de planten en de vissen overzet? Ik ben in principe niet ongeduldig en heb de ruimte om beide bakken naast elkaar te draaien, maar vraag me in deze af wat het beste is voor onze vriendjes
Toen ik ging verhuizen liet ik de oude bak bij mijn ouders staan met de vissen erin. Ik haalde uit dat externe filter 2 matten, verwisselde die met de matten van t nieuwe filter van m'n nieuwe bak. Dit kan ook prima met interne filters. De nieuwe bak vulde ik met 2 grote emmers oud water en verder was alles nieuw. Deze heb ik lekker een paar weken rustig laten indraaien en steeds elke week wat plantjes verhuisd (deze wilde ik herbruiken in de nieuwe bak). De slakken gingen na een week of 4 mee, die waren lekke rmakkelijk te vangen. na een week of 6-8 ving ik de vissen uit en verhuisde ik alles.
Als je ze naast elkaar kunt draaien, dan zou ik een gedeelte bodemmateriaal overzetten (op z'n minst een paar handjes), een paar plantjes, slakjes (?) en wat filtermateriaal al overzetten, of als dat niet handig is (filtermateriaal op maat binnenfilter?) je oude sponzen uitknijpen in de nieuwe bak, dan heb je een goede bacterie-start. Als je dan ook nog gewoon een paar weken indraait kan er eigenlijk helemaal niks mis gaan, moet je alleen later nog de vissen even overwennen naar het nieuwe water.pirodr01 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 18:46:
[...]
Dank voor het meedenkenHet gaat inderdaad om een vaste binnenfilter, die ik niet in de huidige bak mee kan laten draaien. Mijn twijfel zit m voornamelijk in het gegeven dat als ik alles over verhuis, waaronder de filterinhoud en de bodem, ik niet alles makkelijk voor even weer terug kan zetten naar de oude bak. Ik zou de vissen tijdelijk in de oude bak kunnen laten zitten zonder bodem, maar als ik het filter ook verhuis zitten ze dus zonder filter en bijbehorende bacteriën, en lijkt de nieuwe bak qua biologie meer op waar ze in zaten dan de bak die achterblijft. Ik kan de nieuwe bak ook gerust 4 weken in laten draaien, maar ontstaat er dan geen probleem of disbalans als ik na 4 weken alsnog de bodem, de planten en de vissen overzet? Ik ben in principe niet ongeduldig en heb de ruimte om beide bakken naast elkaar te draaien, maar vraag me in deze af wat het beste is voor onze vriendjes
De bodem dan nog overzetten kan wel maar als je een nieuwe bodem kunt doen zou ik dat doen, scheelt heel veel rommel in je bak
Ehm, denk dat meermaals wel helpt eigenlijk. Meestal is het een eenmalige actie in mijn beleving, omdat je dat filtermateriaal moet bietsen van een andere aardige aquariaanpirodr01 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 19:00:
Top, dan doe ik datLiever het zekere voor het onzekere. Help ik het proces nog door elke week even het oude filter materiaal uit te knijpen in de nieuwe bak, of beter alleen helemaal in het begin een keer en daarna niet meer naar omkijken?
@G_Dragon dat kan jou ook wel helpen, dus als je iemand kent, bietsen! Filtermateriaal bacterieen blijven zo'n 30 minuten a 45 minuten goed buiten het filter, dus je moet iemand een beetje in de buurt hebben.
Je zou ook extra filtermedium kunnen toevoegen aan het oude aquarium, terwijl je iets oud filtermateriaal overzet naar de nieuwe bak. Als je dat regelmatig herhaalt is dat volgens mij prima haalbaar.pirodr01 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 19:10:
Ik heb de aquaria naast elkaar staan dus ik kan elke week het sponsmateriaal zo even uitknijpen in het nieuwe aquarium en dan weer terug zetten
Geen gek idee, alleen mijn nieuwe filter is een stuk groter dan de oude, dus moet even kijken of dat met een beetje proppen luktTaro schreef op zondag 17 mei 2020 @ 19:13:
[...]
Je zou ook extra filtermedium kunnen toevoegen aan het oude aquarium, terwijl je iets oud filtermateriaal overzet naar de nieuwe bak. Als je dat regelmatig herhaalt is dat volgens mij prima haalbaar.
Vandaag het filter even onder handen genomen. Gelijk ook een extra O-ring in de inline diffuser van JBL gestopt. Hij geeft nu hele mooie fijne belletjes (waren voorheen wat te groot). De utricularia is helaas helemaal verdwenen, maar de andere plantjes zijn al bezig met hun opmars.
:strip_exif()/f/image/UdChVksfcLE2fOaIyXYYRI5m.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/c5YIuJcGcdckABq1twf9kwO8.jpg?f=fotoalbum_large)
Afgelopen vrijdag ook nog een paartje Siamese algeneters en wat extra Japonica garnaaltje opgehaald. Die krijgen samen de draadalg goed onder controle. Achterste steen is alweer bijna helemaal alg vrij na 2,5 dag.
:strip_exif()/f/image/jVk65TreFUwlgb9Air7uKBdA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bDQLpGQLC6lAjY5dyWLxGCqm.jpg?f=fotoalbum_large)
belletjes, want belletjes zijn gaaf
:strip_exif()/f/image/N64FhJqPSDsbHgMatCVop7k0.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 52% gewijzigd door IVIaarten op 17-05-2020 19:27 ]
Pearling is idd gaaf
Is de bak niet te klein voor SAE's? Heb er ook naar zitten kijken, maar een 120cm is toch doorgaans wel het minimum, of ga je ze spoedig weer weg doen? Ze kunnen redelijk groot worden en moeten als ze jong zijn in groepen worden gehouden. Als ze volwassen zijn dan worden ze territoriaal en heb je of een grote bak nodig, of moet je terugschalen in aantal. Maar de 78 cm van een Superfish Home 110 is naar mijn weten sowieso te klein?
Ik heb ook de JBL inline diffusor, wat bedoel je met een extra O-ring? Ik zie sowieso geen bellen, tenzij ik er 2 bar op zet met >3 bellen per seconde
Voor wat betreft de diffusor; het membraan (het witte pijpje) zit geklemd tussen 2 o-ringen. Ik heb daar een extra o-ring bij gezet, zodat er bij het dichtschroeven meer druk zit op het membraan. Had gelezen dat dat kon helpen als je wat te grote belletjes kreeg. Is een standaard kraan o-ring, dus voor de kosten hoefde ik het ook niet te laten. Extra ringetje er bij, en nu alleen maar hele fijne belletjes, die langer in het water blijven dwarrelen dan voorheen.
Helder, in ieder geval een bewuste actie, dat is het belangrijkste
Wat betreft de inline diffusor: Ik zie helemaal geen belletjes uit de outflow komen, dit fluctueert tussen de 0,5 en 2 bellen per seconde afhankelijk van een eventuele waterwissel. Maar ik zal het in gedachte houden voor de toekomst. Sowieso kijk ik even of ik die inline diffusor blijf houden of niet, ben er op zich wel blij mee, maar hij maakt een zoemend/piepend geluid en als ik de slangen schoonmaak is het extra gedoe. Misschien plaats ik wel een Neo large diffusor in de bak en verwijder ik de inline diffusor weer en voeg ik nieuwe slangen + een lily pipe toe. Had laatst al een situatie waarbij ik de schroefdraad bij het stukje waar de CO2 slang op zit al niet meer helemaal goed voelde pakken, waardoor er water uit lekte. Gelukkig gaat het nu goed, maar 100% vertrouwen doe ik het niet. Dus misschien toch maar weer terug naar CO2 toevoegen in de bak zelf.
Ziet er netjes uit:)
Dat je utricularia verdwijnt herken ik. Ik heb die ook gehad in mijn 60 liter, maar wou ook niet.
Deze heeft als je het goed wilt doen een "droge" start nodig blijkbaar. Dus in de grond, en damp, maar niet met een lading water erover.
Daarna heb wat er over was, verwijderd, dwergnaald gras er in gedaan, maar dit wil ook niet. Leek bij mij wel wat te doen, maar laat ook opgeven moment weer los.
Denk dat ik nu maar een ander licht er aan moet hangen en dan maar MonteCarlo als bodom groeier.
@Taro
Met die SAE had ik er 5 gekocht toen, met mijn 120cm/200 liter bak. Zijn nu nog 2 over.. zijn nogal agressief tegen elkaar. Dus zal mij niet verbazen dat er bij Maarten straks nog 2 in zitten in totaal.
Droge start zou wel kunnen helpen, aangezien ze in zo'n cultuur bakje zaten.
Dat er straks 2 SAE over zijn is goed nieuws, ik heb er nl. maar twee gekocht
@Taro hmz, ik hoor alleen iets van geluid als ik de techniek kast er onder open, maar die zit normaal dicht. Voor mij dus geen issue.
edit: en lekken bij de CO2 aansluiting? zou sowieso niet moeten kunnen, aangezien er een terugslagklepje in zit. Wellicht dat rubbertje eens schoonmaken?
[ Voor 32% gewijzigd door IVIaarten op 17-05-2020 20:19 ]
Rubbertje was nieuw, was een kwestie van de 2 plastic delen voldoende op elkaar schroeven. Maar dat gaf mij geen 100% veilig gevoel. Doet het nu al een aantal maanden prima hoor, maar vind CO2 direct in de bak toch veiliger.IVIaarten schreef op zondag 17 mei 2020 @ 20:12:
@Taro hmz, ik hoor alleen iets van geluid als ik de techniek kast er onder open, maar die zit normaal dicht. Voor mij dus geen issue.
edit: en lekken bij de CO2 aansluiting? zou sowieso niet moeten kunnen, aangezien er een terugslagklepje in zit. Wellicht dat rubbertje eens schoonmaken?
"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"
Als je dit zo ziet, heb je dan het gevoel van: Daar hoort bijv. een koppeltje X bij, of een groepje Y? Ik hoor het graag
In de 60 liter heb ik besloten alleen met garnalen verder te gaan, dat zorgt weer voor wat extra tijd en focus op deze 118 liter bak. Heb overigens de verlanglijst wel klaarstaan voor een 120 x 50 x 50 met mooie ONF Flat One+ of Twinstar 1200 SA verlichting en Oase Biomaster 600 om de 118 liter te vervangen, maar dat komt op termijn wel. Ik blijf mij kapot ergeren aan de vaste verlichting, rand aan de zijkant en het groene glas. Ik geniet er nu wel weer van dat er 0% algen zijn en alles lekker draait
De Eheim 350 Skimmer is naar de 60 liter gegaan en heb nu een doorzichtige Azoo 250 skimmer in de 118 liter geplaatst. In de 60 liter zitten alleen japonica's en die klimmen er niet zo snel in. Gisteren echter toch een bloody mary in de 250 skimmer gezien en dus direct uitgezet, gelukkig wist meneer er zelf weer uit te klimmen, maar ik blijf het toch tricky vinden. Wel goed dat ik dat nu direct zie ipv met de zaklamp van de telefoon er in te moeten schijnen
:strip_exif()/f/image/24CnsFsONmPiETHOv5rs8dtG.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 22% gewijzigd door Taro op 17-05-2020 22:36 ]
De meeste grotere vissen eten garnalen.Taro schreef op zondag 17 mei 2020 @ 22:25:
Mijn vrouw en ik hebben het gevoel dat we toch een wat grotere vis in het aquarium missen. De kardinaal tetra's, japonica's, bloody mary's, nerite's en otocinclussen doen het prima, maar we missen een blikvanger.
Als je dit zo ziet, heb je dan het gevoel van: Daar hoort bijv. een koppeltje X bij, of een groepje Y? Ik hoor het graag
In de 60 liter heb ik besloten alleen met garnalen verder te gaan, dat zorgt weer voor wat extra tijd en focus op deze 118 liter bak. Heb overigens de verlanglijst wel klaarstaan voor een 120 x 50 x 50 met mooie ONF Flat One+ of Twinstar 1200 SA verlichting en Oase Biomaster 600 om de 118 liter te vervangen, maar dat komt op termijn wel. Ik blijf mij kapot ergeren aan de vaste verlichting, rand aan de zijkant en het groene glas. Ik geniet er nu wel weer van dat er 0% algen zijn en alles lekker draaitEn ik heb ook al weken geen dode Bloody Mary garnalen meer gevonden, de sterke individuen zijn blijkbaar overgebleven en de tetra's laten ze nu met rust.
De Eheim 350 Skimmer is naar de 60 liter gegaan en heb nu een doorzichtige Azoo 250 skimmer in de 118 liter geplaatst. In de 60 liter zitten alleen japonica's en die klimmen er niet zo snel in. Gisteren echter toch een bloody mary in de 250 skimmer gezien en dus direct uitgezet, gelukkig wist meneer er zelf weer uit te klimmen, maar ik blijf het toch tricky vinden. Wel goed dat ik dat nu direct zie ipv met de zaklamp van de telefoon er in te moeten schijnen
[Afbeelding]
Je zou wel een niet te groot wordende pure alg/houteter zoals Peckoltia vittata kunnen nemen, of een puur oppervlakte scholenvisje zoals gemarmerde bijlzalmen (mits je lichtkap heel erg goed afsluit).
De Bloody Mary's gaan naar de 60 liter als dat moet. De Japonica's zijn vast wel veilig voor een wat grotere vis?dragon2 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 23:00:
[...]
De meeste grotere vissen eten garnalen.
Je zou wel een niet te groot wordende pure alg/houteter zoals Peckoltia vittata kunnen nemen, of een puur oppervlakte scholenvisje zoals gemarmerde bijlzalmen (mits je lichtkap heel erg goed afsluit).
Ik heb geen lichtkap, de bovenkant is open. Heb wel een polycarbonaat deksel zelf op maat gemaakt voor in het begin, maar deze de laatste tijd niet meer gebruikt. Kan ik er uiteraard weer opleggen als dat nodig is.
Peckoltia vittata heb ik al over nagedacht, maar we zoeken wat meer een oppervlakte vis. Gemarmerde bijlzalmen zijn dan idd een goede optie, maar dat spreekt ons toch niet echt aan.
De Gymnocorymbus ternetzi (Zwarte Tetra) is niet heel speciaal, maar wel een leuke maat. Maar moet ook weer in groepjes van 4-5 stuks gehouden worden. Als ik het hier en daar lees kan dat prima in een 118 liter. Is iemand daar bekend mee? Zie o.a. https://www.seriouslyfish...s/gymnocorymbus-ternetzi/.

[ Voor 7% gewijzigd door Taro op 17-05-2020 23:18 ]
Vervelende vissen kunnen ook aan je grotere garnalen gaan trekken/slopen. Geen idee of een rouwtetra dat doet, maar tandjes hebben ze zeker wel. Maar je hebt al een scholenvis in het midden, dat wordt heel onrustig dan als je er een tweede school bij zet (en nee, 4 5 stuks is geen school, denk aan 8+).Taro schreef op zondag 17 mei 2020 @ 23:16:
[...]
De Bloody Mary's gaan naar de 60 liter als dat moet. De Japonica's zijn vast wel veilig voor een wat grotere vis?
Ik heb geen lichtkap, de bovenkant is open. Heb wel een polycarbonaat deksel zelf op maat gemaakt voor in het begin, maar deze de laatste tijd niet meer gebruikt. Kan ik er uiteraard weer opleggen als dat nodig is.
Peckoltia vittata heb ik al over nagedacht, maar we zoeken wat meer een oppervlakte vis. Gemarmerde bijlzalmen zijn dan idd een goede optie, maar dat spreekt ons toch niet echt aan.
De Gymnocorymbus ternetzi (Zwarte Tetra) is niet heel speciaal, maar wel een leuke maat. Maar moet ook weer in groepjes van 4-5 stuks gehouden worden. Als ik het hier en daar lees kan dat prima in een 118 liter. Is iemand daar bekend mee? Zie o.a. https://www.seriouslyfish...s/gymnocorymbus-ternetzi/.
[Afbeelding]
Ik weet het goed gemaakt: Als ze/we dit willen toevoegen, dan moet er eerst een 120 cm bak komendragon2 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 23:22:
[...]
Vervelende vissen kunnen ook aan je grotere garnalen gaan trekken/slopen. Geen idee of een rouwtetra dat doet, maar tandjes hebben ze zeker wel. Maar je hebt al een scholenvis in het midden, dat wordt heel onrustig dan als je er een tweede school bij zet (en nee, 4 5 stuks is geen school, denk aan 8+).
goed excuus voor naar je vrouw?Taro schreef op zondag 17 mei 2020 @ 23:24:
[...]
Ik weet het goed gemaakt: Als ze/we dit willen toevoegen, dan moet er eerst een 120 cm bak komen
Jazeker
De huidige bak & meubel waren een compromis en test of de hobby leuk is. Maar zij en de kinderen kijken nu ook een paar keer per dag. Willen eten geven, hebben een mening, vrienden willen het even zien, etc.
Ik heb al klaarstaan in een winkelmandje:
- ADA 120P: 120 x 50 x 50 (Ja ja, discussie over ADA is prima...)
- 120 x 50 antraciet meubel (Maar sta open voor andere leveranciers, suggesties? Waar halen jullie de custom meubels (dus los van de standaard aquarium leveranciers) vandaan?)
- ONF Flat One+ met ONF Square / Twinstar 1200SA verlichting, twijfel nog
- Oase Biomaster Thermo 600, misschien met als extra de huidige Biomaster Thermo 250
- Lily pipe & Transparante slangen
Dan heb ik ook wat meer keuze wat betreft de vissen en dergelijke. Waarbij ik overigens wel als doel heb alles over te nemen naar de nieuwe bak met een mooiere inrichting.
Ander idee als het niet Z-A hoeft te zijn: honing goeramis en/of kuhliis (mits ze wel een beetje kunnen wroeten in die bodem, ik ken dat materiaal niet genoeg). Zeker bij kinderen zijn kuhliis altijd een hit.Taro schreef op zondag 17 mei 2020 @ 23:24:
[...]
Ik weet het goed gemaakt: Als ze/we dit willen toevoegen, dan moet er eerst een 120 cm bak komen
De vrouw des huizes zegt: Mag ik die sprieten er ook afknippen?dragon2 schreef op zondag 17 mei 2020 @ 23:48:
[...]
Ander idee als het niet Z-A hoeft te zijn: honing goeramis en/of kuhliis (mits ze wel een beetje kunnen wroeten in die bodem, ik ken dat materiaal niet genoeg). Zeker bij kinderen zijn kuhliis altijd een hit.
Ik laat het nu lekker zo. 118 liter blijft zoals die is. Als we overstappen naar een 120 cm dan kijken we opnieuw naar de bewoners.
Thx!
Ik heb die wel eens gezien toen een bepaalde youtuber daar was.
Ziet er idd wel leuk uit, maar als je dan hun site bekijkt heb ik het idee dat het net niet is.
Dit topic is gesloten.