Het aquarium topic - Deel 8 Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 47 ... 92 Laatste
Acties:
  • 417.279 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 07-09 10:11
Taro schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 10:43:
@ThaAresX Ik heb EasyCarbo staan, maar heb altijd begrepen dat het eigenlijk een schoonmaakmiddel is dat algen doodt, waardoor de beschikbare voeding volledig door de planten kan worden opgenomen en ze daardoor mooier worden en beter groeien. Echt CO2 toevoegen doet het dus niet want er zit geen CO2 in, daarnaast is het schadelijk voor de dieren in je aquarium. Vooral kleine garnalen (die ik heb) kunnen er direct het loodje door leggen, helemaal als je het overdoseert zoals volgens mij met 5 ml/180 liter het geval is.

Wel fijn dat hij bij jouw aquarium het gewenste effect heeft, maar ik durf het niet aan als standaard oplossing en zal het alleen gebruiken als ik echt niet anders kan om bijv. mee te helpen bij een algenplaag. Wel gebruik ik het in een plantenbak waar ik de leftovers in bewaar, daar werkt het prima voor :)
Ik heb gelukkig ook geen kleine garnaaltjes in die bak zitten. Overdosering is zeer minimaal, officieel zou je 4.5ml/180L moeten doen, maar de vissen en japonica's reageren er niet negatief op (op korte termijn). Zoals gezegd werkt het bij mij wel prima voor nu, ook al zal ik uiteindelijk naar een CO2 set willen.

Maar goed ieder zijn ding, ik heb nog niks te klagen gehad over dit product wel bedankt voor me erop attenderen dat het niet volledig veilig is, dit was me nog niet bekend.

Vraagje, heeft er iemand hier zijn aquarium al gekoppeld aan een raspberry pi of iets dergelijks? Lijkt me wel een leuk hobbyprojectje maar wil me eerst nog inlezen etc.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 15:09
Jeeee vandaag de volledige prijs opgave aangevraagd bij mijn LFS voor mijn nieuwe zee aquarium. Als alles goed is gaat volgende week de echte bestelling de deur uit en heb ik over een week of 4 ruim 500 liter zee water in de woonkamer staan :)

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 09:49

mvds

Totally awesome!

Ik gebruikte ook EasyCarbo in mijn oude aquarium maar voor mijn nieuwe bak (60 liter Nano Cube) die alleen voor garnalen gebruikt gaat worden ga ik Profito geven ipv EasyCarbo. Vandaag komt de rest binnen, extra mos, wat javavaren, extra stenen en een 7 pijps garnalen verstopplaats. Zin in :D Lekker kloten :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
mvds schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 11:34:
Ik gebruikte ook EasyCarbo in mijn oude aquarium maar voor mijn nieuwe bak (60 liter Nano Cube) die alleen voor garnalen gebruikt gaat worden ga ik Profito geven ipv EasyCarbo. Vandaag komt de rest binnen, extra mos, wat javavaren, extra stenen en een 7 pijps garnalen verstopplaats. Zin in :D Lekker kloten :D
Mijn LFS gebruikte zowel Profito als EasyCarbo voor zn showbak (voordat ie er monster fish in stopte). Zag er wel goed uit.

Spullen online besteld? Ik moet nog steeds een keer online planten bestellen maar ben er huiverig voor vanwege eventuele parasieten, niet wenselijke algen en slakken (vind mn Clown Botia niet erg trouwens) en dergelijke die er op kunnen zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-09 09:49

mvds

Totally awesome!

Ik koop Invitro planten bij https://www.onlineaquariumspullen.nl/ dus gegarandeerd parasiet/algen/slakken vrij :)

Erg tevreden over! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
ThaAresX schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 12:23:
[...]

Spullen online besteld? Ik moet nog steeds een keer online planten bestellen maar ben er huiverig voor vanwege eventuele parasieten, niet wenselijke algen en slakken (vind mn Clown Botia niet erg trouwens) en dergelijke die er op kunnen zitten.
Waarom zou dat uitmaken tussen de winkel en online bestellen? Planten komen uit dezelfde groothandel...

Ik heb ze vaak zat online gehaald, of bij aquaplantsonline, aquarium-planten of bij marktplaats maakte weinig verschil. Nooit gezeik mee gehad. Maar ik spoel ook alles uitgebreid af voor het m'n bak in komt. Slakken mogen het proberen, dat vinden m'n Helena's wel weer eens leuk. :+

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
Net wat fotos gemaakt van mijn 180L. Net gesnoeid dus hij is wat kalig :). Van het weekend staat stofzuigen op de planning en de wekelijkse waterwissel :). Ik zal vanavond de fotos uploaden, misschien dat ik nieuwe maak als de bak weer helder is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:04

JME

zeg maar Jamie

mvds schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 11:34:
Ik gebruikte ook EasyCarbo in mijn oude aquarium maar voor mijn nieuwe bak (60 liter Nano Cube) die alleen voor garnalen gebruikt gaat worden ga ik Profito geven ipv EasyCarbo.
Huh? Hoezo “in plaats van”? Voor optimale plantengroei heb je microvoedingsstoffen (bijv. Profito), macrovoedingsstoffen (NO3 en PO4) en koolstof (CO2, desnoods easycarbo) nodig. Naast licht natuurlijk. Je kunt nooit Profito in plaats van easycarbo gebruiken, dat zijn compleet andere dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Dieken Taffert schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 10:42:
Heeft er ook iemand anders een koud/zoetwater aquarium met Hollandsche visch? Er gaat imo weinig boven stekelbaarsjes. Zelf gevangen met een schepnetje, dat vindt mijn zoontje veruit het mooist.
Vroeger wel veel gedaan: stekelbaarsjes, salamanders, grondeltjes, kikkervisjes enzo. Maar dat is dan wel tijdelijk, uiterlijk in de herfst alles weer naar de sloot terug.

Nu heb ik wel een 500l speciekuip als vijver, met een schooltje 3doornige stekeltjes erin O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
Dit gaat dan wel over een professioneel aquarium maar ik denk dat de meesten het hier wel kunnen waarderen.

https://www.ad.nl/dossier...met-onze-vissen~a63986a6/

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
Een vraag voor advies. Ik heb een 180L met intern filter en 3D achterwand van Juwel. Nu weet ik sowieso nog niet hoe ik dat eventueel los kan krijgen, ik gok... stanleymes of iets er tussen steken om de kit los te krijgen en daarna de kit eraf krabben. Maar heeft iemand een goed idee om dit goed te doen?

Het idee is om een Oase BioMaster 350 te kopen en die te gebruiken als extern filter. Nu zal die in eerste instantie gewoon meedraaien met het binnenfilter zodat de bacteriën in het filter terecht kunnen komen. Maar zouden jullie het aquarium leegpompen, de vissen in grote emmers doen met kleinere pompen en evt verwarming zodat ze wel gewoon een filter/verwarming hebben of hebben jullie een ander idee?

Zoals vanmiddag gemeld hieronder een foto van de huidige staat van de bak. Morgen stofzuigen en waterwissel :).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JycL1g4tOCs0vxRU-q7cjS_e30U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Ji8Q7NGzDFGuexjO2vImOjc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:28
Kreeg vandaag op mijn werk een appje van vrouw des huizes dat een van de nieuwe tetra's dood was en aan de oppervlakte dreef, dacht nee toch niet iets met het water, of ziektes of wat anders, maar aan de foto te zien is er toch wat anders aan de hand.
Heb er geen verklaring voor. 🤔
Het enige wat ik kan bedenken is dat een COP Kreeft hem te pakken heeft gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UJuiOJ8TTTnGeaYsXW87MxBI_qA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZRhq7sauXYI7sXbEECC7Ymwp.jpg?f=fotoalbum_large

@ThaAresX Heb gezien dat mensen het met een plamuurmes ertussen drukken, maar hier heb je wel het risico dat de boel knapt en krast.
Ook kun je een stevig stuk vis draad ertussen zien te krijgen en dan het kit los te trekken
Zoek anders op YouTube, juwel filter los maken. 👍

[ Voor 16% gewijzigd door DoubleDutch op 01-05-2020 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

ThaAresX schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 20:20:
Een vraag voor advies. Ik heb een 180L met intern filter en 3D achterwand van Juwel. Nu weet ik sowieso nog niet hoe ik dat eventueel los kan krijgen, ik gok... stanleymes of iets er tussen steken om de kit los te krijgen en daarna de kit eraf krabben. Maar heeft iemand een goed idee om dit goed te doen?

Het idee is om een Oase BioMaster 350 te kopen en die te gebruiken als extern filter. Nu zal die in eerste instantie gewoon meedraaien met het binnenfilter zodat de bacteriën in het filter terecht kunnen komen. Maar zouden jullie het aquarium leegpompen, de vissen in grote emmers doen met kleinere pompen en evt verwarming zodat ze wel gewoon een filter/verwarming hebben of hebben jullie een ander idee?

Zoals vanmiddag gemeld hieronder een foto van de huidige staat van de bak. Morgen stofzuigen en waterwissel :).

[Afbeelding]
Die achterwand krijg je er volgens mij ook nooit uit zonder de bak leeg te halen. Dus leeg moet ie dan toch. Dan een stuk visdraad vastmaken aan twee klosjes (handvatten) en aan de onderkant van de bak achter de achterwand zien te wurmen. En dan naar boven “zagen”. Ik zou nooit een mes erachter proppen, een barst in het glas is best lastig repareren. Kitresten kun je met een vlak verfkrabbertje (zo’n stanleymesje in een T-vormig houdertje) vrij netjes eruit krabben. Wel oppassen voor steentjes en bodemresten, dat kan krassen. En voor de kitranden van de bak zelf natuurlijk. Of het echt helemaal netjes wordt moet je maar afwachten. Of komt er een nieuwe wand voor in de plaats?

Edit: ah wacht, filter moet eruit en niet de achterwand? Dan zelfde advies, maar gaat een stuk eenvoudiger!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
Nou ik ben bang dat als het filter eruit gaat dat ik van zelf wel de achterwand eruit wil omdat je anders een gat aan de rechterkant krijgt denk ik. De achterwand overlapt ook niet echt waardoor ik alleen de rechterplaat hoef te verschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:34

Winkiller

De Mopperpot

ThaAresX schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 20:20:

Mag ik je vragen waarom je dat wil doen ? binnenfilters presteren prima tegenwoordig.
Wil je het er toch uitslopen, alles eruit en voorzichtig met visdraadje proberen los te snijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
Iemand enig idee of een rode tijgerlotus ook op kienhout groeit?
Kan het nergens vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:19
DoubleDutch schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 22:21:
Iemand enig idee of een rode tijgerlotus ook op kienhout groeit?
Kan het nergens vinden.
Ken de plant niet, wel mooi btw.

Maar:
Tip: Laat de knol aan de rode lotus zitten. Zorg ervoor dat de bol niet wordt ingegraven maar ‘op’ je grind ligt. Anders kan de bol rotten.

Kunt proberen om hem vast te zetten, maar denk niet dat hij op hout zelf groeit.

https://www.google.com/am...e-lotus-rode-tijgerlotus/

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

ThaAresX schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 21:40:
Nou ik ben bang dat als het filter eruit gaat dat ik van zelf wel de achterwand eruit wil omdat je anders een gat aan de rechterkant krijgt denk ik.
Misschien dan toch beter een tweedehands bak kopen zonder achterwand? Dit wordt wel een klusje waarvan je maar moet afwachten of het ooit mooi lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
@Renegade666 dankje, die had ik ind gelezen, ben bang dat hij dus alleen in de soil/grind groeit. 👍

Iemand enig idee of er rode planten zijn die wel op kienhout groeien?

[ Voor 25% gewijzigd door DoubleDutch op 01-05-2020 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy
  • Laatst online: 21:13

Grvy

Bot

Helaas hebben mijn Melanotaenia boesemani de nitrietpiek(no2) niet overleefd :( ..

Er is nu nog 1 Boesemani over.. maar het is ook een 80cm aqua, nadat ik de vissen had kwam ik erachter dat ze eigenlijk een 120cm+ aqua nodig hebben, maar degene die ik had hadden er nooit last van.

Wat is nu verstandig? De laatste boesemani alleen over laten lijkt mij voor de vis niet echt fijn aangezien het een scholenvis is, maar nieuwe erbij kopen in een eigenlijk te klein aquarium vind ik ook weer zielig.

Dit is een account.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IVIaarten
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 04-04-2021
DoubleDutch schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 20:25:
Kreeg vandaag op mijn werk een appje van vrouw des huizes dat een van de nieuwe tetra's dood was en aan de oppervlakte dreef, dacht nee toch niet iets met het water, of ziektes of wat anders, maar aan de foto te zien is er toch wat anders aan de hand.
Heb er geen verklaring voor. 🤔
Het enige wat ik kan bedenken is dat een COP Kreeft hem te pakken heeft gehad.

...snip
Denk eerder dat deze schade toegebracht is nadat de tetra is overleden, in plaats van dat dit de oorzaak was.
Vele aquariumbewonders zijn opportunisten als het op 'opruimen' aankomt.

Verwacht dus niet dat je moordlustige COP's hebt. Zeker met nieuwe vissen in een bak loop je altijd risico op wat uitval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Grvy schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 23:48:
Helaas hebben mijn Melanotaenia boesemani de nitrietpiek(no2) niet overleefd :( ..

Er is nu nog 1 Boesemani over.. maar het is ook een 80cm aqua, nadat ik de vissen had kwam ik erachter dat ze eigenlijk een 120cm+ aqua nodig hebben, maar degene die ik had hadden er nooit last van.

Wat is nu verstandig? De laatste boesemani alleen over laten lijkt mij voor de vis niet echt fijn aangezien het een scholenvis is, maar nieuwe erbij kopen in een eigenlijk te klein aquarium vind ik ook weer zielig.
Je schreef ooit dat je er 4 had, dus echt gewend aan een school is deze ene ook niet ;) Volgens mij is hier maar 1 diervriendelijke oplossing, en dat is zoeken naar een adoptieschool. En je vervolgens goed inlezen voordat je een andere soort gaat kopen. Zodra je bak weer stabiel is uiteraard :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
DoubleDutch schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 23:15:
@Renegade666 dankje, die had ik ind gelezen, ben bang dat hij dus alleen in de soil/grind groeit. 👍

Iemand enig idee of er rode planten zijn die wel op kienhout groeien?
Volgens mij niet.

Is ook wel een beetje verklaarbaar: rode planten vragen heel erg veel licht. Water met zoveel hout erin dat ze erop gaan groeien ipv in de bodem is meestal juist niet helder.
Maar goed, dat verzin ik nu net :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Hmm, heb wat vissen op marktplaats. altijd leuk om zien...
Wil ze snel kwijt. Word er gevraagd wat ik min, wil hebben, 15 euro, vind hij te weinig..
Uhm okeh.. Hoef en wil er niet rijkt van te worden :P

-4 Zwaarddragers (2 man, 2 vrouw)
-3 Blackmollys (3 vrouw + eventueel enkele jongen (4a5)
-4 Bumblebee plattys (1+3 man/vrouw)

Panasonic 55FZ804 | Marantz sr7010 | Dune HD Pro 4K | Panasonic dp-ub424 | 2x Klipsch RF82 | 2x RP-140SA | 2x RB61 | 2xRB51 | RC52 Mk2 | SVS PB-1000 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Grvy schreef op vrijdag 1 mei 2020 @ 23:48:

Ik heb ooit per ongeluk wat boesemani's met wat plantjes van een vriend meegekregen (eieren), die zaten in een 60 en later een 80 bak met z'n viertjes. Na de hittegolf waar ik m'n halve bak verloor had ik er nog 2. Die hebben nog ruime tijd meegezwommmen met m'n school Kerritetra's die ik erna haalde. Dus je kan kijken of je een school andere vissen wilt die wel in de bak passen of dat goed gaat. Of een adoptieschool vinden van iemand die ook Boesemani's heeft.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• IVIaarten
Update na twee weken.

Ben een aantal van de klompjes Utricularia verloren, die zijn verslijmd en opgegeten door de amano’s.

De rest lijkt het goed te doen, de bodem begint al aardig vol te groeien.

Na de poetsbeurt van vanmorgen;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/leu7MWkIQJ5QrUIbs8Lw3KWjhp4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8VLplUv4fzCAw62G3aHscFHZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dDI-gfgGqoJ_UKrVNvTVWzGctGg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ca1NTgXQQjLwVus7y0TT54Cd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Iemand wil wat vissen nu overnemen.

Moet er nog 5 uit hebben, maar die laten zich niet pakken... gloeiende..

Tevens, nu black mollys en zwaarddragers er nu uit zijn, komen de neons ook wat meer naar voren.
Daar zie ik wat witte vinnen tussen zitten.

Vinrot??

Edit.
Heb ondertussen medicatie gekregen.
Alleen is mij niet duidelijk. Er staat:
Eenmalig 1ml (22 druppels) op 20 liter aquariumwater doseren.

Ik heb een 200 liter bak. Moet ik nu wel 10 ml er in doen maar 1ml?

Hmm, in engels staat wel per each 20 liter. Dus lijkt idd gewoon op 10ml er in.

[ Voor 36% gewijzigd door Renegade666 op 02-05-2020 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Mijn 118 liter aquarium waarin ik de 5 stenen heb vervangen door ander materiaal blijft nu mooi een kH van 6-6,5 houden ipv naar 9 kH op te lopen, dus dat probleem is opgelost. Maar het kleinere 60 liter aquarium blijft maar een lage kH houden. Gisteren was het 3 kH, vandaag daarom een 60% waterwissel gedaan met 6 kH water en wederom komt het maar op 4 kH uit. 28-4 al een 70% waterwissel gedaan, ook omdat de kH 3 was en toen kwam deze daarna ook op 4 uit.

Het water is kristalhelder, 0% algen, alles is perfect in orde, maar ik vind een kH van 3 te laag voor de guppen en garnalen en wil deze graag naar minimaal 5 brengen. Ik had wel het hele oppervlak vol met drijfplanten die mogelijk alle mineralen tot zich hebben genomen, deze zijn inmiddels allemaal weg, dus mogelijk verandert het verloop vanaf nu wel iets anders. Nou kan ik 2 dingen doen:

- kH+ (zonder pH+) toevoegen, ik heb deze voor de zekerheid al besteld (HS Aqua KH Plus 350 ml, KH verhoger)
- Nog een grote waterwissel uitvoeren van bijv >75%, al verdun ik dan wederom ook weer alle voedingsstoffen in het water en de dieren zijn er niet blij mee.

Ik neig dus naar het eenmalig kunstmatig ophogen van de kH met kH+ tot 5-6, om daarna aan te kijken hoe dit verloopt en afneemt. In deze bak zit geen hout en alleen 1 klein stukje dragonstone dat geen invloed op de waterwaarden zou moeten hebben. Zou een oppervlak dat voor 90% bedekt is door Frogbit drijfplanten een snelle afname van de mineralen kunnen verklaren?

Mijn backup aquarium met alleen planten erin, dat ook op zolder staat, heb ik vanochtend een 100% waterwissel gegeven en helemaal schoongemaakt. Daar meet ik een kH van 5, terwijl ik 6 zou verwachten, al zat daar nog wel wat water in de filter, dus zal het 95% zijn geweest. Blijft vreemd, maar deze waarde komt wel redelijk overeen met de verwachting.

Hebben jullie nog een idee wat de lage kH van 3 zou kunnen verklaren?

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Taro schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 16:59:
Mijn 118 liter aquarium waarin ik de 5 stenen heb vervangen door ander materiaal blijft nu mooi een kH van 6-6,5 houden ipv naar 9 kH op te lopen

...

een kH van 3 vind ik te laag
1 van die stenen in dat bakje doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

dragon2 schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 17:43:
[...]

1 van die stenen in dat bakje doen :+
Dat zal zeker werken en had ik ook al bedacht, maar ze passen echt niet in die lay-out :)

Nog even verder gezocht: Ik heb in alle 3 de bakken JBL Proscape Plant Soil zitten, waar dit in de langer draaiende 118 liter dus waarschijnlijk in het begin door de stenen is opgevangen en niet niet tot een veel lagere pH/kH heeft geleid, is dit bij de iets recenter opgestarte 60 liter zonder kH verhogende stenen dus wel zo. Bij de productdetails staat:
Tropische waterwaarden: Licht zure pH-waarde en geringe carbonaathardheid. Reduceert de hardheid van het water - water wordt zacht
Een lagere pH was ook wenselijk, van 7.2 -> 6.8 en een kH van 6 -> 4-5 is ook prima, maar tussen de 3-4 is te laag en ik had wederom niet verwacht dat dit zo'n grote invloed zou hebben. Dan zal dit wel de oorzaak zijn. Ik voeg wel wat kH+ toe als dat binnen is. Na enige tijd zal dit effect wel minder worden.

Ik kan niet naar de winkel wijzen waar ik dit gekocht heb, je bent altijd zelf verantwoordelijk, maar winkels mogen je als beginner wel beter adviseren. Ze kijken vooral naar de kleur en hoeveel kg je nodig hebt, ipv de gevolgen voor waterwaarden en de lifestock.

Het nieuwe stuk hout in de 118 liter moet even door een indraaiperiode heen, mooie laag schimmel :) Gaat als het goed is spoedig weer weg...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8CpeLnfkwsT--g1ePGm9vKcWBqU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/L5984ewh4H8NIReE2KInkpho.jpg?f=user_large

[ Voor 80% gewijzigd door Taro op 02-05-2020 19:47 ]

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Ik was niet tevreden over de 2 Superfish Cube LED 30 & 40 lampen boven de 60 liter bak. Zat al een tijdje te kijken naar de ONF Flat Nano+ met Bluetooth & App bediening, uiteindelijk zijn we toch allemaal Tweakers, dus gisteren besteld :) Vandaag binnengekomen en zojuist geplaatst:

Inhoud doos:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WPX1l7-lymcXfTobHdmy2953zeU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/f99ggRJodq9bEfQhjY99Vgns.jpg?f=user_large

Plaatsing boven de 60 liter, met uitzicht op de plantenbak (waar de 2 oude lampen een mooi plaatsje hebben gevonden):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z9dbhkmPZSL9QBOQj7JbyUkBUyA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vxvLx5zy63hZKYue1nlvNvpT.jpg?f=user_large

100%:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MMRd9uUYCgYrXAvVf8XK1ywa4FI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/l1AAqZ5QaFhEM5CFBGG6O7ex.jpg?f=user_large

80%:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2I8SiA05_sHccdIuvL9VO7qEKPo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mAhkgWIUMQVnXmyI0bMEQehG.jpg?f=user_large

60%:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HaYnKmW_KGAr354FsTud3iiguk4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/r2sPdbFC3AbjNOOfJMBNBka6.jpg?f=user_large

40%;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5-LxvtrTT0WNBhwspXAEe-T7A6Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9caVZSRva8DFxF1rmtJxQGDO.jpg?f=user_large

55%, de waarde die ik voor nu even aan zal houden. Kijken of dit icm CO2, plantvoeding stabiel blijft:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-tBImOQ-8plZxCOlLNh3YRLWBpY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/n8AREINL6H5QaP8wmmJBPvL2.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0819/6279/products/Flat_Nano__6_large.png

De kleurtemperatuur is 7000K, de kleuren van de planten en vissen komen er erg mooi in uit.

Erg handige App, je kunt tijdschema's aanmaken met verschillende percentages. En de lamp schaalt netjes op en omlaag ipv ineens aan of uit te gaan. En heeft voldoende power om ook de bodem goed te belichten, wat wel nodig is voor de Monte Carlo en Naaldgras. Kortom, een aanrader :)

[ Voor 3% gewijzigd door Taro op 02-05-2020 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Taro schreef op zaterdag 2 mei 2020 @ 18:55:
Ik was niet tevreden over de 2 Superfish Cube LED 30 & 40 lampen boven de 60 liter bak. Zat al een tijdje te kijken naar de ONF Flat Nano+ met Bluetooth & App bediening, uiteindelijk zijn we toch allemaal Tweakers, dus gisteren besteld :) Vandaag binnengekomen en zojuist geplaatst:

Inhoud doos:
[Afbeelding]

Plaatsing boven de 60 liter, met uitzicht op de plantenbak (waar de 2 oude lampen een mooi plaatsje hebben gevonden):
[Afbeelding]

100%:
[Afbeelding]

80%:
[Afbeelding]

60%:
[Afbeelding]

40%;
[Afbeelding]

55%, de waarde die ik voor nu even aan zal houden. Kijken of dit icm CO2, plantvoeding stabiel blijft:
[Afbeelding]

Erg handige App, je kunt tijdschema's aanmaken met verschillende percentages. En de lamp schaalt netjes op en omlaag ipv ineens aan of uit te gaan. En heeft voldoende power om ook de bodem goed te belichten, wat wel nodig is voor de Monte Carlo en Naaldgras. Kortom, een aanrader :)
Ben benieuwd, leuk lampje. Misschien ook voor mijn 60 liter iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
Ik heb nu mijn CO2 met verlichting ingesteld dat de CO2 om 13.00 uur aan gaat en twee uur later de verlichting, deze gaan samen 8 uur later uit,was benieuwd hoe jullie dit hebben ingesteld.

Ook zit ik er aan te denken om na dat alles uit is een RGB led strip te plaatsen om maan licht na te bootsen zodat ik toch nog wat van het aquarium kan zien, hoe sterk en hoe lang zou ik dit kunnen laten branden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

2-3% is genoeg voor een blauwe gloed. Je planten kunnen er niks mee, maar algen hebben aan weinig genoeg. Dus ik zou het niet onnodig aan laten. Hier staat ‘s nachts sowieso alles uit, dan kijkt er toch niemand naar.
Als je toch een RGB strip plaatst, neem er dan eentje op hetzelfde voltage als je hoofdverlichting in combinatie met een TC420 of iets dergelijks. Kun je meteen een zonsopgang en zonsondergang simuleren en je hoofdverlichting meenemen.

[ Voor 35% gewijzigd door JME op 02-05-2020 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
@JME ik heb nu dit standaard in mijn aquarium zitten, de lampen gaan tegelijk aan en kan ze natuurlijk niet apart van elkaar schakelen, anders had ik de blauwe led tl kunnen gebruiken voor de maan en de gele voor zonsopgang. 🤔

https://www.aquastorexl.n...c_VF6AVk7JD8aAgmzEALw_wcB

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gh0stw4lk3r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:29
Ik heb er deze keer voor gekozen om de bak eens wat rustiger in te richten. 2 stukken hout, wat mos en javavarens en dat is het wel :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B5u3KOJoUwF1yIbTZEPlAQkxmRs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N4AFezXw9zipvlaQUTNV0nRc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@Gh0stw4lk3r Nice, ziet er goed en inderdaad rustig uit, erg leuk als mensen afwijken van de standaard opties. Met een schone lilypipe ziet het er overigens nog beter uit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

DoubleDutch schreef op zondag 3 mei 2020 @ 09:17:
@JME ik heb nu dit standaard in mijn aquarium zitten, de lampen gaan tegelijk aan en kan ze natuurlijk niet apart van elkaar schakelen, anders had ik de blauwe led tl kunnen gebruiken voor de maan en de gele voor zonsopgang. 🤔

https://www.aquastorexl.n...c_VF6AVk7JD8aAgmzEALw_wcB
Snap ik. Ik heb zelf voor een super simpele oplossing gekozen. De standaard 24V ledbalk die bij mijn bak zat bleek dimbaar te zijn, dus heb ik een 24V RGB stripje, een TC420 controller en een zwaardere voeding gekocht. De hoofdverlichting doet gewoon waar ie voor gemaakt is maar kan nu ook langzaam in- en uitfaden, en met de RGB meng ik er een zonsopgang, -ondergang en aan de randen van de dag wat maanlicht mee. Werkt prima!

Weet iemand trouwens met welke kleur licht je oranjerode bewoners het meest laat opvallen? Vuurgarnalen en hyphessobrycon amandae vallen in de LFS altijd meer op dan thuis. Al ligt dat waarschijnlijk ook aan de donkere bodem en achtergrond daar, die is bij mij meer gemêleerd. Achteraf had ik dat toch anders ingericht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Gh0stw4lk3r schreef op zondag 3 mei 2020 @ 09:24:
Ik heb er deze keer voor gekozen om de bak eens wat rustiger in te richten. 2 stukken hout, wat mos en javavarens en dat is het wel :)
Leuk! Is dat dat supercompacte zware hout dat als een baksteen naar de bodem gaat? Naam effe kwijt... Hecht bij jou je mos daar op? Toen ik na drie maanden de visdraadjes voorzichtig loshaalde, viel het mos eraf alsof het er gisteren op gelegd was.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-09 23:14
Ik kon me een aantal weken geleden tijdens een bezoekje aan de hornbach niet inhouden (half Nederland was daar overigens terug te vinden het leek wel uitverkoop daar)

Een 180 liter bakje ingeladen en een nieuw buitenfiltertje. Zo staat het er nu ongeveer bij sinds 3 dagen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tGtqVvdA32kIKM41nBNXK7hAF4s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SSAQJJLnglHCXhaAPidd0gMF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IVIaarten
@BurnerT ziet er netjes uit, Met een beetje goed licht zal het snel vol groeien op die bodem.

Alleen wat jammer van dat verwarmingselement. Is de reden dat ik zelf ben gegaan voor een filter met ingebouwde verwarming. Kan je die niet vertikaal kwijt in de linker achter hoek (achter de rode planten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@BurnerT Ziet er mooi uit en eens met @IVIaarten. Daarom ben ik persoonlijk ook fan van bijvoorbeeld externe Oase Thermo filters, waar je ook de verwarming een plekje in kunt geven. Als je daarnaast bijv. CO2 toevoegt via een inline diffuser heb je alleen nog een in- en outflow nodig voor de filter en heb je geen andere slangen en apparatuur meer nodig in het aquarium zelf.

Zo te zien naaldgras en Monte Carlo? En Rotala H'ra of een andere Rotala variant? Voeg je CO2 toe? Want volgens mij is dat dan wel aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IVIaarten
@BurnerT @Taro Ik heb er zelf een Eden 521-200W draaien hier.
Voor iets meer dan €100,- zit de verwarming er dan zelfs bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
@IVIaarten @Taro De woning is hier redelijk geconditioneerd dus mogelijk gaat hij straks verder zonder de verwarming. En als hij wel blijft gaat hij idd daar in de hoek bij de hoge planten.

Mijn inline diffuser komt als het goed is vandaag binnen samen met een 2kg fles tot nu toe staat de poormans CO2 erop (gist met suiker)

Goed gezien Taro voorin de montecarlo en naaldgras en tussen de stenen wat anubias nana daarna tegen de hoogteplanten zitten rotala wallichii en de hogere rode planten is een de ludwigia super red.

Van 2 plantjes weet ik zo 123 de naam niet dat is de rode achterin met de kleinere blaadjes en voorin in de stenen zit een groen plantje wat ook bloemetjes geeft maar niet een anubias is.

\\edit De tweede rode plant achterin heet de Alternanthera Reineckii 'ruby red'

[ Voor 5% gewijzigd door BurnerT op 06-05-2020 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubble-BE
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-09 21:35
We gaan in onze nieuwe wand opbouw naast een knutsel/tweaker-bureau ook een plaats voorzien voor een aquarium.

Ik ga er al op letten dat die het gewicht aankan, waterpas staat en doorvoer heeft naar het kastje beneden, met eronder genoeg stopcontacten. Hebben jullie nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
@Bubble-BE Wat ik zelf aan de lijve ondervonden heb het bureau kan 100% recht staan maar bij een houtenbalken vloer is het aan de randen hoger dan bijv een halve meter uit de kant. Dus op zijn plek waterpas stellen.

en ik zou twee of 3 stopcontacten minimaal doen. En dan heb je nog last van dat je een verdeelblokje nodig gaat hebben als je een hightech bak wil maken (denk aan magneetventiel voor co2. lampen heater pomp )

En ook dat het blad wat je gaat gebruiken niet zichzelf volzuigt met water als je een keer knoeit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bubble-BE
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11-09 21:35
@BurnerT Het is een betonvloer, ik ga ervan uit dat die redelijk pas is, maar moet hem idd nog nameten eens de tijdelijke kast er weg is.

Gewoon 4 stopcontacten nemen dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
Bij de meeste bakken heb ik 3 stopcontacten in gebruik. En bij de bak met co2 al 4. En als je nog gekker wil gaan met een aquarium besturing heb je nog eens een paar stopcontacten extra nodig.

Maar met 4 ga je denk ik redelijk safe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Minimaal 3 stopcontacten voor de basis:
1. Filter
2. Heater
3. Verlichting

Dan nog de optionele extra’s als CO2, stromingspompje, voederautomaat tijdens vakantie, dat soort dingen. Maar met een stekkerdoos kom je ook een eind natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
@JME vergeet een eventuele tijdklok ook niet voor de verlichting als je geen verlichtingscomputer hebt :).

Stekkerdoos kan nooit te groot zijn. Ik zou voor de zekerheid stekkerdoos met 6 stopcontacten pakken :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

ThaAresX schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:28:
@JME vergeet een eventuele tijdklok ook niet voor de verlichting als je geen verlichtingscomputer hebt :).
Grapjas, dan zit die tijdklok toch in het stopcontact waar normaal je licht in zit? En dan je licht weer op de tijdklok? :+
Stekkerdoos kan nooit te groot zijn.
Dat ben ik dan weer met je eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaAresX
JME schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:57:
[...]

Grapjas, dan zit die tijdklok toch in het stopcontact waar normaal je licht in zit? En dan je licht weer op de tijdklok? :+

[...]

Dat ben ik dan weer met je eens.
Ja klopt je vervangt een stopcontact door een tijdklok met een stopcontact, alleen een tijdklok is vaak een stukje groter dan een normale stekker waardoor je wellicht een extra stopcontact mist :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
Vandaar dat ik voor mijn bakke een kleine zigbee schakelaar gebruik. Men domoticz regelt de verlichting van de bakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Zijn hier mensen met een externe thermostaat voor de verwarming? In mijn nieuwe bak wil ik een titanium verwarmings element maar die heeft geen interne thermostaat.

Ik wilde hem direct gaan aansturen vanuit mijn aquarium computer maar van sommige kanten wordt dat dan weer af geraden omdat als je een relais vaak aanstuurt dan gaat het kapot.

Dus ik denk er aan om een externe controller te gaan gebruiken maar ik weet nog niet welke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
Ik heb een tijdje zo'n ding van ali gebruikt. Zo'n ding heeft een intern relais wat volgens mij gebruikt wordt voor koelcel achtige dingen. Je zou natuurlijk er twee kunnen gebruiken eentje die alleen ingeschakeld bij meer dan 4 graden teveel ofzo.

Ik had hem in gebruik omdat de staaf verwarming afentoe niet uit ging dus dan had ik een bak van 29 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Ik zit te twijfelen om er zelf 1 te maken met een solid state relais en een ESP. Dan hoor je ook niet elke keer dat geklik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
Indien je zo'n setje met een esp stabiel kan krijgen is dat een hele leuke en niet al te dure oplossing. (hiervoor zou je eventueel een tweede als backup in kunnen bouwen)

Zo vandaag mijn 2liter co2 set binnen gekregen van Aquaplantsonline Vorige week vrijdag rond 3 besteld vandaag binnen. Ondanks dat het maandag "al" verzonden is wist PostNL er alsnog een zooitje van te maken...

De doos leek wel alsof er overheen gereden was maar de inhoud was gelukkig onbeschadigd.

Het aansluiten van een inline jbl infuser en de drukregelaar was echt super eenvoudig. Nu opzoek naar een co2 computer :p

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IVIaarten
De nieuwe bewoners zijn ingetrokken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2xxc1PqCbvxl8LWv8_5XlYSYbDg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BS6VE5grzqRvlKixcvVzu5PM.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb deze robijntetra's gekozen omdat ze qua kleur bijna hetzelfde zijn als de steen.
er zitten nu ook een drietal otocinclus in om te helpen met de alg, alhoewel de japonica's hun werk al erg goed doen.

[ Voor 20% gewijzigd door IVIaarten op 08-05-2020 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:37

de Peer

under peer review

Bubble-BE schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 15:14:
@BurnerT Het is een betonvloer, ik ga ervan uit dat die redelijk pas is, maar moet hem idd nog nameten eens de tijdelijke kast er weg is.

Gewoon 4 stopcontacten nemen dus?
Nou ik heb 20 stopcontacten bij het aquarium, waarvan 13 in gebruik :+ .
Ik zou het dus zeker ruim nemen...

5 lijkt me echt wel het minimum. Je zult zien dat je een keer een extra pompje, stofzuiger, of lampje wilt aansluiten, of een skimmer. Beter te veel dan te weinig. Denk er ook aan dat je soms dikke adapters hebt die bijna 2 plekken innemen, waardoor bepaalde stekkers niet naast elkaar kunnen.
SnowDude schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 10:03:
Ik zit te twijfelen om er zelf 1 te maken met een solid state relais en een ESP. Dan hoor je ook niet elke keer dat geklik.
Zelf maken kan. Maar je kunt ook gewoon een Sonoff TH module nemen en die flashen. Werkt ook prima.
Bubble-BE schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:12:
We gaan in onze nieuwe wand opbouw naast een knutsel/tweaker-bureau ook een plaats voorzien voor een aquarium.

Ik ga er al op letten dat die het gewicht aankan, waterpas staat en doorvoer heeft naar het kastje beneden, met eronder genoeg stopcontacten. Hebben jullie nog tips?
Qua gewicht zul je niet snel tegen een beperking aanlopen. Minimaal 5000kg kun je wel neerzetten op een betonvloer naast een dragende muur.

[ Voor 48% gewijzigd door de Peer op 08-05-2020 18:34 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SnowDude
de Peer schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 18:28:
[...]

Zelf maken kan. Maar je kunt ook gewoon een Sonoff TH module nemen en die flashen. Werkt ook prima.
Die standaard temperatuur sensoren die daar bij zitten vinden zout water niet echt fijn. Ze gaan na een paar maanden toch roesten.
Qua gewicht zul je niet snel tegen een beperking aanlopen. Minimaal 5000kg kun je wel neerzetten op een betonvloer naast een dragende muur.
Mijn LFS zegt altijd, zou je met een auto door je woonkamer durven rijden? Zo ja dan is je vloer sterk genoeg.

Over gewicht gesproken:

*O* *O* *O* *O*

Ik heb net mijn Aquaja Diamonline 535 besteld:

https://www.aquaja.nl/diamond-line/diamond-line-535/

400 liter display en 135 liter sump :9

Dit weegt ook zo'n 650 a 700 kilo

Over twee of drie weken wordt hij waarschijnlijk geleverd <3 <3

[ Voor 8% gewijzigd door SnowDude op 08-05-2020 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
@SnowDude
Das wel nice :)

Is het zeg maar all 1 one ? of moet je alles los er bij doen (sump/pomp/etc)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Renegade666 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 19:34:
@SnowDude
Das wel nice :)

Is het zeg maar all 1 one ? of moet je alles los er bij doen (sump/pomp/etc)?
Dit is alleen het glas, de kast, het frame en de buizen van de overloop.

Verder komt er nog 1 opvoer pomp bij, 2 stromings pompen, en skimmer met pomp, verwarming, 2 90W led lampen en een bijvul pomp.

Oh ja ook nog 750 euro aan stenen voor de vulling :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Je kunt er ook alleen water in doen, is goedkoper :P

Maar de sump zit wel in het geheel? of zit die dus in de losse kosten met de pompen?

Lijkt mij ook wel wat later, maar gewoon zoet, ipv zout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BurnerT
@Renegade666 @SnowDude Hobby mag geld kosten he. Die 180l bak van mij zit ook al 150 tot 200 euro aan steen. en ruim 150 euro aan bodem materiaal haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
Renegade666 schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 19:40:
Je kunt er ook alleen water in doen, is goedkoper :P

Maar de sump zit wel in het geheel? of zit die dus in de losse kosten met de pompen?
Sump zit bij de bak.

Alleen water gaat hem niet worden met zeewater. Die stenen zijn het belangrijkste deel van het filter
Lijkt mij ook wel wat later, maar gewoon zoet, ipv zout.
Come to the dark side :+

Of beter gezegd de bright side. Een zee aquarium heeft meer licht 8)
BurnerT schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 19:41:
@Renegade666 @SnowDude Hobby mag geld kosten he. Die 180l bak van mij zit ook al 150 tot 200 euro aan steen. en ruim 150 euro aan bodem materiaal haha.
Dit is net geen 4K in totaal :o

[ Voor 39% gewijzigd door SnowDude op 08-05-2020 20:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DoubleDutch
Zo weer wat nieuwe bewoners.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bfIkUe-Q0N6q0Wv-A_k9nf4aaaQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7vjJch02MF4gBPMG0rJC5ZGb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YAm2eia6mdY3G5cKlsITqtquxpE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lMgR1OqFkamoFRzN0YL4C8mi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6cTkpYzTWljWllKGWtLAgQeAehU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HYw6MlUEdqSRSJ78sFRrULsi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HfQdxrTk4mPjDSUJ6IqRIKBS6vo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0Rv8hJcJbGr9VKVUqc854Y1v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0nl7peLzuwMhF8X4p66Kujx8YvA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NRESF2MgkGpJhCeeNOA5RFzh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fTa-B379o87PhY8IH4tY78loOQw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SVvZTMIPBnhebCRh1oL2Ud6e.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
SnowDude schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 19:43:
[...]

Sump zit bij de bak.

Alleen water gaat hem niet worden met zeewater. Die stenen zijn het belangrijkste deel van het filter

[...]

Come to the dark side :+

Of beter gezegd de bright side. Een zee aquarium heeft meer licht 8)

[...]

Dit is net geen 4K in totaal :o
Zout is idd ook erg mooi. Vind de vissen en ander gespuis ook veel mooier.
Maar de prijs etc is mij momenteel te hoog. En wil nog wat het nodige ervaring hebben voordat ik het doe. Het zal ook wel eens een keer komen. Maar dat duurt nog wel even iig.
En dan begin ik denk ik wat kleiners denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

SnowDude schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 19:06:
[...]

Die standaard temperatuur sensoren die daar bij zitten vinden zout water niet echt fijn. Ze gaan na een paar maanden toch roesten.
ahja zelf plaats ik ze ook niet in het water. Ik heb er 1 aan een slang (richting filter) gebonden met wat isolatiemateriaal er omheen. Dan heeft hij geen contact met water en toch de juiste temperatuur, ook als het waterniveau laag staat. En geen lelijke apparaten in de bak :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JxSmbpQi7QN3cs8m-TAfoUpGWfU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W05ws7qVu9VhNkQnQ27pfYQS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door de Peer op 09-05-2020 10:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IVIaarten
Update na drie weken;

De bewoners zijn gesetteld en lijken de stroming erg leuk te vinden.
Moest vandaag op een aantal plekken ook al stevig snoeien. Vooral de glosso gaat erg goed. Denk dat de utricularia het niet gaat redden. Wellicht toch iets te hard water.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9GqDuX4ZyIK7Uuj7OU1_KFzf-CI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KkTpjRBgDvmxeEDpIbWGaxum.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KU6WR5I5gef84UM7LX2w_HvyLcQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hk8bpJ6HKwYInH1ZkmkC77dn.jpg?f=fotoalbum_large

hmz, foto's zijn wat wazig. Denk te veel omgevingslicht.

[ Voor 20% gewijzigd door IVIaarten op 09-05-2020 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
de Peer schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 21:18:
[...]

ahja zelf plaats ik ze ook niet in het water. Ik heb er 1 aan een slang (richting filter) gebonden met wat isolatiemateriaal er omheen. Dan heeft hij geen contact met water en toch de juiste temperatuur, ook als het waterniveau laag staat. En geen lelijke apparaten in de bak :)

[Afbeelding]
Ik heb momenteel een plastic sensor, die hangt aan een ESP en een relais. Mijn probleem is echter dat ik een relais neit het beste middel vind voor een thermostaat, voornamelijk vanwege de levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

SnowDude schreef op maandag 11 mei 2020 @ 14:38:
[...]

Ik heb momenteel een plastic sensor, die hangt aan een ESP en een relais. Mijn probleem is echter dat ik een relais neit het beste middel vind voor een thermostaat, voornamelijk vanwege de levensduur.
Hmm ja begrijp ik. Maar de vraag is dan misschien wel of de temperatuur echt stabiel moet blijven. Lijkt me niet eigenlijk. Ik zou gewoon max 3-5 x per dag hem even aan laten gaan ofzo. Dan gaat je relais heel lang mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
Een stabiele temperatuur is niet per definitie noodzakelijk voor de dieren, met duiken voel ik ook regelmatig temperatuurs wisselingen van een paar graden. Maar Je wil stabiliteit omdat dan makkelijker zichtbaar is of de temperatuur afwijkt. Mijn doel temperatuur is 25 graden maar lager dan 24 of hoger dan 26 dan ga ik me al een beetje zorgen maken. Lager dan 23 of hoger dan 27 dan gaan bij mij wel alle alarmbellen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Nu online

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Wij hebben zondag met ontzettend veel geluk de Juwel Aquarium Rio 180 gratis op kunnen halen, er zat ergens een lek maar meneer wist niet waar het lek zat en het Aquarium stond hun in de weg. Zondag direct de hele bak buiten gevuld om het lek te zoeken en gisteren heeft mijn vriendin het opnieuw gekit met de Juwel Siliconenkit 80 ml Zwart , er staat op de tube een droogtijd van 24 - 72 uur. Maar welke moeten we nou aanhouden?

Zat zelf te denken om morgen middag rond 3 uur de bak weer te gaan vullen en te testen op het lek nu weg is.
Dat is dan ongeveer 48 uur later sinds het kitten.

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• avotar
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13:39

avotar

P0werd by Black Coffee

G_Dragon schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 12:55:
Wij hebben zondag met ontzettend veel geluk de Juwel Aquarium Rio 180 gratis op kunnen halen, er zat ergens een lek maar meneer wist niet waar het lek zat en het Aquarium stond hun in de weg. Zondag direct de hele bak buiten gevuld om het lek te zoeken en gisteren heeft mijn vriendin het opnieuw gekit met de Juwel Siliconenkit 80 ml Zwart , er staat op de tube een droogtijd van 24 - 72 uur. Maar welke moeten we nou aanhouden?

Zat zelf te denken om morgen middag rond 3 uur de bak weer te gaan vullen en te testen op het lek nu weg is.
Ik kan niet in je agenda kijken, maar ik zou geen haast hebben met vullen en eerder wat langer wachten met vullen dan wat korter.

"The H in IT stands for Happiness...... | "Arrogance has to be earned. Tell me what you've done to earn yours." - House MD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gh0stw4lk3r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:29
Voor degene die op Facebook zitten, de groep Benelux Aquascapers
( https://www.facebook.com/groups/276418183036553 ) heeft een leuk wedstrijdje gelanceerd.
Scape een Ferrero Rocher bakje.
lekker laagdrempelig qua kosten en je kan jezelf eerst lekker vol vreten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Nu online

G_Dragon

avotar schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:16:
[...]

Ik kan niet in je agenda kijken, maar ik zou geen haast hebben met vullen en eerder wat langer wachten met vullen dan wat korter.
Dan wacht ik nog even een dagje, Mijn vriendin heeft met samen met haar vriendin zaterdag in de planning om het aquarium in te gaan richten :9 .

Gaat om dit Aquarium:

Afbeeldingslocatie: https://petsplace.nl/media/catalog/product/cache/image/560x560/e9c3970ab036de70892d86c6d221abfe/4/0/1549464602_4022573048506_1.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door G_Dragon op 12-05-2020 13:37 ]

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
G_Dragon schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 12:55:

Hoe heb je de oude kit verwijderd dan?
Ik ben daar zelf nooit aan begonnen een bak opnieuw kitten, veel te veel werk... Lekke bak = bak op MP als terrarium en snel nieuwe (2e hands) bak zoeken O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Nu online

G_Dragon

dragon2 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 14:48:
[...]

Hoe heb je de oude kit verwijderd dan?
Ik ben daar zelf nooit aan begonnen een bak opnieuw kitten, veel te veel werk... Lekke bak = bak op MP als terrarium en snel nieuwe (2e hands) bak zoeken O-)
Hebben het met een schilmesje weggesneden in de hoek, je ziet de kitrand wel duidelijk zitten waardoor je wel kan zien wat je weg moet snijden.

[ Voor 10% gewijzigd door G_Dragon op 12-05-2020 14:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
G_Dragon schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 14:49:
[...]

Hebben het met een schilmesje weggesneden in de hoek
Voor zover ik vroeguh geleerd heb moet minimaal de hele ruit eruit, en eigenlijk alles uit elkaar en opnieuw gekit. Maar YMMV I guess?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Nu online

G_Dragon

dragon2 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 14:51:
[...]

Voor zover ik vroeguh geleerd heb moet minimaal de hele ruit eruit, en eigenlijk alles uit elkaar en opnieuw gekit. Maar YMMV I guess?
Dat hebben wij niet gedaan en wisten wij ook niet, we hebben vanaf het lek ruim weggesneden.
Boven en onder wel 10cm en dat helemaal nieuw gekit.
Zal vanavond wel even een foto uploaden,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renegade666
Blijft trickie denk ik, hopelijk heb je geluk, anders heb je pech en moet je hem zoals Dragon2 aangeeft, alles er uit/af halen en opnieuw kitten. Word it langzaam toch weer een duur ding :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

@G_Dragon kans dat die klapt is best hoog denk ik op die manier? is het niet meteen dan wel over een tijdje als er vissen inzitten? Ik zou even goed opzoeken hoe je dat nu precies moet doen en het goed opvolgen en niet zelf zomaar wat doen en denken dat het wel goed komt.

Als er vissen inzitten heb je het wel over dieren die dood kunnen gaan als het ding klapt..

Dit is een account.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
Ik dacht dat CPO kreeftjes vredelievend waren, heb hier een horror kreft die mijn vissen aan zit te vallen, dit is nummer 2.
Zit de hele dag achter de vissen te vangen. 😳

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/18ORrbgA-Z-lOoOYyLSL1QX4eUE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tbilZivz7L3HzARyR4htpNbZ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/epzjZLDNH0vwQXyjdAinRUe6IH0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l61zOH0Qv9ltduHNbiIQWbYP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
DoubleDutch schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 15:47:
Ik dacht dat CPO kreeftjes vredelievend waren, heb hier een horror kreft die mijn vissen aan zit te vallen, dit is nummer 2.
Zit de hele dag achter de vissen te vangen. 😳

[Afbeelding]

[Afbeelding]
:X

Geef maar aan mij, leert ie hier snel af O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pi-n3Y1rIFusgo5b4-pr1qbTmO0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nb8bH1kUZ5zLGd5zpFxbsB2g.jpg?f=user_large

Edit: over levend voer gesproken, ik heb zelf aardig wat ervaring met levend voer voeren. Muizen/hamsters/ratten aan slangen, vissen aan slangen, sprinkhanen/engerlingen/pieren aan grote hagedissen, visjes aan roofvissen (als het echt moest) , enz.

Ieder dier moet eten. Maar ik weigerde bijvoorbeeld wel om levende knaagdieren aan halfwas varanen te voeren die hun voer aan stukken scheuren, dat soort dingen. Die kregen dus mooi diepvriesmuizen. En de roofvis op de foto is nu helemaal happy zonder levende visjes maar met hikari carnivore pellets.

Maar ik zit nu in een fb groep over roofvissen. Daar komen dagelijks filmpjes voorbij met levend voer:
Een kogelvis die cichlides langzaam aan sloopt.
Levende tokkeh geckos die gevoerd worden aan piranha's.

Ik bedoel, ieder beest moet eten, maar het hoeft echt niet altijd levend voer te zijn, en het filmen plus op fb zetten dat een dier langzaam aan dood wordt gebeukt/gebeten/verscheurd, is dat normaal tegenwoordig..?

:-( :-( :-(

[ Voor 32% gewijzigd door dragon2 op 12-05-2020 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Nu online

G_Dragon

Grvy schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 15:46:
@G_Dragon kans dat die klapt is best hoog denk ik op die manier? is het niet meteen dan wel over een tijdje als er vissen inzitten? Ik zou even goed opzoeken hoe je dat nu precies moet doen en het goed opvolgen en niet zelf zomaar wat doen en denken dat het wel goed komt.

Als er vissen inzitten heb je het wel over dieren die dood kunnen gaan als het ding klapt..
Hoezo denk je dat die gaat klappen?
Zou je dit verder willen uitlegggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
G_Dragon schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 16:12:
[...]

Geen idee of dat gaat klappen, zelf nooit gedaan dus, maar 'hele boel vervangen' is wat ik heb geleerd van de aquarium bouwers vroeger op mijn aquarium vereniging.

[ Voor 27% gewijzigd door dragon2 op 12-05-2020 16:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renegade666
dragon2 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 16:18:
[...]

30 cm roofvis vs jouw kreeftje :w
Je hebt het over de verkeerde :P }:O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

G_Dragon schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 16:12:
[...]

Ik denk het omdat ze leren dat je alle kit moet vervangen als je een aquarium opnieuw gaat kitten. Dat is eigenlijk de enigste onderbouwing die ik heb. Gevoelsmatig zou ik het risico niet nemen.

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Nu online

G_Dragon

Grvy schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 16:38:
[...]

Ik denk het omdat ze leren dat je alle kit moet vervangen als je een aquarium opnieuw gaat kitten. Dat is eigenlijk de enigste onderbouwing die ik heb. Gevoelsmatig zou ik het risico niet nemen.
Ik snap u :) , we houden u op de hoogte hoe het allemaal verloopt.
We hebben het lek ruim gekit en hopen dat we hiermee voldoende hebben gedaan.

Heeft u of iemand hier nog tips over wat er allemaal in een 180 liter Aquarium kan en mag?
We hebben nu een 35 liter Aquarium en gaan straks dik vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
G_Dragon schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 17:13:
[...]

Ik snap u :) , we houden u op de hoogte hoe het allemaal verloopt.
We hebben het lek ruim gekit en hopen dat we hiermee voldoende hebben gedaan.

Heeft u of iemand hier nog tips over wat er allemaal in een 180 liter Aquarium kan en mag?
We hebben nu een 35 liter Aquarium en gaan straks dik vooruit.
Ga vooral kijken wat je leuk vindt en wat bij elkaar past. Voor een makkelijke gezelschapsbak je kraanwater meten en vissen uitzoeken rond die waardes is het meest praktische. Bij https://www.seriouslyfish.com kan je kijken welke waardes en afmetingen de vissen nodig hebben die je wat lijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME

JME

zeg maar Jamie

Een bak die op één plaats lek is, als dat door ouderdom komt dan kun je je afvragen wanneer de rest gaat. Kan gewoon goed gaan, maar ik zou geen Russisch roulette spelen met 180 liter water in de woonkamer. En bij kit repareren heb ik altijd geleerd dat kit op kit niet houdt, je moet de oude laag eerst volledig verwijderen. Beetje krabben met een schilmesje, I don’t know...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

In de 60 liter nanocube heb ik nu enkele weken 7 Guppies en 4 Japonica garnalen. De guppies zijn erg actief en assertief, maar ik heb het gevoel dat ze beter tot hun recht komen in een wat langere 60 cm bak als ik zie hoe snel ze zijn en hoeveel beweging ze in de stroming mee proberen te pakken. Daarnaast komt er overduidelijk gezinsuitbreiding aan en dat voelt bij nader inzien in deze bak niet goed. Daar worden de garnalen ook niet blij van, die moeten nu al vechten voor hun eten.

Nou heb ik gelukkig kunnen regelen dat iemand de guppies op komt halen. Blijft natuurlijk de vraag welke vis(sen) er dan wel tot hun recht komen. De vissendatabase die hierboven wordt genoemd geeft bij mij een aantal foutmeldingen. Op http://aquavisie.rgkoelman.nl/zoeken.asp vind ik een aantal soorten, waarvan de Rasbora's mij het meeste aanspreken.

Omstandigheden: 6.4-7.2 pH, kH 3-6, temperatuur 20-28, 60 liter, redelijke stroming. Liever geen drijfplanten ivm Naaldgras en Monte Carlo, die vinden veel licht wel fijn. Wensen: Niet schrikkerig (ik loop er tig keer per dag vlak langs), kleurrijk, af en toe jongen is prima (maar geen x25 multiplier per maand). Nou heb ik even rondgekeken, waar ik o.a. op uitkom:

- Rasbora kubotai (Smaragd of Neon Dwergrasbora)
- Hyphessobrycon Amandae (Vuurtetra), maar ik heb in een andere bak al Kardinaal Tetra's en die zijn mij te schrikkerig. Of zijn deze minder schrikkerig?
- Betta, maar die vertrouw ik niet met de garnalen, daarnaast is de waterhoogte vrij hoog, dat wordt ook afgeraden. Aan de andere kant kan ik de garnalen prima overplaatsen naar de 118 liter als het moet en ik kan voor een Betta plakat (of andere variant) met relatief kleine vinnen gaan.
- Rasbora brigittae of maculatus, maar de pH moet laag zijn en ook lees ik hier weer over relatief snelle voortplanting. Is dus volgens mij ook geen optie?

Ik neig dan toch naar een Betta Plakat mannetje (met korte vinnen), waarbij ik goede verhalen lees over de combinatie met Japonica's, daar kan ik dus altijd nog een keuze over maken. Heb nog voldoende drijfplanten in huis, kan er altijd een paar toevoegen.

Hebben jullie nog andere leuke suggesties?

[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 12-05-2020 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:58

Oekol

waka waka hey hey

Ik vind het wel een spannend verhaal met die bak die opnieuw een stukje gekit is. Ben benieuwd of dar goed gaat, zou 't zelf niet eens proberen. Veel te bang voor waterlekkage

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Oekol schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 22:50:
Ik vind het wel een spannend verhaal met die bak die opnieuw een stukje gekit is. Ben benieuwd of dar goed gaat, zou 't zelf niet eens proberen. Veel te bang voor waterlekkage
Same here. Tenzij je natuurlijk graag een nieuwe vloer bij de verzekering wil claimen :)

Ik had hier laatst 3-5 liter water op de vloer door een foutje met de pomp, daar schrok ik al van. Heb bij ieder aquarium 2-3 watermelders op de vloer / bij de pomp liggen. Bij het eerste druppeltje dat er uit komt lopen doe ik de bak direct weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
G_Dragon schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 17:13:
[...]
Lijstje van aquaforum gekopieerd voor wat ideeen (een lege regel ertussen is een nieuw bestand, dus niet samen):

Visbestanden 100 cm (vanaf 160 liter):

Zuid-Amerika:
10x Carnegiella strigata
15x Paracheirodon axelrodi
10x Corydoras panda

12x Nannostomus beckfordi
2x Mikrogeophagus altispinosa

15x Nannostomus marginatus
15x Hemigrammus hyanuary
3x Apistogramma agassizii

12x Megalamphodus megalopterus
3x Apistogramma eunotus
3x Copella arnoldi

2x Nannacara Anomala
12x Nematobrycon palmeri
1x L-nummer tot maximaal 12 cm.

Azie:
3x Betta splendens
15x Puntius titteya
8x Pangio kuhlii
6x Neritina zebra

6x Dermogenys pusillus
20x Puntius pentazona
5x Rhinogobius duospilus
20x Caridina multidentata
5x Anatome helena

Afrika:
10x Paracyprichromis brieni
2x Altolamprologus compressiceps

8x Lamprologus multifasciatus

Australie:
15x Iriatherina werneri
5x Tateurndina occelicauda
Taro schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 22:53:
[...]

Same here. Tenzij je natuurlijk graag een nieuwe vloer bij de verzekering wil claimen :)

Ik had hier laatst 3-5 liter water op de vloer door een foutje met de pomp, daar schrok ik al van. Heb bij ieder aquarium 2-3 watermelders op de vloer / bij de pomp liggen. Bij het eerste druppeltje dat er uit komt lopen doe ik de bak direct weg.
Bij de pomp is wel verstandig ja. Ik heb 1x iets van 140 liter water over de laminaatvloer gehad nadat een slang van de pomp was losgekomen, de pomp pompte dus vrolijk de bak leeg tot aan de waterhoogte van de invoer. Gevolg: 3D laminaat. :X

Ook een keer een 60cm quarantainebakje dus ~50 liter helemaal leeg gehad. Ik kwam 's ochtends de woonkamer in en hoorde gespartel: lag mijn Metriaclima lombardoi man die apart zat op het natte zand te spartelen in een verder droge bak. Hij heeft het gelukkig overleefd, nog jaren doorgeleefd. Dat 60cm bakje is een muizenbak geworden begreep ik... Die 50 liter water heb ik overigens nooit iets van teruggezien :? Laminaat had daar niet duidelijk schade (was al ouder) en onderburen hadden ook nergens last van. :S

Mijn meterbak een paar jaar geleden druppelde in een hoek, dus subiet een andere bak gescoord en ook hier, de bak op MP gezet als terrarium.

[ Voor 36% gewijzigd door dragon2 op 12-05-2020 23:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrystalViriS
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:35
Mijn vader heeft een 450 liter bak een keer opnieuw gekit op soortgelijke manier door een naad opnieuw te doen. Was lek gegaan omdat het aquarium niet 100% vlak stond (op een tegelvloer). Heeft in de tijd bij hun thuis nooit opnieuw gelekt. Al dat water was eerder weggelopen in de fundering langs de verwarmingsbuis, bizar dat je er niets van zag in huis. Ook heeft hij ooit een ander aquarium met een scheur in de bodem gerepareerd door er een andere glasplaat overheen te kitten. Die laatste bak hebben ze nog. Was een stuk kleinere bak met dunner glas. Hij heeft wel veel ervaring met het kitten van vanalles en nog wat door zijn werk.

Ik heb hier ook nog een bak staan die hij volledig gemaakt heeft.

[ Voor 5% gewijzigd door CrystalViriS op 12-05-2020 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grvy

Grvy

Bot

Hmm, ik heb wel iets raars. Heb dus een paar weken geleden het aquarium op een nieuw meubel geplaatst. Waterpas en alles. maar als ik hem schoonmaak (dus druk op het glas?) dan kraakt die in de linkerhoek. Ik hoop dat dat het meubel is.. :|

Dit is een account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basjuhh
  • Laatst online: 15:41
Niet toevallig het metaal of plastick van de bodem of top hoekprofielen?
Grvy schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 00:05:
Hmm, ik heb wel iets raars. Heb dus een paar weken geleden het aquarium op een nieuw meubel geplaatst. Waterpas en alles. maar als ik hem schoonmaak (dus druk op het glas?) dan kraakt die in de linkerhoek. Ik hoop dat dat het meubel is.. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Nu online

G_Dragon

dragon2 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 23:11:
[...]

Lijstje van aquaforum gekopieerd voor wat ideeen (een lege regel ertussen is een nieuw bestand, dus niet samen):

Visbestanden 100 cm (vanaf 160 liter):

Zuid-Amerika:
10x Carnegiella strigata
15x Paracheirodon axelrodi
10x Corydoras panda

12x Nannostomus beckfordi
2x Mikrogeophagus altispinosa

15x Nannostomus marginatus
15x Hemigrammus hyanuary
3x Apistogramma agassizii

12x Megalamphodus megalopterus
3x Apistogramma eunotus
3x Copella arnoldi

2x Nannacara Anomala
12x Nematobrycon palmeri
1x L-nummer tot maximaal 12 cm.

Azie:
3x Betta splendens
15x Puntius titteya
8x Pangio kuhlii
6x Neritina zebra

6x Dermogenys pusillus
20x Puntius pentazona
5x Rhinogobius duospilus
20x Caridina multidentata
5x Anatome helena

Afrika:
2x Altolamprologus compressiceps

8x Lamprologus multifasciatus

Australie:
15x Iriatherina werneri
5x Tateurndina occelicauda

[...]

Bij de pomp is wel verstandig ja. Ik heb 1x iets van 140 liter water over de laminaatvloer gehad nadat een slang van de pomp was losgekomen, de pomp pompte dus vrolijk de bak leeg tot aan de waterhoogte van de invoer. Gevolg: 3D laminaat. :X

Ook een keer een 60cm quarantainebakje dus ~50 liter helemaal leeg gehad. Ik kwam 's ochtends de woonkamer in en hoorde gespartel: lag mijn Metriaclima lombardoi man die apart zat op het natte zand te spartelen in een verder droge bak. Hij heeft het gelukkig overleefd, nog jaren doorgeleefd. Dat 60cm bakje is een muizenbak geworden begreep ik... Die 50 liter water heb ik overigens nooit iets van teruggezien :? Laminaat had daar niet duidelijk schade (was al ouder) en onderburen hadden ook nergens last van. :S

Mijn meterbak een paar jaar geleden druppelde in een hoek, dus subiet een andere bak gescoord en ook hier, de bak op MP gezet als terrarium.
Dat is een mooie lijst, die gaan we even doornemen.
Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Taro schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 22:40:
In de 60 liter nanocube heb ik nu enkele weken 7 Guppies en 4 Japonica garnalen. De guppies zijn erg actief en assertief, maar ik heb het gevoel dat ze beter tot hun recht komen in een wat langere 60 cm bak als ik zie hoe snel ze zijn en hoeveel beweging ze in de stroming mee proberen te pakken. Daarnaast komt er overduidelijk gezinsuitbreiding aan en dat voelt bij nader inzien in deze bak niet goed. Daar worden de garnalen ook niet blij van, die moeten nu al vechten voor hun eten.

Nou heb ik gelukkig kunnen regelen dat iemand de guppies op komt halen. Blijft natuurlijk de vraag welke vis(sen) er dan wel tot hun recht komen. De vissendatabase die hierboven wordt genoemd geeft bij mij een aantal foutmeldingen. Op http://aquavisie.rgkoelman.nl/zoeken.asp vind ik een aantal soorten, waarvan de Rasbora's mij het meeste aanspreken.

Omstandigheden: 6.4-7.2 pH, kH 3-6, temperatuur 20-28, 60 liter, redelijke stroming. Liever geen drijfplanten ivm Naaldgras en Monte Carlo, die vinden veel licht wel fijn. Wensen: Niet schrikkerig (ik loop er tig keer per dag vlak langs), kleurrijk, af en toe jongen is prima (maar geen x25 multiplier per maand). Nou heb ik even rondgekeken, waar ik o.a. op uitkom:

- Rasbora kubotai (Smaragd of Neon Dwergrasbora)
- Hyphessobrycon Amandae (Vuurtetra), maar ik heb in een andere bak al Kardinaal Tetra's en die zijn mij te schrikkerig. Of zijn deze minder schrikkerig?
- Betta, maar die vertrouw ik niet met de garnalen, daarnaast is de waterhoogte vrij hoog, dat wordt ook afgeraden. Aan de andere kant kan ik de garnalen prima overplaatsen naar de 118 liter als het moet en ik kan voor een Betta plakat (of andere variant) met relatief kleine vinnen gaan.
- Rasbora brigittae of maculatus, maar de pH moet laag zijn en ook lees ik hier weer over relatief snelle voortplanting. Is dus volgens mij ook geen optie?

Ik neig dan toch naar een Betta Plakat mannetje (met korte vinnen), waarbij ik goede verhalen lees over de combinatie met Japonica's, daar kan ik dus altijd nog een keuze over maken. Heb nog voldoende drijfplanten in huis, kan er altijd een paar toevoegen.

Hebben jullie nog andere leuke suggesties?
Ik heb de Amandae overgenomen van iemand (2st), die hebben zich aangesloten bij m'n Rasbora Espei en zijn totaal niet schrikerig. Misschien omdat ze bij grote broers zitten die het niet veel boeit, maar ik zie ze eigenlijk altijd en ze komen ook gezellig naar de rand to als ik voor de bak sta (ik zeg gezellig, zij denken ETENNNNN).

De Espei zou je ook in een cube kunnen hebben. Let wel op dat je geen Hengeli krijgt, die hebben liever 60cm. Guppen zijn inderdaad veel te actief voor een cube, goed dat je een adresje voor ze hebt gevonden. :)

Betta kan goed gaan, maar die kunnen ook schuw zijn. Belangrijkste daarvoor is geen sterke stroming en idd die drijfplanten om z'n schuimnesten te kunnen maken. Het zijn wel erg leuke dieren, je kan ze trainen, spelen met de laserpointer en dergelijke.

Pagina: 1 ... 47 ... 92 Laatste

Dit topic is gesloten.