[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 77 ... 277 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Met betrekking tot afstand rijden. Als het de terugreis naar huis is en het bed aldaar is opgemaakt, kan ik ook 1500 kilometer rijden. Wel afwisselen met rijden. Voor mij is rijden ook behoorlijk ontspannend, kan er echt van genieten.

Zo ben ik met m'n vriendin (we waren toen nog met z'n tweeën) vanuit Toscane terug gereden in één dag. Op de ochtend 6:00 opstaan en inpakken en daarna op pad. Lag voor 0:00 op bed. Auto uitpakken kan dan wel even wachten tot het ochtendgloren..

De heenreis hebben we toen wel opgesplitst, ik wil bij aankomst wel gewoon daglicht hebben om de boel op te zetten. Destijds een hotel gepakt.

Met onze kleine nu, zou ik dat overigens absoluut niet meer doen, heb nu veel meer stoptijd nodig.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-09 08:09

Smurf

Detri

emil_406 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:57:
[...]

Dat is voor ons ook de reden om voor een caravan te gaan.

Op wat voor criteria selecteren de mensen hier een caravan? Ik zoek een caravan met 4 slaapplekken voor 2 volwassen en 2 kinderen. Max beladen gewicht is 1000kg.

Waar moet ik op letten? Wel of geen stapelbed? Wel een sanitairblok of juist niet?
Wij wilden 4 persoons zodat inderdaad tijdens doorreis of korte trips de kinderen in de caravan kunnen slapen. Stapelbed hebben we overwogen, maar uiteindelijk laten vallen omdat dat of een vast bed is, of er anders met het bovenste bed ingeklapt alleen een klein (smal) treinzitje overblijft.
Uiteindelijk zijn wij dus voor een iets grotere caravan gegaan (4,5m binnenruimte ongeveer) waardoor we wel een ruime zit hebben achterin.
Verder hebben we gezocht op een caravan die iets meer verschil heeft tussen het leeggewicht en MTM. Bij veel modellen die we vonden was dat maar ~200kg ofzo. 100kg standaarduitrusting heb je zo te pakken, als het geen 150kg is. Dan blijft er nog maar weinig marge over.

Sanitair hebben we ook bewust wel gedaan. Ook voornamelijk voor onderweg bedoeld, maar terugkijkend op het afgelopen jaar komt het misschien op de camping ook nog wel eens van pas.

)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Erapaz schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:05:
[...]
goedkoop tanken in Luxemburg .
Nou, die paar Euro kan me gestolen worden. In hoogseizoen uren in de rij staan om te tanken (pro-tip: ook niet denken dat je alleen even wat gaat eten, je staat dan alsnog in de file) is me nu twee keer overkomen. Ik rijdt wel door / tank eerder.
Er zal vast wel een manier zijn om zonder vertraging te tanken in Luxemburg, maar da's me de moeite en 't voordeel niet waard.

Wat betreft de caravan-keuze-discussie:
daar heb ik me vorig jaar in dit topic ook al in verdiept toen we besloten een caravan te kopen. Even terughalen....
Het is uiteindelijk een Caravelair Antares 466 Family geworden:
Afbeeldingslocatie: https://www.cannenburg.nl/wp-content/uploads/2018/10/2019-Caravelair-466-Antares-Family-1-762x403.png
Keuze
• Niet te zwaar. Onze auto heeft beperkte trekkracht
Nu na een jaar
• Onze auto kan er prima mee overweg. Nog niet de Alpen in geweest, maar midden-Frankrijk was geen probleem.
• Met luifel, stoelen, tafel, kast sleur je toch snel weer meer mee dan je denkt.
Keuze
• Niet te duur.
Nu na een jaar
• We hebben gekeken naar een kwaliteitsmerk in de tweedehands, maar voor het geld dat je dan toch nog kwijt bent konden we een nieuwe (ok, oud model maar wel ongebruikt) kopen zonder alle kleine ergernisjes (schades, kleur, etc). Denk dat we een goede keus hebben gemaakt.
Keuze
• Voor de ouders geen frans bed, maar volledige lengte, we zijn allebei redelijk lang
Nu na een jaar
• Overdwars bed heeft als nadeel dat ik over mijn vrouw heen moet klauteren als ik later naar bed ga.
• Heerlijk om op een 'normaal' bed te liggen. We hebben er nog wel een topper op gelegd.
Keuze
• Met twee kinderen (toen 5 en 7) een stapelbed
Nu na een jaar
• De kinderen vinden het geweldig. Hun eigen 'hokje' waar ze 's avonds nog even kunnen lezen en een gordijn ervoor zodat het redelijk donker is.
• De zithoek blijft dus ongebruikt als slaapplek. Zo kunnen we 's avonds nog even lezen voordat we nar bed gaan.
Keuze
• Sanitair blok
Nu na een jaar
• Goede keuze in coronatijd, toen op de campings de wc's nog afgesloten waren. In de zomer geen gebruik van gemaakt, op de Franse campings was het sanitair gewoon open. Mocht je onderweg een kind met hoge nood hebben dan is fijn dat je een wc achter de hand hebt.
• Wastafel nog niet nodig gehad, wassen doe je maar in het toiletgebouw / buiten bij de kraan

Al met al....wanneer mogen we weer? :9

[ Voor 67% gewijzigd door TheOmen op 15-01-2021 08:17 ]

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
TheOmen schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 07:41:
[...]

Nou, die paar Euro kan me gestolen worden. In hoogseizoen uren in de rij staan om te tanken (pro-tip: ook niet denken dat je alleen even wat gaat eten, je staat dan alsnog in de file) is me nu twee keer overkomen. Ik rijdt wel door / tank eerder.
Er zal vast wel een manier zijn om zonder vertraging te tanken in Luxemburg, maar da's me de moeite en 't voordeel niet waard.
Haha, ik verwonderde me er ook al over. Typisch Nederlands hé ;) Wel een lange reis maken naar Zuid-Frankrijk, een dure familie camping, prachtige caravan, krachtige dure trekauto, onderweg stoppen bij (te)dure wegrestaurants. Maar wel x kilometer omrijden om 5 euro goedkoper te tanken. Geen probleem hoor (ik bedoel hier niemand specifiek mee), ieder z'n eigen afweging. Ik ben weer op een andere manier krenterig (nemen zelf krentenbollen of wraps mee voor onderweg) :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wij zijn een keer met onze vakantie naar Duitsland een stuk door Luxemburg gereden, op de snelweg tankstations idioot druk, rijden we later door een kleine stad, alleen maar tankstations op de doorgaande weg, niet normaal. Daar was het trouwens niet druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Nu online
Cheesy schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 08:05:
[...]

Haha, ik verwonderde me er ook al over. Typisch Nederlands hé ;) Wel een lange reis maken naar Zuid-Frankrijk, een dure familie camping, prachtige caravan, krachtige dure trekauto, onderweg stoppen bij (te)dure wegrestaurants. Maar wel x kilometer omrijden om 5 euro goedkoper te tanken. Geen probleem hoor (ik bedoel hier niemand specifiek mee), ieder z'n eigen afweging. Ik ben weer op een andere manier krenterig (nemen zelf krentenbollen of wraps mee voor onderweg) :D
Ach joh, moet je al die leaserijders zien die op de heenreis vlak voor de grens nog even hun auto voltanken......
(guilty as charged, toen ik nog een leasebak had :))

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-09 08:57
Herkenbaar wat betreft het dagelijkse leven. Ik probeer dan toch ook wel zo zuinig mogelijk te rijden en waar mogelijk de fiets te pakken of te tanken in D (icm boodschapjes). Dat laatste gaat natuurlijk niet meer sinds Corona. Als ik echter op vakantie ben, dan let ik hier veeeeeel minder op. Ten eerste omdat ik (en ja ik ben me ervan bewust dat ik dan de regels niet opvolg) graag doorrij met mijn combi (auto+caravan>3.5k) en omdat ik echt niet ga stoppen als iedereen lekker slaapt, maar de bezine zo goedkoop is.
Het eten dat we meenemen is beetje afhankelijk van mijn vrouw. Zij is toch iets terughoudender over het feit dat er overal wel eten te krijgen is langs de route de soleil, dus meestal wel broodjes mee.
Afgelopen zomer toch wel redelijk wat bespaard (deels onbewust) doordat zij ook niet zo graag tankstationsrestaurantjes langs de weg wilde bezoeken. Dat betekende dus iets langer stoppen en koffie, thee en boterhammetjes in de caravan :-), nu ik erop terug kijk, was dit eigenlijk best relax.... Volledig uit de drukte gebleven, waarschijnlijk ook omdat we zo'n beetje in het enige "gele" moment van de zomer naar Noord Spanje gingen. Weekje na terugkomst ging het land op slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 16:32
TheOmen schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 07:41:
[...]

...
Al met al....wanneer mogen we weer? :9
Zelf nog nooit meegemaakt, maar wij vermijden altijd drukte. Voor die paar euro moet je het niet doen. Eerder andersom, je hebt honger en er is toevallig een Mac waar je anders nooit naar toe gaat. Het is gewoon een bekende plek.

Maar inderdaad, wanneer mogen we weer? Graag weer wat gele landjes in het voorjaar of anders maar weer naar een natuur camping bij de Veluwe. Is vorig jaar ook goed bevallen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
Ook weer zo'n zin in kamperen, vorig jaar was de planning om naar Noorwegen te gaan met een auto rondreis, helaas dus niet doorgegaan. In plaats daarvan een week in een stacaravan in Limburg, maar dat doen we echt niet meer. Gelukkig was de stacaravan best prima, maar het gevoel is zo anders dan kamperen.

In april kunnen we onze nieuwe vouwwagen gaan ophalen, een Country Camp Country
Afbeeldingslocatie: https://combi-camp.com/content/uploads/2018/05/xcombi-Camp-Country-vouwwagen11-800x0-c-default.jpg.pagespeed.ic.edY-xIbEW0.jpg

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:54
TheOmen schreef op vrijdag 15 januari 2021 @ 08:21:
[...]

Ach joh, moet je al die leaserijders zien die op de heenreis vlak voor de grens nog even hun auto voltanken......
(guilty as charged, toen ik nog een leasebak had :))
Yep, voorbij Maastricht zit nog 1 tankstation. Zelfde met het laatste tankstation op de A16 richting Antwerpen. Daar volgooien zodat je zo weinig mogelijk zelf hoeft te betalen. En ook op de terugweg het zo uitkienen dat je zo min mogelijk benzine over hebt zodra je de grens over komt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:31
Vouwwagen. De ideale is er niet kom ik steeds meer achter, of als die er al is. Vind ik hem veels te duur(holtkamper Kyte).

Begonnen bij campooz. Lazy jack lijkt ons wel wat maar voortent is behoorlijk laag. Ik ben 1,95 en wil graag ook recht op staan.

Aart kok kavango. Lijkt ons een mooie wagen. Alleen qua diepte is die 860 excl scheerlijn.
Wordt lastig buiten Nederland en Frankrijk.
@L.N. Jij hebt een Flexi toch? Hebben jullie last van de lengte? bevallen de 2 bedden naast elkaar?

De livingstone vinden we ook gaaf. Qua diepte beter. Extra slaapplek naast de dissel.
Alleen is deze behoorlijk aan de prijs en heb je nog veel opties nodig wil je beetje compleet zijn.

De trigano Itinea is net nieuw. Alleen wat is de zonne luifel lelijk..
https://www.trigano-campi...iante-trigano-itinea.html
@L.N. Jij hebt een Flexi toch? dan moet je de voortent toch

Of modellen die er op lijken. Combi camp flex en country bijvoorbeeld
Nog behoorlijk wat af te wegen.

[ Voor 13% gewijzigd door Tito129 op 19-01-2021 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:05
Tito129 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 19:25:
Vouwwagen. De ideale is er niet kom ik steeds meer achter, of als die er al is. Vind ik hem veels te duur(holtkamper Kyte).

Begonnen bij campooz. Lazy jack lijkt ons wel wat maar voortent is behoorlijk laag. Ik ben 1,95 en wil graag ook recht op staan.
Hier 1.96 en eigenaar van een Campooz met trekking luifel.
Heb dezelfde overwegingen gehad als jij, en ben deels vanwege het grote (en lange) bed voor de Campooz gegaan.
Bij Aart Kok is een langer bed volgens mij wel een optie, maar ik vond de mensen er zo klantonvriendelijk tegenover ons (Als gezin) dat ik gewoon ben afgehaakt.

Nu buk ik een keer of 10 per dag onder de luifel, maar slaap wel fantastisch. Bed van 1.8x2.10 is dikke pre voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:10

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
@Tito129 ik was ook lekker op zoek en maar over gegaan op tweedehands. Daar komen best leuke modellen langs en vaak zeer compleet. Kost alsnog een hoop maar scheelt heel veel ten opzichte van nieuw.
En toen kwam corona en viel de tweedehands markt wat stil, dus heb al een tijdje niets meer langs zien komen. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
Gonadan schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:30:
@Tito129 ik was ook lekker op zoek en maar over gegaan op tweedehands. Daar komen best leuke modellen langs en vaak zeer compleet. Kost alsnog een hoop maar scheelt heel veel ten opzichte van nieuw.
En toen kwam corona en viel de tweedehands markt wat stil, dus heb al een tijdje niets meer langs zien komen. :P
Ja 2de hands is er eigenlijk niks te krijgen of ze willen de hoofdprijs

@DaWayne ja. misschien is dat ook nog een afweging. Wel herkenbaar trouwens. Aart Kok heeft bij ons ook niet de beste indruk achter gelaten.
Sleepy joe is nu zelfs bed in lengte, maar "voortent"is dan zo klein. Vind de camping variant te veel buis. Daarom afweging voor lazy jack
Moet je alleen bukken bij de deur of ook in de voortent. Lazyjack loopt toch behoorlijk schuin af richting de zij cabine?

[ Voor 7% gewijzigd door Tito129 op 19-01-2021 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
Tito129 schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:44:
[...]

Ja 2de hands is er eigenlijk niks te krijgen of ze willen de hoofdprijs

@DaWayne ja. misschien is dat ook nog een afweging. Wel herkenbaar trouwens. Aart Kok heeft bij ons ook niet de beste indruk achter gelaten.
Sleepy joe is nu zelfs bed in lengte, maar "voortent"is dan zo klein. Vind de camping variant te veel buis. Daarom afweging voor lazy jack
Moet je alleen bukken bij de deur of ook in de voortent. Lazyjack loopt toch behoorlijk schuin af richting de zij cabine?
Ik zou gaan kijken bij een dealer zodra het weer kan.
Bij het onder de luifel stappen vanaf buiten moet ik mijn hoofd buigen, bij het binnengaan van de tent bukken.
In de tent zelf niet, tenzij dichtbij de extra cabine van de Lazy Jack.
Maar eerlijk gezegd kom ik niet veel in de tent buiten slaaptijd. Wij hebben er in de 2 jaar dat we hem hebben ook nog nooit gezeten. We zijn dan ook wel mooiweerkampeerders.

Kijk ook goed naar de diverse indelingen. Wij liggen heerlijk hoog, de kinderen aan de andere kant in hun 'eigen tentje'. Voor ons perfect en als ze wat ouder zijn halen we de zijtent eraf en kunnen ze in een pop-up tentje.
Voor anderen is een dubbelklapper juist weer een betere indeling.

[ Voor 12% gewijzigd door DaWayne op 20-01-2021 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:58

Aart kok kavango. Lijkt ons een mooie wagen. Alleen qua diepte is die 860 excl scheerlijn.
@L.N. Jij hebt een Flexi toch? Hebben jullie last van de lengte? bevallen de 2 bedden naast elkaar?

De livingstone vinden we ook gaaf. Qua diepte beter. Extra slaapplek naast de dissel.
Alleen is deze behoorlijk aan de prijs en heb je nog veel opties nodig wil je beetje compleet zijn.

We hebben inderdaad een Combi Camp Flexi comfort met boogluifel.

Wat bedoel je met de lengte? De lengte van de bedden is voor ons goed. Maar ik ben 15 cm kleiner dan jij en dat zou wel een verschil kunnen maken. Ik dacht dat er ook een bedverlenging mogelijk was bij de Flexi. Maar dat weet ik niet zeker. De bedden naast elkaar bevalt goed. We hebben wel last van het schudden van de vouwwagen. Dat zou niet moeten horen en dar wordt bij de volgende onderhoudsbeurt naar gekeken.

Bij jouw vraag over de voortent is een stukje weggevallen. Ik vermoed dat de vraag was of de voortent kan blijven zitten bij het inklappen. De voortent kan inderdaad blijven zitten. Je moet alleen 3 stokken eruit halen en het grondzeil los maken. Wij hebben de optionele boogluifel. Deze moet je helemaal verwijderen voor het inpakken en dat is niet heel veel werk (10-20 min max). Wij wilden de extra ruimte die de boogluifel bood en de mogelijkheid om buiten te kunnen koken en eten onder een afdak. Nu kun je dat ook in de voortent doen, maar wij vonden dat krap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:20

The Legend

*Plop*

The Legend in "[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2"

Al eerder genoemd: Cabanon en Europa Camper hebben vouwwagens met grote bedden en stahoogte om zonder bukken naar binnen te lopen. Heb je die al eens bekeken?

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14:04
Dat probleem hadden wij ook :D
Wij hebben zelf de Lazy jack trekking gekocht, en zijn daar eigenlijk wel erg tevreden over.
Door de aflopende lijn naar rechts heb je inderdaad dat je in het "looppad" vanonder de luifel door de deur tot aan de achterwand niet rechtop kunt staan. Ik heb dit niet echt als nadeel ervaren, zolang je maar zorgt dat je de plekken waar je wel kan staan niet vol zet met spullen.

Aan de andere kant is dit iets minder omdat de linker kant korter doorloopt en dus hoger stopt.
Wij hebben links eigenlijk net als op de folder de keuken staan. werkblad is lekker hoog en het dak is hoog genoeg dus kan ik gewoon rechtop staan koken.

Ze claimen 100% insectvrij te zijn, maar bij de aansluiting van de ugly-betty mist aan de onderzijde klittenband waardoor wij nog wel beestjes binnen kregen.

De "mouwtjes" om de luifelstokken sluiten wel prima af voor muggen en dergelijke.
Maar wij stonden afgelopen zomer op een camping met heide kakkerlakken :r en deze beestjes zijn nogal inventief en kruipen door het gaatje waar de touwtjes van de mouwtjes samen komen.
Ik heb dus reepjes van een sponzig vaatdoekje geknipt, en deze om de stokken gedaan en daarna het mouwtje erover. Werkte super.

Ben zeer positief over het gebruik van goede kwaliteit materialen.
De wagen is ook echt een goede wagen met goede wegligging en inmense ruimte.
Bed is ook echt fantastich (lekker groot), er is een mindere froli serie geweest in het verleden maar wij hebben gelukkig een goede set. Je kan de slaapruimte supergoed ventileren, en hij is ook goed dicht te zetten voor koude nachten. De zijtent heeft ook ventilatie rondom, wij deden alle flappen helemaal dicht en dan onderin een rijtje stokjes zodat er lucht doorheen kon. Zo konden onze dochters lekker slapen.

Enige echte probleem wat we hadden is dat hij toch lekte bij een stiknaad tijdens de eerste volle dag/nacht regen. Daarna was het over. (en ik had hem thuis nog wel een kwartier natgespoten, maar dat is blijkbaar niet lang genoeg)

Ik kan je aanbevelen lid te worden van de "Campooz Vouwagen Eigenaren" groep op facebook.
Hier staan een hoop ervaringen tips en modificaties.

Ik lees hieronder over het formaat van de kavango. maar de LJ is ook echt niet klein.
Zeker met zijtent luifel en ugly-betty is hij gewoon erg groot.
Wij hadden hem vorig jaar zo neergezet dat de dissel en ugly betty in een hoek van de plek vielen. De zijtent voel toen in de andere hoek. We stonden dus diagonaal op de plek.
De ugly betty steekt namelijk verder uit dan de dissel, en zo staat de achterkant van de hoofdtent 2,5 meter vanaf de achterkant van de plek.

+ventilatiemogelijkheden
+bed afmetingen (wel hoog)
+bagageruimte
+degelijke materialen
+keukenblok is goed qua maten en hoog genoeg

-lekkage op naad bij panoramadak
-geen klittenband bij onderkant aansluiting ugly betty
-geen binnentent

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VTJfHgxy1NPXx-EC719XSUAc2s0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ytgLpZrqyQMmHRBzLVzMVYjT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kRf7SgNaGT-Fu_4EH2LCqwo1M_8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bifuHkquzrRYycyq7hyZjjcj.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ubo6N10ObO5euYe6Xh6pocsijVM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MmQCL9J4J4pWOTwwR5hE9f8x.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X6xN8ab7zFmcxd_7oMR1RYHiLjY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W6k4QxZjprMVP0JATpNRCzcq.jpg?f=fotoalbum_tile

Mijn ouders hadden de livingstone, ook erg mooi.
Hebben wij ook een jaar mee gehad, maar wij hebben deze niet overgenomen en dus een LJ gekocht.
De wagen is echt giga zwaar. Kaal de wagen met luifels en de standaard uitrusting (stoelen tafel bestek servies kabels en dergelijke) zonder kleding boodschappen etc was hij ruim boven de toegestane massa.
Met alleen de vouwagen en alles wat erbij hoort zit hij rond de 750kg. Je kan dus geen bagage meenemen.
Er lijkt gerekend te worden met een gewicht zonder opties in de folder.

Buiten dat is het een fantastische wagen.
Mijn ouders hadden hem met het grote (uitklap) bed, dat kost binnenruimte maar ligt wel echt super.
Bij regen klap je je bed omhoog, dan kan je ook in de bak kijken, zodat je de volledige binnenruimte kunt gebruiken om te zitten.

Mijn dochter heeft in de achtertent geslapen.

+varioluifel is echt handig en ook dicht te zetten met regen.
+bed
+Keuken luxe uitstraling
+wagen ziet er erg degelijk uit (beetje militair vind ik zelf)

-gewicht
-keuken niet verstelbaar in hoogte
-prijs

Het keukenblok is ook super gaaf, maar ikzelf vind het onhandig dat de koelbox een bovenlader is.
Hierdoor mis je veel aanrecht, en je hebt rondom een gleuf waar vuil in kan vallen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UnmjWE4-9UKnrYCk0xmMTqQTiD0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IawFfWJfRnRp1YmuBKAuz2XI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FY94nM0EcjXy5ledxiK6Fq1BJ0g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ITe4gpP7zI12OvMrodT3DFjt.jpg?f=fotoalbum_tile

Wij hadden de combi camp country net als de kavango op de shortlist staan.
Maar uiteindelijk niet gedaan omdat beide een beperkte bagageruimte hebben.
En de wagen ook meer een "standaard" vouwwagen is met kleinere wielen en veel hout naadjes en kans op problemen in mijn ogen.

Van de LJ vind ik het fijn dat de wagen een "bouw" aanhanger is met een daktent, waardoor de wagen zelf dus super robust is.

[ Voor 21% gewijzigd door FRANQ op 20-01-2021 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Niet online
FRANQ schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 11:45:
[...]

Wij hadden de combi camp country net als de kavango op de shortlist staan.
Maar uiteindelijk niet gedaan omdat beide een beperkte bagageruimte hebben.
En de wagen ook meer een "standaard" vouwwagen is met kleinere wielen en veel hout naadjes en kans op problemen in mijn ogen.

Van de LJ vind ik het fijn dat de wagen een "bouw" aanhanger is met een daktent, waardoor de wagen zelf dus super robust is.
De combi camp country een beperkte bagageruimte? Die heeft echt een enorme bagageruimte onder het bed en in de keuken kun je ook heel wat kwijt. Je moet daar eerder op letten dat je 'm niet te zwaar belaadt, omdat er zo veel in past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Exocet schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 11:54:
[...]

De combi camp country een beperkte bagageruimte? Die heeft echt een enorme bagageruimte onder het bed en in de keuken kun je ook heel wat kwijt. Je moet daar eerder op letten dat je 'm niet te zwaar belaadt, omdat er zo veel in past.
Wij hadden er toen een gezien die een rechthoekige bak tussen de wielen had en aan beide zijden een hele lege afgetimmerde bak die dus onbruikbaar was. (denk ouder type dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
Heren bedankt voor de uitgebreide reacties!

@L.N. qua lengte bedoelde ik de diepte vanaf de dissel tot de luifel. Ik zag dat deze rond 8,65m, zonder scheerlijn. Dit zal in Nederland en Frankrijk vaak geen probleem zijn. Maar 2 jaar geleden stonden wij in Oostenrijk, maar onze tunneltent paste net op de plek. Ook in Italie zie je vaak dat de plekken vaak breder zijn ipv dieper(afgestemd op caravan?)
Optie is natuurlijk gewoon overdwars neer zetten.

De lazy jack heeft weer de breedte van een behoorlijke caravan. helemaal als je de auto ook nog op de plek kwijt moet.

Dat is wel het voordeel van de Kyte. deze is 5m breed en 7,50m diep

@Verwijderd Net nog even gekeken naar de malawi. Maar het opzetten van de voortent lijkt mij nog al wat werk vergeleken met de overige. Maar idd heeft hij wel andere voordelen.

[ Voor 12% gewijzigd door Tito129 op 20-01-2021 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:58
@Tito129 De lengte zal ongeveer wel kloppen. De scheerlijnen nemen niet echt extra ruimte in. We hebben er pas 1 jaar mee gekampeerd en op de meeste plekken is het even uitzoeken hoe je de vouwwagen het beste neer kunt zetten. De disselbak steekt uit en daar kun je nog wat mee smokkelen. Zo hebben we die op 1 plek een stukje in de heg gestoken om net wat meer ruimte te hebben. Op een andere camping hebben we die wat boven een slootje laten uitsteken. Op beide plekken was het niet echt nodig, maar handig om net 20-30 cm meer te hebben. Veel campings hebben overigens kampeerplekken met verschillende afmetingen. Je kunt met boeken dan rekening houden met de lengte van de vouwwagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
Tito129 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 13:34:

De lazy jack heeft weer de breedte van een behoorlijke caravan. helemaal als je de auto ook nog op de plek kwijt moet.
Hier hadden wij dus ook last van, dat de auto er niet meer bij paste.

We hebben wel eens boodschappen even langs de plek gebracht en de kinderen daar uit laten stappen.
Dan reed ik weer terug naar de parkeerplaats.

Is me eigenlijk erg goed bevallen, zit je niet de hele tijd tegen je auto aan te kijken en dus nog meer een met de natuur. :)

De lege bak van de LJ is zo groot en goed bereikbaar dat je de auto helemaal niet nodig hebt als je op je plek staat voor extra opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
DaWayne schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 20:17:
[...]

Nu buk ik een keer of 10 per dag onder de luifel, maar slaap wel fantastisch. Bed van 1.8x2.10 is dikke pre voor mij.
Is het bed kleiner geworden? Ik zie namelijk bij de 2021 modellen bed:Afwasbaar koudschuim matras (170 x 200 x 10 cm) met afritsbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
Tito129 schreef op woensdag 20 januari 2021 @ 19:09:
[...]

Is het bed kleiner geworden? Ik zie namelijk bij de 2021 modellen bed:Afwasbaar koudschuim matras (170 x 200 x 10 cm) met afritsbare
Hmm, lees ik ook ja. Qua breedte weet ik het niet precies. Qua lengte is het slaapcompartiment 220cm en het matras is wat korter. Ik heb 210 in mijn hoofd, maar wellicht is het toch 200cm

🤔
Net nog even in de Facebook groep gekeken, en daar is aangegeven 175x210cm. (Destijds geverifieerd bij Campooz)
Campooz bestaat nog niet zo lang, en elk jaar zijn er (r)evoluties in ontwerp en materialen...
Beter dus echt even testen/opmeten als de dealers weer opengaan. (Of mij begin mei een berichtje sturen, dan meet ik het na😁)

[ Voor 28% gewijzigd door DaWayne op 20-01-2021 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:12
@TheOmen
jaloers dat je er al een keertje mee weg bent geweest.

Ik heb een splinternieuwe Knaus al sinds eind augustus in de stalling staan en ik ben er nog niet mee weggeweest. :(

Hopelijk dit jaar wel. De zomervakantie naar Italië is in ieder geval geboekt. Hopelijk in het voorjaar nog ergens een paar dagen in NL om te oefenen. Het viel me nog best tegen om met iets te rijden wat breder is dan de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Nu online
Rudolf schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:26:
@TheOmen
jaloers dat je er al een keertje mee weg bent geweest.

Ik heb een splinternieuwe Knaus al sinds eind augustus in de stalling staan en ik ben er nog niet mee weggeweest. :(

Hopelijk dit jaar wel. De zomervakantie naar Italië is in ieder geval geboekt. Hopelijk in het voorjaar nog ergens een paar dagen in NL om te oefenen. Het viel me nog best tegen om met iets te rijden wat breder is dan de auto.
Ja, inderdaad flinke mazzel, gedurende de eerste lockdown was de cararvanshop gesloten, maar de werkplaats gewoon open. Kom je bij een uitgestorven Obelink aan, waar ze alle tijd voor je hebben om alles uit te leggen aan de noob-caravaners.
We hadden een cursus geregeld in Limburg om wat zelfverzekerder op pad te kunnen, maar ook die was natuurlijk afgeblazen. Dus toen we in Frankrijk een doodlopend straatje inreden op de camping moesten we zelf maar even leren hoe je met zo'n gevaarte keert op een vierkante meter (met mijn vrouw als verkeersleider buiten de auto ging het verrassend soepel, trouwens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:12
TheOmen schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:53:
[...]

Ja, inderdaad flinke mazzel, gedurende de eerste lockdown was de cararvanshop gesloten, maar de werkplaats gewoon open. Kom je bij een uitgestorven Obelink aan, waar ze alle tijd voor je hebben om alles uit te leggen aan de noob-caravaners.
We hadden een cursus geregeld in Limburg om wat zelfverzekerder op pad te kunnen, maar ook die was natuurlijk afgeblazen. Dus toen we in Frankrijk een doodlopend straatje inreden op de camping moesten we zelf maar even leren hoe je met zo'n gevaarte keert op een vierkante meter (met mijn vrouw als verkeersleider buiten de auto ging het verrassend soepel, trouwens)
Ik maak me ook niet zo veel zorgen. Zal vooral gewenning zijn. Jaren met een vouwwagen op vakantie geweest en rijd regelmatig met een paardentrailer en een dubbelasser, maar dan heb je toch net effe wat meer zicht rondom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWayne
Aangezien de wintersport er niet in zit, hebben we een nieuwe stip op de horizon.
De mei-vakantie in de eerste 2 weken van mei.
Bij goed weer en positieve reisadviezen (remember stip aan de horizon) hebben we dan 2 weken met de vouwwagen.
Wij trekken het liefst, en daardoor zouden we tot 1400km vanaf Alphen wel willen komen.
Vorig jaar Oostenrijk & Beieren, maar ervoor Ile de Re en Parijs, maar ervoor Costa Dorade en de Limousin.
Nog tips voor een mooie trip of prachtige campings?
Wandelen, natuurschoon en af en toe dorpjes/ stadje bekijken doen we graag😁.

Zomer is gepland vogezen-toscane-karinthie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 22:38
Eergisteren een kleine luifel gekocht voor aan de caravan, 2 bij 2.4m. Gewoon om beetje schaduw te kunnen creeren / een droog plekje voor als we maar 2 nachtjes in een weekend gaan. Hoeven we niet elke keer de hele voortent op te zetten.
Ook meteen een paar extra scheerlijnen gekocht, kunnen we voor de voortent ook wel gebruiken om alles net wat strakker neer te zetten.

En een klein 600w kacheltje, gewoon om de caravan beetje op temperatuur te houden tijdens het voor en najaar en niet steeds de gaskachel aan te hoeven hebben.

Eerste weekend weekend met Pasen ook weer geboekt btw, en in juni een weekje (woensdag tot woensdag) richting Friesland :D

[ Voor 10% gewijzigd door TgR_KILLER op 21-01-2021 21:08 ]

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Wintersport in maart moeten we hier ook nog even afzeggen. Ik moet zeggen dat onze geboekte zomervakantie in Nederland wel wat (gemoeds)rust geeft. Inmiddels ook besloten dat we daar gewoon 2 weken heen gaan en niet na 1 week verkassen. Zo’n lui-lekker-vakantie ben ik niet gewend. Normaal wil ik nieuwe plekken ontdekken en veel doen in een vakantie, maar lekker gewoon in Nederland is ook wel eens leuk. Ben daar gelukkig aardig flexibel in en mijn vrouw heeft er samen met de kids ook alweer veel zin in. De eerste campeer-dingetjes zijn al gekocht en m’n dochtertje van 2 zei vandaag nog “papa, maandag kamperen?”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:21
TgR_KILLER schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 21:08:
Eergisteren een kleine luifel gekocht voor aan de caravan, 2 bij 2.4m. Gewoon om beetje schaduw te kunnen creeren / een droog plekje voor als we maar 2 nachtjes in een weekend gaan. Hoeven we niet elke keer de hele voortent op te zetten.
Ook meteen een paar extra scheerlijnen gekocht, kunnen we voor de voortent ook wel gebruiken om alles net wat strakker neer te zetten.

En een klein 600w kacheltje, gewoon om de caravan beetje op temperatuur te houden tijdens het voor en najaar en niet steeds de gaskachel aan te hoeven hebben.
Goh, bekend. Wok hebben ook een luifel, oppompbaar. Voortent verkocht. En binnen 2 weken ga ik een klein straalkacheltje inbouwen en dan in februari de hort op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Ik denk dat ik, als de voortent ooit aan vervanging toe is / bij een volgende caravan ooit ook voor een oppompbare tent ga. We hebben hiervoor een 'normale' oppompbare tent gehad en dat beviel goed.. Wist eigenlijk niet dat die er ook als voortenten waren tot we de onze al hadden.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maartend
TgR_KILLER schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 23:18:
Ik denk dat ik, als de voortent ooit aan vervanging toe is / bij een volgende caravan ooit ook voor een oppompbare tent ga. We hebben hiervoor een 'normale' oppompbare tent gehad en dat beviel goed.. Wist eigenlijk niet dat die er ook als voortenten waren tot we de onze al hadden.
Werkt erg fijn. Inschuiven, pompen, paar schherlijnen, klaar. max 5 minuten. Inpakken ook zo snel/ Wel oppassen met storm, is bijna een kite voor het kitesurfen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:14

Wailing_Banshee

You're Next

TheOmen schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 10:53:
[...]
(met mijn vrouw als verkeersleider buiten de auto ging het verrassend soepel, trouwens)
Als je goed kunt communiceren gaat het meestal wel goed (hoeveel Fransen stonden er trouwens omheen? "Heb je die Nederlanders weer met die te grote caravan die niet weten hoe ze ermee om moeten gaan!" :p)
DaWayne schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 17:07:
Nog tips voor een mooie trip of prachtige campings?
Wandelen, natuurschoon en af en toe dorpjes/ stadje bekijken doen we graag😁.

Zomer is gepland vogezen-toscane-karinthie
De Rijn af, tot aan de Zwitserse grens. Heel veel leuke stadjes, prachtige omgeving en dan nog even het Zwarte Woud door...

Als dat te kort is, doorsteken naar de Donau en dan de Donau af en afsluiten in Bratislava... (Bratislava hebben wij uiteindelijk niet bereikt omdat we pech met de auto kregen...)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:49
maartend schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 06:29:
[...]

Werkt erg fijn. Inschuiven, pompen, paar schherlijnen, klaar. max 5 minuten. Inpakken ook zo snel/ Wel oppassen met storm, is bijna een kite voor het kitesurfen
Welk type hebben jullie? Wij hebben nu een el-cheapo voortentje van de Obelink. Staat ook wel binnen een half uur. Maar sneller en mooier is nooit verkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Nu online
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 07:30:
Als je goed kunt communiceren gaat het meestal wel goed (hoeveel Fransen stonden er trouwens omheen? "Heb je die Nederlanders weer met die te grote caravan die niet weten hoe ze ermee om moeten gaan!" :p)
_O-
Haha, camping zat vol met Nederlanders en, verrassend genoeg, heel veel Engelsen.
Geen idee hoeveel publiek we hadden, ik had vooral oog voor m'n nagelnieuwe caravan :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

TheOmen schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 08:12:
[...]

_O-
Haha, camping zat vol met Nederlanders en, verrassend genoeg, heel veel Engelsen.
Geen idee hoeveel publiek we hadden, ik had vooral oog voor m'n nagelnieuwe caravan :D
We stonden twee jaar geleden ook op een camping toen er ook zo'n Nederlands stel aan kwam, met een veel te grote caravan die duidelijk heeeeeel nieuw was. We hebben er echt van genoten hoe die twee absoluut niet samenwerkten om die caravan (met z'n afstandsbestuurbaar ding) op z'n plaats te zetten...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Nu online
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 08:27:
[...]

We stonden twee jaar geleden ook op een camping toen er ook zo'n Nederlands stel aan kwam, met een veel te grote caravan die duidelijk heeeeeel nieuw was. We hebben er echt van genoten hoe die twee absoluut niet samenwerkten om die caravan (met z'n afstandsbestuurbaar ding) op z'n plaats te zetten...
Dat was mijn eerste insteek: loskoppelen en draaien met de mover, maar uiteindelijk maar gewoon aangekoppeld gehouden en straatje keren.
Na wat heen-en-weer-steken konden we met opgeheven hoofd naar ons plekkie O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Red devil
Zeer herkenbaar. Gelukkig is onze caravan niet hagelnieuw, maar met 5.5m zonder mover is vaak nogal een uitdaging. Gelukkig worden mijn 4 movertjes elk jaar een stukje sterker. Ook 1 van de redenen dat ik ruime plekken wil op de camping, dat scheelt enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yorroy
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16-09 22:34
[...]

Welke heb je?
Ik ben het opzetten van die voortent zo ontzettend zat, ben elke vakantie 2-3 uur bezig om alles klaar te zetten:
- voortent 1,5 uur
- zijcabine voortent 45 minuten
- grondzeil en haringen 30-45 minuten

Of ligt het gewoon aan mijn skills :o

Overigens moet ik eigenlijk ook een nieuwe caravan. Een Adria 350L is veel te klein voor een gezin met 3 kinderen.
Probleem van een grotere caravan is echter wel weer dat mijn auto maar 1400kg mag trekken.

Wij hebben de gehele maand mei en 2 weken in de zomer geboekt bij Camping de Belten in de buurt van Hardenberg. In mei rijden we dan elk weekend heen en weer, dus hopen op mooi weer.
Het opzetten van die voortent zie ik weer enorm tegenop maar verder wel erg zin in

[ Voor 30% gewijzigd door yorroy op 22-01-2021 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:03
@yorroy Waar zit die tijd dan in?
Als het bijv komt door uitzoeken van welke stok waar moet dan is dat bijv makkelijk op te lossen door goede kleurmarkeringen (electra tape is daar bijv ideaal voor)
Even een tekeningetje van maken waar welke kleur zit zodat je het volgend jaar ook nog weet en het sorteren van de buizen bijv is dan zo gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
yorroy schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:06:
[...]

Welke heb je?
Ik ben het opzetten van die voortent zo ontzettend zat, ben elke vakantie 2-3 uur bezig om alles klaar te zetten:
- voortent 1,5 uur

Overigens moet ik eigenlijk ook een nieuwe caravan. Een Adria 350L is veel te klein voor een gezin met 3 kinderen.
Probleem van een grotere caravan is echter wel weer dat mijn auto maar 1400kg mag trekken.

Wij hebben de gehele maand mei en 2 weken in de zomer geboekt bij Camping de Belten in de buurt van Hardenberg. In mei rijden we dan elk weekend heen en weer, dus hopen op mooi weer.
Het opzetten van die voortent zie ik weer enorm tegenop maar verder wel erg zin in
Maar dan heb je vast een dikke voortent. Ik was het ook zat, vooral in de herfstvakantie wanneer de kans op natte spullen veel groter is. Nu een simpele voortent

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HcJ7G0WpCFHTnW2TJH_J4FJ4V5M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y6MYptqeYfBd9v5FbaDTrvV3.jpg?f=fotoalbum_large

Kijk net bij de opblaasbare voortenten, kun je behoorlijk op leeglopen (ha!).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hkuit
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 23:43
TheOmen schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 08:12:
[...]

_O-
Klasse!
je niet druk maken om de anderen, maar gewoon focus op je eigen dingen; je nieuwe caravan in dit geval. Over jou praten doen ze toch wel, of jij je nu druk maakt of niet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yorroy
Togi schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:20:
@yorroy Waar zit die tijd dan in?
Als het bijv komt door uitzoeken van welke stok waar moet dan is dat bijv makkelijk op te lossen door goede kleurmarkeringen (electra tape is daar bijv ideaal voor)
Even een tekeningetje van maken waar welke kleur zit zodat je het volgend jaar ook nog weet en het sorteren van de buizen bijv is dan zo gebeurt.
Die stokken uitzoeken valt wel mee, ik heb ze destijds inderdaad allemaal bestickerd met nummers om het makkelijk te maken.
Maar alles samen is het gewoon veel werk:
- alle zooi uit de auto/caravan halen
- tent in de gleuf schuiven
- stokken goed hangen, in elkaar schuiven en neerzetten. Vervolgens flikkeren die stokken een paar keer omver
- alles op de goede hoogte zetten en spannen
- uitzoeken welke flappen (zijkant/voorkant) waar moet. Dan hang ik vervolgens een flap aan de verkeerde kant, die moet er weer uit en op een andere plek. (Misschien ook maar even markeren)
- dan komt nog eens de zijcabine met buitentent en binnentent.
- grondzeil leggen
- haringen in de grond slaan en spannen

Dan staat alles en dan moet ik ook nog 2 kasten in elkaar zetten.

Ik begin alweer te zweten als ik er aan denk.
Maar zoals gezegd, misschien ligt het gewoon aan mijn inzicht :+

Het liefst gooi ik een 7-8 meter lange caravan neer met een zakluifel eraan, maar dat is geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Red devil schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:20:
[...]

Maar dan heb je vast een dikke voortent. Ik was het ook zat, vooral in de herfstvakantie wanneer de kans op natte spullen veel groter is. Nu een simpele voortent

[Afbeelding]

Zelf ben ik aan het kijken voor een Kampa Frontier. Het grote voordeel van dit soort voortenten vind ik dat ze niet afhankelijk zijn van je omloopmaat. Ik kan dus gerust dit jaar mijn voortent upgraden en volgend jaar de caravan. De prijs vind ik overigens wel meevallen vergeleken met een reguliere voortent met stokken set. Zeker als je gaat kijken naar carbonstokken (aluminium buigt snel) en van die powergrid dingen.

PS: Deze voortent kost wel 3-4x zoveel als de huidige caravan 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yorroy
Red devil schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:20:
[...]

[Afbeelding]

Die tenten zijn inderdaad vrij prijzig, helemaal omdat ik zelf een vrij grote nodig heb. Ik heb namelijk geen zitje in de caravan omdat alles tot bed is omgebouwd. Om 20.00 uur naar bed is ook al zowat op vakantie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
  • Nu online
Deveon schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:34:
[...]

Zelf ben ik aan het kijken voor een Kampa Frontier. Het grote voordeel van dit soort voortenten vind ik dat ze niet afhankelijk zijn van je omloopmaat
Maar omdat ie niet helemaal in de goot zit heb je een andere manier hebben om de boel winddicht te maken, bij de Kampa die je aanhaalt zie je dan dit:
Afbeeldingslocatie: https://www.reinders-rekreatie.nl/wp-content/uploads/sites/119/2017/10/Doorzicht-Frontier-Air-Pro.jpg
Twee enorme flappen die je tegen je caravan aan spant. En dan moet het precies goed uitkomen met je ramen en andere kleppen aan die kant van je hut. Nu zijn er hier uitsparingen voor je ramen, maar het luik onder je bed lijk je niet zo 1-2-3 te kunnen bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf

Smurf

Detri

Die tenten zien er mooi uit en tzt wil ik inderdaad wel weer terug naar opblaasbaar. De Outwell Air tent die we tot afgelopen jaar gebruikten is wat dat betreft prima bevallen.

Maar voor aankomende zomer dus een caravan gekocht, en daarmee wel weer genoeg "kampeerbudget" uitgegeven voor dit jaar. :) Voor nu gebruiken we nog wel even de (niet helemaal nieuwe maar nog prima bruikbare) voortent+luifel combinatie die met de caravan mee kwam.

@yorroy Wij hebben trouwens een caravan met binnenmaat van ongeveer 4,3m en MTM van 1300 kilo, dus voor jouw auto moet vast wel wat te vinden zijn. Dit lijkt ons groot zat voor een gezin van 4. We wilden eigenlijk iets van 4 meter ongeveer, maar bij veel indelingen zag je dan dat de 2e zit erg smal was. De indeling die we nu hebben heeft 2 ruime banken overdwars achterin waar je ook bij minder weer met z'n 4-en nog redelijk ruim zou kunnen zitten.

[ Voor 8% gewijzigd door Smurf op 22-01-2021 11:58 ]

)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
Red devil schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 08:11:
[...]

Welk type hebben jullie? Wij hebben nu een el-cheapo voortentje van de Obelink. Staat ook wel binnen een half uur. Maar sneller en mooier is nooit verkeerd.
Wj hebben ook een goedkope van Obelink, maar zo tevreden;
Obelink Sunroof Window 330 Easy Air

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
yorroy schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:06:
[...]

Welke heb je?
- voortent 1,5 uur

We hebben deze ; Obelink Sunroof Window 330 Easy Air

10 minuten, tops.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
[...]

Met voldoende scheerlijnen en stormbanden is dat wel tegen te gaan toch? Lijkt me niet meer of minder een kite dan een 'normale' voortent of wel?

We hebben de laatste keer de voortent opgezet toen het ook een beetje teveel waaide, tent steeg half op.. dat was niet zo'n succes haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 20:44
TgR_KILLER schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 21:08:

Eerste weekend weekend met Pasen ook weer geboekt btw, en in juni een weekje (woensdag tot woensdag) richting Friesland :D
Je kunt ook de Truma ultraheat overwegen. Deze hebben wij ook in onze caravan, ik ben er erg tevreden over. Deze wordt in de Truma ringverwarming ingebouwd waardoor je caravan efficiënt verwarmd wordt. Ik geloof dat er 3 vermogensstanden opzitten 300, 600 en 1200 watt.

Wij hebben 2 weken mei vakantie, 2 weken zomervakantie en het naseizoen alweer geboekt, ik heb er nu al zin in. oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
205Gutmann schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 20:41:
[...]

Je kunt ook de Truma ultraheat overwegen. Deze hebben wij ook in onze caravan, ik ben er erg tevreden over. Deze wordt in de Truma ringverwarming ingebouwd waardoor je caravan efficiënt verwarmd wordt. Ik geloof dat er 3 vermogensstanden opzitten 300, 600 en 1200 watt.
Even gevlug gegoogled en lees " 500, 1000 en 2000 Watt" die 2000watt word wel spannend op de meeste campings. Dan moet je wel 16a tot je beschikking hebben. Maar prijzen rond de 300 euro en dan moet ie er nog wel in..

Dit 600 watt dingetje koste me welgeteld 10 euro haha. Gaan wel ff kijken hoe dat bevalt :) kunnen altijd nog investeren in wat zwaarders als we echt vaker aan de randen van het seizoen gaan kamperen. Maar dan ga ik ook eens (waarschijnlijk zelf maken) kijken voor wat tapijt op de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
TheOmen schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 11:47:
[...]

Maar omdat ie niet helemaal in de goot zit heb je een andere manier hebben om de boel winddicht te maken, bij de Kampa die je aanhaalt zie je dan dit:
[Afbeelding]
Wel een fantastische voortent. Maar wat kun je doen als er een keer iets lek gaat? Ik bedoel, met een reguliere voortent is het kwestie van nieuwe stok erin en klaar. Maar hoe zit dat met een opblaasbare tent? Zit gelijk alles plat of alleen 1 deel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
TgR_KILLER schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 20:30:
[...]

Met voldoende scheerlijnen en stormbanden is dat wel tegen te gaan toch? Lijkt me niet meer of minder een kite dan een 'normale' voortent of wel?

We hebben de laatste keer de voortent opgezet toen het ook een beetje teveel waaide, tent steeg half op.. dat was niet zo'n succes haha.
Komt omdat ik vroeger heb gekitesurft. En al gelijk bij oppompen dacht ik ; hee, dat komt bekend voor. Geen idee of een normale luifel dat ook doet, die hebben toch zware buizen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
maartend schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 21:37:
[...]

Komt omdat ik vroeger heb gekitesurft. En al gelijk bij oppompen dacht ik ; hee, dat komt bekend voor. Geen idee of een normale luifel dat ook doet, die hebben toch zware buizen?
Nope, niet de onze in ieder geval, wij hebben carbon buizen. Dat scheelt gewoon kilo's op de gehele setup, en met een caravan moet je altijd aan het gewicht denken ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
TgR_KILLER schreef op zaterdag 23 januari 2021 @ 18:39:
[...]

Nope, niet de onze in ieder geval, wij hebben carbon buizen. Dat scheelt gewoon kilo's op de gehele setup, en met een caravan moet je altijd aan het gewicht denken ;).
Zeker. Wil hem persoonlijk zo licht mogelijk houden. Niet te veel troep, altiijd klaarstaan voor vertrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Same, behalve dat ie nu in winterstalling staat en 60% van de spullen thuis ligt. Maar in het seizoen staat ie ook klaar om te gaan. Kleren en eten mee, aanhaken bij de stalling en gaan met de banaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
TgR_KILLER schreef op zondag 24 januari 2021 @ 16:58:
Same, behalve dat ie nu in winterstalling staat en 60% van de spullen thuis ligt. Maar in het seizoen staat ie ook klaar om te gaan. Kleren en eten mee, aanhaken bij de stalling en gaan met de banaan.
Wij mogen altijd in de stalling. Dus staat idd altijd klaar. Is wel zo fijn. Hebben dus wel dingen dubbel aangeschaft pomdat we ook nog tent-kamperen. Maar voor/najaar en wknds is met de caravan. Of als we echt willen rondtrekken, net zoals je met een camper doet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Na de aflevering van Wie is de Mol van afgelopen weekend heb ik helemaal zin om in Tsjechië te gaan trekken... Nog een land wat op ons lijstje staat... Ik heb gewoon meer vakantie nodig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf

Smurf

Detri

Wailing_Banshee schreef op maandag 25 januari 2021 @ 07:23:
Na de aflevering van Wie is de Mol van afgelopen weekend heb ik helemaal zin om in Tsjechië te gaan trekken... Nog een land wat op ons lijstje staat... Ik heb gewoon meer vakantie nodig!
Wie is de Mol volg ik niet, maar met rondtrekken in Tsjechië heb je mijn aandacht :)
De laatste jaren zijn we altijd naar dezelfde camping in Oostenrijk geweest (grote speelweide, veel nederlandse kinderen en een natuurzwembad, maar niet massaal en geen animatie). Maar nu onze jongste inmiddels 5 is hebben we besloten dat dit jaar (voorlopig?) de laatste keer daar is.

Toen we nog met z'n 2en waren zijn we ook een paar keer in Tsjechië geweest. En de kans is groot dat we daar dus volgend jaar weer naar teruggaan.

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

Ik had het er ook al over hier thuis. Het is ook nog eens een stuk dichterbij dan Zuid Frankrijk (Montpellier is 1200km vs 800km naar Praag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Smurf schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:10:
[...]

Wie is de Mol volg ik niet, maar met rondtrekken in Tsjechië heb je mijn aandacht :)
De laatste jaren zijn we altijd naar dezelfde camping in Oostenrijk geweest (grote speelweide, veel nederlandse kinderen en een natuurzwembad, maar niet massaal en geen animatie). Maar nu onze jongste inmiddels 5 is hebben we besloten dat dit jaar (voorlopig?) de laatste keer daar is.

Toen we nog met z'n 2en waren zijn we ook een paar keer in Tsjechië geweest. En de kans is groot dat we daar dus volgend jaar weer naar teruggaan.
Ze gingen dit weekend naar Bohemen... Ik zag ons daar al helemaal toeren met de MX5! Wie Is de Mol is alleen al de moeite waard om als reisfolder te dienen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf

Smurf

Detri

@Wailing_Banshee aha, die streek (her)ken ik wel. Nooit lang gebleven, maar tijdens een doortocht daar wel een wat langere stop gemaakt. Ceský Krumlov springt gelijk weer in gedachte naar voren. Eerst een uitgebreide ronde door het centrum gelopen, en daarna lekker aan het water zitten kijken hoe de kanoers aan het stuntelen waren met een stroomversnelling waar ze vanaf moesten.
Wel super toeristisch daar natuurlijk, maar voor een dagje mag dat de pret niet drukken.

)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:40
Smurf schreef op maandag 25 januari 2021 @ 12:10:
[...]

Ik ben wel benieuwd welke camping dat is 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:45
We willen dit jaar ook het winterkamperen gaan proberen. Met een tent.

We sliepen de afgelopen jaren eigenlijk altijd op een luchtbed, maar afgelopen vakantie is deze qua temperatuur toch wel als nadeel bovengekomen. Het is gewoon simpelweg te koud op een luchtbed. Omdat hij ook langzaam lucht lijkt te verliezen willen we wat anders gaan aanschaffen. Ik heb online wel wat fora gezocht, maar kom niet echt een kampeerforum tegen. Gelukkig is tweakers er ook nog.

We zijn er inmiddels wel achter dat we een mat willen, gewicht speelt geen grote rol aangezien we met de auto gaan. Hele pakket van de tent weegt ook een kilo of 40. In eerste instantie willen we, waar mogelijk, voor één 2-persoons mat gaan.

Inmiddels hebben we een aantal gegadigden:
Exped megamat
https://www.exped-store.n...-groen-slaapmat-2018.html
Ik lees hier veel positieve berichten over, en mat heeft een hoge isolatiewaarde. Deze is dus gegarandeerd geschikt voor eigenlijk alle seizoenen waarvoor we hem gaan gebruiken. Wel prijzig.

Decathlon Ultim Comfort
https://www.decathlon.nl/...307396?mc=8595946&c=BEIGE
Hier moeten 2, 1persoons van worden aangeschaft. We zijn van decathlon wel de hoge kwaliteit tegen lage prijs gewend inmiddels. We zijn er altijd tevreden over. Er wordt echter geen isolatiewaarde gegeven, maar krijgt wel goede reviews. Decathlon heeft een (typisch) slim systeem bedacht om de matten aan elkaar te plaatsen.

Obelink sleepwell 10 duo
https://www.obelink.nl/ob...duo-slaapmat.html#reviews
Ook een mat met goede reviews maar geen isolatiewaarde. Obelink levert vaak goede kwaliteit.

En dan zijn er ook nog matten van bijvoorbeeld Therm-a-rest.
Verder weten we niet of bijvoorbeeld een dubbele deken voldoende gaat zijn of we een slaapzak en deken gaan doen, of toch voor een winterslaapzak gaan.

Iemand nog tips? Die van decathlon kunnen we als test makkelijk aanschaffen en thuis proberen, retourneren is daar altijd goed geregeld. Met Obelink hebben we geen ervaring op dat gebied, maar in deze tijd zullen ze daar ook in mee gaan.

EXped is gelukkig bij meerdere adressen te koop, en wordt altijd positief aangeschreven. Zit wel een behoorlijke prijskaart aan.

Iemand hier ervaring, tips, ideeen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
twowheeler schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 14:54:

We sliepen de afgelopen jaren eigenlijk altijd op een luchtbed, maar afgelopen vakantie is deze qua temperatuur toch wel als nadeel bovengekomen. Het is gewoon simpelweg te koud op een luchtbed. Omdat hij ook langzaam lucht lijkt te verliezen willen we wat anders gaan aanschaffen. Ik heb online wel wat fora gezocht, maar kom niet echt een kampeerforum tegen. Gelukkig is tweakers er ook nog.

We zijn er inmiddels wel achter dat we een mat willen, gewicht speelt geen grote rol aangezien we met de auto gaan. Hele pakket van de tent weegt ook een kilo of 40. In eerste instantie willen we, waar mogelijk, voor één 2-persoons mat gaan.

Exped megamat
Ik lees hier veel positieve berichten over, en mat heeft een hoge isolatiewaarde. Deze is dus gegarandeerd geschikt voor eigenlijk alle seizoenen waarvoor we hem gaan gebruiken. Wel prijzig.

Decathlon Ultim Comfort
Hier moeten 2, 1persoons van worden aangeschaft. We zijn van decathlon wel de hoge kwaliteit tegen lage prijs gewend inmiddels. We zijn er altijd tevreden over. Er wordt echter geen isolatiewaarde gegeven, maar krijgt wel goede reviews. Decathlon heeft een (typisch) slim systeem bedacht om de matten aan elkaar te plaatsen.

Obelink sleepwell 10 duo
Ook een mat met goede reviews maar geen isolatiewaarde. Obelink levert vaak goede kwaliteit.

Verder weten we niet of bijvoorbeeld een dubbele deken voldoende gaat zijn of we een slaapzak en deken gaan doen, of toch voor een winterslaapzak gaan.

Iemand nog tips? Die van decathlon kunnen we als test makkelijk aanschaffen en thuis proberen, retourneren is daar altijd goed geregeld. Met Obelink hebben we geen ervaring op dat gebied, maar in deze tijd zullen ze daar ook in mee gaan.

EXped is gelukkig bij meerdere adressen te koop, en wordt altijd positief aangeschreven. Zit wel een behoorlijke prijskaart aan.

Ik heb de Exped 2-persoons megamat, ik vind het echt een heerlijke mat en het lijkt net alsof je op je matras thuis slaapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yorroy

Exped megamat

Decathlon Ultim Comfort

Obelink sleepwell 10 duo

Ik heb de Decathlon bed uit jouw link.
Mijn zoon slaapt er op maar heb er zelf ook 2 keer op gelegen.
Deze ligt echt heel erg goed, verrassend goed.
Ik heb er tegen de kou wel een isolerend matje onder gelegd maar ik overweeg deze erbij aan te schaffen:
https://www.decathlon.nl/...cm-1-persoon/_/R-p-309887

Hierdoor lig je iets hoger en daardoor ook iets warmer voor mijn gevoel.
Ik heb deze destijds in de winkel uitgeprobeerd in combinatie met het zelfopblazende bed en dat lag nog net iets zachter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:10

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
@twowheeler Exped en Thermarest zijn goede merken. Kost wat maar dan heb je ook wat. Op dit moment gebruiken wij ook van die Exped Megamat, dat ligt heel prima.

Dat het net zo ligt als je matras thuis ga ik absoluut niet in mee, maar dat zal ook afhangen van wat je thuis voor bed hebt. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blik1984
Gonadan schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 15:52:

Dat het net zo ligt als je matras thuis ga ik absoluut niet in mee, maar dat zal ook afhangen van wat je thuis voor bed hebt. ;)
OK, lichtelijk overdreven misschien. Maar in vergelijking met een luchtbed of dun matje ligt dit een pak comfortabeler in ieder geval :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online

Obelink sleepwell 10 duo
Ik heb altijd het idee dat dit dezelfde is als de Redwood 10 Duo van Vrijbuiter. Geen idee of dat echt zo is. Hij is standaard iets duurder maar wij hebben 'm tijdens een mooie kortingsactie gescoord.

Al wel een keer onder garantie vervangen, hij was poreus geworden. We hebben nu een verbeterde versie.
Verder goede ervaringen mee, alleen wij kamperen niet in de winter :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend

Exped megamat

Decathlon Ultim Comfort

Obelink sleepwell 10 duo

Ja. Of de Exped pakken of een vergelijkbare Therma rest. Ja, kkost een centje, maar reken eens even hoeveel je dat per uur kost aan goed slapen en wat je dat waard is.

Als je een mat neemt zonder hoge R-waarde, dan kun je n et zo goed op de grond gaan liggen. Heb je het net zo koud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWayne
Ik had zo'n exped in de tent. Echt heerlijk geslapen. Fantastisch in vergelijking met een luchtbed. Deel de investering over het aantal nachten dat je denkt erop te slapen, dan weet je dat het het waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Laatst online: 15:57

Exped megamat

Decathlon Ultim Comfort

Obelink sleepwell 10 duo

Winterkamperen zonder goed isolerend matje is imho een no-go. Laat elk matje zonder fatsoenlijk isolerend vermogen maar meteen links liggen, daar ga je zeer waarschijnlijk spijt van krijgen. De Exped megamat is zeker een goede keuze, heb hem zelf ook (Megamat Duo) ;) Maar heb ook een Synmat van Exped met flinke R-waarde. Kost wat,heb je wat. Een ding is zeker, koud aan de ligzijde heb ik het nooit. Je kan natuurlijk werken met extra isomatjes oud, maar als je het een keer goed kan doen zou ik voor de Exped of een vergelijkbare Thermarest gaan. Moet zeggen dat het materiaal van Exped qua gevoel erg prettig is, soort van stof.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Wij hebben twee Thermarest matjes. En een lakenzak. Daar schuiven we die matjes in en daar ritsen we onze donzen slaapzak aan vast. Dus je ligt dan niet in een slaapzak, maar onder een slaapzak, maar je hebt wel een cocoon omdat die slaapzak aan het "onderlaken" vastgeritst zit en de matjes "in" het "onderlaken" zit. We hebben dat laken wel eeuwen geleden gekocht, dus geen idee of het nog te koop is :p

En qua slaapzak, ik zou gewoon voor een goede donzen dekenslaapzaak gaan (dus geen mummie). Zeker als het goed koud is, is altijd wel lekker om tegen elkaar aan te liggen :p

[ Voor 0% gewijzigd door Wailing_Banshee op 01-02-2021 07:55 . Reden: wel alle woorden intypen! ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Wailing_Banshee schreef op maandag 1 februari 2021 @ 07:40:
[...]

En qua slaapzak, ik zou gewoon voor een goede donzen dekenslaapzaak gaan (dus geen mummie). Zeker als het goed koud is, is altijd wel lekker om tegen elkaar aan te liggen :p
De betere mummies kan je ook gewoon aan elkaar ritsen ;) (te herkennen aan het feit dat je dezelfde slaapzak in een linker en rechter uitvoering kan krijgen)

Ben zelf geen fan van strakgesneden mummies (de benen moeten wel kunnen bewegen :) ), wel van de capuchon die kenmerkend is van een mummie (juist als het koud is is het lekker om erin weg te kruipen, maar dat is persoonlijk)), heb zelf daarom een semi-rec in dons: best of both worlds: capuchon van de mummie, beenruimte van een deken (ok iets smaller dan, maar breder dan een traditionele mummie) _/-\o_

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Hopjesvla79 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 08:38:
[...]

De betere mummies kan je ook gewoon aan elkaar ritsen ;) (te herkennen aan het feit dat je dezelfde slaapzak in een linker en rechter uitvoering kan krijgen)

Ben zelf geen fan van strakgesneden mummies (de benen moeten wel kunnen bewegen :) ), wel van de capuchon die kenmerkend is van een mummie (juist als het koud is is het lekker om erin weg te kruipen, maar dat is persoonlijk)), heb zelf daarom een semi-rec in dons: best of both worlds: capuchon van de mummie, beenruimte van een deken (ok iets smaller dan, maar breder dan een traditionele mummie) _/-\o_
Ik heb het in een slaapzak altijd kouder dan onder een slaapzak. Daarom ben ik ook zo blij met ons laken, omdat je dan niet in je slaapzak ligt, maar wel in een dichte zak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daftz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:33
Wailing_Banshee schreef op maandag 1 februari 2021 @ 08:48:
[...]

Ik heb het in een slaapzak altijd kouder dan onder een slaapzak. Daarom ben ik ook zo blij met ons laken, omdat je dan niet in je slaapzak ligt, maar wel in een dichte zak.
Wat voor laken is dat? Wij hebben vorig jaar de megamat 15 aangeschaft en een paar nachten met het gewone dekbed geslapen. Dat ging prima, maar we zijn nu op zoek naar een slaapzak omdat dat wat minder ruimte inneemt in de auto. Zo'n ritssysteem aan het onderlaken lijkt me perfect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Daftz schreef op maandag 1 februari 2021 @ 09:17:
[...]

Wat voor laken is dat? Wij hebben vorig jaar de megamat 15 aangeschaft en een paar nachten met het gewone dekbed geslapen. Dat ging prima, maar we zijn nu op zoek naar een slaapzak omdat dat wat minder ruimte inneemt in de auto. Zo'n ritssysteem aan het onderlaken lijkt me perfect.
Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/RWnkkml65WO/550x550.jpg

Elk matje heeft z'n eigen pocket waardoor ze niet uit elkaar kunnen glijden. (ze kunnen er volledig in, dat ze uitsteken is alleen voor de foto)

Ik kan hem alleen nergens meer te koop vinden :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daftz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:33
Wailing_Banshee schreef op maandag 1 februari 2021 @ 09:40:
[...]

[Afbeelding]

Elk matje heeft z'n eigen pocket waardoor ze niet uit elkaar kunnen glijden. (ze kunnen er volledig in, dat ze uitsteken is alleen voor de foto)

Ik kan hem alleen nergens meer te koop vinden :p
Dankjewel, ik heb inmiddels hetzelfde gevonden bij Tatteljee. Misschien heb jij 'm destijds ook daar gekocht :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Daftz schreef op maandag 1 februari 2021 @ 10:48:
[...]

Dankjewel, ik heb inmiddels hetzelfde gevonden bij Tatteljee. Misschien heb jij 'm destijds ook daar gekocht :)
Nee, wij hebben hem ooit bij Bever gehaald :D Maar dat was wel vorige eeuw...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
  • Laatst online: 15:02
@twowheeler Voor winterkamperen specifiek lijkt me een (beschreven of bewezen) isolatiewaarde van je matras essentieel, ver voor of dat het een beetje zacht ligt.
Wailing_Banshee schreef op maandag 1 februari 2021 @ 08:48:
[...]
Ik heb het in een slaapzak altijd kouder dan onder een slaapzak.
Bij gelijk gewicht voelt een quilt (zoals jij je slaapzak gebruikt) altijd warmer dan een slaapzak. De vulling die onder je ligt isoleert namelijk niet omdat hij platgedrukt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:45
Bedankt allemaal voor de vele tips! Inmiddels obelink gevraagd naar de isolatiewaarde van hun mat. Komt daar geen voldoenend antwoord uit dan gaan we denk ik voor de exped. Ik denk dat we ook 'gewoon" voor een 2-persoons gaan.

Dan rest enkel nog het oplossen van de rest van het slaapspul, dat kan natuurlijk wel prima van decathlon samen met het spul dat we al hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 09:15
In het kader van duurzaam kamperen leek een houtbrander mij wel een uitkomst. Nu is op veel campings open vuur verboden, maar een houtbrander lijkt mij toch niet echt open. Hoe is de ervaring hier daar mee? Ik ben aan het kijken naar 1 of 2 nachtjes zelf op pad gaan. Kan zelf wel stookhout (oud onbehandeld hout) meenemen in de (elektrische) auto bjiv, dus qua pakvolume is het geen probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
@Eddos Een houtfornuis is in principe niet open als je het goed stookt: net zoals een gas- of benzine-toestel is het niet de bedoeling dat de vlammen er boven uitslaan.
Over de duurzaamheid valt te discussiëren: of het uitmaakt of een boom vijf jaar dood is of 100 miljoen jaar, of je preciezer en zuiniger stookt met gas, of het uitmaakt of je 500 g hout of 100 g gas meeneemt.

Ik dacht dat er op Tweakers wel wat ervaren houtstokers waren, kijk ook eens in Het Grote Outdoor- en Bergwandeltopic - Deel 2 of zijn voorlopers.

[ Voor 18% gewijzigd door Bacchus op 15-02-2021 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
Lol, vriendin wil ook weer naar Tsjechië dit jaar door WIDM.
Zijn al paar keer daar geweest, 3x op een camping aan randje van Praag (Camping Drusus, goed te bereiken en via OV kom je makkelijk in de stad)
Een van de locaties zijn we zelf ook geweest paar jaar terug, Velka Amerika, die groeve met water, leuk om dat op tv terug te zien.

2 jaar geleden ook 2 nachten op doorreis nog op een andere camping gestaan, waar we snel weer gingen, je kon bv je eigen douche niet op slot doen en heb niet graag dat er ineens iemand anders bij stapt...

Idee zou dan zijn om dit jaar een keer niet naar Praag te gaan maar het land een beetje te verkennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

KeRsTmAnNeKe schreef op maandag 15 februari 2021 @ 15:44:
[...]

Lol, vriendin wil ook weer naar Tsjechië dit jaar door WIDM.
Zijn al paar keer daar geweest, 3x op een camping aan randje van Praag (Camping Drusus, goed te bereiken en via OV kom je makkelijk in de stad)
Een van de locaties zijn we zelf ook geweest paar jaar terug, Velka Amerika, die groeve met water, leuk om dat op tv terug te zien.

2 jaar geleden ook 2 nachten op doorreis nog op een andere camping gestaan, waar we snel weer gingen, je kon bv je eigen douche niet op slot doen en heb niet graag dat er ineens iemand anders bij stapt...

Idee zou dan zijn om dit jaar een keer niet naar Praag te gaan maar het land een beetje te verkennen.
Wij zijn alleen ooit 1 keer door Slowakije heen gereden. Van Groningen naar Hongarije, via Polen en Slowakijke :D Het enige wat toen geplanned was, was Leipzig, vanwege GamesCon (geeft wel aan hoe lang dat geleden is, want dat is al weer heel wat jaren in Keulen :p)

De camping in Slowakijke was de eerste en laatste camping waar 's nachts echt de poort hermetisch dicht ging en er een 3 meter hoog hek om de camping stond. Helaas geen beren gezien :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:09

Bob Popcorn

Plop!

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
49 kilo... Wtf... Maar goed, als je into dit soort tenten bent is het wel een leuke aanbieding denk ik

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
Dit (of enige De Waard) is niet echt een tent voor mensen die hun bagage op de weegschaal leggen, nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
dat is zeker niet nee, ben wel altijd verbaasd als ik dit soort cijfers zie :o ik vermoed dat de Twingo er ook minder blij mee zou zijn ;)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-09 20:59
Het zijn dan ook tenten waar je niet gelijk uitbrand als de zon erop schijnt sochtends...

Dus er zitten voordelen aan :p....en ze zijn onverwoestbaar.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Dat is dan wel weer handig als je met je hernia van het tillen ligt uit te rusten :P

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-09 20:59
Hopjesvla79 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 08:56:
Dat is dan wel weer handig als je met je hernia van het tillen ligt uit te rusten :P
Het is niet een zak hoor! Die van ons zijn 4 zakken dacht ik? Dus het valt mee.

Het is niet een tent om mee te backpakken nee...maar voor "normale" kampeervakanties is het gewicht niet zo snel een probleem.

Waar je dan eerder tegenaanloopt is dat je wel 1,5h bezig bent om hem op te zetten...dus dat zijn dan ook gelijk de 2 nadelen van een De Waard, het opzetten duurt even en ze zijn niet het lichtst. Buiten die 2 hebben ze vooral alleen maar voordelen.

En als je er nu bvb 1 koopt op Marktplaats...stel je betaald voor een vrij recente Bosuil (om maar iets te noemen) EUR1400,-. Je gaat er 3 jaar mee kamperen. En je verkoopt hem daarna weer, dan vang je er zo weer EUR1200-1400,- voor! Dus initieel zijn ze duur, maar ze zijn ook waardevast.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Devian schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 09:00:
[...]

Het is niet een zak hoor! Die van ons zijn 4 zakken dacht ik? Dus het valt mee.

Het is niet een tent om mee te backpakken nee...maar voor "normale" kampeervakanties is het gewicht niet zo snel een probleem.

Waar je dan eerder tegenaanloopt is dat je wel 1,5h bezig bent om hem op te zetten...dus dat zijn dan ook gelijk de 2 nadelen van een De Waard, het opzetten duurt even en ze zijn niet het lichtst. Buiten die 2 hebben ze vooral alleen maar voordelen.

En als je er nu bvb 1 koopt op Marktplaats...stel je betaald voor een vrij recente Bosuil (om maar iets te noemen) EUR1400,-. Je gaat er 3 jaar mee kamperen. En je verkoopt hem daarna weer, dan vang je er zo weer EUR1200-1400,- voor! Dus initieel zijn ze duur, maar ze zijn ook waardevast.
oh ik ben me zeker wel bewust van de waardevastheid van dit soort dingen hoor, koop en verkoop ook wel eens het een en ander. alleen in een iets ander gewichtsklasse ;)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Voor de duidelijkheid dat is geen de waard. Wat een lelijk hok.
Wel gemaakt door De Waard, dus met de kwaliteit zal het wel goed zitten. Maar waardevast? Dat betwijfel ik.

Koop dan een echte de waard.

(Ja ik ben biased met 5 de waard tenten, waarvan 1 vergelijkbaar met deze. Heerlijke tent)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bacchus
Devian schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 08:45:
Het zijn dan ook tenten waar je niet gelijk uitbrand als de zon erop schijnt sochtends...
Tsja, wat doe je ook nog in je tent als de zon al zo hoog staat? :D
Devian schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 09:00:
Ik weet nog wel een nadeel hoor: ze zuigen tot hun eigen gewicht aan water (regen, dauw, ademdamp) op.

(Even voor de duidelijkheid: Met alle respect, we zijn gewoon ander soort kampeerders)

[ Voor 5% gewijzigd door Bacchus op 19-02-2021 10:02 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Deze discussies komt echt elk jaar 4x terug :D
Ieder z'n meug toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-09 09:49
Hopjesvla79 schreef op vrijdag 19 februari 2021 @ 07:55:
49 kilo... Wtf... Maar goed, als je into dit soort tenten bent is het wel een leuke aanbieding denk ik
Daarom doe ik niet moeilijk en heb ik een aanhanger van 2,50x1,30 achter de auto hangen ;)

Was heerlijk 2 jaar geleden, met inpakken. Je zag de camping kijken toen we de tent gingen afbreken... geen probleem: afgebroken, losjes opgevouwen en op de aanhanger :*)

Tent is een de Waard albatros van 40 jaar oud

[ Voor 5% gewijzigd door TWCRay op 19-02-2021 10:59 ]

Pagina: 1 ... 77 ... 277 Laatste