Red devil schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:43:
[...]
Wist niet dat tenten tegenwoordig zo snel opgezet kunnen worden! Dat is echt wel snel, zoveel sneller is een caravan niet. Kost ook wel tijd om die beetje goed op de plek te hebben. En dan nog een voortent. En dan het reizen, dat is echt wel een uitdaging soms met caravan.
Weet niet of tenten nog verder zijn geevolueerd. Maar ik vond altijd het klimaat in een tent tegenvallen, vooral 's avonds. Vaak wat koud en klam. Dat is een compleet ander verhaal met een caravan.
Gaan er ook mensen in meivakantie/herfstvakantie met tent weg? Dat is voor ons wel een belangrijke factor om caravan te hebben.
Ja, voor het klimaat koop je dus een de Waard met katoenen doek. dat is heel anders dan die goedkope decathlon tentjes. Wij kamperen er mee in Nederland in het voor en najaar, met binnentent is het heel goed te doen. Winterkamperen staat nu zelfs op onze lijst met deze nieuwe tent. Ook kamperen wij vaak in de bergen op 2000+ meter hoogte, daar is het 's nachts rond de 5/6 graden.
Ik merk een groot verschil tussen onze 35+ jaar oude de Waard en deze nieuwe met opzetten. Sowieso is onze tent heel simpel, 2 grote stokken in het midden, 2 naast de deur en 2 onder de luifel. Het doek is stevig genoeg om de 2 grote stokken omhoog te houden, wat je dus in staat stelt om hem alleen op te zetten. Met de oude tent zat er veel rek in het doek (was gewoon versleten natuurlijk), waardoor het opzetten veel lastiger was, de middelste stokken vielen dan soms om.
Ik denk dat de keuze tent vs caravan niet moet afhangen van het opzetten per se. Er zijn altijd tenten te vinden die passen bij je manier van vakantie vieren en er zullen ook caravans te vinden zijn waarvoor dat geldt. Het is meer wat je wilt.
Als je veel trekt is een campertje misschien handig, wij lenen er weleens een, maar als ik langer dan 2 dagen ergens zou staan zou ik toch mijn tent meenemen, want dat ik vind ik lekkerder slapen.
Aan de andere kant zetten mijn ouders hun caravan weleens ergens neer en rijden wij erheen. Het is een grote caravan met heerlijke bedden, dus als we niks willen doen, dan is dat soms ook wel erg lekker.
Maar vakantie is natuurlijk heel persoonlijk, als ik de tent al ruik ben ik in vakantiestemming, maar als jullie manier van vakantievieren beter past bij een caravan, dan heeft dat natuurlijk ook zijn voordelen.