[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 76 ... 277 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:56
The Legend schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:48:
[...]

De kans dat je pech (of geen geluk zo je wilt) hebt met het weer is in Nederland nu eenmaal veel groter dan in Zuid-Frankrijk. Afgelopen zomer dik 2 van de 3 weken maximumtemperaturen gehad van ca. 15 graden met veel regen. Met kleine kinderen is dat echt niet relaxed kamperen wat mij betreft.

Los daarvan, een echt andere omgeving maakt voor mij ook de vakantie. Sochtends naar de bakker lopen met uitzicht op de vallei, das toch beter dan het Drentse bos :+
Eensch, vakantie vieren in eigen land vind ik prima voor mei/herfst vakantie, maar voor een echt vakantie gevoel wil ik gewoon in een andere omgeving, bijv zoals dit jaar in Zwiterserland: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QyLQuYjb0X6rUgJHtN89W_DxQSU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kGjFY3Gd65UCYDpZJxytFo1p.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:33

Smurf

Detri

Cheesy schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:04:
[...]

Karinthië is echt prachtig! Ik neem aan dat de Kärnten Card bekend bij je is? Wij hebben 2 jaar terug uitsluitend uitjes van die kaart gedaan, waardoor het ook nog eens een hele goedkope vakantie was. Volgens mij een van de beste touristenkaarten van Oostenrijk.
Die is zeker bekend en hebben we inderdaad ook zeker een jaar gehad. Maar we zoeken (zeker afgelopen jaar ) liever de rust en de natuur op in plaats van "het massatourisme". Al is daar in Oostenrijk natuurlijk niet echt sprake van als je het vergelijkt met de meer zuidelijke landen.
Naast via-via tips op de camping halen we ook veel tips uit Geocaching. Een reeks "gewone" caches, of een multi met veel likes staat bijna altijd gegarandeerd voor een mooie wandeling in een gebied waar we normaal zo aan voorbij zouden rijden. Een van de toppers afgelopen jaar was een aantal bunkers net over de grens met Italie die eerm.."vrij toegankelijk" waren. De simpelste (WO1) waren niet meer dan grotten, zonder spoor van de inrichting, maar er zat er ook een bij die duidelijk nog tot tijdens de koude oorlog gebruikt was.

En @maartend dat betekend inderdaad dat we vaak tot een uur in de auto zitten. Onze camping ligt tegen een helling aan midden in het bos en er zijn meerdere routes uitgezet of te bedenken, maar die hebben we natuurlijk allemaal al gehad.

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:14
Zijn er nog tips voor goede websites waar je rustige campings met staplaatsen met veel privacy kan vinden? Ik vind het meestal nogal tegenvallen wat ik online zie en wat de realiteit uitwijst, IRL of als ik het op google maps check.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Dr. Strangelove schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:55:
Zijn er nog tips voor goede websites waar je rustige campings met staplaatsen met veel privacy kan vinden? Ik vind het meestal nogal tegenvallen wat ik online zie en wat de realiteit uitwijst, IRL of als ik het op google maps check.
Ben ik ook wel geinteresseerd in. Wij zaten dit jaar hier: https://www.camping-glaciers.ch/nl/, dat waren prachtige plekken met fantastisch uitzicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:24

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
The Legend schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:48:
De kans dat je pech (of geen geluk zo je wilt) hebt met het weer is in Nederland nu eenmaal veel groter dan in Zuid-Frankrijk. Afgelopen zomer dik 2 van de 3 weken maximumtemperaturen gehad van ca. 15 graden met veel regen. Met kleine kinderen is dat echt niet relaxed kamperen wat mij betreft.

Los daarvan, een echt andere omgeving maakt voor mij ook de vakantie. Sochtends naar de bakker lopen met uitzicht op de vallei, das toch beter dan het Drentse bos :+
Kwestie van smaak denk ik. Ik kan een echt andere omgeving heel erg waarderen, maar het is niet noodzakelijk voor een vakantiegevoel. Dat is meer een mindset die ik aan of uit heb. :P

Slecht weer heb ik sowieso niet zoveel problemen mee. Laatst liep ik ook met m'n dochter (bijna 5) volledig ingesealed door de regen in het natuurgebied te struinen. Lachen juist, beetje ervaren dat modder kan zuigen en alsnog helemaal doorweekt thuis komen. Maar we waren wel de enige buiten dus misschien ben ik prettig gestoord. Op de camping een aantal dagen regen is dan ook geen enkel probleem, twee weken fulltime is wel wat anders uiteraard. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 18:13

The Legend

*Plop*

Een dag of twee minder weer is wel wat anders inderdaad. Dit was echt de hele dag de kachel aan in de voortent anders was het echt te koud. Buiten zitten was niet te doen.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
The Legend schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:51:
Een dag of twee minder weer is wel wat anders inderdaad. Dit was echt de hele dag de kachel aan in de voortent anders was het echt te koud. Buiten zitten was niet te doen.
Kachel? Voortent? Wij hadden het een week denk ik, maar ook met droge fasen of dagdelen die beter zijn. Kansen pakken.

Maar inderdaad, lekker zitten is het dan niet echt meer. Dan veel erop uit, maar dan moet je wel iets kunnen bedenken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Dr. Strangelove schreef op woensdag 9 december 2020 @ 12:55:
Een nieuwe camping in het buitenland zoeken is voor mij ook altijd veel werk, maar ook veel voorpret dus ik vind het niet erg om te doen.

Heb wel eens gebruik gemaakt van www.campingnavigator.com/nl/, die is naar mijn idee aardig volledig. (Filter op 'camping in rustige omgeving' en/of op 'camping in bosrijke omgeving'.

Op die manier krijg je een globale selectie, maar daarna is het nog steeds handmatig beoordelen. Komt natuurlijk omdat iedereen andere wensen heeft.

(Om te filteren moet je vreemd genoeg eerst zelf een zoekterm invoeren, niet doorklikken naar het land of regio).

[ Voor 6% gewijzigd door Cheesy op 09-12-2020 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Gonadan schreef op woensdag 9 december 2020 @ 13:57:
[...]

Kachel? Voortent? Wij hadden het een week denk ik, maar ook met droge fasen of dagdelen die beter zijn. Kansen pakken.

Maar inderdaad, lekker zitten is het dan niet echt meer. Dan veel erop uit, maar dan moet je wel iets kunnen bedenken.
Met kinderen van 3 en 4 zijn zowel een kachel als een voortent in die omstandigheden wat mij betreft onmisbaar :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
The Legend schreef op woensdag 9 december 2020 @ 14:49:
Met kinderen van 3 en 4 zijn zowel een kachel als een voortent in die omstandigheden wat mij betreft onmisbaar :p
Haha wat mij betreft niet, wat m'n dochter betreft ook niet. Wat m'n vriendin betreft daarentegen. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

The Legend schreef op dinsdag 8 december 2020 @ 20:51:
Hier net geboekt. Je hebt de wat merkwaardige situatie dat campings deels al volgeboekt zitten als gevolg van doorgeschoven vakanties van dit jaar. YellohVillage heeft nu een actie dat je als je boekt voor 31-12 je gratis kunt annuleren tot 2 dagen voor aankomst. Dat maakt het redelijk risicoloos, dus daarom maar vast geboekt. Ook omdat ik het niet zie zitten om nog een jaar in Nederland te kamperen :+
Nog even een waarschuwing: bij nadere bestudering bleek dat gratis annuleren niet geldt in de maanden juli en augustus :/

Reguliere annuleringsvoorwaarden (die altijd gelden) zijn overigens wel verruimd: zonder annuleringsverzekering kun je tot 15 dagen voor aankomst annuleren tegen betaling van 15% van de reissom.

[ Voor 13% gewijzigd door The Legend op 11-12-2020 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

The Legend schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 07:59:
[...]

Nog even een waarschuwing: bij nadere bestudering bleek dat gratis annuleren niet geldt in de maanden juli en augustus :/

Reguliere annuleringsvoorwaarden (die altijd gelden) zijn overigens wel verruimd: zonder annuleringsverzekering kun je tot 15 dagen voor aankomst annuleren tegen betaling van 15% van de reissom.
De voorwaarden zijn alsnog wel zodanig tricky dat ik nog liever een last minute boek zodra ik zeker weet dat het kan dan een half jaar van tevoren met al deze haken en ogen.. Ze weet het ook weer lekker wollig op te schrijven (of het is gewoon de Nederlandse vertaling die wat steken laat vallen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 06-09 13:55
Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik in december al onze zomervakantie kan plannen. Omdat het buitenland nog onzeker is komende zomer hebben we een campingplek in Nederland geboekt. Het viel me op dat hier en daar al campings zijn waar nu al de keuze beperkt is voor de zomer. Gelukkig wist ik nog 2,5 week te boeken op De Vogel te Hengstdijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:28

Wailing_Banshee

You're Next

emil_406 schreef op zondag 13 december 2020 @ 01:11:
Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik in december al onze zomervakantie kan plannen. Omdat het buitenland nog onzeker is komende zomer hebben we een campingplek in Nederland geboekt. Het viel me op dat hier en daar al campings zijn waar nu al de keuze beperkt is voor de zomer. Gelukkig wist ik nog 2,5 week te boeken op De Vogel te Hengstdijk.
Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik geen vakantie hoef te boeken, een half jaar van te voren :D

Ik hoop dat we komende zomer wel kunnen doen wat we afgelopen zomer hadden willen doen: weekendjes weg met de tent, zodat we naar de andere kant van het land kunnen. We hadden bijv. een lang weekend naar Limburg gewild om daar eens een tochtje te maken met de MX5. Noord-Holland stond ook de planning (dat was met de MX5 club geweest) en Noord-Brabant (even bij de familie op bezoek). Maar afgelopen zomer waren de meeste trekkersvelden dicht en durfden we het toch niet zo goed aan om op de bonnefooi weg te gaan (en dat was voor ons belangrijk omdat je niet een paar maanden van te voren kunt voorspellen wanneer de mooie dagen-weekenden zijn...)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 08:59
Wailing_Banshee schreef op maandag 14 december 2020 @ 07:28:
[...]
Maar afgelopen zomer waren de meeste trekkersvelden dicht en durfden we het toch niet zo goed aan om op de bonnefooi weg te gaan (en dat was voor ons belangrijk omdat je niet een paar maanden van te voren kunt voorspellen wanneer de mooie dagen-weekenden zijn...)
Wij zijn afgelopen (na-)zomer met fiets + tent (bijna net zoveel bagageruimte als met een MX5 ;) ) op pad geweest en konden overal (zonder vooraankondiging) terecht. Wel waren sanitairvoorzieningen over het algemeen nogal knullig "coronaproof" gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Laatst online: 18:10
Wailing_Banshee schreef op maandag 14 december 2020 @ 07:28:
[...]

Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik geen vakantie hoef te boeken, een half jaar van te voren :D

...
ha ha ha +1 hier.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 22:38
Afgelopen zomer zijn we 5x een weekendje weg geweest en 1x een week. Alle keren max een maand van te voren geboekt.. Altijd wel campings gevonden waar we terecht konden soms zelfs nog een week van te voren.
Natuurlijk heb je dan geen keuze meer uit 200 campings die aan alle 100 eisen voldoen. Maar we hebben ons prima vermaakt in eigen land.

Wij hebben in juni in ieder geval 2 weken vakantie samen, net voor de zomer / school vakantie begint. Die gaan we in ieder geval gewoon in NL door brengen. Binnenkort maar eens wat zoeken en boeken. En in de loop van het jaar gaan we eens kijken voor de vakantie die we in september nog gaan nemen. Alle weekendjes die we tussendoor doen blijven gewoon lekker op ad-hoc basis. Ik ga nu echt niet een half jaar van te voren allerlei weekenden vast leggen.

Hopelijk kunnen we nog ergens naar het buitenland. Maar net zoals dit jaar 100% NL was voor ons hou ik er maar heel erg rekening mee dat 2021 helaas niet anders gaat zijn.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:25
The Legend schreef op vrijdag 11 december 2020 @ 07:59:
[...]

Ik zie wel dat dit nog afhankelijk is van welke camping je boekt. Voor de ene camping zijn er andere voorwaarden dan de andere:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/phQqexUnAU1r9NOeSgy8wWlynnM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M9qAdtsXKzdMXSSQ2e4Vr0CN.png?f=fotoalbum_large

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red devil
Hier 2x geboekt, 9 dagen Zwitserland en 10 dagen Frankrijk. Net als vorig jaar hoefde ik maar een kleine aanbetaling (70 euro) te doen voor de Zwitserse camping. Lijkt erop dat Zwitserse campings helemaal niet zo duur zijn? (nu 47 euro per nacht). En door die kleine aanbetaling loop je maar weinig risico. De Franse RCN camping is 79 euro. We hadden trouwens de laatste XL plek, dus vantevoren boeken heeft soms wel zo z'n voordelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PAOiBxOdO_6AuNhPMpm7mmmGpFI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fAsPIKBjzIUBg6KQYILaJKvD.jpg?f=fotoalbum_large
Weet niet of de Zwitserse camping het uitzicht van afgelopen jaar gaat evenaren, we gaan het zien!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-09 09:13
Red devil schreef op maandag 28 december 2020 @ 10:55:
Lijkt erop dat Zwitserse campings helemaal niet zo duur zijn? (nu 47 euro per nacht).
Niet zo duur? 47 euro/nacht? 2 keer zo veel dan ik bereid ben uit te geven aan een camping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
maartend schreef op maandag 28 december 2020 @ 12:17:
[...]

Niet zo duur? 47 euro/nacht? 2 keer zo veel dan ik bereid ben uit te geven aan een camping.
Dat was ook mijn eerste reactie...

Van de andere kant, ik ben maar met 2 personen en een kleine tent, dat drukt de prijs wel.
Heb je al een sleurhut dan gaat de prijs meteen omhoog, ben je met 4 komt dat er ook bij.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red devil
maartend schreef op maandag 28 december 2020 @ 12:17:
[...]

Hopjesvla79 schreef op maandag 28 december 2020 @ 12:26:
[...]

Dat was ook mijn eerste reactie...

Van de andere kant, ik ben maar met 2 personen en een kleine tent, dat drukt de prijs wel.
Heb je al een sleurhut dan gaat de prijs meteen omhoog, ben je met 4 komt dat er ook bij.
Ah sorry, beetje in context plaatsen. We zijn met grote sleurhut en 6 personen :). Maar ik zoek meestal wel de campings uit met de hoogste ratings via Zoover, die hebben vaak meer sterretjes en daarom wat duurder. Moet je eens boodschappen doen in Zwitserland, dat is paar duur! Daarom ook vorige keer caravan vol gepropt met boodschappen, scheelt ook weer verloren tijd aan winkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 23:52

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Ik hoop komende zomer naar Karinthië te gaan, dat is in 2018 zo goed bevallen (mooie natuur, mooi weer, betaalbaar) dat we toen al besloten hadden nog eens te gaan. De kinderen zijn komende zomer dan 3 jaar ouder dus dan kunnen we ook weer wat andere dingen doen.

De camping waar we toen zo stonden was ok maar niet bijzonder dus ik zoek nu een andere camping. Binnenkort maar eens mee beginnen nnen, boeken weet ik nog niet, misschien wel als we kostenloos kunnen annuleren.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Red devil schreef op maandag 28 december 2020 @ 10:55:
Hier 2x geboekt, 9 dagen Zwitserland en 10 dagen Frankrijk. Net als vorig jaar hoefde ik maar een kleine aanbetaling (70 euro) te doen voor de Zwitserse camping. Lijkt erop dat Zwitserse campings helemaal niet zo duur zijn? (nu 47 euro per nacht). En door die kleine aanbetaling loop je maar weinig risico. De Franse RCN camping is 79 euro. We hadden trouwens de laatste XL plek, dus vantevoren boeken heeft soms wel zo z'n voordelen.
79 euro voor 1 nacht?... wij zijn weliswaar met zijn 2en en de caravan een 7 meter.. Maar voor 79 moet ik toch minstens 2 nachten staan haha.

Wij hebben nog helemaal niks geboekt voor dit jaar...

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
TgR_KILLER schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 14:20:
[...]

79 euro voor 1 nacht?... wij zijn weliswaar met zijn 2en en de caravan een 7 meter.. Maar voor 79 moet ik toch minstens 2 nachten staan haha.

Wij hebben nog helemaal niks geboekt voor dit jaar...
Geen idee of dit duur is voor Franse begrippen? Maar de 4 extra personen tikt wel aan, misschien zijn die RCN campings prijzig. Ik zet het meestal in een perspectief waarin we een huisje zouden huren, dan is alles goedkoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Red devil schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 15:20:
[...]
Geen idee of dit duur is voor Franse begrippen? Maar de 4 extra personen tikt wel aan, misschien zijn die RCN campings prijzig. Ik zet het meestal in een perspectief waarin we een huisje zouden huren, dan is alles goedkoop!
Met huisjes begin ik niet aan om te vergelijken.. want dadelijk moet ik de kosten van de caravan ook mee gaan rekenen :p dan legt t kamperen het altijd af haha.

Duurste campings waar wij ooit hebben gestaan was een Center Parcs en Landal campings voor 40/50 euro.. maar daar zit natuurlijk best wat bij. Maar over het algemeen staan we op campings van 20 tot 30 euro per nacht. Extra personen zal inderdaad best aantikken, als het een prijs inclusief douchen etc. is kan ik daar nog inkomen, als je dat allemaal nog eens extra betaald wat minder.. Want waarom dan zoveel betalen voor wat mensen.

Sowieso is dat vaak wel koffiedik kijken met prijzen, want wat krijg je ervoor? Douchen? Stroom? WiFi? Ik zoek meestal wel naar campings waar dat alles al in de prijs zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Het is inderdaad maar net wat je er voor terug krijgt. Onze camping afgelopen jaar in frankrijk koste iets van 55-60 euro per nacht, camping had 2 zwembaden, dieren, speeltoestellen en diverse activiteiten voor kinderen en volwassen. Dat is het mij wel waard, ik probeer in de zomervakantie max 1000 euro voor 16 nachten uit te geven maar dan moet ik er wel wat voor terug krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
TgR_KILLER schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 19:28:
Met huisjes begin ik niet aan om te vergelijken.. want dadelijk moet ik de kosten van de caravan ook mee gaan rekenen :p dan legt t kamperen het altijd af haha.
Verbaast me hoe waardevast een caravan nog is. De onze hebben we 5 jaar geleden gekocht voor circa 7k (Knaus 550 uit 2004). Maar ik zie dezelfde caravans voor hetzelfde geld of meer weg gaan.
Chaoss schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 20:41:
Het is inderdaad maar net wat je er voor terug krijgt. Onze camping afgelopen jaar in frankrijk koste iets van 55-60 euro per nacht, camping had 2 zwembaden, dieren, speeltoestellen en diverse activiteiten voor kinderen en volwassen. Dat is het mij wel waard, ik probeer in de zomervakantie max 1000 euro voor 16 nachten uit te geven maar dan moet ik er wel wat voor terug krijgen.
780 euro voor 10 nachten in Frankrijk
428 euro voor 9 nachten in Zwitserland

Maar dan moet er ook nog een overnachting op de heen en terugweg bij. Benzine kosten moet je ook niet vergeten, 1 op 7 ofzo.

Nu al zin in vakantie, duurt alleen nog lang.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 14:32

André

Analytics dude

80 euro per nacht in Italië, dus een kleine 1700 voor 3 weken weg, niet goedkoop, maar wat mij betreft elke cent waard. Ik snap als ik de foto's hierboven zie dat dat ook heel mooi is. Maar mijn kinderen zouden zich slecht kunnen vermaken, geen verwijt aan die camping, mijn kinderen zijn het gewoon niet gewend, is mijn schuld denk ik ook wel, maar het zij zo.

Aan de voet van de bergen, sneeuw in zicht, een aanlegsteiger aan de camping, kano/sup/waterfiets verhuur. Bergwandelingen rondom, bootverhuur dichtbij (150 euro voor een 40pk speedboot met bimini top). Veel lokale restaurants, ook weer niet mega toeristisch (in mijn gekleurde ogen). Zwembad voor grote kinderen en een losse met 4 glijbanen voor kleine kinderen. 1 spinfiets sessie per dag voor mij, of een mountainbike sessie voor het echte werk. Animatie, kindershows, enz.

Maar toch, als ik voor mijn tent zit ervaar ik rust, geen apart lawaai, geen disco's, gewoon stilte. Het meer (Lago Maggiore) met het uitzicht dichtbij, maar wel altijd wat mensen die voorbij lopen, elke dag boten die voorbij komen om te water te gaan, enz. Voor mij de perfecte mix tussen vermaak voor de kinderen, rust voor ons en prachtige natuur.

Zo zie je maar weer, iedereen heeft andere wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
TgR_KILLER schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 19:28:
[...]over het algemeen staan we op campings van 20 tot 30 euro per nacht.

Sowieso is dat vaak wel koffiedik kijken met prijzen, want wat krijg je ervoor? Douchen? Stroom? WiFi? Ik zoek meestal wel naar campings waar dat alles al in de prijs zit.
Campings tussen 20 en 30 beginnen inmiddels wel aardig uit te sterven. En dan heb ik het niet over kamperen bij de boer, want dat kun je eigenlijk geen camping noemen (begrijp me niet verkeerd, ook ik kampeer wel eens bij de boer ;))

Toevallig zaten we gisteren nog te kijken voor een camping in Luxemburg. Deze was altijd vrij goedkoop, uit m’n hoofd 5 jaar geleden ca. €24,50 all in. Behalve douchen kostte extra. Dezelfde camping vraagt nu ca. €34 per nacht. En kinderen vanaf 3 jaar tellen als volwassene mee. Dan kan het opeens hard gaan.

Ik wil hiermee verder geen waardeoordeel uitspreken overigens. Er bestaat ook zoiets als inflatie en er wordt ook zichtbaar geïnvesteerd in die camping.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Haha mooie die verschillen van perceptie. Zodra het allerlei vermaak, faciliteiten en luxe gaat bevatten krijg ik juist moeite om het camping te noemen. Het wordt dan meer een vakantiepark.

Ook zonder waardeoordeel overigens. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
André schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 21:52:
80 euro per nacht in Italië, dus een kleine 1700 voor 3 weken weg, niet goedkoop, maar wat mij betreft elke cent waard. Ik snap als ik de foto's hierboven zie dat dat ook heel mooi is. Maar mijn kinderen zouden zich slecht kunnen vermaken, geen verwijt aan die camping, mijn kinderen zijn het gewoon niet gewend, is mijn schuld denk ik ook wel, maar het zij zo.
Klopt als een bus, hier voor een aantal kids ook het geval. Vorig jaar zaten we 14 dagen op zo'n perfecte plek. Maar minder leuk voor de kids. Dus nu dit jaar een "sight-seeing" deel in Zwitserland en dan 2e deel op een camping met meer animatie en zwemvertier. Overigens zit die laatste camping tegen de alpen aan, dus zal het qua sight-seeing nog best meevallen (hoop ik).

Jij staat met de tent in Italie? Ik heb wel eens wat campings bekeken in Italie maar ik kon eigenlijk geen camping vinden met beetje fatsoenlijke plekken voor een caravan. Klopt die constatering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 14:32

André

Analytics dude

Red devil schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 22:12:
[...]

Klopt als een bus, hier voor een aantal kids ook het geval. Vorig jaar zaten we 14 dagen op zo'n perfecte plek. Maar minder leuk voor de kids. Dus nu dit jaar een "sight-seeing" deel in Zwitserland en dan 2e deel op een camping met meer animatie en zwemvertier. Overigens zit die laatste camping tegen de alpen aan, dus zal het qua sight-seeing nog best meevallen (hoop ik).

Jij staat met de tent in Italie? Ik heb wel eens wat campings bekeken in Italie maar ik kon eigenlijk geen camping vinden met beetje fatsoenlijke plekken voor een caravan. Klopt die constatering?
Camping Isolino, zoek maar op ;) De plekken houden niet over, maar je kunt er staan, met de auto er bij. Ik kom er met een vouwwagen, kennissen met caravans, het past allemaal maar het houdt gewoon niet over. Maar ach, mijn campingleunstoel heeft niet veel ruimte nodig. En ik zit/lig ook regelmatig in het meer zelf op een kruk of luchtbed :P We hebben een sup gekocht waarop ik vaak mijn sport doe, even naar de haven van Feriolo of richting Verbania. Overdag is het relatief rustig, en soms tijdens de shows of live-optredens 2 a 3 uur niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Red devil schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 21:28:
[...]

Verbaast me hoe waardevast een caravan nog is. De onze hebben we 5 jaar geleden gekocht voor circa 7k (Knaus 550 uit 2004). Maar ik zie dezelfde caravans voor hetzelfde geld of meer weg gaan.

[...]
De kredietcrisis heeft nogal een deuk opgeleverd in de caravan productie. Tussen 2010 en 2015 zijn er amper caravans geproduceerd en verkocht. Voor het dubbele van jou caravan koop je al gloednieuwe instapper of een luxe ex-verhuur.

Onze komt nog uit ‘86 maar gaan denk ik volgend jaar pas voor een nieuwe. Voor dit voorjaar ben ik wel aan het kijken naar een nieuwe (universele) voortent (Kampa Frontier).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Red devil schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 21:28:
Maar dan moet er ook nog een overnachting op de heen en terugweg bij. Benzine kosten moet je ook niet vergeten, 1 op 7 ofzo.
Gelukkig rijd mijn diesel met de vouwwagen er achter gewoon 1:20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
André schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 22:18:
[...]

Camping Isolino, zoek maar op ;) De plekken houden niet over, maar je kunt er staan, met de auto er bij. Ik kom er met een vouwwagen, kennissen met caravans, het past allemaal maar het houdt gewoon niet over. Maar ach, mijn campingleunstoel heeft niet veel ruimte nodig. En ik zit/lig ook regelmatig in het meer zelf op een kruk of luchtbed :P We hebben een sup gekocht waarop ik vaak mijn sport doe, even naar de haven van Feriolo of richting Verbania. Overdag is het relatief rustig, en soms tijdens de shows of live-optredens 2 a 3 uur niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M3m9IAwYlij_2IcKSxgcRoK8-5M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AhXfxazWQuELdjwzVevwuxK2.jpg?f=fotoalbum_large

Oh ja, dat zouden mijn kids ook wel leuk vinden inderdaad :-). Zelf houd ik wel beetje van grote plekken, zonder mover is het opzetten van een 5.5m caravan soms wel een uitdaging.
Chaoss schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 22:35:
Gelukkig rijd mijn diesel met de vouwwagen er achter gewoon 1:20.
Ja, vouwwagen is bijna geen extra weerstand + langzamer (efficienter) rijden. Maar als ik op vakantie ga, dan kijk ik niet naar de tankbonnetjes. Afgelopen jaar toch bijna niet gereden, denk dat het hebben van een diesel straks vaak niet meer uit kan (de onze gaat iig wel weg).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
Cheesy schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 21:54:
[...]

Campings tussen 20 en 30 beginnen inmiddels wel aardig uit te sterven. En dan heb ik het niet over kamperen bij de boer, want dat kun je eigenlijk geen camping noemen (begrijp me niet verkeerd, ook ik kampeer wel eens bij de boer ;))
Er zijn toch echt zat volwaardige campings te vinden bij de boer.
Net sanitair, afwasgebouw, elektra, ruimte en wifi (tja, ik doe aan geocachen, dus toch wle nodig). En dat voor een euro of 20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Cheesy schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 21:54:
[...]

Toevallig zaten we gisteren nog te kijken voor een camping in Luxemburg. Deze was altijd vrij goedkoop, uit m’n hoofd 5 jaar geleden ca. €24,50 all in. Behalve douchen kostte extra. Dezelfde camping vraagt nu ca. €34 per nacht. En kinderen vanaf 3 jaar tellen als volwassene mee. Dan kan het opeens hard gaan.

Ik wil hiermee verder geen waardeoordeel uitspreken overigens. Er bestaat ook zoiets als inflatie en er wordt ook zichtbaar geïnvesteerd in die camping.
Heb nog nooit bij de boer gestaan eerlijk gezegd :p maar over het algemeen wel op wat kleinere campings.. niet met 1000 plekken, 5 zwembaden en 10 winkels.. Maar gewoon wat kleiner, ruime plekken. Maar we hebben met zijn 2tjes niet zoveel nodig, geen kids om te vermaken ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westmania
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-06 10:45
Ik ben op zoek naar een grote familietent. We hebben nu de Wildebeast Dangare. Deze is 3.10 breed en 4.90 lang en hoogte 2.00. Ook geen kleintje. Maar we zouden we wat meer ruimte lusten. Mij lijkt de Quechua 8.4 air seconds wel wat, aangezien deze fijne donkere slaapcabines heeft, veel ruimte en ingepakt een relatief compacte maat heeft.

Maar... ik vind het niet perse de mooiste tent, met dat blauw, en het hoeft ook niet perse zo'n nieuw model te zijn. Tweedehands vind ik ook prima, bijvoorbeeld een paar jaar oud model. Heeft iemand tips voor een grote tent? Mag ook een tunneltent zijn (misschien zoiets, maar dan nieuwe model? Of deze. Mooie tenten, maar ook wel erg fors ingepakt.

Dit zijn echter tenten van meer dan 10 jaar oud, en misschien zijn er nieuwere modellen die aan te raden zijn? Deze tenten vonden we uit deze test, maar latere tests heb ik niet meer kunnen vinden.

Dus kortom:
  • graag een grote tent van minimaal 6,5 bij 3,5.
  • kwalitatief qua stof en ritsen
  • ruime stahoogte
  • relatief snel en eenvoudig op te zetten (binnen een uur)
  • vast of inritsbaar grondzeil
  • liefst niet al te groot ingepakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:42
Westmania schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:19:
Ik ben op zoek naar een grote familietent. We hebben nu de Wildebeast Dangare. Deze is 3.10 breed en 4.90 lang en hoogte 2.00. Ook geen kleintje. Maar we zouden we wat meer ruimte lusten. Mij lijkt de Quechua 8.4 air seconds wel wat, aangezien deze fijne donkere slaapcabines heeft, veel ruimte en ingepakt een relatief compacte maat heeft.

Maar... ik vind het niet perse de mooiste tent, met dat blauw, en het hoeft ook niet perse zo'n nieuw model te zijn. Tweedehands vind ik ook prima, bijvoorbeeld een paar jaar oud model. Heeft iemand tips voor een grote tent? Mag ook een tunneltent zijn (misschien zoiets, maar dan nieuwe model? Of deze. Mooie tenten, maar ook wel erg fors ingepakt.

Dit zijn echter tenten van meer dan 10 jaar oud, en misschien zijn er nieuwere modellen die aan te raden zijn? Deze tenten vonden we uit deze test, maar latere tests heb ik niet meer kunnen vinden.

Dus kortom:
  • ruime stahoogte
Als ik een andere tent zou kopen zou ik me gaan oriënteren in tenten van Bax. Ze hebben allemaal een dik vast grondzeil, sterke stof die je ook makkelijk kan afnemen en ritsen kunnen bijna niet stuk. Het is wel een groot en zwaar pakket. Ik heb nu een opblaastent van Eureka maar daarbij mis ik vooral het vaste dikke grondzeil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
GoEV6 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:28:
[...]

Als ik een andere tent zou kopen zou ik me gaan oriënteren in tenten van Bax. Ze hebben allemaal een dik vast grondzeil, sterke stof die je ook makkelijk kan afnemen en ritsen kunnen bijna niet stuk. Het is wel een groot en zwaar pakket. Ik heb nu een opblaastent van Eureka maar daarbij mis ik vooral het vaste dikke grondzeil.
Daar kan ik het natuurlijk alleen maar mee eens zijn ;)
Deze tenten kun je ook gerust op marktplaats kopen, staat nu een Falco 4600 op MP voor een redelijke prijs (link)

2 opmerkingen, misschien daarom niet helemaal geschk voor @Westmania .
- het is nog best een pakket alles bij elkaar
- alleen de nieuwste serie heeft verduisterde slaapcabines

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79

Dus kortom:
  • ruime stahoogte
wat is je budget? Dat is wel handig om te weten voor het advies. Verder: Heb je nog voorkeur voor stof (wel of geen katoen? ) Definieer ruime stahoogte (als je bv 2.10 is is dat toch net iets anders gedefinieerd dan als je 1,70 bent)? :)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
De quecha valt dan af

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
@Westmania, in vervolg op de vraag van @Hopjesvla79: Hoe verwacht je de tent te gebruiken? Ben je een trekker of staat hij drie weken op zijn plaats? Waar kampeer je? Zoek je over het algemeen de zon op of heb je ook wel minder bestendig weer? Bergen/laagland? Hoe ziet je gezelschap er ongeveer uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westmania
Hopjesvla79 schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:55:
[...]

wat is je budget? Dat is wel handig om te weten voor het advies. Verder: Heb je nog voorkeur voor stof (wel of geen katoen? ) Definieer ruime stahoogte (als je bv 2.10 is is dat toch net iets anders gedefinieerd dan als je 1,70 bent)? :)
Budget graag onder de 400 als hij tweedehands is. Kan wellicht iets meer als het het echt waard is. Stof vind ik wel mooi, maar hoeft niet perse. 2 meter plus is voldoende.

[ Voor 7% gewijzigd door Westmania op 12-01-2021 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westmania
Die heeft toch een vast grondzeil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westmania
Bacchus schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 11:57:
@Westmania, in vervolg op de vraag van @Hopjesvla79: Hoe verwacht je de tent te gebruiken? Ben je een trekker of staat hij drie weken op zijn plaats? Waar kampeer je? Zoek je over het algemeen de zon op of heb je ook wel minder bestendig weer? Bergen/laagland? Hoe ziet je gezelschap er ongeveer uit?
De tent zal twee of drie weken op een plek blijven. We gaan kamperen in de zomer in NL of Frankrijk. We hebben twee jonge kinderen van 4 en 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westmania
Cheesy schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 10:32:
[...]

Daar kan ik het natuurlijk alleen maar mee eens zijn ;)
Deze tenten kun je ook gerust op marktplaats kopen, staat nu een Falco 4600 op MP voor een redelijke prijs (link)

2 opmerkingen, misschien daarom niet helemaal geschk voor @Westmania .
- het is nog best een pakket alles bij elkaar
- alleen de nieuwste serie heeft verduisterde slaapcabines
1500 euro wil ik niet uitgeven voor een tent, laat staan voor tweedehands tent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 11:39

mutsje

Certified Prutser

@Westmania zoek eens op de waard op marktplaats. Ik heb mijn vergrote zilvermeeuw met heel veel extra's daar verkocht voor 400. Tent ruim 20 jaar oud en waterdicht. Je moet wel samen opzetten met verkoper indien mogelijk. Die dingen kunnen ook tegen windkracht 11, rest van camping dan weggevaagt jij staat nog :+.

Wij gaan weer camperen bij een boswachtercamping, nada entertainment als er maar water in de buurt is en weer redelijk zijn we kids hele dag kwijt. Kano mee, surfplank mee en eventueel nog fietsen (moet nog fietsendrager in elkaar lassen voor op de tenttrailer). Nu al zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Westmania schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 15:43:
[...]

Die heeft toch een vast grondzeil?
Nee. Volkgens mij niet. En if so wel, die zeiltjes zijn echt prutkwaliteit, een soort dekzeil van de aanhanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:28

Dus kortom:
  • ruime stahoogte
Voordat we op een caravan over gingen hebben we veel plezier gehad aan deze tent:
Obelink Manitoba 6
Onze versie had een zwarte binnentent en (zie foto) een deels donkere buitentent.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Red devil schreef op zondag 3 januari 2021 @ 09:06:
[...]

Ja, vouwwagen is bijna geen extra weerstand + langzamer (efficienter) rijden. Maar als ik op vakantie ga, dan kijk ik niet naar de tankbonnetjes. Afgelopen jaar toch bijna niet gereden, denk dat het hebben van een diesel straks vaak niet meer uit kan (de onze gaat iig wel weg).
Hangt wel van de auto af, ik had hiervoor een 1.6 tdi daarvan ging het verbruik flink omhoog naar 1:15 of zelfs 1:14. die had gewoon moeite met het extra gewicht en weerstand. Daarna heb ik bewust voor een 2.0 tdi gekozen en die rijd met of zonder aanhanger 1:20, die downsize eco blokjes zijn nergens goed voor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406

Dus kortom:
  • ruime stahoogte
Wij hebben nu een jaar of 5 een Obelink Familia 6. Echt de perfecte tent voor gezinsvakanties. Wij gaan echter een caravan kopen en zodra deze is aangeschaft gaat de tent weg. Ik vind het nadeel van een tent toch wel dat je hem niet voor een paar nachtjes opzet. En dat je met zo'n grote katoenen tent altijd afhankelijk bent van het weer bij het opruimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Chaoss schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:50:
[...]
Hangt wel van de auto af, ik had hiervoor een 1.6 tdi daarvan ging het verbruik flink omhoog naar 1:15 of zelfs 1:14. die had gewoon moeite met het extra gewicht en weerstand. Daarna heb ik bewust voor een 2.0 tdi gekozen en die rijd met of zonder aanhanger 1:20, die downsize eco blokjes zijn nergens goed voor :+
Ah handig. Caravan is wel weer ander verhaal, hoger, breder, zwaarder. Van 1 op 10 naar 1 op 7 gok ik.... Dus zou in jouw caravan 1 op 20 naar 1 op 14 zijn. Nog steeds niet verkeerd trouwens 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeltedForest
  • Laatst online: 09-08 18:30

MeltedForest

Lenny-t

Dus kortom:
  • ruime stahoogte
Hier ook 2 kleine kinderen, en wij hebben begin vorig jaar een tweedehands Bardani Villanova 450 gekocht. Echter nog ongebruikt op zolder liggen dankzijj corona.. Rond pinksteren hoop ik mijn eerste echte kampeerervaring ermee op te doen. Het is wel een mooie tent voor een gezin, met genoeg binnenruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
emil_406 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:54:
[...]
Wij hebben nu een jaar of 5 een Obelink Familia 6. Echt de perfecte tent voor gezinsvakanties. Wij gaan echter een caravan kopen en zodra deze is aangeschaft gaat de tent weg. Ik vind het nadeel van een tent toch wel dat je hem niet voor een paar nachtjes opzet.
Ligt ook wel aan je tent. Wij doen niet anders dan opzetten voor een paar nachtjes en daarna weer op pad. Dat was ook een beetje het idee achter een van mijn vragen aan Westmania: Je stelt hele andere eisen aan een tent (of kampeermiddel in het algemeen) als je drie nachten op een plaats blijft dan als je drie weken blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westmania
MeltedForest schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 13:59:
[...]

Hier ook 2 kleine kinderen, en wij hebben begin vorig jaar een tweedehands Bardani Villanova 450 gekocht. Echter nog ongebruikt op zolder liggen dankzijj corona.. Rond pinksteren hoop ik mijn eerste echte kampeerervaring ermee op te doen. Het is wel een mooie tent voor een gezin, met genoeg binnenruimte.
Bedoel je niet de Bardani Villagrande 450?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Westmania schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:33:
[...]

Bedoel je niet de Bardani Villagrande 450?
Villanova bestaat ook, zo heette hij daarvoor.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westmania
Ah, excuus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08 16:32
emil_406 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 12:54:
[...]

Wij hebben nu een jaar of 5 een Obelink Familia 6. Echt de perfecte tent voor gezinsvakanties. Wij gaan echter een caravan kopen en zodra deze is aangeschaft gaat de tent weg. Ik vind het nadeel van een tent toch wel dat je hem niet voor een paar nachtjes opzet. En dat je met zo'n grote katoenen tent altijd afhankelijk bent van het weer bij het opruimen.
Ligt er aan de tent denk ik. We hebben een nieuwe grote de Waard gekocht en die zet ik in mijn eentje in 20 minuutjes op. Met hulp gaat het nog sneller. Kan dus ook voor de overnachting onderweg. Dan richt je hem natuurlijk niet helemaal in en de binnenrent gebruik je ook niet voor een nachtje.

Maar als we een huisje of hotel nemen ben ik ook altijd minstens een kwartier spullen naar binnen aan het sjouwen (eigen dekens enzo), omdat het niet gejat mag worden of met wintersport niet mag bevriezen.

Van een caravan kun je zeggen dat het reizen veel langzamer gaat, een dag trip wordt dan 2 dagen, dan besteedt ik liever 20 minuten extra aan het tent opzetten als ik daardoor wel in 1 ruk naar mijn vakantiebestemming (of spontaan terug naar huis) kan rijden.

Ieder zijn meug denk ik.

[ Voor 12% gewijzigd door Erapaz op 13-01-2021 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Erapaz schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:46:
[...]

Ligt er aan de tent denk ik. We hebben een nieuwe grote de Waard gekocht en die zet ik in mijn eentje in 20 minuutjes op. Met hulp gaat het nog sneller. Kan dus ook voor de overnachting onderweg.

Van een caravan kun je zeggen dat het reizen veel langzamer gaat, een dag trip wordt dan 2 dagen, dan besteedt ik liever 20 minuten extra aan het tent opzetten als ik daardoor wel in 1 ruk naar mijn vakantiebestemming (of spontaan terug naar huis) kan rijden.

Ieder zijn meug denk ik.
Wist niet dat tenten tegenwoordig zo snel opgezet kunnen worden! Dat is echt wel snel, zoveel sneller is een caravan niet. Kost ook wel tijd om die beetje goed op de plek te hebben. En dan nog een voortent. En dan het reizen, dat is echt wel een uitdaging soms met caravan.

Weet niet of tenten nog verder zijn geevolueerd. Maar ik vond altijd het klimaat in een tent tegenvallen, vooral 's avonds. Vaak wat koud en klam. Dat is een compleet ander verhaal met een caravan.
Gaan er ook mensen in meivakantie/herfstvakantie met tent weg? Dat is voor ons wel een belangrijke factor om caravan te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
Red devil schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 16:43:
[...]

Wist niet dat tenten tegenwoordig zo snel opgezet kunnen worden! Dat is echt wel snel, zoveel sneller is een caravan niet. Kost ook wel tijd om die beetje goed op de plek te hebben. En dan nog een voortent. En dan het reizen, dat is echt wel een uitdaging soms met caravan.

Weet niet of tenten nog verder zijn geevolueerd. Maar ik vond altijd het klimaat in een tent tegenvallen, vooral 's avonds. Vaak wat koud en klam. Dat is een compleet ander verhaal met een caravan.
Gaan er ook mensen in meivakantie/herfstvakantie met tent weg? Dat is voor ons wel een belangrijke factor om caravan te hebben.
Ja, voor het klimaat koop je dus een de Waard met katoenen doek. dat is heel anders dan die goedkope decathlon tentjes. Wij kamperen er mee in Nederland in het voor en najaar, met binnentent is het heel goed te doen. Winterkamperen staat nu zelfs op onze lijst met deze nieuwe tent. Ook kamperen wij vaak in de bergen op 2000+ meter hoogte, daar is het 's nachts rond de 5/6 graden.

Ik merk een groot verschil tussen onze 35+ jaar oude de Waard en deze nieuwe met opzetten. Sowieso is onze tent heel simpel, 2 grote stokken in het midden, 2 naast de deur en 2 onder de luifel. Het doek is stevig genoeg om de 2 grote stokken omhoog te houden, wat je dus in staat stelt om hem alleen op te zetten. Met de oude tent zat er veel rek in het doek (was gewoon versleten natuurlijk), waardoor het opzetten veel lastiger was, de middelste stokken vielen dan soms om.

Ik denk dat de keuze tent vs caravan niet moet afhangen van het opzetten per se. Er zijn altijd tenten te vinden die passen bij je manier van vakantie vieren en er zullen ook caravans te vinden zijn waarvoor dat geldt. Het is meer wat je wilt.
Als je veel trekt is een campertje misschien handig, wij lenen er weleens een, maar als ik langer dan 2 dagen ergens zou staan zou ik toch mijn tent meenemen, want dat ik vind ik lekkerder slapen.
Aan de andere kant zetten mijn ouders hun caravan weleens ergens neer en rijden wij erheen. Het is een grote caravan met heerlijke bedden, dus als we niks willen doen, dan is dat soms ook wel erg lekker.

Maar vakantie is natuurlijk heel persoonlijk, als ik de tent al ruik ben ik in vakantiestemming, maar als jullie manier van vakantievieren beter past bij een caravan, dan heeft dat natuurlijk ook zijn voordelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red devil
Erapaz schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 17:34:
Maar vakantie is natuurlijk heel persoonlijk, als ik de tent al ruik ben ik in vakantiestemming, maar als jullie manier van vakantievieren beter past bij een caravan, dan heeft dat natuurlijk ook zijn voordelen.
Ja, herkenbaar. Heb ik met de geur van de caravan. Denk dat het qua vakantievieren wel aardig compatible is. We hebben het stapelbed in de caravan omgebouwd naar 3, daar slapen mijn 3 zonen (15/10/6). Jongste dochter van 2 op voorste treinzit die ik daarvoor ombouw. Wij slapen in de rondzit, is ook snel om te bouwen naar bed. Vind wel fijn dat je lekker kunt zitten voor en achter.

Afgelopen vakantie stonden we in Zwiterserland (zie mijn vorige posts), fantastische camping, veel tenten gezien. We hadden de caravan behoorlijk vol met extra eten, dat is ook wel handig. Alle zooi mooi opgeruimd!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emil_406
Erapaz schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 15:46:
[...]

Ligt er aan de tent denk ik. We hebben een nieuwe grote de Waard gekocht en die zet ik in mijn eentje in 20 minuutjes op. Met hulp gaat het nog sneller. Kan dus ook voor de overnachting onderweg. Dan richt je hem natuurlijk niet helemaal in en de binnenrent gebruik je ook niet voor een nachtje.

Maar als we een huisje of hotel nemen ben ik ook altijd minstens een kwartier spullen naar binnen aan het sjouwen (eigen dekens enzo), omdat het niet gejat mag worden of met wintersport niet mag bevriezen.

Ieder zijn meug denk ik.
Ik vervoer de tent en de kampeerspullen ook in een aanhanger dus de reistijd maakt geen verschil. Daarnaast staat de tent wel in 45 minuten, maar dan moeten er nog 2 veldbedjes en 2 luchtbedden opgepompt. 2 vloerkleden, keukenkast,, tafeltje, stoelen etc. Met alles opzetten ben ik 3 tot 4 uur kwijt. En met afbreken nog een keer. Als het droog is, anders kan ik thuis nog weer een dag aan de slag. Ik denk dat ik een caravan met een cassetteluifel sneller meeneem voor een paar dagen. Ik kan de caravan thuis stallen, dat scheelt ook natuurlijk.

Daarnaast heb ik reumatische rugklachten en wordt het opzetten van de tent elk jaar zwaarder. Daarnaast is 2,5 week slapen op een opblaasbaar veldbed met een inflatable daarop ook haast niet meer te doen. Een caravan met een redelijk goed bed lijkt me daarom een uitkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
emil_406 schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 18:58:
[...]

Ik vervoer de tent en de kampeerspullen ook in een aanhanger dus de reistijd maakt geen verschil. Daarnaast staat de tent wel in 45 minuten, maar dan moeten er nog 2 veldbedjes en 2 luchtbedden opgepompt. 2 vloerkleden, keukenkast,, tafeltje, stoelen etc. Met alles opzetten ben ik 3 tot 4 uur kwijt. En met afbreken nog een keer. Als het droog is, anders kan ik thuis nog weer een dag aan de slag. Ik denk dat ik een caravan met een cassetteluifel sneller meeneem voor een paar dagen. Ik kan de caravan thuis stallen, dat scheelt ook natuurlijk.

Daarnaast heb ik reumatische rugklachten en wordt het opzetten van de tent elk jaar zwaarder. Daarnaast is 2,5 week slapen op een opblaasbaar veldbed met een inflatable daarop ook haast niet meer te doen. Een caravan met een redelijk goed bed lijkt me daarom een uitkomst.
Problemen met slapen had ik ook. Ik heb dat opgelost door een M Line topper te kopen. Deze leg ik op een thermarest Dreamtime matje. Dat is voor mij echt een wereld van verschil. Die topper gebruik ik nu altijd als ik niet in mijn eigen bed slaap. Zelfs slechte AirBNB bedden slapen er lekker door. Voor in de caravan kan dat dus nog een verbetering zijn, afhankelijk van je matras daar.

[ Voor 3% gewijzigd door Erapaz op 13-01-2021 19:11 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

De invloed van de opzettijd van een tent moet je inderdaad niet overschatten. Ik heb een tent van 4,5 bij 7,5 meter. Dat is uitrollen, vier hoekharingen, vijf buisjes oppompen en nog een dertigtal haringen om het af te maken. Als ik me kwaad maak staat hij in een kwartier, in m’n uppie.

En daarna ben ik eindeloos lang bezig met luchtbedjes, slaapzakken, kledingtassen, keukenkast opzetten en inrichten, elektra en koelkast undsoweiter :p.

Daar zit hem de winst van een vouwwagen of caravan.

Heb nu wel een bakrak achter de auto; dat scheel wel een hoop. Nu kan ik rustig de achterbak inladen en helemaal als laatste de tent op de auto, in plaats van de tent als eerste in de achterbak.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

eamelink schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 19:18:
De invloed van de opzettijd van een tent moet je inderdaad niet overschatten. Ik heb een tent van 4,5 bij 7,5 meter. Dat is uitrollen, vier hoekharingen, vijf buisjes oppompen en nog een dertigtal haringen om het af te maken. Als ik me kwaad maak staat hij in een kwartier, in m’n uppie.

En daarna ben ik eindeloos lang bezig met luchtbedjes, slaapzakken, kledingtassen, keukenkast opzetten en inrichten, elektra en koelkast undsoweiter :p.

Heb nu wel een bakrak achter de auto; dat scheel wel een hoop. Nu kan ik rustig de achterbak inladen en helemaal als laatste de tent op de auto, in plaats van de tent als eerste in de achterbak.
Afgelopen zomer zijn we 3 campings opgetrokken met familie. Wij met Jamet Jametic snelklap vouwwagen, zij met nieuwe oppomp tent (bardani airspace 380)
Beiden voor het eerst met dat onderkomen. We zijn allebei snel klaar met de basis opzetten ca 20-30 min. Maar het hele randgedoe kost je ca 2u afhankelijk van wat je allemaal meeneemt en of dat een beetje vlot in elkaar gaat.
Wat dat betreft ontloopt het elkaar niet veel qua snelheid. Maar biedt vouwwagen meer slaapcomfort en tent geen vaste stalling kosten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Een vouwwagen is inderdaad een beetje de middenweg, meer comfort dan een tent, meer ruimte dan een tent, meer bagageruimte onderweg. Maar goedkoper dan een caravan, gemakkelijker te rijden dan een caravan en in mijn geval geen stallingskosten want de vouwwagen past in de garage (caravan niet). Daarnaast toch het tent gevoel, een caravan heb ik zelf niets mee. Als ik ooit geen zin meer heb in de vouwwagen dan stap ik eerder weer over op huisjes huren dan een caravan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
Sleurhut. Van aankomst tot zitten met een drankje ; 20 minuten. Vertrek, net zo lang

Tent ; van aankosmt tot zitten met een drankje ; goed uur. Het is het inpakken dat langer duurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Vakantie begint bij ons met inpakken van de auto, dus kan me weinig interesseren hoe lang het duurt om de tent op te zetten. Ik heb eigenlijk ook niet echt een idee. De basis staat vrij snel, maar de extra tijd gaat vooral in het mooi afspannen zitten, de extra voortent, extra luifel, etc. Inmiddels is vrouwlief de cabines dan al aan het inrichten en is het hoog tijd om de boodschappen te doen en/of een biertje te drinken.

Afbreken eigenlijk net zo. Tijd bezig met alles binnen de tent opruimen en inpakken. De tent zelf is zo weg, ik heb al meerdere keren van campingburen gehoord "huh, jullie tent is snel weg" terwijl we al een hele morgen aan het inpakken waren, maar dat zagen ze niet :D Betreft overigens een Falco Havik. Tegenwoordig maak ik het grondzeil ook niet meer op de camping schoon. Die past hier precies op de oprit.

2 jaar geleden 2 verschillende campings in 2 weken aangedaan, maar dat willen we niet meer. Toch waren we het komende zomer bijna weer van plan, maar afgelopen dagen besloten dat het ook wel best is om lekker te blijven staan. Voor onze (jonge) kids is dat ook fijner denk ik.

[ Voor 4% gewijzigd door Cheesy op 13-01-2021 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 23:04

djidee

Mr. Slungel

Iemand een idee of er nog verschillen zitten tussen een Cabanon Mercury Deluxe 2020 en 2021...
Dat is een model wat ons goed lijkt te passen, vorig jaar zomer uitgebreid wat dingen bekeken en nu is het spaardoel bereikt...

Willen eigenlijk een showmodel oid van vorig jaar aanschaffen, maar informatie is online wel heel summier te vinden....

En nog een camping plekje zoeken (mei proberen als we hem tijdig hebben), en dan in de zomer 2 weken wat langer en verder weg.
Niet te ver, want schoonpa moet ff tuffen, leasewagen loopt volgend jaar januari eruit, de volgende krijgt wel een trekhaak ;)

"Mekker, blaat"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:30
djidee schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 00:19:
Iemand een idee of er nog verschillen zitten tussen een Cabanon Mercury Deluxe 2020 en 2021...
Dat is een model wat ons goed lijkt te passen, vorig jaar zomer uitgebreid wat dingen bekeken en nu is het spaardoel bereikt...

Willen eigenlijk een showmodel oid van vorig jaar aanschaffen, maar informatie is online wel heel summier te vinden....

En nog een camping plekje zoeken (mei proberen als we hem tijdig hebben), en dan in de zomer 2 weken wat langer en verder weg.
Niet te ver, want schoonpa moet ff tuffen, leasewagen loopt volgend jaar januari eruit, de volgende krijgt wel een trekhaak ;)
Toevallig zat ik daar vandaag naar te kijken op de site van dw te s: de prijs is met 100 euro omhoog gegaan bij alle modellen. Maar verder gelijk (want 100 euro is inflatie) vorig jaar zijn ze wel aanzienlijk verbeterd: ritsen voor de slaaptenten en easy acces: maar daar betaalde je dan ook 700 pop voor. Maar ik zou gewoon ff contact opnemen met Schijndel of Amersfoort die weten ze haarfijn uit te leggen wat er is veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
maartend schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 21:32:
Sleurhut. Van aankomst tot zitten met een drankje ; 20 minuten. Vertrek, net zo lang

Tent ; van aankosmt tot zitten met een drankje ; goed uur. Het is het inpakken dat langer duurt.
Ja klopt, dat maakt het een stuk makkelijker om onderweg de route in 2en te splitsen en snel een nachtje te overnachten op een camping. Pootjes omlaag, hamburgertjes opwarmen + instant nasi en klaar.

Hoe doen tent-gangers dat? Proberen jullie alles in 1 keer te rijden? Of een hotelletje op heen/terugweg? Ik heb na 600/700 km op een dag wel genoeg gereden. Maar goed, met caravan rijden is soms niet even relaxed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
Red devil schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 07:59:
[...]

Ja klopt, dat maakt het een stuk makkelijker om onderweg de route in 2en te splitsen en snel een nachtje te overnachten op een camping. Pootjes omlaag, hamburgertjes opwarmen + instant nasi en klaar.

Hoe doen tent-gangers dat? Proberen jullie alles in 1 keer te rijden? Of een hotelletje op heen/terugweg? Ik heb na 600/700 km op een dag wel genoeg gereden. Maar goed, met caravan rijden is soms niet even relaxed.
Kleine tent voor de reisdagen. Met een aanhangertje heb je wat meer ruimte voor dat soort grappen :P

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

[...]
Hotelletje als we niet trekken.

Maar alles valt of staat met ervaring. We hebben zitten kijken naar hoe mensen met een vouwcaravan 3 uur! bezig waren om hun vouwcaravan in te richten. En mensen met een grote tent die binnen een half uur zaten te relaxen. En bij opruimen hetzelfde. Wat je dan trouwens wel vaak ziet dat alleen maar de man alles doet en de vrouw "aanwijzingen" geeft [vooral oudere stellen] Wij hebben een redelijk efficiente routine opgebouwd waardoor we beide bezig zijn, we elkaar niet in de weg lopen en beide beschikbaar zijn als er iets moet gebeuren wat met z'n tweeen wat makkelijker kan.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
[...]

Meestal een Max 1100 km op een dag. Naar huis soms wat langer. Als je naar huis rijdt maakt de aankomsttijd niet uit, dus kan je ook doorrijden. Soms een hotel of huisje onderweg, maar eigenlijk delen we de vakantie zo in dat je een tijdje op Max 1100 km staat. Vaak een paar dagen Zwitserland.

Maar zoals eerder gezegd, mijn tent staat ook in 20 minuten, dus die zetten we ook op voor een nachtje. Inpakken valt ook mee als je goed pakt, dus altijd op dezelfde manier, tent bovenop en eventueel natte spullen in de skibox.

De tip is heel vaak gaan! Hoe vaker je op vakantie gaat, hoe makkelijker alles wordt, tent opzetten, inpakken van de auto, boodschappen doen gaat allemaal vanzelf.

Voor mij persoonlijk liever in 1 ruk naar Zuid Frankrijk kunnen rijden met tent en tent op moeten zetten dan er 2 dagen over moeten doen met caravan omdat je niet harder mag/kan. We gaan ook vaak in het najaar maar 9 dagen, als je dan 4 dagen in de auto zit blijft er weinig vakantie over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 22-11-2023
maartend schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 21:32:

Tent ; van aankomst tot zitten met een drankje ; goed uur. Het is het inpakken dat langer duurt.
Vouwwagen, aankomst - biertje ca 30 minuten, inpakken ca 1,5 uur.

Grootste nadeel, inpakken doe je 's morgens vroeg als alles nog nat is van het douw (of de regen als je echt pech hebt)

Groot voordeel tov een sleurhut, je rijdt wel veel vlotter en hoeft onderweg minder vaak te tanken.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
Ankona schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 08:16:
[...]

Grootste nadeel, inpakken doe je 's morgens vroeg als alles nog nat is van het douw (of de regen als je echt pech hebt)

Groot voordeel tov een sleurhut, je rijdt wel veel vlotter en hoeft onderweg minder vaak te tanken.
Je kunt ook rond 12en inpakken en dan naar huis rijden. Ben je nog steeds voor 12en thuis en pak je droog in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Probleem soms met een caravan, althans met dikke combinaties, is dat je een BE rijbewijs nodig hebt. Niet dat mijn vrouwlief überhaupt met dat ding wil rijden, maar het is nu ook nog eens illegaal :). Met tent/aanhanger kun je makkelijk afwisselen, dat lijkt me stuk relaxter.

Maar goed, met 600 km/dag en 's ochtends op tijd weg heb je nog een aardig deel van de middag op tussen-camping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
Erapaz schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 08:20:
[...]

Je kunt ook rond 12en inpakken en dan naar huis rijden. Ben je nog steeds voor 12en thuis en pak je droog in.
Wat we ook wel eens gedaan hebben is overdag rustig inpakken en een middagdutje doen, beetje op tijd eten en dan 's avonds gaan rijden. Je moet er wel goed fit voor zijn maar het is ons goed bevallen.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
[...]

Yep, doen we ook wel. Enige dag in het jaar dat we eten bij de Mac, dan zijn we net de grens over in NL en is het etenstijd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Ankona schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 08:44:
[...]

Wat we ook wel eens gedaan hebben is overdag rustig inpakken en een middagdutje doen, beetje op tijd eten en dan 's avonds gaan rijden. Je moet er wel goed fit voor zijn maar het is ons goed bevallen.
Wij hebben dat 1 keer gedaan, beviel ons totaal niet. Maar meestal trekken we toch en dan rijden we over het algemeen niet meer dan 300km op een dag. Alleen als we naar m'n moeder gaan (1500km) doe we dat in 1 keer. En soms als we aan het eind van een trekkersvakantie naar huis rijden (zoals eerder al genoemd is, het maakt niet uit hoe laat we thuis komen, dat bed ligt altijd klaar :D)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
TheOmen schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 08:52:
[...]

Yep, doen we ook wel. Enige dag in het jaar dat we eten bij de Mac, dan zijn we net de grens over in NL en is het etenstijd ;)
Inderdaad, of als je echt laat vertrekt vanuit de Franse zuidkust, goedkoop tanken in Luxemburg en daar naar de Mac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Ankona schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 08:16:
[...]

Och. Die 90 geeft me toch wel een fijn vakantiegevoel. En tanken om de 4 uur rijden pak ik gelijk mee. Dus zoveel lastiger is het niet. En volgens mij mag je met een sleurhut net zo hard als met aanhanger.

Maar ja, wij hebben dan ook een sleurhut van 330 lang, die altijd klaarstaat om te vertrekken. Bedden liggen klaar, luifel is oppompbaar, dus ook maar 3 minuten werk als het moet. Ding is echt ingericht op efficientie.

Sleurhut hebben we ook pas een jaar. Verder hebben we hier nog 6 tenten liggen (gaan er 2 weg) en zeker onze grote Eureka is voor als we 3 weken op een camping gaan staan. Sleurhut is om snel een wknd weg te wezen of echt rond te trekken.

[ Voor 27% gewijzigd door maartend op 14-01-2021 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 18:30
[...]

Dit jaar vanuit Karinthië terug ook geprobeerd. We wilden rond 12uur wegrijden, totdat het rond een uur of 10.30 begon te miezeren en onze vouwwagen nat werd..... en dan echt zo dat ie nat werd en weer droog nat-droog-nat-droog. Uiteindelijk zijn we nog even naar een dorpje gegaan toen we alles hadden ingepakt, toen we om 4 uur terugkwamen was ie kurkdroog en hebben we hem snel ingeklapt, half zes klaar, pizzatje gepakt op de camping. 19 uur weggereden, hele nacht doorgereden, ik wilde wel een slaapje doen rond 4 uur, maar toen begon natuurlijk 1 van de kinderen te huilen..... en is papa maar doorgereden. Ikzelf vond het wel relaxed rijden, super rustig op de weg, maar wel genoeg verkeer om lekker op mee te rijden (niet uitgestorven leeg zeg maar). Er zijn twee dingen die ik in het vervolg anders zou doen: zelf actief de keus maken om snachts te gaan rijden, in plaats van het je laten overkomen, dan kun je bijvoorbeeld de ochtend er voor nog even lekker uitslapen. En ik zou beter mikken dat ik pas vanaf 7 uur aankom bij Hunxe voor mijn ontbijt. Ik was er nu op kwart voor 7 en heb uiteindelijk maar effe een kwartiertje gewacht, maar je voelt je toch een soort van lullig dat je te vroeg bij je ontbijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankona
maartend schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:21:
[...]

Och. Die 90 geeft me toch wel een fijn vakantiegevoel. En tanken om de 4 uur rijden pak ik gelijk mee. Dus zoveel lastiger is het niet. En volgens mij mag je met een sleurhut net zo hard als met aanhanger.
Regeltechnisch klopt dat, maar in Belgie rij ik met mijn vouwwagen 120 en in Frankrijk 130. Met mijn lage vouwwagen, beladen een kleine 500 kg achter een auto van leeg 1500 kg is dat geen enkel probleem en rij ik nog ca 900 km op een tank diesel en net zo ontspannen als zonder iets aan de trekhaak. Met een caravan mag je in Frankrijk ook 130 rijden maar wil je dat meestal niet. (tenzij je stoer bent)
Daarom denk ik dat je met een caravan op de langere afstanden netto niet sneller bent, op de korte wel. Ik rij ook max 1100/1200 km op een dag. Dat is zonder forceren goed te doen met marge voor vertraging etc.

alles kan off-topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erapaz
Sammy_tukker schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:56:
[...]

Dit jaar vanuit Karinthië terug ook geprobeerd. We wilden rond 12uur wegrijden, totdat het rond een uur of 10.30 begon te miezeren en onze vouwwagen nat werd..... en dan echt zo dat ie nat werd en weer droog nat-droog-nat-droog. Uiteindelijk zijn we nog even naar een dorpje gegaan toen we alles hadden ingepakt, toen we om 4 uur terugkwamen was ie kurkdroog en hebben we hem snel ingeklapt, half zes klaar, pizzatje gepakt op de camping. 19 uur weggereden, hele nacht doorgereden, ik wilde wel een slaapje doen rond 4 uur, maar toen begon natuurlijk 1 van de kinderen te huilen..... en is papa maar doorgereden. Ikzelf vond het wel relaxed rijden, super rustig op de weg, maar wel genoeg verkeer om lekker op mee te rijden (niet uitgestorven leeg zeg maar). Er zijn twee dingen die ik in het vervolg anders zou doen: zelf actief de keus maken om snachts te gaan rijden, in plaats van het je laten overkomen, dan kun je bijvoorbeeld de ochtend er voor nog even lekker uitslapen. En ik zou beter mikken dat ik pas vanaf 7 uur aankom bij Hunxe voor mijn ontbijt. Ik was er nu op kwart voor 7 en heb uiteindelijk maar effe een kwartiertje gewacht, maar je voelt je toch een soort van lullig dat je te vroeg bij je ontbijt bent.
Lekker man, avontuur. Krijg wel vakantie kriebels nu. Hopelijk dat we in NL wel mogen als Europa oranje blijft van het voorjaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Ankona schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:57:
[...]

Regeltechnisch klopt dat, maar in Belgie rij ik met mijn vouwwagen 120 en in Frankrijk 130.
Maar dit is iets wat alleen geldt in Frankrijk, in alle andere landen moet je met vouwwagen net zo snel als met een caravan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westmania

Welke tent heb jij als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Een Kampa Croyde 6 Classic Air Pro:

Afbeeldingslocatie: https://www.tevelde.nl/images/stories/virtuemart/product/130-1-kampa-opblaastent-croyde-6-classic-air-pro-ct3105.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bacchus
[...]

Wij kunnen wel duidelijk op een ontspannen manier meer op een dag rijden: 1.000 km is geen enkel probleem en als het moet gaat 1.200 km ook nog wel maar voor mij is dat, zeker met slecht weer, op het tandvlees. Van de andere kant wordt je natuurlijk ook niet blij van je tent in de stromende regen te moeten opzetten. De eerste en vooral laatste dag zijn meestal de lange ritten. Op tussendagen is het altijd maar een paar honderd kilometer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Wij hebben een dakkoffer voor de meeste meuk, behalve de tent (zelfde als jullie trouwens :) ) en de weekendtassen met kleding gaat daar alles in. Nadeel: scheelt toch best veel benzine, plus we betalen altijd meer voor de ferry naar GB omdat de auto hoger is. Hoe bevalt het rijden met zo'n bakrak? Lijkt me sowieso dat je de kofferbak niet meer kunt openen, toch? Of zie ik dat verkeerd?

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Bra-Jo schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:34:
[...]

Wij hebben een dakkoffer voor de meeste meuk, behalve de tent (zelfde als jullie trouwens :) ) en de weekendtassen met kleding gaat daar alles in. Nadeel: scheelt toch best veel benzine, plus we betalen altijd meer voor de ferry naar GB omdat de auto hoger is. Hoe bevalt het rijden met zo'n bakrak? Lijkt me sowieso dat je de kofferbak niet meer kunt openen, toch? Of zie ik dat verkeerd?
Wij hebben een dakkoffer én een bakrak :X >:) :*)

Ik vind het een handig ding! Dat je de tent als laatste erop kan gooien en als eerste eraf is erg handig, vooral als het regent!

Er zit een pin in die je eruit kan trekken om hem omlaag te klappen als je je kofferbak wilt openen. Met onze tent erop lukt dat net :)

Wij hebben zo'n beetje:
- Dakkoffer: Twee grote stoelen, drie kinderstoelen, vijf keer matjes en slaapzakken en een keukenkastje
- Kofferbak: Tafeltje, Koelkast, keukenspullen, kleding en speelgoed
- Bakrak: Tent

[ Voor 11% gewijzigd door eamelink op 14-01-2021 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

eamelink schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 12:46:
[...]

Wij hebben een dakkoffer én een bakrak :X >:) :*)
:X :D
Ik vind het een handig ding! Dat je de tent als laatste erop kan gooien en als eerste eraf is erg handig, vooral als het regent!
Ach als het regent en ik wil bij de tent, dan zet ik de kinderen buiten, klap de achterbankleuning plat en trek 'm er zo wel uit. :P
Er zit een pin in die je eruit kan trekken om hem omlaag te klappen als je je kofferbak wilt openen. Met onze tent erop lukt dat net :)
Ah kijk, da's handig om te weten. De vijfde deur van onze auto komt wel vrij ver omlaag, zal eens puzzelen of dat bij ons ook haalbaar zou zijn. Tnx!

Nomen nescio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:33

Smurf

Detri

Ik rij (reed) al jaren rond met de tent op de fietsendrager. Geen zin om daar een apart ding voor te regelen.
Zeker in Duitsland een stuk sneller dan een aanhanger, en een stuk zuiniger dan een dakkoffer :P

Alleen was afgelopen zomer het laatste jaar met de tent. Dit jaar hebben we een caravan gekocht. We willen ook in het voor en naseizoen wat vaker weg, en met alles wat daarbij komt kijken zijn we thuis gewoon te veel tijd kwijt voordat alles in de auto ligt. Zeker als het maar voor 2 of 3 nachten is.
Caravan lijkt ons dan ideaal aangezien die het hele jaar "startklaar" in de stalling kan staan.

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
Smurf schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:27:
Alleen was afgelopen zomer het laatste jaar met de tent. Dit jaar hebben we een caravan gekocht. We willen ook in het voor en naseizoen wat vaker weg, en met alles wat daarbij komt kijken zijn we thuis gewoon te veel tijd kwijt voordat alles in de auto ligt. Zeker als het maar voor 2 of 3 nachten is.
Caravan lijkt ons dan ideaal aangezien die het hele jaar "startklaar" in de stalling kan staan.
Ook ons overwegen. Ik weet dat er bikkels zijn die dat wel doen maar ik zou mijn familie niet in een tent krijgen. Nu gaan we in mei/herfst vakantie met de caravan. Prima te doen met kacheltje. Effectief gaan we met caravan vaker op vakantie, anders alleen in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emil_406
Smurf schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:27:
Dat is voor ons ook de reden om voor een caravan te gaan.

Op wat voor criteria selecteren de mensen hier een caravan? Ik zoek een caravan met 4 slaapplekken voor 2 volwassen en 2 kinderen. Max beladen gewicht is 1000kg.

Waar moet ik op letten? Wel of geen stapelbed? Wel een sanitairblok of juist niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
emil_406 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:57:
[...]

Dat is voor ons ook de reden om voor een caravan te gaan.

Op wat voor criteria selecteren de mensen hier een caravan? Ik zoek een caravan met 4 slaapplekken voor 2 volwassen en 2 kinderen. Max beladen gewicht is 1000kg.

Waar moet ik op letten? Wel of geen stapelbed? Wel een sanitairblok of juist niet?
Wij wilden graag een stapelbed, hebben we later omgebouwd naar 3 persoons. We bouwen een rondzit elke avond tot bed. Vast bed is makkelijker, alleen is een rondzit (vinden wij) praktischer. Want die ruimte is overdag/'s avonds dan ook benut.

Heb niet veel gekeken naar lichte caravans, je zou ook eens op www.caravantrekker.nl je combinatie kunnen invoeren. Dan zie je wel of het goed gaat rijden.

Onze caravan heeft een klein badkamertje maar geen douche. Lijkt me nu wel een handige optie, dus kun je in het achterhoofd houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Red devil schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 14:48:
Ook ons overwegen. Ik weet dat er bikkels zijn die dat wel doen maar ik zou mijn familie niet in een tent krijgen. Nu gaan we in mei/herfst vakantie met de caravan. Prima te doen met kacheltje. Effectief gaan we met caravan vaker op vakantie, anders alleen in de zomer.
Wij gaan in mei normaal gesproken met de tent. Dan is er wel een straalkacheltje mee maar meestal niet nodig. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Wij gaan vanaf februari t/m november met ons caravannetje. Wel dan kacheltje aan. En daarbuiten om ga ik regelmatig alleen met tent/rugzak, we gaan samen en 1 maal per jaar pakken we een 5-7 daagse trektocht met bagagevervoer (mijn partner kan geen volledige rugzak meer dragen, enkel nog dagrugzak)
Pagina: 1 ... 76 ... 277 Laatste