[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 260 ... 264 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeebeekje
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:29
frankwopereis schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 12:06:
Gasfles dillema.
[...]

Wat is nou het beste om te doen?
Wensen:
- Bij voorkeur 1 gasfles van 5kg, zo licht en veilig mogelijk
- 2 apparaten op 1 gasfles, gelijktijdig
- Quick release koppeling zou mooi zijn.

Alvast dank voor het meedenken.
Ik gebruik onderstaande splitter voor exact hetzelfde scenario. Samen met de quickrelease koppelingen werkt dat erg fijn.
https://www.obelink.nl/gi...met-twee-regelkranen.html

je kunt die wartels eraf schroeven en daar dan rechtstreeks deze 1/4 Quick release koppelingen op aansluiten.

[ Voor 26% gewijzigd door Jeebeekje op 01-07-2025 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:40
Wij gaan eind volgende week met de sleurhut voor 3 weken naar Z-Frankrijk & Spanje. Tijdje geleden stopte de airco met koelen (auto).... In de veronderstelling dat deze vandaag gemaakt kan worden bij de dealer ivm garantie, maar onderdeel is niet aanwezig en moet besteld worden, plannen we alvast voor nieuwe afspraak over 4 weken, gemiddelde wachtijd bij dealer is al tijden 4 tot 8 weken...

Heb het nu bij fleet-management en manager liggen dat ik er beetje klaar mee ben dat ik al 6 weken zonder airco rond rij en nu weer een maand moet wachten. Fingers crossed dat het hopelijk nog gemaakt en of vervang auto geregeld kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:50
Gasfles dillema.
We gebruiken (vaak gelijktijdig) een Cadac 40 en een 2 pits gasstel.
Nu hebben we hiervoor 2x 907 en 1x 904 van Campingaz.

Nu zit ik met 0,8kg, 1kg en 1,5kg vulling nog per fles. Zou krap aan genoeg moeten zijn maar ik vind het irritant met al die flessen en niet zeker weten of je het einde haalt.

Het liefst zou ik 1 gasfles van pakweg 5kg hebben met een splitter zodat ik beide tegelijk kan gebruiken, en na de vakantie gewoon de fles kan bijvullen zodat hij weer klaar is voor de volgende ronde.

Nu zag ik diverse splitters, met of zonder stop, met 1 gasdrukregelaar voor de splitsing of 2 na de beide splitsingen.

Wensen:

Ik denk wel als je twee gasdrukregelaars gebruikt dat je tussen de fles en gasdrukregelaars een ander type gasslang moet gebruiken die die hoge druk aankan, want afhankelijk van de temperatuur kan de druk in de fles oplopen tot ±10 bar.

Ik zou zelf zoiets https://www.obelink.nl/ba...elaar-50-mbar-350802.html aanschaffen. Kan je gewoon quick-release koppelingen op draaien.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:17
Ozzie schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 11:51:
Wij hebben ook gewoon een lijstje, maar eigen alle kampeerspullen staan netjes bij elkaar op zolder.
Is natuurlijk wel een belangrijk verschil: sleurhut eigenaren of tent kampeerders. De caravan is uiteindelijk gewoon een opslag voor al je spul, je hoeft weinig tot niks thuis te hebben liggen.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
kiefty14 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:09:
Wij gaan eind volgende week met de sleurhut voor 3 weken naar Z-Frankrijk & Spanje. Tijdje geleden stopte de airco met koelen (auto).... In de veronderstelling dat deze vandaag gemaakt kan worden bij de dealer ivm garantie, maar onderdeel is niet aanwezig en moet besteld worden, plannen we alvast voor nieuwe afspraak over 4 weken, gemiddelde wachtijd bij dealer is al tijden 4 tot 8 weken...

Heb het nu bij fleet-management en manager liggen dat ik er beetje klaar mee ben dat ik al 6 weken zonder airco rond rij en nu weer een maand moet wachten. Fingers crossed dat het hopelijk nog gemaakt en of vervang auto geregeld kan worden.
Ook zonder airco kan je naar zuid-frankrijk rijden he ;)

Bij mij ging de airco van mijn auto in 2019 stuk terwijl we door oost-europa aan het touren waren, maar tussen Berlijn en Krakau stopte die ermee, maar met een raampje open was het best goed te doen. Alleen paar dagen later stonden we bij de grens met Oekraine te wachten en daar stonden we ±4 uur stil. Toen werd het wel heel snel heel heet in een stilstaande auto.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:23
Ozzie schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:16:
[...]

Ook zonder airco kan je naar zuid-frankrijk rijden he ;)

Bij mij ging de airco van mijn auto in 2019 stuk terwijl we door oost-europa aan het touren waren, maar tussen Berlijn en Krakau stopte die ermee, maar met een raampje open was het best goed te doen. Alleen paar dagen later stonden we bij de grens met Oekraine te wachten en daar stonden we ±4 uur stil. Toen werd het wel heel snel heel heet in een stilstaande auto.
Dan had je moeten gaan rijden. :Y)

Maar zoals je zelf al zegt, zonder airco in een file staan is niet echt chill. Ook met ramen open rijden is iet echt chill.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
LordSinclair schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:18:
[...]

Dan had je moeten gaan rijden. :Y)

Maar zoals je zelf al zegt, zonder airco in een file staan is niet echt chill. Ook met ramen open rijden is iet echt chill.
Zeker niet chill. Bij mij ging de airco toen ook vlak voor de vakantie stuk maar toen hadden ze hem gefixed maar helaas niet goed genoeg want ging dus een paar dagen later weer stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 23:31

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Gasfles dillema.
We gebruiken (vaak gelijktijdig) een Cadac 40 en een 2 pits gasstel.
Nu hebben we hiervoor 2x 907 en 1x 904 van Campingaz.

Nu zit ik met 0,8kg, 1kg en 1,5kg vulling nog per fles. Zou krap aan genoeg moeten zijn maar ik vind het irritant met al die flessen en niet zeker weten of je het einde haalt.

Het liefst zou ik 1 gasfles van pakweg 5kg hebben met een splitter zodat ik beide tegelijk kan gebruiken, en na de vakantie gewoon de fles kan bijvullen zodat hij weer klaar is voor de volgende ronde.

Nu zag ik diverse splitters, met of zonder stop, met 1 gasdrukregelaar voor de splitsing of 2 na de beide splitsingen.

Wensen:

Met zoveel gas zou ik nog jaren door kunnen, maar het idee van Campingaz is toch juist dat je makkelijk een nieuwe kunt halen als hij leeg is? Zo te zien heb je genoeg redundantie dus gewoon op vakantie gaan en dan zie je wel wanneer je moet omwisselen?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FinalBob
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-07 13:27
Dag allemaal,

Voor het eerste jaar zitten wij vast een schoolvakanties..... helaas. We zijn daar duidelijk nog niet aan gewend. Met twee kleintjes (5 en 3) nu op zoek naar een leuke camping (we gaan met een tent) voor begin vd zomervakantie met België of Noord Frankrijk een beetje als richting (niet te ver rijden).

Hoeft geen grootschalige camping te zijn, mag juist wat kneuterig zijn. Een speeltuin en zwembadje erbij is wel lekker en wellicht dicht bij strand, of leuke andere dagjes uit. Iemand die de gouden tip heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:32
FinalBob schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:15:
Dag allemaal,

Voor het eerste jaar zitten wij vast een schoolvakanties..... helaas. We zijn daar duidelijk nog niet aan gewend. Met twee kleintjes (5 en 3) nu op zoek naar een leuke camping (we gaan met een tent) voor begin vd zomervakantie met België of Noord Frankrijk een beetje als richting (niet te ver rijden).

Hoeft geen grootschalige camping te zijn, mag juist wat kneuterig zijn. Een speeltuin en zwembadje erbij is wel lekker en wellicht dicht bij strand, of leuke andere dagjes uit. Iemand die de gouden tip heeft?
La Colline, België richting Franse grens.
https://www.florealgroup....DTl92bGFtZ2lFdVR0MndBVFln

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FinalBob
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-07 13:27
Dankje, ziet er inderdaad leuk uit, staat op het "thuis bespreken lijstje"

Meer tips welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:24
Gonadan schreef op maandag 30 juni 2025 @ 11:37:
[...]

Puur katoen, ik ben geen fan van mengvormen. (heb KD48 nu) Maar ook bij vorige tenten van ander type stof (wel 100% katoen) heb daar geen problemen mee gehad.

Is de bisonyl in jouw geval niet primair om de boel te verstevigen? Ik kan mij voorstellen dat er best wat druk op het doek van een tipi komt op dat hoogste punt.
Ik denk dat het in jouw geval ook niet meehelpt dat in feite al het doek dak is, dus als de regen precies op de flank valt waar die kist staat kan ik mij voorstellen dat het uiteindelijk wat doorslaat. Maar echt doorlekken zou ik dat ook weer niet noemen.

Het zal vast ook met impregneren te maken hebben, maar ik kan de wagen met een natte tent inklappen zonder dat het bed daar nat van wordt, en het doek ligt dan toch direct op het bed. Voordat alle wanden helemaal verzadigd zijn moet het volgens mij dagen achtereen regenen.

* Gonadan klopt af *
Mooi spul TK48!

Bisonyl is welicht idd enkel voor stevigheid, staat idd enorm veel druk op die paal. Gaat toch weer een hoed omheen.

En ja lekken is een heel groot woord voor het heel klein beetje water wat binnenkomt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:51

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Gonadan schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 14:12:
[...]

Met zoveel gas zou ik nog jaren door kunnen, maar het idee van Campingaz is toch juist dat je makkelijk een nieuwe kunt halen als hij leeg is? Zo te zien heb je genoeg redundantie dus gewoon op vakantie gaan en dan zie je wel wanneer je moet omwisselen?
Klopt dat kan, maar ik wil het liefst gewoon maar 1 fles meenemen, maar dan moet die wel vol zijn.
Ozzie schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:13:
[...]
Ik denk wel als je twee gasdrukregelaars gebruikt dat je tussen de fles en gasdrukregelaars een ander type gasslang moet gebruiken die die hoge druk aankan, want afhankelijk van de temperatuur kan de druk in de fles oplopen tot ±10 bar.

Ik zou zelf zoiets https://www.obelink.nl/ba...elaar-50-mbar-350802.html aanschaffen. Kan je gewoon quick-release koppelingen op draaien.
Dat is een goede tip, dan ga ik voor die (30mbar variant, althans neem aan dat dat voor 2 apparaten gelijk is als 1, de drukregelaar doet z'n werk?)
Jeebeekje schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:08:
[...]
Ik gebruik onderstaande splitter voor exact hetzelfde scenario. Samen met de quickrelease koppelingen werkt dat erg fijn.
https://www.obelink.nl/gi...met-twee-regelkranen.html

je kunt die wartels eraf schroeven en daar dan rechtstreeks deze 1/4 Quick release koppelingen op aansluiten.
Ik vind die Gimeg er wat fragiel uit zien. Die quick release heb ik genoteerd.

== Dank allen! Zal vd week eens bij Obelink gaan buurten.

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos one overal | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegvakantie | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:51

Bommes

Capo del formaggio

Ozzie schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:21:
[...]

Zeker niet chill. Bij mij ging de airco toen ook vlak voor de vakantie stuk maar toen hadden ze hem gefixed maar helaas niet goed genoeg want ging dus een paar dagen later weer stuk.
Hier in de camper zit niet eens Airco..
Had het graag wel gehad, maar in 1996 was dat nog niet heel veel voorkomend bij de bestelbussen die als onderstel worden gebruikt :|

Optie zou zijn zo een Dometic (of ander merk) dak airco en dan een dikke omvormer om het geheel aan te slingeren. Of een generator achter op het fietsenrek, voor de stroom voorziening.
Deze beide opties heb ik al eens voorbij zien komen.. :P

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:22

_Eend_

🌻🇺🇦

Bommes schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:51:
[...]

Hier in de camper zit niet eens Airco..
Had het graag wel gehad, maar in 1996 was dat nog niet heel veel voorkomend bij de bestelbussen die als onderstel worden gebruikt :|

Optie zou zijn zo een Dometic (of ander merk) dak airco en dan een dikke omvormer om het geheel aan te slingeren. Of een generator achter op het fietsenrek, voor de stroom voorziening.
Of een fiets gebruiken als generator :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:24
Eigenlijk zou je zo’n flipfuel overhevel constructie willen hebben voor die CampingGaz tanks.

(Handig, niet per se verstandig. Hoewel het voor die wegwerp tanks goed werkt)

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

_Eend_ schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 17:18:
[...]

Of een fiets gebruiken als generator :+
Daar krijg je het nog warmer van :+

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 23:53
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RV-XCWiPqTfkm3L2P_3JRrsLBOQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IJw5ME7ax9wrmNNp07lBQ7fv.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand tips hoe ik het beste deze ventilator kan monteren ivm schuine rand? Maakt het uit als die verticaal komt ipv horizontaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-07 17:51
BaBoK schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:26:
[Afbeelding]

Iemand tips hoe ik het beste deze ventilator kan monteren ivm schuine rand? Maakt het uit als die verticaal komt ipv horizontaal?
Niet dat je hier echt wat aan hebt, maar ik ga een houdertje printen om gewoon 2 120mm fans aan de grill te bevestigen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DriesS
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 13-07 17:56
We reizen van 22 juli tot 15 augustus met een camper door Slovenië. Enkele vrienden vertelden ons dat het moeilijk kan zijn om overnachtingsplaatsen te vinden als je niet op voorhand reserveert, wat eigenlijk een beetje indruist tegen het gevoel van vrijheid dat camperreizen met zich meebrengt.

Daarom ben ik benieuwd naar jullie ervaringen of tips: hoe noodzakelijk is het om op voorhand te reserveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koehandelaar
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
DriesS schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:52:
We reizen van 22 juli tot 15 augustus met een camper door Slovenië. Enkele vrienden vertelden ons dat het moeilijk kan zijn om overnachtingsplaatsen te vinden als je niet op voorhand reserveert, wat eigenlijk een beetje indruist tegen het gevoel van vrijheid dat camperreizen met zich meebrengt.

Daarom ben ik benieuwd naar jullie ervaringen of tips: hoe noodzakelijk is het om op voorhand te reserveren?
Vorig jaar geweest in de laatste week van augustus. In de buurt van Bled op geen enkele camping meer een plekje te vinden. Voor twee personen en een tent. Wij gingen op de bonnefooi en hebben op de dag zelf iets van 12 campings gebeld en daarnaast nog een flink aantal campings welke het al op hun site meldden. Uiteindelijk in de buurt van Koper een camping gevonden die plek had. Dus ik zou je adviseren: reserveer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:53
Bommes schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:51:
[...]
Nou, als je het doet moet je het goed doen toch? Heb deze ergens zien staan, dus mocht je nog alternatieven zoeken. Dit is gewoon een rijdende koelkast...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ps_4U03eJfFnNehnpySpcSaL_MU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sKtQT0EoT4sJUOWScTwOXXS8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

aReaRe schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 17:27:
[...]

Daar krijg je het nog warmer van :+
De truc is om je reisgenoten te laten fietsen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:58
Koehandelaar schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:57:
[...]

Vorig jaar geweest in de laatste week van augustus. In de buurt van Bled op geen enkele camping meer een plekje te vinden. Voor twee personen en een tent. Wij gingen op de bonnefooi en hebben op de dag zelf iets van 12 campings gebeld en daarnaast nog een flink aantal campings welke het al op hun site meldden. Uiteindelijk in de buurt van Koper een camping gevonden die plek had. Dus ik zou je adviseren: reserveer.
Ik heb geen ervaring met Slovenië, maar reserveren doen wij bijna nooit. Alleen als we bewust voor een stedentrip gaan en er is bijna geen keus uit waar we slapen reserveren we iets. Gelukkig is er dan meestal wel een camperplaats ipv camping waar je nog op de bonnefooi naartoe kan. Parijs wordt lastig bijv, daar is er enorm weinig keus en hadden we een camping gereserveerd. Ook bij Edinburgh hadden we een camping gereserveerd voor de eerste paar nachten dat we vd boot af kwamen. Verder doen we alles op de bonnefooi.

Voor mij is het vrijheid gevoel belangrijker, aangezien we meestal geen idee hebben hoe de vakantie gaat lopen, waar we wel of niet heen gaan en wanneer of hoe lang. We doen waar we zin in hebben tijdens het rondtrekken ipv dat we een vast schema volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:56
BaBoK schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:26:
[Afbeelding]

Ik zie dat dat beugeltje van metaal is. Beugel in bankschroef en stukje ombuigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
DriesS schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:52:

Ik zie niet in waarom dat specifiek tegen het gevoel van camperreizen indruist. Met een tent of caravan loop je tegen hetzelfde probleem aan als je je niet wil binden aan een reisschema.

Het enige voordeel van een camper is dat je zelfvoorzienend bent en hem dus gewoon ergens kan parkeren om te overnachten. Maar dan moet dat wel toegestaan zijn in het land van bestemming.

Protip: Voor trekkers te voet en te fiets zijn meestal nog wel wat plekjes beschikbaar. Maar die kampeermiddelen zijn zo minimaal dat dat altijd wel ergens tussen past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18:04
Ik zit een beetje met hetzelfde gevoel, meestal gaan wij richting Zuid Frankrijk. Nog nooit problemen gehad om daar een tussenstop camping te vinden voor 1 nachtje. Echter gaan wij dit jaar richting Kroatie. De eindbestemming is wel geboekt. Maar de tussenstoppen niet.

Vd week hoorde ik ook iemand roepen dat ook tussen stop campings met name in Duitsland vooraf geboekt moeten worden. Want als je dat last minute doet heb je waarschijnlijk geen plek meer. Wij gaan pas op vakantie als heel Nederland vakantie heeft (hoog-hoog seizoen). Dus het zal wel druk zijn overal. Alleen vraag ik mij af of ik echt tussenstop campings moet gaan boeken vooraf. Ik ben liever van ik zie wel hoe ver we komen en hoeveel zin we nog hebben. En bel een camping last minute als we bijna willen stoppen of ze een plekje hebben voor de overnachting.

Wat is jullie ervaring hiermee op doorreis richting kroatie / oosterijk, bij het gebruik van tussenstop campings in DE? Overigens is stoppen op parkeerplaatsen langs de snelweg iets wat ik echt niet wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
frankwopereis schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:22:
Klopt dat kan, maar ik wil het liefst gewoon maar 1 fles meenemen, maar dan moet die wel vol zijn.
Oh dan had ik je verkeerd begrepen, ik dacht dat je alle drie ook mee had op vakantie.

Zelf werk ik met een 907 en 904. 907 aan het kookstel van de keuken, de 904 los om makkelijk met de safari chef buiten de luifel te gaan zitten grillen. Hoef ik niet te wisselen en als er één leeg is kan ik altijd nog koken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:04
Gonadan schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:53:
[...]

Oh dan had ik je verkeerd begrepen, ik dacht dat je alle drie ook mee had op vakantie.

Zelf werk ik met een 907 en 904. 907 aan het kookstel van de keuken, de 904 los om makkelijk met de safari chef buiten de luifel te gaan zitten grillen. Hoef ik niet te wisselen en als er één leeg is kan ik altijd nog koken.
Ha dit is exact onze setup met dezelfde gedachtengang.

Eerder leenden we een 100 jaar oude voorganger van de Safari Chef van familie, maar een eigen hebben is toch wel lekker. De nieuwe Safari Chef zou vandaag bezorgd moeten worden ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Kevinns op 02-07-2025 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:06
[...]

Dit hadden wij voorheen ook. Een 904 op het gewone kookstel en een 901(?) op de Campingaz 3-in-1 Grill. Zodoende hoefden we niet steeds te wisselen.

Omdat ik het stiekem toch net wat leuker vind om met kolen te BBQ-en (mits toegestaan natuurlijk) heb ik vlak voor onze Hemelvaart vakantie een in een koffertje opbergbare BBQ gekocht. Is nog handzamer en makkelijker vervoerbaar dan de 3-in-1 en aangezien er een deksel bij zit is ie nog als tafeltje te gebruiken ook :D

Verder een super cheap-ass ding van de Action (18,95) maar hij beviel tijdens Hemelvaart helemaal prima :)

Overigens hadden wij dus eerst een 901 flesje maar begrijp bij de campingwinkel dat Campingaz die eruit heeft gehaald. Deze heb ik zonder bijbetaling statiegeld om kunnen wisselen voor een 904, waar we er nu dus 2 van hebben.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Klopt ja, de 901 is niet meer.

En ik heb inderdaad ook vaker overwogen iets met kolen te gaan doen, bijvoorbeeld een WGA in plaats van de safari chef. Maar dat pakt toch wel een hoop ruimte en geeft meer zooi. En dan is de chef toch veelzijdiger dus ik heb die stap nog niet gemaakt, maar het blijft trekken. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:01
Buren op de caming hadden een lotus bbq.. ook best een topding (wel prijzig)...
https://www.lamesa.nl/lotus-grill-bbq.html

Geen rook (fijn voor de buren), en ook aan de buitenkant koud.. dus prima in het gras te plaatsen zonder zwarte plekken achter te laten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Maar zonder rook heeft het barbecueën op kolen ook geen meerwaarde meer. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Gonadan schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 11:56:
Klopt ja, de 901 is niet meer.

En ik heb inderdaad ook vaker overwogen iets met kolen te gaan doen, bijvoorbeeld een WGA in plaats van de safari chef. Maar dat pakt toch wel een hoop ruimte en geeft meer zooi. En dan is de chef toch veelzijdiger dus ik heb die stap nog niet gemaakt, maar het blijft trekken. ;)
WGA is top voor kamperen. Ik nam die ook altijd mee, maar ga tegenwoordig altijd naar Zuid - Frankrijk dus de laatste 3 jaar gaat die niet mee want daar mag je zelden bbq'en op kolen.

Maar een WGA hoeft niet zoveel ruimte in te nemen. Bij mij zitten alle spullen die ik nodig heb in de WGA. Kleine kolenstarter, houtskool, (bluetooth) thermometer, bbq tangen, aansteker. Meestal heb ik er zelfs een ikea zak gevuld met briketten bij zitten, precies genoeg om 1x te bbq'en. Zie ook Het Weber Go Anywhere WGA BBQ Topic

Maar tegenwoordig heb ik ook een safarichef mee. Gebruik hem voor alles, grillen, koken, koffiezetten. Meestal heb ik toch genoeg aan 1 pit, maar heb nog een los gasstelletje voor het geval ik twee pitten nodig heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Aantal grote stenen in een cirkel leggen, wat hout sprokkelen, vuurtje maken, en daarboven je eten klaarmaken :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
pirke schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:32:
Aantal grote stenen in een cirkel leggen, wat hout sprokkelen, vuurtje maken, en daarboven je eten klaarmaken :Y
Jij hebt toch ook een Safari Chef mee? :X

Ik zou ook liever boven kolen bbq'en maar helaas mag dat vaak niet in de zomer. Daarnaast hebben we met onze kinderen al genoeg zooi mee om niet ook nog bbq tools erbij te willen.

De Safari Chef is een goed compromis. Compact, grillt fantastisch en is compatibel met onze tweede Campingazfles. Ik heb 'm net ontvangen en het zit wel slim in elkaar. De 2025 versie is ook nog iets verbeterd. Nu kan je de pootjes inklappen terwijl de quick release erop geschroefd zit (er gelijk bij besteld), en blijkbaar pakt hij nog iets compacter in.

Als we dan toch mieren onzedelijk willen bejegenen: Jammer dat de gasslang + drukverdeler niet in de meegeleverde tas past.

Even een volledig ander onderwerp: Kranen met dompelpomp.
In de meivakantie wilden we de kraan in onze vouwwagenkeuken weer in gebruik nemen na een half jaar stilstand -> niks. Nieuwe dompelpomp -> niks. Aders direct aan de voeding -> Functioneert!

Ondertussen de kraan doorgemeten met multimeter. Die microswitch doet het vaak wel (soms ook niet) maar blijkbaar toch teveel weerstand. 3 jaar oud, 2 jaar gebruikt, nu al stuk, en de kraan is niet zonder schade uit elkaar te halen dus het hele ding kan in de vuilnisbak vanwege één defect onderdeel... :( Ik heb nu een nieuwe kraan gekocht waarvan de micro switch wel te vervangen is, maar ik zie bij alle kranen negatieve reviews hierover.

Wat is jullie ervaring met kranen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Kevinns schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:25:
[...]

Dompelpompen zijn kritisch, doe doen het alleen bij 12V. Zodra de spanning iets eronder zakt, werken ze niet meer. Vooral met die blokbatterijen is dat wel een dingetje.

Ik had ook dat de microschakelaar in de kraan wat was gecorrodeerd. Dat zorgde voor een beetje weerstand in het circuit en daardoor was de spanning bij de ingang van de dompelpomp iets van 11,8V. Ik dacht eerst dat dat genoeg was en verdacht daarom de pomp, maar ik weet nu dat die pomp niet het euvel was, die wil gewoon minimaal 12V hebben.

In onze vouwwagen zit dit type kraan. Het blauwe dopje kun je eraf halen (dmv gaatje boren..), daaronder zit een schroef en daarmee haal je de hendel eraf. Onder de hendel zit de microschakelaar. Met een klein schuurpapiertje langs de contacten en alles werkte weer als vanouds.

Welke kraan heb jij in de wagen dan? Kun je de schakelaar zeker weten niet bereiken?

[ Voor 4% gewijzigd door JanHenk op 02-07-2025 15:34 ]

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:28

franssie

Save the albatross

[...]
<>
Bij mij ging de dompelpomp steeds kapot, sowieso haat ik dat systeem omdat het óf aan óf uit is. Ik wil nog een hydrofoor inbouwen (campertje) maar als tijdelije oplossing heb ik een handpomp gevonden die strak ik het kraangat past, en dat werkt eigenlijk ook prima.
Enige reden om alsnog de hydrofoor in te bouwen zou zijn om de buitendouche te kunnen gebruiken (koud water maar soms lekker om af te spoelen).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
[...]

Zeker, voor de keren dat een open vuurtje stoken buiten niet is toegestaan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:04
[...]
Ik heb in mijn caravan de meest gebruikte kraan moeten vervangen doordat het contact erin versleten/verbrand was.
Toen heb ik gelijk een relais dichtbij de pomp gemaakt, wat via een dikkere, kortere kabel stroom krijgt. Sindsdien start het pompje ook veel vlotter dan voorheen. Waarbij ik wel moet aantekenen dat de caravan al zo'n 20 jaar oud was toen ik hem kocht.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
JanHenk schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:33:
[...]

Dompelpompen zijn kritisch, doe doen het alleen bij 12V. Zodra de spanning iets eronder zakt, werken ze niet meer. Vooral met die blokbatterijen is dat wel een dingetje.

Ik had ook dat de microschakelaar in de kraan wat was gecorrodeerd. Dat zorgde voor een beetje weerstand in het circuit en daardoor was de spanning bij de ingang van de dompelpomp iets van 11,8V. Ik dacht eerst dat dat genoeg was en verdacht daarom de pomp, maar ik weet nu dat die pomp niet het euvel was, die wil gewoon minimaal 12V hebben.

In onze vouwwagen zit dit type kraan. Het blauwe dopje kun je eraf halen (dmv gaatje boren..), daaronder zit een schroef en daarmee haal je de hendel eraf. Onder de hendel zit de microschakelaar. Met een klein schuurpapiertje langs de contacten en alles werkte weer als vanouds.

Welke kraan heb jij in de wagen dan? Kun je de schakelaar zeker weten niet bereiken?
Ik heb iets wat er erg op lijkt. Ik kreeg het blauwe dopje er niet af door te wrikken met een stanleymes, alleen boren heb ik dus niet geprobeerd :+ Waarom lijmen ze dat 8)7

Misschien de moeite waard om te proberen. Mooier wordt ‘ie er niet van haha.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ronk1961
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-07 13:06
Bij de pomp een blusdiode monteren.
Die zorgt ervoor dat er geen vonk ontstaat als je de kraan dichtdoet.
Gaan de contacten van de microswitch nooit meer defect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Kevinns schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 17:19:
[...]

Ik heb iets wat er erg op lijkt. Ik kreeg het blauwe dopje er niet af door te wrikken met een stanleymes, alleen boren heb ik dus niet geprobeerd :+ Waarom lijmen ze dat 8)7

Misschien de moeite waard om te proberen. Mooier wordt ‘ie er niet van haha.
Een klein schroefje erin draaien en dan trek je hem er zo uit. Wordt er inderdaad niet mooier op… Maar je moet het weten… :)
ronk1961 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 17:52:
Bij de pomp een blusdiode monteren.
Die zorgt ervoor dat er geen vonk ontstaat als je de kraan dichtdoet.
Gaan de contacten van de microswitch nooit meer defect.
Ja. Goed idee. Maar als ik erop zoek, heb ik geen flauw idee wat ik moet kopen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

[...]

Dat doe ik ook, alle 3 mee aangezien ze allemaal niet vol zijn.. Vandaar liever de overstap naar 1 grotere fles met splitter :)

PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos one overal | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegvakantie | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kevinns
@ronk1961 bedankt voor de tip.
@JanHenk als ik het goed begrijp is een blusdiode geen specifiek component. Het is een normale diode die parallel aan de spoel gezet wordt.

Men adviseert op het caravan forum een 1N5408. Eens in de losse-elektronica-bak grabbelen of deze er tussen zit ;) . En misschien gelijk van de situatie gebruik maken om er een zekering tussen te zetten.

Edit:
Aangezien ik dit niet heb liggen, heb ik even rondgekeken. Als je klein elektro materiaal zoekt dan vind ik deze site een goede optie met lage verzendkosten https://www.tinytronics.n...des/diode-1000v-3a-1n5408

[ Voor 42% gewijzigd door Kevinns op 03-07-2025 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m@fkeez
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
frankwopereis schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 19:39:
[...]

Dat doe ik ook, alle 3 mee aangezien ze allemaal niet vol zijn.. Vandaar liever de overstap naar 1 grotere fles met splitter :)
2 flessen is ook wel fijn, zodat je lekker door kunt koken als de 1e fles leeg is en niet op stel en sprong een andere hoeft te zoeken/ kopen om je maaltijd af te maken.
Daarom hebben wij een paar jaar terug een extra fles gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
frankwopereis schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 19:39:
[...]

Ik heb er ook wel eens eentje thuis gewoon leeg gekookt voordat ik hem ging vervangen, maar toen voelde ik mij wel een beetje de zuinige Hollander. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Kevinns schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 23:33:
@ronk1961 bedankt voor de tip.
@JanHenk als ik het goed begrijp is een blusdiode geen specifiek component. Het is een normale diode die parallel aan de spoel gezet wordt.

Men adviseert op het caravan forum een 1N5408. Eens in de losse-elektronica-bak grabbelen of deze er tussen zit ;) . En misschien gelijk van de situatie gebruik maken om er een zekering tussen te zetten.

Edit:
Aangezien ik dit niet heb liggen, heb ik even rondgekeken. Als je klein elektro materiaal zoekt dan vind ik deze site een goede optie met lage verzendkosten https://www.tinytronics.n...des/diode-1000v-3a-1n5408
Bedankt voor het uitzoeken! Ga dit ook doen, kost niets maar kan wel wat ergernis besparen. Ik had recent toch al de dompelpomp 'vervangbaar' gemaakt met een paar mooie wago klemmen en een reserve meegenomen t.b.v. de betrouwbaarheid van de werking te verhogen. Dan is dit een mooie extra :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankwopereis

frankwopereis

Eerst denken, dan doen

Gonadan schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:21:
[...]

Ik heb er ook wel eens eentje thuis gewoon leeg gekookt voordat ik hem ging vervangen, maar toen voelde ik mij wel een beetje de zuinige Hollander. :+
Haha naja voor 45 euro voor 2,75 kg mag je best een zuinige hollander zijn!
Voor 9 euro heb ik een 5kg fles gevuld bij ons tankstation, vandaar ook dat ik die kant op wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:30
Gonadan schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:21:
[...]

Been there, done that. Om vervolgens veel te duur een matige pizza te moeten scoren. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
frankwopereis schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:44:
Haha naja voor 45 euro voor 2,75 kg mag je best een zuinige hollander zijn!
Voor 9 euro heb ik een 5kg fles gevuld bij ons tankstation, vandaar ook dat ik die kant op wil.
Die groene fles heb ik ook jaren gehad, maar uiteindelijk toch overgestapt op Campingaz. Het internationale aanbod en het pakformaat is mij meer waard dan die paar tientjes die je toch over meerdere jaren kan uitsmeren. En die groene ga je altijd een deel van weggooien omdat je met één fles nooit met een bijna lege op vakantie zal willen gaan.

Dat leegkoken heb ik ook maar één keer gedaan overigens, een beetje toen ik in net zo'n situatie zat als jij. Ik wilde niet met twee bijna lege op pad gaan want dan komt m'n redundantie in gevaar. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
Mijn eerdere vraag is een beetje ondergesneeuwd, dus stel hem nog maar is.

Vd week hoorde ik ook iemand roepen dat ook tussen stop campings met name in Duitsland vooraf geboekt moeten worden. Want als je dat last minute doet heb je waarschijnlijk geen plek meer. Wij gaan pas op vakantie als heel Nederland vakantie heeft (hoog-hoog seizoen). Dus het zal wel druk zijn overal. Alleen vraag ik mij af of ik echt tussenstop campings moet gaan boeken vooraf. Ik ben liever van ik zie wel hoe ver we komen en hoeveel zin we nog hebben. En bel een camping last minute als we bijna willen stoppen of ze een plekje hebben voor de overnachting.

Wat is jullie ervaring hiermee op doorreis richting kroatie / oosterijk, bij het gebruik van tussenstop campings in DE? Overigens is stoppen op parkeerplaatsen langs de snelweg iets wat ik echt niet wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Gonadan schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 12:02:
[...]
En die groene ga je altijd een deel van weggooien omdat je met één fles nooit met een bijna lege op vakantie zal willen gaan.
Die groene gasfles gebruik ik met een Hoozelock onkruidbrander dus het lukt wel om de fles op tijd leeg te krijgen voor de vakantie :P

Beetje dit idee als ik het onkruid bestrijd op het terras / oprit :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FAHXh8lbNK6lPjyJ1Wsxfg2kryU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/as90zupIG0lSXHRVxHjMqOhL.jpg?f=user_large

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Laatst online: 17:19

bjp

of je hebt plaats voor 2 gasflessen (in de frunk van je caravan). Eens je voelt "de eerste is bijna leeg" neem je een tweede mee. Loopt ze af, koppel naar de tweede. Eens thuis, kan je die helemaal lege fles inbrengen.

Hou wel rekening met "levensduur" van de gasflessen, er is een keuring tot een bepaalde datum op.

[ Voor 18% gewijzigd door bjp op 03-07-2025 12:43 ]

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:28

Flipmo

OMG !!

g00gle schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 12:25:

Tussenstop..
Vorig jaar naar Karinthië geweest met de caravan, zowel op de heen en als op de terugweg een camping vooraf geboekt. Was wel midden in het hoogseizoen. Persoonlijk houd ik er niet van om op de bonnefooi langs campings te rijden of te bellen of er plek is. (Mijn Duits is overigens dikke prima ;))

Zo weet ik dat sowieso een plek heb, hoe laat het ook word.
Ook kijken we dan of er wat te zwemmen is, vinden we altijd wel lekker na een dag in de auto :)

Beide campings waren normale campings, maar hadden ook een paar velden met doorrijdplekken.
(langwerpige plaatsen waar je evt de caravan achter de auto kon laten zitten)

Ik zou het zo weer doen als we die kant op zouden gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
@Flipmo Maar de campings die je vooraf hebt geboekt, hadden verder wel nog plaatsen over dat je weet? Of zaten ze bom vol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

bjp schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 12:42:
of je hebt plaats voor 2 gasflessen (in de frunk van je caravan). Eens je voelt "de eerste is bijna leeg" neem je een tweede mee. Loopt ze af, koppel naar de tweede. Eens thuis, kan je die helemaal lege fles inbrengen.

Hou wel rekening met "levensduur" van de gasflessen, er is een keuring tot een bepaalde datum op.
Ik krijg die kleine groene fles niet leeg in één vakantie als vrijgezel :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:28

Flipmo

OMG !!

g00gle schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 12:48:
@Flipmo Maar de campings die je vooraf hebt geboekt, hadden verder wel nog plaatsen over dat je weet? Of zaten ze bom vol?
camping heenweg zat zo goed als vol, (kan de naam van de camping zo niet meer vinden, was voorbij Muchen, dicht aan de snelweg)

terugweg nog redelijk wat plekken vrij: Camping Katzenkopf, klein restaurantje erbij met goed eten voor niet te veel geld, veel van die lange doorrijd plaatsen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
pirke schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:32:
Dat vind ik nu niet echt een leave no trace benadering. Ik gebruik gewoon een opvouwbare vuurschaal (Snowpeak Pack & Carry maatje L) ook fijne accessoires om er op te kunnen koken en of bbq-en

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
zuma schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 13:14:
[...]

Dat vind ik nu niet echt een leave no trace benadering. Ik gebruik gewoon een opvouwbare vuurschaal (Snowpeak Pack & Carry maatje L) ook fijne accessoires om er op te kunnen koken en of bbq-en
Daarom is het op de meeste campings (naast de rook) ook verboden.. iedereen ging zijn/haar eigen cirkel leggen. Dus op een gegeven moment heb je geen stukje gras waar je op kan kamperen meer over.

En met het "wilkamperen" in bijvoorbeeld Noorwegen mag het ook niet zomaar:
Leave no trace

Het is van groot belang om de regel 'Leave no trace' in acht te nemen tijdens het wildkamperen in Noorwegen. Dit houdt in dat je al je afval netjes meeneemt en de natuur met respect behandelt, zonder inheemse flora of fauna te verstoren. Gelukkig staan er door het hele land openbare afvalbakken langs de weg om je afval weg te gooien. Hoewel het is toegestaan om vuur te maken tijdens het wildkamperen, is het belangrijk om hierbij goed op te letten. Van 15 april tot 15 september, in het hoogseizoen, is het verboden om vuur te maken in een bos of in de buurt ervan.

[ Voor 40% gewijzigd door LordSinclair op 03-07-2025 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:56

Als je iets van eisen hebt voor de camping vooraf boeken. Het kan goed zijn dat er wel een camping is met plek, maar die is 75 km omrijden, geen zwembad, vies toilet gebouw en een halve ster op google.
Het kan ook goed gaan maar dan moet je om 1300 uur beginnen met bellen naar campings waar je denkt uit te komen.
Veel (goede) Duitse campings hebben geen fancy boekingssystemen. Mailen of bellen is dan sowieso sneller/een vereiste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
wmeester schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 13:40:
[...]

Als je iets van eisen hebt voor de camping vooraf boeken. Het kan goed zijn dat er wel een camping is met plek, maar die is 75 km omrijden, geen zwembad, vies toilet gebouw en een halve ster op google.
Het kan ook goed gaan maar dan moet je om 1300 uur beginnen met bellen naar campings waar je denkt uit te komen.
Veel (goede) Duitse campings hebben geen fancy boekingssystemen. Mailen of bellen is dan sowieso sneller/een vereiste.
Opzich hebben we voor 1 nacht niet echt eisen, een klein beetje proper toiletgebouw zou wel prettig zijn. Maar een veilige overnachtingsplaats is eigenlijk de enige eis die we hebben. Gaan het er denk maar gewoon op gokken, er is vast wel iets te vinden. Tenminste laten we het hopen. Ik wil me namelijk niet vastleggen aan een afstand door een camping te boeken. Heb al te vaak meegemaakt dat we dan toch of veel verder komen en nog zin hebben, of dat we het al eerder zat zijn.

Ik denk dat een duitsland of frankrijk niet zoveel zal verschillen, en de route du soleil is tot nog toe ook altijd wel goed gegaan met last minute overnachtingen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:24
LordSinclair schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 13:32:
[...]

Daarom is het op de meeste campings (naast de rook) ook verboden.. iedereen ging zijn/haar eigen cirkel leggen. Dus op een gegeven moment heb je geen stukje gras waar je op kan kamperen meer over.

En met het "wilkamperen" in bijvoorbeeld Noorwegen mag het ook niet zomaar:

[...]
Ja, dat je het op een gemaaid stukje gras niet gaat doen lijkt mij nogal wiedes.
Maar (en omdat @pirke er in gequote wordt even een post van hem als voorbeeld) als je het zo doet is er toch niets aan de hand? Je verspreid het as nadien wat over de grond en wie weet groeit er volgende keer dan wel wat.
pirke schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:33:
[...]

Ik bijt wel :+

[Afbeelding]

Wild kamperen met een camper, ipv hutjemutje op een luxe resort met zwembad en restaurants 8) Beddengoed in het bergmeertje wassen en in het aangrenzende dennenbos uithangen om te drogen. Hout sprokkelen in datzelfde bos om een vuurtje te maken.

De camper is vooral makkelijk met opzetten en comfortabel slapen. Verder is het aan de gebruiker van het kampeermiddel of hij daadwerkelijk aan het kamperen is of niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Eddos schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 14:09:
[...]

Ja, dat je het op een gemaaid stukje gras niet gaat doen lijkt mij nogal wiedes.
Maar (en omdat @pirke er in gequote wordt even een post van hem als voorbeeld) als je het zo doet is er toch niets aan de hand? Je verspreid het as nadien wat over de grond en wie weet groeit er volgende keer dan wel wat.

[...]
Ligt er aan hoe dichtbij een "aangrenzende dennenbos" is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
LordSinclair schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 14:11:
[...]

Ligt er aan hoe dichtbij een "aangrenzende dennenbos" is :)
+/- 30 meter, grootste deel was gewoon een rots waar we op zaten zonder begroeiing in de buurt.

In principe is een meter of 5 tot begroeiing al een prima buffer om het risico van hete vonkjes die wegwaaien uit te sluiten, mits de grond zelf niet uit dorre takken en bladeren bestaat natuurlijk. Puur zand of steen brandt niet zo snel. En mits de begroeiing niet gortdroog is. Normale levende vochtige planten zijn lastig aan te steken al zou je je best doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009

Wij hebben nu 2x bij Greding overnacht, als je daar een beetje op tijd bent is er wel plek.
Reserveren is niet mogelijk, wie het eerst komt, wie het eerst maalt.
Het is een grote grindbak waar je je kampeermiddel aangekoppeld moet laten, een camping kun je het niet echt noemen, maar als overnachtingsplek is het prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Moet je wel hebben dat je caravan waterpas achter je auto hangt. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Gonadan schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 19:36:
Moet je wel hebben dat je caravan waterpas achter je auto hangt. :D
Daar zijn de levelers van @pirke erg handig :+ Wel de klapper / hut loskoppelen van de auto :P

[ Voor 9% gewijzigd door aReaRe op 03-07-2025 20:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

aReaRe schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 20:24:
[...]

Daar zijn de levelers van @pirke erg handig :+ Wel de klapper / hut loskoppelen van de auto :P
Tenzij je een achterband moet verwisselen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
_Eend_ schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 20:27:
[...]

Tenzij je een achterband moet verwisselen :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DplmnumupAUUDkcErfZPEmUJrb8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lGoGNb50u6BWlVJQTFgXa85I.jpg?f=fotoalbum_large

8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Laatste keer kamperen had mijn kampeergenoot zo'n opvouwbare bolderkar gekocht, omdat we op deze camping al vaker hadden gestaan, en we nooit met de auto het terrein op mochten.

Nu kregen we een plek met parkeerplek toegewezen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
aReaRe schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 20:43:
[...]

Nu de voorband nog :+

/rent
Die komen ook van de grond als we dat willen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

pirke schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 20:54:
[...]

Die komen ook van de grond als we dat willen ;)
Ook daar heb je geen krik nodig :? Veel veilige pret kilometers ermee oOo

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ronk1961
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-07 13:06
JanHenk schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 19:03:
[...]

Een klein schroefje erin draaien en dan trek je hem er zo uit. Wordt er inderdaad niet mooier op… Maar je moet het weten… :)

[...]

Ja. Goed idee. Maar als ik erop zoek, heb ik geen flauw idee wat ik moet kopen..
https://www.conrad.nl/nl/...01-1000-v-3-a-162434.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-07 07:23
Himalaya schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 18:16:
[...]

Wij hebben al ruim 20 jaar een Nova en net vorig jaar een nieuwe gekocht. De vorige is na 10 jaar gebruik gescheurd en wilde ik laten repareren en dat is gewoon onder garantie gedaan _/-\o_ kon zo weer 10 jaar mee.

Ik vind het een heerlijke brander waarbij het vooral lekker is dat een pan er stevig op staat, je kunt gewoon in de pan roeren zonder hem vast te houden. Wij hebben tijdens de fietsvakanties altijd twee 600ml flesjes bij ons, kun je altijd een liter kwijt en zit je nooit zonder.

Als ik al een nadeel moet noemen is het dat hij op vol vermogen wel flink wat geluid maakt, maar daar valt mee te leven.
Ik heb de Nova vandaag ontvangen. Ben nog niet zo enthousiast :|
Het voorverwarmen is me wel een dingetje....gepruts om brandstof op de wick te krijgen, gele vlammen bij voorverwarmen. Ook met IPA en Ethanol gaat het niet heel veel beter.
Schoonmaken van de brander is ook weer zoiets, dan moet je ook goed opletten dan de brander niet te hoog of te laag brandt want dan gaat die gewoon uit!

Bij de oude Coleman is dat allemaal veel beter uitgedacht. Voorverwarmen is niet nodig boven het vriespunt, goed pompen, vuurtje erbij, regelkraan vol open en dan de kraan op de fles open. Brander gaat in de zomer meteen goed branden, in de winter heb je wel wát gele vlammen maar niet zoveel als bij voorverwarmen. De Coleman kun je ook voorverwarmen met alcohol, dan krijg je net zoveel gele vlammen als bij de Nova. Dus het lgit gewoon aan het principe van voorverwarmen, niet aan gebrek aan ervaring.
Nozzle schoonmaken gaat bij de Coleman automatisch, zodra je van voluit naar kleinste stand gaat is de nozzle al doorgeprikt.

Ook de laagste stand is een verschil....Bij Coleman brandt gewoon de hele ring. Bij de Nova zijn heus niet alle segmenten aan. Nou maakt dat voor het gebruik ook niet uit, maar het ziet er niet erg áf uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
aReaRe schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 21:16:
[...]

Ook daar heb je geen krik nodig :? Veel veilige pret kilometers ermee oOo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lkjBxCZl-hvassZ1DZOl69Hkl-M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1uUtzWgWLiOzBBJhhBxh1KtP.jpg?f=fotoalbum_large

Oude foto waar de grond zo scheef was dat de voorwielen flink omhoog moeten om waterpas te komen...

Het systeem heeft 4 pootjes: twee voor en twee achter. Met 1 druk op de knop stabiliseert hij (gewicht op de poten ipv de veren) en zet hij zichzelf waterpas.

Als het flink scheef is komt er wel eens een wiel ergens van de grond. Alleen als het echt heel scheef is hebben de pootjes niet genoeg lengte, dan leg ik er nog wat houten blokken onder die ik ooit zelf gemaakt heb. Als dat ook niet genoeg is dan staan we maar een beetje scheef :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

pirke schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 22:07:
[...]

[Afbeelding]

Oude foto waar de grond zo scheef was dat de voorwielen flink omhoog moeten om waterpas te komen...

Het systeem heeft 4 pootjes: twee voor en twee achter. Met 1 druk op de knop stabiliseert hij (gewicht op de poten ipv de veren) en zet hij zichzelf waterpas.

Als het flink scheef is komt er wel eens een wiel ergens van de grond. Alleen als het echt heel scheef is hebben de pootjes niet genoeg lengte, dan leg ik er nog wat houten blokken onder die ik ooit zelf gemaakt heb. Als dat ook niet genoeg is dan staan we maar een beetje scheef :)
Mooi wat techniek kan doen oOo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ramon 73 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 21:41:
[...]

Ook de laagste stand is een verschil....Bij Coleman brandt gewoon de hele ring. Bij de Nova zijn heus niet alle segmenten aan. Nou maakt dat voor het gebruik ook niet uit, maar het ziet er niet erg áf uit.
Dan is hij toch verstopt of de sproeier zit niet volledig vastgedraaid. Ook op zn allerlaagst moeten alle segmenten hetzelfde branden!

Ik zou hem even uit elkaar halen en schoonmaken. Misschien toch een klein braampje of iets wat van de fabricage achtergebleven is. Mooi moment om hem ook eens goed van binnen te leren kennen

Ik maak de sproeier altijd met de magneetprikker schoon als hij nog niet aangestoken is. Voorverwarmen is een kwestie van echt maar heel even de kraan open totdat de kelk iets nat wordt van de brandstof. Misschien maar een seconde brandstof wat je nodig hebt. Die wick hoeft echt niet nat te worden. En ja je hebt altijd heel even een gele vlam, maar echt minimaal. Veel mensen gebruiken veelsteveel brandstof voor het voorverwarmen

[ Voor 11% gewijzigd door Leipo op 03-07-2025 22:41 ]

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:51

Bommes

Capo del formaggio

Ondertussen al weer sinds zondag thuis van mijn week op de motor kamperen tripje.
Volgens mij had ik hier wel de klaar voor vertrek foto, met alle gear op mijn motor geplaatst, maar verder geen updates meer.

Wat meer details zal ik wel posten in het motortopic maar een paar toffe reis/camping foto's wilde ik jullie niet onthouden.
De trip was naar de UK, waar ik eerst een paar dagen (zondag t/m woensdag) ofroad ben gaan rijden.
Woensdag heb ik bij mede tweaker @ToolkiT van zijn gastvrijheid mogen genieten.
Donderdagochtend hebben we met zijn 2en een Engelse vriend van hem/ons opgepikt en zijn we met zijn drieën naar het ABR festival gereden (een groot, 15.000 bezoekers, off road motor festival). Daar hebben hadden we nog meer mede-tweakers afgesproken.

Al met al een weekje in de tent geleefd, vanaf mijn motor, lekker back to nature/basic. Met een tube wasmiddel en 2 paar sokken en reserve onderbroeken gewoon travel light..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kR8H72RP2QaW3YVjxGVvbwUiBN0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WIFO8875I7v0vIUWRUQUI8o4.jpg?f=fotoalbum_large
Kleine wasjes grote wasjes.. bruin water iemand???

Laatste stop voor de boot ontmoete ik 2 Belgen die ongeveer het zelfde plan als ik hadden. Offroad door het zuiden van England, dan naar ABR.
Dus bij hun aangesloten en samen onderweg gegaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a8-LgW-VVgfJX9omP9wxfeSnrc8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OahC8rMTvbEYKyRXBUy264Ar.jpg?f=fotoalbum_large

Blij ei op de boot:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E5L4-NV25LMcesWO1u4II8up3Xc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DfKhdyyiDyRYDjmmG1jSW17J.jpg?f=fotoalbum_large

2de nacht stonden we op een camping waar een vuurtje okay was, wegwerp bbq er naast, lekker beetje grillen, eten kletsen, enz. Heerlijk outdoor zijn.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W2k6Xnrne9ASAu8o8Q05q9BDG4M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZzLhPQ6hdxerWilipzXirNo0.jpg?f=fotoalbum_large

Maar na 1,5 dag had ik van het samen met hun zijn eigenlijk wel weer genoeg, ik wilde solo onderweg zijn, niet 4 dagen met 2 West Vlamingen en daarna met 15 duizend festival gangers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f1CzdoI8YhoPKTf8_nV_PDIyBEU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cgFFuZSbK3EKhm9T5C3wp95G.jpg?f=fotoalbum_large
Dus lekker allen door, flink afgezien in de hitte, motor gelukkig maar 1 keer op zijn kantje gelegd.
Propper camp food gegeten op een typische (vierkant grasveld, verder niets) Engelse camping
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BiD1za-idB7DzhEu74EEMeq8h-Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4c81smG1LFlHys2rnP0wppDq.jpg?f=fotoalbum_large

tent nog eens opgezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RS-UUhpITIToiYBCvvdvd9Q-zHM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5pKMFQ5TVCg5uw3HiVXE6chN.jpg?f=fotoalbum_large

De route bracht me ook over de Salisbury Plain training grounds
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q5UX87SZS9QOz-xsmMcXvtCiSfE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oWeGdiCnmSA9y14HrMXeGUCE.jpg?f=fotoalbum_large

Om uiteindelijk via @ToolkiT in Reading door te gaan naar Ragley Hall voor het ABR festival.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_P5yzPA84pLB_ZQtQjBmrnhOIag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lZFTdLXTDnjprUVtJVDbX8rl.jpg?f=fotoalbum_large

Erg geslaagde week, achteraf had ik wat meer solo tijd moeten pakken, dus die Belgen hoe tof ook maar daar had ik niet mee op moeten gaan rijden.
Volgend jaar maar weer eens gewoon solo de Ligurische Alpen in duiken

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Leipo schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 22:36:
[...]

Dan is hij toch verstopt of de sproeier zit niet volledig vastgedraaid. Ook op zn allerlaagst moeten alle segmenten hetzelfde branden!

Ik zou hem even uit elkaar halen en schoonmaken. Misschien toch een klein braampje of iets wat van de fabricage achtergebleven is. Mooi moment om hem ook eens goed van binnen te leren kennen

Ik maak de sproeier altijd met de magneetprikker schoon als hij nog niet aangestoken is. Voorverwarmen is een kwestie van echt maar heel even de kraan open totdat de kelk iets nat wordt van de brandstof. Misschien maar een seconde brandstof wat je nodig hebt. Die wick hoeft echt niet nat te worden. En ja je hebt altijd heel even een gele vlam, maar echt minimaal. Veel mensen gebruiken veelsteveel brandstof voor het voorverwarmen
Zat inderdaad beetje vuil in de sproeier. De naald hoor ik nu ook beweging als ik de magneet gebruik.
Op de kleinste stand Brandt de hele kelk nu inderdaad, ietsje hoger zijn 2 segmenten dan weer uit. Op volle kracht brandt alles inderdaad. Maar de vlam is ook scheef op de een of andere manier. Aan een kant is de vlam groter dan aan de andere kant.
Eens kijken of het dekseltje mss een tik gehad heeft.

En de brandstof fles klinkt alsof er een stel krekels in zit. Is dat normaal? Een tikkend, schurend geluid terwijl de fles ver genoeg van de brander ligt en niet beweegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbierzz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-07 10:36
[...]

Ik zou ook liever boven kolen bbq'en maar helaas mag dat vaak niet in de zomer. Daarnaast hebben we met onze kinderen al genoeg zooi mee om niet ook nog bbq tools erbij te willen.

De Safari Chef is een goed compromis. Compact, grillt fantastisch en is compatibel met onze tweede Campingazfles. Ik heb 'm net ontvangen en het zit wel slim in elkaar. De 2025 versie is ook nog iets verbeterd. Nu kan je de pootjes inklappen terwijl de quick release erop geschroefd zit (er gelijk bij besteld), en blijkbaar pakt hij nog iets compacter in.

Als we dan toch mieren onzedelijk willen bejegenen: Jammer dat de gasslang + drukverdeler niet in de meegeleverde tas past.

Even een volledig ander onderwerp: Kranen met dompelpomp.
In de meivakantie wilden we de kraan in onze vouwwagenkeuken weer in gebruik nemen na een half jaar stilstand -> niks. Nieuwe dompelpomp -> niks. Aders direct aan de voeding -> Functioneert!

Ondertussen de kraan doorgemeten met multimeter. Die microswitch doet het vaak wel (soms ook niet) maar blijkbaar toch teveel weerstand. 3 jaar oud, 2 jaar gebruikt, nu al stuk, en de kraan is niet zonder schade uit elkaar te halen dus het hele ding kan in de vuilnisbak vanwege één defect onderdeel... :( Ik heb nu een nieuwe kraan gekocht waarvan de micro switch wel te vervangen is, maar ik zie bij alle kranen negatieve reviews hierover.

We hebben nu 3 jaar de vouwwagen (tweedehandsje uit 2014). De toenmalig eigenaren gaven al aan dat ze de kraan eigenlijk niet gebruikten. Heb nog heel even overwogen of ik het handig vond dit te herstellen, maar dat is er niet meer van gekomen :+ .

Beetje pragmatisch opgelost door een tweetrapstrapje mee te hebben (voor als ik op de hoge punten van de vouwwagen iets moet doen met mijn korte 1.75 :9 ) waarop we Outwell Collaps: Watertank en daaronder een emmertje (zo'n zelfde collapsable emmer) hebben staan. Nog een voordeel hieraan, we gebruiken nu het gedeelte van de spoelbak als extra ruimte waarop bijvoorbeeld de koffiezetter en waterkoker kunnen staan.

Dance with the stars

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
@Ramon 73
zolang de vlam niet uniform is is er nog iets fout.
je kan met de bijgeleverde tool heel simpel de sproeier eruit schroeven en dan ook de magneet met pin eruit laten vallen (branden op z'n kop) en de boel inspecteren/schoonmaken.
daarna weer magneetje met pin omhoog erin laten vallen en sproeier er weer in schroeven.

De brandstofpomp is bij mij verder ook bij beide Nova's compleet stil. Ik kan me ook niet bedenken wat er er geluid zou kunnen maken zolang je niet zelf actief pompt :P

Als dit een hele nieuwe brander is zou ik hem denk ik terugsturen, want zoveel problemen meteen vanaf het begin lijkt me niet een goed teken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Leipo schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 08:50:
@Ramon 73
zolang de vlam niet uniform is is er nog iets fout.
je kan met de bijgeleverde tool heel simpel de sproeier eruit schroeven en dan ook de magneet met pin eruit laten vallen (branden op z'n kop) en de boel inspecteren/schoonmaken.
daarna weer magneetje met pin omhoog erin laten vallen en sproeier er weer in schroeven.

De brandstofpomp is bij mij verder ook bij beide Nova's compleet stil. Ik kan me ook niet bedenken wat er er geluid zou kunnen maken zolang je niet zelf actief pompt :P

Als dit een hele nieuwe brander is zou ik hem denk ik terugsturen, want zoveel problemen meteen vanaf het begin lijkt me niet een goed teken
Brander is compleet nieuw, gisteravond ontvangen.
Sproeier heb ik schoon gemaakt op de manier die jij beschrijft.

De fles piept, fluit, kraakt, ritselt (lastig te beschrijven) terwijl die gewoon stil (op druk) op tafel ligt. Zonder pompen dus.

Ik gebruik Aspen blauw uit een nieuwe fles. Ook oude voorraad uit de Coleman geprobeerd, zelfde resultaat.

[ Voor 5% gewijzigd door Ramon 73 op 04-07-2025 09:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
voor het oneven branden: je kunt ook de spindel eruit halen en controleren: de moer bij de brandstofregelaar op de brander zelf losdraaien en dan de brandstofregelaar blijven draaien totdat het geheel eruit komt. dan kun je de O-ringen bekijken maar vooral ook de brandstofpassages in de spindel zelf: als 1 kant verstopt zit of vies is zou dit ook een verstoring van het brandbeeld kunnen geven.

allemaal dingen die bij mij gebeurd zijn na vele jaren gebruik en uiteindelijk doordat het toch langzaam vervuild raakt een keer goed schoongemaakt moet worden. blijft wel bizar dat het bij een nieuwe brander al allemaal gechecked zou moeten worden.....

gebruik je wel een juiste brandstoffles? je hebt ze die met een platte rubberen ring werken (geschikt voor Nova) en je hebt ze ook (ik dacht MSR) die met een ronde rubberen ring werken.
Oftewel kan het zijn dat de druk ontsnapt langs de hals en daarmee geluid maakt?

je hebt ook bij de snelkoppeling van pomp naar slang wel goed die draaibare ring vastgezet om de slang te borgen?

Met de brandstoffles op druk: Als je de pompstang eruit haalt (zoals je normaal ook zou doen om het pompleertje te kunnen smeren) is het pomp huis daarbinnen dan wel droog? als in: er komt geen brandstof in? als er wel brandstof in komt is namelijk het keerklepje niet goed en kan er brandstof langs je pompleertje omhoog komen = potentieel heel gevaarlijk als je een fles op druk houdt

Ik gebruik zelf ook Aspen Blauw, dus dat is geen probleem. Maar het klinkt wel alsof er echt iets mis is met deze brander. Ik ken de mijne van binnen en van buiten maar kan dit ook niet echt verklaren

[ Voor 5% gewijzigd door Leipo op 04-07-2025 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 17:32

We hebben al een aantal keren gebruik gemaakt van deze camping in Bettingen tussen Frankfurt en Wurzburg: https://schmidcamping.de/
Je komt aan, parkeert auto + caravan (evt aangekoppeld). Betalen en kenteken doorgeven de en de volgende ochtend gaat de slagboom automatisch voor je open. Het is nog niet voorgekomen dat er geen plek was.
Dorpje met bakker in de buurt en als je langer blijft is de outlet nog een optie om te bezoeken.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
aReaRe schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 20:24:
[...]

Ja maar dat mag dus niet lolbroek, daar komt mijn hele opmerking vandaan. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
Leipo schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 09:14:
voor het oneven branden: je kunt ook de spindel eruit halen en controleren: de moer bij de brandstofregelaar op de brander zelf losdraaien en dan de brandstofregelaar blijven draaien totdat het geheel eruit komt. dan kun je de O-ringen bekijken maar vooral ook de brandstofpassages in de spindel zelf: als 1 kant verstopt zit of vies is zou dit ook een verstoring van het brandbeeld kunnen geven.

allemaal dingen die bij mij gebeurd zijn na vele jaren gebruik en uiteindelijk doordat het toch langzaam vervuild raakt een keer goed schoongemaakt moet worden. blijft wel bizar dat het bij een nieuwe brander al allemaal gechecked zou moeten worden.....

gebruik je wel een juiste brandstoffles? je hebt ze die met een platte rubberen ring werken (geschikt voor Nova) en je hebt ze ook (ik dacht MSR) die met een ronde rubberen ring werken.
Oftewel kan het zijn dat de druk ontsnapt langs de hals en daarmee geluid maakt?

je hebt ook bij de snelkoppeling van pomp naar slang wel goed die draaibare ring vastgezet om de slang te borgen?

Met de brandstoffles op druk: Als je de pompstang eruit haalt (zoals je normaal ook zou doen om het pompleertje te kunnen smeren) is het pomp huis daarbinnen dan wel droog? als in: er komt geen brandstof in? als er wel brandstof in komt is namelijk het keerklepje niet goed en kan er brandstof langs je pompleertje omhoog komen = potentieel heel gevaarlijk als je een fles op druk houdt

Ik gebruik zelf ook Aspen Blauw, dus dat is geen probleem. Maar het klinkt wel alsof er echt iets mis is met deze brander. Ik ken de mijne van binnen en van buiten maar kan dit ook niet echt verklaren
Nozzle en naald diverse keren schoon gemaakt, nieuwe Aspen blauw gebruikt, spindel schoon gemaakt. Niks helpt.
Brandstof fles is een nieuwe Optimus fles 0,6L. Pompleertje is droog. Ook de pomp stengel eruit gehaald met fles op druk, komt geen brandstof in de pomp buis.
Ik krijg de brander niet goed aan de praat, de ene keer redelijk goed, de andere keer brandt op halve kracht maar 2 of 3 segmenten en gaat uit.

Hier kan ik niet mee overweg en de brander gaat retour.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
Ramon 73 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:42:
[...]

Hier kan ik niet mee overweg en de brander gaat retour.
lijkt me het beste: deze deugt niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
robbierzz schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 08:49:
[...]

We hebben nu 3 jaar de vouwwagen (tweedehandsje uit 2014). De toenmalig eigenaren gaven al aan dat ze de kraan eigenlijk niet gebruikten. Heb nog heel even overwogen of ik het handig vond dit te herstellen, maar dat is er niet meer van gekomen :+ .

Beetje pragmatisch opgelost door een tweetrapstrapje mee te hebben (voor als ik op de hoge punten van de vouwwagen iets moet doen met mijn korte 1.75 :9 ) waarop we Outwell Collaps: Watertank en daaronder een emmertje (zo'n zelfde collapsable emmer) hebben staan. Nog een voordeel hieraan, we gebruiken nu het gedeelte van de spoelbak als extra ruimte waarop bijvoorbeeld de koffiezetter en waterkoker kunnen staan.
Zo’n emmer hebben wij ook onder de keuken voor afvoer van de wasbak. Wel een harde tank. Kraantjes zijn een eeuwige discussie maar ik vind het wel praktisch!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
Leipo schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 10:52:
[...]

lijkt me het beste: deze deugt niet
Kijken hoe ekosport het oplost.....

Ook nog mijn msr brandstof fles gebruikt, past, werkt, zelfde fluiten, ritselen met fles op druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

we zijn ook ons zomerplan aan het opmaken - periode 9 tot 30-31 augustus (3 weken)

onze eerste "lange" vakantie met de nieuwe caravan (gekocht september '24) waar we al eens naar Normandië (1week in oktober) en Zeeland (4 dagen mei) mee geweest zijn.

Doel: naar het Oosten, namelijk Polen!

sinds tweede helft mei is er ook onze eerste baby :)

ik zit in het proces om BE rijbewijs te halen (nodig sinds nieuwe auto). Zou nog net op tijd moeten zijn. Tempo 100 lukt wss niet meer, tenzij ik het "onderweg" doen (bijvoorbeeld in Hamburg).

voorlopig plan:
- eerst stop: Hamburg voor 1/2 nachten (en beetje schoonfamilie bezoeken)
- tweede stop: Szczecin, ook voor 1/2 nachten (en ook wat schoonfamilie)
- 1 week dichtbij "Hel" ten noorden van Gdansk - waar ik wss ook eens ga duiken (scuba) in de buurt.
- 1 week Gdansk (waar mijn vrouw vandaan is - hier uitgebreid baby voorstellen aan de schoonfamilie en vrienden) - hier kunnen we ook de was doen en effe terug in een huis (bij)wonen :)
- paar dagen Poznan (er is een huisje van de schoonfamilie daar)
- paar dagen Berlijn (ik nog nooit geweest)
- dan toch nog een lange rit terug naar huis... alles stukjes hiervoor waren korter. Hierbij twijfel om nog iets op de terugweg te vinden.

Nu alle tips zijn welkom:
- voor baby
- camping tips

Materiaal:
- Toyota RAV4 + Caravelair Alba 390
- recent een voortent 2dehands gekocht, zou moeten passen. Heb er ook een zakluifel van 2m20 bij gekregen.

'k ben al aan het kijken voor:
- gas-barbecue (iets draagbaar) - we hebben ook al 2 inductievuurtjes.
- mini-elektrische radiator hebben we ook al mee

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:28

franssie

Save the albatross

@bjp bij "zou moeten passen" denk ik, nu proberen, hoef je die voortent niet mee te slepen als ie toch niet past.

[ Voor 0% gewijzigd door franssie op 04-07-2025 12:16 . Reden: typo ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp

bjp

franssie schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 11:28:
@bjp bij "zou moeten passen" denk ik, nu proberen, hoef je die voortent niet meer te slepen als ie toch niet past.
jaja ging ik sowieso op de oprit proberen :) ben er nog niet aan toe geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf
  • Laatst online: 15-07 08:33

Smurf

Detri

[...]

....
Goed om te lezen dat die gaatjes voor de quickrelease er nu standaard in zitten. Ik heb zelf het vorige model en vond dat echt een misser, zeker omdat de allereerste Safari Chef ook al gaatjes in de poten had. Dus ik heb de boormachine ter hand genomen en de gaatjes er maar zelf in gemaakt.

Maar sinds vorig jaar heb ik een upgrade gedaan naar een Citi Chef 40 die ik met een Marktplaats-mazzeltje voor het bedrag van nul euro's kon ophalen op 5 minuten van mn werk.
Inmiddels wel (weer) de pizzasteen en paella pan erbij gehaald. Vooral de pizza's gaan een stuk fijner op de Citi Chef. Bij de Safari Chef zit er waarschijnlijk door de kleinere diameter toch wat minder hitte onder de kap, wat vooral bij diepvriespizza's (soms wil je gewoon makkelijk) opspeelt. Dat is bij de Safari Chef bij een eenmalige poging gebleven, maar met de City Chef kwamen we er, tot grote vreugde van de kinderen, achter dat die een stuk beter gaar worden.
Al hebben verse pizza's (of flammkuchen, dat gaat ook top) natuurlijk wel onze voorkeur.

)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smurf
  • Laatst online: 15-07 08:33

Smurf

Detri

Heb er geen ervaring mee, maar ik zie bij deze vraag regelmatig Camping Bauer Keller Greding terug komen. Ligt ietsje verder langs de route: Net onder Neuremberg. Ook daar kan je aangekoppeld overnachten.

Zelf rij ik liever als iedereen gestopt is, en stop ik even als de rest weer gaat rijden: Vertrek zaterdagavond en de "slaap"-stop is een paar uurtjes op een P net onder Munchen op zondag ochtend.

)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:24
@pirke dat soort systemen (geldt ook voor movers) zijn wel funest voor de camping beleving. Lekker op je campingstoeltje kijken naar de wedstrijd tussen de houdbaarheid van een huwelijk en de plaatsen van de camper/caravan 🤣

Serieus though, mooie systeem.

[ Voor 6% gewijzigd door ijdod op 04-07-2025 12:21 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

aReaRe schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 12:36:
[...]

Die groene gasfles gebruik ik met een Hoozelock onkruidbrander dus het lukt wel om de fles op tijd leeg te krijgen voor de vakantie :P

Beetje dit idee als ik het onkruid bestrijd op het terras / oprit :P

[Afbeelding]
offtopic:
Werkt dat beter dan zo'n brander met een busje gas van de Action? Die heb ik eentje, en ik heb niet het idee dat dat ding iets doet,behalve bij gras dat sowieso al dor is.

Nomen nescio

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:11
Bra-Jo schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:33:
[...]

offtopic:
Werkt dat beter dan zo'n brander met een busje gas van de Action? Die heb ik eentje, en ik heb niet het idee dat dat ding iets doet,behalve bij gras dat sowieso al dor is.
Dat zijn branders zoals dakdekkers ze ook gebruiken. Laagste stand is meer dan genoeg voor je onkruid. Standje maximaal is ronduit gevaarlijk :p

Maar ook hiervoor geld, je krijgt de wortel niet te pakken dus het komt snel genoeg weer terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
pirke schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 14:59:
[...]

+/- 30 meter, grootste deel was gewoon een rots waar we op zaten zonder begroeiing in de buurt.

In principe is een meter of 5 tot begroeiing al een prima buffer om het risico van hete vonkjes die wegwaaien uit te sluiten, mits de grond zelf niet uit dorre takken en bladeren bestaat natuurlijk. Puur zand of steen brandt niet zo snel. En mits de begroeiing niet gortdroog is. Normale levende vochtige planten zijn lastig aan te steken al zou je je best doen.
Bij harde wind is 50m nog niet genoeg. Grond is vaak niet 100% grond of zand of groenen begroeiing. Het gaat om de hoogbrandbare gort droge humuslaagje die met een vonkje al kan gaan smeulen.
Pagina: 1 ... 260 ... 264 Laatste