[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 261 ... 264 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:24
Ramon 73 schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 21:41:
[...]

Ik heb de Nova vandaag ontvangen. Ben nog niet zo enthousiast :|
Het voorverwarmen is me wel een dingetje....gepruts om brandstof op de wick te krijgen, gele vlammen bij voorverwarmen. Ook met IPA en Ethanol gaat het niet heel veel beter.
Schoonmaken van de brander is ook weer zoiets, dan moet je ook goed opletten dan de brander niet te hoog of te laag brandt want dan gaat die gewoon uit!

Bij de oude Coleman is dat allemaal veel beter uitgedacht. Voorverwarmen is niet nodig boven het vriespunt, goed pompen, vuurtje erbij, regelkraan vol open en dan de kraan op de fles open. Brander gaat in de zomer meteen goed branden, in de winter heb je wel wát gele vlammen maar niet zoveel als bij voorverwarmen. De Coleman kun je ook voorverwarmen met alcohol, dan krijg je net zoveel gele vlammen als bij de Nova. Dus het lgit gewoon aan het principe van voorverwarmen, niet aan gebrek aan ervaring.
Nozzle schoonmaken gaat bij de Coleman automatisch, zodra je van voluit naar kleinste stand gaat is de nozzle al doorgeprikt.

Ook de laagste stand is een verschil....Bij Coleman brandt gewoon de hele ring. Bij de Nova zijn heus niet alle segmenten aan. Nou maakt dat voor het gebruik ook niet uit, maar het ziet er niet erg áf uit.
Paar tips:

Gewoon druk op de fles, regelaar 1 a 2 minuten openzetten. Benzine loopt dan wel naar beneden. Steek dit aan (idd flinke gele vlammen dan). Dit is meestal wel voldoende om voor te warmen. Als de vlammen bijna uit zijn draai dan voorzichtig de regelaar open. Nog veel gele vlammen dan weer even dichtdraaien en weer even geduld hebben. Als het warm genoeg is heb je blauwe vlam. Sudderen gaat pas goed als de brander even op vol vermogen heeft gebrand en de druk in de fles ook goed hoog is.

En gebruik schone brandstof (Coleman, Aspen blauw, alkylaat benzine 4-takt)

Verder heeft de brander weinig onderhoud nodig. De naald schudt bij transport en houdt zo de spuitmond schoon.

Het klinkt alsof je nog weinig ervaringen hebt met dit soort benzinebranders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
Ramon 73 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 11:04:
[...]

Kijken hoe ekosport het oplost.....

Ook nog mijn msr brandstof fles gebruikt, past, werkt, zelfde fluiten, ritselen met fles op druk.
Klinkt ook niet goed, Klinkt als een terugslagventiel die niet soepel werkt. Kan ook de onregelmatige manier van branden verklaren. Dan zit het euvel niet in de brander maar in het pomphuis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:51
zuma schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 14:09:
[...]

Paar tips:

Gewoon druk op de fles, regelaar 1 a 2 minuten openzetten.
1 a 2 seconden bedoel je :o

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-07 07:23
zuma schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 14:09:
[...]

Paar tips:

Gewoon druk op de fles, regelaar 1 a 2 minuten openzetten. Benzine loopt dan wel naar beneden. Steek dit aan (idd flinke gele vlammen dan). Dit is meestal wel voldoende om voor te warmen. Als de vlammen bijna uit zijn draai dan voorzichtig de regelaar open. Nog veel gele vlammen dan weer even dichtdraaien en weer even geduld hebben. Als het warm genoeg is heb je blauwe vlam. Sudderen gaat pas goed als de brander even op vol vermogen heeft gebrand en de druk in de fles ook goed hoog is.

En gebruik schone brandstof (Coleman, Aspen blauw, alkylaat benzine 4-takt)

Verder heeft de brander weinig onderhoud nodig. De naald schudt bij transport en houdt zo de spuitmond schoon.

Het klinkt alsof je nog weinig ervaringen hebt met dit soort benzinebranders.
Ik heb een Coleman multifuel, 30 jaar oud. Werkt in principe nog goed, maar die heeft geen voorverwarming nodig. Maar het probleem zit ook niet in aansluiten, aansteken en voorverwarmen. Het ding brandt niet goed!
Ik heb nieuwe Aspen blauw gebruikt, naald en nozzle schoongemaakt, spindel schoon gemaakt. En ik krijg de brander wel aan, en op hoog vermogen gaat het best goed. Wel is de vlam niet helemaal gelijk verdeeld. Dat zie je oa aan een panne drager die snel roodgloeiend is terwijl de andere 2 dat niet hebben.
Draai ik de vlam terug dan gaan 1-2-3 segmenten uit op ongeveer halve/een-derde vermogen. Helemaal klein brandt de vlam juist wel goed.
En de originele Optimus fles is gevuld tot het merkteken, 25 slagen pompen en gaan.
Ook getest met meer en minder pompen en bijpompen zodra de brander aan is en goed doorgewarmd is.

Ik vul de fles, pomp erop, slang eraan. Klep op fles en brandstof regelaar op de brander beide dicht. 25x pompen. Klep op fles open. Regelaar eventjes open, kelk vochtig laten worden. Regelaar dicht.
Aanstellen, voorverwarmen. Als de vlammen uit zijn, aansteker bij de brander, regelaar open en ik heb gelijk goede blauwe vlam.
Maar de vlam is dus niet gelijk, net of er iets scheef zit, deksel op de kelk niet goed. Ik merk dat de positie van het dekseltje heel kritisch is. De haak die door de kelk zit , kan ca 1 mm verschuiven en dat maakt veel uit voor een gelijkmatige verdeling van de vlam. Beetje erg kritisch imho.
Dus ik denk niet dat het aan mij ligt qua ervaring en snappen wat ik doe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

B-Real schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:44:
[...]

Dat zijn branders zoals dakdekkers ze ook gebruiken. Laagste stand is meer dan genoeg voor je onkruid. Standje maximaal is ronduit gevaarlijk :p

Maar ook hiervoor geld, je krijgt de wortel niet te pakken dus het komt snel genoeg weer terug
offtopic:
Meh, daar kiep ik dan wel weer wat Roundup overheen. >:)

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:11
Onkruid in gazon en borders en/of grote onkruiden verwijder ik met de hand.

Onkruid tussen straatwerk heb ik wel zo de pest aan. Aangezien je de wortel nooit te pakken krijgt met handmatig verwijderen blijf je bezig. Ik spuit dat nu dus ook plat.
Soms nog een rondje met de brander om de verdorde takjes snel weg te doen vagen.

En ohja, altijd, echt altijd, de tuinslang in de aanslag. Zeker met droog warm weer vliegt er met gemak wat in de fik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Bra-Jo schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 12:33:
[...]

offtopic:
Werkt dat beter dan zo'n brander met een busje gas van de Action? Die heb ik eentje, en ik heb niet het idee dat dat ding iets doet,behalve bij gras dat sowieso al dor is.
offtopic:
Meer druk, gas is per kilo goedkoper dan die prikblikjes, grotere vlam. Die Hoozelock lijkt aardig op die gasbranders die de dakdekkers gebruiken O-)

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
Ohja vakantie topic.
Ik typ dit vanuit een bloedheet Kroatië. Supermooie camping, mooi plekje, goed vertoeven.

Alleen op het heetst van de dag pakte onze caravan nog net wat schaduw maar de rest van ons plek niet. Ook onder de luifel is het dus erg warm.

Waarom dan niet het zwembad in? Nouja, onze dochter moet rond dat tijdstip slapen en doet dat wonderbaarlijk goed.

Eerste grote vakantie met onze caravan. Bevalt ook goed, op wat klein spul na (pannenlappen…) nog niets vergeten. Dus dat is goed.

Ga denk ik toch wél iets van een tuinslang in de dissel gooien. Leek mij onzin, maar was hier toch wel lekker geweest en elke plek heeft water plus afvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

B-Real schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 13:44:
[...]

Maar ook hiervoor geld, je krijgt de wortel niet te pakken dus het komt snel genoeg weer terug
offtopic:
Die wortel krijg je aardig dood, een à 2 per jaar zo'n sessie is voldoende om het terras onkruid vrij te houden.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:51

Bommes

Capo del formaggio

@B-Real meter of 5 tuinslang is altijd fijn om bij te hebben, paar diverse koppelingen en verloopjes.
Met een kindje <2 is een echt mini mini opblaas zwembadje voor net een laagje water ook fijn om bij te hebben.

Oh en voor de nodige extra schaduw: tarp of kleine strand parasol. Wat touw, scheerlijnen en haringen extra en je kunt altijd wel ergens wat schaduw maken.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Real
Parasol hebben we bij ons, een kleintje. Morgen eens kijken of we die strategisch neer kunnen zetten.

Aan de andere kant, ook niet teveel klagen. Hadden we maar een ander vakantieland moeten kiezen :)

Slang en koppelingen ga ik thuis wel werk van maken. Wel handig idd
Wel echter ook niet teveel zooi meenemen, ookal hebben we plek genoeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 14-07 20:23
Bommes schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 15:58:
@B-Real meter of 5 tuinslang is altijd fijn om bij te hebben, paar diverse koppelingen en verloopjes.
Met een kindje <2 is een echt mini mini opblaas zwembadje voor net een laagje water ook fijn om bij te hebben.

Oh en voor de nodige extra schaduw: tarp of kleine strand parasol. Wat touw, scheerlijnen en haringen extra en je kunt altijd wel ergens wat schaduw maken.
Dat is inderdaad superfijn om bij je te hebben! Bij de Decathlon hebben ze opvouw badjes,
https://www.decathlon.nl/...7?mc=8384558&c=Blauw_Geel

Die druk je zo achterin in de kofferbak achter een kratje of ergens naast en je hebt ter plaatse alleen een paar emmers water nodig en de kindjes zijn superblij 😁 ook 7 en 5 jarigen vermaken zich daar tijden mee

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Den_S85 schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 21:33:
[...]
En de kindjes zijn superblij 😁 ook 7 en 5 jarigen vermaken zich daar tijden mee
Mijn hond ook, redelijk bestand tegen hondennageltjes. Kijk ook eens bij de Action, worden ze als honden badjes verkocht voor soortgelijke prijzen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

B-Real schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 18:44:
Parasol hebben we bij ons, een kleintje. Morgen eens kijken of we die strategisch neer kunnen zetten.

Aan de andere kant, ook niet teveel klagen. Hadden we maar een ander vakantieland moeten kiezen :)

Slang en koppelingen ga ik thuis wel werk van maken. Wel handig idd
Wel echter ook niet teveel zooi meenemen, ookal hebben we plek genoeg.
Na tig jaren camperren heb ik ook wel geleerd om niet te veel mee te nemen. Campers zijn vaak al te zwaar, overbelading ligt op de loer.
Maar wat tuinslang, een gietert, emmertje weegt niet zo veel, past altijd wel ergens in een bank of kast.
En is altijd handig (y)

Vanmiddag even de watertank een leidingen van de camper leeg laten lopen. Morgen die spoelen met tankteiniger.
Bergruimte onder het stapelbed morgen ook eens uitmesten, speelgoed van de kleine uitzoeken, koelkast aanzetten, enz.
Kortom klaarmaken voor vertrek volgende week, bijna 4 weken op pad met de camper waarvan de laatste 4 dagen Castlefest O+ *O*

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18:04
bjp schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 11:21:
[...]
Tempo 100 lukt wss niet meer, tenzij ik het "onderweg" doen (bijvoorbeeld in Hamburg).

[...]
Ik pak deze even op omdat ik denk dat dit een lekkere discussie is.

2 weken geleden stond ik voor hetzelfde vraagstuk. Tempo 100 ja of nee. Na verschillende mensen en zelf een keurmeester te hebben gesproken, heb ik besloten het niet te doen. En dit om de simpele reden, dat ik het pure geldklopperij vindt. Er wordt namelijk letterlijk even gekeken of je banden jonger zijn als 6 jaar, je schokdempers hebt, en een oploop rem. Kosten ahum.. €150,- resultaat, je mag 100 in Duitsland. Nou andere kant, stel, je rijd 100km/u maar je mag officieel zonder die keuring 80km/u wat dus 20 te hard is, kost je dit €60,- laat ik zelf nou rond de 15 te hard rijden kom je op zo'n €40,-

Dan is mijn hele simpele beredenering, ze moeten me.eerst al 4x pakken op te hard rijden om die hele tempo 100 interessant te maken.

En hierbij wil ik nog wel even toevoegen dat ik aan alle voorwaarden voldoe voor de tempo 100. Dus ik zou hem direct krijgen, maar ik weiger gewoon om €150,- te betalen voor een keuring ala gebakken lucht. Wat anders gezegd prima in regels zou passen. (Banden jonger als.. Remmen.. Schokdempers.. Etc etc)

Tuurlijk breng je mogelijk andere in gevaar, maar uit eindelijk is het ook een stukje eigen verantwoordelijkheid. En kijk naar Frankrijk daar mag alles 😂 als je met je caravan 130 wil rijden, moet je dat lekker doen. En volgens mij gebeuren daar niet perse veel meer ongelukken als in andere landen waar de regels wat dat betreft strenger zijn. En dat komt denk ik omdat er niemand is die 130 met z'n caravan gaat rijden.

ps, wil niemand aansturen om regels te overtreden, maar ik snap zelf soms gewoon het nut niet meer van de regels die er zijn..

[ Voor 16% gewijzigd door g00gle op 05-07-2025 01:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
g00gle schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 00:46:
[...]

2 weken geleden stond ik voor hetzelfde vraagstuk. Tempo 100 ja of nee. Na verschillende mensen en zelf een keurmeester te hebben gesproken, heb ik besloten het niet te doen. En dit om de simpele reden, dat ik het pure geldklopperij vindt. Er wordt namelijk letterlijk even gekeken of je banden jonger zijn als 6 jaar, je schokdempers hebt, en een oploop rem. Kosten ahum.. €150,- resultaat, je mag 100 in Duitsland. Nou andere kant, stel, je rijd 100km/u maar je mag officieel zonder die keuring 80km/u wat dus 20 te hard is, kost je dit €60,- laat ik zelf nou rond de 15 te hard rijden kom je op zo'n €40,-

Dan is mijn hele simpele beredenering, ze moeten me.eerst al 4x pakken op te hard rijden om die hele tempo 100 interessant te maken.

En hierbij wil ik nog wel even toevoegen dat ik aan alle voorwaarden voldoe voor de tempo 100. Dus ik zou hem direct krijgen, maar ik weiger gewoon om €150,- te betalen voor een keuring ala gebakken lucht. Wat anders gezegd prima in regels zou passen. (Banden jonger als.. Remmen.. Schokdempers.. Etc etc)

Tuurlijk breng je mogelijk andere in gevaar, maar uit eindelijk is het ook een stukje eigen verantwoordelijkheid. En kijk naar Frankrijk daar mag alles 😂 als je met je caravan 130 wil rijden, moet je dat lekker doen. En volgens mij gebeuren daar niet perse veel meer ongelukken als in andere landen waar de regels wat dat betreft strenger zijn. En dat komt denk ik omdat er niemand is die 130 met z'n caravan gaat rijden.

ps, wil niemand aansturen om regels te overtreden, maar ik snap zelf soms gewoon het nut niet meer van de regels die er zijn..
Ik heb dezelfde afweging gemaakt, en wil daaraan toevoegen dat de pakkans gewoon heel erg klein is. Ik rijd zelf ook zo'n 96 op de GPS en in 14 jaar nog niet één boete gehad.

Daarnaast zijn er bijvoorbeeld op de A3 flinke stukken waar je niet mag inhalen met aanhanger. Daar heb je dus ook precies niks aan een tempo-100 sticker.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
Ik heb wel de tempo 100 goedkeuring en heb hem volop gebruikt afgelopen week. De combinatie heeft geen enkele moeite met 100-110 op de cruise control.

Inhaalverbod is ook risico/kosten afweging. Boete is dacht ik 70eu. Is mij de gok wel waard. Lekker met 110 heuvelop dat rijtje vrachtwagens voorbij die met 60 of 70 omhoog kruipen, de snellere en/of lichter beladen vrachtwagens doen niet anders overigens.

130 in Frankrijk moet ik nog ervaren. Op de relatief vlakke Route de Soleil wil dat vast wat beter dan in de heuvels van Zuid Duitsland. Al denk ik wel dat het echt hard is met een caravan en het verbruik zal ook nog wel een keer verdubbelen :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g00gle
B-Real schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 09:09:
Ik heb wel de tempo 100 goedkeuring en heb hem volop gebruikt afgelopen week. De combinatie heeft geen enkele moeite met 100-110 op de cruise control.

Inhaalverbod is ook risico/kosten afweging. Boete is dacht ik 70eu. Is mij de gok wel waard. Lekker met 110 heuvelop dat rijtje vrachtwagens voorbij die met 60 of 70 omhoog kruipen, de snellere en/of lichter beladen vrachtwagens doen niet anders overigens.

130 in Frankrijk moet ik nog ervaren. Op de relatief vlakke Route de Soleil wil dat vast wat beter dan in de heuvels van Zuid Duitsland. Al denk ik wel dat het echt hard is met een caravan en het verbruik zal ook nog wel een keer verdubbelen :p
Je durft 😄 130 met je caravan.. 110 met de caravan vind ik ook al te hard, maar ieder z'n ding natuurlijk. Heb het wel is mis zien gaan, dat wil je niet. En daarbij heb geen haast als ik op vakantie ga. Vindt 100 op de teller een mooie cruise snelheid, dan rij ik zo'n 95 echte kilometers.

[ Voor 9% gewijzigd door g00gle op 05-07-2025 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
Ik heb nog nooit 130 gereden met een caravan. Dat moet ik (eventueel) nog ervaren als we weer eens naar Frankrijk gaan. Is zeker geen doel op zich ;)

Ik vind 100-110 ook prima. Zeker in meer heuvelachtig gebied zoals Zuid Duitsland of Oostenrijk. Nogmaals, ook dat is geen doel op zich.

Wii hebben ook geen haast, maar heb er een hekel aan om mij telkens “klem” te rijden achter langzaam verkeer. Je gooit je combinatie er toch iets lastiger tussen als met een losse auto.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:07
[...]

Fijn om te zien dat ik niet de enige ben die op deze manier naar de wereld kijkt :o B)

XXXVI

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:58
+/- 100 is snel zat voor ons met de camper. Daarboven gaat de draaikolk in de tank nog veel harder draaien :) Windgeruis vd alkoof gaat hard omhoog, en dat gejaag op de linkerbaan geeft mij geen vakantiegevoel.

In Nederland mogen we 130, Duitsland 100, Frankrijk 110 (op 130 wegen), België 90 uit mn hoofd, ... Beetje Europese consistentie zou ik wel fijn vinden. Ik heb nu een gelamineerd overzicht uitgeprint en voorin liggen vanwege de wirwar aan regels.

In verschillende landen (vooral Duitsland) is er regelmatig een inhaalverbod voor vrachtwagens waar wij al dan niet aan moeten voldoen, maar als de zware vrachtwagens maar 80 mogen dan ga ik daar ook niet braaf achter hangen. We mijden de spits, dus ruimte om in te halen zonder last te veroorzaken is geen probleem. Mocht ik ooit staande gehouden worden, dan laat ik de kentekenregistratie zien waar we cat M1 zijn (personenauto), "ich habe das nicht gewusst". Nu zijn de meeste campers op de weg max 3,5t, dus we vallen niet zo snel op. In centrum Antwerpen dwars door verboden voor >3,5t gereden (verkeerde afslag om file te ontwijken, kon geen andere kant op door de drukte toen ik het bordje eenmaal zag) en politie is meerdere keren langs ons heen gereden zonder door te hebben dat wij zwaarder zijn... Of het werd gedoogd, ook prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
[...]

Ik ben het best wel met je eens. Er rijden genoeg combinaties rond zonder sticker en keuring, die prima aan de voorwaarden voor tempo 100 voldoen.

Andersom rijden er evenzoveel combinaties rond die niet aan de voorwaarden voldoen. Maar wél een sticker hebben. Op enig moment verkregen.

Het is ook maar een momentopname zo’n keuring. Als de caravan dan van eigenaar wisselt, de eigenaar koopt een andere auto, de banden gaan wat jaren mee, etc… Kan die sticker in feite ook ongeldig zijn. Maar je hebt hem al wel dus dan is het goed. :?

Ik vind het ook behoorlijk geldklopperij dus, plus ik plak niet graag.

Mijn oplossing is lekker naar Frankrijk op vakantie gaan :P

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronk1961
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:06
Als je een COC van je caravan hebt.
Kan je in duitsland naar een verkerhrs ambt gaan (zonder caravan)
Dan kost het een euro of 15 .
Op het caravan-forum zijn er verschillende die het zo gedaan hebben.
Eentje was zelfs maar €2,20 kwijt voor de tempo 100 goedkeuring.

Verder is het vrij nutteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:32
lol ik had hetzelfde Temp 100 dilemma. Heb zelfs nog een 100 stikker via MP geregeld voor een paar euro. Zelfs die heb ik nog niet opgeplakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:41

vhal

ಠ_ಠ

Ach ja, typische Hollandse burgerlijke ongehoorzaamheid denk ik dan maar. :+ Doe niet zo moeilijk denk ik dan.

* vhal heeft gewoon een tempo-100 sticker op de vouwwagen zitten en denkt er niet verder over na... 🤷

-----

Zojuist de koelbox ventilator vervangen van de Mobicool.

Oud:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3C0eeApgOppq6ufYMjRngFGwxYk=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HIKVIAxG9iTKI7tvlLnG9T29.jpg?f=fotoalbum_small

Nieuw:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zMcGk5GdZBGJdp6L_omgjHKFnLc=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X66Kku8k1AvCXrZkb5gvnH3F.jpg?f=fotoalbum_small

De herriemaker naast de nieuwe:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3asdawy6Q9d0vDF-Zhf5MrX96_M=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PH7mC0OT8mbmC6HsoIBks8c5.jpg?f=fotoalbum_small

Het stelt weinig voor. Bij de vervanger zat een verloop/verlengkabel, hier heb ik 2 kabelschoentjes er op geknepen en deze op het printplaatje geschoven. De oude ventilator zat met twee schroeven vast die je weer op dezelfde plek kan gebruiken voor de vervanger. Behuizing weer dicht maken, even testen en het is nu al een wereld van verschil qua herrie.

[ Voor 77% gewijzigd door vhal op 05-07-2025 16:25 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m@fkeez
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
[...]

Je vergeet de administratiekosten in je berekening. Die kunnen ook zo € 28,50 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:24
Weer terug van 3 weken tent kamperen in Frankrijk. Lekker met 17 graden trui aan terwijl vrijwel de gehele rest van het land royaal 35+ was.. maar ook wel een paar van die warme dagen meegemaakt.

Plezierig verrast door de koelkast (MB40). We hadden voor de zekerheid een bevroren fles water meegenomen. Die is de hele vakantie niet ontdooit geweest; ondanks dat de box in de tent stond, in de volle zon, met 38 graden.

Is ons goed bevallen, maar zijn wel aan het kijken naar een betere tent. Pakmaat ook in de gaten houden; hoewel we gelukkig een grote auto hebben en maar met z’n tweeen zijn. Karsten Lacerta en de Falco Buizerd 3000 binnenkort maar eens gaan bekijken 😃

[ Voor 25% gewijzigd door ijdod op 05-07-2025 20:18 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Laatst online: 22:04
@g00gle In Frankrijk mag je met je caravan ook niet zondermeer 130 rijden.
Bij mijn caravan staat een maximale constructiesnelheid op de kenteken card, in mijn geval is dat 100 km/u.
Ik ga ervan uit dat dit voor de meeste aanhangers/caravans zo zal zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Vandaag dit in mijn tank gedaan:
Afbeeldingslocatie: https://www.jankrul.nl/wp-content/themes/fuze-2.8/tmp/cache/resized-images/9cee947cb4cddb5dc873325d99297d54.jpg
200cl met 10 liter water, de boiler en leidingen in laten pompen.
Nog 25 liter schoon water in de tank er bij, weer even door pompen.
Half uurtje wachten, tank compleet leeg pompen en dan zou het klaar moeten zijn.
Maar er blijft maar schuim uit de kraan komen.
Ondertussen al toe 2 keer toe en flinke sloot weer in de tank laten lopen en weer kreeg gepompt via de leidingen en kraan.
Wat een rot spul zeg :( :(
Voorheen wel eens spul van DWS gebruikt, zelfde doel, veel beter resultaat.

Evengoed, morgen nog maar een paar keer spoelen.
Ook even het grote dakluik na gekeken.
Rubbers schoon gemaakt en ingesmeerd met siliconenspray. Plakt het luik tenminste niet meer vast aan de rubbers.
Banden opgepompt, nou ja eigenlijk alleen de reserveband, die stond nog op krap 2 bar druk.
De rest was met de apk op druk gezet, 5bar... WTF 8)7
Terug afgelaten naar 4 bar en dat is meer dan genoeg, zelfs misschien nog wel wat teveel.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 205Gutmann
@Bommes Herkenbaar, wij hebben dat spul ook gebruikt maar bij ons kwam er ook altijd schuim uit de kraan.
Ik gebruik tegenwoordig steradent, werkt ook prima.
Voor vertrek de tank vullen met een paar liter water, buisje steradent erbij, even op laten lossen en dan het de boiler en leidingen vullen.
Bij aankomst op de bestemming de boel een keer doorspoelen met schoon water en het is klaar voor gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:40
Bommes schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:51:
[...]

Hier in de camper zit niet eens Airco..
Had het graag wel gehad, maar in 1996 was dat nog niet heel veel voorkomend bij de bestelbussen die als onderstel worden gebruikt :|

Optie zou zijn zo een Dometic (of ander merk) dak airco en dan een dikke omvormer om het geheel aan te slingeren. Of een generator achter op het fietsenrek, voor de stroom voorziening.
Deze beide opties heb ik al eens voorbij zien komen.. :P
Hebben airco in de caravan ;) , na wat mails en belletjes tussen dealer-LM-wagenpark beheer, wordt er volgende week een CX-5 als vervanger ingezet en dan kan mijn lease auto bij de dealer achterblijven. Toch een beter gevoel om richting Spanje te gaan met airco. Ben benieuwd hoe de CX-5 zich verhoud ten opzichte van een tucson.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

205Gutmann schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 20:51:
@Bommes Herkenbaar, wij hebben dat spul ook gebruikt maar bij ons kwam er ook altijd schuim uit de kraan.
Ik gebruik tegenwoordig steradent, werkt ook prima.
Voor vertrek de tank vullen met een paar liter water, buisje steradent erbij, even op laten lossen en dan het de boiler en leidingen vullen.
Bij aankomst op de bestemming de boel een keer doorspoelen met schoon water en het is klaar voor gebruik.
Voor heen maakte ik er niet zo een probleem van inderdaad. Busje Steradent werkt precies ook goed.
Bij onze caravan zat er echter een vreemde muffe smaak aan het water. Dat DWS spul werkte daar perfect.
Bij de vorige camper ook gebruikt, ideaal.
Maar hier bij Coppelmans Campers in het dorp hebben ze dat merk niet. Wel 123 spul.
Maar dat koop ik dus niet meer :N

Er gaan overigens wel altijd een paar flessen drinkwater mee op vakantie, vroegah deed ik dat zelfs ook niet. Dronken we gewoon uit de camper tank.
Maar mijn huidige vrouw is daar nogal op tegen. Dus 6-pack bronwater staat er nu meestal wel ergens in de kast.
Drink ik dat ook maar, dus water uit de tank is voor koken, wassen en tandenpoetsen.
Maar had die spul gewoon gewerkt dan drink ik deze vakantie weer gewoon uit de tank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Laatst online: 17:19

bjp

ronk1961 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 14:09:
Als je een COC van je caravan hebt.
Kan je in duitsland naar een verkerhrs ambt gaan (zonder caravan)
Dan kost het een euro of 15 .
Op het caravan-forum zijn er verschillende die het zo gedaan hebben.
Eentje was zelfs maar €2,20 kwijt voor de tempo 100 goedkeuring.

Verder is het vrij nutteloos.
grappig want ik vroeg aan de winkel waar we onze caravan gekocht hebben naar zoiets, en ze konden niets afgeven. Dus... nochtans, de caravan voldoet aan de voorwaarde (anti slinger, shockdempers, ...) en banden niet zo oud.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
bjp schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 22:44:
[...]

grappig want ik vroeg aan de winkel waar we onze caravan gekocht hebben naar zoiets, en ze konden niets afgeven. Dus... nochtans, de caravan voldoet aan de voorwaarde (anti slinger, shockdempers, ...) en banden niet zo oud.
Bij onze Kip uit de vorige eeuw staat het bij RDW geregistreerd. Geen idee hoe lang Tempo 100 bestaat maar vond het wel opvallend. Heb zelf alleen de sticker niet gezien die het land niet uit gaat. Rijd er wel probleemloos boven de 100 mee als ik langs een vrachtwagen ga.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Ik laat de tank en leidingen direct leeg als we thuiskomen (in een droge tank groeit niks), en vlak voor vertrek vul ik alles weer. In de gevulde tank heb ik een ozon generator ("Tank O3") wat alles dood maakt, en de ozon stijgt op waardoor de bovenkant vd tank (waar geen water staat) en de leidingen ook schoon blijven. Zo hebben we altijd schoon drinkwater zonder bijsmaak.

De boiler stook ik voor vertrek altijd een keer door op 70 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:50
205Gutmann schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 20:22:
@g00gle In Frankrijk mag je met je caravan ook niet zondermeer 130 rijden.
Bij mijn caravan staat een maximale constructiesnelheid op de kenteken card, in mijn geval is dat 100 km/u.
Ik ga ervan uit dat dit voor de meeste aanhangers/caravans zo zal zijn?
Bij mijn bagage aanhanger (zonder kenteken) staat niks over een max. snelheid. Maar mijn banden, vorig jaar nieuw gekocht, mogen wel max 150 ofzoiets.
Maar ik ga eigenlijk niet harder dan 100-110 op de teller. Anders moet ik vaker laden en daar heb ik geen zin in.
80 in Duitsland is wel traag dus rij daar dan 95 op cruise control, maar ben pas 1x door Duitsland gereden met de aanhanger.

Moet ook uitkijken dat mijn bakfiets er niet afwaait natuurlijk, als ik 130 door Frankrijk zou scheuren.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ozzie
Vanochtend weer bezig geweest met de bagagewagen klaar maken voor het vervoeren van de bakfiets. Vorig jaar een maatje grotere bagagewagen gekocht dus moest weer opnieuw gaan knutselen zodat 'ie mee kan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4JDdHptEGCLAN6ei3bN7o2AI2Lo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aDfsClfPxeg33CDVF9BzjwNG.jpg?f=fotoalbum_large

Nu nog een gewone fiets erbij en twee kinderfietsen moeten eigenlijk ook nog mee.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:21

BeaM-R

Powerrrrr

kiefty14 schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 21:09:
[...]

Hebben airco in de caravan ;) , na wat mails en belletjes tussen dealer-LM-wagenpark beheer, wordt er volgende week een CX-5 als vervanger ingezet en dan kan mijn lease auto bij de dealer achterblijven. Toch een beter gevoel om richting Spanje te gaan met airco. Ben benieuwd hoe de CX-5 zich verhoud ten opzichte van een tucson.
Gaat prima hoor

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmy8pwW0yjK9Or9pEJI175MLIoc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0SQkVa6Frl9mCS91urMFH5QA.jpg?f=fotoalbum_large

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

pirke schreef op zondag 6 juli 2025 @ 10:58:
Ik laat de tank en leidingen direct leeg als we thuiskomen (in een droge tank groeit niks).
Ik rij altijd met een lege watertank. Alleen het Thetford toilet heeft water maar dat is 5 liter tank of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 23:31

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
JanHenk schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 13:35:
[...]

Ik ben het best wel met je eens. Er rijden genoeg combinaties rond zonder sticker en keuring, die prima aan de voorwaarden voor tempo 100 voldoen.

Andersom rijden er evenzoveel combinaties rond die niet aan de voorwaarden voldoen. Maar wél een sticker hebben. Op enig moment verkregen.

Het is ook maar een momentopname zo’n keuring. Als de caravan dan van eigenaar wisselt, de eigenaar koopt een andere auto, de banden gaan wat jaren mee, etc… Kan die sticker in feite ook ongeldig zijn. Maar je hebt hem al wel dus dan is het goed. :?

Mijn oplossing is lekker naar Frankrijk op vakantie gaan :P
Je kunt van alles vinden van zo'n regel, ik vind het ook wel weet typisch Nederlands om daar zo moeilijk over te gaan doen.
Zelf heb ik er wel een, maar is van de vorige eigenaar. Dus papieren heb ik niet en dan is de sticker ook niets waard. Maar om hem daarom maar opnieuw te laten keuren gaat mij ook wel wat ver. :D

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
pirke schreef op zondag 6 juli 2025 @ 10:58:
Ik laat de tank en leidingen direct leeg als we thuiskomen (in een droge tank groeit niks), en vlak voor vertrek vul ik alles weer. In de gevulde tank heb ik een ozon generator ("Tank O3") wat alles dood maakt, en de ozon stijgt op waardoor de bovenkant vd tank (waar geen water staat) en de leidingen ook schoon blijven. Zo hebben we altijd schoon drinkwater zonder bijsmaak.

De boiler stook ik voor vertrek altijd een keer door op 70 graden.
Maar leeg is niet hetzelfde als droog, hoe krijg je alles droog van binnen dan?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Gonadan schreef op zondag 6 juli 2025 @ 18:02:
[...]

Grote rode dop eraf halen zodat de binnenkant kan opdrogen. Kranen staan ook open.

Bij mooi weer is alles zo droog. Bij slecht weer hebben we een ontvochtiger die het vocht uit de lucht haalt, met een slangetje in de gootsteen waarna het de oprit op drupt. Dankzij lage luchtvochtigheid binnen droogt de tank ook vrij snel.

We zorgen altijd dat de grijswater tank eerst geleegd is voordat ik hem op de oprit opendraai :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
aReaRe schreef op zondag 6 juli 2025 @ 17:55:
[...]

Ik rij altijd met een lege watertank. Alleen het Thetford toilet heeft water maar dat is 5 liter tank of zo.
Om gewicht te besparen is dat een prima actie. Voor ons is gewicht geen probleem, en op plaats van bestemming is er lang niet altijd water beschikbaar. Zeker als je een paar weken vrij staat in de natuur wil je altijd genoeg drinkwater bij hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
pirke schreef op zondag 6 juli 2025 @ 18:11:
[...]

Grote rode dop eraf halen zodat de binnenkant kan opdrogen. Kranen staan ook open.

Bij mooi weer is alles zo droog. Bij slecht weer hebben we een ontvochtiger die het vocht uit de lucht haalt, met een slangetje in de gootsteen waarna het de oprit op drupt. Dankzij lage luchtvochtigheid binnen droogt de tank ook vrij snel.

We zorgen altijd dat de grijswater tank eerst geleegd is voordat ik hem op de oprit opendraai :)
Hmm, bij onze vouwwagenkraan met 1 meter slang blijft er al water in de slang staan met alleen de kraan open…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Gonadan schreef op zondag 6 juli 2025 @ 18:02:
[...]

Draaidop in mijn geval bovenop de watertank opendraaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

pirke schreef op zondag 6 juli 2025 @ 18:14:
[...]

Om gewicht te besparen is dat een prima actie. Voor ons is gewicht geen probleem, en op plaats van bestemming is er lang niet altijd water beschikbaar. Zeker als je een paar weken vrij staat in de natuur wil je altijd genoeg drinkwater bij hebben.
Ik heb altijd een opvouwbare watertank (vanuit de tent periode) mee, met 10 liter inhoud en half gevuld. Verder heb ik een aantal Spa / Barleduc flessen mee, ook ooit gebruikt om in de Mokapot koffie te zetten :P

En met een caravan sta je zelden autark, ik zou het kunnen omdat ik als tent kampeerder weinig comfort gewend ben ( en géén gezin mee, dat scheelt) :+

[ Voor 12% gewijzigd door aReaRe op 06-07-2025 20:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Kevinns schreef op zondag 6 juli 2025 @ 18:38:
[...]

Hmm, bij onze vouwwagenkraan met 1 meter slang blijft er al water in de slang staan met alleen de kraan open…
De leidingen in de camper blijven natuurlijk ook nat van binnen, dat zal echt niet volledig opdrogen.

Ik laat de tank af, via de aftap, pomp uit, kranen open en leiding aftap kraantjes ook beide open.
Dan lopen de leidingen wel leeg, aftap kraantjes zijn het laagste punt. Maar dan blijft er zeer zeker nog wel wat water in staan.
Voor vertrek vuil de watertank meestal toe max halverwege, 50 liter. Pomp weer aan, leidingen en boiler weer vullen, even door laten stromen uit beide kranen en het is wel weer goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Inderdaad, het ging mij meer om het hele systeem. Al droogt een tank ook niet echt hard moet ik zeggen. Maar als je dat met een beetje doorspoelen al goed genoeg hebt is het prima.

En gefeliciteerd. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Morgen de caravan halen uit de stalling, schoonmaken (staat binnen te slapen) en wanneer de dealer tijd heeft even langsrijden voor een vochtinspectie voor de Caravelair garantie. En een weekje later de hut weer de stalling in, luistert niet heel nauw met een eigen oprit.

@Bommes Nog vele jaren :)F

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:17
[...]

Totdat je een ongeluk krijgt en ze kunnen bewijzen dat je te hard reed. Wat zeggen ze in de reclame ook alweer, Duitsers maken geen grappen?

Hoewel ik het ook een papieren tijger vind is het schaamteloos dat je willens en wetens de regels overtreed en denkt dat wat geld strooien dan de oplossing is.

Het is heel simpel wat mij betreft, wil je 100 rijden in Duitsland dan doe je de keuring. En anders rijd je 80.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
JanHenk schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 13:35:
[...]

Net als met alles ben je zelf verantwoordelijk. Een APK is ook een momentopname, maar dat betekent niet dat je de volgende dag met versleten banden de weg op mag. Of vind je dat ook prima?
Dat vind ik ook van belasting betalen, ook behoorlijk geldklopperij. Plus ik ga niet graag op een website om iets in te vullen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Precies. Dat doe ik dan ook. Die paar km/h kunnen mij niet boeien. Daarnaast ga ik ook nog eens zelden die kant op, dus voor mij maakt het dan nog minder uit.

Meerwaarde persoonlijk nihil en de regelgeving is dus zoals gezegd zeer twijfelachtig.

Verder hoef je je niet druk te maken om de veiligheid van mijn combi hoor. Die is dik in orde. Ook zonder die sticker :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:41

vhal

ಠ_ಠ

80km/h rijden met een kampeermiddel op de Duitse wegen is zelfkastijding, vakantiemodus of niet :+

[ Voor 12% gewijzigd door vhal op 06-07-2025 21:26 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
JanHenk schreef op zondag 6 juli 2025 @ 21:17:
[...]

Precies. Dat doe ik dan ook. Die paar km/h kunnen mij niet boeien. Daarnaast ga ik ook nog eens zelden die kant op, dus voor mij maakt het dan nog minder uit.

Meerwaarde persoonlijk nihil en de regelgeving is dus zoals gezegd zeer twijfelachtig.

Verder hoef je je niet druk te maken om de veiligheid van mijn combi hoor. Die is dik in orde. Ook zonder die sticker :P
En zo hoort het ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
vhal schreef op zondag 6 juli 2025 @ 21:25:
80km/h rijden met een kampeermiddel op de Duitse wegen is zelfkastijding, vakantiemodus of niet :+
De Duitse Autobahn is ook zonder kampeermiddel zelfkastijding… :+ Het grootste deel van de wegen is zwaar overrated. Doe mij de Franse autoroutes maar. :)

@ronk1961 De diodes zijn binnen. Komende week de vouwwagen even ophalen en monteren. Nog bedankt voor de tip.

Mijn schoonmoeder leent onze vouwwagen voor de Nijmeegse vierdaagse. Prima. Maar ik zet hem wel zelf op en breek hem zelf af :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
Drardollan schreef op zondag 6 juli 2025 @ 20:44:
[...]

Totdat je een ongeluk krijgt en ze kunnen bewijzen dat je te hard reed. Wat zeggen ze in de reclame ook alweer, Duitsers maken geen grappen?

Hoewel ik het ook een papieren tijger vind is het schaamteloos dat je willens en wetens de regels overtreed en denkt dat wat geld strooien dan de oplossing is.

Het is heel simpel wat mij betreft, wil je 100 rijden in Duitsland dan doe je de keuring. En anders rijd je 80.
Succes met bewijzen. 😄👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
JanHenk schreef op zondag 6 juli 2025 @ 22:11:
[...]

De Duitse Autobahn is ook zonder kampeermiddel zelfkastijding… :+ Het grootste deel van de wegen is zwaar overrated. Doe mij de Franse autoroutes maar. :)
Franse tol voor 3 assen is geen pretje... De wegen rijden wel lekker, maar je bent zo een paar honderd euro lichter naar het zuiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:22

_Eend_

🌻🇺🇦

g00gle schreef op zondag 6 juli 2025 @ 22:17:
[...]

Succes met bewijzen. 😄👍
Daar is niet veel voor nodig: een laptop en de juiste software en kabel :P

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
pirke schreef op zondag 6 juli 2025 @ 22:51:
[...]

Franse tol voor 3 assen is geen pretje... De wegen rijden wel lekker, maar je bent zo een paar honderd euro lichter naar het zuiden.
Drie assen met een scharnierpunt valt best mee. Jij valt onder een zwaar tarief zeker qua hoogte en gewicht?
Tja, als je in een vrachtwagen op vakantie gaat moet je ook niet klagen over dergelijke tarieven toch? ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:30
pirke schreef op zondag 6 juli 2025 @ 22:51:
[...]

Dat is op de aanschaf en overige operationele kosten van zo’n slagschip een koopje natuurlijk. Niet klagen, maar dragen zeggen we dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Laatst online: 22:29
Weet iemand ook of er site of boek bestaat met ALLE campings in Duitsland?

Ik zie wel sites maar het is allemaal te beperkt.
Zo reclameert een site 2140 campings in hun database te bewaren maar bij Osnabrück is geen camping terwijl er daar echt wat zijn weet ik.

Mijn voorkeur heeft trouwens vnl natuurcampings... Of in ieder geval iets wat het qua rust en natuur benadert want de Duitsers schijnen dit concept niet echt te kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
Gonadan schreef op maandag 7 juli 2025 @ 07:30:
[...]

Drie assen met een scharnierpunt valt best mee. Jij valt onder een zwaar tarief zeker qua hoogte en gewicht?
Tja, als je in een vrachtwagen op vakantie gaat moet je ook niet klagen over dergelijke tarieven toch? ;)
Verwacht idd als je de foto's ziet dat de camper van Pirke in categorie 3 valt en dat zijn best dure meters.

voor enkeltje route du soleil betaal je €90 met auto, met caravan €140. Verwacht met een +3.5T camper dat deze wel kan verdubbelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
Harribo schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:16:

Zo reclameert een site 2140 campings in hun database te bewaren maar bij Osnabrück is geen camping terwijl er daar echt wat zijn weet ik.

Mijn voorkeur heeft trouwens vnl natuurcampings... Of in ieder geval iets wat het qua rust en natuur benadert want de Duitsers schijnen dit concept niet echt te kennen.
De Campy app beweert dat ze alle Europese campings hebben. Ik gebruik uiteindelijk toch liever boekjes in combinatie met Google Maps omdat de kwaliteit van de informatie in zulke uitgebreide overzichten vaak matig is.

https://apps.apple.com/nl...-camper-park/id1405611736

[ Voor 4% gewijzigd door Kevinns op 07-07-2025 10:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:27
https://opencampingmap.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter

Nee, dat bestaat simpelweg niet. Altijd afhankelijk van of mensen iets aanmelden of het bijgehouden wordt, een foutje is zo gemaakt en beschrijvingen altijd te mager of te oud.

[ Voor 3% gewijzigd door Gonadan op 07-07-2025 10:44 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 23:37
Drardollan schreef op zondag 6 juli 2025 @ 20:44:
[...]

Ik ben nog niet levensmoe, dus ik ga echt geen 80 rijden.

Minimaal dezelfde snelheid als het vrachtverkeer, dus meestal 85-90 op de gps.
En bij drukte en grote hoeveelheden vrachtverkeer blijf ik ook niet rechts hangen wanneer er 3 of meer rijstroken zijn.

En nee, ik heb geen tempo 100 keuring want die is met mijn combi niet mogelijk. Auto komt uit 1981, caravan uit 1972.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
kiefty14 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:33:
[...]

Verwacht idd als je de foto's ziet dat de camper van Pirke in categorie 3 valt en dat zijn best dure meters.

voor enkeltje route du soleil betaal je €90 met auto, met caravan €140. Verwacht met een +3.5T camper dat deze wel kan verdubbelen.
Of gewoon de tolwegen vermijden. Dat maakt in tijd niet eens zo gek veel uit wanneer je een grote/zware combinatie hebt waarmee je zelden harder dan 100km/u rijdt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronk1961
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:06
bjp schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 22:44:
[...]

Bij Knaus kan je hem zo aanvragen.
Kost €50.
https://www.knaus.com/nl-...ts-technical-data-sheets/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
Ivow85 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:47:
[...]

En bij drukte en grote hoeveelheden vrachtverkeer blijf ik ook niet rechts hangen wanneer er 3 of meer rijstroken zijn.

En nee, ik heb geen tempo 100 keuring want die is met mijn combi niet mogelijk. Auto komt uit 1981, caravan uit 1972.
Ik rij zonder aanhanger ook altijd ~10km te hard, dus met aanhanger ook :D

Behalve bij wegwerkzaamheden, daar rij ik altijd netjes de aangegeven snelheid maar in Nederland ben ik dan meestal ook echt de enige die dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziecko
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:35
Nou de caravan staat weer klaar voor vertrek - Nu hebben wij thuis een discussie over het koken op de camping. Normaal gaan we uit eten, maar we willen ECHT lekker koken op de camping. Dat wil zeggen, goede gerechten maken etc.

Jaren geleden eens met een skottelbraai gewerkt, maar dit was meer een soort lauw-warme wok. Hoe zijn de ontwikkelingen nu? Ik zie de campingas Grill 600 - Heeft iemand zo iets of wat gebruiken jullie? Koken binnen in de caravan is geen optie voor ons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
ziecko schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:17:
Nou de caravan staat weer klaar voor vertrek - Nu hebben wij thuis een discussie over het koken op de camping. Normaal gaan we uit eten, maar we willen ECHT lekker koken op de camping. Dat wil zeggen, goede gerechten maken etc.

Jaren geleden eens met een skottelbraai gewerkt, maar dit was meer een soort lauw-warme wok. Hoe zijn de ontwikkelingen nu? Ik zie de campingas Grill 600 - Heeft iemand zo iets of wat gebruiken jullie? Koken binnen in de caravan is geen optie voor ons.
Lekker koken kan op alles.

Ik heb zelf een Safari Chef 30 en daar kan ik van alles op maken, en ik heb nog een losse gaspit voor als ik twee pitten nodig heb en als het echt nodig is heb ik nog een mini-brandertje die je bovenop een gasflesje kan schroeven. Daarmee kom ik prima uit de voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Wij houden ook van lekker eten en doen dat ook het liefst buiten de deur. Maar ik kan toch ook echt heerlijke dingen maken op onze Safari Chef 30 hoor. Ik heb er nog een klein los pitje naast voor een extra pan. Werkt prima, maar het zal natuurlijk altijd behelpen blijven ten opzichte van thuis.

Koken in de caravan doen wij ook niet, afgezien van soms een pannetje pasta of knakworstjes. Niets wat sterk ruikt in ieder geval. Ook koken in de voortent vind ik niet fijn, veel te warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
kiefty14 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:33:
[...]

3 assen is cat 4... Soms worden we als cat 3 gedetecteerd en zijn we blij :)

Cat 1 is normale personenauto, 10 cent/km
Cat 2 is caravan (>2m hoog), 10-15 cent/km
Cat 3 is >3m hoog met 2 assen, 20-25 cent/km
Cat 4 is >3m hoog met 3 assen, 30-35 cent/km
Cat 5 zijn motoren

1000km naar het zuiden en weer terug tikt dan best hard aan. Afhankelijk waar je naartoe gaat kan het interessanter zijn om via Duitsland af te zakken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

pirke schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:49:
[...]

Cat 1 is normale personenauto, 10 cent/km
Cat 2 is caravan (>2m hoog), 10-15 cent/km
Cat 3 is >3m hoog met 2 assen, 20-25 cent/km
Cat 4 is >3m hoog met 3 assen, 30-35 cent/km
Cat 5 zijn motoren

1000km naar het zuiden en weer terug tikt dan best hard aan. Afhankelijk waar je naartoe gaat kan het interessanter zijn om via Duitsland af te zakken.
Ik moest even hieraan denken… :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0nK_eJRrZqM6YQS2suQYrhCMn7M=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/9nR4fM8fUafnrG1Su4xNzPJc.jpg?f=user_large

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Ivow85 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:49:
[...]

Of gewoon de tolwegen vermijden. Dat maakt in tijd niet eens zo gek veel uit wanneer je een grote/zware combinatie hebt waarmee je zelden harder dan 100km/u rijdt.
We hebben een tijdje de Franse N wegen gevolgd om tol uit te sparen, maar je gemiddelde snelheid halveert. Je komt erg veel rotondes en dorpjes tegen.

Afhankelijk van je vakantie kan dat leuk zijn, maar als je naar een bepaald gebied wilt rijden om daar je vakantie te besteden verdubbelt je reistijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:01

Ik kook al jaren buiten de caravan op een coleman 2 pits benzinebrander.
Als ik extra pitten nodig heb omdat het gerecht wat complexer is, gebruik ik de keuken (2 pitten op gas) in de caravan voor zaken die gekookt moeten worden en geen/nauwelijks geur afgeven (rijst, pasta, aardappels, groenten, etc...)
Alle zaken die "ruiken" kook/bak ik altijd buiten.

De coleman is ook ideaal om tijdens een stop bij lange ritten even snel een eitje of een blik knakworsten mee klaar te maken op een picknicktafel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Laatst online: 17:19

bjp

pirke schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:55:
[...]

We hebben een tijdje de Franse N wegen gevolgd om tol uit te sparen, maar je gemiddelde snelheid halveert. Je komt erg veel rotondes en dorpjes tegen.

Afhankelijk van je vakantie kan dat leuk zijn, maar als je naar een bepaald gebied wilt rijden om daar je vakantie te besteden verdubbelt je reistijd.
om nog niet te praten over het aantal flitspalen :)

mijn ervaring is wel geen verdubbeling. En je bespaart nog redelijk wat op brandstof door net trager te rijden. Spaarzaam remmen is wel nodig (hybride is handig). En je bespaart soms op aantal kilometers.

In mijn case: Superb PHEV richting Normandië. Mooie baan tussen de kerkoven van de Somme regio.

[ Voor 24% gewijzigd door bjp op 07-07-2025 12:02 ]

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
bjp schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:00:
[...]

om nog niet te praten over het aantal flitspalen :)

mijn ervaring is wel geen verdubbeling. En je bespaart nog redelijk wat op brandstof door net trager te rijden. Spaarzaam remmen is wel nodig (hybride is handig). En je bespaart soms op aantal kilometers.

In mijn case: Superb PHEV richting Normandië. Mooie baan tussen de kerkoven van de Somme regio.
Brandstofverbruik is voor ons hetzelfde door het constant remmen en optrekken. In veel dorpjes mag je 30, en dat dorpje ligt altijd onderaan een heuvel. Gas loslaten helpt niet vanwege de zwaartekracht, en na het dorpje mag je helling op weer op snelheid komen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:01
pirke schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:06:
[...]
Brandstofverbruik is voor ons hetzelfde door het constant remmen en optrekken. In veel dorpjes mag je 30, en dat dorpje ligt altijd onderaan een heuvel. Gas loslaten helpt niet vanwege de zwaartekracht, en na het dorpje mag je helling op weer op snelheid komen.
Om nog maar te zwijgen over de enorme verscheidenheid aan drempels in zo ongeveer ieder Frans dropje. Variërend in hoogte/steilheid van 'glooiend heuveltje' tot 'col van de buitencategorie'.
De grotere bison futée rijden dan vaak wel weer lekker door...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
Himalaya schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 15:06:
[...]

1 a 2 seconden bedoel je :o
Ja zeker! type o die ik niet meer kan aanpassen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22:46
pirke schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:49:
[...]

1000km tol enkele reis naar zuid france ?
De peage begint pas bij gye na nancy ( 515 km vanaf utrecht ) en tot aan de spaanse grens is het maar 850km. door dld bespaar je 240 km tol maar dat verspil je ook aan extra diesel en dan nog die stau/baustelles.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hemingr
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15-07 10:34

Hemingr

Make Tweakers Great Again

[...]

Wij rijden meestal N wegen heen en tol terug. Zeker op de terugweg zijn we het rijden vaak zat, en vanaf Bretagne scheelt het zeker 3 uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-07 12:33

Bezulba

Formerly known as Eendje

Het is (zoals alles in het leven) een keuze.

Wat vaak de limiterende factor is bij kamperen is de ruimte. Zowel het volume van alle gasstellen/fles/pannen e.d. als daarnaast ook de ruimte om je ding te doen zoals snijden e.d. Je kan prima een 6 gangen menu maken op de camping maar heb jij de de ruimte om een 6 pitter mee te zeulen? En daarnaast de plek om die 6 pitter op een fatsoenlijk plek neer te zetten?

En dan is vaak de keuze om voor kleiner te gaan. Kleiner gasstel, minder pannen, klein snijplankje. En dan is het een stuk moeilijker om mis en place te gaan doen met 20 verschillende ingredienten.

En wat versta jij onder echt lekker koken? Is dat een 4 gangen menu? Of wil je meer smaak? Er zijn echt wel hele lekkere recepten voor gerechten die maar 1 of 2 pannen nodig hebben. Dat kan prima op een camping, daar heb je echt niets bijzonders voor nodig. Maar dat is wat meer voorbereiding en een standaard arsenaal aan kruiden e.d. hebben.

Ik heb nog wel nachtmerries uit mijn jeugd dat ik groentes moest snijden op een deksel van de koelbox met een botermes. Als dat de max van je uitrusting is ga je snel over naar iets makkelijks wat minder bewerkelijk is.

[ Voor 6% gewijzigd door Bezulba op 07-07-2025 13:04 ]

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14

Wij koken zelf veel op een skottelbraai met paella pan, Zet de gas toevoer op de skottel max half open anders gaat het vaak te hard. Heb ook nog gasstel bij met 2 pitten + 2 gas flessen.

Daarnaast nog liggen onder de banken nog een airfryer en camping oven en neem soms een pizza oven mee (Ferrari G3 look a like). Vanuit thuis nemen we dan scherpe messen mee en fijne spatels.

Maar zie ook dat sommige een kamado mee slepen vanuit thuis.

Dus is maar hoeveel ruimte en zin je er in hebt ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Ivow85 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:47:
[...]

<knip> Trollend gedrag is niet toegestaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Ardana op 07-07-2025 18:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ozzie
<knip> Quote en reactie verwijderd. Dien liever een TR in en reageer niet zelf op dergelijke posts.

[ Voor 78% gewijzigd door Ardana op 07-07-2025 19:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
<knip> Quote en reactie verwijderd.

[ Voor 90% gewijzigd door Ardana op 07-07-2025 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie

[ Voor 89% gewijzigd door Ardana op 07-07-2025 19:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan

[ Voor 89% gewijzigd door Ardana op 07-07-2025 19:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Dan rapporteer je het toch gewoon lekker als de posts je niet bevallen? Kunnen wij het nog fijn over kamperen hebben. :)

S.v.p. zelf ook doen ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Ardana op 07-07-2025 19:01 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter

Ik kan uit ervaring vertellen dat met een grote camper de binnenwegen pakken niet echt opschiet inderdaad. Niet omdat ik er zelf eentje heb, maar ik zat er vorig jaar een heel stuk achter één en dat continue afremmen en weer langzaam op moeten trekken was vast net zo vermoeiend voor de camperchauffeur als voor mij. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Vorig jaar een heel stuk (met de aanhanger) binnendoor gereden op de terugweg, dat was op zich heel erg goed te doen. Alleen op de binnenwegen in Frankrijk kom je zo ongeveer 0 laadpalen tegen dus ik moest toen wel weer 'ouderwets' op zoek op de telefoon naar plekken waar ik kon opladen.
Terwijl op de snelweg ik helemaal niet meer mijn laadstops plan. Gewoon rijden en kom vanzelf wel laadpalen tegen wanneer ik denk dat het tijd is om te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Met een aanhanger vind ik het ook prima te doen, maar camper van formaat vrachtwagen heeft wel meer last van kruisingen en rotondes.

@pirke heb je wel eens uitgerekend wat die draaikolk dan extra kost binnendoor? Vast geen 20 cent per kilometer extra maar wel merkbaar zou ik denken.

[ Voor 37% gewijzigd door Gonadan op 07-07-2025 14:27 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
@Gonadan ik zou zeggen dat het vergelijkbaar is, minder luchtweerstand maar meer andere verliezen. Het is vooral de tijd. Je kan in twee dagen naar het zuiden rijden of in vier. En je moet ook weer terug. Uiteindelijk is de tol die extra paar dagen me wel waard, zeker als je tijd beperkt is zoals in de carnaval of meivakantie. Tenzij je de roadtrip zelf als doel hebt natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
Dat met een dergelijke combinatie harder dan 80 rijden "gevaarlijk" is, ls een nogal arbitraire keuze van de wetgever. In Duitsland mag de combinatie niet harder dan 80. In Nederland wordt 90km/u met eenzelfde combinatie nog aanvaardbaar bevonden.
In België is 120km/u toegestaan en in Frankrijk zelfs 130km/u, mits het niet regent.

Welk wetgever heeft volgens jou het meest gelijk? Of zorgt het kruisen van een landsgrens ervoor dat de combinatie ineens veiliger/minder veilig rijdt?

Eén ding weet ik wel: gesandwiched worden tussen twee vrachtwagens is met mijn combinatie zeer dodelijk, dus ongeacht wetgeving blijf ik níet tussen twee vrachtwagens hangen. En wanneer ik braaf 80km/u rijd heb ik continue vrachtwagen gevaarlijk dicht achter me rijden omdat zij (ondanks dat zij in Duitsland ook niet harder dan 80 mogen) vrijwel allemaal het gaspedaal intrappen tot de begrenzer van 85-90km/u.

[ Voor 9% gewijzigd door Ardana op 07-07-2025 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ziecko
Timmert schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:43:
[...]

Wij houden ook van lekker eten en doen dat ook het liefst buiten de deur. Maar ik kan toch ook echt heerlijke dingen maken op onze Safari Chef 30 hoor. Ik heb er nog een klein los pitje naast voor een extra pan. Werkt prima, maar het zal natuurlijk altijd behelpen blijven ten opzichte van thuis.

Koken in de caravan doen wij ook niet, afgezien van soms een pannetje pasta of knakworstjes. Niets wat sterk ruikt in ieder geval. Ook koken in de voortent vind ik niet fijn, veel te warm.
twee keer lees ik Safari Chef! ik ga vanavond eens naar de welbekende campingwinkel om eens te snuffelen! Thanks voor de input!!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HGM
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGM

ziecko schreef op maandag 7 juli 2025 @ 15:33:
[...]

twee keer lees ik Safari Chef! ik ga vanavond eens naar de welbekende campingwinkel om eens te snuffelen! Thanks voor de input!!
Neem dan ook paella-pan mee; vind dat ideaal om makkelijk en snel te koken.
Ook de pizza-steen is leuk.

Dan heb je gelijk flink wat mogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ziecko
HGM schreef op maandag 7 juli 2025 @ 15:34:
[...]

Neem dan ook paella-pan mee; vind dat ideaal om makkelijk en snel te koken.
Ook de pizza-steen is leuk.

Dan heb je gelijk flink wat mogelijkheden.
Ik hoor net dat ik nog een extra hapje uit mn spaarvarken ga nemen :9

Zonder dollen - dank voor de antwoorden! Ik ga kijken en zal nog even laten weten wat het geworden is en hoe t bevalt (over een week of 2 :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Gonadan schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:42:
[...]

Nee, dat bestaat simpelweg niet. Altijd afhankelijk van of mensen iets aanmelden of het bijgehouden wordt, een foutje is zo gemaakt en beschrijvingen altijd te mager of te oud.
Opencampingmap.org komt een eind
Kan je altijd doorklikken naar de website van de camping of erop zoeken.
Beter wordt het inderdaad denk ik niet
Pagina: 1 ... 261 ... 264 Laatste