Wanneer je op de snelweg normaal 120-130km/u rijdt kan het verschil aardig oplopen. Maar met een combinatie die duur is in tol verwacht ik op de snelweg geen snelheden van ruim boven 100km/u. En mijn ervaring is dat de navigatie instellen op "tolwegen vermijden" dan ongeveer 20-25% scheelt op een rit door Frankrijk. Let wel: dat is op de gehele rit, waarbij er dus nog wel stukken tolvrije snelweg gebruikt worden.pirke schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:55:
[...]
We hebben een tijdje de Franse N wegen gevolgd om tol uit te sparen, maar je gemiddelde snelheid halveert. Je komt erg veel rotondes en dorpjes tegen.
Afhankelijk van je vakantie kan dat leuk zijn, maar als je naar een bepaald gebied wilt rijden om daar je vakantie te besteden verdubbelt je reistijd.
Ga je volledig de snelwegen vermijden kan de extra reistijd waarschijnlijk wel behoorlijk oplopen. Al hebben / krijgen steeds meer belangrijke N wegen in Frankrijk rondwegen om dorpen heen en/of stukken 2x2 baans waar 110km/u is toegestaan.
Met een zware combinatie kunnen de steilere hellingen ten opzichte van snelwegen nog wel wat roet in het eten gooien. Met mijn combinatie heb ik daar niet zo veel last van. Inclusief belading blijft mijn combi ruim onder 1500kg.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.