[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 262 ... 277 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10:11
pirke schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:55:
[...]

We hebben een tijdje de Franse N wegen gevolgd om tol uit te sparen, maar je gemiddelde snelheid halveert. Je komt erg veel rotondes en dorpjes tegen.

Afhankelijk van je vakantie kan dat leuk zijn, maar als je naar een bepaald gebied wilt rijden om daar je vakantie te besteden verdubbelt je reistijd.
Wanneer je op de snelweg normaal 120-130km/u rijdt kan het verschil aardig oplopen. Maar met een combinatie die duur is in tol verwacht ik op de snelweg geen snelheden van ruim boven 100km/u. En mijn ervaring is dat de navigatie instellen op "tolwegen vermijden" dan ongeveer 20-25% scheelt op een rit door Frankrijk. Let wel: dat is op de gehele rit, waarbij er dus nog wel stukken tolvrije snelweg gebruikt worden.

Ga je volledig de snelwegen vermijden kan de extra reistijd waarschijnlijk wel behoorlijk oplopen. Al hebben / krijgen steeds meer belangrijke N wegen in Frankrijk rondwegen om dorpen heen en/of stukken 2x2 baans waar 110km/u is toegestaan.
Met een zware combinatie kunnen de steilere hellingen ten opzichte van snelwegen nog wel wat roet in het eten gooien. Met mijn combinatie heb ik daar niet zo veel last van. Inclusief belading blijft mijn combi ruim onder 1500kg.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 09:47
Ivow85 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 15:32:
[...]

Dat met een dergelijke combinatie harder dan 80 rijden "gevaarlijk" is, ls een nogal arbitraire keuze van de wetgever. In Duitsland mag de combinatie niet harder dan 80. In Nederland wordt 90km/u met eenzelfde combinatie nog aanvaardbaar bevonden.
In België is 120km/u toegestaan en in Frankrijk zelfs 130km/u, mits het niet regent.

Welk wetgever heeft volgens jou het meest gelijk? Of zorgt het kruisen van een landsgrens ervoor dat de combinatie ineens veiliger/minder veilig rijdt?

Eén ding weet ik wel: gesandwiched worden tussen twee vrachtwagens is met mijn combinatie zeer dodelijk, dus ongeacht wetgeving blijf ik níet tussen twee vrachtwagens hangen. En wanneer ik braaf 80km/u rijd heb ik continue vrachtwagen gevaarlijk dicht achter me rijden omdat zij (ondanks dat zij in Duitsland ook niet harder dan 80 mogen) vrijwel allemaal het gaspedaal intrappen tot de begrenzer van 85-90km/u.
Ik ben niet de persoon die moet bepalen welke wetgever gelijk heeft. Jij, en anderen hier ook niet. Je hebt je als weggebruiker simpelweg te houden aan de regels te houden die er gelden. Als je je daarmee onveilig voelt, dan moet je zorgen dat je een oplossing zoekt binnen de regels van de wet.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:12

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Harribo schreef op maandag 7 juli 2025 @ 15:40:
[...]

Opencampingmap.org komt een eind
Kan je altijd doorklikken naar de website van de camping of erop zoeken.
Beter wordt het inderdaad denk ik niet
Maar wat heeft dit voor voordeel boven een kaart van een grote aanbieder (zoals Google)? Daar vind je in principe ook alles op, maar krijg je bij een klik ook foto's en informatie te zien. Dat gebruik ik vrij intensief om snel het kaf van het koren te kunnen scheiden.
Bij die OCM weet je alleen dat er een camping ligt, maar moet je verder alsnog andere bronnen gaan raadplegen om te weten of het wat is. Dat is toch helemaal niet handiger? :?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-09 16:54
Timmert schreef op maandag 7 juli 2025 @ 11:43:
[...]

Wij houden ook van lekker eten en doen dat ook het liefst buiten de deur. Maar ik kan toch ook echt heerlijke dingen maken op onze Safari Chef 30 hoor. Ik heb er nog een klein los pitje naast voor een extra pan. Werkt prima, maar het zal natuurlijk altijd behelpen blijven ten opzichte van thuis.
Wij hebben een 2 pits gasstel. Een deel van de campeerlol is uitpuzzelen hoe je het eea met lokale ingredienten toch iets lekkers op tafel zet. Wij eten eigenlijk nauwelijks buiten de deur; afgelopen 3 weken hebben we het 1x gedaan; aankomstdag op een camping die ook pizza verkocht.

Soms doen we het ook simpel hoor, wat pasta met wat diverse groenten en een blik spam of zo :P. (doen we altijd 1x, traditie. Knakworstjes zijn lekkerder).

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
ijdod schreef op maandag 7 juli 2025 @ 16:18:
[...]

Soms doen we het ook simpel hoor, wat pasta met wat diverse groenten en een blik spam of zo :P. (doen we altijd 1x, traditie. Knakworstjes zijn lekkerder).
die traditie hebben wij met ingeblikte nasi :+

Is het lekker.. nee. vooral zout
Gaat het sinds mijn eerste herinneringen (>35jaar terug) aan kampeervakanties mee? Ja :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Wij hebben nu ook zo’n paella pan gekocht voor op de Safari Chef, nog niet gebruikt maar ben benieuwd. Pizzasteen zie ik nu ook een paar keer langskomen, maar dat lijkt me toch eigenlijk wel teveel gedoe met deeg maken, rijzen, etc. Of pakken jullie dan kant en klare bodems?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Vorig jaar heb ik een Victron (zware) omvormer ingebouwd in mijn buscampertje, werkt prima maar de loodaccu lijkt het er wel zwaar mee te hebben.
Nu even getest met een powerstation, en dat gaat eigenlijk best goed, kon een stoofpot maken in de instantpot 3q en daarna koffie zetten met een filterapparaat dat 1500w gebruikt.
Dus verbruik is prima gedekt, morgen even kijken hoe snel dit oplaadt met een zonnepaneel en rijdend, maar indien acceptabel dan gaat de omvormer van victron eruit (moet op een onhandige plek bij de accu dus kost veel opbergruimte). en de Bluetti 180 AC erin)
Wil sowieso nog een tweede powerstation en die gaat een hogere accucapaciteit krijgen of ik bouw zelf iets in een krat met de nu waarschijnlijk overbodige Victron voor thuis).

edit: en instantpot mee op vakantie? Ik vind het totale onzin maar mijn vriendin niet, en eerlijk gezegd maakt ze heerlijke gerechten ermee als ik geen zin heb om te koken op de Cobb dus dat moet maar.

[ Voor 11% gewijzigd door franssie op 07-07-2025 17:31 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 00:33
Zo, wij zijn ook weer klaar voor vertrek morgen. Weekje of 5 a 5,5 naar Scandinavië. Aangezien we nog niet weten of we helemaal naar de Noordkaap doortrekken hebben we zowel zomer als winterkleding gepakt, dat is nog best een hoeveelheid voor 4 personen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

pirke schreef op maandag 7 juli 2025 @ 17:45:
Zo, wij zijn ook weer klaar voor vertrek morgen. Weekje of 5 a 5,5 naar Scandinavië. Aangezien we nog niet weten of we helemaal naar de Noordkaap doortrekken hebben we zowel zomer als winterkleding gepakt, dat is nog best een hoeveelheid voor 4 personen.
Die hut van jou is groot genoeg, anders een aanhanger erachter :+

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:28
Ik heb nog (digitaal) een CADAC pizzasteen en paellapan van 30cm in mijn mandje gehad, maar ik heb ze eruit gegooid voor de bestelling. Zo'n kleine pizzasteen op een gaspit lijkt me alleen soort-van geschikt voor kant-en-klare pizza's en die eten we vrijwel nooit, zeker niet op vakantie.

De paellapan is wat overkill naast onze 3-delige RVS pannenset (oude set van thuis) en fantastische Primus Campfire 25cm koekenpan. Die pannen gaan op het 2-pits vouwwagen-fornuis. Grillen of bakken van groenten en aardappels kan dan mooi op de nieuwe Safari Chef 30. De bakplaat heeft een klein opstaand randje dus deze lijkt me ook zeer geschikt voor eieren en pannenkoeken.

Hoewel, nu ik er over nadenk is zo'n paellapan toch wel praktisch om veel aardappeltjes tegelijk in een laagje olie te bakken................. CRAP! :+

Edit: Nog een meer serieuze noot: Ik vind dat we al teveel zooi meeslepen dus er komt bij ons niets meer bij wat niet essentieel is. Alles wat je meeneemt kost tijd en mentale capaciteit om het niet te vergeten, netjes in te pakken etc. In mijn ervaring dragen veel spullen uiteindelijk niet bij aan een fijnere vakantie, hoe leuk het er van tevoren ook uitziet.

[ Voor 18% gewijzigd door Kevinns op 07-07-2025 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Laatst online: 07:42
Ik heb de pizza steen tot nu toe gebruikt voor kant en klare afbak pizza en afbak broodjes, ging prima. Maar nog niet eraan gewaagd om hele pizza 's te maken op de camping. Misschien deze zomer.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Wat wij nog wel op een pizzasteen doen is een vers-belegde 'pizza' op basis van een tortilla.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HGM
  • Niet online

HGM

Kevinns schreef op maandag 7 juli 2025 @ 17:48:
Ik heb nog (digitaal) een CADAC pizzasteen en paellapan van 30cm in mijn mandje gehad, maar ik heb ze eruit gegooid voor de bestelling. Zo'n kleine pizzasteen op een gaspit lijkt me alleen soort-van geschikt voor kant-en-klare pizza's en die eten we vrijwel nooit, zeker niet op vakantie.

De paellapan is wat overkill naast onze 3-delige RVS pannenset (oude set van thuis) en fantastische Primus Campfire 25cm koekenpan. Die pannen gaan op het 2-pits vouwwagen-fornuis. Grillen of bakken van groenten en aardappels kan dan mooi op de nieuwe Safari Chef 30. De bakplaat heeft een klein opstaand randje dus deze lijkt me ook zeer geschikt voor eieren en pannenkoeken.

Hoewel, nu ik er over nadenk is zo'n paellapan toch wel praktisch om veel aardappeltjes tegelijk in een laagje olie te bakken................. CRAP! :+

Edit: Nog een meer serieuze noot: Ik vind dat we al teveel zooi meeslepen dus er komt bij ons niets meer bij wat niet essentieel is. Alles wat je meeneemt kost tijd en mentale capaciteit om het niet te vergeten, netjes in te pakken etc. In mijn ervaring dragen veel spullen uiteindelijk niet bij aan een fijnere vakantie, hoe leuk het er van tevoren ook uitziet.
Voor op camping kant en klare pizza-deeg kopen en zelf beleggen. Is toch stuk beter als bevroren pizzas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
ijdod schreef op maandag 7 juli 2025 @ 17:54:
Wat wij nog wel op een pizzasteen doen is een vers-belegde 'pizza' op basis van een tortilla.
Kan dat niet ook gewoon op de bakplaat? Of heeft die teveel hotspots? Misschien dat ik komende vakantie een camembert-'kaasfondue' in een brood probeer te maken op de Safari Chef :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
aReaRe schreef op maandag 7 juli 2025 @ 17:46:
[...]

Die hut van jou is groot genoeg, anders een aanhanger erachter :+
Het zal je verbazen... Ik neem 3 dames mee, die vullen elk plekje op met "o dit is ook fijn om mee te nemen", en "kunnen we dit nog ergens kwijt?".

Een vriendinnetje kwam laatst voor het eerst logeren, die nam 3 koffers mee voor 1 nachtje :X

[ Voor 12% gewijzigd door pirke op 07-07-2025 18:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
@Kevinns Ik denk dat je met een bakplaat een eind komt. Aan de andere kant is de steen een forse warmebuffer tov een bakplaat. Experimenteertijd denk ik. (wij doen het voornamelijk op een grote BBQ of in een pizzaoven, dus weinig ervaring met een 'open' oplossing zonder warmte van boven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

pirke schreef op maandag 7 juli 2025 @ 18:08:
[...]

<>
Een vriendinnetje kwam laatst voor het eerst logeren, die nam 3 koffers mee voor 1 nachtje :X
Moet bijna wel familie zijn van mijn vriendin. Ik heb een limiet op het aantal liters dat mee mag, maar schoenen en toiletartikelen tellen natuurlijk niet mee ... Dus heb ik wel de regel ingesteld dat ze haar eigen meuk moet kunnen tillen, dat helpt iets.
Een keer met de trein op vakantie gegaan, kon ze 60 liter meenemen oid, dat hielp wel om te bepalen wat ze nu echt nodig had.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
ijdod schreef op maandag 7 juli 2025 @ 18:12:
@Kevinns Ik denk dat je met een bakplaat een eind komt. Aan de andere kant is de steen een forse warmebuffer tov een bakplaat. Experimenteertijd denk ik. (wij doen het voornamelijk op een grote BBQ of in een pizzaoven, dus weinig ervaring met een 'open' oplossing zonder warmte van boven.
Je kan de pan/deksel die erbij zit erbovenop zetten. Dan is die gewoon dicht aan de bovenkant.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-09 21:55
Gonadan schreef op maandag 7 juli 2025 @ 16:15:
[...]

Maar wat heeft dit voor voordeel boven een kaart van een grote aanbieder (zoals Google)? Daar vind je in principe ook alles op, maar krijg je bij een klik ook foto's en informatie te zien. Dat gebruik ik vrij intensief om snel het kaf van het koren te kunnen scheiden.
Bij die OCM weet je alleen dat er een camping ligt, maar moet je verder alsnog andere bronnen gaan raadplegen om te weten of het wat is. Dat is toch helemaal niet handiger? :?
Google is enorm commercieel. Volgens mij staan daar (alleen) de campings die het meest betalen om (bovenin) te staan. Vaak de campings die ik niet zoek.
Maar afgezien van de commercie... Ik zie nu een camping die mij misschien wel bevalt. Nergens te zien op Google (Maps).
Vandaar dus.

Edit : ben nu ook de trotse bezitter van het Duitse natuurvriendenhuizen boekje. Ze hebben een stuk of 200 (?) natuurvriendenhuizen. Kan ik altijd uitwijken.
Ook wel op de site hoor maar boekjes zijn fijner en leuker vind ik.

[ Voor 11% gewijzigd door Harribo op 07-07-2025 18:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

pirke schreef op maandag 7 juli 2025 @ 18:08:
[...]

Het zal je verbazen... Ik neem 3 dames mee, die vullen elk plekje op met "o dit is ook fijn om mee te nemen", en "kunnen we dit nog ergens kwijt?".

_O-

Tijd om je dochters leren te ontspullen, voor je vrouw is het al te laat, of je wilt een echtscheiding O-)

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan11117
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 09:16
Ik ben opzoek naar camping-kookboek met gerechten geschikt om te bereiden op, jawel, de safari-chef één-pitter.

Er zijn er genoeg. Iemand een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Stephan11117 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 21:33:
Ik ben opzoek naar camping-kookboek met gerechten geschikt om te bereiden op, jawel, de safari-chef één-pitter.

Google :? Of zelf experimenteren, en zolang het niet uitziet als houtskool proeven :+

Studentenkookboek zoeken, meeste recepten zijn handig op de camping.

[ Voor 9% gewijzigd door aReaRe op 07-07-2025 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stephan11117
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 09:16
aReaRe schreef op maandag 7 juli 2025 @ 21:39:
[...]

Google :? Of zelf experimenteren, en zolang het niet uitziet als houtskool proeven :+
Ja op Google en in de winkels is er genoeg te vinden maar ik dacht misschien heeft er iemand een tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Stephan11117 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 21:42:
[...]

Ja op Google en in de winkels is er genoeg te vinden maar ik dacht misschien heeft er iemand een tip.
F5 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:03
Stephan11117 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 21:33:

Mijn vrouw heeft laatst deze voor haar verjaardag gekregen. Staan wel wat leuke gerechten in.

https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp

Ik denk overigens dat een boekje wel leuk is, weer een reden minder om een schermpje te hoeven pakken op vakantie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Harribo schreef op maandag 7 juli 2025 @ 18:52:
Google is enorm commercieel. Volgens mij staan daar (alleen) de campings die het meest betalen om (bovenin) te staan. Vaak de campings die ik niet zoek.
Maar afgezien van de commercie... Ik zie nu een camping die mij misschien wel bevalt. Nergens te zien op Google (Maps).
Vandaar dus.
Google is absoluut erg commercieel, vandaar dat er ook zoveel op te vinden is. Op zich vind ik het commerciële (op principiële bezwaren na) niet zozeer het probleem, het is meer de populariteit die meegewogen wordt waar ik moeite mee heb. Een groot deel van het publiek kiest tegenwoordig namelijk voor campings waar je mij met geen stok heen krijg, dus die staan bij een gemiddeld zoomniveau al snel op de kaart.
Maar met de juiste termen en meer inzoomen weet ik over het algemeen wel alle campings te vinden. Foto's van gasten en satellietbeelden zijn onovertroffen voor het beoordelen van een camping, dus daar ga ik voornamelijk op af.

Uit interesse, welke heb jij gevonden die dan helemaal niet in google staat? Ik heb dat nog nooit meegemaakt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Gonadan schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 08:52:
[...]

Google is absoluut erg commercieel, vandaar dat er ook zoveel op te vinden is. Op zich vind ik het commerciële (op principiële bezwaren na) niet zozeer het probleem, het is meer de populariteit die meegewogen wordt waar ik moeite mee heb. Een groot deel van het publiek kiest tegenwoordig namelijk voor campings waar je mij met geen stok heen krijg, dus die staan bij een gemiddeld zoomniveau al snel op de kaart.
Maar met de juiste termen en meer inzoomen weet ik over het algemeen wel alle campings te vinden. Foto's van gasten en satellietbeelden zijn onovertroffen voor het beoordelen van een camping, dus daar ga ik voornamelijk op af.

Uit interesse, welke heb jij gevonden die dan helemaal niet in google staat? Ik heb dat nog nooit meegemaakt.
Daarom geen Google maps maar Google earth(?).
De populariteit wat je zegt... Ik heb dat hetzelfde.... Als ik niet oppas kom ik op een camping waar ze hutje mutje op elkaar staan met een hoop schreeuwkids.
Wil graag nog steeds op een rustige natuurcamping in Duitsland maar dat is daar volgens mij een utopie.

De desbetreffende camping. Stond niet op Google maps bij mij.
Lijkt redelijk ruim voor Duitse begrippen en lees een paar keer 'ruhig'. Lijkt mij een camping waar ik het wel ga redden

[ Voor 6% gewijzigd door Harribo op 08-07-2025 10:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Harribo schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:08:
[...]

Daarom geen Google maps maar Google earth(?).
De populariteit wat je zegt... Ik heb dat hetzelfde.... Als ik niet oppas kom ik op een camping waar ze hutje mutje op elkaar staan met een hoop schreeuwkids.
Wil graag nog steeds op een rustige natuurcamping in Duitsland maar dat is daar volgens mij een utopie.

De desbetreffende camping. Stond niet op Google maps bij mij.
Lijkt redelijk ruim voor Duitse begrippen en lees een paar keer 'ruhig'. Lijkt mij een camping waar ik het wel ga redden
Gewoon naar Loenen gegaan, in zoekbalk “camping “ getypt, en ik zie em meteen

https://maps.app.goo.gl/TB6jVUBUcuDzdkXS9?g_st=ipc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Get!em schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:20:
[...]

Best knap. Want Loenen ligt heel ergens anders :P

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

LordSinclair schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:22:
[...]

Spelling autodestruct doet zijn best weer.

-
lienen toevallig al eens geweest, paar fossielen uit de rotsen gehakt.

[ Voor 15% gewijzigd door Get!em op 08-07-2025 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Get!em schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:20:
[...]

Ja maar je weet nu welke camping het is. Dat is het een eitje.
Maar als je gewoon browst zeg maar dan zie je hem niet. Dat bedoel ik dus. Maps laat lang niet alles standaard zien.
Ik gebruik trouwens de app niet maps op een desktop misschien maakt dat nog verschil.

Overigens, iemand bekend met de camping?
Iets voor een rustige natuur liefhebber als ik?

[ Voor 8% gewijzigd door Harribo op 08-07-2025 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
LordSinclair schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:22:
[...]

:p
Altijd flauw dat soort opmerkingen... Die android toetsenborden van tegenwoordig zijn vaak r*k. Kan je een normaal mens niet meer aanrekenen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kevinns
Ik gebruik altijd de Rustiek Kamperen boekjes, in combinatie met ACSI Klein&Fijn. Vaak vind ik dan wel iets, waardoor het makkelijk online te vinden is. Daarna bepaal ik de geschiktheid op basis van foto’s en reviews op Google Maps. De inhoud van de reviews is overigens doorslaggevend, niet de score.

Maar soms ontkom je niet aan online zoeken, dat kost helaas wat meer tijd en moeite. Wat je zegt, vanwege de bak commerciële bagger waar je doorheen moet werken. Maar soms vind je dan juist een onbekend pareltje. Nadeel van de boekjes is natuurlijk dat meer mensen ze hebben en het dus sneller druk is, en bij kleine campings druk=vol.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Harribo schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:34:
[...]

Maar als je gewoon browst zeg maar dan zie je hem niet. Dat bedoel ik dus. Maps laat lang niet alles standaard zien.
Ik gebruik trouwens de app niet maps op een desktop misschien maakt dat nog verschil.
In principe kan je hetzelfde, maar op een desktop gaat wel veel makkelijker. Bij mij kwam hij ook direct naar boven toen ik in de regio redelijk uitgezoomd zocht op camping. Waarbij ik heel bewust niet op de camping zelf gezocht maar gewoon eerst naar Lienen op de kaart en dan zoeken op camping.

Het één en ander hangt wel van je zoomniveau af. Vaak als ik in een bepaalde regio wat wil ga ik vrij ver inzoomen want dan komen ook de minder populaire (lees: natuurlijker en kleinschaliger) naar boven. Maar het vergt wel wat tijd om daar lekker doorheen te struinen.
Maar in de loop der jaren ben ik er wel handig in geworden en er is niets zo eerlijk als foto's die níet van de eigenaar zijn. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Harribo schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:34:
[...]

Overigens, iemand bekend met de camping?
Iets voor een rustige natuur liefhebber als ik?
Nee, gewoon naar Osnabrück gezoomd en gezocht op camping.

Ik ken de camping niet, wel omgeving.

Deze camping ken ik wel en is lekker klein, rustig en bejaard
https://maps.app.goo.gl/m6LcaH6pLJNnzaX89?g_st=ipc

Wandelingen en warmwaterbronnen dicht bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Get!em schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:55:
[...]

Nee, gewoon naar Osnabrück gezoomd en gezocht op camping.
Ah, expliciet zoeken op camping....gebruik dat soort zoekmogelijkheden niet maar toch maar eens meer doen dan. Ook gelijk veel reviews erbij, top. Thanks.
Ik ken de camping niet, wel omgeving.

Deze camping ken ik wel en is lekker klein, rustig en bejaard
https://maps.app.goo.gl/m6LcaH6pLJNnzaX89?g_st=ipc

Wandelingen en warmwaterbronnen dicht bij.
Rustig en bejaard, klinkt als iets voor mij :) ook weer dank
Misschien andere keer, wil deze zomer niet ver rijden.

[ Voor 6% gewijzigd door Harribo op 08-07-2025 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Gonadan schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:23:
[...]

In principe kan je hetzelfde, maar op een desktop gaat wel veel makkelijker. Bij mij kwam hij ook direct naar boven toen ik in de regio redelijk uitgezoomd zocht op camping. Waarbij ik heel bewust niet op de camping zelf gezocht maar gewoon eerst naar Lienen op de kaart en dan zoeken op camping.

Het één en ander hangt wel van je zoomniveau af. Vaak als ik in een bepaalde regio wat wil ga ik vrij ver inzoomen want dan komen ook de minder populaire (lees: natuurlijker en kleinschaliger) naar boven. Maar het vergt wel wat tijd om daar lekker doorheen te struinen.
Maar in de loop der jaren ben ik er wel handig in geworden en er is niets zo eerlijk als foto's die níet van de eigenaar zijn. ;)
Ook nuttige info, dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
De kinderen hebben het vakantieland voor volgend jaar al bedacht... Oostenrijk (na Zweden, Denemarken, Frankrijk en Engeland). Mijn vrouw wil ook. Maar ik... In het verleden wel eens campings gezocht, maar de foto's schrikken me altijd af. Haring aan haring, in laantjes naast elkaar of grote velden bij elkaar, lekker gezellig blijkbaar. Maar graag heb ik wat privacy, en niet als ik mijn caravan uitstap dat de halve camping me goedemorgen wenst (hallo, ik heb nog geen koffie op, daarvoor niet mijn aanspreken aub).

Een zwemmeer of een zwembad zou fijn zijn voor de kids. En het liefst niet al te diep Oostenrijk in, persoonlijk vind ik het gewoon een takke end weg zonder een leuke onderbreking van een boot ofzo (Zweden, Engeland).

En als we toch gaan dat zal ik ze krijgen ook. Wandeling de bergen in, slapen in een hut en de dag erna of terug naar de camping of slapen in een hut.

Iemand die ideeen heeft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
Koffie drinken voordat je je caravan uit komt?

En slapen in een hut? Dat doe je dan toch al? :Y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10:13
Zo, jij hebt er zin in :)
Spelletje "mens erger je niet" mee.

Maar om inhoudelijk te reageren. Je zou nu al een kleinschalige camping kunnen zoeken en dan met een plek aan het einde van de camping, of afgelegen plek, boeken. Het is denk ik vooral werk maken van het zoeken naar kleine campings met een klein zwembad met genoeg ruime plekken.
En echt niet iedereen heeft zin om jou goedemorgen te wensen, er zijn genoeg mensen die hun eigen plan trekken ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
Het begin is al goed. Wellicht had je je veto moeten laten gelden, voordat de kinderen een keuze mochten maken.

En zo'n takke eind is Oostenrijk toch niet vergeleken met de andere landen die je noemt? Frankrijk kan net zo ver of zelfs nog verder zijn als Oostenrijk.
En een leuke onderbreking zoals naar Zweden of Engeland, kun je richting Oostenrijk ook prima inbouwen. Genoeg mooie plekken in Duitsland te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
Praktische vraag: wij gaan over van een CampingGaz 90x systeem naar van wegwerptankjes met EN417 aansluiting (of EasyClic van CampingGaz). De 90x wisseltanks hebben een ventiel, en daarbovenop draai je nog een extra dop. De wegwerp tankjes hebben enkel een stofkapje. Is het gebruikelijk daar nog een extra dop op te zetten zodat ze zeker niet via het ventiel lekken?

[ Voor 0% gewijzigd door ijdod op 08-07-2025 17:00 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
In de meivakantie was onze startaccu een keertje leeg, zojuist weer na een pauze langs de weg. Morgen toch maar eens kijken waar we die hier in de buurt kunnen laten vervangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 07:39
ijdod schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 16:44:
Is het gebruikelijk daar nog een extra dop op te zetten zodat ze ze zeker niet via het ventiel lekken?
Nee, geen extra dop.

Die ventielen van 90x flessen waren nogal eens niet 100% dicht.
Easyclick is wel 100% dicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18-09 22:15
Xavier schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 14:54:
De kinderen hebben het vakantieland voor volgend jaar al bedacht... Oostenrijk (na Zweden, Denemarken, Frankrijk en Engeland). Mijn vrouw wil ook. Maar ik... In het verleden wel eens campings gezocht, maar de foto's schrikken me altijd af. Haring aan haring, in laantjes naast elkaar of grote velden bij elkaar, lekker gezellig blijkbaar. Maar graag heb ik wat privacy, en niet als ik mijn caravan uitstap dat de halve camping me goedemorgen wenst (hallo, ik heb nog geen koffie op, daarvoor niet mijn aanspreken aub).

Een zwemmeer of een zwembad zou fijn zijn voor de kids. En het liefst niet al te diep Oostenrijk in, persoonlijk vind ik het gewoon een takke end weg zonder een leuke onderbreking van een boot ofzo (Zweden, Engeland).

En als we toch gaan dat zal ik ze krijgen ook. Wandeling de bergen in, slapen in een hut en de dag erna of terug naar de camping of slapen in een hut.

Iemand die ideeen heeft?
https://alpenferienpark.com - Camping niet al te groot, natuurlijk zwembad, Ook best wat beschutte plaatsen te vinden. Is geen haring/laantjes camping, zeker als je op de juiste plek staat. Veel wandelmogelijkheden in de buurt. Enig nadeel, wel een stukje Oostenrijk in, als je die sleurhut thuis laat, ben je er sneller ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Luuk84 op 08-07-2025 17:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-09 22:17

Bommes

Capo del formaggio

pirke schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 16:48:
In de meivakantie was onze startaccu een keertje leeg, zojuist weer na een pauze langs de weg. Morgen toch maar eens kijken waar we die hier in de buurt kunnen laten vervangen.
Jou in de buurt is toch niet zo ver van die van mij af toch?
Even opzoek naar een automaterialenzaak misschien?
Jullie Ducato hoeft de nieuwe accu volgens mij niet ingeleerd te hebben (zoals veel moderne personenauto's wel al moeten ivm laad compensatie voor oudere accu's)

Net weer wat zooi in de camper geladen, lekker donsslaapazak voor ons dochtertje, wat spullen in de koelkast.
Tevens het klepje van het vriesvak in die Dometic ff gefixed. Als ik de koelkast open deed kwam het vriesvak klepje me meteen tegemoet gesprongen. Ik dacht daar mot weer van alles voor vervangen worden, maar nee hoor. Gewoon scharniertje aan een kant los schroeven, slagje draaien op een of andere veer constructie in de koelkast wand en onder spanning (sluitend)weer terug monteren.
Nou blijft het vriesvak gewoon netjes dicht zitten.

Ook de route voor dag 1 een beetje bij elkaar gezocht.
Zaterdag vertrek na het (middag) verjaardagsfeest van schoonmoeders.
Dus we hebben niet een hele reisdag. maar ergens 5 uur meten we wel in de camper kunnen zitten.
Stop 1 voor de overnachting: https://park4night.com/nl/place/232862
Tenminste als het verkeer mee zit, of het juist niet in goede zin andersom mee zit en we veel verder komen.
Dag 2 hebben we 2 nachtjes via Campespace op een boerderij in het midden van nergens geboekt.
https://campspace.com/nl/s/idylle-auf-dem-land_10346

Daarna door richting een manege, ook via Campspace.
De rest van de trip staat nog volledig open, denk dat we richting Oostenrijk gaan, Fuschl am See ben ik toen ik klein kind was vaak geweest met mijn ouders en opa en oma om te kamperen. Mijn eerste campertrip met mijn ex-vrouw is daar ook begonnen.
Kijken of we het nog herkennen daar, iets van 23 jaar later.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
@Bommes we zitten net onder Bremen nu. Plan was eigenlijk om tot net boven Hamburg door te rijden vandaag. Nadat de accu te leeg was om te starten (er waren geen verbruikers actief in het half uurtje/uurtje dat we even pauze hadden genomen...) uiteindelijk met startkabels alles weer aan de praat gekregen. Daarna naar de dichtstbijzijnde camperplaats met stroomaansluiting gereden zodat hij weer goed op kan laden. Ik heb al een adresje gekregen hier in de buurt die waarschijnlijk ook zwaardere accus voor bestelwagens en vrachtwagens heeft. Morgen even bellen of we direct terecht kunnen.

Ik vermoed dat de accu gewoon versleten is. Wellicht te lang stil gestaan bij dealer of fabriek. Thuis hangt hij altijd aan de 230v waarmee hij ook de startaccu op peil houdt.

Als we pech hebben is de dynamo stuk, maar dat lijkt me onwaarschijnlijker. De vorige keer konden we na de jumpstart en een heel stuk rijden daarna gewoon weer de motor starten. Dat lijkt er op te wijzen dat de dynamo ok is.

We hebben ook een laadbooster die de huishoudaccu beter laadt tijdens het rijden. Die zorgt dat de dynamo hard genoeg werkt. Misschien dat daar nog iets mis zit? Ook dat lijkt me wat vergezocht. Sowieso heeft de huishoudaccu bijna niks te doen gehad vandaag, we hebben voornamelijk gereden.

De koelkast laat ik voorlopig maar even op 230v of gas staan, die hoeft niet automatisch naar 12v te springen. Alle beetjes helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18-09 12:30

bjp

ik heb mijn CoC eens in detail bekeken (i.v.m. Tempo 100): daar staat bij rubriek "29. maximale snelheid" 130km/u.

Is dit genoeg om een Tempo 100 _enkel_ administratief te verkrijgen?

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Luuk84 schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 08:52:
[...]

Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen!
Een klein vriesvakje spreekt me toch wel erg aan. Wij hebben nu de mobicool mb40 + een absorptie koelkast in de vouwwagenkeuken en dat bied ons voldoende ruimte. De mobicool hoor je ook aanslaan en draaien, zeker overdag als hij harder moet werken. Heel storend is het niet, maar zeker niet stil. Het is een geluid wat makkelijk in de achtergrond verdwijnt zullen we maar zeggen.
Deze koelkast ziet er best goed uit. Ook het draingat is erg handig en mis ik in de mobicool, want er verzameld zich toch flink wat vocht onderin de koelkast.
Zou je wat ervaringen willen posten met betrekking tot het geluid? Desnoods in een thuissituatie. Wij gaan half juli weg dus ik zou hem eventueel nog voor die tijd aan kan schaffen en de mobicool de deur uit doen :)
Ik heb deze inmiddels thuis, in de schuur in gebruik en vind 'm stil genoeg. Op een meter afstand hoor je 'm eigenlijk nauwelijks meer en het geluid dát je hoort is niet storend. Ik woon in een (rustige) woonwijk in de stad en het omgevingsgeluid overstemd eigenlijk direct het geluid van de box buiten. Hij wordt goed koel, de twee vakken werken prettig en goed (als je maar 1 temperatuur gebruikt haal ik wel het middenstuk eruit, dan blijft hij een stuk constanter, weet ook niet waarom).

Hoe hij op de camping bevalt kom ik ergens eind augustus melden. :+ Nog twee weken tot vertrek! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@pirke wat voor laadbooster? Als ie teveel A trekt van de dynamo zou dat wel een probleem kunnen zijn. Lees ik veel over bij mensen die overstappen op LiPo wat wel A lust en zo de boel mollen.
Maar als je met lopende motor 14v4 meet moet ie het nog wel doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
@franssie ik heb mn multimeter thuis liggen...

De booster is een Schaudt WA 121545. Deze is af fabriek standaard ingebouwd.

[ Voor 19% gewijzigd door pirke op 08-07-2025 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

pirke schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 22:13:
@franssie ik heb mn multimeter thuis liggen...

De booster is een Schaudt WA 121545. Deze is af fabriek standaard ingebouwd.
Geinig, ding lijkt best recent met ondersteuning voor LiOn
https://4campers.nl/elect...121545-4058149903337.html

Ik zou toch even twee voltmetertjes aan elke accu hangen om te kijken wat er gebeurd, of de accu is inderdaad gewoon op - gebeurd bij mij ook in de camper, juist omdat de startaccu op walstroom niet goed opgeladen lijkt te worden, de huishoud accu wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
franssie schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 22:21:
[...]

Geinig, ding lijkt best recent met ondersteuning voor LiOn
https://4campers.nl/elect...121545-4058149903337.html

Ik zou toch even twee voltmetertjes aan elke accu hangen om te kijken wat er gebeurd, of de accu is inderdaad gewoon op - gebeurd bij mij ook in de camper, juist omdat de startaccu op walstroom niet goed opgeladen lijkt te worden, de huishoud accu wel.
De camper is vrij jong, 3,5 jaar geleden gekocht. Ik heb in het verleden 2x eerder een defecte accu gehad bij nieuwe auto's wat ergens in het eerste jaar aan het licht kwam. De camper rijden we niet dagelijks, dus eventuele problemen duren langer om zichtbaar te worden.

De EBL (Schaudt EBL 223) heeft tot nu toe altijd de startaccu goed van stroom voorzien, het lijkt me sterk (maar niet onmogelijk) dat er in die hoek iets mis zit.

De levensduur van een startaccu is 3 tot 6 jaar lees ik, dus dan kan hij ook gewoon op zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

pirke schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 22:42:
[...]

<>
De levensduur van een startaccu is 3 tot 6 jaar lees ik, dus dan kan hij ook gewoon op zijn.
Bij een camper die weinig rijd klopt dat wel denk ik. Ik heb auto's gehad die 10 jaar met een startaccu deden.

Hoe dan ook gewoon vervelend als ie het niet doet, dus vervangen, kan desnoods met een iets kleiner model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf
  • Laatst online: 09:30

Smurf

Detri

Luuk84 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 16:59:
[...]

https://alpenferienpark.com - Camping niet al te groot, natuurlijk zwembad, Ook best wat beschutte plaatsen te vinden. Is geen haring/laantjes camping, zeker als je op de juiste plek staat. Veel wandelmogelijkheden in de buurt. Enig nadeel, wel een stukje Oostenrijk in, als je die sleurhut thuis laat, ben je er sneller ;)
Valt mee hoor, zeker als je via de Felbertaurentunnel gaat. Dat scheelt ongeveer 100km de route via de A10. Vanaf Kufstein rij je dan binnendoor en ga je met de caravan net zo "snel" als het overige verkeer. Qua tijd verschillen beide routes niet veel met elkaar.

@Xavier Die camping is sowieso een aanrader. Wij staan zelf altijd vooraan bij het zwembad omdat we een beetje reuring rond de plek wel leuk vinden (en zo groot/druk is het daar ook weer niet). Maar ik spreek ook genoeg mensen die daar idd niks van moeten hebben en liever op een van de veldjes wat meer naar achteren staan. Omdat het allemaal doodlopende paadjes zijn komt daar ook bijna niemand verder.

)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
Smurf schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:01:
[...]

Valt mee hoor, zeker als je via de Felbertaurentunnel gaat. Dat scheelt ongeveer 100km de route via de A10. Vanaf Kufstein rij je dan binnendoor en ga je met de caravan net zo "snel" als het overige verkeer. Qua tijd verschillen beide routes niet veel met elkaar.
Het is andersom, het overige verkeer gaat net zo "snel" als diegene met de caravan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oDuj8nmzXdHLph-LFMT-UfskpNk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MNYyd5oelKtyNtnTho0SLDVD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Luuk84 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 16:59:
[...]

Smurf schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:01:
[...]

@Xavier Die camping is sowieso een aanrader. Wij staan zelf altijd vooraan bij het zwembad omdat we een beetje reuring rond de plek wel leuk vinden (en zo groot/druk is het daar ook weer niet). Maar ik spreek ook genoeg mensen die daar idd niks van moeten hebben en liever op een van de veldjes wat meer naar achteren staan. Omdat het allemaal doodlopende paadjes zijn komt daar ook bijna niemand verder.
Beide bedankt. Ziet er goed uit!

Na vorig jaar Denemarken ben ik een beetje Duitsland-moe met alle wegwerkzaamheden. Toen met de caravan gemiddeld 45km per uur gereden op de terugweg en einde middag maar bij een boer overnacht (prima geslapen tussen de schapen).
De heenweg hadden we ook veel file vanwege de werkzaamheden.
Toen naar Zweden eigenlijk nergens last van, maar dat was zonder caravan.
Engeland is super simpel, bij Hoek van Holland de boot op, was een 45min vanaf huis. Terug via Duinkerke, reed ook lekker door.
Over enkele weken Normandie met als eerste stop vlakbij Calais. Zou ook niks bijzonders moeten zijn qua route.

Met Duitsland nog vers in het geheugen voelt Oostenrijk nogal ver, zeker als je nu de route plant waarin in Duitsland al 28keer wegwerkzaamheden zijn. En file rijden is zeker niet mijn lievelingsbezigheid.

Wel mooie omgeving om lekker actief met de kids te zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smurf

Smurf

Detri

LordSinclair schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:30:
[...]

Het is andersom, het overige verkeer gaat net zo "snel" als diegene met de caravan.

[Afbeelding]
Of de vrachtwagen. Of zo'n klassiek camper busje wat leuk is om te zien, maar bij de eerste meters omhoog al alle snelheid kwijt is. :D
Gelukkig is daar bij de meeste passen in ieder geval de weg omhoog 2-baans. De knelpunten zijn vaak meer de steden of dorpjes waar 2 van die B-wegen samenkomen en een enkele rotonde al dat verkeer moet afhandelen.

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:02
Xavier schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 14:54:
De kinderen hebben het vakantieland voor volgend jaar al bedacht... Oostenrijk

Iemand die ideeen heeft?
Wij zijn de laatste jaren met de caravan naar Oostenrijk geweest in de zomer.
Op de heenweg in twee dagen, met een stop in Wertheim (echte doorreiscamping) of Uffenheim (leuk stadje, zwembad naast de camping).
Terug proberen we in 1 dag te doen, maar dat lukt niet altijd. Er zijn genoeg campings te vinden war je een nachtje kan staan, eventueel onderweg even bellen.

Waar we geweest zijn:
  • Mayrhofen (2x). In de buurt van een groot dorp, meerdere skiliften het gebied in. Zwembad en restaurant op de camping, uitstekend sanitair. Tja, dat er zo af en toe een muziekavond is die over het terrein galmt.....
  • Ried im Oberinntall. We waren wat laat met boeken dus kwamen terecht op een plek tussen (verlaten) stacaravans. Groot zwemmeer in de buurt, zwembad iets verder weg. Liften liggen wat verder weg, maar je hebt wel alle bekende skioorden in de buurt (Fiss, Ladis, Serfaus
  • Brixen im Thale. De minste qua sfeer, tenzij je graag door een Nederlandse volksbuurt loopt :P . Zwembad in de buurt, net als een skilift.
Wij kopen in ieder gebied de (retedure) activ-kart, waarmee je gratis met het OV mag, de liften kan gebruiken en meestal ook nog gratis of met korting het zwembad in mag.

Qua formaat van staplaatsen hebben we nooit te klagen gehad. Soms kan/mag de auto op de plaats staan, een andere keer niet maar staat ie in de buurt.

Dit jaar staat de omgeving Montafon op het programma. ben benieuwd.....

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeebeekje
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:44
MrAcid schreef op maandag 7 juli 2025 @ 17:23:
Wij hebben nu ook zo’n paella pan gekocht voor op de Safari Chef, nog niet gebruikt maar ben benieuwd. Pizzasteen zie ik nu ook een paar keer langskomen, maar dat lijkt me toch eigenlijk wel teveel gedoe met deeg maken, rijzen, etc. Of pakken jullie dan kant en klare bodems?
In Frankrijk kwamen we vorig jaar (vooral in de Hypermarchés) heel veel kant-en-klare pizza's (niet diepvries) tegen voor een goede prijs. Hier in NL zijn die dingen vaak 6-10 euro per stuk. Daar kochten we ze voor onder de 5 euro.
De Carri Chef 50 met pizzasteen had ze zo lekker knapperig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf

Smurf

Detri

Jeebeekje schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:34:
[...]

In Frankrijk kwamen we vorig jaar (vooral in de Hypermarchés) heel veel kant-en-klare pizza's (niet diepvries) tegen voor een goede prijs. Hier in NL zijn die dingen vaak 6-10 euro per stuk. Daar kochten we ze voor onder de 5 euro.
De Carri Chef 50 met pizzasteen had ze zo lekker knapperig.
Ik heb zelf de meeste soorten supermarktpizza's wel op de steen gehad op zowel de Safari Chef (30cm) en de City Chef (40cm): Diepvries, vers of "zelfbouw" op een kant-en klaar bodem.

Ik vond toch dat het grotere model betere resultaten geeft. Waarschijnlijk omdat die beter z'n warmte behoud nadat je de pizza erop gelegd hebt en de vlam lager moet om de bodem niet te verbranden.

Vooral bij diepvriespizzas was het verschil groot en ging het van "dit is niks" naar "best prima voor een dagje makkelijk op de camping".

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
Ik had de pizza steen juist (nog) niet gekocht omdat ik dacht dat het toch niet werkte op zo’n gasbbq.

Als ik hier lees dat men er broodjes op afbakt en pizza’s ook geen probleem zijn dan ga ik er toch ook maar één halen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Kevinns schreef op maandag 7 juli 2025 @ 17:48:
Met kant en klaar deeg werkt heel prima, maar je gezin moet niet te groot zijn. Met z'n drieën geen enkel probleem, maar heb ook wel gehad dat het te lang duurde met een grotere groep. Het gaat niet heel hard namelijk, tenzij je de boel aardig wilt inkleuren van onderen. ;)
Kevinns schreef op maandag 7 juli 2025 @ 17:57:
Kan dat niet ook gewoon op de bakplaat? Of heeft die teveel hotspots? Misschien dat ik komende vakantie een camembert-'kaasfondue' in een brood probeer te maken op de Safari Chef :P
Denk dat het dan te snel verbrandt van onderen. Ik leg de steen op de bakplaat of grillplaat waardoor je met name bovenwarmte krijgt en niet de directe vlamhitte van onderen. Dan je de boel mooi garen en het werkt ook goed voor afbakbroodjes.

Klein strooipotje semola mee en gaan. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Het hele idee van een pizzasteen is toch dat ie erg heet is (hoe heter hoe beter) en dat ie goed zn warmte vasthoudt?

Pizzeria's stoken de oven ook zo heet mogelijk, dat de rauw deeg pizza er maar een minuut of 2-3 in zit.

PS. Start accu is vervangen, hopelijk was het dat deze vakantie O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
Je hebt hete omgevingslucht nodig, niet alleen een hete steen. Ook hebben pizzastenen normaal een grote thermische massa en maar beperkte geleiding. Dan kan je snel je pizza bakken, zonder dat de bodem zwart wordt.

Met een van onder heetgestookte dunne steen krijg je een zwarte bodem en rauwe bovenkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
pirke schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:53:
Het hele idee van een pizzasteen is toch dat ie erg heet is (hoe heter hoe beter) en dat ie goed zn warmte vasthoudt?

Pizzeria's stoken de oven ook zo heet mogelijk, dat de rauw deeg pizza er maar een minuut of 2-3 in zit.

PS. Start accu is vervangen, hopelijk was het dat deze vakantie O-)
Ook bij de Napoletaanse stijl (graadje of 500) zit de warmte voornamelijk van boven. De steen is ook heet, maar minder dan de omgeving. Anders krijg je de topping nooit gaar voordat de bodem verbrandt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Nu online
Iemand tips voor een overnachtingscampjng tussen Koblenz en Stuttgart?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Zo, de matrastopper voor ons Franse bed is binnen. Hopelijk voor het eerst in 3 jaar lekker slapen, het normale matras is net te dun om lekker te liggen. Logisch wel, elke eurocent wordt op bespaard tegenwoordig. Dus maar een topper op maat laten maken, hopelijk maakt het net het verschil. Nu al zin in de eerste nacht!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

BaBoK schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:50:
iets voorbij Stuttgart heb je de Schwabische Alb. Leuke omgeving om 2 nachten te blijven op doortocht naar alpen of italie/slovenie

Ik het indertijd eens op deze camping gestaan
https://www.google.nl/map...wNi4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

In de buurt heb je bijv:

Bijv https://www.google.nl/map...wNi4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

meest gave wat ik gedaan heb, (maar niet voor de mensen met angst voor donker en onderwater), je moet namelijk zwemmen onderwater, in het donker, in een grot, onder de rotsen door (Chifon).

https://www.google.nl/map...wNi4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D

Aan de andere uiteinde van je zoekgebied kun je kamperen in de vulkaan
https://maps.app.goo.gl/bvhjE7BG52C4M2w79?g_st=ipc

Leuk klooster, paar leuke wandelingen door vulkanisch gesteente en een vulkaan.

[ Voor 21% gewijzigd door Get!em op 09-07-2025 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Drardollan schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:01:
Zo, de matrastopper voor ons Franse bed is binnen. Hopelijk voor het eerst in 3 jaar lekker slapen, het normale matras is net te dun om lekker te liggen. Logisch wel, elke eurocent wordt op bespaard tegenwoordig. Dus maar een topper op maat laten maken, hopelijk maakt het net het verschil. Nu al zin in de eerste nacht!
Wij hebben een paar weken terug hier nieuwe camper matrassen gekocht: https://seminautic.nl/

Degene in de alkoof waren superdun, en een topper erboven hielp ook niet echt.

Nu op maat gemaakt en we hebben er al heerlijk op geslapen. Ze zijn niet de goedkoopste, maar nemen uitgebreid de tijd voor je met proefliggen, en klaar terwijl je wacht (of gratis thuisbezorgd). Tijdens het wachten heb je uitzicht op de fabriek waar alles met de hand gemaakt wordt.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• pirke
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qbXIeBWFt0FrZj8KgB-BOlVEDuk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/24TF1ILP68tMpYnNhct9yKrY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kjp5xmseLsPOlpAc4e86ZQ6aDx8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oXuVNsUlmjtvKMENG3P32hCY.jpg?f=fotoalbum_large

Onderweg O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Je hebt alvast je afsleepwagen geregeld :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
Vriend van mij heeft een VW Amarok. Laatst met een gezamenlijk weekend kamperen had hij de traptrekker van zijn zoontje ook zo met een spanband vast gezet op de laadbak :p

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sqxV3L7Nm-CTHgqhFYsJDsCS44g=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/E7Ofdn7t5KNJIdkHhyXSleYB.jpg?f=user_large

:P

En de rest van West Europa.

[ Voor 6% gewijzigd door aReaRe op 09-07-2025 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
Kwam 2 jaar geleden in zuid Frankrijk een Nederlands gezin tegen bij de McDonalds die hun eigen fles mad sauce mee had. Want wat ze in Frankrijk bij de frites serveerden dat gingen ze toch echt niet eten :)

Maar ze boden wel aan of wij ook een wilde, dat dan weer wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Niet de eerste die ik zie, maar blijft leuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 09:52
Gonadan schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:34:
[...]

Met kant en klaar deeg werkt heel prima, maar je gezin moet niet te groot zijn. Met z'n drieën geen enkel probleem, maar heb ook wel gehad dat het te lang duurde met een grotere groep. Het gaat niet heel hard namelijk, tenzij je de boel aardig wilt inkleuren van onderen. ;)
Wij nemen altijd uitgebreid de tijd. Kwartier per pizza ofzo en dat ca 8x.

Heb overwogen om voor de tweede Cadac Safari ook een steen te halen maar dat is me toch teveel meeslepen. Van andere accessoires neem ik ook maar 1 exemplaar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 07:39
Ozzie schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 09:22:
Kwam 2 jaar geleden in zuid Frankrijk een Nederlands gezin tegen bij de McDonalds die hun eigen fles mad sauce mee had. Want wat ze in Frankrijk bij de frites serveerden dat gingen ze toch echt niet eten :)

Maar ze boden wel aan of wij ook een wilde, dat dan weer wel :)
Ik kan daar wel om lachen hoor. Als je gewend bent aan mad sauce dan neem je die gewoon mee! Ik kan zelf de zurige mayo in FR wel waarderen.
Ik neem altijd sambal mee naar het buitenland, dat is nergens te krijg en is lekker pittig/zout voor allerlei gerechten.

Hier zijn verder de voorbereidingen in volle gang. Vorige week naar Obelink geweest en twee Crespo stoelen aangeschaft. 1 x een Air Deluxe 235 en 1x een Air deluxe 240. Met bijbehorende voetensteuntjes. Ja, het was een flinke uitgave maar de stoelen zitten heerlijk en zijn erg plat op te vouwen.
Wat voor mij de doorslag gaf was de hoge zithoogte van de 240. Mijn vrouw is wat kleiner en heeft dus wel een zelfde merk maar een andere grootte van de stoel.
Erg blij mee. We gaan over twee weken pas weg dus we zijn goed voorbereid.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:43
Hier voor het allereerst met een camper op vakantie, in Australië. Met drie kinderen, dus een flinke 6 persoons camper. We hadden een goedkope gehuurd die 4-6 jaar oud zou zijn, maar deze is behoorlijk nieuw met nog maar 30k op de teller. Dus allerlei snufjes met rijden en (hopelijk) weinig defecten.

Vooral eerste paar dagen nu onze draai zien te vinden met alle spulletjes en de bedden opbouwen en dergelijke. Alleen ons bed slaapt niet echt lekker, en heeft een beetje vreemde hoekige vorm dus een topper gaat niet makkelijk passen. We zitten nu te denken om twee goedkope selfinflatable matjes te kopen? (We zijn nog bijna 7 weken aan het reizen dus het mag best lekker liggen :D) Of is er nog een andere quick fix?

Wel heel anders kamperen, normaal gaan we met een tent :D Vooral jammer dat we met de hele camper naar de uitjes moeten, of boodschappen doen. Vooral het parkeren is even wennen :')

Eerste plek in de Blue Mountains. Het is natuurlijk winter en toevallig behoorlijk koud hier, vanmiddag kwam er natte sneeuw voorbij. De camper is niet echt gemaakt voor de kou :')

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BRD_QtQqYJNUS09r19LBqE3wY7M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MMUahtfGkp5YELTik4hBBE2z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
@kepler leuk campertje ;)

Voor winterkamperen wil je eigenlijk een verwarmde dubbele bodem hebben. De meeste kou komt via de onderkant de camper in, en een verwarmde ruimte onder je vloer geeft een enorm fijn comfort. Het voorkomt ook dat leidingen en watertanks enzo kunnen bevriezen, die zitten allemaal in het verwarmde deel. Maar die kennis gaat je nu niet helpen ;)

Voor je bed kun je wellicht een dik dekbed ergens halen en dan op het dekbed gaan liggen? Kun je in elke vorm vouwen die nodig is.

Veel plezier daar!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18-09 22:17

Bommes

Capo del formaggio

kepler schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:15:
Wel heel anders kamperen, normaal gaan we met een tent :D Vooral jammer dat we met de hele camper naar de uitjes moeten, of boodschappen doen. Vooral het parkeren is even wennen :')
Beetje omdenken, boodschappen doe je onderweg naar je bestemming, parkeren, niet vooraan willen staan bij de supermarkt maar gewoon die 2 vrije plekken ergens achterin gebruiken.
Uitjes, is juist veel leuker met de camper, je hebt heel je handel bij je, lekker nog ff lunchen in de camper voor die ene wandeling.
Of juist eerst ff snel douchen en omkleden na dat dagje raften voordat je weer een stuk moet autorijden.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:43
pirke schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 12:44:
@kepler leuk campertje ;)

Voor winterkamperen wil je eigenlijk een verwarmde dubbele bodem hebben. De meeste kou komt via de onderkant de camper in, en een verwarmde ruimte onder je vloer geeft een enorm fijn comfort. Het voorkomt ook dat leidingen en watertanks enzo kunnen bevriezen, die zitten allemaal in het verwarmde deel. Maar die kennis gaat je nu niet helpen ;)

Voor je bed kun je wellicht een dik dekbed ergens halen en dan op het dekbed gaan liggen? Kun je in elke vorm vouwen die nodig is.

Veel plezier daar!
Het is ook echt maar voor deze twee nachten, morgen rijden we weer richting de kust en daar is het stuk warmer. En voor die twee nachten overleven we het wel :D

Dekbed is nog wel een idee! We hebben er nog eentje over (kinderen slapen overdwars op het bed boven de bestuurder).
Bommes schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:12:
[...]

Beetje omdenken, boodschappen doe je onderweg naar je bestemming, parkeren, niet vooraan willen staan bij de supermarkt maar gewoon die 2 vrije plekken ergens achterin gebruiken.
Uitjes, is juist veel leuker met de camper, je hebt heel je handel bij je, lekker nog ff lunchen in de camper voor die ene wandeling.
Of juist eerst ff snel douchen en omkleden na dat dagje raften voordat je weer een stuk moet autorijden.
Dat is een goed punt :D Het is vooral even schakelen dat we niet zomaar even in de auto kunnen stappen voor een uitje/boodschap, en dus ook goed moeten uitkijken om een geschikte parkeerplek te vinden. Iets meer vooruit plannen (behalve je spullen inderdaad :D)

Voordeel is wel dat je alles bij je hebt inderdaad, we vergeten nog wel eens dingen dus dat is in dit geval juist handig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
wmeester schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:04:
Ik neem altijd sambal mee naar het buitenland, dat is nergens te krijg en is lekker pittig/zout voor allerlei gerechten.
Sambal heb ik wel gezien, maar een simpel vers chilipepertje was in FR wel een uitdaging. Als in: ondanks meerdere hypermarche's niet gevonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yihaaa
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-09 18:05
Drardollan schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:01:
Nice! Ben ook op zoek naar een topper. Heb je toevallig een linkje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
Wij verbazen ons er juist over hoe prima ons Franse bed in de caravan ligt, we liggen en slapen er prima op.
Scheelt ons weer een nieuwe matras of topper. Heb al een aantal caravan en camping zaken gezien die ze ook (op maat) verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yihaaa
  • Laatst online: 18-09 18:05
TheOmen schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 11:12:
[...]

Dit jaar staat de omgeving Montafon op het programma. ben benieuwd.....
Leuke tips.
Mag ik vragen welke camping je gaat in Montafon?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ijdod
Na dit jaar simpelweg onze tuinstoelen achterin de auto te hebben gegooid, ben ik eens gaan kijken naar kampeerstoelen. Idee was vooral op pakmaat (en gewicht in mindere mate) iets te winnen. Blijkt dat onze goedkope Lidl stoelen het dan eigenlijk prima doen. Zit in basis prima; pakt in als 93x58x10 (met ruimte om nog het eea tussen de stoelen weg te werken) en wegen 4.1 kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 18-09 17:06

Nox

Noxiuz

Ter navolging op mijn slaapdebacle in de buisel getast en een nomad dreamzone gekocht.

Ik heb besloten er een 70x200 molton om te doen en een hoeslaken. (De dreamzone XW pro 15 is 76cm breed maar tegenover een matras dun). Dan kan ik als het warm is de slaapzak open ritsen en deze als dekbed gebruiken. Bij kou dicht ritsen, in oostenrijk is het snachts 15-16 graden als wij er zijn. Als het dan te warm is lig je nog op iets wat iets van vocht opneemt. Kan dat overdag drogen.

Vanmiddag snel even opgeblazen, hij voelt een stuk breder dan de 70cm mat die ik heb (ook nomad, geen idee van de naam) en ligt prima. Kan niet wachten op de eerste nacht.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Yihaaa schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 18:31:
[...]

Nice! Ben ook op zoek naar een topper. Heb je toevallig een linkje?
Zeker! De Matrassenman: https://www.matrassenman.nl/

Levering snel en correct binnen 7 dagen. Voor een op maat gemaakte topper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
B-Real schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 18:38:
Wij verbazen ons er juist over hoe prima ons Franse bed in de caravan ligt, we liggen en slapen er prima op.
Scheelt ons weer een nieuwe matras of topper. Heb al een aantal caravan en camping zaken gezien die ze ook (op maat) verkopen.
Het Franse bed is prima, maar het matras net te dun hier. Het gaat, maar thuis lig ik lekkerder. En ik ga niet op vakantie om minder goed te liggen in mijn eigen caravan ;)

Bij de gemiddelde campingzaak zijn er een paar standaard maten beschikbaar. Je kan ze ook van het merk caravan kopen, maar was een gedoe om eraan te komen hier. Stond wel in de catalogus maar geen enkele NL dealer kon leveren helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Na het debacle met mijn mover accu vorig jaar, waar ik mij moest behelpen met een letterlijk loodzware loodaccu, toch maar besloten een tweede lichtgewicht lithium accu te bestellen. Van een ander merk en leverancier.

Hoewel de fabrikant van mijn originele accu zegt dat hij echt helemaal goed is vertrouw ik het niet. Volgens hen zou ik de accu “verkeerd hebben opgeladen”. Ding heeft dagen aan de stroom gelegen en was volgens de LED én App al dagen vol. Als je de stekker eruit trok van de lader was hij ineens leeg. Ze hebben er niks aan gedaan, zeggen ze, en toch lijkt hij nu anders te reageren.

2 accu’s mee is mij prima, maar de kilo’s van de loodaccu in combinatie met heel traag laden en minder power (ondanks meer Ah) van die accu hebben mij overgehaald.

Kan straks de hele camping over met de mover _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 10:02
Yihaaa schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 18:49:
[...]

Leuke tips.
Mag ik vragen welke camping je gaat in Montafon?
https://www.montlantis.at/

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:59

nwagenaar

God, root. What's the differen

Nox schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 22:36:
Ter navolging op mijn slaapdebacle in de buisel getast en een nomad dreamzone gekocht.

Ik heb besloten er een 70x200 molton om te doen en een hoeslaken. (De dreamzone XW pro 15 is 76cm breed maar tegenover een matras dun). Dan kan ik als het warm is de slaapzak open ritsen en deze als dekbed gebruiken. Bij kou dicht ritsen, in oostenrijk is het snachts 15-16 graden als wij er zijn. Als het dan te warm is lig je nog op iets wat iets van vocht opneemt. Kan dat overdag drogen.

Vanmiddag snel even opgeblazen, hij voelt een stuk breder dan de 70cm mat die ik heb (ook nomad, geen idee van de naam) en ligt prima. Kan niet wachten op de eerste nacht.
Ik heb (toevallig) ook 2 van die varianten, liggen over het algemeen perfect. Maar als zijslaper met een voorkeur voor iets minder lucht (ik vind harde matrassen erg verschrikkelijk) was het even goed zoeken naar de druk voor fijne ligging.

Oh en de nagels van katten gaan er makkelijk doorheen. gelukkig zit er een mooie plaksetje bij :+

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17-09 19:27
BaBoK schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:50:
Niet te moeilijk doen als het om 1 overnachting gaat.

bijvoorbeeld https://www.camping-schwarzwald.de/

of

https://www.albtal-touris...camping-albtal-df8d19ea8a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest
  • Laatst online: 18-09 22:03

Badderbeest

De enige echte

Misschien weten jullie er een zinnig antwoord op; dit jaar gaan we weer naar Frankrijk. We nemen een Cadac carri chef mee. Ik heb op zich ook een grillplaat, maar dat vind ik echt een puinding. Daarnaast heb ik een weber go anywhere gekocht. Maar mag ik dat ding wel gebruiken? Hoe panisch is de Fransoos anno 2025 inzake een briketten gestookt bbq-tje? We reizen naar de loirevallei, hautes alpes en rhône-alpes. Ik was eigenlijk van plan de grillplaat van de gasgestookte carrichef thuis te laten, maar is dat wel handig?

De enige echte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
Badderbeest schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 20:13:
Misschien weten jullie er een zinnig antwoord op; dit jaar gaan we weer naar Frankrijk. We nemen een Cadac carri chef mee. Ik heb op zich ook een grillplaat, maar dat vind ik echt een puinding. Daarnaast heb ik een weber go anywhere gekocht. Maar mag ik dat ding wel gebruiken? Hoe panisch is de Fransoos anno 2025 inzake een briketten gestookt bbq-tje? We reizen naar de loirevallei, hautes alpes en rhône-alpes. Ik was eigenlijk van plan de grillplaat van de gasgestookte carrichef thuis te laten, maar is dat wel handig?
Verschilt per camping, maar ik heb nog niet meegemaakt dat je op een kolen gestookte barbecue mag bakken in Frankrijk. Dus ik heb de Safarichef mee en helaas niet de WGA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:12
Ozzie schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 20:19:
[...]

Verschilt per camping, maar ik heb nog niet meegemaakt dat je op een kolen gestookte barbecue mag bakken in Frankrijk. Dus ik heb de Safarichef mee en helaas niet de WGA.
Vorig jaar ‘illegaal’ mijn Wga in de brand gestoken, ik durfde het wel aan na een brandend eitje te hebben gezien op de camping, na 3 dagen kwam de Belgische buurman vragen of zijn zelf gevangen forel er op mocht, dat was voor mij ‘sein brandmeester’ het was op een camping in de hauth Savoie
Dit jaar naar Italië laat ik hem denk ik thuis; Italianen zijn over het algemeen iets georganiseerder 👮‍♀️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Himalaya
  • Laatst online: 08:52
Badderbeest schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 20:13:
In de Loire vallei is het wisselend en ook afhankelijk van het weer/hoe lang het al droog is. In de Alpen heb ik er nog nooit problemen mee gehad. Heb tegenwoordig overigen vaak een kleine Kamado op onderstel bij me en daar nog nooit commentaar op gehad. Mijn Optimus Nova (benzinebrander) is gevaarlijker en die mag ik overal gewoon gebruiken terwijl ik daar wel eens een stukje gras mee heb laten verbranden, is me met kolen nog nooit gebeurt.

Maar ik heb hem bij me en vraag altijd gewoon even en leg even uit wat ik bij me heb. Meestal dan geen probleem. Maar ben er ook wel eens net na wat natuurbranden ergens geweest (ook in de buurt van de Loire overigens) en toen was het antwoord een heel streng NEE. Dus de benzinebrander maar weer aangestoken :X

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Badderbeest
  • Laatst online: 18-09 22:03

Badderbeest

De enige echte

Thanks! Onze camping in de Rhône-Alpes heeft op de website staan dat het wel is toegestaan. De campings in de Loire-vallei en de Hautes-Alpes hebben die info niet paraat en heb ik maar even een mailtje gestuurd. Het is handig om te weten wat ik mee moet nemen.

De enige echte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 09:21
ijdod schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 18:10:
[...]

Sambal heb ik wel gezien, maar een simpel vers chilipepertje was in FR wel een uitdaging. Als in: ondanks meerdere hypermarche's niet gevonden.
Grand Frais en Fresh. hebben vaak een uitstekend aanbod qua verswaren en groente. Helaas zijn die echter (nog) niet wijdverbreid.
Pagina: 1 ... 262 ... 277 Laatste