Onze vouwwagen heeft het katoenen doek direct strak tegen de bedden aan. Ook mijn voeten steken nog wel eens uit. Met de grootste hoosbuien nooit een lek gehad. Gaat dan wel om zwaar 340g/m2 katoen.LordSinclair schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:59:
[...]
Ik had modder op mn doek zitten, aan de binnenkant, van in de regen inpakken de ochtend ervoor.
Precies op die plek ging het lekken.
Inderdaad. Mijn tent is echt super ventilerend. Net alsof ik buiten slaap als ik alles open doe. Daar hoef ik echt geen katoenen tent voor te nemen. Overal horgaas ook.Gonadan schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:18:
Ze zijn wel wat slimmer ontworpen dan vroeger met betere ventilatiemogelijkheden en een dubbel dak bijvoorbeeld. Als je met name buiten leeft en het gebruikt om alleen in te slapen kan ik me voorstellen dat je er prima mee op vakantie kunt.
Zelf zou ik er nooit voor kiezen, maar kan de redenatie nog wel volgen.
Dat maakt wel dat je er niet mee moet willen winterkamperen.
Minpunt is het vocht wat ochtends op het slaapplafond blijft hangen. Daar rekening mee houden met het inpakken. Maar na een paar uur op een warme dag is dat ook zeker opgelost.
En altijd zo'n grote pomp mee. Verder, nog steeds zeer blij
Wat een onzin, je kunt prima rondtrekken met een katoenen tent. Ik in trekken al jaren rond met katoen, eerst een vrijbuiter Arend en tegenwoordig een De Waard Kleine bonte specht. Vooral de KBS is perfect om rond te trekken door zijn enkele stok en relatief lage gewicht en redelijke pakmaatRamzzz schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:25:
[...]
In feite geen. Je kunt eigenlijk anno nu (vind er maar eens een) niet met goed fatsoen met een katoenen tent(je) rondtrekken.
Polyester (in alle bekende vormen) is domweg erg licht te maken en met veel gewenste eigenschappen, sterk, waterdicht, ademend, rip stop, etc.
misschien wordt er hier met rondtrekken bedoeld dat die in een rugzak moet passen...Duclaasie schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 14:01:
[...]
Wat een onzin, je kunt prima rondtrekken met een katoenen tent. Ik in trekken al jaren rond met katoen, eerst een vrijbuiter Arend en tegenwoordig een De Waard Kleine bonte specht. Vooral de KBS is perfect om rond te trekken door zijn enkele stok en relatief lage gewicht en redelijke pakmaat
Hi Ha Hopjesvla
Bingo.. ik ga niet met een tent van 13kg lopen zeulen op mijn rug.
Zelf met mijn Hillebergtenten kwam ik vaak al rond de 15-17kg op mijn rug. Laat staan dat daar nog eens 10kg bij komt.
Zelf met mijn Hillebergtenten kwam ik vaak al rond de 15-17kg op mijn rug. Laat staan dat daar nog eens 10kg bij komt.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
juist wel! veelgemaakte denkfout is dat je warmte in je tent moet houden in de winter en mensen doen dan alle ventilatie dicht. Effect is dan dat het juist helemaal nat wordt van condens.Harribo schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 13:32:
[...]
Inderdaad. Mijn tent is echt super ventilerend. Net alsof ik buiten slaap als ik alles open doe. Daar hoef ik echt geen katoenen tent voor te nemen. Overal horgaas ook.
Dat maakt wel dat je er niet mee moet willen winterkamperen.
Winterkamperen = zoveel mogelijk ventileren! Juist al dat vocht zo snel mogelijk wegwerken. Warmte behoud je in een goede slaapzak
Probeer een van de nabije natuurkampeerterreinengreatgonzo schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 09:23:
We denken erover om tijdens Sail Amsterdam ergens op (max 3 kwartier) afstand van Amsterdam een camping te boeken voor onze caravan.
Iemand nog tips? Ik zie wel Europarc het Amsterdamse Bos, maar
a) Beoordeling zeer mager (maar kan ook aan de accomodatie liggen, die schijnen verouderd te zijn)
b) Het zal dan echt wel mega druk zijn daar, maar dat is het misschien ook wel het hele jaar door.
Rondtrekken te voet of met de fiets (ja er zijn nog mensen die zo kamperen).Duclaasie schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 14:01:
[...]
Wat een onzin, je kunt prima rondtrekken met een katoenen tent. Ik in trekken al jaren rond met katoen, eerst een vrijbuiter Arend en tegenwoordig een De Waard Kleine bonte specht. Vooral de KBS is perfect om rond te trekken door zijn enkele stok en relatief lage gewicht en redelijke pakmaat
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Dagterrein heeft geen toegangscontrole en is altijd open tussen zonsopkomst en -ondergang.J-M-T schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 06:04:
Weet iemand of dagcamping Austerlitz nu open is? Ik zie op Google reviews dat deze voor even gesloten is geweest maar kan nergens vinden of dit nog het geval is.
De optimus Polaris of Nova is een prima brander, je kan er zelfs een kleine gietijzeren pan op zetten (max 2 a 3 quart). Erg fijn regelbaar (zo laag dat je er zelfs bannock op kan bakken).Ramon 73 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:48:
Na ruim 30 jaar begint mijn coleman brander het begeven. Pakkingen vervangen maar nu lekt de brandstofslang. Ik ga nog proberen of ik er een nieuwe op kan zetten, er zijn mensen die een succesvolle reparatie gedaan hebben. In de aansluiting op de brandstoffles zit ook een scheurtje, dus het is toch wel onderhand tijd voor iets nieuws.
Ik zoek een brander met volgende specs:
- 3500 Watt miimaal
- Coleman fuel, Euro95, Aspen blauw
- Mogelijkheid om gas te gebruiken is leuk, geen must
- Stevige pannendrager, moet een pan van 3-4kg kunnen dragen
- Moet in rugzak passen
- Lange levensduur, vervangen van onderdelen is geen probleem mits die verkrijgbaar zijn.
- MSR vroeger slechte ervaringen mee gehad. Coleman maakt alleen nog de peak stove met ingebouwde tank (=no go)
De Optimus Polaris lijkt mij prima, maar ik vind geen onafhankelijke reviews, alleen op sites van handelaren.
Hangt allemaal af van de omstandigheden en plannen die je hebt. Vaak verplaatsen dan is polyester toch fijner (lichter en compacter). Kans op veel nat weer (Schotland bijvoorbeeld) ook dan kan polyester toch een betere keuze zijn. Ik heb vele tenten, nylon, polyester en polyester/katoen. Wat mee gaat is altijd op basis van een bewuste keuze naar de verwachte omstandigheden.Chaoss schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:15:
Katoen is inderdaad duurzamer en het ademt (zolang het droog is). Wij hebben ook nog een polyester tent liggen van 'vroeger', minstens 15 jaar niet gebruikt behalve een keer voor de kids in de tuin. Maar ik snap überhaupt niet hoe mensen in een polyster tent op vakantie gaan, stik benauwd, altijd vochtig (dat is de herinnering die ik er aan heb). Dan is katoen echt zoveel comfortabeler, maar ik snap dat er ook nadelen zijn (prijs, gewicht, groter pakket).
Dit noem ik rondtrekken met een tent op je rug…Duclaasie schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 14:01:
[...]
:strip_exif()/f/image/rNTcOH9PXhlsOasa1JDZg5o4.jpg?f=fotoalbum_large)
Babylonische spraakverwarring…
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Euh, wellicht wat nuancering:Gonadan schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:39:
[...]
Lol, het doorlekken van het katoen bij aanraken. Dat is ook wel een hardnekkige fabel die blijft hangen.
Dat gold vroeger voor hele dunne katoenen tentjes die van zeemanonderbroekenstof waren gemaakt. Een serieuze katoenen tent lekt niet door bij het doek, ook niet als er iets continu tegen het doek drukt.
Als het regent en er staat iets tegen het doek aan, dan lekt het door. Haal je het weg dan stopt het wel.
Doek aan de binnenzijde aanraken dat kan idd niet veel kwaad, trekt wel weer dicht.
Zeepresten aan de buitenzijde kunnen vervelender zijn...
Polaris kan dat gewicht prima aan, echter moet je je wel afvragen of je de mogelijkheid voor gas wel gaat gebruiken. Hij is hierdoor namelijk minder zuinig en minder krachtig op benzine (1 sproeier voor 2 soorten brandstof) dan bijvoorbeeld zijn alleen benzine evenknie de Optimus Nova.Ramon 73 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:48:
Na ruim 30 jaar begint mijn coleman brander het begeven. Pakkingen vervangen maar nu lekt de brandstofslang. Ik ga nog proberen of ik er een nieuwe op kan zetten, er zijn mensen die een succesvolle reparatie gedaan hebben. In de aansluiting op de brandstoffles zit ook een scheurtje, dus het is toch wel onderhand tijd voor iets nieuws.
Ik zoek een brander met volgende specs:
- 3500 Watt miimaal
- Coleman fuel, Euro95, Aspen blauw
- Mogelijkheid om gas te gebruiken is leuk, geen must
- Stevige pannendrager, moet een pan van 3-4kg kunnen dragen
- Moet in rugzak passen
- Lange levensduur, vervangen van onderdelen is geen probleem mits die verkrijgbaar zijn.
- MSR vroeger slechte ervaringen mee gehad. Coleman maakt alleen nog de peak stove met ingebouwde tank (=no go)
De Optimus Polaris lijkt mij prima, maar ik vind geen onafhankelijke reviews, alleen op sites van handelaren.
Zelf heb ik de Optimus Nova (zonder + want ik wil brandstofregeling op de brander en niet bij de brandstoffles) al vele jaren en heb er zelfs een 2e bij gekocht vorig jaar om backup te hebben in de winter.
Deze kan een grote pan met daarin 3 liter water makkelijk aan.
EDIT: de Nova is 2850 W volgens de specs en de Polaris 4200 W echter laten de meeste tests zien dat ze beide redelijk even snel een liter water aan de kook brengen (de Nova iets sneller en zuiniger), dus hoe ze aan die 4200 komen?
[ Voor 13% gewijzigd door Leipo op 27-06-2025 15:05 ]
Wij gebruiken een relatief grote bagage wagen zodat we een grote tent, relatief grote tafel (uit 1 stuk) en goede stoelen en kastjes mee kunnen nemen. Bovenop de bagage wagen nog een kleine dakkoffer die we nog hadden en je neemt genoeg zooi mee.Gonadan schreef op maandag 23 juni 2025 @ 15:13:
In Frankrijk is het met aanhanger gewoon 130, ook met een capabele auto kan dat spannend worden als je kar alle kanten op stuitert of windgevoelig is.
In die zin ben ik blij met schokbrekers in mijn kar, want zo'n bagagewagentje voelt niet altijd even veilig als je weer zo'n SUV met een tempo ziet gaan waar dat karretje de grond amper raak.
:strip_exif()/f/image/15gbTxVvp9NgWtO00oWeiCQo.jpg?f=fotoalbum_large)
In Frankrijk reed ik er ~120 mee, zonder problemen. Die kar ligt als een blok achter de auto. Uiteraard wel opletten bij wat grotere gaten en hobbels in de weg. Bij stuiteren en slingeren klein beetje gas bijgeven i.p.v. afremmen werkt meestal voldoende.
Wel een leerpunt: deze kar heeft geen anti-slingerkoppeling, dus dan juist WEL de trekhaakkogel insmeren, anders krijg je een hoop gepiep.
[ Voor 14% gewijzigd door Jeebeekje op 27-06-2025 15:16 ]
Toch wel ff waarschuwen! Het verstandig om extra aandacht te besteden aan zijwind, vooral bij hogere snelheden of bij het passeren van vrachtwagens. Een sterke zijwind kan de aanhangwagen uit balans brengen, dus wees voorbereid op onverwachte bewegingen.Jeebeekje schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 15:13:
[...]
Wij gebruiken een relatief grote bagage wagen zodat we een grote tent, relatief grote tafel (uit 1 stuk) en goede stoelen en kastjes mee kunnen nemen. Bovenop de bagage wagen nog een kleine dakkoffer die we nog hadden en je neemt genoeg zooi mee.
[Afbeelding]
In Frankrijk reed ik er ~120 mee, zonder problemen. Die kar ligt als een blok achter de auto. Uiteraard wel opletten bij wat grotere gaten en hobbels in de weg. Bij stuiteren en slingeren klein beetje gas bijgeven i.p.v. afremmen werkt meestal voldoende.
Wel een leerpunt: deze kar heeft geen anti-slingerkoppeling, dus dan juist WEL de trekhaakkogel insmeren, anders krijg je een hoop gepiep.
op de rug of per fiets zou ik een KBS inderdaad niet aanraden, zelfs de “lichtgewicht” versie is dan al veel te zwaar. Met de auto daarentegen vind ik het een van de prettigste tenten die er is.Ramzzz schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 14:47:
[...]
Dit noem ik rondtrekken met een tent op je rug…
[Afbeelding]
Babylonische spraakverwarring…
Aha, dat is goed om te weten.Leipo schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 14:54:
[...]
Polaris kan dat gewicht prima aan, echter moet je je wel afvragen of je de mogelijkheid voor gas wel gaat gebruiken. Hij is hierdoor namelijk minder zuinig en minder krachtig op benzine (1 sproeier voor 2 soorten brandstof) dan bijvoorbeeld zijn alleen benzine evenknie de Optimus Nova.
Zelf heb ik de Optimus Nova (zonder + want ik wil brandstofregeling op de brander en niet bij de brandstoffles) al vele jaren en heb er zelfs een 2e bij gekocht vorig jaar om backup te hebben in de winter.
Deze kan een grote pan met daarin 3 liter water makkelijk aan.
EDIT: de Nova is 2850 W volgens de specs en de Polaris 4200 W echter laten de meeste tests zien dat ze beide redelijk even snel een liter water aan de kook brengen (de Nova iets sneller en zuiniger), dus hoe ze aan die 4200 komen?
Op optimusstoves.com vind ik alleen de Nova en niet de Nova+, of die uit de handel genomen is?
Wat ik zo kan vinden qua verschillen is dat de Polaris gas + vloeibare brandstof kan gebruiken, de Nova alleen vloeibare brandstof. De Nova is een heel stuk goedkoper, snel €50 voordeliger. Nova is 3,5min voor 1 liter water te koken, Polaris 3-4 min. De Nova draait 150min op 450mL, de Polaris maar 100min.
Ik denk dat de Nova de betere keuze gaat zijn, goedkoper en zuiniger in gebruik. Kooktijd scheelt niet erg veel. En ik zou het fijn vinden om ook voor gas te kunnen kiezen. Voor het prijsverschil tussen de Nova en Polaris koop ik nog een gasbrander erbij, mocht ik gas (erbij) willen.
Wij hebben al ruim 20 jaar een Nova en net vorig jaar een nieuwe gekocht. De vorige is na 10 jaar gebruik gescheurd en wilde ik laten repareren en dat is gewoon onder garantie gedaanRamon 73 schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 16:53:
[...]
Aha, dat is goed om te weten.![]()
Op optimusstoves.com vind ik alleen de Nova en niet de Nova+, of die uit de handel genomen is?
Wat ik zo kan vinden qua verschillen is dat de Polaris gas + vloeibare brandstof kan gebruiken, de Nova alleen vloeibare brandstof. De Nova is een heel stuk goedkoper, snel €50 voordeliger. Nova is 3,5min voor 1 liter water te koken, Polaris 3-4 min. De Nova draait 150min op 450mL, de Polaris maar 100min.
Ik denk dat de Nova de betere keuze gaat zijn, goedkoper en zuiniger in gebruik. Kooktijd scheelt niet erg veel. En ik zou het fijn vinden om ook voor gas te kunnen kiezen. Voor het prijsverschil tussen de Nova en Polaris koop ik nog een gasbrander erbij, mocht ik gas (erbij) willen.
Ik vind het een heerlijke brander waarbij het vooral lekker is dat een pan er stevig op staat, je kunt gewoon in de pan roeren zonder hem vast te houden. Wij hebben tijdens de fietsvakanties altijd twee 600ml flesjes bij ons, kun je altijd een liter kwijt en zit je nooit zonder.
Als ik al een nadeel moet noemen is het dat hij op vol vermogen wel flink wat geluid maakt, maar daar valt mee te leven.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Polykatoen... Dat zou ik niet doen...Chaoss schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:31:
trekkers tentjes zeker niet. Maar het voorbeeld wat hierboven genoemd wordt is een wat grotere 4 persoonstent. Die heb je dan wel weer in een tussenvorm van PolyKatoen: https://www.decathlon.nl/...mpartimenten/_/R-p-334064
Die gaan al een stuk langer mee dan een 100% polyester tent. Maar zijn als pakket alweer groter/zwaarder. Droog opbergen is wel een must, maar wij zijn altijd binnen 24-32 uur wel weer thuis om de tent als het nodig is te drogen.
Prijs is wel x2 en ze gaan 2x langer mee, dus qua investering schiet je er weinig mee op. Maar uit het oogpunt van duurzaamheid en comfort zou ik het wel doen, zeker als je langere tijd op 1 plek staat.
Het is slechts 30% katoen en 70% polyester. Of je daar nu veel mee op schiet...
De prijs vind ik dan te hoog voor wat je krijgt
Varieert een beetje per merk tent, maar de verhouding is zo rond de 35/65%. Maar de de levensduur is minstens 2x zolang dan polyester dat is waar het omgaat..
Overigens wel netjes dat decathon verwachtingen aangeeft qua levensduur.
Overigens wel netjes dat decathon verwachtingen aangeeft qua levensduur.
PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer
Haal die nuancering maar weer weg want dat verhaal probeer ik juist te ontkrachten.zuma schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 14:50:
Euh, wellicht wat nuancering:
Als het regent en er staat iets tegen het doek aan, dan lekt het door. Haal je het weg dan stopt het wel.
Doek aan de binnenzijde aanraken dat kan idd niet veel kwaad, trekt wel weer dicht.
Zeepresten aan de buitenzijde kunnen vervelender zijn...
Als dat zo zou zijn dan zou het bij mijn stokken naar binnen moeten lopen, was mijn bed nat en gaf mijn dochter een natte binnentent (die drukt vaak met haar krat de binnentent tegen de buitentent aan. Het lekt gewoon niet. Ook met eerdere katoenen tenten nooit last van gehad.
Mocht het nou lang en hard van een kant tegen je wanden gaan en is je doek meer dan verzadigd dan kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar dat krijg je met normale regenbuien echt niet voor elkaar.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Aan het begin van de vakantie maak ik de kogel vaak even schoon met een doekje vol WD40. Dat verwijdert roest en zand en ik ben van eventueel geknars af.Jeebeekje schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 15:13:
[...]
Wij gebruiken een relatief grote bagage wagen zodat we een grote tent, relatief grote tafel (uit 1 stuk) en goede stoelen en kastjes mee kunnen nemen. Bovenop de bagage wagen nog een kleine dakkoffer die we nog hadden en je neemt genoeg zooi mee.
[Afbeelding]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Weet iemand wat de status is van Falco in de faillisementsperikelen van Bax? Of is dat een andere Bax?
Edit: zoals hieronder beantwoord ander bedrijf. Ik ging er gezien de naam vanuit dat onderdeel was van dezelfde keten.
Edit: zoals hieronder beantwoord ander bedrijf. Ik ging er gezien de naam vanuit dat onderdeel was van dezelfde keten.
[ Voor 51% gewijzigd door ijdod op 27-06-2025 22:22 ]
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Dat betreft Bax Music.ijdod schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 22:10:
Weet iemand wat de status is van Falco in de faillisementsperikelen van Bax? Of is dat een andere Bax?
Niet Bax Recreatie!
[ Voor 4% gewijzigd door aReaRe op 27-06-2025 22:16 ]
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
De North Face Wawona 4p tent is in de aanbieding bij Amazon.fr. Je moet daarvoor wel Amazon prime afnemen, maar je kan eerste maand gratis nemen en daarna gelijk opzeggen. Ik heb deze tent gekocht met goede ventilatie in het achterhoofd. Dat je kan staan in de tent is ook handig.
De prijs is 280 euro inclusief verzendkosten. Retailprijs is 450 euro, maar elders ook voor 400 euro te krijgen. Goede deal.
https://www.amazon.fr/NOR...LTEXBRNORNG/dp/B0DG5XQBZJ
De prijs is 280 euro inclusief verzendkosten. Retailprijs is 450 euro, maar elders ook voor 400 euro te krijgen. Goede deal.
Als ik die plaatjes op de website zo zie, lijkt dat geen 4p-tent.banaliteit schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 07:43:
De North Face Wawona 4p tent is in de aanbieding bij Amazon.fr. Je moet daarvoor wel Amazon prime afnemen, maar je kan eerste maand gratis nemen en daarna gelijk opzeggen. Ik heb deze tent gekocht met goede ventilatie in het achterhoofd. Dat je kan staan in de tent is ook handig.
Veel te hoog in verhouding. En dan ook zo windgevoelig dat je rondom honderd miljoenmiljard scheerlijnen nodig hebt, met dito haringen…
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Occupation
2 personnes
Saisons
4 Saison
Dus inderdaad geen vier persoons
2 personnes
Saisons
4 Saison
Dus inderdaad geen vier persoons
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
:no_upscale():strip_exif()/f/image/M5nZWSasWYOQCfXznoHBxHQ1.avif?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/ZD4V2ibav4hllzFWS690aA2l.jpg?f=fotoalbum_large)
het is een Amerikaans model tent, alleen maten in inches te vinden
de maat neem waar ze standaard mee meten moeten er wel 4 personen in passen. Dan moet je wel iets minder luxe matje meenemen als in de productfoto. En dan je bagage nog ergens..
[ Voor 37% gewijzigd door LordSinclair op 28-06-2025 10:14 ]
Mopper, ben de EV9 even een tijdje kwijt. Auto over het hoofd gezien bij een slecht overzichtelijke uitrit 🥴
Nu wachten op een vervangende auto met trekhaak. Morgen moet ik alweer terug met de vouwwagen.
Nu wachten op een vervangende auto met trekhaak. Morgen moet ik alweer terug met de vouwwagen.
[ Voor 30% gewijzigd door mfellman op 28-06-2025 10:13 ]
Ik vraag me af of er een verplichting is voor minimale ruimte per persoon. Dat soort plaatjes kloppen over het algemeen alleen als je bereid bent om met zijn allen lepeltje lepeltje te gaan liggen.LordSinclair schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 10:10:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
het is een Amerikaans model tent, alleen maten in inches te vinden
de maat neem waar ze standaard mee meten moeten er wel 4 personen in passen. Dan moet je wel iets minder luxe matje meenemen als in de productfoto. En dan je bagage nog ergens..
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Die is bij elke tent minimaal. Als je echt optimaal aantal mensen voor de grote kwijt wilt..Gonadan schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 10:30:
[...]
Ik vraag me af of er een verplichting is voor minimale ruimte per persoon. Dat soort plaatjes kloppen over het algemeen alleen als je bereid bent om met zijn allen lepeltje lepeltje te gaan liggen.
Je ziet al aan de foto er boven dat als je al iets ruimer wilt liggen je nog net ruimte hebt voor een derde persoon of wat bagage.
Ik reken altijd 1 persoon extra voor de grote van de tent. Een 2p is fijn alleen, en een 3p is fijn met 2.
Het is een beetje van het level van een slaapzak, bij deze temperatuur raak je net niet onderkoeld, en dat als minimum opgeven.
Exact daarom heb ik 2x een vederlichte 3-persoons gekocht om mijn zijn vieren te trekken/kamperen (rugzakken).LordSinclair schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 10:32:
[...]
Die is bij elke tent minimaal. Als je echt optimaal aantal mensen voor de grote kwijt wilt..
Je ziet al aan de foto er boven dat als je al iets ruimer wilt liggen je nog net ruimte hebt voor een derde persoon of wat bagage.
Ik reken altijd 1 persoon extra voor de grote van de tent. Een 2p is fijn alleen, en een 3p is fijn met 2.
Het is een beetje van het level van een slaapzak, bij deze temperatuur raak je net niet onderkoeld, en dat als minimum opgeven.
Daar waar die 3e persoon heel krap zou hebben gepast, konden onze rugzakken mooi liggen.
Meeste trekkerstentjes gaan er helemaal niet van uit dat je de spullen in de tent heb liggen, maar aan de buitenzijde van de binnentent onder het zijl.(tip van Flip: regenhoes om je rugzak om te voorkomen dat die vies wordt als de grond wat vies is als die ligt).
Hi Ha Hopjesvla
Daarom schaffen zoveel soloterekkers een lichtgewicht 2 persoons tentje aan. Paar ons meer, spullen binnenHopjesvla79 schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 12:02:
Meeste trekkerstentjes gaan er helemaal niet van uit dat je de spullen in de tent heb liggen, maar aan de buitenzijde van de binnentent onder het zijl.(tip van Flip: regenhoes om je rugzak om te voorkomen dat die vies wordt als de grond wat vies is als die ligt).
Daarnaast bieden de meeste trekkkerstentjes (voor wandelen) ook weinig ruimte onder het buitendak buiten de binnentent.maartend schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 12:04:
[...]
Daarom schaffen zoveel soloterekkers een lichtgewicht 2 persoons tentje aan. Paar ons meer, spullen binnen
Ook nog. Ik rolde met de echte kleine tent mijn rugzak in de regenhoes en dan buiten. Maar was echt niet heel fijn. Nu dus kleine 2p tent en veel beterLordSinclair schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 12:44:
[...]
Daarnaast bieden de meeste trekkkerstentjes (voor wandelen) ook weinig ruimte onder het buitendak buiten de binnentent.
Hilleberg kopen, heerlijk licht en bak ruimte in de voortent.LordSinclair schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 12:44:
[...]
Daarnaast bieden de meeste trekkkerstentjes (voor wandelen) ook weinig ruimte onder het buitendak buiten de binnentent.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Leuke mooie tenten, maar voor dat geld heb je ruimere en lichter (paar ons). Of ik moet een Hilleberg missenCyberpope schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 13:34:
[...]
Hilleberg kopen, heerlijk licht en bak ruimte in de voortent.
Ja, ze zijn duur. Zelf heb ik er 3, maar die zijn al wel bijna 20 jaar oud (en nog goed).maartend schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 15:21:
[...]
Leuke mooie tenten, maar voor dat geld heb je ruimere en lichter (paar ons). Of ik moet een Hilleberg missen
En ik was maar wat blij toen we een volle noordwester storm hadden op de kust van IJsland met mijn Hilleberg. Een van de weinige die zijn tentje niet heeft afgebroken om in een regenpak tegen een rots de nacht door te brengen.
Maar moet wel zeggen dat ik zie dan mijn tenten nu samen meer als 3,5 - 4k kosten, dan ik me afvraag of ik dat nog zou uitgeven.
Vandaag voor één nachtje in de achterhoek op de camping. De vouwwagen uittesten voor de zomer. Alpenkreuzer Campfire. Opzetten in dit benauwde weer was in 2 uurtjes gedaan. Moet in de toekomst vlotter gaan 😎. Luifel hebben we even ingepakt gelaten...
Wel ruzie met alle haringen (veeel). Zijn schroef haringen echt fijner? Morgen weer afbreken maar 't smaakt naar meer!
P.s. Heerlijk zo'n xc40 ev ervoor. Verbruik viel me erg mee (95 op de acc), zo'n 19,5 kwh/100km. Theoretische range van 410 km. Komt helemaal goed die vakantie.
Wel ruzie met alle haringen (veeel). Zijn schroef haringen echt fijner? Morgen weer afbreken maar 't smaakt naar meer!
P.s. Heerlijk zo'n xc40 ev ervoor. Verbruik viel me erg mee (95 op de acc), zo'n 19,5 kwh/100km. Theoretische range van 410 km. Komt helemaal goed die vakantie.
:strip_exif()/f/image/xnABxzKmmElzzABB5BW4a7EW.jpg?f=fotoalbum_large)
MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue
Wij hebben een bamboe camping tafel van de obelink.
https://www.obelink.nl/ob...3lYAgREAQYAiABEgJs5PD_BwE
Als je op 1 hoek hangt of duwt zakt de poot in. Zag dat de lock/snelspanner gescheurd is. Heb obelink gemaild als ze hiervoor onderdelen kunnen leveren. Alleen kan tot 5 werkdagen duren voordat je antwoord krijgt.
Weet iemand als je onderstaande ergens kan bestellen?
https://www.obelink.nl/ob...3lYAgREAQYAiABEgJs5PD_BwE
Als je op 1 hoek hangt of duwt zakt de poot in. Zag dat de lock/snelspanner gescheurd is. Heb obelink gemaild als ze hiervoor onderdelen kunnen leveren. Alleen kan tot 5 werkdagen duren voordat je antwoord krijgt.
Weet iemand als je onderstaande ergens kan bestellen?
:strip_exif()/f/image/pl9iymatjIJeVfIt2BKCNDlG.jpg?f=fotoalbum_large)
Met het afbreken bewijzen de schroefharingen naar mijn idee echt hun waarde. Als je 3 weken hebt gestaan, en ze zitten muurvast gaat een schroefharing er makkelijker uit naar mijn idee.caspervc schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 19:09:
Wel ruzie met alle haringen (veeel). Zijn schroef haringen echt fijner?
Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...
Twee uur bezig met opzetten!? Naast ons staan mensen met een Aart Kok Tuareg, die hebben het over hele andere tijden…caspervc schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 19:09:
Vandaag voor één nachtje in de achterhoek op de camping. De vouwwagen uittesten voor de zomer. Alpenkreuzer Campfire. Opzetten in dit benauwde weer was in 2 uurtjes gedaan. Moet in de toekomst vlotter gaan 😎. Luifel hebben we even ingepakt gelaten...
[Afbeelding]
Voor ons komt weer de tijd om een dakkoffer te huren zoals we wel vaker doen. Kopen heeft geen zin omdat ik geen plek heb om een dakkoffer in en om het huis op te bergen maar kwam op internet de dak tas tegen. Is dat de moeite waard of moet ik gewoon lekker blijven huren?
Begrijp dat het makkelijk open te snijden is maar dat kan ik opvangen door erin te stoppen wat laag in waarde is en te vervangen is.
Lang verhaal kort, heeft het zin een dak tas aan te schaffen?
Begrijp dat het makkelijk open te snijden is maar dat kan ik opvangen door erin te stoppen wat laag in waarde is en te vervangen is.
Zelf geen praktische ervaring mee, maar wel ooit overwogen. Zou dan wel kijken naar eentje met frame. Verder heb je ook daktenten in ritsbare hoes, dus kan prima. Afhankelijk van hoevaak je gebruikt kan kopen voordeliger zijn dan huren. Zou dan wel marktplaats in de gaten houden en een gerenommeerd merk pakken, zoals de Thule Ranger. Ze raden wel aan om voor kwetsbare zaken de boel nog extra waterdicht in te pakken. Anders krijg je mogelijk toch vocht als je met 100kmpu een onweersbui in rijdt.parawaus schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 21:53:
Voor ons komt weer de tijd om een dakkoffer te huren zoals we wel vaker doen. Kopen heeft geen zin omdat ik geen plek heb om een dakkoffer in en om het huis op te bergen maar kwam op internet de dak tas tegen. Is dat de moeite waard of moet ik gewoon lekker blijven huren?
Marktplaats is een goeie inderdaad, daar was ik nog niet geweest.Get!em schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 22:06:
[...]
Zelf geen praktische ervaring mee, maar wel ooit overwogen. Zou dan wel kijken naar eentje met frame. Verder heb je ook daktenten in ritsbare hoes, dus kan prima. Afhankelijk van hoevaak je gebruikt kan kopen voordeliger zijn dan huren. Zou dan wel marktplaats in de gaten houden en een gerenommeerd merk pakken, zoals de Thule Ranger. Ze raden wel aan om voor kwetsbare zaken de boel nog extra waterdicht in te pakken. Anders krijg je mogelijk toch vocht als je met 100kmpu een onweersbui in rijdt.
Wij hebben zo'n dak tas gehad maar was er niet enthousiast over. Voornamelijk de aërodynamica is waardeloos. Verder werkt zo'n zak wel makkelijk en kun je hem inderdaad oprollen en opbergen. Dat is alleen alsnog een aardig pakket. Het betrof een Thule Ranger en had ik nieuw gekocht. Waterdichtheid is ook prima in orde hoor. We zijn er op skivakantie mee gereden en hebben 800 km regen gehad. En binnen was alles nog zo goed als droog.parawaus schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 21:53:
Als je kan huren zou ik dat blijven doen.
[ Voor 7% gewijzigd door wmeester op 28-06-2025 22:39 ]
Wij gaan er met ze tweeën in tijdens de zomer. Is bedoelt voor vakantie met de auto.Ramzzz schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 10:04:
[...]
Als ik die plaatjes op de website zo zie, lijkt dat geen 4p-tent.
Veel te hoog in verhouding. En dan ook zo windgevoelig dat je rondom honderd miljoenmiljard scheerlijnen nodig hebt, met dito haringen…
Voor een trekkerstent lijkt deze erg interessant. Ontzettend goed ontworpen qua features, ruimte, opzetmogelijkheden. Alleen vraag ik me af of die een eerder genoemde noord wester storm zou overlopen. Wellicht wel met de hike stokken als versteviging?
https://durstongear.com/p...=1&_psq=Dome&_ss=e&_v=1.0
Gisteren hier een jong gezin met een nieuwe tent even te hulp geschoten. Die simpele alu haringen die je bij een tent krijgt ga je hier (Haute Alps) niet de grond in krijgen. We hebben ze wat rotsharing (model “spijker”) gedoneerd en het mokertje geleend. Hadden er de nodige over. Ali kwaliteit, dus ook die sla je nog wel krom, maar ze gaan in elk geval wel de grond in als je wat stenen tegen komt
[ Voor 3% gewijzigd door ijdod op 29-06-2025 07:45 ]
mooie tent! En qua gewicht helemaal prima. Is wel vaak gemeten zonder haringen en opbergzak en vaak wil je er ook nog een grondzeil bij.. Qua gewicht zal je dan in de buurt komen van mijn Big Agnes Coppur Spur, die is 1,52kg compleet met alles, maar deze is wel een stukje breder. Mocht ik op zoek zijn dan zou ik deze serieus overwegen.banaliteit schreef op zondag 29 juni 2025 @ 07:41:
[...]
Wij gaan er met ze tweeën in tijdens de zomer. Is bedoelt voor vakantie met de auto.
Voor een trekkerstent lijkt deze erg interessant. Ontzettend goed ontworpen qua features, ruimte, opzetmogelijkheden. Alleen vraag ik me af of die een eerder genoemde noord wester storm zou overlopen. Wellicht wel met de hike stokken als versteviging?
https://durstongear.com/p...=1&_psq=Dome&_ss=e&_v=1.0
Hi Ha Hopjesvla
Die ervaring heb ik ook met schroefharingen in die keiharde bodem. Een spijker sla je er nog wel in. Maar zonder slagboormachine gaat een schroefharing ook al niet lekker als je net op een hard stuk zit. Met de Kyte gebruik ik toch niet meer zoveel haringen (10 max denk ik), dus ik ben weer overgegaan op rotspennen en hamerijdod schreef op zondag 29 juni 2025 @ 07:43:
Gisteren hier een jong gezin met een nieuwe tent even te hulp geschoten. Die simpele alu haringen die je bij een tent krijgt ga je hier (Haute Alps) niet de grond in krijgen. We hebben ze wat rotsharing (model “spijker”) gedoneerd en het mokertje geleend. Hadden er de nodige over. Ali kwaliteit, dus ook die sla je nog wel krom, maar ze gaan in elk geval wel de grond in als je wat stenen tegen komt
Ik ben toch malle pietje niet!
Wat is de samenstelling van jouw tentdoek en zit er niet toevallig een extra waterdichte laag (een strook bisonyl oid) waar het doek tegen de stokken aan drukt?Gonadan schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 21:15:
[...]
Haal die nuancering maar weer weg want dat verhaal probeer ik juist te ontkrachten.
Als dat zo zou zijn dan zou het bij mijn stokken naar binnen moeten lopen, was mijn bed nat en gaf mijn dochter een natte binnentent (die drukt vaak met haar krat de binnentent tegen de buitentent aan. Het lekt gewoon niet. Ook met eerdere katoenen tenten nooit last van gehad.
Mocht het nou lang en hard van een kant tegen je wanden gaan en is je doek meer dan verzadigd dan kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar dat krijg je met normale regenbuien echt niet voor elkaar.
Als ik een kist tegen mijn Bison Tipi (40 60 mix) doek aanzet wordt de deksel van de kist nat.... De nok waar de middenstok in drukt is van binnen geseald met bisonyl. En er komt een extra hoed overheen.
Vanmorgen een lichte gaslucht in de tent. Gasstel bleek iets te lekken (was voor vertrek gecontroleerd). Stond nu binnen ivm een verwacht buitje. Was gelukkig te fixen met het aandraaien van de knelfitting onder de brander; bekend euvel met deze stellen. Stel is antiek; geen idee hoe oud exact maar is van mijn grootouders geweest en ging al met mijn ouders (en nu ons) mee zo lang ik me kan herinneren.
Wellicht toch eens kijken naar een nieuwe…
:strip_exif()/f/image/Svn9b2pXIrH8MtFUrkMTUJ0r.jpg?f=fotoalbum_large)
Dacht eerst toen ik het plaatje zag....waarom zit er een gasfles gemonteerd op een drone?ijdod schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:44:
Vanmorgen een lichte gaslucht in de tent. Gasstel bleek iets te lekken (was voor vertrek gecontroleerd). Stond nu binnen ivm een verwacht buitje. Was gelukkig te fixen met het aandraaien van de knelfitting onder de brander; bekend euvel met deze stellen. Stel is antiek; geen idee hoe oud exact maar is van mijn grootouders geweest en ging al met mijn ouders (en nu ons) mee zo lang ik me kan herinneren.
[Afbeelding]
Nou, waar ik voorheen zei dat de ventilator wel meeviel qua herrie, vind ik hem nu wel vervelend hoorbaar. Misschien komt het ook wel omdat het nu behoorlijk wat warmer is dan tijdens de vorige vakantie. Ik heb inmiddels maar de bewuste ventilator besteld zodat ik deze voor de zomervakantie even om kan bouwen.Kevinns schreef op maandag 16 juni 2025 @ 16:43:
[...]
Ik heb deze tutorial gebruikt: YouTube: Mobicool FR40 / MCF40 Anleitung Lüfter Umbau, tauschen leiser machen...
Ook de in de tutorial aangegeven Akasa fan met temperatuurvoeler gebruikt. Die was iets van 15 euro.
We hebben 'm regelmatig in de gang bij het trapgat staan als extra koelcapaciteit, voor als we bezoek hebben. Ik vond de originele fan echt een hinderlijk geluid maken. Die Akasa fan draait over het algemeen heel langzaam. Alleen met de tent in de zon hoor je dat hij harder moet werken (alsnog veel stiller / prettiger geluid dan origineel), maar om dezelfde reden zijn wij dan ook niet in de tent haha.
[ Voor 41% gewijzigd door vhal op 29-06-2025 16:31 ]
Misschien meenemen naar tv programma Kunst & Kitschijdod schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:44:
[Afbeelding]
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
@aReaRe zou het hier in Frankrijk goed doen in een van die winkeltjes met zgn brocante meuk 🤣.
Alle gekheid; ding is 50+ jaar oud, maar werkt als een tierelier. (Als ie niet lekt)
Alle gekheid; ding is 50+ jaar oud, maar werkt als een tierelier. (Als ie niet lekt)
Zelf hebben we de grotere MCF60 die ik op voorhand al wilde verbouwen. Maar die blijkt dus echt een stuk anders in elkaar te zitten dan de MCF40. Andere fan (wel zelfde Chinese merk) en de fan blaast de andere kant op dan bij de MCF40. Uiteindelijk er dus ook maar voor gekozen om hem niet om te bouwen, aangezien de fan die ik al gekocht had niet in de buurt kwam van de specs van de fan die er al in zat.vhal schreef op zondag 29 juni 2025 @ 16:22:
[...]
Nou, waar ik voorheen zei dat de ventilator wel meeviel qua herrie, vind ik hem nu wel vervelend hoorbaar. Misschien komt het ook wel omdat het nu behoorlijk wat warmer is dan tijdens de vorige vakantie. Ik heb inmiddels maar de bewuste ventilator besteld zodat ik deze voor de zomervakantie even om kan bouwen.
En in de meivakantie (toen het ook aardig warm was) hebben we ons er geen moment aan geïrriteerd. Wellicht is de MCF60 een verbeterde versie?
Fan voor compressor koelbox
[ Voor 2% gewijzigd door barrymossel op 30-06-2025 10:09 . Reden: Linkje toegevoegd ]
Vanaf dag 1 vond ik dat echt een irritant geluid; kan ook komen omdat ik er 2 heb... ook fan aangepast daarna geen last meer van.vhal schreef op zondag 29 juni 2025 @ 16:22:
Nou, waar ik voorheen zei dat de ventilator wel meeviel qua herrie, vind ik hem nu wel vervelend hoorbaar. Misschien komt het ook wel omdat het nu behoorlijk wat warmer is dan tijdens de vorige vakantie. Ik heb inmiddels maar de bewuste ventilator besteld zodat ik deze voor de zomervakantie even om kan bouwen.
Puur katoen, ik ben geen fan van mengvormen. (heb KD48 nu) Maar ook bij vorige tenten van ander type stof (wel 100% katoen) heb daar geen problemen mee gehad.zuma schreef op zondag 29 juni 2025 @ 13:21:
Wat is de samenstelling van jouw tentdoek en zit er niet toevallig een extra waterdichte laag (een strook bisonyl oid) waar het doek tegen de stokken aan drukt?
Als ik een kist tegen mijn Bison Tipi (40 60 mix) doek aanzet wordt de deksel van de kist nat.... De nok waar de middenstok in drukt is van binnen geseald met bisonyl. En er komt een extra hoed overheen.
Is de bisonyl in jouw geval niet primair om de boel te verstevigen? Ik kan mij voorstellen dat er best wat druk op het doek van een tipi komt op dat hoogste punt.
Ik denk dat het in jouw geval ook niet meehelpt dat in feite al het doek dak is, dus als de regen precies op de flank valt waar die kist staat kan ik mij voorstellen dat het uiteindelijk wat doorslaat. Maar echt doorlekken zou ik dat ook weer niet noemen.
Het zal vast ook met impregneren te maken hebben, maar ik kan de wagen met een natte tent inklappen zonder dat het bed daar nat van wordt, en het doek ligt dan toch direct op het bed. Voordat alle wanden helemaal verzadigd zijn moet het volgens mij dagen achtereen regenen.
* Gonadan klopt af *
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ook wij komen daar toch wel snel aan met een Trigano Odyssee. In rustig en droog weer als doortrekcamping kunnen we in 20-30 minuten slapen (waterpas stellen, openklappen en niets meer aan doen), maar met wat wind of als we langer dan 1 nacht staan dan vreten al die haringen wel aardig wat tijd! Heb ze nooit geteld, maar volgens mij toch zeker wel 40-50 stuks. Dan hebben we ook nog een 'ouderwets' grondzeil dat met haringen vast zit, zo weer 5-10 minuten verder. Luifeltje 15 minuten, enz. enz. enz.Duclaasie schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 21:37:
Twee uur bezig met opzetten!? Naast ons staan mensen met een Aart Kok Tuareg, die hebben het over hele andere tijden…
Die camper vorig jaar in Canada was toch wel heel erg makkelijk
Hoe doen jullie het met de voorbereidingen en spullen pakken? Hier hebben wij een google sheet met daarin alle dingen die mee moeten. En toch vergeet je ieder jaar weer dingen....
Hier gaat voor het eerst dit jaar een tafelmodel koelkast mee. Voorgaande jaren was het een compressor koelkast, maar persoonlijk vind ik dat ellende met dingen eruit halen.
Zeker met groot gezin was hij ook eigenlijk te klein. Zeker als je niet iedere dag boodschappen kan doen en de kids liters melk drinken. Dan zat dat ding al bijna vol. Dus dit jaar hebben we besloten tafelmodel mee te nemen. Staat toch in de garage dus kan prima mee op de aanhanger.
Hoop alleen dat het geluid meevalt in de tent. Is wel recent model dus geluid zou mee moeten vallen.
Merk dat veel mensen met vakantie bezig zijn. Buurman was even naar Obelink geweest zondag. Het was zeg maar,.......gezellig druk
Hier gaat voor het eerst dit jaar een tafelmodel koelkast mee. Voorgaande jaren was het een compressor koelkast, maar persoonlijk vind ik dat ellende met dingen eruit halen.
Zeker met groot gezin was hij ook eigenlijk te klein. Zeker als je niet iedere dag boodschappen kan doen en de kids liters melk drinken. Dan zat dat ding al bijna vol. Dus dit jaar hebben we besloten tafelmodel mee te nemen. Staat toch in de garage dus kan prima mee op de aanhanger.
Hoop alleen dat het geluid meevalt in de tent. Is wel recent model dus geluid zou mee moeten vallen.
Merk dat veel mensen met vakantie bezig zijn. Buurman was even naar Obelink geweest zondag. Het was zeg maar,.......gezellig druk

Lekker ouderwets uitprinten en afvinken. Alles doorgestreept? Dan is alles mee.Highfive95 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:15:
Hoe doen jullie het met de voorbereidingen en spullen pakken? Hier hebben wij een google sheet met daarin alle dingen die mee moeten. En toch vergeet je ieder jaar weer dingen....
En daarnaast gaan de meeste van ons niet naar de middle of nowhere. Dus valt er lokaal altijd nog wel wat te kopen mocht je wat vergeten zijn.
Hier doen we nieuwerwets digitaal afstrepenLordSinclair schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:19:
[...]
Lekker ouderwets uitprinten en afvinken. Alles doorgestreept? Dan is alles mee.
En daarnaast gaan de meeste van ons niet naar de middle of nowhere. Dus valt er lokaal altijd nog wel wat te kopen mocht je wat vergeten zijn.
Zo was ik al 5 jaar rubber laarzen aan het kopen. In dagelijks leven niet echt nodig, maar met blubberweer op de camping wel handig

Ik kijk niet te veel naar de buurman, daarom past alles nog in een kleine auto. Ik neem mee wat ik belangrijk vind en je kan wel alles meenemen voor, als wat, maar dan heb je op een gegeven moment een kleine vrachtwagen nodig voor al je spullen.Highfive95 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:24:
[...]
Hier doen we nieuwerwets digitaal afstrepenMaar toch kom je ieder jaar weer iets tegen. Of zie je bij de buurman, waarvan je denkt, shit vergeten. Of dat is handig.
Zo was ik al 5 jaar rubber laarzen aan het kopen. In dagelijks leven niet echt nodig, maar met blubberweer op de camping wel handig. Vorig jaar een bak regen gezien waardoor onze plek was veranderd in een modderpoel. Dus dit jaar toch maar laarzen gekocht.
Zit er wel dezefde compressor techniek in?barrymossel schreef op maandag 30 juni 2025 @ 10:01:
[...]
Zelf hebben we de grotere MCF60 die ik op voorhand al wilde verbouwen. Maar die blijkt dus echt een stuk anders in elkaar te zitten dan de MCF40. Andere fan (wel zelfde Chinese merk) en de fan blaast de andere kant op dan bij de MCF40. Uiteindelijk er dus ook maar voor gekozen om hem niet om te bouwen, aangezien de fan die ik al gekocht had niet in de buurt kwam van de specs van de fan die er al in zat.
En in de meivakantie (toen het ook aardig warm was) hebben we ons er geen moment aan geïrriteerd. Wellicht is de MCF60 een verbeterde versie?
Fan voor compressor koelbox
Welke aanpassing heb jij gedaan?HGM schreef op maandag 30 juni 2025 @ 11:36:
[...]
Vanaf dag 1 vond ik dat echt een irritant geluid; kan ook komen omdat ik er 2 heb... ook fan aangepast daarna geen last meer van.
Ik zit te kijken naar die fan met temperatuur controle, maar lees dat deze de boel wel eens te heet laat worden.
Erg handig ding. Is zoiets tegenwoordig nog te koop? Ken ze alleen met de branders bovenop en dus zonder de steunpootjes.ijdod schreef op zondag 29 juni 2025 @ 20:28:
@aReaRe zou het hier in Frankrijk goed doen in een van die winkeltjes met zgn brocante meuk 🤣.
Hier gaat het inpakken en verzamelen eigenlijk grotendeels op ervaring en routine. En ja, ook wij vergeten wel eens iets maar dan is het niet onmisbaar of je kan het op locatie kopen.Highfive95 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:15:
Hoe doen jullie het met de voorbereidingen en spullen pakken? Hier hebben wij een google sheet met daarin alle dingen die mee moeten. En toch vergeet je ieder jaar weer dingen....![]()
Merk dat veel mensen met vakantie bezig zijn. Buurman was even naar Obelink geweest zondag. Het was zeg maar,.......gezellig druk![]()
De aanhanger die in de stalling staat ligt al vol met campingspullen die altijd mee moeten, dus daar hoeven we niet over na te denken. Alleen maar herschikken indien nodig. Mijn vrouw en ik houden er een aparte taakverdeling op na. Ik verzamel de “basis” kampeer spullen zoals de tent, kastjes, tafel, slaapmatten en slaapzakken. Die liggen allemaal achter een knieschot op zolder en zo kunnen we het eigenlijk ook niet vergeten. En zij verzamelt de kleding, toiletspullen, boodschappen, laders en eventueel speelgoed.
Wij hebben sinds een jaar of 3 ook een tafelmodel koelkast. Tijdens een vakantie gekocht omdat onze koelbox (niet compressor) het destijds begaf. Wat je al zegt: veel beter qua rangschikken en ruimte. Fijn dat je niet 16 artikelen eruit moet halen om bij je pakje cervelaat te kunnen
Het is echt een goedkoop koelkastje, maar wij horen ‘m totaal niet. Sterker nog, hij is stiller én kouder dan de koelbox die we hiervoor hadden.
Overigens hebben we dit jaar een tafelmodel koelkast in het privé sanitair staan, dus hij hoeft dit jaar helemaal niet mee. Kunnen we die ruimte mooi opvullen met andere meuk
Deze fan met temperatuur sensor zit hier inmiddels al twee jaar naar alle tevredenheid in de MCF40. Sindsdien de fan niet meer gehoord. En te heet is hij ook nog niet geworden terwijl de temperatuur in de tent daar alle reden toe gaf.twowheeler schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:28:
[...]
Ik zit te kijken naar die fan met temperatuur controle, maar lees dat deze de boel wel eens te heet laat worden.
@Denman
Hier gaat het ook wel op routine, maar afstrepen werkt toch wel goed.
Tweede jaar dat we gingen kamperen waren we de haringen vergeten. Das nie handig met een tent.
Gelukkig even van buren kunnen lenen en daarna maar nieuwe gekocht. Afstand naar huis was iets te ver. Toch zonde van het geld. Dus toen zijn we toch maar met een lijst begonnen.
Tweede jaar dat we gingen kamperen waren we de haringen vergeten. Das nie handig met een tent.
Hier staat alles jaar rond klaar qua kampeergerei. De zaken die niet in de kist zitten staan op een briefje in het deksel van die kist. Verder zijn betaalmiddelen en paspoort de enige zaken die van echt groot belang zijn, al het andere is wel te koop als het moet.Highfive95 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:15:
Hoe doen jullie het met de voorbereidingen en spullen pakken? Hier hebben wij een google sheet met daarin alle dingen die mee moeten. En toch vergeet je ieder jaar weer dingen....![]()
Merk dat veel mensen met vakantie bezig zijn. Buurman was even naar Obelink geweest zondag. Het was zeg maar,.......gezellig druk![]()
Nu zijn haringen iets algemener, ik herinner mij een stelletje uit Nederland aan het Idro meer, Italië dat de tentstokken van de koepeltent vergeten warenHighfive95 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:54:
@Denman
Tweede jaar dat we gingen kamperen waren we de haringen vergeten. Das nie handig met een tent.Gelukkig even van buren kunnen lenen en daarna maar nieuwe gekocht. Afstand naar huis was iets te ver. Toch zonde van het geld. Dus toen zijn we toch maar met een lijst begonnen.

Maar inderdaad, ik streep alles af. Het meeste ligt in de caravan, op zolder twee kratjes met kampeerspullen (acculader + accu, Lacros vouwfiets, acculader mover + accu, acculader, accu en accuboormachine, brandblusser), en uit de tuinkast de gasfles vissen.
Wij houden niet echt een lijstje bij. Standaard spul ligt in de caravan en alles wat verder mee moet is ID-kaarten, kleding en eten voor (vooral) onderweg. De rest is optioneel.Highfive95 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:15:
...
En als we wat vergeten: ze hebben daar ook winkels.
)
Toen ik nog met de tent kampeerde en alle spullen overal en nergens uit het huis vandaan gevist moesten worden had ik wel een A4-tje om af te strepen. Sinds we een vouwwagen hebben zit 80% van de uitrusting daar gewoon in en dingen als stoelen of gasflessen onthoud ik wel.
Wat je dan nog kunt vergeten zijn de niet-essentiële zaken en daar ga ik geen lijstjes voor bijhouden.
Wat je dan nog kunt vergeten zijn de niet-essentiële zaken en daar ga ik geen lijstjes voor bijhouden.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
ik begrijp dit soort zaken niet echt. Bij het opruimen leg je toch je tentstokken bij je haringen en bij de rest van de tent? Of ben ik heel vreemd dat ik het zo opruim?aReaRe schreef op maandag 30 juni 2025 @ 16:16:
[...]
Nu zijn haringen iets algemener, ik herinner mij een stelletje uit Nederland aan het Idro meer, Italië dat de tentstokken van de koepeltent vergeten waren![]()
Dat werd een nieuwe tent ter plekke aanschaffen, hadden ze nog mazzel.
Maar inderdaad, ik streep alles af. Het meeste ligt in de caravan, op zolder twee kratjes met kampeerspullen (acculader + accu, Lacros vouwfiets, acculader mover + accu, acculader, accu en accuboormachine, brandblusser), en uit de tuinkast de gasfles vissen.
Goed, ik kan me voorstellen dat je doek nog nat is en je dat wil drogen, maar daarna leg je alles toch bij elkaar zou ik zeggen..
Anyway, hier geen lijstjes, gewoon alles systematisch aflopen. Nooit echt wat vergeten en anders is er altijd de pinpas.
Hi Ha Hopjesvla
Er zit een - op het oog van een leek - zelfde compressor in. Wel dan een sterkere fan die warme lucht afvoert. Maar e.e.a. dus wel anders ingedeeld het compartiment. Met name die sterkere fan deed me besluiten gewoon deze setup voorlopig aan te houden... En dus nog geen last van het geluid gehad. Verre van.twowheeler schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:27:
[...]
Zit er wel dezefde compressor techniek in?
Enne, lijstjes ftw!
Ik vergeet echt vanalles. Nu zit het meeste in de vouwwagen, maar zonder mijn vrouw zou ik kleding zelfs vergeten...
Nee, ik heb een lijst in Excel met alles wat mee moet en waar dat in moet/zit. Alles daarnaast is verantwoordelijkheid van vrouwlief.

Ik vergeet echt vanalles. Nu zit het meeste in de vouwwagen, maar zonder mijn vrouw zou ik kleding zelfs vergeten...
Nee, ik heb een lijst in Excel met alles wat mee moet en waar dat in moet/zit. Alles daarnaast is verantwoordelijkheid van vrouwlief.
TLDR: Ik was even benieuwd wanneer een caravan echt te lang is? Is alles boven de 7m not done?
We zijn als fervent tentkampeerders en laatste jaren met een vouwwagen nu toch maar overstag en ons aan het oriënteren op een caravan.
We hebben als grote wens om snel te kunnen afbreken / vertrekken om door te gaan naar een volgende bestemming. Daarom een camper ook overwogen maar los van de prijs zien we toch ook wel bezwaren m.b.t. de dagjes weg of 'even de Galibier oprijden'…
De eis voor de caravan is: een tweepersoonsbed en 3 kinderbedden. (En een uitdraailuifel, maar ik neem aan dat die achteraf nog gemonteerd kan worden.)
Wat bedden betreft wil ik liefst niet de zithoek hoeven ombouwen. Reden; we gaan regelmatig richting Scandinavië en dan kan het best zijn dat de kinderen al slapen en wij nog binnen willen zitten. Je komt dan al snel bij de 3p stapelbedden uit. En dus vaak ook de langere caravans, duhh…
Ik heb als tentkampeerder altijd met verbazing naar joekels van caravans gekeken, maar nu bekruipt me de angst dat ik straks een van hen ben of niet?
Is 7,1m incl dissel voor een caravan echt TE lang of valt dat nog wel mee?
Dan denken we dus aan bijv een Weinsberg CaraOne 480 QDK of een Dethleffs C’Go 495 QSK. Beiden rond de 7,1m. Maar we zien ook aantrekkelijke modellen met stapelbedden in de lengte maar die zijn dan zelfs 7,5m of langer…
Zijn er verder nog zaken om rekening mee te houden bij ‘langere caravans’? Zelf had ik al bedacht:
- Langer betekent vaak ook zwaarder; De caravantrekker wordt waarschijnlijk een Kodiaq (max 1800kg) of een Kuga (max 2100kg), beetje afhankelijk van het leasebudget.
- BE rijbewijs is het probleem niet
- Met de lengte wordt ook de stalling duurder, en evt ook ferry’s of tolbruggen die met lengte rekenen
- De vouwwagen duw ik met de hand op elke gewenste plek maar 7 meter caravan op een plekje navigeren wordt misschien al lastiger? Mover vereist?
Zijn er nog momenten in het jaar om toe te slaan op de caravanmarkt? We kijken voor nieuw of voorraadmodellen of jong gebruikt.
We zijn als fervent tentkampeerders en laatste jaren met een vouwwagen nu toch maar overstag en ons aan het oriënteren op een caravan.

We hebben als grote wens om snel te kunnen afbreken / vertrekken om door te gaan naar een volgende bestemming. Daarom een camper ook overwogen maar los van de prijs zien we toch ook wel bezwaren m.b.t. de dagjes weg of 'even de Galibier oprijden'…
De eis voor de caravan is: een tweepersoonsbed en 3 kinderbedden. (En een uitdraailuifel, maar ik neem aan dat die achteraf nog gemonteerd kan worden.)
Wat bedden betreft wil ik liefst niet de zithoek hoeven ombouwen. Reden; we gaan regelmatig richting Scandinavië en dan kan het best zijn dat de kinderen al slapen en wij nog binnen willen zitten. Je komt dan al snel bij de 3p stapelbedden uit. En dus vaak ook de langere caravans, duhh…
Ik heb als tentkampeerder altijd met verbazing naar joekels van caravans gekeken, maar nu bekruipt me de angst dat ik straks een van hen ben of niet?

Dan denken we dus aan bijv een Weinsberg CaraOne 480 QDK of een Dethleffs C’Go 495 QSK. Beiden rond de 7,1m. Maar we zien ook aantrekkelijke modellen met stapelbedden in de lengte maar die zijn dan zelfs 7,5m of langer…
Zijn er verder nog zaken om rekening mee te houden bij ‘langere caravans’? Zelf had ik al bedacht:
- Langer betekent vaak ook zwaarder; De caravantrekker wordt waarschijnlijk een Kodiaq (max 1800kg) of een Kuga (max 2100kg), beetje afhankelijk van het leasebudget.
- Met de lengte wordt ook de stalling duurder, en evt ook ferry’s of tolbruggen die met lengte rekenen
- De vouwwagen duw ik met de hand op elke gewenste plek maar 7 meter caravan op een plekje navigeren wordt misschien al lastiger? Mover vereist?
Zijn er nog momenten in het jaar om toe te slaan op de caravanmarkt? We kijken voor nieuw of voorraadmodellen of jong gebruikt.
@Martinique lengte is vooral fijn als je binnen wilt zitten met een gezin, en geen complete voortent op wilt zetten. Wij hebben een lange camper (bijna 9m), ook omdat we twee kleine kinderen hebben en regelmatig ergens heen gaan waar het slecht weer is. Lengte is voor ons meestal geen probleem, we passen bij de supermarkt nog steeds in twee vakken, maar dat moet een 6m camper ook al gebruiken, dus dat maakt het verschil niet. Tol is een dingetje, maar vooral omdat wij 3 assen hebben en meer dan 3,5t wegen.
Campingplaatsen zijn bijna nooit beperkend voor ons (slechts 1x in Italië afgewezen op lengte), dus dat zal voor een 7m caravan ook wel goed komen.
Doe vooral wat je zelf praktisch / leuk lijkt. Je leeft maar 1x
Campingplaatsen zijn bijna nooit beperkend voor ons (slechts 1x in Italië afgewezen op lengte), dus dat zal voor een 7m caravan ook wel goed komen.
Doe vooral wat je zelf praktisch / leuk lijkt. Je leeft maar 1x
Wij hebben een Knaus 550, volgens mij 7.5m lengte. Behoorlijke caravan, max 1500 kg. Het fijne aan onze indeling is dat je aan de voorkant (bij de dissel) het stapelbed in de lengte hebt + treinzit. Stapelbed hebben we omgebouwd naar 3p stapelbed, en je kunt de treinzit ook ombouwen naar 1.5 persoon bed.Martinique schreef op maandag 30 juni 2025 @ 19:11:
TLDR: To caravan or not to caravan
Vervolgens een schuifdeurtje die de boel kan afsluiten. Aan de achterkant is een rondzit, en daar zitten we 's avonds meestal. Die bouw ik voor het slapen om naar een bed, topper ligt opgevouwen onder 1 van de banken. Kost circa 5 min, is echt de moeite niet. Als je perse een vast bed + 3p stapelbed + zit gedeelte wilt kom je volgens mij uit bij echt grote caravans.
Wij hebben ook een tijdje een caravan gehad waarbij we het zitje om moesten bouwen naar een bed.
Uiteindelijk toch voor een opstelling gekozen met vaste bedden en een treinzitje.
Voor mij was het ook voornamelijk dat een omgebouwde trein/rondzit gewoon niet lekker ligt door het ontbreken van een goed matras en lattenbodem.
Uiteindelijk toch voor een opstelling gekozen met vaste bedden en een treinzitje.
Voor mij was het ook voornamelijk dat een omgebouwde trein/rondzit gewoon niet lekker ligt door het ontbreken van een goed matras en lattenbodem.
Het is ook zo'n gekke hoge pitch toon wat het ding maakt, de voorganger had dit eigenlijk niet. Maar goed, de vervangde fan ligt inmiddels al klaar om in te bouwenHGM schreef op maandag 30 juni 2025 @ 11:36:
[...]
Vanaf dag 1 vond ik dat echt een irritant geluid; kan ook komen omdat ik er 2 heb... ook fan aangepast daarna geen last meer van.
Wij zitten een beetje met dezelfde gedachte, alleen hebben wij al een caravan. We hebben een Knaus Sudwind 450FU met 2 kleine kinderen en bouwen elke avond om. Nu is dit in de zomer niet zo'n probleem maar zijn er dit jaar met het voorseizoen achter gekomen dat het niet heel praktisch is en zijn ons ook aan het orienteren naar een caravan met stapelbed.Martinique schreef op maandag 30 juni 2025 @ 19:11:
TLDR: Ik was even benieuwd wanneer een caravan echt te lang is? Is alles boven de 7m not done?
We zijn als fervent tentkampeerders en laatste jaren met een vouwwagen nu toch maar overstag en ons aan het oriënteren op een caravan.![]()
Ik heb als tentkampeerder altijd met verbazing naar joekels van caravans gekeken, maar nu bekruipt me de angst dat ik straks een van hen ben of niet?Is 7,1m incl dissel voor een caravan echt TE lang of valt dat nog wel mee?
Ik weet niet wat je budget is maar ik vind bijvoorbeeld deze best een beschaafde lengte (7,30m incl dissel) hebben...3 stapelbedden...
https://www.witoma.nl/car...ng/137/knaus-sport-500-kd
Vaak zit je dan aan de 500+ modellen met die indeling , en die 7m is slechts iets bovengemiddeld maar zolang het nog op 1 as staat valt dat reuze mee en zeker niet aso . Praktisch steekt er wel meer over aan de achterkant dus geen korte bochtjes bij het tankstation maken ivm uitzwenken. De wind heeft meer invloed op meer oppervlakte , met een frans mistralletje op de zijkant heb je een zware auto nodig .Martinique schreef op maandag 30 juni 2025 @ 19:11:
Is 7,1m incl dissel voor een caravan echt TE lang of valt dat nog wel mee?
- Langer betekent vaak ook zwaarder;
Mover vereist?
Een mover is sowieso aan te raden want wat je zegt je kan hem niet overal niet even tussen duwen en soms met de auto kom je er ook slecht bij .
Langer betekent niet altijd zwaarder , de bovengenoemde caravans zijn ( in de basis ) juist verrassend licht voor hun formaat wat deels komt door de ( instapper niveau ) gebruikte materialen en afwerking wat overigens helemaal prima en zeker goed genoeg is 😁👍🏻
Goed om over na te denken mbt de kids hoelang die nog in de caravan liggen of toch liever een eigen tent hebben. Dan zit jij dus met zn 2en in je 8m sleurhut en alle meerkosten die het meebrengt .
De prijzen zijn natuurlijk skyhigh laatste jaren . Vaak zijn er ook jong gebruikt veel ex verhuur gezins hutten in omloop vaak 1 a 2 jaar oud zonder voortent bijv. die zien er waarschijnlijk iets afgeleefder uit .
Je hebt ook eea met hefbedconstructies wat je vaak bij campers ziet ;
-Bürstner Averso Plus 510 tk 7 pers ( 2 zitjes & hefbed )
Bürstner Premio Plus 520 TL ( rondzit hefbed + lengte )
-Hobby De Luxe 515 UHL ( 3 kids op lengte bedden met tussenstuk )
Knaus Sudwind 60 Years 500 QDK 3 stapelbedden ( oef die deur LA tbv stapelbedden is lelijk. ) wel de meest compacte en lichte kar . Wellicht is het 3p stapelbed een optie bij knaus en kun je dit op andere modellen ook nemen.
Knaus Sport 540 FDK 3 Stapelbedden
Adria Altea 542 PK =3p stapelbed mogelijk
Wij stonden dit weekend ook weer met onze Odyssee in vol ornaat. Duurde inderdaad 2 uur in m’n eentje om op te zetten, met grofweg 1/3 van de haringen denk ik. Wel weer van de wagen genoten hoor, wat een fantastische gezinswagen. 2 kinderen op het tweede bed en de derde onderin. Voldoende schaduw en weinig wind onder de luifel.sjroorda schreef op maandag 30 juni 2025 @ 14:46:
[...]
Ook wij komen daar toch wel snel aan met een Trigano Odyssee. In rustig en droog weer als doortrekcamping kunnen we in 20-30 minuten slapen (waterpas stellen, openklappen en niets meer aan doen), maar met wat wind of als we langer dan 1 nacht staan dan vreten al die haringen wel aardig wat tijd! Heb ze nooit geteld, maar volgens mij toch zeker wel 40-50 stuks. Dan hebben we ook nog een 'ouderwets' grondzeil dat met haringen vast zit, zo weer 5-10 minuten verder. Luifeltje 15 minuten, enz. enz. enz.
Die camper vorig jaar in Canada was toch wel heel erg makkelijk.
:strip_exif()/f/image/s22XzWePR2LcV6JDdRVndfqy.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik had nog wel één klein issue. Is er een mogelijkheid om de wrijving tussen tentdoek en -stok te verminderen?
Met hardere wind hoor je het tentdoek over het frame bij de bedden verschuiven, wat een hard en onvoorspelbaar krakend geluid veroorzaakt. Stick-slip zoals ze dat noemen. Wanneer de statische wrijving wordt overwonnen verschiet het doek met een kraak tot gevolg. Hinderlijk als je probeert te slapen. Extra strak afspannen heeft weinig geholpen. Ook in het verleden met alle haringen in gebruik was dit geluid hoorbaar.
In de dwarsrichting is er ook niets wat het doek echt fixeert, behalve de scheerlijnen en dus de wrijving tussen doek en frame…
Tips zijn welkom.
Met hardere wind hoor je het tentdoek over het frame bij de bedden verschuiven, wat een hard en onvoorspelbaar krakend geluid veroorzaakt. Stick-slip zoals ze dat noemen. Wanneer de statische wrijving wordt overwonnen verschiet het doek met een kraak tot gevolg. Hinderlijk als je probeert te slapen. Extra strak afspannen heeft weinig geholpen. Ook in het verleden met alle haringen in gebruik was dit geluid hoorbaar.
In de dwarsrichting is er ook niets wat het doek echt fixeert, behalve de scheerlijnen en dus de wrijving tussen doek en frame…
Tips zijn welkom.
Bij onze vorige tent zaten de haringen vanaf aankoop al bij het tentdoek in de zak. Dat heb ik in die 10 jaar ook zo gelaten bij het inpakken en ben ze daardoor met alle keren kamperen nooit vergeten.Hopjesvla79 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 17:10:
[...]
ik begrijp dit soort zaken niet echt. Bij het opruimen leg je toch je tentstokken bij je haringen en bij de rest van de tent? Of ben ik heel vreemd dat ik het zo opruim?
Goed, ik kan me voorstellen dat je doek nog nat is en je dat wil drogen, maar daarna leg je alles toch bij elkaar zou ik zeggen..
Anyway, hier geen lijstjes, gewoon alles systematisch aflopen. Nooit echt wat vergeten en anders is er altijd de pinpas.
Bij onze nieuwe tent zaten de haringen en de pomp ook weer in de tas bij aankoop. Dus ook die zijn de eerste keer na het kamperen weer op dezelfde plek terug beland. Lijkt me idd wel zo logisch en zo kunnen we het nooit vergeten. Al krijg je die tas nooit meer zo strak ingepakt als bij aankoop
Over 2,5 week mogen we weer. Het schiet aardig op nu en heb er weer zin in!
Probleem van die opstelling lijkt me dat hij aan de verkeerde kant meet qua temperatuur. Echter, als ik die van @barrymossel goed begrijp blaast de fan daar de andere kant op (onze is achterkant warme lucht, die is voorkant warme lucht?). Moet dat geen probleem zijn.elastiek schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:48:
[...]
Deze fan met temperatuur sensor zit hier inmiddels al twee jaar naar alle tevredenheid in de MCF40. Sindsdien de fan niet meer gehoord. En te heet is hij ook nog niet geworden terwijl de temperatuur in de tent daar alle reden toe gaf.
Het risico zit hem in de afwijkingen. Dit jaar heeft m'n dochter voor het eerst zomerkamp van de scouting, dat betekent dus dan al een deel van de kampeeruitrusting mee. Op zich niets mis mee maar dat deel zit normaal deels in de vouwwagen en hoef ik niet over na te denken. Moet me dus dit jaar wel even bewust bezig houden dat er dus wat vanuit het kamp terug moet komen en wel mee moet op de zomervakantie die erop volgt. Op dat soort moment kan ingesleten routine tegen je werken.Hopjesvla79 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 17:10:
[...]
ik begrijp dit soort zaken niet echt. Bij het opruimen leg je toch je tentstokken bij je haringen en bij de rest van de tent? Of ben ik heel vreemd dat ik het zo opruim?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Wij hebben een Hobby 540 KMFE, die is 7,44 meter lang. Prima te doen, past thuis op de oprit dus ik vind het geen probleemMartinique schreef op maandag 30 juni 2025 @ 19:11:
We zijn als fervent tentkampeerders en laatste jaren met een vouwwagen nu toch maar overstag en ons aan het oriënteren op een caravan.![]()
Ik heb als tentkampeerder altijd met verbazing naar joekels van caravans gekeken, maar nu bekruipt me de angst dat ik straks een van hen ben of niet?Is 7,1m incl dissel voor een caravan echt TE lang of valt dat nog wel mee?
Wel van vrienden en familie de nodige commentaar, maar dat is met een knipoog.
Verder prima indeling met twee (of drie) kinderen. Frans bed, stapelbed en een treinzit waar ook twee personen zouden kunnen slapen.
Qua rijden valt het wel mee. Ga je nog een slagje groter dan wordt de caravan ook breder (2,50) ipv 2,30 en dat schijnt dan wel weer een verschil te maken qua rijden.
Mover zou ik met een beetje caravan altijd doen, dat is echt ideaal!
Klopt, eigenlijk zit de sensor aan de verkeerde kant. Maar hij gaat bij hogere omgevingstemperatuur dus wel harder blazen. Ik heb bij 40+ graden in de tent nog geen problemen ondervonden. Koelkast is altijd netjes 4C en voelt niet overdreven warm aan.twowheeler schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 07:51:
[...]
Probleem van die opstelling lijkt me dat hij aan de verkeerde kant meet qua temperatuur. Echter, als ik die van @barrymossel goed begrijp blaast de fan daar de andere kant op (onze is achterkant warme lucht, die is voorkant warme lucht?). Moet dat geen probleem zijn.
Hier in bus, wanneer temperatuur 50 graden is blijft koelbox keurig stabiel. En ook negatief geeft geen probleem.Kevinns schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:58:
[...]
Klopt, eigenlijk zit de sensor aan de verkeerde kant. Maar hij gaat bij hogere omgevingstemperatuur dus wel harder blazen. Ik heb bij 40+ graden in de tent nog geen problemen ondervonden. Koelkast is altijd netjes 4C en voelt niet overdreven warm aan.
Pin me er niet op vast, maar ik dacht zelfs (realiseer ik me nu pas) dat de hele indeling anders is. Compressor zit aan de achterkant en daarachter de fan die naar buiten blaast. Dus hij zuigt de lucht vanuit de voorkant door de radiator en blaast de warme lucht aan de achterkant naar buiten. De MCF40 zuigt aan de voorkant lucht naar binnen, via de radiator en dan komt de warme lucht er aan (ook) de achterkant uit.twowheeler schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 07:51:
[...]
Probleem van die opstelling lijkt me dat hij aan de verkeerde kant meet qua temperatuur. Echter, als ik die van @barrymossel goed begrijp blaast de fan daar de andere kant op (onze is achterkant warme lucht, die is voorkant warme lucht?). Moet dat geen probleem zijn.
Maar dan klopt het nog steeds wat je zegt. De temperatuursensor zit op de fan zelf zit en dan meet ie bij de MCF40 de "koele" lucht van buiten. In het geval van de MCF60 zou ie de warme lucht van de radiator/compressor meten.
Wij hebben een paklijst (voor meerdere soorten vakanties) die elke vakantie wordt bijgehouden en bijgewerkt. Wat hadden we mee, wat hebben we gebruikt, wat niet enz enz. Op dit moment is die lijst voor tent kamperen niet optimaal; we hebben een paar jaar andere reizen gemaakt en daarvoor een paar jaar gebruikt gemaakt van een reeds geplaatste caravan.Highfive95 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:15:
Wij hadden de beginnersfout gemaakt om op Hemelvaartsdag naar De Wit te gaan. Helemaal niet bij stil gestaan; was meer omdat we vlak voor de vakantie wat andere eisen kregen aan de tent die we al hadden ivm een blessure. De file naar het parkeerterrein was zichtbaar op de navigatie bij vertrek… (pro tip: kom van de andere kant 🤣)Merk dat veel mensen met vakantie bezig zijn. Buurman was even naar Obelink geweest zondag. Het was zeg maar,.......gezellig druk![]()
Het weer traditioneel kamperen is ons zeer goed bevallen. We hebben een goedkope tent aangeschaft (Safarica Blackhawk 300; niet perfect maar doet wat ie moet doen) met het idee dat die evt afgeschreven zou kunnen worden.
Er zijn nu verlekkerd aan het kijken naar tenten uit het luxere segment. Een vraag die ik hierover heb, qua ademen van de stof heb ik ongeveer zelf deze volgorde voor ogen. Klopt dat? (Het valt me op hoe lastig het is concrete informatie te vinden)
Polyester
Ademend poly katoen/BTC
Ten Cate All Season
Katoen
Je hebt dezelfde modificatie gedaan?HGM schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:59:
[...]
Hier in bus, wanneer temperatuur 50 graden is blijft koelbox keurig stabiel. En ook negatief geeft geen probleem.
Vraag me af of er geen variant is met de temperatuur sensor aan een draadje.
[ Voor 13% gewijzigd door twowheeler op 01-07-2025 11:23 ]
Recentere modellen zie ik op de 2e-hands sites wel voorbij komen; maar volgens mij nieuw niet meer. Nadeel is dat je een vlakke ondergrond moet hebben; de de meeste standaard winschermpjes te laag zijn.GoEV6 schreef op maandag 30 juni 2025 @ 15:33:
[...]
Erg handig ding. Is zoiets tegenwoordig nog te koop? Ken ze alleen met de branders bovenop en dus zonder de steunpootjes.
Nog een issue gehad: onder in de brander zit een luchtgat. Daar had een metselbij zich uitgeleefd…
Hij gaat na de vakantie vervangen worden door een Cadac 2 pits stel, met kleine blikjes. Kleiner en makkelijker te stouwen dan die CampingGaz 907 tank.
Hier ook nagenoeg alles in de caravan, inclusief alle handdoeken en beddengoed. Technisch hoef ik er alleen de gasfles en mover accu in te stoppen. Ik haal vervolgens de tent en/of luifel er uit (ligt eraan wat we nodig hebben), maar die gaan er gelijk weer in bij terugkomst.aReaRe schreef op maandag 30 juni 2025 @ 16:16:
[...]
Nu zijn haringen iets algemener, ik herinner mij een stelletje uit Nederland aan het Idro meer, Italië dat de tentstokken van de koepeltent vergeten waren![]()
Dat werd een nieuwe tent ter plekke aanschaffen, hadden ze nog mazzel.
Wij gooien er verder enkel kleren, elektronica en boeken/spelletjes in voor vertrek.
Nog nooit ergens gestaan dat ik iets serieus vergeten was, als ik al wat vergeten ben dan kon ik het lokaal gewoon kopen. Maar zelfs dat maar weinig gedaan, als het er niet is dan is het er niet. Kan mij vrij weinig bedenken wat ik zou kunnen vergeten en wat van belang zou kunnen zijn.
Ik ben wars van lijstjes. Mijn familie is ook zo, hele dagen bezig met lijstjes maken en afvinken. Afschuwelijk vind ik dat. Fijn als het voor je werkt, dan moet je het vooral doen, maar mij niet bellen.
-Edit: verkeerde quote, sorry. Moest eigenlijk @Highfive95 hebben.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Wij hebben ook gewoon een lijstje, maar eigen alle kampeerspullen staan netjes bij elkaar op zolder. Kampeerkist met alle keuken benodigdheden e.d. (borden, bestek, pannen, etc, etc,) eigelijk alles wat we nodig hebben zit daarin. Dan nog de tent en slaapspullen, ligt ook allemaal bij elkaar op zolder dus gaat ook altijd goed. Ik loop alleen als ik alles denk gepakt te hebben nog even het lijstje na en dan missen er vaak nog 1 of 2 dingen. Vergeet eigenlijk nooit wat.
Een keer een gasfles 'vergeten'. Ik dacht dat we op een natuurcamping met elektra stonden, maar dat was toen we aankwamen toch niet zo. Nou kan onze koelbox op 230v/12v/gas maar dan moet je dus wel een gasfles bij je hebben. Dus na alles uitpakken moest ik eventjes een nieuwe gasfles halen.
Met scouting vroeger daarentegen weleens de stomste dingen vergeten of verkeerd ingepakt. Gasstel met een sticker 'Lek' erop. Keukentent met palen mee, maar de koppelstukken lagen nog op het clubhuis. Alle haringen van 4 tenten in een grote zak gedaan en die vervolgens op tafel in clubhuis laten liggen.
Een keer een gasfles 'vergeten'. Ik dacht dat we op een natuurcamping met elektra stonden, maar dat was toen we aankwamen toch niet zo. Nou kan onze koelbox op 230v/12v/gas maar dan moet je dus wel een gasfles bij je hebben. Dus na alles uitpakken moest ik eventjes een nieuwe gasfles halen.
Met scouting vroeger daarentegen weleens de stomste dingen vergeten of verkeerd ingepakt. Gasstel met een sticker 'Lek' erop. Keukentent met palen mee, maar de koppelstukken lagen nog op het clubhuis. Alle haringen van 4 tenten in een grote zak gedaan en die vervolgens op tafel in clubhuis laten liggen.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Gasfles dillema.
We gebruiken (vaak gelijktijdig) een Cadac 40 en een 2 pits gasstel.
Nu hebben we hiervoor 2x 907 en 1x 904 van Campingaz.
Nu zit ik met 0,8kg, 1kg en 1,5kg vulling nog per fles. Zou krap aan genoeg moeten zijn maar ik vind het irritant met al die flessen en niet zeker weten of je het einde haalt.
Het liefst zou ik 1 gasfles van pakweg 5kg hebben met een splitter zodat ik beide tegelijk kan gebruiken, en na de vakantie gewoon de fles kan bijvullen zodat hij weer klaar is voor de volgende ronde.
Nu zag ik diverse splitters, met of zonder stop, met 1 gasdrukregelaar voor de splitsing of 2 na de beide splitsingen.
Wat is nou het beste om te doen?
Wensen:
- Bij voorkeur 1 gasfles van 5kg, zo licht en veilig mogelijk
- 2 apparaten op 1 gasfles, gelijktijdig
- Quick release koppeling zou mooi zijn.
Alvast dank voor het meedenken.
We gebruiken (vaak gelijktijdig) een Cadac 40 en een 2 pits gasstel.
Nu hebben we hiervoor 2x 907 en 1x 904 van Campingaz.
Nu zit ik met 0,8kg, 1kg en 1,5kg vulling nog per fles. Zou krap aan genoeg moeten zijn maar ik vind het irritant met al die flessen en niet zeker weten of je het einde haalt.
Het liefst zou ik 1 gasfles van pakweg 5kg hebben met een splitter zodat ik beide tegelijk kan gebruiken, en na de vakantie gewoon de fles kan bijvullen zodat hij weer klaar is voor de volgende ronde.
Nu zag ik diverse splitters, met of zonder stop, met 1 gasdrukregelaar voor de splitsing of 2 na de beide splitsingen.
Wat is nou het beste om te doen?
Wensen:
- Bij voorkeur 1 gasfles van 5kg, zo licht en veilig mogelijk
- 2 apparaten op 1 gasfles, gelijktijdig
- Quick release koppeling zou mooi zijn.
Alvast dank voor het meedenken.
PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er Rode Kruis