Fan voor compressor koelbox

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:31
Ik heb een Mobicool MCF60 compressor koelbox besteld, welke morgen (waarschijnlijk) bezorgd wordt. Nu schijnt de ventilator daarvan redelijk luidruchtig te zijn, maar heel eenvoudig te vervangen.

Er worden hiervoor in principe twee fans aangeraden, maar deze worden ook allebei deels in twijfel getrokken.

De originele fan heeft een airflow van 136m3/h. De twee fans die aangeraden worden hebben een temperatuursensor (vast aan de fan zelf) en respectievelijk een maximale airflow van 90 en 178m3/h. Doordat de fan lucht aanzuigt lijkt het me dat de temperatuursensor met name de buitentemperatuur meet en dus harder gaat draaien als het buiten warmer wordt. Dus ik wil een fan die constant draait, maar wel geruisloos is.

Nu heb ik twee fans besteld. De uitvoering: Noctua NF-A12x25 PWM Bruin, 120mm en de uitvoering: Noctua NF-P12 redux-1700 PWM, 120mm.

De ene het topmodel die stiller is, met minder airflow. En de andere iets minder stil met meer airflow. Ik lees dat de eerste "beter" presteert, maar doordat de fan op een radiator blaast neig ik meer naar de tweede, vanwege de grotere airflow.

Zoals je ziet heb ik er totaal geen verstand van. Dus mijn vraag: welke zou in dit geval de betere keus zijn?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:52
De fans die je besteld hebt hebben geen temperatuursensor hoor! En waarom PWM fans? Heeft de originele fan ook een 4-pin connector?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Uszka schreef op zondag 22 december 2024 @ 09:08:
De fans die je besteld hebt hebben geen temperatuursensor hoor! En waarom PWM fans? Heeft de originele fan ook een 4-pin connector?
Nee, ik weet dat ze geen sensor hebben, daarom heb ik ze ook besteld. De twee die aangeraden worden/werden zijn de uitvoering: Akasa Auto Thermal Fan, 120mm en uitvoering: Arctic P12 TC, 120mm.

En PWM zit niet in de koelbox. Dat is alleen + en - en de fan zal dus constant op volle snelheid draaien (zonder temp sensor). Heb er dus een kabeltje bij besteld om hem aan te sluiten.

Ik vraag me met name af of ik me kapot staar op die airflow. Is in deze toepassing de lagere airflow van de stillere fan afdoende, of moet ik echt zo dicht mogelijk op de originele airflow gaan zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14:52
De originele fan heeft om een reden een bepaalde airflow. Die moet de beloofde specs van de box waar kunnen maken. Hoe lager de airflow van de vervangende fan des te minder goed zal de box koelen bij hogere buitentemperatuur.
De garantie vervalt overigens als je de fan vervangt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 16:50

br00ky

Moderator Harde Waren
Geen idee wat dit in computerhardware doet. Schopje naar HHW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Om lucht door een radiator te krijgen is de statische druk van een ventilator belangrijk. Die hebben overigens minder luchtstroom in vrije lucht, maar dus meer door een radiator. Van de vier genoemde ventilators heeft de Arctic het uiterlijk van een ventilator die het meest geschikt lijkt. Die ziet er uit als een ventilator die het meeste statische druk kan leveren. Ik heb echter geen specificaties op gezocht en geen meting in de praktijk.

Overigens maken ventilators die meer statische druk kunnen leveren ook meer geluid. Dat is misschien ook de reden dat de orginele ventilator goed hoorbaar is. Misschien is dat ook wel de meest geschikte. Sterker nog het zou logisch zijn dat die het meest geschikt is in vergelijking met de andere vier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:01

Cheezus

Luiaard

bjusterbaarlik schreef op zondag 22 december 2024 @ 09:55:
Om lucht door een radiator te krijgen is de statische druk van een ventilator belangrijk. Die hebben overigens minder luchtstroom in vrije lucht, maar dus meer door een radiator. Van de vier genoemde ventilators heeft de Arctic het uiterlijk van een ventilator die het meest geschikt lijkt. Die ziet er uit als een ventilator die het meeste statische druk kan leveren. Ik heb echter geen specificaties op gezocht en geen meting in de praktijk.

Overigens maken ventilators die meer statische druk kunnen leveren ook meer geluid. Dat is misschien ook de reden dat de orginele ventilator goed hoorbaar is. Misschien is dat ook wel de meest geschikte. Sterker nog het zou logisch zijn dat die het meest geschikt is in vergelijking met de andere vier.
Die noctua nf-a12 ziet er ook geschikt uit om druk te bouwen. Bij een gemiddeld consumentenproduct moet alles vooral zo goedkoop mogelijk, ik zou er dus niet vanuit gaan dat er de beste fan in zit Het zal de goedkoopste fan zijn die voldoet.

Een goede dan zal de koelbox zeker stiller maken, daarnaast helpt het ook om het geperforeerde plastic te verwijderen en er een fanguard in te zetten (minder geruis) maar dat is een wat ingrijpender aanpassing :)

Ik zou die NF-A12 proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Cheezus schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:06:
[...]

Ik zou die NF-A12 proberen :)
Van de twee genoemde Noctua's is dat juist degene met de minste statische druk. Je kunt het al zien aan de kleine ventilatorbladen. Maar ook gewoon aan de specificaties, de andere Noctua heeft met een lagere maximale draaisnelheid toch een hogere statische druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
bjusterbaarlik schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:17:
[...]

Van de twee genoemde Noctua's is dat juist degene met de minste statische druk. Je kunt het al zien aan de kleine ventilatorbladen. Maar ook gewoon aan de specificaties, de andere Noctua heeft met een lagere maximale draaisnelheid toch een hogere statische druk.
Ja, de Redux heeft eigenlijk de hoogste statische druk van allevier. De Akasa kan tot 2,99mm-H2O, maar dat is bij max snelheid en dat doet ie pas bij 45 graden (buitentemperatuur ga ik vanuit, want de sensor zit vast op de fan en het lijkt me dat ie dan de aangezogen lucht van buiten meet). Dus op basis van bovenstaande is de Noctua Redux de beste keus.

Maar inderdaad, de statische druk die de originele kan leveren ligt nog een stukje hoger met 3,25mm-H2O. Maar wel 13dB meer lawaai.

Dan is dus de vraag of 13dB opweegt tegen die extra druk...

Misschien eerst eens luisteren of het geluid echt zo storend is. Het leek alleen zo'n leuk projectje.

Die luchtgaten aanpassen was ook al in me opgekomen. Nou ja, het is soort van vakantie dus ik kan de komende week wel eens proberen hoe en wat...

---edit---
Op een andere plek zie ik weer dat de druk van de originele fan 23,16Pa is, wat zich vertaalt naar 2,36mm-H2O. Die andere, hogere druk was van een andere variant.
Ik ga de Redux dus proberen...

[ Voor 7% gewijzigd door barrymossel op 22-12-2024 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:01

Cheezus

Luiaard

bjusterbaarlik schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:17:
[...]

Oh, het staat gewoon in de specs |:(
Ik keek vooral hoe 'open' de fan eruitziet, die akasa bijvoorbeeld heeft veel open ruimte tussen de bladen. Dat helpt niet mee om druk op te bouwen. Die noctua heeft wel kleinere bladen maar het zijn er wel meer waardoor het er nog wel 'dicht' uitziet. Vandaar mijn aanname qua druk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Was een koelbox die ook op gas kan geen betere optie?
Op gas is die lekker stil (0db).

Nadeel is wel dat een absorptiekoelbox max. 30 graden onder omgevingstemperatuur kan.
Dus als het warmer is dan 37 heb je een probleem.

[ Voor 48% gewijzigd door DJMaze op 22-12-2024 13:03 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
DJMaze schreef op zondag 22 december 2024 @ 12:57:
Was een koelbox die ook op gas kan geen betere optie?
Op gas is die lekker stil (0db)
Dan heb je het over een absorptie koelbox, met alle nadelen van dien.
Over het algemeen bieden compressor koelkasten betere prestaties en efficiëntie dan absorptie koelkasten, maar zijn ze duurder in aanschaf. Absorptie koelkasten zijn meestal goedkoper en kunnen handig zijn voor camperaars die in niet al te hoge temperaturen kamperen.
https://www.bynomads.nl/c...stof%2C%20vaak%20ammoniak.

En de koelbox komt in de voortent van de vouwwagen. Ik denk dat we door het geluid van die ventilator wel heen slapen. Ik vind het gewoon een leuk projectje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
barrymossel schreef op zondag 22 december 2024 @ 13:07:
En de koelbox komt in de voortent van de vouwwagen.
Ik had hem onder het bed, was koeler dan in de voortent.

Later in de boot had ik zelf een compressor koelkast gemaakt waar het onderwatertoilet zat (dat toilet mag niet meer in NL).
Dat kan ook in de vouwwagen, maar lastiger dan jouw projectje.

Meestal vond ik de ventilator geen probleem omdat de compressor een overstemmende brom maakt.
De compressors van tegenwoordig zijn wel stiller.

De fan in rubbers ophangen scheelt ook in vibraties.

[ Voor 4% gewijzigd door DJMaze op 22-12-2024 13:14 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
Haha, die hele fan draait alleen als de compressor aanslaat. Hij staat nu binnen bij 20 graden op -10. Hoor niks, behalve die enkele keer dat de compressor aanslaat.

Dus morgen komt de Noctua Redux erin. Omdat het kan! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-04 14:53

Badderbeest

De enige echte

barrymossel schreef op maandag 23 december 2024 @ 20:39:
Haha, die hele fan draait alleen als de compressor aanslaat. Hij staat nu binnen bij 20 graden op -10. Hoor niks, behalve die enkele keer dat de compressor aanslaat.

Dus morgen komt de Noctua Redux erin. Omdat het kan! :+
Hoi, ik heb ook wel interesse in je project. Ik heb een andere (nieuwe) compressorkoelbox gekocht, maar die fan maakt denk ik (ook) meer kabaal dan nodig. En deze komt ook onder de luifel van de vouwwagen te staan.

Dus ik ben benieuwd, Hoe is het je bevallen na het vervangen van de ventilator? Werd de koelbox merkbaar stiller? Koelt hij nog goed (ik begrijp dat het nu winter is ;) )

ik hoor het graag _/-\o_

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Badderbeest schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:55:
[...]

Hoi, ik heb ook wel interesse in je project. Ik heb een andere (nieuwe) compressorkoelbox gekocht, maar die fan maakt denk ik (ook) meer kabaal dan nodig. En deze komt ook onder de luifel van de vouwwagen te staan.

Dus ik ben benieuwd, Hoe is het je bevallen na het vervangen van de ventilator? Werd de koelbox merkbaar stiller? Koelt hij nog goed (ik begrijp dat het nu winter is ;) )

ik hoor het graag _/-\o_
Haha, op het moment dat ik de koelbox open wilde schroeven zag ik dat er een scheur in de behuizing zat (was een retourdeal). Netjes terug kunnen sturen en een andere retour deal besteld. Die eerst getest (meer dan stil genoeg), maar die wilde ik dus ook upgraden...

Uiteindelijk open geschroefd en toen kwam ik erachter dat er een andere fan in zat dan waar ik initieel vanuit ging (op basis van de 40 liter koelbox die online overal wordt aangepast - ik heb de 60 liter). Deze fan was aanzienlijk krachtiger dan de Noctua die ik besteld had. Daarnaast blies voerde de fan warme lucht af en de kleinere koelbox zoog koele lucht aan. En ik kon de fan aansluiting niet 1-2-3 vinden (zat niet waar ie moest zitten volgens de videos). Leek me dus een vernieuwde variant of dat de 60 liter erg verschilde van de 40.

Dat in combinatie met het feit dat de fan alleen draait als de compressor aanslaat, heeft me de behuizing weer heel rap dicht laten schroeven. Ik vond het wel best.

Mijn tip: kijk vooral even naar wat voor fan er nu in zit en zorg dat je een fan met vergelijkbare druk en luchtverplaatsing koopt ter vervanging. Dan kan er weinig mis gaan denk ik. En ga na, of het echt nodig is. Bij die van ons echt helemaal niet (maar leek zo'n leuk project).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Badderbeest
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-04 14:53

Badderbeest

De enige echte

Ahh, bedankt voor je reactie. Ik heb mijn box gisteren ook open geschroefd om te kijken wat voor fan er in zat. Met de kap er af heb ik vast kunnen stellen dat juist de compressor verreweg het meest geluid maakt en het ventilatortje eigenlijk best stil is. Ik heb een paar onnodige resonantiegeluiden aangepakt waarmee de box nu een heel klein beetje stiller is geworden. Daarna de kap er ook maar weer dichtgeschroefd.

De enige echte

Pagina: 1