En dan kom je buiten en kruip je je tentje in (want hoger is deze niet) om op een lek luchtbed te gaan liggen terwijl de buren kneiterhard snurken.JanHenk schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 10:06:
[...]
Over privé sanitair gesproken. Zal vast ook een onderwerp zijn dat de meer hardcore kampeerders in het topic raakt![]()
Een jaar of 10 terug ben ik met mijn vriendin naar een camping geweest in Italië. We hadden toen een mooie plek mét privé sanitair. Dat was mijn eerste echte tent-kampeerervaring eigenlijk (ben er niet mee opgegroeid).
Sindsdien hebben we het voor zover ik me kan heugen niet weer gehad. Afhankelijk van de opzet ervan voegt het ook niet altijd wat toe. Doe mij maar een fijn toiletgebouw.
Nu zag m'n vriendin dit luxe privé-sanitair op een bekende camping in Winterswijk. Heeft ze dat meteen geboekt voor een weekend in septemberHad van mij niet gehoeven, maar is ook geen straf..
Kijk dat scheelt als je zoals ik van je 10e tot ±30e elk jaar tig keer op scouting terreinen heb gekampeerd i.p.v. campings. Ik vind elke camping luxe. Er zijn warme douches, je hoeft geen water te koken om je afwas te gaan doen. Als ik luxe wil ga ik wel lekker naar een hotel, en dat doen we meestal ook in het voorjaar of meivakantie ofzo.
Scheelt ook dat ik mijn vrouw ken van scouting, dus die staat er ook hetzelfde in. Zo lang er geen hudo gegraven hoeft te worden vinden wij het luxe genoeg. Zelfs met 3 kleine kinderen.
Scheelt ook dat ik mijn vrouw ken van scouting, dus die staat er ook hetzelfde in. Zo lang er geen hudo gegraven hoeft te worden vinden wij het luxe genoeg. Zelfs met 3 kleine kinderen.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Kan je vertellen of deze bevalt? Zowel qua geluid als koelkast - vriezer combo?ST10©DE schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 09:08:
[...]
Ziet er goed uit! Ik ben zelf voor een "Steamy-e" gegaan met twee kleppen: https://www.steamycool.nl/steamy-secud45-compressor-koelbox
Dat privé sanitair is al langer in opkomst, heeft niet alles met Corona te maken (wel deels natuurlijk). Net als caravans en campers die meer en meer uitgerust worden met luxe zaken als boilers en douches heeft dit meer te maken met de vergrijzing. Nederland vergrijst hard en juist deze groep mensen zijn typische kampeerders. Zo'n algemeen toiletgebouw waar je heen moet is leuk als je goed ter been bent, als je wat ouder wordt gaan er toch dingen opspelen. Dan is een eigen douche, binnen of net buiten de caravan, toch wel een verademing. En ook voor de voor en naseizoen kampeerders is het een uitkomst.Gonadan schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:33:
[...]
Dat is wel erg extreem moet ik zeggen. Maar ja, de lange termijn trend is aardig voorspelbaar denk ik.
In de coronatijd zijn ineens heel veel mensen gaan kamperen, want dat moest wel en was eigenlijk wel leuk. Vaak ook financieel gedreven.
En voor de camping natuurlijk top, meer geld rekenen en minder hoeven schoonmaken.
Die trend is al jaren gaande, al ruim voor Corona. Langzaam begint men gelukkig te beseffen dat dit niet de bedoeling kan zijn en lijkt het aantal overnames van campings om ze naar bungalowparken om te bouwen te stagneren. Veel campingeigenaren willen geen zaken doen met deze partijen, gelukkig.Onderhand zie je echter dat campings met grote stappen steeds luxer worden en steeds minder met een camping te maken hebben. Trek die lijn door en uiteindelijk zijn al die campings gewoon weer bungalowparken geworden en is de grote groep die dacht te gaan kamperen gewoon weer in een huisje beland.
De prijzen zijn in ieder geval al die kan op aan het gaan voor een huurtentje.
Voor zo'n Peter Gillis niveau krot betaal je tegenwoordig gerust 2000 euro per week of meer in het hoogseizoen. Compleet gestoord dat mensen dat neerleggen.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Een hotel of een gemiddelde camping kan je niet vergelijken, in een hotel ben je veelal op jezelf en op een camping met andere kampeerders. In een hotel zit je niet tot laat voor de hoteldeur om een praatje te maken met mensen die langskomen, voor je tent is dat heel normaal.Ozzie schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:53:
Kijk dat scheelt als je zoals ik van je 10e tot ±30e elk jaar tig keer op scouting terreinen heb gekampeerd i.p.v. campings. Ik vind elke camping luxe. Er zijn warme douches, je hoeft geen water te koken om je afwas te gaan doen. Als ik luxe wil ga ik wel lekker naar een hotel, en dat doen we meestal ook in het voorjaar of meivakantie ofzo.
Tot welke luxe je een camping wil moet ieder voor zich weten. Maar spreek je graag over een jaar of 10 nog eens hierover. Grote kans dat ook jij dan al jaren lekker op de wat meer luxe camping staat met een zwembadje, speeltuintje, ping pong tafel en wellicht een kinderdisco om 19:00
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Sommige mensen kamperen om lekker buiten in (een met) de natuur te zijn. Lekker de hele dag buiten. Niet perse voor het sociale leven op de camping. Wanneer dat natuur aspect weg valt, wat is dan nog de meerwaarde van het kamperen? Dan zit je net zo goed in een huisje (op wielen) dat geeft meer vrijheid dan een hotel.Drardollan schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:09:
[...]
Een hotel of een gemiddelde camping kan je niet vergelijken, in een hotel ben je veelal op jezelf en op een camping met andere kampeerders. In een hotel zit je niet tot laat voor de hoteldeur om een praatje te maken met mensen die langskomen, voor je tent is dat heel normaal.
Tot welke luxe je een camping wil moet ieder voor zich weten. Maar spreek je graag over een jaar of 10 nog eens hierover. Grote kans dat ook jij dan al jaren lekker op de wat meer luxe camping staat met een zwembadje, speeltuintje, ping pong tafel en wellicht een kinderdisco om 19:00
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
We staan nu ook gewoon op een camping met een zwembad en speeltuin hoorDrardollan schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:09:
[...]
Een hotel of een gemiddelde camping kan je niet vergelijken, in een hotel ben je veelal op jezelf en op een camping met andere kampeerders. In een hotel zit je niet tot laat voor de hoteldeur om een praatje te maken met mensen die langskomen, voor je tent is dat heel normaal.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
In corona periode eens op de kleine wolf geweest. Verwennerij btw als het weer meezit (en je kinderen hebt die je wilt -laten- entertainen). En daar stond naast ons een vrouwtje dat recent haar man verloren was. Ze durfde niet met caravan te rijden en ook voortent opzetten kon ze niet (alleen?).Deveon schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 08:07:
[...]
Bijna elke caravanstalling in Spanje bied dit aan. Je betaald toch al voor stalling en transport dus als ze er toch zijn kunnen opbouwen en zelfs je koelkast vullen. Uurloon ligt daar natuurlijk ook wat lager als in Nederland.
Zij had ook lokale klusjesmannen ingehuurd die caravan kwamen stallen en daarna tent hebben opgebouwd. Ze wilde familie daar niet mee belasten. Kamperen was altijd hun hobby en dat wilde zelfstandig voortzetten.
Wij hebben een kop koffie met haar gedronken -tijdens de opbouw- en rest van de vakantie was er altijd wel een koekje of snoepje voor onze kleine meiden. Al met al, prima oplossing van en voor deze mevrouw op leeftijd.
Ik kampeer inderdaad om lekker buiten te zijn. Ik hoef niet zo nodig vrienden te maken met de camping-buren.LordSinclair schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:25:
[...]
Sommige mensen kamperen om lekker buiten in (een met) de natuur te zijn. Lekker de hele dag buiten. Niet perse voor het sociale leven op de camping. Wanneer dat natuur aspect weg valt, wat is dan nog de meerwaarde van het kamperen? Dan zit je net zo goed in een huisje (op wielen) dat geeft meer vrijheid dan een hotel.
Eens dat de vergrijzing een belangrijke factor is in de 'verluxing' van de kampeermiddelen en faciliteiten, maar een aanzienlijke component is ook wat jongere generaties gewend zijn. Een trui aan trekken als je het koud heb in plaats van de kachel aanzetten lijkt ook met het jaar minder normaal te worden om maar wat te noemen. Het zijn echt niet alleen de ouderen van dagen die flink op zoek zijn naar luxe bij het kamperen.Drardollan schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:04:
Dat privé sanitair is al langer in opkomst, heeft niet alles met Corona te maken (wel deels natuurlijk). Net als caravans en campers die meer en meer uitgerust worden met luxe zaken als boilers en douches heeft dit meer te maken met de vergrijzing. Nederland vergrijst hard en juist deze groep mensen zijn typische kampeerders. Zo'n algemeen toiletgebouw waar je heen moet is leuk als je goed ter been bent, als je wat ouder wordt gaan er toch dingen opspelen. Dan is een eigen douche, binnen of net buiten de caravan, toch wel een verademing. En ook voor de voor en naseizoen kampeerders is het een uitkomst.
En voor de camping natuurlijk top, meer geld rekenen en minder hoeven schoonmaken.
Je hebt me verkeerd begrepen denk ik. De trend van het luxer worden, waaronder privésanitair, bestaat inderdaad al jaren. Dat heeft ook gewoon met welvaart te maken en een verschuivende schaal, niet per se corona.Die trend is al jaren gaande, al ruim voor Corona. Langzaam begint men gelukkig te beseffen dat dit niet de bedoeling kan zijn en lijkt het aantal overnames van campings om ze naar bungalowparken om te bouwen te stagneren. Veel campingeigenaren willen geen zaken doen met deze partijen, gelukkig.
Voor zo'n Peter Gillis niveau krot betaal je tegenwoordig gerust 2000 euro per week of meer in het hoogseizoen. Compleet gestoord dat mensen dat neerleggen.
Het ging echter altijd heel geleidelijk, tot corona. In die periode zijn ineens heel veel mensen die helemaal geen kampeerder waren gaan kamperen, en dat heeft een bepaalde invloed op wensen en verwachtingen omtrent campings en kampeermiddelen.
Dat is nu een doelgroep geworden die wat zij gewend waren van appartementen en bungalows nu terug te vinden bij het kamperen. Van die markt verwacht ik dus dat het gewoon weer terug groeit naar bungalowpark-achtig aanbod.
De verroompottisering waar jij naar hint is inderdaad een ander aspect in de markt wat speelt. Grote partijen die geld zien in een goed draaiend bedrijf en het feitelijk om zeep helpen. Maar dat principe beperkt zich helaas niet tot campings.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
mss ook een andere factor: campings willen meer inkomsten (er is vanalles duurder geworden/winstbejag). Meer aanbieden is een manier om dat te bereiken.
Het probleem is: als er enkel nog campings zijn met alle (betalende maar inbegrepen) extras zijn. Dan is er geen plaats meer voor "goedkoop/weinig extra" camping.
Het probleem is: als er enkel nog campings zijn met alle (betalende maar inbegrepen) extras zijn. Dan is er geen plaats meer voor "goedkoop/weinig extra" camping.
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Dat is geen andere factor, dat is gewoon een ondernemer die de nieuwe markt volgt. Dat verwijt ik ze ook niet want als je campingbeheerder bent en je hebt geen specifieke principes omtrent kamperen dan is het logisch als je kijk waar de kansen liggen om meer klanten te krijgen en ze meer te kunnen laten betalen. Dat is een mechanisme wat altijd al speelt.
Daarnaast heb je ook de campinghouders met zekere principiële eisen omtrent kamperen (denk aan Groene Koepel) en die zullen binnen die kaders blijven. Die markt zal ook altijd wel blijven, zolang er klanten zijn die dat specifiek opzoeken. (en dat zijn er voorlopig nog een stuk meer dan je denkt)
Daarnaast heb je ook de campinghouders met zekere principiële eisen omtrent kamperen (denk aan Groene Koepel) en die zullen binnen die kaders blijven. Die markt zal ook altijd wel blijven, zolang er klanten zijn die dat specifiek opzoeken. (en dat zijn er voorlopig nog een stuk meer dan je denkt)
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb hem nog niet gebruiktLuuk84 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 10:34:
[...]
Kan je vertellen of deze bevalt? Zowel qua geluid als koelkast - vriezer combo?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.