[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 258 ... 277 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:21
JanHenk schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 10:06:
[...]

Over privé sanitair gesproken. Zal vast ook een onderwerp zijn dat de meer hardcore kampeerders in het topic raakt :Y)

Een jaar of 10 terug ben ik met mijn vriendin naar een camping geweest in Italië. We hadden toen een mooie plek mét privé sanitair. Dat was mijn eerste echte tent-kampeerervaring eigenlijk (ben er niet mee opgegroeid).

Sindsdien hebben we het voor zover ik me kan heugen niet weer gehad. Afhankelijk van de opzet ervan voegt het ook niet altijd wat toe. Doe mij maar een fijn toiletgebouw.

Nu zag m'n vriendin dit luxe privé-sanitair op een bekende camping in Winterswijk. Heeft ze dat meteen geboekt voor een weekend in september :+ Had van mij niet gehoeven, maar is ook geen straf..
En dan kom je buiten en kruip je je tentje in (want hoger is deze niet) om op een lek luchtbed te gaan liggen terwijl de buren kneiterhard snurken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:34
Kijk dat scheelt als je zoals ik van je 10e tot ±30e elk jaar tig keer op scouting terreinen heb gekampeerd i.p.v. campings. Ik vind elke camping luxe. Er zijn warme douches, je hoeft geen water te koken om je afwas te gaan doen. Als ik luxe wil ga ik wel lekker naar een hotel, en dat doen we meestal ook in het voorjaar of meivakantie ofzo.

Scheelt ook dat ik mijn vrouw ken van scouting, dus die staat er ook hetzelfde in. Zo lang er geen hudo gegraven hoeft te worden vinden wij het luxe genoeg. Zelfs met 3 kleine kinderen.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 08:45
ST10©DE schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 09:08:
[...]

Ziet er goed uit! Ik ben zelf voor een "Steamy-e" gegaan met twee kleppen: https://www.steamycool.nl/steamy-secud45-compressor-koelbox
Kan je vertellen of deze bevalt? Zowel qua geluid als koelkast - vriezer combo?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
Gonadan schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:33:
[...]

Dat is wel erg extreem moet ik zeggen. Maar ja, de lange termijn trend is aardig voorspelbaar denk ik.
In de coronatijd zijn ineens heel veel mensen gaan kamperen, want dat moest wel en was eigenlijk wel leuk. Vaak ook financieel gedreven.
Dat privé sanitair is al langer in opkomst, heeft niet alles met Corona te maken (wel deels natuurlijk). Net als caravans en campers die meer en meer uitgerust worden met luxe zaken als boilers en douches heeft dit meer te maken met de vergrijzing. Nederland vergrijst hard en juist deze groep mensen zijn typische kampeerders. Zo'n algemeen toiletgebouw waar je heen moet is leuk als je goed ter been bent, als je wat ouder wordt gaan er toch dingen opspelen. Dan is een eigen douche, binnen of net buiten de caravan, toch wel een verademing. En ook voor de voor en naseizoen kampeerders is het een uitkomst.

En voor de camping natuurlijk top, meer geld rekenen en minder hoeven schoonmaken.
Onderhand zie je echter dat campings met grote stappen steeds luxer worden en steeds minder met een camping te maken hebben. Trek die lijn door en uiteindelijk zijn al die campings gewoon weer bungalowparken geworden en is de grote groep die dacht te gaan kamperen gewoon weer in een huisje beland.
De prijzen zijn in ieder geval al die kan op aan het gaan voor een huurtentje. :D
Die trend is al jaren gaande, al ruim voor Corona. Langzaam begint men gelukkig te beseffen dat dit niet de bedoeling kan zijn en lijkt het aantal overnames van campings om ze naar bungalowparken om te bouwen te stagneren. Veel campingeigenaren willen geen zaken doen met deze partijen, gelukkig.

Voor zo'n Peter Gillis niveau krot betaal je tegenwoordig gerust 2000 euro per week of meer in het hoogseizoen. Compleet gestoord dat mensen dat neerleggen.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
Ozzie schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 09:53:
Kijk dat scheelt als je zoals ik van je 10e tot ±30e elk jaar tig keer op scouting terreinen heb gekampeerd i.p.v. campings. Ik vind elke camping luxe. Er zijn warme douches, je hoeft geen water te koken om je afwas te gaan doen. Als ik luxe wil ga ik wel lekker naar een hotel, en dat doen we meestal ook in het voorjaar of meivakantie ofzo.

Scheelt ook dat ik mijn vrouw ken van scouting, dus die staat er ook hetzelfde in. Zo lang er geen hudo gegraven hoeft te worden vinden wij het luxe genoeg. Zelfs met 3 kleine kinderen.
Een hotel of een gemiddelde camping kan je niet vergelijken, in een hotel ben je veelal op jezelf en op een camping met andere kampeerders. In een hotel zit je niet tot laat voor de hoteldeur om een praatje te maken met mensen die langskomen, voor je tent is dat heel normaal.

Tot welke luxe je een camping wil moet ieder voor zich weten. Maar spreek je graag over een jaar of 10 nog eens hierover. Grote kans dat ook jij dan al jaren lekker op de wat meer luxe camping staat met een zwembadje, speeltuintje, ping pong tafel en wellicht een kinderdisco om 19:00 8)

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08:54
Drardollan schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:09:
[...]

Een hotel of een gemiddelde camping kan je niet vergelijken, in een hotel ben je veelal op jezelf en op een camping met andere kampeerders. In een hotel zit je niet tot laat voor de hoteldeur om een praatje te maken met mensen die langskomen, voor je tent is dat heel normaal.

Tot welke luxe je een camping wil moet ieder voor zich weten. Maar spreek je graag over een jaar of 10 nog eens hierover. Grote kans dat ook jij dan al jaren lekker op de wat meer luxe camping staat met een zwembadje, speeltuintje, ping pong tafel en wellicht een kinderdisco om 19:00 8)
Sommige mensen kamperen om lekker buiten in (een met) de natuur te zijn. Lekker de hele dag buiten. Niet perse voor het sociale leven op de camping. Wanneer dat natuur aspect weg valt, wat is dan nog de meerwaarde van het kamperen? Dan zit je net zo goed in een huisje (op wielen) dat geeft meer vrijheid dan een hotel.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
Drardollan schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:09:
[...]

We staan nu ook gewoon op een camping met een zwembad en speeltuin hoor ;)

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-09 08:57
Deveon schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 08:07:
[...]

Bijna elke caravanstalling in Spanje bied dit aan. Je betaald toch al voor stalling en transport dus als ze er toch zijn kunnen opbouwen en zelfs je koelkast vullen. Uurloon ligt daar natuurlijk ook wat lager als in Nederland.
In corona periode eens op de kleine wolf geweest. Verwennerij btw als het weer meezit (en je kinderen hebt die je wilt -laten- entertainen). En daar stond naast ons een vrouwtje dat recent haar man verloren was. Ze durfde niet met caravan te rijden en ook voortent opzetten kon ze niet (alleen?).

Zij had ook lokale klusjesmannen ingehuurd die caravan kwamen stallen en daarna tent hebben opgebouwd. Ze wilde familie daar niet mee belasten. Kamperen was altijd hun hobby en dat wilde zelfstandig voortzetten.

Wij hebben een kop koffie met haar gedronken -tijdens de opbouw- en rest van de vakantie was er altijd wel een koekje of snoepje voor onze kleine meiden. Al met al, prima oplossing van en voor deze mevrouw op leeftijd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ozzie
LordSinclair schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:25:
[...]

Sommige mensen kamperen om lekker buiten in (een met) de natuur te zijn. Lekker de hele dag buiten. Niet perse voor het sociale leven op de camping. Wanneer dat natuur aspect weg valt, wat is dan nog de meerwaarde van het kamperen? Dan zit je net zo goed in een huisje (op wielen) dat geeft meer vrijheid dan een hotel.
Ik kampeer inderdaad om lekker buiten te zijn. Ik hoef niet zo nodig vrienden te maken met de camping-buren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 09:01

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Drardollan schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 11:04:
Dat privé sanitair is al langer in opkomst, heeft niet alles met Corona te maken (wel deels natuurlijk). Net als caravans en campers die meer en meer uitgerust worden met luxe zaken als boilers en douches heeft dit meer te maken met de vergrijzing. Nederland vergrijst hard en juist deze groep mensen zijn typische kampeerders. Zo'n algemeen toiletgebouw waar je heen moet is leuk als je goed ter been bent, als je wat ouder wordt gaan er toch dingen opspelen. Dan is een eigen douche, binnen of net buiten de caravan, toch wel een verademing. En ook voor de voor en naseizoen kampeerders is het een uitkomst.

En voor de camping natuurlijk top, meer geld rekenen en minder hoeven schoonmaken.
Eens dat de vergrijzing een belangrijke factor is in de 'verluxing' van de kampeermiddelen en faciliteiten, maar een aanzienlijke component is ook wat jongere generaties gewend zijn. Een trui aan trekken als je het koud heb in plaats van de kachel aanzetten lijkt ook met het jaar minder normaal te worden om maar wat te noemen. Het zijn echt niet alleen de ouderen van dagen die flink op zoek zijn naar luxe bij het kamperen.
Die trend is al jaren gaande, al ruim voor Corona. Langzaam begint men gelukkig te beseffen dat dit niet de bedoeling kan zijn en lijkt het aantal overnames van campings om ze naar bungalowparken om te bouwen te stagneren. Veel campingeigenaren willen geen zaken doen met deze partijen, gelukkig.

Voor zo'n Peter Gillis niveau krot betaal je tegenwoordig gerust 2000 euro per week of meer in het hoogseizoen. Compleet gestoord dat mensen dat neerleggen.
Je hebt me verkeerd begrepen denk ik. De trend van het luxer worden, waaronder privésanitair, bestaat inderdaad al jaren. Dat heeft ook gewoon met welvaart te maken en een verschuivende schaal, niet per se corona.

Het ging echter altijd heel geleidelijk, tot corona. In die periode zijn ineens heel veel mensen die helemaal geen kampeerder waren gaan kamperen, en dat heeft een bepaalde invloed op wensen en verwachtingen omtrent campings en kampeermiddelen.
Dat is nu een doelgroep geworden die wat zij gewend waren van appartementen en bungalows nu terug te vinden bij het kamperen. Van die markt verwacht ik dus dat het gewoon weer terug groeit naar bungalowpark-achtig aanbod.

De verroompottisering waar jij naar hint is inderdaad een ander aspect in de markt wat speelt. Grote partijen die geld zien in een goed draaiend bedrijf en het feitelijk om zeep helpen. Maar dat principe beperkt zich helaas niet tot campings.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:42

bjp

mss ook een andere factor: campings willen meer inkomsten (er is vanalles duurder geworden/winstbejag). Meer aanbieden is een manier om dat te bereiken.

Het probleem is: als er enkel nog campings zijn met alle (betalende maar inbegrepen) extras zijn. Dan is er geen plaats meer voor "goedkoop/weinig extra" camping.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Dat is geen andere factor, dat is gewoon een ondernemer die de nieuwe markt volgt. Dat verwijt ik ze ook niet want als je campingbeheerder bent en je hebt geen specifieke principes omtrent kamperen dan is het logisch als je kijk waar de kansen liggen om meer klanten te krijgen en ze meer te kunnen laten betalen. Dat is een mechanisme wat altijd al speelt.

Daarnaast heb je ook de campinghouders met zekere principiële eisen omtrent kamperen (denk aan Groene Koepel) en die zullen binnen die kaders blijven. Die markt zal ook altijd wel blijven, zolang er klanten zijn die dat specifiek opzoeken. (en dat zijn er voorlopig nog een stuk meer dan je denkt)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:18

ST10©DE

Dus.............

Luuk84 schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 10:34:
[...]

Kan je vertellen of deze bevalt? Zowel qua geluid als koelkast - vriezer combo?
Ik heb hem nog niet gebruikt :X Ik ga over 3 weken op vakantie, daarna zal ik berichten!

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
J-M-T schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 06:04:
Weet iemand of dagcamping Austerlitz nu open is? Ik zie op Google reviews dat deze voor even gesloten is geweest maar kan nergens vinden of dit nog het geval is.
Vandaag langsgekomen met sporten: is open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zille
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 24-06 17:47
Hallo,

Een vraagje van een redelijk onervaren kampeerder.
Voor onze kampeervakantie met vier kinderen en een grote Falco tent ben ik op zoek naar een
aanhanger om alles mee zeulen.

Nu twijfel ik tussen een bagagewagen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0yNDrgQqunMHO6oEoBjAPPf5UI8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SDIlZdhRQK7faXmj6lzIKKoz.jpg?f=user_large

Of een huif
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jf_NvBh4D5qwb9tU8Q2ptwWE8V4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PwBjM4mYJDr6LtLzIJWkP6q6.jpg?f=fotoalbum_large

Bij een bagagewagen heb ik sowieso nog een dakkoffer o.i.d. nodig om alles te vervoeren.
Bij eeen huif is het iets minder "beschermt" en ik heb geen idee hoe die zich gedraagd met hoge
snelheid in frankrijk.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
Ik heb er geen ervaring mee, maar die onderste zou ik zo willen hebben voor alles buiten vakantie om. Even kast IKEA halen. Hup aanhanger erachter. Lijkt me heel praktisch karretje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Zille schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 08:00:
Hallo,

Voor onze kampeervakantie met vier kinderen en een grote Falco tent ben ik op zoek naar een

[Afbeelding]

Of een huif
[Afbeelding]

Bij een bagagewagen heb ik sowieso nog een dakkoffer o.i.d. nodig om alles te vervoeren.
Bij eeen huif is het iets minder "beschermt" en ik heb geen idee hoe die zich gedraagd met hoge
snelheid in frankrijk.?
Voor bagage zou ik 't kleine karretje pakken. Ik heb ook vaak met de grote huif versie gereden (zelfde als van de foto, 2,5m Lang) maar mijn ervaring is dat je zo'n ding altijd overbelaad. Je wordt ook heel makkelijk met inpakken..'Ah joh, gooi d'r maar in' :+ Zeker heel fijn, zo'n grote kar, en ook voor buiten de vakanties fantastisch, maar als je dat laatste nut niet hebt, zit je wel de hele jaar met zo'n kar die een plek nodig heeft.

Wat zijn hoge snelheden in Frankrijk? 100?

Enfin, met een capabele auto er voor is dat niet zo'n probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thebearded
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16-09 19:10
Wij hebben zelf een kleine bagagewagen, ideaal voor de grote spullen als tent, tafel bedden etc. We hebben net zoals jij aangeeft ook een extra dakkoffer gekocht voor de overige bagage.

Persoonlijk zou ik niet te veel verwachten van gebruik door de rest van het jaar heen (IKEA of bouwmarkt). De realiteit is dat de kampeerspullen permanent in die wagen zitten en je die echt niet steeds gaat leeghalen. Dan is even een aanhangertje huren gemakkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
Hallo,

[Afbeelding]

Of een huif
[Afbeelding]

snelheid in frankrijk.?
Ik heb zo'n anssems bagagewagen en dat is een topding. Je merkt amper dat die achter de auto hangt, maar met 211x126cm wel lekker groot om genoeg zooi mee te nemen. En je kan er eventueel nog fietsen bovenop zetten als je dat zou willen.

Ander voordeel is dat die gewoon op slot kan, dus je spullen liggen er redelijk veilig in. Zo'n huif maak je zo open. En ik gebruik hem ook gewoon voor ritjes naar bouwmarkt en/of ikea. Zitten toch zelden spullen bij die hoog zijn en mocht dat echt nodig zijn dan kan je de deksel eraf halen zodat je gewoon een open aanhanger heb. Dan gooi je een bagagenet en een zeiltje erover heen en is het ook prima. Maar ik heb het geluk dat ik daarvoor ook de open aanhanger van mijn ouders kan lenen dus meestal doe ik dat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adam1980
  • Laatst online: 16-09 12:29
Hallo,

[Afbeelding]

Of een huif
[Afbeelding]

snelheid in frankrijk.?
des te groter de wagen(s), des te meer er mee gaat. Zou niet mijn voorkeur hebben, maar dat hangt helemaal van je behoeften/vereisten en manier van kamperen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:27
Adam1980 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 20:03:
[...]

des te groter de wagen(s), des te meer er mee gaat. Zou niet mijn voorkeur hebben, maar dat hangt helemaal van je behoeften/vereisten en manier van kamperen af.
Hoezo tafelmodel koelkast mee? Koel-vriescombinatie past ook prima in de (voor-)tent 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Den_S85 schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 21:10:
[...]

Hoezo tafelmodel koelkast mee? Koel-vriescombinatie past ook prima in de (voor-)tent 😎
Je vergeet de wasmachine en wasdroger :+

En de inloop kast met kleren van de vrouw _O-

[ Voor 10% gewijzigd door aReaRe op 21-06-2025 21:19 ]

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:33

Bommes

Capo del formaggio

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uICXDeERATUaUxpCD3sF2pq4srg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fkxKliEgLDtxe7xnGuOTNIC2.jpg?f=fotoalbum_large
Staat klaar voor een kort weekje rijden en kamperen.
Morgenvroeg solo vertrek naar Calais, boot naar Dover.
Daar offroad ongeveer de kust volgend richting het Westen.
Donderdag naar Ragley Hall wat ik aansluit bij een groepje mede tweakers, voor een allroad/offroad motor festival, ABR.

[ Voor 4% gewijzigd door Bommes op 21-06-2025 21:23 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-09 15:15
@Zille mijn ervaring is dat een open bakwagen door het jaar gemakkelijker pakt, iets met alles past erin of op. Je kunt vrijelijk de hoogte namelijk in, maar een huif is met kamperen echt wel lekker. Gewoon alle losse zooi erin en je niet druk hoeven maken of het er in blijft liggen.

Maar en dat zul je eigenlijk ter plaatse even moeten vragen, de huif kun je doorgaans zomaar van de aanhanger afhalen. Dus het zeil en het framewerk, waardoor een open bakwagen tevoorschijn komt. Wel een grote maar, het is heel verleidelijk om alle kampeer spullen in een afgesloten aanhanger te laten.

Dus als je de discipline kunt blijven opbrengen om je aanhanger elke keer netjes leeg te ruimen, schaf je meestal met een huif aanhanger beide mogelijkheden aan.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zille
Bedankt voor alle reacties!
Stalling is niet echt een probleem.
Ik denk wel dat een huif zo'n 40cm boven de auto uit komt. Mijn ervaring is dat je op een lange rit toch steeds iets harder gaat rijden. 120km/u kom je dan wel aan. mijn gevoel zegt dat dat met een bagagewagen beter te doen is dan met een huif.
Voor de overige 50 weken van het jaar is een huif wel makkelijk inderdaad.
Ik heb nog even nagedacht wat er allemaal in moet:
  • Grote tent
  • Bijzettent
  • Campingkoelkast
  • 6 stoelen
  • Tafel
  • Opvouwbaar kastje
  • Gasflesjes 907
  • 2 pits kooktoestel
  • Elektrisch kookplaatje
  • Pannenset
  • Verlengkabel
  • Luchtbedden
  • Slaapzakken
  • Droogrek
  • Tarp
  • Wat speelgoed voor de jongste
  • Voor ieder een tas kleding
Hoewel ik een lichte voorkeur voor een bagagewagen heb, wringt het een beetje dat ik een dure kar heb waar vervolgens nog niet alles in kan, en ik dus dingen op het deksel moet gaan laden die ik weer vast moet zetten / afdekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
Dan geef je toch zelf al antwoord, lekker met huif. 50% vind dat goede keuze/50% niet .

Maar het is uiteindelijk jouw keuze! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

Tijdens de laatste meivakantie zagen we ook iemand met een huifkar, volgens mij was het zelfs zo'n kleine paarden/ponytrailer met zo'n harde huif. Het waren tentkampeerders met een forse tent, de auto was een kleine Ford Fiesta. Ze leken de kar ook te gebruiken als een extra leef- en opbergruimte. Het zag er wel praktisch uit.

[ Voor 6% gewijzigd door vhal op 22-06-2025 06:38 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@vhal Ben jij toevallig het Badderbeest tegengekomen? :+

Je kunt zo’n Anssems ook kopen in een hogere uitvoering, volgens mij noemen ze dat “VT1”.

Zelf zou ik een aanhanger speciaal voor het kamperen kopen en hem ook gebruiken als opslag van de spullen. Lekker makkelijk ;) En dan dus even specifiek kijken hoeveel inhoud je nodig hebt, qua liters.

Maar als je wilt kun je ook de deksel van zo’n bagagewagen afhalen, dan kunnen er ook grote spullen mee. Zo’n flauw netje erover en klaar.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:37
Zille schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 22:30:
Ik denk wel dat een huif zo'n 40cm boven de auto uit komt. Mijn ervaring is dat je op een lange rit toch steeds iets harder gaat rijden. 120km/u kom je dan wel aan. mijn gevoel zegt dat dat met een bagagewagen beter te doen is dan met een huif.
  • Grote tent
  • Bijzettent
  • Campingkoelkast
  • 6 stoelen
  • Tafel
  • Opvouwbaar kastje
  • Gasflesjes 907
  • 2 pits kooktoestel
  • Elektrisch kookplaatje
  • Pannenset
  • Verlengkabel
  • Luchtbedden
  • Slaapzakken
  • Droogrek
  • Tarp
Hoewel ik een lichte voorkeur voor een bagagewagen heb, wringt het een beetje dat ik een dure kar heb waar vervolgens nog niet alles in kan, en ik dus dingen op het deksel moet gaan laden die ik weer vast moet zetten / afdekken.
We hebben jaren met een bagagewagen gekampeerd met ons gezin van 4. Het bovenstaande kregen wij in onze bagagewagen. Die was denk ik 1300 liter. We kregen alles mee in onze stationwagen (zonder dakkoffer) en bagagewagen.

Ondertussen hebben we een vouwwagen met 1500 liter en die is ook vol. De stoelen en droogrek liggen dan op het tentdoek onder het zeil. De keuken met koelkast hangt achter aan de vouwwagen. Alles bij elkaar hebben we nu veel meer ruimte en toch raakt alles vol.

De prijs maakt ook wel uit. Hornbach heeft een aanhanger met huif voor €825. Voor dat geld heb je geen bagagewagen. Natuurlijk is die van de Hornbach een goedkope en moet je nadenken of je geen betere wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Heeft iemand enig idee?

Wij hebben een caravan overgenomen van familie. Dikke prima maar het dakluik wil ik vervangen omdat deze zijn beste tijd heeft gehad.

Het gatmaat is 60x60, een maat die je niet (meer) tegenkomt. Daarom zit ik te denken hoe ik kan kiezen voor een kleiner luik ipv groter.

Wat ik tot nu toe heb bedacht is om met latten een gat maat van 50x50 te creëren en het deel wat dan openblijft aan de buitenkant te voorzien van een ki-kern plaat met maar 70x70 en gatmaat 50x50. Op die manier creëer ik een overlap van 20cm rondom. Het idee is om deze niet te schroeven maar te verlijmen met een high-tack kit aan de binnen rand en de buitenrand met een soort bitumen kit (waterdichtheid).

Zou dit gaan werken of heeft iemand wel eens een dakraam gezien met een inbouwmaat van 60x60?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LX82ploS0nLSY055KEeZZs0AU0I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EhYTlSvgqqd94huqFPgdDdRg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Toppe op 22-06-2025 10:09 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 06:51
@Toppe gat groter zagen is misschien wel de makkelijkere oplossing? Of is dat geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:53
Toppe schreef op zondag 22 juni 2025 @ 09:59:
Heeft iemand enig idee?

Wij hebben een caravan overgenomen van familie. Dikke prima maar het dakluik wil ik vervangen omdat deze zijn beste tijd heeft gehad.

Het gatmaat is 60x60, een maat die je niet (meer) tegenkomt. Daarom zit ik te denken hoe ik kan kiezen voor een kleiner luik ipv groter.

Wat ik tot nu toe heb bedacht is om met latten een gat maat van 50x50 te creëren en het deel wat dan openblijft aan de buitenkant te voorzien van een ki-kern plaat met maar 70x70 en gatmaat 50x50. Op die manier creëer ik een overlap van 20cm rondom. Het idee is om deze niet te schroeven maar te verlijmen met een high-tack kit aan de binnen rand en de buitenrand met een soort bitumen kit (waterdichtheid).

Zou dit gaan werken of heeft iemand wel eens een dakraam gezien met een inbouwmaat van 60x60?

[Afbeelding]
Voor een overlap van 20cm rondom moet je een plaat van 100x100cm hebben volgens mij. Maar ik zou kijken of je met een iets groter dakluik uit kunt komen, anders blijft het plakwerk.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

g00gle schreef op zondag 22 juni 2025 @ 11:05:
@Toppe gat groter zagen is misschien wel de makkelijkere oplossing? Of is dat geen optie?
Opzich wel, maar die dakramen zijn een fors stuk duurder en dat vinden we het dan weer niet waard….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Himalaya schreef op zondag 22 juni 2025 @ 11:09:
[...]

Voor een overlap van 20cm rondom moet je een plaat van 100x100cm hebben volgens mij. Maar ik zou kijken of je met een iets groter dakluik uit kunt komen, anders blijft het plakwerk.
100x100 zou ook prima kunnen. Het gat vergroter kan wellicht wel maar die luiken zijn €700+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

L.N. schreef op zondag 22 juni 2025 @ 09:12:
Alles bij elkaar hebben we nu veel meer ruimte en toch raakt alles vol.
Dat is een wetmatigheid...

Zelfs een keer gehad dat een ouder bij een scoutingkamp aangaf te willen rijden. Had had wel ruimte.
Die kwam met een oplegger. Resultaat? Zelfs de hoekbank ging mee op kamp :P Maar oke, die kregen we niet vol.

Maar anders ben ik in verschillende auto's op vakantie geweest en ze gaan altijd vol. Of het nu een busje of een Aygo is.. Je neemt mee waar ruimte voor is.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Cyberpope schreef op zondag 22 juni 2025 @ 11:53:
[...]
Maar anders ben ik in verschillende auto's op vakantie geweest en ze gaan altijd vol. Of het nu een busje of een Aygo is.. Je neemt mee waar ruimte voor is.
Dat gaat met een caravan niet goed komen hoor. Nu zeg ik niet dat ik braaf onder de maximale last zit maar als ik ergens een hekel aan heb is het wel troep meenemen die niet gebruikt wordt. Zeker afgelopen weekend met vier kids en een hond ligt er altijd wel iets in de weg.

Van de zomer richting Spanje maar in een vakantiehuisje, wel een dakkoffer mee want houd graag vrij zicht door de binnenspiegel op z’n lange rit. Als ze het daar ook voordelig te krijgen is ga ik het zeker niet mee sjouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:51
Heeft iemand enig idee?

[Afbeelding]
https://www.fiammastore.nl/fiamma-vent-f-pro.html

Deze komt in de buurt
Maar wat is je merk caravan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Heeft iemand enig idee?

[Afbeelding]
Mijn idee is om dit soort klussen uit te besteden aan de merkdealer van je caravan. Het gaat om de waterdichtheid van je caravan, en nu is je caravan nog wat waard maar als je niet handig bent en de boel lekt is je caravan niks mee waard :?

Mijn 2 eurocenten.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

aReaRe schreef op zondag 22 juni 2025 @ 21:30:
[...]

Mijn idee is om dit soort klussen uit te besteden aan de merkdealer van je caravan. Het gaat om de waterdichtheid van je caravan, en nu is je caravan nog wat waard maar als je niet handig bent en de boel lekt is je caravan niks mee waard :?

Mijn 2 eurocenten.
Je kan dit soort dingen prima zelf als je ‘t mij vraagt. Als je maar de juiste zaken gebruikt… een dealer doet het echt niet per definitie beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Toppe schreef op zondag 22 juni 2025 @ 21:50:
[...]

Je kan dit soort dingen prima zelf als je ‘t mij vraagt. Als je maar de juiste zaken gebruikt… een dealer doet het echt niet per definitie beter
Ik denk dat het ook wel uitmaakt wat de dagwaarde van de caravan is. Aan een Chateau van 5k zou ik dit soort dingen wel zelf durven klussen. Bij onze nieuwe caravan die 30k kostte laat ik t wel mooi uit mn hoofd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Toppe schreef op zondag 22 juni 2025 @ 21:50:
[...]

Hangt van de leeftijd / garantie af van de caravan en de klusvaardigheid van de eigenaar.

Ik begin er niet aan, a) ik ben niet handig en b) mijn caravan heeft nog fabrieksgarantie :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
aReaRe schreef op zondag 22 juni 2025 @ 21:30:
[...]

Mijn 2 eurocenten.
Zoals benoemd beetje afhankelijk van de waarde van de caravan. Om een raam te dichten van onze 25 jarige Kip had ik nog butylkit over dus uit voorzorg ook maar alle drie de dakramen voorzien van een nieuwe kitrand. Zeker bij dezelfde maat is het een fluitje van een cent. Vergroten zou ik minder snel mijn vingers aan branden, maar ben ook beperkt in ervaring met werken met hout. Zodra je dingen begint open te schroeven is vaak wel snel te zien hoe iets aangepakt is en kan je daar op verder gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Heeft iemand enig idee?

[Afbeelding]
Ik zou daar echt niet aan beginnen, is vragen om lekkage.

Ik zou eerst eens wat caravanzaken langs gaan, ik verbaas me er bij bijvoorbeeld Pauw Recreatie (Heerhugowaard) vaak over wat voor oude onderdelen ze nog in voorraad hebben. Anders in Duitsland zoeken, daar heb ik vorig jaar nog koolborstels gekocht voor mijn Truma ventilator uit 1993... (deels omdat ik daar toch doorheen reed, op weg naar mijn bestemming)

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
Dit jaar zijn we tamelijk laat met het boeken van een camping in de Alpen van Oostenrijk voor ons gezin van 4. De eerste week, eind juli is gelukt. Dit is het Stubaiertal geworden. Nu zoeken we nog een camping in de Alpen op 3 uur rijden vanaf die plek, voor de 1e week van augustus. De 2e plek moet iets meer vertier voor de kinderen hebben, liefst een zwembad. Maar alles lijkt vol... Lijkt wel of heel Oostenrijk al gereserveerd.
Iemand nog tips?

En hebben jullie al netjes 3 maanden van te voren geboekt? Of zitten jullie ook als een malle op google maps te klikken, scrollen en zoomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ook niks gereserveerd nog. Optie om Zweden Tsjechië of Slovenië te doen staan nog open.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:09
De vakantie is voor ons gister begonnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bT8T4WrwThBkB-nfb5E4OyGe5QU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2uBrXaZ9BVRySO1FbMeskGZv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Nu online
Adam1980 schreef op zondag 22 juni 2025 @ 22:47:
En hebben jullie al netjes 3 maanden van te voren geboekt? Of zitten jullie ook als een malle op google maps te klikken, scrollen en zoomen?
Ik heb dit twee jaar terug gehad, Oostenrijk (de Alpen dan) is echt matig wat dat betreft. Er zijn weinig campings die alle hokjes checken, dus die er zijn, die zitten gewoon vol met mensen die beter zijn in plannen. Ik heb hem uiteindelijk aan een Italiaans meer geparkeerd, zonder zwembad. Dat was prima.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smurf
  • Laatst online: 16-09 08:09

Smurf

Detri

Dit jaar zijn we tamelijk laat met het boeken van een camping in de Alpen van Oostenrijk voor ons gezin van 4. De eerste week, eind juli is gelukt. Dit is het Stubaiertal geworden. Nu zoeken we nog een camping in de Alpen op 3 uur rijden vanaf die plek, voor de 1e week van augustus. De 2e plek moet iets meer vertier voor de kinderen hebben, liefst een zwembad. Maar alles lijkt vol... Lijkt wel of heel Oostenrijk al gereserveerd.
Iemand nog tips?

De laatste jaren zijn we telkens naar dezelfde plek in Karinthie geweest, en reserveren we voor vertrek alweer voor het jaar daarna. Daar zit tot ze vanaf november de "normale" reserveringen binnenkrijgen geen aanbetaling aan vast dus mochten de plannen nog veranderen maakt dat ook niet uit.

Qua reistijd zit het binnen bereik voor je, dus je zou er een belletje/mailtje aan kunnen wagen maar ik vrees dat ze ook vol zitten. (Alpenferienpark.com) Het is geen hele grote camping, maar wel een leuk (natuur)zwembad en een grote centrale speelplek met speeltuin en beachvollebal veld.
Een alternatief is misschien camping Flashberger in Hermagor. (of Sluga Hermagor direct er tegenover, maar die is ook vaak al snel vol) Er is een (klein)zwembad daar, maar daar is het wel mee gezegd. Wel meer kans op plek, en een centrale plek om de westkant van Karinthie te verkennen.

)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Duclaasie schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:29:

[Afbeelding]
Opletten waar je loopt daar :+

Wel gezellig al dat katoen :) Enjoy!

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Zille schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 22:30:
  • Grote tent
  • Bijzettent
  • Campingkoelkast
  • 6 stoelen
  • Tafel
  • Opvouwbaar kastje
  • Gasflesjes 907
  • 2 pits kooktoestel
  • Elektrisch kookplaatje
  • Pannenset
  • Verlengkabel
  • Luchtbedden
  • Slaapzakken
  • Droogrek
  • Tarp
Toch is dat wel een aantrekkelijke optie. Een bagagewagen is veel stabieler en vangt minder wind (vouwwagen vs. caravan idee?), en met een dekzeil kan je nog wat extra meenemen wat dan niet per se op de overige bagage hoeft te leunen.
Koekstra schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 09:55:
Wat zijn hoge snelheden in Frankrijk? 100?

Enfin, met een capabele auto er voor is dat niet zo'n probleem.
In Frankrijk is het met aanhanger gewoon 130, ook met een capabele auto kan dat spannend worden als je kar alle kanten op stuitert of windgevoelig is.
In die zin ben ik blij met schokbrekers in mijn kar, want zo'n bagagewagentje voelt niet altijd even veilig als je weer zo'n SUV met een tempo ziet gaan waar dat karretje de grond amper raak. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Badderbeest
  • Laatst online: 07-09 08:15

Badderbeest

De enige echte

JanHenk schreef op zondag 22 juni 2025 @ 08:07:
@vhal Ben jij toevallig het Badderbeest tegengekomen? :+
It wasn't me :)

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badderbeest
  • Laatst online: 07-09 08:15

Badderbeest

De enige echte

Iemand nog tips?

@Adam1980 Misschien is camping Olachgut iets? Vermoedelijk zullen die nog wel een plekje beschikbaar hebben, of de camping bij jullie past weet ik natuurlijk niet. Er is geen zwembad, wel een zwemvijver.

De enige echte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:25
Bommes schreef op zaterdag 21 juni 2025 @ 21:22:
[Afbeelding]
Staat klaar voor een kort weekje rijden en kamperen.
Morgenvroeg solo vertrek naar Calais, boot naar Dover.
Daar offroad ongeveer de kust volgend richting het Westen.
Donderdag naar Ragley Hall wat ik aansluit bij een groepje mede tweakers, voor een allroad/offroad motor festival, ABR.
Goede reis!
Komen er nog dagverslagen? :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vhal
  • Nu online

vhal

ಠ_ಠ

Duclaasie schreef op maandag 23 juni 2025 @ 10:29:

[Afbeelding]
ik krijg jeukende handen als ik die vaatdoekvarioluifel van die Aart Kok zie.... :+ :P

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Argh! Waarom zeg je dat nou, ik had het nog niet gezien. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:09
vhal schreef op maandag 23 juni 2025 @ 16:28:
[...]

ik krijg jeukende handen als ik die vaatdoekvarioluifel van die Aart Kok zie.... :+ :P
Anders ik wel, maar de buurvrouw stond hier al in no time om mij te vertellen hoe ik de tent moet opzetten🤐. Het was vast goed bedoeld, maar als je eigen luifel zó staat…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adam1980
Dank voor de tips!
@Smurf en @Badderbeest dat zijn campings waar ik ons wel zie staan. Zeker die Olachgut zou bij de kinderen in de smaak vallen.

Maar het is niet nodig uiteindelijk. Na mijn noeste klik en typ-arbeid is er een camping waar we terecht kunnen voor het 2e deel van de vakantie. Slechts 75 minuten verder op :) tov de 1e camping: camping Rossbach, ten zuidwesten van de Zugspitze. Een beetje een oubollige camping, met ingegraven zwembadje. De kinderen leuk het leuk, dus prima! En in het hetzelfde gebied als waar we 2 jaar geleden waren. Maar er is nog genoeg te zien en te doen. En kan ik de rest weer meenemen met klettersteigen *O*

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Heerlijk weekend gehad bij De Krakeling in Zeist. De bosplekken zijn echt een aanrader. Ook heel chill dat je vanaf 9:00 in de ochtend er al op mag en op de vertrekdag tot 21:00 mag blijven.

Vanmorgen hadden we flink wat wind en ik had best wel wat moeite om met m’n rotspennen alles aan de grond te houden, er werden meerdere haring uitgerukt… Niet heel chill! We stonden vol met de kop in de wind én voorkant stond weer hoger dan ik wilde waardoor ik de “windhoeken” wederom niet mooi strak kreeg. Blijft klooien. Qua haring maar een setje U-haringen/V-haringen besteld voor wat extra weerstand in droge zand/-bosgrond. 😮‍💨

Ook weer een nieuwe “look” getest met de varioluifel, zodat de wind er zoveel mogelijk overheen gaat en de afwatering goed is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uB_5uY4i6F8MKq-2f4q8gRIZO78=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XV1eeqcn88WYuJ2JCvxWc1GG.jpg?f=fotoalbum_large

Het panoramadak bewees z’n waarde zaterdag en zondag ook weer trouwens. In een paar minuten ga je van 40+ graden binnen naar aangenaam. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• A.Geerts
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 22:02
Hallo,

[Afbeelding]

Of een huif
[Afbeelding]

snelheid in frankrijk.?
Ik heb deze (h259xb125xd83), lekker stabiel op de weg. Moet nog wel een tempo100 op maar dat is voor volgende zomer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QUfPUs6_3xD_TCwjcL7K4g7bfuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UuVXyb3tpE68Pj7pRyn9am5U.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DwKQCgljPOuPkxwxmH6DaVt54Wk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FHHgpWlZPCh3QY7QqRRboiZp.jpg?f=fotoalbum_large

Tja.... 🤨

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
  • Laatst online: 16-09 17:52
A.Geerts schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 10:36:
[...]

Ik heb deze (h259xb125xd83), lekker stabiel op de weg. Moet nog wel een tempo100 op maar dat is voor volgende zomer.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mooie kar, dit is een Anssems denk ik? (welk model exact?)
Wat is jouw ervaring qua range achter je EV? (zit toch redelijk in de luchtstroom achter de auto lijkt het)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Laatst online: 07:17
Na ruim 30 jaar begint mijn coleman brander het begeven. Pakkingen vervangen maar nu lekt de brandstofslang. Ik ga nog proberen of ik er een nieuwe op kan zetten, er zijn mensen die een succesvolle reparatie gedaan hebben. In de aansluiting op de brandstoffles zit ook een scheurtje, dus het is toch wel onderhand tijd voor iets nieuws.
Ik zoek een brander met volgende specs:
- 3500 Watt miimaal
- Coleman fuel, Euro95, Aspen blauw
- Mogelijkheid om gas te gebruiken is leuk, geen must
- Stevige pannendrager, moet een pan van 3-4kg kunnen dragen
- Moet in rugzak passen
- Lange levensduur, vervangen van onderdelen is geen probleem mits die verkrijgbaar zijn.
- MSR vroeger slechte ervaringen mee gehad. Coleman maakt alleen nog de peak stove met ingebouwde tank (=no go)

De Optimus Polaris lijkt mij prima, maar ik vind geen onafhankelijke reviews, alleen op sites van handelaren.

[ Voor 6% gewijzigd door Ramon 73 op 24-06-2025 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07:52

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@japie101 dit is een flinke bagagewagen, maar met een Saris Grande Campioni achter de 1999 Twingo heb ik 660 km op een 30 liter tank gereden met 130 over de péage. Invloed op verbruik kan dus erg meevallen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
Ramon 73 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:48:
Na ruim 30 jaar begint mijn coleman brander het begeven. Pakkingen vervangen maar nu lekt de brandstofslang. Ik ga nog proberen of ik er een nieuwe op kan zetten, er zijn mensen die een succesvolle reparatie gedaan hebben. In de aansluiting op de brandstoffles zit ook een scheurtje, dus het is toch wel onderhand tijd voor iets nieuws.
Ik zoek een brander met volgende specs:
- 3500 Watt miimaal
- Coleman fuel, Euro95, Aspen blauw
- Mogelijkheid om gas te gebruiken is leuk, geen must
- Stevige pannendrager, moet een pan van 3-4kg kunnen dragen
- Moet in rugzak passen
- Lange levensduur, vervangen van onderdelen is geen probleem mits die verkrijgbaar zijn.
- MSR vroeger slechte ervaringen mee gehad. Coleman maakt alleen nog de peak stove met ingebouwde tank (=no go)

De Optimus Polaris lijkt mij prima, maar ik vind geen onafhankelijke reviews, alleen op sites van handelaren.
Ik gebruik met plezier de Primus Omnifuel. Net als bij die jij hebt gevonden vind ik een kraantje op de brander zelf een must. Dat reageert vlotter dan een kraantje alleen aan de fles.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• japie101
  • Laatst online: 16-09 17:52
Proton_ schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:51:
@japie101 dit is een flinke bagagewagen, maar met een Saris Grande Campioni achter de 1999 Twingo heb ik 660 km op een 30 liter tank gereden met 130 over de péage. Invloed op verbruik kan dus erg meevallen.
Ik ben specifiek benieuwd naar het effect op een EV, aangezien ik die overstap zelf ook ga maken.
Mijn ervaring met een aanhanger achter een Octavia Combi is net als bij jou erg positief.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• A.Geerts
japie101 schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:39:
[...]

Mooie kar, dit is een Anssems denk ik? (welk model exact?)
Wat is jouw ervaring qua range achter je EV? (zit toch redelijk in de luchtstroom achter de auto lijkt het)
Ja dit is een Anssems GTB-VT2 1200, max gewicht 1200kg. Heb hem via de RDW teruggekeurd tot max 990km (ledig gewicht 290kg) ivm gewicht auto/aanhanger icm rijbewijs.

Auto heeft een grote (74kw) accu en redt nu 300/350km met gemiddeld 110km/u op de snelweg. Aanhangwagen valt aan alle kanten binnen de luchtstroom van de auto (kan nog net in de spiegel naar achter kijken). Wij stoppen toch na 2/2,5 uur ivm de kinderen, dus 300/350km is ruim voldoende voor ons.

[ Voor 4% gewijzigd door A.Geerts op 24-06-2025 15:28 ]

Tja.... 🤨

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Laatst online: 07:17
LordSinclair schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 14:54:
[...]

Ik gebruik met plezier de Primus Omnifuel. Net als bij die jij hebt gevonden vind ik een kraantje op de brander zelf een must. Dat reageert vlotter dan een kraantje alleen aan de fles.
Primus omnifuel en Optimus Polaris zijn zowat identiek. Optimus heeft wat meer vermogen en doet alle brandstoffen met 1 sproeier. De Primus schijnt wat duurzamer te zijn doordta onderdelen makkelijk verkrijgbaar zijn. De Primus vind ik ook < €200 terwijl de Optimus boven de €200 verkocht wordt.
Allemaal geen verschillen van heel groot belang. De optimus lijkt iets steviger uit te zien, ik zet op de Coleman wel eens een pan van 4-5kg en dan gaat prima, op Primus ziet iets fragieler uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP_S
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16-09 12:21
MrAcid schreef op maandag 23 juni 2025 @ 23:07:
Heerlijk weekend gehad bij De Krakeling in Zeist. De bosplekken zijn echt een aanrader.
Wij hadden vorig jaar mei vakantie ook een bosplek gereserveerd, toen stond helaas heel het bos onder water :/

Het is wel een leuke camping inderdaad!

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zille
@A.Geerts Dat is wel een hele mooie aanhanger!
ik heb inmiddels besloten om voor een bagagewagen te gaan, mede door wat @Gonadan aangeeft dat je de bagage juist kan scheiden.
Nu zag ik dat ik de keuze heb tussen een deksel wat naar voren scharniert, of naar de zijkant. Heeft hier iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Iemand nog tips?

Zelfs de meest simpele campings in Oostenrijk zitten vol. En zelfs 3 maanden van tevoren is het al lastiger om voor 2 weken te boeken. Als het lukt boeken we altijd in december / januari, maar soms lukt dat door onvoorziene omstandigheden niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kevinns
  • Laatst online: 16-09 11:44
Zille schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 17:47:
@A.Geerts Dat is wel een hele mooie aanhanger!
ik heb inmiddels besloten om voor een bagagewagen te gaan, mede door wat @Gonadan aangeeft dat je de bagage juist kan scheiden.
Nu zag ik dat ik de keuze heb tussen een deksel wat naar voren scharniert, of naar de zijkant. Heeft hier iemand ervaring mee?
Onze vouwwagen scharniert zijwaarts wanneer de tent is ingeklapt. Dat is op zich prima, maar je kan niet lekker bij de scharnierkant. Je moet ver reiken over de hele breedte van de wagen. Vanaf de dissel-kant kan je er ook net niet lekker bij omdat je daar niet kan staan.

Ik zou bij een bagagewagen liefst een zo kort mogelijke scharnier hebben, dus aan de kant van de dissel. Dan kan je daar nog van beide zijkanten bij, en verder kan je dan om de wagen heen lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A.Geerts
Kevinns schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 20:49:
[...]

Onze vouwwagen scharniert zijwaarts wanneer de tent is ingeklapt. Dat is op zich prima, maar je kan niet lekker bij de scharnierkant. Je moet ver reiken over de hele breedte van de wagen. Vanaf de dissel-kant kan je er ook net niet lekker bij omdat je daar niet kan staan.

Ik zou bij een bagagewagen liefst een zo kort mogelijke scharnier hebben, dus aan de kant van de dissel. Dan kan je daar nog van beide zijkanten bij, en verder kan je dan om de wagen heen lopen.
Daar ben ik het mee eens. Stuk bij de dissel kan je toch niet mega veel.

Tja.... 🤨

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf
  • Laatst online: 16-09 08:09

Smurf

Detri

Adam1980 schreef op maandag 23 juni 2025 @ 21:51:
Dank voor de tips!
@Smurf en @Badderbeest dat zijn campings waar ik ons wel zie staan. Zeker die Olachgut zou bij de kinderen in de smaak vallen.

Maar het is niet nodig uiteindelijk. Na mijn noeste klik en typ-arbeid is er een camping waar we terecht kunnen voor het 2e deel van de vakantie. Slechts 75 minuten verder op :) tov de 1e camping: camping Rossbach, ten zuidwesten van de Zugspitze. Een beetje een oubollige camping, met ingegraven zwembadje. De kinderen leuk het leuk, dus prima! En in het hetzelfde gebied als waar we 2 jaar geleden waren. Maar er is nog genoeg te zien en te doen. En kan ik de rest weer meenemen met klettersteigen *O*
Voor een last-minute zoektocht toch een prima camping? Zwemwater voor de (hopelijk nodige) verkoeling en als bonus nog een beekje waar de kinderen zich vast ook wel in kunnen vermaken.
En meerdere klettersteigs op loopafstand van de camping.

)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Kevinns schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 20:49:
[...]

Een logische redenatie als je veel losse spullen hebt. Maar een korter scharnier betekent ook een minder sterk scharnier. Hoe sterker het deksel en scharnier zijn hoe meer er nog bovenop kan blijven bij het open klappen als je toch nog even gauw in de bak moet zijn.
Bij een bagagewagen zal het wel meevallen hoeveel er nog op ligt als je hem open gaat klappen, maar ik heb soms rustig de stoelen nog boven op de vouwwagen onder het dekzeil en kan hem evengoed voorzichtig open zetten om toch nog wat te pakken of erin te leggen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
Gonadan schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 10:16:
[...]

Een logische redenatie als je veel losse spullen hebt. Maar een korter scharnier betekent ook een minder sterk scharnier. Hoe sterker het deksel en scharnier zijn hoe meer er nog bovenop kan blijven bij het open klappen als je toch nog even gauw in de bak moet zijn.
Bij een bagagewagen zal het wel meevallen hoeveel er nog op ligt als je hem open gaat klappen, maar ik heb soms rustig de stoelen nog boven op de vouwwagen onder het dekzeil en kan hem evengoed voorzichtig open zetten om toch nog wat te pakken of erin te leggen.
Met een vouwwagen is het vooral de tent bovenop die veel gewicht toevoegt. Ik zou me weinig zorgen maken om een paar stoelen of andere lichtgewicht zaken.

Los daarvan zou ik er vooral voor zorgen dat de bagagewagen zo groot is alles er in past :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:42

bjp

Denk ook aan kogeldruk (zo hoog mogelijk maar onder de limiet van de auto), en gewicht verdeling in de bagagewagen, net zoals caravans. Dit om slingeren te vermijden.

Grote gewichten onderaan helpt ook voor stabiel rijgedrag.

[ Voor 15% gewijzigd door bjp op 25-06-2025 12:19 ]

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Kevinns schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:12:
Met een vouwwagen is het vooral de tent bovenop die veel gewicht toevoegt. Ik zou me weinig zorgen maken om een paar stoelen of andere lichtgewicht zaken.

Los daarvan zou ik er vooral voor zorgen dat de bagagewagen zo groot is alles er in past :+
Dat was juist bewust niet het idee in dit geval, dus die optie staat er inderdaad los van. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• U123456
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09:04
nvesteerder Blackstone wordt nieuwe eigenaar van RCN Vakantieparken

RCN Vakantieparken krijgt binnenkort een nieuwe aandeelhouder. Wereldwijde vermogensbeheerder Blackstone is in een vergevorderd stadium om het eigendom van RCN over te nemen van huidig aandeelhouder, Stichting Interkerkelijk Oriëntatiecentrum (SIOC).

De overname is aangemeld bij de ACM, die nog een goedkeuring moet geven.

Blackstone als nieuwe aandeelhouder stelt de organisatie in staat om voort te bouwen op de mooie ontwikkeling die RCN in de afgelopen jaren heeft doorgemaakt. Met hun ondersteuning krijgt RCN de kans om te innoveren, de digitale mogelijkheden te versterken en verder te groeien. 

Tegelijkertijd blijft de sterke merkidentiteit behouden, evenals de voor RCN zo kenmerkende maatschappelijke initiatieven zoals de Vakantiekerk, de Midweek voor ouderen ‘in het zonnetje’ en de gratis vakanties voor gezinnen die leven op bijstandsniveau. 

De overname wordt naar verwachting in juli afgerond.
https://pretwerk.nl/recre...rcn-vakantieparken/94021/

[ Voor 36% gewijzigd door U123456 op 26-06-2025 08:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
  • Laatst online: 07:20
Niet dat ik ook maar iets met die gristelijke identiteit heb, maar ik vind het op zich (in FR) wel fijne campings. Ik betwijfel of dat zo gaat blijven na de overname. Ze kunnen zeggen wat ze willen, maar de investering moet toch terug verdiend worden...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-09 15:47
Wij gaan komend weekend naar Winterswijk. Dan ga ik met input uit dit forum wat stoelen proefzitten bij Obelink.
Ondertussen wel aan het werk geweest aan onze klapkar:
-Demper van de oplooprem vervangen
-Remvoeringen nagekeken.

De demper zat er al sinds 1978 in en was duidelijk aan vervanging toe. De oude kon je met 1 hand indrukken en kwam niet meer vanzelf naar buiten. Dat veroorzaakte dat de klapkar veel te snel in de remmen sloeg en achteruit rijden was onmogelijk.

rechts de oude en links de nieuwe:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uhr9UslNbUlpaIuT_wUWeeUA6D0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/4gtQFnyZIpofvS1a1NQiz8z3.jpg?f=user_large

De disselbak moest nog even omhoog/los omdat de demper er aan de achterkant uit moet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PzerLGmZSuT_-gKWLVvuBrl6eIU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/B1ZznW1XAZPoGFr3UTQawqwb.jpg?f=user_large

Remvoering gecontroleerd en goed bevonden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i5r4gBoc2P-1dqLNd5uMIK585u0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Xf2V4bPp2XZbMsVL594ithzM.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
wmeester schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:16:
Wij gaan komend weekend naar Winterswijk. Dan ga ik met input uit dit forum wat stoelen proefzitten bij Obelink.
-Remvoeringen nagekeken.

De demper zat er al sinds 1978 in en was duidelijk aan vervanging toe. De oude kon je met 1 hand indrukken en kwam niet meer vanzelf naar buiten. Dat veroorzaakte dat de klapkar veel te snel in de remmen sloeg en achteruit rijden was onmogelijk.

[Afbeelding]

De disselbak moest nog even omhoog/los omdat de demper er aan de achterkant uit moet.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Goed idee om te proefzitten. Ik was ook met input van fora naar De Wit gegaan, maar de meest bejubelde stoel zat voor mij niet lekker vanwege een te korte zitting en rugleuning.

Uiteindelijk hebben we 30 jaar oude Crespo stoelen gekregen van familie. Die zijn ook niet optimaal maar uiteindelijk blijken ze goed genoeg. En gratis is een stuk goedkoper dan 200 euro per stoel :X

Devies: Probeer er onbevooroordeeld in te gaan en kies datgene wat het lekkerste zit en degelijk aanvoelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

wmeester schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:16:
-Remvoeringen nagekeken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vergeet niet een caravan mee te nemen als je bij Obelink bent (grapje op caravan forum, iemand ging voor een waterkoker en kwam thuis met een nieuwe caravan thuis en de waterkoker) :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05:10

_Eend_

🌻🇺🇦

aReaRe schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 17:57:
[...]

Vergeet niet een caravan mee te nemen als je bij Obelink bent (grapje op caravan forum, iemand ging voor een waterkoker en kwam thuis met een nieuwe caravan thuis en de waterkoker) :P
Valt nog mee. Ik zou thuiskomen met de caravan tent, maar geen waterkoker :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

_Eend_ schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 20:11:
[...]

Valt nog mee. Ik zou thuiskomen met de caravan tent, maar geen waterkoker :+
Ik ging naar Kampeerwereld Hendriks voor Thetford vloeistoffen (caravan toilet) en kwam met een Dometic - CFF 20 Compressor Koelbox O-)

Die Thetford spullen ben ik vergeten :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:00
@Gonadan we hebben onverwacht nog een weekje extra kamperen geboekt. Dichtbij, de eerste ervaring op een camping in het Teutoburgerwoud komt eraan ;)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:29

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@ephymerous Als die camping bevalt, hoor ik graag welke dat is! Ik zoek nog een camping daar in de buurt voor op de terugweg uit Berlijn over een week of twee.

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:00
Yukkie schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 08:33:
@ephymerous Als die camping bevalt, hoor ik graag welke dat is! Ik zoek nog een camping daar in de buurt voor op de terugweg uit Berlijn over een week of twee.
Wij gaan 11 juli, duurt dus nog even. Campotel heet het. De eerste ervaring is alvast positief. Geen probleem om vrijdagochtend om tienen al te komen. We hielden rekening met vanaf donderdag boeken en betalen. Maar dat is niet nodig :)

XXXVI

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:29

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Thanks, ik sla hem op in Google Maps! Het viel mij ook al op toen ik onlangs vier campings (1 in Bremen, 1 in Hamburg en 2 in/rond Berlijn) reserveerde voor deze zomertrip, dat ik nu nergens vooraf hoefde te betalen. Na mijn lichte frustratie afgelopen voorjaar, was dat een prettige verrassing. Rare jongens die Duitsers :+

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Ik ben toch licht geschokkeerd dat ik moet lezen dat mijn Decathlon opblaastent 4.1 blijkbaar geen lang leven beschoren is.
Levensduur is 10 tot 20 weken staat hier. Nb op de eigen decathlon site. Kopje Polyester tent.

Ik heb hem nu 3 jaar en hij is nog prima. Kampeer een 2 weken per jaar tot nu toe. In de zomer. Vind het een fijne tent.

Een vriendin van mij heeft nu 4 jaar de 4.2 variant, kampeert 3 weken per jaar en nu nl een lek erin. Ik ben zuiniger op mijn tent dan haar denk ik. Ik kijk altijd of hij in balans staat, scheerlijnen niet te strak etc. Ik weet, het is geen toptent... Toch, 10 á 20 weken, dat is niet lang.

Vraag mij wel af, mocht deze kapot gaan, wat ik dan voor een opblaasbare tent moet kopen wat niet bijster veel duurder is en langer mee gaat? Kom ik zeker in het zwaardere katoen terecht? Gewoon nieuwsgierig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss
  • Laatst online: 23:29

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Yukkie schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 10:14:
Thanks, ik sla hem op in Google Maps! Het viel mij ook al op toen ik onlangs vier campings (1 in Bremen, 1 in Hamburg en 2 in/rond Berlijn) reserveerde voor deze zomertrip, dat ik nu nergens vooraf hoefde te betalen. Na mijn lichte frustratie afgelopen voorjaar, was dat een prettige verrassing. Rare jongens die Duitsers :+
Wij stonden in de meivakantie in de buurt van Trier, hoefden pas een dag voor vertrek te betalen, wel relaxt.

Zomervakantie staan we 2,5 week op een camping in Tjsechië, moesten die wel vooraf betalen, maar het zijn Nederlandse eigenaren en de camping staat goed aangeschreven dus dan heb ik daar ook geen moeite mee. Ook wel een fijn idee dat het verblijf ansich al betaald is. Hoef je geen rekneing meer te houden met een grote uitgave.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@Harribo alle waar naar zijn geld. En inderdaad, katoen kan een stuk beter tegen UV dan plastic, maar is vaak weer duurder en zwaarder.

Voorlopig zou ik me niet te druk maken hoor, de levensduur hangt ook heel erg van de omstandigheden en gebruik af. Voor hetzelfde geld doe je er nog jaren mee.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

Katoen is inderdaad duurzamer en het ademt (zolang het droog is). Wij hebben ook nog een polyester tent liggen van 'vroeger', minstens 15 jaar niet gebruikt behalve een keer voor de kids in de tuin. Maar ik snap überhaupt niet hoe mensen in een polyster tent op vakantie gaan, stik benauwd, altijd vochtig (dat is de herinnering die ik er aan heb :+). Dan is katoen echt zoveel comfortabeler, maar ik snap dat er ook nadelen zijn (prijs, gewicht, groter pakket).

[ Voor 5% gewijzigd door Chaoss op 27-06-2025 11:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ze zijn wel wat slimmer ontworpen dan vroeger met betere ventilatiemogelijkheden en een dubbel dak bijvoorbeeld. Als je met name buiten leeft en het gebruikt om alleen in te slapen kan ik me voorstellen dat je er prima mee op vakantie kunt.
Zelf zou ik er nooit voor kiezen, maar kan de redenatie nog wel volgen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
Chaoss schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:15:
Katoen is inderdaad duurzamer en het ademt (zolang het droog is). Wij hebben ook nog een polyester tent liggen van 'vroeger', minstens 15 jaar niet gebruikt behalve een keer voor de kids in de tuin. Maar ik snap überhaupt niet hoe mensen in en polyster tent op vakantie gaan, stik benauwd, altijd vochtig. Dan is katoen echt zoveel comfortabeler, maar ik snap dat er ook nadelen zijn (prijs, gewicht, groter pakket).
Er zijn weinig lichtgewicht katoenen trekkerstentjes. Of katoenen tenten die het fijn vinden vochtig een paar dagen ingepakt te zitten in een warme auto. Ook lekken ze minder snel door na aanraking van het doek.

En het scheelt je een aanhanger om het pakket mee te krijgen

[ Voor 4% gewijzigd door LordSinclair op 27-06-2025 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

LordSinclair schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:19:
[...]

Er zijn weinig lichtgewicht katoenen trekkerstentjes. Of katoenen tenten die het fijn vinden vochtig een paar dagen ingepakt te zitten in een warme auto. Ook lekken ze minder snel door na aanraking van het doek.

En het scheelt je een aanhanger om het pakket mee te krijgen
In feite geen. Je kunt eigenlijk anno nu (vind er maar eens een) niet met goed fatsoen met een katoenen tent(je) rondtrekken.

Polyester (in alle bekende vormen) is domweg erg licht te maken en met veel gewenste eigenschappen, sterk, waterdicht, ademend, rip stop, etc.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaoss

Chaoss

Moderator Spielerij

trekkers tentjes zeker niet. Maar het voorbeeld wat hierboven genoemd wordt is een wat grotere 4 persoonstent. Die heb je dan wel weer in een tussenvorm van PolyKatoen: https://www.decathlon.nl/...mpartimenten/_/R-p-334064

Die gaan al een stuk langer mee dan een 100% polyester tent. Maar zijn als pakket alweer groter/zwaarder. Droog opbergen is wel een must, maar wij zijn altijd binnen 24-32 uur wel weer thuis om de tent als het nodig is te drogen.

Prijs is wel x2 en ze gaan 2x langer mee, dus qua investering schiet je er weinig mee op. Maar uit het oogpunt van duurzaamheid en comfort zou ik het wel doen, zeker als je langere tijd op 1 plek staat.

[ Voor 16% gewijzigd door Chaoss op 27-06-2025 11:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:47
ach 10 a 20 weken bij 2 weken per jaar is imho toch een prima levensduur van 5 - 10 jaar. Als.je het zo stelt dan valt het wel weer mee...

Eventueel kan je hem ook nog eens insprayen met zoiets als Nikwax Solarproof want ik geloof dat vooral de UV funest is voor de levensduur.

En ja, zolang er nog geen pakbare katoenen 2 persoons tentjes zijn onder de 2 kilo pak ik dan toch maar de polytent weer in de rugzak ;)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
LordSinclair schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:19:
Lol, het doorlekken van het katoen bij aanraken. Dat is ook wel een hardnekkige fabel die blijft hangen.

Dat gold vroeger voor hele dunne katoenen tentjes die van zeemanonderbroekenstof waren gemaakt. Een serieuze katoenen tent lekt niet door bij het doek, ook niet als er iets continu tegen het doek drukt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Zo'n tent gaat echt wel langer mee dan tien of twintig weken. Zo'n claim is gebaseerd op een worst-case scenario van tien of twintig weken lange dagen vol in de zon in spanje met 40+ graden en een fabrikant die geen zin heeft garantie te verlenen op doek dat door zulke extreme gevallen snel aan het einde van de levensduur is. En het lijkt me niet dat je dat typisch zal doen met een polyester tent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
Gonadan schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 11:39:
[...]

Lol, het doorlekken van het katoen bij aanraken. Dat is ook wel een hardnekkige fabel die blijft hangen.
Ik had modder op mn doek zitten, aan de binnenkant, van in de regen inpakken de ochtend ervoor.
Precies op die plek ging het lekken.

Pagina: 1 ... 258 ... 277 Laatste