[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 256 ... 276 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
7,5 kg krijg je wel op in die tien jaar, maar rijk ga je er niet van worden denk ik. :P
Highfive95 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:49:
[...]

Verbruik valt inderdaad ook wel mee, maar komt binnenkort ook een pizza oven hier. Dus dan gaat het wat harder :Y) .

Compactheid maakt hier niks uit. Hier gaat er een dakkoffer op de auto en hangt er een aanhanger achter de auto. Anders krijg ik het allemaal niet mee. Dan maakt een fles die wat groter is niet meer zoveel uit.
Ja als je nog andere toepassingen hebt voor de fles dan snap ik je helemaal hoor, dan is het een no-brainer. Ik zou het alleen nooit puur voor de financiële winst bij kamperen aanraden, tenzij je er ook het halve seizoen een caravan met kachel op laat draaien. Maar dan was campingaz al nooit in beeld geweest dus ik deed even de aanname dat je ook weer geen grootverbruiker was. ;)

Compactheid betekent niet dat je ruimte tekort moet komen, ik heb nooit tekort gehad. Maar nu heb ik twee Campingaz flessen die samen minder ruimte innemen dan mijn oude groene 5 kg fles, en het is een stuk handzamer omdat het er twee zijn. Gewoon makkelijker, wanneer ik even met mijn safari chef net voor de luifel wandel om daar te gaan grillen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:18
Highfive95 schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 14:24:
Moet ook nog nieuwe gasfles halen. Oude campingaz is bijna leeg en vullingen zijn erorm duur geworden. Toch maar eens even hier over de grens in Duitsland kijken. Schijnt toch stukje goedkoper te zijn. Wil ook een grotere, twijfel nog wel tussen 5 en 10 kg. Binnenkort maar eens gaan kijken.
Even omrijden naar Portugal levert nog wat meer winst op. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pYgMURU3c-Eakbbr_ZemZZFkVCo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7OOZ8ySAJ0heNZHc6gSw2yO8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anman
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08:30
Hallo,

We lopen bij het kamperen met onze tent tegen het volgende aan.
De pomp die bij onze Bardani tent wordt geleverd heeft geen opzet stukken die mooi aansluiten op onze Quechua opblaasbare lattenbodem. Daarom van Quechua een setje van die verloopjes gekocht om dit te kunnen opblazen, maar die passen dan weer niet lekker op de pomp van Bardani.

Ik wil liever niet meerdere pompen hoeven meezeulen. Hebben jullie enig idee hoe we dit wat universeler kunnen oplossen?

Alvast bedankt!

Anman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-09 19:33

vhal

ಠ_ಠ

Anman schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 21:33:
Hallo,

We lopen bij het kamperen met onze tent tegen het volgende aan.
De pomp die bij onze Bardani tent wordt geleverd heeft geen opzet stukken die mooi aansluiten op onze Quechua opblaasbare lattenbodem. Daarom van Quechua een setje van die verloopjes gekocht om dit te kunnen opblazen, maar die passen dan weer niet lekker op de pomp van Bardani.

Ik wil liever niet meerdere pompen hoeven meezeulen. Hebben jullie enig idee hoe we dit wat universeler kunnen oplossen?

Alvast bedankt!

Anman
Iemand in je omgeving met een 3D-printer die verloopjes kan printen?

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:03
@Anman Wat raar, had dezelfde combinatie altijd. Airspace 380TC 2x decathlon lattenbodem en 1x decathlon opblaas kast. Kon ze alle 3 opblazen met dezelfde pomp en hetzelfde opzetstuk. Zit me alleen te bedenken of dat de bardani pomp was, of dat ik een andere pomp gebruikte hiervoor.

Maar in mijn beleving zijn het toch allemaal van dit soort doppen:
Klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anman
  • Laatst online: 08:30
Klopt, ze lijken ook nagenoeg identiek maar de bardani aansluiting voor de tent blijft simpelweg niet zitten aan de lattenbodem…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:03
Als in schiet eruit? Kan je niet 1 rondje tape eromheen doen? Elektra tape ofzoiets. Dan klemt die misschien net iets beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-09 23:08
Rubman schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 09:34:
Na ons eerste weekend (proef)kamperen op zoek naar een vervanger voor 2x de Nomad Allround XW 10.0 Ik sliep er goed op, maar mijn vrouw (notoire slechte slaper) had er teveel moeite mee en zoekt iets wat hoger ligt, nu had ze na elke nacht overal last. Ze heeft wel voorheen altijd goed geslapen op luchtbedden, dus we zijn op zoek naar een 2 persoons hoog luchtbed.
Je ziet door de bomen het bos niet meer imho en weinig echt goede reviews te vinden (ook niet op kampeermeneer).
In het kader we willen het wel goed doen en niet meteen een domper kopen waar we in Frankrijk de dupe van zijn, wat zijn nu wel knappe luchtbedden want Intex heb ik altijd het 10tje action gevoel bij maar andere merken zeggen mij helemaal niks.

Of zal een Human Comfort 10/15 cm dikke luchtmat flink beter zijn dan de nomad (die zijn wel alpaar jaar oud namelijk)
Niet te zacht opblazen zodat je op de ondergrond ligt maar zeker ook niet te hard opblazen, dan wordt iedere mat oncomfortabel.

Ik heb goeie ervaringen met de East-Rock SI 10 XL Comfort, die helaas amper nog te krijgen is. Deze gaat op alle scouting kampen en vakanties mee als ik met de auto ga.

Voor hikes of vakanties waar het matje in de backpack moet passen heb ik een Camp Plus van Sea-to-Summit, maar die is niet gemaakt voor comfort.

In een kampeerwinkel liggen altijd wel wat opgeblazen exemplaren, bij Obelink en Bever sowieso daar kom ik regelmatig. Dus gewoon in het gangpad op de grond ff proef liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Zelf heb ik een vraagstuk, ik ga dit jaar 2x op scouting kamp. 1 week naar Hellendoorn met mijn huidige groep scouts en een dag na terugkomst vertrek ik voor een week naar de Vogezen met een wat oudere groep.

Ik heb 3 powerbanks van ieder 20.000mah. Ik verbruik 2 van die powerbanks in een week en tussen beide kampen is niet genoeg tijd om ze thuis weer op te laden.

Ik kan nog een powerbank extra kopen, maar misschien bestaat er iets degelijks op zonne energie dat niet de hele dag nodig heeft om net genoeg sap te hebben om mijn telefoon half op te laden?

Iemand tips/ervaringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0_
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:13
FastFred schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 23:28:
Zelf heb ik een vraagstuk, ik ga dit jaar 2x op scouting kamp. 1 week naar Hellendoorn met mijn huidige groep scouts en een dag na terugkomst vertrek ik voor een week naar de Vogezen met een wat oudere groep.

Ik heb 3 powerbanks van ieder 20.000mah. Ik verbruik 2 van die powerbanks in een week en tussen beide kampen is niet genoeg tijd om ze thuis weer op te laden.

Ik kan nog een powerbank extra kopen, maar misschien bestaat er iets degelijks op zonne energie dat niet de hele dag nodig heeft om net genoeg sap te hebben om mijn telefoon half op te laden?

Iemand tips/ervaringen?
Opladen in de auto/bus onderweg?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:17

franssie

Save the albatross

Iemand tips/ervaringen?
Je telefoon om de twee uur even 10 minuten aanzetten en dan weer uit. Dan heb je de belangrijkste berichten wel binnen en als het einde der tijden komt, slaap je toch :P

edit: ben ook aan het spelen met paneeltjes op rugzak en dat werkt voor geen meter, echt nul nada.

[ Voor 5% gewijzigd door franssie op 13-06-2025 00:18 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter

Iemand tips/ervaringen?
Zelf zat ik ook te kijken naar een paneel, er zijn er veel die in theorie best veel leveren over USB-C. Op papier zou dat prima moeten kunnen maar ik vrees voor de praktijk en de prijzen zijn niet leuk.

En als ik dan zie dat met een knappe lader ik mijn powerbanks in minder dan een uur per stuk vol kan hebben dan wordt het nóg minder aantrekkelijk.

In jouw geval is de meest economische keuze om gewoon een vierde te kopen denk ik.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FastFred
Ik bedenk me nu net dat ik ook nog een BioLite houtstoof heb met een thermisch elektrische generator en een powerbankje ingebouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Laatst online: 14:34

Iemand tips/ervaringen?
Powerbank laten opladen bij de terrein beheerders? Dat deed ik 10 jaar geleden in ieder geval altijd.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
@Ozzie op beide kamp locaties is geen elektra en op de locatie in de Vogezen moeten we zelfs drinkwater uit een beek halen :+

Die 3 powerbanks van Anker, 2 iets oudere doen zelfs met een USB lader in het stopcontact rustig 3 dagen over volledig opladen, die paar uur dat we in de auto zitten opladen zal weinig zin hebben dus.

De nieuwste Anker powerbank die ik heb is met 1 nacht aan de lader gewoon vol.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@FastFred Misschien is zoiets als de Anker Solix C300 DC of (iets simpeler en kleiner) een Ugreen 48 Ah een leuk vaderdagscadeautje :)

Anders kunnen nieuwere 20-25 Ah powerbanks ook opladen met USB-C PD. Die heb je in een uur of anderhalf à twee weer nagenoeg vol. Voor de auto kun je dan een 12v car socket oplader zoals deze gebruiken. Dan zijn ze op dat ritje wel weer vol hoor :)

Als je toch wat wil kopen... :P

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Iemand tips/ervaringen?
Heb van die foldable zonneschermen. Wekt niet heel veel op, maar op dagen als deze toch wat. Heb zelf een A4 format, in 3 delen, maar je hebt ze ook in meer delen met meer vermogen.

Vermogen hangt bij die schermen echter sterk samen met zon. Bewolkte dag is al lastig.

Op Amazon genoeg te vinden met 30W en 60W nominaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
FastFred schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 09:46:
@Ozzie op beide kamp locaties is geen elektra en op de locatie in de Vogezen moeten we zelfs drinkwater uit een beek halen :+

Die 3 powerbanks van Anker, 2 iets oudere doen zelfs met een USB lader in het stopcontact rustig 3 dagen over volledig opladen, die paar uur dat we in de auto zitten opladen zal weinig zin hebben dus.

De nieuwste Anker powerbank die ik heb is met 1 nacht aan de lader gewoon vol.
Dat wordt wel iets meer behelpen inderdaad. Mijn nieuwere Ankers zijn binnen uur vol met een snelle lader. Maar die Biolite vind ik wel een toffe optie. Dat is echt zo'n gaaf kampeergadget wat ik al heel lang in het vizier heb maar mijzelf toch nog steeds van heb weten te weerhouden omdat ik er écht weinig nut voor heb. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:18
@FastFred mobieltje thuis laten?

Vroeger gingen we altijd zonder mobieltje op kamp, die bestonden toen nog niet eens... Is goed voor je, even niet bereikbaar zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
@pirke Ja dat wordt als jeugdleider wat lastig, moet dat ding toch bij me hebben voor noodsituaties etc.
Gonadan schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 10:44:
[...]

Dat wordt wel iets meer behelpen inderdaad. Mijn nieuwere Ankers zijn binnen uur vol met een snelle lader. Maar die Biolite vind ik wel een toffe optie. Dat is echt zo'n gaaf kampeergadget wat ik al heel lang in het vizier heb maar mijzelf toch nog steeds van heb weten te weerhouden omdat ik er écht weinig nut voor heb. :D
Is een leuk ding, koken gaat er prima op maar alleen als je gort droog hout hebt. Enigszins vochtige takjes uit het bos kan wel maar dan moet de fan zo hard draaien om het vuur aan te houden dat de interne powerbank leegloopt i.p.v. oplaad :P

[ Voor 78% gewijzigd door FastFred op 13-06-2025 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Laatst online: 00:26

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

twowheeler schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:53:
Wij zijn inmiddels terug van 3 weken skandinavie. Wat een reis!

Zal een wat langer verslag schrijven, maar het is erg leuk daar met een camper te staan. Noorwegen was volledig ingericht op camperreizen. We hebben veel wild gestaan! LPG bleek uiteindelijk ook geen issue. Zolang je rondrijdt kom je altijd wel binnen die week langs een vulstation, en dat is vaak genoeg. Al hebben we maar 4l gebruikt ongeveer.

Het is ons zo goed bevallen dat we volgend jaar weer gaan. Dan een weekje later en een week langer.

En we huren een andere camper: van bus naar slim-semi integraal. De bus die we mee hadden was nieuw, volgend jaar is die integraal nieuw. Die is ook 5.99m lang en maar 5 cm breder dan een bus. Echter wat meer en slimmere binnenruimte. Zeker bij slechter weer ben ik benieuwd wat dat gaat brengen. Toch leuk zoiets te proberen! Mijn enige "vrees" is de iets grotere overhang aan de achterzijde" Ik wil in de toekomst een camper aanschaffen, en dan is meerdere types huren wel leuk.

We weten inmiddels wel dat een camperbus ons erg bevalt, maar het zal me niks verbazen dat zo'n semi-integraal toch iets meer doelgericht gaat voelen.

Nu weer uitkijken naar onze volgende trip: met de auto en de De Waard. Tussendoor een keertje in de Ford Focus Kamperen. Ook leuk.
Heb je een route die jullie gereden hebben? Ik ga in juli/augustus ook 3 weken, wil ook af en toe wildkamperen (daktent, eigen stroomvoorziening, etc) en ben wel benieuwd naar tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14:32

Bommes

Capo del formaggio

FastFred schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:08:
@pirke Ja dat wordt als jeugdleider wat lastig, moet dat ding toch bij me hebben voor noodsituaties etc.
Ik neem aan dat jullie niet de hele week op het kampterrein blijven? En jullie daar met de auto('s) verplaatsen?
Daarin dan meteen even de powerbank of telefoon op de snellader.
Sowieso de rit vanuit NL naar de Vogezen dan is de hele handel toch wel weer opgeladen.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-09 13:17
louzy82 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 22:48:
[Afbeelding]

Mijn nomad (ultimate de 10) slaapmatje is lek op een beetje lastige plek om te plakken

Maar ik vind het eigenlijk ook een twijfelachtige plek qua dat het mijn eigen schuld is dat ie lek is?

Dus ik dacht ik stel de vraag hier eens hoe jullie dat zien

(Edit, ik heb even opgezocht wanneer we deze gekocht hebben en dat was in 2021)
De winkel heeft contact gehad met Nomad.
Een ietwat vaag verhaal over dat het enigszins twijfelachtig was of dit garantie is ja of nee + dat hun huidige garantie op slaapmatten 5 jaar is maar dat ze die duur verlengd hebben in de afgelopen jaren en niet toen ik die mat kocht

maar,

Uit coulance krreg ik 50% korting op een nieuwe slaapmat, de Nomad Allround Pro XW 10.0

Dus al met al ben ik tevreden met de uitkomst 8)

Louzy#2475

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
FastFred schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:08:
Uitzetten en alleen aanzetten indien er een noodsituatie is?

Of zoals eerder gezegd, elke 2 a 3 uur even aanzetten om berichten te ontvangen, voicemail te luisteren, daarna weer uit.

Of zet extreme batterij besparing permanent aan, zodat je altijd bereikbaar bent maar de telefoon verder letterlijk niks doet op de achtergrond.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Of een dikke 12v AGM accu in je rugzak stoppen en in je tent leggen :)

Je hebt al snel de capaciteit van 100+ powerbanks te pakken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ewoudb
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-09 19:02

Iemand tips/ervaringen?
Zelf zette ik me telefoon op kamp altijd op (extreme)batterij besparing en gebruik tot een minimale. Alleen noodzakelijk wa tijdens hike ed. Was ook niet moeilijk als je continue in de weer bent met de scouts. Zelf deed ik een week met 1,5 powerbank, dus ong 30000.

En wat gezegd is onderweg telefoon /powerbank laden, vaak deden we ook altijd een dagje stad met de Scouts waarbij wij als leiding ons zakgeld op terras spendeerde en gelijk even ook de telefoon/ powerbanks bij lade of tijdens schoonspoelen in zwembad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
pirke schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 11:35:
Uitzetten en alleen aanzetten indien er een noodsituatie is?

Of zoals eerder gezegd, elke 2 a 3 uur even aanzetten om berichten te ontvangen, voicemail te luisteren, daarna weer uit.

Of zet extreme batterij besparing permanent aan, zodat je altijd bereikbaar bent maar de telefoon verder letterlijk niks doet op de achtergrond.
Of de gebruiker weet wel wat de beperkingen zijn en zoekt een antwoord op zijn vraag in plaats van een oplossing in gedragsbeperking. ;)

Wat ik weet van dergelijke kampen is dat je als begeleiding ook gewoon moet communiceren. Met je collega's maar soms ook met zenuwachtige ouders (bij wat jongere kinderen), en dan af en toe wat fotootjes maken, etc.
Hoe dan ook, of het nu wel of niet beperkt zou kunnen worden, als @FastFred zegt dat hij die telefoon nodig heeft dan geloof ik dat. :)

@FastFred dat gevoel had ik al een beetje bij die biolite inderdaad. Leuk ding maar kent ook wel zijn beperkingen. En dan is het een hoop geld voor een leuk speeltje.

@Get!em met 60W kan je een powerbank heel behoorlijk opladen, maar is dat ook daadwerkelijk wat je haalt met een gemiddeld zonnetje? Ik heb bij specificaties altijd het gevoel dat het leuk klinkt maar dat hij met anderhalve wolk al zit op een tempo van 20% lading per dag. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Gonadan schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:21:
[...]

@Get!em met 60W kan je een powerbank heel behoorlijk opladen, maar is dat ook daadwerkelijk wat je haalt met een gemiddeld zonnetje? Ik heb bij specificaties altijd het gevoel dat het leuk klinkt maar dat hij met anderhalve wolk al zit op een tempo van 20% lading per dag. :D
Had zelf 20W en dat beperkte zich bij beetje bewolking naar <10W. Mijne is al 10 jaar oud.

Gewoon lekker in zonnetje aan de tent hangen en dan de powerbank opladen ging wel. Maar niet snel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FastFred
Gonadan schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:21:
[...]

Of de gebruiker weet wel wat de beperkingen zijn en zoekt een antwoord op zijn vraag in plaats van een oplossing in gedragsbeperking. ;)

Wat ik weet van dergelijke kampen is dat je als begeleiding ook gewoon moet communiceren. Met je collega's maar soms ook met zenuwachtige ouders (bij wat jongere kinderen), en dan af en toe wat fotootjes maken, etc.
Hoe dan ook, of het nu wel of niet beperkt zou kunnen worden, als @FastFred zegt dat hij die telefoon nodig heeft dan geloof ik dat. :)

@FastFred dat gevoel had ik al een beetje bij die biolite inderdaad. Leuk ding maar kent ook wel zijn beperkingen. En dan is het een hoop geld voor een leuk speeltje.
Je zit in berg achtig gebied dus het weer in de gaten houden is handig, verder navigatie, communicatie met ouders, communicatie met medeleiders al zal dat meevallen, we zitten op een bushcraft terrein en afgezien van 1 of 2 uitjes en af en toe boodschappen doen zitten we daar de hele week.

ik heb al mazzel dat er daar 1 klein priegelig veldje is voor mijn tentje, laat die kiddo's maar de hele week in een hangmat slapen, mij niet meer gezien :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
FastFred schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:27:
[...]

Je zit in berg achtig gebied dus het weer in de gaten houden is handig, verder navigatie, communicatie met ouders, communicatie met medeleiders al zal dat meevallen, we zitten op een bushcraft terrein en afgezien van 1 of 2 uitjes en af en toe boodschappen doen zitten we daar de hele week.

ik heb al mazzel dat er daar 1 klein priegelig veldje is voor mijn tentje, laat die kiddo's maar de hele week in een hangmat slapen, mij niet meer gezien :P
Mijn dochter gaat dit jaar ook voor het eerst op kamp (is pas een paar maanden lid) en dat is gewoon in Nederland maar ben erg benieuwd. Het klinkt erg gezellig en ergens vind ik het ook wel weer spannend om m'n dochter zo ineens een week helemaal los te laten.
Wel leuk om te doen zoiets, lekker buiten, samen kamperen, actief zijn. Houd ik wel van, lijkt een beetje hoe ik zelf ook graag mijn vakantie inricht.

offtopic:
Het helpt ook niet mee dat één van de begeleiders wel erg van uiten van risico's is: geen luchtbed want dat laten ze leeg lopen, geen shampoo wat dat gaat over de kleren, geen spullen waar je aan gehecht bent want het kan stuk, etc. :X

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
Ik ben ook anti luchtbed hoor. Ook met leeftijd 11-15 van scouts gaan we best naar primitieve kampterreinen, alleen een plek om drinkwater te halen hebben we genoeg aan, zo doen we dat over een maandje in Hellendoorn ook daar moeten we van de gemeente dixies hebben anders was dat een gat in de grond geworden met een balk houten paal erboven tussen 2 bomen geknoopt om op te zitten.

Dus een stopcontact voor een luchtbed pomp kun je direct al vergeten. Een luchtbed als ie lek en leeg is lig je direct op de grond, zo'n zelf opblaasbaar matje heeft dan nog een paar centimer dikte van zichzelf en dan kun je de volgende dag nog wat regelen.

Mobieltjes nemen ze zelf al niet eens mee, maar inderdaad waardevolle spullen is altijd eigen risico.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

* Bommes heeft een jaar of 15 actief bij de scouting gezeten.
Begonnen als jeugdlid, maar daarna natuurlijk ook bij de leiding. Eerst de welpjes daarna de scouts, tot aan hopman toe zelfs.
Zeker met de scouts erg veel primitieve dingen ondernomen, super vet. 2 daagse hike op zomerkamp, die jong hun zooi mee in een spijkerbroek als rugzak op de rug, slapen gewoon ergens in de bossen in landbouwplastic frietzak tentjes.
Droppingen, al die jong in de aanhanger met huid achter de auto, 23 rondjes door de bossen en buurten rijden, jong er uit en doei zie maar hoe jullie weer terug komen.
Tegenwoordig kom je daar niet meer mee weg gok ik zo.. :X >:)

Als volwassenen lid op menig afzien weekend geweest. De wat oudere onder ons die ook net als ik actief in het scoutng wereldje waren kennen misschien De Zout nog wel?? Nee niet het zout maar de.
De Zware Ontbering en Uitputtings Tocht.
Eigen zooi op de rug, vrijdagavond een hike van 20 km, zaterdag de hele dag ook nog een hike. Super moeilijke route technieken, enz enz.
Erg goede herinneringen aan die periode.
Maar om het bij dit topic te houden: vooral het gewoon buiten in de bossen zijn, kamperen, wandelen, spellen, vlotvaren, rennen, ravotten. Echt heerlijk. O+

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Het buitenleven is mooi, dat moeten we ze meegeven. En dan zitten ze over x jaar zelf hier in het forum te bakkeleien over wel of geen lichtjes aan de tent. :+

@FastFred wij hebben niet eens luchtbedden, om de redenen die je noemt en ook omdat het gewoon ondingen zijn. :P

Het was meer een voorbeeld in de lijst van dingen van wat kon gebeuren. Zal allemaal wel los lopen maar ze maakte er een lange lijst van potentiële ellende van zo. Die van mij is nog een welp, dus daar is nog geen mobieltje, al mogen die toch niet mee.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FastFred
Gonadan schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 17:17:
Het buitenleven is mooi, dat moeten we ze meegeven. En dan zitten ze over x jaar zelf hier in het forum te bakkeleien over wel of geen lichtjes aan de tent. :+
En of mensen met campers wel in dit topic horen te zitten.

ok ik ga alweer :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-09 21:32

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LJOJUYV3tAOHwAnJq69Jsqdl-Rg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SFey3DnjEKIRoWPEZcSoSRXf.jpg?f=fotoalbum_large
Groetjes vanuit de achtertuin vanaf de camping in Diekirch! Het staat hier bommetje vol voor de mars van dit weekend! Morgen extra vroeg van start, vanwege de hitte. Dan kunnen we ook eerder aan het bier :9B

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 01-09 15:23
@FastFred

Ik heb het jaren gewoon met powerbanks gedaan. Ze werden wel steeds groter (grotere kinderen groter verbruik). Ik heb nog 4 exemplaren (2x 10K, 1 keer 20K en 1x 30K). Maar kids gaan ook laptops gebruiken voor school en studie. Dus dan maar een powerstation met 500Wh en een los opvouwbaar zonnepaneel max 200 watt. Opladen van powerstation gaat lekker rap met dat ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:55
Iemand nog een tip voor “schermpjes” in de auto?
Ik heb drie koters op de achterbank van mijn auto, thuis 1 iPad en oudste dochter van 12 heeft een telefoon.
Hoe ga ik hiermee zorgen dat ze de reis van 12/13 uur komend zomer goed behappen? Heb weinig zin om veel geld uit te geven aan extra iPads, en oude kleine dvd spelers zijn het ook niet helemaal meer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pirke
FastFred schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:02:
[...]

Ik bijt wel :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TqOCnZGLj6ehurvYLt2n1F3VWjU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iu83TNF42iHael8H0SxbJEkS.jpg?f=fotoalbum_large

Wild kamperen met een camper, ipv hutjemutje op een luxe resort met zwembad en restaurants 8) Beddengoed in het bergmeertje wassen en in het aangrenzende dennenbos uithangen om te drogen. Hout sprokkelen in datzelfde bos om een vuurtje te maken.

De camper is vooral makkelijk met opzetten en comfortabel slapen. Verder is het aan de gebruiker van het kampeermiddel of hij daadwerkelijk aan het kamperen is of niet ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Parkeren bedoel je toch? ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zuma
  • Laatst online: 01-09 15:23
Goofyduck384 schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:31:
Ik heb drie koters op de achterbank van mijn auto, thuis 1 iPad en oudste dochter van 12 heeft een telefoon.
Hoe ga ik hiermee zorgen dat ze de reis van 12/13 uur komend zomer goed behappen? Heb weinig zin om veel geld uit te geven aan extra iPads, en oude kleine dvd spelers zijn het ook niet helemaal meer.
Espace tussen grofweg 2004 en 2010 op de kop tikken. Sommige hebben een DVD systeem in de hoofdsteun zitten... 2 schermen 1 DVD.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Je partner en jij hebben toch ook telefoons? Dan tel ik al vier schermpjes voor drie kinderen.

Verdere tips zijn Bluetooth koptelefoons, en een usb-c pd lader die in de 12v aansluiting kan :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Luisterboeken en zo werken ook goed.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Wij starten de reis meestal met omstebeurt muziek uit kiezen. Beetje afhankelijk van hoe lang wij als ouders dat volhouden mogen ze daarna individueel op schermpjes, maar omdat data toch beperkt is kunnen ze ook prima een schermpje delen met bijvoorbeeld gedownload op Netflix.

Ps; zoek eigenlijk nog een goede bevestiging van een 23” monitor om de Switch op aan te sluiten. :+

[ Voor 6% gewijzigd door Deveon op 13-06-2025 21:08 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09:12
Wij moesten het vroeger, met drie op de achterbank, inclusief kussens, in een rode Nissan Sunny, doen met een bandje van Dik Trom, wat muziek van de radio, auto's met nl kenteken tellen, en we kregen altijd een boekje of twee. Over knopen of andere handige dingen en "de Vijf".

Nee, de Nissan Sunny had geen airco.
Ik zie het probleem niet zo :>

Zoek trouwens nog wel een geschikte ipad mini houder voor op de hoofdsteun. Dan kan er af en toe een filmpje aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

FastFred schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 18:02:
[...]

Mensen met caravans geen probleem :+

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FastFred
Plint schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 21:02:
Wij moesten het vroeger, met drie op de achterbank, inclusief kussens, in een rode Nissan Sunny, doen met een bandje van Dik Trom, wat muziek van de radio, auto's met nl kenteken tellen, en we kregen altijd een boekje of twee. Over knopen of andere handige dingen en "de Vijf".

Nee, de Nissan Sunny had geen airco.
Ik zie het probleem niet zo :>

Zoek trouwens nog wel een geschikte ipad mini houder voor op de hoofdsteun. Dan kan er af en toe een filmpje aan.
In mijn geval was het een blauwe Kadett E 3-deurs met mij en m'n 2 zusjes op de achterbank en een imperiaal op het dak met koffers en we keken naar een race van regeldruppels naar de onderkant van het raam.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ik krijg een beetje dit gevoel erbij de laatste posts....

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wienesroa
  • Laatst online: 06-09 15:56
Vroeger stierf men ook aan de pest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HvdBent
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06-09 00:04
Ik had 3 kids en 2 tablets (van de aldi destijds) een hoofdtelefoonsplitter, en op beide tablets een paar (andere) films (asterix, hoe tem je een draak, en dat soort films) daarnaast af en toe wat lekkers (snackkomkommers en worteltjes) en we hadden geen kind aan ze.
Is ook een kwestie van opvoeden vaak, en in ons geval hielp een grote auto ook (seat Alhambra oude model) daar hadden de kids genoeg ruimte. (geen geplak op de achterbank en geen tunnel van de versnellingsbak zodat de middelste met de benen wijd moet zitten)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
Kleurboeken en wat potloden doen het hier ook goed. En liedjes/muziek opzetten die ze graag meezingen. Sprookjes audioboeken, Pipi Langkous verhalen, etc.

Of spelletjes zoals memory, mits op de snelweg anders vliegt als vd tafel bij bochten :)

En veel knuffels en poppen...

[ Voor 7% gewijzigd door pirke op 14-06-2025 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofyduck384
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:55
Podcastjes zijn ook een goed idee. Ik ga even op zoek naar een tweede iPad en dan van die hoofdsteun houders.
Daarnaast een voorraadje kleurboeken, puzzelboeken, kleurpotloden etc.
Of spelletjes zoals memory, mits op de snelweg anders vliegt als vd tafel bij bochten :)
Wat voor auto rij jij? Ik krijg mijn tafel daar niet in eerlijk gezegd 🤪

Trouwens, iemand een keer in Bretagne (aan de kustlijn) geweest? Hoe is de ondergrond daar? Kan ik daar met normale haringen aankomen? Of hebben ze daar een harde steenachtige ondergrond, zodat ik rotspennen oid nodig heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Goofyduck384 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 08:46:
Podcastjes zijn ook een goed idee. Ik ga even op zoek naar een tweede iPad en dan van die hoofdsteun houders.

[...]

Trouwens, iemand een keer in Bretagne (aan de kustlijn) geweest? Hoe is de ondergrond daar? Kan ik daar met normale haringen aankomen? Of hebben ze daar een harde steenachtige ondergrond, zodat ik rotspennen oid nodig heb?
Ik zou persoonlijk nooit naar het buitenland gaan zonder rotspennen, stonden we in Oostenrijk ook eens van te kijken. Op de plaatjes leken het mooie grasvelden, maar onder de oppervlakte volop stenen. Gelukkig hadden we wel wat rotspennen en konden we wat lenen van de camping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13:56
Beginnend kampeerder hier, althans op mijzelf, setje rotspennen zou ik sowieso meenemen.

Tijdje terug ook in Friesland kon ik niet zonder. Dat lag aan het specifieke plekje, maar met dit plekje moest ik het wel doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Goofyduck384 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 08:46:

[...]

Camper met treinzit waarbij 4 personen aan 1 tafel kunnen zitten tijdens het rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

pirke schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 10:56:
[...]

Camper met treinzit waarbij 4 personen aan 1 tafel kunnen zitten tijdens het rijden.
Wel netjes met de autogordels aan :? Kwam laatst een camper tegen (tankstation) met 5 personen en voor 3 personen een gordel :/

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@aReaRe dat is niet heel ongebruikelijk.
Zeker de wat oudere campers hebben alleen voor de naar voren gerichte zitplaatsen gordels.
Zijdelingse banken zijn sowieso nooit van gordels voorzien.

Onze 29 jaar oude beestje heeft ook de treinzit wel 4 gordel plaatsen, ook nog eens allemaal 3 punts gordels.
Samen met de beide voorstoelen maakt dat 6 zitplaatsen in de gordels. Gelijk aan het aantal slaapplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:08

ST10©DE

Dus.............

Staat Het aantal zitplaatsen niet gewoon vermeld op je kentekenbewijs?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
aReaRe schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 17:29:
[...]

Wel netjes met de autogordels aan :? Kwam laatst een camper tegen (tankstation) met 5 personen en voor 3 personen een gordel :/
Natuurlijk, 4 gordels bij de treinzit en 2 voorin. In totaal plek voor 6 tijdens het rijden.

7 slaapplaatsen als je wilt ombouwen, 4 zonder om te bouwen.

[ Voor 8% gewijzigd door pirke op 14-06-2025 20:12 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:59
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sd5he-Q8xFj_pDpGTKc7Jp_0q9A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/az0Deo5v3NfKOo27AXN0Ptqc.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wilde vorige week al een nieuwe kopen, maar dat was er bij in geschoten. Gelukkig maar, want nu voor €10 op de rommelmarkt gescoord :)
Die gaan we komende camperreis lekker gebruiken, in scandinavië :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascoa341
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:49
Ik ben nog steeds op zoek en wat me op valt bij de recente Outwell polyester tenten, is dat de ventialitie bij de ramen lijkt te zijn weggehaald bij de goedkopere modellen zoals de Monterey 5 Air. Waar bij luxere modellen nog luchtdoorgangen onder de ramen zitten.

Maakt dat veel verschil? Ik ben nog nooit in echt warme omstandigheden met een gezinstest geweest en vraag me dus af hoe erg het temperatuurverschil is.

Nu zou je natuurlijk zeggen: ga voor een polykatoent tent, maar we hebben een huurauto zonder dakkoffer en dan is een tent stiekem best wel groot. mogelijk dat de Eurotrail Alabama in polykatoen nog zou kunnen, maar verder zie ik zo snel niet veel kleinere familietenten voor 4 personen, dus ik vrees dat het polyester wordt, maar dan liefst wel iets wat een beetje lekker doorlucht, zodat het 's avonds toch een beetje afkoelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
@pascoa341 koop een freshblack tent, die UV weerspiegeld, en/of koop een tent met een mega groot doorwaai luik bij de slaapcabine (met muggengaas natuurlijk).

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-09 17:14
Inmiddels hebben we onze route voor de vakantie in Noorwegen redelijk rond. Nu dus de grote uitdaging om campings te vinden die ook nog leuk zijn voor een vouwwagen. Via Google en OpenCampingMap.org is er veel te vinden (via ACSI wat minder), maar het is moeilijk te beoordelen of de campings vouwwagen-proof zijn.

We zullen globaal op de volgende plaatsen naar campings zoeken:
  • Setesdal / Telemark (vanuit Kristiansand naar het noorden)
  • Rond Oslo, met als doel het concert van Ed Sheeran te kunnen bezoeken (dat was vorig jaar de aanleiding om Noorwegen te kiezen :))
  • Jotunheimen, voor de Bessegen-trail?
  • Bergen, met al een tip van @Dipsausje
Vanuit Bergen gaat het met de ferry terug naar Hirtshals. Helaas slaan we de Preikestolen over - die is voor de volgende keer!

Campingtips (en andere tips :)) zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:06

dragonhaertt

@_'.'

sjroorda schreef op zondag 15 juni 2025 @ 18:35:
Inmiddels hebben we onze route voor de vakantie in Noorwegen redelijk rond. Nu dus de grote uitdaging om campings te vinden die ook nog leuk zijn voor een vouwwagen. Via Google en OpenCampingMap.org is er veel te vinden (via ACSI wat minder), maar het is moeilijk te beoordelen of de campings vouwwagen-proof zijn.

We zullen globaal op de volgende plaatsen naar campings zoeken:
  • Setesdal / Telemark (vanuit Kristiansand naar het noorden)
  • Rond Oslo, met als doel het concert van Ed Sheeran te kunnen bezoeken (dat was vorig jaar de aanleiding om Noorwegen te kiezen :))
  • Jotunheimen, voor de Bessegen-trail?
  • Bergen, met al een tip van @Dipsausje
Vanuit Bergen gaat het met de ferry terug naar Hirtshals. Helaas slaan we de Preikestolen over - die is voor de volgende keer!

Campingtips (en andere tips :)) zijn welkom!
Download de app NorCamp, daar staan veel campings en veel info over de aanwezige voorzieningen en reviews.

Preikestolen is wel grappig maar zeker niet de mooiste wandeling in Noorwegen.
Een wandeling om één keer gedaan te hebben en daarna niet meer.
Super toeristisch!

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chaoss
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:53

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Wanneer is een camping niet vouwwangenproof? Afmetingen van de staanplaats is het belangrijkst en dat hebben de meeste campings toch wel op hun site staan?

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
@sjroorda Doe deze twee routes:

https://www.nasjonaleturistveger.no/en/routes/valdresflye/

https://www.nasjonaleturistveger.no/en/routes/sognefjellet/

Mooiste stukjes Jotunheimen / Zuid Noorwegen.

Van Oslo naar Bergen kun je deze twee ideaal meepikken. Bij Fagernes de 51 op, en aansluitend bij Lom de tweede etappe pakken. Die eerste etappe hebben we een paar jaar terug een week over gedaan, veel uitstappen en wandelen in de omgeving. Als je haast hebt kun je er ook in 1 dag doorheen racen. Ook met een vouwwagen kun je er wel een slaapplekje vinden op de parkeerplaatsen langs de route. Je hebt dan wel eigen sanitair nodig.

Wij overwegen ook weer Zweden + Noorwegen dit jaar, beetje de hitte ontvluchten. Ik probeer m'n vrouw al warm te maken om na Kopenhagen / Stockholm / Oslo door te trekken naar de Noordkaap en dan af te zakken naar de Lofoten en dan via de kust weer terug. Wordt wel een rondje van 7000km (2000 euro aan diesel ... :X). Richting Stockholm / Oslo is ze al voor, nu de rest nog :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjroorda
dragonhaertt schreef op zondag 15 juni 2025 @ 18:48:
[...]

Download de app NorCamp, daar staan veel campings en veel info over de aanwezige voorzieningen en reviews.

Preikestolen is wel grappig maar zeker niet de mooiste wandeling in Noorwegen.
Een wandeling om één keer gedaan te hebben en daarna niet meer.
Super toeristisch!
Dank voor deze tip! Op het eerste gezicht ziet deze er zeer goed uit.
Chaoss schreef op zondag 15 juni 2025 @ 18:54:
Wanneer is een camping nie4 vouwwangenproof. Afmetingen van de staanplaats is het belangrijkst en dat hebben de meeste campings toch wel ol hun site staan?
Wat ik her en der las (o.a. hier in het forum) is dat veel Noorse campings vooral ingericht zijn op campers en in mindere mate caravans, allemaal heel solitair met lang niet altijd fijne / afdoende plekken. Misschien worden we heel erg verrast in Noorwegen, dat kan natuurlijk ook! Paar jaar terug in Zweden geen enkel probleem gehad met leuke campings tegenkomen.
pirke schreef op zondag 15 juni 2025 @ 19:12:

Van Oslo naar Bergen kun je deze twee ideaal meepikken. Bij Fagernes de 51 op, en aansluitend bij Lom de tweede etappe pakken. Die eerste etappe hebben we een paar jaar terug een week over gedaan, veel uitstappen en wandelen in de omgeving. Als je haast hebt kun je er ook in 1 dag doorheen racen. Ook met een vouwwagen kun je er wel een slaapplekje vinden op de parkeerplaatsen langs de route. Je hebt dan wel eigen sanitair nodig.
Gaaf om te horen. Die tweede had ik al voorbij zien komen, die eerste nog niet maar stond al wel met potlood ingetekend. Ik kan me heel goed voorstellen dat je er zo een week over kan doen. Wildkamperen: nooit gedaan, wel door het hoofd geschoten maar verworpen i.v.m. vouwwagen die toch wat minder flexibel is. Aan de andere kant: zeg nooit nooit. Misschien is het wel een heel gave ervaring.
Wij overwegen ook weer Zweden + Noorwegen dit jaar, beetje de hitte ontvluchten. Ik probeer m'n vrouw al warm te maken om na Kopenhagen / Stockholm / Oslo door te trekken naar de Noordkaap en dan af te zakken naar de Lofoten en dan via de kust weer terug. Wordt wel een rondje van 7000km (2000 euro aan diesel ... :X). Richting Stockholm / Oslo is ze al voor, nu de rest nog :)
Onze uitdaging wordt niet alleen een voor ons onbekend land, maar ook voor het eerst elektrisch. Rijbereik van ±280-300km, met vouwwagen hopen we toch zeker 200km te halen wat mooi uitkomt met laadstops. We gaan dus zéker niet te krap plannen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:59

Misschien komen we elkaar nog tegen. Wij gaan dit jaar vanaf Narvik in 3wk afzakken naar beneden en naar NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Raymond schreef op zondag 15 juni 2025 @ 20:11:
[...]

Misschien komen we elkaar nog tegen. Wij gaan dit jaar vanaf Narvik in 3wk afzakken naar beneden en naar NL.
Eerst m'n vrouw overtuigen om zo ver Noord te gaan :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
@sjroorda die eerste is minstens net zo mooi ;)

En rond Lom zal vast een camping zijn als je de stap naar wild nog niet wilt maken. Lom is ook een leuk stadje, laadpalen genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06-09 22:35
Chaoss schreef op zondag 15 juni 2025 @ 18:54:
Wanneer is een camping niet vouwwangenproof? Afmetingen van de staanplaats is het belangrijkst en dat hebben de meeste campings toch wel op hun site staan?
Vouwwagenproof staat niet per se op de camping site vermeld. Noorwegen misschien wel, daar heb ik nooit gekampeerd.

Maar richting het oosten/zuidoosten zijn de plekken kleiner en minder geschikt voor Hollandse circustenten op wielen. Wij hebben regelmatig moeten passen en meten in dat gebied (wij hebben een cc country met luifel en zijtent). Men is daar meer op tentjes en campers ingesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 04-09 17:37
Vraagje, afgelopen weekend waren we met caravan paar daagjes weg en met de 32 graden merkte ik dat de caravankoelkast het minder goed deed. Deze stond op elektriciteit. Zijn hier tips voor? Bijv op gas omschakelen als dat kan of..?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@BaBoK Dat maakt niet uit, beide keren neemt ie hetzelfde vermogen. Absorptiekoelkast werkt in dergelijk warm weer echter wel beter als je hem een tikkie terug zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:13

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@BaBoK Beste oplossing is een compressorkoelkast, als je vastzit aan een inbouw-absorptiekoelkast dan helpen vrieselementen die je in de centrale campingvriezer invriest het beste, eventueel gecombineerd met een fan langs de achterkant. Hoe koeler de achterkant hoe beter.

Met een losse absorptiekoelbox in een tent kun je het met een natte handdoek over de box (niet boven de koelribbels natuurlijk) wel tot 35 graden+ redden (evt met een gevuld blikje ondersteboven erop om het nat te houden), je hoeft hem dan ook niet op max te zetten waardoor de performance/rendement/COP ietsje beter wordt, maar persoonlijk schakelt mijn hoofd boven de 27 graden in veilige modus dus dan zoeken we meestal de bergen op. Dat helpt ook, elke kilometer omhoog helpt je koelkast :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
  • Laatst online: 06-09 15:56
Er zijn op het caravanforum mensen die zweren bij een fan of twee/vier achter de ventilatieroosters om de airflow wat te helpen.

Ik heb het nog niet geprobeerd. Neem meestal de mobicool mb40 mee en daar worden de bederfelijke goederen steenkoud, ook al is het 40gr in voortent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ventilatie er achter inderdaad.
Bij gebrek aan even het bovenste rooster er uit pakken helpt ook.
Maar gewoon even 2 stuks 10cm pc ventilators achter het bovenste rooster monteren. Al dan niet geschakeld op temperatuur.
Ik heb ze gewoon altijd met een simpele uit/aan schakelaar rechtstreeks aan de 12 volt gehangen.
Werkt uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
JanHenk schreef op zondag 15 juni 2025 @ 21:24:
@BaBoK Dat maakt niet uit, beide keren neemt ie hetzelfde vermogen. Absorptiekoelkast werkt in dergelijk warm weer echter wel beter als je hem een tikkie terug zet.
Hij werkt beter als je hem minder hard zet? Hoe werkt dat dan?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Minder warmte achterin, waarbij je er vanuit gaat dat dat niet goed afgevoerd wordt via de roosters. En zich dus ophoopt achter de koelkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Op die manier, dat klinkt logisch. Dat is dan specifiek een caravandingetje neem ik aan? Want als hij vrij kan luchten dan zou ik hem zelf gewoon op max zetten om eerlijk te zijn.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Laatst online: 05-09 10:30
Open vraag, maar wie weet heeft er iemand een tip. Ik ben aan het kijken of ik aankomend weekend niet ergens een (glamping) tent kan huren om met de kinderen een beetje de verkoeling op te zoeken. Hebben mensen nog een gouden tip voor een prettige kindvriendelijke camping met zwembad waar ze dit aanbieden? Er is best veel aanbod maar dacht: misschien heeft iemand hier nog een goede suggestie.

Een dagje ergens heen is ook een optie maar ik heb daar nog niet echt iets voor gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 16 juni 2025 @ 08:20:
Op die manier, dat klinkt logisch. Dat is dan specifiek een caravandingetje neem ik aan? Want als hij vrij kan luchten dan zou ik hem zelf gewoon op max zetten om eerlijk te zijn.
Vooral voor caravans inderdaad, omdat het ding zelf binnen staat en je te maken hebt met twee roosters voor de luchtstroom. Er moet echt convectie zijn om de koeling op gang te houden. Als die roosters dan ook nog aan de voortentzijde zitten, onder een polyester voortentdoek, dan is het feest...

Het ding dan op maximaal zetten brengt dan alleen maar meer hitte in het systeem en niet per definitie meer convectie. Het kan dan helpen om hem lager te zetten, de ammoniek in het systeem verdampt dan alsnog prima. Anders kom je inderdaad in oplossingen die convectie forceren, zoals ventilatoren bij de afvoerzijde.

Een absorptiekoelbox in een vouwwagen of tent heeft daar inderdaad minder snel last van. Maar ook in een vouwwagen moet je ook wel wat maatregelen nemen om te zorgen dat ie 'vrij kan ademen', zoals je zelf zegt. Ik heb ook wel mensen met ventilatoren in de weer gezien etc.

Een compressormodel is een heel stuk praktischer als je het mij vraagt. Werkt altijd, goede temperatuurregeling met een thermostaat, je kan warme dingen erin gooien en het koelt af, etc. Maar kent twee nadelen; kan niet werken op gas en de compressor maakt geluid. Het eerste, tsja, ik denk dat het voor de meeste kampeerders niet echt een nadeel is. En het geluid dat zo'n compressor maakt is tegenwoordig behoorlijk minimaal. Ik hoor onze compressor koelbox absoluut niet en wij slapen er naast (andere kant tentdoek).

[ Voor 0% gewijzigd door JanHenk op 16-06-2025 09:22 . Reden: typo ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Qua convectie kan ik inderdaad nog een uitdaging krijgen aangezien hij in de keuken ingebouwd is, maar met een lade op een kier is dat opgelost.
En om eerlijk te zijn vind ik het niet erg als hij dan op tien graden komt in plaats van vijf, ik heb ook geen grote voorraden bederfelijke waren in huis en haal dingen als vlees in principe op de dag zelf.
Maar ik moet ook zeggen dat ik temperaturen van 30+ niet opzoek dus er ook relatief weinig last van heb.

Ik had voorheen een vrij goede compressorbox, die doet het inderdaad erg goed en het geluid valt mee, maar je hoort het wel duidelijk. Het is een relatief rustig type geluid dus je blijft er niet van wakker liggen (in tegenstelling tot de eerdere peltier met gillende fan), maar ik vind het verschil met absorptie wel levensgroot, die hoor ik gewoon niet.
En dan is het 's avonds of 's nachts wel heerlijk met absolute stilte.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Welke heb je dan? Want ik had er eentje gekocht en die vond ik in het huis echt teveel lawaai maken - dus heb ik terug gestuurd…

Deze was dat: https://www.bol.com/nl/p/...socialshare_pdp_iphoneapp

[ Voor 40% gewijzigd door MrAcid op 16-06-2025 09:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Gonadan Persoonlijke afwegingen qua gebruik van koeling en ervaring van geluid. Begrijpelijk en als je het zo leest is een absorptiekoelbox voor jou inderdaad ideaal. :)
MrAcid schreef op maandag 16 juni 2025 @ 09:15:
Welke heb je dan? Want ik had er eentje gekocht en die vond ik in het huis echt teveel lawaai maken - dus heb ik terug gestuurd…

In onze wagen zit een Dometic CK40D. Schijnt niet eens de stilste te zijn... (Maar ik hoor het niet.) Koelt wel enorm goed. We hebben ook nog een Mestic MCC-35. Met beide heel tevreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns

Je moet ook opletten wat de bron van het geluid is. Ik heb een Mobicool MCF40. Die maakte ook een vreselijk lawaai, maar die staat er dan ook om bekend dat er een goedkope ventilator in zit. Het internet staat vol met tutorials om die te vervangen met een stiller exemplaar. Na vervanging is het een heerlijk stil ding.

Eigenlijk te gek voor woorden dat er zo bespaard is op een component van een paar euro. Maar de koelbox was dusdanig geprijsd dat het alsnog een prima deal was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbierzz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-09 12:12
Het hangt inderdaad een beetje af van welk gebruik je beoogd. Voor ons gold; we gaan in juli, naar een warme bestemming. Ik hou er niet van om elke dag boodschappen te 'moeten' doen, en doe het liefst om de 2-3 dagen. Het ding moet dus goed koelen en voldoende volume hebben. Wij hebben daarom een MCF60 gekocht. Achteraf had een MCF40 wellicht ook volstaan qua grootte :+ .

Hij staat in de voortent van de vouwwagen, oftewel heel dicht bij ons slaapgedeelte. In de nacht heeft het me nog niet wakker gehouden, je hoort 'm nauwelijks. Op zich ook wel verklaarbaar, omdat overdag dat ding harder moet koelen (het is immers warmer) dan in de nacht (kan als het ware nog een beetje 'uitbollen' op de bereikte temperatuur). Na het avondeten gaat 'ie ook significant minder (lang) open, allemaal redenen om 'm minder te hoeven horen in de avond/nacht.

Dance with the stars

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Androo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 05-09 16:37
Gonadan schreef op maandag 16 juni 2025 @ 07:46:
[...]

Hij werkt beter als je hem minder hard zet? Hoe werkt dat dan?
Absorptie koelkasten werken wat dat betreft een beetje 'andersom' .
Bij Koud weer -> stand hoger
Bij warm weer -> stand lager

zie bron: https://brugginkcaravans....per-koelt-niet-voldoende/

Dit plaatje is een goede leidraad om mee te nemen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WaxgzTLU2DG2mXp0iLs74VrsTQY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/K6iOB9XCvbOy0hSLrKEsxexS.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13:49
wienesroa schreef op zondag 15 juni 2025 @ 23:10:
Er zijn op het caravanforum mensen die zweren bij een fan of twee/vier achter de ventilatieroosters om de airflow wat te helpen.

Ik heb het nog niet geprobeerd. Neem meestal de mobicool mb40 mee en daar worden de bederfelijke goederen steenkoud, ook al is het 40gr in voortent
Ik heb er dit jaar een fan op laten zetten, vorig jaar met 40+ graden in Italië in de volle zon had hij er moeite mee om op temperatuur te blijven. Gelukkig waren de nachten koel en bouwden we op die manier een soort van buffer op.

De truuk is inderdaad luchtstroom creëren achter de koelkast, dan werkt hij het beste. En zoals hierboven gezegd, bij warm weer lager zetten.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjroorda
Voor wie ook naar Scandinavië op vakantie gaat en de boot neemt: een tijd geleden kwam ik ergens op dit forum de tip tegen om in de lokale valuta te boeken i.p.v. in euro's. Dat zou goedkoper zijn.

Ik kan die tip niet meer vinden om een +1 te geven, maar dit scheelt écht heel erg veel. Wij hebben nu in Noorse Kronen NOK 12.387 betaald (€1.106), terwijl een boeking in euro's €1.599 zou zijn. Meer dan 30% goedkoper... Daar kan je leuke dingen voor doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter

De MB40, dus zonder ventilator. In mijn beleving is het geluid van een compressor heel prima te accepteren, dat is gewoon een lichte brom die je met wat omgevingsgeluid waarschijnlijk helemaal niet meer doorhebt. Maar zodra er een ventilator bij komt kijken zijn dat meestal de herriemakers, en dan nog op irritante toon ook.
Zo had ik ook een heel handig campingazkoelboxje met koeling in deksel. Werkte best goed maar bij hogere temperaturen stond die ventilator continu op max te gillen en daar werd ik toch niet zo vrolijk van.
De compressorbox heb ik jaren met plezier gebruikt dus daar is weinig mis mee. Ik zou alleen nooit beweren dat hij stil is of dat je hem niet hoort, want dat is gewoon niet waar. Ik gebruik hem nu nog steeds thuis in het tuinhuis als extra vriezer of koelkast als ik tijdelijk meer capaciteit nodig heb. Topding.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
  • Laatst online: 07:03

bjp

sjroorda schreef op maandag 16 juni 2025 @ 12:01:
Voor wie ook naar Scandinavië op vakantie gaat en de boot neemt: een tijd geleden kwam ik ergens op dit forum de tip tegen om in de lokale valuta te boeken i.p.v. in euro's. Dat zou goedkoper zijn.

Ik kan die tip niet meer vinden om een +1 te geven, maar dit scheelt écht heel erg veel. Wij hebben nu in Noorse Kronen NOK 12.387 betaald (€1.106), terwijl een boeking in euro's €1.599 zou zijn. Meer dan 30% goedkoper... Daar kan je leuke dingen voor doen!
is vaak zo. Ook in Egypte, Caraïben, ... Ooit in Tobago de prijs gevraagd voor een boottocht: eerst zij hem 50$ (USD) per persoon, en daarna de prijs in lokaal, ook 50 (TT). Behalve dat er een conversieratio was van... meer dan 7. Dus maar 50TT betaald per persoon :D Maar da's volgens mijn dik de "toeristen uitbuiten" (de meeste toeristen daar zijn uit VS). Geld trouwens ook voor vliegticketten: soms kijken ze (via IP) waaruit je boekt. Bezoek je dezelfde boekingssite vanuit een IP in de Caraïben of vanuit EU, je krijgt andere prijzen te zien. Effe VPN opzetten en daar is je korting 8)7

In Polen heb ik nog nooit echt dit fenomeen gezien, altijd (ongeveer) de officiële conversieratio gebruikt.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Androo schreef op maandag 16 juni 2025 @ 11:41:
[...]

Absorptie koelkasten werken wat dat betreft een beetje 'andersom' .
Bij Koud weer -> stand hoger
Bij warm weer -> stand lager

zie bron: https://brugginkcaravans....per-koelt-niet-voldoende/

Dit plaatje is een goede leidraad om mee te nemen:
[Afbeelding]
Het ligt wat genuanceerder dan dat, voor een koelkast (elke, niet alleen absorptie) geldt dat hij pas goed kan koelen als hij de onttrokken warmte ook daadwerkelijk kwijt kan. Je kunt immers niet aan de ene kant energie blijven onttrekken als hij het aan de andere kant niet kwijt kan, daar vindt natuurkunde iets van.
Het verklaart echter nog niet waarom lager zetten dan beter zou koelen, want het is niet alsof hij dan ineens meer energie kwijt kan aan de warme kant.

Hooguit kan ik mij voorstellen dat het chemische proces in een absorptiekoelkast verstoord kan worden als het systeem te warm wordt. Maar dan nog lijkt mij dat wanneer je met ventilatoren de warmte kwijt kunt raken het lager zetten onnodig wordt. Het gaat immers om de balans in het systeem, de energie moet ergens heen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:13

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@Gonadan ik vermoed dat er bij absoptiekoelkasten net als bij peltiers een flinke niet-lineariteit in zit. Voor peltiers geldt dit plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0ikfT3v4J6I8Jhs_kkRlRMv0Ekc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ZHWJ7KMTuZmKLdplvZ5AelXy.png?f=user_large
waarbij opvalt dat bij een dT van 30 (= hogere buitentemperaturen) je in 50% deellast voor elke watt koeling je al 2.4 watt moet afvoeren, en waar je onder vollast voor elke watt koeling je bij gelijke dT meer dan 3.75 watt kwijt moet raken.
En als de warmteafvoer de beperkende factor is, gaat de dT ook nog eens omhoog waardoor je op een factor 5 kan komen (COP 0.2) en er in de praktijk van koelen helemaal geen sprake meer is omdat de warmte van de achterkant net zo hard door de isolatie weer naar binnen gaat.

De boel op deellast draaien houdt dan in ieder geval een netto koelend effect in stand.
Idealiter gooi je er een intelligente regelaar tegenaan, maar kamperen is al duur zat :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
@Proton_ nu wordt het een technisch verhaal dus leuk. Ik weet van absorptie dat ammoniak en water gescheiden worden, en daar zit wel een bepaalde balans waarbij je het proces zou kunnen verstoren en dat zou best wel eens bij hogere temperaturen kunnen zijn,

Overigens vraag ik mij ook af of dat lager zetten niet alleen voor gas werkt, want dan heb je namelijk geen thermostaat die werkt. Op elektriciteit kunnen die dingen zich zelf veel meer regelen.
Maar ik ga eens onderzoeken op het grote boze web.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartStaal98
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 05-09 11:50
Dag mede kampeerders. Wij gaan over een maand voor 2 weken naar Noorwegen met de T4. We nemen de boot naar en van Bergen en blijven in die contreien gedurende de vakantie. Weten jullie of er een goede app of website is die overnachtingsplekken voor camperbusjes aangeeft?

Of heeft iemand hier zelf ervaring mee? Hoe heb jij de overnachtingsplekken opgezocht?

We willen er niet dagelijks een lange zoektocht van maken, want dat voelt ook zonde van de tijd. Uiteindelijk kunnen we altijd ergens aan de weg staan of de eerste beste camping opzoeken, maar we maken graag gebruik van de "right to roam" om de mooie plekken op te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjroorda
Ik heb heel kort geleden hier de tip van de Norcamp-app gekregen: dragonhaertt in "[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2"

Alleen nog een eerste blik op kunnen werpen en het ziet er zeer compleet uit, in elk geval voor ons (wij zoeken met name 'gewone' campings, geen wildkampeerplaatsen). Check eventueel de website voor een eerste beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkenist
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02-09 10:11
Iemand ervaring met het aansluiten van zijn caravan of camper op de oprit via je eigen EV laadpaal? Om je huishoudaccu op te laden en/of je kampeermiddel simpelweg van 230V te voorzien (koelkast op temperatuur houden etc.).

Ik was voornemens een aparte wandcontactdoos aan de buitenzijde van ons huis te gaan maken, tot ik eens ging zoeken op verloopstekkers voor EV laadkabel naar CEE. En dat blijkt zowaar te bestaan.

https://www.evservice.eu/adapter-type-2-cee

Nog wel even uitzoeken hoe het gaat met het automatisch vergrendelen van die verloopstekker aan de kabel van de laadpaal, want een auto communiceert natuurlijk met dat ding, maar ik vermoed dat een "dom" verloopstuk gewoon op slot wordt gezet en daar niet vanaf gaat tenzij je de spanning van je laadpaal haalt. Niet handig.

Enfin, als iemand dit al in de praktijk in gebruik heeft hoor ik graag of het de moeite waard is. Scheelt me weer een wcd aanleggen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-09 19:33

vhal

ಠ_ಠ

Kevinns schreef op maandag 16 juni 2025 @ 10:20:
[...]

Je moet ook opletten wat de bron van het geluid is. Ik heb een Mobicool MCF40. Die maakte ook een vreselijk lawaai, maar die staat er dan ook om bekend dat er een goedkope ventilator in zit. Het internet staat vol met tutorials om die te vervangen met een stiller exemplaar. Na vervanging is het een heerlijk stil ding.

Eigenlijk te gek voor woorden dat er zo bespaard is op een component van een paar euro. Maar de koelbox was dusdanig geprijsd dat het alsnog een prima deal was.
Grappig, we hebben deze ook en ik vind deze gewoon 'stil', het is niet dat het ding continue draait/aan slaat.
Maar goed, het kan dus nog stiller maar ik vond tot dus ver 1 tutorial op youtube en de fan zelf zal ook wel een paar tientjes kosten :+

[ Voor 3% gewijzigd door vhal op 16-06-2025 16:15 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
vhal schreef op maandag 16 juni 2025 @ 16:11:
[...]

Grappig, we hebben deze ook en ik vind deze gewoon 'stil', het is niet dat het ding continue draait/aan slaat.
Maar goed, het kan dus nog stiller maar ik vond tot dus ver 1 tutorial op youtube en de fan zelf zal ook wel een paar tientjes kosten :+
Ik heb deze tutorial gebruikt: YouTube: Mobicool FR40 / MCF40 Anleitung Lüfter Umbau, tauschen leiser machen...

Ook de in de tutorial aangegeven Akasa fan met temperatuurvoeler gebruikt. Die was iets van 15 euro.

We hebben 'm regelmatig in de gang bij het trapgat staan als extra koelcapaciteit, voor als we bezoek hebben. Ik vond de originele fan echt een hinderlijk geluid maken. Die Akasa fan draait over het algemeen heel langzaam. Alleen met de tent in de zon hoor je dat hij harder moet werken (alsnog veel stiller / prettiger geluid dan origineel), maar om dezelfde reden zijn wij dan ook niet in de tent haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
BartStaal98 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 15:30:
Dag mede kampeerders. Wij gaan over een maand voor 2 weken naar Noorwegen met de T4. We nemen de boot naar en van Bergen en blijven in die contreien gedurende de vakantie. Weten jullie of er een goede app of website is die overnachtingsplekken voor camperbusjes aangeeft?

Of heeft iemand hier zelf ervaring mee? Hoe heb jij de overnachtingsplekken opgezocht?

We willen er niet dagelijks een lange zoektocht van maken, want dat voelt ook zonde van de tijd. Uiteindelijk kunnen we altijd ergens aan de weg staan of de eerste beste camping opzoeken, maar we maken graag gebruik van de "right to roam" om de mooie plekken op te zoeken.
Park4Night

Ook te gebruiken voor grote campers (wij zijn 9m), maar het gros vd gebruikers is kleine busjes heb ik het idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Bakkenist schreef op maandag 16 juni 2025 @ 16:03:
Iemand ervaring met het aansluiten van zijn caravan of camper op de oprit via je eigen EV laadpaal? Om je huishoudaccu op te laden en/of je kampeermiddel simpelweg van 230V te voorzien (koelkast op temperatuur houden etc.).

Ik was voornemens een aparte wandcontactdoos aan de buitenzijde van ons huis te gaan maken, tot ik eens ging zoeken op verloopstekkers voor EV laadkabel naar CEE. En dat blijkt zowaar te bestaan.

https://www.evservice.eu/adapter-type-2-cee

Nog wel even uitzoeken hoe het gaat met het automatisch vergrendelen van die verloopstekker aan de kabel van de laadpaal, want een auto communiceert natuurlijk met dat ding, maar ik vermoed dat een "dom" verloopstuk gewoon op slot wordt gezet en daar niet vanaf gaat tenzij je de spanning van je laadpaal haalt. Niet handig.

Enfin, als iemand dit al in de praktijk in gebruik heeft hoor ik graag of het de moeite waard is. Scheelt me weer een wcd aanleggen. :)
Een vriend van mij gebruikt zo'n adapter. Volgens hem vergrendeld en ontgrendeld de paal de adapter met het zwaaien van de badge. De spanning hoeft niet de van de laadpaal af.

Pagina: 1 ... 256 ... 276 Laatste