[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 230 ... 277 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:21

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
pirke schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 11:23:
Wat doet een hotel in die regio? Kamperen zou significant goedkoper moeten zijn... Lapje gras met minimale gedeelde faciliteiten, of luxe kamer met prive faciliteiten en schoonmaakservice.
@Bakkenist zegt geen bijzonderheden, maar ik lees bij een gemiddelde plek al gas, water, elektra, kabel-TV en afvoer op je eigen plek. Daarnaast lijkt het een soort wellness resort te zijn en krijg je ook toegang tot verschillende baden.
Een kamer voor twee personen kost je vanaf zo'n 170 en wil je twee kinderen mee moet je een apartementje voor het dubbele. Niet echt gewoon een camping dus als ik het zo snel zie. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bakkenist
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-09 19:30
Gonadan schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:08:
[...]

@Bakkenist zegt geen bijzonderheden, maar ik lees bij een gemiddelde plek al gas, water, elektra, kabel-TV en afvoer op je eigen plek. Daarnaast lijkt het een soort wellness resort te zijn en krijg je ook toegang tot verschillende baden.
Een kamer voor twee personen kost je vanaf zo'n 170 en wil je twee kinderen mee moet je een apartementje voor het dubbele. Niet echt gewoon een camping dus als ik het zo snel zie. ;)
Nee, dat klopt hoor, het is zeker een luxe camping. Maar dat zijn campings in Oostenrijk al gauw, als ze tenminste ook in de winter open zijn. Dan zijn er vaak aansluitingen per plaats, sauna's, goed verwarmd sanitair, etc. etc.

Het kan eenvoudiger. En dat moet dan ook maar, want >100,- euro per nacht voor een veldje gaat er voor mij wel net effe over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Bakkenist schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:49:
[...]

Nee, dat klopt hoor, het is zeker een luxe camping. Maar dat zijn campings in Oostenrijk al gauw, als ze tenminste ook in de winter open zijn. Dan zijn er vaak aansluitingen per plaats, sauna's, goed verwarmd sanitair, etc. etc.

Het kan eenvoudiger. En dat moet dan ook maar, want >100,- euro per nacht voor een veldje gaat er voor mij wel net effe over.
ff snel gegoogled en dan is iets als Rueppenhof een stuk simpeler en goedkoper. Ben je voor een paar tientjes klaar, dus ze hebben ze wel in ieder geval. Wordt nog even zoeken dan? :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

L-VIS schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:53:
Een vraagje,
We hebben deze slaapmat van Obelink (https://www.obelink.nl/ob...U37l6fDGBFeYaAoQvEALw_wcB). Nu is deze lek gegaan tijdens de vakantie, heeft iemand een idee hoe ik het lek kan vinden en of dat te repareren is? Of misschien er ervaring mee heeft? Ik vermoed dat het lek erg klein is want het was pas in de ochtend dat hij leeg was. Of is dit een gevalletje van bij het grofvuil en nieuwe kopen, ik heb nu in principe tot het voorjaar om het lek te vinden, dus wel wat tijd aan mijn zijde.
Bij mij is deze zelfde mat na 3 jaar kapot gegaan bij de ventielen. Daar viel helaas weinig aan te 'seamgrippen'...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:01

Smurf

Detri

Bakkenist schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 10:33:
[...]

Welke camping is dit? O-)

Momenteel zelf in full swing op zoek naar leuke Oostenrijkse campings voor volgend jaar. Dit jaar weekje op Grubhof (St. Martin bei Lofer) gestaan, beviel enorm goed. Zoiets zoeken we dus weer... Iets in Tirol/Salzburgerland en voor de tweede helft iets in Karinthië.

Los daarvan, ik verbaas me wel over de tarieven van veel Oostenrijkse campings hoor. Ok, ze zijn vaak luxe qua sanitair en andere voorzieningen. Op het oog leek me bijv. Camping Hell (Fügen) wel geschikt, maar ga je het boekingssysteem in dan kom je zomaar op >100 euro per nacht voor een kampeerplaats. :X En dan heb je niet eens privésanitair of andere bijzonderheden. Ik moet hier nog even over nadenken geloof ik.
Alpenferienpark Reisach.
Grubhof ken ik dan weer niet, maar als ik de (lucht) foto van de website bekijk is dat qua layout wel ongeveer het tegenovergestelde :D (Verder niet gekeken, dus dit niet opvatten als een oordeel ofzo.)
Omdat deze camping tegen een berghelling ligt is bijna elk plekje anders qua vorm. Wel zijn ze allemaal ongeveer 100m2 groot.
Wat de prijs betreft: Met 2 kinderen (8 en 11) waren we ongeveer 60 per nacht kwijt.

En als je een natuurzwembad niet fijn vind is de camping in Oberdrauburg ook nog een alternatief. Iets minder rustig gelegen, maar wel direct naast het lokale zwembad (gratis voor campinggasten) waar ook de receptie van de camping is.
Heb hier zelf nooit gestaan, maar wel regelmatig als bezoeker geweest: vrienden van ons staan er de laatste jaren en hun bevalt het goed.

)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:46

vhal

ಠ_ಠ

Grubhof heeft de Saalachwiese, een groot tentenveld waar alles behalve caravans en grote campers mogen staan. Het gedeelte waar de caravans staan is wel geordend tot het maximale. Daar staat alles netjes in rijtjes etc. Ik vond de weide best ok al moet je wel geluk hebben op een goede plek, wie het eerst komt of beetje vroeg op de dag aankomt heeft nog wat te kiezen. Daarnaast heeft Grubhof ook de Saalachtal kaart die je er bij "krijgt", indirect zit deze kaart natuurlijk in de prijs verwerkt maar als je goed gebruik van deze kaart maakt, dan haal je de kosten er wel uit (Loferer Alm gondel bijvoorbeeld)

Terrassencamping Maltatal heeft ook een specifiek tentenveld maar dan zit je net ff in een uithoek van Karinthië. De camping is wel redelijk ver-Nederlands maar dit is Reisach ook wel in het hoogseizoen.

In Tirol is het wel lastig om iets te vinden waarbij je niet op grind staat of waar het sanitair uit de jaren 90 stamt. Met Grubhof in het achterhoofd is mijn criteria qua sanitair aanzienlijk aangescherpt. Dan maar wat meer knaken neerleggen per nacht, onder de streep is het altijd nog goedkoper dan een accommodatie huren.

[ Voor 61% gewijzigd door vhal op 20-08-2024 07:28 ]

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:14
vhal schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 18:10:
In Tirol is het wel lastig om iets te vinden waarbij je niet op grind staat of waar het sanitair uit de jaren 90 stamt. Met Grubhof in het achterhoofd is mijn criteria qua sanitair aanzienlijk aangescherpt. Dan maar wat meer knaken neerleggen per nacht, onder de streep is het altijd nog goedkoper dan een accommodatie huren.
Sanitair bij Grubhof is echt bizar, prachtig gebouw en uitzicht. Plekjes zijn idd redelijk en de Saalachtal kaart is erg fijn idd, liftjes in het dorpje ernaast.
Als men nog vergelijkbare opties weet, dan houd ik me aanbevolen.

Wij stonden dit jaar op camping Juritz in Karintie. Aardig warm, gelukkig stonden wij in de schaduw. Maar de meeste plekken staan aardig te bakken in de zon. In het midden van de camping is het ook wel erg gezellig, heel veel (nederlandse) kids. Wij vonden het een prima camping, maar je moet er wel van houden.

Sanitair was wel beetje matig, niet heel veel wcs voor aantal mensen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23-09 13:32
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EcPACR980Dav_v0xGLNGZXRZXNU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PngGzQePgZ48OWgkuWjHTFmZ.jpg?f=fotoalbum_large

Wij staan inmiddels lekker in de Dordogne. Einde seizoen dus het is vrij rustig. We blijven hier een aantal dagen en gaan dan richting Pyreneeën. Overal boomwortels en geen rechte plekken. Lijkt wel kamperen.

De papegaaiduiker bevalt perfect. Op een plek als deze en dit weer blijven de zij schermen en de varioluifel in de tas. Die laatste hebben we nog nooit opgezet, dat gaat dus later gebeuren.

[ Voor 4% gewijzigd door twowheeler op 19-08-2024 20:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bakkenist
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-09 19:30
Red devil schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 19:51:
[...]

Sanitair bij Grubhof is echt bizar, prachtig gebouw en uitzicht. Plekjes zijn idd redelijk en de Saalachtal kaart is erg fijn idd, liftjes in het dorpje ernaast.
Als men nog vergelijkbare opties weet, dan houd ik me aanbevolen.
Qua sfeer en sanitair kan ik dan Camping Ötztal aanraden. Zou ik gerust weer naartoe willen, maar mijn wederhelft niet, "want daar waren we 2 jaar geleden nog - dat zit er te kort op". ;w

Geen "gratis" kaart voor liften etc. overigens in het Ötztal. Vrij prijzig dal ook qua liften (Sölden etc.) dus wel iets om rekening mee te houden. Maar verder... erg lekkere camping, niet te groot, loopafstand van Längenfeld, gratis toegang tot naastgelegen gemeentezwembad. En de weg oversteken en je zit bij Aqua Dome, een prachtig zwem- en welnesscomplex, lekker voor een eventuele druilerige dag.

Anyway, de Oostenrijk zoektocht hier gaat verder, er begint al een shortlist te ontstaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:59
Bakkenist schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 22:00:
[...]

Qua sfeer en sanitair kan ik dan Camping Ötztal aanraden. Zou ik gerust weer naartoe willen, maar mijn wederhelft niet, "want daar waren we 2 jaar geleden nog - dat zit er te kort op". ;w

Geen "gratis" kaart voor liften etc. overigens in het Ötztal. Vrij prijzig dal ook qua liften (Sölden etc.) dus wel iets om rekening mee te houden. Maar verder... erg lekkere camping, niet te groot, loopafstand van Längenfeld, gratis toegang tot naastgelegen gemeentezwembad. En de weg oversteken en je zit bij Aqua Dome, een prachtig zwem- en welnesscomplex, lekker voor een eventuele druilerige dag.

Anyway, de Oostenrijk zoektocht hier gaat verder, er begint al een shortlist te ontstaan.
Wij ook gestaan dit jaar. Prima camping idd, de plekken hadden van ons wel groter gemogen.

Wij hebben voor 3 dagen een kaart gekocht. Ook veel geld maar dan pak je toch sneller de liften. We zijn daarna doorgereden naar Italië. Dan blijft voor ons Oostenrijk toch favoriet!

Vorig jaar hebben we om Camping Maltatal en Camping Mentl gestaan. Tips voor op je lijstje wellicht ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

@Bakkenist
We waren afgelopen zomer ook op Camp Mondseeland geweest, een niet al te grote camping in Oostenrijk, gelegen op een klein halfuurtje ten oosten van Salzburg. Je zit best dicht bij de Mondsee waar je prima kan zwemmen. Het gebied is een stuk platter dan in de Alpen maar het is er net ff wat minder bevolkt met toeristen.

Wij hadden een premium plek in zone G, volgens de camping zijn deze tussen de 100 en 120m2 maar de praktijk leert dat ze toch iets kleiner waren. Wel had je een leuker uitzicht omdat het rijtje wat verhoogd lag tov de rest van de camping al moet je dan wel op de eerste rij gaan zitten want anders zie je nog niks. Qua sfeer was het een rustige camping. Er zit een restaurant naast de camping en een paar keer per week stond er een kraampje/foodtruck met lokale specialiteiten.

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pino112
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22-09 01:27
[...]

Misschien een leuke toevoeging voor aan jullie shortlist, wij zijn er twee jaar geleden geweest. Iets verder naar links dan Otztal zo te zien:
Camping Sonnenberg in Nuziders
- Best grote plekken, in verschillende hoogtes/terrassen.
- Vlakbij Bludenz (Milka fabriek :9 )
- Prachtige omgeving tussen de bergen
- Dagje Liechtenstein is vlakbij
- Meer dan prima sanitair
- Gratis toegang tot zwembaden in de omgeving, waar onder dit mooie en vrij nieuwe openluchtbad
- Leuke en heel aardige eigenaren, hij doet ook mee aan de jodel-/dansavond. Er is sowieso wel elke week iets qua muziek / dans.

Wij hebben hier drie weken prima gestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 20:34

EektheMan

DPC

EektheMan schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 07:39:
[...]

Iets totaal anders. In een impuls aankoop een nieuw fornuisje gekocht. Ik had er 1, maar vond het toch niet ideaal om te moeten koken in etappes. Deze was in de aanbieding en ik was gewoon nieuwsgierig.

Twee redenen voor de aankoop. Is echt een stuk compacter dan mijn oude en het heeft een ceramische infrarood plaat.

Nadeel is dat je er geen grote pannen op kunt plaatsen. Max 22 cm. En dat de hitte afgifte ruim gehalveerd is. Het grotere model doet 15.000 BTU terwijl de nieuwe 7172 BTU afgeeft.

Voordeel zou moeten zijn dat je gas bespaard. Mja, je kunt ook het gas wat lager zetten denk ik en zo'n flesje butaan kost max 1 Euro. Voor de portemonnee maakt het niet uit, milieu een beetje.
Waar ik wel voordeel uit hoop te halen is dat die keramische plaat minder last van wind zou moeten hebben. Een windschermpje helpt namelijk niet in alle omstandigheden.

Meer kan ik helaas niet vinden over die keramische platen. Minder BTU zal waarschijnlijk minder snel werken, maar voor groenten maakt dat niet. Voor vlees gebruik ik dan die andere. Ben benieuwd.

Anyways, ik heb een klein beetje het gadget vuur kunnen doven.

[Afbeelding]
Zo, 7 weken kamperen later oid en heb wat ervaring opgedaan met de gas fornuisjes. De keramische plaat is echt de winnaar geworden wat mij betreft. De standaard brander kan eigenlijk alleen middel en hoog gas geven. Niet handig voor een visje of vlees. Bij harde wind moet je een windschermpje plaatsen.

De keramische plaat kun je zowel hoog, middel en laag zetten. Al is hoog niet zo hoog als bij het standaard fornuis. Maar in de praktijk betekend dat max 3 minuten vertraging. Maar het fijnste is toch wel gebleken dat ie niet alleen windbestendig is, maar ook zeer geliijkmatig de hitte verspreid, zelfs bij wind.

Fijn als een impulsaankoop toch zijn waarde bewijst. Een aanrader.

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-09 11:49

PoweRoy

funky!

EektheMan schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 13:56:
[...]

Zo, 7 weken kamperen later oid en heb wat ervaring opgedaan met de gas fornuisjes. De keramische plaat is echt de winnaar geworden wat mij betreft. De standaard brander kan eigenlijk alleen middel en hoog gas geven. Niet handig voor een visje of vlees. Bij harde wind moet je een windschermpje plaatsen.

De keramische plaat kun je zowel hoog, middel en laag zetten. Al is hoog niet zo hoog als bij het standaard fornuis. Maar in de praktijk betekend dat max 3 minuten vertraging. Maar het fijnste is toch wel gebleken dat ie niet alleen windbestendig is, maar ook zeer geliijkmatig de hitte verspreid, zelfs bij wind.

Fijn als een impulsaankoop toch zijn waarde bewijst. Een aanrader.
Welke merk en type heb je nu uiteindelijk gebruikt?

Wij hadden dit jaar een CampingGaz Basecamp gebruikt, maar die viel erg tegen. Heel langzaam alles bakken/koken.

Vorige vakanties alleen maar een BBQ (op gas) meegenomen, maar dit jaar wilde we eens een keer 'echt' koken zoals pasta. Maar dat viel dus tegen.

[This space is for rent]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

_Eend_ schreef op maandag 13 mei 2024 @ 07:00:
[...]
Hoe bevalt de Quechua? Ik zit aan de 2 persoons variant te denken voor weekendjes weg. We komen dan meestal laat aan op de camping, daarvoor zou deze ideaal zijn. Dan kan ik eerder aan het bier :9B

Het enige minpunt van deze tent voor mij is dat de tent geen vestibule heeft, al heeft Decathlon wel een aparte voortent voor de 2 en 3 persoons tent: https://www.decathlon.nl/...ds-easy-fresh-kampeertent maar dat is voor 1 nachtje mij te veel werk.
De tent is ons enorm goed bevallen. Ik heb de 2 en de 3-persoons tent gebruikt. Voor 1 persoon vind ik de 2-persoons goed kunnen, maar voor 2 personen is het echt te krap. Je hebt dan geen plek voor spulletjes en je moet rekening gaan houden met de breedte van je slaapmatjes. De 3-persoons kan 2 personen en een jong kind hebben, maar ook dan zit je krap in de bergruimte. Enkel de zakken aan de zijkanten waar je 8 moniele telefoons in krijtkunt en het hangmatje aan het plafond waar je de kleding die je aanhad kunt hangen (zolang het maar lichte zomer kleding is).

Het opzetten is inderdaad het sterkste punt van deze tent. Grondzijl plaatsen en daarna is de tent zelf seconden werk. Nog 1 minuutje erbij voor de 6 haringen.
Opruimen is ongeveer 5 minuten.
Ik heb de zak van de tent vervangen voor een bak om de tent te beschermen, maar ook om wat tijd te winnen. Terug in de zak doen kost iets meer moeite/handigheid. Daarnaast gebruiken wij de tent vaak voor slechts 1 nacht. Dan bergt zo'n bak iets netter en sneller op.

Het meest hebben we in de 3-persoons geslapen. Wat namen we mee in de tent?
- 2 maal Monstamat Single King )2x76cm
- Soms extra kamelenharen slaapzakken indien we koude verwachten
- 2 normale kussens
- 2-persoons dekbed
- zak voor de schoenen (al kunnen deze ook buiten in buitentent gedeelte staan, maar vanwege dieren buiten niet gedaan)
- PortaPotti
- klein grut en handtassen

Gaat er moeiteloos in.

De vorm van de tent en de ventilatiegaten vond ik ideaal. Het is rechthoekig. Zo kun je hem oftewel tegen de wind plaatsen of uit de wind. Zo kun je de temperatuur wat regelen. Er zijn aan voeten en hoofdeinde namelijk nog extra ventilatie gaten die je open of dicht kunt doen. Wil je dat niet, dan moet je de vier openingen aan de bovenzijde gunstig plaatsen.

Onderzijl geen gaten in gekregen. Wel hebben we een onderzijl gebruikt. De tent heeft op het strand gestaan, steen woestijn, grasvlaktes en op bergen met scherpe stenen.

Blackout functie werkte perfect. 4:30 werd het licht, dus was welkom. Verwacht niet dat het volledig donker wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MXuF4YalyXdjqOo6lfqcIFQA-5E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZxO7R2uab1t9SPCXIGGUj1q9.jpg?f=fotoalbum_large

Minpunten:

De eerste maal hadden wij de tent weer in de bijbehorende zak opgeborgen. Daar zitten ook de haringen en scheerlijnen handig in verpakt. Maar helaas heeft 1 van de haringen het dakzijl doorboord. Er zit geen reparatiekit bij inbegrepen, maar die had ik gelukkig zelf. Haring en tent scheiden dus.
De rode touwen waarmee je de twee "paraplu's" opent kunnen bij wind tegen de tent aanschuren en klapperen met geluid tot gevolg. Al heb je daar wel flinke wind voor nodig. Ik heb er 2 haringen aan gehangen om beweging tegen te gaan.
De deels witte kleur laat vieze plekken goed zien. Zijn gelukkig gemakkelijk schoon te maken.
De witte kleur aan de achterkant valt op. We wilden niet altijd gezien worden. Kwestie van tent draaien naar de "juiste" kant. Maar had liever de tent in volledig groen gehad.

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

PoweRoy schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 14:57:
[...]

Welke merk en type heb je nu uiteindelijk gebruikt?

Wij hadden dit jaar een CampingGaz Basecamp gebruikt, maar die viel erg tegen. Heel langzaam alles bakken/koken.
CampingGaz is een beetje de Apple van de gasflessen had ik het gevoel. Bijvullen of nieuw kopen buiten de grote steden is vrijwel onmogelijk. Dus die viel af voor deze reis.

De beide modellen hebben hun eigen merk, maar via het typenummer kwam ik bij MaxSun terecht:

https://www.amazon.com/Ma...ct-Carrying/dp/B01BIBT16I
Deze heeft max 7172 BTU en is ongeveer 1 kg inclusief koffertje.

http://www.maxsun-china.com/en/2022/09/14/ms-3900dfw/
Twee maal zo krachtig @15.000 BTU. Maar ook bijna 2 maal zo groot en 1,6kg incl. koffertje.

Wij gebruiken roestvrijstalen camping pannen: https://www.amazon.sa/-/e...rrying/dp/B0936B7B72?th=1

[ Voor 7% gewijzigd door EektheMan op 20-08-2024 15:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B64
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 22:13

B64

[...]

De camping een paar dorpjes verderop in Umhausen is ook aan te bevelen. Het sanitair onder in het receptiegebouw is vrij gedateerd, maar het sanitairgebouw halverwege de camping is prima. Supermarkt op loopafstand, en ook vlakbij de Stuibenfall.

Ötztal heeft overigens wel degelijk een kaart voor liften, de bus, attracties etc. Oké, die kaart is heftig aan de prijs, maar zeker als je veel met liften omhoog wilt of attracties wilt bezoeken is 't zeker de moeite waard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:06

_Eend_

🌻🇺🇦

@EektheMan dank voor de uitgebreide review :)

Ik had inmiddels na het kijken van een berg reviews al de knoop doorgehakt en de 2 persoons tent aangeschaft samen met een wat dunnere slaapzak voor temperaturen rond de 20. De slaapzak die ik al had was wel erg warm, voor mij geen kamelenharen slaapzak, dan zou ik smelten :+ Maar zo te lezen gebruik jij de tent in veel extremere gebieden dan ik, ik ga er niet verder mee dan DE/BE/DK/FR. Binnenkort ga ik hem even testen op een camping. Ik heb hem al een paar keer opgezet in de woonkamer, maar dat staat ook zo raar :+

Ik zag trouwens dat Decathlon ook een luifeltje verkoopt specifiek voor deze tent: https://www.decathlon.nl/...-kampeertent/_/R-p-335656

Het is een mooie optie, en heeft als bijkomend voordeel dat je die trektouwtjes ook erachter kunt proppen zodat ze geen lawaai kunnen maken. Maar het luifeltje doet het idee van de tent wel een klein beetje teniet, want dat is een klassieke boogconstructie waardoor je langer bezig bent met het luifeltje dan met de tent zelf, aan de andere kant is een plekje om te zitten als het regent ook wel fijn.

Maar ik heb nog een 3 persoons TC koepeltentje voor wanneer ik langer dan een weekend ga kamperen, tenzij er regen wordt verwacht, dan neem ik wel de paraplutent mee.

Binnenkort ook maar eens kijken of ik een mooie oplossing voor die trektouwtjes in elkaar kan zetten en printen, niet alleen voor tegen de wind, ook tegen grapjassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

_Eend_ schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 17:25:
Binnenkort ook maar eens kijken of ik een mooie oplossing voor die trektouwtjes in elkaar kan zetten en printen, niet alleen voor tegen de wind, ook tegen grapjassen.
Hehe, ik zou er inderdaad niet mee naar een festival willen. Oftwel de touwtjes worden doorgeknipt, of de druk knoppen ingedrukt. Een deksel waarin het touwtje en de drukknop opgeborgen zou kunnen worden had een mooie festival optie geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:41
_Eend_ schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 17:25:
@EektheMan dank voor de uitgebreide review :)

Ik had inmiddels na het kijken van een berg reviews al de knoop doorgehakt en de 2 persoons tent aangeschaft samen met een wat dunnere slaapzak voor temperaturen rond de 20. De slaapzak die ik al had was wel erg warm, voor mij geen kamelenharen slaapzak, dan zou ik smelten :+ Maar zo te lezen gebruik jij de tent in veel extremere gebieden dan ik, ik ga er niet verder mee dan DE/BE/DK/FR. Binnenkort ga ik hem even testen op een camping. Ik heb hem al een paar keer opgezet in de woonkamer, maar dat staat ook zo raar :+

Ik zag trouwens dat Decathlon ook een luifeltje verkoopt specifiek voor deze tent: https://www.decathlon.nl/...-kampeertent/_/R-p-335656

Het is een mooie optie, en heeft als bijkomend voordeel dat je die trektouwtjes ook erachter kunt proppen zodat ze geen lawaai kunnen maken. Maar het luifeltje doet het idee van de tent wel een klein beetje teniet, want dat is een klassieke boogconstructie waardoor je langer bezig bent met het luifeltje dan met de tent zelf, aan de andere kant is een plekje om te zitten als het regent ook wel fijn.

Maar ik heb nog een 3 persoons TC koepeltentje voor wanneer ik langer dan een weekend ga kamperen, tenzij er regen wordt verwacht, dan neem ik wel de paraplutent mee.

Ik heb dit luifeltje gekocht voor mijn kinderen, zij hebben de 2 persoons variant waar het op past. Heel mooi ding. Maar inderdaad een vrij forse uitbreiding. Wij kamperen met vouwwagen en als we lang staan zetten deze 'voortent' bij de kinderen ook op. Met name omdat de jongste nog op potje moet, voordat wij gaan slapen. Om dat te doen is de uitbreiding ruim genoeg.

Ben wel benieuwd wat die grapjassen doen met de touwtjes.

edit: deze uitbreiding opzetten duurt idd langer, maar echt niet zo veel, 5 minuten of zo. En heel veel extra volume in de auto is het ook niet (ik zou het nooit in mn rugzak meenemen, maar de tent zelf ook niet). Wel heb je weer meer oppervlak dat moet drogen als het nat is van de condens en/of regen. Die ruimte moet thuis wel hebben als je een keer nat inpakt.

[ Voor 8% gewijzigd door Adam1980 op 20-08-2024 18:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:34

bjp

dag allemaal :)

ik spring dit topic binnen. Ik ben al vrij actief rondom andere zaken op T.net, maar recent beginnen interesse te vertonen in ... camperen.

Vriendin wou een caravan, en deze hebben we pas besteld (het ging snel) - het wordt een Caravelair Alba 390. We mogen ze binnen enkele weken gaan ophalen. Ik ben dus aan het zoeken wat ik nog _allemaal_ ga nodig hebben :)

Er zit een koelkast op gas/batterij/230V in. Er zit een blauwe stekker aan de kant. Een watertank + pompje naar beide wasbakken en toilet. Een gas-kookvuur. Stopcontacten hier en daar, LED verlichting. En iets van een Truma kachelverwarming. Ook een reservewiel.

We gaan wel net onder de 750kg blijven (en ook zo op plaatje), dus hebben we zo goed als geen gewicht budget voor de caravan zelf, maar we kunnen wel de koffer van de (grote) auto vullen. We zijn ten slotte nog maar met 2. Dus "leggen" caravan tijdens het rijden.

Ik noem maar een paar dingen, vul a.u.b. aan! Eventueel bepaalde dingen dat je aanraad zijn welkom. Je kan ook PM'en als je vind dat het hier niet direct een plaats heeft.
  1. extra spiegels voor auto
  2. een gasfles - maar dewelke? Wat bedoelde de verkoper met "een groene fles"?
  3. dekzeil voor in de winter + eventueel een wielklem en/of disselslot - of een stalplaats vinden
  4. producten voor 't chemisch toilet (blauw of groen + rood + speciaal papier)
  5. ik vermoed iets van kabels (blauwe stekker? wat is er op camping om op aan te sluiten? een Shuko 230V "huis" stekker of ook zo een blauwe?) - of krijg je dat bij de caravan?
  6. mss een waterpas en blokjes om de boel vlak te parkeren? Wat houten plakjes om onder de poten te zetten op zachte grond?
  7. verzekering tegen diefstal/.... ? ook bij een <750kg model?
  8. mss een krik (ik heb dat niet meer in de auto) + sleutels om een wiel te kunnen vervangen
  9. (lichte) potten en pannen, borden, bestek, tassen ... iets voor koffie (French press bijvoorbeeld)
  10. lakens en deken
  11. het ding is voortgekabbeld voor een batterij (ik vermoed 12V) - waar en dewelke is me nog onduidelijk - alle info welkom
  12. iets van douche/douchezak - lijkt een leuke mini zonneboiler
  13. een gieter of zo (om de watertank te vullen)
En dan in de "toekomstige ideeën": een zonnepaneel + ofwel of 230V AC aansluiten ("de blauwe stekker") ofwel enkel de 12V batterij.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
bjp schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 18:33:

ik spring dit topic binnen. Ik ben al vrij actief rondom andere zaken op T.net, maar recent beginnen interesse te vertonen in ... camperen.

Vriendin wou een caravan, en deze hebben we pas besteld (het ging snel) - het wordt een Caravelair Alba 390. We mogen ze binnen enkele weken gaan ophalen. Ik ben dus aan het zoeken wat ik nog _allemaal_ ga nodig hebben :)

Er zit een koelkast op gas/batterij/230V in. Er zit een blauwe stekker aan de kant. Een watertank + pompje naar beide wasbakken en toilet. Een gas-kookvuur. Stopcontacten hier en daar, LED verlichting. En iets van een Truma kachelverwarming. Ook een reservewiel.

We gaan wel net onder de 750kg blijven (en ook zo op plaatje), dus hebben we zo goed als geen gewicht budget voor de caravan zelf, maar we kunnen wel de koffer van de (grote) auto vullen. We zijn ten slotte nog maar met 2. Dus "leggen" caravan tijdens het rijden.

Ik noem maar een paar dingen, vul a.u.b. aan! Eventueel bepaalde dingen dat je aanraad zijn welkom. Je kan ook PM'en als je vind dat het hier niet direct een plaats heeft.
  3. dekzeil voor in de winter + eventueel een wielklem en/of disselslot - of een stalplaats vinden
  5. ik vermoed iets van kabels (blauwe stekker? wat is er op camping om op aan te sluiten? een Shuko 230V "huis" stekker of ook zo een blauwe?) - of krijg je dat bij de caravan?
  6. mss een waterpas en blokjes om de boel vlak te parkeren? Wat houten plakjes om onder de poten te zetten op zachte grond?
  8. mss een krik (ik heb dat niet meer in de auto) + sleutels om een wiel te kunnen vervangen
  9. (lichte) potten en pannen, borden, bestek, tassen ... iets voor koffie (French press bijvoorbeeld)
  10. lakens en deken
  11. het ding is voortgekabbeld voor een batterij (ik vermoed 12V) - waar en dewelke is me nog onduidelijk - alle info welkom
En dan in de "toekomstige ideeën": een zonnepaneel + ofwel of 230V AC aansluiten ("de blauwe stekker") ofwel enkel de 12V batterij.
Stalling! Maar die heb je hopenlijk al geregeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

Adam1980 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 18:35:
[...]

Stalling! Maar die heb je hopenlijk al geregeld.
zie punt 3:
Plan A: bij familie (er zijn 2 boerderijen met redelijk wat plaats) - maar ik moet het nog vragen.
Plan B: op de oprit (er is plaats) - met dekzeil + wielklem/disselslot tegen diefstal.
Plan C: ergens huren.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
bjp schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 18:48:
[...]

zie punt 3:
Plan A: bij familie (er zijn 2 boerderijen met redelijk wat plaats) - maar ik moet het nog vragen.
Plan B: op de oprit (er is plaats) - met dekzeil + wielklem/disselslot tegen diefstal.
Plan C: ergens huren.
Ik zou een nieuw kampeermiddel altijd binnen willen hebben, bij voorkeur geventileerd.
Plan b mag formeel niet in de meeste gemeenten, maar ik kijk ook uit op een caravan gestalt op het erf, dichtbij de stoep.
Plan c kan wel ingewikkeld worden, afhankelijk van waar je woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

Adam1980 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 19:01:
[...]

Ik zou een nieuw kampeermiddel altijd binnen willen hebben, bij voorkeur geventileerd.
Plan b mag formeel niet in de meeste gemeenten, maar ik kijk ook uit op een caravan gestalt op het erf, dichtbij de stoep.
Plan c kan wel ingewikkeld worden, afhankelijk van waar je woont.
Effe schrikken - mag dat niet? Ik woon gelukkig in België, en hier mag dat wel. Landelijk ook nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
750kg? Weet je dat zeker, ik lees 810kg leeggewicht voor die caravan?

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjp

bjp

JanHenk schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 19:07:
750kg? Weet je dat zeker, ik lees 810kg leeggewicht voor die caravan?
hangt van de afwerking af en optie-pakketten. Is mss niet het laatste 2024 model ook. Ik las 730kg leeg en het kon op MTM 750kg opgeschreven worden.

[ Voor 10% gewijzigd door bjp op 20-08-2024 19:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adam1980
bjp schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 19:06:
[...]

Effe schrikken - mag dat niet? Ik woon gelukkig in België, en hier mag dat wel. Landelijk ook nog.
Ah, België. Daar ken ik de lokale regels niet.
Dit is een recent nieuwsbericht over stalling in Nederland:
https://nos.nl/artikel/25...t-aan-plekken-in-stalling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-09 12:17

10. lakens en deken
- Tafel
- Stoelen
- luifel en of voortent
- iets voor de handdoeken op te hangen buiten denk aan droogmolen of lang touw.
- gereedschap, hamer, tang, schroevendraaier
- gas stel voor buiten te koken?
- snijplank e.d.

Maarja meeste kun je ook gewoon ter plekke kopen in supermarkt.

Qua stalling, wij hadden de caravan een zomer seizoen op boerderij gezet van schoonouders ( melkvee ) en zat compleet onder de vliegenpoep….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:25
@bjp Die blauwe stekkers noemen ze CEE-form. De 230V stekkers zijn blauw, de 400V rood.
Voor sommige campings is het handig om ook een verloopstekker van CEE-for naar Schuco bij je te hebben.
Daarnaast mis ik nog een voortent of luifel in je lijstje?
Denk daarbij ook meteen aan de juiste haringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-09 08:02
Peggy Pegs 😅 en een accuschroefmc
Leuke led lampjes voor de kermis aan je voortent, luifel
Buitenkeukentje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:48

Bommes

Capo del formaggio

10. lakens en deken
Alles wat je schrijft en dan nog een keer wat meer :P

Wat de verkoper bedoelde met een groene gasfles geen idee.
Optie is, gezien je wens voor laag gewicht, een kunststof gasfles.
https://www.roost-buitenk...m8rFh3Y0thkBoCLwsQAvD_BwE

Ga er verder maar vanuit dat je er niet niks bij krijgt.
Dus zelf zorgen voor kabels, bestek, borden, mokken, glazen, beddegoed, enz enz enz.

Laat de accu maar even achterwege, zwaar, toegevoegde waarde??
Zorg dat je auto een geschakelde plus heeft zodat de frigo onderweg op 12 volt kan en je eventueel de waterpomp kunt gebruiken onderweg.

Je toilet, elke campingzaak, zoals de Wit in Schijndel, verkoopt spullen daarvoor.
Speciaal papier is wel fijner, lost makkelijker op. Maar is geen noodzaak.

Als je alles nog moet aanschaffen let dan ook meteen op het gewicht.
Pannen en potten kun je gewoon van thuis mee nemen, dan weet je zeker dat het zwaarste spul hebt. Je kunt ook voor aluminium of dergelijke gaan. Zelfde geld voor je borden, glaswerk mokken. Kunststof scheelt flink gewicht ten opzichte van aardewerk. Enz enz.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Groene gasfles is gewoon de klassieke DIN propaan flessen van 5 kg met keurjarensysteem. Overal te krijgen meestal.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:57
PoweRoy schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 14:57:
[...]

Ik heb voor het eerst nu nieuwe gasflesjes van campingaz. Mijn oude gasflesjes ontploften (priksysteem), dus tijd geleden zo'n 2 pits fornuis en een gasbrandertje gekocht. En 3 gasflesjes.

Links gasbrandertje, rechts fornuisje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7TgD8ZJpp0Q1y7UIKH-zVUGE0bw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5eZLDZtsbxiy3oEWRlyctwyh.jpg?f=fotoalbum_large

Dat gasbrandertje gaat heel snel en krachtig. Kan ik wel wat mee worden. Alleen opletten dat het niet te snel gaat.

Het fornuisje was eerst drama : het systeem met drukregelaar liet makkelijk los van het gasflesje. Eigenlijk heel slecht, zoiets zou supervast moeten zitten.
Daardoor was de kracht in de pitjes af en toe weg.
Eigenlijk kon ik er niet mee koken op dat moment.
Daar moet je echt op letten, mijn gasflesje was gewoon bijna leeg gegaan toen ik het weg zette.

Toen ik daarna, een dag later, er een iets groter en nieuwer gasflesje op aan sloot, deed het fornuisje het prima. Beide pitjes. Ik neem aan dat de grootte van het gasflesje er niet toe doet? De druk zou toch hetzelfde moeten zijn?

Ben nog niet helemaal overtuigd van het fornuisje. Enige reden dat ik het nog heb, is dat het stabiel staat. Koken moet ik er nog vaker op doen om er echt een goed oordeel over te vellen. Nu nog maar een paar keer op gekookt.

Verder, andere nadelen van het fornuisje is de grootte om mee te slepen en het feit dat je na het koken weer het schoon moet maken.
Het ziet er leuk uit maar echt overtuigd ben ik er nog niet van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Ik denk dat zo'n Safari Chef-achtig ding misschien wat handiger is dan zo'n fornuis. I.c.m. de losse brander die je nu al hebt kan je er goed mee uit de voeten qua koken.

[ Voor 5% gewijzigd door vhal op 21-08-2024 08:04 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Die kookstellen is in principe weinig mis mee, werken gewoon prima. Het klinkt alleen alsof je een constructie hebt waarmee een prikblik aan een drukregelaar gekoppeld kan worden. Ik heb daar zelf geen ervaring mee maar gevoelsmatig voelt dat minder robuust dan een drukregelaar direct op je fles schroeven.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Gonadan schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 08:07:
Die kookstellen is in principe weinig mis mee, werken gewoon prima. Het klinkt alleen alsof je een constructie hebt waarmee een prikblik aan een drukregelaar gekoppeld kan worden. Ik heb daar zelf geen ervaring mee maar gevoelsmatig voelt dat minder robuust dan een drukregelaar direct op je fles schroeven.
Ik heb wel de laatste variant, drukken /schroeven.
Alleen... Als je er een klein blikje aan vast maakt, is de kans groter dat de slang met de drukregelaar het blikje scheef trekt waardoor hij wat ruimte krijgt bij het schroefdraad en dat hij daardoor leeg loopt en minder krachtig is.

Edit : schroeven? Het is toch gewoon alleen drukken?

[ Voor 3% gewijzigd door Harribo op 21-08-2024 08:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
vhal schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 08:03:
Ik denk dat zo'n Safari Chef-achtig ding misschien wat handiger is dan zo'n fornuis. I.c.m. de losse brander die je nu al hebt kan je er goed mee uit de voeten qua koken.
Dank.
Ziet er leuk uit. Mag hopen dat de pootjes inklapbaar zijn.
Het is echt een bak ding lijkt mij.
Ik hou het voorlopig wel bij mijn fornuisje.

[ Voor 6% gewijzigd door Harribo op 21-08-2024 08:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Harribo schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 08:33:
[...]

Dank.
Til de bakplaat/wok er af, en je hebt een brander waar een grote pan op past...

Je hebt ook de variant van Campingaz. Die werkt met de ventiel-klikgasbusjes die je nu hebt: https://www.campingaz.nl/...oktoestel/SAP_203403.html

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:55

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Gonadan schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 21:02:
Groene gasfles is gewoon de klassieke DIN propaan flessen van 5 kg met keurjarensysteem. Overal te krijgen meestal.
Precies - fles met een groene hals zijn universele flessen die bijgevuld kunnen worden. De fles is je eigendom.

Je hebt daarnaast ook flessen met een ruilsysteem (lege fles inleveren, volle fles meenemen met alleen betalen voor het gas dat er in zit). Voordeel is dat je altijd een gekeurde fles hebt (anders moet je daar zelf op letten).

En dan heb je nog CampingGaz - dat is een eigen systeem van flessen, patronen en apparaten die je ermee kunt gebruiken (kooktoestellen in alle vormen en maten, grills en barbecues). CampingGaz heeft felblauwe flessen. CampingGaz flessen zijn in west-europe goed verkrijgbaar, maar daarbuiten is het soms zoeken. Dat kan erg vervelend zijn als je in de middel-of-nowhere staat en nu een gasfles nodig hebt. Want een ander merk gasfles op je CampingGaz-kooktoestel aansluiten is niet (zomaar) mogelijk.

[ Voor 15% gewijzigd door Heroic_Nonsense op 21-08-2024 08:58 ]

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Harribo schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 08:33:
[...]

Dank.
Dat valt reuze mee, ik heb nog de oudere variant maar de tas is hooguit 40x40x30 of zo.
Wel ik heb ik de lagedruk versie, je kan dan een losse gasfles aansluiten met een losse drukregelaar + gasslang. De pootjes zijn overigens inklapbaar.

De skottelbraai is overigens flink groter qua formaat.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

Oekiejoekie schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 08:39:
[...]
Je hebt ook de variant van Campingaz. Die werkt met de ventiel-klikgasbusjes die je nu hebt: https://www.campingaz.nl/...oktoestel/SAP_203403.html
Welke gasflessen vindt je nu het meest in campingwinkels/supermarkten in Europa? Die grote campinggaz flessen of ook de kleinere CP250 flesjes? => https://www.campingaz.nl/...estel/SAP_2000038753.html )

Ik heb die grotere CampingGaz flessen gezien, maar dan heb je het gauw over >50 Euro per fles. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik de capaciteit niet ken, maar die CP250 flesjes zijn 1 Euro per stuk en veel lichter. Gaat voor ons ongeveer 3 dagen mee met 2 maal koken per dag. Gewicht en ruimte besparen is voor mij best een ding. Die flesjes koop ik wanneer nodig. Dus ik hoop er stiekum op dat CP250 ook redelijk standaard is in Europa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Harribo schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 08:25:
[...]

Ik heb wel de laatste variant, drukken /schroeven.
Alleen... Als je er een klein blikje aan vast maakt, is de kans groter dat de slang met de drukregelaar het blikje scheef trekt waardoor hij wat ruimte krijgt bij het schroefdraad en dat hij daardoor leeg loopt en minder krachtig is.

Edit : schroeven? Het is toch gewoon alleen drukken?
Cartouches zijn puur drukken, tegenwoordig inderdaad met een soort kliksysteem in plaats van het oude prikblik maar dat is het ook wel. Ik gebruik de metalen gasflessen, die zijn veel robuuster (maar ook zwaarder dus niet geschikt voor een rugzak) en hebben een echte schroefdraad waar je een drukregelaar op schroeft. Dat zit dan gewoon vast en een slang gaat zo'n fles ook echt niet omgooien.

Dat gebruik ik al jaren. Eerst met net zo'n kookstel als jij, later met de Safari Chef 2 (nu 30 geheten, topding, maar die tip kreeg je al).
Die flessen gooi je niet weg maar ruil je in en dan betaal je alleen de vulling. Een gehele nieuwe fles is duur maar vaak vind je ze leeg op marktplaats voor weinig en dan ruil je hem gewoon om voor een volle bij een winkel. Heb je alsnog een nieuwe maar ben je veel goedkoper uit.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 08:55:
CampingGaz flessen zijn in west-europe goed verkrijgbaar, maar daarbuiten is het soms zoeken. Dat kan erg vervelend zijn als je in de middel-of-nowhere staat en nu een gasfles nodig hebt. Want een ander merk gasfles op je CampingGaz-kooktoestel aansluiten is niet (zomaar) mogelijk.
Een lege fles kan bij een oplettend kampeerder nooit een verrassing zijn. Ik heb ze dit jaar thuis nog bewust thuis leeggebruikt zodat ik met volle op pad kon (ze waren bijna leeg).

Als je Campingaz toestel met een slag en drukregelaar werkt kan je er een snelkoppeling tussen zetten en eventueel een tweede universele drukregelaar mee nemen. Dan kan je in principe alle flessen gebruiken die je wilt. Maar dat is wellicht wat overkill voor een noodscenario.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
EektheMan schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:02:
[...]

Welke gasflessen vindt je nu het meest in campingwinkels/supermarkten in Europa? Die grote campinggaz flessen of ook de kleinere CP250 flesjes? => https://www.campingaz.nl/...estel/SAP_2000038753.html )

Ik heb die grotere CampingGaz flessen gezien, maar dan heb je het gauw over >50 Euro per fles. Al moet ik eerlijk zeggen dat ik de capaciteit niet ken, maar die CP250 flesjes zijn 1 Euro per stuk en veel lichter. Gaat voor ons ongeveer 3 dagen mee met 2 maal koken per dag. Gewicht en ruimte besparen is voor mij best een ding. Die flesjes koop ik wanneer nodig. Dus ik hoop er stiekum op dat CP250 ook redelijk standaard is in Europa.
Van die grote campingaz-flessenserie had je 3 varianten: Klein (iets groter als zo'n ventielbusje), middel (de 904 geloof ik) en groot (907 als ik het goed heb). Maar anderhalf jaar geleden hebben ze de "kleine grote" fles uit de markt gehaald. Daarmee zijn in die serie dus nog maar 2 flessen over, en voor jou betekent dat of té groot, of véél te groot om mee te nemen met weinig extra ruimte en gewicht.

Daarnaast werken die grote flessen dus met een ruilsysteem. Je ruilt je lege fles in, en krijgt tegen betaling van het gas een volle weer mee. Als dus je gas op is tijdens het koken, dan zit je op dat moment zonder gas, en met een half-gare maaltijd. Van die busjes, die kun je vooraf al één of 2 op voorraad nemen, zodat als het 's avonds op is, je snel kunt wisselen en door kunt koken.

De CV250 busjes zijn overal in West-Europa wel goed te krijgen. Ook als winkelmerk van de Decathlon of nog goedkoper bij de Action (die zitten tegenwoordig ook door heel Europa). Als ik op de dealerkaart van Campingaz kijk, dan is alleen de verkrijgbaarheid in Noord-Scandinavie slecht. Maar daar is het zo koud dat je niet wilt koken op butagas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Je kunt ze gewoon op de weegschaal zetten als je niet verrast wil worden natuurlijk. Tarra (leeggewicht) staat er op. Weet je precies hoeveel gram gas je nog hebt :)

Over kooktoestellen gesproken heb ik de collectie vlak voor vakantie toch nog uitgebreid met de Carri Chef 40 en die is uiteraard mee gegaan. Ik had (ook) al een Safari Chef 30 Compact en een Carri Chef 50.

Wat mij betreft is de 40 echt de gulden middenweg. Groot genoeg voor “1-pans gerechten” met een gezin (daar is de 30 wat te klein voor, als je voor meer dan twee personen kookt). Daarnaast eenvoudiger op te zetten en een stuk compacter mee te nemen dan de 50.

Ook qua afwassen een stuk eenvoudiger dan de 50. Kan alles (vetopvangbak, grillplaat, chef pan, etc) mooi laten weken en afwassen in een 20 liter vierkant opvouwbaar pvc wasteiltje.

Aanrader kortom :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
EektheMan schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:02:
[...]

Die CP250 vind je overal wel. Probleem daarmee is dat ze weinig gas kunnen geven zonder te bevriezen. Werkt dus alleen in hele kleine toestellen en/of maar heel even.

Cadac heeft wel een adapter dat je 3 van die flesjes aan elkaar koppelt en dan gaat het wel beter.

Die 500gr flesjes zijn ook nog optie en die geven meer gas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Gonadan schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:10:
[...]

Een lege fles kan bij een oplettend kampeerder nooit een verrassing zijn. Ik heb ze dit jaar thuis nog bewust thuis leeggebruikt zodat ik met volle op pad kon (ze waren bijna leeg).
Of een lege meenemen en in Frankrijk omruilen. In Nederland zijn die 904 en 907 schreeuwend uur om om te ruilen. In elke supermarkt kan dit wel.

[ Voor 3% gewijzigd door Slasher op 21-08-2024 09:41 ]

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Oekiejoekie schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:29:
[...]

Van die grote campingaz-flessenserie had je 3 varianten: Klein (iets groter als zo'n ventielbusje), middel (de 904 geloof ik) en groot (907 als ik het goed heb). Maar anderhalf jaar geleden hebben ze de "kleine grote" fles uit de markt gehaald. Daarmee zijn in die serie dus nog maar 2 flessen over, en voor jou betekent dat of té groot, of véél te groot om mee te nemen met weinig extra ruimte en gewicht.
Ik hoor dit voor het eerst, dit jaar zag ik de 901, 904 en 907 nog op diverse plekken liggen? Aan de andere kant, de 901 zie ik inderdaad niet meer terug op de website van Campingaz maar ik vond dit altijd een rare maat qua hoeveelheid gas (zo'n grotere schroefcartridge heeft al meer)

Strava

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Slasher schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:41:
Of een lege meenemen en in Frankrijk omruilen. In Nederland zijn die 904 en 907 schreeuwend uur om om te ruilen. In elke supermarkt kan dit wel.
Volgens mij valt dat prijsverschil wel mee hoor. Het wisselt nogal per supermarkt maar als het in Nederland al voor drie tientjes kan (904) ga je dat daar echt niet zomaar veel goedkoper vinden, mogelijk zelfs duurder als je in de verkeerde regio zit.

Je moet ook opletten of je daadwerkelijk officiële terug krijgt. De laatste camping had ze ook staan voor een redelijke prijs, maar dan zat er geen officiële Campingaz zegel op dus die vullen het dan gewoon zelf illegaal bij.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

Sethro schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:32:
[...]

Die CP250 vind je overal wel. Probleem daarmee is dat ze weinig gas kunnen geven zonder te bevriezen. Werkt dus alleen in hele kleine toestellen en/of maar heel even.

Cadac heeft wel een adapter dat je 3 van die flesjes aan elkaar koppelt en dan gaat het wel beter.
Oh, nog nooit van gehoord, interessant. Maar dan heb je het waarschijnlijk over een dubbel pits toestel of misschien een BBQ? Bij een enkel pitje zit je toch altijd goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Gonadan schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:02:
[...]

Volgens mij valt dat prijsverschil wel mee hoor. Het wisselt nogal per supermarkt maar als het in Nederland al voor drie tientjes kan (904) ga je dat daar echt niet zomaar veel goedkoper vinden, mogelijk zelfs duurder als je in de verkeerde regio zit.
de 907 is in Nederland 48 euro, en ik heb ze in Frankrijk heb ik ze gezien voor 35, dus dat is wel een aardig verschil. Geen idee of de originele zegel er op stond, niet op gelet maar was bij een Intermarche

[ Voor 26% gewijzigd door Slasher op 21-08-2024 10:09 ]

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:36

nwagenaar

God, root. What's the differen

Ik heb zelf een enkele brander, de dubbel pits brander en de party grill van Campingaz die gebruik maken van het EasyClic; nooit issues mee gehad qua druk oid.

Ik heb gewoon altijd 2 x CV470 van € 9.99 mee en een CV300+ als back-up. Over het algemeen is dit ruimschoots voldoende voor een hele jaar kamperen (2 personen en mannenweekend met 4 tot 6 personen).

[ Voor 11% gewijzigd door nwagenaar op 21-08-2024 10:09 ]

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 22:30

Ankh

|true

Hmm, na 46 (of 48) jaar is onze De Waard Zilvermeeuw (Type 1) toch echt af. Naden lekken, drukplekken van de stokken lekken. Kuipzeil begint los te komen van tent… dus deze laatste week maar even een feestje vieren en dan saluteren bij het afbreken _/-\o_

Volgende week nog vrij en toch maar weer langs Aart Kok. Een Kavango vouwwagen is toch onze mooie vervanger. Er staan er een paar te koop op marktplaats, maar meeste hebben kapotte horren :/ is dan de minderprijs het waard? Al met al keuzes…

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:13
Leuk topic :)

Over koken; wij slepen al jaren een 904 met kooktoestel mee. Dit jaar voor het eerst thuisgelaten tijdens onze tocht in Noorwegen. (op de bonnefooi, dat is zooo fijn in Noorwegen; altijd plek als je geen stroom gebruikt)
Alleen een hiking toestelletje voor tijdens meerdaagse tochten (en voor nood mocht het nodig zijn).
Op werkelijk alle campings kunnen koken. Wel overwegen we andere pannen want alle campings hebben electrische kookplaten en onze pannen zijn niet echt recht. Iemand tips voor fijne camping pannen? Bij de Wit zijn we al geweest.

Andere leuke constatering is dat het erop lijkt dat onze "vakantielijst" compleet lijkt. We hebben ons allemaal goed aan de lijst gehouden en we waren zowaar niks vergeten!
Hoe pakt de gemiddelde tweaker hier z'n spullen?

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:56
Harribo schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 23:16:
[...]

Ik heb voor het eerst nu nieuwe gasflesjes van campingaz. Mijn oude gasflesjes ontploften (priksysteem), dus tijd geleden zo'n 2 pits fornuis en een gasbrandertje gekocht. En 3 gasflesjes.

Links gasbrandertje, rechts fornuisje.
[Afbeelding]

Dat gasbrandertje gaat heel snel en krachtig. Kan ik wel wat mee worden. Alleen opletten dat het niet te snel gaat.

Het fornuisje was eerst drama : het systeem met drukregelaar liet makkelijk los van het gasflesje. Eigenlijk heel slecht, zoiets zou supervast moeten zitten.
Daardoor was de kracht in de pitjes af en toe weg.
Eigenlijk kon ik er niet mee koken op dat moment.
Daar moet je echt op letten, mijn gasflesje was gewoon bijna leeg gegaan toen ik het weg zette.

Toen ik daarna, een dag later, er een iets groter en nieuwer gasflesje op aan sloot, deed het fornuisje het prima. Beide pitjes. Ik neem aan dat de grootte van het gasflesje er niet toe doet? De druk zou toch hetzelfde moeten zijn?

Ben nog niet helemaal overtuigd van het fornuisje. Enige reden dat ik het nog heb, is dat het stabiel staat. Koken moet ik er nog vaker op doen om er echt een goed oordeel over te vellen. Nu nog maar een paar keer op gekookt.

Verder, andere nadelen van het fornuisje is de grootte om mee te slepen en het feit dat je na het koken weer het schoon moet maken.
Het ziet er leuk uit maar echt overtuigd ben ik er nog niet van.
Je hebt voor je linker opstelling ook pootjes waar je het blikje inklikt waardoor het stabieler staat

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nMqbj3M-axO0VCLSewDRed7tp4E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7TTxDwdBlCGIjNDrJjVpRuyU.jpg?f=user_large

Ook zelf te printen: https://www.thingiverse.com/thing:4766143

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jwlb
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-09 11:12
Ik ben voor de I-Light gasfles gegaan. In eerste aanschaf wat duurder, maar daarna stuk praktischer dan de eerder genoemde lichtgewicht gasfles van Benegas. Nadeel van de Benegas gasfles dat je deze volledig moet omruilen. Is je gasfles dus halfleeg en ga je langer weg dan moet je 2 gasflessen meenemen of een halflege gasfles al omruilen.

De I-Light gasfles (herkenbaar aan de blauwe kap) mag je wel zelf bijvullen. Kortom, dan kan je dus je halfvolle fles gewoon aanvullen tot vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Slasher schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:06:
[...]

Wat zijn de prijzen dan bij bijvoorbeeld de vrijbuiter? volgens mij vorig jaar voor een 907 was het 45 euro alleen de vulling, en ik zag dat het dit jaar in Frankrijk voor 34 stond, en ik kan me voorstellen dat het in Nederland nou niet bepaald goedkoper is.
Dat kan je toch zelf zo opzoeken? Maar ik weet dat de prijzen in NL tussen de 35 en 45 liggen afhankelijk van waar je hem haalt (los van de locaties die gewoon echt te duur zijn, maar dat kan je nakijken).
Het zou best kunnen dat hij dan in Frankrijk goedkoper te krijgen is, maar dat moet dan wel toevallig zo zijn bij de supermarkt waar ik ben, of ik moet er al speciaal voor op pad. Voor dat tientje verschil ruil ik hem thuis wel om, dat verschil is echt veel te klein om extra moeite voor te doen en op te beknibbelen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
EektheMan schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:06:
[...]

Oh, nog nooit van gehoord, interessant. Maar dan heb je het waarschijnlijk over een dubbel pits toestel of misschien een BBQ? Bij een enkel pitje zit je toch altijd goed?
Ja zo’n klein enkel pitje is prima. Maar verder dan dat gaat het niet. Ook afhankelijk van de buitentemperaturen. Als frisser is werkt nog moeizamer.

[ Voor 9% gewijzigd door Sethro op 21-08-2024 10:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
vhal schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:48:
[...]

Ik hoor dit voor het eerst, dit jaar zag ik de 901, 904 en 907 nog op diverse plekken liggen? Aan de andere kant, de 901 zie ik inderdaad niet meer terug op de website van Campingaz maar ik vond dit altijd een rare maat qua hoeveelheid gas (zo'n grotere schroefcartridge heeft al meer)
Excuus ! Ik heb het zelf ook even nagezocht: Benegas (de Benelux-distributeur van Campingaz) is gestopt met de 901. Maar als ik op Campingaz.fr kijk, dan is in Frankrijk de 901 nog gewoon te krijgen/om te ruilen.

Maar goed: De vraag ging over hoe betrouwbaar de flessen verkrijgbaar zijn. Als ik een bepaald model in een aantal landen (in ieder geval Benelux en Duitsland) al niet meer op de site zie, dan vind ik dat al geen betrouwbaar verkrijgbaar model meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:59
Wij gebruiken de cadac city chef 40. Daar zit een pandrager bij. Mocht ik 2 pitten nodig zijn heb ik zo'n koffer gasfornuis met de CP250 busjes. Of als ik bijvoorbeeld alleen een blik soep of knakworstjes wil opwarmen gebruik ik alleen het koffer brandertje. Gaat lekker rap en voor ons met de caravan compact genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:32
Mistraller schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:13:
Leuk topic :)

Over koken; wij slepen al jaren een 904 met kooktoestel mee. Dit jaar voor het eerst thuisgelaten tijdens onze tocht in Noorwegen. (op de bonnefooi, dat is zooo fijn in Noorwegen; altijd plek als je geen stroom gebruikt)
Alleen een hiking toestelletje voor tijdens meerdaagse tochten (en voor nood mocht het nodig zijn).
Op werkelijk alle campings kunnen koken. Wel overwegen we andere pannen want alle campings hebben electrische kookplaten en onze pannen zijn niet echt recht. Iemand tips voor fijne camping pannen? Bij de Wit zijn we al geweest.

Andere leuke constatering is dat het erop lijkt dat onze "vakantielijst" compleet lijkt. We hebben ons allemaal goed aan de lijst gehouden en we waren zowaar niks vergeten!
Hoe pakt de gemiddelde tweaker hier z'n spullen?
Qua pannen vind ik deze set https://webshop.fietsvaka...ceramic-base-camper-small wel een aanrader. Geen PFAS en wel het voordeel van lichtgewicht aluminium.

Wij hebben geen paklijst, maar een grote aluminium opbergkist waar vrijwel alles in zit. Paar dingen die we niet dubbel hebben op een briefje wat in de deksel van de kist zit en gaan. Op deze manier kunnen we vanaf zolder in 45 minuten de auto compleet ingepakt hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Duclaasie op 21-08-2024 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:14
kiefty14 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 07:03:
[...]

Volgens mij zijn de eigenaren van de Wit ook eigenaar van Bardani ;)
offtopic:
Daarom dat ik er soms nog van opkijk om Bardani tenten tegen te komen in een andere kampeerwinkel. Bardani is de samentrekking van Bart en Danique. Dit zijn de kinderen van Mark en Yvonne de Wit (Maryvo is de importeur van de spullen ;) )
.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:40
Iedereen inmiddels terug? Hier de tas aan het pakken voor dik 3 weken Picos de Europa /Noord-Spanje >:)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

JanHenk schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:30:

Ook qua afwassen een stuk eenvoudiger dan de 50. Kan alles (vetopvangbak, grillplaat, chef pan, etc) mooi laten weken en afwassen in een 20 liter vierkant opvouwbaar pvc wasteiltje.

Aanrader kortom :)
Die gaat toch in z'n geheel in de campingvaatwasser voor een paar euro? :+ :P

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
Duclaasie schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:03:
[...]

Qua pannen vind ik deze set https://webshop.fietsvaka...ceramic-base-camper-small wel een aanrader. Geen PFAS en wel het voordeel van lichtgewicht aluminium.

Wij hebben geen paklijst, maar een grote aluminium opbergkist waar vrijwel alles in zit. Paar dingen die we niet dubbel hebben op een briefje wat in de deksel van de kist zit en gaan. Op deze manier kunnen we vanaf zolder in 45 minuten de auto compleet ingepakt hebben.
Keramiek was inderdaad onze gedachte ook. Denk alleen dat dit setje te klein is, we zijn met vier.

Onze paklijst bevat wel echt alles, dus ook kleding, sport toebehoren, alle benodigdheden voor een meerdaagse trektocht, eten wat we in de eerste dagen nodig hebben, etc. Lijst gaat ook mee op vakantie, zodat we dingen erbij kunnen schrijven indien nodig. Ook reparatie/vervanging schrijven we daarop.
En dan gewoon bijhouden.... luiers en kinderwagen eraf; tablethouders en opladers erop; dat soort werk 8)

---------------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:20
Mistraller schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 12:23:
[...]

Keramiek was inderdaad onze gedachte ook. Denk alleen dat dit setje te klein is, we zijn met vier.
Wij zijn ook met z'n vieren en gebruiken naar volle tevredenheid de large variant van die set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
vhal schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:44:
[...]

Die gaat toch in z'n geheel in de campingvaatwasser voor een paar euro? :+ :P
:p

Daarover gesproken, op de camping waar ik nu sta hebben ze die “Easy Be” vaatwassers die je vast al eens tegen bent gekomen. Die zijn hier trouwens gewoon gratis. :)

Gebruik ze wel voor een redelijk deel van de vaat, maar voor sommige dingen is het ook gewoon niet geschikt. Dus je blijft wat spoelen vooraf en handwasje doen.

Leuke service maar nu ik weet hoe en wat, weet ik ook dat het voor mij de moeite niet is om er extra voor te betalen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:41
De laatste camping waar ik stond, had een horeca vaatwasser staan. In 2mins je hele afwas schoon.

Ik begrijp dat voor veel mensen het afwassen onderdeel is van de charme van kamperen. Voor mij is het dat niet. Dus ik was er heel erg blij mee, met die vaatwasser.

Mochten wij ooit een caravan gaan kopen (we hebben nu gehuurd), dan is het een serieuze overweging van mij om te kijken of er een vaatwasser in kan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
vaatwassers op campings? :? hmmm ben ik ieg nog nooit tegengekomen, maar dat ligt wellicht ook aan de campings waar we komen. Zo'n gratis ding lijkt me trouwens ideaal voor de malloot die zo'n ding dan voor elke spreekwoordelijke lepel gaat gebruiken, of valt dat wel mee?

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Laatst online: 23-09 12:45
Na weer een aantal keer een stacaravan of glamping tent te hebben gehuurd zijn we nu toch weer serieus aan het kijken voor een vouwwagen. Aanstaande maandag bekijken we een Cabanon Stratos. Zijn er nog specifiek dingen waar we op moeten letten buiten zichtbare beschadigingen? Er zouden nieuwe banden onder zitten, dus lijkt me dat dat ook wel goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lost95
  • Laatst online: 20:53
Hopjesvla79 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 14:36:
vaatwassers op campings? :? hmmm ben ik ieg nog nooit tegengekomen, maar dat ligt wellicht ook aan de campings waar we komen. Zo'n gratis ding lijkt me trouwens ideaal voor de malloot die zo'n ding dan voor elke spreekwoordelijke lepel gaat gebruiken, of valt dat wel mee?
Zelf alleen een keer in DLD, was meteen een winterhalter, duur spul.

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gallus
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:41

Gallus

Cheesy

Volgens mij is het idee vooral dat het water/energie bespaart t.o.v. met de hand afwassen en wordt het daarom gratis aangeboden.

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
barrymossel schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 14:40:
Na weer een aantal keer een stacaravan of glamping tent te hebben gehuurd zijn we nu toch weer serieus aan het kijken voor een vouwwagen. Aanstaande maandag bekijken we een Cabanon Stratos. Zijn er nog specifiek dingen waar we op moeten letten buiten zichtbare beschadigingen? Er zouden nieuwe banden onder zitten, dus lijkt me dat dat ook wel goed zit.
Er is tegenwoordig zelfs een topic over Vouwwagen ervaringen.

Allerbelangrijkste is de staat van het doek natuurlijk. Scheuren, reparaties, slijtage. Dan de ritsen, al zijn die meestal relatief eenvoudig te repareren. Elastieken idem. Frame (buizen, scharnieren, etc) is zeker ook belangrijk. Kijk naar de algemene indruk en luister naar het verhaal van de eigenaar.

Kijk, juist de banden, een slijtageonderdeel, zijn nu niet zo van al te groot belang. Die kun je zo vervangen voor een paar tientjes. Dat kruiwagenrubber kost niet veel.

Stratos is een dubbele klapper, voorloper van de Mercury?

Staat niet bekend als een snelle klapper. Maar geeft wel een boel ruimte en is niet al te duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:41
Waar wij stonden werd het ding normaal gebruikt. Dus je komt aan met je emmertje, laadt zo'n mandje vol en drukt die er doorheen.

Je moet er toch voor aan de wandel, dus ikzelf ging zeker niet voor elke wissewasje ( :+ ) naar die vaatwasser toe. En anderen ook niet. En genoeg mensen die nog met de hand aan het afwassen waren. Hoewel ik die ervan verdacht dat ze die vaatwasser nog niet hadden ontdekt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:40
Ook restaurant bediening met robots 2 jaar terug al gezien in spanje . Grote afstanden afleggen en bijv. groepen tegelijk bedienen scheelt een bult personeel en nog belangrijker... koud eten .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ik zou het ook vertikken om zo'n ding te gebruiken hoor, met de hand is zo gebeurd. Boormachine voor pootjes, schroefharingen, elektrische pompen, en nu ook alweer vaatwassers. Het lijkt wel alsof men tegenwoordig écht niets meer met de hand wil doen.

Nou laat mij dat afwasje maar lekker met de hand doen hoor, beter voor je spullen en ook beter voor jezelf. Ik heb er al moeite mee dat we tegenwoordig wel eens een wasmachine gebruiken in plaats van kleding ook gewoon met de hand (al was ik er wel blij mee met die onder gekotste slaapzak, al heb ik die in eerste instantie ook gewoon met de hand gedaan). Lekker man, beetje actief blijven op je vakantie. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
JanHenk schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 15:10:
[...]
Stratos is een dubbele klapper, voorloper van de Mercury?
Volgens mij hebben ze kort nog naast elkaar bestaan, maar de Stratos heeft in ieder geval geen keuken (ook niet als optie dacht ik) en ook niet die minimale inham daarvoor. Verder "identiek".
Staat niet bekend als een snelle klapper. Maar geeft wel een boel ruimte en is niet al te duur.
Snelle klapper hoeft voor ons ook niet. We zullen maximaal 1 keer per vakantie verkassen en dat waarschijnlijk al niet (buiten dan een overnachting richting eindbestemming en terug). Wel moet ie makkelijk op te zetten zijn. Ik heb wat filmpjes gezien en dat is prima te doen in je eentje. En inderdaad lekker ruim en zeer acceptabel qua prijs. In die (2e hands) prijscategorie zit je anders met name naar Jamet te kijken en dat is de laatste keer niet goed bevallen. Juist het 2-3 stokken/bogen principe van Cabanon spreekt me erg aan.

Maar hij is wel érg lang. Ik heb nog even gekeken naar de Manga, maar dat scheelt maar 70 cm uit m'n hoofd en dan heb je bijvoorbeeld al weer geen uitritsbaar grondzeil. maar een vaste...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Ik heb zijn broertje in dezelfde lengte Caravelair Antares Titanium 390 :)
Extra spiegels voor auto[/li]
Als je Oppi / EMUK spiegels kan vinden die op je trekker passen kan ik deze aanraden. Verder ervaring met Milenco opzetspiegels.
een gasfles - maar dewelke? Wat bedoelde de verkoper met "een groene fles"?
Afhankelijk van hoeveel je gebruikt (koken, koelkast en verwarmen). Ik gebruik de 5kg groene fles en die is na 2 jaar bijna leeg en ik gebruik het alleen om te koken. Verwarmen kan ik ook elektrisch op walstroom 230V (Truma Ultraheat).
dekzeil voor in de winter + eventueel een wielklem en/of disselslot - of een stalplaats vinden
Wielklem, disselslot een een rode bal in de muil van de koppeling. Verder staat hij in de stalling.
producten voor 't chemisch toilet (blauw of groen + rood + speciaal papier)
Ik gebruik de spullen van Thetford, kleurtjes zeggen meer over de geur na gebruik. Dat speciale papier van Thetford gebruik ik niet, is onzin. Normaal toiletpapier (mits niet teveel) lost gewoon op.
Ik vermoed iets van kabels (blauwe stekker? wat is er op camping om op aan te sluiten? een Shuko 230V "huis" stekker of ook zo een blauwe?) - of krijg je dat bij de caravan?
Ik heb bij de caravan 2x 20 meter verlengsnoer met blauwe stekker en contra stekker, dit moet je wel zelf aanschaffen.
mss een waterpas en blokjes om de boel vlak te parkeren? Wat houten plakjes om onder de poten te zetten op zachte grond?
Waterpas is altijd handig zeker met een breedte slaper want je wil niet met je hoofd lager liggen dan je voeten :P
verzekering tegen diefstal/.... ? ook bij een <750kg model?
Bij een nieuwe caravan zal ik hem zeker verzekeren tegen alle onheil van buiten. Hier in Nederland is de caravan WA meeverzekerd met de auto tijdens het rijden, ik weet niet hoe het in België dat geregeld is.
mss een krik (ik heb dat niet meer in de auto) + sleutels om een wiel te kunnen vervangen
Ik heb wat standaard gereedschap inclusief potkrik met blokken hout om bij panne de band te vervangen.
een gieter of zo (om de watertank te vullen)
(y)

Voor wat betreft de elektriciteit, alles wordt vanuit 230V (blauwe aansluiting buiten) gevoed. Er is standaard geen autark voorziening zoals 12V accu aanwezig in de caravan, dit kan wel maar dan meestal in combinatie met een mover. Die heb ik laten monteren (vrijgezel) en ik kan van de kleine 20AH LiPo accu kortstondig gebruiken voor de boordverlichting maar niet voor de koelkast / verwarming.

Plaatjes :P

Kamperen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r39z75mPLSNmbKxbWo4g5BbHg2U=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qPReaAYp1J95Cp5lg6uigJxe.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QLgmjLACO-rH0PSBZh5w2FIDKZU=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9E1VZ0yMOqAQGozuPZ3kKVLy.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BTevZBNl1ap8erpadczvfd8qpm8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2ayS3XePJRQDN1uWBDZjPCOI.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7PLxroHjJ0z4kayemCP7411qNnM=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xxXd7JqTpx9HHPn0hvmhrOXB.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8oeBaSA1-HESx9MA_rRQGhGtD3Q=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C8j4ASGG92fceF7YfzJTrkMK.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PugucO2as7nNCxgo0CspIoUJcWk=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RyKciANmNjUNrPlIxfXlPnla.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ATf-x-cb1X7oLAlPzJuzLS29Vi0=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9iZnWOfbJJ6TsSJdowb8jghL.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N4Xt1Gr7n6uA3tIfhB8IZuQ_c7g=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/haApEhri2QLuzEwM300E5l0g.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EGvyO3psrQYdmrG1UkaNUp9jS1s=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KNcCMlfZ3PFFLe5elxfhEyLS.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MvqiLkh3EVGI1iSZz7N6KvwCaEc=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MqbS8qXg2jTkOYlmRw8KCFmt.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nY_kICGIqu2xbCOY2bbxFHkmhF4=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KWWDHM7ebxpymxnQMBkq0BsN.jpg?f=fotoalbum_small

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Gonadan schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 15:29:
Ik zou het ook vertikken om zo'n ding te gebruiken hoor, met de hand is zo gebeurd. Boormachine voor pootjes, schroefharingen, elektrische pompen, en nu ook alweer vaatwassers. Het lijkt wel alsof men tegenwoordig écht niets meer met de hand wil doen.

Nou laat mij dat afwasje maar lekker met de hand doen hoor, beter voor je spullen en ook beter voor jezelf. Ik heb er al moeite mee dat we tegenwoordig wel eens een wasmachine gebruiken in plaats van kleding ook gewoon met de hand (al was ik er wel blij mee met die onder gekotste slaapzak, al heb ik die in eerste instantie ook gewoon met de hand gedaan). Lekker man, beetje actief blijven op je vakantie. :P
Kostenbatenanalyse. Twee euro om ranzige vette zooi schoon te krijgen in 2 minuten vs. aankloten met pislauw water omdat de warmwatervoorziening het niet trekt.
Soms vraag ik mij af, waarom moet kamperen min of meer gelijk staan aan spartaans leven. Ook prima hoor als je zo je vakantie wil vieren maar als de voorzieningen er zijn, dan ben ik blij dat de keuze er is en spendeer ik mijn tijd liever in andere zaken. Afwassen op de camping vind ik simpelweg de meest verschrikkelijke bezigheid tijdens de vakantie. Een paar bordjes is het probleem niet maar een volledige vette vaat na een BBQ is een ander verhaal.

En schroefharingen zijn de beste uitvinding sinds tijden. Ga jij maar lekker jezelf in het zweet werken met een hamer, ik schroef ze nagenoeg in iedere ondergrond zonder moeite. :P

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf
  • Laatst online: 20:01

Smurf

Detri

Wij stonden in het voorjaar op een SVR camping in de buurt van Bergen op Zoom en daar hadden ze ook zo'n vaatwasser staan. Was gratis te gebruiken. De reden is simpel: het ding gebruikt veel minder (warm) water dan je voor een handwas nodig hebt.

)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
vhal schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 16:23:
Kostenbatenanalyse. Twee euro om ranzige vette zooi schoon te krijgen in 2 minuten vs. aankloten met pislauw water omdat de warmwatervoorziening het niet trekt.
Soms vraag ik mij af, waarom moet kamperen min of meer gelijk staan aan spartaans leven. Ook prima hoor als je zo je vakantie wil vieren maar als de voorzieningen er zijn, dan ben ik blij dat de keuze er is en spendeer ik mijn tijd liever in andere zaken. Afwassen op de camping vind ik simpelweg de meest verschrikkelijke bezigheid tijdens de vakantie. Een paar bordjes is het probleem niet maar een volledige vette vaat na een BBQ is een ander verhaal.
Dingen zelf doen is niet spartaans, dat is heel gezond. Ik hoef niet zo nodig op vakantie in alles wat mogelijk is ontlast te worden, als ik dat wilde zou ik überhaupt niet gaan kamperen. Dat hoef jij niet met mij eens te zijn want ieder zijn ding, maar het feit dat mensen nog met de hand afwassen is dus niet alleen maar omdat ze de vaatwasser nog niet gevonden hebben. ;)
En schroefharingen zijn de beste uitvinding sinds tijden. Ga jij maar lekker jezelf in het zweet werken met een hamer, ik schroef ze nagenoeg in iedere ondergrond zonder moeite. :P
Jij schroeft niet, dat doet je boormachine. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Smurf schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 16:28:
Wij stonden in het voorjaar op een SVR camping in de buurt van Bergen op Zoom en daar hadden ze ook zo'n vaatwasser staan. Was gratis te gebruiken. De reden is simpel: het ding gebruikt veel minder (warm) water dan je voor een handwas nodig hebt.
Niet dan je nodig hebt, maar dan wat mensen vaak gebruiken wel waarschijnlijk. Zo'n ding gebruikt best wat energie maar als je ziet hoe mensen soms voorspoelen of gewoon met lopende kraan afwassen dan kan je daar wel wat op bezuinigen inderdaad. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

[...]

Die Peggy Peg, wereldse uitvinding *O*

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remmeltbrink
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 20:48
barrymossel schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 15:31:
Maar hij is wel érg lang. Ik heb nog even gekeken naar de Manga, maar dat scheelt maar 70 cm uit m'n hoofd en dan heb je bijvoorbeeld al weer geen uitritsbaar grondzeil. maar een vaste...
Vanaf een bepaald modeljaar is het kuipzeil van de Cabanon Manga ook uitritsbaar. Wij hebben er eentje van 2018 en die heeft dat in ieder geval wel. Ook geen kleintje met extra luifel, maar tot nu toe op alle plekken altijd wel passend gekregen :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mistraller
[...]

Afwassen in de gezamenlijke centrale keuken is in Noorwegen vaak: Even gezellig met je campingburen kletsen. Dit jaar vooral met Noren die hun eigen land aan het exploren waren. Ik heb dat geen moment vervelend gevonden. Ik heb wel vaatwassers gezien, eentje die te ranzig was om aan te raken, en de andere was voortdurend bezet. Die 10 minuutjes afwassen; als je je telefoon 10 minuten langer uit laat heb je die alweer gewonnen. :)

Schroefharingen in de gemiddelde Noorse camping. >:) Doe mij maar stalen pennen en een klauwhamer hoor. En dan moet je vaak nog 3x steken.

Als je in Scandinavië met een tent op pad gaat heb je de keus al gemaakt om "moeilijk" te doen, want anders zou je beter een cabin kunnen huren, die zijn overal. Ik heb er juist schik in om lekker back to basic te gaan. Maar daarom gaan we meestal ook nog hiken met trekkerstentjes, niks mooier om al wat je nodig hebt zelf op je rug te dragen, en het leukste is als ook het gsm bereik nog wegvalt, want dan gaan onze kids eindelijk echt om zich heen kijken *O*

---------------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
remmeltbrink schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 17:00:
[...]

Vanaf een bepaald modeljaar is het kuipzeil van de Cabanon Manga ook uitritsbaar. Wij hebben er eentje van 2018 en die heeft dat in ieder geval wel. Ook geen kleintje met extra luifel, maar tot nu toe op alle plekken altijd wel passend gekregen :)
Wist ik niet, maar wij kijken qua budget heel wat categorietjes lager... ;) Bouwjaar 2010 ongeveer...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:25
Gonadan schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 16:33:
[...]

Dingen zelf doen is niet spartaans, dat is heel gezond. Ik hoef niet zo nodig op vakantie in alles wat mogelijk is ontlast te worden, als ik dat wilde zou ik überhaupt niet gaan kamperen. Dat hoef jij niet met mij eens te zijn want ieder zijn ding, maar het feit dat mensen nog met de hand afwassen is dus niet alleen maar omdat ze de vaatwasser nog niet gevonden hebben. ;)

[...]

Jij schroeft niet, dat doet je boormachine. ;)
De vaat doen is meestal een mooie gelegenheid om een praatje te maken met je mede kampeerders.
Al staan daar de laatste tijd ook steeds vaker mensen die oortjes in hebben en zich afsluiten voor de buitenwereld. :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
LordSinclair schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:14:
[...]

Je hebt voor je linker opstelling ook pootjes waar je het blikje inklikt waardoor het stabieler staat
Handug!
Nu heb ik geen 3d printer... Zijn die dingen ergens te koop?
Zag deze ook voor een 3d printer... Wat beter denk ik

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Harribo schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 22:02:
[...]

Handug!
Nu heb ik geen 3d printer... Zijn die dingen ergens te koop?
Zag deze ook voor een 3d printer... Wat beter denk ik
pssst...zoek eens op gasblik standaard.... :+

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

205Gutmann schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 19:16:
[...]

De vaat doen is meestal een mooie gelegenheid om een praatje te maken met je mede kampeerders.
Al staan daar de laatste tijd ook steeds vaker mensen die oortjes in hebben en zich afsluiten voor de buitenwereld. :N
Geef ze eens ongelijk, wie zit nou te wachten op zo'n nietszeggend praatje over het weer, het geven van ongevraagd advies en hoe ellendig/geweldig de camping tot op heden is :+

Maar zonder gekheid, een simpel praatje is prima hoor maar mensen die een dagtaak hebben om andere mensen te bestuderen in hun doen en laten zijn bij mij aan het verkeerde adres. Laatst was ik iets vergeten om mee te nemen tijdens een trip, ik zet de auto even op het centrale parkeerterrein, ik loop naar de vouwwagen en ik hoor/voel al gelijk zo'n priemende blik gevolgd door 'zijn jullie er al weer?' :/
[...]

Pino112 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:20:
[...]

Misschien een leuke toevoeging voor aan jullie shortlist, wij zijn er twee jaar geleden geweest. Iets verder naar links dan Otztal zo te zien:
Camping Sonnenberg in Nuziders
Dank voor deze suggesties! Otztal lijkt goed te voldoen aan de eisen maar Sonnenberg is ook wel een mooie kanshebber. Over de plekken: voor Sonnenberg lees ik vooral dat je op grind/gras staat en Otztal heeft brede plekken maar zijn minder diep waardoor je luifel etc. minder goed kwijt kan (en dus mogelijk de vouwwagen anders moet plaatsen).
Nou kamperen wij met een vouwwagen maar kunnen jullie iets zeggen over de plekken in z'n algemeenheid en ondergrond? Ik heb gemerkt dat een 100m² plek in Oostenrijk nog wel eens kan verschillen qua grootte :P

[ Voor 45% gewijzigd door vhal op 22-08-2024 07:27 ]

Strava

• Hopjesvla79
vhal schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 07:16:
[...]

Geef ze eens ongelijk, wie zit nou te wachten op zo'n nietszeggend praatje over het weer, het geven van ongevraagd advies en hoe ellendig/geweldig de camping tot op heden is :+

Maar zonder gekheid, een simpel praatje is prima hoor maar mensen die een dagtaak hebben om andere mensen te bestuderen in hun doen en laten zijn bij mij aan het verkeerde adres. Laatst was ik iets vergeten om mee te nemen tijdens een trip, ik zet de auto even op het centrale parkeerterrein, ik loop naar de vouwwagen en ik hoor/voel al gelijk zo'n priemende blik gevolgd door 'zijn jullie er al weer?' :/

[...]

[...]
idem hier, ik sta er om de afwas te doen, niet om te socialiseren. Kijk, als er echt een aanleiding/ aanknopingspunt is prima, maar smalltalk voor de smalltalk... :/

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:48

Bommes

Capo del formaggio

Afwassen op de camping is toch de vakantie Tinder??

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Harribo
Hopjesvla79 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 08:49:
[...]

idem hier, ik sta er om de afwas te doen, niet om te socialiseren. Kijk, als er echt een aanleiding/ aanknopingspunt is prima, maar smalltalk voor de smalltalk... :/
Toch ontkom je er niet aan. Zeker wat oudere getrouwde vrouwen mogen graag wat kleppen.
Ik reageer niet zo enthousiast dan, maar wel netjes.

Hetzelfde met het fietsen. Was vorig jaar in de achterhoek, stikte het van de (oudere) fietsers.
Elke keer hoi, weer hoi, weer hoi, later hoi.. Hoi hoi... _O-
Twee dagen was ok maar na een week stond ik eigenlijk niet meer voor mijzelf in :p . Ach ja hou je gewoon.

Edit : gasblik standaard zoeken is gelukt, thnx (y)
Google ipv van DuckDuckGo scheelt dan

[ Voor 9% gewijzigd door Harribo op 22-08-2024 09:34 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Harribo
Bommes schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 08:57:
Afwassen op de camping is toch de vakantie Tinder??
Haha
Ja met je tent vlakbij de afwas hoek staan zodat je uitzicht hebt. Zodra er wat aantrekkelijks komt afwassen, gelijk een vies kopje pakken en wat zeepsop en praten maar! :+
</offtopic>

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:07
Harribo schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:32:
[...]
Hetzelfde met het fietsen. Was vorig jaar in de achterhoek, stikte het van de (oudere) fietsers.
Elke keer hoi, weer hoi, weer hoi, later hoi.. Hoi hoi... _O-
Twee dagen was ok maar na een week stond ik eigenlijk niet meer voor mijzelf in :p . Ach ja hou je gewoon.
Bij wandelen in Zwitserland zegt iedereen ook Gruss Gott. Vriendelijk toch. Als ik thuis door het dorp loopt zegt iedereen ook vriendelijk gedag. Behalve de toeristen, die kijken je dan vreemd aan.

Praten bij de afwas hoefde voor mij ook niet altijd, maar je hoorde soms wel leuke tips over de omgeving (was pre databundel in het buitenland, zelfs pre smartphone).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
Harribo schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:32:
[...]

Toch ontkom je er niet aan. Zeker wat oudere getrouwde vrouwen mogen graag wat kleppen.
Ik reageer niet zo enthousiast dan, maar wel netjes.
tuurlijk, is ook niet dat ik niets zeg, maar vind het ook echt wel prima zonder dit. Scheelt wel dat we in het algemeen campings met veel Nederlanders proberen te vermijden, dan heb je er al minder last van.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:56
Pat911 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:01:
Bij wandelen in Zwitserland zegt iedereen ook Gruss Gott. Vriendelijk toch. Als ik thuis door het dorp loopt zegt iedereen ook vriendelijk gedag. Behalve de toeristen, die kijken je dan vreemd aan.
Ik zeg ook altijd iedereen vriendelijk gedag, maar ik kom dan ook niet uit de randstad. Mijn vriendin vindt dat altijd ook raar (die komt wel uit de randstad). Het is vriendelijk.

Behalve bij wandelingen zoals naar de Preekstoel of de Besseggen in Noorwegen, dan is het file lopen en gaat de lol er wel vanaf. Maar als je af en toe iemand tegen komt is er niks mis met een vriendelijke groet of knik.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjp

bjp

aReaRe schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 16:23:
[...]

Ik heb zijn broertje in dezelfde lengte Caravelair Antares Titanium 390 :)

[...]
aha idd lijkt heeeeel hard op de aankomende bij ons :) we hebben de 'gewone' afwerking, jij de luxe variant!

Ik zie dat je de douche hebt, wij niet (i.v.m. gewicht). Maar we overwegen wel om een douchegordijn "op te hangen" en een douchezak te gebruiken... of iets zoals de Decathlon zonnedouche met pomp (wegens gemakkelijker in de beperkte hoogte).

Bedankt voor je feedback

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bootje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-09 15:37
Om even aan een aantal discussies wat toe te voegen:

Wij laten op vakantie (meestal) de kinderen (3 exemplaren) de afwas doen. Behalve de skottel, en soms de glazen niet. Dat is voor hen een taakje om de vakantie ook een beetje te 'verdienen'. Gaat vaak met enorm gezucht en soms wat mot, maar dan leren ze e.e.a. ook beter te waarderen vinden wij. Mijn vrouw en ik doen (en betalen) al genoeg! ;)

Om te koken gebruiken wij een Cadac Carri Chef 40, of een Weber Go Anywhere (maar het mag vaak niet meer, op kolen BBQ'en). Wij maken dus m.n. éénpansgerechten of we grillen/BBQ'en. Alles buiten. Het kooktoestel in de caravan gebruiken we niet. Dat is voor ons kamperen. 8)

Het toilet in de caravan wordt bij ons alleen gebruikt voor een kleine boodschap ('s nachts), voor de rest ga je maar (al dan niet met toiletrol) naar het toiletgebouw. Dit jaar in Italië dus ook met een aantal klassieke hurktoiletten. Lekker oldschool. :*)
Pagina: 1 ... 230 ... 277 Laatste