[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 222 ... 277 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:31

Bommes

Capo del formaggio

aReaRe schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 12:06:
Dit is de hoofdzaak van de reden dat ik niet op stap ga met de hut.
Nee daar had ik niet overheen gelezen sorry als ik wat bot over kan.
Hele zware tijden als de zorg voor je ouders deze kant op gaat. Ik snap je keuze om niet op pad te gaan.
Misschien dat Patrick juist wat afleiding kan geven, samen met je hond op stap in de buurt kan al heel veel helpen.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:31

Bommes

Capo del formaggio

Ik was toch op zoek naar een luifeltje...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xQaAiZhAnBwMtXFo48wGJXoIs6M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lezyh0ap1cUVf333fAc76TMC.jpg?f=fotoalbum_large
Er zat nog een campertje aan vast.. 8)7

Een oudje, Rapido 800, geen turbo, geen stuurbekrachtiging, 70 manke paardjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fZUDUZi_EKWqknVpFNjXZPAT1zQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OqOZ0JWz04QmSfEsWSSBUueg.jpg?f=fotoalbum_large
Doel is om het ding van binnen en buiten te gaan restylen. Alhoewel het nu al een erg net ding is, maar gewoon niet "ons".
Dus tijd voor andere kleurtjes, stofjes en wat dan al niet nog meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iIDkZ0n3rzR2qSWuuOQr_4Tv-uA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R7D85JpFMgyzCxI7u4Pdyizs.jpg?f=fotoalbum_large

Binnen is het allemaal mooi licht gemaakt door de vorige eigenaren maar er moeten wel echt nieuwe kussen en voorstoelen in. Techniek is dik in orde maar mag ook wel een beetje moderner gemaakt. Extra accu er bij, zonnepanelen op het dak dat soort werk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8SOJ71g7he952X5rwUiyoVkBkZc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6F0LrNxFIyQGqTZ6pKRBCDCF.jpg?f=fotoalbum_large
Voorin en zitje waar een bed van kan gemaakt, voorstoelen ook nog draaibaar.
Hefbed boven die stoelen, met goede nieuwe matras.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/COfQWx4FfyMVqa6MQpWW3p82d2c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oxhexwOxqcrsSN67e7n2Ulhl.jpg?f=fotoalbum_large

Achterin een "vast" bed van 125 x 210. Ideaal voor onze dochter.
Klein badkamertje met wc en na wat opknappen ook een douche.

[ Voor 4% gewijzigd door Bommes op 20-07-2024 08:21 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:55
Zucht… vakantie officieel begonnen gisteren met twee zieke kinderen en een schoonmoeder die in het ziekenhuis is opgenomen.

We waren serieus toen aan een paar weken niks. Hopen op drie wondertjes in de komende dagen, hotel in Lyon geboekt voor maandag en woensdag worden we op de camping nabij Perpignan verwacht.

Zoals @aReaRe ook schreef, het is wat het is. Sterkte man!

[ Voor 9% gewijzigd door Dr. Strangelove op 20-07-2024 09:04 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-10 19:50
@Bommes leuk ding, geniet er van!

@Dr. Strangelove voor mijn schoonmoeder zou ik niet thuis blijven ;) Hooguit mn vrouw, dan kan die met het vliegtuig later komen... En kinderen zijn flexibel, afhankelijk vd leeftijd tenminste. Zolang de onze niet doodziek zijn willen ze nog steeds spelen, en een kans op een camping zouden ze niet afslaan.

• Dr. Strangelove
Alle opties zijn al door mijn hoofd gegaan, waaronder die ;)

We hebben nog tot maandagochtend vroeg om af te wachten. Eerst maar eens pakken. Plan for success :)

• vangoghnl
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:23
Balen zeg!

Wij zijn momenteel met de tent in Noorwegen, 1ste week er bijna opzitten.
Zelf gisteren koorts gekregen en vanmorgen onze jongste dochter ziek. We blijven op de huidige camping dus maar wat langer om allemaal uit te zieken en trekken dan weer verder.

Komt echt totaal niet uit maar wat doe je eraan.

• pirke
We zitten nu in een gebied met 3 op de midges kaart, een uurtje even het raam open is genoeg om daarna een kwartier met de elektrische vliegenmepper te mogen zwaaien. Die dingen zijn klein genoeg om gewoon door de hor heen te kruipen. Gelukkig geeft het veel voldoening om ze te laten ontploffen :) Ze laten zich ook heel makkelijk plat drukken, ze zijn totaal niet geëvolueerd om een aanval te ontwijken.

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:51

_Eend_

🌻🇺🇦

pirke schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 12:30:
We zitten nu in een gebied met 3 op de midges kaart, een uurtje even het raam open is genoeg om daarna een kwartier met de elektrische vliegenmepper te mogen zwaaien. Die dingen zijn klein genoeg om gewoon door de hor heen te kruipen. Gelukkig geeft het veel voldoening om ze te laten ontploffen :) Ze laten zich ook heel makkelijk plat drukken, ze zijn totaal niet geëvolueerd om een aanval te ontwijken.
Als je nog een projectje zoekt: https://hackaday.com/2021/03/08/laser-zap-that-mosquito/ :+

• Dr. Strangelove
Tja ik zou hier zelf geen issues mee hebben maar ik weet wel dat de gemoedstoestand van mijn vrouw niet past bij een relaxte vakantie :) Denk dat wij toch een keer in voor- of najaar gaan.

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Dr. Strangelove schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 12:54:
Tja ik zou hier zelf geen issues mee hebben maar ik weet wel dat de gemoedstoestand van mijn vrouw niet past bij een relaxte vakantie :) Denk dat wij toch een keer in voor- of najaar gaan.
Sterkte :(:)

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:44

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Jazzper schreef op zondag 14 juli 2024 @ 23:28:
Zowel een Huawei mifi router gekocht als een Sitecom WLX-2100 wifi extender (met 2 van die antennes) en een WifiCamp Pro 2 met Alfa 36A router. Alles tweedehand maar mooi om eens mee te pielen deze vakantie. Blijf toch een tweaker :)
Hier ook een wificamp pro v2.2 gebruiker; as we speak zit ik via dat accespoint:
Antenne uit dakraam van de camper, die plukt de wifi rondom de receptie op en maakt er een eigen netwerk van. Mijn bevindingen: die r36 wil wel eens vastlopen, zeker bij video. Lastig als je net de f1 quali zit te kijken.

Ik heb nog eens zitten kijken of ik zoiets zelf kan samenstellen, maar dan met iets stevigere hardware. Nog niet aan toegekomen.

Wise enough to play the fool

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:52
Beste allemaal, ik heb dringend jullie hulp nodig.

Wij zijn reeds ruim 2 weken onderweg in Noorwegen, momenteel op de terugweg. Fantastisch land om te kamperen, we genieten volop.

Wat we alleen een klein beetje missen zijn goede campings. Beetje zoals je die in de typische kampeer landen aantreft; speeltuin, snackbar, misschien zwembadje. We zijn met kleine kids en die willen ook wel eens een dagje gewoon spelen op een camping. Ik zoek me te pletter maar kan eigenlijks niks vinden op onze route.

Morgen rijden we naar Trondheim en daarna richting Oslo via de e6 zoals we nu hebben gepland. Iemand een tip voor een leuke camping, als het een goede camping is willen we best een beetje van de route afwijken (maar niet al te ver naar het zuiden).

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-10 13:08

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Verdorie @Bommes , ik ben stik jaloers! Ik wou dat ik de ruimte en middelen had om zo'n project aan te pakken! Veel plezier en fijne veilige kilometers toegewenst!

We've got that ring of confidence

• philippevk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-10 01:33
borgdaville schreef op zondag 21 juli 2024 @ 10:21:

Wij zijn reeds ruim 2 weken onderweg in Noorwegen, momenteel op de terugweg. Fantastisch land om te kamperen, we genieten volop.

Wat we alleen een klein beetje missen zijn goede campings. Beetje zoals je die in de typische kampeer landen aantreft; speeltuin, snackbar, misschien zwembadje. We zijn met kleine kids en die willen ook wel eens een dagje gewoon spelen op een camping. Ik zoek me te pletter maar kan eigenlijks niks vinden op onze route.

Morgen rijden we naar Trondheim en daarna richting Oslo via de e6 zoals we nu hebben gepland. Iemand een tip voor een leuke camping, als het een goede camping is willen we best een beetje van de route afwijken (maar niet al te ver naar het zuiden).
Waar wij toen zijn geweest is deze https://sandviken-camping.no/ wel plekjes naast elkaar maar voor de rest is alles aanwezig. Water (fjord) is wel echt koud.

• pirke
@borgdaville hoe oud zijn je kinderen? Wij staan zelden op campings en de kinderen vermaken zich prima. Nu 5 en 7, twee jaar geleden in Noorwegen 3 en 5. We stonden regelmatig bij een meertje of riviertje waar ze uren plezier hebben. Dam bouwen, visnetjes, emmer/schepje, etc. In Noorwegen heb je ook vrij regelmatig een prima openbaar binnenzwembad, vaak met glijbanen. Wordt je meteen schoon van :)

Daarnaast kun je in een app filteren op plekken met speelgelegenheid, meestal is er wel ergens een plekje bij een goede speeltuin.

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:28
Osensjøen Camping heeft alles wat je vraagt en ligt op je route.

Is een camping van Nederlandse vrienden van m'n ouders. Zijn er zelf een paar jaar geleden ook geweest met onze kinderen en die vonden het er heerlijk.

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:58
Heeft iemand nog een aanrader qua neuswiel? Die op onze vouwwagen is krom. Ik dacht aan een Al-Ko Plus volledig kunststof wiel, maar sinds de reactie van @vhal in het vouwwagen topic (vhal in "Vouwwagen ervaringen") twijfel ik…

Op dit moment hebben we zo’n basic Winterhoff wiel, dit denk ik: https://www.aanhangwagend...-winterhoff-neuswiel.html

Dat werkt op zich maar graaft zich snel in op zachtere ondergrond.

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:13
Fuck. Gisteren pas bedacht dat ik door mijn operatie komende donderdag (carpaal tunnel syndroom), de tent niet kan opzetten de komende anderhalve maand. Dus nu toch op zoek naar een verhuurlocatie. Of eventueel vanaf komende woensdag de tent hier in de buurt opzetten op een camping en daar een week of vier, vijf laten staan om toch een kampeervakantie te hebben.

Weet iemand nog verborgen pareltjes in de buurt van R'dam? Vanwege mijn werk kan ik niet te ver weg (piketdienst, moet binnen een half uur op Kop van Zuid in R'dam kunnen zijn). Ik zit aan camping De Koornmolen te denken, maar dat sanitair is echt erg oud en niet altijd even schoon.

Ben nog in afwachting van camping De Kriekenboogerd. Hun systeem geeft aan dat er geen aaneengesloten periode mogelijk is, maar de agenda is overal groen.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:37

franssie

Save the albatross

Cass Casey schreef op zondag 21 juli 2024 @ 11:57:
<>
Ben nog in afwachting van camping De Kriekenboogerd. Hun systeem geeft aan dat er geen aaneengesloten periode mogelijk is, maar de agenda is overal groen.
Zou dan kunnen zijn dat je een keer van accommodatie moet wisselen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:13
franssie schreef op zondag 21 juli 2024 @ 12:02:
[...]

Zou dan kunnen zijn dat je een keer van accommodatie moet wisselen.
Heb gezocht en gevraagd om een kampeerplek. Tot en met woensdag kan ik nog een tent opzetten en tillen e.d.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:51

_Eend_

🌻🇺🇦

_Eend_ schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 08:27:
[...]

Ik had vlak voor mijn laatste kampeerttrip ook zo'n Decathlon opblaaskussen gekocht, en dat was ook absoluut geen succes. Ik heb nauwelijks een oog dicht gedaan op dat ding. Nu heb ik zo'n schuim kussen van Decathlon gekocht, deze: https://www.decathlon.nl/...?mc=8827568&c=BRUIN_GROEN

Ik heb er nog niet mee gekampeerd, maar heb hem wel al thuis in bed getest. Dat lag bijna net zo goed als mijn eigen kussens. Het is niet zo compact als het opblaaskussen maar hij is wel zo klein dat ie overal wel tussen past.
Nog even een update:
Ik had samen met het kussentje ook een lichte slaapzak gekocht bij Decathlon, deze: https://www.decathlon.nl/...48438&c=GRIJS_BLAUW_GROEN die heb ik met de warmte van de afgelopen dagen gebruikt ipv mijn veel te warme deken.

Slaapt prima, maar nu wil ik wel een groter kussentje :+

• s_schimmel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-10 20:50

Afgelopen januari was ik op Topcamp Hallingdal in Ål. Weliswaar in een van de huisjes want -31C is me toch wat te koud om te kamperen :P. Was bijna uitgestorven toen maar ze leken nog wel wat faciliteiten te hebben voor kinderen in de zomer. Direct aan het water en in de buurt van Geilo en het Hardangervidda. Geen idee of dat een beetje op de route is :) https://topcamp.no/topcamp-hallingdal

• borgdaville
pirke schreef op zondag 21 juli 2024 @ 11:04:
@borgdaville hoe oud zijn je kinderen? Wij staan zelden op campings en de kinderen vermaken zich prima. Nu 5 en 7, twee jaar geleden in Noorwegen 3 en 5. We stonden regelmatig bij een meertje of riviertje waar ze uren plezier hebben. Dam bouwen, visnetjes, emmer/schepje, etc. In Noorwegen heb je ook vrij regelmatig een prima openbaar binnenzwembad, vaak met glijbanen. Wordt je meteen schoon van :)

Daarnaast kun je in een app filteren op plekken met speelgelegenheid, meestal is er wel ergens een plekje bij een goede speeltuin.
Thanks en zeker dat doen we nu al ruim 2 weken. Ze zijn 3 en 5. Maar op die vrije plekken laat ik ze niet graag los om zich even zelf te vermaken.

Welke app bedoel je?

• Koehandelaar
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Naast met de motor kamperen ga ik ook wel eens met m’n vriendin op pad, alleen dan met de auto. Vorig jaar naar de Pyreneeën geweest, waar zij speciaal een matje voor heeft aangeschaft. Ik lachte haar uit met haar veel te grote pakket, maar zo’n dikkere mat ligt toch echt wel lekker.

Nu dus zelf op zoek naar een 10 cm mat, heb al de reviews van Kampeermeneer gelezen en daar komt de Redwood Limousine het beste uit. Maar voordat ik deze aanschaf; wie hebben er allemaal zo’n dikke en brede mat (of matras kan ik beter zeggen) en hoe is jullie ervaring? Niet alleen Redwood maar ook andere merken, gezien hij die van de Decathlon enz niet mee neemt in z’n test.

• vangoghnl

Wij zijn momenteel ook in Noorwegen op vakantie. 2 kinderen van 2 en 4. Echt goedkope campings vind je niet in het zuiden. Ik zoek ook altijd de goedkoopste op haha. Vooral omdat ik het verschil hier nooit zie tussen een dure en goedkope.

Wij zitten nu boven Stavanger. Gebruik altijd de Norcamp app. Nu net weer 2 nachten betaald voor NOK 500. Op de bank is €43.26 afgeschreven.
In het Noorden wel regelmatig campings voor rond de €12 gehad. Maar ja dan ben je het geld wel kwijt aan benzine.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:30
Wij hebben op fagerness camping https://www.fagernescamping.no/ gestaan. Daar was op en naast de camping genoeg te doen.
En bijzonder goed sanitair.
Geen idee of dat voor jou op de route ligt.

Noorwegen is wel een land om te trekken, campings zijn daar wel op ingericht, heb ik gemerkt.

[ Voor 15% gewijzigd door Raymond op 21-07-2024 21:22 ]

• borgdaville
vangoghnl schreef op zondag 21 juli 2024 @ 20:43:
[...]

Wij zijn momenteel ook in Noorwegen op vakantie. 2 kinderen van 2 en 4. Echt goedkope campings vind je niet in het zuiden. Ik zoek ook altijd de goedkoopste op haha. Vooral omdat ik het verschil hier nooit zie tussen een dure en goedkope.

Wij zitten nu boven Stavanger. Gebruik altijd de Norcamp app. Nu net weer 2 nachten betaald voor NOK 500. Op de bank is €43.26 afgeschreven.
In het Noorden wel regelmatig campings voor rond de €12 gehad. Maar ja dan ben je het geld wel kwijt aan benzine.
Kosten maakt ons niet uit, vaak staan we gratis of tegen een parkeertarief dat overzichtelijk is. Als we dan toch op een camping staan is het meestal niet meer als 30/40 euro. Maar zou graag 100 betalen voor een beetje leuke camping voor een paar daagjes chillen en vermaak voor de kids. Ik ga de Norcamp app eens checken. Dank je!

• pirke
borgdaville schreef op zondag 21 juli 2024 @ 17:18:
[...]

Thanks en zeker dat doen we nu al ruim 2 weken. Ze zijn 3 en 5. Maar op die vrije plekken laat ik ze niet graag los om zich even zelf te vermaken.

Welke app bedoel je?
CamperContact en Park4Night zijn de meest gebruikte. In Frankrijk CampingCarPark maar daar heb je in Noorwegen weinig aan ;)

• borgdaville
Raymond schreef op zondag 21 juli 2024 @ 21:20:
Wij hebben op fagerness camping https://www.fagernescamping.no/ gestaan. Daar was op en naast de camping genoeg te doen.
En bijzonder goed sanitair.
Geen idee of dat voor jou op de route ligt.

Noorwegen is wel een land om te trekken, campings zijn daar wel op ingericht, heb ik gemerkt.
Thanks ligt op de route ziet er goed uit!!

• hippiepaci
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:50
Koehandelaar schreef op zondag 21 juli 2024 @ 20:35:
Naast met de motor kamperen ga ik ook wel eens met m’n vriendin op pad, alleen dan met de auto. Vorig jaar naar de Pyreneeën geweest, waar zij speciaal een matje voor heeft aangeschaft. Ik lachte haar uit met haar veel te grote pakket, maar zo’n dikkere mat ligt toch echt wel lekker.

Nu dus zelf op zoek naar een 10 cm mat, heb al de reviews van Kampeermeneer gelezen en daar komt de Redwood Limousine het beste uit. Maar voordat ik deze aanschaf; wie hebben er allemaal zo’n dikke en brede mat (of matras kan ik beter zeggen) en hoe is jullie ervaring? Niet alleen Redwood maar ook andere merken, gezien hij die van de Decathlon enz niet mee neemt in z’n test.
Top mat! Ligt heel goed die Redwood. Formaat is wel een ding, ze zijn wel lomp groot. Afhankelijk van de tent(jes) die we mee hebben is het soms wat proppen.

• pirke
borgdaville schreef op zondag 21 juli 2024 @ 21:33:
[...]

Kosten maakt ons niet uit, vaak staan we gratis of tegen een parkeertarief dat overzichtelijk is. Als we dan toch op een camping staan is het meestal niet meer als 30/40 euro. Maar zou graag 100 betalen voor een beetje leuke camping voor een paar daagjes chillen en vermaak voor de kids. Ik ga de Norcamp app eens checken. Dank je!
100 euro per nacht voor een camping???

Ik vind 10-15 euro per nacht acceptabel voor een camperplaats met faciliteiten (stroom, water, afvalwater lozen). De meerprijs van een camping van 30-40 euro zie ik niet, zelfs als ze even duur waren kies ik liever voor een meestal veel rustigere camperplaats.

In Schotland valt het aanbod aan servicepunten waar we grijs en zwart water kunnen lozen me wel tegen, had er meer verwacht. In Noorwegen vind je die overal, meestal zelfs gratis wat helemaal niet hoeft. Een camperplaats in Schotland is hier meestal een parkeerplaats zonder faciliteiten voor 15 pond. Dan sta ik liever gewoon gratis ergens in de natuur. Campings hier hebben meestal wel de faciliteiten maar vragen meteen 25-40 pond per nacht (betalen per volwassene en per kind). Als we een volle wc (en volle reserve cassette) hebben en er geen leegpunt in de buurt is dan pakken we wel een camping, kunnen we meteen even douchen, maar verder mijden we ze zoveel mogelijk.

• vangoghnl
borgdaville schreef op zondag 21 juli 2024 @ 21:33:
[...]

Ben benieuwd of je die gaat vinden. De reden dat ik hier altijd de goedkoopste uitzoek is omdat ze praktisch allemaal even basic zijn. Echt gebaseerd op trekken. Pas nog op een camping in Oostenrijk gestaan. Daar hadden we alles grote speeltuin luxe sanitair enz. Maar dat heb ik in Noorwegen nog nooit gezien.

(We zijn verslaafd aan Noorwegen gaan elke jaar 4 weken. En hebben eigenlijk alles al weleens gezien.)

• borgdaville
vangoghnl schreef op zondag 21 juli 2024 @ 22:32:
[...]

Ben benieuwd of je die gaat vinden. De reden dat ik hier altijd de goedkoopste uitzoek is omdat ze praktisch allemaal even basic zijn. Echt gebaseerd op trekken. Pas nog op een camping in Oostenrijk gestaan. Daar hadden we alles grote speeltuin luxe sanitair enz. Maar dat heb ik in Noorwegen nog nooit gezien.

(We zijn verslaafd aan Noorwegen gaan elke jaar 4 weken. En hebben eigenlijk alles al weleens gezien.)
We gaan naar Fagernes op basis van een tip hier(bedankt!!!). Deze camping ziet er veel belovend uit.

Na 2,5 week voor het eerst camper en in Noorwegen is mijn conclusie dat je het best vrij kan staan, dat zijn de mooiste plekjes en overal onderweg zijn er plekken om je tanks te legen en vullen. Die hele basis campings voegen niet veel toe vergeleken met gewoon vrij staan.

Wij vonden tot nu toe de mooiste plekjes door gewoon wat locals aan te spreken, die zijn zo vriendelijk en zijn echte buiten mensen. Ze weten en verklappen direct hele mooie plekjes.

• borgdaville
pirke schreef op zondag 21 juli 2024 @ 21:51:
[...]

100 euro per nacht voor een camping???

Ik vind 10-15 euro per nacht acceptabel voor een camperplaats met faciliteiten (stroom, water, afvalwater lozen). De meerprijs van een camping van 30-40 euro zie ik niet, zelfs als ze even duur waren kies ik liever voor een meestal veel rustigere camperplaats.

In Schotland valt het aanbod aan servicepunten waar we grijs en zwart water kunnen lozen me wel tegen, had er meer verwacht. In Noorwegen vind je die overal, meestal zelfs gratis wat helemaal niet hoeft. Een camperplaats in Schotland is hier meestal een parkeerplaats zonder faciliteiten voor 15 pond. Dan sta ik liever gewoon gratis ergens in de natuur. Campings hier hebben meestal wel de faciliteiten maar vragen meteen 25-40 pond per nacht (betalen per volwassene en per kind). Als we een volle wc (en volle reserve cassette) hebben en er geen leegpunt in de buurt is dan pakken we wel een camping, kunnen we meteen even douchen, maar verder mijden we ze zoveel mogelijk.
Ik bedoelde bij wijze van spreken, kosten zijn voor ons geen factor bij de keuze van een camping. Wij staan over het algemeen ook gratis, niet omdat het gratis is maar vanwege het mooie rustige plekje met uitzicht, langs een riviertje of aan een meer.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

Yep, we hebben die Redwood. Slaapt hetzelfde als matras thuis. Nadeel is de enorme pakmaat. Meestal blaas ik ‘m iets te hard op en dan leeg laten lopen als ik er op lig totdat die de gewenste hardheid heeft.

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-10 14:14
aReaRe schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 21:49:
Slecht nieuws hier, de caravan komt uit de stalling dit jaar voor de vochtkeuring voor de Caravelair garantie en Bovag onderhoudsbeurt :/

Dit jaar ga ik niet met de caravan op stap. Teveel onzekerheden met betrekking tot mijn moeder, haar dementie, de zorg voor haar en de achtervang (thuiszorg).
Met Patrick (onze hond) op de camping is geen optie, ook niet in een pension.

Dus dat wordt vakantie in de achtertuin, heel misschien dat ik een dagje weg kan om te gaan zeilen.

Het heeft moeite gekost om deze beslissing te maken, maar het is beter zo en ik kan na een week overdenken ermee leven, leuk is het niet :/
Sterkte en juist ja probeer de momentjes te pakken om er ff tussen uit te gaan, dat is belangrijk voor ieder in het gezin. Dagje zeilen, een NS-wandeling lopen oid. Dagje richting Arnhem (Burgers, Openlucht museum) etc.

• Raymond
borgdaville schreef op zondag 21 juli 2024 @ 21:37:
[...]

Thanks ligt op de route ziet er goed uit!!
Op de camping zelf een klein speeltuintje. En een speelweide aan het water, met waterspeeltoestellen. Het dorp zelf is op wandelafstand en daar valt ook eea te spelen. Naast de camping ligt een museumdorp, ook leuk om ff te kijken.

Ik hoop alleen dat ik nu niet 2 campings door elkaar haal :+ Maar op basis vd website, denk ik wel dat ik het goed heb :)

Ff dubbelgecheckt bij vrouwlief: yep, dit was die ene met de mooie familiebadkamers.

[ Voor 8% gewijzigd door Raymond op 22-07-2024 10:51 ]

• zuma
pirke schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 21:57:
Hier aan de westkust van Schotland zitten beduidend meer midgets, vooral als we 's avonds lekker buiten zitten. Tip: Smidge werkt prima, beter (en gezonder) dan deet.
vergeet ook niet de Skin so soft van Avon. Dat werkt ook. Nog een westkust tip: Ga naar Mull en dan naar Fidden Farm (reserveren is daar niet nodig)

• zuma
franssie schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 23:08:
[...]

Begin dan maar een winkel op het continent met dat spul, lijkt hier niet te krijgen namelijk en ze verzenden ook niet buiten de UK lijkt het

https://www.smidgeup.com/smidge-shop/

Mooi eiland maar ook wel kutvolk
https://www.amazon.nl/Smi...&pd_rd_i=B07DQQVHDW&psc=1

• RKD
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:38

RKD

Wij hebben ook de Redwood Limousine, en kwamen na de 1e vakantie met die matras tot de conclusie dat we thuis ook nieuwe matrassen nodig hadden zo lekker ligt dat ding :)

iRacing Profiel

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21:40

Heb zelf nog 2 van vrijbuiter eigen merk, dat was voordat ze onder de naam redwood verkocht werden. Gaan dus al even mee en bevallen prima. Heb ook 1x een nomad dreamzone xw 10.0 en die ligt net zo goed maar is net een iets kleinere diameter rol omdat het schuim holle banen heeft waar de andere 2 volledig schuim zijn. Die laatste gaat dus ook op solo trips gewoon mee in een roltas :D
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RQA87ZvOnUYMJFBFnqXeouopad4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v87v14MWg1IXaZtbjqBljybH.jpg?f=fotoalbum_large

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

• zuma
FRANQ schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 10:01:
Ik heb al een paar jaar zo'n mooie coleman lantaarn.
Maar ik krijg het niet voor elkaar om hem lekker af te stellen.

Met een minuscuul slagje van de knop gaat hij van bijna uit naar mega fel. En als je hem dan weer iets terug draait is hij een tijdje goed qua licht, maar dooft langzaam uit.

Iemand tips hoe ik deze kan nalopen?
[Afbeelding][Afbeelding]
Hier een pro-user. Lijkt mij dat er niets aan de hand is. paar dingen zijn al eerder eens gezegd:

-Een volle tank kan minder lucht in geperst worden. Maar ik begin ook altijd met een volle tank en dan hoef ik maar twee a drie keer de boel oppompen. Gewoon flink op druk brengen, pompen tot dat het zwaar wordt.

-Qua opstarten: na alles flink op druk gezet te hebben. Vol open draaien en aansteken. Als de steekvlam te groot wordt weer dichtdraaien en wachten totdat deze bijna gedoofd is en weer open draaien. Herhalen totdat de vergassing fase begint en het kousje dus gaat gloeien. Eenmaal voluit brandend dan de knop snel dichtdraaien en weer open. Paar keer herhalen. Hierdoor wordt de generator en sproeier een beetje gereinigd. Vervolgens als sluit stuk weer volledig op druk brengen want bij het aansteken verlies je aardig wat druk.

-Qua instellen van lichtsterkte. Benzine lampen kennen eigenlijk maar twee standen, aan of uit (behalve de Northstar). Dus als je de opstartfase achter de rug hebt kan je de kraan ietsjes knijpen. Zeg maar ongeveer 25% tot 33% richting dicht draaien. Feitelijk is dat maar een kleine slag vanaf voluit.

-Als de lamp begint te ploffen of het licht zodanig gedaald is dat de kous af en toe brand in plaats van gloeit moet de boel weer volledig op druk worden gebracht.

Je hebt hier wel de powerhouse te pakken met twee kousen. Dat ding geeft gewoon een enorme bak licht. De versie met 1 kous is wat vriendelijker. Ik heb nog een kleintje met melkglas (aftermarket) en de Northstar voor een echt bak licht.

• zuma
pirke schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 12:30:
Tijd om je horren te vervangen met echt no-see-ums proof horrengaas.

• mathman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10 16:21
Maar die verzendkosten van €19 zijn niet mals... ik heb uiteindelijk vrijdag een bestelling gedaan via https://eu.alpkit.com/pag...lts?q=smidge&type=product

2x een spray van 75ml en 2x een pocketsize spray van 18ml voor uiteindelijk €40 inclusief verzenden. Net zoveel dus als die van amazon, maar dan wel de grotere sprays.

• pirke
Ik kan wel een flinke verzameling inkopen hier voor geïnteresseerde tweakers, maar de supermarkt prijzen hier zijn hoger dan bovenstaande webwinkel. Hier kost de grote fles grofweg 10 pond (12 euro), geen 10 euro.

• Cheesy
  • Niet online
Even tussendoor over die wit ovale stickers met landcode, oftewel het nationaliteitsteken dat verplicht is voor aanhangers en caravans met witte platen in het buitenland. Blijkbaar zijn die bijna nergens te koop met specificaties die aan de regels voldoen.

De minimale afmetingen zijn vrij simpel:
Wit ovaal met zwarte letters
Afmeting ovaal bxh 175 x 115 mm
Een letterhoogte van 80 mm
Dikte van de letters 10 mm

Nu is dat beste een forse sticker, en zo goed al alle aanbieders (op internet) gaan daar de mist in. Het zijn vrijwel allemaal stickertjes van circa 8 bij 11 centimeter. En uiteraard voldoet de rest van de specs dan ook niet meer. Alleen die van de ANWB lijkt te voldoen.

Maargoed, zo'n halve A4 is wel lelijk, dus wellicht ga ik ook voor een kleine versie >:)

• JanHenk
  • Niet online
@Cheesy In het vouwwagentopic kwam dit onderwerp ook voorbij. Inderdaad bij de ANWB verkopen ze de juiste.

Verder zie ik veel mensen zo'n blauwe sticker óp de witte plaat plakken (mag niet in Nederland, buitenland onbekend). Of een NL sticker die niet aan de specificaties voldoet (onjuist formaat etc.), of op de verkeerde plaats (nauwelijks zichtbaar) plakken.

Ik heb besloten om maar zonder NL sticker achterop op pad te gaan. Binnen de EU schijn je daar alsnog weinig problemen mee te krijgen? En ik reis ook niet naar/door Zwitserland, Noorwegen en VK. Ik heb er wél één gekocht, die ik bij een aanhouding of iets dergelijks alsnog wel ergens op kan plakken.

Ik heb overigens Holtkamper (fabrikant van onze wagen) ook gevraagd hoe anderen dat doen, want er is niet echt een logische plaats voor gereserveerd. Volgens hen rijdt minimaal driekwart van de eigenaren zonder NL-sticker door de EU.

Al die stickers ook... Tempo 100 hier, milieuzone daar, tolvignet zus, NL-sticker zo. Lekker allemaal. :)

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• pirke
Ik controleer minimaal 1x per week de bandenspanning, en maar goed ook. 1 band is in de afgelopen 5 dagen bijna een bar kwijtgeraakt (van 3,8 naar 2,85). Hij lijkt na oppompen z'n spanning goed te houden, maar toch maar even dagelijks controleren en aanvullen totdat we een garage aan hebben kunnen aandoen.

• zuma
mathman schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:52:
[...]

Maar die verzendkosten van €19 zijn niet mals... ik heb uiteindelijk vrijdag een bestelling gedaan via https://eu.alpkit.com/pag...lts?q=smidge&type=product

2x een spray van 75ml en 2x een pocketsize spray van 18ml voor uiteindelijk €40 inclusief verzenden. Net zoveel dus als die van amazon, maar dan wel de grotere sprays.
Oef dat is wel fors! Dat had ik gemist.

• Rukapul
  • Laatst online: 00:00
Cheesy schreef op maandag 22 juli 2024 @ 13:38:
Even tussendoor over die wit ovale stickers met landcode, oftewel het nationaliteitsteken dat verplicht is voor aanhangers en caravans met witte platen in het buitenland. Blijkbaar zijn die bijna nergens te koop met specificaties die aan de regels voldoen.

De minimale afmetingen zijn vrij simpel:
Wit ovaal met zwarte letters
Afmeting ovaal bxh 175 x 115 mm
Een letterhoogte van 80 mm
Dikte van de letters 10 mm

Nu is dat beste een forse sticker, en zo goed al alle aanbieders (op internet) gaan daar de mist in. Het zijn vrijwel allemaal stickertjes van circa 8 bij 11 centimeter. En uiteraard voldoet de rest van de specs dan ook niet meer. Alleen die van de ANWB lijkt te voldoen.

Maargoed, zo'n halve A4 is wel lelijk, dus wellicht ga ik ook voor een kleine versie >:)
Om deze reden heb ik op de fietsendrager zo'n onofficiële sticker op de witte plaat. In de auto heb ik nog een witte plaat zonder sticker liggen.

Bij de vorige twee auto's ook een met en een zonder. Die grote NL pizza sticker is me te onpraktisch.

• kouk
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 31-10 11:34
JanHenk schreef op maandag 22 juli 2024 @ 13:52:
@Cheesy In het vouwwagentopic kwam dit onderwerp ook voorbij. Inderdaad bij de ANWB verkopen ze de j

Ik heb besloten om maar zonder NL sticker achterop op pad te gaan.
Dat doe ik al een aantal jaar, ik wist niet eens dat het verplicht was :+

Ook geen problemen daarmee gehad dus. Ben door Frankrijk, België, Luxemburg en Duitsland gereden.

• m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:19
kouk schreef op maandag 22 juli 2024 @ 15:18:
[...]

Dat doe ik al een aantal jaar, ik wist niet eens dat het verplicht was :+

Ook geen problemen daarmee gehad dus. Ben door Frankrijk, België, Luxemburg en Duitsland gereden.
Werd mij ook niet verteld bij het ophalen van onze vouwwagen, dus het is dat ik het hier lees.
Wel hebben we een 100 sticker, maar die past ook niet achterop de bak. Die is simpelweg zo loeigroot dat die tzt maar op het afdekzijl geplakt moet gaan worden.

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 20-10 14:35
Uiteindelijk op marktplaats nog een leuke tent weten te kopen. Het is nog even wennen, het in je eentje een tent op zetten, maar hij staat.
Hij is geloof ik alleen iets groter dan ik voor ogen had, maar ach dat is een beetje een luxe probleem. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cTzKR5EwNwcjDZ5Is_bj2qfUI3w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jXaBIe5AdXX5VJAxVMMvtRsz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uVCRWEMZ7GyA2oUX0UO9EkZEpaU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7tfxrGYd9CNqTLM54ioYlgZ2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KS8MHHrnFoykCED6vi1l_jl4wnM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fq8bFJfhUO68P8ZOycxbvlQg.jpg?f=fotoalbum_large

• ganz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:32
chevsticks schreef op maandag 22 juli 2024 @ 17:55:
Uiteindelijk op marktplaats nog een leuke tent weten te kopen. Het is nog even wennen, het in je eentje een tent op zetten, maar hij staat.
Hij is geloof ik alleen iets groter dan ik voor ogen had, maar ach dat is een beetje een luxe probleem. [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ha, wij hebben dezelfde via marktplaats aangeschaft eind vorig jaar. Eind juni getest en eind deze week voor het echie. Prima tent!

• Redbull4u
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18:57
vangoghnl schreef op zondag 21 juli 2024 @ 22:32:
[...]

Ben benieuwd of je die gaat vinden.
Wij zijn 10 jaar geleden een keer op camping Grindafjord Feriesenter geweest. Lang geleden en ik kan me er niet veel meer van herinneren, maar dat vond ik geen trekker camping.

https://www.grindafjord.no/en/

If it does not kill u, it makes u stronger

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:03

LankHoar

Langharig tuig

Vrijdag wezen shoppen voor een nieuwe slaapzak. Ik twijfel tussen 2, de 1 heeft een comfort temperatuur van -1 en de ander van 7 graden. Ik heb het snel warm en kampeer vaak met de motor tussen april/mei en september/oktober.

Hoe kom ik er achter wat de minimale en gemiddelde nacht temperaturen zijn per maand in Nederland? Ik zal vast niet goed zoeken, want ik krijg enkel de temperaturen overdag te zien lijkt het.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Raymond
LankHoar schreef op maandag 22 juli 2024 @ 20:48:
Vrijdag wezen shoppen voor een nieuwe slaapzak. Ik twijfel tussen 2, de 1 heeft een comfort temperatuur van -1 en de ander van 7 graden. Ik heb het snel warm en kampeer vaak met de motor tussen april/mei en september/oktober.

Hoe kom ik er achter wat de minimale en gemiddelde nacht temperaturen zijn per maand in Nederland? Ik zal vast niet goed zoeken, want ik krijg enkel de temperaturen overdag te zien lijkt het.
Hier staat een tabel met de gemiddelde laagste temp per maand, ik denk dat dat is wat je zoekt:

https://www.wintergek.nl/...lde-temperatuur-nederland

• franssie

franssie

Save the albatross

Of als je je wil uitleven
https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie/daggegevens

Moet je wel even een database en import mask opzetten ;-)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• JanHenk
  • Niet online
franssie schreef op maandag 22 juli 2024 @ 21:09:
Of als je je wil uitleven
https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimatologie/daggegevens

Moet je wel even een database en import mask opzetten ;-)
Dat is hoe echte Tweakers de beslissing voor de aanschaf van een eenvoudige slaapzak nemen :+ 8)

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Raymond schreef op maandag 22 juli 2024 @ 21:06:
[...]

Hier staat een tabel met de gemiddelde laagste temp per maand, ik denk dat dat is wat je zoekt:

Ja die had ik gevonden, maar lijkt me niet dat de laagste temperatuur voor december -5,7 was - dat lijkt dan het maandgemiddelde te zijn. En dat lijkt me niet zo bruikbaar voor een geschikte slaapzak zoeken, toch?

Anders lijkt me 7 graden ruim voldoende als comfort temperatuur, voor de maanden die ik kampeer.

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

JanHenk schreef op maandag 22 juli 2024 @ 21:12:
[...]

Dat is hoe echte Tweakers de beslissing voor de aanschaf van een eenvoudige slaapzak nemen :+ 8)
Dan ben ik iets minder Tweaker, want wordt me wat te gek 8)7

• franssie

franssie

Save the albatross

LankHoar schreef op maandag 22 juli 2024 @ 21:15:
[...]

Ja die had ik gevonden, maar lijkt me niet dat de laagste temperatuur voor december -5,7 was - dat lijkt dan het maandgemiddelde te zijn. En dat lijkt me niet zo bruikbaar voor een geschikte slaapzak zoeken, toch?

Anders lijkt me 7 graden ruim voldoende als comfort temperatuur, voor de maanden die ik kampeer.
Dat hangt dus samen met welke maanden jij kampeert, en die vermeld je niet :+)of ik heb het gemist)

edit: vroeger was de regel dat vanaf Mei het rond een graad of 10 zou zijn in de tent 's nachts, dus een zero zak zou ik zeker niet kopen als je niet op bivak gaat in de winter, 7 graden is wellicht al te warm - voor mij wel)

[ Voor 17% gewijzigd door franssie op 22-07-2024 21:18 ]

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

franssie schreef op maandag 22 juli 2024 @ 21:16:
[...]

Dat hangt dus samen met welke maanden jij kampeert, en die vermeld je niet :+)of ik heb het gemist)
Dit schreef ik ;) :
Ik heb het snel warm en kampeer vaak met de motor tussen april/mei en september/oktober.

• franssie

franssie

Save the albatross

LankHoar schreef op maandag 22 juli 2024 @ 21:18:
[...]

Dit schreef ik ;) :
Ik heb het snel warm en kampeer vaak met de motor tussen april/mei en september/oktober.
ah sorry, overheen gelezen. 10 12 graden lijkt me dan prima in NL, ga je met de motor de bergen in, dan lager.

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

franssie schreef op maandag 22 juli 2024 @ 21:19:
[...]

ah sorry, overheen gelezen. 10 12 graden lijkt me dan prima in NL, ga je met de motor de bergen in, dan lager.
Check, dan ga ik zeker die van 7+ doen, lijkt me die van -1 echt te koud (of warm, net hoe je het bekijkt) :)

• Ivow85
  • Laatst online: 18:51

In april en oktober is er in de Benelux absoluut kans op lichte nachtvorst. In bijvoorbeeld de Ardennen heb ik ook half september al meermaals nachtvorst meegemaakt. En dat kan volgen op een dag met bijna 20 graden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Ivow85
Raymond schreef op maandag 22 juli 2024 @ 21:06:
[...]

De gemiddelde "minimumtemperatuur" is niers meer dan de gemiddelde temperatuur op het koudste moment van de nacht. Voor keuze van een slaapzak heb je daar niets aan, want het weer tijdens die nachten kamperen is nooit het maandgemiddelde.
De warmste en koudste nachten kunnen makkelijk 5 tot 10 graden afwijken van de maandgemiddelde temperatuur.

[ Voor 9% gewijzigd door Ivow85 op 22-07-2024 21:39 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Ivow85 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 21:36:
[...]

De gemiddelde "minimumtemperatuur" is niers meer dan de gemiddelde temperatuur op het koudste moment van de nacht. Voor keuze van een slaapzak heb je daar niets aan, want het weer tijdens die nachten kamperen is nooit het maandgemiddelde.
De warmste en koudste nachten kunnen makkelijk 5 tot 10 graden afwijken van de maandgemiddelde temperatuur.
Dat is dus precies waar ik over na dacht. Maar is die data ergens te vinden? Wat de minimum nacht temperatuur is in een gegeven maand? Want dat kon ik dus niet vinden.

• Kevinns
LankHoar schreef op maandag 22 juli 2024 @ 21:30:
[...]

Check, dan ga ik zeker die van 7+ doen, lijkt me die van -1 echt te koud (of warm, net hoe je het bekijkt) :)
Ik zou toch warmer aanraden. Die aangegeven temperatuur ten opzichte van de daadwerkelijke warmte is naar mijn ervaring erg afhankelijk van het merk en model. Als hij te warm is rits je ‘m open. Als hij te koud is dan heb je een vervelende nacht.

Als voorbeeld: ik had een decathlon slaapzak voor +5. Die was voor frissere nachten hartje zomer al te koud. (Wel als sidenote: ik lag op een goedkoop luchtbed, die dingen zijn ook steenkoud)

• LankHoar

LankHoar

Langharig tuig

Kevinns schreef op maandag 22 juli 2024 @ 21:47:
[...]

Ik zou toch warmer aanraden. Die aangegeven temperatuur ten opzichte van de daadwerkelijke warmte is naar mijn ervaring erg afhankelijk van het merk en model. Als hij te warm is rits je ‘m open. Als hij te koud is dan heb je een vervelende nacht.

Als voorbeeld: ik had een decathlon slaapzak voor +5. Die was voor frissere nachten hartje zomer al te koud. (Wel als sidenote: ik lag op een goedkoop luchtbed, die dingen zijn ook steenkoud)
Ik heb een Mammut of Ayacucho op het oog. Volgens Bever was die vrij realistisch qua comfort temperatuur. Een Nomad zou veels te opitimistisch zijn, zei de verkoper.

Verder heb ik vorig jaar al een goede mat aangeschaf van Exped, dus dat is afgedekt :) Dit jaar investeren in een slaapzak en dan kan ik voorlopig weer vooruit.

• Kevinns
LankHoar schreef op maandag 22 juli 2024 @ 21:47:
[...]

Dat is dus precies waar ik over na dacht. Maar is die data ergens te vinden? Wat de minimum nacht temperatuur is in een gegeven maand? Want dat kon ik dus niet vinden.
https://weerstatistieken.nl/de-bilt/2024/april

Daar kan je terug in de tijd kijken. Best handig!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:54

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Op de 'socials' volg ik lokale dienders en die schrijven de laatste tijd vrij veel boetes uit voor foutief gelegde hulpkoppelingen en breekkabels.
Blijkbaar weten velen toch niet dat gewoon om de trekhaak hangen niet genoeg is en hij echt ergens aan vast moet zitten, of het interesseert men gewoon niet. Dat kan ook natuurlijk. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Cheesy
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 22 juli 2024 @ 22:02:
Op de 'socials' volg ik lokale dienders en die schrijven de laatste tijd vrij veel boetes uit voor foutief gelegde hulpkoppelingen en breekkabels.
Blijkbaar weten velen toch niet dat gewoon om de trekhaak hangen niet genoeg is en hij echt ergens aan vast moet zitten, of het interesseert men gewoon niet. Dat kan ook natuurlijk. :P
Niels Hoogma had er pas ook een video over gemaakt. Maar ook daar zaten een paar slordigheidjes en aannames in. In basis is het niet moeilijk, maar er zijn uiteindelijk best veel interpretaties van de wettekst mogelijk met zo’n beetje evenveel jurisprudentie.

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 15:48
Ik weet hoe het hoort, maar toch vindt ik de fabriekstrekhaak van bijvoorbeeld de vag groep en volvo bijzonder kwa bevestigspunt breek kabel:
Afbeeldingslocatie: https://sepore.nl/wp-content/uploads/Volvo-elektrisch-inklapbare-trekhaak.jpg

Mijn inziens is het idee, dat mocht je trekhaak onverhoopt breken dat er nog een ander chassis punt is waar de breek kabel vast zit, wat zorgt voor het aantrekken van de handrem. Maar met bovenstaande fabriekshaak kan het voorkomen dat de trekhaak breekt op een punt lager als waar de breek kabel vast zit. Zeer onwaarschijnlijk, maar vind het bijzonder. Hebben ongetwijfeld slimme koppen berekeningen op gemaakt.

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
g00gle schreef op maandag 22 juli 2024 @ 22:15:
[...]

Ik weet hoe het hoort, maar toch vindt ik de fabriekstrekhaak van bijvoorbeeld de vag groep en volvo bijzonder kwa bevestigspunt breek kabel:
[Afbeelding]

Mijn inziens is het idee, dat mocht je trekhaak onverhoopt breken dat er nog een ander chassis punt is waar de breek kabel vast zit, wat zorgt voor het aantrekken van de handrem. Maar met bovenstaande fabriekshaak kan het voorkomen dat de trekhaak breekt op een punt lager als waar de breek kabel vast zit. Zeer onwaarschijnlijk, maar vind het bijzonder. Hebben ongetwijfeld slimme koppen berekeningen op gemaakt.
Volgens mij is die kabel meer bedoelt om in werking te treden bij het losschieten van de aanhanger/caravan/whatever van de kogel af. Niet voor het breken van de trekhaak. Daar heb ik overigens ook nog nooit van gehoord :9

• Cheesy
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]

Volgens mij moet je dat “breken” niet te letterlijk opvatten. Gaat mijns inziens meer over gevallen waar de koppeling niet goed op de trekhaak zit, of waar de trekhaak versleten is en dus in die zin losbreekt. Dan is de locatie van dat oog al een stuk logischer.

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01-11 00:10
[...]

[Afbeelding]

De losbreekreminrichting is niet bedoeld voor situaties waarbij de trekhaak afbreekt. Als dat gebeurd dan heb je veel grotere problemen, waarschijnlijk dat je auto doormidden ligt.

Het is bedoeld voor situaties waarbij de aanhanger van de knop zou schieten.

Ik ben wel eens naar huis gereden terwijl de kabel over de grond sleepte, had ik uiteraard niet door. Bij thuiskomst was al het metaal door en hing het spul enkel nog met een klein stukje plastic omhulsel aan elkaar. Gelukkig niks gebeurd, maar ik let sindsdien wel goed op dat de kabel de grond niet kan raken.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01-11 00:10
Denk dat het de meesten niet interesseert, en dat is bijzonder dom wat mij betreft. Ben het dan ook heel erg eens met de boetes die hiervoor uitgeschreven worden. Een loskomende aanhanger is 1 ding, maar als er dan nog een ongeleid projectiel zijn weg vervolgt is dat echt heel kwalijk.

Zelf een keer meegemaakt dat een aanhanger er vandoor ging, ik was bijrijder. We werden afgeleid tijdens het aankoppelen en hadden de boel dus niet goed aangekoppeld. Dat was een aanhanger zonder eigen remmen en dus voorzien van een dikke staalkabel die je door zo’n S-koppeling moet halen, dat hadden we wel gedaan. Schade was er niet, het ging mis bij de eerste verkeersdrempel waar we het gelijk doorhadden. Sindsdien let ik er extra op. Als ik afgeleid wordt door ik simpelweg mijn hele koppeling opnieuw. Gelukkig kan er met de caravan weinig mis gaan, dubbele groene indicator en de stabilisator kan er anders ook niet zomaar op.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 01:27
LankHoar schreef op maandag 22 juli 2024 @ 21:49:
[...]

Ik heb een Mammut of Ayacucho op het oog. Volgens Bever was die vrij realistisch qua comfort temperatuur. Een Nomad zou veels te opitimistisch zijn, zei de verkoper.

Verder heb ik vorig jaar al een goede mat aangeschaf van Exped, dus dat is afgedekt :) Dit jaar investeren in een slaapzak en dan kan ik voorlopig weer vooruit.
je kan de warmere (de 7 dus) nemen met een extra liner voor de koudere nachten. Alhoewel ik ook in begin april in NL toch redelijk vaak nachtvorst/tegen 0 heb meegemaakt. Maar goed, met de keuze uit 3 slaapzakken en diverse liners kan ik snel last minute kiezen maken welke mee moet.

Begin in het seizoen is dus die 7 denk ik te koud, aan het einde is de andere te warm.. misschien toch maar gewoon beiden halen ;)

Hi Ha Hopjesvla

• Ivow85
Cheesy schreef op maandag 22 juli 2024 @ 22:23:
[...]

Volgens mij moet je dat “breken” niet te letterlijk opvatten. Gaat mijns inziens meer over gevallen waar de koppeling niet goed op de trekhaak zit, of waar de trekhaak versleten is en dus in die zin losbreekt. Dan is de locatie van dat oog al een stuk logischer.
Het "breken" slaat op de kabel, die zo is gemaakt dat deze sterk genoeg moet zijn om de handrem van de aanhanger aan te trekken. Maar als de losgekomen aanhanger dan remt terwijl de auto nog doorrijdt, komt er meer kracht op de kabel te staan en moet deze breken. De aanhanger remt dan via zijn eigen weg af tot hij stil staat. Bij voorkeur is de remkracht op het rechterwiel een fractie hoger dan op het linker wiel, zodat de aanhanger tijdens het remmen naar rechts trekt (berm/vluchtstrook).
In de losbreekkabel zit voor een correcte werking vanuit de fabriek een zwak breekpunt ingebouwd.

Bij een ongeremde aanhanger moet de aanhanger juist middels een sterke kabel de auto verbonden blijven in het geval de aanhanger los komt van de trekhaak, zodat deze ongeremde aanhanger geen los projectiel wordt maar het trekkende voertuig blijft volgen. Zeker als je al een beetje snelheid hebt op moment dat de ongeremde aanhanger los schiet, is de kans op schade aan de achterkant van je auto hierbij natuurlijk zeer reëel. Maar dst is minder erg dan wanneer het ding zijn eigen weg gaag leiden en bijvoorbeeld het pad van een nietsvermoedend tegenligger kruist.

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 30-10 14:49
We zijn inmiddels ook aan het kijken waar we dit jaar met de tent gaan neerstrijken.

Vorig jaar naar slovenie willen gaan, maar daar zijn ze toen helemaal weg gespoeld. Wij zijn naar de pyreneen gegaan. Was echt fantastisch dus dat overwegen we weer.

Maar Slovenie, en dan vooral linksboven blijft trekken. Dit jaar zouden we het dus best weer willen proberen. Oostenrijk en Italie staan dan natuurlijk ook op het lijstje.

Maar mijn vraag voor hier: waar zitten in die hoek leuke campings voor een tent? Overgrote deel dat ik tot nu toe heb gezien zijn vooral gevuld met wit plastic, grind op de grond etc. Of gewoon een grasveldje met wat plaatsen. Wat ik van frankrijk zo leuk vind is dat de plekken vaak ruim en gescheiden zijn.

Waar vind je die in bijvoobreeld slovenie?

• Hopjesvla79
twowheeler schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 07:40:
We zijn inmiddels ook aan het kijken waar we dit jaar met de tent gaan neerstrijken.

Vorig jaar naar slovenie willen gaan, maar daar zijn ze toen helemaal weg gespoeld. Wij zijn naar de pyreneen gegaan. Was echt fantastisch dus dat overwegen we weer.

Maar Slovenie, en dan vooral linksboven blijft trekken. Dit jaar zouden we het dus best weer willen proberen. Oostenrijk en Italie staan dan natuurlijk ook op het lijstje.

Maar mijn vraag voor hier: waar zitten in die hoek leuke campings voor een tent? Overgrote deel dat ik tot nu toe heb gezien zijn vooral gevuld met wit plastic, grind op de grond etc. Of gewoon een grasveldje met wat plaatsen. Wat ik van frankrijk zo leuk vind is dat de plekken vaak ruim en gescheiden zijn.

Waar vind je die in bijvoobreeld slovenie?
https://kamp-soca.si/en/camping/

Hi Ha Hopjesvla

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22:43
Als je de Pyreneeën mooi vind en Spanje ook een optie is, dan kan ik je Noordwest Spanje ook aanraden. Vooral Picos d Europa is echt prachtig!!

• Hopjesvla79
Duclaasie schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 07:50:
Als je de Pyreneeën mooi vind en Spanje ook een optie is, dan kan ik je Noordwest Spanje ook aanraden. Vooral Picos d Europa is echt prachtig!!
daar ga ik dit jaar heen. Nog tips qua campings? Idee is nu Camping Naranjo de Bulnes om daar de auto te laten staan voor onze trekking van een week door de Picos met de tent, maar ervoor en erna hebben we nog een week om ergens anders te staan.

Hi Ha Hopjesvla

• Duclaasie
Hopjesvla79 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 07:55:
[...]

daar ga ik dit jaar heen. Nog tips qua campings? Idee is nu Camping Naranjo de Bulnes om daar de auto te laten staan voor onze trekking van een week door de Picos met de tent, maar ervoor en erna hebben we nog een week om ergens anders te staan.
Wij hebben met veel plezier gestaan op camping El Cares. https://campingelcarespicosdeeuropa.com/ Hoe het in het hoogseizoen is qua drukte weet ik niet, maar als je de kans hebt probeer dan een plekje op een van de terrassen te bemachtigen.

Daarnaast voor bezoek regio Bilbao op deze camping gestaan. https://www.campingramales.com/

• JanHenk
  • Niet online
Ironisch genoeg is het (vziw) alleen in Nederland (en Zwitserland) zo dat de breekkabel daadwerkelijk 'verbonden moet worden aan een vast deel van het trekkend voertuig'.

In de rest van de EU mag de breekkabel gewoon gelust om de trekhaak gehangen worden. Sterker nog, het is sowieso veiliger om een lus te maken (in plaats van in een rechte lijn bevestigen, wat hier dan weer wel mag... 8)7 ). In NL moeten we inderdaad die lus dan ook nog op één of andere manier bevestigen aan de haak, maar dat is alleen in NL.

Beetje bijzonder dus ook de reacties hierboven die nog net niet de doodstraf zetten op het niet vastmaken van de breekkabel... Als de rest van de EU het op manier X doet, en wij NL'ers zijn weer eens een afwijkende mening toegedaan, wie is er dan eigenlijk gek? :)

Meestal merk je het trouwens al bij de eerste de beste drempel/bocht/rotonde als de koppeling niet goed bevestigd is.

• Hopjesvla79
Duclaasie schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 08:40:
[...]

Wij hebben met veel plezier gestaan op camping El Cares. https://campingelcarespicosdeeuropa.com/ Hoe het in het hoogseizoen is qua drukte weet ik niet, maar als je de kans hebt probeer dan een plekje op een van de terrassen te bemachtigen.

Daarnaast voor bezoek regio Bilbao op deze camping gestaan. https://www.campingramales.com/
die El Cares camping zag ik ook idd. Ook lekker dicht bij de via ferrata daar in de buurt. Voor de rest zijn er niet heel veel voorzieningen qua supermarkten daar in de buurt, toch?

Hi Ha Hopjesvla

• Kevinns
Ik trek altijd met mijn volle gewicht even aan de dissel. Als de auto goed uit de veren komt zit het wel goed. Nu is dat met een vouwwagen met relatief lage kogeldruk wel makkelijker dan met een zware caravan.

Verder vind ik die breekkabel toch altijd onhandig lang. Met een lus om de trekhaak en de karabiner aan het hierboven getoonde haakje van de VAG trekhaak, raakt hij de achterbumper van de auto. Met een paar duizend kilometers trillen en bewegen lijkt me dat niet goed voor de lak. Zonder lus sleept hij vrijwel over de grond. Met wat klooien krijg ik hem uiteindelijk wel goed, maar het is iedere keer weer een gedoe.

• Duclaasie
Hopjesvla79 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:17:
[...]

die El Cares camping zag ik ook idd. Ook lekker dicht bij de via ferrata daar in de buurt. Voor de rest zijn er niet heel veel voorzieningen qua supermarkten daar in de buurt, toch?
Nee, een grote supermarkt is erg ver rijden. Wel is het restaurant op de camping prima. In Posada zit een kleine super waar je de basis wel kan halen en in Caín de Valdeon zit ook een kleine supermarkt.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Cheesy schreef op maandag 22 juli 2024 @ 22:11:
Niels Hoogma had er pas ook een video over gemaakt. Maar ook daar zaten een paar slordigheidjes en aannames in. In basis is het niet moeilijk, maar er zijn uiteindelijk best veel interpretaties van de wettekst mogelijk met zo’n beetje evenveel jurisprudentie.
Met een ietsiepietsie moeite kan iedereen makkelijk vinden wat de bedoeling is, bijvoorbeeld: https://www.anwb.nl/kampe...met-de-caravan/breekkabel
Hij moet gewoon écht vast zitten en niet gewoon ergens overheen hangen, zo simpel is het eigenlijk.

Zelf gebruik ik twee karabijnhaken en heb hem dus én om de haak gelust én direct vast aan een oog op de haak.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ThijsM
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:53
Afgelopen week voor het eerst een paar dagen wezen kamperen met onze zoon van 1.5 jaar en de nieuwe Bardani Spitfire 340XL. We stonden op Hunzedal in Borger. Camping was ok voor een paar dagen.
Het was verder een groot succes. De kleine vond het geweldig op de camping.
De tent gaf ons de gehoopte ruimte en hij is vrij eenvoudig op te zetten.

Komende week voor 3 weken naar Italië en Frankrijk. We gaan er met flink wat vertrouwen naartoe.

• Cheesy
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:58:
[...]

Met een ietsiepietsie moeite kan iedereen makkelijk vinden wat de bedoeling is, bijvoorbeeld: https://www.anwb.nl/kampe...met-de-caravan/breekkabel
Hij moet gewoon écht vast zitten en niet gewoon ergens overheen hangen, zo simpel is het eigenlijk.
Ja bij die standaardvoorbeelden is het makkelijk. Het wordt al lastiger als het oog niet aanwezig is, of verder weg. Gebruik je al dan niet een ketting, et cetera. Daarnaast is een hulpkoppeling weer net iets anders dan een losbreekreminrichting met bijbehorende mogelijke verwarring. De wettekst heeft het over een 'deugdelijke' koppeling. Per diender is dat ook een rekbaar begrip. Daarnaast wordt nog wel eens de verkeerde feitcode genoteerd. Kwam daar laatst nog een uitspraak over tegen.

Dus ja, in basis simpel, maar juist de uitzonderingen en specifieke gevallen maken het lastig. Jij en ik vinden dat interessant maar dat geldt (waarschijnlijk) niet voor het overgrote deel van onze landgenoten ;)

https://www.facebook.com/watch/?v=461558703089665
Zelf gebruik ik twee karabijnhaken en heb hem dus én om de haak gelust én direct vast aan een oog op de haak.
Ik dus 3 anders kom ik niet bij het oog... Het is wachten op een diender die dat niet meer 'deugdelijk' vindt. En volgens Niels mag een ketting (zijn 3 karabijnhaken ook een ketting?) bij een hulpkoppeling niet, omdat de dissel dan de grond raakt bij losbreken. De grond raken bij losbreken mag volgens de wettekst inderdaad niet, maar daarom zit op (bijna?) elke aanhanger en valbeugel.

En in het voorbeeld gebruikt hij ook nog eens een slecht (geknoopt) touwtje. Daar wordt hij meermaals op gewezen, maar heb het idee dat 'ie zelf ook niet zo goed tegen feedback kan.

[ Voor 5% gewijzigd door Cheesy op 23-07-2024 10:25 ]

• louzy82
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 31-10 16:39
ik wil in augustus nog een weekje weg met de caravan met mijn kids (8 en 10) en ben daarvoor op zoek naar tips voor een leuke kleine camping, liefst in Noord Brabant / max ca. 1 uur rijden rondom Eindhoven.

Liefst iets met:
- Dichtbij of inclusief een meer / een strand
- Incl. een beekje om in te spelen
- Dieren (bijv. alpaca's of een zorgboerderij waar ze soms mee mogen helpen met voeren)

Louzy#2475

• Cheesy
  • Niet online
louzy82 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:25:
ik wil in augustus nog een weekje weg met de caravan met mijn kids (8 en 10) en ben daarvoor op zoek naar tips voor een leuke kleine camping, liefst in Noord Brabant / max ca. 1 uur rijden rondom Eindhoven.

Liefst iets met:
- Dichtbij of inclusief een meer / een strand
- Incl. een beekje om in te spelen
- Dieren (bijv. alpaca's of een zorgboerderij waar ze soms mee mogen helpen met voeren)
Het voldoet niet aan al je eisen maar camping Hartje Groen vind ik erg leuk: https://maps.app.goo.gl/w1tCudqwxGyc1AQc9?g_st=com.google.maps.preview.copy

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Cheesy schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:24:
Ja bij die standaardvoorbeelden is het makkelijk. Het wordt al lastiger als het oog niet aanwezig is, of verder weg. Gebruik je al dan niet een ketting, et cetera. Daarnaast is een hulpkoppeling weer net iets anders dan een losbreekreminrichting met bijbehorende mogelijke verwarring. De wettekst heeft het over een 'deugdelijke' koppeling. Per diender is dat ook een rekbaar begrip. Daarnaast wordt nog wel eens de verkeerde feitcode genoteerd. Kwam daar laatst nog een uitspraak over tegen.

Dus ja, in basis simpel, maar juist de uitzonderingen en specifieke gevallen maken het lastig. Jij en ik vinden dat interessant maar dat geldt (waarschijnlijk) niet voor het overgrote deel van onze landgenoten ;)
Dat geldt absoluut voor het overgrote deel van onze landgenoten. Echter zijn Nederlands ook koning in allemaal redenen verzinnen om het complex te maken, maar het is heel simpel: de kabel moet direct aan het voertuig vast zitten.
Niets meer en niets minder, dus via verlenging zoals een ketting of extra kabel mag niet, want dat is niet direct. En als je geen oog hebt wat goed past dan koop je een opzetstuk, is ook al decennia op de markt speciaal daarvoor.

Maar dat vinden mensen dan niet mooi, niet handig, of dat tientje te duur, etc, etc. Allemaal argumenten, maar de basis en de praktijk is heel simpel, gewoon even doen. ;)
https://www.facebook.com/watch/?v=461558703089665

[...]
Ik dus 3 anders kom ik niet bij het oog... Het is wachten op een diender die dat niet meer 'deugdelijk' vindt. En volgens Niels mag een ketting (zijn 3 karabijnhaken ook een ketting?) bij een hulpkoppeling niet, omdat de dissel dan de grond raakt bij losbreken. De grond raken bij losbreken mag volgens de wettekst inderdaad niet, maar daarom zit op (bijna?) elke aanhanger en valbeugel.

En in het voorbeeld gebruikt hij ook nog eens een slecht (geknoopt) touwtje. Daar wordt hij meermaals op gewezen, maar heb het idee dat 'ie zelf ook niet zo goed tegen feedback kan.
Ik weet überhaupt niet wie die Niels is en waarom hij als voorbeeld zou moeten gelden, er zijn legio instanties zoals de ANWB die daar gewoon goed advies over geven. Dat volg ik liever als bron.

Los breken gebeurt bij een hulpkoppeling juist niet, die is bedoeld om te blijven trekken en dan wil je inderdaad liever niet dat de dissel de grond raakt want dan is de boel minder goed stuurbaar. Een valbeugel is volgens mij meer om de koppeling te beschermen en niet zozeer om op door te rijden wanneer hij van de haak zou schieten. ;)
Wanneer je kabel (breek of hulpkoppeling) door een deugdelijk bedrijf is geïnstalleerd zal hij ook van de juiste lengte zijn mag ik aannemen. Maar als hij een oog onder je auto niet haalt, dan zet je er toch gewoon zo'n hulpstuk op? Die zijn er voor.

Gisteren kreeg ik ineens mail van stalling31 dat mijn stalling niet meer met hen samen werkt en of ik deze week wil kiezen of ik dan over stap naar een andere stalling of bij de zelfde blijf onder (voor nu) dezelfde voorwaarden.

Van de week wanneer ik langs ga maar eens peilen voor de redenatie hierachter. Ik hoop dat het is omdat stalling31 gewoon te veel afroomt, maar ergens vrees ik komend jaar weer verhogingen. :X

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Cheesy
  • Niet online
Niels Hoogma is politieagent de er uiteindelijk wat van gaat vinden bij staandehouding. Maar waarom gebruik je zelf 2 karabijnhaken?

• zuma

Ik ben ook een warme slaper maar ik gebruik in die periodes eigenlijk altijd een slaapzak met comfortwaarde rond de 0 graden. Maar goed ik heb hem dan meestal wel helemaal opengeritst en gebruik hem dan meestal als deken. Het moet wel echt koud zijn als ik hem dicht rits >:)

• zuma
Kevinns schreef op maandag 22 juli 2024 @ 21:47:
[...]

Yup de slaapmat is eigenlijk een achilleshiel. Als deze niet afdoende isoleert heb je het altijd koud. Je ligt immers in een dichte slaapzak op de isolatielaag. Die druk je dan plat en is dan minder effectief.

• zuma
Hopjesvla79 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 23:20:
[...]

je kan de warmere (de 7 dus) nemen met een extra liner voor de koudere nachten. Alhoewel ik ook in begin april in NL toch redelijk vaak nachtvorst/tegen 0 heb meegemaakt. Maar goed, met de keuze uit 3 slaapzakken en diverse liners kan ik snel last minute kiezen maken welke mee moet.

Begin in het seizoen is dus die 7 denk ik te koud, aan het einde is de andere te warm.. misschien toch maar gewoon beiden halen ;)
Liners zijn er mijn inziens alleen om je slaapzak schoner te houden. Niet om ze op te waarderen. ergo ik ga altijd voor een zijden liner, lekker licht en compact. Als het warmer is pak ik een lichtere slaapzak en kouder een zwaardere slaapzak (ter info ik heb 5 slaapzakken met elk hun eigen gebruiksdoel en bereik). Overigens ook dito aantal slaapmatten. _/-\o_

• mathman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10 16:21
Cheesy schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:37:
[...]
Het voldoet niet aan al je eisen maar camping Hartje Groen vind ik erg leuk: https://maps.app.goo.gl/w1tCudqwxGyc1AQc9?g_st=com.google.maps.preview.copy
Ga ik ook heen met mijn meiden van 5 en 7. 2 weken vanaf 9 augustus :)
Pagina: 1 ... 222 ... 277 Laatste