Ja, 15 liter AdBlue tank. Verbruik is ongeveer 1 op 255.
[ Voor 38% gewijzigd door pirke op 08-07-2024 01:14 ]
[ Voor 38% gewijzigd door pirke op 08-07-2024 01:14 ]
Ding staat bij ons al jaren 3 weken buiten, niks slijtage. Maar wel altijd een hoes er over heenFreeaqingme schreef op zondag 7 juli 2024 @ 15:58:
Dank allen! Zo'n snelkoppeling is inderdaad nog wel even het bekijken waard.
[...]
Angst is het niet. Het is vooral dat ik wil voorkomen dat 'ie extra snel slijt maar er tegelijkertijd zo min mogelijk omkijken naar wil hebben. Maar aan de hand van de reacties hier helpt het wel met inschatten wanneer we 'm wel/niet in de tent zetten.
Zou je die camper erbij nemen, of zou je de caravan dan weg doen?Bommes schreef op zondag 7 juli 2024 @ 22:50:
En ook een beetje door onze nog onduidelijke en onbesliste vakantie plannen voor september. Keertje weer eens wat rond trekken lijkt me wel weer eens leuk.
Maar goed dat kan ook met onze auto + caravan. Dan hoef ik eigenlijk alleen maar opzoek naar een snelle luifel oplossing.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Hier idem, schoonouders ook geprobeerd maar helaas zelfde resultaat....JanHenk schreef op maandag 8 juli 2024 @ 08:50:
[...]
Ik probeer wel m'n ouders over te halen om er één te kopen, dan kunnen we die eens een keer lenen
Lukt overigens nog niet echt
Wij hebben er 1 gehuurd in de meivakantie, om eens te proberen. Ik vond het best leuk voor een keer maar ik verwacht niet dat we er ooit 1 zullen kopen.JanHenk schreef op maandag 8 juli 2024 @ 08:50:
[...]
Zou je die camper erbij nemen, of zou je de caravan dan weg doen?
Ik zou namelijk best een camper willen. Maar wij zouden niet onze vouwwagen weg willen doen: ik wil namelijk ook de mogelijkheid hebben om gewoon twee weken lekker op dezelfde plek te staan. Als het ons bevalt en iedereen heeft de rust gevonden, dan is dat voor ons heerlijk. Dus de camper is voor ons gezin op dit moment gewoon niet het kampeermiddel, ook al lijkt het ons wel heel tof om eens een reis met camper te maken.
Ik probeer wel m'n ouders over te halen om er één te kopen, dan kunnen we die eens een keer lenen
[ Voor 3% gewijzigd door Yukkie op 08-07-2024 09:43 ]
We've got that ring of confidence
Er bij, tevens als hobby projectje.JanHenk schreef op maandag 8 juli 2024 @ 08:50:
[...]
Zou je die camper erbij nemen, of zou je de caravan dan weg doen?
Ik ben 15 jaren met diverse campers op mijn vakantie's gegaan. Van weekendjes in eigen land tot 2,5 maand rond reizen door Italië. Zelfs 4 maanden in mijn camper in Italië gewoond en gewerkt.Ik zou namelijk best een camper willen. Maar wij zouden niet onze vouwwagen weg willen doen: ik wil namelijk ook de mogelijkheid hebben om gewoon twee weken lekker op dezelfde plek te staan. Als het ons bevalt en iedereen heeft de rust gevonden, dan is dat voor ons heerlijk. Dus de camper is voor ons gezin op dit moment gewoon niet het kampeermiddel, ook al lijkt het ons wel heel tof om eens een reis met camper te maken.
:strip_exif()/f/image/pSqISNMJB7kUkVwZh0h99Qz4.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door Bommes op 08-07-2024 10:07 ]
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Wij hebben op ons busje (modeljaar 2024) ook 9 traps automaat op de 2.2 diesel met 140 PK. Gaf geen krimp in de bergen, rijd echt super. Snapte zelf ook dat als je naar beneden rolde met 80 dat hij niet moest opschakelen maar liet gewoon zelf de toeren omhoog gaan om snelheid vast te houden (ook zonder CC te gebruiken.)pirke schreef op maandag 8 juli 2024 @ 00:58:
Ach een moderne euro 6d diesel is ook niet alles met die AdBlue verplichting. Gelukkig kan ik 3000-4000km rijden op 1 tank van 15 liter, maar het blijft irritant.
Optrekken doet ie dan wel weer prima, voor een ding van 5,5 ton tenminste. Die "nieuwe" 9 traps automaat met koppelomvormer rijdt ook heerlijk
Het grootste voordeel is dat je voorlopig nog geen last hebt van milieuzones. Euro 4 is op veel plekken al een dingetje, en problemen voor euro 5 komen er binnenkort ook aan. Met euro 6d heb je nog een paar jaar langer.
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD
Doe jezelf een plezier en laat China meuk van Ali en Amazon links liggen. De kans dat het CE keuring heeft is nul en de kans dat het aan de CE veiligheidsnormen voldoet half-half. Wil jij potentieel bij de verkeerde helft uitkomen?Raymond schreef op zondag 7 juli 2024 @ 22:00:
Ik heb een gasstelletje van de lidl gekocht, die heel veel lijkt op zo'n campinggaz basecamp kookstel. D'r zit keurig een gasslang met drukregelaar bijgeleverd. Nu wil ik hem eigenlijk gebruiken op van die kleine gasbussen, met zo'n EN417 aansluiting. En daar zoek ik nu een verloop of gasregelaar voor. Maar ik kan die niet echt vinden.
Cadac heeft een hele mooie: https://www.cadacinternational.com/nl/dual-power-pak/
Maar dat regelaartje kost meer dan dat hele kooktoestel![]()
Ik heb ook deze gevonden: https://www.amazon.de/dp/B08JPD5RNZ
Maar ik twijfel of je vanuit 1 bus een gasstel met 2 pitten kan voeden.
Daar kan je dan wel weer deze bij halen: https://www.amazon.de/dp/B09MLHNTXR
Maar dan kom je weer op hetzelfde bedrag uit
Mijn vraag is dus: Zijn er handiger en minder dure verloopjes te krijgen, om zo'n kookstelletje te voeden met die kleine busjes?
Zitten er heup gordels in achterin? dat heeft de onze.. niet ideaal, maar beter dan geen gordels..Bommes schreef op zondag 7 juli 2024 @ 22:26:
Tof oldtimer campertje te koop gezien maar we hebben al een caravan..![]()
Bloed kruipt waar het niet gaan kan![]()
Campertje is niet super groot, 3 slaapplaatsen, waarbij de zitplaatsen allemaal omgebouwd moeten worden om te kunnen slapen. Dus geen zitplek in slaap modus.
Bij goed weer niet echt een nadeel, is bij onze caravan nu ook. Maar daar hebben we een goede voortent bij, waar je lekker droog en uit de wind kunt zitten als het ff tegen zit met het weer.
Nadeel is bij deze wel: oldtimer dus geen fatsoenlijke gordels achterin voor onze kleine meid, sterker nog geen enkele gordel achterin. En het is een benzine motortje. Opzich is dat niet zo erg, maar voor mij gevoel heb ik liever een 40 je oude diesel dan een benzine..![]()
Keuzes keuzes
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Ik heb graag een goede deal en koop regelmatig wat uit china.. maar bij gasbranders zou ik het idd niet doen.. net te riskant..Rukapul schreef op maandag 8 juli 2024 @ 10:40:
[...]
Doe jezelf een plezier en laat China meuk van Ali en Amazon links liggen. De kans dat het CE keuring heeft is nul en de kans dat het aan de CE veiligheidsnormen voldoet half-half. Wil jij potentieel bij de verkeerde helft uitkomen?
Heb ook eens wat geprobeerd met Ali gasmeuk en heb het in de grijze bak gegooid.
Ik gebruik een 2.5kg gasfles waar ik twee kooktoestellen op aansluit.
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Het is weer een ruime week voor de vakantie, en ik heb nog steeds de waardeloze rabbit pillow in de vouwwagen liggen.FRANQ schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 09:39:
[...]
Wij hebben er daar 2 van.
Neem dit jaar mijn kussen van thuis mee.
Die rabbit pillow gaat vrijwel helemaal plat snachts, en dan word ik wakker met enorm veel oijn in mijn schouder.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Bergaf had ik m in Noorwegen op manual gezet, maar na een tijdje op hoge toeren te rijden schakelde hij toch zelf op - ondanks dat ie op manual stond. Was een afdaling van 1km omlaag met gemiddeld 10%... Halverwege heb ik hem op een parkeerplaats gezet om de remmen af te koelen. Dat was met een "af en toe hard remmen", geen constante rem.TgR_KILLER schreef op maandag 8 juli 2024 @ 10:27:
[...]
Wij hebben op ons busje (modeljaar 2024) ook 9 traps automaat op de 2.2 diesel met 140 PK. Gaf geen krimp in de bergen, rijd echt super. Snapte zelf ook dat als je naar beneden rolde met 80 dat hij niet moest opschakelen maar liet gewoon zelf de toeren omhoog gaan om snelheid vast te houden (ook zonder CC te gebruiken.)
AdBlue heb ik nog niet hoeven tanken, staat nu 3300 KM op de bus. Zag op de meter dat hij nu aan gaf dat hij op 50% zat. Ben benieuwd wanneer hij gaat piepen dat er AdBlue in moet.
[ Voor 27% gewijzigd door GAIAjohan op 08-07-2024 12:29 ]
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Dat kost teveel lengte van het matras, dan lig ik te ver naar beneden.Bommes schreef op maandag 8 juli 2024 @ 11:59:
@FRANQ Ja, die van thuis..
Kan me niet voorstellen dat je die niet ergens nog mee krijgt.
Ik heb veel plezier van het memoryfoam-kussen van de Ikea.FRANQ schreef op maandag 8 juli 2024 @ 11:09:
[...]
Het is weer een ruime week voor de vakantie, en ik heb nog steeds de waardeloze rabbit pillow in de vouwwagen liggen.
Die is nu een heel jaar zo plat als een pannenkoek geweest, dus verwacht niet dat dat wat word.
Ik ben een zijslaper, waardoor ik thuis een dik stevig schuim kussen gebruik.
In de diverse webshops zijn er vele opblaasbare, maar het is lastig te bepalen waar je goed aan doet.
Iemand een aanrader voor een fijn kussen?
wel of geen gordel moet geen probleem zijn: die kun je altijd zelf nog plaatsen.Bommes schreef op maandag 8 juli 2024 @ 11:59:
@FRANQ Ja, die van thuis..
Kan me niet voorstellen dat je die niet ergens nog mee krijgt.
@ToolkiT geen idee of en zo ja wat voor gordels er in zitten. Misschien maar eens bellen en langs gaan om het ding te bekijken.
Wij nemen ook altijd onze eigen hoofdkussens mee. Een beetje speciaalzaak heeft genoeg keuze. Ook compacter.FRANQ schreef op maandag 8 juli 2024 @ 13:02:
[...]
Dat kost teveel lengte van het matras, dan lig ik te ver naar beneden.
Doordat het een blok schuim is prop je die ook niet even wat kleiner op.
maar misschien wel een goed idee om even langs de beddenwinkel te rijden en te zoeken naar een kleiner kussen.
Water kan rare wegen volgenRukapul schreef op zondag 7 juli 2024 @ 18:27:
Iemand ervaring met water in dakkoffer?
Nieuwe auto, nieuwe dakdragers, zelfde Thule dakkoffer resulteert in flink wat water in dakkoffer bij aankomst.
Paar uur lang in hele harde regen gereden in Duitsland gisteren en paar uur vandaag in flinke buien in Oostenrijk.
Het enige wat ik kan bedenken is dat de beugels een paar cm opgeschoven zijn. Hierdoor zijn een paar kleine gaten in de onderkant van de dakkoffer vrijgekomen. In de oude situatie waren ongebruikte gaten afgeplakt.
Iemand ervaring hiermee?
Vooral jammer is een nat geworden Exped Synmat 7 welke eigenlijk niet nat mag worden. Mensen ervaring met het natworden hiervan? Schade?
Ik plak ook altijd de (in mijn geval sleuf-)gaten af bij de bevestiging.Rukapul schreef op zondag 7 juli 2024 @ 18:27:
Nieuwe auto, nieuwe dakdragers, zelfde Thule dakkoffer resulteert in flink wat water in dakkoffer bij aankomst.
Paar uur lang in hele harde regen gereden in Duitsland gisteren en paar uur vandaag in flinke buien in Oostenrijk.
Het enige wat ik kan bedenken is dat de beugels een paar cm opgeschoven zijn. Hierdoor zijn een paar kleine gaten in de onderkant van de dakkoffer vrijgekomen. In de oude situatie waren ongebruikte gaten afgeplakt.
Iemand ervaring hiermee?
Vooral jammer is een nat geworden Exped Synmat 7 welke eigenlijk niet nat mag worden. Mensen ervaring met het natworden hiervan? Schade?
Een heupgordel is voor volwassenen maar zeker voor kinderen toch best gevaarlijk.ToolkiT schreef op maandag 8 juli 2024 @ 11:04:
[...]
Zitten er heup gordels in achterin? dat heeft de onze.. niet ideaal, maar beter dan geen gordels..
Maar als je dochter nog in een stoeltje zit heb je waarschijnlijk wel een 3puntgordel nodig..
Of Mrs Bommes achterin en dochter voorin..
Zit/slaap modus is niet echt een issue bij ons, maar wij hebben de kinderbedden bovenin zitten (hightop) dus toen de kids jong waren konden die dus naar bed en wij beneden nog even (stil) een boek lezen/glaasje wijn drinken/whatever..
moet geen probleem zijn zolang er geen water in de Exped zit. Is dat het geval dan moet je hem zeker goed laten ademen en opdrogen. De buitenzijde mag zeker nat worden, is weliswaar niet de bedoeling maar als je een lek zoekt dan mag je hem ook helemaal onderdompelen in een bad (van Exped)Rukapul schreef op zondag 7 juli 2024 @ 18:27:
Hi Ha Hopjesvla
cleanertje erin gietenGAIAjohan schreef op maandag 8 juli 2024 @ 12:24:
Vraag me wel af bij de campers met adblue die nogal eens stilstaan hoeveel last ze van kristallisatie gaan hebben.
Afhankelijk van het merk kan bij het gebrek aan Adblue de motor in noodloop gaanTgR_KILLER schreef op maandag 8 juli 2024 @ 10:27:
[...]
Ben benieuwd wanneer hij gaat piepen dat er AdBlue in moet.
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Je bedoelt: hij wil gewoon niet meer starten.aReaRe schreef op maandag 8 juli 2024 @ 17:58:
[...]
Afhankelijk van het merk kan bij het gebrek aan Adblue de motor in noodloop gaan![]()
Leuk als je Luik uit rijd zuidwaarts
[ Voor 11% gewijzigd door GAIAjohan op 08-07-2024 18:37 ]
De camper doet denk ik +/- 4k KM met AdBlue.. dat rij ik makkelijk elk jaar.. Als hij 22k KM zou doen met een tank AdBlue dan had ik wel een probleem ja, dan zou ik dat maar 1x per 4 jaar hoeven tanken.GAIAjohan schreef op maandag 8 juli 2024 @ 12:24:
Vraag me wel af bij de campers met adblue die nogal eens stilstaan hoeveel last ze van kristallisatie gaan hebben. Bij gewone auto’s is dat soms echt problematisch.
Mijn eigen auto doet overigens ongeveer 22.000km met 17L, en gelukkig maar want de vullocatie is zo onpraktisch onder de vloer van de kofferbak..
Bij minder dan 2100km te gaan krijg ik overigens een melding om bij te vullen.
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Ik ben wel ooit mijn complete toilettas met alle inhoud vergeten, stond netjes klaar in de badkamer.wienesroa schreef op maandag 8 juli 2024 @ 20:27:
In het kader: een vakantie is geen vakantie als je niets vergeten bent. Schaduwdoek voor de voortent / ezup tent…
Morgen maar eens kijken wat de lokale carrefour te bieden heeft 😜
:strip_exif()/f/image/obiGdmKQDVZsCnfqDoqLh5NO.jpg?f=fotoalbum_large)
Paar jaar terug bij Almere omgekeerd met de combi en terug naar Lelystad om thuis mijn medicatie op te halen (vergeten)Bommes schreef op maandag 8 juli 2024 @ 20:34:
[...]
Nu zou ik meer problemen hebben als ik die toilettas want medicijnen.
[ Voor 7% gewijzigd door aReaRe op 08-07-2024 22:05 ]
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Haha
Lol. Ook zoiets gehad. Weekje weg, complete kledingtas stond thuis. Op locatie 7 stuks ondergoed per persoon gekocht en wat sokken, en eerst dag uit eten. Daarna ruften we te veel qua kledingwienesroa schreef op maandag 8 juli 2024 @ 20:27:
In het kader: een vakantie is geen vakantie als je niets vergeten bent. Schaduwdoek voor de voortent / ezup tent…
Morgen maar eens kijken wat de lokale carrefour te bieden heeft 😜
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Bommes schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 08:20:
you're good to go. (vrij naar Acda en de Munnik)
Wij hebben altijd lokale pads, extra forte… drinkt prima weg. Daarnaast vind ik niets zo relax in de ochtend als die ratelende Senseo 😎Togi schreef op maandag 8 juli 2024 @ 23:18:
[...]
Haha
Die zou ik juist vergeten idd
goed excuus voor een nieuwe cafetiere of moka pot![]()
Niets lekkerders dan tijdens de vakantie op een rustige manier koffie zetten
Hij schrijft toch duidelijk "zonder keurmerk uit China geïmporteerd", dat is iets heel anders dan in China gefabriceerd. Het land van fabriceren zegt niet zoveel over de kwaliteit, althans je kunt er geen garanties aan hangen. Het ontbreken van een degelijke keuring omdat je iets direct importeert vergroot simpelweg wel de kans op een ondeuglijk product. Nu is het ontbreken van een keuring geen garantie dat het product onveilig is, maar het aanwezig zijn van een keuring geeft wel een redelijke garantie dat het product niet onveilig is. Een waarschuwing op dat vlak vind ik dan ook niet meer dan terecht.Cheesy schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 15:40:
Ugreen en Baseus zijn mijns inziens toch echt wel kwalitatief een stuk beter dan een willekeurige van de Action, Bol of Amazon. Uiteindelijk komt alles uit China hè
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat wegen is altijd afhankelijk van de exacte plek waar je weegt. De druk op de kogel is anders dan die bij je neuswiel dus de kans is aanwezig dat wanneer je bij het wiel gaat meten je een andere waarde krijgt aangezien het neuswiel daar rekening mee houdt (zou ik hopen) en het paaltje niet.Kevinns schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:35:
@BaBoK even helemaal los van jouw probleem: hoe bevalt de kogeldrukmeting?
Ik heb zo’n plastic weeg-paaltje, maar de afwijking is al gauw 20kg. Is dat met zo’n neuswiel beter?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
gietijzeren kachels worden alleen door idioten gebruikt. veel te zwaar voor mobiel gebruik. ik ken een stel die een Jotul gebruiken notabene! Ik houdt bij 3mm plaatstaal. of in UL modus 1mm titaniumaReaRe schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 21:44:
[...]
Moet je maar aan @zuma vragen, meestal is het een gietijzeren kachel wat ze gebruiken.
Weer wat geleerd. Maar vuurtje uit en de boel is dan bijna gelijk afgekoeldzuma schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 14:35:
[...]
gietijzeren kachels worden alleen door idioten gebruikt. veel te zwaar voor mobiel gebruik. ik ken een stel die een Jotul gebruiken notabene! Ik houdt bij 3mm plaatstaal. of in UL modus 1mm titanium
Uiteraard moet je rekening houden met de positie van het wiel ten opzichte van de as en de koppeling. Maar als ie dezelfde afwijking heeft als mijn paaltje van +-30% dan is het alsnog betrouwbaarder om de koppeling op je teen laten vallen en kijken of het au doet. 🤣Gonadan schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 14:11:
[...]
Dat wegen is altijd afhankelijk van de exacte plek waar je weegt. De druk op de kogel is anders dan die bij je neuswiel dus de kans is aanwezig dat wanneer je bij het wiel gaat meten je een andere waarde krijgt aangezien het neuswiel daar rekening mee houdt (zou ik hopen) en het paaltje niet.
Daarnaast is mij ook opgevallen dat de paaltje erg gevoelig zijn voor de hoek waarin je ze plaatst. Is het niet loodrecht dan ondervinden ze meer weerstand en dat heeft invloed op de uitslag.
You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
De prijsstijgingen voor stroom wellicht. De genoemde 4 euro kom ik steeds minder vaak tegen, slechts één van de drie campings die ik dit jaar aan doe zit op 4 euro.Kevinns schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:54:
Zo'n zonnepaneel met accu is wel interessant... Wij nemen wel altijd de Nespresso machine mee. Deze trekt max. 1260W. Dan kom je in een prijzigere categorie accu/omvormer uit, al gauw 500-600 euro. Met zonnepaneel erbij 600-700 euro.
Op de campings die ik op het oog heb is stroom vaak zo'n 4 euro, dus pas na 150 nachten heb je de investering eruit. Dat is een beetje veel van het goede![]()
Maar zelfs als die accu de helft zou kosten dan is de terugverdientijd zo'n 100 nachten + extra ongemak. Of zie ik iets over het hoofd?
Het is wel een interessante optie. Niet per se om goedkoper uit te zijn maar het geeft je wel een keuze. Rekent een camping airfryertarieven dan kan je het gewoon zelf regelen, is het wel reëel dan pak je lekker de kabel.Ivow85 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 18:53:
[...]
Met een camper zorgt bij elk stukje rijden het diesel-aggregaat niet alleen voor de voortbeweging, maar inderdaad ook voor het laden van de (huishoud)accu.
Wanneer je een caravan met flinke accu voor de mover hebt en elke paar dagen weer verder reist, kun je natuurlijk ook de installatie zo leggen dat die mover accu steeds wordt opgeladen en ook voor huishoudelijk taken gebruikt wordt.
[...]
Ik heb het laatst (nog zonder zonnepaneel) inderdaad zo gedaan. Een kleine powerstation gekocht (=accu, omvormer en oplader in één) en daarop de caravan aangesloten.
De 256Wh versie is zonder zonnepanelen uiteraard te klein om de koelkast langdurig op te laten draaien, maar was wel ruim voldoende voor 5 dagen telefoons laden, lampjes in de avond en waterpompje van de caravan.
Formaat en gewicht zijn heel beperkt.
De volgende stap is inderdaad om een zonnepaneel en zuinige 12V compressor koelbox of koelkast aan te schaffen, om zo ook wel te kunnen koelen op off-grid elektriciteit.
Mocht op bewolkte dagen de zon moeite hebben met voldoende stroom leveren, dan is het wanneer je de powerstation niet op een lastig bereikbare plek inbouwt heel goed denkbaar om hem bij uitstapjes van maximaal zo'n 3 uur of bijvoorbeeld het simpelweg boodschappen doen gewoon mee te nemen en even in de auto aan te sluiten, zodat je tijdens de rit met 100W de accu oplaad. Op grijze dagen kan een fatsoenlijke koelbox/kast best een paar uur zonder stroom.
Kwartiertje naar de supermarkt rijden en ook weer terug levert met 100W al zo'n 20% extra vulling van de accu op.
En ja, het gedeelte met koelkast/box is nog theorie. Hoe ik daarmee in de praktijk ga uitkomen moet nog blijken. Een 12V compressor koelkastje gebruikt naar wat ik kan vinden zo'n 1-1,2Ah (ofwel rond 15Wh) per uur. Dat is 360Wh. Telefoon, waterpompje en verlichting is 30-40Wh per dag. Samen zo'n 400Wh. Ka, dat is meer dan de accu capaciteit die ik nu heb. Maar overdag wanneer het toekomstige zonnepaneel voldoende energie levert, krijgt de koelkast en telefoonlader natuurlijk stroom rechtstreeks van het zonnepaneel. Het overtollige moet dan de accu in.
In de nacht moet dan alles op de accu draaien. Dat zou net moeten gaan. Uitgaande van overdag de telefoon laden is er om een nacht (12u) te overbruggen maximaal 200Wh nodig uit de 256Wh accu.
Overdag moet een toekomstig zonnepaneel dus wel die 400Wh kunnen leveren én liefst nog behoorlijk overcapaciteit hebben zodat ook bij grijs weer zoveel mogelijk van die 400Wh nog door het zonnepaneel geleverd kan worden.
De input voor het zonnepaneel kan 100W verwerken, dus ik zit te denken aan een 110-120Wp zonnepaneel.
Op zonnige dagen is dan de accu na 3-4 uur alweer vol. Op bewolkte dagen is het dan toch nog voldoende wanneer de zonnepanelen 1/3e van hun theoretische maximum leveren.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Adsorptiekoelkast op Off-grid stroom kan niet. Het verbruik is veel te hoog. Een zuinige compressorkoelbox kan wel. Heb ik jaren gehad. Tot ik het gesleep met panelen en accu's beu was. Als het echt loeiheet en bewolkt is, dan moet je op zoek naar ijs zodat je je accu wat minder belast.Gonadan schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:15:
[...]
Misschien is een hybride optie dan wel leuk. Op zonnige dagen zou een paneel het moeten redden om de accu bij te laten en de koelkast te laten draaien dus laat je alles lekker staan. Op bewolkte dagen laat je de koelkast gewoon op gas draaien als je weg gaat, dan verbruikt hij toch niet zoveel en kan je mooi de accu bijladen.
Eens wat rekensommetjes doen. 't Zal niet per se goedkoper worden, maar is wel leuk.
Ik blijf dit concept ook wel geniaal vinden:
https://www.bioliteenergy.com/products/campstove-2-plus
Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X
Wij hebben in het begin gelijk zo'n caravanweegschaal van Marktplaats geplukt. Wilde de gewichten gewoon goed op orde hebben voor gemoedsrust tijdens de eerste ritjes. Nu gebruik ik die vijwel alleen nog maar om de kogeldruk te meten. Mijn plankjes voor onder de pootjes zijn ongeveer net zo lang als de trekhaak hoog is, dus ik houd zo'n plankje verticaal vast op de weegschaal en laat de koppeling erop zakken. Niet alleen omdat het meten daar nauwkeurige is (hefboomwerking) maar dan hoef je ook niet moeilijk te doen met neuswiel optillen of op de weegschaal rijden.Kevinns schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:35:
@BaBoK even helemaal los van jouw probleem: hoe bevalt de kogeldrukmeting?
Ik heb zo’n plastic weeg-paaltje, maar de afwijking is al gauw 20kg. Is dat met zo’n neuswiel beter?
Edit: wat betreft jouw probleem, volgens de eerder gelinkte website zou je het wiel 19cm moeten kunnen uitdraaien, ten opzichte van ~25cm bij een model zonder weger. Dat zou je kunnen opmeten. Verder zou je kunnen proberen om de schacht van het neuswiel verder te laten zakken (wat @franssie hieronder ook aangeeft).
)
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Wij zijn in onze trip denk een keer of 8 de grens gepasseerd... DL in, FR in DL in ZW in en zo ook weer terug.. elke keer stonden overal controles.. maar geen 1 keer gestopt/ iets te hoeven laten zien haha. Die Nederlanders met een camper vertrouwen ze gewoon ofzokiefty14 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 23:25:
Laatste vakantie paspoort vergeten naar Italië. Kneep hem bij de Zwitserse grens toen de voorganger papieren moest laten zien 😅
[ Voor 24% gewijzigd door TgR_KILLER op 10-07-2024 12:57 ]
Tsja het is tegenwoordig lastig te onderscheiden wat uit China komt of niet. Het CE merk zegt ook niet zoveel want die staat ook soms op geïmporteerde en hergedistribueerde Chinese rommel. Ik heb inmiddels al een paar powerbanks gehad die begonnen op te zwellen. Deze heb ik resoluut verwijderd. Het ontstaat vooral door de LiPo batterijen die kunnen niet goed tegen warmte. Tegenwoordig richt me dan ook op de stabielere LiFePo batterijen. Stuk duurder maar ook veiliger.Cass Casey schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 12:48:
[...]
Toch even waarschuwen: ik doe data-analyse/BI voor o.a. de brandweer. We zien echt een stijging van branden die veroorzaakt worden door opladers en accu’s die uit China geïmporteerd worden zonder Europees keurmerk. Toevallig gisterochtend weer eentje in Leidschendam. Buiten mijn eigen regio, maar bleek de woning van een collega van me te zijn.
Pas daar alsjeblieft mee op.
En ja. Ook goedgekeurde accu’s en opladers kunnen in brand vliegen (magazijn Felix scooters in 2020), maar we zien voornamelijk een toename bij Chinese opladers en stepjes bijv.
Ja hier hetzelfde. Ik verwacht er geen winst mee te maken maar vind het als tweaker zijn wel een leuk idee om eens naar te kijken. En ergens ben ik ook wel gecharmeerd van zelf je stroom opwekken maar echt praktisch is het allemaal niet hoe langer ik kijk.Ivow85 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 12:42:
@Gonadan bij hybride zit je inderdaad met het probleem dat een absorptie koelkast echt een flink verbruik heeft op stroom.
Natuurlijk kan dat werken, maar dan moet je wel naar kijken naar een bijbehorende capaciteit aan zonnepanelen en accu. Voor mij is dat niet echt een optie, ik heb een Eriba Puck oldtimertje met nauwelijks ruimte voor zonnepanelen en ook nauwelijks laadvermogen voor een grote accu. Met een grote caravan leg je makkelijk 300-400Wattpiek aan zonnepanelen op het dak en pak je een powerstation van 1kWh of meer en dan kom je inderdaad een heel eind op zonnige dagen.
De reden dat ik er mee bezig ben is dat ik ook 1 a 2 keer per jaar een dag of 4 a 5 off-grid sta op een grote oldtimer meeting. Daarmee is de keuze voor mijn off-grid setup niet voortgekomen uit de stijgende stroomprijzen, maar uit mijn wens om ook tijdens die events 'gewoon' alles te kunnen gebruiken.
Dat ik vervolgens op campings geld kan uitsparen doordat ik geen stroomaansluiting meer nodig heb, is in mijn geval vooral "leuk meegenomen".
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Eerste jaar dat wij onze caravan hebben aangeschaft hebben we de caravan 2x gewogen op een weegbrug. Kan soms bij de gemeente, vrachtwagenweegpunten of bv een afvalverwerking station. Eerste keer 'leeg' en daarna alle spullen die we in de caravan hebben gelegd stuk voor stuk gewogen met een draagbare bagageweger en de rommeltjes geschat. Daarna nogmaals een keer op de weegbrug. Hebben we tevens met de auto gedaan (je mag immers voor de prijs 2x wegen). Dus even met caravan en auto en 1x alleen de caravan. Sindsdien is het heel makkelijk inpakken.Smurf schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 12:36:
[...]
Wij hebben in het begin gelijk zo'n caravanweegschaal van Marktplaats geplukt. Wilde de gewichten gewoon goed op orde hebben voor gemoedsrust tijdens de eerste ritjes. Nu gebruik ik die vijwel alleen nog maar om de kogeldruk te meten. Mijn plankjes voor onder de pootjes zijn ongeveer net zo lang als de trekhaak hoog is, dus ik houd zo'n plankje verticaal vast op de weegschaal en laat de koppeling erop zakken. Niet alleen omdat het meten daar nauwkeurige is (hefboomwerking) maar dan hoef je ook niet moeilijk te doen met neuswiel optillen of op de weegschaal rijden.
Signature
Warmte retentie in een tent is sowieso een lastig dingetje. Met een liner of binnentent heb je minder last van kou in de rug en is een kachel nog aangenamer.aReaRe schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 17:24:
[...]
Weer wat geleerd. Maar vuurtje uit en de boel is dan bijna gelijk afgekoeld
Zeiss Distagon 21 f/2.8
We've got that ring of confidence
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Let ook op dat er twee CE-keurmerken zijn: https://www.explect.nl/verschil-ce-china-export/zuma schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 13:36:
[...]
Tsja het is tegenwoordig lastig te onderscheiden wat uit China komt of niet. Het CE merk zegt ook niet zoveel want die staat ook soms op geïmporteerde en hergedistribueerde Chinese rommel. Ik heb inmiddels al een paar powerbanks gehad die begonnen op te zwellen. Deze heb ik resoluut verwijderd. Het ontstaat vooral door de LiPo batterijen die kunnen niet goed tegen warmte. Tegenwoordig richt me dan ook op de stabielere LiFePo batterijen. Stuk duurder maar ook veiliger.
The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.
Welk gebied?Cass Casey schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:53:
[...]
Ondertussen moet ik nog steeds op zoek naar campings voor eind augustus/begin september. Ik kom ongetwijfeld terug in dit topic daarvoor... Wat een klus...
In eerste instantie Bloemenriviera en Toscane, maar afgelopen weekend dropte mijn vriendin het bommetje toch niet ver weg te willen, dus denken we aan Benelux en Duitsland. De eisen zijn: grasland (we gaan met de tent) en mix tussen gezellig (veldje waar je contact kan maken met elkaar) en rust (ik wil wel kunnen slapen). Zwembad is een enorme pré. Eigen sanitair ook, maar sanitairgebouw overleef ik ook wel.
The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.
Oef zwembad, ik kan dan niet echt een goed advies geven. Ik mijd campings met zwembaden altijd. Wij duiken liever de lokale rivier of plas in.Cass Casey schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 16:29:
[...]
In eerste instantie Bloemenriviera en Toscane, maar afgelopen weekend dropte mijn vriendin het bommetje toch niet ver weg te willen, dus denken we aan Benelux en Duitsland. De eisen zijn: grasland (we gaan met de tent) en mix tussen gezellig (veldje waar je contact kan maken met elkaar) en rust (ik wil wel kunnen slapen). Zwembad is een enorme pré. Eigen sanitair ook, maar sanitairgebouw overleef ik ook wel.
En dan twee locaties. Dus een week of anderhalf in bijv. Luxemburg en een week of anderhalf in Duitsland. Het Moezelgebied zijn we groot fan van, maar Zwarte Woud schijnt mooi te zijn, Eifelgebied wellicht ook.
We hebben nog geen idee eigenlijk.
Wat een kopieerratten die Chinezen 🤣Cass Casey schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:53:
[...]
Let ook op dat er twee CE-keurmerken zijn: https://www.explect.nl/verschil-ce-china-export/
Ik zeg overigens niet dat elektronica uit China zonder Europees keurmerk per definitie gevaarlijk is.
Wij zijn vorig jaar zomer hier geweest:Cass Casey schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 16:29:
[...]
En dan twee locaties. Dus een week of anderhalf in bijv. Luxemburg en een week of anderhalf in Duitsland. Het Moezelgebied zijn we groot fan van, maar Zwarte Woud schijnt mooi te zijn, Eifelgebied wellicht ook.
We hebben nog geen idee eigenlijk.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb al meerdere campingaz flessen gehad (901/904 en 907) die door het ontbreken van de afsluitdop leeg zijn gelopen; het kogeltje alleen zorgt er niet voor dat het lekvrij is!Gonadan schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 14:42:
Ik zat eens te kijken naar snelkoppelingen voor mijn keuken. Op dit moment heb ik een slang met drukregelaar eraan en moet daar dan al in de lucht houdend een 907 onder draaien en die dan de keuken in moffelen.
Het zou erg makkelijk zijn als ik er gewoon een drukregelaar op de fles kan draaien, die dan rustig in de keuken zetten en dan de slang erop klikken.
Nu vraag ik mij alleen af of daar richtlijnen voor zijn? Een fles kan namelijk niet zomaar leeg lopen omdat een kogeltje dat voorkomt, met een drukregelaar waar een snelkoppeling op zit kan je in theorie een flinke gasstraal creëren als je de boel open zet en er nog geen slang aan hebt zitten.
Daar heb ik ook aan gedacht om dezelfde reden. Maar de fles kan met een snelkoppeling niet zomaar leeglopen toch? Die koppeling heeft naar mijn weten ook een automatische afsluiter aan de toevoer-zijde.Gonadan schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 14:42:
Ik zat eens te kijken naar snelkoppelingen voor mijn keuken. Op dit moment heb ik een slang met drukregelaar eraan en moet daar dan al in de lucht houdend een 907 onder draaien en die dan de keuken in moffelen.
Het zou erg makkelijk zijn als ik er gewoon een drukregelaar op de fles kan draaien, die dan rustig in de keuken zetten en dan de slang erop klikken.
Nu vraag ik mij alleen af of daar richtlijnen voor zijn? Een fles kan namelijk niet zomaar leeg lopen omdat een kogeltje dat voorkomt, met een drukregelaar waar een snelkoppeling op zit kan je in theorie een flinke gasstraal creëren als je de boel open zet en er nog geen slang aan hebt zitten.
[ Voor 4% gewijzigd door Kevinns op 11-07-2024 15:22 ]
Viel me ook op bij De Wit bij een TriStar koelbox toen ik nog zoekende en vergelijkende wasEthnocentrix schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 21:45:
Heeft iemand hier toevallig een tristar HC45 koelbox? Wij hebben er net een thuisbezorgd gekregen, maar het valt mij op dat 'ie leeg vrij makkelijk naar achteren kantelt. Als je het deksel open trekt moet je de koelkast vasthouden, anders valt 'ie naar achteren.
Hoort dat, of heb ik een maandagochtend model gehad?
[ Voor 4% gewijzigd door GAIAjohan op 11-07-2024 15:25 ]
Inderdaad, zo'n snelkoppeling heb ik ook die sluit gewoon het gas af mocht de regelaar nog open staan.Kevinns schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 15:20:
[...]
Daar heb ik ook aan gedacht om dezelfde reden. Maar de fles kan met een snelkoppeling niet zomaar leeglopen toch? Die koppeling heeft naar mijn weten ook een automatische afsluiter aan de toevoer-zijde.
Edit: bijvoorbeeld deze https://www.gaswinkel.com...-mm-met-vast-slangpilaar/
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Cairngorms zijn prachtig! Rijdt de monorail weer?pirke schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 18:24:
[Afbeelding]
Stukje verder richting top, rechtsonder staan we. Met kinderen van 5 en 7 is het niet verantwoord om de klim verder omhoog te maken hier.
Niet, dingen zijn robuuster dan de koelkast thuis. Zolang je ze maar niet op de kop vervoerdDr. Strangelove schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 18:58:
Op de camping is dat een beetje puzzelen met wat stukjes karton denk ik maar hoe werkt dat dan als ze in de auto staan?
Als de klep maar niet uit zichzelf dicht valt is het goed genoegGonadan schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 19:19:
Waterpas staan? Dat staat die van mij nooit, hooguit bij benadering.
[ Voor 3% gewijzigd door GermanPivo op 11-07-2024 19:39 ]
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
[ Voor 38% gewijzigd door Dr. Strangelove op 11-07-2024 19:55 ]
Fantastisch. Geen last van midges? Wij willen ook erg graag naar Schotland maar dat schijnt wel een dingetje te zijn daar in deze periode.pirke schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 18:22:
[...]
Halverwege de top van de Cairn Gorm mountain.
https://maps.app.goo.gl/L85GzQ19bu58SMoZA
Ik heb de voorloper van de MCF40 (FR40), die koelt op 12v ook met de compressor. Ik heb het idee dat de koelbox op 230v iets meer geluid maakt dan op 12v maar dat kan ook komen omdat ik de 230 vooral in huis (waar het stil is) gebruik en de 12v in de tent (waar je sowieso meer achtergrondgeluid is). Het scheelt in ieder geval niet veel en in beide gevallen vind ik het in de tent niet storend (ik slaap op ~2m afstand).Dr. Strangelove schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 19:41:
Ja ik had begrepen dat dat vrij kritisch kwam bij absorptiekoelkasten. Sommige hebben zelfs een waterpas ingebouwd om je daarbij te helpen.
Compressorkoelkasten is dat dus geen issue.
Voor gebruikers van de Mobicool MB40 of MCF40, hoe stil is deze op 230V? Begrijp dat deze een fan heeft voor gebruik met het peltier op 12V dus ik kan er mee leven als hij in die modus wat geluid maakt, maar hoe is dit op 230V?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nou ja, het vrouwtje heeft een afsluiter. Zo hebben die kleine cadac dingetjes het ook. Ik wil echter de snelkoppeling aan de drukregelaar hebben, en dan gebruik je hem dus in feite andersom. Het ventiel heeft dan weinig waarde.Kevinns schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 15:20:
Daar heb ik ook aan gedacht om dezelfde reden. Maar de fles kan met een snelkoppeling niet zomaar leeglopen toch? Die koppeling heeft naar mijn weten ook een automatische afsluiter aan de toevoer-zijde.
Edit: bijvoorbeeld deze https://www.gaswinkel.com...-mm-met-vast-slangpilaar/
Nee maar daar is het kogeltje ook niet voor bedoeld. Het is puur om je de kans te geven er iets op te draaien zonder dat je een straal gas om je oren krijgt. Ik zou hem echt nooit langdurig zonder afsluitdop of drukregelaar laten.wmeester schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 14:50:
Ik heb al meerdere campingaz flessen gehad (901/904 en 907) die door het ontbreken van de afsluitdop leeg zijn gelopen; het kogeltje alleen zorgt er niet voor dat het lekvrij is!
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb er nog geen enkele gezien. Ze zijn vooral actief bij zonsopgang en zonsondergang. Zonsopgang is 3:34, zonsondergang 23:06 vandaag. Bij zonsopgang slapen we nog diep, bij zonsondergang zitten we lekker warm binnen, met prachtig uitzicht als het kan. Buiten is het hier 6-8 graden 's nachts. In het dal en paar graden warmer, maar nog steeds geen zuid FrankrijkDr. Strangelove schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 19:44:
[...]
Fantastisch. Geen last van midges? Wij willen ook erg graag naar Schotland maar dat schijnt wel een dingetje te zijn daar in deze periode.
Hydraulisch level systeem voor de koelboxDr. Strangelove schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 18:58:
Ben nog steeds met de koelboxenkoopactie bezig…
Maar hoe problematisch is het om die dingen waterpas te krijgen?
Met 40 graden was het vriesvak van onze absorptie koelkast nog steeds bevroren.Dr. Strangelove schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 20:42:
Daarom neigde ik naar absorptie maar die gaan niet verder dan 23 graden onder de omgevingstemperatuur. Het is nu 36 waar wij zitten straks.
Standaard was de MCF40 al niet storend qua geluid. Na het vervangen van de fan werd hij stiller en hij slaat minder vaak aan.Dr. Strangelove schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 19:41:
Voor gebruikers van de Mobicool MB40 of MCF40, hoe stil is deze op 230V? Begrijp dat deze een fan heeft voor gebruik met het peltier op 12V dus ik kan er mee leven als hij in die modus wat geluid maakt, maar hoe is dit op 230V?
Doe jezelf een plezier en koop een copressorkoelkast. Dat geluid valt echt reuze mee. Ik lees hier veel angst van mensen zonder, maar geen ervaringen van mensen met compressor dat het tegenvalt.Dr. Strangelove schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 20:42:
Daarom neigde ik naar absorptie maar die gaan niet verder dan 23 graden onder de omgevingstemperatuur. Het is nu 36 waar wij zitten straks.
[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 11-07-2024 21:12 ]
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq