[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 219 ... 277 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:43
Ja, 15 liter AdBlue tank. Verbruik is ongeveer 1 op 255.

[ Voor 38% gewijzigd door pirke op 08-07-2024 01:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:45
Freeaqingme schreef op zondag 7 juli 2024 @ 15:58:
Dank allen! Zo'n snelkoppeling is inderdaad nog wel even het bekijken waard.

[...]

Angst is het niet. Het is vooral dat ik wil voorkomen dat 'ie extra snel slijt maar er tegelijkertijd zo min mogelijk omkijken naar wil hebben. Maar aan de hand van de reacties hier helpt het wel met inschatten wanneer we 'm wel/niet in de tent zetten.
Ding staat bij ons al jaren 3 weken buiten, niks slijtage. Maar wel altijd een hoes er over heen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Bommes schreef op zondag 7 juli 2024 @ 22:50:
En ook een beetje door onze nog onduidelijke en onbesliste vakantie plannen voor september. Keertje weer eens wat rond trekken lijkt me wel weer eens leuk.
Maar goed dat kan ook met onze auto + caravan. Dan hoef ik eigenlijk alleen maar opzoek naar een snelle luifel oplossing.
Zou je die camper erbij nemen, of zou je de caravan dan weg doen?

Ik zou namelijk best een camper willen. Maar wij zouden niet onze vouwwagen weg willen doen: ik wil namelijk ook de mogelijkheid hebben om gewoon twee weken lekker op dezelfde plek te staan. Als het ons bevalt en iedereen heeft de rust gevonden, dan is dat voor ons heerlijk. Dus de camper is voor ons gezin op dit moment gewoon niet het kampeermiddel, ook al lijkt het ons wel heel tof om eens een reis met camper te maken.

Ik probeer wel m'n ouders over te halen om er één te kopen, dan kunnen we die eens een keer lenen :+

Lukt overigens nog niet echt :P

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-10 09:09
JanHenk schreef op maandag 8 juli 2024 @ 08:50:
[...]
Ik probeer wel m'n ouders over te halen om er één te kopen, dan kunnen we die eens een keer lenen :+

Hier idem, schoonouders ook geprobeerd maar helaas zelfde resultaat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:07
[...]

Ik zou namelijk best een camper willen. Maar wij zouden niet onze vouwwagen weg willen doen: ik wil namelijk ook de mogelijkheid hebben om gewoon twee weken lekker op dezelfde plek te staan. Als het ons bevalt en iedereen heeft de rust gevonden, dan is dat voor ons heerlijk. Dus de camper is voor ons gezin op dit moment gewoon niet het kampeermiddel, ook al lijkt het ons wel heel tof om eens een reis met camper te maken.

Wij hebben er 1 gehuurd in de meivakantie, om eens te proberen. Ik vond het best leuk voor een keer maar ik verwacht niet dat we er ooit 1 zullen kopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-10 10:37

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

De discussie hier over diesel en euro normen deden mij er aan herinneren dat een tijdje geleden in het nieuws was dat heel Wallonië een emissiezone zou worden. Vanaf 1-1-2025 zouden diesels tot euro 4 er niet meer in mogen en vanaf 1-1-2026 zelfs diesel tot euro5 niet meer. Ik lees net dat deze plannen ingetrokken zijn:
https://drivr.be/2024/04/...een-grote-lez-vanaf-2023/
De regels gaan blijkbaar alleen gelden voor de steden. *O*

[ Voor 3% gewijzigd door Yukkie op 08-07-2024 09:43 ]

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:10

Bommes

Capo del formaggio

[...]

Er bij, tevens als hobby projectje.
Opknappen waar nodig, wat moderne gimmicks er in, electra upgrade, zonnepaneel tje, accu, enz.
Motortertje voorzien van electronische onsteking (als dat er nog niet op zit) koeling upgrade, enz.
Misschien dan uiteindelijk de verhuur in doen.

Ik ben 15 jaren met diverse campers op mijn vakantie's gegaan. Van weekendjes in eigen land tot 2,5 maand rond reizen door Italië. Zelfs 4 maanden in mijn camper in Italië gewoond en gewerkt.
Voor ons (mijn vorige relatie hadden we geen kinderen, dus waren we met zijn 2tjes) was het de meest ideale oplossing, met als belangrijke toevoeging:
We hadden een motorscooter achterop bij ons.
We stonden meestal een nacht of 3 a 4 ergens, beetje de omgeving verkennen met de motor en dan na een paar dagen weer een paar honderd kilometer verderop het zelfde.

Nu met vrouw en klein dochtertje zou dat niet meer werken. Of ik moet een zijspan aan de Vespa gaan klussen :P

Net voor corona hebben we ons eerste caravannetje gekocht, toen nog geen kind.
De camper was iets van mij en mijn ex samen. Nieuwe relatie nieuwe manier van vakantie :+
En eigenlijk bevalt de caravan ook wel goed.
Ik mis wel het snel en makkelijk een nachtje ergens heen, kort weekendje Eiffel of Moezel. Mijn camper stond altijd aan huis, drinken en eten er in, wat schone kleding en gaan.
Geen campings nodig, gewoon een camperplaats ergens in een dorpje is dan voldoende.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ur4PCZkxBY-uqAaFa7Tifj0BDLk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pSqISNMJB7kUkVwZh0h99Qz4.jpg?f=fotoalbum_large
Fordje op de voorgrond was mijn laatste camper.

De stalling waar onze caravan staat is op 5 minuten van huis, kan zo vaak halen en brengen als ik wil. Maar toch komt het er minder van dan vroeger met de camper.

[ Voor 8% gewijzigd door Bommes op 08-07-2024 10:07 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-10 15:45
pirke schreef op maandag 8 juli 2024 @ 00:58:
Ach een moderne euro 6d diesel is ook niet alles met die AdBlue verplichting. Gelukkig kan ik 3000-4000km rijden op 1 tank van 15 liter, maar het blijft irritant.

Optrekken doet ie dan wel weer prima, voor een ding van 5,5 ton tenminste. Die "nieuwe" 9 traps automaat met koppelomvormer rijdt ook heerlijk :)

Het grootste voordeel is dat je voorlopig nog geen last hebt van milieuzones. Euro 4 is op veel plekken al een dingetje, en problemen voor euro 5 komen er binnenkort ook aan. Met euro 6d heb je nog een paar jaar langer.
Wij hebben op ons busje (modeljaar 2024) ook 9 traps automaat op de 2.2 diesel met 140 PK. Gaf geen krimp in de bergen, rijd echt super. Snapte zelf ook dat als je naar beneden rolde met 80 dat hij niet moest opschakelen maar liet gewoon zelf de toeren omhoog gaan om snelheid vast te houden (ook zonder CC te gebruiken.)

AdBlue heb ik nog niet hoeven tanken, staat nu 3300 KM op de bus. Zag op de meter dat hij nu aan gaf dat hij op 50% zat. Ben benieuwd wanneer hij gaat piepen dat er AdBlue in moet. :+

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:30
Raymond schreef op zondag 7 juli 2024 @ 22:00:
Ik heb een gasstelletje van de lidl gekocht, die heel veel lijkt op zo'n campinggaz basecamp kookstel. D'r zit keurig een gasslang met drukregelaar bijgeleverd. Nu wil ik hem eigenlijk gebruiken op van die kleine gasbussen, met zo'n EN417 aansluiting. En daar zoek ik nu een verloop of gasregelaar voor. Maar ik kan die niet echt vinden.
Cadac heeft een hele mooie: https://www.cadacinternational.com/nl/dual-power-pak/
Maar dat regelaartje kost meer dan dat hele kooktoestel :D

Ik heb ook deze gevonden: https://www.amazon.de/dp/B08JPD5RNZ
Maar ik twijfel of je vanuit 1 bus een gasstel met 2 pitten kan voeden.
Daar kan je dan wel weer deze bij halen: https://www.amazon.de/dp/B09MLHNTXR
Maar dan kom je weer op hetzelfde bedrag uit :+

Mijn vraag is dus: Zijn er handiger en minder dure verloopjes te krijgen, om zo'n kookstelletje te voeden met die kleine busjes?
Doe jezelf een plezier en laat China meuk van Ali en Amazon links liggen. De kans dat het CE keuring heeft is nul en de kans dat het aan de CE veiligheidsnormen voldoet half-half. Wil jij potentieel bij de verkeerde helft uitkomen?

Heb ook eens wat geprobeerd met Ali gasmeuk en heb het in de grijze bak gegooid.

Ik gebruik een 2.5kg gasfles waar ik twee kooktoestellen op aansluit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Bommes schreef op zondag 7 juli 2024 @ 22:26:
Tof oldtimer campertje te koop gezien maar we hebben al een caravan.. :X
Bloed kruipt waar het niet gaan kan :P

Campertje is niet super groot, 3 slaapplaatsen, waarbij de zitplaatsen allemaal omgebouwd moeten worden om te kunnen slapen. Dus geen zitplek in slaap modus.
Bij goed weer niet echt een nadeel, is bij onze caravan nu ook. Maar daar hebben we een goede voortent bij, waar je lekker droog en uit de wind kunt zitten als het ff tegen zit met het weer.

Nadeel is bij deze wel: oldtimer dus geen fatsoenlijke gordels achterin voor onze kleine meid, sterker nog geen enkele gordel achterin. En het is een benzine motortje. Opzich is dat niet zo erg, maar voor mij gevoel heb ik liever een 40 je oude diesel dan een benzine.. :|

Keuzes keuzes
Zitten er heup gordels in achterin? dat heeft de onze.. niet ideaal, maar beter dan geen gordels..
Maar als je dochter nog in een stoeltje zit heb je waarschijnlijk wel een 3puntgordel nodig..
Of Mrs Bommes achterin en dochter voorin..

Zit/slaap modus is niet echt een issue bij ons, maar wij hebben de kinderbedden bovenin zitten (hightop) dus toen de kids jong waren konden die dus naar bed en wij beneden nog even (stil) een boek lezen/glaasje wijn drinken/whatever..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Rukapul schreef op maandag 8 juli 2024 @ 10:40:
[...]

Doe jezelf een plezier en laat China meuk van Ali en Amazon links liggen. De kans dat het CE keuring heeft is nul en de kans dat het aan de CE veiligheidsnormen voldoet half-half. Wil jij potentieel bij de verkeerde helft uitkomen?

Heb ook eens wat geprobeerd met Ali gasmeuk en heb het in de grijze bak gegooid.

Ik gebruik een 2.5kg gasfles waar ik twee kooktoestellen op aansluit.
Ik heb graag een goede deal en koop regelmatig wat uit china.. maar bij gasbranders zou ik het idd niet doen.. net te riskant..
Ik heb wel zo'n ventiel ding gekocht waar je restjes gas van 1 flesje naar de ander kan doen.. maar die gebruik ik alleen buiten dus lekken is geen issue (wel zonde van het gas).. en er is geen open flam in de buurt..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:40
FRANQ schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 09:39:
[...]

Wij hebben er daar 2 van.
Neem dit jaar mijn kussen van thuis mee.
Die rabbit pillow gaat vrijwel helemaal plat snachts, en dan word ik wakker met enorm veel oijn in mijn schouder.
Het is weer een ruime week voor de vakantie, en ik heb nog steeds de waardeloze rabbit pillow in de vouwwagen liggen.
Die is nu een heel jaar zo plat als een pannenkoek geweest, dus verwacht niet dat dat wat word.

Ik ben een zijslaper, waardoor ik thuis een dik stevig schuim kussen gebruik.

In de diverse webshops zijn er vele opblaasbare, maar het is lastig te bepalen waar je goed aan doet.
Iemand een aanrader voor een fijn kussen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@FRANQ Ja, die van thuis..
Kan me niet voorstellen dat je die niet ergens nog mee krijgt.

@ToolkiT geen idee of en zo ja wat voor gordels er in zitten. Misschien maar eens bellen en langs gaan om het ding te bekijken.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
TgR_KILLER schreef op maandag 8 juli 2024 @ 10:27:
[...]

Wij hebben op ons busje (modeljaar 2024) ook 9 traps automaat op de 2.2 diesel met 140 PK. Gaf geen krimp in de bergen, rijd echt super. Snapte zelf ook dat als je naar beneden rolde met 80 dat hij niet moest opschakelen maar liet gewoon zelf de toeren omhoog gaan om snelheid vast te houden (ook zonder CC te gebruiken.)

AdBlue heb ik nog niet hoeven tanken, staat nu 3300 KM op de bus. Zag op de meter dat hij nu aan gaf dat hij op 50% zat. Ben benieuwd wanneer hij gaat piepen dat er AdBlue in moet. :+
Bergaf had ik m in Noorwegen op manual gezet, maar na een tijdje op hoge toeren te rijden schakelde hij toch zelf op - ondanks dat ie op manual stond. Was een afdaling van 1km omlaag met gemiddeld 10%... Halverwege heb ik hem op een parkeerplaats gezet om de remmen af te koelen. Dat was met een "af en toe hard remmen", geen constante rem.

AdBlue verbruik is gekoppeld aan brandstof verbruik, ik snap dat jij zuiniger rijdt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:22
Vraag me wel af bij de campers met adblue die nogal eens stilstaan hoeveel last ze van kristallisatie gaan hebben. Bij gewone auto’s is dat soms echt problematisch.
Mijn eigen auto doet overigens ongeveer 22.000km met 17L, en gelukkig maar want de vullocatie is zo onpraktisch onder de vloer van de kofferbak..

Bij minder dan 2100km te gaan krijg ik overigens een melding om bij te vullen.

[ Voor 27% gewijzigd door GAIAjohan op 08-07-2024 12:29 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
@GAIAjohan ligt denk ik eerder aan de leeftijd vd AdBlue in de tank. Bij 1 a 2x vullen per jaar zal het niet zo'n probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Bommes schreef op maandag 8 juli 2024 @ 11:59:
Dat kost teveel lengte van het matras, dan lig ik te ver naar beneden.
Doordat het een blok schuim is prop je die ook niet even wat kleiner op.
maar misschien wel een goed idee om even langs de beddenwinkel te rijden en te zoeken naar een kleiner kussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
FRANQ schreef op maandag 8 juli 2024 @ 11:09:
[...]

Het is weer een ruime week voor de vakantie, en ik heb nog steeds de waardeloze rabbit pillow in de vouwwagen liggen.
Die is nu een heel jaar zo plat als een pannenkoek geweest, dus verwacht niet dat dat wat word.

Ik ben een zijslaper, waardoor ik thuis een dik stevig schuim kussen gebruik.

In de diverse webshops zijn er vele opblaasbare, maar het is lastig te bepalen waar je goed aan doet.
Iemand een aanrader voor een fijn kussen?
Ik heb veel plezier van het memoryfoam-kussen van de Ikea.
https://www.ikea.com/nl/n...n-zij-rugslaper-60446098/
Deze is vrij groot zodat het past in een standaard Nederlandse maat kussenhoes. En ook zo'n verkoelend gel-laagje aan 1 kant.

Ze hebben ook kleinere varianten die wellicht meer geschikt zijn om te kamperen: https://www.ikea.com/nl/n...chuim-hoofdkussens-20536/

Vanwege de pakmaat stop ik 'm in een vacuümzak. Dit jaar voor het eerst dus ben benieuwd hoe dat bevalt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Laatst online: 20:27
@Cheesy Ik verwacht dat aangezien @FRANQ voor met name het slapen (meenemen zelf lijkt geen probleem, de lengte van het bed wel bij het slapen) dan het beste voor https://www.ikea.com/nl/n...n-zij-rugslaper-90444366/ kan gaan (heb ik zelf ook thuis een tijd mee geslapen, maar dan vind ik m op ons best heel grote bed een beetje klein).
Kussen is na zo'n 2 - 3 jaar erop slapen nog net zo van vorm (voor m'n gevoel in elk geval :P) als toen we m kochten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Bommes schreef op maandag 8 juli 2024 @ 11:59:

@ToolkiT geen idee of en zo ja wat voor gordels er in zitten. Misschien maar eens bellen en langs gaan om het ding te bekijken.
wel of geen gordel moet geen probleem zijn: die kun je altijd zelf nog plaatsen.
Belangrijker is of hij wel genoeg officiële zitplaatsen heeft op kenteken => extra zitplaatsen toe laten voegen heeft namelijk wel wat voeten in de aarde wat het meestal niet waard is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
FRANQ schreef op maandag 8 juli 2024 @ 13:02:
[...]

Dat kost teveel lengte van het matras, dan lig ik te ver naar beneden.
Doordat het een blok schuim is prop je die ook niet even wat kleiner op.
maar misschien wel een goed idee om even langs de beddenwinkel te rijden en te zoeken naar een kleiner kussen.
Wij nemen ook altijd onze eigen hoofdkussens mee. Een beetje speciaalzaak heeft genoeg keuze. Ook compacter.

Wij hebben al een paar jaar deze, heeft ook een uitsparing voor je schouders. Talalay latex. Heerlijk kussen. En ze zijn niet enorm groot van formaat. Ideaal dus, ook in de vouwwagen :P

Daarnaast hebben we een wollen dekbed (van de Texelse schapen) waar we onder slapen. Die blijft in de wagen, gewoon op het bed, bij het inklappen. Wat dat betreft slaap ik bijna net zo goed als thuis.. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-10 17:30
Rukapul schreef op zondag 7 juli 2024 @ 18:27:
Iemand ervaring met water in dakkoffer?

Nieuwe auto, nieuwe dakdragers, zelfde Thule dakkoffer resulteert in flink wat water in dakkoffer bij aankomst.

Paar uur lang in hele harde regen gereden in Duitsland gisteren en paar uur vandaag in flinke buien in Oostenrijk.

Het enige wat ik kan bedenken is dat de beugels een paar cm opgeschoven zijn. Hierdoor zijn een paar kleine gaten in de onderkant van de dakkoffer vrijgekomen. In de oude situatie waren ongebruikte gaten afgeplakt.

Iemand ervaring hiermee?

Vooral jammer is een nat geworden Exped Synmat 7 welke eigenlijk niet nat mag worden. Mensen ervaring met het natworden hiervan? Schade?
Water kan rare wegen volgen
Hier ook wel eens dat probleem gehad, flinke buien met veel wind en er lag water in bij aankomst.
Gaten aan de onderkant waren geplakt (daarna voor de zekerheid nog tape overheen gedaan maar kon niet echt zien of die gaten de boosdoener was of dat het gewoon via de rand naar binnenkwam)

Zelf doe ik nooit kleding etc in de dakkoffer en eigenlijk alleen maar dingen waarbij het niet (heel) erg is als het nat wordt zoals speelgoed van de kinderen, parasols, stoeltjesof de skies en skischoenen tijdens de wintersport.

Twijfel gevallen verpak ik of in een platic tas of vuilniszak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ

Nieuwe auto, nieuwe dakdragers, zelfde Thule dakkoffer resulteert in flink wat water in dakkoffer bij aankomst.

Paar uur lang in hele harde regen gereden in Duitsland gisteren en paar uur vandaag in flinke buien in Oostenrijk.

Het enige wat ik kan bedenken is dat de beugels een paar cm opgeschoven zijn. Hierdoor zijn een paar kleine gaten in de onderkant van de dakkoffer vrijgekomen. In de oude situatie waren ongebruikte gaten afgeplakt.

Iemand ervaring hiermee?

Vooral jammer is een nat geworden Exped Synmat 7 welke eigenlijk niet nat mag worden. Mensen ervaring met het natworden hiervan? Schade?
Ik plak ook altijd de (in mijn geval sleuf-)gaten af bij de bevestiging.
Maar als je de dakkoffer te vol propt, heb je kans dat de voorkant niet helemaal aansluit.
Mijn thule dakkoffer heeft aan beide zijden 3 vergrendelingen, dus de deksel zit erg goed stijf dicht.
Maar toch als er voorin teveel licht en ik moet hem dicht knijpen.
Dan komt de rand van de onderschaal onder de deksel uit.
En dat moet je zien te voorkomen.

Sowieso in verband met spanningen in het materiaal.
Maar ook als de onderrand uitsteekt, zal wind de koffer in blazen, en water ook omhoog de koffer in duwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
ToolkiT schreef op maandag 8 juli 2024 @ 11:04:
[...]

Zitten er heup gordels in achterin? dat heeft de onze.. niet ideaal, maar beter dan geen gordels..
Maar als je dochter nog in een stoeltje zit heb je waarschijnlijk wel een 3puntgordel nodig..
Of Mrs Bommes achterin en dochter voorin..

Zit/slaap modus is niet echt een issue bij ons, maar wij hebben de kinderbedden bovenin zitten (hightop) dus toen de kids jong waren konden die dus naar bed en wij beneden nog even (stil) een boek lezen/glaasje wijn drinken/whatever..
Een heupgordel is voor volwassenen maar zeker voor kinderen toch best gevaarlijk.
Alle massa van het bovenlichaam dat naar voren beweegt bij een ongeluk komt met de gordel op de onbeschermde organen terecht.

Als je deze zitplaatsen gebruikt tijdens het rijden, zou ik daar zeker 3 punts gordels plaatsen.
De vraag is alleen of er iets is om de 3e punt op vast te schroeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:05

moet geen probleem zijn zolang er geen water in de Exped zit. Is dat het geval dan moet je hem zeker goed laten ademen en opdrogen. De buitenzijde mag zeker nat worden, is weliswaar niet de bedoeling maar als je een lek zoekt dan mag je hem ook helemaal onderdompelen in een bad (van Exped)

No worries dus, gewoon laten drogen.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 24-10 21:31
GAIAjohan schreef op maandag 8 juli 2024 @ 12:24:
Vraag me wel af bij de campers met adblue die nogal eens stilstaan hoeveel last ze van kristallisatie gaan hebben.
cleanertje erin gieten
https://www.winparts.nl/f...2eoQAjEAQYASABEgLy2PD_BwE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

TgR_KILLER schreef op maandag 8 juli 2024 @ 10:27:
[...]

Ben benieuwd wanneer hij gaat piepen dat er AdBlue in moet. :+
Afhankelijk van het merk kan bij het gebrek aan Adblue de motor in noodloop gaan :+
Leuk als je Luik uit rijd zuidwaarts :P

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GAIAjohan
aReaRe schreef op maandag 8 juli 2024 @ 17:58:
[...]

Afhankelijk van het merk kan bij het gebrek aan Adblue de motor in noodloop gaan :+
Leuk als je Luik uit rijd zuidwaarts :P
Je bedoelt: hij wil gewoon niet meer starten.
Staat ook letterlijk in beeld bij die van mij:
Starten verboden over Xxx km

[ Voor 11% gewijzigd door GAIAjohan op 08-07-2024 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
GAIAjohan schreef op maandag 8 juli 2024 @ 12:24:
Vraag me wel af bij de campers met adblue die nogal eens stilstaan hoeveel last ze van kristallisatie gaan hebben. Bij gewone auto’s is dat soms echt problematisch.
Mijn eigen auto doet overigens ongeveer 22.000km met 17L, en gelukkig maar want de vullocatie is zo onpraktisch onder de vloer van de kofferbak..

Bij minder dan 2100km te gaan krijg ik overigens een melding om bij te vullen.
De camper doet denk ik +/- 4k KM met AdBlue.. dat rij ik makkelijk elk jaar.. Als hij 22k KM zou doen met een tank AdBlue dan had ik wel een probleem ja, dan zou ik dat maar 1x per 4 jaar hoeven tanken. :+

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23-10 21:13
In het kader: een vakantie is geen vakantie als je niets vergeten bent. Schaduwdoek voor de voortent / ezup tent…

Morgen maar eens kijken wat de lokale carrefour te bieden heeft 😜

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

wienesroa schreef op maandag 8 juli 2024 @ 20:27:
In het kader: een vakantie is geen vakantie als je niets vergeten bent. Schaduwdoek voor de voortent / ezup tent…

Ik ben wel ooit mijn complete toilettas met alle inhoud vergeten, stond netjes klaar in de badkamer.
Inderdaad eerste supermarkt: tandenborstel, tandpasta, deo, scheermessen, scheerschuim, doucheschuim, shampoo, enz enz.
Die hele toen gekochte set van af dat moment mooi in de camper laten liggen, kon ik het ook niet meer vergeten.
Nu zou ik meer problemen hebben als ik die toilettas want medicijnen. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wienesroa
Herkenbaar, zo hebben wij ook veel dingen 2 / 3 dubbel uitgevoerd ondertussen.
Ventilatoren, senseo, kacheltje, kabelhaspels .. om maar een een kleine greep te doen in onze caravan en garage opslag

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Humma Kavula
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online

Humma Kavula

Don't vote for stupid

Ach, dat kan je zo weer kopen..

Tentstokken daarentegen..

Was ergens rond 2005, vriendin en ik wouden voor het eerst kamperen in zuid frankrijk.
Tent geleend van kennis en op pad. Daar aangekomen tot de conclusie dat de stokken er niet bij zaten.

Ik heb de tent met de scheerlijnen die erbij zaten serieus weten neer te zetten met behulp van een boom, hij was echt gescheiden binnen/ buiten, dus dat was nog vrij knap vond ik zelf.
( zat compleet onder het bloed van de K boom met scherpe takken )

Dag erna auto stuk dus toen was de vakantie echt compleet.

Sindsdien nooit meer gekampeerd :P

Wear Sunscreen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@wienesroa Senseo lees ik maar even overheen.. :r ;)
Niks zo irritant als al dat gesjouw in en uit huis naar en van de caravan voordat je kunt vertrekken.
Nou is dat met een 3jarige die mee moet sowieso het geval, want daar wisselen speelgoed, kleding, boeken zo snel dat het geen zin heeft die in de caravan te laten liggen.

Fotootje voor de vakantie sfeer uit de oude Doosch voor de vakantie sfeer, 2016 tijdens een rondreis door Zuid Italië.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n8V-9HCrAlbumXkxnLvkboNNvXg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/obiGdmKQDVZsCnfqDoqLh5NO.jpg?f=fotoalbum_large
Agriturismo in de voet van Italië https://maps.app.goo.gl/X2xf39mVVMScNomX9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Bommes schreef op maandag 8 juli 2024 @ 20:34:
[...]

Nu zou ik meer problemen hebben als ik die toilettas want medicijnen. :X
Paar jaar terug bij Almere omgekeerd met de combi en terug naar Lelystad om thuis mijn medicatie op te halen (vergeten) :X |:(

Die klaar stonden op mijn bureau :F

[ Voor 7% gewijzigd door aReaRe op 08-07-2024 22:05 ]

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Haha het zijn inderdaad vaak de dingen die op een rare plek klaar staan :p

Inmiddels zet ik ook alle last minute dingen op het lijstje, maar zelfs dan glipt er nog wel eens wat doorheen. Het ergste was ooit het verlengsnoer, dus dat valt wel mee gelukkig ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-10 17:30
Bommes schreef op maandag 8 juli 2024 @ 20:50:
@wienesroa Senseo lees ik maar even overheen.. :r ;)
Haha
Die zou ik juist vergeten idd
goed excuus voor een nieuwe cafetiere of moka pot ;)
Niets lekkerders dan tijdens de vakantie op een rustige manier koffie zetten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-10 09:09
Laatste vakantie paspoort vergeten naar Italië. Kneep hem bij de Zwitserse grens toen de voorganger papieren moest laten zien 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:05

_Eend_

🌻🇺🇦

Mijn vader heeft wel eens de cameratas naast de auto gezet en vergeten in te laden. Toen we bij Arnhem waren (toch wel een eindje als je uit Almere komt) kwamen we er achter dat we de tas vergeten waren.

Onze arme Citroën BX heeft daarna op de Autobahn aardig moeten aanpoten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Laatst online: 20:45
wienesroa schreef op maandag 8 juli 2024 @ 20:27:

Lol. Ook zoiets gehad. Weekje weg, complete kledingtas stond thuis. Op locatie 7 stuks ondergoed per persoon gekocht en wat sokken, en eerst dag uit eten. Daarna ruften we te veel qua kleding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-10 07:04

Wailing_Banshee

You're Next

Kan eigenlijk niets herinneren wat we ooit vergeten zouden zijn... Nu nemen we ook niet zo heel veel mee (nooit gedaan ook), dus dan kun je ook minder vergeten. Ik heb wel eens gehad dat ik dacht: goh, dat hadden we ook wel kunnen meenemen, was nu wel handig geweest, maar dat is dan niet iets wat echt onmisbaar is.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Creditcard waterdicht ingenaaid in je boxershort en you're good to go. (vrij naar Acda en de Munnik)

Ik krijg geen ei gelegd over dat oldtimer campertje.
Verkoper reageert niet op mijn laatste vragen dus ik denk dat ik hem een beetje overvraagd heb.
Misschien maar eens gewoon langs gaan vanmiddag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 24-10 23:21
Bommes schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 08:20:
you're good to go. (vrij naar Acda en de Munnik)
offtopic:
Ik dacht eerder aan Flamman & Abraxas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
Togi schreef op maandag 8 juli 2024 @ 23:18:
[...]

Haha
Die zou ik juist vergeten idd
goed excuus voor een nieuwe cafetiere of moka pot ;)
Niets lekkerders dan tijdens de vakantie op een rustige manier koffie zetten
Wij hebben altijd lokale pads, extra forte… drinkt prima weg. Daarnaast vind ik niets zo relax in de ochtend als die ratelende Senseo 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 01:46

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Cheesy schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 15:40:
Ugreen en Baseus zijn mijns inziens toch echt wel kwalitatief een stuk beter dan een willekeurige van de Action, Bol of Amazon. Uiteindelijk komt alles uit China hè ;)
Hij schrijft toch duidelijk "zonder keurmerk uit China geïmporteerd", dat is iets heel anders dan in China gefabriceerd. Het land van fabriceren zegt niet zoveel over de kwaliteit, althans je kunt er geen garanties aan hangen. Het ontbreken van een degelijke keuring omdat je iets direct importeert vergroot simpelweg wel de kans op een ondeuglijk product. Nu is het ontbreken van een keuring geen garantie dat het product onveilig is, maar het aanwezig zijn van een keuring geeft wel een redelijke garantie dat het product niet onveilig is. Een waarschuwing op dat vlak vind ik dan ook niet meer dan terecht. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Kevinns schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:35:
@BaBoK even helemaal los van jouw probleem: hoe bevalt de kogeldrukmeting?

Ik heb zo’n plastic weeg-paaltje, maar de afwijking is al gauw 20kg. Is dat met zo’n neuswiel beter?
Dat wegen is altijd afhankelijk van de exacte plek waar je weegt. De druk op de kogel is anders dan die bij je neuswiel dus de kans is aanwezig dat wanneer je bij het wiel gaat meten je een andere waarde krijgt aangezien het neuswiel daar rekening mee houdt (zou ik hopen) en het paaltje niet.

Daarnaast is mij ook opgevallen dat de paaltje erg gevoelig zijn voor de hoek waarin je ze plaatst. Is het niet loodrecht dan ondervinden ze meer weerstand en dat heeft invloed op de uitslag.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 00:50

franssie

Save the albatross

Moment (M=F*r) is inderdaad afhankelijk van de lengte vanaf de as. Nu zal bij een caravan van 3 meter, die 30 cm zeg 30/150 = 20% afwijking geven. Dus is calibreren met een weegschaal voor je eigen specifieke aanhanger, zoals eerder geopperd, wel een goed idee. Want de afwijking hangt (naast meetfout van het ding zelf) dus voornamelijk af van de lengte van het getrokken voertuig.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-10 14:10
aReaRe schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 21:44:
[...]

Moet je maar aan @zuma vragen, meestal is het een gietijzeren kachel wat ze gebruiken.
gietijzeren kachels worden alleen door idioten gebruikt. veel te zwaar voor mobiel gebruik. ik ken een stel die een Jotul gebruiken notabene! Ik houdt bij 3mm plaatstaal. of in UL modus 1mm titanium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

zuma schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 14:35:
[...]

gietijzeren kachels worden alleen door idioten gebruikt. veel te zwaar voor mobiel gebruik. ik ken een stel die een Jotul gebruiken notabene! Ik houdt bij 3mm plaatstaal. of in UL modus 1mm titanium
Weer wat geleerd. Maar vuurtje uit en de boel is dan bijna gelijk afgekoeld :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
  • Laatst online: 00:01
Gonadan schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 14:11:
[...]

Dat wegen is altijd afhankelijk van de exacte plek waar je weegt. De druk op de kogel is anders dan die bij je neuswiel dus de kans is aanwezig dat wanneer je bij het wiel gaat meten je een andere waarde krijgt aangezien het neuswiel daar rekening mee houdt (zou ik hopen) en het paaltje niet.

Daarnaast is mij ook opgevallen dat de paaltje erg gevoelig zijn voor de hoek waarin je ze plaatst. Is het niet loodrecht dan ondervinden ze meer weerstand en dat heeft invloed op de uitslag.
Uiteraard moet je rekening houden met de positie van het wiel ten opzichte van de as en de koppeling. Maar als ie dezelfde afwijking heeft als mijn paaltje van +-30% dan is het alsnog betrouwbaarder om de koppeling op je teen laten vallen en kijken of het au doet. 🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ethnocentrix
  • Laatst online: 00:58

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Heeft iemand hier toevallig een tristar HC45 koelbox? Wij hebben er net een thuisbezorgd gekregen, maar het valt mij op dat 'ie leeg vrij makkelijk naar achteren kantelt. Als je het deksel open trekt moet je de koelkast vasthouden, anders valt 'ie naar achteren.

Hoort dat, of heb ik een maandagochtend model gehad?

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Ethnocentrix Geen idee, kan zijn dat de 220V compressor achterin zit. Maar dan zou dat nog niet moeten gebeuren lijkt me, echter, al getest met een volle lading bier, melk, wijn en vlees oid?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Kevinns schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:54:
Zo'n zonnepaneel met accu is wel interessant... Wij nemen wel altijd de Nespresso machine mee. Deze trekt max. 1260W. Dan kom je in een prijzigere categorie accu/omvormer uit, al gauw 500-600 euro. Met zonnepaneel erbij 600-700 euro.

Op de campings die ik op het oog heb is stroom vaak zo'n 4 euro, dus pas na 150 nachten heb je de investering eruit. Dat is een beetje veel van het goede :X

Maar zelfs als die accu de helft zou kosten dan is de terugverdientijd zo'n 100 nachten + extra ongemak. Of zie ik iets over het hoofd?
De prijsstijgingen voor stroom wellicht. De genoemde 4 euro kom ik steeds minder vaak tegen, slechts één van de drie campings die ik dit jaar aan doe zit op 4 euro.
De andere op 3, maar dat is omdat ik bewust 2A afneem. In jouw geval zou je op die camping 10 euro per dag betalen. De derde camping rekent al 6 euro per dag.

Gezien de stijging aan stroomkosten maar ook de bizarre toename van gemiddeld verbruik van de kampeerders verwacht ik dat steeds meer campings de tarieven gaan opschroeven. En ik vrees dat ze lang niet allemaal aan een keuze qua maximale stroomsterkte met bijbehorend tarief gaan doen.

Ik zit nu voor drie weken op 89 euro aan stroom voor drie weken. Alleen maar voor een koelkastje en wat telefoons opladen. En dan heb ik nog mazzel eigenlijk. :D
Ivow85 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 18:53:
[...]

Met een camper zorgt bij elk stukje rijden het diesel-aggregaat niet alleen voor de voortbeweging, maar inderdaad ook voor het laden van de (huishoud)accu.
Wanneer je een caravan met flinke accu voor de mover hebt en elke paar dagen weer verder reist, kun je natuurlijk ook de installatie zo leggen dat die mover accu steeds wordt opgeladen en ook voor huishoudelijk taken gebruikt wordt.

[...]

Ik heb het laatst (nog zonder zonnepaneel) inderdaad zo gedaan. Een kleine powerstation gekocht (=accu, omvormer en oplader in één) en daarop de caravan aangesloten.
De 256Wh versie is zonder zonnepanelen uiteraard te klein om de koelkast langdurig op te laten draaien, maar was wel ruim voldoende voor 5 dagen telefoons laden, lampjes in de avond en waterpompje van de caravan.
Formaat en gewicht zijn heel beperkt.
De volgende stap is inderdaad om een zonnepaneel en zuinige 12V compressor koelbox of koelkast aan te schaffen, om zo ook wel te kunnen koelen op off-grid elektriciteit.

Mocht op bewolkte dagen de zon moeite hebben met voldoende stroom leveren, dan is het wanneer je de powerstation niet op een lastig bereikbare plek inbouwt heel goed denkbaar om hem bij uitstapjes van maximaal zo'n 3 uur of bijvoorbeeld het simpelweg boodschappen doen gewoon mee te nemen en even in de auto aan te sluiten, zodat je tijdens de rit met 100W de accu oplaad. Op grijze dagen kan een fatsoenlijke koelbox/kast best een paar uur zonder stroom.
Kwartiertje naar de supermarkt rijden en ook weer terug levert met 100W al zo'n 20% extra vulling van de accu op.

En ja, het gedeelte met koelkast/box is nog theorie. Hoe ik daarmee in de praktijk ga uitkomen moet nog blijken. Een 12V compressor koelkastje gebruikt naar wat ik kan vinden zo'n 1-1,2Ah (ofwel rond 15Wh) per uur. Dat is 360Wh. Telefoon, waterpompje en verlichting is 30-40Wh per dag. Samen zo'n 400Wh. Ka, dat is meer dan de accu capaciteit die ik nu heb. Maar overdag wanneer het toekomstige zonnepaneel voldoende energie levert, krijgt de koelkast en telefoonlader natuurlijk stroom rechtstreeks van het zonnepaneel. Het overtollige moet dan de accu in.
In de nacht moet dan alles op de accu draaien. Dat zou net moeten gaan. Uitgaande van overdag de telefoon laden is er om een nacht (12u) te overbruggen maximaal 200Wh nodig uit de 256Wh accu.
Overdag moet een toekomstig zonnepaneel dus wel die 400Wh kunnen leveren én liefst nog behoorlijk overcapaciteit hebben zodat ook bij grijs weer zoveel mogelijk van die 400Wh nog door het zonnepaneel geleverd kan worden.
De input voor het zonnepaneel kan 100W verwerken, dus ik zit te denken aan een 110-120Wp zonnepaneel.
Op zonnige dagen is dan de accu na 3-4 uur alweer vol. Op bewolkte dagen is het dan toch nog voldoende wanneer de zonnepanelen 1/3e van hun theoretische maximum leveren.
Het is wel een interessante optie. Niet per se om goedkoper uit te zijn maar het geeft je wel een keuze. Rekent een camping airfryertarieven dan kan je het gewoon zelf regelen, is het wel reëel dan pak je lekker de kabel.
Opladen via de auto is ook niet gratis, al valt dat mee (0,1L/100KM) en je koelkast op gas laten draaien kost ook geld, dan moet het verschil wel significant zijn anders wordt het meer bezigheidstherapie.

Dan zou ik moeten kijken hoe de koelkast het op de accu doet en op gas. Op gas is dan duurder en je moet vaker je fles gaan wisselen wat niet per se de leukste hobby is. Voordeel is wel dat je koelkast gewoon kan blijven draaien wanneer je er niet bent en je op pad bent voor een uitje, dan neem je natuurlijk graag de powerstation mee om onderweg bij te laden.

Doe je alles op stroom dan staat je koelkast niets te doen als je weg bent met je powerstation want zonder omvormer zal een paneeltje ook weinig toevoegen. En je wilt ook weer niet heen hele stellage aan apparatuur gaan meenemen.

Misschien is een hybride optie dan wel leuk. Op zonnige dagen zou een paneel het moeten redden om de accu bij te laten en de koelkast te laten draaien dus laat je alles lekker staan. Op bewolkte dagen laat je de koelkast gewoon op gas draaien als je weg gaat, dan verbruikt hij toch niet zoveel en kan je mooi de accu bijladen.

Eens wat rekensommetjes doen. 't Zal niet per se goedkoper worden, maar is wel leuk. :P

Ik blijf dit concept ook wel geniaal vinden:
https://www.bioliteenergy.com/products/campstove-2-plus

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 24-10 16:41
Gonadan schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 11:15:
[...]

Misschien is een hybride optie dan wel leuk. Op zonnige dagen zou een paneel het moeten redden om de accu bij te laten en de koelkast te laten draaien dus laat je alles lekker staan. Op bewolkte dagen laat je de koelkast gewoon op gas draaien als je weg gaat, dan verbruikt hij toch niet zoveel en kan je mooi de accu bijladen.

Eens wat rekensommetjes doen. 't Zal niet per se goedkoper worden, maar is wel leuk. :P

Ik blijf dit concept ook wel geniaal vinden:
https://www.bioliteenergy.com/products/campstove-2-plus
Adsorptiekoelkast op Off-grid stroom kan niet. Het verbruik is veel te hoog. Een zuinige compressorkoelbox kan wel. Heb ik jaren gehad. Tot ik het gesleep met panelen en accu's beu was. Als het echt loeiheet en bewolkt is, dan moet je op zoek naar ijs zodat je je accu wat minder belast.

Het concept van biolite vind ik persoonlijk niets omdat het hopeloos inefficiënt is. Dan liever een powerbank met een zonnecel erbij.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smurf
  • Laatst online: 20:08

Smurf

Detri

Kevinns schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:35:
@BaBoK even helemaal los van jouw probleem: hoe bevalt de kogeldrukmeting?

Ik heb zo’n plastic weeg-paaltje, maar de afwijking is al gauw 20kg. Is dat met zo’n neuswiel beter?

Edit: wat betreft jouw probleem, volgens de eerder gelinkte website zou je het wiel 19cm moeten kunnen uitdraaien, ten opzichte van ~25cm bij een model zonder weger. Dat zou je kunnen opmeten. Verder zou je kunnen proberen om de schacht van het neuswiel verder te laten zakken (wat @franssie hieronder ook aangeeft).
Wij hebben in het begin gelijk zo'n caravanweegschaal van Marktplaats geplukt. Wilde de gewichten gewoon goed op orde hebben voor gemoedsrust tijdens de eerste ritjes. Nu gebruik ik die vijwel alleen nog maar om de kogeldruk te meten. Mijn plankjes voor onder de pootjes zijn ongeveer net zo lang als de trekhaak hoog is, dus ik houd zo'n plankje verticaal vast op de weegschaal en laat de koppeling erop zakken. Niet alleen omdat het meten daar nauwkeurige is (hefboomwerking) maar dan hoef je ook niet moeilijk te doen met neuswiel optillen of op de weegschaal rijden.

)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:59
@Gonadan bij hybride zit je inderdaad met het probleem dat een absorptie koelkast echt een flink verbruik heeft op stroom.

Natuurlijk kan dat werken, maar dan moet je wel naar kijken naar een bijbehorende capaciteit aan zonnepanelen en accu. Voor mij is dat niet echt een optie, ik heb een Eriba Puck oldtimertje met nauwelijks ruimte voor zonnepanelen en ook nauwelijks laadvermogen voor een grote accu. Met een grote caravan leg je makkelijk 300-400Wattpiek aan zonnepanelen op het dak en pak je een powerstation van 1kWh of meer en dan kom je inderdaad een heel eind op zonnige dagen.

De reden dat ik er mee bezig ben is dat ik ook 1 a 2 keer per jaar een dag of 4 a 5 off-grid sta op een grote oldtimer meeting. Daarmee is de keuze voor mijn off-grid setup niet voortgekomen uit de stijgende stroomprijzen, maar uit mijn wens om ook tijdens die events 'gewoon' alles te kunnen gebruiken.
Dat ik vervolgens op campings geld kan uitsparen doordat ik geen stroomaansluiting meer nodig heb, is in mijn geval vooral "leuk meegenomen".

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
kiefty14 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 23:25:
Laatste vakantie paspoort vergeten naar Italië. Kneep hem bij de Zwitserse grens toen de voorganger papieren moest laten zien 😅
Wij zijn in onze trip denk een keer of 8 de grens gepasseerd... DL in, FR in DL in ZW in en zo ook weer terug.. elke keer stonden overal controles.. maar geen 1 keer gestopt/ iets te hoeven laten zien haha. Die Nederlanders met een camper vertrouwen ze gewoon ofzo :P

@alles hierboven

Wij hebben 230 watt zonnepaneel op een 95 ah AGM accu. Dat is voor onze camper prima, maar die heeft wel een compressor koelkast van de nieuwste generatie die nog geen 1 amp trekt... Als onze camper een absorptie koelkast had, die misschien of 3 of 4x zoveel zuipt konden we dat ook vergeten vrees ik..

[ Voor 24% gewijzigd door TgR_KILLER op 10-07-2024 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
Cass Casey schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 12:48:
[...]

Toch even waarschuwen: ik doe data-analyse/BI voor o.a. de brandweer. We zien echt een stijging van branden die veroorzaakt worden door opladers en accu’s die uit China geïmporteerd worden zonder Europees keurmerk. Toevallig gisterochtend weer eentje in Leidschendam. Buiten mijn eigen regio, maar bleek de woning van een collega van me te zijn.

Pas daar alsjeblieft mee op.

En ja. Ook goedgekeurde accu’s en opladers kunnen in brand vliegen (magazijn Felix scooters in 2020), maar we zien voornamelijk een toename bij Chinese opladers en stepjes bijv.
Tsja het is tegenwoordig lastig te onderscheiden wat uit China komt of niet. Het CE merk zegt ook niet zoveel want die staat ook soms op geïmporteerde en hergedistribueerde Chinese rommel. Ik heb inmiddels al een paar powerbanks gehad die begonnen op te zwellen. Deze heb ik resoluut verwijderd. Het ontstaat vooral door de LiPo batterijen die kunnen niet goed tegen warmte. Tegenwoordig richt me dan ook op de stabielere LiFePo batterijen. Stuk duurder maar ook veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ivow85 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 12:42:
@Gonadan bij hybride zit je inderdaad met het probleem dat een absorptie koelkast echt een flink verbruik heeft op stroom.

Natuurlijk kan dat werken, maar dan moet je wel naar kijken naar een bijbehorende capaciteit aan zonnepanelen en accu. Voor mij is dat niet echt een optie, ik heb een Eriba Puck oldtimertje met nauwelijks ruimte voor zonnepanelen en ook nauwelijks laadvermogen voor een grote accu. Met een grote caravan leg je makkelijk 300-400Wattpiek aan zonnepanelen op het dak en pak je een powerstation van 1kWh of meer en dan kom je inderdaad een heel eind op zonnige dagen.

De reden dat ik er mee bezig ben is dat ik ook 1 a 2 keer per jaar een dag of 4 a 5 off-grid sta op een grote oldtimer meeting. Daarmee is de keuze voor mijn off-grid setup niet voortgekomen uit de stijgende stroomprijzen, maar uit mijn wens om ook tijdens die events 'gewoon' alles te kunnen gebruiken.
Dat ik vervolgens op campings geld kan uitsparen doordat ik geen stroomaansluiting meer nodig heb, is in mijn geval vooral "leuk meegenomen".
Ja hier hetzelfde. Ik verwacht er geen winst mee te maken maar vind het als tweaker zijn wel een leuk idee om eens naar te kijken. En ergens ben ik ook wel gecharmeerd van zelf je stroom opwekken maar echt praktisch is het allemaal niet hoe langer ik kijk.

Reken ik het gasverbruik van de koelkast pessimistisch om dan kom ik op zo'n 4 euro per dag, dus in feite het stroomtarief van de betere camping. Da's wel heel toevallig. :P
Volgens reviews schijnt hij een stuk zuiniger te kunnen (hoge stand is meestal niet nodig), maar dat zou ik moeten testen om zeker te weten.

Met een opgenomen vermogen van zo'n 55W (schatting uit het boekje) zou je zo'n eerder genoemde EcoFlow in een paar uurtjes leeg trekken. Dan moet het dus 's nachts flink afkoelen anders kom je de nacht niet eens door.
Ga je echter de koeling op gas doen dan is een 255 Wh EcoFlow wellicht weer onmeunige overkill en kan je net zo goed wat compacters zoeken. Of je moet de extra capaciteit gewoon als reserve gebruiken zodat je wat minder vaak hoeft te laden en wat meer marge hebt.
Het scheelt dan in ieder geval wel dat je niet met van die anderhalve meter grote panelen in de weer hoeft, want dat trekt echt totaal niet.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mouzetc
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 25-10 11:49
Smurf schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 12:36:
[...]

Wij hebben in het begin gelijk zo'n caravanweegschaal van Marktplaats geplukt. Wilde de gewichten gewoon goed op orde hebben voor gemoedsrust tijdens de eerste ritjes. Nu gebruik ik die vijwel alleen nog maar om de kogeldruk te meten. Mijn plankjes voor onder de pootjes zijn ongeveer net zo lang als de trekhaak hoog is, dus ik houd zo'n plankje verticaal vast op de weegschaal en laat de koppeling erop zakken. Niet alleen omdat het meten daar nauwkeurige is (hefboomwerking) maar dan hoef je ook niet moeilijk te doen met neuswiel optillen of op de weegschaal rijden.
Eerste jaar dat wij onze caravan hebben aangeschaft hebben we de caravan 2x gewogen op een weegbrug. Kan soms bij de gemeente, vrachtwagenweegpunten of bv een afvalverwerking station. Eerste keer 'leeg' en daarna alle spullen die we in de caravan hebben gelegd stuk voor stuk gewogen met een draagbare bagageweger en de rommeltjes geschat. Daarna nogmaals een keer op de weegbrug. Hebben we tevens met de auto gedaan (je mag immers voor de prijs 2x wegen). Dus even met caravan en auto en 1x alleen de caravan. Sindsdien is het heel makkelijk inpakken.

Kost even een kleine ochtend, maar daarna nooit meer zorgen.
Voor de neus heb ik gewoon zo'n weegstok gekocht a 15euro om de juiste kogeldruk te bepalen. Deze even gecheckt tov een weegschaal.

Signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
aReaRe schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 17:24:
[...]

Weer wat geleerd. Maar vuurtje uit en de boel is dan bijna gelijk afgekoeld :?
Warmte retentie in een tent is sowieso een lastig dingetje. Met een liner of binnentent heb je minder last van kou in de rug en is een kachel nog aangenamer.
RVS en titanium zijn inderdaad snel uitgestraald als ze uit zijn. Plaatstaal van 3mm blijft nog wel ff warm maar niet zo lang als gietijzer. Je kan de retentie verhogen door charmotte platen in de kachel te zetten maar daardoor wordt de brandkamer aanzienlijk kleiner. Andere benadering is gewoon verwijderbare lavabasalt of speksteen platen aan de buitenkant van de kachel te hangen.

Maar als de kachel uitgaat is het sowieso slaaptijd. Tijdens slapen brand je geen kachel en heb je gewoon warme slaapspullen (mat en slaapzak).

Als je persé omdat je slaapspullen niet goed genoeg zijn toch wat warmte in de nacht dan kan je de kachel vol met bruinkool gooien. Maar zet dan ook zeker een CO melder in je tent! Bruinkool (4 tot 6 blokken) wil ik nog wel eens overdag gebruiken als we na het onbijt met warme kachel naar buiten gaan voor een activiteit. Als je s'middags terug komt dan kan je op de resten zo weer een vuurtje bouwen en is de kachel niet helemaal afgekoeld en zo weer warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ik heb nog wel eens twee terracotta bloempotjes uit de bosjes gesnord en die jaren bij me gehad als 'kachel'. Omgekeerd op een gaspitje stralen die ook leuk. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-10 10:37

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Dat betrof mensen die waxinelichtjes gebruiken (die zouden sowieso verboden moeten worden want ze kunnen tot twee meter hoog vuur spuwen als ze te heet worden). Met gas is dat risico er niet, echter wel een risico op slechte verbranding dus de sluipmoordenaar CO.
Dus eens om het niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Net zoveel risico op slechte verbranding met een pan op je gaspit, laten we er niet te veel onzin omheen verzinnen. Het is een klassiek beproefde methode om met een fornuis warmte te creëren. Niet iets wat je tijdens het slapen aan zou willen laten, maar verder net zo onschadelijk als koken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:04
zuma schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 13:36:
[...]

Tsja het is tegenwoordig lastig te onderscheiden wat uit China komt of niet. Het CE merk zegt ook niet zoveel want die staat ook soms op geïmporteerde en hergedistribueerde Chinese rommel. Ik heb inmiddels al een paar powerbanks gehad die begonnen op te zwellen. Deze heb ik resoluut verwijderd. Het ontstaat vooral door de LiPo batterijen die kunnen niet goed tegen warmte. Tegenwoordig richt me dan ook op de stabielere LiFePo batterijen. Stuk duurder maar ook veiliger.
Let ook op dat er twee CE-keurmerken zijn: https://www.explect.nl/verschil-ce-china-export/

Ik zeg overigens niet dat elektronica uit China zonder Europees keurmerk per definitie gevaarlijk is. En ook niet dat met Europees keurmerk gevaren uit te sluiten zijn. Het blijft altijd belangrijk om het op een juiste manier te gebruiken (geen telefoon onder je hoofdkussen opladen bijv.), geen beschadigde accu's, opladers en snoeren gebruiken, enz. enz.

Maar goed. Dat is off-topic. Ondertussen moet ik nog steeds op zoek naar campings voor eind augustus/begin september. Ik kom ongetwijfeld terug in dit topic daarvoor... Wat een klus...

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
Cass Casey schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:53:
[...]

Ondertussen moet ik nog steeds op zoek naar campings voor eind augustus/begin september. Ik kom ongetwijfeld terug in dit topic daarvoor... Wat een klus...
Welk gebied?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:04
In eerste instantie Bloemenriviera en Toscane, maar afgelopen weekend dropte mijn vriendin het bommetje toch niet ver weg te willen, dus denken we aan Benelux en Duitsland. De eisen zijn: grasland (we gaan met de tent) en mix tussen gezellig (veldje waar je contact kan maken met elkaar) en rust (ik wil wel kunnen slapen). Zwembad is een enorme pré. Eigen sanitair ook, maar sanitairgebouw overleef ik ook wel.

En dan twee locaties. Dus een week of anderhalf in bijv. Luxemburg en een week of anderhalf in Duitsland. Het Moezelgebied zijn we groot fan van, maar Zwarte Woud schijnt mooi te zijn, Eifelgebied wellicht ook.

We hebben nog geen idee eigenlijk.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
Cass Casey schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 16:29:
[...]

In eerste instantie Bloemenriviera en Toscane, maar afgelopen weekend dropte mijn vriendin het bommetje toch niet ver weg te willen, dus denken we aan Benelux en Duitsland. De eisen zijn: grasland (we gaan met de tent) en mix tussen gezellig (veldje waar je contact kan maken met elkaar) en rust (ik wil wel kunnen slapen). Zwembad is een enorme pré. Eigen sanitair ook, maar sanitairgebouw overleef ik ook wel.

En dan twee locaties. Dus een week of anderhalf in bijv. Luxemburg en een week of anderhalf in Duitsland. Het Moezelgebied zijn we groot fan van, maar Zwarte Woud schijnt mooi te zijn, Eifelgebied wellicht ook.

Oef zwembad, ik kan dan niet echt een goed advies geven. Ik mijd campings met zwembaden altijd. Wij duiken liever de lokale rivier of plas in.

Maar wellicht hebben anderen dan wel goede tips voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
Cass Casey schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 15:53:
[...]

Let ook op dat er twee CE-keurmerken zijn: https://www.explect.nl/verschil-ce-china-export/

Ik zeg overigens niet dat elektronica uit China zonder Europees keurmerk per definitie gevaarlijk is.
Wat een kopieerratten die Chinezen 🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Cass Casey schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 16:29:
[...]

Wij zijn vorig jaar zomer hier geweest:
https://maps.app.goo.gl/oTKXfRXwoknrrNh69
Zwembad naast de camping, dorp verderop ook nog eentje.
Sanitair gewoon netjes in orde, supermarkt om de hoek, lekkere ijssalon in het dorp.
Veel leuke dingen te doen in de omgeving, natuur, stadjes dorpjes, watervallen enz.
Aanrader wat betreft stad: Freiburg im Breisgau

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ik zat eens te kijken naar snelkoppelingen voor mijn keuken. Op dit moment heb ik een slang met drukregelaar eraan en moet daar dan al in de lucht houdend een 907 onder draaien en die dan de keuken in moffelen.
Het zou erg makkelijk zijn als ik er gewoon een drukregelaar op de fles kan draaien, die dan rustig in de keuken zetten en dan de slang erop klikken.

Nu vraag ik mij alleen af of daar richtlijnen voor zijn? Een fles kan namelijk niet zomaar leeg lopen omdat een kogeltje dat voorkomt, met een drukregelaar waar een snelkoppeling op zit kan je in theorie een flinke gasstraal creëren als je de boel open zet en er nog geen slang aan hebt zitten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:56
Gonadan schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 14:42:
Ik zat eens te kijken naar snelkoppelingen voor mijn keuken. Op dit moment heb ik een slang met drukregelaar eraan en moet daar dan al in de lucht houdend een 907 onder draaien en die dan de keuken in moffelen.
Het zou erg makkelijk zijn als ik er gewoon een drukregelaar op de fles kan draaien, die dan rustig in de keuken zetten en dan de slang erop klikken.

Nu vraag ik mij alleen af of daar richtlijnen voor zijn? Een fles kan namelijk niet zomaar leeg lopen omdat een kogeltje dat voorkomt, met een drukregelaar waar een snelkoppeling op zit kan je in theorie een flinke gasstraal creëren als je de boel open zet en er nog geen slang aan hebt zitten.
Ik heb al meerdere campingaz flessen gehad (901/904 en 907) die door het ontbreken van de afsluitdop leeg zijn gelopen; het kogeltje alleen zorgt er niet voor dat het lekvrij is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
Gonadan schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 14:42:

Daar heb ik ook aan gedacht om dezelfde reden. Maar de fles kan met een snelkoppeling niet zomaar leeglopen toch? Die koppeling heeft naar mijn weten ook een automatische afsluiter aan de toevoer-zijde.

Edit: bijvoorbeeld deze https://www.gaswinkel.com...-mm-met-vast-slangpilaar/

[ Voor 4% gewijzigd door Kevinns op 11-07-2024 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GAIAjohan
Ethnocentrix schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 21:45:
Heeft iemand hier toevallig een tristar HC45 koelbox? Wij hebben er net een thuisbezorgd gekregen, maar het valt mij op dat 'ie leeg vrij makkelijk naar achteren kantelt. Als je het deksel open trekt moet je de koelkast vasthouden, anders valt 'ie naar achteren.

Hoort dat, of heb ik een maandagochtend model gehad?
Viel me ook op bij De Wit bij een TriStar koelbox toen ik nog zoekende en vergelijkende was

[ Voor 4% gewijzigd door GAIAjohan op 11-07-2024 15:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Kevinns schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 15:20:
[...]

Daar heb ik ook aan gedacht om dezelfde reden. Maar de fles kan met een snelkoppeling niet zomaar leeglopen toch? Die koppeling heeft naar mijn weten ook een automatische afsluiter aan de toevoer-zijde.

Inderdaad, zo'n snelkoppeling heb ik ook die sluit gewoon het gas af mocht de regelaar nog open staan.

Het mannetje zit aan de andere zijde (dus niet aan de zijde van de gasdrukregelaar).

Wat mij betreft geen issue dus. Sowieso moet je met gas gewoon alert zijn natuurlijk...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pirke
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T9JeeAYCdEcGnvY-6-9Pi96dpjM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cEhMNz0QHzQUEXrLjpTyGcjs.jpg?f=fotoalbum_large

't is mooi hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Voor de zekerheid en veiligheid sowieso de gaskraan op de regelaar dicht bij koppelen en ontkoppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Waar is dat hier :? :P

Wel een mooie omgeving.

[ Voor 3% gewijzigd door aReaRe op 11-07-2024 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
aReaRe schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 17:41:
[...]

Waar is dat hier :? :P

Wel een mooie omgeving.
Halverwege de top van de Cairn Gorm mountain.

https://maps.app.goo.gl/L85GzQ19bu58SMoZA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KJymvw8GNFfuJpfV07a9EbUWbNE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xPckIaIuBB7qcetykWRzU5Y1.jpg?f=fotoalbum_large

Stukje verder richting top, rechtsonder staan we. Met kinderen van 5 en 7 is het niet verantwoord om de klim verder omhoog te maken hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-10 12:55
Ben nog steeds met de koelboxenkoopactie bezig… op de gok een thermo-electrische van de Lidl meegenomen maar dat ding maakt meer geluid dan een grafische kaart uit 2005 onder full load. Dus die gaat terug.

Geluid is ook echt wel een ding dus absorptie is dan toch de beste keuze begrijp ik. Maar hoe problematisch is het om die dingen waterpas te krijgen? Op de camping is dat een beetje puzzelen met wat stukjes karton denk ik maar hoe werkt dat dan als ze in de auto staan?

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Waterpas staan? Dat staat die van mij nooit, hooguit bij benadering. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
pirke schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 18:24:
[Afbeelding]

Stukje verder richting top, rechtsonder staan we. Met kinderen van 5 en 7 is het niet verantwoord om de klim verder omhoog te maken hier.
Cairngorms zijn prachtig! Rijdt de monorail weer?

Je moet de wandelroutes in Schotland inderdaad niet onderschatten. Met gladheid van modder of ijzel kan het al helemaal best technisch worden. Cairngorm mountain is goed te doen maar met kleine kinderen iets teveel van het goede. Je moet ook weer terug naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Dr. Strangelove schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 18:58:
Op de camping is dat een beetje puzzelen met wat stukjes karton denk ik maar hoe werkt dat dan als ze in de auto staan?
Niet, dingen zijn robuuster dan de koelkast thuis. Zolang je ze maar niet op de kop vervoerd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:41
Gonadan schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 19:19:
Waterpas staan? Dat staat die van mij nooit, hooguit bij benadering. :D
Als de klep maar niet uit zichzelf dicht valt is het goed genoeg :+

[ Voor 3% gewijzigd door GermanPivo op 11-07-2024 19:39 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Ja ik had begrepen dat dat vrij kritisch kwam bij absorptiekoelkasten. Sommige hebben zelfs een waterpas ingebouwd om je daarbij te helpen.

Compressorkoelkasten is dat dus geen issue.

Voor gebruikers van de Mobicool MB40 of MCF40, hoe stil is deze op 230V? Begrijp dat deze een fan heeft voor gebruik met het peltier op 12V dus ik kan er mee leven als hij in die modus wat geluid maakt, maar hoe is dit op 230V?

[ Voor 38% gewijzigd door Dr. Strangelove op 11-07-2024 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Fantastisch. Geen last van midges? Wij willen ook erg graag naar Schotland maar dat schijnt wel een dingetje te zijn daar in deze periode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheezus
  • Laatst online: 22:15

Cheezus

Luiaard

Dr. Strangelove schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 19:41:
Ja ik had begrepen dat dat vrij kritisch kwam bij absorptiekoelkasten. Sommige hebben zelfs een waterpas ingebouwd om je daarbij te helpen.

Compressorkoelkasten is dat dus geen issue.

Voor gebruikers van de Mobicool MB40 of MCF40, hoe stil is deze op 230V? Begrijp dat deze een fan heeft voor gebruik met het peltier op 12V dus ik kan er mee leven als hij in die modus wat geluid maakt, maar hoe is dit op 230V?
Ik heb de voorloper van de MCF40 (FR40), die koelt op 12v ook met de compressor. Ik heb het idee dat de koelbox op 230v iets meer geluid maakt dan op 12v maar dat kan ook komen omdat ik de 230 vooral in huis (waar het stil is) gebruik en de 12v in de tent (waar je sowieso meer achtergrondgeluid is). Het scheelt in ieder geval niet veel en in beide gevallen vind ik het in de tent niet storend (ik slaap op ~2m afstand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Thanks.

Ik twijfel nu tussen de MCF40, die lijkt hetzelfde te presteren alsde MB40 maar wel wat kleiner. Ook de MHC40 van Mestic vind ik wel interessant, die is nog wat kleiner. Kan daar wel veel minder reviews van vinden. Is ook een dikke 40 euro goedkoper echter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Het is een compressor en die hoor je gewoon vrij duidelijk, zeker wanneer het wat stiller is. Zelf heb ik het nooit als storend ervaren ook omdat hij in de avond en nacht maar weinig aan hoeft te slaan.
Mijn Campingaz peltierbox was wat dat betreft veel irritanter, die sloeg ook om de haverklap aan.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Daarom neigde ik naar absorptie maar die gaan niet verder dan 23 graden onder de omgevingstemperatuur. Het is nu 36 waar wij zitten straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Kevinns schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 15:20:

Nou ja, het vrouwtje heeft een afsluiter. Zo hebben die kleine cadac dingetjes het ook. Ik wil echter de snelkoppeling aan de drukregelaar hebben, en dan gebruik je hem dus in feite andersom. Het ventiel heeft dan weinig waarde.
wmeester schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 14:50:
Ik heb al meerdere campingaz flessen gehad (901/904 en 907) die door het ontbreken van de afsluitdop leeg zijn gelopen; het kogeltje alleen zorgt er niet voor dat het lekvrij is!
Nee maar daar is het kogeltje ook niet voor bedoeld. Het is puur om je de kans te geven er iets op te draaien zonder dat je een straal gas om je oren krijgt. Ik zou hem echt nooit langdurig zonder afsluitdop of drukregelaar laten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Dr. Strangelove schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 19:44:
[...]

Fantastisch. Geen last van midges? Wij willen ook erg graag naar Schotland maar dat schijnt wel een dingetje te zijn daar in deze periode.
Ik heb er nog geen enkele gezien. Ze zijn vooral actief bij zonsopgang en zonsondergang. Zonsopgang is 3:34, zonsondergang 23:06 vandaag. Bij zonsopgang slapen we nog diep, bij zonsondergang zitten we lekker warm binnen, met prachtig uitzicht als het kan. Buiten is het hier 6-8 graden 's nachts. In het dal en paar graden warmer, maar nog steeds geen zuid Frankrijk ;) En we gaan nog 250km noordelijker, daar zal het vast nog wel iets frisser zijn. De omgeving is het meer dan waard, en eten/drinken in de pub is erg lekker en gezellig :) De schotten zelf lopen in een korte broek en t shirt, voor hun is dit hoog zomer _/-\o_ Wij konden onze winterjas en muts goed hebben op de berg met de harde koude wind...

De Cairngorms is een mooi berggebied waar we de vorige twee keer puur snel doorheen gereden waren op weg naar het noord-westen. Het is wat minder ruig dan het de westelijke highlands, maar ook echt de moeite waard om een paar dagen in door te brengen. Veel Engelsen die noordelijk trekken en dit hun eindbestemming maken en hier 1 a 2 weken gaan wandelen/fietsen/kayakken/etc. Als het droog is kun je - met goede schoenen - gewoon de zijkant van een berg op wandelen, geen paden nodig. Er staan hier wel waarschuwingsborden dat je wel goed voorbereid de berg op moet gaan: navigatie(kaart), communicatie apparatuur etc. Wij hebben simpelweg een paadje met grote stenen gepakt en gestopt toen het pad ophield :) Hoeven we ons ook wat minder zorgen te maken dat de kinderen naar beneden rollen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
@Kevinns nee de monorail gaat komende december weer open.

Ons wandelpad vandaag was in de regen ook al niet te doen, veel te glad en stijl. Voorspellingen waren dat het droog bleef, en de lucht zag er ook goed uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Dr. Strangelove schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 18:58:
Ben nog steeds met de koelboxenkoopactie bezig…

Maar hoe problematisch is het om die dingen waterpas te krijgen?
Hydraulisch level systeem voor de koelbox *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Dr. Strangelove schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 20:42:
Daarom neigde ik naar absorptie maar die gaan niet verder dan 23 graden onder de omgevingstemperatuur. Het is nu 36 waar wij zitten straks.
Met 40 graden was het vriesvak van onze absorptie koelkast nog steeds bevroren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• elastiek
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:38
Dr. Strangelove schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 19:41:
Standaard was de MCF40 al niet storend qua geluid. Na het vervangen van de fan werd hij stiller en hij slaat minder vaak aan.

Staan verschillende filmpjes op Youtube hoe je dat moet doen + links naar stillere fans, bijv. YouTube: Mobicool FR40 / MCF40 Anleitung Lüfter Umbau, tauschen leiser machen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
@pirke welke absorptie koelkast hebben jullie dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Dr. Strangelove schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 20:42:
Doe jezelf een plezier en koop een copressorkoelkast. Dat geluid valt echt reuze mee. Ik lees hier veel angst van mensen zonder, maar geen ervaringen van mensen met compressor dat het tegenvalt.
Ik heb er eentje in de camper (inbouw), en eentje in de zeilboot (koelbox 12V) en het enige wat je een beetje hoort is het geluid van het opstarten van de compressor en daarna een zacht gesnor.
Als je zo licht slaapt dat je daar last van hebt hoor je ook elke muis en windvlaag. Het went dus enorm snel, gelud is niet veel hoger dan dat van de koelkast thuis (of wellicht minder omdat thuis er meer resonantie oppervlakte is als het inbouw betreft, en dan met name de deur).

Bij 40C drank kunnen koelen gaat met andere warmtepompen gewoon niet

edit: en ja het is een paar honderd euro duurder als je voor 12V gaat, maar kan wel off grid en gaat ook lang mee.
Had ik al koude drankjes genoemd? :+

[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 11-07-2024 21:12 ]

Pagina: 1 ... 219 ... 277 Laatste