Net even gekeken in de boekingsinformatie, maar op 2 campings geboekt totaal 8 nachten. Ruim 50,- alleen aan stroom.... Moet je maar niet naar Denemarken op vakantie gaan...
Leuk ding die Ecoflow River 2 . Een MC4 naar powerbank kabel kost dacht ik iets van EUR 19 bij Amazon en dan kan je elk paneel met MC4 aansluiten, ook de verder goed werkende flexibele panelen van Ali. Hun standaard panelen is dan met EUR 100 wel weer de hoofdprijs. Klein paneeltje flex is voor een paar tientjes ook wel te vinden.
Wie overigens nog die kabel zoekt, heb ik verkeerd besteld en stuur ik met plezier op.
Wie overigens nog die kabel zoekt, heb ik verkeerd besteld en stuur ik met plezier op.
[ Voor 23% gewijzigd door franssie op 02-07-2024 16:30 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik heb een Landport AC50, kon ik vrij goedkoop aankomen. En een 100watt opvouw paneel van Solar Power Supply (van de gelijknamige website). Werkt prima. De AC50 gebruiken we eigenlijk alleen voor opladen van de laptop/ camera en alles wat 230 nodig heeft. Heeft ook een hele dag een 25 watt camping ventilator op staan te draaien.
Alles in de bus is gelukkig 12 volt en draait gewoon op de onboard accu en het 230 watt paneel op het dak. Ultieme vrijheid begint bij het niet overal aan een (dure) stroompaal hangen =). Maar gelukkig in de bus een compressor koelkast ipv absorptie, die verbruiken echt een hele klap meer.
Alles in de bus is gelukkig 12 volt en draait gewoon op de onboard accu en het 230 watt paneel op het dak. Ultieme vrijheid begint bij het niet overal aan een (dure) stroompaal hangen =). Maar gelukkig in de bus een compressor koelkast ipv absorptie, die verbruiken echt een hele klap meer.
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD
Die Ecoflow kwam ik een keer tegen op een kampeerbeurs. Zijn wel hele leuke gadgets en heb er ook nog even over nagedacht. Uiteindelijk besloten om niet te doen, kost ook weer ruimte etc. En je moet nog een airfryer zoeken van 300 WattJanHenk schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:18:
[...]
Met een Ecoflow River 2 (bijvoorbeeld) kun jij je apparatuur meerdere keren opladen en die is met twee uur in de auto wel weer vol. Kost je een keer eenmalig ~200 euro. Heb je meteen 65W power op USB-C, 300W op AC (230v), etc. Vind ik zelf niet echt heel prijzig, een beetje powerbank met goede oplader kost ook al gauw 100+ euro.
LFP accu, wel zo veilig.
Optioneel ook een flexibel zonnepaneeltje rechtstreeks aan te sluiten.
Leuke kampeergadgets..
Wat bedoel je precies met 'helaas'. Wil je liever kleiner ofzo?GAIAjohan schreef op maandag 1 juli 2024 @ 21:03:
Op zich helaas Schuko stekker ipv eurostekker.
Er was iemand die een 230V aansluiting in de auto heeft maar die aansluiting is Euro ipv Schuko.Cheesy schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:34:
[...]
Wat bedoel je precies met 'helaas'. Wil je liever kleiner ofzo?
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ja, met randaardefranssie schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:02:
[...]
opmerkelijk. Dacht dat die dingen altijd een euro stekker hadden. Als ik snel even in de online handleiding van de Mobicool B40 AC/DC kijk staat er ook een euro stekker afgebeeld. Heeft die schuko dan ook randaarde?
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Daarvoor kun je 20kg gasvulling halen... Zelfs als die koelbox een geïntegreerde gas BBQ heeft die 24/7 op hoogste standje staat zul je moeite hebben om dat op te krijgen in een weekGonadan schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:08:
[...]
Een beetje 84 piek aftikken voor wat prik, daar kan ik wel een flesje gas voor verspillen aan de koelbox.
Jij hebt toch 2 accu's in die camperpirke schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 07:54:
@Ivow85 zelfs zonder zonnepanelen redden wij het prima, ook met een maand vrij staan. Regelmatig een stukje rijden laadt de accu ook al op. We zijn in ieder geval nog niet tegen een lege accu aangelopen tot nu toe.
Vroeger toen wij nog een zeilboot hadden (meter of 10) waren er twee accu's aan boord en gescheiden van elkaar. De inboard motor kon wel beide accu's opladen.
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Verder staat er bij onze absorptiekoelkast 580 gram/24h. In de praktijk is het een stuk lager, wellicht is dat alleen op de hoogste stand.
Wij hebben 3 accu's zelfs: 1 motor accu (start accu) en 2 huishoudaccu's. Al zijn de huishoudaccu's aan elkaar gekoppeld zodat ze effectief 1 accu zijnaReaRe schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 17:28:
[...]
Jij hebt toch 2 accu's in die camper1 voor de motor en 1 boordaccu voor de de rest (koelkast, boordverlichting etc etc) met een diode ertussen zodat de ene accu niet de andere leeg trekt
Vroeger toen wij nog een zeilboot hadden (meter of 10) waren er twee accu's aan boord en gescheiden van elkaar. De inboard motor kon wel beide accu's opladen.
Als je 230v in prikt aan de zijkant dan zorgt het elektroblok ervoor dat zowel de huishoudaccu's als de startaccu geladen worden. Bij verbruik in het woongedeelte worden alleen de huishoudaccu's gebruikt. De hydraulische pootjes gaan dan wel weer op de start accu volgens mij.
Tijdens het rijden is er een laadbooster actief die zorgt dat de dynamo goed belast wordt om tijdens het rijden de huishoudaccu weer op te laden (anders denkt de dynamo slim te zijn en gaat minder stroom leveren als de startaccu vol is).
Zal inderdaad max vermogen zijn. Vorig jaar stonden we in de volle zon in Biarritz met de camper (zonder stroom) en het zonnepaneel trok het met de compressorkoelkast, de koelkast zelf echter bijna niet. Heb er een computerfan op de radiator bij moeten zetten (heeft een tweaker natuurlijk altijd bij zich, 8" fan met roosters als extra ventilatie).pirke schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 17:30:
Verder staat er bij onze absorptiekoelkast 580 gram/24h. In de praktijk is het een stuk lager, wellicht is dat alleen op de hoogste stand.
Kan me voorstellen dat een absorbtiekoelkast het dan ook erg zwaar heeft, al heb ik het pricipe van koelen door te verwarmen nooit helemaal begrepen (waarschijnlijk omdat ik geen scheikunde had en het natuurkundige proces ervan bij mij niet binnenkomt, warmtepomp snap ik) - maar dat zal inderdaad max vermogen zijn.
580 gram is grofweg een 5kg propaanfles in 9 dagen, goedkoper dan elektriciteit op veel campings tegenwoordig maar nog steeds niet goedkoop (en gezeul).
Of draai je absorbtie vanaf de huishoud bank?
Dit zegt alles: aansluiting in de auto is eurostekker:Cheesy schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:34:
[...]
Wat bedoel je precies met 'helaas'. Wil je liever kleiner ofzo?

Daarom dus helaas
[ Voor 6% gewijzigd door GAIAjohan op 02-07-2024 17:53 ]
@GAIAjohan toch blijf ik raar vinden dan een camping koelkast randaarde nodig heeft. Het is een buitenproduct lijkt me en dan zou dat dubbel geïsoleerd moeten zijn:
Wikipedia: Dubbelgeïsoleerd
edit: welk type is het precies? Wil er nu wel even induiken.
[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 02-07-2024 18:00 ]
Dometic CK40D Hybrid staat op het stickertjefranssie schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 17:59:
@GAIAjohan toch blijf ik raar vinden dan een camping koelkast randaarde nodig heeft. Het is een buitenproduct lijkt me en dan zou dat dubbel geïsoleerd moeten zijn:
We hebben 2x 11kg aan boord, afgelopen weekend nog laten vullen. Grofweg 4 euro/kg om te vullen. Met 300 gram/dag (halve stand) is dat een ruime euro per dag voor de koelkast aan gas. Net zo duur als 5 km rijden per dagfranssie schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 17:43:
[...]
580 gram is grofweg een 5kg propaanfles in 9 dagen, goedkoper dan elektriciteit op veel campings tegenwoordig maar nog steeds niet goedkoop (en gezeul).
Of draai je absorbtie vanaf de huishoud bank?
Tijdens het rijden gaat de koelkast op de dynamo, schakelt zelf over op gas of 230v, afhankelijk van beschikbaarheid.
Twee jaar terug toen we 6 weken vrij hebben gestaan heb ik hem wel een keertje handmatig op gas geforceerd tijdens het rijden. We hebben toen 2 weken heel weinig gereden, alleen maar korte stukjes en meerdere nachten op 1 plek, niet genoeg tijd in ieder geval om de huishoudaccu goed op te laden. Als dan ook de koelkast nog flink wat stroom gaat verbruiken dan stook ik dat uurtje liever een beetje extra gas voor de koelkast zodat de accu alles krijgt wat ie wil
Op hoogste stand (wat wij niet doen) verbruikt de koelkast 170 Watt op 12 volt, ruim 14 ampère. De laadbooster levert ergens tussen de 45A en 70A, normaliter is dat meer dan genoeg, maar soms is het fijn om toch de keuze te hebben om het handmatig te kunnen sturen waar het naartoe gaat.
[ Voor 4% gewijzigd door pirke op 02-07-2024 18:09 ]
GAIAjohan schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 18:03:
[...]
Dometic CK40D Hybrid staat op het stickertje
/f/image/RReMJre6mgPQFF6Z4nciN7RW.png?f=fotoalbum_large)
Hoe dan - heeft iemand de kabel vervangen of heb je 'm nieuw?
https://www.dometic.com/e...brid_9600000774_75418.pdf
Splinternieuw gekocht. Zelfs de doos zat nog in plastic.franssie schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 18:08:
[...]
[Afbeelding]
Hoe dan - heeft iemand de kabel vervangen of heb je 'm nieuw?
https://www.dometic.com/e...brid_9600000774_75418.pdf

Maar ook oude Mobicool A40e heeft een randaarde stekker
Dan had ik toch een andere handleiding, er staat ook geen dubbelgeisoleerd teken op het plaatje dus dan is het inderdaad helaas.GAIAjohan schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 18:15:
[...]
Splinternieuw gekocht. Zelfs de doos zat nog in plastic.
[Afbeelding]
Maar ook oude Mobicool A40e heeft een randaarde stekker
Een installatie met een victron/mastervolt aanleggen is ook wel wat overkill, zeker omdat je de 12V koelhoud functie ook prima kan gebruiken in de auto, maar dus wel je spul voorkoelen.
Al vraag ik me af hoe belangrijk die randaarde is achterin de auto en zou ik zelf een verloopje overwegen van Euro-M naar Schuko-F (en die zijn met een reden niet te koop)
edit: ook omdat je 230V contact 120W rated is, er gaat niet gelijk 16A lopen, je zou er zelfs een smeltzekering in kunnen opnemen mocht iemand op het geniale idee komen er iets anders op aan te sluiten (koffie iemand?) of de plug buiten de auto denkt de kunnen gebruiken.
[ Voor 14% gewijzigd door franssie op 02-07-2024 18:23 ]
Bij Ford heb je ook de optie voor zo'n 230V wcd, geschikt voor een vermogen van 120 watt.franssie schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 18:21:
[...]
Dan had ik toch een andere handleiding, er staat ook geen dubbelgeisoleerd teken op het plaatje dus dan is het inderdaad helaas.
Een installatie met een victron/mastervolt aanleggen is ook wel wat overkill, zeker omdat je de 12V koelhoud functie ook prima kan gebruiken in de auto, maar dus wel je spul voorkoelen.
Al vraag ik me af hoe belangrijk die randaarde is achterin de auto en zou ik zelf een verloopje overwegen van Euro-M naar Schuko-F (en die zijn met een reden niet te koop)
edit: ook omdat je 230V contact 120W rated is, er gaat niet gelijk 16A lopen, je zou er zelfs een smeltzekering in kunnen opnemen mocht iemand op het geniale idee komen er iets anders op aan te sluiten (koffie iemand?) of de plug buiten de auto denkt de kunnen gebruiken.
Je mag er echter geen apparatuur zoals een compressor koelkast op aansluiten vanwege de aanloopstroom van de compressor.
Het ontbreken van een randaarde zou ik me in de auto niet zo druk over maken.
Waarschijnlijk is die wcd zo beveiligd dat hij meteen uitschakeld bij een kortsluitstroom.
Met een camper zorgt bij elk stukje rijden het diesel-aggregaat niet alleen voor de voortbeweging, maar inderdaad ook voor het laden van de (huishoud)accu.pirke schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 07:54:
@Ivow85 zelfs zonder zonnepanelen redden wij het prima, ook met een maand vrij staan. Regelmatig een stukje rijden laadt de accu ook al op. We zijn in ieder geval nog niet tegen een lege accu aangelopen tot nu toe.
Wanneer je een caravan met flinke accu voor de mover hebt en elke paar dagen weer verder reist, kun je natuurlijk ook de installatie zo leggen dat die mover accu steeds wordt opgeladen en ook voor huishoudelijk taken gebruikt wordt.
Ik heb het laatst (nog zonder zonnepaneel) inderdaad zo gedaan. Een kleine powerstation gekocht (=accu, omvormer en oplader in één) en daarop de caravan aangesloten.Gonadan schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 10:28:
[...]
Jij doet het op deze manier begrijp ik? Of is het puur theorie?
De prijzen voor betrouwbare apparatuur zijn vrij hoog en panelen met een beetje vermogen vrij groot. Die moet ik dan op mijn tent leggen en hopen dat ze niet gejat worden. Ik zie dat niet snel rendabel worden als usecase puur om de kosten te drukken, integendeel.
De 256Wh versie is zonder zonnepanelen uiteraard te klein om de koelkast langdurig op te laten draaien, maar was wel ruim voldoende voor 5 dagen telefoons laden, lampjes in de avond en waterpompje van de caravan.
Formaat en gewicht zijn heel beperkt.
De volgende stap is inderdaad om een zonnepaneel en zuinige 12V compressor koelbox of koelkast aan te schaffen, om zo ook wel te kunnen koelen op off-grid elektriciteit.
Mocht op bewolkte dagen de zon moeite hebben met voldoende stroom leveren, dan is het wanneer je de powerstation niet op een lastig bereikbare plek inbouwt heel goed denkbaar om hem bij uitstapjes van maximaal zo'n 3 uur of bijvoorbeeld het simpelweg boodschappen doen gewoon mee te nemen en even in de auto aan te sluiten, zodat je tijdens de rit met 100W de accu oplaad. Op grijze dagen kan een fatsoenlijke koelbox/kast best een paar uur zonder stroom.
Kwartiertje naar de supermarkt rijden en ook weer terug levert met 100W al zo'n 20% extra vulling van de accu op.
En ja, het gedeelte met koelkast/box is nog theorie. Hoe ik daarmee in de praktijk ga uitkomen moet nog blijken. Een 12V compressor koelkastje gebruikt naar wat ik kan vinden zo'n 1-1,2Ah (ofwel rond 15Wh) per uur. Dat is 360Wh. Telefoon, waterpompje en verlichting is 30-40Wh per dag. Samen zo'n 400Wh. Ka, dat is meer dan de accu capaciteit die ik nu heb. Maar overdag wanneer het toekomstige zonnepaneel voldoende energie levert, krijgt de koelkast en telefoonlader natuurlijk stroom rechtstreeks van het zonnepaneel. Het overtollige moet dan de accu in.
In de nacht moet dan alles op de accu draaien. Dat zou net moeten gaan. Uitgaande van overdag de telefoon laden is er om een nacht (12u) te overbruggen maximaal 200Wh nodig uit de 256Wh accu.
Overdag moet een toekomstig zonnepaneel dus wel die 400Wh kunnen leveren én liefst nog behoorlijk overcapaciteit hebben zodat ook bij grijs weer zoveel mogelijk van die 400Wh nog door het zonnepaneel geleverd kan worden.
De input voor het zonnepaneel kan 100W verwerken, dus ik zit te denken aan een 110-120Wp zonnepaneel.
Op zonnige dagen is dan de accu na 3-4 uur alweer vol. Op bewolkte dagen is het dan toch nog voldoende wanneer de zonnepanelen 1/3e van hun theoretische maximum leveren.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Maar gaat die aanloopstroom bv de zekering doorbranden?205Gutmann schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 18:43:
[...]
Bij Ford heb je ook de optie voor zo'n 230V wcd, geschikt voor een vermogen van 120 watt.
Je mag er echter geen apparatuur zoals een compressor koelkast op aansluiten vanwege de aanloopstroom van de compressor.
Het ontbreken van een randaarde zou ik me in de auto niet zo druk over maken.
Waarschijnlijk is die wcd zo beveiligd dat hij meteen uitschakeld bij een kortsluitstroom.
Achterop de koelbox staat 0,43A - 220-240V.
Dat is dus prima onder de 120W. De aanloopstroom kan idd rustig 5x zoveel zijn, maar is wel een extreem kort moment
Bij Ford betreft het een elektronische beveiliging. Er wordt in de handleiding specifiek omschreven om er geen compressor koelkast op aan te sluiten of andere apparaten met een motor.GAIAjohan schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 20:22:
[...]
Maar gaat die aanloopstroom bv de zekering doorbranden?
Achterop de koelbox staat 0,43A - 220-240V.
Dat is dus prima onder de 120W. De aanloopstroom kan idd rustig 5x zoveel zijn, maar is wel een extreem kort moment
Die beperking zit hem dus in de aanloopstroom.
Ik heb onlangs zelf een 300W pure sinusomvormer besteld om onze compressor koelkast in de auto te gebruiken. Deze blijkt te licht te zijn en valt meteen in storing, nu maar een 500 watt versie besteld...
@205Gutmann wat voor omvormer was dat dan? Een compressor koelbox heeft net zoals elke motor aanloop, maar zo extreem veel kan dat ook niet zijn dacht ik. Een victron of mastervolt zou dat wel aan moeten kunnen lijkt mij?
Of een grotere Ecoflow kopen. Grotere modellen hebben ook een zwaardere 230V omvormer.Cheesy schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:32:
[...]
Die Ecoflow kwam ik een keer tegen op een kampeerbeurs. Zijn wel hele leuke gadgets en heb er ook nog even over nagedacht. Uiteindelijk besloten om niet te doen, kost ook weer ruimte etc. En je moet nog een airfryer zoeken van 300 Watt
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Zo compleet is die van mijn Peugeot niet qua uitleg.205Gutmann schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:27:
[...]
Bij Ford betreft het een elektronische beveiliging. Er wordt in de handleiding specifiek omschreven om er geen compressor koelkast op aan te sluiten of andere apparaten met een motor.
De digitale handleiding meldt er zelfs niks over.
Fysieke handleiding geeft alleen aan:
Je kunt hier dvd-speler, telefoon lader of flessenwarmer aan hangen.
Bij overbelasting schakelt hij zichzelf uit. Gekoppeld apparaat moet dubbel geïsoleerd zijn. Geen verlengsnoeren etc.
Een Green Cell.franssie schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:46:
@205Gutmann wat voor omvormer was dat dan? Een compressor koelbox heeft net zoals elke motor aanloop, maar zo extreem veel kan dat ook niet zijn dacht ik. Een victron of mastervolt zou dat wel aan moeten kunnen lijkt mij?
Geen duur apparaat, het is maar voor eens per jaar om de koelbox in de auto te gebruiken als we naar het buitenland op vakantie gaan.
Ik vind een Victron daarvoor aan de dure kant.
Onze koelbox is 58 watt, uitgaande van een aanloopstroom van 5x I nominaal had ik verwacht met een 300 watt omvormer (600 watt piek) wel uit de voeten te kunnen.
Binnenkort de 500 watt variant even proberen.
Als zijn andere reden om het niet te doen 'kost ook weer ruimte' was dan heeft een groter model kopen weinig nutIvow85 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:47:
[...]
Of een grotere Ecoflow kopen. Grotere modellen hebben ook een zwaardere 230V omvormer.
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Euh verkeerd topic
[ Voor 65% gewijzigd door GAIAjohan op 02-07-2024 22:38 ]
Die ik zie kost 45 euro, dat is inderdaad niet duur. Ik betwijfel of dat ding een zuivere sinus kan neerzetten zoals in de specs staat (dat zou uniek zijn voor dat geld) en nu is dat voor een koelkast of koffienaker niet zo belangrijk, maar een schakelende voeding (laptop, telefoon) kan daar wel wat van in de war raken en kapot gaan (en hun specs kloppen namelijk wel itt tot als die vage merkjes, mastervolt is overigens ook een bekend en betrouwbaar merk)205Gutmann schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:20:
[...]
Een Green Cell.
Geen duur apparaat, het is maar voor eens per jaar om de koelbox in de auto te gebruiken als we naar het buitenland op vakantie gaan.
Ik vind een Victron daarvoor aan de dure kant.
Onze koelbox is 58 watt, uitgaande van een aanloopstroom van 5x I nominaal had ik verwacht met een 300 watt omvormer (600 watt piek) wel uit de voeten te kunnen.
Binnenkort de 500 watt variant even proberen.
Maar toch een victron is slechts twee maal die 45 eur https://www.obelink.nl/vi...html?utm_id=&gad_source=1 en echt een van de leidende merken wereldwijd nu en de afgelopen 30 jaar als het op conversie aankomt.
Ik wist het wel.
[ Voor 5% gewijzigd door franssie op 02-07-2024 22:39 ]
Zo'n zonnepaneel met accu is wel interessant... Wij nemen wel altijd de Nespresso machine mee. Deze trekt max. 1260W. Dan kom je in een prijzigere categorie accu/omvormer uit, al gauw 500-600 euro. Met zonnepaneel erbij 600-700 euro.
Op de campings die ik op het oog heb is stroom vaak zo'n 4 euro, dus pas na 150 nachten heb je de investering eruit. Dat is een beetje veel van het goede
Maar zelfs als die accu de helft zou kosten dan is de terugverdientijd zo'n 100 nachten + extra ongemak. Of zie ik iets over het hoofd?
Op de campings die ik op het oog heb is stroom vaak zo'n 4 euro, dus pas na 150 nachten heb je de investering eruit. Dat is een beetje veel van het goede
Maar zelfs als die accu de helft zou kosten dan is de terugverdientijd zo'n 100 nachten + extra ongemak. Of zie ik iets over het hoofd?
Als je dan toch geld uit gaat geven, kan je dan niet beter een 12V/230V compressor koelbox kopen? De Mobicool MCF40 gaat voor 150 euro op marktplaats.franssie schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:38:
[...]
Die ik zie kost 45 euro, dat is inderdaad niet duur. Ik betwijfel of dat ding een zuivere sinus kan neerzetten zoals in de specs staat (dat zou uniek zijn voor dat geld) en nu is dat voor een koelkast of koffienaker niet zo belangrijk, maar een schakelende voeding (laptop, telefoon) kan daar wel wat van in de war raken en kapot gaan (en hun specs kloppen namelijk wel itt tot als die vage merkjes, mastervolt is overigens ook een bekend en betrouwbaar merk)
Maar toch een victron is slechts twee maal die 45 eur https://www.obelink.nl/vi...html?utm_id=&gad_source=1 en echt een van de leidende merken wereldwijd nu en de afgelopen 30 jaar als het op conversie aankomt.
Ik wist het wel.
ROFL 
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
LOL. ik moest even twee keer kijken
Gemak.. vrij staan, niet aan een paal hoeven..Kevinns schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:54:
Zo'n zonnepaneel met accu is wel interessant... Wij nemen wel altijd de Nespresso machine mee. Deze trekt max. 1260W. Dan kom je in een prijzigere categorie accu/omvormer uit, al gauw 500-600 euro. Met zonnepaneel erbij 600-700 euro.
Op de campings die ik op het oog heb is stroom vaak zo'n 4 euro, dus pas na 150 nachten heb je de investering eruit. Dat is een beetje veel van het goede![]()
Nou ja dat zijn mijn redenen. Op de camperplaats bij Trier waren er 60 plekken met stroom, en die hoek die wij van te voren al uit hadden gekozen (verste weg van de weg) daar waren 40 plekken zonder stroom. Helemaal prima want met de accu's en beetje zon kunnen wij prima vrij staan. Hoef er niet naar om te kijken.
Sowieso is de onze maar 300 watt, prima voor wat wij ermee doen. Wil je hem echt als vervanger voor 'paalstroom' dan moet je inderdaad al snel een duurdere en grotere en zwaardere, qua terugverdientijd moet je daar niet aan gaan beginnen denk ik.
Ik ookfranssie schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 18:00:
LOL. ik moest even twee keer kijken
Op zich, maar dan zit je ook weer met een heel andere formfactor.Kevinns schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:56:
[...]
Als je dan toch geld uit gaat geven, kan je dan niet beter een 12V/230V compressor koelbox kopen? De Mobicool MCF40 gaat voor 150 euro op marktplaats.
Moet je maar aan @zuma vragen, meestal is het een gietijzeren kachel wat ze gebruiken.Leipo schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 21:33:
[...]
Bij een tentipi zou het moeten kunnen, maar zou het niet zo snel zelf doen
Ja dat is iets wat me nog wel trekt. Wij hebben al een jaar of 6 niet meer gekampeerd in het buitenland. Zijn er nog veel plekken waar je geen stroom hebt in een straal van 20-30 meter?TgR_KILLER schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 18:48:
[...]
Gemak.. vrij staan, niet aan een paal hoeven..
Nespresso machine vervangen door een koffiemaatje: https://koffiemaatje.shop/koffiemaatje-machines/Kevinns schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 09:54:
Op de campings die ik op het oog heb is stroom vaak zo'n 4 euro, dus pas na 150 nachten heb je de investering eruit. Dat is een beetje veel van het goede![]()
Wel even apart water koken anders is de accu daarvan ook weer snel leeg
Hier komt het wel eens voor dat ik 2 of 3 lange snoeren nodig heb, omdat het kastje toch best ver staat en ik de kabels ook een beetje langs de randen van de plek wil hebben.Kevinns schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:08:
[...]
Ja dat is iets wat me nog wel trekt. Wij hebben al een jaar of 6 niet meer gekampeerd in het buitenland. Zijn er nog veel plekken waar je geen stroom hebt in een straal van 20-30 meter?
Ligt er echt helemaal aan waar je gaat staan I guess. Wij gebruiken park4night voornamelijk en in de reviews kan je dat soort dingen vaak ook wel terugvinden. Sommige campings en camperplekken staan bij elke plek er een paal. Bij andere staat er centraal per 8 plekken 1.. Is enorm verschillend.Kevinns schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:08:
[...]
Ja dat is iets wat me nog wel trekt. Wij hebben al een jaar of 6 niet meer gekampeerd in het buitenland. Zijn er nog veel plekken waar je geen stroom hebt in een straal van 20-30 meter?
Wij hebben er gelukkig geen omkijken na.
Wij hebben 30 meter en daar hebben we nooit tekort aan gehad.Kevinns schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 10:08:
[...]
Moet wel zeggen dat ik flexibel ben hoe we 'm de tent invoeren (links, rechts of achter).
Vraagje; ik heb een aanhangwagen met neuswiel zonder kogeldrukmeter en daarbij kan ik het neuswiel ontzettend ver omhoog draaien.
Bij mijn caravan met neuswiel en wel kogeldrukmeter is dit niet het geval, hier kan ik maar beperkt omhoog draaien, kan dit kloppen of moet ik voor reparatie naar de garage? (Vervelend indien je heuvel op/af de caravan aan de auto wilt koppelen)
Bij mijn caravan met neuswiel en wel kogeldrukmeter is dit niet het geval, hier kan ik maar beperkt omhoog draaien, kan dit kloppen of moet ik voor reparatie naar de garage? (Vervelend indien je heuvel op/af de caravan aan de auto wilt koppelen)
Hiervoor hoef je niet naar de garage, klusje kost 10 minuten werk met een beetje mazzel.BaBoK schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:30:
Vraagje; ik heb een aanhangwagen met neuswiel zonder kogeldrukmeter en daarbij kan ik het neuswiel ontzettend ver omhoog draaien.
Bij een caravan bedrijf kijken naar een ander neuswiel die hoger te verstellen is. Het neuswiel zit met een klem op de dissel meestal bevestigd, losdraaien en die andere neuswiel in de klem vastzetten. Zijn universele modellen meestal.
Meet wel even de diameter van de huidige
zoeken bij google naar 'neuswiel'
Zo maar een hit https://www.aanhangwagend...23UA6QEAAYAiAAEgKY3PD_BwE
Thanks voor de reactie, maar het klopt dus dat een neuswiel met kogeldrukmeter beperkter is in het uitdraaien van de hoogte als een neuswiel zonder kogeldrukmeter?aReaRe schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:02:
[...]
Hiervoor hoef je niet naar de garage, klusje kost 10 minuten werk met een beetje mazzel.
Bij een caravan bedrijf kijken naar een ander neuswiel die hoger te verstellen is. Het neuswiel zit met een klem op de dissel meestal bevestigd, losdraaien en die andere neuswiel in de klem vastzetten. Zijn universele modellen meestal.
Meet wel even de diameter van de huidige
zoeken bij google naar 'neuswiel'
Zo maar een hit https://www.aanhangwagend...23UA6QEAAYAiAAEgKY3PD_BwE
Dat zou best eens wel kunnen kloppen.Mijn caravan heeft het niet (kogeldrukmeter ingebouwd) en die komt zo'n 30 cm boven de koppeling van de Mégane.BaBoK schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:07:
[...]
Thanks voor de reactie, maar het klopt dus dat een neuswiel met kogeldrukmeter beperkter is in het uitdraaien van de hoogte als een neuswiel zonder kogeldrukmeter?
Mijn kogeldrukmeter is een 8x8 lat van een 30 cm hoogte / lengte en de bekende personenweegschaal
@BaBoK Op die site zie ik ook een model met kogeldruk meter die er gelijk uitziet .Heb je een foto? Soms kan je de buitenbuis ook nog verstellen.
[ Voor 25% gewijzigd door franssie op 04-07-2024 15:14 ]
@BaBoK even helemaal los van jouw probleem: hoe bevalt de kogeldrukmeting?
Ik heb zo’n plastic weeg-paaltje, maar de afwijking is al gauw 20kg. Is dat met zo’n neuswiel beter?
Edit: wat betreft jouw probleem, volgens de eerder gelinkte website zou je het wiel 19cm moeten kunnen uitdraaien, ten opzichte van ~25cm bij een model zonder weger. Dat zou je kunnen opmeten. Verder zou je kunnen proberen om de schacht van het neuswiel verder te laten zakken (wat @franssie hieronder ook aangeeft).
Ik heb zo’n plastic weeg-paaltje, maar de afwijking is al gauw 20kg. Is dat met zo’n neuswiel beter?
Edit: wat betreft jouw probleem, volgens de eerder gelinkte website zou je het wiel 19cm moeten kunnen uitdraaien, ten opzichte van ~25cm bij een model zonder weger. Dat zou je kunnen opmeten. Verder zou je kunnen proberen om de schacht van het neuswiel verder te laten zakken (wat @franssie hieronder ook aangeeft).
[ Voor 47% gewijzigd door Kevinns op 04-07-2024 15:56 ]
Dat dus.
En verder hoger dan de disselafdekking komt een andere neuswiel ook niet.
En wat de nauwkeurigheid betreft.
Een maal op de manier van Areare meten.
Streepje op dit neuswiel en je zit altijd goed.
Het komt niet op een kilo aan .
En verder hoger dan de disselafdekking komt een andere neuswiel ook niet.
En wat de nauwkeurigheid betreft.
Een maal op de manier van Areare meten.
Streepje op dit neuswiel en je zit altijd goed.
Het komt niet op een kilo aan .
@Kevinns precies wat Ronk1961 hierboven zegt!
Ik ben nog op zoek naar een compacte stekkerdoos voor in de slaapcabine.
Bij voorkeur minimaal 2x USB-C, minimaal 1x USB-A, en 1x SchuKo aansluiting voor het kacheltje.
De Ugreen Powercube Stekkerdoos komt nog het dicht in de buurt, maar de prijs van ~55 vind ik vrij fors. Gek genoeg zie ik 'm ook niet op AliExpress staan. Hier nog tips / ervaringen?
Bij voorkeur minimaal 2x USB-C, minimaal 1x USB-A, en 1x SchuKo aansluiting voor het kacheltje.
De Ugreen Powercube Stekkerdoos komt nog het dicht in de buurt, maar de prijs van ~55 vind ik vrij fors. Gek genoeg zie ik 'm ook niet op AliExpress staan. Hier nog tips / ervaringen?
@Cheesy Dat is serieus een prima optie. Ik heb zelf een powerbank en 65W oplader van UGREEN en ik vind het echt kwalitatief goede producten, ze gaan samen mee naar de camping en meer adapters etc. hebben wij niet nodig.
De Powercube is overigens (denk ik) opgevolgd door de DigiNest.
Een adapter/stekkerdoos met 65W (!) vermogen op de 4 USB-poorten én nog 3 Schuko aansluitingen vind je niet gauw voor minder dan die centen.
Als je niks geeft om het laadvermogen op de USB-poorten kun je kijken naar dit ding van Brennenstuhl. Die ligt bij onze dochters op de kamer. Die 10W is echter wel traag voor hedendaagse begrippen (maar prima voor een nachtlampje). En hij heeft voor jou een USB-poort te weinig.
Ik zou die Diginest nemen en de rest van je adapters lekker thuis laten
De Powercube is overigens (denk ik) opgevolgd door de DigiNest.
Een adapter/stekkerdoos met 65W (!) vermogen op de 4 USB-poorten én nog 3 Schuko aansluitingen vind je niet gauw voor minder dan die centen.
Als je niks geeft om het laadvermogen op de USB-poorten kun je kijken naar dit ding van Brennenstuhl. Die ligt bij onze dochters op de kamer. Die 10W is echter wel traag voor hedendaagse begrippen (maar prima voor een nachtlampje). En hij heeft voor jou een USB-poort te weinig.
Ik zou die Diginest nemen en de rest van je adapters lekker thuis laten
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Snelheid vind ik op zich niet zo van belang maar als zo'n Ugreen jou goed bevalt, @JanHenk dan geeft dat mij reden om 'm aan te schaffen. Ik ga even kijken of het dan een DigiNest wordt of een Powercube. Op zich heb ik meer producten van Ugreen in huis en die bevallen inderdaad prima. Ik had meer Action prijzen voor een stekkerdoosje in m'n hoofd, beetje onterecht denk ik 
lost95 in "[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2"
In principe goed gevonden, oogt wel wat fragieler.
lost95 in "[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2"
In principe goed gevonden, oogt wel wat fragieler.
Die 65 watt is wel aardig, als het goed is kan ik daar ook mijn surface tablet mee opladen, dan is dit wel een ideale reisstekker, dus @lost95 dank.
[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 05-07-2024 14:20 . Reden: verkeerde persoon in de tag ]
Yep dat werkt, wij hebben paar keer gehad destijds met de caravan dat de caravan niet vast wilde klikken, dan stond de caravan net wat te hoog en kon hij niet laag genoeg komen. Dan draaien we ook die hendel gewoon los waardoor de hele caravan 'door het neuswiel' zakte, dan kwam die hele stang gewoon omhoog. Werkte op zich prima.franssie schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:47:
@BaBoK [Afbeelding]
Is dat niet een hendeltje waarmee je de buis ook naar boven kan verstellen?
Neuswiel weegmeet ding werkte bij ons echt van geen meter.. dat gaf altijd, van alles aan, behalve het echte gewicht haha. Was ook erg gevoelig heb ik altijd het idee gehad over hoe het wiel stond, hoe de caravan stond. soms bewoog dat hele ding niet of je nou zelf op de dissel ging staan of niet.
We hebben gewoon zo'n simpele staaf gebruikt en 1x op een personenweegschaal met een blok hout. Verder gewoon maar nooit meer gewogen, caravan stond toch altijd in dezelfde specificatie met dezelfde spullen aan boord. Dus dat wisselde toch niet echt.
Ja dat is ook mijn aanpak nu. 2x gewogen met paaltje waarbij hij ergens tussen de 50kg en 75kg aangaf. Het is niet te zeggen of het nou het een of het ander was, maar dat maakt niet uit.TgR_KILLER schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 15:01:
[...]
We hebben gewoon zo'n simpele staaf gebruikt en 1x op een personenweegschaal met een blok hout. Verder gewoon maar nooit meer gewogen, caravan stond toch altijd in dezelfde specificatie met dezelfde spullen aan boord. Dus dat wisselde toch niet echt.
Volgens de wet mag je met een aanhanger van max. 750kg maar 50kg kogeldruk hebben, maar ik wil vooral niet minder. De trekhaak/auto mag max. 100kg, de aanhanger specificeert 75kg. Ik vind het wel prima zo.
Wel vond ik het wonderbaarlijk lastig om op een beetje kogeldruk te komen. Met 2x racefiets op de dissel, alle stokken en luifeldoek voorin de wagen haal je de 75kg nog niet. Zonder die fietsen en fietsendrager lijkt het me lastig om 50kg te halen.
Of de wet nou Max 50kg zegt of iets anders, ik zorg dat ik ongeveer op de max kogeldruk van de trekhaak zit. Binnen het redelijke is het namelijk zo dat het beter stuurt met meer kogeldruk.
Bij sommige aanhangers of caravans is het wat lastig om veel gewicht op de dissel te krijgen.
Onze vorige max 750kg caravan kreeg ik alleen op een regio gewicht door ik echt de waterkan in de disselbak te vullen.
Onze huidige caravan heeft onbeladen al een dissel gewicht van ongeveer 75kg.
Meer wat spulletjes er in gaat door al snel naar de 90kg. Wat ik acceptabel vind, het rijd perfect, auto zakt niet heel ver door.
Dikke prima dus.
Bij sommige aanhangers of caravans is het wat lastig om veel gewicht op de dissel te krijgen.
Onze vorige max 750kg caravan kreeg ik alleen op een regio gewicht door ik echt de waterkan in de disselbak te vullen.
Onze huidige caravan heeft onbeladen al een dissel gewicht van ongeveer 75kg.
Meer wat spulletjes er in gaat door al snel naar de 90kg. Wat ik acceptabel vind, het rijd perfect, auto zakt niet heel ver door.
Dikke prima dus.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Hallo. Wij gaan voor het eerst kamperen in Noorwegen. Starten in Oslo en rijden dan richting Bergen. Daarna zakken we af naar Stavoren en Kristiansand. Een weekje of 3. Dat is het idee. We hebben een 3 persoons tent.
Hebben jullie nog gouden tips voor campings die leuk zijn als je een tent hebt? Tussen de caravans en campers staan vinden wij niet zo leuk.
Hebben jullie nog gouden tips voor campings die leuk zijn als je een tent hebt? Tussen de caravans en campers staan vinden wij niet zo leuk.
Hoi
Stavoren is wel mooi! De rest ken ik niet
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Wij zijn net terug van 3 weken Noorwegen en vonden alles tussen kristiansand en bergen veruit het minste, ik zou overwegen het vanuit Oslo wat noordelijker te zoeken en bijvoorbeeld Rondane, Jotunheimen(!) en de westelijke fjorden te overwegen ipv het zuidelijke stuk.roelieboelie schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 19:27:
Hallo. Wij gaan voor het eerst kamperen in Noorwegen. Starten in Oslo en rijden dan richting Bergen. Daarna zakken we af naar Stavoren en Kristiansand. Een weekje of 3. Dat is het idee. We hebben een 3 persoons tent.
Die diginest is ook nog best aan de prijs. Als je met 30W uit de voeten kan dan zou je dit kunnen overwegen: https://nl.aliexpress.com/item/1005006487615824.htmlCheesy schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 13:44:
Ik ben nog op zoek naar een compacte stekkerdoos voor in de slaapcabine.
Verder zelf geen ervaring mee.
Jotunheimen is een stuk mooier dan de zuidkust inderdaad.
Toch even waarschuwen: ik doe data-analyse/BI voor o.a. de brandweer. We zien echt een stijging van branden die veroorzaakt worden door opladers en accu’s die uit China geïmporteerd worden zonder Europees keurmerk. Toevallig gisterochtend weer eentje in Leidschendam. Buiten mijn eigen regio, maar bleek de woning van een collega van me te zijn.Kevinns schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 20:29:
[...]
Die diginest is ook nog best aan de prijs. Als je met 30W uit de voeten kan dan zou je dit kunnen overwegen: https://nl.aliexpress.com/item/1005006487615824.html
Verder zelf geen ervaring mee.
Pas daar alsjeblieft mee op.
En ja. Ook goedgekeurde accu’s en opladers kunnen in brand vliegen (magazijn Felix scooters in 2020), maar we zien voornamelijk een toename bij Chinese opladers en stepjes bijv.
The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.
:strip_exif()/f/image/CsQWncHQOrkT0If9fWtsSVPN.jpg?f=fotoalbum_large)
Even een Staatsbosbeheer om de papegaaiduiker te testen. Met de lichte zijschermen (welke een raadsel zijn. Ze zijn hagelnieuw, zelfde stof als de zelfgemaakte binnen schermen, maar duidelijk geen zelfbouw). Het waait hard en we willen gewoon lekker even stilzitten, dus de varioluifel moet nog eventjes wachten. Misschien later vandaag en anders nog een keertje op een dag kampeerplaats.
Vooralsnog vrij makkelijke tent. Voor een eerste keer stond hij in 30 minuten strak. Daarna meteen een bui.
Nu zin in de zomer!
[ Voor 7% gewijzigd door twowheeler op 06-07-2024 17:38 ]
Cass Casey schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 12:48:
[...]
(..)
En ja. Ook goedgekeurde accu’s en opladers kunnen in brand vliegen (magazijn Felix scooters in 2020), maar we zien voornamelijk een toename bij Chinese opladers en stepjes bijv.
offtopic:
Was dat niet omdat ze daar scooters hadden staan die ze uit de sloot hadden gevist, met de accu's er nog in? Daar helpt dan natuurlijk geen enkel keurmerk tegen.
Was dat niet omdat ze daar scooters hadden staan die ze uit de sloot hadden gevist, met de accu's er nog in? Daar helpt dan natuurlijk geen enkel keurmerk tegen.
We've got that ring of confidence
Ugreen en Baseus zijn mijns inziens toch echt wel kwalitatief een stuk beter dan een willekeurige van de Action, Bol of Amazon. Uiteindelijk komt alles uit China hèCass Casey schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 12:48:
[...]
Toch even waarschuwen: ik doe data-analyse/BI voor o.a. de brandweer. We zien echt een stijging van branden die veroorzaakt worden door opladers en accu’s die uit China geïmporteerd worden zonder Europees keurmerk. Toevallig gisterochtend weer eentje in Leidschendam. Buiten mijn eigen regio, maar bleek de woning van een collega van me te zijn.
Pas daar alsjeblieft mee op.
Wij staan momenteel op de camping en hebben onze Cadac 2 cook 3 pro deluxe voor het eerst meegenomen. Uiteraard koken we daarmee buiten de tent. Maar, wat doe je er daarna mee?
Ga je 'm iedere dag naar binnen verplaatsen? Zet je 'm iedere avond gewoon onder de luivel (waar het iets droger is maar zeker niet helemaal droog), of koppel je 'm iedere nacht helemaal af (in de prkatijk misschien weinig werk, maar 't voelt wel bewerkelijk).
Iedere avond in de tent zetten kan. Alleen, de ruitme in de tent is beperkt, en als je zowel het kooktoestel als de gastank moet verplaatsen is dat een klusje waar je minimaal 2 personen voor nodig hebt (als je hem niet afkoppelt). Daarom ben ik benieuwd naar wat volgens jullie de beste en meest pragmatische aanpak zou zijn.
Ga je 'm iedere dag naar binnen verplaatsen? Zet je 'm iedere avond gewoon onder de luivel (waar het iets droger is maar zeker niet helemaal droog), of koppel je 'm iedere nacht helemaal af (in de prkatijk misschien weinig werk, maar 't voelt wel bewerkelijk).
Iedere avond in de tent zetten kan. Alleen, de ruitme in de tent is beperkt, en als je zowel het kooktoestel als de gastank moet verplaatsen is dat een klusje waar je minimaal 2 personen voor nodig hebt (als je hem niet afkoppelt). Daarom ben ik benieuwd naar wat volgens jullie de beste en meest pragmatische aanpak zou zijn.
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Gewoon buiten latten staan en indien mogelijk uit het zicht houden. Deed ik ook als tent kampeerder.Freeaqingme schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 21:19:
Wij staan momenteel op de camping en hebben onze Cadac 2 cook 3 pro deluxe voor het eerst meegenomen. Uiteraard koken we daarmee buiten de tent. Maar, wat doe je er daarna mee?
Uit het zicht? IVM diefstal?aReaRe schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 22:34:
[...]
Gewoon buiten latten staan en indien mogelijk uit het zicht houden. Deed ik ook als tent kampeerder.
Voor de regen zou ik een hoesje maken of als je dat niet zelf kan kopen?
Ik liet mijn campinggaz kooktoestel gewoon buiten de tent staan. Wel met het deksel dicht.franssie schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 22:44:
[...]
Uit het zicht? IVM diefstal?
Voor de regen zou ik een hoesje maken of als je dat niet zelf kan kopen?
Ik heb jaren geleden overal snelkoppelingen opgezet. Een kort slangetje met connector aan de gasfles en aan elk toestel. En dan een paar lange slangen in de disselbak van de caravan. En een splitter erbij wanneer ik bbq en kooktoestel wil aansluiten.Freeaqingme schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 21:19:
Regenhoes kopen en afdekken. Snap de angst niet.Freeaqingme schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 21:19:
Welke koppelingen. Want als we met de caravan gaan kook ik en buiten en binnen en dat koppelen en loskoppelen gaat zo traagTrebbors schreef op zaterdag 6 juli 2024 @ 23:20:
[...]
Ik heb jaren geleden overal snelkoppelingen opgezet. Een kort slangetje met connector aan de gasfles en aan elk toestel. En dan een paar lange slangen in de disselbak van de caravan. En een splitter erbij wanneer ik bbq en kooktoestel wil aansluiten.
Dat zijn de Cadac quick release koppelingen.maartend schreef op zondag 7 juli 2024 @ 09:35:
[...]
Welke koppelingen. Want als we met de caravan gaan kook ik en buiten en binnen en dat koppelen en loskoppelen gaat zo traag
Ik heb ze zelf ook in gebruik om snel te kunnen wisselen tussen verschillende gastoestellen.
Maar als je de fles vast op de caravan hebt aangesloten, zul je in de caravan ergens een aftakking moeten maken, je kunt immers pas aftakken na het reduceerventiel.
[ Voor 15% gewijzigd door 205Gutmann op 07-07-2024 12:50 ]
Heeft iemand hier ervaring met Steamy koelboxen? https://www.steamycool.nl/elektrische-koelboxen
Ze zijn redelijk geprijst voor best wel veel features (al kan de bluetooth verbinding en app mij gestolen worden, hoe vaak stel je de temperatuur in?) Het voor in een klein tentje, en ik ga vooral alleen kamperen dus een lel van een koelbox heb ik niet nodig en neemt ook (veel te) veel ruimte in mijn autootje.
Ze zijn redelijk geprijst voor best wel veel features (al kan de bluetooth verbinding en app mij gestolen worden, hoe vaak stel je de temperatuur in?) Het voor in een klein tentje, en ik ga vooral alleen kamperen dus een lel van een koelbox heb ik niet nodig en neemt ook (veel te) veel ruimte in mijn autootje.
Verschillende van hun modellen komen me erg bekend voor. Ik denk dat ze gewoon white label koelboxen uit China importeren en hun eigen logo erop plakken._Eend_ schreef op zondag 7 juli 2024 @ 13:19:
Heeft iemand hier ervaring met Steamy koelboxen? https://www.steamycool.nl/elektrische-koelboxen
maartend schreef op zondag 7 juli 2024 @ 09:35:
[...]
Welke koppelingen. Want als we met de caravan gaan kook ik en buiten en binnen en dat koppelen en loskoppelen gaat zo traag
https://www.gasproducten....onderdelen/snelkoppeling/205Gutmann schreef op zondag 7 juli 2024 @ 12:48:
[...]
Dat zijn de Cadac quick release koppelingen.
Ik heb ze zelf ook in gebruik om snel te kunnen wisselen tussen verschillende gastoestellen.
Maar als je de fles vast op de caravan hebt aangesloten, zul je in de caravan ergens een aftakking moeten maken, je kunt immers pas aftakken na het reduceerventiel.
https://www.gaswinkel.com/shop/gastechniek/snelkoppelingen/
De koppelingen hoeven niet van Cadac te zijn. Merkje maakt het mogelijk duurder.
[ Voor 39% gewijzigd door Trebbors op 07-07-2024 14:55 ]
Dank allen! Zo'n snelkoppeling is inderdaad nog wel even het bekijken waard.
Angst is het niet. Het is vooral dat ik wil voorkomen dat 'ie extra snel slijt maar er tegelijkertijd zo min mogelijk omkijken naar wil hebben. Maar aan de hand van de reacties hier helpt het wel met inschatten wanneer we 'm wel/niet in de tent zetten.maartend schreef op zondag 7 juli 2024 @ 09:34:
[...]
Regenhoes kopen en afdekken. Snap de angst niet.
No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.
Iemand ervaring met water in dakkoffer?
Nieuwe auto, nieuwe dakdragers, zelfde Thule dakkoffer resulteert in flink wat water in dakkoffer bij aankomst.
Paar uur lang in hele harde regen gereden in Duitsland gisteren en paar uur vandaag in flinke buien in Oostenrijk.
Het enige wat ik kan bedenken is dat de beugels een paar cm opgeschoven zijn. Hierdoor zijn een paar kleine gaten in de onderkant van de dakkoffer vrijgekomen. In de oude situatie waren ongebruikte gaten afgeplakt.
Iemand ervaring hiermee?
Vooral jammer is een nat geworden Exped Synmat 7 welke eigenlijk niet nat mag worden. Mensen ervaring met het natworden hiervan? Schade?
Nieuwe auto, nieuwe dakdragers, zelfde Thule dakkoffer resulteert in flink wat water in dakkoffer bij aankomst.
Paar uur lang in hele harde regen gereden in Duitsland gisteren en paar uur vandaag in flinke buien in Oostenrijk.
Het enige wat ik kan bedenken is dat de beugels een paar cm opgeschoven zijn. Hierdoor zijn een paar kleine gaten in de onderkant van de dakkoffer vrijgekomen. In de oude situatie waren ongebruikte gaten afgeplakt.
Iemand ervaring hiermee?
Vooral jammer is een nat geworden Exped Synmat 7 welke eigenlijk niet nat mag worden. Mensen ervaring met het natworden hiervan? Schade?
Koop een regenpak voor je schoonmoeder...Rukapul schreef op zondag 7 juli 2024 @ 18:27:
Iemand ervaring met water in dakkoffer?
WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...
Kan prima nat worden zolang hij maar snel weer kan drogen, anders krijg je schimmel. Verder wordt de mijne regelmatig nat zonder enige issuesRukapul schreef op zondag 7 juli 2024 @ 18:27:
Ik heb een gasstelletje van de lidl gekocht, die heel veel lijkt op zo'n campinggaz basecamp kookstel. D'r zit keurig een gasslang met drukregelaar bijgeleverd. Nu wil ik hem eigenlijk gebruiken op van die kleine gasbussen, met zo'n EN417 aansluiting. En daar zoek ik nu een verloop of gasregelaar voor. Maar ik kan die niet echt vinden.
Cadac heeft een hele mooie: https://www.cadacinternational.com/nl/dual-power-pak/
Maar dat regelaartje kost meer dan dat hele kooktoestel
Ik heb ook deze gevonden: https://www.amazon.de/dp/B08JPD5RNZ
Maar ik twijfel of je vanuit 1 bus een gasstel met 2 pitten kan voeden.
Daar kan je dan wel weer deze bij halen: https://www.amazon.de/dp/B09MLHNTXR
Maar dan kom je weer op hetzelfde bedrag uit
Mijn vraag is dus: Zijn er handiger en minder dure verloopjes te krijgen, om zo'n kookstelletje te voeden met die kleine busjes?
Cadac heeft een hele mooie: https://www.cadacinternational.com/nl/dual-power-pak/
Maar dat regelaartje kost meer dan dat hele kooktoestel
Ik heb ook deze gevonden: https://www.amazon.de/dp/B08JPD5RNZ
Maar ik twijfel of je vanuit 1 bus een gasstel met 2 pitten kan voeden.
Daar kan je dan wel weer deze bij halen: https://www.amazon.de/dp/B09MLHNTXR
Maar dan kom je weer op hetzelfde bedrag uit
Mijn vraag is dus: Zijn er handiger en minder dure verloopjes te krijgen, om zo'n kookstelletje te voeden met die kleine busjes?
[ Voor 8% gewijzigd door Raymond op 07-07-2024 22:01 ]
@Raymond link naar de LIDL shop wellicht handig?
EN417 is schroefdraadbus dacht ik, en dat gebruik ik in een COBB BBQ, dus ik denk dat je het eerst gewoon eens moet proberen (let op de prijzen van die cartouches die schelen enorm) maar dat werkt prima.
Liefst zou ik overstappen op MSF1a want dat koop je overal maar dat zal wel iets minder capaciteit hebben ben ik bang.
EN417 is schroefdraadbus dacht ik, en dat gebruik ik in een COBB BBQ, dus ik denk dat je het eerst gewoon eens moet proberen (let op de prijzen van die cartouches die schelen enorm) maar dat werkt prima.
Liefst zou ik overstappen op MSF1a want dat koop je overal maar dat zal wel iets minder capaciteit hebben ben ik bang.
Tof oldtimer campertje te koop gezien maar we hebben al een caravan..
Bloed kruipt waar het niet gaan kan
Campertje is niet super groot, 3 slaapplaatsen, waarbij de zitplaatsen allemaal omgebouwd moeten worden om te kunnen slapen. Dus geen zitplek in slaap modus.
Bij goed weer niet echt een nadeel, is bij onze caravan nu ook. Maar daar hebben we een goede voortent bij, waar je lekker droog en uit de wind kunt zitten als het ff tegen zit met het weer.
Nadeel is bij deze wel: oldtimer dus geen fatsoenlijke gordels achterin voor onze kleine meid, sterker nog geen enkele gordel achterin. En het is een benzine motortje. Opzich is dat niet zo erg, maar voor mij gevoel heb ik liever een 40 je oude diesel dan een benzine..
Keuzes keuzes
Bloed kruipt waar het niet gaan kan
Campertje is niet super groot, 3 slaapplaatsen, waarbij de zitplaatsen allemaal omgebouwd moeten worden om te kunnen slapen. Dus geen zitplek in slaap modus.
Bij goed weer niet echt een nadeel, is bij onze caravan nu ook. Maar daar hebben we een goede voortent bij, waar je lekker droog en uit de wind kunt zitten als het ff tegen zit met het weer.
Nadeel is bij deze wel: oldtimer dus geen fatsoenlijke gordels achterin voor onze kleine meid, sterker nog geen enkele gordel achterin. En het is een benzine motortje. Opzich is dat niet zo erg, maar voor mij gevoel heb ik liever een 40 je oude diesel dan een benzine..
Keuzes keuzes
[ Voor 7% gewijzigd door Bommes op 07-07-2024 22:27 ]
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Ik kan hem daar niet vinden
M'n zus heeft zo'n cadac dual power, maar die gaat in dezelfde week als wij met vakantie, dat schiet ook niet op
Ik denk dat ik die adapter maar gewoon bestel en dan bekijk hoe goed het werkt.
@Bommes kijk even bij ovi.rdw.nl hoeveel goedgekeurde zitplaatsen er zijn, waarschijnlijk maar twee dan.
Oude campers hebben vaak erg weinig vermogen op berghellingen (been there, done that) en het is niet leuk als vrachtwagens achter je lopen te duwen of je zelfs gaan inhalen.
Nu bestaan er wel bustenten voor aan je zijdeur of achterdeur, die je soms ook kan laten staan als je met de camper op pad gaat.
Oude campers hebben vaak erg weinig vermogen op berghellingen (been there, done that) en het is niet leuk als vrachtwagens achter je lopen te duwen of je zelfs gaan inhalen.
Nu bestaan er wel bustenten voor aan je zijdeur of achterdeur, die je soms ook kan laten staan als je met de camper op pad gaat.
@franssie been there done that.
Mijn eerste 3 campers waren 2.5D zonder turbo.
Eerste en verhoogde Transit buscamper uit '86, dat liep nog best aardig door.
De opvolger een Ducato uit 88 met Burtsner alkoof opbouw. Ding moet niet harder dan 95, en bij viaduct omhoog in de polder werden we al ingehaald door de vrachtwagens.
De 3de was een Hymer integraal uit 92 met een Peugeot 2.5D. Reed best aardig door de wat betere stroomlijning maar bij de flink lange snelweg klimmen kwamen de truckers alsnog drukken.
Toch tot ver in Midden Italië, Kroatië, Zuid Frankrijk, Zwitserland mee geweest. Heerlijk ding eigenlijk, cruise snelheid met over de 100 gps was goed te doen.
Daarna kwamen er nog 4 campers, en waar ons budget wel ruim genoeg om voor de Turbo diesels te gaan.
Maar goed wat ik nu gezien heb is een 1.8 benzine, tenminste als het blokje niet ooit eens vervangen is geweest.
Was eigenlijk helemaal niet opzoek, maar na jaren camera gehad te hebben mijn ik altijd nog wel een beetje op de diverse sites waar er te krijgen is.
En ook een beetje door onze nog onduidelijke en onbesliste vakantie plannen voor september. Keertje weer eens wat rond trekken lijkt me wel weer eens leuk.
Maar goed dat kan ook met onze auto + caravan. Dan hoef ik eigenlijk alleen maar opzoek naar een snelle luifel oplossing.
Mijn eerste 3 campers waren 2.5D zonder turbo.
Eerste en verhoogde Transit buscamper uit '86, dat liep nog best aardig door.
De opvolger een Ducato uit 88 met Burtsner alkoof opbouw. Ding moet niet harder dan 95, en bij viaduct omhoog in de polder werden we al ingehaald door de vrachtwagens.
De 3de was een Hymer integraal uit 92 met een Peugeot 2.5D. Reed best aardig door de wat betere stroomlijning maar bij de flink lange snelweg klimmen kwamen de truckers alsnog drukken.
Toch tot ver in Midden Italië, Kroatië, Zuid Frankrijk, Zwitserland mee geweest. Heerlijk ding eigenlijk, cruise snelheid met over de 100 gps was goed te doen.
Daarna kwamen er nog 4 campers, en waar ons budget wel ruim genoeg om voor de Turbo diesels te gaan.
Maar goed wat ik nu gezien heb is een 1.8 benzine, tenminste als het blokje niet ooit eens vervangen is geweest.
Was eigenlijk helemaal niet opzoek, maar na jaren camera gehad te hebben mijn ik altijd nog wel een beetje op de diverse sites waar er te krijgen is.
En ook een beetje door onze nog onduidelijke en onbesliste vakantie plannen voor september. Keertje weer eens wat rond trekken lijkt me wel weer eens leuk.
Maar goed dat kan ook met onze auto + caravan. Dan hoef ik eigenlijk alleen maar opzoek naar een snelle luifel oplossing.
Hmm, ja, op Ali kom ik ook wel wat koelboxen tegen die er verdacht veel op lijken. Zelfde app iig. Ik ga maar even verder kijken.Kevinns schreef op zondag 7 juli 2024 @ 14:05:
[...]
Verschillende van hun modellen komen me erg bekend voor. Ik denk dat ze gewoon white label koelboxen uit China importeren en hun eigen logo erop plakken.
@Bommes ha dan snap ik het, zonder caravan rijdt net wel even makkelijker als je aan het trekken bent denk ik (met de auto en camper op zoveel wegen geweest dat ik blij was geen caravan te hebben).
Met een kindzou ik het zelf niet doen, zeker niet zonder gordel, als ben ik natuurlijk ook opgegroeid zonder achtergordels.
vroeger ook te vaak met panne ergens gestaan (mijn vriendin is allergisch voor Spa maar dat lag meer aan de complete incompetentie van de ANWB).
Het is Romantisch, maar de reis met de C35 zelfbouw was hilarisch (midden in de anrdennen vielen de remmen uit, nu kan ik goed rijden op de motor maar dat was einde camper) toen de Renault zelfbouw gekocht die het drie jaar prima deed en toen niet meer wilde starten en de remmen ook niet meer door de APK kwamen (en typisch Frans eigenlijk ook niet te vervangen waren).
We rijden nu in een 2011 Nugget, wel EURO 4 diesel dus steeds minder welkom in steden, maar daarmee rij ik lekker 130. Al zijn die dingen sinds corona nog steeds best duur.
En dan het weer, wij hebben dezelfde twijfel, in Mei hadden we drie weken en alles onder Haarlem - Berlijn was regen en onweer (tot en met Griekenland) - nog nooit gezien. Het weerbericht sloeg om de drie dagen om, de modellen konden ook niet met deze vreemde straalstroom omgaan.
En het weer lijkt nog steeds niet voorspelbaar tot 5 dagen waar 10 tot 15 wel de normaal was. Eigenlijk willen we wel weer eens gaan zeilen in NLmaar door de huidige onvoorspelbaarheid hebben we ook nog geen plannen, misschien toch wat hanzesteden bezoeken, daarwas het in mei wel lekkerf weer.
Met een kindzou ik het zelf niet doen, zeker niet zonder gordel, als ben ik natuurlijk ook opgegroeid zonder achtergordels.
vroeger ook te vaak met panne ergens gestaan (mijn vriendin is allergisch voor Spa maar dat lag meer aan de complete incompetentie van de ANWB).
Het is Romantisch, maar de reis met de C35 zelfbouw was hilarisch (midden in de anrdennen vielen de remmen uit, nu kan ik goed rijden op de motor maar dat was einde camper) toen de Renault zelfbouw gekocht die het drie jaar prima deed en toen niet meer wilde starten en de remmen ook niet meer door de APK kwamen (en typisch Frans eigenlijk ook niet te vervangen waren).
We rijden nu in een 2011 Nugget, wel EURO 4 diesel dus steeds minder welkom in steden, maar daarmee rij ik lekker 130. Al zijn die dingen sinds corona nog steeds best duur.
En dan het weer, wij hebben dezelfde twijfel, in Mei hadden we drie weken en alles onder Haarlem - Berlijn was regen en onweer (tot en met Griekenland) - nog nooit gezien. Het weerbericht sloeg om de drie dagen om, de modellen konden ook niet met deze vreemde straalstroom omgaan.
En het weer lijkt nog steeds niet voorspelbaar tot 5 dagen waar 10 tot 15 wel de normaal was. Eigenlijk willen we wel weer eens gaan zeilen in NLmaar door de huidige onvoorspelbaarheid hebben we ook nog geen plannen, misschien toch wat hanzesteden bezoeken, daarwas het in mei wel lekkerf weer.
Mwa.. Heb(/had) een 50 jaar oude benzine, en ben toch blij dat ik gewoon een bougiekabel of brandstofslang kan kopen bij elke autogarage in heel Europa.Bommes schreef op zondag 7 juli 2024 @ 22:26:
Tof oldtimer campertje te koop gezien maar we hebben al een caravan..![]()
Bloed kruipt waar het niet gaan kan![]()
Nadeel is bij deze wel: oldtimer dus geen fatsoenlijke gordels achterin voor onze kleine meid, sterker nog geen enkele gordel achterin. En het is een benzine motortje. Opzich is dat niet zo erg, maar voor mij gevoel heb ik liever een 40 je oude diesel dan een benzine..![]()
Keuzes keuzes
Been there, done that. Met een diesel toch lastiger
Brrr, dieseltjes zonder turbo. Op het werk hebben we ook zo'n geval, en die is leeg al niet vooruit te branden. De snelweg op met het (on)ding is een uitdaging, daar moet je echt de oprit op uitzoeken, een korte oprit betekend dat je met 60-70 in moet voegen, zelfs als je een deuk in de bodemplaat trapt. Gelukkig is de dichtstbijzijnde oprit lekker lang, dan haal je krap aan de 90
Hier in de buurt heeft iemand zo'n oude leger Mercedes bus omgebouwd tot camper, als je achter dat ding rijdt terwijl hij de molshoop hier in het dorp op rijdt dan moet je maar hopen dat ie niet halverwege hoeft te stoppen om voorrang te geven. Dat duurt wel even voordat ie weer 30 rijdt
Hier in de buurt heeft iemand zo'n oude leger Mercedes bus omgebouwd tot camper, als je achter dat ding rijdt terwijl hij de molshoop hier in het dorp op rijdt dan moet je maar hopen dat ie niet halverwege hoeft te stoppen om voorrang te geven. Dat duurt wel even voordat ie weer 30 rijdt
Ach een moderne euro 6d diesel is ook niet alles met die AdBlue verplichting. Gelukkig kan ik 3000-4000km rijden op 1 tank van 15 liter, maar het blijft irritant.
Optrekken doet ie dan wel weer prima, voor een ding van 5,5 ton tenminste. Die "nieuwe" 9 traps automaat met koppelomvormer rijdt ook heerlijk
Het grootste voordeel is dat je voorlopig nog geen last hebt van milieuzones. Euro 4 is op veel plekken al een dingetje, en problemen voor euro 5 komen er binnenkort ook aan. Met euro 6d heb je nog een paar jaar langer.
Optrekken doet ie dan wel weer prima, voor een ding van 5,5 ton tenminste. Die "nieuwe" 9 traps automaat met koppelomvormer rijdt ook heerlijk
Het grootste voordeel is dat je voorlopig nog geen last hebt van milieuzones. Euro 4 is op veel plekken al een dingetje, en problemen voor euro 5 komen er binnenkort ook aan. Met euro 6d heb je nog een paar jaar langer.
@pirke 15L?
:strip_exif()/f/image/mGXxQTZCDlh9ht3KUWvvG9W6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bsUjSpbgbDMearSCFk3BJiry.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/tTY9M5NTYm2O7shyKcfqLa4P.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5shPK1fcBFuurGxs1u7kZnFo.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/qFepEJQG3G8xcXmRp0Bxhu9s.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/24Jm1pQMBM2vT5beBoXkHqQg.jpg?f=fotoalbum_large)