Even een N weg opduiken parallel aan de snelweg (eraf en na de lunch weer een stukje verder erop) https://maps.app.goo.gl/21s7UMuweRLhtySY8Cheesy schreef op maandag 24 juni 2024 @ 10:41:
Hier nog tips voor een lunch-tussenstop vlakbij de A7 / E42 in België tussen Luik en Malmedy? De vorige keer stonden we op Aire de Polleur, maar dat is nogal saai. Een glijbaan of klimrek voor de kinderen zou leuk zijn.
Een Intech is gewoonweg geen goede kampeermat. Die dingen isoleren voor gene ene meter.PrinsPils schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:53:
Hierbij even een vraag van een kampeermaagd. Wij gaan deze zomer voor het eerst met een tent op pad (richting Slovenië en Kroatië), een tent die groot genoeg is voor ons twee (Decathlon Air Seconds 5.2 F&B). We hebben er onwijs veel zin in, alleen twijfelen nog een beetje te doen m.b.t. het slapen.
We hebben nu een Intex luchtbed met ingebouwde pomp. Daar hebben we een aantal keer een nachtje op geslapen en dat bevalt op zich prima. Is dit ook een luchtbed wat jullie aan zouden raden om mee te gaan kamperen? We willen wel plekken boeken die voorzijn zijn van stroom, echter ben je daar met dit luchtbed volledig van afhankelijk.
We hebben ook zitten twijfelen over 2x https://www.decathlon.be/...iE7DqzZIcS6QaAiMCEALw_wcB met een matje erop. Wordt alleen wel weer wat kostbaarder. Zien we een goed alternatief over het hoofd? Bij voorkeur wel iets van de grond..
Gewoon met een goede warme matras op de grond gaan liggen of zo'n warme matras op idd zo'n decathlon opblaasbare veldbed leggen als je hoogte wil hebben. Goede warme matras is bijvoorbeeld: https://www.bever.nl/p/ex...2qhgUTEAQYAyABEgLmAvD_BwE
Er zijn ook kopieën gemaakt door budgetmerken die het ook prima doen.
Super-goed! Dat gaat 'm helemaal wordenzuma schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:53:
[...]
Even een N weg opduiken parallel aan de snelweg (eraf en na de lunch weer een stukje verder erop) https://maps.app.goo.gl/21s7UMuweRLhtySY8
Garmin, zat samen met de Camper780 in een set.franssie schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:20:
[...]
Hee dit vind ik interessant, welk model heb je?
Ook los te koop denk ik, zie www.garmin.com
[ Voor 9% gewijzigd door aReaRe op 24-06-2024 16:42 ]
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Helemaal eens, ik heb ook zo'n exped matras. Super ding. Boven mijn budget destijds maar nooit een moment spijt van gehad.zuma schreef op maandag 24 juni 2024 @ 15:00:
[...]
Een Intech is gewoonweg geen goede kampeermat. Die dingen isoleren voor gene ene meter.
Gewoon met een goede warme matras op de grond gaan liggen of zo'n warme matras op idd zo'n decathlon opblaasbare veldbed leggen als je hoogte wil hebben. Goede warme matras is bijvoorbeeld: https://www.bever.nl/p/ex...2qhgUTEAQYAyABEgLmAvD_BwE
Er zijn ook kopieën gemaakt door budgetmerken die het ook prima doen.
Ze mochten wat mij betreft nog wel iets breder. Deze die je aankaart, is een tweepersoons maar slechts 132 cm breed.
Ik zou altijd twee keer eenpersoons nemen. Dat is breder en je kunt de luchtdruk aanpassen aan je lichaamsgewicht.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Eens even een algemene vraag.
Zoals (denk ik) alle stallingen, heeft onze stalling als regel dat (o.a.) de gasfles uit de caravan moet worden gelaten.
Maar: waar laat je dat ding dan? De afgelopen jaren zetten wij de fles in onze eigen schuur - ergens in een hoekje waar hij niet in de weg staat. Nu horen we van een aantal kanten dat de schuur een veel te warme plek is. Inderdaad kan het in de zomer flink warm worden in de schuur (35 - 40 C).
Maar waar dan wel? In huis lijkt mij onwenselijk en gevaarlijk.
Waar laten jullie de fles?
Zoals (denk ik) alle stallingen, heeft onze stalling als regel dat (o.a.) de gasfles uit de caravan moet worden gelaten.
Maar: waar laat je dat ding dan? De afgelopen jaren zetten wij de fles in onze eigen schuur - ergens in een hoekje waar hij niet in de weg staat. Nu horen we van een aantal kanten dat de schuur een veel te warme plek is. Inderdaad kan het in de zomer flink warm worden in de schuur (35 - 40 C).
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Hier staan de flessen in de tuinkamer los van het huis in een hoekje… Ik mag toch hopen dat ze tegen warmte kunnen, als we in Zuid-Europa zijn wordt het vaak nog wel warmer in de disselbak zou je denken.Heroic_Nonsense schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:50:
Het tuinhuis. Ventilatie is eigenlijk het belangrijkste voor het geval er een lek zou zijn, hitte kunnen ze prima hebben zolang je schuur niet in de brand staat.Heroic_Nonsense schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:50:
Wat voor fles heb je precies?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
We hebben een Benegas-fles (de grote).Gonadan schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:57:
[...]
Het tuinhuis. Ventilatie is eigenlijk het belangrijkste voor het geval er een lek zou zijn, hitte kunnen ze prima hebben zolang je schuur niet in de brand staat.
Wat voor fles heb je precies?
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
@Heroic_Nonsense Gasflessen zie ik altijd in de brandende zon staan op vakantie, die kunnen wel wat hebben dus zeker in een wat geventileerde schuur zou dat probleemloos moeten kunnen zoals @Gonadan schreef.
In huis zou ik ze niet bewaren, gas is zwaarder dan de rest in onze lucht en kan in je kruipruimte een bommetje maken.
In huis zou ik ze niet bewaren, gas is zwaarder dan de rest in onze lucht en kan in je kruipruimte een bommetje maken.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik laat ze gewoon het hele jaar in de gaskast vd camper staan. De ene meestal vol en de andere ergens tussen bijna leeg en bijna vol. Of het nu vriest of 40 graden is. Camper staat gewoon op de oprit, niet in een stalling.
[ Voor 14% gewijzigd door pirke op 24-06-2024 23:06 ]
Wij hebben ze ook in de schuur staan. Ik heb er nooit bij stilgestaan dat dit onverstandig zou kunnen zijn. Maar ik wil ze nog liever niet in huis, dus schuur it is.
Heb de Campingaz 904 al jaren in de schuur staan. 907 beleeft ook warme periodes op de snelweg, in files etc. Ook nog even flink schudden op bepaalde wegen hoewel hij natuurlijk vast staat.
Ik zie het probleem niet zo..
In Frankrijk staan ook heel veel gasflessen gewoon buiten in de brandende zon bij de hypermarchés..
Ook opvallend wat ik vandaag zag:
Een 907 koopfles is hier in Frankrijk stukken goedkoper.
In Nederland betaal je rustig €95 of meer. En alleen de vulling is bij bv De Wit €37.
Hier in Frankrijk kost de 907 incl vulling €70, en alleen de vulling €38 bij een lokale supermarkt.
WTF
Al heb ik zelf een lege 907 fles op mp gekocht voor €10, en daarna inruilen bij de winkel voor een volle. Totaal minder dan €50
Ik zie het probleem niet zo..
In Frankrijk staan ook heel veel gasflessen gewoon buiten in de brandende zon bij de hypermarchés..
Ook opvallend wat ik vandaag zag:
Een 907 koopfles is hier in Frankrijk stukken goedkoper.
In Nederland betaal je rustig €95 of meer. En alleen de vulling is bij bv De Wit €37.
Hier in Frankrijk kost de 907 incl vulling €70, en alleen de vulling €38 bij een lokale supermarkt.
WTF
Al heb ik zelf een lege 907 fles op mp gekocht voor €10, en daarna inruilen bij de winkel voor een volle. Totaal minder dan €50
[ Voor 43% gewijzigd door GAIAjohan op 24-06-2024 23:39 ]
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
OK, dank allemaal voor de inzichten.
De schuur blijft zijn stekje
De schuur blijft zijn stekje
Het is mij niet duidelijk of de camping zelf ook is overstroomd, iig is de weg naar Arolla afgesloten voor zover ik het goed begrijp. Begin me wel af te vragen of we niet een alternatief moeten zoeken voor de eerste weken van de vakantieJanHenk schreef op maandag 24 juni 2024 @ 13:34:
[...]
Vervelend, hoe wordt dit afgehandeld vanuit de camping? Of is het nog niet duidelijk of de camping daadwerkelijk gesloten is tijdens jullie geplande verblijfsperiode?
Ben je überhaupt nog wel ergens 'veilig' voor extreem weer c.q. natuurrampen, vraag ik mezelf zo langzamerhand af?
Voor ons is het in ieder geval wel een criterium bij het uitzoeken van de camping. Nadat vrienden van ons echt een dramatische vakantie hebben gehad vorig jaar aan het Gardameer (caravan en auto verwoest), heb ik in ieder geval besloten om in die 'Italiaanse meren-regio' niet meer te vakantievieren. De risico's zijn mij gewoon te groot.
Ik ben toch malle pietje niet!
Misschien Camping Les Glaciers? Stonden wij het jaar voor we naar Camping Molignon gingen.The Legend schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:47:
[...]
Het is mij niet duidelijk of de camping zelf ook is overstroomd, iig is de weg naar Arolla afgesloten voor zover ik het goed begrijp. Begin me wel af te vragen of we niet een alternatief moeten zoeken voor de eerste weken van de vakantieZouden 21 juli aankomen daar.
B mag ook niet, tenzij de aanhanger lichter is dan 250kg, en aanhanger + auto MTM <3500kgJanHenk schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:41:
[...]
Dus de BE-combi mag niet, de B-combi mag wel. Bijzonder verbod op zich maar oké. Ik heb het bord nog niet eerder gezien (of geen acht op geslagen).
Bordje lijkt pas in 2011 geplaatst volgens street view. Dus voor jullie was het nog legaalnooberke schreef op maandag 24 juni 2024 @ 14:01:
[...]
De meeste moderne combinaties kunnen dat wel aan ja...In 2005 stonden wij op de camping in Clairvaux-les-Lacs, toen hebben wij vermoedelijk die bewuste klim gereden met vouwwagen, 5 personen, dakkoffer met als trekauto een geweldige Toyota Corolla 1.3 met 88 briesende pony's en amper 100 newtonmeter
Dat was in zijn één omhoog kruipen, gillende zus "IK WIL ER UITTT" en een moeder achter het stuur die het bijna in haar broek deed. Die vakantie zit echt diep in onze familieherinneringen gegrift, dat was ook het laatste jaar met deze vouwwagen, hadden toen veel potjes en pannetjes nodig als het regende
![]()
Het bordje was gemakkelijk te missen en wij waren niet de enige die deze klim tegen zijn gekomen...Ik herinner mij overburen met een Nissan Almera Tino met Hobby die vertelden dat ze letterlijk NIET omhoog kwamen en de boel moesten afkoppelen/omdraaien op de helling
Moderne combinaties zijn veel krachtiger, een moderne opvolger van de Corolla met klein turboblok heeft al gauw het dubbele aan koppel bij een lager toerental. De PHEV die mijn ouders tegenwoordig rijden zal eerder tekort aan grip hebben dan aan koppel/vermogen vermoed ik
En mensen zoals jullie overburen zullen de oorzaak wel zijn..
Met 370Nm met een dieselmotor verwacht ik geen probleem met 13% en 750kg trekken.
Helaas al vol in de periode dat wij gaan. Dat zullen de populaire campings allemaal wel zijn ben ik bang.Red devil schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 09:42:
[...]
Misschien Camping Les Glaciers? Stonden wij het jaar voor we naar Camping Molignon gingen.
Hangt heel erg af van hoe lang je naar een camping wilt. Langer dan een week is vaak lastig, minder is vaak best wat te vinden.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ja die wisten niet dat de versnellingsbak bedoeld was om op elke snelheid in het juiste motortoerental te kunnen blijven .... 😅 #in5eGAIAjohan schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 12:15:
En mensen zoals jullie overburen zullen de oorzaak wel zijn..
Zou het niet te hard roepen tegenwoordig is het eerder de koeling die ondermaats is om een paar grammetjes co2 te besparen. Als je dus hoogtoerig ( 3k rpm ) gaat lopen gassen word je diesel ook warm en knijpt ie vermogen af en doei 370nm 🏴☠️Met 370Nm met een dieselmotor verwacht ik geen probleem met 13% en 750kg trekken.
ps. op de weg naar beneden staat trouwens 18% 😈💪🏼
Volgens deze handreiking moet het niet warmer worden dan 50 graden. Dus dan moet je goed je best doen om dat te halen....Heroic_Nonsense schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:50:
https://benegas.com/wp-co...-regels-gasflessen_NL.pdf
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Wij zijn er 2/3 jaar geleden geweest. Prima camping. Geschikte uitvalsbasis ook wel.Gonadan schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 13:37:
[...]
Dank je. Ziet er prima uit maar wel iets meer gericht op volwassenen zo te zien.
Ondertussen heb ik toch wat gevonden in Luxemburg en we gaan Auf Kengert maar eens proberen. Die gaf online een best prima indruk en bij nader inzien blijken er ook nog wat Tweakers geweest te zijn die positief waren dus dat komt vast goed.
Krijg nu een annulering van de camping, zijn toch serieus overstroomt en blijven voorlopig dicht. Mocht iemand een tip hebben voor een camping in de bergen (bij voorkeur Zwitserland) met goed sanitair, een zwembad en een speeltuintje op maximaal 4/5 uur rijden vanaf Briancon die ook nog beschikbaar is van 20 tot en met 30 juli dan houd ik me aanbevolenThe Legend schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:47:
[...]
Het is mij niet duidelijk of de camping zelf ook is overstroomd, iig is de weg naar Arolla afgesloten voor zover ik het goed begrijp. Begin me wel af te vragen of we niet een alternatief moeten zoeken voor de eerste weken van de vakantieZouden 21 juli aankomen daar.
[ Voor 4% gewijzigd door The Legend op 26-06-2024 20:36 ]
Ik heb hier al een paar keer geschreven over onze zoektocht naar een andere tent en de vraag of we wat kleiner zouden gaan. Hierbij de de waard papegaaiduiker meermaals gezien en deze bleef aanspreken.
Marktplaats in de gaten gehouden, ik wilde sowieso een nieuwe antraciet gekleurde. Eentje helaas net voorbij zien komen omdat we toen nog niet zeker waren voor een papegaaiduiker te gaan.
Even later toch nog eentje op marktplaats gevonden, wel met zijschermen hetzelfde als het dak. Dus iets gereserveerd gingen we kijken, zou het een bij elkaar geraapt ding zijn?
Toen we er aan kwamen zag ik dat de eigenaar de staweken keurig afvinkte op het papiertje in de tenttas. Daarna werd al snel duidelijk dat dit liefhebbers waren. De tent bekeken, en deze is met grote zorg behandeld. Wat tips gekregen en de koop gesloten!.
We zijn nu dus de eigenaar van een de waard papegaaiduiker uit 2020. Inclusief binnentent (voor ons belangrijk) en de varioluifel. Met ongeveer 9 staweken. Over een week of twee gaan we hem testen.
De waard gevraagd naar de niet donkere zijschermen, zij gaven aan dat dit in opdracht is geweest of dat ze de optie hebben gegeven omdat er nog een setje over was in dak kleur. De eigenaren gaven aan er wel blij mee te zijn gezien het meer licht binnen bracht.
Voor ons nu de uitdaging of de bagage etc knap past in de tent. We willen wat slimmer omgaan met de ruimte. Qua waterdichtheid enzo maak ik me weinig zorgen.
Marktplaats in de gaten gehouden, ik wilde sowieso een nieuwe antraciet gekleurde. Eentje helaas net voorbij zien komen omdat we toen nog niet zeker waren voor een papegaaiduiker te gaan.
Even later toch nog eentje op marktplaats gevonden, wel met zijschermen hetzelfde als het dak. Dus iets gereserveerd gingen we kijken, zou het een bij elkaar geraapt ding zijn?
Toen we er aan kwamen zag ik dat de eigenaar de staweken keurig afvinkte op het papiertje in de tenttas. Daarna werd al snel duidelijk dat dit liefhebbers waren. De tent bekeken, en deze is met grote zorg behandeld. Wat tips gekregen en de koop gesloten!.
We zijn nu dus de eigenaar van een de waard papegaaiduiker uit 2020. Inclusief binnentent (voor ons belangrijk) en de varioluifel. Met ongeveer 9 staweken. Over een week of twee gaan we hem testen.
De waard gevraagd naar de niet donkere zijschermen, zij gaven aan dat dit in opdracht is geweest of dat ze de optie hebben gegeven omdat er nog een setje over was in dak kleur. De eigenaren gaven aan er wel blij mee te zijn gezien het meer licht binnen bracht.
Voor ons nu de uitdaging of de bagage etc knap past in de tent. We willen wat slimmer omgaan met de ruimte. Qua waterdichtheid enzo maak ik me weinig zorgen.
Gefeliciteerd met de deze aanschaf, en de zorgvuldigheid van de eerste eigenaar. Veel plezier ermeetwowheeler schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 22:00:
Ik heb hier al een paar keer geschreven over onze zoektocht naar een andere tent en de vraag of we wat kleiner zouden gaan. Hierbij de de waard papegaaiduiker meermaals gezien en deze bleef aanspreken.
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Weet iemand wat deze vlekken zijn op mijn nieuwe Al-ko Plus neuswiel? Ik zou het zonde vinden om hem voor niks te retourneren, maar mooi is anders.
Ik heb de winkel al gevraagd en die zeiden dat het waarschijnlijk wel met ontvetter of wasbenzine te verwijderen zou moeten zijn. Dat heb ik geprobeerd maar dat doet niks…ze hebben er wel gelijk bij gezegd dat ik hem anders mag omruilen.
Ik heb de winkel al gevraagd en die zeiden dat het waarschijnlijk wel met ontvetter of wasbenzine te verwijderen zou moeten zijn. Dat heb ik geprobeerd maar dat doet niks…ze hebben er wel gelijk bij gezegd dat ik hem anders mag omruilen.
@Kevinns dat ziet er aangetast uit, als het er niet af gaat gewoon retourneren.
Soms lees je van die berichten en dan denk je "Deze mensen are living the dream" en het bericht over dit Belgische echtpaar was er zo een: https://www.gld.nl/nieuws...-paarden-voor-hun-caravan
Caravan, Paarden. Wat heb je nog meer nodig
Caravan, Paarden. Wat heb je nog meer nodig
Een vraag over Oostenrijk 
Voor het rijden in Oostenrijk heb je een vignet nodig. Nou kan je een digitale vignet bestellen via ASFiNAG. Het 2 maanden en jaarvignet hebben een afkoelperiode van 18 dagen voordat ze bruikbaar zijn maar voor ons is een 2 x 10 dagen vignet voldoende. Allemaal duidelijk dus en daar zit het probleem ook niet.
Echter rijden we ook op de A10 Tauernsnelweg waar er Streckenmaut / tol noodzakelijk is. Iemand gaf de tip om de digital FLEX optie te kiezen zodat de tolkosten achteraf betaald kunnen worden en je geen gezeur hebt met het ter plekke betalen. De groene 'fastlane' werkt op de A10 niet met voor auto+caravan en motorfietsen omdat het kenteken voor en achter gescand wordt. Gezien een vouwwagen hetzelfde kenteken heeft als de auto, zou deze 'fastlane' dan werken of moet men dan toch in de reguliere rij gaan staan?
En hoe gaat het dan vervolgens in z'n werk als je in de reguliere rij staat? Op hun site staat dat je op de help knop moet drukken en dat er vervolgens iemand controleert of je kenteken bekend is. Lijkt mij ook een beetje omslachtig...
:fill(white):strip_exif()/f/image/3Sx1ZWGim7CkyytpFXVoAmGx.png?f=user_large)
Sowieso zijn de tolgelden een beetje apart. Je moet 13,50 betalen voor het gehele traject maar je kan ook er voor kiezen om een gedeelte af te rekenen maar zoals ik het zie moet je dit vooraf doen en hopen dat je er op tijd weer van de snelweg af bent. Of zie ik het verkeerd?
Denk dat een multirittenkaart van 81€ sowieso de goedkopere optie is gezien we regelmatig de A10 moeten pakken tijdens onze Oostenrijk vakantie, ik ga er vanuit dat je dan ongelimiteerd op de A10 kan rijden...
Voor het rijden in Oostenrijk heb je een vignet nodig. Nou kan je een digitale vignet bestellen via ASFiNAG. Het 2 maanden en jaarvignet hebben een afkoelperiode van 18 dagen voordat ze bruikbaar zijn maar voor ons is een 2 x 10 dagen vignet voldoende. Allemaal duidelijk dus en daar zit het probleem ook niet.
Echter rijden we ook op de A10 Tauernsnelweg waar er Streckenmaut / tol noodzakelijk is. Iemand gaf de tip om de digital FLEX optie te kiezen zodat de tolkosten achteraf betaald kunnen worden en je geen gezeur hebt met het ter plekke betalen. De groene 'fastlane' werkt op de A10 niet met voor auto+caravan en motorfietsen omdat het kenteken voor en achter gescand wordt. Gezien een vouwwagen hetzelfde kenteken heeft als de auto, zou deze 'fastlane' dan werken of moet men dan toch in de reguliere rij gaan staan?
En hoe gaat het dan vervolgens in z'n werk als je in de reguliere rij staat? Op hun site staat dat je op de help knop moet drukken en dat er vervolgens iemand controleert of je kenteken bekend is. Lijkt mij ook een beetje omslachtig...
:fill(white):strip_exif()/f/image/3Sx1ZWGim7CkyytpFXVoAmGx.png?f=user_large)
Sowieso zijn de tolgelden een beetje apart. Je moet 13,50 betalen voor het gehele traject maar je kan ook er voor kiezen om een gedeelte af te rekenen maar zoals ik het zie moet je dit vooraf doen en hopen dat je er op tijd weer van de snelweg af bent. Of zie ik het verkeerd?
[ Voor 6% gewijzigd door vhal op 27-06-2024 11:17 ]
Ik zou als ik jou was dan gewoon iets in de Haut Savoie zoeken. En doe eens gek, duik eens op een municipalThe Legend schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 20:33:
[...]
Krijg nu een annulering van de camping, zijn toch serieus overstroomt en blijven voorlopig dicht. Mocht iemand een tip hebben voor een camping in de bergen (bij voorkeur Zwitserland) met goed sanitair, een zwembad en een speeltuintje op maximaal 4/5 uur rijden vanaf Briancon die ook nog beschikbaar is van 20 tot en met 30 juli dan houd ik me aanbevolenVanaf 30/7 zitten we op Iscle de Prelles bij Briancon.
Of deze vlak in de buurt zonder municipal gehalte. Vologens mij zelfde zwembad in de buurt. http://www.camping-samoens.com/nl-NL/pageLibre000102de.aspx
Je zit dan overigens redelijk dicht bij Sixt fer a cheval. Daar stopt zo ongeveer de weg en begint de great outdoors. Geweldig wandelgebied!
[ Voor 27% gewijzigd door zuma op 27-06-2024 14:46 ]
12 euro voor elektra per dag vind ik flink aan de prijszuma schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 14:35:
[...]
Ik zou als ik jou was dan gewoon iets in de Haut Savoie zoeken. En doe eens gek, duik eens op een municipalhttps://mairie-verchaix.f...urisme/camping-municipal/ zwembad in de buurt naar het schijnt.
Zie nu trouwens dat het in het zomerseizoen 7 euro per dag is, ze hebben zeker zonnepanelen die de prijs drukken
[ Voor 12% gewijzigd door Wolly op 27-06-2024 15:07 ]
Nee dat zal te maken hebben met het aantal kacheltjes wat draait in het voor- en naseizoen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat zijn er gelukkig nog een stuk minder, maar ik hoop dat op termijn meer campings aan tariefsdifferentiatie gaan doen want ik heb geen zin om vanwege al die 16A luxepaarden tientjes per week extra te gaan betalen voor wat stroom.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dank voor de tips! We hebben inmiddels gekozen voor Les 7 Lauxzuma schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 14:35:
[...]
Ik zou als ik jou was dan gewoon iets in de Haut Savoie zoeken. En doe eens gek, duik eens op een municipalhttps://mairie-verchaix.f...urisme/camping-municipal/ zwembad in de buurt naar het schijnt.
Of deze vlak in de buurt zonder municipal gehalte. Vologens mij zelfde zwembad in de buurt. http://www.camping-samoens.com/nl-NL/pageLibre000102de.aspx
Je zit dan overigens redelijk dicht bij Sixt fer a cheval. Daar stopt zo ongeveer de weg en begint de great outdoors. Geweldig wandelgebied!
Zolang gebruik van de stroomaansluiting apart gefactureerd wordt kun je nog kiezen voor off-grid met een eigen accu en zonnepaneeltje.Gonadan schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:41:
Dat zijn er gelukkig nog een stuk minder, maar ik hoop dat op termijn meer campings aan tariefsdifferentiatie gaan doen want ik heb geen zin om vanwege al die 16A luxepaarden tientjes per week extra te gaan betalen voor wat stroom.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Wij hebben deze net gekocht maar vind dit wel een valide issue. Deze is nog een slag groter. Als je dan toch big money uitgeeft, do it right.Harribo schreef op maandag 24 juni 2024 @ 19:44:
[...]
Helemaal eens, ik heb ook zo'n exped matras. Super ding. Boven mijn budget destijds maar nooit een moment spijt van gehad.
Ze mochten wat mij betreft nog wel iets breder. Deze die je aankaart, is een tweepersoons maar slechts 132 cm breed.
https://www.bever.nl/p/ex...HA3B0061.html?colour=2998
Vervangt bij ons juist twee losse matten. Eigenlijk drie, we kwam van 2x 5cm Thermarest matten maar die waren te dun voor ons. Ik heb er toen een 10cm mat bij gekocht en mijn vrouw lag op de twee Thermarest matten. Vanuit volume gezien besparen we 60% met 1x tweepersoons.
Toch maar eens proefslapen en kijken hoe die 132cm bevalt. En anders terug voor een grotere.
These are my principles. If you don't like them, I have others.
Wij hebben die queen megamat. Een megamat is het, zowel opgerold in de auto als opgeblazen op zolder. Het ligt heerlijk, maar die unit heeft bijna een eigen aanhangwagen nodig.Dr. Strangelove schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 18:21:
[...]
Wij hebben deze net gekocht maar vind dit wel een valide issue. Deze is nog een slag groter. Als je dan toch big money uitgeeft, do it right.
https://www.bever.nl/p/ex...HA3B0061.html?colour=2998
Vervangt bij ons juist twee losse matten. Eigenlijk drie, we kwam van 2x 5cm Thermarest matten maar die waren te dun voor ons. Ik heb er toen een 10cm mat bij gekocht en mijn vrouw lag op de twee Thermarest matten. Vanuit volume gezien besparen we 60% met 1x tweepersoons.
Toch maar eens proefslapen en kijken hoe die 132cm bevalt. En anders terug voor een grotere.
p.s. die foto met de vrouw met ingepakte mat om haar schouder op de website is de éénpersoons versie.
Ja hier moet je je niet in vergissen. Wij hebben de 1,50m brede versie van de Human Comfort Gentilly 10. Het ligt super maar opgerold is die mat nog steeds ENORM. Zeg maar categorie opgevouwen katoenen familietent. Zonder aanhanger kan ik het niet aanraden. Met aanhanger zeker wel!Anton2610 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 10:16:
[...]
Wij hebben die queen megamat. Een megamat is het, zowel opgerold in de auto als opgeblazen op zolder. Het ligt heerlijk, maar die unit heeft bijna een eigen aanhangwagen nodig.
p.s. die foto met de vrouw met ingepakte mat om haar schouder op de website is de éénpersoons versie.
https://www.rtvnoord.nl/e...veerdienst-naar-noorwegen
Er zijn weer serieuze plannen voor nieuwe veerdienst Eemshaven - Noorwegen. Hopelijk wordt dit wel een blijvertje.
Er zijn weer serieuze plannen voor nieuwe veerdienst Eemshaven - Noorwegen. Hopelijk wordt dit wel een blijvertje.
Hoop het! Dat maakt een autovakantie naar Noorwegen voor mij weer een stuk aantrekkelijker i.p.v. alle extra uren reizen naar Hirtshals.pirke schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 13:14:
https://www.rtvnoord.nl/e...veerdienst-naar-noorwegen
Absoluut! Een wat nieuwere Papegaaiduiker is zeldzaam, en als een bewoner er zo zuinig mij is (tijdens opvouwen alle scheerlijnringen netjes buiten het doek), heb ik er wel vertrouwen in een goede te hebben. Begrijp dat hij wel een aantal keer langs de kust heeft gestaan, maar daar maak ik me bij deze leeftijd geen zorgen om.aReaRe schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 22:08:
[...]
Gefeliciteerd met de deze aanschaf, en de zorgvuldigheid van de eerste eigenaar. Veel plezier ermee
Bij ons krijgt hij sowieso minimaal 1 serieuze bui op z'n dak.
Veel plezier ermeetwowheeler schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 15:49:
[...]
Absoluut! Een wat nieuwere Papegaaiduiker is zeldzaam, en als een bewoner er zo zuinig mij is (tijdens opvouwen alle scheerlijnringen netjes buiten het doek), heb ik er wel vertrouwen in een goede te hebben. Begrijp dat hij wel een aantal keer langs de kust heeft gestaan, maar daar maak ik me bij deze leeftijd geen zorgen om.
Bij ons krijgt hij sowieso minimaal 1 serieuze bui op z'n dak.
Zo wij zijn (helaas) weer terug van bijna 2 weekjes weg met de camper. +/- 2500 KM door Duitsland en Zwitserland. Het weer in Zwitserland was helaas nogal belabberd en in noord Italië ook daarom zijn we iets eerder dan gepland terug richting Duitsland gegaan en aan de terugreis begonnen. Maar door de veranderde route wel Trier bezocht (en eerder in Zwitserland ook al Bern), wat overigens echt een mooie stad is. 13km gelopen met 30 graden was wel ff zwaar maar toch!
Zo staan er toch alweer 3300 KM op de bus, hij loopt ongeveer 1 op 11, maar hoe eerlijk dat nou is met alle bergen etc. Maar ik ben niet ontevreden! Het enige wat kapot ging was het opstapje van het bed, de 2 schroeven kwamen gewoon uit het plankje en ineens liet hij los. Gisteren 4 extra schroeven voorgeboord en erin gezet en ook nog lijm ertussen gedaan, hopelijk blijft hij nu heel.
We hebben een paar keer op een camping gestaan, maar vooral in Duitsland vooral op camper plekken zonder al te veel faciliteiten. Voor +/- 15 euro per nacht viel het allemaal wel mee in DE. In Zwitserland stonden we dan veel op campings, en daar betaalde je makkelijk 50/60 euro, maar dat wisten we al voor we gingen.
Qua gas had ik een fles van 6 kg en 1 van 9 kg bij, zeker met het warme weer erg weinig gebruikt in totaal +/- 600 gram (volgens de Primagaz app). Dagelijks alleen voor koken en thee zetten en paar keer warm water maken, verwarming is niet aan geweest. Dus de volgende trip blijft 1 van die gasflessen echt thuis!
We hebben ook maar 2 nachten aan de electra gestaan omdat in Zwitserland het 2 nachten best fris was en toen hebben we ons elektrisch kacheltje gebruikt. Verder hield het zonnepaneel + bijna elke dag rijden de accu prima vol. En voor de af en toe 230v kwam de Landport AC50 van pas, ook die deed het weer prima. Ben blij met de setup zo! Gelukkig werkt alles zoals bedacht.
Onderweg naar huis gisteren ook voor het eerst op de weegbrug gestaan, we kwamen er toch langs. 3120 kg, viel me niet tegen! Diesel tank is ver leeg, en water hadden we allemaal geloosd (oh en ikzelf zat er niet in). Maar als ik dat allemaal er zelf even bij op tel komt er zeg 200 kg bij, dan nog zitten we ruim onder de 3500 kg. En dit was met kleren voor 2 weken, 2 gasflessen etc. toch echt wel het zwaarste wat hij gaat zijn. Normaal zullen we toch wel wat lichter zijn.
Zo, monoloog voorbij, even een hele korte impressie dan =)
Zo staan er toch alweer 3300 KM op de bus, hij loopt ongeveer 1 op 11, maar hoe eerlijk dat nou is met alle bergen etc. Maar ik ben niet ontevreden! Het enige wat kapot ging was het opstapje van het bed, de 2 schroeven kwamen gewoon uit het plankje en ineens liet hij los. Gisteren 4 extra schroeven voorgeboord en erin gezet en ook nog lijm ertussen gedaan, hopelijk blijft hij nu heel.
We hebben een paar keer op een camping gestaan, maar vooral in Duitsland vooral op camper plekken zonder al te veel faciliteiten. Voor +/- 15 euro per nacht viel het allemaal wel mee in DE. In Zwitserland stonden we dan veel op campings, en daar betaalde je makkelijk 50/60 euro, maar dat wisten we al voor we gingen.
Qua gas had ik een fles van 6 kg en 1 van 9 kg bij, zeker met het warme weer erg weinig gebruikt in totaal +/- 600 gram (volgens de Primagaz app). Dagelijks alleen voor koken en thee zetten en paar keer warm water maken, verwarming is niet aan geweest. Dus de volgende trip blijft 1 van die gasflessen echt thuis!
We hebben ook maar 2 nachten aan de electra gestaan omdat in Zwitserland het 2 nachten best fris was en toen hebben we ons elektrisch kacheltje gebruikt. Verder hield het zonnepaneel + bijna elke dag rijden de accu prima vol. En voor de af en toe 230v kwam de Landport AC50 van pas, ook die deed het weer prima. Ben blij met de setup zo! Gelukkig werkt alles zoals bedacht.
Onderweg naar huis gisteren ook voor het eerst op de weegbrug gestaan, we kwamen er toch langs. 3120 kg, viel me niet tegen! Diesel tank is ver leeg, en water hadden we allemaal geloosd (oh en ikzelf zat er niet in). Maar als ik dat allemaal er zelf even bij op tel komt er zeg 200 kg bij, dan nog zitten we ruim onder de 3500 kg. En dit was met kleren voor 2 weken, 2 gasflessen etc. toch echt wel het zwaarste wat hij gaat zijn. Normaal zullen we toch wel wat lichter zijn.
Zo, monoloog voorbij, even een hele korte impressie dan =)
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD
Welke app gebruik je daar voor? De oude Primagaz app voor de Easyblue-flessen staat bij mij al een aantal jaar niet meer in de AppStore.TgR_KILLER schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 14:41:
de Primagaz app
@TgR_KILLER mooi!
1 op 11 is netjes hoor, ik ben heel blij als we gemiddeld 1 op 7.5 halen, waarbij ik meestal niet boven de 100km/u uitkom op de snelweg
Die parachute aan de voorkant (a.k.a. alkoof) is killing voor de aerodynamica.
2500km in 2 weken is een flinke afstand, hoe lang reed je gemiddeld per dag (initiële heen- en terugreis niet meegeteld)?
En schroefjes laten altijd los. Tijdens het rijden trilt alles. Dat trillen wordt versterkt als je bandenspanning iets te hoog is. Gewoon weer aandraaien, een gereedschapskist gaat hier standaard mee.
Heb je op de weegbrug ook nog de voor- of achteras los gewogen?
Wij nemen voor een maand Schotland 2x 11kg gas mee, ik verwacht daar de verwarming wel af en toe te gebruiken. Op veel plekken is het daar nu zo'n 13 graden overdag, 6-9 's nachts
1 op 11 is netjes hoor, ik ben heel blij als we gemiddeld 1 op 7.5 halen, waarbij ik meestal niet boven de 100km/u uitkom op de snelweg
2500km in 2 weken is een flinke afstand, hoe lang reed je gemiddeld per dag (initiële heen- en terugreis niet meegeteld)?
En schroefjes laten altijd los. Tijdens het rijden trilt alles. Dat trillen wordt versterkt als je bandenspanning iets te hoog is. Gewoon weer aandraaien, een gereedschapskist gaat hier standaard mee.
Wij nemen voor een maand Schotland 2x 11kg gas mee, ik verwacht daar de verwarming wel af en toe te gebruiken. Op veel plekken is het daar nu zo'n 13 graden overdag, 6-9 's nachts
@TgR_KILLER mooi verhaal, en voor die schroefjes de dealer lastig vallen onder het motto van garantie.
Oh dat wist ik niet, want die app heb ik toch nog steeds op mijn telefoon staan en die gebruik ik er ook nog voor.Cheesy schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 16:33:
[...]
Welke app gebruik je daar voor? De oude Primagaz app voor de Easyblue-flessen staat bij mij al een aantal jaar niet meer in de AppStore.
Wij reden ook niet overal max snelheid hoor. Vaak tussen de 110 en 120, maar het rijd in het buitenland veel relaxter vind ik. Hier 'moet' je voor je gevoel wel met het verkeer mee. Daar kan je kilometers geen auto zien, dat rijd zoveel beter.pirke schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 16:44:
@TgR_KILLER mooi!
1 op 11 is netjes hoor, ik ben heel blij als we gemiddeld 1 op 7.5 halen, waarbij ik meestal niet boven de 100km/u uitkom op de snelwegDie parachute aan de voorkant (a.k.a. alkoof) is killing voor de aerodynamica.
We reden dagelijks zon 2 tot 3 uur eigenlijk, elke dag. Er was geen initiële reis, de vakantie begon zodra we de straat uit reden
En ik heb ook een specifieke camper gereedschapsset gekocht en die ligt standaard in de camper, maar die schroefjes waren er echt totaal uit. Die hielden het plankje niet meer, kon hem er zo afpakken ook nadat ik hem had aangedraaid.... Heb ze er nu meer terug ingezet zodat het plankje in ieder geval perfect recht zat. Eerst lijm ertussen, daarna de originele schroeven en daarna 4 extra gaten voorgeboord en extra schroeven erin
En nope, niet de voor en achteras separaat gewogen. Maar we hebben 'maar' en Ducato busje, ik heb geen 3 meter achterhang zoals sommige campers achter de achteras (I know, ik overdrijf
Als we nog kouder weer zouden opzoeken, en we er niet aan stroom kunnen staan, dan gaan de beide flessen wel weer mee, qua ruimte en gewicht kan het prima.
Das nu lastig aangezien ik het zelf al gerepareerd hebaReaRe schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 20:01:
@TgR_KILLER mooi verhaal, en voor die schroefjes de dealer lastig vallen onder het motto van garantie.
Onze caravan dealer zat letterlijk een dorp verderop, daar was ik met 10 minuten. Camper dealer zit een uur rijden weg, maakt de stap om 'even' langs te rijden wel wat groter.
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Inmiddels de Dometic besteld, nu in de aanbieding bij Bol voor €249.JanHenk schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 09:28:
@GAIAjohan Kun je hem niet nog terugbrengen? De zaag erin lijkt me wel wat rigoureus en zonde. Desnoods op marktplaats zetten, je hebt hem voor een nette prijs gekocht.
In onze wagen zit een Dometic Coolfun CK 40D hybrid. Hele mond vol. Zelfde type koelbox (230v compressor, 12v peltierelement) Max. breedte (ook) 52 centimeter, maar dan wel verzonken handgrepen...
De tweedehands Mobicool A40E werkte op zich prima, maar van mij mocht het wel wat kouder, en vooral sneller. Absorptie werkt op zich goed, maar vind het gewoon niet zo..
Heeft de Coolfun trouwens een Schuko of eurostekker op 230V?
Verder lijkt de Coolfun dus dezelfde behuizing te hebben als Mobicool, dus past mooi in de keuken.
[ Voor 5% gewijzigd door GAIAjohan op 30-06-2024 11:55 ]
Ok dit was interessant… Net een dikke steekvlam uit het fornuis van onze vouwwagen. Lijkt alsof de drukregelaar stuk is en gewoon de flesdruk doorgeeft… Zelfs uit de fornuisknop kwam gas waardoor die ook in de fik stond. Die was gelukkig nog uit te blazen.
Het is gewoon een 29mbar GOK variant met productiedatum 2021. Vrij standaard lijkt me.
Het is gewoon een 29mbar GOK variant met productiedatum 2021. Vrij standaard lijkt me.
[ Voor 17% gewijzigd door Kevinns op 30-06-2024 21:10 ]
Zou ik na moeten kijken, want ik weet het niet zeker. En de wagen staat momenteel in de stalling. Ik vermoed een Schuko.GAIAjohan schreef op zondag 30 juni 2024 @ 11:54:
[...]
Heeft de Coolfun trouwens een Schuko of eurostekker op 230V?
Klinkt inderdaad als een kapotte gasdrukregelaar. Zonder afblaasventiel..?Kevinns schreef op zondag 30 juni 2024 @ 21:09:
Ok dit was interessant… Net een dikke steekvlam uit het fornuis van onze vouwwagen. Lijkt alsof de drukregelaar stuk is en gewoon de flesdruk doorgeeft… Zelfs uit de fornuisknop kwam gas waardoor die ook in de fik stond. Die was gelukkig nog uit te blazen.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Noodgedwongen kunnen we deze zomer niet naar bergen op vakantie, werd ons recent duidelijk. Ik heb daarom zojuist (na wat kijken op de kaart) de overtocht van Kiel naar Gotenborg geboekt. We gaan 2,5 week weg, waarbij we de kinderen al hebben beloofd om af te sluiten met legoland en/of legohuis in Billund. Daar verblijven we 3 nachten voordat we de laatste etappe naar huis rijden. We hebben dus 2 weken om van Gotenburg naar Billund te komen.
Hoe werkt dat? Kamperen in Zweden. Ik heb zo vaak campings in berggebieden uitgezocht, alleen maar eigenlijk, daar weet ik waar op te letten qua ligging van interessante activiteiten. Ik merk dat het voor Zweden toch wat onwennig ben in het zoeken van interessante plekken.
Heeft er iemand tips, voor een gezin met 2 kinderen van 9 en 11. We reizen met een vouwwagen.
Zelf dacht ik aan een dagje Gotenburg, ergens kanoen (maar waar is dit leuk? lijkt nl overal te kunnen), misschien ergens wandelen, 2 dagen Kopenhagen.
Hoe werkt dat? Kamperen in Zweden. Ik heb zo vaak campings in berggebieden uitgezocht, alleen maar eigenlijk, daar weet ik waar op te letten qua ligging van interessante activiteiten. Ik merk dat het voor Zweden toch wat onwennig ben in het zoeken van interessante plekken.
Heeft er iemand tips, voor een gezin met 2 kinderen van 9 en 11. We reizen met een vouwwagen.
Zelf dacht ik aan een dagje Gotenburg, ergens kanoen (maar waar is dit leuk? lijkt nl overal te kunnen), misschien ergens wandelen, 2 dagen Kopenhagen.
Oef, schrikken! Wij hebben er 1 reserve bij, bij de caravan dachten we ooit dat ie kapot was (hadden totaal geen gas meer, niks..) Toen bij een lokale shop een reserve gekocht, die hebben we nu altijd bij, just in case.Kevinns schreef op zondag 30 juni 2024 @ 21:09:
Adam1980 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:35:
Noodgedwongen kunnen we deze zomer niet naar bergen op vakantie, werd ons recent duidelijk. Ik heb daarom zojuist (na wat kijken op de kaart) de overtocht van Kiel naar Gotenborg geboekt. We gaan 2,5 week weg, waarbij we de kinderen al hebben beloofd om af te sluiten met legoland en/of legohuis in Billund. Daar verblijven we 3 nachten voordat we de laatste etappe naar huis rijden. We hebben dus 2 weken om van Gotenburg naar Billund te komen.
:strip_exif()/f/image/wQj8ZWpkrj6Lb7nJmCvIKXEb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/eNv0JamRXmyxrhAz1ehWDNds.jpg?f=fotoalbum_large)
https://maps.app.goo.gl/mHMhJenhb3kh2EDc7
Hier hebben wij een paar nachten gestaan op doorreis naar Noorwegen, kan het zeker aanraden en relatief dicht bij Denemarken nog. Leuk meertje, prachtige zonsondergangen, gemiddeld waren er 3 campers en een handje daggasten overdag. Een vouwwagen past hier prima tussen de bomen. Zorg wel dat je eigen voorzieningen bij hebt.
:strip_exif()/f/image/9rlalrf3ptm9Il8ktEsdyLQ1.jpg?f=fotoalbum_large)
We hebben slechts 1 klein regenbuitje gehad daar. Dit is een onbewerkte kleurenfoto, linksachter zie je nog wat blauw in de lucht.... Verder was het er prachtig weer
:strip_exif()/f/image/9uyvnrLlub5PiNMblZexVk61.jpg?f=fotoalbum_large)
Weer veilig thuis.
En geloof het of niet.. Ik ben niet 1 keer gevallen
2 keer vast gezeten in deze mudpit:
:strip_exif()/f/image/fAF9GkvfKBxPZNXKaINFr9IP.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar geen enkele boom gekust of de motor gedropt
Duidelijk een beetje slaperig, ik ben wel zeker wezen kamperen maar daar horen dan weer andere foto's bij. Deze post dacht ik gepost te hebben in het motor topic
[ Voor 8% gewijzigd door Bommes op 01-07-2024 18:40 ]
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Beiden zijn een aanrader om heen te gaan, neem wel de tijd voor Legohouse. Het lijkt klein, maar je hebt de tijd echt nodig als je alles wil beleven. Indien je er ook wil lunchen dan kan ik je het MINI CHEF restaurant aanbevelen, maar daar moet je wel tijdig voor reserveren.Adam1980 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:35:
waarbij we de kinderen al hebben beloofd om af te sluiten met legoland en/of legohuis in Billund.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
En hier het bewijs: Dometic Coolfun is gewoon dezelfde unit als de Mobicool MB40 (die van mij is dan wel de A40, maar qua unit is er niks anders behalve het koelsysteem en bediening.
:strip_exif()/f/image/aLlxeNW2PtOB5Tj4HJ3sbPkA.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/v5Ppsm9Sfdy8jLc5PQxHCOzQ.jpg?f=fotoalbum_medium)
Op zich helaas Schuko stekker ipv eurostekker.
En nog even camping plaatje na de eerste week hier verzopen te zijn geweest.. Kleigrond +veel regen is superranzig
:strip_exif()/f/image/aLlxeNW2PtOB5Tj4HJ3sbPkA.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/v5Ppsm9Sfdy8jLc5PQxHCOzQ.jpg?f=fotoalbum_medium)
En nog even camping plaatje na de eerste week hier verzopen te zijn geweest.. Kleigrond +veel regen is superranzig
[ Voor 4% gewijzigd door GAIAjohan op 01-07-2024 21:06 ]
Om nog even hierop terug te komen, ik heb inmiddels ook de safari chef 30 hp gekocht. Vorig weekend ook meegenomen met kamperen en bevalt prima!nietvoorniets schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 15:33:
Hier ook de Cadac safari chef 30 HP. Dus met het gasbusje er direct onder geschroefd.
Bevalt me erg goed.
In de tent hebben we een 2-pits gasstel en deze chef mag de safari chef buiten gebruiken om bijvoorbeeld de hamburgers of pannenkoeken te bakken.
Wel 2 vragen:
- Hoe bak je er pannenkoeken op? Doe je dat met die plaat? Hoe draai je ze dan en haal je ze uit de pan?
- Zijn die gastankjes ook in Frankrijk te koop? (Bijvoorbeeld bij een willekeurige super u of Leclerc?). Of moeten we van te voren gaan uitzoeken waar een 'dealer' zit? Neem liever niet onnodig reservetankjes mee, omdat ik ook niet weet of die wel nodig zijn.
Om het toch een beetje camping te houden.Bommes schreef op maandag 1 juli 2024 @ 12:03:
Duidelijk een beetje slaperig, ik ben wel zeker wezen kamperen maar daar horen dan weer andere foto's bij. Deze post dacht ik gepost te hebben in het motor topic
:strip_exif()/f/image/Wa0iXZE0Z7ZOzdf2Oo1xqHAd.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn donker rode Robens tunneltje tussen de vele andere tentjes
:strip_exif()/f/image/MmtA340nrrLwDOSkGPFvrnpD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pDHxWWy9TXhk121NsiixFhew.jpg?f=fotoalbum_large)
Goed geregeld, douches gratis en gewoon okay, met gratis koffie en thee in de wachtrij voor die douches.
Veel heeel veel dixies die regelmatig werden geleegd en schoon gemaakt.
Na 4 dagen festival lag er gewoon nergens zooi, niks, geen plastic bekers (want Brexit daar hebben ze nog, en ook losse dopjes op flesjes drinken maar ook die lagen nergens) gewoon geen zooi, geen ongeregeldheden. 's Nachts gewoon stil op de vele heeel veel snurkende motorrijders na.
In de bossen van het landgoed waren gewoon de herten aan het blaffen en de uilen aan het oehoën.
Voor herhaling vatbaar, tickets voor volgend jaar ook weer meteen besteld. Aanrader als je van motor rijden en festivals houd!!
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
https://www.campingaz.nl/...ntalView=true&isForm=truePalomar schreef op maandag 1 juli 2024 @ 21:53:
[...]
- Zijn die gastankjes ook in Frankrijk te koop? (Bijvoorbeeld bij een willekeurige super u of Leclerc?). Of moeten we van te voren gaan uitzoeken waar een 'dealer' zit? Neem liever niet onnodig reservetankjes mee, omdat ik ook niet weet of die wel nodig zijn.
Je kunt hier gewoon een plaatsnaam invullen en je krijgt antwoord.
Overigens staan niet alle locaties hierin, want de supermarkt in Doucier verkocht ook gewoon Campingaz gasflessen, maar krijg je niet te zien als dealer.
Verder hebben campings zelf ook weleens wat op voorraad.
[ Voor 4% gewijzigd door GAIAjohan op 01-07-2024 22:05 ]
Dat heeft vrij weinig zin. Dergelijke apparatuur is vrij kostbaar en dan zit je met anderhalve meter paneel om genoeg vermogen te hebben voor je koelkastje. Dat soort dingen zijn leuk voor als je echt de wildernis in gaat en daar je telefoon wilt laden, maar niet als methode om de prijs van de stroomaansluiting te drukken.Ivow85 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 18:10:
[...]
Zolang gebruik van de stroomaansluiting apart gefactureerd wordt kun je nog kiezen voor off-grid met een eigen accu en zonnepaneeltje.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Help me even. Stekker, koelsysteem, bediening, binnenkant en ombouw zijn anders, maar omdat het beiden een vierkante bak is van hetzelfde formaat zijn ze toch hetzelfde?GAIAjohan schreef op maandag 1 juli 2024 @ 21:03:
En hier het bewijs: Dometic Coolfun is gewoon dezelfde unit als de Mobicool MB40 (die van mij is dan wel de A40, maar qua unit is er niks anders behalve het koelsysteem en bediening.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dank voor je reactie, ik heb echter een Cadac en die heeft als ik het goed heb een specifieke aansluiting voor de gastankjes (schroefdraad itt campingaz met een soort kliksysteem). Op de vind een dealer site van cadac kom ik in de buurt van mijn vakantiebestemming in Frankrijk niks tegen. Vandaar de vraag of die tankjes van cadac wellicht gewoon in de supermarkt te koop zijn?GAIAjohan schreef op maandag 1 juli 2024 @ 22:04:
[...]
https://www.campingaz.nl/...ntalView=true&isForm=true
Je kunt hier gewoon een plaatsnaam invullen en je krijgt antwoord.
Overigens staan niet alle locaties hierin, want de supermarkt in Doucier verkocht ook gewoon Campingaz gasflessen, maar krijg je niet te zien als dealer.
Verder hebben campings zelf ook weleens wat op voorraad.
Er is een Mobicool MB40 wat een compressor unit is, met analoge thermostaat, deze wordt vaak als best buy gezien vanwege prijs/kwaliteit.Gonadan schreef op maandag 1 juli 2024 @ 22:21:
[...]
Help me even. Stekker, koelsysteem, bediening, binnenkant en ombouw zijn anders, maar omdat het beiden een vierkante bak is van hetzelfde formaat zijn ze toch hetzelfde?
Mijn Mobicool A40E is een absorptie box, die verder in dezelfde behuizing zit als een MB40.
De nieuwe Dometic is een compressor unit met digitale thermostaat, die verder dezelfde behuizing heeft als Mobicool. Alleen andere kleurtjes. Het is feitelijk een MB40 met digitale thermostaat.
Waar het om gaat is dat de buitenkant volledig hetzelfde en dus dezelfde maten heeft. Deze unit past daarmee in een keuken van Combicamp en Aart Kok, (en schijnbaar ook bij Holtkamper). En dat het ondanks een ander merk eigenlijk gewoon dezelfde box is.
Ik heb eerder een Mestic MHC40 thuis gehad (en teruggestuurd), die geadverteerd werd met maten die zouden moeten passen, maar waar men ‘vergeten’ was de handgrepen mee te rekenen.
En waarom ik liever eurostekker heb: mijn auto heeft naast een 12V ook een 230V aansluiting achterin, alleen is dat wel een eurostekker socket. Op 12V werken de meeste compressor koelboxen met een peltier element, wat toch minder is.
[ Voor 8% gewijzigd door GAIAjohan op 01-07-2024 23:35 ]
Sorry, ik was even in de war tussen Cadac en campingaz. Van wat ik zie heeft cadac de EN417 aansluiting. Van wat ik zie verkopen ze dat gewoon bij Hyper U, en dus vast ook wel LeclercPalomar schreef op maandag 1 juli 2024 @ 22:28:
[...]
Dank voor je reactie, ik heb echter een Cadac en die heeft als ik het goed heb een specifieke aansluiting voor de gastankjes (schroefdraad itt campingaz met een soort kliksysteem). Op de vind een dealer site van cadac kom ik in de buurt van mijn vakantiebestemming in Frankrijk niks tegen. Vandaar de vraag of die tankjes van cadac wellicht gewoon in de supermarkt te koop zijn?
EN417 blikjes zijn lang niet in alle supermarkten te koop in Frankrijk. Maar bouwmarkten en tuincentra zijn ook het proberen waard (net als in NL), omdat veel barbecues, zoals die van Weber, ook starten met zulke blikjes.
EN417 is toch gewoon standaard schroefdraad? Standaard in de zin dat de meeste 'kleine' kampeerders dit gewoon in huis hebben. Gewoon als het niet in de lokale hypermarche ligt even bij de lokale sportwinkel naar binnen lopen, daar hebben ze het meestal gewoon liggen. Decathlon sowieso.eamelink schreef op maandag 1 juli 2024 @ 23:29:
EN417 blikjes zijn lang niet in alle supermarkten te koop in Frankrijk. Maar bouwmarkten en tuincentra zijn ook het proberen waard (net als in NL), omdat veel barbecues, zoals die van Weber, ook starten met zulke blikjes.
Hi Ha Hopjesvla
Als ik gewoon kampeer gebruik ik niet veel meer stroom dan de koelkast, telefoons opladen, 's avonds een lampje aan (LED, dus gebruikt nauwelijks iets) en af en toe de waterkoker van 500W voor twee kopjes heet water. Dat laatste kan prima op gas, maar bijvoorbeeld ook op een accu+omvormer / powerstation.Gonadan schreef op maandag 1 juli 2024 @ 22:18:
[...]
Dat heeft vrij weinig zin. Dergelijke apparatuur is vrij kostbaar en dan zit je met anderhalve meter paneel om genoeg vermogen te hebben voor je koelkastje. Dat soort dingen zijn leuk voor als je echt de wildernis in gaat en daar je telefoon wilt laden, maar niet als methode om de prijs van de stroomaansluiting te drukken.
Voor wie geen airco's, friteuses, uitgebreide koffiemachines etc meesleept is het echt prima te doen met accu + zonnepanelen.
Een beetje caravan heeft minstens 8m2 aan dak, waarbij je nog wel wat last kan hebben van twee dakluiken die soms onhandige gepositioneerd zijn als je iets met zonnepanelen wil doen.
Vlakke flexibele zonnepanelen wegen niet veel.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
@Ivow85 zelfs zonder zonnepanelen redden wij het prima, ook met een maand vrij staan. Regelmatig een stukje rijden laadt de accu ook al op. We zijn in ieder geval nog niet tegen een lege accu aangelopen tot nu toe.
Jij doet het op deze manier begrijp ik? Of is het puur theorie?Ivow85 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 07:47:
Als ik gewoon kampeer gebruik ik niet veel meer stroom dan de koelkast, telefoons opladen, 's avonds een lampje aan (LED, dus gebruikt nauwelijks iets) en af en toe de waterkoker van 500W voor twee kopjes heet water. Dat laatste kan prima op gas, maar bijvoorbeeld ook op een accu+omvormer / powerstation.
Voor wie geen airco's, friteuses, uitgebreide koffiemachines etc meesleept is het echt prima te doen met accu + zonnepanelen.
Een beetje caravan heeft minstens 8m2 aan dak, waarbij je nog wel wat last kan hebben van twee dakluiken die soms onhandige gepositioneerd zijn als je iets met zonnepanelen wil doen.
Vlakke flexibele zonnepanelen wegen niet veel.
De prijzen voor betrouwbare apparatuur zijn vrij hoog en panelen met een beetje vermogen vrij groot. Die moet ik dan op mijn tent leggen en hopen dat ze niet gejat worden. Ik zie dat niet snel rendabel worden als usecase puur om de kosten te drukken, integendeel.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ah, het gaat om de maten. Ja die zijn inderdaad hetzelfde. De rest is gewoon niet gelijk maar dat is verder niet relevant.GAIAjohan schreef op maandag 1 juli 2024 @ 23:06:
Er is een Mobicool MB40 wat een compressor unit is, met analoge thermostaat, deze wordt vaak als best buy gezien vanwege prijs/kwaliteit.
Mijn Mobicool A40E is een absorptie box, die verder in dezelfde behuizing zit als een MB40.
De nieuwe Dometic is een compressor unit met digitale thermostaat, die verder dezelfde behuizing heeft als Mobicool. Alleen andere kleurtjes. Het is feitelijk een MB40 met digitale thermostaat.
Waar het om gaat is dat de buitenkant volledig hetzelfde en dus dezelfde maten heeft. Deze unit past daarmee in een keuken van Combicamp en Aart Kok, (en schijnbaar ook bij Holtkamper). En dat het ondanks een ander merk eigenlijk gewoon dezelfde box is.
Wel goed om te weten want ik heb nog die oude Dometic absorptievariant. Die werkt in principe prima maar is aardig prijzig als je die zou moeten vervangen en ik heb gewoon nog een MB40 staan.
Overigens zegt mijn onderbuikt dat ik die MB40 nevernooit in mijn Aart Kok keuken zou krijgen want volgens mij is die gewoon groter dan de Dometic. Eens opzoeken dan maar.
Edit:
Gedaan.
MB40 52x51x45
Dometic 50x44x44
Geen schijn van kans dat dat past.
[ Voor 3% gewijzigd door Gonadan op 02-07-2024 10:37 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Tijdens het rijden niet, maar op vakantie met de keuken eraf past hij er mooi in.Gonadan schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 10:31:
[...]
Ah, het gaat om de maten. Ja die zijn inderdaad hetzelfde. De rest is gewoon niet gelijk maar dat is verder niet relevant.
Wel goed om te weten want ik heb nog die oude Dometic absorptievariant. Die werkt in principe prima maar is aardig prijzig als je die zou moeten vervangen en ik heb gewoon nog een MB40 staan.
Overigens zegt mijn onderbuikt dat ik die MB40 nevernooit in mijn Aart Kok keuken zou krijgen want volgens mij is die gewoon groter dan de Dometic. Eens opzoeken dan maar.
Edit:
Gedaan.
MB40 52x51x45
Dometic 50x44x44
Geen schijn van kans dat dat past.
Tijdens het rijden heb ik de koelbox in de kofferbak, en op de plek in de keuken ligt wat lichter groot spul (slaapzakken, tassen enzo).
De standaard Dometic die wel tijdens het rijden past vind ik te klein.
[ Voor 7% gewijzigd door GAIAjohan op 02-07-2024 11:19 ]
De keuken eraf, dan heb jij het over die losse aluminium keuken waarschijnlijk? Dat is een heel ander ding dan ik heb inderdaad. In die zin is het niet te stellen dat hij in 'de Aart Kok keuken' past, ze hebben verschillende typen.GAIAjohan schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 11:09:
Tijdens het rijden niet, maar op vakantie met de keuken eraf past hij er mooi in.
Tijdens het rijden heb ik de koelbox in de kofferbak, en op de plek in de keuken ligt wat lichter groot spul (slaapzakken, tassen enzo).
De standaard Dometic die wel tijdens het rijden past vind ik gewoon te klein.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik doe het al jaren op die manier:Gonadan schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 10:28:
[...]
Jij doet het op deze manier begrijp ik? Of is het puur theorie?
De prijzen voor betrouwbare apparatuur zijn vrij hoog en panelen met een beetje vermogen vrij groot. Die moet ik dan op mijn tent leggen en hopen dat ze niet gejat worden. Ik zie dat niet snel rendabel worden als usecase puur om de kosten te drukken, integendeel.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/jXG5F3y4cjEGX5636eU6CZH9.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1g78LI0ufP6jwpGEUFJ9lQpH.jpg?f=user_large)
Mobicool FR40 (12v compressor koelkast), 100 Wp paneeltje en een ~50Ah accu. Genoeg voor de koelkast en telefoons/lampjes op te laden.
Rendabel om stroomkosten te drukken? Afhankelijk van de tarieven en hoeveel je kampeert natuurlijk maar om de kosten te drukken is het denk ik niet de moeite waard.
Diefstal? Een beetje tuinstoel of kooktoestel is duurder dan een paneeltje, daar maak je je toch ook niet druk om (hoop ik, anders lijkt me kamperen geen ideale vakantie
Wel fijn: niet afhankelijk van een plek met stroom (trekkersveldjes, basic campings)
Minder fijn: paneel en accu meenemen. In volume is het niks, qua formaat wel ondhandig. Tegenwoordig heb je vouwbare panelen dan is het nog minder.
Je moet er van houden: er een beetje mee bezig zijn, paneeltje af en toe verplaatsen/draaien zodat ie optimaal werkt.
Ik vind het zelf wel leuk om zelfvoorzienend te zijn en kom regelmatig op plekken waar geen stroom (meer) beschikbaar is, ik vind het dus ideaal
Ja dat zou dan ook voor mij de hoofdreden zijn. Ik zou het wel leuk vinden om het 'off grid' te redden, voor het geld hoef je het niet te doen. Tenzij prijzen erg veranderd zijn in korte tijd is een beetje robuust opvouwbaar paneel een veelvoud van een knappe stoel.Cheezus schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 11:51:
[...]
Ik doe het al jaren op die manier:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mobicool FR40 (12v compressor koelkast), 100 Wp paneeltje en een ~50Ah accu. Genoeg voor de koelkast en telefoons/lampjes op te laden.
Rendabel om stroomkosten te drukken? Afhankelijk van de tarieven en hoeveel je kampeert natuurlijk maar om de kosten te drukken is het denk ik niet de moeite waard.
Diefstal? Een beetje tuinstoel of kooktoestel is duurder dan een paneeltje, daar maak je je toch ook niet druk om (hoop ik, anders lijkt me kamperen geen ideale vakantie).
Wel fijn: niet afhankelijk van een plek met stroom (trekkersveldjes, basic campings)
Minder fijn: paneel en accu meenemen. In volume is het niks, qua formaat wel ondhandig. Tegenwoordig heb je vouwbare panelen dan is het nog minder.
Je moet er van houden: er een beetje mee bezig zijn, paneeltje af en toe verplaatsen/draaien zodat ie optimaal werkt.
Ik vind het zelf wel leuk om zelfvoorzienend te zijn en kom regelmatig op plekken waar geen stroom (meer) beschikbaar is, ik vind het dus ideaal
Qua volume maak ik mij niet zo'n zorgen, 50 meter CEE-kabel weegt meer en is lomper denk ik.
Ik zou het wel interessant vinden maar vraag mij sterk af of zo'n set-up ook in het grauwe voorseizoen in Nederland afdoende zou zijn. Al is het natuurlijk wel een voordeel dat je koelkast dan ook bijna niets hoeft te doen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Toffe setup. Ben toch wel benieuwd wat zoiets nou kost als je het huidige dag koopt. Wij zijn al campings tegengekomen die gewoonweg 6,- per nacht vragen. Dat tikt aardig aan.
Wij hebben naar het caravankoelkast ook alleen wat LED verlichting, telefoons, campings koffiezetapparaatje en af en toe een oventje. Ik gok dat die laatste het lastigste is.
En hoe doe je dat in het voorjaar? Ik was in Mei in Luxemburg en daar was het best grauw en weinig zon.
Wij hebben naar het caravankoelkast ook alleen wat LED verlichting, telefoons, campings koffiezetapparaatje en af en toe een oventje. Ik gok dat die laatste het lastigste is.
En hoe doe je dat in het voorjaar? Ik was in Mei in Luxemburg en daar was het best grauw en weinig zon.
Dat ligt aan je definities van een beetje robuust en van een knappe stoel
Opvouwbaar paneel heb je (bij een nederlandse shop) voor zo'n €100, een vast paneel €50. Een beetje camping stoel zit toch ook wel in die range.
Bij grauw (en niet zo warm) weer verbruikt je koelkast ook bijna niks, je hebt dan dus ook weinig opbrengst nodig uit je paneel. Telefoons kun je eventueel ook in de auto laden onderweg als je echt energiezuinig moet gaan doen.
Tot nu toe is het alleen kritiek geworden bij een erg schaduwrijke plek en heet weer, dat is minder ideaal voor zo'n setup. In het ergste geval heb je tijdelijk geen koeling, dan eet / drink je de bederfelijke waar snel op of gebruik je de campingvriezer om flessen in te vriezen als koelelement. Of je neemt alsnog een stroomaansluiting als backup. Misschien vervelend maar dat overleef je ook wel
Bij grauw (en niet zo warm) weer verbruikt je koelkast ook bijna niks, je hebt dan dus ook weinig opbrengst nodig uit je paneel. Telefoons kun je eventueel ook in de auto laden onderweg als je echt energiezuinig moet gaan doen.
Tot nu toe is het alleen kritiek geworden bij een erg schaduwrijke plek en heet weer, dat is minder ideaal voor zo'n setup. In het ergste geval heb je tijdelijk geen koeling, dan eet / drink je de bederfelijke waar snel op of gebruik je de campingvriezer om flessen in te vriezen als koelelement. Of je neemt alsnog een stroomaansluiting als backup. Misschien vervelend maar dat overleef je ook wel
[ Voor 58% gewijzigd door Cheezus op 02-07-2024 12:54 ]
@Xavier Paneeltje inderdaad zo rond de EUR 100, Victron MPPT 75/15 is EUR 65. Als je geen accu hebt komen die kosten er natuurlijk ook nog bij.
Je kan ook voor een CN PWM omvormer gaan van ALI, werkt ook en ben je een tientje kwijt maar wel minder rendement uit je paneel.
Je kan ook voor een CN PWM omvormer gaan van ALI, werkt ook en ben je een tientje kwijt maar wel minder rendement uit je paneel.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik had een chinees MPPT ding gekocht maar vond de bouwkwaliteit wel erg bedenkelijk. Ik heb liever niet dat ik terugkom van een dagje op stap en de tent is afgefikt door een brakke regelaarfranssie schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 12:51:
@Xavier Paneeltje inderdaad zo rond de EUR 100, Victron MPPT 75/15 is EUR 65. Als je geen accu hebt komen die kosten er natuurlijk ook nog bij.
Een victron PWM controller kost ook weinig en geeft net even een beetje meer vertrouwen. Wel idd iets minder rendement maar als je het paneel zelf een paar keer per dag verplaatst voor een optimale hoek scheelt dat trouwens ook weinig.
Die 4 of 5 euro en meer per nacht voor stroom kom je inderdaad steeds vaker tegen. Ga je er op jaarbasis 4 weken uit naar campings die dergelijke bedragen vragen dan bespaart de eigen setup toch al 100+ euro per jaar en tikt het aardig aan.Xavier schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 12:48:
Toffe setup. Ben toch wel benieuwd wat zoiets nou kost als je het huidige dag koopt. Wij zijn al campings tegengekomen die gewoonweg 6,- per nacht vragen. Dat tikt aardig aan.
Met een caravan of camper is de setup ook niet heel diefstalgevoelig. Accu en dergelijke staat binnen, paneel kan vast gemonteerd worden. Al is een los paneel weer makkelijker in de volle zon te zetten.
Camping oventjes zijn er vanaf 800W ofzo. Dat is voor de omvormer geen probleem.
Met bewolkt weer werken zonnepanelen ook, alleen leveren ze beduidend minder op. Dan moet je overcapaciteit leggen. Kennis van me heeft twee tweedehands zonnepanelen van 250Wp op zijn camper gelegd. Kost bijna niks.
Maar gebruik je dan op deze manier gewoon de aansluiting van de camping niet? Ik betaal meestal gewoon een vast bedrag voor stroom per nacht.Ivow85 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 13:00:
[...]
Die 4 of 5 euro en meer per nacht voor stroom kom je inderdaad steeds vaker tegen. Ga je er op jaarbasis 4 weken uit naar campings die dergelijke bedragen vragen dan bespaart de eigen setup toch al 100+ euro per jaar en tikt het aardig aan.
Voor mij is het denk ik geen optie, want hebben best wat gebruikers: koelkast, airfryer, airco/kachel waar nodig. Ik kan me niet voorstellen dat de batterij daar genoeg capaciteit voor heeft. Plus als het een keer bewolkt is, wil ik niet dat mn ijsjes bederven
Het idee is dat je inderdaad helemaal geen stroom afneemt. Voor alleen de basics kan dat dus prima met zonnenergie, met de apparaten die jij opnoemt heb je een extra aanhanger nodig met accu's en panelen en wordt het minder interessantKurios schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 13:36:
[...]
Maar gebruik je dan op deze manier gewoon de aansluiting van de camping niet? Ik betaal meestal gewoon een vast bedrag voor stroom per nacht.
Voor mij is het denk ik geen optie, want hebben best wat gebruikers: koelkast, airfryer, airco/kachel waar nodig. Ik kan me niet voorstellen dat de batterij daar genoeg capaciteit voor heeft. Plus als het een keer bewolkt is, wil ik niet dat mn ijsjes bederven
Een snelle google geeft mij het dubbele van die bedragen. Een paneel zoals op jouw foto begint bij de 90/100 laat staan een opvouwbaar paneel en als je een outdoormerk pakt ga je helemaal failliet (maar dat doe je dan ook zelf).Cheezus schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 12:49:
Dat ligt aan je definities van een beetje robuust en van een knappe stoelOpvouwbaar paneel heb je (bij een nederlandse shop) voor zo'n €100, een vast paneel €50. Een beetje camping stoel zit toch ook wel in die range.
Een verlengsnoertje voor je paneel dus, zodat je bovenin de boom kunt hangen als je een schaduwplek hebt?Bij grauw (en niet zo warm) weer verbruikt je koelkast ook bijna niks, je hebt dan dus ook weinig opbrengst nodig uit je paneel. Telefoons kun je eventueel ook in de auto laden onderweg als je echt energiezuinig moet gaan doen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
https://www.dewitschijnde...VNqNQuCT4FnxoCQmYQAvD_BwEGonadan schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 13:46:
[...]
Een snelle google geeft mij het dubbele van die bedragen. Een paneel zoals op jouw foto begint bij de 90/100 laat staan een opvouwbaar paneel en als je een outdoormerk pakt ga je helemaal failliet (maar dat doe je dan ook zelf).
https://www.amazon.nl/Fot...&smid=A1HSIH0J7JX5IN&th=1
Dat valt best mee.. dat paneel van mij is 15 jaar oud, tegenwoordig zijn ze al weer een stuk kleiner voor dezelfde opbrengst
Ik zit even terug te kijken en het is zelfs maar een 80 Wp paneel, het kan dus nog kleiner/goedkoper
[ Voor 5% gewijzigd door Cheezus op 02-07-2024 13:54 ]
Mja, een Chinese toko via Amazon marketplace noem ik geen Nederlandse shop, maar dat terzijde. 
Als ik kijk naar mijn koelbox wat mijn hoofdverbruiker is zegt de handleiding 150Ah/24h op 12V (of 1.35kWh/24h op 230V). Dat zou voor mij suggereren dat hij in een nachtje je accu al gewoon leeg trekt toch?
Als ik kijk naar mijn koelbox wat mijn hoofdverbruiker is zegt de handleiding 150Ah/24h op 12V (of 1.35kWh/24h op 230V). Dat zou voor mij suggereren dat hij in een nachtje je accu al gewoon leeg trekt toch?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Mijn mobicool FR40 (nu MCF 40) verbruikt een kleine 100Watt, die trekt mijn accu dus inderdaad leeg in zo'n 6 uur. Maar dat is alleen als hij continue draait, dat is gelukkig niet het geval
Met een paar minuten per uur daadwerkelijk koelen is het verbruik natuurlijk maar een fractie ervan.
Koelkast hoeft 's nachts natuurlijk ook niet maximaal te werken.Gonadan schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 13:56:
Mja, een Chinese toko via Amazon marketplace noem ik geen Nederlandse shop, maar dat terzijde.
Is dat een compressorkoelbox? Dan is het wel heel erg veel.Gonadan schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 13:56:
60 Watt (bij 230V) is toch vrij normaal dacht ik? Doet die van mij ook.franssie schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:38:
[...]
Is dat een compressorkoelbox? Dan is het wel heel erg veel.
[ Voor 6% gewijzigd door Cheesy op 02-07-2024 14:48 ]
Ik doelde op de 150 Ah per etmaal. Dan zou de leef accu van mijn camper het geen dag volhouden (en die is redelijk groot) - ik kan drie dagen vrij staan, en dan heb ik een koelkastje.Cheesy schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:46:
[...]
60 Watt (bij 230V) is toch vrij normaal dacht ik? Doet die van mij ook.
Mijn 12V compressor koelbox doet 45w als ie aanstaat, maar die is ook maar 18 liter oid.
Maar zoals iemand hierboven al schreef, de compressor staat meer uit dan aan.
Zou het een piëzo koelsysteem zijn dan snap ik het, dat vreet stroom.
Nee, @Gonadan heeft een absorptiekoelbox in z'n wagen. Die zijn sowieso een stuk minder zuinig dan de modellen met compressor.franssie schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:38:
[...]
Is dat een compressorkoelbox? Dan is het wel heel erg veel.
Wil je met een zonnepaneel(tje) een koelbox draaien zou ik zeker een compressorkoelbox nemen.
Ah ok - dan gaat het niet goed werken op zon.JanHenk schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 14:56:
[...]
Nee, @Gonadan heeft een absorptiekoelbox in z'n wagen. Die zijn sowieso een stuk minder zuinig dan de modellen met compressor.
Wil je met een zonnepaneel(tje) een koelbox draaien zou ik zeker een compressorkoelbox nemen.
Absorptie en ik haal het gewoon uit het boekje. Of dat continu is of piek staat er niet bij, maar volgens mij slaat zo'n absorptieding niet echt af zoals een compressor dus het zal wel veel stroom vreten.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Is alweer even geleden dat ik zo'n ding had maar dat verbruik was inderdaad vrij continue als ik het mij herinner (geborrel). Koelt verder wel best aardig en als het koud is heb je gelijk een kachel.
Leek me altijd nog een leuk project om de verwarming met een grote lens te doen (als in loep) op de zon maar dat is niet echt praktisch
Leek me altijd nog een leuk project om de verwarming met een grote lens te doen (als in loep) op de zon maar dat is niet echt praktisch
Waarschijnlijk continu (ook omdat er /24h bij staat). Een compressor koelbox neemt hooguit een kwart van de energie ten opzichte van een absorptie koelbox. Al is het piekvermogen van de compressors ook best hoog: daarom kunnen ze zo snel afkoelen als je er wat warms in legt.Gonadan schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 15:03:
Absorptie en ik haal het gewoon uit het boekje. Of dat continu is of piek staat er niet bij, maar volgens mij slaat zo'n absorptieding niet echt af zoals een compressor dus het zal wel veel stroom vreten.
Aan de andere kant kun je juist door je absorptiekoelbox op gas te draaien heel eenvoudig 'off-grid' kamperen en daar ging het uiteindelijk om. Je hebt dan alleen nog een kleine power station voor wat elektrische apparatuur zoals een lantaarn, telefoon, e-reader etc.
Een zonnepaneeltje is dan optioneel. Maar lijkt me niet eens zo noodzakelijk als je hem even in de auto aan de 12V plug legt wanneer je wat onderneemt.
Dan ben jij verlost van de hoofdprijs betalen voor die paar Wh die je afneemt...
opmerkelijk. Dacht dat die dingen altijd een euro stekker hadden. Als ik snel even in de online handleiding van de Mobicool B40 AC/DC kijk staat er ook een euro stekker afgebeeld. Heeft die schuko dan ook randaarde?GAIAjohan schreef op maandag 1 juli 2024 @ 21:03:
<>
<>
Nou daar zeg je wat. Als ik een knappe powerbank regel heb je genoeg buffer voor telefoons (desnoods met een klein paneeltje). Een koelkast op gas stookt als een ketter maar dat kon in bepaalde gevallen best nog wel eens beter uit komen als campings van die airfryertarieven gaan rekenen.JanHenk schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 15:39:
Waarschijnlijk continu (ook omdat er /24h bij staat. Een compressor koelbox neemt hooguit een kwart van de energie ten opzichte van een absorptie koelbox. Al is het piekvermogen van de compressors ook best hoog: daarom kunnen ze zo snel afkoelen als je er wat warms in legt.
Aan de andere kant kun je juist door je absorptiekoelbox op gas te draaien heel eenvoudig 'off-grid' kamperen en daar ging het uiteindelijk om. Je hebt dan alleen nog een kleine power station voor wat elektrische apparatuur zoals een lantaarn, telefoon, e-reader etc.![]()
Een zonnepaneeltje is dan optioneel. Maar lijkt me niet eens zo noodzakelijk als je hem even in de auto aan de 12V plug legt wanneer je wat onderneemt.
Dan ben jij verlost van de hoofdprijs betalen voor die paar Wh die je afneemt...
Dat moet ik onthouden want het zou best wel eens een keer een weekje kunnen lonen. Één van de campings waar ik nu heen ga rekent voor mij €3 per dag (wat ik al veel vind voor 2A maar goed) maar de €12 per nacht voor 10A is gewoon niet leuk meer als je dat verplicht gesteld zou worden. Een beetje 84 piek aftikken voor wat prik, daar kan ik wel een flesje gas voor verspillen aan de koelbox.
Thuis heb ik nog die MB40 en die gaat lekker hard inderdaad, maar maakt ook gewoon herrie. De absorptiebox is 100%, geen gebubbel of geratel, gewoon niks. Dat is ook wel weer lekker.
[ Voor 5% gewijzigd door Gonadan op 02-07-2024 16:09 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Met een Ecoflow River 2 (bijvoorbeeld) kun jij je apparatuur meerdere keren opladen en die is met twee uur in de auto wel weer vol. Kost je een keer eenmalig ~200 euro. Heb je meteen 65W power op USB-C, 300W op AC (230v), etc. Vind ik zelf niet echt heel prijzig, een beetje powerbank met goede oplader kost ook al gauw 100+ euro.
LFP accu, wel zo veilig.
Optioneel ook een flexibel zonnepaneeltje rechtstreeks aan te sluiten.
Leuke kampeergadgets..
/f/image/NQKO5EPmqHPSR7ECoGEkdRYu.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9hJwtdfZAUsgZAeguSkAh5Dc.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/rnO1ttY07klufq1pMws69x92.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/KuJ5Qqy90yIllSJ8gLwmpgs5.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/UXqxc0OgI7r6faqafqJQ3Bgi.jpg?f=fotoalbum_tile)