Wat je zegt, groen. Dus neerslag. En die bergen kunnen als een buffer werken. Dus ene kant nat, andere kant niet. Ik heb daar kneitergoed weer gead, maar ook regen. Geen peil op te trekken. Als ik daar een 5-daagse hike zou doen (en die staat op de planning) dan gaat zeker mijn regenkleding mee. Ook in juniGonadan schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:36:
Na een rondje langs Bretagne en Normandië wil ik dit jaar een rondje Ardennen, Vogezen en dan via Luxemburg o.i.d. weer terug. Heb alle campingaangebeveligen al uit het topic gedistilleered maar hoe is jullie ervaringen qua weer in de Vogezen?
Het is groen dus altijd kans op regen, maar maakt dat nog veel uit welk deel je pakt. En is het überhaupt iets om je zorgen over te maken, want volgens mij staan Bretagne en Normandië ook niet echt bekend om het fantastisch warme en droge weer. Ofwel, is het vergelijkbaar als vorig jaar of moet ik me alvast mentaal voorbereiden?
Afgelopen zomer was het erg koud in Zuid Duitsland (op de grens met Oostenrijk en Zwitserland), we zijn toen via het Zwarte Woud (nog kouder) naar de Elzas getrokken. Daar was het op zich redelijk weer voor dorpje kijken en wijnboer bezoeken. Uiteindelijk zijn we in Lyon bij een meer geëindigd om nog wat zon en warmte mee te pikken...
De Elzas heeft als voordeel dat de Vogezen een deel vh slechte weer blokkeren: als de wolken over de Vogezen geduwd worden zal een deel vd regen eruit vallen vanwege de hoogte. Zeker bij de gemiddelde zuidwesten wind.
De Elzas heeft als voordeel dat de Vogezen een deel vh slechte weer blokkeren: als de wolken over de Vogezen geduwd worden zal een deel vd regen eruit vallen vanwege de hoogte. Zeker bij de gemiddelde zuidwesten wind.
Wij hebben in de coronatijd de 345 aangeschaft, omdat er toen sprake was dat toiletgebouwen mogelijk beperkt open zouden zijn. Echt een goud ding en gaat nu standaard mee. Je kunt in je tent beter de hygiëne bewaken dan in een gemiddeld sanitair gebouw. Onze kinderen komen daar nu alleen nog om te douchen.JanHenk schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:32:
Nu is het zo dat mijn vriendin heel graag een Porta Potti wil aanschaffen. Ik vind dat onzin.
Dus komt er een Porta Potti...
Twijfel nog tussen de 345 en de 365. Enige verschil is de tankinhoud van afvalwater en daarmee gepaard gaande zithoogte. De rest is zelfs gewoon uitwisselbaar. Volgens mij is de kleine afvaltank ruim voldoende en moet ik hem sowieso eerder legen (om de zoveel dagen?) dan dat ie vol is.
Iemand nog wat aanvullende inzichten voor de ene of de ander? Tips in gebruik? Ik ben totaal niet bekend met dit soort chemische toiletten.
Gebruiken hem voor kleine boodschap van vriendin en twee kleine kinderen, sporadisch in de nacht en met name in de ochtend. Daarnaast is het onderweg ook wel handig, omdat je soms op laadplekken staat waar er geen toilet is. Of het toilet niet open is, omdat ik ook een groot deel in de nacht rij.
Ik weet niet hoe je hem wilt gaan vervoeren maar in ons geval staat hij in de vouwwagen onder de lattenbodem, een 345 past daar prima maar een 365 zou qua hoogte niet meer passen denk ik.
Wij gebruiken hem zelf af en toe, vooral 's ochtends uit bed en verder onze 3 kinderen voor alle kleine en grote boodschappen. Ik schat in dat ik hem om de 3 a 4 dagen moest legen. Een volle 345 is goed te tillen met 1 hand, ik kan me voorstellen dat een volle 365 wel wat zwaar wordt, zeker als je ver moet lopen.
Verder qua tips; Action heeft vloeistoffen voor in het spoelwater (rood) en voor in de afvaltank (blauw). En koop ter plekke het dunst mogelijke wc papier, 2 laags oid. Ik geloof zelf niet zo in het speciale Porta Potti papier, dat is denk ik een hoop marketing.
Is jouw vriendin toevallig mijn vrouw? Maar mijn vrouw is ook nog zwanger dus die moet elk kwartier naar de wc dus hier moeten we er ook aan geloven. Ik ga denk voor die 365, net ff wat hoger dus lijkt me wat comfortabeler.JanHenk schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:32:
Nu is het zo dat mijn vriendin heel graag een Porta Potti wil aanschaffen. Ik vind dat onzin.
Dus komt er een Porta Potti...
Twijfel nog tussen de 345 en de 365. Enige verschil is de tankinhoud van afvalwater en daarmee gepaard gaande zithoogte. De rest is zelfs gewoon uitwisselbaar. Volgens mij is de kleine afvaltank ruim voldoende en moet ik hem sowieso eerder legen (om de zoveel dagen?) dan dat ie vol is.
Iemand nog wat aanvullende inzichten voor de ene of de ander? Tips in gebruik? Ik ben totaal niet bekend met dit soort chemische toiletten.
Gebruiken hem voor kleine boodschap van vriendin en twee kleine kinderen, sporadisch in de nacht en met name in de ochtend. Daarnaast is het onderweg ook wel handig, omdat je soms op laadplekken staat waar er geen toilet is. Of het toilet niet open is, omdat ik ook een groot deel in de nacht rij.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
De verlichting in de caravan is volledig LED, misschien er eens een dimmer er tussen schroeven omdat ik nu 2 keuzes heb: verblindend of bijna gedimd (plafondlamp). De (achter)verlichting in de kastjes / spotjes is een stuk zwakker qua opbrengst.
Veder heb ik voor onder de luifel dit lampje voor op de kampeertafel (Lafuma).

En voor bij het lopen naar het toiletgebouw heb is deze, kan ook een smartphone opladen

en een cheapass lampjes op zonnenenergie met een haring eraan die je zo in het gras kan drukken (ooit eens voor een 10tje gescoord bij de Jysk) bij de haringen van de luifel.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lyh794dvP7gqprxSRYvOVJ77.jpg?f=user_large)
@Martinique bedankt voor de tip voor de alternatieve vloeistoffen voor het chemisch toilet. Niet dat is als vrijgezel veel gebruik maar die Thetford vloeistoffen zijn duur (lijkt veel op de Porta Potti).
Ik ga eens kijken.
Veder heb ik voor onder de luifel dit lampje voor op de kampeertafel (Lafuma).

En voor bij het lopen naar het toiletgebouw heb is deze, kan ook een smartphone opladen

en een cheapass lampjes op zonnenenergie met een haring eraan die je zo in het gras kan drukken (ooit eens voor een 10tje gescoord bij de Jysk) bij de haringen van de luifel.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lyh794dvP7gqprxSRYvOVJ77.jpg?f=user_large)
@Martinique bedankt voor de tip voor de alternatieve vloeistoffen voor het chemisch toilet. Niet dat is als vrijgezel veel gebruik maar die Thetford vloeistoffen zijn duur (lijkt veel op de Porta Potti).
Ik ga eens kijken.
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
De oude de Waard haringen zijn goed. Die zijn geel gepassiveerd en dat houdt erg lang. Helaas wordt ook daar bezuinigd en is de kwaliteit nu ook bij de Waard niet meer wat het was.Gonadan schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:29:
[...]
Geen idee welke techniek ze gebruiken, maar ik heb niet het idee dat het verzinken ook maar iets doet. Als het puur staal was zou ik het ook geloven.
Het helpt ook niet mee dat de kunststof schroefharingen tegenwoordig aardig populair aan het worden zijn dus je vindt steeds minder echt goede rotspennen in een gewone kampeerwinkel.
Nu is een beetje roest inderdaad geen ramp, maar het maakt wel dat je handen direct echt vies zijn wanneer je bezig bent geweest. Wat modder of zand veeg je gewoon weg, roest moet je serieus wassen anders ga je vlekken maken op je doek of andere plekken waar je verdrietig van wordt.
@JanHenk 345 gebruiker hier, de 365 past niet goed in de VW daar de klep dan niet goed dicht kan. Er kan wel minder in maar daarbij is hij wel lichter wat weer fijn is als je hem moet ledigen. Ik zou niet gaan bezuinigen op de vloeistoffen, zo duur is het spul nou ook weer niet. De blauwe gaat wel een tijdje mee zonder dat het begint te stinken (maar dan wel alleen no1). Ik had dan wel de geconcentreerde versie samen met de roze geconcentreerde spoelvloeistof. Dit scheelt ook qua pakmaat.
Heh? Mis ik hier een grapje ofzo?franssie schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:38:
[...]
Dat is wat wij doen, hoe dan ook vermijden we Luxemburg want te saai voor woorden dat volk
Pain Tradition van een lokale Franse bakker, dat is het lekkerste (stok)brood dat er is! Helemaal als het nog warm is vd oven. Dat brood is 1 vd redenen dat ik zo vaak in Frankrijk kom
Brings back memories...Maar uitrekenen heb ik geen zin in, dat zou weer mn halve avond kosten voordat het weer een beetje begrijppirke schreef op maandag 27 mei 2024 @ 00:16:
@Adam1980
Propaangas zelf bevat geen water, het komt vrij bij de verbranding: C3H8 + 5 O2 --> 3 CO2 + 4 H2O. 1 m3 (1000 liter, in gasvorm) propaan levert bij een volledige verbranding ongeveer 0,96 liter water op (je mag het narekenen).
Een gemiddeld gaslampje verbruikt in maximale stand zo'n 35 gram propaan per uur, oftwel 65,45 liter (gasvorm) propaan per uur, oftewel dat resulteert in 62 milliliter water per uur.
Een mens ademt 500 milliliter water per 24 uur uit, en zweet daarnaast ook nog eens 500 milliliter water per 24 uur uit. Dat komt neer op een gecombineerde 41 milliliter per uur per mens die je aan je omgeving uitstoot.
Oftewel een gaslampje op maximale stand telt als anderhalf persoon voor de hoeveelheid vocht die het in de voortent achterlaat. Ik kan me niet voorstellen dat je dat echt gaat merken, die voortent is niet hermetisch afgesloten toch? Anders heb je sowieso een probleem met zuurstof aanvoer en CO2 afvoer...
Ter vergelijking, petroleum (aangenomen dat het bestaat uit pure pentadecaan, in de praktijk is het een mix van verschillende vergelijkbare koolwaterstoffen):
C15H32 + 23 O2 --> 15 CO2 + 16 H2O
Ook hier komt flink wat water vrij. Je zou moeten kijken wat een petroleumlamp verbruikt en dat dan moeten doorrekenen, maar ik verwacht eerlijk gezegd een vergelijkbare hoeveelheid waterdamp per uur. Verhouding CO2 vs H2O van petroleum is 15:16. Van propaan is het 3:4, oftewel 15:20. Grove schatting is dus dat er (slechts) 20% minder water vrijkomt bij het verbranden van petroleum: grofweg 50 milliliter per uur. Daarvoor in de plaats krijg je wel roet walmen en koolmonoxide omdat petroleum veel makkelijker onvolledig verbrandt, dat zijn veel langere ketens
1m3 lucht kan bij 20 graden 17,3 gram water bevatten. We praten hier over milligrammen per uur. Dat beetje water van een gaslampje is in mijn ogen verwaarloosbaar. Je gaat bij een dampende kop koffie ook niet narekenen wat dat met de luchtvochtigheid doet in je voortent van 20-30m3...
Het is dan de ervaring dat een gaslampje minder prettig werkt als verwarming van de voortent. De benzinebrander geeft prettiger warmte (en veel meer).
Goed, met de wetenschap van nu en de voorbeelden van ledlampjes, zou ik nu denk ik een andere keuze gemaakt. Toch blijf ik het voorlopig zo doen; lamp uit de doos, benzine bijvullen, aansteken (uitkijken voor de grote walmende vlammen), genieten van het licht en de warmte.
Heeft iemand tips om campings te zoeken in Google maps? Voorheen zocht ik gewoon op “camping”, maar tegenwoordig vindt Google dat je maar een hotel moet boeken omdat zij daar een commissie op kunnen vangen:
/f/image/RDOFqKmoVU3mecfmXNonG8se.png?f=fotoalbum_large)
In Frankrijk lukt het nog aardig omdat ik normaal op “camping municipal” zoek. In de rest van Europa is het echt behelpen…
/f/image/RDOFqKmoVU3mecfmXNonG8se.png?f=fotoalbum_large)
In Frankrijk lukt het nog aardig omdat ik normaal op “camping municipal” zoek. In de rest van Europa is het echt behelpen…
Open camping map gebruikenKevinns schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:31:
Heeft iemand tips om campings te zoeken in Google maps? Voorheen zocht ik gewoon op “camping”, maar tegenwoordig vindt Google dat je maar een hotel moet boeken omdat zij daar een commissie op kunnen vangen:
[Afbeelding]
9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25
Het doel was licht maken toch, geen bijverwarming?Adam1980 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:26:
[...]
Brings back memories...Maar uitrekenen heb ik geen zin in, dat zou weer mn halve avond kosten voordat het weer een beetje begrijp
Het is dan de ervaring dat een gaslampje minder prettig werkt als verwarming van de voortent. De benzinebrander geeft prettiger warmte (en veel meer).
Significant meer verwarmen wil zeggen een grotere verbranding, significant meer brandstof per uur, en ook significant meer water productie per uur
Jij hebt toch een combi camp country? Wat wij hebben gedaan voor een extra licht, is op een goedkope ledlichtbalk van 40cm met een knopje, twee sterke magneten ter groote van een euro munt geplakt. Het snoer wat er bij zit is ongeveer 1,2 m. Je kan m vervolgens tegen alle buizen plaatsen waar je wil. Onder het bed dan weer net niet, maar zou je iets kunnen doen met klittenband ipv magneet. (en als je helemaal los wilt gaan, klus-wise, dan kun je vast ook iets fabriceren dat de lamp aangaat als je het bed omhoog doet).JanHenk schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:57:
[...]
Wij gebruiken ook vooral kaarsen buiten. Maar ik vind een LED lantaarn zeker wel handig, vooral qua mobiliteit. Met een kaars de wagen inlopen is wel wat gestuntel.Daarnaast gebruiken we hem ook in de slaapcabine om nog wat te lezen of iets dergelijks.
[...]
Ik overweeg dit ook. Vooral met spullen pakken wel handig. Je hebt je beide handen dan namelijk vrij in plaats van een lantaarn in je hand... Hoe heb je dat gedaan en wat voor spullen heb je gebruikt? Of heb je dat eerder gemeld in het topic en heb ik dat gemist?
Een ander toevoeging; ik heb ook 2 ikea ledstrips geknutseld onder het 'kruidenplankje' van de keuken, zodat je direct licht op de keuken hebt. De snoer heb ik naar de zijkant geleid en 2 (of 3) kleine gaatjes geboord en de stekker naar het stekkerblok links onder in de keuken geleid. De kabels kunnen blijven zitten als je de klep sluit.
Ik ben erg trots op het resultaat
Ok, dat is briljant. Die kende ik nog niet.
Enige nadeel is dat er geen foto’s bijzitten zodat je niet direct een idee hebt van het type camping. Een camping met 1000+ plaatsen waarvan 600 stacaravans ziet er hetzelfde uit als een pittoresk boeren veldje.
Wij gaan het liefst naar campings met <50 plaatsen in het groen. Iemand hier nog tips voor?
M'n scheikunde komt langzaamaan beetje bij beetje bovendrijven en realiseer me dat dat natuurlijk zo is, wat je zegt. Mijn ervaring blijft echter hetzelfde; colemanfuel stoken geeft een prettigere warmte dan het butaan-propaanmengsel van campinggaz.pirke schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:42:
[...]
Het doel was licht maken toch, geen bijverwarming?
Significant meer verwarmen wil zeggen een grotere verbranding, significant meer brandstof per uur, en ook significant meer water productie per uur
De originele vraag ging ook over een lampje. Mijn antwoord heeft daar weinig aan bijgedragen, maar wilde het als overweging meegeven dat een benzine-lamp redelijk kan verwarmen.
Alleen jammer dat er Fransen wonenpirke schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:07:
Pain Tradition van een lokale Franse bakker, dat is het lekkerste (stok)brood dat er is! Helemaal als het nog warm is vd oven. Dat brood is 1 vd redenen dat ik zo vaak in Frankrijk kom
Niets op de Franse producten aan te merken gezien auto en caravan uit het land van Marianne afkomstig zijn
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Je kan op de satelliet beelden een goed beeld krijgen hoe het geheel er uitziet.Kevinns schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:48:
[...]
Ok, dat is briljant. Die kende ik nog niet.
Enige nadeel is dat er geen foto’s bijzitten zodat je niet direct een idee hebt van het type camping. Een camping met 1000+ plaatsen waarvan 600 stacaravans ziet er hetzelfde uit als een pittoresk boeren veldje.
Wij gaan het liefst naar campings met <50 plaatsen in het groen. Iemand hier nog tips voor?
Heerlijk snelle responsieve site.
zoek eens op campingS , op de een of andere manier lijkt die extra s vaak het verschil te maken. Wel ontzettend irritant dit inderdaad.Kevinns schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:31:
[Afbeelding]
Hi Ha Hopjesvla
Park4Night werkt ook prima, is meer gericht op campers, maar alle campings zijn er ook mee te vinden. Dit hebben we gebruikt met de caravan in Noorwegen en nu een abbo op nu we de camper hebben. Bijna alles wat ik tegen kom online zoek ik op in de app en gaat de favorieten in voor op een later tijdstip.Kevinns schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:31:
[Afbeelding]
Vandaag nog een tripje geboekt. eind juni zijn we 2 weken naar Zwitserland en omstreken, en in Augustus voor mijn verjaardag gaan we een paar dagen richting Denemarken (Rømø). Wilde daar altijd al heen, dus waarom niet
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD
Ook een gouden tip, bedankt!Hopjesvla79 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 22:50:
[...]
zoek eens op campingS , op de een of andere manier lijkt die extra s vaak het verschil te maken. Wel ontzettend irritant dit inderdaad.
Heeft iemand nog een goede tip voor een degelijk krat? Tot nu toe gebruikte ik gewoon harde kunststof bakken maar als je de bagage een beetje aanduwt zijn die nogal gevoelig voor breken/scheuren, ik zoek dus iets duurzamers.
Eerst dacht ik een aluminium kist maar dat gaat al gauw richting de €100 per kist, dat is wat prijzig
Een magazijnkrat lijkt me een degelijke optie: https://www.kruizinga.nl/.../38-no/nieuw/38-no43-22-s met lage aantallen echter ook nog vrij duur (€25 per krat + deksel).
Op ali kom je een hoop van zulke kratten tegen: https://www.amazon.de/-/e...ccessories/dp/B0837152TM/, die zien er op zich leuk uit maar het vouwbare hoeft van mij niet en dat maakt ze in principe minder sterk.. iemand ervaring met zulke kratten of een beter alternatief?
Eerst dacht ik een aluminium kist maar dat gaat al gauw richting de €100 per kist, dat is wat prijzig
Een magazijnkrat lijkt me een degelijke optie: https://www.kruizinga.nl/.../38-no/nieuw/38-no43-22-s met lage aantallen echter ook nog vrij duur (€25 per krat + deksel).
Op ali kom je een hoop van zulke kratten tegen: https://www.amazon.de/-/e...ccessories/dp/B0837152TM/, die zien er op zich leuk uit maar het vouwbare hoeft van mij niet en dat maakt ze in principe minder sterk.. iemand ervaring met zulke kratten of een beter alternatief?
Wij gebruiken de Samla van IKEA in diverse afmetingen en uitvoeringen. Zijn best stevig.
In de vier jaren dat ze gebruikt worden, alleen een deksel gesneuveld toen ik dacht dat het een goed idee was om hem onder de uitdraaien in modder te leggen.
Prijs is vriendelijk, dus als er ene sneuvelt, gewoon vervangen…
Ze hebben wat mee…
In de vier jaren dat ze gebruikt worden, alleen een deksel gesneuveld toen ik dacht dat het een goed idee was om hem onder de uitdraaien in modder te leggen.
Ze hebben wat mee…
Ik heb soort gelijke magazijn kratten, maar dan van Auer Packaging. https://www.auer-packagin...-met-scharnierdeksel.htmlCheezus schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 07:50:
Heeft iemand nog een goede tip voor een degelijk krat? Tot nu toe gebruikte ik gewoon harde kunststof bakken maar als je de bagage een beetje aanduwt zijn die nogal gevoelig voor breken/scheuren, ik zoek dus iets duurzamers.
ze zijn heel fijn, alleen zijn ze wel veel duurder geworden sinds ik ze gekocht heb.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
voor de mensen die naar een portapotti kijken: let er wel even op of er een niveau indicator op zit. Toen wij er naar keken had de 345 deze namelijk wel, maar de hogere 365 (meestal) niet.
En dan kan het best vervelend zijn om erachter te komen dat hij vol is omdat het niet meer past
En dan kan het best vervelend zijn om erachter te komen dat hij vol is omdat het niet meer past
hier idd ook een Ikea.wienesroa schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 07:55:
Wij gebruiken de Samla van IKEA in diverse afmetingen en uitvoeringen. Zijn best stevig.
Ze hebben wat mee…
Alhoewel ik die van Amazon die hierboven gepost worden toch ook wel erg geinig vind met die snijplank bovenop
Hi Ha Hopjesvla
Leipo schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 08:04:
voor de mensen die naar een portapotti kijken: let er wel even op of er een niveau indicator op zit. Toen wij er naar keken had de 345 deze namelijk wel, maar de hogere 365 (meestal) niet.

Hi Ha Hopjesvla
Alle 'normale' kunststof boxen van de blokker, curver, Ikea etc sneuvelen hier allemaal. Hoekjes eraf, deksel stuk, barst erin. Sinds 3 jaar euroboxen bij schiphorst vandaan en die gaan dus niet stuk. Ook niet als je ze een beetje aanduwt of ergens klem komen te zitten.Cheezus schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 07:50:
https://www.schiphorstshop.nl/
Ik gebruik deze nu ook voor thuis om gereedschap en andere spullen in op te bergen. En over 5 of 10 jaar kun je exact dezelfde boxen weer kopen.
Nadeel van de Samla van IKEA is dat deze schuin weglopen aan de onderkant. Als je ze dan ergens vierkant neer wil zetten verlies je altijd nog ruimte.
[ Voor 5% gewijzigd door wmeester op 28-05-2024 08:20 ]
zeker!Hopjesvla79 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 08:17:
[...]
dan toch maar liever de Walk of Shame naar het toiletgebouw....
wij gruwelen ook van die portapottis, maar op ons stukje recreatieland waar geen toiletgebouw of riool is moet je toch iets voor de toiletgang.
Al ga ik het nu ombouwen naar een composttoilet (omdat ik het legen van zo'n chemisch toilet echt zat ben)
Ik heb geen idee hoeveel plasjes in zon PP kunnen. Maar in onze caravan zit een standaard tedfort toilet. Die wij alleen gebruiken voor een plasje of 's nachts. Ondanks dat we vaak prive sanitair boeken in voor- najaar; vinden de meisjes het toch nog spannend om de caravan uit te gaan, de voortent open te maken, etc. Ook wil ik ze liever niet half slaapdronken over de camping laten struinen. Enfin; wordt niet heel veel gebruik van gemaakt dus. Laatst waren we 10 dagen in Friesland. Aantal nachten koelde het behoorlijk af en ook wat douw. Dus toen hadden we allemaal een nacht/ochtendplasje binnen gedaan en op dag 8 (karig he.... maar best lang nog volgehouden) moest ik de toilet legen. Wij proberen wel altijd allemaal goed te plassen vlak voor we naar bed gaan.
BTW; die opvangbak met wieltjes rijdt wel echt behoorlijk lastig, hengsel net te kort, veel grind op paden. Volgende keer gooi ik hem in een plastic zak achterin de auto. Leegplek, was aantal veldjes verderop :-)
BTW; die opvangbak met wieltjes rijdt wel echt behoorlijk lastig, hengsel net te kort, veel grind op paden. Volgende keer gooi ik hem in een plastic zak achterin de auto. Leegplek, was aantal veldjes verderop :-)
Op vakantie, terwijl je een toiletgebouw tot je beschikking hebt, op een eigen pot gaan zitten met alle ongemakken van dien (schoonmaken, legen, vullen, e.d.). Het zou aan mij nooit besteed zijn, gruwelijk. Zo lang er geen medische noodzaak is gewoon naar het toiletgebouw, ook in de nacht.
Ik kan trots zeggen dat mijn caravan nog een nieuw toilet heeft, nog geen druppel water in gezeten
Ik kan trots zeggen dat mijn caravan nog een nieuw toilet heeft, nog geen druppel water in gezeten
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Heb dan wel geen caravan, maar zeker +1. Dus hop hop naar toiletgebouw, en anders een waterig plasje gewoon in een emmer hoor. Urine is bij een gezond persoon vrij van virussen en bacteriën. Voor mij hoort dat gewoon bij kamperen.Drardollan schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 10:15:
Op vakantie, terwijl je een toiletgebouw tot je beschikking hebt, op een eigen pot gaan zitten met alle ongemakken van dien (schoonmaken, legen, vullen, e.d.). Het zou aan mij nooit besteed zijn, gruwelijk. Zo lang er geen medische noodzaak is gewoon naar het toiletgebouw, ook in de nacht.
ik kan met trots zeggen dat ons toilet elke nacht gebruikt word in de caravan
Dat ding zit er toch niet voor niks in ?!?
Gruwelijk om midden in de nacht naar het toiletgebouw te moeten lopen door de regen, nat gras.. klaar wakker worden en als je pech hebt 2 uur later nogmaals moeten..
Ding schoonmaken, 1 of 2 maal per vakantie hoort gewoon bij de vakantie.
Net als de watertank vullen.
Komen ook geen rare luchtjes vrij aan een beetje urine vermengd met dat blauwe spul..
Maar goed, ieder zijn ding
Dat ding zit er toch niet voor niks in ?!?
Gruwelijk om midden in de nacht naar het toiletgebouw te moeten lopen door de regen, nat gras.. klaar wakker worden en als je pech hebt 2 uur later nogmaals moeten..
Ding schoonmaken, 1 of 2 maal per vakantie hoort gewoon bij de vakantie.
Net als de watertank vullen.
Komen ook geen rare luchtjes vrij aan een beetje urine vermengd met dat blauwe spul..
Maar goed, ieder zijn ding
Had ik ook al last van, ik zag net dat na het toevoegen van quotes (" ") het wel helpt:Kevinns schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:31:
[Afbeelding]
Dus zoeken op "camping" en het werkt als vanouds lijkt het.
Bij campings krijg ik minder resultaten lijkt het
Less is more
Wellicht ieder het zijne...
(begin er lichtelijk anders over te denken met 50+ en soms 2x per nacht eruit als ik eerlijk ben).
(begin er lichtelijk anders over te denken met 50+ en soms 2x per nacht eruit als ik eerlijk ben).
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Dat is de truc idd haha.. als ik een paar biertjes gehad heb dan kan ik de klok erop gelijk zetten dat ik er 's nachts uit moetCheesy schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 10:50:
Al die mensen die het op leeftijd gooienGewoon geen alcohol drinken 's avonds
Dan zou ik een slang naar de wc leggen met een grote trechter aan jouw kant van de slangFlipmo schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 10:52:
[...]
Dat is de truc idd haha.. als ik een paar biertjes gehad heb dan kan ik de klok erop gelijk zetten dat ik er 's nachts uit moet
Nadeel is wel dat dat alleen werkt als je hoger staat dan het toiletgebouw
Als je er dan toch voor kiest, en dat is absoluut iets wat iedereen zelf moet beslissen, dan is het wel een goede zaak om te kiezen voor wat milieubewustere alternatieven dan de standaard blauwe chemische rotzooi.Flipmo schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 10:25:
Bij enkel urine is sowieso geen additief nodig, mits je regelmatig leegt. Als je ook de grote boodschap op het ding wil doen, dan is het wel nodig om de boel goed schoon te houden natuurlijk.
Ik drink op vakantie meer dan voldoende, alcoholisch en non-alcoholisch, en hoef er eigenlijk nooit uit. Geluksvogel ben ikFlipmo schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 10:52:
[...]
Dat is de truc idd haha.. als ik een paar biertjes gehad heb dan kan ik de klok erop gelijk zetten dat ik er 's nachts uit moet
Ik moet er uiteraard alleen uit als het stortregent
I wish... drink niet, ten minste bijna nooit en zeker niet in de avond op de camping.Cheesy schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 10:50:
Al die mensen die het op leeftijd gooienGewoon geen alcohol drinken 's avonds
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Ik heb 4 kratten van 'ReallyUsefullBoxes' de 35 liter variant. Perfect stapelbaar en super stevig. De oudste hebben we al sinds 2017 nu. Ik heb er in de camper ook 2 op elkaar gestapeld staan. Zonder ze vastgesjord te hebben blijven ze prima op elkaar staan.Cheezus schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 07:50:
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Zullen we elkaar in de waarde proberen te laten over het wel of niet gebruik van een mobiel- c.q. chemisch toilet...
Het maakt in ieder geval een hoop los. Het lijkt erop dat je er ofwel fan van bent, ofwel fel tegenstander. Bedankt voor alle tips in ieder geval.
Ik heb te maken met drie vrouwelijke gezinsleden als enige man... Dus in het kader van choose your battles is dit niet een onderwerp waarop ik mijn zin blijf doordrammen
En ja, ik zal ondanks dat ik zo'n toilet niet ga gebruiken, waarschijnlijk wel degene zijn die het ding gaat schoonmaken...
Het maakt in ieder geval een hoop los. Het lijkt erop dat je er ofwel fan van bent, ofwel fel tegenstander. Bedankt voor alle tips in ieder geval.
Ik heb te maken met drie vrouwelijke gezinsleden als enige man... Dus in het kader van choose your battles is dit niet een onderwerp waarop ik mijn zin blijf doordrammen
En ja, ik zal ondanks dat ik zo'n toilet niet ga gebruiken, waarschijnlijk wel degene zijn die het ding gaat schoonmaken...
skoda enyaq 80 vw id.7 tourer pro s | holtkamper aero | fiscalist & techneut
Die haal je letterlijk voor een appel en een ei bij de Hornbach afhankelijk van het formaat:Cheezus schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 07:50:
https://www.hornbach.nl/p...url=7703103]Krat Hornbach
Niet meer, nu een Holtkamper. Maar ik had het bij de Country op ongeveer dezelfde wijze geregeld. Van die magnetische draadloze lampjes met een bewegingssensor. Eén hingen we op aan de keuken en één hingen we op in de wagentent.
Nu lukt het magnetische niet meer op de plekken waar ik wat licht zou willen; gebruikte materialen zijn namelijk bamboe, aluminium en carbon..
Ik heb het niet per se gemist; alleen in de bagagebak lijkt het me wel handig, dus daar zou ik wel iets willen maken.
Wij legen onze cassette elke 2-3 dagen. Meestal hebben we ook geen wc huisje beschikbaar.
Kwestie van wat chemische vloeistof erin en we hebben nooit last van nare geuren, ook al doen we alles erop. Het helpt dat we hem zeer regelmatig legen en goed uitspoelen. We hebben thetford wc papier wat extra goed oplost.
Kwestie van wat chemische vloeistof erin en we hebben nooit last van nare geuren, ook al doen we alles erop. Het helpt dat we hem zeer regelmatig legen en goed uitspoelen. We hebben thetford wc papier wat extra goed oplost.
Je kunt gebroken plastic sporken lijmen door ze gewoon de uiteinden heet te maken (smelten) boven een brander en dan weer tegen elkaar aandrukken. Sinds mijn kids wat gegroeid zijn gebruiken we alleen nog maar titanium sporken. Want dat lijmen is slechts een noodoplossing tijdens een hike. Ik heb er veel moeten lijmen dus ik weet waar ik het ver hebBommes schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 18:55:
[...]
Ik ben net ff bij de Bever zwerfsport geweest.
[Afbeelding]
Mijn Petzl doet het nog goed maar de elastiek is compleet uitgeleuterd. Helaas niet los te krijgen dus maar aan de consumeren maatschappij mee gedaan en een nieuw hoofdlampje gekocht.
En 2 kinder sporks..
De Petromax is een hel van een apparaat.... Ziet er erg mooi uit maar is echt niet fijn om aan te steken. Ik blijf daarom graag bij mijn coleman benzinelampen. Een stuk vriendelijke in gebruik.Kevinns schreef op zondag 26 mei 2024 @ 21:35:
[...]
Ik zat laatst ook verlekkerd te kijken naar een Petromax petroleumlamp. Maar nadat ik zag hoe relatief omslachtig het aansteken is heb ik er van afgezien. Ook moet je af en toe tijdens gebruik nog pompen.
Ik neig nu naar een gaslamp. Dat lijkt het beste van twee werelden. Wat is volgens jou het grote voordeel ten opzichte van een gas- of olielamp?
Over pompen. Na het aansteken, direct weer volledig oppompen. Je verliest namelijk bij aansteken veel druk. Daarna hoef je niet echt vaak meer bij te pompen, hooguit 1 of 2 keer. Zowel dan is er iets mis met je ventiel in het pomphuis.
Een olielampje is een heel ander beestje overigens. Die werken niet op druk. erg leuk als sfeerverlichting. Ik heb er 5!
Gas is alleen maar extra. Ik kook al op benzine (coleman 2-pitter, optimus nova), dus waarom dan licht op gas als dat ook benzine kan?
Ik gebruik overigens enkel alkylaat benzine.
[ Voor 10% gewijzigd door zuma op 28-05-2024 13:42 ]
Een benzinelamp of koker verbrandt benzine niet onvolledig. Dan loop je te fakkelen en heb je niet voldoende druk of de generator zit soort van verstopt.aReaRe schreef op zondag 26 mei 2024 @ 22:10:
@Adam1980 Zowel benzine of petroleum gaan eerder stank geven bij een onvolledige verbranding (onvoldoende branderdruk met de brandstofpomp en onvoldoende opgewarmde branderkop)
Hier zal een gaslantaarn minder last van hebben.
Goh gecorrodeerde haringen doen het ook gewoon prima. Geen paniek. Geen pisbakkenstaal haringen kopen. Minstens 1,5mm dik staal graag.Gonadan schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:23:
Het lijkt er toch wel op dat de haringen van tegenwoordig niet meer zijn zoals ze vroeger waren. Ze worden verkocht als verzinkt maar het roest veel te makkelijk naar mijn mening. Als het al echt verzinkt is dan is het bar slecht gedaan zou ik denken.
ooit eens de laatste voorraad weg gekocht bij de inhouse shop van de waard bij de vrijbuiterDuclaasie schreef op maandag 27 mei 2024 @ 18:45:
[...]
De oude de Waard haringen zijn goed. Die zijn geel gepassiveerd en dat houdt erg lang. Helaas wordt ook daar bezuinigd en is de kwaliteit nu ook bij de Waard niet meer wat het was.
Wij gebruiken veel transportkoffers euronorm https://www.engelslogisti...s-en-kisten/kisten-e-lineCheezus schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 07:50:
zuma schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 13:55:
[...]
Goh gecorrodeerde haringen doen het ook gewoon prima. Geen paniek. Geen pisbakkenstaal haringen kopen. Minstens 1,5mm dik staal graag.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
beetj late reactie,Bommes schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 18:55:
[...]
Beide is goed, schroeftollen kunnen echt wel wat hebben.
Ik laat het ding in de voortent bij onze caravan liggen.
Als het regent tijdens het opzetten of afbreken van de voortent ligt het ding gewoon in het natte gras. Gaat al een paar jaar goed![]()
Ik ben net ff bij de Bever zwerfsport geweest.
[Afbeelding]
Mijn Petzl doet het nog goed maar de elastiek is compleet uitgeleuterd. Helaas niet los te krijgen dus maar aan de consumeren maatschappij mee gedaan en een nieuw hoofdlampje gekocht.
En 2 kinder sporks..
maar is dit niet wat je zocht voor je Petzl:
https://www.bever.nl/p/pe...rlichting-B48X390035.html
?
Hi Ha Hopjesvla
Ja.. dat dus, damn heb ik net de verpakking van dat nieuwe hoofdlampje weg gegooid.Hopjesvla79 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 14:53:
[...]
beetj late reactie,
maar is dit niet wat je zocht voor je Petzl:
https://www.bever.nl/p/pe...rlichting-B48X390035.html
?
Maar evengoed, kan ik mijn Petzl ook weer herstellen en gebruiken.
Thanks.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Met een rolletje wc papier onder de arm in de stromende regenHopjesvla79 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 08:17:
[...]
dan toch maar liever de Walk of Shame naar het toiletgebouw....
[ Voor 4% gewijzigd door aReaRe op 28-05-2024 17:06 ]
Wat een poep discussie hier!
Wel duidelijk is dat de meerderheid van een porta potti of caravan-toilet voor iedereen anders is. En dat is ook niet gek. Elke huishouden is anders. Elke kampeerplek is anders. Elk jaargetijde is anders.
Tijdens een vakantie in de zomer met goed weer en schoon sanitair mis ik een eigen toilet mogelijkheid echt niet.
Maar als de regen met bakken uit de lucht komt, zou ik het niet zo erg vinden om een optie te hebben om droog te blijven.
En in voor- en najaar wanneer het, zeker enigszins op hoogte, 's nachts tot (of zelfs iets onder) het vriespunt kan afkoelen dan is die tocht door de kou naar het toilet als je net wakker bent niet mijn grootste hobby.
En dan hoeven partner en ik er meestal niet uit in de nacht. Als je dat wel geregeld moet, of jonge kinderen hebt die er regelmatig uit moeten in de nacht, dan is iedere keer die wandeling toch lastig/vermoeiend.
En ja, de keerzijde is het meezeulen van dat ding. Het legen. Het schoonmaken. De ruimte die het in de auto, vouwwagen of caravan inneemt.
Wel duidelijk is dat de meerderheid van een porta potti of caravan-toilet voor iedereen anders is. En dat is ook niet gek. Elke huishouden is anders. Elke kampeerplek is anders. Elk jaargetijde is anders.
Tijdens een vakantie in de zomer met goed weer en schoon sanitair mis ik een eigen toilet mogelijkheid echt niet.
Maar als de regen met bakken uit de lucht komt, zou ik het niet zo erg vinden om een optie te hebben om droog te blijven.
En in voor- en najaar wanneer het, zeker enigszins op hoogte, 's nachts tot (of zelfs iets onder) het vriespunt kan afkoelen dan is die tocht door de kou naar het toilet als je net wakker bent niet mijn grootste hobby.
En dan hoeven partner en ik er meestal niet uit in de nacht. Als je dat wel geregeld moet, of jonge kinderen hebt die er regelmatig uit moeten in de nacht, dan is iedere keer die wandeling toch lastig/vermoeiend.
En ja, de keerzijde is het meezeulen van dat ding. Het legen. Het schoonmaken. De ruimte die het in de auto, vouwwagen of caravan inneemt.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Ik zou willen dat elke camper die op een parkeerplaats aan de Noord-Hollandse kust overnacht zo’n ding mee heeft en/of gebruikt. Het poepseizoen is hier weer begonnen en ik kom weer regelmatig mensenpoep + wc-papier tegen in het duin. Dat is toch echt wel smeriger dan hondenpoep.
Als tentkampeerders lopen wij wel gewoon een stukje naar het sanitairgebouw. Waar tegenwoordig vaker wel dan niet wc papier hangt.
Als tentkampeerders lopen wij wel gewoon een stukje naar het sanitairgebouw. Waar tegenwoordig vaker wel dan niet wc papier hangt.
Nieuwe aanvulling voor mij kampeeruitrusting, Hipster spulletjes.
:strip_exif()/f/image/1JO4TiSi1zUoGCxrWEb0PX6O.jpg?f=fotoalbum_large)
* Bommes heeft helemaal niet zo een brede mond
Maar goed
En de Tarp via de Decathlon besteld is ook binnen gekomen.
:strip_exif()/f/image/9YI5rXuKCj23tVcm7PKqiX6V.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is meer waterkolom dan menig tentje..
* Bommes heeft helemaal niet zo een brede mond
Maar goed
En de Tarp via de Decathlon besteld is ook binnen gekomen.
:strip_exif()/f/image/9YI5rXuKCj23tVcm7PKqiX6V.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is meer waterkolom dan menig tentje..
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Vandaag bevestiging gekregen dat onze nieuwe matrassen klaar liggen. Die gaan we zaterdag dus ophalen en meteen een nachtje weg. Rond midden Nederland vond ik niet zo snel een mooi nieuw plekje wat ik snel online kon reserveren, dus we gaan weer richting Renswoude, hier zijn we vaker geweest. Alleen dit keer een verharde camperplek. Met al die regen wil ik niet op een grasveld gaan staan
Je moet deze unieke ervaring toch eens meemakenTgR_KILLER schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 20:24:
Met al die regen wil ik niet op een grasveld gaan staan
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hT5kGqyUv2cLE8OywzAuOpk5.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7ZVBpcqc5VeLEEHRBei8Xq82.jpg?f=user_large)
/rent
[ Voor 19% gewijzigd door aReaRe op 28-05-2024 20:56 ]
De meeste camperplaatsen zijn niet te reserveren, meestal (95% vd gevallen) is er genoeg plek vrij. Alleen in een druk paasweekend ofzo kun je beter vroeg aankomen (rond 13:00) als je genoeg kans wilt hebben op een plekje. Meestal zijn camperplaatsen ook verhardTgR_KILLER schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 20:24:
Vandaag bevestiging gekregen dat onze nieuwe matrassen klaar liggen. Die gaan we zaterdag dus ophalen en meteen een nachtje weg. Rond midden Nederland vond ik niet zo snel een mooi nieuw plekje wat ik snel online kon reserveren, dus we gaan weer richting Renswoude, hier zijn we vaker geweest. Alleen dit keer een verharde camperplek. Met al die regen wil ik niet op een grasveld gaan staan
Been there done that.aReaRe schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 20:56:
[...]
Je moet deze unieke ervaring toch eens meemaken
[Afbeelding]
[Afbeelding]
/rent
Meerdere keren met mijn campers.
1 keer op een strand ergens in Normandië voorkant zakte ineens wel erg ver weg in het mulle zand. Had nog wel grip, achteruit er uit lukte. Althans met bijna heel de camper, de voorbumper hapte vast in het zand en die bleef liggen terwijl de rest met flink wat vaart achteruit ging.
Limburgse klei, hoef je niet eens te proberen, als daar op een wiel doorspint vergeet het maar, haal dan de traktor er maar bij.
Maar hadden we een paar pagina's terug ook niet dit gesprek??
Oh en mijn nieuwe Stanley beker
Biertje er in en het laatste slokje is nog steeds heerlijk koud. Wat een fijn ding
Ziet er goed uit. Mooi vaderdag cadeau…Bommes schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 21:37:
[...]
Oh en mijn nieuwe Stanley beker![]()
Biertje er in en het laatste slokje is nog steeds heerlijk koud. Wat een fijn ding
Leuk merk, ben ook erg te spreken over de thermosfles die ik van Stanley heb.
@JanHenk Ja die heb ik wel weg gekaapt van het verlanglijstje.
Die ik eigenlijk helemaal niet heb, verlanglijstjes.
Die ik eigenlijk helemaal niet heb, verlanglijstjes.
@Bommes klopt, en veel plezier met je Stanley bierbeker
Meer dan genoeg zijn er wel te reserveren hoorpirke schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 21:35:
[...]
De meeste camperplaatsen zijn niet te reserveren, meestal (95% vd gevallen) is er genoeg plek vrij. Alleen in een druk paasweekend ofzo kun je beter vroeg aankomen (rond 13:00) als je genoeg kans wilt hebben op een plekje. Meestal zijn camperplaatsen ook verhard
En Pasen/ Hemelvaart/ Pinksteren kan je vergeten met mooi weer. We wilden nog een extra nachtje met Hemelvaart weg, alles bom en bom vol gereserveerd.
Ik snap het hele reserveren ook niet zo, camperen is voor ons vrijheid en vooral niet te veel plannen. We zien wel waar we uitkomen. Reserveren gaat daar recht tegenin.
Als je een specifieke bestemming hebt (winkel, attractie) en daar zo dicht mogelijk bij wilt staan dan snap ik hem. Maar zelfs dan kun je ook bij de niet-reserveerbare plaatsen kijken, dat zijn er (gelukkig) nog steeds veel meer.
Als je een specifieke bestemming hebt (winkel, attractie) en daar zo dicht mogelijk bij wilt staan dan snap ik hem. Maar zelfs dan kun je ook bij de niet-reserveerbare plaatsen kijken, dat zijn er (gelukkig) nog steeds veel meer.
Welke bedoelen jullie precies? Als ik even Google zijn er veel verschillende Stanley bekersaReaRe schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 21:41:
@Bommes klopt, en veel plezier met je Stanley bierbeker
Zie de foto een paar posts hierboven. Beer Pint.Palomar schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 07:57:
[...]
Welke bedoelen jullie precies? Als ik even Google zijn er veel verschillende Stanley bekers
Er zijn veel haringen in allerlei soorten en maten. Als ik stalen haringen gebruik zijn het V- of T-haringen. V- moet minstens 1,5mm dik staal zijn voor mij. Dunner buigt bij minste geringste weerstand al om. T-haringen daar ga ik pas echt bij los, die zijn bij mij 50cm lang en minstens 2 a 3 mm dik staal. Gebruik deze jongens om mijn tarp te zekeren en code geel etc bestand te maken.
Deze, links op de foto:Palomar schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 07:57:
[...]
Welke bedoelen jullie precies? Als ik even Google zijn er veel verschillende Stanley bekers
https://www.amazon.nl/Sta...&pd_rd_i=B07PZSJDBK&psc=1
Ik gebruik gewoon zo'n plastic duvel glas wat op op festivals wordt gebruikt. Lekker stevig en licht van gewicht, past prima een halve liter in. Hmmm lekker motorolie van Moersleutel!Bommes schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:26:
[...]
Deze, links op de foto:
[Afbeelding]
https://www.amazon.nl/Sta...&pd_rd_i=B07PZSJDBK&psc=1
Het was meer de toon die mij verbaasde, maar goed. In mijn geval betreft het rotspennen, voor een wagentent en onderflappen van een luifel heb je meestal niet meer nodig.zuma schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:12:
Er zijn veel haringen in allerlei soorten en maten. Als ik stalen haringen gebruik zijn het V- of T-haringen. V- moet minstens 1,5mm dik staal zijn voor mij. Dunner buigt bij minste geringste weerstand al om. T-haringen daar ga ik pas echt bij los, die zijn bij mij 50cm lang en minstens 2 a 3 mm dik staal. Gebruik deze jongens om mijn tarp te zekeren en code geel etc bestand te maken.
V-haringen heb ik ook wel, ook van dat monsterformaat, maar die zijn meer voor als het echt flink gaat waaien en mijn luifel krijgt te veel kracht. Al is de kans groot dat ik dan ook de voorschermen er in rits om de wind weg te geleiden.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Excuses daarvoor dan, dat krijg je als je tijdens een saaie vergadering ff wat afleiding zoekt en snel reageertGonadan schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:40:
[...]
Het was meer de toon die mij verbaasde, maar goed. In mijn geval betreft het rotspennen, voor een wagentent en onderflappen van een luifel heb je meestal niet meer nodig.
V-haringen heb ik ook wel, ook van dat monsterformaat, maar die zijn meer voor als het echt flink gaat waaien en mijn luifel krijgt te veel kracht. Al is de kans groot dat ik dan ook de voorschermen er in rits om de wind weg te geleiden.
Haha ik vermoedde al iets in die richting.zuma schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 11:45:
[...]
Excuses daarvoor dan, dat krijg je als je tijdens een saaie vergadering ff wat afleiding zoekt en snel reageert
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Wat betreft haringen, die heb ik bij ESVO in hun webshop besteld. Ze hebben een mooie collectie en het ziet er degelijk uit.
Het grote voordeel is dat je ze per stuk kan kopen, dus je koopt er niet teveel. Ook hebben ze mooie zelfgemaakte haringzakken, gemaakt van reststukken tentdoek. Daarvan heb ik er 3 besteld in verschillende kleuren (aangeven als opmerking bij je bestelling) zodat de verschillende haringen te herkennen zijn. https://www.esvocampingsh...ringzak-zak-tentharingen/
Alleen de bovengenoemde knoeperts van 50cm steken uit. Die heb ik ook voor de stormbanden. Ik heb ze nog niet gebruikt maar ik verwacht dat je daar wel een aardige moker voor nodig hebt om ze in de grond te krijgen 😅
Het grote voordeel is dat je ze per stuk kan kopen, dus je koopt er niet teveel. Ook hebben ze mooie zelfgemaakte haringzakken, gemaakt van reststukken tentdoek. Daarvan heb ik er 3 besteld in verschillende kleuren (aangeven als opmerking bij je bestelling) zodat de verschillende haringen te herkennen zijn. https://www.esvocampingsh...ringzak-zak-tentharingen/
Alleen de bovengenoemde knoeperts van 50cm steken uit. Die heb ik ook voor de stormbanden. Ik heb ze nog niet gebruikt maar ik verwacht dat je daar wel een aardige moker voor nodig hebt om ze in de grond te krijgen 😅
Ja zij hebben van die tarzans, daar heb ik er ook een hoop van en die houden het beduidend beter vol dan die dingen met zo'n groen kapje.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Wat voor tarzans heb jij dan?Gonadan schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 13:11:
Ja zij hebben van die tarzans, daar heb ik er ook een hoop van en die houden het beduidend beter vol dan die dingen met zo'n groen kapje.

Even los van het feit dat je veel antwoorden hebt gegeven, maar ben je op de hoogte van de edit button?zuma schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 13:34:
[...]
Je kunt gebroken plastic sporken lijmen door ze gewoon de uiteinden heet te maken (smelten) boven een brander en dan weer tegen elkaar aandrukken. Sinds mijn kids wat gegroeid zijn gebruiken we alleen nog maar titanium sporken. Want dat lijmen is slechts een noodoplossing tijdens een hike. Ik heb er veel moeten lijmen dus ik weet waar ik het ver heb
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)
Ik gok deze. Bij die met plastic haakje kan je net zo goed een spijker kopen. Dat haakje sla je er binnen de kortste keren af...
https://www.esvocampingshop.com/nl/rotspen-23-cm-tarzan/
Ik gok deze.
:strip_exif()/f/image/CZDgJHz8P3YbxtWUD93eDprj.jpg?f=fotoalbum_large)
Die dingen heten overal tarzan inderdaad. Dat groene kapje sla je er niet zomaar af hoor, dat hangt van je motoriek af. Maar dan heb je dit dwarsbalkje ook zo als je daar talent voor hebt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Haha true, maar als de weekmakers vervlogen zijn is het gauw gedaan.
Ik ben nu een beetje begonnen met inpakken. Kwam toevallig deze bruine kratjes in de supermarkt tegen. Voordeel is stapelbaar en kunnen niet verschuiven. Ook kun je de zijkanten openmaken om zo snel bij spulletjes te kunnen komen. Snel en gemakkelijk in te klappen.Cheezus schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 07:50:
De bruine voelen een stuk minder robuust aan in vergelijking met die groene plastic bakken die een stukje kunnen meebuigen. Het deksel houdt de bak in vorm. Stapelbaar zijn ze niet allemaal. Die smalle lange bakken wel, maar de vierkante bakken hebben helaas een vlak deksel.
In de praktijk zijn die groene semi-harde plastic bakken meer dan stevig te noemen. Ben in een behoorlijke vaart een steile duin opgereden om na het topje in een flink gat te vallen. De boel vloog tegen het dak omhoog, maar geen schade.
Ik ben er nog niet over uit wat nu het beste is. Als tip kan ik wel meegeven dat het kunnen aanschaffen in verschillende kleuren eigenlijk wel een must is. Niets zo vervelend om in de hitte kratjes op inhoud te moeten checken. Labeltjes vallen er te snel vanaf. Zo vierkant mogelijk om geen ruimteverlies te lijden en licht van kleur om ook 's avonds iets gemakkelijker objecten erin te kunnen onderscheiden (dat is lastig bij die groene). Je hebt kratjes die tegelijkertijd als bankje gebruikt kunt worden, maar dat bracht bij mij vooral veel stof binnen in de auto.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mHyM0DwcJ0mtgbfmlCxsrRw0.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dTqgwW00DdvRpJxfuDvW5Xhn.jpg?f=user_large)
It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher
Die kistjes lijken me (op de kleur na) identiek als degene die ik in mijn poste linkte (naar amazon, maar ali staat er vol mee). Her en der kwam ik wel wat reviews tegen dat ze niet zo degelijk zijn dus die heb ik maar af laten vallen.
Ik ben voor de tip van @Typhone gegaan en heb de kunstof kratten bij Hornbach besteld (https://www.hornbach.nl/p...7703103%5DKrat%20Hornbach). Qua kosten niet helemaal mijn idee van een appel en een ei maar net iets goedkoper dan de magazijn/bedrijfs-leveranciers (tenzij je 100+ stuks nodig hebt
) en ik verwacht dat de kwaliteit vergelijkbaar is.
Kleur is voor mij niet belangrijk, het is gewoon voor transport van spullen waar ik onderweg niet bij hoef, op de camping wordt alle troep wel weer verspreid over de kampeerplek
Ik ben voor de tip van @Typhone gegaan en heb de kunstof kratten bij Hornbach besteld (https://www.hornbach.nl/p...7703103%5DKrat%20Hornbach). Qua kosten niet helemaal mijn idee van een appel en een ei maar net iets goedkoper dan de magazijn/bedrijfs-leveranciers (tenzij je 100+ stuks nodig hebt
Kleur is voor mij niet belangrijk, het is gewoon voor transport van spullen waar ik onderweg niet bij hoef, op de camping wordt alle troep wel weer verspreid over de kampeerplek
Ik heb een caravan gekochtWild Chocolate schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 11:23:
[...]
Dit was voor jou de reden om geen camper meer te huren
In de link zijn niet stapelbaar.Cheezus schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:09:
Die kistjes lijken me (op de kleur na) identiek als degene die ik in mijn poste linkte (naar amazon, maar ali staat er vol mee).
Ah, mooi dat je er 1 gevonden hebt. Ieders gebruik is anders. Ik denk dat juist deze Hornbach niets voor mij zijn :-) . Kwaliteit van het plastic is zeker een punt. De kistjes zullen het bij standaard gebruik vast volhouden, maar echt klappen kunnen ze denk ik idd niet hebben. Ik ga zeker harde baggage anders inpassen. Maar kan ook zijn dat ik deze kistjes totaal niet ga gebruiken. Als ze breken is het toch een klein drama.Ik ben voor de tip van @Typhone gegaan en heb de kunstof kratten bij Hornbach besteld (https://www.hornbach.nl/p...7703103%5DKrat%20Hornbach).
edit:
Zitkratje voor de geinteresseerden:

[ Voor 12% gewijzigd door EektheMan op 30-05-2024 15:29 ]
It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher
Ik gebruik deze in mijn berging en ben er al twee keer mee verhuisd. Er is nog geen stuk afgebroken ergens noch enige barsten te zien. Ze zullen zeker kapot kunnen als je grof geweld toepast maar met normal “ruw” behandelen zijn deze echt wel sturdy te noemen.Cheezus schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:09:
Die kistjes lijken me (op de kleur na) identiek als degene die ik in mijn poste linkte (naar amazon, maar ali staat er vol mee). Her en der kwam ik wel wat reviews tegen dat ze niet zo degelijk zijn dus die heb ik maar af laten vallen.
Ik ben voor de tip van @Typhone gegaan en heb de kunstof kratten bij Hornbach besteld (https://www.hornbach.nl/p...7703103%5DKrat%20Hornbach). Qua kosten niet helemaal mijn idee van een appel en een ei maar net iets goedkoper dan de magazijn/bedrijfs-leveranciers (tenzij je 100+ stuks nodig hebt) en ik verwacht dat de kwaliteit vergelijkbaar is.
Ik ben benieuwd hoe je deze tijdens het kamperen en ‘normale omgang’ kapot gaat krijgen in elk geval
Het 'niet degelijk' stukje betrof de vouwbare ali kratjes. Van die magazijnbakken (van Hornbach of een ander type) verwacht ik juist dat ze heel blijven, daarom heb ik ze ook besteldTyphone schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 16:47:
[...]
Ik gebruik deze in mijn berging en ben er al twee keer mee verhuisd. Er is nog geen stuk afgebroken ergens noch enige barsten te zien. Ze zullen zeker kapot kunnen als je grof geweld toepast maar met normal “ruw” behandelen zijn deze echt wel sturdy te noemen.
Ik ben benieuwd hoe je deze tijdens het kamperen en ‘normale omgang’ kapot gaat krijgen in elk geval
Wij gebruiken Jumbo klapkratten. Voor een klapkrat zijn die lekker stevig en niet duur: 6 euro statiegeld. Dus als je ze niet meer nodig hebt lever je ze gewoon weer in.
Enige nadeel is dat ze niet volledig dicht zijn en geen deksel op zit, maarja voor "gratis" moet je niet klagen natuurlijk.
Enige nadeel is dat ze niet volledig dicht zijn en geen deksel op zit, maarja voor "gratis" moet je niet klagen natuurlijk.
)
Kleine tegenvaller hier.
Zouden over 2 weken een weekje op de camping staan in de omgeving Zeist.
Zojuist bericht gehad dat de geboekte plekken door de buien inmiddels al een paar weken onder water staan en dat de camping de reservering annuleert.
Dus even zoeken naar een andere plek.
Zojuist bericht gehad dat de geboekte plekken door de buien inmiddels al een paar weken onder water staan en dat de camping de reservering annuleert.
Balen!pickboy schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 16:06:
Kleine tegenvaller hier.
Maar regen is echt niet normaal dit jaar

Morgen kunnen wij onze nieuwe matrassen op gaan halen, dus we moeten wel weg met de camper. Ik heb een nachtje weg geboekt om ze meteen even te proberen voor we straks 2 weken erop moeten liggen eind juni. Ik ben blij dat ik ervoor had gekozen een verhard plekje ergens te zoeken...
Voor aankomende zomervakantie ben ik op zoek naar een hoge luchtbed zonder pomp. Die van Intex zijn met pomp. Met andere woorden als de pomp stuk is kan je het hele matras weggooien.
Ik zie in dit topic veelal exped megamat langskomen maar dan lig je nog op de grond. Ik slaap het liefst wat hoger. Heeft iemand hier tips in? Ik zoek geen veldbed of decathlon met lattenbodem.
Ik zie in dit topic veelal exped megamat langskomen maar dan lig je nog op de grond. Ik slaap het liefst wat hoger. Heeft iemand hier tips in? Ik zoek geen veldbed of decathlon met lattenbodem.
Waarom lig je graag hoger?Deef_K schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 16:36:
Kost me gewoon minder moeite om op te staan. Niet dat ik oud en versleten ben maar toch. Het is onze voorkeur.
Ok, probleem is dan wel dat je gaat zitten en dat je luchtbed een eind inzakt. En vanwege de hoevelheid lucht er in is het ook een soort veel te zacht waterbed. Maar je wilt geen Decathlon ding met lattenbodem. Is dat decathlon ding met stoffen banden wel in orde voor je? En daar dan goede matjes op?Deef_K schreef op zaterdag 1 juni 2024 @ 16:51:
Kost me gewoon minder moeite om op te staan. Niet dat ik oud en versleten ben maar toch. Het is onze voorkeur.
Zoals je ziet, ik zou nooit voor een dik luchtbed kiezen.
Is dus dit wat ik bedoel ; https://www.decathlon.nl/...95949&c=BEIGE_BLAUW_GROEN
shoot, heeft ook latten
[ Voor 29% gewijzigd door maartend op 01-06-2024 17:09 ]
@Deef_K Mijn ervaring met die dingen is dat het luchtbed zelf eerder stuk is dan de pomp. Als ze eenmaal langs de naden beginnen te lekken helpt plakken ook niet meer.
)