DD zeg ik gelijk ja tegen, gebruik ik zelf ook. Billig qua prijs en zit redelijk goed in elkaar. Enig nadeel is dat je naar polyester tarpen zit te kijken. Die zijn minder compact in te pakken en een stuk zwaarder. Ook lastiger om over een tent te plooien om de ingang droog te houden. Met een nylon wing kan je daar in tegenstelling juist heel veel. Dus als je bij DD naar de superlight range gaat kijken dan zit je weer aardig op het spoor (gewicht en pakvolume, plooibaarheid over tenten wat minder want rechthoekig)Bommes schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 18:14:
@zuma nou ja de Decathlon verkoopt niet alleen maar meuk.
En in dit geval is het zelfs niet eens Decathlon spul maar vanuit een partner verkoper, ze gaan wat dat betreft een beetje op de Bol.com toer. Best wat op de Decathlon site komt helemaal niet bij hun vandaan valt mij op de laatste tijd.
Deze Tarp komt van: https://www.alpinus.eu/ op hun eigen site krijg hem zo snel niet gevonden. Maar niet Decathlon thuis merk dus.
Alternatief kan zijn een DD Hammock tarp, Schotse leverancier ook via Decathlon verkocht:
https://www.decathlon.nl/...a455ce3496dd_c196&c=GROEN
Wij wilden gaan kamperen in de Dolomieten dit jaar. Wij boeken meestal alleen de eerste camping en dan een beetje daar rondkijken en zien wat er komt. Meestal verkassen we zo rond de 3 keer. Soms vaker en 1x zijn we de hele tijd op 1 plek gebleven....
We gaan met de tent en zijn iets meer op prijs gaan stellen van comfort. Zwembadje erbij is altijd fijn.
Dus ook voor de Dolomieten de nodige campings uitgezocht. Maar wat schets onze verbazing, zelfs al in de eerst week van onze geplande vakantie (17 juni) krijgen we terug dat bijna alles vol is. Ik ben verbaasd.
Maakt wel dat ik twijfel om daar naar toe te gaan, want wil na 1 week geen opties meer hebben.
Iemand met advies inzake dat gebied?
We gaan met de tent en zijn iets meer op prijs gaan stellen van comfort. Zwembadje erbij is altijd fijn.
Dus ook voor de Dolomieten de nodige campings uitgezocht. Maar wat schets onze verbazing, zelfs al in de eerst week van onze geplande vakantie (17 juni) krijgen we terug dat bijna alles vol is. Ik ben verbaasd.
Maakt wel dat ik twijfel om daar naar toe te gaan, want wil na 1 week geen opties meer hebben.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Gewoon de eerste keer huren bij een vouwwagen dealer die aangesloten is bij de Bovag. Weet je partner of het gaat bevallen, idem voor het huren van een caravan.De_Bastaard schreef op zondag 19 mei 2024 @ 21:16:
Vroeger heb ik met mijn ouders altijd gekampeerd, maar sinds ik met m'n vrouw samen ben eigenlijk niet meer. Nu heb ik toch mijn zin weten door te drijven en staat ze er voor open.
Een tent gaat haar weer net te ver, dus zijn we aan het kijken voor een vouwwagen. Om te proberen, een "goedkoop" ding. Nu hoor ik jullie denken (en zo denk ik ook), goedkoop = andermans ellende of je moet al echt een unicorn vouwwagen kunnen vinden voor weinig geld.
Voordat ik iemand benader op marktplaats voor een gebruikte vouwwagen. Wat zijn dan de dingen waar ik op moet letten als ik hem ga bekijken? Het budget is, lach niet, <1000 euro.
Het idee was overigens om een caravan te kopen maar die 5k+ komt er steeds niet van
Heb je meestal state off the art vouwwagens / caravans
Zit je niet met de marktplaats problemen als je de rommel /meuk wilt verkopen.
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Ik neem meestal koffiepoeder van Illy mee voor in de Moki potGonadan schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 09:03:
[...]
[Afbeelding]
Plus wat bonen laten malen bij een goede koffiezaak in de juiste maalgraad en je bent gedekt (ik maak mij niet genoeg zorgen om de smaak binnen die twee/drie weken om zelf te gaan malen).
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Met een goede handmaler duurt 20 gram koffiebonen vers malen slechts 20-40 seconden (afhankelijk vd maalgraad; grove maling is snel, fijne espresso maling duurt significant langer). En het is nog leuk om te doen ook
[ Voor 5% gewijzigd door pirke op 22-05-2024 07:32 ]
Cyberpope schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 21:29:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher
Niet echt advies. Wel zelfde ervaring twee jaar geleden toen we rond deze tijd wilden boeken voor de zomer periode. Alles vol. Andere vakantie plannen gemaakt en het jaar daarop op 1 Januari een reminder in de agenda want dan gaan de boekingsystemen open. De vierde camping had plek...
Cyberpope schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 21:29:
Wij wilden gaan kamperen in de Dolomieten dit jaar. Wij boeken meestal alleen de eerste camping en dan een beetje daar rondkijken en zien wat er komt. Meestal verkassen we zo rond de 3 keer. Soms vaker en 1x zijn we de hele tijd op 1 plek gebleven....
Ik heb voor de koffie een Bialetti en een handmaler mee. Dan kan ik gewoon de bonen voor thuis (volautomaat) gebruiken en heb ik aan het eind van de vakantie niet een half pak snelfiltermaling/cups/tabs over. En omdat de maling voor de Bialetti iets grover mag zijn is het voor mij ook handiger om dit apart te doen.
Partner drinkt geen koffie, dus veel heb ik ook niet te malen. Is vrij snel te doen met de hand. En als ik een keer lui ben pak ik de schroeftol en dopje 7 erbij. Past precies op de pin waar het handvat van de maler op moet.
Partner drinkt geen koffie, dus veel heb ik ook niet te malen. Is vrij snel te doen met de hand. En als ik een keer lui ben pak ik de schroeftol en dopje 7 erbij. Past precies op de pin waar het handvat van de maler op moet.
)
Wij doen dat ook. Kijken zelfs al of het in december kan. Dan mailen we gewoon met de camping in kwestie.Ikke_niet schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 08:46:
Niet echt advies. Wel zelfde ervaring twee jaar geleden toen we rond deze tijd wilden boeken voor de zomer periode. Alles vol. Andere vakantie plannen gemaakt en het jaar daarop op 1 Januari een reminder in de agenda want dan gaan de boekingsystemen open. De vierde camping had plek...
[...]
Moet er wel bij vermelden dat wij geen 'avontuurlijke' kampeerders zijn en meestal 2 a 3 weken aaneengesloten op een grote(re) populaire camping in Frankrijk, Spanje of Italië willen staan. Het type camping wat je ook als 4/5 sterren campings in de folders van bijvoorbeeld Vacansoleil ziet staan. Dat is ons ding. En dan weer niet perse bij de Hollandse enclave aldaar, maar wij zoeken wel vaak de grotere bekende campings op. En dan moet je er gewoon vroeg bij zijn.
De doorreiscampings boeken we ook het liefst van tevoren. We doen het ook wel eens op de bonnefooi, maar ik merk aan mezelf dat ik daar stress van krijg. Liever niet dus.
Dit alles met onze eigen caravan trouwens.Dit jaar Italië aan de Toscaanse kust.
Edit: Ik ben geen reguliere poster in dit topic (ben een lurker), maar ik reageer nog wel even met een paar stellingen om wat tegengewicht te geven aan alle zeer 'speciale' kampeerzaken die ik wel eens lees.
- Ben groot fan van de Decathlon (ook de camping gear)
- Heb een Nespressomachine mee in de caravan
- Feestelijke lampjes hangen er bij ons ook aan de hut
- Wij zijn geen tokkies, dus wel gewoon stil om 10/11 uur.
- Buiten de caravan staat er een mobicool te draaien voor alle koele drankjes
- We doen het er zeker niet om, maar we hebben al genoeg ervaring met stroom die eraf knalde (en nee, we hebben geen airco of televisie!
[ Voor 21% gewijzigd door Bootje op 22-05-2024 13:41 ]
Helder, Italy is dus niet echt op de bonnefooi te doen begrijp ik.. Frankrijk komt dan toch weer in beeld (daar nooit problemen gehad in juni / eind augustus / september.
Of toch iets verder rijden en Zweden of Noorwegen.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
tuurlijk wel, afhankelijk van je wensen en wanneer je gaat. De paar keer dat ik er ben geweest altijd op de bonnefooi. Kon zelfs in Arco (Gardameer) nog plek krijgen eind augustus.Cyberpope schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 16:58:
Helder, Italy is dus niet echt op de bonnefooi te doen begrijp ik.. Frankrijk komt dan toch weer in beeld (daar nooit problemen gehad in juni / eind augustus / september.
Hi Ha Hopjesvla
Zoals ik aangaf, waren de campings die wij benaderden (kleine campings, geen familiecampings, wel een zwembadje) zo beetje allemaal al vol. Dus vandaar mijn vraag hier. En we gaan dus in de week van 17 juni, ruim voor de drukke dagen volgens mij.Hopjesvla79 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 17:02:
[...]
tuurlijk wel, afhankelijk van je wensen en wanneer je gaat. De paar keer dat ik er ben geweest altijd op de bonnefooi. Kon zelfs in Arco (Gardameer) nog plek krijgen eind augustus.
kak, niet goed gelezen. My bad.Cyberpope schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 17:14:
[...]
Zoals ik aangaf, waren de campings die wij benaderden (kleine campings, geen familiecampings, wel een zwembadje) zo beetje allemaal al vol. Dus vandaar mijn vraag hier. En we gaan dus in de week van 17 juni, ruim voor de drukke dagen volgens mij.
Hi Ha Hopjesvla
Tweakers will be tweakers, ROFLSmurf schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:09:
En als ik een keer lui ben pak ik de schroeftol en dopje 7 erbij. Past precies op de pin waar het handvat van de maler op moet.

Tokkie!Bootje schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 13:36:
[...]
- Feestelijke lampjes hangen er bij ons ook aan de hut
Wij hadden ze ook aan onze voortent hoor. Komt door m'n Tokkie-vrouw...
mooi uitzicht!vhal schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 18:23:
Lampies!
[Afbeelding]
Gered uit de koopjesbak in een Lidl uit Duitsland
Fraai uitzicht hoor!vhal schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 18:23:
Lampies!
[Afbeelding]
Gered uit de koopjesbak in een Lidl uit Duitsland
Hoe is de eerste vakantie met de klapkar bevallen? Kon het je wederhelft ook bekoren?
skoda enyaq 80 vw id.7 tourer pro s | holtkamper aero | fiscalist & techneut
Nou,
Een vouwwagen huren wordt wat lastig nu, veel zijn er al gereserveerd.
Wat is jullie mening over deze holzkamper dan? https://www.marktplaats.n...de-4a09-aecf-161222ec8d53
Die Louisiana's e.d. worden overigens vaak aangeboden, daar loopt ik nu dus met een boog omheen. Zijn er nog meer merken/modellen die echt een no-go zijn?
Wat is jullie mening over deze holzkamper dan? https://www.marktplaats.n...de-4a09-aecf-161222ec8d53
Die Louisiana's e.d. worden overigens vaak aangeboden, daar loopt ik nu dus met een boog omheen. Zijn er nog meer merken/modellen die echt een no-go zijn?
Je zegt Holtkamper, maar toont een AK Parade (de balzaal onder de vouwwagens) (bouwwagen balzaal).. Zit best wat werk in, maar daarna heb je heel veel ruimte.. een echte gezinswagenDe_Bastaard schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:54:
Nou,
Ik blijf erbij, zoek naar Trigano Odyssee, Jamet Jametic, Tago Settler of een Holtkamper.. De rest is (m.i.) te bewerkelijk om -eens te proberen-.. En als de fun verdwijnt, lijkt het of alle vouwwagens shit zijn.
Blijk je toch meer ruimte te willen en dan gemak op willen te offeren, dan zou je kunnen kijken naar de grotere wagens.
Ik zie nog een leuke: een Tago Pacific: opzetten lijkt eenvoudig:
YouTube: Gerjak Tago Pacific 2006 vouwwagen opzetten ONDERTITELS AAN!
Advertentie
https://link.marktplaats.nl/m2112663137
Even proberen af te dingen
Of zelfs een combi camp Panda, maar denk niet dat je daar echt ver onder de vraagprijs kunt komen. Is wel iets meer ‘caravan’.. Dus wellicht valt die juist heel goed bij je vrouw https://link.marktplaats.nl/m2115484734
[ Voor 31% gewijzigd door GAIAjohan op 22-05-2024 22:22 ]
PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west
Wij, gezin met 2 kids, zijn 10 jaar geleden begonnen met een jamet louisiana bouwwagen. Kamperen en het vouwwagen principe beviel goed, maar de stokken en tent opzetten minder. Foto’s gezien bij een collega van een Aart Kok en dat sprak ons gelijk aan (8 jaar geleden). Toen de Louisiana omgeruild voor de Aart Kok Tundra (nog best een grote met aardig voortent) en die niet meer weggedaan 😃
Een Combi Camp Flexi is ook snel op te zetten. Wij zijn langer bezig met inrichten dan opzetten (incl optionele boogluifel).
Ik ben op zoek naar een elektrische pomp met accu voor het oppompen van een Obelink Miami air 6. Obelink heeft nu geen voorraad. Kent iemand nog goede alternatieven?
Maar die ga je niet voor €1000 krijgenL.N. schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 23:14:
Een Combi Camp Flexi is ook snel op te zetten. Wij zijn langer bezig met inrichten dan opzetten (incl optionele boogluifel).
Kijk eens bij de Lidl, daar heb ik recentelijk een 12V compressor / pomp aangeschaft. Kan zowel auto / fiets banden oppompen of tenten oppompen. Let wel op de ventielen.Deef_K schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 16:25:
Ik ben op zoek naar een elektrische pomp met accu voor het oppompen van een Obelink Miami air 6. Obelink heeft nu geen voorraad. Kent iemand nog goede alternatieven?
Even gezocht.

Makita DAS180Z, echt super apparaatje. Handig voor van alles en nog wat en als je toch eenmaal vast zit in het makita eco systeem. Kun je ook nog een kruimeldief meenemen op accu. Beide onmisbaar wat mij betreft met kamperen.Deef_K schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 16:25:
@aReaRe @loewie1984
De obelink vortex pomp welke ik op het oog had blijkt na lang zoeken een rebrand pomp te zijn. Uiteindelijk via Amazon uk uitgekomen bij aliexpress. Ipv €129 nu €85 via alie.
De obelink vortex pomp welke ik op het oog had blijkt na lang zoeken een rebrand pomp te zijn. Uiteindelijk via Amazon uk uitgekomen bij aliexpress. Ipv €129 nu €85 via alie.
Joh wat is er mis met de good old handbezem en blik?loewie1984 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 16:51:
[...]
Makita DAS180Z, echt super apparaatje. Handig voor van alles en nog wat en als je toch eenmaal vast zit in het makita eco systeem. Kun je ook nog een kruimeldief meenemen op accu. Beide onmisbaar wat mij betreft met kamperen.
Nomen nescio
Gebprobeerd in mijn rugzak te stoppen, maar tent, slaapzak eten en kleding pastte niet meer. Dan maar op pad zonder die (in mijn optiek) noodzakelijkere spullen.loewie1984 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 16:51:
[...]
Makita DAS180Z, echt super apparaatje. Handig voor van alles en nog wat en als je toch eenmaal vast zit in het makita eco systeem. Kun je ook nog een kruimeldief meenemen op accu. Beide onmisbaar wat mij betreft met kamperen.
Tweakers idBra-Jo schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:59:
[...]
Joh wat is er mis met de good old handbezem en blik?
* aReaRe neemt ook de accu Bosch kruimeldief met steel ook weer mee
Met handbezem en blik krijg ik echt niet alle zandkorrels en haren uit de tent geveegd na een paar dagen kamperen. En alhoewel ik geen smetvrees heb, heb ik wel het liefst de boel op orde en schoon.Bra-Jo schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:59:
[...]
Joh wat is er mis met de good old handbezem en blik?
Als je een paar keer je tent in kruipt over je matras heen is je hoeslaken zo aan een wasbeurt toe, ik vind een kruimeldief echt ideaal voor dat soort dingen. Iedere gek zijn gebrek zullen we maar zeggen.
Ga trouwens zaterdag voor een bagagewagen kijken, een Anssems GT750 met thule dakdragers erop voor rond de 1300 eu. Dat lijkt me een schappelijke prijs als ik zie dat de GT750 nieuw zo'n 2100 euro doet. We willen graag blijven kamperen, maar ik voel weinig voor een vouwwagen (met name vanwege de prijs) en al helemaal niets voor een caravan.
Ook rijd ik sinds december elektrisch, dus qua range en gewicht lijkt me een bagagewagen dan de beste compromis. Krijg ik meteen bijna 1000 liter opbergruimte tot mijn beschikking, daar kan nog wel een kruimeldiefje bij dacht ik zo.
Weet alleen niet of 1350 eu nou redelijk is of niet, het ding is 10 jaar oud. Ze zijn nieuw rond de 1800 te krijgen, dan voelt 500 eu afschrijving op 10 jaar wat weinig. Van de andere kant er zitten thule fietsdragers bij. Ik had ook al door laten schemeren dat ik akkoord ging met de vraagprijs, om dan nog te gaan pingelen bij iemand vind ik dan ook weer zo wat. Dat had ik vooraf moeten doen.
Gezien de leeftijd van de bagagewagen, kijk ook naar de DOT code op de bandjes van die aanhanger. Die zullen ook wel 10 jaar oud zijn, dus afdingen zodat je voor de vakantie 2 nieuwe bandjes kan laten plaatsen en een onderhoudsbeurt.loewie1984 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 21:39:
[...]
Met handbezem en blik krijg ik echt niet alle zandkorrels en haren uit de tent geveegd na een paar dagen kamperen. En alhoewel ik geen smetvrees heb, heb ik wel het liefst de boel op orde en schoon.
Als je een paar keer je tent in kruipt over je matras heen is je hoeslaken zo aan een wasbeurt toe, ik vind een kruimeldief echt ideaal voor dat soort dingen. Iedere gek zijn gebrek zullen we maar zeggen.
Ga trouwens zaterdag voor een bagagewagen kijken, een Anssems GT750 met thule dakdragers erop voor rond de 1300 eu. Dat lijkt me een schappelijke prijs als ik zie dat de GT750 nieuw zo'n 2100 euro doet. We willen graag blijven kamperen, maar ik voel weinig voor een vouwwagen (met name vanwege de prijs) en al helemaal niets voor een caravan.
Ook rijd ik sinds december elektrisch, dus qua range en gewicht lijkt me een bagagewagen dan de beste compromis. Krijg ik meteen bijna 1000 liter opbergruimte tot mijn beschikking, daar kan nog wel een kruimeldiefje bij dacht ik zo.
Weet alleen niet of 1350 eu nou redelijk is of niet, het ding is 10 jaar oud. Ze zijn nieuw rond de 1800 te krijgen, dan voelt 500 eu afschrijving op 10 jaar wat weinig. Van de andere kant er zitten thule fietsdragers bij. Ik had ook al door laten schemeren dat ik akkoord ging met de vraagprijs, om dan nog te gaan pingelen bij iemand vind ik dan ook weer zo wat. Dat had ik vooraf moeten doen.
Ja de adverteerder zegt dat er net nieuwe banden onder zitten, maar dank voor de tip. Zal ook zeker even vragen naar de onderhoudsbeurt. Hij is ongeremd dus er kan weinig mis zijn met het ding. Met name even kijken naar roestplekken, of het neuswiel het goed doet, dat soort dingen.aReaRe schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 21:59:
[...]
Gezien de leeftijd van de bagagewagen, kijk ook naar de DOT code op de bandjes van die aanhanger. Die zullen ook wel 10 jaar oud zijn, dus afdingen zodat je voor de vakantie 2 nieuwe bandjes kan laten plaatsen en een onderhoudsbeurt.
Ik heb een Anssems GT750 (211x126) paar weken terug gekocht op marktplaats en mijn vorige GT750 (201x101) heb ik net verkocht, die stond denk een uur op marktplaats en toen heb ik hem verkocht voor 1400 euro, die was volgens mij uit 2016 met even oude banden. Ik vond de 201x101 te klein. Vooral die breedte is net een beetje te krap, dus nu met een maatje groter past alle zooi makkelijk. Wij nemen ook veel te veel mee, maar heb liever teveel zooi bij me dan nietloewie1984 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 21:39:
[...]
Met handbezem en blik krijg ik echt niet alle zandkorrels en haren uit de tent geveegd na een paar dagen kamperen. En alhoewel ik geen smetvrees heb, heb ik wel het liefst de boel op orde en schoon.
Gaat prima achter de elektrische wagen, vorig jaar mee naar zuid Frankrijk en Florence gereden en dat was geen enkel probleem. Alleen bergopwaarts was het verbruik hoog, maar dat win je weer terug als je naar beneden gaat
Nieuwe banden had ik een paar van die grote bandenzaken gebeld en de goedkoopste was 90 euro per band en dan moest ik zelf de wielen onder de aanhanger vandaan schroeven en erheen brengen en dan daarna weer zelf weer eronder schroeven, anders zou het meer kosten. Dus heb uiteindelijk nieuwe wielen+banden gekocht voor 80 euro per stuk, als ik het toch zelf moet doen dan maar helemaal nieuw en dit was nog goedkoper ook.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
@loewie1984 Ik heb ook een keer een 201x101 gehuurd: JanHenk in "[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2"
Ik kwam toen ook tot de conclusie dat ik, mocht ik er één kopen, liefst een maat groter zou hebben. In de 201x101 kan totaal 975 liter. De 211x126 heeft 1276 liter. Dat is 30% meer en dat merk je wel qua zooi wat je mee kan nemen. Hangt ook een beetje van de auto af en je gezinssamenstelling natuurlijk.
126 breed is nog steeds niet heel breed ten opzichte van de auto, dus ik zou die breedte gewoon pakken. Je merkt er niks van.
Ik kwam toen ook tot de conclusie dat ik, mocht ik er één kopen, liefst een maat groter zou hebben. In de 201x101 kan totaal 975 liter. De 211x126 heeft 1276 liter. Dat is 30% meer en dat merk je wel qua zooi wat je mee kan nemen. Hangt ook een beetje van de auto af en je gezinssamenstelling natuurlijk.
126 breed is nog steeds niet heel breed ten opzichte van de auto, dus ik zou die breedte gewoon pakken. Je merkt er niks van.
Nog iets om voor een groter karretje te kiezen: een klein ding zie je in geen enkele spiegel. Dat is enorm onhandig bij achteruit rijden. Natuurlijk valt daar iets aan te doen, zoals hoog beladen, of altijd in een bochtje achteruit rijden.
Dit scheelt inderdaad echt heel erg veel. Ik had 0 ervaring met aanhanger rijden en met die kleine GT750 was het echt best wel lastig, bij de kleinste afwijking ging het wagentje alle kanten op. Ook al kon ik hem wel gewoon zien in de achteruitrij-camera, hij was gewoon heel gevoelig.Cheesy schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 10:06:
Nog iets om voor een groter karretje te kiezen: een klein ding zie je in geen enkele spiegel. Dat is enorm onhandig bij achteruit rijden. Natuurlijk valt daar iets aan te doen, zoals hoog beladen, of altijd in een bochtje achteruit rijden.
Het maatje groter is door de breedte echt veel makkelijker achteruit te rijden. Scheelt misschien ook dat ik inmiddels iets meer ervaring heb met sturen, maar alsnog is het verschil echt aanzienlijk.
De rekensom die @JanHenk maakte had ik ook al gemaakt voordat ik hem kocht, die 25 cm extra in de breedte scheelt echt veel ruimte.
Overigens heeft het mij uiteindelijk iets van 150 euro gekocht. Had die 201x101 vorig jaar maart gekocht, tweedehands, en dus dit jaar weer verkocht en die 211 heb ik redelijk voordelig kunnen kopen (1450). Dus het was niet zo erg om een jaartje te proberen met de kleinere maat, tweedehands zijn die Anssems wagens behoorlijk waardevast. Alleen nog wat extra geld uitgegeven aan nieuwe banden, maar de vorige was dit jaar ook aan nieuwe banden toe dus dat was ik anders ook kwijt geweest.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Klopt. Doordat de as korter is, is de driehoek van wielen met de trekhaak 'langer' en reageert ie daadwerkelijk meer op stuurbewegingen en dat maakt het lastiger om achteruit te rijden. In combinatie met het beperkte zicht op het karretje (goed punt en mee eens) is het inderdaad niet zo eenvoudig manoeuvreren als dat je op het eerste gezicht zou denken.Ozzie schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 10:18:
[...]
Dit scheelt inderdaad echt heel erg veel. Ik had 0 ervaring met aanhanger rijden en met die kleine GT750 was het echt best wel lastig, bij de kleinste afwijking ging het wagentje alle kanten op. Ook al kon ik hem wel gewoon zien in de achteruitrij-camera, hij was gewoon heel gevoelig.
Het maatje groter is door de breedte echt veel makkelijker achteruit te rijden. Scheelt misschien ook dat ik inmiddels iets meer ervaring heb met sturen, maar alsnog is het verschil echt aanzienlijk.
Ik heb m'n BE-rijbewijs en rij ook wel eens met paardentrailers (brede tandemassers), dat is echt een koud kunstje ten opzichte van zo'n klein aanhangertje...
Ik heb zojuist naar deze geïnformeerd: https://www.marktplaats.n...nger-met-deksel-als-nieuw
Die is afmeting laadbak 205x131x68 cm, kom ik al op 1800 liter. Nou dan kan de makita afkortzaag nog mee kamperen
Die is afmeting laadbak 205x131x68 cm, kom ik al op 1800 liter. Nou dan kan de makita afkortzaag nog mee kamperen
Ik heb zelf een Anssems GTB750 HT bagagewagen. Een tip voor als je ook een 211x126x48cm bak hebt:
3 "Really Useful" Boxen van 48L (UB48CCB) passen precies naast elkaar in de kar. Daarbovenop passen dan weer precies (qua hoogte) 3 boxen van 24.5L (UB245CT). De kratten staan bij mij zo goed als leeg in de kar en haal ik er uit als we gaan inpakken. Kleren etc. er in en daarna weet ik zeker dat het zonder problemen in de kar past. Ook bij vertrek is het ideaal dat je niet onnodig lang zit te puzzelen hoe het er ook al weer in zat.
Zie onderstaan de foto (let niet op de rommel die er voor ligt, dit was een foto enkel om te passen). Er liggen 2 balkjes links en rechts zodat ze niet kunnen verschuiven en in de weg komen te zitten met de gasveren.
:strip_exif()/f/image/mXTMGHVZEOaVfD5qLuThtRXB.jpg?f=fotoalbum_medium)
Heb vorig jaar schokdempers onder de kar gezet zodat ik er legaal 100 mee mag rijden in Duitsland. Ben benieuwd hoe dat volgende week bevalt als we naar Texel rijden met de fietsen op de kar.
3 "Really Useful" Boxen van 48L (UB48CCB) passen precies naast elkaar in de kar. Daarbovenop passen dan weer precies (qua hoogte) 3 boxen van 24.5L (UB245CT). De kratten staan bij mij zo goed als leeg in de kar en haal ik er uit als we gaan inpakken. Kleren etc. er in en daarna weet ik zeker dat het zonder problemen in de kar past. Ook bij vertrek is het ideaal dat je niet onnodig lang zit te puzzelen hoe het er ook al weer in zat.
Zie onderstaan de foto (let niet op de rommel die er voor ligt, dit was een foto enkel om te passen). Er liggen 2 balkjes links en rechts zodat ze niet kunnen verschuiven en in de weg komen te zitten met de gasveren.
:strip_exif()/f/image/mXTMGHVZEOaVfD5qLuThtRXB.jpg?f=fotoalbum_medium)
Heb vorig jaar schokdempers onder de kar gezet zodat ik er legaal 100 mee mag rijden in Duitsland. Ben benieuwd hoe dat volgende week bevalt als we naar Texel rijden met de fietsen op de kar.
[ Voor 10% gewijzigd door Brammel op 24-05-2024 16:05 ]
Dat is wel Tetrissen voor gevorderdenBrammel schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 16:02:
Ik heb zelf een Anssems GTB750 HT bagagewagen. Een tip voor als je ook een 211x126x48cm bak hebt:
[Afbeelding]
Vraagje. Volgende week ga ik camperen in Oostenrijk met de tent.
Ik heb nu voor het eerst schroef haringen aangeschaft. Ik neem mijn Bosch accu voor machine mee. Maar kan ik die gewoon in de auto of de tent laten liggen? Word de accu niet te warm of vochtig? Hoe doen jullie dat?
Ik heb nu voor het eerst schroef haringen aangeschaft. Ik neem mijn Bosch accu voor machine mee. Maar kan ik die gewoon in de auto of de tent laten liggen? Word de accu niet te warm of vochtig? Hoe doen jullie dat?
Hoe denk je dat doet gaat met die 10duizenden die in busjes op de bouwplaats liggen?vangoghnl schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 18:20:
Beide is goed, schroeftollen kunnen echt wel wat hebben.vangoghnl schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 18:20:
Ik laat het ding in de voortent bij onze caravan liggen.
Als het regent tijdens het opzetten of afbreken van de voortent ligt het ding gewoon in het natte gras. Gaat al een paar jaar goed
Ik ben net ff bij de Bever zwerfsport geweest.
:strip_exif()/f/image/1pmMi8bWGOAP9h8NwOfQG3hw.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn Petzl doet het nog goed maar de elastiek is compleet uitgeleuterd. Helaas niet los te krijgen dus maar aan de consumeren maatschappij mee gedaan en een nieuw hoofdlampje gekocht.
En 2 kinder sporks..
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Had ik ook. band gebruikt van een cheap ass action lampjeBommes schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 18:55:
[...]
Mijn Petzl doet het nog goed maar de elastiek is compleet uitgeleuterd. Helaas niet los te krijgen dus maar aan de consumeren maatschappij mee gedaan en een nieuw hoofdlampje gekocht.
Ik weet niet hoe jou schuurtje is, maar de gemiddelde schuur van de gemiddelde Nederlander ligt vol met accu gereedschap,vangoghnl schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 18:20:
Ik nam de onze ook altijd mee toen we nog de caravan hadden om de pootjes uit te draaien, echt geen issue.
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD
Ben op zoek naar een lampje, we hebben nu een camping gaz gas lantaarn. Eigenlijk zoek ik een zelfde iets, moet echt licht kunnen geven, ophangen zou mooi zijn als dat kan, maar ook als sfeer licht zou top zijn. Dus dimbaar. Uiteraard oplaadbaar.
Nu zijn er 100derde soorten te vinden, maar hebben jullie ervaring met een specifieke lamp waar jullie erg blij mee zijn?
Nu zijn er 100derde soorten te vinden, maar hebben jullie ervaring met een specifieke lamp waar jullie erg blij mee zijn?
Voor diegene die nog geen tollbadge hebben er is een hele interessante aanbieding.
https://nl.pepper.com/share-deal-from-app/311711
https://nl.pepper.com/share-deal-from-app/311711
Ik vind de spullen van Biolite erg mooi en functioneel. Die kun je ook dimmen en hebben een mooie luchttemperatuur.
https://www.bioliteenergy.com/products/alpenglow-500
Ziet er inderdaad mooi uit. Ik zoek ook zoiets. Maar waarom nou weer micro-usbwmeester schreef op zondag 26 mei 2024 @ 07:42:
Ik vind de spullen van Biolite erg mooi en functioneel. Die kun je ook dimmen en hebben een mooie luchttemperatuur.
Biolite Alpenglow 500 (de "grote" variant van de 250). Erg tevreden mee, veel licht, veel standen en dimbaar. En wat ik zelf fijn vind: er zit een warme kleur op zodat je niet meteen in een koffiehuis zit.g00gle schreef op zondag 26 mei 2024 @ 07:22:
Ben op zoek naar een lampje, we hebben nu een camping gaz gas lantaarn. Eigenlijk zoek ik een zelfde iets, moet echt licht kunnen geven, ophangen zou mooi zijn als dat kan, maar ook als sfeer licht zou top zijn. Dus dimbaar. Uiteraard oplaadbaar.
Hi Ha Hopjesvla
Heb zelf deze van de Action:
https://www.action.com/nl...k-oplaadbare-campinglamp/
Dimt ook, ook verschillende kleuren licht. 2500-4000K of zo. En usb-c
En deze op verschillende plekken https://www.action.com/nl...4/oplaadbare-campinglamp/
Niet dimmable, wel verschillende lichtkleuren, batterij alleen wel vlot leeg.. uur of 2-3 denk ik. Oplaadbaar met USB -c
https://www.action.com/nl...k-oplaadbare-campinglamp/
Dimt ook, ook verschillende kleuren licht. 2500-4000K of zo. En usb-c
En deze op verschillende plekken https://www.action.com/nl...4/oplaadbare-campinglamp/
Niet dimmable, wel verschillende lichtkleuren, batterij alleen wel vlot leeg.. uur of 2-3 denk ik. Oplaadbaar met USB -c
[ Voor 42% gewijzigd door GAIAjohan op 26-05-2024 13:23 ]
Nou boys, hij is aan de haak geslagen. Laat ‘t kamperen maar beginnen:
:strip_exif()/f/image/w5R3d4eUeOa7VhuM7yLyAHVW.jpg?f=fotoalbum_large)
Dank allen voor de tips hier. De aanhanger is uit november 2023. Netjes kopie factuur en coc verklaring erbij gekregen. Hele aardige man. En je kan hier geen buil aan vallen denk ik zo en dus plaats genoeg (1826 liter).
We zijn er heel blij mee. Hij staat nu in een garage bij ons in de buurt dus we kunnen nu ook redelijk snel inpakken en wegwezen.
:strip_exif()/f/image/w5R3d4eUeOa7VhuM7yLyAHVW.jpg?f=fotoalbum_large)
Dank allen voor de tips hier. De aanhanger is uit november 2023. Netjes kopie factuur en coc verklaring erbij gekregen. Hele aardige man. En je kan hier geen buil aan vallen denk ik zo en dus plaats genoeg (1826 liter).
We zijn er heel blij mee. Hij staat nu in een garage bij ons in de buurt dus we kunnen nu ook redelijk snel inpakken en wegwezen.
https://www.qvist.nl/qvis...ns/lantaarns/benzine.htmlg00gle schreef op zondag 26 mei 2024 @ 07:22:
Ik heb een coleman benzine lamp, al zo'n 10 jaar. geeft mooi licht. En in het voorjaar ook warmte. Hoge aanschafprijs, dat wel. En het is wat bewerkelijk in gebruik en niet zonder risico in een gesloten voortent van de vouwwagen. Maar ik heb het er allemaal voor over, mooi licht en fijne warmte.
EDIT: het valt trouwens niet onder de categorie 'lampje', realiseer ik me nu.
[ Voor 4% gewijzigd door Adam1980 op 26-05-2024 21:15 ]
Ik zat laatst ook verlekkerd te kijken naar een Petromax petroleumlamp. Maar nadat ik zag hoe relatief omslachtig het aansteken is heb ik er van afgezien. Ook moet je af en toe tijdens gebruik nog pompen.Adam1980 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 21:14:
[...]
https://www.qvist.nl/qvis...ns/lantaarns/benzine.html
Ik heb een coleman benzine lamp, al zo'n 10 jaar. geeft mooi licht. En in het voorjaar ook warmte. Hoge aanschafprijs, dat wel. En het is wat bewerkelijk in gebruik en niet zonder risico in een gesloten voortent van de vouwwagen. Maar ik heb het er allemaal voor over, mooi licht en fijne warmte.
EDIT: het valt trouwens niet onder de categorie 'lampje', realiseer ik me nu.
Ik neig nu naar een gaslamp. Dat lijkt het beste van twee werelden. Wat is volgens jou het grote voordeel ten opzichte van een gas- of olielamp?
Ik neem een eenvoudige campiggaz lamp en coleman benzine lamp in gedachte (schelen volgens mij wel aanzienlijk in prijs)Kevinns schreef op zondag 26 mei 2024 @ 21:35:
[...]
Ik zat laatst ook verlekkerd te kijken naar een Petromax petroleumlamp. Maar nadat ik zag hoe relatief omslachtig het aansteken is heb ik er van afgezien. Ook moet je af en toe tijdens gebruik nog pompen.
Ik neig nu naar een gaslamp. Dat lijkt het beste van twee werelden. Wat is volgens jou het grote voordeel ten opzichte van een gas- of olielamp?
voordeel benzinelamp: veel, goed regelbaar licht (1x pompen per 3 uur branden, of zoiets, in ieder geval pomp ik vrijwel nooit meer dan 1x op een avond), fijne droge warmte. Altijd (goedkopere) brandstof (hoewel coleman fuel aan te raden is, is schoner).
voordeel gaslamp: goedkoper in aanschaf. Eenvoudig in gebruik met gasblikken. Eventueel uitwisselbaar met gaskooktoestel (indien dezelfde aansluiting). Eenvoudig aansteken met piezo ontsteking. Klein pakvolume.
petroleum is weer een andere brandstof. daar heb ik geen ervaring mee. Wat ik een groot verschil vind, benzine brandt zonder waterdamp, gas verbrandt met veel vocht (maar nu begeef ik me op glad ijs; ik heb niet genoeg scheikundige kennis (overgehouden) om dit verschil goed te kunnen duiden), in een afgesloten voortent is dat minder prettig, ondanks alle kieren die er zijn.
@Adam1980 Zowel benzine of petroleum gaan eerder stank geven bij een onvolledige verbranding (onvoldoende branderdruk met de brandstofpomp en onvoldoende opgewarmde branderkop)
Hier zal een gaslantaarn minder last van hebben.
onvolledige verbranding door te weinig druk is mij vrijwel niet overkomen. Wel blijft er wat geur achter tijdens het branden, die je pas ruikt als je even naar het toiletgebouw bent gelopen. Ik vind het niet heel storend.aReaRe schreef op zondag 26 mei 2024 @ 22:10:
@Adam1980 Zowel benzine of petroleum gaan eerder stank geven bij een onvolledige verbranding (onvoldoende branderdruk met de brandstofpomp en onvoldoende opgewarmde branderkop)
Ik kan alleen praten over +/- 20 jaar terug met mijn ervaring met benzine en petroleum vergassers (kooktoestellen) die je eerst met gloeipasta moest opwarmen (branderkop) en als de kop gloeide de pomp gebruiken om de vloeistof onder druk te brengen voor het aansteken.Adam1980 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 22:13:
[...]
onvolledige verbranding door te weinig druk is mij vrijwel niet overkomen. Wel blijft er wat geur achter tijdens het branden, die je pas ruikt als je even naar het toiletgebouw bent gelopen. Ik vind het niet heel storend.
Sinds die tijd alleen gas en elektrisch.
@Adam1980
Propaangas zelf bevat geen water, het komt vrij bij de verbranding: C3H8 + 5 O2 --> 3 CO2 + 4 H2O. 1 m3 (1000 liter, in gasvorm) propaan levert bij een volledige verbranding ongeveer 0,96 liter water op (je mag het narekenen
).
Een gemiddeld gaslampje verbruikt in maximale stand zo'n 35 gram propaan per uur, oftwel 65,45 liter (gasvorm) propaan per uur, oftewel dat resulteert in 62 milliliter water per uur.
Een mens ademt 500 milliliter water per 24 uur uit, en zweet daarnaast ook nog eens 500 milliliter water per 24 uur uit. Dat komt neer op een gecombineerde 41 milliliter per uur per mens die je aan je omgeving uitstoot.
Oftewel een gaslampje op maximale stand telt als anderhalf persoon voor de hoeveelheid vocht die het in de voortent achterlaat. Ik kan me niet voorstellen dat je dat echt gaat merken, die voortent is niet hermetisch afgesloten toch? Anders heb je sowieso een probleem met zuurstof aanvoer en CO2 afvoer...
Ter vergelijking, petroleum (aangenomen dat het bestaat uit pure pentadecaan, in de praktijk is het een mix van verschillende vergelijkbare koolwaterstoffen):
C15H32 + 23 O2 --> 15 CO2 + 16 H2O
Ook hier komt flink wat water vrij. Je zou moeten kijken wat een petroleumlamp verbruikt en dat dan moeten doorrekenen, maar ik verwacht eerlijk gezegd een vergelijkbare hoeveelheid waterdamp per uur. Verhouding CO2 vs H2O van petroleum is 15:16. Van propaan is het 3:4, oftewel 15:20. Grove schatting is dus dat er (slechts) 20% minder water vrijkomt bij het verbranden van petroleum: grofweg 50 milliliter per uur. Daarvoor in de plaats krijg je wel roet walmen en koolmonoxide omdat petroleum veel makkelijker onvolledig verbrandt, dat zijn veel langere ketens
1m3 lucht kan bij 20 graden 17,3 gram water bevatten. We praten hier over milligrammen per uur. Dat beetje water van een gaslampje is in mijn ogen verwaarloosbaar. Je gaat bij een dampende kop koffie ook niet narekenen wat dat met de luchtvochtigheid doet in je voortent van 20-30m3...
Propaangas zelf bevat geen water, het komt vrij bij de verbranding: C3H8 + 5 O2 --> 3 CO2 + 4 H2O. 1 m3 (1000 liter, in gasvorm) propaan levert bij een volledige verbranding ongeveer 0,96 liter water op (je mag het narekenen
Een gemiddeld gaslampje verbruikt in maximale stand zo'n 35 gram propaan per uur, oftwel 65,45 liter (gasvorm) propaan per uur, oftewel dat resulteert in 62 milliliter water per uur.
Een mens ademt 500 milliliter water per 24 uur uit, en zweet daarnaast ook nog eens 500 milliliter water per 24 uur uit. Dat komt neer op een gecombineerde 41 milliliter per uur per mens die je aan je omgeving uitstoot.
Oftewel een gaslampje op maximale stand telt als anderhalf persoon voor de hoeveelheid vocht die het in de voortent achterlaat. Ik kan me niet voorstellen dat je dat echt gaat merken, die voortent is niet hermetisch afgesloten toch? Anders heb je sowieso een probleem met zuurstof aanvoer en CO2 afvoer...
Ter vergelijking, petroleum (aangenomen dat het bestaat uit pure pentadecaan, in de praktijk is het een mix van verschillende vergelijkbare koolwaterstoffen):
C15H32 + 23 O2 --> 15 CO2 + 16 H2O
Ook hier komt flink wat water vrij. Je zou moeten kijken wat een petroleumlamp verbruikt en dat dan moeten doorrekenen, maar ik verwacht eerlijk gezegd een vergelijkbare hoeveelheid waterdamp per uur. Verhouding CO2 vs H2O van petroleum is 15:16. Van propaan is het 3:4, oftewel 15:20. Grove schatting is dus dat er (slechts) 20% minder water vrijkomt bij het verbranden van petroleum: grofweg 50 milliliter per uur. Daarvoor in de plaats krijg je wel roet walmen en koolmonoxide omdat petroleum veel makkelijker onvolledig verbrandt, dat zijn veel langere ketens
1m3 lucht kan bij 20 graden 17,3 gram water bevatten. We praten hier over milligrammen per uur. Dat beetje water van een gaslampje is in mijn ogen verwaarloosbaar. Je gaat bij een dampende kop koffie ook niet narekenen wat dat met de luchtvochtigheid doet in je voortent van 20-30m3...
[ Voor 18% gewijzigd door pirke op 27-05-2024 00:36 ]
Ik ben een behoorlijk kritische lampen liefhebber. Heb alles van Petromax HK500 tot een grafkaars, diverse Nitecores tot Fenix lampen, biolites tot Convoys en Feuerhand 276'en tot BLF LT1's.g00gle schreef op zondag 26 mei 2024 @ 07:22:
Elke lamp heeft zo zijn voordelen maar de BLF LT1 (van Sofirn) kan ik iedereen van harte aanbevelen. Kijk even op Budgetlightforum, daar hebben ze hem bedacht, of op youtube. En koop hem dan gewoon compleet met de cellen.
Het voordeel van deze lantaarns is dat ze niet kunnen lekken of smelten, geen kousjes hebben die kapot gaan, veilig in elke tent te gebruiken zijn etc.
@Hier_ben_ik Wat een tof ding! Ik zit niet zo in de lampen, dus ik lees voor het eerst over deze. Het concept spreekt mij wel aan.
Die gaat op mijn verlanglijst, bedankt voor de tip.
Die gaat op mijn verlanglijst, bedankt voor de tip.
Het lijkt er toch wel op dat de haringen van tegenwoordig niet meer zijn zoals ze vroeger waren. Ze worden verkocht als verzinkt maar het roest veel te makkelijk naar mijn mening. Als het al echt verzinkt is dan is het bar slecht gedaan zou ik denken.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik snap het voordeel niet van verlichting in/bij een kampeermiddel op brandstof. In mijn ogen wel nadelen zoals brandgevaar, warmte, stank, moeten bijvullen enz. Gebruik een paar simpele lampen op een accu / op batterijen en dat gaat voor 3 weken met de tent prima. Of mis ik de voordelen?
Die is echt gaaf, besteld! Daar ga ik hopelijk veel plezier van hebben.Hier_ben_ik schreef op maandag 27 mei 2024 @ 00:50:
[...]
Elke lamp heeft zo zijn voordelen maar de BLF LT1 (van Sofirn) kan ik iedereen van harte aanbevelen. Kijk even op Budgetlightforum, daar hebben ze hem bedacht, of op youtube. En koop hem dan gewoon compleet met de cellen.
Zal wel elektrolytisch verzinkt zijn. Thermisch verzinkt is veel dikker maar ziet er iets minder mooi uit.Gonadan schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:23:
Het lijkt er toch wel op dat de haringen van tegenwoordig niet meer zijn zoals ze vroeger waren. Ze worden verkocht als verzinkt maar het roest veel te makkelijk naar mijn mening. Als het al echt verzinkt is dan is het bar slecht gedaan zou ik denken.
Maar inderdaad, ik heb ook (deels) roestende haringen. Nu boeit dat op zich niet heel veel, maar liefst houd ik alles als nieuw

Hier het verschil:

Ik snap op vakantie gaan op de fiets niet, daar wordt je zo moe van, als het regent nat, vies, kans op letsel. Met de auto is een veel beter alternatief.GoEV6 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:46:
Ik snap het voordeel niet van verlichting in/bij een kampeermiddel op brandstof. In mijn ogen wel nadelen zoals brandgevaar, warmte, stank, moeten bijvullen enz. Gebruik een paar simpele lampen op een accu / op batterijen en dat gaat voor 3 weken met de tent prima. Of mis ik de voordelen?
/Sarcasme
Iedereen heeft zo wel zijn tik, noem het nostalgie, een hobby, afwijking
Er zijn voor zo veel dingen betere, goedkopere, veiligere, duurzamere, saaiere, leukere alternatieven te verzinnen.
Maar soms wil je dat gewoon niet

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Sfeer. Ik gebruik in principe alleen kaarsen, liefst citronella. Meer voor het gevoel dan dat het iets doet. Heb ook eigenlijk liefst zo weinig mogelijk licht(vervuiling) 's avonds.GoEV6 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:46:
Oké, ik heb wel een led-strip in de wagenbak gemonteerd met dimmer, maar dat is alleen als je 's avonds iets wilt pakken of omkleden en het is echt pikkedonker. Maar zelfs dat vind ik eigenlijk al decadent want dat zou ook best met een zaklampje kunnen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Geen idee welke techniek ze gebruiken, maar ik heb niet het idee dat het verzinken ook maar iets doet. Als het puur staal was zou ik het ook geloven.Cheesy schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:05:
Zal wel elektrolytisch verzinkt zijn. Thermisch verzinkt is veel dikker maar ziet er iets minder mooi uit.
Maar inderdaad, ik heb ook (deels) roestende haringen. Nu boeit dat op zich niet heel veel, maar liefst houd ik alles als nieuw![]()
Hier het verschil:
[Afbeelding]
Het helpt ook niet mee dat de kunststof schroefharingen tegenwoordig aardig populair aan het worden zijn dus je vindt steeds minder echt goede rotspennen in een gewone kampeerwinkel.
Nu is een beetje roest inderdaad geen ramp, maar het maakt wel dat je handen direct echt vies zijn wanneer je bezig bent geweest. Wat modder of zand veeg je gewoon weg, roest moet je serieus wassen anders ga je vlekken maken op je doek of andere plekken waar je verdrietig van wordt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
We zoeken nog een overnachtingscamping met onze vouwwagen langs de A31 ter hoogte van Langres.
Iemand wellicht tips?
Iemand wellicht tips?
Vorig jaar op de heen- en terugweg hier gestaan:Exocet schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:36:
We zoeken nog een overnachtingscamping met onze vouwwagen langs de A31 ter hoogte van Langres.
Iemand wellicht tips?
https://www.campinglacroixdarles.fr/
Erg gemoedelijke camping, veel door-reizigers. Maar wel altijd plek lijkt het. Het zit niet strak naast de A31 maar je rijdt op de heen- en terugweg een stukje binnendoor en snijd daardoor af.
Vroeger, in de tijd van gloeilampen, nam ik met de tent wel een lampje op gas mee, dat hield het per volume en per gewicht langer vol dan een zaklamp op dikke C of D batterijen.GoEV6 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:46:
Tegenwoordig zou je het voor de sfeer nog kunnen doen, of nostalgie, maar als ik met een tent weg zou gaan zou ik vooral voor het gemak kiezen van een goede led lantaarn.
Wij gebruiken ook vooral kaarsen buiten. Maar ik vind een LED lantaarn zeker wel handig, vooral qua mobiliteit. Met een kaars de wagen inlopen is wel wat gestuntel.Gonadan schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:25:
[...]
Sfeer. Ik gebruik in principe alleen kaarsen, liefst citronella. Meer voor het gevoel dan dat het iets doet. Heb ook eigenlijk liefst zo weinig mogelijk licht(vervuiling) 's avonds.
Ik overweeg dit ook. Vooral met spullen pakken wel handig. Je hebt je beide handen dan namelijk vrij in plaats van een lantaarn in je hand... Hoe heb je dat gedaan en wat voor spullen heb je gebruikt? Of heb je dat eerder gemeld in het topic en heb ik dat gemist?Oké, ik heb wel een led-strip in de wagenbak gemonteerd met dimmer, maar dat is alleen als je 's avonds iets wilt pakken of omkleden en het is echt pikkedonker. Maar zelfs dat vind ik eigenlijk al decadent want dat zou ook best met een zaklampje kunnen.
Ik ben toch erg blij met mijn gaslamp. Zoals eerder vermeld ben ik ooit weggespoeld in de Franse Var en dan is het erg fijn als je licht hebt waarbij je niet afhankelijk bent van het stroomnet of batterijen/accu's. Daarnaast produceert het lampje ook wat warmte, erg prettig in de voortent als het weer wat tegen zit. Natuurlijk doet het niks met -4 (daarvoor hebben we dan ook een petroleum kachel), maar als het wat afkoelt in de avond na een slechte dag dan maakt het net het verschil.GoEV6 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 09:46:
En los daarvan heeft het ook iets nostalgisch, lekker kloten met een ouderwets kousje
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Ik ben jaren sceptisch geweest t.o.v. de plastic schroefharingen.
Nu had ik afgelopen zomer behoorlijk wat kromme, roestende haringen, dat ik op het punt stond om nieuwe te bestellen.
Begin dit jaar dan toch overstag en de peggy peg starterskit besteld. Nu komen wij meestal op de wat grotere familiecampings met grasveldjes, of behoorlijk uitgedroogde gras veldjes. Tot nu toe meer dan lof voor dit systeem. Ik ben vooralsnog positief verrast over de kwaliteit.
Ik ga mogelijk nog een stuk of 10 "normale" haringen in mijn caravan houden.
Nu had ik afgelopen zomer behoorlijk wat kromme, roestende haringen, dat ik op het punt stond om nieuwe te bestellen.
Begin dit jaar dan toch overstag en de peggy peg starterskit besteld. Nu komen wij meestal op de wat grotere familiecampings met grasveldjes, of behoorlijk uitgedroogde gras veldjes. Tot nu toe meer dan lof voor dit systeem. Ik ben vooralsnog positief verrast over de kwaliteit.
Ik ga mogelijk nog een stuk of 10 "normale" haringen in mijn caravan houden.
Wel langs de A31, uurtje voor Langres, dus misschien niet helemaal wat je zoekt. Maar Porte des Vosges. Ideale doorreiscamping wat mij betreft. Maar ze zijn dan ook echt puur daarvoor, vrijwel niemand staat er langer. Wij hebben twee jaar terug een hutje gehuurd, maar toen in september waren er vooral caravans. Weet niet of je een vouwwagen daar een beetje kunt uitklappen.Exocet schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:36:
Iemand wellicht tips?
Vrijstaande woning 1998, 212m², RD3,6. Geen na-isolatie, originele beglazing. 100m² VV, Adlar 6KW
Hebben wij ook een aantal jaren geleden gestaan. Hadden nog de aanhangwagen met grote tent, maar omdat we maar twee nachtjes zouden blijven (doorreis naar de Jura) hadden we ook een kleinere tent meegenomen.gehaktstaaf schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:05:
[...]
Wel langs de A31, uurtje voor Langres, dus misschien niet helemaal wat je zoekt. Maar Porte des Vosges. Ideale doorreiscamping wat mij betreft. Maar ze zijn dan ook echt puur daarvoor, vrijwel niemand staat er langer. Wij hebben twee jaar terug een hutje gehuurd, maar toen in september waren er vooral caravans. Weet niet of je een vouwwagen daar een beetje kunt uitklappen.
Helaas hadden we de tent onder een boom met eikenprocessierupsen gezet en onze jongste zat de eerste avond onder de bulten. Gelukkig waren de kriebels redelijk te koelen in het zwembad(je).
Wel snel naar een andere plek verhuisd.
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
We hebben nog wel zaklampen mee hoor voor wat rommelen of een noodgeval, maar zoveel licht hebben wij in de tent niet nodig. Lezen gebeurt meestal wanneer het nog licht is en mijn vriendin heeft vaak een e-reader mee en die heeft verlichting in het scherm.JanHenk schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:57:
Wij gebruiken ook vooral kaarsen buiten. Maar ik vind een LED lantaarn zeker wel handig, vooral qua mobiliteit. Met een kaars de wagen inlopen is wel wat gestuntel.Daarnaast gebruiken we hem ook in de slaapcabine om nog wat te lezen of iets dergelijks.
Wanneer het donker wordt is het vaak nog even tot rust komen en dan naar bed. Op vakantie ben ik liever vroeg op dan laat erin.
Heb het wel gepost denk ik, want er staat een foto in mijn album, maar kan de post zelf ook niet meer één twee drie vinden.Ik overweeg dit ook. Vooral met spullen pakken wel handig. Je hebt je beide handen dan namelijk vrij in plaats van een lantaarn in je hand... Hoe heb je dat gedaan en wat voor spullen heb je gebruikt? Of heb je dat eerder gemeld in het topic en heb ik dat gemist?
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Heb vanuit de keuken een kabel doorgetrokken naar de wagenbak, dichtgemaakt met vloeibaar rubber en doorgevoerd naar twee stopcontacten die ik aangelegd heb. Handig voor een telefoon opladen o.i.d. zodat die niet buiten hoeven te liggen bij de keuken. (die heeft standaard een stopcontact)
Daarna bij een ledstriptoko een aluminium profiel met afdekkap gehaald en die tegen de zijkant geschroefd. Daar een warm wit COB ledstrip (IP65) in gedaan en dat met een dimmer vast aangesloten (stopcontactbehuizing als lasdoos gebruikt). Dimmer zit tegen het buizenscharnier geplakt, kan je nog net zien zitten.
Voordeel hiervan is dat je de knop altijd makkelijk kan vinden, en in het donker zie je ook wel genoeg om die wagenbak te vinden. Het licht start zacht dus je kunt ook wanneer mijn dochter ligt te slapen prima een klein beetje licht aan doen.
En mocht het een keer écht zo slecht zijn dat je binnen gaat zitten dan kan hij hard genoeg om gezellig bij te zitten of te lezen.
Als je goed kijkt zie je dat ik de stopcontacten nog een keer verplaatst heb, minder strak tegen de kant geeft meer werkruimte en paste de trafo van de ledstrip er mooi achter.
Heb nog wel artikelnummers en zo ook als je zo ver geïnteresseerd bent.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zoekt iemand nog een CitiChef 40? Nu voor 100 + 9 verzendkosten = € 109 bij iBood en da's een aardig scherpe prijs.
https://www.ibood.com/nl/...tafel-gasbarbecue/1015414 (via Pepper gezien)
https://www.ibood.com/nl/...tafel-gasbarbecue/1015414 (via Pepper gezien)
[ Voor 21% gewijzigd door Cheesy op 27-05-2024 11:36 ]
@Gonadan Altijd leuk om te oplossingen van anderen te zien en daar inspiratie uit te halen. Ik weet voorlopig wel voldoende. Dankjewel.
Ik zal het wat anders moeten doen. Onze wagenbak heeft geen vaste wand (is immers een grote verzameling bisonyl) dus ik zal het aan het bedframe vast moeten maken. Heb ook andere voorbeelden gezien elders, dus ik voeg e.e.a. wat samen en daar ga ik een plan op maken.
Ik zal het wat anders moeten doen. Onze wagenbak heeft geen vaste wand (is immers een grote verzameling bisonyl) dus ik zal het aan het bedframe vast moeten maken. Heb ook andere voorbeelden gezien elders, dus ik voeg e.e.a. wat samen en daar ga ik een plan op maken.
Nu is het zo dat mijn vriendin heel graag een Porta Potti wil aanschaffen. Ik vind dat onzin.
Dus komt er een Porta Potti...
Twijfel nog tussen de 345 en de 365. Enige verschil is de tankinhoud van afvalwater en daarmee gepaard gaande zithoogte. De rest is zelfs gewoon uitwisselbaar. Volgens mij is de kleine afvaltank ruim voldoende en moet ik hem sowieso eerder legen (om de zoveel dagen?) dan dat ie vol is.
Iemand nog wat aanvullende inzichten voor de ene of de ander? Tips in gebruik? Ik ben totaal niet bekend met dit soort chemische toiletten.
Gebruiken hem voor kleine boodschap van vriendin en twee kleine kinderen, sporadisch in de nacht en met name in de ochtend. Daarnaast is het onderweg ook wel handig, omdat je soms op laadplekken staat waar er geen toilet is. Of het toilet niet open is, omdat ik ook een groot deel in de nacht rij.
Twijfel nog tussen de 345 en de 365. Enige verschil is de tankinhoud van afvalwater en daarmee gepaard gaande zithoogte. De rest is zelfs gewoon uitwisselbaar. Volgens mij is de kleine afvaltank ruim voldoende en moet ik hem sowieso eerder legen (om de zoveel dagen?) dan dat ie vol is.
Iemand nog wat aanvullende inzichten voor de ene of de ander? Tips in gebruik? Ik ben totaal niet bekend met dit soort chemische toiletten.
Gebruiken hem voor kleine boodschap van vriendin en twee kleine kinderen, sporadisch in de nacht en met name in de ochtend. Daarnaast is het onderweg ook wel handig, omdat je soms op laadplekken staat waar er geen toilet is. Of het toilet niet open is, omdat ik ook een groot deel in de nacht rij.
Camping Lac la Liez is fijn. Zwembadje, goed restaurant, wij hebben hier al een paar keer overnacht.Exocet schreef op maandag 27 mei 2024 @ 10:36:
Iemand wellicht tips?
Ik heb zo’n strip van 20cm magnetisch aan het bed frame geplakt: https://www.wifilampkonin...en/slimme-kastverlichtingJanHenk schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:24:
@Gonadan Altijd leuk om te oplossingen van anderen te zien en daar inspiratie uit te halen. Ik weet voorlopig wel voldoende. Dankjewel.
Er zitten magneten in de lamp, dus makkelijk monteren, en multifunctioneel omdat je ‘m ook zo aan een tentstok kan plakken. Hij heeft een bewegingssensor dus gaat automatisch aan in het donker als je het bed omhoog doet. En oplaadbaar met USB-C.
Toen ik dit zag had ik ineens geen zin meer om met LED strips en kabels te gaan klooien.
Enige nadeel is dat hij tijdens het rijden loskomt. Dus voor vertrek even opruimen en bij aankomst gelijk terugplakken.
Daarnaast heb ik ook zo’n ladelampje aangeschaft.
Werkt ook erg makkelijk moet ik zeggen. Wel een beetje een zwakke magneet.
daarmee is de taak van het legen en schoonmaken wel meteen mee opgelost, toch?JanHenk schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:32:
Nu is het zo dat mijn vriendin heel graag een Porta Potti wil aanschaffen. Ik vind dat onzin.
Hi Ha Hopjesvla
Hoezo twijfel jij nog? Als zij hem per se wil gaat zij hem legen toch? Lekker achterover zitten en afwachten wat ze regelt.JanHenk schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:32:

Zeiss Distagon 21 f/2.8
Die kleine is maar 12 liter, reken dat je sowieso +/- 3 liter al vult samen met de toilet vloeistof dus netto heb je 9 liter. In de camper hebben we 20 liter, dat hadden we ook met de caravan. Das genoeg voor een dag of 3/4 en dan wil je hem sowieso wel legen. Hoe lang je met de kleine gaat doen, ligt vooral aan je gebruik maar denk tussen de 2 en 4 dagen.JanHenk schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:32:
Er zijn allerlei vloeistoffen te koop op de markt, van allerlei merken en de 1e nog beter voor het milieu dan de ander. Wij gebruiken na een paar verschillende te hebben geprobeerd altijd de thetford concentrated lavendel. Misschien niet goed voor het milieu maar doet wat het moet doen en wij vinden hem een stuf fijner qua geur dan veel anderen. De enige reden waarom we ook een flesje groene milieuvriendelijke bij hebben is omdat sommige campings dit verplichten.
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD
Wij hebben in de camper een cassette van 19 liter uit m'n hoofd, die zit na 2 dagen vol als je alles erop doet met 2 volwassenen en 2 kinderen. In de garage hebben we een 2e cassette liggen, mochten we niet in de gelegenheid zijn om te legen kunnen we de volle in de garage leggen en hebben we wat extra marge om langs een leegpunt te gaan. Ook midden in de nacht of als het hard regent is het fijn om toch snel een lege cassette te kunnen plaatsen.
Na een rondje langs Bretagne en Normandië wil ik dit jaar een rondje Ardennen, Vogezen en dan via Luxemburg o.i.d. weer terug. Heb alle campingaangebeveligen al uit het topic gedistilleered maar hoe is jullie ervaringen qua weer in de Vogezen?
Het is groen dus altijd kans op regen, maar maakt dat nog veel uit welk deel je pakt. En is het überhaupt iets om je zorgen over te maken, want volgens mij staan Bretagne en Normandië ook niet echt bekend om het fantastisch warme en droge weer. Ofwel, is het vergelijkbaar als vorig jaar of moet ik me alvast mentaal voorbereiden?
Het is groen dus altijd kans op regen, maar maakt dat nog veel uit welk deel je pakt. En is het überhaupt iets om je zorgen over te maken, want volgens mij staan Bretagne en Normandië ook niet echt bekend om het fantastisch warme en droge weer. Ofwel, is het vergelijkbaar als vorig jaar of moet ik me alvast mentaal voorbereiden?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Vorig jaar van de 2 weken vakantie in de Vogezen slechts 14 dagen regen gehad. Top lokatie. Eens, nooit weer.Gonadan schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:36:
Na een rondje langs Bretagne en Normandië wil ik dit jaar een rondje Ardennen, Vogezen en dan via Luxemburg o.i.d. weer terug. Heb alle campingaangebeveligen al uit het topic gedistilleered maar hoe is jullie ervaringen qua weer in de Vogezen?
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Je zou ook kunnen overwegen om in de Elzas ten oosten van de Vogezen te gaan zitten, daar is het over het algemeen net wat beter weer. De Vogezen staan erom bekend dat ze nogal last hebben van veranderlijke weersomstandigheden, dat schijnt en dat is ook een beetje mijn ervaring, in de Elzas wat minder te zijn, maar dat wordt een beetje N=1 verhaalGonadan schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:36:
Ja dat weet ik nog, maar ook dat alles boven Lyon zeiknat was dus dat had weinig specifiek met de Vogezen te maken.Drardollan schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:10:
[...]
Vorig jaar van de 2 weken vakantie in de Vogezen slechts 14 dagen regen gehad. Top lokatie. Eens, nooit weer.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dan kriebelt het bij mij om juist wel te gaanDrardollan schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:10:
[...]
Vorig jaar van de 2 weken vakantie in de Vogezen slechts 14 dagen regen gehad. Top lokatie. Eens, nooit weer.
(zoals altijd gaat een vergelijking deels mank, want het warmt nou eenmaal op
Vorig jaar was het bagger in Normandië inderdaad maar in de 10+ jaar dat ik daar kom is het altijd prima weer geweest, ja af en toe een buitje maar ook genoeg zon gezien gelukkig.Gonadan schreef op maandag 27 mei 2024 @ 14:36:
Elect a clown, expect a circus.
Vorig jaar vond ik het ook wel mee vallen. Ja het was zeker niet mijn mooiste vakantieweer, maar ik heb alles kunnen doen wat ik wilde en het erg naar mijn zin gehad.Slasher schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:33:
[...]
Vorig jaar was het bagger in Normandië inderdaad maar in de 10+ jaar dat ik daar kom is het altijd prima weer geweest, ja af en toe een buitje maar ook genoeg zon gezien gelukkig.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat is wat wij doen, hoe dan ook vermijden we Luxemburg want te saai voor woorden dat volkLuuk84 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:27:
[...]
Je zou ook kunnen overwegen om in de Elzas ten oosten van de Vogezen te gaan zitten, daar is het over het algemeen net wat beter weer. De Vogezen staan erom bekend dat ze nogal last hebben van veranderlijke weersomstandigheden, dat schijnt en dat is ook een beetje mijn ervaring, in de Elzas wat minder te zijn, maar dat wordt een beetje N=1 verhaalEchter kan het daar ook gewoon flink regen in juli.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
In onze vorige caravan had ik de laagste variant. Dat is toch wel een aanslag op de knietjes moet ik eerlijk zeggen.JanHenk schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:32:
Nu 1 maat hoger, tank is dan inderdaad meteen groter, en ik hoef dus niet meer zo ver door mijn knieën
Ik vind het ideaal. In de nacht niet de camping over, onderweg met de caravan altijd een plee bij ons.
We gebruiken hem nu alleen om te plassen, alhoewel dat met een dochtertje van 3 soms wat lastig uit te leggen is dus ongelukjes gaan er ook wel in.
In de camper gebruikte we de chemische plee als we onderweg waren wel voor alle behoeftes.
Het rijden en dus schudden, met een goede vloeistof zorgt voor gewoon een goed opgeloste substantie.
Kieper de er zo uit, paar keer schoon water er in, wat schudden en weer klaar voor gebruik.
Let wel ik heb niet zo een goede ervaring met die groen vloeistof van Thethford of welk merk dan ook.
Dan is het vaak toch na 1 of 2 dagen al een flinke stank zooi.
De blauwe vloeistof werkt echter gewoon goed.
Die heb ik vaker gelezen, dat de oostkant van de Vogezen gemiddeld iets beter weer zou zijn. Regenen kan het overal hoor, ik ben gewoon benieuwd of de ervaringen echt afwijkend zijn of dat het voor de noordelijke helft van Frankrijk allemaal uitwisselbaar is.Luuk84 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 15:27:
[...]
Je zou ook kunnen overwegen om in de Elzas ten oosten van de Vogezen te gaan zitten, daar is het over het algemeen net wat beter weer. De Vogezen staan erom bekend dat ze nogal last hebben van veranderlijke weersomstandigheden, dat schijnt en dat is ook een beetje mijn ervaring, in de Elzas wat minder te zijn, maar dat wordt een beetje N=1 verhaalEchter kan het daar ook gewoon flink regen in juli.
Zeiss Distagon 21 f/2.8