[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 203 ... 277 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:30
We waren toe aan een nieuwe tent en uiteindelijk uitgekomen bij een Bardani Spitfire 340 XL Deluxe. Vooral vanwege de zij-ingang en de ‘ingebouwde’ luifel.
Behoorlijke stap vooruit vergeleken met de Coleman tunneltent die we hadden. Afgelopen weekend maar even snel basic opgezet, zodat we geen ruzie hoeven te maken op vakantie. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VcMEZQWSRvDLhJmlaZQbsJDOFEg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PmKeQrS6jJqkJ4zwLFAnHBSa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X8ATEPx-U4psYD83-zx89GZbhtM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0vExvLnG1GRS6D73sSGhiu68.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 3% gewijzigd door GermanPivo op 06-03-2024 07:53 ]

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NijN of Spades
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:04
GermanPivo schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 07:51:
We waren toe aan een nieuwe tent en uiteindelijk uitgekomen bij een Bardani Spitfire 340 XL Deluxe. Vooral vanwege de zij-ingang en de ‘ingebouwde’ luifel.
Behoorlijke stap vooruit vergeleken met de Coleman tunneltent die we hadden. Afgelopen weekend maar even snel basic opgezet, zodat we geen ruzie hoeven te maken op vakantie. :+
....
Nais. Wij hebben de niet DeLuxe-versie onlangs gekocht.

Hoe ging het opzetten, nog iets opvallends?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
vhal schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 08:13:
[...]
Gemak dient de mens, dat gehengst met een hamer en het er uit trekken kost toch alleen maar extra tijd.
Eruit boren kost uiteindelijk ook tijd, heb je ook een aparte haringtrekker overwogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:40

Smurf

Detri

Met een beetje accutol (hoog toerental "onbelast") heb je ze er toch in een paar tellen uit?
Je kan ze er natuurlijk vaak ook gewoon uit trekken, maar zelfs in de zachte grond op bijvoorbeeld een boerencamping in Nederland gaat mijn voorkeur alsnog naar draaien. Reden is simpel: het duurt niet veel langer, maar je haring komt er wel een stuk schoner uit dan met trekken.

@Jochem Ik heb geen camper, maar heb sinds aanschaf van onze caravan die al wel aardig onder handen genomen. En zo zijn er nog wel een paar hier. De opbouw van een camper heeft een andere basis, maar verder ook best wat overeenkomsten met die van een caravan. Een kort foto-blogje af en toe zou best leuk zijn om hier terug te zien. En een vraag stellen kan natuurlijk altijd.

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Cheesy schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 07:46:
[...]

Ik vind het een origineel idee, maar ik vrees dat je doorgaans niet veel goedkoper uit zult zijn.
Houtdraadbouten M10x200 kosten bij de Toolstation ongeveer een euro per stuk. Bij de bouwmarkt het veelvoudige. Dan nog die ringen en kit erbij en je zit al snel richting of over de € 1,19 p/s van het setje van Obelink. Daar zit ook nog eens een passende dop bij.
"daar kunnen we over twisten" ;)

De ringen / kit zijn optioneel maar wellicht prettiger, ik zat nog even te twisten over 3d printen van .. te vermelden De bouten (sommige gebruiken lange schroeven) kan je wellicht goedkoper krijgen in bulk/ander type

en ja de set bij obelink is ook niet al te $$$

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

als we het over accu-tol meuk hebben ook handig voor de camping
ut now instead of a generator there’s the option of an inverter. [Thijs Koppen] has made a very neat all-in-one mains power station in a plastic flight case using the ubiquitous and handy standardized Makita power tool packs.
https://hackaday.com/2024...ke-a-portable-powerhouse/

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:30
NijN of Spades schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 08:50:
[...]

Nais. Wij hebben de niet DeLuxe-versie onlangs gekocht.

Hoe ging het opzetten, nog iets opvallends?
Nee, niet echt. Ging vrij soepel, was alleen even wennen hoe de stokken erin gingen in vergelijking met de vorige tent, maar dat handigheidje heb je zo door. :) (De bandjes bij het pinnetje zo los mogelijk en aantrekken als de boel rechtop staat).

9040 Wp | Zendure 15,4 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-10 15:45
Even hier vragen, want kom zelf niet mega ver eigenlijk.

Als het goed is komt onze camper dus eind van de maand. In juni willen we 2 weken weg, eerst zaten we aan Scandinavië te denken maar dat verplaatsen we naar volgend jaar als we wat langer vrij kunnen nemen. Maar we willen wel graag de bergen in, dus nu hebben we Zwitserland op het oog.
Nu heb ik van de week ook een jaar abbo Park4night afgesloten (eerder gebruikt in Noorwegen, werkte prima.) maar kom bijna geen camper plaatsen tegen als ik een beetje rond kijk daar, en veelal campings en ook wat grotere, met allerlei ratings.. We hebben geen kids, niet veel nodig, en gaan vooral voor de natuur... Iemand hier tips voor camper plekken of campings in Zwitserland?

Overigens over het algemeen, leuke camper plekken mogen altijd in mijn inbox worden gegooid ;) ben mijn favorieten aardig aan het vullen haha.
Jochem schreef op maandag 4 maart 2024 @ 12:48:
Ik geniet als lurker en soms als participant enorm van deze draad! Zeker nu er weer een zonnetje herkenbaar is sinds dit weekend. Ik ga goed met name als het over zelfbouw dingen gaat zoals een zelfbouwkeuken voor bij een vouwwagen of chuckbox. Nu heb ik dus het idee, en ik ben niet de enige, om een camper te gaan bouwen op basis van een Fiat/Opel/Peugeot/Citroen/Mercedes L2H2/L3H3 bus. Zijn er op tweakers zelfbouwcamper topics? Ik kan er helemaal geen vinden, of ik zoek niet goed. Kijk ik compleet over dingen heen? Of kunnen we dat gewoon hier bespreken? Voelt als vervuiling van het topic namelijk.
Ik heb het nooit gevonden in ieder geval. begin vorig jaar ook wel over nagedacht, en zelfs uren en uren in sketchup zitten tekenen. Maar zoooo handig ben ik niet, en ook geen eigen bouw plaats. Dus dat zou een heel groot project worden. En heb wat bedrijven toen aangeschreven die daarmee kunnen helpen. Maar conclusie was dat je voor dat geld ook een nieuwe camper kan kopen. Dus tenzij je echt veel zelf kan doen of iets heel speciaals wil maken....

Met beetje google werk kom je overigens wel genoeg info tegen hoor. Volg op Insta ook redelijk wat mensen en bedrijfjes die campers maken / helpen maken.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NijN of Spades
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:04
GermanPivo schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 12:52:
[...]

Nee, niet echt. Ging vrij soepel, was alleen even wennen hoe de stokken erin gingen in vergelijking met de vorige tent, maar dat handigheidje heb je zo door. :) (De bandjes bij het pinnetje zo los mogelijk en aantrekken als de boel rechtop staat).
Mooi, ik hoopte al dat er geen bijzonderheden waren. We komen nu van een luchttent af en stokken zal wel weer ff wennen zijn.

Bedankt voor de tip *O*

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-10 09:07

World Citizen

FreeReef.nl

Het is niet helemaal kamperen maar dit gaan jullie leuk vinden.

https://www.nutchel.be/

Je hebt een houten hutje met een prima bed, douche en klein keukentje. De douche is warm en in het keukentje kun je evt koken op gas.

Maar je kunt ook koken op je fornuisje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8-6ntnzH1vcDHce3ZcQHkz_Hv1E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/VIvcwUw9BdaNvWLDKnJ5pg7G.jpg?f=user_large

Je moet alleen wel alles zelf warm stoken met hout. Dus als je sochtens je nest uitstapt is het lekker grillig en snotterig voordat je wat warmte hebt. Het hout kun je onbeperkt halen op 10 meter afstand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h-_sAqYy7gVQYAgNDpVYQtzmex4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uxHK1FjqqEQnVUJ9P5Nd8dWI.jpg?f=user_large

Je moet bewust inkopen doen omdat je een koelbox heb met koelelementen. Maar daar is niks ergs aan want er is genoeg lekkers in het dorpje te halen. En anders maak je gebruik van de service van het park die hele lekkere bbq en ontbijtmandjes met streekproducten hebben.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HQTkZRdHZ-cbLcR-1RiD16LtphM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1oKoIqoAFkAtxJgjPXGsmmZx.jpg?f=user_large

Wat doe je dan de hele dag?
Nou wij hebben een huisje gekozen met jacuzzi die vanaf aankomst meteen op 38 graden voor je klaar staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TNbM_Fzgje9vq_KJhUf3Zh2DdJY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UsStwwpNQ7hmexB89v4o63TT.jpg?f=user_large

Of je vermaakt je met wat spelletjes. Wifi en tv is er natuurlijk niet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p8UM01NWaBbqpEMUnBLPQddkgI8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/o0QISVsG2KAow2aEqHIrF8jR.jpg?f=user_large

De organisatie heeft talloze bezigheden die vooral met kids erg leuk zijn. Kleine doe dingetjes, puzzels, spelletjes, speurtochtjes in de natuur en het feeën bos. In het centrale huisje staat verf en andere speeldingen. Hun ideeën boek is oprecht tof en ik heb er al wat tips uitgehaald wat ik met onze scouting ga doen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uRyHoNjiV2PAc6HoFPS1hcwrIwY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/22NdAoOIuyOcppaSK7nwLH4D.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dr9GISPlPFeogbHVYQOE8gkn008=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pZmgNAkB3XVy15iB4Nqxxfup.jpg?f=user_large

Koffie zet je in je Koffiepotje en licht heb je van je olielampje en je kaarsjes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TPeM-hh32AtJGg_JrYulCMqXsbo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Cw9raNLyCvzpgnMcHKn9Vnq2.jpg?f=user_large

Het is een klein maar leuk aangelegd terrein. Niks is vlak gemaakt en er staan de k ik 20 cabins.
Je hebt ze wat groter en wat kleiner en met of zonder jacuzzi
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ahTBXwd_6IFD3jr4vcpZIdnwbbU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BPbZjIPtxLW1nOoUKTLMhaNa.jpg?f=user_large

De natuur in de buurt is top! Gisteren lekker naar een meertje geweest.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zaqPLfRXe35W6zNui2ZfJbIZh-c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/m4Ka0fWwR16NqgRBBwWCUJKd.jpg?f=user_large

Ik ben helemaal fan. Het is ontspannen omdat je niet in een tent op je matje ligt maar het is ook gewoon een beetje outdoor omdat je wat tijd en moeite moet steken in warmte en eten.

De eigenaren zijn super aardig en hebben een winkeltje met streekproducten en extra toiletpapier of aanmaakblokjes voor de tweakers zonder kampvuurinsigne. Een flesje wijn en een lokaal biertje kun je er ook vinden.

Zeker met kids die wat durven ga je hier een geweldige midweek ervaren. Doen!

FreeReef.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
  • Laatst online: 23-10 12:39
World Citizen schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:07:
Het is geen kamperen, wel back2basic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-10 14:38

Je hebt een houten hutje met een prima bed, douche en klein keukentje. De douche is warm en in het keukentje kun je evt koken op gas.

Maar je kunt ook koken op je fornuisje.
[Afbeelding]

Je moet alleen wel alles zelf warm stoken met hout. Dus als je sochtens je nest uitstapt is het lekker grillig en snotterig voordat je wat warmte hebt. Het hout kun je onbeperkt halen op 10 meter afstand.
[Afbeelding]

Je moet bewust inkopen doen omdat je een koelbox heb met koelelementen. Maar daar is niks ergs aan want er is genoeg lekkers in het dorpje te halen. En anders maak je gebruik van de service van het park die hele lekkere bbq en ontbijtmandjes met streekproducten hebben.
[Afbeelding]

Wat doe je dan de hele dag?
Nou wij hebben een huisje gekozen met jacuzzi die vanaf aankomst meteen op 38 graden voor je klaar staat.
[Afbeelding]

Of je vermaakt je met wat spelletjes. Wifi en tv is er natuurlijk niet.
[Afbeelding]

De organisatie heeft talloze bezigheden die vooral met kids erg leuk zijn. Kleine doe dingetjes, puzzels, spelletjes, speurtochtjes in de natuur en het feeën bos. In het centrale huisje staat verf en andere speeldingen. Hun ideeën boek is oprecht tof en ik heb er al wat tips uitgehaald wat ik met onze scouting ga doen.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Koffie zet je in je Koffiepotje en licht heb je van je olielampje en je kaarsjes.
[Afbeelding]

Het is een klein maar leuk aangelegd terrein. Niks is vlak gemaakt en er staan de k ik 20 cabins.
Je hebt ze wat groter en wat kleiner en met of zonder jacuzzi
[Afbeelding]

De natuur in de buurt is top! Gisteren lekker naar een meertje geweest.
[Afbeelding]

Ik ben helemaal fan. Het is ontspannen omdat je niet in een tent op je matje ligt maar het is ook gewoon een beetje outdoor omdat je wat tijd en moeite moet steken in warmte en eten.

De eigenaren zijn super aardig en hebben een winkeltje met streekproducten en extra toiletpapier of aanmaakblokjes voor de tweakers zonder kampvuurinsigne. Een flesje wijn en een lokaal biertje kun je er ook vinden.

Zeker met kids die wat durven ga je hier een geweldige midweek ervaren. Doen!
Ik ging voor de gein even kijken, maar voor 200+ euro per nacht ga ik liever ergens in een mooi hotel in een stad zitten.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Ozzie schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:26:
[...]

Ik ging voor de gein even kijken, maar voor 200+ euro per nacht ga ik liever ergens in een mooi hotel in een stad zitten.
Wij waren 700 euro kwijt voor een huisje met jacuzzi voor 5 dagen 4 nachten.

Iets minder dan 200, maar goedkoop is het niet.
Pak je hem zonder jacuzzi is het rond de 155.

En je hebt wat kortingscodes her en der.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23-10 15:59

Doet me een beetje denken aan het cabiner-concept, maar dat is echt back-to-basics in de middle-of-nowhere....en geen hottub :9

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
Dit is niet niet helemaal kamperen, dit is helemaal niet kamperen. FTFY. Dit is meer iets voor hipsters die op maandag op het werk willen komen, en dan indruk willen maken dat ze een weekend helemaal back to basic zijn gegaan. En dat ze die hottub helemaal zelf op moesten stoken...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voog
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-10 15:03
Oekiejoekie schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 16:40:
[...]

Dit is niet niet helemaal kamperen, dit is helemaal niet kamperen. FTFY. Dit is meer iets voor hipsters die op maandag op het werk willen komen, en dan indruk willen maken dat ze een weekend helemaal back to basic zijn gegaan. En dat ze die hottub helemaal zelf op moesten stoken...
Maar ik vind het wel leuk :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

5G toch wel :? :+

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Oh mijn god...Geen wifi, geen tv en dan ook nog geen 5G ? Dat is marteling. Bel Amnesty International ! De charme van kamperen zit er juist in dat je veel buiten bent. En dat je ook contact hebt met medekampeerders. Oh, en dat kan ooit leuker zijn als een avond voor de buis...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Oekiejoekie schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 17:51:
[...]

Oh mijn god...Geen wifi, geen tv en dan ook nog geen 5G ? Dat is marteling. Bel Amnesty International ! De charme van kamperen zit er juist in dat je veel buiten bent. En dat je ook contact hebt met medekampeerders. Oh, en dat kan ooit leuker zijn als een avond voor de buis...
LOL _O-

Meer een gebbetje naar @World Citizen die zelf een camping runt (of ik ben in de war met iemand anders dan World Citizen ).

Als ik op de camping sta met de caravan ben ik ook zoveel mogelijk buiten, alleen 's avonds even de tablet met 5G aanzetten om het journaal te zien.
Verder lekker wandelen, fietsen, niksen, BBQ'en etc etc.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@World Citizen voor 200,- per nacht ? back to basic .. kan voor minder :) zoals een kartonen doos onder een brug hahahaha

maar dat gezegd vind het wel geniaal

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

@aReaRe een scoutinggroep die uitsluitend onder zijl slaapt met een eigen terrein inderdaad. Kou genoeg geleden ;)

FreeReef.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:06

franssie

Save the albatross

pirke schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 13:11:
[...]

Het is geen kamperen, wel back2basic.
Ach meningen mogen verschillen denk ik, Ik vind parkeren met een verwarmde caravan of camper ook geen kamperen (en toch maak ik mij daar zelf schuldig aan :+ ).
Kamperen in een hangmat tussen twee bomen is een optie om lekker buiten redelijk basic in de natuur te zijn, of een all-inn famillie camping dan onder kamperen valt vraag ik me ook af.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Meningen verschillen, maar er is zoiets als een definitie van een woord toch? xD
Kamperen is een vorm van openluchtrecreatie waarbij men in een tent, caravan, camper, tenthuisje of ander relatief eenvoudige recreatiewoning op een buitenterrein verblijft. Dit is meestal één of meerdere nachten.
Buiten dat, voor 200 euro in een blokhutje gaan zitten vind ik ook beetje too much, leuk bedacht. Maar voor 200 euro kan ik een week op een camping staan xD. That asside, er is vast een markt voor ;)

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
franssie schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 18:29:
[...]

Ach meningen mogen verschillen denk ik, Ik vind parkeren met een verwarmde caravan of camper ook geen kamperen (en toch maak ik mij daar zelf schuldig aan :+ ).
Kamperen in een hangmat tussen twee bomen is een optie om lekker buiten redelijk basic in de natuur te zijn, of een all-inn famillie camping dan onder kamperen valt vraag ik me ook af.
Vrij in de natuur staan, vuurtje stoken met zelf gesprokkeld hout, en daarna wel in een goed bed slapen. Dat noem ik meer kamperen dan op een slecht luchtbed op een groot vakantieresort (lees: camping) slapen :)

Ieder zn ding *O*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

Owwww als we het over de definitie van “kamperen” hebben dan mogen we er nog wel wat bijtrekken. ;)

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Kampeer nieuws: https://www.kampeerzaken....250-kilo-komt-dichterbij/

Wel even wachten tot 2028 :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

World Citizen schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 20:11:
Owwww als we het over de definitie van “kamperen” hebben dan mogen we er nog wel wat bijtrekken. ;)
Hopenlijk terwijl :9B en een (kamp)vuurtje :)

Ieder zijn meug ..toch ?

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Het zou dus kunnen dat die 4.250 kilo uiteindelijk alleen gaat gelden voor voertuigen met een elektrische aandrijving, waarvan de energie afkomstig is van een accupakket (BEV) of van met waterstof gevoede brandstofcellen (FCEV).

Aanleiding is elektrische bestelauto's. Die plannen liggen er al een paar jaar.

Maar stel het gaat ook voor (niet elektrische) campers gelden, dan moet je camper er wel fysiek voor aangepast zijn: sterke as en sterk chassis. Als hij een max technische massa heeft van 3500kg dan mag je hem niet opeens tot 4250kg gaan laden. Die aanpassingen zelf kosten ook behoorlijk wat kilo's, moet je bij aanschaf al kiezen, achteraf inbouwen is geen optie. Je zal er dus niet spontaan 750kg nuttig laadvermogen bij krijgen. Maar alle beetjes helpen natuurlijk.

Of je gaat gewoon voor een dubbelasser die tot 5500kg mag 8)

Of de echte vrachtwagencampers tot 19000kg... niet ideaal voor je brandstofverbruik. Wel prettig overwinteren aan de Middellandse Zee als je eenmaal met pensioen bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

vso schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 20:36:
[...]

Hopenlijk terwijl :9B en een (kamp)vuurtje :)

Ieder zijn meug ..toch ?
Zeker :)

Vroeger kon ik geen bier meenemen. Dat was te zwaar. Enkel water om te drinken en rantsoen aan te maken. Een tentje had ik niet dus ik was meer zwerver in de bergen met een stukje zijl en wat sisal. :+

Maar kijkende naar die foto met Kapla was dat nu anders _/-\o_

[ Voor 7% gewijzigd door World Citizen op 07-03-2024 20:41 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

World Citizen schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 20:40:
[...]

Zeker :)

Vroeger kon ok geen bier meenemen. Dat was te zwaar. Enkel water om te drinken en rantsoen aan te maken. Een tentje had ik niet dus ik was meer zwerver in de bergen met een stukje zijl en wat sisal. :+
je bedoelt scouting :)

Denk hier in europa je best moet doen om geen gsm dekking te hebben wat niet perse slecht is (nooddienst kunnen bellen is wel makkelijk)
Anderzijds is het wel erg prettig want de hoeveelheid mensen die de telefoon op speakerstand zetten en niet boeit of je onvrijwillig meeluistert

ik denk dat de maatschappij echt aan diggelen valt door de houding/mentaliteit "van het gas af" hierdoor is opzich het idee van "less = more" wel aantrekkelijk ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

pirke schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 19:11:
[...]

Vrij in de natuur staan, vuurtje stoken met zelf gesprokkeld hout, en daarna wel in een goed bed slapen. Dat noem ik meer kamperen dan op een slecht luchtbed op een groot vakantieresort (lees: camping) slapen :)

Ieder zn ding *O*
Goed bed is geen kamperen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-10 06:16

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Ik vind dat dus eigenlijk een heel slecht idee hè. Mensen halen hun rijbewijs in een clio'tje (bij wijze van spreken) en kunnen straks met een unit van 4 ton en 7 meter de weg op. Die rijbewijsklasses zijn er niet voor niets. En als de campers er nu een stuk veiliger gebouwd door gaan worden, dan zou ik het ergens nog kunnen begrijpen, maar waarschijnlijk blijven ze van dun polyester/triplex en wordt alleen de uitrusting luxer en zwaarder.

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
@Yukkie 7m camper blijft 7m camper, dat beetje extra gewicht merk je weinig van. Zelfs mijn 12 ton (of 15? weet het niet meer) les vrachtwagen reed gewoon lekker, dat ie zwaar is merk je niet. Motorvermogen en remkracht schalen gewoon mee. Het is vooral de afmetingen die het hem doen.

17 jarigen die hun rijbewijs mogen halen en zelfs hun vrachtwagenrijbewijs mogen halen... Dat zijn ook plannen die eraan komen. Dat lijkt me een veel minder goed idee. Op mijn 17e reed ik heel onverantwoord brommer, het was goed dat ik geen auto mocht besturen, laat staan een vrachtwagen zonder dat ik rijervaring had. Ook op mijn 18e reed ik nog vrij onverantwoord auto trouwens :) Verzekeringspremies voor <24 zijn niet voor niks flink hoger. Maar goed, we hebben te weinig chauffeurs dus verlagen we de toegangseisen, net als dat onbevoegden nu voor de klas en in de kinderopvang mogen werken.

Anyway, einde offtopic rant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-10 06:16

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@pirke jij als ervaringsdeskundige kan ons toch vertellen dat je met zo'n unit heel anders moet rijden (nog meer vooruitkijken en anticiperen) dan met een klein licht autootje die je binnen een paar meter stil zet en met je pink achteruit in parkeerd? Tuurlijk, het remvermogen en alle veiligheidsystemen schalen mee, maar het is toch niet voor niets dat je nu een c1 of een c rijbewijs moet hebben voor zwaardere voertuigen?

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:17
Yukkie schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 22:50:
@pirke jij als ervaringsdeskundige kan ons toch vertellen dat je met zo'n unit heel anders moet rijden (nog meer vooruitkijken en anticiperen) dan met een klein licht autootje die je binnen een paar meter stil zet en met je pink achteruit in parkeerd? Tuurlijk, het remvermogen en alle veiligheidsystemen schalen mee, maar het is toch niet voor niets dat je nu een c1 of een c rijbewijs moet hebben voor zwaardere voertuigen?
Het zijn op de doorgaande wegen echt vooral de afmetingen die anders zijn. En boven 3,5ton natuurlijk de snelheidsbegrenzer op 85/90 geijkte kilometers per uur.
Ja, je trekt wat langzamer op dan met een gewone modern autootje. Maar een beetje vrachtwagen van 30 ton doet wat dat betreft niet onder voor een jaren 90 campertje van 3 ton met 80 pk zonder turbo.

Remmen en stoppen doet een volle vrachtwagen sinds ze worden uitgerust met ABS nagenoeg net zo snel als een lege personenauto. Dat vrachtauto's een veel langere remweg zouden hebben dan personenauto's is iets uit de tijd dat er nog geen rem bekrachtiging en pneumatische remmen waren.

De belangrijkste reden voor het groot rijbewijs is de wendbaarheid door het formaat en het overzicht rondom wanneer je binnen de bebouwde kom rijdt. Een volledige schoolklas kan in je dode hoek verdwijnen als je even niet oplet.
Het extra gewicht merk je ook wel aan het gedrag in bochten. Maar dat heeft meer te maken met hoogte van het zwaartepunt dan het gewicht zelf. Hang 1000 liter aan watertanks onder de vloer van je camperbus, tussen de assen, en de bochtstabileit zal doordat je zwaartepunt lager komt te liggen waarschijnlijk zelfs beter worden.
Stop alle bovenkastjes vol met potten pindakaas en zakken aardappelen en je bochtstabileit wordt met 200 kg op die hoogte al merkbaar een stuk minder.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
@Yukkie Mijn punt is vooral dat je op B rijbewijs nu al met 7m en 3,5t rond kan rijden, een verhoging naar 4,25t is niet significant gevaarlijker. Ook onze camper 9m 5,5t is niet heel veel anders. Je moet in alle drie de gevallen goed opletten in bochten... Onze draaicirkel is ietsiepietsie groter en onze kont zwenkt net iets meer uit omdat ie net wat langer is achter de achteras, dat verschil rechtvaardigt in mijn ogen geen verschil in rijbewijs. Maar ja, ze moeten ergens een grens trekken.

Het verschil tussen 3,5t camper en een Clio is inderdaad aanzienlijk :)

Een echte vrachtwagen (ook zonder oplegger) heeft een hele andere techniek dan auto's en bestelwagens. Je hebt een luchtsysteem, 20 versnellingen, rij- en rusttijden, export regels, etc. Het theorie examen is voor een groot deel gericht op beroepsvervoer, naast de verkeersregels "wie heeft er voorrang en hoe hard mag je hier".

Het C1 rijbewijs is ingevoerd om het gat te dichten tussen auto en vrachtwagen, maar het theorie examen is nog steeds vergelijkbaar. Daarbij gelden de rij- en rusttijden voor alles wat je *commercieel* rijdt boven de 3,5t, prive ritten tellen niet, ook niet in vrachtwagens.

Om dingen complexer te maken is onze camper op kenteken gewoon een personenauto categorie M1, ondanks zijn gewicht van 5,5t en 3 assen. Oftewel in Nederland mag ik gewoon 130 op de snelweg en mag ik de borden "verboden voor vrachtwagens" negeren. In het buitenland is het per land anders of de wetgeving op categorie M1 werkt of op gewicht. Vaak een combo of allerlei uitzonderingen. Daar hoor je in C1 en C examen helemaal niks over, terwijl dat juist nuttige informatie is, maar het rijbewijs is puur op Nederland en voornamelijk beroepsvervoer gericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Ivow85 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 07:11:
[...]

En boven 3,5ton natuurlijk de snelheidsbegrenzer op 85/90 geijkte kilometers per uur.
Nee hoor, geen snelheidsbegrenzer bij ons :) Want categorie M1...

[ Voor 4% gewijzigd door pirke op 08-03-2024 07:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:17
pirke schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 07:23:
[...]

Nee hoor, geen snelheidsbegrenzer bij ons :) Want categorie M1...
Oh ja, daar zijn ook weer uitzonderingen op. Ik ging uit van de 'normale' vrachtwagen met TMM van 30-40 ton

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:32

Beetje vlees noch vis. Niet de geneugten van kamperen want niet echt buiten. En niet het comfort van een bungalow maar wel de prijzen daarvan (en meer, 200+ per nacht???).

Ik ben duidelijk niet de markt hiervoor.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:09
Ik ben er niet direct enthousiast over, al snap ik waar het vandaan komt (accu packs wegen absurd veel). Ik vind dat je al behoorlijk grote wagens mag rijden met rijbewijs B (in het algemeen, niet specifiek camper gericht) en ik vraag mij af of het de verkeersveiligheid ten goede komt als je dit soort dingen gaat ophogen. Voor een beetje aanhanger (cq. caravan) moet je ook een speciaal rijbewijs halen, die regels zijn juist strenger geworden de afgelopen jaren.

Persoonlijk zou ik eerder opteren voor iets vergelijkbaars als een E rijbewijs, hoeft geen uitgebreid theorie en praktijk examen te zijn natuurlijk. Maar als je een wat zwaarder voertuig wil rijden, binnen bepaalde grenzen, dan zou het mijn inziens geen slechte zaak zijn als je daar een paar dagdelen praktijk en een klein examen voor moet doen zodat je bepaalde kennis opdoet en bepaalde kennis en kunde kunt laten zien. Net als ingevoerd is voor aanhangers, bromfietsen en tractoren.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:04
ik vind het wel grappige huisjes. Ik vind ze persoonlijk aantrekkelijker.dan een huisje op een of ander Lambal park, maar voor de prijzen die ze er voor vragen sla ik graag over en pak ik de tent in. En heeft natuurlijk weinig te maken met dit forum, van de andere kant..als je meerdere keren moet rijden voor je plek waar je 6 weken gaat staan om bv de vloertegels te gaan leggen heeft voor mij ook weinig meer met kamperen te maken...
Maar als de minimale definitie is dat het mobiel moet zijn dan past het hier inderdaad niet. next..

Wat anders, er is op 6 april een event bij De Waard waarbij je je oude tent kan inleveren voor korting. €100,- voor een tweepersoonstent, €250,- voor een familietent (de te ontvangen korting bij inlevering). Maar goed, de loodzware Papegaaiduiker die we hebben gekregen is me wellicht niet de €100 euro waard om me daar een hernia aan te tillen als ik die van de zolder moet halen ;)

[ Voor 26% gewijzigd door Hopjesvla79 op 08-03-2024 09:00 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Laatst online: 22-10 14:38
Ik vond het ook erg leuke huisjes hoor, maar wel aardig aan de prijs als je het vergelijkt met gewoon kamperen. Maar ging juist kijken wat het kostte omdat het me wel leuk leek om met mijn vrouw samen heen te gaan een weekendje zonder kinderen. Scheelt toch een hoop gedoe als je geen tent en andere spullen hoeft mee te slepen.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:09
Nou, om eerlijk te zijn. Nee, dat vind ik niet leuk. Persoonlijk dan.

Maar ik snap wel wat jij (en anderen) er leuk aan vinden. Als je op zoek bent naar een stukje evenwicht tussen het buitenleven en wat luxe dan is dit natuurlijk een prima accommodatie.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voog
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-10 15:03
Hopjesvla79 schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 08:55:

Wat anders, er is op 6 april een event bij De Waard waarbij je je oude tent kan inleveren voor korting. €100,- voor een tweepersoonstent, €250,- voor een familietent (de te ontvangen korting bij inlevering). Maar goed, de loodzware Papegaaiduiker die we hebben gekregen is me wellicht niet de €100 euro waard om me daar een hernia aan te tillen als ik die van de zolder moet halen ;)
Heb je een linkje, toevallig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:31

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-10 21:43
Gaan we klagen over de definitie van kamperen na een leuke bijdrage van @World Citizen, vinden we het wel weer prima om het over rijbewijzen te gaan hebben en peperdure campers. Dit topic is af en toe echt stuk.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:00

Bommes

Capo del formaggio

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yf0kvXEpE53Ute9JxVwa_qptxaY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iLL7Hj1BK4mq93PmD23BniB6.jpg?f=fotoalbum_large
Ding weer uit de stalling.

Had wel wat poetswerk nodig, in september naar de stalling gebracht en toen de hoes er niet overheen gedaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aAL2WZyl6A5taIMga9wL5e3FTkg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j36J06y8Zk9Pj5YZlZxWauOX.jpg?f=fotoalbum_large

Uurtje of 2 aan het schrobben geweest maar nu staat het ding er weer netjes bij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/caz1FeXUnS6LKdZ0vIRKjq-jczc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pJN5J3mfEDM2ai0LpMwflSj6.jpg?f=fotoalbum_large

Helaas wel 1 kraantje kapot gevroren in de winter.
Had toch wel al het water er uit gelaten en de kranen open gezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CR_dlGWNMk7IKYYdsfsf2dpohLA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fuQSByJLCd3RVpCVCDFWZN1K.jpg?f=fotoalbum_large
Maar het aansluit tuutje onder op de kraan was er uit gekomen.
Gelukkig had ik nog een kraan in de garage liggen.

Tijdens het poetsen even lekker met mijn dochtertje donuts zitten eten in het caravan.
Meteen al weer een kampeer gevoel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9bKlYgep7P5MnmG7SIBcIQ8j0sA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u3GloKCjCUv4o31Erx7R6fTt.jpg?f=fotoalbum_large

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Bommes schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 18:31:
[Afbeelding]
Ding weer uit de stalling.

Had wel wat poetswerk nodig, in september naar de stalling gebracht en toen de hoes er niet overheen gedaan.
[Afbeelding]

Uurtje of 2 aan het schrobben geweest maar nu staat het ding er weer netjes bij.
[Afbeelding]

Helaas wel 1 kraantje kapot gevroren in de winter.
Had toch wel al het water er uit gelaten en de kranen open gezet.
[Afbeelding]
Maar het aansluit tuutje onder op de kraan was er uit gekomen.
Gelukkig had ik nog een kraan in de garage liggen.

Tijdens het poetsen even lekker met mijn dochtertje donuts zitten eten in het caravan.
Meteen al weer een kampeer gevoel.

[Afbeelding]
Mij valt de walaansluiting op, je zal maar Roel van Velzen zijn :+ Oftewel, erg hoog die aansluiting :>

[ Voor 5% gewijzigd door aReaRe op 08-03-2024 19:36 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ja klopt @aReaRe beetje gekke plek inderdaad.
Misschien waren ze bang voor kortsluiting bij hoogwater..?? :P

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Bommes schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 21:11:
Ja klopt @aReaRe beetje gekke plek inderdaad.
Misschien waren ze bang voor kortsluiting bij hoogwater..?? :P
Zo erg was het niet tijdens de eerste caravan vakantie van mij in juli 2021 in Schin op Geul _O-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
@Bommes had je de kraan ook open gezet zodat het water er ook daadwerkelijk uit kan? En dan halverwege tussen koud en warm openen zodat beide leidingen leeg lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 23:05

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
@Bommes Dan kan je het snoer over het dak leggen en heb je er verder geen last van, ook niet met een luifel o.i.d.

[ Voor 4% gewijzigd door Gonadan op 08-03-2024 21:49 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

pirke schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 21:44:
@Bommes had je de kraan ook open gezet zodat het water er ook daadwerkelijk uit kan? En dan halverwege tussen koud en warm openen zodat beide leidingen leeg lopen...
Geen warm water in deze caravan, maar verder Ja. De kranen stonden beide open.
Gonadan schreef op vrijdag 8 maart 2024 @ 21:48:
@Bommes Dan kan je het snoer over het dak leggen en heb je er verder geen last van, ook niet met een luifel o.i.d.
Dat kan natuurlijk niet, tenzij ik een gat in de voortent knip.. :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Rare jongens die Italianen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saabfanatic
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 22-10 11:18
Over twee weken ga ik met een oude jeugdvriend een lang weekend naar de ardennen of daar in de buurt met de camper. We zoeken een camping met stroom, mogelijkheid om vuurtje te stoken en dicht bij wat leuke bezienswaardigheden (brouwerijen bijvoorbeeld) en wat dorpjes voor de inkopen. Lekker beetje hiken, mtb huren, etc.

Wie heeft er tips voor leuke en geschikte campings en of overige tips?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 21:43
saabfanatic schreef op zondag 10 maart 2024 @ 19:43:
Over twee weken ga ik met een oude jeugdvriend een lang weekend naar de ardennen of daar in de buurt met de camper. We zoeken een camping met stroom, mogelijkheid om vuurtje te stoken en dicht bij wat leuke bezienswaardigheden (brouwerijen bijvoorbeeld) en wat dorpjes voor de inkopen. Lekker beetje hiken, mtb huren, etc.

Wie heeft er tips voor leuke en geschikte campings en of overige tips?
Camping C&P Buitensport tikt al je wensen af _/-\o_

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
  • Laatst online: 23-10 11:35
Tegenwoordig zit in de zomermaanden bij heel veel campings in Frankrijk in het hoogseizoen de "animatie" en die gaan vrijwel altijd tot laat in de avond door met de disco, muziek, paela eten etc.

Ik zoek voor in augustus een kleine(re) camping zonder hard geluid in de avonduren rondom de Ardeche voor met twee begin tieners. Een rivier waar water in staat in dat seizoen zou mooi zijn, heel evt. een zwembad, maar met een goede rivier is dat niet heel belangrijk. Veel actievere dingen in de omgeving is ook een vereiste (wandelen, evt. suppen/kajakken, iets qua klimmen/canyoning/via ferrate zou mooi zijn).

Heeft iemand nog een pareltje als tip? Of evt. aan de rivier de Tarn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22-10 11:11
Wij hebben op het moment een Campooz vouwwagen, maar mijn vrouw wil op termijn wat anders vanwege haar rug.
Het is allemaal gewoon net even teveel bukken tillen en werk.

Ze opperde gisteren om naar een caravan of camper te kijken.

Zelf zie ik mij nog niet met zo'n witte schoenendoos achter mijn auto rijden.

En ik ben helemaal weg van de Mercedes Sprinter L3H2 4x4 buscamper met alles erop en eraan.
Maar dan ga je zomaar ver over een ton heen, en dat geld hebben we simpelweg niet.

Ook heb je met een camper in 2026 half tarief voor de wegenbelasting, en apk keuringen, motor onderhoud etc etc. Kosten lopen op en blijven oplopen.

Dus eigenlijk is een caravan wel het meest geschikt.

Nu ben ik wezen zoeken, en ik kan de stijl van de Kip vision outback wel waarderen.
https://kipcaravans.nl/nl/vision/outback/

Vind de dubbele kleurstelling mooi.
Buiten koken is echt fantastisch.
Hefdak is fijn.
De voorluifel is ook helemaal ons ding.

Kortom een goede kanshebber.

Echter hebben we 2 kinderen, en deze caravan is maximaal 3 persoons...

Hebben jullie een tip voor een caravan die een beetje in hetzelfde sfeertje is, waar gewoon een stapelbed in zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:05
Haha, ik snap je punt maar het is geen modeshow op de camping toch?

Hefdak denk ik aan Eriba.
Luifel ziet er leuk uit maar volgens mij de minst praktische van alle luifels die ik ooit heb gezien (en je wil juist minder aan het werk zijn).

Ben ook niet zo thuis in de hefdak caravens. Echter is de combinatie van hefdak en stapelbed denk ik zeldzaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Rapido heeft ook hefdakjes bij mijn weten zitten ook wel leuke modellen tussen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:28
FRANQ schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:34:
Wij hebben op het moment een Campooz vouwwagen, maar mijn vrouw wil op termijn wat anders vanwege haar rug.

Zelf zie ik mij nog niet met zo'n witte schoenendoos achter mijn auto rijden.

En ik ben helemaal weg van de Mercedes Sprinter L3H2 4x4 buscamper met alles erop en eraan.
Maar dan ga je zomaar ver over een ton heen, en dat geld hebben we simpelweg niet.

Ook heb je met een camper in 2026 half tarief voor de wegenbelasting, en apk keuringen, motor onderhoud etc etc. Kosten lopen op en blijven oplopen.

Dus eigenlijk is een caravan wel het meest geschikt.

Nu ben ik wezen zoeken, en ik kan de stijl van de Kip vision outback wel waarderen.
https://kipcaravans.nl/nl/vision/outback/

Vind de dubbele kleurstelling mooi.
Buiten koken is echt fantastisch.
Hefdak is fijn.
De voorluifel is ook helemaal ons ding.

Kortom een goede kanshebber.

Hebben jullie een tip voor een caravan die een beetje in hetzelfde sfeertje is, waar gewoon een stapelbed in zit?
Hoe oud zijn je kinderen? Willen die niet in hun eigen tentje?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Oekiejoekie
FRANQ schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 21:34:

Stapelbedden in caravans zijn ook niet zaligmakend. Ze hebben vaak een redelijk laag maximaal gewicht wat er in mag liggen, en als je kinderen al (bijna) stevige pubers zijn dan passen ze er niet meer in. Let dus op hoeveel kilo de stapelbedden mogen hebben. Dan voorkom je wellicht een investering waar je op korte termijn al niks meer aan hebt.

Verder zeg je "Zelf zie ik mij nog niet met zo'n witte schoenendoos achter mijn auto rijden." Dan denk ik ook meteen aan de Kip Shelter. Dat is een heel klein schoendoosje, meer een "slaapkamer op wielen", met een keukentje wat je makkelijk naar buiten klapt. Maar ik begrijp dat jullie toch vooral buiten onder de luifel leven op de camping. En het is een vrij compact caravannetje. Bij veel auto's heb je niet eens caravanspiegels nodig. En dan voor de kinderen een koepeltentje of pop-up tentje er bij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheJVH
Oekiejoekie schreef op dinsdag 12 maart 2024 @ 23:30:
[...]

Stapelbedden in caravans zijn ook niet zaligmakend. Ze hebben vaak een redelijk laag maximaal gewicht wat er in mag liggen, en als je kinderen al (bijna) stevige pubers zijn dan passen ze er niet meer in. Let dus op hoeveel kilo de stapelbedden mogen hebben. Dan voorkom je wellicht een investering waar je op korte termijn al niks meer aan hebt.

Verder zeg je "Zelf zie ik mij nog niet met zo'n witte schoenendoos achter mijn auto rijden." Dan denk ik ook meteen aan de Kip Shelter. Dat is een heel klein schoendoosje, meer een "slaapkamer op wielen", met een keukentje wat je makkelijk naar buiten klapt. Maar ik begrijp dat jullie toch vooral buiten onder de luifel leven op de camping. En het is een vrij compact caravannetje. Bij veel auto's heb je niet eens caravanspiegels nodig. En dan voor de kinderen een koepeltentje of pop-up tentje er bij.
Je kan voor de shelter ook een kleine tunneltent eraan hangen waar 2 personen kunnen slapen. Maar gezien het verhaal wil @FRANQ niet nog een hele tent opzetten aan de caravan?

Overigens heb ik een Shelter en is het een fantastische mini caravan :) .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
Genoeg alkoof campers met stapelbed. Ze zijn er ook in andere kleuren dan wit, zeker bij de wat oudere zul je zelden meer wit tegenkomen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@FRANQ Een slaapdak op een caravan dan? Vrienden van ons hebben een Eriba Feeling met een slaap-/hefdak. Zelf liggen ze (nu nog) daarboven, op termijn willen ze het omdraaien als de kids wat ouder zijn, maar die zijn nu nog geen drie jaar.

Dan heb je een compacte caravan met standaard vier slaapplaatsen. Vind het zelf wel een beetje te krap allemaal, dan ben ik wel echt blij met een vouwwagen waar je gewoon in- en uit kan stappen zonder klimmen, bukken en krom lopen. Dat doe je namelijk wel met zo’n Feeling…

LMC heeft die optie van het slaapdak ook, maar dan op een “full-size” caravan (qua reguliere stahoogte).

skoda enyaq 80 vw id.7 tourer pro s | holtkamper aero | fiscalist & techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
@JaMaaT
I know...
Maar toch koop ik liever iets dat ik mooi vind.
Wat anderen ervan vinden maakt me dan weer niet zoveel uit.

Grappig dat je eriba noemt, daar heb ik zelf niet eens aan gedacht. Mijn ouders hebben een eriba freeling met hefdak.

Qua luifel, wij leven op vakantie volledig onder de luifel.
We willen de zijkanten wel enigszins dicht kunnen zetten voor de wind, maar het moet absoluut niet op een voortent gaan lijken.

Niet echt gelet op hoe makkelijk die luifel is, maar de vorm spreekt me aan.

@Gonadan
De rapido, dat zijn allemaal oude modellen?
Of worden ze ook nog nieuw gemaakt?
Ik denk dat wij uiteindelijk wel voor een nieuwe zullen gaan. Ik kon geen rapido website vinden.

@TheJVH
Onze kinderen zijn 4 en 7 jaar oud.
Een eigen tentje zie ik voorlopig nog niet gebeuren.
De jongste heeft heimwee en is bang in het donker.
En de oudste is een gezelligheidsdier, die ligt het liefst met zijn allen in een bed.

@Oekiejoekie
De kinderen zijn nog jong dus ik verwacht wel er een aantal jaren mee te kunnen doen.
Maar als het stapelbed ooit vrij komt kan je daar natuurlijk ook een bergplaats van maken.
(Troep zat)

Ik ga eens kijken naar zo'n shelter.
Maar ik denk te weten welke dat zijn.

@pirke
Ik ga eens kijken.
Denk wel dat we voor nieuw of bijna nieuw gaan.

@JanHenk
De eriba freeling (hierboven ook genoemd) is inderdaad wel een optie. Mijn ouders hebben er ook een. Je hebt het hefdak wel echt nodig om erin te kunnen staan. Dus een vast bed voor de kinderen heeft wel de voorkeur.

LMC ga ik ook bekijken!

Ik heb weer genoeg stof tot nadenken 😎
Sowieso gaan we dit jaar nog met de Campooz.

Eind dit jaar hebben we mogelijk een erfenis waar we dan een kampeermiddel van kunnen/willen kopen.
Dus tijd zat nog 🙂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
FRANQ schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:05:

@JanHenk
De eriba freeling (hierboven ook genoemd) is inderdaad wel een optie. Mijn ouders hebben er ook een. Je hebt het hefdak wel echt nodig om erin te kunnen staan. Dus een vast bed voor de kinderen heeft wel de voorkeur.

LMC ga ik ook bekijken!
Dan ken je hem dus al goed! Je zoekt een paard en je zit erop. ;)

Het hefdak is natuurlijk standaard, die heb je inderdaad nodig om erin te kunnen staan. De optie voor het slaapdak zoals vrienden van mij ook hebben, geeft je twee extra (goede) slaapplaatsen. Die kun je overdag ook gewoon mee omhoog duwen natuurlijk als je er niet slaapt, het gaat maar een klein beetje ten koste van de hoogte, blijft nog genoeg stahoogte over. Als er wel iemand slaapt, dan kun je dus niet meer rechtop staan. Ook om die reden zou ik zelf (als de kinderen eerder op bed gaan dan jij) de kinderen op de vaste slaapplaatsen leggen zodat je nog kunt rondlopen als ze slapen.

In de Elegance-uitvoering met grijze gladde beplating, vind ik het persoonlijk wel een fraai ding om te zien! Dan komt ie qua uiterlijk ook meer in de sfeer van die Kip Vision.
Kevinns schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:38:
@FRANQ En een Holtkamper Aero met windforce systeem? Een vaste keuken en kuipgrondzeil. Eventuele kindertent kan mee worden geklapt. Als je houdt van kamperen in de vouwwagen dan vraag ik me af of een caravan je gelukkig maakt, helemaal als het een kleine caravan wordt met alleen een luifel. Een gemiddelde caravan is al krap van binnen en lomp groot van buiten (vind ik)...

Voor het geld van een caravan zou ik liever een chique vouwwagen kopen ;)
Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn natuurlijk 8)

[ Voor 20% gewijzigd door JanHenk op 13-03-2024 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:05
@JaMaaT
I know...
Maar toch koop ik liever iets dat ik mooi vind.
Wat anderen ervan vinden maakt me dan weer niet zoveel uit.

Grappig dat je eriba noemt, daar heb ik zelf niet eens aan gedacht. Mijn ouders hebben een eriba freeling met hefdak.

Qua luifel, wij leven op vakantie volledig onder de luifel.
We willen de zijkanten wel enigszins dicht kunnen zetten voor de wind, maar het moet absoluut niet op een voortent gaan lijken.

Niet echt gelet op hoe makkelijk die luifel is, maar de vorm spreekt me aan.

@Gonadan
Ik denk dat wij uiteindelijk wel voor een nieuwe zullen gaan. Ik kon geen rapido website vinden.

@TheJVH
Onze kinderen zijn 4 en 7 jaar oud.
Een eigen tentje zie ik voorlopig nog niet gebeuren.
De jongste heeft heimwee en is bang in het donker.
En de oudste is een gezelligheidsdier, die ligt het liefst met zijn allen in een bed.

@Oekiejoekie
De kinderen zijn nog jong dus ik verwacht wel er een aantal jaren mee te kunnen doen.
Maar als het stapelbed ooit vrij komt kan je daar natuurlijk ook een bergplaats van maken.
(Troep zat)

Ik ga eens kijken naar zo'n shelter.
Maar ik denk te weten welke dat zijn.

@pirke
Ik ga eens kijken.
Denk wel dat we voor nieuw of bijna nieuw gaan.

@JanHenk

LMC ga ik ook bekijken!

Ik heb weer genoeg stof tot nadenken 😎
Sowieso gaan we dit jaar nog met de Campooz.

Eind dit jaar hebben we mogelijk een erfenis waar we dan een kampeermiddel van kunnen/willen kopen.
Dus tijd zat nog 🙂
Tuurlijk moet je iets kopen waar je jezelf prettig bij voelt!

Alleen was mijn opmerking meer bedoeld dat de reden om je vouwwagen weg te doen om het makkelijker te maken. Dan ga je naar een caravan met "het meeste werk" (hefdak, lastige luifel).

En je leeft onder de luifel geef je aan. Maar hebt toch liever een mooie dan een praktische.

Dan zou ik een mooie caravan pakken met vast stapelbed casetteluifel met inritsbare zijkanten. En als ik geld over zou hebben dan met automatisch level systeem.

Denk dat iedereen overigens op de vakantie zoveel mogelijk buiten leeft. Echter afgelopen jaar toch ook wel regen gehad (en in de avond koud). Dan ben ik toch blij met mn afsluitbare voortent.

Maar dat kan ook liggen aan de locatie natuurlijk ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
  • Laatst online: 23-10 12:49
@FRANQ En een Holtkamper Aero met windforce systeem? Een vaste keuken en kuipgrondzeil. Eventuele kindertent kan mee worden geklapt. Als je houdt van kamperen in de vouwwagen dan vraag ik me af of een caravan je gelukkig maakt, helemaal als het een kleine caravan wordt met alleen een luifel. Een gemiddelde caravan is al krap van binnen en lomp groot van buiten (vind ik)...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-10 16:00
PageFault schreef op maandag 11 maart 2024 @ 09:32:
Tegenwoordig zit in de zomermaanden bij heel veel campings in Frankrijk in het hoogseizoen de "animatie" en die gaan vrijwel altijd tot laat in de avond door met de disco, muziek, paela eten etc.

Ik zoek voor in augustus een kleine(re) camping zonder hard geluid in de avonduren rondom de Ardeche voor met twee begin tieners. Een rivier waar water in staat in dat seizoen zou mooi zijn, heel evt. een zwembad, maar met een goede rivier is dat niet heel belangrijk. Veel actievere dingen in de omgeving is ook een vereiste (wandelen, evt. suppen/kajakken, iets qua klimmen/canyoning/via ferrate zou mooi zijn).

Heeft iemand nog een pareltje als tip? Of evt. aan de rivier de Tarn.
https://www.camping-millau-riviere.fr/nl-nl/

Erg leuk, goede rivier en beperkte animatie :)

Millau is 'buitensport stad' van Frankrijk

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Nadat onze vakantie in 2021 in de Franse Vogezen bijna letterlijk in het water viel hebben we in 2022 een heerlijke zomer op Terschelling doorgebracht op camping de Kooi. Dus de keuze voor 2023 was makkelijk; wederom Terschelling. Wel een andere camping i.v.m. afstand naar supermarkt en strand; en dus kwamen we terecht op camping Nieuw Formerum. Qua locatie echt super, maar wij vonden de camping wel heel lawaaierig. Ook hadden we privé nogal een tegenslag waardoor we emotioneel ook niet lekker in ons vel zaten. Het bijzonder matige weer met veel wind maakte dat ook al niet goed. Wat we in 2024 moesten doen wisten we niet.
Uiteindelijk maar een huisje geboekt op Vlieland voor één week - meer konden we niet krijgen. Maar met een vrouw die in het onderwijs zit blijven er dan nog zo'n 5 weken over om op te vullen. Lang zitten twijfelen om toch naar het buitenland te gaan, uiteindelijk toch maar besloten weer naar Terschelling te gaan. Wéér een andere camping - dit keer helemaal in het oosten - en nu hopen op een paar mooie stranddagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@Gonadan
De Rapido website is vrij makkelijk te vinden, maar het lijkt er wel op dat het merk zich nog voornamelijk richt op campers tegenwoordig. Het is een hele groep met allerlei merken tegenwoordig, maar ze maakten ook altijd hefdakcaravans die dan voor de normale prijs door de tolpoorten mogen. Mogelijk zijn ze daarmee gestopt, maar daar kon ik zo geen nieuws over vinden.
Ze hebben inderdaad ook van die oude klapcaravans, daar zijn nog hele clubs van (m'n neef heeft nog zo'n ding van m'n opa overgenomen).

Edit: Ik lees net dat ze al zo'n 20 jaar geleden zijn gestopt met Rapido caravans, ik word oud. :+
Trigano is ervoor in de plaats gekomen, dus voor nieuw zal je die kunnen bekijken.

[ Voor 15% gewijzigd door Gonadan op 13-03-2024 11:05 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FRANQ
Kevinns schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:38:

Ook eens mee, hele hele mooie vouwwagen.

Maar dan komt de campooz al aardig in de buurt.
(zonder iemand te willen beledigen, ik weet dat de holtkamper een niveau of wat hoger zit)
Ik bedoel meer qua werk.
Kuipzeil, luifel, en kindertent van de campooz is ook mee inklapbaar.
ik klap hem zelf uit, sla 6 haringen in de grond voor het kuipzeil en span de hele tent af met nog eens 6 haringen.
Dan trek ik de luifel naar voren, plaats de middelste bamboe stok, en span de lijn af.
Daarna span ik beide zijflappen af.

In de basis staat de wagen dan.

Mijn vrouw vind het opmaken van de bedden, kledingtassen netjes ordenen en dergelijke teveel.
We hebben een uitschuifbare keuken, welke te zwaar is voor haar, dus deze schuif ik uit.

Heb wel eens proberen uit te zoeken of het windforce systeem in te bouwen is op de campooz.

Op zich is het natuurlijk niet veel werk voor 3 weken.
Maar wij doen 4-6 campings aan in 4 weken tijd.
Waardoor je alles meerdere keren moet doen.
En eigenlijk wil je gewoon verplaatsen, en binnen een half uurtje klaar zijn.

Afgelopen 2 jaar in Zweden geweest, en afgelopen zomer zoveel regen gehad ( thanks storm hans) dat ik een pallet neer moest leggen bij de ingang om de schoenen uit te trekken.
De regen ging horizontaal onder de luifel door zo tegen de wand van de tent aan.
Er stond 7 cm water onder de luifel, meerdere dagen lang bleef er een plas staan.
Ook binnen was het lastig droog te houden, je neemt water mee naar binnen, en het kuipzeil dreef.
We hebben op een nacht dat Hans echt over kwam om 2 uur snachts de luifel terug geklapt over de vouwwagen heen.
Ik denk eigenlijk dat dat het een beetje gedaan heeft bij haar.
Ze heeft (ik eigenlijk ook wel) jaloers zitten kijken naar de camper tegenover ons die lekker hoog en droog binnen zaten.

Inklappen kan ik wel alleen, maar dan ligt het doek niet netjes, dus dat doen we samen.
Maar dat is voor haar eigenlijk wel te zwaar met de zijtent en luifel eraan.

@JanHenk Mijn ouders hebben een van de kleinere modellen, glanzend wit (wel gladde wanden).
Ik heb hem nog maar 1x gezien, dus ik had daar niet aan gedacht.

De Freeling 515 kan misschien wel wat zijn. :)

Vrienden hebben een OPUS, ook gaaf.
Alleen zij zijn ook op zoek naar wat anders (blijkbaar bevalt het niet helemaal)
Wat ons opviel is dat door het polyester doek, het sochtends uren duurt voordat de tent droog is.
En ze vaak met doekjes aan de gang moeten.

[ Voor 9% gewijzigd door FRANQ op 13-03-2024 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
  • Laatst online: 23-10 11:35
vandermark schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 09:42:
[...]

https://www.camping-millau-riviere.fr/nl-nl/

Erg leuk, goede rivier en beperkte animatie :)

Millau is 'buitensport stad' van Frankrijk
Thanks, ik ga dat voorleggen aan de commissie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:01
Tehh schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 10:42:
Nadat onze vakantie in 2021 in de Franse Vogezen bijna letterlijk in het water viel hebben we in 2022 een heerlijke zomer op Terschelling doorgebracht op camping de Kooi. Dus de keuze voor 2023 was makkelijk; wederom Terschelling. Wel een andere camping i.v.m. afstand naar supermarkt en strand; en dus kwamen we terecht op camping Nieuw Formerum. Qua locatie echt super, maar wij vonden de camping wel heel lawaaierig. Ook hadden we privé nogal een tegenslag waardoor we emotioneel ook niet lekker in ons vel zaten. Het bijzonder matige weer met veel wind maakte dat ook al niet goed. Wat we in 2024 moesten doen wisten we niet.
Uiteindelijk maar een huisje geboekt op Vlieland voor één week - meer konden we niet krijgen. Maar met een vrouw die in het onderwijs zit blijven er dan nog zo'n 5 weken over om op te vullen. Lang zitten twijfelen om toch naar het buitenland te gaan, uiteindelijk toch maar besloten weer naar Terschelling te gaan. Wéér een andere camping - dit keer helemaal in het oosten - en nu hopen op een paar mooie stranddagen.
Naar welke camping ga je? Toevallig de Duinkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:42
vso schreef op donderdag 7 maart 2024 @ 20:48:
[...]

je bedoelt scouting :)

Denk hier in europa je best moet doen om geen gsm dekking te hebben
Die plekken heb je in Duitsland genoeg. 2019 scouting kamp naar Zweden. Kano tocht met overnachting op een eiland midden op een meer: volle bak 4G. Op de terugweg zitten kakken bij een wegrestaurant aan de Duitse snelweg: kon niet eens sms'en :/ Vorig jaar scouting kamp in Duitsland, tussen Bork en Selm, ook op best veel plekken gewoon geen of zeer slecht bereik.

[ Voor 10% gewijzigd door FastFred op 13-03-2024 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.Fields
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-04 09:15
Na een paar losse kampeerweekends met half eigen (en wel wat versleten) en half geleend materiaal plannen we deze zomer 3 à 4 weken er op uit te trekken richting Frankrijk en Italië. Twee volwassen, drie kinderen (tussen 5 en 8 jr). Qua materiaal zullen we het meeste van onze spullen wel opgebruiken en vervangen/upgraden onderweg. Tent is natuurlijk vrij essentieel en aangezien onze weekendjes toch gekenmerkt werden door goed weer (dus weinig binnenruimte nodig) dacht ik nu eerder wat groter te gaan en de Decathlon Air Seconds 8.4 F&B te kopen. Vierde slaapcompartiment kan dan als opslagruimte dienen zodat de auto en de leefruimte wat vrij blijven van rommel. Mocht het dan toch slecht weer zijn is er ook ruimte zat om binnen te leven.

Is dit overkill voor 5 personen, zou ik met gerust hart een maatje kleiner kunnen nemen? Zijn er alternatieven in deze prijsklasse? Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
L.Fields schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:08:
Na een paar losse kampeerweekends met half eigen (en wel wat versleten) en half geleend materiaal plannen we deze zomer 3 à 4 weken er op uit te trekken richting Frankrijk en Italië. Twee volwassen, drie kinderen (tussen 5 en 8 jr). Qua materiaal zullen we het meeste van onze spullen wel opgebruiken en vervangen/upgraden onderweg. Tent is natuurlijk vrij essentieel en aangezien onze weekendjes toch gekenmerkt werden door goed weer (dus weinig binnenruimte nodig) dacht ik nu eerder wat groter te gaan en de Decathlon Air Seconds 8.4 F&B te kopen. Vierde slaapcompartiment kan dan als opslagruimte dienen zodat de auto en de leefruimte wat vrij blijven van rommel. Mocht het dan toch slecht weer zijn is er ook ruimte zat om binnen te leven.

Is dit overkill voor 5 personen, zou ik met gerust hart een maatje kleiner kunnen nemen? Zijn er alternatieven in deze prijsklasse? Thanks!
binnen nu en een paar weken zullen de tenten bij Decathlon overal wel weer opgebouwd zijn, ga vooral eens kijken. Of het overkill is, is een hele persoonlijke smaak lijkt me. Het is maar net hoe gezellig je het wil hebben of hoeveel ruimte je wil hebben...

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@L.Fields Op zich zijn de Quechua tenten best leuke ontwerpen. Er is over veel zaken wel nagedacht. Maar, een aantal dingen zijn wel inherent aan de prijsklasse. Persoonlijk hou ik, helemaal in hete zomers in de landen waar je naartoe wil, niet van volledig polyester als tentdoek. De pakmaat van die opblaastenten is ook best fors. Daarnaast vind ik het ook wel echt wapper en klappertenten. Ondanks dat kunnen ze best wel wat hebben natuurlijk.

Als alternatief voor ongeveer hetzelfde geld, zou je kunnen kijken naar een tweedehands Falco Steenarend (5800 of iets dergelijks) op marktplaats. Aangenamer binnenklimaat, veel beter bestendig tegen weer- en wind, kwalitatief top. Je kunt ze ook goed doorverkopen, mocht het toch niet helemaal goed bevallen. Qua opzetgemak verwacht is niet veel verschil tussenbeide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
GoEV6 schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 11:08:
[...]

Naar welke camping ga je? Toevallig de Duinkant?
Ja. Recente ervaring mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23:16
L.Fields schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 12:08:

Persoonlijk zou ik zeker in dergelijke warme streken altijd voor een katoen tent kiezen. Beter een tweedehands katoen tent ( bijvoorbeeld de Waard), dan die condens en hitte van een plastic tent. Overigens zijn er meer goede katoen tenten, zoals Esvo en de Wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Duclaasie schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 21:57:
[...]

Persoonlijk zou ik zeker in dergelijke warme streken altijd voor een katoen tent kiezen. Beter een tweedehands katoen tent ( bijvoorbeeld de Waard), dan die condens en hitte van een plastic tent. Overigens zijn er meer goede katoen tenten, zoals Esvo en de Wit.
Je vergeet Karsten tenten te noemen :*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 23:16
aReaRe schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 22:09:
[...]

Je vergeet Karsten tenten te noemen :*
Niet bewust, maar er zijn vast nog meer merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:40
Of technisch katoen. Stukken lichter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Wat dan weer niet meer dan een mengvorm is wat de één compromis noemt en de ander adoreert. Ik zou daar niet snel voor gaan, maar anderen weer wel.

Zo kunnen we al onze eigen voorkeuren nog wel opnoemen in het lijstje, hebben we alle mogelijkheden weer compleet. Dit wordt even tijd pakken om in te lezen @L.Fields want er zijn behoorlijk wat keuzes te maken als je op details gaat letten.
Wil je dat niet dan zou ik hier vooral niet vragen maar gewoon in de winkel gaan kijken welke er goed uit lijkt te zien en die mee nemen. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:05
Onze conclusie afgelopen weekend was wel dat een technisch katoenen tipi-achtig tentje bij koud weer een stuk kouder is dan een synthetisch trekkerstentje. Nu is ons katoenen tentje ook wel veel groter en hoger, dat scheelt ook. We hadden wel voor het eerst een kacheltje mee (m’n vriend kwam uiteindelijk aanzetten met een bouwkacheltje en vond dat veilig genoeg) en dat was met de kille oostenwind wel erg lekker. Een houtkacheltje is helaas niet op een praktische plek neer te zetten. Die hadden we wel buiten, en achter een tarp zaten we heerlijk.

Ik moet na jaren minimalistisch kamperen nog wel even wennen aan alle zooi die je meesleept, maar rechtop in je tent kunnen zitten en ‘s avonds nog een potje Yahtzee kunnen spelen is ook wel erg leuk.

Plaatje bij het praatje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pHk4Rly0ejuAPwxWAm6x_RZBvqc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DJMsCIt5dyuFja0d1di9dl2x.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
Ik ben op zoek naar een mooie koelkast voor op de camping. Ik ben bij OutdoorXL geweest maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Advies en ervaringen zouden worden gewaardeerd!

Kisten die er goed uitzien:
Mobicool MCF40 (320 euro)
Dometic CFX3 45 (800 euro)
Hyckes hycooler pro 40 (350 euro)
Campguru coolbox 42 (370 euro)

Ik neig naar de mobicool vanwege kwaliteit maar heeft een onhandige holte onder de compressor. De Hyckes bijvoorbeeld heeft mandjes en een afvoer maar is een Chinees huismerk geloof ik. De dometic is ook mooi maar ruim 2x zo duur. Dat verschil zag ik er niet aan af in de winkel…

[ Voor 11% gewijzigd door Kevinns op 16-03-2024 14:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:47

vhal

ಠ_ಠ

Kevinns schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 14:42:
Ik ben op zoek naar een mooie koelkast voor op de camping. Ik ben bij OutdoorXL geweest maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Advies en ervaringen zouden worden gewaardeerd!

Ik neig naar de mobicool vanwege kwaliteit maar heeft een onhandige holte onder de compressor. De Hyckes bijvoorbeeld heeft mandjes en een afvoer maar is een Chinees huismerk geloof ik. De dometic is ook mooi maar ruim 2x zo duur. Dat verschil zag ik er niet aan af in de winkel…
De genoemde mobicool lijkt op de opvolger van de versie die wij hebben. Je noemt de holte onder de compressor als nadeel/onhandig maar qua hoogte passen daar gewoon 1L melk/sap/etc-pakken in. Persoonlijk zie ik dit niet als een nadeel.

Eigenlijk kan je dit dit ding ramvol gooien en dan nog blijft alles koel, ook als het buiten 35 graden is. De 12V aansluiting is handig voor onderweg en qua grootte neemt de koelkast niet heel veel ruimte in, de vierkante variant is een stuk loper. Qua geluid hoor je de compressor af en toe aanslaan maar hinderlijk vind ik het niet. We nemen hem ook regelmatig mee in de auto op dagtripjes of korte vakanties. En je kan hem gebruiken als vriezer. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ATR35c6g-36658OjM0ht0D6qwA0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SYhnwgRRDSg7BnP01xcXlSxX.jpg?f=user_large

Strava

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Kevinns schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 14:42:

Als je mobiel wil zijn, neem een 12V compressor. Je kan daar zelfs koelelementen mee invriezen en die in je Igloo gooien. Sta je vaak vast en reis je niet lang, dan is 220V ook wel prima. Een koelbox blijft wel een uur of 10 redelijk koel zolang je er geen warm spul ingooit.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

franssie schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 21:38:
[...]

Als je mobiel wil zijn, neem een 12V compressor. Je kan daar zelfs koelelementen mee invriezen en die in je Igloo gooien. Sta je vaak vast en reis je niet lang, dan is 220V ook wel prima. Een koelbox blijft wel een uur of 10 redelijk koel zolang je er geen warm spul ingooit.
En niet te vaak openen :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Helpt, maar dit zijn allemaal toploaders dus de kou valt er niet uit. Daarnaast als ze redelijk volzitten is er voldoende massa om de kou te bewaren. Zelfs bij modellen met een deur aan de voorzijde loopt het wel los.
Probleem met zijdeuren is eerder dat als er een rubber niet goed zit, of deze op een kier blijft staan, het verbruik enorm toeneemt en bij afwezigheid van stroom de temperatuur dan wel fors oploopt.

Nadeel van toploaders is dat je eigenlijk wel een mandje oid moet gebruiken om je boter, kaas en beleg uit de condenslaag onderin te houden.
In mijn Nugget camper heb ik sinds kort daarvoor bijvoorbeeld dit mandje van de Action
https://www.action.com/nl-nl/p/3015809/draadmand/ (houtjes trek je er zo af)
dat mooi op de rand onder het deksel blijft hangen. Voor mijn Weaco/Domotic 18 ga ik ook zoiets zoeken of maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ik heb gewoon zo'n hoge Mepal bak voor de losse zooi, werkt wel fijn. Anders ligt alles inderdaad op de bodem een beetje nat te worden of gewoon in de weg.
https://www.mepal.com/nl/...-2000-ml-wit-106911030600

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Wij hadden een mobicool 40 liter die compressor die op 12 volt of 220 werkte. Al moet ik zeggen dat ik hem nooit op 12 volt heb gebruikt. Maar op 230 werkte hij echt prima. Op de camping meerdere malen gebruikt en de laatste jaren vooral thuis als extra koelkast met een verjaardag of als diepvries als de koelkast ontdooit moest worden.

We hebben vorig jaar een nieuwe koelkast gekocht met no frost functie, dus we hebben hem vorig jaar verkocht op marktplaats. Enige nadeel was het gewicht en formaat, toch wel een ding om mee te zeulen. Dat was met de Land Cruiser niet echt een issue, maar zelfs in de Rav4 was het een behoorlijk ding achterin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Wij hebben een kleine Dometic die op 12v en 230v werkt. Past ook precies tussen de achterbank en de voorstoelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Die mobicool 40 is dacht ik hybride. Compressor op 220V, Peltier op 12V. Voor als je regelmatig aan het stroom ligt een prima betaalbare combinatie van beide technieken.
Peltier vreet stroom in verhouding tot een compressor én koelt maar tot max 20c onder de omgevingstemperatuur. Off grid was dat voor mij dus geen optie dus heb ik die Weaco/Dometic met 12V compressor.
@pirke Doet die van jou 12v én 220v beide op compressor?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
@franssie ja, compressor werkt op 12v, voor 230v zit er een adapter bij. Ik heb een CDF 18.

Hij is slechts 1 of 2 keer gebruikt, daarna kochten we een camper :)

Was een prijzige koelbox, maar wie weet of hij nog ooit een keer nuttig wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door pirke op 17-03-2024 18:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

pirke schreef op zondag 17 maart 2024 @ 18:54:
@franssie ja, compressor werkt op 12v, voor 230v zit er een adapter bij. Ik heb een CDF 18.

Hij is slechts 1 of 2 keer gebruikt, daarna kochten we een camper :)

Was een prijzige koelbox, maar wie weet of hij nog ooit een keer nuttig wordt.
Ah die heb ik ook maar dan zonder de 220>12v adapter. Gebruik m meestal in het de zeilboot, en gaat dit jaar wellicht meer in de camper als extra bier en drank opslag of als vriezer. Past helaas net niet tussen de voorstoelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
franssie schreef op zondag 17 maart 2024 @ 18:09:
Die mobicool 40 is dacht ik hybride. Compressor op 220V, Peltier op 12V. Voor als je regelmatig aan het stroom ligt een prima betaalbare combinatie van beide technieken.
Peltier vreet stroom in verhouding tot een compressor én koelt maar tot max 20c onder de omgevingstemperatuur. Off grid was dat voor mij dus geen optie dus heb ik die Weaco/Dometic met 12V compressor.
@pirke Doet die van jou 12v én 220v beide op compressor?
Als ik me niet vergis is de MB40 hybride, de MCF40 volledig compressor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheJVH
Kevinns schreef op zondag 17 maart 2024 @ 19:44:
[...]

Als ik me niet vergis is de MB40 hybride, de MCF40 volledig compressor.
Klopt en die heeft voor 220 ook geen adapter nodig maar plugt direct in een eurostekker (zo'n stekker die ook in de voeding van je PC / monitor gaat), erg fijn dat je geen adapterbaksteen hoeft mee te slepen. Die MCF40 is een topding, groot maar werkt uitstekend en de vriesfunctie heb ik ook al meerdere malen gebruikt.
Pagina: 1 ... 203 ... 277 Laatste