[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 202 ... 277 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:34

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

De weervoorspelling voor komend weekend wordt met de dag beter *D Het begint bij mij daarom flink te kriebelen om richting de Veluwe te trekken komende vrijdag!

Saillant (?) detail: toen ik vorig jaar in de laatste week van Februari ging kamperen, resulteerde dat in lekkage van de watertank en water in de standkachel. Met als ultieme uitkomst dat ik een andere, nieuwere bus gekocht heb. Hopelijk pakt het weekendje dit jaar iets goedkoper uit :+

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:11
Heeft iemand nog tips voor Schotland travel guide boek? Heb nu de "take the slow road" maar dat zijn meer reisverslagen vd auteur van verschillende etappes dan gewoon informatie over een bepaalde regio. Op Amazon zie ik door de bomen het bos niet meer :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 26-10 18:21
Ik heb er een tijdje gewoond en vond Wild Guide Scotland een fijn boek om de mooiste natuur te vinden.

Verder heel (heel heel) veel gebruik gemaakt van https://www.walkhighlands.co.uk/

Hier vind je een enorm assortiment aan wandelingen van kort tot lang, vlak, bergachtig. En er staat aangegeven hoe moeilijk en ook hoe nat route is. Bij veel routes staan ook reviews met foto’s van bezoekers. Routes kunnen als GPX, PDF en nog wat formaten worden gedownload. Vaak zijn de aangegeven routes rustiger en mooier dan die in een gids.

Aanrader op iOS is de app Maps 3D om de GPX route te volgen.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

weten jullie of er ook standkachel zijn op propaan / butaan ? doelstelling is de caravan met een gas dingus te verwarmen als het echt te koud is ... een diesel/benzine kan ook maar ja .. gas makkelijker aan te sluiten

Tja vanalles

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-10 19:43
vso schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 21:57:
weten jullie of er ook standkachel zijn op propaan / butaan ? doelstelling is de caravan met een gas dingus te verwarmen als het echt te koud is ... een diesel/benzine kan ook maar ja .. gas makkelijker aan te sluiten
Je hebt de standaard ringverwarming of een Alde vloeistof verwarmingssysteem, maar ik weet niet of dat is wat je zoekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

205Gutmann schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 22:04:
[...]

Je hebt de standaard ringverwarming of een Alde vloeistof verwarmingssysteem, maar ik weet niet of dat is wat je zoekt?
die ringverwarming (werkt het op gas ???) heb ik nog nooit gebruikt en ik vind de hele installatie maar een sta in de weg ..

en met gas verwarmen krijg je zoveel waterdamp dus als je hem uitzet is het meteen koud, elektrisch is gelijk weer afhankelijkheid .. dus iets wat op de 1 a 2 gasflessen die ik toch al bij me heb zou fijn zijn

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06:45
vso schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 00:34:
[...]

die ringverwarming (werkt het op gas ???) heb ik nog nooit gebruikt en ik vind de hele installatie maar een sta in de weg ..

en met gas verwarmen krijg je zoveel waterdamp dus als je hem uitzet is het meteen koud, elektrisch is gelijk weer afhankelijkheid .. dus iets wat op de 1 a 2 gasflessen die ik toch al bij me heb zou fijn zijn
Die waterdamp verlaat de kachel gewoon via de uitlaat voor verbrandingslucht naar buiten toe. Dat komt allemaal niet in je caravan terecht. Zelfs 50 jaar geleden waren gaskachels voor caravans al een 'gesloten systeem'.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
[...]

De zuurstof wordt van buiten aangezogen en de verbrandingslucht gaat weer naar buiten. Alleen de warmte gaat via een warmtewisselaar naar binnen, meestal via een lucht blazer (Truma) of water en radiatoren (Alde).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-10 15:36

Dentheman

Zie signature

[...]

Misschien moet je de gaskachel een keer gebruiken, dan ervaar je dat het prima werkt (mits correct geïnstalleerd) en helemaal niet tot een vochtig binnenklimaat leidt. Wij gaan tot op heden vroeg- of laat in het seizoen op zomervakantie, dus hebben wel eens met koude ochtenden te maken, even de gaskachel aan is dan perfect om de kou eruit te werken, maar we hebben de kachel ook wel eens de hele nacht op een klein vlammetje gehad tijdens een koude nacht in het voorseizoen. In beide gevallen kwamen we niks tekort ;)

Zie ondertitel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 205Gutmann
[...]

Die ringverwarming werkt ook op propaan/butaan gas, dus je argument voor vocht klinkt vreemd, je vraagt er specifiek naar?
Die ringverwarming zit aangesloten op de gasflessen voor in je disselkast, ideale situatie lijkt me?
Wat anderen ook al aangeven, het is geen open verbrandingstoestel waarbij de vebrandingsgassen in de ruimte terecht komen. Deze worden door de schoorsteen naar buiten afgevoerd.
Dit in tegenstelling tot de keramische gaskachels, daar krijg je een hoop vocht van, inderdaad.
Als het toch al in je caravan zit, probeer het eens. Als het je niet bevalt, kun je altijd nog investeren in een ander systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

205Gutmann schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 19:08:
[...]

Die ringverwarming werkt ook op propaan/butaan gas, dus je argument voor vocht klinkt vreemd, je vraagt er specifiek naar?
Die ringverwarming zit aangesloten op de gasflessen voor in je disselkast, ideale situatie lijkt me?
Wat anderen ook al aangeven, het is geen open verbrandingstoestel waarbij de vebrandingsgassen in de ruimte terecht komen. Deze worden door de schoorsteen naar buiten afgevoerd.
Dit in tegenstelling tot de keramische gaskachels, daar krijg je een hoop vocht van, inderdaad.
Als het toch al in je caravan zit, probeer het eens. Als het je niet bevalt, kun je altijd nog investeren in een ander systeem.
ik had nog niet op de rest kunnen reageren, maar bij deze. als dat al niet het geval is dan is mijn enige klacht dat het ding gewoon te lomp groot en wellicht te zwaar is

enige waar ik hem ooit voor geprobeerd is op een hete zomer als "koeler" voor de caravan,

maar dat gezegt ik zoek eigenlijk een kleinere unit (formaat standkachel) waarmee ik wel wat warmte kan produceren maar het hoeft niet de temperatuur op te kunnen krikken met 10+ graden oid .. dan verkas ik wel :) het is meer de ergste kou eventueel weg te kunnen houden als je echt doorweekt bent de eerste paar dagen.

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
vso schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 19:35:
[...]

ik had nog niet op de rest kunnen reageren, maar bij deze. als dat al niet het geval is dan is mijn enige klacht dat het ding gewoon te lomp groot en wellicht te zwaar is

enige waar ik hem ooit voor geprobeerd is op een hete zomer als "koeler" voor de caravan,

maar dat gezegt ik zoek eigenlijk een kleinere unit (formaat standkachel) waarmee ik wel wat warmte kan produceren maar het hoeft niet de temperatuur op te kunnen krikken met 10+ graden oid .. dan verkas ik wel :) het is meer de ergste kou eventueel weg te kunnen houden als je echt doorweekt bent de eerste paar dagen.
Koelen met een kachel? :S

Een kleinere losstaande standkachel heeft juist wel als nadeel dat die niet zit aangesloten op een goede rookgasafvoer waardoor je allerlei koolmonoxide je caravan in blaast. Zou ik nooit doen... Het vocht is dan de minste van mijn zorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 205Gutmann
@pirke Sommige caravans zijn standaard uitgerust met een Truma airmix, deze is aangesloten op de ringverwarming. Het is een klep waarmee je lucht van onder de caravan kunt aanzuigen. Deze lucht is doorgaans wat koeler waardoor je het in de zomer kunt gebruiken om de temperatuur in de caravan een beetje te verlagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
@205Gutmann Dakraampje open zetten doet wonderen, iets met natuurlijke convectie :)

Maar alle beetjes helpen natuurlijk, zeker in een oververhitte caravan in het warme zuiden. Wist niet dat zo'n optie bestond.

[ Voor 8% gewijzigd door pirke op 24-02-2024 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

pirke schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 00:11:
@205Gutmann Dakraampje open zetten doet wonderen, iets met natuurlijke convectie :)

Maar alle beetjes helpen natuurlijk, zeker in een oververhitte caravan in het warme zuiden. Wist niet dat zo'n optie bestond.
Dat dus .. en als je bovenluik dan afzuigt met ventilator kan dat de temp in de avond genoeg laten zakken voor prettige nachtrust

maar dat kan ook met paar PC ventilatoren oid .. dat neemt minder ruimte in ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Zo, dak is ook weer 95% schoon. Kon niet overal handig bij, maar is goed genoeg zo :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

pirke schreef op zondag 25 februari 2024 @ 19:04:
Zo, dak is ook weer 95% schoon. Kon niet overal handig bij, maar is goed genoeg zo :)
Goed bezig (y)

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-09 16:16
Hi,

Wij willen dit jaar voor het eerst met onze Smitveld Beauvist vouwwagen gaan kamperen in Europe. Vorige jaar gekocht maar toen nog niet mee op vakantie geweest, campings waren al geboekt en helaas paste onze vouwwagen niet op de gereserveerde campingplekken.

Dit jaar wel en gaan onze eerste keer in Europe worden. In Nederland wel al enkele keren ermee proef gestaan en dat beviel goed. Vooral omdat onze ervaring in Nederland is dat de campingplekken redelijk valk zijn waardoor waterpas neerzetten heel gemakkelijk ging. Onder elke poot een plankje en klaar.

Nu wil ik graag advies wat mensen meenemen om hun vouwwagen waterpas te zetten in Europa? Ik heb op campings gezien dat plekken echt heel slech waren, dan had ik aan mijn 4 plankjes niet genoeg gehad. En daarnaast, zijn plankjes voldoende of is het advies om nog wat extra spullen mee te nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Frid0 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 12:56:
Hi,

Wij willen dit jaar voor het eerst met onze Smitveld Beauvist vouwwagen gaan kamperen in Europe. Vorige jaar gekocht maar toen nog niet mee op vakantie geweest, campings waren al geboekt en helaas paste onze vouwwagen niet op de gereserveerde campingplekken.
in het seizoen is boeken soms wel handig(er) erbuiten kan je gewoon geluk hebben als je bij de receptie aanland. ligt ook wel eens aan het type camping
Dit jaar wel en gaan onze eerste keer in Europe worden. In Nederland wel al enkele keren ermee proef gestaan en dat beviel goed. Vooral omdat onze ervaring in Nederland is dat de campingplekken redelijk valk zijn waardoor waterpas neerzetten heel gemakkelijk ging. Onder elke poot een plankje en klaar.
Er zijn caravanfoot / stabilisatievoet dingen die je "vast" kan monteren onder de uitdraaipoten niet dat plankjes beter/slechter zijn maar wellicht een idee ?
Nu wil ik graag advies wat mensen meenemen om hun vouwwagen waterpas te zetten in Europa? Ik heb op campings gezien dat plekken echt heel slech waren, dan had ik aan mijn 4 plankjes niet genoeg gehad. En daarnaast, zijn plankjes voldoende of is het advies om nog wat extra spullen mee te nemen.
Dat verschilt gewoon per locatie, als je op de bone fooi gaat kan je vaak via de receptie even vragen of je een rondje mag lopen en kijken of je een geschikte locatie kan vinden.

Er zijn campinggasten die er een Kunstvorm van maken en dus een religie hebben over hoe je het aanpakt, voor de ander is dat minder relevant.

Persoonlijk denk ik dat je uiteindelijk beter af bent met goeie haringen en stormband(en) voor de juiste grond. en zorgen dat je wellicht minder last hebt van regen (lees natte voeten in de tent)

Extra houtje(s) is nooit weg, maar zelf vind ik een "aanrecht" die waterpas staat zodat er niet alles eraf rolt of hetzelfde met tafel(s) belangrijker.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Frid0 Leuke wagen hoor die Smitveld! Prachtig om te zien. :)

Ik had meer dan vier plankjes mee, maar ik heb er nooit meer dan vier gebruikt. Je kunt best een hoop met de uitdraaisteunen (zitten er vier steunen op?). Soms kun je beter even herpositioneren in plaats van die dingen helemaal uitdraaien..

Met onze Combi-camp Country, met vaste deksel dus, kwam het positioneren best precies. Heb veel campings gehad, ook behoorlijke knollenvelden, maar nooit problemen gehad om hem netjes op te zetten. Een paar decimeter opschuiven doet soms wonderen.

Nu hebben we Al-ko Bigfoots onder de uitdraaisteunen en kunnen de wagen er zelfs mee opkrikken (uit de wielen). Altijd waterpas dus. In theorie. Ben er nog niet mee weg geweest :+

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Hi,

E&P hydraulisch levelsysteem voor de caravan zal ook wel onder een vouwwagen passen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
pirke schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:51:
[...]

E&P hydraulisch levelsysteem voor de caravan zal ook wel onder een vouwwagen passen :)
Jawel :D

Wel even een zwaardere as monteren en herkeuren ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Hi,

Wat je ook doet, niet de uitdraai pootjes gebruiken om je vouwwagen waterpas te krijgen. Die zijn er alleen voor de stabiliteit. Sowieso vormen de wielen en de dissel een driehoek. Die is makkelijker waterpas te krijgen is dan een vierkant. Mijn ouders gebruiken een zelfgemaakte "plank" van 4 platen betonplex (ik schat 18mm ofzo) op elkaar, die ze per stuk weg kunnen draaien. In totaal kunnen zij dus ~8 cm hoogte verschil overbruggen. De dissel zetten ze met het neuswiel op hoogte, eventueel met een blokje, mocht het nodig zijn. Hiermee kunnen ze 9 van de 10 keer uit de voeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

pirke schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:51:
[...]

Beetje overkill voor een vouwwagen :+

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
vso schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:32:
Er zijn caravanfoot / stabilisatievoet dingen die je "vast" kan monteren onder de uitdraaipoten niet dat plankjes beter/slechter zijn maar wellicht een idee ?
Ik had daar ook iets over gevonden ja, maar vraag mij af of dat onder mijn Smitveld ook kan, het is een oudje, 2003. Weet niet of je die voeten zomaar aan de uitdraaipoten kan monteren dan, bij de nieuwere vouwwagen schijnt dat vrij eenvoudig te zijn, de oudere modellen niet.
JanHenk schreef op maandag 26 februari 2024 @ 13:39:
@Frid0 Leuke wagen hoor die Smitveld! Prachtig om te zien. :)

Ik had meer dan vier plankjes mee, maar ik heb er nooit meer dan vier gebruikt. Je kunt best een hoop met de uitdraaisteunen (zitten er vier steunen op?). Soms kun je beter even herpositioneren in plaats van die dingen helemaal uitdraaien..

Met onze Combi-camp Country, met vaste deksel dus, kwam het positioneren best precies. Heb veel campings gehad, ook behoorlijke knollenvelden, maar nooit problemen gehad om hem netjes op te zetten. Een paar decimeter opschuiven doet soms wonderen.

Nu hebben we Al-ko Bigfoots onder de uitdraaisteunen en kunnen de wagen er zelfs mee opkrikken (uit de wielen). Altijd waterpas dus. In theorie. Ben er nog niet mee weg geweest :+
Dank je! Wij zijn er ook erg blij mee. Je ziet ze niet heel veel en als je ze ziet is het bijna nooit het model wat wij hebben, Beauvist. Schijnt 1 van de eerste modellen te zijn van Smitveld begreep ik.

Ja, zitten er 4 op. In NL deed ik veel met het neuswiel, dat ging vrij goed en dan onder elke pootje 1 plankje en eigenlijk stond die dan altijd wel waterpas. Vermoed alleen in EU dat ik daar niet mee weg kom en wellicht meer plankjes nog heb, paar op elkaar moet leggen om te zorgen dat de Smitveld waterpas komt te staan.
Yukkie schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:12:

Wat je ook doet, niet de uitdraai pootjes gebruiken om je vouwwagen waterpas te krijgen. Die zijn er alleen voor de stabiliteit. Sowieso vormen de wielen en de dissel een driehoek. Die is makkelijker waterpas te krijgen is dan een vierkant. Mijn ouders gebruiken een zelfgemaakte "plank" van 4 platen betonplex (ik schat 18mm ofzo) op elkaar, die ze per stuk weg kunnen draaien. In totaal kunnen zij dus ~8 cm hoogte verschil overbruggen. De dissel zetten ze met het neuswiel op hoogte, eventueel met een blokje, mocht het nodig zijn. Hiermee kunnen ze 9 van de 10 keer uit de voeten.
Bedankt voor de tip. Ik zag ook hier en daar mensen die een soort "wig" gebruiken en dan 1 van de 2 banden daar dan op reden tot dat de vouwwagen waterpas staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

@Frid0 ja, dat was het woord wat ik eigenlijk zocht, een wig :) Maar dan met losse tredes, dus je kunt daarmee bepalen hoeveel hoogte je je vouwwagen/caravan wilt geven aan een kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-10 14:10
vso schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 19:35:
[...]

Dus als je zo'n 'truma'systeem (warme lucht maken met gas en een gesloten systeem en evt koelen als er een air/mix optie opzit) al lomp vindt dan heb je wel een probleem. Een Alde-systeem is gewoon een miniatuur CV-systeem, net zoals thuis (een modern huis zonder losse gaskachels). Als je andere losse systemen gaat gebruiken zet dan in hemelsnaam ook een koolmonoxide-alarm neer en extra vochtvreters. Dat zelfs een fervent tent-kampeereder zoals ik dit weet spreekt boekdelen.

[ Voor 12% gewijzigd door zuma op 26-02-2024 14:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zuma
Yukkie schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:50:
@Frid0 ja, dat was het woord wat ik eigenlijk zocht, een wig :) Maar dan met losse tredes, dus je kunt daarmee bepalen hoeveel hoogte je je vouwwagen/caravan wilt geven aan een kant.
oprijblokken. Met een vouwwagen heb je er in principe maar een nodig om samen met het neuswiel de boel waterpas te krijgen.. Als je met een oprijblok gaat werken moet je handrem wel goed werken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Frid0 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:37:
[...]

Ik had daar ook iets over gevonden ja, maar vraag mij af of dat onder mijn Smitveld ook kan, het is een oudje, 2003. Weet niet of je die voeten zomaar aan de uitdraaipoten kan monteren dan, bij de nieuwere vouwwagen schijnt dat vrij eenvoudig te zijn, de oudere modellen niet.
Macguyver met slangeklem / tyrips die voetjes eraanvast .. alleen iemand die er met zijn neus bovenop staat gaat het zien.. (wel tegen roest beschermen...)

maar plankjes eronder schuiven is ook niet een ramp ..die voetjes zijn optioneel zeg maar :)

belangrijkste is dat je poten niet de grond in verdwijnen door het vergrote oppervlak, ik gebruik een accu-boormachine en zet hem om rattelstand 15 (ofzo) draai hem ermee uit & dan even terug .. plankje eronder (ja ik heb bigfoot's) en dan weer uitdraaien totdat hij ratelt.
Bedankt voor de tip. Ik zag ook hier en daar mensen die een soort "wig" gebruiken en dan 1 van de 2 banden daar dan op reden tot dat de vouwwagen waterpas staat.
voor caravan's is de wielkeg/lift een "noodzaak" en de uitdraai poten zijn net wat robuuster (meestal)

wat veel mensen niet weten / over na denken is dat je 1 wiel als draaipunt kan gebruiken,
- zet hem op de gewenste plek
- wederhelft staat bij de laagste kant met de keg achter de band
- jij draait hem met de dissel/kogel op 1 wiel de andere kant op
- wederhelft zet de keg op de plek
- je draait hem terug de keg op (handrem vast) en andere kant v.d wiel (eventueel) de andere keg
- pootjes uitdraaien .. handrem los

Wist ik ook niet ..ga ik dit jaar wellicht proberen,

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
aReaRe schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:25:
[...]

Beetje overkill voor een vouwwagen :+
Ze willen gemak, anders hadden ze wel een gewone tent gekocht 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Frid0 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:37:
[...]

Ja, zitten er 4 op. In NL deed ik veel met het neuswiel, dat ging vrij goed en dan onder elke pootje 1 plankje en eigenlijk stond die dan altijd wel waterpas. Vermoed alleen in EU dat ik daar niet mee weg kom en wellicht meer plankjes nog heb, paar op elkaar moet leggen om te zorgen dat de Smitveld waterpas komt te staan.
Maar gebruik je dan de steunpoten om hem waterpas te zetten? Dat is zeker niet aan te raden, zoals @Yukkie ook zegt. Tenzij de fabrikant het expliciet aangeeft, zijn de steunen enkel voor stabiliteit en niet om de wagen langdurig op te krikken / waterpas te zetten.
Ik zag ook hier en daar mensen die een soort "wig" gebruiken en dan 1 van de 2 banden daar dan op reden tot dat de vouwwagen waterpas staat.
Dat deden wij ook. Ik vond dat makkelijker werken dan de zware wagen op plankjes rijden... Ik had twee oprijblokken + keg mee (maar doordat wij een vaste deksel hadden, wilde je soms de hele wagen op hoogte hebben en niet slechts één kant).

Vervolgens de methode van @vso toepassen. Je gebruikt de dissel daarbij als hefboom en het wiel van de overliggende zijde als draaipunt. Dat wiel moet je dus blokkeren met een keg aan de disselzijde van de band. Even een keer oefenen, maar als je dat onder de knie hebt is het goed te doen. Wel heb je dan twee paar handen nodig. Eén om aan de dissel te trekken, de ander om de keg op het oprijblok te leggen, waarna je het betreffende wiel opsluit.

De handrem heb je m.i. daar niet per se voor nodig...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07:35
vso schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:05:
[...]

wat veel mensen niet weten / over na denken is dat je 1 wiel als draaipunt kan gebruiken,
- zet hem op de gewenste plek
- wederhelft staat bij de laagste kant met de keg achter de band
- jij draait hem met de dissel/kogel op 1 wiel de andere kant op
- wederhelft zet de keg op de plek
- je draait hem terug de keg op (handrem vast) en andere kant v.d wiel (eventueel) de andere keg
- pootjes uitdraaien .. handrem los

Wist ik ook niet ..ga ik dit jaar wellicht proberen,
Dat klopt en het werkt, half. Onze vouwwagen is vrij zwaar met alle spullen erin, en ik kreeg het maar gedeeltelijk voor elkaar. Het is uiteindelijk gelukt, maar zo simpel als hierboven gesteld vond ik het niet. Misschien is ons oprijblok wel te steil of was de situatie gewoon lastig
(grind op plek). Een flatjack is een andere oplossing, alleen deze vind ik dan weer erg prijzig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06:05

vhal

ಠ_ಠ

Hebben we het dan over de procedure zoals beschreven staat in de link hieronder?

https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=16244.0

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

zuma schreef op maandag 26 februari 2024 @ 14:54:
[...]

Dus als je zo'n 'truma'systeem (warme lucht maken met gas en een gesloten systeem en evt koelen als er een air/mix optie opzit) al lomp vindt dan heb je wel een probleem. Een Alde-systeem is gewoon een miniatuur CV-systeem, net zoals thuis (een modern huis zonder losse gaskachels). Als je andere losse systemen gaat gebruiken zet dan in hemelsnaam ook een koolmonoxide-alarm neer en extra vochtvreters. Dat zelfs een fervent tent-kampeereder zoals ik dit weet spreekt boekdelen.
losse systemen zijn bij mij elektrisch .. en geen haar op mijn hoofd die verbranding (koolmonoxide in een ongeventileerde ruimte) neerzet.

naast dat ik dat ding lomp vind, is de "ring" ook iets waar we mee zonder kunnen .. dus vroeg me af welke alternatieven er zijn.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

vhal schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:24:
Hebben we het dan over de procedure zoals beschreven staat in de link hieronder?

https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?topic=16244.0
ja

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
@Frid0 of je vouwwagen waterpassen zetten handig is hangt erg van het model af. Voor bed en keuken is het altijd prettig maar niet bij alle wagens pakt dat goed uit. Stel dat je wagenbak wel mooi recht staat maar daardoor is je hardtop zwevend heb je een probleem. Of wanneer hij niet genoeg uit kan klappen waardoor je de stokken niet tot het benodigde punt uit kunt schuiven.
De Smitveld is voornamelijk tent maar ook daar moet je kijken of dat goed uit komt. Afhankelijk van hoe de helling loopt kan het waterpas zetten van de wagen ervoor zorgen dat je tent gaat zweven of gewoon niet echt lekker strak op te zetten is.

Daarom ben ik iets minder strikt op waterpas en is het een en ander afhankelijk van hoe de helling loopt. Meestal probeer ik gewoon te zorgen dat het richting wagentent afloopt, dan staat hij mooi en lig ik met hoofd richting heuvelop. Ik heb dan ook nog geen oprijblok en heb hem ook niet niet gemist.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Luuk84 schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:22:
[...]

Dat klopt en het werkt, half. Onze vouwwagen is vrij zwaar met alle spullen erin, en ik kreeg het maar gedeeltelijk voor elkaar. Het is uiteindelijk gelukt, maar zo simpel als hierboven gesteld vond ik het niet. Misschien is ons oprijblok wel te steil of was de situatie gewoon lastig. Een flatjack is een andere oplossing, alleen deze vind ik dan weer erg prijzig.
Dat is ook omdat die truc van @vso alleen lekker werkt als je zo'n blokkering in je remsysteem hebt, dat heeft de Aart Kok niet dus moet je het hebben van wielen blokkeren en dat is met een zware kar best wat gedoe. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
[...]

Dat klopt en het werkt, half. Onze vouwwagen is vrij zwaar met alle spullen erin, en ik kreeg het maar gedeeltelijk voor elkaar. Het is uiteindelijk gelukt, maar zo simpel als hierboven gesteld vond ik het niet. Misschien is ons oprijblok wel te steil of was de situatie gewoon lastig. Een flatjack is een andere oplossing, alleen deze vind ik dan weer erg prijzig.
Het werkt het beste met zo breed mogelijke oprijblokken, zodat het wiel er niet afschiet bij het draaien. Het is ook een kwestie van goed positioneren.

Zwaar is het inderdaad nog steeds wel. Maar om die reden begin ik al helemaal niet aan plankjes onder de wielen. Zelfs als je de wagen met je auto achteruit kunt drukken, zijn oprijblokken makkelijker dan plankjes.

Desniettemin is het trekken aan de dissel en dat vasthouden, omdat de rem niet automatisch blokkeert. Dat maakt het alsnog niet een heel eenvoudige methode, maar in mijn beleving wel sneller dan flatjacks.

@vhal Juist. Je moet het oefenen, op het laatst was ik er best bedreven in.

Maar met een Combi-camp Country moet je vaak ook wel.

Met de meeste wagens is het wat minder kritisch en kun je soms zelfs gewoon beter zo laten staan zoals het is, zodat zowel wagen als tent 'met de helling mee' lopen. Zoals @Gonadan zegt dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07:35
Gonadan schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:34:
[...]

Dat is ook omdat die truc van @vso alleen lekker werkt als je zo'n blokkering in je remsysteem hebt, dat heeft de Aart Kok niet dus moet je het hebben van wielen blokkeren en dat is met een zware kar best wat gedoe. ;)
Dat zal er vast wat mee te maken hebben :). Met een beetje hulp van de buren is het uiteindelijk ook gelukt.
JanHenk schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:40:
[...]

Het werkt het beste met zo breed mogelijke oprijblokken, zodat het wiel er niet afschiet bij het draaien. Het is ook een kwestie van goed positioneren.

Zwaar is het inderdaad nog steeds wel. Maar om die reden begin ik al helemaal niet aan plankjes onder de wielen. Zelfs als je de wagen met je auto achteruit kunt drukken, zijn oprijblokken makkelijker dan plankjes.

Desniettemin is het trekken aan de dissel en dat vasthouden, omdat de rem niet automatisch blokkeert. Dat maakt het alsnog niet een heel eenvoudige methode, maar in mijn beleving wel sneller dan flatjacks.
De oprijblokken zijn breed genoeg, maar ik kreeg hem moeizaam het oprijblok op mede doordat bij het geblokkerende wiel de boel begon te schuiven, lange leve grind op kampeerplekken :( .

Dus ik heb wat kunst en vliegwerk moeten uithalen om keg vast te leggen zodat het wiel niet verschoof.

In mijn situatie was ik dus sneller geweest met een flatjack ;) Ik weet niet of ik die het geld waard vind overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Ah zo. Grind. Daar is geen kruid tegen gewassen... :(

Dat is namelijk net zo goed oppassen met zo'n luchtkussen.. :+

[ Voor 44% gewijzigd door JanHenk op 26-02-2024 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Gonadan schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:34:
[...]

Ik had eigenlijk wel verwacht dat een oplooprem standaard is op een Aart Kok Kavango, nou ja...aankomende donderdag hebben we een oplevering dus ik zal er wel eens naar vragen.

Maar zoals @JanHenk al zei, het zal wel oefenen oefenen en oefenen worden. Ik denk dat een plek welke van achter naar voor gelijkmatig afloopt sowieso geen probleem zal zijn. Anders is een leveler, potkrik of zo'n luchtzak nog wel een optie :P Voor een paar tientjes op MP koop je al zo'n leveler die je om een wiel heen plaatst...

[ Voor 9% gewijzigd door vhal op 26-02-2024 16:22 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
Er zit voor zover ik weet wel een oplooprem op. Maar wat bedoeld wordt is dat de functie er niet op zit waarmee je de wielen ook naar voren kan blokkeren door de rem er 1 klik op te zetten. Sommige aanhangers en de meeste caravans hebben dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[...]

Dat klopt en het werkt, half. Onze vouwwagen is vrij zwaar met alle spullen erin, en ik kreeg het maar gedeeltelijk voor elkaar. Het is uiteindelijk gelukt, maar zo simpel als hierboven gesteld vond ik het niet. Misschien is ons oprijblok wel te steil of was de situatie gewoon lastig
(grind op plek). Een flatjack is een andere oplossing, alleen deze vind ik dan weer erg prijzig.
meestal "koop" je de keggen in paren 2,4,6 .. dus waarom niet ze ook gebruiken.

keg aan de andere kant bij het wiel wat je wilt blokkeren ? eventueel lange (storm)haring achter de keg in de grond meppen ??

er zijn geen problemen alleen uitdagingen :) en wie niet sterk is moet ... zijn.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:43

franssie

Save the albatross

Kevinns schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:24:
Er zit voor zover ik weet wel een oplooprem op. Maar wat bedoeld wordt is dat de functie er niet op zit waarmee je de wielen ook naar voren kan blokkeren door de rem er 1 klik op te zetten. Sommige aanhangers en de meeste caravans hebben dit.
Ik heb geen van beide maar uit interesse; bedoel je dat je met één klik rem, de wielen vooruit draaiend geblokkeerd zijn maar achteruit draaiend niet zodat je een draai makkelijker kan maken, beetje tank stijl?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
franssie schreef op maandag 26 februari 2024 @ 17:15:
[...]

Ik heb geen van beide maar uit interesse; bedoel je dat je met één klik rem, de wielen vooruit draaiend geblokkeerd zijn maar achteruit draaiend niet zodat je een draai makkelijker kan maken, beetje tank stijl?
https://youtu.be/KFz3DfZ0Fo4?si=Aj9gr-0IIS3gSUf8

https://youtu.be/4sMGvd2HfcI?si=aL-roqN7kD5vBlAl

[ Voor 7% gewijzigd door Frid0 op 26-02-2024 17:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
vhal schreef op maandag 26 februari 2024 @ 16:16:
Ik had eigenlijk wel verwacht dat een oplooprem standaard is op een Aart Kok Kavango, nou ja...aankomende donderdag hebben we een oplevering dus ik zal er wel eens naar vragen.
Klopt, een oplooprem heeft hij wel degelijk. Maar het principe dat je na één klik nog wel achteruit kunt draaien maar niet vooruit is wat specifieker.

[ Voor 13% gewijzigd door Gonadan op 26-02-2024 19:05 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Kevinns schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 00:08:
Ik heb er een tijdje gewoond en vond Wild Guide Scotland een fijn boek om de mooiste natuur te vinden.

Verder heel (heel heel) veel gebruik gemaakt van https://www.walkhighlands.co.uk/

Hier vind je een enorm assortiment aan wandelingen van kort tot lang, vlak, bergachtig. En er staat aangegeven hoe moeilijk en ook hoe nat route is. Bij veel routes staan ook reviews met foto’s van bezoekers. Routes kunnen als GPX, PDF en nog wat formaten worden gedownload. Vaak zijn de aangegeven routes rustiger en mooier dan die in een gids.

Aanrader op iOS is de app Maps 3D om de GPX route te volgen.
Die Wild Guide is inderdaad mooi. Heb ook de Rough Travel Guide, is een mooie aanvulling. Dan mag de Take the Slow Road weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-10 13:28
Iemand ervaring met luifeltenten?

We hebben nu een Kampa Forntier Air Pro 300, wat heel makkelijk is maar wel een beste unit. Eigenlijk te groot. Door de grote ook weer meer werk.
Voor de weekendjes met mooi weer hebben we een opblaasbare luifel van Obelink. Werk ook prima maar kan niet dicht aan de voorkant.

Nu ben ik wel van de flexibele zaken. Al het aangeschafte materiaal kan zo mee naar een andere caravan (mits de bovenrail in dezelfde lengte is).

Nu twijfel ik toch een beetje over een etuiluifel met luifeltent. Maat zou dan worden 400x250 (Thule Omnistore 1200) in combinatie met de King wanden van Obelink.

Qua grootte lijkt het mij (ook al is het een stuk kleiner dan nu) groot genoeg. We zouden deze dan ook meenemen in de "grote" vakantie (zo'n 18 dagen opgebouwd.

Heeft iemand hier ervaring mee?

Afbeeldingslocatie: https://www.obelink.nl/media/catalog/product/cache/dd5767f33e33bc5fa4bed3bb01c40ce4/k/i/king_luifeltent_ecommerce_dfa3_4.jpeg

Edit 2: type president is van Tenkate doek, met half gaas half raam. Daar ben ik dan nog meer voor te porren denk ik. Iemand voordelen / nadelen van het King paneel of President paneel?

[ Voor 7% gewijzigd door JaMaaT op 27-02-2024 16:58 . Reden: Verkeerde type ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
vso schreef op maandag 26 februari 2024 @ 15:25:
[...]

losse systemen zijn bij mij elektrisch .. en geen haar op mijn hoofd die verbranding (koolmonoxide in een ongeventileerde ruimte) neerzet.

naast dat ik dat ding lomp vind, is de "ring" ook iets waar we mee zonder kunnen .. dus vroeg me af welke alternatieven er zijn.
Een losse elektrische verwarmingsbron zal de campingbaas blij van worden. Die dingen vreten energie. De kleinste die ik ken trekt al 2000 watt (goedkope Blokker tafelmodel). 2000 watt is 8,7A! Meeste caravanaansluitingen op campings zijn 6A, soms tref je wel eens 10A aan maar bedenk wel dat je dan niet veel extra kan trekken als zo'n klein elektrisch dingetje aanstaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Jij komt op klassieke campings @zuma , die voor het grote publiek zitten allang op 10A of zelfs 16A. De airfryer moet immers ook mee kunnen. 8)7

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Gonadan schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 18:19:
Jij komt op klassieke campings @zuma , die voor het grote publiek zitten allang op 10A of zelfs 16A. De airfryer moet immers ook mee kunnen. 8)7
Of de hybride gas/elektriciteit verwarming, zoals ons Alde systeem, kun je kiezen hoeveel stroom en/of gas je wilt verbruiken. Ideaal, werkt op 6/10/16A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

En de oven voor de broodjes, airco, wasmachine en vaatwasser (los van de sattelietschotel en 64inch TV ) :+

Je was iets vergeten, en dit trof ik aan in een 5fth wheeler caravan in 2002 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

zuma schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 18:06:
[...]

Een losse elektrische verwarmingsbron zal de campingbaas blij van worden. Die dingen vreten energie. De kleinste die ik ken trekt al 2000 watt (goedkope Blokker tafelmodel). 2000 watt is 8,7A! Meeste caravanaansluitingen op campings zijn 6A, soms tref je wel eens 10A aan maar bedenk wel dat je dan niet veel extra kan trekken als zo'n klein elektrisch dingetje aanstaat.
overdrijven is ook wel een kunst :) bij aanschaf wel letten op 750W,1250W en 2000W standjes bijvoorbeeld.

maar een verwarming op gas die alleen warme lucht de voortent in kan blazen is wel een aangename luxe/noodzaak als je op een camping met 4A staat. dan red je het niet met 750w stand

en ja @Gonadan 10A is wel standaard maar je kan 6a tegenkomen .. of 4A .. als je te laat / of niet boekt :)

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 27-02-2024 21:15 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 205Gutmann
JaMaaT schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 16:44:
Iemand ervaring met luifeltenten?

We hebben nu een Kampa Forntier Air Pro 300, wat heel makkelijk is maar wel een beste unit. Eigenlijk te groot. Door de grote ook weer meer werk.
Voor de weekendjes met mooi weer hebben we een opblaasbare luifel van Obelink. Werk ook prima maar kan niet dicht aan de voorkant.

Nu ben ik wel van de flexibele zaken. Al het aangeschafte materiaal kan zo mee naar een andere caravan (mits de bovenrail in dezelfde lengte is).

Nu twijfel ik toch een beetje over een etuiluifel met luifeltent. Maat zou dan worden 400x250 (Thule Omnistore 1200) in combinatie met de King wanden van Obelink.

Qua grootte lijkt het mij (ook al is het een stuk kleiner dan nu) groot genoeg. We zouden deze dan ook meenemen in de "grote" vakantie (zo'n 18 dagen opgebouwd.

Heeft iemand hier ervaring mee?

[Afbeelding]

Edit 2: type president is van Tenkate doek, met half gaas half raam. Daar ben ik dan nog meer voor te porren denk ik. Iemand voordelen / nadelen van het King paneel of President paneel?
Wij gebruiken voor de korte vakanties een Thule Residence G3 luifeltent.
Onze luifel is 3,5 meter breed en met z'n 4en is dat best goed te doen.
Het opzetten van de luifeltent is in een half urrtje te doen als je de handigheid er eenmaal in hebt.

Je kunt ook de Thule rainblocker voor en zijwanden gebruiken om er een tent van te maken. Alleen dat sluit allemaal net wat minder goed af waardoor het in het voor en naseizoen snel afkoelt.

Wij hebben ook naar de zijwanden van Obelink gekeken maar uiteindelijk toch voor de Thule gekozen omdat het allemaal een stuk degelijker is, maar daar is de prijs ook naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
vso schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 21:13:
en ja @Gonadan 10A is wel standaard maar je kan 6a tegenkomen .. of 4A .. als je te laat / of niet boekt :)
Absoluut, of als je de wat minder naar luxe doorgegroeide campings prefereert. Maar mijn punt is dat meer dan 6A tegenwoordig echt geen uitzondering meer is. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Van de lokale motoragent, moet je toch niet aan denken zeg. :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zRvAyxo3WYn1YOOio5iN5ndO7G8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vjzpJZQKiLnIU9ABPzD40D9l.png?f=fotoalbum_large

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
vso schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 21:13:
[...]

overdrijven is ook wel een kunst :) bij aanschaf wel letten op 750W,1250W en 2000W standjes bijvoorbeeld.

maar een verwarming op gas die alleen warme lucht de voortent in kan blazen is wel een aangename luxe/noodzaak als je op een camping met 4A staat. dan red je het niet met 750w stand

Of gewoon een maand in de natuur doorbrengen en alle campings mijden... Geen stroom (op een beetje 12v na van je dynamo tijdens het rijden). En dan toch een koelkast, oven en verwarming willen hebben als je op de sneeuwgrens zit.

Alles op gas is prettig. Automatische omschakeling naar 230v voor koelkast en verwarming ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@pirke vrouwlief kan niet goed tegen vochtige koude omgevingen, en ben blij dat we "camperen" als het aan haar lag hebben we met 16A nog te weinig.

Voor mij is een het andere uiterste ..zolang het bed goed & mug vrij & droog is .. zal het me voor de rest roesten.

@Gonadan denk dat 4A eerder de uitzondering is inderdaad

Dat betreft sta ik nog steeds versteld dat we eigenlijk geen goeie accu techniek hebben, oftewel je mag blij zijn dat je een gsm en wat verlichting kan gebruiken op PV .. je koelkast/vriezer 24x7 gebruiken is best wel een uitdaging ..

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:05

Bommes

Capo del formaggio

vso schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 22:10:
Dat betreft sta ik nog steeds versteld dat we eigenlijk geen goeie accu techniek hebben, oftewel je mag blij zijn dat je een gsm en wat verlichting kan gebruiken op PV .. je koelkast/vriezer 24x7 gebruiken is best wel een uitdaging ..
Niet als je een de compressor koelkast/vriezer gaat.
Dan zijn het een paar Ampère per uur.
Dat lukt makkelijk met een setje goede accu's en PV paneeltjes op het dak.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
Klopt, ik wil niets van die gruwelcampings hebben met veel witte dozen die aan het infuus hangen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
pirke schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 18:53:
[...]

Of de hybride gas/elektriciteit verwarming, zoals ons Alde systeem, kun je kiezen hoeveel stroom en/of gas je wilt verbruiken. Ideaal, werkt op 6/10/16A.
Nou hybride is het niet echt. Het werkt met een op gas gestookte keteltje en in het watercircuit zijn een aantal elektrische hittepatronen opgenomen. Tenminste zo werkte onze Polar caravan van mijn ouders. Iedere patroon was geloof ik 1000 watt en afhankelijk van wat je als aansluiting ter beschikking had kon je een of twee van deze patronen bijschakelen en bespaarde je weer wat gas. Hoe het tegenwoordig gaat weet ik niet precies maar volgens mij nog steeds met losse hittepatronen in het circuit. Niet in het gassysteem van de ketel. Ik geloof dat dit iets met brandveiligheid te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
zuma schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 12:28:
[...]

Nou hybride is het niet echt. Het werkt met een op gas gestookte keteltje en in het watercircuit zijn een aantal elektrische hittepatronen opgenomen. Tenminste zo werkte onze Polar caravan van mijn ouders. Iedere patroon was geloof ik 1000 watt en afhankelijk van wat je als aansluiting ter beschikking had kon je een of twee van deze patronen bijschakelen en bespaarde je weer wat gas. Hoe het tegenwoordig gaat weet ik niet precies maar volgens mij nog steeds met losse hittepatronen in het circuit. Niet in het gassysteem van de ketel. Ik geloof dat dit iets met brandveiligheid te maken heeft.
Dat is toch hybride? Je kan kiezen of je met 1/2/3 kW elektriciteit verwarmt of met gas of een combo gas+elektriciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
pirke schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 15:59:
[...]

Dat is toch hybride? Je kan kiezen of je met 1/2/3 kW elektriciteit verwarmt of met gas of een combo gas+elektriciteit.
Soort van wel ja. Maar ik ben een technische purist. ik vindt het pas echt hybride als het in een apparaat zit. Het systeem is wel zeker hybride. Maar je hebt wel al eeuwen hybride koelkasten (gas, 12V en 220V), alleen zo noemen we het niet, gek genoeg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
zuma schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 16:08:
[...]

Soort van wel ja. Maar ik ben een technische purist. ik vindt het pas echt hybride als het in een apparaat zit. Het systeem is wel zeker hybride. Maar je hebt wel al eeuwen hybride koelkasten (gas, 12V en 220V), alleen zo noemen we het niet, gek genoeg.
Het zit ook in 1 apparaat... De Alde verwarmingsunit.

De koelkasten zijn minder hybride: daar kies je de warmtebron, maar ze zijn wel mutually exclusive. Het is OF 12v OF 230v OF gas, een combinatie is niet mogelijk, ook niet wenselijk trouwens, maar dat is een andere discussie :) Maar ondanks de mutually exclusiviteit kun je het inderdaad nog steeds een hybride koelkast noemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
pirke schreef op woensdag 28 februari 2024 @ 16:14:
[...]

Het zit ook in 1 apparaat... De Alde verwarmingsunit.
Dat is voor mij nieuw, ff gekeken op het internet en idd bijna alles zit tegenwoordig geïntegreerd in 1 apparaat (de boiler voor tapwater blijft een aparte unit).
In de voormalige Polar van mijn ouders bestond het systeem uit een losse ketel, losse boiler en losse patroon. De ketel stond in de disselbak, de boiler in het keukenblok en het patroon zat ergens in het circuit onder een zitting. Was wel makkelijker in onderhoud dan een zo'n geavanceerd blok.
https://en.alde.se/our-products/
https://en.alde.se/alde-heating-system/

Als ik dat zo allemaal weer aan het lezen ben krijg ik bijna weer zin in een witte doos, de technologie is wel leuk!

Maar goed ik blijf lekker bij mijn tentkamperen. De enige knieval die ik recent heb gedaan is de aanschaf van een powerstation en een 200 watt opvouwbaar zonnepaneel om dat ding te kunnen laden als ik aan het standplaatskamperen ben met de grote tipi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06:36
Heeft iemand hier toevallig ervaring met een elektrisch kacheltje in een tent? Wij gaan volgende week een aantal dagen in de Ardennen kamperen, en om het een beetje leuk te houden is het idee om een kacheltje mee te nemen. Hiervoor hebben we wel in de winter met de tent gekampeerd, maar dan nooit langer dan één nacht. Dat was soms wel wat fris en vooral opwarmen was dan wel weer een uitdaging. Om 's avonds nog een beetje een potje te kunnen kaarten is wat extra warmte denk ik wel welkom. Ik ben alleen wat meer van minimalistisch kamperen met dingen die in kleine fietstassen passen, dus ik kom er zelf niet helemaal uit.

De camping waar we naartoe gaan heeft een 6A stroomvoorziening. We gaan met z'n tweeën met een technisch katoenen Spätz Wigwam 5. Lekker ruim, maar ik denk dat een klein kacheltje snel genoeg is?

Ik kom zelf uit op:
* Een goedkoop Mestic Quartz kacheltje https://www.mestic.nl/en/...ers/quartz-heater-mqk-200
* Een iets duurder maar wel lekker compact Mestic Keramisch kacheltje https://www.mestic.nl/en/...rs/ceramic-heater-mkk-230
* Een kacheltje van Tristar die wel erg lijkt op het Mestic Quartz kacheltje https://www.bol.com/nl/nl...1B7w.2_52.53.ProductImage

M'n gut feeling zegt dat de iets duurdere Mestic een betere koop is, of zie ik nog iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@hatsa Het zijn wat verschillende type kachels met een ander doel.

De straalkachels (quartz) moet je echt voor gaan zitten. En als je ze uitzet, is de warmte gauw weer verdwenen. Dat kan een keuze zijn als je het doet om even lekker een potje te kaarten en hem verder niet gebruikt.

Wij hebben een keramische kachel, die blijft dan ook op een laag standje wat doorgaan. Lekker om de grootste kou uit de tent (vouwwagen) te houden en je hoeft er niet voor te zitten om echt wat te voelen. Heeft verhoudingsgewijs ook een stukje meer 'power'.

Wij hebben de Haba Sunnywarm 360. Met 6 ampère op de camping, wat je heel veel ziet, heb je ongeveer 1.380 Watt tot je beschikking. Dat is ideaal voor deze kachel, want hij kan ingesteld worden op 600 of 1200 Watt. De Mestic moet je dan al op 1000 Watt instellen, want 1500 (de hoogste stand) is te veel.

Je hebt overigens ook een Tristar (compacte) keramische kachel die ook erg goedkoop is en ook een kopie van de Mestic lijkt..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:05
Gonadan schreef op dinsdag 27 februari 2024 @ 21:53:
Van de lokale motoragent, moet je toch niet aan denken zeg. :X

[Afbeelding]
Je moet leren omdenken.

Dit is ideaal om de onderkant eens grondig te kunnen reinigen en gelijk wat onderhoud te plegen. Scheelt een brug.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20:14
Wij hebben deze. Of je het daarmee met deze temperaturen comfortabel krijgt durf ik niet te beloven. In de zomervakantie op een koude avond de tent verwarmen gaat top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
JanHenk schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 15:20:
Je hebt overigens ook een Tristar (compacte) keramische kachel die ook erg goedkoop is en ook een kopie van de Mestic lijkt..
Deze hebben wij inderdaad in de caravan, enige om misschien rekening mee te houden in een tent is omvalbeveiliging.

Sindskort hebben wij ook een elektrisch verwarmbare deurmat en die gaan we over een paar maanden proberen. De bijkeuken hield die niet warm, maar scheelt al enorm dat je niet op de koude vloer hoeft te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
@hatsa wat @JanHenk zegt, ze zijn beiden wat anders. Ik heb ook zo'n 400/800 straalkacheltje in de wagenbak liggen. Mijn vriendin heeft het een stuk sneller koud dan ik dus mocht het dusdanig weer zijn dat een kachel nodig is (da's niet snel moet ik eerlijk zeggen) dan richten we dat ding op haar. Heeft zij het lekker warm en ik gelukkig wat minder. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hatsa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06:36
Dank voor de snelle reacties! Het hoeft ook geen 20 graden in de tent te worden, maar het is wel handig als ik m'n handen nog kan gebruiken. We hebben tot nu toe met winterkamperen alleen maar buiten bij een vuurtje gezeten, maar nu we een grotere tent hebben waar we rechtop in kunnen zitten is het opeens ook een optie om daarin te bivakkeren.

Een keramische kachel lijkt me dan wel de juiste keuze. Die goedkopere Tristar is alleen niet oscillerend en die Mestic wel. Van Haba is er de Sunnywarm 20 en de Sunnywarm 360. Op die laatste kun je zelfs nog de temperatuur instellen. Wat een luxe 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smurf
  • Laatst online: 25-10 20:08

Smurf

Detri

Wij hebben tijdens een slechte zomer in Tjechie ooit eens zo'n ventilatorkacheltje bij een bouwmarkt gehaald. Die dingen hebben een thermostaat en een schakelaar voor 1 of 2 KW verwarmen. Dus ook met max 6A kan je deze nog gebruiken op de eerste stand. Voor ons voldoende om net de kou en het vocht uit de tent te houden.

Inmiddels een caravan, maar ook nu pakken we dat ding nog wel eens in het voor- of naseizoen.

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
1000 watt verwarming is 1000 watt verwarming, merk en type speelt daar geen rol...

Elektrische verwarming is het enige apparaat dat 100% efficiënt is, per definitie. Alle energie wordt omgezet in warmte :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-10 15:45
Wij hebben een 600 watt elektrisch kacheltje. Zelfs op campings met 6 amp gebruikt (natuurlijk niet teveel ander spul aan). Heeft altijd prima gewerkt, we hebben maar zeer weinig op gas verwarmt in onze caravan.

We hebben net een mailtje gehad van onze camper leverancier met de bevestiging dat onze camper EINDELIJK op de productie band staat. Eindelijk wordt ie geproduceerd. Halverwege de maand gaat hij bij de dealer zijn, dan gaat het zonnepaneel er nog op en de radio etc. en eind van de maand kunnen we hem eindelijk gaan halen!

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
@TgR_KILLER gefeliciteerd! Kun je er komende zomer nog mooi mee weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:49
TgR_KILLER schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 19:41:
Wij hebben een 600 watt elektrisch kacheltje. Zelfs op campings met 6 amp gebruikt (natuurlijk niet teveel ander spul aan). Heeft altijd prima gewerkt, we hebben maar zeer weinig op gas verwarmt in onze caravan.
Logisch. Is net 2.6 ampere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
pirke schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 19:25:
1000 watt verwarming is 1000 watt verwarming, merk en type speelt daar geen rol...

Elektrische verwarming is het enige apparaat dat 100% efficiënt is, per definitie. Alle energie wordt omgezet in warmte :)
Nope, wanneer ook nog motoren of ventilatoren aangedreven worden dan gaat niet alles in de luchtverwarming zitten. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

hatsa schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:58:
Heeft iemand hier toevallig ervaring met een elektrisch kacheltje in een tent?
Zorg dat er een omval beveiliging bij zit en een goeie verloopkabel(s) niet dunne kwetsbare meuk.
een tafeltje kan prettig zjn dat voorkomt dat je dingen er perongeluk tegenaan legt. en alsnog vervelende situatie onstaat.

Doe jezelf een lol en neem een powermeter met display .. hoeft niet maar wel makkelijk

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
Gonadan schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 12:31:
[...]

Nope, wanneer ook nog motoren of ventilatoren aangedreven worden dan gaat niet alles in de luchtverwarming zitten. ;)
Die motor wordt warm. De lucht verplaatsen kost inderdaad energie, die vrij komt in de vorm van warmte als de lucht weer tot stilstand komt (wrijving door luchtweerstand).

Alles wat een elektrisch kacheltje doet resulteert in warmte :)

Hooguit een ledje waarvan het licht door het raam naar buiten ontsnapt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Of zwenken, maar je zoekt het wel erg ver hoor, die energie ga je niet meer voelen. 100% zal het in ieder geval niet zijn maar de verschillen wel dusdanig klein dat je je daar niet echt druk om hoeft te maken. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

TgR_KILLER schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 19:41:

We hebben net een mailtje gehad van onze camper leverancier met de bevestiging dat onze camper EINDELIJK op de productie band staat. Eindelijk wordt ie geproduceerd. Halverwege de maand gaat hij bij de dealer zijn, dan gaat het zonnepaneel er nog op en de radio etc. en eind van de maand kunnen we hem eindelijk gaan halen!
Veel plezier ermee *O* Ook een trekhaak achter de bus voor het geval dat je een caravan wil trekken :? :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Gonadan schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 14:36:
Of zwenken, maar je zoekt het wel erg ver hoor, die energie ga je niet meer voelen. 100% zal het in ieder geval niet zijn maar de verschillen wel dusdanig klein dat je je daar niet echt druk om hoeft te maken. :P
We raken wat offtopic, maar als het niet 100% efficient is, waar gaat de andere energie dan naar toe? Ook bewegingsenergie wordt warmte als de beweging stopt.

Bij andere apparaten die niet 100% efficient zijn (alle andere apparaten!) is warmte juist het bijproduct wat telt als energieverlies omdat het apparaat een andere functie heeft. Alleen voor elektrische kachels is warmteproductie de hoofdfunctie, waardoor ze per definitie altijd 100% efficient zijn :) Er gaat nergens anders energie naartoe, alles wat ze doen resulteert (uiteindelijk) in warmte.

[ Voor 3% gewijzigd door pirke op 02-03-2024 18:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-10 15:45
aReaRe schreef op zaterdag 2 maart 2024 @ 14:41:
[...]

Veel plezier ermee *O* Ook een trekhaak achter de bus voor het geval dat je een caravan wil trekken :? :P
Haha, nee er zit geen trekhaak achter de bus ;). We hebben de Rav4 nog he, daar zit een trekhaak achter :P

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jochem
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-10 19:21
Ik geniet als lurker en soms als participant enorm van deze draad! Zeker nu er weer een zonnetje herkenbaar is sinds dit weekend. Ik ga goed met name als het over zelfbouw dingen gaat zoals een zelfbouwkeuken voor bij een vouwwagen of chuckbox. Nu heb ik dus het idee, en ik ben niet de enige, om een camper te gaan bouwen op basis van een Fiat/Opel/Peugeot/Citroen/Mercedes L2H2/L3H3 bus. Zijn er op tweakers zelfbouwcamper topics? Ik kan er helemaal geen vinden, of ik zoek niet goed. Kijk ik compleet over dingen heen? Of kunnen we dat gewoon hier bespreken? Voelt als vervuiling van het topic namelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 26-10 18:53
Jochem schreef op maandag 4 maart 2024 @ 12:48:
Ik geniet als lurker en soms als participant enorm van deze draad! Zeker nu er weer een zonnetje herkenbaar is sinds dit weekend. Ik ga goed met name als het over zelfbouw dingen gaat zoals een zelfbouwkeuken voor bij een vouwwagen of chuckbox. Nu heb ik dus het idee, en ik ben niet de enige, om een camper te gaan bouwen op basis van een Fiat/Opel/Peugeot/Citroen/Mercedes L2H2/L3H3 bus. Zijn er op tweakers zelfbouwcamper topics? Ik kan er helemaal geen vinden, of ik zoek niet goed. Kijk ik compleet over dingen heen? Of kunnen we dat gewoon hier bespreken? Voelt als vervuiling van het topic namelijk.
Mooi project! Ik zou een nieuw topic beginnen (en als ie af is mag je in dit topic terug komen :+ )

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Jochem schreef op maandag 4 maart 2024 @ 12:48:
Als het al op Got gepost is is het waarschijnlijk in Mobiliteit . Ik acht de kans groter op het www.camperforum.nl O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kevinns
De kogel is door de kerk, de Trigano Odyssee GL uit 2022 is aangeschaft! In mei gaan we er voor het eerst mee op pad. Voornamelijk om wat meer handigheid te krijgen in het opbouwen en om te ervaren waar we aan begonnen zijn. Nu al zin in!

Daarnaast willen we deze zomer met de vouwwagen naar Corsica. Kan iemand een reisgids aanraden met de focus op natuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
Oh en rotspennen, zes-duimers of schroefharingen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Kevinns schreef op maandag 4 maart 2024 @ 23:35:
Oh en rotspennen, zes-duimers of schroefharingen?
Allemaal, afhankelijk vd ondergrond gebruik je de een of de ander.

https://www.dejongrecreat...-tentharing-heb-ik-nodig/

https://www.obelink.nl/ad...aringen-heb-ik-nodig.html

[ Voor 23% gewijzigd door pirke op 05-03-2024 00:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07:23
Kevinns schreef op maandag 4 maart 2024 @ 23:33:

Daarnaast willen we deze zomer met de vouwwagen naar Corsica. Kan iemand een reisgids aanraden met de focus op natuur?
die reisgids heet: binnenland en westkust :)

Maar realiseer: Corsica is bergachtig, heuvelachtig en zeer slingerig met geregeld steile hellingen en smalle wegen. De enige wegen waar je enigzins kan "doorrijden" zijn Bastia-Calvi, Bastia-Bonifacio, Bonifacia-Ajaccio. Voornamelijk dus de T-wegen. D-wegen zijn al snel uit de categorie: 1-baan (2 baans als je mazzel heb) zonder vangrail langs afgrond ene zijde en rotswand met uitstekende rots andere zijde met tegemoetkomend verkeer en loslopende kudde geiten vlak achter de blinde hoek.

Met een auto zonder er iets achter is het al een avontuur, dat merk je doorgaans zodra je een andere weg neemt buiten die eerste 3 stukken. Wellicht dus ook een puntje om rekening mee te houden met je haven van aankomst ;)

[ Voor 23% gewijzigd door Hopjesvla79 op 05-03-2024 07:28 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Ik overweeg toch om schroefharingen te bestellen voor de vouwwagen die je met een schroefboormachine de grond in kan schroeven. Gemak dient de mens, dat gehengst met een hamer en het er uit trekken kost toch alleen maar extra tijd.

Dit soort dingen of die vergelijkbare van Haba.
https://www.obelink.nl/ob...duty-schroefharingen.html

Voor die ene keer dat de ondergrond wat afwijkend is, heb ik nog wel wat achter de hand in de vorm van houten- of half ronde haringen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
hatsa schreef op vrijdag 1 maart 2024 @ 14:58:
Heeft iemand hier toevallig ervaring met een elektrisch kacheltje in een tent? Wij gaan volgende week een aantal dagen in de Ardennen kamperen, en om het een beetje leuk te houden is het idee om een kacheltje mee te nemen. Hiervoor hebben we wel in de winter met de tent gekampeerd, maar dan nooit langer dan één nacht. Dat was soms wel wat fris en vooral opwarmen was dan wel weer een uitdaging. Om 's avonds nog een beetje een potje te kunnen kaarten is wat extra warmte denk ik wel welkom. Ik ben alleen wat meer van minimalistisch kamperen met dingen die in kleine fietstassen passen, dus ik kom er zelf niet helemaal uit.

De camping waar we naartoe gaan heeft een 6A stroomvoorziening. We gaan met z'n tweeën met een technisch katoenen Spätz Wigwam 5. Lekker ruim, maar ik denk dat een klein kacheltje snel genoeg is?

Ik kom zelf uit op:
* Een goedkoop Mestic Quartz kacheltje https://www.mestic.nl/en/...ers/quartz-heater-mqk-200
* Een iets duurder maar wel lekker compact Mestic Keramisch kacheltje https://www.mestic.nl/en/...rs/ceramic-heater-mkk-230
* Een kacheltje van Tristar die wel erg lijkt op het Mestic Quartz kacheltje https://www.bol.com/nl/nl...1B7w.2_52.53.ProductImage

M'n gut feeling zegt dat de iets duurdere Mestic een betere koop is, of zie ik nog iets over het hoofd?
Wat about gewoon een houtkachel in je tent inbouwen?

Laat door een zeilmaker in een zijwand in het voorportaal een stove port innaaien. Regel een knap houtkacheltje met pijp en hoppetee instant warmte zonder stroom.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 26-10 19:31
vhal schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 08:13:
[...]

Ik overweeg toch om schroefharingen te bestellen voor de vouwwagen die je met een schroefboormachine de grond in kan schroeven. Gemak dient de mens, dat gehengst met een hamer en het er uit trekken kost toch alleen maar extra tijd.

Voor die ene keer dat de ondergrond wat afwijkend is, heb ik nog wel wat achter de hand in de vorm van houten- of half ronde haringen.
Schroefharingen to the rescue: ik heb ze nu 5 jaar ze hebben me nog nooit in de steek gelaten: windkracht 8 in Julianadorp, windkracht 5 in Karinthie, bakken regen in Hoenderloo (zand/mos/drek): ze houden mijn vouwwagen mooi op zijn plaats.

Nadeel is wel dat je weet ik hoe vaak wordt onderbroken bij het indraaien, want er komt gegarandeerd een of meerdere keren een nieuwsgierige boomer langs vragen wat jij met een accutol aan het doen bent O-)

[ Voor 11% gewijzigd door Sammy_tukker op 05-03-2024 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

De kogel is door de kerk, de Trigano Odyssee GL uit 2022 is aangeschaft! In mei gaan we er voor het eerst mee op pad. Voornamelijk om wat meer handigheid te krijgen in het opbouwen en om te ervaren waar we aan begonnen zijn. Nu al zin in!
Veel plezier ermee *O*
Wel voor campings, www.acsi.nl (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:21

The Legend

*Plop*

Sammy_tukker schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 16:39:
[...]

Schroefharingen to the rescue: ik heb ze nu 5 jaar ze hebben me nog nooit in de steek gelaten: windkracht 8 in Julianadorp, windkracht 5 in Karinthie, bakken regen in Hoenderloo (zand/mos/drek): ze houden mijn vouwwagen mooi op zijn plaats.

Nadeel is wel dat je weet ik hoe vaak wordt onderbroken bij het indraaien, want er komt gegarandeerd een of meerdere keren een nieuwsgierige boomer langs vragen wat jij met een accutol aan het doen bent O-)
Ik heb mindere ervaringen met schroefharingen in keiharde bodem in de Drome / Ardèche. Met een Bosch blauw 18V schroefboormachine kreeg ik ze er op sommige plekken niet in. Had ik alsnog spijkerharingen nodig met een klauwhamer :+

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djeen84
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23:22

Ik kan je geen tips voor Corsica geven, wel de tip naar overreizen voor half geld, boeken tot het einde van de maand. Code: 780244-PROMO

https://www.corsica-ferri...edingen/kortingscode.html

Succes ermee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tafmaf
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Ook hier veel plezier met je vouwwagen toegewenst. ;)
Zolang je er geen wedstrijdje van maakt komt het wel goed.
Het is geen ingewikkelde vouwwagen en je hoeft gelukkig niet alle afspan mogelijkheden te gebruikten.

Op de vouwwagenclub staan er meerdere reisverslagen over Corsica.

[ Voor 9% gewijzigd door tafmaf op 06-03-2024 01:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

vhal schreef op dinsdag 5 maart 2024 @ 08:13:
[...]

of je stampt de lokale bouwmarkt in scoort wat m10 bouten van maat "lang" , + metalen en plastic wasringen en kit (komt ook in een tube zonder spuitpistool nodig te hebben) .. al ligt die erbij voor 5,- ..

vetvrij keukenpapier --> dotje kit bij de moer, ijzeren wasring eerst en daarna plastic .. en voor het avond eten weer terug doen in doosje waarin je het kocht :) ..

je hoeft geen plastic wasring maar het is meer bescherming voor touw oid (metaal kan snijden)

ik heb een goedkope doppen/bitten set in de caravan liggen .. (uit de 2,50 bak uit de bouwmarkt)

voordeel is dat zoiets makkelijk tijdens camperen uit te breiden is :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
vso schreef op woensdag 6 maart 2024 @ 02:00:
[...]

of je stampt de lokale bouwmarkt in scoort wat m10 bouten van maat "lang" , + metalen en plastic wasringen en kit (komt ook in een tube zonder spuitpistool nodig te hebben) .. al ligt die erbij voor 5,- ..

vetvrij keukenpapier --> dotje kit bij de moer, ijzeren wasring eerst en daarna plastic .. en voor het avond eten weer terug doen in doosje waarin je het kocht :) ..

je hoeft geen plastic wasring maar het is meer bescherming voor touw oid (metaal kan snijden)

ik heb een goedkope doppen/bitten set in de caravan liggen .. (uit de 2,50 bak uit de bouwmarkt)

voordeel is dat zoiets makkelijk tijdens camperen uit te breiden is :)
Ik vind het een origineel idee, maar ik vrees dat je doorgaans niet veel goedkoper uit zult zijn.
Houtdraadbouten M10x200 kosten bij de Toolstation ongeveer een euro per stuk. Bij de bouwmarkt het veelvoudige. Dan nog die ringen en kit erbij en je zit al snel richting of over de € 1,19 p/s van het setje van Obelink. Daar zit ook nog eens een passende dop bij.
Pagina: 1 ... 202 ... 277 Laatste