[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 201 ... 277 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 02-10 21:12
Drardollan schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 08:56:
[...]

Dan zal ik je vast verklappen dat je wensen en eisen niet matchen met wat je uit wil geven. En verder reageer ik er niet meer op en wens ik je succes met de zoektocht en vele jaren veilig en plezierig kamperen.
Dus wat wil je hier nu zeggen eigenlijk? Dat ik 21k in de vuilbak ga gooien met die caravan? Overdrijf anders wat... Lijkt mij een prima caravan die juist wel met die eisen en wensen zal overeenkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-10 14:10
pirke schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:14:
[...]

Grove indicatie van onze plannen:

We gaan vanuit Newcastle een paar dagen Edinburgh doen, hoop kastelen bekijken tussen Newcastle en Cairngorms, waarschijnlijk een dag of 3-5 in Cairngorms rondhangen, dagje Inverness, daarna rondje "North Coast 500", afbuigen voor een paar dagen Skye, paar dagen regio Fort William, wellicht een paar dagen Islay (2 van mijn 3 favoriete Whiskies komen daar vandaan, de andere zit op Skye :) wel ferry overtocht...), paar dagen Queen Elizabeth Forest Park en dan via Hadrians Wall weer terug naar Newcastle.

4,5 week is al krap als we het relaxed willen houden, dat past nooit in 2 :)
Ik kan je eigenlijk voor zo'n rondtrip aanraden om Skye over te slaan. Ga daar in plaats daarvan naar Mull, daar is een prachtige campingsite aan de Atlantische kust met nabij een veerpontje naar het pittoreske eilandje Iona

Vanaf de camping kan je gelijk de zee induiken met een zeer mooi aflopende strand met mooie rotspartijen. Het gaat om de Farm camping bij Fidden. waar je met een beetje geluk je camper kan kamperen bij de rand van de strandjes.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:47

Bommes

Capo del formaggio

ardana123 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:30:
[...]

Dus wat wil je hier nu zeggen eigenlijk? Dat ik 21k in de vuilbak ga gooien met die caravan? Overdrijf anders wat... Lijkt mij een prima caravan die juist wel met die eisen en wensen zal overeenkomen.
Ik krijg een beetje de kriebels van je reacties, of dan toch je manier van schrijven.

Je bedoeld het vast niet zo maar het komt op mij over alsof: je het allemaal te duur vind, te veel moeite, niet luxe genoeg, juist te luxe, weg gegooid geld enz enz.
Ik lees in geen enkele van je reacties iets van positiviteit over de gegeven antwoorden.

Er komen erg veel goede tips en aanraders voorbij.
Doe er je voordeel mee zou ik zeggen.
Voor mij is het ook wel ff klaar.

[ Voor 8% gewijzigd door Bommes op 08-02-2024 11:41 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
Ongezien zou ik zeggen de Adria. Maar geen idee hoe de Adria's van tegenwoordig zijn. Vroeger waren het de betere caravans t.o.v. Kip

De Adria lijkt mij ook lichter en fijner te trekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
zuma schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:44:
[...]

Ongezien zou ik zeggen de Adria. Maar geen idee hoe de Adria's van tegenwoordig zijn. Vroeger waren het de betere caravans t.o.v. Kip

De Adria lijkt mij ook lichter en fijner te trekken
Maar minder opslag en geen 12 jaar waterdichtheidsgarantie. Ombouwbaar bed is ook best lastig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zuma
ardana123 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:46:
[...]

Maar minder opslag en geen 12 jaar waterdichtheidsgarantie. Ombouwbaar bed is ook best lastig.
Ik ben geen caravanman dus maak je eigen keuze. Als ik met een pistool op mijn hoofd een caravan zou moeten kopen dan wordt het een kleinere Kabe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
Bommes schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:39:
[...]

Ik krijg een beetje de kriebels van je reacties, of dan toch je manier van schrijven.

Je bedoeld het vast niet zo maar het komt op mij over alsof: je het allemaal te duur vind, te veel moeite, niet luxe genoeg, juist te luxe, weg gegooid geld enz enz.
Ik lees in geen enkele van je reacties iets van positiviteit over de gegeven antwoorden.

Er komen erg veel goede tips en aanraders voorbij.
Doe er je voordeel mee zou ik zeggen.
Voor mij is het ook wel ff klaar.
Tja positief kan ik ook niet echt zijn over de antwoorden, aangezien jullie mijn keuzes als onrealistisch en slecht bestempelen, terwijl dat volgens mij niet zo is. Die 2 caravans die ik hier postte zijn niks waard in jullie ogen, ik moet voor een hoger segment gaan want anders is het brol. Terwijl dat volgens mij prima caravans zijn. Ik zeg net, moet je een fortuin uitgeven om iets deftigs te hebben?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Dan lees je het toch echt niet goed, dat is jammer.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voog
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 26-10 20:50
ardana123 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:48:
[...]

Tja positief kan ik ook niet echt zijn over de antwoorden, aangezien jullie mijn keuzes als onrealistisch en slecht bestempelen, terwijl dat volgens mij niet zo is. Die 2 caravans die ik hier postte zijn niks waard in jullie ogen, ik moet voor een hoger segment gaan want anders is het brol. Terwijl dat volgens mij prima caravans zijn. Ik zeg net, moet je een fortuin uitgeven om iets deftigs te hebben?
Misschien moet je je er bij neerleggen dat jullie eisen niet de zelfde zijn. Je stelt een vraag, maar de antwoorden bevallen je niet. Dat kun je niemand kwalijk nemen, en er iets mee doen, of je er bij neerleggen.
Houd ook in je achterhoofd dat een caravan die wat completer is, straks ook weer makkelijker verkoopt. Ik baal liever dat ik een optie minder gebruik dan ik dacht, dan dat ik spijt heb dat ik hem niet meer kan toevoegen en wellicht eerder moet inruilen dan dat ik wilde.

Je kunt ook kijken of je een vergelijkbare caravan een keer kunt huren, dan weet je vanzelf waar je behoefte ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
voog schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:55:
[...]

Misschien moet je je er bij neerleggen dat jullie eisen niet de zelfde zijn. Je stelt een vraag, maar de antwoorden bevallen je niet. Dat kun je niemand kwalijk nemen, en er iets mee doen, of je er bij neerleggen.
Houd ook in je achterhoofd dat een caravan die wat completer is, straks ook weer makkelijker verkoopt. Ik baal liever dat ik een optie minder gebruik dan ik dacht, dan dat ik spijt heb dat ik hem niet meer kan toevoegen en wellicht eerder moet inruilen dan dat ik wilde.

Je kunt ook kijken of je een vergelijkbare caravan een keer kunt huren, dan weet je vanzelf waar je behoefte ligt.
Als ik nog iets nodig heb voor die caravan, koop ik het gewoon, zo simpel is het. Mijn eisen zijn duidelijk, iets degelijks en nieuw waar ik zekerheid heb ipv een tweedehands barrel waar ik nul zekerheid heb. Dat zijn eisen afwijken van mijn eisen, dat is zijn ding. Daarmee hoef ik nog geen Top of the line caravan te gaan kopen omdat hij zegt dat dat beter en luxueuzer is. Dat zit gewoonweg niet in mijn eisen dus daarom moet hij zijn eisen niet gaan opdringen aan de mijne. Welkom om dat duidelijk te maken dat er betere caravans zijn, maar dat boeit mij gewoonweg niet en ik begrijp ook niet waarom dat relevant is in mijn geval.
Ik klaagde over de hoge prijzen, akkoord, maar jullie zitten ook te overdrijven met "je gaat nog 7000 euro moeten uitgeven eer je caravan compleet is", wat gewoonweg niet klopt. Je maakt alles zo duur als je zelf wil wat betreft de accessoires.

[ Voor 5% gewijzigd door ardana123 op 08-02-2024 12:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:11
zuma schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:34:
[...]

Ik kan je eigenlijk voor zo'n rondtrip aanraden om Skye over te slaan. Ga daar in plaats daarvan naar Mull, daar is een prachtige campingsite aan de Atlantische kust met nabij een veerpontje naar het pittoreske eilandje Iona

Vanaf de camping kan je gelijk de zee induiken met een zeer mooi aflopende strand met mooie rotspartijen. Het gaat om de Farm camping bij Fidden. waar je met een beetje geluk je camper kan kamperen bij de rand van de strandjes.
Is er een brug naar Mull of is dat ook een ferry?

Skye ga ik niet overslaan vanwege Talisker destilleerderij ;)

[ Voor 4% gewijzigd door pirke op 08-02-2024 12:57 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ardana123 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:59:
[...]
Als ik nog iets nodig heb voor die caravan, koop ik het gewoon, zo simpel is het. Mijn eisen zijn duidelijk, iets degelijks en nieuw waar ik zekerheid heb ipv een tweedehands barrel waar ik nul zekerheid heb. Dat zijn eisen afwijken van mijn eisen, dat is zijn ding. Daarmee hoef ik nog geen Top of the line caravan te gaan kopen omdat hij zegt dat dat beter en luxueuzer is. Dat zit gewoonweg niet in mijn eisen dus daarom moet hij zijn eisen niet gaan opdringen aan de mijne. Welkom om dat duidelijk te maken dat er betere caravans zijn, maar dat boeit mij gewoonweg niet en ik begrijp ook niet waarom dat relevant is in mijn geval.
Ik klaagde over de hoge prijzen, akkoord, maar jullie zitten ook te overdrijven met "je gaat nog 7000 euro moeten uitgeven eer je caravan compleet is", wat gewoonweg niet klopt. Je maakt alles zo duur als je zelf wil wat betreft de accessoires.
in dit topic is "prettige vakantie" vieren toch wel de kern, niet zozeer peper op gesprekken gooien.

Je kan ervaring hebben met de chemische wc cassette lucht in de voortent, rond etenstijd op een heftige regen moment.. dat mag je als advies meenemen van je medetweakers. of je kan koppig je handen op je oren houden en "lalalalala" roepen.

ik besteed van de tijd bij de campeerplek het meeste onder de luifel of voortent, en 99,9999% in de caravan op bed de andere 0,001% is verkleden en iets pakken. de wc is wel fijn voor vrouwenvolk (in de nacht) maar je zit vaak fijner in een wc hokje dan in de caravan.

voor de rest you do you

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
vso schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:39:
[...]

de wc is wel fijn voor vrouwenvolk (in de nacht) maar je zit vaak fijner in een wc hokje dan in de caravan.
Meningen kunnen verschillen. Een verwarmde wc aan boord of een wandeling door de vrieskou... Ik ben geen vrouw, maar een verwarmde plek is wel zo prettig :)

Verder is het bij het wildkamperen überhaupt fijn om een wc bij te hebben, incl 2e cassette zodat je een paar dagen langer vooruit kan voordat je moet legen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:08
ardana123 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:59:
[...]

Al gedacht om voor een tabbert comtesse op leeftijd te gaan?

- Tandem as etc etc,
- Boel binnen opnieuw schilderen.
- Het budget wat je over houd een deftige trekker zoals een Chrysler 300c oid.

Ik verwacht dat je met een beetje zoekwerk je ideale combinatie samenstelt voor 5 a 7k.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

kiefty14 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:41:
[...]

Al gedacht om voor een tabbert comtesse op leeftijd te gaan?
ooohh
* Bommes opent MP

Nu heb je mij op een idee gebracht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Met een tandem-asser mag je volgens mij op steeds meer campings niet komen.
Of was dat sarcastisch bedoeld?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@Cheesy was een geintje om de lucht even terug in dit topic te krijgen.
Wij hebben al een super leuke klassieker caravan, tenminste dat vinden wij dan.
Een Lander 747 Pierre Cardin, gekocht van de eerst eigenaar.
Die voor ons nu goed voldoet.
Een grote zit, die standaard is omgebouwd tot ruim 2 persoon bed (180 op 200)
Een 2 persoon zitje met daar boven een uitklapbaar bed voor ons dochtertje waar ze de komende 6 of 7 jaar nog wel in gaat passen.
Keukentje met ondanks uit 1986, nog steeds goed werkende koelkast, genoeg berg ruimte.
Badkamertje met porta potti, je zou er kunnen douchen maar een boiler is niet aanwezig.
Dit alles in 4,74 meter opbouw, 2,10 breed dus in de breedte slapen is makkelijk te doen, tenzij je Godzilla bent :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/atB8Z97oXIvFqXb43fquN2wZ-jE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GCcelj4lsh5sU2E8xuT28z7n.jpg?f=fotoalbum_large

Grootste voordeel, volledig polyester opbouw, ding weegt leeg 750kg, is zonder mover makkelijk te verzetten. En door de gebruikte opbouw materialen en constructie geen naden die kunnen lekken.
Zijn 2 schalen op elkaar gelijmd.

Dus ik heb geen behoefte aan een Tabbert comtesse, nog niet ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Bommes op 08-02-2024 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

pirke schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:54:
[...]

ferry idd
https://www.google.com/ma...d56.4391984!3e0?entry=ttu

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

ardana123 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 23:12:
[...]

Dan nog een goede ademende cover want ik zal hem helaas buiten op de oprit stallen. Geen zin om 400+ per jaar uit te geven aan stalling.
Let wel wat de plaatselijke APV hierover zegt, in sommige gemeentes mag de caravan niet zichtbaar zijn vanaf de straat of gaan de buren klagen bij een BOA.

Verder over de caravan: schrijf eens op wat je doelen zijn, je behoeftes en je verwachtingen. Zijn er kinderen in het spel, zijn ze oud genoeg om bij de caravan te slapen in een shelter tentje?

Denk na over de indeling van je caravan, zoals een vast bed (lang of breed slaper), rondzit :? Een eigen toilet is handig, ik gebruik hem alleen 's nachts voor een plasje.
Kampeer je ook 's winters, denk ook aan een ringverwarming zodat je op meerdere plekken de warmte de ruimte inblaast.

Over voortent of luifel is afhankelijk hoe je kampeert, sta je 6 weken aan het Gardameer of ben je meer een trekker.

En denk ook aan wat het gewicht is, soms zal je je wensen bij moeten stellen als je auto het niet trekken kan, of je moet het hele jaar rondrijden in een Dodge Ram :P En denk aan het rijbewijs waarmee je de combi gaat trekken en gezien de wachttijden voor het halen van E achter B.

Paar punten om over na te denken.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:17
Deze vanmiddag gekocht bij Bever voor 89,95.
Ben benieuwd hoe hij bevalt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CzZeGc8Hlxzg7ktEeV8dqPre9sM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VVlTCxxAmKBiI1u4FN3qj36u.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06:45
ardana123 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 23:08:
[...]

Omdat ik iets wil dat fris en deftig is en niet oudbollig waar ik het gevoel heb dat ik in een rusthuis aan het slapen ben.
Ik koop nieuw omdat ik andermans (verborgen) problemen niet wil overkopen. Ik wil een caravan die goed is voor de lange termijn en waar ik volledige controle heb van the get-go over potentiële problemen.
Wanneer je een beetje met schroevendraaiers en kwasten overweg kunt, is een interieur makkelijk op te frissen of te 'pimpen'.
Oubollige kussens en gordijnen kun opnieuw bekleed/gemaakt worden.

Een toilet in de caravan kan vooral 's nachts en bij slecht weer wel comfortabel zijn. Douchen in de caravan wordt nooit echt comfortabel (te krap, te weinig waterflow, te weinig boiler inhoud als je al een boiler hebt.
Een douche mogelijkheid is meer iets voor "nood" als het camping sanitair echt rampzalig is. Of als je langere tijd gaat wildkamperen, alleen heb je dan ook nog een probleem met het meenemen van voldoende watervoorraad...

Wat ik zo lees stel je vrij hoge eisen aan de caravan (wat op zich niet erg is) en wil je er toch niet teveel aan uitgeven. Dat wil iedereen natuurlijk, maar dat is een zeer lastige of onmogelijk combinatie.

Met een iets oudere caravan die altijd in een overdekte en afgesloten winterstalling heeft gestaan hoeft niets mis te zijn. Wel is het belangrijk(er) om bij een wat ouder exemplaar een goede technische keuring inclusief vochtmetingen te doen. Een verkoper die vertrouwen in zijn product heeft zal dat ook altijd toelaten.

Ik sluit me aan bij de tip om eens op een rijtje te zetten wat nu je harde eisen zijn en wat je aanvullende wensen zijn.

En misschien wel belangrijker:
Ga eens langs op een caravan-beurs of bij een grote handelaar die veel verschillende nieuwe en/of tweedehands caravans heeft staan. En bekijk dan die caravans van buiten én van binnen. Vergelijk de verschillende merken, formaten en indelingen.

Hou daarbij je huidige en toekomstige gezinssituatie in gedachten. Met jonge (toekomstige) kinderen is een stapelbed handig zodat iedereen een goede slaapplek in de caravan heeft. Maar als de kinderen wat ouder worden, dan vinden ze het veel leuker en spannender om in een eigen tentje naast de caravan te slapen. Op welke leeftijd een kind liefst naar een eigen tentje verhuist dat verschilt. Als de puber leeftijd nadert willen ze, vaak helemaal niet meer in de caravan bij hun ouders slapen. Hooguit nog voor één overnachting tijdens een heen- of terugreis die verdeeld is over meedere reisdagen. Dan is het handig als ze in een omgebouwd zitje kunnen slapen. Wanneer er helemaal geen kinderen zijn (en ook niet komen in de toekomst) of de kinderen al vrij ver in hun puberteit zitten, is het voor een lange termijn aanschaf handiger om uit te gaan van tweepersoons gebruik en wat jullie daarvoor wensen.

Zodra je denkt te weten welke indeling bij jullie wensen past, kun je op zoek naar modellen met die indeling binnen het beschikbare budget. En voor je overgaat tot aankopen kan het dan ook nog aan te raden zijn om eens zo'n caravan een weekje te huren via een verhuur platform of dealer. Dan kun je er mee op pad en eens ervaren hoe het überhaupt bevalt.

Wat belangrijk is aan een caravan verschilt per persoon/gezin. Maar is ook afhankelijk van het seizoen waarin je op pad gaat, de landen en regio's waar je naartoe gaat en hoe verzorgd de campings zijn.
In het voorjaar en najaar is de verwarming bijvoorbeeld belangrijk. Maar ook meer ruimte binnen zodat je echt binnen kan zitten zonder het bed om te bouwen. Want als het buiten richting nachtvorst gaat (en dat gebeurt in april/mei en september/oktober in de Benelux, Duitsland en Scandinavië regelmatig), dan blijf je 's avonds niet lang in de voortent zitten.

Maar ga je alleen maar naar de Spaanse Costa's, dan is waarschijnlijk airco om het binnen koel te houden en een grote luifel om buiten in de schaduw te zitten veel belangrijker dan een fatsoenlijke zitruimte in de caravan.

En wil je in Scandinavië af en toe één of enkele nachten "vrij" staan. Dan is een grote watertank en eventueel een boilertje, een grote accu en eventueel zonnepanelen weer een belangrijk aandachtspunt.

Kortom: de ideale caravan voor iedereen bestaat niet.

Om voor jezelf zo dicht mogelijk bij "de ideale caravan" te komen, is het maken van doordachte wensenlijstjes heel belangrijk. En zeker wanneer je anderen mee wilt laten denken over wat een goede keuze zal zijn.

Bedenk daarbij dat veel opties best achteraf ingebouwd kunnen worden. Maar dat is altijd duurder dan wanneer de optie er al op zit bij een tweedehands caravan.

Bedenk ook dat wanneer je géén ervaring hebt met caravannen en kamperen hebt, waarschijnlijk de eerste caravan die je koopt in praktijk niet helemaal goed bij alle wensen blijkt aan te sluiten, hoe goed je er ook over nagedacht hebt. Want ervaringen zorgen dat je inzichten (meestal) veranderen.
Het is daarom helemaal niet verkeerd om nu niet teveel geld uit te geven en te beginnen met het opdoen van ervaringen. Om dan over enkele jaren mét de nodige ervaring een andere hele frisse caravan te kopen die wel duurder is, maar in praktijk aan (bijna) alle, wensen voldoet en waarvan je dus nog 20 jaar of langer plezier kunt hebben.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 26-10 19:43
@ardana123 Geloof me, een nieuwe caravan is ook bmniet de heilige graal.
Eind 2021 zijn wij ons gaan oriënteren op een caravan met stapelbed. Dat was midden tijdens de corona, de prijzen voor 2e hands caravans waren sky high. Zodoende Ook besloten om een nieuwe te kopen. De keuze was gevallen op een 490 KMF excellent van Hobby.
Met dat ding heb ik meer ellende gehad dan met de Hobby uit 2009 die ik daarop heb ingeruild.

Tijdens onze 1e vakantie kwamen we erachter dat diverse kastjes niet dicht blijven tijdens het rijden, gevolg, een hele hoop inboedel die los door de caravan was gaan stuiteren en schade heeft veroorzaakt. |:(

Een disselbak die niet waterdicht is, dit is uiteindelijk door de dealer wel opgelost, maar niet naar tevredenheid. De caravan is terug geweest naar Hobby in DE, de oplossing? Gewoon alle kieren dichtblubberen met die vieze altijd plakken blijvende caravan kit.
De disselbak is waterdicht zullen we maar zeggen. :+

Conclusie, een nieuwe caravan kun je net zoveel, zo niet meer, gezeik mee hebben dan een 2e hands caravan waar de vorige eigenaar goed voor gezorgd heeft.
Ik slaap in die nieuwe caravan niet beter / slechter dan in mijn oude.

Overweeg anders eens om een caravan te huren voor een lang weekend dan kun je ervaren of de caravan die je op het oog hebt aan je wensen voldoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13:18
Ik ben er gisteren achter gekomen dat mijn combinatie 3535kg weegt. Oepsie. Daarvoor is BE nodig.

spoiler:
Gelukkig heb ik die al sinds begin van deze eeuw *O*

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Ivow85 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 18:39:
[...]

En wil je in Scandinavië af en toe één of enkele nachten "vrij" staan. Dan is een grote watertank en eventueel een boilertje, een grote accu en eventueel zonnepanelen weer een belangrijk aandachtspunt.
Met af en toe een nachtje heb je geen watertank nodig, flinke fles water is al voldoende.

Wij hebben in 6 weken Scandinavië slechts 2 nachten op een camping doorgebracht, verder in de natuur gestaan (rondgetrokken). Watertank van 150 liter was vooral gemak, zeker niet noodzakelijk. De helft was ook prima geweest. Kwestie van elke zoveel dagen opnieuw vullen. We hadden ook geen zonnepanelen. 190Ah accu (effectief maar voor de helft bruikbaar) die tijdens het rijden deels weer werd opgeladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Zeker in de zomer periode in Scandinavië, echt heel veel licht heb je dan niet nodig in de caravan/camper.
Alhoewel dat tegenwoordig allemaal led is natuurlijk.

In een van de campers die ik gehad heb was dat het eerste dat ik gedaan heb:
Alle verlichting binnen vervangen voor led.
Er uit:
12 halogeen lampjes van 10 watt het stuk.
Terug er in led G4 steek lampjes van 1 watt het stuk.
Bij gelijk tijdig gebruik (heel eerlijk dat komt nooit voor maar goed) van een verbruik van 120 watt naar 12 watt.

Samen met het al aanwezige zonnepaneel op het dak en de 2 door mij geplaatste gel accu's van 75Ah het stuk hadden we geen enkel probleem meer met stroom voorziening.
Omvormertje om de laptop op te laden, verder alles op 12 volt.

Waterverbruik was nog het lastigste.
Althans, dat beperken. Mijn ex vrouw liet de kraan nog al lang lopen als ze iets aan het doen was.
Dan is met 2 personen en een hond het water er best rap doorheen, ookal is die tank 150 liter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
@Bommes kwestie van goed opvoeden ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Is nu mijn ex vrouw dus niet meer mijn probleem >:) :P

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Bommes schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 19:48:
[...]

Wel radicale oplossing :) voor hoog waterverbruik

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
pirke schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:54:
[...]

Mull is alleen bereikbaar per Ferries. Het snelste naar Fidden rij als je het veer bij Oban pakt (hint Oban ook een goede distellery)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Bommes schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 19:48:
[...]

Wel een dure oplossing :? :+

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zuma
Bommes schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:54:
[...]

ooohh
* Bommes opent MP

Nu heb je mij op een idee gebracht :P
Pas op jaren 80/90 kamper alert! Moet minstens wel een heel oude mercedes voor met veel motorvermogen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 23-10 20:38
tijdje niet aanwezig geweest in dit topic ( teveel caravan geleuter :+ )

Ons plan voor dit jaar is 3 weken vertoeven in de UK.
We gaan natuurlijk weer met de motor/zijspan/tent en de oversteek doen we per trein. Terug wilden we met de boot vanuit newcastle maar het prijsverschil (800 euro MEER) slaat werkelijk nergens op dus rijden we maar weer 500km extra terug naar het treinstation.

We hebben nu 2 campings iets ten westen van London op het oog voor de 1e week.
Vanuit daar willen we 2 dagen London doen, dagje stonehenge, dagje WB Studio enzo.
Dan langzaam ( met 1 of 2 overnachtingen onderweg ) richting Schotland en daar willen we ook waarschijnlijk 1 week op 1 plek om vanuit daar wat dingen te ondernemen.
Nog tips en aanraders wat we zeker niet moeten overslaan ?

Tips voor campings zijn ook welkom, want ik weet dat kamperen steeds duurder wordt, maar de engelsen maken er wel een sport van om alles apart in rekening te brengen, en verdomde veel regeltjes aan te houden.

We hebben beide campings aangeschreven, maar 1 ervan mailt al direct terug dat een bijzettent niet mag, die moet gewoon een eigen plek reserveren. Ook de luifel/tarp ( of ik interpreteer Awning verkeerd) aan onze tent is een meerprijs :?
We hebben afgelopen jaren nog nooit of niet meer dan 1/2 euro per nacht bij moeten betalen als we een bijzettent hadden, maar gewoon het dubbele gaan betalen was ik niet van plan. We kunnen ook wel met zijn drieën in onze tent, maar zeker bij slecht weer wordt het dan wel erg krap. Ook stukje privacy speelt mee.

Voor schotland heb ik nog niet echt campings uitgekozen. Veel zijn alleen voor campers/caravans. En die wel een tent veld hebben hebben vaak geen elektriciteit ( we nemen de compressorkoelbox mee en 2 LED balkjes voor verlichting en natuurlijk telefoonladers)

[ Voor 8% gewijzigd door harley op 08-02-2024 22:05 ]

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
harley schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 21:44:
tijdje niet aanwezig geweest in dit topic ( teveel caravan geleuter :+ )

We gaan natuurlijk weer met de motor/zijspan/tent en de oversteek doen we per trein. Terug wilden we met de boot vanuit newcastle maar het prijsverschil (800 euro MEER) slaat werkelijk nergens op dus rijden we maar weer 500km extra terug naar het treinstation.

We hebben nu 2 campings iets ten westen van London op het oog voor de 1e week.
Vanuit daar willen we 2 dagen London doen, dagje stonehenge, dagje WB Studio enzo.
Dan langzaam ( met 1 of 2 overnachtingen onderweg ) richting Schotland en daar willen we ook waarschijnlijk 1 week op 1 plek om vanuit daar wat dingen te ondernemen.
Nog tips en aanraders wat we zeker niet moeten overslaan ?

Tips voor campings zijn ook welkom, want ik weet dat kamperen steeds duurder wordt, maar de engelsen maken er wel een sport van om alles apart in rekening te brengen, en verdomde veel regeltjes aan te houden.

We hebben beide campings aangeschreven, maar 1 ervan mailt al direct terug dat een bijzettent niet mag, die moet gewoon een eigen plek reserveren. Ook de luifel/tarp aan onze tent is een meerprijs :?
We hebben afgelopen jaren nog nooit of niet meer dan 1/2 euro per nacht bij moeten betalen als we een bijzettent hadden, maar gewoon het dubbele gaan betalen was ik niet van plan. We kunnen ook wel met zijn drieën in onze tent, maar zeker bij slecht weer wordt het dan wel erg krap. Ook stukje privacy speelt mee.
Ik heb twee tips voor je, ik ben op die campings geweest en bevond ze prima. kijk maar of het in de buurt ligt waar je wil zijn:

https://www.pitchup.com/c...ort/pilsdon_view_camping/

https://maps.app.goo.gl/9GMRdz8pPhDuXTry9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
205Gutmann schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 18:42:
@ardana123 Geloof me, een nieuwe caravan is ook bmniet de heilige graal.
Eind 2021 zijn wij ons gaan oriënteren op een caravan met stapelbed. Dat was midden tijdens de corona, de prijzen voor 2e hands caravans waren sky high. Zodoende Ook besloten om een nieuwe te kopen. De keuze was gevallen op een 490 KMF excellent van Hobby.
Met dat ding heb ik meer ellende gehad dan met de Hobby uit 2009 die ik daarop heb ingeruild.

Tijdens onze 1e vakantie kwamen we erachter dat diverse kastjes niet dicht blijven tijdens het rijden, gevolg, een hele hoop inboedel die los door de caravan was gaan stuiteren en schade heeft veroorzaakt. |:(

Een disselbak die niet waterdicht is, dit is uiteindelijk door de dealer wel opgelost, maar niet naar tevredenheid. De caravan is terug geweest naar Hobby in DE, de oplossing? Gewoon alle kieren dichtblubberen met die vieze altijd plakken blijvende caravan kit.
De disselbak is waterdicht zullen we maar zeggen. :+

Conclusie, een nieuwe caravan kun je net zoveel, zo niet meer, gezeik mee hebben dan een 2e hands caravan waar de vorige eigenaar goed voor gezorgd heeft.
Ik slaap in die nieuwe caravan niet beter / slechter dan in mijn oude.

Overweeg anders eens om een caravan te huren voor een lang weekend dan kun je ervaren of de caravan die je op het oog hebt aan je wensen voldoet.
Heb je dan maar iets betaald voor die reparaties aan je nieuwe caravan? Nee toch?
Dus mijn insziens niet te vergelijken met een tweedehands caravan waar je wel in het ergste geval vochtschade aan mag repareren uit eigen zak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
harley schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 21:44:

Zelfde met een camper. Enkele reis Newcastle in de zomer 630 euro, puur voor een standaard camper. Daar komt dan nog een hut voor de overnachting bij a +/- 400 euro. Hetzelfde voor de terugreis. Gelukkig zat er 20% vroegboekkorting op.

Maarja, vrouwlief vond de afstand thuis - Calais / Dover - Newcastle wel erg ver om in 1 of 2 dagen te doen. Nu konden we daar natuurlijk ook ruim onze tijd voor nemen, maar dan redden we het niet om rustig ook het rondje naar het noorden te doen. Dus retourtje boot scheelt 2000km (en 600 euro diesel :)) en een kwart van de vakantie om überhaupt daar te komen waar we willen komen. En eenmaal op locatie doen we 4 weken over 2000km ipv 4 dagen :)

Mocht je minder kilometers willen maken en wel vanuit het midden/zuiden willen varen kun je ook nog via Hull of Harwich overwegen. Is flink goedkoper dan Newcastle.

[ Voor 6% gewijzigd door pirke op 08-02-2024 22:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 205Gutmann
ardana123 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 22:38:
[...]

Heb je dan maar iets betaald voor die reparaties aan je nieuwe caravan? Nee toch?
Dus mijn insziens niet te vergelijken met een tweedehands caravan waar je wel in het ergste geval vochtschade aan mag repareren uit eigen zak.
Selectief lezen is ook een vak. De strekking van mijn post is dat je met een nieuwe caravan net zoveel kans op malheur hebt als met een nieuwe.
Maar als jij je spaargeld wilt spenderen aan een nieuwe caravan, vooral doen.
Maar het segment waar jij in kijkt, wordt je geheid teleurgesteld met de eisen die stelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardana123
205Gutmann schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 13:00:
[...]

Selectief lezen is ook een vak. De strekking van mijn post is dat je met een nieuwe caravan net zoveel kans op malheur hebt als met een nieuwe.
Maar als jij je spaargeld wilt spenderen aan een nieuwe caravan, vooral doen.
Maar het segment waar jij in kijkt, wordt je geheid teleurgesteld met de eisen die stelt.
Hij is inmiddels gekocht, de LMC Sassino 470 dus. Ben er gisteren nog in geweest. Ja ok, MDF meubeltjes enzo. Maar who cares about that? Tenzij je geld teveel hebt en 10k extra wil geven aan wat fancy hout. Vast bed, genoeg ruimte, grote koelkast, verwarming, toilet, boiler 12 jaar waterdichtheidsgarantie (mits jaarlijkse controle). Lichtgewicht genoeg want onze auto kan maar 1500kg trekken. Voor onze use case goed genoeg.

En nog belangrijker, ik koop met een gerust hart geen problemen over van iemand anders, en geen verborgen gebreken. En als er zijn kunnen die kosteloos opgelost worden. Uiteraard kon ik ook een 10 jaar ouwe caravan kopen voor 15k met alles erop en eraan... Maar daar heeft 10 jaar iemand mee op reis geweest. Die heeft daar in dat bed liggen slapen. Die heeft wat weet ik allemaal uitgespookt met die caravan. Wil ik niet.
Dus ik ben zeker niet teleurgesteld, en mijn eisen zijn voldaan (geen idee waar jij dat nu haalt eigenlijk).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

ardana123 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 13:27:
Dus ik ben zeker niet teleurgesteld, en mijn eisen zijn voldaan (geen idee waar jij dat nu haalt eigenlijk).
Klopt ligt niet aan jou, iedereen die hier de afgelopen paar paginas je tips, op en aanmerkingen, aanvullingen of wat dan ook hebben gegeven zien het fout.
Die lezen en begrijpen je berichten en reacties toch allemaal echt niet goed.
:F

Sorry vriend je strijkt tegen zoveel haren in, en je hebt het niet eens in de gaten.
Begin me werkelijk af te vragen of je een troll bent :N

Maar benefit of the doubt: gefeliciteerd met jullie nieuwe aankoop, veel plezier er mee (y)

[ Voor 8% gewijzigd door Bommes op 09-02-2024 13:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:35
[...]

Uiteraard kon ik ook een 10 jaar ouwe caravan kopen voor 15k met alles erop en eraan... Maar daar heeft 10 jaar iemand mee op reis geweest. Die heeft daar in dat bed liggen slapen. Die heeft wat weet ik allemaal uitgespookt met die caravan.
Grappig, zelfde argumentatie gebruik ik altijd bij mensen die afgeven op caravans, dus dat je op bedden in huisjes/hotels ligt waar je restanten lichaamssappen kunt aantreffen.

Die LMC is wel een leuke caravan, heeft ie ook deze inschuifbare tafel? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mNOVdePwhfVHmGeVmiBRKCsrO_M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/rZOMAV1s6ToYEQAQJYJVetBD.webp?f=user_large

Ben wel blij dat ik 9 jaar geleden onze oerdegelijke (maar wel lelijke) Knaus caravan voor 7k op de kop getikt heb. Heerlijk ruim, passen we met z'n 7-en in als het moet. Trouwens, ik denk dat de meeste mensen even een ander matrasje kopen als je een tweedehands caravan koopt. Of in ons geval, even een topper voor 100 euro. Stuk goedkoper dan een nieuwe caravan! :+

Zie trouwens dat het bed in de LMC 189 bij 152 is. Trek je zoiets wel? De breedte is prima, maar met 189 cm zou ik wel een probleem hebben.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:22

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

De gouden regels bij de aankoop van een kampeermiddel (Tent/Caravan/Camper/etc.):
  1. Je eerste is nooit je laatste
  2. Met alleen je kampeermiddel kopen ben je er nog niet, talloze accessoires volgen
  3. koop nooit iets nieuws als je voor het eerst gaat kamperen, want of het valt tegen, of je hebt talloze dingen die je anders zou willen. Oh, en vanwege punt 1 natuurlijk.

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardana123
Red devil schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 14:15:
[...]

Grappig, zelfde argumentatie gebruik ik altijd bij mensen die afgeven op caravans, dus dat je op bedden in huisjes/hotels ligt waar je restanten lichaamssappen kunt aantreffen.

Die LMC is wel een leuke caravan, heeft ie ook deze inschuifbare tafel? [Afbeelding]

Ben wel blij dat ik 9 jaar geleden onze oerdegelijke (maar wel lelijke) Knaus caravan voor 7k op de kop getikt heb. Heerlijk ruim, passen we met z'n 7-en in als het moet. Trouwens, ik denk dat de meeste mensen even een ander matrasje kopen als je een tweedehands caravan koopt. Of in ons geval, even een topper voor 100 euro. Stuk goedkoper dan een nieuwe caravan! :+

Zie trouwens dat het bed in de LMC 189 bij 152 is. Trek je zoiets wel? De breedte is prima, maar met 189 cm zou ik wel een probleem hebben.
Ja inschuifbare tafel. En daar zeg je iets 9 jaar geleden... Toen waren caravans nog de helft van de prijs van nu ofzo. Je Knaus zou wel voor 15k gaan nu denk ik.

Bed gaat prima, ben zelf 1m83 en kan me net uitstrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
Yukkie schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 14:16:
De gouden regels bij de aankoop van een kampeermiddel (Tent/Caravan/Camper/etc.):
  2. Met alleen je kampeermiddel kopen ben je er nog niet, talloze accessoires volgen
  3. koop nooit iets nieuws als je voor het eerst gaat kamperen, want of het valt tegen, of je hebt talloze dingen die je anders zou willen. Oh, en vanwege punt 1 natuurlijk.
1. ok dan, binnen 15 jaar nog eens herbekijken of ik een andere wil. Maar zit nu wel goed voor 15 jaar denk ik.
2. Voortent hebben we al, cover volgt nog. We hebben ook nog een groot deel kampeerspullen omdat we hiervoor met de tent op reis gingen. Dus denk gasvuurtje voor buiten, tafeltje, stoelen... Kost allemaal geen fortuin
3. Ik kampeer al 15 jaar met de tent en met de schoonouders hun camper. Ik weet waaraan ik toe ben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 12:53
Hoi, wij (2 personen eind 20) willen familie opzoeken in Oost-Canada en dit combineren met de Formule 1 op Circuit Gilles Villeneuve. We zien echter door de bomen het bos niet meer als het gaat om het huren van een camper. Veel wisselende verhalen, grotere campers die goedkoper zijn als hun kleinere broertje, extra verzekeringen, onderling prijsverschil etc....

We zijn van plan om deze route te gaan rijden in +- 10 dagen: https://maps.app.goo.gl/FBq65Dz8soq8Sjvf7

Heeft iemand de gouden tip als het gaat om het boeken van een camper. Voor ons is dit de eerste echte complexe reist. Normaal gesproken gaan we naar Spanje met de auto of vliegen binnen Europa. Zelf overigens wel kampeer ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
geen ervaring met camper huren, maar met auto's huren bespaar ik niet op de verzekeringen. Ja, je betaald veel voor dingen die waarschijnlijk niet gaan gebeuren, maar met eigen risico afgekocht is het ieg geen gezeik over dat ene krasje wat er misschien al op zat. Verder is (met auto's) direct huren bij een verhuurder, of een internationale broker vaak goedkoper dan via, ik zeg maar wat, de ANWB.

Verder is het inderdaad veel vergelijken, maar ben idd ook wel benieuwd naar de betere tips.

Wat anders, mits je kampeer uitrusting het toelaat zou je natuurlijk ook met de tent kunnen gaan kamperen, hoef je alleen een auto te huren voor die 10 dagen.

[ Voor 7% gewijzigd door Hopjesvla79 op 11-02-2024 11:55 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:10
[...]

Hij is inmiddels gekocht, de LMC Sassino 470 dus. Ben er gisteren nog in geweest. Ja ok, MDF meubeltjes enzo. Maar who cares about that? Tenzij je geld teveel hebt en 10k extra wil geven aan wat fancy hout. Vast bed, genoeg ruimte, grote koelkast, verwarming, toilet, boiler 12 jaar waterdichtheidsgarantie (mits jaarlijkse controle). Lichtgewicht genoeg want onze auto kan maar 1500kg trekken. Voor onze use case goed genoeg.

En nog belangrijker, ik koop met een gerust hart geen problemen over van iemand anders, en geen verborgen gebreken. En als er zijn kunnen die kosteloos opgelost worden. Uiteraard kon ik ook een 10 jaar ouwe caravan kopen voor 15k met alles erop en eraan... Maar daar heeft 10 jaar iemand mee op reis geweest. Die heeft daar in dat bed liggen slapen. Die heeft wat weet ik allemaal uitgespookt met die caravan. Wil ik niet.
Mijn ouders hebben een Sassino 460E comfort, ik zou in ieder geval adviseren om even te kijken of je wat extra stopcontacten wil.. Dat was standaard heeeeel schraal bij de 460E

Verder goed alle horretjes controleren en checken of 't hout van de bankjes nergens kraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
mr.DJ95 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 11:32:
Hoi, wij (2 personen eind 20) willen familie opzoeken in Oost-Canada en dit combineren met de Formule 1 op Circuit Gilles Villeneuve. We zien echter door de bomen het bos niet meer als het gaat om het huren van een camper. Veel wisselende verhalen, grotere campers die goedkoper zijn als hun kleinere broertje, extra verzekeringen, onderling prijsverschil etc....

We zijn van plan om deze route te gaan rijden in +- 10 dagen: https://maps.app.goo.gl/FBq65Dz8soq8Sjvf7

Heeft iemand de gouden tip als het gaat om het boeken van een camper. Voor ons is dit de eerste echte complexe reist. Normaal gesproken gaan we naar Spanje met de auto of vliegen binnen Europa. Zelf overigens wel kampeer ervaring.
Ik ben van Toronto naar Vancouver gereden en weer terug (Zuid deels via VS heen, Noord terug), puur in een huurauto met tentje achterin. 16000km in 6 weken. Voor dat kleine stukje dat jullie gaan doen heb je geen camper nodig ;)

Je kan ook 's avonds gewoon een hotel/motel/B&B zoeken, altijd wel plek ergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley
350 Mijl= 560km

@zuma bedankt maar die liggen toch net te ver van london af voor wat wij willen doen.

We hadden http://www.hurleyriversidepark.co.uk/ op het oog, maar daar moeten we dus echt 2 pitches boeken en dat vind ik teveel voor een bijzettent.

http://www.swissfarmhenley.co.uk/ vraagt wel een kleine meerprijs maar gezien andere prijzen acceptabel.
En http://www.bridgevilla.co.uk/campsite/ werd me nog aangeraden door @ToolkiT dus die ook maar eens aangeschreven.

Voor Schotland neigen we nu naar http://www.glen-nevis.co.uk/ of http://www.kinlochlevencaravans.com/ maar bij die laatste kunt je niet reserveren. Aankomst is dan op goed geluk en hetzelfde geld voor de stroom aansluitig. Dus optijd aan komen en hopen dat er plek is...
pirke schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 22:55:
[...]

Mocht je minder kilometers willen maken en wel vanuit het midden/zuiden willen varen kun je ook nog via Hull of Harwich overwegen. Is flink goedkoper dan Newcastle.
Dit zijn de prijzen die ik nu krijg :
Newcastle GPB835 oftewel € 977,- :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RGhRkmmOqTqi7Ny8YL3XmWRuroM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ocbmcb8UnAZNfj67pJCF2I37.jpg?f=user_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kf4OPwBsX9Ih_siTr4-2J0EH6sk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/40FcrE9yxkHGsXkGTneZRY5x.jpg?f=user_large
Reden dat de aanhanger zo duur is, zou zijn omdat die vanwege de ramp en clearance op een andere plek komt te staan en apart vastgesjord moet worden volgens de helpdesk :?
Inside cabin is nu duurder want daarop krijg ik geen korting. Daarmee kwam het totaal op GPB990 uit

Hull kost € 855 via P&O, Kan nog een vroegboekkorting krijgen maar dan blijft het € 684
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bMRk_yTC9k_3NFvxMHHg9RY__kQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DN1wmERrEb0wa4qhLOPPVJIQ.jpg?f=user_large

Vanuit harwich heb ik opgevraagd via het contactformulier want ik kan tijdens het boeken geen zijspan en/of aanhanger selecteren Voor een motor met 3 personen nu komt die op 270 euro. Maar twijfel dus of dat zo blijft. Het is ook maar 40 mijl/iets meer dan een half uur verder rijden naar folkstone/dover dus zo heel veel scheelt het dan ook niet meer. Ok het is dan wel nog 300km naar huis ipv 150 maar ook te overzien.

Het scheelt we hoeven nog niet te boeken maar vooralsnog blijft de trein de voordeligste optie met slechts
Dit is MET zijspan en aanhanger ( heb ik bevestigd gekregen) Ja vanuit newcastle gezien is dit 500km + 150km (calais-thuis) meer rijden, maar voor dat prijsverschil rijd ik wel een dagje door. Is toch laatste dag van de vakantie dus laat thuiskomen en slapen is dan geen probleem. De rest uitpakken doen we de dag erop wel.

Prijs voor de trein is namelijk GPB50/ € 58,- en dan nog circa 55 liter benzine á 2,- ofzo. Is nog steeds ruim 800 euro goedkoper dan de boot vanuit new castle.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nGP7t3h0pI-p9UB4EzGO1wLQPJw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iexRAN6TwwwjlR7RhR6aeymi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door harley op 11-02-2024 16:10 ]

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06:45
@harley mijn ervaring is ook dat via Dover/Folkestone reizen, in mijn geval met de auto, veruit het goedkoopste is. Ook wanneer je de extra brandstofkosten en zelfs een extra overnachting telt.

Het enige voordeel van reizen via Hoek van Holland of IJmuiden is dat je door 's nachts te varen een reisdag kunt "winnen" wanneer je krap in tijd zit en je bestemming ergens ruim te noorden van Londen ligt. Op doordeweekse dagen omzeil je er immers ook de files bij Londen mee.

Zelf pak ik dan meestel de ferry van Duinkerken naar Dover. Liefs met afvaart om 12 uur. Aan boord lekker lunch, even uitwaaien op het dek en voor je het weet ben je aan de overkant.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13:18

Ik kan je GoCanada.nl aanraden.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Yukkie schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 14:16:
Is dat je eigen ervaring? Het strookt niet echt met die van mij om eerlijk te zijn. Evengoed sta ik wel achter het eerste deel van punt 3 (en twee is zeker een flinke valkuil)

[ Voor 3% gewijzigd door Gonadan op 11-02-2024 18:08 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Gonadan schreef op zondag 11 februari 2024 @ 18:07:
[...]

Is dat je eigen ervaring? Het strookt niet echt met die van mij om eerlijk te zijn. Evengoed sta ik wel achter het eerste deel van punt 3 (en twee is zeker een flinke valkuil)
Ja en als ik naar kampeerders om mij heen kijk, komt het aardig overeen. Zelf ooit met een tentje begonnen, dat ik min of meer geleend had van mijn ouders (vroeger toen ik nog met hen op vakantie ging, sliep ik daar al in). Daarna een tent gekocht en (in de loop der jaren) heul veul uitrusting omdat ik dingen van mijzelf wilde hebben en niet meer wilde lenen. Niet veel later volgde de 2e eigen tent (voornamelijk omdat de eerste binnen de garantietermijn stuk ging door een fabricagefout en er geen 1-op-1 vervanger meer beschikbaar was. Een paar jaar later volgde de eerste bus en vorig jaar mijn 2e bus. En voor elke bus kwam er nieuwe uitrusting (zonnepaneel, luifel, etc.) en accessoires bij :+

Ik denk echt dat het een utopie is om te denken als je jong bent dat je een kampeermiddel voor 15-20 jaar koopt. Je wensen en situatie veranderen dan nog zo regelmatig (gezin word groter, de kinderen worden groter, de kinderen gaan niet meer mee, etc.) dat het bijna onmogelijk is om meteen het perfecte kampeermiddel te kopen.

Daarnaast is en blijft het hobby, wat geld mag kosten vind ik. Dus een fortuin aan uitrusting uitgeven hoort er nou eenmaal gewoon bij :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Als je ouder wordt is wat extra comfort ook wel prettig. Zeker als een set stoelen 10 jaar meegaat geef ik liever 100 euro extra uit voor een stoel om 10 jaar lang heerlijk te zitten. Mits gewicht en volume geen bezwaar zijn.

@harley ik heb de Nederlandse website van DFDS gebruikt, zitten er nog prijsverschillen tussen de NL en UK versie?

En ieder zn keuze voor wat betreft kosten voor overtocht en reisafstand/-tijd. Doe waar jij je het prettigst bij voelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Yukkie schreef op zondag 11 februari 2024 @ 18:24:
[...]

Ja en als ik naar kampeerders om mij heen kijk, komt het aardig overeen. Zelf ooit met een tentje begonnen, dat ik min of meer geleend had van mijn ouders (vroeger toen ik nog met hen op vakantie ging, sliep ik daar al in). Daarna een tent gekocht en (in de loop der jaren) heul veul uitrusting omdat ik dingen van mijzelf wilde hebben en niet meer wilde lenen. Niet veel later volgde de 2e eigen tent (voornamelijk omdat de eerste binnen de garantietermijn stuk ging door een fabricagefout en er geen 1-op-1 vervanger meer beschikbaar was. Een paar jaar later volgde de eerste bus en vorig jaar mijn 2e bus. En voor elke bus kwam er nieuwe uitrusting (zonnepaneel, luifel, etc.) en accessoires bij :+

Ik denk echt dat het een utopie is om te denken als je jong bent dat je een kampeermiddel voor 15-20 jaar koopt. Je wensen en situatie veranderen dan nog zo regelmatig (gezin word groter, de kinderen worden groter, de kinderen gaan niet meer mee, etc.) dat het bijna onmogelijk is om meteen het perfecte kampeermiddel te kopen.
Ik vraag het omdat ik zelf juist een type ben wat het heel goed vooraf door denkt, tot op het dwangmatige af, maar dan weet ik wel precies wat ik wil.
Al heb ik in eerdere discussies wel gemerkt dat ik wellicht een uitzondering ben. :P
Daarnaast is en blijft het hobby, wat geld mag kosten vind ik. Dus een fortuin aan uitrusting uitgeven hoort er nou eenmaal gewoon bij :)
Daar kan ik het alleen maar roerend mee eens zijn. Daarin verandert ook wel meer en daar verander ik wel vaker in.

Toevallig zag ik vandaag op tv een camping item langs komen waarin de presentatrice eerst vertelde hoe legendarisch de elektrische fiets was en daarna had ze een mobiele airco hard nodig want je moet afkoelen van al dat fietsen. Daar moet ik dan wel weer een beetje om grinniken. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harley
pirke schreef op zondag 11 februari 2024 @ 18:28:
Als je ouder wordt is wat extra comfort ook wel prettig. Zeker als een set stoelen 10 jaar meegaat geef ik liever 100 euro extra uit voor een stoel om 10 jaar lang heerlijk te zitten. Mits gewicht en volume geen bezwaar zijn.

@harley ik heb de Nederlandse website van DFDS gebruikt, zitten er nog prijsverschillen tussen de NL en UK versie?

En ieder zn keuze voor wat betreft kosten voor overtocht en reisafstand/-tijd. Doe waar jij je het prettigst bij voelt.
niet dat ik weet, maar dan nog 800 euro, of zelfs de helft gaan ze echt niet zomaar goed maken lijkt me.
Kreeg in 1e instantie ook het meest standaard antwoord wat je kunt verzinnen dat prijzen fluctueren afhankelijk van drukte/vraag en aanbod. Moest nog een keer expliciet vragen waarom de aanhanger meer dan 2x zo duur is als de motor met zijspan en zelfs duurder dan de cabine.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
harley schreef op zondag 11 februari 2024 @ 19:24:
[...]

niet dat ik weet, maar dan nog 800 euro, of zelfs de helft gaan ze echt niet zomaar goed maken lijkt me.
Kreeg in 1e instantie ook het meest standaard antwoord wat je kunt verzinnen dat prijzen fluctueren afhankelijk van drukte/vraag en aanbod. Moest nog een keer expliciet vragen waarom de aanhanger meer dan 2x zo duur is als de motor met zijspan en zelfs duurder dan de cabine.....
Camper is ook 2x zo duur als cabine. Ze hebben een monopolie. Holland Norway Line naar Noorwegen was vergelijkbaar geprijsd voor een vergelijkbare afstand. Niet goedkoop, wel heel fijn om snel in Noorwegen te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennisCle
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 12-10 21:05
Bommes schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:48:
[...]

Ik heb in 2016 7 weken en in 2017 4 maanden in de Piemonte gewoond en gewerkt.
Hier om precies te zijn: https://www.brusagio.com/
Niet iets om te kamperen (tenzij je lekker primitief met je tentje in het bos achter hun huis wilt staan.
Nou is de regio Piemonte erg groot, heb dus niet duidelijk waar jullie heen willen.
Van de buurt waar ik heb gezeten heb ik wel wat tips.

Camping: https://www.tenutasquaneto.it/ die vind je hier https://maps.app.goo.gl/7S55bmMNgTpp2Efh7
Best wel een NL enclave, overal de auto voor nodig maar wel een van de weinige in de regio die groot, ruim, netjes en van zwembad is voorzien.

Zondags lunch: https://maps.app.goo.gl/4ycDqxeCxZi1TSmJ8 kost je je halve zondag maar dan heb je ook wel wat, het eten is uitmuntend, de sfeer echt lokaal, gewoon echt super.

Leuk stadjes:
Acqui Terme, 2 keer per week markt met veel lokale verse groenten, fruit en dergelijke.
Alba, niet de moeite om uren voor in de auto te zitten om er te komen, maar wel leuk om te bezoeken als je in de buurt bent.
Asti, stuk groter, moderner maar ook leuk!.
Zit je meer richting de bergen: Cuneo, ik vond het een erg toffe stad.
Camping in de buurt: Il Melo: https://maps.app.goo.gl/ohgB8x9NuoYbPnwC7

Dagje naar zee:
Noli: leuk dorpje, simpel maar okay (grind) strand. https://maps.app.goo.gl/h1hzDBZBEMeoMsF98
Dan kun je ook Final Borgo bezoeken: https://maps.app.goo.gl/RdFZ9Ev5XxBeyyLn6

De echte insider tips:
Hier parkeren: https://maps.app.goo.gl/RU54tGJX3gnDSKsJ8
Om hier te gaan zwemen en spelen in het riviertje: https://maps.app.goo.gl/cyxzs4S4y7bn6sZv6
Of hier kun je ook tof een beetje plonzen: https://maps.app.goo.gl/QmNdDyp5gNkQkxuY6
HIer parkeren: https://maps.app.goo.gl/gz5Wz33EMUcngXYi6
Om te wandelen met zicht op de zee, heerlijk rusitg in de bergen/heuvels.

Ik zal eens ophouden :P
Beetje late reactie (op het duimpje na), maar bedankt nog voor deze uitgebreide reactie. We zijn nog aan het zoeken naar een locatie, maar we hadden het wel afgebakend tot deze provincie om het ook reisbaar te houden. Oorspronkelijk zat ik meer richting Franse grens of noordelijk van Turijn te denken (alles voor zo kort mogelijk in de auto), maar door die tips aan het water daar begin ik toch te twijfelen, haha. Ziet er prachtig uit.

Die camping Tenuta Squaneto ziet er ook wel erg mooi uit om te bezoeken met een kleine. Die ga ik vanavond even bespreken met mijn vriendin.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Kunnen we het niet gewoon over kamperen hebben? Het lijkt hier wel autoweek af en toe. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
ardana123 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 22:38:
[...]

Daar heb je aankoopkeuringen voor... gewoon met de verkoper afspreken dat de deal onder voorbehoud is van een positieve uitslag van een aankoopkeuring. Dus niet betalen voordat de keuring is gedaan. Meesten gaan daar wel mee akkoord als ze een goed product aanbieden. Gaat ook niet om weinig geld, zeg ,maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
Ivow85 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 17:17:
@harley mijn ervaring is ook dat via Dover/Folkestone reizen, in mijn geval met de auto, veruit het goedkoopste is. Ook wanneer je de extra brandstofkosten en zelfs een extra overnachting telt.

Het enige voordeel van reizen via Hoek van Holland of IJmuiden is dat je door 's nachts te varen een reisdag kunt "winnen" wanneer je krap in tijd zit en je bestemming ergens ruim te noorden van Londen ligt. Op doordeweekse dagen omzeil je er immers ook de files bij Londen mee.

Zelf pak ik dan meestel de ferry van Duinkerken naar Dover. Liefs met afvaart om 12 uur. Aan boord lekker lunch, even uitwaaien op het dek en voor je het weet ben je aan de overkant.
Hier ook altijd via Duinkerken naar Dover. Scheelt enorm in de kosten en die zijn niet te flauw geworden sinds de brandstofprijzen de pan uitgevlogen zijn. Vroeger ging ik nog wel eens via Rotterdam naar Harwich (moest toch in die hoek zijn of naar Wales). Maar die is ook te duur aan het worden. Daar kan je tegenwoordig ook makkelijk tegen aan rijden.

We pakken meestal een vroege veer. Dus 's 3u opstaan en dan doorknallen tot een uur of 18u in de UK. Dan zitten we wel tegen Schotland aan. Dus 2 dagen heen en 2 dagen terug. We pakken wel altijd 3 volle weken daarom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
Gonadan schreef op zondag 11 februari 2024 @ 18:07:
[...]

Je mag mij vragen hoeveel tipi's ik heb, hoeveel tarpen en hoeveel andere tenten. Maar voor alle de drie categorieën heb ik toch wel 2 handen nodig....

Het leuke hiervan is dat ik iedere keer moet beslissen welke set ik weer ga uitlaten. Vorig seizoen op de camping was waar ik vrijwilligerswerk doe, iedere keer een andere set meegenomen. Ik ben toch wel minstens 15 keer daar geweest :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
zuma schreef op maandag 12 februari 2024 @ 18:22:
[...]

We pakken meestal een vroege veer. Dus 's 3u opstaan en dan doorknallen tot een uur of 18u in de UK. Dan zitten we wel tegen Schotland aan. Dus 2 dagen heen en 2 dagen terug. We pakken wel altijd 3 volle weken daarom.
Jaren terug een keer een spontane roadtrip Schotland gedaan. 's Ochtends om 7 uur retourtje Calais-Dover geboekt, heenreis dezelfde dag 12:00, even ontbeten, vertrokken en 's avonds 21:00 B&B in Glasgow gevonden. Daarna paar dagen Highlands en weer in 1 ruk terug.

Ik had net mn eerste leaseauto en een lang weekend vrij. Pasen/Hemelvaart/Pinksteren/ofzoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
zuma schreef op maandag 12 februari 2024 @ 18:14:
[...]

Daar heb je aankoopkeuringen voor... gewoon met de verkoper afspreken dat de deal onder voorbehoud is van een positieve uitslag van een aankoopkeuring. Dus niet betalen voordat de keuring is gedaan. Meesten gaan daar wel mee akkoord als ze een goed product aanbieden. Gaat ook niet om weinig geld, zeg ,maar.
Verkoper deed eigen keuring. Blijkbaar is dat toegelaten in België. De vraag is wie er hem controleert dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 12 februari 2024 @ 17:37:
Kunnen we het niet gewoon over kamperen hebben? Het lijkt hier wel autoweek af en toe. :)
goed idee! We zitten te kijken voor de zomer en willen max 600km rijden dit jaar kom je beetje op Vogezen, Elzas, zwarte woud, Luxemburg. Keuze genoeg! Maarkijkend naar charme campings met een zwembad blijft er weinig over dat half juli nog niet vol zit... Iemand tips? Dat het 70 a 80 per nacht gaat kosten voor z'n vijven heb ik al moeten accepteren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Wat is jouw definitie van een charmecamping? Voor mijn gevoel staat charmecamping en zwembad in de praktijk meestal lijnrecht tegenover elkaar.
Moet het per se een zwembad zijn? Ik heb zelf wel goede ervaringen met campings naast of op loopafstand van een riviertje of meer. Genoeg mogelijkheden tot vermaak en verkoeling maar nog steeds veel aanbod in leuke kleinschalige campings.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:30
Sander schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:45:
[...]

goed idee! We zitten te kijken voor de zomer en willen max 600km rijden dit jaar kom je beetje op Vogezen, Elzas, zwarte woud, Luxemburg. Keuze genoeg! Maarkijkend naar charme campings met een zwembad blijft er weinig over dat half juli nog niet vol zit... Iemand tips? Dat het 70 a 80 per nacht gaat kosten voor z'n vijven heb ik al moeten accepteren...
Vogezen, Camping Belle Hutte, La Bresse. Zwembad, kleinschalig, loopafstand van een lift die je de bergen in brengt.
Is een aantal jaren geweest dat wij er waren, dus ymmv.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:07
TheOmen schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 08:31:
[...]

Vogezen, Camping Belle Hutte, La Bresse. Zwembad, kleinschalig, loopafstand van een lift die je de bergen in brengt.
Is een aantal jaren geweest dat wij er waren, dus ymmv.
Grappig, daar ben ik in 2001 nog ooit eens geweest met mijn toenmalige vriendin. Tussen 2012 en 2019 kwam ik daar in de buurt vaker met mijn vrouw, maar dan aan de overkant van de weg: om te gaan skieën en snowboarden.

Ik was het helemaal vergeten dat die twee totaal verschillende vakanties zo dicht naast elkaar plaatsvonden. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:30
dreamscape schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 08:34:
[...]

Grappig, daar ben ik in 2001 nog ooit eens geweest met mijn toenmalige vriendin. Tussen 2012 en 2019 kwam ik daar in de buurt vaker met mijn vrouw, maar dan aan de overkant van de weg: om te gaan skieën en snowboarden.

Ik was het helemaal vergeten dat die twee totaal verschillende vakanties zo dicht naast elkaar plaatsvonden. ;)
Zo stuurde een familielid laatst een foto op van hun wintersport. Ondanks de sneeuw kwam het beeld me bekend voor. Even door ons eigen fotoalbum gebladerd....ja hoor, afgelopen zomer vanaf de zelfde plek een foto gemaakt..... :P

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Interessant dat het over de Vogezen gaat want wij kijken ook wel eens om daar heen te gaan. We vinden echter Oostenrijk helemaal geweldig. Het noorden / westen van Oostenrijk (bijvoorbeeld Vorarlberg of Kleinwalsertal) ligt op een afstand van ongeveer 8:15 uur rijden. De vogezen is ongeveer 7:30 uur dus dat ontloopt elkaar niet veel. Ik ben alleen 'bang' dat de Vogezen misschien tegevenalt als je de 'echte' bergen gewend bent. Natuurlijk maak je de vakantie zelf, maar de omgeving kan je niet meer veranderen als je er bent. Wat is jullie ervaring hierin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 13:11
Dat ligt helemaal aan je eigen wensen en verwachtingen. De vogezen zijn meer glooiend terwijl je in Oostenrijk hoog-alpine gebied en meer technisch veeleisende wandel- en fietsroutes vindt. Beide zijn geweldig mooi.

Ook heb je veel gradaties in de betekenis van “de Oostenrijkse alpen”.

Ik snap trouwens niet helemaal hoe de vogezen en Oostenrijk zo dicht bij elkaar kunnen liggen voor jou. Het scheelt vanuit ieder punt in NL toch wel gauw 250km? Stonden er misschien Franse boeren op de weg toen je keek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:10
Kevinns schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:48:
Dat ligt helemaal aan je eigen wensen en verwachtingen. De vogezen zijn meer glooiend terwijl je in Oostenrijk hoog-alpine gebied en meer technisch veeleisende wandel- en fietsroutes vindt. Beide zijn geweldig mooi.

Ook heb je veel gradaties in de betekenis van “de Oostenrijkse alpen”.

Ik snap trouwens niet helemaal hoe de vogezen en Oostenrijk zo dicht bij elkaar kunnen liggen voor jou. Het scheelt vanuit ieder punt in NL toch wel gauw 250km? Stonden er misschien Franse boeren op de weg toen je keek?
Vorarlberg heeft als voordeel dat het heel "makkelijk" rijd... Vorig jaar in 't Montafon gebied geweest en tot aan Bludenz is het allemaal snelweg... Amper tot geen kleine slinger slanger weggetjes of haarspelden om te rijden om bij je bestemming te komen. Dat scheelt veel tijd, maar ook veel energie!

Hierdoor zelfs met caravan of camper vanuit Nederland veelal in één dag te rijden. Mijn ouders rijden veelal 90 met de caravan en zijn niet echt kilometervreters, ook zij redden 't in één dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Kevinns schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 10:48:
Goed punt. Google Maps pakt op het eind een of andere vage bergweg die veel tijd kost bij bestemming "Vogezen"
Naar Colmar via Duitsland is 6:30 uur
Naar camping Deux Ballons via Frankrijk is 6:50 uur
Dus dat scheelt inderdaad minstens 2 uur rijden.

Ik hou 'm in gedachten, misschien iets voor een tussendoorvakantie ;)

@nooberke Yep, Vorarlberg is in de zomer beetje onbekend en onbemind. Wij vinden het heerlijk en met kinderen ook goed te rijden in 1 dag.

[ Voor 7% gewijzigd door Cheesy op 13-02-2024 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Vogezen is leuk voor een korte vakantie, bijvoorbeeld 1 a 2 weekjes meivakantie, in die tijd schiet het (voor mij) niet op om helemaal naar het zuiden te rijden.

[ Voor 11% gewijzigd door pirke op 13-02-2024 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:11

Verzekering zal ik niet op bezuinigen

Een collega van mij reed na het ophalen van de camper met een camper weg naar de dichtstbijzijnde mall voor de eerste boodschappen. Verhuurder waarschuwde hem al dat ie daar op moest letten met de hoogte maar hij reed dus direct na nog geen 1,5km rijden met de camper de airco unit van het dak.
Kleine ongelukjes met grote kosten heb je zo gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
En zelfs dan staat in veel huurcamper verzekeringen dat schade boven de 2,5m ofzo niet vergoed is, juist omdat zoveel mensen niet op de hoogte letten...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zuma
Sander schreef op maandag 12 februari 2024 @ 21:45:
[...]

Voordat ik suggesties ga doen:

Wat versta je onder een camping met zwembad? Ik vind een riviertje langs de camping ook een zwembad namelijk.... En daar ben ik toch meestal wel klaar met hooguit 30 tot max 40 euro per nacht voor het complete gezin. Lekker vuurtje voor de tent stoken, lekker wandelen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:57

_Eend_

🌻🇺🇦

pirke schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:23:
En zelfs dan staat in veel huurcamper verzekeringen dat schade boven de 2,5m ofzo niet vergoed is, juist omdat zoveel mensen niet op de hoogte letten...
Zelfs als je de hoogte van je camper weet en er ook op let kan het fout gaan. Zo hadden we op het werk ooit iemand die met de camper onze parkeergarage in wilde rijden. En dat paste prima...

...hij was alleen de schotel op het dak vergeten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

_Eend_ schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:40:
[...]

Zelfs als je de hoogte van je camper weet en er ook op let kan het fout gaan. Zo hadden we op het werk ooit iemand die met de camper onze parkeergarage in wilde rijden. En dat paste prima...

Ik heb dit zien gebeuren op een camping in Italië gelegen aan het Idro meer, meneer niet luisteren naar zijn vrouw en het resultaat dat ze die avond niet konden kijken naar GTST (laag hangende boomtak die steviger was dan de niet uitgedraaide sateliet schotel)

Wij (andere kampeerders keken toe) :+

Of was het een bewuste actie van meneer, ik zal het niet weten :P

[ Voor 5% gewijzigd door aReaRe op 13-02-2024 21:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

aReaRe schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:46:
[...]

Ik heb dit zien gebeuren op een camping in Italië gelegen aan het Idro meer, meneer niet luisteren naar zijn vrouw en het resultaat dat ze die avond niet konden kijken naar GTST (laag hangende boomtak die steviger was dan de niet uitgedraaide sateliet schotel)

Wij (andere kampeerders keken toe) :+

Of was het een bewuste actie van meneer, ik zal het niet weten :P
Dan had je vrienden kunnen maken door ze een paar seizoenen GTST op DVD uit te lenen :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

_Eend_ schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:54:
[...]

Dan had je vrienden kunnen maken door ze een paar seizoenen GTST op DVD uit te lenen :+
Ik had toen het gebeurde alleen een Nokia 9310 en een Campingaz koelbox als high-tech bij me :+

Uit den ouden doos (11 jaar terug)

Tent

[ Voor 30% gewijzigd door aReaRe op 13-02-2024 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:57
Cheesy schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:50:
Interessant dat het over de Vogezen gaat want wij kijken ook wel eens om daar heen te gaan. We vinden echter Oostenrijk helemaal geweldig. Het noorden / westen van Oostenrijk (bijvoorbeeld Vorarlberg of Kleinwalsertal) ligt op een afstand van ongeveer 8:15 uur rijden. De vogezen is ongeveer 7:30 uur dus dat ontloopt elkaar niet veel. Ik ben alleen 'bang' dat de Vogezen misschien tegevenalt als je de 'echte' bergen gewend bent. Natuurlijk maak je de vakantie zelf, maar de omgeving kan je niet meer veranderen als je er bent. Wat is jullie ervaring hierin?
Vroeger heel veel in Vorarlberg geweest. Afgelopen jaar voor het eerst (zover ik me kan heugen) naar de Vogezen. Heel mooie omgeving, maar echt wel anders dan Vorarlberg. Beter zoek je wat fotomateriaal op van de verschillende gebieden om te vergelijken. Zelf gaan we in de meivakantie weer naar de Vogezen en ik ben van plan daar een korte wandeling van twee dagen te doen. En als ik dan foto's van de betreffende omgeving bekijk: minder rotsig/hoog, wel mooie uitzichten met meren etc.

Al lijkt het me niet dat je hele vakantie verpest is als je de Vogezen toch net wat minder vindt qua omgeving. Volgens jaar weer een kans. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:07
Zoiets deed een kennis van me bij een wasbox. Maar dat was nog in het analoge tv-tijdperk, dus met zo'n campingantenne op het dak die met een mast in de kledingkast verstopt zit. Om op locatie nog even 1,5m uit te kunnen schuiven.

Bij het inrijden van de wasbox goed gelet op de hoogte van de roldeur. Dat ging prima. Maar bij het uitrijden aan de andere kant ging het niet goed. |:(

Het nadeel van zo'n mast is dat hij daarmee een heel stuk dak vernielde. En de kledingkast. :X

En dan heeft 'ie dus ook de schade aan die roldeur mogen vergoeden. Dat was geen heel fijne dag voor hem.

[ Voor 7% gewijzigd door dreamscape op 14-02-2024 08:33 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Bedankt @barrymossel, nuttige info!

Wat betreft schade rijden... we hadden ooit de caravan van een familielid geleend. Ik had thuis de hoogte netjes opgemeten i.v.m. overstek van de woning dus de hoogte had ik in m'n hoofd. Onderweg nog even langs een winkelcentrum, daar hadden ze zo'n mooie rood-witte hoogtebalk. Ik lees de hoogte af en bedenk dat het precies past. Op de een of andere manier doe je alsnog voorzichtig en precies op het moment dat ik denk 'dat gaat goed' hoor ik toch iets kapotgaan. Blijkt het schoorsteentje te zijn :X Het bizarre is dat we dat ding nergens konden terugvinden. Ver weggeschoten ofzo. Blijkbaar gebeurt dat heel vaak, want in de campingswinkel iggen die dingen ruim op vooraad en voor een paar euro hadden we een nieuwe. Lesje geleerd: voortaan goed kijken wat er nog meer op een dak staat/ligt. Of gewoon bij een tent blijven :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
[...]

Dan weet je de werkelijke hoogte dus niet...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Gonadan schreef op maandag 12 februari 2024 @ 17:37:
Dit dus :) Ik heb even wat offtopic berichten verplaatst

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-10 11:41
Cheesy schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:50:
Wat je in de Vogezen wel al snel hebt, is een weids uitzicht. Daar moet je in de Alpen soms goed je best voor doen, als in flink omhoog sjouwen. Ook vind ik de Vogezen redelijk ruig ogen, voor de hoogte.
Maar de Alpen heeft zeker meer het 'berggevoel'. En was voor mij de overweging naar de Vogezen te gaan, dat het makkelijker te bereizen is (5,5 uur netto). En de hoogte met baby/ kleine kinderen veel eenvoudiger is. Zonder kinderen zou ik altijd naar de Alpen gaan.
In de winter naar de Vogezen staat nog wel op de verlanglijst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

dreamscape schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 08:32:
[...]

Zoiets deed een kennis van me bij een wasbox. Maar dat was nog in het analoge tv-tijdperk, dus met zo'n campingantenne op het dak die met een mast in de kledingkast verstopt zit. Om op locatie nog even 1,5m uit te kunnen schuiven.

Bij het inrijden van de wasbox goed gelet op de hoogte van de roldeur. Dat ging prima. Maar bij het uitrijden aan de andere kant ging het niet goed. |:(

Het nadeel van zo'n mast is dat hij daarmee een heel stuk dak vernielde. En de kledingkast. :X

En dan heeft 'ie dus ook de schade aan die roldeur mogen vergoeden. Dat was geen heel fijne dag voor hem.
Die camper bij ons had het geluk dat de schotel door een balk eraf wer getrokken en niet door een leiding van de sprinklerinstallatie.

Je moet er niet aan denken dat je er achter komt dat er een lek zit in je camper als dat smerige, stinkende water uit een sprinklerinstallatie naar binnen stroomt. Dan kun je je hele interieur weggooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-10 15:45
pirke schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 09:18:
[...]

Dan weet je de werkelijke hoogte dus niet...
Dat dus xD wanneer onze camper er is pak ik als eerste een trappetje en meet ik hem op, inclusief de zonnepanelen.. Zou beetje zonde zijn als je die er ineens afrijd xD. Maar denk niet dat het zonnepaneel boven de dakramen uit komt, maar who knows.

Ondertussen is de productie van onze camper weer verplaatst van week 9 naar 10... Ooit komt ie vast wel :X

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
Met carnaval hebben we nog een nachtje aan het strand gestaan, heerlijk.

Vandaag was de jaarlijkse reiniging van de buitenkant aan de beurt. Eerst met de hogedrukreiniger het grove vuil eraf, daarna met de zeepsproeikop een halve fles groene zeep erover, goed laten weken en met de waterborstel alles nagepoetst. Dan is 9m lang en 3,3m hoog best een oppervlakte :) Telescopisch systeem van Gardena was een goede aanschaf. Vorig jaar stond ik met ladders/trappen lopen klooien, dat schiet niet op.

Ander keertje moet het dak nog, dat is helemaal groen uitgeslagen. Daar had ik vandaag geen tijd/puf meer voor.

Resultaat is dat hij weer mooi wit is, in ieder geval alles wat we kunnen zien vanaf de grond _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 02-08 02:49
pirke schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 18:19:

Vandaag was de jaarlijkse reiniging van de buitenkant aan de beurt. Eerst met de hogedrukreiniger het grove vuil eraf, daarna met de zeepsproeikop een halve fles groene zeep erover, goed laten weken en met de waterborstel alles nagepoetst. Dan is 9m lang en 3,3m hoog best een oppervlakte :) Telescopisch systeem van Gardena was een goede aanschaf. Vorig jaar stond ik met ladders/trappen lopen klooien, dat schiet niet op.

Ander keertje moet het dak nog, dat is helemaal groen uitgeslagen. Daar had ik vandaag geen tijd/puf meer voor.
Ik kende het spreekwoord "koop een boot en werk je dood". Maar dat geldt dus ook als je een slagschip van een camper hebt ? :)

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Oekiejoekie schreef op zondag 18 februari 2024 @ 02:12:
[...]

Ik kende het spreekwoord "koop een boot en werk je dood". Maar dat geldt dus ook als je een slagschip van een camper hebt ? :)
1x per jaar grote schoonmaak, ik weet niet of dat telt als "werk je dood" :)

Het verschil met een gemiddelde 7,5m camper valt ook wel mee.

Buscampers kunnen gewoon door de wasstraat (mits niks op het dak en geen schoorsteen of Alde/Truma/koelkast uitlaat aan de zijkant).

[ Voor 23% gewijzigd door pirke op 18-02-2024 02:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 12:56
Geen vrachtwagen wasstraat in de buurt? Dan ben je waarschijnlijk voor 20-25,- klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
pirke schreef op zondag 18 februari 2024 @ 02:49:
Als ik zie hoe sommige oudere stelletjes wekenlang op de oprit met een tandenborstel alle hoeken en gaten van de caravan aan het poetsen zijn dan lijkt het nogal van je eigen eisen af te hangen. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:08
Gonadan schreef op zondag 18 februari 2024 @ 12:11:
[...]

Als ik zie hoe sommige oudere stelletjes wekenlang op de oprit met een tandenborstel alle hoeken en gaten van de caravan aan het poetsen zijn dan lijkt het nogal van je eigen eisen af te hangen. :D
Heey, ik ben 37. Maar ik heb ook speciale kwasten om mn caravan schoon te maken. Ben er trots op hoe de staat is voor zon oud beestje. Dat wil ik graag zo houden. >:)

Edit, binnenkort nieuwe stickers bestellen en het "design-biesje" een ander kleurtje geven.

[ Voor 8% gewijzigd door JaMaaT op 18-02-2024 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

pirke schreef op zondag 18 februari 2024 @ 02:49:
[...]

Het verschil met een gemiddelde 7,5m camper valt ook wel mee.

Buscampers kunnen gewoon door de wasstraat (mits niks op het dak en geen schoorsteen of Alde/Truma/koelkast uitlaat aan de zijkant).
Een fietsendrager en een luifel gooien wat wasstraten betreft inderdaad roet in het eten :-( En dus ben ik verplicht om tussen de sjonnies in een wasbox te knoeien (geen mogelijkheid om hier voor de deur te wassen). Het dak is bij mij ook een uitdaging, volgende keer toch maar eens een trapje meenemen naar de sjonnie-box :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Yukkie er zijn wel wasboxen, niet veel, met een balustrade waar je op kan om het dak te doen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
Yukkie schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:56:
[...]

Een fietsendrager en een luifel gooien wat wasstraten betreft inderdaad roet in het eten :-( En dus ben ik verplicht om tussen de sjonnies in een wasbox te knoeien (geen mogelijkheid om hier voor de deur te wassen). Het dak is bij mij ook een uitdaging, volgende keer toch maar eens een trapje meenemen naar de sjonnie-box :/
Wij mogen onze caravan niet aan huis wassen in verband met een gescheiden riool systeem. Wij gaan daarom met de caravan naar de truckwash. Kost €35,- geloof ik, maar dan is de caravan ook netjes schoon. En ik hoef zelf niet met een trapje te gaan stunten om het dak schoon te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Duclaasie schreef op zondag 18 februari 2024 @ 11:40:
Geen vrachtwagen wasstraat in de buurt? Dan ben je waarschijnlijk voor 20-25,- klaar.
Met een luifel aan de zijkant, ramen die snel krassen, airco op het dak, koelkast en kachel openingen aan de zijkanten, achteruitrijcamera, ... Ik was wel met de hand :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sammy_tukker
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10:52
pirke schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 18:19:

Resultaat is dat hij weer mooi wit is, in ieder geval alles wat we kunnen zien vanaf de grond _O-
Ik zou de volgende keer beginnen met inzepen (foamen eigenlijk): nu is je Kärcher een veredelde schuurmachine door het zand wat hij er lekker overheen laat krassen.

En waarom niet eerst je dak gedaan? Vuilwater loopt straks weer over je mooie witte zijkantjes: ach ja, dan kun je die mooi nog een keer infoamen.

Kijk anders eens bij autodetaillers hoe die een auto wassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Die geloven in ieder geval niet meer in de fabel dat afspuiten voor krassen zorgt. Schuimen doe je voor het losweken, niet om krassen te voorkomen. ;)

Het dak als eerste ben ik het wel mee eens, al is dat bij een camper en een ondankbaar werkje. Je ziet het dak toch niet en bij elke tros meeuwen kan je opnieuw beginnen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Het is vooral het aangekoekte vuil wat vast zat aan de zijkant, dat is weg. Als het vuil van het dak via de zijkant loopt dan is dat zo weggespoeld, dat kost (bijna) geen moeite.
Pagina: 1 ... 201 ... 277 Laatste