[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 200 ... 277 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hopjesvla79 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:03:
(Hopjesvla gaat eens op zoek naar een oprit met huis om ook eens een camper te kunnen stallen)
Let even op de APV. Vaak mogen kampeermiddelen niet zichtbaar zijn vanaf de openbare weg.
Dat is dan het officiële stukje, ik weet genoeg plekjes aan te wijzen waar het al jaren niet gezien wordt of gedoogd.

https://www.dewitschijnde...-of-caravan-voor-je-deur/

[ Voor 7% gewijzigd door Cheesy op 31-01-2024 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:18
Cheesy schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:09:
[...]

Let even op de APV. Vaak mogen kampeermiddelen niet zichtbaar zijn vanaf de openbare weg.
Dat is dan het officiële stukje, ik weet genoeg plekjes aan te wijzen waar het al jaren niet gezien wordt of gedoogd.

Midden in de stad wellicht niet. Daarbuiten in een dorp is het vaak geen probleem.

We hebben een oprit van 25m. Onze APV heeft geen bezwaren en ook de buren hebben er geen moeite mee. Bij het kopen van het huis rekening gehouden dat we voor dit doel een lange oprit wilden hebben. Kwestie van prioriteiten stellen in het leven, je leeft tenslotte maar 1x ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:43
Cheesy schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:09:
[...]

buscamper die ook voor dagelijks vervoer gebruikt gaat worden lijkt me erg lastig hand te haven (groter zou ik sowieso toch niet willen). Maar desalniettemin is het goed om te weten dat het niet allemaal zomaar mag.

[ Voor 6% gewijzigd door Hopjesvla79 op 31-01-2024 14:54 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joppe113
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:38
Soepknook schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 12:32:
Zo'n camper is toch wel iets wat ik in de toekomst zeker zou willen. Echter zijn die dingen zo absurd duur geworden. En zeker de modellen waar er nog meerdere kids meekunnen zijn echt niet te doen.
We spelen al jaren met het idee om er een aan te schaffen, maar gezien de inderdaad absurde prijzen zouden we er zoveel voor moeten laten....

Dan maar huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:59
(jarig!)
Hopjesvla79 schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:53:
[...]

buscamper die ook voor dagelijks vervoer gebruikt gaat worden lijkt me erg lastig hand te haven (groter zou ik sowieso toch niet willen). Maar desalniettemin is het goed om te weten dat het niet allemaal zomaar mag.
Is inderdaad lastig, maar heb je buurtgenoten die balen dat er een P-plaats is bezet en of ijverige boa wordt het wel een lastig verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:37
Zolang je volledige wegenbelasting betaalt hoeft er ook niet gehandhaafd te worden, want dan is het 'gewoon' een busje. Het kan wel zo zijn dat je vanaf een bepaalde afmeting niet zomaar meer in een woonwijk mag parkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:01
Kevinns schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:57:
Zolang je volledige wegenbelasting betaalt hoeft er ook niet gehandhaafd te worden, want dan is het 'gewoon' een busje. Het kan wel zo zijn dat je vanaf een bepaalde afmeting niet zomaar meer in een woonwijk mag parkeren.
Pas daarmee op. Dat is namelijk bij heel veel gemeenten niet zo. Daar staat specifiek kampeermiddel beschreven. Dus die vlieger dat de camper een busje is gaat niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:08

Bommes

Capo del formaggio

JaMaaT schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:22:
[...]

Pas daarmee op. Dat is namelijk bij heel veel gemeenten niet zo. Daar staat specifiek kampeermiddel beschreven. Dus die vlieger dat de camper een busje is gaat niet op.
Als het ding niet op camperkenteken staat kunnen ze niet anders.
Het voertuig staat immers niet geregistreerd als kampeervoertuig, dan kan de gemeente alleen handhaven op grote voertuigen regel in de APV.
Anders om kan ook niet, als er kampeervoertuig op het kenteken staat dan mag je de 3 x 24 uur (of wat er ook bij kampeer voertuigen in de APV staat ) staan.
Al is het ding 20 meter lang en 10 meter hoog, bij wijze van spreken.
Het gaat nog wel eens fout bij handhaving, je wordt dan gesommeerd op te bokken want groot voertuig, maar dat kan dus niet.

Zet je je campertje om naar grijs kenteken kan de douane het je wel eens lastig maken wan. Want een fatsoenlijke camper inrichting staat de grijskenteken voorwaarden wel in de weg.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JaMaaT
Ja klopt, alleen heeft een camper een groot belasting voordeel. Dus de campers zullen denk ik zon beetje allemaal wel als camper geregistreerd staan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
JaMaaT schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 22:22:
[...]

Bijna elke gemeente beschrijft de afmetingen, niet de RDW registratie. Niemand wil een bus van 6 meter en 2.60 hoog langdurig voor de deur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
@Bommes ik twijfel of jouw uitspraak stand houdt bij een rechter. De registratie voor de motorrijtuigenbelasting staat in principe los van de definitie binnen een APV en wat het voertuig werkelijk is, namelijk een kampeermiddel. Denken dat je onder de APV uitkomt door een niet-relevante belasting registratie aan te passen gaat waarschijnlijk niet op.

Dat gezegd hebbende, bij een klein busje zal het argument wellicht sterker wegen dan als ik dat zou doen bij onze overduidelijke alkoof camper. Maar bij een klein busje (dat ook gewoon in 1 parkeervak past) zul je niet zo snel tegen handhaving aanlopen.

Daarnaast heb je nog altijd te maken met "de geest vd wet" waar een rechter naar kijkt, ongeacht wat er letterlijk staat opgeschreven.

Wetgeving is een enorm grijs gebied, en vele juristen zijn dagelijks bezig om daar over te discussiëren.

Voorbeeldje hoe het binnen de belastingwereld zelf al complex en dubbelzinnig kan zijn zonder een APV er bij te betrekken: voor een simpele eenmanszaak kun je een auto op 3 manieren gebruiken: volledig prive, volledig zakelijk of prive voor de inkomstenbelasting maar zakelijk voor de btw. In dat laatste geval rij je zowel een prive auto als een zakelijke auto, afhankelijk met welke belasting blik je naar de situatie kijkt.

Stel een APV zou een beperking hebben op commerciële voertuigen, valt die auto daar dan wel of niet onder? Daarom dat er meestal geen link is naar een of andere belasting registratie maar dat de APV zelf zijn eigen definities hanteert. Als die definitie verder refereert naar MRB registratie heb je een punt, zoniet dan kom je van een koude kermis thuis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:58

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Bij ons staat het volgende in de APV:
Artikel 5:6 Kampeermiddelen e.a.
1.Het is verboden een woonwagen, kampeerwagen, caravan, magazijnwagen, aanhangwagen, keetwagen of ander dergelijk voertuig dat voor de recreatie dan wel anderszins voor andere dan verkeersdoeleinden wordt gebruikt, langer dan op drie achtereenvolgende dagen op de weg te plaatsen of te hebben.
En dat zit mij dwars momenteel bij het zoeken naar een andere woning. Mijn bus staat nu in de privé parkeergarage onder het appartementencomplex. Als ik een woning zou vinden zonder parkeerplek op eigen terrein, dan kan ik mijn bus niet meer in de buurt stallen. Nu is dat een beetje afhankelijk van hoe fanatiek de handhavers hier zijn en/of de buren gaan klagen. En aangezien de bus mijn enige auto is, is dat best onhandig.

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Deveon schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 07:43:
[...]

Bijna elke gemeente beschrijft de afmetingen, niet de RDW registratie. Niemand wil een bus van 6 meter en 2.60 hoog langdurig voor de deur.
Klopt maar ook bijna elke gemeente heeft specifiek kampeermiddelen beschreven. Dus als je een kleine camper hebt zitten hier ook gewoon eisen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:29
GoEV6 schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 16:52:
[...]

Waarom is de Havik 3500 dan te groot? Voldoet namelijk aan al je andere wensen.
Omdat het zeker voor 2 personen best een grote tent is. Ja dit is erg comfortabel, maar betekend ook dat veel tentplaatsen niet meer mogelijk zijn of er campings zijn waar de tent gewoon niet welkom is. Ik wil een camping opkomen zonder te hoeven denken " gaat het passen" .

Het systeem zonder scheerlijnen is trouwens wel erg goed van alle Falco tunneltenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
twowheeler schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 09:53:
[...]

Omdat het zeker voor 2 personen best een grote tent is. Ja dit is erg comfortabel, maar betekend ook dat veel tentplaatsen niet meer mogelijk zijn of er campings zijn waar de tent gewoon niet welkom is. Ik wil een camping opkomen zonder te hoeven denken " gaat het passen" .

Het systeem zonder scheerlijnen is trouwens wel erg goed van alle Falco tunneltenten.
als je een papegaaiduiker interessant vind dan zou je ook eens naar een Kuifmees kunnen kijken.

Die laatste stond ook bij ons op het lijstje. Fantastisch mooie tent, maar veels te groot voor ons (nou ja voor de plekjes waar we af en toe staan) sinds we hem hebben gezien in het echt bij de Waard.

(Het is jammer dat de Pimpelmees dan weer net te klein is qua luifel, dus wij gaan nog een jaartje met de Exped op pad)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
twowheeler schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 09:53:
[...]

Verkijk je niet. Ze hebben allebei ongeveer evenveel ruimte nodig. Een Falco zelfs minder vierkante meters ;)

De Waard Papegaaiduiker vs Falco Havik 3500
Afbeeldingslocatie: https://dewaardtenten.nl/wp-content/uploads/elementor/thumbs/Papegaaiduiker2-plat-qftyoi6q7qrxymd7qszj9f63esb4qk3ad4od7k4e0w.jpg Afbeeldingslocatie: https://www.falcotenten.nl/wp-content/uploads/sites/2/2018/02/plattegrond_falco-havik-3500.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
Ja dit is wel een heel goed punt. Ik was zelf in de markt voor een tent of vouwwagen maatje De Waard Albatros, maar vanwege de schuine wanden en scheerlijnen heeft de De Waard een gigantisch grondoppervlak. Nu heb ik vernomen dat je er vaak wel mee weg komt door wat haringen in de bosjes te plaatsen, of goed op te letten als je naar Zuid Europa gaat, maar voor mij is dit een van de redenen om niet voor een De Waard te gaan.

Verder zijn het prachtige tenten en als we met een kleinere tent uit hadden gekund had ik sowieso een De Waard aangeschaft.

(Maar als je al een Falco hebt, is het de overstap dan waard?)

[ Voor 7% gewijzigd door Kevinns op 01-02-2024 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refro
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:23
Vergelijking is ook niet helemaal eerlijk. De afmetingen bij Falco zijn van de tent zelf voor de spanbandjes moet je aan elke kant toch nog een cm of 20 optellen. Ook adviseren ze bij harde wind en storm voor de luifel spanbanden (ik doe ze eigenlijk altijd bevestigen), dus tel daar ook maar een meter bij op. Dan worden de verschillen opeens een stuk(je) kleiner.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

JaMaaT schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 09:19:
[...]

Klopt maar ook bijna elke gemeente heeft specifiek kampeermiddelen beschreven. Dus als je een kleine camper hebt zitten hier ook gewoon eisen aan.
Indien er specifiek een passage in de APV is opgenomen voor kampeermiddelen kan er niet ook gehandhaafd worden op het formaat van het betreffende parkeer middel.
Speciale wetten aan altijd voor algemene wetten.
https://www.lawspot.nl/le...%20op%20algemene%20wetten.

@pirke eensch, dat gaat geen standhouden.

@Yukkie als je geen ander voertuig op naam hebt staan, het een "klein" busje is dan is er geen gemeente die kan of blijft handhaven. Zeker als je kunt aantonen dat je het ding elke dag of zo gebruikt.

Als jij echter alles op de fiets of met OV doet en dat campertje staat een week of langer stil, dan is het een ander verhaal.
In de praktijk is het zo dat er niet echt gehandhaafd wordt op kleine VW (en dergelijke) busjes.
Maar heb je een jaloerse buurtgenoot of een ijverige BOA dan kun je ook daarmee zomaar pech hebben.

Iets anders..:
Wij gaan dit jaar vrij laat op "zomer verlof" laatste 2 weken van September.
Foto voor de aandacht, laatste nachtje op een doorgangs camping
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7wTofvCZcVQURhPHNwbURtk983k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wjubOvOA4onAo5mLR8C7hPGX.jpg?f=fotoalbum_large

We willen niet naar een mega camping met zwemparadijs, zo iets is niet aan ons besteed.
Maar een compleet verlaten camping is het andere uiterste :X
Al mijn zoek methodes ten spijt kan ik niet echt selecteren op "drukte" in bepaalde periodes :o

Omdat dit wat later in het seizoen is, en we wel een beetje goed weer garantie willen is er de voorkeur om richting het zuiden te gaan. Niet te ver want we hebben maar 2 weken, dus Spanje of Kroatië e.d. vallen
af.
Voor ons heeft Frankrijk de voorkeur, hoogte Lyon, Clermont Ferrand en Limoges.

Achtergrond info:
Vorig jaar zijn we in juli ook2 weken in Frankrijk geweest.
1ste week in Dole op camping https://maps.app.goo.gl/HaZNjMKnHGawxfgH7
2de week in de buurt van Chambéry op camping: https://maps.app.goo.gl/z3rYVsqZ5SorVsXA8
Beide heel erg goed bevallen! De omgeving, natuur, wat stadjes in de buurt, leuke dingen om op te zoeken, kastelen, watervallen, enz.

Ons huiswerk voor dit jaar heeft deze omhoog gebracht:
In de buurt van Clermont-Ferrand: https://maps.app.goo.gl/1DQqPjtdVBmLynMX8
Ter hoogte van Bordeaux: https://maps.app.goo.gl/Lf6ts4ozTTJJFaJ26 maar dat is wel echt wat ver weg naar mijn zin.
En de wildcard, in Italië aan he Lago Maggiore: https://maps.app.goo.gl/a5jzWKTGjWuoyaPLA

2 jaar terug waren wop camping Les Charmilles: https://maps.app.goo.gl/gLJLECyB72fg7wuX6 ter hoogte van Montelimar. Maar dat vonden we a: net te ver rijden met de kleine, kwam ook door het verkeer en b: te Nederlands met friet en frikandellen. De omgeving daar was echter wel fantastisch.

We reizen met zijn 3tjes, ik en mijn vrouw en ons dochtertje van (dan) 3 en kamperen met een caravan.
Iemand nog een tip, of bekend met een van deze campings?

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20:31
Cheesy schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 10:33:
[...]

Verkijk je niet. Ze hebben allebei ongeveer evenveel ruimte nodig. Een Falco zelfs minder vierkante meters ;)

[Afbeelding] [Afbeelding]
Als je met zijn tweeën bent zou je ook een tweedehands Kleine Bonte Specht kunnen overwegen. Bevalt ons uitstekend!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:58

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Bommes schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 11:46:
[...]

@Yukkie als je geen ander voertuig op naam hebt staan, het een "klein" busje is dan is er geen gemeente die kan of blijft handhaven. Zeker als je kunt aantonen dat je het ding elke dag of zo gebruikt.

Als jij echter alles op de fiets of met OV doet en dat campertje staat een week of langer stil, dan is het een ander verhaal.
In de praktijk is het zo dat er niet echt gehandhaafd wordt op kleine VW (en dergelijke) busjes.
Maar heb je een jaloerse buurtgenoot of een ijverige BOA dan kun je ook daarmee zomaar pech hebben.
Laat dat nou precies mijn situatie zijn ;) Er zijn weken dat ik hem niet gebruik. Daarom ben ik ook banger voor die buurtgenoot en/of BOA, dan wat er letterlijk in de APV staat. Ik kan beargumenteren dat ik met maar èèn auto in het huishouden nauwelijks bijdraag aan de parkeerdruk in een wijk, maar ja, feitelijk is het een kampeermiddel, wat niet langer dan drie dagen aan de weg mag staan.

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rikkertt123
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 12:02
Als je er niemand mee tot last bent zal het vaak meevallen, is mijn ervaring. Heb zelf een wat grotere zelfbouw buscamper (2.50m hoog, 5.40m lang) en die heeft altijd gewoon in de woonwijk gestaan. Bij mijn vorige woning ging op een gegeven moment iemand klagen (middels een briefje, niet bij de handhaving oid): het zou het uitparkeren moeilijker maken voor hem/haar. Vond ik zelf suf, maar toen toch maar een andere plek gezocht.

Bij mijn nieuwe woning staat ie aan het eind van de straat, op industrieterrein. Heeft volgens mij niemand last van, en staan genoeg grote busjes.
Eerder stond ie in de woonwijk, ook geen probleem, maar ivm nieuwe blauwe zone nu dus iets verderop.

(N=1 (of 2 ;)))

EDIT: Overigens zelfde verhaal, gebruik de bus sporadisch voor vervoer e.d., bijna alles gaat op de fiets of met OV.

[ Voor 7% gewijzigd door Rikkertt123 op 01-02-2024 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:29
Hopjesvla79 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 10:18:
[...]

als je een papegaaiduiker interessant vind dan zou je ook eens naar een Kuifmees kunnen kijken.

Die laatste stond ook bij ons op het lijstje. Fantastisch mooie tent, maar veels te groot voor ons (nou ja voor de plekjes waar we af en toe staan) sinds we hem hebben gezien in het echt bij de Waard.

(Het is jammer dat de Pimpelmees dan weer net te klein is qua luifel, dus wij gaan nog een jaartje met de Exped op pad)
Exped? De Kuifmees heb ik nooit serieus naar gekeken, nu wel. Gaaf ding! De staartmees is ook heel bijzonder maar niet erg praktisch. Papegaaiduiker spreekt ons aan vanwege de veelzijdigheid en de afgesloten leefruimte (fijn bij slechter weer). Wordt tijd dat we eens in Hattem gaan rondkijken met een wat meer kritische blik.
Cheesy schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 10:33:
[...]

[Afbeelding] [Afbeelding]
Eens, dit was ook de reden dat we ooit voor de Falco gegaan zijn. Tentafmeting is grofweg wat hij aan ruimte inneemt. 3500 gekocht omdat deze tweedehands het meest voorkwam. Voor het gevoel zijn haringen wel minder ruimte innemend dan tent. Falco buizerd 3000 is ook nog interessant. Daarbij is die havik nog lichter dan menig de waard tent ook en bevalt de stof wel goed.

[ Voor 3% gewijzigd door twowheeler op 02-02-2024 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
twowheeler schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 07:55:
[...]

Exped? De Kuifmees heb ik nooit serieus naar gekeken, nu wel. Gaaf ding! De staartmees is ook heel bijzonder maar niet erg praktisch. Papegaaiduiker spreekt ons aan vanwege de veelzijdigheid en de afgesloten leefruimte (fijn bij slechter weer). Wordt tijd dat we eens in Hattem gaan rondkijken met een wat meer kritische blik.
Exped maakt ook tenten, niet alleen maar matjes ;)
(Wij hebben al jaren een Venus III DLX maar die is langzaamaan aan vervanging toe. Ik zoek dus eigenlijk iets met ongeveer dezelfde footprint, maar dan iets hoger, en compact mee te nemen.)

Maar een keer kijken ik n Hattem is zeker geen slecht idee, voor ons dus de eyeopener dat de Kuifmees veels te groot is qua footprint. Wel imho de mooiste De Waard tent .

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• pirke
Retourtje Newcastle is geboekt. Komende zomer 4,5 week door Schotland zwerven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 02-10 21:12
We zijn aan het kijken voor een caravan. Nieuw is veel duurder, maar dan heb je wel zekerheid dat het allemaal in orde is. Alleen moet je dan wel nog apart een mover, voortent, cover etc kopen...

Daarom zouden wij eerder opteren voor een gebruikte caravan. We hebben deze gevonden (en al bezocht):
https://www.2dehands.be/v...sterckeman-starlett-470pe

Lijkt jullie deze prijs in orde? Met alles wat erbij komt. Toen ik er was geen vocht geroken, en alles zag er redelijk netjes onderhouden uit. Enkel de verf die wat afbrokkelde bij de dichtingen rondom de caravan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

ardana123 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:52:
We zijn aan het kijken voor een caravan. Nieuw is veel duurder, maar dan heb je wel zekerheid dat het allemaal in orde is. Alleen moet je dan wel nog apart een mover, voortent, cover etc kopen...

Daarom zouden wij eerder opteren voor een gebruikte caravan. We hebben deze gevonden (en al bezocht):
https://www.2dehands.be/v...sterckeman-starlett-470pe

Lijkt jullie deze prijs in orde? Met alles wat erbij komt. Toen ik er was geen vocht geroken, en alles zag er redelijk netjes onderhouden uit. Enkel de verf die wat afbrokkelde bij de dichtingen rondom de caravan.
Eerlijk gezegd is het niet een merk wat ik zelf zou kopen. Ik snap dat het lijkt alsof ie veel bang for the buck biedt met een stapelbed, vrij recent bouwjaar, etc, maar de constructiekwaliteit vind ik twijfelachtig. Mijn visie is dat je beter een iets oudere caravan kunt hebben van een degelijker merk (ik zelf zou zeggen Knaus, Fendt of Dethleffs, andere mensen zouden hier mogelijk ook nog Hobby bij noemen maar dat is mijn ding niet zo). Ook kun je eventueel kijken naar een Adria. Die zijn over het algemeen wat goedkoper en nog redelijk goed van kwaliteit.

Daarnaast: gewogen 1040kg en MTM van 1200kg is bizar weinig laadvermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

pirke schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:15:
Retourtje Newcastle is geboekt. Komende zomer 4,5 week door Schotland zwerven :)
Nice! Wij mogen het doen met 3 weken dit jaar.

Als het je bevalt en je wil terug het water over, overweeg dan om volgende keer de Yorkshire Dales mee te nemen. Hebben wij een jaar of 5 terug voor het eerst gedaan, na 25+ jaar Schotland. Is zo goed bevallen dat we tegenwoordig 1 week daar doen en 2 weken Schotland, in plaats van alles boven de grens.

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Bra-Jo schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:45:
[...]

Nice! Wij mogen het doen met 3 weken dit jaar.

Als het je bevalt en je wil terug het water over, overweeg dan om volgende keer de Yorkshire Dales mee te nemen. Hebben wij een jaar of 5 terug voor het eerst gedaan, na 25+ jaar Schotland. Is zo goed bevallen dat we tegenwoordig 1 week daar doen en 2 weken Schotland, in plaats van alles boven de grens.
Grove indicatie van onze plannen:

We gaan vanuit Newcastle een paar dagen Edinburgh doen, hoop kastelen bekijken tussen Newcastle en Cairngorms, waarschijnlijk een dag of 3-5 in Cairngorms rondhangen, dagje Inverness, daarna rondje "North Coast 500", afbuigen voor een paar dagen Skye, paar dagen regio Fort William, wellicht een paar dagen Islay (2 van mijn 3 favoriete Whiskies komen daar vandaan, de andere zit op Skye :) wel ferry overtocht...), paar dagen Queen Elizabeth Forest Park en dan via Hadrians Wall weer terug naar Newcastle.

4,5 week is al krap als we het relaxed willen houden, dat past nooit in 2 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
Timmert schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:16:
[...]

Eerlijk gezegd is het niet een merk wat ik zelf zou kopen. Ik snap dat het lijkt alsof ie veel bang for the buck biedt met een stapelbed, vrij recent bouwjaar, etc, maar de constructiekwaliteit vind ik twijfelachtig. Mijn visie is dat je beter een iets oudere caravan kunt hebben van een degelijker merk (ik zelf zou zeggen Knaus, Fendt of Dethleffs, andere mensen zouden hier mogelijk ook nog Hobby bij noemen maar dat is mijn ding niet zo). Ook kun je eventueel kijken naar een Adria. Die zijn over het algemeen wat goedkoper en nog redelijk goed van kwaliteit.

Daarnaast: gewogen 1040kg en MTM van 1200kg is bizar weinig laadvermogen.
Wat is er twijfelachtig aan de constructiekwaliteit dan? In mijn ogen zien al die caravans hetzelfde eruit.
Maar ik ga niet voor de caravan gaan want ik vind de verkoper een beetje louche. Dus de zoektocht gaat verder.

Wat mij wel irriteert is dat caravans bijna evenveel kosten als een nieuwe auto tegenwoordig. Dat is toch gewoon compleet belachelijk? Voor een plastieken hok op wielen met wat electronica, zelfs geen motor.
Ik weet niet wat ik ervan moet denken. Weet niet of het allemaal wel waard is, die prijs. Ok, je betaalt wel minder dan een hotel op de camping (alhoewel dat ook al ferm gestegen is, 40 tot 50 euro per nacht nu), maar al de kosten die verdwijnen in de caravan, ik weet niet of je dat er ooit gaat uithalen tegenover gewoon een vakantie met het vliegtuig en dan op een hotel of huisje huren.

Is het gewoon een dure hobby geworden nu, tegenover vroeger een goedkoop reisje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinns
Het ligt er helemaal aan wat je wil. Als je gaat voor campings met zwembad, glijbanen, animatie, etc. dan ben je dat bedrag zeker kwijt. Ga je naar een kleine camping municipal bijvoorbeeld, dan hoeft het echt geen 30 euro per nacht te kosten voor een gezin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
Kevinns schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:40:
Het ligt er helemaal aan wat je wil. Als je gaat voor campings met zwembad, glijbanen, animatie, etc. dan ben je dat bedrag zeker kwijt. Ga je naar een kleine camping municipal bijvoorbeeld, dan hoeft het echt geen 30 euro per nacht te kosten voor een gezin.
Ja daar heb je gelijk, dat er grote verschillen zijn in prijzen campings.

Maar het draait mij vooral om de totaalkost van caravanning in het algemeen. Je kan niet zomaar meer een prima caravan op de kop tikken voor 5000 euro zoals vroeger. Prijzen gaan elk jaar nu met 20% omhoog. Dat is toch niet realistisch? Wie betaalt dat dan allemaal?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
ardana123 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:48:
[...]

Maar het draait mij vooral om de totaalkost van caravanning in het algemeen. Je kan niet zomaar meer een prima caravan op de kop tikken voor 5000 euro zoals vroeger. Prijzen gaan elk jaar nu met 20% omhoog. Dat is toch niet realistisch? Wie betaalt dat dan allemaal?
Genoeg mensen blijkbaar, anders zouden de prijzen niet zo hard stijgen.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:42
pirke schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:14:
[...]

We gaan vanuit Newcastle een paar dagen Edinburgh doen, hoop kastelen bekijken tussen Newcastle en Cairngorms, waarschijnlijk een dag of 3-5 in Cairngorms rondhangen, dagje Inverness, daarna rondje "North Coast 500", afbuigen voor een paar dagen Skye, paar dagen regio Fort William, wellicht een paar dagen Islay (2 van mijn 3 favoriete Whiskies komen daar vandaan, de andere zit op Skye :) wel ferry overtocht...), paar dagen Queen Elizabeth Forest Park en dan via Hadrians Wall weer terug naar Newcastle.

Rondje North Coast 500 met jullie camper, zitten dan best leuke stukjes tussen, als in “ik hoop dat het past”. Toch wel meerdere bordjes tegengekomen met niet toegankelijk voor campers. Maar jullie houden wel van een uitdaging gelukkig >:)

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
[...]

Ik kan ook geen huis op de kop tikken van 75k zoals vroeger...

Verder is een eigen kampeermiddel veel goedkoper als je lang weg gaat. Probeer maar eens de hele zomer, mei- en herfstvakantie in hotels door te brengen.

Wij gebruiken onze camper zo'n 10 weken per jaar. Dat maakt hem niet opeens goedkoper dan met 3 weken per jaar, maar per nacht valt het nog wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
pirke schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 18:20:
[...]

Ik kan ook geen huis op de kop tikken van 75k zoals vroeger...

Verder is een eigen kampeermiddel veel goedkoper als je lang weg gaat. Probeer maar eens de hele zomer, mei- en herfstvakantie in hotels door te brengen.

Wij gebruiken onze camper zo'n 10 weken per jaar. Dat maakt hem niet opeens goedkoper dan met 3 weken per jaar, maar per nacht valt het nog wel mee.
Het is goedkoper, ja. Maar wegen de aankoopkosten op tegenover het feit dat het een tikkeltje goedkoper is?

Daarnaast zijn de prijsstijgingen sinds corona plus 50%. Niet te vergelijken met huizen vind ik...

Wat ik mij gewoon afvraag is, kan ik dan niet beter gewoon meteen een nieuwe caravan kopen ipv een 10 jaar oud ding. Prijsverschil is er wel, maar dan weet ik tenminste zeker dat het geen brol is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JaMaaT
Ahh ja, die van ons wordt dit jaar 25 jaar oud. Helaas hebben wij niet de financiële middelen / mogelijkheden (laat staan überhaupt zoveel vrije dagen) als sommigen hier.

Wil niet zeggen dat we er minder van genieten. Afgelopen jaar laten keuren. Voor de leeftijd een prima ding. Wij tuffen er nog ff vrolijk in rond!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
ardana123 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 18:35:
[...]

Het is goedkoper, ja. Maar wegen de aankoopkosten op tegenover het feit dat het een tikkeltje goedkoper is?

Daarnaast zijn de prijsstijgingen sinds corona plus 50%. Niet te vergelijken met huizen vind ik...

Wat ik mij gewoon afvraag is, kan ik dan niet beter gewoon meteen een nieuwe caravan kopen ipv een 10 jaar oud ding. Prijsverschil is er wel, maar dan weet ik tenminste zeker dat het geen brol is.
Wij hadden een nieuwe camper gekocht, dat zullen we er financieel niet uithalen tov goedkope hotelletjes. Van de verzekering en wegenbelasting per jaar kun je ook al prima op vakantie ;)

Het geeft ons echter mogelijkheden en een manier van vakantie vieren die we eerst niet hadden. Daarnaast is het een kwestie van gemak, ding staat gewoon op de oprit. En de kinderen slapen altijd in hetzelfde bed, geeft rust bij het naar bed gaan ipv elke paar dagen in een andere omgeving waar ze eerst twee nachten aan moeten wennen.

Je leeft maar 1x, kun je er beter maar van genieten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Eerlijk, dat is uiteraard gewoon gemak en luxe. Ik kan nooit van mn leven jullie camper betalen.

Maar ik geniet toch echt wel van het leven hoor ;)
Gelukkig doet iedereen dat op zn eigen manier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThijsM
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:27
Deel 1 van de vakantie geboekt. Met kind van anderhalf gaan we weer ouderwets de tent opzetten.

Onze eerste camping hebben we gevonden:
Camping Kiefernhain, vlakbij de Stelvio.
Hier gaan we 10 dagen vertoeven.

Daarna willen we nog enkele dagen in het Zwarte Woud staan. Hier zoeken we nog een mooie camping. Zijn hier nog ervaringen met leuke campings in die regio?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

pirke schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 17:14:
[...]

Uitstekend rondje! d:)b
Inderdaad wel krapjes maar wel heel mooi. Weet niet hoeveel ervaring je met Schotland hebt, maar de gouden tip als je wat goodwill wil houden: laat zoveel mogelijk de locals je inhalen op de single track roads. ;)

Nomen nescio

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Bra-Jo schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:04:
[...]

Uitstekend rondje! d:)b
Inderdaad wel krapjes maar wel heel mooi. Weet niet hoeveel ervaring je met Schotland hebt, maar de gouden tip als je wat goodwill wil houden: laat zoveel mogelijk de locals je inhalen op de single track roads. ;)
Dit wordt de 3e keer, maar 1e keer met camper. Ken de wegen, weet waar we aan beginnen :)

De andere twee keer was een kortere roadtrip van een week met eind vd dag een B&B zoeken (op de bonnefooi buiten het hoogseizoen is goed te doen). Toen zijn we 2x niet boven Inverness gekomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:59
[...]

Ik heb 2 jaar terug mijn 25 jaar oude caravan verkocht voor meer dan wat ik er 10 jaar daarvoor betaald heb 8)

Klopt, een caravan is duur. Altijd al geweest. Het is een stukje luxe wat je koopt. En inderdaad, een caravan van zo’n 5 jaar oud kost nagenoeg net zoveel als een nieuwe. Dat is ook precies de reden waarom wij 2 jaar geleden nieuw hebben gekocht, dat verschil van een paar duizend euro was het probleem ook niet meer. Al moet ik wel opmerken dat er een hiaat in die vergelijking zit, bij een nieuwe caravan komen veel extra kosten zoals tent, mover, luifel en weet ik wat meer. Dit zit er bij een gebruikte vaak al bij.

Net als bij een nieuwe auto is het ook erg fijn om alles te kunnen kiezen (binnen de geboden mogelijkheden). Onze vorige caravan had de meest lelijke bekleding, gordijnen en lampenkap die ik ooit gezien heb. Maar het was prima voor ons, het voldeed. Maar nu ik een nieuwe heb gekocht is het wel echt een fijn gevoel dat we de (in onze ogen) mooiste bekleding en gordijnen konden kiezen. Sterker nog, ik heb de caravan bij een andere dealer gehaald omdat de eerste dealer de gewenste kleurcombinatie niet kon leveren op korte termijn.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
Hier is de reis naar Italië ook helemaal rond, alles geboekt wat nodig is. Heerlijk 3 weken op stap met de nieuwe trekauto, echt zin in!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
JaMaaT schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 18:40:
Ahh ja, die van ons wordt dit jaar 25 jaar oud. Helaas hebben wij niet de financiële middelen / mogelijkheden (laat staan überhaupt zoveel vrije dagen) als sommigen hier.

Wil niet zeggen dat we er minder van genieten. Afgelopen jaar laten keuren. Voor de leeftijd een prima ding. Wij tuffen er nog ff vrolijk in rond!
Niks mis mee toch? Toen wij 15 jaar geleden onze eerste caravan kochten én toen we 12 jaar geleden de tweede caravan kochten hadden we ook een beperkt budget. We hebben gezocht naar iets wat daarin paste. En we hebben daar heerlijke vakanties mee gehad, niks tekort gekomen. De andere jaren hebben we hard gespaard om 2 jaar terug een hele nieuwe te kopen. Daar hebben we ook dingen voor gelaten, bijvoorbeeld vakanties dichter bij huis dan we wilden en een reis naar New York laten schieten.

25 jaar is wel redelijk op leeftijd, onze vorige caravan werd dat net voor we hem verkochten. Hoewel de caravan er nog wel prima uitzag merkte je ook wel dat hij echt ouder werd. Was een degelijke LMC van de oude stempel, maar zaken als plastic wat gewoon op was (bodem disselbak lag er grotendeels uit bijvoorbeeld) en gemis van wat moderne foefjes (grote koelkast met vrieskast, goed werkende kachel) en natuurlijk slijten van de kussens zetten dan wel aan het denken. Niks wat echt problematisch was gelukkig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
ardana123 schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:52:

Vocht in een caravan ruik je meestal niet. Dit omdat ze meestal genoeg tochten om de geur weg te krijgen. Vocht kan je zien als het ernstig genoeg is, bijvoorbeeld onder de ramen en bij de voorkant. Check ook altijd de naden. Vocht herken je bijvoorbeeld aan verdikking van panelen of dat je ze met de vinger eenvoudig kan indrukken.

Om het zeker te weten dat er geen vocht in zit kan je niet zonder vochtmeting (kan onderdeel zijn van een aankoopkeuring). En dat zou ik altijd aanraden als je het hebt over een aanschaf van 15.000 euro of meer. Die 200 euro voor een aankoopkeuring is dan nuttig besteed geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
[...]

Mijn huis is sinds 2017 2x zoveel waard geworden (100% stijging dus)...

Als je het kan betalen zou ik altijd voor een nieuwe gaan, maar dat ben ik. Je kan zelf kiezen wat het beste voor jouw kampeersituatie is en je heb garantie en alles is nog heerlijk nieuw. Maar als je die paar duizend euro verschil dat niet waard vind dan heb je de tweedehands markt. En tweedehands kan je NU iets kopen terwijl nieuw er vast we een levertijd aan hangt.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaMaaT
Drardollan schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:31:
[...]

Niks mis mee toch? Toen wij 15 jaar geleden onze eerste caravan kochten én toen we 12 jaar geleden de tweede caravan kochten hadden we ook een beperkt budget. We hebben gezocht naar iets wat daarin paste. En we hebben daar heerlijke vakanties mee gehad, niks tekort gekomen. De andere jaren hebben we hard gespaard om 2 jaar terug een hele nieuwe te kopen. Daar hebben we ook dingen voor gelaten, bijvoorbeeld vakanties dichter bij huis dan we wilden en een reis naar New York laten schieten.

25 jaar is wel redelijk op leeftijd, onze vorige caravan werd dat net voor we hem verkochten. Hoewel de caravan er nog wel prima uitzag merkte je ook wel dat hij echt ouder werd. Was een degelijke LMC van de oude stempel, maar zaken als plastic wat gewoon op was (bodem disselbak lag er grotendeels uit bijvoorbeeld) en gemis van wat moderne foefjes (grote koelkast met vrieskast, goed werkende kachel) en natuurlijk slijten van de kussens zetten dan wel aan het denken. Niks wat echt problematisch was gelukkig.
De grote koelkast mis ik wel eens ja. Alhoewel er een kleintje in de voortent staat (compressor, je hoort m toch niet). Kachel hebben we op elektriciteit wel eens aan. We staan toch aan de stroom, kost het geen geld ipv op gas (al zijn de leidingen wel vervangen). Mover heb ik er wel zelf onder gemaakt. Airco hebben we er zelfs bij (zon los raam model). Dus veel gemakken van een nieuwe hebben we eigenlijk ook wel. Reden om m weg te doen zou kunnen zijn de indeling. Nu zit er nog een stapelbed in voor de kids. Zodra in een eigen tentje willen mag de caravan wel iets kleiner.

Dan komt er wel een modernere met bijvoorbeeld grote koelkast. Voordeel van al het losse spul is wel dat het is mee te nemen naar een volgend caravan ( ook onze opblaasbare voortent en opblaasbare luifel zijn in die zin universeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
JaMaaT schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:23:
[...]

De grote koelkast mis ik wel eens ja. Alhoewel er een kleintje in de voortent staat (compressor, je hoort m toch niet). Kachel hebben we op elektriciteit wel eens aan. We staan toch aan de stroom, kost het geen geld ipv op gas (al zijn de leidingen wel vervangen). Mover heb ik er wel zelf onder gemaakt. Airco hebben we er zelfs bij (zon los raam model). Dus veel gemakken van een nieuwe hebben we eigenlijk ook wel. Reden om m weg te doen zou kunnen zijn de indeling. Nu zit er nog een stapelbed in voor de kids. Zodra in een eigen tentje willen mag de caravan wel iets kleiner.

Dan komt er wel een modernere met bijvoorbeeld grote koelkast. Voordeel van al het losse spul is wel dat het is mee te nemen naar een volgend caravan ( ook onze opblaasbare voortent en opblaasbare luifel zijn in die zin universeel.
In het voorseizoen neem ik graag een kleine compressor koelkast mee (veel zuiniger dan de grote in de caravan), maar op de normale vakantie vind ik dat teveel moeite. Dan zit de elektra er vaak toch in dus maakt het weinig uit.

Voorseizoen alleen elektrisch is bijna onmogelijk, ik kan niet zonder de petroleum en gaskachel dan. In de zomer is dat niet zo boeiend verder.

Indeling is bij ons ook een ding. Nu wordt het bed van de rondzit nog gebruikt (wij hebben zelf een Frans bed voorin). Straks niet meer. Maar is wel lekker ruim dan voor samen. Maar ik denk dat wij in de toekomst ook wel weer wat kleiner zullen gaan. Maar dat duurt nog wel 10 jaar :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@ardana123 als je nu al zo twijfeld dan lijkt het me niet zo een verstandige stap om te zetten.
Bij twijfel niet inhalen.

Onze caravan is nu 38 jaar oud, we hebben er in verhouding te dik geld voor betaald maar voor ons was en is het dat waard.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eB6zytSUbdWwyOHpYv6xwAAC7sA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/smrvWuQRTYMEg186Z1Y4z1Dj.jpg?f=fotoalbum_large

Met een beetje huiswerk kun je best wel een oudere caravan kopen, onderzoek wat bij het ding dat je op het oog hebt de aandacht punten zijn. Neem iemand mee die er meer verstand van heeft, schaf een vochtmeter aan. Enz, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Drardollan schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:37:
[...]

Voorseizoen alleen elektrisch is bijna onmogelijk, ik kan niet zonder de petroleum en gaskachel dan. In de zomer is dat niet zo boeiend verder.
Anderhalf jaar geleden in Noorwegen ging zomers ook regelmatig nog even de verwarming aan, zeker bij nachtvorst in de bergen :)

Zelfs afgelopen zomer in Zuid Duitsland was het regelmatig 6 graden. Dan is een kacheltje erg fijn.

In Schotland kan het ook fris zijn...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:51
[...]

Ga je twee of drie weken per jaar op vakantie, dan is een caravan zeker niet goedkoop.

Maar veel mensen die een caravan hebben, proberen er bijna elke vakantie en elk lang weekend tussen april en oktober mee op pad te gaan. Want tijdens die korte vakanties buiten de zomer is er minder behoefte aan een camping met alles er op en er aan en zijn de kosten voor de camping dus relatief laag.

Voor wat twee of drie weken een hotel/huisje/chalet tijdens de zomervakantie kost, kun je met de caravan die 2-3 weken in de zomervakantie en nog 3 andere vakantieweken op pad.

En buiten juli/augustus en de andere schoolvakanties worden campings echt betaalbaar en zijn er al prachtige plekken te vinden voor 15-20 euro per nacht (2 personen + auto&caraven + stroom). Dan loopt het verschil met een hotel toch behoorlijk op.

[ Voor 10% gewijzigd door Ivow85 op 06-02-2024 21:29 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Wel meer dan een tikkeltje afhankelijk van keuzes, maar als je vanwege de kosten wilt gaan kamperen dan pak je gewoon een goedkope tent op je rug en gaat op simpele campings staan of de vrije natuur in. Daar wint niets van qua kosten.

Die manier van kosten vertalen zie ik meer als het nuanceren van een aankoopprijs. Het klinkt duur maar als je het gaat uitrekenen valt het mee en als je het dan graag wilt is het prima te overwegen. :)
Huizen zijn in een paar jaar 50% tot 200% of meer gestegen, dat is inderdaad niet te vergelijken. Die 75K waar @pirke het over heeft zijn ook nog guldens. ;)
Dat is erg situatieafhankelijk. Het ene merk schrijft sneller af dan de andere, dus kijk ook wat occasionprijzen doen. Koop je bij een winkel dan heb je een occasion met garantie, dat is duurder dan particulier maar geeft wel zekerheid en kan evengoed nog veel schelen. Daarnaast is het voordeel van tweedehands dat wanneer je binnen één à twee jaar toch besluit wat anders te willen het wel mee valt wat het je gekost heeft bij verkoop.
Voordeel van nieuw is dat je precies kunt uitzoeken wat je wilt, waarschijnlijk de eerste jaren minder onderhoud hebt en als je er zuinig op bent er relatief gezien nog langer mee kunt doen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Ik kampeer niet omdat het goedkoop is, maar omdat het voor mij (ons) de fijnste manier is van vakantie 8)

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@JanHenk bijna niemand (hier) kampeert puur vanwege omdat het goedkoop zou zijn, het is met name de manier van vakantie vieren die men trekt. Dat was het punt toch ook niet. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:52

Smurf

Detri

Wat @Ivow85 zegt is bij ons ook de reden geweest. Wij gingen in de zomer altijd met de tent op vakantie. Gewoon 2,5 weken op dezelfde plek. De hoeveelheid werk die er in zit om alles van zolder, in de auto en na de trip weer terug op zolder te krijgen vond ik het nooit waard voor bijvoorbeeld een lang weekend weg. Daarom gingen we indien we een goede aanbieding vonden ook wel eens een midweek of weekend naar Landal om er toch nog wat vaker op uit te zijn.
Alleen vanaf het moment dat de kinderen op de basisschool zitten gebeurde dat ook weer minder, omdat je in de vakantieweken ook weer de hoofdprijs betaald.

Nu we de caravan hebben gaan we sowieso alle lange voorjaarsweekenden en vaak ook nog wel een weekje tijdens een van de schoolvakanties. Op een simpele boerencamping zijn we met een gezin van 4 voor 25-30 per nacht wel klaar, dus daar hoeven we het ook niet meer voor te laten. In de herfstvakantie hebben we een aantal jaar terug een wat luxere camping gevonden (Halfoverdekt, maar wel verwarmd zwembad) die dan altijd een scherpe aanbieding heeft omdat de meeste seizoenskampeerders dan weer vertrokken zijn maar ze nog wel open "moeten" blijven voor de chaletgasten. Ongeveer 170 voor een week dacht ik. Zolang de kinderen blijven vragen of we daar weer opnieuw heen willen gaan blijft die er nog wel in.

Het doel is niet om de caravan terug te verdienen ofzo, maar nu kunnen we voor het zelfde geld toch een stuk vaker weg. Een appartemet of bungalow heeft voor mij geen meerwaarde, ik ben opgegroeid met tentkamperen en een (kleinere/simpele) camping geeft mij toch meer vakantiegevoel.

En een oudere caravan of een nieuwe? Onze komt uit 2000, hebben we gekocht in 2020 bij een dealer. Belangrijkste is zoals velen hier al zeggen dat hij gewoon "hard" is. Wij zochten in de herfst 2020 in het ~5000 euro segment en dat was toen ook al een uitdaging. Heel wat caravans ingestapt waar ik het idee had op een mosveld te lopen zo zacht was de vloer. Kijk en ruik vooral goed in alle luiken en kastjes. Loop ook andere (nieuwere) caravans op hetzelfde terrein binnen om verschil te kunnen ruiken. Ze staan immers onder de zelfde condities daar.
Verder weet ik niet hoe handig je bent, maar een caravan is heel simpel gebouwd eigenlijk. Onze is wat ouder, maar het casco is gewoon nog goed. Qua inrichting heb ik hem inmiddels al aardig wat upgrades gegeven om hem weer bij de tijd te krijgen. In elke hoek een stekkerblok achter de gordijntjes, Wit/Warmwit Ledstrips rondom, opklabaar vast bed ipv de dinette voor, nieuwe bekleding op de banken achter. Mover accu vervangen door LiFe4 en inmiddels een goed deel van de 12v spullen worden nu via deze accu gevoed, actieve koeling voor de koelkast. 220v aansluiting buiten in de voortent.

[ Voor 31% gewijzigd door Smurf op 07-02-2024 09:30 ]

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:05:
@JanHenk bijna niemand (hier) kampeert puur vanwege omdat het goedkoop zou zijn, het is met name de manier van vakantie vieren die men trekt. Dat was het punt toch ook niet. ;)
Als ik de berichten van @ardana123 lees, zie ik hem vooral terugkomen op de (stijgende) kosten etc.

Laat ik het daarom andersom stellen: als je enkel en alleen kampeert omdat je (denkt dat) het goedkoop is, ga je bedrogen uitkomen. En de kans is groter dat je er geen plezier uit haalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@JanHenk wat ik lees is de wens tot het kopen van een caravan en daarbij de irritatie over de stijging van occasionprijzen en het kamperen in het algemeen. Niet zozeer dat het goedkoop moet zijn.
Die ergernis deel ik wel als ik zie dat veel campings zonder daadwerkelijk iets extra's toe te voegen gewoon prijzen flink verhoogd hebben omdat er toch een stijging van de vraag was.

Wat mij het meest ergert is dat veel (ook in mijn ogen leuke) campings mee willen op de hype dat het allemaal luxe moet zijn waardoor je allemaal aanvullende onzindiensten krijgt, de prijs de pan uit rijst en het publiek danig verandert. Maar dat is een andere discussie. :P

Overigens ben ik het niet met je eens dat je geen plezier kunt halen uit goedkoop kamperen, dat kan heel goed. Als je geen moeite hebt met gewoon een tent en campings die niet tot vakantiepark omgebouwd zijn dan kan je prima op een beperkt budget heel fijn vakantie vieren met kamperen. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:48:
@JanHenk wat ik lees is de wens tot het kopen van een caravan en daarbij de irritatie over de stijging van occasionprijzen en het kamperen in het algemeen. Niet zozeer dat het goedkoop moet zijn.
Die ergernis deel ik wel als ik zie dat veel campings zonder daadwerkelijk iets extra's toe te voegen gewoon prijzen flink verhoogd hebben omdat er toch een stijging van de vraag was.

Wat mij het meest ergert is dat veel (ook in mijn ogen leuke) campings mee willen op de hype dat het allemaal luxe moet zijn waardoor je allemaal aanvullende onzindiensten krijgt, de prijs de pan uit rijst en het publiek danig verandert. Maar dat is een andere discussie. :P
Helemaal mee eens.
Overigens ben ik het niet met je eens dat je geen plezier kunt halen uit goedkoop kamperen, dat kan heel goed. Als je geen moeite hebt met gewoon een tent en campings die niet tot vakantiepark omgebouwd zijn dan kan je prima op een beperkt budget heel fijn vakantie vieren met kamperen. :)
Hier ben ik het ook mee eens. Vroeger gooide ik de oude Cabanon piramidetent van m'n schoonmoeder in de 208 en ging ik o.a. naar Toscane met mijn vriendin. Prachtig.

Maar dat is dan ook niet wat ik zei. Ik bedoel: als je begint met kamperen omdat het goedkoop is (of dat je denkt dat het is), is dat m.i. niet de juiste motivatie en het afbreukrisico dus ook groter. Je moet het doen omdat het je leuk lijkt, om te beginnen. Daarna komt eventueel pas het aspect budget kijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
@Gonadan een camping heeft normaliter als doel om winst te maken. Door meer luxe en service aan te bieden gaat de prijs omhoog, en meestal ook de winstmarge. Daarom dat veel campings nu omgebouwd worden tot vakantieparken met huisjes, dat levert gewoon meer op.

Geef mij maar gewoon een afgelegen meertje in een bos ergens in de wilde natuur, met zo min mogelijk mensen om ons heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@pirke dat is niet per se het doel, gelukkig niet. Maar laten we hier niet een discussie gaan voeren over hoe ondernemerschap, marktwerking en vakmanschap zich verhouden. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
JanHenk schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:08:
Hier ben ik het ook mee eens. Vroeger gooide ik de oude Cabanon piramidetent van m'n schoonmoeder in de 208 en ging ik o.a. naar Toscane met mijn vriendin. Prachtig.

Maar dat is dan ook niet wat ik zei. Ik bedoel: als je begint met kamperen omdat het goedkoop is (of dat je denkt dat het is), is dat m.i. niet de juiste motivatie en het afbreukrisico dus ook groter. Je moet het doen omdat het je leuk lijkt, om te beginnen. Daarna komt eventueel pas het aspect budget kijken.
Dat ben ik met je eens, of beter, je moet op zijn minst goed voor ogen hebben of je het wel echt gaat waarderen. Tenzij je geen keuze hebt uiteraard. Voor jonge kinderen is het hoe dan ook geweldig, als is het een camping om de hoek.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22:22
ThijsM schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 18:58:
Vorig jaar ook een weekje in Prad am Stilfersjoch gestaan (andere camping). Prachtig gebied, heerlijk om te wandelen, en je kunt ook er nog leuk fietsen, er zijn veel fietspaden dus prima te doen met kleine kinderen. Met slecht weer vond ik er dan weer een stuk minder te doen. Het doet wel erg Duits aan, maar goed dat is in heel Noord Italië wel is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
ThijsM schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 18:58:
Deel 1 van de vakantie geboekt. Met kind van anderhalf gaan we weer de ouderwetse de tent opzetten

Gezellig buurtje daar. Zijn we een dagje geweest vanuit Oostenrijk. We hadden ook nog een beetje geluk _O-
Zoiets wordt ook nergens van tevoren aangekondigd ofzo :')

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/GHFmztK/IMG-8328.png
(Als het slecht te zien is: Passo Stelvio gesloten van 9:30 tot 12:30. Foto gemaakt om 12:24.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
https://www.dkwcaravans.b...sino-470k-dkw-edition-24/

https://www.dkwcaravans.be/catalog/adria-aviva-400-dk-2023/

Welke van de 2 zouden jullie kiezen? En wat vinden jullie van de prijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Geen van beiden. Adria heb ik sowieso niets mee en de buitenkant is echt afschuwelijk. LMC is een goed merk, maar de budget Sassino lijn vind ik heel goedkoop en slap voelen. Nog los van de onhandige indeling van deze.

20k is echt de onderkant van de markt, dat ga je op alle vlakken merken. Als je weinig wil uitgeven en geen moeite hebt met deze bouw dan zou ik nog eerder voor een Weinsberg gaan.

Voor dat geld zou ik in ieder geval een 5 jaar oude degelijke caravan van een A merk kopen uit een hoger segment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
De Tempo100 keuring ook geregeld. Moet in april de caravan bij de dealer droppen om wat garantie dingen op te lossen en wat kleine aanpassingen te laten doen, gelijk maar de Tempo100 daar laten doen dan. Moeten een groot deel door Duitsland en nu we een wat stevigere trekauto hebben is 100 wel te doen, scheelt toch weer wat kilometers per uur maar vooral geen angst voor bekeuringen (ik rijd normaliter rond de 90).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardana123
Drardollan schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:46:
[...]

Geen van beiden. Adria heb ik sowieso niets mee en de buitenkant is echt afschuwelijk. LMC is een goed merk, maar de budget Sassino lijn vind ik heel goedkoop en slap voelen. Nog los van de onhandige indeling van deze.

20k is echt de onderkant van de markt, dat ga je op alle vlakken merken. Als je weinig wil uitgeven en geen moeite hebt met deze bouw dan zou ik nog eerder voor een Weinsberg gaan.

Voor dat geld zou ik in ieder geval een 5 jaar oude degelijke caravan van een A merk kopen uit een hoger segment.
Buitenkant kan mij echt niets schelen hoor... Trekt minder dieven aan als het niet fancy eruit ziet.

Wat voor ons belangrijk is zijn stapelbedden ivm kind, dat het er fris en licht vanbinnen uitziet (geen ouderwetse bruine kleuren), een vast of ombouwbaar bed.

En weinig??? Onze auto (een skoda octavia 2021 met 10k km op de teller) kostte zoveel!

Wat is er dan beter aan een caravan van bv. 30k euro dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kevinns
Je moet gewoon zelf gaan kijken bij wat dealers en daarmee bepalen wat je wil. Ik heb mij ook eerst scheelgezocht op internet, om er daarna bij de dealer achter te komen dat we iets heel anders wilden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
ardana123 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 18:14:
[...]

Buitenkant kan mij echt niets schelen hoor... Trekt minder dieven aan als het niet fancy eruit ziet.
In NL is diefstal van caravans geen groot probleem zover ik weet. Maar mijn oog wil ook iets voor dat geld.
Wat voor ons belangrijk is zijn stapelbedden ivm kind, dat het er fris en licht vanbinnen uitziet (geen ouderwetse bruine kleuren), een vast of ombouwbaar bed.
Daar is niets unieks aan, zo ongeveer elke caravan van de afgelopen 10 jaar voldoet daaraan (uiteraard voor de stapelbedden afhankelijk van uitvoering/indeling).
En weinig??? Onze auto (een skoda octavia 2021 met 10k km op de teller) kostte zoveel!
Je moet eens weten wat mijn huis kost, die heeft nog geen kilometer gereden.

Als je het te duur vindt dan is een caravan, in ieder geval van een recent bouwjaar, niet wat bij je past. Ja, het kost een hoop geld. Dat is nu eenmaal een feit. Daar kan je iets van vinden, maar dat veranderd de situatie niet.
Wat is er dan beter aan een caravan van bv. 30k euro dan?
Stap maar eens een Weinsberg in en doe ook vooral de disselbak eens open. En ga dan eens kijken in een Knaus oid. Dan heeft dat verder geen uitleg meer nodig. Bouwkwaliteit, afwerking, luxeniveau en dat soort zaken. Vergelijk in je hoofd eens een Rolls Royce met een VW Passat en met een Dacia Sandero, het zijn allemaal auto’s en daarmee stopt de overeenkomst.

LMC Sassino mist bijvoorbeeld veel deurtjes, dat is goedkoper en lichter. Wel jammer dat je rotzooi door de caravan stuitert. Caravelair heeft budgetmodellen waarbij je zo ongeveer door het “hout” onder de banken kan kijken zo dun is het. Maar pak een luxe Tabbert en verbaas je vervolgens over openslaande tuindeuren, een soort van open haard en een TV die achter de haard vandaan komt.

En bedenk ook, hoe goedkoper hoe minder standaard opties. Zaken als ringverwarming, boiler en waterniveau meters moet je dan wellicht nog bijkopen. Verlichting is bij goedkopere modellen vaak een soort TL en weinig sfeervol. De kwaliteit van de kussens en stoffering kan verschillen. Dakluiken, hoe groter hoe fijner maar ook hoe duurder.

Het hoeft allemaal geen probleem te zijn, genoeg mensen die enkel met een zeiltje en slaapzak op pad gaan. Maar ook genoeg mensen die meer luxe dan thuis in hun caravan wensen. En alles er tussenin.

[ Voor 12% gewijzigd door Drardollan op 07-02-2024 21:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
Kevinns schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 20:58:
Je moet gewoon zelf gaan kijken bij wat dealers en daarmee bepalen wat je wil. Ik heb mij ook eerst scheelgezocht op internet, om er daarna bij de dealer achter te komen dat we iets heel anders wilden.
Idem dito. Je moet simpelweg ervaren wat bij je past. En dat kan ook prima een caravan van 20k zijn. Maar op basis van wat foto’s kan je werkelijk niets zeggen is mijn ervaring.

Ik was zeer enthousiast over bepaalde merken en types, maar toen ik eenmaal deurtjes open begon te doen….

Mijn tip is, ga langs de verschillende dealers en bekijk om te beginnen de diverse merken en series. Dan ben je er snel genoeg achter welke richting je op wil. Vervolgens duik je dieper in de mogelijkheden en modellen en zoek je iets wat bij je past.

Een auto of een huis koop je ook niet uit een folder, een caravan is daarin niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Laatst online: 17:21
Drardollan schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 17:46:
[...]

Mijn ouders hebben een Sassino 460e Comfort... Je merkt inderdaad aan alles dat de caravan licht in gewicht moest zijn... 't is qua materiaal niet heel degelijk en stevig. Belangrijkste argument voor mijn ouders was de breedte, ze zijn geen fan van 't rijden met een caravan en luxe is geen echte vereiste.

De Sassino is gelijk/vergelijkbaar met de Dethless C' joy en Buerstner Premio Life... Een serie zwaarder/duurder is echt een wereld van verschil...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Voor dit soort vragen kan ik je beter verwijzen naar https://caravan-forum.nl , daar zitten meer experts die je vragen kunnen beantwoorden dan op dit IT forum.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
nooberke schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:04:
[...]

Mijn ouders hebben een Sassino 460e Comfort... Je merkt inderdaad aan alles dat de caravan licht in gewicht moest zijn... 't is qua materiaal niet heel degelijk en stevig. Belangrijkste argument voor mijn ouders was de breedte, ze zijn geen fan van 't rijden met een caravan en luxe is geen echte vereiste.

De Sassino is gelijk/vergelijkbaar met de Dethless C' joy en Buerstner Premio Life... Een serie zwaarder/duurder is echt een wereld van verschil...
Klopt, het zijn wat ik noem de budgetmodellen. Budget in de breedste zin zoals je beschrijft, qua gewicht qua luxe en qua afwerking. Daar is overigens helemaal niets mis mee, dat kan een prima keuze zijn. Maar alle waar naar zijn geld.

En je haalt inderdaad een punt aan wat ik vergeet. Ook de breedte van de caravan verschilt. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar als je lang bent en een dwarsbed wilt dan is het absoluut iets om op te letten. Heb je een lengtebed dan doet het er niet zo toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Laatst online: 17:21
Drardollan schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:08:
[...]
En je haalt inderdaad een punt aan wat ik vergeet. Ook de breedte van de caravan verschilt. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar als je lang bent en een dwarsbed wilt dan is het absoluut iets om op te letten. Heb je een lengtebed dan doet het er niet zo toe.
Als je 't zitje ombouwt is 't bed maar 190 ja... Ook in 't interieur merk je 't wel... Ruimte tussen bijvoorbeeld keuken en toilet is ook vrij beperkt... Bij een caravan van 230 heb je simpelweg 20cm meer ruimte daar...

Voordeel is wel dat dit soort "light/budget" caravans ook goed te trekken zijn met bijvoorbeeld een gemiddelde C-segmenter..een Fendt Bianco met vergelijkbare indeling is zo 300kg zwaarder en dan heb je al gauw een behoorlijke stevige auto nodig. De combinatie van prijs en gewicht maakt ze behoorlijk populair.

Nou moet ik zeggen dat de lomp zware Kuga PHEV van mijn ouders daar niet zoveel moeite mee zou hebben... Maar achter mijn Polo'tje gaat 't hem dan echt niet meer worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ardana123
Ik zie een caravan meer als een plek waar je slaapt en gaat schuilen als het regent/koud is. Dat wil nog niet zeggen dat het ghetto mag zijn. Maar om 10000 euro (20000?) extra te spenderen voor wat luxueuzer hout, wat meer isolatie en een comfortabele zetel is mij een brug te ver... Ik ga op reis om de regio te gaan zien waar ik zit en niet om in die caravan te zitten.
Als het aan de basisdingen voldoet is het goed voor mij.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Drardollan
ardana123 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:48:
Ik zie een caravan meer als een plek waar je slaapt en gaat schuilen als het regent/koud is. Dat wil nog niet zeggen dat het ghetto mag zijn. Maar om 10000 euro (20000?) extra te spenderen voor wat luxueuzer hout, wat meer isolatie en een comfortabele zetel is mij een brug te ver... Ik ga op reis om de regio te gaan zien waar ik zit en niet om in die caravan te zitten.
Als het aan de basisdingen voldoet is het goed voor mij.
Waarom ben je dan in hemelsnaam naar nieuwe caravans aan het kijken? Of sowieso naar caravans van 15k of meer?

Koop een simpel ding van 15 jaar oud voor 7.500 en ga op pad en genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
nooberke schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 21:46:
[...]

Als je 't zitje ombouwt is 't bed maar 190 ja... Ook in 't interieur merk je 't wel... Ruimte tussen bijvoorbeeld keuken en toilet is ook vrij beperkt... Bij een caravan van 230 heb je simpelweg 20cm meer ruimte daar...

Voordeel is wel dat dit soort "light/budget" caravans ook goed te trekken zijn met bijvoorbeeld een gemiddelde C-segmenter..een Fendt Bianco met vergelijkbare indeling is zo 300kg zwaarder en dan heb je al gauw een behoorlijke stevige auto nodig. De combinatie van prijs en gewicht maakt ze behoorlijk populair.

Nou moet ik zeggen dat de lomp zware Kuga PHEV van mijn ouders daar niet zoveel moeite mee zou hebben... Maar achter mijn Polo'tje gaat 't hem dan echt niet meer worden.
Zelfs met een 2m20 naar 2m30 merkte ik dat al, al was dat ook deels aan de inrichting te wijten. In mijn vorige caravan konden we niet langs elkaar lopen van voor naar achter, nu hebben we een balzaal :D

Ik zou niet kunnen liggen op 1m90, dan lig ik klem. Dat lag ik voorheen wel eens in het 2e bed, dan ging ik letterlijk dwars liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Kevinns schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 20:58:
Dit. Denk eerst na over wat je wilt, ga naar de camper&caravan beurs, kijk bij een willekeurig merk of de indeling die je bedacht had inderdaad is wat je zoekt en ga daarna de verschillende merken proeven.

Kwaliteit van het hout, verlichting, accesoires, technische kwaliteit, etc. Er zijn grote verschillen tussen merken, net als bij gewone auto's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:54
Ik zit te zoeken naar een tweedehands cadac 2 pits kooktoestel.
Is dit wat? :
Cadac 2 pits kooktoestel

Ik had nog gasbranders van 25 jaar geleden maar die zijn afgelopen zomer ontploft :*)

[ Voor 15% gewijzigd door Harribo op 07-02-2024 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Wij hebben een caravan van 5K 1250kg max en de uitdaging is eerder een trekkende auto te vinden

zoiezo zou ik afvragen wat je campeer behoefte zijn, vind je bijvoorbeeld een wc/douche gebouw voldoende is dat voor een caravan wellicht overbodig.. al is een wc bij je hebben (lees porta poti) omdat het regent / te koud is en je het wc gebouw dus niet wilt of gaat halen wel prettig. idem voor een douche optie.

Grootste nadeel van de Sprite die we hebben is dat de deur 5cm te smal is .. waardoor domatic koelbox niet door de deur past (die vierkante modellen) en als we echt willen door een voor/achter raam ofzo.

Een bed waar je lekker ligt dus niet een omgetoverde bank op planken is zeker wel prettig.

99% kookt op een skotelbraai of ander gasstel buiten de caravan

Goeie belading, zoveel mogelijk bij de grond neerleggen (dus niet thuis kastjes volproppen zeg maar) en bandendruk is ook een ding.

voor de rest blijf je 2 weken bij de caravan .. ??

o en @ardana123 .. vergeet je voortent/luiffel niet + 5K is niks .. op je aanschaf prijs immers waar camping bij staat is $$$$$

dus met een caravan van 20K zonder extra "stuff" ben je nog makkelijk 10K kwijt aan stoelen/tafels, bestek en andere meuk (kan goedkoop maar het is het idee natuurlijk)

ik zou 2dehands afzoeken voor iemand die compleet met inventaris zoekt .. die 20K kan je uitgeven als je 5 jaar verder bent en bv in die tijd in aandelen geinvesteerd hebt :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Harribo schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 22:53:
Ik zit te zoeken naar een tweedehands cadac 2 pits kooktoestel.
Is dit wat? :
Cadac 2 pits kooktoestel

Ik had nog gasbranders van 25 jaar geleden maar die zijn afgelopen zomer ontploft :*)
ik heb het nieuwe model 2cook (komt met grilplaat) ben er niet ontevreden over.

deze dus https://www.obelink.nl/ca...o-deluxe-kooktoestel.html

[ Voor 6% gewijzigd door vso op 07-02-2024 22:57 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Laatst online: 19:54
vso schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 22:56:
[...]

ik heb het nieuwe model 2cook (komt met grilplaat) ben er niet ontevreden over.
Dank voor je reactie
Ik zie nieuw een grijs model, dit is een blauwe.
Zit er veel verschil tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
Drardollan schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 22:26:
[...]

Waarom ben je dan in hemelsnaam naar nieuwe caravans aan het kijken? Of sowieso naar caravans van 15k of meer?

Koop een simpel ding van 15 jaar oud voor 7.500 en ga op pad en genieten.
Omdat ik iets wil dat fris en deftig is en niet oudbollig waar ik het gevoel heb dat ik in een rusthuis aan het slapen ben.
Ik koop nieuw omdat ik andermans (verborgen) problemen niet wil overkopen. Ik wil een caravan die goed is voor de lange termijn en waar ik volledige controle heb van the get-go over potentiële problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Harribo schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 22:58:
[...]

Dank voor je reactie
Ik zie nieuw een grijs model, dit is een blauwe.
Zit er veel verschil tussen?
Enige wat ik ken vanaf scouting tot op heden is deze modellen + 1x skotelbraai

ik zou denk ik een windscherm missen als niet in de tent kook,
ik vind het fijner dan een skotelbraai (lomp groot met alle onderdelen) die is defect gegaan en ik mis hem niet (meer)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ardana123
vso schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 22:55:
[...]

Wij hebben een caravan van 5K 1250kg max en de uitdaging is eerder een trekkende auto te vinden

zoiezo zou ik afvragen wat je campeer behoefte zijn, vind je bijvoorbeeld een wc/douche gebouw voldoende is dat voor een caravan wellicht overbodig.. al is een wc bij je hebben (lees porta poti) omdat het regent / te koud is en je het wc gebouw dus niet wilt of gaat halen wel prettig. idem voor een douche optie.

Grootste nadeel van de Sprite die we hebben is dat de deur 5cm te smal is .. waardoor domatic koelbox niet door de deur past (die vierkante modellen) en als we echt willen door een voor/achter raam ofzo.

Een bed waar je lekker ligt dus niet een omgetoverde bank op planken is zeker wel prettig.

99% kookt op een skotelbraai of ander gasstel buiten de caravan

Goeie belading, zoveel mogelijk bij de grond neerleggen (dus niet thuis kastjes volproppen zeg maar) en bandendruk is ook een ding.

voor de rest blijf je 2 weken bij de caravan .. ??

o en @ardana123 .. vergeet je voortent/luiffel niet + 5K is niks .. op je aanschaf prijs immers waar camping bij staat is $$$$$

dus met een caravan van 20K zonder extra "stuff" ben je nog makkelijk 10K kwijt aan stoelen/tafels, bestek en andere meuk (kan goedkoop maar het is het idee natuurlijk)

ik zou 2dehands afzoeken voor iemand die compleet met inventaris zoekt .. die 20K kan je uitgeven als je 5 jaar verder bent en bv in die tijd in aandelen geinvesteerd hebt :)
Wc is wel een must, douche niet. Ik wil niet telkens naar het sanitair hoeven te lopen als ik moet plassen of kakken.
Dat vast bed is zeker een voordeel. Goede slaap is alles.

En ja de accessoires, dat is een dingetje. Ik wil zeker een mover erop, dus dat is nog eens 2k ofzo. Semi automatisch denk ik. Luifel hoef ik niet (denk ik), lijkt mij onhandig met wind en regen dus gewoon meteen voortent zetten. Dan nog een goede ademende cover want ik zal hem helaas buiten op de oprit stallen. Geen zin om 400+ per jaar uit te geven aan stalling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ardana123 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 23:08:
[...]

Omdat ik iets wil dat fris en deftig is en niet oudbollig waar ik het gevoel heb dat ik in een rusthuis aan het slapen ben.
Ik koop nieuw omdat ik andermans (verborgen) problemen niet wil overkopen. Ik wil een caravan die goed is voor de lange termijn en waar ik volledige controle heb van the get-go over potentiële problemen.
Anno nu kies je niet meer voor de caravan van Bassie en Adriaan, een beetje "moderne" is ook wel te vinden 2de hands niet iedereen doet hem weg omdat er problemen zijn.. sommige doen hem weg omdat de tieners niet meer mee gaan op vakantie en dus kleiner zoeken..

Maar goed als jij vers van de pers wilt is ook een keuze als jij stipt om 19:00 de caravan deur dicht doet om voor de TV van je sataliet of netflix via een streaming oplossing te doen oid.. is die luxe echt niet vreemd.
Airco .. vloerverwarming en mover

wees alleen gewaarschuwd dat je nog een berg extra aanschaf wellicht te wachten staat.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ardana123 schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 23:12:
[...]

Wc is wel een must, douche niet. Ik wil niet telkens naar het sanitair hoeven te lopen als ik moet plassen of kakken.
glam-camping .. prive sanitair naast je caravan/tent/vouwwagen ..
Dat vast bed is zeker een voordeel. Goede slaap is alles.
jup
En ja de accessoires, dat is een dingetje. Ik wil zeker een mover erop, dus dat is nog eens 2k ofzo. Semi automatisch denk ik. Luifel hoef ik niet (denk ik), lijkt mij onhandig met wind en regen dus gewoon meteen voortent zetten. Dan nog een goede ademende cover want ik zal hem helaas buiten op de oprit stallen. Geen zin om 400+ per jaar uit te geven aan stalling.
stallen op eigen terrein ?? doe je zelf een lol en doe er iets met dak/wand zodat takken of hagel niet een golfslagbad ervan maken. ook handig als je een natte tent wil drogen

edit,
de voortent/luifel ligt aan je eigen campeer gedrag .. ik zou een 270 + luifel (2m) adviseren
- 250 is "behelpen met ruimte"
- 350 + luifel (tenzij verplaatsbare wanden) is niet geschikt voor alle campeerplekken en eventue lastig op te zetten. (met 2 man)

Vergeet niet de stokken, easy opzet en eventuele winter/storm opties = 5-7K extra aanschaf ongeacht maat. minimale prijs ..

--> reden voor 2de hands zit vaak alles wat je zoekt al bij ..enige wat je kwijt bent is de reis naar de verkoper en wat tijd om de tent samen op te zetten. 90% kans dat je zoveel informatie krijgt (tips & truuks) die je nooit bij een dealer krijgt te horen.. of je hem aanschaf is dan nog steeds een keuze

mover bijvoorbeeld klinkt leuk maar zeker met kids zijn er vaak genoeg hulpers die toesnellen voordat je hem afgekoppeld hebt.. (hoogseizoen) .. als we een nieuwe caravan aanschaffen (over 5-10 jaar oid) en we buiten het hoogseizoen gaan camperen dan word een mover intressant.

[ Voor 33% gewijzigd door vso op 07-02-2024 23:30 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
[...]

Onze nieuwe camper bleek bij de waterdichtheidscontrole na het eerste jaar een kleine lekkage te hebben. Fabrieksfoutje. Volledig onder garantie goed hersteld, maar nieuw is geen garantie op geen (verborgen) gebreken. De 10 jaar waterdichtheidsgarantie was voor ons een reden die mee woog om nieuw te kopen, maar dat is geen garantie op geen lekkages... Volledige alkoof zijwand is vervangen en opnieuw gebouwd, ruim om de natte plek heen.

Caravan en camper spul is dun, zwak en kwetsbaar. Als het stevig zou zijn is het al snel te zwaar. De vraag is dan hoe dun en kwetsbaar vind je acceptabel :) Dat is het grote verschil tussen de merken. Houten kastjes vs mdf vs spaanplaat vs triplex vs plastic. Een kastdeur dicht smijten is bij elk merk fataal voor het kastje. Alles moet met beleid. Wel zie je dat de betere merken door ander materiaal keuze er na 10 jaar heel anders uitzien bij vergelijkbaar gebruik. En binnen 1 merk heb je ook weer verschillende series die "beter/luxer" zijn of juist meer budget gericht. Een tweedehands goed merk kan zomaar langer meegaan dan een nieuw budget merk.

Daarom dat een goede gereedschapskist een must is om mee te nemen, ook bij nieuwe caravans/campers. Altijd wel een schroefje ergens dat onderweg los trilt, een schuifdeur waar een kind tegenaan hangt zodat ie uit zn voegen gaat, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
vso schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 23:19:
[...]

glam-camping .. prive sanitair naast je caravan/tent/vouwwagen ..

[...]

jup

[...]

stallen op eigen terrein ?? doe je zelf een lol en doe er iets met dak/wand zodat takken of hagel niet een golfslagbad ervan maken. ook handig als je een natte tent wil drogen

edit,
de voortent/luifel ligt aan je eigen campeer gedrag .. ik zou een 270 + luifel (2m) adviseren
- 250 is "behelpen met ruimte"
- 350 + luifel (tenzij verplaatsbare wanden) is niet geschikt voor alle campeerplekken en eventue lastig op te zetten. (met 2 man)

Vergeet niet de stokken, easy opzet en eventuele winter/storm opties = 5-7K extra aanschaf ongeacht maat. minimale prijs ..

--> reden voor 2de hands zit vaak alles wat je zoekt al bij ..enige wat je kwijt bent is de reis naar de verkoper en wat tijd om de tent samen op te zetten. 90% kans dat je zoveel informatie krijgt (tips & truuks) die je nooit bij een dealer krijgt te horen.. of je hem aanschaf is dan nog steeds een keuze

mover bijvoorbeeld klinkt leuk maar zeker met kids zijn er vaak genoeg hulpers die toesnellen voordat je hem afgekoppeld hebt.. (hoogseizoen) .. als we een nieuwe caravan aanschaffen (over 5-10 jaar oid) en we buiten het hoogseizoen gaan camperen dan word een mover intressant.
Mover is inderdaad misschien overbodig met 2 mensen die kunnen trekken aan de caravan.

Dus wat heb ik dan allemaal nog nodig aan "essentials" als ik die Sassino koop?

-cover
-voortent

stoelen hebben we al, tafel ook

Dat is toch alles? Voortent kan ik mss 2dehands vinden, cover koop ik wel nieuw. Dat is toch geen 5000 euro?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ardana123 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 00:30:
[...]

Mover is inderdaad misschien overbodig met 2 mensen die kunnen trekken aan de caravan.

-cover
-voortent

Dat is toch alles? Voortent kan ik mss 2dehands vinden, cover koop ik wel nieuw. Dat is toch geen 5000 euro?
start met een inventaris/locatie lijstje (ik doe het in google keep en deel met wederhelft) en maak een "hebben we al + eventuele locatie + gewenst /gezocht .. en werk het bij na je vakantie. dat scheelt "heb ik dat al???" vragen in de voorbereiding naar elke vakantie of zoeken naar meuk

weeg ook alles en noteer dat in je inventarislijst, weet je ook meteen hoeveel je nog mee kan zeulen.
(kies een weegbrug na belading niet te dicht in de buurt en ga rijden)

op dit moment zijn tenten wellicht uit de mode en nieuw verkoopmodel oid kan je voor 50% off een leuke scoren, als je liever in de voortent zit tot 22:00 ofzo zou ik je nieuw adviseren .. zeker als je weinig in de caravan gaat zijn. stormbanden en "winter" stokken en haringen zijn een must .. de voortent opzetten is een "kunst" in mijn optiek die ik nog steeds bijleer.

leveling-tools voor je caravan is wel erg prettig, je kan je 1ne wiel + kogel gebruiken als draaipunt om hem op een keg te rijden/wippen.

De rest van de inventaris is zo erg aan je camping gedrag, als tips zou ik zeggen 2de hands winkel, rommelmarkt, action, camping winkel (in die volgorde) gezien je al spullen hebt ..

ik denk een verbanddoos met pincent/tekentang en pleisters + antimug meuk en wat anti-allergie/diareeremmers enzv of wat extra dekens ons meer goeie nachtrust heeft bezorgt dan een missende kurken trekker die we bij de buren kunnen lenen ;)

zelfde geld voor accu verlichting op te laden via usb powerbank..

je merkt vanzelf wat je nodig hebt en niet nodig hebt,

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ardana123
vso schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 01:31:
[...]

start met een inventaris/locatie lijstje (ik doe het in google keep en deel met wederhelft) en maak een "hebben we al + eventuele locatie + gewenst /gezocht .. en werk het bij na je vakantie. dat scheelt "heb ik dat al???" vragen in de voorbereiding naar elke vakantie of zoeken naar meuk

weeg ook alles en noteer dat in je inventarislijst, weet je ook meteen hoeveel je nog mee kan zeulen.
(kies een weegbrug na belading niet te dicht in de buurt en ga rijden)

op dit moment zijn tenten wellicht uit de mode en nieuw verkoopmodel oid kan je voor 50% off een leuke scoren, als je liever in de voortent zit tot 22:00 ofzo zou ik je nieuw adviseren .. zeker als je weinig in de caravan gaat zijn. stormbanden en "winter" stokken en haringen zijn een must .. de voortent opzetten is een "kunst" in mijn optiek die ik nog steeds bijleer.

leveling-tools voor je caravan is wel erg prettig, je kan je 1ne wiel + kogel gebruiken als draaipunt om hem op een keg te rijden/wippen.

De rest van de inventaris is zo erg aan je camping gedrag, als tips zou ik zeggen 2de hands winkel, rommelmarkt, action, camping winkel (in die volgorde) gezien je al spullen hebt ..

ik denk een verbanddoos met pincent/tekentang en pleisters + antimug meuk en wat anti-allergie/diareeremmers enzv of wat extra dekens ons meer goeie nachtrust heeft bezorgt dan een missende kurken trekker die we bij de buren kunnen lenen ;)

zelfde geld voor accu verlichting op te laden via usb powerbank..

je merkt vanzelf wat je nodig hebt en niet nodig hebt,
Inderdaad, zowiezo een checklist maken en die bijwerken over de verschillende vakanties heen.

Kan ik trouwens die caravan (MTM 1200) makkelijk op een kleine helling duwen met 2 mensen? Want onze oprit is een kleine helling in het begin. En moet ook over een stoeprand eerst. De mover is wel een grote kost als ik die makkelijk kan weglaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ardana123 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 01:41:
[...]

Inderdaad, zowiezo een checklist maken en die bijwerken over de verschillende vakanties heen.

Kan ik trouwens die caravan (MTM 1200) makkelijk op een kleine helling duwen met 2 mensen? Want onze oprit is een kleine helling in het begin. En moet ook over een stoeprand eerst. De mover is wel een grote kost als ik die makkelijk kan weglaten.
ik zou dat niet doen, tenzij de kinderen in huis zitten met oma

Terwijl opa en je vrouw je begeleiden terwijl je de auto gebruikt om de caravan achteruit op de plek te duwen .. en dan nog heb je keggen nodig voor stoeprand wellicht + hoe bescherm je tegen een rem die losschiet ???
of in de zomer zet je hem op de rem en met -10 in de winter schiet hij van de rem .. terwijl voorgaande jaren dat nooit gebeurde (slijtage rem enzv)

Oke misschien overdrijf ik wel enorm, maar in mijn gedachten is dit een ongeval wat wacht om te gebeuren.

mover/autolier ? en de keggen om de stoeprand op te komen zijn hulpmiddelen maar zet je caravan aub op een vlakke plaats ongelukjes zitten gewoon in kleine hoekjes en zijn vaak optel sommen.

Tja vanalles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Soepknook
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 12:34
ardana123 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 00:30:
[...]

-cover
-voortent

Wat ik destijds heb gedaan is een weekendje op de eerste beste camping om de hoek te boeken.
Aldaar ga je gewoon beginnen met camperen. kladblokje erbij en afstrepen maar. Dringende zaken kun je dan nog snel thuis ophalen. De rest online alvast bestellen of overdag halen in een winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Laatst online: 22:17
Soepknook schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 07:56:
[...]

Wat ik destijds heb gedaan is een weekendje op de eerste beste camping om de hoek te boeken.
Aldaar ga je gewoon beginnen met camperen. kladblokje erbij en afstrepen maar. Dringende zaken kun je dan nog snel thuis ophalen. De rest online alvast bestellen of overdag halen in een winkel.
Dit. Wij ook gedaan. 10 minuten van huis. Van alles mee van ons tentkampeer materiaal, zonder tent dan. En gekeken wat we nog wilden en wat er uit kon. En wat voor spul er uit kon en wat er ging veranderen aan de caravan (netje)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Hier een tent, we houden gewoon een iCloud-checklist met bullets bij met waar we in ieder geval rekening mee houden. Voor een caravan is dat niet wezenlijk anders. Dat gaat dus van kinderwagen tot afwasmiddel. Mocht iets niet nodig zijn dan vink ik het af zonder mee te nemen. Het lijstje bestaat momenteel uit precies 101 regels. En 'tentspullen' is gewoon 1 regel omdat dit al op een hoop ligt. Tijdens kamperen zetten we onder dit lijstje de puntjes die vernieuwd moeten worden of kapot gegaan zijn. Dat is maar goed ook, want nu ik 'm bekijk zie ik dat we nog wat dingen moeten vervangen (elastiekjes, keukengerei, etc).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Drardollan
[...]

Dan zal ik je vast verklappen dat je wensen en eisen niet matchen met wat je uit wil geven. En verder reageer ik er niet meer op en wens ik je succes met de zoektocht en vele jaren veilig en plezierig kamperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
enige lijstje hier is het lijstje met gewichten van alle kampeerspullen zodat ik snel kan zien of een vervanging voor iets lichter spul een goede prijs/gewichtsbesparing heeft t.o.v. het bestaande product ;)

Voor de rest met pakken hebben wij de blije doos: de krat waar alles eigenlijk inzit wat we nodig hebben en al het andere spul ligt in het zicht en logisch bij elkaar (als je een slaapzak pakt, pak je automatisch ook de tweede etc, probleem zit eerder bij welke slaapzak moet mee, idem voor de matjes aangezien we veel spullen voor verschillende temperaturen/ toepassingen hebben).

[ Voor 24% gewijzigd door Hopjesvla79 op 08-02-2024 09:06 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
Soepknook schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 07:56:
[...]

Wij doen dit elke vakantie, ik noteer wat we nodig hebben en enkele weken voor de volgende zomervakantie hebben we ons vaste bezoekje aan De Wit of Obelink en pikken we de dingen op.

Mijn ervaring met vakanties, of het nu kamperen is of op een andere manier, er is weinig echt belangrijk. Zolang je je paspoort/ID, telefoon, bankkaarten en medicijnen bij je hebt zal je het wel redden. Alles is te koop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Hopjesvla79 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 09:00:
enige lijstje hier is het lijstje met gewichten van alle kampeerspullen zodat ik snel kan zien of een vervanging voor iets lichter spul een goede prijs/gewichtsbesparing heeft t.o.v. het bestaande product ;)

Voor de rest met pakken hebben wij de blije doos: de krat waar alles eigenlijk inzit wat we nodig hebben en al het andere spul ligt in het zicht en logisch bij elkaar (als je een slaapzak pakt, pak je automatisch ook de tweede etc, probleem zit eerder bij welke slaapzak moet mee, idem voor de matjes aangezien we veel spullen voor verschillende temperaturen/ toepassingen hebben).
Hier uiteraard ook een standaard krat, maar ook nog best wat dingen die we normaal in en rond huis ook gebruiken en/of niet exclusief voor kamperen bedoeld zijn. En om zoiets nou dubbel te kopen vind ik ook jammer (denk aan stekkerdoos, hoeslakens, kussens, oplader telefoon, camera, wipstoeltje baby, etc.).

Maar het is inderdaad ook eens mis gegaan. Verlengsnoer vergeten in Oostenrijk midden in de bergen. Dus dat werd een weekend lang alles direct op de stroomkast want de winkels waren al dicht _O-
Sindsdien wel een exclusief verlengsnoer bij de kampeerspullen overigens, want die hebben we nu dubbel.
Pagina: 1 ... 200 ... 277 Laatste