[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 288 ... 292 Laatste
Acties:

Onderwerpen


  • ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:30
maartend schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 20:21:
[...]

Dat verstelbare poootje voor de skottel heb ik ooit nog eens verzonnen en als idee ingediend bij Cadac.
Tof! Ik kwam er perongeluk op toen ik ging googlen of iemand al wat geprint had. Bizar dat het er standaard niet op zit :)

XXXVI


  • maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:20
ephymerous schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 20:24:
[...]

Tof! Ik kwam er perongeluk op toen ik ging googlen of iemand al wat geprint had. Bizar dat het er standaard niet op zit :)
Was ook mijn idee. Dus verzon zoiets, stuurde dat op naar Cadac, nooit iets terug gehoord en 10 jaar later brachten ze het op de markt

  • Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
ephymerous schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 20:24:
[...]

Tof! Ik kwam er perongeluk op toen ik ging googlen of iemand al wat geprint had. Bizar dat het er standaard niet op zit :)
Hoezo? Het idee van een driepoot is dat hij niet kan wiebelen, dus niets verstelbaars nodig.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8


  • maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:20
Gonadan schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 20:39:
[...]

Hoezo? Het idee van een driepoot is dat hij niet kan wiebelen, dus niets verstelbaars nodig.
klopt.Maar was ook niet tegen het wiebelen, maar voor recht te laten staan.

  • Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
ephymerous schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 20:01:
[...]


Ik heb die goedkoopste onlangs voor de skottel gekocht. Functioneert prima en inderdaad een first world problem.
Over FWP gesproken. Ik heb nu deze slang voor mijn chef:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0fXCwTFQ_uLFW8iK-IFpCGK_0dM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UcJ04kdVNSiEb0LEShGP71Is.webp?f=fotoalbum_large

Maar ik vind die vlinderklemmen van tegenwoordig vrij lomp en irritant. Dus ik ben nu serieus aan het overwegen een slang met 1/4 koppelingen te halen. Maar dat betekent dan ook een nieuwe drukregelaar en snelkoppeling. Ben ik gewoon weer een paar tientjes kwijt voor zoiets simpels. :+ :')

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8


  • Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
maartend schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 20:48:
[...]

klopt.Maar was ook niet tegen het wiebelen, maar voor recht te laten staan.
Snap ik, maar dat is met een wok feitelijk niet zo heel relevant (en een recht plekje is zo gevonden). Dus ik vind het minder 'bizar' dat het er niet standaard bij zit. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8


  • LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19:34
Pyr0_ schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 20:12:
[...]


Ik hoop toch stiekem op wat beter weer inderdaad :+ Alleen de nachttemp kan in de bergen nog net zo koud worden als toen (rond de 6c), maar goed, ik overleef het wel. Ik wou alleen ff weten of dit normaal was. ;) ..
Voordeel van de bergen is dat de lucht/ondergrond vaak wat droger is, dus minder condens.

[ Voor 12% gewijzigd door LordSinclair op 19-05-2026 21:15 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.


  • maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:20
Gonadan schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 20:52:
[...]

Snap ik, maar dat is met een wok feitelijk niet zo heel relevant (en een recht plekje is zo gevonden). Dus ik vind het minder 'bizar' dat het er niet standaard bij zit. :)
Maar wel met de paella pan. En dat is de pan die ik altijd gebruik (en naast mij vele anderen) dus daarom had ik zoiets bedacht.
En ik kom op genoeg plekken waar recht" niet zo heel recht is. En een paella pan vraag recht

[ Voor 10% gewijzigd door maartend op 19-05-2026 21:18 ]


  • Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
maartend schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 21:17:
[...]

Maar wel met de paella pan. En dat is de pan die ik altijd gebruik (en naast mij vele anderen) dus daarom had ik zoiets bedacht.
En ik kom op genoeg plekken waar recht" niet zo heel recht is. En een paella pan vraag recht
Met een pan snap ik het meer inderdaad, maar er werd gesproken over de skottel dus die had ik ook in mijn hoofd. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8


  • kwet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:40
Ik geloof dat ik deze heb https://www.baxrecreatieshop.nl/bo-camp-haring-stormband-zak.html

Ik vind het ideaal. Kan je makkelijk ergens tussen proppen en gaat geen haring doorheen.

  • B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:05
Ik heb verschillende haringen gewoon in (kunst)stof zakken zitten, die zitten weer in Welkoop emmer in de dissel. Emmer is altijd wel handig om mee te hebben en goede opslag hiervoor.
Daarnaast ook nog een koffertje met schroef haringen, koffer kwam met de haringen.

Dit zijn echt dingen waar ik niet speciaal iets voor ga kopen.

  • ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:30
Gonadan schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 21:26:
[...]

Met een pan snap ik het meer inderdaad, maar er werd gesproken over de skottel dus die had ik ook in mijn hoofd. :P
Wij gebruiken ‘m vooral met een gietijzeren plaat erop :)

XXXVI


  • Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:57
Gonadan schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 11:58:
Zomaar uit het niets kreeg ik ineens de neiging te kijken naar een ander soort bak voor mijn haringen en aanverwante spullen. Ik heb nu alleen het restant van zo'n blauwe bak met camping erop van de vorige eigenaar.
Deze is op zich prima maar je loopt wel met alles te zeulen terwijl ik meestal niet meer nodig heb dan alleen mijn meest gebruikte spijkers en vuistje. Veel koffers zitten dicht en dat vind ik alleen maar irritant, doe mij maar een open bak die ik zo in de wagenbak kan zetten.

Nu kan ik de bak die ik heb gewoon nieuw halen, dan kan ik de inzet gebruiken want die heeft ook nog een handig handvat. Of ik haal zoiets algemeens bij een bouwmarkt:
[Afbeelding]

Maar toen dacht ik ineens, waarom peil ik niet eens in het kampeertopic of er mensen zijn met legendarische out of the box ideeën.
Niet omdat het nu zo'n levensvraag is (ik haal waarschijnlijk gewoon een nieuwe blauwe) maar omdat het ook weer leuk is om te horen wat anderen doen. :P
Ik heb 2 van dit soort zakken: https://www.esvocampingshop.com/esvo-haringzak-voor-tentharingen-en-tentpennen/

1 met rotspennen / spijkers en hamer, 1 met maanvormige haringen en de gigantische T-vormige ankers voor de scheerbanden icm echt zachte grond. Die laatste steken wel wat uit maar dat deert niet. Makkelijk rond te sjouwen, gemaakt van tentdoek dus waterafstotend, super sterk, kan niet breken. Erg blij mee :)

Ik had ze meebesteld met Esvo haringen. Die zijn ook wel top hoor. Ik heb al een heel aantal keren deze mooi afgewerkte halfronde haringen met enig geweld de grond in geramd zonder dat er een gebogen is geraakt. Ook laat ik ze niet drogen voor ik ze in de zak gooi, maar roesten doen ze niet. Met haringen van andere winkels heb ik heel andere ervaringen.

  • Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:24

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Voor het opbergen van mijn twee enorme haringen voor mijn Thule Omnistor luifel, heb ik door mijn moeder van een broekspijp van een oude spijkerbroek een zak laten naaien. Mijn pa gebruikt voor de haringen van hun voortent al zo'n jaar of 45 een pukkel uit zijn eigen diensttijd. Die zijn onverwoestbaar blijkbaar :)

Nu ik er over nadenk: volgens mij is die niet uit zijn diensttijd, maar is het de schooltas van mijn moeder geweest. Uit de 70's in ieder geval :)

[ Voor 16% gewijzigd door Yukkie op 20-05-2026 07:50 ]

We've got that ring of confidence


  • Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Sterke katoenen zakken van de Esvo heb ik ook inderdaad, maar die gebruik ik meer voor de losse dingen en de halfronde die ik altijd voor de zekerheid mee heb maar zelden gebruik. Dat ligt dan lekker onderin het krat.

Onderhand heb ik zo'n blauwe bak gehaald (Pauw kan ik gewoon langs rijden) en dat past goed. Kan ik mooi met een bakje rotspennen in de rondte en met mijn vuistje in de weer.

Heb nu ook alle haringen met dat groene plasticje weggemieterd, want een onmeunige ondingen zijn dat. Heb nu voornamelijk onderstaande pennen aangevuld met wat specifiekere varianten voor als de luifel meer nodig heeft en een restantje tarzan rotspennen als reserve.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ME5MZijKvt-lDWxHU9Gv9zydz-c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/tkm80ZqjUiFZ7IQg0po4x9bN.png?f=user_large

Overigens zijn deze ook gewoon weer gegalvaniseerd dus de kans dat deze op termijn gaan roesten is ook aanzienlijk. Maar even aankijken hoe ze het houden en als het weer te erg wordt misschien ooit maar eens gaan voor aluminium of titanium. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8


  • Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ik lag afgelopen weekeinde onder mijn caravennetje en constateerde een klein roestplekje op een flens, aan de as.

De leverancier gemaild wat te doen en het antwoord is;

Schuur de roestplekken goed weg. Is er daarna nog roest over, dan kan je een roestomvormer gebruiken die verdere oxidatie voorkomt. En bescherm het daarna met zinkspray. 

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZcI30wLRHnDzs_CBctDBz1IeJFY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aNBnK9VUQb34P3J5R9sH9QDJ.png?f=fotoalbum_large

Ik heb niet eerder gewerkt met roestomvormer. Tips en tricks hierin?
En hier verdere input over, anders ga ik het weekeinde lekker te keer. Opschuren dacht ik te doen met een schuurschijf op de haakse slijper.

  • ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:30
Blomminator schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:27:
Ik lag afgelopen weekeinde onder mijn caravennetje en constateerde een klein roestplekje op een flens, aan de as.

De leverancier gemaild wat te doen en het antwoord is;

Schuur de roestplekken goed weg. Is er daarna nog roest over, dan kan je een roestomvormer gebruiken die verdere oxidatie voorkomt. En bescherm het daarna met zinkspray. 

[Afbeelding]

Ik heb niet eerder gewerkt met roestomvormer. Tips en tricks hierin?
En hier verdere input over, anders ga ik het weekeinde lekker te keer. Opschuren dacht ik te doen met een schuurschijf op de haakse slijper.
Haakse slijper, schuurschijf en eventueel nog een stalen borstel voor op de boormachine. Daarna Brunox en vervolgens een laag dikke laag verf erop. Should do it :)

XXXVI


  • breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:51
ephymerous schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:30:
[...]

Haakse slijper, schuurschijf en eventueel nog een stalen borstel voor op de boormachine. Daarna Brunox en vervolgens een laag dikke laag verf erop. Should do it :)
Waarschijnlijk ten overvloede, maar: veiligheidsbril op (zowel bij schuren als bij verven, zeker als je gaat spuiten)!!! Heb je er geen, koop een goede (keuze zat) . Het is het waard.. Ze kosten geen drol, en 1x klooien met stukjes roest/verfnevel in je oog (nog los van ernstiger letsel), en je vervloekt jezelf dat je niet even zo'n ding hebt gehaald.

[ Voor 5% gewijzigd door breew op 20-05-2026 10:36 ]


  • Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:13

Bommes

Capo del formaggio

Ik zou me er niet zo heel druk over maken, en zeer zeker niet met een schuurschijf aan de gang gaan.
Staalborstel, al dan niet op de haakseslijptol of met de hand.
Goed schoon borstelen, ontvetten en dan de roest omvormer er op.
Na drogen laagje zink spray er overheen en klaar.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.


  • Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:13

Bommes

Capo del formaggio

oh niet dat het geen aandacht behoeft, zeer goed om het ff te lijf te gaan.
Maar met een schuurschijf op de tol breng je wel heel veel warmte in dat stuk. Met kans op verdere aantasting van de zinklaag.
Staalborstel op de tol maakt minder warmte in de ondergrond en maakt het voor de roest omvormer goed genoeg schoon.
De naam zegt het al, het is roest omvormer, het hoeft dus niet perse compleet schoon te zijn voor dat goedje.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.


  • Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Blomminator schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:27:
Ik lag afgelopen weekeinde onder mijn caravennetje en constateerde een klein roestplekje op een flens, aan de as.

De leverancier gemaild wat te doen en het antwoord is;

Schuur de roestplekken goed weg. Is er daarna nog roest over, dan kan je een roestomvormer gebruiken die verdere oxidatie voorkomt. En bescherm het daarna met zinkspray. 

[Afbeelding]

Ik heb niet eerder gewerkt met roestomvormer. Tips en tricks hierin?
En hier verdere input over, anders ga ik het weekeinde lekker te keer. Opschuren dacht ik te doen met een schuurschijf op de haakse slijper.
Goede hamerslagverf is een roestvoorkomende laag. Hammerite, bijvoorbeeld.

Maar de eerste de beste buurtgarage kan je vast verder helpen. ;)

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan


  • nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:45

nwagenaar

God, root. What's the differen

Pyr0_ schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 18:35:
Okay dit is dus gewoon te verwachten als het temperatuurverschil zo groot is? Mag ik er van uit gaan dat het bij regen wel gewoon waterdicht is? Kan me niet voorstellen dat alleen m'n binnentent dan waterdicht gaat zijn, dat zou het hele idee van een voortent ook wel teniet doen...

Kan wellicht in de toekomst de tent niet helemaal dichtritsen zodat er wat meer ventilatie ontstaat.
Yep en (zoals anderen aangaven) is ventileren enorm belangrijk. Wat ook een beetje helpt is om ook een (ademend) grondzeil te gebruiken; helemaal als je een leef ruimte hebt zonder kuip (zonder kuip/grondzeil heb je meer last van condens).

Je kunt het alleen beperken door bijvoorbeeld goede ventilatie (dus zet die ventilatie punten open en trek een extra laagje aan), geen natte kleren/schoenen te drogen in de (voor)tent, niet te koken in de (voor)tent, gebruik van grondzeil en meer afstand tussen de binnen- en buitentent te houden.

Houd er rekening mee dat het niet helemaal tegen te gaan is: polyester tenten hebben simpelweg meer last van condens tov andere doeken. Voordeel van polyester tenten is dat ze over het algemeen lichter zijn, goedkoper zijn en ook sneller droog.

Mijn Neo Geo MVS collectie


  • Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:07
Pyr0_ schreef op dinsdag 19 mei 2026 @ 19:06:
[...]


Thanks voor de verheldering. ;)

Ik stond die ochtend inderdaad in de zon al vrij snel, gelukkig maar, heb toen maar heel langzaam aan gedaan en de tent zoveel mogelijk laten drogen voordat ik 'm inpakte. Bij thuiskomst nog eens een paar uur laten drogen in de droge buitenlucht.

De binnentent is trouwens niet eens zo heel groot, net groot genoeg voor 2 matrassen, dom genoeg die nacht een stukje van de binnendeur opengelaten met het idee wat frisse lucht te krijgen, dat het zó 'n frisse lucht zou zijn had ik niet bij stil gestaan... Maar het was net te ver vanuit m'n comfortabele slaappositie om er voor omhoog te komen O-)
Je kunt het ontstaan van die natte binnenkant wel redelijk goed voorspellen als je naar het dauwpunt kijkt in de weer app op je telefoon. Kom je daar s’nachts onder dan wordt het een natte bende, blijf je er boven kan het zomaar eens zijn dat je tent heerlijk droog is van binnen in de ochtend

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.


  • Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:29
Bommes schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 10:43:
oh niet dat het geen aandacht behoeft, zeer goed om het ff te lijf te gaan.
Maar met een schuurschijf op de tol breng je wel heel veel warmte in dat stuk. Met kans op verdere aantasting van de zinklaag.
Staalborstel op de tol maakt minder warmte in de ondergrond en maakt het voor de roest omvormer goed genoeg schoon.
De naam zegt het al, het is roest omvormer, het hoeft dus niet perse compleet schoon te zijn voor dat goedje.
Ik zou zelfs voor een nylonschijf gaan, daarmee krijg je de roest ook echt wel weg, en beschadig je het onderliggende metaal nauwelijks.

https://metaalbewerking.nl/products/nylon-schijf-125x22mm?pr_prod_strat=e5_desc&pr_rec_id=cad3f1ec3&pr_rec_pid=8524998345038&pr_ref_pid=8544786088270&pr_seq=uniform


@Blomminator Zinkverf lijkt me hiervoor uitermate geschikt! Overigens nooit voor je boot gebruiken hè :+

[ Voor 5% gewijzigd door Wild Chocolate op 20-05-2026 14:50 ]

iRacing Profiel


  • Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
En dan is het eindelijk zonnig en warm, perfect om dingen te drogen, en dan waait het helemaal de moeder. Dit gaat me mijn droogmolen kosten. :(

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8


  • Pyr0_
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:09
Himalaya schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:42:
[...]

Je kunt het ontstaan van die natte binnenkant wel redelijk goed voorspellen als je naar het dauwpunt kijkt in de weer app op je telefoon. Kom je daar s’nachts onder dan wordt het een natte bende, blijf je er boven kan het zomaar eens zijn dat je tent heerlijk droog is van binnen in de ochtend
Ik had nog nooit van dauwpunt gehoord maar dat is een interessante metric! Ik zal em onthouden, thanks! Ook @nwagenaar voor je uitleg!

  • Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ok, ik heb wel goed masker, oordopjes en een bril. Vrij recent gekocht en ben er vrij fanatiek in.

Ik zal een flesje Brunox halen, en met wat schuren en doen het weer netjes maken. Nu al zin in. In plaats van kamperen. Dat is afgelast. Dus ja, dan nu maar eronder liggen.

  • Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:26
Ik heb sinds kort een cadac quad power pak ipv een Campingaz 907. Meer omdat ik vorig jaar in Frankrijk met een lege gasfles stond en deze niet in de buurt kon wisselen terwijl er wel schappen met gascartridges 227gr stonden bij zo'n beetje iedere supermarkt. Kan ik de cartridges in de cadac laten zitten tijdens het reizen of beter om deze eruit te halen?

[ Voor 5% gewijzigd door Bo0bz op 21-05-2026 16:33 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW


  • _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

Himalaya schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 14:42:
[...]

Je kunt het ontstaan van die natte binnenkant wel redelijk goed voorspellen als je naar het dauwpunt kijkt in de weer app op je telefoon. Kom je daar s’nachts onder dan wordt het een natte bende, blijf je er boven kan het zomaar eens zijn dat je tent heerlijk droog is van binnen in de ochtend
Tijd voor een temperatuur en vocht meter in de tent. En dan het liefst een die aan je Homeassistant is gekoppeld :+

  • Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:55
Bo0bz schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 16:32:
Ik heb sinds kort een cadac quad power pak ipv een Campingaz 907. Meer omdat ik vorig jaar in Frankrijk met een lege gasfles stond en deze niet in de buurt kon wisselen terwijl er wel schappen met gascartridges 227gr stonden bij zo'n beetje iedere supermarkt. Kan ik de cartridges in de cadac laten zitten tijdens het reizen of beter om deze eruit te halen?
Ik laat het erin. Na een driekwart jaar in de schuur doen ze het nog steeds dus er zal niet veel lekken

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput


  • PKlein
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08:47
Bo0bz schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 16:32:
Ik heb sinds kort een cadac quad power pak ipv een Campingaz 907. Meer omdat ik vorig jaar in Frankrijk met een lege gasfles stond en deze niet in de buurt kon wisselen terwijl er wel schappen met gascartridges 227gr stonden bij zo'n beetje iedere supermarkt. Kan ik de cartridges in de cadac laten zitten tijdens het reizen of beter om deze eruit te halen?
Wij hebben vorig jaar dezelfde overweging gemaakt en laten de gascartridges in de Powerpack zitten tijdens transport en opslag.

  • Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Bo0bz schreef op donderdag 21 mei 2026 @ 16:32:
Ik heb sinds kort een cadac quad power pak ipv een Campingaz 907. Meer omdat ik vorig jaar in Frankrijk met een lege gasfles stond en deze niet in de buurt kon wisselen terwijl er wel schappen met gascartridges 227gr stonden bij zo'n beetje iedere supermarkt. Kan ik de cartridges in de cadac laten zitten tijdens het reizen of beter om deze eruit te halen?
Waar in Frankrijk was dat? Ik ben juist gewend die flessen overal bij elke super te zien staan. Zou zuur zijn als dat gaat veranderen. :D

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8


  • Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:26
Gonadan schreef op vrijdag 22 mei 2026 @ 10:49:
[...]

Waar in Frankrijk was dat? Ik ben juist gewend die flessen overal bij elke super te zien staan. Zou zuur zijn als dat gaat veranderen. :D
Ik zat vorig jaar in Sarlat (Dordorge). De meeste supermarkten hebben ze wel in het assortiment maar het was gewoon 'op'. Ik weet niet of dit vanwege tekorten of andere keuzes is maar het was vrij zuur op dat moment. Die 227gr cartridges word je bijna mee doodgegooid en dat voelt als een veiligere optie.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW


  • Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:10
_eLMo_ schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 23:56:
[...]


Dat is gewoon een 4x3 tarp in katoen, vast aan de scheerlijn clips. Ik heb nu een veel betere oplossing, een Bardani Spitfire RSTC wing tarp, over de eerste balg gespannen:

[Afbeelding]

Helaas geen betere foto van dan dit. De rode stokken horen bij de tarp. Watert beter af, en geen natte strook tussen tarp en tent.

Let bij aanschaf van een tarp goed op de gewenste bevestiging en de plaatsing van de ogen in de tarp daarvoor.
Toevallig ben ik voor het eerst kamperen met een Airspace 350 en ik had de Wing RSTC gekocht. Je foto doet het helaas niet meer. Ik ben wel benieuwd hoe je hem bevestigd had aan een airspace tent ipv de stokken variant waar ie voor bedoelt is. :) heb je de foto toevallig nog?

  • Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Blomminator schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 15:32:
Ok, ik heb wel goed masker, oordopjes en een bril. Vrij recent gekocht en ben er vrij fanatiek in.

Ik zal een flesje Brunox halen, en met wat schuren en doen het weer netjes maken. Nu al zin in. In plaats van kamperen. Dat is afgelast. Dus ja, dan nu maar eronder liggen.
Gisterenavond na werk langs de Gamma, flesje Brunox, zinkverf en een schuurschijf. Ik had in m'n hoofd toch wel wat roest en werk verwacht dus ja. Snackje erin, neuswiel omlaag, kontje omhoog en eronder. En t was een kleiner oppervlakte en heel oppervlakkig. Gelukkig. Soms zit t mee. 2x vluchtig de slijper eroverheen en prachtig blank staal glimt mij tegemoet. Spuitje Brunox. Raar spul. Gaat er mooi transparant op. En na 2 uit is t gitzwart. Maar met 2 laagjes oogt het deze ochtend echt al veel beter. Kartonnetje uit de kliko gevist als spatscherm, spuitje zink er over en 10 minuten gewacht voor ronde 2. Heel mindfull om 10 minuten onder je caravan liggen en niks doen of kunnen.

Tweede laagje zink erop en daarna tevreden geblikt op t harde werk. 2 weken geleden de treeplankjes die er ook keurig onder hangen, en nu dit.

Klein klusje, erg blij mee.

  • Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Tjonge, die stroomtarieven zitten ook niet echt in een dalende trend. Gelukkig steeds meer campings die per kWh rekenen maar de rest lijkt vijf euro per dag helemaal niet bijzonder te vinden.

Toch maar weer eens kijken naar de mogelijkheden omtrent power stations en panelen. Niet omdat je daar goedkoper mee uit bent maar het begint met wat tegen te staan dat ik voor een koelbox en telefoon opladen tarieven moet betalen die gericht zijn op de airfryer generatie. Dan liever tweakeren met gadgets. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8


  • Blomminator
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Die stroomprijzen storen mij ook altijd. Met de camper was is als het via de meter ging meestal ongeveer 90 cent per dag kwijt. Afgelopen weekeinde op een camping met de caravan - met een klein elektrisch straalkacheltje (tent) en de electrische heater even aan (binnen). Was van donderdagmiddag tot zondagochtend 5.zovddl kwijt. En geregeld vragen campings een dagtarief van 5 tot soms wel 7 euro.

Wij gaan ook een stevig operation regelen. Als t kan per tik. Dan dat. En zo niet . Dan doen we t zelf wel... En offgrid ook weleens praktisch.

  • franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49

franssie

Save the albatross

Gonadan schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 13:33:
. Dan liever tweakeren met gadgets. :P
Ik heb een 110 wp zonnepaneel dat ik op de trekhaak verlichting aansluiting (13p) kan aansluiten, werkt prima om het verbruik van de compressor koelkast te compenseren. Dat zou met een power station ook goed moeten werken via de DC ingang die je normaal gebruikt om via de 12v sigaretten plug op te laden. Moet alleen de PWM omvormer nog eens vervangen door MPPT.

Al hebben veel power stations ook een solar ingang waarbij je de ingebouwde omvormer gebruikt, waarschijnlijk beter.

[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 23-05-2026 14:49 ]

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar


  • aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Gonadan schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 13:33:
Tjonge, die stroomtarieven zitten ook niet echt in een dalende trend. Gelukkig steeds meer campings die per kWh rekenen maar de rest lijkt vijf euro per dag helemaal niet bijzonder te vinden.

Toch maar weer eens kijken naar de mogelijkheden omtrent power stations en panelen. Niet omdat je daar goedkoper mee uit bent maar het begint met wat tegen te staan dat ik voor een koelbox en telefoon opladen tarieven moet betalen die gericht zijn op de airfryer generatie. Dan liever tweakeren met gadgets. :P
Anders een generator meenemen, hittebestendig silliconenslang aan het uitlaatje bevestigen en dat met een gewichtje aan het uiteinde in emmer water hangen :p

Afbeeldingslocatie: https://www.aicvisser.com/_next/image?url=https%3A%2F%2Faicvisser.asset.akeneo.cloud%2Fassfam_aicv_v01_main_images%2Fmedia%2F129522_Aggregaat_Honda_Inverter_EU22i_p1.jpg&w=828&q=75

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)


  • franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49

franssie

Save the albatross

aReaRe schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 16:55:
[...]

Anders een generator meenemen, hittebestendig silliconenslang aan het uitlaatje bevestigen en dat met een gewichtje aan het uiteinde in emmer water hangen :p

[Afbeelding]
Scheelt dat veel? Ik heb een generator maar zou door niet snel meenemen naar een camping.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar


  • aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

franssie schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 17:32:
[...]

Scheelt dat veel? Ik heb een generator maar zou door niet snel meenemen naar een camping.
Ik ook niet, wel weer meer onnodige ballast die ik moet meeslepen. Ik accepteer gewoon de prijzen van de camping voor de stroom, wil je het goedkoop vakantie houden dan moet je de klapkar / sleurhut (slurpen extra brandstof / stroom) als die erachter hangen verkopen en thuis blijven met vakantie :> :p

[ Voor 8% gewijzigd door aReaRe op 23-05-2026 17:36 ]

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)


  • Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Gonadan schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 13:33:
Tjonge, die stroomtarieven zitten ook niet echt in een dalende trend. Gelukkig steeds meer campings die per kWh rekenen maar de rest lijkt vijf euro per dag helemaal niet bijzonder te vinden.

Toch maar weer eens kijken naar de mogelijkheden omtrent power stations en panelen. Niet omdat je daar goedkoper mee uit bent maar het begint met wat tegen te staan dat ik voor een koelbox en telefoon opladen tarieven moet betalen die gericht zijn op de airfryer generatie. Dan liever tweakeren met gadgets. :P
Gezien de flink uit de hand lopende trend van airco’s die 24/7 aan blijven staan: volkomen terecht!

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan


  • toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Ramzzz schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 18:48:
[...]

Gezien de flink uit de hand lopende trend van airco’s die 24/7 aan blijven staan: volkomen terecht!
Terug naar de tijd dat je smorgens vroeg je ontdooide koelelementen ging omwisselen voor nieuwe bevroren. Of is dat nog steeds een ding? 😇

  • Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:13

Bommes

Capo del formaggio

toolkist schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 18:54:
[...]

Terug naar de tijd dat je smorgens vroeg je ontdooide koelelementen ging omwisselen voor nieuwe bevroren. Of is dat nog steeds een ding? 😇
Ja zo doe ik het als ik met de motor en tent op pad ben.
Klein koeltasje van Campinggaz, 2 elementen er in, met een paar blikjes drinken.
Voor onderweg wat fris, en na aankomst, tijdens het opzetten van mijn tentje en koude pint.
Tijdens de nacht de elementen in de vriezer op de camping, en dan in de ochtend weer in het tasje. Na vertrek koop ik bij de eerste super/tankstop een paar koude blikjes en de dag voorraad is er op orde :P

Met de camper prik ik alleen stroom in als het inbrepen zit bij de standplaats prijs.
Verlichting binnen is bijna allemaal 12 led, diverse usb laadpunten die ook rechtstreeks op de 12 volt zitten. Stroom voorziening vanuit 2 stuks 100Ah tractie accu's.
Koelkast gaat op gas als we geen 230volt hebben, zo ook de boiler en in de koudere periodes de kachel.
Geen zonnepanelen nodig, verbruik is minimaal en die 2 accu's meer dan afdoende.

Oh en tijdens motor en tent vakanties, overdag laad ik mijn telefoon op op de motor. Ook een goedkope simple action powerbank, laad op tijdens het rijden.
Die laatste leg ik in de avond/nacht in de tent, en gebruik ik om mijn bluetooth headset op te laden.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.


  • Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
toolkist schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 18:54:
[...]

Terug naar de tijd dat je smorgens vroeg je ontdooide koelelementen ging omwisselen voor nieuwe bevroren. Of is dat nog steeds een ding? 😇
Dat is nog steeds een ding maar wordt wel lastiger. Campings hebben niet altijd meer en publieke vriezer beschikbaar staan.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8


  • aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Ramzzz schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 18:48:
[...]

Gezien de flink uit de hand lopende trend van airco’s die 24/7 aan blijven staan: volkomen terecht!
Ik heb niet eens een dakairco op de hut :p

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)


  • vanisher
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:07
Het is idd weer schering en inslag met de airco's. Op camping mededeling " geen airco aan". Om de haverklap de stroom eraf.. rara.

We waren dit keer zelf met de camper.

  • vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:17

vhal

ಠ_ಠ

Wie heeft de gouden tip voor een degelijke gereedschapkoffer welke niet na 1 keer gebruik verrot gaat?

Momenteel heb ik een Bosch L-boxx 136 maar de lengte x breedte pakmaat is vrij onhandig en de hoogte is ook niet optimaal. Omdat de hoogte in de bagagebak van de vouwwagen beperkt is tot 28cm (net als een vouwkratje), valt al veel af. Er op kunnen staan is ook wel een pré

Strava


  • franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49

franssie

Save the albatross

@vhal zelf een flightcase bouwen?

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar


  • Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:08
Parrot of Pelicase zijn erg duurzaam.

  • aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

vhal schreef op zondag 24 mei 2026 @ 13:40:
Wie heeft de gouden tip voor een degelijke gereedschapkoffer welke niet na 1 keer gebruik verrot gaat?

Momenteel heb ik een Bosch L-boxx 136 maar de lengte x breedte pakmaat is vrij onhandig en de hoogte is ook niet optimaal. Omdat de hoogte in de bagagebak van de vouwwagen beperkt is tot 28cm (net als een vouwkratje), valt al veel af. Er op kunnen staan is ook wel een pré
Ik heb een Keter toolbox 16 in gebruik met het meest noodzakelijke gereedschap (tangen, schroevendraaiers, moker, hamer, doppenset, plus wat reserve onderdelen zoals een noodbreekkabeltje, reserve tankstop, Jaeger 13 polige stekker en de obligate rol Duct tape), ooit eens voor 5€ meegenomen bij de Appie.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)


  • Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:45
Gonadan schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 13:33:
Tjonge, die stroomtarieven zitten ook niet echt in een dalende trend. Gelukkig steeds meer campings die per kWh rekenen maar de rest lijkt vijf euro per dag helemaal niet bijzonder te vinden.

Toch maar weer eens kijken naar de mogelijkheden omtrent power stations en panelen. Niet omdat je daar goedkoper mee uit bent maar het begint met wat tegen te staan dat ik voor een koelbox en telefoon opladen tarieven moet betalen die gericht zijn op de airfryer generatie. Dan liever tweakeren met gadgets. :P
Omdat ik regelmatig op treffens off-grid sta, heb ik die stappen al gezet. Koelkast vervangen door een compressor koelkast. LiFePo accu van 50Ah geplaatst en een zonnepaneeltje op het dak. Nu 60Wp op het dak en daarnaast een opvouwbaar 100Wp die ik als extra naast de caravan kan zetten. Als bet onvoldoende blijkt, plak ik een tweede paneeltje op het dak.

Vandaag de koelkast laten draaien en met beide panelen aangesloten is de accu van 34 naar 90% opgeladen. In de koelkast is het volgens de app 4 graden, het vriesvakje -19 graden.

Verlichting, USB-laders en het waterpompje werken uiteraard ook prima op de 12V uit de accu. Op een losse powerstation kan ik zelf nog een voorbereide maaltijd of broodjes (af)bakken in een camping oventje. Al is dat behelpen, want de 256Wh powerstation heeft een 300W omvormer, dus draait het camping oventje op half vermogen :X . Maar met geduld werkt uiteindelijk wel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BaT__QJJ0sdn0wKvAYHNzMZHFYQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0OKrHC4pHWTntEoRuTEGWrwx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Ivow85 op 24-05-2026 17:23 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.


  • crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:21
Laatste avondje alweer van ons spontane kampeer-avontuur bij de Ullingse Bergen in St Anthonis. Heerlijke camping met zeer luxe sanitair (badkamers) en kleine veldjes waardoor het als camping klein aanvoelt. Elke ochtend konden de kleine mannen lekker de zandbak in hier op het veldje en gelukkig waren er mede-vroege vogels te vinden. Dankzij de grote bomen, ook met het weer van dit weekend erg goed te doen!

Wel een realisatie hoe mensen in hun eigen wereld kunnen leven. Flinke groep op het veldje met wat oudere kinderen (6+) die flink hard voetballen over het hele veld (waar dus veelal kleine kindjes spelen), lawaai maken, muziek hard aan doen en tot laat door gaan. De impact valt meestal wel mee, maar ik snap nooit hoe sommige mensen gewoon totaal geen rekening houden met anderen.
edit:
gelukkig ook mensen die dat (rekening houden met andermans vakantie) wel doen

[ Voor 5% gewijzigd door crimby op 24-05-2026 21:10 ]


  • g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 22:04
Kamperen is de laatste tijd steeds populairder geworden. Ik bedenk altijd bij dat soort gedrag van mensen dat ze niet echt opgegroeid zijn met kamperen. Van huis uit heb ik al wat ongeschreven regels aangeleerd gekregen op een camping. Paar voorbeeldjes, geen bellen blaas, niet tussen tenten door lopen, over de paden heen, geen muziek en zo zijn er nog legio voorbeelden te noemen.

Wat hebben de mensen op campings nu toch een geluk! Wat een weer deze Pinksteren!!

[ Voor 9% gewijzigd door g00gle op 25-05-2026 00:38 ]


  • Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Kevinns schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 16:15:
Een kleine vlotte vouwwagen lijkt me praktischer en comfortabeler dan een daktent. Als je met z'n tweeën bent is bijvoorbeeld een Combi Camp Country een mooi ding. Staat in basis super snel met 0 haringen en je kan 'm laten staan als je de auto meeneemt. Ligt ongetwijfeld stabiel achter de auto dus 130km/u zou geen probleem moeten zijn in Frankrijk. En dan heb je nog een keuken eraan en de optie om een luifel of zelfs een volledige voortent op te zetten tegen zon en regen.

Alleen als er beren of tijgers rondlopen zou ik me daar niet helemaal lekker bij voelen ;)
Een leuke daktent heb je al vanaf 1200 euro bij de Decathlon, jouw optie met keuken kost 18.000 euro.

  • crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:21
g00gle schreef op maandag 25 mei 2026 @ 00:37:
Kamperen is de laatste tijd steeds populairder geworden. Ik bedenk altijd bij dat soort gedrag van mensen dat ze niet echt opgegroeid zijn met kamperen. Van huis uit heb ik al wat ongeschreven regels aangeleerd gekregen op een camping. Paar voorbeeldjes, geen bellen blaas, niet tussen tenten door lopen, over de paden heen, geen muziek en zo zijn er nog legio voorbeelden te noemen.

Wat hebben de mensen op campings nu toch een geluk! Wat een weer deze Pinksteren!!
Ja same, plus een klein beetje nadenken en je zou heel ver moeten komen. Maar helaas. Desalniettemin heerlijk genoten!

  • Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Ernemmer schreef op maandag 25 mei 2026 @ 08:53:
[...]

Een leuke daktent heb je al vanaf 1200 euro bij de Decathlon, jouw optie met keuken kost 18.000 euro.
Dan is dakdragers met een ruime Decathlon tent nog veel goedkoper en geeft je nog veel meer ruimte en comfort. En met zo'n trommelvliesverscheurend draagbaar pompje staan ze ook zo. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8


  • TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:03
En niemand heeft deze op de kop getikt?
Afbeeldingslocatie: https://www.husbilhusvagn.se/public/styles/hidpi_800w/public/member/2016/08/images/09_-2055350506.jpg?itok=2Dlcid-D

https://www.ad.nl/auto/ko...hts-14-000-euro~aa334c21/
Koop de langste caravan van Europa: hoogste bod tot nu toe slechts 14.000 euro
De langste caravan van Europa staat te koop in Zweden. Het gevaarte is 14 meter lang, 3 meter hoog en rust op drie assen. De Polar Glacier-caravan uit 2008 heeft zelfs een ingebouwde sauna aan boord. Toch is er weinig animo voor deze Langhors onder de caravans.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.


  • Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Tja, funny because true: sommige mensen hebben gewoon geen maatstaven in de zin van 'te groot'.

Heel het hebben en houden moet en zal mee, en dan moet je ook nog verschillende ruimten hebben om je kont in te kunnen keren.

Soms heb ik er een heel klein beetje begrip voor, zoals de camper uit Noorwegen die 'formaatje touringcar' was, wanneer je van (uiterst) Noord- naar (uiterst) Zuid-Europa reist.

Dan nog hoeft die geen halve kilometer lang te zijn. En 'ik doe lekker wat ik zelf wil want ik kan het betalen' is nog een argument uit het ongerijmde.

Kamperen ≠ je huis onderweg meenemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZA_RkumwXMjzHKXVS_w4zRYPpNw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Svuq3vEomUYxJW74OrT1qKu5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/caIC-zjNF7cx-KdyD423uvrHj38=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/729sVgZIte3HWaXwAz2D90OC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r5eB3_rZ5fKxrHZ7MbYZE-K-mtc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xmUgQu9Ruvs7UrAInFmreX9I.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Ramzzz op 25-05-2026 14:04 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan


  • Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Heb het overwogen maar na even peilen bij mijn favoriete campings konden ze me niet garanderen dat ik vier kampeerplekken naast elkaar kon reserveren. :D

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8


  • ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:30
Ramzzz schreef op maandag 25 mei 2026 @ 13:52:
[...]

Tja, funny because true: sommige mensen hebben gewoon geen maatstaven in de zin van 'te groot'.

Heel het hebben en houden moet en zal mee, en dan moet je ook nog verschillende ruimten hebben om je kont in te kunnen keren.

Soms heb ik er een heel klein beetje begrip voor, zoals de camper uit Noorwegen die 'formaatje touringcar' was, wanneer je van (uiterst) Noord- naar (uiterst) Zuid-Europa reist.

Dan nog hoeft die geen halve kilometer lang te zijn. En 'ik doe lekker wat ik zelf wil want ik kan het betalen' is nog een argument uit het ongerijmde.

Kamperen ≠ je huis onderweg meenemen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Leven en laten leven toch? :)

XXXVI


  • Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:45
Mag in grote delen van Europa niet zonder speciale ontheffingen de weg op. Logisch dus dat er weinig animo is. De maximale lengte van een aanhangwagen (dus ook caravan) inclusief dissel is 12 meter. En dat is dan nog los van de praktische moeilijkheden. Je kan op veel campings met 8 meter al lastig uit de voeten. 10 meter of langer past vaak gewoon niet.

Dat ding is leuk voor een fabrikant om te bouwen als "kijk, dit soort gekkigheid kunnen we ook", maar het kan niet zo de weg op en is dus voor de consument totaal niet interessant.

[ Voor 8% gewijzigd door Ivow85 op 25-05-2026 20:56 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.


  • Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:07
voor 14K wel een prima tiny-house. Of als je flink gaat verbouwen, een mooi tijdelijk onderkomen.

om er daadwerkelijk mee op vakantie te gaan, lijkt me vanuit praktisch aspect nogal lastig.

  • J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 22:46
Wat een perfect kampeerweer dit Pinksterweekend zeg! We zijn net terug van een lang weekend Ardennen, kleine camping, riviertje, verse broodjes. Alle dagen perfect, zonnig, warm en ‘s avonds lekker afkoelen en prima slapen. Wat een verschil met een jaar geleden, toen was het vooral regen, dat maakt het toch een andere ervaring. Heerlijke dagen gehad.

  • kwet
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:40
J-M-T schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:28:
Wat een perfect kampeerweer dit Pinksterweekend zeg! We zijn net terug van een lang weekend Ardennen, kleine camping, riviertje, verse broodjes. Alle dagen perfect, zonnig, warm en ‘s avonds lekker afkoelen en prima slapen. Wat een verschil met een jaar geleden, toen was het vooral regen, dat maakt het toch een andere ervaring. Heerlijke dagen gehad.
Fijn! Klinkt goed. En voor sommige is dat slechte weer een week geleden, hemelvaart 🙈 net verkeerd gegokt

  • Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:26
Ramzzz schreef op maandag 25 mei 2026 @ 13:52:
[...]

Tja, funny because true: sommige mensen hebben gewoon geen maatstaven in de zin van 'te groot'.

Heel het hebben en houden moet en zal mee, en dan moet je ook nog verschillende ruimten hebben om je kont in te kunnen keren.

Soms heb ik er een heel klein beetje begrip voor, zoals de camper uit Noorwegen die 'formaatje touringcar' was, wanneer je van (uiterst) Noord- naar (uiterst) Zuid-Europa reist.

Dan nog hoeft die geen halve kilometer lang te zijn. En 'ik doe lekker wat ik zelf wil want ik kan het betalen' is nog een argument uit het ongerijmde.

Kamperen ≠ je huis onderweg meenemen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Afgelopen weekend mogen vertoeven bij de Ballasthoeve in Pelt. Komt daar een camper op basis van een Volvo FH aanrijden, probeert hem serieus ook nog de kleine camping op te draaien. Wat niet lukte, waardoor hij de nacht naast de weg heeft doorgebracht. "Waarom?" is dan mijn eerste gedachte. Waarom denk je dat het een goed idee is om met een camper die minstens 3x zo groot is als de gemiddelde camper naar een kleine camping te komen?

Afbeeldingslocatie: https://stxmotorhomes.com/wp-content/uploads/2020/04/truck-32.jpg

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?


  • Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:08
Dat heeft naar mijn idee helemaal niets meer te maken met kamperen en hoort op een vrachtwagen parkeerplaats thuis.

  • aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Duclaasie schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:55:
Dat heeft naar mijn idee helemaal niets meer te maken met kamperen en hoort op een vrachtwagen parkeerplaats thuis.
Of op een kermis O-)

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)


  • _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online

_Eend_

🌻🇺🇦

Ik zou de sauna er uit slopen en er een knutselhok van maken. Ik ben al op zoek naar een plekje waar deze (semi-)permanent mag staan. :+

  • aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

_Eend_ schreef op maandag 25 mei 2026 @ 22:30:
[...]

Ik zou de sauna er uit slopen en er een knutselhok van maken. Ik ben al op zoek naar een plekje waar deze (semi-)permanent mag staan. :+
Helaas hebben de kampers al de nodige moeite om hun (klein)kinderen op een kamperplaats te laten wonen, dus voor outsiders is het helaas onmogelijk. Of je moet een stukje grond kopen met de woonbeschikking tiny house O-)

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)


  • TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:03
Gonadan schreef op maandag 25 mei 2026 @ 13:54:
[...]

Heb het overwogen maar na even peilen bij mijn favoriete campings konden ze me niet garanderen dat ik vier kampeerplekken naast elkaar kon reserveren. :D
"Wilt u een een standaard, comfort of trekkersplek reserveren?"
"Ja."

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.


  • Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
TheOmen schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 08:58:
[...]

"Wilt een een standaard, comfort of trekkersplek reserveren?"
"Ja."
Graag zonder privésanitair, anders staat er zo'n hokje in de weg.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8


  • BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22:57
Ervaringen met oostenrijkse haarspeldbochten en caravans?
Aankomende zomer met de caravan naar oostenrijk en vervolgens door naar Slovenie.
In Oostenrijk kunnen we aankomen op de plek van bestemming zonder al te veel haarspeldbochten.
Vervolgens gaan we door naar Slovenie, echter hier kan ik op de kortste manier heen rijden met een aantal haarspeldbochten welke ook omhoog/omlaag lopen.
Of ik moet omrijden ca. 30 minuten en daar vermijd ik deze.
We gaan met een Hobby 495.
Tips/ervaringen?

EV 82kWh; WP: ME PUZ-SWM120YAA + ERSF-VM2E + OSO boiler 300L RVS 3.1m2; PV: 13640 Wp O/W + SMA STP 10.0; AC: MTS2R-18HDI + MTS4R-28HDI-V2; Gasloos 08-2025


  • Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:54
BaBoK schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:16:
Ervaringen met oostenrijkse haarspeldbochten en caravans?
Aankomende zomer met de caravan naar oostenrijk en vervolgens door naar Slovenie.
In Oostenrijk kunnen we aankomen op de plek van bestemming zonder al te veel haarspeldbochten.
Vervolgens gaan we door naar Slovenie, echter hier kan ik op de kortste manier heen rijden met een aantal haarspeldbochten welke ook omhoog/omlaag lopen.
Of ik moet omrijden ca. 30 minuten en daar vermijd ik deze.

Tips/ervaringen?
Als je er mag rijden met je caravan, dan kan je er rijden met je caravan. Zo simpel is het eigenlijk. Dus daar goed op letten, niet blindelings je auto navigatie volgen (tenzij die weet heeft van je caravan, maar de meeste hebben dit niet).

En als je tips zoekt voor rijden met de caravan in een haarspeldbocht, er is niet veel bijzonders aan. Gewoon een bocht, maar dan iets scherper en langer dan normaal. Rustig rijden, beetje ruimte pakken als je de binnenbocht hebt en goed kijken dan komt het wel goed. De rest van de weg is waarschijnlijk enger voor het gevoel, zeker als je een hoge auto hebt ;)

All your base are belong to us!


  • Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:54
Duclaasie schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:55:
Dat heeft naar mijn idee helemaal niets meer te maken met kamperen en hoort op een vrachtwagen parkeerplaats thuis.
Tsjah, voor mij heeft in een tentje waar je net aan in kan liggen en waar je geen elektra of gas hebt helemaal niets met kamperen te maken.

All your base are belong to us!


  • 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:06
BaBoK schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:16:
Ervaringen met oostenrijkse haarspeldbochten en caravans?
Aankomende zomer met de caravan naar oostenrijk en vervolgens door naar Slovenie.
In Oostenrijk kunnen we aankomen op de plek van bestemming zonder al te veel haarspeldbochten.
Vervolgens gaan we door naar Slovenie, echter hier kan ik op de kortste manier heen rijden met een aantal haarspeldbochten welke ook omhoog/omlaag lopen.
Of ik moet omrijden ca. 30 minuten en daar vermijd ik deze.
We gaan met een Hobby 495.
Tips/ervaringen?
Wij hebben 2 jaar op rij de route gehad vanaf Oostenrijk naar Slovenië.
Wij reden met een Hobby 490KMF en een Ford s-max 2.0, ikzelf zet tijdens het klimmen/dalen de cruisecontrol uit, je wilt niet dat je auto tijdens een afdaling voortdurend gaat remmen, beter laat je de auto rollen en afremmen op de motor en houd de temperaturen van de auto in de gaten.
Verder geen problemen gehad, je kunt er prima rijden met de caravan.

  • Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:54
Ramzzz schreef op maandag 25 mei 2026 @ 13:52:
[...]

Tja, funny because true: sommige mensen hebben gewoon geen maatstaven in de zin van 'te groot'.

Heel het hebben en houden moet en zal mee, en dan moet je ook nog verschillende ruimten hebben om je kont in te kunnen keren.

Soms heb ik er een heel klein beetje begrip voor, zoals de camper uit Noorwegen die 'formaatje touringcar' was, wanneer je van (uiterst) Noord- naar (uiterst) Zuid-Europa reist.

Dan nog hoeft die geen halve kilometer lang te zijn. En 'ik doe lekker wat ik zelf wil want ik kan het betalen' is nog een argument uit het ongerijmde.

Kamperen ≠ je huis onderweg meenemen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik kan ook zeggen "kamperen ≠ zonder enige luxe onder een zeiltje gaan liggen".

Lekker leven en laten leven, als mensen op deze manier willen recreëren is het toch prima? Sommige mensen liggen onder een zeiltje in de natuur, andere hebben een grote caravan en anderen vliegen de hele aardbol rond om een weekje op Bondi Beach te kunnen liggen. Het maakt niet dat het een meer vakantie is dan een ander, het is maar wat je prettig vindt.

Dit soort kampeermiddelen reguleren zichzelf, menig camping kan het niet kwijt. En zo wel, zolang ze op hun plek staan is het mij allemaal prima.

All your base are belong to us!


  • JL-IP(!)
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20:28
BaBoK schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:16:
Ervaringen met oostenrijkse haarspeldbochten en caravans?
Aankomende zomer met de caravan naar oostenrijk en vervolgens door naar Slovenie.
In Oostenrijk kunnen we aankomen op de plek van bestemming zonder al te veel haarspeldbochten.
Vervolgens gaan we door naar Slovenie, echter hier kan ik op de kortste manier heen rijden met een aantal haarspeldbochten welke ook omhoog/omlaag lopen.
Of ik moet omrijden ca. 30 minuten en daar vermijd ik deze.
We gaan met een Hobby 495.
Tips/ervaringen?
Als je nu twijfelt dan zou ik die 30min pakken. Is op die complete rit peanuts en je rijdt met een vertrouwder gevoel die kant op.

  • Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 25 mei 2026 @ 12:50:
[...]

Dan is dakdragers met een ruime Decathlon tent nog veel goedkoper en geeft je nog veel meer ruimte en comfort. En met zo'n trommelvliesverscheurend draagbaar pompje staan ze ook zo. :P
Misschien begrijp ik je niet helemaal, maar mijn reactie komt op iemand die een alternatief voor een daktent aandraagt dat meer dan 10 keer zo duur is. Naar mijn mening is dat dan niet een redelijk alternatief.

Zou mooi zijn als er alternatieven aangedragen zouden worden die ook ongeveer hetzelfde kosten, dan is het naar mijn mening een stuk behulpzamer.

  • Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Ernemmer schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 14:30:
[...]

Misschien begrijp ik je niet helemaal, maar mijn reactie komt op iemand die een alternatief voor een daktent aandraagt dat meer dan 10 keer zo duur is. Naar mijn mening is dat dan niet een redelijk alternatief.

Zou mooi zijn als er alternatieven aangedragen zouden worden die ook ongeveer hetzelfde kosten, dan is het naar mijn mening een stuk behulpzamer.
Je reageerde op een discussie van een jaar geleden waar ik mij openlijk afvroeg waarom mensen voor een daktent kiezen en dan langdurig op een reguliere kampeerplaats gaan staan.
Daar kwamen allerlei verschillende reacties op waaronder die van @Kevinns die een vouwwagen als makkelijker inschat.

Het ging helemaal niet om een aankoopadvies met een bepaald budget, dus als jij dan na al die tijd komt met een goedkoper alternatief dan had ik nog wel een goedkoper alternatief. Want als het om geld gaat, waarom dan die daktent? Dus dan kom ik weer op mijn vraagstuk van toen, wat maakt dat mensen daarvoor kiezen (oprechte interesse). :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8


  • Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 15:33:
[...]

Je reageerde op een discussie van een jaar geleden waar ik mij openlijk afvroeg waarom mensen voor een daktent kiezen en dan langdurig op een reguliere kampeerplaats gaan staan.
Daar kwamen allerlei verschillende reacties op waaronder die van @Kevinns die een vouwwagen als makkelijker inschat.

Het ging helemaal niet om een aankoopadvies met een bepaald budget, dus als jij dan na al die tijd komt met een goedkoper alternatief dan had ik nog wel een goedkoper alternatief. Want als het om geld gaat, waarom dan die daktent? Dus dan kom ik weer op mijn vraagstuk van toen, wat maakt dat mensen daarvoor kiezen (oprechte interesse). :)
Ik heb gewoon een zoekopdracht ''daktent'' gegeven en was aan het zoeken naar ervaringen en eventuele bruikbare alternatieven.

  • Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15:08
Drardollan schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:20:
[...]

Tsjah, voor mij heeft in een tentje waar je net aan in kan liggen en waar je geen elektra of gas hebt helemaal niets met kamperen te maken.
Maar dat ís kamperen..

  • Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Ernemmer schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:58:
[...]

Ik heb gewoon een zoekopdracht ''daktent'' gegeven en was aan het zoeken naar ervaringen en eventuele bruikbare alternatieven.
Dat doe je goed. Maar dan zou ik wel goed kijken in welke context adviezen geplaatst zijn want anders kan het zomaar zijn dat hij helemaal niet past. Soms zijn het namelijk meer zijstapjes zoals nu.
Maar als je nog concreet advies of ideeën zoekt gewoon vragen he? Ik heb er zelf niet veel ervaring mee maar anderen mogelijk wel. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8


  • franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49

franssie

Save the albatross

Er is ook geen daktent topic dacht ik, zoals die er wel zijn voor campers en vouwwagens.
Dat gezegd hebbende, ik heb er ook wel eens over nagedacht een daktent te kopen, maar ik krijg de vrouw niet mee (want geen toilet om in te plassen 's nachts).
Het is wel minimaal allemaal, of je moet weer met bijzettenten gaan werken, maar dat gaat eem beetje voorbij aan het idee van een daktent.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar


  • Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:54
Nee, dat ís het niet.

All your base are belong to us!


  • franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:49

franssie

Save the albatross

Oops

[ Voor 97% gewijzigd door franssie op 26-05-2026 19:09 ]

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar


  • ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:48

ZieMaar!

Moderator General Chat
Modbreak:Graag stoppen met de discussie wat nou wel of niet kamperen is. Als je iets leest dat volgens jou niet over kamperen gaat, negeer het dan. De discussie hier voeren, dat gaan we niet (meer) doen.

  • Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:45
Drardollan schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:18:
[...]

Als je er mag rijden met je caravan, dan kan je er rijden met je caravan. Zo simpel is het eigenlijk. Dus daar goed op letten, niet blindelings je auto navigatie volgen (tenzij die weet heeft van je caravan, maar de meeste hebben dit niet).
Voor mensen veel "berg-ervaring" is het zo simpel. Maar voor mensen die weinig of geen rij-ervaring in de bergen hebben kan het iets minder simpel zijn. Vele koppelingsplaten gaan elk jaar in rook op. Paaltjes, muurtjes en keien in de binnenbocht zorgen nogal eens voor schade. En ook rokende remmen zijn nog wel eens van de partij.

Belangrijke punten:
  • Zorg dat je blijft rollen. Veel afstand houden.
  • Bochten ruim nemen, als het kan omdat er geen tegenliggers aankomen dus zoveel mogelijk de buitenbocht nemen. De buitenbocht is namelijk vlakker.
  • Langzaam omhoog = langzaam naar beneden. Bij afdalen zo veel mogelijk remmen op de motor, in principe bij de afdaling dezelfde versnelling aanhouden als bij het klimmen.
  • Niet bang zijn voor een hoog toerental. Alles tot het rode streepje op de toerenteller is veilig zonder motorschade. Bij optrekken of remmen op de motor mag je rustig de 5000rpm aantikken. Bij constante snelheid is 4000rpm of iets meer ook geen probleem.
  • Let op je motor temperatuurmeter. Zodra de temperatuur oploopt tot boven "normaal" terwijl het einde van de klim nog niet in zicht is moet je zo snel mogelijk een veilige stopplaats opzoeken. Want als het eenmaal begint op te lopen en er voor de motor geen 'betere' omstandigheden in zicht zijn, zal de temperatuur blijven oplopen. Als je stopt om te koelen even de motorkap open zetten, dan kan de warmte makkelijker weg. Loopt de temperatuur op als je al bijna op de top bent, dan kun je beter direct aan de afdaling beginnen. Tijdens afdalen koelt alles heel rap af omdat er niet of nauwelijks brandstof in de motor verbrand wordt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.


  • timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:56
Ernemmer schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 17:58:
[...]

Ik heb gewoon een zoekopdracht ''daktent'' gegeven en was aan het zoeken naar ervaringen en eventuele bruikbare alternatieven.
Wij hebben zelf 3 jaar lang een daktent gehad en hem recentelijk verkocht. De reden voor verkoop is dat we nu een hond hebben van 25kg en ik hem niet elke keer die daktent op en neer ga lopen tillen. De daktent heeft altijd op een mazda3 gelegen, dus geen SUV of 4x4 of wat dan ook.

De reden dat wij een daktent gekocht hebben; een camper was veel te duur, een vouwwagen was een optie, maar je zit met het gezeik van een stalling zoeken. Toen wij hem kochten woonde we in hartje Utrecht. Alle stallingen binnen een straal van 50km zitten de komende jaren vol. Een tuin hadden we niet. Elke keer eerst weer x uur rijden om je vouwwagen te halen voor je een weekendje weg kunt gaan, nee bedankt.

Qua ervaringen:

Afhankelijk van het formaat en soort van je daktent begint de voorpret thuis al. Wij hadden daktent van 140 (bij 125, dus 250 als hij opengeklapt is) en die woog 43kg. Dat loopt nog flink op naar mate ze groter worden. Die moet je dus wel op het dak van je auto zien te leggen. Mijn vriendin is 165cm en dat gaat niet altijd even makkelijker :+ . Als hij eenmalig ligt gaat hij ook nergens meer naartoe. Het duurde ons thuis een minuut of 10 om hem op het dak te leggen en alles vast te zetten.

Het gemak van een daktent komt het best tot zijn recht als je op doorreis bent of een aantal nachten ergens staat. Zodra je je auto parkeert kun je in 5 min slapen. Je matras, beddengoed etc. zit allemaal erin. Dus ding openvouwen en slapen. Meestal hadden we wel een luifel eraan hangen maar ook dat kost je 5 minuten extra. Het nadeel is wel elke keer dat je met de auto weg wilt, je alles moet inpakken.

Het tweede grote nadeel, mits je niet een hele extra tent mee wilt nemen, dat de tent zelf bedoeld is om te slapen. Niet om bij slecht weer in te zetten. Hier komt dan je luifel/awning/voortent weer om de hoek, maar daarmee verlies je wel het gemak van de daktent. Als het wat harder waait voel je een beetje beweging maar je vliegt er echt niet vandoor. Ik zou ten alle tijden aanraden 2 extra hoekstokken erbij te nemen, de meeste daktenten rusten deels op de auto en deels op de ladder. Door twee hoekstokken op aan de ladder te plaatsen zit er veel minder beweging in de tent. Indien je op doorreis bent in de zomer oid is het wel ideaal. Overdag kun je gewoon leuke dingen doen, je rijd een camping op, zoekt een plekje, vouwt hem open, stoeltjes uit en klaar. We zijn er op veel plekken mee geweest; Frankrijk, Zwitserland, Belgie, Duitsland, Luxemburg. Omdat wij hem op een mazda3 hadden liggen bleven we kleiner dan 2 meter. We konden dus ook gewoon alle parkeergarages in, geen extra tolkosten oid. We hebben altijd heel veel plezier van gehad en als we de hond niet hadden gehad, hadden we hem zeker nog vele jaren gebruikt.

We zijn nu geswitched naar een Decathlon air seconds tent(zo'n opblaas tent). Omdat we wel van het doorreizen zijn maar ook niet elke keer 30-60min bezig willen zijn met alles opzetten. Tot nu toe bevalt het heel goed. Je hebt vooral meer "leefruimte" zowel bij goed als bij slecht weer.

[ Voor 20% gewijzigd door timmert26 op 27-05-2026 08:22 ]


  • guid0o
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

guid0o

Living life

timmert26 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 08:11:
[...]

Wij hebben zelf 3 jaar lang een daktent gehad en hem recentelijk verkocht. De reden voor verkoop is dat we nu een hond hebben van 25kg en ik hem niet elke keer die daktent op en neer ga lopen tillen. De daktent heeft altijd op een mazda3 gelegen, dus geen SUV of 4x4 of wat dan ook.

Qua ervaringen:

Afhankelijk van het formaat en soort van je daktent begint de voorpret thuis al. Wij hadden daktent van 140 (bij 125, dus 250 als hij opengeklapt is) en die woog 43kg. Dat loopt nog flink op naar mate ze groter worden. Die moet je dus wel op het dak van je auto zien te leggen. Mijn vriendin is 165cm en dat gaat niet altijd even makkelijker :+ . Als hij eenmalig ligt gaat hij ook nergens meer naartoe!

Het gemak van een daktent komt het best tot zijn recht als je op doorreis bent of een aantal nachten ergens staat. Zodra je je auto parkeert kun je in 5 min slapen. Je matras, beddengoed etc. zit allemaal erin. Dus ding openvouwen en slapen. Meestal hadden we wel een luifel eraan gehangen maar ook dat kost je 5 minuten extra. Het nadeel is wel elke keer dat je met de auto weg wilt, je alles moet inpakken.

Het tweede grote nadeel, mits je niet een hele extra tent mee wilt nemen, dat de tent zelf bedoeld is om te slapen. Niet om bij slecht weer in te zetten. Hier komt dan je luifel/awning/voortent weer om de hoek, maar daarmee verlies je wel het gemak van de daktent. Als het wat harder waait voel je een beetje beweging maar je vliegt er echt niet vandoor. Ik zou ten alle tijden aanraden 2 extra hoekstokken erbij te nemen, de meeste daktenten rusten deels op de auto en deels op de ladder. Door twee hoekstokken op aan de ladder te plaatsen zit er veel minder beweging in de tent.

We zijn nu geswitched naar een Decathlon air seconds tent(zo'n opblaas tent). Omdat we wel van het doorreizen zijn maar ook niet elke keer 30-60min bezig willen zijn met alles opzetten. Tot nu toe bevalt het heel goed. Je hebt vooral meer "leefruimte" zowel bij goed als bij slecht weer.
Ook een daktent liefhebber en eigenaar hier! En we hebben grotendeels dezelfde ervaring.

Het is echt super als je op doorreis bent, bijvoorbeeld een lange vakantie door Noorwegen. De daktent staat super snel en de luifel eraan vast klikken is ook zo gebeurd. De luifel kan je op meerdere manier neerzetten, zodat je ook goed uit de wind kan zitten. Als het echt slecht weer is hebben we al een paar keer in de auto moeten eten of gingen we gewoon vroeg naar bed zodat we lekker warm en droog zaten.

Wij hebben het geluk dat mijn schoonouders een boerderij hebben. Dan kunnen we de daktent altijd drogen in de schuur en met de shovel op de auto zetten :D

Voor langere weekendjes dichterbij hebben we vorig jaar een voortent erbij gekocht toen het slecht weer was met Pinksteren. Dan heb je ook een lekkere plek om te zitten, je hebt dan wel een auto nodig die hoog genoeg is (minimaal 1.80m incl dakdragers, maar liever hoger). Deze voortent kost echt wel wat meer werk en nemen we ook niet mee als we naar Scandinavië op vakantie gaan.

Als we een weekendje weg gaan nemen we vaak ook onze fietsen mee. Dan kunnen we even boodschappen doen zonder dat we de tent hoeven in te klappen. Komende zomer blijven we langer op 1 plek en dan nemen we weer gewoon een grote 4 persoonstent mee met voortent. Dan heb je ook gewoon leefruimte en ruimte voor je spullen.

We hebben nog even overwogen om een daktent aanhanger te maken op basis van een bagagewagen. Maar toch besloten om dat niet te doen voorlopig. Met een aanhanger mag je max 90/100 km/h en je verliest een hoop hoogte. Daarnaast kosten fatsoenlijke tweedehands bagagewagens nog redelijk wat, dus net iets te veel voor een experimentje.

Onderweg naar huis afgelopen Hemelvaart kwam ik nog zoiets tegen, hebben mensen dat wel eens zelf gebouwd? Het wordt dan al bijna een vouwwagen :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yELVWeDlhcFRfHokbVdob8FhZlQ=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/IgIEYxRGD2RwkaKqwGQGaSZj.gif?f=fotoalbum_large

  • Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:54
Ivow85 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 07:57:
[...]

Voor mensen veel "berg-ervaring" is het zo simpel. Maar voor mensen die weinig of geen rij-ervaring in de bergen hebben kan het iets minder simpel zijn. Vele koppelingsplaten gaan elk jaar in rook op. Paaltjes, muurtjes en keien in de binnenbocht zorgen nogal eens voor schade. En ook rokende remmen zijn nog wel eens van de partij.

Belangrijke punten:
  • Zorg dat je blijft rollen. Veel afstand houden.
  • Bochten ruim nemen, als het kan omdat er geen tegenliggers aankomen dus zoveel mogelijk de buitenbocht nemen. De buitenbocht is namelijk vlakker.
  • Langzaam omhoog = langzaam naar beneden. Bij afdalen zo veel mogelijk remmen op de motor, in principe bij de afdaling dezelfde versnelling aanhouden als bij het klimmen.
  • Niet bang zijn voor een hoog toerental. Alles tot het rode streepje op de toerenteller is veilig zonder motorschade. Bij optrekken of remmen op de motor mag je rustig de 5000rpm aantikken. Bij constante snelheid is 4000rpm of iets meer ook geen probleem.
  • Let op je motor temperatuurmeter. Zodra de temperatuur oploopt tot boven "normaal" terwijl het einde van de klim nog niet in zicht is moet je zo snel mogelijk een veilige stopplaats opzoeken. Want als het eenmaal begint op te lopen en er voor de motor geen 'betere' omstandigheden in zicht zijn, zal de temperatuur blijven oplopen. Als je stopt om te koelen even de motorkap open zetten, dan kan de warmte makkelijker weg. Loopt de temperatuur op als je al bijna op de top bent, dan kun je beter direct aan de afdaling beginnen. Tijdens afdalen koelt alles heel rap af omdat er niet of nauwelijks brandstof in de motor verbrand wordt.
Je leert het enkel door te doen. Ik raad ook iedereen aan om zijn BE rijbewijs te halen, ook al is het vaak niet noodzakelijk om met de combinatie te mogen rijden.

Maar de vraag ging specifiek over haarspelden, niet over bergen. Nu is het zo dat haarspelden in principe in de bergen aangelegd worden, maar het een sluit het ander niet uit.

All your base are belong to us!


  • B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:05
Nu zal ik het nut van een BE rijbewijs zeker niet tegen spreken, maar hoe je met je combinatie op heuvelachtige wegen, haarspeldbochten, op/afdaling etc omgaat leer je daar absoluut niet.

Sterker nog, ik ben niet eens op de snelweg geweest! Dus waar let je op na het inhalen van een vrachtwagen mocht ik de eerste keer zelf uitvogelen (is niet lastig, maar zoiets zou wel in de rijlessen moeten zitten vind ik).

Gezond boerenverstand en een beetje gevoel voor de techniek is absoluut aan te raden :)

  • Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:54
B-Real schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:24:
Nu zal ik het nut van een BE rijbewijs zeker niet tegen spreken, maar hoe je met je combinatie op heuvelachtige wegen, haarspeldbochten, op/afdaling etc omgaat leer je daar absoluut niet.

Sterker nog, ik ben niet eens op de snelweg geweest! Dus waar let je op na het inhalen van een vrachtwagen mocht ik de eerste keer zelf uitvogelen (is niet lastig, maar zoiets zou wel in de rijlessen moeten zitten vind ik).

Gezond boerenverstand en een beetje gevoel voor de techniek is absoluut aan te raden :)
Dat is een grote faal van de rijschool en examinator wat mij betreft. Dat hoort wel bij de opleiding.

Je leert inderdaad niet specifiek in de bergen rijden, dat is ook vrij lastig in Nederland. Maar je leert, als het goed is, wel heel veel over je combinatie en hoe je deze onder controle moet houden. Een berg is niet specifiek lastig of moeilijk, als je nog een handgeschakelde auto hebt dan is heb je een aantal handigheidjes:
  • Versnelling op = versnelling af. Ga je dus in zijn 2 omhoog, dan ga je ook in zijn 2 naar beneden
  • Afremmen doe je zoveel mogelijk op de motor
  • Bij stijgen kan je voelen of je in de juiste versnelling zit, gas bij geven moet een versnelling teweegbrengen, zo niet dan moet je een versnelling omlaag

    Gelukkig is bergen rijden voor de meeste mensen een stuk makkelijker geworden, heel veel auto's hebben geen handgeschakelde bak meer en speciale standen voor in de bergen voor automaten heb ik ook al jaren niet meer gezien. Wat dat betreft is het allemaal een stuk eenvoudiger geworden.
Sorry voor het inspringen van de laatste alinea, de editor is tegenwoordig zo slecht en vol met bugs dat je hier niets aan kan doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Drardollan op 27-05-2026 10:45 ]

All your base are belong to us!


  • kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:56
B-Real schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:24:
Nu zal ik het nut van een BE rijbewijs zeker niet tegen spreken, maar hoe je met je combinatie op heuvelachtige wegen, haarspeldbochten, op/afdaling etc omgaat leer je daar absoluut niet.

Sterker nog, ik ben niet eens op de snelweg geweest! Dus waar let je op na het inhalen van een vrachtwagen mocht ik de eerste keer zelf uitvogelen (is niet lastig, maar zoiets zou wel in de rijlessen moeten zitten vind ik).

Gezond boerenverstand en een beetje gevoel voor de techniek is absoluut aan te raden :)
Met rijlessen kun je op de snelweg normaliter geen vrachtwagens inhalen als die zich aan de max snelheid houden omdat je met aanhanger max 90 km p/u mag. In buitenland mag je daar tegen in sommige gevallen wel harder.

Verder leer je het meest door het te doen en hoe stabiel alles rijd. Vorig jaar zomer met CX-5 op pad geweest in de zomer als leen auto en daarmee was 100 geen probleem met de Tuscon hou ik het bij de 90 GPS voorgezien.

  • vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:17

vhal

ಠ_ಠ

Drardollan schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:44:
[...]

Gelukkig is bergen rijden voor de meeste mensen een stuk makkelijker geworden, heel veel auto's hebben geen handgeschakelde bak meer en speciale standen voor in de bergen voor automaten heb ik ook al jaren niet meer gezien. Wat dat betreft is het allemaal een stuk eenvoudiger geworden.
Toyota heeft nog wel een B-stand op de CVT op sommige modellen, dan remt hij aanzienlijk harder af op de motor. Op zich wel handig want bergaf is die kleine batterij van de hybride zo vol als je rijdt in D

Strava


  • Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 22:55
Ivow85 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 07:57:
[...]

Voor mensen veel "berg-ervaring" is het zo simpel. Maar voor mensen die weinig of geen rij-ervaring in de bergen hebben kan het iets minder simpel zijn. Vele koppelingsplaten gaan elk jaar in rook op. Paaltjes, muurtjes en keien in de binnenbocht zorgen nogal eens voor schade. En ook rokende remmen zijn nog wel eens van de partij.

Belangrijke punten:
  • Zorg dat je blijft rollen. Veel afstand houden.
  • Bochten ruim nemen, als het kan omdat er geen tegenliggers aankomen dus zoveel mogelijk de buitenbocht nemen. De buitenbocht is namelijk vlakker.
  • Langzaam omhoog = langzaam naar beneden. Bij afdalen zo veel mogelijk remmen op de motor, in principe bij de afdaling dezelfde versnelling aanhouden als bij het klimmen.
Leuk voor zonder caravan, maar je oplooprem zorgt ervoor dat alsnog alles loeiend heet wordt

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput


  • Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Snowhite0901 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:05:
[...]

Leuk voor zonder caravan, maar je oplooprem zorgt ervoor dat alsnog alles loeiend heet wordt
Daarom moet je in een afdaling, direct na een bocht waarvoor je geremd hebt, ook even kort je oplooprem los rijden, door even kort gas te geven. En dat kan alleen met genoeg ruimte op je voorligger.

[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 27-05-2026 11:20 ]


  • Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hebben jullie ook ervaringen met daktassen? Ik wil er eentje op mijn vouwwagen zetten (deze). Ik heb het alleen even met een lege daktas getest en vond het toen heel erg wapperen bij 90km/u en hij begon ook wat 'op te stijgen' (hij hing nog aan de bevestigingsbanden).

Nu is mijn idee dat dit vnl. komt omdat de tas nog leeg was. Hij had daardoor ook geen aerodynamische vorm, waardoor die nog naar beneden gedrukt zou worden. Ik ga het dus nog een keer proberen door hem helemaal te vullen tot wel minimaal een kilootje of 30/40. Ik was benieuwd of mensen ervaring hebben met zo'n daktas? Is dat als ie goed gevuld is wel stabiel? Of blijft het ook dan een wapperend geheel?
We gaan er in de zomer mee naar Frankrijk en wil het van te voren dus wel even getest hebben, maar ik kan er natuurlijk geen ellenlange testrit van maken.

  • Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Palomar schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:40:
Hebben jullie ook ervaringen met daktassen? Ik wil er eentje op mijn vouwwagen zetten (deze). Ik heb het alleen even met een lege daktas getest en vond het toen heel erg wapperen bij 90km/u en hij begon ook wat 'op te stijgen' (hij hing nog aan de bevestigingsbanden).

Nu is mijn idee dat dit vnl. komt omdat de tas nog leeg was. Hij had daardoor ook geen aerodynamische vorm, waardoor die nog naar beneden gedrukt zou worden. Ik ga het dus nog een keer proberen door hem helemaal te vullen tot wel minimaal een kilootje of 30/40. Ik was benieuwd of mensen ervaring hebben met zo'n daktas? Is dat als ie goed gevuld is wel stabiel? Of blijft het ook dan een wapperend geheel?
We gaan er in de zomer mee naar Frankrijk en wil het van te voren dus wel even getest hebben, maar ik kan er natuurlijk geen ellenlange testrit van maken.
Het enige dat ik daarover zou willen zeggen, is dat ik gedurende de duizenden kilometers door Europa rijden nog nooit één keer zoiets zag en dacht, 'wat een slimme bergruimte'.

Integendeel. Absurd slechte aerodynamica, wapperen, flapperen, en dus weliswaar enigszins 'flexibel', maar dan kun je beter goed (leren) stouwen en een fatsoenlijke dakkoffer nemen.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan


  • Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:23
ik denk ook dat je deze voornamelijk koopt vanwege de opbergruimte thuis, dan voor de opbergruimte onder weg. Want anders inderdaad een gewone dakkoffer.

Hi Ha Hopjesvla

Pagina: 1 ... 288 ... 292 Laatste