[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 288 289 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:20
kiefty14 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:44:
[...]

Met rijlessen kun je op de snelweg normaliter geen vrachtwagens inhalen als die zich aan de max snelheid houden omdat je met aanhanger max 90 km p/u mag.
Het zou normaliter juist wel moeten kunnen als de vrachtwagens zich aan de snelheidslimiet houden. Die mogen immers maar 80 km/h, dat geeft jou met aanhanger de ruimte om in te halen.
Het was dan ook primair bedoeld om te voorkomen dat vrachtwagens caravans in gingen halen.

Helaas rijden veel vrachtwagens >80, dus gaat het niet meer op.
Vraag me wel af hoe ze dat dan doen met hun rittenregistratie.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hopjesvla79 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:16:
ik denk ook dat je deze voornamelijk koopt vanwege de opbergruimte thuis, dan voor de opbergruimte onder weg. Want anders inderdaad een gewone dakkoffer.
Ik heb ook een gewone dakkoffer, maar als we met de vouwwagen gaan doe ik de fietsen op het dak van de auto, waardoor het dak bezet is ;) De dakkoffer op de vouwwagen doen wordt teveel gedoe (moet dan ook een imperiaal op en dat moet er allemaal weer op en af bij aankomst/vertrek). Voorheen hadden we de fietsen op de vouwwagen, maar ik was altijd veel tijd kwijt aan het erop zetten en eraf halen.

Daarom viel mijn oog op een daktas, want die leg je er gewoon op en haal je er makkelijk af. Enige is dat het qua rijden niet zo aerodynamisch is, maar ik rij toch maar max. 90km/u. Was daarom benieuwd naar ervaringen.

• bleufred1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:57
Palomar schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:39:
[...]

Ik heb ook een gewone dakkoffer, maar als we met de vouwwagen gaan doe ik de fietsen op het dak van de auto, waardoor het dak bezet is ;) De dakkoffer op de vouwwagen doen wordt teveel gedoe (moet dan ook een imperiaal op en dat moet er allemaal weer op en af bij aankomst/vertrek). Voorheen hadden we de fietsen op de vouwwagen, maar ik was altijd veel tijd kwijt aan het erop zetten en eraf halen.

Daarom viel mijn oog op een daktas, want die leg je er gewoon op en haal je er makkelijk af. Enige is dat het qua rijden niet zo aerodynamisch is, maar ik rij toch maar max. 90km/u. Was daarom benieuwd naar ervaringen.
Daktas zet je in basis toch net als dakkoffer op de imperiaal?

Wij hebben nu en imperiaal en normaal dakkoffer op de auto, en als plan nu fietsen op de vouwagen.
Zat van de week te denken dat fietsen op de auto en dakkoffer op de vouwwagen ook kan. maar weet niet of dat praktischer is..

[ Voor 12% gewijzigd door bleufred1 op 27-05-2026 13:21 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
bleufred1 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:18:
[...]

Daktas zet je in basis toch net als dakkoffer op de imperiaal?

Wij hebben nu en imperiaal en normaal dakkoffer op de auto, en als plan nu fietsen op de vouwagen.
Zat van de week te denken dat fietsen op de auto en dakkoffer op de vouwwagen ook kan. maar weet niet of dat praktischer is..
Ik wou die daktas gewoon op het dekzeil van de vouwwagen leggen en dan met spanbanden vastmaken aan de bevestigingspunten in de hoeken van de vouwwagen (waar eerst het imperiaal op vast zat, daar heb ik ringen in gezet). Op die manier kun je een daktas ook op een auto zonder dakdragers/imperiaal rechtstreeks op het dag leggen (en dan vastmaken aan de dakrails of zelfs met spanbanden door de deur/auto heen). Dus dat lijkt me niet wezenlijk anders.

Waarom dit mij handiger lijkt is dat je op deze manier bij aankomst op de camping de fietsen op de auto kunt laten staan totdat je klaar bent. Idem bij vertrek. Je zet de fietsen alvast de dag van te voren op de auto. Nu is het aldoor bij vertrek nog weer dat zware imperiaal erop tillen met zn tweeën, fietsen allemaal erop zetten/vastmaken etc. Ben je zo weer een halfuur verder.
Daktas kun je er makkelijk afhalen en ook dag van te voren al vullen en er voor vertrek snel op zetten.

Een dakkoffer op de vouwwagen vind ik om bovenstaande redenen niet handig. Dan moet je alsnog dat imperiaal gebruiken (wat ook best wat weegt, wat optelt voor je max. belastbare gewicht).

Maar goed, ik lees op internet niet heel veel ervaringen over daktassen (alleen de reviews op verkoopsites). Was daarom benieuwd of er nog aandachtspunten zijn

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:32

ST10©DE

Dus.............

Palomar schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:39:
[...]

Ik wou die daktas gewoon op het dekzeil van de vouwwagen leggen en dan met spanbanden vastmaken aan de bevestigingspunten in de hoeken van de vouwwagen (waar eerst het imperiaal op vast zat, daar heb ik ringen in gezet). Op die manier kun je een daktas ook op een auto zonder dakdragers/imperiaal rechtstreeks op het dag leggen (en dan vastmaken aan de dakrails of zelfs met spanbanden door de deur/auto heen). Dus dat lijkt me niet wezenlijk anders.

Waarom dit mij handiger lijkt is dat je op deze manier bij aankomst op de camping de fietsen op de auto kunt laten staan totdat je klaar bent. Idem bij vertrek. Je zet de fietsen alvast de dag van te voren op de auto. Nu is het aldoor bij vertrek nog weer dat zware imperiaal erop tillen met zn tweeën, fietsen allemaal erop zetten/vastmaken etc. Ben je zo weer een halfuur verder.
Daktas kun je er makkelijk afhalen en ook dag van te voren al vullen en er voor vertrek snel op zetten.

Een dakkoffer op de vouwwagen vind ik om bovenstaande redenen niet handig. Dan moet je alsnog dat imperiaal gebruiken (wat ook best wat weegt, wat optelt voor je max. belastbare gewicht).

Maar goed, ik lees op internet niet heel veel ervaringen over daktassen (alleen de reviews op verkoopsites). Was daarom benieuwd of er nog aandachtspunten zijn
Goed vastsjorren en dan zal het best gaan. Lijkt me niet veel anders dan spullen onder een (verhoogd) dekzeil? En zorgen dat de tas goed gevuld is waardoor het niet teveel gaat wapperen. Opvullen met kussens, slaapzakken, dekbedden, etc misschien.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• bjp
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:09

bjp

bezint voor je begint
Dat zou mijn raad zijn bij caravan + bergen. Heb je al wat ervaring met de auto (zonder caravan) in de bergen? Er zijn typisch regels dat degene bergop voorgang heeft.

Je belast idd je auto veel zwaarder: bij starten bergop, bij stoppen bergaf, ...

Ook best aangeraden om de ratio gewicht auto vs. caravan zeker aan de veilige kant te nemen (je wilt namelijk niet dat je caravan je uit de bocht duwt). Controleer het gewicht op je trekhaak, en je gewichtsverdeling in je caravan zelf. Controleer of de remmen van je caravan goed werken, en of je koppeling niet aan vervanging toe is, of je eigen remmen. Minder gewicht is altijd een voordeel, en zeker in de bergen.

Bouwt wat ervaring op (op parkings wat speciale dingen proberen) - ken de maten van je voertuig goed, wat je wel en niet in de (bijzet)spiegels ziet. Hoe kort kan je een bocht nemen? Stel dat je heel scherp een bocht moet nemen, lukt dat met eventueel wat achteruit rijden? Kan je goed achteruit rijden (zou wel eens nodig kunnen zijn)? Vindt een helling in de buurt, en probeer hoe het voelt.

8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:58
Drardollan schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:17:
[...]

Je leert het enkel door te doen. Ik raad ook iedereen aan om zijn BE rijbewijs te halen, ook al is het vaak niet noodzakelijk om met de combinatie te mogen rijden.
Hetzelfde voor C (zelfs zonder E), gewoon ervaren wat een vrachtwagenchauffeur meemaakt en wel - en vooral - niet ziet.

• Snowhite0901
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18:31
Get!em schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:19:
[...]

Daarom moet je in een afdaling, direct na een bocht waarvoor je geremd hebt, ook even kort je oplooprem los rijden, door even kort gas te geven. En dat kan alleen met genoeg ruimte op je voorligger.
Goede aanvulling, maar dat stond er nog niet. Bovendien alleen effectief na een haarspeld en niet bij een langdurige afdaling waar je af en toe even stevig moet remmen om de vaart eruit te halen (alleen op de motor lukt niet altijd).

12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13:24
Puppetmaster schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:33:
[...]

Het zou normaliter juist wel moeten kunnen als de vrachtwagens zich aan de snelheidslimiet houden. Die mogen immers maar 80 km/h, dat geeft jou met aanhanger de ruimte om in te halen.
Het was dan ook primair bedoeld om te voorkomen dat vrachtwagens caravans in gingen halen.

Helaas rijden veel vrachtwagens >80, dus gaat het niet meer op.
Vraag me wel af hoe ze dat dan doen met hun rittenregistratie.
check, ik altijd denken dat ze 90 mochten :P.

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:45
kiefty14 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 15:55:
[...]

check, ik altijd denken dat ze 90 mochten :P.
Vrachtwagens zijn begrensd op 83-85Km/h, maar dan wel geeikt. De gemiddelde auto heeft 4-5 Km afwijking in de teller, dus wanneer die 90 op de teller rijdt dan rijden ze per saldo even hard als een vrachtwagen.

dat was met name de reden om de maximum snelheid van auto met aanhanger naar 90 te verhogen.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:28

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Vrachtwagens rijden toch met regelmaat harder dan dat. Ik vraag mij dan ook onderhand sterk af of die begrenzer wel universeel aanwezig is.
Ivow85 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 07:57:
[...]

Voor mensen veel "berg-ervaring" is het zo simpel. Maar voor mensen die weinig of geen rij-ervaring in de bergen hebben kan het iets minder simpel zijn. Vele koppelingsplaten gaan elk jaar in rook op. Paaltjes, muurtjes en keien in de binnenbocht zorgen nogal eens voor schade. En ook rokende remmen zijn nog wel eens van de partij.

Belangrijke punten:
  • Zorg dat je blijft rollen. Veel afstand houden.
  • Bochten ruim nemen, als het kan omdat er geen tegenliggers aankomen dus zoveel mogelijk de buitenbocht nemen. De buitenbocht is namelijk vlakker.
  • Langzaam omhoog = langzaam naar beneden. Bij afdalen zo veel mogelijk remmen op de motor, in principe bij de afdaling dezelfde versnelling aanhouden als bij het klimmen.
  • Niet bang zijn voor een hoog toerental. Alles tot het rode streepje op de toerenteller is veilig zonder motorschade. Bij optrekken of remmen op de motor mag je rustig de 5000rpm aantikken. Bij constante snelheid is 4000rpm of iets meer ook geen probleem.
  • Let op je motor temperatuurmeter. Zodra de temperatuur oploopt tot boven "normaal" terwijl het einde van de klim nog niet in zicht is moet je zo snel mogelijk een veilige stopplaats opzoeken. Want als het eenmaal begint op te lopen en er voor de motor geen 'betere' omstandigheden in zicht zijn, zal de temperatuur blijven oplopen. Als je stopt om te koelen even de motorkap open zetten, dan kan de warmte makkelijker weg. Loopt de temperatuur op als je al bijna op de top bent, dan kun je beter direct aan de afdaling beginnen. Tijdens afdalen koelt alles heel rap af omdat er niet of nauwelijks brandstof in de motor verbrand wordt.
En het belangrijkste, kijk goed vooruit. Probeer voordat je bij een haarspeldbocht aan komt al te kijken of je kunt zien wat er aan komt (van boven of beneden). Vaak is dat al wel mogelijk en dat voorkomt dat je onverwachts toch moet inhouden of bijsturen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

An sich heb ik veel gereden met aanhangers beroepshalve (enkel dan wel dubbel-asser) maar het rijden met de caravan is net iets anders vanwege het feit dat je totaal geen zicht hebt naar achter, ondanks de caravanspiegels (Emuks in mijn geval voor de Mégane) maar ik ga nog een rijvaardigheidstraining boeken dit jaar bij https://rijvaardigheidscentrumlelystad.nl , het voormalige test- en trainingscentrum van de ANWB.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• Zille
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:31
Palomar schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:40:
Hebben jullie ook ervaringen met daktassen? Ik wil er eentje op mijn vouwwagen zetten (deze). Ik heb het alleen even met een lege daktas getest en vond het toen heel erg wapperen bij 90km/u en hij begon ook wat 'op te stijgen' (hij hing nog aan de bevestigingsbanden).
Ja zo'n tas op een aanhanger / vouwwagen kan prima. Wel vullen inderdaad met dekbedden kussens etc. Hij moet goed vol zitten, dan gaat hij niet klapperen.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:12
Gonadan schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 20:52:
Vrachtwagens rijden toch met regelmaat harder dan dat. Ik vraag mij dan ook onderhand sterk af of die begrenzer wel universeel aanwezig is.
Een vrachtwagen die internationaal rijdt heeft een begrenzer op 90km/h, omdat je in andere landen wel 90km/h mag. Vrachtwagens die alleen in Nederland rijden moeten op 80km/h begrenst zijn.

Daarnaast, haal alle ontbijtspullen van tafel en zet alles stevig vast in je camper/caravan zodat je lekker vlot kan rijden. Of ga af en toe even aan de kant zodat sneller verkeer kan passeren op tweebaanswegen :Y)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:28

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
@LordSinclair dat past beter bij mijn ervaring inderdaad. In Nederland zie je ook met regelmaat dat vrachtwagens elkaar daardoor inhalen want ze rijden over het algemeen op de begrenzer, niet op de borden.

Trek die begrenzer dan ook gewoon gelijk voor alle vrachtwagens en trek de snelheid gelijk met de aanhangers. Het was op papier wellicht een goed idee maar veel caravantrekkers rijden tegenwoordig ook gewoon op GPS en zodra die niet Vmax + flitsmarge halen moet en zal er ingehaald worden. Dat werkt altijd 'heerlijk' op van die drukkere wegen met twee stroken per rijbaan.

Afgelopen week ook alweer meerdere kampeermiddelen (campers in dit geval dacht ik) die op de afsluitdijk bij een ongeval betrokken zijn geraakt. Ik heb geen politierapporten maar durf wel redelijk uit te tekenen wat er gebeurd kan zijn. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:58
Iemand hier ervaring met de Coleman Cook 4 ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IV9j1cdGCcX6thXHBgWa8XXXrgY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CEQSXnAiTtlzA9MlL1bEr5Tu.jpg?f=user_large

Deze ; https://www.kampeerhalrod...n-tunneltent-cook-4-groen @ €268,99

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 17:23
Gonadan schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 08:39:

Trek die begrenzer dan ook gewoon gelijk voor alle vrachtwagens en trek de snelheid gelijk met de aanhangers. Het was op papier wellicht een goed idee maar veel caravantrekkers rijden tegenwoordig ook gewoon op GPS en zodra die niet Vmax + flitsmarge halen moet en zal er ingehaald worden. Dat werkt altijd 'heerlijk' op van die drukkere wegen met twee stroken per rijbaan.
Ach daar tegenover staan even zoveel weggebruikers die niet de maximaal toegestane snelheid rijden. Nu is dat niet verplicht, maar dat zorgt wel voor inhalen door andere weggebruikers.

Als iedereen nou eens dezelfde snelheid zou rijden en (vooral!) hun snelheid vast zouden houden, dan zou de doorstroming op ons wegennet veel beter zijn. Minder files. Minder ongelukken.

Allemaal voer voor een ander topic.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:37
Gonadan schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 08:39:
@LordSinclair dat past beter bij mijn ervaring inderdaad. In Nederland zie je ook met regelmaat dat vrachtwagens elkaar daardoor inhalen want ze rijden over het algemeen op de begrenzer, niet op de borden.

Afgelopen week ook alweer meerdere kampeermiddelen (campers in dit geval dacht ik) die op de afsluitdijk bij een ongeval betrokken zijn geraakt. Ik heb geen politierapporten maar durf wel redelijk uit te tekenen wat er gebeurd kan zijn. :P
Nou rijd ik met een vouwwagen, maar ook als ik met een aanhanger vol zand rijd, als ik inhaal pas ik me aan aan de snelheid op de linkerbaan. Mij is geleerd dat je bij inhalen achteropkomend verkeer niet tot overlast mag zijn.
Als dat 130 is dan vloer ik het gaspedaal en haal ik met 130/135 in. Dan maar even te hard rijden voor honderd meter. En dan snel weer naar rechts en weer op de cruise control.
(heb dit ook wel eens gedaan en dat er een politieauto achter bleek te rijden, dan kreeg ik alleen een wuivend handje te zien)

Ik erger me aan die ANWB "veilig rijden" mensen die gaan inhalen met 90km/h omdat ze niet harder mogen van hun EOBD dongle.
Als je zo zunig bent blijf dan gewoon rechts rijden en pas je snelheid aan aan je voorligger.

Inhalen doe je met de snelheid van het verkeer dat op de baan rijd waar je op wilt invoegen.

Maargoed, ik heb de luxe dat ik een auto rijd die het niet uitmaakt dat er een anker aan de trekhaak hangt.

Nog even over het achteropkomend verkeer niet tot overlast zijn..
Vroeger toen ik nog klein was, niet mocht rijden en savonds blik op de weg keek, zag je dat die undercover politieauto's met regelmaat mensen aan de kant zette die gingen inhalen waarbij achteropkomend verkeer moest remmen. Deze mensen kregen dan gewoon een bekeuring voor het veroorzaken van overlast of hinder voor overige verkeersdeelnemers. ART.5

Zouden ze tegenwoordig ook wel weer mogen doen.

[ Voor 16% gewijzigd door FRANQ op 28-05-2026 09:24 ]

www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:37
Wel met een Darwin in dezelfde kleur.
Prima tent, maar wel erg licht van binnen.

Als je lichtgevoelig bent zou ik een blackout tent kopen.
Met kinderen zeker!

www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Nee, maar dit lijkt me een prima, standaard, tent.

Voor jezelf (en dit topic) is het interessanter om te delen: wat zoek je, wat vind je daarbij belangrijk en wat heb je al gevonden dat daar (deels) bij aansluit. Dan krijg je suggesties en zienswijzes die je dan weer kunt meenemen in je keuze. ;)

• morgoth924
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 09:54
FRANQ schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:28:
[...]

Wel met een Darwin in dezelfde kleur.
Prima tent, maar wel erg licht van binnen.

Als je lichtgevoelig bent zou ik een blackout tent kopen.
Met kinderen zeker!
Wij hebben al enkele jaren een Coleman cook 4. Inderdaad licht van binnen. Grootste nadeel voor ons: geen muggengaas in de opening van de voortent, dus ofwel alles dicht met weinig ventilatie, ofwel accepteren dat er beestjes in de voortent zitten. Slaapgedeelte is uiteraard wel netjes voorzien van muggengaas. Tent is makkelijk op te zetten en staat stevig. De luifel die we erbij hebben, maakt het geheel vrij lang, wel handig om een droge instap te hebben bij regenweer.

If it doesn't fit, you'll need a bigger hammer

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:49
LordSinclair schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 07:37:
[...]

Een vrachtwagen die internationaal rijdt heeft een begrenzer op 90km/h, omdat je in andere landen wel 90km/h mag. Vrachtwagens die alleen in Nederland rijden moeten op 80km/h begrenst zijn.
FYI In Nederland moeten alle vrachtwagens op 90km/u begrensd zijn

https://ondernemersplein....nzer-bedrijfsauto-en-bus/

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 16:50
Ik denk dat iedereen het er wel mee eens is dat rijden in de bergen met een caravan valt en staat met ervaring. Je moet het gaan doen, lees je in over waar je rekening mee moet houden. Probeer te begrijpen wat het geheel doet, denk hierbij om je oploop rem, de temperatuur van je auto en dergelijke. Alles is hier eigenlijk wel gezegd. Maar ik denk dat het allerbelangrijkste wel is, laat je vooral NIET opjagen door mensen die achter je rijden. Daar krijg je ongelukken van. Daar moet je echt op dat moment letterlijk lak aan hebben. Vooral de lokale bevolking heeft er nog wel eens een handje van om op de meest onmogelijke plekken (voor een bocht) je in te halen. Dus hou je spiegels goed in de gaten.

En kijk op maps voor je vertrekt, want veel wegen naar vakantie bestemmingen kennen tegenwoordig een alternatieve minder stijle of bochtige route. En als dit betekend dat je 30 of 60 min moet omrijden, zou ik daar voor kiezen. Daarbij zal je vermoedelijk dat stuk een hogere snelheid kunnen behouden dus zal de tijd die je langer over zou doen ook wel mee vallen. Die berg op en af ga je tenslotte niet zo hard. Ondanks dat ik al vele malen door de bergen ben gereden met mijn combinatie. Zal het mijn hobby nooit worden. En nooit blind vertrouwen op google maps.

[ Voor 7% gewijzigd door g00gle op 28-05-2026 10:27 ]

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:20
Kalentum schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:02:
[...]

FYI In Nederland moeten alle vrachtwagens op 90km/u begrensd zijn

https://ondernemersplein....nzer-bedrijfsauto-en-bus/
Daar zijn ze op begrensd idd, maar ze mógen maar 80.

Ik zou dan liever zien dat auto’s met aanhangers/caravans 100 zouden mogen, beetje in lijn met Duitsland (indien sticker). Nu zit het erg dicht op de praktijksnelheid van vrachtwagens.

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• voog
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17:14
BaBoK schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:16:
Ervaringen met oostenrijkse haarspeldbochten en caravans?
Aankomende zomer met de caravan naar oostenrijk en vervolgens door naar Slovenie.
In Oostenrijk kunnen we aankomen op de plek van bestemming zonder al te veel haarspeldbochten.
Vervolgens gaan we door naar Slovenie, echter hier kan ik op de kortste manier heen rijden met een aantal haarspeldbochten welke ook omhoog/omlaag lopen.
Of ik moet omrijden ca. 30 minuten en daar vermijd ik deze.
We gaan met een Hobby 495.
Tips/ervaringen?
Niet te veel gekke dingen op je dissel?

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

voog schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 11:36:
[...]

Niet te veel gekke dingen op je dissel?
Of bij fietsen achterop de caravan en op de dissel: vergeet de accu's van de fietsen niet te verwijderen en in de auto te vervoeren ;)

@BaBoK ook even taggen.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• Zille
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:31
Vraagje. Voor onze tunneltent Falco 4000 ben ik op zoek naar een tarp om er voor te spannen zodat er een luifel ontstaat waar ik met 6 personen onder kan zitten.

Welk model / afmetingen moet ik dan hebben? Mag het doek de tent raken, of juist niet i.v.m. doorschuren?
Pagina: 1 ... 288 289 Laatste