It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Ik heb ook een gewone dakkoffer, maar als we met de vouwwagen gaan doe ik de fietsen op het dak van de auto, waardoor het dak bezet isHopjesvla79 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:16:
ik denk ook dat je deze voornamelijk koopt vanwege de opbergruimte thuis, dan voor de opbergruimte onder weg. Want anders inderdaad een gewone dakkoffer.
Daarom viel mijn oog op een daktas, want die leg je er gewoon op en haal je er makkelijk af. Enige is dat het qua rijden niet zo aerodynamisch is, maar ik rij toch maar max. 90km/u. Was daarom benieuwd naar ervaringen.
Daktas zet je in basis toch net als dakkoffer op de imperiaal?Palomar schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:39:
[...]
Ik heb ook een gewone dakkoffer, maar als we met de vouwwagen gaan doe ik de fietsen op het dak van de auto, waardoor het dak bezet isDe dakkoffer op de vouwwagen doen wordt teveel gedoe (moet dan ook een imperiaal op en dat moet er allemaal weer op en af bij aankomst/vertrek). Voorheen hadden we de fietsen op de vouwwagen, maar ik was altijd veel tijd kwijt aan het erop zetten en eraf halen.
Daarom viel mijn oog op een daktas, want die leg je er gewoon op en haal je er makkelijk af. Enige is dat het qua rijden niet zo aerodynamisch is, maar ik rij toch maar max. 90km/u. Was daarom benieuwd naar ervaringen.
Wij hebben nu en imperiaal en normaal dakkoffer op de auto, en als plan nu fietsen op de vouwagen.
Zat van de week te denken dat fietsen op de auto en dakkoffer op de vouwwagen ook kan. maar weet niet of dat praktischer is..
[ Voor 12% gewijzigd door bleufred1 op 27-05-2026 13:21 ]
Ik wou die daktas gewoon op het dekzeil van de vouwwagen leggen en dan met spanbanden vastmaken aan de bevestigingspunten in de hoeken van de vouwwagen (waar eerst het imperiaal op vast zat, daar heb ik ringen in gezet). Op die manier kun je een daktas ook op een auto zonder dakdragers/imperiaal rechtstreeks op het dag leggen (en dan vastmaken aan de dakrails of zelfs met spanbanden door de deur/auto heen). Dus dat lijkt me niet wezenlijk anders.bleufred1 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:18:
[...]
Daktas zet je in basis toch net als dakkoffer op de imperiaal?
Wij hebben nu en imperiaal en normaal dakkoffer op de auto, en als plan nu fietsen op de vouwagen.
Zat van de week te denken dat fietsen op de auto en dakkoffer op de vouwwagen ook kan. maar weet niet of dat praktischer is..
Waarom dit mij handiger lijkt is dat je op deze manier bij aankomst op de camping de fietsen op de auto kunt laten staan totdat je klaar bent. Idem bij vertrek. Je zet de fietsen alvast de dag van te voren op de auto. Nu is het aldoor bij vertrek nog weer dat zware imperiaal erop tillen met zn tweeën, fietsen allemaal erop zetten/vastmaken etc. Ben je zo weer een halfuur verder.
Daktas kun je er makkelijk afhalen en ook dag van te voren al vullen en er voor vertrek snel op zetten.
Een dakkoffer op de vouwwagen vind ik om bovenstaande redenen niet handig. Dan moet je alsnog dat imperiaal gebruiken (wat ook best wat weegt, wat optelt voor je max. belastbare gewicht).
Maar goed, ik lees op internet niet heel veel ervaringen over daktassen (alleen de reviews op verkoopsites). Was daarom benieuwd of er nog aandachtspunten zijn
Goed vastsjorren en dan zal het best gaan. Lijkt me niet veel anders dan spullen onder een (verhoogd) dekzeil? En zorgen dat de tas goed gevuld is waardoor het niet teveel gaat wapperen. Opvullen met kussens, slaapzakken, dekbedden, etc misschien.Palomar schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 13:39:
[...]
Ik wou die daktas gewoon op het dekzeil van de vouwwagen leggen en dan met spanbanden vastmaken aan de bevestigingspunten in de hoeken van de vouwwagen (waar eerst het imperiaal op vast zat, daar heb ik ringen in gezet). Op die manier kun je een daktas ook op een auto zonder dakdragers/imperiaal rechtstreeks op het dag leggen (en dan vastmaken aan de dakrails of zelfs met spanbanden door de deur/auto heen). Dus dat lijkt me niet wezenlijk anders.
Waarom dit mij handiger lijkt is dat je op deze manier bij aankomst op de camping de fietsen op de auto kunt laten staan totdat je klaar bent. Idem bij vertrek. Je zet de fietsen alvast de dag van te voren op de auto. Nu is het aldoor bij vertrek nog weer dat zware imperiaal erop tillen met zn tweeën, fietsen allemaal erop zetten/vastmaken etc. Ben je zo weer een halfuur verder.
Daktas kun je er makkelijk afhalen en ook dag van te voren al vullen en er voor vertrek snel op zetten.
Een dakkoffer op de vouwwagen vind ik om bovenstaande redenen niet handig. Dan moet je alsnog dat imperiaal gebruiken (wat ook best wat weegt, wat optelt voor je max. belastbare gewicht).
Maar goed, ik lees op internet niet heel veel ervaringen over daktassen (alleen de reviews op verkoopsites). Was daarom benieuwd of er nog aandachtspunten zijn
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Dat zou mijn raad zijn bij caravan + bergen. Heb je al wat ervaring met de auto (zonder caravan) in de bergen? Er zijn typisch regels dat degene bergop voorgang heeft.bezint voor je begint
Je belast idd je auto veel zwaarder: bij starten bergop, bij stoppen bergaf, ...
Ook best aangeraden om de ratio gewicht auto vs. caravan zeker aan de veilige kant te nemen (je wilt namelijk niet dat je caravan je uit de bocht duwt). Controleer het gewicht op je trekhaak, en je gewichtsverdeling in je caravan zelf. Controleer of de remmen van je caravan goed werken, en of je koppeling niet aan vervanging toe is, of je eigen remmen. Minder gewicht is altijd een voordeel, en zeker in de bergen.
Bouwt wat ervaring op (op parkings wat speciale dingen proberen) - ken de maten van je voertuig goed, wat je wel en niet in de (bijzet)spiegels ziet. Hoe kort kan je een bocht nemen? Stel dat je heel scherp een bocht moet nemen, lukt dat met eventueel wat achteruit rijden? Kan je goed achteruit rijden (zou wel eens nodig kunnen zijn)? Vindt een helling in de buurt, en probeer hoe het voelt.
8.3kW Oost-West PV en 7.7kWh thuisbatterij | WP EcoForest 1-6 PRO en dWTW | Stromer ST1 & ST3
Hetzelfde voor C (zelfs zonder E), gewoon ervaren wat een vrachtwagenchauffeur meemaakt en wel - en vooral - niet ziet.Drardollan schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:17:
[...]
Je leert het enkel door te doen. Ik raad ook iedereen aan om zijn BE rijbewijs te halen, ook al is het vaak niet noodzakelijk om met de combinatie te mogen rijden.
Goede aanvulling, maar dat stond er nog niet. Bovendien alleen effectief na een haarspeld en niet bij een langdurige afdaling waar je af en toe even stevig moet remmen om de vaart eruit te halen (alleen op de motor lukt niet altijd).Get!em schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:19:
[...]
Daarom moet je in een afdaling, direct na een bocht waarvoor je geremd hebt, ook even kort je oplooprem los rijden, door even kort gas te geven. En dat kan alleen met genoeg ruimte op je voorligger.
12 x 385Wp op HD4000SolarEdge zuid 13° pvoutput
check, ik altijd denken dat ze 90 mochtenPuppetmaster schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 12:33:
[...]
Het zou normaliter juist wel moeten kunnen als de vrachtwagens zich aan de snelheidslimiet houden. Die mogen immers maar 80 km/h, dat geeft jou met aanhanger de ruimte om in te halen.
Het was dan ook primair bedoeld om te voorkomen dat vrachtwagens caravans in gingen halen.
Helaas rijden veel vrachtwagens >80, dus gaat het niet meer op.
Vraag me wel af hoe ze dat dan doen met hun rittenregistratie.
Vrachtwagens zijn begrensd op 83-85Km/h, maar dan wel geeikt. De gemiddelde auto heeft 4-5 Km afwijking in de teller, dus wanneer die 90 op de teller rijdt dan rijden ze per saldo even hard als een vrachtwagen.
dat was met name de reden om de maximum snelheid van auto met aanhanger naar 90 te verhogen.
En het belangrijkste, kijk goed vooruit. Probeer voordat je bij een haarspeldbocht aan komt al te kijken of je kunt zien wat er aan komt (van boven of beneden). Vaak is dat al wel mogelijk en dat voorkomt dat je onverwachts toch moet inhouden of bijsturen.Ivow85 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 07:57:
[...]
Voor mensen veel "berg-ervaring" is het zo simpel. Maar voor mensen die weinig of geen rij-ervaring in de bergen hebben kan het iets minder simpel zijn. Vele koppelingsplaten gaan elk jaar in rook op. Paaltjes, muurtjes en keien in de binnenbocht zorgen nogal eens voor schade. En ook rokende remmen zijn nog wel eens van de partij.
Belangrijke punten:
- Zorg dat je blijft rollen. Veel afstand houden.
- Bochten ruim nemen, als het kan omdat er geen tegenliggers aankomen dus zoveel mogelijk de buitenbocht nemen. De buitenbocht is namelijk vlakker.
- Langzaam omhoog = langzaam naar beneden. Bij afdalen zo veel mogelijk remmen op de motor, in principe bij de afdaling dezelfde versnelling aanhouden als bij het klimmen.
- Niet bang zijn voor een hoog toerental. Alles tot het rode streepje op de toerenteller is veilig zonder motorschade. Bij optrekken of remmen op de motor mag je rustig de 5000rpm aantikken. Bij constante snelheid is 4000rpm of iets meer ook geen probleem.
- Let op je motor temperatuurmeter. Zodra de temperatuur oploopt tot boven "normaal" terwijl het einde van de klim nog niet in zicht is moet je zo snel mogelijk een veilige stopplaats opzoeken. Want als het eenmaal begint op te lopen en er voor de motor geen 'betere' omstandigheden in zicht zijn, zal de temperatuur blijven oplopen. Als je stopt om te koelen even de motorkap open zetten, dan kan de warmte makkelijker weg. Loopt de temperatuur op als je al bijna op de top bent, dan kun je beter direct aan de afdaling beginnen. Tijdens afdalen koelt alles heel rap af omdat er niet of nauwelijks brandstof in de motor verbrand wordt.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Ja zo'n tas op een aanhanger / vouwwagen kan prima. Wel vullen inderdaad met dekbedden kussens etc. Hij moet goed vol zitten, dan gaat hij niet klapperen.Palomar schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:40:
Hebben jullie ook ervaringen met daktassen? Ik wil er eentje op mijn vouwwagen zetten (deze). Ik heb het alleen even met een lege daktas getest en vond het toen heel erg wapperen bij 90km/u en hij begon ook wat 'op te stijgen' (hij hing nog aan de bevestigingsbanden).
Een vrachtwagen die internationaal rijdt heeft een begrenzer op 90km/h, omdat je in andere landen wel 90km/h mag. Vrachtwagens die alleen in Nederland rijden moeten op 80km/h begrenst zijn.Gonadan schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 20:52:
Vrachtwagens rijden toch met regelmaat harder dan dat. Ik vraag mij dan ook onderhand sterk af of die begrenzer wel universeel aanwezig is.
Daarnaast, haal alle ontbijtspullen van tafel en zet alles stevig vast in je camper/caravan zodat je lekker vlot kan rijden. Of ga af en toe even aan de kant zodat sneller verkeer kan passeren op tweebaanswegen
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Trek die begrenzer dan ook gewoon gelijk voor alle vrachtwagens en trek de snelheid gelijk met de aanhangers. Het was op papier wellicht een goed idee maar veel caravantrekkers rijden tegenwoordig ook gewoon op GPS en zodra die niet Vmax + flitsmarge halen moet en zal er ingehaald worden. Dat werkt altijd 'heerlijk' op van die drukkere wegen met twee stroken per rijbaan.
Afgelopen week ook alweer meerdere kampeermiddelen (campers in dit geval dacht ik) die op de afsluitdijk bij een ongeval betrokken zijn geraakt. Ik heb geen politierapporten maar durf wel redelijk uit te tekenen wat er gebeurd kan zijn.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CEQSXnAiTtlzA9MlL1bEr5Tu.jpg?f=user_large)
Deze ; https://www.kampeerhalrod...n-tunneltent-cook-4-groen @ €268,99
Ach daar tegenover staan even zoveel weggebruikers die niet de maximaal toegestane snelheid rijden. Nu is dat niet verplicht, maar dat zorgt wel voor inhalen door andere weggebruikers.Gonadan schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 08:39:
Trek die begrenzer dan ook gewoon gelijk voor alle vrachtwagens en trek de snelheid gelijk met de aanhangers. Het was op papier wellicht een goed idee maar veel caravantrekkers rijden tegenwoordig ook gewoon op GPS en zodra die niet Vmax + flitsmarge halen moet en zal er ingehaald worden. Dat werkt altijd 'heerlijk' op van die drukkere wegen met twee stroken per rijbaan.
Als iedereen nou eens dezelfde snelheid zou rijden en (vooral!) hun snelheid vast zouden houden, dan zou de doorstroming op ons wegennet veel beter zijn. Minder files. Minder ongelukken.
Allemaal voer voor een ander topic.
Nou rijd ik met een vouwwagen, maar ook als ik met een aanhanger vol zand rijd, als ik inhaal pas ik me aan aan de snelheid op de linkerbaan. Mij is geleerd dat je bij inhalen achteropkomend verkeer niet tot overlast mag zijn.Gonadan schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 08:39:
@LordSinclair dat past beter bij mijn ervaring inderdaad. In Nederland zie je ook met regelmaat dat vrachtwagens elkaar daardoor inhalen want ze rijden over het algemeen op de begrenzer, niet op de borden.
Afgelopen week ook alweer meerdere kampeermiddelen (campers in dit geval dacht ik) die op de afsluitdijk bij een ongeval betrokken zijn geraakt. Ik heb geen politierapporten maar durf wel redelijk uit te tekenen wat er gebeurd kan zijn.
Als dat 130 is dan vloer ik het gaspedaal en haal ik met 130/135 in. Dan maar even te hard rijden voor honderd meter. En dan snel weer naar rechts en weer op de cruise control.
(heb dit ook wel eens gedaan en dat er een politieauto achter bleek te rijden, dan kreeg ik alleen een wuivend handje te zien)
Ik erger me aan die ANWB "veilig rijden" mensen die gaan inhalen met 90km/h omdat ze niet harder mogen van hun EOBD dongle.
Als je zo zunig bent blijf dan gewoon rechts rijden en pas je snelheid aan aan je voorligger.
Inhalen doe je met de snelheid van het verkeer dat op de baan rijd waar je op wilt invoegen.
Maargoed, ik heb de luxe dat ik een auto rijd die het niet uitmaakt dat er een anker aan de trekhaak hangt.
Nog even over het achteropkomend verkeer niet tot overlast zijn..
Vroeger toen ik nog klein was, niet mocht rijden en savonds blik op de weg keek, zag je dat die undercover politieauto's met regelmaat mensen aan de kant zette die gingen inhalen waarbij achteropkomend verkeer moest remmen. Deze mensen kregen dan gewoon een bekeuring voor het veroorzaken van overlast of hinder voor overige verkeersdeelnemers. ART.5
Zouden ze tegenwoordig ook wel weer mogen doen.
[ Voor 16% gewijzigd door FRANQ op 28-05-2026 09:24 ]
www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5
Wel met een Darwin in dezelfde kleur.WiLLoW_TieN schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 08:42:
Iemand hier ervaring met de Coleman Cook 4 ?
[Afbeelding]
Prima tent, maar wel erg licht van binnen.
Als je lichtgevoelig bent zou ik een blackout tent kopen.
Met kinderen zeker!
Nee, maar dit lijkt me een prima, standaard, tent.WiLLoW_TieN schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 08:42:
Iemand hier ervaring met de Coleman Cook 4 ?
[Afbeelding]
Voor jezelf (en dit topic) is het interessanter om te delen: wat zoek je, wat vind je daarbij belangrijk en wat heb je al gevonden dat daar (deels) bij aansluit. Dan krijg je suggesties en zienswijzes die je dan weer kunt meenemen in je keuze.
Wij hebben al enkele jaren een Coleman cook 4. Inderdaad licht van binnen. Grootste nadeel voor ons: geen muggengaas in de opening van de voortent, dus ofwel alles dicht met weinig ventilatie, ofwel accepteren dat er beestjes in de voortent zitten. Slaapgedeelte is uiteraard wel netjes voorzien van muggengaas. Tent is makkelijk op te zetten en staat stevig. De luifel die we erbij hebben, maakt het geheel vrij lang, wel handig om een droge instap te hebben bij regenweer.FRANQ schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 09:28:
[...]
Wel met een Darwin in dezelfde kleur.
Prima tent, maar wel erg licht van binnen.
Als je lichtgevoelig bent zou ik een blackout tent kopen.
Met kinderen zeker!
If it doesn't fit, you'll need a bigger hammer
FYI In Nederland moeten alle vrachtwagens op 90km/u begrensd zijnLordSinclair schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 07:37:
[...]
Een vrachtwagen die internationaal rijdt heeft een begrenzer op 90km/h, omdat je in andere landen wel 90km/h mag. Vrachtwagens die alleen in Nederland rijden moeten op 80km/h begrenst zijn.
https://ondernemersplein....nzer-bedrijfsauto-en-bus/
En kijk op maps voor je vertrekt, want veel wegen naar vakantie bestemmingen kennen tegenwoordig een alternatieve minder stijle of bochtige route. En als dit betekend dat je 30 of 60 min moet omrijden, zou ik daar voor kiezen. Daarbij zal je vermoedelijk dat stuk een hogere snelheid kunnen behouden dus zal de tijd die je langer over zou doen ook wel mee vallen. Die berg op en af ga je tenslotte niet zo hard. Ondanks dat ik al vele malen door de bergen ben gereden met mijn combinatie. Zal het mijn hobby nooit worden. En nooit blind vertrouwen op google maps.
[ Voor 7% gewijzigd door g00gle op 28-05-2026 10:27 ]
Daar zijn ze op begrensd idd, maar ze mógen maar 80.Kalentum schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:02:
[...]
FYI In Nederland moeten alle vrachtwagens op 90km/u begrensd zijn
https://ondernemersplein....nzer-bedrijfsauto-en-bus/
Ik zou dan liever zien dat auto’s met aanhangers/caravans 100 zouden mogen, beetje in lijn met Duitsland (indien sticker). Nu zit het erg dicht op de praktijksnelheid van vrachtwagens.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Niet te veel gekke dingen op je dissel?BaBoK schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 09:16:
Ervaringen met oostenrijkse haarspeldbochten en caravans?
Aankomende zomer met de caravan naar oostenrijk en vervolgens door naar Slovenie.
In Oostenrijk kunnen we aankomen op de plek van bestemming zonder al te veel haarspeldbochten.
Vervolgens gaan we door naar Slovenie, echter hier kan ik op de kortste manier heen rijden met een aantal haarspeldbochten welke ook omhoog/omlaag lopen.
Of ik moet omrijden ca. 30 minuten en daar vermijd ik deze.
We gaan met een Hobby 495.
Tips/ervaringen?
Of bij fietsen achterop de caravan en op de dissel: vergeet de accu's van de fietsen niet te verwijderen en in de auto te vervoeren
@BaBoK ook even taggen.
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Welk model / afmetingen moet ik dan hebben? Mag het doek de tent raken, of juist niet i.v.m. doorschuren?
Neem een tarp die minimaal de breedte heeft van de ingang van je voortent, liefst breder. Kijk eens bij Decatlon of bij Obelink op de website naar wat modellen en welk doek de tarp heeft. Wil je katoen, technisch katoen of nylon / polyesterZille schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 09:30:
Vraagje. Voor onze tunneltent Falco 4000 ben ik op zoek naar een tarp om er voor te spannen zodat er een luifel ontstaat waar ik met 6 personen onder kan zitten.
Welk model / afmetingen moet ik dan hebben? Mag het doek de tent raken, of juist niet i.v.m. doorschuren?
Neem ook extra scheerlijnen en een extra stel tentstokken mee, eventueel kan je er een partytent van maken.
En voorkom dat de scheerlijnen of het doek van de tarp schavielen (ander woord voor door schuren) op de hoofdtent.
g00gle schreef op donderdag 28 mei 2026 @ 10:25:
Ik denk dat iedereen het er wel mee eens is dat rijden in de bergen met een caravan valt en staat met ervaring. Je moet het gaan doen, lees je in over waar je rekening mee moet houden. Probeer te begrijpen wat het geheel doet, denk hierbij om je oploop rem, de temperatuur van je auto en dergelijke. Alles is hier eigenlijk wel gezegd. Maar ik denk dat het allerbelangrijkste wel is, laat je vooral NIET opjagen door mensen die achter je rijden. Daar krijg je ongelukken van. Daar moet je echt op dat moment letterlijk lak aan hebben. Vooral de lokale bevolking heeft er nog wel eens een handje van om op de meest onmogelijke plekken (voor een bocht) je in te halen. Dus hou je spiegels goed in de gaten.
En kijk op maps voor je vertrekt, want veel wegen naar vakantie bestemmingen kennen tegenwoordig een alternatieve minder stijle of bochtige route. En als dit betekend dat je 30 of 60 min moet omrijden, zou ik daar voor kiezen. Daarbij zal je vermoedelijk dat stuk een hogere snelheid kunnen behouden dus zal de tijd die je langer over zou doen ook wel mee vallen. Die berg op en af ga je tenslotte niet zo hard. Ondanks dat ik al vele malen door de bergen ben gereden met mijn combinatie. Zal het mijn hobby nooit worden. En nooit blind vertrouwen op google maps.
Tip van een ervaringsdeskundige! Monteur plastic boutdoppen op de caravanvelgen zodat je achteraf kunt constateren dat een lange afdeling (bijv. van Camping des Glaciers op 1600 meter) beter in verschillende etappes had kunnen worden opgedeeld!
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
De motor lekker toeren laten maken voor wat extra motorrem.
Stationair de berg afdalen met je voet op de rem stookt de boel in no time erg op
Zeiss Distagon 21 f/2.8
En daarom dus met een EV ook nooit volledig opladen 'bovenaan' - je kan dan niet meer regenererend afremmen. Buiten de veiligheid natuurlijk ook zonde van de besparingJ-M-T schreef op zaterdag 30 mei 2026 @ 19:33:
Lekker 75% opgeladen op de berg vertrekken en dan vol onderaan de berg aankomen. Werkt erg goed!
Een dag of wat geleden was er nog een opmerking over de oplooprem. Dat deed me eraan denken dat ik wel altijd op de motor (dieselauto) afrem en nu regeneratief (EV), maar nooit heb nagedacht over de oplooprem van de vouwwagen. Die kan je niet 'sturen' natuurlijk, en remt vermoedelijk langere tijd achter elkaar met het afdalen.
Iemand hier ervaring mee en/of advies over hoe dat het best rijdt? Even kort doortrekken om de rem los te krijgen, en dan opnieuw remmen lijkt me maar een heel korte periode van 'rust' te geven voor de oplooprem. Of loopt dat zo'n vaart niet? 't Is in al die jaren bij ons nooit misgegaan gelukkig!
Wij gebruiken al jaren een soort worteldoek zodat lucht en water er wel doorheen kan. Dit houdt de meeste modder wel tegen en heb je de kuip of grondzeil van je tent zo droog en daarmee schoon.Bao_mi1 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:23:
Wij hebben op marktplaats een tent gekocht en gaan over 2 weken een weekje kamperen. Nu zit er een plastic zeil bij, die is bedoeld als grondzeil. Dit is toch helemaal niet goed voor de bodem? En online lees ik ook dat sommige campings geen grondzeil toestaan. Maar ik kan me ook voorstellen dat je de tent zelf enigszins schoon wilt houden? Wat is hier wijsheid? Heeft iemand goede ervaringen met grondzeilen die wel worden toegestaan?
Ik gebruik met de vouwwagen erachter gewoon de “D”-modus en laat hem dus rollen, met af en toe even wat krachtiger remmen (wel zoveel mogelijk regenereren) en dan weer strekken, liefst voor een bocht dus.sjroorda schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:49:
[...]
En daarom dus met een EV ook nooit volledig opladen 'bovenaan' - je kan dan niet meer regenererend afremmen. Buiten de veiligheid natuurlijk ook zonde van de besparing.
Een dag of wat geleden was er nog een opmerking over de oplooprem. Dat deed me eraan denken dat ik wel altijd op de motor (dieselauto) afrem en nu regeneratief (EV), maar nooit heb nagedacht over de oplooprem van de vouwwagen. Die kan je niet 'sturen' natuurlijk, en remt vermoedelijk langere tijd achter elkaar met het afdalen.
Iemand hier ervaring mee en/of advies over hoe dat het best rijdt? Even kort doortrekken om de rem los te krijgen, en dan opnieuw remmen lijkt me maar een heel korte periode van 'rust' te geven voor de oplooprem. Of loopt dat zo'n vaart niet? 't Is in al die jaren bij ons nooit misgegaan gelukkig!
Het is slecht merkbaar wanneer de oplooprem van de aanhanger in werking treedt, dus liever verlies ik wat energie aan krachtiger remmen dan dat ik de oplooprem laat roken.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Niet toegestaan is volgens mij bedoeld voor voortent, en met name, luifel volgens mij. Bij grote kampeermiddelen (caravan, vouwwagen, bungalow tent). Omdat anders het gras kapot gaat als je dat ding daar 3 weken of langer laat staan.Bao_mi1 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:23:
Wij hebben op marktplaats een tent gekocht en gaan over 2 weken een weekje kamperen. Nu zit er een plastic zeil bij, die is bedoeld als grondzeil. Dit is toch helemaal niet goed voor de bodem? En online lees ik ook dat sommige campings geen grondzeil toestaan. Maar ik kan me ook voorstellen dat je de tent zelf enigszins schoon wilt houden? Wat is hier wijsheid? Heeft iemand goede ervaringen met grondzeilen die wel worden toegestaan?
Een grondzeil onder het zeil van jouw tent, daar zal niks mis mee zijn. Dat 'moet' je ook te alle tijde doen om dat zeil dat op de grond ligt te beschermen. Zeil over het gras dat in jouw binnentent zichtbaar is, vanwege het ontwerp van jouw tent, daar zou een enkele camping eigenaar iets van kunnen vinden. Met het idee dat het gras stikt als je er een gesloten zeil overheen legt. Dan zou je worteldoek kunnen gebruiken, of, fijner, tent tapijt (rubberachtig spul met gaatjes). Maar als jouw binnentent (zonder slaapgedeelte) bijvoorbeeld 2m bij 3m is, en je blijft er een week staan, dan zou ik daar zeil overheen leggen om droge voeten te houden. Beetje afhankelijk van de weersomstandigheden ter plekke.
Hoe groot is je tent trouwens?
Dat is toch gewoon een nieuwe manier van bevestigen? Die nieuwere heeft een soort zwengelring die je op slot draait, maar uiteindelijk gaan ze gewoon op dezelfde cartouches.Harribo schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:34:
Klein vraagje. Ik zoek een gasbrander zoals hieronder :
Ik heb er al 1 van, wil graag een tweede.
[Afbeelding]
Nu zie ik deze bij de decathlon:.. Staat bij "nieuw connect systeem"
[Afbeelding]
Zijn deze twee gasbranders hetzelfde systeem? Of is het "nieuwe connect" systeem compleet iets nieuws sinds +- een jaar?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
OK dank, maakt dus weinig uit welke ik dan koopGonadan schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:39:
[...]
Dat is toch gewoon een nieuwe manier van bevestigen? Die nieuwere heeft een soort zwengelring die je op slot draait, maar uiteindelijk gaan ze gewoon op dezelfde cartouches.
Klopt, als de gas dingen hetzelfde zijn maakt het niet uit. Zou wel lastig zijn als je twee ecosystemen mee moet nemen maar lijkt ook mij hier niet het geval.Harribo schreef op zondag 31 mei 2026 @ 22:27:
[...]
OK dank, maakt dus weinig uit welke ik dan koop
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Dank, ook @Deveon , daar kan ik wat mee. De tent is flink, 650 cm lang. Daarvan is een deel slaapcabine, een deel leefruimte en een deel overkapt, maar wel open zeg maar. Dat laatste deel is 160cm.Adam1980 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 16:30:
[...]
Niet toegestaan is volgens mij bedoeld voor voortent, en met name, luifel volgens mij. Bij grote kampeermiddelen (caravan, vouwwagen, bungalow tent). Omdat anders het gras kapot gaat als je dat ding daar 3 weken of langer laat staan.
Een grondzeil onder het zeil van jouw tent, daar zal niks mis mee zijn. Dat 'moet' je ook te alle tijde doen om dat zeil dat op de grond ligt te beschermen. Zeil over het gras dat in jouw binnentent zichtbaar is, vanwege het ontwerp van jouw tent, daar zou een enkele camping eigenaar iets van kunnen vinden. Met het idee dat het gras stikt als je er een gesloten zeil overheen legt. Dan zou je worteldoek kunnen gebruiken, of, fijner, tent tapijt (rubberachtig spul met gaatjes). Maar als jouw binnentent (zonder slaapgedeelte) bijvoorbeeld 2m bij 3m is, en je blijft er een week staan, dan zou ik daar zeil overheen leggen om droge voeten te houden. Beetje afhankelijk van de weersomstandigheden ter plekke.
Hoe groot is je tent trouwens?
Op basis van jullie input denk ik om een ademend grondzeil te kopen van 600cm. Dat niet alle grond onder het 'open' deel van de tent bedekt is vind ik niet erg, en zo is het grondzeil van omze tent toch goed beschermd. En bij droog weer kan ik het zeil altijd nog onder de tent vouwen.
Gebruik coupon —> SS6NL110
Dit ; https://nl.aliexpress.com/item/1005012105850732.html
:strip_exif()/f/image/6WuIiO0ZWWeVXdyePqaTA4Vj.jpg?f=fotoalbum_large)
YouTube: Vevor Rooftop Tent review.
[ Voor 26% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 01-06-2026 14:40 ]
SucceBuy, Aliexpress merk. Ben er nog steeds niet zo van om Chinesium voor cruciale zaken op mijn vakantie te gaan gebruiken.WiLLoW_TieN schreef op maandag 1 juni 2026 @ 08:59:
Deze VEVOR LY-RD0614 daktent kost nu €624,69 incl btw en verzending vanuit Frankrijk.
Gebruik coupon —> SS6NL110
Dit ; https://nl.pepper.com/visit/comment/5273523/738890
[Afbeelding]
YouTube: Vevor Rooftop Tent review.
Met daktent: constructie tijdens rijden, tijdens slapen, waterdichtheid, ademendheid van doek, etc.....
Blijft een hoop geld voor iets wat potentieel 1 a 2 jaar mee gaat als ik afga op de gemiddelde chinese kwaliteit.
VEVOR is best een oké merk 😉Get!em schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:07:
[...]
SucceBuy, Aliexpress merk. Ben er nog steeds niet zo van om Chinesium voor cruciale zaken op mijn vakantie te gaan gebruiken.
Met daktent: constructie tijdens rijden, tijdens slapen, waterdichtheid, ademendheid van doek, etc.....
Blijft een hoop geld voor iets wat potentieel 1 a 2 jaar mee gaat als ik afga op de gemiddelde chinese kwaliteit.
Dit is hem ; https://www.vevor.nl/bedd...opvouwbaar-p_010731057818
[ Voor 13% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 01-06-2026 09:26 ]
Veel van het spul wat we hier kopen bij een betrouwbare winkel komt net zo goed uit China.
De kunst is om het goede Chinesium spul uit de overvloed aan troep te filteren
Nee zeker niet ?? Ben alleen zelf op zoek naar een betaalbare daktent.LordSinclair schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:35:
Werk je voor dat merk dat je hier die link zo random komt neerzetten?
Zoek eens op VEVOR in dit topic ben hier al een tijdje mee bezig.
[ Voor 12% gewijzigd door WiLLoW_TieN op 01-06-2026 09:47 ]
Of je doet het natuurlijk meteen goed en hangt je hele bus vol met 2*6
Hi Ha Hopjesvla
Dat gewicht is relatief laag voor een daktentHopjesvla79 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:53:
54,5 kilo boven op de auto tillen...Heb je wel meteen je workout gehad.
Tsjah, wat is het verschil met de tent? Die heeft over het algemeen ook een plastic onderkant. Het maakt weinig uit of je daar nog een extra zeil onder legt of niet voor het gras. Afdekken doe je het sowieso. En dat kan ook niet echt anders en er is geen camping die dat verbiedt, anders kan je niet kamperen. Hooguit proberen ze het te voorkomen onder open luifels e.d., niet meer gras dood maken dan noodzakelijk.Bao_mi1 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:23:
Tip: zorg dat als je anti worteldoek gebruikt deze zo'n 50 cm uitsteekt rondom. Scheelt ontzettend veel opspattende modder bij regen en dat scheelt schoonmaken en is goed voor behoud van je tent.
All your base are belong to us!
Je bent je er van bewust dat vevor.nl een variant is tussen dropship en een vertaalde mockup van alieexpress?WiLLoW_TieN schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:11:
[...]
VEVOR is best een oké merk 😉
Dit is hem ; https://www.vevor.nl/bedd...opvouwbaar-p_010731057818
Klopt. Ik vind t bij campings ook altijd een rare regel.. Willen ze dan alleen campers hebben ofzo?Drardollan schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:50:
[...]
Tsjah, wat is het verschil met de tent? Die heeft over het algemeen ook een plastic onderkant. Het maakt weinig uit of je daar nog een extra zeil onder legt of niet voor het gras. Afdekken doe je het sowieso.
Mijn ervaring is wel dat een goed worteldoek iets minder kleeft aan het gras en dat het daardoor minder verstikt. Tevens is je eigen kuipzeil dan ook minder vies, al komt bij worteldoek de wormengrond er wel doorheen. En bij schoonmaken is worteldoek veel sneller droog.
Maar dan verstik je weer onnodig veel extra gras. Het formaat van mijn kuip kan ik niets aan veranderen, maar ik ga niet ook nog extra oppervlak afdekken.Drardollan schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:50:
Tip: zorg dat je grondzeil zo'n 50 cm uitsteekt rondom. Scheelt ontzettend veel opspattende modder bij regen en dat scheelt schoonmaken en is goed voor behoud van je tent.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Als het campingveld al een modderpoel is (met minder gras dan modder), dan zijn die extra centimeters niet zo erg, en zou ik t ook doen. Als camping gewoon mooi gras is, die extra centimeters gewoon onder je kuipzeil vouwen. En desnoods vouw je het alleen als je (flinke) regen verwacht even uit. Beetje zoals mensen de haring nog even nakijken al er onweer aan komt....Gonadan schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:09:
[...]
Maar dan verstik je weer onnodig veel extra gras. Het formaat van mijn kuip kan ik niets aan veranderen, maar ik ga niet ook nog extra oppervlak afdekken.
Gebruik liefst geen plastic (je weet wel, dat schildersspul). Vreselijk. Als je dat laat oversteken zet je je tent ook nog eens in een badkuip.
Onder de luifel hebben we soms niks, maar meestal gewoon zo'n buitenkleed.
Worteldoek laat wel water door, dus dat valt erg mee. Dat wegwerpplastic niet nee, daar creëer je inderdaad een waterbed mee.LordSinclair schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:15:
Maar dan loopt al het regenwater van je dak toch zo onder je tent? Lekker een waterbed. Of is dat ook voor het behoudt van je kuipzeil?
Dan nog, dan regent die modder er wel weer af. Ik heb mij doek gewoon mooi op maat geknipt en randjes afgewerkt, scheelt weer vouwen.Get!em schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:12:
[...]
Als het campingveld al een modderpoel is (met minder gras dan modder), dan zijn die extra centimeters niet zo erg, en zou ik t ook doen. Als camping gewoon mooi gras is, die extra centimeters gewoon onder je kuipzeil vouwen. En desnoods vouw je het alleen als je (flinke) regen verwacht even uit. Beetje zoals mensen de haring nog even nakijken al er onweer aan komt....
Nog een reden om antiworteldoek te willen.JanHenk schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:17:
[...]
Worteldoek laat wel water door, dus dat valt erg mee. Dat wegwerpplastic niet nee, daar creëer je inderdaad een waterbed mee.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zoals in mijn vorige post: worteldoek. Dat is open geweven plastic. Dus totaal waterdoorlatend.LordSinclair schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:15:
Maar dan loopt al het regenwater van je dak toch zo onder je tent? Lekker een waterbed. Of is dat ook voor het behoudt van je kuipzeil?
Met waterdicht grondzeil buiten je tent heb je inderdaad kans op badkuip.
En inderdaad, ik ga er dan vanuit dat je alsnog een kuipzeil hebt, zodat het water sowieso niet in je binnentent komt.
Had het geen gras of camping moeten worden, ik kan daar niet veel mee. Maar het is inderdaad beter om anti worteldoek kunnen gebruiken voor die 50cm. Ook dan beschadig je het gras, maar zoals gezegd: dan had het geen gras moeten worden.Gonadan schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:09:
[...]
Maar dan verstik je weer onnodig veel extra gras. Het formaat van mijn kuip kan ik niets aan veranderen, maar ik ga niet ook nog extra oppervlak afdekken.
[ Voor 13% gewijzigd door Drardollan op 01-06-2026 12:16 ]
Goed punt. Beter is om daarvoor anti worteldoek te gebruiken inderdaad.LordSinclair schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:15:
Heel kort door de bocht, ik vind het vervelend voor de camping maar ik kan er niks mee. Dat is nu eenmaal het hele idee van het stuk gras wat ik huur, dat ik er iets op kan zetten. Ook onder een camper of caravan gaat het gras na verloop van tijd kapot weet ik uit ervaring.Get!em schreef op maandag 1 juni 2026 @ 11:00:
[...]
Klopt. Ik vind t bij campings ook altijd een rare regel.. Willen ze dan alleen campers hebben ofzo?
Mijn ervaring is wel dat een goed worteldoek iets minder kleeft aan het gras en dat het daardoor minder verstikt. Tevens is je eigen kuipzeil dan ook minder vies, al komt bij worteldoek de wormengrond er wel doorheen. En bij schoonmaken is worteldoek veel sneller droog.
Als de camping zorgt voor goed beheer van het gras dan is het prima mogelijk om aan het eind van het voorjaar fatsoenlijke plekken te hebben met gras. Dat kost geld, tijd en energie. Niet alle campings willen dat erin stoppen met kapotte stukken of absurde regels tot gevolg.
Het is inderdaad, in tegenstelling tot wat ik eerder zei, beter om anti worteldoek te gebruiken onder het zeil. Ik haalde dat een beetje door de war, sorry.
[ Voor 13% gewijzigd door Drardollan op 01-06-2026 12:15 ]
Okéééé...Drardollan schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:11:
[...]
Had het geen gras of camping moeten worden, ik kan daar niet veel mee. Maar als je dat vervelend vind dan zou je anti worteldoek kunnen gebruiken voor die 50cm.
Maar ik gebruik inderdaad altijd antiworteldoek, ook onder de kuip. Kan het water tenminste goed weg en het gras/drek gaat dan ook minder snel meuren.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Sorry ik was nog aan het editten, mijn eerste bericht was niet correct. Dat heb ik aangepast.Gonadan schreef op maandag 1 juni 2026 @ 12:15:
[...]
Okéééé...
Maar ik gebruik inderdaad altijd antiworteldoek, ook onder de kuip. Kan het water tenminste goed weg en het gras/drek gaat dan ook minder snel meuren.
Maar als kampeerder kan je er wel degelijk wat mee, je kunt helpen door het oppervlak wat je afdekt te beperken. En net als campingeigenaren verschilt het ook bij kampeerders nogal hoeveel moeite ze willen doen om bij te dragen aan een goede grasmat.
Zelf vind ik uitstekend antiworteldoel sowieso erg lelijk dus alleen daarom wil ik het al niet, maar dan nog wil ik ook gewoon het afgedekte oppervlak beperken tot wat minimaal nodig is voor mijn kampeermiddel.
Iedereen maakt daar zijn eigen keuzes in maar als ik zie hoe vaak de voortent, luifel en soms zelfs nog party tent van een luchtdichte ondergrond wordt voorzien. Daar zou ik mij niet goed bij voelen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Daar waar je tent/vouwwagen/caravan staat komt logischerwijs geen daglicht en een stuk minder regen, dus daar groeit het niet zo best.
Dat mensen aan hun caravan een voortent willen hebben is ook wel logisch, dat men daar droog/schoon wil zitten ook.
Je moet ze echter de kost geven die aan hun tent/vouwwagentent/caravantent ook nog een luifel vastmaken en daar óók nog de boel willen bedekken, soms nog een stuk voorbij die luifel. Dan blijft er weinig gras over, leuk ook voor de volgende kampeerder die minder ruimte nodig is voor zijn onderkomen en daarmee dus in het zand staat.
Wij hebben een tentluifel, en daarbij ook een tapijt van 6x3, deze dekt bijna de hele oppervlakte van de luifel af. Wel handig in het buitenland waar je per definitie op het zand staat. Voor onderweg, of als er mooi gras ligt hebben we een kleiner tapijt van 2x3. Bedoelt voor een schone inloop, spullen droog/schoon neer zetten.
De tentluifel hebben we zeker niet gekocht met het idee het gras netjes te houden, zo eerlijk ben ik ook wel, maar daar waar het kan houden we er nu dus wel rekening mee.
Ik vind dat ik korting moet krijgen
Of überhaupt dermate ruim dat je nog een keuze had hoe je je kampeermiddel neerzette.
Tegenwoordig is dat vaak een stuk lastiger voor mijn gevoel. Lekker efficiënt ingedeeld allemaal maar opties qua positioneren zijn er niet echt meer. (gemiddeld genomen dan, want het bestaat gerust nog wel)
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Een camping zonder vaste plekken zullen wij niet komen, hooguit op een tussen camping waar iedereen laat komt en vroeg doorgaat door de ideale ligging.
Met opruimen heb je er nauwelijks voordeel aan, want je moet het grondzeil alsnog afnemen met een doekje als je het schoon en droog wilt hebben. (zelf bezem ik het alleen maar, en laat het gewoon aan de lucht drogen)
En je zit dan met een los vies zeil dat je ook moet schoonmaken en op moet vouwen.
(Of je flikkert het natuurlijk gewoon weg, maar dat is niet milieubewust)
Alleen met grind leg ik een oud tenttapijt onder de binnentent van de vouwwagen, om zo het bisontyl kuipzeil te beschermen.
Als er aarde of modder aan het zeil zit dan laat ik het even een kwartiertje aan de lucht drogen tijdens een plas/drink pauze. en veeg het er dan zo af met een bezem/stoffer met stugge haren.
Weer iets dat ik van de checklist kan afstrepen voor ons eerste tent avontuur. Thanks allen!
Juist bij Chinese "meuk" is het wel prettig als iemand een producent voor je uitzoekt en enige kwaliteitscontrole doet. Vevor heeft de duvel en z'n ouwe moer, maar wel als gemene deler dat er een bepaalde basiskwaliteit geleverd wordt. Daarnaast heb je een aanspreekpunt in Europa voor de garantie.Get!em schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:56:
[...]
Je bent je er van bewust dat vevor.nl een variant is tussen dropship en een vertaalde mockup van alieexpress?
Ga je zelf een willekeurige tent op Ali-Express bestellen, kan het meevallen, of het kan tegenvallen. En moet je maar zien of je je garantie daadwerkelijk krijgt, als het na een half jaar stukgaat.
Hier idem, kuipzeil op het gras, geen extra zeil/worteldoek.FRANQ schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:25:
Bij gras gebruik ik nooit een zeil onder de tent.
Met opruimen heb je er nauwelijks voordeel aan, want je moet het grondzeil alsnog afnemen met een doekje als je het schoon en droog wilt hebben. (zelf bezem ik het alleen maar, en laat het gewoon aan de lucht drogen)
En je zit dan met een los vies zeil dat je ook moet schoonmaken en op moet vouwen.
(Of je flikkert het natuurlijk gewoon weg, maar dat is niet milieubewust)
Alleen met grind leg ik een oud tenttapijt onder de binnentent van de vouwwagen, om zo het bisontyl kuipzeil te beschermen.
Als er aarde of modder aan het zeil zit dan laat ik het even een kwartiertje aan de lucht drogen tijdens een plas/drink pauze. en veeg het er dan zo af met een bezem/stoffer met stugge haren.
Bij afbreken kuipzeil een keertje omdraaien voor drogen en dan de bezem erover.
als het niet genoeg kan drogen/schoon wordt doen we het nog eens thuis opnieuw (maar dan is de rest van de tent ook niet droog.)
Of ik nu het kuipzeil schoonmaak of het worteldoek kost evenveel moeite, maar scheelt met opzetten. afbreken een onderdeel neem ook geen ruimte in beslag.
Mee eens, als het echt een gerenommeerd (eventueel EU) bedrijf en garantie is (met kvk, adres, etc). Want uiteindelijk komt toch best veel uit dezelfde fabrieken uit CN. Maar juist bij Vevor zie ik een heel hoog dropship model, zonder kvk, adres. Het zit met een slechtvertaalde site, directe alieexpress doorgelinkte advertenties in het rijtje Temu en Joybuy.Wild Chocolate schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:39:
[...]
Juist bij Chinese "meuk" is het wel prettig als iemand een producent voor je uitzoekt en enige kwaliteitscontrole doet. Vevor heeft de duvel en z'n ouwe moer, maar wel als gemene deler dat er een bepaalde basiskwaliteit geleverd wordt. Daarnaast heb je een aanspreekpunt in Europa voor de garantie.
Ga je zelf een willekeurige tent op Ali-Express bestellen, kan het meevallen, of het kan tegenvallen. En moet je maar zien of je je garantie daadwerkelijk krijgt, als het na een half jaar stukgaat.
Ik zeg niet dat je er niet moet kopen, maar mijn voorkeur heeft het niet.
SucceBuy Rooftop Tent Hardshell Opvouwbare Tent met Telescopische Ladder Matras PVC Cover Bag Waterdichte Jeep SUV Van Pickup Truck - AliExpress 18
Overigens is Obelink eigenmerk ook terug te vinden bij AE, maar dan heb je tenminste nog een winkel waar je bij de balie naar binnen kunt lopen.
[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 01-06-2026 14:01 ]
Maar als iemand z'n rubberen zwembadtegels wil meenemen, dan moet ie dat vooral doen. Leven en laten leven
[ Voor 5% gewijzigd door vhal op 01-06-2026 14:00 ]
Bij opruimen vegen we het worteldoek even kort af in de zon, opvouwen en in de aanhanger. Het kost 12 Euro en dus zeker niet de wereld, maar het scheelt weer een ritje naar de winkel en dus tijd
Ondanks dat Portugal voor ruim 2 weken ook fantastisch is qua zomervakantie, merk ik na de afgelopen 3 weekenden toch dat ik het jammer vind dat de tent en aanhanger voor dit jaar opgeborgen zijn. Het blijft een heerlijke bezigheid. Ook is het laten staan van de tent en er in de weekenden / feestdagen naartoe rijden zonder alles elke keer opnieuw op te moeten zetten echt prima bevallen. Dat gaan we volgend jaar nog eens doen denk ik
Deze is hetzelfde alleen duurder ??Get!em schreef op maandag 1 juni 2026 @ 13:55:
Ik zeg niet dat je er niet moet kopen, maar mijn voorkeur heeft het niet.
SucceBuy Rooftop Tent Hardshell Opvouwbare Tent met Telescopische Ladder Matras PVC Cover Bag Waterdichte Jeep SUV Van Pickup Truck - AliExpress 18
ivm historische redenen ooit aan een gasbus gekomen (10 liter ofzo) en deze bij leeg gelukkig kunnen omruilen op de camping (tijdens het koken natuurlijk) voor een volle (tegen betaling uiteraard). Echter zou ik nu wel graag de switch naar iets mobielers willen maken.
Nu hebben we zo'n eentje: https://www.kampeerwereld.nl/comfort-steel-9-5-kg-gas-vulling/7746
En ik zou wel willen naar iets kleiners dat in europa (Frankrijk / duitsland / italie / denemarken en tsjechie) eenvoudig te vervangen is mocht het leeg zijn. evt 2 mee (1 actief, 1 reserve) zodat ik niet tijdens het koken op pad moet.
Ik zie Campinggaz veel voorbij komen (waarbij 904 al meer dan voldoende is voor mij).
Echter welke nippels moet ik dan hebben of attributen om het aan te sluiten op zo'n rode/oranje gasslang? (Zoiets? https://www.amazon.nl/Campingaz-regelaars-907-904-901/dp/B0757588K8/ref=asc_df_B0757588K8?mcid=11a366b8d1363982b74e4fe97079b1f8&tag=nlshogostdde-21&linkCode=df0&hvadid=709858433430&hvpos=&hvnetw=g&hvrand=8231210265887746540&hvpone=&hvptwo=&hvqmt=&hvdev=c&hvdvcmdl=&hvlocint=&hvlocphy=1010751&hvtargid=pla-699930805621&psc=1&hvocijid=8231210265887746540-B0757588K8-&hvexpln=0&gad_source=1 )
Verbruik; we hebben een vouwwagen en gebruiken nu een simpel 3 pits gasstel (max 2 pitten tegelijk) en 1 cadac safari chef (kleine mobiele multibrander/bbq/schaal)
wie van vissen houdt, houdt niet van vissen
Je kunt ook een specifieke gasdrukregelaar kopen die al een Campingaz-aansluiting heeft. Je hebt ze van Cadac maar ook van andere merken. Als je die op je slang zet, ben je er ook. Maar daar kun je dan niet meer zo'n blauwe Benegas op aansluiten.
Ik heb 2x een 904 mee. Laatst toevallig beide omgeruild voor nieuw, omdat één leeg was en de andere nagenoeg. Zo heb je altijd een back-up, maar kun je ook koken op twee verschillende toestellen. In ons geval het kookstel van de vouwwagen zelf en die van de Cadac.
Uiteraard, zoals zo vaak bij dropshipping achtige kan het product goedkoper aangeboden worden. Prijs is dan nogal fluide....
Punt is ook niet de prijs, het is het winkelmodel. En oa Webshopchecker: Vevor.nl betrouwbaar? Check meer dan reviews! - Webshopchecker is het eens met mijn analyse. PAS OP: Vevor.nl (dropshipping uit China) zeer vaag retoursbeleid! - Webshopchecker
Ik heb er verder geen ervaring mee, ik doe gewoon graag mijn huiswerk als ik dingen koop. En MIJN gevoel is er gewoon niet zo goed bij deze voor spullen met als doel kamperen. Ik begrijp dat jij daar anders over denkt. Geen probleem.
Maar goed, gaat nu wel verder offtopic, dus ik antwoord op dit onderwerp niet meer verder.
Ik heb een 904 voor de keuken en een Cadac powerpak voor een los toestel (Safari Chef). Hier kunnen 2 x 500gr schroefblikjes (standaard EN417 schroefdraad) op.soepah schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:53:
Bedankt @JanHenk, en eventueel cartridges / kleinere bussen? iemand daar ervaring mee?
Wel even opletten, er zijn CV470 busjes en CV470+ busjes. Let op de "plus". Het werkt net iets anders en is volgens mij niet compatibel. Ik heb een Campingaz 360 grill maar daarop werken alleen de "plus" busjes.Harribo schreef op zondag 31 mei 2026 @ 20:34:
Klein vraagje. Ik zoek een gasbrander zoals hieronder :
Ik heb er al 1 van, wil graag een tweede.
[Afbeelding]
Nu zie ik deze bij de decathlon:.. Staat bij "nieuw connect systeem"
[Afbeelding]
Zijn deze twee gasbranders hetzelfde systeem? Of is het "nieuwe connect" systeem compleet iets nieuws sinds +- een jaar?
Maak je al gebruik van de Plus busjes dan is er geen probleem. Maar ik zie zo snel niet welke aansluiting je oude heeft.
[ Voor 5% gewijzigd door ST10©DE op 01-06-2026 15:39 ]
Mijn laatste 4 trekkerstenten kwamen uit China. 2 x lanshan, 2 x Naturehike. Enige reden dat ik ze weg deed was dat het n9iet preices wat wat ik zocht, maar met deze prijzen kun je nogal eens proberen.Get!em schreef op maandag 1 juni 2026 @ 09:07:
[...]
SucceBuy, Aliexpress merk. Ben er nog steeds niet zo van om Chinesium voor cruciale zaken op mijn vakantie te gaan gebruiken.
Om het maar even niet te hebben over de vraag waar het meeste van de tenten vandaan komen.
[ Voor 9% gewijzigd door maartend op 01-06-2026 17:15 ]
Hi Ha Hopjesvla
Een merk als Naturehike en Lanshan zijn echte merkenHopjesvla79 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 18:15:
probleem is denk ik ook niet het feit dat het uit China/Cambodja/Vietnam etc komt, maar de aftersales/kwaliteitscontrole etc waar een "echt" merk meer voor zal doen/makkelijk werkt dan als je een dispuut heb met reseller #346 op Ali. En dat is dan een afweging die ieder voor zich moet maken.
ik doelde niet specifiek op joumaartend schreef op maandag 1 juni 2026 @ 19:19:
[...]
Een merk als Naturehike en Lanshan zijn echte merken
Hi Ha Hopjesvla
@Bao_mi1Bao_mi1 schreef op zondag 31 mei 2026 @ 14:23:
Wij hebben op marktplaats een tent gekocht en gaan over 2 weken een weekje kamperen. Heeft iemand goede ervaringen met grondzeilen die wel worden toegestaan?
Je zou hem ook uit 1 stuk kunnen halen , de grondpennen zijn ook zeer handig in gras .
5.25 x 10m doek
Heb een airspace 430 dus beide kanten 0.5m ruimte en de overige 2m terugvouwen.
Het staat overal wel beschreven maar nog nooit iets gehoord. Heb dan liever ook dat ze de plek ook gaan checken op scherp spul van de vorige huurder #schroefharingdoordetentbodem
sowieso dus een goed idee om je plek vooraf goed te checken op stenen dennenappels haringen etc . als de tent staat krijg je dat niet meer weg en loop je er 500x overheen . Reparatiesetje niet vergeten dus!
Ik gebruik altijd een bouwzeil voor onder de tent. Niet elegant en eigenlijk ook niet handig met opruimen.Denman schreef op maandag 1 juni 2026 @ 14:24:
Wij hebben 3 stuks worteldoek van de Action van 2 x 5 meter die we nu een jaar of 2 gebruiken. Bij opzetten ligt het met 2 minuten, Miami Air 6 opblaasbare tent erop gooien en uitleggen (zit compleet met kuipzeil en slaapcabines in 1 pakket) en het is geregeld.
Dat worteldoek gebruik je dus onder je tent ter bescherming van de tentbodem? En leg je het dan met 3 doeken op elkaar of is 1 doek al stevig genoeg?
En over Vevor is nog een topic op dit forum waarbij ze weigeren bekend te maken waar het product naar teruggestuurd moet worden
[ Voor 9% gewijzigd door Wolly op 02-06-2026 09:34 ]
Eén worteldoek. Het is om te zorgen dat je kuip-/grondzeil wat minder vies wordt + dat er minder scherpe delen in steken vanaf de onderkant.Wolly schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:33:
[...]
Ik gebruik altijd een bouwzeil voor onder de tent. Niet elegant en eigenlijk ook niet handig met opruimen.
Dat worteldoek gebruik je dus onder je tent ter bescherming van de tentbodem? En leg je het dan met 3 doeken op elkaar of is 1 doek al stevig genoeg?
Een bouwzeil lijkt me een matig idee omdat er dan water tussen blijft staan.
Je kuipzeil blijft dan zeker niet brandschoon, maar met een handdoekje veegje wel alles zo weg en kan je hem relatief schoon opvouwen. Als het allemaal direct op je kuipzeil geplakt zou zitten kan je dat wel vergeten.
En thuis klop je je worteldoek flink uit als alles opgedroogd is, valt het meeste er zo uit.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Precies om wat @MrAcid zegt: ter bescherming van het kuip-/grondzeil. Wij hadden eerder ook een bouwzeil en hoewel dat inderdaad ook prima beschermt blijft er wel water tussen staan, wat ook na een aantal droge dagen vaak gewoon nog aanwezig is. Met worteldoek kan het water er gewoon doorheen en heb je dat probleem nietWolly schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 09:33:
[...]
Ik gebruik altijd een bouwzeil voor onder de tent. Niet elegant en eigenlijk ook niet handig met opruimen.
En over Vevor is nog een topic op dit forum waarbij ze weigeren bekend te maken waar het product naar teruggestuurd moet worden
1 doek is stevig genoeg, maar omdat we een flinke tent hebben, hebben we ook wat oppervlakte nodig. Omdat de Action ze alleen aanbiedt in 2 x 5 hebben we er 3 nodig. Maar als je er ergens 1 kan vinden die groot genoeg is, prima
Maar op het eventuele schade door scherpe dingen na.Gonadan schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:00:
Ik vind het met name fijn dat wanneer er klei o.i.d. door het gras heen komt je de bulk in je antiworteldoek vangt. Die vouw je dan gewoon met vies naar binnen en laat je drogen (of niet als je alleen maar naar een volgende camping rijdt).
Je kuipzeil blijft dan zeker niet brandschoon, maar met een handdoekje veegje wel alles zo weg en kan je hem relatief schoon opvouwen. Als het allemaal direct op je kuipzeil geplakt zou zitten kan je dat wel vergeten.
En thuis klop je je worteldoek flink uit als alles opgedroogd is, valt het meeste er zo uit.
Zonder antiworteldoek is je kuipzeil dan vies. dan doe ik met mijn kuipzeil hetzelfde wat jij met je worteldoek doe. die veeg ik ter plekke schoon, of als niet lukt vouw ik met vies naar binnen voor thuis of volgende camping.
Half uurtje in de ochtend droog in de zon en ik kan ook alle klei zonder problemen er af kloppen.
/f/image/fZ8Ws3FPxgysi1WM3KGMpOC6.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/FNUz9b0nYNsLQDFyZcQmbw13.png?f=fotoalbum_large)