WK 2026: Scoor de beste elektronica deals met ons advies. Scoor jouw winnende opstelling tijdens dit WK!

[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 289 290 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
@bleufred1 Ik denk dat dit ook een verschil is tussen tentkampeerders en vouwwagenkampeerders. Toen wij een paar keer met de (Falco) tent op vakantie zijn geweest, heb ik er ook niet iets onder gelegd, het kuipzeil maak je immers helemaal los en kun je prima even separaat vies-op-vies in de (aparte) zak stoppen en later laten drogen, of ter plekke netjes schoonmaken en dan opruimen.

Met de vouwwagen is dat een aardige operatie, in principe blijft (bij mij) het kuipzeil gewoon vast zitten en komt ie als laatste tevoorschijn. Dan wil ik gewoon weg :p Wij doen het precies zoals @Gonadan zegt dus.

Overigens, zo'n bouwzeil laat geen water door. En opgesloten water kan wel gaan meuren. Geen aanrader wat mij betreft, net als dat wegwerpplastic.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
bleufred1 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:33:
[...]

Maar op het eventuele schade door scherpe dingen na.
Zonder antiworteldoek is je kuipzeil dan vies. dan doe ik met mijn kuipzeil hetzelfde wat jij met je worteldoek doe. die veeg ik ter plekke schoon, of als niet lukt vouw ik met vies naar binnen voor thuis of volgende camping.
Half uurtje in de ochtend droog in de zon en ik kan ook alle klei zonder problemen er af kloppen.
Dat kan ook, maar dan wil je hem niet meer in je zak stoppen anders sta je die later ook weer te poetsen. Een opgevouwen worteldoek kan je op veel plekken kwijt, een opgevouwen kuipzeil is een stuk lomper en minder handelbaar.
Scheelt ook behoorlijk bij thuis schoonmaken.

Daarnaast loop je het risico wat ik eerder met een tent heb gehad. Dat je een keer van die rottende modder onder je kuip hebt waarvan de lucht in je kuipzeil trekt, dat ruik je jaren later nog. Een doek eronder helpt daar heel flink tegen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:57
Ik zie ook een trend dat steeds meer campings als eis hebben dat je een ademend doek onder de tent legt om te voorkomen dat hun grasmat naar de getver gaat door al dat plastic (niet ademend).

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Nu online
timmert26 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:18:
Ik zie ook een trend dat steeds meer campings als eis hebben dat je een ademend doek onder de tent legt om te voorkomen dat hun grasmat naar de getver gaat door al dat plastic (niet ademend).
Dat is waar we al 2 dagen over posten? Een leuke eis, maar als je vervolgens op dat doek je grondzeil van je tent moet leggen maakt het geen barst uit.

All your base are belong to us!

• bleufred1
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 14:05
JanHenk schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 10:45:
@bleufred1 Ik denk dat dit ook een verschil is tussen tentkampeerders en vouwwagenkampeerders. Toen wij een paar keer met de (Falco) tent op vakantie zijn geweest, heb ik er ook niet iets onder gelegd, het kuipzeil maak je immers helemaal los en kun je prima even separaat vies-op-vies in de (aparte) zak stoppen en later laten drogen, of ter plekke netjes schoonmaken en dan opruimen.

Met de vouwwagen is dat een aardige operatie, in principe blijft (bij mij) het kuipzeil gewoon vast zitten en komt ie als laatste tevoorschijn. Dan wil ik gewoon weg :p Wij doen het precies zoals @Gonadan zegt dus.

Overigens, zo'n bouwzeil laat geen water door. En opgesloten water kan wel gaan meuren. Geen aanrader wat mij betreft, net als dat wegwerpplastic.
Wij hebben een vouwwagen, maar met een ritsbaar kuipzeil inderdaad. deze ligt dus los in de vouwwagen (disselbak) tijdens transport, in principe op dezelfde plek waar ik ook worteldoek zou bewaren als deze vies is.

kan me voorstellen als het een vast kuipzeil aan je tent is, je deze lastiger schoonmaakt en hier dan wel antiworteldoek onder zou leggen.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
bleufred1 schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:25:
[...]

Wij hebben een vouwwagen, maar met een ritsbaar kuipzeil inderdaad. deze ligt dus los in de vouwwagen (disselbak) tijdens transport, in principe op dezelfde plek waar ik ook worteldoek zou bewaren als deze vies is.

kan me voorstellen als het een vast kuipzeil aan je tent is, je deze lastiger schoonmaakt en hier dan wel antiworteldoek onder zou leggen.
Het kuipzeil is afritsbaar, maar ik laat hem bewust zitten en klap hem mee in omdat dat een hoop gedoe scheelt. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JanHenk
  • Niet online
Even wat anders: heeft iemand ervaring met de "EcoFuego" El Campo?

Het is een soort XXL kaars (dus geen hout of houtpellets). 27cm doorsnee en 27cm hoog, dat is nog relatief compact. Een kaars heeft een brandtijd van 8 uur en kost 3 tientjes (per stuk, bij twee). Niet goedkoop... Maar lijkt me wel lekker om zoiets mee te nemen op de camping en er omheen te gaan zitten. Er schijnt nog best wat warmte af te komen. Lekker in het voor- of naseizoen. Plaatje van de website:

Afbeeldingslocatie: https://ecofuego.nl/cdn/shop/files/image004_1_58cbe406-f891-4853-8bdb-121436c6f34b.jpg?v=1754473998&width=1280

Soms kan ik wat krijgen op de camping, maar vaak ook niet. En ik hou wel van een klein vuurtje :) Dus leek me eigenlijk wel leuk om dit te proberen.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
JanHenk schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:34:
Even wat anders: heeft iemand ervaring met de "EcoFuego" El Campo?

Het is een soort XXL kaars (dus geen hout of houtpellets). 27cm doorsnee en 27cm hoog, dat is nog relatief compact. Een kaars heeft een brandtijd van 8 uur en kost 3 tientjes (per twee). Niet goedkoop... Maar lijkt me wel lekker om zoiets mee te nemen op de camping en er omheen te gaan zitten. Er schijnt nog best wat warmte af te komen. Lekker in het voor- of naseizoen. Plaatje van de website:

[Afbeelding]

Soms kan ik wat krijgen op de camping, maar vaak ook niet. En ik hou wel van een klein vuurtje :) Dus leek me eigenlijk wel leuk om dit te proberen.
Tof ding, ik vraag me wel af wat er van het vuur over blijft als hij al wat verder op is. Komt het er dan nog wel boven uit?

Zo ben ik ook wel geïnteresseerd in die zogenaamde schone brandgel, daar heb je ook haardachtige branders van. Misschien ook wel een variant die goed op de camping zou passen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JanHenk
  • Niet online
Gonadan schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 12:44:
[...]

Tof ding, ik vraag me wel af wat er van het vuur over blijft als hij al wat verder op is. Komt het er dan nog wel boven uit?
Ik had wat filmpjes bekeken en als de kaars bijna op is, komen de vlammen er inderdaad nagenoeg niet meer bovenuit. Beetje inherent aan zo'n kaars-achtige natuurlijk. Denk dat het voor de warmte, wat voor mij ook belangrijk is, niet uitmaakt.
Zo ben ik ook wel geïnteresseerd in die zogenaamde schone brandgel, daar heb je ook haardachtige branders van. Misschien ook wel een variant die goed op de camping zou passen.
Je mist wat het geknisper van hout, maar dat is een vergelijkbaar idee inderdaad. Voordeel is dat het minder rook en geur verspreid en geen as. Ook wel prettig voor je campingburen, die bij een echt houtvuur niet de voordelen van de warmte hebben maar (soms) wel de nadelen :P

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
Vooral een stuk veiliger ook denk ik. Dit durf je wel redelijk bij je luifel te zetten.
Qua warmte stel ik me er niet te veel bij voor, maar qua sfeer lijkt het mij wel leuk.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Wij kopen altijd een paar van die citronellakaarsen met een hele dikke lont, staan voor 3-4 euro in elke Supermarché in Frankrijk. Niet hetzelfde qua hoeveelheid licht/vuur of warmte maar wel echt gezellig en iets om lekker in te staren!

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn1.gstatic.com/shopping?q=tbn:ANd9GcRA3dX9RWAXVIgPeDpFRfr6ft2KUabJ3UE9hN4bxcB99XcbRS379k4ke3iKt7F_jscRrZMT9Tqi

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Nu online
Drardollan schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 11:40:
[...]

Dat is waar we al 2 dagen over posten? Een leuke eis, maar als je vervolgens op dat doek je grondzeil van je tent moet leggen maakt het geen barst uit.
Precies. Geloof mij, het kuipzijl van Bisonyl aan mijn de Waard tenten verstikt net zoveel als een stuk niet ademend plastic. En dat plastic gaat er dus ook gewoon onder om het kuipzijl schoon te houden. De verhalen over water ertussen en wegdrijven heb ik in de praktijk ook nog nooit meegemaakt, ook niet na 10 dagen regen. Daarnaast neemt de bodem onder het kuipzijl sowieso al weinig meer op, omdat je het verdicht.

Daarnaast kan ik mijn kuipzijl niet losnemen, dus die wil ik altijd schoon hebben.

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Topicstarter
MrAcid schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 16:08:
Wij kopen altijd een paar van die citronellakaarsen met een hele dikke lont, staan voor 3-4 euro in elke Supermarché in Frankrijk. Niet hetzelfde qua hoeveelheid licht/vuur of warmte maar wel echt gezellig en iets om lekker in te staren!

[Afbeelding]
Zoiets hebben we nu vaak inderdaad, of nog kleinere voor op tafel. Deze zet ik liever niet onder de luifel want ze roeten als een malle. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Duclaasie schreef op dinsdag 2 juni 2026 @ 16:39:
[...]

Precies. Geloof mij, het kuipzijl van Bisonyl aan mijn de Waard tenten verstikt net zoveel als een stuk niet ademend plastic. En dat plastic gaat er dus ook gewoon onder om het kuipzijl schoon te houden. De verhalen over water ertussen en wegdrijven heb ik in de praktijk ook nog nooit meegemaakt, ook niet na 10 dagen regen. Daarnaast neemt de bodem onder het kuipzijl sowieso al weinig meer op, omdat je het verdicht.

Daarnaast kan ik mijn kuipzijl niet losnemen, dus die wil ik altijd schoon hebben.
Uit bovenstaande blijkt wel: als je een kuipzeil teveel opsluit gaat het ij-len. :+
Pagina: 1 ... 289 290 Laatste