[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 291 292 Laatste
Acties:

Onderwerpen


  • Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
harley schreef op zondag 14 juni 2026 @ 20:43:
Dit weekend de Savelbergrun gereden. Daar onze 2 katoenen tenten opgezet ( de karsten is niet (meer) van ons)
[Afbeelding]

en toen het zaterdag wel droog was ook maar eens mijn eigen nieuwe aangeschafte nog nooit opgezette "solo" tentje opgezet om te passen of er 2 slaapmatten in zouden passen.....
Ondanks dat het een 3 persoons tent is passen er GEEN 2 slaapmatten in.
[Afbeelding]
Mijn slaapmatten zijn 78x198 dus net geen 160 breed. Ging er vanuit dat er per persoon 60cm wordt geteld dus 180 breed zou moeten passen. Maar had al zo'n vermoeden dat dat niet paste, en dat werd gisteren bevestigd. Is dus echt voor solo gebruik....
Die cobra 3 is ook een relatief klein lichtgewicht trekkerstentje hé ;)

Er passen wel 2 kleine lichtgewicht taps toelopende matjes in tho :+

  • Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:22

Bommes

Capo del formaggio

Onderhoud is behoud, dus zorg ik er voor dat dat op orde is.
Heb wat van de (in sommige landen verplichte) shizel bij: reserve lampjes, gevarendriehoek hesjes, mini compressor en banden plugsetje.

Met de camper heb ik daarnaast nog bij me: toolrol met wat gereedschap, reserveband, krik, de oude multiriemen die ik de vorige keer heb vervangen voor nieuwe.

Tijdens motor vakantie, klein tasje met wat tools, zelfde minicompressortje en banden plug setje, paar zekeringen, t-wraps en wat duct-tape.

Wat het met reserve onderdelen is: meestal gaat kapot wat je niet bij je hebt.
Het voorbeeld van die accu, tja die ga je toch echt niet meesleuren als reserve :9

En daarbij in Europa is toch overal wel alles te krijgen wat er aan je auto struk kan gaan?
Al dan niet ondersteund door de ANWB om te zorgen dat je kapotte auto en die nieuwe onderdelen samen komen ergens bij een obscure garage in Zuid West Frankrijk :P

Ik ben automonteur van opleiding, kan me zelf goed redden maar wil eigenlijk het liefste dus gewoon niet sleutelen op vakantie. Dus doe ik voor af in de vorm van goed onderhoud. Dat neemt niet weg dat ik me meestal wel, onderweg al een keer via de anwb een nieuwe radiator laten leveren op de camping waar we toen stonden. Jaar daarvoor een startmotor klaar laten leggen ergens bij een automaterialen zaak in de Alpen.
Daar wel van geleerd, dus dat soort zooi vervang ik nu dus gewoon preventief na x jaar of kilometers

[ Voor 20% gewijzigd door Bommes op 16-06-2026 17:28 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.


  • oZy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:00

oZy

Lanuel schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 16:24:
...Nemen jullie reserveonderdelen mee als jullie gaan kamperen?....Ben benieuwd hoe anderen dat aanpakken. Controleren jullie de auto uitgebreid voor vertrek of vertrouwen jullie erop dat alles wel goed komt?
Geen specifieke reserveonderdelen, wel ff extra controle en verder alleen een standaard MacGyver kitje mee: zakmes, (rubber)hamer, schroevendraaiers, inbussetje, touw en vooral: ducttape :Y)

  • vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:50

vhal

ಠ_ಠ

Alleen een Noco booster voor de 12V-accu want "Toyota" :+

Voor de rest ligt het standaard spul zoals hesjes, gevarendriehoek, een kleine potkrik enz. in de kofferruimte.

Strava


  • franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

oZy schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 17:25:
[...]

Geen specifieke reserveonderdelen, wel ff extra controle en verder alleen een standaard MacGyver kitje mee: zakmes, (rubber)hamer, schroevendraaiers, inbussetje, touw en vooral: ducttape :Y)
Hier vergelijkbaar. Autotechniek weet ik weinig van, dus reserve lampjes etc heb ik wil bij me. Wel schroevendraaiers en wat dopsleutels om in de camper een kraan te kunnen vervangen bijvoorbeeld.

Edit: een als zeiler en naaiset voor tentdoek voor nood reparaties, tywraps natuurlijk een ducttape

[ Voor 9% gewijzigd door franssie op 16-06-2026 18:26 ]

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar


  • Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:48
Alleen een Credit Card en een rol ductape bij me. Zelfs reserve lampjes hoeft bij alles ledverlichting niet meer. Banden wat harder en gaan.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.


  • ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:22
QFT :)

Onze auto krijgt iedere 15k km verse olie. De fabriek zegt overigens het dubbele. Dan laten we ‘m door de garage ook helemaal nalopen :)

XXXVI


  • Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:22

Bommes

Capo del formaggio

Nou ja niet alleen de olie behoeft onderhoud.
Onze camper is 30 jaar oud, dan mag er wel eens preventief iets vervangen worden omdat het gewoon oud is.
Ik ga niet het hele blok uit elkaar halen, ding heeft pas 115.000km gereden, waar voor zo een ouderwetse diesel met ingereden is. Maar de randzaken: dynamo, startmotor, stuurbekrachtigingpomp die mogen wel eens wat extra aandacht na zoveel jaren.
Maar goed voordat het een techniek topic wordt :P

Vanmiddag de camper even omgedraaid op de oprit, de (door ons) ongebruikte voortent die we al die tijd mee sleepte er uit gehaald.
Wat inventaris uitgezocht, skates en step van mijn dochtertje er in gelegd.
Vrijdag t/m zondag a.s. ff kort weekendje kamperen. Op nog 10km van huis, ik niet door weekend werken (organisatie dorps Kermis) dus moet ik in de buurt zijn.
Camping gevonden bij mijn werk dorpje dus kan ik het mooi combineren.

Vrijdag laatste zooi er inladen en mijn 5 jarige met de camper vanuit school ophalen, daar heeft ze het nu al over, heerlijk.
Mijn vrouw volgt later op de dag vanuit haar werk.
Oh ja reminds me, ff op zoeken of we mogen bbqen op kolen op die camping.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.


  • franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

[b]Bommes in "[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2" en mijn 5 jarige met de camper vanuit school ophalen, daar heeft ze het nu al over, heerlijk.
Dat zijn leuke vooruitzichten en herinneringen voor de kleine. Veel plezier.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar


  • pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:38
vhal schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 17:55:
Alleen een Noco booster voor de 12V-accu want "Toyota" :+

Voor de rest ligt het standaard spul zoals hesjes, gevarendriehoek, een kleine potkrik enz. in de kofferruimte.
Nadat we afgelopen zomer een lege startaccu hadden (zeer irritant als je bij het tankstation staat) heb ik ook zo'n Noco booster aangeschaft voor de camper, zware dieselversie. Werkt een stuk prettiger dan met handen en voeten iemand vragen of hij wil helpen met startkabels met de hoop dat de hulp auto zwaar genoeg is voor een dikke diesel.

  • LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Wanneer je zo lang aan het tanken bent dat je accu er van leeg raakt :7

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.


  • pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:38
LordSinclair schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 08:26:
Wanneer je zo lang aan het tanken bent dat je accu er van leeg raakt :7
_O-

  • Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
In het verleden hebben we het wel eens over Huttopia gehad (hier of in het vouwwagentopic, of misschien zelfs allebei :+) en dit jaar ga ik het toch eens proberen. In de regio waar ik nog wat zocht was het één van de campings die er wel oké uit zag en ik had ook niet veel zin meer om veel te zoeken.
En toen ik zag dat een camping waar ik eerder met plezier heb gestaan is overgenomen door Huttopia had ik zoiets van probeer het gewoon een keer. Ik ben altijd wat terughoudend geweest maar je weet dingen pas echt als je het geprobeerd hebt. En ik vermaak me uiteindelijk altijd wel, dus komt vast goed. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8


  • Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:48
Gonadan schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:33:
In het verleden hebben we het wel eens over Huttopia gehad (hier of in het vouwwagentopic, of misschien zelfs allebei :+) en dit jaar ga ik het toch eens proberen. In de regio waar ik nog wat zocht was het één van de campings die er wel oké uit zag en ik had ook niet veel zin meer om veel te zoeken.
En toen ik zag dat een camping waar ik eerder met plezier heb gestaan is overgenomen door Huttopia had ik zoiets van probeer het gewoon een keer. Ik ben altijd wat terughoudend geweest maar je weet dingen pas echt als je het geprobeerd hebt. En ik vermaak me uiteindelijk altijd wel, dus komt vast goed. :P
Vorig jaar bij Huttopia in Saumur geweest en dit jaar in Briançon. Beide prima. Ik ben ook niet echt een keten fan maar Huttopia heeft diverse "formules" van luxe tot rust en simpel. De naam houdt mij niet meer tegen in ieder geval. (let wel, wij trekken altijd rond en dan ben je wellicht iets minder kritisch).

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.


  • Zille
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-06 12:21
Hij stond al een poos op m'n verlanglijstje...
Nu toch maar aangeschaft, de BLF LT1
LT1

  • Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:24
het lijkt meer op een BFL dan een BLF :+

Hi Ha Hopjesvla


  • Ruut88
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online
Zille schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 12:19:
Hij stond al een poos op m'n verlanglijstje...
Nu toch maar aangeschaft, de BLF LT1
[Afbeelding: LT1]
Een van onze beste kampeer aankopen van de laatste jaren. Echt top kwaliteit!

  • Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Gonadan schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 09:33:
In het verleden hebben we het wel eens over Huttopia gehad (hier of in het vouwwagentopic, of misschien zelfs allebei :+) en dit jaar ga ik het toch eens proberen. In de regio waar ik nog wat zocht was het één van de campings die er wel oké uit zag en ik had ook niet veel zin meer om veel te zoeken.
En toen ik zag dat een camping waar ik eerder met plezier heb gestaan is overgenomen door Huttopia had ik zoiets van probeer het gewoon een keer. Ik ben altijd wat terughoudend geweest maar je weet dingen pas echt als je het geprobeerd hebt. En ik vermaak me uiteindelijk altijd wel, dus komt vast goed. :P
Ik heb zowel ‘Flower Campings’ als ‘Huttopia’ campings meerdere keren bezocht, en die zijn eigenlijk altijd bevallen.

Dit jaar ook weer een ‘Flower Camping’, die zich toevallig bevindt op de mooiste plek vlakbij de locatie waar we heen wilden.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan


  • Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Ramzzz schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 13:52:
[...]

Ik heb zowel ‘Flower Campings’ als ‘Huttopia’ campings meerdere keren bezocht, en die zijn eigenlijk altijd bevallen.

Dit jaar ook weer een ‘Flower Camping’, die toevallig de mooiste plek vlakbij de locatie waar we heen wilden.
Flower ben ik volgens mij ook wel eens geweest, daar krijg ik in ieder geval nog spam van dus ik denk van wel. Een kijken of ik kan vinden welke dat was. :P

La Hallerais was dat. Leuke locatie, mensen niet verkeerd, maar de camping was ook weer niet echt om over naar huis te schrijven. Wellicht lag dat aan onze plek, maar ik zou hem niet snel nog een keer kiezen.

[ Voor 16% gewijzigd door Gonadan op 17-06-2026 14:05 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8


  • ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-06 15:26
lost95 schreef op maandag 8 juni 2026 @ 11:29:
[...]

Wij zijn ook erg tevreden met onze Lacerta. En je kan van alles customizen bij Karsten, ook fijn.
Wij ook. We zijn ook ons verlanglijstje aan het maken van modificaties. Meer ventilatie in het slaapgedeelte staat nu bovenaan. (Het is hier nu royaal boven de 30 graden 😂)

We denken aan extra ramen/hor in de binnenwand en idem op de achterkant.

Het binnenklimaat is al veel beter dan de vorige nylon tent, maar het blijft een tent; en die worden heet in de zon. Tov nylon vooral minder benauwd en s ochtend minder klam (maar niet geheel).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8SN1bmQK5qLLHfeMZvCXLiCuFMw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RzLtChlzFGDPDJqZshU8SFE8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door ijdod op 17-06-2026 17:57 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...


  • Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22-06 19:50
Zijn er ook mensen die tips hebben voor campings in Bretagne? Wij zoeken vooral rustige ruim opgezette campings die een beetje vergelijkbaar zijn met de Nederlandse Natuurkampeerterreinen van de Groene Koepel.

  • Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Bretagne is groot, waar wil je zitten? Kust? Binnenland? Puntje? Oksel? Smaragdkust?
ijdod schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 17:41:
[...]

Wij ook. We zijn ook ons verlanglijstje aan het maken van modificaties. Meer ventilatie in het slaapgedeelte staat nu bovenaan. (Het is hier nu royaal boven de 30 graden 😂)

We denken aan extra ramen/hor in de binnenwand en idem op de achterkant.

Het binnenklimaat is al veel beter dan de vorige nylon tent, maar het blijft een tent; en die worden heet in de zon. Tov nylon vooral minder benauwd en s ochtend minder klam (maar niet geheel).

[Afbeelding]
Een panoramadak is dan erg fijn. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8


  • Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22-06 19:50
Wij trekken altijd rond, dus alle suggesties zijn welkom wat dat betreft.

  • franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Duclaasie schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 18:09:
Zijn er ook mensen die tips hebben voor campings in Bretagne? Wij zoeken vooral rustige ruim opgezette campings die een beetje vergelijkbaar zijn met de Nederlandse Natuurkampeerterreinen van de Groene Koepel.
Wij gaan deze zomer waarschijnlijk ook die kant op. Maar totaal nog geen research gedaan, we trekken met een camperbusje en plannen eigenlijk een beetje dag per dag (ook afhankelijk van het weer).
Dus ik ben ook wel nieuwsgierig. Wij zoeken overigens meestal de gemeentelijke campings op (want winkels en horeco op loopafstand), maar die zijn net niet wat jij zoekt denk ik.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar


  • Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:20
@franssie @Duclaasie ik lees even mee wat betreft Bretagne.

Heeft iemand ervaring met Bretagne op de bonnefooi in het hoogseizoen? We zijn daar een week met vrienden in een huisje in het noord-westen van Bretagne en gaan daarna nog twee weken kamperen. Met extreem slecht weer willen we graag flexibel zijn.

We zijn over het algemeen niet heel kritisch wat betreft voorzieningen of locatie. Ik wil wel dat dingen goed geregeld zijn en de mensen vriendelijk.

  • Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12:42
pirke schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 07:36:
[...]


Nadat we afgelopen zomer een lege startaccu hadden (zeer irritant als je bij het tankstation staat) heb ik ook zo'n Noco booster aangeschaft voor de camper, zware dieselversie. Werkt een stuk prettiger dan met handen en voeten iemand vragen of hij wil helpen met startkabels met de hoop dat de hulp auto zwaar genoeg is voor een dikke diesel.
Elke auto is zwaar genoeg voor die dikke diesel. En ook elke set startkabels is geschikt.

Bij gebruik van een klein autootje en/of dunne startkabels moet je alleen even de tijd nemen. Gewoon het autootje starten, de boel met de startkabels aansluiten en een kwartiertje wachten. Daarmee laad je de lege accu van je zware diesel op en hoef je daarna dus de start-stroom niet uit het kleine autootje en/of door de dunne kabels te trekken.

Zo krijgt een oldtimer met 1000cc motortje ook een 3-liter diesel bus gestart.

De meeste mensen hebben alleen het geduld niet voor bovenstaande.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.


  • Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 22-06 19:50
franssie schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 19:30:
[...]

Wij gaan deze zomer waarschijnlijk ook die kant op. Maar totaal nog geen research gedaan, we trekken met een camperbusje en plannen eigenlijk een beetje dag per dag (ook afhankelijk van het weer).
Dus ik ben ook wel nieuwsgierig. Wij zoeken overigens meestal de gemeentelijke campings op (want winkels en horeco op loopafstand), maar die zijn net niet wat jij zoekt denk ik.
Gemeentelijke campings kúnnen ook prima rustig en relaxed zijn toch? Wij zijn op zich niet heel kritisch, maar allerlei vermaak voor kinderen enzo hebben wij niets aan. We hebben ook wel eens op grote campings gestaan, waar je op het tentenveld je toch in alle rust waande.

  • vargo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:45
pirke schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 07:36:
[...]


Nadat we afgelopen zomer een lege startaccu hadden (zeer irritant als je bij het tankstation staat) heb ik ook zo'n Noco booster aangeschaft voor de camper, zware dieselversie. Werkt een stuk prettiger dan met handen en voeten iemand vragen of hij wil helpen met startkabels met de hoop dat de hulp auto zwaar genoeg is voor een dikke diesel.
Herkenbaar! Ik heb dat een keer opgelost door de camper te starten met de huishoudaccu. Gewoon de startkabels op beide accus geplaatst en gaan! :*)

Ik zal dit niet voor iedereen aanraden want er kunnen dingen stuk gaan. Deze accu (270Ah 12V) heb ik zelf gebouwd dus ik weet precies wat het aankan (incl bekabeling, over-power beveiliging op 100A, zekeringen). Achteraf het BMS uitgelezen en die gaf 65A aan.

  • Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

franssie schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 19:30:
[...]

Wij gaan deze zomer waarschijnlijk ook die kant op. Maar totaal nog geen research gedaan, we trekken met een camperbusje en plannen eigenlijk een beetje dag per dag (ook afhankelijk van het weer).
Dus ik ben ook wel nieuwsgierig. Wij zoeken overigens meestal de gemeentelijke campings op (want winkels en horeco op loopafstand), maar die zijn net niet wat jij zoekt denk ik.
Op de bonnefooi weet ik niet, maar deze is aardig.

https://maps.app.goo.gl/p832p29DTAvdQ4Qu9?g_st=ic

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan


  • franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Duclaasie schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 20:13:
[...]


Gemeentelijke campings kúnnen ook prima rustig en relaxed zijn toch? Wij zijn op zich niet heel kritisch, maar allerlei vermaak voor kinderen enzo hebben wij niets aan. We hebben ook wel eens op grote campings gestaan, waar je op het tentenveld je toch in alle rust waande.
Nee, maar ruimte plaatsen en veel groen komt minder vaak voor. Het blijft gemeenschapsgeld, daarom vaak ook wel betaalbaar in de hoop dat de mensen de boodschappen lokaal doen en in de horeca geld uitgeven. Een gemeentelijke natuurcamping heb ik nog niet gezien.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar


  • ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-06 15:26
Gonadan schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 18:19:
Een panoramadak is dan erg fijn. :P
Cabrio tent 😂

Idee wat we voor de ramen hebben is een standaard raam met muggengaas en een ‘gordijn’ met rits, maar aan dat gordijn nog 2 punten met ritsen waardoor je ze ook uit kan zetten zonder inkijk.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...


  • ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-06 15:26
LordSinclair schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 08:26:
Wanneer je zo lang aan het tanken bent dat je accu er van leeg raakt :7
Je telefoon na een dagwandeling 15 minuten aan de lader in de auto en dan niet meer willen starten… 10km onder de Noordkaap.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...


  • Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
ijdod schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 20:38:
[...]

Cabrio tent 😂

Idee wat we voor de ramen hebben is een standaard raam met muggengaas en een ‘gordijn’ met rits, maar aan dat gordijn nog 2 punten met ritsen waardoor je ze ook uit kan zetten zonder inkijk.
Grapjas. :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sFIovpAN0UkBRMPB_7FvohEGfI0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N46tuKCS8urgb1uKviWBt79c.jpg?f=fotoalbum_large

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8


  • ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-06 15:26
Natte droom van elke campingduif 😂. Ik ken de constructie; gaat me voor de Karsten te ver 😄.


Municipal hebben je in alle soorten; sta nu midden in een natuurgebied, geen faciliteiten behalve de basis (stroom/wc/warme douche), redelijk royale plekken met veel schaduw, sta aan het water. en 13,50 per nacht. Weinig muggen ondanks het water (verbaasde me, but I’ll take it 😇).

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...


  • LogiZ5500
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 12:09
We zitten met ons jonge gezin nog campings te kijken voor de laatste week van juli. Kwamen de 'Leughte Resort Renswoude tegen. Iemand ervaring mee?

  • Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
ijdod schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 20:51:
Natte droom van elke campingduif 😂. Ik ken de constructie; gaat me voor de Karsten te ver 😄.
Die krijg ik altijd als reactie, maar nog nooit meegemaakt en ik ken ook niemand die dat daadwerkelijk gehad heeft. Denk dat als het warm genoeg is om dat open te zetten het gevogelte er ook allang geen zij meer in heeft. ;)
Municipal hebben je in alle soorten; sta nu midden in een natuurgebied, geen faciliteiten behalve de basis (stroom/wc/warme douche), redelijk royale plekken met veel schaduw, sta aan het water. en 13,50 per nacht. Weinig muggen ondanks het water (verbaasde me, but I’ll take it 😇).
Stromend water dan zeker? Maar klinkt goed, municipal heb je inderdaad in vele soorten en maten (behalve luxe wellicht :+ ).

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8


  • Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:22

Bommes

Capo del formaggio

@bretagne discussie/vragen:
Wij zijn met de camper in september 2024 rond getrokken door Bretagne, niks vooraf besproken.
Wat landmarks op de kaart gezet van wat we wilde bezoeken en gewoon gegaan.
Plaatsen en/of campings waar we geweest zijn:
Etretat, camperplaats: https://maps.app.goo.gl/V6r5VNzGLqpzSuKt6
Saint Malo, camping: https://maps.app.goo.gl/8f7AJcFyqk9c53ju7
Vanuit daar een dag naar Mont Saint-Michel geweest, waar je overigens ook met de camper perfect kunt overnachten op de parkeerplaast. Einde dag op de terug weg naar Saint Malo de zons ondergang wezen kijken bij: Pointe du Grouin (met een leuke municipal er vlak bij, wij hebben daar niet overnacht).
Perros-Guirec, camping: https://maps.app.goo.gl/aFXZUzjbvRaCXAKK8
Vanuit daar naar Saint-Guirec met het stadsbusje en langs de kust terug naar Perros gewandeld.
Quimper, camping: https://maps.app.goo.gl/jS3goH2qTe4BZQFr6
Locronan, camping: https://maps.app.goo.gl/WZov8EXfcdNNG9qm8
Le Manemeur camperplaats: https://maps.app.goo.gl/XSBib8uUn8M7K6QJ7
Carnac, camping: https://maps.app.goo.gl/FkTSvGtJtfc59Ngk6
Dinan, camperplaats: https://maps.app.goo.gl/AW21ApxnyD31giZV9
Vanuit daar wilde we nog een overnachting op de terug weg naar huis maar bij een tankstop ging de startmotor stuk. Ding aangesleept met een behulpzame fransman en in 1 streep naar huis gereden zonder het ding uit te zetten. Inclusief eten bij de Mac en nog een keer tanken. Alles met draaiende motor :o :P

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.


  • aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Het enige wat ik meeneem als ik vakantie ga met de hut is 2 volwaardige reserve wielen (1 voor de auto (ligt er permanent) en 1 onder de caravan hangende), gereedschapskist met standaard gereedschap (ratel, doppen set, schroevendraaiers en tangen, kroonsteentjes en DUCK tape 8-) ), reserve breek rem kabel, reserve CEE stekker, potkrik, en een 18V Parkside compressor. Paar blokken hout, oprijblokken en een Flatjack in de disselkast,

Gereedschapskist ligt in de auto.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)


  • ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-06 15:26
@Gonadan stilstaand. Brenne in FR, vele honderden kleine vijvers

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...


  • Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
@ijdod dan heb je flink geluk. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8


  • pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:38
Ivow85 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 20:09:
[...]

Elke auto is zwaar genoeg voor die dikke diesel. En ook elke set startkabels is geschikt.

Bij gebruik van een klein autootje en/of dunne startkabels moet je alleen even de tijd nemen. Gewoon het autootje starten, de boel met de startkabels aansluiten en een kwartiertje wachten. Daarmee laad je de lege accu van je zware diesel op en hoef je daarna dus de start-stroom niet uit het kleine autootje en/of door de dunne kabels te trekken.

Zo krijgt een oldtimer met 1000cc motortje ook een 3-liter diesel bus gestart.

De meeste mensen hebben alleen het geduld niet voor bovenstaande.
Werkt dat ook met een defecte startaccu?

Ik heb 2x hulp nodig gehad: de eerste keer van een Nederlander met een dikke SUV bij het tankstation, dat ging prima. We dachten toen nog dat hij simpelweg leeg was, dus alle verbruikers uit (koelkast op gas geforceerd) en 2 a 3 uur doorgereden. Op een parkeerplaats pauze gehouden, bleek hij daarna weer niet te starten. Deze keer was er een Nederlander met een veel kleiner autootje die wilde helpen, maar starten lukte niet, ook niet toen hij 20 seconden flink gas had gegeven. Daarna begon de omhulsel vd connector te roken vd hitte, dus toen alles losgekoppeld en toch maar pechhulp gebeld. Die kwamen een uurtje of 2 later met zo'n Noco booster en dat werkte meteen de eerste keer. Het is maar dat de startmotor zn ding kan doen, daarna neemt de dynamo het over. Camperplaats in de buurt van een garage gezocht waar hij 's nachts aan de stroom kon hangen, en 's ochtends op die manier kunnen starten. Bij de garage na parkeren direct accu vervangen en thuis precies dezelfde booster gekocht (Noco GBX75) om niet nog een keer in die situatie te komen.

Tijdens het wachten op de pechhulp is een camper wel ideaal: bordspelletje spelen met de kinderen, eten klaarmaken, wc aan boord, etc. Alleen het uitzicht was wat minder dan normaal :)

  • pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:38
aReaRe schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 22:35:
Het enige wat ik meeneem als ik vakantie ga met de hut is 2 volwaardige reserve wielen (1 voor de auto (ligt er permanent) en 1 onder de caravan hangende), gereedschapskist met standaard gereedschap (ratel, doppen set, schroevendraaiers en tangen, kroonsteentjes en DUCK tape 8-) ), reserve breek rem kabel, reserve CEE stekker, potkrik, en een 18V Parkside compressor. Paar blokken hout, oprijblokken en een Flatjack in de disselkast,

Gereedschapskist ligt in de auto.
Nu nog een reserve bed en je hebt 2 volwaardige caravans :)

  • Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-06 16:40

Dentheman

Zie signature

Lanuel schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 16:24:
Afgelopen weekend zijn we eindelijk weer gaan kamperen. We hadden een mooie plek aan een meer gevonden en het weer werkte gelukkig mee. Tijdens het inpakken realiseerde ik me hoeveel spullen er eigenlijk meegaan als je met de auto op vakantie gaat: tent, stoelen, koelbox, kookspullen, noem maar op.Een paar dagen voor vertrek heb ik mijn auto nog even nagekeken. Ik moest onder andere nieuwe ruitenwissers bestellen en heb meteen ook een luchtfilter vervangen. Die onderdelen heb ik via Autodoc besteld omdat ik daar meestal wel kan vinden wat ik nodig heb.Dat bracht me eigenlijk op een vraag. Nemen jullie reserveonderdelen mee als jullie gaan kamperen? Ik heb standaard wat zekeringen, een liter olie en een set lampjes in de auto liggen, maar verder niet veel. Vorig jaar stond een kennis van mij ergens op een camping met een kapotte accu en toen besefte ik hoe vervelend zoiets kan zijn als je ver van huis bent.Ben benieuwd hoe anderen dat aanpakken. Controleren jullie de auto uitgebreid voor vertrek of vertrouwen jullie erop dat alles wel goed komt?
Ik heb altijd een klein koffertje met gereedschap mee zodat ik kleine dingen (aan de caravan/auto/fiets) zelf kan fiksen, denk aan inbus, doppensetje, paar sleutels, schroevendraaier, tape, ty-wraps en een multimeter. Vooral de multimeter heb ik al meermaals andere kampeerders mee uit de brand geholpen met verlichtings-issues.


Met de vorige auto had ik ook een reserve-bobine mee en liters olie, gelukkig staat er nu iets moderners voor.

Zie ondertitel


  • B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:26
Vooropgesteld, onze auto's krijgen onderhoud volgens het boekje. De caravan om het jaar een BOVAG beurt. Verder altijd kritisch op afwijkingen/gekke slijtage/mankementen etc.

Ik gooi alleen een klein Wera gereedschapssetje in de auto en standaard ligt er een 12v bandenpomp ergens in de kofferbak.
Voor vertrek banden op spanning en olie checken. Dat laatste is tussen de jaarlijkse beurten eigenlijk niet nodig, maar de onderhoudsbeurt is altijd na de grote vakantie. Dus even checken vooraf.
Onder de auto zitten runflat banden, die kan ik onderweg hooguit oppompen.
Caravan krijgt om het jaar een beurt. Bandjes op spanning, visuele check en klaar.

Verder is er pechhulp.

Mijn moto is: buiten de vakantie rijd ik veel meer kilometers en heb ik ook nooit problemen, waarom zou dat dan in die paar duizend vakantie km's wel het geval zijn?

Kapotte accu kan altijd gebeuren, maar een reserve accu meenemen is ook gedoe. Waar stop je met meenemen van reserve onderdelen?
Lampje, olie, zekering het is overal te koop.

  • kleijn1985
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 22-06 12:57
LogiZ5500 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 21:16:
We zitten met ons jonge gezin nog campings te kijken voor de laatste week van juli. Kwamen de 'Leughte Resort Renswoude tegen. Iemand ervaring mee?
Wij zijn hier recentelijk geweest, prima camping check wel even of het nieuwe zwembad al open is

Onze kinderen vonden het zand speel gedeeltje erg leuk

  • Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:20
Ik neem altijd een klein gereedschapskistje mee met:
  • Bitsetje
  • Bithouder
  • Bahco
  • Puntbektang
  • Waterpomptang
  • Inbussleutelset
  • Soms een multimeter
Handig bij een haperend kraantje of ander technisch malheur aan de vouwwagen. Verder nog reserve tentstokveertjes (die uitstekende dopjes waarmee stokken aan elkaar klikken), tentelastieken, tear-aid en een reserve oplooprem-kabel. Vooral die veertjes al meerdere keren nodig gehad. Met de tear-aid heb ik vrienden in nood kunnen helpen.

Wat betreft de auto heb ik vrijwel niets bij me. Twee jaar geleden zijn we in Spanje met een kapotte versnellingsbak perfect geholpen door de ANWB. Binnen een paar dagen werd een Nederlandse Volvo XC60 hybride met trekhaak op onze camping afgeleverd. Daar hebben we toen nog drie weken vakantie mee kunnen vieren. Onze eigen auto is op transport naar NL gegaan. Dat alles voor 0 euro eigen kosten en amper gedoe.

Ik had er niet aan moeten denken om dat allemaal zelf te moeten regelen. Een internationaal in te leveren huurauto is al haast onmogelijk te vinden. Laat staan met trekhaak en plek voor een gezin van 5. Transport van eigen auto naar NL was ook een crime geweest… Heel blij dat we dat allemaal konden uitbesteden.

  • JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:24
Kevinns schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:23:
Ik neem altijd een klein gereedschapskistje mee met:
  • Bitsetje
  • Bithouder
  • Bahco
  • Puntbektang
  • Waterpomptang
  • Inbussleutelset
  • Soms een multimeter
Handig bij een haperend kraantje of ander technisch malheur aan de vouwwagen. Verder nog reserve tentstokveertjes (die uitstekende dopjes waarmee stokken aan elkaar klikken), tentelastieken, tear-aid en een reserve oplooprem-kabel. Vooral die veertjes al meerdere keren nodig gehad. Met de tear-aid heb ik vrienden in nood kunnen helpen.

Wat betreft de auto heb ik vrijwel niets bij me. Twee jaar geleden zijn we in Spanje met een kapotte versnellingsbak perfect geholpen door de ANWB. Binnen een paar dagen werd een Nederlandse Volvo XC60 hybride met trekhaak op onze camping afgeleverd. Daar hebben we toen nog drie weken vakantie mee kunnen vieren. Onze eigen auto is op transport naar NL gegaan. Dat alles voor 0 euro eigen kosten en amper gedoe.

Ik had er niet aan moeten denken om dat allemaal zelf te moeten regelen. Een internationaal in te leveren huurauto is al haast onmogelijk te vinden. Laat staan met trekhaak en plek voor een gezin van 5. Transport van eigen auto naar NL was ook een crime geweest… Heel blij dat we dat allemaal konden uitbesteden.
Wel goed checken in je verzekering of een trekkend voertuig ook meeverzekerd is bij afslepen, dat is geloof ik niet standaard.

Maar inderdaad fijn dat dan toch alles voor je wordt geregeld.

  • vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

YouTube: Jump Starting Your Car Using a Drill Battery - Does it Really Work ?
TLDR: 14v kan je 1:1, sommige 18v lukt ook nog wel, 20v dunno . (wellicht is er een topic over dit onderwerp op GOT ?)

ik neem al tijden een 14,4v makita tol mee voor de uitdraaipoten en in nood wiel moeren (wel met kruis sleutel oid eerst "los"draaien en/of vast maken) het zijn helaas geen goeie accu/powerbanks voor de kids in de tent :(

De lidl/parkside powerbanks met 12v voor op de auto-accu werken over het algemeen wel,
ik vraag me af of men ook naast "tools/pech onderweg" rekening houd met 2 -4 uur langs de weg staan ?
Dan denk ik meer aan eten/drinken en iets om schaduw mee te cree-eren.

Daarbij zorgen we altijd dat reserve wiel/gereedschap als eerste apart gelegt word voordat de auto/trekdingus gevuld worden. en stop deze als laatste in de auto. je zal maar in de regen eerst je auto moeten uitruimen om bij je reserveband te kunnen komen.

Tja vanalles


  • LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
ik vraag me af of men ook naast "tools/pech onderweg" rekening houd met 2 -4 uur langs de weg staan ?
Dan denk ik meer aan eten/drinken en iets om schaduw mee te cree-eren.

Daarbij zorgen we altijd dat reserve wiel/gereedschap als eerste apart gelegt word voordat de auto/trekdingus gevuld worden. en stop deze als laatste in de auto. je zal maar in de regen eerst je auto moeten uitruimen om bij je reserveband te kunnen komen.
Je legt niet even je reservewiel boven op alle bagage. Daar is dat ding gewoon te groot voor.

Wat ik wel aan kan raden is je sleepoog op een plek voor het grijpen neer leggen. Vaak word je toch eerst naar een plek gesleept/vervoerd waar de hulpdiensten veiliger aan je auto kunnen werken.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.


  • m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:59
Kevinns schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:23:
Ik neem altijd een klein gereedschapskistje mee met:
  • Bitsetje
  • Bithouder
  • Bahco
  • Puntbektang
  • Waterpomptang
  • Inbussleutelset
  • Soms een multimeter
Goed lijstje.
Zo was ik afgelopen vakantie de slinger vergeten om de poten uit te kunnen draaien. Toen kwam de bahco goed van pas; die kun je ook gebruiken om de poten mee uit te draaien. Al is het wel minder handig en kijkt de camping je wat raar aan :')

  • JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
m181087 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 15:17:
[...]

Zo was ik afgelopen vakantie de slinger vergeten om de poten uit te kunnen draaien. Toen kwam de bahco goed van pas; die kun je ook gebruiken om de poten mee uit te draaien. Al is het wel minder handig en kijkt de camping je wat raar aan :')
Lol, in zo'n geval zou ik zelf mijn sleutel aanbieden in plaats van raar staan te kijken.

Of andersom, zelf even vragen aan een caravan- of vouwwagenkampeerder... :P

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser


  • vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

LordSinclair schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 14:13:
[...]
Je legt niet even je reservewiel boven op alle bagage. Daar is dat ding gewoon te groot voor.
dit snap ik niet ..heeft iedereen wat jij hebt ?

* heb je uberhaupt een reserveband .. of noodkit (met een busje "pur")
* je controleert je reserveband voor vertrek of deze gevuld is met lucht. (staat ervan)
* heb je een thuiskomer of volwaardig band
* past je reserve band op je auto en/of op je vw/caravan oid (zelfde gereedschap? )
* paar handschoenen en/of (nat washandje ofzo om smeer enzo van je handen te halen) zijn ook fijn om klaar te hebben liggen.

+ de plek die je leeg haalt kan je vullen met bagage, het is niet alsof je ruimte kwijt raakt dus ..


Meeste profijt wat ik tot nu toe ervan gehad heb is dat de grond kledder nat was van de camping .. bandje op de grond 1 van ons zet daarop de bagage en de ander pakt het om in de (voor)tent te zetten.
en dat er altijd een verrassing ligt voor de kids op die verborgen plek .. bij aankomst :)

Tja vanalles


  • LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
vso schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 15:37:
[...]

dit snap ik niet ..heeft iedereen wat jij hebt ?

* heb je uberhaupt een reserveband .. of noodkit (met een busje "pur")
* je controleert je reserveband voor vertrek of deze gevuld is met lucht. (staat ervan)
* heb je een thuiskomer of volwaardig band
* past je reserve band op je auto en/of op je vw/caravan oid (zelfde gereedschap? )
* paar handschoenen en/of (nat washandje ofzo om smeer enzo van je handen te halen) zijn ook fijn om klaar te hebben liggen.

+ de plek die je leeg haalt kan je vullen met bagage, het is niet alsof je ruimte kwijt raakt dus ..


Meeste profijt wat ik tot nu toe ervan gehad heb is dat de grond kledder nat was van de camping .. bandje op de grond 1 van ons zet daarop de bagage en de ander pakt het om in de (voor)tent te zetten.
en dat er altijd een verrassing ligt voor de kids op die verborgen plek .. bij aankomst :)
- Ja ik heb een volwaardig reservewiel
- Ja die past ook
- En ja die past onderin de auto, waar de auto breder en langer is dan bovenin,
- Waar het wiel terecht zou komen wanneer je tot het dak stapelt daar is de auto te kort om het wiel nog neer te leggen. Sterker nog zelfs op de vloer van het bagageruim gaat de klep niet meer dicht. Alleen onder de vloer past het.

Ik zorg er juist voor dat de tent bij de hand is, dan kan de rest van de bagage droog in de auto blijven tot de tent staat. Da's al vele malen vaker praktischer gebleken dan het reservewiel bij de hand.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.


  • vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

LordSinclair schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 15:51:
Da's al vele malen vaker praktischer gebleken dan het reservewiel bij de hand.
niet voor iedereen toepasbaar, wellicht iets bredere visie ?

ik kan wel 1 of 2 reservebanden kwijt in de kofferbak, disselbak en heb dan zeker voldoende ruimte over.

Wist je dat naast auto's ook vouwwagens en caravan's of bagage wagens reserve wielen hebben, en je dan eronder moet kruipen om ze los te draaien of een soort beugel (die natuurlijk altijd aan de verkeerde kant van de caravan zit) dat doe je ook niet graag onderweg. . dit soort situaties zou ik ook even in acht nemen. juist is dat een reden om dit als "oplossing" aan te bieden.

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 18-06-2026 16:09 ]

Tja vanalles


  • LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
vso schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 16:07:
[...]

niet voor iedereen toepasbaar, wellicht iets bredere visie ?

ik kan wel 1 of 2 reservebanden kwijt in de kofferbak, disselbak en heb dan zeker voldoende ruimte over.
niet voor iedereen toepasbaar, wellicht iets bredere visie ? ;)

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.


  • aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

vso schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 16:07:
[...]

niet voor iedereen toepasbaar, wellicht iets bredere visie ?

ik kan wel 1 of 2 reservebanden kwijt in de kofferbak, disselbak en heb dan zeker voldoende ruimte over.

Wist je dat naast auto's ook vouwwagens en caravan's of bagage wagens reserve wielen hebben, en je dan eronder moet kruipen om ze los te draaien of een soort beugel (die natuurlijk altijd aan de verkeerde kant van de caravan zit) dat doe je ook niet graag onderweg. . dit soort situaties zou ik ook even in acht nemen. juist is dat een reden om dit als "oplossing" aan te bieden.
Normaliter hangt de reserveband van de caravan onder de caravan (laten doen door de dealer), maar als ik de disselbak wat leger maak kan hij op de oude plek daar. Reserveband van de auto ligt onder de bagagevloer van de stationwagen, maar met achterbank plat en alleen vouwfiets, koelbox en gereedschapskist erin is het ook zo leeg. En kunnen tegen de regen als die eruit moeten.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)


  • m181087
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:59
JanHenk schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 15:21:
[...]


Lol, in zo'n geval zou ik zelf mijn sleutel aanbieden in plaats van raar staan te kijken.

Of andersom, zelf even vragen aan een caravan- of vouwwagenkampeerder... :P
Dat was in het voorseizoen, dus weinig caravans in de buurt. Degenen die ik vroeg hadden een grotere maat dop (?) dus pasten de slingers niet. Met de bahco was het trouwens maar een paar minuten extra werk; ik kon de draai niet volledig maken dus was klein stukje draaien, dan even de bahco loshalen, etc. Ik was iig blij dat ik een bahco mee had.

Over de reserve band discussie; die van mij blijft ook lekker onderin de auto. Als ik die bovenop de bagage leg ben ik allereerst bang dat ik dingen eronder verpletter en tevens een projectiel creëer als ik een keer flink moet remmen.

  • Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:58

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Zullen we de reserveband-discussie op een vriendelijke toon met elkaar bespreken? Dank u

Wauw, een sig!


  • Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13:11
m181087 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 15:17:
[...]
Zo was ik afgelopen vakantie de slinger vergeten om de poten uit te kunnen draaien. Toen kwam de bahco goed van pas; die kun je ook gebruiken om de poten mee uit te draaien. Al is het wel minder handig en kijkt de camping je wat raar aan :')
:D

Ik vraag mij af hoe je dat kan vergeten. Zo'n ding ligt toch standaard in je disselbak? Die bewaar je toch niet thuis?

Hier altijd 2 stuks mee, 1 van de mover en 1 van de caravan. Enig verschil is dat die van de mover een scharnierende kop heeft, dat is fijn voor de mover maar niet voor de normale pootjes.

All your base are belong to us!


  • Smurf
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:39

Smurf

Detri

De slinger hangt hier al jaren ongebruikt in de disselbak. Voor de pootjes (en de haringen) is de accutol mee. Daarnaast nog een koffer met gereedschap en wat losse draadjes, klemmen, beugels, schroefjes enz. voor de kleine klusjes op de camping. Daar zou ik ook nog de doppenset van kunnen pakken voor de pootjes.

)


  • kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:55
Drardollan schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 10:51:
[...]

:D

Ik vraag mij af hoe je dat kan vergeten. Zo'n ding ligt toch standaard in je disselbak? Die bewaar je toch niet thuis?

Hier altijd 2 stuks mee, 1 van de mover en 1 van de caravan. Enig verschil is dat die van de mover een scharnierende kop heeft, dat is fijn voor de mover maar niet voor de normale pootjes.
Standaard ligt de mover-afstandsbediening in de keukenla van de caravan en zitten de caravansleutels in m’n broekzak en het dashboardkastje…
Afgelopen jaar dus even niet :X

  • Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13:11
kiefty14 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 12:54:
[...]

Standaard ligt de mover-afstandsbediening in de keukenla van de caravan en zitten de caravansleutels in m’n broekzak en het dashboardkastje…
Afgelopen jaar dus even niet :X
Geen sleutels mee hebben is wel iets vervelender dan geen zwengel of geen afstandsbediening. Met duwen krijg je het apparaat wel op zijn plek en een zwengel kan je makkelijk lenen. Maar geen sleutels.... dan moet je ofwel terug ofwel breken. Beiden geen leuke opties -O-

Ik leg inderdaad ook altijd een extra caravansleutel in het dashboard kastje en een extra autosleutel in de caravan. Maar ooit zal ik het een keer vergeten, dat kan niet anders 8)

All your base are belong to us!


  • ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:22
Haha jij durft, das het meest controversiële stukje gereedschap hier :+

Persoonlijk heb ik daar geen moeite mee overigens. Ik snap het wel :)

XXXVI


  • kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:55
Drardollan schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 14:37:
[...]

Geen sleutels mee hebben is wel iets vervelender dan geen zwengel of geen afstandsbediening. Met duwen krijg je het apparaat wel op zijn plek en een zwengel kan je makkelijk lenen. Maar geen sleutels.... dan moet je ofwel terug ofwel breken. Beiden geen leuke opties -O-

Ik leg inderdaad ook altijd een extra caravansleutel in het dashboard kastje en een extra autosleutel in de caravan. Maar ooit zal ik het een keer vergeten, dat kan niet anders 8)
Kwamen er in Maastricht achter, was even vloeken en 3 uur extra family bonding in de auto ;)

  • franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Reserve sleutels nemen wij altijd mee, zodat mijn vriendin en ik altijd zelfstandig zijn om eerder naar de camper te gaan, of als we tegelijkertijd douchen de een niet op de ander hoeft te wachten. En inderdaad als je een setje kwijtraakt hoef je niet naar huis

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar


  • Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:55
kiefty14 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:09:
[...]

Kwamen er in Maastricht achter, was even vloeken en 3 uur extra family bonding in de auto ;)
Woonden er maar Tweakers in Maastricht en omgeving.....

[ Voor 66% gewijzigd door Tha_T op 19-06-2026 16:18 ]


  • Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13:11
kiefty14 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:09:
[...]

Kwamen er in Maastricht achter, was even vloeken en 3 uur extra family bonding in de auto ;)
Met de hele sleurhut en mensen heen en weer gegaan? Wow, ik had denk ik de boel afgekoppeld ergens bij een een wegrestaurant en snel heen en weer gegaan. Scheelt toch weer een slok brandstof en tijd door de hogere snelheid :)

Maar het viel nog mee gelukkig, zuur maar goed te doen haha

All your base are belong to us!


  • Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13:11
Tha_T schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:17:
[...]


Woonden er maar Tweakers in Maastricht en omgeving.....
Zijn er Tweakers in de omgeving Maastricht die alle sleutels hebben? Dat is handig dan, die noteer ik even!

:+

All your base are belong to us!


  • zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-06 17:47
Hopjesvla79 schreef op zondag 14 juni 2026 @ 22:20:
Ik was gisteren op een event voor lichtgewicht kampeerders/ wandelaars..Stonden 150 gear nerds ruim een half uur te luisteren naar een ontwerper van dyneema tenten.. of te kwijlen bij carbon haringen (me too) ;)
Beetje late reactie (ben nogal druk). Vroeger werd dat doek Cuben Fibre genoemd. Tegenwoordig heet het Dyneema Cuben Fibre. Het procedé is niet meer beschermd. De handelsnamen waaronder het wordt verkocht wel.

Ik heb het daarom nog steeds over DCF tenten. Er zijn een paar 'grote' cottage merken die het gebruiken met het maken van UL tenten.

De achilleshiel van DCF is schuren, vouwen. Het slijt daarom sneller weg dan nylon. Dus alleen als gewicht heel belangrijk is geef je dus de meerprijs voor DCF uit.

Ik zelf houd het bij erg dun siliconen nylon. erg goedkoop via de Chinese meuk sites en prima voor weekendjes e.d. Voor belangrijkere en langere tochten neig ik nog steeds naar Hilleberg-achtige kwaliteit maar dan wel in het iets lichtere segement (zoals Seek-outside)

Carbon haringen gebruik ik al decennia. Ik kocht ze in het begin bij Ti-Goat wat later Rutalocura werd. Zowel de lange als de korte versie. Ik heb er denk ik wel een stuk op 50 a 50 liggen.... (ik heb aparte sets bij elke lichtgewicht tent/tarp in mijn verzameling)

  • Tha_T
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:55
Drardollan schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:24:
[...]

Zijn er Tweakers in de omgeving Maastricht die alle sleutels hebben? Dat is handig dan, die noteer ik even!

:+
Nee maar wel Tweakers die je een sleutel voor je pootjes kunnen bezorgen maar oke.....

  • franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Tha_T schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:41:
[...]


Nee maar wel Tweakers die je een sleutel voor je pootjes kunnen bezorgen maar oke.....
Ah zo, het ging over toegang sleutels. En ja er is vast wel een tweaker die het slot kan picken.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar


  • Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 13:11
Tha_T schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:41:
[...]


Nee maar wel Tweakers die je een sleutel voor je pootjes kunnen bezorgen maar oke.....
Het ging niet om de zwengel :>

All your base are belong to us!


  • Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:22

Bommes

Capo del formaggio

Blaf heet op de camping, maar het is nog net uit te houden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iPKlcWOAjEWsS_Or48vhivXtpCc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UwVzs6dvYgz2FJztZ72rX4OT.jpg?f=fotoalbum_large

Ze hebben overigens een heerlijk zwembad, een lekker ouderwetse rechthoekige bak water zonder poespas. Met net een koele 24 graden water er in.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.


  • aeacus45
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:58
zuma schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:40:
[...]

Beetje late reactie (ben nogal druk). Vroeger werd dat doek Cuben Fibre genoemd. Tegenwoordig heet het Dyneema Cuben Fibre. Het procedé is niet meer beschermd. De handelsnamen waaronder het wordt verkocht wel.

Ik heb het daarom nog steeds over DCF tenten. Er zijn een paar 'grote' cottage merken die het gebruiken met het maken van UL tenten.

De achilleshiel van DCF is schuren, vouwen. Het slijt daarom sneller weg dan nylon. Dus alleen als gewicht heel belangrijk is geef je dus de meerprijs voor DCF uit.

Ik zelf houd het bij erg dun siliconen nylon. erg goedkoop via de Chinese meuk sites en prima voor weekendjes e.d. Voor belangrijkere en langere tochten neig ik nog steeds naar Hilleberg-achtige kwaliteit maar dan wel in het iets lichtere segement (zoals Seek-outside)

Carbon haringen gebruik ik al decennia. Ik kocht ze in het begin bij Ti-Goat wat later Rutalocura werd. Zowel de lange als de korte versie. Ik heb er denk ik wel een stuk op 50 a 50 liggen.... (ik heb aparte sets bij elke lichtgewicht tent/tarp in mijn verzameling)
Leuk om te lezen, en herkenbaar dat gewicht op een gegeven moment bijna een hobby op zich wordt. Ergens zit er natuurlijk een grens tussen “lichter wandelen” en “alleen nog maar bezig zijn met grammen besparen”, maar ik snap de aantrekkingskracht wel.

DCF is inderdaad fascinerend spul. Het gewicht en de waterdichtheid zijn geweldig, maar ik hoor ook vaak dat het materiaal minder vergevingsgezind is. Een nylon tent kun je wat ruwer behandelen en na jaren nog steeds gebruiken, terwijl je met DCF toch wat meer bewust moet omgaan met vouwen, schuren en opzetten.

Ik vind het zelf wel mooi dat er tegenwoordig zoveel keuze is: van betaalbare silnylon tot echt UL-spul voor mensen die elke gram tellen. Voor een weekendje of vakantie zou ik ook eerder voor degelijk en betaalbaar gaan, maar voor een lange tocht waarbij elke kilo telt snap ik de keuze voor DCF of carbon volledig.

Die 50 carbon haringen vind ik trouwens wel mooi bewijs dat gear verzamelen een aparte tak van sport wordt. Uiteindelijk is de zoektocht naar de perfecte set-up misschien bijna net zo leuk als het wandelen zelf.

Thuisbatterij kopen? Eerst even rekenen. Onafhankelijke 2027+ rendementscheck op basis van jouw situatie: www.ufit.nl


  • kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12:55
Drardollan schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 16:23:
[...]


Met de hele sleurhut en mensen heen en weer gegaan? Wow, ik had denk ik de boel afgekoppeld ergens bij een een wegrestaurant en snel heen en weer gegaan. Scheelt toch weer een slok brandstof en tijd door de hogere snelheid :)

Maar het viel nog mee gelukkig, zuur maar goed te doen haha
Samen uit samen thuis😝

De sleutel van het disselslot zit aan de sleutelbos van de caravan. Dus kon hem wel afkoppelen maar niet op slot zetten. De mover afstandsbediening lag toen nog in de besteklade in tegenstelling tot de terug rit 🙃. En vrouw en kids om 0700 bij tankstation achterlaten is ook zoiets.

Heb niks meer van de werkgever gehoord waarom ik 2x op dezelfde dag bij hetzelfde snelweg tankstation had getankt🤔.

  • Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8


  • _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 11:20

_Eend_

🌻🇺🇦

Ik vraag me echt af hoe je daar komt. Zo goed ken ik het Grolloerveld niet, maar je moet volgens mij toch best wel ver rijden over weggetjes die duidelijk niet geschikt zijn voor iets groters dan een quad..

Gelukkig krijgen ze al een opknapbeurt: https://www.rtvdrenthe.nl...enthe-krijgen-opknapbeurt

[ Voor 14% gewijzigd door _Eend_ op 19-06-2026 22:09 ]


  • aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

@pirke of @Bommes , die hebben een camper _O- Maar die zullen het niet zijn :P

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)


  • Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Die van @pirke had nog een stuk minder vlonderpad over gelaten. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8


  • aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Gonadan schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 22:11:
Die van @pirke had nog een stuk minder vlonderpad over gelaten. :P
Was er begin van dit jaar niet een vrachtwagen met oplegger in de buurt van de Biesbosch ook op een fietspad gereden over een houten fietsbrug :+
Het verwijderen had ook wat voeten in de aarde :p

[ Voor 7% gewijzigd door aReaRe op 19-06-2026 22:17 ]

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)


  • Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:48
Gonadan schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 22:11:
Die van @pirke had nog een stuk minder vlonderpad over gelaten. :P
Weet ik nog zo niet, die kon best eens een lagere as last hebben. :henk

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.


  • Just-Be
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 07:27
aReaRe schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 22:16:
[...]

Was er begin van dit jaar niet een vrachtwagen met oplegger in de buurt van de Biesbosch ook op een fietspad gereden over een houten fietsbrug :+
Het verwijderen had ook wat voeten in de aarde :p
Klopt ja!

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/6005036/vrachtwagen-die-door-fietsbrug-zakte-na-dagen-voorbereiding-weggetakeld

  • pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:38
Gonadan schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 22:11:
Die van @pirke had nog een stuk minder vlonderpad over gelaten. :P
Onze zwaarste as is de vooras, die mag max 2300kg wegen, in de praktijk zal hij rond de 2000 zitten.

De twee achterassen zijn elk slechts max 1600kg :)

  • pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:38
Is ook wel echt een domme actie, als je er een keer flink op springt zakken die dingen al bijna door...

  • Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
pirke schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 22:34:
[...]


Onze zwaarste as is de vooras, die mag max 2300kg wegen, in de praktijk zal hij rond de 2000 zitten.

De twee achterassen zijn elk slechts max 1600kg :)
Met genoeg gewicht is asdruk irrelevant, dan bezwijkt gewoon de hele constructie. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8


  • Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:34
Wat een prutsers!
Wie rijdt er nu met z’n volle verstand een vlonderpad op?
Zelfs met een auto, laat staan een camper… 8)7

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...


  • g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08:07
Best apparaat @pirke als je rond de 5200kg weegt. Ik weet dat de gemiddelde camper per definitie te zwaar is (als die op B rijbewijs staat) maar jij/jullie hebben dan best een flinke camper! Zijn er ergens foto's van deze "vrachtwagen" terug te vinden in dit topic? 😜

Vind mijn auto caravan combi al flink met 12+ meter en totaal mtm van 4390kg. Gaaf ik hou er wel van!

Lekker weekje uitgekozen @Bommes wij wilde last minute (vandaag) nog weekje pakken om de hoek, gewoon werken maar wel vanaf/vanuit de camping. Maar kansloos helemaal vol, plus alles hier in de buurt. Jammer, maar is te verwachten met dit weer.

[ Voor 24% gewijzigd door g00gle op 20-06-2026 01:41 ]


  • MMulder13
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 11:54
Puppetmaster schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 23:05:
[...]

Wat een prutsers!
Wie rijdt er nu met z’n volle verstand een vlonderpad op?
Zelfs met een auto, laat staan een camper… 8)7
Uberhaupt al erg bijzonder dat je bij dat vlonderpad weet uit te komen met een camper, ligt nou niet direct naast een weg oid 8)7

  • Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:22

Bommes

Capo del formaggio

Geen idee wat onze aslasten zijn, we hebben niet super veel spullen bij ons. Maar goed het ding is leeg volgens kenteken al 2990kg.
Gelukkig wel met ruimte in de aslasten: voor max 1850, achter max 2120 (lekker random gewicht ook).
Keertje een weegbrug opzoeken want ben wel benieuwd wat het nou is op volle oorlog sterkte. Het gaat snel hard met gewichten, ruim 100 liter water tank, die vol gooien, met mijn gezin instappen en ik kan nog maar 200 laden.

Gisterenavond koelde het buiten wel lekker af, binnen bleef het nog lang erg warm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_3OjUkmPWTwzxrqREob07k3N5Ho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hhg5waSF7L7NadFqknDzdpqQ.jpg?f=fotoalbum_large
Nog een klein mini buitje midden in de nacht gehad, toen zakte de temp nog iets verder, maar meer dan een dun laken om onder te slapen was echt niet nodig.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.


  • pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:38
g00gle schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 01:40:
Best apparaat @pirke als je rond de 5200kg weegt. Ik weet dat de gemiddelde camper per definitie te zwaar is (als die op B rijbewijs staat) maar jij/jullie hebben dan best een flinke camper! Zijn er ergens foto's van deze "vrachtwagen" terug te vinden in dit topic? 😜

Vind mijn auto caravan combi al flink met 12+ meter en totaal mtm van 4390kg. Gaaf ik hou er wel van!

Lekker weekje uitgekozen @Bommes wij wilde last minute (vandaag) nog weekje pakken om de hoek, gewoon werken maar wel vanaf/vanuit de camping. Maar kansloos helemaal vol, plus alles hier in de buurt. Jammer, maar is te verwachten met dit weer.
9 meter, max 5500kg. Significant korter dan de jouwe ;)

Hij is vooral ruimer vanbinnen dan een gebruikelijke camper (meestal 6.5 a 7,5m) wat we erg fijn vinden met kinderen, waarbij we voornamelijk op plekken komen waar het 's avonds te koud is om fijn buiten te zitten. 30 graden overdag hou ik niet van... Ook gebruiken we hem het hele jaar door, niet alleen in de zomer. En aangezien we meestal rondtrekken is een voorzettent niet handig. Vandaar een beetje extra binnenruimte.

Verder staan we het liefst vrij in de natuur, dan helpt het om zoveel mogelijk zelfvoorzienend te zijn. Er gaat niks boven lekker vers (afbak)brood bovenop een berg aan een meertje ergens in Noorwegen :)

En zoals @Bommes al zegt: het gaat hard met gewicht vd lading. De meeste B rijbewijs campers rijden te zwaar rond, dat wilde ik niet. Massa rijklaar op kenteken is 4300kg, dus genoeg marge. Hier gaan ook de extras nog af die er later zijn aangebouwd en niet onder leeggewicht vallen.

Dit topic staat vol met fotos, bijv
pirke in "[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2"
pirke in "[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2"

  • B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:26
Dat is een “echte” camper :)
Ook foto’s van binnen om een indruk te krijgen van de indeling en uitrusting?

[ Voor 6% gewijzigd door B-Real op 20-06-2026 12:23 ]


  • pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:38
B-Real schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 12:23:
Dat is een “echte” camper :)
Ook foto’s van binnen om een indruk te krijgen van de indeling en uitrusting?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yNpsQLmJw4O4c1j3FsZM69qz8dc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/dKneqQuy1Q3hrRRXOcxhATXS.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5rnhr7h6AE1C4DC9YX6NVCFHI5I=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/chuehPQUSBqTZgbpfYV4rBrB.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xfdrhwb3CWKSzq2eqrZgYUHV7rU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/T2onm8YtNEGBD4ZfsO9IhCEV.jpg?f=user_large

We hebben er vloerbedekking bij gekregen, die staat hier niet op de foto. De gordijnen bij de alkoof hebben we vervangen door 100% verduisterend.

Bij de cabine zit een schuifdeur zodat we die niet zien als we ergens stilstaan. Tussen de keuken en de achterkant zit ook nog een schuifdeur zodat de kinderen kunnen gaan slapen terwijl wij in het woongedeelte zitten.

Hij heeft een dubbele bodem wat heerlijk isoleert en waar we veel bagage kwijt kunnen. Plus een grote garage achterin onder het bed.

Genoeg ruimte om op regenachtige dagen met 4 man nog steeds niet claustrofobisch te worden.

  • thefox231
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-06 10:16
Beste medetweakers,

Sorry om hier zo in te breken. Maar erg veel ervaren kampeerders hier.
Wij hebben een Truma aventa compact plus (2de generatie) laten monteren echter het geluid valt enorm tegen en er is een erg irritante toon hoorbaar.

Na lang zoeken had ik juist voor de Truma Aventa Compact Plus gekozen, omdat deze "nauwelijks hoorbaar, stilste op de markt etc" was.

Stel ik mij aan en is dit normaal of is hier echt serieus iets niet goed?
YouTube: stand auto, temperatuur op 26 graden caravan 33 tril en resonantie 
Hij staat op standje auto en je hoort hem na seconde of 20 optoeren en dan wordt de piep of hoe je het ook omschrijft verschrikkelijk. Ook resoneert het in de caravan (te strak aangedraaide airco?).

Ik wil voorkomen dat de leverancier denkt komt weer een klant zeuren over het geluid. Bij buren van ons vorig jaar was de airco nauwelijks hoorbaar beetje "wind/suizen" maar niet dit.

  • Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:20
thefox231 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:33:
Beste medetweakers,

Sorry om hier zo in te breken. Maar erg veel ervaren kampeerders hier.
Wij hebben een Truma aventa compact plus (2de generatie) laten monteren echter het geluid valt enorm tegen en er is een erg irritante toon hoorbaar.

Na lang zoeken had ik juist voor de Truma Aventa Compact Plus gekozen, omdat deze "nauwelijks hoorbaar, stilste op de markt etc" was.

Stel ik mij aan en is dit normaal of is hier echt serieus iets niet goed?
YouTube: stand auto, temperatuur op 26 graden caravan 33 tril en resonantie 
Hij staat op standje auto en je hoort hem na seconde of 20 optoeren en dan wordt de piep of hoe je het ook omschrijft verschrikkelijk. Ook resoneert het in de caravan (te strak aangedraaide airco?).

Ik wil voorkomen dat de leverancier denkt komt weer een klant zeuren over het geluid. Bij buren van ons vorig jaar was de airco nauwelijks hoorbaar beetje "wind/suizen" maar niet dit.
Ik heb het zelf niet maar twee jaar geleden stonden we met onze vouwwagen naast een gloednieuwe caravan met Dorema Dometic airco. Toen hebben we de eigenaar ook vriendelijk verzocht om ’m uit te zetten. Niet te doen.

Anderszijds heb ik ook veel stillere modellen gehoord. Echt stil is het volgens mij nooit en blij word ik er als tent-kampeerder niet van…

  • aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Kevinns schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 17:02:
[...]
Echt stil is het volgens mij nooit en blij word ik er als tent-kampeerder niet van…
Ik ook niet als caravan kampeerder, zeker die split airco's die aan het raam van de caravan hangen zijn berucht en die hoor ik ook binnen de caravan.
En ik heb geen airco in mijn hut, en ik mis het niet, gewoon ventileren (en ik heb er ook de ruimte niet voor in de bank kasten (enige optie), en ik ga niet mijn enig dakraam die open kan ervoor opofferen).

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)


  • 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:39
thefox231 schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 13:33:
Beste medetweakers,

Sorry om hier zo in te breken. Maar erg veel ervaren kampeerders hier.
Wij hebben een Truma aventa compact plus (2de generatie) laten monteren echter het geluid valt enorm tegen en er is een erg irritante toon hoorbaar.

Na lang zoeken had ik juist voor de Truma Aventa Compact Plus gekozen, omdat deze "nauwelijks hoorbaar, stilste op de markt etc" was.

Stel ik mij aan en is dit normaal of is hier echt serieus iets niet goed?
YouTube: stand auto, temperatuur op 26 graden caravan 33 tril en resonantie 
Hij staat op standje auto en je hoort hem na seconde of 20 optoeren en dan wordt de piep of hoe je het ook omschrijft verschrikkelijk. Ook resoneert het in de caravan (te strak aangedraaide airco?).

Ik wil voorkomen dat de leverancier denkt komt weer een klant zeuren over het geluid. Bij buren van ons vorig jaar was de airco nauwelijks hoorbaar beetje "wind/suizen" maar niet dit.
Een airco in een caravan maakt nu eenmaal herrie, die caravan is een grote klankkast.

Ik heb 2 verschillende airco's gehad en allebei presteerden ze ver onder de maat qua geluid.

De 1e was een Dometic Freshjet, dat was nog de beste van de 2. Nu een Telair silent, deze zou stiller zijn maar is dat helaas niet. De luchtverkeer van deze airco is erg slecht waardoor je veel last hebt van het windgeluid, dat was bij de Dometic veel minder aanwezig.


Wat veel veel scheelt in het gebrom is de bouten waarmee het binnen- en buitendeel verbonden zijn, aandraaien met het juiste moment. Beide airco's hebben het probleem dat de hele caravan schud op het moment dat de compressor start of stopt.

  • pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:38
Wij hebben een Telair DualClima, slechts 2x gebruikt. Beide keren toen het boven de 30 graden was, even een half uurtje koelen voor het slapen gaan. Stil is het niet nee, maar wel lekker om de grootste benauwdheid eruit te halen. Het grote nadeel van de airco is dat we er een externe 230v aansluiting voor nodig hebben, dat hebben we meestal niet :) Daarom mijden we de gebieden waar het heet wordt...

  • Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Naar aanleiding van een zwembad en een stapel opblaasattributen zat ik toch eens te kijken naar een elektrisch pompje, maar daar heb je ook veel varianten van zeg.

Ik doe het eigenlijk al jaren met de hand omdat die dingen over het algemeen een onmeunige takkeherrie maakten en ze niet sneller waren dan ik met een goede pomp met de hand. Maar er zijn er ook best toffe tegenwoordig zag ik.

Je hebt nog steeds de gillers die in het boekje een enorm debiet beloven maar dat volgens de reviews alleen met niets eraan waar maken.
Maar je hebt ze ook ter grootte van een vuist, met accu en redelijk stil. Dat klinkt toch wel gadgetachtig. :P

Misschien toch maar eens zoiets overwegen. Thuis heb ik een flinke handpomp maar op de camping moet het met de longetjes. En dan begint een krokodil en wat donuts toch wel op werk te lijken. :+

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8


  • Just-Be
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 07:27
Gonadan schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 22:44:
Naar aanleiding van een zwembad en een stapel opblaasattributen zat ik toch eens te kijken naar een elektrisch pompje, maar daar heb je ook veel varianten van zeg.

Ik doe het eigenlijk al jaren met de hand omdat die dingen over het algemeen een onmeunige takkeherrie maakten en ze niet sneller waren dan ik met een goede pomp met de hand. Maar er zijn er ook best toffe tegenwoordig zag ik.

Je hebt nog steeds de gillers die in het boekje een enorm debiet beloven maar dat volgens de reviews alleen met niets eraan waar maken.
Maar je hebt ze ook ter grootte van een vuist, met accu en redelijk stil. Dat klinkt toch wel gadgetachtig. :P

Misschien toch maar eens zoiets overwegen. Thuis heb ik een flinke handpomp maar op de camping moet het met de longetjes. En dan begint een krokodil en wat donuts toch wel op werk te lijken. :+
Ik gebruik al jaren mijn air duster om zwembadjes en luchtbedden op te blazen, stil is ie niet maar snel wel ;-)

uitvoering: Xpert Electric Air Duster

  • vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:50

vhal

ಠ_ಠ

Gonadan schreef op zaterdag 20 juni 2026 @ 22:44:
Naar aanleiding van een zwembad en een stapel opblaasattributen zat ik toch eens te kijken naar een elektrisch pompje, maar daar heb je ook veel varianten van zeg.

Ik doe het eigenlijk al jaren met de hand omdat die dingen over het algemeen een onmeunige takkeherrie maakten en ze niet sneller waren dan ik met een goede pomp met de hand. Maar er zijn er ook best toffe tegenwoordig zag ik.

Je hebt nog steeds de gillers die in het boekje een enorm debiet beloven maar dat volgens de reviews alleen met niets eraan waar maken.
Maar je hebt ze ook ter grootte van een vuist, met accu en redelijk stil. Dat klinkt toch wel gadgetachtig. :P

Misschien toch maar eens zoiets overwegen. Thuis heb ik een flinke handpomp maar op de camping moet het met de longetjes. En dan begint een krokodil en wat donuts toch wel op werk te lijken. :+
Ik heb hier zo'n Intex dual-action handpomp in de bak liggen ter grote van een PET-fles. Ook los te kopen bij Amazon voor een paar euro.

Die elektrische herriebakken vermijd ik.

Strava

Pagina: 1 ... 291 292 Laatste