Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Los eromheen is altijd fout, dat kan losschieten namelijk. Veel trekhaken hebben toch een metalen 'oog' aan de onderkant? Daar kan je mooi een karabijnhaak aan vast maken.Gonadan schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:55:
Ongeremd bedoel je dan inderdaad, want witte plaat zegt daar niet zoveel over. Dat is puur afhankelijk van gewicht. Mijn vouwwagen heeft ook een witte plaat maar is wel geremd.
Dit kan ik vinden:
https://www.anwb.nl/kampe...den-met-de-caravan/remmen
https://www.anwb.nl/vakan...rbereiding/verkeersregels
Beiden suggereren dat de regelgeving voor beide methoden hetzelfde is. Vast maken aan een extra bevestigingspunt aan de haak of chassis, maar niet er los omheen.
Op zowel de trekhaak van de Land Cruiser zat die en bij de verwijderbare trekhaak van de Rav4 zit die ook.
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD
Dus ik heb ooit eens (want ze hadden niks anders) dit ding gekocht, maar dat is echt best wel pijnlijk als je daar in het donker met je schenen tegenaan loopt. Richting de auto wijzend gaat niet want met het verwijderen van de trekhaak krijg ik dan krassen op de bumper.
Herkenbaar, ik heb ook zo'n vervelend oog waar met pijn en moeite een karabijnhaak door past. Het is af-fabriek maar wellicht ook Thule.FastFred schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:09:
Ik heb een afneembare Thule trekhaak. Onder de auto/bumper zit een oog (hoort bij het Thule systeem) waar je een karabijnhaak/breekkabel aan kunt bevestigen, maar dat oog is veel te klein om fatsoenlijk iets aan te haken en zit op een klote plek waar je lastig bij kunt.
Handige oplossing is om standaard daar een (tweede) karabijnhaak aan te bevestigen, en dan slechts de breekkabel daar doorheen te halen en vervolgens lussen om de trekhaak. Dus zoals het voorbeeld in m'n vorige post, alleen het oog zit op een andere plaats.
In Zwitserland mag het oog overigens niet aan een afneembare haak zitten. Dus daar is het voorbeeld niet juist.
[ Voor 6% gewijzigd door Cheesy op 12-12-2023 15:50 ]
Ik ga na m'n werk wel ff bij Obelink langs. Ik zie dat ze daar die 'ouderwetse' hulpkoppeling hebben. Meteen maar ff degelijke karabijnhaken en nieuwe breekkabel scoren.
Is dan zoiets geschikt? https://www.obelink.nl/pro-plus-60-mm-rvs-karabijnhaken.html De ANWB noemt specifiek stalen karabijnhaken van 60mm dik staal.
[ Voor 22% gewijzigd door FastFred op 12-12-2023 16:38 ]
Zou dan zoiets als dit scoren ipv een plastic bal die je erin steektFastFred schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 16:06:
Ja dus een kwalitatief degelijke karabijnhaak aan het oog (dat liefst aan de auto zit en niet aan de trekhaak) en daar de breekkabel doorheen lussen.
Ik ga na m'n werk wel ff bij Obelink langs. Ik zie dat ze daar die 'ouderwetse' hulpkoppeling hebben. Meteen maar ff degelijke karabijnhaken en nieuwe breekkabel scoren.
Is dan zoiets geschikt? https://www.obelink.nl/pro-plus-60-mm-rvs-karabijnhaken.html De ANWB noemt specifiek stalen karabijnhaken van 60mm dik staal.

https://www.obelink.nl/do...p-dock-aankoppelhulp.html
Achteruit-rij camera (of wederhelft/kids) is fijn maar soms is de afstand inschatten lastig, met een lichte vouwwagen/aanhanger is dat niet een issue maar met een caravan kan het erg fijn zijn.
je kan er ook nog een stokje met vlaggetje in duwen
Tja vanalles
Ik was gewoon benieuwd naar hoe noodrem/losbreek inrichting nou echt hoort. Dus daar heb ik spul voor gehaald. 80mm RVS karabijnhaken, nieuwe breekkabel en een hulpkoppeling ding die niet uitsteekt naar achter.
[ Voor 15% gewijzigd door FastFred op 12-12-2023 19:11 ]
We gaan de zoektocht dus verder zetten naar een andere wagen. 😉
Dus om kort te concluderen is een stationwagen/sedan niet de beste combinatie voor een +-1500kg caravan.
Zeker omdat het ook bedoeld is voor verdere reizen naar het buitenland (Kroatie).
De wagen gaat voor ons wel een 2de wagen zijn en zal voor de rest niet zo veel gebruikt worden. (max 5 000km/jaar excl vakanties).
Budget ligt rond de 20k.
Misschien nog even kort aanhalen dat we aan het kijken zijn voor de E-power editie van Knaus Sport. Geen idee als dat veel uitmaakt kwa gewicht. Wel willen we er zeker een luifel op laten monteren.
Dit zegt de Knaus website.
Is dus wel wat verschil t.o.v. wat caravantrekker.nl berekend.
1
2
3
| Berekende effectieve voertuigmassa van de landelijke basisvariant (kg) (Opmerking: H717) 1286 Toegestane maximum massa (kg) (Opmerking: H717) 1600 Maximum resterend laadvermogen (kg) 191 |
Ik heb wel alleen achter het zijspan een trekhaak, en omdat je die niet zomaar onderuit trekt heb ik dit als disselslot/losbreek inrichting.
Ja officieel mag je niet mee rijden maar werkt perfect.
Maar genoeg over aanhangers :
Het gaat over kamperen dus dit weekend even naar Les Millevaches in Frankrijk geweest met de motor en tentje:
:strip_exif()/f/image/ZoevWmkClDeMPVDFFeteAzq2.jpg?f=fotoalbum_large)
(bruine/groene is mijn tentje, groene was van maat die ook mee was met zijn eigen zijspan + aanhanger)
Helaas geen sneeuw dit jaar, maar modder genoeg
Wat een crime LPG tanken in Frankrijk. Nog nooit zoveel problemen mee gehad maar deze trip was echt erg. Heb het idee dat veel stations die vroeger LPG hadden nu daarvoor E85 in de plaats hebben. Dan maar via mylpg.eu zoeken. Soms pas 40 km verder als waar je bent
AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD
Je hoeft die Talisman nou ook alweer niet zo snel af te schrijven.frye schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:23:
Thanks voor de vele reacties ivm Sport 500 EU en de combi Renaul Talisman.
Dus om kort te concluderen is een stationwagen/sedan niet de beste combinatie voor een +-1500kg caravan.
Zeker omdat het ook bedoeld is voor verdere reizen naar het buitenland (Kroatie).
De wagen gaat voor ons wel een 2de wagen zijn en zal voor de rest niet zo veel gebruikt worden. (max 5 000km/jaar excl vakanties).
Budget ligt rond de 20k.
Misschien nog even kort aanhalen dat we aan het kijken zijn voor de E-power editie van Knaus Sport. Geen idee als dat veel uitmaakt kwa gewicht. Wel willen we er zeker een luifel op laten monteren.
Dit zegt de Knaus website.
Is dus wel wat verschil t.o.v. wat caravantrekker.nl berekend.
code:
1 2 3 Berekende effectieve voertuigmassa van de landelijke basisvariant (kg) (Opmerking: H717) 1286 Toegestane maximum massa (kg) (Opmerking: H717) 1600 Maximum resterend laadvermogen (kg) 191
De motor heeft kracht genoeg, het is ruime comfortabele reis auto. Het totale span mag 3549kg wegen.
Als je de caravan niet tot het nekje vollaad mag je er gewoon mee rijden.
Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik het een forse auto vind als 2de auto er bij.
Maar goed met 1500kg caravan heb je dat gewicht ook ongeveer nodig voor de trekauto.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
[ Voor 95% gewijzigd door Bommes op 12-12-2023 20:44 ]
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Mijn Mégane Estate (oktober 2019) heeft een sportonderstel met 17 inch velgen, niergordels nog net niet verplichtBommes schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 08:45:
De Renault stations staan niet echt bekend om hun "straffe vering". Dat kan dus met de caravan en flink wat bagage achterin nog al een deinende ervaring worden.
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
* aReaRe mompelt iets over 17 miljoen bondscoaches tijden een EK / WK voetbal herenFastFred schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:38:
Ik vraag het want ik heb letterlijk iedere manier van aanhanger aankoppelen die er bestaat op de wereld wel gehad en er is altijd wel iemand die roept dat ik het niet op de juiste manier doe....
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Ik doe zelf bij geremde aanhangers de losbreekkabel lussen door het oogje bij de trekhaak. Dan weet ik in ieder geval zeker dat de verbinding aan de auto-kant niet zomaar los kan en dat deze steviger is dan het oogje wat bij de handrem van de aanhanger zit. (het deel wat daadwerkelijk los moet kunnen "breken", ofwel open buigen)
Bij de ongeremde kar bevestig ik met zo'n schroefkarabijn (of hoe die dingen dan ook heten) de staalkabel aan datzelfde oogje vast. De kabel zelf zit dan, ook omdat die vrij stijf is, gelijk om de trekhaak.
)
Qua indeling zijn ze behoorlijk vergelijkbaar volgens mij.
frye schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:23:
Thanks voor de vele reacties ivm Sport 500 EU en de combi Renaul Talisman.
Dat je in principe rond de tafel kunt zitten.djiedjee schreef op woensdag 13 december 2023 @ 15:41:
Puur uit interesse: wat zijn voor jullie de voordelen van die 500 ten opzichte van de 460?
Qua indeling zijn ze behoorlijk vergelijkbaar volgens mij.
[...]
Bij de 460 is dat niet het geval en kan je aan 2 kanten zitten. Waarschijnlijk valt het in praktijk wel mee maar op de beurs tijdens vergelijken was het precies wel een dingetje en vandaar voorkeur voor 500.
Maar als gewicht zo een dealbreaker is, is dat misschien toch een goede optie.
Zoals vermeld is het een 2de wagen.
Zelf heb ik een lease wagen van het bedrijf (elektrisch). Dus hebben ook niet veel zin om er veel geld aan te gooien voor als 2de wagen.
Zou een Opel Zafira (1.6 of 2.0) een goede trekauto zijn voor ~ 1500kg?
Deze komt vaak terug bij de tool op caravan trekker.nl bij een 1500kg caravan en gewenste budget.
Heb sinds vorige week ook BE rijbewijs behaald dus dat is geen probleem.
[ Voor 13% gewijzigd door frye op 13-12-2023 18:05 ]
Ik begon mijn huidige caravan te trekken met een Renault Clio Estate 0,9TCE wat niet overhield, daarna een Clio Estate 1,2 TSE EDC (6 traps automaat) wat al beter was om uiteindelijk de huidige Mégane (specs zie signature) gekocht te hebben (verhalen staan hier in dit topic
De Mégane heeft de overhand in de combi bij het rijden (ook qua vermogen).
Allemaal getest met ritten in Nederland / België.
[ Voor 12% gewijzigd door aReaRe op 13-12-2023 20:44 ]
Probleem is dat het altijd iets kopen is. 😁 onze huidige auto voldoet ook niet (max 1000kg) en is niet die talisman. Had deze gevonden voor aan te schaffen. 😁 was misschien fout verwoord in beginpost.aReaRe schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:35:
@frye Ik zou het gewoon in Nederland eens proberen met die Talisman als trekker voordat je iets anders koopt.
Ik begon mijn huidige caravan te trekken met een Renault Clio Estate 0,9TCE wat niet overhield, daarna een Clio Estate 1,2 TSE EDC (6 traps automaat) wat al beter was om uiteindelijk de huidige Mégane (specs zie signature) gekocht te hebben (verhalen staan hier in dit topic).
De Mégane heeft de overhand in de combi bij het rijden (ook qua vermogen).
Allemaal getest met ritten in Nederland / België.
Ik zou de 'nieuwe' auto niet alleen kiezen vanwege de trekcapaciteiten, maar ook kijken wat jullie aanspreekt. Je hebt met caravantrekker.nl al de goede plek gevonden om te zien hoe een mogelijke auto-caravan combinatie scoort.frye schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:47:
[...]
Probleem is dat het altijd iets kopen is. 😁 onze huidige auto voldoet ook niet (max 1000kg) en is niet die talisman. Had deze gevonden voor aan te schaffen. 😁 was misschien fout verwoord in beginpost.
Grappig om te zien dat onze huidige combinatie (Tesla + Knaus) nog steeds op de voorpagina van caravantrekker.nl staat
Als ik af ga op de sterren voor prestaties en gewichtsverhouding op caravantrekker, dan zou ik een combinatie die minder dan 3 groene sterren heeft op 1 van beide categorieën niet aanbevelen. My 2cts op basis van de trekauto's die wij hebben gehad: 3 groene sterren rijdt oké, 4 groene sterren rijdt goed en 5 sterren rijdt uitstekend. Mits belading etc voor elkaar zijn. Ook met onze vorige combi van 5 groene sterren heb ik weleens een onverklaarbare en ernstige slinger gehad van de caravan. Mede doordat de caravan niet de overhand kreeg ten opzichte van de auto is het gelukkig goed afgelopen.
Als dan kijk naar de score van een Opel Zafira, dan zijn er voor jullie budget geschiktere trekauto's te vinden (denk ik). Maar goed ik weet niet welke voorkeuren of wensen jullie nog meer hebben.
Voor een Knaus 500 (hebben wij ook) zou ik een auto kiezen op basis van de volgende eigenschappen:
- Type: SUV
- Leeg gewicht: > 1750 kg
- Vermogen: > 150 pk
- Koppel (!): > 350 Nm
- Transmissie: automaat
- Brandstof: diesel BEV
- Aandrijving: 4wd
Daarnaast, ik rij 35-40k per jaar. Waarvan 2-3k met caravan. Dat is 7%…
Al die andere ritjes ervaar je dus de “gevolgen” van je keuze…
Ik wilde graag een sorento, maar na testrijden toch erachter gekomen dat die behoorlijk onhandig groot is. Nu voor de tucson gegaan. Prima gezinsauto, maar nog steeds best behoorlijk als je hem in dagelijkse stadsverkeer/parkeergarages moet manoeuvreren.
Ik heb hem niet op caravantrekker getest; maar hij is zwaarder en krachtiger dan de X1 die hiervoor voor de caravan stond (1550kg). Dus zal goedkomen.
Maar mocht je mogelijkheden hebben. Kijk dan naar vermogen + eigen gewicht met liefst zo weinig mogelijk overhang.
Off-topic;wienesroa schreef op woensdag 13 december 2023 @ 22:28:
En besef ook dat je waarschijnlijk altijd wel een consessie gaat doen. Als je je maar bewust bent van het feit dat je geen range rover hebt, komt het vast goed.
Kijk altijd met genoegen naar de Engelse mede kampeerders met een all-black range rover en een net iets te grote tandem asser
Oldtimers, campers, complete vrachtwagen omgebouwd tot kampeermiddel, zo hebben veel van deze mensen mooie verhalen. Ik heb gelukkig het stereotype dubbelasser met vito die alle regels aan hun laars lappen nog niet meegemaakt. Blijkbaar is ook het grootste gedeelte van deze groep (die op campings komen, waar wij ook in hoogseisoen staan) behoorlijk geciviliseerd.
Wel al veel bijzondere mede campingbewoners ontmoet :-)
In mijn beleving hebben vooral Britten en Scandinaviërs combinaties waar je prima in kunt wonen. Nederlanders zie je dat veel minder doen.kiefty14 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 23:52:
[...]
Off-topic;
Kijk altijd met genoegen naar de Engelse mede kampeerders met een all-black range rover en een net iets te grote tandem asser
De brol financieren is voor beide ook veel gewoner, overigens. Wij calvinistische Hollanders daarentegen...
[ Voor 3% gewijzigd door JanHenk op 14-12-2023 09:05 ]
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Welk type Zafira is dat exact? Ik zie enkel de "oude" 2.0 Turbo OPC.frye schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:45:
[...]
Zou een Opel Zafira (1.6 of 2.0) een goede trekauto zijn voor ~ 1500kg?
Deze komt vaak terug bij de tool op caravan trekker.nl bij een 1500kg caravan en gewenste budget.
Nog best lastig om een fijne trekker te vinden voor 1500/1600KG zonder flink veel uit te geven. Je zou ook is naar een wat "oudere" auto kunnen kijken als trekker, hogere onderhoudskosten en brandstofkosten schrijf je voor een groot deel weg tegen de lagere aanschaf/afschrijving.
Een MPV of SUV is wel de meest logische keuze, maar de prijzen vielen mij erg tegen...voor een VW Sharan 2.0TSI of een Ford Galaxy/S-max van 10 jaar oud betaal je zo 20K plus.
Meestal maakt onbekend de prijzen wat scherper, ik zag bijvoorbeeld dat een Nissan X-trail een stuk betaalbaarder is, die kan je rijden tegen een vergelijkbaar kostenplaatje als de Talisman. Maar die is ook niet veel zwaarder/krachtiger...Wel kortere overhang...
Goede S-Max is voor 18k ofzo toch wel te vinden? Dat is wel een fijne caravantrekker ja.nooberke schreef op donderdag 14 december 2023 @ 09:59:
[...]
Welk type Zafira is dat exact? Ik zie enkel de "oude" 2.0 Turbo OPC.
Nog best lastig om een fijne trekker te vinden voor 1500/1600KG zonder flink veel uit te geven. Je zou ook is naar een wat "oudere" auto kunnen kijken als trekker, hogere onderhoudskosten en brandstofkosten schrijf je voor een groot deel weg tegen de lagere aanschaf/afschrijving.
Een MPV of SUV is wel de meest logische keuze, maar de prijzen vielen mij erg tegen...voor een VW Sharan 2.0TSI of een Ford Galaxy/S-max van 10 jaar oud betaal je zo 20K plus.
Meestal maakt onbekend de prijzen wat scherper, ik zag bijvoorbeeld dat een Nissan X-trail een stuk betaalbaarder is, die kan je rijden tegen een vergelijkbaar kostenplaatje als de Talisman. Maar die is ook niet veel zwaarder/krachtiger...Wel kortere overhang...
Iets minder groot of gewild: Ford Kuga. Ook een uitstekende trekker. Is ook wat goedkoper.
Aandachtspunt waren de meedraaiende xenon koplampen. Die gaven zo nu en dan wel eenw een storing.
Ik had er ook MAX achterveren op gemonteerd.
4 fietsen op dak, tot de nok toe vol en een 1550kg caravan van 7.5 meter deed geen centje pijn. Wel BE noodzakelijk
Ook best wat aanbod van Kuga's met 4x4, goeie optie!Timmert schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:39:
[...]
Goede S-Max is voor 18k ofzo toch wel te vinden? Dat is wel een fijne caravantrekker ja.
Iets minder groot of gewild: Ford Kuga. Ook een uitstekende trekker. Is ook wat goedkoper.
Verdiep je dan wel even in de motorisering, zijn niet allemaal vrij van problemen.nooberke schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:46:
[...]
Ook best wat aanbod van Kuga's met 4x4, goeie optie!
Nogmaals een Talisman met hulpvering is echt geen verkeerde keuze.
Het merk is minder waarde vast dan de Duitse concurrenten, maakt de aanschaf wat vriendelijker. Kwaliteit is niet perse slechter.
Maar ook daar bij: verdiep je even in de diverse motor en bak combinaties, via de anwb site is vaak wel wat te vinden, anders AutoWeek.
De meeste Kuga's hebben de 1.6 of 1.5 EcoBoost. Die zijn prima degelijk. 4x4 klinkt leuk maar levert in de praktijk meer verbruik en potentieel slijtagegevoelige onderdelen op. 2WD is wat dat betreft ook prima.Bommes schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:09:
[...]
Verdiep je dan wel even in de motorisering, zijn niet allemaal vrij van problemen.
Nogmaals een Talisman met hulpvering is echt geen verkeerde keuze.
Het merk is minder waarde vast dan de Duitse concurrenten, maakt de aanschaf wat vriendelijker. Kwaliteit is niet perse slechter.
Maar ook daar bij: verdiep je even in de diverse motor en bak combinaties, via de anwb site is vaak wel wat te vinden, anders AutoWeek.
Wij overwegen om over een jaar of twee ook over te stappen op een caravan. En als opvolger van mijn huidige Focus kijk ik ook wel eens naar een Octavia. Was jouw Octavia ook voorzien van hulpveren? Ik vermoed (en lees) dat dit ook nog wel eens een flink verschil wil maken. Dat ding is aan de achterzijde gewoon veel te week standaard.Henkiejoo schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:20:
De Octavia gaat alle kanten op bij wind en inhalen van vrachtwagens. Niet echt prettig.
De Tiguan is echt een wereld van verschil, dat komt dus alleen door een ander onderstel met weinig overhang aan de achterkant.
Overigens mbt stabiliteit verwacht ik dat een Tiguan naast een kortere overhang achter ook zeker een kilo of 100 zwaarder is dan een Octavia?
Niet helemaal mee eens. Ik ben redelijk actief op het Forum van de Focusclub. Zelf heb ik een 1.6 EcoBoost in een Focus, fijn ding met een berg trekkracht maar foutloos zijn ze niet. Maar de 1.6 durf ik wel aan. De 1.5 (4-cilinder)is een ander verhaal, veel gevallen van scheuren in het onderblok. Zelfs al bij lage kilometerstanden. Hiervoor is eigenlijk geen fix. Dus als dit voorkomt heb je een schadepost van tig duizenden euros, mét kans op herhaling. Ik zou met een boog om de 1.5 geen lopen.Timmert schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:36:
[...]
De meeste Kuga's hebben de 1.6 of 1.5 EcoBoost. Die zijn prima degelijk.
Vrijstaande woning 1998, 212m², RD3,8. Geen na-isolatie, originele beglazing. 100m² VV, Adlar 6KW
Die 1.5 en 1.6 Ecoboost dingen betrouwbaar? Er lopen rechtszaken over de beroerde betrouwbaarheid en de algeheel korte levensduur van deze motoren....Timmert schreef op donderdag 14 december 2023 @ 14:36:
[...]
De meeste Kuga's hebben de 1.6 of 1.5 EcoBoost. Die zijn prima degelijk. 4x4 klinkt leuk maar levert in de praktijk meer verbruik en potentieel slijtagegevoelige onderdelen op. 2WD is wat dat betreft ook prima.
Er schijnt een of ander rubber ringetje van 3 euro diep in de motor te zitten die ineens koelvloeistof kan gaan lekker waardoor motoren stuk lopen. Echter als je er op tijd bij bent hoef je alleen dat ringetje te laten vervangen á 1200 euro om vervolgens te duimen dat het vervangende ringetje niet ook begint te lekken.
[ Voor 24% gewijzigd door FastFred op 15-12-2023 12:45 ]
Hi Ha Hopjesvla
@gehaktstaaf Geen hulpveren op de octavia inderdaad, tiguan is inderdaad een stuk zwaarder en heeft volgens mij een ander soort achterwiel ophanging (geen verstand van verder).
Ik heb er een paar gehad, zowel 1.6 als 1.5 en echt geen ellende meegemaakt. Was dat ringetje niet bij de 1.0?FastFred schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 12:38:
[...]
Die 1.5 en 1.6 Ecoboost dingen betrouwbaar? Er lopen rechtszaken over de beroerde betrouwbaarheid en de algeheel korte levensduur van deze motoren....
Er schijnt een of ander rubber ringetje van 3 euro diep in de motor te zitten die ineens koelvloeistof kan gaan lekker waardoor motoren stuk lopen. Echter als je er op tijd bij bent hoef je alleen dat ringetje te laten vervangen á 1200 euro om vervolgens te duimen dat het vervangende ringetje niet ook begint te lekken.
Ik denk als je kijkt hoeveel 1.5 en 1.6 EB's er rijden en hoeveel er problemen hebben, dat niet ernstiger is dan bij een gemiddelde TSI.
Er is zelfs een caravan forum voor https://caravan-forum.nlHopjesvla79 schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 13:23:
idee om misschien een apart caravan-trekker topic te maken? Dit zijn vaak lange discussies die meer over auto's gaan dan over kamperen imho. Prima om het hier te doen, maar vind het persoonlijk ook niet heel erg als het ergens anders gedaan wordt...
Klopt, maar ik heb weinig hoop op echte koude en lang droog weer. Echter, zoals ik altijd zeg: thuisblijvers hebben altijd ongelijk. Het regent zelden een hele dag lang. Dus tussen de buien door is het altijd lekker en vaak valt het slechte weer best wel mee.Bommes schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 20:30:
@zuma heel gaaf, hopelijk wordt het gewoon lekker koud en droog, dat is toch prettiger kamperen dan met een hoop regen en nattigheid.
Zeker niet! Ik heb al een kuub hout klaar gezet op de camping waar we gaan staan.aReaRe schreef op zondag 17 december 2023 @ 21:39:
@zuma vergeet je houtkachel niet mee te nemen
/Jaloers
We willen nu een keer naar zuid Duitsland/Oostenrijk. Tot op heden nog geen mooie camping gevonden, we zoeken iets wat niet al te groot is. In 2017 zijn we in de Vendee geweest, op camping Camping Village de la Guyonnière. Zoiets spreekt ons wel aan, veel groen en ruimte voor de kids om te spelen.
Iemand een gouden tip?
Whatever.
Ik zou de lijst raadplegen van topcampings ANWB Duitsland&Oostenrijk en of de ADAC Superplatz. Wij zijn afgelopen zomer naar bovenstaande camping geweest... Waarom ga je niet terug naar de zelfde camping?Harmen schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:19:
We willen nu een keer naar zuid Duitsland/Oostenrijk. Tot op heden nog geen mooie camping gevonden, we zoeken iets wat niet al te groot is. In 2017 zijn we in de Vendee geweest, op camping Camping Village de la Guyonnière. Zoiets spreekt ons wel aan, veel groen en ruimte voor de kids om te spelen.
Iemand een gouden tip?
Ben weinig campings tegengekomen met zoveel groen en ruimte, al komt Camping le Paradis in de Dordogne aardig in de buurt qua groen
Bedenk wel dat het terrein in Zuid Duistland/Oostenrijk wel behoorlijk geaccidenteerd is tov van jullie vorige locatie(zeg maar ronduit steile hellingen en lang klimmen bij wandelingen.) als de kids dat niet echt gewend zijn dan is daar wel wat verwachtingsmanagement nodig bij de jonge dames.Harmen schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:19:
We zien door de bomen het bos niet meer. Voorgaande jaren gingen we in de zomer vaak naar een camping. Onze dames kunnen zich dat prima vermaken. (9 en 12jr) Aangezien ze geen beste slapers zijn huurden we altijd een 5-6 persoons stacaravan.
Iemand een gouden tip?
Dat gezegd hebbende heb je in soms alleraardigste campings met daarbij vaak huurbare huisjes, safaritenten of complete appartementen. Bijvoorbeeld deze: https://www.campingdonnersberg.com/accommodaties/
Village was een mooie camping, echter de omgeving vond ik persoonlijk iets minder. Weinig te doen.
We gaan graag eens met de kids de bergen oid in, weer eens wat anders.
[ Voor 33% gewijzigd door Harmen op 19-12-2023 12:04 ]
Whatever.
Door alle problemen bij fabrieken en dit jaar weer een watersnood die een fabriek lam legde was ondertussen het onderstel van onze bus ook van onze order verdwenen. De productie die al 3x was verschoven en nu in week 51 stond (yes, deze week) was daarmee al extreem onzeker.
En jawel, afgelopen week dan het nieuws dat de camper productie weer verschoven is, deze staat nu op week 9. Er zit dan wel weer een chassis nummer aan onze order, dus blijkbaar is er weer een nieuw onderstel gevonden.
Al met al is de kans dat we hem daadwerkelijk voor Pasen hebben ondertussen extreem klein geworden. Pasen dit jaar was de laatste keer dat we hebben gekampeerd. Straks dus al een jaar zonder, is voor ons als je naar de afgelopen jaren kijkt extreem lang..
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Koop een tent, al is het alleen om geen afkick verschijnselen te krijgen.TgR_KILLER schreef op donderdag 21 december 2023 @ 15:19:
Mijn we kamperen momenteel niet saga gaat gewoon door.
Door alle problemen bij fabrieken en dit jaar weer een watersnood die een fabriek lam legde... knip...
Al met al is de kans dat we hem daadwerkelijk voor Pasen hebben ondertussen extreem klein geworden. Pasen dit jaar was de laatste keer dat we hebben gekampeerd. Straks dus al een jaar zonder, is voor ons als je naar de afgelopen jaren kijkt extreem lang..
We hebben juist vorig jaar de rest van alle tent kampeer spullen verkocht xD. Losse koelkast, kooktoestel, keukenunit. Hadden we jaren nog op zolder staan maar vorig jaar allemaal van de hand gedaan.zuma schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 09:30:
[...]
Koop een tent, al is het alleen om geen afkick verschijnselen te krijgen.
Ik dacht dat de leveringsproblemen een heel eind waren opgelost. Heb je iets bijzonders besteld?TgR_KILLER schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 21:17:
[...]
We hebben juist vorig jaar de rest van alle tent kampeer spullen verkocht xD. Losse koelkast, kooktoestel, keukenunit. Hadden we jaren nog op zolder staan maar vorig jaar allemaal van de hand gedaan.
Dat waren ze ook, tot ergens een fabriek afgelopen zomer onder water liep tijdens zon watersnood ergens, Italië volgens mij. Heb niks bijzonders besteld.. gewoon een busje xDkiefty14 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 21:41:
[...]
Ik dacht dat de leveringsproblemen een heel eind waren opgelost. Heb je iets bijzonders besteld?
Wordt je ook nog geconfronteerd met prijsstijgingen voor je camper of ligt die wel vast?TgR_KILLER schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 22:58:
[...]
Dat waren ze ook, tot ergens een fabriek afgelopen zomer onder water liep tijdens zon watersnood ergens, Italië volgens mij. Heb niks bijzonders besteld.. gewoon een busje xD
Wel ontzettend balen in ieder geval.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Mag het hopen van niet zeg, is al duur zat xD. Niks van gehoord in ieder geval!205Gutmann schreef op zondag 24 december 2023 @ 19:40:
[...]
Wordt je ook nog geconfronteerd met prijsstijgingen voor je camper of ligt die wel vast?
Wel ontzettend balen in ieder geval.
Leuk man! Ik ga binnenkort ook een weekendje winter kamperen. Op de website van de des betreffende camping staat :"Daarnaast geloven we niet in slecht weer. Als het aan ons ligt kan je het gehele jaar door recreëren als je je maar goed hebt voorbereid".zuma schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:18:
[...]
Klopt, maar ik heb weinig hoop op echte koude en lang droog weer. Echter, zoals ik altijd zeg: thuisblijvers hebben altijd ongelijk. Het regent zelden een hele dag lang. Dus tussen de buien door is het altijd lekker en vaak valt het slechte weer best wel mee.
Hoeft geen super de luxe camping te zijn, gewoon normaal, geschikt voor gezin met 3 kinderen (6,9,11 jaar). Dus iets van klein zwembad, wat speelgelegenheid etc. Geen entertainment nodig.
Wat ruimere, met privacy en mooie plekken is wel een vereiste. Geen hutje mutje plekken. We komen met een Cabanon vouwwagen. Wordt sinds jaren weer eens kamperen, na lang huisjes te hebben gehuurd tijdens de vakantie. Nu willen we weer eens terug naar het kamperen gaan. Moet dus wel een succes worden qua plek 🤔😂
[ Voor 3% gewijzigd door Goofyduck384 op 26-12-2023 11:47 ]
Daarnaast zijn de horramen aan de zijkanten alleen van binnenuit afsluitbaar, maar dat lijkt me apart tijdens regen. Nu hebben meer Bardani tenten dat, maar toch. Hebben jullie daar ervaring mee?
Onze Bardani Spitfire heeft dezelfde horramen. Tent is 3 jaar oud en met name in de afgelopen zomervakantie veel regen gehad. Geen enkele lekkage, ook niet op die horramen.janvanmil schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:09:
Vandaag op pad geweest om ons te oriënteren op een tent. Voor nu mijn oog laten vallen op een Bardani Airwave 410 TC. Ik kan alleen geen reviews van deze tent vinden. Wat is jullie ervaring?
Daarnaast zijn de horramen aan de zijkanten alleen van binnenuit afsluitbaar, maar dat lijkt me apart tijdens regen. Nu hebben meer Bardani tenten dat, maar toch. Hebben jullie daar ervaring mee?
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Wij weten nog niet precies wat we willen maar de Airwave 410 staat in ieder geval ook op mijn lijstje. Wat was je indruk en met hoeveel personen ga je hem gebruiken als ik vragen mag?janvanmil schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:09:
Vandaag op pad geweest om ons te oriënteren op een tent. Voor nu mijn oog laten vallen op een Bardani Airwave 410 TC. Ik kan alleen geen reviews van deze tent vinden. Wat is jullie ervaring?
Just do it.
En je hoeft niet naar buiten om ze te openen. Lekker als je wakker wordt en een beetje extra wilt ventileren.g00gle schreef op zondag 7 januari 2024 @ 02:22:
Wat betreft de horramen, ik kan uit eigen ervaring bevestigen dat het juist fijn is! Je hoeft namelijk bij een plens regen niet naar buiten om de ramen te sluiten! Vooral lekker bij regen wat je ziet komen maar toch lekker zit af te wachten! Het water komt binnen via de hor en gaat er via dezelfde hor onderaan weer uit! Onze ervaring is er goed geweest! Overigens in het begin dezelfde twijfel gehad, maar gelukkig goed uitgepakt
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
De indruk was zeer goed! We zijn met zn 3e en dan is voor mijn gevoel dit formaat erg geschikt. De slaapcabines ruim genoeg voor ons drieën eventueel een vriendje en nog ruimte voor onze bagage. Dan blijft er voldoende ruimte over om 'binnen' te zitten met slecht weer. En natuurlijk die ruime luifel welke aan beide zijde open kan, welke dan niet van die dichte hoeken aan de voorzijde heeft.Rednas_N schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:07:
[...]
Wij weten nog niet precies wat we willen maar de Airwave 410 staat in ieder geval ook op mijn lijstje. Wat was je indruk en met hoeveel personen ga je hem gebruiken als ik vragen mag?
We hebben deze nu boven aan het lijstje staan. Andere opties zijn de Bardani Airspace 410, de Obelink Florence L/XL of Miami 5. Zo'n type stond eerst boven aan van wege de rechte wand tussen de binnenkant en de luifel, maar lijken ons te veel 'binnen' ruimte te hebben. Zeker als we er van uit gaan dat we de meeste tijd buiten leven.
Welke tenten heb jij op je lijstje?
Ja, alleen met een kleinere variant (320 TC Airspace).janvanmil schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:09:
Binnenkant van de hor raam sluit je af maar dat raamdoek is ook waterdicht. Regen gaat gewoon langs de hor met aan de binnenkant het afgesloten raam. Zie onderstaande foto.
Verder een leuke, lichte en betaalbare tent maar hou in gedachten dat een 4 persoonstent net aan een ruime 2 persoonstent is (mijn ervaring).
Denk ook aan een Karsten pomptent, ietsje zwaarderjanvanmil schreef op zondag 7 januari 2024 @ 08:43:
[...]
De indruk was zeer goed! We zijn met zn 3e en dan is voor mijn gevoel dit formaat erg geschikt. De slaapcabines ruim genoeg voor ons drieën eventueel een vriendje en nog ruimte voor onze bagage. Dan blijft er voldoende ruimte over om 'binnen' te zitten met slecht weer. En natuurlijk die ruime luifel welke aan beide zijde open kan, welke dan niet van die dichte hoeken aan de voorzijde heeft.
We hebben deze nu boven aan het lijstje staan. Andere opties zijn de Bardani Airspace 410, de Obelink Florence L/XL of Miami 5. Zo'n type stond eerst boven aan van wege de rechte wand tussen de binnenkant en de luifel, maar lijken ons te veel 'binnen' ruimte te hebben. Zeker als we er van uit gaan dat we de meeste tijd buiten leven.
Plaatje voor het idee
[ Voor 12% gewijzigd door aReaRe op 07-01-2024 21:03 ]
Twijfel zit hem in airbnb's of de vouwwagen mee. En uiteraard de twijfel over t weer...
Tips, trics, leuke routes of websites?
[ Voor 6% gewijzigd door DopdeDouwer op 07-01-2024 22:58 ]
Deze volg ik even, aangezien we ook aan Denemarken aan het denken zijn met de vouwwagen. Onze oriëntatie moet nog wel beginnen.DopdeDouwer schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:57:
Wij zijn de laatste 20 zomers zo'n beetje altijd richting zuiden gegaan ( Luxemburg, Duitsland, Oostenrijk, Kroatië en veel Frankrijk). Maar zouden deze zomer weleens naar Denemarken en Zweden willen.
Twijfel zit hem in airbnb's of de vouwwagen mee. En uiteraard de twijfel over t weer...
Wij zijn zelf ook tevreden met onze Bardani Airspace 310TC. Heeft diverse stortbuien en stormen in Frankrijk overleefd zonder lekkage. Volgens mij is Bardani een degelijke middenmoot. Omdat wij niet zeker wisten of kamperen iets voor ons was zijn we niet gelijk voor merken als Karsten, Falco en dergelijke in het hogere segment gegaan. Bij slecht weer zit je vanwege de ruimte en hoogte wel prettiger binnen dan in een Karsten 300 vind ik, daar hadden wij ook naar gekeken om tweedehands te scoren.janvanmil schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 20:09:
Nu kan ik dus op zoek naar 'n vervangende, maar ik zie door de bomen 't bos niet meer....
- trekkersslaapzak: moet heel klein in te pakken zijn
- dekenmodel (dus recht, met veel ruimte)
- geschikt voor 0 graden of kouder (ik ben 'n onwijze koukleum)
Waar kan ik 't beste zoeken?
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
Dat zie ik in het Motor-forum kampeerders topic vaker voorbij komen.
Geen ervaring mee, maar het zou wel mijn goto zijn als ik mijn huidige deken-dons slaapzak zou moeten vervangen.
https://www.lowlandoutdoo...d-outdoor-ranger-com.html denk dat ik voor deze ga dus. 0 graden, dekenmodel, hoofdbedekking, katoenen binnentijk, klein op te bergen. Gewicht is voor mij niet belangrijk, ik hoef het toch alleen naar de auto te slepen. Volume wel, want geen zin om met 4 tassen te moeten slepen als ik 'n keer ga logeren.Bommes schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:42:
@Ardana https://www.lowlandoutdoor.nl/nl/deken-dons/
Geen ervaring mee, maar het zou wel mijn goto zijn als ik mijn huidige deken-dons slaapzak zou moeten vervangen.
Waar? ik zou gewoon eens bij de welbekende grote winkels kijken en gaan voelen. b.v. bij Bever/ de wit/ obelink om er een paar te noemen, hebben ze dat soort spul ook wel toch?Ardana schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:39:
Grom, ik had m'n slaapzak uitgeleend, en nu is de vliegmaatschappij de koffer kwijt geraakt.
Nu kan ik dus op zoek naar 'n vervangende, maar ik zie door de bomen 't bos niet meer....
Ik heb een 'mummie' slaapzak gehad, die pakte wel klein op maar was niks voor mij. Ik draai veel en dat was geen doen xD. Nu ook een deken model, maar compact was geen eis voor mij haha.
https://www.westernmounta...crofiber-series/alder-mf/
Laat je niet foppen door de 90's site. WM maakt topproducten (wel helaas dito prijs en wat lastiger te verkrijgen)..
Hi Ha Hopjesvla
Wij hebben twee van die lowlands slaapzakken, type met katoen binnentijk en nylon buiten. Het grote nadeel vind ik de hoeveelheid dons die door de naden naar buiten komt, vooral aan de buitenzijde. Wat dat betreft zou ik ze dus niet aanraden, want uiteindelijk lopen ze gewoon leeg. Fabrikant geeft aan dit dit normaal is, maar ik vind het eerlijk gezegd niet acceptabel.Bommes schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:42:
@Ardana https://www.lowlandoutdoor.nl/nl/deken-dons/
Overigens is de vorm en afwerking verder wel prima. Rondom een gevoerde flap over de rits, dus geen tocht en koude voeten.
een beetje dons mag je inderdaad verwachten, maar het moet inderdaad niet zo zijn dat die echt leegloopt. Heeft volgens mij ook met de kwaliteit van het gebruikte dons te maken. Ik had dat ooit met een Marmot slaapzak, die werd gewoon netjes omgeruild zoals het ook eigenlijk hoort.Duclaasie schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:19:
[...]
Wij hebben twee van die lowlands slaapzakken, type met katoen binnentijk en nylon buiten. Het grote nadeel vind ik de hoeveelheid dons die door de naden naar buiten komt, vooral aan de buitenzijde. Wat dat betreft zou ik ze dus niet aanraden, want uiteindelijk lopen ze gewoon leeg. Fabrikant geeft aan dit dit normaal is, maar ik vind het eerlijk gezegd niet acceptabel.
Overigens is de vorm en afwerking verder wel prima. Rondom een gevoerde flap over de rits, dus geen tocht en koude voeten.
Hi Ha Hopjesvla
Waar ga je de slaapzak voor gebruiken, slaap je ook in echt koude gebieden of in de zomervakantie onder de spaanse/italiaanse/kroatische zon o.i.d.Ardana schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:39:
Grom, ik had m'n slaapzak uitgeleend, en nu is de vliegmaatschappij de koffer kwijt geraakt.
Ik heb ooit een m90 defensie slaapzak bij Dicks dumpstore gekocht omdat ik buiten moest slapen op een plek waar het -2/3 was s'nachts, geen moment koud gehad in de slaapzak behalve een koude neus. Maar mijn point, als het buiten nog 15 graden is dan zijn deze behoorlijk warm, de slaapzak kan tot -20 gebruikt worden.
Kamperen in het voorjaar en in de zomer, in Nederland, verder uit logeren. Soms 's winters in scouting-gebouwen slapen. Ik neem vrijwel altijd 'n elektrische deken mee (meestal is er stroom bij de kampeerplaats) en die kan me dan redelijk op temperatuur houden.SirMemeAlot schreef op maandag 8 januari 2024 @ 19:11:
[...]
Waar ga je de slaapzak voor gebruiken, slaap je ook in echt koude gebieden of in de zomervakantie onder de spaanse/italiaanse/kroatische zon o.i.d.
Ik heb ooit een m90 defensie slaapzak bij Dicks dumpstore gekocht omdat ik buiten moest slapen op een plek waar het -2/3 was s'nachts, geen moment koud gehad in de slaapzak behalve een koude neus. Maar mijn point, als het buiten nog 15 graden is dan zijn deze behoorlijk warm, de slaapzak kan tot -20 gebruikt worden.
Die defensie-slaapzakken zijn meestal extreem groot en zwaar, ook als je ze oprolt. Dat is dus niet wat ik zoek.
Ik heb alles al geprobeerd: 1 extreme temperature-slaapzak, met kleding in de slaapzak, naakt in de slaapzak, met muts, zonder muts, sokken, meerder slaapzakken over elkaar, maar zeker als ik koud en zonder elektrische deken ga slapen, doe ik de hele nacht geen oog dicht en warm ik nooit op.
Momenteel is het dus:
1 slaapzak die comfortabel is tot 0 graden, daarin een fleece-laken-hoes, als het koud is daar om heen een 'gewone' slaapzak, en een elektrische deken waar ik in kan liggen. Met alleen een t-shirtje, en als het echt koud is, 'n muts. Dan kan ik slapen.
Om te schetsen wat voor koukleum ik ben:
Zo ongeveer vanaf oktober tot en met maart slaap ik thuis ook op 'n elektrische deken. Deze moet ik dan meerdere keren per nacht aan zetten, omdat ik wakker wordt van de kou. In de slaapkamer is 't gewoon 16-18 graden op dat moment en ik heb 'n 4-seizoenen donzen-dekbed, dat nog goed gevuld is.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
In september ben ik hier een weekend geweest: https://www.petitesuisse.be/. Mooie camping, maar in het hoogseizoen wel erg duur geloof ik. Erg mooie omgeving ook. Wij zaten in een safaritent, dus geen idee over de kampeerplekken, maar dat leek er prima uit te zien. Redelijk wat hoogteverschil, maar ik geloof dat de kampeerplekken met name "beneden" zaten.Goofyduck384 schreef op dinsdag 26 december 2023 @ 11:46:
Iemand nog een leuke en mooie camping in de Ardennen?
Hoeft geen super de luxe camping te zijn, gewoon normaal, geschikt voor gezin met 3 kinderen (6,9,11 jaar). Dus iets van klein zwembad, wat speelgelegenheid etc. Geen entertainment nodig.
Wat ruimere, met privacy en mooie plekken is wel een vereiste. Geen hutje mutje plekken. We komen met een Cabanon vouwwagen. Wordt sinds jaren weer eens kamperen, na lang huisjes te hebben gehuurd tijdens de vakantie. Nu willen we weer eens terug naar het kamperen gaan. Moet dus wel een succes worden qua plek 🤔😂
Het weer in Denemarken / Zweden is te vergelijken met Nederland. Het kan 30+ graden zijn en perfect weer tot 15 graden en 2 weken regen. Ik heb ze beide al gehad in Zweden. Je kunt er prima met de vouwwagen heen en een camping opzoeken. Kijk eens op de grote verzamelsites zoals: https://camping.se/en, https://www.dk-camp.dk/en/campsites/. Maar ook google maps ga naar een regio welke je wat lijkt en zoek daar op "camping" je komt dan de meeste campings wel tegen. Van supergroot met alle faciliteiten, tot campings met enkel een veld en toilet.DopdeDouwer schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:57:
Wij zijn de laatste 20 zomers zo'n beetje altijd richting zuiden gegaan ( Luxemburg, Duitsland, Oostenrijk, Kroatië en veel Frankrijk). Maar zouden deze zomer weleens naar Denemarken en Zweden willen.
De route naar Denemarken / Zweden is wel het uitzoeken waard. Je kunt rijden naar het puntje van Duitsland en dan daar de grens over en doorrijden via de Deense bruggen, en oversteken via de Oresundsbrug. Oversteken met de veerboot van Puttgarden(de) naar Rodby(dk). Of een andere veerboot pakken zoals Kiel(de)-Goteborg(se) of Frederikshavn(dk) naar Goteborg(se). Alles is mogelijk en met veel prijsverschil.
Let wel op met de boot tussen Puttgarden en Rodby, deze kan in de zomer wachttijden hebben van 2 uur en langer.
[ Voor 0% gewijzigd door Arjano op 09-01-2024 10:14 . Reden: Typo ]
Deze zijn erg goed: https://cumulus.equipment...leeping-bag-rect-700.htmlArdana schreef op maandag 8 januari 2024 @ 12:39:
Lokaal: https://www.lowlandoutdoo...te-210-cm-1095-gr-0c.html
Wij zijn in 2022 naar Denemarken gegaan. Niet gekampeerd, op dat moment hadden we namelijk even geen caravan. Maar wat ik van de campings zag was het goed geregeld.DopdeDouwer schreef op zondag 7 januari 2024 @ 22:57:
Denemarken is verder een prachtig land met vriendelijke mensen. Het is wel serieus aan de prijs allemaal, houd daar rekening mee.
Wij hebben een soort van rondreis gemaakt, begonnen rechtsonder in Kopenhagen (prachtige stad!) en toen richting het Noorden via Grenna naar Hjorring en toen afgezakt richting het Zuiden naar Billund (Legoland).
Qua weer hebben wij 3 weken prachtig weer gehad. Maar dat is geen zekerheid in die regio, net als hier eigenlijk.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Gewoon via de brug (Oresund) rijden is makkelijk en wat mij betreft een aanrader. Hoe vaak rij je over zo'n enorm lange brug?Arjano schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:13:
[...]
Het weer in Denemarken / Zweden is te vergelijken met Nederland. Het kan 30+ graden zijn en perfect weer tot 15 graden en 2 weken regen. Ik heb ze beide al gehad in Zweden. Je kunt er prima met de vouwwagen heen en een camping opzoeken. Kijk eens op de grote verzamelsites zoals: https://camping.se/en, https://www.dk-camp.dk/en/campsites/. Maar ook google maps ga naar een regio welke je wat lijkt en zoek daar op "camping" je komt dan de meeste campings wel tegen. Van supergroot met alle faciliteiten, tot campings met enkel een veld en toilet.
De route naar Denemarken / Zweden is wel het uitzoeken waard. Je kunt rijden naar het puntje van Duitsland en dan daar de grens over en doorrijden via de Deense bruggen, en oversteken via de Oresundsbrug. Oversteken met de veerboot van Puttgarden(de) naar Rodby(dk). Of een andere veerboot pakken zoals Kiel(de)-Goteborg(se) of Frederikshavn(dk) naar Goteborg(se). Alles is mogelijk en met veel prijsverschil.
Let wel op met de boot tussen Puttgarden en Rodby, deze kan in de zomer wachttijden hebben van 2 uur en langer.
Dank je! Vind je naast de hoogte de ruimte binnen ook voldoende voor een paar dagen slecht weer? Of voelt het dan. Al snel klein?D. Ninjai schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:03:
[...]
Wij zijn zelf ook tevreden met onze Bardani Airspace 310TC. Heeft diverse stortbuien en stormen in Frankrijk overleefd zonder lekkage. Volgens mij is Bardani een degelijke middenmoot. Omdat wij niet zeker wisten of kamperen iets voor ons was zijn we niet gelijk voor merken als Karsten, Falco en dergelijke in het hogere segment gegaan. Bij slecht weer zit je vanwege de ruimte en hoogte wel prettiger binnen dan in een Karsten 300 vind ik, daar hadden wij ook naar gekeken om tweedehands te scoren.
ik vond vooral het grote pluspunt dat je niet op een bepaalde tijd bij een haven moet zijn om in te schepen. Nu kan je gewoon volledig in je eigen tijd rijden.pirke schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:41:
[...]
Gewoon via de brug (Oresund) rijden is makkelijk en wat mij betreft een aanrader. Hoe vaak rij je over zo'n enorm lange brug?
Hi Ha Hopjesvla
Ja dikke prima. Met zijn tweeën is het prima te doen onder de luifel en de voorkant dicht. Dit was de situatie toen:janvanmil schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:01:
[...]
Dank je! Vind je naast de hoogte de ruimte binnen ook voldoende voor een paar dagen slecht weer? Of voelt het dan. Al snel klein?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/J5cbvJHUA8BlNwDXqkqXcAKJ.jpg?f=user_large)
Met meer personen had ik voor een wat grotere gekozen denk ik.
QUECHUA
Kampeertent 4 personen Air Seconds 4.1 F&B opblaasbaar met 1 slaapcompartiment
Komende vanaf een Obelink Cabino welke na vele jaren nu toch echt op was.
Eisen voor mij waren sta hoogte en het gemak van opzetten is ook mooi meegenomen.
Gebruik is enkel 1 week in de zomervakantie op de camping in Nederland.
Heb wel gekeken naar andere modellen met katoen/technisch-katoen, maar die waren vaak zoveel duurder dat ik dat niet waard vond.
Ik heb afgelopen zomer een Quechua Air Seconds 4.2 van een maat helpen opzetten. Het is wel een ander model, maar gebruikt dezelfde materialen en technieken en ik was verast met het gemak van opzetten.
Ik denk dat ik er veel plezier aan ga beleven en dat is uiteindelijk het belangrijkste natuurlijk.
Ohh aan de camping heb ik nog wel wat herinneringen. Denk wel een 30 jaar geleden maarbarrymossel schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 07:44:
[...]
In september ben ik hier een weekend geweest: https://www.petitesuisse.be/. Mooie camping, maar in het hoogseizoen wel erg duur geloof ik. Erg mooie omgeving ook. Wij zaten in een safaritent, dus geen idee over de kampeerplekken, maar dat leek er prima uit te zien. Redelijk wat hoogteverschil, maar ik geloof dat de kampeerplekken met name "beneden" zaten.
een ijskoud zwembad en op de plekken een groot hoogteverschil. We moesten aan 1 land van de caravan het wiel er af halen en aan de andere kant van de caravan een paar stenen onder het wiel.
De instap was het standaard opstapje en een cola krat 🤣
Haha. Dat lijkt nu niet meer het geval. In mijn hoofd waren de kampeerplaatsen nu op twee vlakken terrassen. Maar pin me er niet op vast...Togi schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:36:
[...]
Ohh aan de camping heb ik nog wel wat herinneringen. Denk wel een 30 jaar geleden maar
een ijskoud zwembad en op de plekken een groot hoogteverschil. We moesten aan 1 land van de caravan het wiel er af halen en aan de andere kant van de caravan een paar stenen onder het wiel.
De instap was het standaard opstapje en een cola krat 🤣
Beetje een late reactie maar beter laat dan nooit! We zijn net bij De Wit in Schijndel wezen kijken, de kans is groot dat we voor de Bardani Spitfire 340 XL gaan. Tent heeft iets meer “woonruimte” binnen en is wat lichter dan de Airspace. Nog even over slapen en dan de knoop doorhakken.janvanmil schreef op zondag 7 januari 2024 @ 08:43:
[...]
De indruk was zeer goed! We zijn met zn 3e en dan is voor mijn gevoel dit formaat erg geschikt. De slaapcabines ruim genoeg voor ons drieën eventueel een vriendje en nog ruimte voor onze bagage. Dan blijft er voldoende ruimte over om 'binnen' te zitten met slecht weer. En natuurlijk die ruime luifel welke aan beide zijde open kan, welke dan niet van die dichte hoeken aan de voorzijde heeft.
Just do it.
Fijne tent. Wij hebben hem ook. Hebben ook meteen de wing erbij gekocht. Je krijgt heel veel tent voor je geld.Rednas_N schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:17:
[...]
Beetje een late reactie maar beter laat dan nooit! We zijn net bij De Wit in Schijndel wezen kijken, de kans is groot dat we voor de Bardani Spitfire 340 XL gaan. Tent heeft iets meer “woonruimte” binnen en is wat lichter dan de Airspace. Nog even over slapen en dan de knoop doorhakken.
Opzetten gaat redelijk eenvoudig, maar moeizamer dan de Airspace. En dat is dan ook het enige nadeel dat ik kan bedenken.
[ Voor 4% gewijzigd door Joris748 op 13-01-2024 12:45 ]
Heeft iemand hier enig idee hoe lang de bedden zijn aan boord van de Stena Line die tussen Kiel en Götborg vaart? Ik ben aan het kijken voor een trip naar Zweden, maar kan het nergens vinden (en klantenservice gesloten).
Ik heb 5 jaar geleden de oversteek gemaakt in een stapelbed van StenaLine van Kiel naar Göteborg, ik ben zelf 1,89 lang en heb geen negatieve herinnering aan het formaat van het bedrobhof schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:47:
offtopic:
Heeft iemand hier enig idee hoe lang de bedden zijn aan boord van de Stena Line die tussen Kiel en Götborg vaart? Ik ben aan het kijken voor een trip naar Zweden, maar kan het nergens vinden (en klantenservice gesloten).
Wij overwegen om dit jaar (ook) weer naar Zweden te gaan, maar dan met de caravan (en kinderen) ipv. de tent destijds ... Of wordt het toch Slovenië ..... Keuzes keuzes
Zie ondertitel
Die ziet er ook interessant uit inderdaad. Helaas geen opblaastent, dus voor mij valt die af.Rednas_N schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:17:
[...]
Beetje een late reactie maar beter laat dan nooit! We zijn net bij De Wit in Schijndel wezen kijken, de kans is groot dat we voor de Bardani Spitfire 340 XL gaan. Tent heeft iets meer “woonruimte” binnen en is wat lichter dan de Airspace. Nog even over slapen en dan de knoop doorhakken.
Ik kan je Cumulus slaapzakken (https://cumulus.equipment/eu_en/) aanraden. Ik heb daar een mummymodel op maat laten maken. Ze hebben vast ook deken modellen.Ardana schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:35:
[...]
Kamperen in het voorjaar en in de zomer, in Nederland, verder uit logeren. Soms 's winters in scouting-gebouwen slapen. Ik neem vrijwel altijd 'n elektrische deken mee (meestal is er stroom bij de kampeerplaats) en die kan me dan redelijk op temperatuur houden.
Die defensie-slaapzakken zijn meestal extreem groot en zwaar, ook als je ze oprolt. Dat is dus niet wat ik zoek.
Ik heb alles al geprobeerd: 1 extreme temperature-slaapzak, met kleding in de slaapzak, naakt in de slaapzak, met muts, zonder muts, sokken, meerder slaapzakken over elkaar, maar zeker als ik koud en zonder elektrische deken ga slapen, doe ik de hele nacht geen oog dicht en warm ik nooit op.
Momenteel is het dus:
1 slaapzak die comfortabel is tot 0 graden, daarin een fleece-laken-hoes, als het koud is daar om heen een 'gewone' slaapzak, en een elektrische deken waar ik in kan liggen. Met alleen een t-shirtje, en als het echt koud is, 'n muts. Dan kan ik slapen.
Om te schetsen wat voor koukleum ik ben:
Zo ongeveer vanaf oktober tot en met maart slaap ik thuis ook op 'n elektrische deken. Deze moet ik dan meerdere keren per nacht aan zetten, omdat ik wakker wordt van de kou. In de slaapkamer is 't gewoon 16-18 graden op dat moment en ik heb 'n 4-seizoenen donzen-dekbed, dat nog goed gevuld is.
Goed om te lezen, ik denk dat we hem volgende week gaan aanschaffen. Jij kampeert met een aanhanger toch? Ik hoop dat alles past in de auto (station) in combinatie met een dakkoffer (moeten we nog aanschaffen, net als alle andere benodigdheden eigenlijk).Joris748 schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 12:44:
[...]
Fijne tent. Wij hebben hem ook. Hebben ook meteen de wing erbij gekocht. Je krijgt heel veel tent voor je geld.
Opzetten gaat redelijk eenvoudig, maar moeizamer dan de Airspace. En dat is dan ook het enige nadeel dat ik kan bedenken.
Just do it.
Wij zijn vorig jaar voor het eerst met aanhanger gegaan, omdat er een rolstoel mee moest. Daarvoor met Peugeot 308SW met dakkoffer. Het beperkte pakvolume en gewicht was ook een argument om deze tent te kopen.Rednas_N schreef op zondag 14 januari 2024 @ 21:07:
[...]
Goed om te lezen, ik denk dat we hem volgende week gaan aanschaffen. Jij kampeert met een aanhanger toch? Ik hoop dat alles past in de auto (station) in combinatie met een dakkoffer (moeten we nog aanschaffen, net als alle andere benodigdheden eigenlijk).
Mijn dakkoffer gebruik ik onderhand niet meer naar ben heel blij geweest met de extra ruimte, zeker in de kinderwagentijd.Rednas_N schreef op zondag 14 januari 2024 @ 21:07:
Goed om te lezen, ik denk dat we hem volgende week gaan aanschaffen. Jij kampeert met een aanhanger toch? Ik hoop dat alles past in de auto (station) in combinatie met een dakkoffer (moeten we nog aanschaffen, net als alle andere benodigdheden eigenlijk).
Tip van mijn kant: die dingen zijn toch al lomp dus kies hem dan liever groot dan klein. Het is ideaal als je daar bijvoorbeeld de klapstoelen gewoon in kunt gooien, of andere onmogelijk onhandelbare dingen.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
:strip_exif()/f/image/I6YJm6EFSJKYDEo4ZNf0VDpO.jpg?f=fotoalbum_large)