Als het aan mijn ex lag, veel te veel. Ik heb wel eens gehad dat de hele hal vol met kratjes stond, en ik de helft heb thuisgelaten, omdat ik het idee had dat ik al een kilo of 30 overbeladen was. Let dus ook op het maximale laadvermogen van je caravan. Instinker bij sommige (met name Franse auto's), die zeggen bijvoorbeeld auto=1100 kilo, auto heeft 400 zelf laadvermogen, auto mag 1000 kilo trekken, maar het maximale combinatiegewicht mag maar 2200 kilo zijn. Als je die 3 waarden apart optelt (2500 kilo), dan zit je dus 300 kilo boven het gewicht van de maximale waarde. Boetes voor overbelading kunnen aardig oplopen, als je ze wegen mag je ter plekke spullen uitladen, en als je een ongeluk krijgt kan het hele vervelende gevolgen hebben.
Niet meenemen:
- Heel veel kleren. Op een camping zijn wasmachines. En anders kun je een keer een handwasje doen.
- Boodschappen voor 3 weken, zelfs in het buitenland zijn supermarkten. En ja, daar verkopen ze vreemde spullen, maar daar zitten ook lekkere dingen tussen.
- Ik weet niet of je kinderen hebt, maar nee, niet al hun speelgoed hoeft mee. Ze vermaken zich op de camping wel in de speeltuin, of in het zwembad.
Wel meenemen:
- Beddengoed.
- Basic gereedschapssetje
- Ducktape en WD40. Essentiele spullen, vooral Ducktape
- Voor de luie kampeerder: Accuboor + bitje wat op je poten past. Dan hoef je ze niet zelf uit te draaien

- Klapstoel
- Sixpack bier in de koelkast. Die ga je bij de volgende stap nodig hebben
Wat moet er gebeuren bij opzetten?
Vooraf: Oefen eerst van tevoren een keer rustig met het opzetten van de voortent, gewoon in Nederland. De eerste keer gaat gehannes zijn. De tweede keer duurt het 20 minuten, en daarna heb je hem in 10 minuten staan. Niks is frustrerender als na 6 uur in de file staan op zwarte zaterdag je te laat op de camping aankomt, en dan voor de eerste keer met die voortent moet hannesen. En als je dan na een uur een echtelijke ruzie hebt, dat er dan opeens een medekampeerder aan komt lopen die die tent in 10 minuten opzet. Daar zijn huwelijken op stuk gelopen.
- caravan op de plek zetten en op de rem
- auto afkoppelen
- Poten uitdraaien en de caravan waterpas zetten. Tip 1: neem 4 plankjes mee voor onder de poten voor als je op drassige grond kampeert. Tip 2: Bij de kampeerzaak kun je handige kruislingse waterpasjes kopen die je aan de binnenkant van de deur kunt plakken, dan zie je meteen of hij waterpas staat. Tip 3: De poten zijn geen krik ! De wielen moeten op de grond blijven, anders gaat je caravan doorzakken.
- Zet de voortent op. Daar ben je ondertussen al een getrainde professional in, dus dat doe je in max 20 minuten. Afhankelijk van de weerverwachting ook nog eventueel scheerlijnen/stormbanden.
- Pak de klapstoel uit lijst 1, ga zitten en trek een biertje open

.
Wat moet er gebeuren bij vertrek/wegrijden?
Klapstoel opbergen, tent afbreken. Zorg dat hij droog is, dan kan de caravan meteen door naar de stalling. Anders echt de tent thuis goed laten drogen. Eigenlijk alles van de vorige stap in omgekeerde volgorde.
Meest gemaakte beginnersfouten:
- Dakluik niet dicht. Dat raak je kwijt op de snelweg
- Neuswiel niet opgedraaid na het aankoppelen. Dat raak je ook kwijt onderweg.
- Vergeten de rem er af te halen na het aankoppelen.
Waar rekening mee houden bij plaatsing in winterstalling?
Thuis alles er uit wat er uit moet, eventueel even de stofzuiger/dweil door de caravan, eventueel tent laten drogen, en dan terug naar de stalling. Houd er rekening mee dat de gasfles niet mee mag in de stalling. Die moet je thuis opslaan.
[mbr]Graag ook benoemen wat je zelf al gevonden hebt. Dit is wel heel erg makkelijk zo.[/]
Ik beken, ik ben ook wel eens een neuswiel kwijtgeraakt onderweg
WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...