[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 197 ... 279 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@PaulBloem Beste blijft (als je de accu's niet aan een goede druppellader kan hangen in de opslag) dat toch thuis te doen.
Ik zou dan wel een Ctek of Victron acculader nemen. Ik ben zelf fan van Victron, zeker thuis vanwege de BT connectie.
Ik heb in de zeilboot een blue smart 12/5 en die houd de accu in de winter prima.
De camper accu's hangen nog aan de originele westfalia lader, maar mijn accu's gaan daar niet zo lang mee dus ik denk eraan die eruit te slopen en daar ook victron in te zetten, daar ik ook een vinctrom omvormer heb en zonnepaneel lader.

Voor 8 tientjes heb je de 12/5 - als je elke accu daar een jaar langer van mee gaat (en ik denk meer) dan heb je dat er snel uit.

Mastervolt is ook wel een OK merk, maar geen idee of die ook kleine laders hebben.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-01 21:43
C6DL schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 15:58:
[...]

Je moet niet in de ardennen komen, dan gaat je theorie niet meer op.
Daar kan ik gewoon heen rijden zonder op te laden :)

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• C6DL
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16-09-2025
Ozzie schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 17:53:
[...]

Daar kan ik gewoon heen rijden zonder op te laden :)
Pubiekelijk laden daar is vrijwel onmogelijk alleen.

• PaulBloem
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05:48
franssie schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 17:53:
@PaulBloem Beste blijft (als je de accu's niet aan een goede druppellader kan hangen in de opslag) dat toch thuis te doen.
Ik zou dan wel een Ctek of Victron acculader nemen. Ik ben zelf fan van Victron, zeker thuis vanwege de BT connectie.
Ik heb in de zeilboot een blue smart 12/5 en die houd de accu in de winter prima.
De camper accu's hangen nog aan de originele westfalia lader, maar mijn accu's gaan daar niet zo lang mee dus ik denk eraan die eruit te slopen en daar ook victron in te zetten, daar ik ook een vinctrom omvormer heb en zonnepaneel lader.

Voor 8 tientjes heb je de 12/5 - als je elke accu daar een jaar langer van mee gaat (en ik denk meer) dan heb je dat er snel uit.

Mastervolt is ook wel een OK merk, maar geen idee of die ook kleine laders hebben.
Thanks @franssie , ik kan inderdaad vrij gemakkelijk de accu eruit halen en thuis aan een druppellader hangen.
Dat is dan uiteraard de beste oplossing. Had je gesuggereerde lader bekeken en die lijkt helemaal prima.
Wellicht dan maar gelijk goed doen 😏 goed excuus om het ‘gereedschap’ thuis uit te breiden.

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11:36
Hier hangt de camper het hele jaar aan de stroom, onboard electronica houdt de woon- en startaccu op peil. Als een accu vol is schakelt hij vanzelf over op druppelladen voor die accu.

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:50

_Eend_

🌻🇺🇦

pirke schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 12:54:
Is het een caravan? Is het een boot? Nee, het is een caravanboot!

YouTube: All You Ask For One Vehicle... Break The Limits!

Slechtste van beide werelden als je het mij vraagt...
Perfect voor wanneer je rondjes wil varen in een jachthaven..

• pirke
_Eend_ schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 12:56:
[...]

Perfect voor wanneer je rondjes wil varen in een jachthaven..
Een boot is daar veel geschikter voor, die kun je ook gewoon in de jachthaven laten liggen en laten onderhouden. Ook tijdens het varen heb je een veel beter zicht op je omgeving en veel meer ruimte voor jezelf en je spullen.

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06:50

_Eend_

🌻🇺🇦

pirke schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 13:54:
[...]

Een boot is daar veel geschikter voor, die kun je ook gewoon in de jachthaven laten liggen en laten onderhouden. Ook tijdens het varen heb je een veel beter zicht op je omgeving en veel meer ruimte voor jezelf en je spullen.
Het was dan ook een sarcastische opmerking :+

IN het filmpje zie je ze alleen rondjes draaien in een jachthaven, meer niet. Geen mooie drone shots van het Ding ergens op een mooi meer of rivier. Steeds maar weer die jachthaven, ze durven er schijnbaar niet eens net buiten de jachthaven mee te komen.

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Ik ben nu verzekerd bij Aveco voor de Caravelair, maar zijn er ook andere verzekeraars die ook met tussenpersonen werken :?

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
aReaRe schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 20:59:
Ik ben nu verzekerd bij Aveco voor de Caravelair, maar zijn er ook andere verzekeraars die ook met tussenpersonen werken :?
Wat zou het voordeel van een tussenpersoon zijn?
Heb gewoon gezocht nar een betaalbare verzekering met goede dekking voor een nieuwe caravan (dus nieuwwaarde-uitkering etc)

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Ik heb mijn privé verzekeringen juist weg gehaald bij de tussenpersoon omdat ze me absoluut geen scherpe premie meer konden bieden en de service werd ook steeds minder door allerlei overnames. Zakelijk wel opnieuw via (een andere) tussenpersoon verzekerd omdat daar nog wat andere belangen spelen.

Ik kreeg dus aanbiedingen van o.a. NH1816, maar die zijn echt absoluut niet concurrerend op de caravanmarkt. Slechte voorwaarden en een torenhoge premie. Waarschijnlijk via herverzekering (deel van) risico elders gelegd en dan betaal je dus voor twee tussenpersonen...

Sowieso is de markt van caravanverzekeringen een relatief kleine afzetmarkt (in tegenstelling tot bijvoorbeeld opstalverzekeringen), met grote en ook onvoorspelbare schadelast (onder invloed van o.a. de jaarlijkse storm- en hagel rond de alpen..) en die in kleine aantallen niet concurrerend is. Dus ik verwacht dat veel verzekeraars die caravanverzekeringen aanbieden het alleen doen om het totaalpakket aan te kunnen bieden, waarbij de risico's worden herverzekerd c.q. gedeeld in grotere portefeuilles. Je ziet trouwens ook vaak bij premie indicaties hetzelfde menuutje terugkomen, dat geeft een indicatie dat er met één verzekeraar (of gezamenlijke last) en gezamenlijke database wordt gewerkt door veel partijen. Afijn, dat was je vraag niet, maar geeft wel iets aan over de verzekeringsmarkt..

Voor de Holtkamper (en voorheen ook de Combi camp) kom ik zelf uit bij Univé. Onder andere vijf jaar nieuwwaarderegeling, voor vouwwagens specifiek storm- en hagelschade standaard (dus niet optioneel..) en een (veel) scherpere premie dan elders. Kan voor caravans weer anders liggen. Behalve de vouwwagenverzekering en een reisverzekering heb ik verder niets bij Univé omdat andere partijen daar weer 'beter' in zijn.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Duidelijk @JanHenk en @TheOmen , dit was precies wat mijn tussenpersoon zei.

* aReaRe is op zoek naar besparingen op de verzekeringen :)

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-01 21:29
aReaRe schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 21:06:
Duidelijk @JanHenk en @TheOmen , dit was precies wat mijn tussenpersoon zei.

* aReaRe is op zoek naar besparingen op de verzekeringen :)
Ik heb mijn caravan 1 jaar verzekerd bij Aveco, dit omdat zei de enige partij waren die een import caravan wilden verzekeren op basis van het chassis nummer.
Na dat jaar ben ik overgestapt naar Unive, daar betaal ik nu 60 euro per maand inclusief hageldekking, bij Aveco ging de premie inclusief hageldekking al snel over de 100 euro. 8)7

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-01 08:53
Onze setup tijdens de herfstvakantie. Ook de gelegenheid gehad om een boogschietbaantje op te zetten. Lekker buiten spelen tussen de buien door.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kHmxHZOhTiqqACzyo_VYADa8x5s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XgbSeoZrFXqupaArlGrBDr5L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d9MgTpWK0Xk3iU1yUXldDFvjOd8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T8kl9ULlyh6x6DKz0719eQ56.jpg?f=fotoalbum_large

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:35
Ik doe al mijn verzekeringen via NAG Direct, bevalt mij goed. Nemen al het werk uit handen en qua premie scherp genoeg. Heb hiervoor alles bij Promovendum/Academica gehad en dat was altijd gedonder (los van dat ze niet bij de branche organisatie aangesloten zitten).

Caravan loopt via hen bij AnsvarIdéa en betaal iets van 55 per maand voor volledige dekking voor mijn 1 jaar oude Bürstner. Dat is dus inclusief hagelschade (hagelbestendig dak uiteraard) en verzekerd tijdens de reis.

Vorig jaar was het een tientje goedkoper per maand, fijn die inflatie. Maar ik heb nog geen goedkopere kunnen vinden met dezelfde voorwaarden.

Ik vind het overigens schandalig veel geld. Mijn auto's (met een hogere waarde) heb ik goedkoper verzekerd, ook all-risk dekking. En daarmee rijd ik minstens 20k kilometers per jaar mee. De caravan doet met geluk in een jaar 3000 kilometer. Normaliter staat het ding 49 weken per jaar droog binnen in de stalling. De verhoudingen kloppen wat mij betreft niet, ik had verwacht dat het max 20 per maand zou zijn. Maar ja, blijkbaar is ofwel de markt verrot (prijsafspraken) of is het inderdaad echt zo dat ze er meer geld aan kwijt zijn bij de verzekeraars.

[ Voor 24% gewijzigd door Drardollan op 24-10-2023 16:36 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

205Gutmann schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 22:53:
[...]

Ik heb mijn caravan 1 jaar verzekerd bij Aveco, dit omdat zei de enige partij waren die een import caravan wilden verzekeren op basis van het chassis nummer.
Na dat jaar ben ik overgestapt naar Unive, daar betaal ik nu 60 euro per maand inclusief hageldekking, bij Aveco ging de premie inclusief hageldekking al snel over de 100 euro. 8)7
Ik betaal voor mijn hut €45,15 per maand denk ik dat ik gewoon blijf bij Aveco.

• TheOmen
  • Nu online
Wij betalen iets meer dan 30 euro/maand via Ohra.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• zuma
Ook weer lekker gekookt in de vakantie op houtvuur. lekkere lasagna en 1 pan hertenstoof

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mQR1r-NQK4zmFIAONnFoGlb2xTs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kpp4QbaLsNHpYgRxV9J52LRf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YFrWnDRG_b0F4y7bu_BwrCT9JAY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2rP7x9XltIMcH1tPKPiMXjDJ.jpg?f=fotoalbum_large

• Daftz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-01 08:16
zuma schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 16:20:
Onze setup tijdens de herfstvakantie. Ook de gelegenheid gehad om een boogschietbaantje op te zetten. Lekker buiten spelen tussen de buien door.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die setup van jou blijft toch altijd indrukwekkend met al die stokken en scheerlijnen _/-\o_

• zuma
Daftz schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:34:
[...]

Die setup van jou blijft toch altijd indrukwekkend met al die stokken en scheerlijnen _/-\o_
Stormvastheid hè. Ik pak niet in als het gaat stormen. Tijdens deze vakantie hadden we een keer windkracht 6 denk ik. Niets aan veranderd de opzet. Vanaf ongeveer 80km per uur windsnelheid haal ik de stokken onder de tarp vandaan en span ik de zijden naar de grond af met flinke vrachtwagenzeil rubbers (flex is key met harde wind maar ook niet weer te veel flex). Ik noem dat de boel in stormstand zetten. Als de wind er onder slaat dan krijg je geen grote ballon. Dat gebeurt wel als ik de zijkanten gewoon vrij van de grond houdt (zonder stokken) dan krijg je een vlieger.

Ik mag dan wel niet in een De Waard kamperen maar ik buig niet voor een storm. >:)

• Daftz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-01 08:16
Haha nee ik buig ook zeker niet voor een storm als ik met de Tentipi op pad ben. DIe vaste luifel (toevallig ook mooi op jouw foto te zien) is dan wel een dingetje. Vandaar dat ik even zat te kijken hoe jij de luifel los, maar toch ook vrij strak tegen de tent heb geplaatst.

• zuma
zuma schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 11:49:
[...]

Stormvastheid hè. Ik pak niet in als het gaat stormen. Tijdens deze vakantie hadden we een keer windkracht 6 denk ik. Niets aan veranderd de opzet. Vanaf ongeveer 80km per uur windsnelheid haal ik de stokken onder de tarp vandaan en span ik de zijden naar de grond af met flinke vrachtwagenzeil rubbers (flex is key met harde wind maar ook niet weer te veel flex). Ik noem dat de boel in stormstand zetten. Als de wind er onder slaat dan krijg je geen grote ballon. Dat gebeurt wel als ik de zijkanten gewoon vrij van de grond houdt (zonder stokken) dan krijg je een vlieger.

Ik mag dan wel niet in een De Waard kamperen maar ik buig niet voor een storm. >:)
Hier een mooi plaatje in de halve stormstand, enkel de windzijde in de stormstand gezet

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pZ2ze6XAorcOpj8zNnx1jqYGchw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FLzSr0enklY2kjGLGhsP9BeG.jpg?f=fotoalbum_large

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-01 10:25
Ik zie dat je 2 stokken gebruikt aan de zijde van de tent om hem dicht bij de tent te kunnen plaatsen (zonder een stok midden voor je deur). Dat is ook wel slim, nooit aan gedacht.

Volgens mij heeft mijn tarp (die overigens iets kleiner is) maar 1 oog per hoekpunt om een stok in te prikken.
Gaat dat heel makkelijk of is er een trucje om de 2 stokken goed aan je tarp te koppelen?

• zuma
pickboy schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 15:04:
Ik zie dat je 2 stokken gebruikt aan de zijde van de tent om hem dicht bij de tent te kunnen plaatsen (zonder een stok midden voor je deur). Dat is ook wel slim, nooit aan gedacht.

Volgens mij heeft mijn tarp (die overigens iets kleiner is) maar 1 oog per hoekpunt om een stok in te prikken.
Gaat dat heel makkelijk of is er een trucje om de 2 stokken goed aan je tarp te koppelen?
Het zijn flinke stevige stokken die verbouwd zijn. Bovenzijde van de A-stokken zijn samengeknepen en zijn ringen op gelast. Met de ringen kan je de twee individuele stokken aan elkaar koppelen, de tarp aan koppelen en de scheerlijnen (mbv een of twee karibiniers). Voorzijde is ook bovenin samengeknepen en daar is een karabinier op gelast om tarp en scheerlijnen aan te hangen. Van alle stokken (drie stuks dus) is aan de onderzijde een stalen rondje met twee gaten gelast tegen zakken in de grond. Door die gaten steek je dan borgpennen

• PaulBloem
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05:48
Never mind.. brain freeze 🫣

[ Voor 95% gewijzigd door PaulBloem op 03-11-2023 11:30 ]

• zuma
Oef wat is het stil hier. Stelletje mooi weer kampeerders :+

Laatste weekend van oktober toen het zo ontzettend 'nat' was:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ROS2sqKXz21YqgFeWcW6sGkSR_o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KyMP75zziMEXsLjdva0wNmKR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 78% gewijzigd door zuma op 23-11-2023 14:57 ]

• Ozzie
Ik ga in januari een weekendje met werk winter kamperen, maar dan gaan we 'primitief' gewoon onder een zeiltje of misschien ga ik in de hangmat. Maar tot die tijd blijven de kampeerspullen lekker op de vliering liggen :)

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
zuma schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:54:
Nee hoor, rond kerst denken wij altijd na over onze bestemming in de zomervakantie :D
Maar dat wordt wel eerder, er wordt naar mijn idee steeds eerder geboekt.

• JanHenk
  • Niet online
Cheesy schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:36:
[...]

Nee hoor, rond kerst denken wij altijd na over onze bestemming in de zomervakantie :D
Maar dat wordt wel eerder, er wordt naar mijn idee steeds eerder geboekt.
"Toevallig" vorige week de camping gereserveerd voor 16 dagen in de Ardèche... :D

Wij gaan altijd in augustus i.v.m. mijn werk. M'n vriendin wilde graag twee weken op dezelfde plaats. We hadden deze camping al een tijd op ons lijstje staan en weten wanneer we gaan, dus waarom dan niet meteen boeken (als de camping al boekingen accepteert)... :)

Verder nog wat weekendjes in het voorjaar c.q. begin van de zomer in de planning, maar dat zien we op het laatste moment wel, afhankelijk van het weer.

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:30

Bommes

Capo del formaggio

Ozzie schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:59:
Ik ga in januari een weekendje met werk winter kamperen, maar dan gaan we 'primitief' gewoon onder een zeiltje of misschien ga ik in de hangmat. Maar tot die tijd blijven de kampeerspullen lekker op de vliering liggen :)
Wat heb jij voor werk dat jullie dat soort dingen gaan doen?
Ben je reisleider bij een avonturen reisorganisatie?
Of nee wacht, klim instucteur voor extreme berg expedities, of sneeuwschoenen leverancier voor zuidpool expedities??
:P

Ik ga misschien met een paar gasten van het Motor-forum ergens half januari nog een weekendje kamperen.
Maar dat is gewoon maar 1 nachtje, beetje sterke verhalen delen, bier drinken en te weinig slapen.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Cheesy
  • Niet online
JanHenk schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:30:
[...]

"Toevallig" vorige week de camping gereserveerd voor 16 dagen in de Ardèche... :D

Wij gaan altijd in augustus i.v.m. mijn werk. M'n vriendin wilde graag twee weken op dezelfde plaats. We hadden deze camping al een tijd op ons lijstje staan en weten wanneer we gaan, dus waarom dan niet meteen boeken (als de camping al boekingen accepteert)... :)

Verder nog wat weekendjes in het voorjaar c.q. begin van de zomer in de planning, maar dat zien we op het laatste moment wel, afhankelijk van het weer.
Lekker hoor! Wij vinden dat voor de zomer te warm en te ver dus het wordt weer Oostenrijk. Wel een andere regio want ik vind het wel leuk om nieuwe plekken en campings te ontdekken. Ik heb nog gekeken voor alternatieven op dezelfde afstand (Denemarken, Duitsland, Noord-Frankrijk / Vogezen) maar bij ons scoren de 'echte' bergen altijd het hoogst.

• Ozzie
Bommes schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:35:
[...]

Wat heb jij voor werk dat jullie dat soort dingen gaan doen?
Ben je reisleider bij een avonturen reisorganisatie?
Of nee wacht, klim instucteur voor extreme berg expedities, of sneeuwschoenen leverancier voor zuidpool expedities??
:P

Ik ga misschien met een paar gasten van het Motor-forum ergens half januari nog een weekendje kamperen.
Maar dat is gewoon maar 1 nachtje, beetje sterke verhalen delen, bier drinken en te weinig slapen.
Haha was het maar zo'n feest, nee ben 'gewoon' Software Ontwikkelaar maar er zijn nog een paar gekken zoals ik dus we gaan met 10-15 man twee dagen 'survivallen'. Beetje vuur maken met firesteel en hout uit het bos, overnachten onder een zeiltje, koken op houtvuur, zulke dingen. En het management vind het wel cool dat we zulke dingen organiseren dus die trekken de portemonnee.

Maar we zoeken nog mensen, dus als je een nieuwe baan zoekt :)

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ozzie schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:03:
Maar we zoeken nog mensen, dus als je een nieuwe baan zoekt :)
Ik ben slechts een ambtenaar, kan mijn pc opstarten.. dat is het wel wat betreft IT ;)

Maar super tof dat jullie zo iets ondernemen met de collega's wij gaan Padellen.. 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Bommes op 23-11-2023 18:24 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Bommes schreef op donderdag 23 november 2023 @ 18:17:
Maar super tof dat jullie zo iets ondernemen met de collega's wij gaan Padellen.. 8)7
En dan mag je het ook nog zelfs betalen als gemeenteambtenaar gok ik zo.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@Cyberpope klopt, via de personeels vereniging.
Maar we dwalen af, winterkamperen heel leuk.

• pirke
Zeker leuk, ik zit ook al te plannen wat we rond de jaarwisseling gaan doen.

• Smurf
  • Laatst online: 10:32

Smurf

Detri

Mooiweer- en elkjaarnaarhetzelfdeplekjekampeerder hier :P
Zomervakantie hebben we voor vertrek afgelopen jaar alweer "geboekt" en inmiddels ook aanbetaald. Nu scheelt het wel dat we tot 3 maanden vooraf nog kostenloos kunnen annuleren, (en tot 1 maand kost 50 euro) dus door overmacht moeten afzeggen kost niet gelijk de wereld.

Verder alleen nog plannen aan het maken voor tripjes in het voorjaar, voornamelijk tijdens "de lange weekenden". Dus inderdaad niet veel te melden hier momenteel.

)

• Drardollan
Plannen worden wel gesmeed, volgend jaar mogelijk richting Italië. Dit was eerder niet echt een optie. Het is leuk zo'n nieuwe (zware) caravan, maar de trekauto was niet je-van-het. Heeft Noord Frankrijk dit jaar gelukkig goed gedaan, maar het hield niet over. Ondertussen is de auto vervangen door een (hopelijk) beter exemplaar en is dat geen beperking meer.

Toevallig deze week wel met de caravan bezig geweest. Staan nog wat puntjes open vanuit de garantie en ik heb toch besloten dat ik een watermeter wil laten installeren zodat ik wat makkelijker kan zien hoe mijn schoonwatertank er aan toe is. Luxe, ik weet het.

Begin april gaat hij een paar daagjes langs de dealer, kunnen ze de openstaande punten oplossen. Zal ook de eerste keer rijden met de nieuwe combinatie worden, daar zie ik wel naar uit!

Dit najaar verder niet weg, wij hebben genoeg regen en ellende gehad in april en deels mei en de hele zomervakantie. Mijn kleding is net sinds 2 dagen droog zal ik maar zeggen :D

• zuma
Morgenavond weer een avondje kamperen tegen de Belgische grens aan deze keer. Weer een keer de Seekoutside 6 men met Titanium kachel uitlaten.

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
Hier zomervakantie medio september geboekt richting lagio di maggiore. Klaarblijkelijk moet je bij de campings met zwembad/glijbaan e.d. er vroeg bij zijn. Voor de mei vakantie kijken we het weer af, bij goed weer Luxemburg of dergelijke en anders wat zuidelijker waar het lekker is.

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:57

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

zuma schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:54:

Laatste weekend van oktober toen het zo ontzettend 'nat' was:

[Afbeelding]
Jaloers! Ik wilde dit weekend ook nog weg met de California, maar hevige verkoudheid/lichte griep en een lek hefdak-doek heeft me toch thuis gehouden :-(

Have fun!

We've got that ring of confidence

• zuma
zuma schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:16:
Morgenavond weer een avondje kamperen tegen de Belgische grens aan deze keer. Weer een keer de Seekoutside 6 men met Titanium kachel uitlaten.
Helaas niet gelukt. Alles klaar gezet en dan komt er wat tussen... 8)7 Volgend weekend nieuwe poging

• TheOmen
  • Nu online
zuma schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:05:
[...]

Helaas niet gelukt. Alles klaar gezet en dan komt er wat tussen... 8)7 Volgend weekend nieuwe poging
En, hoe was het?

• zuma
Het is een nachtje geworden van zaterdag op zondag. De sneeuw des doods bleef maar uit. Jammer dan maar weer 8)7 Ik heb overdag op zaterdag heerlijk geklust op het kampeerterrein dat ik beheer (maar thans gesloten is voor kampeerders). Aan het eind van de middag naar een naburig terrein gegaan die wel open was. Daar trof ik een verassing aan met vele bekenden van me (allemaal in kleine tentjes) en zo werd het een erg gezellige avond. 's Avonds laat bij mijn titanium kacheltje nog een grand prestige en een glas whisky met HBO max weggewerkt. Daarna lekker onder mijn opengeritste -19C zak gekropen en heerlijk geslapen!

• BaBoK
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 13-01 09:44
Hier een nieuwe caravan eigenaar, kunnen jullie mij opweg helpen met lijstjes welke jullie hebben zodat ik dit kan afdrukken/online kan opslaan?

Lijstje met:
Wat neem je mee bij vertrek

Wat moet er gebeuren bij opzetten?

Wat moet er gebeuren bij vertrek/wegrijden?

Waar rekening mee houden bij plaatsing in winterstalling?

Graag ook benoemen wat je zelf al gevonden hebt. Dit is wel heel erg makkelijk zo.

[ Voor 12% gewijzigd door Ardana op 06-12-2023 15:24 ]

• kiefty14
  • Nu online
BaBoK schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:37:
Hier een nieuwe caravan eigenaar, kunnen jullie mij opweg helpen met lijstjes welke jullie hebben zodat ik dit kan afdrukken/online kan opslaan?

Lijstje met:

Denk dat je met meeste google acties complete lijstjes krijgt. Vaak is het zelf uitvogelen wat je prettig vind. In de zomer neem ik 1 gasfles mee en in het voorjaar 2 i.v.m. stoken. Voor vertrek zorg ik ervoor dat de accu van de mover is opgeladen en de koelkast koud. Watertank laat ik daarin tegen weer leeg ivm gewicht. Bij sommige campings krijg je 16A zonder limitaties dan verwarm ik de caravan met de airco en anders met gas.

Betreffend opzetten, wat ga je opzetten en voor hoelang. Heb je luifel of voortent etc,etc en bij wegrijden werk ik in tegenovergestelde richting als met opzetten.

Qua stalling haal ik de gasflessen en mover accu eruit, en zorg ik dat de koelkast opstaat.

• zuma

Lijstje met:

Zorg dat je caravan ook op 12V kan werken. dit ivm off grid kamperen.

Dus tenminste een huishoudaccu waar pompjes, licht en koelkast op kunnen draaien.
Maar om strrom te besparen wil je ook dat de koelkast op gas kan draaien

Verder als de caravan aan de auto hangt deze op 12V kan doorwerken (koeling pompjes verlichting) en de huishoudaccu bijlaadt.

Aanvullend kan je nog iets met zonnepanelen doen om de huishoudaccu bij te laden (en mover accu)

Aan de 220 hangend wil je ook dat je accu's opladen

Zo ben je maximaal flexibel.

• TheOmen
  • Nu online
zuma schreef op woensdag 6 december 2023 @ 15:11:
[...]
Zorg dat je caravan ook op 12V kan werken. dit ivm off grid kamperen.
Is natuurlijk heel erg afhankelijk van wat je doel is met je caravan. Als je ieder jaar lekker op de camping gaat staan is het aanschaffen van die off-grid accu's een overbodige kostenpost.
Wil je in Scandinavië lekker gaan en staan waar je wilt dan is het te overwegen.

Verder, aangezien @BaBoK aangeeft een beginnende caravener te zijn:
  • De wielen moeten ook het gewicht dragen, dus niet je pootjes zover uitdraaien dat ze van de grond komen.
  • Pootjes indraaien voor je wegrijdt :P
  • Mover (indien aanwezig) indraaien voor je wegrijdt :P
  • Verlengsnoer mee voor elektra in je voortent
  • Balanceer je caravan zodat je kogeldruk goed zit.
  • Enjoy!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 30-12-2025

Lijstje met:
Als het aan mijn ex lag, veel te veel. Ik heb wel eens gehad dat de hele hal vol met kratjes stond, en ik de helft heb thuisgelaten, omdat ik het idee had dat ik al een kilo of 30 overbeladen was. Let dus ook op het maximale laadvermogen van je caravan. Instinker bij sommige (met name Franse auto's), die zeggen bijvoorbeeld auto=1100 kilo, auto heeft 400 zelf laadvermogen, auto mag 1000 kilo trekken, maar het maximale combinatiegewicht mag maar 2200 kilo zijn. Als je die 3 waarden apart optelt (2500 kilo), dan zit je dus 300 kilo boven het gewicht van de maximale waarde. Boetes voor overbelading kunnen aardig oplopen, als je ze wegen mag je ter plekke spullen uitladen, en als je een ongeluk krijgt kan het hele vervelende gevolgen hebben.

Niet meenemen:
- Heel veel kleren. Op een camping zijn wasmachines. En anders kun je een keer een handwasje doen.
- Boodschappen voor 3 weken, zelfs in het buitenland zijn supermarkten. En ja, daar verkopen ze vreemde spullen, maar daar zitten ook lekkere dingen tussen.
- Ik weet niet of je kinderen hebt, maar nee, niet al hun speelgoed hoeft mee. Ze vermaken zich op de camping wel in de speeltuin, of in het zwembad.

Wel meenemen:
- Beddengoed.
- Basic gereedschapssetje
- Ducktape en WD40. Essentiele spullen, vooral Ducktape
- Voor de luie kampeerder: Accuboor + bitje wat op je poten past. Dan hoef je ze niet zelf uit te draaien :D
- Klapstoel
- Sixpack bier in de koelkast. Die ga je bij de volgende stap nodig hebben
Vooraf: Oefen eerst van tevoren een keer rustig met het opzetten van de voortent, gewoon in Nederland. De eerste keer gaat gehannes zijn. De tweede keer duurt het 20 minuten, en daarna heb je hem in 10 minuten staan. Niks is frustrerender als na 6 uur in de file staan op zwarte zaterdag je te laat op de camping aankomt, en dan voor de eerste keer met die voortent moet hannesen. En als je dan na een uur een echtelijke ruzie hebt, dat er dan opeens een medekampeerder aan komt lopen die die tent in 10 minuten opzet. Daar zijn huwelijken op stuk gelopen. :+

- caravan op de plek zetten en op de rem
- auto afkoppelen
- Poten uitdraaien en de caravan waterpas zetten. Tip 1: neem 4 plankjes mee voor onder de poten voor als je op drassige grond kampeert. Tip 2: Bij de kampeerzaak kun je handige kruislingse waterpasjes kopen die je aan de binnenkant van de deur kunt plakken, dan zie je meteen of hij waterpas staat. Tip 3: De poten zijn geen krik ! De wielen moeten op de grond blijven, anders gaat je caravan doorzakken.
- Zet de voortent op. Daar ben je ondertussen al een getrainde professional in, dus dat doe je in max 20 minuten. Afhankelijk van de weerverwachting ook nog eventueel scheerlijnen/stormbanden.
- Pak de klapstoel uit lijst 1, ga zitten en trek een biertje open :D .
Klapstoel opbergen, tent afbreken. Zorg dat hij droog is, dan kan de caravan meteen door naar de stalling. Anders echt de tent thuis goed laten drogen. Eigenlijk alles van de vorige stap in omgekeerde volgorde.

Meest gemaakte beginnersfouten:
- Dakluik niet dicht. Dat raak je kwijt op de snelweg
- Neuswiel niet opgedraaid na het aankoppelen. Dat raak je ook kwijt onderweg.
- Vergeten de rem er af te halen na het aankoppelen.
Thuis alles er uit wat er uit moet, eventueel even de stofzuiger/dweil door de caravan, eventueel tent laten drogen, en dan terug naar de stalling. Houd er rekening mee dat de gasfles niet mee mag in de stalling. Die moet je thuis opslaan.
[mbr]Graag ook benoemen wat je zelf al gevonden hebt. Dit is wel heel erg makkelijk zo.[/]
Ik beken, ik ben ook wel eens een neuswiel kwijtgeraakt onderweg :D

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• Drardollan
Oekiejoekie schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:35:
[...]

- Ducktape en WD40. Essentiele spullen, vooral Ducktape
Heb jij geen last van het gekwaak?

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 30-12-2025
Drardollan schreef op woensdag 6 december 2023 @ 19:00:
[...]

Heb jij geen last van het gekwaak?
Nee, dan doe ik die Ducktape rond hun bek :D

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• kiefty14
  • Nu online
Oekiejoekie schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:35:
[...]

Afhankelijk van de weerverwachting ook nog eventueel scheerlijnen/stormbanden.
Na vorig jaar doe ik altijd stormband ;) ik kon snachts om 0300 de tentstokken gaan zoeken, gelukkig geen schade.

• zuma
TheOmen schreef op woensdag 6 december 2023 @ 16:31:
[...]

Is natuurlijk heel erg afhankelijk van wat je doel is met je caravan. Als je ieder jaar lekker op de camping gaat staan is het aanschaffen van die off-grid accu's een overbodige kostenpost.
Wil je in Scandinavië lekker gaan en staan waar je wilt dan is het te overwegen.

Verder, aangezien @BaBoK aangeeft een beginnende caravener te zijn:
  • De wielen moeten ook het gewicht dragen, dus niet je pootjes zover uitdraaien dat ze van de grond komen.
  • Pootjes indraaien voor je wegrijdt :P
  • Mover (indien aanwezig) indraaien voor je wegrijdt :P
  • Verlengsnoer mee voor elektra in je voortent
  • Balanceer je caravan zodat je kogeldruk goed zit.
  • Enjoy!
ook in NL heb je genoeg plekken zonder stroom, maar dat zijn vaak wel de mooiste plekken....

• TheOmen
  • Nu online
zuma schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:21:
[...]

ook in NL heb je genoeg plekken zonder stroom, maar dat zijn vaak wel de mooiste plekken....
Zeker, mijn voorbeeld van Scandinavië was wellicht wat beperkt.
Maar ik vraag me af hoeveel mensen met een sleurhut kiezen voor een plek zonder stroom.
Zo goed ken ik de caravan-community nou ook weer niet.

• zuma
TheOmen schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:30:
[...]

Zeker, mijn voorbeeld van Scandinavië was wellicht wat beperkt.
Maar ik vraag me af hoeveel mensen met een sleurhut kiezen voor een plek zonder stroom.
Zo goed ken ik de caravan-community nou ook weer niet.
Ook het off-grid kamperen met een caravan is ook een subcultuur uiteraard. Maar het kan ook handig zijn op de lang rit naar het verre zuiden om ergens onderweg ff snel te overnachten. (niet aan te bevelen op de parkeerplaatsen langs de grote wegen...)

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

zuma schreef op donderdag 7 december 2023 @ 11:53:
[...]

Ook het off-grid kamperen met een caravan is ook een subcultuur uiteraard. Maar het kan ook handig zijn op de lang rit naar het verre zuiden om ergens onderweg ff snel te overnachten. (niet aan te bevelen op de parkeerplaatsen langs de grote wegen...)
Onze laatste vakantie, week naar het zwarte woud in september, met de caravan hebben we ook onderweg overnacht.
Na wat speurwerk en camperplaats gevonden waar caravans ook welkom waren, bij een hotel op de parkeerplaats, in de bossen/het groen een grote grind parkeerplaats.
Met zonder voorzieningen :P
Net voor vertrek heb ik nog snel een motoraccu die ik nog had staan ingebouwd in de caravan.
Water en verlichting hadden we daarmee ook bij stilstand.
Perfect en ideaal. Het kleine 10Ah accutje is meer dan voldoende voor een aantal nachten gebruik in onze caravan.
De koelkast koel ik thuis al een aantal dagen voor vertrek op de oprit, onderweg staat het ding uit, blijft makkelijk 1 dag goed koel binnen in, ook bij ruim 25 graden buiten.
Tijdens de nachtstop zonder 230volt gaat die op gas en koelt hij weer terug af.

Wat betreft lijstjes, die zijn met wat zoeken best wel te vinden.
De tip hier ook al gegeven: weeg het geheel, je caravan onbeladen, en dan wat er in gaat. Of in volle vakantie trim.
Is het een gebruikte caravan die er aangeschaft is? Check de banden! Ouder dan 6 a 7 jaar: vervangen!
Let daarbij op het draagvermogen!

• Gonadan
  • Laatst online: 11:32

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
In plaats van een welles/nietes over of off-grid een standaard genoeg wens is om standaard rekening mee te houden kunnen we de vraagsteller toch ook gewoon vragen wat zijn plan qua type kamperen is? Dat mis ik sowieso nog wel in de vraagstelling, nu is het gewoon alsof je het in ChatGPT flikkert en hoopt op een antwoord. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Maar wij zijn toch ook gewoon een soort van analoge ChatGPT? :P

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Enige tip die ik geef is:
- bewaar een inventaris lijst op een digitale notitie (bv google keep) daarop staat wat je meeneemt

had ik het maar eerder gedaan, ik heb nu 3 waterkokers, dopelaar en 3 koffiezet apparaten |:( oftewel heel veel dubbele meuk meeste gelukkig niet gekocht maar gekregen of meegenomen wegens thuis al teveel ..

ik heb al zoveel weggegeven,

Affijn het lijstje is wel prettig want als je voorbereid(lees shopping) boor op de camping "dat is handig" --> vrouwlief grijpt telefoon .. wat moeten we er met nummer 4 ? o .. check .en leg het weer terug.
kiefty14 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 22:58:
[...]

Na vorig jaar doe ik altijd stormband ;) ik kon snachts om 0300 de tentstokken gaan zoeken, gelukkig geen schade.
tipje draai hem(stormband) na de middelste stok aan 1 kant 180 graden die bewuste slag erin zorgt dat hij niet gaat klapperen ..

We genieten meer van het camping leven als de camping niet zo "strak" is waarbij je op een exact aangegeven plek moet staan, die 40m kabel uitleggen tja soms is het zo.

Tja vanalles

• zuma
Bommes schreef op donderdag 7 december 2023 @ 22:40:
Maar wij zijn toch ook gewoon een soort van analoge ChatGPT? :P
Minstens 10 keer beter dan de digitale (als het om kampeerkennis gaat)! :+

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

@BaBoK vergeet je gasfles niet tijdens de rit af te sluiten.

• Check na het koppelen van je caravan aan de auto de verlichting.
• Leeg de vaste watertank (indien van toepassing) zo veel mogelijk of laat hem leeg.
• Vergeet de noodbreekkabel van de rem niet aan een oog van de trekhaak te koppelen (zorg ook dat je een reserve bij je hebt, ongelukje is zo gebeurt).
• Handig bij panne aan de caravanband is een potkrik van 2ton zodat je de caravan kan opkrikken, zorg dat je een passende wielsleutel bij je hebt voor de wielbouten.

• Cheesy
  • Niet online
Bij dat 3e punt is het interessant om te weten dat wettelijk gezien in Nederland alleen de bevestiging aan een vast punt voldoet. In het buitenland is het juist verplicht om te lussen. Het beste lus je dus om de trekhaak en bevestig je aan een vast punt. Meer leesvoer hier.

Afbeeldingslocatie: https://caravantrekker.nl/images/breekkabel_close.jpg

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Cheesy schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 18:56:
Bij dat 3e punt is het interessant om te weten dat wettelijk gezien in Nederland alleen de bevestiging aan een vast punt voldoet. In het buitenland is het juist verplicht om te lussen. Het beste lus je dus om de trekhaak en bevestig je aan een vast punt. Meer leesvoer hier.

[Afbeelding]
En dan in NL dus juist niet zoals op die foto.
Het vaste punt is niet de trekhaak(knobbel) zelf maar een oog of haak waar juist die knobbel aan gemonteerd zit.
Afbeeldingslocatie: https://caravantrekker.nl/images/handrembreekkabel-tekening.png
In de praktijk is een extra hulpstuk wat om de trekhaak vast zit ook geaccepteerd bij controle in NL. Maar officieel is dat dus niet wat de NL wet voorschrijft.
Hier links dus, dat wordt geaccepteerd in nNL
Afbeeldingslocatie: https://caravantrekker.nl/images/handrembreekkabel-foto.png

• Cheesy
  • Niet online
Bommes schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 19:29:
[...]

Het vaste punt is niet de trekhaak(knobbel) zelf maar een oog of haak waar juist die knobbel aan gemonteerd zit.
[Afbeelding]
In de praktijk is een extra hulpstuk wat om de trekhaak vast zit ook geaccepteerd bij controle in NL. Maar officieel is dat dus niet wat de NL wet voorschrijft.
[Afbeelding]
Mag wel, dit is de letterlijke tekst waarin staat dat het oog (of haak, of wat dan ook) ook aan de trekhaak mag zitten.

Artikel 5.18.34
Indien de aanhangwagen is voorzien van een losbreekreminrichting, moet deze zodanig met een vast deel van het trekkend voertuig of met een daartoe bestemde inrichting aan de trekhaak daarvan zijn verbonden, dat de inrichting slechts in werking treedt na het losraken van de aanhangwagenkoppeling.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Bommes schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 19:29:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Juist wel zoals op de foto? :?

Die foto links van jou bevat zo'n zuinig klemding wat je er vroeger op schroefde als je geen standaard bevestigingspunt had.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Kevinns
  • Laatst online: 13-01 16:17
De breekkabel op die foto zit niet vast aan het vaste punt. Hij loopt door een karabijnhaak. Of dat mag of niet, geen idee. Ik lees ‘m zoals @Bommes .

[ Voor 12% gewijzigd door Kevinns op 09-12-2023 23:03 ]

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
ANWB doet daar ook niet moeilijk over. Uiteindelijk moet hij gewoon goed genoeg vast zitten om de rem aan te kunnen trekken. Aangezien los om de haak kan betekenen dat hij makkelijk los schiet moet hij echt goed vast zitten, meer is het niet.

https://www.anwb.nl/kampe...met-de-caravan/breekkabel

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-01 18:32
Ik vind de tweede optie in het tekeningetje van @Bommes ook niet zo briljant. De lus zorgt voor wat extra stevigheid. Als je hem met het haakje van de breekkabel direct aan zo'n oogje hangt, is de kans aanwezig dat het haakje afbreekt terwijl de rem nog nauwelijks is aangetrokken. Die haakjes zijn niet zo heel erg sterk. Ik zou het ding dus altijd met een lus vastzetten.

Punctuality is the politeness of kings

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Dan heb je er simpelweg een verkeerde karabijnhaak aan zitten, met de verkeerde spullen heeft elke methode een probleem. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wij gaan komend jaar voor het eerst met de vouwwagen kamperen (voorheen altijd huuraccommodaties, waarvan 2 keer in de schoolvakanties en daarvoor altijd erbuiten). We zijn nu dus gebonden aan de schoolvakanties en zoeken een camping in Zuid-Frankrijk waar voor de kinderen (7, 5 en 3) voldoende vermaak is (andere NL kinderen). Ik volg een paar Facebookgroepen en het lijkt erop dat iedereen inmiddels al lang geboekt heeft en het beeld is zelfs dat de populaire campings al vol zitten.... Heeft hier iedereen met vergelijkbare wensen als wij ook al geboekt? Of kun je ook nog wel later boeken? Voel er niet zoveel voor om nu al te boeken, omdat we ook nog niet zeker weten wanneer we van het werk vrij kunnen nemen.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Op de grote commerciële campings op commerciële locaties in het hoogseizoen kan het inderdaad best wel druk zijn. Als je zeker wilt zijn van een specifieke camping of regio dan moet je er tegenwoordig belachelijk vroeg bij zijn, zeker als je wat langer wilt staan.

Zelf ben ik meer van kortere periode's (paar dagen max) en wat rond trekken, waarbij ik minder eisen heb qua NL publiek (eerder liever niet dan wel) en dan kom ik wel weg met begin van de zomer eens rustig gaan boeken. Dan heb je echter wel risico dat een camping die je leukt lijkt al vol is, dus het kan dan wat meer puzzelen zijn.

Aangezien ik niet precies kan inschatten wat jouw eisen en wensen in de praktijk gaan betekenen zou ik gewoon eens gaan kijken voor de periode die je in gedachten hebt en de boekingskalender erbij pakken. Dan kom je er snel genoeg achter of de campings die jij interessant zou vinden al hard gaan.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JanHenk
  • Niet online
Niet alleen heel commerciële campings, ook kleinere campings met een specifieke doelgroep zijn snel vol. Blijkbaar zijn wij wel zo'n vrij specifieke doelgroep, want ook wij vinden altijd maar een paar potentiële campings in de regio waar we graag op vakantie zouden willen.

Als gezin met jonge kinderen, volgend jaar 4 en 1, zoeken we:
- Niet te grote camping, maximaal 100 plaatsen;
- Autovrij of -luw;
- Zwembad;
- Geen prikkelende animatie, maar er moet wel wat vertier voor kleintjes te vinden zijn zoals een zandbak, speeltoestellen of pony's..;
- Ruime plekken met zowel zon als schaduw, minimaal 100 m²;
- Restaurantje of afhaal op de camping zelf;
- Liefst een laadpaal op de camping of openbaar heel dichtbij, anders in ieder geval een snellader in de buurt zoals bijv. bij de supermarkt.

Prijs maakt me dan weer niet zoveel uit. Als het aan alles voldoet heb ik het er graag voor over.

Deze combinatie is best lastig te vinden. Vooral omdat we graag kleine campings hebben maar (voor nu) wel met bepaalde faciliteiten. Het is makkelijker om grote campings met veel faciliteiten te vinden en kleine campings zonder.

Wij hebben dus ook al geboekt voor zomer 2024. Ook omdat ik gebonden ben aan een bepaalde periode dat de zaak dicht is.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@JanHenk die zijn er altijd te vinden, in overvloed, wellicht op de laadpaal na. Dat is namelijk ook mijn favoriete type camping en ik boek die altijd maar een paar weken van tevoren.

Je komt dan echter wel op de minder commerciële uit, en met commerciële doel ik op goede marketing en website. Degenen die je niet even online kunt boeken en waar je in steenkoolfrans moet proberen via e-mail of telefoon te reserveren die hebben meestal wel plaats. Want daar hebben de meeste mensen geen zin in, die boeken liever via de website. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JanHenk
  • Niet online
Cheesy schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 18:56:

[Afbeelding]
Wel typisch van die Hollandse regelgeving, het moet weer net iets anders dan de rest..

Hetzelfde met die witte kentekenplaat voor aanhangers, voor mij ook zo'n ergernis. Wij Nederlanders hebben er weer gekozen om een model te hebben zonder landaanduiding. Daarnaast is het in NL verboden om er iets op te plakken.. Maar in het buitenland ben je verplicht om een landaanduiding te hebben, dus moet je weer zo'n losse lelijke NL-sticker ergens opplakken. Doe nu gewoon een witte plaat met landaanduiding...

• kiefty14
  • Nu online
Palomar schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:02:
Wij gaan komend jaar voor het eerst met de vouwwagen kamperen (voorheen altijd huuraccommodaties, waarvan 2 keer in de schoolvakanties en daarvoor altijd erbuiten). We zijn nu dus gebonden aan de schoolvakanties en zoeken een camping in Zuid-Frankrijk waar voor de kinderen (7, 5 en 3) voldoende vermaak is (andere NL kinderen). Ik volg een paar Facebookgroepen en het lijkt erop dat iedereen inmiddels al lang geboekt heeft en het beeld is zelfs dat de populaire campings al vol zitten.... Heeft hier iedereen met vergelijkbare wensen als wij ook al geboekt? Of kun je ook nog wel later boeken? Voel er niet zoveel voor om nu al te boeken, omdat we ook nog niet zeker weten wanneer we van het werk vrij kunnen nemen.
Wij hebben voor de zomer geboekt, mede dat wij de weken dat wij vakantie hebben al weten en graag naar deze camping wouden. i.v.m. water speel paradijs e.d.

Mijn ervaring van de afgelopen jaren is dat je op de populaire campings soms wel ergens een plekje is maar dat je dan bv maar paar dagen kan staan.

Verder kun je bij de meeste ook kosteloos annuleren een maand voor vertrek. Mocht je vakantie heel vroeg vallen en of laat heb je meestal ook wel wat meer kans op last-minute

• JanHenk
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:00:
@JanHenk die zijn er altijd te vinden, in overvloed, wellicht op de laadpaal na. Dat is namelijk ook mijn favoriete type camping en ik boek die altijd maar een paar weken van tevoren.

Je komt dan echter wel op de minder commerciële uit, en met commerciële doel ik op goede marketing en website. Degenen die je niet even online kunt boeken en waar je in steenkoolfrans moet proberen via e-mail of telefoon te reserveren die hebben meestal wel plaats. Want daar hebben de meeste mensen geen zin in, die boeken liever via de website. ;)
Wij gaan deze keer twee weken op dezelfde plek staan. Dan wil ik wel graag een goede indruk hebben gekregen van een camping voor ik boek. Campings die hun marketing op orde hebben komen dan wel als eerste naar boven ja. Deze keer trouwens ouderwets via e-mail gereserveerd 8)

Daarnaast is die twee weken op dezelfde plek ook wel een uitdaging. Hoe later je boekt, hoe kleiner die kans.

Ik snap jouw insteek heel goed... Is er maar plek voor drie of vier dagen, prima. Bevalt het niet, ook prima, trek je verder. Maar mijn vriendin kan daar niet zo goed tegen, dus daar schik ik me maar in. Andere insteek van het kamperen, dus.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
JanHenk schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:13:
Wij gaan deze keer twee weken op dezelfde plek staan. Dan wil ik wel graag een goede indruk hebben gekregen van een camping voor ik boek. Campings die hun marketing op orde hebben komen dan wel als eerste naar boven ja. Deze keer trouwens ouderwets via e-mail gereserveerd 8)

Daarnaast is die twee weken op dezelfde plek ook wel een uitdaging. Hoe later je boekt, hoe kleiner die kans.

Ik snap jouw insteek heel goed... Is er maar plek voor drie of vier dagen, prima. Bevalt het niet, ook prima, trek je verder. Maar mijn vriendin kan daar niet zo goed tegen, dus daar schik ik me maar in. Andere insteek van het kamperen, dus.
Dat herken ik wel hoor, wanneer je wat meer beeld wilt hebben van de camping zelf en wat je kunt verwachten dan kom je al snel op degenen met goede website of veel foto's op Google Maps.
Toch heb ik het ook zo gedaan voor campings waar we een hele vakantie hebben staan toen we nog geen vouwwagen hadden, zelfs ook op de bonnefooi gegaan maar dat durf ik tegenwoordig niet meer aan. En als er foto's te vinden zijn kijk ik die uiteraard ook wel door, ik heb ook wel gehad dat ik een specifieke plek had uitgezocht en dat is soms ook wel lekker.
Het varieert nogal bij mij. Soms is het lekker om te weten waar je aan toe bent, maar hoe meer je vooraf weet des te lastiger zijn afwijkingen te accepteren is ook mijn ervaring.

In die zin niet per se een andere insteek qua kamperen, maar een andere insteek in hoeverre de specifieke camping het plezier of gebrek daaraan van mijn vakantie bepaalt. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• frye
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:52
Voor de aanschaf van onze eerste caravan zijn we ook eens aan het kijken voor een geschikte trekker.
De caravan die we op het oog hebben en die het waarschijnlijk gaat worden zal een Knaus Sport 500 EU zijn.

Deze weegt leeg +- 1200kg en zou dus beladen zo'n 1500kg zijn.

Bestaan er tools die de zoektocht wat gemakkelijker maken?

Hebben wel een wagen op het oog.
Renault Talisman Estate Tce 160 (117kw / 159pk)
Volgens caravantrekker.nl zou dit wel een redelijke goede match zijn.
Maar is dat effectief zo?
Zijn er naast caravantrekker nog goede tools die dit kunnen bevestigen?
Heb vrij weinig ervaring hiermee.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

De Renault stations staan niet echt bekend om hun "straffe vering". Dat kan dus met de caravan en flink wat bagage achterin nog al een deinende ervaring worden.
Ook mag (een even snel opgeacohte Talisman) met bagage maximaal 2065kg wegen.
Hang daar die Knaus achter en het span komt op 3565 kg max.
Ik kon zo even niet snel vinden wat de maximale massa samenstel mag zijn bij deze Renault.

Hiermee overigens niet gezegd dat het geen goede trekauto is hoor.
Maar let dus op die maximale massa samenstel, en houd eventueel rekening met hulpvering achter.

• Henkiejoo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15-09-2025
@frye Tip: wees wel realistisch over het gewicht van de caravan kaal.

Wij hebben ervaring met een 460EU, die is ongeveer 100 kg lichter dan de 500EU, 1090.
Die hebben bij aanschaf op de weegbrug gehad: 1210 kg.

Denk aan luifel, mover + accu, krik, reservewiel, gasfles vuilwatertank etc.
Voortent, inventaris, eten en kleding, wij gaan al richting de 1500 kg.

We zouden natuurlijk wel van alles in de auto kunnen overladen, maar standaard de caravan volgepakt in de stalling, zodat we snel weg kunnen.

Verder eens met Bommes: vering is heel belangrijk.
Ervaring met een octavia en een Tiguan met dezelfde 1.5TSI motor van 150pk

De Octavia gaat alle kanten op bij wind en inhalen van vrachtwagens. Niet echt prettig.
De Tiguan is echt een wereld van verschil, dat komt dus alleen door een ander onderstel met weinig overhang aan de achterkant.

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

samo

yo/wassup

JanHenk schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:55:
Niet alleen heel commerciële campings, ook kleinere campings met een specifieke doelgroep zijn snel vol. Blijkbaar zijn wij wel zo'n vrij specifieke doelgroep, want ook wij vinden altijd maar een paar potentiële campings in de regio waar we graag op vakantie zouden willen.

- Autovrij of -luw;
- Zwembad;
- Geen prikkelende animatie, maar er moet wel wat vertier voor kleintjes te vinden zijn zoals een zandbak, speeltoestellen of pony's..;
- Liefst een laadpaal op de camping of openbaar heel dichtbij, anders in ieder geval een snellader in de buurt zoals bijv. bij de supermarkt.

Prijs maakt me dan weer niet zoveel uit. Als het aan alles voldoet heb ik het er graag voor over.

Deze combinatie is best lastig te vinden. Vooral omdat we graag kleine campings hebben maar (voor nu) wel met bepaalde faciliteiten. Het is makkelijker om grote campings met veel faciliteiten te vinden en kleine campings zonder.

Wij hebben dus ook al geboekt voor zomer 2024. Ook omdat ik gebonden ben aan een bepaalde periode dat de zaak dicht is.
Voor dit soort campings, heeft iemand nog een tip op max 1 dag rijden van Utrecht? Vogezen misschien. We hebben al wel een paar keer iets ten westen van Vichy gestaan, ook een mooie omgeving. Goede wijnen.

Ik houd mijn eigen tips inmiddels bij op een eigen site, om dan later de plannen mee te maken. Wellicht staan daar nog tips bij voor jullie.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@samo over hoeveel kilometer heb je het als je het hebt over een dag rijden? De één vindt vijf uurtjes op een dag meer dan genoeg, de ander doet er rustig vijftien. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@samo wat is een dag rijden vanaf Utrecht?
De een rijd +1000km op een dag, de ander heeft na 500km al genoeg.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Gonadan schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:36:
@samo over hoeveel kilometer heb je het als je het hebt over een dag rijden? De één vindt vijf uurtjes op een dag meer dan genoeg, de ander doet er rustig vijftien. ;)
haha ja dat dus ;)

• iAdema
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-01 19:36

- Autovrij of -luw;
- Zwembad;

Deze kan ik aanbevelen: https://www.campingcharmant.com/
Al meerdere keren geweest, checkt al je wensen muv de laadpaal. Er is wel een stopcontact waar je op mag laden ingericht voor electrische rijders.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
frye schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 07:58:
De Talisman heb ik persoonlijk geen ervaring mee maar onze Kip van beladen 1500 kg lag zeer onstabiel achter een Megane station (225 pk) en met moeite op 90 km/u te houden met een Kia Sportage. Ik zou echter altijd de Kia verkiezen want niets rijdt zo rot als een onstabiele caravan. Nu achter onze S-Max zou ik haast vergeten dat die er achter hangt in zowel stabiliteit als vermogen.

Mijn ervaringen met de Megane zijn overigens niet uniek maar mocht je er met de Talisman last van hebben dan kan je andere achterveren overwegen (hulpveren). Een station is met de lange overhang nou eenmaal niet de beste tekkers carrosorie.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eB6zytSUbdWwyOHpYv6xwAAC7sA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/smrvWuQRTYMEg186Z1Y4z1Dj.jpg?f=fotoalbum_large
Onze Combi, caravan is niet heel zwaar (max 1100kg) de BMW is een 218i Grand Tourer en deze mag 1500kg trekken.
Wat betreft vermogen geen probleem, stabiliteit ook niet, zeker op de sportstand waarbij de demping ook iets stugger wordt.

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online

samo

yo/wassup

Gonadan schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:36:
Heb drie kinderen en een vouwwagen. Dus uurtje of 8 is wel de max, aangezien alles nog opgezet moet worden.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• kiefty14
  • Nu online
Voor de aanschaf van onze eerste caravan zijn we ook eens aan het kijken voor een geschikte trekker.
De caravan die we op het oog hebben en die het waarschijnlijk gaat worden zal een Knaus Sport 500 EU zijn.

Wij hebben een Sudwind 500 en deze mag ook 1500 KG wegen, je zit sneller op dat gewicht dan je denkt. Let verder bij de aanschaf ook op de kogeldruk + vering van de auto. Wij rijden nu Tuscon MY 2022 150PK en dat gaat prima als we rond de 90 a 95 rijd. Bij stations of sedans dien je vaak nog hulp veren er onder te zetten.

• proatjeboksem
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13-01 13:49
samo schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:28:
[...]

Voor dit soort campings, heeft iemand nog een tip op max 1 dag rijden van Utrecht? Vogezen misschien. We hebben al wel een paar keer iets ten westen van Vichy gestaan, ook een mooie omgeving. Goede wijnen.

Ik houd mijn eigen tips inmiddels bij op een eigen site, om dan later de plannen mee te maken. Wellicht staan daar nog tips bij voor jullie.
https://www.campingliez.com/nl/ kan iig een paar van de wensen afvinken.
Het is wel een doorreiscamping, d.w.z. veel mensen die er een of twee dagen staan, op doorreis van of naar zuid-frankrijk. Maar er is in de buurt genoeg leuks te doen.

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:08

Wat is je budget?

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:07
Bommes schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 08:45:
De Renault stations staan niet echt bekend om hun "straffe vering". Dat kan dus met de caravan en flink wat bagage achterin nog al een deinende ervaring worden.
Ook mag (een even snel opgeacohte Talisman) met bagage maximaal 2065kg wegen.
Hang daar die Knaus achter en het span komt op 3565 kg max.
Ik kon zo even niet snel vinden wat de maximale massa samenstel mag zijn bij deze Renault.

Hiermee overigens niet gezegd dat het geen goede trekauto is hoor.
Maar let dus op die maximale massa samenstel, en houd eventueel rekening met hulpvering achter.
Deze even door de RDW getrokken:
https://munsterhuis.nl/vo...-enschede/benzine/1751797

Massa rijklaar: 1508 kg
Massa ledig voertuig: 1408 kg
Technische max. massa voertuig: 2049
Maximum massa samenstel: 3549 kg
Aanhangwagen geremd: 1800 kg

Oftewel het befaamde Renault trucje speelt hier zeker, nagenoeg alle andere fabrikanten hadden hier een trekgewicht van 1500KG opgeplakt.

Ik sluit mij aan bij wat door andere reeds is vermeld, puur kijkende naar de natuurkunde is een Renault station meestal niet de verstandigste keuze. Renaults zijn over het algemeen vrij comfortabel/zacht geveerd en de lange overhang van een station helpt niet mee. Daarnaast is een leeggewicht van 1400KG niet heel ruim bij een caravan die waarschijnlijk over de 1500KG heen zal gaan.

Een goede caravantrekker heeft in de basis:
* Korte overhang achterzijde
* Relatief straffe vering
* Hoog eigen gewicht
* Voldoende koppel

Als je enkel twee rondjes om de kerk doet met je caravan en er geen probleem mee hebt om je snelheid aan te passen is het minder spannend als dat je ieder jaar meerdere keren naar het buitenland gaat. Kan mij voorstellen dat er meer vereisten aan een auto zijn dan enkel zijn trek capaciteiten.

• Cheesy
  • Niet online

Met de tool op de volgende website kun je auto's zoeken. Misschien geeft dat nog wat inspiratie ;)
https://caravantrekker.nl/autos/index.php

• Drardollan

- Autovrij of -luw;
- Zwembad;

Wij waren afgelopen jaar op Camping 2 Ballons: https://www.camping-deux-ballons.fr/nl/welkom/

Voldoet volgens mij aan al je eisen. Laadpaal was op loopafstand, ik schat een kilometer.

Enige kanttekening, Vogezen: mooi groen, en dat komt omdat het daar erg nat kan zijn. Wij hebben 12 dagen regen gehad dit jaar, maar daar had iedereen last van ten noorden van de Lyon.

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:08
nooberke schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:09:
[...]

Deze even door de RDW getrokken:
https://munsterhuis.nl/vo...-enschede/benzine/1751797

Massa rijklaar: 1508 kg
Massa ledig voertuig: 1408 kg
Technische max. massa voertuig: 2049
Maximum massa samenstel: 3549 kg
Aanhangwagen geremd: 1800 kg

Oftewel het befaamde Renault trucje speelt hier zeker, nagenoeg alle andere fabrikanten hadden hier een trekgewicht van 1500KG opgeplakt.

[...]

Ik sluit mij aan bij wat door andere reeds is vermeld, puur kijkende naar de natuurkunde is een Renault station meestal niet de verstandigste keuze. Renaults zijn over het algemeen vrij comfortabel/zacht geveerd en de lange overhang van een station helpt niet mee. Daarnaast is een leeggewicht van 1400KG niet heel ruim bij een caravan die waarschijnlijk over de 1500KG heen zal gaan.

Een goede caravantrekker heeft in de basis:
* Korte overhang achterzijde
* Relatief straffe vering
* Hoog eigen gewicht
* Voldoende koppel

Als je enkel twee rondjes om de kerk doet met je caravan en er geen probleem mee hebt om je snelheid aan te passen is het minder spannend als dat je ieder jaar meerdere keren naar het buitenland gaat. Kan mij voorstellen dat er meer vereisten aan een auto zijn dan enkel zijn trek capaciteiten.
Ja, Renault haal hier het trucje uit. Maar dan blijft de auto nog steeds geschikt. Rij zelf Peugeot. Daar heb ik direct al hulpveren onder laten monteren. Kosten ongeveer €250,-. Dan doet ie het ineens qua veerweg beter dan een Duitser. Dus om daar de auto op af te schrijven is erg zonde. En met dagelijks gebruik merkt je eigenlijk alleen wanneer je te snel over een drempel heen vliegt.

Ik zou om zachte vering geen auto laten staan. Maar ik er sowieso wel hulpveren onder laten zetten.

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Palomar schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:02:
Volgens mij voldoet de camping waar wij heengaan wel aan je wensen, en die heeft nu nog wel plek. Kan je via DM wel doorgeven welke dat is. Dordogne, groot zwembad, aan een riviertje, laadpaal en op gezinnen gericht. Goede beoordelingen op diverse site's en redelijke prijzen.

Bij Sandaya kan je overigens dit jaar tot 14 dagen van tevoren nog annuleren, dus daar zou je ook eens kunnen kijken.

Bepaalde campings zitten inderdaad direct vol, zoals Lac Blue in Annecy of Isolino in Italie die ik nu 2 jaar achter elkaar probeer te boeken, maar blijkbaar zit die in oktober al volgeboekt zit krijg ik het idee. Daarbuiten valt het volgens mij wel mee.

Iemand nog een gouden tip voor een doorreiscamping met huur accomodaties en laadpaal richting de Dordogne? Vorig jaar op https://www.camping-portedesvosges.com gestaan toen we naar de Ardeche/Annecy gingen en dat was echt perfect, goede faciliteiten, op de route, genoeg laadpalen en de kleine kon bij aankomst lekker zwemmen. Richting Dordogne nog niet zoiets gevonden helaas. Nu maar een Ibis geboekt die ik tot 1 dag van te voren nog kan annuleren, maar dat is voor kleine toch iets minder ideaal.

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:41
Gonadan schreef op zondag 10 december 2023 @ 10:08:
ANWB doet daar ook niet moeilijk over. Uiteindelijk moet hij gewoon goed genoeg vast zitten om de rem aan te kunnen trekken. Aangezien los om de haak kan betekenen dat hij makkelijk los schiet moet hij echt goed vast zitten, meer is het niet.

https://www.anwb.nl/kampe...met-de-caravan/breekkabel
Heb je toevallig ook zo'n linkje van hoe het wel/niet moet met een aanhanger met witte plaat? Dus waar gewoon een staalkabel er voor moet zorgen dat een aanhanger niet op avontuur gaat als ie van de trekhaak loskomt?

• Cheesy
  • Niet online
FastFred schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:30:
[...]

Heb je toevallig ook zo'n linkje van hoe het wel/niet moet met een aanhanger met witte plaat? Dus waar gewoon een staalkabel er voor moet zorgen dat een aanhanger niet op avontuur gaat als ie van de trekhaak loskomt?
Volgens de wettekst niet heel veel anders, behalve dat de boom van de aanhanger de grond niet mag raken bij losraken.
https://maxius.nl/regeling-voertuigen/artikel5.18.57

• JanHenk
  • Niet online
FastFred schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:30:
[...]

Ik neem aan dat je hier een ongeremde aanhanger bedoelt, dus de aanhanger zonder losbreekreminrichting, maar met een 'hulpkoppeling'.

Bij mijn weten moet deze hulpkoppeling ook óm de trekhaak heen en vast bevestigd worden aan de haak (of vast deel van de auto) zelf. Bijvoorbeeld met een karabijnhaak (eventueel met schroefsluiting). Zo doe ik het zelf altijd thans...

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:41
Ik vraag het want ik heb letterlijk iedere manier van aanhanger aankoppelen die er bestaat op de wereld wel gehad en er is altijd wel iemand die roept dat ik het niet op de juiste manier doe....

[ Voor 3% gewijzigd door FastFred op 12-12-2023 14:39 ]

Pagina: 1 ... 197 ... 279 Laatste