vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Mijn moeder en haar man wonen ook op zo een veredeld vakantie park.pirke schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 19:26:
@kiefty14 het huisje is gekocht, maar op zo'n vakantiepark kun je nooit de grond kopen, ik heb het tenminste nog nooit gezien.
De grond is bij hun wel eigendom, ze kunnen en mogen er dus ook fulltime wonen.
Maar dat komt inderdaad niet heel vaak voor.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Idd het bestaat wel, mijn broertje heeft er nog eens naar gekeken.. maar 150k voor een half verrotte stacaravan en dan nog 250k voor de grond werd hem toch beetje te gortig xDBommes schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 20:38:
[...]
Mijn moeder en haar man wonen ook op zo een veredeld vakantie park.
De grond is bij hun wel eigendom, ze kunnen en mogen er dus ook fulltime wonen.
Maar dat komt inderdaad niet heel vaak voor.
Iedereen zijn ding.. Sommige mensen vinden t fantastisch. opa en oma en oom en tante van mijn vriendin hebben ook een stacaravan op zo'n park. Daar zijn alleen dat soort plekken, gewoon 0 trekkers plekken.. Ik zou ook nooit op een 'camping' komen met zoveel sta caravans. maar ieder zijn ding.JanHenk schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 20:22:
Stacaravans en dat soort seizoensplaatsen halen alle levendigheid uit een camping. Ik vind het echt vreselijk. Zodra het de overhand heeft, is een camping behoorlijk doods.
Los van dat is het wel sneu als je zoveel geld aan een stacaravan hebt besteed. Maar het risico dat je een keer moet “nokken” is ook niet te onderschatten. Dat zou ik alleen doen op eigen gekochte grond.
[ Voor 44% gewijzigd door TgR_KILLER op 06-10-2023 21:08 ]
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD
Zo is het ook zeker.TgR_KILLER schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 21:07:
[...]
Iedereen zijn ding.. Sommige mensen vinden t fantastisch. opa en oma en oom en tante van mijn vriendin hebben ook een stacaravan op zo'n park. Daar zijn alleen dat soort plekken, gewoon 0 trekkers plekken.. Ik zou ook nooit op een 'camping' komen met zoveel sta caravans. maar ieder zijn ding.
Het heet dan vaak “vakantiepark” en geen “camping”… Als dat je ding is helemaal prima. Maar dat is hier offtopic toch?
Waarbij we wel zo eerlijk moeten zijn dat veel mensen zo'n plekje betrokken hebben in een tijd waar er nog geen grote (overzeese) investeerders waren die alles opkochten. Tegenwoordig is de enige affiniteit van een eigenaar met zijn bezit de hoeveelheid geld die ze ermee kunnen verdienen, het heeft niets meer te maken met het willen hebben van een mooi park met fijne sfeer voor iedereen als een soort persoonlijke missie.[b]JanHenk schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 20:22:[/b
Los van dat is het wel sneu als je zoveel geld aan een stacaravan hebt besteed. Maar het risico dat je een keer moet “nokken” is ook niet te onderschatten. Dat zou ik alleen doen op eigen gekochte grond.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Er is wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de Thermacell, conclusie: Het werkt echt. Significante reductie in muggen.Kevinns schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:04:
@Bra-Jo @zuma Ik heb een tijdje in het oosten van Schotland gewoond maar goeie campings waren erg schaars. De Schotten en Engelsen houdenn nogal van velden vol met basic sta-caravans. Hoe vinden jullie de mooie plekjes?
Midges heb ik in mijn periode daar amper meegemaakt wonderbaarlijk genoeg, terwijl ik veel in de Cairngorms geweest ben. Wind en langere periodes van droogte helpen veel. In de herfst weer die kant op, maar aangezien kamperen in de regen én kou niet echt mijn ding is hebben we accomodaties geboekt. Het is een prachtig land en ik ga er graag naar terug!
En @zuma ik ben ook wel geïnteresseerd in die Thermacell. De reviews zijn wel enorm divers. Van totaal de hemel in prijzen tot aan mensen waarbij de muggen op het apparaat gingen zitten... Welke heb jij en wat is je ervaring?
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14765672/
https://wren.co/join/Devian
We gaan de caravan samen kopen met schoonouders welke hen camper gaan verkopen (ivm oude diesel, kosten etc) ook geen probleem meer met trekgewicht auto gezien er een nieuwe auto komt. Iemand tips voor een caravan met een lengtebed en stapelbed?
Dat is dus één onderzoek in het veld met een zeer beperkte groep op een zeer specifieke locatie met twee soorten muggen. De conclusie is dat je in deze omstandigheden in dit geval een significante reductie zag.Devian schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 11:45:
[...]
Er is wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de Thermacell, conclusie: Het werkt echt. Significante reductie in muggen.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/14765672/
Een wetenschappelijke consensus dat het echt werkt is heel iets anders. Maar het is altijd het proberen waard, maar één manier om er achter te komen of het voor jezelf werkt.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Er is ontzettend veel keuze.. wij waren vandaag op de kampeer en caravan jaarbeurs, zoveel keus! Wij hadden een Hobby, en zouden zo weer een hobby nemen. Maar dethleffs of LMC maken ook mooie caravans. Ligt ook gewoon veel aan je budget, en smaakBaBoK schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 12:18:
We hebben de situatie wat kunnen wijzigen in de zoektocht naar een caravan.
We gaan de caravan samen kopen met schoonouders welke hen camper gaan verkopen (ivm oude diesel, kosten etc) ook geen probleem meer met trekgewicht auto gezien er een nieuwe auto komt. Iemand tips voor een caravan met een lengtebed en stapelbed?
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Combinatie stapelbed en lengtebed is zo goed als niet te vinden...BaBoK schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 12:18:
We hebben de situatie wat kunnen wijzigen in de zoektocht naar een caravan.
Hobby MAXIA 595 KML is de eerste en enige die ik zo snel kan vinden.
Kunnen de Kids niet samen in een ombouwzit slapen? Dat lijkt mij ook een handiger indeling voor de schoonouders...
Van alleen Knaus al de 540 FDK, 550 FSK, 650 FSK. Ik zou niet willen zeggen dat het zeldzaam is. Wel zijn het natuurlijk grotere caravans, maar dat kan niet anders gezien de eisen en ik neem aan dat dat ook in de lijn der verwachting ligt..
De 500KMFE is een wat ouder model, tot circa 2015 geleverd, de 540 is nog een courant model.
Bij het lezen van grootouders zou ik ook uit gaan van enkele bedden. Die doe je toch geen frans bed meer aan? Misschien dat ze het nu nog oké vinden, maar de tijd tikt door..nooberke schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 22:05:
Ik dacht aan enkele bedden in de lengte, Frans bed is een stuk meer keuze in ja...
Die willen wij ook.nooberke schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 22:05:
Ik dacht aan enkele bedden in de lengte, Frans bed is een stuk meer keuze in ja...
Dethleffs Camper 550ESK is prachtig, of een Fendt 550KMG. Andere modellen met deze indeling heb ik niet kunnen vinden.
Niks wetenschappelijks maar kampeermeneer zegt dat het ook werkt.Gonadan schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 16:57:
[...]
Dat is dus één onderzoek in het veld met een zeer beperkte groep op een zeer specifieke locatie met twee soorten muggen. De conclusie is dat je in deze omstandigheden in dit geval een significante reductie zag.
Een wetenschappelijke consensus dat het echt werkt is heel iets anders. Maar het is altijd het proberen waard, maar één manier om er achter te komen of het voor jezelf werkt.
De aanschafprijs van nog geen 4 tientjes valt op zich ook nog wel mee maar wel jammer van de dure navullingen voor 12 uur werking betaal je 16,99. Das een scheermesjes/printer verdien model in mijn ogen.
En wat zit er precies in de repellent pads ? Gif ? En hoe schadelijk is dat voor ons mensen?
[ Voor 5% gewijzigd door harley op 08-10-2023 09:25 ]
AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD
In het buitenland gebruiken ze dat veel meer. volg b.v. wat Amerikaanse kampeer YouTube kanalen en die gebruiken zo'n thermacel ongeveer elke keer. Blijkbaar werkt dat echt wel. Wist niet dat we dat hier in NL ook hadden, heb het nog nooit (bewust) ergens gezien.Gonadan schreef op zaterdag 7 oktober 2023 @ 16:57:
[...]
Dat is dus één onderzoek in het veld met een zeer beperkte groep op een zeer specifieke locatie met twee soorten muggen. De conclusie is dat je in deze omstandigheden in dit geval een significante reductie zag.
De Hobby MAXIA 595 KML had ik gevonden, qua lengte vergelijkbaar... Maar weet niet of ik vrolijk zou worden van 250 breedte...Timmert schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 09:05:
[...]
Die willen wij ook.
Dethleffs Camper 550ESK is prachtig, of een Fendt 550KMG. Andere modellen met deze indeling heb ik niet kunnen vinden.
Nee dat weet ik ook niet. Misschien valt het mee maar vooralsnog lijkt het me onhandig.nooberke schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 13:49:
[...]
De Hobby MAXIA 595 KML had ik gevonden, qua lengte vergelijkbaar... Maar weet niet of ik vrolijk zou worden van 250 breedte...
De Fendt en Dethleffs zijn wel gewoon 230 breed.
Merk je helemaal niets van.
Daar ben je zo aan gewend.
Is aan iedere kant 10 centimeter meer.
Bij de betaalpoortjes was het wat onhandiger.
Maar dat is zo opgelost met een badge.
En caravan spiegelsronk1961 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 17:33:
230 of 250 breed.
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Ali is je vriend:ronk1961 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 17:33:
230 of 250 breed.
https://a.aliexpress.com/_EHwnPHZ
Knal je met 30 km/h eventueel via de vrachtwagenbaan er tusendoor.
https://www.fulli.com/nl
[ Voor 3% gewijzigd door ronk1961 op 08-10-2023 21:08 ]
Op de snelweg en andere hoofdwegen maakt die breedte weinig uit. Die wegen zijn gebouwd op verkeer van 2,5m breed dus is er ook meer dan genoeg ruimte om er met een 2,5m brede wagen te rijden.ronk1961 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 17:33:
230 of 250 breed.
Maar ik ken toch ook héél veel wegen waar een beetje verschil in lengte en/of breedte echt wel een behoorlijk verschil maakt in hoe makkelijk je er door komt. En dat begint al in gewoon in Nederland. In oudere stadswijken met smalle straatjes, veel geparkeerde auto's, paaltjes in bochten enz kan het met 20cm extra breedte heel lastig zijn om 'gewoon' met de caravan naar huis te rijden om een dag voor vertrek de schone kleding, beddengoed etc in te laden. De wijk waar wij voorheen woonden, kwamen de zeer ervaren chauffeurs er met hun 250cm brede vuilniswagen soms gewoon echt maar net door met een paar cm speling.
En als je campings in de heuvels of bergen opzoekt of naar afgelegen plattelandscampings rijdt is extra lengte en/of breedte behoorlijk van invloed op hoe je bochten moet nemen en hoeveel 'last' je hebt van eventuele tegenliggers.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Heb ik weinig aan wanneer je naar Oostenrijk gaatronk1961 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 21:08:
met een badge hoef je niet eens te stoppen
Knal je met 30 km/h eventueel via de vrachtwagenbaan er tusendoor.
https://www.fulli.com/nl
Ik vond mijn combi van 230 al breed op de smalle wegen in Noorwegen.. Daarom nu een busje van 2.05 breed besteld xDronk1961 schreef op zondag 8 oktober 2023 @ 17:33:
230 of 250 breed.
Moet er niet aan denken met iets van 250 breed te rijden.. Ook afgelopen vakantie in Frankrijk weggetjes gehad waar ik met de Rav4 al mijn spiegels in moest klappen omdat ik tussen een heg en een andere bus door moest.. Zijn zat mensen die t doen, maar mij ga je nooit in een 250cm caravan/camper zien.
Vergeleken met vrachtwagens zijn campers en caravans echt maar kleine dingen, en die vrachtwagens komen echt overal.
[ Voor 85% gewijzigd door Ardana op 10-10-2023 10:25 ]
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Maar dan is het met een 2,30M ook al erg krap.
Als er vrachtwagens rijden , kan je er met de caravan ook door.
Een vriend van mij is hovenier en rijdt bijna dagelijks met een aanhanger. Als ik zie hoe die met zijn caravan rijdt ben ik altijd jaloers. Zijn land cruiser is zeg maar zijn mover om de caravan op zijn plaats te krijgen
Dat bestrijd ik niet dat vocht idd het nog kouwelijker maakt. Maar ik schreef juist dat bij de toepassing van een binnentent of liner het vocht juist condenseert tussen buitentent en liner/binnentent. Met andere woorden binnen in de binnentent is het veel aangenamer omdat je minder last hebt van gecondenseerd vocht.Duclaasie schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 21:16:
[...]
De grootste vijand bij kamperen met kouder weer is vocht, ventilatie is gewoon essentieel. Ga maar eens in een klamme slaapzak liggen bij 5 graden en in een droge slaapzak bij 5 graden. Aan jou de keus.
Nu nog even een flauw geintje. Ik lig liever in een klamme VBL bij flinke vorst dan dat mijn lichaamsdamp condenseert in mijn donzen isolatielaag van mijn slaapzak. immers nat dons isoleer niet meer.
:strip_exif()/f/image/LLSUjSYUWs9f9iGHeWqlrGem.jpg?f=fotoalbum_large)
Holtkamper Aero. Met keuken en kindertent en nog wat kleine accessoires.
Thuis al even de Alko Bigfoots eronder gezet en de keuken ingericht. Dit weekend de wagen zelf nog even wat vullen en inrichten en dan gaat ie naar de stalling voor het aankomende voorjaar. Kunnen we weer wat mooie plannen maken!
Het blijft niet meer dan een rijdend grondzeil als je het zo zietJanHenk schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 19:27:
Vandaag onze nieuwe vouwwagen opgehaald..
[Afbeelding]
Thuis al even de Alko Bigfoots eronder gezet en de keuken ingericht. Dit weekend de wagen zelf nog even wat vullen en inrichten en dan gaat ie naar de stalling voor het aankomende voorjaar. Kunnen we weer wat mooie plannen maken!
(maar ben (uiteraard) wel jaloers)
Adam1980 schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 21:10:
[...]
Het blijft niet meer dan een rijdend grondzeil als je het zo ziet![]()
(maar ben (uiteraard) wel jaloers)
Mijn vader (geen kampeerder) vond het ook al vreemd. "Dit is toch een rommeltje, vergeleken bij jullie vorige?" (Combi-Camp Country met strakke metalen wagenbak, volgens mij heb jij die ook).
Dat zal misschien zo zijn... Maar het is best wel praktisch om de tent dicht te klappen, de boel een beetje voor de vorm wat vlot te trekken en verder gewoon de top erover.. Komt niet zo precies, heerlijk.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zo te zien ben ik niet de enige fetisjist met een witte kentekenplaat met 'luxe letters'JanHenk schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 19:27:
[Afbeelding]
maar als gezegd, dit gaat een hele lange en strenge winter worden
+1Sammy_tukker schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:02:
Zo te zien ben ik niet de enige fetisjist met een witte kentekenplaat met 'luxe letters'
Je gaat op je mooie vouwwagen toch gewoon een knappe plaat hangen? De simpele variant houd ik wel voor m'n fietsendrager.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zo dacht mijn Caravelair dealer er ook over, de hut rijdt met luxe gele platenSammy_tukker schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 13:02:
[...]
Zo te zien ben ik niet de enige fetisjist met een witte kentekenplaat met 'luxe letters'![]()
maar als gezegd, dit gaat een hele lange en strenge winter worden
Of voor de vuilnisbak karren voor de stort die ik bijna gratis kan huren in Lelystad.Gonadan schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:22:
[...]
+1
Je gaat op je mooie vouwwagen toch gewoon een knappe plaat hangen? De simpele variant houd ik wel voor m'n fietsendrager.
Wij zijn ook naar deze aan het kijken. Begrijp ik goed dat de bigfoots zelf installeren de helft scheelt? Of monteert Holtkamper andere bigfoots dan die van Alko?JanHenk schreef op woensdag 11 oktober 2023 @ 19:27:
[Afbeelding]
Wilde ze ieder geval wel hebben, is wel zo makkelijk. Het zijn echt flinke steunen, je kunt de wagen er ook gewoon mee opkrikken mocht dat nodig zijn om het bed wat meer waterpas te krijgen. Met eigenlijk alle andere wagens raden fabrikanten dat af (al zie ik mensen het wel doen..).
@iAdema Standaard Alko pootjes zijn smalle geitenhoefjes
Over bigfoots, ik doel niet op die harde schijven van Quantum
Zijn ook de poten zelf vervangen dan? Ik dacht dat het alleen om de voeten ging?JanHenk schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 21:39:
@iAdema Nee ze monteren ook gewoon de Alko Bigfeet die je bij een grote kampeerzaak voor net geen 100 euro kunt krijgen. Ze vragen er 245 voor. Als je een heel klein beetje handig bent, heb je dat zeker in minder dan een uur voor elkaar. Vond ik overigens ook wel leuk om te doen. Dus vandaar de keuze.
Wilde ze ieder geval wel hebben, is wel zo makkelijk. Het zijn echt flinke steunen, je kunt de wagen er ook gewoon mee opkrikken mocht dat nodig zijn om het bed wat meer waterpas te krijgen. Met eigenlijk alle andere wagens raden fabrikanten dat af (al zie ik mensen het wel doen..).
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Tweede alinea staat los van de Bigfeet hoor, ging om de Alko steunen (poten) in het algemeen. En die zijn dus een flink stuk steviger dan die ik op andere vouwwagens tegen ben gekomen. Specifiek zodat je de wagen gewoon ermee op mag krikken. Die zitten er uiteraard standaard op.Gonadan schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:01:
[...]
Zijn ook de poten zelf vervangen dan? Ik dacht dat het alleen om de voeten ging?
De plastic bigfeet zijn echter niet standaard, maar wil je wel hebben. Die kan iedere kampeerder er zelf ook wel op knutselen imo.
Excuses voor de verwarring.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Houten plankjes.. ik had in 2020 een oud schuttingdeel staan. Daar 2 planken afgeschroefd en gebeitst. Die dan in stukjes gezaagd. 4 stukken voor onder de pootjes en 2 langere stukken die konden onder het opstapje bij de deur als we ergens in echt zompig gras stonden. Die 2 langere stukken nooit gebruikt, enkel 3 jaar lang meegezeuld haha. 2 van die kortere plankjes liggen nu bij de camper spullen, weet nooit wanneer het eens handig is een plankje onder een band te kunnen gooienGonadan schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 22:19:
Ah ja zo. Zelf vind ik grotere steunen niet zo nodig naar die voeten lijken me wel handig. Al heeft dat op je knieën het houten plankje goed leggen ook wel wat.
We hebben de Opus vouwwagen en die komt met een kachel, dus een mooie luxe vergeleken met de tent die we voorheen hadden.
Het is Beerze Bulten geworden gezien ze op de camping zelf indoor zwembad en speeltuin hebben. Qua kids hebben we er 3, van 1 tot en met 7.
Eens kijken hoe dat gaat met alle eventuele natte kleren en handdoeken qua drogen. Voor de rest denk ik dat het gewoon lekker gezellig knus gaat worden vergeleken met een huisje.
Ben benieuwd, maar wel al dik zin in!
Tot zo, wij gaan ook zo naar Beerze BultenPaulBloem schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 08:07:
Het is Beerze Bulten geworden gezien ze op de camping zelf indoor zwembad en speeltuin hebben. Qua kids hebben we er 3, van 1 tot en met 7.
Eens kijken hoe dat gaat met alle eventuele natte kleren en handdoeken qua drogen. Voor de rest denk ik dat het gewoon lekker gezellig knus gaat worden vergeleken met een huisje.
Ben benieuwd, maar wel al dik zin in!
We've got that ring of confidence
Zou wel een Tweakers waardige upgrade zijnaReaRe schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 21:42:
[...]
Over bigfoots, ik doel niet op die harde schijven van Quantum
Maar @JanHenk mooie kar hoor
Het is dit jaar in de herfstvakantie wel wat rustiger dan andere jaren heb ik het idee.
Die camper van jou is iig goed te herkennen. Ben benieuwd of je nog plekje kan vinden, staat aardig vol. Veel duitsers ook, die hebben ook deze camping ontdekt.pirke schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 12:44:
Wij doen waarschijnlijk een midweek maandag - vrijdag. Precieze bestemming weten we nog niet, maar Beerze Bulten staat ook hier op de short list, kunnen we Tweakers meet houden
We moeten nog reserveren, als dat lukt dan is er blijkbaar plekRed devil schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 18:53:
[...]
Die camper van jou is iig goed te herkennen. Ben benieuwd of je nog plekje kan vinden, staat aardig vol. Veel duitsers ook, die hebben ook deze camping ontdekt.
Maar er zijn genoeg alternatieven met speeltuin en binnenzwembad mocht het vol zitten.
Inderdaad, De Kleine Wolf en De Zandstuve zijn ook leuke campings in die regio.pirke schreef op zaterdag 14 oktober 2023 @ 20:06:
[...]
We moeten nog reserveren, als dat lukt dan is er blijkbaar plek
Maar er zijn genoeg alternatieven met speeltuin en binnenzwembad mocht het vol zitten.
Best druk nog op een camping in de herfst. Knutseluur is niet echt relaxed, knettersvol (vooral met ouders die erbij zitten 🤔).
Sanitair helemaal goed, heel netjes (in ieder geval die bij ons.
Straks maar eens het zwembad een test dive geven.
Kamperen in de herfst tot nu toe: dikke 9
YouTube: All You Ask For One Vehicle... Break The Limits!
Slechtste van beide werelden als je het mij vraagt...
:strip_exif()/f/image/8WPjR6WQkAk2ZErQuU0Zufig.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xYOJ2YUcX0DKK1hL7cJ53RUM.jpg?f=fotoalbum_large)
Lekker weer, mooi uitzicht
Dit is de eerste keer dat we het isolatiedeken op de voorruit gebruiken, past perfect.
[ Voor 27% gewijzigd door pirke op 16-10-2023 16:41 ]
De reis is in Eersel geëindigd zie ik?pirke schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:36:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Lekker weer, mooi uitzichtGewoon in een t-shirt in de zon.
Dit is de eerste keer dat we het isolatiedeken op de voorruit gebruiken, past perfect.
Geniet ervan, in Bergeijk was het vanmiddag ook goed te doen in het spaarzame zonnetje.
Ik denk hierbij aan formaat auto; Tiguan, CX5, Peugeot 3008 etc.
benzine en jaar of 4/5 oud.
Wij rijden een Ford s-max 2.0 ecoboost, erg fijne caravan trekker.BaBoK schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:53:
Iemand tips voor een auto welke een caravan gaat trekken van ca 1500kg beladen?
Onze caravan weegt geladen 1650kg en deze trekt hij moeiteloos, ook in Oostenrijk geen problemen gehad in de bergen.
Rij zelf een Tuscon model 2022 en dit gaat makkelijk. Model hiervoor zou het ook zonder probleem kunnen. Verder zou ik naar een CX5, RAV4, Sportage, IX35 kijken. Weet verder niet wat je eisen zijn maar al deze modellen komen goed uit de test ism caravan en in lijn qua prijs van hierboven.BaBoK schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:53:
Renault Megane , mag 1700 kg geremd trekken (zie onderschrift)BaBoK schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:53:
Wel de achterveren vervangen. Heb mij nog nooit zo onveilig gevoeld dan in een Renault Megane met onze Kip van 1500 kg er achter, zelfs onbeladen was het een ramp. Achter een Kia Sportage lag die super en met onze huidige S-Max helemaal een genot, nauwelijks door dat er wat achter hangt. Die 230 pk helpt wel, al had die Megane dat ook.aReaRe schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:49:
[...]
Renault Megane , mag 1700 kg geremd trekken (zie onderschrift)
Tiguan en CX5 staan goed bekend als trekauto. Plug-in hybrides zijn ook erg prettig vanwege de trekkracht en gewicht van de batterij.BaBoK schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:53:
De Megane van 2019 is straf geveerd, zelfs als mijn hut erachter hangt (niergordels voor de inzittenden net niet nodig)Deveon schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 21:59:
[...]
Wel de achterveren vervangen. Heb mij nog nooit zo onveilig gevoeld dan in een Renault Megane met onze Kip van 1500 kg er achter, zelfs onbeladen was het een ramp. Achter een Kia Sportage lag die super en met onze huidige S-Max helemaal een genot, nauwelijks door dat er wat achter hangt. Die 230 pk helpt wel, al had die Megane dat ook.
17 inch velgen en sportonderstel heeft de vorige eigenaar aangevinkt bij bestellen
[ Voor 9% gewijzigd door aReaRe op 16-10-2023 22:06 ]
CX5 benzine heeft geen turbo... Oftewel toeren maken...BaBoK schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:53:
1.2THP van onder andere Peugeot schijnt koeling issues te hebben, sowieso zou ik Franse/comfort gerichte merken vermijden als de caravan belangrijk is.
Ik neem aan dat er meer eisen zijn dan enkel een caravan trekken? Als caravan trekker wil je basaal gezien: hoog eigen gewicht, voldoende koppel bij een prettig toerental, korte overhang, stevige vering, 4x4 en een moderne automaat.
Kan mij voorstellen dat 't gemiddelde kostenplaatje van bovenstaande mogelijk minder aanspreekt.
Wat er niet opzit kan ook niet kapotnooberke schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 22:12:
[...]
CX5 benzine heeft geen turbo... Oftewel toeren maken...
1.2THP van onder andere Peugeot schijnt koeling issues te hebben, sowieso zou ik Franse/comfort gerichte merken vermijden als de caravan belangrijk is.
Ik neem aan dat er meer eisen zijn dan enkel een caravan trekken? Als caravan trekker wil je basaal gezien: hoog eigen gewicht, voldoende koppel bij een prettig toerental, korte overhang, stevige vering, 4x4 en een moderne automaat.
Kan mij voorstellen dat 't gemiddelde kostenplaatje van bovenstaande mogelijk minder aanspreekt.
Mocht kosten mee spelen neem ook de onderhoudskosten mee. Wij hebben hiervoor een VW polo gehad en als ik die tegen het onderhoud zet van een Toyota Verso zit hier een groot verschil in. Beide waren/worden dealer onderhouden maar bij VW dien je er vloeibaar goud in te gieten waar de Toyota standaard olie in kan bij wijze van spreken.
Caravan, max 900 kg geladen. Ik rij nu een mits Colt 95pk, gaat net in licht heuvel en op vlakke.
Zoek iets zwaardere, maar ook in Mitsubishi. Maar dan ook wel zuinig zonder aanhanger (ik rij nu ong 1/20 op snelweg). Dit ivm werk. En 2de hands. Max ong 6-7k
Zuinig zonder aanhanger, beperkt budget en verplicht Mitsubishi? Ik denk dat je het beste lekker kan doorrijden met je Coltmaartend schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 07:26:
Nou, dan stel ik ook maar de vraag.
Caravan, max 900 kg geladen. Ik rij nu een mits Colt 95pk, gaat net in licht heuvel en op vlakke.
Zoek iets zwaardere, maar ook in Mitsubishi. Maar dan ook wel zuinig zonder aanhanger (ik rij nu ong 1/20 op snelweg). Dit ivm werk. En 2de hands. Max ong 6-7k
Lage onderhoudskosten zijn niet genoemd als wens. De Mazda is zeker een betrouwbare optie....De Mazda is een zeer populaire caravantrekker...Maar dat maakt niet direct een goede caravantrekker.
Je ziet dat een significant deel van de reviews het heeft over het snel moeten terugschakelen en het gebrek aan koppel onderin:
https://caravantrekker.nl...ees?merk=Mazda&serie=CX-5
https://www.autoreview.nl...zon-ideale-caravantrekker
https://www.anwb.nl/auto/...rekauto-van-het-jaar-2023 (in het uitgebreidere artikel in de KampeerKampioen hadden ze het er over dat hij zeer veel moeite had om weg te komen op de helling, en dat met een automaat!)
Grappige is wel, het zijn bij caravantrekker.nl vooral de berijders met handbak die klagen. Als je het geen probleem vind om alert en veel te schakelen en flinke bak toeren te draaien gaat het een stuk beter. Persoonlijk vind ik terug moeten naar zijn 3 of zelfs 2 op de snelweg echt niet meer van deze tijd.
Om nu te zeggen dat heden ten dage (begrijp me niet verkeerd, ik vind Mazda's leuke auto's) de CX-5 nog steeds dé caravantrekker is, dan leef je nog wat in het verleden.
@nooberke Heeft de belangrijkste kenmerken al benoemd.
Plug-in hybrides zijn beter op heel veel gebieden die belangrijk zijn met het trekken van een caravan. Sterker nog, volledige elektrische auto's nog meer, al begrijp ik goed dat dat geen optie is (voor veel mensen). Enige concessie doe je moet doen is dat je tankinhoud kleiner is.
Ik zou zelf (heb geen caravan overigens) kijken naar iets als de Lynk &Co 01 of auto's met vergelijkbare opzet.
Het verbruik en de uitstoot gaan omhoog, verder is het juist goed voor de motor om hard te werken, anders wordt ie lui
Goed heet doorstoken haalt vocht en vuil weg op plekken waar het anders ophoopt...
[ Voor 11% gewijzigd door pirke op 17-10-2023 11:42 ]
Niet de Peugeot 3008.BaBoK schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 20:53:
In verband met het gewicht samenstel.
Het laad vermogen van de auto gaat omlaag naarmate de caravan zwaarder wordt.
Mijn 2008 bijvoorbeeld
Ze noemen het ook wel het franse truukje
Massa rijklaar 1165 kg
Massa ledig voertuig 1065 kg
F.1 Technische max. massa voertuig 1655 kg
F.2 Toegestane max. massa voertuig 1655 kg
F.3 Maximum massa samenstel 2605 kg
O.1 Aanhangwagen geremd 1250 kg
uitgaande van het leeg gewicht
Zonder caravan 600 kg laadvermogen.
Met de caravan van 1250 kg dan maar 290 kg
Met 2 personen zit je er eigenlijk al overheen.
Dus let even heel goed op.
Motorisch en wegligging gaat prima met de hut van 1300 kg (beladen tot 1250 kg )
[ Voor 4% gewijzigd door ronk1961 op 17-10-2023 11:53 ]
De kleinere tank zou voor mij niet eens het probleem zijn.JanHenk schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 11:09:
Dat hele volksstammen de CX-5 als dé caravantrekker zijn gaan beschouwen heeft wellicht te maken met de 'downsizing'-trend die er op enig moment door de auto-industrie waaide. Kleinere inhoud, turbo erop... Dat ging in de begintijd niet altijd goed met o.a. koeling, gaf een enorm verbruik, etc.
Om nu te zeggen dat heden ten dage (begrijp me niet verkeerd, ik vind Mazda's leuke auto's) de CX-5 nog steeds dé caravantrekker is, dan leef je nog wat in het verleden.
@nooberke Heeft de belangrijkste kenmerken al benoemd.
Plug-in hybrides zijn beter op heel veel gebieden die belangrijk zijn met het trekken van een caravan. Sterker nog, volledige elektrische auto's nog meer, al begrijp ik goed dat dat geen optie is (voor veel mensen). Enige concessie doe je moet doen is dat je tankinhoud kleiner is.
Ik zou zelf (heb geen caravan overigens) kijken naar iets als de Lynk &Co 01 of auto's met vergelijkbare opzet.
Onderweg naar Oostenrijk heb ik er eens op zitten letten, maar de plekken waar je met een aangekoppelde caravan kunt laden zijn schaars.
Dus dan heb je én een kleiner rijbereik én je moet bij elke "tankbeurt" je combinatie afkoppelen.
Dat is, samen met het feit dat ik niet thuis kan laden, voor mij de reden om voorlopig de overstap niet te maken.
Elektrische aandrijving is geweldig zo lang de accu niet leeg is. Terugwinnen is beperkt omdat je dat de caravan in zijn rem duwt en als die leeg is het extra vermogen ook niet meer aanwezig. Heb je geen brandstofmotor dan mag je vervolgens ook bij een lege accu de snellader bezoeken waarvan 9 v/d 10x betekent dat je eerst je caravan mag loskoppelen.JanHenk schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 11:09:
Zelf helemaal pro elektrisch rijden en zie wel mogelijkheden in combinatie met een caravan maar zie op het moment teveel beren op de weg om het aan te raden. Wij blijven in Nederland met de caravan en dan zie ik de voordelen wel.
BEV + Caravan is namelijk nog wel behoorlijk behelpen als je graag naar het buitenland gaat. Of je hebt een heel compacte caravan, rustig reistempo (zeg 300km per dag), etc. Als je de hut alleen naar een bestemming in NL sleept is het sowieso geen probleem.
Met de vouwwagen ervaar ik overigens niet echt beperkingen van de BEV.
Mijn vader heeft nu een MB GLA 250e en die kan de batterij ook opladen middels de brandstof in de tank. Zijn vorige MB C350e kon dat ook. Ik weet niet of dat uniek is of niet, maar dat zou een 'workaround' kunnen zijn voor 'platte' batterijen. Echt vol krijg je hem er natuurlijk niet mee, maar het gaat om a. de ondersteuning, met name op lage snelheid en manouvreren en b. het extra gewicht van de batterij dat de combinatie stabieler maakt. Bij die laatste maakt het overigens niet uit of ie vol of leeg is...Deveon schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:38:
[...]
Elektrische aandrijving is geweldig zo lang de accu niet leeg is. Terugwinnen is beperkt omdat je dat de caravan in zijn rem duwt en als die leeg is het extra vermogen ook niet meer aanwezig. Heb je geen brandstofmotor dan mag je vervolgens ook bij een lege accu de snellader bezoeken waarvan 9 v/d 10x betekent dat je eerst je caravan mag loskoppelen.
Precies..Zelf helemaal pro elektrisch rijden en zie wel mogelijkheden in combinatie met een caravan maar zie op het moment teveel beren op de weg om het aan te raden. Wij blijven in Nederland met de caravan en dan zie ik de voordelen wel.
[ Voor 59% gewijzigd door JanHenk op 17-10-2023 13:57 ]
Dat afkoppelen is niet helemaal waar, ik ben met de bagagewagen naar Florence gereden, ~1400 km, en heb maar bij 1 laadpaal hoeven af te koppelen. Alle andere laadpalen waren wel geschikt voor auto + aanhanger. Nou is een caravan wel een stuk groter dus misschien komt het dan net niet uit, maar het leek alsof er bij veel laadpalen wel genoeg ruimte is voor de combinatie.Deveon schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:38:
[...]
Elektrische aandrijving is geweldig zo lang de accu niet leeg is. Terugwinnen is beperkt omdat je dat de caravan in zijn rem duwt en als die leeg is het extra vermogen ook niet meer aanwezig. Heb je geen brandstofmotor dan mag je vervolgens ook bij een lege accu de snellader bezoeken waarvan 9 v/d 10x betekent dat je eerst je caravan mag loskoppelen.
Zelf helemaal pro elektrisch rijden en zie wel mogelijkheden in combinatie met een caravan maar zie op het moment teveel beren op de weg om het aan te raden. Wij blijven in Nederland met de caravan en dan zie ik de voordelen wel.
Zelf geen ervaring met caravan rijden voor de rest dus weet niet wat het verbruik zou zijn, maar met de bagagewagen was het helemaal prima. Totaal geen last van gehad en kon overal prima opladen.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Mijn ouders rijden met een Ford Kuga PHEV + ~1200KG caravan, die 2.5L Atkinson motor is in de basis niet de beste caravantrekker doordat een Atkinson motor weinig trekkracht heeft onderin.JanHenk schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:48:
[...]
Mijn vader heeft nu een MB GLA 250e en die kan de batterij ook opladen middels de brandstof in de tank. Zijn vorige MB C350e kon dat ook. Ik weet niet of dat uniek is of niet, maar dat zou een 'workaround' kunnen zijn voor 'platte' batterijen. Echt vol krijg je hem er natuurlijk niet mee, maar het gaat om a. de ondersteuning, met name op lage snelheid en manouvreren en b. het extra gewicht van de batterij dat de combinatie stabieler maakt. Bij die laatste maakt het overigens niet uit of ie vol of leeg is...
[...]
In de praktijk bewaard hij altijd een "buffer" in de accu zodat hij een "boost" kan geven bij een (zeer) hoge vermogensvraag. Die buffer heeft uiteraard slechts een beperkt formaat, de benzine motor is voldoende krachtig dat je de buffer slechts sporadisch aanspreekt. De "boost" springt bijvoorbeeld bij indien je op een forse helling stevig wilt accelereren. Voor het vasthouden van de snelheid is de benzinemotor zelf in principe al krachtig genoeg.
Eventueel kan je de stand "EV hold" gebruiken wanneer je met een volle accu vertrokken bent om de buffer kunstmatig te vergroten.
Ik heb zelf niet met de combinatie in heuvelachtig terrein gereden, mijn ouders hebben een vrij beheerste rijstijl wat goed past bij de Atkinson motor en eCVT. Zij zijn erg tevreden over de souplesse en het gemak waarmee de combinatie rijd, wegrijden gaat in de basis altijd elektrisch en feitelijk kan je nooit in de verkeerde versnelling rijden. Het regeneratief remmen bevalt ook erg goed, geen zorgen maken om warme remmen, ACC erop en de auto regelt alles zelf. Verbruik lager dan bij de vorige trekauto (Skoda Yeti 1.4TSI).
De Kuga mag 100KG kogeldruk hebben en breng je door zijn hoge eigen gewicht niet zomaar van de wijs.
Respect voor de tentkampeerders!
[ Voor 9% gewijzigd door pirke op 18-10-2023 09:45 ]
Afkoppelen valt idd ook wel mee langs de Route du Soleil naar zuid Frankrijk. Vooral de nieuwe Fastned stations zijn top.Ozzie schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 14:01:
[...]
Dat afkoppelen is niet helemaal waar, ik ben met de bagagewagen naar Florence gereden, ~1400 km, en heb maar bij 1 laadpaal hoeven af te koppelen. Alle andere laadpalen waren wel geschikt voor auto + aanhanger. Nou is een caravan wel een stuk groter dus misschien komt het dan net niet uit, maar het leek alsof er bij veel laadpalen wel genoeg ruimte is voor de combinatie.
Zelf geen ervaring met caravan rijden voor de rest dus weet niet wat het verbruik zou zijn, maar met de bagagewagen was het helemaal prima. Totaal geen last van gehad en kon overal prima opladen.
Wij zijn afgelopen zomervakantie naar de Alpen en de Ardèche geweest met onze EV + caravan (van 1500 kg), 2500 km met de caravan erachter gereden. Slechts 2x hoeven afkoppelen om te kunnen laden, dat heeft misschien 10 min extra reistijd gekost. Laden kost natuurlijk wel extra tijd, die je dan weer kan gebruiken om de hond uit te laten of de kids op een ijsje te trakteren
In al die jaren dat we al met de caravan op vakantie gaan nog nooit zo relaxed onderweg geweest!
Netjes, wat voor auto heb je? En hoeveel km deed je per keer?harmen76 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:12:
[...]
In al die jaren dat we al met de caravan op vakantie gaan nog nooit zo relaxed onderweg geweest!
Tesla MY LR, gemiddeld 180 km tussen de laadstops, dus +/- 2 uurtjes rijden en dan 20 - 30 min laden. Ongeveer 600 km per dag. Wat neer komt op 3 stops: koffie 's ochtends, uitgebreid lunchen en 's middags een ijsjeRed devil schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:22:
[...]
Netjes, wat voor auto heb je? En hoeveel km deed je per keer?
Dat was ook mijn ervaring naar de Ardeche inderdaad, zelfs qua extra tijd vond ik het wel meevallen. Met 2 kleine kinderen op de achterbank wil je toch wel even stoppen om de zoveel tijd.harmen76 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 20:12:
[...]
Afkoppelen valt idd ook wel mee langs de Route du Soleil naar zuid Frankrijk. Vooral de nieuwe Fastned stations zijn top.
Wij zijn afgelopen zomervakantie naar de Alpen en de Ardèche geweest met onze EV + caravan (van 1500 kg), 2500 km met de caravan erachter gereden. Slechts 2x hoeven afkoppelen om te kunnen laden, dat heeft misschien 10 min extra reistijd gekost. Laden kost natuurlijk wel extra tijd, die je dan weer kan gebruiken om de hond uit te laten of de kids op een ijsje te trakteren
Naar Florence was met 4 volwassenen en als we dan een stop deden, even koffie halen en wat lekkers en iedereen naar het toilet geweest was, sigaretje roken, dan terug bij de auto was die 9 van de 10 keer ook alweer 100% opgeladen met lunchpauze e.d. was die sowieso al lang vol voordat we verder gingen.
Een hoop mensen zijn bang en zien beren op de weg als het gaat om elektrisch rijden, maar in de praktijk, in ieder geval in west-europa, heb je er echt helemaal geen last van. Toen ik diesel reed ging ik ook geen 10 uur achter elkaar doorrijden zonder te stoppen.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Op vakantie met caravan is het wel weer makkelijk, gewoon volgooien en verder.
Thuis zou ik met een hybride 80% van alle ritjes ook nog volledig elektrisch kunnen doen gok ik.
Wat is er mis met NederlandDeveon schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:38:
[...]
Wij blijven in Nederland met de caravan en dan zie ik de voordelen wel.
Geniet ervanpirke schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 19:47:
Toch wel lekker om na het restaurantbezoek en een avondwandeling met een koude wind die over het meer aan kwam waaien om dan in een lekker warme camper te stappen
Nu dus de hamvraag, welke nieuwe accu?
Hier heb ik niet zo veel verstand van en wil zeker de juiste vanwege de veiligheid gezien we er met z’n allen in slapen.
Het was deze:
SFL110LB (deze kwam uit de UK, waarvan de vouwwagen oorspronkelijk kwam)
![]() | ![]() |
- Kan ik daar elke andere accu voor in de plaats doen?
- Welke het best als die de hele winter in de opslag staat (zonder aan de stroom te hangen)
- Hebben jullie goede ervaringen met bepaalde accu’s?
Gezien ze van 100 tot 3000 euro gaan, zou jullie advies top zijn!
Ik ben gelijk voor compact gegaan, heb de victron 30Ah met bluetooth (https://caravanmovershop.nl/product/product-44349) . Kan de accu verbinden met app en activeren voor gebruik (evt dat hij na 30 min uit gaat). Als je hem in diepe slaap brengt kun je hem zonder problemen hele winter zo laten zonder bij te laden.PaulBloem schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 08:36:
Ai… de accu is overleden.. hele nare lucht kwam er vanaf. Gelukkig vrij snel gelokaliseerd dat het de accu moest zijn.
Gezien ze van 100 tot 3000 euro gaan, zou jullie advies top zijn!
"Multipurpose" dus dit zal wel een AGM accu zijn, ook omdat zo'n Opus de opblaastent met de accu doet als ik me niet vergis. Die zijn goedkoop en in principe ook prima. Zou hem dus gewoon vervangen voor een Victron 12v/110Ah AGM oid. Dan heb je hetzelfde.
Lithium zoals hierboven genoemd kan ook, dan kun je in principe kleiner in capaciteit omdat je een Lithium batterij verder kunt ontladen. Wel wat duurder en nadeel is dat ze bij lage temperaturen minder vermogen kunnen leveren en vooral laden bij lage temperaturen (onder 5 graden) is vaak een probleem (hangt wat van de samenstelling af). Ze kunnen wel veel meer cycli hebben en zijn ook beter bestand tegen zelfontlading.
Op hun website hebben ze verschillende ranges, Dual Purpose is een andere range dan hun AGM range, maar bijna alle sealed onderhoudsvrije accu's voor mobiel gebruik (camper/caravan/boot/leisure) zijn AGM. Oftewel vervangen met een willekeurige andere AGM zou moeten werken. Welke lader gebruik je nu? Ook goed om even na te gaan.
Lithium accu kan ook, die heeft een langere levensduur en veel minder gewicht per bruikbare Ah, hebben ook veel minder last van diep ontladen. Zijn wel flink duurder en je hebt een andere lader nodig (of een lader die je in kan stellen op Lithium).
Thanks, dat zonder bij te laden laten staan klinkt wel relaxed inderdaad.Red devil schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:17:
[...]
Ik ben gelijk voor compact gegaan, heb de victron 30Ah met bluetooth (https://caravanmovershop.nl/product/product-44349) . Kan de accu verbinden met app en activeren voor gebruik (evt dat hij na 30 min uit gaat). Als je hem in diepe slaap brengt kun je hem zonder problemen hele winter zo laten zonder bij te laden.
@JanHenk & @pirke Bedankt voor jullie berichten. Fijn dat er meegedacht wordt 👍.JanHenk schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 09:55:
Ik zou ook geïnteresseerd zijn in de oorzaak, wat is er gebeurd en hoe kon dat? Volgens mij is je Opus niet heel oud. Nu kan zo'n accu wel overlijden, maar dat zou meerdere oorzaken kunnen hebben.
"Multipurpose" dus dit zal wel een AGM accu zijn, ook omdat zo'n Opus de opblaastent met de accu doet als ik me niet vergis. Die zijn goedkoop en in principe ook prima. Zou hem dus gewoon vervangen voor een Victron 12v/110Ah AGM oid. Dan heb je hetzelfde.
Lithium zoals hierboven genoemd kan ook, dan kun je in principe kleiner in capaciteit omdat je een Lithium batterij verder kunt ontladen. Wel wat duurder en nadeel is dat ze bij lage temperaturen minder vermogen kunnen leveren en vooral laden bij lage temperaturen (onder 5 graden) is vaak een probleem (hangt wat van de samenstelling af). Ze kunnen wel veel meer cycli hebben en zijn ook beter bestand tegen zelfontlading.
Inderdaad de Opus, origineel uit 2019, dus de batterij had het nog wel mogen doen. Ik vermoed dat ik hem helemaal leeggetrokken hebt en dat die dat niet zo fijn vond.
Qua lader kon ik het model niet zo snel vinden. Of bedoel je degene die ik bij de aansluiting met de auto hebt?
Ik dacht eigenlijk dat deze huidige batterij een loodaccu was, kan ik dan zomaar de AGM accu erop doen?
EDIT: ah lees dat multipurpose naar AGM verwijst. Hmm niet zeker waarom ik dan loodaccu dacht 🤔
Naast wat lampjes, de waterpomp en de koelkast onderweg, hoeft die inderdaad alleen maar de tent nog op te blazen. Dat is even intensief voor nog geen 10 minuten.
EDIT2: dan lijkt deze inderdaad aan alles te voldoen. Inclusief hem in de winter lang weg te zetten: link
[ Voor 8% gewijzigd door PaulBloem op 18-10-2023 14:29 ]
Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!
De lader is wat anders dan de connector. Het is een stuk regeltechniek die qua output rekening houdt met het type accu dat is aangesloten en (vaak) ook een omvormer (gelijkrichter) van de ingaande bron. Grote kans dat de lader in de Opus niet zomaar ook lithiumaccu's kan laden. Misschien zit ie ook wel verstopt in een kast oid. Dan moet je al een hoop vervangen voor relatief prijzig spul...
Ik zou gewoon opnieuw voor de AGM accu kiezen en deze wat in de gaten houden. Niet te diep ontladen, dat vinden ze niet zo leuk. Dus gewoon zoveel mogelijk aansluiten op de campingpaal
Edit: de accu uit je link lijkt me zeer geschikt.
[ Voor 4% gewijzigd door JanHenk op 18-10-2023 15:29 ]
Je moet niet in de ardennen komen, dan gaat je theorie niet meer op.Ozzie schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 21:05:
[...]
Dat was ook mijn ervaring naar de Ardeche inderdaad, zelfs qua extra tijd vond ik het wel meevallen. Met 2 kleine kinderen op de achterbank wil je toch wel even stoppen om de zoveel tijd.
Naar Florence was met 4 volwassenen en als we dan een stop deden, even koffie halen en wat lekkers en iedereen naar het toilet geweest was, sigaretje roken, dan terug bij de auto was die 9 van de 10 keer ook alweer 100% opgeladen met lunchpauze e.d. was die sowieso al lang vol voordat we verder gingen.
Een hoop mensen zijn bang en zien beren op de weg als het gaat om elektrisch rijden, maar in de praktijk, in ieder geval in west-europa, heb je er echt helemaal geen last van. Toen ik diesel reed ging ik ook geen 10 uur achter elkaar doorrijden zonder te stoppen.
@JanHenk & @pirke te gek, dat geeft me zowel inzicht als vertrouwen! Thanks!JanHenk schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 15:26:
@PaulBloem Een AGM is een vorm van ('droge') loodaccu, net als de gel-accu dat is. Dus je hebt wel gelijk, de huidige batterij is een loodaccu.
De lader is wat anders dan de connector. Het is een stuk regeltechniek die qua output rekening houdt met het type accu dat is aangesloten en (vaak) ook een omvormer (gelijkrichter) van de ingaande bron. Grote kans dat de lader in de Opus niet zomaar ook lithiumaccu's kan laden. Misschien zit ie ook wel verstopt in een kast oid. Dan moet je al een hoop vervangen voor relatief prijzig spul...
Ik zou gewoon opnieuw voor de AGM accu kiezen en deze wat in de gaten houden. Niet te diep ontladen, dat vinden ze niet zo leuk. Dus gewoon zoveel mogelijk aansluiten op de campingpaal
Edit: de accu uit je link lijkt me zeer geschikt.
:strip_exif()/f/image/XzFrUILK6O1rWYBg8ih6PQ8h.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/1LZjKUCZWCXBDR31UHHpFOrX.jpg?f=fotoalbum_tile)