Bedoel je het trekgewicht van de auto opwaarderen van Max 1200 naar 1300 bijv? Dat zou wel een uitkomst zijn.aReaRe schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 20:37:
[...]
Misschien kan de as tegen bijbetaling opgewaardeerd worden bij het RDW, heb ik ook bij mijn hut gedaan (leeg was hij 897kg, max 1200kg en na bijbetaling werd dat 1300kg.
Verder rij ik nooit met een volle watertank, ik heb onderweg een opvouwbare watertank (erfenis uit mijn tent tijdperk) van 10 liter maar die ligt voor de helft gevuld in de auto voor onderweg gebruik.
Die grijze tank van 35 liter is los en staat gewoon in de disselbak, en tijdens het kamperen onder de Caravelair caravan bij de afvoer. Ik vind die hard plastic tank een onding die veel ruimte inneemt in de disselbak. Het originele exemplaar ligt op zolder en vervangen door een opvouwbare emmer van 12 liter.
[...]
Wat is er mis met een ongeplande wip tijdens het over elkaar kruipen
De specificaties van de auto zijn niet te veranderen. Sowieso wil je niet veel zwaarder met zo’n lichte auto denk ik. De (enigszins conservatieve) stelregel is dat je beladen caravan niet meer zou moeten wegen dan 75% van je beladen auto. Dan kom je bij de captur niet gauw boven de 1200kg. Gauw zelfs iets minder.BaBoK schreef op zondag 24 september 2023 @ 13:36:
[...]
Bedoel je het trekgewicht van de auto opwaarderen van Max 1200 naar 1300 bijv? Dat zou wel een uitkomst zijn.
Nee, op de papieren (sorry pasje tegenwoordig) van de caravan is het gewicht max beladen door het RDW aangepast naar max 1300kg.BaBoK schreef op zondag 24 september 2023 @ 13:36:
[...]
Bedoel je het trekgewicht van de auto opwaarderen van Max 1200 naar 1300 bijv? Dat zou wel een uitkomst zijn.
De constructietekeningen van de fabrikant van de caravan moeten dit ook toestaan.
En verder kijk eens op https://caravantrekker.nl/ of wat de ANWB adviseert is 75 à 80 50 gewicht beladen auto.
[ Voor 11% gewijzigd door aReaRe op 24-09-2023 14:57 ]
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Zelf hebben wij al 12 jaar een Knaus Sudwind 500 met stapelbed, ondertussen zijn de kids er wel aan het uitgroeien. Indeling is ons altijd goed bevallen al is de zithoek niet al te groot en ja een ook een frans bed. Het grote voordeel van zo'n indeling is dat je alles hoeft om te bouwen als er iemand wil/moet gaan slapen en dat je ook een zithoekje hebt voor onderweg of als het regent. Wij gebruiken de caravan vooral in de zomervakantie en dan leef je toch meestal buiten.BaBoK schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 17:32:
Wij zijn vandaag gaan kijken voor een Carvalair Alba 426.
Prima caravan (eerste caravan waar we zijn gaan kijken).
Hebben mensen tips voor type caravans met:
- een stapelbedje voor 2 kids van 2 en 5
- treinzitje
- 2 persoonbed (voorkeur geen Frans bed)
- rekening houden met een auto welke 1200kg kan trekken
Een indeling met een stapelbed achterin, zithoek/keuken in het midden en een frans bed/toilet voorin is een veel gebruikte/standaard indeling voor gezinscaravans met een opbouwlengte van 500 (Knaus FDK of Hobby KMF). Er wel zijn variaties hierop, bijvoorbeeld met een dwarsbed voorin en het toilet tussen stapelbed en zithoek (Adria 466 Familia). Het maximale gewicht van dergelijke caravans is al snel 1500 - 1600 kg.
Echter dat mag een Renault Captur niet trekken en als het technisch wel mag door bijvoorbeeld het geregistreerde caravangewicht te verlagen, dan alsnog adviseer ik om er een zwaardere en krachtiger trekauto voor te zetten.
De beste tip hiervoor is al gegeven:
carvantrekker.nl
Op basis daarvan is de Caravelair die jullie al bekeken hebben de max wat je met een jullie auto kan trekken. Of het een echt prettig rijdende combinatie is, waar je met je gezin mee op vakantie wilt, dat weet/denk ik niet. Dit hangt voor een groot deel af hoe goed caravan en auto beladen zijn en je eigen rijervaring. Vergis je niet in het effect op de stabiliteit van je combinatie als je ingehaald wordt door een busje/camper die met 130 op de Franse Péage rijdt of het vermogen dat het kost om een lange klim in de bergen op te rijden.
Volgens mij is een Caravelair 426 ook met stapelbed/zithoek/dwarsbed indeling geleverd. Dat lijkt me een caravan met een mooie indeling zijn die bij jullie wensen en huidige auto past. Mocht vervolgens kamperen met een caravan een blijvertje zijn, dan kan je altijd nog een grotere/zwaardere auto kopen. Geeft niks velen zijn je voor gegaan

[ Voor 3% gewijzigd door harmen76 op 24-09-2023 15:38 ]
nvm
[ Voor 102% gewijzigd door aReaRe op 24-09-2023 15:41 ]
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Ik heb een auto met 13 polige stekkerdoos bij de trekhaak. Mijn vouwwagen heeft een 7 polige stekker. Ik gebruik dus een verloopje. Ik zat eraan te denken om een koelbox in de disselbak te zetten en het zou dan handig zijn als die ook op 12v wordt aangesloten om koel te blijven tijdens het rijden.
Ik begrijp dat de 13 polige standaard hiervoor een speciale pin heeft in de stekker.
Bestaat er ook een plug and play manier om bijvoorbeeld met een adapter de 7 polige stekker van de vouwwagen op mijn auto aan te sluiten, waarbij er (kant en klaar) uit de connector nog een extra kabel komt met 12v (bij voorkeur met sigarettenaansteker aansluiting), waarmee je dus de koelkast kunt aansluiten?
Ik kan natuurlijk ook zelf een nieuwe stekker erop zetten en draadjes aftappen, maar dat is wel een werkje en de boel moet wel blijven werken etc... vandaar was ik benieuwd of er ook een easy way is
(Heb al een rondje gegoogled en kon niks vinden, maar misschien gebruik ik niet de juiste zoektermen...)
Ik begrijp dat de 13 polige standaard hiervoor een speciale pin heeft in de stekker.
Bestaat er ook een plug and play manier om bijvoorbeeld met een adapter de 7 polige stekker van de vouwwagen op mijn auto aan te sluiten, waarbij er (kant en klaar) uit de connector nog een extra kabel komt met 12v (bij voorkeur met sigarettenaansteker aansluiting), waarmee je dus de koelkast kunt aansluiten?
Ik kan natuurlijk ook zelf een nieuwe stekker erop zetten en draadjes aftappen, maar dat is wel een werkje en de boel moet wel blijven werken etc... vandaar was ik benieuwd of er ook een easy way is
(Heb al een rondje gegoogled en kon niks vinden, maar misschien gebruik ik niet de juiste zoektermen...)
[ Voor 5% gewijzigd door Palomar op 24-09-2023 16:52 ]
Google op 13 polige aansluiting, of Yaeger / Multicon aansluiting.Palomar schreef op zondag 24 september 2023 @ 16:50:
Ik heb een auto met 13 polige stekkerdoos bij de trekhaak. Mijn vouwwagen heeft een 7 polige stekker. Ik gebruik dus een verloopje. Ik zat eraan te denken om een koelbox in de disselbak te zetten en het zou dan handig zijn als die ook op 12v wordt aangesloten om koel te blijven tijdens het rijden.
Linkje van Hapert, aanhangwagen fabrikant https://hapert.com/download/Aansluitschema.pdf
Linkje: https://www.trailerplus.nl/page/aansluitschema-verlichting
[ Voor 3% gewijzigd door aReaRe op 24-09-2023 17:23 ]
Ik zou toch hier op uit komen. Mijn wagen had 13-polig maar stiekem maar 7 aders. Heb toen ook gewoon zelf een ander stopcontact op de auto gezet en die van de fietsendrager ook vervangen. De 13-polige stekker werkt zoveel lekkerder dan die van 7, laat staan als je ook nog met verloopjes aan de gang moet.Palomar schreef op zondag 24 september 2023 @ 16:50:
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Precies! En van een zeven polige een 13 maken op de aanhanger, is echt heel erg eenvoudig.
Zelf al zo'n 10 jaar een fendt saphir 510 tk. 1500kg max gewicht. De indeling heeft 2 zitjes en een stapelbed in de lengte van de caravan. Een super fijne indeling. We zijn nu langzaam aan het kijken voor vervanging, maar fendt heeft die indeling niet meer. De laatste (bijna) dezelfde was de bianco selection 515 SKE uit 2018. We zijn nu dan ook aan het kijken naar een dehtleffs aero up 530 KR.
Heeft iemand ervaring met de c'go of aero up? Ik vraag me af hoe dat 2 persoons bed is.
Zelf al zo'n 10 jaar een fendt saphir 510 tk. 1500kg max gewicht. De indeling heeft 2 zitjes en een stapelbed in de lengte van de caravan. Een super fijne indeling. We zijn nu langzaam aan het kijken voor vervanging, maar fendt heeft die indeling niet meer. De laatste (bijna) dezelfde was de bianco selection 515 SKE uit 2018. We zijn nu dan ook aan het kijken naar een dehtleffs aero up 530 KR.
Heeft iemand ervaring met de c'go of aero up? Ik vraag me af hoe dat 2 persoons bed is.
Vette shit!
Meteen getekend, we hebben onze kamper nog niet eens en hij wordt alweer duurder. Krijg echt met de minuut meer een hekel aan Nederland en al die belastingen.. Energie belasting, Brandstof belasting, bezit belasting, rij belasting, alles moet maar geld opbrengen en als het ff kan elk jaar meer.Yukkie schreef op dinsdag 19 september 2023 @ 22:05:
[...]
Ik zie het jaGelukkig is de brandstofprijs niet zo hoog... Oh, wacht
Wellicht helpt dit: https://petities.nl/petit...lasting-voor-campers-niet
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD
(R)overheid, of rupsje nooit genoegTgR_KILLER schreef op zondag 24 september 2023 @ 20:22:
[...]
Meteen getekend, we hebben onze kamper nog niet eens en hij wordt alweer duurder. Krijg echt met de minuut meer een hekel aan Nederland en al die belastingen.. Energie belasting, Brandstof belasting, bezit belasting, rij belasting, alles moet maar geld opbrengen en als het ff kan elk jaar meer.

Nee geen Frans bed, heb bij de rondzit de tafel en kussens weggehaald en 2 lattenbodems van 70cm erin gelegd met matrassen ( hadden we meteen moeten doenBaBoK schreef op zondag 24 september 2023 @ 13:28:
[...]
Thanks voor de tip. Hebben jullie ook een Frans bed? Dat is een beetje wat ons tegenstaat..
:strip_exif()/f/image/CEJ9T489Hsu0wLa2T0CeCf3P.jpg?f=fotoalbum_large)
Hou je dan nog voldoende zitruimte over?kiefty14 schreef op zondag 24 september 2023 @ 22:03:
[...]
Nee geen Frans bed, heb bij de rondzit de tafel en kussens weggehaald en 2 lattenbodems van 70cm erin gelegd met matrassen ( hadden we meteen moeten doen).
[Afbeelding]
Wij hebben naast het stapelbed nog een treinzit. Hier kunnen we met zijn 4-en ontbijten e.d. , maar wij zitten bijna nooit binnen zijn goed weer kampeerders
@Palomar let op de de schema's van de 13 polige stekker TWEE 'permanente' stroomparen zijn te vinden, of eigenlijk drie.
3 massa
2 constant +
9 permanent binnenverlichting +
Als het goed is schakelen deze af als je het contact uitzet.
Er is ook:
13 massa
9 permanent binnenverlichting
Als het goed is schakelen deze NIET af als je het contact uitzet. Dus als je je koelbox op 9/13 zet kan (en dus zal) deze je startaccu leegtrekken.
Meten is weten en kijk in je eigenaarshandleiding hoe ze gezekerd zijn (zekering verhogen kan niet altijd omdat die afgestemd kan zijn op de draaddiameter ...)
3 massa
2 constant +
Er is ook:
13 massa
Als het goed is schakelen deze NIET af als je het contact uitzet. Dus als je je koelbox op 9/13 zet kan (en dus zal) deze je startaccu leegtrekken.
Meten is weten en kijk in je eigenaarshandleiding hoe ze gezekerd zijn (zekering verhogen kan niet altijd omdat die afgestemd kan zijn op de draaddiameter ...)
[ Voor 61% gewijzigd door franssie op 25-09-2023 15:53 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Voor iedereen die met een caravan/ camper op vakantie gaat, hebben jullie gereedschap bij? Zo ja wat?
Met de caravan hadden wij altijd meer dan voldoende ruimte in de auto, dus ging de gereedschapskoffer mee die ik een jaar of 10 geleden heb gekocht (zo'n 300+ delige set). Prima ding en afgeladen met gereedschap. Maar als de camper er eindelijk is dan wil ik toch eigenlijk zo min mogelijk steeds van huis naar de camper en terug slepen. En de koffer is echt voor thuis bedoeld. Dus net een 'kleine' gereedschapstas gekocht (leeg) en een extra setje schroevendraaiers en een kleine dopsleutel set. Knijptang/ tiewraps/ ducttape/ steeksleutels/ hamer etc. had ik allemaal al dubbel dus ik heb straks gewoon een separaat setje voor in de camper welke meteen een stuk lichter is dan de hele koffer.
Met de caravan hadden wij altijd meer dan voldoende ruimte in de auto, dus ging de gereedschapskoffer mee die ik een jaar of 10 geleden heb gekocht (zo'n 300+ delige set). Prima ding en afgeladen met gereedschap. Maar als de camper er eindelijk is dan wil ik toch eigenlijk zo min mogelijk steeds van huis naar de camper en terug slepen. En de koffer is echt voor thuis bedoeld. Dus net een 'kleine' gereedschapstas gekocht (leeg) en een extra setje schroevendraaiers en een kleine dopsleutel set. Knijptang/ tiewraps/ ducttape/ steeksleutels/ hamer etc. had ik allemaal al dubbel dus ik heb straks gewoon een separaat setje voor in de camper welke meteen een stuk lichter is dan de hele koffer.
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD
Precies zoals jij het doet. Een extra setje gereedschap (meeste van de Action) met de genoemde tools. Daarnaast neem ik mijn acculader ook mee voor het geval van een leeggetrokken accu. Die is vrij compact.TgR_KILLER schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:00:
Voor iedereen die met een caravan/ camper op vakantie gaat, hebben jullie gereedschap bij? Zo ja wat?
- bandensleutel+ momentsleutelTgR_KILLER schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:00:
- powerbank met jumpstart functie (voor evt lege accu)
- powerbank om bandenspanning meten en om op te pompen
- ductape/tiewraps/lampjes/zekeringen wat klein gereedschap
- multimes ding met zaag
- klein bijltje (nav pech vorig jaar, stonden in een bos en moest wat takken snoeien om de auto/caravan te keren).
en natuurlijk dikke EHBO koffer en extra jas
- DoppensetTgR_KILLER schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:00:
- Paar steeksleutels
- ductape
- tywraps
- multimeter
- schroevendraaiers
- hamer
- tang
- (werk) handschoenen
- WD-40
Hiermee kan ik de meest voorkomende gebreken wel oplossen aan auto, caravan of fiets
Daarnaast sleep ik de nodige liters olie mee, maar mijn trekauto is dan ook 22 jaar oud, die verbruikt wat olie als die 1500 kilo caravan de heuvel op mag sleuren
Zie ondertitel
Ik was het verzamelen ook zat, dit ligt nu standaard in mijn auto:
https://www.weragereedsch...k-plus-4013288173003.html
Kan dat setje iedereen aanraden. Combineer dat met een selectie van het hierboven genoemde (ik mis alleen nog paracord) en je bent redelijk compact compleet.
https://www.weragereedsch...k-plus-4013288173003.html
Kan dat setje iedereen aanraden. Combineer dat met een selectie van het hierboven genoemde (ik mis alleen nog paracord) en je bent redelijk compact compleet.
Met de geplande camper MRB verhoging over een paar jaar zit ik eens naar schorsen te kijken. De schorsing duurt minimaal 1 maand (als je het opheft binnen een maand betaal je gewoon de MRB over die tijd), en is online binnen een paar minuten geregeld. Kosten: 80 euro voor een camper jonger dan 15 jaar of 26 euro voor oudere campers of zware voertuigen (boven de 3500kg).
In ons geval hebben we de kosten vd schorsing er binnen een week uit, als ze inderdaad het lage tarief rekenen voor een zware camper.
Het opheffen is ook in een paar minuten geregeld via de website, dus als je last-minute alsnog besluit om weg te gaan is dat ook niet erg.
Nu gaan we in oktober nog een weekje weg en waarschijnlijk rond de jaarwisseling nog even, beetje afhankelijk vh weer, maar daartussen kan hij dus 2 maanden geschorst op de oprit staan. De verzekering laten we gewoon doorlopen.
Van en naar de APK in januari mag ook gewoon met een geschorst voertuig. Dat hoeft ook geen bezwaar te zijn.
In ons geval hebben we de kosten vd schorsing er binnen een week uit, als ze inderdaad het lage tarief rekenen voor een zware camper.
Het opheffen is ook in een paar minuten geregeld via de website, dus als je last-minute alsnog besluit om weg te gaan is dat ook niet erg.
Nu gaan we in oktober nog een weekje weg en waarschijnlijk rond de jaarwisseling nog even, beetje afhankelijk vh weer, maar daartussen kan hij dus 2 maanden geschorst op de oprit staan. De verzekering laten we gewoon doorlopen.
Van en naar de APK in januari mag ook gewoon met een geschorst voertuig. Dat hoeft ook geen bezwaar te zijn.
Heb je dat voor over een paar jaar al gepland staan, of loopt je verhaal een beetje door elkaar?pirke schreef op maandag 25 september 2023 @ 22:11:
Met de geplande camper MRB verhoging over een paar jaar
[....]
Nu gaan we in oktober nog een weekje weg en waarschijnlijk rond de jaarwisseling nog even,
Vanwege de plannen vd overheid over een paar jaar ben ik eens gaan kijken wat het inhoud, en nu kan het ook al lonen om te doen.Raymond schreef op maandag 25 september 2023 @ 22:35:
[...]
Heb je dat voor over een paar jaar al gepland staan, of loopt je verhaal een beetje door elkaar?
Thanks, dat kwam ik idd ook tegen. Had me er nog even verder in verdiept, want een kant en klare adapter die kan wat ik omschreef bestaat volgens mij gewoon niet. Wat ik dan misschien wil doen is:franssie schreef op maandag 25 september 2023 @ 15:50:
@Palomar let op de de schema's van de 13 polige stekker TWEE 'permanente' stroomparen zijn te vinden, of eigenlijk drie.
3 massa
2 constant +
Er is ook:
13 massa
- 7 pins stekker vervangen door een 13 pins stekker
- De 7 pinnetjes aansluiten op de nieuwe 13 pins stekker
- 2 nieuwe draden aansluiten op pins voor constante stroom die geschakeld is op het contact (10 en 11 zie ik in een ander schema: https://www.ledhandel24.nl/p/13-polige-stekker/) en de stekker in elkaar zetten. Er komen daarna 3 draden uit de stekker (hoofdkabel naar verlichting en de 2 losse draden voor de koelbox)
- Die 2 draden leiden naar de disselbak en er een sigarettenaansteker contra op zetten
- Die 2 losse draden en de hoofdkabel naar de achterverlichting aan elkaar maken met tape of tie wraps oid.
Zou dat goed werken of wordt het aangeraden om dit 'netter' te doen?
Je moet wel zorgen dat de stekker nog waterdicht is. Dat lijkt me met 3 losse kabels uit de stekker een uitdaging. Misschien kan je de bestaande kabel vanaf verlichting termineren in een centraaldoos, en vanaf daar een nieuwe 13-aderige kabel naar de stekker/auto?Palomar schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:28:
[...]
Thanks, dat kwam ik idd ook tegen. Had me er nog even verder in verdiept, want een kant en klare adapter die kan wat ik omschreef bestaat volgens mij gewoon niet. Wat ik dan misschien wil doen is:
- 7 pins stekker vervangen door een 13 pins stekker
- De 7 pinnetjes aansluiten op de nieuwe 13 pins stekker
- 2 nieuwe draden aansluiten op pins voor constante stroom die geschakeld is op het contact (10 en 11 zie ik in een ander schema: https://www.ledhandel24.nl/p/13-polige-stekker/) en de stekker in elkaar zetten. Er komen daarna 3 draden uit de stekker (hoofdkabel naar verlichting en de 2 losse draden voor de koelbox)
- Die 2 draden leiden naar de disselbak en er een sigarettenaansteker contra op zetten
- Die 2 losse draden en de hoofdkabel naar de achterverlichting aan elkaar maken met tape of tie wraps oid.
Zou dat goed werken of wordt het aangeraden om dit 'netter' te doen?
Ik zou wel even checken in je APV of je kampeermiddel wel 2 maanden op de oprit mag staanpirke schreef op maandag 25 september 2023 @ 22:11:
Elect a clown, expect a circus.
Hij staat het hele jaar op de oprit... oprit is 25m lang en hij staat helemaal achteraan. Er staat geen beperking in de APV en de buren vinden het prima.Slasher schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 13:51:
[...]
Ik zou wel even checken in je APV of je kampeermiddel wel 2 maanden op de oprit mag staan
meeste staat in online notes dingus .. puur dat ik niet 100 zaken heb die ik niet nodig hebTgR_KILLER schreef op maandag 25 september 2023 @ 16:00:
ik heb zo'n bitset die ook op de boormachine past met wat doppen oid (goedkope gereedschap bak) ijzerzaagje, houtzaag(vouwbaar) en bijl / zakmes meetlint en lucifers/aansteker.
ik heb al jaren een accutol mee, hoewel een + zou zijn om de moeren van de band los te kunnen draaien. (lekke band oid) de 4de multimeter die ik kreeg is er ook in gegooid ..
klauwhamer/vuistje/rubberhamer.
ik heb wat extra's voor tentstokken,luchtbedden, fietsen (pompje) ook handig voor stof in kleine hoekjes wegblazen.
enige wegens "brildragers" en kids is scherpe pincent (splinters) en kleine schroevendraaiers ..
Meeste is krijg(vaderdag/kerst oid) / overschot en ik ruim steeds makkelijker op / geef weg ..
Tja vanalles
Ik heb een IKEA FIXA setje, wat tiewraps en tape. Daar kan ik het meeste wel mee. Als ik iets nodig heb regel ik het wel op de camping of koop ik het. Ik heb dan wel weer een redelijk uitgebreide verbanddoos mee meestal, want als je dat nodig hebt is het urgent. En het liefst zou ik een 6kg brandblusser meenemen maar die is te groot.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Goed nieuws voor de kampeerders, Vacancesoleil staat op het punt van failliet gaan 
Extra ruimte op de camping

Linkje: https://www.nu.nl/economi...tel-van-betaling-aan.htmlVacansoleil verhuurt tenten en caravans op zo’n zeshonderd campings in 22 Europese landen.
[ Voor 16% gewijzigd door aReaRe op 26-09-2023 17:47 . Reden: Paywall bij de Telegraaf ]
Gaat iemand er nog slechter product vanmaken....aReaRe schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 17:46:
Goed nieuws voor de kampeerders, Vacancesoleil staat op het punt van failliet gaan
[...]
Linkje: https://www.nu.nl/economi...tel-van-betaling-aan.html
Of nietHGM schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 17:54:
[...]
Gaat iemand er nog slechter product vanmaken....
Als je daar aan ergert pak je toch een andere camping?
Beetje feestvieren over de rug van betrokken medewerkers die straks wellicht op straat komen te staan niet helemaal gepast.
Beetje feestvieren over de rug van betrokken medewerkers die straks wellicht op straat komen te staan niet helemaal gepast.
Wat precies is er goed nieuws aan een faillissement van een bedrijf? Klanten en medewerkers zijn zwaar de dupe, waarom zou je daarom lachen?aReaRe schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 17:46:
[...]
Linkje: https://www.nu.nl/economi...tel-van-betaling-aan.html
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Side effect, meer dat de gewone kampeerders weer plek hebben en niet meteen afgewezen worden bij de receptie.Drardollan schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 19:07:
[...]
Wat precies is er goed nieuws aan een faillissement van een bedrijf? Klanten en medewerkers zijn zwaar de dupe, waarom zou je daarom lachen?
Sorry, ik heb te vaak negatieve ervaringen gehad met sommige campings die voorrang gaven aan Vacansoleil (en andere soortgelijke clubjes) terwijl je als individuele belde / arriveerde met een plekje voor de nacht. En stond je op zo'n camping was het erg stil op die gereserveerde Vacansoleil straatjes volgebouwd me hun tenten.
Campings die ik daarna links liet liggen.
Klanten worden terug betaald door SGR fonds.
Dus nee, ik ben niet rouwig om hun faillissement.
Het is helaas nog wel gewoon een 'lokaal' bedrijf wat eraan gaat en dat vind ik wel jammer. We hebben al genoeg overzeese investeerders die de boel opkopen en kapot maken. Dit is daar een gevolg van, heb liever dat die grote jongens klappen om eerlijk te zijn.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
@aReaRe
Beetje kortzichtig als je t mij vraagt. Er zitten daar natuurlijk ook gewoon mensen op een ICT afdeling en facilitaire dienst. Die hebben dan maar pech omdat jij een slechte ervaring hebt?
Lekker pech dat ze straks wellicht hun baan kwijt zijn. Maar he, jij hebt wellicht wel weer een plekje om je vakantie te vieren. Hopen dat de alleenstaande moeder die nu haar baan wellicht kwijt raakt überhaupt op vakantie kan.
En dan nog de leveranciers die wellicht er met veel geld inzitten en nu ook aan het kortste eind trekken...
Beetje kortzichtig als je t mij vraagt. Er zitten daar natuurlijk ook gewoon mensen op een ICT afdeling en facilitaire dienst. Die hebben dan maar pech omdat jij een slechte ervaring hebt?
Lekker pech dat ze straks wellicht hun baan kwijt zijn. Maar he, jij hebt wellicht wel weer een plekje om je vakantie te vieren. Hopen dat de alleenstaande moeder die nu haar baan wellicht kwijt raakt überhaupt op vakantie kan.
En dan nog de leveranciers die wellicht er met veel geld inzitten en nu ook aan het kortste eind trekken...
Dan zou ik mij meer druk maken over de EuroParcs en Gillessen van de wereld. Daarbij is Vacansoleil de hemel op aarde.aReaRe schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:24:
[...]
Side effect, meer dat de gewone kampeerders weer plek hebben en niet meteen afgewezen worden bij de receptie.
Sorry, ik heb te vaak negatieve ervaringen gehad met sommige campings die voorrang gaven aan Vacansoleil (en andere soortgelijke clubjes) terwijl je als individuele belde / arriveerde met een plekje voor de nacht. En stond je op zo'n camping was het erg stil op die gereserveerde Vacansoleil straatjes volgebouwd me hun tenten.
Maar los daarvan ben ik het volledig met je oneens. Een faillissement is nooit leuk, ook niet als je eens wat hinder hebt gehad. Beter opletten waar je heen gaat, ik kom ze amper tot nooit tegen op de campings waar ik kom.
En leuk voor de klanten dat ze wellicht geld terug krijgen, alsnog is hun vakantie door het putje. Geld is niet altijd het belangrijkste.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Ik denk dat je die juist heel goed in je ééntje opgezet krijgt, maar ik zal de ervaringen later delen. Onze vorige Country kun je ook prima alleen open zetten en dicht klappen, maar die kost in mijn beleving wel meer kracht, ondanks het contragewicht van het imperiaal.aReaRe schreef op donderdag 21 september 2023 @ 19:29:
[...]
Gefeliciteerd met de aanschaf van de Aero @JanHenk
Heeft een korte tijd op de shortlist gestaan alleen de verkoper was niet overtuigend genoeg op mijn vraag of deze vouwwagen in mijn eentje op te zetten is (en behoorlijk duurder dan mijn huidige hut + accessoires tijdens de aanschaf (mover en voorluifel),
Keuze is inmiddels wel gemaakt
Ik zou niet snel een Aero kopen als ik alleen zou kamperen, veel te groot voor dat doel en ook te prijzig. Dan is je huidige caravan een veel beter alternatief inderdaad.
Overigens is het sjorren aan een 750kg vouwwagen om hem op en van de plek te krijgen niet heel veel minder zwaar dan de meeste caravans (wat minder gewicht, maar ook minder houvast). Daar zijn twee paar handen toch wel erg makkelijk (of een mover). Ik zie ook best wel wat Country's met movers voorbij komen in de Facebook-groepen...
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Dat vind ik het allergrootste nadeel van deze vouwwagen, op z'n plek zetten als deze is afgekoppeld.JanHenk schreef op woensdag 27 september 2023 @ 09:20:
[...]
Overigens is het sjorren aan een 750kg vouwwagen om hem op en van de plek te krijgen niet heel veel minder zwaar dan de meeste caravans (wat minder gewicht, maar ook minder houvast). Daar zijn twee paar handen toch wel erg makkelijk (of een mover). Ik zie ook best wel wat Country's met movers voorbij komen in de Facebook-groepen...
Dat ging bij de camplet toch een stuk makkelijker. Die kun in je eentje de camping over duwen.
Voor mij ook een bewonen belangrijke reden om deze ooit nog eens voor een polyester bak (ipv metalen bak) in te ruilen, de aart kok zambezi river lodge bijvoorbeeld
@Adam1980 een leeggewicht van 300 kg is best netjes inderdaad.
\eur 3600 voor een kookeilandje is dan wel weer een bizar bedrag (23% meerprijs). En 500 euro voor een jerrycan ...
Wel gaaf ding.
\eur 3600 voor een kookeilandje is dan wel weer een bizar bedrag (23% meerprijs). En 500 euro voor een jerrycan ...
Wel gaaf ding.
Dat is dan ook niet zomaar een kookeilandje. 
En dat doet ook wel wat voor het leeggewicht. Ik heb het broertje ervan met vaste keuken en die is 550 leeg uit m'n hoofd.
(maar ook geen polyester)
En dat doet ook wel wat voor het leeggewicht. Ik heb het broertje ervan met vaste keuken en die is 550 leeg uit m'n hoofd.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik was niet onder de indruk van de foto. kunststof bak met gaspitjes en ruimte voor een (te dure en inefficiente) koelbox - dat kan ik zelf beter.
Maar soit, leuk ding om achterop een bestelbusje te zetten zodat je wel 130 kan rijden, eens naar kijken want dat zou wel een leuk alternatief zijn voor mijn camper als ik ooit meer ruimte wil maar niet minder bewegingsvrijheid op de weg.
Maar soit, leuk ding om achterop een bestelbusje te zetten zodat je wel 130 kan rijden, eens naar kijken want dat zou wel een leuk alternatief zijn voor mijn camper als ik ooit meer ruimte wil maar niet minder bewegingsvrijheid op de weg.
Klep met plankjes, kastruimte en tafel boven de dissel. Kan zeker goedkoper maar wel een handig ding.
Al vond ik de keuken van de Livingstone nog veel toffer dus die heb ik.

Zeiss Distagon 21 f/2.8
Mooie wagen! Die wilde ik eigenlijk (mijn compromis qua prijs). Maar mijn eega wilde de combi camp country...Gonadan schreef op woensdag 27 september 2023 @ 17:15:
Klep met plankjes, kastruimte en tafel boven de dissel. Kan zeker goedkoper maar wel een handig ding.
Het is minstens 20 jaar geleden dat ik in een tent heb geslapen. Het lijkt mij erg leuk om volgend jaar met twee kinderen (die zijn dan 4 en 6) eens uit te gaan kamperen. Moeders is niet zo van het buitenleven, mij lijkt het een erg gezellige en leerzame ervaring. Ik ben eigenlijk op zoek naar een soort basisuitrusting om te zorgen dat we minstens één dag en nacht zelfstandig weten te overleven. Ik heb een Decathlon in de buurt zitten, dus ben eigenlijk voornemens om daar eens te gaan shoppen voor een tent, slaapzakken en -matjes, gasbrandertje en eetgerei. Zijn er nog tips of andere zaken om door te nemen voordat ik hier aan ga beginnen?
15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°
Decathlon heeft goede kampeerspullen voor een redelijke prijs... Koken doe ik meestal op het kampvuur, maar als je een gasbrandertje koopt, denk dan ook aan een (opvouwbaar) windschermpje er bij (wind blaast alle warmte weg onder je pan, en die brandertjes hebben al niet veel vermogen), en ik zou geen brander meer nemen waar het gasflesje onder de brander zit. Door de hoogte zijn die veel instabieler als de lage brandertjes met een slangetje en het gas er naast.Slappyjoez schreef op donderdag 28 september 2023 @ 16:35:
Het is minstens 20 jaar geleden dat ik in een tent heb geslapen. Het lijkt mij erg leuk om volgend jaar met twee kinderen (die zijn dan 4 en 6) eens uit te gaan kamperen. Moeders is niet zo van het buitenleven, mij lijkt het een erg gezellige en leerzame ervaring. Ik ben eigenlijk op zoek naar een soort basisuitrusting om te zorgen dat we minstens één dag en nacht zelfstandig weten te overleven. Ik heb een Decathlon in de buurt zitten, dus ben eigenlijk voornemens om daar eens te gaan shoppen voor een tent, slaapzakken en -matjes, gasbrandertje en eetgerei. Zijn er nog tips of andere zaken om door te nemen voordat ik hier aan ga beginnen?
WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...
Nogal logisch dat iemand die al jaren een seizoenplaats huurt niet aan de kant wordt geschoven voor een ander die toevallig komt aanwaaien en één of misschien een paar nachtjes wil blijven.aReaRe schreef op dinsdag 26 september 2023 @ 20:24:
[...]
Side effect, meer dat de gewone kampeerders weer plek hebben en niet meteen afgewezen worden bij de receptie.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
@Slappyjoez Bij mijn vakantie deze maand in Noord Spanje waren denk ik 90% van alle tenten Decathlon, ze doen dus wel iets goed (en dan niet de twee seconden tentjes maar de grotere).
Zelf heb ik een paar jaar op een opblaasbaar luchtbed van hun geslapen bij het kamperen, dat was ook best goed (dus geen matje, maar een luchtbedje van een cm of 5 hoog).
Koken doe ik eigenlijk altijd op een gasbuis toestelletje, de koffer gebruik ik als windscherm, en daarnaast een Cobb waar het mag.
Zelf zijn we ook erg te spreken over hun vouwstoelen, al heb ik er ook eentje van Coleman met net iets meer ondersteuning bij me. Voor de snel of als voetensteuntje is dit mijn favo: https://www.decathlon.nl/...0/_/R-p-173601?mc=8492643
Verder een watertankje, afwasrekje, wat bestek borden en pannen en gaan. Eerste camping in de buurt van een campingwinkel en een action en dan koop je wel bij wat je vergeten bent
Slaapzakken vind ik lastig, veel zijn er van polyester etc, goedkoop en goed te wassen, maar kan wat zweterig slapen afhankelijk van het klimaat waar je heengaat.
Zelf heb ik een paar jaar op een opblaasbaar luchtbed van hun geslapen bij het kamperen, dat was ook best goed (dus geen matje, maar een luchtbedje van een cm of 5 hoog).
Koken doe ik eigenlijk altijd op een gasbuis toestelletje, de koffer gebruik ik als windscherm, en daarnaast een Cobb waar het mag.
Zelf zijn we ook erg te spreken over hun vouwstoelen, al heb ik er ook eentje van Coleman met net iets meer ondersteuning bij me. Voor de snel of als voetensteuntje is dit mijn favo: https://www.decathlon.nl/...0/_/R-p-173601?mc=8492643
Verder een watertankje, afwasrekje, wat bestek borden en pannen en gaan. Eerste camping in de buurt van een campingwinkel en een action en dan koop je wel bij wat je vergeten bent
Slaapzakken vind ik lastig, veel zijn er van polyester etc, goedkoop en goed te wassen, maar kan wat zweterig slapen afhankelijk van het klimaat waar je heengaat.
Het is wat genuanceerder. Veel van die plaatsen worden niet 'gehuurd' door iemand, maar vastgehouden door een organisatie (kan ook de camping zelf zijn). En dat is een veranderend landschap helaas, bij veel campings zijn er steeds minder trekkersplekken. Voor de camping is het verhuren van Vacansoleil plekken meestal voordeliger (vooruit geboekt, nu achteraf even niet betaald waarschijnlijk) of in eigen beheer met chalets woonwagens een langer seizoen.Ivow85 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 17:10:
[...]
Nogal logisch dat iemand die al jaren een seizoenplaats huurt niet aan de kant wordt geschoven voor een ander die toevallig komt aanwaaien en één of misschien een paar nachtjes wil blijven.
Nadeel voor mensen die graag rondtrekken met tent of camper is dat als deze vaste tenten en woonwagens niet verhuurd zijn, je er alsnog niet kan staan met je eigen campeermiddel.
Het is en trend, en zo zij het, maar ook ik probeer campings te bezoeken zie wel zijn ingesteld op passanten.
edit: en dan nog los van alle horror verhalen van famillies die al 40 jaar een seizoensplek hebben en er dan vanaf gegooid worden door een Capfun oid
[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 28-09-2023 19:19 ]
Heel leuk plan, ik ben nu 55 en heb nog steeds goede herinneringen aan onze eerste kampeertrips op Vlieland en de Vogezen van toen ik 6 jaar was. Wij kamperen nu nog steeds in kleine tentjes, kon mijn vrouw (die tot haar 35e nog nooit gekampeerd had) heel gemakkelijk meekrijgen en ondertussen zijn we al 6 tenten verder en hebben bij -25 tot +35 in ons tentje geslapen.Slappyjoez schreef op donderdag 28 september 2023 @ 16:35:
Decathlon is een prima startpunt, begin eenvoudig en als het bevalt kun je langzaam opwaarderen. Ook de slaapzakken van Decathlon zijn overigens prima. Zeker de zomerslaapzakjes kunnen voor weinig geld best wat plezier opleveren, desnoods goede fleecedeken of lakenzak erbij.
Maar gewoon eenvoudig beginnen, bestek en keukengerei etc kun je ook gewoon uit de lade pakken.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Als je gaat beginnen met kamperen zou ik persoonlijk toch voor een katoenen tent gaan. Het grote voordeel is dat je van nature een veel betere ventilatie hebt, waardoor je zeker bij koud weer een aangenamer binnen klimaat hebt. Dit hoeft natuurlijk geen splinternieuwe de Waard te zijn, een goede tweedehandse de Waard of een Vrijbuiter te tent kan een prima start zijn.
Voor wij over gingen naar de Waard hebben. We jaren een Vrijbuiter (Japio) Arend 4 gebruikt. Het ontwerp en doek is niet van dezelfde kwaliteit als bij de Waard, maar je hebt wel katoen en een vast (aanritsbaar) kuipzeil.
Voor wij over gingen naar de Waard hebben. We jaren een Vrijbuiter (Japio) Arend 4 gebruikt. Het ontwerp en doek is niet van dezelfde kwaliteit als bij de Waard, maar je hebt wel katoen en een vast (aanritsbaar) kuipzeil.
Decathlon is een goed startpunt. Maar kun je niet hier en daar wat lenen? Of anders tweedehands kopen?Slappyjoez schreef op donderdag 28 september 2023 @ 16:35:
Alles in 1x nieuw aanschaffen voor een 1 nachtje is ook bij de Decathlon nog steeds een substantiële uitgave. (En nog goedkoper materiaal zoeken bevordert waarschijnlijk je kampeer ervaring niet). En als het bevalt, dan weet je wat je kunt kopen.
Bij Decathlon kun je tegenwoordig ook kampeeruitrusting huren.Adam1980 schreef op donderdag 28 september 2023 @ 20:41:
[...]
Decathlon is een goed startpunt. Maar kun je niet hier en daar wat lenen? Of anders tweedehands kopen?
Alles in 1x nieuw aanschaffen voor een 1 nachtje is ook bij de Decathlon nog steeds een substantiële uitgave. (En nog goedkoper materiaal zoeken bevordert waarschijnlijk je kampeer ervaring niet). En als het bevalt, dan weet je wat je kunt kopen.
WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...
Ik ga deze even tegenspreken.... ik heb de MT500 brander van de Decathlon en heb deze zowel MET als ZONDER windscherm getest. Verschil is voor mij niet aanwezig. Voor de stabiliteit heb ik een plastic 3 poot voor gasflesjes er bij gekocht (ali) maar heb deze afgelopen zomer op de Fjallraven Classic in Zweden niet nodig gehad. Na 5 dagen zat er nog zeker 90% in mijn gasflesje en heb ik nooit lang hoeven wachten op warm water..... Voor mij was dit DE perfecte lichtgewicht oplossing die prima werkte (alleen de piezo in de zeikende regen heeft er soms moeite mee, maar daarom neem je een aansteker/firesteel mee).Oekiejoekie schreef op donderdag 28 september 2023 @ 17:04:
[...]
Decathlon heeft goede kampeerspullen voor een redelijke prijs... Koken doe ik meestal op het kampvuur, maar als je een gasbrandertje koopt, denk dan ook aan een (opvouwbaar) windschermpje er bij (wind blaast alle warmte weg onder je pan, en die brandertjes hebben al niet veel vermogen), en ik zou geen brander meer nemen waar het gasflesje onder de brander zit. Door de hoogte zijn die veel instabieler als de lage brandertjes met een slangetje en het gas er naast.
YMMV, maar als het waait en je plaats je windscherm op de juiste plek kan het echt wel meerwaarde hebben. Het is alleen even af en toe uitvogelen wat dan die juiste plek is..miel schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 08:50:
[...]
Ik ga deze even tegenspreken.... ik heb de MT500 brander van de Decathlon en heb deze zowel MET als ZONDER windscherm getest. Verschil is voor mij niet aanwezig. Voor de stabiliteit heb ik een plastic 3 poot voor gasflesjes er bij gekocht (ali) maar heb deze afgelopen zomer op de Fjallraven Classic in Zweden niet nodig gehad. Na 5 dagen zat er nog zeker 90% in mijn gasflesje en heb ik nooit lang hoeven wachten op warm water..... Voor mij was dit DE perfecte lichtgewicht oplossing die prima werkte (alleen de piezo in de zeikende regen heeft er soms moeite mee, maar daarom neem je een aansteker/firesteel mee).
ik ben trouwens van een recht scherm overgestapt naar deze (plaatje van web):

past weer mijn Toaks potje in met weer daar in: gasblik, brander (MSR Pocket rocket), piezoaansteker en StS mok.
Maar goed, voor een eerste kampeeruitrusting, om weer terug te komen op TS, zou ik me daar niet zo druk om maken nu
Hi Ha Hopjesvla
Even over gasbranders: een MSR pocketrocket (okay, niet in het Decathlon assortiment, maar een hele betaalbare en lichte brander) heeft een vermogen van 2700 W, dat is 2,5 keer wat zo'n campinggasbrander heeft en gaat richting de wat betere benzinebranders.Oekiejoekie schreef op donderdag 28 september 2023 @ 17:04:
[...]
Decathlon heeft goede kampeerspullen voor een redelijke prijs... Koken doe ik meestal op het kampvuur, maar als je een gasbrandertje koopt, denk dan ook aan een (opvouwbaar) windschermpje er bij (wind blaast alle warmte weg onder je pan, en die brandertjes hebben al niet veel vermogen), en ik zou geen brander meer nemen waar het gasflesje onder de brander zit. Door de hoogte zijn die veel instabieler als de lage brandertjes met een slangetje en het gas er naast.
Instabiel: hangt af wat je er op zet en waar de tank op staat. Vooral met koekenpannen is het gewicht niet symmetrisch vanwege het handvat. Ik doe in dat soort gevallen zo'n plastic voetje onder het tankje.
Verder: wees heel voorzichtig met windschermen! Check elke keer de rubberen ring tussen de brander en het tankje. Bij mij is een Snow Peak brander van veel te veel geld zo eens op de maan beland, omdat het rubbertje was uitgehard door de hitte door elke keer een windscherm te gebruiken. Uiteindelijk kwam daar gas doorheen naar buiten en het uitzetten had geen zin meer, omdat het gas voor de valve lekt. Uiteindelijk 30 sec gewacht tot de vlam in de tank sloeg, de bodem uit de tank werd gereten en ik zag Apollo 13 richting de hemel gaan.
Na het neerkomen, heb ik de beginnende bosbrand geblust met zo'n 3 liter jerrycan orange juice. De brander was weinig van over, het tankje dus tweedelig.
Het is al eerder aangehaald en ik vind het wel een terechte opmerking, hoe serieus ben je dat dit vaker gaat gebeuren? Op zich snap ik het willen hebben van een eigen uitrusting heel goed, maar je kunt ook beginnen met een tent en wat spullen van marktplaats. Slaapzak zou ik liefst wel nieuw hebben maar veel andere dingen kan je ook best tweedehands hebben. Mocht het dan niet echt een succes worden dan doe je alles zonder al te veel verlies weer weg.Slappyjoez schreef op donderdag 28 september 2023 @ 16:35:
Wil je het sowieso vaker gaan doen dan kan je de uitrusting wel bij elkaar halen maar qua tent moet je goed bedenken wat je wilt. Nieuw is dat snel prijzig tenzij je troep koopt en dan wil je wel het juiste kiezen. Je hebt leuke vis a vis tentjes met aan de ene kant een cabine voor twee en aan de andere kant voor één persoon. Afhankelijk van hoe snel jouw kinderen elkaar de tent uit vechten kan dat een leuke optie zijn.
Qua weeromstandigheden en bestendigheid voor hitte of koude zou ik mij minder zorgen maken. Met de insteek die je hebt ga je toch niet kamperen als het baggerweer is, jij hebt het voor één of enkele nachtjes een stuk meer voor het uitkiezen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
@Slappyjoez Ik zou echt niet meteen nieuw spul aanschaffen, of eigenlijk zelfs niet tweedehands... Heb je geen vrienden, familie of andere vage kennissen van wie je een geschikte tent en basisuitrusting kan lenen? Vaak zijn die mensen ook wel enthousiast om je wat uit te lenen en krijg je ook meteen goede tips, gebruiksaanwijzingen, etc.
Wij zijn namelijk begonnen met het spul lenen van mijn schoonmoeder, toen we nog met z'n tweeën waren. Samen met haar de tent opgezet in de tuin, veel tips gekregen. Een paar vakanties mee gedaan. Dat was erg leuk. Nu met kinderen zijn de kampeervakanties wel wat veranderd, maar nog steeds gaan we met veel plezier.
Moet wel zeggen dat ik daarna in een paar jaar tijd veel geld uit heb gegeven aan de uitrusting (understatement) en ook al vaak ben gewisseld, maar niet omdat het niet bevalt.
@PageFault Humoristisch omschreven
Wij zijn namelijk begonnen met het spul lenen van mijn schoonmoeder, toen we nog met z'n tweeën waren. Samen met haar de tent opgezet in de tuin, veel tips gekregen. Een paar vakanties mee gedaan. Dat was erg leuk. Nu met kinderen zijn de kampeervakanties wel wat veranderd, maar nog steeds gaan we met veel plezier.
Moet wel zeggen dat ik daarna in een paar jaar tijd veel geld uit heb gegeven aan de uitrusting (understatement) en ook al vaak ben gewisseld, maar niet omdat het niet bevalt.
@PageFault Humoristisch omschreven
ai heftig! Dat gevoel heb ik trouwens ook altijd bij die kofferbrandertjes sinds dat eens met een partij chineese meuk (volgens mij toen ook bij de Action te koop, jaar of 10 geleden) goed mis is gegaan door hitte icm rubbers.PageFault schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:19:
[...]
Even over gasbranders: een MSR pocketrocket (okay, niet in het Decathlon assortiment, maar een hele betaalbare en lichte brander) heeft een vermogen van 2700 W, dat is 2,5 keer wat zo'n campinggasbrander heeft en gaat richting de wat betere benzinebranders.
Instabiel: hangt af wat je er op zet en waar de tank op staat. Vooral met koekenpannen is het gewicht niet symmetrisch vanwege het handvat. Ik doe in dat soort gevallen zo'n plastic voetje onder het tankje.
Verder: wees heel voorzichtig met windschermen! Check elke keer de rubberen ring tussen de brander en het tankje. Bij mij is een Snow Peak brander van veel te veel geld zo eens op de maan beland, omdat het rubbertje was uitgehard door de hitte door elke keer een windscherm te gebruiken. Uiteindelijk kwam daar gas doorheen naar buiten en het uitzetten had geen zin meer, omdat het gas voor de valve lekt. Uiteindelijk 30 sec gewacht tot de vlam in de tank sloeg, de bodem uit de tank werd gereten en ik zag Apollo 13 richting de hemel gaan.
Na het neerkomen, heb ik de beginnende bosbrand geblust met zo'n 3 liter jerrycan orange juice. De brander was weinig van over, het tankje dus tweedelig.
(alhoewel een Pocket Rocket icm 3 liter sap wel een vreemde combi is om mee te slepen
Hi Ha Hopjesvla
Het kan de duurste brander overkomen. Wat ik als leergeld heb meegenomen:Hopjesvla79 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 11:43:
[...]
ai heftig! Dat gevoel heb ik trouwens ook altijd bij die kofferbrandertjes sinds dat eens met een partij chineese meuk (volgens mij toen ook bij de Action te koop, jaar of 10 geleden) goed mis is gegaan door hitte icm rubbers.
(alhoewel een Pocket Rocket icm 3 liter sap wel een vreemde combi is om mee te slepen)
- Koop geen achterlijk dure branders voor die 6 gram verschil
- Gebruik een windscherm alleen als het echt moet en vouw hem niet helemaal rondom
- Check de rubberen ring elke keer als je de brander op de tank schroeft.
De 3 liter jerrycan hadden we gekocht toen we van onze hike tour weer terug bij de auto waren en naar een camping reden. Een geluk voor het bos, want ik had echt niet geweten hoe ik dat anders had moeten managen. In Canada zijn de campings zo enorm groot en een bos is echt heel snel in lichterlaaie.
In mijn eigen auto heb ik een blusdeken en brandblussetje, maar in een huurauto heb je dat natuurlijk niet.
@PageFault Gas ontbrandt alleen icm zuurstof en zuurstof komt de tank niet in als hij onder druk staat. Hoe is hij dan tot ontploffing gekomen? Overdruk door hitte?
Normaliter zou je een flinke vlammenwerper moeten krijgen als het gas ongecontroleerd voor het ventiel naar buiten lekt, in principe geen ontploffing.
Op YT staan wel eens filmpjes van een vrachtwagen vol met gasflessen die in brand staat. Er is eerst een gewone brand waardoor de tanks op druk komen, het overdruk ventiel gaat werken waardoor je uiteindelijk meerdere vlammenwerpers krijgt en pas als de druk groter wordt dan het overdruk ventiel aan kan beginnen ze 1 voor 1 te ontploffen. Nu heeft zo'n klein campingflesje geen overdrukventiel maar het gas was toch al bezig met ontsnappen, overdruk is dan lastig voor elkaar te krijgen...
Normaliter zou je een flinke vlammenwerper moeten krijgen als het gas ongecontroleerd voor het ventiel naar buiten lekt, in principe geen ontploffing.
Op YT staan wel eens filmpjes van een vrachtwagen vol met gasflessen die in brand staat. Er is eerst een gewone brand waardoor de tanks op druk komen, het overdruk ventiel gaat werken waardoor je uiteindelijk meerdere vlammenwerpers krijgt en pas als de druk groter wordt dan het overdruk ventiel aan kan beginnen ze 1 voor 1 te ontploffen. Nu heeft zo'n klein campingflesje geen overdrukventiel maar het gas was toch al bezig met ontsnappen, overdruk is dan lastig voor elkaar te krijgen...
Het was eerst een giga vlammenwerpen, uiteindelijk neemt de druk heel snel af en slaat de boel naar binnen.pirke schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:03:
@PageFault Gas ontbrandt alleen icm zuurstof en zuurstof komt de tank niet in als hij onder druk staat. Hoe is hij dan tot ontploffing gekomen? Overdruk door hitte?
Hitte kan natuurlijk goed want aan de bovenkant van de tank wordt het heel heet. De omgevingstemperatuur zal zo een beetje eind 20 graden geweest zijn.
Ah als hij bijna leeg is en de druk is er af dan kan er zich inderdaad wel een ontvlambaar mengsel vormen van de laatste dampen. Hopelijk stond je al op een veilige afstandPageFault schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:07:
[...]
Het was eerst een giga vlammenwerpen, uiteindelijk neemt de druk heel snel af en slaat de boel naar binnen.
Hitte kan natuurlijk goed want aan de bovenkant van de tank wordt het heel heet. De omgevingstemperatuur zal zo een beetje eind 20 graden geweest zijn.
Ik ben even 10 meter verder gaan staan. Als dat ding tegen je hoofd komt....pirke schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 12:37:
[...]
Ah als hij bijna leeg is en de druk is er af dan kan er zich inderdaad wel een ontvlambaar mengsel vormen van de laatste dampen. Hopelijk stond je al op een veilige afstand
Wij hebben zelf een Knaus Sudwind 450TK (kind indeling met wegklapbaar stapelbed). Perfecte indeling voor gezin met 2 of 3 kinderen. En niet te zwaar, 1200kg in ons geval. Al ben ik bang dat ik inmiddels de grenzen op zoek...recentelijk mover geplaatst en komt nog een vaste luifel op.BaBoK schreef op zaterdag 23 september 2023 @ 17:32:
Wij zijn vandaag gaan kijken voor een Carvalair Alba 426.
Prima caravan (eerste caravan waar we zijn gaan kijken).
Hebben mensen tips voor type caravans met:
- een stapelbedje voor 2 kids van 2 en 5
- treinzitje
- 2 persoonbed (voorkeur geen Frans bed)
- rekening houden met een auto welke 1200kg kan trekken
Misschien dat een kleinere Sudwind TK ook toereikend is (bijv. 400TK) maar daar heb ik geen ervaring mee.
Als trekpaard heb ik een Passat GTE (+/- 1750kg), dat is prima. Daar voor had ik een Skoda Octavia station met 1.6TDI (1300kg), die combi was een stuk minder stabiel helaas.
Techneco Elga 4kW L/W-WP || 11,8 kWp PV (Fronius Symo 10kW, 20x280Wp + 19x325Wp) || Daikin L/L-WP 3MXM52N+1xFTXA42AW+2xFTXM20N || Atlantic Explorer v4 270L WPB || PVOutput
Het kan meerwaarde hebben, dat klopt... maar we hebben onze rugzakken of een van de vele aanwezige stenen gebruikt in Zweden.... was een mooie tocht...Hopjesvla79 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 09:26:
[...]
YMMV, maar als het waait en je plaats je windscherm op de juiste plek kan het echt wel meerwaarde hebben. Het is alleen even af en toe uitvogelen wat dan die juiste plek is..
ik ben trouwens van een recht scherm overgestapt naar deze (plaatje van web):
[Afbeelding]
past weer mijn Toaks potje in met weer daar in: gasblik, brander (MSR Pocket rocket), piezoaansteker en StS mok.
Maar goed, voor een eerste kampeeruitrusting, om weer terug te komen op TS, zou ik me daar niet zo druk om maken nuMisschien zelfs eerst eens proberen in een huurtent of kijken of je er een kan lenen. Spullen zijn snel gekocht, maar zonde als het experiment niet voor herhaling vatbaar is.
dit soort overnachtingsplekjes (met 3 personen, allemaal hetzelfde groene tentje):
:strip_exif()/f/image/dcOf0fhebDEycSbvx3dVhBXD.jpg?f=fotoalbum_large)
ik ken het, ik heb hem ook gelopenmiel schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 14:47:
[...]
Het kan meerwaarde hebben, dat klopt... maar we hebben onze rugzakken of een van de vele aanwezige stenen gebruikt in Zweden.... was een mooie tocht...
dit soort overnachtingsplekjes (met 3 personen, allemaal hetzelfde groene tentje):
[Afbeelding]
Maar feitelijk heb je dus een windscherm gebruikt, weliswaar gemaakt van tassen en stenen...
Hi Ha Hopjesvla
Klopt, wilde hem alleen zelf niet meesjouwen... (200 gram, dus valt ook reuze mee hahahahah). Maar moet ook bekennen dat de meeste keren koken zonder enige vorm van wind bescherming geweest is. Die brander heeft een "windscherm" ingebouwd, vergelijkbaar met een duurdere Soto....Hopjesvla79 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 14:49:
[...]
ik ken het, ik heb hem ook gelopen![]()
Maar feitelijk heb je dus een windscherm gebruikt, weliswaar gemaakt van tassen en stenen...
hmm 200 gram voor een willekeurig item vind ik al iets om inderdaad te overwegen om het te vervangen voor iets lichters of thuis te laten. De Optimus die ik heb is 87, heb je een brander die op de grond staat kan je al voorzien met zo'n oprolbaar stuk aluminium. Maar goed, het verhaal is dus wel iets genuanceerder dan dat het niet werktmiel schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 15:00:
[...]
Klopt, wilde hem alleen zelf niet meesjouwen... (200 gram, dus valt ook reuze mee hahahahah). Maar moet ook bekennen dat de meeste keren koken zonder enige vorm van wind bescherming geweest is. Die brander heeft een "windscherm" ingebouwd, vergelijkbaar met een duurdere Soto....
Hi Ha Hopjesvla
zeker waar, dacht dat ik schreef dat het voor mij niet werkt..... heb idd ook hike vrienden die er bij zweren en het zo altijd doen omdat ze brandwonden hebben opgelopen toen hun brander omwaaide...Hopjesvla79 schreef op vrijdag 29 september 2023 @ 15:05:
[...]
hmm 200 gram voor een willekeurig item vind ik al iets om inderdaad te overwegen om het te vervangen voor iets lichters of thuis te laten. De Optimus die ik heb is 87, heb je een brander die op de grond staat kan je al voorzien met zo'n oprolbaar stuk aluminium. Maar goed, het verhaal is dus wel iets genuanceerder dan dat het niet werkt
achteraf gezien vond ik het grammen jagen wel meevallen, heb gelopen met 14,5 kilo en dat was voor mij prima te doen... had ook 1 a 1,5 kilo meer mogen zijn zelfs....(en was het mogelijk ook de dagen dat we een natte tent hadden.... (lees elke dag))
Ik overweeg komend weekend nog even met mijn zoon (9) te gaan kamperen. Na 4x Texel willen we nu naar Zuid-Limburg, maar daar ben ik niet zo bekend.
Liefst zoek ik een rustige, niet te grote camping met mooi uitzicht over het heuvelland. Winkeltje/broodjesservice is wel een eis, zwembad is een pre maar geen vereiste.
Iemand de gouden tip?
Liefst zoek ik een rustige, niet te grote camping met mooi uitzicht over het heuvelland. Winkeltje/broodjesservice is wel een eis, zwembad is een pre maar geen vereiste.
Iemand de gouden tip?
Terrassencamping Osebos in Gulpen?Timmert schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 13:37:
Ik overweeg komend weekend nog even met mijn zoon (9) te gaan kamperen. Na 4x Texel willen we nu naar Zuid-Limburg, maar daar ben ik niet zo bekend.
Iemand de gouden tip?
Stonden mijn schoonouders laatst, was wel mooie plek. Zwembad is gedateerd en 1 van de 2 speeltuinen was onbruikbaar door grond wespen.
Awesome
Ik vind dit de gouden tip https://www.camping-oosterberg.nl/Timmert schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 13:37:
Iemand de gouden tip?
Inmiddels 3x geweest; meivakantie, zomervakantie, herfstvakantie.
Mooi uitzicht over de heuvels. Als je op tijd bent kun je zelfs de tent aan de rand opzetten en kijk je vanuit je tent over het geuldal. Ongedwongen sfeertje en voor kinderen veel te doen (tot een jaar of 10 kunnen ze zich waarschijnlijk zelf wel vermaken tussen de dieren en in de stallen, daarna is het meer afhankelijk van leeftijdsgenootjes, die er tijdens schoolvakanties zeker zullen zijn.)
Dat zei ik toch al 😝Adam1980 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 14:07:
[...]
Ik vind dit de gouden tip https://www.camping-oosterberg.nl/
Mooi uitzicht over de heuvels. Als je op tijd bent kun je zelfs de tent aan de rand opzetten en kijk je vanuit je tent over het geuldal. Ongedwongen sfeertje en voor kinderen veel te doen (tot een jaar of 10 kunnen ze zich waarschijnlijk zelf wel vermaken tussen de dieren en in de stallen, daarna is het meer afhankelijk van leeftijdsgenootjes, die er tijdens schoolvakanties zeker zullen zijn.)
Hele goede tip, ik kom er al jaren, laatste tijd wat minder.Adam1980 schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 14:07:
[...]
Ik vind dit de gouden tip https://www.camping-oosterberg.nl/
Mooie omgeving, lekker vrije camping met niet afgebakende plekken.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
<knip> iets fout gegaan met wijzigen
[ Voor 94% gewijzigd door Bommes op 01-10-2023 19:30 ]
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Camping Vinkenhof in Schin op GeulTimmert schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 13:37:
Iemand de gouden tip?
Camping ? in Hulsberg.
Hoeve Krekelberg in Schinnen. Het tentenveld kijkt prachtig uit over de heuvels.Timmert schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 13:37:
Iemand de gouden tip?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Er zijn al goede tips gegeven, vond zelf Hoeve De Gastmolen ook erg fijn.Timmert schreef op zondag 1 oktober 2023 @ 13:37:
Iemand de gouden tip?
https://www.gastmolen.nl/
Hier zit een denkfout, als het kouder is zal een kunststof tent meer warmte retentie hebben.... Ja maar ook meer condens maar dat is niet erg als er voldoende ruimte is of een binnentent of linerDuclaasie schreef op donderdag 28 september 2023 @ 19:38:
Als je gaat beginnen met kamperen zou ik persoonlijk toch voor een katoenen tent gaan. Het grote voordeel is dat je van nature een veel betere ventilatie hebt, waardoor je zeker bij koud weer een aangenamer binnen klimaat hebt.
Een hoge luchtvochtigheid geeft een hogere gevoelstemperatuur, ook wel lekker toch?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Droge warme lucht in een kunststof tent is nog lekkerder (lang leve de houtkachel)Gonadan schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 14:11:
Een hoge luchtvochtigheid geeft een hogere gevoelstemperatuur, ook wel lekker toch?
Vochtige lucht kost meer energie om op te warmen
Ja maar dat hijg je zelf uit dus is al warm.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Vochtige lucht voelt juist kouder aan, meer warmte transport. Droge lucht isoleert veel beter.
Nee joh, bij dezelfde temperatuur is een hoge luchtvochtigheid warmer. Kijk maar naar je huis in de winter en het benauwde Nederland bij 25 graden in de zomer.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Daarom liner of binnententpirke schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 18:26:
Vochtige lucht voelt juist kouder aan, meer warmte transport. Droge lucht isoleert veel beter.
Benauwde zomer is omdat je niet meer effectief zweet als de luchtvochtigheid hoog is, je zweet verdampt niet meer waardoor je en je warmte niet kwijt kan en je wordt helemaal plakkerig. Dat is dus omdat we afkoelen doordat ons zweet verdampt: dat verdampen onttrekt warmte aan onze huid. Dat heeft niet zoveel te maken met het warmtetransport tussen vochtige en droge lucht.Gonadan schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 18:31:
Nee joh, bij dezelfde temperatuur is een hoge luchtvochtigheid warmer. Kijk maar naar je huis in de winter en het benauwde Nederland bij 25 graden in de zomer.
Een extremer voorbeeld is de sauna: een sauna van 95 graden is heerlijk mits de luchtvochtigheid enorm laag is. Op het moment dat er iemand een emmer water over de stenen gooit (en met zo'n waaier gaat rondwapperen) dan krijg je een klap hitte. Een vochtige sauna van 50 graden kan daardoor veel heter aanvoelen dan een droge sauna van 95 graden.
Een vochtige gurige herfstdag voelt ook vele malen kouder aan dan een zonnige droge winterdag, ook al vriest het op die winterdag en is het nog ruim 10 graden op de herfstdag. In midden Canada (landklimaat) liepen we buiten in een t-shirt met 10 graden vorst. Hele lage luchtvochtigheid, wel een zonnetje erbij. De droge lucht isoleerde dermate goed dat een jas of trui overbodig was. Een paar weken later was het -40 en ook dat was goed te doen (wel met trui en jas). Een paar weken later werd het -25 met sneeuw. Zelfs op de momenten dat het niet sneeuwde was het echt superkoud, puur omdat de lucht vochtiger was geworden.
In de ruimte is het -270 graden, toch hebben satellieten een probleem met oververhitting: geen lucht (geen vocht!) om de warmte aan af te geven.
Waterkoud doel je dan op, dat is inderdaad guur en fris. Heb je het echter over normale leeftemperaturen dan is het weer anders. Vocht versterkt het gevoel zeg maar, en zit je dus een klein tentje vol te dampen dan wordt het er gewoon warmer van. En misschien zelfs benauwd.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
conclusie: in het begin is het te warm, aan het einde van de nacht te koud
(doch geef mij ook maar droge lucht ipv vochtige lucht, ongeacht de temperatuur, ieg minder condens in de tent)
(doch geef mij ook maar droge lucht ipv vochtige lucht, ongeacht de temperatuur, ieg minder condens in de tent)
Hi Ha Hopjesvla
Jij en @pirke zijn het wel eens als ik even tussen de regels door lees. Droge lucht heeft een isolerende werking en vochtige lucht versterkt juist de gevoelstemperatuur. En dat gevoel werkt twee kanten op. (De droge sauna en de droge kou hebben beide minder impact op gevoelstemperatuur dan waterige kou en broeierige hitte).Gonadan schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 20:02:
Waterkoud doel je dan op, dat is inderdaad guur en fris. Heb je het echter over normale leeftemperaturen dan is het weer anders. Vocht versterkt het gevoel zeg maar, en zit je dus een klein tentje vol te dampen dan wordt het er gewoon warmer van. En misschien zelfs benauwd.
Vochtige lucht kan dus kouder aanvoelen of juist warmer (afhankelijk van de temperatuur ervan).
Dat is wat ik eruit begrijp, maar het is niet mijn expertise...?
Wat moet je hiermee met de materiaalkeuze voor je tent (waar de discussie mee begon).... Geen idee. Heel erg afhankelijk van het weer waarin je kampeert volgens mij.
Klopt we zitten redelijk op dezelfde lijn, het is meer over welk aspect je praat. Het begon ook met niet meer dan een ludieke opmerking dat wanneer je zelf de tent warm dampt het extra vocht het lekker warm maakt, maar ja, op tweakers ontaardt dat natuurlijk in een wetenschappelijke discussie met allerlei andere scenario's waar het überhaupt niet over ging. Had ik moeten weten.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nog even een update over deze koelbox. In tegenstelling tot het weer is de koelbox zeer goed bevallen. Extreme temperaturen hebben we niet gehad, maar ook na terugkomst op de camping op een wat warmere dag en de voortent lekker in het zonnetje was het bier goed op temperatuur gebleven.Smurf schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 14:44:
...
In other news: Onze Hyckes Hycooler Pro 50 kwam gisteren binnen.
...
Vergeleken met de MB40 die we hiervoor hadden is dit zeker wel een upgrade geweest. De 10 liter extra ruimte is goed te merken en ook omdat er een lager plateau is kan je makkelijker meer kleine dingen kwijt zonder al te veel te hoeven stapelen. De mand van het diepere gedeelte hadden we er uit gehaald. Daar staan toch alleen maar grotere flessen en/of blikken, maar die van het ondiepe deel hadden we wel laten zitten.
Temperatuur is via het schermpje toch wat makkelijker in te stellen dan de 1 tm 5 stand van de Mobicool. Dat werkte natuurlijk ook wel, maar bleef altijd een beetje gokken. Nu was het gewoon gelijk goed.
Verder had ik vorige keer opgemerkt dat de ventialtor meer geluid maakte dan die van de Mobicool. Dit was uiteraard nog steeds zo, maar we hebben ons hier absoluut niet aan gestoord. Ja, je hoort hem als je naast de box staat. Maar loop 3 passen weg en het valt eigenlijk al niet meer op. Met de eerste keer aanzetten stond ik thuis in een doodstille woonkamer. Dan valt het dus wel op. Maar op de camping met windgeruis. kinderen, en leefgeluiden om je heen absoluut niet.
)
De grootste vijand bij kamperen met kouder weer is vocht, ventilatie is gewoon essentieel. Ga maar eens in een klamme slaapzak liggen bij 5 graden en in een droge slaapzak bij 5 graden. Aan jou de keus.zuma schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 14:06:
[...]
Hier zit een denkfout, als het kouder is zal een kunststof tent meer warmte retentie hebben.... Ja maar ook meer condens maar dat is niet erg als er voldoende ruimte is of een binnentent of liner
Franse kampeerreus wil ouderen weg hebben van vakantiepark https://www.nu.nl/uit-and...ben-van-vakantiepark.html
Ik wist dat er een reden was waarom ik nooit geïnteresseerd was om een vakantiehuis te kopen op een park waar de uitbuiter een monopoliepositie heeft en je letterlijk geen kant op kan...
Ik wist dat er een reden was waarom ik nooit geïnteresseerd was om een vakantiehuis te kopen op een park waar de uitbuiter een monopoliepositie heeft en je letterlijk geen kant op kan...
Vervelend voor de mensen die er staan, maar als je de plaats huurt i.p.v koopt kan dit natuurlijk gebeuren als de eigenaar het verkoopt.pirke schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 18:18:
Franse kampeerreus wil ouderen weg hebben van vakantiepark https://www.nu.nl/uit-and...ben-van-vakantiepark.html
@kiefty14 het huisje is gekocht, maar op zo'n vakantiepark kun je nooit de grond kopen, ik heb het tenminste nog nooit gezien.
Eigenlijk is het ook een sta-caravan… Hier is in de regio 15 a 20 jaar geleden een camping omgebouwd naar soort van resort met chalets/sta-caravans die je kon kopen incl grond. Inmiddels park aantal keer veranderd van eigenaar en gaat steeds verder achteruit en gaat het richting fort oranje. Maarja de bedragen voor stukje grond kopen kan niet zomaar iedereen ophoesten.pirke schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 19:26:
@kiefty14 het huisje is gekocht, maar op zo'n vakantiepark kun je nooit de grond kopen, ik heb het tenminste nog nooit gezien.
Vaak is het sneu voor de mensen die hier hun ziel en zaligheid in hebben gestopt en zo hun ‘levenswerk’ en investering zien verdwijnen. Maarja klaarblijkelijk wil of kan niemand het niet overnemen en voortzetten. Verder is natuurlijk grond schaars en de terugverdien tijd sneller gerealiseerd met glamping/huisjes dan jaarlijks sta geld innen.