Normaal slapen bij ons de kinderen in een eigen tentje, maar af en toe liggen we wel met zn vieren in de hut, bijvoorbeeld tijdens een korte slaapstop onderweg naar Oostenrijk op een parkeerplaats. Ondanks dat ik de pootjes uitdraai en dat we op asfalt staan merk je het toch gelijk als iemand zich omdraait. En er zit eigenlijk geen verschil tussen of diegene nu naast me of aan de andere kant van de caravan ligt.
edit: Schiet me wel iets anders te binnen nog. Wat voor bedbodem heb je? Is dat een tweepersoons? of 2 aan elkaar gemaakte 1 persoons bedbodems.
Wij hebben namelijk dat laatste (zelfbouw bed van 2 ikea lattenbodems met een 2-persoons matras erop).
[ Voor 24% gewijzigd door Smurf op 01-09-2023 13:28 ]
)
Ah je bent het met me eensGonadan schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 12:53:
[...]
Nee daar heeft de gemeente niets over te zeggen, dat is gewoon de wetgeving.
Een oprit hoort gewoon bij de openbare weg waardoor hij valt onder de wegenverkeerswet en er dus de normale verkeersregels gelden. De wegenverkeerswet zegt echter helemaal niets over of er wel of geen kampeermiddel mag parkeren, dat bepaalt de gemeente middels de APV.
Het is echter de vraag wat de intentie van de gemeente is. De beschrijvingen in de APV zijn daar veelal niet eenduidig over en de definities niet sluitend. De intentie richt zich zoals hierboven genoemd vaak op het voorkomen van overlast, of beter, het kunnen ingrijpen wanneer er overlast gemeld wordt.
[...]
Er zijn ook caravan waarbij je van de enkele bedden één groot bed kunt maken.JaMaaT schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:05:
Ja ik, hoe staan jullie tegen een relatief jong stel (lees; beide 37) aan tegen een caravan met enkele bedden.
M'n vrouw wordt helemaal gek van m'n gedraai. Dan is zo'n 140cm bed ineen niet heel breed.
Jammer dat het aanbod een stuk minder is betreffende caravans met enkele bedden.
Bij Hobby zijn dit de LU modellen. Die optie om er 2 bedden van te maken is dan weer niet standaard, dus daar moet je wel even opletten.
Wij hebben een dwarsbed, en dat geklauter is wel altijd een dingetje.
Wij wilden graag een stapelbed, en dan heb je niet veel meer te kiezen dan een uitvoering met dwarsbed, of je moet naar formaat stacaravan gaan.
@Smurf , ja de kids liggen in stapelbed verderop. Dat gewiebel is wel bekend.
Heb echter apneu, ben dus een erg onrustige slaper.
We hebben nu 2 enkele lattenbodems wel met 1x een 140cm matras.
Ik zie vooral veel camper en caravan merken met grote stands . Tenten/vouwwagen/camping aanbod lijkt beperkt te zijn?
En in het verlengde daarvan, is de campeerbeurs in Utrecht in oktober wat?
Pak een willekeurige camping en je ziet dat de markt voor campers en caravans enorm veel groter is dan die van tenten en vouwwagens. De beurs is de afspiegeling van de camping in die zin.Paul! schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 14:00:
Op dit moment is de caravan salon in Düsseldorf. Een mega grote beurs als ik het zo zie. Het bezoeken waard? Iemand ervaring mee?
Ik zie vooral veel camper en caravan merken met grote stands . Tenten/vouwwagen/camping aanbod lijkt beperkt te zijn?
En in het verlengde daarvan, is de campeerbeurs in Utrecht in oktober wat?
Ik ben vorig jaar in Utrecht geweest en dat was wel een prima uitje. Heb er nog wat gekocht (waar ik toch al naar op zoek was). Ik ga dit jaar niet opnieuw. Als je op zoek bent naar tenten en vouwwagens kun je beter gewoon die paar zaken in Nederland langs waar ze überhaupt verkrijgbaar zijn.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Je hebt ook caravans met enkele bedden waarbij je het tussendeel kan opvullen met een uitrolbaar stuk lattenbodem + smal stuk matras. Zie bijvoorbeeld hier in een Knaus.JaMaaT schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:05:
Ja ik, hoe staan jullie tegen een relatief jong stel (lees; beide 37) aan tegen een caravan met enkele bedden.
M'n vrouw wordt helemaal gek van m'n gedraai. Dan is zo'n 140cm bed ineen niet heel breed.
Jammer dat het aanbod een stuk minder is betreffende caravans met enkele bedden.
Dan heb je 2 meter breedte, zijn de bedden ontkoppeld en is het toch nog gezellig!
Edit: Mochten mensen ervaring hiermee hebben dan hou ik me aanbevolen. Ligt dat middenstuk een beetje OK of heb je daar een oncomfortabele bult? 2 meter breed bed lijkt me ook wel lekkerder dan 1,40m frans bed maar dan moet het wel een beetje comfortabel liggen.
[ Voor 13% gewijzigd door Kevinns op 01-09-2023 14:35 ]
Ik bedoelde een caravan met breder bed, ipv 2 losse bedden
Onze Knaus 550FSK heeft een 1.6m breed bedRaymond schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 15:01:
[...]
Ik bedoelde een caravan met breder bed, ipv 2 losse bedden
Laten we de onzin over ZZPers die veel betalen even rechtzetten: op grijs kenteken betaal je ook een appel en een eiJelte schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 08:52:
@Ozzie 'Probleem' is dat die ZZP'ers volledige wegenbelasting betalen voor die busjes. Al die kampers zitten op gereduceerd tarief. Vandaar ook al die halfslachtige ombouwen, waarbij er net een bed gemaakt kan worden in de bus en er ergens een kookpitje staat.
Scheelt een kwart geloof ik. En voor die zware dieselbusjes is dat een boel geld.
Voorwaarde voor de verlaagde wegenbelasting is dat die dan niet te lang op dezelfde plek staat.
Verder ben ik het met je eens. De grootste auto hier in de straat is een verhoogd en verlengde mercedesbus van een ZZPér aan de overkant.
Niks van aantrekken wat andere mensen vinden. Als het voor jullie werkt is het toch goed?JaMaaT schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:05:
Wij (ik ben ook 37) hebben hetzelfde probleem, ik vind het 140cm bed te krap en over elkaar heen klauteren is echt behelpen. Bovendien heb ik t gauw warm dus liefst wat afstand. Ik zou zonder twijfelen overstappen naar een model met enkele bedden. We ondernemen toch geen spannende activiteiten in de caravan
Dat icm enkele bedden maakt dat je op een Dethleffs Camper 550esk of Fendt 550kmg uitkomt. Maar ik heb er geen 30-35 mille voor over.
Dus we doen het er nog ff mee totdat het stapelbed niet meer nodig is
Meestal kan je voor vouwwagens beter naar de Caravana gaan is mijn ervaring van een paar jaar terug , een beurs die naar ik meen januari wordt gehouden in Leeuwarden.Paul! schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 14:00:
Tenten/vouwwagen/camping aanbod lijkt beperkt te zijn?
Tenten is een lastig item dus kan je beter maar Obelink / De Wit gaan voor de sortering, de specials als opblaastenten / tunneltenten kan je beter naar Karsten in Zwaag gaan.
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Kijk eens bij Caravelair, die hebben caravans met enkele bedden langsrichting (eventueel met de mogelijkheid om die om te bouwen naar een dubbelbed (opvullen tussenruimte).JaMaaT schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:05:
Die zijn er ook bij andere merken caravans.
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Wij zijn dit jaar naar de Caravana geweest, het aandeel van tenten en vouwwagens was kleiner dan bij de kampeerbeurs jn Utrecht.aReaRe schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 21:59:
[...]
Meestal kan je voor vouwwagens beter naar de Caravana gaan is mijn ervaring van een paar jaar terug , een beurs die naar ik meen januari wordt gehouden in Leeuwarden.
Tenten is een lastig item dus kan je beter maar Obelink / De Wit gaan voor de sortering, de specials als opblaastenten / tunneltenten kan je beter naar Karsten in Zwaag gaan.
Ik vond de Caravana in dat opzicht erg tegenvallen, zeker aangezien wij vanaf Eindhoven komen.
Valt de caravan van de trekhaak af, nog voordat we van de parkeerplaats af zijn.
Voor vertrek nog gecontroleerd of de hut goed vast zat op de kogel door het neuswiel weer uit te draaien.
Ik snap er niets van.

Hebben jullie niet zo'n rood/groen palletje op de koppeling die aangeeft of ie goed zit?205Gutmann schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 22:26:
Vanmiddag weer vertrokken naar de camping voor 3 maanden naseizoen.
Valt de caravan van de trekhaak af, nog voordat we van de parkeerplaats af zijn.
Voor vertrek nog gecontroleerd of de hut goed vast zat op de kogel door het neuswiel weer uit te draaien.
Ik snap er niets van.
Oi, dat is zuur. Hopelijk valt de schade mee!205Gutmann schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 22:26:
Ik snap er niets van.
Nee, dat zit er niet op, wij hebben zo'n nieuwe Knott koppeling op de caravan.Timmert schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 22:48:
[...]
Hebben jullie niet zo'n rood/groen palletje op de koppeling die aangeeft of ie goed zit?
Ik heb altijd geleerd om even het neuswiel uit te draaien, als de auto dan met de koppeling omhoog komt, zit hij goed.
Gelukkig lijkt de schade beperkt tot een kapot breekkabeltje.
The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.
Nee, zelfs in het hoogseizoen hadden we nergens file bij de tolpoortjes (op 1 minuutje langzaam rijden na voordat je bij het poortje bent, maar dat telt niet).Cass Casey schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 11:00:
Even een last minute vraag: morgen rijden we naar Zuid-Frankrijk. Iets buiten het seizoen en op zondag dus. Is dan een tolbadge nog een must?
Thanks! Zo’n vermoeden had ik al.pirke schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 11:11:
[...]
Nee, zelfs in het hoogseizoen hadden we nergens file bij de tolpoortjes (op 1 minuutje langzaam rijden na voordat je bij het poortje bent, maar dat telt niet).
Nee het is zeker geen must. We hebben inderdaad zelfs op zwarte zaterdag weinig rijen gezien. Let wel, niet op de autoroute du soleil.
Toch hebben we zo’n badge in de auto. Kost bijna niks en rijdt heerlijk comfortabel door!
Goede vakantie!
[ Voor 7% gewijzigd door JaMaaT op 02-09-2023 12:18 ]
De meningen hier, waaronder die van jou, waardeer ik hoger dan die van m'n schoonmoeder... ;-)JaMaaT schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 12:18:
Voor voor ons vorig jaar in het hoogseizoen als geen must. Nergens langer dan 5 minuten gestaan. Maar das mijn mening
Thanks!Goede vakantie!
Ik wil geen beterweter zijn of je vertellen wat je fout doet. Maar heb je echt de auto 'opgetild' met het neuswiel omhoog te draaien? Ik heb ook weleens iemand gezien die het neuswiel op draaide en de auto 1cm zag bewegen... maar het enige wat hij deed was zorgen dat het gewicht van de kogel af kwam en de auto gewoon uitveerde.. ik til de auto altijd echt een paar CM op zodat ik 100% zeker ben. Daarnaast visueel moet je de kogel nooit kunnen zien, die moet totaal in de koppeling verdwijnen. Ik zet ook 'altijd' de stabilisator erop, die gaat er niet op als ie niet goed zit.205Gutmann schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 22:26:
Ik snap er niets van.
Maar, besides that, mooi balen! Kreeg je hem er wel weer goed op? Heb het 1 keer zien gebeuren op de camping waar we stonden. Die hele koppeling van de caravan zat klem onder de auto/ bumper. De hebben toen de auto op de oprijplanken gereden om te zorgen dat de caravan eronderuit kon.
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD
Het is september, ik denk dat het wel los loopt met de drukte
[ Voor 20% gewijzigd door aerofreak op 02-09-2023 14:16 ]
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
Dat het weekje nadenken ons ws een paar 100€ extra gaat kosten vanwege prijsstijgingen in 2024 nemen we even voor lief.

Vervolgens sprak later een andere vrouwelijke verkoper ons nog aan, zij had voor ons vorige week de offerte gemaakt maar haar toon was sowieso een stuk vriendelijker en begripvoller en legde de situatie vanuit hun kant nog eens uit. In ieder geval zijn we er wel uitgekomen maar het was wel even een smetje op iets wat leuk had moeten zijn...
Eigenlijk ook wel verwacht, in het tijdsbestek dat we er waren waren er links en rechts al 3 bestellingen geplaatst zonder blikken en blozen
Mmm met een kogeldruk van 100 kg moet je wel lekker wat kgs omhoog tillen... Het is mij ook wel eens overkomen, wilde vlak voor een dikke storm weg (laatste kind net terug van school). Te haastig de caravan erop, dan gaat er bij mij geen groen palletje omhoog. Jammergenoeg was 1 buurman getuige van het gebeuren.TgR_KILLER schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 13:44:
[...]
Ik wil geen beterweter zijn of je vertellen wat je fout doet. Maar heb je echt de auto 'opgetild' met het neuswiel omhoog te draaien? Ik heb ook weleens iemand gezien die het neuswiel op draaide en de auto 1cm zag bewegen... maar het enige wat hij deed was zorgen dat het gewicht van de kogel af kwam en de auto gewoon uitveerde.. ik til de auto altijd echt een paar CM op zodat ik 100% zeker ben. Daarnaast visueel moet je de kogel nooit kunnen zien, die moet totaal in de koppeling verdwijnen. Ik zet ook 'altijd' de stabilisator erop, die gaat er niet op als ie niet goed zit.
Je draait hem omhoog met je neuswiel heRed devil schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 16:07:
[...]
Mmm met een kogeldruk van 100 kg moet je wel lekker wat kgs omhoog tillen... Het is mij ook wel eens overkomen, wilde vlak voor een dikke storm weg (laatste kind net terug van school). Te haastig de caravan erop, dan gaat er bij mij geen groen palletje omhoog. Jammergenoeg was 1 buurman getuige van het gebeuren.
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Ha ja dat kan natuurlijk ook. Vroeger, met andere auto en 75 kg kogeldruk (en toen ik zelf ook wat jonger was) was het nog wel te doen om kogeldruk in te schatten op die manier.TgR_KILLER schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 16:26:
[...]
Je draait hem omhoog met je neuswiel heje gaat niet aan 100 kg lopen sleuren met je armen xD
Maar met wiel weer omhoog trekken is wel goede manier, nog niet eerder gezien/gehoord.
Werd mij geleerd toen ik lesje deed voor ik op ging voor BE rijbewijs. Niet zo zeer om kogeldruk in te schatten, meer gewoon om zeker te zijn dat je caravan goed vast zit aan de kogelRed devil schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 16:55:
[...]
Ha ja dat kan natuurlijk ook. Vroeger, met andere auto en 75 kg kogeldruk (en toen ik zelf ook wat jonger was) was het nog wel te doen om kogeldruk in te schatten op die manier.
Maar met wiel weer omhoog trekken is wel goede manier, nog niet eerder gezien/gehoord.
Caravan was eigenlijk altijd op dezelfde manier beladen, dus kogeldruk enkel het eerste jaar paar keer gemeten, daarna eigenlijk nooit meer. zat altijd rond de 75/80 KG. Die analoge meters zijn niet zo heel nauwkeurig
Wij hebben nog een smal oudje (1986) maar ons bed is zelfs 180 bij 200cm.BiLLie- schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 15:14:
[...]
Onze Knaus 550FSK heeft een 1.6m breed bed(de caravan is echter ook 20 cm breder dan andere caravans)
In de breedte dus over elkaar heen klauteren, vind ik niet zo een probleem.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Ja, maar met een smal oudje naast je heb jij voldoende ruimte om te draaien in bed...Bommes schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 21:22:
[...]
Wij hebben nog een smal oudje (1986) maar ons bed is zelfs 180 bij 200cm.
In de breedte dus over elkaar heen klauteren, vind ik niet zo een probleem.
WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...
Wij zijn afgelopen dinsdag richting Zuid-Frankrijk gereden en het is hier heerlijk rustig op de wegen. Hebben toevallig een tolbadge, maar nergens meer dan 2-3 auto’s achter elkaar gezien op de ‘drukke’ punten per poortje. Vooral makkelijk. Nodig? Nee.Cass Casey schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 11:00:
Even een last minute vraag: morgen rijden we naar Zuid-Frankrijk. Iets buiten het seizoen en op zondag dus. Is dan een tolbadge nog een must?
Goede reis toegewenst!
Weet niet bij welke vestiging je bent geweest. Maar dit herken ik wel. AK heeft niet de leukste verkopers.vhal schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 16:04:
Kogel toch door de kerk, na een klein weekje nadenken na ons bezoek hebben we een bestelling geplaatst voor een AK Kavango.
Dat het weekje nadenken ons ws een paar 100€ extra gaat kosten vanwege prijsstijgingen in 2024 nemen we even voor lief.Het kwam er op neer dat de Kavango + keuken + zonder loungebank al "op" waren in de geplande productie van 2023. Ok soit...balen...dit kan gebeuren maar de manier waarop dit gebracht werd door de mannelijke verkoper (blik op de offerte van 1 week oud en de opmerking "ja, dit kennen we niet meer doen") verdiende niet bepaald de schoonheidsprijs. Mijn vrouw is sowieso allergisch voor dit soort communicatieve dingen waardoor één blik wel genoeg was om de desbetreffende verkoper het gevoel te krijgen om even wat anders te doen
![]()
Vervolgens sprak later de verkoopdame ons nog aan, zij had ons vorige week de offerte gemaakt maar haar toon was sowieso een stuk vriendelijker en begripvoller en legde de situatie vanuit hun kant nog uit. In ieder geval zijn we er wel uitgekomen maar het was wel even een smetje op iets wat leuk had moeten zijn...
Eigenlijk ook wel verwacht, in het tijdsbestek dat we er waren waren er links en recht al 3 bestellingen geplaatst zonder blikken en blozen
Wel mooie vouwwagens trouwens. Wij hebben uiteindelijk een campooz gekocht. Maar soms nog wel beetje spijt.
Kijken nog wel wat rond naar een andere.
Vooral een river lodge met keuken of een holtkamper aero.
Maar totaal andere prijzen 😅
Wij zijn donderdag terug gekomen uit annecy. Heel rustig op de weg. Hebben ook tolbadge. Maar zonder was net zo snel geweest. Overal heerlijk rustig.Oekiejoekie schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 21:29:
[...]
Ja, maar met een smal oudje naast je heb jij voldoende ruimte om te draaien in bed...
Ik heb de auto een paar centimeter uit z'n vering getild, maar de enige verklaring is, dat dit toch niet genoeg is geweest.TgR_KILLER schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 13:44:
[...]
Ik wil geen beterweter zijn of je vertellen wat je fout doet. Maar heb je echt de auto 'opgetild' met het neuswiel omhoog te draaien? Ik heb ook weleens iemand gezien die het neuswiel op draaide en de auto 1cm zag bewegen... maar het enige wat hij deed was zorgen dat het gewicht van de kogel af kwam en de auto gewoon uitveerde.. ik til de auto altijd echt een paar CM op zodat ik 100% zeker ben. Daarnaast visueel moet je de kogel nooit kunnen zien, die moet totaal in de koppeling verdwijnen. Ik zet ook 'altijd' de stabilisator erop, die gaat er niet op als ie niet goed zit.
Maar, besides that, mooi balen! Kreeg je hem er wel weer goed op? Heb het 1 keer zien gebeuren op de camping waar we stonden. Die hele koppeling van de caravan zat klem onder de auto/ bumper. De hebben toen de auto op de oprijplanken gereden om te zorgen dat de caravan eronderuit kon.
Het gaat al jaren goed, nu voor de 1e keer niet.

De kogeldruk is bij ons rond de 100 kilo, dat til je niet zomaar even op, daarom gebruik ik altijd het neuswieltje.
Verder gelukkig geen schade aan de hut, hij was van de kogel gevallen, op rem geschoten en stond vrijwel direct stil.
Gelukkig had ik nog een reserve breekkabel en kon de reis snel weer verder.
In plaats daarvan kun je beter het neuswiel uitdraaien totdat de vering van je achteras overduidelijk omhoog wordt geduwd (dus niet alleen van zink- naar rustpositie, maar echt omhoog wordt getild). Pas daarbij op dat je het neuswiel niet zover omhoog draait dat het uit de schacht valt.
Zodra je merkt dat je auto wordt "opgekrikt" door de koppeling, zit de aangrijping wel goed.
Te veel moeite? Investeer dan in een koppeling met een ingebouwde controlepin (het "palletje" waar hierboven over wordt gesproken). Dat werkt ook goed en sneller.
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Wat de rest al zegt, geen must maar wel lekker. Ik heb best wat rijden gezien, juist op minder grote wegen omdat daar veel minder poorten zijn. Maar geen rijen wat zo'n badge onmisbaar maakt. De meeste tijd verlies je over het algemeen door een figuur van voor je wat het niet voor elkaar krijgt om te betalen.Cass Casey schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 11:00:
Het grote voordeel is dat je door poorten kan waar je mag blijven rijden, dat scheelt tot stilstand komen en is met een combinatie best fijn.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik vind het maar vreemd dat soort 'trucjes'. Bij een beetje koppeling kan je prima zien of hij goed ingeklikt is en even voelen of de kogel er goed in zit en je bent 100% zeker dat hij op de juiste manier vast zit.TgR_KILLER schreef op zaterdag 2 september 2023 @ 17:13:
Werd mij geleerd toen ik lesje deed voor ik op ging voor BE rijbewijs. Niet zo zeer om kogeldruk in te schatten, meer gewoon om zeker te zijn dat je caravan goed vast zit aan de kogel.
Mijn stalling heeft een een soort drempelstrip bij de uitgang. Naar hun zeggen is dat voor veel mensen nog wel eens een laatste check geweest dat hun caravan toch niet goed vast zat.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Jah op de Hobby zat ook zon palletje, maar die lag er na 2x al uit.. niet al te best systeem (ben de naam al kwijt, tegenwoordig zit er een ander systeem op de Hobby's). Dat Palletje hadden we ook al paar keer vervangen 2x bij de dealer en laatste keer heeft de stalling dat voor ons gedaan (zat ineens een nieuwe in). Systeem was alles behalve fool proof dus.Gonadan schreef op zondag 3 september 2023 @ 12:47:
[...]
Ik vind het maar vreemd dat soort 'trucjes'. Bij een beetje koppeling kan je prima zien of hij goed ingeklikt is en even voelen of de kogel er goed in zit en je bent 100% zeker dat hij op de juiste manier vast zit.
Mijn stalling heeft een een soort drempelstrip bij de uitgang. Naar hun zeggen is dat voor veel mensen nog wel eens een laatste check geweest dat hun caravan toch niet goed vast zat.
Overigens lag onze stalling in het buitengebied, daar moest je ook over flink wat drempels, dus voor je maar bij de snelweg/hoofdweg was wist je ook wel of ie goed zat of niet xD
Dat is geen garantie.TgR_KILLER schreef op zondag 3 september 2023 @ 17:52:
[...]
Overigens lag onze stalling in het buitengebied, daar moest je ook over flink wat drempels, dus voor je maar bij de snelweg/hoofdweg was wist je ook wel of ie goed zat of niet xD
Ooit een keer de werk aanhanger op de A2 bij Den Bosch verloren.
Ding aangekoppeld in Son en Breugel op de zaak, industrieterrein over, tanken, weer terug onder het industrieterrein, de A2 op en 45km later komt het ding er ineens vanaf.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Als dat zo slecht te zien is op de koppeling dan zou ik gewoon een andere overwegen.TgR_KILLER schreef op zondag 3 september 2023 @ 17:52:
Jah op de Hobby zat ook zon palletje, maar die lag er na 2x al uit.. niet al te best systeem (ben de naam al kwijt, tegenwoordig zit er een ander systeem op de Hobby's). Dat Palletje hadden we ook al paar keer vervangen 2x bij de dealer en laatste keer heeft de stalling dat voor ons gedaan (zat ineens een nieuwe in). Systeem was alles behalve fool proof dus.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Tis al sig niet slecht te zien, maar ding is nogal breekbaar. Naam schiet me ineens te binnen, het is een Winterhoff koppeling. Dingen zijn jaren en jaren standaard geleverd iig op Hobby maar vast ook andere merken.. Maar goed, ik ga toch niet uit van zon palletje, altijd je eigen checks doen of ie goed zit of niet, en de stabilisatorkoppeling klikt er wel heel duidelijk op (groen of rood.. rood is niet goed). Kan eigenlijk niet fout gaan..Gonadan schreef op zondag 3 september 2023 @ 20:55:
[...]
Als dat zo slecht te zien is op de koppeling dan zou ik gewoon een andere overwegen.
Het zat er aan de komen, maar nu weer een andere weg naar Noorwegen zoeken.TheOmen schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:51:
En...je mag een andere route naar Noorwegen gaan uitzoeken als je plannen had.
https://www.rtlnieuws.nl/...ines-uitstel-van-betaling
GRONINGEN (ANP) - Holland Norway Lines, dat sinds vorig jaar met een ferry overtochten naar Noorwegen aanbood, is failliet verklaard. Dat bevestigt advocatenkantoor DeHaan, dat de curator leverde, na berichtgeving van RTV Noord. Volgens de regionale omroep betekent dit dat mensen die al een kaartje hadden gekocht voor de boot hoogstwaarschijnlijk hun geld kwijt zijn. Het schip vaart niet meer.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Bij onze eigen vouwwagen ziter er zo'n rood/ groen palletje die aangeeft of die goed zou moeten zitten, maar daar trek ik inderdaad de boel in het geheel omhoog (75Kg kogeldruk) om te verifiëren dat die goed vast zit, dat doe ik zonder neuswiel.
De tip van het neuswiel heb k al wel eens gehoord, maar vind ik teveel gedoe (laten zakken, uitdraaien, indraaien losmaken en in het geheel omhoog doen). Laatste keer wel groen palletje en al onderweg zonder te voelen (kwam net wat tussendoor), toch eerst gestopt, even gevoeld en pas daarna weer verder, veiligheid is i.m.o. hierin wel erg belangrijik.

Ik heb zo'n simpele:TgR_KILLER schreef op zondag 3 september 2023 @ 21:53:
[...]
Tis al sig niet slecht te zien, maar ding is nogal breekbaar. Naam schiet me ineens te binnen, het is een Winterhoff koppeling. Dingen zijn jaren en jaren standaard geleverd iig op Hobby maar vast ook andere merken.. Maar goed, ik ga toch niet uit van zon palletje, altijd je eigen checks doen of ie goed zit of niet, en de stabilisatorkoppeling klikt er wel heel duidelijk op (groen of rood.. rood is niet goed). Kan eigenlijk niet fout gaan..
:strip_exif()/f/image/aJr9RgJxwzSZU4wBMcitiqDI.jpg?f=fotoalbum_large)
Aan de blokkering bovenop kan je al zien dat hij goed geklikt is, eventueel voel je even aan de onderkant of de kogel er wel goed in zit. Je moet aardig je best doen wil het bij deze mis gaan.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
We staan alleen wel bovenop een heuvel met flink veel wind. Was wel even een uitdaging om de tent, met name het grondzeil, op te stellen. Maar alles staat en we zitten nu lekker te relaxen.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FnrpGPQqsDnXVxH6ec5qcDlh.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lJXLw67AxZGyzGsKo9vY80LN.jpg?f=user_large)
Morgen maar eerst na het ontbijt boodschappen doen en dan bij het zwembad relaxen en kijken wat we allemaal gaan doen komende dagen. Sowieso Carcassonne bezoeken, wijn kopen en op zoek naar een kaasmaker of iets dergelijks.
Maar dat is geen stabilisator koppeling of wel? Waar is die van? *even geen zin om te zoeken wat je rondsleurtGonadan schreef op maandag 4 september 2023 @ 21:29:
[...]
Ik heb zo'n simpele:
[Afbeelding]
Aan de blokkering bovenop kan je al zien dat hij goed geklikt is, eventueel voel je even aan de onderkant of de kogel er wel goed in zit. Je moet aardig je best doen wil het bij deze mis gaan.
Lekker plekje hoor! En hey! die tafel hebben wij ook xDCass Casey schreef op maandag 4 september 2023 @ 21:32:
Vanmiddag aangekomen op camping [url="https://www.yellohvillage.fr/camping/domaine_d_arnauteille"]
[Afbeelding]
Morgen maar eerst na het ontbijt boodschappen doen en dan bij het zwembad relaxen en kijken wat we allemaal gaan doen komende dagen. Sowieso Carcassonne bezoeken, wijn kopen en op zoek naar een kaasmaker of iets dergelijks.
Die hadden we al met de tent, is mee gegaan naar de caravan, en gaat straks ook mee naar de camper.. Prima tafel
[ Voor 37% gewijzigd door TgR_KILLER op 04-09-2023 21:46 ]
Nee dat is een vrij simpele standaard koppeling.TgR_KILLER schreef op maandag 4 september 2023 @ 21:44:
Maar dat is geen stabilisator koppeling of wel? Waar is die van? *even geen zin om te zoeken wat je rondsleurt
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Fijne vakantie! Dat gravel / zand lijkt me wel vreselijk. Doe mij maar een Hollands grasmatje alhoewel daar tegenwoordig ook steeds meer kiezels inzitten. Het is wachten tot er 1 door het zeil priktCass Casey schreef op maandag 4 september 2023 @ 21:32:
Vanmiddag aangekomen op camping Domaine D’Arnauteille in Zuid-Frankrijk. Eerste indruk: WAAR IS IEDEREEN?!? Ja, we zitten buiten het seizoen, maar het is nou ook weer niet oktober of zo. We zijn echt de enige gasten in de hoek van de camping waar wij staan. Wel een luxe plekje met eigen sanitair, bbq, ligstoelen, picknickplek, koelkast en flink ruimte voor de grote tent, auto en aanhanger.
We staan alleen wel bovenop een heuvel met flink veel wind. Was wel even een uitdaging om de tent, met name het grondzeil, op te stellen. Maar alles staat en we zitten nu lekker te relaxen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

Dacht ik alGonadan schreef op maandag 4 september 2023 @ 21:51:
[...]
Nee dat is een vrij simpele standaard koppeling.
100% correct.....wilde ik zeggen tot ik dit las, er is wat nuance:TgR_KILLER schreef op maandag 4 september 2023 @ 22:17:
[...]
. (is volgens mij voor o.a. de tempo 100 keuring in Duitsland ook gewoon verplicht.)
- Een oplooprem
- Hydraulische schokdempers
- Banden voorzien van de juiste loadindex
- Banden voorzien van de juiste snelheidscodering
- De banden van de caravan/aanhangwagen mogen niet ouder zijn dan 6 jaar
- Eventueel anti-slingerkoppeling (voorzien van E-keurmerk)
- Het maximaal beladen caravangewicht ten hoogste 80% van het ledig autogewicht (massa rijklaar) bedragen
- Het maximaal beladen aanhangergewicht ten hoogste 110% van het ledig autogewicht (massa rijklaar) bedragen
Indien er wèl een anti-slingerkoppeling aanwezig is mag:
- Het maximaal beladen caravangewicht ten hoogste 100% van het ledig autogewicht (massa rijklaar) bedragen
- Het maximaal beladen aanhangergewicht ten hoogste 120% van het ledig autogewicht (massa rijklaar) bedragen
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Ben er bang voor, de betreffende charter overeenkomst is al beeindigd. De boot heeft sinds gisteren al een nieuwe thuishaven: Riga, LetlandGonadan schreef op maandag 4 september 2023 @ 15:51:
Wachten op de doorstart. Een faillissement is veelal een methode om van je schulden af te komen als het even tegen zit.
[ Voor 4% gewijzigd door FastFred op 05-09-2023 11:22 ]
Dat is snel.... normaal raak je zo'n schuit niet binnen 24 uur kwijt zeg maar.FastFred schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:18:
[...]
Ben er bang voor, de betreffende charter overeenkomst is al beeindigd. De boot heeft sinds gisteren al een nieuwe thuishaven: Riga, Letland
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Scheelt mij weer een hoop typen, die sticker heb ik dus ook.JanHenk schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 10:17:
Juist. Om die reden kunnen vouwwagens met schokbrekers (maar zonder anti-slingerkoppeling) ook een tempo 100 ontheffing krijgen
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zal huur, lease of charter geweest zijn, vermoed ik. Is denk ik ook wat @FastFred bedoelt. Kennelijk had de eigenaar van de schuit al snel een andere huurder.Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:40:
[...]
Dat is snel.... normaal raak je zo'n schuit niet binnen 24 uur kwijt zeg maar.
https://shop.dekra.nl/diensten/tempo-100/#bestellenTheOmen schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 10:13:
[...]
100% correct.....wilde ik zeggen tot ik dit las, er is wat nuance:Indien er géén anti-slingerkoppeling aanwezig is mag:
- Een oplooprem
- Hydraulische schokdempers
- Banden voorzien van de juiste loadindex
- Banden voorzien van de juiste snelheidscodering
- De banden van de caravan/aanhangwagen mogen niet ouder zijn dan 6 jaar
- Eventueel anti-slingerkoppeling (voorzien van E-keurmerk)
- Het maximaal beladen caravangewicht ten hoogste 80% van het ledig autogewicht (massa rijklaar) bedragen
- Het maximaal beladen aanhangergewicht ten hoogste 110% van het ledig autogewicht (massa rijklaar) bedragen
Indien er wèl een anti-slingerkoppeling aanwezig is mag:
- Het maximaal beladen caravangewicht ten hoogste 100% van het ledig autogewicht (massa rijklaar) bedragen
- Het maximaal beladen aanhangergewicht ten hoogste 120% van het ledig autogewicht (massa rijklaar) bedragen
Ze komen gewoon bij je thuis om e.e.a. te controleren en een paar dagen later krijg je de sticker + certificaat thuisgestuurd. Nu wij er over denken om volgend jaar naar Oostenrijk te gaan, moet ik deze ook maar bestellen
Bij het examen voor het BE rijbewijs (rijden met aanhanger) dien je na aankoppelen het neuswiel naar beneden te draaien zodat je de auto "omhoog" ziet komen. Dan weet je zeker dat ie vast zit. Doe je dit niet of vergeet je dit, ben je gezakt.jbdeiman schreef op maandag 4 september 2023 @ 16:20:
Hoe ik de controle doe wisselt per geval, met de caravan van mijn ouders (kogelrduk ong. 100Kg), daar zit een sabilisator op en daarbij is goed te zien of dat goed is.
Bij onze eigen vouwwagen ziter er zo'n rood/ groen palletje die aangeeft of die goed zou moeten zitten, maar daar trek ik inderdaad de boel in het geheel omhoog (75Kg kogeldruk) om te verifiëren dat die goed vast zit, dat doe ik zonder neuswiel.
De tip van het neuswiel heb k al wel eens gehoord, maar vind ik teveel gedoe (laten zakken, uitdraaien, indraaien losmaken en in het geheel omhoog doen). Laatste keer wel groen palletje en al onderweg zonder te voelen (kwam net wat tussendoor), toch eerst gestopt, even gevoeld en pas daarna weer verder, veiligheid is i.m.o. hierin wel erg belangrijik.
Mmm ik heb BE 5 jaar geleden gehaald ofzo, kan me dit niet herinneren.ColeJ schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 13:34:
[...]
Bij het examen voor het BE rijbewijs (rijden met aanhanger) dien je na aankoppelen het neuswiel naar beneden te draaien zodat je de auto "omhoog" ziet komen. Dan weet je zeker dat ie vast zit. Doe je dit niet of vergeet je dit, ben je gezakt.
Een veel van de kleine aanhangers hebben ook geen neuswiel, dus een eis kan het volgens mijn ook niet zijn.
Dat wil niet zeggen dat de eisen/wensen bij rijbewijzen niet kunnen veranderen in de loop der jaren natuurlijk, maar in dit geval lijkt het op een gevalletje persoonlijke voorkeur van de examinator en/of instructeur.
Neuswiel is zeker niet verplicht. Er zijn meer technieken om te controlleren of de aanhanger goed op de kogel zit....pickboy schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 13:56:
Ik heb mijn BE 4 jaar geleden gehaald en daar was dit ook geen eis of gewenste handeling. De indicator op de koppeling moet je wel controleren.
Een veel van de kleine aanhangers hebben ook geen neuswiel, dus een eis kan het volgens mijn ook niet zijn.
Dat wil niet zeggen dat de eisen/wensen bij rijbewijzen niet kunnen veranderen in de loop der jaren natuurlijk, maar in dit geval lijkt het op een gevalletje persoonlijke voorkeur van de examinator en/of instructeur.
De rijbewijzen veranderen eens in de zoveel jaar. Sinds januari 2013 zijn er aardig wat dingen veranderd, ook wat betreft aanhangers die je met B mag rijden (ruimere regels) en E achter B is flink begrensd (helaas).
Spreekt boekdelen over het oorspronkelijke businessplan van de lijn en de investeringsbereidheid....Wild Chocolate schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 12:40:
[...]
Zal huur, lease of charter geweest zijn, vermoed ik. Is denk ik ook wat @FastFred bedoelt. Kennelijk had de eigenaar van de schuit al snel een andere huurder.
Snel geld en mensen die nu betaald hebben en niet meer kunnen reizen met de lijn, vette pech.
Ik merk dit zojuist pas op. Specifiek gelden deze regels bij BE rijbewijzen afgegeven vanaf 19 januari 2013. Mijn BE is afgegeven op 4 januari 2013...PageFault schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 14:02:
[...]
De rijbewijzen veranderen eens in de zoveel jaar. Sinds januari 2013 zijn er aardig wat dingen veranderd, ook wat betreft aanhangers die je met B mag rijden (ruimere regels) en E achter B is flink begrensd (helaas).
Heb ik even geluk
Je noemt het flink begrensd (qua aanhangergewicht is dat ook zo), maar in de praktijk kom je volgens mij bijna nooit in de knel. Niet met kamperen althans...
Met kamperen waarschijnlijk niet, maar met zware aanhangers beslist. Het weerhield mij om een dikke jaren 90 Landcruiser te kopen. Die mag veel trekken, maar met je BE rijbewijs na die 19 januari dus nietJanHenk schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 14:20:
[...]
Ik merk dit zojuist pas op. Specifiek gelden deze regels bij BE rijbewijzen afgegeven vanaf 19 januari 2013. Mijn BE is afgegeven op 4 januari 2013...![]()
Heb ik even geluk
Je noemt het flink begrensd (qua aanhangergewicht is dat ook zo), maar in de praktijk kom je volgens mij bijna nooit in de knel. Niet met kamperen althans...
Je mag nog steeds 3500kg trekken, volgens mij mag een landcruiser sowieso ook niet meer dan 3000kg. Of er moeten modellen zijn die (veel) meer mogen trekken.PageFault schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 15:49:
[...]
Met kamperen waarschijnlijk niet, maar met zware aanhangers beslist. Het weerhield mij om een dikke jaren 90 Landcruiser te kopen. Die mag veel trekken, maar met je BE rijbewijs na die 19 januari dus niet
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Er zijn modellen van 2800 kg en de meeste modellen mogen 3500 kg trekken. In de jaren 80 en 90 hebben ze modellen gemaakt van 4000 kg. Dat is soms net wat je te kort komt. Nu gaat het gewoon achter de shovel of tractor, maar dat houdt het verkeer op als je wat verder weg moet....Ozzie schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 16:24:
[...]
Je mag nog steeds 3500kg trekken, volgens mij mag een landcruiser sowieso ook niet meer dan 3000kg. Of er moeten modellen zijn die (veel) meer mogen trekken.
Het is dan de vraag of je verplicht bent om specifiek op die wijze de koppeling te controleren of dat het verplicht bent om te controleren en je instructeur leert je deze wijze aan.ColeJ schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 14:12:
Tsja, ik heb vorige week examen gedaan en toen moest het wel degelijk. Geslaagd overigens
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb in 2020 mijn BE gehaald, en mij is het inderdaad ook zo geleerd, vandaar dat ik het enkele pagina's terug al zei
Ik weet ook wel dat kleinere aanhangertjes soms geen neuswiel hebben, maar voor die kleinere aanhangertjes ga je ook je BE niet halen want tot 750 KG mag je altijd trekken.
En wat betreft die gewichten mis ik denk ik iets... ook met een 'nieuw' BE mag je volgens mij gewoon 7 ton trein gewicht hebben.. 3500 KG auto en 3500 KG aanhanger... Wij reden dus een Land Cruiser 120, ff uit mijn hoofd had die eigen gewicht van 2850 KG en die mocht er 2800 KG achter hebben, dus elke combi die ik daarmee kon maken mocht ik gewoon rijden met BE. Je mocht met een 'oud' BE rijbewijs onbeperkt gewicht aanhanger mee sleuren. Maar wie gaat dat in de praktijk gebruiken? Auto's die meer dan 3500 KG aanhanger mogen trekken zijn er volgens mij niet zo heel veel..
Anyhow, volgens mij raken we beetje offtopic xD
Over 1.5 week gaan we eindelijk (sinds Pasen) weer 'kamperen' we hebben een stacaravan gehuurd op een camping in Normandië. Zwaar toe aan vakantie atm dus blij dat we eindelijk ff weg kunnen. Gaan vast ook mooie dingen zien. Kan niet wachten tot onze camper er eindelijk is, wordt midden in de winter geleverd, dus blegh.
Denk ook niet dat HNL terug komt zoals het was, ging al keihard mis toen ze het contract met de Eemshaven kapot hebben laten lopen. Details zullen ze wel nooit vrijgeven. Maar wat ik altijd las dat ze voor 1 jaar het eerste recht op een ligplaats hadden, en in dat jaar moesten ze concrete plannen maken om een eigen ligplaats te creeren (grond was er al 'achter' hun gebouw). Maar die plannen zijn er nooit gekomen, en zo verloren ze de ligplaats.FastFred schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 11:18:
[...]
Ben er bang voor, de betreffende charter overeenkomst is al beeindigd. De boot heeft sinds gisteren al een nieuwe thuishaven: Riga, Letland
Tja en als je dan als HOLLAND Norway Lines vanuit Duitsland gaat varen... dan ben je al beetje klaar volgens mij
Wel eeuwig zonde, we hebben vorig jaar echt een perfecte overtocht gehad met ze. Hoorde toen zelfs van mede passagiers geruchten dat ze al aan t denken waren om een 2de veerboot in te zetten zodat ze niet om de dag maar elke dag over konden.
[ Voor 6% gewijzigd door TgR_KILLER op 05-09-2023 21:05 ]
Kun je niet gewoon om het gevoel er in te houden, in oktober ofzo nog ff een lang weekend naar de Veluwe oid? Met het huidige klimaat is het dan toch nog niet (te) koud. En je hebt meteen een excuus om die modder nog een keer van je caravan te wassenaReaRe schreef op maandag 4 september 2023 @ 22:05:
Fijne vakantie @Cass Casey ziet er goed uit
* aReaRe is jaloers
We've got that ring of confidence
Wij hadden geboekt in de maand juli, om te varen vanaf Emden naar KristiansandTgR_KILLER schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 21:04:
[...]
Denk ook niet dat HNL terug komt zoals het was, ging al keihard mis toen ze het contract met de Eemshaven kapot hebben laten lopen. Details zullen ze wel nooit vrijgeven. Maar wat ik altijd las dat ze voor 1 jaar het eerste recht op een ligplaats hadden, en in dat jaar moesten ze concrete plannen maken om een eigen ligplaats te creeren (grond was er al 'achter' hun gebouw). Maar die plannen zijn er nooit gekomen, en zo verloren ze de ligplaats.
Tja en als je dan als HOLLAND Norway Lines vanuit Duitsland gaat varen... dan ben je al beetje klaar volgens mijMaar prijzen waren ook ondertussen wel door t plafond. Waar wij vorig jaar een retourtje voor hadden kreeg je nu nog maar een enkeltje, terwijl je er wel een stuk verder voor moest rijden.
Wel eeuwig zonde, we hebben vorig jaar echt een perfecte overtocht gehad met ze. Hoorde toen zelfs van mede passagiers geruchten dat ze al aan t denken waren om een 2de veerboot in te zetten zodat ze niet om de dag maar elke dag over konden.
Mijn geld van de reis heb ik al teruggekregen via Socialdeal. Maar m'n boekingen op de cruise zelf moet ik nog terugkrijgen (ontbijt en diner)
Spijtige zaak!
En omdat failliet sta je helemaal achter aan in de rij.TheNewBlood schreef op woensdag 6 september 2023 @ 07:28:
[...]
Maar m'n boekingen op de cruise zelf moet ik nog terugkrijgen (ontbijt en diner)
Spijtige zaak!
Alleen dan moet de rederij dit proces zelf opstarten maar dat hadden ze nog niet gedaan
Auto's niet nee, maar het was een reactie op de "BE combinatie" die voor verhuizingen en dergelijke in de verhuur gingen. Die combinaties gaan tot 8.750 kg en daarvoor willen ze gewoon dat je C of CE hebt.TgR_KILLER schreef op dinsdag 5 september 2023 @ 20:19:
@ de hele discussie hierboven.
Auto's die meer dan 3500 KG aanhanger mogen trekken zijn er volgens mij niet zo heel veel..
Er zijn er niet veel, zeker niet na 2000, maar ze zijn er wel.Deveon schreef op woensdag 6 september 2023 @ 09:42:
[...]
Auto's niet nee, maar het was een reactie op de "BE combinatie" die voor verhuizingen en dergelijke in de verhuur gingen. Die combinaties gaan tot 8.750 kg en daarvoor willen ze gewoon dat je C of CE hebt.
Eerste keer in het herfst seizoen, ben benieuwd met kinderen in de leeftijd van 1,4 en 7.
Hebben mensen nog goeie ervaringen mee gehad? Of tips qua camping met ook leuke binnenzwembad en speeltuin voor als het regent?
Je geeft niet aan welk gebied je voorkeur heeft, maar iets als Rabbit Hill op de Veluwe, is dat wat? Landal park met camping, dus ook veel faciliteiten aanwezig (zwembad,binnenspeeltuin,....).PaulBloem schreef op donderdag 7 september 2023 @ 12:57:
Het zomerseizoen achter ons (qua schoolgaande kinderen), willen we eens gaan kijken naar een herfstvakantie op de camping met onze vouwwagen (zit een kachel in en we nemen onze eigen dekbedden lekker mee).
Eerste keer in het herfst seizoen, ben benieuwd met kinderen in de leeftijd van 1,4 en 7.
Hebben mensen nog goeie ervaringen mee gehad? Of tips qua camping met ook leuke binnenzwembad en speeltuin voor als het regent?
We hebben er toen de kinderen ook rond die leeftijd waren eens gekampeerd. Was goed bevallen.
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Beerze Bulten. Beste camping die ik ken qua voorzieningen en plekken.PaulBloem schreef op donderdag 7 september 2023 @ 12:57:
Of tips qua camping met ook leuke binnenzwembad en speeltuin voor als het regent?
Campings met goede (binnen)faciliteiten zijn er genoeg in Nederland. Even sorteren bij "ANWB Camping" op 5 sterren-campings
Ja dat was inderdaad ons grootste bottleneck.. maar gelukkig hebben we een oom waar we die wel een dag of twee kunnen parkeren uitgevouwen in een loodsJanHenk schreef op donderdag 7 september 2023 @ 14:03:
@PaulBloem Heb je mogelijkheid om de wagen goed te drogen voor ie de stalling ingaat, desnoods overdekt? Dat vind ik wel een nadeel van kamperen met een vouwwagen in het naseizoen...
Campings met goede (binnen)faciliteiten zijn er genoeg in Nederland. Even sorteren bij "ANWB Camping" op 5 sterren-campings
TheOmen schreef op donderdag 7 september 2023 @ 13:35:
[...]
Je geeft niet aan welk gebied je voorkeur heeft, maar iets als Rabbit Hill op de Veluwe, is dat wat? Landal park met camping, dus ook veel faciliteiten aanwezig (zwembad,binnenspeeltuin,....).
We hebben er toen de kinderen ook rond die leeftijd waren eens gekampeerd. Was goed bevallen.
Thanks! Ga ik eens bekijken. Gebied is een vrij ruim begrip... alles binnen 2 uur vanuit Rotterdam is prima.Red devil schreef op donderdag 7 september 2023 @ 13:54:
[...]
Beerze Bulten. Beste camping die ik ken qua voorzieningen en plekken.
Hoewel m'n vrouw wellicht liever max. 1 uur heeft.. want die moet nog 1 dagje in dde herfstvakantie werken
Je hebt De Paal , Ter Spegelt, de Beerze Bulten, de Zandstuve, de Bongerd.
En dan zijn er nog genoeg die ik vergeten ben.
Zelf sta ik al 5 jaar met de caravan op de camping in de herfstvakantie, nog nooit spijt van gehad.
Capfun Ijsselstrand.PaulBloem schreef op donderdag 7 september 2023 @ 12:57:
Het zomerseizoen achter ons (qua schoolgaande kinderen), willen we eens gaan kijken naar een herfstvakantie op de camping met onze vouwwagen (zit een kachel in en we nemen onze eigen dekbedden lekker mee).
Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.