[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 192 ... 279 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:24
Koelvloeistof kookpunt is meestal 120 graden met een gebruikelijke bedrijfstemperatuur van 90 graden.

Het glycol gaat bij normaal gebruik naar de 70-75 graden (volgens de nerd stats) zodat de radiatoren goed hun werk kunnen doen en de boiler goed opwarmt. Maar van systeem uit naar 70-75 graden en de boiler als buffervat kan er best wat hitte onttrokken worden aan de koelvloeistof: met 28kW gaat dat best hard. En als de binnentemperatuur flink mag oplopen dan krijg je effectief alle radiatoren in de camper erbij om je koelvloeistof af te koelen :o.

Niet zo effectief als een goede ventilator op de radiator in je neus, maar misschien net genoeg om de berg op te komen als er iets mis is met je radiator/ventilator.

• pirke
Bommes schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:20:
De moderne koelwater temperatuur metertjes geven gewoon een midden waarde aan.
Die gaan echt niet meer omhoog bij minimaal oplopende koelwater temperatuur.
Ze gaan met het opwarmen van het water netjes naar het midden en blijven dat staan.
Bij onze BMW is het een digitaal metertje, op te roepen in de boordcomputer, hoe hard ik er ook aan trek, of laat werken met klimmen, met of zonder aanhanger.. Gewoon in het midden dat aanwijzertje.
Hoe hoger de koelvloeistof temperatuur, hoe effectiever de radiator+ventilator werkt. Het is een zelf dempend systeem waarbij elke volgende graad verhoging significant meer energie kost dan de vorige graad verhoging.

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

pirke schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:14:
[...]

Kalde ken ik niet, Alde wel ;)
Iets met Kabe en Alde verhaspelen :P Foutje.

Verder duidelijke uitleg (y)

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Kamperen op MAX op NPO1 *O*

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-01 22:38

Bommes

Capo del formaggio

pirke schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:39:
[...]

Hoe hoger de koelvloeistof temperatuur, hoe effectiever de radiator+ventilator werkt. Het is een zelf dempend systeem waarbij elke volgende graad verhoging significant meer energie kost dan de vorige graad verhoging.
Eensch, maar vroegah, in de wat oudere auto's zonder al te veel elektronica.
Ging het metertje wel gewoon omhoog, over de 100graden, als er flink geklommen moest worden.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:22

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Toen had je vaak ook nog geen ventilator en moest je het van de rijwind hebben, leuk in de file. :P

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Gonadan schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 21:49:
Toen had je vaak ook nog geen ventilator en moest je het van de rijwind hebben, leuk in de file. :P
Ho ho over zo lang geleden heb ik niet..
Mijn laatste Ducato camper uit 2000 had 2 ventilators (alle Ducato's hadden dat trouwens).
Eentje ging bij 95 graden aan, de volgende bij 105 dacht ik.
Die 2de ging bijna nooit aan, temperatuur bleef netjes onder of net op de 100 graden.
Maar je zag het metertje wel wat doen bij rijden in de bergen en/of warme omgevingen.

Overigens ken ik geen auto's zonder ventilator, heeeel vroeger draaide het ding gewoon altijd mee via een v-snaar, al dan niet met een thermokoppel aangedreven.

[ Voor 12% gewijzigd door Bommes op 29-08-2023 21:52 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Bommes schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 21:46:
[...]

Ging het metertje wel gewoon omhoog, over de 100graden, als er flink geklommen moest worden.
Of niet, en zag je een stoomwolk onder de motorkap te voor schijn komen :+

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Mijn opa stopte dan altijd, als hij met zijn Jetta + caravan de Brenner op moest.
Schoen tussen de motorkap en weer terug dicht, dan bleef het ding op een kiertje openstaan.
Beetje meer koele lucht in de motorruimte.
In geval dat dat nog niet voldoende was, ging de kachel in de auto op standje sauna.
Om ook via die weg wat koelwater warmte kwijt te raken.
Alle ramen open.. :P

Maar we dwalen af.

Kamperen:
Ik heb net een motor accuutje dat ik nog had liggen in de caravan aangesloten.
Nu hebben we ook werkende verlichting en waterpomp als we ergens zonder stroom staan.
Na de vakantie nog zo aansluiten dat het ding ook opgeladen wordt als de motor van de auto loopt.
Voor nu heb ik er maar een druppelladertje bij gelegd, kan ik op de camping die accu weer terug opladen.

Ook voor ons laatste beetje vakantie deze zomer, volgende week nog 1 weekje op pad een camping geboekt.
Zwarte woud is het doel.
We vertrekken donderdag avond al, na het werk.
Voor onderweg een camperplaats gezocht waar we ook met de caravan welkom zijn.
Gevonden bij een Hotel ergens in de bossen net ten Noorden van de Moezel.
Gratis plekje om te overnachten, wel hebben ze dan graag dat je een hapje mee eet bij hun.
Avond eten gaan we niet halen denk ik, maar 3 keer ontbijtbuffet zal ook wel goed zijn toch. :+

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Afgezien van "ik weet het beter" ;)

@pirke als ik bv 600gram per meter en niet (veel) dikker dan de buizen tja .. maar wel veel meer oppervlakte dan weet ik niet of ik wel een happy caravaner zou worden .. maar voor een camper snap ik echt wel de uitkomst. klinkt dat betreft wel een aanwinst .. zeker het multi verwarming(s) stukje en je motor ..
thx voor je mooie uitleg hoop dat @Gonadan of @naitsoezn je post pin't :)

Wat ik tot nu toe van de dieselheater(s) lees is dat die ook wel efficient/energie zuinig zijn, maar voordeel is dat ik bij deze denk ik ook de voortent met het juiste buizen systeem oid kan inblazen .. wat je niet nodig hebt bij een camper .. natuurlijk

Tja vanalles

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:00
Bommes schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 21:51:
[...]
Overigens ken ik geen auto's zonder ventilator, heeeel vroeger draaide het ding gewoon altijd mee via een v-snaar, al dan niet met een thermokoppel aangedreven.
Dat meedraaien op de V-snaar was in zomerse files het probleem. Sta je tijdens een zware rit met gloeiend hete motor ineens stil. Motorblok gaat dan stationair draaien en daarmee valt ook de draaisnelheid van die V-snaar aangedreven ventilator vrijwel stil. En er is geen rijwind meer. De elektrische ventilator heeft hier een grote meerwaarde, want die blaast ook hard wanneer het motorblok stationair draait.

Eigenlijk heeft zo'n V-snaar ventilator vooral zin wanneer je in een lage versnelling met beperkte snelheid aan het klimmen bent. Motor en dus ook ventilator draaien dan hard waardoor de ventilator echt voor extra luchtstroom langs de radiator zorgt.
Bij hoge snelheid draait de ventilator ook wel hard, maar voegt het weinig tot niets toe bovenop rijwind.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Dat was het ja, er was wel een ventilator maar hij deed het gewoon niet. Ouwe monteur @Bommes had gelijk. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Bommes schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 22:22:
Kamperen:
Ik heb net een motor accuutje dat ik nog had liggen in de caravan aangesloten.
Nu hebben we ook werkende verlichting en waterpomp als we ergens zonder stroom staan.
Na de vakantie nog zo aansluiten dat het ding ook opgeladen wordt als de motor van de auto loopt.
Voor nu heb ik er maar een druppelladertje bij gelegd, kan ik op de camping die accu weer terug opladen.

Ook voor ons laatste beetje vakantie deze zomer, volgende week nog 1 weekje op pad een camping geboekt.
Zwarte woud is het doel.
We vertrekken donderdag avond al, na het werk.
Voor onderweg een camperplaats gezocht waar we ook met de caravan welkom zijn.
Gevonden bij een Hotel ergens in de bossen net ten Noorden van de Moezel.
Gratis plekje om te overnachten, wel hebben ze dan graag dat je een hapje mee eet bij hun.
Avond eten gaan we niet halen denk ik, maar 3 keer ontbijtbuffet zal ook wel goed zijn toch. :+
Hoezo kamperen? Jij zit toch op je motor rondjes te rijden? :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-01 17:36
Gonadan schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:13:
[...]

Bedoel je dan dat je je er bewust niet aan zou houden en wachten tot iemand er wat van komt zeggen?
Bijzondere conclusie.

Nee. Want zelf doe ik dat nooit, we zitten in de avond niet bij anderen, zijn nogal op onszelf.
Maar als mijn buren een gezellige avond met vrineden hebben en dat wordt 3 uur in de nacht dan hobbel ik rond middernacht even langs en vraag of het iets zachter kan, als dat nodig is. Waarbij het absoluut niet muisstil moet zijn of gefluister. Van mij mag er zelfs een muziekje op staan.

[ Voor 10% gewijzigd door maartend op 30-08-2023 10:38 ]

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-01 08:53
vso schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 15:16:
[...]

De uitdaging van wand/vloer is dat je met geluk 22mm vloer/wanddikte totaal hebt daarin slangen verwerken is nog extra uitdagend, elektrische vloerverwarming heeft andere uitdagingen en 25kg per uur per accu verwarming is voor 4 uur 100kg accu gewicht wellicht ook iets wat je niet wilt als je gewichtslimieten hebt ;)

er zijn overgens geisers en elektrische boilers , maar die zijn meer bedoelt voor douchen..

Naar zeggen zijn die diesel dingen niet zo lawaaiig en verbruiken erg weinig energie (12v accu is genoeg), en inderdaad diesel meevoeren is wellicht het enige minpunt .. maar je zal vast gas/benzine versies hebben toch ? zolang ik opties heb vind ik het allang best.
Ik verwijs ff kortweg naar de Alde systemen: https://en.alde.se/alde-heating-system/ ook vloeistof in de vloer en dus ook in muur mogelijk ald an niet in combi met efficiënte radiatoren

• zuma
Ik ben 3 weken op vakantie geweest in Schotland met het gezin. We zijn via Duinkerken - Dover gegaan. Met op heen en terugreis 1 overnachting in de omgeving van Penrith

1 week gekampeerd aan Loch Ness, Daar wat wandelingen gedaan en een topje beklommen om een 'mooi' uitzicht over Loch Ness te kunnen krijgen. Gelukkig was het zicht zeer beperkt. zoals het meestal in Schotland betaamt ;-) Nog een dagje cultureel gedaan in Inverness en een dag tripje om onder meer de Harry Potter brug eens te bekijken.

Daarna 2 weken op Isle of Mull (preciezer, op het meest westelijke puntje van Ross of Mull). Gewoon met je giechel aan de kust van de Noordelijke Atlantische Oceaan. Wederom veel wandelingen gemaakt (waaronder op het eiland Iona) en de hoogste Munro van de Hebriden beklommen, de Ben More. Daar had ik wel 2 dagen goed spierpijn van. En wederom nul uitzicht

Schotland is ruig, het weer wisselvallig en midges zijn er zeker. Maar met wat maatregelen was het goed toeven!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zwIOGn64MGE208zhJj8mbg3uU30=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dDyPX22R1IepYFbE14drgU9K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mybdA-vQEs29AGV1yVIm-EymVyU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yg6BF0gtTC4QHj3QiHaDRt1k.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F8XJdAt2u9aOoXpTj3bDc_gLJmA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UhwY0KTaFoaT7dfl0rsDMlxZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5KXVQSEjljmN8ReCAjigQ6JgFjU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2SdWcK4KgPzs03mpqlG6RW6V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9yY_v2ORgRSOPdyfc_DqbvbUm6U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4lAU9NE1Y41Pk3J9nPWKt0Ls.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jdlG40krF1UdprLVbdxofaQQUFM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7f3TXNaAieGFK2a8YI6r5yIY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yFrHEk8Z2JMXrss783d3-PGa_4o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EagPAwAMCbeJkcK9hvkJqO3c.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Jjmj6u3QhC3q0lnAQV5K7Bl72g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zHynhPBLhEUhbLJ0550Z9CZ9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iLKGMJ9fNm7txTwZTSl_jexSX9k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4FmGlXcXzMrICz76rkzAKNA6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door zuma op 30-08-2023 11:43 ]

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12:15
Mooie plaatjes, wij willen ook een keer naar Schotland toe maar met twee kleine kinderen zie ik het niet zo zitten. Ik ben bovendien een mooi-weer camper en dergelijke attire wil ik niet aan hoeven te hebben in de zomer :P

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• zuma
Dr. Strangelove schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:01:
Mooie plaatjes, wij willen ook een keer naar Schotland toe maar met twee kleine kinderen zie ik het niet zo zitten. Ik ben bovendien een mooi-weer camper en dergelijke attire wil ik niet aan hoeven te hebben in de zomer :P
Je hoeft geen munro te beklimmen :+

Midges hou je prima uit je kampeermiddel met een thermacell (ff googlen) en buiten zijn de hoofdnetjes echt wel belangrijk om bij je te hebben. Een kampvuurtje helpt ook altijd. Als het donker is zijn ze weg. Ze komen overdag tot schemer altijd als het windstil is en als je ff stil staat. Aan de kust veel minder last van (meestal wind)

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Wij komen al ruim 25 jaar in Schotland, ook met kleine kinderen. Gelukkig nog nooit die hoedjes nodig gehad. :)

Je moet met de midges ook een beetje geluk hebben, en je kunt je reis er op plannen. Inderdaad aan de kust veel minder last dan bijvoorbeeld in de Cairngorms, en als je je niet vantevoren vastpint op een bepaalde lokatie dan kun je op https://www.smidgeup.com/midge-forecast/ kijken hoe erg het (ongeveer) gaat zijn, en gewoon een andere bestemming kiezen. Die site is behoorlijk betrouwbaar. We hebben voor de zekerheid altijd wel wat bij ons: sowieso een groot gaasdoek voor de tentopening, en Smidge (verkrijgbaar bij iedere zichzelf serieus nemende Outdoor-zaak in Schotland).

@zuma Stond je op Mull in het wild? Of had je een camping gevonden? En welke Thermacell heb je? Ik ken ze niet, ziet er wel interessant uit.

Nomen nescio

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:17
zuma schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:35:
[...]

Franse met die befaamde Franse vering is ook niet zo geweldige combi om mee te trekken.
Met hydropneumatische vering (dé befaamde Franse vering) is dat echt een droom om te rijden. Dat systeem houd namelijk gewoon z'n hoogte vast ongeacht wat je in je auto drukt of er achter hangt.

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 05:40
@Bra-Jo @zuma Ik heb een tijdje in het oosten van Schotland gewoond maar goeie campings waren erg schaars. De Schotten en Engelsen houdenn nogal van velden vol met basic sta-caravans. Hoe vinden jullie de mooie plekjes?

Midges heb ik in mijn periode daar amper meegemaakt wonderbaarlijk genoeg, terwijl ik veel in de Cairngorms geweest ben. Wind en langere periodes van droogte helpen veel. In de herfst weer die kant op, maar aangezien kamperen in de regen én kou niet echt mijn ding is hebben we accomodaties geboekt. Het is een prachtig land en ik ga er graag naar terug!

En @zuma ik ben ook wel geïnteresseerd in die Thermacell. De reviews zijn wel enorm divers. Van totaal de hemel in prijzen tot aan mensen waarbij de muggen op het apparaat gingen zitten... Welke heb jij en wat is je ervaring?

[ Voor 18% gewijzigd door Kevinns op 30-08-2023 14:09 ]

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
Wij zitten inmiddels onze laatste week in de Cevennen. Hier doet de Falco wel echt z'n eer aan wat betreft een minder mooi weer tent.

Het waaide en regende hier enorm. Vlak voor de storm (toen ik de tent aan het checken was) gaf de Zwitserse buurvrouw aan dat het probleem van onze tent het ontbreken van scheerlijnen was, en dat dat een uitdaging wordt in de wind. Ik gaf aan dat dit gewoon ontwerp is.

Vervolgens in de wind deed de tent helemaal niets, soms een beetje wiegen. Regen niks geen probleem, zelfs niet doorslaan. Met slecht weer zitten we lekker warm binnen en de luifel geeft meer dan genoeg bescherming voor het koken.

Èn, we hebben in no time het ding staan. Met 20 minuten stond de basis tent, met 30 was de luifel eraan en stond alles strak. Perfect tussen de buien door kunnen doen. Daarin zie je wel echt de meerwaarde van zo'n goed doordachte tent.

Ben er nog steeds over uit dat het best wat kleiner mag, maar ook dat bepaalde kwaliteiten zeker moeten blijven.

[ Voor 13% gewijzigd door twowheeler op 30-08-2023 14:27 ]

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Het is een vraag, geen conclusie. Aangezien je nogal fel van leer trekt maar verder niet concreet uitlegt wat het probleem nu is moeten we daarnaar gissen. :)
Nee. Want zelf doe ik dat nooit, we zitten in de avond niet bij anderen, zijn nogal op onszelf.
Maar als mijn buren een gezellige avond met vrineden hebben en dat wordt 3 uur in de nacht dan hobbel ik rond middernacht even langs en vraag of het iets zachter kan, als dat nodig is. Waarbij het absoluut niet muisstil moet zijn of gefluister. Van mij mag er zelfs een muziekje op staan.
Dat is helemaal prima, ik zou er ook wat van gaan zeggen als het mij stoor en dingen laten gaan waar ik geen last van heb, maar dat staat er helemaal los van.

Ik snap niet zo goed wat je tegen de haren in strijkt. Wanneer een campingeigenaar vanaf een bepaald moment 'avondrust' of stilte vraagt dan zijn fatsoenlijke normen waarden dat je je daar aan houdt. Een gezellige avond met vrienden (lees: luidkeels praten, veel gelach, af en toe geschreeuw) hoort daar niet bij, muziek net zo min. En groepen die gezellig gaan staan keten en ouwehoeren overal en nergens al helemaal niet, laat staan om drie uur 's nachts. Daar is toch niets raars aan?
Natuurlijk kan een gedempte conversatie een keer enthousiast worden, of de gezelligheid niet stipt op het gewenste moment ophouden, maar dan is jouw oplossing helemaal prima.

Zelfs wanneer er geen tijd genoemd is in de regels is het onfatsoenlijk om op een normale camping laat op de avond of tot diep in de nacht nog herrie te maken. Wanneer alles stil is dragen de onder invloed van alcohol geanimeerde gesprekken nogal ver, dus daar ben je dan gewoon erg terughoudend in.
Wanneer je dat wel graag wilt kies dan voor campings die meer vakantiepark zijn dan camping, want dan ligt het meer in lijn van de verwachtingen van de rest de gasten. Daar kom je voor het feesten, niet voor slapen en op tijd weer op.

Dat is denk ik ook de crux van @Bo0bz zijn verhaal, hij heeft gekozen voor een park waar dergelijke normen en waarden niet gelden. Leergeld voor de toekomst. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

@Kevinns Beter zoeken. :P Zonder gekheid, je hebt helemaal gelijk, en het wordt helaas steeds erger. We hadden een hele mooie "stamcamping" in Pitlochry, in 10 jaar tijd zeker 7 keer geweest. Tot Corona kwam, toen hebben de eigenaars er een caravanpark van gemaakt. Alleen nog rijen stacaravans, tenten niet meer welkom. :( Het zal wel meer opleveren vermoed ik, maar het maakt er de vakanties niet leuker op.

Ik begin meestal rond deze tijd al te zoeken naar campings. Combinatie van Google Maps voor de precieze lokatie, Pitchup en https://www.ukcampsite.co.uk/. Goed de reviews lezen en vooral ook de site van de camping zelf bekijken om te controleren wat ze aan faciliteiten hebben (niet blindvaren op pitchup of de rest). 9 van de 10 hebben er tegenwoordig wel een stuk bij liggen met stacaravans, maar zo lang dat een beetje uit het zicht ligt van de tentvelden vind ik dat nog niet zo erg.

Nomen nescio

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:32

Wailing_Banshee

You're Next

Gonadan schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 21:49:
Ik heb de afgelopen vakantie er ook zoveel mogelijk aan gedaan om die files (en stoplichten!) te ontwijken :p Best heet als je stil staat met die brandende zon op je hoofd :p

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• zuma
Bra-Jo schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 12:32:
Wij komen al ruim 25 jaar in Schotland, ook met kleine kinderen. Gelukkig nog nooit die hoedjes nodig gehad. :)

Je moet met de midges ook een beetje geluk hebben, en je kunt je reis er op plannen. Inderdaad aan de kust veel minder last dan bijvoorbeeld in de Cairngorms, en als je je niet vantevoren vastpint op een bepaalde lokatie dan kun je op https://www.smidgeup.com/midge-forecast/ kijken hoe erg het (ongeveer) gaat zijn, en gewoon een andere bestemming kiezen. Die site is behoorlijk betrouwbaar. We hebben voor de zekerheid altijd wel wat bij ons: sowieso een groot gaasdoek voor de tentopening, en Smidge (verkrijgbaar bij iedere zichzelf serieus nemende Outdoor-zaak in Schotland).

@zuma Stond je op Mull in het wild? Of had je een camping gevonden? En welke Thermacell heb je? Ik ken ze niet, ziet er wel interessant uit.
We stonden in Mull op Fidden Thermacell hadden we deze bij: https://www.thermacell.com/products/backpacker-repeller

Werkt in de openlucht goed bij windstilte, verder een prima tool om de tent weer midge en mug vrij te krijgen (bijv voor het slapen gaan of bij het ontbijt)

Smidge hadden we ook bij, idd prima spul maar minder fijn rondom de ogen (niet fijn in je ogen) en mond (smaakt echt vies) en op handen (komt dan weer op je eten wat weer niet zo lekker is)

We vonden wat dat betreft de hoedjes met gaas fijner. maar dat zal wel persoonlijk zijn.

Ook hadden we een tarp bij om buiten te zitten met gaas erom heen. Maar deze hebben we niet echt nodig gehad. Onder onze normale katoenen tarp gewoon een vuurtje stoken en de grootste bende was al weer vertrokken.

• zuma
Kevinns schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:04:
@Bra-Jo @zuma Ik heb een tijdje in het oosten van Schotland gewoond maar goeie campings waren erg schaars. De Schotten en Engelsen houdenn nogal van velden vol met basic sta-caravans. Hoe vinden jullie de mooie plekjes?

Midges heb ik in mijn periode daar amper meegemaakt wonderbaarlijk genoeg, terwijl ik veel in de Cairngorms geweest ben. Wind en langere periodes van droogte helpen veel. In de herfst weer die kant op, maar aangezien kamperen in de regen én kou niet echt mijn ding is hebben we accomodaties geboekt. Het is een prachtig land en ik ga er graag naar terug!

En @zuma ik ben ook wel geïnteresseerd in die Thermacell. De reviews zijn wel enorm divers. Van totaal de hemel in prijzen tot aan mensen waarbij de muggen op het apparaat gingen zitten... Welke heb jij en wat is je ervaring?
Goede campings is een kwestie van google en plaatjes bekijken van evt. campings. Het vergt wel wat voor studie en is niet ff snel gedaan! Neem echt een goede avond voor maximaal 2 a 3 campings te vinden in de omgevingen waar je wil zijn.
De thermacell backpacker had ik. In de buitenlucht idd geen wereldwonder als er iets van wind staat. Bij windstilte doet hij het buiten het beste. Binnen in de tent, gewoon super. Hij wordt effectief werkzaam na ongeveer 15 minuten (heet worden en wat goed verdampt hebben)

• zuma
FastFred schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 13:33:
[...]

Met hydropneumatische vering (dé befaamde Franse vering) is dat echt een droom om te rijden. Dat systeem houd namelijk gewoon z'n hoogte vast ongeacht wat je in je auto drukt of er achter hangt.
Ja dat zit ook echt onder iedere Franse auto.

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-01 12:43
Die van ons zeker niet. 308, mooie doorhanger. Die investering van de hulpveren is iedere cent waard!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:17
En...je mag een andere route naar Noorwegen gaan uitzoeken als je plannen had.
https://www.rtlnieuws.nl/...ines-uitstel-van-betaling

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• JaMaaT
Dat is wel zuur.
Wij zijn toen van Denemarken naar Noorwegen gegaan. Dat was geloof ik al een nacht. Lang zat op zo'n boot als je het mij vraagt.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:31
JaMaaT schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:58:
Dat is wel zuur.
Wij zijn toen van Denemarken naar Noorwegen gegaan. Dat was geloof ik al een nacht. Lang zat op zo'n boot als je het mij vraagt.
Dan had je wel een trage boot, of een korte nacht. Je kan ook een oversteek van een paar uurtjes maken. Moet je misschien wel verder rijden.

Jammer dat het die boot zo tegen zit, goed idee, slechte uitvoering. Dat gaat ze nu tegenwerken.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• JaMaaT
Ja, ligt eraan waar je afstapt inderdaad . Stavanger destijds. Dus ietsje verder.

• Bra-Jo
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

zuma schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:02:
[...]

De thermacell backpacker had ik. In de buitenlucht idd geen wereldwonder als er iets van wind staat.
Ach gelukkig zijn de midges dan ook vrij snel gevlogen. :*)

Nomen nescio

• pirke
TheOmen schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:51:
Balen, ik vind het een erg fijne manier om in Noorwegen te komen en terug. Hopelijk wordt er een doorstart gemaakt.

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:10
Gonadan schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 14:15:
Dat is denk ik ook de crux van @Bo0bz zijn verhaal, hij heeft gekozen voor een park waar dergelijke normen en waarden niet gelden. Leergeld voor de toekomst. :P
Amen :9

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
TheOmen schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:51:
Jammer als hij helemaal zou verdwijnen. Te meer omdat ik het gevoel heb dat het grotendeels komt omdat ze gewoon geen gegarandeerde ligplaats in Eemshaven konden krijgen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:17
zuma schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 16:05:
[...]

Ja dat zit ook echt onder iedere Franse auto.
He jij hebt het over 'de befaamde Franse vering'. Hydropneumatiek is die befaamde Franse vering. Een Franse auto met reguliere schokdempers en wokkels is niet befaamd, hooguit wat zachter dan de Duitse concurrenten.

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Rekening voor de stalling gekregen voor een heel jaar de caravan en betaald: €300 voor een caravan van lengte 5,7m (inclusief dissel) bij een breedte van 2,1m.

Wie bied meer :+

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
aReaRe schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 22:19:
Rekening voor de stalling gekregen voor een heel jaar de caravan en betaald: €300 voor een caravan van lengte 5,7m (inclusief dissel) bij een breedte van 2,1m.

Ik betaal iets van 280 voor vier meter. Wel het comfort pakket.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 10:09

Betaalde afgelopen jaar €412 voor caravan van lengte 732 / breedte 230. Onbeperkt halen, brengen van 0800 tot 20:00

• pirke

0 euro voor bijna 9 meter :)

Gewoon op de oprit langs het huis...

• JaMaaT
Betaal ook € 300,- halen en brengen zo vaak ik wil (ook al haal ik maar 1x op, tussendoor gewoon op de oprit) Lengte 7m.

@pirke , heb je dan nog een speciale plek voor de camper? Bij ons in de gemeente ben ik eigenlijk al in overtreding met het stallen. Ook al is het je eigen oprit.

• Androo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-01 16:29
ik betaal net geen 400 euro. Onbeperkt halen en brengen. Lengte 6,40 , 2,30 breed.

Regio Zuid :) ( Limburg )

[ Voor 15% gewijzigd door Androo op 31-08-2023 08:37 ]

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:39

Flipmo

OMG !!

190 euro afgelopen jaar, dit jaar verhoogd naar 200 euro.
caravan incl. dissel 610cm, onbeperkt ophalen.
Ff appen op dezelfde dag als hij thuis is ook geen probleem. Ook in het weekend.

en dat op 10km van huis. Veel beter kan je het niet hebben denk ik :)

regio: Achterhoek

[ Voor 3% gewijzigd door Flipmo op 31-08-2023 08:36 ]

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Hier onbeperkt halen en brengen. Email sturen en klaar staat de hut.

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Misschien handig om de regio erbij te vermelden, want volgens mij verschilt tarief nogal naar waar de stalling zit.

Hier nul euro trouwens, gewoon voor het grijpen in een loods van een ex-boer. Vriendendienst, want aan anderen vraagt ie wel geld. Weet alleen niet hoeveel…

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Provincie Flevoland, hoofdstad Lelystad.

• pirke
@JaMaaT Hij staat naast het huis, ruim achter de voorgevel waardoor hij volgens de regels op het achtererfgebied staat. Het achtererf is officieel gezien niet toegankelijk vd openbare weg voor zover ik weet.

We wonen in een wijk met alleen vrijstaande huizen, er loopt ook geen stoep aan onze kant vd straat. De straat heeft nergens parkeerplaatsen, iedereen moet op eigen grond parkeren. Onze oprit is 25m lang waarvan 10m voor het huis en 15m naast het huis. Er staan nog 1 a 2 autos voor de camper als we thuis zijn. Zelfs als we niet thuis zijn moet je bewust kijken anders mis je hem als je langs rijdt. Daarnaast doet de gemeente van ons dorp niet moeilijk, er staan meer campers of caravans (afhankelijk vh seizoen) verscholen tussen de huizen. Zoals niemand bezwaar maakt zal er sowieso niks gebeuren: leef en laat leven.

We hebben vooraf wel aan de buren gevraagd of ze er bezwaar tegen hadden aangezien hij wel een stukje boven de heg uit komt, maar die vonden het allemaal prima. Hun argument: we kijken meestal niet in die richting, jullie huis is ook wit, veel plezier :)

Andere buren (zij en achter) kunnen hem niet zien. Ook de overburen kunnen hem niet zien door de ligging van hun huis en tuin. Effectief hebben we eigenlijk geen directe overburen: we wonen in een bocht in de weg.

De ligging van ons huis was ook een belangrijke reden waarom we dit huis leuk vonden: grote oprit voor een camper en veel privacy. In de hele achtertuin hebben we 99% geen inkijk, volledig groen uitzicht achter, en ook aan de voorkant kijken we tegen hem veel groen aan.

Noord-Brabant, dorp in het midden tussen de grote steden.

• tafmaf
  • Nu online
Durf het bijna niet te vragen.
Want er zijn hier leden die weten dat Vouwwagens meer zijn dan een kampeermiddel voor mij ;)
Ben aan het kijken voor een kip kompakt uit 1999.
En ik weet meer van Vouwwagens dan van caravans.
Kan ik van deze leeftijd nog wel 10 jaar plezier hebben?
Weet het klinkt decadent met een holtkamper Aero maar wil hem erbij hebben om buiten het seizoen te kamperen en dan kunnen de kinderen hem ook lenen.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Regio Alkmaar, ik heb hem op zo'n 10 minuten rijden. Halen moet je een dag van tevoren aangeven want als er een hoop voor staat moeten ze tetrissen, brengen kan zonder aankondiging.
JaMaaT schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 06:38:
Betaal ook € 300,- halen en brengen zo vaak ik wil (ook al haal ik maar 1x op, tussendoor gewoon op de oprit) Lengte 7m.

@pirke , heb je dan nog een speciale plek voor de camper? Bij ons in de gemeente ben ik eigenlijk al in overtreding met het stallen. Ook al is het je eigen oprit.
Mag je niet zelf bepalen wat je op je eigen oprit zet? Of zijn de opritten verplicht aangemerkt als parkeerplaats omdat de wijk anders te weinig heeft?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11:31
Hier ook €0 (extra in de maand) voor de 4 (bijna 5) kampeermiddelen. Ze liggen gewoon op zolder in de kast.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• tafmaf
  • Nu online
Officieel mag een kampeermiddel niet vanaf de openbare weg te zien zijn.
Zelfs niet op je eigen oprit.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
tafmaf schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 08:53:
Want er zijn hier leden die weten dat Vouwwagens meer zijn dan een kampeermiddel voor mij ;)
Weet het klinkt decadent met een holtkamper Aero maar wil hem erbij hebben om buiten het seizoen te kamperen en dan kunnen de kinderen hem ook lenen.
Die dingen kunnen best wel lang mee, het belangrijkste is dat hij nog goed waterdicht is bij het dak en ook eerder niet lek is geweest. Als je daar vochtschade heb of ooit gehad hebt kunnen dat vervelende reparaties worden als het van binnen is gaan schimmelen of slecht geworden is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JaMaaT
Gonadan schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 08:53:
Regio Alkmaar, ik heb hem op zo'n 10 minuten rijden. Halen moet je een dag van tevoren aangeven want als er een hoop voor staat moeten ze tetrissen, brengen kan zonder aankondiging.

[...]

Mag je niet zelf bepalen wat je op je eigen oprit zet? Of zijn de opritten verplicht aangemerkt als parkeerplaats omdat de wijk anders te weinig heeft?
@pirke das een mooie oplossing inderdaad. Dan zit je inderdaad goed. Heb ook wel toestemming aan mijn buurman gevraagd. Die kijkt er niet tegenaan vanuit de woning maar staat wel naast zijn oprit.
Die vond het gelukkig ook geen probleem. Wil de voortuin nog wel iets aanpassen zodat er dan nog 1 auto in de lengte richting voor kan staan. Ook ivm komt eventuele plug in hybride. Die wil ik dan wel kunnen opladen uiteraard.

@Gonadan ook al is het je eigen oprit, je mag daar niet alles op parkeren (voor langere tijd). Nu zal het allemaal wel los lopen maar ik woon in het centrum. Dus iedereen ziet de caravan wel staan.
Gelukkig in het wijkje wel voldoende parkeerplekken voor onze auto's.

Kleine edit, ik woon in Overijssel, stalling op nog geen 5 minuten. Is beveiligd met 2 hekken die op afstand bediend worden. Dus van tevoren even aangeven dat ik 'm wil ophalen. Dan staat ie gewoon klaar in het gras. Dan bel ik 'm als ik voor de hekken sta en gaan de hekken open. Aanpikken en wegwezen.
Met wegbrengen app ik altijd even, kan 'm dan gewoon weer in het gras droppen. Hij drukt 'm in 1 van de loodsen.

[ Voor 15% gewijzigd door JaMaaT op 31-08-2023 09:05 ]

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
tafmaf schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 08:54:
Misschien volgens de gemeentelijke ordening, maar dat is landelijk niet vastgelegd.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
tafmaf schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 08:53:
Onze Kip uit 1999 is een flink stuk groter, maar houd zich nog prima. Actieve onderdelen zullen wel hun slijtage kennen maar de passieve onderdelen zijn in uitstekende staat. Dit is wel erg afhankelijk van gebruik, onderhoud en stalling. Hiervoor hadden we een Burstner uit 1986 en was ook nog in prima staat, alleen verkleurd.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
JaMaaT schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:02:
@Gonadan ook al is het je eigen oprit, je mag daar niet alles op parkeren (voor langere tijd). Nu zal het allemaal wel los lopen maar ik woon in het centrum. Dus iedereen ziet de caravan wel staan.
Gelukkig in het wijkje wel voldoende parkeerplekken voor onze auto's.
Daar heeft jouw gemeenten dan specifiek iets over opgenomen in hun plaatselijke verordening. In beginsel is het jouw eigen terrein dus daar kan je, binnen bepaalde grenzen, neerzetten wat je wilt. Al zou je er een voortuin van maken.
Ik ga toch nog eens mijn eigen APV er op naslaan of ik wat kan vinden. Eerder niet maar je weet het nooit. Voor parkeerplaatsen aan de straat weet ik het wel, daar mag het gewoon niet. (max twee dagen of zo?)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JaMaaT
@Gonadan

Artikel 5.8 Parkeren van grote voertuigen
1.Het is verboden een voertuig dat, met inbegrip van de lading, een lengte heeft van meer dan 6 meter of een hoogte van meer dan 2,4 meter te parkeren op een door het college aangewezen plaats, waar dit naar zijn oordeel schadelijk is voor het uiterlijk aanzien van de gemeente.

2.Het is verboden een voertuig dat, met inbegrip van de lading, een lengte heeft van meer dan 6 meter te parkeren op een door het college aangewezen weg, waar dit naar zijn oordeel buitensporig is met het oog op de verdeling van beschikbare parkeerruimte.

3.Het eerste en tweede lid zijn niet van toepassing op campers, kampeerauto’s, caravans en kampeerwagens, voor zover deze voertuigen niet langer dan drie achtereenvolgende dagen op de weg worden geplaatst of gehouden.

4.Het tweede lid is voorts niet van toepassing op werkdagen van maandag tot en met vrijdag, dagelijks van 08.00 tot 18.00 uur.

5.Het college kan ontheffing verlenen van de verboden.

6.Op de aanvraag om een ontheffing is paragraaf 4.1.3.3 van de Algemene wet bestuursrecht (positieve fictieve beschikking bij niet tijdig beslissen) van toepassing.

• Ozzie
  • Laatst online: 09:56
JaMaaT schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:58:
@Gonadan

1.Het is verboden een voertuig dat, met inbegrip van de lading, een lengte heeft van meer dan 6 meter of een hoogte van meer dan 2,4 meter te parkeren op een door het college aangewezen plaats, waar dit naar zijn oordeel schadelijk is voor het uiterlijk aanzien van de gemeente.

2.Het is verboden een voertuig dat, met inbegrip van de lading, een lengte heeft van meer dan 6 meter te parkeren op een door het college aangewezen weg, waar dit naar zijn oordeel buitensporig is met het oog op de verdeling van beschikbare parkeerruimte.

3.Het eerste en tweede lid zijn niet van toepassing op campers, kampeerauto’s, caravans en kampeerwagens, voor zover deze voertuigen niet langer dan drie achtereenvolgende dagen op de weg worden geplaatst of gehouden.

4.Het tweede lid is voorts niet van toepassing op werkdagen van maandag tot en met vrijdag, dagelijks van 08.00 tot 18.00 uur.

6.Op de aanvraag om een ontheffing is paragraaf 4.1.3.3 van de Algemene wet bestuursrecht (positieve fictieve beschikking bij niet tijdig beslissen) van toepassing.
Dit is ook een plaatselijke verordening? Bij ons in de gemeente mag je 7 dagen een caravan, aanhanger, etc op de openbare weg parkeren.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• pirke
@JaMaaT Wij hebben bijna exact dezelfde text, het enige verschil is de titel van het artikel. Nummers vd paragrafen komen ook overeen :)

Dit artikel staat er nog boven:

Artikel 5:6 Kampeermiddelen en andere voertuigen
1. Het is verboden een voertuig dat voor recreatie of anderszins voor andere dan verkeersdoeleinden wordt gebruikt:

a. langer dan op drie achtereenvolgende dagen te plaatsen of te hebben op een door het college aangewezen weg, waar dit naar zijn oordeel buitensporig is met het oog op de verdeling van beschikbare parkeerruimte of schadelijk is voor het uiterlijk aanzien van de gemeente;

b. op een door het college aangewezen plaats te parkeren, waar dit naar zijn oordeel schadelijk is voor het uiterlijk aanzien van de gemeente.

2. Het college kan ontheffing verlenen van het verbod bedoeld in het eerste lid, aanhef en onder a.

3. Het eerste lid is niet van toepassing op situaties waarin wordt voorzien door de (Interim) Omgevingsverordening Noord-Brabant.

4. Op de ontheffing is paragraaf 4.1.3.3 van de Algemene wet bestuursrecht (positieve fictieve beschikking bij niet-tijdig beslissen) van toepassing.

Oftewel zolang de gemeente niet oordeelt dat de plek waar je hem parkeert buitensporig nadelig is, dan mag het.

• zuma
Gonadan schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 20:42:
[...]

Jammer als hij helemaal zou verdwijnen. Te meer omdat ik het gevoel heb dat het grotendeels komt omdat ze gewoon geen gegarandeerde ligplaats in Eemshaven konden krijgen.
Een eigen kade vergde investeringen van de lijn, die ze niet wilde doen. Vandaar dat de Eemshaven ook een beetje klaar was met die lijn. Het idee van de lijn was goed maar de uitvoering dus brak. De lijn doet nu alsof het helemaal de schuld is van de Eemshaven en in dat gevolg het verhuizen. Maar het is allemaal begonnen dat ze moesten investeren in een 'eigen kade' met infrastructuur en dat wilde ze niet 100% doen of wilde ze ook wat van Eemshaven hebben daarin. Dus deels ook krokodillentranen.

• zuma
FastFred schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 21:21:
[...]

He jij hebt het over 'de befaamde Franse vering'. Hydropneumatiek is die befaamde Franse vering. Een Franse auto met reguliere schokdempers en wokkels is niet befaamd, hooguit wat zachter dan de Duitse concurrenten.
Ik was vooral cynisch met mijn opmerking

• zuma
LordSinclair schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 08:53:
Hier ook €0 (extra in de maand) voor de 4 (bijna 5) kampeermiddelen. Ze liggen gewoon op zolder in de kast.
Idem 0 euro voor meer dan 15 kampeermiddelen (ik ben gestopt met tellen)

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
zuma schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:24:
Een eigen kade vergde investeringen van de lijn, die ze niet wilde doen. Vandaar dat de Eemshaven ook een beetje klaar was met die lijn. Het idee van de lijn was goed maar de uitvoering dus brak. De lijn doet nu alsof het helemaal de schuld is van de Eemshaven en in dat gevolg het verhuizen. Maar het is allemaal begonnen dat ze moesten investeren in een 'eigen kade' met infrastructuur en dat wilde ze niet 100% doen of wilde ze ook wat van Eemshaven hebben daarin. Dus deels ook krokodillentranen.
Hoe het precies zit weet ik niet, maar het was bekend dat het inderdaad deels een eigen keuze was om geen vaste plek te hebben. In hoeverre dat echt een keuze was of dat ze het gewoon niet konden financiëren weet ik niet, maar dat neemt niet weg dat ik denk dat ze een stuk succesvoller waren geweest als ze wel gewoon vanuit Eemshaven hadden kunnen blijven varen.
Wellicht hadden ze de hoop daar zonder vaste plek wat vermogen op te kunnen bouwen en dan alsnog voor een vaste plek te gaan, maar dan is dat dus gegokt en verloren. Blijft jammer.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
JaMaaT schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 09:58:
@Gonadan

Waar zit dan het stukje van je eigen oprit?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• pirke
Ik dacht dat ze de financiering niet rond konden krijgen.

• pirke
Gonadan schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:53:
[...]

Nergens. Er staat ook niet dat je niet langdurig langs de weg mag parkeren. Er staat alleen dat het niet mag als de gemeente oordeelt dat het buitensporig nadelig is voor de beschikbare parkeerruimte of het uiterlijke aanzien. Zolang dat oordeel er niet ligt is alles toegestaan.

• JaMaaT
Gonadan schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:53:
[...]

Ik moet 2 auto's op m'n plek kunnen parkeren. Is onze eerste tekening op afgekeurd. Nu zet ik ze in de wijk wanneer de oprit bezig is door de caravan. Daar kunnen ze dan over vallen.

Maar dat is wel vergezocht uiteraard.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
JaMaaT schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:09:
[...]

Ik moet 2 auto's op m'n plek kunnen parkeren. Is onze eerste tekening op afgekeurd. Nu zet ik ze in de wijk wanneer de oprit bezig is door de caravan. Daar kunnen ze dan over vallen.

Maar dat is wel vergezocht uiteraard.
Voor een vergunningsaanvraag kunnen regels gelden inderdaad, maar dat is puur voor de vergunning. Voor het gebruik zal wel daadwerkelijk ergens iets op schrift moeten staan dat jij je oprit als parkeerplaats moet kunnen inzetten. Zolang je dat niet kunt vinden hebben ze geen poot om op te staan lijkt mij.

Ik heb mijn eigen APV door zitten spitten en kan het daar überhaupt niet vinden, er lijken geen regels voor te zijn. Terwijl andere websites wel denken te weten dat er regels voor mijn gemeente gelden. Bijzonder, misschien mis ik een andere verordening.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Gonadan schreef op woensdag 30 augustus 2023 @ 22:36:
[...]

Ik betaal iets van 280 voor vier meter. Wel het comfort pakket.
En wat mag je verwachten bij een comfort pakket? ophalen en brengen wanneer je wil en je kampeermiddel krijg elk jaar een wasbeurt?

Elect a clown, expect a circus.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Slasher schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:28:
En wat mag je verwachten bij een comfort pakket? ophalen en brengen wanneer je wil en je kampeermiddel krijg elk jaar een wasbeurt?
Laten afspuiten kan inderdaad als je dat wilt, maar het gaat primair om de voorwaarden van ophalen en brengen. Ongelimiteerd aantal keer, hoeft maar één dag van tevoren te melden bij ophalen en veel tijdslots mogelijk.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

pirke schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:59:
[...]

Nergens. Er staat ook niet dat je niet langdurig langs de weg mag parkeren. Er staat alleen dat het niet mag als de gemeente oordeelt dat het buitensporig nadelig is voor de beschikbare parkeerruimte of het uiterlijke aanzien. Zolang dat oordeel er niet ligt is alles toegestaan.
Dat is een vrije interpretatie die waarschijnlijk veel gemeentes hanteren. Veel mensen denken dat ze een kampeermiddel altijd op hun eigen oprit mogen parkeren "want de grond is mijn eigendom" maar gemeentes willen natuurlijk niet dat de omgeving ontsiert gaat worden doordat jan en alleman een kampeermiddel op eigen oprit zet.

En daar valt natuurlijk veel voor te zeggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Slasher op 31-08-2023 11:43 ]

Elect a clown, expect a circus.

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-01 21:47
Ik was even nieuwsgierig wat er in "onze" APV staat, maar waar anderen ook al wel op wezen:
Artikel 1.1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan dan wel mede verstaan onder:

a.
weg:

1.
de weg, als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onder b van de Wegenverkeerswet 1994;

2.
de – al dan niet met enige beperking – voor het publiek toegankelijke pleinen en open plaatsen, parken, plantsoenen, speelweiden, bossen en andere natuurterreinen, ijsvlakten en aanlegplaatsen voor vaartuigen;

3.
de voor het publiek toegankelijke stoepen, trappen, portieken, gangen, passages en galerijen, welke uitsluitend tot voor bewoning in gebruik zijnde ruimte toegang geven en niet afsluitbaar zijn;

4.
andere voor het publiek toegankelijke, al dan niet afsluitbare stoepen, trappen, portieken, gangen, passages en galerijen; de afsluitbare alleen gedurende de tijd dat zij niet door of vanwege degene die daartoe naar burgerlijk recht bevoegd is, zijn afgesloten.
En dan vooral puntje 3 en 4: als je je oprit niet kunt afsluiten wordt het dus bij de (openbare) weg gerekend. Datzelfde geldt ook als je het hek voor je oprit open hebt staan ;)

Mijn ouders hadden de vouwwagen altijd op kantelbeugels in de achtertuin staan:
Afbeeldingslocatie: https://www.vouwwagencentrumnoordbergum.nl/wp-content/uploads/2021/07/camp-let-kantelbeugels-1024x682.jpg

Tegenwoordig hebben ze een garage die groot genoeg is om 'm in te stallen, dat helpt natuurlijk ook. Plus, mijn Cabanon is een stuk hoger (ingeklapt) dan de Conway van mijn ouders vroeger. Ik kan 'm haast beter rechtop laten staan, dat neemt minder vierkante meters in :+

[ Voor 24% gewijzigd door Stalensnuitje op 31-08-2023 13:17 ]

• pirke
Stalensnuitje schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:47:
Ik was even nieuwsgierig wat er in "onze" APV staat, maar waar anderen ook al wel op wezen:

[...]

En dan vooral puntje 3 en 4: als je je oprit niet kunt afsluiten wordt het dus bij de (openbare) weg gerekend. Datzelfde geldt ook als je het hek voor je oprit open hebt staan ;)

Mijn ouders hadden de vouwwagen altijd op kantelbeugels in de achtertuin staan:
[Afbeelding]

Tegenwoordig hebben ze een garage die groot genoeg is om 'm in te stallen, dat helpt natuurlijk ook. Plus, mijn Cabanon is een stuk hoger (ingeklapt) dan de Conway van mijn ouders vroeger. Ik kan 'm haast beter rechtop laten staan, dat neemt minder vierkante meters in :+
Artikel 1:1 Definities
In deze verordening wordt verstaan onder:
- weg: hetgeen daaronder wordt verstaan in artikel 1, eerste lid, onder b, van de Wegenverkeerswet 1994.

en die definitie:

wegen: alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten;

Een oprit valt daar volgens mij niet onder. Maar IANAL...

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 30-12-2025
pirke schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 10:59:
[...]

Dit artikel is zo'n beetje in elke APV terecht gekomen door de opkomst van ZZP'ers en zelfstandige pakketbezorgers. Als ze die verlengde en verhoogde Mercedesbus precies voor het raam van jouw rijtjeswoning parkeren, dan heb je de hele avond of het hele weekend geen uitzicht meer. Zeker in wijken waar ze geen of nauwelijks een voortuin hebben.

De gebieden waar een uitzondering is zijn vaak de bedrijven- en industrieterreinen, of een parkeerstrook aan de rand van het dorp, waar toch niemand er last van heeft.

Als de gemeente moeilijk wil doen over een camper of caravan op je eigen grond, dan hebben ze vaak een veel makkelijkere stok om mee te slaan: In de meeste koopovereenkomsten van huizen heeft de gemeente bij de grondverkoop een kettingbeding opgenomen, dat er een parkeergelegenheid op eigen grond moet zijn. Als je die permanent als caravanstalling gebruikt, dan is het feitelijk geen parkeerplaats meer. Maar als ik lees wat de lengte van @pirke zijn oprit is, dan passen daar naast de camper nog wel 3 auto's bij...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• Stalensnuitje
@pirke komt dat uit jullie APV?

[ Voor 19% gewijzigd door Stalensnuitje op 31-08-2023 15:00 ]

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 30-12-2025
De Vereniging Nederlandse Gemeenten levert een model-APV, en een aantal aanvullende artikelen die bij specifieke situaties of overlast in een gemeente toegevoegd kunnen worden. Bijna alle gemeenten nemen die teksten standaard over. APV's verschillen dus niet zo veel van elkaar.

Zelf moet ik ook wel eens de verordening toeristenbelasting van een aantal gemeenten raadplegen. Ook die zijn bij de verschillende gemeenten vaak woordelijk hetzelfde, alleen de tarieven verschillen.

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• Stalensnuitje
Oekiejoekie schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 13:28:
[...]

De Vereniging Nederlandse Gemeenten levert een model-APV, en een aantal aanvullende artikelen die bij specifieke situaties of overlast in een gemeente toegevoegd kunnen worden. Bijna alle gemeenten nemen die teksten standaard over. APV's verschillen dus niet zo veel van elkaar.

Zelf moet ik ook wel eens de verordening toeristenbelasting van een aantal gemeenten raadplegen. Ook die zijn bij de verschillende gemeenten vaak woordelijk hetzelfde, alleen de tarieven verschillen.
Ah sorry, ik had jouw bericht niet gezien en reageerde eigenlijk op Pirke, omdat hij een andere definitie van “weg” aanhaalde. Zal het even verduidelijken.

• pirke
Ik heb onze APV een paar keer gequote, ik weet niet waar je precies naar verwijst.

• Stalensnuitje
pirke schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:03:
[...]

Ik heb onze APV een paar keer gequote, ik weet niet waar je precies naar verwijst.
Oh sorry, ik verwees naar de onze, waar de weg breder wordt gezien dan alleen de beschrijving uit de WVW. Jij hebt het daarna alleen over die verwijzing naar de WVW, dus ik was nieuwsgierig of bij jullie dan die overige typeringen (punt 2-4 in mijn quote) niet worden genoemd/gebruikt, that's it.

• DGTL_Magician
  • Laatst online: 23-12-2025

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Gelukkig verschilt dat per gemeente. Bij ons is dat geen probleem op eigen oprit :-)

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
pirke schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 11:56:
[...]

Artikel 1:1 Definities
In deze verordening wordt verstaan onder:
- weg: hetgeen daaronder wordt verstaan in artikel 1, eerste lid, onder b, van de Wegenverkeerswet 1994.

en die definitie:

wegen: alle voor het openbaar verkeer openstaande wegen of paden met inbegrip van de daarin liggende bruggen en duikers en de tot die wegen behorende paden en bermen of zijkanten;

Een oprit valt daar volgens mij niet onder. Maar IANAL...
Strikt genomen valt die daar wel onder, maar dat gaat dan zuiver over de wegenverkeerswet. Ofwel daar gelden de normale verkeersregels. Dat zegt verder niets over andere wetgeving. Of een APV zomaar op die definitie kan leunen weet ik niet, ik ook geen L.

Ik kan mij wel voorstellen dat gemeenten die intentie hebben. Zo schijn ik mijn vouwwagen maximaal drie dagen in een parkeervak te mogen zetten (heb geen bron kunnen vinden) wat ik begrijp want parkeerruimte is nog wel eens schaars. Als ik hem echter op mijn oprit zet en dan mijn auto in een parkeervak aan de straat zet is dat qua parkeerdruk. natuurlijk hetzelfde als die vouwwagen in een parkeervak zetten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• pirke
Stalensnuitje schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:28:
[...]

Oh sorry, ik verwees naar de onze, waar de weg breder wordt gezien dan alleen de beschrijving uit de WVW. Jij hebt het daarna alleen over die verwijzing naar de WVW, dus ik was nieuwsgierig of bij jullie dan die overige typeringen (punt 2-4 in mijn quote) niet worden genoemd/gebruikt, that's it.
Nee, puur de verwijzing bij ons, dat ene regeltje.

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Is dat niet APV geregeld per gemeente :?
In Lelystad mag de caravan / vouwwagen max een aantal dagen (meen 3 dagen) op de openbare weg staan maar oprit is eigen grond (zelfs met erfpacht zoals in Amsterdam).

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
DGTL_Magician schreef op donderdag 31 augustus 2023 @ 15:54:
[...]

Gelukkig verschilt dat per gemeente. Bij ons is dat geen probleem op eigen oprit :-)
Eigen oprit is openbare weg tenzij afsluitbaar met bijvoorbeeld een hek (of touwtje ofzo).

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
mv_ak schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 07:31:
[...]

Eigen oprit is openbare weg tenzij afsluitbaar met bijvoorbeeld een hek (of touwtje ofzo).
Dat verschilt dus per gemeente.
Hier mag je officieel ook geen kampeermiddel op een parkeerplek of je oprit hebben staan langer dan drie dagen.

Maar er wordt niet gehandhaafd. Genoeg kampeerbusjes die er altijd staan. Of mijn aanhanger op de oprit.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:32

Wailing_Banshee

You're Next

Jelte schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 07:42:
[...]

Hier mag je officieel ook geen kampeermiddel op een parkeerplek of je oprit hebben staan langer dan drie dagen.
Even gezocht wat er hierover bij mijn gemeente staat. Het enige wat ik kan vinden is dit:

Artikel 5:8 Grote voertuigen

1.

Het is verboden een voertuig dat, met inbegrip van de lading, een lengte heeft van meer dan 6 meter of een hoogte van meer dan 2,4 meter te parkeren op een door het college aangewezen plaats, waar dit naar zijn oordeel schadelijk is voor het uiterlijk aanzien van de gemeente.
2.

Het is verboden een voertuig dat, met inbegrip van de lading, een lengte heeft van meer dan 6 meter te parkeren op een door het college aangewezen weg, waar dit naar zijn oordeel buitensporig is met het oog op de verdeling van beschikbare parkeerruimte.
3.

Het eerste en tweede lid zijn niet van toepassing op campers, kampeerauto’s, caravans en kampeerwagens, voor zover deze voertuigen niet langer dan drie achtereenvolgende dagen op de weg worden geplaatst of gehouden.
4.

Het tweede lid is voorts niet van toepassing op werkdagen van maandag tot en met vrijdag, dagelijks van 08.00 tot 18.00 uur.

Dit gaat volgens mij alleen over de openbare weg.
En dan heb je nog deze:

Artikel 5:9 Uitzichtbelemmerende voertuigen

1.

Het is verboden een voertuig dat, met inbegrip van lading, een lengte heeft van meer dan 6 meter of een hoogte van meer dan 2,4 meter, op de weg te parkeren bij een voor bewoning of ander dagelijks gebruik bestemd gebouw op zodanige wijze dat daardoor het uitzicht van bewoners of gebruikers vanuit dat gebouw op hinderlijke wijze wordt belemmerd of hen anderszins hinder of overlast wordt aangedaan.

Gaat volgens mij ook alleen over de openbare weg.

Kan verder helemaal niets vinden over stallen op eigen grond.... Da's gunstig aangezien wij wel een camperbusje willen kopen en deze op eigen grond willen stallen...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Jelte
  • Niet online
Stallen op eigen grond niet zichtbaar vanaf de openbare weg mag, durf ik wel te stellen, overal. En op de openbare weg meestal maar 3 dagen.
Verschil zit op eigen terrein wel zichtbaar vanaf de openbare weg. Dat lijkt te verschillen.

Maar wordt er überhaupt ergens gehandhaafd?

Mijn moeder heeft een kampeerbusje en die heeft ze op de parkeerplaats staan bij het appartementencomplex waar ze woont. Wel zichtbaar vanaf de openbare weg, maar wel echt dik op eigen terrein en eigen parkeerplek. Er schijnt geklaagd te zijn over haar busje, maar tot nu toe geen handhaving.

En zoals gezegd, hier midden in de stad staan er als ik een blokje om doe, zeker 5-6 kamperbusjes en die staan er het hele jaar door. Terwijl dat volgens de AVG niet mag.
De echt grote kampers (geen kamperbusjes) staan er wel alleen rondom het moment dat ze ermee op vakantie gaan. Maar dat zijn ook echt lompe dingen.

Ik zou me er niet zo druk om maken.

• Ozzie
Ik stoor me meer aan al die bezorgbusjes waar diverse ZZP'ers mee rijden. Die staan er gewoon elke avond en zijn eigenlijk te groot voor een parkeerplek hier in de wijk dus nemen meteen 1,5 plek in beslag en steken vaak ook nog een meter uit aan de achterkant zodat je er met de kinderwagen niet meer langs kan over de stoep. Zo lang daar niet op gehandhaafd wordt zou ik me niet zo zorgen maken over een camper of caravan op je eigen oprit.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• Jelte
  • Niet online
@Ozzie 'Probleem' is dat die ZZP'ers volledige wegenbelasting betalen voor die busjes. Al die kampers zitten op gereduceerd tarief. Vandaar ook al die halfslachtige ombouwen, waarbij er net een bed gemaakt kan worden in de bus en er ergens een kookpitje staat.
Scheelt een kwart geloof ik. En voor die zware dieselbusjes is dat een boel geld.

Voorwaarde voor de verlaagde wegenbelasting is dat die dan niet te lang op dezelfde plek staat.

Verder ben ik het met je eens. De grootste auto hier in de straat is een verhoogd en verlengde mercedesbus van een ZZPér aan de overkant.

[ Voor 25% gewijzigd door Jelte op 01-09-2023 08:53 ]

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:00
[...]

Onzin.

Als maar duidelijk is door de inrichting en uitvoering dat de oprit bij een privaat eigendom hoort én niet bedoeld is voor algemeen gebruik door toevallig passanten dan is de oprit geen onderdeel van de openbare weg.

Wanneer je een haag of tuinhek hebt met een onderbreking van 2,5-3 meter breed en op je oprit hele andere bestrating dan de bestrating van de gemeente, dan is het voor passanten duidelijk genoeg dat het om privaat terrein gaat wat niet bedoeld is voor algemeen gebruik. Wel of geen afsluitbare poort maakt daarin geen verschil.

Leg je je hele voortuin vol met dezelfde grijze 30x30 betontegels als waarmee de parkeervakken of stoep zijn bestraat en staat er geen hek om je tuin, dan is je tuin ineens openbare weg geworden.

Voor grotere parkeerterreinen bij bedrijven geldt de eis van een slagboom of afsluitbaar hek wel altijd.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• pirke
Jelte schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 08:36:
Maar wordt er überhaupt ergens gehandhaafd?
Bij klachten van omwonenden. Geen klachten = geen probleem.

• Ozzie
Ik ga overigens dit weekend weer kamperen :) We gaan bij mijn schoonouders langs die staan op een camping in Ootmarsum (Camping de Haer). Ze gaan elk jaar naar dezelfde camping en meestal gaan we wel even langs, meteen even een ritje naar Duitsland erbij om goedkoop wat dingen in te slaan.

Alleen geen zin om onze grote tent mee te nemen voor 2 nachtjes, dus we gaan met het popup tentje. Ben benieuwd of we daarin passen met de twee kinderen erbij. Als het niet lukt hebben we nog een klein koepeltentje mee of kan er een van de kinderen bij opa & oma in de caravan slapen.

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Nu online
[...]

Dat is voor de Wegenverkeerswet. Als je niet wilt dat die van toepassing is (bijvoorbeeld omdat je graag met twee flessen whisky achter de kiezen in een afgekeurde auto rondjes over je erf rijdt); dan moet je je terrein afsluitbaar maken.

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Gebanned schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 12:11:
[...]

Dat is voor de Wegenverkeerswet. Als je niet wilt dat die van toepassing is (bijvoorbeeld omdat je graag met twee flessen whisky achter de kiezen in een afgekeurde auto rondjes over je erf rijdt); dan moet je je terrein afsluitbaar maken.
Klopt, dat was het, en dat is dus landelijk. Voor als je je auto bv tijdelijk uit de verzekering haalt en niet APK plichtig, mag die alleen op de oprit staan als die afsluitbaar is (met een touwtje ofzo want hoe je moet afsluiten wordt niet gezegd).

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Jelte schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 07:42:

Maar er wordt niet gehandhaafd. Genoeg kampeerbusjes die er altijd staan. Of mijn aanhanger op de oprit.
Nee daar heeft de gemeente niets over te zeggen, dat is gewoon de wetgeving.

Een oprit hoort gewoon bij de openbare weg waardoor hij valt onder de wegenverkeerswet en er dus de normale verkeersregels gelden. De wegenverkeerswet zegt echter helemaal niets over of er wel of geen kampeermiddel mag parkeren, dat bepaalt de gemeente middels de APV.

Het is echter de vraag wat de intentie van de gemeente is. De beschrijvingen in de APV zijn daar veelal niet eenduidig over en de definities niet sluitend. De intentie richt zich zoals hierboven genoemd vaak op het voorkomen van overlast, of beter, het kunnen ingrijpen wanneer er overlast gemeld wordt.
Ivow85 schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 09:12:
Als maar duidelijk is door de inrichting en uitvoering dat de oprit bij een privaat eigendom hoort én niet bedoeld is voor algemeen gebruik door toevallig passanten dan is de oprit geen onderdeel van de openbare weg.

Wanneer je een haag of tuinhek hebt met een onderbreking van 2,5-3 meter breed en op je oprit hele andere bestrating dan de bestrating van de gemeente, dan is het voor passanten duidelijk genoeg dat het om privaat terrein gaat wat niet bedoeld is voor algemeen gebruik. Wel of geen afsluitbare poort maakt daarin geen verschil.

Leg je je hele voortuin vol met dezelfde grijze 30x30 betontegels als waarmee de parkeervakken of stoep zijn bestraat en staat er geen hek om je tuin, dan is je tuin ineens openbare weg geworden.

Voor grotere parkeerterreinen bij bedrijven geldt de eis van een slagboom of afsluitbaar hek wel altijd.
Het komt niet vriendelijk om een post te beginnen met 'onzin'. :S

Er is een verschil tussen 'openbare weg' wat dus wél afhangt van afsluitbaarheid van het terrein, en 'voor verkeer opengestelde weg' wat meer gaat om de intentie achter het gebruik van de openbare weg.
Een oprit die overduidelijk bij een huis hoort is wel degelijk openbare weg als er geen afsluiting mogelijk is, maar de intentie van gebruik is ook duidelijk waardoor het geen voor normaal verkeer opengestelde weg is. Vergelijk het maar met een eigen weg, dat is wel een openbare weg maar een bordje erbij duidt ook de intentie dat het niet voor normaal verkeer opengesteld is.

Al dit soort dingen zeggen echter nog steeds helemaal niets over of je er wel of geen kampeermiddel mag parkeren. Dat is meer iets voor de gemeente.
Het allemaal wat vaag omdat je ook verschillende soorten regels en wetgeving hebt in dit geval. Zo kan iemand op jouw oprit gaan parkeren wat dan strafrechtelijk gezien wel mag, dus de politie kan hem niet beboeten maar je mag hem wel weer laten afslepen (op eigen risico en kosten, die je dan in civiele procedure mag verhalen).

Maar goed, we zijn wel héél ver aan het afdwalen van kamperen met z'n allen. Heeft iemand nog een mooi on-topic onderwerp om er eens in te gooien? :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JaMaaT
Ja ik, hoe staan jullie tegen een relatief jong stel (lees; beide 37) aan tegen een caravan met enkele bedden.
M'n vrouw wordt helemaal gek van m'n gedraai. Dan is zo'n 140cm bed ineen niet heel breed.

Jammer dat het aanbod een stuk minder is betreffende caravans met enkele bedden.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:41
JaMaaT schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:05:
Ja ik, hoe staan jullie tegen een relatief jong stel (lees; beide 37) aan tegen een caravan met enkele bedden.
M'n vrouw wordt helemaal gek van m'n gedraai. Dan is zo'n 140cm bed ineen niet heel breed.

Jammer dat het aanbod een stuk minder is betreffende caravans met enkele bedden.
is dan een 160 of 180cm breed bed niet een optie?

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
JaMaaT schreef op vrijdag 1 september 2023 @ 13:05:

tja, wat maakt het uit wat anderen daarvan vinden? als het voor jullie werkt wie ben ik dan om er iets van te zeggen?
Pagina: 1 ... 192 ... 279 Laatste