[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 294 295 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20:35
Bommes schreef op maandag 6 juli 2026 @ 19:01:
[...]

Niet om de über tweak uit te hangen, maar in 20 jaar 1 keer nieuwe banden en de remmen laten checken is wel rijkelijk weinig onderhoud :/
Geadviseerd is eens in de 6 jaar nieuwe banden, nou is dat wel redelijk aan de korte kant. Maar 10 jaar zou ik ze toch niet laten zitten.
En de remmen mag je toch ook wel minimaal elke 2 jaar laten checken.
En ook daar verschillen de meningen over:

https://caravantrekker.nl/info/banden-vernieuwen ANWB 8 tot 10 jaar. Mensen zijn verzot op zekerheid en doe vooral waar je jezelf goed bij voelt. Na totaal 30 jaar met een caravan rijden geloof ik het wel.

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

(jarig!)
Tja, @MotorBeast N=1, jij hebt de goede ervaringen ik de wat mindere.
Onze beide ervaringen zijn niet genoeg voor de statistieken.

Maar in 25 jaar (eigen) camper vakanties, waarbij tussendoor 3 jaar met de caravan heb ik 3 keer een klapband gehad.
2 keer met 2 verschillende campers en 1 keer met de caravan. Alle keren met wat oudere banden, en nee geen 10+ jaar oud maar wel in de buurt daarvan.

En nee ik laat me niks aansmeren en/of praten. Als automonteur van opleiding weet ik denk ik wel van de hoed en de rand.
Ik zorg dat de bandenspanning in orde is, let op de stoepranden enz.
Voor nog geen 100 euro per caravan band vind ik het verkeerde zuinigheid om die zo lang te laten zitten. En je tempo 100 is niet geldig met banden ouder dan 6 jaar.
Ja bij een camper zijn ze een heel stuk duurder, maar daarbij is het voertuig ook vele malen prijziger.

En waarom ik vooral reageerde:
Zelf onderhoud, dus geen kundige controle en dan maar 1 keer de banden laten vervangen en remmen laten checken in 20 jaar.
Dat is vooral rijkelijk weinig, en richting het onveilige. Dat geeft zelfs de door jou geplaatste link van caravan trekker weer.

[ Voor 17% gewijzigd door Bommes op 06-07-2026 21:33 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:28

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Goed dat je het zegt, ik mag eigenlijk wel weer eens een onderstelbeurt plannen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:44
JanB schreef op maandag 6 juli 2026 @ 16:52:
[...]

Het probleem is bij die 3535kg met enkel een B rijbewijs, dat je met het verkeerde rijbewijs rijdt. Je hebt geen geldig rijbewijs voor deze combinatie. Dat kan verzekeringstechnisch nog wel een dingetje zijn.
Je verzekering zal simpelweg weigeren om uit te keren, of alles op de bestuurder gaan verhalen. Als je dan iemand flinke letselschade hebt gereden ben je de sjaak en kun je de rest van je leven krom liggen om de schade terug te betalen. Zijn gederfde inkomsten worden dan jouw gederfde inkomsten...

Ook bij te zware belading kan de verzekeraar dat doen als het gewicht een rol speelt bij het ongeluk (bij iemand achterop rijden bijvoorbeeld: met een lichter voertuig stond je waarschijnlijk eerder/wel op tijd stil). Leuk dat de politie in Nederland een 10% gedoogbeleid heeft, dat geldt niet voor de verzekeraar als het er op aan komt.

En probeer daarna nog maar eens een nieuwe betaalbare verzekering af te sluiten ergens...

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Na een ongeluk is het natuurlijk makkelijker aantonen dat je rijbewijs niet geldig was dan dat je in de praktijk te zwaar was.

Verder eens met @Bommes, een ongelukje zit in een klein hoekje. Zelfs met verzekering is de kans klein dat je volledig schadeloos gesteld wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door Deveon op 06-07-2026 20:02 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Mbt banden vind ik zelf 6 jaar wel wat kort, maar ze drogen wel uit. 10 jaar lijkt me dan weer erg lang.
Hangt natuurlijk ook er een beetje vanaf hoe je stalt, mijn camper staat 's zomers vaak op mijn erf (in de schaduw van bomen) en in de winter in mijn eigen stalling (garage box dus nul UV).

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Mbt tot aansprakelijkheid bij een ongeval, ik vind eigenlijk het helpen voorkomen van een ongeval an sich al voldoende reden om er niet teveel op te beknibbelen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:23
ouwereus schreef op maandag 6 juli 2026 @ 09:59:
[...]

We hebben dit jaar onze Auris TS (nieuwe Corolla) ingeruild voor een Skoda Octavia en dachten dat we juist meer kofferbakruimte zouden hebben. Nu begonnen met inpakken en ik merk al dat het dak veel sneller schuin afloopt en de koelbox niet rechtop kan staan op de tent. Een krat achter de koelbox is helemaal niet mogelijk. Ik mag opnieuw gaan puzzelen :)

[Afbeelding]
Wij hebben een aantal dingen die precies passen in onze auto. Bank staat ophoog, daarop de tafel, stoelen, koelbox (toegankelijk door bijrijder), de kledingtassen en wat los spul wat je onderweg nodig hebt. Direct achter de bank de tent en stokken, daarachter de kratten met keukenspul en de rest.

Voornaamste was dat we voor de zware tent de leuning omhoog willen hebben ivm een evt noodstop. Zier er voller uit dat het is; we hebben zicht naar achteren in de spiegel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_wAEl5p8qyQ59zNF11dQWRr6xrY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/89jO1bpmyvJKd4HOzCKuhVy4.jpg?f=fotoalbum_large

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20:23
MrAcid schreef op maandag 6 juli 2026 @ 10:28:
[...]

Met andere stoelen (bijv. model zoals 'Helinox') is er echt nog een wereld te winnen!
Eens, maar dan kom je al snel op kramperen. We hebben er twee, nemen ze mee tijdens wanderlngen en hebben ze onderweg ook voor het grijpen. Maar ik zou er niet een hele vakantie op willen zitten. Wij hebben 'gewone' tuinstoelen bij ons; van de Lidl. Die het tov veel dure campingstoelen opvallen goed doen qua comfort, gewicht en pakmaat, en dan zonder de hoofdprijs te kosten.

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20:35
Bommes schreef op maandag 6 juli 2026 @ 19:29:
Tja, @MotorBeast N=1, jij hebt de goede ervaringen ik de wat mindere.
Onze beide ervaringen zijn niet genoeg voor de statistieken.

Maar in 25 jaar (eigen) camper vakanties, waarbij tussendoor 3 jaar met de caravan heb ik 3 keer een klapband gehad.
2 keer met 2 verschillende campers en 1 keer met de caravan. Alle keren met wat oudere banden, en nee geen 10+ jaar oud maar wel in de buurt daarvan.

En nee ik laat me niks aansmeren en/of praten. Als automonteur van opleiding weet ik denk ik wel van de hoed en de rand.
Ik zorg dat de bandenspanning in orde is, let op de stoepranden enz.
Voor nog geen 100 euro per caravan band vind ik het verkeerde zuinigheid om die zo lang te laten zitten. En je tempo 100 is niet geldig met banden ouder dan 6 jaar.
Ja bij een camper zijn ze een heel stuk duurder, maar daarbij is het voertuig ook vele malen prijziger.

En waarom ik vooral reageerde:
Zelf onderhoud, dus geen kundige controle en dan maar 1 keer de banden laten vervangen en remmen laten checken.
Dat is vooral rijkelijk weinig, en richting het onveilige. Dat geeft zelfs de door jou geplaatste link van caravan trekker weer.
Hoeveel mensen in Nederland die zeg zo'n 5000 kilometer per jaar rijden met hun boodschappen auto denk jij vervangen hun banden na 6 jaar? ;) Nogmaals, doe waar je je goed bij voelt. Als je dan zelf ervaringsdeskundige bent met jouw opleiding met 3x klapbanden snap ik niet dat je dan 3 keer met wat oudere banden rijdt. Klinkt nogal onwaarschijnlijk.

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
ijdod schreef op maandag 6 juli 2026 @ 20:14:
[...]

Eens, maar dan kom je al snel op kramperen. We hebben er twee, nemen ze mee tijdens wanderlngen en hebben ze onderweg ook voor het grijpen. Maar ik zou er niet een hele vakantie op willen zitten. Wij hebben 'gewone' tuinstoelen bij ons; van de Lidl. Die het tov veel dure campingstoelen opvallen goed doen qua comfort, gewicht en pakmaat, en dan zonder de hoofdprijs te kosten.
De versies met een hoge rugleuning icm een krukje voor je voeten is zeker geen kramperen voor mij. Maar ieder z’n afwegingen! :)

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:11
MrAcid schreef op maandag 6 juli 2026 @ 20:43:
[...]

De versies met een hoge rugleuning icm een krukje voor je voeten is zeker geen kramperen voor mij. Maar ieder z’n afwegingen! :)
Wij hebben Helinox Chair One Highback Re Campingstoel | Bever en dat is inderdaad goed zitten. We hebben ook de obelink versie maar net iets minder fijn. Enige nadeel is uiteraard dat je geen rugleuning naar achter kan zetten voor de "tuk"stand :)

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:30
MotorBeast schreef op maandag 6 juli 2026 @ 20:14:
[...]

Hoeveel mensen in Nederland die zeg zo'n 5000 kilometer per jaar rijden met hun boodschappen auto denk jij vervangen hun banden na 6 jaar? ;) Nogmaals, doe waar je je goed bij voelt. Als je dan zelf ervaringsdeskundige bent met jouw opleiding met 3x klapbanden snap ik niet dat je dan 3 keer met wat oudere banden rijdt. Klinkt nogal onwaarschijnlijk.
Die vergelijking gaat wel een beetje mank.
Caravanbanden worden over het algemeen zwaarder belast dan de banden van een boodschappenauto.
Die caravan staat 340 dagen per jaar stil op precies hetzelfde punt van de band.
En die boodschappenauto, komt nog regelmatig voor een APK bij de garage.
Als men bij de APK constateert dat de banden uitgedroogd zijn, wordt hij afgekeurd, of je krijgt het advies om de banden te vervangen.
De caravan heeft geen verplichte keuring dus ben je zelf verantwoordelijk dat hij het juiste onderhoud krijgt.

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

lost95 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 20:59:
[...]

Wij hebben Helinox Chair One Highback Re Campingstoel | Bever en dat is inderdaad goed zitten. We hebben ook de obelink versie maar net iets minder fijn. Enige nadeel is uiteraard dat je geen rugleuning naar achter kan zetten voor de "tuk"stand :)
Die heb ik geprobeerd, die voelden nogal wankel, tegenover deze (die we dus hebben, althans de voorganger hiervan - 2 hoge, 2 'gewone') - en deze zijn verbluffend stabiel en stevig, robuust zelfs, al zijn ze ook wel iets zwaarder:
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn3.gstatic.com/shopping?q=tbn:ANd9GcRzpPUv0SjKIqiVvPlWOHfMQDuCk01DGzu9fYn2uYr5EnqizbRNvtNnfmCTHalQ4VdSamNVtvHhGY9pFYoskIIO36wPMlxMs8ka7d23DVeO5oMGC-kSPlPyXQ Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn2.gstatic.com/shopping?q=tbn:ANd9GcQg507eF4dfnFQvmaqZu3noqKkia_zrCn41zagetHCGxxwzouMI_fqG17T13iKnx_OiPV0B4acK42EWMwYP6J3uiaYkZXT7C4LdVlolG_XyXuZ9N9afLvTchQ
https://www.decathlon.nl/...00-xl/349008/c311m8819856

[ Voor 3% gewijzigd door Ramzzz op 06-07-2026 21:17 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:11
Ramzzz schreef op maandag 6 juli 2026 @ 21:08:
[...]

Die heb ik geproveerd, die volden nogal wankel, tegenover deze (die we dus hebben, althans de voorganger hiervan - 2 hoge, 2 'gewone'):
[Afbeelding] [Afbeelding]
https://www.decathlon.nl/...00-xl/349008/c311m8819856
Voor mij voelen ze stevig aan, zijn alleen zo licht, ben altijd bang dat ze wegwaaien :D

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

lost95 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 21:11:
[...]
ben altijd bang dat ze wegwaaien :D
Doen ze ook :P
Maar afgelopen weekeinde een halve dag op die kleintjes gezeten bij een bierfestival en dat was beter dan de houten stoeltjes die ze daar hadden. Ne een tijdje mis je wel een neksteun om na 4 triples even weg te kunnen dromen maar soit.
Ik had er vier in mijn daypack, dat past gewoon, die dingen zijn geniaal en betaalbaar.
Op vakantie hebben we ook twee coleman stoelen mee met neksteun, die vouwen ook best goed op maar krijg ik niet in welke rugzak dan ook, laat staan vier stuks.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

(jarig!)
MotorBeast schreef op maandag 6 juli 2026 @ 20:14:
[...]

Klapband 1 eerste camper, ik was krap 25 jaar oud, en meerdere maanden staan lassen en opknappen aan het ding.
Niet meer aan de banden gedacht. 3500km vakantie ging het goed, laatste afrit voor Eindhoven ging links voor van de boem. Voorbanden waren toen 11 jaar oud.
Klapband 2, 2de camper, links achter net voor Gent, op weg naar huis, camper stond al op de nominatie om ingeruild te worden. Banden waren rondom 8 jaar oud. Dacht dat ze nog wel een vakantie mee konden, niet dus
Klapband 3, caravan, rechterzijde, op de terug weg van de eerste vakantie met die caravan net na Luik net voor de NL grens. Loopvlak los gekomen over een cm of 10. Banden 7 jaar oud. Jaar voor aanschaf nog een Bovag beurt gehad.

Mag je onwaarschijnlijk vinden, of je mag proberen mijn geloofwaardigheid ter discussie te stellen.
Het gaat nogmaals niet om mij, maar om iemand die zelf onderhoud doet en slechts 1 keer in 10 jaar zijn banden laat vervangen en de remmen laat checken. Daar reageerde ik op.

Verder maak jij er maar van wat je wilt. Ik laat de banden in ieder geval niet 10 jaar zitten.
Ook niet bij de boodschappen auto.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:42

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Wij hebben van die vlinderstoelen; pakken redelijk compact in en zitten en hangen heerlijk. Geen 4 in de rugtas, maar ook geen overvolle vouwwagen door een paar stoelen.
We hebben die van Bo-Camp, via Obelink, uit de uitverkoopbakken toen Bo-Camp een andere kleur blauw wilde ofzo. Geen idee. Was niet de hoofdprijs iig, en neemt niet zoveel ruimte in, bovendien zit er (bij ons) een tas bij zodat het makkelijk opgeruimd is. Maar, zoveel mensen, zoveel wensen; ieder een oplossing, als je maar veilig op pad gaat.

Afgelopen vakantie, met de 38 graden (..) kwamen de oude vouwkrukjes er trouwens ook bij, prima met de voetjes van de vloer dan - die kan ik niet zo snel ergens online vinden overigens (20 jaar geleden gekocht voor fietsvakanties..).

I have usernames older than you.

• Bommes
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

(jarig!)
Ik heb 2 stoelen van Crespo bij, gewoon normale camping klapstoelen. Met als grote voordeel dat ze erg plat opvouwen. Die 2 zijn samen ingeklapt net zo plat als de ene die mijn vrouw uitgekozen had van een ander (wat ik me nu niet voor de geest kan halen) merk.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Nu online
Duclaasie schreef op maandag 6 juli 2026 @ 16:42:
Als ik het zo lees is de 550 NOK die wij hier moeten betalen dus een koopje. En dan kost de brandstof ook nog maar 1,47 per liter. Blijkbaar is Noorwegen een budget bestemming dit jaar.
Kamperen in Scandinavië is inderdaad relatief goedkoop. Maar de campings hebben er doorgaans ook niet zulke uitgebreide voorzieningen als de 100-euro-per-nacht campings in het zuiden van Europa.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Ouwe @Bommes , weer een jaartje erbij ouwe schavuit :)F *O*

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:29
lost95 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 20:59:
[...]

Nadat we al jaren rondfietsen met de Helinox Chair One nu voor bij onze mini caravan ook een stel Highback erbij gehaald. Onze caravan is zo klein en ik wil niet alles in de auto hebben liggen dus was het pakformaat voor ons leidend. En ze zitten prima, lijken wat slap maar dat is meer gewoon flexibel. Ook na jaren geen enkel mankementje aan onze oude stoeltjes.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ivow85 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 21:41:
[...]

Kamperen in Scandinavië is inderdaad relatief goedkoop. Maar de campings hebben er doorgaans ook niet zulke uitgebreide voorzieningen als de 100-euro-per-nacht campings in het zuiden van Europa.
De gemiddelde 50-euro-per-nacht campings die je overal in Europa heel veel tegen komt hebben dat ook niet. Maar ik houd van een biertje onder de luifel, dat schijnt in Scandinavië weer minder grappig te zijn. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 ... 294 295 Laatste