[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 295 ... 311 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02-08 21:22
Bommes schreef op maandag 6 juli 2026 @ 19:01:
[...]

Niet om de über tweak uit te hangen, maar in 20 jaar 1 keer nieuwe banden en de remmen laten checken is wel rijkelijk weinig onderhoud :/
Geadviseerd is eens in de 6 jaar nieuwe banden, nou is dat wel redelijk aan de korte kant. Maar 10 jaar zou ik ze toch niet laten zitten.
En de remmen mag je toch ook wel minimaal elke 2 jaar laten checken.
En ook daar verschillen de meningen over:

https://caravantrekker.nl/info/banden-vernieuwen ANWB 8 tot 10 jaar. Mensen zijn verzot op zekerheid en doe vooral waar je jezelf goed bij voelt. Na totaal 30 jaar met een caravan rijden geloof ik het wel.

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:20

Bommes

Capo del formaggio

Tja, @MotorBeast N=1, jij hebt de goede ervaringen ik de wat mindere.
Onze beide ervaringen zijn niet genoeg voor de statistieken.

Maar in 25 jaar (eigen) camper vakanties, waarbij tussendoor 3 jaar met de caravan heb ik 3 keer een klapband gehad.
2 keer met 2 verschillende campers en 1 keer met de caravan. Alle keren met wat oudere banden, en nee geen 10+ jaar oud maar wel in de buurt daarvan.

En nee ik laat me niks aansmeren en/of praten. Als automonteur van opleiding weet ik denk ik wel van de hoed en de rand.
Ik zorg dat de bandenspanning in orde is, let op de stoepranden enz.
Voor nog geen 100 euro per caravan band vind ik het verkeerde zuinigheid om die zo lang te laten zitten. En je tempo 100 is niet geldig met banden ouder dan 6 jaar.
Ja bij een camper zijn ze een heel stuk duurder, maar daarbij is het voertuig ook vele malen prijziger.

En waarom ik vooral reageerde:
Zelf onderhoud, dus geen kundige controle en dan maar 1 keer de banden laten vervangen en remmen laten checken in 20 jaar.
Dat is vooral rijkelijk weinig, en richting het onveilige. Dat geeft zelfs de door jou geplaatste link van caravan trekker weer.

[ Voor 17% gewijzigd door Bommes op 06-07-2026 21:33 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:40

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Goed dat je het zegt, ik mag eigenlijk wel weer eens een onderstelbeurt plannen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:26
JanB schreef op maandag 6 juli 2026 @ 16:52:
[...]

Het probleem is bij die 3535kg met enkel een B rijbewijs, dat je met het verkeerde rijbewijs rijdt. Je hebt geen geldig rijbewijs voor deze combinatie. Dat kan verzekeringstechnisch nog wel een dingetje zijn.
Je verzekering zal simpelweg weigeren om uit te keren, of alles op de bestuurder gaan verhalen. Als je dan iemand flinke letselschade hebt gereden ben je de sjaak en kun je de rest van je leven krom liggen om de schade terug te betalen. Zijn gederfde inkomsten worden dan jouw gederfde inkomsten...

Ook bij te zware belading kan de verzekeraar dat doen als het gewicht een rol speelt bij het ongeluk (bij iemand achterop rijden bijvoorbeeld: met een lichter voertuig stond je waarschijnlijk eerder/wel op tijd stil). Leuk dat de politie in Nederland een 10% gedoogbeleid heeft, dat geldt niet voor de verzekeraar als het er op aan komt.

En probeer daarna nog maar eens een nieuwe betaalbare verzekering af te sluiten ergens...

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Na een ongeluk is het natuurlijk makkelijker aantonen dat je rijbewijs niet geldig was dan dat je in de praktijk te zwaar was.

Verder eens met @Bommes, een ongelukje zit in een klein hoekje. Zelfs met verzekering is de kans klein dat je volledig schadeloos gesteld wordt.

[ Voor 7% gewijzigd door Deveon op 06-07-2026 20:02 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:06

franssie

Save the albatross

Mbt banden vind ik zelf 6 jaar wel wat kort, maar ze drogen wel uit. 10 jaar lijkt me dan weer erg lang.
Hangt natuurlijk ook er een beetje vanaf hoe je stalt, mijn camper staat 's zomers vaak op mijn erf (in de schaduw van bomen) en in de winter in mijn eigen stalling (garage box dus nul UV).

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Mbt tot aansprakelijkheid bij een ongeval, ik vind eigenlijk het helpen voorkomen van een ongeval an sich al voldoende reden om er niet teveel op te beknibbelen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-08 17:52
ouwereus schreef op maandag 6 juli 2026 @ 09:59:
[...]

We hebben dit jaar onze Auris TS (nieuwe Corolla) ingeruild voor een Skoda Octavia en dachten dat we juist meer kofferbakruimte zouden hebben. Nu begonnen met inpakken en ik merk al dat het dak veel sneller schuin afloopt en de koelbox niet rechtop kan staan op de tent. Een krat achter de koelbox is helemaal niet mogelijk. Ik mag opnieuw gaan puzzelen :)

[Afbeelding]
Wij hebben een aantal dingen die precies passen in onze auto. Bank staat omhoog, daarop de tafel, stoelen, koelbox (toegankelijk door bijrijder), de kledingtassen en wat los spul wat je onderweg nodig hebt. Direct achter de bank de tent en stokken, daarachter de kratten met keukenspul en de rest.

Voornaamste was dat we voor de zware tent de leuning omhoog willen hebben ivm een evt noodstop. Ziet er voller uit dat het is; we hebben zicht naar achteren in de spiegel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_wAEl5p8qyQ59zNF11dQWRr6xrY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/89jO1bpmyvJKd4HOzCKuhVy4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door ijdod op 07-07-2026 18:03 . Reden: typo ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

• ijdod
MrAcid schreef op maandag 6 juli 2026 @ 10:28:
[...]

Met andere stoelen (bijv. model zoals 'Helinox') is er echt nog een wereld te winnen!
Eens, maar dan kom je al snel op kramperen. We hebben er twee, nemen ze mee tijdens wanderlngen en hebben ze onderweg ook voor het grijpen. Maar ik zou er niet een hele vakantie op willen zitten. Wij hebben 'gewone' tuinstoelen bij ons; van de Lidl. Die het tov veel dure campingstoelen opvallen goed doen qua comfort, gewicht en pakmaat, en dan zonder de hoofdprijs te kosten.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02-08 21:22
Bommes schreef op maandag 6 juli 2026 @ 19:29:
Tja, @MotorBeast N=1, jij hebt de goede ervaringen ik de wat mindere.
Onze beide ervaringen zijn niet genoeg voor de statistieken.

Maar in 25 jaar (eigen) camper vakanties, waarbij tussendoor 3 jaar met de caravan heb ik 3 keer een klapband gehad.
2 keer met 2 verschillende campers en 1 keer met de caravan. Alle keren met wat oudere banden, en nee geen 10+ jaar oud maar wel in de buurt daarvan.

En nee ik laat me niks aansmeren en/of praten. Als automonteur van opleiding weet ik denk ik wel van de hoed en de rand.
Ik zorg dat de bandenspanning in orde is, let op de stoepranden enz.
Voor nog geen 100 euro per caravan band vind ik het verkeerde zuinigheid om die zo lang te laten zitten. En je tempo 100 is niet geldig met banden ouder dan 6 jaar.
Ja bij een camper zijn ze een heel stuk duurder, maar daarbij is het voertuig ook vele malen prijziger.

En waarom ik vooral reageerde:
Zelf onderhoud, dus geen kundige controle en dan maar 1 keer de banden laten vervangen en remmen laten checken.
Dat is vooral rijkelijk weinig, en richting het onveilige. Dat geeft zelfs de door jou geplaatste link van caravan trekker weer.
Hoeveel mensen in Nederland die zeg zo'n 5000 kilometer per jaar rijden met hun boodschappen auto denk jij vervangen hun banden na 6 jaar? ;) Nogmaals, doe waar je je goed bij voelt. Als je dan zelf ervaringsdeskundige bent met jouw opleiding met 3x klapbanden snap ik niet dat je dan 3 keer met wat oudere banden rijdt. Klinkt nogal onwaarschijnlijk.

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
ijdod schreef op maandag 6 juli 2026 @ 20:14:
[...]

Eens, maar dan kom je al snel op kramperen. We hebben er twee, nemen ze mee tijdens wanderlngen en hebben ze onderweg ook voor het grijpen. Maar ik zou er niet een hele vakantie op willen zitten. Wij hebben 'gewone' tuinstoelen bij ons; van de Lidl. Die het tov veel dure campingstoelen opvallen goed doen qua comfort, gewicht en pakmaat, en dan zonder de hoofdprijs te kosten.
De versies met een hoge rugleuning icm een krukje voor je voeten is zeker geen kramperen voor mij. Maar ieder z’n afwegingen! :)

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:23
MrAcid schreef op maandag 6 juli 2026 @ 20:43:
[...]

De versies met een hoge rugleuning icm een krukje voor je voeten is zeker geen kramperen voor mij. Maar ieder z’n afwegingen! :)
Wij hebben Helinox Chair One Highback Re Campingstoel | Bever en dat is inderdaad goed zitten. We hebben ook de obelink versie maar net iets minder fijn. Enige nadeel is uiteraard dat je geen rugleuning naar achter kan zetten voor de "tuk"stand :)

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:24
MotorBeast schreef op maandag 6 juli 2026 @ 20:14:
[...]

Hoeveel mensen in Nederland die zeg zo'n 5000 kilometer per jaar rijden met hun boodschappen auto denk jij vervangen hun banden na 6 jaar? ;) Nogmaals, doe waar je je goed bij voelt. Als je dan zelf ervaringsdeskundige bent met jouw opleiding met 3x klapbanden snap ik niet dat je dan 3 keer met wat oudere banden rijdt. Klinkt nogal onwaarschijnlijk.
Die vergelijking gaat wel een beetje mank.
Caravanbanden worden over het algemeen zwaarder belast dan de banden van een boodschappenauto.
Die caravan staat 340 dagen per jaar stil op precies hetzelfde punt van de band.
En die boodschappenauto, komt nog regelmatig voor een APK bij de garage.
Als men bij de APK constateert dat de banden uitgedroogd zijn, wordt hij afgekeurd, of je krijgt het advies om de banden te vervangen.
De caravan heeft geen verplichte keuring dus ben je zelf verantwoordelijk dat hij het juiste onderhoud krijgt.

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

lost95 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 20:59:
[...]

Wij hebben Helinox Chair One Highback Re Campingstoel | Bever en dat is inderdaad goed zitten. We hebben ook de obelink versie maar net iets minder fijn. Enige nadeel is uiteraard dat je geen rugleuning naar achter kan zetten voor de "tuk"stand :)
Die heb ik geprobeerd, die voelden nogal wankel, tegenover deze (die we dus hebben, althans de voorganger hiervan - 2 hoge, 2 'gewone') - en deze zijn verbluffend stabiel en stevig, robuust zelfs, al zijn ze ook wel iets zwaarder:
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn3.gstatic.com/shopping?q=tbn:ANd9GcRzpPUv0SjKIqiVvPlWOHfMQDuCk01DGzu9fYn2uYr5EnqizbRNvtNnfmCTHalQ4VdSamNVtvHhGY9pFYoskIIO36wPMlxMs8ka7d23DVeO5oMGC-kSPlPyXQ Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn2.gstatic.com/shopping?q=tbn:ANd9GcQg507eF4dfnFQvmaqZu3noqKkia_zrCn41zagetHCGxxwzouMI_fqG17T13iKnx_OiPV0B4acK42EWMwYP6J3uiaYkZXT7C4LdVlolG_XyXuZ9N9afLvTchQ
https://www.decathlon.nl/...00-xl/349008/c311m8819856

[ Voor 3% gewijzigd door Ramzzz op 06-07-2026 21:17 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:23
Ramzzz schreef op maandag 6 juli 2026 @ 21:08:
[...]

Die heb ik geproveerd, die volden nogal wankel, tegenover deze (die we dus hebben, althans de voorganger hiervan - 2 hoge, 2 'gewone'):
[Afbeelding] [Afbeelding]
Voor mij voelen ze stevig aan, zijn alleen zo licht, ben altijd bang dat ze wegwaaien :D

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

• franssie

franssie

Save the albatross

lost95 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 21:11:
[...]
ben altijd bang dat ze wegwaaien :D
Doen ze ook :P
Maar afgelopen weekeinde een halve dag op die kleintjes gezeten bij een bierfestival en dat was beter dan de houten stoeltjes die ze daar hadden. Ne een tijdje mis je wel een neksteun om na 4 triples even weg te kunnen dromen maar soit.
Ik had er vier in mijn daypack, dat past gewoon, die dingen zijn geniaal en betaalbaar.
Op vakantie hebben we ook twee coleman stoelen mee met neksteun, die vouwen ook best goed op maar krijg ik niet in welke rugzak dan ook, laat staan vier stuks.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

MotorBeast schreef op maandag 6 juli 2026 @ 20:14:
[...]

Klapband 1 eerste camper, ik was krap 25 jaar oud, en meerdere maanden staan lassen en opknappen aan het ding.
Niet meer aan de banden gedacht. 3500km vakantie ging het goed, laatste afrit voor Eindhoven ging links voor van de boem. Voorbanden waren toen 11 jaar oud.
Klapband 2, 2de camper, links achter net voor Gent, op weg naar huis, camper stond al op de nominatie om ingeruild te worden. Banden waren rondom 8 jaar oud. Dacht dat ze nog wel een vakantie mee konden, niet dus
Klapband 3, caravan, rechterzijde, op de terug weg van de eerste vakantie met die caravan net na Luik net voor de NL grens. Loopvlak los gekomen over een cm of 10. Banden 7 jaar oud. Jaar voor aanschaf nog een Bovag beurt gehad.

Mag je onwaarschijnlijk vinden, of je mag proberen mijn geloofwaardigheid ter discussie te stellen.
Het gaat nogmaals niet om mij, maar om iemand die zelf onderhoud doet en slechts 1 keer in 10 jaar zijn banden laat vervangen en de remmen laat checken. Daar reageerde ik op.

Verder maak jij er maar van wat je wilt. Ik laat de banden in ieder geval niet 10 jaar zitten.
Ook niet bij de boodschappen auto.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:49

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Wij hebben van die vlinderstoelen; pakken redelijk compact in en zitten en hangen heerlijk. Geen 4 in de rugtas, maar ook geen overvolle vouwwagen door een paar stoelen.
We hebben die van Bo-Camp, via Obelink, uit de uitverkoopbakken toen Bo-Camp een andere kleur blauw wilde ofzo. Geen idee. Was niet de hoofdprijs iig, en neemt niet zoveel ruimte in, bovendien zit er (bij ons) een tas bij zodat het makkelijk opgeruimd is. Maar, zoveel mensen, zoveel wensen; ieder een oplossing, als je maar veilig op pad gaat.

Afgelopen vakantie, met de 38 graden (..) kwamen de oude vouwkrukjes er trouwens ook bij, prima met de voetjes van de vloer dan - die kan ik niet zo snel ergens online vinden overigens (20 jaar geleden gekocht voor fietsvakanties..).

I have usernames older than you.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ik heb 2 stoelen van Crespo bij, gewoon normale camping klapstoelen. Met als grote voordeel dat ze erg plat opvouwen. Die 2 zijn samen ingeklapt net zo plat als de ene die mijn vrouw uitgekozen had van een ander (wat ik me nu niet voor de geest kan halen) merk.

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:14
Duclaasie schreef op maandag 6 juli 2026 @ 16:42:
Als ik het zo lees is de 550 NOK die wij hier moeten betalen dus een koopje. En dan kost de brandstof ook nog maar 1,47 per liter. Blijkbaar is Noorwegen een budget bestemming dit jaar.
Kamperen in Scandinavië is inderdaad relatief goedkoop. Maar de campings hebben er doorgaans ook niet zulke uitgebreide voorzieningen als de 100-euro-per-nacht campings in het zuiden van Europa.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Ouwe @Bommes , weer een jaartje erbij ouwe schavuit :)F *O*

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
lost95 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 20:59:
[...]

Nadat we al jaren rondfietsen met de Helinox Chair One nu voor bij onze mini caravan ook een stel Highback erbij gehaald. Onze caravan is zo klein en ik wil niet alles in de auto hebben liggen dus was het pakformaat voor ons leidend. En ze zitten prima, lijken wat slap maar dat is meer gewoon flexibel. Ook na jaren geen enkel mankementje aan onze oude stoeltjes.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ivow85 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 21:41:
[...]

Kamperen in Scandinavië is inderdaad relatief goedkoop. Maar de campings hebben er doorgaans ook niet zulke uitgebreide voorzieningen als de 100-euro-per-nacht campings in het zuiden van Europa.
De gemiddelde 50-euro-per-nacht campings die je overal in Europa heel veel tegen komt hebben dat ook niet. Maar ik houd van een biertje onder de luifel, dat schijnt in Scandinavië weer minder grappig te zijn. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-09 07:12
Gonadan schreef op maandag 6 juli 2026 @ 22:20:
[...]

De gemiddelde 50-euro-per-nacht campings die je overal in Europa heel veel tegen komt hebben dat ook niet. Maar ik houd van een biertje onder de luifel, dat schijnt in Scandinavië weer minder grappig te zijn. :P
gewoon incalculeren. Zweden viel helemaal mee, niet veel duurder dan hier als je het slappere spul in de supermarkt haalt, en de 12-15 euro per glas in IJsland went ook vrij snel ;)

Hi Ha Hopjesvla

• ijdod
Even in de administratie gedoken, wij hebben dit jaar (juni, nog net voorseizoen) tussen de 13,50 en 25 euro per nacht betaald voor 2 pers/auto/grote tent in Frankrijk. De hoogseizensprijzen waren maar een paar euro meer. Allemaal eenvoudige campings, dus gedeeld sanitair en dat is het ook wel, soms een eenvoudig campingwinkeltje. Het hoeft dus niet heel veel te kosten.

• franssie

franssie

Save the albatross

@Ramzzz die hoge net ook maar besteld, een kijken hoe dat zit. Zou een hoop ruimte in de Camper schelen als zowel ik als de vriendin deze comfortabel vinden.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
ijdod schreef op maandag 6 juli 2026 @ 23:00:
Even in de administratie gedoken, wij hebben dit jaar (juni, nog net voorseizoen) tussen de 13,50 en 25 euro per nacht betaald voor 2 pers/auto/grote tent in Frankrijk. De hoogseizensprijzen waren maar een paar euro meer. Allemaal eenvoudige campings, dus gedeeld sanitair en dat is het ook wel, soms een eenvoudig campingwinkeltje. Het hoeft dus niet heel veel te kosten.
Zullen we gedeeld sanitair nog even als normaal beschouwen en privé sanitair als luxe? Ik weet dat het steeds populairder wordt maar om gedeeld sanitair van normaal naar eenvoudig te gaan verschuiven gaat mij nog even te ver hoor. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• pirke
[...]

Gewoon zelf meenemen :) Je mag best veel invoeren.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:16
[...]

Maar ik houd van een biertje onder de luifel, dat schijnt in Scandinavië weer minder grappig te zijn. :P
Voordeel dus dat wij geen bier drinken. Er gaan gewoon een paar flessen rum (gekocht in Duitsland) mee en wij zijn klaar voor de rest van de vakantie

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

ijdod schreef op maandag 6 juli 2026 @ 23:00:
Tussen de 13 en de 24 euro per nacht, heb ik betaald vorige week.
In Frankrijk, alleen, tentje en motor.
Bij de 24 euro waren op 2 campings waar ik dat moest betalen ook een zwembad, en mini winkeltje/bar/snack.
13 betaalde ik op 2 verschilde campings waarvan 1 echt wel een leuke, rustige in de bergen camping was.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b3m_jvbHN4krTFLFczVbd8QVNkU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KB8G4uF477jHRkfGr5vgA6I9.jpg?f=fotoalbum_large
Met een eigen afdakje, en zelfs een Hartman tuinsetje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CmZ78-motF9fLfNhtrrPq9s7xJg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/idnIO0bfKOsBHZxJsXjDVAX7.jpg?f=fotoalbum_large
https://maps.app.goo.gl/XPXwC6KSeWRL3FKAA?g_st=ac
Gekke uithoek in de Alpen, maar echt een heerlijk plekje.

Oh de laatste camping waar ik stond was ook maar iets van 14 euro, met mini winkel, bar, restaurantje en zwembad.
https://maps.app.goo.gl/QCM2Q8uSQ3zF5Cg86

[ Voor 30% gewijzigd door Bommes op 07-07-2026 07:52 ]

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
Gonadan schreef op maandag 6 juli 2026 @ 23:11:
[...]

Zullen we gedeeld sanitair nog even als normaal beschouwen en privé sanitair als luxe? Ik weet dat het steeds populairder wordt maar om gedeeld sanitair van normaal naar eenvoudig te gaan verschuiven gaat mij nog even te ver hoor. :D
Het "eenvoudig" duidt hier er volgens mij op dat het gedeelde sanitair de enige voorziening was. Dus geen animatie, zwembad complexen, muziekavonden etc.

Niet dat het niet "normaal" zou zijn.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Fugitive2008
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02-09 08:00
Ik wil een fietsdrager op onze bagagewagen monteren en nu heeft mijn schoonpa oude dragers alleen die passen niet op de rail zonder een blokje hout ertussen. Zouden jullie zo naar zuidfrankrijk rijden, ik zelf heb behoorlijke twijfels of maak ik me teveel zorgen? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3JqlqbDXzP-fTs8z1JA6j-4qx3I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wbDq982Sz4mK56U1GgYtr67B.jpg?f=fotoalbum_large

• Den_S85
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-09 14:50
[...]

De prijs van een pilsje in Denemarken en Zweden valt inmiddels best wel mee. In Nederland zijn de prijzen de afgelopen jaren zo gestegen dat het bijna gelijkwaardig is aan de Deense prijzen.

In Duitsland daarentegen 😉

• Eddos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:07
Fugitive2008 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 08:00:
Ik wil een fietsdrager op onze bagagewagen monteren en nu heeft mijn schoonpa oude dragers alleen die passen niet op de rail zonder een blokje hout ertussen. Zouden jullie zo naar zuidfrankrijk rijden, ik zelf heb behoorlijke twijfels of maak ik me teveel zorgen? [Afbeelding]
Och, als het daarmee vast staat.. Ik zou wel de fietsen nog even extra vastzetten met sjorbanden, maar dat doe ik eigenlijk altijd. Ik weet dat men zegt dat het zonder ook zou moeten kunnen, maar het geeft mij altijd een veiliger gevoel.

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:49

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Ik wil een fietsdrager op onze bagagewagen monteren en nu heeft mijn schoonpa oude dragers alleen die passen niet op de rail zonder een blokje hout ertussen. Zouden jullie zo naar zuidfrankrijk rijden, ik zelf heb behoorlijke twijfels of maak ik me teveel zorgen? [Afbeelding]
Gaat vast goed, maar zonder plint ziet die muur er waarschijnlijk wel raar uit? :+

Misschien kan je dat hout nog even met wat extra klemmetjes vastzetten, dat het niet kan wegtrillen? Lijkt me een kleine aanpassing met veel resultaat. Wat Oom Agent of Nonkel Gendarme of L'Oncle Policier ervan vinden, dat is dan de vraag. "Pjot op tweakers zei dat het wel kon met wat extra steuntjes" is vermoedelijk geen goed antwoord.

I have usernames older than you.

• Erebos
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 21-08 13:15
@Fugitive2008 Schroefje dat zichtbaar is er uit en vervangen door een iets langere waardoor het latje ook vast zit en een beetje zwarte verf over het latje, dan ziet niemand dat het een DIY oplossing is

Er zou wel aan de binnenkant een extra latje aan de onderkant kunnen zodat het het een beetje vaster zit, dus het profiel van de originele bevestiging nabootsen.

[ Voor 32% gewijzigd door Erebos op 07-07-2026 08:44 ]

• Ken Wood
  • Laatst online: 01-09 15:01
Ramzzz schreef op maandag 6 juli 2026 @ 21:08:
[...]

Die heb ik geprobeerd, die voelden nogal wankel, tegenover deze (die we dus hebben, althans de voorganger hiervan - 2 hoge, 2 'gewone') - en deze zijn verbluffend stabiel en stevig, robuust zelfs, al zijn ze ook wel iets zwaarder:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Wij hebben die hoge van de Decathlon ook. Ze zitten prima (zelfs met mijn lengte van > 2.00 m). Niet zo lekker als de Dukdalf, maar die passen niet (meer) in de auto. En met kleine kinderen zit je toch niet de hele dag voor de tent. Ze waaien indedaad wel snel om. Groot pluspunt zijn de pootjes van deze variant: die zakken niet weg in de grond.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Den_S85 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 08:02:
[...]

De prijs van een pilsje in Denemarken en Zweden valt inmiddels best wel mee. In Nederland zijn de prijzen de afgelopen jaren zo gestegen dat het bijna gelijkwaardig is aan de Deense prijzen.

In Duitsland daarentegen 😉
De laatste keer dat ik er was betaalde ik een tientje voor een gewoon flesje pils (dat was Finland, oké geen Scandinavië), die prijzen heb ik hier nog niet gezien hoor. ;)
Ivow85 schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 07:45:
[...]

Het "eenvoudig" duidt hier er volgens mij op dat het gedeelde sanitair de enige voorziening was. Dus geen animatie, zwembad complexen, muziekavonden etc.

Niet dat het niet "normaal" zou zijn.
Zou kunnen dat het zo bedoeld was, maar het kwam op mij over alsof gedeeld sanitair an sich al als eenvoudig gezien wordt. Dat zou niet helemaal aansluiten bij het beeld wat ik heb. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
pirke schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 00:55:
[...]

Gewoon zelf meenemen :) Je mag best veel invoeren.
Het ging over Noorwegen, daar mag je twee liter mee nemen. Dat wordt wel rantsoeneren hoor als je drie weken weg bent. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:22
Gonadan schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 09:03:
[...]

Het ging over Noorwegen, daar mag je twee liter mee nemen. Dat wordt wel rantsoeneren hoor als je drie weken weg bent. :P
Op de taxfree gekochte fles whisky heb ik prima kunnen volhouden toen ik in Noorwegen was O-)

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Zit dat schroefje ook in het hout, of zit het houtje er los tussen? Ik zou zeker willen weten dat het houtje nergens heen kan, als dat het geval is zou ik me geen zorgen maken. En anders zou ik nog iets meer doen met een schroefje of tie-wrap of zo.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:58
Ivow85 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 15:07:
[...]

Maar niet elk huisje/stacaravan in de Franse Alpen kost €6000 voor 2 weken.Wij hebben er dit jaar een stacaravan voor 9 nachten in augustus voor net iets meer dan 1000 euro, inclusief toeslag voor de hond.

Je kan niet simpelweg de prijs voor jouw camping vergelijken met een huisje op een totaal ander park met andere faciliteiten. Om enigszins eerlijk te vergelijken moet je kijken naar wat het huren van een "instap" huisje/stacaravan kost op de camping waar je nu met je caravan naartoe gaat.
Bij RCN was onze (goedkoopst mogelijke) stacaravan 3500 euro terwijl toen een staplek 1000 euro voor dezelfde periode kostte. We hebben daarna voor 2500 euro een vouwwagen gekocht. Dus in theorie zou je die er dan in een jaar uit hebben.

Ik vraag me ook af wat een staplek op de camping waar jij staat kost voor dezelfde periode (als ze die hebben). Feit blijft dat je (veel) meer betaalt voor een accommodatie. En dat is natuurlijk ook logisch. Maar veel van die parken willen volgens mij zo snel mogelijk die tent of dat chalet terug hebben verdiend. En dat zie je terug in de prijs. Want die stacaravan die 2 jaar geleden nog 3500 kostte bij RCN, kost dit jaar bijna 5000 euro...

• Fugitive2008
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02-09 08:00
pjottum schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 08:25:
[...]

Gaat vast goed, maar zonder plint ziet die muur er waarschijnlijk wel raar uit? :+

Misschien kan je dat hout nog even met wat extra klemmetjes vastzetten, dat het niet kan wegtrillen? Lijkt me een kleine aanpassing met veel resultaat. Wat Oom Agent of Nonkel Gendarme of L'Oncle Policier ervan vinden, dat is dan de vraag. "Pjot op tweakers zei dat het wel kon met wat extra steuntjes" is vermoedelijk geen goed antwoord.
Ja denk er evt over om een gaatje door de beugel te boren en de rail en dan een boutje erdoorheen, dan zonder houtje ertussen.

• B-Real
  • Laatst online: 21:31
barrymossel schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 09:14:
[...]

Bij RCN was onze (goedkoopst mogelijke) stacaravan 3500 euro terwijl toen een staplek 1000 euro voor dezelfde periode kostte. We hebben daarna voor 2500 euro een vouwwagen gekocht. Dus in theorie zou je die er dan in een jaar uit hebben.

Ik vraag me ook af wat een staplek op de camping waar jij staat kost voor dezelfde periode (als ze die hebben). Feit blijft dat je (veel) meer betaalt voor een accommodatie. En dat is natuurlijk ook logisch. Maar veel van die parken willen volgens mij zo snel mogelijk die tent of dat chalet terug hebben verdiend. En dat zie je terug in de prijs. Want die stacaravan die 2 jaar geleden nog 3500 kostte bij RCN, kost dit jaar bijna 5000 euro...
In mei nog een weekendje weg geweest, daar stonden achterop de camping nog zeker een stuk of 10 á 15 nieuwe stacaravans die nog geplaatst moeten worden.
Ik gok dat ze de aanschafprijs er na één seizoen eruit hebben. De stacaravans zijn allemaal dezelfde eenheidsworst en als je ze met tientallen tegelijk in koopt denk ik dat 20k voor een caravan dik betaald is.
Laat je de "private investeerder" mee doen dan is er nog minder risico en nog meer opbrengst, want die private investeerder moet natuurlijk ook jaarlijks nog betalen voor pacht, servicekosten en alle andere opslagen.

Ik vind het een vervelende ontwikkeling op al die vakantieparken, maar ik snap het business model maar al te goed.

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18:03
B-Real schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 09:59:
[...]

In mei nog een weekendje weg geweest, daar stonden achterop de camping nog zeker een stuk of 10 á 15 nieuwe stacaravans die nog geplaatst moeten worden.
Ik gok dat ze de aanschafprijs er na één seizoen eruit hebben. De stacaravans zijn allemaal dezelfde eenheidsworst en als je ze met tientallen tegelijk in koopt denk ik dat 20k voor een caravan dik betaald is.
Laat je de "private investeerder" mee doen dan is er nog minder risico en nog meer opbrengst, want die private investeerder moet natuurlijk ook jaarlijks nog betalen voor pacht, servicekosten en alle andere opslagen.

Ik vind het een vervelende ontwikkeling op al die vakantieparken, maar ik snap het business model maar al te goed.
Nou, 20k voor een nieuwe is wel heeeeeel erg weinig. En dan moet er nog water, stroom en afvoer op de plek komen.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

JaMaaT schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 10:04:
[...]

Nou, 20k voor een nieuwe is wel heeeeeel erg weinig. En dan moet er nog water, stroom en afvoer op de plek komen.
De huurder krijgt toch een naheffing op gebruikte energie… :+

Camping energie tijdens de vakanties is ondertussen duurder dan mijn kosten voor het hele huishouden over een heel jaar.

€5 aansluiting + €0,70/kWh is al vrij normaal op een camping (als t al niet €3/per dag fixed is) . En gas in een fles is ook schreeuwend duur.

[ Voor 32% gewijzigd door Get!em op 07-07-2026 10:10 ]

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Get!em schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 10:08:
Camping energie tijdens de vakanties is ondertussen duurder dan mijn kosten voor het hele huishouden over een heel jaar.

€5 aansluiting + €0,70/kWh is al vrij normaal op een camping (als t al niet €3/per dag fixed is) .
Begint inderdaad ook wel een verdienmodel te worden.
Met de motor + tent vakantie heb ik geen stroom nodig op de camping. Geen koelkast bij me :P en aden van devices gaat tijdens het rijden.
Met de camper kijk ik het altijd een beetje aan, is het max 3 euro per nacht dan pak ik er wel stroom bij.
Duurder? dan geen stroom nodig, koelkast werkt perfect op gas, en de gasflessen vul ik zelf aan de LPG pomp. Dan is het gas ook nog wel een beetje betaalbaar.

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

[...]

Moet je eens in (notoir regenachtig, maar wel overdreven notoir) Groot-Brittannië gaan kijken.

Plekken voor een tent vind je met heel veel moeite… en dan vrijwel altijd achteraf en onaantrekkelijk.

Overal van die stacaravan ‘chalets’. Frankrijk heeft ook delen (bijv. Normandië) waar die vrij dominant zijn.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

• barrymossel
[...]

Zeker een vervelende ontwikkeling, want steeds meer van die parken hebben überhaupt geen staplaatsen meer. Terwijl het me toch leuke campings parken lijken... Gelukkig zijn mijn vrouw en ik steeds meer afgestapt van het gevoel dat een camping een groot waterpark en veel animatie (voor de kinderen) moet hebben. Det heeft heel lang in mijn (ons) hoofd gezeten dat de kinderen dat per se willen, maar niks is minder waar. Ze vermaken zich op een kleinschalige camping net zo goed; misschien zelf wel beter. Dit jaar niet eens een zwembad op de camping. Ze moeten het doen met de rivier (al staat die hopelijk niet droog ;)).
Nu al twee jaar achtereen voor minder dan 1000 euro 2,5 week op de camping. Erg fijn! O+

• barrymossel
JaMaaT schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 10:04:
[...]

Glampingtenten kosten in de verhuur vergelijkbaar met die chalets. Tel uit je winst: https://campsolutions.com/glampingtenten/

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
barrymossel schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 10:18:
[...]

Zeker een vervelende ontwikkeling, want steeds meer van die parken hebben überhaupt geen staplaatsen meer. Terwijl het me toch leuke campings parken lijken... Gelukkig zijn mijn vrouw en ik steeds meer afgestapt van het gevoel dat een camping een groot waterpark en veel animatie (voor de kinderen) moet hebben. Det heeft heel lang in mijn (ons) hoofd gezeten dat de kinderen dat per se willen, maar niks is minder waar. Ze vermaken zich op een kleinschalige camping net zo goed; misschien zelf wel beter. Dit jaar niet eens een zwembad op de camping. Ze moeten het doen met de rivier (al staat die hopelijk niet droog ;)).
Nu al twee jaar achtereen voor minder dan 1000 euro 2,5 week op de camping. Erg fijn! O+
Allemaal niet nodig inderdaad. Hoewel een zwembadje in de vorm van een simpele rechthoekige bak best lekker kan zijn om na een warme dag nog even in te plonzen zie ik het meer als leuk extraatje als het er is maar zeker geen noodzaak.
Veel groen en een riviertje en je bent een heel eind.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Get!em schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 10:08:
[...]

De huurder krijgt toch een naheffing op gebruikte energie… :+

€5 aansluiting + €0,70/kWh is al vrij normaal op een camping (als t al niet €3/per dag fixed is) . En gas in een fles is ook schreeuwend duur.
Was dat maar normaal, ik kom helaas nog verreweg het meeste de vaste tarieven tegen en die groeien aardig mee met de airfryergeneratie.
Ik ben de afgelopen jaren maar op één camping een meter tegen gekomen, daarnaast eentje waar je de zekering mocht kiezen (dus ik 2A gekozen), de rest is gewoon vaste prijs.

Op een natuurcamping betaalde ik 3 euro per dag, de andere campings variëren van 4 tot 6 euro. Aangezien mijn koelkast het maximum is wat ik aan stroom vreet begint dat langzaam toch steeds meer te knagen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• pirke
[...]

Per persoon, plus 2 flessen wijn, plus een liter sterke drank (of 1,5 liter extra bier/wijn). Of 5 liter bier en geen wijn/sterke drank. Tenzij je alcoholist bent is dat toch wel voldoende?

[ Voor 17% gewijzigd door pirke op 07-07-2026 11:22 ]

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
pirke schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 11:18:
[...]

Per persoon, plus 2 flessen wijn, plus een liter sterke drank (of 1,5 liter extra bier/wijn). Tenzij je alcoholist bent is dat toch wel voldoende?
En hoeveel biertjes hebben we het dan over? Want ik lees de één na de ander beginnen over sterke drank, maar ik had het over een biertje onder de luifel.

Een fles whisky krijg ik niet op in die drie weken, maar dat is simpelweg totaal iets anders. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• pirke
Gonadan schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 11:22:
[...]

En hoeveel biertjes hebben we het dan over? Want ik lees de één na de ander beginnen over sterke drank, maar ik had het over een biertje onder de luifel.

Een fles whisky krijg ik niet op in die drie weken, maar dat is simpelweg totaal iets anders. :)
https://www.opnaarnoorwegen.nl/noorwegen-en-alcohol/

Alleen bier: 15 flesjes per persoon...

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 02-09 16:27
En anders het biertje laten staan voor een paar weken, of wat meer betalen. Zijn beide ook opties toch?

48x 315WP (oost-west orientatie), 20x400WP (zuid orientatie) 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Daar had ik die 2l vandaan maar je mag uitruilen zo te zien. Om de dag een biertje wordt het dan. Dan zal ik wel alcoholist zijn, maar ik vind dat niet ruim. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
EdwinC schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 11:27:
En anders het biertje laten staan voor een paar weken, of wat meer betalen. Zijn beide ook opties toch?
Tuurlijk. Ik bracht het ook als grap maar als er zo serieus op geredenerd wordt doe ik gewoon mee. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• pirke
Gonadan schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 11:28:
[...]

Daar had ik die 2l vandaan maar je mag uitruilen zo te zien. Om de dag een biertje wordt het dan. Dan zal ik wel alcoholist zijn, maar ik vind dat niet ruim. :)
Ik drink thuis gemiddeld misschien 1 alcoholische drank per week, regelmatig ook weken niks.

Vroeger dronk ik meer, ben toen op 0.0 bier overgestapt maar dat is niet lekker. Daarna op bruiswater. Heerlijk en dorstlessend! Kost geen drol. Het blijkt dat mijn behoefte vooral de koolzuur was, niet zozeer het bier zelf. Dus af en toe pak ik nog een biertje, of een glaasje wijn, of een whisky, maar dan ook puur voor de smaak van het drankje en niet om (in geval van 0.0 bier) mijn behoefte aan koolzuur te vervullen. Bruiswater drink ik wel een liter per dag...

• ijdod
Gonadan schreef op maandag 6 juli 2026 @ 23:11:
[...]

Geheel mee eens, het komt niet eens op mijn wensenlijstje voor. Mijn punt was echter zoals @Ivow85 stelt: dat waren de voorzieningen, punt. En dat is meer dan genoeg, mits schoon en warm :D.

[ Voor 14% gewijzigd door ijdod op 07-07-2026 16:46 ]

• Duclaasie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21:36
[...]

Net hier even in de lokale supermarkt gekeken, maar de prijzen van het bieren vallen best wel mee hoor. Goedkoper dan op een Nederlands terras.

• geelers
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 24-08 19:56
My two cents: ik neem aan dat Noorwegen wordt gereden in twee etappes, dus wanneer men drie weken weg is, er effectief 19 dagen overblijven. Het is voor te stellen dat je de laatste avond voor vertrek ook niet drinkt, omdat je de volgende dag de hele dag moet rijden. Het is ook niet gek om in drie weken een keer of vier, vijf uit eten te gaan waardoor je laat terugkeert.

Dan houd je circa 14 dagen over. Met 15 flesjes doen de meesten waarschijnlijk 5-7 dagen. Dan hou je een week over. Die paar dagen zijn dan iets duurder. Tel je dat maar bij de totale kosten op... Het is niet zo dat het niet te koop is.

5900x SFF / Neo / A7m2 / D3

• Plint
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:56
Zo! de eerste camping is geboekt voor over 1,5 week, in de Franse Alpen. 7 nachten 5 personen incl elektra; totaal 220,- Euro. Ik hoop dat ze 'normaal' sanitair hebben ;)

Nu mag zo langzamerhand de voorpret ook wel beginnen. Al zie ik zoekende naar een 2e camping dat er een flinke natuur bosbrand is Diois, wat toch redelijk in de uurt ligt. Even goed in de gaten houden..

Het is inmiddels op google maps ook wel 'verschrikkelijk' (al staat de lading van dat woord in deze context in geen verhouding tot een bosbrand) naar campings zoeken. Tegenwoordig heeft elke camping nu een soort chalet als openingsfoto :'( . Waar je dus eerst door moet klikken.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@Plint welke camping heb je geboekt? Linkje?

[ Voor 19% gewijzigd door Bommes op 07-07-2026 20:38 ]

• Plint
Camping Pommerol.Lekker simpel.

Pommerol

We zoeken nog een 2e camping. We zouden wat meer richting Italie kunnen gaan. Ook wel wat meertjes maar lijken ook vooral wat onpersoonlijkere en luxe campings.

Mocht iemand nog een tip hebben. Alternatief is alvast wat meer richting het noorden.

[ Voor 17% gewijzigd door Plint op 07-07-2026 21:04 ]

• Duclaasie
Plint schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 21:01:

Pommerol

We zoeken nog een 2e camping. We zouden wat meer richting Italie kunnen gaan. Ook wel wat meertjes maar lijken ook vooral wat onpersoonlijkere en luxe campings.

Mocht iemand nog een tip hebben. Alternatief is alvast wat meer richting het noorden.
Wij vonden deze https://maps.app.goo.gl/zg2P7ipDYdUMCeDX8?g_st=ic erg prettig.

• --jasper--
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Pommerol

Daar ben ik twee jaar terug geweest paar daagjes toen ik uit Italië kwam.
Prachtig uitzicht daar. En ze hebben gewoon sanitair.:P

Pommerol

• Plint
Ah nice! Dit past wel in ons straatje!

Had je de gravelbike mee?

@--jasper-- wauw, daar zie ik mezelf wel zitten met een pot pindakaas :)

[ Voor 5% gewijzigd door Plint op 07-07-2026 22:05 ]

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-09 17:01

ST10©DE

Dus.............

Pommerol

Dat is behoorlijk afgelegen en zo te zien ook geen water in de buurt? Wij zitten vanaf maandag een weekje in Clamensane, niet ver daar vandaan. Gaan jullie wandelen / fietsen daar?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• Plint
ST10©DE schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 22:05:
[...]

Dat is behoorlijk afgelegen en zo te zien ook geen water in de buurt? Wij zitten vanaf maandag een weekje in Clamensane, niet ver daar vandaan. Gaan jullie wandelen / fietsen daar?
Er zit wel een zwemmeertje op 20min rijden.

En er loopt een kleine riviertje langs de camping. Voor de rest kleine wandelingetjes en fietsen (de jongste is 4). Zelf de gravelbike mee. En het zal wat dagtochtjes zijn en vooral lekker hangen op de camping. Het geluk is dat onze kinderen vrij inventief zijn met niks en ook gewoon genieten van de natuur, hutten & dammetjes bouwen, dingen kapot slaan, dat soort.

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
Zijn bezig om onze roadtrip met de nieuwe Gobanna caravan door de Pyreneeën voor te bereiden waarbij we o.a. de Tourmalet, Aubisque en d’Aspin willen meepakken en verder vooral gebruik willen maken van kleinschalige (natuur)campings. Waren op zoek naar een camping waar we nog wat vage herinneringen over hadden van ergens in 2015 en m’n vrouw heeft het “gevoel” van daar eens in ChatGPT gegooid en verdraaid.. gevonden.

Dus ik daarna eens een roadtrip van 20 dagen door Claude laten maken, ik moet zeggen dat hij er een erg leuk route van heeft weten te maken. Prima campings erbij gezocht, zelfs wat laders voor de auto onderweg en ook nog wat wijndomeinen erbij. In 20 minuten een route waarvan ik denk, dat gaan we maar eens proberen. Was niet zo’n fan van dit soort dingen uit handen geven maar ben toch wel onder de indruk. En doordat we pas in September gaan en dus op de bonnefooi kunnen gaan toch nog alle vrijheid >:)

Dus nu lekker klaar met plannen, tijd om dit weekend lekker op een natuurcamping in Diffelen onze Gobanna uit te proberen 8)

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02-09 07:12
Himalaya schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 22:14:
Zijn bezig om onze roadtrip met de nieuwe Gobanna caravan door de Pyreneeën voor te bereiden waarbij we o.a. de Tourmalet, Aubisque en d’Aspin willen meepakken en verder vooral gebruik willen maken van kleinschalige (natuur)campings. Waren op zoek naar een camping waar we nog wat vage herinneringen over hadden van ergens in 2015 en m’n vrouw heeft het “gevoel” van daar eens in ChatGPT gegooid en verdraaid.. gevonden.

Dus ik daarna eens een roadtrip van 20 dagen door Claude laten maken, ik moet zeggen dat hij er een erg leuk route van heeft weten te maken. Prima campings erbij gezocht, zelfs wat laders voor de auto onderweg en ook nog wat wijndomeinen erbij. In 20 minuten een route waarvan ik denk, dat gaan we maar eens proberen. Was niet zo’n fan van dit soort dingen uit handen geven maar ben toch wel onder de indruk. En doordat we pas in September gaan en dus op de bonnefooi kunnen gaan toch nog alle vrijheid >:)

Dus nu lekker klaar met plannen, tijd om dit weekend lekker op een natuurcamping in Diffelen onze Gobanna uit te proberen 8)
toevallig ook wijndomeinen met camping? Ik houd me aanbevolen.

Wij gaan ook richting die kant op, wel iets oostelijker denk ik, om Andorra rond te wandelen (met tent, uiteraard). Zoek ook nog iets richting Carcassonne trouwens (kleinschalig, geen animatie en simpel sanitair is een pre). Voor de rest ook op de bonnefooi.

Hi Ha Hopjesvla

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-09 17:01

ST10©DE

Dus.............

Plint schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 22:11:
[...]

Er zit wel een zwemmeertje op 20min rijden.

En er loopt een kleine riviertje langs de camping. Voor de rest kleine wandelingetjes en fietsen (de jongste is 4). Zelf de gravelbike mee. En het zal wat dagtochtjes zijn en vooral lekker hangen op de camping. Het geluk is dat onze kinderen vrij inventief zijn met niks en ook gewoon genieten van de natuur, hutten & dammetjes bouwen, dingen kapot slaan, dat soort.
Ah, dat meertje ziet er wel leuk uit!! Heb je al dagtochtjes gepland daar? Of ideeen wat te doen?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:06
Himalaya schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 22:14:

Nice! Wij hebben twee jaar geleden op camping la Chataigneraie gestaan met onze vouwwagen, een paar kilometer van Argeles Gazost. Vanaf daar Tourmalet, Soulor en Aubisque gefietst. Pyreneeen zijn duidelijk minder toeristisch en meer ongerepte natuur dan de Alpen. Fantastische omgeving. Zou er zo weer heen willen!

• Duclaasie
Plint schreef op dinsdag 7 juli 2026 @ 22:04:
[...]

Ah nice! Dit past wel in ons straatje!

Had je de gravelbike mee?

@--jasper-- wauw, daar zie ik mezelf wel zitten met een pot pindakaas :)
Zeker, hoewel ik daar hoofdzakelijk op de weg heb gefietst. De gravelbike had ik pas een paar maand, maar heb bijvoorbeeld wel de Galibier en Lautaret beklommen.

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:32
[...]
Maar ik houd van een biertje onder de luifel, dat schijnt in Scandinavië weer minder grappig te zijn. :P
In Noorwegen was het eigenlijk best goed qua bier. Gewoon in de supermarkten heb je een goed assortiment, ook vaak lokale brouwerijen. Het is dan gelimiteerd tot 4,7%, wat ik prima vind en kost niet veel meer dan in NL voor craft beer uit de supermarkt (€2-4 / blikje).

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Bommes schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 23:44:
Paar nachten eerder stond ik op de zelfde camping, ander plekje toen. [Afbeelding]
https://maps.app.goo.gl/YvGh4CAkBYFM7KMw8
Ja ik ben er met die scooter, met kampeerspullen en alles naar toe gereden vanuit NL.
Oh en ook weer terug naar huis :P
Waar is je reisverslag op de motor :?

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 02-09 07:54
Bommes heeft gewoon een keer echt vakantie haha!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

aReaRe schreef op woensdag 8 juli 2026 @ 19:28:
[...]

Waar is je reisverslag op de motor :?
Nog in de pen.. :$

• pirke
https://ferrygogo.nl/nieu...-route-eemshaven-arendal/

Nog twee jaar geduld en we kunnen weer vanuit Nederland met de ferry naar Noorwegen. De financiering vd kade uitbreiding is rond. Als deze lijn wel succesvol is dan is het lange termijn plan om ook andere bestemmingen mogelijk te maken vanuit de Eemshaven.

• Kevinns
pirke schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 01:08:

Nog twee jaar geduld en we kunnen weer vanuit Nederland met de ferry naar Noorwegen. De financiering vd kade uitbreiding is rond. Als deze lijn wel succesvol is dan is het lange termijn plan om ook andere bestemmingen mogelijk te maken vanuit de Eemshaven.
Dat is goed nieuws! Het is een fantastische manier van reizen. Nu al een paar keer naar Newcastle gevaren, dat bevalt super.

Nu nog het herstel van autotreinen naar zuid Europa.

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Tot nog toe maar één keer een (lange) Ferryovertocht gemaakt (Corsica - Toulon vv), en ik was achteraf toch wel wat erg sceptisch over de bijzonder vervuilende transportwijze.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
pirke schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 01:08:

Dat zou wel lekker zijn zeg, dat maakt een rondje Noorwegen met eigen kampeermiddel een stuk toegankelijker. Ik ga wel alvast sparen voor tickets. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• franssie

franssie

Save the albatross

Ramzzz schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 08:33:
Tot nog toe maar één keer een (lang) Ferryovertocht gemaakt (Corsica - Toulon vv), en ik was achteraf toch wel wat erg sceptisch over de bijzonder vervuilende transportwijze.
Wel een goed punt. Vraag me af hoe de uitstoot zich verhoudt tot zelf rijden.

• JanHenk
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 09:43:
[...]

Wel een goed punt. Vraag me af hoe de uitstoot zich verhoudt tot zelf rijden.
Ik weet niet wat voor amfibievoertuig @Ramzzz heeft? :+

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• JanHenk
  • Niet online
Gonadan schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 09:35:
[...]

Dat zou wel lekker zijn zeg, dat maakt een rondje Noorwegen met eigen kampeermiddel een stuk toegankelijker. Ik ga wel alvast sparen voor tickets. :+
Noorwegen is een fantastisch land hoor, maar ik zou er niet graag naartoe gaan met onze vouwwagen om eerlijk te zijn. Wat jij? Zo'n loodzware katoenen tent is niet meteen het meest geschikte middel.

Bovendien zijn de meeste campings daar meer parkeerplaatsen met toiletgebouw, niet echt mijn perceptie van een camping.

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
JanHenk schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 09:47:
[...]

Noorwegen is een fantastisch land hoor, maar ik zou er niet graag naartoe gaan met onze vouwwagen om eerlijk te zijn. Wat jij? Zo'n loodzware katoenen tent is niet meteen het meest geschikte middel.
Waarom niet? Lijkt me juist fantastisch met een vouwwagen. Of het er ooit van gaat komen weet ik niet, het voelt als bovengemiddeld veel gedoe voor wat je krijgt. Ik ben op een eilandje in een Belgische rivier waarschijnlijk net zo gelukkig. :P
Bovendien zijn de meeste campings daar meer parkeerplaatsen met toiletgebouw, niet echt mijn perceptie van een camping.
Dat vind ik in heel scandinavië een ding, het is wat dat betreft nog meer gericht op campers en dan zou ik waarschijnlijk liever @pirke stijl in het wild gaan staan dan op een camping.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• TheOmen
JanHenk schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 09:47:
[...]
Mmm, dan hebben wij toch op verschillende campings gestaan.....
Het is ondertussen al 15 jaar geleden, dus ik weet niet wat er in de tussentijd is veranderd, maar toen wij een ronde Zuid Noorwegen deden stonden we met onze tent op heerlijke campings...
Odda, Geilo, Kristiansand en nog wat die ik zo snel niet meer kan opduikelen....

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Smurf
  • Laatst online: 02-09 11:57

Smurf

Detri

Ik was voor het laatst in 2007 in Noorwegen geweest. Toen nog met z'n tweeën. De eerste vakantie samen en het idee was lekker rondtrekken met een klein tentje en haar het land laten zien. Veel verschillende campings gezien, maar eigenlijk allemaal hadden ze wel een tentenveld. En altijd een rijtje van die hyttes natuurlijk, waar we ook wel een paar keer gebruik van gemaakt hebben want het weer was "lekker Noors" zullen we maar zeggen.

Leukste was een keer een kleine camping ergens langs de weg. Geen databundel in het buitenland, dus campings zoeken was gewoon om je heen kijken aan het eind van de middag. Een veldje, paar hutjes en wat houten schuurtjes die receptie en wc bleken te zijn. Meer was er ook niet. Oud echtpaar achter de balie die misschien 2 woorden Engels en 4 woorden Duits spraken, dus met handen en voeten vragen of we een nachtje konden blijven. Ze noemde een prijs van 80 Kronen (10 euro ongeveer), dus helemaal prima. We waren moe en wilden gewoon stoppen voor die dag.
De dame wees daarna naar het veld en zei nog wat in het Noors waar ik natuurlijk helemaal niks van verstond. Maar we gingen vast wel een plekje vinden daar, er stond niemand verder. Wilde al weglopen, maar werd gelijk teruggeroepen, want ze hadden me de sleutel nog niet gegeven(!). Blijkbaar waren de hutjes daar niet zo duur. :D Wel basic. Maar droog en schoon, dus verder prima.

Op de meeste andere campings waren ze rond de 200-250 NOK toen.

[ Voor 3% gewijzigd door Smurf op 09-07-2026 10:57 ]

)

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
TheOmen schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 10:27:
[...]

Mmm, dan hebben wij toch op verschillende campings gestaan.....
Het is ondertussen al 15 jaar geleden, dus ik weet niet wat er in de tussentijd is veranderd, maar toen wij een ronde Zuid Noorwegen deden stonden we met onze tent op heerlijke campings...
Odda, Geilo, Kristiansand en nog wat die ik zo snel niet meer kan opduikelen....
Toevallig zat ik bij Kristiansand te kijken, maar ik kan er maar weinig vinden en die zijn niet heel charmant. Was het wellicht net wat verder weg? Weet jij nog welke je toen had?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• TheOmen
Gonadan schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 11:04:
[...]

Toevallig zat ik bij Kristiansand te kijken, maar ik kan er maar weinig vinden en die zijn niet heel charmant. Was het wellicht net wat verder weg? Weet jij nog welke je toen had?
Even graven in het lokale geheugen...
We kwamen van de boot af, vriendin was flink ziek van de overtocht en wilde niet heel lang meer in de auto zitten. We kwamen op een camping aan het water, het terrein zat ingeklemd tussen de hoofdweg en het water......

Ah, toch nog foto's met GPS info gevonden.
Was verder weg dan ik dacht. Hebben we toch nog drie uur voor moeten rijden....
Brusand Camping, Nordsjøveien 3769, 4363 Brusand, Norway

Laatste camping voor de terugtocht was hier
Sandvin Camping, 3854 Nissedal, Norway
Twee en een half uur van de terminal en meer in het binnenland.
Laatste nacht op de camping een hutje gehuurd zodat we de tent droog konden inpakken.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Gonadan schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 11:04:
[...]

Ik kan je ook de campings in Evje aanraden, camping Odden voor nette voorzieningen en redelijk groot, camping Fennefoss heel klein, snel vol (en beheerder Nederlands.. 8)7 ) . Redelijk goed te rijden vanaf Kristiansand. Die gaat niet de kustroute die de meeste doen overigens.
Voor de kinderen: er is in Evje een oude mijn/groeve waar je mineralen mag zoeken (voor een paar euro mag je zoeken en krijg je hamers/emmers etc te leen). Beheerder daarvan is Nederlander 8)7 .... dus de kinderen verstaan de uitleg :)

Ook aan te raden camping Hemsedal Fjellcamp - Camping and accommodation - Google Maps Noorse eigenaar woont in Oslo, tijdelijk beheerder is regelmatig een Nederlands 8)7 gezin.

[ Voor 5% gewijzigd door Get!em op 09-07-2026 11:48 ]

• pirke
Gonadan schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 09:53:
[...]

Dat vind ik in heel scandinavië een ding, het is wat dat betreft nog meer gericht op campers en dan zou ik waarschijnlijk liever @pirke stijl in het wild gaan staan dan op een camping.
Precies, lekker vrij bij een meer / bos / berg / strand ipv hutje mutje met tokkie muziek en lichtsnoeren :)

pakt vast popcorn

• Duclaasie
Kilefjorden camping ligt een klein stukje boven Kristiansand en beviel ons prima.

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:45

_Eend_

🌻🇺🇦

Lijkt mij ook wel wat, Noorwegen. Maar het is zeker in je eendje zo'n takken eind rijden. Een dagje op de boot lijkt mij dan fijner. En dan ergens bij een meertje gaan kamperen in een tent. Heerlijk.

Ik ben nu een vakantie van 2 weken naar Denemarken aan het plannen, dat wordt +/- 8 uur rijden, en dat vindt ik alleen al veel. En de meeste campings die ik heb gevonden tot nu toe zijn van het type dambord, met vooral veel campers en caravans..

• Kevinns
pirke schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 12:21:
[...]

Precies, lekker vrij bij een meer / bos / berg / strand ipv hutje mutje met tokkie muziek en lichtsnoeren :)

pakt vast popcorn
Voor landen als Schotland en Noorwegen waar je mag wildkamperen lijkt me een camper briljant.

Wij gaan ook graag dichterbij en dan wordt het minder aantrekkelijk. Camperplaatsen zijn niet aan mij besteed, met z’n allen op een soort parkeerplaats op 4 meter afstand naar elkaars witte buitenmuren kijken 8)7. Dan sta ik liever op een grote plek of op een tentenveld.

Tokkiemuziek, gekleurde lichtsnoeren die de hele nacht op standje supernova aan blijven, en gil-lachende mensen die met ieder drankje nog harder gillen zijn inderdaad wel een met regelmaat terugkerende frustratie. Potentiële vriendjes voor de kinderen, een zwembad of pizza-avond zijn juist weer heel leuk.

Maar al met al veel liever dat dan een vakantiehuisje met botte messen, afbladderende anti-aanbakpannen, gore snijplanken en hobbelige bedden. :P

• pirke
@Kevinns die parkeerplaatsen zijn ook niet de reden om daar naartoe te gaan. Je slaapt daar puur om te overnachten, overdag ben je op pad om datgene te zien waar je toevallig bij in de buurt staat. Heb je datgene in 1 a 2 dagen gezien? Dan rij je naar je volgende bezienswaardigheid.

Zeker in Frankrijk heb je bij bijna elke leuke bezienswaardigheid wel een camperplaats. Rond de Loire kun je een hele mooie lange kastelentocht doen en elke dag een ander kasteel + oud stadtje bekijken. Je slaapt dan inderdaad op saaie parkeerplaatsen waar je alleen de basics hebt (wc cassette legen, schoon water en vaak stroom), maar dat is prima. Wil je afwisseling en ook aan een leuk meertje staan, ga je naar een plek waar ze een leuk meertje hebben, om daar 1 tot x nachten te blijven, en daarna weer door naar de volgende bezienswaardigheid.

• TheOmen
_Eend_ schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 12:50:
Maar het is zeker in je eendje zo'n takken eind rijden.
Afbeeldingslocatie: https://images.forococheselectricos.com/image/l/1320w/wp-content/uploads/2025/01/el-citroen-2cv-cumple-75-anos-historia-y-evolucion-del-legendario-clasico-frances-202397741-1696526947_19-1.jpg

:+

• TheOmen
_Eend_ schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 12:50:
Lijkt mij ook wel wat, Noorwegen. Maar het is zeker in je eendje zo'n takken eind rijden. Een dagje op de boot lijkt mij dan fijner. En dan ergens bij een meertje gaan kamperen in een tent. Heerlijk.
Heb ooit een keer Finland in m'n eentje gedaan. Eerste lange dag via Duitsland en Denemarken met 'verplichte' rust bij de twee overtochten (Puttgarden-Rodby en Helsingor - Helsingborg) en ergens op een parkeerplaats langs de E4 in Zweden overnacht in de auto.
Tweede dag doorgereden naar Stockholm waar ik een hotel aan de haven had.
Dan de hele dag op de boot naar Turku en laatst stuk naar de omgeving van Helsinki.
Niet in een Eentje maar in een Suzuki Swift.......prima te doen

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
TheOmen schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 11:28:
[...]

Even graven in het lokale geheugen...
We kwamen van de boot af, vriendin was flink ziek van de overtocht en wilde niet heel lang meer in de auto zitten. We kwamen op een camping aan het water, het terrein zat ingeklemd tussen de hoofdweg en het water......

Ah, toch nog foto's met GPS info gevonden.
Was verder weg dan ik dacht. Hebben we toch nog drie uur voor moeten rijden....
Brusand Camping, Nordsjøveien 3769, 4363 Brusand, Norway

Laatste camping voor de terugtocht was hier
Sandvin Camping, 3854 Nissedal, Norway
Twee en een half uur van de terminal en meer in het binnenland.
Laatste nacht op de camping een hutje gehuurd zodat we de tent droog konden inpakken.
Die zien er wel anders uit inderdaad, zeker die eerste is veel speelser. Mooie omgeving ook.

Toch blijft het ook wel een festijn van wit plastic, daartussen zou ik mij als tentkampeerder niet op mijn plek voelen. Ik mis dan gewoon het campinggevoel.
Maar dat vind ik sowieso een beetje met een land als Noorwegen, ik zie dat meer als land waar de reis zelf hetgene is waar je het voor doet en kamperen is gewoon een manier om te overnachten.

Dat is een heel andere stijl en had ik willen doen voordat ik kinderen kreeg. Nu heb ik een dochter van basischool leeftijd en die houdt erg van spelen met vriendjes, en dan is een vaste basis toch wel erg prettig. En als ik iets van een week op eenzelfde plek moet staan dan heb ik al snel heel andere eisen dan ik bij zuiver rondtrekken zou hebben.
Dan maakt het ineens veel meer uit wat voor soort veld het is en waar je tegenaan zit te kijken. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 ... 295 ... 311 Laatste