Overwogen gewoon ergens anders heen te gaan?crimby schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 19:24:
Wij zaten vorige week nog met 44 graden in Frankrijk. Laatste jaar dat we nog buiten het hoogseizoen kunnen dus nog lekker een huisje met airco en al het gemak.
ons idee is/was om volgend jaar met een grote tent te gaan… maar ik vraag me dus af hoe dit te doen is met die temperaturen… het idee van een caravan lonkt dan toch een beetje. Echter, ik rij elektrisch. Meer mensen ervaring met een caravan + EV?
trekgewicht en range is geen issue, maar het laden aan de snelweg met een caravan / aanhanger is vaak niet mogelijk (omdat je moet in parkeren)…
Als je alleen maar binnen gaat zitten met een airco dan kan je net zo goed thuis blijven. Als je dat niet wilt zou ik ook gewoon een andere regio zoeken inderdaad.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
De hoogte opzoeken qua regio wil ook helpen met temperatuur.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Ik heb al meer dan 20 jaar een caravan. Top zo'n ding in het voorseizoen in Nederland met wisselend weer (regen, zelfs sneeuw) maar al die jaren dat ik naar Zuid Europa reed (Toscane, Provence enz) vroeg ik me af waarom ik dat ding meesleepte. Je slaapt alleen in dat ding en verder heb je niets aan je caravan daar en je betaalt je blauw aan tol. Mij zie je al jaren niet meer in Zuid-Europa (check even het weer daar tegenwoordigcrimby schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 19:24:
Wij zaten vorige week nog met 44 graden in Frankrijk. Laatste jaar dat we nog buiten het hoogseizoen kunnen dus nog lekker een huisje met airco en al het gemak.
ons idee is/was om volgend jaar met een grote tent te gaan… maar ik vraag me dus af hoe dit te doen is met die temperaturen… het idee van een caravan lonkt dan toch een beetje. Echter, ik rij elektrisch. Meer mensen ervaring met een caravan + EV?
trekgewicht en range is geen issue, maar het laden aan de snelweg met een caravan / aanhanger is vaak niet mogelijk (omdat je moet in parkeren)…
Kampeer je alleen in Zuid-Europa zou ik zeggen koop een mooie grote luxe tent waarin je ook kan staan, stroom erbij en wat ventilatoren voor de nacht. Scheelt je bakken met geld.
Lijkt me een zwam verhaal om iets van een dubbele boeking goed te praten. Als je nog een leuke camping zoekt. Heb net 2 weken op camping de Boshoek gestaan in Voorthuizen. Ook leuk voor kleine kinderen.aerofreak schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:19:
Over 3 weken zouden we gaan kamperen op de Veluwe. Prive sanitair gekozen ivm de kinderen waarbij de jongste 3 maanden is.
Krijg nu deze mail:
[...]
Wat een domper zegZe hebben niks anders op de betreffende camping en we hebben geen zin om door de blubber te gaan, dus zal wel annuleren worden.
Nu hopen dat ergens een plekje te vinden is met privesanitair.
Volgende week vertrek ik richting Sisteron, camping Clot du Jay. Heeft iemand nog tips wat je daar kan doen met kinderen?
"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.
Of naar Scandinavië reizenijdod schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 20:54:
De hoogte opzoeken qua regio wil ook helpen met temperatuur.
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Meestal heeft de camping mooie reclame folders met de mooie te bezoeken uitjes in de omgeving. Dat is mijn ervaring als ik op de camping sta, of krijg tips van de camping eigenaar.ST10©DE schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 21:12:
Volgende week vertrek ik richting Sisteron, camping Clot du Jay. Heeft iemand nog tips wat je daar kan doen met kinderen?
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Nou ik heb de foto's gezien (Nogmaals dank @Get!emMotorBeast schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 21:11:
[...]
Lijkt me een zwam verhaal om iets van een dubbele boeking goed te praten. Als je nog een leuke camping zoekt. Heb net 2 weken op camping de Boshoek gestaan in Voorthuizen. Ook leuk voor kleine kinderen.
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
Wij zijn daar alleen doorheen gereden naar de Gorges du Verdon, (via Digne-les-Bains).ST10©DE schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 21:12:
Afhankelijk van de leeftijd van de kinderen en je interesses, wildwaterraften kan daar 2x per week.
Dat is echt wel erg tof! (en niet overdreven ver weg). Ook een mooi stuwmeer vlakbij Castellane, om op te waterfietsen.
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Succes ermee gezien de drukte deze periodeaerofreak schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 21:37:
[...]
Nou ik heb de foto's gezien (Nogmaals dank @Get!em!) daar wil je niet staan. Nu hard op zoek naar een andere camping
Nope, plekje bezocht. Veld is net omgefreesd tot 30-40cm diepte, incl het rijpad, opnieuw ingezaaid. Alleen de plek waar de caravans moeten staan is nog bestaand gras, maar dat zijn kuilen van 10cm lager dan de rest van veld.MotorBeast schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 21:11:
[...]
Lijkt me een zwam verhaal om iets van een dubbele boeking goed te praten. Als je nog een leuke camping zoekt. Heb net 2 weken op camping de Boshoek gestaan in Voorthuizen. Ook leuk voor kleine kinderen.
Gaat om zandgrond, dus graszaad zal pas in herfst aanslaan.
Hele camping is dikke prima, maar dat ene veld is gewoon te nieuw nog. Net verse hokjes met privé sanitair gezet. Volgend jaar zal t wel goed zijn.
De caravan lonkt(e) vanwege de nachten met airco. Niet overdag.
Nederland en/of scandinavie staan ook op mijn lijstje maar de zonzekerheid van Frankrijk of Italie zijn toch wat hoger. Met het bijbehorende nadeel. Overigens is dit niet de enige reden voor een caravan.
Het was overigens niet mijn vraag ;-)
Nederland en/of scandinavie staan ook op mijn lijstje maar de zonzekerheid van Frankrijk of Italie zijn toch wat hoger. Met het bijbehorende nadeel. Overigens is dit niet de enige reden voor een caravan.
Het was overigens niet mijn vraag ;-)
Thanks, goed om te weten :-)JanHenk schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 19:33:
@crimby In een katoenen tent met wat ventilatie is prima te slapen in mijn ervaring. Ook in die hittegolven. Niet te vroeg op bed, beetje met het ritme van de hitte mee bewegen en het gaat prima.
Onze vouwwagen bevalt ons ook goed. Vorig jaar in Frankrijk ook in een hittegolf gestaan (40+) en zowel wij als onze kinderen (inclusief baby) hebben prima geslapen. Zelfs de middagslaapjes op het heetste van de dag.
Het kan overigens ook wel meehelpen als je een plek hebt met wat natuurlijke schaduw. Ik zoek dus altijd een camping met ruime plekken en schaduw.
Als je niet goed tegen die hitte kunt, zou ik ook gewoon wat noordelijker verblijven. In plaats van een caravan met airco zeg maar
Ik kan overigens prima tegen die hitte en rest van gezin minder maar ook wel.. alleen snachts is het lastiger zeker met kleine kinderen.. of nja denk ik
Baby kan lastiger zijn maar verder maffen kinderen toch juist prima? Die zijn helemaal gesloopt van de hele dag dus liggen zo in coma.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik snap wel dat je je vooral “zorgen” maakt om het slapen. Maar een goede katoenen (belangrijk, ademt veel beter) tent is veel aangenamer dan een caravan, in mijn beleving.crimby schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 21:53:
[...]
Thanks, goed om te weten :-)
Ik kan overigens prima tegen die hitte en rest van gezin minder maar ook wel.. alleen snachts is het lastiger zeker met kleine kinderen.. of nja denk ik
Gelukkig kost een tent niet de wereld. Je moet het eens ervaren.
Ik snap dat er mensen zijn die de caravan vooral voor in Nederland hebben (voor- en naseizoen) en dat ze die ook meenemen naar Zuid Frankrijk. Maar zelfs al zou ik een caravan hebben: dan kocht ik er een tent bij en nam ik die mee naar Frankrijk (wij zoeken ook graag de warmte op).
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Je kunt toch ook een minder warme plek opzoeken. Wij zijn 1x in Zuid Frankrijk geweest. Nooit weer 😅crimby schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 19:24:
Met 40plus was ik serieus niet gegaan
Iets hogere gebieden opzoeken in de Alpen? (Frankrijk, Oostenrijk). Zat afgelopen week in Chamonix, daar was het heerlijk! En zelfs een frisse wind op 2500m!crimby schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 19:24:
Wij hebben besloten met het gezin niet meer in juli/augustus weg te gaan, maar 2,5 week in de meivakantie. (Voorjaarsvakantie + extra vakantie week + studiedagen). Van het vakantie budget hebben we een zwembad gekocht
[ Voor 34% gewijzigd door Sport_Life op 04-07-2026 23:25 ]
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25
@Sport_Life , dat is ook een goede optie idd. Helaas hebben de kids hier niet zo lang vakantie in mei.
3 nachten terug bij Briancon in de buurt op een camping was het 7 graden.
Bbrr mijn nieuwe slaapzak was daar niet helemaal tegen opgewassen. Of ik ben een koukleum.
Mooie Huttopia camping trouwens, je staat gewoon in het bos, heerlijk.
Bbrr mijn nieuwe slaapzak was daar niet helemaal tegen opgewassen. Of ik ben een koukleum.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Paar nachten eerder stond ik op de zelfde camping, ander plekje toen. :strip_exif()/f/image/ZvwyBsSGIeoYCIEKvsqFpmBf.jpg?f=fotoalbum_large)
https://maps.app.goo.gl/YvGh4CAkBYFM7KMw8
Ja ik ben er met die scooter, met kampeerspullen en alles naar toe gereden vanuit NL.
Oh en ook weer terug naar huis
:strip_exif()/f/image/ZvwyBsSGIeoYCIEKvsqFpmBf.jpg?f=fotoalbum_large)
https://maps.app.goo.gl/YvGh4CAkBYFM7KMw8
Ja ik ben er met die scooter, met kampeerspullen en alles naar toe gereden vanuit NL.
Oh en ook weer terug naar huis
[ Voor 35% gewijzigd door Bommes op 04-07-2026 23:46 ]
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Ha, daar stonden wij 4weken terug ook,zelfde stekje of net ernaast. Maar prima camping. Ik ben er 45 jaar geleden ook geweest, in al die jaren niet heel veel veranderd, herkende nog wat plekken waar ik toen met mn broertje speelde.Bommes schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 23:00:
3 nachten terug bij Briancon in de buurt op een camping was het 7 graden.
[Afbeelding]
Maar Briançon ligt ook op 1360m hoogte, en elke 1000m verlies je ca 6graden, dus inderdaad koelere nachten, ook door de frisse wind uit de bergen vlakbij.
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
De meivakantie is de 'nieuwe' zomervakantie. Mildere temperaturen, rustiger, gunstiger voor je portemonnee* en minder druk op de snelwegen. Alleen je moet een beetje geluk hebben met het aantal weken vakantie en of schoolgaande kinderen in het basis- en vo onderwijs overlappende vakantieweken hebben.Sport_Life schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 22:40:
[...]
Iets hogere gebieden opzoeken in de Alpen? (Frankrijk, Oostenrijk). Zat afgelopen week in Chamonix, daar was het heerlijk! En zelfs een frisse wind op 2500m!
Wij hebben besloten met het gezin niet meer in juli/augustus weg te gaan, maar 2,5 week in de meivakantie. (Voorjaarsvakantie + extra vakantie week + studiedagen). Van het vakantie budget hebben we een zwembad gekocht.
* Voor zolang het duurt want inmiddels komt dit besef ook bij de campingeigenaren die geld ruiken...
Wow, dat is echt wel een mooie tent zeg! Caramba!JanHenk schreef op zaterdag 4 juli 2026 @ 22:12:
[Afbeelding]
Wij zijn er ook even een weekendje tussenuit
[ Voor 40% gewijzigd door WeirdScience op 05-07-2026 11:05 ]
Weird Science | Klisjee | I love it when a plan comes together | Today is a gift enjoy your present
Kan ook, maar zelf geen ervaring mee voor kamperen. Mijn ervaring daar in de zomer is niet dat ik dat zonder voorbereiding zou uitwisselen.
Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...
Denk dat alleen de mildere temperaturen overblijven. https://www.nu.nl/economie/6401870/nog-maar-helft-nederlanders-op-zomervakantie-prijs-reden-om-thuis-te-blijven.html Mei- en herfstvakantie zal net zo druk en duur worden vrees ik.vhal schreef op zondag 5 juli 2026 @ 07:34:
[...]
De meivakantie is de 'nieuwe' zomervakantie. Mildere temperaturen, rustiger, gunstiger voor je portemonnee* en minder druk op de snelwegen. Alleen je moet een beetje geluk hebben met het aantal weken vakantie en of schoolgaande kinderen in het basis- en vo onderwijs overlappende vakantieweken hebben.
* Voor zolang het duurt want inmiddels komt dit besef ook bij de campingeigenaren die geld ruiken...
Nu vallen die vaak nog in het laagseizoen voor openingstijden van winkels of toeristische trekpleisters. Dat zal vast ook verschuiven maar het nu soms nog wel een nadeel.
Maar hoe meer mensen het doen hoe leuker het ook wordt op de camping qua spelmaatjes en zo.
Toevallig las ik vanochtend in de krant een flink artikel over het opkopen van campings. Men wil collectief luxe en prive sanitair maar de prijzen rijzen de pan uit en de investeerders lachen zich rot. Tot men weg blijft vanwege de prijzen en dan lacht alleen de projectontwikkelaar nog.
Al komt er ook een kentering in, de verroompottisering is minder in trek, een huisje wordt tegenwoordig aardig belast dus is voor investeerders minder aantrekkelijk geworden. Hebben die extra belastingen toch nog iets goeds.
Maar hoe meer mensen het doen hoe leuker het ook wordt op de camping qua spelmaatjes en zo.
Toevallig las ik vanochtend in de krant een flink artikel over het opkopen van campings. Men wil collectief luxe en prive sanitair maar de prijzen rijzen de pan uit en de investeerders lachen zich rot. Tot men weg blijft vanwege de prijzen en dan lacht alleen de projectontwikkelaar nog.
Al komt er ook een kentering in, de verroompottisering is minder in trek, een huisje wordt tegenwoordig aardig belast dus is voor investeerders minder aantrekkelijk geworden. Hebben die extra belastingen toch nog iets goeds.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het voordeel van de meivakantie is dat die nationaal en internationaal verspreid plaatsvindt. De zomervakantie is voor iedereen sowieso eind juli - begin augustus. Dus zelfs als iedereen tijdens de meivakantie weggaat wordt het bij lange na niet zo druk als nu in de zomer.vhal schreef op zondag 5 juli 2026 @ 07:34:
[...]
De meivakantie is de 'nieuwe' zomervakantie. Mildere temperaturen, rustiger, gunstiger voor je portemonnee* en minder druk op de snelwegen. Alleen je moet een beetje geluk hebben met het aantal weken vakantie en of schoolgaande kinderen in het basis- en vo onderwijs overlappende vakantieweken hebben.
Overigens vind ik het ook leuk om noord / midden Frankrijk en Duitsland te ontdekken. Dat zijn ook leuke, minder hete en gemiddeld minder drukke bestemmingen.
Dit jaar 52%, vorig jaar 57% en dan zou het om de kosten nu minder zijn.MotorBeast schreef op zondag 5 juli 2026 @ 11:54:
[...]
Denk dat alleen de mildere temperaturen overblijven. https://www.nu.nl/economie/6401870/nog-maar-helft-nederlanders-op-zomervakantie-prijs-reden-om-thuis-te-blijven.html Mei- en herfstvakantie zal net zo druk en duur worden vrees ik.
Ik weet de jaren daarvoor niet, maar kan me best voorstellen dat het huidige jaar niet significant afwijkt van eerdere jaren en er dus eigenlijk niks aan de hand is…
Waar ik wel van opkijk is dat nog steeds 31% met vliegtuig op vakantie gaat…
Dat zou echt reeëler geprijsd moeten worden.
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Als je het reëel beprijsd wordt een vliegreis gewoon weer wat het hoort te zijn: een luxeproduct wat niet voor iedereen weggelegd is. Ik zou dat helemaal prima vinden maar er zijn een hoop Nederlanders dat niet met je eens vrees ik.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ja, uiteraard.
Het wordt nu gesubsidieerd terwijl het zwaar milieubelastend is. Gekkenwerk en juist erg oneerlijk.
Maar waarschijnlijk is dit niet het topic hiervoor…
Het wordt nu gesubsidieerd terwijl het zwaar milieubelastend is. Gekkenwerk en juist erg oneerlijk.
Maar waarschijnlijk is dit niet het topic hiervoor…
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Eerder dit jaar was ik op zoek naar een klein kacheltje, toen kwam @JanHenk (uit mijn hoofd) met een variant die ook als ventilator kon werken. Ik had toen een ander model die dat niet kon gekozen en dacht: "Wanneer heb ik nou een ventilator nodig op de camping?".
[ Voor 3% gewijzigd door Gonadan op 05-07-2026 23:17 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Afgelopen meivakantie zijn we naar le brasilia in Canet-Plage-en-Roussillon geweest. Was zeer goed bevallen en waren van plan om volgend jaar weer te komen. Grote bosbranden en stuk van camping afgebrand...
[This space is for rent]
Nee, dat zal meevallen.MotorBeast schreef op zondag 5 juli 2026 @ 11:54:
[...]
Denk dat alleen de mildere temperaturen overblijven. https://www.nu.nl/economie/6401870/nog-maar-helft-nederlanders-op-zomervakantie-prijs-reden-om-thuis-te-blijven.html Mei- en herfstvakantie zal net zo druk en duur worden vrees ik.
De Nederlandse meivakantie valt meestal niet samen met schoolvakanties in andere landen. De meeste landen kennen namelijk vakantie met Pasen of met Hemelvaart en Pinksteren. Alleen wanneer Hemelvaart en Pinksteren erg vroeg valt (zoals dit jaar) zit er wat overlap in tussen die vakanties in andere landen en de Nederlandse meivakantie.
En omdat we in Nederland een relatief korte zomervakantie hebben, valt de herfstvakantie ook vaak iets eerder. In veel landen valt de herfstvakantie in de week van 1 november, omdat dat een feestdag is (Allerheiligen). Terwijl het in Nederland in de tweede of derde volle week van oktober al herfstvakantie is.
Uiteraard trekken Nederlands organisaties zich er niet veel van aan hoe vakanties in het buitenland vallen. Maar door niet via een Nederlandse organisatie te boeken (maar rechtstreeks bij de camping in het zonnige zuiden) omzeil je voor boekingen en de mei- en herfstvakantie de hoogseizoen prijzen die door de Nederlandse organisaties voor die periode steeds meer gehanteerd worden.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Dan gaan er dus wel nog meer mensen "in de buurt" op vakantie.Gonadan schreef op zondag 5 juli 2026 @ 23:11:
Als je het reëel beprijsd wordt een vliegreis gewoon weer wat het hoort te zijn: een luxeproduct wat niet voor iedereen weggelegd is. Ik zou dat helemaal prima vinden maar er zijn een hoop Nederlanders dat niet met je eens vrees ik.
En het is nu overal al zo druk (en warm) volgens het gemopper hier.
Ik vind de drukte wel mee vallen, 't Is net waar je heen wilt. Kies je de top 10 campings uit google met alles er op en er aan, ja, dan wordt het al snel druk.Bommes schreef op maandag 6 juli 2026 @ 07:45:
[...]
Dan gaan er dus wel nog meer mensen "in de buurt" op vakantie.
En het is nu overal al zo druk (en warm) volgens het gemopper hier.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
@Ivow85 ik zie dat we inderdaad relatief kort hebben, bizar, ik vond de zomervakantie van Nederland altijd al bizar lang.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zag het ook langskomen inderdaad, wij zijn daar in 2019 geweest. Prima camping en plek voor in het 'laagseizoen'! Benieuwd wat de schade op de camping zelf is.PoweRoy schreef op zondag 5 juli 2026 @ 23:24:
Afgelopen meivakantie zijn we naar le brasilia in Canet-Plage-en-Roussillon geweest. Was zeer goed bevallen en waren van plan om volgend jaar weer te komen. Grote bosbranden en stuk van camping afgebrand...
Los van dat ik het met je eens ben, zie ik dus ook veel nieuwkomers op de camping. Die trend lijkt wel duidelijk. Afgelopen weekend ook weer twee gezinnen. De ene vervoerde de Obelink dozen in open aanhangerGonadan schreef op zondag 5 juli 2026 @ 23:11:
Wat ze gemeen hebben: ze kopen (te) veel nieuwe spullen waarvan ze nog geen idee hebben of ze die nodig zijn.
Wat mij betreft wordt het er wel gezelliger op overigens.
We hebben dit jaar onze Auris TS (nieuwe Corolla) ingeruild voor een Skoda Octavia en dachten dat we juist meer kofferbakruimte zouden hebben. Nu begonnen met inpakken en ik merk al dat het dak veel sneller schuin afloopt en de koelbox niet rechtop kan staan op de tent. Een krat achter de koelbox is helemaal niet mogelijk. Ik mag opnieuw gaan puzzelenouwereus schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 17:01:
[...]
.... In onze Auris station + dakkoffer konden we alles meenemen, o.a.:[Afbeelding]
- 6 persoons opblaasbare tent van decathlon
- 6 persoon shelter van decathlon
- 4 grote kampeerstoelen
- kampeertafel
- campingkast
- elektrische koelbox
- party grill + elektrische kookplaat
- 4 kleding tassen
- stepjes
Vakantie wordt gewoon erg duur. Ik snap niet waarom men massaal in huisjes op vakantieparken gaan zitten of een chalet ergens huren in de vakantieperiodes.
Toen de kinderen kwamen hebben wij het ook vier jaar lang gedaan, maar dat was altijd net voor of net na het hoogseizoen. Dat scheelt duizenden euro's.
Heb het hier al vaker neergeschreven. Wij hebben vorig jaar impulsief een caravan gekocht (stond al op de planning voor later) omdat een stacaravan, zoals we die vier jaar lang hadden gehuurd, voor onze vakantieperiode ruim 6000eu moest kosten voor twee weken.
Kneiter veel geld, maar staat ook niet in verhouding tot wat je krijgt. Kampeerplek op dezelfde camping, voor dezelfde periode was circa 1500eu. Wat ik er van hoor is dat ook al dik betaald voor twee weken, maar is dan ook een luxe camping.
De caravan hebben we niet om zozeer te besparen, al gaan wij echt geen 6000eu betalen voor een stacaravan in de schoolvakantie, maar we hebben zelf als kind genoten van het kamperen en we hopen dat ook te kunnen bieden aan onze kinderen.
Met Pasen en Pinksteren op camping De Zandstuuve gestaan. Ook weer luxe en alles tiptop voor elkaar. Weet niet meer wat Pasen kostte, maar Pinksteren was 550eu+....
We hebben genoten, maar dat soort bedragen doen we volgend jaar niet nog een keer. Hemelvaart hebben we, godzijdank, overgeslagen en Pinksteren was zonovergoten. Je zult dat geld uit geld uitgeven en ook nog eens een weekend lang regen hebben. En ja, slecht weer bestaat niet, slechte kleding wel. We hebben met Pasen gezien dat de hoeveelheid kinderkleding bij ons niet overhoudt als je een zandbak op je veldje hebt...
Dan rij ik voor iets meer geld liever door naar ergens in Frankrijk om daar de hele meivakantie door te brengen.
Tegelijkertijd, wie is er gek? Alle huur accomodaties zijn elke vakantie periode opnieuw gewoon volgeboekt dus blijkbaar zijn er genoeg mensen die het willen/kunnen betalen.
Toen de kinderen kwamen hebben wij het ook vier jaar lang gedaan, maar dat was altijd net voor of net na het hoogseizoen. Dat scheelt duizenden euro's.
Heb het hier al vaker neergeschreven. Wij hebben vorig jaar impulsief een caravan gekocht (stond al op de planning voor later) omdat een stacaravan, zoals we die vier jaar lang hadden gehuurd, voor onze vakantieperiode ruim 6000eu moest kosten voor twee weken.
Kneiter veel geld, maar staat ook niet in verhouding tot wat je krijgt. Kampeerplek op dezelfde camping, voor dezelfde periode was circa 1500eu. Wat ik er van hoor is dat ook al dik betaald voor twee weken, maar is dan ook een luxe camping.
De caravan hebben we niet om zozeer te besparen, al gaan wij echt geen 6000eu betalen voor een stacaravan in de schoolvakantie, maar we hebben zelf als kind genoten van het kamperen en we hopen dat ook te kunnen bieden aan onze kinderen.
Met Pasen en Pinksteren op camping De Zandstuuve gestaan. Ook weer luxe en alles tiptop voor elkaar. Weet niet meer wat Pasen kostte, maar Pinksteren was 550eu+....
We hebben genoten, maar dat soort bedragen doen we volgend jaar niet nog een keer. Hemelvaart hebben we, godzijdank, overgeslagen en Pinksteren was zonovergoten. Je zult dat geld uit geld uitgeven en ook nog eens een weekend lang regen hebben. En ja, slecht weer bestaat niet, slechte kleding wel. We hebben met Pasen gezien dat de hoeveelheid kinderkleding bij ons niet overhoudt als je een zandbak op je veldje hebt...
Dan rij ik voor iets meer geld liever door naar ergens in Frankrijk om daar de hele meivakantie door te brengen.
Tegelijkertijd, wie is er gek? Alle huur accomodaties zijn elke vakantie periode opnieuw gewoon volgeboekt dus blijkbaar zijn er genoeg mensen die het willen/kunnen betalen.
@ouwereus succes met Tetrissen! :)\
Schijn kan lelijk bedriegen.
Toen ik een aantal jaren geleden mijn lease Ford Focus station inleverde om zelf een auto te kopen, verklaarde iedereen mij ook voor gek dat ik een BMW 4-serie Gran Coupe kocht. Want zo'n station is een "must" als je kleine kinderen hebt!
Heb voor aanschaf gepas en gemeten, de kinderwagen paste er even goed in. Op vakantie, naar zo'n stacaravan dus, ging alles er ook prima in. Net zo goed als de 3-serie Touring die er als opvolger kwam. Nu stapel ik nooit door tot aan het dak, alles onder het afdekzeil. (wat heb je dan aan een station inderdaad....)
Mijn mening is dat je vooral ook een beetje geluk moet hebben met de vorm van de kofferbak en de spullen die je hebt. Andere stoelen, tafel of koelbox kan het verschil maken tussen perfecte passen en net niet passen. Meer geluk dan wijsheid.
Zo wil ik nu graag mijn tentluifel in de auto hebben. Een van de zakken past echt op een haar na niet overdwars in de kofferbak
Schijn kan lelijk bedriegen.
Toen ik een aantal jaren geleden mijn lease Ford Focus station inleverde om zelf een auto te kopen, verklaarde iedereen mij ook voor gek dat ik een BMW 4-serie Gran Coupe kocht. Want zo'n station is een "must" als je kleine kinderen hebt!
Heb voor aanschaf gepas en gemeten, de kinderwagen paste er even goed in. Op vakantie, naar zo'n stacaravan dus, ging alles er ook prima in. Net zo goed als de 3-serie Touring die er als opvolger kwam. Nu stapel ik nooit door tot aan het dak, alles onder het afdekzeil. (wat heb je dan aan een station inderdaad....)
Mijn mening is dat je vooral ook een beetje geluk moet hebben met de vorm van de kofferbak en de spullen die je hebt. Andere stoelen, tafel of koelbox kan het verschil maken tussen perfecte passen en net niet passen. Meer geluk dan wijsheid.
Zo wil ik nu graag mijn tentluifel in de auto hebben. Een van de zakken past echt op een haar na niet overdwars in de kofferbak
Het is grappig hoe je daar twee kampen in lijkt te hebben. Enerzijds inderdaad de categorie die met veel te veel zooi aan komt zetten en elk jaar kritischer zal worden, en je hebt de categorie die met vrij weinig begint en steeds meer bij koopt omdat er toch wel handige dingen bestaan.JanHenk schreef op maandag 6 juli 2026 @ 09:51:
[...]
Los van dat ik het met je eens ben, zie ik dus ook veel nieuwkomers op de camping. Die trend lijkt wel duidelijk. Afgelopen weekend ook weer twee gezinnen. De ene vervoerde de Obelink dozen in open aanhangerEn de ander met een gloednieuwe vouwwagen en inboedel.
Wat ze gemeen hebben: ze kopen (te) veel nieuwe spullen waarvan ze nog geen idee hebben of ze die nodig zijn.
Wat mij betreft wordt het er wel gezelliger op overigens.Hoewel we gisteren de boel flink nat hebben moeten inpakken (...), vertelde onze oudste toen we weer thuis waren, hoe leuk ze het had gevonden op de camping. Daar doe ik het voor
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Wat krijg je hiervoor? Ik stond op een camping het gehele weekend, ook prima. Mooi sanitair en was voor 3 nachten 75,- euro kwijt. Caravan+2personen. En de losse stroom was nog 3,80 ongeveer. Ik vind 550,- echt idioot veel geld voor een Pinkster-weekend. Of zat er meer bij in?B-Real schreef op maandag 6 juli 2026 @ 10:09:
@Blomminator Zandstuve heb ik ook wel eens gestaan. Het is een camping met veel faciliteiten en een (relatief aan de omvang en aantal faciliteiten) beperkte omvang qua aantal kampeerplekken. Het is daardoor populair, maar daar betaal je ook voor.
Ik weet overigens niet hoeveel nachten die 550 euro is. Meestal verplichten ze je bij die feestdagenweekenden om minstens x aantal nachten af te nemen (vanaf donderdag t/m dinsdag erna bijv.)
Ik weet overigens niet hoeveel nachten die 550 euro is. Meestal verplichten ze je bij die feestdagenweekenden om minstens x aantal nachten af te nemen (vanaf donderdag t/m dinsdag erna bijv.)
Met andere stoelen (bijv. model zoals 'Helinox') is er echt nog een wereld te winnen!ouwereus schreef op maandag 6 juli 2026 @ 09:59:
[...]
We hebben dit jaar onze Auris TS (nieuwe Corolla) ingeruild voor een Skoda Octavia en dachten dat we juist meer kofferbakruimte zouden hebben. Nu begonnen met inpakken en ik merk al dat het dak veel sneller schuin afloopt en de koelbox niet rechtop kan staan op de tent. Een krat achter de koelbox is helemaal niet mogelijk. Ik mag opnieuw gaan puzzelen![]()
[Afbeelding]
Dat vind ik echt voor geen meter zitten, dan maar een dakkoffer.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Voor onze situatie met zijn vieren in een MPV en een loeigrote tent was voor ons al snel de beslissing ‘dakkoffer’ gevallen.ouwereus schreef op maandag 6 juli 2026 @ 09:59:
[...]
We hebben dit jaar onze Auris TS (nieuwe Corolla) ingeruild voor een Skoda Octavia en dachten dat we juist meer kofferbakruimte zouden hebben. Nu begonnen met inpakken en ik merk al dat het dak veel sneller schuin afloopt en de koelbox niet rechtop kan staan op de tent. Een krat achter de koelbox is helemaal niet mogelijk. Ik mag opnieuw gaan puzzelen![]()
[Afbeelding]
Stoelen, kleding, schoenen, al dat soort niet al te zware zooi bovenin, en de zware spullen in de (vrij grote) achterbak. Koelbox ging op de achterbank, als ‘buffer’ tussen de kinderen.
Zoveel shit mee elke keer… ik ben wel steeds verder gaan snoeien in de hoeveelheid zooi. En dat hielp wel, ik kan altijd over de achterbaklading heen nog goed door de achterruit alles zien.
"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan
Helaas geen camping meer gevonden met privésanitair in de goede periode. Zojuist maar een gewone plek geboekt bij een camping in de achterhoek.aerofreak schreef op vrijdag 3 juli 2026 @ 10:19:
Over 3 weken zouden we gaan kamperen op de Veluwe. Prive sanitair gekozen ivm de kinderen waarbij de jongste 3 maanden is.
Krijg nu deze mail:
[...]
Wat een domper zegZe hebben niks anders op de betreffende camping en we hebben geen zin om door de blubber te gaan, dus zal wel annuleren worden.
Nu hopen dat ergens een plekje te vinden is met privesanitair.
Valt er nog iets te claimen aan geleden stress/ verknald weekend/ concessies etc?
"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~
Is ook idioot, gaan we niet weer doen.Blomminator schreef op maandag 6 juli 2026 @ 10:20:
[...]
Wat krijg je hiervoor? Ik stond op een camping het gehele weekend, ook prima. Mooi sanitair en was voor 3 nachten 75,- euro kwijt. Caravan+2personen. En de losse stroom was nog 3,80 ongeveer. Ik vind 550,- echt idioot veel geld voor een Pinkster-weekend. Of zat er meer bij in?
Het is een camping die op "camping van het jaar" niveau zit. Met Pasen geboekt omdat ze een binnenzwembad en binnenspeeltuin hebben. Want we wisten niet wat het weer ging doen en dan is zoiets wel prettig met kleine kinderen.
Verder zeer nette velden met goed gras, elk veldje heeft een speeltuintje, prima sanitair, goede horeca (komt er bovenop natuurlijk
We wilden met Hemelvaart weer weg, maar konden niets geschikts vinden. Achteraf blij om, want het was echt slecht weer dat weekend.
Toen zeiden we, met Pinksteren gaan we echt! Nouja, als je dan niet tijdig zoekt en/of een keuze maakt dan resulteert dat in dezelfde camping als met Pasen. Beviel immers erg goed. Wel even over getwijfeld omwille van de prijs, maar toch gedaan.
Zowel met Pasen als Pinksteren daar gestaan van vrijdagmiddag tot maandagavond (late checkout). Volgend jaar gaan we opzoek naar iets minder luxe. Onze kinderen hebben zich beide weekenden uitermate goed vermaakt met andere kinderen in het speeltuintje/zandbak op het veld maar dat heb je op minder luxe/dure campings ook wel.
Volgend jaar gaan we de zoektocht iets eerder starten
Die dakkoffer zit er ook al op (mijn aanname = vol) als ik z'n vorige posts goed begrijp!Gonadan schreef op maandag 6 juli 2026 @ 10:30:
Oh dat had ik even gemist, en zo te zien is het ook al een flinke. Tja dan wordt het een trekhaakbak?MrAcid schreef op maandag 6 juli 2026 @ 10:32:
[...]
Die dakkoffer zit er ook al op (mijn aanname = vol) als ik z'n vorige posts goed begrijp!
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Camping 't Veld is naar wat ik hoor wat minder luxe dan de Zandstuve, wel ook in Hardenberg. Daar heb ik met mijn 2 kinderen afgelopen 3 jaar gestaan, en dat was gewoon erg goed. Zelf zou ik zo weer gaan, alleen de oudste niet meer, en dat snap ik ook wel. Kinderen hebben zich alle jaren goed vermaakt, en ik dus zeker ook.......en we wonen ook in HardenbergB-Real schreef op maandag 6 juli 2026 @ 10:31:
[...]
Is ook idioot, gaan we niet weer doen.
Het is een camping die op "camping van het jaar" niveau zit. Met Pasen geboekt omdat ze een binnenzwembad en binnenspeeltuin hebben. Want we wisten niet wat het weer ging doen en dan is zoiets wel prettig met kleine kinderen.
Verder zeer nette velden met goed gras, elk veldje heeft een speeltuintje, prima sanitair, goede horeca (komt er bovenop natuurlijk) en standaard 6 of 8A stroom (tegen betaling te verhogen). Dat is oke, maar eigenlijk zou je voor dat geld al niet hoeven nadenken of je zowel de waterkoker als de Nespresso aan zet. Douchen? 6 minuten per persoon per dag. Dat is oke, maar niet voor dat geld. Plekken met prive sanitair zijn er ook, maar zijn nog iets duurder (al valt het mee in verhouding). Verder is alles netjes, verzorgd, vrijwel nieuw en goed geregeld. Dat kost dus wel wat.
We wilden met Hemelvaart weer weg, maar konden niets geschikts vinden. Achteraf blij om, want het was echt slecht weer dat weekend.
Toen zeiden we, met Pinksteren gaan we echt! Nouja, als je dan niet tijdig zoekt en/of een keuze maakt dan resulteert dat in dezelfde camping als met Pasen. Beviel immers erg goed. Wel even over getwijfeld omwille van de prijs, maar toch gedaan.
Zowel met Pasen als Pinksteren daar gestaan van vrijdagmiddag tot maandagavond (late checkout). Volgend jaar gaan we opzoek naar iets minder luxe. Onze kinderen hebben zich beide weekenden uitermate goed vermaakt met andere kinderen in het speeltuintje/zandbak op het veld maar dat heb je op minder luxe/dure campings ook wel.
Volgend jaar gaan we de zoektocht iets eerder starten
Maar qua prijs is mij verteld, wel goedkoper dan de Zandstuve. Dit jaar de Noetselerberg in Nijverdal, zijn we vorig jaar ook een paar dagen geweest om een andere vouwwagen te proberen, en die camping is ook erg goed bevallen.
Ach ja. De kosten van het kamperen. 
"Camping: waar je een vermogen uitgeeft, om te leven als een zwerver."
Wij kamperen niet omdat het goedkoop is, of zou zijn. Wij doen het omdat we het heerlijke vakanties vinden.
"Camping: waar je een vermogen uitgeeft, om te leven als een zwerver."
Wij kamperen niet omdat het goedkoop is, of zou zijn. Wij doen het omdat we het heerlijke vakanties vinden.
Ben het in de basis met je eens @JanHenk maar ik erger me af en toe wel aan hoe erg het bij veel campings tot vakantiepark omgebouwd wordt met bizarre tarieven voor allemaal zooi die ik in feite helemaal niet nodig heb.
Het is niet dat we het niet kunnen betalen, maar het voelt ook weer zonde. Plus ik zit daar allemaal niet op te wachten dus wijk dan vaak ook maar uit naar andere.
Het is niet dat we het niet kunnen betalen, maar het voelt ook weer zonde. Plus ik zit daar allemaal niet op te wachten dus wijk dan vaak ook maar uit naar andere.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Er zijn legio mensen die als ze op vakantie gaan niet met een tent/vouwwagen/caravan willen slepen. Ze komen aan bij hotel/camping/resort en willen ontzorgt worden. Daar wordt op ingespeeld en blijkbaar is er genoeg vraag.B-Real schreef op maandag 6 juli 2026 @ 10:09:
Vakantie wordt gewoon erg duur. Ik snap niet waarom men massaal in huisjes op vakantieparken gaan zitten of een chalet ergens huren in de vakantieperiodes.
Als ik dan de kosten van het kamperen uitreken
- Stalling
- Onderhoud
- Verzekering
- Brandstof/Tol is dubbel met de caravan.
- Auto is maatje groter vanwege de caravan.
- Ieder jaar nieuwe kampeer spullen.
- aanschaf/afschrijving Caravan
Dus dan doet die 6000 als je die moet afrekenen voor 2 weken wel pijn, maar ik heb in tegenstelling het jaar door kosten. Verwacht ook wel als je 3000 per week vragen voor een chalet/huisje dat het een 5 sterren resort is met bv waterpark. Komen nu al regelmatig camping tegen die 150 euro p/n rekenen voor gezin van 4 op staanplaats.
@TheInsider we zijn relatief nieuw in het kamperen, dus dat soort suggesties zetten op het rijtje. Maakt het zoeken volgend jaar ook weer wat makkelijker 
@JanHenk dat is ook ons motto hoor, maar wel in alle redelijkheid. Kamperen kan goedkoop en duur, het is zaak om daar een mooie middenweg in te vinden
Als we met zijn tweeën zouden gaan dan zou het voor een appel en een ei kunnen. Met kleine kinderen (2 en 5) zijn er wat aanvullende wensen. Leuke speeltuin en kans op meer leeftijdsgenootjes is wel een must.
Zwembad is leuk, maar maakt het gelijk ook erg prijzig. Met Pinksteren, toen het 30+ was, hebben ze zich uitermate goed vermaakt met de tuinslag.
Ik had de tuinslang in een kratje bier gefrummeld waardoor deze als sproeier fungeerde, kraan maar een fractie open.
Buurman had zijn tuinslang aan de parasol gemaakt. Kinderen deden niets anders als heen en weer rennen. Tel daarbij op de speeltuin/zandbak en we hadden er letterlijk geen kind aan. Zelfs de tweejarige hadden we geen werk van.
Tsja, dan heb je als ouder ook vakantie.
Tegelijkertijd, dan sta je dus op zo'n dure camping. Bovenstaande kan overal en "kost niets".
@JanHenk dat is ook ons motto hoor, maar wel in alle redelijkheid. Kamperen kan goedkoop en duur, het is zaak om daar een mooie middenweg in te vinden
Als we met zijn tweeën zouden gaan dan zou het voor een appel en een ei kunnen. Met kleine kinderen (2 en 5) zijn er wat aanvullende wensen. Leuke speeltuin en kans op meer leeftijdsgenootjes is wel een must.
Zwembad is leuk, maar maakt het gelijk ook erg prijzig. Met Pinksteren, toen het 30+ was, hebben ze zich uitermate goed vermaakt met de tuinslag.
Ik had de tuinslang in een kratje bier gefrummeld waardoor deze als sproeier fungeerde, kraan maar een fractie open.
Buurman had zijn tuinslang aan de parasol gemaakt. Kinderen deden niets anders als heen en weer rennen. Tel daarbij op de speeltuin/zandbak en we hadden er letterlijk geen kind aan. Zelfs de tweejarige hadden we geen werk van.
Tsja, dan heb je als ouder ook vakantie.
Tegelijkertijd, dan sta je dus op zo'n dure camping. Bovenstaande kan overal en "kost niets".
B-Real schreef op maandag 6 juli 2026 @ 10:52:
@TheInsider we zijn relatief nieuw in het kamperen, dus dat soort suggesties zetten op het rijtje. Maakt het zoeken volgend jaar ook weer wat makkelijker
Dat was ik tot 3 jaar geleden ook. Toen een Camp-Let vouwwagen aangeschaft, en de camping in Hardenberg. Als het niks voor mij is, ben ik zo thuis dacht ik toen![]()
Daar was ik oprecht bang voor, kinderen nog niet zindelijk in de nacht, etc etc. Maar het gaf mij zoveel rust, de vouwwagen (2e hands uit 2008) hield zich goed in de regen, we sliepen goed, het was gewoon erg fijn, en de de camping zo overzichtelijk voor de kinderen, animatie team ook prima. Wel een aantal keren in de nacht het toiletgebouw niet kunnen halen met zoonlief in het eerste jaar.
Maar nu snap ik het camperen heel goed, en verheugen we ons op de komende vakantie met vouwwagen. Voordat er kinderen waren, was ik helemaal geen zomervakantie persoon, alleen wintersport. Toch blij dat ik dit na mijn 40ste nog heb ontdekt.
Afgezien van voorkeur, kan ik de rest redelijk objectief pareren.kiefty14 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 10:51:
[...]
Er zijn legio mensen die als ze op vakantie gaan niet met een tent/vouwwagen/caravan willen slepen. Ze komen aan bij hotel/camping/resort en willen ontzorgt worden. Daar wordt op ingespeeld en blijkbaar is er genoeg vraag.
- Stalling
- Onderhoud
- Verzekering
Dus dan doet die 6000 als je die moet afrekenen voor 2 weken wel pijn, maar ik heb in tegenstelling het jaar door kosten. Verwacht ook wel als je 3000 per week vragen voor een chalet/huisje dat het een 5 sterren resort is met bv waterpark. Komen nu al regelmatig camping tegen die 150 euro p/n rekenen voor gezin van 4 op staanplaats.
Vorig jaar scheelde het zoals gezegd circa 4500eu tussen een stacaravan en een kampeerplek, voor twee weken.
Ga ik uit van een caravan, zoals wij hebben, dan zijn de kosten onderstaand. Dat kan goedkoper met een vouwwagen of tent, de kampeerplek blijft hetzelfde.
- Stalling: 400eu per jaar
- Onderhoud: heb besloten om om het jaar een BOVAG beurt te doen. Vorig jaar bij aflevering gedaan, volgend jaar dus 300-500? Geen idee, zoiets zal het zijn.
- Verzekering: we hebben een vrij nieuwe, grote en dure caravan. Allrisk, ik dacht 45eu per maand.
- Brandstof: mijn auto doet met caravan ongeveer 1:8. Voorheen reed ik een jaar met dakkoffer en de jaren ervoor zonder, maar wel met stevig Duits tempo. Toen was het 1:10 denk ik. Scheelt op (naar boven afgerond) 4000km dus 100 liter brandstof, laten we er 200eu van maken (brandstof in het buitenland is iets goedkoper).
- Tol, maakt in Duitsland/Oostenrijk/Slovenie/Kroatie geen verschil dacht ik. In Frankrijk wel, zijn we nog niet met de caravan geweest.
- Auto, die had ik al.
- Aanschaf kampeerspullen en caravan. Klopt, kost geld. Veel geld, maar kun je zo gek maken als je zelf wilt. Daar kwam vorig jaar nog een originele elektrisch wegklapbare trekhaak bij en 2x een BE rijbewijs. Hele inventaris ook moeten kopen, alles gekocht met het idee dat we er minimaal 10+ jaar mee vooruit kunnen. Is in principe eenmalig en moet je bij een vouwwagen/tent net zo goed kopen. Elk jaar een ditje en datje hou je toch.
- Afschrijving. Daar gaan we achter komen, ben er minder bang voor dan bij auto's. Caravans zijn doorgaans erg waardevast. Ook hier weer, we hebben het gekocht met het idee om er minimaal 10+ jaar mee te doen.
Je mist nog een belangrijke, overnachting onderweg.
- We reden altijd met één overnachting. Dat betekende een hotel plus ontbijt, beetje dicht bij de route. Kostte vaak ook een paar honderd euro op de heen én terugweg. Met de caravan doen we het met twee overnachtingen, kost circa 50eu per nacht.
Waar ergerde ik mij aan bij de stacaravans in de vier jaren er voor?
- Bed net te klein, net te hard en niet prettig genoeg. Helemaal klaar mee na twee weken. Nu heb ik mijn eigen bed waar ik heerlijk in slaap.
- Plastic tuinmeubilair ben ik helemaal klaar mee na de vakantie. Nu mijn eigen stoelen waar ik het prima in uit houdt.
- Stacaravan is altijd bezem schoon, sanitair wordt een doekje overgehaald en dat is het.
- De douche is te heet/te koud/te hard/te zacht of een combinatie van dat alles. Vriendinlief ging met haar lange haar vaak alsnog naar het toiletgebouw en de kinderen wilden we het ook niet aan doen.
- Niet zo zeer ergeren, maar de kinderen hadden daar een stuk minder interactie met andere kinderen. Vind ik nu toch wel leuk om te zien.
In plaats van twee weken een stacaravan, gaan we nu bijna vier weken. Kost ook extra geld en we gaan dus wat vaker een (lang) weekend. Kost ook geld, maar daar krijgen we ook meer voor terug.
Laten we onderaan de streep over een jaar op exact hetzelfde bedrag uitkomen als met twee weken een stacaravan ergens in Europa, dan nog denk ik dat ik een betere deal heb. Belangrijkste eigenlijk nog, WIJ vinden dat we een betere deal hebben.
Zoveel mensen zoveel wensen, wij genieten volop en zijn blij dat we het kunnen doen.
EDIT: begrijp mij alsjeblieft niet verkeerd. Is geen welles/niets verhaal of spelletje ver plassen.
Ik vind het ook tof om te zien als hier iemand met een klein tentje en een tarp onderweg is of zoals Bommes lekker op de scooter Europa door. Is niet zo snel iets voor mij en vinden wij ook niet ideaal met kleine kinderen, maar kan daar de lol absoluut wel van in zien.
[ Voor 4% gewijzigd door B-Real op 06-07-2026 11:09 ]
150? Doe ff normaal, serieus? Ik sta dit jaar op een camping die de zes tientjes zou aantikken als we met vier zouden zijn, en dat is al ver boven mijn gemiddelde. 150 voor een standplaats...kiefty14 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 10:51:
[...]
Er zijn legio mensen die als ze op vakantie gaan niet met een tent/vouwwagen/caravan willen slepen. Ze komen aan bij hotel/camping/resort en willen ontzorgt worden. Daar wordt op ingespeeld en blijkbaar is er genoeg vraag.
- Stalling
- Onderhoud
- Verzekering
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Vroeger ook altijd gekampeerd, met mijn ouders altijd op pad geweest met de vouwwagen (zo'n verschrikkelijke Jamet met 1001 stokken die tegen het einde van de vakantie pas fatsoenlijk stond)
Toen er nog geen kinderen waren, gingen we samen altijd met het vliegtuig op vakantie.
Dat hebben we na de geboorte van onze 1e dochter nog 2 jaar volgehouden en toen kwamen we al vrij snel tot de conclusie dat dat niet ons ding is.
De kinderen gaan op enig moment naar bed, en dan zit je op je hotelkamertje van je super all-inclusive resort.
Na de geboorte van de 2e, besloten het kamperen maar eens te proberen.
Dat was zo goed bevallen dat we hadden besloten om over te gaan tot de aanschaf van een caravan.
De kinderen hebben het altijd ontzettend naar hun zin, ze vermaken zich prima, en wij komen ook lekker tot rust.
En ik vind het ook wel prettig om in mijn eigen bed te liggen en mijn eigen spulletjes bij me te hebben.
Toen er nog geen kinderen waren, gingen we samen altijd met het vliegtuig op vakantie.
Dat hebben we na de geboorte van onze 1e dochter nog 2 jaar volgehouden en toen kwamen we al vrij snel tot de conclusie dat dat niet ons ding is.
De kinderen gaan op enig moment naar bed, en dan zit je op je hotelkamertje van je super all-inclusive resort.
Na de geboorte van de 2e, besloten het kamperen maar eens te proberen.
Dat was zo goed bevallen dat we hadden besloten om over te gaan tot de aanschaf van een caravan.
De kinderen hebben het altijd ontzettend naar hun zin, ze vermaken zich prima, en wij komen ook lekker tot rust.
En ik vind het ook wel prettig om in mijn eigen bed te liggen en mijn eigen spulletjes bij me te hebben.
Klopt allemaal wat je zegt. Feit is en blijft dat vraag/aanbod een aardig systeem is. De campings die je aanhaalt voor 150EUR voor een staanplaats zijn er zeker, die zijn ook volgeboekt in de zomervakantie. Persoonlijk vind ik dat absurde bedragen. Tegelijk geldt dat ook voor de dure resorts voor vliegvakanties, ook die zijn vaak gewoon 90% volgeboekt in het hoogseizoen, er is simpelweg blijkbaar een markt voor.kiefty14 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 10:51:
[...]
- Stalling
- Onderhoud
- Verzekering
Datzelfde geldt voor vakantiehuisjes/stacaravans. Je ziet - jammer genoeg- alle campings inzetten op het meer realiseren van ingerichte tenten en/of stacaravans, simpelweg omdat de markt daarom vraagt. Er is een grote groep mensen die inderdaad 'ontzorgd' wil worden. Al lijkt de markt voor vakantiehuisjes in Nederland in ieder geval wat minder te floreren dan de jaren hiervoor. Lang geen volle bezetting meer in de piekperiodes. Mensen wijken uit naar alternatieven blijkbaar.
De kosten/baten analyse hangt nogal af van jouw persoonlijke voorkeuren voor vakantie. Kamperen moet je ook liggen. Als jij gewend bent om bediend te worden in het hotel, en je maakt de stap naar kamperen, dan is die groot. Het geeft je echter veel ruimte en vrijheid terug op de plaats zelf. Je bent mobieler om binnen Europa te reizen én kunt je wellicht permitteren om váker dan die ene zomervakantie weg te gaan. Voor ons was de keuze simpel, we komen van luxe vakanties naar bv. Mauritius/Malediven, maar zijn bewust gaan kamperen. Om meer redenen: 1) Het buitenleven! 2) De kinderen hebben meer speelplezier met anderen op een camping 3) Ook in Europa is veel moois te ontdekken, meer vrijheid in het bepalen van de route en waar we naartoe gaan 4) We kunnen meer avonturen beleven voor hetzelfde geld, langer of vaker op vakantie of een weekend weg
We kwamen bij een vouwwagen uit omdat deze qua eenmalige investeringskosten net wat interessanter was om het te proberen. Dat beviel goed, dus hebben we die nog steeds. Al hebben we sindskort een nieuwe auto gekocht (7-zits vanwege uitbreiding van het gezin), en hierdoor komt de caravan weer wel binnen bereik (de oude auto kon maar 1300 trekken). Tegelijk zijn we erg tevreden over de vouwwagen, het geeft meer 'leefruimte' dan een caravan en het geeft meer het 'kampeergevoel' voor ons. Tegelijk zie ik ook de voordelen wel om makkelijker in het voor- en naseizoen een weekendje weg te gaan met de caravan, waarbij je minder afhankelijk bent van het weer om de boel 'droog' te krijgen.
Dance with the stars
Sinds we de vouwwagen hebben kamperen we best veel.
We houden niet zo van campings met gedoe, meer van campings zoals je hier vind: https://terreinzoeker.natuurkampeerterreinen.nl/ - ik kan me voorstellen dat je dat met kinderen minder leuk vindt. Of met een (grotere) caravan of camper ook niet, die worden daar vaak niet toegelaten.
Ook handig is https://opencampingmap.org/ - gebaseerd op openstreetmap; daar hebben we al best leuke dingen gevonden.
We houden niet zo van campings met gedoe, meer van campings zoals je hier vind: https://terreinzoeker.natuurkampeerterreinen.nl/ - ik kan me voorstellen dat je dat met kinderen minder leuk vindt. Of met een (grotere) caravan of camper ook niet, die worden daar vaak niet toegelaten.
Ook handig is https://opencampingmap.org/ - gebaseerd op openstreetmap; daar hebben we al best leuke dingen gevonden.
I have usernames older than you.
Voor dat geld zit ontbijt en lunch erbij in neem ik aan? Dat is toch totale waanzin….Gonadan schreef op maandag 6 juli 2026 @ 11:11:
[...]
150? Doe ff normaal, serieus? Ik sta dit jaar op een camping die de zes tientjes zou aantikken als we met vier zouden zijn, en dat is al ver boven mijn gemiddelde. 150 voor een standplaats...
ik vind het ook aan de prijs en laten ze links liggen, maar het zijn wel de bedragen waar het naar toe lijkt te gaan. Maar je hebt gelukkig nog zelf de keuze of je naar dit type camping wilt of niet.Duclaasie schreef op maandag 6 juli 2026 @ 11:28:
[...]
Voor dat geld zit ontbijt en lunch erbij in neem ik aan? Dat is toch totale waanzin….
Toch wel benieuwd waar en in welke periode dat is! In hartje St. Tropez, direct aan het strand met een schaduwplek van 200m2...?kiefty14 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 11:44:
[...]
ik vind het ook aan de prijs en laten ze links liggen, maar het zijn wel de bedragen waar het naar toe lijkt te gaan. Maar je hebt gelukkig nog zelf de keuze of je naar dit type camping wilt of niet.
Laten we even realistisch blijven, er is wellicht een selecte categorie campings die naar dat soort bedragen neigen maar ik heb dat bij een gewone camping echt nog nooit gezien. Niet eens in de buurt.kiefty14 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 11:44:
[...]
ik vind het ook aan de prijs en laten ze links liggen, maar het zijn wel de bedragen waar het naar toe lijkt te gaan. Maar je hebt gelukkig nog zelf de keuze of je naar dit type camping wilt of niet.
Waar had je dat gezien dan? Een vakantiepark met attracties erbij, privé sanitair, eigen aansluitingen voor alles, open bar, etc? Ik ben oprecht benieuwd.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik kijk er niet van op. 150 euro per nacht zijn tarieven die je ook in Oostenrijk tegenkomt op de wat luxere campings. Camping Hell, Camping Resort Zugspitze, Camping Aufenfeld....dat soort campings. Soms zit er een toeristenkaart bij voor gondels, soms ook niet.
Denk dat wij zelf rond de 115 euro per nacht uitkomen op Grubhof op een XXL staplek langs de rivier.
Natuurlijk kan het goedkoper maar ieder zijn keus.
Denk dat wij zelf rond de 115 euro per nacht uitkomen op Grubhof op een XXL staplek langs de rivier.
Vakantie is inderdaad duur.B-Real schreef op maandag 6 juli 2026 @ 10:09:
Maar gemiddeld worden de huisjes, de parken en de voorzieningen op campings ook steeds luxer en uitgebreider. Zelfs op de meeste eenvoudige campings wordt in het hoogseizoen 2 of 3 keer per dag het sanitair gepoetst en is er nagenoeg altijd wc-papier voorhanden. Dat klinkt als eenvoudig, maar ik weet uit mijn jeugd dat het in de jaren 90 en 00 zelfs op grotere campings met voor toen de nodige luxe aan zwembaden, animatie etc het echt niet vreemd was als je met je eigen toiletrol de camping over moest.
De keuze voor huisjes/stacaravans snap ik ook goed. Het is ten eerste gemak en comfort. Je zet je tas kleding binnen en je bent klaar met de auto uitpakken. Die tassen met kleding passen ook veel makkelijker in een gezinsauto dan dan wanneer je een hele kampeeruitrusting mee moet slepen. En je hebt eigen sanitair, in warme landen vrijwel altijd airco, in koude regios juist verwarming (voor/najaar).
En de kosten van een huisje zijn fors. Maar ook een kampeeruitrusting, grotere auto, caravan/vouwwagen, stalling, onderhoud etc zijn niet bepaald goedkoop. Voor wie 2 of 3 weken per jaar op vakantie gaat, is zo'n dure stacaravan helemaal niet zo duur vergeleken alle kosten die je met een eigen caravan hebt.
Een eigen caravan maakt het vooral voordelig om vaker weg te gaan dan alleen die 2 of 3 weken in de zomervakantie. Want met vaker weggaan stijgen de vaste kosten voor stalling, kampeeruitrusting, afschrijving etc niet.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Playa Montroig, Camping Tamarit Beach. meestal zit er wel eigen aansluiting maar je kunt het zelfs nog gekker maken als je wilt. campings zitten ook op de A locatie met alle voorzieningen die je kunt bedenken op de camping/resort.Gonadan schreef op maandag 6 juli 2026 @ 12:20:
[...]
Laten we even realistisch blijven, er is wellicht een selecte categorie campings die naar dat soort bedragen neigen maar ik heb dat bij een gewone camping echt nog nooit gezien. Niet eens in de buurt.
Waar had je dat gezien dan? Een vakantiepark met attracties erbij, privé sanitair, eigen aansluitingen voor alles, open bar, etc? Ik ben oprecht benieuwd.
Maar hier is dus goed vraag naar want deze campings met staanplaatsen zitten vol.
*wij vinden kamperen op de camping leuk maar ook dat vanwege huisdier allergieën je vrij beperkt wordt met huisjes en stacaravans.
[ Voor 7% gewijzigd door kiefty14 op 06-07-2026 13:09 ]
Hier wel halfpension....Duclaasie schreef op maandag 6 juli 2026 @ 11:28:
[...]
Voor dat geld zit ontbijt en lunch erbij in neem ik aan? Dat is toch totale waanzin….
Camping Stellplätze und Preise | Zugspitz Resort
haha ja oké, maar dit is dus geen camping. Dit is een enorm resort op een A-locatie die toevallig ook standplaatsen aanbiedt. Veel campings zijn al geen camping meer maar vakantiepark maar dit is nog wel next level inderdaad.kiefty14 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 13:08:
[...]
Playa Montroig, Camping Tamarit Beach. meestal zit er wel eigen aansluiting maar je kunt het zelfs nog gekker maken als je wilt. campings zitten ook op de A locatie met alle voorzieningen die je kunt bedenken op de camping/resort.
Maar hier is dus goed vraag naar want deze campings met staanplaatsen zitten vol.
*wij vinden kamperen op de camping leuk maar ook dat vanwege huisdier allergieën je vrij beperkt wordt met huisjes en stacaravans.
Daar mag je inderdaad flink voor betalen, al zie ik dat als je een gewone plek wilt het nog geen 150 hoeft te kosten.
Best mooie badkamers bij de plekken, dat moet ik toegeven. Zou best wel eens luxer kunnen zijn dan velen thuis hebben.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Wij gaan in de mei vakantie afgelopen jaren naar een Landal/Roompot park met een ander gezin (8 personen). Tot nu waren dan rond 1300 euro kwijt. Vind ik een prima prijs voor een week, inclusief leuk zwembad.
In de zomervakantie gaan we kamperen, en dit jaar zijn we 800 euro kwijt voor 10 dagen op een camping in de Franse Alpen. Wel nog reis overnachtingen, maar dat is 200 euro.
Als je dat vergelijkt met 6000 euro voor 2 weken in een sta caravan in de zomer, voor 5000 euro kan je echt meer dan prima kampeer spullen aanschaffen
Snel terug verdiend
In de zomervakantie gaan we kamperen, en dit jaar zijn we 800 euro kwijt voor 10 dagen op een camping in de Franse Alpen. Wel nog reis overnachtingen, maar dat is 200 euro.
Als je dat vergelijkt met 6000 euro voor 2 weken in een sta caravan in de zomer, voor 5000 euro kan je echt meer dan prima kampeer spullen aanschaffen
Kosten caravan hier: aanschaf 20 jaar geleden nieuw €19.000 (toen een demo van 1 jaar oud) Als ik hem nu zou inruilen krijg ik er nog €9000,- voor en particulier zo'n 11 a 12000. Doen we niet lekker nu nog 10 jaar gebruiken de Knaus Sudwind NL Premium Line 500 FU. Zalig ding nog steeds.B-Real schreef op maandag 6 juli 2026 @ 11:08:
[...]
Afgezien van voorkeur, kan ik de rest redelijk objectief pareren.
Vorig jaar scheelde het zoals gezegd circa 4500eu tussen een stacaravan en een kampeerplek, voor twee weken.
Ga ik uit van een caravan, zoals wij hebben, dan zijn de kosten onderstaand. Dat kan goedkoper met een vouwwagen of tent, de kampeerplek blijft hetzelfde.
- Stalling: 400eu per jaar
- Onderhoud: heb besloten om om het jaar een BOVAG beurt te doen. Vorig jaar bij aflevering gedaan, volgend jaar dus 300-500? Geen idee, zoiets zal het zijn.
- Verzekering: we hebben een vrij nieuwe, grote en dure caravan. Allrisk, ik dacht 45eu per maand.
- Brandstof: mijn auto doet met caravan ongeveer 1:8. Voorheen reed ik een jaar met dakkoffer en de jaren ervoor zonder, maar wel met stevig Duits tempo. Toen was het 1:10 denk ik. Scheelt op (naar boven afgerond) 4000km dus 100 liter brandstof, laten we er 200eu van maken (brandstof in het buitenland is iets goedkoper).
- Tol, maakt in Duitsland/Oostenrijk/Slovenie/Kroatie geen verschil dacht ik. In Frankrijk wel, zijn we nog niet met de caravan geweest.
- Auto, die had ik al.
- Aanschaf kampeerspullen en caravan. Klopt, kost geld. Veel geld, maar kun je zo gek maken als je zelf wilt. Daar kwam vorig jaar nog een originele elektrisch wegklapbare trekhaak bij en 2x een BE rijbewijs. Hele inventaris ook moeten kopen, alles gekocht met het idee dat we er minimaal 10+ jaar mee vooruit kunnen. Is in principe eenmalig en moet je bij een vouwwagen/tent net zo goed kopen. Elk jaar een ditje en datje hou je toch.
- Afschrijving. Daar gaan we achter komen, ben er minder bang voor dan bij auto's. Caravans zijn doorgaans erg waardevast. Ook hier weer, we hebben het gekocht met het idee om er minimaal 10+ jaar mee te doen.
Je mist nog een belangrijke, overnachting onderweg.
- We reden altijd met één overnachting. Dat betekende een hotel plus ontbijt, beetje dicht bij de route. Kostte vaak ook een paar honderd euro op de heen én terugweg. Met de caravan doen we het met twee overnachtingen, kost circa 50eu per nacht.
Waar ergerde ik mij aan bij de stacaravans in de vier jaren er voor?
- Bed net te klein, net te hard en niet prettig genoeg. Helemaal klaar mee na twee weken. Nu heb ik mijn eigen bed waar ik heerlijk in slaap.
- Plastic tuinmeubilair ben ik helemaal klaar mee na de vakantie. Nu mijn eigen stoelen waar ik het prima in uit houdt.
- Stacaravan is altijd bezem schoon, sanitair wordt een doekje overgehaald en dat is het.
- De douche is te heet/te koud/te hard/te zacht of een combinatie van dat alles. Vriendinlief ging met haar lange haar vaak alsnog naar het toiletgebouw en de kinderen wilden we het ook niet aan doen.
- Niet zo zeer ergeren, maar de kinderen hadden daar een stuk minder interactie met andere kinderen. Vind ik nu toch wel leuk om te zien.
In plaats van twee weken een stacaravan, gaan we nu bijna vier weken. Kost ook extra geld en we gaan dus wat vaker een (lang) weekend. Kost ook geld, maar daar krijgen we ook meer voor terug.
Laten we onderaan de streep over een jaar op exact hetzelfde bedrag uitkomen als met twee weken een stacaravan ergens in Europa, dan nog denk ik dat ik een betere deal heb. Belangrijkste eigenlijk nog, WIJ vinden dat we een betere deal hebben.
Zoveel mensen zoveel wensen, wij genieten volop en zijn blij dat we het kunnen doen.
EDIT: begrijp mij alsjeblieft niet verkeerd. Is geen welles/niets verhaal of spelletje ver plassen.
Ik vind het ook tof om te zien als hier iemand met een klein tentje en een tarp onderweg is of zoals Bommes lekker op de scooter Europa door. Is niet zo snel iets voor mij en vinden wij ook niet ideaal met kleine kinderen, maar kan daar de lol absoluut wel van in zien.
Onderhoud: doe ik zelf en heb 1x keer nieuwe banden gelegd en toen de remmen laten controleren.
Verzekering all risk €27,- per maand en stalling €300,- per jaar.
Hebben al jaren 4 Dukdalf stoelen en tafel. Borden en bekers/glazen van kunststof. Mobicool extra koelkast in voortent en een Cadac met paella pan. Meer spullen nemen we niet mee.
Rijbewijs gewoon B. Heb de caravan en auto iets laten terug kenteken in gewicht zodat totaal 3500KG is.
Je kan dus als je jaren met je caravan doet relatief goedkoop uit zijn. Geniet ervan met je kinderen! Het waren voor mij de mooiste jaren met onze kinderen op vakantie.
Natuurlijk ieder zijn keuze, maar wat maakt dat deze camping weg komt met zo'n bedrag? Zo te zien is het eigenlijk niets bijzonders, gewoon een standaard spreadsheet aan een rivier.vhal schreef op maandag 6 juli 2026 @ 12:46:
Ik kijk er niet van op. 150 euro per nacht zijn tarieven die je ook in Oostenrijk tegenkomt op de wat luxere campings. Camping Hell, Camping Resort Zugspitze, Camping Aufenfeld....dat soort campings. Soms zit er een toeristenkaart bij voor gondels, soms ook niet.
Is dat dan vanwege de locatie? Oostenrijk is gemiddeld duur, maar dit is ook weer niet standaard voor zover ik weet.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Valt toch wel mee, wij hadden van die ‘ultralichte’ stoeltjes mee op hikingvakantie, en die vielen enorm mee.Gonadan schreef op maandag 6 juli 2026 @ 10:30:
Met de auto weg gaan wel de ‘grote’ stoelen mee, uiteraard. In de dakkoffer.
Nou nee dus, ik vind van niet. Ook hier weer ieder zijn ding maar ik houd het niet lang uit in van die opvouwdingen. En geloof me, anders had ik ze echt zelf ook wel gehad want het is een heel stuk praktischer.Ramzzz schreef op maandag 6 juli 2026 @ 14:24:
[...]
Valt toch wel mee, wij hadden van die ‘ultralichte’ stoeltjes mee op hikingvakantie, en die vielen enorm mee.
Met de auto weg gaan wel de ‘grote’ stoelen mee, uiteraard. In de dakkoffer.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik kan niet zien of je een trekhaak hebt.ouwereus schreef op maandag 6 juli 2026 @ 09:59:
[...]
[Afbeelding]
Maar die gigantische tent-tas zou ik wel op een fietsendrager durven leggen.
Heb je veel meer ruimte in de kofferbak, en niet het nadeel van extra brandstofverbruik door een dakkoffer.
(Merk met wintersport altijd dat een dakkoffer veel extra verbruikt, ik ga van 7,5-8,5L/100km naar 11-12L/100km )
www.fjmbouw.nl - AMD Ryzen 7 9800X3D RTX5070Ti 96GB DDR5
Maar niet elk huisje/stacaravan in de Franse Alpen kost €6000 voor 2 weken.Wij hebben er dit jaar een stacaravan voor 9 nachten in augustus voor net iets meer dan 1000 euro, inclusief toeslag voor de hond.kepler schreef op maandag 6 juli 2026 @ 13:45:
.In de zomervakantie gaan we kamperen, en dit jaar zijn we 800 euro kwijt voor 10 dagen op een camping in de Franse Alpen. Wel nog reis overnachtingen, maar dat is 200 euro.
Je kan niet simpelweg de prijs voor jouw camping vergelijken met een huisje op een totaal ander park met andere faciliteiten. Om enigszins eerlijk te vergelijken moet je kijken naar wat het huren van een "instap" huisje/stacaravan kost op de camping waar je nu met je caravan naartoe gaat.
Ik ben 2 keer weggeweest naar een natuurkampeerterrein met een groep neefjes en nichtjes met leeftijden tot 12 jaar in de afgelopen 2 jaar (1 keer een weekend, onlangs 4 nachten): zolang je maar iets hebt qua (natuur)zwem mogelijkheden, viswater, ruimte om te voetballen en-of mogelijkheid geeft om marshmellows te roosteren op open vuur dan vermaken ze zich top (zolang het qua weer wel redelijk tot goed is, een enkel buitje is niet erg maar dagen achter elkaar regenen is ook voor volwassenen niet plezant, ongeacht of je in een tent zit, een caravan, camper of gewoon een huisje oid).pjottum schreef op maandag 6 juli 2026 @ 11:28:
Sinds we de vouwwagen hebben kamperen we best veel.
De meeste kinderen vinden het geen probleem om vriendjes te maken op een camping en zich te vermaken, die hebben niet altijd animatie en-of een waterpark nodig, zelfs niet mijn neefje en nichtje die effectief alleen maar bekend waren met 10 dagen hangen op een all-inclusive resort met een groot waterpark hebben zich perfect vermaakt en vragen mij/ons weer wanneer we weer gaan.
Hell, ze hebben amper de telefoon en-of switch aangeraakt tijdens deze tripjes
Wellicht ook vanwege de Salzburger Saalachtal kaart die o.a. ook geldig is voor de 2 gondels in het naastgelegen dorp. Scheelt je zo'n €67 per dag voor een retour (familieticket 2 volwassenen, 2 kinderen).Gonadan schreef op maandag 6 juli 2026 @ 14:20:
[...]
Natuurlijk ieder zijn keuze, maar wat maakt dat deze camping weg komt met zo'n bedrag? Zo te zien is het eigenlijk niets bijzonders, gewoon een standaard spreadsheet aan een rivier.
Is dat dan vanwege de locatie? Oostenrijk is gemiddeld duur, maar dit is ook weer niet standaard voor zover ik weet.
En dat is nog een goedkope gondel
Op de camping waar wij naartoe gaan deze zomer is het 1200 per week voor een Safaritent met 5 personen. Kampeerplaats met 5 personen en dergelijk nu 1000 voor 17 nachten. Per nacht toch een aardig verschil. Ik denk dat dit wel een redelijk vergelijk is (zeg maar 100 euro per nacht extra voor een huuraccommodatie in hoogseizoen).
Maar, het voordeel wordt aardig teniet gedaan door de kosten van ons eigen kampeermiddel... Afschrijving 2.000 per jaar, renteverlies 1.800, verzekering 480. Dan komt er nog wel wat aan onderhoud en reparatie bij. Dan is die Safaritent ineens een goede deal. Kortom, wil je écht besparen op de vakantie dan moet je met een goedkoop kampeermiddel die kant op. Dat is de onze in ieder geval niet.
Maar goed, zoals ik eerder zei, voor mij wegen andere zaken dan het puur financiële aspect zwaarder. Zoals aankomst en vertrek op je eigen voorkeursmoment in plaats van verplicht op een wisseldag (zaterdag doorgaans), je eigen stoelen en je eigen bed en kussen
Niet alleen voor ons, ook voor de kids. En het feit dat je hem veel vaker kunt pakken om erop uit te trekken (dat doen we dus ook). Het vrijwel moeiteloze 'inpakken en wegwezen' zeg maar. Als ie zou afbranden bestel ik morgen een nieuwe.
Maar, het voordeel wordt aardig teniet gedaan door de kosten van ons eigen kampeermiddel... Afschrijving 2.000 per jaar, renteverlies 1.800, verzekering 480. Dan komt er nog wel wat aan onderhoud en reparatie bij. Dan is die Safaritent ineens een goede deal. Kortom, wil je écht besparen op de vakantie dan moet je met een goedkoop kampeermiddel die kant op. Dat is de onze in ieder geval niet.
Maar goed, zoals ik eerder zei, voor mij wegen andere zaken dan het puur financiële aspect zwaarder. Zoals aankomst en vertrek op je eigen voorkeursmoment in plaats van verplicht op een wisseldag (zaterdag doorgaans), je eigen stoelen en je eigen bed en kussen
Ken ook wel een paar voorbeelden waar een plekkie boven de 100 euro per nacht uitkomt. Zat afgelopen jaar bij het meer van Annecy op 100 euro per nacht en komend jaar sta ik op camping Itxaspe in baskenland en kom ik voor 9 nachten uit op 970 euro. Deel hiervan komt ook omdat we met 3 kinderen zijn, het basisplekje met elektra komt voor 9 nachten op 760 euro (85 euro per nacht)
Ja ik zat al wat verder te graven maar het is een combinatie lijkt wel. Qua locatie vind je dit niet snel, eigenlijk weinig concurrentie. Je krijgt er inderdaad van alles bij. En het zijn asociaal grote plekken. In feite dus meer een kwestie van vraag en (beperkt) aanbod.vhal schreef op maandag 6 juli 2026 @ 15:18:
[...]
Wellicht ook vanwege de Salzburger Saalachtal kaart die o.a. ook geldig is voor de 2 gondels in het naastgelegen dorp. Scheelt je zo'n €67 per dag voor een retour (familieticket 2 volwassenen, 2 kinderen).
En dat is nog een goedkope gondel
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Bedankt voor het meedenken, maar ik heb al een dakkoffer. Misschien wel een goed idee voor de volgende keer. Alles lijkt trouwens wel te passen en de koelbox komt tussen de kinderen in op de achterbank. Had alleen qua specs van de Auris en Octavia wel verwacht nu meer kofferbakruimte te hebben, specs zeggen dus niet alles...FRANQ schreef op maandag 6 juli 2026 @ 14:28:
[...]
Ik kan niet zien of je een trekhaak hebt.
Maar die gigantische tent-tas zou ik wel op een fietsendrager durven leggen.
Heb je veel meer ruimte in de kofferbak, en niet het nadeel van extra brandstofverbruik door een dakkoffer.
(Merk met wintersport altijd dat een dakkoffer veel extra verbruikt, ik ga van 7,5-8,5L/100km naar 11-12L/100km )
Zat je ver boven de 3500kg toen je het gewicht op kenteken heb laten terugzetten?MotorBeast schreef op maandag 6 juli 2026 @ 13:48:
[...]
Rijbewijs gewoon B. Heb de caravan en auto iets laten terug kenteken in gewicht zodat totaal 3500KG is.
Ik heb nu een combinatie die op 3535kg uitkomt, dat is 1% teveel
Solving problems for a living and creating my own at home.
Het nadeel van het terugkeuren is dat je altijd rekening moet houden met de gewichten.
Mocht je onverhoopt onderweg pech krijgen en met een leenauto verder moeten rijden, moet het ook maar weer uitkomen met de gewichten.
Mocht je onverhoopt onderweg pech krijgen en met een leenauto verder moeten rijden, moet het ook maar weer uitkomen met de gewichten.
Grappig, mijn combinatie komt ook exact op dat getal uitJust-Be schreef op maandag 6 juli 2026 @ 16:11:
[...]
Zat je ver boven de 3500kg toen je het gewicht op kenteken heb laten terugzetten?
Nu is het voor mij sowieso geen probleem, rijbewijs BE hier (van voor 2013 ook nog eens). Maar met 1% kom je wel weg bij een controle verwacht ik, al is het natuurlijk wel gevaarlijk dat je de boel ook nog eens kan overbeladen en de werkelijke massa dan een 2e probleem gaat vormen.
All your base are belong to us!
Ik zou mijn auto ook nooit laten terugkeuren, ook al is het slechts administratief. Wat je noemt is inderdaad een ding. Ook beperkt het je in de toekomst bij verkoop, dan is er toch weer een extra actie nodig.205Gutmann schreef op maandag 6 juli 2026 @ 16:15:
Het nadeel van het terugkeuren is dat je altijd rekening moet houden met de gewichten.
Mijn persoonlijke mening is dat als je dit soort dingen moet gaan uithalen dat je dan verkeerd bezig bent. Je moet een passende combinatie aanschaffen en bij voorkeur sowieso altijd je BE rijbewijs halen.
Met de caravan aanpassen wat minder moeite, die van mij is bijvoorbeeld op 1500KG gezet (standaard 1400 geloof ik) en had ook naar 1800 gekund met een andere as (dan was het dus niet meer enkel administratief). Realistisch gezien gaat die 1500 er toch wel in met alle spullen van tegenwoordig. Het beperkt mij daarmee wel in de auto's die ik ervoor kan zetten, maar dat is inherent aan de keuze.
Kamperen is populair geworden sinds 2020. Ook personeelskosten zijn gigantisch gestegen en vergeet ook niet dat de kampeerders tegenwoordig ook een behoorlijk hoog luxe niveau eisen. Met een rechthoekig postzegel zwembad en enkel keuze uit een baguette en croissant in de winkel ga je nu eenmaal de gemiddelde kampeerder niet meer overtuigen.kiefty14 schreef op maandag 6 juli 2026 @ 10:51:
[...]
Komen nu al regelmatig camping tegen die 150 euro p/n rekenen voor gezin van 4 op staanplaats.
Gelukkig is het in de kampeerwereld nog wel dat er voor iedereen wel een optie is. Als je in het laagseizoen met 2 mensen en een ASCI kaart op pad gaat dan betaal je tussen de 13 en 27 euro per nacht. In de zomer kan je je keuzes baseren op locatie en faciliteiten, maar ook daar is genoeg te vinden voor 2 personen tot 50 euro.
Als je het allemaal afzet tegen een vliegreis naar zonnig Spanje (of verder) of een gemiddelde huuraccommodatie dan lach je je nog steeds suf. Natuurlijk is een kampeermiddel bezitten ook niet gratis en de combinatie gaat ook niet op water naar Zuid Frankrijk, maar per saldo is het nog steeds de meest goedkope manier van op vakantie gaan zonder in te hoeven leveren op je eigen standaarden.
En daar bedoel ik mee dat je misschien wel een stacaravan kan vinden voor 600 euro per week in de zomer, maar dan moet je hopen dat de pannen nog een bodem hebben en het beddengoed de afgelopen 3 jaar wel keer gewassen is. Met je eigen kampeerspullen heb je dat probleem nooit, zelfs een vies sanitairgebouw kan je omzeilen.
Een groot voordeel van kamperen vind ik dat je ook met weinig middelen in het hoogseizoen een prima vakantie kan hebben. Maar dat je het ook zo luxe kan maken als je wil. En alles er tussenin.
Als ik het zo lees is de 550 NOK die wij hier moeten betalen dus een koopje. En dan kost de brandstof ook nog maar 1,47 per liter. Blijkbaar is Noorwegen een budget bestemming dit jaar.
Ik heb lang geleden dacht ik 100 kg van mijn caravan af gehaald en heb dit jaar 200 van de auto afgehaald. Nieuwe auto's zijn helaas steeds zwaarder en heb ik nog geluk dat ik geen SUV heb gekocht. Gelukkig kwam er nog op tijd achter voor de laatste vakantie. Kosten €71,-.dacht ik. Goedkoper dan BE halen. Caravan is 1500 kg en auto 2000 kg. Caravan weegt leeg dacht ik 1200 en auto 1600. Genoeg ruimte om te laden.....vind ik.Just-Be schreef op maandag 6 juli 2026 @ 16:11:
[...]
Zat je ver boven de 3500kg toen je het gewicht op kenteken heb laten terugzetten?
[ Voor 9% gewijzigd door MotorBeast op 06-07-2026 16:59 ]
Rij al ruim 25 jaar zo. Ik lig er niet van wakker. En ik leur geen rommel mee dus die gewichten lig ik niet van wakker.205Gutmann schreef op maandag 6 juli 2026 @ 16:15:
Het probleem is bij die 3535kg met enkel een B rijbewijs, dat je met het verkeerde rijbewijs rijdt. Je hebt geen geldig rijbewijs voor deze combinatie. Dat kan verzekeringstechnisch nog wel een dingetje zijn.Drardollan schreef op maandag 6 juli 2026 @ 16:16:
[...]
Grappig, mijn combinatie komt ook exact op dat getal uit![]()
Nu is het voor mij sowieso geen probleem, rijbewijs BE hier (van voor 2013 ook nog eens). Maar met 1% kom je wel weg bij een controle verwacht ik, al is het natuurlijk wel gevaarlijk dat je de boel ook nog eens kan overbeladen en de werkelijke massa dan een 2e probleem gaat vormen.
Je kunt beter terug keuren, dan is dat in iedergeval gedekt. Als je vervolgens gaat overbeladen, in NL wordt daar pas op bekeurd bij meer dan 10% overbelading, maar heb je wel een geldig rijbewijs.
Overbelading vanaf 10% is een boete van 190 euro en de volgende stap is vanaf 25%, dat kost 280 euro.
Rijbewijs verkeerde categorie kost 480 euro. Oftewel bij een combinatie die BE vereist met enkel B rijden.
Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...
Hier heb ik vorig jaar, in de zoektocht naar een caravan, ook over nagedacht. Al snel besloten om beide ons BE rijbewijs te halen. Dan zit je verzekeringstechnisch altijd goed en we rijden beide zo goed als nooit met een aanhanger, dus een cursus is dan sowieso geen gek idee.
Nu is met je caravan Europa door ook wel even wat anders als met je karretje naar de milieustraat.
Ook geen idee of de gemiddelde Italiaans/Frans/Duitse/Spaanse blauwpet weet hoe onze regels in elkaar steken en je met je teruggekeerde auto plus aanhanger gewoon mag rijden. Ik had geen zin om een dergelijke discussie te voeren.
Een weegcontrole wordt vervolgens wel een interessante. Er zit nog wel wat marge, 5 tot soms wel 10%, soms met auto (dus effectief nog minus kogeldruk), soms zonder. Wat ik er van kon vinden komt dat echt zelden voor, dat zien we tzt wel.
Bij te zwaar beladen heb je nog de kans om wat uit te laden cq over te laden. Bij een ongeldig rijbewijs gaat verder rijden hem sowieso niet worden.
Nu is met je caravan Europa door ook wel even wat anders als met je karretje naar de milieustraat.
Ook geen idee of de gemiddelde Italiaans/Frans/Duitse/Spaanse blauwpet weet hoe onze regels in elkaar steken en je met je teruggekeerde auto plus aanhanger gewoon mag rijden. Ik had geen zin om een dergelijke discussie te voeren.
Een weegcontrole wordt vervolgens wel een interessante. Er zit nog wel wat marge, 5 tot soms wel 10%, soms met auto (dus effectief nog minus kogeldruk), soms zonder. Wat ik er van kon vinden komt dat echt zelden voor, dat zien we tzt wel.
Bij te zwaar beladen heb je nog de kans om wat uit te laden cq over te laden. Bij een ongeldig rijbewijs gaat verder rijden hem sowieso niet worden.
Waardes van gewicht zijn Europees geregeld, het zijn niet onze regels, dus de buitenlandse blauwpet is geen probleem. Sterker nog.....ben wel eens gecontroleerd in Frankrijk. Bonjour zei de goede man en kon weer door.B-Real schreef op maandag 6 juli 2026 @ 17:07:
Hier heb ik vorig jaar, in de zoektocht naar een caravan, ook over nagedacht. Al snel besloten om beide ons BE rijbewijs te halen. Dan zit je verzekeringstechnisch altijd goed en we rijden beide zo goed als nooit met een aanhanger, dus een cursus is dan sowieso geen gek idee.
Overigens gaat het zelfs naar 4250KG met hybride en EV etc. https://mijn.bovag.nl/actueel/nieuws/wijzigingen-in-europese-rijbewijsrichtlijnen-rijbewijs-b-vaker-voldoende-voor-zwaardere-voertuigen
Ik rijd nog wel 10 jaar met mijn V60 dus zal mijn tijd wel duren.
[ Voor 12% gewijzigd door MotorBeast op 06-07-2026 18:32 ]
Is dat op leeggewicht op kenteken of heb je gewogen? Toen ik de vorige caravan ging wegen op weg naar de stalling zat die zonder bagage al aan het maximum. De huidige moet ik eigenlijk nog wegen maar mag tot 2000 terwijl de auto 1800 mag trekken. Al rijdt de combinatie wel een stuk prettiger met het zware spul in een dakkoffer ipv in de caravan.MotorBeast schreef op maandag 6 juli 2026 @ 16:47:
[...]
Ik heb lang geleden dacht ik 100 kg van mijn caravan af gehaald en heb dit jaar 200 van de auto afgehaald. Nieuwe auto's zijn helaas steeds zwaarder en heb ik nog geluk dat ik geen SUV heb gekocht. Gelukkig kwam er nog op tijd achter voor de laatste vakantie. Kosten €71,-.dacht ik. Goedkoper dan BE halen. Caravan is 1500 kg en auto 2000 kg. Caravan weegt leeg dacht ik 1200 en auto 1600. Genoeg ruimte om te laden.....vind ik.
Bedankt @JanB zo had ik er nog niet naar gekeken, ik dacht altijd "over 1% gaan ze vast niet moeilijk doen" (rij al 2 jaar met deze combinatie) Dit jaar gaan we voor het eerst een stuk verder weg op vakantie (Hongarije) en wil de zaken nu gewoon goed geregeld hebben.
Max massa voertuig is 2175kg en van de caravan 1360kg. Rijklaar is de caravan 994kg
Ik zie dat ik het relatief gemakkelijk online bij de RDW kan aanpassen voor €71,30, dat geeft toch net weer wat meer zekerheid. 1325kg is het nu
Mijn vorige auto had een trekgewicht van 1200kg dus we zijn wel gewend om zo min mogelijk gewicht in de caravan de stoppen. Mocht ik ooit mijn BE rijbewijs halen dan laat ik hem toch naar 1500kg keuren en is deze aanpassing ook niet voor niks geweest.
Max massa voertuig is 2175kg en van de caravan 1360kg. Rijklaar is de caravan 994kg
Ik zie dat ik het relatief gemakkelijk online bij de RDW kan aanpassen voor €71,30, dat geeft toch net weer wat meer zekerheid. 1325kg is het nu
Mijn vorige auto had een trekgewicht van 1200kg dus we zijn wel gewend om zo min mogelijk gewicht in de caravan de stoppen. Mocht ik ooit mijn BE rijbewijs halen dan laat ik hem toch naar 1500kg keuren en is deze aanpassing ook niet voor niks geweest.
Solving problems for a living and creating my own at home.
Niet om de über tweak uit te hangen, maar in 20 jaar 1 keer nieuwe banden en de remmen laten checken is wel rijkelijk weinig onderhoudMotorBeast schreef op maandag 6 juli 2026 @ 13:48:
[...] caravan hier: aanschaf 20 jaar geleden
Onderhoud: doe ik zelf en heb 1x keer nieuwe banden gelegd en toen de remmen laten controleren.
Geadviseerd is eens in de 6 jaar nieuwe banden, nou is dat wel redelijk aan de korte kant. Maar 10 jaar zou ik ze toch niet laten zitten.
En de remmen mag je toch ook wel minimaal elke 2 jaar laten checken.
[ Voor 6% gewijzigd door Bommes op 06-07-2026 19:01 ]
:strip_exif()/f/image/uAAmJlHxrRtHeD3gbdlhyKEv.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XNTox7ZNTcTA7a7qceZdt7kL.jpg?f=fotoalbum_large)