[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 191 ... 279 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
kiefty14 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:36:
[...]
Was van de week bij de aanhanger dealer/verhuur en daar hing uit geplakt dat de nieuwe flitsers onderscheid kunnen maken tussen personen auto en personen auto + aanhanger en deze dan kunnen beboeten als je harder dan 90 gaat...
Nou, ik kan je uit ervaring vertellen dat die al een paar jaar bestaan. Hele vakantie redelijk netjes gereden en dan bij de afrit naar m'n woonplaats geflitst worden met 94 km/u (waar je zonder aanhanger 120 mag) ;w

[ Voor 16% gewijzigd door Phony op 22-08-2023 22:13 ]

• Phony
  • Niet online
Drardollan schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:39:
[...]

Dat scheelt inderdaad. Net als dat het nogal scheelt of je alleen, samen of met 3 kinderen bent. En natuurlijk ook stukje financiën of dat je wel of niet dagelijks naar een winkel wil gaan. Allemaal keuzes, gelukkig maar.

Ik heb pas afgelopen vakantie geleerd dat het kraanwater in Frankrijk ook drinkbaar kan zijn. Was al een tijd niet geweest en nog in de veronderstelling dat het nooit drinkbaar was. Tapte dan ook nooit water om te drinken, altijd flessen. Maar schijnbaar is dat nogal veranderd de laatste jaren.
Het zou natuurlijk per regio behoorlijk kunnen verschillen, maar ik weet niet beter dan dat het de afgelopen 15 jaar prima drinkbaar was direct uit de kraan.

• Phony
  • Niet online
vso schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:11:
[...]

Vraagje van mijn kant
Seinen jullie ook (2x groot licht) als een vrachtwagen passeert ? hiermee geef je aan dat hij voor je in kan voegen (als danksignaal) krijg je knipperlicht rechts/links/rechts terug)
Ligt een beetje aan de situatie. Als ik denk dat het voor de chauffeur lastig inschatten is sein ik vaak wel. Op een vrijwel lege weg is de noodzaak om.direct nar rechts te gaan minder en dan last ik t vaak achterwege.

Heb ooit eens op en thuiskomertje op de Franse snelweg gereden met 80 km/u. Daar seinde ik achterop komend vrachtverkeer door even de alarmlichten aan te doen. Werd ook wel gewaardeerd. Ik vind het alles behalve prettig wanneer zo'n gevaarte achter je zit te plakken, dus was ook deels eigen belang.

Wat ik dan soms wel weer lastig vind is vrachtwagens die je met bijna gelijke snelheid gaan inhalen. Ik rijd met de vouwwagen veelal op cruise control en wat doe je dan... wat gas terug, of gewoon stug op de cc door blijven rijden.

[ Voor 10% gewijzigd door Phony op 22-08-2023 22:28 ]

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:12

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Phony schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 22:25:
[...]

Ligt een beetje aan de situatie. Als ik denk dat het voor de chauffeur lastig inschatten is sein ik vaak wel. Op een vrijwel lege weg is de noodzaak om.direct nar rechts te gaan minder en dan last ik t vaak achterwege.

Heb ooit eens op en thuiskomertje op de Franse snelweg gereden met 80 km/u. Daar seinde ik achterop komend vrachtverkeer door even de alarmlichten aan te doen. Werd ook wel gewaardeerd. Ik vind het alles behalve prettig wanneer zo'n gevaarte achter je zit te plakken, dus was ook deels eigen belang.

Wat ik dan soms wel weer lastig vind is vrachtwagens die je met bijna gelijke snelheid gaan inhalen. Ik rijd met de vouwwagen veelal op cruise control en wat doe je dan... wat gas terug, of gewoon stug op de cc door blijven rijden.
Op zo'n moment laat ik gewoon even het gas los, dan is hij er zo voorbij en iedereen weer blij.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Phony
  • Niet online
Ja natuurlijk. Was ook een beetje een retorische vraag. Maar als je gaat inhalen, maak dan aub wat snelheid, anders had je er net zo goed achter kunnen blijven.

Maar op vakantie rijd ik sowieso al een stuk relaxter. En die begint zodra de vouwwagen aan de auto gehangen wordt. Geen haast, beetje genieten van het moois dat je langs de weg ziet etc. Vorig jaar bewust een keer de route nationale genomen i.p.v. de peage. Dan doe je wat langer over 1000 km, maar erg de moeite waard.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Nou ook van mijn kant dan maar een verslagje.

We zijn niet heel lang geleden van een fijne tent overgestapt op een vouwwagen met de intentie minder tijd en energie kwijt te zijn aan alles van zolder zeulen en in de auto en dakkoffer tetrissen.
Daarnaast was het een grote wens om relatief makkelijk te verplaatsen naar een andere camping en zo wat meer rond te kunnen trekken. Ik merk toch dat ik niet heel graag lang op één plek sta en als je gaat trekken kom je ook makkelijker verder zonder dat je hele dagen moet rijden. Omdat ik het tentgevoel absoluut niet wil missen leek een vouwwagen de perfecte oplossing.

Vorig jaar al enigszins de proef op de som genomen met een weekje in de buurt van het drielandenpunt DE/BE/LUX, een weekje Zwarte Woud en een weekje Noord Brabant. Dat beviel op zich goed maar de ritten waren vaak toch wel lang. Nu vind ik het rijden op zich ook gewoon leuk maar het geeft tijdsdruk in de ochtend omdat je toch op tijd weg wilt zijn en je komt pas relatief laat aan waardoor er weinig tijd over blijft voor rondkijken, ontdekken en spelen voor mijn dochter.

Dit jaar werd het een rondje via Frankrijk met wederom een afdronk in Nederland. Met als idee om daadwerkelijk wat natuur en cultuur op te zoeken en te eindigen met een camping waar mijn dochter sowieso veel speelvriendjes zou vinden, en wij dus rust. O-)

We begonnen met de langste etappe van zes à zeven uur, maar omdat die vanaf huis was hoef je niet op te breken en kan je lekker vroeg vertrekken. Geen files, wat rare nukken van Google maps en drempels waar de vouwwagen van de lucht in sprong en we kwamen aan op een camping in Petit-Caux aan de Normandische kust.
Initieel wilden we daar een doorreiscamping maar omdat ik graag de rotskust wilde zien en Étretat waarschijnlijk niet paste in het schema hebben we daar drie nachten gestaan. Heel rustig dorpje, kampeergedeelte van de camping vrij leeg, maar ideaal om even lekker op te starten en de omgeving te verkennen. Mooie omgeving en plaatsjes in de buurt, we vonden zelfs nog een vouwwagen op een parkeerplaats waarvan het leek dat men een nieuw bandje was gaan halen. :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2aXV6Hexn1SW8FvX-hBAIgP4yv0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nobaEN5emk9MiIIK2s0N4NfW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y1SR6HreT5ytj_mzMnLEvbr_eN4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2uwLx6MOmk2O49b0HY5xiQDd.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mHQDZbGrA-U7S3ttBCo-oy1xXl8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fs2AQXEFj0zontfp85B3kk2k.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WaiKfKKn0vte_CyCKOpeOoNHKkI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yoRI530KmvsPZH6lkpx3zcNa.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hRDRlvaTQMtw5-G0ptp6z5P_Ya8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QtnAv7uMuqSPQFz9HLzFzPQq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I1ExAfdKpDZXaGiyvOASMA-WE3U=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/7hCM8dIi4x23Rb06LxZj90Rz.png?f=fotoalbum_tile

Daarna door naar een camping bij Dinan, ritje van zo'n vier uurtjes dus gewoon doorrijden tot iemand moet plassen dan heb je vast ergens halverwege een pauze. Daarbij ook over de Pont de Normandie gegaan, tering wat een brug. Daar heb je wel een schone broek nodig als je er met je caravan over moet en er staat een fikse bries (foto voor het idee, is niet van mij)
De camping had wat veel vaste plekken voor mijn smaak maar hij scheen evengoed erg rustig te zijn en op loopafstand van de stad waar we toch graag heen wilden. Uiteindelijk was het inderdaad een erg rustige plek en mooie uitvalsbasis om naar Cap Fréhel of Mont Saint Michel (veel te druk, ik haat mensen, en dan heb je ook nog zultkoppen die verbaasd zijn dat een meeuw zo het hele papiertje ook opvreet en niet netjes schoon pikt, zucht) te gaan, of gewoon lekker de natuur in in de omgeving.
Vlak voordat we weer verder gingen trekken had mijn dochter nog Engelse vriendjes gemaakt (lekker op tijd) en daar had ze veel plezier mee. Helaas resulteerde dat in speelgoed op het veld waardoor ik een andere draai moest maken en daarbij niet lekker uit kwam en met mijn stomme kop de vouwwagen aantikte. De vouwwagen kon ik zo weer recht trekken maar de bumper gaat me knaken kosten, ik ben nog steeds niet uitgegriend. Geluk bij een ongeluk was wel dat die plastic punt aan de binnenkant van de velg zat en gelukkig niet in de band prikte. :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3OQYxOLPp-NALjM3eHh0pg-cszw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wgiV7HKWMDNVVMdSh4Vng2hO.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tLDBJ6DpAhWqGBa_98H3FWl6S84=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gSEgFJerAeT4bQWG91LPV3GJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s2zmFgjpPkfxZ99Xko9Lzw6pGyU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O1TkWGHjli0Ik7aYXuxZTWTy.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uWH5oFUAaw2o2l9X2tbqiNU1QTc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ifQPKuSzxqeCAcCXhtT9Dqim.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mkgJLzcvGkhmNugb4K0CN9LtQ14=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sarVI6OoLp3Y3EVUJHkjEYVQ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f8AEuLOrFg3wZqYc1RWlvt076aA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EewIlKAvgWGLwA9w5jguCTDX.jpg?f=fotoalbum_tile

Daarna weer terug naar Normandië, maar nu een camping aan de kust. Vrij toeristisch, absoluut niet mijn ding, maar voor een paar dagen en we wilden graag in die omgeving zijn.
Het opbreken en opbouwen ging steeds soepeler (lees: mijn vriendin begint te onthouden wat er moet gebeuren) en dit keer hadden we maar een korte rit dus waren in de loop van de middag alweer opgebouwd op de nieuwe locatie.
In die regio de bekende landingsstranden bezocht, leuk om eens te zien maar ook niet heel spectaculair. Het leukst was daar nog afspreken met backpackende opa die ergens rond liep in de buurt van La Roche d'Oëtre en daar de natuur in.

Na een paar dagen weer door via een tussenstop van één nacht op een doorreiscamping wat ik eerder al wat over verteld had lekker simpel maar het opbouwen in de doorreisstand was zeker een succes. Zo klaar, dochter sliep onder de overhang van het bed in de basistent en noemde dat stapelbed, en de volgende dag heel makkelijk weer op pad.
(doorreisstand: geen luifel, geen achtertent, geen wagenschort, geen extra stokken, speelgoed in de auto, alleen de basistent en klaar)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k3LQSv9M0643dk7JG_5v4T7Vp34=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h4jfSdbmYw7wkgmoRkLKBqPD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eWP5DDHQl-gue1bbH1dVVRMneEY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jTuufcQxLaMtH8mJGJ5FCXvx.jpg?f=fotoalbum_tile

Na de doorreiscamping kwamen we aan op de alom bekende Krekelberg welke we bewust hadden uitgezocht als afsluiter. Gegarandeerd een hele kudde speelmaatjes voor mijn dochter die ze wél kan verstaan, daarmee rust voor de ouders, en het is ook gewoon een mooie omgeving.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/26l8CYnuH5dwUO5qk9MV1rtkLAA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S8bY4Z9bbaSxtuHlY7rePo1Z.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EyONjWP6b8Tr7PiYlxWpbB5nIJY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pZ6oxnj2KBf9Y5Xx0W5QhhW2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NBwJ2TJA1mrT3Agi0xC7PdvTp70=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TUm6edCd6YCKcE27oUMFuXIs.jpg?f=fotoalbum_tile

Conclusie:
De vouwwagen is zeer geschikt gebleken als rondreiskampeermiddel en dat zal alleen maar makkelijker worden als we het vaker doen. We hadden dan ook alweer legio ideeën voor komend jaar en dat zal waarschijnlijk eenzelfde soort idee worden maar dan misschien wel met nóg meer stops.
Heerlijk zo, veel reizen, veel zien, en toch ontspannen. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 00:00
Gonadan schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 23:39:
Daarbij ook over de Pont de Normandie gegaan, tering wat een brug. Daar heb je wel een schone broek nodig als je er met je caravan over moet en er staat een fikse bries (foto voor het idee, is niet van mij)
Geweldige brug! Maar als dat al eng wordt dan raad ik reizen via het Viaduc de Millau af ;)
Jammer van PdN is dat je heel, heel, heeeeeel veel file kan hebben halverwege bij de tolpoorten. Dan sta je met wat pech al bij het klimmen vast, dat is niet leuk met een zware combi.

Voor de rest zag het er goed uit hoor, je wil vast alweer terug!

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Drardollan schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:50:
[...]

Geweldige brug! Maar als dat al eng wordt dan raad ik reizen via het Viaduc de Millau af ;)
Jammer van PdN is dat je heel, heel, heeeeeel veel file kan hebben halverwege bij de tolpoorten. Dan sta je met wat pech al bij het klimmen vast, dat is niet leuk met een zware combi.

Voor mij was het sowieso niet eng, ik heb over de hele brug de één na de andere caravan ingehaald. :P
Qua tol heb ik zo'n badge, dat scheelt vaak best een hoop. Gewoon met 30 doorrijden langs de stilstaande rijen. Behalve als je zo'n klunshark in de rij hebt die de verkeerde poort pakt. }:|

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:54

Bommes

Capo del formaggio

Gonadan schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:04:
[...]

Voor mij was het sowieso niet eng, ik heb over de hele brug de één na de andere caravan ingehaald. :P
Qua tol heb ik zo'n badge, dat scheelt vaak best een hoop. Gewoon met 30 doorrijden langs de stilstaande rijen. Behalve als je zo'n klunshark in de rij hebt die de verkeerde poort pakt. }:|
Ik was afgelopen vakantie met de auto ook zo een klunshark.
Bewust.
Het viel me op dat de poortjes waar pasjes boven staan ook mensen met contant aan het kloot violen zijn.
Weg snelheid voordeel van de pas only methode.
Dus ik dacht laat ik eens testen of die poortjes waar de T boven staan ook stiekem toch gewoon de betaal automaat actief hebben.

Nee dus, en ja ik moest dus achteruit terug. Gelukkig nog maar een halve Fransman achter me. (als in nog maar voor de helft achter onze auto).
Weer wat geleerd dus :P >:)

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Drardollan schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 09:50:
[...]

Viaduc de Millau vond ik niet zo spannend maar met name de weg ervoor en erna zou ik niet voor kiezen. Met een personenwagen vond ik de reis naar Spanje over Parijs echter juist wel wat leuker.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Bommes schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:34:
[...]

Ik was afgelopen vakantie met de auto ook zo een klunshark.
Bewust.
Het viel me op dat de poortjes waar pasjes boven staan ook mensen met contant aan het kloot violen zijn.
Weg snelheid voordeel van de pas only methode.
Dus ik dacht laat ik eens testen of die poortjes waar de T boven staan ook stiekem toch gewoon de betaal automaat actief hebben.
Dat was voor mij wel de reden om over te stappen op tolbadge, de poortjes voor creditcard zijn dezelfden waar tante bep ook met de huishoudportemonnee probeert te betalen terwijl ome henk achter het stuur zit te wachten. En die badgepoorten bestaan vaak ook als echte rijdende poort, dus met extra sensoren zodat je gewoon met 30 door kan zonder te stoppen. Dat is met een combinatie echt heel fijn.
Nee dus, en ja ik moest dus achteruit terug. Gelukkig nog maar een halve Fransman achter me. (als in nog maar voor de helft achter onze auto).
Weer wat geleerd dus :P >:)
_O-

Gelukkig niet te veel achter je, die knakker in mijn rij had een rij van twintig auto's die dus even mochten gaan invoegen in de rij ernaast die wél voor pasjes was zodat die ander weg kon. En dan komt er een mannetje tegen je aan praten wat dat vast niet zo vriendelijk doet.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Drardollan
Gonadan schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 10:04:
[...]

Ik had vroeger ook zo’n badge, maar aangezien ik amper meer in Frankrijk kom of in stukken waar amper of geen tolweg is niet meer nodig. Helaas ook met badge wel in de files gestaan omdat het zo druk was dat de snelweg ervoor barstensvol stond.

Maar die badge is absoluut een uitkomst, als ik weer eens naar Frankrijk ga met tolweg koop ik er weer 1. Sowieso zijn de badges nu beter met andere landen en geen vaste kosten meer bij niet gebruiken. Ook de websites en info in EN of NL. Toen ik ermee begon jaren geleden moest je alles door Google Translate trekken en was er slechts 1 optie via de ANWB verkrijgbaar.

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:25
Wij hebben dit jaar gecampeerd in de vouwwagen van vrienden van ons. We hoefden zelf de tent dus niet mee te nemen, die stond al. Scheelt een hoop op- en afbouwwerk. Maar ik begreep van onze vrienden dat die vouwwagen neerzetten met alles erop en eraan echt niet minder werk is dan een tent.

Ik blijf dat een nadeel vinden van kamperen; met twee kinderen en alle meuk die meegaat (VW Golf en de grootste Hapro Traxer op het dak nokkievol) ben je gewoon het beste deel van een dag bezig met opzetten. Nog een dag voor inpakken. Maakt 'even' van camping wisselen niet een leuk vooruitzicht.

Onze buren hebben dit ook en zitten nu toch serieus te kijken naar een tweedehands California. Kost alleen een paar centen. Meesten zijn ook TDIs wat niet een toekomstvaste keuze is als je er een stad mee in wil kunnen.

[ Voor 6% gewijzigd door Dr. Strangelove op 23-08-2023 12:41 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Dr. Strangelove schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 12:36:
Wij hebben dit jaar gecampeerd in de vouwwagen van vrienden van ons. We hoefden zelf de tent dus niet mee te nemen, die stond al. Scheelt een hoop op- en afbouwwerk. Maar ik begreep van onze vrienden dat die vouwwagen neerzetten met alles erop en eraan echt niet minder werk is dan een tent.

Ik blijf dat een nadeel vinden van kamperen; met twee kinderen en alle meuk die meegaat (VW Golf en de grootste Hapro Traxer op het dak nokkievol) ben je gewoon het beste deel van een dag bezig met opzetten. Nog een dag voor inpakken. Maakt 'even' van camping wisselen niet een leuk vooruitzicht.

Onze buren hebben dit ook en zitten nu toch serieus te kijken naar een tweedehands California. Kost alleen een paar centen.
Het is al best veel langs gekomen, maar dit stukje:
Maar ik begreep van onze vrienden dat die vouwwagen neerzetten [...] echt niet minder werk is dan een tent.
Heel erg afhankelijk is van wat voor vouwwagen en wat voor tent je het over hebt, dat kan je niet zonder meer als stelling nemen.

Het stukje:
is waar men meestal nat gaat qua tijd.

Als je met een vouwwagen tijd wilt winnen moet je zorgen dat je een snelklapper hebt waarbij je zo weinig mogelijk spullen hoeft te verplaatsen bij opzetten of opbreken. Ik heb daar heel gericht op gezocht en ben dus van een A4 met dakkoffer vol over gegaan naar een nagenoeg lege auto zonder dakkoffer en een vouwwagen waar alles in zit en je heel makkelijk mee kunt verplaatsen.
Ik zag echter ook weer andere typen zoals een echt klassiek vouwwagen met veertig stukjes stok met kleurtjes die je dan staat te puzzelen en een auto volledig afgeladen met plastic bakken. Dan ben je echt alles behalve snel, maar blijkbaar vonden die eigenaren dat wel prettig en hebben om heel andere redenen voor een vouwwagen gekozen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:37
Onze buren hebben dit ook en zitten nu toch serieus te kijken naar een tweedehands California. Kost alleen een paar centen. Meesten zijn ook TDIs wat niet een toekomstvaste keuze is als je er een stad mee in wil kunnen.
Dan kan je elke keer als je je met de auto wilt verplaatsen alles in en weer uit pakken ipv 1x per standplaats. Het is maar waar je voorkeur ligt. ;)

Of minder meenemen, scheelt ook inpakken en uitpakken.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:52
LordSinclair schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 12:55:
[...]

Dan kan je elke keer als je je met de auto wilt verplaatsen alles in en weer uit pakken ipv 1x per standplaats. Het is maar waar je voorkeur ligt. ;)

Of minder meenemen, scheelt ook inpakken en uitpakken.
Je kunt uiteraard aan de California weer een caravan hangen of bv aanhanger met kleine auto. Zag afgelopen jaar wat Engelsen op de camping, met een California en caravan.

Dit is denk ik iets waar veel mensen zich op verkijken met kamperen, dat het tijd kost. Daarom zijn de glamping tenten e.d. zo in trek.

Als ik bij mij kijk qua voorbereiding,
- Caravan ophalen uit de stalling (schoon weggezet),
- Voortent overladen naar de auto
- Doorheen stofzuigen en met doekje er doorheen
- Watertank schoonmaken, laten doorlopen.
- Bedden opmaken
- kleding en spullen inladen.

Op de camping zijn we denk ongeveer uur a 2 uur bezig met alles neerzetten.
- Caravan op zijn plek moveren en waterpas zetten.
- Voortent opbouwen
- Buitenkeuken, stoelen tafel alles neer zetten.

Bij doorreis is het vaak maar 15 min omdat we de voortent niet opzetten.

Bij thuiskomst.
- Zelfde als bij vertrek maar dan omgekeerd al dient dan vaak de buitenkant ook schoon gemaakt te worden.

Maar kan voor aankomst en terugkomt hier een dag voor inruimen.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Als je ziet wat mensen soms meenemen naar een huisje, bungalow of 'glamping' dan kost dat ook gewoon serieus tijd hoor. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:25
Gonadan schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 12:44:
[...]

Het is al best veel langs gekomen, maar dit stukje:

[...]

Heel erg afhankelijk is van wat voor vouwwagen en wat voor tent je het over hebt, dat kan je niet zonder meer als stelling nemen.

Het stukje:

[...]

is waar men meestal nat gaat qua tijd.
Dat soort zaken kosten ook tijd en die kan je inderdaad vaak wel rationaliseren (al denkt mijn vrouw daar anders over) maar die zijn niet waar mijn grootste hang up zit. Die zit in het opzetten en afbreken van de tent, dat is gewoon een bak werk waar je wel enige handigheid in krijgt maar het blijft toch een klus. Bedden opmaken en opruimen idem.

Ik heb de vouwwagen dus zelf niet opgezet maar het zag er met alle buizenboel en tentdoek inderdaad niet uit als een klein klusje.

Voor de rest hebben wij veel zooi in kratten zitten dus dat is op zich niet zoveel werk om in en uit de auto te halen.

[ Voor 7% gewijzigd door Dr. Strangelove op 23-08-2023 13:39 ]

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15-01 08:10

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Iemand ervaring met Unico-voortenten van Bax?

De WAF is erg hoog hier (en ik moet zeggen: het ziet er best strak uit) maar voor zo'n bedrag wil ik wel eerst wat ervaringen lezen :)

We hebben nu een Hypercamp Gold die aan vervanging toe is. Onze aerodynamische KIP-caravan heeft een omloopmaat van 906cm, waar Unico een speciale tussenmaat ("10.1") voor heeft bedacht. Bovendien eenvoudig en snel op te zetten aldus de YouTube-videos. So far so good dus.

Maar wat een bedragen. Het begint bij 3 mille voor een basisset met kuipgrondzeil, en dan komen zaken als een uitbouwtje en luifelset er nog bij.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:45
Heroic_Nonsense schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:40:
Op de foto in deze post van een paar dagen geleden zie je onze Unico. Via Marktplaats gekocht een aantal jaren geleden, een tijdje na de aanschaf van onze caravan.
Opzetten is inderdaad een kwestie van inrijgen, boog inritsen en tijdelijk opspannen met band en haring. Vervolgens drie stangen erin en staander plaatsen. Me behulp van een YT video zelfs voor deze noob te begrijpen ;)
Meeste werk is toch wel zorgen dat de zijkanten strak staan. Met behulp van de spanbanden is dat een kwestie van tweaken.
In voor- en najaar zetten we de voorkant er ook nog aan, dan is de luifel helemaal gesloten.

Let wel, dit was dus een tweedehandse die al wat jaren in gebruik was bij de vorige eigenaar. Doek is nog prima, heb alleen een nieuw draaiklemmetje moeten kopen en ergens bij het inpakken is een keer binnenstang geknakt, dus die moest ook vervangen worden. Reserveonderdelen zijn prima verkrijgbaar en redelijk betaalbaar.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Dr. Strangelove schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:37:
Dat soort zaken kosten ook tijd en die kan je inderdaad vaak wel rationaliseren (al denkt mijn vrouw daar anders over) maar die zijn niet waar mijn grootste hang up zit. Die zit in het opzetten en afbreken van de tent, dat is gewoon een bak werk waar je wel enige handigheid in krijgt maar het blijft toch een klus. Bedden opmaken en opruimen idem.

Ik heb de vouwwagen dus zelf niet opgezet maar het zag er met alle buizenboel en tentdoek inderdaad niet uit als een klein klusje.
Weet je wat voor vouwwagen het was?

In mijn eigen bewoordingen heb je 'snelklappers' en 'opbouwmodellen'. Het eerste heeft de tent op de wagen liggen met buizen en dergelijke er allemaal al in vast zitten. Die trek je op de één of andere manier overeind en daarmee klap je in één keer de hele vouwwagen uit. Of in twee keer als je een model met twee bedden hebt. Vaak ben je dan al grotendeels klaar, al kiest men meestal nog voor een luifel die je eraan moet ritsen en strak zetten. (die van mij: YouTube: Zo klapt je de Zambezi River Lodge uit! | Livingstone River Lodge | ... en die van @JanHenk: YouTube: demonstratie opzetten van Combi-Camp
De modellen die ik opbouwmodellen noem hebben de stokken feitelijk nog grotendeels los en moet je echt. nog in elkaar gaan zetten. Een beetje als een bungalowtent op een aanhanger. Die modellen hebben vaak ook nog een voortent die je op dezelfde wijze geheel op moet bouwen én soms ook nog een luifel. Deze modellen kosten echt heel veel meer tijd dan de snelklappers qua opzetten.
Zo is de Smitveld al meer werk: YouTube: Smitveld Violist vouwwagen opzetten en deze Jamet qua basis oké maar de voortent is serieus buizenspel: YouTube: Arizona

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:33

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Uit eigen ervaring weet ik dat een California ruim zat is voor 1 á 2 personen, maar voor een gezin met kinderen wordt op een gegeven moment best krap, zeker bij slecht weer. Dat is dan weer een voordeel van een caravan, vouwwagen of (afhankelijk van de grootte) een tent: je zit niet zo bij elkaar op de lip bij minder weer. Ook 's avonds wanneer de kinderen eerder naar bed gaan (en ook in de bus slapen) zit je niet meer zo relaxed binnen. Dat gezegd hebbende er zijn volksstammen in California's op vakantie gegaan en die doen dat nog steeds. Dus het ligt helemaal aan hoeveel waarde jezelf hecht aan comfort en gemak.

Een moderne Cali is euro6, net als al het andere west Europese vrachtverkeer. Ik zou nu niet snel meer een T4 Cali kopen, maar van een T6 of T6.1 kun je nog jaren plezier hebben verwacht ik. Het zou zomaar kunnen zijn dat de bus eerder technisch afgeschreven is, dan dat je er nergens meer mee mag rijden ivm milieuzones.

We've got that ring of confidence

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:03

Maar wat een bedragen. Het begint bij 3 mille voor een basisset met kuipgrondzeil, en dan komen zaken als een uitbouwtje en luifelset er nog bij.
Mijn ouders hebben een Unico Verona luifel met daarbij het "voorscherm Deluxe", is dat mogelijk een wat goedkoper alternatief? één en ander hangt uiteraard af van je voortent behoefte...Kuipzeil zit er dan bijvoorbeeld niet bij.

• jbdeiman
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 14:11
Gonadan schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:55:
[...]

Maar het ligt ook niet in de weg dan toch? Ik heb daar vaste plekken voor zodat de basis altijd hetzelfde is en ik altijd op alles voorbereid kan zijn. Wij hebben dan wel een snelklapper met laadmogelijkheid maar het voordeel is in mijn ogen juist dat je alleen maar hoeft te laden wat echt niet in de stalling hoort.
Dus eten en gasfles in de keuken en de rest zit in van die grote klapkratten. Dat past precies mooi naast elkaar en die vullen we dan met kleding en dat zet je hop in één keer in de wagenbak en je kunt weg. Oke, nog even de stoelen onder het dekzeil leggen en eventueel de fietsen op de dissel maar dat is het dan wel.
In de auto zit dan niet meer dan beddengoed omdat we te lui zijn dat er thuis al op te doen (bij verplaatsen van camping naar camping blijft dat gewoon op het bed) en het speelgoedkrat van mijn dochter die in haar achtertentje wordt gezet na opzetten. Dan heb je lekker weinig handelingen.
Dat klopt wel, maar om goed bij de wagenbak te komen moet de keuken eraf en moet je stof van de tent wat 'omhoog drukken' in onze vouwwagen. => M.a.w. je komt daar niet gemakkelijk meer bij en dat vind ik het enige dat jammer is aan de vouwwagendie wij hebben, maargoed je moet iets te wensen houden, persoonlijk zou ik het dus prettig vinden er gemakkelijker bij/ in te kunnen komen om wat laatste (losse) spullen toe te voegen zodat die niet in de auto hoeven.

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-01 22:14
Wij staan nu alweer drie dagen op campingpark oase in Ettenheim Duitsland.
Echt een standaard laantjes camping en volgens mij ook veel als doorreis camping in gebruik. Vond de vorige een stuk leuker, tenminste wat gezelligheid op het veld ipv ieder zijn eigen vierkantje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MJR_VbwKTf64flgS7yfLZcvna6g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m1xF85FBjSCo2jYhUsZoW1l7.jpg?f=fotoalbum_large
Ja die tarp is ook niet gezellig, maar met 35 graden en anders geen schaduw is dit wel een uitkomst. Hij staat zo lang mogelijk open aan de voorkant maar we moesten de tent al schuin zetten om de tarp überhaupt kwijt te kunnen. Ook de tent staat niet geweldig strak maar het voldoet voor nu.

Maar er is zo weinig te doen in de buurt.
We zijn een beetje klaar met kasteelruïnes, paleizen watervallen van 50tot100cm hoog en beklimmen van bergen. Weet niet waarom want we doen het andere vakanties ook maar dit jaar is de zin weg.

Enige reden dat wij er staan is omdat Ostrava niet is doorgegaan en we wel naar Europa Park wilden en dat is maar 15 minuutjes rijden. Morgen weer door naar huis :(

We zouden nog doorrijden naar Luxemburg voor 2 dagen . Maar weersvoorspelling blijft al de hele week slecht met 16mm regen voor donderdag en en vrijdag. Nu is de tent nog mooi droog en in Luxemburg was echt voor mij. Mijn vrouw en zoon zouden daar toch al niet veel te doen te hebben aangezien het een motor treffen is. Ik ouwehoer er wel op los met onbekenden. Misschien ga ik vrijdag/zaterdag wel ff alleen op en neer met een kleine tent. Die kan ik tenminste wel thuis te drogen leggen.

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:23
Ik vind dat er wel heel veel nadruk ligt op de opbouwtijd de hele tijd. Ja het kost 2 uur om alles op te zetten en in te ruimen. Maarja het is ook maar 2 uur. Wij hebben ook 2 kinderen en de eerste jaren als ze erg jong zijn is dat soms wel even flexibel zijn. Dan maar eerst even mee naar de speeltuin en de keuken later inruimen of 1 gaat even alleen door als het grof werk staat. Vorig jaar waren ze 4 en 6 en gingen ze al zelf ontdekken. Konden wij rustig opbouwen. We hebben er ook handigheid in dus het gaat vloeiend. Ja, als het 30 graden is en na 700km rijden heb ik soms ook minder zin maar na een duik in het zwembad staat de pet alweer anders.

Wij hebben geen snelklapper maar een Cabanon en die staat ook nogal snel en is erg simpel met opzetten. Wij doen nu 3 campings aan in 3 weken en dat gaat prima vinden wij. Op de tussen-reis-dagen pakken we vaak in de avond ervoor al wat in zoals het voorraad kastje en dat soort dingen. Als we regen verwachten oid dan alles tot aan het slaapgedeelte.

En ik weet niet wat jullie ervaring is, maar "even" van camping wisselen in het hoogseizoen is zo makkelijk nog niet. Wij boeken niet of kort ervoor maar het was weer een hele zoektocht naar de campings. Vaak pas bij de 5/6e camping plek. In Italië was het veel erger, daar ben ik wel 10-15 campings digitaal/telefonisch af gegaan.
harley schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 15:59:
Wij staan nu alweer drie dagen op campingpark oase in Ettenheim Duitsland.
Echt een standaard laantjes camping en volgens mij ook veel als doorreis camping in gebruik. Vond de vorige een stuk leuker, tenminste wat gezelligheid op het veld ipv ieder zijn eigen vierkantje.
[Afbeelding]
Ja die tarp is ook niet gezellig, maar met 35 graden en anders geen schaduw is dit wel een uitkomst. Hij staat zo lang mogelijk open aan de voorkant maar we moesten de tent al schuin zetten om de tarp überhaupt kwijt te kunnen. Ook de tent staat niet geweldig strak maar het voldoet voor nu.

Maar er is zo weinig te doen in de buurt.
We zijn een beetje klaar met kasteelruïnes, paleizen watervallen van 50tot100cm hoog en beklimmen van bergen. Weet niet waarom want we doen het andere vakanties ook maar dit jaar is de zin weg.

[...]
Hoe ver ben je bereidt te rijden voor een dagje? Straatsburg, Colmar, Mulhouse en Freiburg zijn allemaal de moeite waard. Al is met 35 graden enkel zwemmen nog leuk...

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• harley
Straatsburg hebben we maandag al gedaan, maar inderdaad de hoge temperaturen nodigen ook niet echt uit tot actief bezig zijn. Misschien is dat ook wel een factortje.

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

• vipers120
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-01 08:25
Iemand ervaringen met de Coleman classic awning? We hebben een 3persoons "trekkerstentje", lichtgewicht en klein om normaalgesproken mee te nemen in een backpack. Nu willen we deze tent ook gebruiken om te kamperen op een camping voor twee weken in Tyrol/Dolomieten. Om wat meer leefruimte te creeeren zaten we te denken aan deze luifel.

Of doen we er beter aan een losse tarp aan te schaffen? Graag jullie adviezen.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

vipers120 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 17:18:
Iemand ervaringen met de Coleman classic awning? We hebben een 3persoons "trekkerstentje", lichtgewicht en klein om normaalgesproken mee te nemen in een backpack. Nu willen we deze tent ook gebruiken om te kamperen op een camping voor twee weken in Tyrol/Dolomieten. Om wat meer leefruimte te creeeren zaten we te denken aan deze luifel.

ligt een beetje aan de tent ik zie heel veel "partytent" achtige dingen gebruikt worden op de camping.

https://www.bol.com/nl/nl...n-grijs/9200000054318488/

Alleen nadeel van deze is dat met in het midden bovenin een ontluchter zit die voorkomt dat je tent met rukwinden wegwaait .. met regen + wind is dat echter een plek waar je alsnog water doorheen krijgt en dus geen nut heeft. oftewel mooi weer meuk

Tja vanalles

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:15
Wij staan inmiddels op onze 5de camping. 2daarvan heeft de Falco opgestaan.

Wat een beest van een tent is het toch, als je eenmaal die Hollandse kwaliteit gewend bent wil je niet meer anders. Er gaat niets boven hoe strak dat doek dan staat. Het is wat dat betreft de perfecte vervanger voor de Redwood. Deze tent geeft echt een veilig onderkomen, ongeacht het weer. Daarbij neemt hij per saldo minder ruimte in ivm de ontbrekende scheerlijnen. Onze laatste week gaat kouder en natter zijn, dan is het toch wel super fijn te weten dat die Falco het geen moer uitmaakt. En, het is gewoon een fantastische tent om te zien. Zeker deze maat 3500 is wat mij betreft perfect in balans.

Daarentegen komen we er wel achter dat wat meer rondtrekken erg leuk is, en je met een grote tent toch niet altijd de mooiste plekken hebt. We staan nu op een prachtige plek in de Alpen, maar ik zie verderop een veldje met kleinere tentjes die eigenlijk een veel mooiere plek hebben. Echter, die plekken zijn kleiner en moeilijker gelijkgronds te maken. Onze trekkerstent is daarin echt goed meegevallen. Het geeft toch een bepaalde druk in "gaat het wel passen".

Wij willen dus op zoek naar wat kleiners en proberen of dat ons past qua stijl. Kamperen is een hobby, dus dit soort dingen proberen zijn gewoon super leuk.

Eisen:
Falco kwaliteit
Stahoogte of ongeveer stahoogte (Karsten). Toch wel fijn met omkleden naar hike kleding.
Binnenruimte voor slechter weer
Luifel, voor buiten zitten bij slechter warm weer en een droog buiten.
Binnentent (exit Karsten, we merken gewoon enorm veel voordeel qua warmte. Maar misschien valt dit best mee)
Opzet gemak: een havik is geen super snelle tent, maar wel een makkelijke.
Geen enorm pakket (het is me een raadsel hoe ze deze enorme tent 43kg hebben kunnen maken).

Idealiter wil je ook iets waarmee je kan doorreizen.

Ik ben zelf op dit moment tot het volgende:
Karsten icm voortent (alleen ontbreken van binnentent?). Welke maat? Wel super snel op te zetten en ideaal als doorreis.
De waard papegaaiduiker icm varialuifel (deze staat bij mij hoog).
Falco buizerd 3000 (is toch wel lang qua kuip etc)
Havik 3200 (niet enorm anders)

Of gewoon naar andere merken tc doek? Bardani bijvoorbeeld

Nog meer ideeën?

[ Voor 5% gewijzigd door twowheeler op 23-08-2023 20:25 ]

• Drardollan

De WAF is erg hoog hier (en ik moet zeggen: het ziet er best strak uit) maar voor zo'n bedrag wil ik wel eerst wat ervaringen lezen :)

We hebben nu een Hypercamp Gold die aan vervanging toe is. Onze aerodynamische KIP-caravan heeft een omloopmaat van 906cm, waar Unico een speciale tussenmaat ("10.1") voor heeft bedacht. Bovendien eenvoudig en snel op te zetten aldus de YouTube-videos. So far so good dus.

Ik heb een Unico Torino luifel van Bax en ben uiterst tevreden. Stokken zijn van Isabella. Heel stevig, staat binnen 15 minuten en na voldoende regen en wind afgelopen zomervakantie is de enige conclusie dat het een top ding is.

Voortent is standaard Dorema President model. Ook een prima ding, niet heel spannend. Achteraf had ik wel liever een Isabella of Walker gehad, die staan een stuk strakker en dat vind ik mooier.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
MrFl0ppY schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 16:18:
Ik vind dat er wel heel veel nadruk ligt op de opbouwtijd de hele tijd. Ja het kost 2 uur om alles op te zetten en in te ruimen. Maarja het is ook maar 2 uur. Wij hebben ook 2 kinderen en de eerste jaren als ze erg jong zijn is dat soms wel even flexibel zijn. Dan maar eerst even mee naar de speeltuin en de keuken later inruimen of 1 gaat even alleen door als het grof werk staat. Vorig jaar waren ze 4 en 6 en gingen ze al zelf ontdekken. Konden wij rustig opbouwen. We hebben er ook handigheid in dus het gaat vloeiend. Ja, als het 30 graden is en na 700km rijden heb ik soms ook minder zin maar na een duik in het zwembad staat de pet alweer anders.

Wij hebben geen snelklapper maar een Cabanon en die staat ook nogal snel en is erg simpel met opzetten. Wij doen nu 3 campings aan in 3 weken en dat gaat prima vinden wij. Op de tussen-reis-dagen pakken we vaak in de avond ervoor al wat in zoals het voorraad kastje en dat soort dingen. Als we regen verwachten oid dan alles tot aan het slaapgedeelte.

En ik weet niet wat jullie ervaring is, maar "even" van camping wisselen in het hoogseizoen is zo makkelijk nog niet. Wij boeken niet of kort ervoor maar het was weer een hele zoektocht naar de campings. Vaak pas bij de 5/6e camping plek. In Italië was het veel erger, daar ben ik wel 10-15 campings digitaal/telefonisch af gegaan.
Tja, wat de een prima vindt... Ik moet er niet aan denken om in mijn 3 weken vakantie dan 3 keer de dag van te voren al deels te beginnen met inpakken, dan reisdag + opbouwen en dat een dag of 5 later weer herhalen. Voor mij neemt dat een te grote hap uit de vakantie. Maar goed wij doen een tussenovernachting ook gewoon in een hotel, het is ten slotte ook vakantie!

• LordSinclair
vipers120 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 17:18:
Ik denk dat je met een tarp veel flexibeler bent dan met zo'n boog. Ook die kan je neerzetten als die boog, maar ook op allerlei andere manieren.

• Himalaya
twowheeler schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 18:42:

Wat een beest van een tent is het toch, als je eenmaal die Hollandse kwaliteit gewend bent wil je niet meer anders. Er gaat niets boven hoe strak dat doek dan staat. Het is wat dat betreft de perfecte vervanger voor de Redwood. Deze tent geeft echt een veilig onderkomen, ongeacht het weer. Daarbij neemt hij per saldo minder ruimte in ivm de ontbrekende scheerlijnen. Onze laatste week gaat kouder en natter zijn, dan is het toch wel super fijn te weten dat die Falco het geen moer uitmaakt. En, het is gewoon een fantastische tent om te zien. Zeker deze maat 3500 is wat mij betreft perfect in balans.

Daarentegen komen we er wel achter dat wat meer rondtrekken erg leuk is, en je met een grote tent toch niet altijd de mooiste plekken hebt. We staan nu op een prachtige plek in de Alpen, maar ik zie verderop een veldje met kleinere tentjes die eigenlijk een veel mooiere plek hebben. Echter, die plekken zijn kleiner en moeilijker gelijkgronds te maken. Onze trekkerstent is daarin echt goed meegevallen. Het geeft toch een bepaalde druk in "gaat het wel passen".

Wij willen dus op zoek naar wat kleiners en proberen of dat ons past qua stijl. Kamperen is een hobby, dus dit soort dingen proberen zijn gewoon super leuk.

Eisen:
Falco kwaliteit
Stahoogte of ongeveer stahoogte (Karsten). Toch wel fijn met omkleden naar hike kleding.
Binnentent (exit Karsten, we merken gewoon enorm veel voordeel qua warmte. Maar misschien valt dit best mee)
Geen enorm pakket (het is me een raadsel hoe ze deze enorme tent 43kg hebben kunnen maken).

Karsten icm voortent (alleen ontbreken van binnentent?). Welke maat? Wel super snel op te zetten en ideaal als doorreis.

Nog meer ideeën?
Ik herken het helemaal, wij zijn twee keer naar een flink grotere tent gegaan omdat wat meer ruimte toch wel lekker zou zijn. En daarna weer naar een (veel) kleinere tent gegaan omdat je daarmee inderdaad net op leukere plekjes kunt gaan staan, meer flexibel bent in gaan en staan, en voor ons toch gedwongen wordt om meer buiten te zijn..

Net voor dit jaar onze fietstent moeten vervangen en waar de vorige een 3 persoons was voor ons tweeen nu naar een MSR Elixir 4 gegaan, toch net iets meer ruimte en tegelijkertijd lekker klein..

Maar geen tips of ideeen, daarvoor denk ik nog veel kleiner :D

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

kiefty14 schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 13:14:
[...]

Je kunt uiteraard aan de California weer een caravan hangen of bv aanhanger met kleine auto. Zag afgelopen jaar wat Engelsen op de camping, met een California en caravan.

Dit is denk ik iets waar veel mensen zich op verkijken met kamperen, dat het tijd kost. Daarom zijn de glamping tenten e.d. zo in trek.

Als ik bij mij kijk qua voorbereiding,
- Caravan ophalen uit de stalling (schoon weggezet),
- Voortent overladen naar de auto
- Doorheen stofzuigen en met doekje er doorheen
- Watertank schoonmaken, laten doorlopen.
- Bedden opmaken
- kleding en spullen inladen.

Op de camping zijn we denk ongeveer uur a 2 uur bezig met alles neerzetten.
- Caravan op zijn plek moveren en waterpas zetten.
- Voortent opbouwen
- Buitenkeuken, stoelen tafel alles neer zetten.

Bij doorreis is het vaak maar 15 min omdat we de voortent niet opzetten.

Bij thuiskomst.
- Zelfde als bij vertrek maar dan omgekeerd al dient dan vaak de buitenkant ook schoon gemaakt te worden.

Maar kan voor aankomst en terugkomt hier een dag voor inruimen.
Idem hier, alleen de voortent kan je schrappen aangezien ik die niet heb behalve een Thule Omnistor luifel.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Leuke voortenten / luifels, ik had de Unico Veronal XL luifel. Alleen de gebruiksaanwijzing klopt voor geen r**t (YT filmpje ook niet) die beweren dat dit makkelijk in je eentje op te zetten is. Ik ben in mijn eentje (vrijgezel) maar heb toch hulp nodig gehad van buurman kampeerders om op te zetten en bij het opvouwen van de zooi (afbreken lukt nog wel in mijn eentje).

Unico Veronal XL luifel is reeds verkocht en daar is een Thule Omnistore 6300 passend voor de Caravelair Anteres Titanium 390 voor in de plaats gekomen (inclusief rain blockers aan de zij en voorkant).

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• Phony
  • Niet online

[...]

Hoe ver ben je bereidt te rijden voor een dagje? Straatsburg, Colmar, Mulhouse en Freiburg zijn allemaal de moeite waard. Al is met 35 graden enkel zwemmen nog leuk...
Wij hebben een snelklapper (Trigano Odyssee) en die staat in 1,5 a 2u wel helemaal ingericht en wel. Dat is op zich niet veel op vakantie. Na aankomst inderdaad eerst even relaxed een rondje over de camping, misschien een plons in 't zwembad en daarna eens gaan nadenken over de tent.

We hebben ook al wel een aantal keer de boel uitgeklapt voor een nachtje onderweg. Maar toch houd t me tegen om op een vakantie 2 of 3 campings aan te doen... op zo'n wisseldag zijn wij gewoon een dag kwijt en die tijd zit inderdaad minder in het klappen, maar alles er omheen. We hebben namelijk ook weleens meerdere stacaravans of huisjes geboekt in 2 weken tijd. En ook toen waren we "een dag" kwijt. Opruimen, alle zooi weer in en uit de auto, het rijden naar andere plek etc... Misschien wat gechargeerd, maar 't voelt daardoor wel als een "verspilde" vakantiedag.

Na dit een aantal zomervakanties zo gedaan te hebben viel t ons op dat we t op de 1e camping zo naar ons zin hadden en eigenlijk nog niet weg wilden en de 2e camping viel steeds tegen. Dus nu alweer een aantal jaar gewoon lekker 2 a 2,5 week op een vast plekje en vanaf daar lekker er op uit trekken. Ik vind 't ook niet zo'n probleem om een stukje te rijden voor een dagje weg. Voelt een stuk meer ontspannen op deze manier.

Volgens mij had ik t vorig jaar al eens gepost in dit topic, maar als ik de vouwwagen een beetje tweak, dan is er best mee rond te trekken;
- imperiaal, dakkoffer en fietsen niet op de vouwwagen. Alleen dakkoffer op de auto.
- lades maken in de wagenbak zodat we sneller bij de meuk kunnen en alles opgeruimd kunnen houden.
- minder/geen spul op de vouwwagen onder t zeil.

Dat scheelt niet zozeer veel tijd, maar wel in gedoe wat vooral tussen de oren zit. Misschien volgend jaar eens tijd voor maken, want rondtrekken an sich vinden we wel erg leuk en met kinderen die alweer iets ouder zijn is dat ook beter te doen

• Kevinns
  • Laatst online: 22:07
Het is inderdaad een enorm verschil of je met of zonder kinderen kampeert. Toen we nog geen kinderen hadden gooide je met z’n tweeën in minder dan een uur alles in de auto. Je had nog ruimte over ook.

Met 3 kleine kinderen heb je minstens 4x zoveel zooi + 3 blokjes aan je been tijdens het inpakken. De tent moet opeens leefbaar zijn met slecht weer, eten moet 100% betrouwbaar iedere dag op tijd op tafel kunnen staan, je kan niet zomaar iedere dag naar de winkel dus een koelkast wordt opeens handig. Alles bij elkaar is het gewoon een hele onderneming om alleen al ingepakt te raken. Het is wél heel gezellig :)

• LordSinclair
Kevinns schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 22:25:
Met 3 kleine kinderen heb je minstens 4x zoveel zooi + 3 blokjes aan je been tijdens het inpakken. De tent moet opeens leefbaar zijn met slecht weer, eten moet 100% betrouwbaar iedere dag op tijd op tafel kunnen staan, je kan niet zomaar iedere dag naar de winkel dus een koelkast wordt opeens handig. Alles bij elkaar is het gewoon een hele onderneming om alleen al ingepakt te raken. Het is wél heel gezellig :)
Kunnen de kinderen van tegenwoordig niks meer hebben dan? Jeetje, wat moeten mijn zus en ik het vroeger zwaar gehad hebben. Zonder grote tent (tent waar we met 2 en bagage in pasten, niet konden staan), eten gewoon wanneer het klaar is (altijd te vroeg, want je was net lekker aan het spelen). En gewoon wat lezen in de tent als het regent of gewoon de regen in, we smelten niet.

Met mijn ouders en wij, in een Opel Corsa (met kont) zonder aanhanger of dakkoffer op pad. Ik hoop toch mijn kinderen dat ook mee te geven in de toekomst.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Ik ben tot mijn 10de enigst kind geweest,
Heel de achterbank voor mij zelf, gordels? Die zaten niet achter in toen,
Mijn vader stak ongeveer de ene met de andere peuk aan.
Onderweg sliepen we in de caravan gewoon ergens op een parkeerplaats langs de route.
Op mijn 6de kreeg ik mijn eerste eigen tentje, en er ging een bal en een frisbee mee en dat was het wel.
Onderweg kreeg ik ergens een speelgoedautootje vanuit de tankstation winkel.

Fantastische vakanties, naar het zuidelijkste puntje van Portugal, zo een 40 jaar geleden.
Toen waren het daar nog gewoon vissersdorpjes, niet de witte hotel steden.
Caravan ergens in zo een dorpje op de parkeerplaats aan het water, naast de tractor die de vissersbootjes uit het water trok.
In de avond ergens in een lokaal tentje wat eten.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• Kevinns
LordSinclair schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 08:24:
[...]

Kunnen de kinderen van tegenwoordig niks meer hebben dan? Jeetje, wat moeten mij zus en ik het vroeger zwaar gehad hebben. Zonder grote tent (tent waar we met 2 en bagage in pasten, niet konden staan), eten gewoon wanneer het klaar is (altijd te vroeg, want je was net lekker aan het spelen). En gewoon wat lezen in de tent als het regent of gewoon de regen in, we smelten niet.

Met mijn ouders en wij, in een Opel Corsa (met kont) zonder aanhanger of dakkoffer op pad. Ik hoop toch mijn kinderen dat ook mee te geven in de toekomst.
Haha met 3 kinderen onder de 4 jaar wens ik je zeer veel succes. Die kunnen inderdaad betrekkelijk weinig, hebben inderdaad nog geen geduld en kunnen nog niet lezen ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Kevinns op 24-08-2023 08:57 ]

• Ozzie
  • Laatst online: 16:47
Wij gingen vroeger met mijn ouders altijd naar hotels op vakantie, dus geen rijke kampeerhistorie bij mij ;) Alleen wel 25 jaar scouting en daar heb ik zo vaak mee gekampeerd, de ene keer met het halve clubhuis en de andere keer (lopen) met zo min mogelijk spullen.

Nu nemen wij ook veel te veel zooi mee, moet maar even gaan schrappen in de paklijst voor volgende keer want het pastte allemaal maar net, terwijl we een bagagewagen erachter hebben hangen. Of de makkelijke optie, een grotere bagagewagen meenemen, maar ben bang dat er dan nog meer zooi meegaat :)

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Phony schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 21:41:
We hebben ook al wel een aantal keer de boel uitgeklapt voor een nachtje onderweg. Maar toch houd t me tegen om op een vakantie 2 of 3 campings aan te doen... op zo'n wisseldag zijn wij gewoon een dag kwijt en die tijd zit inderdaad minder in het klappen, maar alles er omheen. We hebben namelijk ook weleens meerdere stacaravans of huisjes geboekt in 2 weken tijd. En ook toen waren we "een dag" kwijt. Opruimen, alle zooi weer in en uit de auto, het rijden naar andere plek etc... Misschien wat gechargeerd, maar 't voelt daardoor wel als een "verspilde" vakantiedag.
Dat gevoel snap ik heel goed hoor. Voor mij was dat ook de reden om geen lange ritten meer te willen bij het verplaatsen van de ene naar de andere camping. We doen nu maximaal een uurtje of vier à vijf voor een etappe, exclusief pauze. Dat betekent dat je 's ochtends rustig kunt ontbijten, mijn dochter nog spelen en dan ga je opbreken en daarna op pad. In de loop van de middag kom je op de nieuwe camping en daar kan je rustig opbouwen, of eerst even de camping verkennen, net waar je zin in hebt. En dan heb je daarna alle tijd om rustig op te bouwen in een heerlijk vakantietempo.
Na dit een aantal zomervakanties zo gedaan te hebben viel t ons op dat we t op de 1e camping zo naar ons zin hadden en eigenlijk nog niet weg wilden en de 2e camping viel steeds tegen. Dus nu alweer een aantal jaar gewoon lekker 2 a 2,5 week op een vast plekje en vanaf daar lekker er op uit trekken. Ik vind 't ook niet zo'n probleem om een stukje te rijden voor een dagje weg. Voelt een stuk meer ontspannen op deze manier.

Volgens mij had ik t vorig jaar al eens gepost in dit topic, maar als ik de vouwwagen een beetje tweak, dan is er best mee rond te trekken;
- imperiaal, dakkoffer en fietsen niet op de vouwwagen. Alleen dakkoffer op de auto.
- lades maken in de wagenbak zodat we sneller bij de meuk kunnen en alles opgeruimd kunnen houden.
- minder/geen spul op de vouwwagen onder t zeil.

Dat scheelt niet zozeer veel tijd, maar wel in gedoe wat vooral tussen de oren zit. Misschien volgend jaar eens tijd voor maken, want rondtrekken an sich vinden we wel erg leuk en met kinderen die alweer iets ouder zijn is dat ook beter te doen
Zelf merk ik dat ik het aantal handelingen heb proberen te minimaliseren maar dat ik daardoor niet per se heel veel sneller ben geworden. Het is alleen wel heel veel relaxter geworden. In plaats van gauw je bed uit, brood naar binnen stampen en simultaan de boel inpakken en auto vol tetrissen is het nu rustig ontbijten, hier wat doen, daar wat doen en uiteindelijk ben je klaar. Doorlooptijd wellicht iets korter, maar met name veel meer vakantiegevoel omdat je niet 'door hoeft te beulen'.
Sander schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 20:05:
Tja, wat de een prima vindt... Ik moet er niet aan denken om in mijn 3 weken vakantie dan 3 keer de dag van te voren al deels te beginnen met inpakken, dan reisdag + opbouwen en dat een dag of 5 later weer herhalen. Voor mij neemt dat een te grote hap uit de vakantie. Maar goed wij doen een tussenovernachting ook gewoon in een hotel, het is ten slotte ook vakantie!
Inpakken is een groot woord maar in mijn ervaring moet je altijd wel wat voorbereiden de dag voordat je gaat wil je niet veel onnodige tijd kwijt zijn op de dag van vertrek. Al is het maar iets simpels als de verdwaalde schoenen en spullen alvast weer een beetje bij elkaar halen en netjes wegzetten.
Ik vind dat er wel heel veel nadruk ligt op de opbouwtijd de hele tijd.
Dat is toch niet zo gek wanneer iemand daar specifiek een vraag over stelt?
Ja het kost 2 uur om alles op te zetten en in te ruimen. Maarja het is ook maar 2 uur. Wij hebben ook 2 kinderen en de eerste jaren als ze erg jong zijn is dat soms wel even flexibel zijn. Dan maar eerst even mee naar de speeltuin en de keuken later inruimen of 1 gaat even alleen door als het grof werk staat. Vorig jaar waren ze 4 en 6 en gingen ze al zelf ontdekken. Konden wij rustig opbouwen. We hebben er ook handigheid in dus het gaat vloeiend. Ja, als het 30 graden is en na 700km rijden heb ik soms ook minder zin maar na een duik in het zwembad staat de pet alweer anders.

Wij hebben het ook met een tent gedaan en dat was ook goed te doen, maar dan was 3 campings in 3 weken inderdaad wel de max. Alles bij elkaar is het namelijk twee uur opzetten, maar ook twee uur afbreken plus nog de voorbereiding die je noemt. Dus dat is meer dan een dagdeel aan handelingen.
Uiteraard doe je dat rustig aan en neem je de tijd, want het is vakantie, maar dat maakt wel dat ik probeer zowel de reis en de handelingen te minimaliseren wat dan houd ik nog 'dag' over om daadwerkelijk de camping te verkennen of rustig te ontbijten terwijl mijn dochter speelt.
Ik vind dat heel goed te doen, maar ik plan dan wel vooruit. Op de bonnefooi kan nog steeds maar is wel wat lastiger geworden gezien de populariteit van het kamperen. Het hangt wellicht ook af van het type camping wat je zoekt?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:59
iemand nog een tip voor een prima eetplek langs/in de buurt van de snelweg in de buurt van Nice (tussen Aix en Nice)? Na alle verhalen van gedane vakanties hier ben ik bezig de spullen te verzamelen voor 3 weken Corsica ;) . Als alles zo gaat als vorig jaar heb ik wellicht wat speling zaterdag en die zou ik kunnen spenderen in wachten in de haven van Nice, of ergens nog een hapje eten vlak van te voren.. Kan prima zelf wat vinden, maar als hier iemand nog een leuk plekje weet dan neem ik het mee in de overwegingen. En mocht het verkeer toch wat tegen zitten dan rijden we meteen door. Is sowieso een beetje gokken met hoe laat vertrekken in de ochtend om de 2330 boot te halen. Je wil niet te laat maar zeker ook niet te vroeg zijn. Vorig jaar vanaf Toulon vertrokken, waren toen, ondanks dat we op zich rustig aan hebben gedaan, ruim op tijd. Maar goed, enige marge moet je toch incalculeren.

Hi Ha Hopjesvla

• Phony
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 2 augustus 2023 @ 23:10:
[...]

Italianen moeten niet muiten, er is niets bijzonders aan semolina. Maar ik gebruik dat dus hè, ik zie je wel in het pizzatopic. ;)
Waar anderen een BBQ meenemen op vakantie, gaat bij ons al een aantal jaar de Ferrari mee. Past precies mooi op de plek van 't reservewiel onderin de auto. (Lang leve de plakset...)

Gisteravond weer een deegje gemaakt, heeft het lekker rustig de tijd om te rijzen en dan vanavond weer lekker makkelijk eten. Apparaat past mooi op de bermkeuken.
Ondertussen kunnen de kinderen zelf het deeg mengen, kneden, stretchen en beleggen. Met het op de pizzasteen schuiven nog wat hulp nodig. Ik heb goede hoop dat de pizza's volgende vakantie zonder mijn hulp geserveerd kunnen worden. O-)

Zonder gekheid, het is wel echt gezellig om zo samen te bakken. :*)

Heel wat anders. Een hoop mussen, maar ook redelijk tamme konijnen hazen hier op de camping. We zitten op een veldje met 6 plekken en zijn op dit stukje de enige. "Ons" konijn haas scharrelt een beetje rond op t veld, rondom de tent. Vanochtend stapten we uit bed en zat het konijntje haasje in de tent. O+

Is via de achterflap bij de dissel naar binnen gelopen. Nu zit ie weer naast de tent te grazen.

[ Voor 19% gewijzigd door Phony op 29-08-2023 00:52 ]

• Sander
  • Niet online
Gonadan schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:51:
[...]

Dat gevoel snap ik heel goed hoor. Voor mij was dat ook de reden om geen lange ritten meer te willen bij het verplaatsen van de ene naar de andere camping. We doen nu maximaal een uurtje of vier à vijf voor een etappe, exclusief pauze. Dat betekent dat je 's ochtends rustig kunt ontbijten, mijn dochter nog spelen en dan ga je opbreken en daarna op pad. In de loop van de middag kom je op de nieuwe camping en daar kan je rustig opbouwen, of eerst even de camping verkennen, net waar je zin in hebt. En dan heb je daarna alle tijd om rustig op te bouwen in een heerlijk vakantietempo.
Maar hoe realistisch is dat rustig opstaan? Want ik merk dat nog steeds het gros van de campings je om 10 of 11:00 weg wil hebben. In beide gevallen is ons vakantietempo dat de kids (en wijzelf) rond 8:00/8:30 wakker worden en dan rustig aan opstaan, als we om 10:00 weg moeten dan is dat haalbaar maar dan moeten we wel echt even in gang en is het niet echt rustig aankleden, ontbijten etc, maar dat alles wel met wat meer haast erachter.

Nogmaals: Iedereen z'n voorkeuren, ik denk dat voor ons de keuze voor een zgn snelklapper 2-ledig is: Deels het gemak voor de langere vakanties, maar vooral ook dat we er buiten de lange vakantie ook makkelijk mee weg gaan voor lange weekenden, ik zie om me heen bij andere vouwwagen bezitters dat die dat echt als een no-go zien.

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:21
twowheeler schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 18:42:

Eisen:
Falco kwaliteit

Of gewoon naar andere merken tc doek? Bardani bijvoorbeeld

Nog meer ideeën?
Wij zijn van een flinke vouwwagen naar een De Waard Briluil gegaan. Kleine 2/3p tent met 1,95m hoogte. Staat snel en erg strak zonder scheerlijnen aan zij- en achterkant.

Edit: Heeft geen binnentent, wel slaapgordijn met ritsdeur dat voortent afscheid van slaapdeel. Slaapdeel daardoor heerlijk ruim voor 2 personen. Onze tienerkids hebben eigen tent. We hebben flinke tarp die we deels over de boogluifel spannen en aan bomen vastmaken waarmee we ruime droge buitenruimte hebben mocht het nat weer zijn.
Afbeeldingslocatie: https://dewaardtenten.nl/wp-content/uploads/2022/05/Briluil_3-scaled-1.jpg
Afbeeldingslocatie: https://dewaardtenten.nl/wp-content/uploads/elementor/thumbs/Briluil1-plattegrond-q14hmmdc2flr352ufht58kf1i0c3dd238xy72ikb9c.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door vandermark op 24-08-2023 14:04 ]

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Sander schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:22:
Maar hoe realistisch is dat rustig opstaan? Want ik merk dat nog steeds het gros van de campings je om 10 of 11:00 weg wil hebben. In beide gevallen is ons vakantietempo dat de kids (en wijzelf) rond 8:00/8:30 wakker worden en dan rustig aan opstaan, als we om 10:00 weg moeten dan is dat haalbaar maar dan moeten we wel echt even in gang en is het niet echt rustig aankleden, ontbijten etc, maar dat alles wel met wat meer haast erachter.

Nogmaals: Iedereen z'n voorkeuren, ik denk dat voor ons de keuze voor een zgn snelklapper 2-ledig is: Deels het gemak voor de langere vakanties, maar vooral ook dat we er buiten de lange vakantie ook makkelijk mee weg gaan voor lange weekenden, ik zie om me heen bij andere vouwwagen bezitters dat die dat echt als een no-go zien.
Nou ja, ik heb de afgelopen pagina's meermaals lopen vertellen dat ik het zo doe dat dus is uitermate realistisch. :)
Wij hadden vertrektijden opgelegd gekregen van 10:00, 10:30, 11:00, 11:30, en 12:00. De enige die in de knel kwamen waren de 10:30, want dat was de eerste camping en de onderlinge communicatie liep nog stroef. En de 12:00 omdat die richting huis was en ik zo lang mogelijk wachtte met afbreken in de hoop dat ik droog in kon pakken. Alle andere campings zijn we zonder problemen rustig opgestaan en op tijd vertrokken. Broodje, bakkie, auto halen, spullen opruimen, luifel eraf, achtertent eraf, pootjes en stroomkabel weg en dichtvouwen. Klaar.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• twowheeler
  • Laatst online: 16:15
vandermark schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:57:
[...]

Wij zijn van een flinke vouwwagen naar een De Waard Briluil gegaan. Kleine 2/3p tent met 1,95m hoogte. Staat snel en erg strak zonder scheerlijnen aan zij- en achterkant.

Edit: Heeft geen binnentent, wel slaapgordijn met ritsdeur dat voortent afscheid van slaapdeel. Slaapdeel daardoor heerlijk ruim voor 2 personen. Onze tienerkids hebben eigen tent. We hebben flinke tarp die we deels over de boogluifel spannen en aan bomen vastmaken waarmee we ruime droge buitenruimte hebben mocht het nat weer zijn.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit zijn wel leuke dingen om te lezen! Meestal lees je upgrades naar groter, niet perse naar kleiner.

Wat de Falco betreft: er komt hier in de Alpen een enorme onweerswolk aan. Mogelijk gaat hij over. Wat heerlijk is het toch in te weten dat de tent dit makkelijk kan verdragen. En dat zonder ook maar een scheerlijn te hebben staan.

Wel duidelijk: we hebben een fantastische mooie grote plek, maar de plekken met het mooiste uitzicht zijn allemaal kleine formaat tenten (tot Decathlon 4.2) of camperbusjes. Uitdaging is dan vooral de ongelijke grond, niet de grootte van de plek.

Volgend jaar staan we zelf op zo'n plek, maar dan wél met een Hollandse tent.

Ik kan iedereen trouwens de via natura campings aanraden. Alle die wij hebben meegemaakt zijn van top kwaliteit.

• MrFl0ppY
Sander schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 20:05:
[...]

Sure, als dat je ding niet is en je vindt 2 keer verkassen op 3 weken echt teveel moeite dan is dat zeker zo. Overigens reizen wij (nog) niet met tussenovernachting. Wij zoeken een plaats max 700km ver, staan daar een weekje en bij het tussentijds verkassen doen we naar nog max 4-500km bij. Maarja als je alles maar 1 keer op hoeft te zetten is de opbouwtijd nog minder van belang dunkt me. Kijk ieder zijn vakantie, sommige gruwelen al van het idee om te moeten afwassen terwijl er thuis een vaatwasser staat. Maar voor mij is kamperen ook af en toe "werken".
Gonadan schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 10:51:
[...]

[...]

Zelf merk ik dat ik het aantal handelingen heb proberen te minimaliseren maar dat ik daardoor niet per se heel veel sneller ben geworden. Het is alleen wel heel veel relaxter geworden. In plaats van gauw je bed uit, brood naar binnen stampen en simultaan de boel inpakken en auto vol tetrissen is het nu rustig ontbijten, hier wat doen, daar wat doen en uiteindelijk ben je klaar. Doorlooptijd wellicht iets korter, maar met name veel meer vakantiegevoel omdat je niet 'door hoeft te beulen'.

[...]

Inpakken is een groot woord maar in mijn ervaring moet je altijd wel wat voorbereiden de dag voordat je gaat wil je niet veel onnodige tijd kwijt zijn op de dag van vertrek. Al is het maar iets simpels als de verdwaalde schoenen en spullen alvast weer een beetje bij elkaar halen en netjes wegzetten.

[...]

Dat is toch niet zo gek wanneer iemand daar specifiek een vraag over stelt?
Het is vaak afwegen van eigenschappen. Je moet realiseren dat bij de volledige focus op 1 eigenschap de andere wellicht sneuvelen. Het belangrijkste is dat de balans tussen kosten/gemak/ruimte etc. goed is.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik ben ook een keer tijdens de vakantie verkast met onze Falco en de kids maar vond het teveel moeite. Op zich was het wel te doen want tussendoor hebben we ook nog een uitje gedaan maar al met al sta ik liever 2 weken op 1 plek. 1x opzetten en afbreken is nog net vakantie, de rest is werken :P
De tent an sich gaat nog wel. Maar je moet ook alle matrasjes en slaapzakken netjes inpakken.

We zijn ook wel eens 2 dagen weggeweest met een geleende makkelijke, lichte, kleine pakmaat tent. Eigenlijk is dan alleen de pakmaat een echt voordeel want opzetten kost net zoveel tijd en 's nachts wordt je wakker van het geklapper.

• Himalaya
hahaha, wij hebben dus werkvakanties. Wij staan in 14 dagen soms op wel 10 a 11 verschillende campings met ons tentje. Zijn binnen een uurtje weer onderweg en hebben voor het opzetten en inrichten max 30 minuten nodig. Voor ons is de reis de vakantie en niet het er zijn, dan beginnen we ons snel te vervelen.

Maar ik bedenk me dat vakantie bij ons meer lichamelijke inspanning (fietsvakantie) en geestelijke ontspanning betekend, net het omgekeerde van ons dagelijkse werk.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:09

The Legend

*Plop*

Het verschil in opzetten tussen verschillende tenten of vouwwagens is voor mij ook niet perse alleen de tijd die je kwijt bent, maar ook de daadwerkelijke moeite die het kost. Wij hadden een Cabanon dubbelklapper. Dan moet je dus eerst de basis uitklappen, vervolgens (afhankelijk van hoe recht je plek is en of er net kuilen zitten) moet je onder de 2 bedden om per bed de drie poten zo in te stellen dat de bedden enigszins waterpas staan. Dat vond ik al k*twerk :p De basis staat verder supersnel, maar vervolgens moest de voortent eraan. Sta je weer onder dat tentdoek te zweten met aanritsen, buizen erin prutsen (altijd 2 mensen voor nodig), daarna luifel er nog aan en tenslotte nog goed afspannen. Zeker als je met 30+ bezig was, ging ik drie keer kapot tijdens het opzetten, en in ons geval moest die voortent er wel eerst aan om je zooi binnen kwijt te kunnen. Even stoppen en later verder ging dus niet zo lekker. Ik was zeker wel 1,5 uur bezig met echt zwoegen om de boel op te zetten, en daarna ben je nog ff bezig met inrichten, bermkeuken op de goede plek en waterpas zetten etc.

Nu met de Kyte is dat veel relaxter. Aankomen, wagen waterpas (mag gewoon met de uitdraaisteunen omdat die zo sterk zijn), de vaste keuken staat dan ook al waterpas. Open klappen (al dan niet met Windforce), frame uitschuiven aan de binnenkant, paar buisklemmen vastklikken en de mast van de luifel in de houder en de hele tent staat eigenlijk al. Met een kindertent aangeritst moeten er nog 3 stokken in, daar is een 2e persoon wel even handig bij. Dit opzetten duurt misschien 15-20 minuten en het kost precies 0-zweetdruppels :+ Er is dus ook niet zoiets als ‘alleen de basis opzetten’, want de hele tent is de basis. Daarna kun je dus ook prima even wat anders gaan doen, de rest inrichten ed kan rustig later. Ik sla voor de hele tent afhankelijk van de weersverwachting maximaal 8 tot 15 haringen, je kunt staan met 2 haringen voor alleen de luifelpumten.

Wat bij ons nog wel veel tijd kost is het inpakken. We nemen gewoon nog veel zooi mee voor de kinderen, en met 5 heb je ook gewoon meer spullen dan met 2 personen. Maar waar ik bij de Cabanon altijd wel ‘angst’ had voor het opzetten en inklappen heb ik dat nu helemaal niet meer.

Ik ben toch malle pietje niet!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ik doe gewoon niet aan waterpas, is niet nodig en dan staat de tent ook mooier. Ik zorg dat het linkerwiel de laagste is zodat iedereen met zijn hoofd omhoog ligt en met het neuswiel stel ik hem nog een beetje dat het bed in breedterichting wel redelijk waterpas is en dan geloof ik het wel. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• vhal
  • Laatst online: 20:55

vhal

ಠ_ಠ

Cheesy schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 10:31:
Ik ben ook een keer tijdens de vakantie verkast met onze Falco en de kids maar vond het teveel moeite. Op zich was het wel te doen want tussendoor hebben we ook nog een uitje gedaan maar al met al sta ik liever 2 weken op 1 plek. 1x opzetten en afbreken is nog net vakantie, de rest is werken :P
De tent an sich gaat nog wel. Maar je moet ook alle matrasjes en slaapzakken netjes inpakken.

We zijn ook wel eens 2 dagen weggeweest met een geleende makkelijke, lichte, kleine pakmaat tent. Eigenlijk is dan alleen de pakmaat een echt voordeel want opzetten kost net zoveel tijd en 's nachts wordt je wakker van het geklapper.
De Falco Havik (4000) van ons was inderdaad werken qua opzetten, eigenlijk vond ik er geen pest aan om na een reis het ding op te bouwen, heel de klerezooi in te richten en na x dagen weer af te breken en hopen dat het weer in de auto past :+

Dat gezegd hebbende en de huisjes en/of vliegprijzen voor 2024 zomervakantie aanschouwd te hebben (niet normaal meer :X) , wellicht dat er toch weer een tent komt. De kinderen komen langzamerhand in de leeftijdscategorie dat ze een eigen tent willen/kunnen waardoor zo'n grote tent niet meer nodig is. Een opblaastent heeft dan wel een lichte voorkeur...

Strava

• Sander
  • Niet online
The Legend schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 12:18:
Het verschil in opzetten tussen verschillende tenten of vouwwagens is voor mij ook niet perse alleen de tijd die je kwijt bent, maar ook de daadwerkelijke moeite die het kost. Wij hadden een Cabanon dubbelklapper. Dan moet je dus eerst de basis uitklappen, vervolgens (afhankelijk van hoe recht je plek is en of er net kuilen zitten) moet je onder de 2 bedden om per bed de drie poten zo in te stellen dat de bedden enigszins waterpas staan. Dat vond ik al k*twerk :p De basis staat verder supersnel, maar vervolgens moest de voortent eraan. Sta je weer onder dat tentdoek te zweten met aanritsen, buizen erin prutsen (altijd 2 mensen voor nodig), daarna luifel er nog aan en tenslotte nog goed afspannen. Zeker als je met 30+ bezig was, ging ik drie keer kapot tijdens het opzetten, en in ons geval moest die voortent er wel eerst aan om je zooi binnen kwijt te kunnen. Even stoppen en later verder ging dus niet zo lekker. Ik was zeker wel 1,5 uur bezig met echt zwoegen om de boel op te zetten, en daarna ben je nog ff bezig met inrichten, bermkeuken op de goede plek en waterpas zetten etc.

Nu met de Kyte is dat veel relaxter. Aankomen, wagen waterpas (mag gewoon met de uitdraaisteunen omdat die zo sterk zijn), de vaste keuken staat dan ook al waterpas. Open klappen (al dan niet met Windforce), frame uitschuiven aan de binnenkant, paar buisklemmen vastklikken en de mast van de luifel in de houder en de hele tent staat eigenlijk al. Met een kindertent aangeritst moeten er nog 3 stokken in, daar is een 2e persoon wel even handig bij. Dit opzetten duurt misschien 15-20 minuten en het kost precies 0-zweetdruppels :+ Er is dus ook niet zoiets als ‘alleen de basis opzetten’, want de hele tent is de basis. Daarna kun je dus ook prima even wat anders gaan doen, de rest inrichten ed kan rustig later. Ik sla voor de hele tent afhankelijk van de weersverwachting maximaal 8 tot 15 haringen, je kunt staan met 2 haringen voor alleen de luifelpumten.

Wat bij ons nog wel veel tijd kost is het inpakken. We nemen gewoon nog veel zooi mee voor de kinderen, en met 5 heb je ook gewoon meer spullen dan met 2 personen. Maar waar ik bij de Cabanon altijd wel ‘angst’ had voor het opzetten en inklappen heb ik dat nu helemaal niet meer.
Heb jij bij je Kyte ook die voorwand en if-so gebruik je die? Voor ons is upgrade Cocoon > Kyte vooral een overweging van laadruimte, maar ook meer zitruimte onder de luifel door de keuken die 'binnen' de wagen valt en de 'geenstoks luifel'. We gaan nu eigenlijk alleen met mooi weer erop uit maar een vakantie scandinavie (en wat vaker in voor/na seizoen) ziet nog wel in de toekomstplannen en dan lijkt een Kyte met zo'n voorwand me ideaal.

Kids slapen nu nog in de cocoon in kidsroom + 1tje los ernaast in een muggententje maar ze beginnen al langzaamaan over eigen tentje, dus ik voor de ruimte binnen hoeft het wat minder.

[ Voor 3% gewijzigd door Sander op 25-08-2023 14:10 ]

• MrFl0ppY

Zoals ik al zei, het is een balans. Cabanon Manga 10k. Kyte 28k. Compleet andere prijsklasse.

• The Legend

The Legend

*Plop*

Sander schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:03:
[...]

Heb jij bij je Kyte ook die voorwand en if-so gebruik je die? Voor ons is upgrade Cocoon > Kyte vooral een overweging van laadruimte, maar ook meer zitruimte onder de luifel door de keuken die 'binnen' de wagen valt en de 'geenstoks luifel'. We gaan nu eigenlijk alleen met mooi weer erop uit maar een vakantie scandinavie (en wat vaker in voor/na seizoen) ziet nog wel in de toekomstplannen en dan lijkt een Kyte met zo'n voorwand me ideaal.

Kids slapen nu nog in de cocoon in kidsroom + 1tje los ernaast in een muggententje maar ze beginnen al langzaamaan over eigen tentje, dus ik voor de ruimte binnen hoeft het wat minder.
Heb ook de voorwand inderdaad, met slikranden. Die hebben we gebruikt toen we vorig jaar in de meivakantie in Nederland hebben gekampeerd. Met voorwand én slikranden (!) creëer je een extra voortent die je ook goed kunt verwarmen. Zonder slikranden zal dat nauwelijks gaan denk ik. Dat is dus in een koude periode wel lekker. Afgelopen zomer heb ik de voorwand niet meegenomen, hoewel we hem qua weer best een paar dagen hadden kunnen gebruiken is het niet iets wat je even snel erin en eruit haalt. Als het savonds fris is maar overdag gewoon warm, dan is de voorwand wat mij betreft niet handig. Het wordt dan overdag te warm onder de luifel doordat het minder doorwaait.

Overigens is de ruimte onder de luifel zo groot dat wij er prima met z’n 5en droog kunnen zitten. Alleen als het erg hard waait en de regen onder de luifel stuift wordt je nat, en en zou de voorwand (of de helft) weer nuttig kunnen zijn.
MrFl0ppY schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 14:15:
[...]

Zoals ik al zei, het is een balans. Cabanon Manga 10k. Kyte 28k. Compleet andere prijsklasse.
Dat klopt. Wij hebben de Kyte ook niet nieuw gekocht, dat scheelt al weer 5k, maar dan nog. Maar er zijn natuurlijk goedkopere minder dure vouwwagens die wel een vergelijkbaar opzetsysteem hebben (bv. Combi Camp of Aart Kok).

• Kevinns
Gonadan schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 20:04:
[...]

Wij hebben een Aart Kok Livingstone. Bewust gekozen om te kunnen trekken en daarbij ook specifieke eisen op dat vlak gehad. Dus per se geen imperiaal/allesdrager maar gewoon een fietsendrager op de dissel die kan blijven zitten. Een vaste keuken waar ik niet mee hoef te zeulen en een systeem waarbij zoveel mogelijk gewoon tijdens de vakantie in de wagen kan blijven zitten. Heb dus zes grote kratten voor veel spullen waarvan twee voor kleding. Dat gaat thuis vol en blijft de hele vakantie gewoon in de wagenbak staan.

Met de juiste voorbereiding zijn wij nu vanaf het moment dat ik uit bed stap in zo'n anderhalf a twee uur op de weg. Dus inclusief ontbijt en sanitaire zaken.

Die voorbereiding houdt dan in dat ik de luifel er de dag ervoor vast af haal als dat kan en dat zoveel mogelijk losse spullen alvast weer in de kar of krat liggen. Denk aan schoenen of speelgoed, dat soort los geneuzel kost het meeste tijd. Daar hebben we over het algemeen dan ook niet veel van slingeren.

Het valt mij namelijk op dat veel mensen in potentie best efficiënt kunnen zijn maar dat die zo onwijs veel spullen uitstallen of inrichten waardoor geen enkel kampeermiddel nog snel gaat zijn. Kratten, kasten, tafels, hangende organizers, strengen van lampjes, allerlei 'handige' apparatuur en attributen. Dat zijn de dingen die tijd kosten.
Ik zie dat de livingstone leeg al 500kg weegt. Hoe gaat het dan met het gewicht met een achtertent en luifel (?) in de bak + bagage + kampeeruitrusting + koelkastvulling etc? Lijkt me dat je gauw op de 750kg zit of valt dat mee?

• toolkist
  • Niet online
Kevinns schreef op woensdag 23 augustus 2023 @ 22:25:
Het is inderdaad een enorm verschil of je met of zonder kinderen kampeert. Toen we nog geen kinderen hadden gooide je met z’n tweeën in minder dan een uur alles in de auto. Je had nog ruimte over ook.

Als je alles per se samen wil doen zal het wellicht lastig zijn, maar ik zie het probleem met bv boodschappen doen al echt niet. Hoezo kan 1 vd 2 ouders dat niet ff alleen doen terwijl de ander op het klein grut let

• The Legend

The Legend

*Plop*

toolkist schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 18:40:
[...]

Als je alles per se samen wil doen zal het wellicht lastig zijn, maar ik zie het probleem met bv boodschappen doen al echt niet. Hoezo kan 1 vd 2 ouders dat niet ff alleen doen terwijl de ander op het klein grut let
Heerlijk moment voor jezelf idd, de kinderen blijven op de camping en papa kan ff rustig boodschappen doen :p

• JanHenk
  • Niet online
vhal schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 13:45:
[...]

De Falco Havik (4000) van ons was inderdaad werken qua opzetten, eigenlijk vond ik er geen pest aan om na een reis het ding op te bouwen, heel de klerezooi in te richten en na x dagen weer af te breken en hopen dat het weer in de auto past :+

Dat gezegd hebbende en de huisjes en/of vliegprijzen voor 2024 zomervakantie aanschouwd te hebben (niet normaal meer :X) , wellicht dat er toch weer een tent komt. De kinderen komen langzamerhand in de leeftijdscategorie dat ze een eigen tent willen/kunnen waardoor zo'n grote tent niet meer nodig is. Een opblaastent heeft dan wel een lichte voorkeur...
Yep, maar ook campings (vooral in NL dan) zijn wel aardig aan de prijs en ook duurder geworden. Desniettemin nog steeds een pak goedkoper om op een camping te staan. En (voor ons dan) minstens zo leuk.

Ik zou trouwens voor een vakantie van twee weken met kinderen altijd een Falco of De Waard prefereren, staat gewoon als een huis, prima binnenklimaat, etc.

@The Legend Je hebt een kindertent XL maak ik uit je verhaal op, kun je die mee inklappen (ook met de WindForce)? Of moet je hem in de bak opbergen en steeds aanritsen?

[ Voor 6% gewijzigd door JanHenk op 25-08-2023 22:03 ]

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Zoals afgelopen jaren ben ik ook nu weer een keertje op motor vakantie geweest.
Tentje achterop, de zon achterna. Hiervan heb ik wederom een verslagje gemaakt maar ik wil dit topic niet kapen met mijn schrijfsels.
Subforum mobiliteit is er meer geschikt voor:
Bommes in "Blaf heet!! Frankrijk augustus 2023 ver- en onverhard"

• The Legend

The Legend

*Plop*

JanHenk schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 22:01:
[...]

Yep, maar ook campings (vooral in NL dan) zijn wel aardig aan de prijs en ook duurder geworden. Desniettemin nog steeds een pak goedkoper om op een camping te staan. En (voor ons dan) minstens zo leuk.

Ik zou trouwens voor een vakantie van twee weken met kinderen altijd een Falco of De Waard prefereren, staat gewoon als een huis, prima binnenklimaat, etc.

@The Legend Je hebt een kindertent XL maak ik uit je verhaal op, kun je die mee inklappen (ook met de WindForce)? Of moet je hem in de bak opbergen en steeds aanritsen?
Kindertent XL idd, die blijft er aan en klapt mee in en uit. Daar heeft de WF het wel iets moeilijker mee met inklappen, dan moet je even een beetje helpen om het frame stabiel te houden en om hem een zetje te geven over het dode punt heen. Je moet ook ff doorhebben hoe je de kindertent dan fatsoenlijk ‘opvouwt’ zonder een dik pakket voor op de wagen over te houden.

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20:56

Ankh

|true

Zo, wij zijn weer terug van een weekje kamperen in Nederland. Zoonlief mocht kiezen waar we gingen staan en het was toch (weer) Camping de Roos geworden. Als hij blij is dan hebben wij ook een heerlijke tijd ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dMIgs3TZxSHx1-YTYXvUgUF6_ak=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2x3q7NZrUu72gUnuv5wzJjRl.jpg?f=fotoalbum_large

De jaar stond even in het teken van uitzoeken van oude spullen en nagaan wat we willen bewaren en wat we gaan vernieuwen. De tent is al bijna weer 50 jaar oud (!!) *O* een echte De Waard Zilvermeeuw. Doordat mijn ouders altijd zuinig zijn geweest en zo'n 25 jaar geleden het dak hebben laten vervangen, is het nog steeds een heerlijke tent om mee te kamperen. Precies groot genoeg voor 2 volwassenen en een kind. Maar zoals gezegd, de rest is echt oud, versleten en zeer lomp. Daarom gaan we de rest van de meuk wel vervangen, het lijstje tot nu toe:
  • Slaapmatjes (huidige zijn 30-40 jaar oud, geen slaapcomfort meer)
  • Stoelen (hebben nu even goedkope decathlon stoelen)
  • Tafel
  • Kooktoestel
  • Rekjes voor in de tent en kooktoestel (indien nodig)
Daarnaast toch aan het dubben of we de tent misschien moeten laten controleren. Schijnbaar zijn de oud eigenaren (dus voor de vrijbuiter) van de Waard opnieuw begonnen met een tenten reparatie bedrijf, maar helaas niet kunnen achterhalen hoe/wat.

Vrijdagochtend was het helaas rabberig weer, met veel mist. Dus helaas een natte tent ingepakt, maar we waren wel net op tijd klaar toen de hoosbui en onweer overkwam. Daarom de tent nu maar in de garage opgehangen, zodat hij even goed kan drogen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/buWFr6RwQxhnzjMPzSR_wPoFh6Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eVeH1RTQwqj7wp6SIjFcOTtg.jpg?f=fotoalbum_large

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:24
Kevinns schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 17:34:
[...]

Ik zie dat de livingstone leeg al 500kg weegt.
Poeh, das al meer dan het maximum gewicht van mijn caravan :+

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• Himalaya
Ankh schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 09:51:
Zo, wij zijn weer terug van een weekje kamperen in Nederland. Zoonlief mocht kiezen waar we gingen staan en het was toch (weer) Camping de Roos geworden. Als hij blij is dan hebben wij ook een heerlijke tijd ;)

[Afbeelding]

De jaar stond even in het teken van uitzoeken van oude spullen en nagaan wat we willen bewaren en wat we gaan vernieuwen. De tent is al bijna weer 50 jaar oud (!!) *O* een echte De Waard Zilvermeeuw. Doordat mijn ouders altijd zuinig zijn geweest en zo'n 25 jaar geleden het dak hebben laten vervangen, is het nog steeds een heerlijke tent om mee te kamperen. Precies groot genoeg voor 2 volwassenen en een kind. Maar zoals gezegd, de rest is echt oud, versleten en zeer lomp. Daarom gaan we de rest van de meuk wel vervangen, het lijstje tot nu toe:
  • Slaapmatjes (huidige zijn 30-40 jaar oud, geen slaapcomfort meer)
  • Stoelen (hebben nu even goedkope decathlon stoelen)
  • Tafel
  • Kooktoestel
  • Rekjes voor in de tent en kooktoestel (indien nodig)
Daarnaast toch aan het dubben of we de tent misschien moeten laten controleren. Schijnbaar zijn de oud eigenaren (dus voor de vrijbuiter) van de Waard opnieuw begonnen met een tenten reparatie bedrijf, maar helaas niet kunnen achterhalen hoe/wat.

Vrijdagochtend was het helaas rabberig weer, met veel mist. Dus helaas een natte tent ingepakt, maar we waren wel net op tijd klaar toen de hoosbui en onweer overkwam. Daarom de tent nu maar in de garage opgehangen, zodat hij even goed kan drogen:
[Afbeelding]
Dat is nog eens zuinig op je spullen zijn *O*

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Vanochtend zijn we redelijk spontaan even naar Heemstede gereden om toch eens zo'n een Combi Camp Flexi en een Aart Kok Kavango vouwwagen te bekijken. De laatste keer was dat we daar waren was ergens in 2019 of zo. Eigenlijk toch wel redelijk positief verrast, de Kavango leek inmiddels een andere kleurstelling te hebben en de dubbele bedden hebben voor ons wel een meerwaarde tov de Livingstone met het enkele bed en de aparte optionele slaapcabine welke toch wat krapjes wordt met 2 kinderen. De CC Flexi is goed vergelijkbaar met de Kavango maar ik denk dat het grotendeels een persoonlijke voorkeur wordt welke men kiest. Beide zijn volgens mij gewoon prima al had mijn wederhelft wel een duidelijke voorkeur voor de Kavango.

Overigens zijn de prijzen toch wel aanzienlijk gestegen tov 2019 en stalling is in deze regio (randstad) al helemaal 1 groot drama :X

[ Voor 4% gewijzigd door vhal op 26-08-2023 18:50 ]

Strava

• harley
Ankh schreef op zaterdag 26 augustus 2023 @ 09:51:
...

...
Het zijn niet de oud eigenaren, maar oud medewerkers:
Tom van Zanten en Mustafa Abal

Atomatent

• harley
vandermark schreef op donderdag 24 augustus 2023 @ 12:57:
[...]

[Afbeelding]
[Afbeelding]
wij hebben 4 jaar de Bosuil gehad, de iets grotere versie en wel met binnentent.
Qua ruimte ideaal. vond alleen het opzetten toch nog teveel gedoe., ( ook dankzij de WEL scheerlijnen rondom en dan ook typisch dewaard VEEL scheerlijnen)
ook de boogstokken namen nogal veel ruimte in. Daarom vorig jaar weer terug naar een pyramidetent 1 stok in het midden 2 aan de voorkant ( en 2 voor de luifel) en ook met binnentent voor 4 kleine personen, of in ons geval 3 grote slaapmatten maar meestal slaapt onze zoon in zijn eigen tentje. Dan hebben wij met 2 slaapmatten ruimte genoeg voor alle kleding naast de bedden.

Zoon gebruikte dit jaar de Safarica Kenia 190TC. En die heb ik Eergisteren zelf ook maar eens uitgetest.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4AFy1WiJrtDFlxsyC_BroGFlHdQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5yxD0xQd1M2s9VFoCMrwGlOY.webp?f=fotoalbum_large

Eigenlijk net te kort, maar dwars van hoek tot hoek pas ik er ook in. Qua binnenruimte heb ik liever mijn oude driehoekstentje ( weet niet hoe je die noemt maar zo'n tentje wat ieder kind zou tekenen als je om een tent tekening vraagt) Die is tenminste 2,5 Meter lang dus ruimte genoeg. Maar het voortentje was dan weer wel handig voor de motorlaarzen :+ Ook het feit dat dit 2 laags was helpt denk ik wel bij de koudere nachten.

Dat was ook de laatste nacht van mijn vakantie. Donderdag waren we thuis, vrijdag nog alleen naar luxemburg, en Zaterdag weer terug gereden.
We hebben in totaal ruim 4500km gereden en 138+km gelopen deze vakantie (+, want drie dagen een lege horloge gehad en ik weet dat ik meer meters afleg per stap als mijn horloge denkt) gelopen deze vakantie

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:21
harley schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 19:44:
[...]

wij hebben 4 jaar de Bosuil gehad, de iets grotere versie en wel met binnentent.
Qua ruimte ideaal. vond alleen het opzetten toch nog teveel gedoe., ( ook dankzij de WEL scheerlijnen rondom en dan ook typisch dewaard VEEL scheerlijnen)
ook de boogstokken namen nogal veel ruimte in. Daarom vorig jaar weer terug naar een pyramidetent 1 stok in het midden 2 aan de voorkant ( en 2 voor de luifel) en ook met binnentent voor 4 kleine personen, of in ons geval 3 grote slaapmatten maar meestal slaapt onze zoon in zijn eigen tentje. Dan hebben wij met 2 slaapmatten ruimte genoeg voor alle kleding naast de bedden.

Zoon gebruikte dit jaar de Safarica Kenia 190TC. En die heb ik Eergisteren zelf ook maar eens uitgetest.
[Afbeelding]

Eigenlijk net te kort, maar dwars van hoek tot hoek pas ik er ook in. Qua binnenruimte heb ik liever mijn oude driehoekstentje ( weet niet hoe je die noemt maar zo'n tentje wat ieder kind zou tekenen als je om een tent tekening vraagt) Die is tenminste 2,5 Meter lang dus ruimte genoeg. Maar het voortentje was dan weer wel handig voor de motorlaarzen :+ Ook het feit dat dit 2 laags was helpt denk ik wel bij de koudere nachten.

Dat was ook de laatste nacht van mijn vakantie. Donderdag waren we thuis, vrijdag nog alleen naar luxemburg, en Zaterdag weer terug gereden.
We hebben in totaal ruim 4500km gereden en 138+km gelopen deze vakantie (+, want drie dagen een lege horloge gehad en ik weet dat ik meer meters afleg per stap als mijn horloge denkt) gelopen deze vakantie
De bosuil is ook wel stuk groter en het viel me bij De Waard showroom op dat die inderdaad flink meer scheerlijnen en afspanpunten heeft dan de briluil. Briluil staat in krappe 20 minuten helemaal klaar :)

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Kevinns schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 17:34:
Ik zie dat de livingstone leeg al 500kg weegt. Hoe gaat het dan met het gewicht met een achtertent en luifel (?) in de bak + bagage + kampeeruitrusting + koelkastvulling etc? Lijkt me dat je gauw op de 750kg zit of valt dat mee?
Geen idee, ik meet het nooit. :P

Hij is inderdaad al redelijk zwaar van zichzelf, maar dat is ook omdat hij dan al bijna helemaal compleet is. Zoveel uitrusting hoef je zelf dan weer niet mee te nemen. De volledige keuken inclusief kookplaat, en het bed zit er bijvoorbeeld al bij in. De luifel en achtertent wegen wel wat, maar ook weer niet héél veel en de stokken zijn redelijk lichtgewicht.
Daarnaast bestaat een groot deel van mijn uitrusting uit spullen die ook tentgeschikt zijn dus niet erg zwaar. Ik doe niet aan het meenemen van keukenapparatuur, zware pannen of grote kastjes of tafels.

Toch durf ik niet uit te sluiten dat ik er wel eens overheen ga. Zeker niet wanneer ik ook de fietsen mee neem want dan gaan er nog een drager en drie fietsen op de dissel.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

De caravan gaat zaterdag ongebruikt deze zomer ongebruikt de stalling in vanwege cancelen vakantie wegens privé / persoonlijke omstandigheden, het is niet anders.

Volgend jaar weer een kans.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

aReaRe schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 21:10:
De caravan gaat zaterdag ongebruikt deze zomer ongebruikt de stalling in vanwege cancelen vakantie wegens privé / persoonlijke omstandigheden, het is niet anders.

sterkte !

Tja vanalles

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:33

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

aReaRe schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 21:10:

Jammer! :/ Een duimpje omhoog vind ik niet op z'n plaats voor zo'n bericht, dus dan maar een quote-je. Sterkte bij wat die omstandigheden dan ook mogen zijn!

We've got that ring of confidence

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Yukkie schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 10:30:
[...]

Jammer! :/ Een duimpje omhoog vind ik niet op z'n plaats voor zo'n bericht, dus dan maar een quote-je. Sterkte bij wat die omstandigheden dan ook mogen zijn!
Moeder (82) heeft haar heup gebroken en ligt nu in het ziekenhuis na operatie nu voortaan met kunstheup door het leven.
Dit had wat gevolgen voor de vakantie (understatement).

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:57
Sinds het begin van dit jaar mag ik mij ook weer kampeerder noemen. Na altijd all-in vakanties, hotels of huisjes waren we er klaar mee. We hebben eind vorig jaar een bardani 460 gekocht en zijn er dit jaar al ongeveer 6 weken mee op pad geweest in Nederland.

We zijn nu net terug van 2,5 week in Winterswijk op camping de twee bruggen. Mooie camping met alle faciliteiten die je wilt wensen. Omgeving ook erg leuk om te verkennen op de fiets. Wel een duidelijke conclusie: Grote campings vermijden. We hebben zelf twee kinderen van 3 en 5 maar die liggen ook op vakantie redelijk op tijd in bed (lees: 20.00-20.30). Tot ongeveer 23:30 lopen zulke ukkies gewoon over het veld en je voortent binnen. Dan komen er twee gepensioneerde aan in een golfkarretje die iedereen naar zijn bed stuurt. Dus 's avonds rustig een wijntje/biertje drinken en een spelletje spelen was al snel een ergenis aan het worden. Is dit herkenbaar? Volgend jaar in ieder geval naar het buitenland naar kleinere campings. We hebben volgens mij genoeg aan een veld met speeltuintje, zwembad met een glijbaantje, winkeltje/bakkertje en goed sanitair.

Het valt me wel elke keer vies tegen wat een werk alles opruimen is. We hebben een bagagewagen die vol zit + station + dakkoffer. We blijven kritisch kijken naar wat we meesleuren.

Plaatje bij het praatje (Beerze Bulten april met nacht vorst)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kv0qJfo1DzaH5YH5QZNLha_VRjM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nHHisRBN7SmnJXWPFuFM7xUU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Bo0bz op 29-08-2023 14:05 ]

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:45
Bo0bz schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:00:
We zijn nu net terug van 2,5 week in Winterswijk op camping de twee bruggen. Mooie camping met alle faciliteiten die je wilt wensen. Omgeving ook erg leuk om te verkennen op de fiets. Wel een duidelijke conclusie: Grote campings vermijden. We hebben zelf twee kinderen van 3 en 5 maar die liggen ook op vakantie redelijk op tijd in bed (lees: 20.00-20.30). Tot ongeveer 23:30 lopen zulke ukkies gewoon over het veld en je voortent binnen. Dan komen er twee gepensioneerde aan in een golfkarretje die iedereen naar zijn bed stuurt. Dus 's avonds rustig een wijntje/biertje drinken en een spelletje spelen was al snel een ergenis aan het worden. Is dit herkenbaar?
Hebben een aantal keer op die camping gestaan, maar dan wel in het voorjaar. Inderdaad veel faciliteiten (ik heb me in dit topic al een verbazend uitgelaten over de afwasmachines in de sanitairblokken...).
Omdat het voorjaar was weinig loslopende ukkies gezien en vanwege de frisse avonden ook vroeg de voortent ingedoken. Daarom waarschijnlijk niet tegen de strikt gecontroleerde avondklok gelopen.....

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

Ik zou tekenen voor een avondklok welke strikt gehandhaafd wordt, dat geouwehoer tot diep in de nacht was altijd wel een ergernis.

Mocht je wel in je tent zitten of moest letterlijk het licht uit ?

Strava

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-01 08:53
vso schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 19:01:
[...]

details :) het verschil zit hem meer in "grote/ruimte etc." in relatie tot warmte productie .. gas produceert toch een hoop vocht
Een late nabrander. Waarom niet gewoon verwarmen met een CV-installatie in de caravan of camper (vloeistofverwarming met een mini-ketel). maakt niet uit waarop je dat stookt. Maakt een stuk minder lawaai en meer comfort (mede toepasbaar als vloer- en wandverwarming)

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Bo0bz schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:00:
Wel een duidelijke conclusie: Grote campings vermijden. We hebben zelf twee kinderen van 3 en 5 maar die liggen ook op vakantie redelijk op tijd in bed (lees: 20.00-20.30). Tot ongeveer 23:30 lopen zulke ukkies gewoon over het veld en je voortent binnen. Dan komen er twee gepensioneerde aan in een golfkarretje die iedereen naar zijn bed stuurt. Dus 's avonds rustig een wijntje/biertje drinken en een spelletje spelen was al snel een ergenis aan het worden. Is dit herkenbaar?
Absoluut. Hoe luxer en en groter de camping des te meer de gasten gericht zijn op nul energie hoeven gebruiken. Kinderen laat je zo lang mogelijk hun gang gaan zodat opvoeden of bezig houden niet hoeft. Je hebt feitelijk al mazzel dat er gehandhaafd wordt qua rusttijd want dat is vaker niet dan wel het geval. Het enige voordeel is dat het in de ochtend vaak wat langer rustig is omdat iedereen het laat gemaakt heeft. ;)
Volgend jaar in ieder geval naar het buitenland naar kleinere campings. We hebben volgens mij genoeg aan een veld met speeltuintje, zwembad met een glijbaantje, winkeltje/bakkertje en goed sanitair.
Dat zou absoluut mijn advies zijn als je je op die grote niet op je gemak voelde.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• zuma
Deveon schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:04:
[...]

Terreinwagens zijn ook wel ideale trekauto's en z'n dubbelasser gaat ook nergens heen. Een enkele as draait veel makkelijker en kan de zijwaartse onbalans alleen opvangen met de dissel. Daarnaast zal z'n dubbelasser niet zo snel vol gepropt zitten waar door het gewicht op de juiste plek zit en waarschijnlijk die terreinauto ook voldoende ruimte heeft.

Onze Kip (1500kg) hing super strak achter de S-Max (2006), dat was vorig jaar met de Megane Estate (2022) wel anders.. Dat jaar ervoor een Kia Sportage van +/- 2012 en ook stabiel, alleen met moeite op 90 km/u te houden.. in Nederland. Heerlijke trekauto z'n S-Max (met 230 pk).
Franse met die befaamde Franse vering is ook niet zo geweldige combi om mee te trekken.

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:36
harley schreef op zondag 27 augustus 2023 @ 19:44:
[...]

Heb je niet meer gespot in Tsjechië ;) Wij zijn vrijdagochtend vertrokken, iets eerder dan gepland, maar dat noodweer wilde ik niet afwachten :P

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:57
vhal schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:20:
Ik zou tekenen voor een avondklok welke strikt gehandhaafd wordt, dat geouwehoer tot diep in de nacht was altijd wel een ergernis.

Mocht je wel in je tent zitten of moest letterlijk het licht uit ?
Lekker onder de luifel zitten met z'n tweeën was geen probleem. Speeltuintjes waren gewoon 'dicht', met groepen gezellig doen was klaar en hangen rond het sanitair mocht ook niet. Wat dat betreft was het wel super geregeld maar eigenlijk vreemd dat dit niet bij iedereen gewoon standaard normen en waarden zijn.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020 | Kia EV6 84kW

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23:36

Ik weet niet meer of ik dat hier al eens postte, maar dit is voor ons ook precies de reden dat we komende winter maar eens gaan kijken naar opvolging van onze Cabanon Mercury. Super ding, alle ruimte van de wereld, zeker bij slecht weer, maar ik ga op zoek naar iets wat ik snel(ler) kan opbreken bij slecht weer ;)

Een Kyte wordt me te gek denk ik, maar de Kavango/Flexi lijken mij wel interessante opties.

• zuma
Himalaya schreef op vrijdag 25 augustus 2023 @ 11:31:
hahaha, wij hebben dus werkvakanties. Wij staan in 14 dagen soms op wel 10 a 11 verschillende campings met ons tentje. Zijn binnen een uurtje weer onderweg en hebben voor het opzetten en inrichten max 30 minuten nodig. Voor ons is de reis de vakantie en niet het er zijn, dan beginnen we ons snel te vervelen.

Maar ik bedenk me dat vakantie bij ons meer lichamelijke inspanning (fietsvakantie) en geestelijke ontspanning betekend, net het omgekeerde van ons dagelijkse werk.
Tsja als trekker ben je altijd sneller, zekers waar. Maar met standplaatskamperen kan je ook snel zijn, kwestie van zoveel mogelijk spullen avond van te voren in te pakken. Zo kunnen wij met met een complete set de volgende ochtend ook binnen 1 uur weg zijn (ontbijt niet meetellend)

• vso
  • Niet online

vso

tja...

zuma schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:28:
[...]

Een late nabrander. Waarom niet gewoon verwarmen met een CV-installatie in de caravan of camper (vloeistofverwarming met een mini-ketel). maakt niet uit waarop je dat stookt. Maakt een stuk minder lawaai en meer comfort (mede toepasbaar als vloer- en wandverwarming)
De uitdaging van wand/vloer is dat je met geluk 22mm vloer/wanddikte totaal hebt daarin slangen verwerken is nog extra uitdagend, elektrische vloerverwarming heeft andere uitdagingen en 25kg per uur per accu verwarming is voor 4 uur 100kg accu gewicht wellicht ook iets wat je niet wilt als je gewichtslimieten hebt ;)

er zijn overgens geisers en elektrische boilers , maar die zijn meer bedoelt voor douchen..

Naar zeggen zijn die diesel dingen niet zo lawaaiig en verbruiken erg weinig energie (12v accu is genoeg), en inderdaad diesel meevoeren is wellicht het enige minpunt .. maar je zal vast gas/benzine versies hebben toch ? zolang ik opties heb vind ik het allang best.

Tja vanalles

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:55

Wailing_Banshee

You're Next

Dit jaar een combinatie van trekken en op 1 plek staan.

We zouden eerst rustig naar Passau rijden en vanaf daar langs de Donau naar Batrislava gaan en daarna een week naar m'n moeder net onder het Balaton meer in Hongarije en dan in 2 dagen terug naar huis (met de tent achterop de auto rijden we niet harder dan 100km/u)

Vanwege het weer toch maar omgedraaid. Eerst 2 dagen onderweg naar m'n moeder (eerste stop in Bambergen, was echt een fantastische camping in een hele mooie omgeving). Wel wat regen onderweg gehad (3 weken geleden), maar wel grotendeels met open dak kunnen rijden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7IFSFAYAcwi-S2mX2ggxnVPLkl4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6yykETDULV5MENFGOj6m2wVe.jpg?f=fotoalbum_medium

Daarna heerlijk een weekje bij m'n moeder (heeft een caravan op haar terrein staan, waar we geslapen hebben) en daarna in 4 dagen naar huis. Hadden al een tijdje niet meer gekampeerd (2018 voor het laatst, 2020 en 2021 ging het om de bekende redenen niet door en in 2019 en 2022 hadden we andere plannen), maar hoe snel je weer went aan het kamperen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AY9hlJlC8c9O0o-Ao1uQwLfnHkc=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QkSC7ESKRrLVfrmAcAehMrUt.jpg?f=fotoalbum_medium

Deze twee foto's zijn rond hetzelfde gebied gemaakt (bij Passau), zit alleen 2 weken tussen :D

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:47
Bo0bz schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 14:41:
[...]

Lekker onder de luifel zitten met z'n tweeën was geen probleem. Speeltuintjes waren gewoon 'dicht', met groepen gezellig doen was klaar en hangen rond het sanitair mocht ook niet. Wat dat betreft was het wel super geregeld maar eigenlijk vreemd dat dit niet bij iedereen gewoon standaard normen en waarden zijn.
En wat is dan de norm of waarde? Gezellig met mensen kletsen mag niet meer? Het moet maar een avondklok hebben? Het is godsamme geen oorlogsgebied. En als hr dan te hard is, loop je gewoon naar de buren en vraag je of het wat zachte kan. Met wat mazzel wordt je uitgenodigd en mag je gezellig meekletsen.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
maartend schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 16:35:
En wat is dan de norm of waarde? Gezellig met mensen kletsen mag niet meer? Het moet maar een avondklok hebben? Het is godsamme geen oorlogsgebied. En als hr dan te hard is, loop je gewoon naar de buren en vraag je of het wat zachte kan. Met wat mazzel wordt je uitgenodigd en mag je gezellig meekletsen.
Ga je lekker? Dat je rond middernacht niet meer met luide stem converseert op een camping valt wel duidelijk onder normale fatsoensnormen.
Vanaf welk tijdstip precies kan je over discussiëren, maar als een tijdstip vermeld staat dan is dat vrij duidelijk. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
vso schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 15:16:
[...]

De uitdaging van wand/vloer is dat je met geluk 22mm vloer/wanddikte totaal hebt daarin slangen verwerken is nog extra uitdagend, elektrische vloerverwarming heeft andere uitdagingen en 25kg per uur per accu verwarming is voor 4 uur 100kg accu gewicht wellicht ook iets wat je niet wilt als je gewichtslimieten hebt ;)

er zijn overgens geisers en elektrische boilers , maar die zijn meer bedoelt voor douchen..

Naar zeggen zijn die diesel dingen niet zo lawaaiig en verbruiken erg weinig energie (12v accu is genoeg), en inderdaad diesel meevoeren is wellicht het enige minpunt .. maar je zal vast gas/benzine versies hebben toch ? zolang ik opties heb vind ik het allang best.
In de echte winter caravans, zoals een Kabe, kom je regelmatig de Alde vloeistof verwamingssystemen tegen.
@pirke heeft het volgens mij ook in z'n camper, die kan je wellicht wat meer vertellen over de werking en het comfort.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

205Gutmann schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 18:04:
[...]

In de echte winter caravans, zoals een Kabe, kom je regelmatig de Alde vloeistof verwamingssystemen tegen.
@pirke heeft het volgens mij ook in z'n camper, die kan je wellicht wat meer vertellen over de werking en het comfort.
Thx wist niet van het bestaan, maar beetje "ruimte" verkwistend ;) teminste dan is die 30cm breedte (200cm vs 230cm) wel erg nuttig.

https://www.martenscaravans.nl/alde-verwarming/

een verwarming is prettig maar ik zie mezelf niet 6 maanden ergens staan en/of te lang op een koude plek

Tja vanalles

• pirke
  • Laatst online: 15:10
@vso Wij hebben Alde ja, ook een dubbele bodem (verwarmde laadruimte onder de hele vloer waar ook alle vloeistoftanks in liggen).

Bij kou en vorst werkt het systeem erg fijn, je hebt geen luchtstroming maar er zitten gewoon overal radiatoren verstopt, onder alle ramen maar ook op vele andere plekken. Het opwarmen gaat niet supersnel, maar eenmaal warm blijft hij heel constant op temperatuur. Je merkt niets als de kachel aan of uit slaat aangezien de vloeistof in de buizen als warmtebuffer werkt.

Heerlijk om je bed uit te rollen en tegenover een warme radiator op de wc te gaan zitten :)

Een ander voordeel (bij een caravan niet mogelijk) is dat we tijdens het rijden de koelvloeistof door een warmtewisselaar kunnen sturen waarbij de overtollige motorwarmte aan de verwarmingsvloeistof wordt afgegeven. Gratis verwarming tijdens de rit :)

Bij strenge vorst hebben we nog de mogelijkheid om de warmte juist naar de koelvloeistof te sturen waarbij we de motor kunnen voorverwarmen zodat hij makkelijk start, maar dat hebben we nog nooit gebruikt. Daarvoor zit er ook een extra pomp in het koelvloeistof circuit (anders circuleert het niet) en die maakt best wat herrie. De optie zat er op, misschien is het ooit nodig, we zullen zien.

Verder kun je de warmtebronnen individueel schakelen:
- gas aan/uit
- 230v stroom 3/2/1kw of uit
- beide uit is puur water circuleren, waarbij een externe bron moet verwarmen (zoals de motor tijdens het rijden). Of als je de restwarmte in de boiler na het afwassen even door de camper wilt verspreiden :)

De warmtebron (gas/stroom) verwarmt de glycol, deze glycol verwarmt het boilervat. Je kan de verwarming ook gebruiken bij een lege boiler. Bij verwarmen doet het boiler water dus altijd een beetje mee, maar als de boiler uitstaat is dat effectief gewoon een warmtebuffer. Volgens mij past hij de glycol temperatuur aan afhankelijk of de boiler wel of niet aanstaat en de warmtevraag vd camper. Als de warmtevraag erg laag is schakelt de glycolpomp ook af en toe uit (of constant als er geen warmtevraag is) zodat de boiler op temperatuur blijft.

Het werkt volledig automatisch, via het scherm kun je alle nerd stats uitlezen (glycol temp, water temp, pomp, luchtfan speed voor gasverbranding, etc). Je kan hem ook programmeren zodat hij 's nachts een andere temperatuur heeft en de boiler uitzet bijvoorbeeld. Maar meestal doen we hem 's avonds en 's ochtends zelf even verstellen, soms slapen we uit, soms niet...

Afgelopen zomer hebben we ook af en toe de verwarming aan gehad, het was slechts 8 graden 's ochtends in het regenachtige zuiden. En vorige zomer in Noorwegen heeft hij ook goed z'n best gedaan in het hooggebergte. Dus ook als je in de winter niet weggaat kan het meerwaarde hebben. Maar een goede verwarming verlengd je kampeerseizoen, bij ons is het gewoon 12 maanden per jaar ;) In het voor-en najaar staat hij ook bijna dagelijks wel even aan 's ochtends.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ingenieus systeem. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Ik had er al het nodige over gelezen maar is een beetje overbodig voor mijn gebruik van de Caravelair :P
Alhoewel, als ik het doe is dat de eerste Caravelair uitgerust met een Kalde verwarming :+

@pirke Kan het Alde systeem ook voorkomen dat je bij het beklimmen van een zware bergpas dat je motor gaat koken :?

[ Voor 23% gewijzigd door aReaRe op 29-08-2023 21:19 ]

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:47
Gonadan schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 17:02:
[...]

Ga je lekker? Dat je rond middernacht niet meer met luide stem converseert op een camping valt wel duidelijk onder normale fatsoensnormen.
Vanaf welk tijdstip precies kan je over discussiëren, maar als een tijdstip vermeld staat dan is dat vrij duidelijk. :)
Als dat gebeurt loop je even langs. Of je zegt het volgende ochtend. Maar idd, sommige mensen zijn van de regels. Ik niet.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
maartend schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:08:
Als dat gebeurt loop je even langs. Of je zegt het volgende ochtend. Maar idd, sommige mensen zijn van de regels. Ik niet.
Bedoel je dan dat je je er bewust niet aan zou houden en wachten tot iemand er wat van komt zeggen?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• pirke
  • Laatst online: 15:10
aReaRe schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 20:01:
Ik had er al het nodige over gelezen maar is een beetje overbodig voor mijn gebruik van de Caravelair :P
Alhoewel, als ik het doe is dat de eerste Caravelair uitgerust met een Kalde verwarming :+

@pirke Kan het Kalde systeem ook voorkomen dat je bij het beklimmen van een zware bergpas dat je motor gaat koken :?
Kalde ken ik niet, Alde wel ;)

De warmtewisselaar is 7kW bij 20 graden deltaT met een lineaire curve (0kW bij 0 graden deltaT), dus bij 40 graden deltaT is dat 14kW en 28kW bij 80 graden deltaT... Dan wordt het wel erg warm binnen :D

Hij is dus vrij effectief om de warmte aan de koelvloeistof te onttrekken. Je moet dan wel de binnentemperatuur flink op willen laten lopen... Niet heel comfortabel. Maar in een noodgeval zeker mogelijk om een ontploffende radiator te voorkomen. Geen idee wat een normale en maximale koelvloeistof temperatuur is?

Zelfs met onze ruim 5 ton heb ik de koelvloeistof temperatuur echter nog nooit boven de helft zien oplopen, ook niet bij zomerse bergbeklimmingen. Maar waarschijnlijk is onze radiator ook groot genoeg. Scheelt weer een sauna aan de binnenkant ;)

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

De moderne koelwater temperatuur metertjes geven gewoon een midden waarde aan.
Die gaan echt niet meer omhoog bij minimaal oplopende koelwater temperatuur.
Ze gaan met het opwarmen van het water netjes naar het midden en blijven dat staan.
Bij onze BMW is het een digitaal metertje, op te roepen in de boordcomputer, hoe hard ik er ook aan trek, of laat werken met klimmen, met of zonder aanhanger.. Gewoon in het midden dat aanwijzertje.

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
vso schreef op dinsdag 29 augustus 2023 @ 18:11:
[...]

Thx wist niet van het bestaan, maar beetje "ruimte" verkwistend ;) teminste dan is die 30cm breedte (200cm vs 230cm) wel erg nuttig.

https://www.martenscaravans.nl/alde-verwarming/

een verwarming is prettig maar ik zie mezelf niet 6 maanden ergens staan en/of te lang op een koude plek
Wat dat betreft begrijp ik ook niet waarom ringverwarming op veel caravans standaard aanwezig is.
Al die slangen nemen behoorlijk wat ruimte in beslag, daarnaast zou het een stuk schelen op de aanschafprijs als je die keuze optioneel maakt.

Wij gebruiken onze caravan tot eind oktober, daarbij heb ik de ringverwarming nog nooit nodig gehad.
Onze oude caravan had een ultraheat, die werd wel eens gebruikt, maar dat kan ook prima met een los elektrisch kacheltje.
Pagina: 1 ... 191 ... 279 Laatste