[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 190 ... 252 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:13

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
JanHenk schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 22:00:
Zullen we het bij het kamperen houden ;)

Onze dochters van 3 jaar en 3 maand moesten de eerste nacht even wennen, maar ze slapen momenteel beter dan thuis (met name de baby). Ik mag dus ook op m’n eigen bed blijven..

Zit nu heerlijk buiten aan een flesje vino op de Lemeler Esch. We hebben deze vakantie begin dit jaar al gepland, maar hebben best geluk met het weer! En nog aardig wat nachtjes te gaan.

Overigens zijn wij erachter gekomen dat ook deze camping niet helemaal ons ding is. Het moet echt kleiner.. Dat gaan we zondag dus ook doen :)
Ah, wij gaan net morgen weg. Echt klein is het hier niet, maar omdat het losse velden zijn toch knus.

Sowieso is mijn ervaring dat campings met velden knusser en gezelliger zijn dan de laantjes die je in het buitenland heel veel hebt. Maar of dat oorzaak is of een gevolg van dat veel natuurkampeerterreinen veldjes hebben ben ik nog niet achter. :P

Ik moet nog wel een manier vinden om in andere landen beter te zoeken op dat type camping, dat gaat me nog onvoldoende goed af.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Komende dagen de caravan rustig inruimen, schoonmaken voor de a.s. vakantie vanaf 29 augustus. Op de bonnefooi naar Zuid Limburg (buitenland :P ) voor een 14 daagse vakantie.
Voorpret heb ik al een beetje gehad (nog wat dingen aangeschaft voor de hut).

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18:42
Gonadan schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:38:
[...]

@Drardollan wat dan wel? Want de voorspellingen zijn voor morgen nooit meer geweest dan een stevige onweersbui toch?
Geen idee, ik heb enkel wolkjes waar regen uit komt gezien in de voorspellingen.

Maar wat heeft de voorspelling van morgen te maken met wat ik regen zou noemen? De definitie van regen is vrij helder en voor iedereen gelijk toch?
Regen is een vorm van neerslag waarbij waterdruppels uit een wolk vallen. Als de temperatuur van de wolk en de lucht onder de wolk boven nul is, bestaat de wolk geheel uit water. Door botsing van waterdruppeltjes kunnen de druppels verder aangroeien. Zijn ze groot genoeg, dan vallen ze uit de wolk en regent het.
https://www.ensie.nl/knmi/regen

[ Voor 44% gewijzigd door Drardollan op 18-08-2023 18:11 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Drardollan schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 18:09:
[...]

Geen idee, ik heb enkel wolkjes waar regen uit komt gezien in de voorspellingen.

Maar wat heeft de voorspelling van morgen te maken met wat ik regen zou noemen? De definitie van regen is vrij helder en voor iedereen gelijk toch?

[...]

https://www.ensie.nl/knmi/regen
Het is meer dat ik mij een realistisch beeld probeer te vormen met wat jij ervaren hebt. Je stelt dat je hele kampeerseizoen op een, hooguit twee dagen na regen was. Dan ben ik wel benieuwd wat je ervaringen concreet waren aangezien we al geconcludeerd hadden daar er twee zeer uiteenliggende definities bestaan met het veel ertussen.
Ik bedoel het dus niet vervelend, ben gewoon benieuwd wat je nu echt meegemaakt hebt. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Gonadan schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 18:30:
[...]

Het is meer dat ik mij een realistisch beeld probeer te vormen met wat jij ervaren hebt. Je stelt dat je hele kampeerseizoen op een, hooguit twee dagen na regen was. Dan ben ik wel benieuwd wat je ervaringen concreet waren aangezien we al geconcludeerd hadden daar er twee zeer uiteenliggende definities bestaan met het veel ertussen.
Ik bedoel het dus niet vervelend, ben gewoon benieuwd wat je nu echt meegemaakt hebt. :)
Gemiddeld 12 uur per dag regen in de zomervakantie noem ik geen mooi weer. Variërend van uren motregen tot heftig noodweer inclusief stevig onweer.

Voorseizoen eind maart en heel april geen droog weekend gehad (inclusief Pasen e.d.). Mei begon heel nat, maar na bevrijdingsdag knapte het gelukkig op en werden mei en met name juni gelukkig wel mooi.

Ik heb nergens gezegd dat mijn hele kampeerseizoen regen had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Drardollan schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 18:39:
[...]

Gemiddeld 12 uur per dag regen in de zomervakantie noem ik geen mooi weer. Variërend van uren motregen tot heftig noodweer inclusief stevig onweer.

Voorseizoen eind maart en heel april geen droog weekend gehad (inclusief Pasen e.d.). Mei begon heel nat, maar na bevrijdingsdag knapte het gelukkig op en werden mei en met name juni gelukkig wel mooi.

Ik heb nergens gezegd dat mijn hele kampeerseizoen regen had.
Oh dat haalde ik uit je opsomming, maar als ik nu lees dan was het na de eerste vier weken in het voorseizoen wel droog en daarna regen? Wel de hele zomervakantie zie ik.

Het scheelde nogal per regio de afgelopen weken. Wij hebben de eerste twee weken ook niet gehad wat men echt zomerweer noemt, maar gelukkig genoeg droge perioden om te doen wat je wilt. Maar bepaalde delen van Europa waren écht de sjaak.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:00
Ozzie schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:57:
Nog leuke camping tips in de Vogezen trouwens? Ik wil daar volgend jaar eigenlijk heen, wilde eigenlijk dit jaar al die kant op rijden toen we erachter kwamen dat het op onze camping in Nederland een week zou gaan regenen maar de weervoorspellingen daar waren niet veel beter dus toen maar helemaal naar de Ardeche gereden.
https://camping-lestrexons.com/

Zijn we in 2018 geweest. Toen was het Nederlandse echtpaar met begonnen. Klein, er zijn paar kleinere veldjes, een groot veld en wat plekken met wat meer privacy, veel Nederlanders.
Onze jonge kinderen hadden het erg naar hun zin. Ik vond het ook wel aardig, maar ik had m'n racefiets mee ;)

Hier was ik trouwens in 2013
http://www.campingdumoulin.fr/
Geen idee hoe dat nu is, maar destijds meer dan prima voor ons een onze baby. Paar honderd meter verderop was ook een camping, maar was vol toen we aankwamen. Op deze was ruimte genoeg en kostte toen geen drol; 13 euro per nacht voor 3 personen met vouwwagen.
Koelde daar trouwens best aardig af in de avond. En dat op 'slechts' 250m hoogte.

[ Voor 21% gewijzigd door Adam1980 op 18-08-2023 18:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Zo, vandaag opbreken en ik zelf niet droog blijven zo drukkend warm als het is. :D
Helaas zat zoals verwacht de voorspelling ernaast en waren er vanochtend toch nog buien. Nu is die tent zo droog maar het gras vaak niet en dat spul is toch wel handig bij het opvouwen van zaken.
Nou ja thuis drogen kan altijd nog maar ik ga hier zo lang mogelijk blijven in de hoop dat het thuis niet meer hoeft.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

ik heb zo'n alu pannenset

https://www.blokker.nl/re...et---4-delig/1759880.html

maar dit is uit jaar kruik en ik heb het idee dat het aluminum echt "soepel" is geworden waardoor een zware last en een goeie tang niet meer effectief is ..

ik vind heel veel pannensetjes met handvaten maar alles is "klein" met vaste handvaten en alles heeft eigen deksel .. die kan ik ook bij de action voor weinig scoren. maar neemt wellicht meer ruimte in dan gewenst.

wat zou nu een goed multifunctioneel pannensetje zijn ? (4 personen)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-05 13:06
We zijn er uit: we willen een vouwwagen gaan kopen. Proef gekampeerd met zo’n ding deze zomer en beviel goed met een Jamet Louisiana.

Nu begint de grote zoektocht. Veel mensen zetten nu hun vouwwagen op Marktplaats want het seizoen is voorbij. Ik zie door de opties het bos niet meer en hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen:

- Wat zijn typische zaken/gebreken waar je op moet letten tijdens de aanschaf?
- elke vouwwagen producent adverteert dat hun wagen “nu nog sneller inklapt!”. Zit er nou echt veel verschil tussen een vouwwagen van dit jaar en eentje van 5 jaar geleden? Nog bepaalde zaken om op te letten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:24
@Muncher Ik weet niet waar je woont, maar ga anders een inspiratie opdoen bij De Wit in Schijndel of een andere vouwwagen dealer. Zij hebben vaak veel verschillende uitvoeringen staan, dan kun je kijken wat het beste bij jullie past. Vervolgens kun je wat gerichter zoeken.
@Gonadan kan je vast wat tips geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
vso schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 13:08:

maar dit is uit jaar kruik en ik heb het idee dat het aluminum echt "soepel" is geworden waardoor een zware last en een goeie tang niet meer effectief is ..

ik vind heel veel pannensetjes met handvaten maar alles is "klein" met vaste handvaten en alles heeft eigen deksel .. die kan ik ook bij de action voor weinig scoren. maar neemt wellicht meer ruimte in dan gewenst.

Tefal pannen voor thuis.
https://www.coolblue.nl/p...q1Plc-WRRh8IaAnZQEALw_wcB
Als voorbeeld. Wij hebben 8 pannen met 2 aanvatters bij Amazon.fr gekocht, 2e kans voor 80 euro.
Daarvan nemen we er 4 mee. Werkt heel goed voor ons. Belangrijk vond ik dat er goede aanvatters bij zitten, dat zijn deze.
Af en toe een beetje passen en meten op het fornuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzie
  • Laatst online: 21:36
Ik heb gewoon een pannenset van de Ikea voor op de camping, die campingsetjes word ik nooit echt blij van. Kost wel iets meer ruimte,ml maar dat is dan maar zo.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
Muncher schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 14:00:
We zijn er uit: we willen een vouwwagen gaan kopen. Proef gekampeerd met zo’n ding deze zomer en beviel goed met een Jamet Louisiana.

Nu begint de grote zoektocht. Veel mensen zetten nu hun vouwwagen op Marktplaats want het seizoen is voorbij. Ik zie door de opties het bos niet meer en hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen:

- elke vouwwagen producent adverteert dat hun wagen “nu nog sneller inklapt!”. Zit er nou echt veel verschil tussen een vouwwagen van dit jaar en eentje van 5 jaar geleden? Nog bepaalde zaken om op te letten?
Is al veel over geschreven in dit topic, door mij, @Gonadan en andere kampeerders.

Belangrijk is dat je eerst een selectie maakt in type vouwwagen (zijn er grofweg drie). De meeste merken hebben van ieder type wel een wagen in het assortiment. Gewoon wat winkels langs, laat je informeren.

Daarna toch een kwestie van budget bepalen en kijken wat daar binnen valt.

Ritsen, staat van het doek (zijn er al wat slijtageplekken), leeftijd banden (zijn ze heel oud, zou ik de hele wagen links laten liggen bijvoorbeeld). Vraag ook zeker de verkoper naar eventuele gebreken.

Verder is er geen enorme revolutie geweest maar is het vooral evolutie. Sommige merken hebben ieder jaar wel wat nieuwe dingen. Soms is iets significant verbeterd in een bepaald jaar, maar zonder merk en type kunnen wij je daar niet bij helpen.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:43
We hebben vorig jaar een nieuwe vouwwagen aangeschaft. Toen ook gekeken naar een 2e hands. belangrijkste verschillen met een nieuwe vs paar jaar oud voor ons model (Trigano Odyssee) betrof geloof ik wat kleine wijzigingen in de keuken (niet belangrijk), maar een grotere wijziging waardoor je hem zonder op te zetten veel makkelijker kon inladen (oa gasveren en meer hoogte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muncher
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-05 13:06
JanHenk schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 15:40:
[...]

Is al veel over geschreven in dit topic, door mij, @Gonadan en andere kampeerders.

Belangrijk is dat je eerst een selectie maakt in type vouwwagen (zijn er grofweg drie). De meeste merken hebben van ieder type wel een wagen in het assortiment. Gewoon wat winkels langs, laat je informeren.

Daarna toch een kwestie van budget bepalen en kijken wat daar binnen valt.

Ritsen, staat van het doek (zijn er al wat slijtageplekken), leeftijd banden (zijn ze heel oud, zou ik de hele wagen links laten liggen bijvoorbeeld). Vraag ook zeker de verkoper naar eventuele gebreken.

Verder is er geen enorme revolutie geweest maar is het vooral evolutie. Sommige merken hebben ieder jaar wel wat nieuwe dingen. Soms is iets significant verbeterd in een bepaald jaar, maar zonder merk en type kunnen wij je daar niet bij helpen.
Bedankt voor de tips! Ik ga eerst maar eens kijken wat de drie modellen zijn.

Ik heb wel gezocht maar veel van de info is versnipperd. Misschien een idee om er een vastgepinde post van te maken?

Ik zal in ieder geval jou specifieks posts en nalopen net als die van Gonadan.

[ Voor 3% gewijzigd door Muncher op 19-08-2023 16:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinique
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-05 12:43

Het hangt erg af van je wensen. Hoeveel slaapplaatsen bijvoorbeeld. Er zijn vouwwagens waarbij alleen het slaapgedeelte uitvouwt en je daarna alsnog een tent moet opzetten met stokken, grondzeil inritsen etc.
Met of zonder keukentje?
Wij hebben bewust voor een vouwwagen gekozen waarbij het slaapgedeelte en voortent uitklappen zonder dat je met stokken in de weer moet. Dit noemen ze volgens mij het 1-2-3 systeem. Zodoende kunnen we hem voor een overnachting in no time opzetten en de volgende dag (evt nat) weer inklappen. Recent nog 2x zo gedaan. 1x onderweg voor een overnachting en 1x in het donker aangekomen. Snel een beetje waterpas zetten, slaapgedeelte naar de zijkant openklappen, voortent naar voren openklappen. Evt nog een haring op de hoeken en slapen. De volgende dag weer inklappen of evt verder netjes opzetten met luifel grondzeil etc.
Wat ik ook erg belangrijk vind is de laadruimte, bij onze wagen kun je de tent dichtgeklapt laten en dan de kar op de lange zijde openklappen en zo thuis al je zooi inladen (Dat heet Easy load oid). Staat de tent eenmaal op de bestemming kun je via de binnenkant van de tent het matras omhoogklappen en heb je ook toegang tot die laadruimte. Ideaal!
Wij hebben dan weer geen keuken, maar die hadden we al vanuit ons Falco-tent-tijdperk dus we missen hem eigenlijk ook niet.
Verder; zijn de matrassen een beetje fris? Is de tijk te wassen, kun je de binnententen evt geheel in de wasmachine gooien?

Edit: Oh ja, een fietsendrager, voor ons was dat ook een must. Evt voor op de dissel of bovenop de wagen, in het laatste geval moet hij er wel af als je hem open wilt klappen…

[ Voor 3% gewijzigd door Martinique op 19-08-2023 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

*knip* Offtopic en/of verkeerd topic.

[ Voor 82% gewijzigd door Yorinn op 19-08-2023 22:00 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980

Heb je hier al gekeken en misschien al je vraag gesteld?
https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?action=forum

Grofweg 3 typen vouwwagen ken ik niet direct, maar als ik een gok mag nemen:
Markiesmodel
Dubbelklapper
Enkelklapper(?), heb ik combi camp country

En vervolgens tal van varianten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Adam1980 schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 18:41:
[...]

Heb je hier al gekeken en misschien al je vraag gesteld?
https://www.vouwwagenclub.info/forum/index.php?action=forum

Grofweg 3 typen vouwwagen ken ik niet direct, maar als ik een gok mag nemen:
Markiesmodel
Dubbelklapper
Enkelklapper(?), heb ik combi camp country

En vervolgens tal van varianten.
Markiesmodel zegt mijn dan weer niet direct zoveel, maar ik zie inderdaad wel drie types;
- Dubbelklapper, met twee bedden, twee ondertenten (Cabanon Mercury, Trigano Galleon)
- Enkele klapper met twee bedden (Jamet Jametic, Trigano Odyssee, Combi-camp Flexi)
- Enkele klapper met één bed (Trigano Alpha, Combi-camp Country, Cabanon Malawi, diverse Campooz modellen, etc.)

Daarbinnen heb je wel diverse varianten, vooral die laatste is er in veel variaties. Harde deksel of kuip, bed overdwars of juist in de lengte, etc.

Afhankelijk van je wensen lijkt het me handig daar eerst een schifting in de maken, dan valt er al een hoop af.

Bovenstaande indeling heb ik zelf wat gemaakt, maar je ziet dat diverse merken in twee van de drie en soms in alledrie wel keuzes hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Adam1980
JanHenk schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 18:52:
[...]

Markiesmodel zegt mijn dan weer niet direct zoveel, maar ik zie inderdaad wel drie types;

- Enkele klapper met twee bedden (Jamet Jametic, Trigano Odyssee, Combi-camp Flexi)
Dit zou ik (en enkele anderen) het markiesmodel noemen: je klapt de vouwwagen over de lengte open, al dan niet een harde deksel, vervolgens sta je aan de achterkant van opengeklapte vouwwagen en trek je de tent over je heen (als ware het een markies). Camplet heeft alleen maar modellen die zo werken.

Maar kijken naar wat er is, is wel een belangrijke eerste stap. Vouwwagenspecialist in Boxtel het een aantal verschillende merken nieuw in de showroom. En, afhankelijk van het aanbod natuurlijk, meestal ook veel 2e hands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

je hebt 3 varianten ..
- snelklappers (bv holtkamper)
- de snelle trekker(s) 3 dagen hier 3-7 dagen daar ..
- ik blijf lekker op 1 plek nadat ik gearriveerd ben (beter vertaalt is ik neem alles mee behalve mijn (zwem)bad)

Een jamet valt voor mij betreft in de laatste categorie, zijn goedkope vouwwagens maar wel veel ruimte nadat je uitgeklapt bent. en je moet bv de (berm)keuken verplaatsen

in de 2de categorie is alles wat je met paar handeling(en) uitvouwt en klaar bent .. maar (berm)keuken zit op een vaste plek (lees zit vast)

de 1ste holtkamer is vrij duur/waardevast en supersnel opengeklapt en verplaatsbare (dissel)keuken

Bij aanschaf let je gewoon altijd op het tentdoek & ritsen gaat alles soepel geen "donkere" vlekken bv is hars verwijderd en vogelpoep verwijderd je ziet wel vage sporen natuurlijk .. zwarte plekken (het weer erin) = weglopen. zijn de tentstokjes recht (ook wel handig) maar vervangbaar.. matrassen kunnen pretvlekken hebben oid .. dus even 2 kanten bezichtigen .. maar ze zijn vervangbaar.

extra's zijn altijd handig .. (genoeg haringen + diverse soorten)

Waar ga je stallen ?? (zoek eerst een stalling die nog plek heeft) en bv een hard deksel (gesloten bak) is wel fijn als je bv bij de boer stalt anders heb je muizen die het tentdoek opvreten ..

ik zou roadmaster (vergelijkbaar met jamet) wel adviseren om te bekijken

https://www.vouwwagenclub.info/ heeft een lijst met merken, en registeer je daar .. als je alle bovenstaande dingen op een rijtje hebt en dat aangeeft in een post denk ik echt wel dat ze daar je verder op weg kunnen helpen :)

Tja vanalles

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-05 12:03
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ekK3bVxgc1MPD0szZffCaSluFTs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U3VzRCleOzrECOKuJHZzC1Ia.jpg?f=fotoalbum_large

Morgen trekken we weer verder. Prachtige omgeving de Pyreneeën.

[ Voor 20% gewijzigd door twowheeler op 19-08-2023 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
vso schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 13:08:

Ja goede vraag. Wij doen het al vijftien jaar met een compact setje van Tefal wat lijkt op zoiets: https://www.obelink.nl/beaver-dolomia-22-plus-pannenset.html
Alleen hadden wij een pan minder. Lekker licht en compact en werkt prima voor op de camping.

Ons setje wordt wel wat minder nu. Deuken, krassen, krom, grijper kwijt (dan maar wasknijpers) en de laag begint wat af te brokkelen door het krassen.
Nu zit ik in dubio of ik geen 'echte' pannen mee wil nemen, bijvoorbeeld braad- of koekenpan, omdat er tegenwoordig met de vouwwagen gaan. Dat neemt echter snel significant meer ruimte in en het heeft ook wel iets van charme om met zo'n compact setje te klooien.

Maar ik dit moment zou ik iets als degene die ik hierboven link aanraden. Daar kan je echt heel veel mee. (ik heb wel de safari chef 2 ernaast voor grillen en broodjes/pizza op de steen)

Voor wat meer kwaliteit:
https://www.bever.nl/p/gs...uMTY5MjUyNTMyOC4wLjAuMA..

Of zoiets, ook wel handig met vaste handvatten:
https://www.bever.nl/p/bl...uMTY5MjUyMTU5OC4wLjAuMA..

[ Voor 16% gewijzigd door Gonadan op 20-08-2023 11:55 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

leuk :(
Afbeeldingslocatie: https://kampeeroase.nl/wp-content/uploads/2019/03/PGEASYVUL.jpg
Blijkbaar "einde oefening" geen statiegeld meer .. deze worden niet meer terug ingenomen (alleen als afvoer metalen behuizing)

Wilde een 2023 tank even omwisselen .. zat nog wat gas in maar meh dan maar vulling betalen .. niet dus.
ziet er goed uit, vind het wel wat prijzig mijn ervaring met tefal anti-aanbak is dat het toch snel krast/beschadigd .. niet handig in een kastje onderweg of tussen tent en sanitair gebouw. ;) recent aangeschafte tefal pannen zitten nu al krassen op.
Ozzie schreef op zaterdag 19 augustus 2023 @ 15:34:
Ik heb gewoon een pannenset van de Ikea voor op de camping, die campingsetjes word ik nooit echt blij van. Kost wel iets meer ruimte,ml maar dat is dan maar zo.
Gaat niet om de prijs maar "compactheid" lees bij voorkeur plat deksel of dubbelfuntie(s), de pannen kan je ook naast deksel als bord gebruiken, al is aluminium en mes ook niet ideaal.
Gonadan schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 10:22:
Ja goede vraag. Wij doen het al vijftien jaar met een compact setje van Tefal wat lijkt op zoiets: https://www.obelink.nl/beaver-dolomia-22-plus-pannenset.html
Alleen hadden wij een pan minder. Lekker licht en compact en werkt prima voor op de camping.
Die losse handgrepen "tangetjes" heb ik in 2 vormen de metalen die ik erbij kreeg + zoals de link van Adam1980 die werkt best fijn maar daarmee moet je niet een watergevulde pan optillen dan zijn 2 oren beter zit ik me zo te bedenken, denk dat een ikea pan wellicht niet eens zo'n slecht idee is als aanvulling.

Dank voor de links mensen !

denk dat ik https://www.amazon.nl/gp/product/B00DU4MB28/ref=sw_img_1 gaanschaffen .. zelf een vierkant doosje oid eromheen fabrieken voor eveneens pizza/steen en gietijzeren plaat oid .. misschien wel handig .

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Voordat ik in ga op je vragen even de basis.
Waarom willen jullie een vouwwagen? Zijn er andere kampeermiddelen om bepaalde redenen afgevallen? Of verwacht je bepaalde voordelen van een vouwwagen ten opzichte van andere kampeermiddelen?
Dan is het goed om die argumenten vast op een rijtje te zetten (als je het hier doet kunnen we meedenken) want er zit veel variaties in vouwwagens en je wilt dan zeker weten dat je alle vinkjes zet.
Dus waarom vouwwagen? Ruimte? Makkelijk verplaatsen? Tentgevoel? Bed?

Daarnaast, heb je al een natte vinger budget in gedachten? We kunnen namelijk met Holtkamper of Aart Kok (mijn grote liefde) aan komen zetten maar die zijn meteen aardig aan de prijs.

Veel is al genoemd, maar ik zou altijd vragen of ze hem met je op willen zetten. Je krijgt dan direct een goed beeld hoe het moet, vaak al wat tips, en je kunt zien hoe zij ermee omgaan (met beleid of gewoon lomp).

Oude banden is niet per se erg, we zagen hier al verschillende meningen over hoe lang je ermee kunt doen, maar het kan wel een teken zijn van zuinig onderhoud. Wij hadden ook wel wat reparatieplekken en een lelijke poetsvlek, maar zolang de verkoper daar gewoon transparant over is moet je gewoon kijken of het niet écht stuk of lek is. Het is toch tweedehands, wil je geen gebruikssporen dan moet je nieuw kopen.
Voor mij is het het belangrijkste dat de vorige eigenaar een liefhebber was en niet een rouwdouwende Sjonnie die lekker in zijn voortent zat te frituren.
Het is allemaal subjectief en meer afhankelijk van merk en model dan generaties.
Die van mij staat voor een enkele overnachting in een kwartier van afkoppelen tot zitten met een biertje.
Ga ik langer blijven dan wil mijn dochter haar eigen cabine dus achtertent eraan, ik wil dan ook graag de luifel dus die er even aan ritsen. Waait het dan is het wagenschort tegen tocht ook wel weer fijn. Allemaal geen grote handelingen maar het telt wel op. En zoals je een vouwwagen in de showroom vindt is nooit zoals ze het met de stopwatch hebben gemeten, dan is er altijd extra gedaan.

Het model is veel belangrijker. De Jamet die je noemde is een klassiek model, ik noem dat een tetrisvouwwagen. Die zijn aardig wat werk in opzetten met stokken en dergelijke maar daar krijg je wel een zee van ruimte in een ruime bungalowtent voor terug.
Echt snel kan je zo'n model echter nooit noemen, ongeacht wat de fabrikant zegt. Verschillen tussen generaties moet je echt opzoeken en kijken wat dat in de praktijk zou doen. Daar is ook niet iets algemeens over te roepen. Kijk vooral ook YouTube filmpjes van interessante modellen, dat geeft echt een goed beeld.

Je merkt al dat men een aantal categorieën probeert te vormen maar dat daar al snel verwarring over komt. Het type kan een basis qua richting geven maar zegt lang niet alles over andere eigenschappen. Die van mij noemen ze 'snelklapper' (ook maar zo'n term) maar is te krijgen met en zonder vaste keuken, en een model wat er op lijkt van een ander merk heeft weer een losse keuken. Je moet echt specifiek gaan kijken wat je daarin zoekt.
En dan merk je dat veel termen niet universeel zijn of van een merk komen. Zo is het eerder genoemde 'easy load' bij mij 'laden & lossen', maar uiteindelijk wil je weten of je bij de bagage kan als hij niet opgezet is.

Een lang verhaal kort:
Ga heel goed nadenken wat je eisen zijn en waarom je dit graag wilt. Ga daarna kijken naar allemaal merken en modellen en de verschillen ontdekken. Leg die langs je wensen tot je tot een shortlist komt. Houd er rekening mee dat je onderweg weer tot nieuwe inzichten en wensen komt.
En het belangrijkste: overhaast het niet. Het is zonde als je straks geld kwijt bent aan een vouwwagen, verzekering en stalling terwijl je blijer was geweest met een ruime bagagekar voor je tent en spullen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
vso schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 11:12:
Die losse handgrepen "tangetjes" heb ik in 2 vormen de metalen die ik erbij kreeg + zoals de link van Adam1980 die werkt best fijn maar daarmee moet je niet een watergevulde pan optillen dan zijn 2 oren beter zit ik me zo te bedenken, denk dat een ikea pan wellicht niet eens zo'n slecht idee is als aanvulling.
Verschilt ook weer per type. Zo'n tefalset is niet duur maar de grijper mag de pan ook weer niet beschadigen, dus krijg je van die net niet grip inderdaad. Daarom vind ik die van Bever interessanter.

@vso
Deze dus, ik had per ongeluk twee keer dezelfde gelinkt in mijn vorige post.

[ Voor 19% gewijzigd door Gonadan op 20-08-2023 11:57 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-05 22:50
vso schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 11:12:
leuk :(
[Afbeelding]
Blijkbaar "einde oefening" geen statiegeld meer .. deze worden niet meer terug ingenomen (alleen als afvoer metalen behuizing)

Wilde een 2023 tank even omwisselen .. zat nog wat gas in maar meh dan maar vulling betalen .. niet dus.
Moet ook zeggen dat ik de 5 KG variant ook helemaal niet ken.. Wij hebben die van 6 KG, 1tje tot 2025 en 1 tot 2027. Ben van plan 1 van 6 KG om te wisselen naar 9.5 KG als hij eens leeg is.. Denk dat we met de camper wel iets meer gas gaan verbruiken straks dan met de caravan. Maar met de caravan hebben we +/- 90 nachten met een 6 KG fles gedaan en die is nog steeds niet leeg.. En hebben toch dagelijks gas gebruikt om te koken, of thee te zetten, af en toe de verwarming aan..

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
5 kg propaan of 6kg butaan. De blauwe variant van primagaz was een alternatief voor de reguliere groene propaanflessen. Die groene werken met keuringsjaren en die blauwe met statiegeld. Komt onder de streep op hetzelfde neer maar primagaz kon er zo aan verdienen. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Gonadan schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 11:54:
[...]

Verschilt ook weer per type. Zo'n tefalset is niet duur maar de grijper mag de pan ook weer niet beschadigen, dus krijg je van die net niet grip inderdaad. Daarom vind ik die van Bever interessanter.

@vso
Deze dus, ik had per ongeluk twee keer dezelfde gelinkt in mijn vorige post.
je bedoelt de GSI (niet bever website toch ;) )

maar zereneus --> die ziet er beter uit ik zou voor de large gaan (3 tientjes duurder + grote pot heeft handvaten) even paar YT filmpjes bekeken en moet zeggen dat ik niet meteen happy ben met het klik systeem / handvat maar deze set staat wel meteen op plek 1 van "want to have"

thx (y) intressant setje
TgR_KILLER schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 12:57:
[...]
Moet ook zeggen dat ik de 5 KG variant ook helemaal niet ken.. Wij hebben die van 6 KG, 1tje tot 2025 en 1 tot 2027. Ben van plan 1 van 6 KG om te wisselen naar 9.5 KG als hij eens leeg is.. Denk dat we met de camper wel iets meer gas gaan verbruiken straks dan met de caravan. Maar met de caravan hebben we +/- 90 nachten met een 6 KG fles gedaan en die is nog steeds niet leeg.. En hebben toch dagelijks gas gebruikt om te koken, of thee te zetten, af en toe de verwarming aan..
licht aan je accu-pack, dieselheater enzv .. ik ga mijn gasverwarming de caravan uit mikken in nood zou ik liever een dieselheater hebben.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
vso schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:16:
[...]

je bedoelt de GSI (niet bever website toch ;) )

maar zereneus --> die ziet er beter uit ik zou voor de large gaan (3 tientjes duurder + grote pot heeft handvaten) even paar YT filmpjes bekeken en moet zeggen dat ik niet meteen happy ben met het klik systeem / handvat maar deze set staat wel meteen op plek 1 van "want to have"

thx (y) intressant setje
De medium is qua formaat gelijk aan mijn Tefal set maar als je groter nodig hebt kan large ook natuurlijk.
Ik ben blij met de beperkte afgietbreedte, dat is bij mij nu flink met nog gaten ernaast ook.
Het handvat klikt inderdaad niet zo makkelijk als een grijper maar hij is wel veel steviger, ik zou ermee durven gieten. Volgens kampeermeneer is het gewoon even wennen maar ik zou het wel even in het echt willen voelen denk ik.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Laatst online: 29-05 16:43
Afbeeldingslocatie: https://images.blokker.nl/2170000/large/2177784-5fcfa290.jpg

Smal en hoog, fijne pasta pan voor een krap fornuis :)

En als er geen geschikte gelegenheid is om af te gieten kan het water in de pan afkoelen voordat we het in de gootsteen gooien (kokend water is niet fijn voor de buizen).

https://www.blokker.nl/pa...5.2l---judge/2177784.html

[ Voor 10% gewijzigd door pirke op 20-08-2023 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Dat is meer een pan voor thuis, pakt in zijn eentje twee keer zoveel ruimte als de eerdere genoemde setjes. Het principe is wel handig, dat zeker.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-05 12:55
Pannen? Ik zweer bij GSI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Ruimte is geen probleem ;)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ik snap dat je graag over je camper wilt vertellen maar er was nu een vraag en gesprek binnen een zekere context. :>

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
De pan heeft niks met onze camper te maken, vooral een smalle hoge pan is erg praktisch op kleine camping fornuizen. Het ingebouwde vergiet is daarbij ook erg handig.

En als je ruimte te kort komt kun je de binnenkant gewoon opvullen met bekers, bestek, handdoeken etc. Dan is hij opeens een stuk efficiënter ;)

[ Voor 30% gewijzigd door pirke op 20-08-2023 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

pirke schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 14:26:
[Afbeelding]

Smal en hoog, fijne pasta pan voor een krap fornuis :)

En als er geen geschikte gelegenheid is om af te gieten kan het water in de pan afkoelen voordat we het in de gootsteen gooien (kokend water is niet fijn voor de buizen).

https://www.blokker.nl/pa...5.2l---judge/2177784.html
OMG €130 euro voor één pasta pan :F :X Ik kook wel macaroni in mijn Primus pannen.

Afbeeldingslocatie: https://www.kampeerwereld.nl/custom/page/page_content_img/710492/19416_primus-campfire-cookset-s-s-large.jpeg?width=1000&height=1000

Inclusief hoes.

€99 euro voor 3 pannen en deksels.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
@vso ik heb zojuist bij de lokale Bever die GSI sets in het echt bekeken. De grijper werkt best fijn, simpele schuifklik, ging mij direct soepeler af dan wat ik op YouTube zag. Stevig genoeg voor een volle pan.
De set is echt licht, deksels zelfs van kunststof dus niet heet bij afgieten. Past mooi in elkaar en de rubberen randen beschermen de boel een sluiten de deksel mooi af.
Voordeel boven mijn vorige set is de geribbelde bodem, scheelt weer glijdende pannen wanneer mijn kar weer eens niet waterpas staat. :+

Enige nadeel is dat de plastic deksels officieel niet gemaakt zijn op heet vet, dus niet te gebruiken als deksel boven vol gas bakken. Aangezien het ergste op dat vlak wat vlees bakken in de hogere pan zal zijn voordat ik er meer meuk bij gooi denk ik niet dat daar een probleem voor mij ligt.

Ben zelf gedaan voor medium omdat die iets kleiner is dan mijn oude dat, de large is duidelijk groter en dat wordt wel erg krap op het kooktoestel.

En aangezien ik graag een lokale winkel wil behouden heb ik hem meteen meegenomen, en omdat ik dikke korting kreeg. O-)

[ Voor 5% gewijzigd door Gonadan op 20-08-2023 19:33 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
aReaRe schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 19:30:
[...]

OMG €130 euro voor één pasta pan :F :X Ik kook wel macaroni in mijn Primus pannen.

[Afbeelding]

Inclusief hoes.

€99 euro voor 3 pannen en deksels.
RVS is niet goedkoop. Al bestaan er ook wel goedkopere RVS pannen, maar die hebben dan weer geen ingebouwd vergiet.

Edit. Een jaar geleden heb ik er 90 euro voor betaald.

[ Voor 5% gewijzigd door pirke op 20-08-2023 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

pirke schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 18:36:
De pan heeft niks met onze camper te maken, vooral een smalle hoge pan is erg praktisch op kleine camping fornuizen. Het ingebouwde vergiet is daarbij ook erg handig.

En als je ruimte te kort komt kun je de binnenkant gewoon opvullen met bekers, bestek, handdoeken etc. Dan is hij opeens een stuk efficiënter ;)
Je kan het vergiet erin makkelijk vinden, (al zou ik voor fijnmazig gaan) maar de hoogte kan wel een uitdaging vormen in bankjes/kasten enzv ..

Daarbij smal / hoog is niet de meest ideale combinatie op een relatief onstabiel platform dat zich binnen/buiten bevind .. en daarbij kleine gootsteen. ongeacht de temp .. zou toch standaard huis/tuin pvc verwachten met idem lijm verbinding(en) dus kwa temperatuur is valt dat wel .. maar afgieten doe ik zelf eerder in de emmer of als er een waterkraan is daar in de afvoerput

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

pirke schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 19:40:
[...]

RVS is niet goedkoop. Al bestaan er ook wel goedkopere RVS pannen, maar die hebben dan weer geen ingebouwd vergiet.

Edit. Een jaar geleden heb ik er 90 euro voor betaald.
Die Primus pannen en deksel zijn ook RVS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TgR_KILLER
vso schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 13:16:

licht aan je accu-pack, dieselheater enzv .. ik ga mijn gasverwarming de caravan uit mikken in nood zou ik liever een dieselheater hebben.
Ja dieselheater hadden wij niet, sowieso zou ik dat nooit in de caravan willen... Gas heb ik toch al bij voor koken, waarom dan ook nog een dieseltank inbouwen. Gasverwarming was voor nood prima, maar 99% van de tijd gewoon een electrisch kacheltje, maar goed dat zou toch steeds minder gebruikt worden denk ik aangezien electra overal op de bon gaat xD

Ik had ook liever een diesel heater in de camper, maar goed dat zit er nou eenmaal niet in. En heb andere dingen hoger op de prio lijst staan, dus misschien over 5 jaar ofzo :+

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Gonadan Nog een beetje droog in kunnen pakken? Volgens mij was het gisteren behoorlijk regenachtig in Limburg.

Het gras is hier bij aankomst in ieder geval prima ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
JanHenk schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 22:12:
@Gonadan Nog een beetje droog in kunnen pakken? Volgens mij was het gisteren behoorlijk regenachtig in Limburg.
Redelijk, maar niet echt. Er kwam elke twintig minuten toch weer een klein pisbuitje over. Niet dat je er echt nat van werd maar wel genoeg om niet gerust te zijn dat het droog genoeg is voor de stalling.
Heb dus vandaag de boel thuis open geklapt en van de nood en deugd gemaakt. De boel maar eens uitzuigen en een kuub klei van kuipzeil en grondzeil poetsen.
Het gras is hier bij aankomst in ieder geval prima ;)
Als je een plek met gras had wel ja. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Wij hebben vorige week een 2017 Trigano Odyssee op de kop getikt. Na zes jaar kamperen met de Kampa Croyde opblaastent wilden we graag wat minder spullen heen en weer sjouwen van en naar zolder en wat sneller vertrek-klaar te zijn.

Nu dus vier slaapplekken met een matras en lattenbodem, en een vijfde slaapplek in een hangtentje onder het uitklapdeel. Ruime keuken, redelijk ruime laadbak met easy-pack systeem waardoor we makkelijk thuis kunnen inpakken. In principe passen al onze kampeerspullen (minus kleding en koelkast) erin. Ook nog een fietsendrager op de dissel en een imperiaal, zodat we alle fietsen kunnen meenemen, al wil ik hem eerst eens wegen om te kijken of hij niet te zwaar wordt voordat ik hem vol laad met fietsen.

Vorig weekend al even twee dagen weggeweest om hem uit te proberen, en dat beviel uitstekend. Nu bezig met uitzoeken wat we er allemaal standaard in de klapkar willen laten liggen, zodat we in principe alleen kleding en koelkast in de auto hoeven te gooien om op pad te gaan :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OjKQo01skxXSKVmdhR0mdGSOi9A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uo7EIJfJxolEud78FhpX5l0D.jpg?f=fotoalbum_large

De footprint van deze wagen is wat kleiner dan die van de tent, terwijl hij wat meer zitruimte onder de luifel biedt, dus we kunnen nu eventueel ook wat makkelijker op wat kleinere plekjes staan :)

[ Voor 21% gewijzigd door eamelink op 20-08-2023 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

TgR_KILLER schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 21:38:
[...]

Ja dieselheater hadden wij niet, sowieso zou ik dat nooit in de caravan willen... Gas heb ik toch al bij voor koken, waarom dan ook nog een dieseltank inbouwen. Gasverwarming was voor nood prima, maar 99% van de tijd gewoon een electrisch kacheltje, maar goed dat zou toch steeds minder gebruikt worden denk ik aangezien electra overal op de bon gaat xD

Ik had ook liever een diesel heater in de camper, maar goed dat zit er nou eenmaal niet in. En heb andere dingen hoger op de prio lijst staan, dus misschien over 5 jaar ofzo :+
Dieselheater is volgens mij gewoon een uitlaat naar buiten en eigen inlaat .. met alleen warmte naar binnen .. toch ?

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:31

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

vso schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 23:38:
[...]

Dieselheater is volgens mij gewoon een uitlaat naar buiten en eigen inlaat .. met alleen warmte naar binnen .. toch ?
De meeste dieselheaters zuigen lucht vanuit de leefruimte langs de verbrandingskamer en blazen die verwarmde lucht dan weer terug de leefruimte in. De uitlaat blaast gewoon naar buiten.

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smurf
  • Laatst online: 21:22

Smurf

Detri

pirke schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 18:36:
Hier kwam ik ook heeel snel achter nadat wij onze caravan gekocht hadden. Onze kampeeruitrusting is ooit begonnen met het lichtgewicht spul wat nog op zolder lag bij mn ouders. En op een MRI Whisperlight, of ander lichtgewicht kooktoestel heb je juist liever een bredere pan omdat dat efficienter is.

De Whisperlights werden later wel vervangen door een 2-pits campinggasstel, maar die was ook ruim zat. Ik had natuurlijk wel eens die pannensetjes in de winkel zien staan maar kon toen niet begrijpen waarom die dingen allemaal zo smal waren. De alu pannetjes bleven dus gewoon. Tot het eerste weekend dat we gingen testkamperen met de caravan. Was met de pasen, en vrij koud, dus lekker binnen koken: 2 pannen die half wel half niet op het gas stonden te balanceren.
De eerste keer dat we daarna in een kampeerwinkel waren heb ik gelijk ook zo'n setje aangeschaft :)

@eamelink
Heel herkenbaar. Wij hebben eind 2020 precies hetzelfde gedaan alleen dan met een caravan in plaats van een vouwwagen. En afgelopen pinksteren was het eerste lange weekend dat we níet zijn wezen kamperen sindsdien. Met de tent hadden we dat nooit gedaan. Alles van zolder halen gaat nog wel, dan heb je immers nog een leuk vooruitzicht. Maar dan moet het 3 dagen later ook weer allemaal terug naar zolder.. nee bedankt :)

[ Voor 16% gewijzigd door Smurf op 21-08-2023 14:17 ]

)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbdeiman
  • Laatst online: 29-05 08:06
eamelink schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 22:30:
Wij hebben vorige week een 2017 Trigano Odyssee op de kop getikt. Na zes jaar kamperen met de Kampa Croyde opblaastent wilden we graag wat minder spullen heen en weer sjouwen van en naar zolder en wat sneller vertrek-klaar te zijn.

Nu dus vier slaapplekken met een matras en lattenbodem, en een vijfde slaapplek in een hangtentje onder het uitklapdeel. Ruime keuken, redelijk ruime laadbak met easy-pack systeem waardoor we makkelijk thuis kunnen inpakken. In principe passen al onze kampeerspullen (minus kleding en koelkast) erin. Ook nog een fietsendrager op de dissel en een imperiaal, zodat we alle fietsen kunnen meenemen, al wil ik hem eerst eens wegen om te kijken of hij niet te zwaar wordt voordat ik hem vol laad met fietsen.

Vorig weekend al even twee dagen weggeweest om hem uit te proberen, en dat beviel uitstekend. Nu bezig met uitzoeken wat we er allemaal standaard in de klapkar willen laten liggen, zodat we in principe alleen kleding en koelkast in de auto hoeven te gooien om op pad te gaan :)

[Afbeelding]

De footprint van deze wagen is wat kleiner dan die van de tent, terwijl hij wat meer zitruimte onder de luifel biedt, dus we kunnen nu eventueel ook wat makkelijker op wat kleinere plekjes staan :)
Wij hebben vaak los mee:
- Kleding / schoeisel;
- Gasfles;
- Koelkastje;
- Handdoeken e.d.;
- Wat speelgoed en spelletjes;

Verder blijft eigenlijk alles in de vouwwagen inderdaad. Enige dat ik (echt) mis aan deze vouwwagen momenteel is een easy-load systeem (deze is geen snelklapper/ klapt bedden eerst beide kanten op - Jamet Texas de Luxe) zodat we er simpel bij kunnen.
Omdat we vouwwagen, voortent én luifel hebben (met zijwanden), zeten we dit wel op als we langere tijd ergens verblijven. Afgelopen week nog een paar dagen Harlingen aangedaan, daar alleen met luifel en 1 zijwand gestaan, dus dan is het zonde om alle andere delen ook mee te nemen (stokken/ stof en dergelijke), dus dat is dan jammer dat je er niet zo even bij kan om te verpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
vso schreef op zondag 20 augustus 2023 @ 23:38:
[...]

Ging er mij meer om dat ik gas al in de caravan heb, waarom dan ook een professioneel goed aangelegde dieseltank in je caravan willen, lijkt mij beetje dubbelop... Diesel in een caravan lijkt mij echt, heel vreemd. In een camper waar je al een dieseltank in hebt is het wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

TgR_KILLER schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 18:52:
[...]

Ging er mij meer om dat ik gas al in de caravan heb, waarom dan ook een professioneel goed aangelegde dieseltank in je caravan willen, lijkt mij beetje dubbelop... Diesel in een caravan lijkt mij echt, heel vreemd. In een camper waar je al een dieseltank in hebt is het wat anders.
details :) het verschil zit hem meer in "grote/ruimte etc." in relatie tot warmte productie .. gas produceert toch een hoop vocht

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Dan voelt het sneller warm. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
Bij de Truma kachels gaan de verbrandingsgassen door de schoorsteen naar buiten, dat scheelt al een hoop qua vocht. Als je een gasheater met open verbranding hebt, krijg je inderdaad veel vocht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ozzie
  • Laatst online: 21:36
Ik ga gewoon lekker dicht tegen mijn vrouw aanliggen, dat is ook een kachel.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Ozzie schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 20:16:
Lekker romantisch O+

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 03:50
Ozzie schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 20:16:
Hoe doe je dat dan als het heel koud is ? Neem je er dan nog een vrouw bij ? Of werkt dat bij dat soort verwarming niet zo ? :+

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Prutsertje13
  • Laatst online: 23:59
Oekiejoekie schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 22:57:
[...]

Hoe doe je dat dan als het heel koud is ? Neem je er dan nog een vrouw bij ? Of werkt dat bij dat soort verwarming niet zo ? :+
Dat werkt vaak het beste, zelfs over een 2e vrouw beginnen maakt ze vaak al witheet 😜

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 28-05 13:53
Al wat weken weer aan het werk, maar toch even een kort verslagje over onze vakantie.

Het derde jaar op rij dat we ons met de caravan naar Tirol hebben verplaatst. Na Mayrhofen en Ried was ditmaal Brixen im Thale het doel. Heenweg in twee delen gedaan, waarbij we gebruik hebben gemaakt van een doorreiscamping in Zuid-Duitsland.
Aangekomen in Brixen met mooi weer, maar dat zou niet lang duren. Aardig wat regen gehad, maar genoeg dagen dat het droog zat was om de bergen in te gaan. Regen was vooral in de avond en nacht. En als het een keer een druilerige dag was, dan gingen we winkelen in een grote stad of een fort bezoeken.
De camping viel wat tegen. Beperkte ruimte voor doortrekkers, de rest waren jaarplaatsen. 95% van de jaargasten waren Nederlanders, en het leek wel of ze Camping Betuwestrand in Beesd bij de nekharen hadden gepakt en in de Alpen hadden neergeplempt.  
Dus mijn laatste regel in de hierboven aangehaalde post moet ik helaas terugtrekken. Ook hier was het een kliek van mensen die elkaar kenden en/of familie van elkaar waren. Als ze niet voor hun hutje de buurt in de gaten aan het houden waren, dan waren ze aan het klussen en/of bier drinken....tja, er zullen mensen zijn die het waarderen...

Maar goed, de trekkersplekken waren aan de rand van het terrein, met uitzicht op een weiland waar aan het einde van de dag reeën uit het bos kwamen om te grazen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lbh-TTIqGBOx_vdNjGs0J95pHoc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XAE0H1PZyfbrS7DY2DWEWupH.jpg?f=fotoalbum_large
Een zwembad op loopafstand, net als een lift om je de bergen in te transporteren. Ook dit jaar weer een smak geld uitgegeven voor de grote liftpas, maar ook nu weer waar voor je geld. Ieder liftstation had mooi aangelegde meertjes, speelterreinen, rustpunten, wandelingen. 
Dit jaar voor het eerst met de Tempo 100 sticker op de caravan gereden. Nou, 100km/h maakt de hele trein een stukje zenuwachtiger, waardoor soms even gas terug genomen moest worden. Wellicht dat dit met nauwkeuriger gewichtsverdeling te ondervangen is, maar bij 95km/h was het ook prima rijden.

Dag van de terugreis de boel redelijk droog kunnen inpakken en besloten dat we in een keer terug wilden rijden, tenzij het drama op de weg zou zijn.
Nou, dat begon al met een file voor Kufstein en in Duitsland files door wegwerkzaamheden en regen, maar uiteindelijk doorgebuffeld en om 0:00 thuis aangekomen.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
jbdeiman schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 14:59:
[...]

Wij hebben vaak los mee:
- Kleding / schoeisel;
- Gasfles;
- Koelkastje;
- Handdoeken e.d.;
- Wat speelgoed en spelletjes;

Verder blijft eigenlijk alles in de vouwwagen inderdaad. Enige dat ik (echt) mis aan deze vouwwagen momenteel is een easy-load systeem (deze is geen snelklapper/ klapt bedden eerst beide kanten op - Jamet Texas de Luxe) zodat we er simpel bij kunnen.
Omdat we vouwwagen, voortent én luifel hebben (met zijwanden), zeten we dit wel op als we langere tijd ergens verblijven. Afgelopen week nog een paar dagen Harlingen aangedaan, daar alleen met luifel en 1 zijwand gestaan, dus dan is het zonde om alle andere delen ook mee te nemen (stokken/ stof en dergelijke), dus dat is dan jammer dat je er niet zo even bij kan om te verpakken.
Maar het ligt ook niet in de weg dan toch? Ik heb daar vaste plekken voor zodat de basis altijd hetzelfde is en ik altijd op alles voorbereid kan zijn. Wij hebben dan wel een snelklapper met laadmogelijkheid maar het voordeel is in mijn ogen juist dat je alleen maar hoeft te laden wat echt niet in de stalling hoort.
Dus eten en gasfles in de keuken en de rest zit in van die grote klapkratten. Dat past precies mooi naast elkaar en die vullen we dan met kleding en dat zet je hop in één keer in de wagenbak en je kunt weg. Oke, nog even de stoelen onder het dekzeil leggen en eventueel de fietsen op de dissel maar dat is het dan wel.
In de auto zit dan niet meer dan beddengoed omdat we te lui zijn dat er thuis al op te doen (bij verplaatsen van camping naar camping blijft dat gewoon op het bed) en het speelgoedkrat van mijn dochter die in haar achtertentje wordt gezet na opzetten. Dan heb je lekker weinig handelingen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 20:29
TheOmen schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 10:50:

Dit jaar voor het eerst met de Tempo 100 sticker op de caravan gereden. Nou, 100km/h maakt de hele trein een stukje zenuwachtiger, waardoor soms even gas terug genomen moest worden. Wellicht dat dit met nauwkeuriger gewichtsverdeling te ondervangen is, maar bij 95km/h was het ook prima rijden.
Merk dit ook wel met onze caravan, denk dat de gewichtsverdeling wel goed is maar richting de 100 wordt het ook wel wat zenuwachtig en voel je dat de auto reageert op de caravan, tot de +- 95 bijna geen last. Enige wat de stabiliteit doet beïnvloeden is de airco op het dak. Vind 95 ook een mooi tempo en dan blijft het verbruik nog enigszins binnen de perken ;)

Vind het wel altijd bijzonder dat ik door veel caravans wordt ingehaald met dik 100+ en dan hebben we het niet over de lichtgewicht caravans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
kiefty14 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:11:
[...]

Vind het wel altijd bijzonder dat ik door veel caravans wordt ingehaald met dik 100+ en dan hebben we het niet over de lichtgewicht caravans.
Dit.
Bakken regen uit de lucht en dan een terreinwagen met een dubbelassige Tabbert erachter die op de linkerbaan op een traject met inhaalverbod voor caravans voorbij komt vliegen met 110km/h +...
En een Nederlands kenteken, vanzelfsprekend.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 205Gutmann
Wij hebben daar weinig last van gehad.
Wij zijn naar Karinthië geweest, in Duitsland hadden we de cruise control op 105km/h staan. De combinatie was op die snelheid gewoon stabiel. Met het inhalen van ander verkeer regelmatig 120 gereden, ook dan geen problemen.
Onze caravan weegt in beladen toestand 1650kg, de auto kan ik niet wegen, maar als ik een inschatting moet doen, dan schat ik ergens rond de 2100 kg.

Maar wij hebben dan ook bijna alle zware spullen in de auto liggen, tent, luifel, alle bijbehorende stokken en de koelkast.

Met hoeveel kogeldruk rijdt je?
Probeer deze altijd zo dicht mogelijk bij het maximale gewicht te houden, afhankelijk van wat de trekhaak of de caravan mag hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
205Gutmann schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:20:

Maar wij hebben dan ook bijna alle zware spullen in de auto liggen, tent, luifel, alle bijbehorende stokken en de koelkast.

Probeer deze altijd zo dicht mogelijk bij het maximale gewicht te houden, afhankelijk van wat de trekhaak of de caravan mag hebben.
Zoals ik al schreef, er is vast veel te winnen met een betere gewichtsverdeling. De kogeldrukmeter die we hebben, zo'n plastic geval met een dikke springveer erin, is niet heel accuraat vermoed ik. We zitten daarmee wel aan de max .

Maar, euh... je hebt een caravan, maar neemt een koelkast mee in de auto? Hoe dat zo?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• 205Gutmann
TheOmen schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:23:
[...]

Zoals ik al schreef, er is vast veel te winnen met een betere gewichtsverdeling. De kogeldrukmeter die we hebben, zo'n plastic geval met een dikke springveer erin, is niet heel accuraat vermoed ik. We zitten daarmee wel aan de max .

Maar, euh... je hebt een caravan, maar neemt een koelkast mee in de auto? Hoe dat zo?
Mijn jongste dochter heeft medicatie die bij een bepaalde temperatuur bewaard moet worden, de koelkast in de caravan vertrouw ik niet. Bij hoge temperaturen heeft die koelkast moeite om op temperatuur te blijven, in de nacht wil die dan weer doorschieten tot richting het vriespunt.
De medicatie mag absoluut niet onder het vriespunt komen, dan verliest het zijn werking.
Dus dan maar op safe spelen en een compressor koelkastje mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
TheOmen schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:16:
[...]

Dit.
Bakken regen uit de lucht en dan een terreinwagen met een dubbelassige Tabbert erachter die op de linkerbaan op een traject met inhaalverbod voor caravans voorbij komt vliegen met 110km/h +...
Ik denk wel dat je met een tandemasser wat harder kan rijden en dat alles stabiel blijft, maar blijf het wel bijzonder vinden. Ik zou dan niet ontspannen kunnen rijden maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen.

Was van de week bij de aanhanger dealer/verhuur en daar hing uit geplakt dat de nieuwe flitsers onderscheid kunnen maken tussen personen auto en personen auto + aanhanger en deze dan kunnen beboeten als je harder dan 90 gaat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheOmen
205Gutmann schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:35:
[...]

Mijn jongste dochter heeft medicatie die bij een bepaalde temperatuur bewaard moet worden, de koelkast in de caravan vertrouw ik niet. Bij hoge temperaturen heeft die koelkast moeite om op temperatuur te blijven, in de nacht wil die dan weer doorschieten tot richting het vriespunt.
De medicatie mag absoluut niet onder het vriespunt komen, dan verliest het zijn werking.
Dus dan maar op safe spelen en een compressor koelkastje mee.
Een 100% legitieme reden. Ik was gewoon benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:20
kiefty14 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:11:
[...]

Caravan 1500 kg, goed beladen en circa 100 kg kogeldruk. Auto onbeladen 2200 ofzo, ik gok beladen 2600 kg (mag 2800 kg). Met dat soort combinaties kun je in theorie sneller rijden. Ik reed meestal max 100 per uur, daarboven werd het verbruik wel erg hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
[...]
Dat deed ik bij mijn vorige caravan ook (koelbox dan). Daar zat zo'n kleine flut koelkast in waardoor het drinken altijd lauw was. Nam ik een koelbox mee die onderweg voor koel eten en drinken zorgde en op de camping koelde ik daarin de flessen eerst een stuk af voor ze in de koelkast gingen. Scheelde ook een hoop ruimte, die was zeer beperkt.

Ondertussen heb ik een grote koelkast, zo'n 140 liter, in de caravan. Die krijg ik zelfs met boodschappen voor meerdere dagen amper vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:48
205Gutmann schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:20:
Wij hebben daar weinig last van gehad.
Wij zijn naar Karinthië geweest, in Duitsland hadden we de cruise control op 105km/h staan. De combinatie was op die snelheid gewoon stabiel. Met het inhalen van ander verkeer regelmatig 120 gereden, ook dan geen problemen.
Onze caravan weegt in beladen toestand 1650kg, de auto kan ik niet wegen, maar als ik een inschatting moet doen, dan schat ik ergens rond de 2100 kg.

Zuipt het niet als een tempelier met dat soort snelheden?
[...]

Octavia is een relatief lichte auto met een lange overhang en een onderstel wat meer op comfort dan sportiviteit gestoeld is. Ik zou die ook niet direct inschatten als de meest stabiele trekauto.

Een Seat Leon hatchback (in de basis dezelfde auto) doet het waarschijnlijk beter door de kortere overhang en het ietwat stevigere onderstel. Alhoewel het MQB platform in de basis sowieso relatief weinig eigen gewicht heeft. (11**KG is niet veel voor een volwaardige C-segmenter!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
@nooberke Ik heb het verbruik niet heel actief in de gaten gehouden, we hebben in totaal 3350 kilometer gereden, waarvan 2100 met caravan aan de haak. Volgens de boordcomputer was ons verbruik over die afstand 10,8liter/100km
Zonder caravan is het verbruik 9,5/100.
Ik vind het best netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
Drardollan schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:57:
[...]
Dat deed ik bij mijn vorige caravan ook (koelbox dan). Daar zat zo'n kleine flut koelkast in waardoor het drinken altijd lauw was.
Ook een goeie reden, natuurlijk. Het standaard koelkastje van onze Caravelair houdt ons eten en drinken prima koud op zelfs de warmste dagen.
nooberke in "[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2"
Octavia is een relatief lichte auto met een lange overhang en een onderstel wat meer op comfort dan sportiviteit gestoeld is. Ik zou die ook niet direct inschatten als de meest stabiele trekauto.
Dat zal zeker meewegen (no pun intended), daar heb ik nooit bij stilgestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
TheOmen schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 11:16:
[...]

Dit.
Terreinwagens zijn ook wel ideale trekauto's en z'n dubbelasser gaat ook nergens heen. Een enkele as draait veel makkelijker en kan de zijwaartse onbalans alleen opvangen met de dissel. Daarnaast zal z'n dubbelasser niet zo snel vol gepropt zitten waar door het gewicht op de juiste plek zit en waarschijnlijk die terreinauto ook voldoende ruimte heeft.

Onze Kip (1500kg) hing super strak achter de S-Max (2006), dat was vorig jaar met de Megane Estate (2022) wel anders.. Dat jaar ervoor een Kia Sportage van +/- 2012 en ook stabiel, alleen met moeite op 90 km/u te houden.. in Nederland. Heerlijke trekauto z'n S-Max (met 230 pk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
TheOmen schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:43:
[...]

Ook een goeie reden, natuurlijk. Het standaard koelkastje van onze Caravelair houdt ons eten en drinken prima koud op zelfs de warmste dagen.
Die kleine koelkasten werken vaak prima, maar hebben maar beperkt ruimte. Als je er 2 keer een 1,5 fles in kwijt kan dan schiet het niet echt op. Zeker niet als de fles in de warme middag leeg is en je er een nieuwe inzet die warm uit de voortent komt, het duurt relatief lang voor deze dan koel is (als het warm genoeg is werk de koelkast vooral goed in de avond/nacht). Het was voor ons een belangrijk punt bij een nieuwe caravan, een grote koelkast met groot vriesvak. We kunnen nu bijvoorbeeld vlees invriezen / bevroren houden en als het nodig is ook brood e.d. En natuurlijk de fles Limoncello, maar dat spreekt voor zich ;)

Ik denk trouwens dat jij al een wat grotere koelkast hebt, het was vooral een jaar of 25 geleden maar heel beperkt en klein in de koelkastwereld. De laatste jaren zijn de kleine koelkasten een stuk groter geworden qua inhoud (gelukkig). Dat scheelt wel behoorlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
205Gutmann schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:34:
@nooberke Ik heb het verbruik niet heel actief in de gaten gehouden, we hebben in totaal 3350 kilometer gereden, waarvan 2100 met caravan aan de haak. Volgens de boordcomputer was ons verbruik over die afstand 10,8liter/100km
Ik vind het best netjes.
Dat is een vrij net verbruik met caravan, ik verwacht dat je dan ook wel een serieuze motor erin hebt liggen. Ik zit met een Tuscon 2022 + 1500KG op 12,6/100 gem. en zonder zo rond de 6.5/100.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:05

Bommes

Capo del formaggio

Hier de BMW 218i met onze Lander (max 1100kg) er achter 8,9L per 100 km.
Dan rijd ik op de snelweg meestal tussen de 95 en de 100km/u op de cruise control.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v8FPlK7v_1W2-cUqYPSeRzhBUdk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lNWymcmituJSEgd0C9thI0Nr.jpg?f=fotoalbum_large

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
Wij hebben een S-max uit 2017, 2.0 ecoboost met 240pk en 350Nm.
Rijklaar weegt de auto iets meer dan 1700kg.
De auto trekt de caravan moeiteloos elke berg op en het ligt ook nog eens stabiel op de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
Drardollan schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:22:
[...]

Ik denk trouwens dat jij al een wat grotere koelkast hebt, het was vooral een jaar of 25 geleden maar heel beperkt en klein in de koelkastwereld. De laatste jaren zijn de kleine koelkasten een stuk groter geworden qua inhoud (gelukkig). Dat scheelt wel behoorlijk.
Ah, ja, dat zal zeker veel uitmaken.
Plus dat we toch nog wat kampeer-bloed in de aderen hebben. Boodschappen dag-tot-dag (even op de fiets naar de lokale Hofer, of op de weg terug van een tripje nog even bij de Bila binnenwippen), flessen water uit het tappunt van de camping en een flesje wijn koud houden in een emmer water.
We drinken geen frisdrank, eten weinig vlees, dat scheelt ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
TheOmen schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:37:
[...]

Ah, ja, dat zal zeker veel uitmaken.
Plus dat we toch nog wat kampeer-bloed in de aderen hebben. Boodschappen dag-tot-dag (even op de fiets naar de lokale Hofer, of op de weg terug van een tripje nog even bij de Bila binnenwippen), flessen water uit het tappunt van de camping en een flesje wijn koud houden in een emmer water.
We drinken geen frisdrank, eten weinig vlees, dat scheelt ook.
Dat scheelt inderdaad. Net als dat het nogal scheelt of je alleen, samen of met 3 kinderen bent. En natuurlijk ook stukje financiën of dat je wel of niet dagelijks naar een winkel wil gaan. Allemaal keuzes, gelukkig maar.

Ik heb pas afgelopen vakantie geleerd dat het kraanwater in Frankrijk ook drinkbaar kan zijn. Was al een tijd niet geweest en nog in de veronderstelling dat het nooit drinkbaar was. Tapte dan ook nooit water om te drinken, altijd flessen. Maar schijnbaar is dat nogal veranderd de laatste jaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aerofreak
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 04:40

aerofreak

Steve Jobs

Drardollan schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:39:
[...]

Dat scheelt inderdaad. Net als dat het nogal scheelt of je alleen, samen of met 3 kinderen bent. En natuurlijk ook stukje financiën of dat je wel of niet dagelijks naar een winkel wil gaan. Allemaal keuzes, gelukkig maar.

Ik heb pas afgelopen vakantie geleerd dat het kraanwater in Frankrijk ook drinkbaar kan zijn. Was al een tijd niet geweest en nog in de veronderstelling dat het nooit drinkbaar was. Tapte dan ook nooit water om te drinken, altijd flessen. Maar schijnbaar is dat nogal veranderd de laatste jaren.
Hangt heel erg af van de omgeving. Vorig jaar omgeving Ventoux rook je een lichte chloorlucht bij een glas water, prima om de pasta in te koken, maar drinken doe ik dan toch liever uit een fles.

"When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return"
~Leonardo Da Vinci~

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
carine001 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:25:
[...]

Klopt inderdaad. Wij stonden in Zuid Frankrijk op de camping. Ik had het inderdaad opgezocht. Maar je kunt het gewoon drinken. Vroeger was dit inderdaad anders. Ik heb altijd geleerd om het daar niet uit de kraan te drinken.
Ach, je leert altijd bij. Ik heb pas na 15 jaar caravanbezit geleerd (via dit topic!) dat je de pootjes van de caravan niet moet gebruiken om hem waterpas te zetten :') _O-

Maar ik heb er inderdaad van oudsher ingeramd zitten dat het water niet drinkbaar is en koop ik dus water. Poetste er wel de tanden mee, maar dat was het dan ook wel. Nu dus weer iets nieuws geleerd, al denk ik dat als er veel chloor inzit ik toch snel naar flessen grijp ivm de smaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

carine001 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 14:25:
[...]

Klopt inderdaad. Wij stonden in Zuid Frankrijk op de camping. Ik had het inderdaad opgezocht. Maar je kunt het gewoon drinken. Vroeger was dit inderdaad anders. Ik heb altijd geleerd om het daar niet uit de kraan te drinken.
Ik ben net terug van een weekje door Frankrijk, met de motor, kamperend.
Ik heb niet anders dan water uit de kraan gedronken.
1 keer heb ik mijn camelbag terug leeg gegooid omdat het water echt naar een toevoeging smaakte.
3 dorpen verder was het weer beter.

Ik heb dus niet zo een moeite mee, mijn vrouw wil liever flessen water op vakantie, dus op gezinsvakanties kopen die dan ook altijd in.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
205Gutmann schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:34:
Ik vind het best netjes.
Net onder de 1:9 ongeveer dus met caravan bij relatief hoge snelheid...Dat valt mij erg mee, in tegenstelling tot je reguliere verbruik :P
kiefty14 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 13:22:
[...]

Dat is een vrij net verbruik met caravan, ik verwacht dat je dan ook wel een serieuze motor erin hebt liggen. Ik zit met een Tuscon 2022 + 1500KG op 12,6/100 gem. en zonder zo rond de 6.5/100.
Tucson HEV?

Ik denk overigens dat luchtweerstand meer zal doen dan een paar honderd kilo meer of minder, daarom leeft harder rijden vaak ook een enorm meerverbruik op met een caravan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kiefty14
nooberke schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:00:
Tucson HEV?

Ik denk overigens dat luchtweerstand meer zal doen dan een paar honderd kilo meer of minder, daarom leeft harder rijden vaak ook een enorm meerverbruik op met een caravan.
De Tuscon MHEV https://www.autoweek.nl/a...ucson-1-6-t-gdi-i-motion/
Dus de 150PK variant handgeschakeld compleet optieloos ;) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

nooberke schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 12:02:
[...]
Zuipt het niet als een tempelier met dat soort snelheden?
toen ik met een 1200kg caravan en captur (automaat) 1500kg trekkracht naar portugal ging. (vorig jaar)

80km vs 100km scheelt dat op 1 tank 20-40km (100% cruisecontrol) en een +/-30min in aankomst tijd tussen tankbeurten .. en om 30 min eerder/later bij de volgende pomp te staan .. meh,
edit
ik rij liever in de avond/nacht lekker rustig op de weg "stick to your lane" beetje achter vrachtwagens hangen
alleen de captur vond bergje op/af niet altijd even prettig..

Wat ik wel als enorm prettig ervaar is "adaptive Cruise Control" (zat het in de Captur ???? dunno) gewoon aanpassen op de snelheid v.d voorganger ..

Vraagje van mijn kant
Seinen jullie ook (2x groot licht) als een vrachtwagen passeert ? hiermee geef je aan dat hij voor je in kan voegen (als danksignaal) krijg je knipperlicht rechts/links/rechts terug)

als caravan houder(s) zouden we dat ook onderling moeten doen .. gezien je met dagelijks met deze gevaarte(s) rijd.

Inderdaad belading, bandjes op spanning zijn wel zaken die een wereld van verschilmaken in rijplezier :) ik zou toch (afchteraf gezien) wel stoppen om wat te verschuiven in de caravan.

[ Voor 33% gewijzigd door vso op 22-08-2023 15:19 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
vso schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:11:
[...]

Vraagje van mijn kant
Seinen jullie ook (2x groot licht) als een vrachtwagen passeert ? hiermee geef je aan dat hij voor je in kan voegen (als danksignaal) krijg je knipperlicht rechts/links/rechts terug)
[...]
Als een vrachtwagen je passeert, rij je te langzaam :Y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Red devil
Cheesy schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:22:
[...]

idd, ik kreeg alleen zo nu en dan deze signalen van vrachtwagens. Als bedankje even de alarmlichten 1 tikje aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Cheesy schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:22:
[...]

Dat ligt aan het gewicht van je combinatie.
In NL boven de 3500kg dan mag je maar 80km/u.
Vrachtwagens officieel ook maar die rijden echt wel harder.

Ook kan het bergop wel eens zo zijn dat die 450pk Scania wat sneller is dan je auto caravan combi.
Dan komen ze je toch echt voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiefty14
Bommes schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:24:
[...]

Ook kan het bergop wel eens zo zijn dat die 450pk Scania wat sneller is dan je auto caravan combi.
Doet mij denken wat ik van de week las:
https://topgear.nl/autoni...chiptuning-boete-politie/

Bij lange klimmen komen ze je dus flink voorbij met 800pk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
[...]

Is die 80 km/u max echt een regel? Geldt zoiets ook in het buitenland? Ik heb eigenlijk al die jaren een beetje met verkeer meegereden. Maar 80 km/u achter een vrachtwagen blijven hangen voelt wel erg langzaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
[...]

In Nederland mag je 90 met een aanhanger <3500KG, het gaat niet om het combinatiegewicht zoals voor rijbewijs B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Ik weet het eigenlijk ook nooit uit mijn hoofd (kwam dit jaar door 8 landen geloof ik), maar laat mevrouw Gysman altijd op de grens even googlen hoe het zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 205Gutmann
Red devil schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:38:
[...]

Is die 80 km/u max echt een regel? Geldt zoiets ook in het buitenland? Ik heb eigenlijk al die jaren een beetje met verkeer meegereden. Maar 80 km/u achter een vrachtwagen blijven hangen voelt wel erg langzaam.
In Duitsland mag je met een aanhanger maximaal 80, tenzij je een tempo 100 keuring/sticker hebt.
In Nederland is het zoals hierboven al aangegeven 90 als je aanhangwagen minder dan 3500 kilo weegt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-05 16:58
gysman11 schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:44:
Ik weet het eigenlijk ook nooit uit mijn hoofd (kwam dit jaar door 8 landen geloof ik), maar laat mevrouw Gysman altijd op de grens even googlen hoe het zit.
Ja dit is bijzonder irritant. Ook omdat het volgens mij nooit bij de grens wordt aangegeven itt tot de reguliere maximum snelheden. Dit jaar een tourtje gedaan door Zwitserland, Italië en Duitsland. Krijg je dit:

Nederland90
België120
Luxemburg90
Frankrijk130
Zwitserland80 / 100 thnx @gysman11
Italië80
Duitsland100 met keuring

Het is wel ff voorbereiden zeg maar. Gelukkig maken de flitspalen (vaak?) geen onderscheid tussen wel en geen aanhanger :+ .

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
MrFl0ppY schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:14:
[...]

Ja dit is bijzonder irritant. Ook omdat het volgens mij nooit bij de grens wordt aangegeven itt tot de reguliere maximum snelheden. Dit jaar een tourtje gedaan door Zwitserland, Italië en Duitsland. Krijg je dit:

Nederland90
België120
Luxemburg90
Frankrijk130
Zwitserland80
Italië80
Duitsland100 met keuring

Het is wel ff voorbereiden zeg maar. Gelukkig maken de flitspalen (vaak?) geen onderscheid tussen wel en geen aanhanger :+ .
Zwitserland is inmiddels ook 100 (voor de <3500 kg combinaties), mits auto en voertuig voldoen aan de eisen die hiervoor gelden. Keuring (zoals in duitsland, moneymaker) is hiervoor niet meer nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

nooberke schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:41:
[...]

In Nederland mag je 90 met een aanhanger <3500KG, het gaat niet om het combinatiegewicht zoals voor rijbewijs B
Oh ja het was het aanhanger gewicht, klopt.
Dus met de caravan kun je in Nederland wel vrij zeker 90 rijden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:04
MrFl0ppY schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 16:14:
[...]

Nederland90
België120
Luxemburg90
Frankrijk130
Zwitserland80 / 100 thnx @gysman11
Italië80
Duitsland100 met keuring

Let op dat in B en FR voor de wat grotere auto-caravancombinaties de maximumsnelheid 90km/u is.
Want die maximumsnelheid geldt daar voor alle voertuigen en voertuigcombinaties met een toegestane maximum massa van meer dan 3,5 ton. Met een auto die op kenteken inclusief belading 2000kg mag wegen en een caravan met een maximaal gewicht van bijvoorbeeld 1600kg zit je daar al aan.
Het onderscheid wordt dus niet gemaakt op wel/geen aanhanger maar op basis van de TMM van het voertuig of de voertuigcombinatie.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:04
[...]
Met mijn 63pk en ongeveer 1250kg treingewicht komen die zware jongens me op de snelweg echt niet voorbij hoor >:). Ook niet tijdens het klimmen.

Kwestie van optijd terugschakelen en lekker toeren maken. 90km/u in de derde bij 4 a 5% en 70km/u in 2 op de zeldzame snelweg hellingen van 6% of meer. Op die laatste categorie hellingen is er geen één vrachtwagen die zijn 85km/u kan handhaven.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-05 11:55
Vraagje van mijn kant

als caravan houder(s) zouden we dat ook onderling moeten doen .. gezien je met dagelijks met deze gevaarte(s) rijd.
Dat doe ik ook al als er niets achter mij hangt, als een vrachtwagen wil invoegen of als ie wil gaan inhalen en ik ruimte laat zodat ie dat kan doen.
Als je ze een beetje helpt merk je vanzelf dat je veel minder last van ze hebt 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Laatst online: 08-05 06:45
nooberke schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 15:41:
[...]

En je weet waarom je sinds 2013 90 mag ipv 80?
Pagina: 1 ... 190 ... 252 Laatste