Voordat ik in ga op je vragen even de basis.
Waarom willen jullie een vouwwagen? Zijn er andere kampeermiddelen om bepaalde redenen afgevallen? Of verwacht je bepaalde voordelen van een vouwwagen ten opzichte van andere kampeermiddelen?
Dan is het goed om die argumenten vast op een rijtje te zetten (als je het hier doet kunnen we meedenken) want er zit veel variaties in vouwwagens en je wilt dan zeker weten dat je alle vinkjes zet.
Dus waarom vouwwagen? Ruimte? Makkelijk verplaatsen? Tentgevoel? Bed?
Daarnaast, heb je al een natte vinger budget in gedachten? We kunnen namelijk met Holtkamper of Aart Kok (mijn grote liefde) aan komen zetten maar die zijn meteen aardig aan de prijs.
Nu begint de grote zoektocht. Veel mensen zetten nu hun vouwwagen op Marktplaats want het seizoen is voorbij. Ik zie door de opties het bos niet meer en hoop dat jullie mij een beetje kunnen helpen:
- Wat zijn typische zaken/gebreken waar je op moet letten tijdens de aanschaf?
Veel is al genoemd, maar ik zou altijd vragen of ze hem met je op willen zetten. Je krijgt dan direct een goed beeld hoe het moet, vaak al wat tips, en je kunt zien hoe zij ermee omgaan (met beleid of gewoon lomp).
Oude banden is niet per se erg, we zagen hier al verschillende meningen over hoe lang je ermee kunt doen, maar het kan wel een teken zijn van zuinig onderhoud. Wij hadden ook wel wat reparatieplekken en een lelijke poetsvlek, maar zolang de verkoper daar gewoon transparant over is moet je gewoon kijken of het niet écht stuk of lek is. Het is toch tweedehands, wil je geen gebruikssporen dan moet je nieuw kopen.
Voor mij is het het belangrijkste dat de vorige eigenaar een liefhebber was en niet een rouwdouwende Sjonnie die lekker in zijn voortent zat te frituren.
- elke vouwwagen producent adverteert dat hun wagen “nu nog sneller inklapt!”. Zit er nou echt veel verschil tussen een vouwwagen van dit jaar en eentje van 5 jaar geleden? Nog bepaalde zaken om op te letten?
Het is allemaal subjectief en meer afhankelijk van merk en model dan generaties.
Die van mij staat voor een enkele overnachting in een kwartier van afkoppelen tot zitten met een biertje.
Ga ik langer blijven dan wil mijn dochter haar eigen cabine dus achtertent eraan, ik wil dan ook graag de luifel dus die er even aan ritsen. Waait het dan is het wagenschort tegen tocht ook wel weer fijn. Allemaal geen grote handelingen maar het telt wel op. En zoals je een vouwwagen in de showroom vindt is nooit zoals ze het met de stopwatch hebben gemeten, dan is er altijd extra gedaan.
Het model is veel belangrijker. De Jamet die je noemde is een klassiek model, ik noem dat een tetrisvouwwagen. Die zijn aardig wat werk in opzetten met stokken en dergelijke maar daar krijg je wel een zee van ruimte in een ruime bungalowtent voor terug.
Echt snel kan je zo'n model echter nooit noemen, ongeacht wat de fabrikant zegt. Verschillen tussen generaties moet je echt opzoeken en kijken wat dat in de praktijk zou doen. Daar is ook niet iets algemeens over te roepen. Kijk vooral ook YouTube filmpjes van interessante modellen, dat geeft echt een goed beeld.
Je merkt al dat men een aantal categorieën probeert te vormen maar dat daar al snel verwarring over komt. Het type kan een basis qua richting geven maar zegt lang niet alles over andere eigenschappen. Die van mij noemen ze 'snelklapper' (ook maar zo'n term) maar is te krijgen met en zonder vaste keuken, en een model wat er op lijkt van een ander merk heeft weer een losse keuken. Je moet echt specifiek gaan kijken wat je daarin zoekt.
En dan merk je dat veel termen niet universeel zijn of van een merk komen. Zo is het eerder genoemde 'easy load' bij mij 'laden & lossen', maar uiteindelijk wil je weten of je bij de bagage kan als hij niet opgezet is.
Een lang verhaal kort:
Ga heel goed nadenken wat je eisen zijn en waarom je dit graag wilt. Ga daarna kijken naar allemaal merken en modellen en de verschillen ontdekken. Leg die langs je wensen tot je tot een shortlist komt. Houd er rekening mee dat je onderweg weer tot nieuwe inzichten en wensen komt.
En het belangrijkste: overhaast het niet. Het is zonde als je straks geld kwijt bent aan een vouwwagen, verzekering en stalling terwijl je blijer was geweest met een ruime bagagekar voor je tent en spullen.