Klinkt als een erg gave ervaring!Voronwë schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 21:05:
[...]
Arvika, 21 jaar geleden met de Stam (Pivo's heet het bij mijn oude groep) ook geweest. Kano's gehuurd en 4 dagen de meren op. Eilandje uitzoeken en daar een nachtje verblijven, volgende dag weer verder. Geen mens gezien in die 4 dagen. Wij gingen voor 200 euro een kleine 10 dagen op kamp. (We hadden wel ons eigen bier bij ons, dat is daar wel duur)
Is er trouwens als een Tweakers Scouting Topic? Ik zie het steeds vaker voorbij komen!
Zeker, maar dat hoort ook bij Scouting
Met de verhalen die ik je kan vertellen bij een kampvuurtje met een biertje erbij ben je dan wel even zoet
Around here, something radiates. (Counting Crows)
Niet helemaal. In 2013 naar Arvika geweest met Scouts en in Glaskogens natuurreservaat verbleven.
In 2019 naar Bengtsfors met de Explorers. In 1.5 dag naar Gustavsfors gehiked en van daaruit in 24 uur (met overnachting op eiland) met de kano naar Bengtsfors terug.
In 2022 is de huidige Explorers groep naar Bengtsfors geweest. En die groep zou dit jaar naar Slovenië gaan, maar dat is dus Arvika geworden vanwege de overstromingen in Slovenië.
Ja gaaf is dat he, die rust in Zweden daar. Geen mens tegen komen. Was die 200 euro eigen bijdrage per lid? Die is bij ons 2 tientjes, rest komt uit de clubkas (brandstof, huur van 2 of 3 busjes, verzekering shit, algemeen kamp materiaal)Geen mens gezien in die 4 dagen. Wij gingen voor 200 euro een kleine 10 dagen op kamp. (We hadden wel ons eigen bier bij ons, dat is daar wel duur)
Ja er zijn er een paar, ook JOTA/JOTI topics enzo. Maar die bloeden best snel dood.Is er trouwens als een Tweakers Scouting Topic? Ik zie het steeds vaker voorbij komen!
[ Voor 4% gewijzigd door FastFred op 14-08-2023 21:33 ]
Ah, ik dan had ik het in een eerdere post van je gelezen.FastFred schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 21:30:
[...]
Niet helemaal. In 2013 naar Arvika geweest met Scouts en in Glaskogens natuurreservaat verbleven.
In 2019 naar Bengtsfors met de Explorers. In 1.5 dag naar Gustavsfors gehiked en van daaruit in 24 uur (met overnachting op eiland) met de kano naar Bengtsfors terug.
In 2022 is de huidige Explorers groep naar Bengtsfors geweest. En die groep zou dit jaar naar Slovenië gaan, maar dat is dus Arvika geworden vanwege de overstromingen in Slovenië.
Ja erg gaaf, maar ook de kampen waar we wel gewoon onder de mensen waren hadden ook wel wat. Het is lang geleden, dus ik weet het niet zeker meer qua budget, maar we werkten als Rowans en Pivo's veel, en hadden daarom ook een giga kampbudget. Zomerkampen zaten daar (en bij mijn huidige groep) niet in de jaarlijkse contributie, er was dan een kleine eigen bijdrage. Met het vliegtuig naar Venetië of Ierland was geen uitzondering. Minimale bagage mee en ter plekke maar kijken wat er te doen is, vaak een LAW pad of naar een scoutingterrein. Soms werden er ook busjes gehuurd voor richting Zweden/Noorwegen. Die 200 is meer de eigen bijdrage in deze tijden.Ja gaaf is dat he, die rust in Zweden daar. Geen mens tegen komen. Was die 200 euro eigen bijdrage per lid? Die is bij ons 2 tientjes, rest komt uit de clubkas (brandstof, huur van 2 of 3 busjes, verzekering shit, algemeen kamp materiaal)
Mijn mooiste kampen waren altijd die in Wales/Schotland. Onze Explo's zijn dit jaar naar Ierland geweest. Goedkope vlucht en op een scoutingterrein bij Dublin gestaan.
Gevonden! Ben benieuwd of daar nog wat uitkomt...Ja er zijn er een paar, ook JOTA/JOTI topics enzo. Maar die bloeden best snel dood.
Around here, something radiates. (Counting Crows)
Wij staan inmiddels in de Pyreneeën met onze havik 3500. Onderweg via twee andere campings gereden en daar de Decathlon tent ingezet, perfect bevallen.
Dit is de eerste keer dat we serieus met de Falco weg zijn. Wat positief is: mega snel strak op te zetten, en geeft echt een super veilig gevoel. Waar we wel aan moeten wennen is dat het toch een behoorlijke tent is. Zeker met mooi weer zitten we eigenlijk enkel een beetje onder de luifel, of naast de tent. Je gebruikt die balzaal binnen dan niet. Eigenlijk zou een dag slechter weer wat eerlijker beeld moeten geven.
We gaan het zien! Anders sowieso geen ramp, en dan volgend jaar misschien eens een papegaaiduiker proberen
Dit is de eerste keer dat we serieus met de Falco weg zijn. Wat positief is: mega snel strak op te zetten, en geeft echt een super veilig gevoel. Waar we wel aan moeten wennen is dat het toch een behoorlijke tent is. Zeker met mooi weer zitten we eigenlijk enkel een beetje onder de luifel, of naast de tent. Je gebruikt die balzaal binnen dan niet. Eigenlijk zou een dag slechter weer wat eerlijker beeld moeten geven.
We gaan het zien! Anders sowieso geen ramp, en dan volgend jaar misschien eens een papegaaiduiker proberen
Grappig. Ik woon sinds 5 jaar in FR en erger me nu juist aan de luidruchtige Nederlanders op een camping. Wat een kabaal maken 'les Hollandais'.Gonadan schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 21:12:
[...]
Wat dacht je van een bezopen Franse moeke met gezin en aanhang die na middernacht nog even de camping op komen, de boel bij elkaar schreeuwen (Fransen kunnen niet fluisteren als ze het zouden willen, maar deze wilden het ook duidelijk niet)
Met hoeveel zijn jullie?Cheesy schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:39:
[...]
Goed onthoudenEerste foto is de tent van de buurman. Op de tweede foto voor de camper staat onze Falco.
Verwijderd
Tegenover ons nu ook een gezin met 3 kinderen, alleen maar naar elkaar schreeuwen, hele dag de radio aan en RGB verlichting aan de luifel…
*Hopjesvla is blij dat die pas over bijna 2 weken vertrekt..is de factor ouders met kinderen die niet onder controle zijn grotendeels voorbij
*
Hi Ha Hopjesvla
elk huisje heeft zijn kruisje ..Verwijderd schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:16:
Tegenover ons nu ook een gezin met 3 kinderen, alleen maar naar elkaar schreeuwen, hele dag de radio aan en RGB verlichting aan de luifel…
Tja vanalles
Zo zijn wij blij dat we pas in september gaan en dat we campings nemen die 1 ster krijgen voor faciliteiten kinderenHopjesvla79 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:25:
*Hopjesvla is blij dat die pas over bijna 2 weken vertrekt..is de factor ouders met kinderen die niet onder controle zijn grotendeels voorbij*
Volgens mij maakt het weinig uit waar ze vandaan komen. Dikke Duitsers aan het Gardameer, Scandinaviërs die niet om kunnen gaan met betaalbare alcohol, de Nederlandse tokkies, de Belgische families Pfaffs , Fransen die met hele grote gezinnen samenklonteren, de rood verbrande Britten, heb ze allemaal wel eens voorbij zien komen en zit weinig verschil tussen.
Gelukkig gedraagt het merendeel zich wel alleen vallen deze types meer op. Enige wat je kan doen is je er zo min mogelijk aan ergeren of de volgende keer een andere plek op zoeken.
Gelukkig gedraagt het merendeel zich wel alleen vallen deze types meer op. Enige wat je kan doen is je er zo min mogelijk aan ergeren of de volgende keer een andere plek op zoeken.
Ik zal maar niet vertellen dat ik momenteel in Egypte aan het kinderzwembad zit, tussen ieder mogelijk volk en een constante stroom aan herrie. Paar dronken Duitse opa's die al vanaf 10 uur biertjes wegtikken. Gezellig!
Haha van mij mag je maar mij niet gezien hoor. En onze kinderen ook niet merk ik. Die zijn minstens net zo blij met een plasje water en wat zand, of een hoop kiezels en een emmertje. Lekker creatief spelen met de dingen die voorhanden zijnbarrymossel schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:05:
Ik zal maar niet vertellen dat ik momenteel in Egypte aan het kinderzwembad zit, tussen ieder mogelijk volk en een constante stroom aan herrie. Paar dronken Duitse opa's die al vanaf 10 uur biertjes wegtikken. Gezellig!
Geef de kinderen een beekje in de natuur en ze vermaken zich eigenlijk de hele dag. Het verbaasd me echt hoe snel kinderen zich kunnen vermaken met de hoeveelheid fantasie.
Voor ons nooit een camping met animatie of groot zwembad en dat scheelt echt watvoor type mensen daar op af komen.
*kinderen onder controle vind ik wel een uitspraak hoor
het zijn geen honden.
Een kind van drie kan toch echt nog niet met al haar emoties omgaan en het zit ook in het kind om grensen te zoeken en te ontdekken.
Maar ik snap waar het doorslaat.
Nu heerlijk in zuid duitsland aan een rustig kibbelende Donau. Met vooral Duitsers.
*nog bedankt voor de tip van de barebone beacon lampjes! Die zijn echt fijn
Voor ons nooit een camping met animatie of groot zwembad en dat scheelt echt watvoor type mensen daar op af komen.
*kinderen onder controle vind ik wel een uitspraak hoor
Een kind van drie kan toch echt nog niet met al haar emoties omgaan en het zit ook in het kind om grensen te zoeken en te ontdekken.
Maar ik snap waar het doorslaat.
Nu heerlijk in zuid duitsland aan een rustig kibbelende Donau. Met vooral Duitsers.
*nog bedankt voor de tip van de barebone beacon lampjes! Die zijn echt fijn
[ Voor 6% gewijzigd door Plint op 15-08-2023 11:28 ]
Als zelfs de rivier aan het ruziën is (al doet ie dat rustig) haak ik helemaal afPlint schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:27:
Nu heerlijk in zuid duitsland aan een rustig kibbelende Donau.
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Vooral dat laatste, het publiek valt of staat met het type camping wat je kiest. En dat is niet per se een oordeel, maar gewoon zoals het werkt.Togi schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:00:
Volgens mij maakt het weinig uit waar ze vandaan komen. Dikke Duitsers aan het Gardameer, Scandinaviërs die niet om kunnen gaan met betaalbare alcohol, de Nederlandse tokkies, de Belgische families Pfaffs , Fransen die met hele grote gezinnen samenklonteren, de rood verbrande Britten, heb ze allemaal wel eens voorbij zien komen en zit weinig verschil tussen.
Onze vorige camping was een grote aan de Normandische kust, vol met allerlei voorzieningen en op loopafstand van het strand. Dan weet je dus waarvoor mensen komen en rust en stilte is daar geen onderdeel van. Als je daar dan bewust voor kiest weet je wat je kan verwachten.
Dus op Franse jeugd die rond middernacht luidkeels ging staan speakerbellen voor mijn tent na heb ik iedereen laten gaan, want zo werkt het daar nu eenmaal.
Nu staan we op een camping die ik bewuster heb gekozen voor de rust, een officieel natuurkampeerterrein. Dus geen auto's, gezellige groene velden, iedereen gedraagt zich rustig en 's avonds wordt het vanzelf snel stil omdat iedereen daar ook gewoon voor komt.
Ze hebben alleen wel veel gekleurde lichtslingers op tenten, zeker bij het kinderdeel. Misschien @zuma even inbellen?
Dus twee totaal verschillende werelden met ieder een eigen doelgroep. En zolang je past bij de doelgroep van de camping is er niets aan de hand. (en ik kies dus niet snel weer voor het eerste type
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Haha ik slaap dus heerlijk op kibbelende riviertjes. Liever dat dan kibbelende ouders met kinderenTheOmen schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 11:35:
[...]
Als zelfs de rivier aan het ruziën is (al doet ie dat rustig) haak ik helemaal af
Het kibbelt en kabbelt
Verwijderd
Ach, ik kan mij er niet echt aan storen, maar meer plaatsvervangende schaamte. Loop gewoon even naar je kinderen toe als je wil dat ze iets doen ipv alleen in je stoel te vegeteren met je patatkop
Als je niks wil horen moet je inderdaad gewoon een ander soort camping opzoeken.
Ook wel mooi, de man bij de buren kwam eerst in z’n eentje de tent opzetten en ging toen z’n vrouw en kinderen halen. Bijzonder gezin ook, kinderen om 5 uur nog in de hangmat laten slapen en dan surprised Pikachu face dat ze om 9 uur nog niet willen slapen.
Ook wel mooi, de man bij de buren kwam eerst in z’n eentje de tent opzetten en ging toen z’n vrouw en kinderen halen. Bijzonder gezin ook, kinderen om 5 uur nog in de hangmat laten slapen en dan surprised Pikachu face dat ze om 9 uur nog niet willen slapen.
[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 15-08-2023 12:53 ]
mooi! welke camping is dit?Plint schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 12:14:
[...]
Haha ik slaap dus heerlijk op kibbelende riviertjes. Liever dat dan kibbelende ouders met kinderen
Het kibbelt en kabbelt
[Afbeelding]
Gokje, camping bij de Donau, Fridinger?
[ Voor 3% gewijzigd door mv_ak op 15-08-2023 13:18 ]
Bijna! Stukje verder met de Donau mee, dan kom je in Hausen im Tal.
Vandaag een stuk gefietst langs de Donau, goed te doen en wel echt mooi
Deze vakantie twee keer een Falcotent gezien, net ook 1 van binnen en ben best wel gecharmeerd van de Havik. Mooi zonder scheerlijnen en fijne luifel.
Dat laatste mis ik toch echt wel in de bardani.
Deze vakantie twee keer een Falcotent gezien, net ook 1 van binnen en ben best wel gecharmeerd van de Havik. Mooi zonder scheerlijnen en fijne luifel.
Nee lekker, dan zit je tussen al die boomers, alsof dat een verademing isHopjesvla79 schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 09:25:
*Hopjesvla is blij dat die pas over bijna 2 weken vertrekt..is de factor ouders met kinderen die niet onder controle zijn grotendeels voorbij*
We've got that ring of confidence
voor ons wegen de voordelen op tegen de nadelenYukkie schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 18:35:
[...]
Nee lekker, dan zit je tussen al die boomers, alsof dat een verademing is
Hi Ha Hopjesvla
Jonge kinderen heb ik nooit moeite mee, vaak zijn het de tieners die overal schijt aan hebben.
Of de ouders die de opvoeding ook in standje vakantie gezet hebben.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Wij staan in de Pyreneeën met een havik. Vrij fors voor ons tweeën, maar we zijn wel echt typisch Nederlands degene met de meest degelijke en strakke tent. Morgen komt er regen, maakt ons niks uit. De luifel is fantastisch, al moet ik zeggen dat de constructie van de buizerd ook wel z'n voordelen heeft.Plint schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:30:
Bijna! Stukje verder met de Donau mee, dan kom je in Hausen im Tal.
Die scheerlijnen die ontbreken zijn fantastisch, tent staat ook super snel. Enige nadeel: je moet een ander touwtje spannen om je handdoeken te drogen.
Deze vakantie zelf in tentje omder vouwwagen geslapen. 3 kinders + moeder lagen op de 2 planken.Goofyduck384 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 19:22:
Zojuist tweedehands een mooie Cabanon Sunliner uit 2017 gekocht. Wordt tijd dat wij ook weer eens gaan kamperen (als kind heel veel gedaan, maar als volwassene toch altijd met vrouw en 3 kinderen in een huisje de vakantie doorgebracht).
Even een vraagje: als een kind op de grond slaapt, in zo’n ondertentje onder de klep van de vouwwagen, is dan een luchtbed (zo’n standaard blauwe) kouder dan een dun self-inflatie matje? Zo’n matje heb ik ooit eens gekocht, vind ik zelf fijner dan een luchtbed. Maar wil wel dat m’n kinderen warm genoeg in de slaapzak liggen (het moet natuurlijk wel een succes worden 🤪).
Eerst maar eens de vouwwagen zelf een keer opzetten, om alles eens goed te bekijken
Geen last van kou gehad (was eerder heet). Afgelopen 2 weken in Zeeland geweest waarvan 1 week die met veel regen.
Na veel berichten over zo'n dik opblaasbaar matras wil ik daar even naar kijken. Het luchtbedje van de action leek meer of ik op een bol sliep. Lag niet echt lekker. Was ook maar een smalle. Moest terplekke een nieuwe kopen omdat die in de vouwwagen lag leegliep op dag 1. Die was ook breder. Iets van 1m ipv 60cm lijkt 't.
Op de planken hebben we al een 5+ jaar ikea matrassen. Ff op maat gezaagd met een electrisch broodmes en hoppa
[This space is for rent]
Ik heb toch moeite dit te visualiseren. Echt onder?PoweRoy schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 01:12:
[...]
Deze vakantie zelf in tentje omder vouwwagen geslapen.<>
Verder, broodmessen zijn top gereedschap.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Dat is toch vrij gebruikelijk bij in ieder geval oudere vouwwagens? Je klapt hem open en dan heb je onder de opengeklapte delen vaak nog één of twee slaaptentjes. Vaak worden die gebruikt als opslagruimte, maar je kunt daar natuurlijk ook gaan liggen pitten.franssie schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 02:47:
[...]
Ik heb toch moeite dit te visualiseren. Echt onder?
Punctuality is the politeness of kings
We staan nu op camping 3.
Camping Lhota pod Horickami.
:strip_exif()/f/image/6vo3ygDRKuSUoy7OnMhdHSMq.jpg?f=fotoalbum_large)
Zouden eigenlijk maar 2 nachten hier staan, maar de plannen zijn gewijzigd dus tot zondag en dan weer richting Duitsland.
Is kleine camping met 15 plekken. Meeste Nederlanders, 1 Duitse familie en 1 grappige deen die hier met zijn mini tentje is gedropt door een paar vrienden na een festival maar verder niks bij heeft. De camping is wel gezellig met kampvuurtje s'avonds.
:strip_exif()/f/image/PIsnuhbNIXeK4hdiNaIhmNiZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar wel enkele families met kleine kinderen, maar die liggen redelijk op tijd op bed dus s'avonds geen last van.
Camping Lhota pod Horickami.
:strip_exif()/f/image/6vo3ygDRKuSUoy7OnMhdHSMq.jpg?f=fotoalbum_large)
Zouden eigenlijk maar 2 nachten hier staan, maar de plannen zijn gewijzigd dus tot zondag en dan weer richting Duitsland.
Is kleine camping met 15 plekken. Meeste Nederlanders, 1 Duitse familie en 1 grappige deen die hier met zijn mini tentje is gedropt door een paar vrienden na een festival maar verder niks bij heeft. De camping is wel gezellig met kampvuurtje s'avonds.
:strip_exif()/f/image/PIsnuhbNIXeK4hdiNaIhmNiZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar wel enkele families met kleine kinderen, maar die liggen redelijk op tijd op bed dus s'avonds geen last van.
AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD
We hebben een walker olympique. Dubbel klapper met plek voor 8 op papierfranssie schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 02:47:
[...]
Ik heb toch moeite dit te visualiseren. Echt onder?
[This space is for rent]
Beetje offtopic, maar het gezin slaapt op matras e.d. en jij mag onder slapen op matje?dreamscape schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 08:39:
[...]
Dat is toch vrij gebruikelijk bij in ieder geval oudere vouwwagens? Je klapt hem open en dan heb je onder de opengeklapte delen vaak nog één of twee slaaptentjes. Vaak worden die gebruikt als opslagruimte, maar je kunt daar natuurlijk ook gaan liggen pitten.
Dat dacht ik ook alkiefty14 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:27:
[...]
Beetje offtopic, maar het gezin slaapt op matras e.d. en jij mag onder slapen op matje?
Ik vind het altijd wel gezellig om naast mijn vrouw te liggen op vakantie (en thuis ook btw).
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Lekker belangrijk waar hij ligt. Misschien hebben de kinderen af en toe nog aandacht nodig en is de moeder zo vlakbij. Of zaagt @PoweRoy 's nachts een half bos om. Of heeft gewoon minder slaap nodig en kan er zo later in zonder de rest wakker te maken. Legio mogelijkheden, moet 'ie lekker zelf weten.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Right on point. Op vakantie willen de kinderen in slaap vallen met mama in bed. 2 kinderen links en moeders met 1 kid rechts. Dag erna moet er geruild worden. (kinderen zijn 3, 5 en 7)Gonadan schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:07:
Lekker belangrijk waar hij ligt. Misschien hebben de kinderen af en toe nog aandacht nodig en is de moeder zo vlakbij. Of zaagt @PoweRoy 's nachts een half bos om. Of heeft gewoon minder slaap nodig en kan er zo later in zonder de rest wakker te maken. Legio mogelijkheden, moet 'ie lekker zelf weten.
Ik ben daarna nog wel een uurtje of 2 wakker. Meestal komt moeders de vouwwagen weer uit als de kinderen slapen. Om nog ff te kletsen of spelletje.
Kinderen en moeders zijn kleine kachels dus slaap liever apart
Zo ben ik ook niet gelijk wakker als de kinderen vroeg wakker worden.
Kinderen vinden 't nog eng alleen onder de vouwwagen en ik heb geen zin om met 3 op 1 matras te liggen hutje mutje.
Prima zo
[ Voor 7% gewijzigd door PoweRoy op 17-08-2023 11:31 ]
[This space is for rent]
heel herkenbaar verhaal! tenzij 1 v.d 2 het irritant vind of "ik moet privacy hebben" gevalletjes. (heb je ook wel het rest van het jaar voor oid bewijs ervan wil ook naast mama liggenPoweRoy schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 10:36:
[...]
Right on point. Op vakantie willen de kinderen in slaap vallen met mama in bed. 2 kinderen links en moeders met 1 kid rechts. Dag erna moet er geruild worden. (kinderen zijn 3, 5 en 7)
Ik ben daarna nog wel een uurtje of 2 wakker. Meestal komt moeders de vouwwagen weer uit als de kinderen slapen. Om nog ff te kletsen of spelletje.
Kinderen en moeders zijn kleine kachels dus slaap liever apart(op vakantie dan
)
Zo ben ik ook niet gelijk wakker als de kinderen vroeg wakker worden.
Kinderen vinden 't nog eng alleen onder de vouwwagen en ik heb geen zin om met 3 op 1 matras te liggen hutje mutje.
Prima zo
Anyway:
Wat bij ons werk(te) is dat we van die nacht-licht lampjes hebben, stopcontact en of binnen tent met klem systeempje ofzo met oplaadbare baterrij-en. tegenwoordig liggen ze dus graag in hun eigen tent en de optie is er .. om alsnog bij ouders te liggen
Ze mogen lezen, of als ik op wil staan mogen ze nog 15-30min "gamen" op bed (zolang ze maar stil zijn) we hebben nog altijd 1 centrale plek waar de gsm(s)/nin-switch liggen om op te laden, overdag is die niet beschikbaar .. dat was snel aangeleerd in elk geval.
[ Voor 3% gewijzigd door vso op 17-08-2023 13:10 ]
Tja vanalles
Het is voor ouders met jongen kinderen vrij normaal om af en toe apart te slapen. Beter voor de nachtrustkiefty14 schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:27:
[...]
Beetje offtopic, maar het gezin slaapt op matras e.d. en jij mag onder slapen op matje?
Nooit, maar dan ook nooit gedaan, maar ook nooit nodig geweestSpykie schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 20:45:
[...]
Het is voor ouders met jongen kinderen vrij normaal om af en toe apart te slapen. Beter voor de nachtrust
[ Voor 5% gewijzigd door maartend op 17-08-2023 21:22 ]
Heb je eindelijk nachtrustPoweRoy schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 09:02:
[...]
We hebben een walker olympique. Dubbel klapper met plek voor 8 op papier. Onder de 2 planken heb je 2 slaaptentjes van 100cm hoog of iets dergelijks. Prima voor opslag en slapen.
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Zullen we het bij het kamperen houden 
Onze dochters van 3 jaar en 3 maand moesten de eerste nacht even wennen, maar ze slapen momenteel beter dan thuis (met name de baby). Ik mag dus ook op m’n eigen bed blijven..
Zit nu heerlijk buiten aan een flesje vino op de Lemeler Esch. We hebben deze vakantie begin dit jaar al gepland, maar hebben best geluk met het weer! En nog aardig wat nachtjes te gaan.
Overigens zijn wij erachter gekomen dat ook deze camping niet helemaal ons ding is. Het moet echt kleiner.. Dat gaan we zondag dus ook doen
Onze dochters van 3 jaar en 3 maand moesten de eerste nacht even wennen, maar ze slapen momenteel beter dan thuis (met name de baby). Ik mag dus ook op m’n eigen bed blijven..
Zit nu heerlijk buiten aan een flesje vino op de Lemeler Esch. We hebben deze vakantie begin dit jaar al gepland, maar hebben best geluk met het weer! En nog aardig wat nachtjes te gaan.
Overigens zijn wij erachter gekomen dat ook deze camping niet helemaal ons ding is. Het moet echt kleiner.. Dat gaan we zondag dus ook doen
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Nou inderdaad, slapen doen ze in hun eigen bed.maartend schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 21:21:
[...]
Nooit, maar dan ook nooit gedaan, maar ook nooit nodig geweest
Thuis, maar zeker ook op vakantie.
De meiden van nu net 4 en ruim 6 jaar hebben fantastisch geslapen in de (lekker donkere) zijtent van de campooz lazy Jack.
En wij op het grote bed.
Vorig jaar ging dat ook super.
Alleen 2 jaar geleden, had de jongste (toen net 2) moeite om te gaan slapen. Die wilde stoeien met haar zus en flink keten.
Wij hebben thuis slaapcoach gehad vanwege alle ellende met niet slapende kinderen. Maar in de caravan slapen ze wonderwel altijd wel goed 🙌Spykie schreef op donderdag 17 augustus 2023 @ 20:45:
[...]
Het is voor ouders met jongen kinderen vrij normaal om af en toe apart te slapen. Beter voor de nachtrust
Veel buitenlucht en totale uitputting doen wonderen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik ben toch maar weer blij met mijn caravan. Na 3 weken regen in de Vogezen was ik het spuugzat en heel blij dat ik weer naar huis mocht.
We zijn er achter gekomen dat de caravan dealer ons opgelicht heeft, hij heeft niet het douchepakket verkocht maar het regenpakket...
Dag van aankoop caravan: Regen
Dag van ophalen van de caravan: Regen
Dag van opzetten caravan voor voorseizoen: Regen
Eerste 4 weken voorseizoen: Regen
Dag van ophalen caravan na voorseizoen: Regen
Dag van wegbrengen caravan naar stalling: Regen
Dag van ophalen caravan voor zomervakantie: ZON!
Zomervakantie, alle dagen: Regen
Afgelopen zaterdag caravan naar de dealer voor onderhoud/vochtmeting: Regen
Nu moet ik hem morgen weer ophalen, en tot gisteren stond er voor morgen.... U raadt het reeds: REGEN! (Nu lijkt het droog te blijven, maar ik geloof het niet).
1 fijne gedachte, als de caravan lek is ergens dan gaat dit 100% zeker uit de vochtmeting komen. Als de meter binnen een straal van 25 meter komt zal hij door het dak gaan
We zijn er achter gekomen dat de caravan dealer ons opgelicht heeft, hij heeft niet het douchepakket verkocht maar het regenpakket...
Nu moet ik hem morgen weer ophalen, en tot gisteren stond er voor morgen.... U raadt het reeds: REGEN! (Nu lijkt het droog te blijven, maar ik geloof het niet).
1 fijne gedachte, als de caravan lek is ergens dan gaat dit 100% zeker uit de vochtmeting komen. Als de meter binnen een straal van 25 meter komt zal hij door het dak gaan
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Hij heeft je helemaal niet bedonderd, je hebt de kleine lettertjes niet gel;ezen. Het ging om een buitendouche pakket en zo te lezen is hij deze belofte 100% nagekomen.Drardollan schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:39:
Ik ben toch maar weer blij met mijn caravan. Na 3 weken regen in de Vogezen was ik het spuugzat en heel blij dat ik weer naar huis mocht.
Naast ons in de Ardeche stonden nederlanders die eerst ook in de Vogezen stonden maar ook maar het mooie weer waren gaan opzoeken en doorgereden naar het zuiden. Die hadden (net als ons in Nederland) geen zin in een verregende vakantie.Drardollan schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:39:
En ook hier slapen de kinderen altijd gewoon in hun eigen bed. Nooit nodig geweest om apart te slapen oid voor nachtrust. En tja op de camping gaan ze af en toe wat lastiger slapen dan thuis, maar dat hoort er een beetje bij vind ik. Slapen ze een dag later weer wat eerder. Vooral als ze precies tegelijk naar bed gaan, twee meiden (net) 4 en (net) 1, is het eerst een tijd onrustig in de tent. Maar als de oudste een half uurtje later gaat dan slaapt de jongste al en is er niets aan de hand.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Koffie over mijn toetsenbordmaartend schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:53:
[...]
Hij heeft je helemaal niet bedonder, je hebt de kleine lettertjes niet gel;ezen. Het ging om een buitendouche pakket en zo te lezen is hij deze belofte 100% nagekomen.
Nog leuke camping tips in de Vogezen trouwens? Ik wil daar volgend jaar eigenlijk heen, wilde eigenlijk dit jaar al die kant op rijden toen we erachter kwamen dat het op onze camping in Nederland een week zou gaan regenen maar de weervoorspellingen daar waren niet veel beter dus toen maar helemaal naar de Ardeche gereden.
Het was helaas geen optie om zuidelijker te gaan zitten. We trokken daarna door naar Europapark in Rust waar behalve familie ook een vaste reservering met kaartjes voor het waterpark en pretpark op ons lagen te wachten.Ozzie schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:54:
[...]
Naast ons in de Ardeche stonden nederlanders die eerst ook in de Vogezen stonden maar ook maar het mooie weer waren gaan opzoeken en doorgereden naar het zuiden. Die hadden (net als ons in Nederland) geen zin in een verregende vakantie.
Het was daar wel een heel stuk beter gelukkig, ook nog wel elke dag een bui maar in ieder geval overdag droog en 24 graden. Vogezen overdag regen en op een gegeven moment 13 graden. Lekker de kachel aan, maar dat is niet mijn idee van zomervakantie.
Hebben nog geprobeerd om eerder richting Duitsland te gaan, in het Rijndal was het beter dan waar we zaten. Maar alle campings die we benaderd hebben zaten vol. Anders hadden we een dag of 4 eerder vertrokken.
Wel vermaakt hoor, maar het was vooral jammer dat als je er op uit ging het geen doen was. We hebben alle prachtige uitzichten gemist bijvoorbeeld, terwijl het daar ontzettend mooi is. Paar uitstapjes naar Mulhouse en Colmar daar gelaten, dan zit je net buiten de Vogezen en was het ook prima te doen.
https://campingbellehutte.com/Ozzie schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:57:
Nog leuke camping tips in de Vogezen trouwens? Ik wil daar volgend jaar eigenlijk heen, wilde eigenlijk dit jaar al die kant op rijden toen we erachter kwamen dat het op onze camping in Nederland een week zou gaan regenen maar de weervoorspellingen daar waren niet veel beter dus toen maar helemaal naar de Ardeche gereden.
Zwembad, springkussens, kleinschalig, schoon. Skilift (zomer) op loopafstand.
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Wij zaten op Camping 2 Ballons (https://www.camping-deux-ballons.fr/nl/welkom/). Ondanks het weer prima bevallen. Mooie mix van tenten, caravans en campers. Sanitair schoon, douches goed warm. Tentje met eten op het terrein waar je pizza, beenham, kip, e.d. kon halen. In de ochtend een bakker op het terrein, reservering niet nodig. Groot zwembad met een leuke glijbaan.Ozzie schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:57:
Geen wifi op de plek, dat was bewust. Omdat kinderen lekker buiten moeten spelen en niet naar tablets staren, ik vond het verfrissend van de eigenaar dat hij er zo in zat.
Eigenlijk maar 1 nadeel van de hele camping, geen mogelijkheden tot digitaal betalen. Alles moest contant, van de camping zelf tot brood halen tot een pizza halen. Dat is wel iets om rekening mee te houden als je in de ochtend brood wil
wij hebben een voortent met regen pakket, op de dag voor vertrek hebben wij standaard regenDrardollan schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:39:
Ik noteer dat ik deze nooit zal overnemen van jekiefty14 schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:03:
[...]
wij hebben een voortent met regen pakket, op de dag voor vertrek hebben wij standaard regen
Is dat 1 van de skiliften die veelvuldig door mountainbikers gebruikt wordt in de zomer? Zit ook een leuke rodelbaan bij. In de zomer. Als het droog is.TheOmen schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:00:
[...]
https://campingbellehutte.com/
Helemaal correct.Drardollan schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:06:
[...]
Is dat 1 van de skiliften die veelvuldig door mountainbikers gebruikt wordt in de zomer? Zit ook een leuke rodelbaan bij. In de zomer. Als het droog is.
De lift hebben we een aantal maal gebruikt, de rodelbaan niet.
Toen wij er waren, ik denk een jaar of vijf geleden, was het niet zo nat als wat ik nu lees, maar het is er niet voor niets zo groen.......
Site lijkt leuk, maar ik knap dan meestal af op zoover reviews. Hoe kijken jullie daar tegen aan, gokje wagen of uitgaan van ervaringen van anderen?TheOmen schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:00:
[...]
https://campingbellehutte.com/
Ik kijk helemaal niet (meer) naar online reviews. Meestal toch de klagers die het hoogste woord hebben. Bovendien ben ik zelf vrij relaxt in alles dus vind ik het al snel goed.Red devil schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:13:
[...]
Site lijkt leuk, maar ik knap dan meestal af op zoover reviews. Hoe kijken jullie daar tegen aan, gokje wagen of uitgaan van ervaringen van anderen?
Tja.....als ik dan de eerste review lees 'onze kinderen vonden he niet zo leuk omdat de wifi zo slecht was'.....Red devil schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:13:
[...]
Site lijkt leuk, maar ik knap dan meestal af op zoover reviews. Hoe kijken jullie daar tegen aan, gokje wagen of uitgaan van ervaringen van anderen?
Wat de reviewers schreven over de muizen dat kunnen we wel beamen. Maar die beesten kwamen pas toen mijn vrouw vergeten was een doosje rozijnen uit haar jas te halen....eigen schuld.
Slecht eten, vuil sanitair en norse eigenaar... kan ik alleen maar tegenspreken. Prima pizza's eenmaal per week, er werd meerdere malen per dag goed schoongemaakt (sanitair wel wat gedateerd) en met de eigenaresse was prima te communiceren.
Dat is iets van heel Frankrijk. Op veel plekken kan je niet pinnen en al helemaal onder een tientje vinden ze het vaak niet leuk.Drardollan schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:03:
Eigenlijk maar 1 nadeel van de hele camping, geen mogelijkheden tot digitaal betalen. Alles moest contant, van de camping zelf tot brood halen tot een pizza halen. Dat is wel iets om rekening mee te houden als je in de ochtend brood wil
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Van Frankrijk in 1990 misschien. Want buiten de camping heb ik letterlijk overal alles kunnen pinnen. Ook een simpele mirengue van 1,29. En in praktisch alle gevallen ook nog eens contactloos met mijn mobiel.Gonadan schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:22:
[...]
Dat is iets van heel Frankrijk. Op veel plekken kan je niet pinnen en al helemaal onder een tientje vinden ze het vaak niet leuk.
Ben je niet in de war met Duitsland, want daar leven ze nog wel in 1990 buiten de grote toeristische attracties als pretparken.
Ozzie schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:21:
[...]
Ik kijk helemaal niet (meer) naar online reviews. Meestal toch de klagers die het hoogste woord hebben. Bovendien ben ik zelf vrij relaxt in alles dus vind ik het al snel goed.
Ja, je kunt natuurlijk geluk hebben. Maar voor hetzelfde geld kloppen alle negatieve reviews wel en heb je een niet leuke vakantie. Wij zijn wel aardig van het researchen van onze potentiele plekjes. Denk wel dat je gelijk hebt met dat klagers het hoogste woord hebben. Maar omgekeerd is volgens mij ook wel waar, als je allemaal goede reviews leest hebben mensen het daar toch wel naar de zin gehad en zal het waarschijnlijk wel een goede camping zijn.TheOmen schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:21:
[...]
Tja.....als ik dan de eerste review lees 'onze kinderen vonden he niet zo leuk omdat de wifi zo slecht was'.....
Ik lees wel altijd Google Reviews, maar dan filter ik wel het een en ander.Ozzie schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:21:
[...]
Ik kijk helemaal niet (meer) naar online reviews. Meestal toch de klagers die het hoogste woord hebben. Bovendien ben ik zelf vrij relaxt in alles dus vind ik het al snel goed.
Zo hadden wij een camping op het oog waar veel slechte reviews stonden van mensen die op de bonnefooi wilden overnachten maar niet toegelaten werden (ondanks dat er plek is). Op de website van de camping staat dat een reservering verplicht is. Oké, best eigenaardig, maar je bent te gast ergens en blijkbaar heeft die eigenaar een goede of minder goede reden om alleen op reservering te werken. Het was een redelijk natuurlijke camping, dus het leek me ook wel fijn om niet elke dag aankomende en vertrekkende campers te hebben. Die negatieve reviews zijn voor mij dus juist positief.
Ik bedenk altijd dat mensen veel liever een negatieve dan positieve review achterlaten. En ik vind Zoover nu ook niet echt een goede bron, daar zitten volgens mij vooral verwende mensen.Red devil schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:13:
[...]
Wij gaan meestal af op gevoel, info ACSI en ANWB en bekenden die geweest zijn. En anders bieden fora als dit uitkomst.
Maar eerlijk gezegd zijn wij niet zo heel moeilijk en vinden we het al snel goed. Kan mij slechts 2 campings herinneren in 40+ jaar waar ik niet meer in de buurt wil komen. Dus het is vrij uniek dat het niet bevalt. Zal ook wel een deel komen door wat wij zoeken, wij zoeken liefst een middelgrote camping met aardig zwembad en niet teveel vaste (Peter Gillis) plekken.
En soms heb je leuke verrassingen als je afgaat op een advies van een ander. We sliepen de laatste nacht een nachtje op Camping Krounebierg in Luxemburg op aanraden van familie. Was geen woord gelogen, prima camping. Maar voor de TV kijkers onder ons wellicht een moment van herkenning, de familie Kraan uit een huis vol is hier neergestreken als beheerders. Wisten wij niet vooraf, maar het was wel grappig om ze dan in het echt tegen te komen. Super aardige mensen en toevallig kwam er net een filmploeg aan voor een speciale aflevering binnenkort. Gesprek van de dag natuurlijk daar
Nee hoor, heb er net twee weken gezeten. De helft van betalingen moest contant en qua contactloos is het wat afwachten. Vaak werkt dat prima maar bij sommige supermarkten mag het alleen contactloos of juist alleen met insteken, dat wisselde nog wel eens.Drardollan schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:25:
Van Frankrijk in 1990 misschien. Want buiten de camping heb ik letterlijk overal alles kunnen pinnen. Ook een simpele mirengue van 1,29. En in praktisch alle gevallen ook nog eens contactloos met mijn mobiel.
Ben je niet in de war met Duitsland, want daar leven ze nog wel in 1990 buiten de grote toeristische attracties als pretparken.
Duitsland is inderdaad nog een stapje erger.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Onze camping in de Vogezen deed precies hetzelfde. Die weigerde zijn hele camping vol te zetten. Dat gaf meer ellende dan benefit. Leuk dat je wat extra geld verdiend, maar het is ook een aanslag op je faciliteiten. Denk aan sanitair schoonmaak en dat soort zaken. Daar had hij helemaal geen zin in, zo'n 75% vol was meer dan voldoende.Cheesy schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:31:
[...]
Ik lees wel altijd Google Reviews, maar dan filter ik wel het een en ander.
Zo hadden wij een camping op het oog waar veel slechte reviews stonden van mensen die op de bonnefooi wilden overnachten maar niet toegelaten werden (ondanks dat er plek is). Op de website van de camping staat dat een reservering verplicht is. Oké, best eigenaardig, maar je bent te gast ergens en blijkbaar heeft die eigenaar een goede of minder goede reden om alleen op reservering te werken. Het was een redelijk natuurlijke camping, dus het leek me ook wel fijn om niet elke dag aankomende en vertrekkende campers te hebben. Die negatieve reviews zijn voor mij dus juist positief.
En wij waren er erg blij mee. Paar dagen ervoor 2 dagen op Parc La Clusure gestaan in België. Waren we eerder geweest (10 jaar terug oid) in het voorseizoen. En we waren nu erg blij dat we weg gingen. Alles is volgezet met huisjes en de kampeerplekken gehalveerd qua formaat (je kon de oude nummers nog zien). Je zat nog net niet bij de buren te ontbijten. En dat was in ons geval dan met caravan en een beperkt luifel. Voor 2 dagen prima, maar ik ga daar nooit meer heen in het hoogseizoen. Verder prima camping hoor, netjes schoon met goed zwembad en alles, maar ons te druk in het hoogseizoen.
Ervaringen van anderen krijgen hier ook een hoger gewicht. Reviews op ANWB en Google kun je ook meenemen, bij Google heb je vaak veel meer reviews.
Die Krouneberg camping krijgt nog behoorlijke reviews en vrij veel recente, dat is ook belangrijk.
Als je 40+ jaar kampeert heb je waarschijnlijk op dit moment geen kids meer mee? Want zonder kids kamperen is het wel een stuk makkelijker om er iets leuks van te maken denk ik
Dan zal het wel aan de streek liggen, ik heb enkel op de camping contant moeten betalen en bij een enkele benzinepomp met insteken van de kaart. Voor de rest overal contactloos met mobiel en horloge betaald. Kwam thuis met een aardige hand baargeldGonadan schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:36:
[...]
Nee hoor, heb er net twee weken gezeten. De helft van betalingen moest contant en qua contactloos is het wat afwachten. Vaak werkt dat prima maar bij sommige supermarkten mag het alleen contactloos of juist alleen met insteken, dat wisselde nog wel eens.
Duitsland is inderdaad nog een stapje erger.
Volgens mij zijn we in Nederland gewoon ontzettend verwend dat we op zoveel plekken kunnen pinnen.
In Oostenrijk is het ook niet vanzelfsprekend dat je overal kunt pinnen.
Het viel me op dat er nog heel veel met contant geld betaald wordt.
Ik kan me de laatste keer dat ik een briefje van 500 in Nederland heb gezien niet herinneren, in Oostenrijk zag ik ze af en toe voorbij komen bij contante betalingen.
Ik kan me de laatste keer dat ik een briefje van 500 in Nederland heb gezien niet herinneren, in Oostenrijk zag ik ze af en toe voorbij komen bij contante betalingen.
Ja, en je moet ook voelsprieten hebben. Mijn ervaring is bijvoorbeeld dat hoe kneuteriger de website is hoe beter de camping is.Red devil schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:37:
[...]
Ervaringen van anderen krijgen hier ook een hoger gewicht. Reviews op ANWB en Google kun je ook meenemen, bij Google heb je vaak veel meer reviews.
En soms zit het tegen, maar dan ben je gewoon blij dat je weer weg kan en maak je er iets van.
Hebben wij niet eens bekeken, aanraden van familie is eigenlijk blindelings boekenDie Krouneberg camping krijgt nog behoorlijke reviews en vrij veel recente, dat is ook belangrijk.
Ik heb absoluut kinderen bij mij. Denk dat ze met een jaar of 12 nog wel erg jong zijn om alleen thuis te blijven een paar wekenAls je 40+ jaar kampeert heb je waarschijnlijk op dit moment geen kids meer mee? Want zonder kids kamperen is het wel een stuk makkelijker om er iets leuks van te maken denk ik
Maar ik ben niet pas begonnen met kamperen toen er kinderen kwamen, ik kampeer al vanaf mijn geboorte.
En nee, ook met kinderen maken we er iets van. Spelletje, uitstapje en dit jaar was vooral de bar op de camping favoriet. Lekker in de avond in de bar spelletje Qwix e.d. doen en prachtig dat ze dan zelf aan de bar een ranja konden bestellen en op rekening laten zetten. En zo heb je nog 1000 kleine dingen natuurlijk
Bij ons ging het in Frankrijk overal prima contactloos of met creditcard. Fooi geven kon vaak alleen contant; dat vond ik soms onhandig en soms prettig (bij chagrijnige bedieningDrardollan schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:37:
[...]
Dan zal het wel aan de streek liggen, ik heb enkel op de camping contant moeten betalen en bij een enkele benzinepomp met insteken van de kaart. Voor de rest overal contactloos met mobiel en horloge betaald. Kwam thuis met een aardige hand baargeld
Terugreis in België: contant betalen voor de wc en de koffie bij een tankstation. Daar waren we met 5 personen niet op voorbereid.......
Niet alleen in Nederland. Ik was een jaar of 13 geleden voor het eerst in Amerika en verbaasde mij er daar over dat ik in de wachtrij van een achtbaan Coca Cola automaten tegenkwam waar ik met mijn creditcard een flesje uit kon krijgen. Dat was in Nederland ondenkbaar.205Gutmann schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:41:
Volgens mij zijn we in Nederland gewoon ontzettend verwend dat we op zoveel plekken kunnen pinnen.
Ondertussen heb je diverse pretparken in Nederland en nabij Nederland hele barren of winkels in de wachtrij
Op zich heb ik geen probleem met contant betalen, want je trek het zo ergens uit een ATM.205Gutmann schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:41:
Wat ik dan wel weer jammer vind (ja ben gierig) is dat je in Oostenrijk (bijna?) overal 3,50 opnamekosten betaalt. En je zit ook nog aan je opname-limiet bij een andere bank dus dan ben je dat bedrag zo 2 of 3x kwijt. En om het geld vooraf al mee te nemen vind ik ook niet echt handig / veilig.
Ik heb op vakantie altijd minstens 200 euro contant mee, in brief en munt. Spaar ik bewust voor, niet in de zin of ik het kan betalen maar omdat ik amper iets contant doe. Hele jaar door bewaar ik dus contant geld in een bakje thuis en vul dat indien nodig aan met wat briefjes uit de pinautomaat.loeberce schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:41:
[...]
Bij ons ging het in Frankrijk overal prima contactloos of met creditcard. Fooi geven kon vaak alleen contant; dat vond ik soms onhandig en soms prettig (bij chagrijnige bediening)
Terugreis in België: contant betalen voor de wc en de koffie bij een tankstation. Daar waren we met 5 personen niet op voorbereid.......
Precies. Reviews waar men feitelijke informatie negeert en dan boos is kan ik niet zoveel mee. Dat zijn waarschijnlijk precies de mensen waarvan ik blij ben als ze niet bij me op de camping staan.Cheesy schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:31:
[...]
Ik lees wel altijd Google Reviews, maar dan filter ik wel het een en ander.
Waar ik wel huiverig voor ben zijn van die eigenaren die passief agressief of ronduit cynisch een weerwoord gaan geven op elke negatieve recensie. Dat geeft mij geen prettig gevoel.
Maar verder gebruik ik ze met name feitelijk of voor tips in de omgeving. Wat mensen mooi, leuk, rustig en zo vinden is toch redelijk subjectief.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het is mij 1 groot raadsel hoe dit werkt. Afgelopen jaar heb ik contant geld uit de muur getrokken in België, Duitsland en Frankrijk. En enkel in België moest ik hier voor betalen. Volgens mijn bank (Rabobank) kost het sowieso 75 eurocent in het buitenland, maar in Duitsland en Frankrijk was dit niet het geval. Ik snap er niks van.Cheesy schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:43:
[...]
Op zich heb ik geen probleem met contant betalen, want je trek het zo ergens uit een ATM.
Wat ik dan wel weer jammer vind (ja ben gierig) is dat je in Oostenrijk (bijna?) overal 3,50 opnamekosten betaalt. En je zit ook nog aan je opname-limiet bij een andere bank dus dan ben je dat bedrag zo 2 of 3x kwijt. En om het geld vooraf al mee te nemen vind ik ook niet echt handig / veilig.
Als ik er dan 1 review uit mag pikken over Camping Krounebierg en mag voorzien van een weerwoord:
Beperkte kaart is juist een zegen, maak wat je goed kan en negeer de rest. De grootste valkuil van veel restaurants is een ellenlange kaart en vervolgend het merendeel van de gerechten niet fatsoenlijk kunnen produceren.
Vies bestek is niet OK natuurlijk, maar dat wordt ongetwijfeld zo omgeruild.
Noem mij 1 zwembad zonder (krijsende) kinderen op een camping? Dan moet je naar een rustoord of 18+ camping gaan.
Geen enkele kampeerder maakt er problemen mee dat je even achter ze langs moet voor een kabel, 9999 van de 10000 helpen je zelfs even.
Dit is dus overduidelijk een review van een of ander verwend nest. Werkelijk niets snijdt hout over de camping, allemaal doodnormaal.
Wat verwachten deze mensen? Een Hypermarche? Er was meer dan voldoende te krijgen wat je echt nodig zou kunnen hebben, geen overbodige zaken. Wel wat Hollandse producten als pindakaas van Calvé.Kleine camping en waarschijnlijk prima als je houdt van het echte kamperen, maar wij vonden het zodanig slecht dat we dezelfde avond nog vertrokken zijn.
Winkeltje stelt niks voor en restaurant heeft een enorm beperkte kaart. Okee, de sate was lekker, maar het personeel draagt niet echt bij aan de sfeer. Bestek was vies.
Beperkte kaart is juist een zegen, maak wat je goed kan en negeer de rest. De grootste valkuil van veel restaurants is een ellenlange kaart en vervolgend het merendeel van de gerechten niet fatsoenlijk kunnen produceren.
De camping heeft enkel een klein eigen zwembad en het andere zwembad is privaat/gemeente. Dat wordt duidelijk gecommuniceerd, je hebt ook maar een beperkte tijd per dag in dat zwembad.Sanitair is schoon maar zwaar verouderd. Zwembad was dicht en het buitenbad is nog kleiner dan een postzegel (vol krijsende kinderen).
Noem mij 1 zwembad zonder (krijsende) kinderen op een camping? Dan moet je naar een rustoord of 18+ camping gaan.
Oh ja, met een camper kan je enkel en alleen helemaal recht staan. Niemand gebruikt blokken. En op elke plek moet natuurlijk een stroompaal, water, afvoer, TV en wifi.Camperplaats was prima qua ruimte, maar niet recht, en stroom moest 3 plaatsen verder ingeprikt worden (dus via de pitches van de andere gasten, wat irritant is als die hun tent over de volle breedte van de pitch hebben staan.
Geen enkele kampeerder maakt er problemen mee dat je even achter ze langs moet voor een kabel, 9999 van de 10000 helpen je zelfs even.
Kansloos, als je staat kan je toch slapen?Dus hoewel we er maar 1 nacht zouden verblijven, hebben we diezelfde avond nog besloten door te reizen. Zal vast een prima camping zijn als je veel uitstapjes maakt, maar aan ons niet besteed.
Dit is dus overduidelijk een review van een of ander verwend nest. Werkelijk niets snijdt hout over de camping, allemaal doodnormaal.
[ Voor 8% gewijzigd door Drardollan op 18-08-2023 10:56 ]
Mogelijk, of het ligt aan wat je allemaal kiest in te bezoeken.Drardollan schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:37:
Dan zal het wel aan de streek liggen, ik heb enkel op de camping contant moeten betalen en bij een enkele benzinepomp met insteken van de kaart. Voor de rest overal contactloos met mobiel en horloge betaald. Kwam thuis met een aardige hand baargeld
Ik ben echter op vier verschillende campings geweest in drie à vier verschillende regio's en ook nog eens o naar heel veel plaatsen op bezoek als uitje. Met tientallen betalingen op die manier denk ik wel een redelijk beeld te hebben.
En pinnen kan ook zeker veel meer dan vroeger hoor, maar die limiet van een tientje o.i.d. ben ik vaker wel dan niet tegen gekomen.
Zelfs bij ijssalons waar ik dan zou denken dat de meeste betalingen daaronder liggen dus waarom heb je die automaat dan.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
beetje OT maar krijg direct het gevoel dat je juist wachtrij-en promoveert .. want dan kan je nog meer verkopen ..Drardollan schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:42:
[...]
Niet alleen in Nederland. Ik was een jaar of 13 geleden voor het eerst in Amerika en verbaasde mij er daar over dat ik in de wachtrij van een achtbaan Coca Cola automaten tegenkwam waar ik met mijn creditcard een flesje uit kon krijgen. Dat was in Nederland ondenkbaar.
Ondertussen heb je diverse pretparken in Nederland en nabij Nederland hele barren of winkels in de wachtrij
wachtrij-en bah .. ik zou eerder wanneer event x = (tour la france oid) --> eifeltoren opklimmen want dan is er (hopenlijk) geen wachtrij
Tja vanalles
Volgens mij mag in buitenland geen geld voor een opname gerekend worden tenzij betreffende bank het voor hun huisklanten ook rekent, dan mag het wel.Drardollan schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:46:
[...]
Het is mij 1 groot raadsel hoe dit werkt. Afgelopen jaar heb ik contant geld uit de muur getrokken in België, Duitsland en Frankrijk. En enkel in België moest ik hier voor betalen. Volgens mijn bank (Rabobank) kost het sowieso 75 eurocent in het buitenland, maar in Duitsland en Frankrijk was dit niet het geval. Ik snap er niks van.
Dus blijkbaar betalen Oostenrijkers ook bij geld opnemen.
Al moet ik zeggen dat ik deze zomer alles heb kunnen pinnen in Oostenrijk. Ik dacht dat de camping contant moest, maar dat bleek ook gewoon met pin te kunnen.
Wij zijn vorig jaar naar Camping Verte Vallée geweestOzzie schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:57:
https://www.campingvertevallee.com/nl/
Dat was prima bevallen. Mooie mix tussen tenten, caravans en vouwwagens (en wat huisjes, maar die zijn echt zwaar in de minderheid). We hadden een plekje langs het riviertje, super als je (kleine) kinderen hebt.
Deze staat iig op mijn lijstje om over een paar jaar weer eens te bezoeken.
[ Voor 4% gewijzigd door -tom-562 op 18-08-2023 11:09 ]
Vaak bu'j te bang!
Dat zijn types die 's avond met de tablet op 10 voor de camper tv gaan zitten kijken, daarna wanneer het stil hoort te zijn in de camper vanalles opruimen gaat wat klinkt alsof dat hele ding afgebroken wordt terwijl met luide stem instructies naar manlief worden geschreeuwd die mompelend buiten het boel opbreekt. En in de ochtend houden ze drie kwartier het bad/douchehokje best omdat ze wel tiptop in orde geföhnd weer op pad moeten.Drardollan schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:54:
Als ik er dan 1 review uit mag pikken over Camping Krounebierg en mag voorzien van een weerwoord:
[...]
Wat verwachten deze mensen? Een Hypermarche? Er was meer dan voldoende te krijgen wat je echt nodig zou kunnen hebben, geen overbodige zaken. Wel wat Hollandse producten als pindakaas van Calvé.
[...]
De camping heeft enkel een klein eigen zwembad en het andere zwembad is privaat/gemeente. Dat wordt duidelijk gecommuniceerd, je hebt ook maar een beperkte tijd per dag in dat zwembad.
[...]
Oh ja, met een camper kan je enkel en alleen helemaal recht staan. Niemand gebruikt blokken. En op elke plek moet natuurlijk een stroompaal, water, afvoer, TV en wifi.
[...]
Kansloos, als je staat kan je toch slapen?
Of doe ik nu teveel aannames?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Oeh d'r probeert er hier nu eentje de caravan de camping af te krijgen, heuvel op. Ik hoor de motor al gaan, periodiek slippende banden. Netjes dat je stapvoets rijdt maar soms is een aanloopje toch wel handig. Eens kijken of ik zo de koppeling kan ruiken.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zet die livefeed aan.Gonadan schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:09:
Oeh d'r probeert er hier nu eentje de caravan de camping af te krijgen, heuvel op. Ik hoor de motor al gaan, periodiek slippende banden. Netjes dat je stapvoets rijdt maar soms is een aanloopje toch wel handig. Eens kijken of ik zo de koppeling kan ruiken.
Dan pakken we hier allemaal eeen klapstoel en een biertje en kunnen we commentaar gaan leveren. Just ike in real life.
Nee, precies dat volk.Gonadan schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:06:
[...]
Dat zijn types die 's avond met de tablet op 10 voor de camper tv gaan zitten kijken, daarna wanneer het stil hoort te zijn in de camper vanalles opruimen gaat wat klinkt alsof dat hele ding afgebroken wordt terwijl met luide stem instructies naar manlief worden geschreeuwd die mompelend buiten het boel opbreekt. En in de ochtend houden ze drie kwartier het bad/douchehokje best omdat ze wel tiptop in orde geföhnd weer op pad moeten.
Of doe ik nu teveel aannames?
Nu kijk ik ook eigenlijk elke avond wel een serie op mijn tablet, maar ik heb altijd mijn koptelefoon bij mij en in gebruik.
Daar zijn wel betere methodes voor, zeker in een pretpark. Een virutele wachtrij is bijvoorbeeld veel lucratiever. Laat iedereen een tijdslot krijgen voor wat attracties en de tijd die men anders stond de lumelen in een slingertje zit men nu bier te drinken en pizza's te eten. Levert goed geld op.vso schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:59:
[...]
beetje OT maar krijg direct het gevoel dat je juist wachtrij-en promoveert .. want dan kan je nog meer verkopen ..
In het hoogseizoen heeft zo ongeveer alles een wachtrij. Of je nu de Eifeltoren op wilt, in een achtbaan wil of een beetje fatsoenlijk uitzicht wil hebben op een berg. Overal is het altijd druk druk druk.wachtrij-en bah .. ik zou eerder wanneer event x = (tour la france oid) --> eifeltoren opklimmen want dan is er (hopenlijk) geen wachtrij
Tot nu toe altijd geluk gehad danRed devil schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:26:
[...]
[...]
Ja, je kunt natuurlijk geluk hebben. Maar voor hetzelfde geld kloppen alle negatieve reviews wel en heb je een niet leuke vakantie. Wij zijn wel aardig van het researchen van onze potentiele plekjes. Denk wel dat je gelijk hebt met dat klagers het hoogste woord hebben. Maar omgekeerd is volgens mij ook wel waar, als je allemaal goede reviews leest hebben mensen het daar toch wel naar de zin gehad en zal het waarschijnlijk wel een goede camping zijn.
Neem bijvoorbeeld die Zoover reviews van hierboven, "Onvriendelijke eigenaresse", tja ik weet niet maar ik sta gewoon op een camping en heb eigenlijk nooit contact met de eigenaar/beheerders behalve bij inchecken en weer weggaan. Of een andere "In de snak [...] kan je genieten van in microgolfoven opgewarmde streekproducten en frietjes....". Tja ik eet nooit op het camping restaurant en als ik dat doe ga ik er al vanuit dat het geen hele beste kwaliteit is. "Alleen jammer vd muizen. [..] Geen oog dicht gedaan in de wetenschap dat ze buiten je slaaptent gewoon door je hele temt lopen" Tja beetje dieren kan ik me echt geen zorgen over maken.
ik vind beekse bergen (camping) ervaring echt iets om een -10 sterren te gevenDrardollan schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 10:54:
<verhaal>
- sanitair word schoongemaakt met 1 doekje over alle wc's, remsporen van voorgangers zijn erna nog aanwezig (net zoals de geur) het ruikt in elk geval niet naar rozen.
- kokhalzend het sanitair betreden (geen douche in de caravan) is niet te doen.
- kind van 10 mag niet alleen zwemmen, ongeacht diploma's
- wifi is zodanig slecht dat je een uur wacht op je krant voorpagina
- er is niet veel vertier voor kinderen (speel plek/animatie) tenzij je 30 min verder met boot ofzo je kind wil laten gaan .. (avontuur eiland?) waar vervolgens alles ook geld kost en wees er vroeg bij anders heb je nog niks filosofie.
Er zijn weinig "plekken" voor camping gasten, 99% is verhuur, huisjes of "jaar/seizoensplaatsen"
goed klagen over de staat van de sanitair bij de frontdesk levert je ook geen resultaat, het werd niet schoner, en een vergoeding was al helemaal niet ter sprake
we zijn verkast naar andere camping ...
Tja vanalles
Ozzie schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:54:
[...]
Naast ons in de Ardeche stonden nederlanders die eerst ook in de Vogezen stonden maar ook maar het mooie weer waren gaan opzoeken en doorgereden naar het zuiden. Die hadden (net als ons in Nederland) geen zin in een verregende vakantie.
En ook hier slapen de kinderen altijd gewoon in hun eigen bed. Nooit nodig geweest om apart te slapen oid voor nachtrust. En tja op de camping gaan ze af en toe wat lastiger slapen dan thuis, maar dat hoort er een beetje bij vind ik. Slapen ze een dag later weer wat eerder. Vooral als ze precies tegelijk naar bed gaan, twee meiden (net) 4 en (net) 1, is het eerst een tijd onrustig in de tent. Maar als de oudste een half uurtje later gaat dan slaapt de jongste al en is er niets aan de hand.
offtopic:
Die van mij slaapt ook altijd in z'n eigen bed, maar heeft om de nacht nog ander half uur aandacht nodig.
Vandaar dat apart slapen dan soms fijn kan zijn, zodat één van de twee wat beter slaapt. Maar dat doen we meestal niet op vakantie, dan zijn we standaard beide de sjaak ;-)
Die van mij slaapt ook altijd in z'n eigen bed, maar heeft om de nacht nog ander half uur aandacht nodig.
Vandaar dat apart slapen dan soms fijn kan zijn, zodat één van de twee wat beter slaapt. Maar dat doen we meestal niet op vakantie, dan zijn we standaard beide de sjaak ;-)
Er zitten toch wielen onder? Als je niet van elke dag regen houdt dan rij je toch naar een gebied waar het droog is? Dat is juist het voordeel van een kampeermiddel tov huisjes boeken. Er is altijd wel een camping in een mooi weer gebied die nog een plekje heeft.Drardollan schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:39:
4G / 5G werkt meestal prima, ik gebruik nooit camping wifi.vso schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:03:
[...]
- wifi is zodanig slecht dat je een uur wacht op je krant voorpagina
En waarom zou je compensatie willen voor vies sanitair???
Nooit opgevallen, zijn dat die zwarte dingen die vrij laag zitten?pirke schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:51:
[...]
Er zitten toch wielen onder? Als je niet van elke dag regen houdt dan rij je toch naar een gebied waar het droog is? Dat is juist het voordeel van een kampeermiddel tov huisjes boeken. Er is altijd wel een camping in een mooi weer gebied die nog een plekje heeft.
Als het mogelijk was geweest waren we vertrokken, maar dat was geen optie zoals je hebt kunnen lezen. Dus jammer, helaas, doorbijten en niet janken zeggen wij dan.
[ Voor 6% gewijzigd door Drardollan op 18-08-2023 13:11 ]
kweenie hoor maar ik ga weg van huis om het "echte leven" te ervaren .. lang wachten bij een atractie hoort daar blijkbaar bij (bah) .. op de camping van netflix of je game-console dingus meenemen, tv kijken tja dat valt voor mij niet onder "vakantie"pirke schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 12:54:
[...]
4G / 5G werkt meestal prima, ik gebruik nooit camping wifi.
het is meer dat het weerbericht / activiteiten in de buurt wel fatsoenlijk binnenhuppelt niet dat de bitjes niet per 60seconden binnen komen druppelen en dus in de avond pas weet wat ik liever 16 uur eerder had willen weten.
vies kan ook zijn modder en insecten .. daar kom ik wel overheenEn waarom zou je compensatie willen voor vies sanitair???
ik omschrijf het meer als ranzig, en als ik objecten/tegels waar niet menselijke uitwerpselen ofzo op zitten op -10 zit van versus totaal 1.000den objecten/tegels
ik ging niet douchen en had gelukkig nog een eigen wc bij me, maar damm de mensen met VW of gehuurde tent was gewoon treurig.
Tja vanalles
Precies, en bij vragen. En als het dan onvriendelijke horken zijn vind ik dat toch jammer.Ozzie schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 11:58:
"Onvriendelijke eigenaresse", tja ik weet niet maar ik sta gewoon op een camping en heb eigenlijk nooit contact met de eigenaar/beheerders behalve bij inchecken en weer weggaan.
En als ik de eigenaren überhaupt niet zie is de camping me te groot.
't Scheelt ook eten en afval beschikbaar hebt waar ze op afkomen. Als er geen eten open ligt blijven ze wel buiten."Alleen jammer vd muizen. [..] Geen oog dicht gedaan in de wetenschap dat ze buiten je slaaptent gewoon door je hele temt lopen" Tja beetje dieren kan ik me echt geen zorgen over maken.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
De regen is wel zo'n beetje voorbij nu, de zon eindelijk doorgebroken dus genieten toch? Ohnee, nu meteen de airco aan want warm. Ik kan dat ding een veld verderop horen blazen, hij overstemt zelfs de schreeuwende kinderen. Dat is dan wel weer handig.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Maar als ik dit zo lees dan is jouw definitie van 'regen' dat er op die dag een keer regen valt, klopt dat? Dus niet van zonsopgang tot zonsondergang continu regen.Drardollan schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 09:39:
Zeiss Distagon 21 f/2.8
@vso Wij zijn ook 1 keer bij de Beekse Bergen geweest.
Het sanitair daar is inderdaad om te janken.
Wij hadden een voorkeursplek geboekt. Helaas is toen het hoofdgebouw afgebrand, tijdens de herbouw is het veldje wat wij gereserveerd hadden opgeheven.
Gevolg; we werden ergens in een uithoek van de camping weggestopt.
Nou begrijp ik dat zoiets overmacht is, maar om dat vervolgens pas te horen tijdens het inchecken, daar wordt ik minder vrolijk van.
@Cheesy Wij moesten ook iets van 4 euro betalen om contant geld op te nemen in Oostenrijk, ik vond het ook vrij fors.
Het sanitair daar is inderdaad om te janken.
Wij hadden een voorkeursplek geboekt. Helaas is toen het hoofdgebouw afgebrand, tijdens de herbouw is het veldje wat wij gereserveerd hadden opgeheven.
Gevolg; we werden ergens in een uithoek van de camping weggestopt.
Nou begrijp ik dat zoiets overmacht is, maar om dat vervolgens pas te horen tijdens het inchecken, daar wordt ik minder vrolijk van.
@Cheesy Wij moesten ook iets van 4 euro betalen om contant geld op te nemen in Oostenrijk, ik vond het ook vrij fors.
[ Voor 11% gewijzigd door 205Gutmann op 18-08-2023 17:22 ]
Dat klopt niet. Beiden niet.Gonadan schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:17:
[...]
Maar als ik dit zo lees dan is jouw definitie van 'regen' dat er op die dag een keer regen valt, klopt dat? Dus niet van zonsopgang tot zonsondergang continu regen.
op een camping waar wij wel eens komen in de Ardennen heb je van die veldmuisjes die holen hebben in het gras, nu al een paar keer meegemaakt bij zowel anderen en ook dit jaar bij ons, dat als je de pech heb dat je tent net op hun pad/hol staat, ze zich gewoon een weg naar binnen knagen, ook al heb je geen voedsel klaar liggen. Gelukkig was de schade bij ons niet zo groot. Beetje Tear-Aid doet wonderen. Bij verwijdering van de tent zagen we een mooi holletje en wat gangetjes... Anyway, het is dus niet altijd eten, doch natuurlijk een goede gewoonte om het goed op te bergen.Gonadan schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:03:
[...]
Precies, en bij vragen. En als het dan onvriendelijke horken zijn vind ik dat toch jammer.
En als ik de eigenaren überhaupt niet zie is de camping me te groot.
[...]
't Scheelt ook eten en afval beschikbaar hebt waar ze op afkomen. Als er geen eten open ligt blijven ze wel buiten.
Anderzijds heb ik wel een keer in de US meegemaakt dat ons eten veilig in de berenkluis zat.. veilig tegen de beren, maar helaas niet tegen de muizen die volgens mij wisten dat daar een lokaal afhaalloket was...
Hi Ha Hopjesvla
Logitech, want anders had je geannuleerd.205Gutmann schreef op vrijdag 18 augustus 2023 @ 17:19:
@Drardollan wat dan wel? Want de voorspellingen zijn voor morgen nooit meer geweest dan een stevige onweersbui toch?
Zeiss Distagon 21 f/2.8