Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Maar die zelf-inflate matjes hebben toch ook lucht erin? Waarom wordt dat dan niet koud?Gonadan schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 20:14:
[...]
In principe veel minder inderdaad. Kou trekt op omdat lucht in een luchtbed vrij kan circuleren, die andere matjes hebben meestal schuim dus kan dat niet.
En wat is zo’n isolatiematje? Gewoon zoiets? https://www.decathlon.nl/...1-wwULEAQYByABEgL-IvD_BwE
Ja tuurlijk, genoeg redenen voor een caravan, maar dat het is ook geen wedstrijdje. Gewoon kiezen waar je blij van wordt.aReaRe schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 20:33:
Lui ook, maar zelfs de Holtkamper Flyer is ook niet in je eentje te doen. En in het naseizoen is een caravan beter geïsoleerd dan een vouwwagen.
Je begint echter zelf over alleen opzetten en dat kan bij die van mij uitermate goed. De Holtkamper kan ik niet over oordelen, @tafmaf vast wel. Maar als je met zo'n stelling komt trigger je ons natuurlijk.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Wij hebben zoiets.Goofyduck384 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 20:37:
[...]
Maar die zelf-inflate matjes hebben toch ook lucht erin? Waarom wordt dat dan niet koud?
En wat is zo’n isolatiematje? Gewoon zoiets? https://www.decathlon.nl/...1-wwULEAQYByABEgL-IvD_BwE
Maar zo'n opvouwbaar matje is qua ruimte misschien makkelijker.
Die discussie ga ik niet eens meer aan.Gonadan schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 20:30:
[...]
Geef dan gewoon toe dat je lui bent en die mover wel handig is, want zo'n vouwwagen gaat prima in je eentje (eigenlijk beter zelfs maar dat doen ik hier niet hardop te zeggen).
Al teveel gezien op het vouwwagen forum.
Heb natuurlijk makkelijk praten met mijn windforce.
Hoezo veel werk.
Omdat er vaak een honingraatpatroon of whatever in zit qua vulling waardoor de lucht niet echt kan circuleren. Daardoor trekt de koude veel moeilijker op en isoleren ze goed. Doen in feite hetzelfde als het matje wat je linkt.Goofyduck384 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 20:37:
[...]
Maar die zelf-inflate matjes hebben toch ook lucht erin? Waarom wordt dat dan niet koud?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
In mijn ogen moet je kampeermiddelen niet vergelijken.Gonadan schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 20:39:
[...]
Ja tuurlijk, genoeg redenen voor een caravan, maar dat het is ook geen wedstrijdje. Gewoon kiezen waar je blij van wordt.
Je begint echter zelf over alleen opzetten en dat kan bij die van mij uitermate goed. De Holtkamper kan ik niet over oordelen, @tafmaf vast wel. Maar als je met zo'n stelling komt trigger je ons natuurlijk.
Bij elk soort van kampeerwens hoort een ander kampeermiddel.
Als je je spullen goed in orde hebt dan kun je goed met een holtkamper vroeg en laat in het seizoen kamperen.
Mijn eerste is altijd met hemelvaart en dan vriest het nog wel eens s'nachts.
Maar ik heb dan ook genoeg mogelijkheden om de wagen makkelijk te laten drogen.
Kamperen moet je een goed gevoel geven.
En dat is voor iedereen nu eenmaal anders.
Dus het viel mij weer op hoe weinig tijd ik nou nodig had ten opzichte van de hoeveelheid tijd die ik ook kan gebruiken als ik zin heb.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Het is vakantie en ik ben lui geworden, gaat sneller als caravanner dan als tent kampeerderGonadan schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 20:30:
[...]
Geef dan gewoon toe dat je lui bent en die mover wel handig is, want zo'n vouwwagen gaat prima in je eentje (eigenlijk beter zelfs maar dat doen ik hier niet hardop te zeggen).
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
We hadden een Jamet, als ik me niet vergis een Arizona uit ergens midden jaren '90.
Wat een gedoe was dat altijd om dat ding op te zetten, zakken vol met stokken, een binnentent of doek wat nog opgehangen moest worden. Het niet te tillen keukentje wat achterop de kar ging.
Een paar nog eens met een Jamet Dakota gekampeerd, dat was qua opzet gemak al een flinke stap vooruit, al zit daar natuurlijk ook wel een paar ontwikkeling tussen.
Vooral het inritsbare kuipzeil vind ik echt een pluspunt van vouwwagens. Bij caravans ben ik dat nog niet tegengekomen (het kuipzeil met klittenband van Unico daargelaten).
Een van de redenen waarom wij uiteindelijk voor de caravan hebben gekozen, is het gebrek aan een plek om de vouwwagen te laten drogen als je nat moet inpakken.
Veel pleziermidget schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 21:48:
Mannenweekend met de 3 kids in Tubbergen!
Heerlijk weer de komende week dus vanmiddag de vouwwagen maar weer eens open geklapt.
Balen…. Als je hem dan opzet op de verkeerde plek 😂 maar ach biertje erbij en 1 plekje verzetten.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ik denk dat best veel vouwwagenkampeerders dat (gebrek) hebben. Beste boek je een ‘boeren’camping in de buurt, klap je weer open, desnoods in de regen, en wacht je tot eea droog genoeg is.205Gutmann schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 21:38:
Een van de redenen waarom wij uiteindelijk voor de caravan hebben gekozen, is het gebrek aan een plek om de vouwwagen te laten drogen als je nat moet inpakken.
Ik heb ook wel beelden voorbij zien komen van mensen die onder een viaduct stonden (..). Zelf heb ik een carport waar alles wel goed droog kan worden of in ieder geval het doek wat uitgestald kan worden.
In het najaar kan dat trouwens wel een grotere uitdaging zijn als alles vochtig is geworden en blijft..
Desniettemin wel een goed punt om rekening mee te houden als je van plan bent zo’n ding aan te schaffen.
Grappig genoeg zijn een aantal vrienden van mij oprecht geïnteresseerd in vouwwagens sinds wij er één hebben, maar het zijn niet typische kampeerders. Dit soort dingen vraag ik ze dan ook, maar dan hebben ze er nog nooit over nagedacht.
vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser
Zie ik daar zo'n extra breed bed van 220 bij 200?Gonadan schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 20:13:
Nou, voor het eerst de doorreis opstelling maar eens gebruikt. In een kwartiertje stonden we, op het volzuigen van het matje van mijn dochter na.
Blijkt toch maar weer dat verreweg de meeste tijd niet afhankelijk is van kampeermiddel maar van alles wat je wilt aanbouwen en uitstallen.
[Afbeelding]
Oh en er ligt een achtertent van mijn dochter te drogen, maar die gebruiken we nu dus niet.
Dat zie je goed, we hebben het XL bed.Adam1980 schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 22:10:
[...]
Zie ik daar zo'n extra breed bed van 220 bij 200?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Er is zoveel veranderd in de loop der jaren inderdaad. Vergelijk ook maar eens een oude bungalowtent met zevenentwintig stokkenvariaties en kleurcodes meer het gemak van een hedendaagse tunnel. Niet te vergelijken.205Gutmann schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 21:38:
In mijn jeugd ging ik met mijn ouders ook altijd met de vouwwagen op vakantie.
We hadden een Jamet, als ik me niet vergis een Arizona uit ergens midden jaren '90.
Wat een gedoe was dat altijd om dat ding op te zetten, zakken vol met stokken, een binnentent of doek wat nog opgehangen moest worden. Het niet te tillen keukentje wat achterop de kar ging.
Een paar nog eens met een Jamet Dakota gekampeerd, dat was qua opzet gemak al een flinke stap vooruit, al zit daar natuurlijk ook wel een paar ontwikkeling tussen.
Vooral het inritsbare kuipzeil vind ik echt een pluspunt van vouwwagens. Bij caravans ben ik dat nog niet tegengekomen (het kuipzeil met klittenband van Unico daargelaten).
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Met wat terrassen kan ik hem op mijn oprit nog open hangen, maar dat heb ik gelukkig maar één keer hoeven doen.JanHenk schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 22:01:
Ik denk dat best veel vouwwagenkampeerders dat (gebrek) hebben. Beste boek je een ‘boeren’camping in de buurt, klap je weer open, desnoods in de regen, en wacht je tot eea droog genoeg is.
En anders is er nog wel een recreatiegebied met dagkampeerveld beschikbaar in de buurt. Het enige is dat je wel goed weer moet krijgen want als het twee weken blijft regenen ben je de Sjaak.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
We staan nog 2 nachten op camping harta, daarna rijden we door naar een camping nabij adrspach voor 2 nachten en daarna willen we nog 3 nachten in of net voorbij ostrava voordat we weer langzaam richting Nederland met een omweg gaan.
AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD
ipv een mover + accu, is een elektrische naaf/as motor op de caravan ook wel intressant. zeker als je daarmee wat zuiniger kan rijden. (en het geremde trek gewicht naar beneden gooien)
nu moeten we op zoek naar een nieuwe trek-auto ..
Tja vanalles
Nice! En vanavond vanuit bed door het dakvenster naar de perseïden kijken dit weekend!
Gisteravond de staart van zo'n vallende ster gezien toen ik toevallig even omhoog keek. Ook op een doorreis camping in doorreis opstelling met onze combi camp country. We waren (helaas) niet de enige met dat plan: om half zeven gingen onze (Nederlandse) overburen luidruchtig de boel opbreken met z'n allen. Ze waren weg voordat ik er wat van kon zeggen.
Enig voordeeltje, zelf waren we daardoor ruim een uur eerder in actie gekomen en waren we ook redelijk vroeg weer thuis. Ook lekker kunnen doorkarren in Duitslandvandaag. Helaas is de vakantie weer voorbij en haal ik de vouwwagen voor de meivakantie weer op, geen herfstkamperen met vouwwagen voor ons: te veel gedoe met tent laten drogen.
Met name, naar mijn idee, door de toepassing van gasdrukveren en de verbetering van het bed door gebruik te maken van een lattenbodem en beter schuim in het matras. Plus nog wat andere verbeteringen, zoals pack and go (de tent in ingepakte toestand als een deksel optillen en dan de aanhanger vullen. Dat mis ik nog wel bij onze combi camp).Gonadan schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 22:36:
[...]
Er is zoveel veranderd in de loop der jaren inderdaad. Vergelijk ook maar eens een oude bungalowtent met zevenentwintig stokkenvariaties en kleurcodes meer het gemak van een hedendaagse tunnel. Niet te vergelijken.
Ik mis misschien wat.. maar zijn er al wetgevingen en shizzle welke die etrailers ook daadwerkelijk legaal maken? Een motor in het ding wat je trekt wat je dus eigenlijk niet bestuurd, lijkt mij beetje vaag.vso schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 23:01:
vraag me af wanneer die E-trailers eens van hun plek komen ..
ipv een mover + accu, is een elektrische naaf/as motor op de caravan ook wel intressant. zeker als je daarmee wat zuiniger kan rijden. (en het geremde trek gewicht naar beneden gooien)
En zuiniger rijden, ja vast.. maar het geremde trek gewicht naar beneden gooien? Motoren in je trailer lijken mij het gewicht enkel verhogen, niet verlagen.. Lijkt mij niet dat ze dat met rare wetgeving ineens gaan verlagen dan xD heb je straks een auto van 1.5 ton met een trailer van 5 ton erachter omdat ie een motortje heeft.
Mis ook even waarom je een nieuwe trekauto moet?
Ik heb echt het idee dat ik wat posts heb gemist hier xD
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD
dat klopt.Gonadan schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 20:53:
Klopt, maar er wordt nogal eens gestreefd naar vergelijkingen in opzetsnelheid. Dat is echter in de praktijk veel met afhankelijk van alle andere en keuzes en nog relatief weinig van het kampeermiddel.
Dus het viel mij weer op hoe weinig tijd ik nou nodig had ten opzichte van de hoeveelheid tijd die ik ook kan gebruiken als ik zin heb.
Het valt en staat bij de moderne vouwwagen met wat je gaat neerzetten aan kastjes en losse meuk.
Zet de pootjes uit druk op de knop voor het uitblazen van de tent en plaats 2 haringen.
En slapen maar.
En dan kun je het ze uitgebreid maken als je zelf wilt.
Maar jij weet natuurlijk al dat het voor mij een way off live is.
Net zoals bij een e-bike heb je een motor die helpt wanneer je trapt en dus minder inspanning nodigTgR_KILLER schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 23:18:
[...]
Ik mis misschien wat.. maar zijn er al wetgevingen en shizzle welke die etrailers ook daadwerkelijk legaal maken? Een motor in het ding wat je trekt wat je dus eigenlijk niet bestuurd, lijkt mij beetje vaag.
En zuiniger rijden, ja vast.. maar het geremde trek gewicht naar beneden gooien? Motoren in je trailer lijken mij het gewicht enkel verhogen, niet verlagen.. Lijkt mij niet dat ze dat met rare wetgeving ineens gaan verlagen dan xD heb je straks een auto van 1.5 ton met een trailer van 5 ton erachter omdat ie een motortje heeft.
Mis ook even waarom je een nieuwe trekauto moet?
Ik heb echt het idee dat ik wat posts heb gemist hier xD
Zelfde kan ook bij aanhangers, effectief verminder je het geremde/ongeremde gewicht
En je kan zowel op je remlichten als op de aanlooprem op de dissel gewoon een verbreekrelais hebben dat ervoor zorgt dat je niet doorgeduwt word bergje af ofzo.
beetje mover zit rond de 1K (ex accu) en die zit er dan ook al in verwerkt .
nieuwe trekauto .. huidige auto uit 2004, 280K op de teller begint toch wel kuren te vertonen .. tijd voor een andere.
Tja vanalles
Heb je een Aero of een Kyte? Hier een Kyte met een kindertent XL, dus bij mij is opzetten iets meer werk. En met de oude WF versie is het nog spannend of de zekering er niet uitklapttafmaf schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 23:34:
[...]
dat klopt.
Het valt en staat bij de moderne vouwwagen met wat je gaat neerzetten aan kastjes en losse meuk.
Zet de pootjes uit druk op de knop voor het uitblazen van de tent en plaats 2 haringen.
En slapen maar.
En dan kun je het ze uitgebreid maken als je zelf wilt.
Maar jij weet natuurlijk al dat het voor mij een way off live is.
Ik ben toch malle pietje niet!
Zuiniger rijden kan niet, want de energie om de caravan aan te drijven komt ook niet uit de lucht vallen.vso schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 23:01:
Oké, misschien wel zuiniger door regeneratie tijdens remmen. Het zal zeker je actieradius (flink) kunnen vergroten, door een extra accu. Met name voor elektrische auto’s interessant.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Vaak hebben ze ook gewoon eigen accu's, dus de energie voor het zuiniger rijden kan je ook bijladen op de camping.Joris748 schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 08:21:
[...]
Zuiniger rijden kan niet, want de energie om de caravan aan te drijven komt ook niet uit de lucht vallen.
Oké, misschien wel zuiniger door regeneratie tijdens remmen. Het zal zeker je actieradius (flink) kunnen vergroten, door een extra accu. Met name voor elektrische auto’s interessant.
Ik heb heb echter gekozen voor een auto waar dat mechanisme ingebouwd zit. Dan heb ik ook buiten vakanties minder verbruik.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nu we een tijdje onderweg zijn is de combi-camp Country voor ons een fijne wagen en ik zou voor het budget niet een andere kopen.The Legend schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 08:14:
[...]
Heb je een Aero of een Kyte? Hier een Kyte met een kindertent XL, dus bij mij is opzetten iets meer werk. En met de oude WF versie is het nog spannend of de zekering er niet uitklapt
Toch ben ik al wel wat aan het sparen voor een HK Aero (die met keuken en kindertent). Laatst één bekeken en hoewel ze behoorlijk prijzig zijn, zou ik het er wel voor over hebben.
Ik zie het niet gebeuren. Het bereik van de “mover” moet veel groter zijn en de accu moet veel hogere vermogens kunnen laden en ontladen. Vervolgens rijd je er per jaar misschien een paar duizend kilometer mee.vso schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 23:01:
Of het trekgewicht naar beneden gaat betwijfel ik. Op lange stukken gaat die accu van je caravan ook leeg en als die gaat laden verhoogd juist de trekkende weerstand. Als de accu leeg is mag je dan opeens niet met de combinatie rijden. Het trekgewicht wordt namelijk niet bepaald door vermogen maar motorische meer door koeling.
Naast koeling speelt stabiliteit een grote rol. Als je caravan van 1000 kg zijwaarts instabiel wordt merk je daar weinig van, met een stabilisatiestang helemaal niet. Maar die onbalans zit er nog steeds in. Die onbalans wordt alleen maar groter wanneer de overhang langer wordt en het gewicht verder van de as verplaatst.
Tot slot worden er allerlei krachten losgelaten op je trekhaak. De constructie om dat met je auto te verbinden moet dat wel aan kunnen. Een auto die ontworpen is om 1000 kg te trekken kan niet zo maar de krachten van een caravan van 2000 kg verwerken. Daarom zijn BE lesauto’s ook bijna altijd busjes. Een personenauto is met de benodigde 4 zitplaatsen een stuk makkelijker maar de carrosserie trekt krom.
Een hybride achtige oplossing zie ik echter wel zitten. Duwtje mee bij acceleratie, accu vol op bestemming en geen warmte berg af. Echter is het denk ik wel heel specifiek voor de doorreis (wild) kampeerder als soort alternatief op een camper. Niet voor de standaard jaag zsm naar het zuiden en kom na 2-3 weken weer terug. Zeer kleine doelgroep dus, al misschien wat oververtegenwoordigd in dit topic.
Het gros van de gezinnen gaat 1x per jaar op vakantie, alleen al de kosten van een accupakket zijn gigantisch.
Daarnaast zie ik nog de nodige praktische problemen, hoe verloopt de communicatie tussen de trailer en de auto?
Als ik zie bij hoeveel aanhangers de verlichting gebrekkig functioneerd, wil je de communicatie dan over dezelfde onbetrouwbare verbinding laten lopen?
Voor die ene keer per jaar ben je dan beter af met een huurauto die de trailer wel kan trekken.
Een hybride camper lijkt we dan wél weer een mooie oplossing, die hebben vaak toch al de nodige accu's aan boord, het zou mooi zijn als je dat kunt combineren met hybride aandrijving van het voertuig.
Maar dan kon je al erg snel aan de grens van de 3500kg met je B rijbewijs.
Tesla y ~ 2300 kg?
Dan hou je niet veel caravan over.
Onze hobby 540 = 1550kg.
We hebben voor de oudste van 10 een eigen tentje die ik normaalgezien gebruik voor motorvakanties: Vango Blade Pro 200 Trek.
We stallen de aanhanger, een simpele Hoka, bij een boertje voor 70 euro per jaar en in combinatie met de Octavia en dakkoffer plek zat en rolt lekker over de weg.
De plek mist wel schaduw, vandaar de tarp, maar gelukkig genoeg wind. De temperatuur is goed te doen, zolang je maar niet in de volle zon zit.
:strip_exif()/f/image/7NaZU17yZqKGCDrQEXhzqWze.jpg?f=fotoalbum_large)
Twee plekken verderop zit een familie en die hebben een Cabanon Mercury en dat is ons nieuwe doel, vooral om niet meer op de grond te hoeven slapen.
Maximaal gewicht voor rijbewijs B-combi bedoel je?wienesroa schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 12:40:
Met de huidige EV gaat het rap qua max gewicht.
Tesla y ~ 2300 kg?
Onze hobby 540 = 1550kg.
Ik vind het niet onverstandig om sowieso BE te halen. Vooral als je een caravan hebt van meer dan 1500 kg; idealiter heb je dan een trekker van meer dan 2000kg (ivm verhouding gewicht) en dan heb je dus sowieso een BE-combi te pakken.
Kost je een dag en een paar honderd euro, maar is wel nuttig en dan heb je het maar.
Telsa Y volgens autoweek : 2.405 kg maxwienesroa schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 12:40:
Met de huidige EV gaat het rap qua max gewicht.
Tesla y ~ 2300 kg?
Onze hobby 540 = 1550kg.
Dus daar kan nog 1100 KG achter.. das een klein caravanetje.. maar met alle electrische auto's waar de wereld toch heen gaat over een paar jaar gaat dat niet beter worden.. BE wordt straks gewoon 'verplicht' voor zo'n beetje elke combi.
Wij moesten sowieso BE hebben, onze Hobby was ook 1500 KG maar de auto was al max 2800.. dus wij waren al snel klaar xD
Onze Rav4 (AWD Hybride) mag max 2.225 wegen, Dus ook daar hadden we gewoon BE nodig.
*edit*, voor de grap nog even een Audi etron (55) erbij gepakt. Mag 1800 trekken, maar ding weegt zelf max 3.150 kg xD.. Iedereen die over 10/15 jaar nog wil caravannen zal toch naar BE moeten denk ik zo
[ Voor 12% gewijzigd door TgR_KILLER op 13-08-2023 13:33 ]
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Wow, wat een plek! Wil je de naam van de camping met ons delen? Evt na je vakantie.BvZwolle schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 12:59:
Even een kleine toevoeging aan het Kampeertopic: wij zitten met onze Bardani Villanova 400 op een Italiaanse camping. We hebben een grote plek geboekt en deze is dan ook onitaliaans groot!
We hebben voor de oudste van 10 een eigen tentje die is normaalgezien gebruik voor motorvakanties: Vango Blade Pro 200 Trek.
We stallen de aanhanger, een simpele Hoka, bij een boertje voor 70 euro per jaar en in combinatie met de Octavia en dakkoffer plek zat en rolt lekker over de weg.
De plek mist wel schaduw, vandaar de tarp, maar gelukkig genoeg wind. De temperatuur is goed te doen, zolang je maar niet in de volle zon zit.
[Afbeelding]
Twee plekken verderop zit een familie en die hebben een Cabanon Mercury en dat is ons nieuwe doel, vooral om niet meer op de grond te hoeben slapen.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Wij staan nu in de Haute Alpes, bijna weer naar huis.
[ Voor 41% gewijzigd door The Legend op 13-08-2023 13:46 ]
Correct, ik heb dat aantal jaren geleden gehaald. Maar mijn vrouw wilt er niet aan. Dat is vrij onhandig.JanHenk schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 13:12:
[...]
Maximaal gewicht voor rijbewijs B-combi bedoel je?
Ik vind het niet onverstandig om sowieso BE te halen. Vooral als je een caravan hebt van meer dan 1500 kg; idealiter heb je dan een trekker van meer dan 2000kg (ivm verhouding gewicht) en dan heb je dus sowieso een BE-combi te pakken.
Kost je een dag en een paar honderd euro, maar is wel nuttig en dan heb je het maar.
Nu zijn we tijdens de reis volledig op mij aangewezen. Een uurtje slapen is stilstaan.
Uiteraard reis wel erop aangepast, dus we rijden max 600km op 1 dag. Maar toch, ik zal maar eens niet in staat zijn terug te rijden. Wordt een lange vakantie dan
Stabiliteit merk ik veel meer met de caravan dan met de VW maar dat is logisch gezien vloeroppervlak en de hoeveelheid die je uberhaupt mee kan zeulen. minder ruimte is efficenter/compacter beladen en visa versa. wellicht dat is op zich meer te merken in rij gedrag.. denk niet dat je meer /minder verandering daarin zal zien in de praktijkDeveon schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 09:10:
[...]
Ik zie het niet gebeuren. Het bereik van de “mover” moet veel groter zijn en de accu moet veel hogere vermogens kunnen laden en ontladen. Vervolgens rijd je er per jaar misschien een paar duizend kilometer mee.
Of het trekgewicht naar beneden gaat betwijfel ik. Op lange stukken gaat die accu van je caravan ook leeg en als die gaat laden verhoogd juist de trekkende weerstand. Als de accu leeg is mag je dan opeens niet met de combinatie rijden. Het trekgewicht wordt namelijk niet bepaald door vermogen maar motorische meer door koeling.
Naast koeling speelt stabiliteit een grote rol. Als je caravan van 1000 kg zijwaarts instabiel wordt merk je daar weinig van, met een stabilisatiestang helemaal niet. Maar die onbalans zit er nog steeds in. Die onbalans wordt alleen maar groter wanneer de overhang langer wordt en het gewicht verder van de as verplaatst.
Tot slot worden er allerlei krachten losgelaten op je trekhaak. De constructie om dat met je auto te verbinden moet dat wel aan kunnen. Een auto die ontworpen is om 1000 kg te trekken kan niet zo maar de krachten van een caravan van 2000 kg verwerken. Daarom zijn BE lesauto’s ook bijna altijd busjes. Een personenauto is met de benodigde 4 zitplaatsen een stuk makkelijker maar de carrosserie trekt krom.
Een hybride achtige oplossing zie ik echter wel zitten. Duwtje mee bij acceleratie, accu vol op bestemming en geen warmte berg af. Echter is het denk ik wel heel specifiek voor de doorreis (wild) kampeerder als soort alternatief op een camper. Niet voor de standaard jaag zsm naar het zuiden en kom na 2-3 weken weer terug. Zeer kleine doelgroep dus, al misschien wat oververtegenwoordigd in dit topic.
BE rijbewijs mag IMHO best een verplichting zijn om met zoiets te rijden, zou zoiezo wel beter zijn voor aanhangers in het algemeen. zeker dat erg weinig controle op de snelwegen is.
Op dit moment rijd ik 1:10 met de caravan dus elke paar uur bij de benzine pomp, al zou je zuiniger rijden dan is een bereik van 300/400km wel erg prettig om toch die rust te pakken .
het gaat om je geremde gewicht bij je auto, ik vind het vrij lastig om nieuw (lease) of 2de hands een auto te vinden die meer als 1200kg mag trekken .. er zijn wel uitschieters naar 1300/1500kg maar niet in grote overmaat.
@205Gutmann
Een mover heeft 1 taak, kosten 1k tot 2K aan kosten + ?kg (50?) extra gewicht die permanent kwijt bent
met een victron multiplus ben je ook 6-18kg kwijt afhankelijk van model maar naast laden en 12/24v --> 230v, heb je ook nog een "power assist"
dan per 12v Li-?? accu ook nog eens een 20kg en die van de mover mix je volgens mij niet met de huishoud accu(s)
pv panelen zijn ook 20kg per stuk
de mover/multiplus + accu kost je een slordige 3.000 euro totaal inclusief montage en je verliest snel 150kg aan laadvermogen.
Al zou de as+accupakket 5K kosten, bijkomend voordeel is dat je 230v apparatuur (pad/pod machines als voorbeeld) wat minder last hoeft te hebben van de Amperage beperking 3A - 10A die op campings beschikbaar gesteld worden (of off-grid camperen), met PV + de "shore(camping)"
+ het extra gewicht word (hopenlijk) dan niet meegeteld..
je wint meer dan dat je verliest (hopenlijk)
bijkomend voordeel is dat je dat accu pakket toch al niet onder de caravan mag laten zitten(hopenlijk), dus toevoegen aan je thuis-accu zal ook de nodige ontwikkeling toevoegen.
Tja vanalles
Alles wat je noemt kan al met een elektrische auto met een gewone accu erachter.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
We hebben de Aero.The Legend schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 08:14:
[...]
Heb je een Aero of een Kyte? Hier een Kyte met een kindertent XL, dus bij mij is opzetten iets meer werk. En met de oude WF versie is het nog spannend of de zekering er niet uitklapt
Wilde de kyte s met oude ventilator overslaan.
Trouwens op de vouwwagenclub hebben een oplossing gemaakt om 6 ampere te kunnen gebruiken.
In een caravan heb je doorgaans geen huishoudaccu. Een moveraccu kan prima beide taken op zich nemen, daar heb je geen losse systemen voor nodig.
Ikzelf heb gekozen voor de Victron PPP,
Deze kan op 12 volt laden als hij achter de auto hangt, op 230V als je aan de paal staat en hij kan als huishoudaccu gebruikt worden.
Dit is een LiFePO4 accu, deze is niet brandbaar en mag gewoon in de caravan blijven in de stalling.
Deze accu's hebben ook nagenoeg geen zelfontlading waardoor hij ook niet aan d'r druppellader hoeft als je hem langere tijd niet gebruikt.
Voor een caravan zie ik een offgrid toepassing gewoonweg niet zo zitten.
Wil je offgrid kamperen, ben je veel beter af met een camper.
Caravans hebben vaak een beperkte watervoorraad, geen vaste vuilwatertank,
en geen ingebouwde douche.
Een vast zonnepaneel op het dak vind ik altijd een beetje tricky, als het ding in de schaduw ligt, zakt je opbrengst helemaal inelkaar. Dat is wel iets om rekening mee te houden als je je kampeermiddel ergens neerzet.
Ja dat heb ik gezien, alleen is die oplossing nog niet daadwerkelijk getest op een 6A zekeringtafmaf schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 14:57:
[...]
We hebben de Aero.
Wilde de kyte s met oude ventilator overslaan.
Trouwens op de vouwwagenclub hebben een oplossing gemaakt om 6 ampere te kunnen gebruiken.
Onze Kip van 1998 heeft alle genoemde opties, zo niet optioneel beschikbaar destijds. Als je wilt wildcamperen met een caravan zal je waarschijnlijk op een winter uitvoering terecht komen, als je het echt wilt is het zeker te vinden. Dethleff heeft zelfs al jaren een “Nomad” lijn.205Gutmann schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 15:06:
In een caravan heb je doorgaans geen huishoudaccu.
[]
Heb dat al vaker gehoord, maar of het ook gaat gebeuren... That said, ik vind het niet verkeerd hoor dat je een BE moet halen, zoveel mensen weten gewoon niet waar ze mee bezig zijn. Ik heb ooit op de stalling nog mensen tegen gehouden die al lekker op pad wilden gaan. Je zag de hele kogel nog onder de koppeling uitkomen, dat kan niet goed zijn. En nee hoor, stabilisatie koppeling was wel netjes 'vastgeklikt' maar de hele koppeling lag gewoon op de bal... je kon de caravan er zo af pakken.. Raar hoe toch soms een caravan ineens de auto verlaat op de weg..The Legend schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 13:37:
De Europese Commissie komt ‘binnenkort’ (kan ook nog 1-3 jaar duren…) met een nieuwe richtlijn waarmee het maximale combinatiegewicht van rijbewijs B van 3500 naar 4250kg gaat.
PS, die website vind ik nogal, onleesbaar xD maar als het max 'combinatie' gewicht omhoog gaat. betekend dat dan ook dat je gewoon met een B rijbewijs een camper van 4.25 ton mag rijden ipv 3.5?
Als je met een frituurpan en bijbhorende snacks + 1:1 heater op pad gaat heb je wel een uitdaging.205Gutmann schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 15:06:
Een vast zonnepaneel op het dak vind ik altijd een beetje tricky, als het ding in de schaduw ligt, zakt je opbrengst helemaal inelkaar. Dat is wel iets om rekening mee te houden als je je kampeermiddel ergens neerzet.
betreft douche, der zijn wat ranzige (door mede campinggasten) of zeer krappe, of corona beperkingen wel uitwijkmogelijkheden .. douchetent en menig caravan (Sprite bv) is voorbereid al jaar en dag.. lees 5l boiler en een waterdichte cel .. is niet echt super ideaal..
schep koffie in heetwater, of een ped/pod machine voor "hetzelfde" is nog altijd beter dan de USA slootwater.
water is ook niet echt een probleem, een water tappunt is altijd wel te vinden, zo niet stel je je daarop in.
hygiene doekjes kan je gezicht,vaat mee wassen en je bips (niet in die volgorde perse)
voor de rest is off-grid meer dat je geen aansluiting hebt voor elektra, en watertappunt even lopen is
Tja vanalles
en dat moet dan door die zeer smalle straatjes die ook behoorlijk erg kunnen zijn..TgR_KILLER schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 16:52:
Als je overigens geen gedoe met je BE wil hebben moet je naar Engeland verhuizen. Tot zover ik weet is die wetgeving daar wel weer 'teruggedraaid' en is het net als 'vroeger' dat je met je B gewoon alles mag rijden.. je krijgt je BE als t waren dus gewoon erbij.. Of het dat veiliger maakt, I doubt it. helemaal als je ziet wat voor giga combinaties ze daar af en toe rijden xD
ps over je vorige verhaal "koppeling" 99% van dit soort mensen moeten het de harde weg leren en dat kost dan ook vaak paar euro..
Tja vanalles
Maar neemt niet weg dat een caravan niet echt geschikt is voor offgrid kamperen.
Zo'n douchetent klinkt leuk, maar hoe ga je het afvalwater opvangen? Lekker in de nauur laten lopen?
Mijn definitie van offgrid kamperen is zelfvoorzienend ergens gaan staan waar geen voorzieningen zijn.
Dan moet je over voldoende verswater beschikken en je eigen afvalwater opvangen.
De meeste caravans hebben geen vaste vuilwatertank, maar een losse tank die je onder een afvoertje gooit.
Als dat ding volzot, moet je het ergens in de caravan bewaren totdat je een punt tegenkomt waar je het mag lozen.
Als er een watertappunt is, zijn er vaak ook wel sanitaire voorzieningen en dus ook stroom.
not to be mean maar wellicht is het nuttig om eerst eens uit te zoeken voordat je dingen zegt die niet kloppen ..205Gutmann schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 17:59:
@vso Waar een wil is, is een weg.
Maar neemt niet weg dat een caravan niet echt geschikt is voor offgrid kamperen.
Zo'n douchetent klinkt leuk, maar hoe ga je het afvalwater opvangen? Lekker in de nauur laten lopen?
Mijn definitie van offgrid kamperen is zelfvoorzienend ergens gaan staan waar geen voorzieningen zijn.
Dan moet je over voldoende verswater beschikken en je eigen afvalwater opvangen.
De meeste caravans hebben geen vaste vuilwatertank, maar een losse tank die je onder een afvoertje gooit.
Als dat ding volzot, moet je het ergens in de caravan bewaren totdat je een punt tegenkomt waar je het mag lozen.
Als er een watertappunt is, zijn er vaak ook wel sanitaire voorzieningen en dus ook stroom.
offgrid != wildkamperen
vuilwatertank != chemisch toilet afval casette
schoonwater |= spoelwater toilet
!= staat voor "is niet gelijk aan"
ps "sas survival handboek" gaat wellicht 10 stappen te ver, denk dat je in dit topic wat posts kan vinden over wildkamperen.
Tja vanalles
Er zit een groot verschil tussen weken achtereen 'offgird' staan en gewoon een nachtje he.. Voor 1 nachtje heb ik geen douche nodig.. Wij hebben in Noorwegen verschillende nachten niet op een camping gestaan met de caravan, 12 volt accu, 25 liter water, en meer hadden we echt niet nodig...205Gutmann schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 17:59:
@vso Waar een wil is, is een weg.
Volgend jaar gaan we 95% zeker terug met de camper, maar ook met een camper is er een limiet aan wat je offgrid kan doen. Want 100 liter water ipv 25, ook dat raakt wel op xD En waarschijnlijk is het eerste wat 'op' raakt toch de WC die vol zit, tenzij je het constant in de bosjes oid doet.
Die vuilwatertank van het toilet, die vangt toch niet het water op van je wasbak en doucheputje?vso schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 18:53:
[...]
not to be mean maar wellicht is het nuttig om eerst eens uit te zoeken voordat je dingen zegt die niet kloppen ..
offgrid != wildkamperen
vuilwatertank != chemisch toilet afval casette
schoonwater |= spoelwater toilet
!= staat voor "is niet gelijk aan"
ps "sas survival handboek" gaat wellicht 10 stappen te ver, denk dat je in dit topic wat posts kan vinden over wildkamperen.
Maat let's agree to disagree, deze discussie is zinloos.
@TgR_KILLER Maar voor 1 nachtje offgrid, heb je toch geen immens accupakket en zonnepaneel voor nodig?
Dat is waar Vso het over heeft.
1 nacht offgrid kan prima met de accu van je mover, zeker als je je koelkast op gas zet.
[ Voor 14% gewijzigd door 205Gutmann op 13-08-2023 20:24 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
varieert .. zie ze zelfs met tank..Gonadan schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 20:34:
De helft van de campers/caravans heeft toch al gewoon het pijpje direct het gras in? Of in een emmer met een gaatje halverwege zodat het niet opvalt?
wij gebruiken de tank alleen maar om water voor koffie/thee te tappen ..
Tja vanalles
Wij hadden af fabriek een accu. 95 ah205Gutmann schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 20:23:
[...]
@TgR_KILLER Maar voor 1 nachtje offgrid, heb je toch geen immens accupakket en zonnepaneel voor nodig?
Dat is waar Vso het over heeft.
1 nacht offgrid kan prima met de accu van je mover, zeker als je je koelkast op gas zet.
Caravans vaak wel, al heb je enkele modellen met een vuilwatertank..Gonadan schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 20:34:
De helft van de campers/caravans heeft toch al gewoon het pijpje direct het gras in? Of in een emmer met een gaatje halverwege zodat het niet opvalt?
Campers hebben over het algemeen gewoon een vuilwatertank volgens mij hoor.
En dat 'direct het gras in' is sowieso niet de bedoeling.. Gewoon altijd netjes de vuilwatertank eronder gehad, die krijg je bij een Hobby er ook netjes bij. Gelukkig ook nooit volk gezien op de campings waar wij kwamen die het zo het gras in lieten lopen. De volgende loopt dan lekker door jou tandpasta resten en etensresten heen die je doorspoeld, bah.
Als je zelfs op de camping te lui bent om je vuil water netjes te lozen waar het hoort dan moet je maar een hotel boeken imho.
[ Voor 40% gewijzigd door TgR_KILLER op 13-08-2023 21:10 ]
Je bedoeld de smarttank?Gonadan schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 20:34:
Ik heb daar ook naar gekeken, maar ik vond het vrij duur en wilde graag een LiFePO4 accu ivm het gewicht.
Dat Autark pakket kon alleen met een conventionele accu.
Nu heb ik een 40Ah Victron accu, meer dan voldoende capaciteit.
Wij hebben ook altijd netjes de vuilwatertank in gebruik, tenzij er een eigen afvoerputje is, dan gebruiken we gewoon een afvoerslang die het putje ingaat.
[ Voor 32% gewijzigd door 205Gutmann op 13-08-2023 21:13 ]
Yeap, zat een 'gewone' accu in. Idd dat Autrak pakket, functioneerde prima. Gewicht nooit last van gehad, standaard was ie 1350 en we hebben aslast verhoging naar 1500. Vakantie klaar wogen we 1420, dus speling zat. Ik heb geen idee meer hoeveel het als optie kostte, maar goed we hebben (toen nog wel) € 2500 korting gehad, dus helft van de accessoires was gratis.. Dat Autark pakket had ook meteen integratie met boord systeem etc. Paar keer gehad dat de stroom uitviel op een camping, bij ons bleven de lampjes altijd netjes aan want de accu pakte het zo goed als naadloos over. Een LiFePO4 accu inclusief de benodigde systemen is ook niet gratis, en tenzij je hem zelf kan inbouwen (ik begin er niet aan) kost ook dat weer geld.205Gutmann schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 21:10:
@TgR_KILLER hadden jullie het Hobby Autark pakket gekozen?
Ik heb daar ook naar gekeken, maar ik vond het vrij duur en wilde graag een LiFePO4 accu ivm het gewicht.
Dat Autark pakket kon alleen met een conventionele accu.
In de camper zit straks af fabriek gewoon hetzelfde, zit ook een gewone AGM accu in van 95ah xD.
Daar heb ik zelf nog een schakeling tussen gemaakt zodat de accu laadt via de 12V van de auto en de 230V van de paal.
Mede daarom voor de Victron gekozen omdat deze een gescheiden in en uitgang heeft.
2 ingangen voor de laden, 1tje voor 239V middels meegeleverde adapter, en 1tje voor een ingangsspanning van circa 12V, daar kun je meerdere voedingsbronnen op aansluiten, ook een pv paneel als je wilt, daar moet dan wel een mppt omvormer tussen.
Aan de uitgangskant heb je een hoogvermogen uitgang voor de mover en een laagvermogen uitgang vlwaar je het boordnet op aan kunt sluiten.
Het voordeel van de LiFePO4 accu is dat je de volledige capaciteit kunt benutten, in tegenstelling tot lood accu's.
Het laadvermogen komt bij ons gelukkig niet zo nauw, de caravan mag 1800 wegen, in vakantieklare toestand weegt hij max 1600.
Wij vervoeren alle zware spullen in de auto, de complete tent met luifel en alle stokken ligt in de kofferbak.
In de caravan ligt alleen het bestek, beddengoed, kleding en wat eten om de 1e 2 dagen door te komen.
Ik kan het goed merken als ik de caravan met lege auto naar de stalling breng, dat de combinatie minder stabiel is.
Over de camper gesproken, weet je al meer over de levertijd?
[ Voor 18% gewijzigd door 205Gutmann op 13-08-2023 21:29 ]
Dat past ook maar net tussen die bomen of valt het wel mee?The Legend schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 13:37:
De Europese Commissie komt ‘binnenkort’ (kan ook nog 1-3 jaar duren…) met een nieuwe richtlijn waarmee het maximale combinatiegewicht van rijbewijs B van 3500 naar 4250kg gaat.
Wij staan nu in de Haute Alpes, bijna weer naar huis.
[Afbeelding]
Elect a clown, expect a circus.
Ik weet wel hoe het in theorie zou moeten hoor205Gutmann schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 21:27:
@TgR_KILLER Wij hebben onze caravan in Duitsland bij een dealer gekocht, daar kon geen enkele NL dealer tegenop, we hebben een mover laten monteren zonder accu. Men had alles netjes voorbereid zodat ik alleen maar de + en - op de accu hoefde aan te sluiten.
Daar heb ik zelf nog een schakeling tussen gemaakt zodat de accu laadt via de 12V van de auto en de 230V van de paal.
Mede daarom voor de Victron gekozen omdat deze een gescheiden in en uitgang heeft.
2 ingangen voor de laden, 1tje voor 239V middels meegeleverde adapter, en 1tje voor een ingangsspanning van circa 12V, daar kun je meerdere voedingsbronnen op aansluiten, ook een pv paneel als je wilt, daar moet dan wel een mppt omvormer tussen.
Aan de uitgangskant heb je een hoogvermogen uitgang voor de mover en een laagvermogen uitgang vlwaar je het boordnet op aan kunt sluiten.
Het voordeel van de LiFePO4 accu is dat je de volledige capaciteit kunt benutten, in tegenstelling tot lood accu's.
Het laadvermogen komt bij ons gelukkig niet zo nauw, de caravan mag 1800 wegen, in vakantieklare toestand weegt hij max 1600.
Wij vervoeren alle zware spullen in de auto, de complete tent met luifel en alle stokken ligt in de kofferbak.
In de caravan ligt alleen het bestek, beddengoed, kleding en wat eten om de 1e 2 dagen door te komen.
Ik kan het goed merken als ik de caravan met lege auto naar de stalling breng, dat de combinatie minder stabiel is.
Over de camper gesproken, weet je al meer over de levertijd?
Wij hebben nooit langer dan 1 nachtje ergens stil gestaan, dus accu laadde meteen weer op bij het rijden. Ik weet de exacte aantallen niet meer maar volgens mij ging 1 nachtje (12v koelkast, af en toe water pompje, wat led lampjes) van 280 uur beschikbaar naar 270 uur beschikbaar (volgens de Hobby boord computer dan). Dus de AGM heb ik echt nooooooit zo ver leeg gehaald dat het een probleem zou worden haha. Weet de voordelen wel van een LiFePO4 maar die capaciteit maak ik mij nooit zorgen over met de manier waarop wij vakantie vieren. En met de camper straks helemeaaaaal al niet want daar ligt een 230 watt paneel op het dak
En nope, geen nieuws over de levertijd, we houden nog maar vast aan oktober bouw/ november levering voor nu...
Dat je het nog niet gezien hebt betekent niet dat het niet gebeurde hè?TgR_KILLER schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 21:06:
En dat 'direct het gras in' is sowieso niet de bedoeling.. Gewoon altijd netjes de vuilwatertank eronder gehad, die krijg je bij een Hobby er ook netjes bij. Gelukkig ook nooit volk gezien op de campings waar wij kwamen die het zo het gras in lieten lopen. De volgende loopt dan lekker door jou tandpasta resten en etensresten heen die je doorspoeld, bah.
Als je zelfs op de camping te lui bent om je vuil water netjes te lozen waar het hoort dan moet je maar een hotel boeken imho.
Maar het is zeker niet de bedoeling inderdaad. Afgelopen camping nog meet die gezellige Fransen, die hadden zeker geen tank, alleen een pijpje.
Maar goed, dat was ook het type camping wat ik normaal gesproken ontloop. Een bewuste keuze om daar toch heen te gaan, dus dan krijg je wat je kunt verwachten.
Nu staan we weer op een officiële natuurcamping (op papier, ik vind hem wel erg luxe geworden), dat is wel een wereld van verschil. Geen muziek, het is nu al nagenoeg stil. Het meest uitbundige wat men mee heeft (buiten kinderen en honden) zijn beschaafde lichtjes aan de luifel, en slechts dat incidenteel.
Onze doorreiscamping was gisteren heerlijk en klassiek.
![]() | ![]() |
Vloer is gewoon beton, vuilnisbak is een wasmiddeldoos en kaklint moet je zelf maar voor zorgen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
En welke vouwwagen is dit?Gonadan schreef op zaterdag 12 augustus 2023 @ 20:13:
Nou, voor het eerst de doorreis opstelling maar eens gebruikt. In een kwartiertje stonden we, op het volzuigen van het matje van mijn dochter na.
Blijkt toch maar weer dat verreweg de meeste tijd niet afhankelijk is van kampeermiddel maar van alles wat je wilt aanbouwen en uitstallen.
[Afbeelding]
Oh en er ligt een achtertent van mijn dochter te drogen, maar die gebruiken we nu dus niet.
Ook wij zijn opzoek, en dit ziet er toch wel interessant uit...
Theuno - Da Devil Crew - Een programmeur is iemand die koffie omzet in software...
Nu nog betere koffie...
Fransen, tja, ik zeg maar niksGonadan schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 21:49:
[...]
Dat je het nog niet gezien hebt betekent niet dat het niet gebeurde hè?
Maar het is zeker niet de bedoeling inderdaad. Afgelopen camping nog meet die gezellige Fransen, die hadden zeker geen tank, alleen een pijpje.
Maar goed, dat was ook het type camping wat ik normaal gesproken ontloop. Een bewuste keuze om daar toch heen te gaan, dus dan krijg je wat je kunt verwachten.
Nu staan we weer op een officiële natuurcamping (op papier, ik vind hem wel erg luxe geworden), dat is wel een wereld van verschil. Geen muziek, het is nu al nagenoeg stil. Het meest uitbundige wat men mee heeft (buiten kinderen en honden) zijn beschaafde lichtjes aan de luifel, en slechts dat incidenteel.
Wij stonden met de caravan voor het grootste deel op rustigere campings, kleinschaligere. Ook met 'rusttijden' en dan was het meestal ook wel echt rustig op de camping. Enkel op Port Zeelande is het wel grootser. Maar we gingen diep buiten het seizoen, viel ook altijd wel mee met hoe druk het was, vooral veel oudere mensen, lekker rustig (wordt zelf ook alweer 39 komende week, brrr)
Met de camper wil ik ook zoveel mogelijk proberen rustige plekjes uit te kiezen haha, de favo campings blijven er wel in. En verder gewoon eens rond zoeken voor leuke camper plekken, heb al een aardig lijstje van verschillende YouTube kanalen xD. Geen kids hebben betekend ook geen animatie of wat dan ook nodig hebben, geef mij maar rust.
Aart Kok Livingstone.Theuno schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 21:53:
[...]
En welke vouwwagen is dit?
Ook wij zijn opzoek, en dit ziet er toch wel interessant uit...
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Helaas kan ik dat gedrag niet op nationaliteit afschuiven.
Waarom zou je anders wel animatie nodig hebben dan? We hebben nu vijf campings gehad waarvan alleen die ellendige animatie had, maar het is niet gebruikt.Wij stonden met de caravan voor het grootste deel op rustigere campings, kleinschaligere. Ook met 'rusttijden' en dan was het meestal ook wel echt rustig op de camping. Enkel op Port Zeelande is het wel grootser. Maar we gingen diep buiten het seizoen, viel ook altijd wel mee met hoe druk het was, vooral veel oudere mensen, lekker rustig (wordt zelf ook alweer 39 komende week, brrr)
Met de camper wil ik ook zoveel mogelijk proberen rustige plekjes uit te kiezen haha, de favo campings blijven er wel in. En verder gewoon eens rond zoeken voor leuke camper plekken, heb al een aardig lijstje van verschillende YouTube kanalen xD. Geen kids hebben betekend ook geen animatie of wat dan ook nodig hebben, geef mij maar rust.
Jezelf vermaken doe je met een leuke omgeving is andere kinderen, dat kan heel prima op rustige campings wat mij betreft.
Nog even met de disclaimer dat dat de één rustig vindt voor de ander nog luxe en vol is.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
"caravan groot van buiten, klein van binnen" is toch wel de gevleugelde uitspraakChaoss schreef op woensdag 6 juli 2016 @ 18:45:
Ander voordeel van een vouwwagen is dat de aanhanger klein is maar de binnenruimte vaak meer dan menig caravan, de onze is bv 19-20m2. En dan heb je gewoon 2 volwaardige bedden zonder gedoe met bankjes ombouwen in een bed etc.
Kijk wel goed uit wat je koopt er zijn vw's die wel een kriem zijn om om te zetten.
Tja vanalles
Dit jaar voor het eerst in lange tijd een camping uitgezocht waar we zelf graag heen wilden.
Nu zitten we op een kleinschalige camping aan een meer in Oostenrijk.
Animatie is er niet, de kids hebben er niet 1 keer om gevraagd.
Voorheen op de traditionele kindercampings moesten we alles om het animatieprogramma heenplannen, je moest optijd eten, want de kids willen naar het knutselen in de ochtend, of het theater in de avond.
Nu doen we lekker alles rustig aan op ons eigen tempo en de kids hebben alsnog een geweldige vakantie.
Ook is hier een middagrust van 13:00 tot 15:00 uur en van 22:00 tot 07:00 is het stil en mogen er geen voertuigen op en van de camping.
Nee dat valt wel mee, beide kanten ruim een halve meter over. Zijn typische tentplekken, niet zo breed maar erg diep. Voor de Kyte heb ik ongeveer 6 meter breed nodig (incl. ruimte om er omheen te lopen).Slasher schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 21:34:
[...]
Dat past ook maar net tussen die bomen of valt het wel mee?
Onze explorers zijn gisteren terug gekomen uit Zweden, nacht 1 net in Zweden hebben ze een hostel gepakt, en nacht 2 in Arvika ook, vanwege het weer. Daarna zijn ze naar Glaskogen gegaan, een natuurreservaat/camping waar rondom een meer allemaal kampeerplekken zitten, sommige met compost toilet, sommige met brandhout, sommige een kampvuurplaats, of combinaties daarvan waar je maximaal 2 nachten mag staan en dan weer verder trekt. Je betaalt voor het totale verblijf in het reservaat. Hele toffe plek, zelf in 2013 met de scouts ook geweest.
Op de terugweg bij een scoutingclub in Ekeby overnacht, waar we 4 jaar geleden ook zijn geweest op de heen en terug weg.
Biologisch afbreekbare zeep is er gewoon, dus ja kun je gewoon weg laten lopen.205Gutmann schreef op zondag 13 augustus 2023 @ 17:59:
[ Voor 52% gewijzigd door FastFred op 14-08-2023 09:17 ]
Zaten daar vorig jaar in de buurt, maar dit is volgens mij niet de camping in Ried...Cheesy schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:24:
Inmiddels ook al weer even terug. We stonden op een camping in Oostenrijk, in de buurt van Serfaus Fiss Ladis.
Is het Prutz?
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Iets verder het Kaunertal in, bij hotel Weisseespitze.TheOmen schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:32:
[...]
Zaten daar vorig jaar in de buurt, maar dit is volgens mij niet de camping in Ried...
Is het Prutz?
Het grappig is dat het sanitair heel oubollig is, maar wel heel schoon en genoeg (gratis) douches dus ik vond het prima. Stonden ook weer veel Nederlanders.
Prachtige beelden, ook een fijne camping zo te zien.Cheesy schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:24:
Inmiddels ook al weer even terug. We stonden op een camping in Oostenrijk, in de buurt van Serfaus Fiss Ladis.
Ik dacht dat je een Falco tent had. Ben ik daarin mis?
Goed onthoudenJanHenk schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:37:
[...]
Prachtige beelden, ook een fijne camping zo te zien.
Ik dacht dat je een Falco tent had. Ben ik daarin mis?
Ah, de Gletscherstraße.... mooie omgeving, hebben we vorig jaar ook gedaan vanuit Ried.Cheesy schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:36:
[...]
Iets verder het Kaunertal in, bij hotel Weisseespitze.
Het grappig is dat het sanitair heel oubollig is, maar wel heel schoon en genoeg (gratis) douches dus ik vond het prima. Stonden ook weer veel Nederlanders.
Jammer dat je daar wel ver uit de buurt van een skilift bent om snel de bergen in te komen...
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Oostenrijk is sowieso schoon. Trekt blijkbaar toch een bepaald soort toerist.Cheesy schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:36:
[...]
We onthouden m voor wellicht volgend jaar
Nu even wat algemeen advies gevraagd:
de voortent die we erbij zat hoeven we er niet aan (groot, zwaar en weer met alle flappen/haringen etc.).
Dus we gaan met 1 of 2 tarpen aan de slag en een tent-schuurtje erbij.
Zo zijn we flexibeler wanneer we wat opzetten (bijv minimaal met weekend weg & alles met de zomervakantie).
De vraag,
- zijn er al handige ideeën om de kleding in zo’n schuurtent op te bergen? Wellicht hangrek waar je vakken aan kan ophangen?
Betere ideeën?
Qua schuurtent: link
Huidig idee qua ophangen systeem voor kleren: link
Benieuwd of er handigere ideeen zijn! Thanks
nu ja om 3.000 euro te betalen om vervolgens letterlijk een maand in een bos te overleven met een kopie van SAS survival handboek + 1 lucifer en een scherp mes gaat me net iets te verFastFred schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 08:31:
Het is maar wat je prio's zijn qua comfort.
lijkt me zelf een toffe ervaring, maar denk niet dat de rest van mijn gezin echt ervoor te porren valt. (vreemd genoeg.)
"SHTF" style vlees van A-Z te bereiden is wellicht erg ver maar op pad gaan dus winkel ipv "jacht".. maar dat is puur dat het restant vlees niet op gaat vermoedelijk..
Goeie middenweg is over wegen te rijden met je auto gevolgt door een slaapplaats op wielen
Lijkt me supergaaf ergens te komen waar weinig mensen komen, totdat je dat snoeppapiertje voorbij ziet drijven.. F*ckIk kan prima meerdere dagen zonder douchen, als je in de buurt van een meertje staat duik je daar iedere ochtend toch even in? Oppervlakte water kun je in Zweden en Noorwegen vaak ook gewoon drinken dus vers water genoeg en anders een paar flessen vullen met een waterfilter.
Toch zou ik het wel fijn vinden na zo'n duik ff in het gesleurde hutje in te zitten met vloerverwarming oid lekker droog te worden..en dat warme kopje vloeistof of drank ..
Wat ik echter niet fijn idee vind is met een gas-gekoelde koelkast te rijden, ik zou liever op stroom doen. zou niet vreemd staan te kijken als een vlam/peuk bij die uitlaat tot die brandende caravan(s) waar je wel eens over leest zou leiden.
Tja vanalles
Vergeet je niet strijkplank, strijkijzer (zijn er ook voor de camping) stoom dingus en wasmachine ?PaulBloem schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 14:39:
- zijn er al handige ideeën om de kleding in zo’n schuurtent op te bergen? Wellicht hangrek waar je vakken aan kan ophangen?
Betere ideeën?
Teminste je kan niet in je gekreukelde korte broek, tanktop uit de boodschappen tas o en die crocs bij de camping receptie komen toch ?
opmerking kwam van een vriend
[ Voor 7% gewijzigd door vso op 14-08-2023 16:11 ]
Tja vanalles
Ik ben in 2019 naar Zweden geweest met scouting en 3 dagen de wildernis in getrokken. Of nouja, we kwamen regelmatig langs huizen/door dorpjes.
- Backpack
- Adventure Food van de Bever mee voor avondeten.
- Na avondeten per persoon brood bakken op houtvuur voor de volgende dag (zelf zakjes voorgemengd
in Nederland, hoefde alleen water bij om deeg te krijgen) - Wat kleding
- Goeie schoenen
- waterfilter, maar dat heb je daar niet echt nodig
- allemaal een lege frisdrankfles voor water
- Hangmat, slaapzak
- 4x5 meter PE zeil
- paar klosjes touw en haringen
- Voor het geval er geen droog hout voor handen was hadden we Coleman branders mee
- Pannetjes
- Allemaal een mes mee
- Zaklamp
- 1 handbijl
- oh, en een vouw schepje en wc-papier
[ Voor 7% gewijzigd door FastFred op 14-08-2023 16:22 ]
Is dat deze?Cheesy schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:36:
[...]
Beetje leuke dingen in de buurt? We zaten dit jaar in west karinthie in Oostenrijk, op zich mooi maar bijna alle leuke dingen zaten op min 1 uur afstand rijden.
tis meer dat je bedrag x voor een "natuur experiance" kwijt bent al dan neit met andere camping gasten om je heen .. dat is verschillendFastFred schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:13:
@vso 3000 euro? Ik heb het juist over géén caravan he?
En vandaar dat ik je quote ik vind een lekker bed een prio .. of dat open hemel,doek of vaste wanden betreft is een stuk minder relevant .. alhoewel iets om me heen (insecten vrij) slapen wel prettiger is.
GAAF !!! +10Ik ben in 2019 naar Zweden geweest met scouting en 3 dagen de wildernis in getrokken.
boe !!! doet gelijk wel - puntjes (niet te veel van aantrekken )Of nouja, we kwamen regelmatig langs huizen/door dorpjes.
Reis kost ook wat, materiaal zal je niet alleen voor die trip nodig hebben gehad ..Dat is echt geen 3000 euro, hooguit een keer 700 ofzo aan materiaal.
Ergens rond 1995 oid was het iets minder luxe .. maar zijn super toffe ervaringen ..
Tja vanalles
Klopt! Het hangt een beetje af wat je wil doen tijdens de vakantie. Met de kids gingen we vaak met de lift naar boven zodat ze konden spelen. Wij reden meestal naar Serfaus - Fiss - Ladis (goede lift-infrastructuur) dus dan zit je ook weer even in de auto om het doodlopende dal te verlaten. Maar je kan ook naar Nauders of Italie etc. Je kan ook wandelen in het Kaunertal of richting de gletscher, dan hoef je minder te rijden.Red devil schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:20:
[...]
Is dat deze?
Beetje leuke dingen in de buurt? We zaten dit jaar in west karinthie in Oostenrijk, op zich mooi maar bijna alle leuke dingen zaten op min 1 uur afstand rijden.
Oostenrijk heeft best een aantal mooie campings maar je moet ze goed zoeken. Als nadeel zit je dan soms in een uithoek of ver in een dal. Karinthië vonden wij ook erg mooi en fijn gebruik gemaakt van de Kärntencard, maar inderdaad veel rijden.
West Karinthië.. toevallig in Mörtschach?
Hehe ok ok fair point. Having said that, met een gezin van 3 jonge kinderen is enige organisatie in de chaos wel prima.vso schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:10:
[...]
Vergeet je niet strijkplank, strijkijzer (zijn er ook voor de camping) stoom dingus en wasmachine ?
Teminste je kan niet in je gekreukelde korte broek, tanktop uit de boodschappen tas o en die crocs bij de camping receptie komen toch ?
opmerking kwam van een vriend
Uiteraard zitten we nu als de meeste met 1 weekendtas per persoon, maar ben benieuwd hoe we dat als tweaker toch effectiever kunnen doen zonder hoge kosten, gewicht en spullen..
Berg im Drautal, camping berggruss. Camping was erg leuk, ook omdat de jongste kids allemaal (nederlandse) vriendjes/vriendinnetjes hadden. Sowieso 95% nederlands volk. Gemoedelijke camping, met groot en gratis zwembad in het dorp op loop afstand. Wij vonden het een aanrader. Kan wel flink onweren daar, we hebben best heftig weer gehad (maar ja, wie niet he :-))Cheesy schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:40:
[...]
Oostenrijk heeft best een aantal mooie campings maar je moet ze goed zoeken. Als nadeel zit je dan soms in een uithoek of ver in een dal. Karinthië vonden wij ook erg mooi en fijn gebruik gemaakt van de Kärntencard, maar inderdaad veel rijden.
West Karinthië.. toevallig in Mörtschach?
Bij Villach zat je echt perfect in de sweetspot, alles zat daar zo'n beetje!JaMaaT schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 17:17:
Wij zitten nu nabij Villach, we zaten eerst op camping Maltatal. Echter in Villach hebben we eigenlijk niet genoeg dagen (7 dagen) voor de activiteiten rondom Villach. Daar is genoeg ( voor kleine kids) te doen.
[ Voor 3% gewijzigd door Red devil op 14-08-2023 18:05 ]
Meest effectieve is gewoon een lijst maken wat je meeneemt per persoon, aan bagage en waar je wat straks gaat opbergen.PaulBloem schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 17:43:
[...]
Hehe ok ok fair point. Having said that, met een gezin van 3 jonge kinderen is enige organisatie in de chaos wel prima.
Uiteraard zitten we nu als de meeste met 1 weekendtas per persoon, maar ben benieuwd hoe we dat als tweaker toch effectiever kunnen doen zonder hoge kosten, gewicht en spullen..
Digitaliseer het lijstje na terugkomst en deel het gelijk op in "thuis" , camping/opslag enzv .. ik bewaar het in google keep ..bij het invoeren kan je gelijk kijken wat het waard is (geweest)
hoe minder (af)was meuk die je bij je hebt hoe makkelijker en simpeler alles word, met 3 kinderen moet je vast al ervaring hebben met meer met minder te doen
voorbeeld:
ik heb bv standaard waslijn, knijpers en waspoeder mee, + handwas(groenezeep) + emmer met deksel
- emmer kan als "nacht wc voor de kleintjes"
- of de emmer voor echt poepbroek goed te wassen of bij sanitair vaak een "textiel" apart v.d afwas.. en dan drogen..
- windscherm (of beter gezegd de stokken en scheerlijnen ) kan je ook gebruiken ipv bomen om een wasrek te bouwen.. terwijl je partner bij het zwembad is met de kids, kan jij op de was "letten" (bier + boek) of andersom maar dan met wijn
en anders is het 10,- voor de wasmachine en zelfde bedrag voor de droger (soms minder)
Je kan ook eens kijken naar camping mods/hacks tips & trucks pintrest en diverse campeer fora staan er vol van..
action / bouwmarkt zijn nooit ver weg en leuk uitje voordat je boodschappen doet.
(hint)ik zie vaak vouwkratten en die stapelbare bakken (3 of 4 laatjes) gebruikt worden
Tja vanalles
bij mij als Tweaker hoort zonder hoge kosten, gewicht en spullen ieg. geen extra tent bij met kastjes voor je kledingPaulBloem schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 17:43:
[...]
Hehe ok ok fair point. Having said that, met een gezin van 3 jonge kinderen is enige organisatie in de chaos wel prima.
#Teamduffel
Hi Ha Hopjesvla
Ik zou zeggen: voorbehoedsmiddelen. Maar dat is misschien wat aan de late kant.PaulBloem schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 17:43:
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zit er dan helemaal geen opslagruimte in de Opus? Doet een beetje afbreuk aan het hele idee om daar dan een decathlon tent naast te gaan zetten voor je spullenPaulBloem schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 17:43:
[...]
Gonadan schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 19:40:
[...]
Ik zou zeggen: voorbehoedsmiddelen. Maar dat is misschien wat aan de late kant.
De Kanzelbahn is zeker de moeite waard, bij helder weer heb je een geweldig uitzicht als je de berg opgaat met de lift.
Bovenop de berg bij Landskron is nog een vogelshow in het oude kasteel en een apenpark.
Om de berg op te mogen met de auto moet je wel iets van 4,50 betalen.
Wij vertrekken morgen weer en hebben nog niet alles gezien wat we graag wilden zien.
Sommige dingen waren gesloten wegens de vele regenval van vorige week.
Leuk om te zien. hier stonden wij vorig jaar ook.Cheesy schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 10:24:
Vandaag geweest. Die overige stonden al op het lijstje. Ook nog ff paragliden boeken. En rodelen uiteraard. Nog een keertje in de ferry. Alles voor de kids he.205Gutmann schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 20:47:
@JaMaaT Wij zitten nu ook bij Villach, aan de Ossiachersee.
De Kanzelbahn is zeker de moeite waard, bij helder weer heb je een geweldig uitzicht als je de berg opgaat met de lift.
Bovenop de berg bij Landskron is nog een vogelshow in het oude kasteel en een apenpark.
Om de berg op te mogen met de auto moet je wel iets van 4,50 betalen.
Wij vertrekken morgen weer en hebben nog niet alles gezien wat we graag wilden zien.
Sommige dingen waren gesloten wegens de vele regenval van vorige week.
ArvikaFastFred schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 16:13:
@vso 3000 euro? Ik heb het juist over géén caravan he?
Ik ben in 2019 naar Zweden geweest met scouting en 3 dagen de wildernis in getrokken. Of nouja, we kwamen regelmatig langs huizen/door dorpjes.Dat is echt geen 3000 euro, hooguit een keer 700 ofzo aan materiaal.
- Backpack
- Adventure Food van de Bever mee voor avondeten.
- Na avondeten per persoon brood bakken op houtvuur voor de volgende dag (zelf zakjes voorgemengd
in Nederland, hoefde alleen water bij om deeg te krijgen)- Wat kleding
- Goeie schoenen
- waterfilter, maar dat heb je daar niet echt nodig
- allemaal een lege frisdrankfles voor water
- Hangmat, slaapzak
- 4x5 meter PE zeil
- paar klosjes touw en haringen
- Voor het geval er geen droog hout voor handen was hadden we Coleman branders mee
- Pannetjes
- Allemaal een mes mee
- Zaklamp
- 1 handbijl
- oh, en een vouw schepje en wc-papier
Is er trouwens als een Tweakers Scouting Topic? Ik zie het steeds vaker voorbij komen!
Around here, something radiates. (Counting Crows)
Wij hebben vandaag nog de rondvaart gedaan, maar de complete ronde duurde mij te lang.JaMaaT schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 21:04:
[...]
Vandaag geweest. Die overige stonden al op het lijstje. Ook nog ff paragliden boeken. En rodelen uiteraard. Nog een keertje in de ferry. Alles voor de kids he.
Ikzelf wilde erg graag naar de stoomtrein in Ferlach, bleek bij aankomst de stoomtrein in onderhoud en reden ze met een of ander suf diesellocje.
We hebben ook nog een wandeling gemaakt door een kloof langs watervallen, dat was ook erg gaaf.
Onze kids van 5 en 9 konden dat prima volhouden.
Daarnaast ook nog veel gewandeld in de directe omgeving.
Bij Mallnitz zijn we ook nog met de Ankogel de berg opgegaan, daar troffen we nog wat sneeuw aan.
Op de Möltaller gletsjer schijnt nog meer sneeuw te liggen, helaas geen tijd meer om daarheen te gaan.
:strip_exif()/f/image/D1GCYOwLgBoxqbnyizoGRqG0.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/6bzX6L6twAECoulmU77SLfmT.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/YdAgGYmLcg5I2fXMshAGeWpM.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/329wKRiYQqwBs3n2wDF2juNj.jpg?f=fotoalbum_tile)