Net ten noorden van Luik waar de E25 de E42 kruist kwam er ineens een stuk loopvlak over onze auto gevlogen..
Met wat kunst en vliegwerk de combi stil kunnen zetten maar ik zat midden op dat rare klaverblad daar.
https://maps.app.goo.gl/NEypGfuKbuDZtQtD6
Optie voor verder rijden was eigenlijk alleen rechts af de E42, die klim richting Aken..
En dat met een band waar het loopvlak over ongeveer 30 cm weg was en over een nog groter stuk los gekomen was.
Er zat nog wel lucht in gelukkig, duidelijk slap maar dan nog
Ik wist zo niet of er in die klim op de E42 een vluchtstrook is/was.
Dus op het klaverblad waar we stonden de meest veilige plek op gezocht.
Reserve wiel voor de caravan hadden we bij, krik daarintegen niet want de auto heeft zo een spuitbus.. Wiel sleutel ook niet.
Slechte voorbereiding
Bommes
Mijn vrouw de ANWB laten bellen, ik ondertussen gebeten driehoek neergezet en het reserve wiel alvast onder de caravan uit geklust.
Dat was in 5 minuten gedaan, verwachtte wacht tijd van de ANWB: 2 uur
Uitgesloten dat ik de combi met mijn gezin daar zo lang ging laten staan.
Okay, nadenken wat de opties waren..:
Met uitdraaisteunen van de caravan krijg ik het ding niet opgetild, maar wel op een positie omhoog
vast gezet.
Wielmoeren lossen?? Zonder fatsoenlijke ratel of wielsleutel.
Ik had wel bij: een 4 in een ring/ratelsleutel toevallig met maatje 17 er bij.
Ding helaas niet lang genoeg om genoeg kracht te zetten, kon er zelfs geen schoen op zetten om m.b.v. staan op de sleutel de bouten los te krijgen.
Wel ook nog een waterpomptang bij, die ik met wat kunst en vliegwerk op die ringsleutel kon zetten.
Daarmee kreeg ik de bouten wel los.
2 wiggen opelkaar voor de bijna lege band/wiel op de grond gelegd.
Vrouw aanwijzingen laten geven, caravan met de auto op de wiggen getrokken. Uitdraaisteunen volledig uitgedraaid, wiel met lekke band er af en reserve wiel er op.
Bouten handvast, uitdraaisteunen veranderd in indraaisteuenen
Bouten goed vast met de sleutel.
Mini compressortje had ik wel bij, die op het reservewiel, 1,5 bar er in..
Opgepompt naar 4, iedereen terug in de auto, gevarendriehoek mee en weg wezen.
Eerste afslag er af en bij een tankstation even wielboiten gecheckt en band op 4,3bar gezet.
Door naar huis, eerste tankstation in NL even gestopt, band voelde niet extreem warm, bouten zaten nog vast. Dus nu definitief het laatste stuk door.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.