dft2 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 09:39:
[...]
Ik zal een poging wagen, we hebben hem net en zijn er pas een weekje mee weg geweest
Zoals velen moesten we een keuze maken tussen tent, caravan en vouwwagen. Caravan viel al snel af omdat mn vrouw dat niet wil. Onze eis was toch wel dat we een en ander een beetje snel kunnen opzetten en afbreken omdat we graag meerdere plekken plekken aandoen tijdens onze vakantie (niet echt trekken, maar 5-7 dagen op één plek) en dat we van de grond af liggen zodat we ook in het voor/naseizoen weg kunnen. Dus viel onze keus toch op een vouwwagen. De OPUS waren we toevallig al eens tegengekomen op internet, maar al snel afgeschreven vanwege de hoge prijs. Vorig jaar maar eens wezen kijken naar vouwwagens, en daar eigenlijk een beetje teleurgesteld over omdat ze eigenlijk nog hetzelfde zijn als 30 jaar geleden (uitzonderingen daargelaten, maar die pasten dan weer niet in het budget). En toen kwam er een OPUS (uit 2020) op Marktplaats. Nog steeds stevig aan de prijs vergeleken met een nieuwe vouwwagen, maar al een stuk meer in de buurt. We zijn toen naar de dealer in Emmerich gegaan met het idee de OPUS te bekijken en er definitief een punt achter te zetten, maar werden alleen maar enthousiaster!
In de meivakantie een weekje weggeweest, op twee plekken om ook te ervaren hoe het is om de boel weer in te pakken en op te zetten. Mijn ervaringen toe nu toe:
- Het is een groot en zwaar apparaat, caravanspiegels nodig en rekening houden met een flink brandstof verbruik. Zal ongetwijfeld minder zijn dan een caravan. De mover komt goed van pas.
- Bouwkwaliteit is goed
- Opzetten en vooral inpakken vergt nog wat handigheid; de twee keer ging al een stuk sneller. Het blijft natuurlijk wel kamperen dus uiteindelijk ben je altijd nog wel ff bezig, maar ik denk uiteindelijk een stuk sneller dan menig ander kampeermiddel.
- Het is precies wat het lijkt: een tent met de luxe van een caravan. Bijv. de verwarming is erg goed van pas gekomen (was nog rond het vriespunt in de nacht) en we hebben ook diverse keren binnen gezeten ivm het weer.
- De binnenruimte is geweldig; 2.30 hoog met dakramen. Je ervaart echt een buitengevoel. De hele voorkant kan er ook uitgeritst worden voor nog meer buitengevoel

- De OPUS ziet er stoer uit maar stiekem heb je toch veel luxe (er is ook nog een off road versie die er nog stoerder uitziet)
- En natuurlijk het allerbelangrijkste: de reacties van de medekampeerders wanneer de tent zichzelf opblaast terwijl ik vast een biertje opentrek
Tot nu toe erg tevreden, maar we gaan het pas volgend jaar echt ervaren. Dit jaar gaan we nog even met een camper weg in Australie.

@
dft2 Had in het topic gezocht op Opus, en je verhaal popte naar boven.
Benieuwd hoe je ervaringen sinds de aankoop verder zijn ontwikkeld.
Daarnaast ben ik benieuwd naar iedereen z'n mening uiteraard.
Wij zijn op zoek naar iets dat ruimte geeft aan een gezin van 5 (voorlopig nog allemaal in de buurt van de tent willen hebben qua leeftijd (6,4,1)), maar dan wel eentje die sneller is op en af te breken.
De Opus 4 kwam langs in onze zoektocht, en ja... we waren wel super enthousiast.. m'n vrouw wilde hem eigenlijk nu al gelijk voor deze zomervakantie (die over twee weken begint

)
Maar voor dat geld wil ik zeker eerst onze keuze rationaliseren en valideren!
Onze redeneringen om voor de Opus 4 te kiezen (vergeleken met een tent, camper, caravan):
- Snel op en af te breken, zodat we deze ook nog gebruiken voor alleen een weekend weg
- De mogelijkheid om met de auto apart nog op pad te gaan
- Flink stuk mooier dan elke caravan die we gezien hebben (personal of course)
- Plek voor het gezin om erin te slapen zonder steeds plekken te moeten ombouwen
- Onderweg kunnen stoppen om mooie plekken en dan gebruik te maken van koelkast en keuken (Opus 4 off road versie).
Reden om het niet doen: $$$
Dus hoe kan ik de aankoop goed praten