GAIAjohan schreef op dinsdag 30 mei 2023 @ 19:55:
Helaas wordt er in het vouwwagentopic totaal niet gereageerd, dus dan maar een deel van m'n verhaal + aanvulling even hier:
Ook ik ben nu een beetje rond aan het kijken, en afgelopen donderdag ook in Echt en Boxtel terechtgekomen om verschillende vouwwagens te bekijken, en gisteren Schijndel en wederom Boxtel.
Zelf wel redelijk wat ervaring met verschillende manieren van kamperen:
Vroeger zelf als kind (jaren 80/90) mee geweest in een Jamet Arizona, daarna nog 2x gewone caravan, enkele jaren een bungalowtent, grote koepeltent, kleine trekkerstentjes (in die volgorde) en sinds twee jaar stacaravan ivm een kleine, echter die zal op termijn naar school moeten, waarmee we vast komen te zitten aan het dure hoogseizoen.
We zoeken voor nu echt iets met minimaal 4 slaapplaatsen (op dit moment twee volwassenen en kinderen van 2 en -1) ‘op hoogte maar niet te hoog’ (dus geen laddertje) daarmee vallen veel tenttrailers al af, en een Combicamp Country ook, hoe mooi ze ook zijn.
Tevens wil mijn wederhelft graag een (berm)keuken)
Na maandag nog een keer rondkijken zijn er nog twee over eigenlijk.. Of eigenlijk 1 over, en 1 erbij gekomen tov donderdag.
Camp-let vond ik zelf erg mooi qua werking, maar ook qua esthetiek, maar is afgevallen vanwege dat het inladen ervan gewoon ruimte inneemt door de manier waarop deze werkt. Niet handig op onze oprit. Bak moet volledig open over volle breedte.
Cabanon is geheel afgevallen door de opzetmanier, tijd etc..
Jamet Jametic.. Ik vind m gewoon lelijk, sorry, en best aan de prijs als je kijkt wat je er ook voor kunt krijgen.
Alpenkreuzer Campfire, mooie tent, maar ook weer echt een bouwtent, en geen keuken mogelijk.
Smitveld is me te tentig, en gewoon niet handig met kleine kinderen.
Gebleven is de
Trigano Odyssee GL 2.3. Blijft een mooie ruime bak, ruime tent. Nadelen vind ik zelf het vele gebruik van elastiek, en ik heb het gevoel dat deze vrij hard afschrijven. Verder voelen sommige dingen kwalitatief minder of zo.
Nieuw in mijn lijst is de
Combi-camp Flexi Comfort.. Wat een leuk ding, en staat voor mij in 1 klap eigenlijk bovenaan. Verschillende luifelmogelijkheden. Tov Trigano ontbreekt eigenlijk alleen de donkere slaapcabines en mogelijkheid tot een gastentent die we toch nooit voor dat doel gaan gebruiken..
Overigens vind ik zelf de reguliere Flexi zonder bermkeuken ook erg nice. Goedkoop keukentje van decathlon ofzo erbij. Waarom niet? en je hebt toch een bbq oid mee.
Een gewone caravan met een luifel zou ook nog kunnen, maar dan zijn zaken als stalling, verzekering, 'makkelijk' rijden enz toch echt minder..
Tweedehands vallen de prijzen me -eigenlijk- nog best wel tegen, zeker als je voor ~€10-€13k een complete nieuwe krijgt. Een Flexi (geen comfort) is tweedehands uit 2014 nog steeds 5500. Terwijl het soms op MP is alsof alles uit de Triganostal na een jaar of 6 afgeleefd is..
Van mij mogen het ook best ongeremde aanhangers zijn, maar op een gegeven moment kom je in het bouwtenten tijdperk eigenlijk.
Trekgewicht auto's die we kunnen gebruiken, dus ongeremd is an sich geen issue.
Auto 1: 750kg ongeremd/1000kg geremd. MTM auto 2305kg <- elektriek
Auto 2: 690kg ongeremd/1500kg geremd. MTM auto 1970kg. <- preferent voor lange afstanden, 150pk/370Nm diesel.
Mis ik nog iets, of een modelletje? En hoe handig is een (afneembare) keuken nou écht? Is een simpele keuken met 3 kookpit gasstel en daarnaast een skottel niet veel meer de way to go? ik snap bv ook nooit waarom er een gasstel in een caravan zit..