Toon posts:

[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 167 ... 172 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:45
@Bommes
425? Voor een kampeerplekkie? Krijg je dan ontbijt op bed met diner of zoiets. Achterlijke idiote prijzen zijn dat

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:05

Bommes

Capo del formaggio

@maartend ja dat dus, echt bizar.
Volgens mij zat er ook voor voor iets bij, maar ik kwam bijna op 100 euro per nacht.
Voor een caravan, 2 volwassen en een kind van 2 uit.
Gewoon op de Veluwe, niet eens in Zuid Frankrijk met uitzicht op St Tropez of zo iets.

Mijn nieuwste reis verslag lees je hier-<klik klik>- - Adventures are not always fun while you're having them

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:07
De Corona-kampeerders houden het nu al voor gezien.
Meer aanbod en minder vraag: https://www.autoblog.nl/n...t-en-kampeerwagen-3494441

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

Acties:
  • +4Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 29-05 22:27
Cheesy schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 19:52:
De Corona-kampeerders houden het nu al voor gezien.
Meer aanbod en minder vraag: https://www.autoblog.nl/n...t-en-kampeerwagen-3494441
Nou zou dat onderzoek van marktplaats toch even met een grote korrel zout nemen. Dealers staan nog steeds leeg xD. Wij hebben onze caravan pas ingeruild bij een dealer, wilde even kijken waarvoor hij te koop stond op de site laatst en hij was alweer verkocht.

Net trouwens, ongerelateerd, wel weer een 'leuke' verrassing op de credit card. Mijn eigen domme fout natuurlijk maar ik heb nooit de Land Cruiser uit mijn account gegooid bij ezpass. Never aan gedacht, nu is de nieuwe eigenaar, net als wij, naar Noorwegen gegaan.. Top dat de Cruiser het nog doet, minder top dat ik zijn 100 euro aan tol betaal :/ kan daar weer achteraan dus..

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:09
Bommes schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 17:11:
[...]

Oh ik vind het geen enkele beperking in naar een natuurcamping te gaan.
Deze kwam voorbij in mijn zoektocht en had nog ruimte voor het Pinksterweekend.
En ook nog eens zonder meteen zo een belachelijk arrangement er an te koppelen:
Pinksterspecial.!1!Einz!1!.: Vrijdag tot en met dinsdag 425 euro..
Nee geen hotel gewoon een camping.
En tot en met dinsdag, was Pinksteren niet zondag en maandag?

Zelfde voor Hemelvaart, veel campings maken daarvan: woensdag tot en met maandag.

Evengoed, dit vond ik wel leuk.
Voor de zomervakantie zoeken we gewoon een "normale" kleinere camping uit.
Als er een schommel of zandbak is is het al ruim voldoende voor ons.
Die vrijdag t/m dinsdag en woensdag t/m maandag snap ik op zich wel.

De vrijdag/woensdag middag vertrek je richting camping zodra de kinderen uit school zijn. Die pak je dus mooi mee.
En de dinsdag (Pinksteren) & maandag (Hemelvaart) zit in het arrangement zodat je op de zondag respectievelijk maandag nog de hele dag op de camping kunt blijven en niet al voor 12u je boeltje ingepakt moet hebben.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TgR_KILLER
Ivow85 schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 20:14:
[...]

Die vrijdag t/m dinsdag en woensdag t/m maandag snap ik op zich wel.

De vrijdag/woensdag middag vertrek je richting camping zodra de kinderen uit school zijn. Die pak je dus mooi mee.
En de dinsdag (Pinksteren) & maandag (Hemelvaart) zit in het arrangement zodat je op de zondag respectievelijk maandag nog de hele dag op de camping kunt blijven en niet al voor 12u je boeltje ingepakt moet hebben.
Ik ben nog nooit met HEPI gaan kamperen vind het ook echt belachelijk. Leuk dat je de hele dag op de camping kan blijven maar je blijft misschien een uurtje of 6 of 7 langer, geen 24 uur, maar je betaald wel voor een extra nacht. En vrijdag/ woensdag middag pakken we eigenlijk ook nooit mee, heb geen kids wij moeten gewoon werken tot 5 dus waren nooit voor uurtje of 6/7 op de camping.
Sowieso moet ik na hemelvaart gewoon werken op de vrijdag. Dus al die arrangementen die ook nog eens lekker duur zijn (hoogseizoen) vind ik echt onzin.

Gelukkig hebben we straks een camper, op kamperplaatsen hebben ze vaak al die ongein niet xD

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:14
@TgR_KILLER Op kamperplaatsen heb je weer heel andere problemen. :+

Wij gaan met Pinksteren ook weg, van vrijdag tot dinsdag.
De kinderen zijn vrijdag om 12:00 uur uit school en dinsdag hebben ze studiedag.
Werken kan ik ook wel wel vanuit de caravan, kunnen de kinderen zich nog even lekker uitleven op de camping.

• Harribo
  • Laatst online: 22:53
Hoi, ik heb een opblaasbare tent van Decathlon.
De Air Seconds 4.1 F&B. .

Nu wil ik voor die tent een tent luifel kopen.
Decathlon heeft daar een tentluifel voor te koop.

Nu lijkt mij die wat te groot voor mijn tent en wrs ook niet zo goed gezien de reviews. Ivm wind etc.
(Hoewel je met veel wind natuurlijk altijd moet oppassen).

Deze van Coleman leek mij beter.
Mensen ervaringen hier mee?

Een tarp is niks voor mij. Daar ben ik al achter. Teveel scheerlijnen oa.

• Harribo
Ik heb nog een andere vraag. Ik zit wat plannen te maken om met mijn opblaasbare tent weg te gaan.
Ik ben nog nooit in het Teutenburgerwoud in Duitsland geweest. Bij Detmold in de buurt leek mij het heel mooi(?)

Mensen nog tips voor rustige ,liefst betaalbare, natuur campings daar? (Geen kinder geschreeuw etc).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:58

Gonadan

Admin Foto & Video, Harde Waren, Consumentenelektronica
Topicstarter
[...]

Zelfde voor Hemelvaart, veel campings maken daarvan: woensdag tot en met maandag.

Tja, eigen schuld zeggen we dan maar. :P

Ik sta met Hemelvaart op een camping van woensdag tot en met zondag voor €105. Lekker ruim grasveld, paar klimdingen voor kinderen en klaar.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:58
Voor de zijtent van de campooz gebruiken we nu in de kindertent een aluminium folie, daarna fleece deken, in het voorseizoen dan vaak onze thermorest neo air en daarop weer een campooz matras.
Nu willen wij graag wat simpelers om kou en condens in matras te voorkomen. Nu zag ik de outwell inlayzzz https://www.bol.com/nl/p/...0x200-cm/9200000075725664.
Alleen is deze niet meer leverbaar.
Hebben/weten jullie alternatief?

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ik heb gewoon een matje liggen, meer niet. De achtertent heeft een kuipzeil, de binnentent een soort wollen onderkant. Verder geen last van koude of condens.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:26
[...]

Juist ideaal die dag die ze er aan plakken. Hoef je op maandag (Pasen/Pinksteren) of zondag (Hemelvaart) weg. Lekker einde middag de zooi weer inladen en na het avondeten weer op huis aan. Zie het hier op de camping zo ongeveer iedereen doen.

En qua kosten, tsjah. Als je het niet kan/wil betalen moet je het niet doen. Zeker dit jaar zitten de campings, ondanks het hondenweer, barstensvol. Wij zijn juist content met dit weekend, relatief rustig en prachtig weer. Woensdag komt de drukte weer helaas.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Grote kans dat dat even goed wel kon want er is niemand die op die dag arriveert. Campings hadden daar feitelijk dus een gat en proberen dat op deze manier geforceerd te dichten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Drardollan
maartend schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 18:28:
@Bommes
425? Voor een kampeerplekkie? Krijg je dan ontbijt op bed met diner of zoiets. Achterlijke idiote prijzen zijn dat
2 jaar terug had ik hier mensen op ons veld die enkel de mei vakantie kwamen, 2 weekjes. Betaalden toen al 600 euro. Wij stonden toen een heel voorseizoen voor 900.

Campings is Nederland, zeker op populaire plekken als aan de kust of Texel of met uitgebreide opties voor kinderen, zijn al jaren stervensduur. Dat is niets nieuws en niets idioots aan, heeft simpel te maken met én vraag en aanbod én de absurde belastingdruk in regeltjesland Nederland.

We zijn nu eenmaal een klein land en steeds meer campings worden opgeslokt door vreselijke partijen als Europarcs die de zooi vol donderen met van die flut Peter Gillis stacaravans. En men blijft tegenwoordig ook graag in eigen land in de korte vakanties.

Tis niet anders.

• Drardollan
Gonadan schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 13:16:
Grote kans dat dat even goed wel kon want er is niemand die op die dag arriveert. Campings hadden daar feitelijk dus een gat en proberen dat op deze manier geforceerd te dichten.
Op de dag daarna komt er ook niks hoor, dat is zeker geen doel. Een Centerparcs doet dit ook al vele jaren met weekenden. Ik zie het als een stukje service, je kan wat langer blijven.

Voor het geld hoeven ze het niet te doen, hoewel campings afrekenen in overnachtingen is juist overnachten het goedkoopste voor de camping. Dan gebruik je amper tot geen water en stroom.

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:29
Er zijn ook nog genoeg gratis of goedkope camperplaatsen, ook aan de kust.

De Belangrijkste Toespraak Die Je Ooit Zal Horen

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Drardollan schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 13:22:
Op de dag daarna komt er ook niks hoor, dat is zeker geen doel. Een Centerparcs doet dit ook al vele jaren met weekenden. Ik zie het als een stukje service, je kan wat langer blijven.

Voor het geld hoeven ze het niet te doen, hoewel campings afrekenen in overnachtingen is juist overnachten het goedkoopste voor de camping. Dan gebruik je amper tot geen water en stroom.
Service is wanneer je niet voor twaalf uur weg hoeft te zijn wanneer er toch niemand op die dag aan komt. Verplicht een volledige dag extra afnemen is gewoon puur om het geld te doen.
Sommige campings bieden aan voor een klein bedrag de dag te rekken als er niemand komt, dat kan ik nog wel waarderen als optie.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Drardollan
Gonadan schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 13:42:
[...]

Service is wanneer je niet voor twaalf uur weg hoeft te zijn wanneer er toch niemand op die dag aan komt. Verplicht een volledige dag extra afnemen is gewoon puur om het geld te doen.
Sommige campings bieden aan voor een klein bedrag de dag te rekken als er niemand komt, dat kan ik nog wel waarderen als optie.
Dat laatste is ook precies wat ze doen, daarom is het een actie.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Drardollan schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 15:03:
[...]

Dat laatste is ook precies wat ze doen, daarom is het een actie.
Wellicht heb jij dat in je hoofd, maar dat is niet wat @Bommes beschreef en dus niet waar ik het over had. We hebben het gewoon over extra dagen verplichten af te nemen voor vol tarief.

Het is geen actie maar een arrangement, een woord voor geen keuze in dit geval. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1Henk 'm!

• harmpie1147
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-06 13:17
Tito129 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 12:59:
Voor de zijtent van de campooz gebruiken we nu in de kindertent een aluminium folie, daarna fleece deken, in het voorseizoen dan vaak onze thermorest neo air en daarop weer een campooz matras.
Nu willen wij graag wat simpelers om kou en condens in matras te voorkomen. Nu zag ik de outwell inlayzzz https://www.bol.com/nl/p/...0x200-cm/9200000075725664.
Alleen is deze niet meer leverbaar.
Hebben/weten jullie alternatief?
Wij hebben deze inlayzzz, formaat 200x120, een aantal weken geleden besteld (outdoorxl). Vorige week gebruikt, tijdens een weekje in de Eifel, in de zijtent van de Lazy Jack en de Ugly Betty. Voor de zekerheid ook nog een isolatie matje er onder en er bovenop de standaard campooz matrassen. 's Nachts was het best wel fris, graadje of 3, maar de kinderen hebben het niet koud gehad. Ook geen condens probleem.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:19
In de kindertent van onze Kyte leg ik een grote dunne deken op de grond en daarop hun decathlon inflatables (3cm denk ik) en ze liggen in Decathlon kinderslaapzakken, nooit gehoord dat ze het koud hadden (ook met nachtvorst).

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• chevsticks
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:03
Harribo schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 10:22:
Hoi, ik heb een opblaasbare tent van Decathlon.
De Air Seconds 4.1 F&B. .

Nu wil ik voor die tent een tent luifel kopen.
Decathlon heeft daar een tentluifel voor te koop.

Nu lijkt mij die wat te groot voor mijn tent en wrs ook niet zo goed gezien de reviews. Ivm wind etc.
(Hoewel je met veel wind natuurlijk altijd moet oppassen).

Deze van Coleman leek mij beter.
Mensen ervaringen hier mee?

Een tarp is niks voor mij. Daar ben ik al achter. Teveel scheerlijnen oa.
Of die coleman beter is weet ik niet, maar kan uit ervaring zeggen dat die van de decathlon stevig zat is, heeft bij onze vrienden (en buren op de camping) afgelopen jaar aardig wat noodweer overleefd. Hij wordt wel ontzettend snel vies en is lastig schoon te krijgen en je hebt overal scheerlijnen en lijnen op de grond bij de boog om hem stabiel te houden.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• harley
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 07:38
Dit weekend weer met de tent wezen kamperen. Op het speelveld van de speeltuin vanwege de Zeelandiarun.

Toch weer blij met deze tent, alles binnen 3 kwartier opgeruimd en ingepakt in de aanhanger. Nu hebben we bij zo'n weekendje minder mee als tijdens 3 weken vakantie maar toch fijn om snel weer op pad te kunnen ipv anderhalf uur worstelen met de grote dewaard bosuil en alle stokken en 3x zoveel haringen.

AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23:38
harley schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:41:
Dit weekend weer met de tent wezen kamperen. Op het speelveld van de speeltuin vanwege de Zeelandiarun.
Grappig, ik kwam dit weekend van het strand af met het fietsje en heb nog even stil gestaan door de colonne, vroeg me al af wat het was, maar dat is nu duidelijk. Waarschijnlijk heb ik je dus onbewust zien rijden :-)

[Voor 5% gewijzigd door Luuk84 op 15-05-2023 11:54]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-06 16:39
Bommes schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 19:08:
@maartend ja dat dus, echt bizar.
Volgens mij zat er ook voor voor iets bij, maar ik kwam bijna op 100 euro per nacht.
Voor een caravan, 2 volwassen en een kind van 2 uit.
Gewoon op de Veluwe, niet eens in Zuid Frankrijk met uitzicht op St Tropez of zo iets.
Op Zegenoord (Veluwe Loenen, natuurkampeerterrein zonder stroomaansluiting) ben je 19,16 per nacht kwijt in deze setting. Die kleine is nog gratis :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-06 12:02

Ankh

|true

Zijn er hier nog mensen die goede (maar niet al te dure) koelbox adivseren?

Onze oude Campingaz 12v/230v heeft het na zeer veel jaren begeven. Maar nu toch even aan het rondsnuffelen.
Ik lees meer en meer volwaardige koelboxen tegen (zoals de Mobicool MB40), zonder Peltier element. Zodat ie beter koelt.. Maar prijstechnisch is dat meteen 3x (?) zo duur.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Ankh schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:33:

Onze oude Campingaz 12v/230v heeft het na zeer veel jaren begeven. Maar nu toch even aan het rondsnuffelen.
Ik lees meer en meer volwaardige koelboxen tegen (zoals de Mobicool MB40), zonder Peltier element. Zodat ie beter koelt.. Maar prijstechnisch is dat meteen 3x (?) zo duur.
Moet het een koelbox zijn? Ik heb op marktplaats gewoon een kleine koelkast gekocht voor paar euro.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-05 14:18

Hangt heel erg af voor de locatie waar je hem wil gebruiken en wat je er in wil bewaren.

Als je in Nederland cola koud wil houden is een koelbox prima (doet typisch 20 graden onder de buiten temperatuur). Is het heel warm, wordt je cola iets minder koel.

Wil je echter kipfilet bewaren in Zuid Spanje, dan is die 20 graden onder omgeving vaak niet toereikend. Van die MB40 weet je zeker dat ie alles op 7 graden houdt, ook al is het buiten 45 graden.

Dus ik persoonlijk vind het die 3x meer dan waard, maar zoals gezegd, ligt aan locatie en of je die 20 graden toereikend vind.

[Voor 6% gewijzigd door kemphaas op 15-05-2023 14:50]

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 02-06 12:02

Ankh

|true

kemphaas schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:49:
[...]

Hangt heel erg af voor de locatie waar je hem wil gebruiken en wat je er in wil bewaren.

Als je in Nederland cola koud wil houden is een koelbox prima (doet typisch 20 graden onder de buiten temperatuur). Is het heel warm, wordt je cola iets minder koel.

Wil je echter kipfilet bewaren in Zuid Spanje, dan is die 20 graden onder omgeving vaak niet toereikend. Van die MB40 weet je zeker dat ie alles op 7 graden houdt, ook al is het buiten 45 graden.

Dus ik persoonlijk vind het die 3x meer dan waard, maar zoals gezegd, ligt aan locatie en of je die 20 graden toereikend vind.
Het is vooral voor de zaken die wat langer bewaard moeten worden (denk aan boter/vleeswaren). Daarnaast gaan wij vooral naar het noorden op vakantie (denemarken/zweden/noorwegen). Nu is gewoon geen goed moment om als koelbox kapot te gaan 8)7 Doe het dan in het naseizoen :D

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 07:00
@Ankh Als je niet veel koelvermogen nodig hebt (omdat je maar een aantal graden onder de buitentemperatuur wilt koelen) en het alleen gaat om het koud houden, kun je prima toe met een soortgelijke thermo-elektrische koelbox als je huidige.

De meerwaarde van de compressor op 230v is dan niet groot of zelfs nihil, kost alleen maar ruimte.

Wil je ooit nog een keer wat meer koelcapaciteit hebben is het wel handig om een hybride te nemen. Kost inderdaad minimaal het dubbele. Maar dan kun je bijvoorbeeld ook denken aan het afkoelen van 'warme' dranken zoals bier of frisdrank. Dat duurt anders toch een eeuwigheid met zo'n thermo-elektrische box...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Wij hebben de MV27 en koelt ondanks het lawaai wel erg goed. Deze hebben wij met name gekocht voor in de auto naar en in Spanje en op locatie als tweede koelkast (huisje). Daarnaast hebben we ook nog een koelkast in de caravan, een tafelmodel en een losstaande camping koelkast op 12v, 230 of gas. Die laatste (vergelijkbaar met de MB40) vind ik eigenlijk wat lomp in de auto maar als het je enige koelkast is de ruimte wel zo prettig. Ieder die ik ken met z'n ding is er wel enorm tevreden mee.

[Voor 6% gewijzigd door Deveon op 15-05-2023 15:30]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cheesy
"Autobrancheorganisatie BOVAG slaat alarm. Veel caravans in Nederland blijken namelijk technische mankementen te hebben, vooral bij de remmen."

"1 op de 3 caravans in Nederland afgekeurd"

Ik had verwacht dat het Bovag-persberichtje over de slechte staat van caravans van een paar dagen geleden hier al wel uitvoerig besproken zou zijn, maar dat is niet het geval. Wat vinden jullie hiervan? Is het spijkers op laag water zoeken, is het echt onveilig, of is het verkapte reclame en selectieve verontwaardiging van een commercieel bedrijf?

https://www.google.nl/search?q=bovag+caravan&tbm=nws

Wat ik zelf vind... een (afkeur)puntje is snel gevonden. Zo mogen banden niet ouder zijn dan 6 jaar. Ik vind dat best snel. Vervangt iedereen hier z'n banden na 6 jaar?

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Flipmo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-06 16:41

Flipmo

OMG !!

Cheesy schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:16:
"Autobrancheorganisatie BOVAG slaat alarm. Veel caravans in Nederland blijken namelijk technische mankementen te hebben, vooral bij de remmen."

Ik had verwacht dat het Bovag-persberichtje over de slechte staat van caravans van een paar dagen geleden hier al wel uitvoerig besproken zou zijn, maar dat is niet het geval. Wat vinden jullie hiervan? Is het spijkers op laag water zoeken, is het echt onveilig, of is het verkapte reclame en selectieve verontwaardiging van een commercieel bedrijf?

Wat ik zelf vind... een (afkeur)puntje is snel gevonden. Zo mogen banden niet ouder zijn dan 6 jaar. Ik vind dat best snel. Vervangt iedereen hier z'n banden na 6 jaar?
Onze caravan is al een "oudje" van 1998.
Deze hebben we nu net 2 jaar.

Gebruiken de keuken en de verwarming in de caravan niet, daar zie ik geen noodzaak voor in om die te laten keuren.

Banden zijn nu wel een jaar of 8 a 9 oud, die ga ik voor de zomervakantie nog wel laten vervangen.
Gaan dan wat verder weg => Luxemburg en daarna door naar het Zwarte woud.
Voor de camping 5km verderop durfde ik het nu nog wel aan.
De remmen laat ik bij de bandenwissel ook nog wel even naar kijken.

Dan ga ik in ieder geval met een gerust gevoel op pad met de bouwvak :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ozzie
  • Laatst online: 02-06 16:48

Die 6 jaar is ook alleen iets wat Bovag zegt. Volgens mij bestaat daar in Nederland helemaal geen wettelijke termijn voor. Zolang ze nog goed zijn mag je er mee rijden.
Jarenlang, en in het verleden ook door de ANWB, is voor caravanbanden een vervangingsinterval van zes jaar geadviseerd. Vanwege voortschrijdend inzicht en nieuwe productiemethoden van banden is het ANWB-standpunt inmiddels aangepast. Het advies is nu: ga niet op basis van alleen de leeftijd vervangen, maar laat de banden na hun zesde gebruiksjaar periodiek door een specialist intensief op schade door veroudering controleren. Omdat onzichtbare (ouderdoms)schade nooit uit te sluiten is, is preventieve vervanging na bijvoorbeeld tien jaar aan te raden. Uiteraard is vervanging wettelijk verplicht wanneer de minimale profieldiepte van 1,6 mm is bereikt.
Nog even opgezocht op: https://www.anwb.nl/kampe...den-met-de-caravan/banden

[Voor 24% gewijzigd door Ozzie op 15-05-2023 16:24]

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +2Henk 'm!

• TgR_KILLER

Tja, zolang je geen 'echte' APK hebt voor caravans ga je dat krijgen. Je bent ook niet verplicht zo'n ding apart te verzekeren natuurlijk.

Wij hadden een caravan uit 2020, die kreeg netjes zijn beurtjes bij de dealer, om de 2 jaar Bovag beurt + keuring. Maar heel veel oude caravans, tja zolang je niet verplicht bent zullen er best genoeg rond rijden zonder Bovag beurten, oude banden en niet functionerende remmen.
Ozzie schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:23:
[...]

Die 6 jaar is ook alleen iets wat Bovag zegt. Volgens mij bestaat daar in Nederland helemaal geen wettelijke termijn voor. Zolang ze nog goed zijn mag je er mee rijden.
[...]

Nog even opgezocht op: https://www.anwb.nl/kampe...den-met-de-caravan/banden
Veel verzekeraars houden ook die 6 jaar aan. De mijne in ieder geval wel, dus ondanks dat het geen wet is is het nog wel iets waar aan vast wordt gehouden. En idd de Tempo100 keuring houd ook die 6 jaar aan.

[Voor 17% gewijzigd door TgR_KILLER op 15-05-2023 16:27]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Uiteindelijk is die BOVAG keuring van een caravan of klapkar ook gewoon een manier om jezelf gerust te stellen en in geval van schade een verzekeraar te laten zien dat dingen in een bepaalde staat waren.

Overigens is voor tempo-100 keuring wel 6 jaar een eis.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• pirke
Het is lang geleden dat ik een voertuig heb gehad dat ouder was dan 6 jaar, laat staan oude banden :)

Als er genoeg profiel op zit zullen de meeste mensen dit beschouwen dat ze nog goed zijn, maar rubber droogt uit en slijt ook bij stilstand. Kwaliteit vd band zelf zal hier wellicht ook nog wat invloed op hebben (goedkope Chinese rommel of A merk banden). Ook speelt de belasting vd band een rol: als hij slechts voor 50% belast wordt ipv 90% van zijn max load, dan zal hij wat meer slijtage kunnen hebben.

Persoonlijk neem ik nooit risico's met banden, maar dat ben ik.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ozzie
TgR_KILLER schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:26:
[...]
Veel verzekeraars houden ook die 6 jaar aan. De mijne in ieder geval wel, dus ondanks dat het geen wet is is het nog wel iets waar aan vast wordt gehouden. En idd de Tempo100 keuring houd ook die 6 jaar aan.
Ah, ja dat kan natuurlijk. Ik heb het paar maanden terug uitgezocht voor mijn bagagewagen want mijn schoonvader kwam toen ook met die 6 jaar. Maar mijn bagagewagen heeft natuurlijk geen verzekering, maar de banden, en de rest van de bagagewagen, zijn pas 3 jaar oud. Dus die ga ik nog niet vervangen.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online

Past goed bij de berichten dat de meeste caravans overbeladen zijn. Overigens is het lastig om een afkeurpunt te vinden zonder keuring. Alsof je de garage laat bepalen wat de APK eisen zijn. Onze banden zijn trouwens 7 jaar oud.

Hetzelfde geld trouwens ook voor paardentrailers en vast ook bij boottrailers. Echter lees je maar weinig ongelukken met particuliere aanhangers. Zakelijke aanhangers dienen dacht ik wel gekeurd te worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Die van ons is het laatst in 2017 gekeurd. Afgelopen jaar gekocht. Ga het wel laten doen. Ook meer dat ik de technische staat aan de onderkant weet :D

Persoonlijk denk ik dat de meeste ongelukken (in NL) komen door slechte belading. Niet zozeer de remmen van de caravan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

RIP Sammy 20-12-2021

Ozzie schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:23:
[...]

Als je een Temp 100 keuring hebt op de caravan (Duitsland) mogen de banden niet ouder zijn dan 6 jaar!
Mijn caravan is net 2 jaar oud maar ik laat elk jaar de Bovag caravan dealer naar de banden kijken.

/traag

Renault Clio Estate 1.2 TCE EDC 120pk Zen met aan de haak een Caravelair Antares Titanium 390
gambieter schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:51 Stelletje idioten zijn bezig met de dekstoelen van de Titanic te reorganiseren terwijl het schip zinkt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

RIP Sammy 20-12-2021

Deveon schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:45:
[...]

Zakelijke aanhangers dienen dacht ik wel gekeurd te worden.
Aanhangers met een oplooprem hebben ook geen apk keuringsplicht als ze zakelijk gebruikt worden.
Ongeacht zakelijk dan wel privé gebruik heb je een probleem met je verzekering als bij een ongeval blijkt dat het lag aan een technische gebrek van de aanhanger / caravan dan wel het trekkende voertuig.

Renault Clio Estate 1.2 TCE EDC 120pk Zen met aan de haak een Caravelair Antares Titanium 390
gambieter schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:51 Stelletje idioten zijn bezig met de dekstoelen van de Titanic te reorganiseren terwijl het schip zinkt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Harribo
chevsticks schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 19:11:
[...]

Of die coleman beter is weet ik niet, maar kan uit ervaring zeggen dat die van de decathlon stevig zat is, heeft bij onze vrienden (en buren op de camping) afgelopen jaar aardig wat noodweer overleefd. Hij wordt wel ontzettend snel vies en is lastig schoon te krijgen en je hebt overal scheerlijnen en lijnen op de grond bij de boog om hem stabiel te houden.
Ik heb de luifel van Decathlon inmiddels gekocht voor mijn tent, ben benieuwd.
Dat snel vies worden kan ik wel mee leven. En inderdaad veel scheerlijnen maar ook dat vind ik geen probleem.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Deveon schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:45:
[...]

Overigens is het lastig om een afkeurpunt te vinden zonder keuring.
Deze data komt dus juist uit hun keuringen, daar geeft keurmeester ook keurig aan dat iets bijv niet conform meer was en dus vervangen is, zoals bijv een gasslang etc.

Dus kans dat het percentage nog wel wat hoger ligt?

[Voor 9% gewijzigd door Sander op 15-05-2023 19:44]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Ivow85

1: Bovag spreekt direct over 1 op 3 is levensgevaarlijk. Nu zullen ze vast soms wel levensgevaarlijke situaties vinden, maar niet elk afkeur punt is levensgevaarlijk. Een kapot breedtelampje bijvoorbeeld is wel "afkeur", maar levert maar beperkt extra gevaar op.
Eén op de drie caravans die een Bovag garage binnen komen, hebben grote of kleine technische gebreken. We mogen er vanuit gaan dat wanneer de mensen na hun bezoekje aan de garage met de caravan op vakantie gaan, de gebreken juist verholpen zijn. En de caravan dus niet "levensgevaarlijk" de weg op gaat.

2: Het is logisch dat in een garage bij een keuring het aantal exemplaren met gebreken "hoog" is. De caravan eigenaar laat de keuring immers uitvoeren om gebreken op te sporen en die daarna te kunnen (laten) verhelpen.

In mijn ogen wordt door Bovag een veel te negatief beeld gecreëerd. Om maar een verplichte keuring te adviseren ("wij van WC-eend").

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pirke
@Ivow85 "voornamelijk bij de remmen" is toch echt van een andere aard dan een kapot lampje ;)

Verder ben ik het wel eens dat mensen juist naar de garage gaan om hem weer tip top te krijgen, en dat dat scheve statistieken zal geven.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

Ivow85 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 07:21:
[...]

In mijn ogen wordt door Bovag een veel te negatief beeld gecreëerd. Om maar een verplichte keuring te adviseren ("wij van WC-eend").
Vooral dit laatste droop van de berichtgeving af. Ze willen heel graag meer werk voor hun leden.

Ze doen dat wel goed hoor. Ze worden vaak in het nieuws als experts of consumentenorganisatie gebracht, terwijl het een ordinaire lobbyclub van garagehouders is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:02
Ivow85 schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 07:21:
[...]

1: Bovag spreekt direct over 1 op 3 is levensgevaarlijk. Nu zullen ze vast soms wel levensgevaarlijke situaties vinden, maar niet elk afkeur punt is levensgevaarlijk. Een kapot breedtelampje bijvoorbeeld is wel "afkeur", maar levert maar beperkt extra gevaar op.
Eén op de drie caravans die een Bovag garage binnen komen, hebben grote of kleine technische gebreken. We mogen er vanuit gaan dat wanneer de mensen na hun bezoekje aan de garage met de caravan op vakantie gaan, de gebreken juist verholpen zijn. En de caravan dus niet "levensgevaarlijk" de weg op gaat.

2: Het is logisch dat in een garage bij een keuring het aantal exemplaren met gebreken "hoog" is. De caravan eigenaar laat de keuring immers uitvoeren om gebreken op te sporen en die daarna te kunnen (laten) verhelpen.

Dat krijg je als persberichten geschreven worden door de marketing en communicatie-afdeling. En een journalist die het stukje klakkeloos overneemt.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• JanHenk
Ik zie zelf veel meer gevaar in overbelading en onjuiste balans. Volgens mij is dat de hoofdoorzaak van ongelukken met caravans. Ook een slechte balans tussen trekker en aanhanger komt regelmatig voor.

Dan kun je verplichte en onverplichte keuringen en controles hebben afgevinkt, maar lig je alsnog met je mud piepers in de vangrail op de Route du Soleil. Want in Frankrijk mag je zo lekker doorrijden...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-06 17:49
JanHenk schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 09:24:
Ik zie zelf veel meer gevaar in overbelading en onjuiste balans. Volgens mij is dat de hoofdoorzaak van ongelukken met caravans. Ook een slechte balans tussen trekker en aanhanger komt regelmatig voor.

Dan kun je verplichte en onverplichte keuringen en controles hebben afgevinkt, maar lig je alsnog met je mud piepers in de vangrail op de Route du Soleil. Want in Frankrijk mag je zo lekker doorrijden...
Net zoals deze afgelopen week:
https://www.omroepbrabant...de-snelweg-handen-vol-aan

Een zware, hoge camper op een aanhanger...Achter een oude onbeladen pick-up....Vragen om problemen 8)7

Daarnaast zijn er nog steeds veel modellen uit de Franse keuken die een hoog trekgewicht hebben (met lage TTM), relatief slappe vering en een lange overhang. Als mensen dan vervolgens een relatief betaalbare auto zoeken met een hoog trekgewicht komen die ook te vaak te voorschijn. (voorbeeld, Megane Estate 1.3TCe, 116PK, 1262KG leeg, 1700KG trekgewicht, https://www.viabovag.nl/a...700kg-trekgewicht-d39qk13)

Ook de regelgeving rond het BE rijbewijs helpt niet mee, als ik de 1200KG caravan van mijn ouders achter een Clio van amper 1000KG hang mag ik er mee rijden. Aan de ~750KG zwaardere Ford Kuga PHEV (TTM 2320) van mijn ouders mag ik er niet mee rijden }:O

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cheesy
nooberke schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 09:59:
[...]

Ook de regelgeving rond het BE rijbewijs helpt niet mee, als ik de 1200KG caravan van mijn ouders achter een Clio van amper 1000KG hang mag ik er mee rijden. Aan de ~750KG zwaardere Ford Kuga PHEV (TTM 2320) van mijn ouders mag ik er niet mee rijden }:O
Yep, dan krijg je dit soort praktijken:
https://caravantrekker.nl/vragen/vraag_antwoord.php?id=85766

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

kemphaas schreef op maandag 15 mei 2023 @ 14:49:
[...]

Ik heb net een MB40 besteld voor 229, na jaren lang met een thermo-elektrische te hebben gehad. Te vaak gewoon geen lekkere koude dranken gehad op een warme dag, nu ga ik niet naar Zuid Spanje, maar in het binnengedeelte van een vouwwagen kan het natuurlijk ook erg warm worden.

Ik ben zeer benieuwd wat mijn ervaringen gaan zijn, hij is wel een stuk groter en zwaarder natuurlijk dan een standaard koelbox.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DaDude
  • Laatst online: 20:11
een verplicht BE gaat niet helpen. Voor mijn combinatie heb ik geen BE nodig, maar heb het wel gehaald om wat extra zekerheid te hebben.

Eigenlijk stelt het geen fluit voor, je gaat een halve dag met busje + aanhanger op pad en in de middag heb je examen.

Je leert rijden in de stad, rijden tussen fietsers, overzicht bewaren en achteruit rijden. Een heel klein gedeelte is over belading en gevolgen van overbelading/verkeerd beladen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-06 15:40
Het grootste probleem zit mijn inziens in het feit dat het gros van de mensen 1 a 2 keer per jaar met de caravan rijden. Dus je bouwt er nauwelijks ervaring mee op. Tevens geldt ook dat je eigenlijk nooit in benauwde situaties terecht komt waardoor je ook niet altijd bewust bent van de gevaren. Je weet pas waarom 110 met de caravan soms te hard is zodra je een keer vol op de rem moet en het zweet op het voorhoofd staat. Maarja hoe vaak kom je nu in de situatie? Daarbij worden de auto's ook steeds afstandelijker qua gevoel. Je creëert zo nogal makkelijk een schijnveiligheid. "Vroeger" kon je met A klasse auto's (wij hadden een Alto) maximaal 110 en je wilde ook echt niet harder want je voelde dat het allemaal wat zweverig werd met de besturing. Nu vlam je met een Yaris gemakkelijk 140 over de linkerbaan.

Aan de andere kant ging het vroeger net zo goed vaak mis.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nwagenaar
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:01

nwagenaar

God, root. What's the differen

Afgelopen weekend alvast maar even de voorbereidingen getroffen voor onze jaarlijkse mannenweekend zoals controle van de hoofdtent (Decathlon Arpenaz 4.1 tunneltent) en de 2-seconds pop-up van Decathlon alsmede de andere benodigdheden klaargelegd in de schuur die wij nodig gaan hebben.

Na eerdere keren in Belgie, Luxemburg en Duitsland te hebben doorgebracht, dit keer blijven we in Nederland (Valkenburg, nog steeds 2.5 uur rijden though) op de Zonnehoeve Valkenburg; voor 29 euro p/n en 150m2 meer dan genoeg plaats voor onze tenten, daarbij heeft elke plaats een picknicktafel en er is meer dan genoeg mogelijkheden voor wandelen.

Het is maar goed dat ik even de zaken heb gecontroleerd; 1 van de automatisch opblaasbare matten is kapot gegaan tijdens de verhuizing. Nu was deze al 10 jaar oud en ik zat al een tijdje te denken aan de aanschaf van een ultra comfort variant gezien mijn uhm.. leeftijd terwijl deze nog gewoon comfortabel lag eigenlijk. Kan ik alsnog even mijn kampeeruitrustiging uitbreiden, drama! :+

Mijn Neo Geo MVS collectie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Smurf
  • Laatst online: 02-06 15:25

Smurf

Detri

Slasher schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:21:
[...]

Ik heb net een MB40 besteld voor 229, na jaren lang met een thermo-elektrische te hebben gehad. Te vaak gewoon geen lekkere koude dranken gehad op een warme dag, nu ga ik niet naar Zuid Spanje, maar in het binnengedeelte van een vouwwagen kan het natuurlijk ook erg warm worden.

Ik ben zeer benieuwd wat mijn ervaringen gaan zijn, hij is wel een stuk groter en zwaarder natuurlijk dan een standaard koelbox.
Onze ervaringen met de MB40 zijn altijd goed geweest. We hebben onze gekocht toen we nog met de tent op pad gingen, maar ook met de caravan gaat hij nog mee voor langere trips. Als het echt warm wordt doet deze het soms nog beter dan de caravan koelkast zelf. (Iets met appels en peren wegens andere techniek, maar toch..)

De enige reden waarom ik de onze nu toch op Marktplaats heb gezet is het formaat: Hij past niet door de caravan deur, waardoor ik hem niet in de caravan kan bewaren buiten het kamperen om. Gevolg is dat hij altijd ergens in de schuur in de weg staat.
We hebben nu de Hyckes Hycooler Pro50 op het oog. Deze is wat smaller doordat de compressor naast het koelvak zit in plaats van er achter. 2e voordeel is dat hij ook als compressor koelkast werkt op 12V. Nadeel: de prijs. Daarom moet die MB40 eerst maar eens verkocht zijn voor we deze halen.

-insert charnames+lvl's here-

Acties:
  • +11Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:55
Nu we het toch over auto's en caravans hebben, in de meivakantie twee weken naar de Bordeaux regio geweest met onze nieuwe Kip Shelter, getrokken door een elektrische Ioniq 5:

Onderweg even lunchen, stoelen uit het luik trekken en je hebt een mooi zitje.

En dat laden dan? Nouja, soms heb je geluk...

En soms moet je afkoppelen. Daar zijn we overigens wel erg goed in geworden, binnen 1 minuut kunnen we nu aan- of afkoppelen.

Bij Fastned is het helemaal makkelijk.

Het voordeel is wel dat die Shelter maar 4,6m lang is, daardoor kan je hem eigenlijk altijd wel makkelijk kwijt en sta je ook niet in de weg als je bij een drive-through lader staat. Met een caravan van 6m gaat je dit niet zomaar lukken. Verbruik is wel moeilijk, 200km kan je net halen bij goed weer en geen wind tegen - maar na 2 uur rijden vind ik het wel prima om even een kwartiertje te rusten.

Overigens trek je met caravan sommige auto's er nog steeds uit bij het stoplicht _O- .

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@TheJVH tof dat je je ervaringen zo deelt met die foto's.
Ik denk dat je in het hoogseizoen op die route wel wat meer last zult hebben met afkoppelen, parkeren en laden van je auto.
Toffe combi zo om te zien!!

Ik heb net de caravan ook weer ff uit de stalling opgehaald.
Pinksteren gaan we een weekendje weg en ik moet nog wat werkzaamheden doen aan de caravan.
Onder andere het kapot gereden achterlicht glas zien te fixen.
Omdat onze caravan uit 986 is kon ik niet zomaar een nieuw glas vinden, dat wordt dus denk ik 2 nieuwe units zien te vinden met ongeveer de zelfde maten als de huidige.

Ook het bed behoeft een update, we willen graag net als in de vorige caravan 2 latten bodems en een fatsoenlijke matras. Die losse caravan kussen met een dunne topper is ook niet je van het zo.

Mijn nieuwste reis verslag lees je hier-<klik klik>- - Adventures are not always fun while you're having them

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TheJVH
Smurf schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:04:
[...]

Onze ervaringen met de MB40 zijn altijd goed geweest. We hebben onze gekocht toen we nog met de tent op pad gingen, maar ook met de caravan gaat hij nog mee voor langere trips. Als het echt warm wordt doet deze het soms nog beter dan de caravan koelkast zelf. (Iets met appels en peren wegens andere techniek, maar toch..)

De enige reden waarom ik de onze nu toch op Marktplaats heb gezet is het formaat: Hij past niet door de caravan deur, waardoor ik hem niet in de caravan kan bewaren buiten het kamperen om. Gevolg is dat hij altijd ergens in de schuur in de weg staat.
We hebben nu de Hyckes Hycooler Pro50 op het oog. Deze is wat smaller doordat de compressor naast het koelvak zit in plaats van er achter. 2e voordeel is dat hij ook als compressor koelkast werkt op 12V. Nadeel: de prijs. Daarom moet die MB40 eerst maar eens verkocht zijn voor we deze halen.
Wij hebben de Mobicool MCF40, die gaat in de zomer ook mee naast de absorptiekoelkast in de caravan voor dingen die we echt koud willen hebben (flessen water, fris, bier, wijn, etc). Kan ook vriezen eventueel, is een erg prettige koelbox. Ook genoeg ruimte voor ons als je hem een beetje handig in deelt. Hij is iets goedkoper dan de Hyckes, maar hij maakt best wat herrie (net als de meeste compressor koelkasten overigens). Ik heb gezien dat mensen er soms een andere ventilator in zetten om het geluid wat te verminderen...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wienesroa
  • Laatst online: 07:23
Wij hebben via een heel vriendelijke Hayco van desimatrassen op maat gemaakte matrassen besteld. Hadden we veel eerder moeten doen :-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

wienesroa schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:21:
Wij hebben via een heel vriendelijke Hayco van desimatrassen op maat gemaakte matrassen besteld. Hadden we veel eerder moeten doen :-)
Bij ons past er gewoon 2 keer 200 x 70 cm in.
Dus we willen graag 2 lattenbodems 200 x 70 en 1 matras 200 x 140.
Breder zou ook nog wel kunnen, 160 breed past ook zonder problemen.
Dus als ik daarvan 2 goede lattenbodems tegenkom worden die het.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• wienesroa
  • Laatst online: 07:23
Ah okay, niet goed gelezen. Maar wel eens dat dat een hele fijne upgrade is.
Goed slapen, daar wordt een vakantie al 95% door bepaald :-)
De rest mag je zelf doen ...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TheJVH
Bommes schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:19:
@TheJVH tof dat je je ervaringen zo deelt met die foto's.
Ik denk dat je in het hoogseizoen op die route wel wat meer last zult hebben met afkoppelen, parkeren en laden van je auto.
Toffe combi zo om te zien!!
Daar zijn we wel benieuwd naar. Vorig jaar zijn we (zonder caravan) naar de Languedoc gereden, ongeveer zelfde route. Toen waren er maar 2 (kleine - 4 plekken) snelladers tussen Belgie en Parijs. Echter hebben ze echt bizar hard aan de weg getimmerd in Noord Frankrijk, zowel Fastned als andere aanbieders (we hebben grote Engie snellaadpunten gezien langs de snelweg) die snellaadstations van 16 plekken a 300kw neerplempen langs de snelweg:

Sommige pompstations langs de snelweg zijn nog wel retedruk, maar waar grote snellaadstations staan is er vaak ook heel veel parkeergelegenheid. Als het echt druk is, dan is het ook met de auto ruk en kan je beter door rijden...

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@TheJVH geheel is natuurlijk ook wel erg afhankelijk van wanneer je reist.
Vertrek je hier uit NL op zwarte zaterdag, 4 of 5 uur in de ochtend dan weet je zeker dat je een probleem gaat krijgen onderweg.
Zie je echter kans net een paar dagen daarvoor of daarna onderweg te gaan dan zal het wel mee vallen.

Mijn vrouw is net begonnen in het onderwijs.
Dit wordt voor mij dus ook voor het eerst dat ik in mijn volwassen leven op pad ga in het hoogseizoen.
Ik ben erg benieuwd, nu zoeken we niet echt de mega toeristische plekken op dat zal wel veel uitmaken.
Vooralsnog is de planning het Zwarte woud voor een weekje en daarna doorsteken naar de Jura.
De eerste optie baart me nog wel wat zorgen, de campings daar vragen ook gewoon Zuid Frankrijk prijzen.
Daar schrok ik wel van.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Smurf

Smurf

Detri

TheJVH schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:10:
Nu we het toch over auto's en caravans hebben, in de meivakantie twee weken naar de Bordeaux regio geweest met onze nieuwe Kip Shelter, getrokken door een elektrische Ioniq 5:
Leuk om je ervaring te lezen. Onze TEC Tour is wel een maatje groter dan een Shelter, maar met 6m10 van dissel tot achterlichten en "slechts" 1350kg MTM ook weer geen gigant.
Ik rij momenteel een Kodiaq, maar volgend jaar loopt mijn leasecontract af en zal er een keuze gemaakt moeten worden. Ofwel gelijk een andere auto en dan, of nog een extra jaar de Kodiaq, maar dan zal de opvolger vrijwel zeker verplicht electrisch moeten zijn.

Al is die Model Y ook wel erg aantrekkelijk geworden sinds de laatste prijsverlagingen. Het is natuurlijk maar 1 rit per jaar en dan doen we er maar een dagje langer over.

[/1st world problems] :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-06 17:49
Smurf schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:44:
[...]

Leuk om je ervaring te lezen. Onze TEC Tour is wel een maatje groter dan een Shelter, maar met 6m10 van dissel tot achterlichten en "slechts" 1350kg MTM ook weer geen gigant.
Ik rij momenteel een Kodiaq, maar volgend jaar loopt mijn leasecontract af en zal er een keuze gemaakt moeten worden. Ofwel gelijk een andere auto en dan, of nog een extra jaar de Kodiaq, maar dan zal de opvolger vrijwel zeker verplicht electrisch moeten zijn.

Al is die Model Y ook wel erg aantrekkelijk geworden sinds de laatste prijsverlagingen. Het is natuurlijk maar 1 rit per jaar en dan doen we er maar een dagje langer over.

Het is vooral de luchtweerstand die heel veel invloed heeft op het bereik, dat doet zo'n shelter wel een heel stuk beter dan een reguliere caravan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cheesy
DaDude schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 10:27:
[...]

een verplicht BE gaat niet helpen. Voor mijn combinatie heb ik geen BE nodig, maar heb het wel gehaald om wat extra zekerheid te hebben.

Eigenlijk stelt het geen fluit voor, je gaat een halve dag met busje + aanhanger op pad en in de middag heb je examen.

Je leert rijden in de stad, rijden tussen fietsers, overzicht bewaren en achteruit rijden. Een heel klein gedeelte is over belading en gevolgen van overbelading/verkeerd beladen.
Ik zeg ook niet dat een BE gaat helpen, met het voorbeeld doel ik op de gekke combinaties die mogelijk zijn met een B-rijbewijs. Heb onlangs zelf nog BE gehaald en zou daar zeker niet op vertrouwen.

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Smurf

Smurf

Detri

@nooberke Ja uiteraard. Ik ging als vuistregel al uit van een verdubbeling van het verbruik tegenover de losse auto.
Op caravantrekker zag ik net dit lijstje staan wat ze weer van de ANWB hebben geleend. Helaas is de snelheid waarmee gereden is niet vernoemd, maar 90km/h lijkt me aannemelijk.

Ionic 5:
Vouwwagen 650 kg 20,9 kWh 222 - 370 km
Hefdak caravan 1000 kg 25,6 kWh 181 - 302 km
Klein 2,10 breed 1000 kg 32,4 kWh 143 - 239 km
Gemiddeld 2,30 breed 1400 kg 35,3 kWh 132 - 219 km
Groot 2,50 breed 1600 kg 37,4 kWh 124 - 207 km

Mist alleen nog het verbruik van de losse auto. Dank u wel Auto review:
17.2 kWh dus bij 100km/h Of 27kWh bij 130. Wat dan weer vergelijkbaar is met een kleine Eriba erachter :)

Zat ik er niet eens heel ver vanaf zie ik nu.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheJVH
Het verbruik hangt echt enorm af van de omgevingsvariabelen. We hadden op het stuk tussen Lille en Parijs sterke wind tegen en 15 graden (relatief koud dus, met 25 graden is het een stuk beter), dat is best killing voor het bereik. Uiteindelijk heb ik een heel stuk achter een bus aan gereden die 100km/u ging en dat hielp echt enorm. Mocht je flinke stukken willen rijden, dan kan je het beste dus achter zo'n dikke tourbus gaan hangen met adaptive cruise control :D .

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DaDude
  • Laatst online: 20:11
Cheesy schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:05:
[...]

Ik zeg ook niet dat een BE gaat helpen, met het voorbeeld doel ik op de gekke combinaties die mogelijk zijn met een B-rijbewijs. Heb onlangs zelf nog BE gehaald en zou daar zeker niet op vertrouwen.
Nee klopt, sorry dat het zo overkwam. Werd als oplossing genoemd in de link die je aanhaalde.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ozzie
Ik ga in juni met de bagagewagen erachter naar Florence rijden in mijn Ioniq5. Ben benieuwd wat het verbruik dan gaat doen. Zal wel beetje vergelijkbaar zijn met Vouwwagen in bovenstaande lijstje.

Het is volgens ABRP ±17 uur rijden, waarvan 1 uur oplaadtijd. Maar we gaan ergens halverwege overnachten stukje voorbij Strasbourg en als het goed is kan die daar (hotel) gewoon aan de laadpaal staan. Dan de volgende dag door naar Florence en onderweg moeten we nog een vriendin oppikken op de luchthaven van Milaan dus word een aardige rit alles bij elkaar, maar ik heb er alle vertrouwen in. Zijn ook met 4 mensen met een rijbewijs dus kunnen makkelijk even elkaar afwisselen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JanHenk
@Ozzie Dat is heel goed te doen. Gaat die UA ook mee? Want dan kun je wel wat extra verbruik incalculeren me dunkt... Noteer alle snelladers op de route ergens en laat je volgende laadstop afhangen van hoe het onderweg gaat.

20 kWh/100km is ook mijn ervaring met de Combi-Camp Country naar Frankrijk, met 100 km/h om en nabij. Je moet eerder plassen, dan laden...

Maar wat @TheJVH ook zegt, de weersomstandigheden (met name wind en ook regen) zijn aardig van invloed.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-06 16:39
Bommes schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:41:
@TheJVH geheel is natuurlijk ook wel erg afhankelijk van wanneer je reist.
Vertrek je hier uit NL op zwarte zaterdag, 4 of 5 uur in de ochtend dan weet je zeker dat je een probleem gaat krijgen onderweg.
Zie je echter kans net een paar dagen daarvoor of daarna onderweg te gaan dan zal het wel mee vallen.

Mijn vrouw is net begonnen in het onderwijs.
Dit wordt voor mij dus ook voor het eerst dat ik in mijn volwassen leven op pad ga in het hoogseizoen.
Ik ben erg benieuwd, nu zoeken we niet echt de mega toeristische plekken op dat zal wel veel uitmaken.
Vooralsnog is de planning het Zwarte woud voor een weekje en daarna doorsteken naar de Jura.
De eerste optie baart me nog wel wat zorgen, de campings daar vragen ook gewoon Zuid Frankrijk prijzen.
Daar schrok ik wel van.
Hoogseizoen is overal een idiote bende in het buitenland. Ik ga tegenwoordig vaak het water over en gebruik daar graag pitchup.com. Veel fijne campings te vinden (ook van de Greener camping club, zeg maar soort van natuurkampeerterreinen). Pitchup zit nu ook meer op het vaste land maar nog niet in Duitsland. Duitsland is gewoon een lastig land als het om mooie campings gaat, je moet het treffen met, godbetert, Nederlandse eigenaren die het wel snappen.

mvg. Sander

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ozzie
JanHenk schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 13:54:
@Ozzie Dat is heel goed te doen. Gaat die UA ook mee? Want dan kun je wel wat extra verbruik incalculeren me dunkt... Noteer alle snelladers op de route ergens en laat je volgende laadstop afhangen van hoe het onderweg gaat.

20 kWh/100km is ook mijn ervaring met de Combi-Camp Country naar Frankrijk, met 100 km/h om en nabij. Je moet eerder plassen, dan laden...

Maar wat @TheJVH ook zegt, de weersomstandigheden (met name wind en ook regen) zijn aardig van invloed.
Nee, de bakfiets blijft thuis. Die gaat morgen en van de zomer. wel mee als we gaan kamperen met het gezin, maar in juni ga ik naar de MotoGP van Mugello met mijn broertje, zijn vriendin, en twee vrienden. Dus lekker ff zonder kinderen weg, is ook weleens fijn :)
Zelfs mijn broertje weten over te halen om daar te gaan kamperen ipv in een hotel/airbnb te zitten, maar het scheelt dat hij net een nieuwe vriendin heeft (±6 maanden ofzo) en die houdt ook van kamperen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:28
TheJVH schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:27:
Daar zijn we wel benieuwd naar. Vorig jaar zijn we (zonder caravan) naar de Languedoc gereden, ongeveer zelfde route. Toen waren er maar 2 (kleine - 4 plekken) snelladers tussen Belgie en Parijs. Echter hebben ze echt bizar hard aan de weg getimmerd in Noord Frankrijk, zowel Fastned als andere aanbieders (..)
En vergeet niet dat Tesla het netwerk heeft opengesteld voor andere merken, sinds kort ook in Frankrijk. Het is behoorlijk offtopic, want ik ben niet eens gaan kamperen, maar ik ben in de meivakantie richting Alpen gereden en heb vooral gebruik gemaakt van Tesla superchargers (lagere prijs icm een abonnementje voor één maand).

Die liggen net even van de weg af en dan zit je bij een luxe hotel in plaats van bij een heel druk tankstation. Die laders zijn ook best handig om in het achterhoofd te houden.

Op de terugweg heb ik vanwege lichamelijke klachten heel veel korte stukken gereden met korte stops. Op iedere 100 km ongeveer was wel een supercharger. Alleen tussen Dijon en Nancy heb ik Engie gebruikt (bij Val-de-Meuse).

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TheJVH
dreamscape schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:33:
[...]

En vergeet niet dat Tesla het netwerk heeft opengesteld voor andere merken, sinds kort ook in Frankrijk. Het is behoorlijk offtopic, want ik ben niet eens gaan kamperen, maar ik ben in de meivakantie richting Alpen gereden en heb vooral gebruik gemaakt van Tesla superchargers (lagere prijs icm een abonnementje voor één maand).

Die liggen net even van de weg af en dan zit je bij een luxe hotel in plaats van bij een heel druk tankstation. Die laders zijn ook best handig om in het achterhoofd te houden.

Op de terugweg heb ik vanwege lichamelijke klachten heel veel korte stukken gereden met korte stops. Op iedere 100 km ongeveer was wel een supercharger. Alleen tussen Dijon en Nancy heb ik Engie gebruikt (bij Val-de-Meuse).
offtopic:
Helaas heeft Tesla een niet-standaard implementatie van het CCS laadprotocol, waardoor een Ioniq 5 maar tot 44kW laadt, dat is echt veel te weinig gezien ik normaal met 220kW kan laden :( .

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ozzie
TheJVH schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 14:38:
[...]

offtopic:
Helaas heeft Tesla een niet-standaard implementatie van het CCS laadprotocol, waardoor een Ioniq 5 maar tot 44kW laadt, dat is echt veel te weinig gezien ik normaal met 220kW kan laden :( .
Met 44kW is nog langzamer dan mijn vorige auto deed, Hyundai Kona. Dus ik ga sowieso niet naar Tesla Superchargers. Maar volgens mij zijn er ook voldoende andere snelladers te vinden. Als ik in ABRP kijk zijn er genoeg mogelijkheden.

Waarschijnlijk niet als je op zwarte zaterdag gaat, maar ik blijf deze zomer lekker in Nederland :)

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
voor elektrische auto's en lange ritten kun je hier terecht: Ervaringen: Lange ritten met elektrische auto in Europa

kunnen we het hier weer lekker over kamperen hebben :P

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Ivow85
Smurf schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:15:
@nooberke Ja uiteraard. Ik ging als vuistregel al uit van een verdubbeling van het verbruik tegenover de losse auto.
Op caravantrekker zag ik net dit lijstje staan wat ze weer van de ANWB hebben geleend. Helaas is de snelheid waarmee gereden is niet vernoemd, maar 90km/h lijkt me aannemelijk.

Ionic 5:
Hefdak caravan 1000 kg 25,6 kWh 181 - 302 km
Mist alleen nog het verbruik van de losse auto. Dank u wel Auto review:
17.2 kWh dus bij 100km/h Of 27kWh bij 130. Wat dan weer vergelijkbaar is met een kleine Eriba erachter :)

Zat ik er niet eens heel ver vanaf zie ik nu.
Als benzine-rijder met klein Eribaatje kan ik beamen dat 90km/u met caravan niet meer energie kost dan 130km/u zonder caravan.

Bij mij is dat met 450kg Eriba Puck achter een klassieke en 'New' Mini.

Dat biedt dan best perspectief. Als ik 200-250km kan afleggen tussen twee (laad)stops vind ik dat voldoende. En dat lijkt dus best haalbaar als je voor de caravan een auto met rond 400km WLTP-range.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

RIP Sammy 20-12-2021

Smurf schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 11:44:
[...]

De plannen van de Nederlandse regering ten aanzien van het elektrische leaserijden zijn in de vuilnisbak beland omdat dit teveel geld gaat kosten. Lease gewoon een Dodge Ram 5,7l Hemi })

Acties:
  • 0Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

RIP Sammy 20-12-2021

TheJVH schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 12:36:
Het verbruik hangt echt enorm af van de omgevingsvariabelen. We hadden op het stuk tussen Lille en Parijs sterke wind tegen en 15 graden (relatief koud dus, met 25 graden is het een stuk beter), dat is best killing voor het bereik. Uiteindelijk heb ik een heel stuk achter een bus aan gereden die 100km/u ging en dat hielp echt enorm. Mocht je flinke stukken willen rijden, dan kan je het beste dus achter zo'n dikke tourbus gaan hangen met adaptive cruise control :D .
Sleepkabel gooien naar de bus is een optie :+

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
pirke schreef op maandag 15 mei 2023 @ 16:27:
Het is lang geleden dat ik een voertuig heb gehad dat ouder was dan 6 jaar, laat staan oude banden :)

Als er genoeg profiel op zit zullen de meeste mensen dit beschouwen dat ze nog goed zijn, maar rubber droogt uit en slijt ook bij stilstand. Kwaliteit vd band zelf zal hier wellicht ook nog wat invloed op hebben (goedkope Chinese rommel of A merk banden). Ook speelt de belasting vd band een rol: als hij slechts voor 50% belast wordt ipv 90% van zijn max load, dan zal hij wat meer slijtage kunnen hebben.

Persoonlijk neem ik nooit risico's met banden, maar dat ben ik.
Ja maar volgens mij ruil jij je auto gewoon in als je banden aan vervanging toe raken, dat is niet helemaal representatief voor de gemiddelde Nederlander. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2Henk 'm!

• pirke
Gonadan schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 19:32:
[...]

Ja maar volgens mij ruil jij je auto gewoon in als je banden aan vervanging toe raken, dat is niet helemaal representatief voor de gemiddelde Nederlander. ;)
O-)

Ik heb ook wel eens andere banden eronder laten leggen hoor :) Na 4 a 5 jaar was het profiel redelijk weg, veel kilometers gemaakt toen.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Smurf

Smurf

Detri

aReaRe schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 18:09:
[...]

De plannen van de Nederlandse regering ten aanzien van het elektrische leaserijden zijn in de vuilnisbak beland omdat dit teveel geld gaat kosten. Lease gewoon een Dodge Ram 5,7l Hemi })
Pickups mogen bij ons niet. :( Maarr als ik zoek op lomp&groot kom ik wel de Ford Explorer PHEV tegen. 13kWh excuusaccu erin voor mooie verbruiks en uitstootcijfertjes, en voor de rest gewoon een 3 liter V6. >:)

Maar dit was dus het kampeer topic. :P Helaas zit dat er voor ons alleen alweer op tot de zomervakantie. Al is dat ook nog "maar" 2 maanden. Sinds de caravan willen we eigenlijk ook wel proberen weg te zijn in de HePi periode. Maar qua werk kwam dat bij mijn betere helft net even niet goed uit dit jaar, dus die slaan we maar over. Gelukkig hebben we eerder al wel gecompenseerd met een extra lang famillieweekend eerder dit jaar.

@Leipo Gelijk heb je inderdaad. Maar helemaal zwart-wit is het ook weer niet. Ik heb dat topic in het verleden wel eens doorgespit maar was eigenlijk alweer een beetje vergeten dat dat er ook nog was. Al gaat dat topic mee over lange ritten met een e-auto an sich. Wat met de huidige infra binnen de EU eigenlijk niet meer heel spannend is imo. De meeste hier zoeken of delen juist weer de auto+kampeermiddel ervaringen.

[Voor 18% gewijzigd door Smurf op 16-05-2023 20:37]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:58
harmpie1147 schreef op zaterdag 13 mei 2023 @ 17:59:
[...]

Wij hebben deze inlayzzz, formaat 200x120, een aantal weken geleden besteld (outdoorxl). Vorige week gebruikt, tijdens een weekje in de Eifel, in de zijtent van de Lazy Jack en de Ugly Betty. Voor de zekerheid ook nog een isolatie matje er onder en er bovenop de standaard campooz matrassen. 's Nachts was het best wel fris, graadje of 3, maar de kinderen hebben het niet koud gehad. Ook geen condens probleem.
Heb deze vandaag binnen gekregen! Ziet er goed uit.
Gaan hem morgen maar meteen proberen. Lang weekend Hemelvaart.
Jammer dat de 140cm niet meer verkrijgbaar is. Maar dit gaat ook wel werken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

RIP Sammy 20-12-2021

Smurf schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 20:27:
[...]

Pickups mogen bij ons niet. :( Maarr als ik zoek op lomp&groot kom ik wel de Ford Explorer PHEV tegen. 13kWh excuusaccu erin voor mooie verbruiks en uitstootcijfertjes, en voor de rest gewoon een 3 liter V6. >:)

Maar dit was dus het kampeer topic. :P Helaas zit dat er voor ons alleen alweer op tot de zomervakantie. Al is dat ook nog "maar" 2 maanden. Sinds de caravan willen we eigenlijk ook wel proberen weg te zijn in de HePi periode. Maar qua werk kwam dat bij mijn betere helft net even niet goed uit dit jaar, dus die slaan we maar over. Gelukkig hebben we eerder al wel gecompenseerd met een extra lang famillieweekend eerder dit jaar.

@Leipo Gelijk heb je inderdaad. Maar helemaal zwart-wit is het ook weer niet. Ik heb dat topic in het verleden wel eens doorgespit maar was eigenlijk alweer een beetje vergeten dat dat er ook nog was. Al gaat dat topic mee over lange ritten met een e-auto an sich. Wat met de huidige infra binnen de EU eigenlijk niet meer heel spannend is imo. De meeste hier zoeken of delen juist weer de auto+kampeermiddel ervaringen.
Puur voor de gein van een weekend wil ik wel eens een Dodge huren en dan de hut erachter koppelen en ermee rijden :P

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
[...]

ik snap het ook wel, maar er zijn maar weinig kampeer gerelateerde topics (volgens mij alleen dit topic?) en al vele topics voor EV's.
Het zou gewoon jammer zijn als dit topic ook door al het EV geweld overspoeld zou raken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
aReaRe schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 20:42:
[...]

Puur voor de gein van een weekend wil ik wel eens een Dodge huren en dan de hut erachter koppelen en ermee rijden :P
Mijn BE lesauto was een Ram, soms vergat ik dat er een aanhanger achter zat. In de VS mag daar ruim 5000 kg achter. Overigens moet ik zeggen dat onze S Max met 220 pk ook totaal geen moeite heeft met 1500 kg er achter. Met een beetje moeite blijf ik de meeste voor bij het stoplicht. :+

PS: Volledig elektrisch wacht ik nog even af, maar dat is meer omdat een elektrisch 7 zitter met trekgewicht een behoorlijk beperkte selectie over laat en nog niet uit ben ik zoveel geld wil uitgeven. Straks na Pinksteren eerst onze 25 jarige Kip proberen te verkopen.

[Voor 20% gewijzigd door Deveon op 16-05-2023 21:00]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

RIP Sammy 20-12-2021

Deveon schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 20:53:
[...]

Mijn BE lesauto was een Ram, soms vergat ik dat er een aanhanger achter zat. In de VS mag daar ruim 5000 kg achter. Overigens moet ik zeggen dat onze S Max met 220 pk ook totaal geen moeite heeft met 1500 kg er achter. Met een beetje moeite blijf ik de meeste voor bij het stoplicht. :+
Volvo V60 AWD met een tandemasser beladen tot 1800kg, dat gastje met die Civic CRX geloofde zijn ogen niet bij het stoplicht :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cheesy
aReaRe schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 20:42:
[...]

Een kennis van me heeft zo’n ding en ik rij er regelmatig mee. Vind het geen zak aan. Te groot en lomp. Op de afrit schuif je weg over de voorbanden als je sportief rijdt, en er komt een takke-herrie uit. Ik rij liever een Porsche ofzo.

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

Acties:
  • 0Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

RIP Sammy 20-12-2021

Cheesy schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 21:54:
[...]

Een kennis van me heeft zo’n ding en ik rij er regelmatig mee. Vind het geen zak aan. Te groot en lomp. Op de afrit schuif je weg over de voorbanden als je sportief rijdt, en er komt een takke-herrie uit. Ik rij liever een Porsche ofzo.
911 mag niks trekken :P

Acties:
  • +2Henk 'm!

• JanHenk
[...]

Al gaat dat topic mee over lange ritten met een e-auto an sich. Wat met de huidige infra binnen de EU eigenlijk niet meer heel spannend is imo. De meeste hier zoeken of delen juist weer de auto+kampeermiddel ervaringen.
Eens.
Leipo schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 20:52:
[...]

ik snap het ook wel, maar er zijn maar weinig kampeer gerelateerde topics (volgens mij alleen dit topic?) en al vele topics voor EV's.
Het zou gewoon jammer zijn als dit topic ook door al het EV geweld overspoeld zou raken.
Ja op zich ook mee eens, ik hou het ook liever bij het pure kamperen, maar mijn inziens is het best een “hot topic” en praktijkervaringen met BEV en caravans of vouwwagens zijn er ook niet heel veel. Maar veel mensen zijn er toch mee bezig.

Niet in de laatste plaats omdat een BEV gewoon een heel goede trekker is (hoog eigengewicht, koppel, etc.). “Men” zoekt echt naar ervaringen voor de grootste beperking; de actieradius.

En onder de kampeerders hier is het aandeel relatief hoog, maar buiten deze bubbel heel laag. Oftewel, als er een plaats is waar je ervaringen kan vinden, is dat hier wel :)

Maar laten we het anders maar weer over koelboxen of gasflessen hebben :+ :D

Acties:
  • +2Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 02-06 16:40
Gisteren onze caravan laten keuren voor Tempo 100, zodat we in Duitsland wat vlotter door kunnen rijden (buiten alle wegwerkzaamheden door }:| ).
Stelt geen bal voor natuurlijk als je weet dat je caravan er op voorbereid is (oplooprem, anti-slingerkoppeling, juiste banden, juiste schokdempers) dus ergens is het jammer dat je daar geld voor moet neerleggen.....
De keuring moet gedaan worden door een specialist uit Duitsland, het aantal keurmomenten is beperkt, dus stond ik dinsdagochtend voor de deur van de caravanboer, samen met een flink aantal andere eigenaren. Geen parkeerplaats op eigen terrein dus we blokkeerden met z'n allen de openbare weg. Gelukkig was er een medewerker die met zo'n speciaal sleepkarretje iedere caravan snel en vakkundig op de stoep zette.
Vroeg in de middag kreeg ik bericht dat de keuring was geweest en eind van de dag kon ik langs om de wagen op te halen. Konden we meteen beginnen met inpakken voor een korte binnenlandse vakantie met Hemelvaart en Pinksteren :*)
Over twee weken krijg ik de felbegeerde sticker in de bus......

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
TheOmen schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 07:45:
Gisteren onze caravan laten keuren voor Tempo 100, zodat we in Duitsland wat vlotter door kunnen rijden (buiten alle wegwerkzaamheden door }:| ).
Stelt geen bal voor natuurlijk als je weet dat je caravan er op voorbereid is (oplooprem, anti-slingerkoppeling, juiste banden, juiste schokdempers) dus ergens is het jammer dat je daar geld voor moet neerleggen.....
De keuring moet gedaan worden door een specialist uit Duitsland, het aantal keurmomenten is beperkt, dus stond ik dinsdagochtend voor de deur van de caravanboer, samen met een flink aantal andere eigenaren. Geen parkeerplaats op eigen terrein dus we blokkeerden met z'n allen de openbare weg. Gelukkig was er een medewerker die met zo'n speciaal sleepkarretje iedere caravan snel en vakkundig op de stoep zette.
Vroeg in de middag kreeg ik bericht dat de keuring was geweest en eind van de dag kon ik langs om de wagen op te halen. Konden we meteen beginnen met inpakken voor een korte binnenlandse vakantie met Hemelvaart en Pinksteren :*)
Over twee weken krijg ik de felbegeerde sticker in de bus......
En dan moet je strikt genomen die papieren ook nog bij je hebben om de keuring geldig te laten zijn. Zo heb ik wel een sticker, maar geen papieren, dus feitelijk geen geldige keuring. }:|

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• TheOmen
Gonadan schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 08:55:
[...]

En dan moet je strikt genomen die papieren ook nog bij je hebben om de keuring geldig te laten zijn. Zo heb ik wel een sticker, maar geen papieren, dus feitelijk geen geldige keuring. }:|
Ah, goed om te weten. Ik denk dat er bij de sticker ook een papiertje zit, daar zal ik dan maar een kopietje van trekken en in de caravan/auto leggen om problemen met de Polizei te voorkomen :)

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
TheOmen schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:01:
Ah, goed om te weten. Ik denk dat er bij de sticker ook een papiertje zit, daar zal ik dan maar een kopietje van trekken en in de caravan/auto leggen om problemen met de Polizei te voorkomen :)
Je krijgt een officieel certificaat, die behoor je te kunnen tonen bij controle. Feitelijk net als de milieusticker, die heeft ook een certificaat wat je bij je behoort te hebben.

Of je gecontroleerd wordt en hoe de diender dan reageert op kopietjes of totale afwezigheid van het certificaat kan ik niet voorspellen. Ik heb hele schappelijke Duitsers meegemaakt maar ook hele zure, dus met pech heb je een boete.
Als je je echter gewoon normaal gedraagt op de weg zou ik niet weten waarom je überhaupt gecontroleerd zou moeten worden, tenzij je een standaard fuik in rijdt waarin ze gewoon combinaties gaan doorlichten. (nooit meegemaakt)

Zelf heb ik überhaupt geen certificaat. We hebben de vouwwagen tweedehands gekocht en de vorige eigenaar had hem niet meer (of wilde hem niet geven omdat hun gegevens er dan op staan). Ik heb besloten geen nieuwe aan te vragen, neem de gok wel dat ik geen controle krijg. De combinatie voldoet hoe dan ook wel aan de regels, dat is ook wat waard hoop ik dan maar. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Cheesy
Gonadan schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:15:
[...]

Feitelijk net als de milieusticker, die heeft ook een certificaat wat je bij je behoort te hebben.
Bedoel je de Duitse milieusticker? Ik heb hier nooit een certificaat bij gekregen (bij m'n nieuwe auto moet ik 'm trouwens nog een keer aanvragen, bedankt voor de reminder ;)). Ik weet wel dat je bij het Zwitsers tolvignet een aankoopbewijs moet hebben.

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

• TheOmen
Cheesy schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:47:
[...]

Bedoel je de Duitse milieusticker? Ik heb hier nooit een certificaat bij gekregen
Nu je het zegt..inderdaad alleen de sticker ontvangen via de post, maar geen bijbehorende documenten, zo ver ik me kan herinneren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Als het goed is wel, al is het niet zo'n glimmend certificaat als de tempo 100 keuring.
Naast de milieusticker zelf, ontvangt u bij uw bestelling een schriftelijke verklaring waarin TÜV Nederland de emissieklasse en milieusticker van toepassing op uw voertuig betuigt.

De verklaring dient u tijdens uw reis naar Duitsland bij de hand te houden zodat u bij controle en ook bij ruitbreuk kunt aantonen dat de emissieklasse van uw voertuig in de umweltzone is toegestaan.

Bewaar daarom de verklaring en achterzijde van de milieusticker bij uw kentekenbewijs.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 ... 167 ... 172 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee