Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik heb werkelijk geen idee waar ik dat soort campings daar kan vinden?
Is er geen groene koepel oid zoals hier in Nederland?
Wij kregen bij onze bij aanschaf 20 jaar oude caravan een mapje waarin alle boekjes en handleidingen nog zaten. Daar bewaren we ook de kentekencard en dat soort dingen in. Ligt het mooi bij elkaar.TheOmen schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 09:01:
[...]
Ah, goed om te weten. Ik denk dat er bij de sticker ook een papiertje zit, daar zal ik dan maar een kopietje van trekken en in de caravan/auto leggen om problemen met de Polizei te voorkomen
Tempo 100 certificaat zit daar alleen niet bij. Zoals hierboven al staat is de kans dat je bij normaal rijgedrag aan de kant gezet wordt wel heel klein. En de boete voor ~15 te hard (100 op de teller ipv 80) in Duitsland is 30 euro? Lease betekend maximaal 5 jaar met een auto en als ik dat uitzet tegenover 120 tot 150 euro voor zo'n keuring zou ik bijna elk jaar een boete moeten krijgen voordat ik dat "er uit" heb.
Uiteraard voldoet de caravan wel gewoon aan alle eisen, overbeladen we deze nooit en vervangen we de banden op tijd.
-insert charnames+lvl's here-
Mwoah nog steeds te klein qua pakvolume (ik rij een Espace met 3,5 V6, die ik ook maximaal volstamp als we met het hele gezin gaan tentkamperenSmurf schreef op dinsdag 16 mei 2023 @ 20:27:
[...]
Pickups mogen bij ons niet.Maarr als ik zoek op lomp&groot kom ik wel de Ford Explorer PHEV tegen. 13kWh excuusaccu erin voor mooie verbruiks en uitstootcijfertjes, en voor de rest gewoon een 3 liter V6.
Nee niet echt, en de Groene koepel probeert wel in Duitsland terreinen aangesloten te krijgen zoals in Frankrijk. Maar dat wil niet vlotten omdat de benadering van Duitse campingeigenaren zo enorm anders is en er niet veel Nederlandse uitbaters (in tegenstelling tot Frankrijk)Harribo schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 11:13:
Ik zoek nog steeds een natuur camping in de buurt van Detmold (of teutoburgerwald) in Duitsland. Tips?
Ik heb werkelijk geen idee waar ik dat soort campings daar kan vinden?
Is er geen groene koepel oid zoals hier in Nederland?
Maar goed als je persé in die regio moet zijn dan zou ik persoonlijk het hier proberen. Die hebben tenminste nog een tentenveld: http://www.campingplatzamfurlbach.de/

En maar achteruitrijden als de caravan haaks op de auto staat

En ik vraag mij af hoe dit ooit een goedkeuring heeft gekregen van het CBR voor B examen, die examinatoren waren stekeblind

Renault Clio Estate 1.2 TCE EDC 120pk Zen met aan de haak een Caravelair Antares Titanium 390
gambieter schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:51 Stelletje idioten zijn bezig met de dekstoelen van de Titanic te reorganiseren terwijl het schip zinkt.
Je neemt dit hopelijk met een hele grote korrel zout he! Als ze redelijk netjes zouden rijden hebben ze geen programma.aReaRe schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 21:21:
Op RTL5 slechtste chauffeurs van Nederland een aflevering met rijden met de caravan
En maar achteruitrijden als de caravan haaks op de auto staat
En ik vraag mij af hoe dit ooit een goedkeuring heeft gekregen van het CBR voor B examen, die examinatoren waren stekeblind![]()
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Afbakbroodjes gingen van de week ook best oke.
[Voor 22% gewijzigd door Gonadan op 18-05-2023 19:44]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Wij hebben nu een vouwwagen , trigano odysee ( modeljaar 2017, eerste eigenaar sinds 2019 ) .
Dit jaar gaan we voor de 5e keer met deze op vakantie. ( als iemand interesse heeft in de vouwwagen, hoor ik het graag

Na de vakantie willen wij deze gaan verkopen, en ik ben aan het orrienteren voor een caravan.
Is er nergens een verzamel site, waar caravans te koop staan? soort van autoscout24... waar voornamelijk dealers hun caravans te koop op zetten? Gezien ik nu voornamelijk kijk op de dealer-sites zelf..
Ben wel opzoek naar een occasion caravan.. waar een nieuwe bijna niet te betalen is

ohh wauw.. zo simpel kan het leven soms zijn...JanHenk schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:19:
@Androo Volgens mij zoek je simpelweg naar caravans.nl..
dank!

De meeste dealers adverteren ook op marktplaats.Androo schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:26:
[...]
ohh wauw.. zo simpel kan het leven soms zijn...
dank!
Ben je naar een specifieke uitvoering opzoek?
Maar wow, alles lijkt wel volgeboekt joh! Ik heb nu alweer zin om over een week of 3 gewoon op vrijdag te bedenken dat we bij sbb gaan staan en gewoon overal terecht kunnen.
Iemand nog tips? Ik kijk nu vooral op natuurkampeertereinen en campspace.
Goede idd..205Gutmann schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 13:25:
[...]
De meeste dealers adverteren ook op marktplaats.
Ben je naar een specifieke uitvoering opzoek?
Ik ben opzoek naar een caravan voor 4 personen:
- of 2x treinzit, waar ik 1x kan ombouwen naar een "vast" bed
- of 1 vast bed, en 1 treinzit
max 1300kg ( max toelaadbaar )
Leeftijd, tussen 2010 en 2015
Iets in de richting van een Knaus QD420 , of vergelijkbaar.
Hemelvaart en Pinksteren zijn populaire weekenden, zeker met dit weer...twowheeler schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 13:32:
Wij willen dit weekend een nachtjes weg, volgend weekend de nieuwe tent proberen voor 2 nachten.
Maar wow, alles lijkt wel volgeboekt joh! Ik heb nu alweer zin om over een week of 3 gewoon op vrijdag te bedenken dat we bij sbb gaan staan en gewoon overal terecht kunnen.
Iemand nog tips? Ik kijk nu vooral op natuurkampeertereinen en campspace.
Stukje plexiglas heet gemaakt en over het gat gelijmd.
Maar omdat er precies een schroefgat bij in zit moest ik wel met wat hotgleu een rupsje aan de binnenkant leggen.
Maar het is waterdicht, en de kleur uitsraling is ook wel in orde.
Geeft me iets meer tijd om te zoeken naar een vervangende lens.
[Voor 13% gewijzigd door Bommes op 19-05-2023 16:01]
Mijn nieuwste reis verslag lees je hier-<klik klik>- - Adventures are not always fun while you're having them
https://amzn.eu/d/5jj4gb5
Ik zou kiezen voor een vast bed, of dat er nadien zelf inbouwen. Die kussens van een treinzit zijn niet heel erg comfortabel als je die als matras gebruikt.Androo schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 14:11:
[...]
Goede idd..
Ik ben opzoek naar een caravan voor 4 personen:
- of 2x treinzit, waar ik 1x kan ombouwen naar een "vast" bed
- of 1 vast bed, en 1 treinzit
max 1300kg ( max toelaadbaar )
Leeftijd, tussen 2010 en 2015
Iets in de richting van een Knaus QD420 , of vergelijkbaar.
Onze 1e caravan had ook een dubbele treinzit (Hobby 400KB), ik ben blij dat we nu een vastbed met lattenbodems hebben, dat ligt een stuk beter.
Wij hebben een Knaus 500 KU en heb vorige maand de rondzit achter omgebouwd naar vast bed met 2x 70x 200 lattenbodems en met matrassen. Heb in de mei vakantie geweldig geslapen, had dit vorig jaar meteen moeten doen. Ben denk ik ongeveer half uurtje a uurtje bezig geweest met inbouw205Gutmann schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 20:06:
[...]
Ik zou kiezen voor een vast bed, of dat er nadien zelf inbouwen. Die kussens van een treinzit zijn niet heel erg comfortabel als je die als matras gebruikt.
Onze 1e caravan had ook een dubbele treinzit (Hobby 400KB), ik ben blij dat we nu een vastbed met lattenbodems hebben, dat ligt een stuk beter.

Als je de treinzit nooit als zitje gebruikt kun je natuurlijk gewoon altijd het bed laten staan, en dan kun je er ook een fatsoenlijk matras opleggen, eventueel op maat gemaakt speciaal voor caravans/campers.
Wij hebben stapelbed, treinzit en dwarsbed. Het grootste nadeel van zo'n dwarsbed is dat er altijd iemand over de ander heen moet klauteren, dat blijft toch een gestuntel.wienesroa schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 21:57:
Hier ook gekozen voor stapelbed, Frans bed en treinzit. Mocht ik opnieuw zoeken, zou ik waarschijnlijk gaan voor stapelbed, vast dwars bed en treinzit. Dan heb je nog wat meer plaats.
Ja.. als ik van het bestaan had geweten..JaMaaT schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 18:41:
Was zoiets niet makkelijk en wellicht netter (en wellicht permanent) geen oplossing geweest?
https://amzn.eu/d/5jj4gb5

Mijn nieuwste reis verslag lees je hier-<klik klik>- - Adventures are not always fun while you're having them
Mee eens, wij hebben ook een dwars bed achterin met een grote garage eronder. Maar wat gestuntel is mij de extra ruimte in bed en de garage wel waard205Gutmann schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 22:01:
[...]
Wij hebben stapelbed, treinzit en dwarsbed. Het grootste nadeel van zo'n dwarsbed is dat er altijd iemand over de ander heen moet klauteren, dat blijft toch een gestuntel.

Bij een Frans bed is het overigens ook stuntelen, al heb je dan meestal meer ruimte boven je hoofd, dat helpt. Maar iemand ligt dan met zn voeten over de rand, of scheef in bed. Ik heb zo'n Frans bed nooit gesnapt.
Een queensbed is vaak erg smal en meestal te kort, mijn voeten hangen in het luchtledige.
Enkele bedden (zijn die er ook voor caravans?) in de lengterichting zijn wel weer prima, dan is je camper wel een meter langer. Met de middenkloof opgevuld heb je het grootste bed, maar het in- en uitstappen wordt er weer wat klungelig door. Zonder opgevulde middenkloof kun je niet knuffelend in slaap vallen.
Het blijft een compromis

Helaas met een Frans bed ongeveer zelfde probleem.205Gutmann schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 22:01:
[...]
Wij hebben stapelbed, treinzit en dwarsbed. Het grootste nadeel van zo'n dwarsbed is dat er altijd iemand over de ander heen moet klauteren, dat blijft toch een gestuntel.
Btw nooit echt als heel lastig ervaren, maar ik ben dan ook degene die niet klimmen in plaats van pootjes intrekken 😂
Ik ben degene die ook altijd moet klimmen en het te lomp doet volgens de vrouw. Al is het altijd wel relatief, ik hoef er tot op heden er snachts bijna nooit niet uitwienesroa schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 22:54:
[...]
Helaas met een Frans bed ongeveer zelfde probleem.
Btw nooit echt als heel lastig ervaren, maar ik ben dan ook degene die niet klimmen in plaats van pootjes intrekken 😂
Na 15 jaar camper en nu een paar jaar caravan ben ik daar wel aan gewend.
Nadeel van een dwars slaper, maar ik heb er geen probleem mee.
Bed van 2 bij 1,4 of zoals nu 1,6 breed is mijn dat wel waard. Heerlijk slapen, veel ruimte, wat ongemak van het klimmen over je partner.
Enkele bedden zijn er zeker voor caravans, maar zat! Wij hadden een Frans bed in onze caravan, een dwarsbed was meteen afgeschoten, dat ging hem niet worden voor ons haha. Maar idd, met een Frans bed heb je alsnog een beetje hetzelfde issue, vooral als de instap ruimte maar klein is.pirke schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 22:21:
[...]
Bij een Frans bed is het overigens ook stuntelen, al heb je dan meestal meer ruimte boven je hoofd, dat helpt. Maar iemand ligt dan met zn voeten over de rand, of scheef in bed. Ik heb zo'n Frans bed nooit gesnapt.
Een queensbed is vaak erg smal en meestal te kort, mijn voeten hangen in het luchtledige.
Enkele bedden (zijn die er ook voor caravans?) in de lengterichting zijn wel weer prima, dan is je camper wel een meter langer. Met de middenkloof opgevuld heb je het grootste bed, maar het in- en uitstappen wordt er weer wat klungelig door. Zonder opgevulde middenkloof kun je niet knuffelend in slaap vallen.
Het blijft een compromis
In de camper hebben we straks enkele bedden, kost wat meer ruimte maar nachtrust is voor ons heel belangrijk.
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Heb ze ook wel gezien met twee losse plekken en dan aan het voeteneind een schuine kant, soort v-vorm om in te stappen. Lijkt mij ook niet ideaal als je wat langer bent.
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Levering 3 juni

Renault Mégane Estate 1.3 TCe Bose (01-10-2019)
Vermogen 103 kW (140 PK)
Koppel 240 Nm
Maximaal toerental 5.000 rpm
Max. koppel bij aant. toeren 1.600 rpm
Kleur: Noir etoile gne
Transmissie: PDC 7 baks automaat
Bekleding: Leer
Paar dealer foto's
Renault Clio Estate 1.2 TCE EDC 120pk Zen met aan de haak een Caravelair Antares Titanium 390
gambieter schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:51 Stelletje idioten zijn bezig met de dekstoelen van de Titanic te reorganiseren terwijl het schip zinkt.
Gratz! Wel leuke bak zo te zien! Maar, is dat niet beetje dezelfde motor als die in de Clio lag? of was dat een 1.2 oid?aReaRe schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 17:19:
Net bij de dealer geweest, goede prijs voor de Clio terug gekregenDe Clio kon de hut wel trekken maar het hield niet over. Dus uiteindelijk gezwicht voor de Renault Mégane Estate 1.3 TCe Bose die meer mag trekken (1700kg) en de hut weegt 1050.
Levering 3 juni
Renault Mégane Estate 1.3 TCe Bose (01-10-2019)
Vermogen 103 kW (140 PK)
Koppel 240 Nm
Maximaal toerental 5.000 rpm
Max. koppel bij aant. toeren 1.600 rpm
Kleur: Noir etoile gne
Transmissie: PDC 7 baks automaat
Bekleding: Leer
Paar dealer foto's
[Afbeelding: Renault Mégane Estate 1.3 TCe Bose PDC (2019)]
[Afbeelding: Renault Mégane Estate 1.3 TCe Bose PDC (2019)]
Ik vind t toch wat van, al die kleine turbo motortjes die blijkbaar veel mogen trekken, maar hoe goed dat nou in de praktijk werkt?
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Denk dat het probleem niet zo zeer in de kleine motortjes zit, maar meer in de vaak kleine autootjes eromheen met een relatief laag eigen gewicht die dan een caravan mogen trekken die (al dan niet beladen) net zo zwaar is als het trekkende voertuig. Dat levert veel eerder problemen op als de belading en kogeldruk niet perfect zijn. Of bedoelde je dat ook?TgR_KILLER schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:51:
[...]
Gratz! Wel leuke bak zo te zien! Maar, is dat niet beetje dezelfde motor als die in de Clio lag? of was dat een 1.2 oid?
Ik vind t toch wat van, al die kleine turbo motortjes die blijkbaar veel mogen trekken, maar hoe goed dat nou in de praktijk werkt?

Ik ben toch malle pietje niet!
BeideThe Legend schreef op zondag 21 mei 2023 @ 12:46:
[...]
Denk dat het probleem niet zo zeer in de kleine motortjes zit, maar meer in de vaak kleine autootjes eromheen met een relatief laag eigen gewicht die dan een caravan mogen trekken die (al dan niet beladen) net zo zwaar is als het trekkende voertuig. Dat levert veel eerder problemen op als de belading en kogeldruk niet perfect zijn. Of bedoelde je dat ook?

Overigens vind ik een Megane met een eigen (leeg) gewicht van nog geen 1400 KG met een 1700 KG caravan erachter ook niet echt overhouden. Dat zal voor hem geen probleem zijn aangezien zijn caravan een hele klap lichter is. Maar ik probeer altijd de 75% regel van de ANWB in acht te nemen
Onze Rav4 weegt 1.620 kg leeg en mag maximaal 2.225 kg wegen. en mag 1.650 kg trekken op 222 PK. Die had misschien wel 'teveel' over met een caravan van max 1.500 kg. Maar heb liever wat over, dan dat het op papier mag maar in de praktijk niet echt heel lekker werkt.De ANWB adviseert daarom de 75% regel in acht te nemen: het gewicht van de (beladen) caravan mag niet meer dan 75% van het gewicht van de (beladen) auto zijn.
Opvolger van de 1,2.TgR_KILLER schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:51:
[...]
Gratz! Wel leuke bak zo te zien! Maar, is dat niet beetje dezelfde motor als die in de Clio lag? of was dat een 1.2 oid?
Kogeldruk was goed, de hut weegt 1020kg (gewogen op de weegbrug van de stort) maar de verhouding auto <> caravan was bijna 1 op 1.The Legend schreef op zondag 21 mei 2023 @ 12:46:
[...]
Denk dat het probleem niet zo zeer in de kleine motortjes zit, maar meer in de vaak kleine autootjes eromheen met een relatief laag eigen gewicht die dan een caravan mogen trekken die (al dan niet beladen) net zo zwaar is als het trekkende voertuig. Dat levert veel eerder problemen op als de belading en kogeldruk niet perfect zijn. Of bedoelde je dat ook?
De Megane Estate weegt veel zwaarder dan de Clio Estate.
Dat inderdaad.TgR_KILLER schreef op zondag 21 mei 2023 @ 13:03:
[...]
Dat zal voor hem geen probleem zijn aangezien zijn caravan een hele klap lichter is.
Jij had je Clio toch juist een boost gegeven om wat meer trekkracht te krijgen? Was toch niet voldoende dat je (nu al) een nieuwe auto koopt?
(Geen veroordeling, gewoon benieuwd naar je beweegreden)
Ondertussen....gisteren teruggekomen van een lang weekend op het Betuwestrand. Niet echt het soort camping waar we gelukkig van worden, maar een mooie plek om volgende week de verjaardag van één van de kinderen te vieren.
Uitzicht op de waterski-baan levert wel de hele dag leedvermaak op

En terwijl we daar waren ook online de zomervakantie in Oostenrijk geboekt...

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Achter de lichtere motorisatie van de Megane met handbak mag ook nog steeds 1700KG....116PK, 1262KG leegTgR_KILLER schreef op zondag 21 mei 2023 @ 13:03:
[...]
Beideeen grote auto met een klein motortje moet ook veel meer werken om dat gewicht weg te krijgen.
Overigens vind ik een Megane met een eigen (leeg) gewicht van nog geen 1400 KG met een 1700 KG caravan erachter ook niet echt overhouden. Dat zal voor hem geen probleem zijn aangezien zijn caravan een hele klap lichter is. Maar ik probeer altijd de 75% regel van de ANWB in acht te nemen
[...]

Gelukkig is aReaRe wel verstandig genoeg om er geen 1700KG achter te hangen

Die 1.3TCE is wel een prettig blok, diverse andere merken gebruiken er ook varianten van.
Ja en nee, renault haalt een vervelnd truukje uit met de gewichten op de typegoedkeuring.nooberke schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:24:
[...]
Achter de lichtere motorisatie van de Megane met handbak mag ook nog steeds 1700KG....116PK, 1262KG leeg
De max massa samenstel mag bij deze auto's niet boven xx kg uitkomen.
Daarmee mag je dus bij een volledig beladen auto nooit de maximale toegestane aanhanger er achter hangen.
Onze Captur had dat ook:
Massa rijklaar 1181 kg
Massa ledig voertuig 1081 kg
Technische max. massa voertuig 1663 kg
Toegestane max. massa voertuig 1663 kg
Maximum massa samenstel 2563 kg
Aanhangwagen geremd 1200 kg
Aanhangwagen ongeremd 590 kg
Max massa voertuig + max massa auto = 2863kg.
En dat is meer dan de max toegestane samenstel massa van 2563kg.
Theoretisch: auto rijklaar 1181kg, 3 personen er in + 270 kg, wat bagage + 100kg = 1551kg zit je al snel aan.
Als je dat van de maximale massa samenstel af haalt mag er nog maar 1012kg achter gehangen worden.
Nou is dat nog maar een Capturtje waar volgens kenteken een schamele 1200kg achter mag hangen.
Onze Kip tot 1500kg achter de Megane Estate was een drama, hopelijk gaat het bij jou beter. Ga je nog hulpveren plaatsen? Achter onze S-Max (2006) ligt de Kip trouwens perfect, vele stukken 110 op de teller gereden.aReaRe schreef op zondag 21 mei 2023 @ 15:53:
[...]
Kogeldruk was goed, de hut weegt 1020kg (gewogen op de weegbrug van de stort) maar de verhouding auto <> caravan was bijna 1 op 1.
De Megane Estate weegt veel zwaarder dan de Clio Estate.
Alsof mensen daar naar kijken, die zie het trekgewicht staan en dan hangen ze gewoon een bakbeest aan de haak, de gemiddelde Nederlander gaat echt niet naar de TTM kijkenBommes schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:40:
[...]
Ja en nee, renault haalt een vervelnd truukje uit met de gewichten op de typegoedkeuring.
De max massa samenstel mag bij deze auto's niet boven xx kg uitkomen.
Daarmee mag je dus bij een volledig beladen auto nooit de maximale toegestane aanhanger er achter hangen.
Onze Captur had dat ook:
Massa rijklaar 1181 kg
Massa ledig voertuig 1081 kg
Technische max. massa voertuig 1663 kg
Toegestane max. massa voertuig 1663 kg
Maximum massa samenstel 2563 kg
Aanhangwagen geremd 1200 kg
Aanhangwagen ongeremd 590 kg
Max massa voertuig + max massa auto = 2863kg.
En dat is meer dan de max toegestane samenstel massa van 2563kg.
Theoretisch: auto rijklaar 1181kg, 3 personen er in + 270 kg, wat bagage + 100kg = 1551kg zit je al snel aan.
Als je dat van de maximale massa samenstel af haalt mag er nog maar 1012kg achter gehangen worden.
Nou is dat nog maar een Capturtje waar volgens kenteken een schamele 1200kg achter mag hangen.

Zojuist die 116PK Handbak Megane opgezocht:
Massa rijklaar 1362 kg
Massa ledig voertuig 1262 kg
Technische max. massa voertuig 1881 kg
Toegestane max. massa voertuig 1881 kg
Maximum massa samenstel 3581 kg
Aanhangwagen geremd 1700 kg
Aanhangwagen ongeremd 680 kg
3581-1700=1881KG, daar lijkt niet het befaamde Renault foefje uitgehaald te zijn
Veel meer dan een kilo'tje of 1200 zou ik er echt niet achter willen hangen, zeker gezien dat het een station is met relatief slappe achtervering

(Overigens is die 1200KG ook de max van mijn Polo GTI, die weegt 1255KG, vergelijkbaar met de Megané...Alleen dan met 200PK, kortere overhang en veel stuggere demping)

Tja, het blijft natuurlijk een soort kunstmatig vermogen bij bepaalde toerentallen. Qua kracht bij lagere toerentallen en daardoor ook comfort wanneer je het vermogen nodig hebt is het toch echt anders dan een motor die meer brandstof per slag kan verwerken.TgR_KILLER schreef op zondag 21 mei 2023 @ 10:51:
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat laatste ben ik niet van plan. Iemand van de Facebook groep Caravelair heeft een identieke combinatie en dat rijd prima. Zijn Megane even voor mijn hut gehangen en er een proefrit meegemaakt.Gonadan schreef op maandag 22 mei 2023 @ 10:36:
@aReaRe netjes hoor, maar die Clio was toch ook al een recente vervanging van een voorgaande Clio die nog minder kon trekken? Ga je volgend jaar weer een nieuwe zoeken?
De Clio 0,9TCE mag ook 1200kg trekken , en dat was al een faal[...]
Tja, het blijft natuurlijk een soort kunstmatig vermogen bij bepaalde toerentallen. Qua kracht bij lagere toerentallen en daardoor ook comfort wanneer je het vermogen nodig hebt is het toch echt anders dan een motor die meer brandstof per slag kan verwerken.

Hier een Megane Estate uit 2019 (160pk versie) met een caravan van ongeveer 1400kg. 2 volwassenen, 3 kinderen en de voortent in de auto en ander klein en zwaar prut. Rijd als een zonnetje.aReaRe schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:52:
[...]
Dat laatste ben ik niet van plan. Iemand van de Facebook groep Caravelair heeft een identieke combinatie en dat rijd prima. Zijn Megane even voor mijn hut gehangen en er een proefrit meegemaakt.
[...]
De Clio 0,9TCE mag ook 1200kg trekken , en dat was al een faal
Groot verschil met de Kia Cee'd Station uit 2015 die ik hiervoor had
[Voor 5% gewijzigd door Jwlb op 22-05-2023 13:23]
Het ligt ook maar net wat je gewend bent, ga je van een G-Klasse, Landcruisers e.d. naar een Megane of naar een soort gelijk exemplaar dan gaat het waarschijnlijk tegenvallen. Ben je niet anders gewend dan is het waarschijnlijk dikke prima. Zie in de zomermaanden in ieder geval legio Megane's rijden.Jwlb schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:22:
[...]
Hier een Megane Estate uit 2019 (160pk versie) met een caravan van ongeveer 1400kg. 2 volwassenen, 3 kinderen en de voortent in de auto en ander klein en zwaar prut. Rijd als een zonnetje.
Groot verschil met de Kia Cee'd Station uit 2015 die ik hiervoor had
Ok ik praat niet zozeer over het verbruik, want dat neem ik voor lief.
Nu wilde ik gewoon een Cayenne youngtimer op de zaak, dat was voordeliger als de Ford, zelfs met het verbruik. Ik rijd namelijk maar 10k per jaar ongeveer. En mijn dochters rijden paard bij een kleine manege, dus dan is het ook handig om veel te kunnen trekken, want die knollen wegen nog al wat en regelmatig rijd ik wat extra paarden dan.
Dus zoals al enkele mensen zeggen, hangt echt van persoonlijke voorkeur af, wil je niet merken dat er iets achter de auto hangt, kom je al snel op een grote suv uit, die veel kan trekken.
We stonden op Natuurcamping Quadenoord, en ik vond het echt een mooi terrein. Er is geen stroom e.d. dus daar moet je wel zonder kunnen, maar je staat wel in een mooi bos. Er is geen receptie oid je mag gewoon een plekje uitzoeken en 's avonds loopt de beheerder even een rondje om te kijken of alles nog goed gaat.
"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
Wat is erg klein? Wij zijn beiden 1m80 en hebben in geen enkel opzicht last van de schuine zijde.pirke schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 11:17:
@Gonadan meestal is 1 hoek afgeknipt zodat je net wat meer loopruimte hebt. Via die schuine zijde is dan vaak ook de instap. Ik heb het nooit begrepen, je bespaart slechts 0,3 m2 ofzo terwijl het echt wel irritant is om aan die kant te slapen, tenzij je misschien erg klein bent.
Het klimmen is vervelend, maar 2 losse bedden is nog vervelender qua ruimte (dan kan de natte cel er niet naast). Voor ons is het een compromis. Als ik moet klimmen dan wordt partner in de nacht wakker omdat ik later naar bed ga, als partner moet klimmen dan wordt ik in de ochtend wakker omdat partner altijd vroeg naar de WC gaat.
Wij hebben er voor gekozen om lekker autistisch net als thuis te liggen en ben ik dus niet de klimmende partij

En als je daar niet zonder kunt, is dat met een Ioniq 5 ook niet echt een probleem, toch?Ozzie schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:44:
Er is geen stroom e.d. dus daar moet je wel zonder kunnen (...)

Punctuality is the politeness of kings
Klopt, alleen mag je op vrijwel alle natuurcampings niet bij je tent parkeren. Dus dan moet je wel een heel erg lang verlengsnoer meenemendreamscape schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:22:
[...]
En als je daar niet zonder kunt, is dat met een Ioniq 5 ook niet echt een probleem, toch?

Maar ik heb wel een keer de accu van de elektrische fiets opgeladen aan de auto

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."
En het is natuurlijk ook een beetje een hypothetische kwestie, want dat stroomloos kamperen hoort er bij natuurcampings wel een beetje bij. Behalve dan wellicht voor het opladen van je fiets, inderdaad.Ozzie schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:27:
Klopt, alleen mag je op vrijwel alle natuurcampings niet bij je tent parkeren. Dus dan moet je wel een heel erg lang verlengsnoer meenemen
Punctuality is the politeness of kings
Het hangt er ook wel van af of je lekker tegen elkaar aan ligt, of juist wat meer uit elkaar en daarbij het hele oppervlak gebruikt.Drardollan schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:13:
Wat is erg klein? Wij zijn beiden 1m80 en hebben in geen enkel opzicht last van de schuine zijde.
Het klimmen is vervelend, maar 2 losse bedden is nog vervelender qua ruimte (dan kan de natte cel er niet naast). Voor ons is het een compromis. Als ik moet klimmen dan wordt partner in de nacht wakker omdat ik later naar bed ga, als partner moet klimmen dan wordt ik in de ochtend wakker omdat partner altijd vroeg naar de WC gaat.
Wij hebben er voor gekozen om lekker autistisch net als thuis te liggen en ben ik dus niet de klimmende partij
Laatst zag ik van die enkele bedden langs een tafel en die hadden al beiden een stuk afgesneden, daarmee werd het allemaal wel erg kort voor mijn gevoel. Ik ben 185 en wil mijn kussen het liefst niet klem hebben tegen de het hoofdbord (of wat er ook voor grens is) en dan zouden mijn voeten met zo'n afgesneden stuk snel bungelen vermoed ik.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dat was vorige eeuw, tegenwoordig hebben de meeste natuurkampeerterreinen ook wel stroom op de plekken hoor. (niet per se alle, maar wel beschikbaar)dreamscape schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:31:
[...]
En het is natuurlijk ook een beetje een hypothetische kwestie, want dat stroomloos kamperen hoort er bij natuurcampings wel een beetje bij. Behalve dan wellicht voor het opladen van je fiets, inderdaad.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik lig zo ver mogelijk weg.Gonadan schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:37:
[...]
Het hangt er ook wel van af of je lekker tegen elkaar aan ligt, of juist wat meer uit elkaar en daarbij het hele oppervlak gebruikt.
Ik zou het vooral proberen voor je deze conclusie trekt, want ik dacht dit ook en het is mij meer dan 200% meegevallen. Waarschijnlijk omdat de meeste mensen niet altijd helemaal gestrekt en/of recht liggen. Sowieso kan je altijd iets schuin gaan liggen natuurlijk, bij de voeten is de mens vele malen smaller dan bij de torso.Laatst zag ik van die enkele bedden langs een tafel en die hadden al beiden een stuk afgesneden, daarmee werd het allemaal wel erg kort voor mijn gevoel. Ik ben 185 en wil mijn kussen het liefst niet klem hebben tegen de het hoofdbord (of wat er ook voor grens is) en dan zouden mijn voeten met zo'n afgesneden stuk snel bungelen vermoed ik.
In onze vorige caravan lag ik wel echt klem tussen de muren

Het formaat van zo'n bankje nodigde mij überhaupt niet uit om het te proberen. Mijn vouwwagen heeft een groter bed dan ik thuis heb dus ben al veel te verwend.Drardollan schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:41:
Ik zou het vooral proberen voor je deze conclusie trekt, want ik dacht dit ook en het is mij meer dan 200% meegevallen. Waarschijnlijk omdat de meeste mensen niet altijd helemaal gestrekt en/of recht liggen. Sowieso kan je altijd iets schuin gaan liggen natuurlijk, bij de voeten is de mens vele malen smaller dan bij de torso.
In onze vorige caravan lag ik wel echt klem tussen de muren
Maar aangezien ik thuis aan 2m10 nét aan genoeg heb qua lengte heb ik wel zo'n vermoeden dat mijn conclusie niet heel vergezocht is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8
Nou ja... daar vind ik wel iets van..dreamscape schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:31:
[...]
En het is natuurlijk ook een beetje een hypothetische kwestie, want dat stroomloos kamperen hoort er bij natuurcampings wel een beetje bij. Behalve dan wellicht voor het opladen van je fiets, inderdaad.

Stroomloos is stroomloos, dus ook niet je fiets, telefoon of auto op laden..
Of je neemt maar een paar vierkant meter zonnepanelen mee

Voor ons caravantje heb ik alleen voor de koelkast, het waterpompje en een paar led lampjes stroom nodig.
En dan kan die koelkast ook nog wel op gas als het nodig zou zijn.
Het laadvermogen (gewicht, niet stroom

Anders stond er allang een flinke accu in en wat zonnepaneeltjes op het dak.
Met mijn voorlaatste camper, waar 2 paneeltjes op het dak lagen + dito accu, kon ik makkelijk een paar dagen zonder wal aansluiting staan.
Of gewoon een accu...Bommes schreef op maandag 22 mei 2023 @ 19:56:
[...]
Of je neemt maar een paar vierkant meter zonnepanelen mee
Mijn auto heeft 77kWh accu die je via een adapter helemaal leeg kan trekken (230v/16A) dus heb geen zonnepanelen nodig als ik echt stroom nodig heb, maar ik heb eigenlijk helemaal geen stroom nodig op de camping. Alleen de fiets of telefoons opladen is wel fijn. Maar zelfs op natuurcampings of zelfs scouting terreinen kan je vaak wel ergens een telefoon of accu opladen.Bommes schreef op maandag 22 mei 2023 @ 19:56:
[...]
Nou ja... daar vind ik wel iets van..![]()
Stroomloos is stroomloos, dus ook niet je fiets, telefoon of auto op laden..
Of je neemt maar een paar vierkant meter zonnepanelen mee![]()
Voor ons caravantje heb ik alleen voor de koelkast, het waterpompje en een paar led lampjes stroom nodig.
En dan kan die koelkast ook nog wel op gas als het nodig zou zijn.
Het laadvermogen (gewicht, niet stroom) van de caravan houd helaas niet echt over.
Anders stond er allang een flinke accu in en wat zonnepaneeltjes op het dak.
Met mijn voorlaatste camper, waar 2 paneeltjes op het dak lagen + dito accu, kon ik makkelijk een paar dagen zonder wal aansluiting staan.

Vind er alleen wel iets van als ik dan van die mensen aan de deur van de caravan of camper krijg die hun telefoon willen opladen. Want ja ze hebben geen stroom op hun op hun plek want dat hebben ze niet nodig.
Ik reis ook vaker met de motor, neem dan ook geen stroom op mijn plekje. Opladen van mijn telefoon doe ik tijdens het rijden op de de motor een powerbankje wat ik dan ook oplaad.
Dan kan ik daar in de avond/nacht mijn Gopro en comsetje weer mee opladen.
Wel een goede tip, even bij wat caravan kampeerders aankloppen om de telefoon op te ladenBommes schreef op maandag 22 mei 2023 @ 20:08:
Ik zit maar wat te vervelen @Ozzie je moet doen wat je moet doen toch![]()
Vind er alleen wel iets van als ik dan van die mensen aan de deur van de caravan of camper krijg die hun telefoon willen opladen. Want ja ze hebben geen stroom op hun op hun plek want dat hebben ze niet nodig.
Ik reis ook vaker met de motor, neem dan ook geen stroom op mijn plekje. Opladen van mijn telefoon doe ik tijdens het rijden op de de motor een powerbankje wat ik dan ook oplaad.
Dan kan ik daar in de avond/nacht mijn Gopro en comsetje weer mee opladen.

Maar ik gebruik mijn telefoon zo weinig op vakantie dat die makkelijk 2 a 3 dagen meegaat. Meestal zet ik hem ook nog uit 's nachts, scheelt ook weer een paar procent. Normaal laad ik hem ook altijd in de auto maar nu hadden we de fietsen mee dus heb bijna niet met de auto gereden, dus ook geen kans om de telefoon op te laden. Maar een (volle) powerbank mee kan je ook weer 3x je telefoon mee opladen.
Via caravanmover shop een leuke combi gevonden
5 jaar garantie
Reich Active 2.0 Halfautomatische mover (Draaisysteem) - 30 Ah
met Victron 30 Ah lithium accu, waar je later evt zonne paneeltje op kunt sluiten.
En dan een montage waar ze bij je langs komen om de boel te monteren en de boel wordt aangesloten op de 12V boordnet. Dan kun je offgrid nog een lampje en pompje draaien

Gewoon een Honda generator meenemen, duurt lang maar dan is de Hyundai wel opgeladendreamscape schreef op maandag 22 mei 2023 @ 15:22:
[...]
En als je daar niet zonder kunt, is dat met een Ioniq 5 ook niet echt een probleem, toch?

Honda generator op benzine

Je rug zal je dankbaar zijnRed devil schreef op maandag 22 mei 2023 @ 20:37:
Omdat de oudste zoon/mover steeds vaker thuisblijft, toch maar aan het orienteren geslagen voor een mover voor onze Knaus van 1500 kg. Soms sta je behoorlijk te trekken/duwen, niet echt bevorderlijk voor je rug.
[Afbeelding]
5 jaar garantie
met Victron 30 Ah lithium accu, waar je later evt zonne paneeltje op kunt sluiten.
En dan een montage waar ze bij je langs komen om de boel te monteren en de boel wordt aangesloten op de 12V boordnet. Dan kun je offgrid nog een lampje en pompje draaien

Ik kan niet meer zonder, maar ik moet het in mijn eentje doen. Overwegen om een volautomatische mover te nemen

Ik ben zeer tevreden op een Enduro vol automaat mover.
Ons oude beestje zelf voorzien van mover. Ding is wel 7m lang in totaal. Kan thuis de draai ook niet maken want te krap.
En moet een drempeltje op wat echt niet te drukken is.
Mocht je beetje handig zijn. Zelf monteren is goed te doen.
Zat nog te twijfelen over een vol automaat, want ik kon me nog herinneren dat het erop klikken van de mover van mijn ouders vroeger wel wat gedoe was. Maar tegenwoordig is dat even aan een knopje draaien, met dezelfde nippel waarschijnlijk als de caravanpootjes en voila. Dus het is een stuk makkelijker geworden.aReaRe schreef op maandag 22 mei 2023 @ 20:51:
[...]
Je rug zal je dankbaar zijn
Ik kan niet meer zonder, maar ik moet het in mijn eentje doen. Overwegen om een volautomatische mover te nemen ?
Oh nee, ben zelf totaal niet handig. En dan ook nog een montage van het oplaadsysteem, koppeling aan 220v en dan ook nog op de 12v. Moet er niet aan denken. Die prijzen zijn inderdaad wel bizar, is ook 1/3 van onze caravan qua prijs. Vakantiegeld komt er weer aan he.JaMaaT schreef op maandag 22 mei 2023 @ 20:55:
Goeie genade wat een prijzen. Dat hele setje is de helft van onze caravan qua prijs.
Ons oude beestje zelf voorzien van mover. Ding is wel 7m lang in totaal. Kan thuis de draai ook niet maken want te krap.
En moet een drempeltje op wat echt niet te drukken is.
Mocht je beetje handig zijn. Zelf monteren is goed te doen.
[Voor 35% gewijzigd door Red devil op 22-05-2023 20:57]
Wij zijn gelukkig met zijn 2en, en onze caravan die maximaal 1100kg weegt is ook nog wel goed te verplaatsen,aReaRe schreef op maandag 22 mei 2023 @ 20:51:
[...]
Je rug zal je dankbaar zijn
Ik kan niet meer zonder, maar ik moet het in mijn eentje doen. Overwegen om een volautomatische mover te nemen
Mits niet te drassige ondergrond of te schuin of zo iets.
Voordeel hier thuis: caravan kan achteruit de oprit op dus dat kan met de auto.
En tot nu toe heb ik het ding wel overal ingestoken of gedraaid gekregen met de auto.
Onze vorige caravan had een GO2 halfautomaat mover, het kostte best wat kracht om dat ding op de wielen te zetten of er weer vanaf te halen.Red devil schreef op maandag 22 mei 2023 @ 20:55:
[...]
Zat nog te twijfelen over een vol automaat, want ik kon me nog herinneren dat het erop klikken van de mover van mijn ouders vroeger wel wat gedoe was. Maar tegenwoordig is dat even aan een knopje draaien, met dezelfde nippel waarschijnlijk als de caravanpootjes en voila. Dus het is een stuk makkelijker geworden.
[...]
Oh nee, ben zelf totaal niet handig. En dan ook nog een montage van het oplaadsysteem, koppeling aan 220v en dan ook nog op de 12v. Moet er niet aan denken. Die prijzen zijn inderdaad wel bizar, is ook 1/3 van onze caravan qua prijs. Vakantiegeld komt er weer aan he.
Je hebt ook modellen die je erop draait met een zwengel, dat zal misschien wat minder kracht kosten.
Op onze huidige caravan hebben we gekozen voor een Truma automatische. mover icm de Victron 40Ah powerpack. Tot op heden nog geen spijt van.
Mijn ervaring is dat paar keer "moveren" geen probleem is op alleen de accu.
Vorig jaar naar Frankrijk was het thuis de oprit af en op de auto, moveren op de tussencamping. En bij aankomst in Frankrijk nog aardig stoeien op onze terassencamping plek. Toen was de accu nog niet leeg.
Heb ook nog een omvormer liggen, wellicht die er nog bij naast inbouwen met een stukje verlengsnoer naar binnen. Echter denk ik niet dat ik dat ooit ga gebruiken. Dus dat laten we vooralsnog achterwege.
Straatje voor het huis is net te smal dus ik kan de steek net niet maken. Dus op straatje afkoppelen en dan achteruit moveren de oprit op.Bommes schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:05:
[...]
Wij zijn gelukkig met zijn 2en, en onze caravan die maximaal 1100kg weegt is ook nog wel goed te verplaatsen,
Mits niet te drassige ondergrond of te schuin of zo iets.
Voordeel hier thuis: caravan kan achteruit de oprit op dus dat kan met de auto.
En tot nu toe heb ik het ding wel overal ingestoken of gedraaid gekregen met de auto.
Klopt, die herinnering had ik dus ook van vroeger, maar met de Reich gaat het een stuk makkelijker.205Gutmann schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:05:
[...]
Onze vorige caravan had een GO2 halfautomaat mover, het kostte best wat kracht om dat ding op de wielen te zetten of er weer vanaf te halen.
Je hebt ook modellen die je erop draait met een zwengel, dat zal misschien wat minder kracht kosten.
Op onze huidige caravan hebben we gekozen voor een Truma automatische. mover icm de Victron 40Ah powerpack. Tot op heden nog geen spijt van.
Jij hebt dus ook de Victron accu, ik zat zelf te denken aan de 30Ah, die zou ook wel genoeg capaciteit hebben. Heb je ook de BT module erbij om e.e.a. uit te lezen? Ik las dat jeze accu ook vol weg kunt zetten in de winter, hoeft dus niet aan de drupperlader.
Ik heb de accu al gekoppeld zodat deze laadt via het boordnet en de 12v stekker van de auto.
Ik moet alleen nog een keer de accu aan het 12V net van de caravan knopen.
Bij ons blijft de accu altijd in de caravan, voordat hij de stalling ingaat zet ik hem in de diepe slaapstand. Na 4 maanden in de stalling kon ik nog moeiteloos een flink stuk moverende.
Ghehe, van de 3.0 173 PK/ 400 nm Land Cruiser naar de 2.5 AWD Hybride Rav4 met 222 PK voelde ook al heel anders, zou denk ik bang worden in een auto met nog minder pk/gewicht voor onze caravan xD.kiefty14 schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:27:
[...]
Het ligt ook maar net wat je gewend bent, ga je van een G-Klasse, Landcruisers e.d. naar een Megane of naar een soort gelijk exemplaar dan gaat het waarschijnlijk tegenvallen. Ben je niet anders gewend dan is het waarschijnlijk dikke prima. Zie in de zomermaanden in ieder geval legio Megane's rijden.
Maar goed, de caravan is weg, camper is straks weer een diesel haha.
Wij hadden een Enduro half automaat, nooit spijt van gehad. Hoorde/ las ook weleens verhalen over dat de mover storing had en niet meer uit/ in wilde gaan. Dan ben je screwed als dat ding op je banden staat haha. Half automaat ging voor ons prima, en 1 motortje kan minder stuk als met 2 xDRed devil schreef op maandag 22 mei 2023 @ 20:55:
[...]
Zat nog te twijfelen over een vol automaat, want ik kon me nog herinneren dat het erop klikken van de mover van mijn ouders vroeger wel wat gedoe was. Maar tegenwoordig is dat even aan een knopje draaien, met dezelfde nippel waarschijnlijk als de caravanpootjes en voila. Dus het is een stuk makkelijker geworden.
Kijk voor de gein eens naar een E&P hydraulisch levelsysteem voor een camper... Vorig jaar betaalden we 6900 euro incl montage. Het is wel echt een superfijn systeemJaMaaT schreef op maandag 22 mei 2023 @ 20:55:
Goeie genade wat een prijzen. Dat hele setje is de helft van onze caravan qua prijs.

Wel erg stevig aan de prijs. Betaalde in september 1595 voor een AL-KO mover incl. lichtgewicht Enduro accu met bluetooth en complete montage (caravan hier ook 1500kg). Past uiteraard perfect op het AL-KO onderstel. Geen volautomaat, je zwengels hem zo tegen de banden aan. De zwengel gebruik ik ook voor de caravanpoten, oerdegelijk ding. Een volautomaat is leuk, maar meer elektronica is meer kans op problemen, zeker op een plek waar al genoeg vocht en modder komt.Red devil schreef op maandag 22 mei 2023 @ 20:37:
Omdat de oudste zoon/mover steeds vaker thuisblijft, toch maar aan het orienteren geslagen voor een mover voor onze Knaus van 1500 kg. Soms sta je behoorlijk te trekken/duwen, niet echt bevorderlijk voor je rug.
[Afbeelding]
5 jaar garantie
Lader ligt gewoon aan de 230v in de caravan en (druppel)laadt dus altijd op. In de winter staat de accu thuis en laad ik hem elke 3 maanden even op.
[Voor 4% gewijzigd door Drardollan op 22-05-2023 22:07]
Helaas ben ik niet in de gelegenheid ooit in m'n leven zulke zaken te kunnen aanschaffen. Dus naar kijken doe ik ook maar nietpirke schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:49:
[...]
Kijk voor de gein eens naar een E&P hydraulisch levelsysteem voor een camper... Vorig jaar betaalden we 6900 euro incl montage. Het is wel echt een superfijn systeem

Zo'n E&P hydraulisch levelsysteem lijkt mij ook wel wat, is volgens mij ook helemaal niet zo zwaar als ik ooit dacht. Maar we gaan eerst maar eens de camper gebruiken. Ding weegt sowieso wel wat heb ik het idee haha. En we hebben ook nog geen fietsen, dus voorlopig nog ff genoeg om voor te sparen xD
Ach, is waarschijnlijk nog altijd een stuk goedkoper dan je huidige moverRed devil schreef op maandag 22 mei 2023 @ 20:55:
Oh nee, ben zelf totaal niet handig. En dan ook nog een montage van het oplaadsysteem, koppeling aan 220v en dan ook nog op de 12v. Moet er niet aan denken. Die prijzen zijn inderdaad wel bizar, is ook 1/3 van onze caravan qua prijs. Vakantiegeld komt er weer aan he.

Dan is zo'n halfautomatisch systeem als hierboven wel een hele vooruitgang. Dat is praktisch volautomatisch als je gewoon de schroeftol pakt die je toch al gebruikt voor de pootjes

Ik moet thuis door zo'n "woonwijk gootje" met de dissel richting het huis de oprit op. Met ongeveer 10 centimeter speling tussen de heg en de carport. Dat ging hem met de hand sowieso niet worden, dus een mover was wel een eis van mijn kant.
Afgelopen jaar wel de accu er uit gehaald en op zolder gelegt maar niet aan de druppel lader. Ook haal ik altijd de batterijen uit de afstandsbediening, als deze gaan lekken of corroderen en defect raakt wordt je niet vrolijk van een nieuwe afstandsbediening a €330 ... Geen idee waarom de afstandsbediening zo duur is?
Afgelopen weekend op de camping stond hij echter op een heuveltje in zompige drek dus wil de ik de auto er gewoon zo veel mogelijk onder rijden in plaats van zeulen met die kar. Voor het eerst m'n vriendin instructies laten geven qua sturen en aangegeven dat ik dus vooral _niet_ de koppeling in m'n bumper wilde hebben dus dat ze op tijd wat moest roepen.
Nou ja, lang verhaal kort, ik vraag mij nu af wat het achteraf monteren van trailer assist zou kosten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8
Zoals anderen al opmerkten, dat is een stevige prijs.
Toen wij onze caravan aanschaften ook direct een mover erbij genomen, die was een flink stuk goedkoper en volgens mij hebben we er nog een dealtje uitgeslagen voor de montage ter plekke.
Edit: ah, de accu kwam er inderdaad nog bij...
Edit 2: en een nieuwe afstandsbediening kost je maar 60 euro.
Volautomatisch zie ik het voordeel niet van, die paar honderd euro kan ik me uitsparen door even de rol op de band te slingeren. (zie ook de eerdere discussie over het gebruik van een elektrische ratel voor de pootjes

[Voor 10% gewijzigd door TheOmen op 23-05-2023 10:09. Reden: 2 extra opmerkingen]
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Ik moet hier achteruit de oprit p ook 90graden om.Gonadan schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:28:
Mijn vouwwagen duw ik altijd op z'n plek, of de oprit op. Heb geen zin om die 90-graden hoek te draaien met geparkeerde auto's aan de overkant, het is ook te smal om elkaar te passeren daar dus ik buffel hem zelf wel de stoep op.
Afgelopen weekend op de camping stond hij echter op een heuveltje in zompige drek dus wil de ik de auto er gewoon zo veel mogelijk onder rijden in plaats van zeulen met die kar. Voor het eerst m'n vriendin instructies laten geven qua sturen en aangegeven dat ik dus vooral _niet_ de koppeling in m'n bumper wilde hebben dus dat ze op tijd wat moest roepen.
Nou ja, lang verhaal kort, ik vraag mij nu af wat het achteraf monteren van trailer assist zou kosten.
Aan een zijde van onze oprit staat een lantaarnpaal op de stoep.
De oprit is denk ik een meter breder dan de caravan, dus daar heb ik wel ruimte genoeg.
Staan er auto's aan de overzijde van de straat geparkeerd dan is het bijna niet te doen om het ding er in of uit gedraaid te krijgen, maar goed tot nu toe is het gelukt.
Bij de stalling wel helaas al tot 2 keer toe een ongelukje gehad.
Eerste keer met achteruit in het vak draaien, dat ging eigenlijk best goed maar de bocht was gewoon te scherp voor auto + caravan combi en onze erg korte dissel.
Met volledig indraaien prikte ik met de stelhandel van het neuswiel dwars door de bumper van onze auto.
En de laatste keer met de caravan naar de stalling brengen met achteruit het terrein opdraaien tikte ik met het achterlicht van de caravan tegen de slagboom aan.
Alternatief is misschien "trailer assist via whatsapp" gebruiken?Gonadan schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:28:
ik ben zelf juist erg blij met mijn achteruitrijcamera zodat ik mijn boottrailer iedere keer makkelijk zelf aan kan koppelen. Ik rij hem met de camera met gemak zo achteruit dat de trekhaak precies onder de disselkoppeling zitGonadan schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:28:
Mijn ervaring is dat je de rollen best stevig moet aandraaien tegen de band, denk dat dat niet zo makkelijk gaat met een tol (en ik vind een schroeftol echt droevenis, los daarvan).Smurf schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 09:15:
Dan is zo'n halfautomatisch systeem als hierboven wel een hele vooruitgang. Dat is praktisch volautomatisch als je gewoon de schroeftol pakt die je toch al gebruikt voor de pootjes
Weet niet hoe het vroeger was, heb pas sinds deze caravan een mover, maar ik verbaasde mij erover dat ik slechts aan 1 kant hoef te zwengelen voor beide wielen. Kost amper een minuut werk. Is mij het extra geld en risico's op defecten voor een volautomaat niet waard (wellicht wel al ik 80 ben

Dat doe ik ook zonder cameraLeipo schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 10:40:
[...]
ik ben zelf juist erg blij met mijn achteruitrijcamera zodat ik mijn boottrailer iedere keer makkelijk zelf aan kan koppelen. Ik rij hem met de camera met gemak zo achteruit dat de trekhaak precies onder de disselkoppeling zit

Voorbeeldje van internet... https://www.mercedesforum...be732e898b715c8f401311399
Overigens hier ook een volautomatische mover, zou niet anders meer willen. De draai de oprit op, is met auto niet te halen, knopje indrukken. En spelen maar. Zelfde op camping. Caravan ongeveer op juiste plek, afkoppelen en dan op de cm nauwkeurig plaatsen zonder het hele gras kapot te rijden. :-)
Edit: willekeurige foto, niet mijn taxi

[Voor 4% gewijzigd door wienesroa op 23-05-2023 11:02]
Absoluut! Mogelijk dat er nog een plekje vrij komt ergens. Zou mooi zijn, zou graag even voor het "eggie" de havik 3500 willen testen. En anders gewoon een ander weekendje. We hebben hem al voor proef opgezet, toen viel op dat ondanks de grotere look het grond oppervlak kleiner is dan onze andere tent (redwood aspen 320 TC). Tapijt was te groot.pirke schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 14:16:
[...]
Hemelvaart en Pinksteren zijn populaire weekenden, zeker met dit weer...
Toen de luifel er aan ging werd het totaal natuurlijk wel heel groot. We zijn nog steeds niet super zeker of de tent niet te groot is voor ons, maar het grappige is dat hij qua ruimte inname kleiner is dan onze huidige tent. Voordeel van een rechte voorwand denk ik zo. Wordt wel fijn met minder weer
[Voor 3% gewijzigd door twowheeler op 23-05-2023 11:11]
Altijd interessant en heel veel respectwienesroa schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 11:01:
Ik doe dat zonder mover, misschien wat verwend, maar dat is met camera toch heel nauwkeurig onder de dissel te rijden?
Voorbeeldje van internet... https://www.mercedesforum...be732e898b715c8f401311399
Overigens hier ook een volautomatische mover, zou niet anders meer willen. De draai de oprit op, is met auto niet te halen, knopje indrukken. En spelen maar. Zelfde op camping. Caravan ongeveer op juiste plek, afkoppelen en dan op de cm nauwkeurig plaatsen zonder het hele gras kapot te rijden. :-)
Edit: willekeurige foto, niet mijn taxi

Disselomhoog, kofferbak open en het lukt wel, maar eerlijk gezegd is met achteruitrijcamera wel veel fijner. Zeker gezien 1500 kg niet zo makkelijk in beweging krijg en op een helling lastig te controleren is.
De oprit van onze nieuwe woning zit trouwens aan het eind van een doodlopende straat, misschien is een mover dan geen overbodige luxe.
Ik ben meestal lui en gebruik de mover voor de laatste halve meter. Maar voor ik een mover had deed ik altijd dissel omhoog en trekhaak eronder rijden. Ik ga toch geen 1200-1500kg zitten trekken in mijn eentje haha.Deveon schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 11:11:
[...]
Disselomhoog, kofferbak open en het lukt wel, maar eerlijk gezegd is met achteruitrijcamera wel veel fijner. Zeker gezien 1500 kg niet zo makkelijk in beweging krijg en op een helling lastig te controleren is.
De oprit van onze nieuwe woning zit trouwens aan het eind van een doodlopende straat, misschien is een mover dan geen overbodige luxe.
Nu nog met houtvuur ;-) Men neme een grote Dutch oven (veel bodem oppervlak). De bodem bedekken met wat gries of bakppapier. Pizzadeeg verdelen over de bodem. En beleggen maar. Dan Do verhoogd boven houtvuur of houtkachel (met wat afstandsboutjes of pootjes onder de DO) en deksel erop. De rand van deksel rond vol leggen met kolen (die je dus eerst al gestart hebt) voor bovenwarnte.Gonadan schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 19:43:
Nou, eerste keer met pizza is niet verkeerd. Even de juiste balans qua krokant/bruin en het is goed te doen, zelfs voor kant en klaar deeg (wel in kampeerperspectief). Maar zelfs met bakpapier heeft bloem op de steen nog toegevoegde waarde.
Afbakbroodjes gingen van de week ook best oke.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Je kan de pan ook op een aantal kolen zetten (plus minus zoveel kolen als er vuisten op de bodem passen).
En dan timen hè. Te lang wordt het zwart, te kort wordt het niet gaar