Renault Clio Estate 1.2 TCE EDC 120pk Zen met aan de haak een Caravelair Antares Titanium 390
gambieter schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:51 Stelletje idioten zijn bezig met de dekstoelen van de Titanic te reorganiseren terwijl het schip zinkt.
Ik noemde dat vroeger tijdens de lease auto's periode een rij je rot pasBommes schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 08:21:
[...]
Dat is wel een aardige understatement.. tankpas??

Renault Clio Estate 1.2 TCE EDC 120pk Zen met aan de haak een Caravelair Antares Titanium 390
gambieter schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 13:51 Stelletje idioten zijn bezig met de dekstoelen van de Titanic te reorganiseren terwijl het schip zinkt.
Jullie hadden toch voor de vakantie met een andere? Een Ford mpv automaat of heb ik me nu vergist?205Gutmann schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:33:
[...]
Nee hoor, was het maar zo'n feest. Ik moet de tank gewoon op eigen kosten vullen.
Goed excuus om onze nieuwe auto eens uit te proberen.
Heb je nu weer een andere?
Mijn nieuwste reis verslag lees je hier-<klik klik>- - Adventures are not always fun while you're having them
Wij hadden een Ford s-max inderdaad.Bommes schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 09:26:
[...]
Jullie hadden toch voor de vakantie met een andere? Een Ford mpv automaat of heb ik me nu vergist?
Heb je nu weer een andere?
Helaas is deze buiten onze schuld om total los gereden een week of 2 geleden.
Daarom hebben we sinds vorige week een nieuwe caravan trekker. Wederom een S-max, nu de 2.0 ecoboost met automaat en een 3e zitrij.
Nog een reden om niet zomaar ergens te gaan staan met de caravan! Na wat gegoogle lees je ook lieden die niet geloven dat het met narcose gas oid is gebeurd, zou dan heel veel gas nodig zijn wat op zichzelf al een kostenpost zou zijn.
Ik ben toch malle pietje niet!
Verder heb ik een gasdetector (3gas+) die propaan, butaan, CO en narcose gas herkent en iedereen wakker piept als hij iets detecteert. Dat is naast een losse CO sensor en losse rookmelder elders in de camper. En nog een alarmsysteem dat afgaat als er een deur of luik geopend wordt.
Mochten ze echt met narcose gas werken dan zijn het in ieder geval geen gelegenheidsdieven en dan is het maar de vraag wat je er echt aan kan doen. Als ze gewapend binnenkomen geef ik ook alles mee... Dat is hopen op geen pech en anders verzekering.
Als iemand die dagelijks met narcose dampen werkt lijkt het me inderdaad stug dat het daarmee gedaan zou zijn. Om de concentratie hoog genoeg te krijgen moet je wel zo ontzettend veel van het middel verdampen, dat gaat je passief niet lukken. (op de beademingsmachine zitten speciale verdampers die de middelen verwarmen en daarmee een damp creëren die rechtstreeks de beademingsbuis in gaat. )Red devil schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 11:44:
Sprak vanochtend bij het voetbalveld met een buurtgenoot met caravan. Hij vertelde dat hij de caravan na een vervelende ervaring afgelopen vakantie zou verkopen. Op de terugweg in Frankrijk hadden ze de caravan bij een tankstation gezet om daar te overnachten. Was toen 's nachts bij ze ingebroken en veel spullen meegenomen. Naar eigen zeggen m.b.v. narcosegas. Namelijk niks gemerkt en 's ochtends allemaal een zere keel en droge lippen. Toen ze na doen van aangifte weer weg vervolgen kwamen ze na 100 km stil te staan. Auto kapot, allemaal gedoe om vervanger te krijgen. Bleek achteraf dat tijdens inbraak ook benzine was afgetapt en waarschijnlijk de vlotter was beschadigd. Het leek namelijk alsof er nog een halve tank benzine beschikbaar was. Achteraf hadden ze gewoon kunnen tanken en de weg vervolgen maar op dat moment was het niet bekend wat er loos was.
Nog een reden om niet zomaar ergens te gaan staan met de caravan! Na wat gegoogle lees je ook lieden die niet geloven dat het met narcose gas oid is gebeurd, zou dan heel veel gas nodig zijn wat op zichzelf al een kostenpost zou zijn.
Eventueel zouden ze een aantal flessen lachgas naar binnen hebben kunnen blazen, daarmee bedwelm je ook wel enigszins. Als je dan heel stilletjes alles weg haalt worden de slapende mensen mogelijk niet wakker.
[Voor 6% gewijzigd door chevsticks op 28-01-2023 12:49]
Ja het gesprek was te kort om de overnacht locatie-keuze te bespreken.The Legend schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 12:09:
Op een parkeerplaats overnachten is toch ook iets dat al heel lang wordt afgeraden juist vanwege dit soort ellende? 30 jaar geleden deden we dat met m’n ouders ook wel, maar ik hoor dat echt van niemand meer dat ze dat doen. Hotel/b&b of overnachtingscamping.
Goede tip ja, zelfs bij de wit te koop zie ik. Alleen op 12 volt aansluiten wordt wel een dingetje. 12 volt DC, kan dat niet op een accu of dikke powerbank?pirke schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 12:09:
Verder heb ik een gasdetector (3gas+) die propaan, butaan, CO en narcose gas herkent en iedereen wakker piept als hij iets detecteert. Dat is naast een losse CO sensor en losse rookmelder elders in de camper. En nog een alarmsysteem dat afgaat als er een deur of luik geopend wordt.
Ja, dit lees ik vaker. Maar het lijkt me sterk dat het allemaal broodje aap verhalen zijn. Was het niet zo dat ze op vergelijkbare manieren niet vrachtwagenchauffeurs overvallen? Wellicht gebruiken ze een ander soort gas? Lijkt me in ieder geval een super naar gevoel als je zo wakker wordt..chevsticks schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 12:47:
Als iemand die dagelijks met narcose dampen werk lijkt het me inderdaad stug dat het daarmee gedaan zou zijn. Om de concentratie hoog genoeg te krijgen moet je wel zo ontzettend veel van het middel verdampen, dat gaat je passief niet lukken. (op de beademingsmachine zitten speciale verdampers die de middelen verwarmen en daarmee een damp creëren die rechtstreeks de beademingsbuis in gaat. )
Als zo'n makkelijk gas zou bestaan dan was het ons meest gebruikte middel geweest voor echte narcose.Red devil schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 12:51:
[...]
Ja, dit lees ik vaker. Maar het lijkt me sterk dat het allemaal broodje aap verhalen zijn. Was het niet zo dat ze op vergelijkbare manieren niet vrachtwagenchauffeurs overvallen? Wellicht gebruiken ze een ander soort gas? Lijkt me in ieder geval een super naar gevoel als je zo wakker wordt..
Iedere keer als je er iets over leest staan er daarna gelijk een hoop berichten van experts na die het af doen als broodje aap verhalen.
Narcose gas is zeer vluchtig (ether, halothaan, isofluraan, sevofluraan, desfluraan of lachgas (niet echt een narcosegas overigens, maar iets dat de gassen potenter maakt) en je hebt hoge concentraties nodig om mensen onder narcose te brengen. Dat wil zeggen dat dieven met enorme gasflassen moeten slepen om een camper te vullen. In het geval van ether krijg je dan ook nog eens een zeer licht ontvlambare gaswolk. Klein vonkje en de hele boel klapt uit elkaar.
Sommige van die gassen hebben speciale apparatuur nodig om uberhaupt te verdampen. Ik zie dieven echt niet met al die spullen op en neer slepen voor een simpele inbraak.
Voor zover ik weet is er ook nooit een echt bewezen inbraak geweest met narcosegas. Alleen maar een hoop mensen die het beweren.
edit: Overigens zijn die narcose gassen/dampen ook nog eens zeer duur. Ik denk dat je al snel in duizenden euro's moet denken als je een hele camper/caravan wil aftoppen. En zie maar eens iemand te vinden die het verkoopt.
[Voor 7% gewijzigd door chevsticks op 28-01-2023 13:00]
Staat er ook bij welk narcose gas het kan detecteren? Ben wel benieuwd welke ze denken dat het is, kan ik eens dieper in de materie duiken of het echt een haalbare mogelijkheid is.pirke schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 12:09:
Nog even wat verder gezocht en iemand gevonden die me het rekenwerk al uit handen heeft genomen:
https://www.zwiebelfam.nl/narcose-gas-broodje-aap/Stel je zou lachgas of ether willen gebruiken, hoeveel heb je dan nodig? De gemiddelde camper is 6 meter lang, 2,25 m breed en 1,95 m hoog, dus een inhoud van iets meer dan 25 m3. Wil je van lachgas bewusteloos worden, dan dient de concentratie in de lucht tenminste 50% te zijn en dus moet je 12,5 m3 lachgas de camper in spuiten. In feite nog meer, omdat de ventilatieroosters in het dakluik e.d. ook hun werk doen en delen van het lachgas dus naar buiten worden afgevoerd. Voor 12 m3 lachgas heb je 50 liter bij een druk van 200 atmosfeer nodig. Zou je het met de bekende patronen van de slagroomspuit willen doen dan heb je 2.632.000 patronen nodig. Of je zou vier volledig gevulde gasflessen van elk 11 kg (vulgewicht; totaal gewicht dus circa 25 kg per fles) mee moeten sjouwen. En waar haal je die dan? De industriële verstrekkers gaan toch op zijn minst vragen stellen bij dergelijke hoeveelheden en al helemaal nu lachgas ook als drug door de jeugd wordt gebruikt. Zou je ether willen gebruiken, dan heb je circa 10 kg nodig en die hoeveelheid kun je zelf niet produceren. Je kunt het in flesjes van 100 ml kopen tegen een prijs van bijna €5,00 per flesje. Je zult 100 flesjes moeten kopen tegen € 500,00 om één camper te kunnen vullen met verdovingsgas.Volgens mij is dat een slechte investering. Bovendien moet je de flesjes goed gesloten houden, want anders ben je de helft al kwijt (vervlogen) voordat je het kunt gebruiken.
[Voor 58% gewijzigd door chevsticks op 28-01-2023 13:01]
Ja vraag me af of ze nooit zo'n bende hebben opgepakt, dan moet je de gebruikte apparatuur toch makkelijk kunnen terugvinden?chevsticks schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 12:55:
[...]
Als zo'n makkelijk gas zou bestaan dan was het ons meest gebruikte middel geweest voor echte narcose.
Iedere keer als je er iets over leest staan er daarna gelijk een hoop berichten van experts na die het af doen als broodje aap verhalen.
Voor zover ik weet is er ook nooit een echt bewezen inbraak geweest met narcosegas. Alleen maar een hoop mensen die het beweren.
edit: Overigens zijn die narcose gassen/dampen ook nog eens zeer duur. Ik denk dat je al snel in duizenden euro's moet denken als je een hele camper/caravan wil aftoppen. En zie maar eens iemand te vinden die het verkoopt.
En de vraag is inderdaad interessant hoe gevoelig is zo'n 3gas sensor is. Lijkt me ook niet handig dat die bij minste geringste al af gaat, altijd wel iemand in de caravan die ligt af te blazen

Na aansluiten was de test procedure om een aansteker erbij te houden, gasknop in en niet ontbranden en hij gaat vrijwel direct af.Red devil schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 13:01:
[...]
En de vraag is inderdaad interessant hoe gevoelig is zo'n 3gas sensor is. Lijkt me ook niet handig dat die bij minste geringste al af gaat, altijd wel iemand in de caravan die ligt af te blazen
Daar heb ik m ook gehaaldRed devil schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 12:51:
[...]
Goede tip ja, zelfs bij de wit te koop zie ik. Alleen op 12 volt aansluiten wordt wel een dingetje. 12 volt DC, kan dat niet op een accu of dikke powerbank?

Ik heb hem bij de deur tegen een kastje hangen en de 12v uit dat kastje afgetapt vd kabels naar het elektrische opstapje. Zolang de accu niet ontkoppelt is staat er spanning op. De sensor zelf kun je aan- en uitzetten door op de voorkant te duwen.
Zo heb ik ook Tank O3 ingebouwd wat ozon in de watertank genereert, heb je geen toevoegingen meer nodig. Het houdt ook de bovenkant vd tank schoon waar geen water meer zit, net als de leidingen. De 12v heb ik vd boiler afgetapt en een simpel lampschakelaartje ertussen om hem aan/uit te kunnen schakelen.
Alle moderne campers en caravans hebben toch elektriciteit en een accu aan boord? Een paar Wago lasklemmen en klaar.
Volgens de website detecteert hij ether. Ik geloof er ook niet in hoor, gewoon de deur openbreken en met een mes/knuppel/... de bewoners bedreigen is net zo effectief en veel makkelijker en goedkoper.chevsticks schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 12:57:
[...]
Staat er ook bij welk narcose gas het kan detecteren? Ben wel benieuwd welke ze denken dat het is, kan ik eens dieper in de materie duiken of het echt een haalbare mogelijkheid is.
De gassensor heb ik vooral voor propaan/butaan detectie. We hebben twee jongen kinderen en er hoeft er maar 1 aan het gasfornuis te zitten zonder dat we het doorhebben... Daarnaast kunnen leidingen naar fornuis/koelkast/verwarming gaan lekken, een sensor kost geen drol en indien nodig ben je bij dat je hem hebt.
We hadden al een losse CO meter, maar een tweede kan nooit kwaad, zeker aangezien onze slaapkamer met een deur is afgesloten 's nachts. Nu hebben beide vertrekken een detector.
De ether detectie had van mij niet gehoeven, maar het zit er nu eenmaal op

Zelfs 30 jaar geleden werd dat al overal afgeraden.The Legend schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 12:09:
Op een parkeerplaats overnachten is toch ook iets dat al heel lang wordt afgeraden juist vanwege dit soort ellende? 30 jaar geleden deden we dat met m’n ouders ook wel, maar ik hoor dat echt van niemand meer dat ze dat doen. Hotel/b&b of overnachtingscamping.
Overnachten doe je in een simpel hotel of op een overnachtingscamping. De paar tientjes die je dat extra kost, daarvoor ga je toch niet de risico's opzoeken?
Op een overnachtingscamping heb je bovendien meestal veel minder last van verkeersgeluiden en beter/schoner sanitair. Als je aangeeft dat je op doorreis bent, één nachtje komt overnachten en het ook wel zonder stroom red, dan is er op bijna elke camping wel een plekje te vinden.
[Voor 19% gewijzigd door Ivow85 op 28-01-2023 16:06]
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Ik denk aan een trekkersveld of natuurkampeerplaats zoals we die in Nederland hebben, maar dan in Oostenrijk :-)
Liefst een plek waar een vuurtje gestookt mag worden en een stopcontact is voor een kleine koelbox (hoeft niet bij de tent), maar met alleen een plekje zijn we al heel blij!
Bestaan dit soort plekken en is er iemand die een goede tip heeft?
If it does not kill u, it makes u stronger
Ik kijk er al een tijdje naar, maar twijfel heel erg om vd optie auto vd zaak door te rekenen. En dan zal ik (voorlopig) geen smax rijden.
Op vakantie met kids en een hondje kan je gewoon geen ruimte genoeg hebben
Jawel hoor, wij hebben ruimte genoegwienesroa schreef op zondag 29 januari 2023 @ 09:48:
Op vakantie met kids en een hondje kan je gewoon geen ruimte genoeg hebben

Afgelopen jaar stonden we op Camping Stadlerhof, is met name voor caravans/campers maar er stonden aan de rand een paar wat meer afgelegen kampeer plekken, die hadden eigenlijk best mooi uitzicht.Redbull4u schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 19:18:
Ik weet niet of ze bestaan, maar deze zomer willen we bergwandelen in Oostenrijk en daarbij kamperen met onze relatief kleine 4-persoonstent. Nu zijn we op zoek naar een kleinschalige kampeerplek in de regio van Innsbruck, vooral geschikt voor tenten, zodat we niet rij-aan-rij tussen de caravans en campers komen te staan.
Ik denk aan een trekkersveld of natuurkampeerplaats zoals we die in Nederland hebben, maar dan in Oostenrijk :-)
Liefst een plek waar een vuurtje gestookt mag worden en een stopcontact is voor een kleine koelbox (hoeft niet bij de tent), maar met alleen een plekje zijn we al heel blij!
Er zitten een paar denkfouten in deze gedachte. Probeer bijvoorbeeld maar eens in fietstassen een paar tentstokken te proppenDocslik schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:45:
Dank voor de reacties sofar! Ik heb wat handvatten!![]()
[...]
Het echte doortrekken is mij nieuw en vandaar dat ik ook de fiets overweeg, omdat je voor mijn gevoel makkelijk wat spul kwijt kan.

Fiets maakt het wel makkelijker om wat mindert op gewicht te letten en budget beperkt te houden. maar een goed trekkingfiets is ook megaduur. daar kan je 10 heel goede rugzakken voor kopen.
Verder een lichtgewicht kooksetje is ook handig voor tochten tussen hotels e.d. want lekker een warm soepje of een lunch onderweg klaarmaken is ook fijn. Bekijk deze presentatie even voor tips om een lichte rugzak te vullen. https://www.rugzaklopers....ight-backpackingv2018.pdf
Hier meer specifiek over branders https://www.rugzaklopers....oads/2020/02/branders.pdf
En wat algemeen over wat je in je rugzak kan stoppen zonder echt aan UL te denken:
https://www.rugzaklopers....r_in_mijn_rugzak_2015.pdf
Mvg. Sander
verder wordt er veel 2e hands aangeboden op hiking-site.nl en kan je daar zelfs vragen of mensen bereid zijn om iets uit te lenen of te proberen voordat je het zelf aanschaft.Docslik schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:45:
Dank voor de reacties sofar! Ik heb wat handvatten!![]()
[...]
Ik heb relatief weinig qua kamperen. Wel goede outdoorkleding en fatsoenlijke rugzak (voor 1/2 dag(en)), maar ben eigenlijk altijd op pad gegaan vanuit een vaste plek/hotel. Het echte doortrekken is mij nieuw en vandaar dat ik ook de fiets overweeg, omdat je voor mijn gevoel makkelijk wat spul kwijt kan.
Ik wil voor de eerste keer (voornamelijk) huren, en als het bevalt ga ik overstag en jas ik m'n spaargeld erdoorheen!
Dit lezende, zou ik mijn schoonvader adviseren, zo snel mogelijk (zodra regeling actief is) te upgraden naar 4250.
https://www.rdw.nl/partic...-uw-kampeerauto-aanpassen
Lijkt ook niet zo heel lastig te zijn.
Er zit echter toch een addertje onder het gras.
F1 gewicht op zijn pasje: Technische max massa 3500kg
F2 Toegstane maximale massa 3500KG
Waar kan ik nu beste beginnen om erachter te komen hoe ik F1 en F2 kan aanpassen. Het lijkt mij namelijk dat F2 niet hoger mag zijn dan F1.
Het gaat overigens om een 2021 Adria matrix plus 670 DC.
Ik zou deze proberen. https://www.sonnencamping-stubai.at/ Ze hebben geen seizoenplaatsen. <Maar caravans en campers zal je daar wel tegen komen.Redbull4u schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 19:18:
Ik weet niet of ze bestaan, maar deze zomer willen we bergwandelen in Oostenrijk en daarbij kamperen met onze relatief kleine 4-persoonstent. Nu zijn we op zoek naar een kleinschalige kampeerplek in de regio van Innsbruck, vooral geschikt voor tenten, zodat we niet rij-aan-rij tussen de caravans en campers komen te staan.
ook geen seizoensplaatsen en kennelijk geen website: Holiday Camping Reindlau 230/b, 6105 Leutasch, Oostenrijk. Lijkt ook aardig hoog te zitten...
Of deze, ze lijken je op basis van foto's niet echt tussen caravans te proppen. https://camping-edelweiss.at/
Technische Max Massa upgraden kan alleen als het ook echt fysiek geschikt is (vooral frame en remmen), en dan nog zal de fabrikant dat voor je moeten doen (nieuwe Certificate Of Conformaty).wienesroa schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:58:
https://topgear.nl/autoni...gewicht-auto-rijden-2023/
Dit lezende, zou ik mijn schoonvader adviseren, zo snel mogelijk (zodra regeling actief is) te upgraden naar 4250.
Waar kan ik nu beste beginnen om erachter te komen hoe ik F1 en F2 kan aanpassen. Het lijkt mij namelijk dat F2 niet hoger mag zijn dan F1.
Bij teruggekeurde campers is de Technische Max Massa al hoger, dan is het puur en administratieve handeling bij het RDW om de Toegestane Max Massa gelijk te trekken.
Het omkeuren bij de RDW is over het algemeen niet het probleem. Het nadeel is dat de fabrikant moet meewerken en een nieuwe CoC moet afgeven. Soms moet daarvoor daarvoor nieuwe remmen of vering geplaatst moet worden, als het het uberhaupt al mogelijk is.wienesroa schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:58:
https://topgear.nl/autoni...gewicht-auto-rijden-2023/
Ik zou even contact opnemen met WDT-services, https://wdt-services.com/. Zij kunnen je redelijk snel vertellen of het mogelijk is en wat de kosten ervan zijn.
Deze kleine camping scoort wel redelijk (ben er zelf niet geweest).Redbull4u schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 19:18:
https://www.camping-salzburg.at/
9 km ten oosten van Salzburg.
Aparte tentenvelden heb je overigens niet veel in Oostenrijk.
Mocht je een andere regio overwegen (Grossglockner), deze camping heeft wel een tentenveld:
https://www.lindlerhof.at/nl/
[Voor 9% gewijzigd door Cheesy op 30-01-2023 14:28]
Thanks Sander! Het hele weekend er nog eens ingedoken, en het is inderdaad een iets grotere onderneming dan ik dacht! Ik twijfel nu nog tussen het 'van airbnb-naar-airbnb rijden', versus met een compleet pak aan de wandel naar kleine schattige plekjes langs het meer om daar een mini-tentje op te zetten!zuma schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:41:
[...]
Er zitten een paar denkfouten in deze gedachte. Probeer bijvoorbeeld maar eens in fietstassen een paar tentstokken te proppen![]()
....
Mvg. Sander

Heb daar zelf weinig moeite mee, omdat het dan toch alweer licht is, en er dan alweer genoeg leven op zo'n parkeerplaats is.
Vrouwlief wil liever niet in mijn auto rijden. Ze is haar Alto gewent en vind het verschil met de Kodiaq te groot. En met de caravan er achter is het helemaal een no-go. Ik ben zelf wel een beetje een nachtdiertje, en vind het fijner om gewoon rustig door te rijden in het donker, in plaats van de hele zaterdag in rij aan te moeten sluiten bij elke baustelle.
-insert charnames+lvl's here-
Inderdaad gewoon doen wat je zelf fijn vindt! Naar Oostenrijk / Zwitserland vertrekken wij vaak rond 3 uur 's nachts. Het eerste deel lekker rustig en als het drukker dreigt te worden heb je het overgrote deel al gehad. Ook wat extra stops i.v.m. de kinderen zijn dan niet erg. Overigens heb ik nooit extreme drukte gehad terwijl we vaak wel rond de bouwvak gaan. In Duitsland zijn ook meerdere routes mogelijk vanuit Nederland naar de Alpen dus bij vertraging geeft de routeplanner al vrij snel een alternatief. Gaat toch wat beter dan Autoroute du Soleil op zwarte zaterdagSmurf schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 12:42:
Wij hebben de laatste jaren wel langs de weg geslapen, maar wel op een iets later tijdstip dan de meeste doen, want waarom zou ik om middernacht (of eerder) gaan slapen als dat juist het moment is waarop je het meest ontspannen door Duitsland kan toeren? We gaan alweer een paar jaar naar hetzelfde plekje in Oostenrijk. Meestal vertrekken we ergens na het eten en rij ik de nacht door, om dan in de ochtend ergens "voorbij Munchen" even een paar uur te liggen. Anders komen we toch te vroeg aan op de camping.
Heb daar zelf weinig moeite mee, omdat het dan toch alweer licht is, en er dan alweer genoeg leven op zo'n parkeerplaats is.
Vrouwlief wil liever niet in mijn auto rijden. Ze is haar Alto gewent en vind het verschil met de Kodiaq te groot. En met de caravan er achter is het helemaal een no-go. Ik ben zelf wel een beetje een nachtdiertje, en vind het fijner om gewoon rustig door te rijden in het donker, in plaats van de hele zaterdag in rij aan te moeten sluiten bij elke baustelle.

Ik heb een paar jaar terug gestaan op https://mountain-camp.at/ rond dat meertje zijn er plekken waar je op wielen niet komt. Geen idee of je je koelbox ergens aan kan sluiten en vuurtjes weet ik ook niet. Dat wordt steeds lastiger (omdat iedereen een nieuwe vuurplek maakt en vervolgens het hele veld uit vuurplekken bestaat na een tijdjeRedbull4u schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 19:18:

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Vervelendste is een scheerlijnoog die ook op een naad zit, dit stiksel moet hersteld worden.
Daarnaast een paar kleine gaatjes in een wand van de binnentent die klem heeft gezeten tussen de buizen.
Iemand een adresje die dat aan de vouwwagen kan uitvoeren zodat niet alles eraf hoeft?
Ik zou s vragen op www.vouwwagenclub.info, gok dat men daar meer hierover weetDopdeDouwer schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:50:
Ik heb een paar beschadigingen aan de tent vd vouwwagen. Ook aan de "wagentent".
Vervelendste is een scheerlijnoog die ook op een naad zit, dit stiksel moet hersteld worden.
Daarnaast een paar kleine gaatjes in een wand van de binnentent die klem heeft gezeten tussen de buizen.
Iemand een adresje die dat aan de vouwwagen kan uitvoeren zodat niet alles eraf hoeft?
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Iemand die hier een goede/creatieve oplossing voor weet? Wellicht iets dat aan de caravan bevestigd kan worden, ik heb geen idee wat er mogelijk is. Enige eis is dat hij er weer afgehaald kan worden tijdens het rijden.
[Voor 5% gewijzigd door .SnifraM op 02-02-2023 11:27]
lol+lol=hihi
Deze antennes hebben een kleine statief schroefdraad. Ik gebruik een camera clamp zoals hieronder..SnifraM schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:27:
Ik heb vorig jaar onderstaande wifi antenne gekocht voor op de camping. Nu zoek ik een manier hoe ik deze het beste kan bevestigen aan mijn caravan.
https://www.amazon.com/SM...138-2550199-5581235?psc=1
Diefstal gevoeligheid is wel een dingetje. Bovenop de caravan bevestigen aan de dakrail....? Ik gebruik over het algemeen een tiewrap. Wanneer iets uit het zicht is verdwijnt het ook niet zo snel.
[Voor 7% gewijzigd door who op 02-02-2023 11:40]
Thanks, ik kom net deze tegen met zuignap (ik heb geen rail):who schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:38:
[...]
Deze antennes hebben een kleine statief schroefdraad. Ik gebruik een camera clamp zoals hieronder.
https://www.amazon.com/SM...138-2550199-5581235?psc=1
Diefstal gevoeligheid is wel een dingetje. Bovenop de caravan bevestigen aan de dakrail....? Ik gebruik over het algemeen een tiewrap. Wanneer iets uit het zicht is verdwijnt het ook niet zo snel.
https://www.cardwriter.nl...bevestiging-tbv-tube.html
Deze kan ook op het dak/verticaal gezet worden

lol+lol=hihi
Zuignappen zoals aangegeven doen het ook prima. Bij mij komen ze na verloop van tijd los. (en dat is niet leuk als er een camera aan vast zit...) Vandaar dat ik die niet gebruik. Daarbij moet je wel een beetje uitkijken dat je geen deuk of "bellen" trekt bij deze zuignappen..SnifraM schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:48:
[...]
Thanks, ik kom net deze tegen met zuignap (ik heb geen rail):
https://www.cardwriter.nl...bevestiging-tbv-tube.html
Deze kan ook op het dak/verticaal gezet worden

Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik had de antenne op een plankje gemonteerd en via het dakluik legde ik dat gewoon op het dak van de camper..SnifraM schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 11:27:
Ik heb vorig jaar onderstaande wifi antenne gekocht voor op de camping. Nu zoek ik een manier hoe ik deze het beste kan bevestigen aan mijn caravan. Vorig jaar had ik hem gewoon met een tiewrap aan de punt van de voortent bevestigd maar dit zag er natuurlijk niet uit en redelijk diefstal gevoelig.
Iemand die hier een goede/creatieve oplossing voor weet? Wellicht iets dat aan de caravan bevestigd kan worden, ik heb geen idee wat er mogelijk is. Enige eis is dat hij er weer afgehaald kan worden tijdens het rijden.
[Afbeelding]
Met de steeds beter wordende dekking van 3 en 4G ben ik compleet opgehouden met die wifi spullen voor in de camper.
Mijn nieuwste reis verslag lees je hier-<klik klik>- - Adventures are not always fun while you're having them
Heeft ook een computer!
Ik ben er zelfs nooit aan begonnen, nooit echt de noodzaak gehad.Bommes schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:05:
[...]
Ik had de antenne op een plankje gemonteerd en via het dakluik legde ik dat gewoon op het dak van de camper.
Met de steeds beter wordende dekking van 3 en 4G ben ik compleet opgehouden met die wifi spullen voor in de camper.
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Toen roaming nog niet in je standaard databundel zat was wifi onderweg toch wel erg welkom.TgR_KILLER schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 12:04:
[...]
Ik ben er zelfs nooit aan begonnen, nooit echt de noodzaak gehad.
Kan me nog een tijd herinneren dat we met onze laptop in de hand opzoek gingen naar open netwerken..
Daarna had ik thuis een of ander wifi netwerkje open staan voor andere, waarmee ik ook bij mede gebruikers op hun netwerk mocht.
Ben vergeten hoe dat initiatief ook alweer genoemd werd??
Moest je zo een apart wifi routertje thuis voor instaleren (ding heb ik nog eens op zolder liggen) en meer een gebruikersnaam en wachtwoord kon je daarmee bij andere inloggen.
Evengoed nu niet meer nodig als je een beetje in de bewoonde wereld blijft is er overal wel 3/4/5G.
Dat was volgens mij Fon. Een Spaans initiatief voor een global wifi network. Had ik toen ook
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Wij kamperen pas sinds 2018Bommes schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 13:48:
[...]
Toen roaming nog niet in je standaard databundel zat was wifi onderweg toch wel erg welkom.
Kan me nog een tijd herinneren dat we met onze laptop in de hand opzoek gingen naar open netwerken..
Daarna had ik thuis een of ander wifi netwerkje open staan voor andere, waarmee ik ook bij mede gebruikers op hun netwerk mocht.
Ben vergeten hoe dat initiatief ook alweer genoemd werd??
Moest je zo een apart wifi routertje thuis voor instaleren (ding heb ik nog eens op zolder liggen) en meer een gebruikersnaam en wachtwoord kon je daarmee bij andere inloggen.
Evengoed nu niet meer nodig als je een beetje in de bewoonde wereld blijft is er overal wel 3/4/5G.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Ziggo heeft volgens mij ook een hele tijd zoiets gehad, maar dan specifiek voor in Nederland.Himalaya schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 14:10:
@Bommes
Dat was volgens mij Fon. Een Spaans initiatief voor een global wifi network. Had ik toen ook
Klopt dat was het..Himalaya schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 14:10:
@Bommes

Voordat we op vakantie gingen even een recent poi bestandje op de navigatie downloaden.
Of naar een internet cafe ergens in een dorpje in Frankrijk..
Kun je je nu echt niet meer voorstellen dat dat nodig is.
Overigens zijn mijn ex schoonouders beide doof, even naar huis bellen was er dus niet bij voor mijn ex vrouw.
Een mailtje kunnen sturen was dus wel zo fijn.
Ik rij liever snachts en vrouwlief lekker overdag, we zijn wel gestopt waar ik gewoon gestrekt ging (caravan + auto op slot) en in het zicht.
Wij hebben een inklapbare beugel bij de deur zitten (voor oma als we in NL bivakeren en wij als ouders bv werken..) erg handig/prettig als "anti diefstal" ..
Je ziet legio mensen slapen bij tankstations.. wij slapen niet buiten tolwegen, en ons plan was wel rustplek(camping) op te zoeken indien we dat zouden willen. Maar we voelde de aandrang niet
To be fair zo'n rit is leuk 1x in de 10 jaar en ik overweeg ook de caraven de deur te wijzen maar dat heeft meer te maken met het vinden van een trekauto + we willen verder/anders vakantie gaan vieren + ouderdom (lees mankementen die we vertonen)
Beroofd worden is gewoon niet top, thuis of op reis.. die beoefenaars heb ik dan ook weinig medelijden mee als ze iets overkomt.
Tja vanalles
Met 2 honden aan boord maakte we ons niet heel veel zorgen, we reisde samen met vrienden die ook met een camper reden.
Voor het slapengaan maakte ik me zorgen om hun, bang dat er misschien bij hun camper iets zou gebeuren. Wij hadden immers 2 honden bij ons.
De volgende ochtend toen we wakker werden stond onze bestuurdersdeur op een kiertje.
Terwijl de hond op de bestuurdersstoel lag te pitten.
Ze zijn dus niet binnen geweest, slot was wel geforceerd.
Dit is overigens al ongeveer 15 jaar geleden gebeurd.
Vroeger toen ik jong was, <10jaar, deden we niet anders onderweg naar Portugal of Italië.
Overnachten met de auto caravan combi op een parkeerplaats langs de snelweg.
Nooit wat gebeurd. Maar goed dat is ruim 35 jaar geleden

Zo een soort discussie had ik een paar jaar terug met een grondwerker in de sleuf. Hij moest een veiligheidshelm op, daar wees ik hem op.
Hij vond dat niet nodig, hij deed het werk al 30 jaar en was nog nooit door de minigraver geraakt.
Ik vroeg hem of ik dan ook maar mijn motor helm thuis kon laten, in al die jaren motorrijden was ik ook nog nooit op mijn hoofd gevallen. Dus ja.
Kan het wat minder aantrekkelijk maken als je "away" bent maar je hebt nog steeds genoeg entree punten.
Daarnaast vanaf vertrek van huis tot terugkomst kan het lot toeslaan zelfs een uitje naar een stad kan je vakantie bederven.
Maar ongeluk/narigheid is altijd een in gezelschap van andere factoren, het leed kan je wel verminderen.
ik heb een (inventaris)lijst + pasnummers + ID + alarmnummers per gezinslid zoiezo, wat niet nodig is laten we thuis.
- Imei/simkaartnummer en andere ID's van elektronica
Kopie-en en de lijst(en) liggen zowel in de auto en in de caravan ze zijn niet 100% waterdicht maar kan een hoop ellende schelen.
Tja vanalles
Voor een groot deel van de caravan-gebruikers lijkt het me best geschikt. Stel je verblijft altijd op plaatsen met elektra, kookt vaak op de skottel buiten en kampeert in een warm klimaat c.q. alleen in de zomermaanden. Wat doe je dan nog met het gas en de hele gasinrichting...
Wil je vrij staan in Noorwegen ofzo, dan wordt het koud

JanHenk schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:59:
Wat vinden jullie eigenlijk van de trend van gasloze caravans, zoals de Knaus e.Power?
Voor een groot deel van de caravan-gebruikers lijkt het me best geschikt. Stel je verblijft altijd op plaatsen met elektra, kookt vaak op de skottel buiten en kampeert in een warm klimaat c.q. alleen in de zomermaanden. Wat doe je dan nog met het gas en de hele gasinrichting...
Zo'n Knaus heeft een automaat met instelbare waarde (6, 10 of 16A) en zit er een regelunit in die prioriteit geeft aan het één of het ander (verlichting, koelkast, koken, airco, in die volgorde denk ik). En als je 10A vermogen neemt en je paal is daarop gezekerd, dan zou die stop er althans niet uit moeten slaan.djiedjee schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:00:
Op zich een goede trend, alleen worden een hoop camping-eigenaren niet blij van de stoppen die er telkens uitknallen.
[...]
Misschien slaan de automaten van de verdelingsinrichting van de camping zelf wel door. Maar nu al wordt er veel op elektra gedaan en weinig op gas, dus dat zou niet zoveel verschil moeten maken.
Elektra is wel een hot topic voor campingeigenaren heb ik het idee. Afrekenen per kWh en betalen voor meer vermogen zie ik steeds vaker (bijv. op de Helfterkamp). Op zich ben ik het daar wel mee eens; met onze vouwwagen hebben we alleen een stekkerblok voor een paar lampjes en powerbanks nodig. Wij draaien geen airco's of waterkokers..
Als je een mailaccount hebt dat via webmail bereikbaar is, mail die lijsten aan jezelf. Heb je geen mail account dat via webmail beschikbaar is, maak hiervoor dan een gmail-account (of soortgelijk).vso schreef op zondag 5 februari 2023 @ 12:02:
ik heb een (inventaris)lijst + pasnummers + ID + alarmnummers per gezinslid zoiezo, wat niet nodig is laten we thuis.
- Imei/simkaartnummer en andere ID's van elektronica
Kopie-en en de lijst(en) liggen zowel in de auto en in de caravan ze zijn niet 100% waterdicht maar kan een hoop ellende schelen.
Voordeel is dat het altijd benaderbaar is, zolang je maar een telefoon/computer met internet beschikbaar hebt.
Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...
Wij hebben recent naar de Knaus gekeken, deze was zeer gunstig geprijsd.JanHenk schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:59:
Wat vinden jullie eigenlijk van de trend van gasloze caravans, zoals de Knaus e.Power?
Maar de conclusie was eigenlijk eenvoudig, het is een verschrikkelijke oplossing.
Zo ben je bijvoorbeeld afhankelijk van het vermogen op de camping, als die 6 of 10 ampère is dan ben je zeer beperkt in wat er samen in gebruik kan zijn. Zo kan je dan eigenlijk niet koken (kookplaat schakelt terug of uit) en verwarmen (airco / vloerverwarming gaat uit als je gaat koken) om maar iets te noemen. Pas als je 16 ampère hebt begint het ergens op te lijken.
Ook is het belangrijk om te beseffen dat campings meer en meer de stroom los gaan afrekenen en dat 60 cent per kWh geen uitzondering is.
Een ander issue is dat je zonder stroom dan ook helemaal klaar bent. Zolang je gas hebt kan je in ieder geval koken en verwarmen in je caravan.
En naar mijn idee, maar dit heb ik niet tot op de bodem uitgezocht, is verwarmen en koken met gas veel efficiënter en prettiger.
Als voordeel heb je natuurlijk dat je geen gasfles en gasinstallatie meer hebt. Maar eerlijk gezegd, hoeveel werk zit daar nu echt aan? Eens in de paar jaar een nieuw stukje gasslang en een keer je fles vullen/vervangen. Qua gewicht zal het allemaal niks uitmaken, airco / vloerverwarming / inductiekookplaat en de extra elektronica wegen ook kilo's.
Mijn conclusie was dus dat het waardeloos was. Ik heb dan ook gekozen voor een "ouderwetse" caravan met gas

Ik heb toch regelmatig de ervaring gehad dat ondanks een zogenaamde 10A aansluiting de zekeringen eruit klapten als ik boven de 6A kwam. Het is niet alleen van belang waar de paal op gezekerd is, als er verderop in het stroomnet niet goed over nagedacht is gaat het alsnog mis.JanHenk schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:11:
[...]
Zo'n Knaus heeft een automaat met instelbare waarde (6, 10 of 16A) en zit er een regelunit in die prioriteit geeft aan het één of het ander (verlichting, koelkast, koken, airco, in die volgorde denk ik). En als je 10A vermogen neemt en je paal is daarop gezekerd, dan zou die stop er althans niet uit moeten slaan.
Dat schakelpaneel zit er inderdaad in. En zorgt ervoor dat als je gaat koken met 6A of 10A dat ofwel de rest uitgaat ofwel de kookplaat zodanig terugschakelt dat je 2 uur op een pot kokend water kunt wachten.
Vergeet vooral al die aso's niet die hun elektrische auto zonder schroom aan de paal hangen. Laadt wel traag op, maar het is gratis dus dat is toch prima. Meermaals problemen mee gezien op campings met als toppunt een Duitser die zijn auto in een bijzettentje verstopte om hem stiekem gratis op te kunnen laden.Elektra is wel een hot topic voor campingeigenaren heb ik het idee. Afrekenen per kWh en betalen voor meer vermogen zie ik steeds vaker (bijv. op de Helfterkamp). Op zich ben ik het daar wel mee eens; met onze vouwwagen hebben we alleen een stekkerblok voor een paar lampjes en powerbanks nodig. Wij draaien geen airco's of waterkokers..
Wij gingen met 6 mensen en een hond in een Citroën CX en caravan naar Zuid Frankrijk. Ouders roken als ketters voorin en 1 kind tussen de benen achterin. Hond op de hoedenplank.pirke schreef op zondag 5 februari 2023 @ 10:20:
Vroeger reden we in een kleine auto zonder airco en achterin zonder gordels naar het zuiden. Ons raampje achter kon alleen met zo'n driehoekig klapmechanisme op een kiertje gezet worden. Ik sliep plat op de bank, mijn broertje sliep plat tussen de bank en de voorstoelen. Is ook nooit wat gebeurd...
Veel gebeurd, maar vooral leuke dingen. In deze tijd zou je van de weg gehaald worden en in Wegmisbruikers te zien zijn

Ik heb toevallig zelf ook een elektrische auto, maar kampeer liefst op autovrije campings (en die hebben we nu ook weer geboekt). Maar zelfs als de auto op het plekje staat, heb ik hem nog niet één keer aan de paal opgeladen. Dat doe ik wel gewoon onderweg. Of (zoals sommige campings) aan een toegewezen paal vooraan bij de camping, waar je ook gewoon per kWh afrekent met je pas. En die ook (veel) sneller gaan.Drardollan schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:49:
[...]
Vergeet vooral al die aso's niet die hun elektrische auto zonder schroom aan de paal hangen. Laadt wel traag op, maar het is gratis dus dat is toch prima. Meermaals problemen mee gezien op campings met als toppunt een Duitser die zijn auto in een bijzettentje verstopte om hem stiekem gratis op te kunnen laden.
Verder duidelijk voor wat betreft je overwegingen voor gasloze caravan of niet. Misschien is de tijd er inderdaad nog niet helemaal rijp voor. Al zijn er steeds meer campings die nadenken over goede elektra-inrichting is mijn beleving, er zijn ook nog genoeg waar je een lampje kan laten branden en meer niet..
Helaas is niet iedereen zo. In mijn voorbeeld met de Duitser was het nota bene een autoloze camping. Je mocht enkel met de auto de camping op om bijvoorbeeld je boodschappen te droppen en daarna werd je geacht hem op het parkeerterrein te zetten. Een oplaadpaal was er niet, die zat een paar kilometer verderop. Nadat de Duitser een paar keer aangesproken was dat zijn auto niet op de plek mocht staan heeft hij een tentje gekocht waar hij half in stond en zo niet zichtbaar was vanaf het pad. En dan stiekem de stekker erin, ondanks dat hem meermaals verteld was dit niet te doen.JanHenk schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:00:
[...]
Ik heb toevallig zelf ook een elektrische auto, maar kampeer liefst op autovrije campings (en die hebben we nu ook weer geboekt). Maar zelfs als de auto op het plekje staat, heb ik hem nog niet één keer aan de paal opgeladen. Dat doe ik wel gewoon onderweg. Of (zoals sommige campings) aan een toegewezen paal vooraan bij de camping, waar je ook gewoon per kWh afrekent met je pas. En die ook (veel) sneller gaan.
Als ik de campingeigenaar was dan had ik het wel opgelost, maar helaas was de eigenaar niet daadkrachtig genoeg.
Gelukkig dat jij het wel doet zoals het hoort!
Ligt er natuurlijk aan welke campings je bezoekt, maar mijn ervaring met veel campings is dat je al blij moet zijn als je een wifi hebt die werkt en waar je ook nog iets van data doorheen krijgt. Na vele jaren zijn er eindelijk stappen gemaakt. Een volgende stap zal de elektra zijn, maar als ik zie hoe traag het op campings gaat allemaal dan denk ik dat je de komende 20 jaar nog wel gerust kan vertrouwen op gasVerder duidelijk voor wat betreft je overwegingen voor gasloze caravan of niet. Misschien is de tijd er inderdaad nog niet helemaal rijp voor. Al zijn er steeds meer campings die nadenken over goede elektra-inrichting is mijn beleving, er zijn ook nog genoeg waar je een lampje kan laten branden en meer niet..

Voor verwarmen weet ik het niet, maar voor koken koken is wel eens bepaald dat inductie efficiënter is omdat je alleen verwarmt wat je wilt verwarmen (nl. de bodem van de pan) en niet, zoals bij gas, veel verlies hebt door warmte die langs je pan wegwaait.Drardollan schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:44:
[...]
En naar mijn idee, maar dit heb ik niet tot op de bodem uitgezocht, is verwarmen en koken met gas veel efficiënter en prettiger.
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Ik geloof best dat dat voor thuis geldt. Maar als ik kijk naar de gaspitten in de caravan dan zijn deze zo klein dat er amper verlies zal zijn.TheOmen schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:12:
[...]
Voor verwarmen weet ik het niet, maar voor koken koken is wel eens bepaald dat inductie efficiënter is omdat je alleen verwarmt wat je wilt verwarmen (nl. de bodem van de pan) en niet, zoals bij gas, veel verlies hebt door warmte die langs je pan wegwaait.
Maar buiten het efficiënter zijn is doorslaggevend wat de kosten zijn. Als inductie 2x zo efficiënt is maar 4x zoveel kost door de kWh prijs dan kan je nog steeds beter met gas koken.
Voordat wij in het voorseizoen weg gingen deden we ongeveer 8 jaar met 1 gas vulling. Dat is echt helemaal niks. Vorig jaar in het voorseizoen heb ik er 1 vulling doorheen gedraaid met verwarming, maar sinds ik ook een peutroleumkachel heb is dat weer teruggebracht naar ongeveer een kwart vulling. Uitgaande van een euro of 40 voor een vulling moet elektra wel heel goedkoop zijn wil het uit kunnen.
Hetzelfde voor koken, inductie is efficiënter met energie dan koken op gas.
Dan heb je inderdaad nog steeds de vraag wat, qua kosten, het goedkoopste is. Kan best dat je qua verbruik duurder uit bent met stroom. Maar er zijn meer criteria dan alleen kosten.
Ik vind het wel een mooie eenvoudige oplossing in ieder geval, in plaats van verwarmen op gas (soms zelfs met vloerverwarming) en koelen met een airco. Dat is een hoop installatietechniek, net als je thuis hebt. Alles op elektra is juist vrij eenvoudig en bespaart je met name op gewicht in de caravan en onderhoud. Maar of het daadwerkelijk voordelig is, durf ik niet te zeggen.
Als je veel voor- en naseizoen (of winter) kampeert, of 'vrij' wil kunnen staan, of graag ín de caravan kookt, zou ik altijd gas willen. Maar ik denk dat een heel groot deel van de caravankampeerders best zonder gas in de caravan zou kunnen. Zelfs als de elektra-aansluiting op de camping brak is.
Ik denk inderdaad dat het wat vroeg is, legio mensen koken nu op gas nog, en koken op stroom is wel een 'veelvraat' voor het stroomverbruik. Ik snap met de hoge prijzen (en slechte voorspelbaarheid) ook wel dat campings nu bij het boeken niet 'incl. stroom' willen verkopen, want daar zouden ze met pech zelf enorm de dupe van kunnen worden.JanHenk schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:00:
[...]
Ik heb toevallig zelf ook een elektrische auto, maar kampeer liefst op autovrije campings (en die hebben we nu ook weer geboekt). Maar zelfs als de auto op het plekje staat, heb ik hem nog niet één keer aan de paal opgeladen. Dat doe ik wel gewoon onderweg. Of (zoals sommige campings) aan een toegewezen paal vooraan bij de camping, waar je ook gewoon per kWh afrekent met je pas. En die ook (veel) sneller gaan.
Verder duidelijk voor wat betreft je overwegingen voor gasloze caravan of niet. Misschien is de tijd er inderdaad nog niet helemaal rijp voor. Al zijn er steeds meer campings die nadenken over goede elektra-inrichting is mijn beleving, er zijn ook nog genoeg waar je een lampje kan laten branden en meer niet..
Wijzelf vinden overigens een autovrije camping (vorig jaar voor het eerst, nu weer geboekt) echt heerlijk ontspannen. Je hebt minder drukte met de kinderen, die vrijer kunnen spelen (5 en 7 nu) omdat er minder risico is, geen echt verkeer.
En daarbij vind ik het zelf ook wel lekker, dat je niet de hele dag door auto's af en aan hebt rijden.
Ik heb sowieso een zeer uitgesproken mening over airco's in kampeermiddelen. Laat ik het vriendelijk zeggen, als het ergens te warm voor je is dan moet je daar niet gaan kamperenJanHenk schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:29:
@Drardollan In zo'n gasloze caravan zit een omkeerbare airco, dus eigenlijk gewoon een L/L warmtepomp. Die zijn heel efficiënt, daar kun je aardig wat warmte mee in je caravan krijgen zonder al te veel vermogen te vragen van de elektrische aansluiting.
Hetzelfde voor koken, inductie is efficiënter met energie dan koken op gas.
Dan heb je inderdaad nog steeds de vraag wat, qua kosten, het goedkoopste is. Kan best dat je qua verbruik duurder uit bent met stroom. Maar er zijn meer criteria dan alleen kosten.
Ik vind het wel een mooie eenvoudige oplossing in ieder geval, in plaats van verwarmen op gas (soms zelfs met vloerverwarming) en koelen met een airco. Dat is een hoop installatietechniek, net als je thuis hebt. Alles op elektra is juist vrij eenvoudig en bespaart je met name op gewicht in de caravan en onderhoud. Maar of het daadwerkelijk voordelig is, durf ik niet te zeggen.
Als je veel voor- en naseizoen (of winter) kampeert, of 'vrij' wil kunnen staan, of graag ín de caravan kookt, zou ik altijd gas willen. Maar ik denk dat een heel groot deel van de caravankampeerders best zonder gas in de caravan zou kunnen. Zelfs als de elektra-aansluiting op de camping brak is.

Elektra is eenvoudig zolang het werkt, maar los daarvan vergt een gasinstallatie ook geen onderhoud en ik denk dat deze net zo of veel simpeler is (drukverdeler -> slang -> koperen buis -> brander).
Maar wacht maar tot je een keer water moet koken op 6A en daardoor geen verwarming en koelkast hebt. Dan denk ik dat je heel snel klaar bent met full electric

Waarmee ik overigens allemaal niet beweer dat elektra niet de toekomst zal hebben, ook binnen het kamperen. Maar persoonlijk denk ik dat we 20 jaar verder zijn voor we het serieus kunnen gaan nemen. Campings nemen wifi net aan serieus en elektrische auto's op de weg zijn ook bij lange na nog niet serieus te noemen. We hebben een heel groot elektra probleem in Nederland (en wellicht Europa) en ik denk dat als je nu met je caravan die richting inslaat je daar veel spijt van zal hebben de komende jaren.
[Voor 11% gewijzigd door Drardollan op 06-02-2023 12:40]
Juist tijdens het kamperen in de zomer is er trouwens sprake van veel warmte die langs de pan verloren gaat. Want het is al warm, en dan met het fornuis aan zet je toch maar ramen en deuren open. Blijven ook meteen de kookluchtjes niet hangen. Dat tocht lekker door, dus ook langs de gas vlammen.
Of je kookt buiten op een los kooktoestel. Met nog meer wegwaaiende warmte.
Maar inductie heeft nog meer voordelen.
Het is veiliger, gezonder (geen 'vervuilde' verbrandingsgassen) en hygiënischer.
De twee grote nadelen zijn hier ook al wel besproken. Bij gegarandeerd 16A op de camping zal het prima werken. Bij 10A gaat het vast ook nog wel. Maar met minder dan 10A is het ernstig behelpen. En dan is het ook nog de vraag of de 10/16A ook echt voor iedereen tegelijkertijd beschikbaar is. Of dat er weliswaar per plek hoog is afgezekerd, maar dat je bijvoorbeeld met 6 aansluitingen van 10A op één 35A hoofdzekering zit. Dat gaat goed als iedereen af en toe even die 10A gebruikt, maar mensen langere tijd bijna het maximum gebruiken.
En dan zijn er nog plekken helemaal zonder stroomaansluiting. Met gas voor koken + verwarmen ben je niet afhankelijk van een aansluiting. Maar dat betreft slechts een kleine groep caravanners. De meesten kiezen toch voor een geciviliseerde camping met stroom.
Wat gewicht betreft denk ik dat je 'elektrisch' beter af bent. Elektrische verwarming weegt veel minder dan een gaskachel. En het gewicht van een Inductiekookplaatje komt echt niet in de buurt van het gewicht van een gaskookplaat + gasfles.
Voorlopig zal ik zelf nog wel op gas blijven koken. Want ik sta bijna elk jaar wel eens ergens zonder stroomaansluiting. En dan is het wel fijn om in de koelkast (3-weg) eten en drinken te kunnen bewaren en een warm hapje of drankje te kunnen bereiden.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Ik denk dat je je op dat moment echt geen zorgen hoeft te maken over je koelkast of verwarming. Al zou je er een uitgebreid kookfestijn van maken waarbij je 45-60 minuten lang je volledige 6A voor de kookplaat gebruikt. Je koelkast warmt dan echt niet ineens op magische wijze op.Drardollan schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:38:
[...]
Maar wacht maar tot je een keer water moet koken op 6A en daardoor geen verwarming en koelkast hebt. Dan denk ik dat je heel snel klaar bent met full electric
En wat die verwarming betreft: alle energie die naar je kookplaat toe gaat, wordt daar óók omgezet in warmte. En een behoorlijk deel van die warmte komt weer in je caravan terecht.

[Voor 4% gewijzigd door Wild Chocolate op 06-02-2023 13:26]
Hier ook wel eens op de camping geladen. Vooraf gaven ze aan dat het geen probleem was, eigenaren reden ook elektrisch dus kon wel even bijladen. Eenmaal aangekomen was het geen optie meer en dus 's nachts maar geladen. Schiet natuurlijk totaal niet op met 6A maar kon daarna wel thuis komen. Het jaar daarvoor stond ik er mijn PHEV en die nooit daar geladen maar dat zag ik bij andere wel. Sinds dit jaar zit er in de overnachtingsprijs een bepaalde hoeveelheid stroom inbegrepen en daarboven betaal je fors, echt fors.Drardollan schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:49:
[...]
Vergeet vooral al die aso's niet die hun elektrische auto zonder schroom aan de paal hangen. Laadt wel traag op, maar het is gratis dus dat is toch prima. Meermaals problemen mee gezien op campings met als toppunt een Duitser die zijn auto in een bijzettentje verstopte om hem stiekem gratis op te kunnen laden.
Het is niet alleen de koelkast en de verwarming, ook de verlichting gaat in spaarstand (als in, alles uit behalve in de keuken). In ieder geval bij de Knaus op 6A.Ivow85 schreef op maandag 6 februari 2023 @ 12:48:
[...]
Ik denk dat je je op dat moment echt geen zorgen hoeft te maken over je koelkast of verwarming. Al zou je er een uitgebreid kookfestijn van maken waarbij je 45-60 minuten lang je volledige 6A voor de kookplaat gebruikt. Je koelkast warmt dan echt niet ineens op magische wijze op.
Een uur de kachel uit in het voorseizoen als het -4 is, dan is het in de caravan niet heel behagelijk meer en dan moet je daarna weer vol gas opwarmen.
Het zal werken, maar als ik op die manier op vakantie moet gaan dan blijf ik liever thuis.
Kookwarmte word je niet blij van, veel te vochtig.En wat die verwarming betreft: alle energie die naar je kookplaat toe gaat, wordt daar óók omgezet in warmte. En een behoorlijk deel van die warmte komt weer in je caravan terecht.
Scheelt ook weer accu's voor de mover.
Model 3 rijder met een spook trekhaak:https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/spook-trekhaken.166257/
In tegenstelling tot een gasvlam produceert de 'brander' van een Inductiekookplaat geen druppel vocht. Blijft over het verdampende kookvocht zelf natuurlijk, maar dat is met gebruik van deksels op de pannen enorm terug te dringen.Drardollan schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:26:
[...]
Kookwarmte word je niet blij van, veel te vochtig.
Eddos schreef op maandag 6 februari 2023 @ 13:30:
Bij die all-electric caravans zou ik al snel zoiets (https://offgridpowerstati...power-station-eu-version/) overwegen om de piek-belasting af te vlakken. Je zou eventueel off-grid kunnen met een paar panelen op het dak.
Scheelt ook weer accu's voor de mover.

We've got that ring of confidence
Een ontzettend slecht idee. Dat gaat elektragebruik op een camping heel duur maken.... Men kan moeilijk drie tarieven hanteren op een camping (geen, alleen voor licht en pompjes, voor alles). Want ik brom je het merendeel zal dan niet eens melden dat ze het voor alles gebruiken. Ik had vroeger ook een wintercaravan. Ik keek gewoon naar de aansluitwaarde op de camping en besloot dan wel of niet elektrisch te verwarmen met een of twee 2000 watt patronen in de vloeistofleiding. Dus hoppetee als het kon zo ff continue 4000 watt trekken voor de verwarming. Geen elektra dan lekker op gas stoken uiteraard.JanHenk schreef op maandag 6 februari 2023 @ 09:59:
Inderdaad, gelijk een mover inbouwen die gelijk zorgt dat je altijd met volle accu aankomt (regeneratie bij vaart minderen) en een paar panelen op het dak. Zo kan je er ook eenvoudig zonder stroom mee kamperen.Yukkie schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:21:
Wat ik van die Knaus E.POWER caravan eigenlijk niet snap, is dat er een soort van powertool accu inzit van 6AH, ipv een fatsoenlijke LiFePo4 accu van (bijvoorbeeld) 200AH. Ja, je bent dan misschien de gewichtsbesparing van het missen van je gasflessen weer kwijt. Maar je kunt er veel meer mee dan met dit "flutaccu'tje". Zoals @Eddos terecht aangeeft, je wil iets om piekbelasting op te vangen, zodat je gewoon gebruik kunt blijven maken van de 6a-10a die je nu krijgt op campings. Uiteindelijk zullen campingeigenaren hun stroomvoorziening ook moeten upgraden denk ik, aangezien kampeerders en hun kampeermiddelen andere vereisten hebben (of krijgen) dan bijvoorbeeld 10 jaar geleden. Dat dat tegen redelijke betaling geschied, lijkt me ook logisch. Je betaalt nu ook zelf voor je gas, zij het dan per fles. Dus waarom ook niet je elektra per kWh.
Zal eerder xxx kwh bij prijs inbegrepen zijn en bijbetalen voor rest. Had ik vorig jaar in Duitsland ook, maar met mijn ene koelboxje hoefde ik niks bij te betalen. Die persoon met die camper moest wel even schrikken toen ze aan uitchecken warenzuma schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:47:
[...]
Een ontzettend slecht idee. Dat gaat elektragebruik op een camping heel duur maken.... Men kan moeilijk drie tarieven hanteren op een camping (geen, alleen voor licht en pompjes, voor alles). Want ik brom je het merendeel zal dan niet eens melden dat ze het voor alles gebruiken. Ik had vroeger ook een wintercaravan. Ik keek gewoon naar de aansluitwaarde op de camping en besloot dan wel of niet elektrisch te verwarmen met een of twee 2000 watt patronen in de vloeistofleiding. Dus hoppetee als het kon zo ff continue 4000 watt trekken voor de verwarming. Geen elektra dan lekker op gas stoken uiteraard.

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Haha, ja, er zit een 6Ah (108 Wh...) Einhell batterijtje in. Die je dan wel weer kunt wisselen natuurlijk, dus eventueel kun je er meerdere meenemen. Best wel lachwekkend. Is ook alleen voor de verlichting bedoeld.Yukkie schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:21:
Wat ik van die Knaus E.POWER caravan eigenlijk niet snap, is dat er een soort van powertool accu inzit van 6AH, ipv een fatsoenlijke LiFePo4 accu van (bijvoorbeeld) 200AH. Ja, je bent dan misschien de gewichtsbesparing van het missen van je gasflessen weer kwijt. Maar je kunt er veel meer mee dan met dit "flutaccu'tje". Zoals @Eddos terecht aangeeft, je wil iets om piekbelasting op te vangen, zodat je gewoon gebruik kunt blijven maken van de 6a-10a die je nu krijgt op campings. Uiteindelijk zullen campingeigenaren hun stroomvoorziening ook moeten upgraden denk ik, aangezien kampeerders en hun kampeermiddelen andere vereisten hebben (of krijgen) dan bijvoorbeeld 10 jaar geleden. Dat dat tegen redelijke betaling geschied, lijkt me ook logisch. Je betaalt nu ook zelf voor je gas, zij het dan per fles. Dus waarom ook niet je elektra per kWh.
Ik zou er ook een mooie LFP in verwachten, of in ieder geval de mogelijkheid om een Ecoflow of Bluetti aan te sluiten (misschien kan dat ook wel trouwens, heb me er niet verder in verdiept).
En dan inderdaad nog wat zonnecellen op het dak. Je kunt er best wel wat leuks van maken. Maar in de basis heeft zo'n Knaus E.Power eigenlijk helemaal geen power zolang de stekker er niet in zit.

Onze Alde verwarming heeft zowel een gasbrander als 2 elektrische elementen (1 en 2 kW) zodat je altijd afhankelijk vd aansluiting kan kiezen tussen 1, 2 of 3 kW elektrisch verwarmen (bij 6/10/16 ampere). Indien elektrisch niet genoeg levert, dan gas erbij als aanvulling. Bij het vrij staan of dure stroom schakelen we over op gas. Met een 9m alkoof gaat zo'n gasfles wel snel leeg bij vorst...
De mobiele airco's in campers of caravans zijn overigens een stuk minder efficient dan de split units thuis. Thuis halen we makkelijk een COP van 4 of 5, onze airco in de camper heeft een maximale COP van 2.5, en dat wordt minder hoe kouder het buiten is... Het is efficienter dan een simpele weerstand met COP van 1, maar je krijgt er ook een hoop herrie voor terug. Plus dat het dan de camper niet egaal verwarmd, en de vloer/garage wordt überhaupt overgeslagen, niet geschikt voor als het vriest omdat de leidingen en tanks niet meer verwarmd worden. De airco is fijn om de camper even te koelen voor het slapen gaan tijdens een hittegolf, verder gebruiken we hem niet.
200 Ah op 12 volt = 2400 Wh = 10 Ah op 240 volt. Stel je zou inderdaad 16A 240V continu trekken uit die accu dan is hij na 37 minuten leeg. Het is absoluut beter dan 6 Ah, maar 200 Ah is nog steeds niks als je elektrisch gaat verwarmen.Yukkie schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:21:
Wat ik van die Knaus E.POWER caravan eigenlijk niet snap, is dat er een soort van powertool accu inzit van 6AH, ipv een fatsoenlijke LiFePo4 accu van (bijvoorbeeld) 200AH.
En 16A 240V zit je al snel op als je gaat verwarmen. Hooguit als het al warm is en je wilt de ruimte alleen op temperatuur houden dat je een lager stroomverbruik hebt. De (compressor)koelkast en (led)verlichting zijn relatief gezien maar kleinverbruikers. Elektrisch koken kan ook makkelijk 16A 240V trekken, beetje afhankelijk van het fornuis. Onze kookplaat thuis kan 2x 16A trekken op de boost functie...
natuurlijk mail je je zelf de spullen, maar je bent net bestolen van alle "digitale meuk" en dan ga je aangifte doen (vreemd land / vreemde taal etc) dan werken fysieke papieren nog vaak het beste als je een "inventaris" hebt dat scheelt heel heel veel uitleg en vertaal ellende. ik ga er niet van uit dat iedereen de engelse taal machtig is.JanB schreef op maandag 6 februari 2023 @ 11:12:
Als je een mailaccount hebt dat via webmail bereikbaar is, mail die lijsten aan jezelf. Heb je geen mail account dat via webmail beschikbaar is, maak hiervoor dan een gmail-account (of soortgelijk).
Voordeel is dat het altijd benaderbaar is, zolang je maar een telefoon/computer met internet beschikbaar hebt.
Naast de noodnummers / informatie en andere meuk die je nodig hebt om dingen te blokkeren kan ik me om mijn gezin bekommeren.
zelfs al kom je met pech te staan, beetje voorbereid zijn is makkelijk
Tja vanalles
In onze voormalige wintercaravan zat de voorloper van Alde met toen nog 2 maal 1 KW patroon. Rond vriespunt konden we het wel aangenaam genoeg krijgen met 2Kw ingeschakeld. Maar goed veel warmte hadden wij als tentwinterkampeerders ook niet nodig en die kleine kids zaten toch meestal als een cocon ingepakt. Maar het duurde even voordat de vorst er uit was. De caravan was goed geïsoleerd!pirke schreef op maandag 6 februari 2023 @ 17:00:
Onze Alde verwarming heeft zowel een gasbrander als 2 elektrische elementen (1 en 2 kW) zodat je altijd afhankelijk vd aansluiting kan kiezen tussen 1, 2 of 3 kW elektrisch verwarmen (bij 6/10/16 ampere). Indien elektrisch niet genoeg levert, dan gas erbij als aanvulling. Bij het vrij staan of dure stroom schakelen we over op gas. Met een 9m alkoof gaat zo'n gasfles wel snel leeg bij vorst...
Kan je ook 2 gasflessen installeren met een automatische schakelaar ertussen? Eentje leeg dan kan je die gelijk vervangen zonder dat je zonder zit... Oh wacht camper, dan is dat minder zinvol, om een nieuwe te halen moet je toch rijden....
Veel kleinschalige campings hebben nog een gemiddeld vast tarief per dag (installeren van meters per aansluiting is ook een behoorlijke investering). Als je van die grote slurpers krijgt gaat dat basis tarief zeker omhoog waar weinig gebruikers weer het dupe van worden.Yukkie schreef op maandag 6 februari 2023 @ 15:06:
@zuma Waarom zou dat het elektragebruik duurder moeten maken? Afrekenen naar gebruik is op verschillende campings in Duitsland en Denemarken waar ik de laatste jaren ben geweest al normaal. Ook in Nederland ben ik het al een aantal keer tegen gekomen. Lijkt me ook veel eerlijker dan een vast tarief per dag voor elektra.
Campings waar je KW meters per aansluiting hebt die zoek ik om de dooie dood niet op (zijn echte dozen en campers campings). Ik ben een echte tentkampeerder met voorliefde voor zo groen en natuurlijk mogelijke campings.
Het Alde systeem met warm water door radiatoren werkt niet snel, maar je krijgt wel een hele fijne constante temperatuur.zuma schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:57:
[...]
In onze voormalige wintercaravan zat de voorloper van Alde met toen nog 2 maal 1 KW patroon. Rond vriespunt konden we het wel aangenaam genoeg krijgen met 2Kw ingeschakeld. Maar goed veel warmte hadden wij als tentwinterkampeerders ook niet nodig en die kleine kids zaten toch meestal als een cocon ingepakt. Maar het duurde even voordat de vorst er uit was. De caravan was goed geïsoleerd!
Kan je ook 2 gasflessen installeren met een automatische schakelaar ertussen? Eentje leeg dan kan je die gelijk vervangen zonder dat je zonder zit... Oh wacht camper, dan is dat minder zinvol, om een nieuwe te halen moet je toch rijden....
Wij hebben 2 gasflessen met automatische schakelaar ertussen en binnen een indicator of er een fles leeg is gegaan. In een jaar tijd hebben we nu twee flessen verbruikt. Dat is inclusief twee maanden de koelkast op gas laten draaien, koken en verwarmen in voorjaar, najaar en een paar dagen winter. 's Zomers hebben we niet veel verwarmd, alleen toen we bij de sneeuw stonden in Noorwegen

Als je tijdens het eigen toevallig in de buurt van een vulstation komt ben je ruim op tijd met vullen, er is normaliter geen noodzaak tot haast om snel te vullen als er een fles leeg is. Tenzij je in de winter weg gaat, dan zijn twee gevulde flessen wel lekker.
Dat laatste valt wel mee hoor (qua dozen en campers campings). Misschien zijn het geen campings die jij normaal gesproken bezoekt, maar op bijvoorbeeld de Flierweide in Nederland en Campingplatz Moselland in Duitsland werd demeter opgenomen. In Punderich werd nog heel old-skool de ferrismeter afgelezen, in Bathmen ging het heel hip digitaal via een app.zuma schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:01:
[...]
Veel kleinschalige campings hebben nog een gemiddeld vast tarief per dag (installeren van meters per aansluiting is ook een behoorlijke investering). Als je van die grote slurpers krijgt gaat dat basis tarief zeker omhoog waar weinig gebruikers weer het dupe van worden.
Campings waar je KW meters per aansluiting hebt die zoek ik om de dooie dood niet op (zijn echte dozen en campers campings). Ik ben een echte tentkampeerder met voorliefde voor zo groen en natuurlijk mogelijke campings.
Vaak rekenen campings met een gemiddeld verbruik continue van 300 watt per kampeermiddel per aansluiting op de kampeerplek. Daar is hun aansluiting op het net op gedimensioneerd. Als er dan 's avonds ineens veel van die gasten op inductie gaan koken (weliswaar laag standje) zal de hoofdzekering van de aansluiting er wel uitknallen... Stel je eens voor dat je 40 aansluitingen van 4A hebt op een kampeerterrein. Dan ga je zeker niet een 160A aansluiting nemen. Daar betaal je scheel aan de aansluiting alleen al als eigenaar. 3x25A of 1 keer 40A is wel gangbaar als hoofdaansluiting op een kleinschalige camping.Cheesy schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 09:16:
Leuk die verschillen. Wij zijn juist sinds vorig jaar helemaal gecharmeerd van elektrisch koken. We gebruiken goede pannen en een inductieplaatje op stand 3 of 4, wat overeenkomt met respectievelijk 600 en 900 Watt. Dus met slechts 3 of 4 Ampere redden we ons al heel goed. Staat max een uurtje per dag aan, laat het 1kWh per dag zijn met een prijs van 60 eurocent is dat bijna te verwaarlozen.
Dus verwacht niet dat je zomaar even de volle 4A (920 watt) kan leegtrekken. Meer en meer wordt elektrisch.
Verwarmen en koelen op elektra kost gewoon te veel energie qua elektra en als veel gebruikers dat gaan doen is dat niet meer betaalbaar voor een kleinschalige camping. Dan redt je het niet meer met een 3x25A of 1 x 40A. Dan moet je naar een zware stap, zoals een 3x 80A aansluiting. Een 3 x 80A aansluiting kost jaarlijks al € 3.532,75.
Dus stel je hebt 15 plekken met stroom (kleinschalig) en die zijn 100 dagen effectief bezet (dan ben je al een spekkoper) en je moet eigenlijk minimaal 6A aanbieden om je gasten tevreden te houden. Dan heb je dus beter maar al iets van 120A totaal nodig (je hebt ook eigen bedrijfsvoerring), Je komt dan op een 3x50A aansluiting uit. Die kost ongeveer 2150 euro per jaar. Met 1500 kampeerdagen moet je die dus terug verdienen. Per kampeerdag moet een gast dus nog los van zijn verbruik minstens 1,72 euro per dag bijdragen. Aangezien het retail is moet je op die opbrengst ook nog BTW afdragen. vandaar dat bedrag.
Een kleinschalig kampeerterrein moet zich zelf dan uit de markt prijzen voor verbruik van elektra of het aanbod moet gewoon beperkt blijven en dan blijf je maar weg met je energieslurper.

Niet helemaal waar, niet meer in ieder geval. Camping waar wij veel kwamen afgelopen jaren, die zelfs bij de 'kleine groene campings' is aangesloten die hebben sinds dit jaar ook tussenmeters. Het wordt met de huidige prijzen gewoon onbetaalbaar voor de kleinere campings. Dus dan is het of per nacht alles veel duurder maken of de 'verbruiker betaald' in gaan voeren.zuma schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 12:01:
[...]
Veel kleinschalige campings hebben nog een gemiddeld vast tarief per dag (installeren van meters per aansluiting is ook een behoorlijke investering). Als je van die grote slurpers krijgt gaat dat basis tarief zeker omhoog waar weinig gebruikers weer het dupe van worden.
Wij zijn sowieso aan het denken om over te stappen van een caravan naar aan camper. Vooral zodat we in de zomer vakanties meer van Europa kunnen zien. Maar wil die wel meer zelfvoorzienend maken. Dus zonnepanelen en accu en een inverter voor 230v. Verwarmen op diesel en enkel koken op gas. Dan hebben we zo goed als geen stroom nodig. Tenzij we meerdere dagen ergens blijven staan (dus accu niet op laad tijdens het rijden) en de zon niet schijnt.
Koken op electro op de camping zie je mij iig niet snel doen. Daar moet echt veel te veel stroom doorheen als je het een beetje leuk wil houden. Half uurtje wachten tot je water warm is, no thanks

Afgelopen zomer hebben we 6 weken vrij in de natuur gestaan, slechts 2 nachtjes op een camping doorgebracht. We hebben geen zonnepanelen, maar de accu hield het ruimschoots vol. 's Avonds gewoon lampen aan, afzuigkap aan tijdens het koken, TV voor de kinderen op regendagen of als we uit wilde slapen, telefoons werden uit de accu opgeladen, etc. Ik dacht ook zonnepanelen nodig te hebben, maar 2x 95Ah accu (gewoon ouderwetse accu, geen li-ion) was genoeg voor de hele vakantie. We hebben regelmatig een stukje gereden; elke 2 a 3 dagen wel 1 a 2 uurtjes, daardoor bleef de accu ook goed op peil natuurlijk.TgR_KILLER schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:08:
[...]
Wij zijn sowieso aan het denken om over te stappen van een caravan naar aan camper. Vooral zodat we in de zomer vakanties meer van Europa kunnen zien. Maar wil die wel meer zelfvoorzienend maken. Dus zonnepanelen en accu en een inverter voor 230v. Verwarmen op diesel en enkel koken op gas. Dan hebben we zo goed als geen stroom nodig. Tenzij we meerdere dagen ergens blijven staan (dus accu niet op laad tijdens het rijden) en de zon niet schijnt.
We hebben geen omvormer, koffie zetten was water koken op gas en dan een handpompje (minipresso) met Nespresso capsules. Verder hebben we nergens 230v voor nodig.
En natuurlijk heel veel afbakbroodjes omdat je ver weg van vers brood bent

Hoe zelfvoorzienender wil je zijn?
Heb je dan ook een koelkast op 12v 24/7 aan staan? Das inderdaad best lang op een accu. In onze caravan nu staat ook een 95 ah AGM, die houd t ook best lang vol. Alles 12 volt dan hou je het wel lang vol ja.pirke schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 14:39:
[...]
Afgelopen zomer hebben we 6 weken vrij in de natuur gestaan, slechts 2 nachtjes op een camping doorgebracht. We hebben geen zonnepanelen, maar de accu hield het ruimschoots vol. 's Avonds gewoon lampen aan, afzuigkap aan tijdens het koken, TV voor de kinderen op regendagen of als we uit wilde slapen, telefoons werden uit de accu opgeladen, etc. Ik dacht ook zonnepanelen nodig te hebben, maar 2x 95Ah accu (gewoon ouderwetse accu, geen li-ion) was genoeg voor de hele vakantie. We hebben regelmatig een stukje gereden; elke 2 a 3 dagen wel 1 a 2 uurtjes, daardoor bleef de accu ook goed op peil natuurlijk.
We hebben geen omvormer, koffie zetten was water koken op gas en dan een handpompje (minipresso) met Nespresso capsules. Verder hebben we nergens 230v voor nodig.
En natuurlijk heel veel afbakbroodjes omdat je ver weg van vers brood bent
Hoe zelfvoorzienender wil je zijn?
Een slimme off-grid kampeerder zet zijn koelkast op gas.... want gebruikt toch zo'n 150 watt. Daar teert je accu wel op in.TgR_KILLER schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:21:
[...]
Heb je dan ook een koelkast op 12v 24/7 aan staan? Das inderdaad best lang op een accu. In onze caravan nu staat ook een 95 ah AGM, die houd t ook best lang vol. Alles 12 volt dan hou je het wel lang vol ja.