[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 156 ... 279 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
zuma schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:30:
[...]

Een slimme off-grid kampeerder zet zijn koelkast op gas.... want gebruikt toch zo'n 150 watt. Daar teert je accu wel op in.
Een compressor model koelkast heeft wel een stuk lager verbruik. Maar die kun je dan weer niet op gas draaien... Keuzes :)

vw id.7 tourer pro s | evcc | holtkamper aero | fiscalist & prutser

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:21
@TgR_KILLER Koelkast is op gas.

Volgens de specs gebruikt hij 170 watt op 12v en 250 watt op 230v. Op 230v gebruikt hij 4,4kWh per 24h... Dat komt neer op 19 uur vol vermogen per 24 uur.

Gasverbruik is 580 gram/24h.

Er staat niet bij in welke stand dit allemaal is, maar ik vermoed dat dit max verbruik is op standje 5. Meestal staat hij bij ons in stand 1 of 2, dat is normaliter voldoende om alles goed koud te houden (incl vorst in het vriesvak). Hartje zomer zal standje 3 wellicht beter zijn.

Maar goed, een absorptie koelkast is een energie slurper (helemaal zo'n grote als wij hebben van 153 liter), die wil je niet op een accu draaien. 170 watt op 12 volt is 14 ampère. Zelfs onze 190Ah accu is dan in 13 uur helemaal leeg. Tijdens het rijden gaat dit vd dynamo af, die levert 70 of 90 ampère ofzo.

Een compressorkoelkast verbruikt significant minder: een vergelijkbare compressorkoelkast verbruikt 5 ampère op 12v ipv 14 ampère. Bij eenzelfde gebruiksduur (19/24h) is dat grofweg 95 Ah uit je 12v accu elke 24 uur. Als je vrij wilt staan ontkom je niet aan een flinke zonnepanelen setup. Als je alleen de Middellandse Zee aandoet in de zomer gaat dat prima. Als je voornamelijk campings met stroom aandoet gaat dat ook prima. Maar vrij staan bij weinig zon wordt dan een uitdaging... Vandaar dat absorptie koelkasten nog steeds de default keuze zijn.

Je kan natuurlijk ook kiezen voor een klein koelbox formaat compressorkoelkastje, kleine buscampers zie je daar wel eens mee. Die gebruiken natuurlijk weer minder omdat ze zoveel kleiner zijn. We hebben nog een oude Dometic CDF18 voor onderweg naar het zuiden voordat we een camper hadden, maar dat is natuurlijk niet te vergelijken qua inhoud en functionaliteit.

En compressorkoelkasten maken herrie, sommigen (zoals vrouwlief hier) kunnen dan niet meer slapen...

[ Voor 4% gewijzigd door pirke op 10-02-2023 16:31 ]

• pirke
JanHenk schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 16:03:
[...]

Een compressor model koelkast heeft wel een stuk lager verbruik. Maar die kun je dan weer niet op gas draaien... Keuzes :)
Tenzij je het gas verbrandt om een ketel warm water aan de kook te krijgen, en de opgewekte stoom gebruikt om een zuiger heen en weer te duwen die een wiel ronddraait wat aan een dynamo gekoppeld zit O-)

Regelmatig wat water bijvullen en klaar!

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-01 22:55
zuma schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:30:
[...]

Een slimme off-grid kampeerder zet zijn koelkast op gas.... want gebruikt toch zo'n 150 watt. Daar teert je accu wel op in.
Nou nee, juist niet, in de caravan heb ik de koelkast ook gewoon op 12 volt staan tijdens het rijden, ding heeft nog nooit aan gas gestaan. Niks geen issue. Koelkast die ik op t oog heb voor de camper doet 42 W, met zonnepanelen en om de dag ofzo rijden blijven de accu's best opgeladen.

Ik wil juist zo min mogelijk gas gebruiken buiten het koken zodat die zo lang mogelijk mee gaat, Heb een lichtgewicht gasfles bij en niet zon grote stalen joekel die ik ergens wil opladen xD. Sowieso, de compressor koelkasten die ik op t oog heb kunnen niet eens op gas, Absorptiekoelkasten zijn een stuk groter, en die past niet in de buscamper zoals ik hem op t oog heb.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

• pirke
@TgR_KILLER Absorptiekoelkasten en compressorkoelkasten heb je in ongeveer alle maten.

Bij zelfbouw zou ik de compressor variant pakken, scheelt gasleidingen trekken en ventilatieopeningen naar buiten maken. En dan zo veel mogelijk wattpiek op je dak en goed op je accuniveau letten als je naar het noorden gaat of ook in de herfst/winter op pad gaat. Al kun je je eten dan ook gewoon buiten leggen natuurlijk :)

Bij kant en klaar fabrieksbouw geef ik de voorkeur aan absorptie vanwege de vrijheid en zorgeloosheid. Mn vrouw vanwege het gebrek aan geluid 's nachts. Meestal heb je bij fabrieksbouw ruimte voor 2x 11kg gas, ruim meer dan voldoende en overal zijn wel vulplekken te vinden als je een paar maanden op pad gaat (zonder continu aan de stroom te hangen) of vaak de verwarming aan wil hebben; dat is een veelvoud van het gebruik vd koelkast...

Of gewoon een lompe dieselgenerator meenemen, kun je ook je accus weer opladen. De restwarmte is meteen nuttige verwarming... Of de buren op de camping dat waarderen is weer een ander verhaal ;)

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12-01 18:33
Wat het 'beste' is, hangt af van verschillende persoonlijke keuzes.

Met een absorbtie koelkast heb je keuze uit 3 voedingen: 230V-12V en Gas. En kun je overschakelen afhankelijk van welke energievorm er (het meest) beschikbaar is of het voordeligste is. Maar wil je eigenlijk gas niet voor de koelkast gebruiken en toch off-grid, dan heb je met een absorbtie koelkast waarschijnlijk niet de beste keus. Het elektriciteitsverbruik is immers relatief hoog. En dat betekent dat je voor meerdere dagen off-grid relatief veel zonnepanelen en/of grote accu's mee moet slepen.
Of toch gewoon een extra gasfles.

Met een compressor koelkast heb je een zuiniger apparaat wat ook bij hoge zomerse temperaturen normaal geen moeite heeft om goed te koelen. En dat bij een stroomgebruik wat nog niet half zo hoog is als dat van de absorbtie koelkast. Je kan bij hetzelfde formaat accu dus 2-3 keer zo lang off-grid staan voordat de accu weer gevuld moet worden. En voor non-stop off-grid heb je ook minder zonnepanelen nodig. Maar is het de hele week bewolkt en raakt je accu leeg, dan heb je pech en kan je niet even overschakelen. Of je moet even je camper starten, want een beetje dynamo geeft weer 70-100A op 12 volt en daarmee is na een uurtje de motor laten draaien je accu weer behoorlijk gevuld.

Zeker met een camper, denk ik dat je wat betert de energie meestal gunstiger uit bent met een compressor koelkast. De meeste camperaars zullen het 'aggregaat' (de motor van de camper) elke 3-6 dagen wel weer starten om verder te reizen. Met een caravan is dat anders. Caravanners staan gemiddeld langer op één plek. En bovendien laadt de caravan accu vaak ook minder snel tijdens het rijden ten opzichte van een camper.

Niet te vergeten nadeel van een absorbtie koelkast (in de zomer): hij produceert aanmerkelijk meer warmte dan een compressor koelkast.
Niet te vergeten nadeel van een compressor koelkast: hij maakt geluid.

Hoe dan ook: iedereen zal zijn eigen afwegingen hebben. In mijn Eriba Puck heb ik geen ruimte voor een behoorlijk zonnepaneel of flinke accu en zit ik ook met gewichtsbeperkingen. Maximaal toelaatbaar gewicht voor het rijdende huisje is 470kg. Dus hou ik de absorbtie koelkast. Want de gasfles kan gewoon mee in de auto. Op één 5kg flesje kan ik 4 weken vooruit als ik de koelkast er op laat draaien.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• TgR_KILLER
Ivow85 schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 21:39:
Wat het 'beste' is, hangt af van verschillende persoonlijke keuzes.

Met een compressor koelkast heb je een zuiniger apparaat wat ook bij hoge zomerse temperaturen normaal geen moeite heeft om goed te koelen. En dat bij een stroomgebruik wat nog niet half zo hoog is als dat van de absorbtie koelkast. Je kan bij hetzelfde formaat accu dus 2-3 keer zo lang off-grid staan voordat de accu weer gevuld moet worden. En voor non-stop off-grid heb je ook minder zonnepanelen nodig. Maar is het de hele week bewolkt en raakt je accu leeg, dan heb je pech en kan je niet even overschakelen. Of je moet even je camper starten, want een beetje dynamo geeft weer 70-100A op 12 volt en daarmee is na een uurtje de motor laten draaien je accu weer behoorlijk gevuld.

Zeker met een camper, denk ik dat je wat betert de energie meestal gunstiger uit bent met een compressor koelkast. De meeste camperaars zullen het 'aggregaat' (de motor van de camper) elke 3-6 dagen wel weer starten om verder te reizen. Met een caravan is dat anders. Caravanners staan gemiddeld langer op één plek. En bovendien laadt de caravan accu vaak ook minder snel tijdens het rijden ten opzichte van een camper.

Niet te vergeten nadeel van een absorbtie koelkast (in de zomer): hij produceert aanmerkelijk meer warmte dan een compressor koelkast.
Niet te vergeten nadeel van een compressor koelkast: hij maakt geluid.
In de caravan hebben wij (natuurlijk) ook gewoon een absorptie koelkast, en idd bij echt warme zomers heeft die wel wat moeite om te koelen, op 12volt werkt die sowieso niet optimaal is mijn ervaring.

Wij gaan juist naar een camper overstappen omdat we veel (meer) willen trekken. Als je elke 2 nachten verkast draait de motor toch wel en wordt de accu weer opgeladen. Dus ook al is het bewolkt en doen de zonnepanelen niks dan blijft de accu toch redelijk vol.
En voor de camper zijn we aan t kijken naar 70/90 liter compressor koelkasten, we zijn maar met zijn 2en, we hoeven geen 150 liter koelkast te hebben.

Geluid hebben we toch niet veel last van, eerder met ons tentje hebben we ook een Mobicool compressor koelkastje gehad, die dingen maken nou ook weer niet zoveel oorverdovend herrie :p. In de zomer slapen we thuis ook vaak met de plafondventilator aan, is ook niet stil.

[ Voor 6% gewijzigd door TgR_KILLER op 11-02-2023 14:39 ]

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:08

Bommes

Capo del formaggio

Gisteren met mijn broer en zijn vrouw een overleg over onze gezamenlijke zomer vakantie gehad.
Onze vader had hun aangeboden dat ze zijn camper mochten lenen, daar hebben ze na even nadenken ja op gezegd.
Hun met de camper wij met de caravan, hoe dat in de praktijk ter plaatse gaat zijn weet ik nog niet.
Onze auto is niet groot genoeg voor 4 volwassenen en 2 peuters.
Achterop de camper kan een scooter mee (pa heeft een bromscooter en ik een motorscooter, broer heeft motorrijbewijs).
Dan zou 1 of 2 volwassenen met de scooter zich kunnen verplaatsen en de rest in onze auto.

Evengoed, ons plan voor nuDe eerste week gaan we de camping wel bespreken, zodat we enigszins bij elkaar in de buurt kunnen staan als er nog ruimte is.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• pirke
@Bommes Hoeveel zitplaatsen heeft hun camper? Ik neem aan meer dan 2?

Of bedoel je dat ze de camper op de camping laten staan en dan met zn allen in jullie auto voor de uitstapjes? Kunnen ze dan niet beter een caravan huren?

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:49

franssie

Save the albatross

Nog even over de koelkast discussie. Mijn Ford Nugget heeft af fabriek een vrij forse koelboxkast, compressor. We kunnen ongeveer drie nachten zonder stroom of zonnepaneel staan. Naast de koelkast verbruikt er ook bijna niets wat, ok telefoon laders en heel soms de led verlichting.
ook bij 35c blijft de compressorkoelkast feilloos werken.
Maar ieder zijn of haar voorkeuren natuurlijk.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

pirke schreef op maandag 13 februari 2023 @ 12:43:
@Bommes Hoeveel zitplaatsen heeft hun camper? Ik neem aan meer dan 2?

Of bedoel je dat ze de camper op de camping laten staan en dan met zn allen in jullie auto voor de uitstapjes? Kunnen ze dan niet beter een caravan huren?
Ik denk 3 met gordel, misschien 4, zeker niet meer.
Hun idee is inderdaad om de camper te laten staan op de camping en met onze auto op uitstapjes te gaan.
Dat we daar niet met zijn alle in kunnen hadden ze nog niet over na gedacht.
In Italië naar bijvoorbeeld Milaan kunnen we wel met de trein (station op 7 minuten lopen van de camping).
Maar naar een dorp om de hoek, of pretpark of wat dan ook?/
Tja dan wordt het dus toch die camper pakken of de personen verdelen over de scooter en onze auto.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• pirke
Bommes schreef op maandag 13 februari 2023 @ 13:34:
[...]

Ik denk 3 met gordel, misschien 4, zeker niet meer.
Hun idee is inderdaad om de camper te laten staan op de camping en met onze auto op uitstapjes te gaan.
Dat we daar niet met zijn alle in kunnen hadden ze nog niet over na gedacht.
In Italië naar bijvoorbeeld Milaan kunnen we wel met de trein (station op 7 minuten lopen van de camping).
Maar naar een dorp om de hoek, of pretpark of wat dan ook?/
Tja dan wordt het dus toch die camper pakken of de personen verdelen over de scooter en onze auto.
Op zo'n manier een camper gebruiken is niet echt handig... dan kun je echt beter een caravan hebben.

De "bejaarden campers" :+ zijn vooral geschikt voor 2, voor een gezin met kinderen zijn die ook niet ideaal. Minder fysieke binnenruimte, minder laadvermogen qua gewicht. Niet genoeg gordels...

Het klinkt als een leuk aanbod van je vader, lief bedoeld maar niet echt praktisch.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@pirke eensch, maar goed het is hun keuze.
Wij hebben in ieder geval al besloten om onze auto niet zomaar aan hun uit te lenen om een dag op pad te gaan daar. Dan pakken ze de camper maar.

• Togi
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:40
Bommes schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:23:
@pirke eensch, maar goed het is hun keuze.
Wij hebben in ieder geval al besloten om onze auto niet zomaar aan hun uit te lenen om een dag op pad te gaan daar. Dan pakken ze de camper maar.
Tip: bespreek dit van te voren ook met ze zodat iedereen weet wat er verwacht wordt en waar men aan toe is.
Dat je lokaal evt een keer beslist om alsnog een keer je auto mee te geven voor bijv boodschappen is voor hun dan een win.
Er zijn genoeg relaties gestrand om dit soort dingen ;)

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Togi schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:34:
[...]

Ook broer <> broer relaties :>

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:43
(jarig!)
@pirke wanneer gaan jullie dit jaar naar Schotland?
Wij hebben net gereserveerd, wij zitten er van 24 juli tot 8 augustus, in een huurcamper :D

• pirke
Raymond schreef op maandag 13 februari 2023 @ 21:56:
@pirke wanneer gaan jullie dit jaar naar Schotland?
Wij hebben net gereserveerd, wij zitten er van 24 juli tot 8 augustus, in een huurcamper :D
We twijfelen nog, ander alternatief is zonnig Italië :)

Afgelopen zomer hebben we ook al niet superveel zon meegekregen in het noorden. Vandaar dat we Italië, Zuid-Frankrijk, misschien wat Alpen etc overwegen. Maar eerst maar eens kijken wat we volgende week in de carnavalsvakantie gaan doen, daarna wat de meivakantie brengt, en daarna een keer kijken wat we in de zomer gaan doen. Wellicht krijgen we in de meivakantie genoeg warmte mee :)

• franssie

franssie

Save the albatross

@Bommes Vis, Vrienden en famillie blijven maar vier dagen vers.
Tenzij je hele goede afspraken maakt is het behelpen en loop je toch aan tegen : "maar ik dacht, Ik had verwacht, jij kan toch wel even, oh bedoelde je dat zo" gedoe. Iedereen eigen vervoer, en de vrijheid om uit te kunnen breken houdt de boel eerder bij elkaar dan de afwezigheid daarvan.
Famillie is belangrijk in mijn beleving, dus dat betekent ook dat je er voorzichtig mee om moet gaan.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Togi
aReaRe schreef op maandag 13 februari 2023 @ 20:04:
[...]

Ook broer <> broer relaties :>
Uit eigen ervaring kan ik spreken van ja
Al ligt de basis niet bij de broer <=> broer relatie maar schoonzus <=> schoonzus relatie
;)

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01:21
Togi schreef op maandag 13 februari 2023 @ 14:34:
[...]

Tip: bespreek dit van te voren ook met ze zodat iedereen weet wat er verwacht wordt en waar men aan toe is.
Dat je lokaal evt een keer beslist om alsnog een keer je auto mee te geven voor bijv boodschappen is voor hun dan een win.
Uiteraard goed om op 1 lijn te zitten, maar het wordt hier wel heel dramatisch gebracht...

Ik denk dat het belangrijkst is, om af te spreken dat jullie weliswaar samen op vakantie zijn, maar dat niemand een verplichting naar de ander heeft.

Ik kan met mijn ouders, broer en zus prima een week (of langer) weggaan. Maar de afspraak is altijd, dat iedereen zelf bepaalt wat hij wil doen. Heeft iemand een goed voorstel en vindt de rest het ook leuk, dan gaan we met z'n allen. Wil iemand in z'n/haar eentje wat doen, ook prima. In de praktijk doen we dan vrijwel alles samen, maar als iemand wat anders of gewoon ff niks wil doen, valt daar geen verkeerd woord over.
Oh, en de kinderen worden ook gecorrigeerd door en luisteren naar de andere volwassenen, dat is ook wel een regel die het bij ons gezellig houdt.

Zo ben ik een paar jaar geleden 3 weken met mijn zus en haar dochters op vakantie geweest. Van tevoren had ik verwacht dat we veel minder samen zouden doen, maar uiteindelijk hebben we maar 1 of 2 dagen niets samen gedaan :)
Daar waren we ook in de samenstelling camper / auto+caravan en 1 dag dat wij op de camping F1 wilden kijken is mijn zus met haar dochters met onze auto gaan winkelen.

iRacing Profiel

• Togi
Zo dramatisch bedoelde ik het ook niet hoor😉.
Ik ga ook al jaren met vrienden en hun kinderen op wintersport en zomervakantie en dat gaat altijd goed. Mede omdat de verwachtingen gelijk zijn.
Maar andere vrienden zijn bijv afgehaakt bij de wintersport omdat onze wensen te veel verschilde.
Daar is geen kwaad woord over gevallen en de vriendschap is nog perfect (alleen gaan ze niet meer met ons mee).
Met mijn broer ging het mis en die spreek ik nu al een jaar of 8 niet meer. Dus ik moet toegeven dan ik zelf ook meer positieve ervaringen heb dan negatieve 😉.

volgens mij stond hier recent nog iets van iemand waarvan zijn kinderen het wel heel handig vonden om de kleinkinderen’s morgens te dumpen zodat ze zelf konden uitslapen. Weet niet meer of dat gezellig was afgelopen

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Laatste postje van mij over de vrienden en/of familie gezamenlijke vakanties:
Gisterenavond nog even gebeld met mijn broer en schoonzus, en onze overdenkingen uitgesproken.
We gaan absoluut geen onveilige situaties creëren waarbij er mensen in onze kofferbak zitten zodat we met zijn allen ergens heen kunnen.
Mijn broertje is nogal van de binnenbocht in dit soort situaties, zo van: Ja maar dat ging vroeger toch ook zo toen wij klein waren, gordels?? die hadden wij toen toch ook niet om.

Ze realiseren zich dat een camper niet zo praktisch is in deze situatie maar willen het toch proberen.
Gaat goed komen, we spreken het gewoon uit als er irritaties ontstaan, doen ons ding.
Met het boeken ga ik wel ook even aangeven dat we juist niet naast elkaar willen staan.. :P
Kunnen we in ieder geval nog enigszins ons eigen ding doen en de kinderen op bepaalde momenten uit elkaar houden.

Zin in.. route uitzetten daar heen, tussen stop camping/camperplaats zoeken in Duitsland.
Camping boeken, zooi in orde maken, kort om voorpret !!

Oh en mijn vrouw kwam ineens van de week met het idee om een caravan er bij te kopen.. :?
Voor de verhuur, 1 week verhuren en de stallingskosten zijn er uit was haar idee.
Ze was best serieus hiermee 8)7

• pirke
@Bommes moet je wel stalling kunnen vinden... Schijnt niet makkelijk te zijn tegenwoordig.

• JanHenk
  • Niet online
Bommes schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 08:37:
Oh en mijn vrouw kwam ineens van de week met het idee om een caravan er bij te kopen.. :?
Voor de verhuur, 1 week verhuren en de stallingskosten zijn er uit was haar idee.
Daar is momenteel naar mijn idee best wel markt voor. Kamperen is populair, niet in de minste plaats vanwege de kosten van andere manieren van recreatie...

Er zijn (in mijn omgeving in ieder geval) best veel gezinnen of stellen die het momenteel serieus zouden willen ervaren. Dat is je typische doelgroep van verhuur van caravans of vouwwagens.

Het is wel zo dat je vaak maar een maand of anderhalf de inkomsten hebt. De rest van het jaar heb je wel de lasten.. En dat is ook wel wat meer dan de stallingskosten.. En mensen kunnen nogal kieskeurig zijn in wat ze huren; je hebt caravans ook in heel veel formaten, gewichten, indelingen. Wie ga je dan bedienen met je ene caravan? Lijkt me ook best lastig.

Je kunt ook nog een seizoensplaats huren en daar de caravan alvast opzetten en in die hoedanigheid verhuren.

Al met al lijkt het mij persoonlijk veel werk voor weinig.

• JanHenk
  • Niet online
pirke schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:00:
@Bommes moet je wel stalling kunnen vinden... Schijnt niet makkelijk te zijn tegenwoordig.
Klopt...

De handelaren hebben de terreinen leeg.. En de stallingen puilen uit.

Ik heb de vouwwagen overdekt staan bij een (gestopte) boer in de voormalige stal. Kost me zelfs niets. Wat vrienden maken met boeren in de buurt dus ;)

• pirke
Denk ook aan uitleg geven bij het ophalen, schoonmaken bij terugkomst, reparaties uitvoeren, telefonisch bereikbaar zijn bij problemen, etc.

Mensen zijn ook meestal minder zuinig op gehuurde goederen, en caravans en campers zijn breekbare dingen. Ik heb nog geen enkele vakantie gehad waarbij ik de gereedschapskist niet nodig had, al is het maar om losgetrilde schroefjes weer aan te draaien :)

Je hebt ook verhuurplatforms die een deel van het werk voor je uit handen nemen tegen een flink percentage vd inkomsten. Dan ben je nog wel financieel verantwoordelijk voor het kampeermiddel maar hoef je operationeel niet zoveel meer te doen. Of dat een goede return on investment is, tja, daarvoor moet je even alle getallen goed op een rijtje zetten. Alle kosten van onderhoud, verzekering, afschrijving, uurloon voor jezelf voor het werk wat je erin stopt, etc. En dat afzetten tegen de opbrengst en de alternatieven waar je je geld in kan beleggen.

Als je een eigen terrein hebt waar je kan stallen en waar je zelf al het werk kan doen, dan kan het best lucratief zijn. Dan ben je gewoon het zoveelste kampeerverhuurbedrijf begonnen. Als je alles gaat uitbesteden zijn er denk ik betere manieren om je geld te beleggen.

Dat is vooral de vraag: wil je meer werk en daarvoor betaald worden of zoek je een beleggingsvorm?

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 12-01 18:33
De doelgroep voor verhuur lijkt me vooral de mensen die kamperen wel eens willen proberen, of als afwisseling op de vliegreizen eens in de X jaar een reis willen maken met luxe caravan of camper.

Zowel de beginners als de 'af en toe' kampeerders beschikken vaak niet over een stevige geschikte auto om een caravan te trekken. En dat zal komende jaren alleen maar minder mogen. Veel hybrides en EV's hebben op kenteken weinig of geen trekgewicht.
De caravan valt voor een groot deel daarmee af.

En het aanbod is enorm. Zowel bij particuliere verhuurders als zakelijk. Veel meer dan een week meivakantie en 4 weken in de zomer zul je niet snel verhuren, als je geen 'unique selling points' hebt en daarvoor de nodige reclame weet te maken.
Daarvoor moet je dan de caravan 3-5 keer volledig schoonmaken, halen/brengen naar de stalling, een onderhoudsbeurt, afschrijving, kleine reparaties, inventaris compleet houden...

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
JanHenk schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:04:
[...]

Klopt...

De handelaren hebben de terreinen leeg.. En de stallingen puilen uit.

Ik heb de vouwwagen overdekt staan bij een (gestopte) boer in de voormalige stal. Kost me zelfs niets. Wat vrienden maken met boeren in de buurt dus ;)
Vorig jaar ook opzoek gegaan naar stalling, redelijke stroeve start maar uiteindelijk er 1 gevonden via platform https://1stalling.nl/. Ben zelf woonachtig in de regio ZO-Brabant en er was vorig jaar september/oktober nog genoeg plek :) incl onbeperkt halen/brengen tussen 08:00 & 20:00.

• pirke
Ik vind het zelf wel prettig om hem gewoon op de oprit te hebben staan... Hij heeft weliswaar wat extra schoonmaak nodig ivm groene aanslag op het dak, maar staat wel altijd klaar voor gebruik.

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

kiefty14 schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 10:17:
[...]

Vorig jaar ook opzoek gegaan naar stalling, redelijke stroeve start maar uiteindelijk er 1 gevonden via platform https://1stalling.nl/. Ben zelf woonachtig in de regio ZO-Brabant en er was vorig jaar september/oktober nog genoeg plek :) incl onbeperkt halen/brengen tussen 08:00 & 20:00.
Hier regio Eindhoven in ons eigen dorp was nog ruimte bij de buitenstalling.
Tijdens de winter een hoes er overheen zodat het ding netjes blijft, en onbeperkt halen en brengen tijden openingstijden van het bedrijf op het zelfde terrein.
Bij feestdagen of vakantie sluiting of iets dergelijks krijgen we netjes een mail van te voren over aangepaste openingstijden.

Wat betreft het verhuren, ik denk dat als we zo iets zouden doen het een klassieke caravan zal worden , zoals we zelf ook hebben.
Onze vorige caravan was met luifel en of voortent best wel geschikt voor een gezin met 1 kind, max gewicht van het ding 750kg dus ideaal achter een hybride of elektrische auto.
Maar goed ik heb ook niet zo een zin om dat ding steeds te moeten poetsen, halen brengen uit de stalling, spulletjes repareren, enz.
als mijn vrouw dat wil regeld ze het zelf maar ;)

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:19
Caravan staat bij mij 800m verderop n de stalling. Mag hem, zelfstandig halen en brengen zoveel ik wil. Kost me nog geen 300 euro.

• pirke
Zo, de lege gasfles is weer gevuld. De andere zat nog voor 95% vol. Kunnen we er weer een tijdje tegen :)

36 euro voor 11kg vulling.

[ Voor 12% gewijzigd door pirke op 15-02-2023 14:41 ]

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

pirke schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 09:00:
Er staan aardig wat kassen leeg omdat de boeren gestopt zijn met telen van groente vanwege de gasprijzen.
Hier in Flevoland ken ik een paar adressen die nog plek hebben voor caravans tot 4,5m opbouwlengte (overdekt gestald).

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• franssie

franssie

Save the albatross

pirke schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 14:40:
Zo, de lege gasfles is weer gevuld. De andere zat nog voor 95% vol. Kunnen we er weer een tijdje tegen :)

36 euro voor 11kg vulling.
36/11 kg is nog wel redelijk, benegas vraagt 60 voor hun 10 kg light flessen. Moet dus nog eens op zoek naar een ander systeem. Welk gebruik jij?

• pirke
franssie schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 17:58:
[...]

36/11 kg is nog wel redelijk, benegas vraagt 60 voor hun 10 kg light flessen. Moet dus nog eens op zoek naar een ander systeem. Welk gebruik jij?
Gewoon zo'n ouderwetse grijze stalen fles. Vorig jaar gekocht in Duitsland bij de Hornbach. De vulling is daar ook goedkoper.

Geen ruilsysteem dus, maar gewoon een eigendomsfles.

Lege fles:

https://www.hornbach.de/s...9310/8781895/artikel.html

Vulling:

https://www.hornbach.de/s...sche/3629310/artikel.html

De prijzen bij de Hornbach in Duitsland zijn hoger dan een jaar geleden, maar nog steeds flink goedkoper dan wat ik bij de lokale gaswinkel betaal. Die vraagt bijna 100 euro voor exact dezelfde lege fles...

Met elk jaar twee vullingen (twee flessen) is dit een stuk goedkoper dan ruilflessen of een ander systeem. En als je nog geen fles hebt heb je meteen een reden om even de Moezel aan te doen. En als je toch daar bent kun je net zo goed wat dozen Riesling Auslese meenemen O-)

[ Voor 13% gewijzigd door pirke op 15-02-2023 18:42 ]

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:46

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
zuma schreef op maandag 6 februari 2023 @ 14:47:
Een ontzettend slecht idee. Dat gaat elektragebruik op een camping heel duur maken.... Men kan moeilijk drie tarieven hanteren op een camping (geen, alleen voor licht en pompjes, voor alles). Want ik brom je het merendeel zal dan niet eens melden dat ze het voor alles gebruiken. Ik had vroeger ook een wintercaravan. Ik keek gewoon naar de aansluitwaarde op de camping en besloot dan wel of niet elektrisch te verwarmen met een of twee 2000 watt patronen in de vloeistofleiding. Dus hoppetee als het kon zo ff continue 4000 watt trekken voor de verwarming. Geen elektra dan lekker op gas stoken uiteraard.
Op zich zie ik dan wel zitten die tarieven:
• basistarief voor de normale kampeerder
• plustarief voor de gasten die hun hele voortent verwarmen met elektrische kachels en de hele plek behangen met actionverlichting
• luxetarief voor mensen die ook nog magnetron/kookplaat/tweede koelkast en elektrische auto eraan willen hangen

En mensen met een airco gewoon weg sturen, die hebben het niet begrepen. :+
zuma schreef op woensdag 8 februari 2023 @ 16:19:
Een kleinschalig kampeerterrein moet zich zelf dan uit de markt prijzen voor verbruik van elektra of het aanbod moet gewoon beperkt blijven en dan blijf je maar weg met je energieslurper. :+
Dat zie ik op termijn wel gebeuren hoor, beperkingen aan wat men toestaat. Als je ziet waar het voor een zekere doelgroep naar toe evolueert dan is dat voor campings gericht op de minder luxe kampeerder niet meer te doen om alles aan te bieden. In principe heb je dat nu ook eigenlijk al, zet je te veel aan dan mag je aan de beheerder gaan vragen of hij wéér de stop om wil zetten. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
TgR_KILLER schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 21:13:
Wij kamperen pas sinds 2018 :p en op alle campings gewoon WiFi gehad. Pas sinds juni 2021 weer een eigen (prive) data bundel haha. Nooit iets van een versterker of antenne gehad. En de meeste campings staan ook niet toe dat je meer apparaten / versterkers aan sluit dus daarvoor hoef ik het ook niet te doen.
Dat zal ook te maken hebben met het type camping wat je uit zoekt, er zijn er nog heel veel waar je gewoon geen wifi op het veld hebt. Toegegeven, ook dat wordt wel minder.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• franssie

franssie

Save the albatross

Gonadan schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 18:49:
[...]

Dat zal ook te maken hebben met het type camping wat je uit zoekt, er zijn er nog heel veel waar je gewoon geen wifi op het veld hebt. Toegegeven, ook dat wordt wel minder.
Binnen de EU(+) met al die data roaming, is als je bereik hebt WiFi ook niet echt meer nodig. Via thetering kan je gewoon al je mobiele apparaten op één abbo zetten, bij twee volwassenen met een goed abonnement en een maandeinde dat halverwege de vakantie valt kan je nogal wat doen.

Maar ik gebruik data.wifi voornamelijk voor weer en planning, beetje nieuws. ik ben op vakantie.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ja dat dus. :D
Maar ik gebruik data.wifi voornamelijk voor weer en planning, beetje nieuws. ik ben op vakantie.
Idem. Het is juist lekker als je een drempel hebt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:50
Gonadan schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 18:48:
[...]

Dat zie ik op termijn wel gebeuren hoor, beperkingen aan wat men toestaat. Als je ziet waar het voor een zekere doelgroep naar toe evolueert dan is dat voor campings gericht op de minder luxe kampeerder niet meer te doen om alles aan te bieden. In principe heb je dat nu ook eigenlijk al, zet je te veel aan dan mag je aan de beheerder gaan vragen of hij wéér de stop om wil zetten. ;)
Ik denk ook dat het die kant op gaat. Afgelopen jaar tijdens het fietsen al campings tegengekomen waar je niet meer met een tandem-asser caravan of camper op mocht (wellicht ook wel omdat die je grasmat mollen bij scherpe bochten) en waar stroom alleen bedoelt was voor de koelkast en wat verlichting/opladen fiets.

Zou het ook geen probleem vinden overigens..

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• franssie

franssie

Save the albatross

@Himalaya Tandem-assers en grote campers (ik heb een minibuscamper L1H1 en dat mag vaak wel op de kleinere campings) worden al heel veel geweigerd in West Frankrijk en grote delen van Duitsland.
Tandem-assers zijn toch vaak wel Travellers uit het UK (heb ze gezien, reden om te vertrekken) en die grote campers zitten meestal toch alleen maar binnen TV te kijken (ik vraag me dan af hoe slecht je het thuis moet hebben om in een plastic hok op wielen van 9 meter tv te gaan zitten kijken zonder rioloering) :+

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
franssie schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 20:21:
en die grote campers zitten meestal toch alleen maar binnen TV te kijken (ik vraag me dan af hoe slecht je het thuis moet hebben om in een plastic hok op wielen van 9 meter tv te gaan zitten kijken zonder rioloering) :+
Ik pak er even de popcorn bij _O-

• pirke
franssie schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 20:21: (ik vraag me dan af hoe slecht je het thuis moet hebben om in een plastic hok op wielen van 9 meter tv te gaan zitten kijken zonder rioloering) :+
Ik hap wel 8)

Dat vraag ik me ook af van een tentje, <knip> Ongepast. maar ga je dat echt vrijwillig doen als je thuis een echt dak boven je hoofd hebt, en riool?

[ Voor 6% gewijzigd door Ardana op 16-02-2023 22:44 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

.

[ Voor 100% gewijzigd door franssie op 15-02-2023 23:34 ]

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
[...]

• plustarief voor de gasten die hun hele voortent verwarmen met elektrische kachels en de hele plek behangen met actionverlichting
• luxetarief voor mensen die ook nog magnetron/kookplaat/tweede koelkast en elektrische auto eraan willen hangen

En mensen met een airco gewoon weg sturen, die hebben het niet begrepen. :+

[...]

Ik heb laatst een scan gedaan onder natuurkampeerterreinen met een stroomaansluiting. Wil niet zeggen dat deze terreinen hun gehele terrein dan van stroom voorzien hè... Vaak hebben dergelijke terreinen maar op beperkte plekken stroomaansluiting (speciaal voor caravan en campers).

Zo'n 25% zit op 4A, lekker minimaal. De hoofdmoot, zo'n ruime 50%, zit op 6A. Hoppetee daar gaan de waterkokers en elektrische verwarmingen mee aan. En het restant zit hoger 8A tot 16A .

• TgR_KILLER
Zo ons eerste weekendje is geboekt, met Pasen weer naar dezelfde camping als vorig jaar Pasen. Wat kleinschaligere camping enkel dit jaar wel de stroom aan de meter (helaas). Maar goed krijgen 4kw per dag, en dan zien we wel verder, in ieder geval niet ons electro kacheltje gebruiken haha. Wel zit WiFi er nu bij in terwijl je dat vorig jaar nog los aan moet schaffen, al met al valt 80 euro voor 3 nachten met Pasen mij nog wel mee.

Plannen voor de camper worden stiekem ook wel steeds concreter, ben benieuwd hoe lang de Hobby er nog gaat zijn dit jaar...

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Weet je wat ze zouden moeten uitvinden? Een apparaat waarmee je kan meten hoeveel stroom er verbruikt is. Dat zou echt een geweldige oplossing zijn. Niet alleen voor op campings, maar bijvoorbeeld ook voor woonhuizen. Zodat je betaalt wat je verbruikt, in plaats van een vast bedrag voor stroom :P

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:19
eamelink schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:39:
[...]

Weet je wat ze zouden moeten uitvinden? Een apparaat waarmee je kan meten hoeveel stroom er verbruikt is. Dat zou echt een geweldige oplossing zijn. Niet alleen voor op campings, maar bijvoorbeeld ook voor woonhuizen. Zodat je betaalt wat je verbruikt, in plaats van een vast bedrag voor stroom :P
Bestaaan gewoon. Netjes weg gewerkt, met display, zodat je ziet wat je werkelijk vebruikt.
P.s. Het gaat om het vermogen dat je verbruikt.

edit ; fo dit in lijntje naar je tent/caravan. https://meetmiddelen.eu/s...ksmeter-230v-2x-15m-h07rn

Spul bestaat al tig jaar

[ Voor 12% gewijzigd door maartend op 21-02-2023 17:39 ]

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

TgR_KILLER schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:24:
Zo ons eerste weekendje is geboekt, met Pasen weer naar dezelfde camping als vorig jaar Pasen. Wat kleinschaligere camping enkel dit jaar wel de stroom aan de meter (helaas). Maar goed krijgen 4kw per dag, en dan zien we wel verder, in ieder geval niet ons electro kacheltje gebruiken haha. Wel zit WiFi er nu bij in terwijl je dat vorig jaar nog los aan moet schaffen, al met al valt 80 euro voor 3 nachten met Pasen mij nog wel mee.

Plannen voor de camper worden stiekem ook wel steeds concreter, ben benieuwd hoe lang de Hobby er nog gaat zijn dit jaar...
Ik zou eerder een camper bestellen, levertijd kan tegenvallen :P Pas als je de sleutels hebt van je nieuwe hut op wielen zou ik de caravan pas verkopen :+

• Erapaz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-01 11:30
Bommes schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 08:37:
Laatste postje van mij over de vrienden en/of familie gezamenlijke vakanties:
Gisterenavond nog even gebeld met mijn broer en schoonzus, en onze overdenkingen uitgesproken.
We gaan absoluut geen onveilige situaties creëren waarbij er mensen in onze kofferbak zitten zodat we met zijn allen ergens heen kunnen.
Mijn broertje is nogal van de binnenbocht in dit soort situaties, zo van: Ja maar dat ging vroeger toch ook zo toen wij klein waren, gordels?? die hadden wij toen toch ook niet om.

Ze realiseren zich dat een camper niet zo praktisch is in deze situatie maar willen het toch proberen.
Gaat goed komen, we spreken het gewoon uit als er irritaties ontstaan, doen ons ding.
Met het boeken ga ik wel ook even aangeven dat we juist niet naast elkaar willen staan.. :P
Kunnen we in ieder geval nog enigszins ons eigen ding doen en de kinderen op bepaalde momenten uit elkaar houden.

Zin in.. route uitzetten daar heen, tussen stop camping/camperplaats zoeken in Duitsland.
Camping boeken, zooi in orde maken, kort om voorpret !!

Dan zou ik die 2de op een seizoensplek zetten en zo verhuren. Kun je er zelf ook in het weekend af en toe heen en in 2 weken hoogseizoen verhuren heb je de seizoensplek (1500 euro meestal) er uit. Kun je er ook nog een dak opzetten eventueel.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ja inderdaad, en dan elke camping weer verplichten vaste aansluitingen per plaats aan te leggen inclusief stroommeting. Maar dat kunnen/willen ze niet allemaal, en zo is de cirkel weer rond. Sommigen zullen nu eenmaal met een tarief werken.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

[...]

Dat was er vroeger voor de tweede wereldoorlog, de muntmeter. Moest je eerst een gulden ingooien en dan kreeg je stroom. O-)

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Of gas, maar dit was ver voor mijn tijd :P

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Voor stroom heb ik het nooit hoeven doen, maar wel kwartjes om naar huis te kunnen bellen. :P

Maar goed, dat was ook de tijd dat het niet vreemd was om geen warm water op een camping te hebben en dat je bij toerbeurt zelf de plee schoon moest maken. Dat helpt overigens wel met netjes houden. :+

[ Voor 52% gewijzigd door Gonadan op 21-02-2023 20:58 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Gonadan schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:57:
Voor stroom heb ik het nooit hoeven doen, maar wel kwartjes om naar huis te kunnen bellen. :P
In die groene telefooncellen van de PTT :p

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
aReaRe schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:58:
[...]

Ik herinner me ze grijs, maar ze zijn ook een periode groen geweest volgens mij ja. Is wel even terug onderhand. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Gonadan schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:00:
[...]

Ik herinner me ze grijs, maar ze zijn ook een periode groen geweest volgens mij ja. Is wel even terug onderhand. :P
Grijs was daarvoor toch :? :p

#bouwjaar december 1966

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
aReaRe schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:03:
[...]

Grijs was daarvoor toch :? :p

#bouwjaar december 1966
Welk bouwjaar ze hadden weet ik niet. :+ Maar ik ga er vanuit dat ze pas bij KPN groen werden. Bij PTT denk ik eerder aan rood, maar dat is vast vanwege de post. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:49
In de US zijn er nog genoeg campsites bij de Nationale Parken waar ze zelfs geen douches hebben.. alleen koud drinkwater (dan heb ik het nog over de grotere populaire campsites.). Mag je naar de rivier (Bv bij Mount Rainier, dat was letterlijk het advies van de parkwachter) of doorrijden naar het dal naar de volgende camping (zoals in Yosemite Valley) Even douchen is dan meteen een half uur rijden :-). Afgelopen jaar ook nog in Italië op een camping gestaan waar warm water alleen uit de zonneboiler kwam..na de eerste avond was duidelijk dat we eerst moesten douchen na het klimmen, dan pas aan het bier. Anders was al het warme water weer op...

[ Voor 4% gewijzigd door Hopjesvla79 op 21-02-2023 21:23 ]

Hi Ha Hopjesvla

• pirke
aReaRe schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 20:58:
[...]

Dat was toch alleen voor de rijken?

Maar muntgeld voor stroom bestaat nog steeds, in het Verenigd Koninkrijk, bij huurhuizen... Je ziet ze steeds minder tegenwoordig, maar anno 2023 zijn er daar nog steeds mensen die regelmatig kleingeld in een elektriciteitsmeter moeten gooien om de lamp aan te kunnen doen in huis.

• TgR_KILLER
aReaRe schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 17:52:
[...]

Ik zou eerder een camper bestellen, levertijd kan tegenvallen :P Pas als je de sleutels hebt van je nieuwe hut op wielen zou ik de caravan pas verkopen :+
Komt sowieso geen nieuwe, nieuwe camper ;) das onbetaalbaar! Word 95% zeker een 'zelfbouw' die we gaan laten bouwen. En de caravan zal er toch echt uit moeten voor ik de sleutels van iets nieuws ga krijgen. Want de caravan moet centjes opleveren ;)

• PageFault
  • Laatst online: 24-12-2025
Hopjesvla79 schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 21:22:
In de US zijn er nog genoeg campsites bij de Nationale Parken waar ze zelfs geen douches hebben.. alleen koud drinkwater (dan heb ik het nog over de grotere populaire campsites.). Mag je naar de rivier (Bv bij Mount Rainier, dat was letterlijk het advies van de parkwachter) of doorrijden naar het dal naar de volgende camping (zoals in Yosemite Valley) Even douchen is dan meteen een half uur rijden :-). Afgelopen jaar ook nog in Italië op een camping gestaan waar warm water alleen uit de zonneboiler kwam..na de eerste avond was duidelijk dat we eerst moesten douchen na het klimmen, dan pas aan het bier. Anders was al het warme water weer op...
Dat laatste ook herkenbaar in Griekenland / Kalymnos. Alleen is het water dan ook zout zeewater. Dus je haar is die hele periode stro en als je even denkt snel je mond te spoelen na het tandenpoetsen grijp je snel naar een fles cola of wijn omdat je zo stom was geweest geen waterflessen te kopen.

Douchen is sowieso overrated. Mijn record staat nog steeds op 9 weken niet douchen.

[ Voor 3% gewijzigd door PageFault op 22-02-2023 08:53 ]

• Memphisto
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:48
Even een vraag over gasflessen aan de kenners hier.

We gaan dit jaar voor het eerst op vakantie met onze vouwwagen en ben aan het uitzoeken wat ik nodig ga hebben aan gasfles(sen).
We hebben een skottelbraai en een twee-pits gasplaatje. Doe ik er dan verstandig aan om twee (wellicht wat kleinere) gasflessen te kopen of is het wellicht beter een grotere gasfles te kopen met een splitter?

Ik neig naar een twee losse flesen, zodat ik ook flexibel ben met waar de apparaten gebruik.. Hebben jullie tips?

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

• Dentheman
  • Laatst online: 21:35

Dentheman

Zie signature

Memphisto schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:00:

Ik neig naar een twee losse flesen, zodat ik ook flexibel ben met waar de apparaten gebruik.. Hebben jullie tips?
Ik zou zelf ook voor 2 kleinere gaan, vooral met een vouwwagen kan je ze efficienter opbergen, mocht er 1 leeg raken heb je dan tevens nog een tweede fles waarmee je uit de voeten kan totdat je weer een nieuwe fles hebt gekocht/gevonden.

Zie ondertitel

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Kleine flessen zijn met name duurder maar ook veiliger omdat je minimaal aantal koppelpunten hebt en niet continue hoeft te wisselen. Zoveel gas verbruik je niet met koken dus zou zelf twee kleintjes aanraden. Je hoeft dan ook niet per direct op zoek naar gas (vaak veel duurder) als er één leeg is en zoals je zelf aangeeft ben je mobieler.

Die grotere gasfles zal waarschijnlijk wel goedkoper zijn, maar vind het geen gepaste besparing op wat je erop moet inleveren. Waarschijnlijk gaat die de hele vakantie mee en zal je voor volgend jaar met het dilemma zitten of je preventief gaat vullen of nog een jaar proberen. Met twee flessen is de kans dat ze tegelijk leeg zijn erg klein.

• pirke
Twee kleine flessen met splitter is ook nog een optie. Koken verbruikt bijna niks, met 1 kleine kun je dus lang vooruit. De tweede is dan reserve...

Met klein bedoel je een 5kg vulling en groot 11kg? Ze zijn nog veel kleiner te koop, maar dat zou ik niet aanraden...

Dan heb je nog de keuze tussen koopflessen die je na kan (laten) vullen, of ruilflessen. Bij ruilflessen is de fles gratis (hooguit statiegeld als borg) maar betaal je veel meer per kg gas. Bij koopflessen koop je zelf de lege fles maar betaal je veel minder per kg gas bij het vullen. De fles schrijf je in 10 jaar af. Afhankelijk van je verbruik is de ene goedkoper of de ander. Bij 1 vulling per jaar is een koopfles al flink voordeliger, maar bij 1 vulling in 10 jaar is een ruilfles goedkoper. Het omslagpunt zit er ergens tussenin :)

Koopflessen kun je overal wel laten vullen, met ruilflessen zit je vast aan het netwerk van dat merk.

Mocht gewicht een issue zijn heb je ook aluminium flessen, die wegen de helft van een stalen fles maar ze zijn minstens 2x zo duur.

[ Voor 5% gewijzigd door pirke op 22-02-2023 12:44 ]

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Memphisto schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 12:00:
Even een vraag over gasflessen aan de kenners hier.

We gaan dit jaar voor het eerst op vakantie met onze vouwwagen en ben aan het uitzoeken wat ik nodig ga hebben aan gasfles(sen).
We hebben een skottelbraai en een twee-pits gasplaatje. Doe ik er dan verstandig aan om twee (wellicht wat kleinere) gasflessen te kopen of is het wellicht beter een grotere gasfles te kopen met een splitter?

Wij gebruiken met de vouwwagen twee flessen van Campingaz. De middel en de grote (904 en 907) waarvan de grote gewoon in de keuken staat aangesloten en de middel is om een losse safari chef te kunnen laten grillen buiten de luifel.
Dat werkt erg prettig, is handzaam en je hebt altijd reserve als er één leeg raakt. En met het tempo waarin wij zo'n cilinder leeg maken slaat het werkelijk waar nergens op om te gaan miepen over de prijs per kg van Campingaz. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JanHenk
  • Niet online
Ik heb juist recent besloten om de twee Campingaz 904's die ik gebruikte thuis te laten en een Benegas 6kg in de disselbak van de vouwwagen mee te nemen.
Om twee redenen;
1) Koeling op gas verbruikt redelijk veel en wij willen ook nog wel eens kamperen op plaatsen zonder stroom.
2) Ik heb nu een Safari Chef compact gekocht, dus met 227gr cartridges. Daar kan ik er prima een paar van meenemen in de tas, die busjes zijn mooi compact.

Als bonus heb je met de 6kg Benegas bijna net zoveel gewicht in de disselbak als 2x een 904, terwijl er significant meer gas in zit.

Gaat me niet eens (per se) om het prijsverschil. Het is wel de helft goedkoper per kg, maar je ruilt hem misschien wat eerder om (niet helemaal leeg).

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Doe jij al je flessen in de disselbak dan? Onderweg heb ik de tweede gewoon in de wagenbak staan, de ander in de keuken achterop.

[ Voor 14% gewijzigd door Gonadan op 22-02-2023 14:59 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• TgR_KILLER
Tenzij je erg veel gebruikt is dat prijsverschil m.i. verwaarloosbaar. Wij hebben 2 van die lichtgewicht flessen van Primagaz (benegas) en na ongeveer 70 dagen kamperen, waarvan veel gewoon zelf gekookt, regelmatig fluitketel aan voor thee etc. en af en toe de verwarming aan (koelkast heeft er nooit op gedraaid) is ie nog niet leeg... 2de fles van 6 KG heeft enkel nog maar als kogeldruk gewicht gediend.. Dus of je nou een grotere of kleinere fles koopt, tenzij je weken en weken kampeert per jaar smeer je die paar tientjes uit over een hele boel nachten.

Ik heb overigens een beste verzameling gas haha. 2x een 6 kg lichtgewicht fles. 1x een 907, oude gasstel hebben we wel verkocht maar heb nog een 1 pits brander die je erop kan schroeven. En sinds vorig jaar een Campingaz bbq waar van die kleine flesjes aanzitten. Ik hou van backups. Vorig jaar ook nodig gehad toen tijdens 1 van onze trips op 1 of andere manier het hele gas in de caravan niks deed en we niet konden koken, gelukkig hadden we de bbq ook bij.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Het maakt heel veel uit wat je er allemaal op doet inderdaad. Bij ons is dat echt alleen koken (ga liever ergens eten) of voor koffie/thee. Dan doe je jaren met die flessen.

[ Voor 7% gewijzigd door Gonadan op 22-02-2023 15:32 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• JanHenk
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 14:59:
Doe jij al je flessen in de disselbak dan? Onderweg heb ik de tweede gewoon in de wagenbak staan, de ander in de keuken achterop.
Nou ja, in de disselbak zit ook onze gasaansluiting, voor koken en koelen met de bermkeuken. Dus dat is de meest logische bewaarplaats. Al kan er inderdaad ook wel één in de wagenbak.

Ik ga de 904's ook nog wel gebruiken voor de Cadac Carri Chef die we ook hebben, maar het blijkt (joh) dat ik die veel te groot vind om regelmatig te gebruiken. Die neem ik alleen mee als we gezamenlijk met vrienden kamperen. En dan gaat de 904 ook wel weer mee. Ik denk ook dat ik gewoon meerdere keuzes/opties wil hebben.

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:43
TgR_KILLER schreef op dinsdag 21 februari 2023 @ 15:24:

Kreeg gisteren de info brief voor het voorseizoen binnen, elektra is dit jaar 'slechts' 70ct/kW. Pfffff, wat een geld. Weer blij dat ik geen volledig elektrische caravan heb gekocht. Maar de koelkast in de caravan gaat ook niet aan, zet wel een zuinige koelkast in de voortent.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• pirke
Drardollan schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:58:
[...]

Kreeg gisteren de info brief voor het voorseizoen binnen, elektra is dit jaar 'slechts' 70ct/kW. Pfffff, wat een geld. Weer blij dat ik geen volledig elektrische caravan heb gekocht. Maar de koelkast in de caravan gaat ook niet aan, zet wel een zuinige koelkast in de voortent.
En dat terwijl elektriciteit momenteel gemiddeld op 15 cent/kWh zit incl BTW, excl overheidsheffingen (ook 15 cent), maar die heffingen worden heel veel minder bij grootverbruik wat een camping is. In de zomer zakt de elektriciteitsprijs richting 0 cent/kWh excl heffingen dankzij het overschot aan zonnestroom... slim verdienmodel voor zo'n camping.

• Drardollan
pirke schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 16:13:
[...]

En dat terwijl elektriciteit momenteel gemiddeld op 15 cent/kWh zit incl BTW, excl overheidsheffingen (ook 15 cent), maar die heffingen worden heel veel minder bij grootverbruik wat een camping is. In de zomer zakt de elektriciteitsprijs richting 0 cent/kWh excl heffingen dankzij het overschot aan zonnestroom... slim verdienmodel voor zo'n camping.
Ik weet het. Ik heb er op meerdere vlakken mee te maken.

Zelf zorg ik dat ik zo min mogelijk energie gebruik. Enkel mijn koelkast is een veelvraat, de rest is alles LED bv. Koken en stoken op gas en petroleum. Meer kan ik niet doen.

• Memphisto
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:48
Gonadan schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 14:30:
[...]

Wij gebruiken met de vouwwagen twee flessen van Campingaz. De middel en de grote (904 en 907) waarvan de grote gewoon in de keuken staat aangesloten en de middel is om een losse safari chef te kunnen laten grillen buiten de luifel.
Dat werkt erg prettig, is handzaam en je hebt altijd reserve als er één leeg raakt. En met het tempo waarin wij zo'n cilinder leeg maken slaat het werkelijk waar nergens op om te gaan miepen over de prijs per kg van Campingaz. :P
Ik zat inderdaad ook naar 2 904's of 1 904 en 1 907 te kijken. Neem aan dat dat voldoende is voor de vakanties dit jaar.

Het twee-pits gasstel zal vooral gebruikt worden voor het koken van water (tbv koffie, eitjes etc) en sauzen oid.
De skottle zal elke dag gebruikt worden om te koken.

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

• JanHenk
  • Niet online
Als je compact wilt, zijn ook de 500grams prikcartouches een goede optie, maar het is wel afhankelijk van de aansluitingen van je apparaten natuurlijk.

Ze doen qua euro per kg vulling minder dan de 904. Je hebt ze voor € 5 tot € 8,50, oftewel zo'n € 10 tot € 17 per kg. Een vulling van een 904 (1800gram) kost € 33,-, oftewel ruim € 18 per kg.

De 227gr en 500gr cartouches zijn m.i. onderschat, het zijn prima blikken qua inhoud, prijs en volume (pakmaat).

@Memphisto
De Campingaz 901 moet je sowieso overslaan. € 29 euro voor 400 gram en ook nog behoorlijk veel volume en zwaar van gewicht.

De 904 is prima, de 907 is niet heel veel goedkoper per kg (~ € 15) maar heeft een betere verhouding qua kg gas tov volume van de fles. Ik zou met 2x een 904 beginnen (heb ik zelf ook).

Nog een tip: koop lege Campingaz flessen van marktplaats, dan betaal je bij het omruilen alleen voor de vulling. Scheelt significant.

• pirke
JanHenk schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 16:50:
Een vulling van een 904 (1800gram) kost € 33,-, oftewel ruim € 18 per kg.
WTF? Ik vul 11kg voor dat bedrag, ipv 2kg. Dat is toch pure afzetterij?

Nu maakt dat natuurlijk niet veel uit als je maar 2kg per jaar verbruikt, maar dan nog...

• JanHenk
  • Niet online
pirke schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 16:58:
[...]

Nu maakt dat natuurlijk niet veel uit als je maar 2kg per jaar verbruikt, maar dan nog...
Ja... En jij vult waarschijnlijk ook nog het duurdere propaangas bij voor die centen, terwijl er 'slechts' butaangas in de Campingaz tankjes zit :)

• TgR_KILLER
Drardollan schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:58:
[...]

Camping waar wij staan zit 4 kw per dag bij, alles daarboven ook 50ct/kW

Daarom gaat de camper wanneer die er komt echt zonnepanelen, grote accu en inverter krijgen. Is even investering vooraf maar daarna veel flexibler :p. Enkel campings waar het gratis is ( lees, zit in de standaard prijs bij) haak ik dan nog stroom aan.

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:22
[...]

Campingaz is schofterig duur. Maar wel goed herkenbaar (voor de consument) en in West-Europa goed verkrijgbaar.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
[...]

Tja, je kunt de prijs van puur gas nu eenmaal niet vergelijken met iets als Campingaz wat bijna een dienst is met dat hele inruilnetwerk. Ik heb voorheen ook gewoon propaan gebruikt (dan wel 6kg) maar als je alles bij elkaar op gaat tellen (afschrijving, restant weggooien) is het verschil alweer minder. Maar goed, het blijft fiks duurder, alleen zijn de bedragen mij te laag om mij druk over te maken.

Overigens gebruiken wij minder dan 2kg per jaar, en dat is dan op zo'n vijf à zes weken kamperen in totaal. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
JanHenk schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 17:02:
[...]

Ja... En jij vult waarschijnlijk ook nog het duurdere propaangas bij voor die centen, terwijl er 'slechts' butaangas in de Campingaz tankjes zit :)
Beiden is meestal gewoon een mengsel, althans in de cilinders wel. @pirke is echter vaak in Scandinavië te vinden, en dan is campingaz minder handig vanwege de mogelijke temperaturen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Adam1980
Gonadan schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:53:
[...]
Maar goed, het blijft fiks duurder, alleen zijn de bedragen mij te laag om mij druk over te maken.

Overigens gebruiken wij minder dan 2kg per jaar, en dat is dan op zo'n vijf à zes weken kamperen in totaal. :P
Helemaal mee eens. Als je het alleen gebruikt om te koken en niet je koelkast op laat werken, dan kun je met zo'n 907 bijzonder lang doen. Wij hebben er in een seizoen ruim meer dan 12 weken mee gekookt. Per saldo valt het uiteindelijk wel mee. (Maar als je vergelijkt met andere soorten gas...)

• vso
  • Niet online

vso

tja...

over gas gesproken ik heb wel snelkoppelingen gehaald voor de gasflessen, (kleinere variant dan perslucht) ideaal veel minder gezeik met gasfles koppelen (na gebruik terug draaien) wel lekker als je een skotel of los gasstel hebt.

btw een petroleum kachel is wel lekker voor die zeer koude nachten, ipv gaskachel verbruik is relatief laag voor de hoeveelheid warmte die ze produceren. Nadeel is daarintegen dat ze nogal "groot" zijn en je ze niet "vol" wilt vervoeren (dus leegbranden voor vertrek) ..

Tja vanalles

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

vso schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 22:06:
over gas gesproken ik heb wel snelkoppelingen gehaald voor de gasflessen, (kleinere variant dan perslucht) ideaal veel minder gezeik met gasfles koppelen (na gebruik terug draaien) wel lekker als je een skotel of los gasstel hebt.

btw een petroleum kachel is wel lekker voor die zeer koude nachten, ipv gaskachel verbruik is relatief laag voor de hoeveelheid warmte die ze produceren. Nadeel is daarintegen dat ze nogal "groot" zijn en je ze niet "vol" wilt vervoeren (dus leegbranden voor vertrek) ..
Of tank leegmaken (leegzuigen / hevelen) voor vertrek.

• Adam1980
Ik zweer bij coleman benzinelamp voor warmte, naast licht ook warmte. En mi aangenamer dan een gaskacheltje of een petroleumkachel omdat de verbrandingslucht wat minder vochtig is, vooral tov gas.
Ik ga er trouwens van uit dat je avonden bedoelde, of laat je je pertroleumkachel ook branden als je ligt te slapen?

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Adam1980 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 22:14:
[...]

Ik zweer bij coleman benzinelamp voor warmte, naast licht ook warmte. En mi aangenamer dan een gaskacheltje of een petroleumkachel omdat de verbrandingslucht wat minder vochtig is, vooral tov gas.
Ik ga er trouwens van uit dat je avonden bedoelde, of laat je je pertroleumkachel ook branden als je ligt te slapen?
's Nachts laat ik de gaskachel met ringverwarming uit ondanks CO melder, en zet de elektra verwarming aan tijdens de slaap.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Adam1980 schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 22:14:
[...]

vuur onbeheerd lijkt me niet wenselijk

Tja vanalles

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Als we slapen ben ik de kachel. <3

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• pirke
Gonadan schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 21:55:
[...]

Beiden is meestal gewoon een mengsel, althans in de cilinders wel. @pirke is echter vaak in Scandinavië te vinden, en dan is campingaz minder handig vanwege de mogelijke temperaturen.
Die stalen flessen van 5/11kg is puur propaan, geen mengsel.

Vaak in Scandinavië... Met de camper was afgelopen zomer de eerste keer (niet de laatste!). Maar we kamperen het hele jaar door, ook in het voor- en najaar en in de winter, en dan is puur propaan wel prettig ja. Gasverbruik voor het koken in de zomer is bijna niks, buiten de zomer gaat het hard met de verwarming. Zeker als er (nacht)vorst is.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Ik dacht vaker maar inderdaad, het ging me net name over de koudere maanden. Butaan wordt toch lastig richting het vriespunt. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• pirke
aReaRe schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 22:33:
[...]

's Nachts laat ik de gaskachel met ringverwarming uit ondanks CO melder, en zet de elektra verwarming aan tijdens de slaap.
Moet je wel stroomaansluiting hebben... Dat hebben we vaker niet dan wel.

Ik heb 2 CO melders, 1 op batterijen, de andere op vaste 12v (wel andere kamer), dat moet genoeg zijn. In theorie is het een gesloten systeem dat buitenlucht aanzuigt en verbrandingsgassen ook weer naar buiten afvoert via een concentrisch systeem: buis in buis, waarbij de rookgassen in de binnenste buis zitten. Totale lengte vd buis is 50cm ofzo. Op dat stukje moet er een dubbel lek ontstaan wat dan ook nog eens niet opgemerkt wordt door de rook- en CO melders... Gezien de leeftijd vd camper (1 jaar nu) lijkt me dat een onwaarschijnlijk scenario. Ik zou eventueel in de garage nog een extra CO melder kunnen hangen direct naast de boiler, als 3e safety.

We hebben ook regelmatig de verwarming 's nachts uit gelaten. Echter was het plafond toen regelmatig nat vd condens 's ochtends met een binnentemperatuur van 8 graden (buiten 1 a 2). Daarom dat de verwarming niet meer onder de 16 graden staat om condensatie te voorkomen. Scheelt ook weer sokken aan in bed :) En wel zo comfortabel bij het naar de wc gaan... Bij nachtvorst blijft hij ook sowieso aan om bevriezing van leidingen te voorkomen.

Maar als we dan een keer een 230v aansluiting hebben dan staat hij meestal daar al op, ook overdag. Zolang het niet vriest is 1kW meestal wel krachtig genoeg om de camper op temperatuur te houden, een 6A aansluiting is al genoeg. Bij vorst is 10 of 16A wel prettig.

[ Voor 8% gewijzigd door pirke op 23-02-2023 00:39 ]

• pirke
Gonadan schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 00:13:
Ik dacht vaker maar inderdaad, het ging me net name over de koudere maanden. Butaan wordt toch lastig richting het vriespunt. :P
Het is heerlijk om in een enigszins warme camper wakker te worden, gordijntje te openen, buiten een wit ijzig landschap te zien, lekker nog een keertje omdraaien, dekens om je heen trekken, en genieten van het uitzicht. De kinderen vermaken zich wel tot wij ook opstaan.

Eenmaal uit bed pantoffels aan, nodig is het niet vanwege het tapijt en de dubbele bodem, maar het is wel comfortabel. Met een bakje koffie en een versgebakken broodje aan tafel verder van het winterse uitzicht genieten.

Daarna lekker wandelen, fietsen, of whatever we daar kwamen doen.

De elektrische vloerverwarming gebruiken we meestal niet eens. Hij is niet krachtig genoeg als hoofdverwarming, en vanwege de isolerende werking van het tapijt moet hij ook lang aanstaan voordat je er iets van merkt. Nog los van het feit dat we vaker geen dan wel 230v hebben. Daarbij draag ik meestal pantoffels binnen, het zou meer voor de kinderen zijn die altijd op blote voeten lopen als het even kan. 's Nachts staat hij sowieso uit om brandgevaar te voorkomen.

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

FTFY O-)

• Drardollan
vso schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 22:06:

Een petroleumkachel is ook eigenlijk niet bedoeld om mee op reis te nemen. Die gebruiken de meeste mensen enkel op een voor/na-seizoen plek. Het reservoir leegbranden is maar deel nodig, ik giet het reservoir leeg in de fles en laat daarna de kachel op volle kracht draaien, dan is hij zo leeg zonder al te veel verspilling.

• Drardollan
aReaRe schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 22:33:
[...]

Wellicht weet je het al, maar er zijn elektrische opties waarmee je je Truma uit kan rusten (Truma Ultraheat: https://www.dewitschijnde...elektrische-bijverwarming). Dan kan je hem als je dat wil in de nacht wel aan houden als je het echt koud hebt.

Lees maar weer de helft, sorry. Bedoel je met elektra de Ultraheat of een los kacheltje?

[ Voor 8% gewijzigd door Drardollan op 23-02-2023 09:57 ]

• JanHenk
  • Niet online
Drardollan schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:53:
[...]

Een petroleumkachel is ook eigenlijk niet bedoeld om mee op reis te nemen. Die gebruiken de meeste mensen enkel op een voor/na-seizoen plek. Het reservoir leegbranden is maar deel nodig, ik giet het reservoir leeg in de fles en laat daarna de kachel op volle kracht draaien, dan is hij zo leeg zonder al te veel verspilling.
Volgens mij zijn er ook wel redelijk wat tentkampeerders die er één meenemen.

Wij hebben een Haba Sunnywarm 360, die hebben we in de nacht wel gebruikt bij de gastencabine voor onze jonge dochter toen de nachten heel fris werden. Ter aanvulling: en we er niet echt heel goed op waren voorbereid..)

Maar in beginsel slaap ik het liefst "gewoon" in de vouwwagen onder m'n lekkere donzen dekbed.. Heerlijk!
:D

Ik ben niet zo'n alcoholdrinker op de camping. Een biertje (mits koud) of rood wijntje of twee, dan houdt het voor mij wel op.

[ Voor 3% gewijzigd door JanHenk op 23-02-2023 10:42 ]

• Drardollan
JanHenk schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:21:
[...]

Volgens mij zijn er ook wel redelijk wat tentkampeerders die er één meenemen.

Wij hebben een Haba Sunnywarm 360, die hebben we in de nacht wel gebruikt bij de gastencabine voor onze jonge dochter toen de nachten heel fris werden.

Maar in beginsel slaap ik het liefst "gewoon" in de vouwwagen onder m'n lekkere donzen dekbed.. Heerlijk!
Ik zou nooit in een tent gaan zitten als ik een verwarming nodig heb, dat is niet mijn idee van vakantie :)

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
pirke schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 00:58:
Het is heerlijk om in een enigszins warme camper wakker te worden, gordijntje te openen, buiten een wit ijzig landschap te zien, lekker nog een keertje omdraaien, dekens om je heen trekken, en genieten van het uitzicht. De kinderen vermaken zich wel tot wij ook opstaan.

Eenmaal uit bed pantoffels aan, nodig is het niet vanwege het tapijt en de dubbele bodem, maar het is wel comfortabel. Met een bakje koffie en een versgebakken broodje aan tafel verder van het winterse uitzicht genieten.

Daarna lekker wandelen, fietsen, of whatever we daar kwamen doen.

De elektrische vloerverwarming gebruiken we meestal niet eens. Hij is niet krachtig genoeg als hoofdverwarming, en vanwege de isolerende werking van het tapijt moet hij ook lang aanstaan voordat je er iets van merkt. Nog los van het feit dat we vaker geen dan wel 230v hebben. Daarbij draag ik meestal pantoffels binnen, het zou meer voor de kinderen zijn die altijd op blote voeten lopen als het even kan. 's Nachts staat hij sowieso uit om brandgevaar te voorkomen.
Doe mij meer denken aan een bungalow of zo, niet het gevoel wat ik zoek. Niets zo lekker als een ijskoude neus en warm onder de dekens. :9

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1 ... 156 ... 279 Laatste