[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 157 ... 252 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:43
Gonadan schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:41:
[...]

Doe mij meer denken aan een bungalow of zo, niet het gevoel wat ik zoek. Niets zo lekker als een ijskoude neus en warm onder de dekens. :9
Niks mis met een verplaatsbare bungalow waar wij de enige zijn die er in slapen ;)

Ieder zn ding (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Drardollan schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:55:
[...]

Wellicht weet je het al, maar er zijn elektrische opties waarmee je je Truma uit kan rusten (Truma Ultraheat: https://www.dewitschijnde...elektrische-bijverwarming). Dan kan je hem als je dat wil in de nacht wel aan houden als je het echt koud hebt.

Lees maar weer de helft, sorry. Bedoel je met elektra de Ultraheat of een los kacheltje?
Ultraheat kachel.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Drardollan schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 09:53:
[...]

Een petroleumkachel is ook eigenlijk niet bedoeld om mee op reis te nemen. Die gebruiken de meeste mensen enkel op een voor/na-seizoen plek. Het reservoir leegbranden is maar deel nodig, ik giet het reservoir leeg in de fles en laat daarna de kachel op volle kracht draaien, dan is hij zo leeg zonder al te veel verspilling.
klopt helemaal.

het punt is meer dat in vloeistof kachel (petroleum/diesel) over het algemeen wat beschermder is (omval beveiliging enzv) en minder vocht produceert, zelfs afhankelijk van het type ook vrij economisch met brandstof om kan gaan.

Hoewel ik het niet erg vind om desnoods in een tent gemaakt van wat folie oid te bivakeren, heeft mijn vrouw last van der gewrichten als het te koud word. gezien ik haar ook vrolijk wil hebben dan maar wat warmer.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:26

Bommes

Capo del formaggio

Net camping geboekt voor onze eerste vakantie week.
https://goo.gl/maps/hzccKRP6GSkyCCUw8

Let the voorbereidingen maar beginnen *O*

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:07
Bommes schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:35:
Net camping geboekt voor onze eerste vakantie week.
https://goo.gl/maps/hzccKRP6GSkyCCUw8

Let the voorbereidingen maar beginnen *O*
Ik keek even op streetview naar die camping, maar schrok toch wel van wat ik zag. Is dit specifiek wat jij zoekt of is dit een "normale" camping in deze contreien? Lijkt me leuk om ook een keer in Oostenrijk of Italië te kamperen, maar ik zie bijna alleen maar dit soort campings.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bylm61AXEN9mv8AjtpUiJEpt5CU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ljVEk2CqWjLrNtbmhOHsvuLE.jpg?f=fotoalbum_large

• pirke
Massatoerisme

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:13
zuma schreef op vrijdag 10 februari 2023 @ 15:30:
[...]

Een slimme off-grid kampeerder zet zijn koelkast op gas.... want gebruikt toch zo'n 150 watt. Daar teert je accu wel op in.
Een echte off-grid kampeerder heeft een backpack, een tentje en een kampvuur om op te koken :+

[ Voor 4% gewijzigd door FastFred op 23-02-2023 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

Anton2610 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 11:54:
[...]

Ik keek even op streetview naar die camping, maar schrok toch wel van wat ik zag. Is dit specifiek wat jij zoekt of is dit een "normale" camping in deze contreien? Lijkt me leuk om ook een keer in Oostenrijk of Italië te kamperen, maar ik zie bijna alleen maar dit soort campings.

[Afbeelding]
Niet specifiek dit.
Maar we willen aan het water en niet te groot. Dit is nog een kleine camping voor aan de Noordelijke grotere Italiaanse meren.
ACSI korting, daarmee komt het op 23 euro all in per nacht.
Aan de zuid zijde van het meer, Milaan is dan bereikbaar voor een dagtrip.

Overigens zijn veel camping in Italië wel zo, in de toeristische gebieden dan toch.
Sowieso zijn veel campings met Italiaanse eigenaren vaak met kleine standplaatsen, redelijk veel vaste verhuur plekken waarop de lokale Italianen allerlei bouwwerken hebben gebeund.
Je moet er een beetje door heen kijken en tegen wat drukte kunnen.

Overigens reizen we net in het naseizoen, het is dan al een heel stuk rustiger.

2de camping is in Frankrijk bij Dole, ook best wel groot maar voldoet ook aan onze eisen van wat we daar willen gaan doen.
Loop afstand van het stadje, bootverhuur, supermarkten, enz. Wat grotere steden op reisafstand om een dag bezoekje te doen, enz.

[ Voor 11% gewijzigd door Bommes op 23-02-2023 13:35 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

• pirke
@Bommes Wanneer gaan jullie?

En in 1 dag rijden of meerdere dagen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

@pirke laatse week augustus/eerste week september.
Vertrekken vrijdag, en rijden is ongeveer 1,5 dag denk ik.
Weet nog niet of mijn broer en zijn vrouw (met de camper) ook al op vrijdag vrij nemen.

Zoeken we ergens een camping als we genoeg hebben van het rijden (hopelijk ver over de helft).
Vroeger met mijn ex samen met de camper reed ik het Lago maggiore in 1 dag wel vanuit huis, als het verkeer een beetje mee zat tenminste.

Blijven een weekje in IT en een weekje in FR.
Van IT naar FR is makkelijk te doen in een dagje, en vanuit de locatie in FR die we uitgekozen hebben ook weer makkelijk naar huis in een dag.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:59

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
FastFred schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:14:
Een echte off-grid kampeerder heeft een backpack, een tentje en een kampvuur om op te koken :+
En zo'n BioLite CampStove om je zut op te laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g-tRqHUpSYxTV_2IFPCNro8ZF9I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GVBdK6aHhSTzL6fMF426iyCO.png?f=user_large

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• FastFred
@Gonadan OMG bestaat dat :D HEBBEN :D

Ben ik nu net mijn powerbank aan het opladen voor een 1.5 dag hike met scouting komend weekend... :+

EDIT: en besteld :+ 8)7

[ Voor 68% gewijzigd door FastFred op 23-02-2023 20:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
Ha, en morgen komt ie binnen, verwachte leverdatum zou 27e zijn... Kan ie dit weekend mooi mee in de backpack :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Haha, lekker impulsief. :P

Ik vind zo'n ding een fantastisch idee, heb de grote variant van @Orion84 wel eens in het echt mogen aanschouwen. Ik ga zelf alleen niet echt 'off the grid' en dan wordt het echt een dure gadget voor de leuk.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:27
FastFred schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 22:22:
Ha, en morgen komt ie binnen, verwachte leverdatum zou 27e zijn... Kan ie dit weekend mooi mee in de backpack :+
bijna een kilo.. dat is 2x zo zwaar als mijn brander + gas + 10000 powerbank... mij iets te zwaar voor een hike ;) Hopelijk zijn je andere spullen wel licht :)

Anyway, have fun! Nieuwe spulletjes zijn altijd leuk :)

[ Voor 6% gewijzigd door Hopjesvla79 op 23-02-2023 23:06 ]

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Gonadan schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 17:27:
[...]

[Afbeelding]
Beetje inefficiënte manier om je telefoon op te laden, de meeste energie gaat verloren... Maar als je hem gebruikt om op te koken is het een geinige bijvangst :) Lekker high tech kamperen.

Ik vraag me wel af hoe veilig het is om een licht ontvlambare accu aan de zijkant van een vuurkorf te plakken. Meestal probeer je die twee ver uit elkaar te houden.

3 watt laadvermogen is ook niet echt geweldig, mijn powerbank levert 22,5 watt.

[ Voor 5% gewijzigd door pirke op 23-02-2023 23:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
pirke schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 23:06:
[...]

Beetje inefficiënte manier om je telefoon op te laden, de meeste energie gaat verloren... Maar als je hem gebruikt om op te koken is het een geinige bijvangst :) Lekker high tech kamperen.

Ik vraag me wel af hoe veilig het is om een licht ontvlambare accu aan de zijkant van een vuurkorf te plakken. Meestal probeer je die twee ver uit elkaar te houden.

3 watt laadvermogen is ook niet echt geweldig, mijn powerbank levert 22,5 watt.
Het idee is inderdaad dat je er ook op kookt maar de ventilator zorgt ook voor betere verbranding. Powerbanks zijn niet spannend, dit gebruiken gewoon stroom, met zo'n stove kan je je telefoon opladen met sprokkelhout. Dat is gewoon tof.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-05 22:50
Je hebt sowieso verschillende zie ik, een BioLite Campstove Kettle Pot zou nog wel grappig zijn om mee te nemen I guess, nog geen halve kilo en kan je smorgens een bakkie koffie zetten terwijl je je telefoon oplaad :p
Die is ook nog wel betaalbaar haha.

Maar ik heb zoiets heeeeeeeelemaaal niet nodig xD maar leuk is t wel.

*edit* laat maar, verkeerd gekeken, daar moet zon campstove nog eens bij :D

[ Voor 10% gewijzigd door TgR_KILLER op 23-02-2023 23:21 ]

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
Hopjesvla79 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 23:00:
[...]

bijna een kilo.. dat is 2x zo zwaar als mijn brander + gas + 10000 powerbank... mij iets te zwaar voor een hike ;) Hopelijk zijn je andere spullen wel licht :)

Anyway, have fun! Nieuwe spulletjes zijn altijd leuk :)
Precies, maar een kilo. Ik ga dit weekend een winterhike lopen met onze scouts van 10-15 jaar. Dus dat is zaterdagochtend vertrek, ergens halverwege/eind van de middag aankomst, overnachting binnen waarschijnlijk, zondag nog een stukkie lopen en dan weer terug. Ik zit niet in de organisatie dit jaar dus geen idee waar we heen gaan en hoe ver, maar meestal is de zaterdag een km of 15 en zondag een keer 8 ofzo en dan met de auto weer terug (voor deze leeftijd tenminste, heb ook wel eens 30km op de eerste dag gelopen)

Dus ik neem mee: een matje, slaapzak, toilettas, extra paar sokken eeeeen dat is het wel. Dan kan die ene kilo er wel bij.

@TgR_KILLER die kettle pot, maar ook de grill moet je er los bij kopen ja. En ik ga voor die kettle pot, wat imo een uit de kluiten gewassen mok is, geen 55 euro betalen. Ik heb wel een billycan of ander pannetje dat ik op die stove kan zetten.

[ Voor 27% gewijzigd door FastFred op 24-02-2023 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revisto
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 01-05-2023
Misschien anders even een Dodge Ram Leasen.

[ Voor 46% gewijzigd door Revisto op 24-02-2023 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:27
FastFred schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:11:
[...]

Precies, maar een kilo. Ik ga dit weekend een winterhike lopen met onze scouts van 10-15 jaar. Dus dat is zaterdagochtend vertrek, ergens halverwege/eind van de middag aankomst, overnachting binnen waarschijnlijk, zondag nog een stukkie lopen en dan weer terug. Ik zit niet in de organisatie dit jaar dus geen idee waar we heen gaan en hoe ver, maar meestal is de zaterdag een km of 15 en zondag een keer 8 ofzo en dan met de auto weer terug (voor deze leeftijd tenminste, heb ook wel eens 30km op de eerste dag gelopen)

Dus ik neem mee: een matje, slaapzak, toilettas, extra paar sokken eeeeen dat is het wel. Dan kan die ene kilo er wel bij.

@TgR_KILLER die kettle pot, maar ook de grill moet je er los bij kopen ja. En ik ga voor die kettle pot, wat imo een uit de kluiten gewassen mok is, geen 55 euro betalen. Ik heb wel een billycan of ander pannetje dat ik op die stove kan zetten.
voor een kort tochtje met weinig materiaal mee valt die ene kilo inderdaad nog goed te overzien, maar voor mij is dat te veel (ook qua pakmaat) voor andere tochten. Dan heb ik liever iets mee wat altijd mee kan. Maar blijft leuk speelgoed :)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
Ik was dus eerste week juli van plan op de fiets naar Groningen te gaan voor Rammstein optreden.

Fiets heb ik, vanuit het backpacken met scouting heb ik een compact matje en slaapzak, een oplader en stoof heb ik nu, uiteraard neem ik alsnog wel een powerbank mee. 1 of 2 pannetjes, degelijk grote fietstassen kopen, kijken of daar alles in past en zoniet een rekje bestellen met tassen om voorop de fiets te monteren.

Oh en een tent waar ik in m'n uppie + wat bagage in pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Misschien in 2030 maar eens aanschaffen als trekker voor de hut :+

Wel op LPG :P

[ Voor 3% gewijzigd door aReaRe op 24-02-2023 21:46 ]

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-05 14:29
Drardollan schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 15:58:
[...]

Kreeg gisteren de info brief voor het voorseizoen binnen, elektra is dit jaar 'slechts' 70ct/kW. Pfffff, wat een geld. Weer blij dat ik geen volledig elektrische caravan heb gekocht. Maar de koelkast in de caravan gaat ook niet aan, zet wel een zuinige koelkast in de voortent.
Zet je koelkast op gas. Meeste koelkasten in caravans kunnen gewoon op gas draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
pirke schreef op woensdag 22 februari 2023 @ 16:13:
[...]

En dat terwijl elektriciteit momenteel gemiddeld op 15 cent/kWh zit incl BTW, excl overheidsheffingen (ook 15 cent), maar die heffingen worden heel veel minder bij grootverbruik wat een camping is. In de zomer zakt de elektriciteitsprijs richting 0 cent/kWh excl heffingen dankzij het overschot aan zonnestroom... slim verdienmodel voor zo'n camping.
Nope het is niet zomaar een verdienmodel. Je ziet dat een beetje te nul - 1. Een camping heeft erg hoge vaste lasten voor een goed stroomnetwerk waar iedereen maar een beetje aan loopt te lurken maar je wel op voorzien moet zijn dat er zwaar kan worden getrokken. M.a.w. je wil niet dat er continue automaten uitknallen. De bezetting van een camping is nooit 100% op alle stroomplekken gedurende het hele seizoen. Kortom die vaste en variabele lasten moeten wel gedekt worden en dat is lastig als je bijvoorbeeld alleen een tarief per dag vraagt. Dan kom je bijvoorbeeld met een beetje redelijkheid uit op zo'n 3,50 per dag of zo.

Maar 70 cent per Kwh is inderdaad wel erg veel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
Drardollan schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 10:38:
[...]

Ik zou nooit in een tent gaan zitten als ik een verwarming nodig heb, dat is niet mijn idee van vakantie :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G69FVxKOV9gVPu0WdfdeJj4KO1w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zgtu69XLrKyALJNfOuCcO2wr.jpg?f=fotoalbum_large

Wel eens met je maar, iedere kampeergelegenheid is anders. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
Gonadan schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 17:27:
[...]

[Afbeelding]
Idee is leuk maar je stookt je lens om je telefoon op te laden en de peltier element kan je makkelijk te heet stoken.....Ik vind ze te fragiel, te zwaar en niet efficiënt qua laden. Dan nog liever een oprolbaar paneeltje en een fatsoenlijke houtbrander die een stuk lichter is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
zuma schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 13:49:
Idee is leuk maar je stookt je lens om je telefoon op te laden en de peltier element kan je makkelijk te heet stoken.....Ik vind ze te fragiel, te zwaar en niet efficiënt qua laden. Dan nog liever een oprolbaar paneeltje en een fatsoenlijke houtbrander die een stuk lichter is.
Het meest efficiënt is een handzwengelgenerator, genereert stroom en je krijgt het vanzelf warm dus geen kachel nodig. Maar soms is 'leuk' belangrijker dan 'efficiënt'. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Nu online
zuma schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 13:37:
[...]

Nope het is niet zomaar een verdienmodel. Je ziet dat een beetje te nul - 1. Een camping heeft erg hoge vaste lasten voor een goed stroomnetwerk waar iedereen maar een beetje aan loopt te lurken maar je wel op voorzien moet zijn dat er zwaar kan worden getrokken. M.a.w. je wil niet dat er continue automaten uitknallen. De bezetting van een camping is nooit 100% op alle stroomplekken gedurende het hele seizoen. Kortom die vaste en variabele lasten moeten wel gedekt worden en dat is lastig als je bijvoorbeeld alleen een tarief per dag vraagt. Dan kom je bijvoorbeeld met een beetje redelijkheid uit op zo'n 3,50 per dag of zo.

Maar 70 cent per Kwh is inderdaad wel erg veel.
Als 3,50 per dag redelijk is, dan lijkt me 70ct/kWh goedkoop. Ik gebruik thuis op een slechte dag 10kWh, met wasmachine, droger, vaatwasser, oven. Op de camping krijg je de helft daarvan al niet makkelijk voor elkaar met een koelkastje, mini-waterkoker en telefoonlader?

En als mensen daar wel dik overheen gaan dan heb ik liever dat zij daar ook voor betalen, want met mijn tentje betaal ik liever niet mee aan de airco van de camper aan de overkant...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zuma
FastFred schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 12:14:
[...]

Yup herkenbaar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M8j3fRJn6BJ8PSzMr8jyAVltmIA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TV0aijdc8GGaPLHTgkgC405X.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FastFred
@zuma Ik wil dan wel iets hebben met vast grondzeil :+ Maar dat is mooi basic ja!

Zit zelf bij bushcraftshop naar wat tentjes van DD Hammocks te kijken. Lichtgewicht, compacte pakmaat, ruim genoeg voor 1-2 personen + bagage, vast grondzeil afhankelijk van model, en niet 400 euro.

[ Voor 4% gewijzigd door FastFred op 03-03-2023 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
FastFred schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 14:51:
@zuma Ik wil dan wel iets hebben met vast grondzeil :+ Maar dat is mooi basic ja!

Zit zelf bij bushcraftshop naar wat tentjes van DD Hammocks te kijken. Lichtgewicht, compacte pakmaat, ruim genoeg voor 1-2 personen + bagage, vast grondzeil afhankelijk van model, en niet 400 euro.
De tent zelf komt van ali expres en weegt 700 gram....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
Kevinns schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 14:16:
[...]

Als 3,50 per dag redelijk is, dan lijkt me 70ct/kWh goedkoop. Ik gebruik thuis op een slechte dag 10kWh, met wasmachine, droger, vaatwasser, oven. Op de camping krijg je de helft daarvan al niet makkelijk voor elkaar met een koelkastje, mini-waterkoker en telefoonlader?

En als mensen daar wel dik overheen gaan dan heb ik liever dat zij daar ook voor betalen, want met mijn tentje betaal ik liever niet mee aan de airco van de camper aan de overkant...
Gemiddeld schijnt het 4Kwh verbruik te zijn echter individueel verschilt het enorm. Sommigen branden er een elektrische straalkachel bij of draaien een oven en een waterkoker. Die laatste 2 zijn maar kortstondig. Een kachel draait langer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 18:42
zuma schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 13:31:
[...]

Zet je koelkast op gas. Meeste koelkasten in caravans kunnen gewoon op gas draaien.
Gas kost ook handen met geld, dus dat schiet niet op. Beste is gewoon een normale koelkast in de voortent, die vreten bakken minder stroom.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
zuma schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 13:44:
[...]

[Afbeelding]

Wel eens met je maar, iedere kampeergelegenheid is anders. :*)
Gelukkig wel, ik ken ook volksstammen die niet in een caravan gaan zitten zoals ik. Zoveel mensen, zoveel wensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:58
Kevinns schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 14:16:
[...]

Wat ik begrijp gaat het over een voorseizoensplek. Als er voor stroom een vast tarief geldt, dan heb je het bij veel kampeerders al snel over:
- onzuinige absorptiekoelkast in de caravan
- extra koelkastje in de voortent
- elektrisch kacheltje voor de kille voorjaars avonden
- oventje en/of magnetron
- waterkoker en/of koffiezetter
- eventueel airco gebruik op warme dagen in mei/juni
- frituurpan
- elektrische grill

En met als bijkomende factor dat men bij een all-in tarief niet zal nadenken over het ge/verbruik van apparatuur. Waar men op verbruik afgerekend wordt, zullen veel mensen toch wat meer nadenken voor ze een elektrische kachel of airco aanzetten. En of de extra koelkast, frituurpan en grill wel nodig zijn.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ivow85 schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 17:25:
[...]
Wat ik begrijp gaat het over een voorseizoensplek. Als er voor stroom een vast tarief geldt, dan heb je het bij veel kampeerders al snel over:
- onzuinige absorptiekoelkast in de caravan
- extra koelkastje in de voortent
- elektrisch kacheltje voor de kille voorjaars avonden
- oventje en/of magnetron
- waterkoker en/of koffiezetter
- eventueel airco gebruik op warme dagen in mei/juni
- frituurpan
- elektrische grill

En met als bijkomende factor dat men bij een all-in tarief niet zal nadenken over het ge/verbruik van apparatuur. Waar men op verbruik afgerekend wordt, zullen veel mensen toch wat meer nadenken voor ze een elektrische kachel of airco aanzetten. En of de extra koelkast, frituurpan en grill wel nodig zijn.
Absorptie koelkast = gas/12v/230v heeft niks met zuinigheid te maken maar met "opties".
Dat je kan koken/bakken met elektrisch, gas oid tja opties is wederom goed..

Verwarming tja .. gas is nu niet de meest fijne warmte omdat veel waterdamp als bij-product geproduceerd word. dus daarin snap ik elektrisch kacheltje beter die zijn ook wat minder massief dan een Qlima/Zibro petroleum kachel ..

Maar je gaat wel overboord met een frituurpan, airco en andere (in mijn optiek) onzinnige luxe zoals TV met bijbehorende sateliet ontvanger(s)
En ja ik weet dat die volksstammen bestaan die graag op de camping leven een dorp verder dan hun huis staat.

ik heb geen probleem om extra te betalen, maar ben geen melkkoe, die voor elke "service" de hoofdprijs wil betalen.

bij de de MickyD of Burger Koning betaal je ook ipv de kostprijs (20 cent oid) factor 10 tot 15 overde kop

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TgR_KILLER
vso schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 18:21:
[...]

Absorptie koelkast = gas/12v/230v heeft niks met zuinigheid te maken maar met "opties".
Dat je kan koken/bakken met elektrisch, gas oid tja opties is wederom goed..
Moet ik je toch even verbeteren, een compressor koelkast is echt wel zuiniger zuiniger dan een absorptie koelkast. Zeker op 12v zuipt een absorptie enorm. Ja met een absorptie heb je ook opties, maar het heeft zeker ook met zuinigheid te maken.Leesvoer

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

TgR_KILLER schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 19:29:
[...]

Moet ik je toch even verbeteren, een compressor koelkast is echt wel zuiniger zuiniger dan een absorptie koelkast. Zeker op 12v zuipt een absorptie enorm. Ja met een absorptie heb je ook opties, maar het heeft zeker ook met zuinigheid te maken.Leesvoer
Helder en duidelijk. Alleen dat automatisch switchen tijden het tanken zal lastig zijn bij mij aangezien ik de gasfles pas op de kampeerplek koppel met het boordnet voor gas.

En de koelkast ook leeg is tijdens vervoer, dus ook uit tijdens vervoer.

[ Voor 5% gewijzigd door aReaRe op 03-03-2023 20:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[...]

Vrijdag avond dus stap 1 hier :9B digitaal biertje ;)

ik snap je "correctie" niet 12v OF 230v OF gas met een camping koelkastjes had GEEN relatie met zuinigheid stelde ik .. je hebt het alleen over Opties
Voor de duidelijkheid de "hoofdletters" is niet om te schreeuwen maar juist de nadruk te leggen op deze zaken ;)

Als je wilt gaan mugge-ziften of muggen-ziften over zuinigheid .. ;)
Is een compressor koelkast wel "zuiniger" als hij in de tent staat met 40 graden tot "koud" temperatuur niet volgens de handleiding geadviseerd namelijk en daarbij niet echt "stabiel" staat ? ;) denk dat het ook niet bevordelijk is voor de levensduur ..
Na vervoer moet je een compressor koelkast officieel 24 uur "stil" laten staan zeker als je hem op zijn kant hebt vervoert toch ? maar ook niemand doet dat met die dingen in deze situatie(s)

Maar in theorie en 95% praktijk heb je wel gelijk hoor >:) die woonhuisdingen zijn prijs kwaliteit versus "camping" (of caravan) koelkast wel stukken prettiger (meer volume is de meeste winst dat betref)

Zo nu verder aan mijn biertje ;)

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 03-03-2023 20:09 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TgR_KILLER
vso schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 20:08:
[...]

Vrijdag avond dus stap 1 hier :9B digitaal biertje ;)

ik snap je "correctie" niet 12v OF 230v OF gas met een camping koelkastjes had GEEN relatie met zuinigheid stelde ik .. je hebt het alleen over Opties
Voor de duidelijkheid de "hoofdletters" is niet om te schreeuwen maar juist de nadruk te leggen op deze zaken ;)

Na vervoer moet je een compressor koelkast officieel 24 uur "stil" laten staan zeker als je hem op zijn kant hebt vervoert toch ? maar ook niemand doet dat met die dingen in deze situatie(s)

Zo nu verder aan mijn biertje ;)
Naja 24 uur is wel heel lang :p bij onze Mobicool zat volgens mij volgens handleiding een half uur of uur stil laten staan. Dat deden wij altijd wel netjes ;)

Wij zijn aan t kijken voor een campertje, daar zit een compressorkoelkast in ipv nu de absoptie in de caravan.. maar die compressorkoelkast gaat niet op zijn zijkant als het goed is dan gaat er wat mis haha.

Overigens vind ik (persoonlijk) de absorptiekoelkast in de caravan echt traag... Die zetten wij altijd op 12 volt al aan achter de auto zodat ie wat sneller op temeratuur is. Compressorkoelkast is wat sneller op temp (en met 40+ graden op de camping doet die zijn werk ook wat beter.) Maar ieder zijn voorkeuren gelukkig! Dat is t leuke van kamperen toch?
aReaRe schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 20:05:
[...]

Helder en duidelijk. Alleen dar automatisch switchen tijden het tanken zal lastig zijn bij mij aangezien ik de gasfles pas op de kampeerplek koppel met het boordnet voor gas.

Gasflessen mag je ook niet aan hebben tijdens het rijden volgens mij, tenzij je zon botsbeveiliging hebt ingebouwd. Ik heb de koelkast in de hobby echt nog nooit op gas aangehad, zou niet eens weten of dat werkt :D. Achter de auto altijd op 12v aan (alvast voorkoelen :p) en op de camping altijd op 230 aan gehad. Vorig jaar in Noorwegen als we een dagje vrij stonden stond ie ook op 12v, ging prima..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

aReaRe schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 20:05:
Als de vakantie nadert, stoppen we flessen water + pakken sap (ter illustratie van dit voorbeeld) in de vriezer ..

voordat we vertrekken worden de de camping koelkast(en)/koelbox "voor" gekoeld met de flessen water idem voor de caravan .. vlak voor vertrek wisselen we de flessen water (deels ontdooit) met eventuele lege plekken in de koelkast (nooit leeg laten staan of uit en open} flessen water zijn wel prettig voor onderweg makkelijk te verdelen onder stoelen in/rond de lading

De pakken sap zijn onze koel elementen in de koel-kast/box dingussen en restant etenswaren of voedsel voor onderweg gaat in 1 van die dingen. (als het niet overleeft wegens warmte dan bij twijfel --> vuilnisbak) niks staat op stroom onderweg. nu nemen we geen zak aardappelen mee of homp kaas, of kip ..

Zelfs met de rit naar portugal was bij aankomst de pakken sap nog klein beetje bevroren

op de terugweg is dat echter gewoon niet haalbaar maar ach we overleven het tot op heden :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

TgR_KILLER schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 20:31:
Overigens vind ik (persoonlijk) de absorptiekoelkast in de caravan echt traag... Die zetten wij altijd op 12 volt al aan achter de auto zodat ie wat sneller op temeratuur is. Compressorkoelkast is wat sneller op temp (en met 40+ graden op de camping doet die zijn werk ook wat beter.) Maar ieder zijn voorkeuren gelukkig! Dat is t leuke van kamperen toch?
het meest irritante is dat je weinig ruimte hebt in de absorbtie meuk en inderdaad "traag", gas heb ik wel eens gebruikt maar meh

Anno nu zou ik ook voor compressor 12v/230v gaan om die redenen + PV en accu's zijn intressant genoeg dat betreft.
Gasflessen mag je ook niet aan hebben tijdens het rijden volgens mij, tenzij je zon botsbeveiliging hebt ingebouwd. Ik heb de koelkast in de hobby echt nog nooit op gas aangehad, zou niet eens weten of dat werkt :D. Achter de auto altijd op 12v aan (alvast voorkoelen :p) en op de camping altijd op 230 aan gehad. Vorig jaar in Noorwegen als we een dagje vrij stonden stond ie ook op 12v, ging prima..
gas kan/mag ? dunno weet wel dat je mensen hebt die het doen .. anderzijds 12v naar je trekhaak moet ook wel dik genoeg zijn + 12v in de auto voor je kroost achterin de auto + 12v voorjezelf (alle USB meuk) + 12in de kofferbak + caravan .. hmm waarom zuipt die auto zoveel ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Wij hebben in onze holtkamper vouwwagen een 15+j oude absorptie koelbox (kwam bij de vouwwagen met bouwjaar 2007). Dat ging afgelopen zomer in zuidwest Frankrijk met 40+ niet echt top!

Daarnaast kon ie eerder keurig op de 12v van de auto maar met nieuwe auto kan dit helaas niet meer (iets met tesla en 16v accu, los nog van het verbruik 🙃).

Nu dacht ik dat dit een goed moment was om naar een alternatief te kijken, maar vraag me af op basis van bovenstaand artikel of de oude koelkast niet ook een stuk beter zou werken icm een paar fans?

Daarnaast zou ik evt een accu oplossing overwegen om gedurende 12u oid de koelkast te kunnen laten draaien, als alternatief voor een paar zakken ijs voor het wegrijden…

Wat is wijsheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:38
Vorig jaar op 20 juli weggegaan en met 40 graden op een heuvel pech gekregen. Camping heeft toen bij 40 graden in een stad gestaan. Koelkast dicht gelaten. Twee dagen later vervangend vervoer gekregen. Die avond op de doorreis camping de koelkast voor het eerst open gemaakt.... ik had 1 grote schimmel bende verwacht maar het viel erg mee. Ingevroren vlees in de vriezer had waarschijnlijk de boel best koud gehouden. Vlees wel voor zekerheid weggegooid, maar yoghurt, kaas enzo was allemaal nog eetbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ties Brants
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-01 03:24
Sander schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 20:55:

Daarnaast kon ie eerder keurig op de 12v van de auto maar met nieuwe auto kan dit helaas niet meer (iets met tesla en 16v accu, los nog van het verbruik 🙃).
De 2 compressor camping koelkasten (koelboxen) die ik heb zijn allebei 12/24 volt. Dus wellicht werkt 16 volt ook wel. Hoewel ik me kan voorstellen dat je dan in de problemen komt met het automatisch uitschakelen. Want is 16 dan een hoog voltage voor 12 volt of een heel laag voltage bij 24 volt.

Alternatief is wellicht een dc-dc converter er tussen. Tijdens het rijden de autoaccu kunnen gebruiken is waarschijnlijk toch wel makkelijk. Los accu kan ook, maar die moet je dan ook weer ergens opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Sander schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 20:55:
Wij hebben in onze holtkamper vouwwagen een 15+j oude absorptie koelbox (kwam bij de vouwwagen met bouwjaar 2007). Dat ging afgelopen zomer in zuidwest Frankrijk met 40+ niet echt top!

Nu dacht ik dat dit een goed moment was om naar een alternatief te kijken, maar vraag me af op basis van bovenstaand artikel of de oude koelkast niet ook een stuk beter zou werken icm een paar fans?

Daarnaast zou ik evt een accu oplossing overwegen om gedurende 12u oid de koelkast te kunnen laten draaien, als alternatief voor een paar zakken ijs voor het wegrijden…

Wat is wijsheid?
naast EV ook E-caravan ? = extra accu pack + eigen voorziening voor koelkast

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Ties Brants schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 21:15:
[...]

De 2 compressor camping koelkasten (koelboxen) die ik heb zijn allebei 12/24 volt. Dus wellicht werkt 16 volt ook wel. Hoewel ik me kan voorstellen dat je dan in de problemen komt met het automatisch uitschakelen. Want is 16 dan een hoog voltage voor 12 volt of een heel laag voltage bij 24 volt.

Alternatief is wellicht een dc-dc converter er tussen. Tijdens het rijden de autoaccu kunnen gebruiken is waarschijnlijk toch wel makkelijk. Los accu kan ook, maar die moet je dan ook weer ergens opladen.
Issue is dat tesla besloten heeft die pinnen niet aan te sluiten , dus dat het ook niet te proberen is… tegelijkertijd zou een nieuwe koelbox met nieuwe goed sluitend rubber icm wat bevroren spul erin misschien ook weinig moeite hebben om tot in zuid Frankrijk eaa koel te houden.
vso schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 21:22:
[...]

naast EV ook E-caravan ? = extra accu pack + eigen voorziening voor koelkast
Hahaha ik ging voor een koelbox en kwam thuis met een caravan?! Denk niet dat dat erin gaat, los van dat ik mezelf echt NIET al caravan kampeerder zie!

[ Voor 16% gewijzigd door Sander op 03-03-2023 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ties Brants
  • Laatst online: 17-01 03:24
Sander schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 21:26:
[...]

Issue is dat tesla besloten heeft die pinnen niet aan te sluiten , dus dat het ook niet te proberen is… tegelijkertijd zou een nieuwe koelbox met nieuwe goed sluitend rubber icm wat bevroren spul erin misschien ook weinig moeite hebben om tot in zuid Frankrijk eaa koel te houden.
Denk dat je inderdaad een heel eind moet kunnen komen met ijs of van die blokken die je kan bevriezen. En dan wellicht een thermometer erin die de hoogst gemeten temperatuur aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Volgens mij heb ik gewoon 12v in m'n Tesla? Of bedoel je dat je zelf een extra aansluiting maakt vanaf de accu?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
vso schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 18:21:
[...]

Verwarming tja .. gas is nu niet de meest fijne warmte omdat veel waterdamp als bij-product geproduceerd word. dus daarin snap ik elektrisch kacheltje beter die zijn ook wat minder massief dan een Qlima/Zibro petroleum kachel ..
Dit snap ik niet. De waterdamp gaat gewoon met de verbrandingsgassen naar buiten, daar merk je binnen helemaal niks van. De verwarming verbrandt gas, de warmte wordt via een warmtewisselaar aan de lucht (Truma) of aan het water (Alde) afgegeven. Er is geen enkele open vlam die in verbinding met de leefruimte staat. Gasfornuis daargelaten, maar dan zet je een raam open en/of afzuigkap aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
[...]

Een absorptie zuipt op 12v minder hard dan op 230v, puur naar wattage gekeken (de onze tenminste). Hij trekt wel meer ampere op 12v maar dat is omdat watt = volt * ampère. Deel je volt door 20 gaat de ampère maal 20 bij hetzelfde wattage.

Wat de kosten betreft is de absorptiekoelkast op gas draaien het goedkoopste, in euro/kWh bekeken, zeker met 70c/kWh voor stroom. Propaan heeft 13,83 kWh/kg. 11kg kostte mij laatst 36 euro, oftewel 3,27 euro/kg, oftewel 23,6 cent/kWh, plus 25% vanwege rookgasverliezen, zeg 30 cent/nuttige kWh. Tenzij je toch al stroom hebt en niet voor het verbruik betaalt...

Indien stroom op de camping meer kost dan 30 cent/kWh kun je beter op gas overschakelen voor de koelkast en de verwarming.

Je zou bijna weer een propaantank in je achtertuin laten aanleggen, scheelt een flinke smak met aardgas :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
pirke schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 01:12:
Volgens mij heb ik gewoon 12v in m'n Tesla? Of bedoel je dat je zelf een extra aansluiting maakt vanaf de accu?
De 12v in de 13-polige stekker is niet aangesloten in recente Model 3 en Y van midden 2022 en later. In de auto zit het nog wel. Snappen doe ik het ook niet, maar het is wat het is!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kiefty14
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:31
pirke schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 01:40:
[...]
Je zou bijna weer een propaantank in je achtertuin laten aanleggen, scheelt een flinke smak met aardgas :)
https://eenvandaag.avrotr...-wel-een-tank-in-de-tuin/

Dat heeft vorig jaar inderdaad een vlucht genomen, kwam er vorig jaar achter bij schoonfamilie dat er een aardig verschil is.

Al heb je wel de ruimte nodig + verbruik

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Drardollan
vso schreef op vrijdag 3 maart 2023 @ 20:40:
[...]

het meest irritante is dat je weinig ruimte hebt in de absorbtie meuk
Mijn absorptie koelkast heeft 137 liter inhoud + een vriesvak van 15 liter. Het is maar wat je weinig ruimte noemt.

In de voortent staat een IKEA compressor mini koelkast van maar liefst 43 liter.

Voorseizoen gebruiken we veelal de IKEA, die gebruikt zo weinig dat deze 24/7 aan blijft. Alleen al we 5 dagen of langer blijven gaat de koelkast in de caravan aan.

Wat betreft je opmerking over de TV, dat dacht ik ook altijd. Tot ik in het voorseizoen ging staan. Elke vrijdag tot en met zondag (+Pasen e.d.) zonder TV, met regelmatig slecht weer en gemiddeld genomen koude avonden, is geen doen in mijn ogen. In de zomer blijft de TV lekker thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

pirke schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 01:18:
[...]

Dit snap ik niet. De waterdamp gaat gewoon met de verbrandingsgassen naar buiten, daar merk je binnen helemaal niks van. De verwarming verbrandt gas, de warmte wordt via een warmtewisselaar aan de lucht (Truma) of aan het water (Alde) afgegeven. Er is geen enkele open vlam die in verbinding met de leefruimte staat. Gasfornuis daargelaten, maar dan zet je een raam open en/of afzuigkap aan.
Met deze https://www.obelink.nl/gimeg-vast-statief-eurostraler.htm heb je veel waterdamp (terras verwarmers ook) als er met uitlaat varianten zijn zoals standkachels met uitlaat .. dan hebben we het over 2 verschillende product groepen ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Drardollan schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 08:54:
[...]

Mijn absorptie koelkast heeft 137 liter inhoud + een vriesvak van 15 liter. Het is maar wat je weinig ruimte noemt.

In de voortent staat een IKEA compressor mini koelkast van maar liefst 43 liter.

Voorseizoen gebruiken we veelal de IKEA, die gebruikt zo weinig dat deze 24/7 aan blijft. Alleen al we 5 dagen of langer blijven gaat de koelkast in de caravan aan.

Wat betreft je opmerking over de TV, dat dacht ik ook altijd. Tot ik in het voorseizoen ging staan. Elke vrijdag tot en met zondag (+Pasen e.d.) zonder TV, met regelmatig slecht weer en gemiddeld genomen koude avonden, is geen doen in mijn ogen. In de zomer blijft de TV lekker thuis.
Mijn absorbtie zijn de wellicht oudere versies .. + onhandige locatie (boven het wiel) in de caravan. met elk 20L :? niet zo groot. de vriezer is net groot genoeg voor 1 pakje vlees / paar mini ijsjes oid ..

Overgens we redden het er wel mee & wauw 137L dat is wel groot ...

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
vso schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 12:59:
[...]

Mijn absorbtie zijn de wellicht oudere versies .. + onhandige locatie (boven het wiel) in de caravan. met elk 20L :? niet zo groot. de vriezer is net groot genoeg voor 1 pakje vlees / paar mini ijsjes oid ..

Overgens we redden het er wel mee & wauw 137L dat is wel groot ...
Ook die onder het aanrecht zijn flink gegroeid de afgelopen jaren. 20L is wel heel weinig, tegenwoordig zit je standaard zo rond de 70-80L volgens mij.

Het was 1 van onze grootste irritaties in de oude caravan. Amper genoeg ruimte (in de zomer) om voor 2 dagen eten en drinken koel te houden. We hadden standaard een koelbox aangesloten in de voortent om drinken voor te koelen (voor zover mogelijk) en deden dan 2/3 blikjes in de koelkast. Vriesvak inderdaad amper groot genoeg voor een bakje vlees en als het wat warmer werd buiten dan vroor dat ook niet fatsoenlijk in.

Daarom hadden we in feite 3 eisen voor de nieuwe caravan vorig jaar: rondzit, vast (Frans) bed én een grote koelkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Drardollan schreef op zaterdag 4 maart 2023 @ 15:25:
[...]

Ook die onder het aanrecht zijn flink gegroeid de afgelopen jaren. 20L is wel heel weinig, tegenwoordig zit je standaard zo rond de 70-80L volgens mij.

Het was 1 van onze grootste irritaties in de oude caravan. Amper genoeg ruimte (in de zomer) om voor 2 dagen eten en drinken koel te houden. We hadden standaard een koelbox aangesloten in de voortent om drinken voor te koelen (voor zover mogelijk) en deden dan 2/3 blikjes in de koelkast. Vriesvak inderdaad amper groot genoeg voor een bakje vlees en als het wat warmer werd buiten dan vroor dat ook niet fatsoenlijk in.

Daarom hadden we in feite 3 eisen voor de nieuwe caravan vorig jaar: rondzit, vast (Frans) bed én een grote koelkast.
ik vind die caravan(s) zelf een beetje haat/liefde maar ook vouwwagens .. zolang ik droog slaap en kan koken vind ik het best .. nu ja plek om te zitten binnen/buiten is wel prettig
slecht/koud weer nah .. liever gewoon doortrekken .,.

Die koelkast irritantie / probleem is heel erg bekend .. vriezer idem het is niet dat je veel nodig hebt maar je wilt ook niet elke dag gaan shoppen oid. (sommige wel)

Zelf zit ik erg aan een USA style toyhauler te denken waarin ik ook deels mijn schuur overschot kan stallen ;) teminste niet dat ik een quad oid er in zou plaatsen.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 28-05 20:08
Over een kleine maand gaan kunnen we onze Kip Shelter ophalen. Nu moet ik daarvoor nog een disselslot kopen. Gezien wij met een elektrische auto rijden, zullen we wat vaker de caravan moeten loskoppelen voor het laden, en zijn we op zoek naar een disselslot die je vooral heel snel kan monteren / demonteren. De caravan heeft een AL-KO chassis en geen stabilisator. Heeft iemand tips hiervoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
TheJVH schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:05:
Over een kleine maand gaan kunnen we onze Kip Shelter ophalen. Nu moet ik daarvoor nog een disselslot kopen. Gezien wij met een elektrische auto rijden, zullen we wat vaker de caravan moeten loskoppelen voor het laden, en zijn we op zoek naar een disselslot die je vooral heel snel kan monteren / demonteren. De caravan heeft een AL-KO chassis en geen stabilisator. Heeft iemand tips hiervoor?
Een onderdekslot lijkt me heel handig, maar ik moet bekennen het nog nooit gebruikt te hebben ;)

YouTube: DoubleLock disselslot aanhangwagen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-K
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Jay-K

1337 Bhagwag

Cheesy schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:18:
[...]

Een onderdekslot lijkt me heel handig, maar ik moet bekennen het nog nooit gebruikt te hebben ;)

Dat slot ziet er inderdaad wel gemakkelijk uit. Heb zelf ook een DoubleLock maar dan een ander type.
Daarnaast zou ik ook even in de papieren van de eventuele aanwezige verzekering kijken welke type goedkeuring benodigd is voor het slot.

Before me there were many, after me there will be none

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
Hij moet sowieso SCM gekeurd zijn, verzekering moeten we nog afsluiten (tips daarvoor zijn ook welkom :D ) maar iets om op te letten inderdaad.

Ik zat zelf te kijken naar een DoubleLock Compact Eagle, maar ik bedenk mij nu dat tijdens het laden de auto soms aangekoppeld is, en hij dus (bij de Compact Eagle) niet op slot zit. Dat DoubleLock Fixed Lock ziet er wel erg handig uit inderdaad. Kwestie van hangslot losmaken en hem losmaken van de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Tijdens het rijden mag hij sowieso niet op slot zitten dus hoe dan ook zal je iets moeten doen wanneer je hem bij het laden onbeheerd achter wilt laten.

Ik heb zelf een Milenco Compact doorsteekslot. Dat zet je er zo even op zonder de kar af te koppelen als het moet. Het één en ander is even afhankelijk van wat voor koppeling je precies hebt

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• harmpie1147
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 28-05 13:48
*O* Afgelopen zaterdag hebben we een Campooz - Lazy Jack Trekking gekocht. *O*
Met 4 kinderen, lijkt ons dat een ideale vouwwagen tenttrailer :)

Voor nu: een leuke kleine camping zoeken in Italië - regio de Marche, iemand suggesties?

Daarna maar eens een goede koelbox / koektoestel zoeken.

Nu al zin in de zomer! oOo

[ Voor 3% gewijzigd door harmpie1147 op 06-03-2023 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
Gonadan schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:19:
Tijdens het rijden mag hij sowieso niet op slot zitten dus hoe dan ook zal je iets moeten doen wanneer je hem bij het laden onbeheerd achter wilt laten.

Ik heb zelf een Milenco Compact doorsteekslot. Dat zet je er zo even op zonder de kar af te koppelen als het moet. Het één en ander is even afhankelijk van wat voor koppeling je precies hebt
Waarom zou hij niet op slot mogen tijdens het rijden? Ik lees verschillende verhalen op internet maar ik denk dat de ANWB wel te vertrouwen is: https://www.anwb.nl/exper...lke-landen-van-de-eu-niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Cheesy schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:18:
[...]

ik heb deze:
https://www.slotenonline....ed-lock-scm-type-a60.html

en die werkt prima zolang de dissel niet te hoog is. dus meestal ronde buis en vierkant = OK. rechthoekige dissel is meestal te hoog, want dan komt er teveel ruimte tussen koppeling en het slot en kun je alsnog de trekhaak kogel erin en/of eruit krijgen zonder het slot open te hoeven maken :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:46

Peetman

Tjah....

Wij hebben een Steady KS25: https://www.dewitaanhangw...o-tot-2500kg/#description

Werkt prima, klik je er zo op en gaat er eenvoudig weer af.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
TheJVH schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:36:
Waarom zou hij niet op slot mogen tijdens het rijden? Ik lees verschillende verhalen op internet maar ik denk dat de ANWB wel te vertrouwen is: https://www.anwb.nl/exper...lke-landen-van-de-eu-niet
Mogen is de verkeerde woordkeuze. Het is niet bij wet verboden maar het is niet echt aan te raden. Met een goed slot merk je er in de praktijk weinig van, maar mocht er iets gebeuren dan kan je ook niets. Hulpdiensten worden er ook niet zo gelukkig van als mensen alles met een slot vast zetten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheJVH
De caravan heeft een Alko AK 161 koppeling. Zo'n Fixed Lock B zou dus moeten passen.

Dat Steady slot hadden we bij onze huur versie maar vond ik niet zo heel handig (misschien gewenning), ik zie dat die ook niet past op de 161, maar Alko heeft een eigen slot wat vrijwel hetzelfde werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Gonadan schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:52:
[...]

Mogen is de verkeerde woordkeuze. Het is niet bij wet verboden maar het is niet echt aan te raden. Met een goed slot merk je er in de praktijk weinig van, maar mocht er iets gebeuren dan kan je ook niets. Hulpdiensten worden er ook niet zo gelukkig van als mensen alles met een slot vast zetten.
Werkelijk nog nooit gehoord, zou ook niet weten wat er kan gebeuren waarbij je niet de tijd hebt om het slot eraf te halen. Als je op zijn kop in berm ligt maakt het allemaal niet zoveel meer uit. En als je in de fik staat dan gaat de brandweer echt niet eerst aan een koppeling zitten morrelen en ik zou eenieder afraden om dit zelf wel te gaan doen.

Hoewel ik zelf nooit met slot erop rijdt aangezien die van mij bijna 5 kilo weegt _O- . Beetje zonde van de kogeldruk.

Zie ook maar weinig voordelen in met slot rijden, als je rijdt dan gaan ze je aanhanger echt niet stelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DaDude
  • Laatst online: 16-05 10:04
Van het weekend onze nieuwe caravan, de Hobby Beachy 450 mogen ophalen!
Nu is de voorpret begonnen. De komende paar weken inrichten en met Pasen op pad!

Hoeveel meter CEE kabel is voor een gemiddelde camping nodig?
We gaan voorlopig naar de wat grotere campings voor onze dochter.
Ik was aan 20 meter aan het denken. 1,5mm2 lijkt me voldoende voor 2200W?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
DaDude schreef op maandag 6 maart 2023 @ 16:37:
Nu is de voorpret begonnen. De komende paar weken inrichten en met Pasen op pad!

Wij nemen altijd 2x 20m en 1x 10m mee, allemaal 2,5mm2. Met van die waterdichte koppeldozen mocht het nodig zijn.

Op 90% vd plekken is 20m genoeg, soms heb je wat meer nodig en dan ben je blij als je meer bij hebt :) We zijn slechts 1x op een plek geweest (hele drukke camperplaats bij een jachthaven, was op doorreis) waar 50m nog steeds niet genoeg was.

De reden dat we het ophakken in 3 stukken is dat we dan niet meer dan nodig hoeven af- en op te rollen.

1,5mm2 zou op zich voldoende moeten zijn, maar mochten we de elektrische verwarming aanzetten en nog wat andere verbuikers erbij gaan we richting de 16A. Op 3 gekoppelde kabels van samen 50m heb ik dan toch liever 2,5mm2. Maar ik hou sowieso wel van veilige marges. Je hebt ook minder snel kans op kabelbreuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Ik heb een Alko disselslot aangeschaft die over het handvat heen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

TheJVH schreef op maandag 6 maart 2023 @ 12:46:
Hij moet sowieso SCM gekeurd zijn, verzekering moeten we nog afsluiten (tips daarvoor zijn ook welkom :D ) maar iets om op te letten inderdaad.

Ik zat zelf te kijken naar een DoubleLock Compact Eagle, maar ik bedenk mij nu dat tijdens het laden de auto soms aangekoppeld is, en hij dus (bij de Compact Eagle) niet op slot zit. Dat DoubleLock Fixed Lock ziet er wel erg handig uit inderdaad. Kwestie van hangslot losmaken en hem losmaken van de auto.
Ik heb mijn caravan verzekert bij Aveco verzekeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02:59
harmpie1147 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:28:
Met 4 kinderen, lijkt ons dat een ideale vouwwagen.
Tenttrailer ;). Wij hebben een Fat Freddy en zijn er erg blij mee. Wel even goed kijken bij de eerste regenbuien, kennelijk zijn er een paar keer slechte naalden gebruikt. Ook de zijluifeltjes een keertje opgerold laten, zodat je kunt controleren of je matras droog blijft... In de Pyreneeën een keer langs een bergwand gestaan en die luifeltjes opgerold om wat minder last te hebben van geklapper door de wind. Dat leverde helaas wat vochtige plekken op.

Vriendin volgt Campooz ook op Facebook en daar zitten leuke/goede ideeën tussen qua spulletjes inrichten enz. Veel plezier ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan

Gefeliciteerd, zien uit naar de foto’s!

Ik heb altijd 1x20m en 1x10m bij. Nog nooit tekort gehad. 1,5mm2 zou voldoende moeten zijn voor 16A, in bijvoorbeeld Duitse huizen is dat ook de standaard. Zolang je maar geen rolletjes gaat maken.

[ Voor 10% gewijzigd door Drardollan op 06-03-2023 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Drardollan schreef op maandag 6 maart 2023 @ 16:06:
Werkelijk nog nooit gehoord, zou ook niet weten wat er kan gebeuren waarbij je niet de tijd hebt om het slot eraf te halen.
Dat betekent niet dat het niet bestaat. Ik zou zeggen verdiep je in wat je gebruikt. Even in Google gooien geeft vast al een algemeen beeld. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Vouwwagen? :?

Oh ik zie het al, de marketingafdeling van Campooz heeft bedacht dat het verschillende typen zijn. Leuk idee, maar het blijven gewoon vouwwagens. :D

[ Voor 33% gewijzigd door Gonadan op 06-03-2023 20:17 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aReaRe
  • Niet online

aReaRe

Veel plezier ermee *O*
Ik heb 2x 20m 2,5mm2 in de disselbak liggen, verloop van CCE blauw naar 230V en een haspel van 15m 230V (geaard). En de nodige waterdichte moffen.

En die 2x 20m 2,5mm2 nodig gehad na de zondvloed ruim 2 jaar terug in Zuid-Limburg :/

[ Voor 6% gewijzigd door aReaRe op 06-03-2023 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02:59
Gonadan schreef op maandag 6 maart 2023 @ 19:45:
[...]

Vouwwagen? :?

Oh ik zie het al, de marketingafdeling van Campooz heeft bedacht dat het verschillende typen zijn. Leuk idee, maar het blijven gewoon vouwwagens. :D
Euh, dat jij het verschil niet kent wil niet zeggen dat er geen verschil is. Ik noem het gemakshalve normaliter ook vouwwagen, vandaar ook de smiley. Campooz is niet de enige, er zijn meerdere merken dus het heeft niets met de marketingafdeling van Campooz te maken maar alles met de manier waarop de wagen in elkaar is gezet. Had jij niet een Holtkamper? Kijk maar eens naar de titel van hun website.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
-MD- schreef op maandag 6 maart 2023 @ 23:06:
Euh, dat jij het verschil niet kent wil niet zeggen dat er geen verschil is. Ik noem het gemakshalve normaliter ook vouwwagen, vandaar ook de smiley. Campooz is niet de enige, er zijn meerdere merken dus het heeft niets met de marketingafdeling van Campooz te maken maar alles met de manier waarop de wagen in elkaar is gezet. Had jij niet een Holtkamper? Kijk maar eens naar de titel van hun website.
Het is in beginsel niet meer dan de Engelse term voor vouwwagen. Elke fabrikant gebruikt termen om daar een eigen draai aan te geven, maar dat maakt het eerder gebruikte vouwwagen niet incorrect of niet specifiek genoeg. Veel fabrikanten gebruiken de termen ook gewoon door elkaar, want dan vind je hun website namelijk op beide termen. En ze proberen er een draai aan te geven om speciaal te lijken, lees: marketing.

Campooz is de enige die ik ken die het zo hard probeert te scheiden als term, zo te zien met de gedachte dat de tent erop ligt in plaats van erin. Dat onderscheid is echt zuiver aan hen voorbehouden, die heb ik een ander merk nooit zien gebruiken.
Ik heb zelf een Aart Kok, die noemen alles een vouwwagen maar hebben wel een 'Tent & Trailer' uitvoering wat bij hen inhoudt dat de tent eraf geschroefd kan worden en je echt een losse aanhanger kunt gebruiken (kan bij Campooz ook).
Holtkamper gebruikt de termen zo te zien door elkaar. Bij het overzicht van de modellen heet alles vouwwagen, in de configurator heten dezelfde modellen ineens tenttrailer.

Dat bedoel ik een beetje. Het is geen duidelijk onderscheid zoals bij kampeermiddelen als caravan/klapcaravan/vouwcaravan/vouwwagen/tent, het is een Engelse term pakken en daarmee spelen.
Neem bijvoorbeeld een Smitveld, die pretenderen dat een 'tenttrailer' een stoere versie is van een vouwwagen en hun trailers zijn natuurlijk extra stoer. Maar de website titel en inhoud refereert toch wel weer heel vaak naar vouwwagen. :D

Ach ja, laat ze maar lekker hobbyen die marketeers (weer zo'n Engelse term :D). Ik ging even af op een correctie die niet per se terecht was. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elastiek
  • Laatst online: 28-05 23:41
Gonadan schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 07:45:
[...]

Het is in beginsel niet meer dan de Engelse term voor vouwwagen.
[...]
Ach ja, laat ze maar lekker hobbyen die marketeers (weer zo'n Engelse term :D). Ik ging even af op een correctie die niet per se terecht was. :)
De Engelse term voor vouwwagen is trailer tent. Dezelfde woorden, maar dan in omgekeerde volgorde ;)

En de handige marketingjongens zitten achter deze twee adressen: trailertent.nl en tenttrailer.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
elastiek schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 08:48:
De Engelse term voor vouwwagen is trailer tent. Dezelfde woorden, maar dan in omgekeerde volgorde ;)
Hoe kom je daar bij? Omgekeerd is het óók een aanduiding voor zo'n ding, net als 'folding trailer' dat ook is. ;)

Het is sowieso wel lollig om te zien hoeveel variaties en nuances wij in een vouwwagen hebben weten te stoppen waardoor het misschien te veel wordt om onder één noemer te scharen. Vandaar ook dat de marketeers daar op los gaan, je moet je onderscheiden. In het buitenland kijken ze vaak nog hun ogen uit, je hebt toch gewoon een caravan, of hooguit tent? Een vouwwagen is al bijzonder, laat staan al die exotische varianten die we onderhand ontwikkeld hebben. Ik vind het wel lollig om te zien, er is echt voor ieder wat wils.
En de handige marketingjongens zitten achter deze twee adressen: trailertent.nl en tenttrailer.nl.
Haha ja dat is slim gedaan, goed voor de zoekresultaten. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Gonadan schreef op maandag 6 maart 2023 @ 19:44:
[...]

Dat betekent niet dat het niet bestaat. Ik zou zeggen verdiep je in wat je gebruikt. Even in Google gooien geeft vast al een algemeen beeld. ;)
Hele nacht geGoogled. Geen enkel geval kunnen vinden van hulpverleners die werden gehinderd door een disselslot.

[ Voor 12% gewijzigd door Drardollan op 07-03-2023 09:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Drardollan schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 09:12:
Hele nacht geGoogled. Geen enkel geval kunnen vinden van hulpverleners die werden gehinderd door een disselslot.
Erg flauw. Zoek maar eens algemeen op 'rijden met disselslot', dan zal je zien wat de consensus is. Maar goed, doe wat je wilt want het mag gewoon. Ik houd je niet tegen. ;)

Dit soort onderwerpen voelen voor mij een beetje als de discussie over het gebruik van de aanbevolen CEE-kabels vs. een haspel met een verloopstukje. Daar zijn ook geen harde regels voor over het algemeen maar iedereen weet wat de aanbevolen methode is. Toch blijft daar altijd discussie over, maar dat is dan zuiver omdat men de aanbevolen methode niet wil. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Gonadan schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 09:23:
[...]

Erg flauw. Zoek maar eens algemeen op 'rijden met disselslot', dan zal je zien wat de consensus is. Maar goed, doe wat je wilt want het mag gewoon. Ik houd je niet tegen. ;)
De consensus is dat het niet verboden is en het afraden met name gebaseerd op basis van situaties waarbij het helemaal niet uitmaakt. ALKO raadt het zelfs aan zover ik weet.

Overigens doe ik het niet zoals je eerder hebt kunnen lezen.

Iedereen moet het voor zich weten, het mag en kan geen kwaad. Het is vooral wat je zelf prettig vindt.
Dit soort onderwerpen voelen voor mij een beetje als de discussie over het gebruik van de aanbevolen CEE-kabels vs. een haspel met een verloopstukje. Daar zijn ook geen harde regels voor over het algemeen maar iedereen weet wat de aanbevolen methode is. Toch blijft daar altijd discussie over, maar dat is dan zuiver omdat men de aanbevolen methode niet wil. :)
Zegt mij helemaal niks eigenlijk. Maar ik gebruik geen haspels en enkel simpele kabels en een verloop van Schuko naar CEE.
In het verleden diverse malen problemen bij anderen gezien met haspels, daar waag ik mij niet aan.

[ Voor 33% gewijzigd door Drardollan op 07-03-2023 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Niet alleen googlen, ook gewoon nadenken, als mijn auto een beginnend brandje heeft in de motorruimte, of andersom mijn caravan begint te smeulen door aanlopende remmen, of verzin wat. Dan trek je die 2 in no time van elkaar af, mits hij niet op slot zit.
Ik heb nog nooit met het disselslot erop gereden, ik zou ook niet weten waarom ik dat in hemelsnaam zou doen. Als we ergens onderweg stoppen om even wat te eten te halen oid blijft 1 van ons altijd bij de combi.

[ Voor 20% gewijzigd door TgR_KILLER op 07-03-2023 12:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
TgR_KILLER schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 12:32:
Niet alleen googlen, ook gewoon nadenken, als mijn auto een beginnend brandje heeft in de motorruimte, of andersom mijn caravan begint te smeulen door aanlopende remmen, of verzin wat. Dan trek je die 2 in no time van elkaar af, mits hij niet op slot zit.
Ik heb nog nooit met het disselslot erop gereden, ik zou ook niet weten waarom ik dat in hemelsnaam zou doen. Als we ergens onderweg stoppen om even wat te eten te halen oid blijft 1 van ons altijd bij de combi.
Er werd gesteld dat het de hulpdiensten zou hinderen. Op het moment dat er een hulpdienst arriveert, bijvoorbeeld de brandweer, dan staat de combinatie al volledig in de hens en doet het er niet meer toe.

Ook bij een brand zou ik zelf, ook zonder disselslot, niks doen denk ik. Laat maar fakkelen, mijn gezin is mij veel belangrijker. Als de boel ineens ontploft dan ben je het haasje, en jij kan niet voorspellen of en wanneer dat gebeurd. De benzinetank zit bij de meeste auto's onder de achterbank, als daar ineens een vlam inschiet vanaf voor dan sta je daar gezellig met de dissel in je handen en de geur van verbrand haar.

Ik rijd ook nooit met een disselslot, al is het maar om het gewicht van 5kg zoals ik aangaf. Maar de stelling dat het hulpdiensten zou hinderen is, mijn inziens, nergens op gebaseerd en kan je gewoon over nadenken zonder te Googlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mission
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 26-05 18:39
TgR_KILLER schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 12:32:
Is dat niet ook maar ongezellig? Hele vakantie druk maken om je spullen en nooit ff samen ergens naar binnen gaan?

Vind het persoonlijk altijd maar een raar gezicht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Drardollan schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 12:58:
[...]

Er werd gesteld dat het de hulpdiensten zou hinderen. Op het moment dat er een hulpdienst arriveert, bijvoorbeeld de brandweer, dan staat de combinatie al volledig in de hens en doet het er niet meer toe.

Ook bij een brand zou ik zelf, ook zonder disselslot, niks doen denk ik. Laat maar fakkelen, mijn gezin is mij veel belangrijker. Als de boel ineens ontploft dan ben je het haasje, en jij kan niet voorspellen of en wanneer dat gebeurd. De benzinetank zit bij de meeste auto's onder de achterbank, als daar ineens een vlam inschiet vanaf voor dan sta je daar gezellig met de dissel in je handen en de geur van verbrand haar.
Als de hulpdiensten er al zijn en alles volledig in de hens staat dan boeit dat toch niet zoveel meer.

Ik heb het over een beginnend smeulend brandje, niet vlammen die overal onderuit schieten ;) dan maak ik ook wel dat ik weg kom. Wij zijn maar met zijn 2tjes, ik heb geen kids waar ik mij druk om hoef te maken.
mission schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 12:58:
[...]
Is dat niet ook maar ongezellig? Hele vakantie druk maken om je spullen en nooit ff samen ergens naar binnen gaan?

Vind het persoonlijk altijd maar een raar gezicht
Hele vakantie druk maken over spullen? Ik maak mij niks druk om spullen, zelfs op de camping staat vaker niet dan wel het disselslot erop. Als iemand t lef heeft om op een volle camping de luifel netjes op te ruimen en de caravan pootjes in te draaien, alles af te sluiten en hem mee te nemen zonder dat iemand anders er wat van vind... tja dan is dat zo.

Als we 2 weken samen op pad zijn, elkaar 24/7 zien, dan kunnen we echt die 5 minuten wel zonder elkaar als 1 iemand even een tankstation in loopt om broodjes te scoren als we op doorreis zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bommes

Bommes

Capo del formaggio

TgR_KILLER schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 13:23:
Als we 2 weken samen op pad zijn, elkaar 24/7 zien, dan kunnen we echt die 5 minuten wel zonder elkaar als 1 iemand even een tankstation in loopt om broodjes te scoren als we op doorreis zijn.
Het blijft hier wel Tweakers he.. ;)
Ik had je vorige post gelezen en dacht al: nu komt er vast iemand met een opmerking over dit stukje.

Wij doen dat overigens nooit, draai de combi ergens de P-plaats op, doe de auto op slot en we gaan naar het tankstation/wc/restaurant/enz.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w955BVeM3pyU7LhyuTUbTU633oE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/smrvWuQRTYMEg186Z1Y4z1Dj.jpg?f=fotoalbum_medium

Op de camping laat ik ook gerust wat ramen op een kier staan met de hor dicht of zo.
Zo een caravan raam is met een scherpe ongewassen zakdoek nog wel open te krijgen.
Ik heb echt niet de illusie dat ze eruit blijven als ik de ramen dicht doe.

We hebben overigens niet veel van waarde in de caravan liggen.
Een tablet met bluetooth boxje en dat is het wel.

[ Voor 16% gewijzigd door Bommes op 07-03-2023 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
TgR_KILLER schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 13:23:
[...]

Ik heb het over een beginnend smeulend brandje, niet vlammen die overal onderuit schieten ;) dan maak ik ook wel dat ik weg kom. Wij zijn maar met zijn 2tjes, ik heb geen kids waar ik mij druk om hoef te maken.
In dat geval heb je waarschijnlijk ook tijd genoeg om het sleuteltje om te draaien en het slot eraf te gooien. Het ging hier specifiek over het hinderen van hulpdiensten, en die hebben er mijn inziens geen enkele last van.

Maar laten we erover ophouden. Ik denk dat niemand hier met een disselslot erop rijdt en daar zijn goede redenen voor. Net als dat er redenen kunnen zijn om het wel te doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
Bommes schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 13:30:
[...]

Wij doen dat overigens nooit, draai de combi ergens de P-plaats op, doe de auto op slot en we gaan naar het tankstation/wc/restaurant/enz.
Wij ook, maar er is altijd 1 van ons die zicht houdt op de combinatie.
Op de camping laat ik ook gerust wat ramen op een kier staan met de hor dicht of zo.
Zo een caravan raam is met een scherpe ongewassen zakdoek nog wel open te krijgen.
Ik heb echt niet de illusie dat ze eruit blijven als ik de ramen dicht doe.

We hebben overigens niet veel van waarde in de caravan liggen.
Een tablet met bluetooth boxje en dat is het wel.
Ligt ook helemaal aan je verzekering. Ik zou er niet mee wegkomen, zonder braakschade geen vergoeding. En hoewel ik ook altijd vol houdt dat er niet zoveel in ligt weet ik nu dat dit niet helemaal waar is. Bij de nieuwe caravan best veel nieuw gekocht, dat loopt toch stevig in de papieren (voortentje 1800 en luifeltje 800 om maar iets te noemen).

Voornaamste reden om alles te sluiten is het weer. Mijn ouders hadden een paar jaar geleden het voorraam op een kier staan, ze zaten zelf voor de voortent. Kwam een windvlaag voorbij en dat was direct het einde van het raam. Nu kan je dat prima overkomen dus zelfs als je voor je caravan zit, maar we weten allemaal wel de voorbeelden dat je op pad bent en het weer omslaat. Zelf al diverse malen bij andere mensen meubilair naar binnen gezet, tenten dicht geritst en zelfs dakluiken gesloten.

Ik doe dan ook altijd alles dicht, inclusief de voortent, als we van de camping afgaan. Niet vanwege diefstal maar vanwege het weer.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• zuma
Drardollan schreef op maandag 6 maart 2023 @ 18:00:
[...]

Gefeliciteerd, zien uit naar de foto’s!

Ik heb altijd 1x20m en 1x10m bij. Nog nooit tekort gehad. 1,5mm2 zou voldoende moeten zijn voor 16A, in bijvoorbeeld Duitse huizen is dat ook de standaard. Zolang je maar geen rolletjes gaat maken.
De voordelen van 2,5 mm2:

-Minder vermogenverlies over langere afstanden
-Robuuster als iets over heen rijdt
-Hogere wattages zonder afrolplicht

Nadelen:
- Bak duurder
- Minder meter op een rol
- Zwaarder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaDude
  • Laatst online: 16-05 10:04
harmpie1147 schreef op maandag 6 maart 2023 @ 13:28:
Met 4 kinderen, lijkt ons dat een ideale vouwwagen tenttrailer :)

Voor nu: een leuke kleine camping zoeken in Italië - regio de Marche, iemand suggesties?

Daarna maar eens een goede koelbox / koektoestel zoeken.

Nu al zin in de zomer! oOo
Leuk hoor! We hebben vorig jaar de Lazy Jack Camping gehuurd. Is erg goed bevallen!
Wij hadden een nieuwe te huur, bij de eerste regenbui waren er maar een paar kleine druppels, daarna heeft het tentdoek zich gezet.

Veel kampeerplezier gewenst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
zuma schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 14:05:
[...]

De voordelen van 2,5 mm2:

-Minder vermogenverlies over langere afstanden
-Robuuster als iets over heen rijdt
-Hogere wattages zonder afrolplicht

Nadelen:
- Bak duurder
- Minder meter op een rol
- Zwaarder
Wees eens eerlijk, hoeveel meter heb je normaal nodig (15-20 denk ik?) en je legt de kabel toch zo neer dat er niet de hele tijd overheen gereden wordt?

Tenzij je een full electric caravan hebt zou ik altijd kiezen voor 1,5mm2. Voordelen wegen op tegen de nadelen van 2,5mm2.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
De koperdikte lijkt mij minder relevant voor de robuustheid, maar die robuustheid is wel waar ik op doelde. Daarom ga je beter voor echte campingkabels voor buiten dan een gewoon snoeisnoertje of huishoudelijke haspel.

En op een luxe camping heb je max 15 meter nodig, ga je voor wat Spartaanser campings is tientallen meters helemaal niet vreemd. Daarom gebruik ik alleen campingkabels en heb denk ik zon 50 meter mee. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Drardollan schreef op dinsdag 7 maart 2023 @ 12:58:
Het ging je alleen om dat detail en niet om het algemene advies? Had dat meteen gezegd want dat had een hoop posts gescheeld. ;)
Het verhaal over hulpdiensten heb ik ooit ergens gelezen (nee, niet op de blog van tante Bep, wel iets onderbouwds) maar die bron kan ik je nu niet aanleveren.
Los daarvan is er wel redelijke consensus dat het beter is van niet als het niet echt hoeft, daar kan je prima op googlen bedoelde ik. :)

Bijvoorbeeld:
https://nh24.de/2019/10/3...gen-hinueber/#more-127231
of
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ai1HaSaJ_XXF-pNJgfhFUpPHVr0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8BGjwAvVfmkpwcOg8rkzTwNe.png?f=user_large

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
Ik heb standaard +/- 23 meter 2.5mm2 dat zat op een oud bouwhaspel, die gebruikten we eerst in de tent en later het haspel eraf gehaald en gewoon 2x CEE stekkers eraan gemaakt.

In Noorwegen hadden we nog een extra 25 meter 2.5mm2 mee, maar eerlijk gezegd nog nooit gebruikt. In NL zeul ik die nooit mee, nog nooit nodig gehad.

Pagina: 1 ... 157 ... 252 Laatste