Prima keuze! Zeker als je van plan bent om te gaan rondtrekken heb je daar veel voordeel van. Daarentegen, pluspunt van de mercury is dat je daar, als alles is opgebouwd, ook je auto in kan parkerenMemphisto schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:23:
[...]
[...]
We hebben best lang getwijfeld tussen de flexibiliteit van de Malawi en de ruimte van de Mercury. Uiteindelijk de malawi geworden. Kan niet wachten om weg te gaan.
Mijn tip: Ik zou geen polyester tenten met polycotton tenten gaan vergelijken. In mijn beleving is dat een enorm verschil qua comfort als het warm is. Zo'n polyester tent voelt al heel snel heel warm. Daar moet wel heel veel ventilatie tegenover staan om dat op te heffen. In een warm gebied heb je dan vooral in de ochtend een hele warme tent, omdat je dan nog niet de (maximale) ventilatie open hebt staan.VSW schreef op zondag 15 januari 2023 @ 23:28:
€590: Quechua air seconds 5.2
Goedkoop, veel mooie functies en veel ruimte, jammer van de luifel en levensduur…
Weet iemand toevallig of deze tent bij een decathlon filiaal te bekijken is (liefst Arnhem of Enschede?)
https://www.decathlon.nl/...b/_/R-p-324972?mc=8584565
€1800: Zempire aero tl poly cotton pro
Heeft in principe alles wat we willen. Wel log en zwaar (45kg) en een stuk duurder.
https://www.dewitschijnde...ton-pro-opblaasbare-tent/
€1000: Obelink Hudson 4 tc easy air
Grote voortent, maar daar loopt de grondkuip niet door, bovendien zit je daar niet echt buiten (warm), dan toch liever een grotere leefruimte zoals bij de andere tenten. Met tarp is de footprint wel enorm.
Voordeel: We wonen bij Obelink om de hoek. Hebben deze bekeken en zijn best enthousiast.
https://www.obelink.nl/ob...-easy-air-tunneltent.html
Als je voor een polyester tent gaat, dan zou ik decathlon kiezen.
Voor een polycottontent zou ik het niet goed weten. Daar is vrij veel keus in. (in polyester volgens mij ook, maar daarin is decathlon goed)
Wij wilden ook een snelle voortent, dachten ook eerst aan de Unico Torino. Is toch de Unico Verona geworden omdat je die ook als snelle voortent kon gebruiken maar als het moet, helemaal dichtritsen aan zij-voorkant.Drardollan schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:14:
[...]
Zijkanten is juist iets wat ik dus niet zoek, want dan kan ik net zo goed de voortent zonder voorkant neerzetten.
Denk dat het de Unico Torino gaat worden:
[Afbeelding]
Die hadden wij ook gezien, prachtig ding!Red devil schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:46:
[...]
Wij wilden ook een snelle voortent, dachten ook eerst aan de Unico Torino. Is toch de Unico Verona geworden omdat je die ook als snelle voortent kon gebruiken maar als het moet, helemaal dichtritsen aan zij-voorkant.
Ik hik vooral tegen het gewicht aan (dubbele van de Torino) en de slik randen die je weer schoon moet maken. Ik zou een dergelijk luifel gebruiken als we ooit echt gaan trekken met de caravan, dan is het echt een ideale mix tussen luifel en tent.
Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !
Ah dat van het gewicht wist ik niet. Die slik randen zitten met klittenband vast, dus je kunt ook zonder opzetten.Drardollan schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:17:
[...]
Die hadden wij ook gezien, prachtig ding!
Ik hik vooral tegen het gewicht aan (dubbele van de Torino) en de slik randen die je weer schoon moet maken. Ik zou een dergelijk luifel gebruiken als we ooit echt gaan trekken met de caravan, dan is het echt een ideale mix tussen luifel en tent.
Moet wel toegeven dat ik het niet eens zo'n snelle voortent vind, mijn oude voortent met tentstokken is echt een stuk sneller. Misschien moet ik het wat vaker doen. Misschien is die Torino wel een stuk sneller qua opzeten.
9 van de 10 keer is het handigheid is mijn ervaring. De eerste 3 keer dat ik een (voor)tent opzet is het even puzzelen, daarna zit het in mijn systeem en gaat het soepel. Ik moet nu bijvoorbeeld leren omgaan met dat nieuwe Quick Lock systeem, dat is niet technisch ingewikkeld verder. Hetzelfde zal gelden voor de Torino, eerst paar keer zal het even uitproberen zijn, maar daarna doe je het fluitend. Ik kan gelukkig terugvallen op een hele lange kampeerervaring met tenten en caravans, hoewel het elke keer net anders is is het ook een kwestie van rustig en logisch nadenken is mijn ervaring en niet als een idioot beginnen te trekken of duwen aan doek en/of stokken.Red devil schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:34:
[...]
Ah dat van het gewicht wist ik niet. Die slik randen zitten met klittenband vast, dus je kunt ook zonder opzetten.
Moet wel toegeven dat ik het niet eens zo'n snelle voortent vind, mijn oude voortent met tentstokken is echt een stuk sneller. Misschien moet ik het wat vaker doen. Misschien is die Torino wel een stuk sneller qua opzeten.
Gewicht is wel en niet een ding hier. Mijn caravan mag 1500kg wegen, maar mijn auto mag 'slechts' 1538kg trekken. Ik probeer dus zoveel mogelijk gewicht te besparen om het de auto makkelijker te maken. Los van het feit dat na tig jaren kamperen de ervaring is dat je 50% van de spullen niet eens aanraakt
Maar in deze is gewicht wel een ding. De voortent is al heavy, al scheelt het behoorlijk dat ik daar glasfiber stokken voor heb. Heb ook nog getwijfeld om de voortent maar deels op te zetten, dus als een soort luifel. Maar twijfel heel erg over de stevigheid, een voortent is gemaakt om in zijn geheel opgebouwd te worden en niet zoals bij veel luifels modulair opgebouwd te worden.
[ Voor 11% gewijzigd door Drardollan op 16-01-2023 14:44 ]
Snap het helemaal, je wilt een zo licht mogelijke caravan zoveel mogelijk in de auto. Ik gok dat de verona wel zonder de zijluifels aardig stevig kan worden opgezet, maar ik moet het nog eens goed meemaken. Die oude met glasfiber was niet blij tijdens een meivakantie op Texel met windkracht 10. Alhoewel ik de gaten die toen gemaakt zijn wel aardig heb kunnen maken.Drardollan schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:42:
[...]
9 van de 10 keer is het handigheid is mijn ervaring. De eerste 3 keer dat ik een (voor)tent opzet is het even puzzelen, daarna zit het in mijn systeem en gaat het soepel. Ik moet nu bijvoorbeeld leren omgaan met dat nieuwe Quick Lock systeem, dat is niet technisch ingewikkeld verder.
Gewicht is wel en niet een ding hier. Mijn caravan mag 1500kg wegen, maar mijn auto mag 'slechts' 1538kg trekken. Ik probeer dus zoveel mogelijk gewicht te besparen om het de auto makkelijker te maken. Los van het feit dat na tig jaren kamperen de ervaring is dat je 50% van de spullen niet eens aanraaktIk word met het jaar kritischer.
Maar in deze is gewicht wel een ding. De voortent is al heavy, al scheelt het behoorlijk dat ik daar glasfiber stokken voor heb. Heb ook nog getwijfeld om de voortent maar deels op te zetten, dus als een soort luifel. Maar twijfel heel erg over de stevigheid, een voortent is gemaakt om in zijn geheel opgebouwd te worden en niet zoals bij veel luifels modulair opgebouwd te worden.
Wel dapper van je dat je zo'n combi trekt! Ik vond het al spannend met mijn vorige auto die 1800 kg mocht trekken, ik ben nu een beetje verwende caravanrijder.
In de meeste gevallen is het gewicht op papier beperkt in verband met wetgeving. Als je bijvoorbeeld een nieuwe Hyundai of Kia koopt dan zal je zien dat ze opeens allemaal 1410 mogen trekken, dat is blijkbaar een magische grens om wetgeving of belastingen tevreden te houden. De verkopers geven allemaal aan dat je er prima 2000 kilo achter kan hangen, maar ja het mag niet....Red devil schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:46:
[...]
Wel dapper van je dat je zo'n combi trekt! Ik vond het al spannend met mijn vorige auto die 1800 kg mocht trekken, ik ben nu een beetje verwende caravanrijder.
Mijn ervaring is ook dat het allemaal maar weinig zegt, heb combinaties gehad die op papier net aan mochten maar die als de brandweer gingen en combinaties waarbij de auto zwaar overbemeten was en waar ik bij Milau de brug maar amper op kwam

Er komt nog wel een andere auto in de toekomst, maar op dit moment zijn de centjes even op haha. Daarom gaan we ook niet al te ver weg en niet door de hoge bergen
[ Voor 14% gewijzigd door Drardollan op 16-01-2023 15:09 ]
Dit, wij hadden (feitelijk hebben, op zolder) een voortent. Maar nu al 1.5 jaar een mooie zakluifel. Bij obelink de volledige wandenset gekocht. Dus voor een dagje beschutting klappen we de luifel uit. Willen we in September als we een week weg gaan meer beschutting dan gaan de zij en voorwand erin en hebben we een mooi dicht beschut plekje.Dentheman schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:54:
[...]
Wat is de reden dat je beide wilt meenemen? Ik heb aan de caravan een flinke luifel met eventueel een sun- of rainblocker die ik aan de zijkant erin kan ritsen, ik kan mij niet voorstellen wat een volwaardige voortent aan meerwaarde biedt op een zomervakantie . . .
[Afbeelding]
Plaatje bij het praatje; dit was de 1e keer kamperen met onze caravan en luifel afgelopen juni. Wij hebben de volledige voortent die bij de caravan zat zelfs verkocht aangezien wij toch niet op seizoensplek in Nederland gaan staan, als het wel slecht weer is; gaan we wel naar binnen.
Hier overigens ook al veel zin in de zomervakantie, we twijfelden tussen Noorwegen/Zweden, of Italië, het lijkt erop dat het pizza & pasta wordt in mei/juni.
Weet niet of Noorwegen / Zweden in mei overigens al leuk is, tenzij je heel erg veel van sneeuw houdt
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD
Bedankt voor je reactie (alle andere reacties ook top!)Adam1980 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 13:14:
[...]
Mijn tip: Ik zou geen polyester tenten met polycotton tenten gaan vergelijken. In mijn beleving is dat een enorm verschil qua comfort als het warm is. Zo'n polyester tent voelt al heel snel heel warm. Daar moet wel heel veel ventilatie tegenover staan om dat op te heffen. In een warm gebied heb je dan vooral in de ochtend een hele warme tent, omdat je dan nog niet de (maximale) ventilatie open hebt staan.
Als je voor een polyester tent gaat, dan zou ik decathlon kiezen.
Voor een polycottontent zou ik het niet goed weten. Daar is vrij veel keus in. (in polyester volgens mij ook, maar daarin is decathlon goed)
We gaan het in overweging nemen, en waarschijnlijk eerst maar eens de decathlon tent bekijken. Hoop dat ze de kampeerartikelen snel opbouwen.
Thanks, hebben we veel aan.Ojjorz schreef op maandag 16 januari 2023 @ 08:37:
[...]
Met de Obelink en de Quechua heb ik allebei ervaring. De Obelink heb ik een week geleend om daarna zelf de Quechua te kopen. Die vind ik echt op alle vlakken fijner dan de Obelink. Meer mogelijkheden, doordachtere details en een flink pak goedkoper.
Wij hebben een tarp als luifel want dat ontbreek inderdaad bij deze tent. Met de 'voordeur' open kan je wel prima half in de tent zitten. Ideaal bij bijvoorbeeld wat winderiger weer of sochtends als het nog wat frisser is. De Quechua was toen voor ons te bekijken bij de Decathlon in Utrecht (The Wall).
Polycotton lijkt me ideaal, maar vond ik voor nu de meerprijs en het meergewicht niet waard. Sowieso is de Quechua de best geventileerde polyester tent die ik ooit heb gezien, waardoor de meerwaarde van polycotton nog wat kleiner werd.
Heb je de tarp ook van Decathlon? Is dat een aanrader?
Het is ook heel afhankelijk van het type auto. Mijn huidige Skoda Octavia 1.6 TDI uit 2013 mag 1500 kg trekken, met origineel 105 pk. Dat houdt niet alleen qua vermogen niet over, maar ik vind het met een zorgvuldig beladen caravan van 1200-1300 kg er achter al geen wonder van stabiliteit.Drardollan schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:08:
[...]
In de meeste gevallen is het gewicht op papier beperkt in verband met wetgeving. Als je bijvoorbeeld een nieuwe Hyundai of Kia koopt dan zal je zien dat ze opeens allemaal 1410 mogen trekken, dat is blijkbaar een magische grens om wetgeving of belastingen tevreden te houden. De verkopers geven allemaal aan dat je er prima 2000 kilo achter kan hangen, maar ja het mag niet....
Mijn ervaring is ook dat het allemaal maar weinig zegt, heb combinaties gehad die op papier net aan mochten maar die als de brandweer gingen en combinaties waarbij de auto zwaar overbemeten was en waar ik bij Milau de brug maar amper op kwam
Er komt nog wel een andere auto in de toekomst, maar op dit moment zijn de centjes even op haha. Daarom gaan we ook niet al te ver weg en niet door de hoge bergen
Mijn vorige Octavia was een 2.0 TDI RS uit 2007 met 170 pk, die mocht maar 1400 kg trekken, terwijl hij zelf dus ruim meer vermogen, een sportonderstel, veel betere remmen en 100 kg meer eigen gewicht had. Die was vooral ook qua rijgedrag veel beter met diezelfde caravan erachter.
Bij veel hybrides en BEV's is het eigen gewicht zodanig, dat het trekgewicht vaak juist relatief laag is ten opzichte van het gewicht van het trekkend voertuig. Daar hoef je je om de stabiliteit waarschijnlijk geen zorgen te maken (en om vermogen doorgaans ook niet).
Het gaat bij de bepaling van het trekgewicht niet om motorvermogen. Dat je op een helling in de Ardennen (5-6%) met 30-40km/u in de tweede versnelling omhoog kruipt, zal ze bij de RDW en buitenlandse zusterorganisaties een worst wezen. Genoeg jaren 80 busjes met 75pk en 2 ton trekgewicht + 2 ton TMM voor het trekkend voertuig. Mijn eigen combi weegt inclusief inzittenden en bagage zo'n 1500kg en heeft ongeveer 60pk.Drardollan schreef op maandag 16 januari 2023 @ 15:08:
[...]
Het draait om 4 punten:
- de remmen: wat je in beweging zet, moet je ook weer kunnen stoppen. Ook bij falende oplooprem.
- de koeling van de motor. Die helling bij de Ardennen haal je nog wel zonder kokende motor, maar kom je bij Le Perthus of op de Brenner met een luchttemperatuur van 35 graden ook boven zonder kokende motor?
- de mogelijkheid tot optrekken: met maximaal treingwicht moet je op een 12% helling kunnen wegrijden vanuit stilstand. Versnellingsbakverhoudingen en de hoeveelheid druk op de aangedreven as spelen hier een belangrijke rol. Die jaren 80 busjes met 75pk hebben een hele korte eerste versnelling, waardoor het in beweging krijgen van de combinatie toch prima gaat.
- de bevestigingspunten van de trekhaak. Wat kunnen die aan wat betreft krachten?
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Ja, hadden we. Geen aanrader en weer verkocht. Hebben er nu wel een van Obelink met wat zwaarder doek, betere stokken en ogen. Type moet ik opzoeken.VSW schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:16:
[...]
Thanks, hebben we veel aan.
Heb je de tarp ook van Decathlon? Is dat een aanrader?
Toch vreemd dat bepaalde modellen dan op Duits kenteken meer mogen trekken dan op Nederlands kenteken.Ivow85 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:37:
[...]
Het gaat bij de bepaling van het trekgewicht niet om motorvermogen. Dat je op een helling in de Ardennen (5-6%) met 30-40km/u in de tweede versnelling omhoog kruipt, zal ze bij de RDW en buitenlandse zusterorganisaties een worst wezen. Genoeg jaren 80 busjes met 75pk en 2 ton trekgewicht + 2 ton TMM voor het trekkend voertuig. Mijn eigen combi weegt inclusief inzittenden en bagage zo'n 1500kg en heeft ongeveer 60pk.
Het draait om 4 punten:
- de remmen: wat je in beweging zet, moet je ook weer kunnen stoppen. Ook bij falende oplooprem.
- de koeling van de motor. Die helling bij de Ardennen haal je nog wel zonder kokende motor, maar kom je bij Le Perthus of op de Brenner met een luchttemperatuur van 35 graden ook boven zonder kokende motor?
- de mogelijkheid tot optrekken: met maximaal treingwicht moet je op een 12% helling kunnen wegrijden vanuit stilstand. Versnellingsbakverhoudingen en de hoeveelheid druk op de aangedreven as spelen hier een belangrijke rol. Die jaren 80 busjes met 75pk hebben een hele korte eerste versnelling, waardoor het in beweging krijgen van de combinatie toch prima gaat.
- de bevestigingspunten van de trekhaak. Wat kunnen die aan wat betreft krachten?
Ja die Brenner daar vergis je je nog in, dat is best lang en flink klimmen.Ivow85 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:37:
[...]
Die helling bij de Ardennen haal je nog wel zonder kokende motor, maar kom je bij Le Perthus of op de Brenner met een luchttemperatuur van 35 graden ook boven zonder kokende motor?
paar keer over geweest met onze oude camper, Hymer uit 92 met 75 PK, geen turbo rijklaar 3500kg.
Dat was gewoon rechts rijden, in zijn 3, omhoog met 60 of 70km/u.
Ging best aardig.
De Gotthardtunnel terug van uit Italië is ook een beste klim, of althans die houd lang vol en het nadeel is dat je vaak in een file aankomt boven voor de tunnel.
Motor goed heet, rijwind weg, dat is een goede test voor de radiator en koelventilatoren.
En die eerste korte versnelling van de oude bestelbusjes.
Bij de Mercedes busjes uit de jaren 80 was de eerste zo kort dat je die enkel bij een beladen busje nodig had.
Tegen de tijd dat je de koppeling compleet los had met je voet kon je eigenlijk meteen al weer schakelen.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Ik zou er nog 4 punten aan toe willen voegen:Ivow85 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:37:
[...]
Het gaat bij de bepaling van het trekgewicht niet om motorvermogen. Dat je op een helling in de Ardennen (5-6%) met 30-40km/u in de tweede versnelling omhoog kruipt, zal ze bij de RDW en buitenlandse zusterorganisaties een worst wezen. Genoeg jaren 80 busjes met 75pk en 2 ton trekgewicht + 2 ton TMM voor het trekkend voertuig. Mijn eigen combi weegt inclusief inzittenden en bagage zo'n 1500kg en heeft ongeveer 60pk.
Het draait om 4 punten:
- Leeftijd van de banden en de druk. Ze kunnen nog veel profiel hebben, maar op scheuren staan.
- Kogeldruk, te weinig kogeldruk is echt dramatisch en laat de aanhanger je auto sturen.
- Belading aanhanger. Als je al het gewicht helemaal aan 1 kant zet en effe de haarspeldbocht naar beneden moet nemen, is dat niet heel handig.
- Rijgedrag van de bestuurder en aanpassingenvermogen.
Veel mensen zeggen: dat trekt mijn auto wel. Ik heb van die hoge en verlenge sprinter bussen op de kant zien liggen met enkel een klein caravannetje erachter.... Rij bewust en voorzichtig en rijdt zeker geen 130 in Frankrijk ook al mag dat met de aanhanger! De snelheid haal je zeker, maar als er iets mis gaat, lig je helemaal uitgesmeerd over de snelweg. Elk jaar dat ik in Frankrijk reed, kwam ik het 2 tot 3 keer tegen. Alleen maar gele kentekenplaten overigens....
ik snap dat niet hoor, ik sleur een caravan van 1500 kilo mee achter een auto van 1392 kilo rijklaar en dat gaat echt prima.
Heeft te maken met emissie goedkeuringen.voor toelatingen op de weg en de eisen dat zoveel % van de modellen van een merk binnen een bepaalde milleu eis moest vallen of zo.Drardollan schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:31:
[...]
Toch vreemd dat bepaalde modellen dan op Duits kenteken meer mogen trekken dan op Nederlands kenteken.
Zo kreeg je dat na een facelift van een bepaald model het model nog maar 300kg mocht trekken ipv de 1500

Zie onderstaande blog voor het verschil in trekgewicht:
https://caravantrekker.nl/blog/blog?id=439
klaarblijkelijk doet de importeur er ook nog een plasje over.
Rij zelf met caravan van 1500kg en Tuscon 2022 (mild hybrid 150PK) met 1650 kg trekgewicht 100kg kogeldruk. Rijd prima maar heb ook weinig vergelijkingsmateriaal.
Ik verwacht wel dat een hoger eigen gewicht van het trekkend voertuig het comfort en rijbeleving e.d. ten goede komt
Rij zelf met caravan van 1500kg en Tuscon 2022 (mild hybrid 150PK) met 1650 kg trekgewicht 100kg kogeldruk. Rijd prima maar heb ook weinig vergelijkingsmateriaal.
Ik verwacht wel dat een hoger eigen gewicht van het trekkend voertuig het comfort en rijbeleving e.d. ten goede komt
Wij hadden voorheen ook een zakluifel en een voortent. Uiteindelijk vond ik het best wel een gedoe om voor de overnachtingscamping de luifel te laten hangen en op de definitieve camping die eraf te halen en aan andere kant hangen, of onder/achter caravan te leggen. Daarbij kwam ook, we hadden nog wat extra rafters mee en dat was altijd weer puzzelen om alles een plekje te geven.TgR_KILLER schreef op maandag 16 januari 2023 @ 16:24:
[...]
Dit, wij hadden (feitelijk hebben, op zolder) een voortent. Maar nu al 1.5 jaar een mooie zakluifel. Bij obelink de volledige wandenset gekocht. Dus voor een dagje beschutting klappen we de luifel uit. Willen we in September als we een week weg gaan meer beschutting dan gaan de zij en voorwand erin en hebben we een mooi dicht beschut plekje.
Weet niet of Noorwegen / Zweden in mei overigens al leuk is, tenzij je heel erg veel van sneeuw houdtWij waren vorig jaar (eind) juni in Noorwegen, in het zuiden en niet eens in het Noorden. Maar er lang nog echt heel veel sneeuw. Veel campings zijn in mei daar ook nog dicht, en o.a. Trollstigen was in mei ook nog dicht.
Uiteindelijk hebbenw e besloten op de overnachtingscampings geen luifel meer op te zetten en over te stappen op een opblaasbare voortent. Want wij kwamen er stiekem achter dat de tijd niet zozeer ging zitten in het opzetten, maar vooral de inrichting. En dat is ook meteen de reden dat we geen luifel met zijwandjes willen. Wij hebben de buitenkeuken erin staan, stoelen, tafels, een kastje met senseo etc etc etc.
Om iedere avond alles naar binnen te slepen ook echt geen zin in.
We hadden vooral een "hekel" aan het gepuzzel met stokken en daarm dus de overstap naar een opblaasbare tent. De luifel nog geen seconde gemist.
Maar goed, andere situatie, andere samenstelling, andere kampeerwensen (3wkn 1 plek en 2dagen overnachtingen onderweg).
Maar dat schetst weer wat context waarom er zoveel verschillende modi zijn in het kampeerleven. :-)
Ik weet het, dat bedoelde ik met de regels vanuit de overheidTogi schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:28:
[...]
Heeft te maken met emissie goedkeuringen.voor toelatingen op de weg en de eisen dat zoveel % van de modellen van een merk binnen een bepaalde milleu eis moest vallen of zo.
Zo kreeg je dat na een facelift van een bepaald model het model nog maar 300kg mocht trekken ipv de 1500
Ja dat is zo, dat is het mooie van kamperen, voor ieder wat wils. In de zomer vakantie gaan we iederen 2 / 3 dagen rijden om naar een ander plekje te gaan. Onze buitenkeuken/kastje is geen 1 keer meer mee geweest sinds wij de luifel hebben en ik heb juist die nog geen seconden gemistwienesroa schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:44:
[...]
Wij hadden voorheen ook een zakluifel en een voortent. Uiteindelijk vond ik het best wel een gedoe om voor de overnachtingscamping de luifel te laten hangen en op de definitieve camping die eraf te halen en aan andere kant hangen, of onder/achter caravan te leggen. Daarbij kwam ook, we hadden nog wat extra rafters mee en dat was altijd weer puzzelen om alles een plekje te geven.
Uiteindelijk hebbenw e besloten op de overnachtingscampings geen luifel meer op te zetten en over te stappen op een opblaasbare voortent. Want wij kwamen er stiekem achter dat de tijd niet zozeer ging zitten in het opzetten, maar vooral de inrichting. En dat is ook meteen de reden dat we geen luifel met zijwandjes willen. Wij hebben de buitenkeuken erin staan, stoelen, tafels, een kastje met senseo etc etc etc.
Om iedere avond alles naar binnen te slepen ook echt geen zin in.
We hadden vooral een "hekel" aan het gepuzzel met stokken en daarm dus de overstap naar een opblaasbare tent. De luifel nog geen seconde gemist.
Maar goed, andere situatie, andere samenstelling, andere kampeerwensen (3wkn 1 plek en 2dagen overnachtingen onderweg).
Maar dat schetst weer wat context waarom er zoveel verschillende modi zijn in het kampeerleven. :-)
AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD
De rijkwaliteiten zijn dan ook erg afhankelijk van de belading van de caravan (zwaartepunt zo veel mogelijk boven de as) en bij de trekkende auto is ook de overhang achter (afstand achteras tot trekhaak) best bepalend voor de stabiliteit. De zelfde gewichten kunnen bij verschillende formfactors dus echt een wereld van verschil in rijgedrag geven. En rijsnelheid vergroot dat gedrag nog eens extra uit met alle risico’s van dien bij minder stabiele combinaties.kiefty14 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:29:
Zie onderstaande blog voor het verschil in trekgewicht:
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Concreter:PageFault schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:23:
De vraag ging hierover:
Liefst 2,5 weken door Zweden en/of Noorwegen trekken. 3 weken met de heen en terugreis.
DaWayne schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 18:44:
Wij zitten te denken om van de zomer met de vouwwagen circa 3 weken richting Zweden/Noorwegen te trekken.
Circa 5 a 6 campings. Liefst regel ik alles van tevoren, zodat ik in de vakantie alleen hoef te pakken en rijden.
Ja absoluut. Grote afstanden kan wel maar dan moet de reis het doel op zich zijn, zoals toeren met een camper vaak is bijvoorbeeld. Maar of dat je past is erg persoonlijk, ik weet wel dat ik dan flink conflict met m'n dochter zou krijgen.Dat is voor mij min of meer een rondreisMaar het is ook op meerdere manieren te interpreteren en ik ben wel met mensen hier eens om je dan te concentreren op een specifieke regio en daar zoveel mogelijk van te zien in 3 weken ipv net zoals Japanners proberen alle Europe highlights te proppen in 1 week zeg maar...
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Als je het alleen maar neer legt bij het opladen en wanneer je erbij bent is een gewone lichte haspel ook al prima. Vijf meter is echter vrij krap als het gaat om gewone standplaatsen, en met de fiets wil je echt geen tientallen meters CEE-kabel mee wat je toch wel nodig hebt wil je een vaste lijn leggen van stroompunt naar kampeerplek.matje12345 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 19:34:
Even een vraagje. Ca 20 jaar geleden heb ik voor het laatste gekampeerd, maar ik ben nu van plan om komend voorjaar een weekje met de elektrische fiets weg te gaan en te kamperen. Heb al wat gelezen her en der, maar zit nog even met het volgende wat stroom betreft:
Op te laden:
- Fietsaccu
- Telefoon
- GPS
- Evt E-reader
Laders zijn allemaal met eurostekker en dubbel geïsoleerd.
Wat is nu het beste om mee te nemen:
- Campingstekker met stekkerdoos
- 5 meter stekker met stekkerdoos
Het laatste neemt minder plek in beslag en is lichter. Speelt aarde sowieso wel een rol bij alleen eurostekkers?
Lees ook wel over een stekkerdoos met aparte aardlekschakelaar, maar dat lijkt mij niet haalbaar voor fietskamperen...
Je kunt ook nog letten op het vermogen wat de kabel aan kan, voor wat je noemt heb je volgens mij niet veel nodig dus kan hij dunner zijn. Scheelt weer gewicht.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Absoluut een tentplaats, maar dan wel een grote. Duitsers zijn fan van semigeasfalteerde rijtjes waar je caravan of camper lekker stabiel staat en je schone schoenen houdt. Een tentplaats heeft dan nog gras of hooguit wat grind. Het één en ander natuurlijk wel afhankelijk van welke camping je uitzoekt, dat varieert ook daar enorm.Memphisto schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:02:
In april kunnen we onze Cabanon Malawi vouwwagen ophalen. Mooi op tijd voor een extra vakantie week in juni (mist het weer het toelaat) en uiteraard de zomervakantie.
Nu al lekker aan het zoeken naar een leuke camping in Duitsland voor in de zomer .. zeg ergens tussen Koblenz en de Bodensee.
Heel veel keus gelukkig, maar ik kom er niet echt aan uit of ik nu moet kiezen voor een tentplaats of toch meer een caravanplaats.. Vooral gezien de grootte van de tent/vouwwagen.
Hoe doen jullie dit? Vragen jullie meer info per mail oid? Moet ik ergens anders op letten?
Tips voor een leuke, niet te grote familiecamping (3 kinderen 7 tot 10 jaar) zijn ook welkom
Afgelopen zomer heb ik gewoon de afmetingen doorgegeven die ik nodig had en gezegd dat ik een faltwagen (of zeltanhänger) had en dat ging prima, had de beste tentplek van de camping (dus behoorlijk mazzel gok ik). Mochten ze het niet snappen dan reageren ze vast wel.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Belangrijke punten, maar die gaan over veilig rijden en niet meer over het bepalen van het trekgewicht.PageFault schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 09:48:
Ik zou er nog 4 punten aan toe willen voegen:
- Leeftijd van de banden en de druk. Ze kunnen nog veel profiel hebben, maar op scheuren staan.
- Kogeldruk, te weinig kogeldruk is echt dramatisch en laat de aanhanger je auto sturen.
- Belading aanhanger. Als je al het gewicht helemaal aan 1 kant zet en effe de haarspeldbocht naar beneden moet nemen, is dat niet heel handig.
- Rijgedrag van de bestuurder en aanpassingenvermogen.
Het wonderlijk wat mensen voor risico's nemen tijdens de reis op vakantie. Natuurlijk wil je normaal ook al veilig rijden maar op vakantie ergens onderweg stranden lijkt me nog een stapje erger. Wat maakt het toch dat mensen dan toch vaak rare dingen doen? Ik begrijp dat nooit zo goed. Net als dat men soms 'verrast' is dat bij een ritje met flinke storm de caravan ineens in de berm ligt.Veel mensen zeggen: dat trekt mijn auto wel. Ik heb van die hoge en verlenge sprinter bussen op de kant zien liggen met enkel een klein caravannetje erachter.... Rij bewust en voorzichtig en rijdt zeker geen 130 in Frankrijk ook al mag dat met de aanhanger! De snelheid haal je zeker, maar als er iets mis gaat, lig je helemaal uitgesmeerd over de snelweg. Elk jaar dat ik in Frankrijk reed, kwam ik het 2 tot 3 keer tegen. Alleen maar gele kentekenplaten overigens....
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Niks aan haspel of wat dan ook meenemen.matje12345 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 19:34:
Even een vraagje. Ca 20 jaar geleden heb ik voor het laatste gekampeerd, maar ik ben nu van plan om komend voorjaar een weekje met de elektrische fiets weg te gaan en te kamperen. Heb al wat gelezen her en der, maar zit nog even met het volgende wat stroom betreft:
Op te laden:
- Fietsaccu
- Telefoon
- GPS
- Evt E-reader
Ik doe het altijd als volgt (maar dat is dan met rugzak maar zie ook veel fietsers)
Fietsaccu zul je idd dagelijks moeten opladen, ik zie tegenwoordig in NL enkel nog maar campings die daar een voorziening voor hebben. Dus enkel de lader mee
Telefoon, voor de zekerheid heb ik een powerbank bij, maar ik gooi die altijd aan de snellader in bijv de wc. Of ik durf het ook de buren te vragen.
GPS draait op batterijen (oplaadbaar, AA) heb altijd 4 reserve bij. Kan ik een week toekomen, maar daarvoor heb ik een heel klein usb ladertje van de IKEA. IK laad daar alles mee op als ik op een plek sta waar dat veilig aan de elektra ligt (steeds vaker een afgesloten kastje waar een stopcontact achter zit) of ik vraag het aan de receptie
E-reader gaat weken mee.
Maar voor de laatse 3 heb ik dus in geval van nood de powerbank bij.
Tip: https://www.camping-am-bauernhof.de/Memphisto schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:02:
In april kunnen we onze Cabanon Malawi vouwwagen ophalen. Mooi op tijd voor een extra vakantie week in juni (mist het weer het toelaat) en uiteraard de zomervakantie.
Nu al lekker aan het zoeken naar een leuke camping in Duitsland voor in de zomer .. zeg ergens tussen Koblenz en de Bodensee.
Heel veel keus gelukkig, maar ik kom er niet echt aan uit of ik nu moet kiezen voor een tentplaats of toch meer een caravanplaats.. Vooral gezien de grootte van de tent/vouwwagen.
Hoe doen jullie dit? Vragen jullie meer info per mail oid? Moet ik ergens anders op letten?
Tips voor een leuke, niet te grote familiecamping (3 kinderen 7 tot 10 jaar) zijn ook welkom
Mijn GPS gaat ook op AA batterijen. Telefoon laad ik via de auto op. Ik heb in mijn hele leven nog nooit gebruik gemaakt (en betaald) voor de stroomvoorziening op een camping.maartend schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 10:36:
[...]
Niks aan haspel of wat dan ook meenemen.
Ik doe het altijd als volgt (maar dat is dan met rugzak maar zie ook veel fietsers)
Fietsaccu zul je idd dagelijks moeten opladen, ik zie tegenwoordig in NL enkel nog maar campings die daar een voorziening voor hebben. Dus enkel de lader mee
Telefoon, voor de zekerheid heb ik een powerbank bij, maar ik gooi die altijd aan de snellader in bijv de wc. Of ik durf het ook de buren te vragen.
GPS draait op batterijen (oplaadbaar, AA) heb altijd 4 reserve bij. Kan ik een week toekomen, maar daarvoor heb ik een heel klein usb ladertje van de IKEA. IK laad daar alles mee op als ik op een plek sta waar dat veilig aan de elektra ligt (steeds vaker een afgesloten kastje waar een stopcontact achter zit) of ik vraag het aan de receptie
E-reader gaat weken mee.
Maar voor de laatse 3 heb ik dus in geval van nood de powerbank bij.
Zelf heb ik geen eBike, dat zou dan nog een dingetje zijn.
voor AA batterijen en powerbanks fietsaccu's en desnoods laptop accu's zou je geen stroomaansluiting hoeven te huren maar gewoon openbaar aanbod voor meten krijgen op een goede camping. Of gewoon in het sanitair opladen.PageFault schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:17:
[...]
Mijn GPS gaat ook op AA batterijen. Telefoon laad ik via de auto op. Ik heb in mijn hele leven nog nooit gebruik gemaakt (en betaald) voor de stroomvoorziening op een camping.
Het is ook een beetje zonde om bij elke overnachting stroom af te nemen als je niet continu stroom nodig hebt zoals bij een koelkast o.i.d.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Jij hebt een auto. Ik ook, maar die neem ik niet mee op een trektochtPageFault schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:17:
[...]
Mijn GPS gaat ook op AA batterijen. Telefoon laad ik via de auto op. Ik heb in mijn hele leven nog nooit gebruik gemaakt (en betaald) voor de stroomvoorziening op een camping.
Ik altijd, sowieso voor naar het begin van de tochtmaartend schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:27:
[...]
Jij hebt een auto. Ik ook, maar die neem ik niet mee op een trektocht
Trektocht denk ik aan lopen, maar waar ik op reageerde had het ook over de oplader van de fiets. Zou natuurlijk ook op de fiets kunnen.
Ereader neem ik ook nooit mee, te veel gewicht en te kwetsbaar.
Teveel gewicht? Een ereader weegt toch niks?PageFault schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:45:
[...]
Iedere gram telt cumulatief wel mee.Red devil schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:49:
[...]
Teveel gewicht? Een ereader weegt toch niks?
Jij bent misschien sterker, of loopt in andere gebieden dan ik. Soms ruil ik mijn smartphone ook in voor een oude dumpphone, vanwege gewicht, volume en vooral: die hoef ik onderweg niet op te laden met een powerbank die ik dus ook achterwege kan laten. Kleding minimaal etc etc.Red devil schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:49:
[...]
Teveel gewicht? Een ereader weegt toch niks?
ah nee dan heb ik het type vakantie niet goed begrepen. Ik denk dat wij verschillende kampeervakanties hebben. Ik rijd met een lange caravan en suv met 6 personen volgeladen naar campings, dat komt niet op een grammetje meer of minderPageFault schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:59:
[...]
Jij bent misschien sterker, of loopt in andere gebieden dan ik. Soms ruil ik mijn smartphone ook in voor een oude dumpphone, vanwege gewicht, volume en vooral: die hoef ik onderweg niet op te laden met een powerbank die ik dus ook achterwege kan laten. Kleding minimaal etc etc.
Klinkt als een prima vakantieRed devil schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:05:
[...]
ah nee dan heb ik het type vakantie niet goed begrepen. Ik denk dat wij verschillende kampeervakanties hebben. Ik rijd met een lange caravan en suv met 6 personen volgeladen naar campings, dat komt niet op een grammetje meer of minder
De overhang in combinatie met de vering/demping van het onderstel heeft ook heel veel invloed.Himalaya schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 19:41:
[...]
De rijkwaliteiten zijn dan ook erg afhankelijk van de belading van de caravan (zwaartepunt zo veel mogelijk boven de as) en bij de trekkende auto is ook de overhang achter (afstand achteras tot trekhaak) best bepalend voor de stabiliteit. De zelfde gewichten kunnen bij verschillende formfactors dus echt een wereld van verschil in rijgedrag geven. En rijsnelheid vergroot dat gedrag nog eens extra uit met alle risico’s van dien bij minder stabiele combinaties.
Een wat zachter geveerde auto met lange overhang is veelal geen goeie combinatie. Vooral bij stations van bijv. de Franse merken en Skoda moet je daar echt bedacht op zijn.
Mijn ouders hebben de Skoda Yeti, die echt een minimale overhang heeft en relatief harde vering, ingeruild voor een loodzware Kuga PHEV... Benieuwd hoe dat gaat bevallen.
Die busjes mogen wel veel kilo's trekken, maar hebben leeg echt amper gewicht op de achteras. Die moet je echt helemaal volstouwen
Inderdaad, ik zag eens een lel van een caravan met een relatief lichte auto. Volgens de eigenaar reed het behoorlijk stabiel, die auto had ook een korte achterkant.nooberke schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:09:
[...]
De overhang in combinatie met de vering/demping van het onderstel heeft ook heel veel invloed.
Een wat zachter geveerde auto met lange overhang is veelal geen goeie combinatie. Vooral bij stations van bijv. de Franse merken en Skoda moet je daar echt bedacht op zijn.
Sommige auto's hebben ook speciale schokdempers die zich aan de last kunnen aanpassen, is ook handig. Toen ik mijn auto aan het uitzoeken was, bleek dat een bepaalde uitvoering dat soort dempers had (tempomats). Daarbij gooi ik alle zware dingen zoveel mogelijk in de auto, om die zo zwaar mogelijk te maken.
Had deze vakantie de nieuwe variant van deze auto mee, die had luchtvering. Dat reed ook super fijn. In combinatie met de plugin hybrid, echt een super combinatie.
PHEV's zijn in beginsel goede caravantrekkers inderdaad! Genoeg koppel door de elektromotor en hoog eigengewicht, waardoor de gewichtsverhouding vaak beter is.Red devil schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:12:
[...]
Had deze vakantie de nieuwe variant van deze auto mee, die had luchtvering. Dat reed ook super fijn. In combinatie met de plugin hybrid, echt een super combinatie.
Ik heb geen caravan, maar anders zou ik zeker voor een PHEV gaan.
skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut
Die gaat altijd mee. Dit is 200 gram die me kilo's plezier geeft. Zeker als het heul vroeg donker is en ik mijn tentje in kruip.PageFault schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 13:45:
[...]
Kwetsbaarheid valt wel mee. Tenminste, die van mij heeft al heel wat tochten gewoon overleefd, nooit iets gebeurt. Mijn camera is kwetsbaarder. En die blijft zeker ook niet thuis. Kleding idd minimaal
Vorig jaar naar Camping Le Coin Tranquille geweest in de Drôme, www.coin-tranquille.com/nl. Een mooi aangelegde camping, groen, ruime plaatsen, goed sanitair, zwembad (binnen en buiten), goed restaurant. En rustig gelegen, geen herrie van wegen.Gallus schreef op donderdag 29 december 2022 @ 11:37:
Wij zijn ons ook aan het oriënteren op volgend jaar zomer. Het wordt met de vouwwagen naar Zuid-Frankrijk, want we willen wel een soort garantie op mooi weer bij het kamperen.Dit jaar voor het eerst in het hoofdseizoen met een kleuter van vier en een baby van acht maanden. Liever niet al te massaal/commercieel.
We zijn vorig jaar naar https://www.campingcharmant.com/ in de Aquitaine geweest.Dat is heel goed bevallen. Kleinschalig en netjes. Een jaar eerder waren we naar https://www.campinglescharmilles.eu/ (eerder hier voorbij gekomen) en dat is ook een topper met kleine kinderen.
Heeft er iemand nog aanraders voor vergelijkbare campings in het midden/zuiden van Frankrijk?
Wij nemen 2x 20m en 1x 10m mee, inclusief twee van die waterdichte koppeldozen. Alles 2,5m^2 uiteraard. Meestal is 10 of 20 meter wel voldoende, maar ik heb een keer de hele 50 meter nodig gehad, en een keer dat zelfs dat te weinig was. Maar dat was bij een jachthaven met slechts 1 centraal punt waar alles en iedereen in moest prikken... Daar werden uiteindelijk de campers zelf als verlengkabel gebruikt, je prikte gewoon bij de buren in totdat de zekering vd eerste de stroom van alles erachter niet meer aankonGonadan schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 09:14:
[...]
Vijf meter is echter vrij krap als het gaat om gewone standplaatsen

En het eerste weekend is geboekt (samen met een aantal caravan-forum.nl leden) op een camping in Vessem 
Zin in

Zin in

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
De afgelopen jaren zijn de camping tips hier heel goed bevallen, daarom weer een ronde.
Wie heeft er tips voor een gezellige familiecamping waar genoeg Nederlanders komen. De oudste van 8 wil dit jaar zeker wat vriendjes hebben om mee te spelen namelijk. Een animatie team wat wel wat doet is daarom fijn. We zoeken midden Frankrijk maar naar t oosten tegen de Alpen aan mag ook. Verder wordt een natuuromgeving in de vorm van meer of rivier en wandelbossen enorm gewaardeerd.
Wie heeft er tips voor een gezellige familiecamping waar genoeg Nederlanders komen. De oudste van 8 wil dit jaar zeker wat vriendjes hebben om mee te spelen namelijk. Een animatie team wat wel wat doet is daarom fijn. We zoeken midden Frankrijk maar naar t oosten tegen de Alpen aan mag ook. Verder wordt een natuuromgeving in de vorm van meer of rivier en wandelbossen enorm gewaardeerd.
[ Voor 7% gewijzigd door Dzine op 19-01-2023 21:45 ]
Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....
Kijk eens naar Domaine Les Ranchisses. In Largentiere, Ardeche. Super fijne camping.Dzine schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 21:44:
De afgelopen jaren zijn de camping tips hier heel goed bevallen, daarom weer een ronde.
Sorry daar kan ik je niet mee helpen (mompelt binnensmonds, animatieteam gadver, veel Nederlanders, ik ben toch op vakantie?)Dzine schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 21:44:
Zijn er nog meer winterkampeerders hier? Komend weekend ga ik in de vrieskou buiten slapen, is alweer wat jaartjes geleden.
Winterkamperen wel, buiten in de vrieskou slapen nietPageFault schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:27:
Zijn er nog meer winterkampeerders hier? Komend weekend ga ik in de vrieskou buiten slapen, is alweer wat jaartjes geleden.
In de kerstvakantie zijn we een paar dagen weg geweest. In de carnavalsvakantie zullen we ook weer gaan.
Waar gaan jullie heen? En met de tent of caravan/camper?pirke schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:25:
[...]
Winterkamperen wel, buiten in de vrieskou slapen niet
In de kerstvakantie zijn we een paar dagen weg geweest. In de carnavalsvakantie zullen we ook weer gaan.
Hahaha, jij kent @pirke nog nietPageFault schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:35:
[...]
Waar gaan jullie heen? En met de tent of caravan/camper?
de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.
Ik kampeer maandelijks, ongeveer, dus ook in de winter. Vaak weekendjes weg, met de tent, naar clubterreinen. Daarvan hebben wij er zo'n 20 in Nederland.PageFault schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:35:
[...]
In de winter heb je alleen de basisbehoeftes, veel zaken met water zijn afgesloten ivm vorst. Er is nog 1 vorstvrije kraan beschikbaar voor je water.
There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.
Geen idee, dat zien we de dag vantevoren wel...PageFault schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 15:35:
[...]
We hebben een leuk schattig compact campertje

pirke in "[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2"
[ Voor 15% gewijzigd door pirke op 20-01-2023 16:57 ]
Dat is natuurlijk afzien als je deze tijd van 't jaar met zo'n mini campertje op pad gaat... En dan ook nog met kinderen erbij? Moet er niet aan denken brrrr

Je vergeet een woord: bus campertjepirke schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:53:
[...]
Geen idee, dat zien we de dag vantevoren wel...
We hebben een leuk schattig compact campertje
Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)
Nee, voor een bus heb je rijbewijs D nodig, geen C
Ik dacht aan een Pössle buscampertjepirke schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 17:40:
[...]
Nee, voor een bus heb je rijbewijs D nodig, geen C
Het plan is gewoon buitenslapen, geen tent etc. Brrr zal wel meevallen denk ik, al moet ik mijn warmste matje even afstaan.nooberke schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 17:17:
[...]
Dat is natuurlijk afzien als je deze tijd van 't jaar met zo'n mini campertje op pad gaat... En dan ook nog met kinderen erbij? Moet er niet aan denken brrrr![]()
Ieder zijn kink zal ik maar zeggen.PageFault schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 19:20:
[...]
Het plan is gewoon buitenslapen, geen tent etc. Brrr zal wel meevallen denk ik, al moet ik mijn warmste matje even afstaan.
Ha ha, klopt. Maar erg koud was het vannochtend niet en komende nacht ook niet zo te zien.
Helaas was deze al vol.. Maar staat wel op het lijstje voor wellicht volgend jaar.
Nu geboekt bij https://www.camping-koenigskanzel.de/.
Kan het voorgenieten alvast beginnen
Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.
Ik heb mijn centen ingezet op het eerste weekend van februari. Dan ga ik weer ff kamperen met de tent. Vorig jaar in dat weekend code geel met heel veel regenwater (mijn grondzeil golfde en dan was ik nog op een hoger stukje gaan staan). Het jaar daarvoor code oranje met flinke sneeuwjacht (sneeuw op mijn tipi tot hoger dan 1m vanaf de grond (zie mijn profielfoto). Dus statistisch gezien moet het wel goed komen om het een beetje extreem te maken. Weer zin in!PageFault schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 14:27:
.
Mensen! Na uren op het forum te hebben gekeken en ik denk het hele internet te hebben bekeken hoop ik een beroep te kunnen doen op jullie kennis en ervaring.
Vorig jaar zijn wij op Camping Le Clou geweest met 2 kids (3/5) in de Dordogne, een toffe camping. Alles netjes, schoon, top zwembad met glijbanen, sanitair schoon en modern..eigenlijk perfect kan ik wel stellen. Animatie in het NL.
Nu zoeken wij iets vergelijkbaar zoals jullie begrijpen. Misschien wel wat minder Zuidelijk. Midden/Oost, wel onder Lyon.
Jullie nog leuke campings aan te raden om eens naar te kijken? We zijn ten einde raad haha
PS voorkeur voor camping met NL eigenaren.
Vorig jaar zijn wij op Camping Le Clou geweest met 2 kids (3/5) in de Dordogne, een toffe camping. Alles netjes, schoon, top zwembad met glijbanen, sanitair schoon en modern..eigenlijk perfect kan ik wel stellen. Animatie in het NL.
Nu zoeken wij iets vergelijkbaar zoals jullie begrijpen. Misschien wel wat minder Zuidelijk. Midden/Oost, wel onder Lyon.
Jullie nog leuke campings aan te raden om eens naar te kijken? We zijn ten einde raad haha
@Queros zoek in de ACSI app, filter op je wensen en beoordeling 8+ (of 7+ bij weinig resultaten in de gewenste regio). Bijna succes gegarandeerd.
Geen NL eigenaren wel NL taal, ook niet onder Lyon maar ter hoogte van; Les Fontaines bij het meer van Annecy.Queros schreef op zondag 22 januari 2023 @ 17:31:
Mensen! Na uren op het forum te hebben gekeken en ik denk het hele internet te hebben bekeken hoop ik een beroep te kunnen doen op jullie kennis en ervaring.
Ik schrijf je tip op v volgend jaar
Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....
Les Chamilles, voldoet aan je wensen.Queros schreef op zondag 22 januari 2023 @ 17:31:
1,5 uur onder Lyon, NL eigenaren, zwembad, animatie, restaurant, NL enclave, enz
Wij zijn er afgelopen jaar geweest, in het na seizoen.
Voor ons niet voor herhaling vatbaar, dat kan niet aan het terrein, de faciliteiten of de omgeving.
Maar voor ons was het wel echt te NL, er was niks Frans aan.
Als ik 1,5 dag in de auto heb gezeten wil ik toch wel een beetje buitenland gevoel hebben.
Daar was op die camping geen sprake van.
If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.
Nou onze plannen voor aankomende zomer zijn verandert van Zweden en/of Noorwegen naar Sardinië. (Corsica is afgevallen omdat er op Sardinië voldoende te e doen is)
Toch maar de warmte en mediterranee opzoeken.
Op de heenweg doen we 4 nachten op camping des Glaciers in La Fouly Zwitserland. Deze camping op 1600m hoogte kennen we van 2 jaar geleden en beviel toen erg goed. Prachtige ligging en mooie wandelingen te maken. Plus circa 4 uur rijden vanaf Genua, waar we om 19 uur savonds kunnen inschepen. (Tickets ook maar gelijk geboekt)
Op Sardinië hebben we dan 2,5 weken. Al mooie plekken en bezienswaardigheden genoeg gezien. Ik denk dat ik de 1e en laatste campings reserveer en de 2 a 3 campings ertussen laat voor als we er zijn.
Veel dank voor de tips mbt Scandinavië, die bewaar ik voor volgend jaar. Reis naar midden en zuid Zweden staat hoog op de lijst.
Mochten er nog ervaringen met Sardinië zijn, dan hoef je niet te aarzelen, want ben nog wel druk zoekend.
Toch maar de warmte en mediterranee opzoeken.
Op de heenweg doen we 4 nachten op camping des Glaciers in La Fouly Zwitserland. Deze camping op 1600m hoogte kennen we van 2 jaar geleden en beviel toen erg goed. Prachtige ligging en mooie wandelingen te maken. Plus circa 4 uur rijden vanaf Genua, waar we om 19 uur savonds kunnen inschepen. (Tickets ook maar gelijk geboekt)
Op Sardinië hebben we dan 2,5 weken. Al mooie plekken en bezienswaardigheden genoeg gezien. Ik denk dat ik de 1e en laatste campings reserveer en de 2 a 3 campings ertussen laat voor als we er zijn.
Veel dank voor de tips mbt Scandinavië, die bewaar ik voor volgend jaar. Reis naar midden en zuid Zweden staat hoog op de lijst.
Mochten er nog ervaringen met Sardinië zijn, dan hoef je niet te aarzelen, want ben nog wel druk zoekend.
Hoe warm is het daar hartje zomer? Ik ben nooit echt verder gekomen dan net onder Venetië, op wat stedentrips en een cruise na...
[ Voor 58% gewijzigd door pirke op 22-01-2023 20:20 ]
Warm, 28 graden volgens klimaatinfo. Maar de plaatjes waarbij de vouwwagen letterlijk aan het strand staat zijn wel aanlokkelijk.
2021 in Toscane met 39 graden was te warm, ik hoop dat dat nu op Sardinië niet het geval gaat zijn, maar we gaan het zien.
Overigens is de interesse van mijn zoon in (Romijnse) opgravingen en restanten ook belangrijk onderdeel van de keuze geweest
2021 in Toscane met 39 graden was te warm, ik hoop dat dat nu op Sardinië niet het geval gaat zijn, maar we gaan het zien.
Overigens is de interesse van mijn zoon in (Romijnse) opgravingen en restanten ook belangrijk onderdeel van de keuze geweest
[ Voor 20% gewijzigd door DaWayne op 22-01-2023 20:49 ]
Ah kijk! Al een locatie in gedachte of zie je dat op het moment zelf?zuma schreef op zondag 22 januari 2023 @ 13:29:
[...]
Ik heb mijn centen ingezet op het eerste weekend van februari. Dan ga ik weer ff kamperen met de tent. Vorig jaar in dat weekend code geel met heel veel regenwater (mijn grondzeil golfde en dan was ik nog op een hoger stukje gaan staan). Het jaar daarvoor code oranje met flinke sneeuwjacht (sneeuw op mijn tipi tot hoger dan 1m vanaf de grond (zie mijn profielfoto). Dus statistisch gezien moet het wel goed komen om het een beetje extreem te maken. Weer zin in!
.
Ik was ad hoc gaan wildkamperen, ik vond op de valreep niet echt een leuke wintercamping die ook nog plek had of die me aansprak.
Het viel alles mee, het was -1,5 dus vrij warm en droog. Zeiltje op de grond, matje erop en vanuit de donsslaapzak naar de heldere sterren turen. Was weer leuk.
Ik ga dat weekend met het tipiforum kamperen. Is nabij Zeewolde.PageFault schreef op maandag 23 januari 2023 @ 09:11:
[...]
Ah kijk! Al een locatie in gedachte of zie je dat op het moment zelf?
Ik was ad hoc gaan wildkamperen, ik vond op de valreep niet echt een leuke wintercamping die ook nog plek had of die me aansprak.
Het viel alles mee, het was -1,5 dus vrij warm en droog. Zeiltje op de grond, matje erop en vanuit de donsslaapzak naar de heldere sterren turen. Was weer leuk.
Voor de caravan aangeschaft.

Accu's ervoor heb ik al
Accu's ervoor heb ik al

Ik heb de Makita variant, ideaal voor lange trips. Dezelfde accu past ook op de compressor om de banden op te pompen onderweg. Camper banden hebben meer druk nodig dan wat een gemiddeld benzinestation kan leveren. Ook handig om de watervulslang door te blazen voordat ik m weer opberg.aReaRe schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 17:53:
[Afbeelding]
Accu's ervoor heb ik al
[ Voor 7% gewijzigd door pirke op 24-01-2023 18:05 ]
Ik heb een vergelijkbare set van Makita (omdat ik op dat eco systeem zit) en het werkt best redelijk, maar zowel in de zeilboot als in de buscamper redden we het eigenlijk altijd wel prima met een stoffer en blik. Bij thuiskomst zetten we er dan een echt goede stofzuiger op.aReaRe schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 17:53:
[Afbeelding]
Accu's ervoor heb ik al
Maar met een tent snap ik het helemaal, ik zou deze ook liever uitzuigen voordat die opgevouwen wordt en je thuis 'm opnieuw kan opzetten om uit te zuigen ;-)
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Compressor versie moet ik eens naar kijken, uitblazen slang is namelijk wel een leuke (ik swaffel dat ding leeg, ziet er koddig uit, soort lassowerpen)pirke schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 18:04:
[...]
Ik heb de Makita variant, ideaal voor lange trips. Dezelfde accu past ook op de compressor om de banden op te pompen onderweg. Camper banden hebben meer druk nodig dan wat een gemiddeld benzinestation kan leveren. Ook handig om de watervulslang door te blazen voordat ik m weer opberg.
Maar hoeveel bandenspanning heb jij nodig dan voor je camper?
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
ieder zijn ding, maar ik heb mijn vriendin gevraagd om me uit mijn lijden te helpen zodra ik de tent wil gaan stofzuigen op vakantie
Hi Ha Hopjesvla
Voor moeten we naar de 5,5 bar volgens de papieren. Meestal gaat een tankstation niet boven de 4 a 4,5 bar, dat is voor de meeste auto's ook meer dan genoeg. In de praktijk pas ik de druk aan op het werkelijke gewicht, dat rijdt een stuk comfortabeler. Meestal is 4,5-4,8 bar voor genoeg. Toch is een compressor prettig, dan kunnen we thuis op de oprit gewoon bijvullen indien nodig ipv met slappe banden en risico op klapband naar een tankstation rijden in de hoop dat hij genoeg druk levert. Ook is de nauwkeurigheid van de meter bij het tankstation ondermaats. Verder kun je ook onderweg makkelijk even corrigeren. Van bovenop een koude berg naar een heet dal kan flink schelen in luchtdruk. Af en toe controleren maakt het een stuk veiliger. En het is niet alsof we te weinig plek hebben om hem mee te hebbenfranssie schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 18:08:
[...]
Compressor versie moet ik eens naar kijken, uitblazen slang is namelijk wel een leuke (ik swaffel dat ding leeg, ziet er koddig uit, soort lassowerpen)
Maar hoeveel bandenspanning heb jij nodig dan voor je camper?
Achter hebben we een dubbele as en een wat lagere druk per wiel (3,5-3,8), ook dat pas ik aan op werkelijk gewicht. Afgelopen zomer vol beladen heen op max druk, en na 4 weken de druk ietsje verlaagt.
Makita heeft twee compressoren: DMP180Z en het sterkere/grotere broertje DMP181Z. Wij hebben die laatste, werkt erg prettig. Kan tot 11 bar, meer dan genoeg. De 181 heeft ook een ontluchtingsknop om de lucht er gecontroleerd uit te laten. Een compressor is ook handig voor fietsbanden, ballen, en alles wat op druk moet komen. Het is geen luchtpomp met veel volume per uur, een groot opblaaszwembad kun je beter met een simpel luchtpompje doen wat wel veel volume maar geen druk levert. Maar banden oppompen gaat supersnel en nauwkeurig. Ik heb op Amazon voor een euro of 2 nog een metalen snelkoppelventiel gehaald zodat ik hem op de band kan klikken ipv vast draaien, zeker bij het losmaken scheelt dat een hoop lucht die er niet uitstroomt. Een simpel tuitje (meegeleverd) schuift perfect in een Gardena koppeling om de waterslang leeg te blazen, hoeven we geen rare capriolen uit te halen bij het oprollen.
Een stofzuiger in de camper is bij ons erg welkom; we hebben (losliggend) tapijt op de vloer en kleine kinderen. Zand en eten ligt al snel overal
Hopjesvla79 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 18:32:
ieder zijn ding, maar ik heb mijn vriendin gevraagd om me uit mijn lijden te helpen zodra ik de tent wil gaan stofzuigen op vakantie![]()
![]()

Vorige zomer nog meegemaakt dat een vrouw de PVC ramen van de voortent van de caravan aan de binnen- en buitenkant aan het wassen was, daarna met wisser streeploos droog trok en naging met een zeem

Uurtje later om de voortent af te breken
Het gaat mij om alleen de caravan voordat die de stalling ingaat spik en span schoon te maken (buitenkant wassen), binnenkant (stofzuigen en schoonmaken) heb ik al op de laatste camping gedaan voor de thuisreis.
Emmertje + dweil en even paar minuten doorboenen. die anderhalve vierkante meter vloeroppervlakte is nog te overzien....aReaRe schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:35:
[...]
Het gaat mij om alleen de caravan voordat die de stalling ingaat spik en span schoon te maken (buitenkant wassen), binnenkant (stofzuigen en schoonmaken) heb ik al op de laatste camping gedaan voor de thuisreis.
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
bij ruim 2 weken op een plek krijg ik wel eens de neiging om halverwege alles de tent uit te werpen en even een handborstel erdoor heen te halen. Maar goed we stoken veel op hout dan ligt alles ook vol met splinters. Maar stofzuigen, om de dooie doet niet.Hopjesvla79 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 18:32:
ieder zijn ding, maar ik heb mijn vriendin gevraagd om me uit mijn lijden te helpen zodra ik de tent wil gaan stofzuigen op vakantie![]()
![]()
Wij nemen in het voorseizoen geregeld de Dyson van thuis mee om de boel te stofzuigen. Na 3 maanden is het anders te vergelijken met een varkenshok
Ik veeg / stofzuig eerst en daarna pas met dweil de boel schoonmaken is mij geleerd door moedersTheOmen schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:21:
[...]
Emmertje + dweil en even paar minuten doorboenen. die anderhalve vierkante meter vloeroppervlakte is nog te overzien....
Vrienden van mij hadden in hun camper en vast ingebouwde stofzuiger met een aantal punten waar je dan de slang in kon klikken..Hopjesvla79 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 18:32:
![]()
Ik neem veger en blik mee.
Wel zo fijn om eens in de zoveel dagen de verven eens uit te vegen.
Anders loop ik in de nacht als ik naar de wc ben geweest al het zand mee mijn bedje in. Daar heb ik geen zin in.
Er is niks lekkerders in bed als zand en beschuitkruimelsBommes schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:03:
[...]
Vrienden van mij hadden in hun camper en vast ingebouwde stofzuiger met een aantal punten waar je dan de slang in kon klikken..![]()
Ik neem veger en blik mee.
Wel zo fijn om eens in de zoveel dagen de verven eens uit te vegen.
Anders loop ik in de nacht als ik naar de wc ben geweest al het zand mee mijn bedje in. Daar heb ik geen zin in.
True, eerst even vegen, natuurlijk.aReaRe schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:51:
[...]
Ik veeg / stofzuig eerst en daarna pas met dweil de boel schoonmaken is mij geleerd door moeders![]()
Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.
Ik gebruik gewoon wc papier na een wc bezoek... Is mij geleerd door moedersaReaRe schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:51:
[...]
Ik veeg / stofzuig eerst en daarna pas met dweil de boel schoonmaken is mij geleerd door moeders![]()
Ik kom uit Nepal, werkt bij mij net weer anderspirke schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:19:
[...]
Ik gebruik gewoon wc papier na een wc bezoek... Is mij geleerd door moeders
Last minute, gaat er iemand nog naar de Caravana in Leeuwarden
Ja, wij gaan zaterdag. Ik hoop dat het iets is, voor ons is het een aardig stuk rijden vanuit Veghel.aReaRe schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 21:21:
Last minute, gaat er iemand nog naar de Caravana in Leeuwarden
Dat is wel een aardige understatement.. tankpas??205Gutmann schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 21:44:
[...]
Ja, wij gaan zaterdag. Ik hoop dat het iets is, voor ons is het een aardig stuk rijden vanuit Veghel.
Beste Tweakers,
Ik heb wellicht een wat gekke vraag, en hoop dat iemand in dit topic dit zich kan herinneren.
Ik ben momenteel aan het kijken om een Hike/bikepacking te doen (nog niet helemaal over uit), en daarbij van camping tot camping te rijden/fietsen. Nu kan ik wel wat bedrijfjes vinden die dit organiseren in Europa, maar tips zijn welkom (overigens ook non-camping).
Nu was ik specifiek aan het kijken van de week voor het VK en toen schot mij een oud-topic te binnen op T.net. Er was hier iemand, die bod uitrusting te huur voor hikes aan. Volgens mij zelfs inclusief een route en instant-maaltijden. Eigenlijk kreeg je dus in Nederland een kant-en-klare volgepropte rugzak thuisgestuurd, en met deze kon je dan op pad!
Weet iemand of dit nog bestaat, danwel wie deze Tweaker was. Google en de zoekfunctie hielpen me even niet verder. En again: tips van mede-tweakers die dit al eens hebben gedaan zijn zeker welkom!
Ik heb wellicht een wat gekke vraag, en hoop dat iemand in dit topic dit zich kan herinneren.
Ik ben momenteel aan het kijken om een Hike/bikepacking te doen (nog niet helemaal over uit), en daarbij van camping tot camping te rijden/fietsen. Nu kan ik wel wat bedrijfjes vinden die dit organiseren in Europa, maar tips zijn welkom (overigens ook non-camping).
Nu was ik specifiek aan het kijken van de week voor het VK en toen schot mij een oud-topic te binnen op T.net. Er was hier iemand, die bod uitrusting te huur voor hikes aan. Volgens mij zelfs inclusief een route en instant-maaltijden. Eigenlijk kreeg je dus in Nederland een kant-en-klare volgepropte rugzak thuisgestuurd, en met deze kon je dan op pad!
Weet iemand of dit nog bestaat, danwel wie deze Tweaker was. Google en de zoekfunctie hielpen me even niet verder. En again: tips van mede-tweakers die dit al eens hebben gedaan zijn zeker welkom!
@Docslik Ik denk dat dit is wat je zoekt: https://hikershouse.nl/
Misschien niet hetzelfde, maar deze kerel heeft van z'n hobby z'n werk gemaakt. Hoge kwaliteit spullen verhuurt die. En licht.
Misschien niet hetzelfde, maar deze kerel heeft van z'n hobby z'n werk gemaakt. Hoge kwaliteit spullen verhuurt die. En licht.
Geen idee over die service, maar als je tips over de UK wil, vraag maar raakDocslik schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:14:
Beste Tweakers,
Mag je een gegeten paard in de bek kijken?
Basecamp is de verhuurder voor het betere (berg)sport spul. Kan je ook een mooi Hilleberg tentje huren bijvoorbeeldDocslik schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 12:14:
Beste Tweakers,
https://base-camp.nl/ (even kijken onder verhuur).
Fiets Kampeerders zijn zeker aanwezig hier (ben zelf meer een hiker), en anders kan je even kijken in het Grote Outdoor- en Bergwandeltopic (voor je het weet sturen je ze hier met een stofzuiger op pad
Het Grote Outdoor- en Bergwandeltopic - Deel 2
Maar zonder gekkigheid, heb je nog überhaupt geen uitrusting en wil je het gewoon eens proberen (vanwege het huren)? Of puur gemak? Een nieuwe goede uitrusting is natuurlijk wel een investering, die van mij is in de loop van de jaren verzameld, verkocht en aangepast.
*edit* Hikers House kende ik niet, maar heeft ook leuke spulletjes wat ik zo snel zie
*edit2* qua droogvoer kan ik je maar 1 goede tip geven: IMHO: Real Turmat is het lekkerste spul (en prijzig), Adventure Food Firepot is meest smerige (was altijd Adventure Food, maar Firepit heeft een nieuwe standaard gezet voor mij). Lyo, Blåband, Summit to Eat etc zit daar wat mij betreft tussenin.
Check anders https://www.buitensportvoeding.nl/
[ Voor 10% gewijzigd door Hopjesvla79 op 27-01-2023 14:11 ]
Hi Ha Hopjesvla
Dank voor de reacties sofar! Ik heb wat handvatten! 
Ik wil voor de eerste keer (voornamelijk) huren, en als het bevalt ga ik overstag en jas ik m'n spaargeld erdoorheen!
Ik heb relatief weinig qua kamperen. Wel goede outdoorkleding en fatsoenlijke rugzak (voor 1/2 dag(en)), maar ben eigenlijk altijd op pad gegaan vanuit een vaste plek/hotel. Het echte doortrekken is mij nieuw en vandaar dat ik ook de fiets overweeg, omdat je voor mijn gevoel makkelijk wat spul kwijt kan.Maar zonder gekkigheid, heb je nog überhaupt geen uitrusting en wil je het gewoon eens proberen (vanwege het huren)? Of puur gemak? Een nieuwe goede uitrusting is natuurlijk wel een investering, die van mij is in de loop van de jaren verzameld, verkocht en aangepast.
Ik wil voor de eerste keer (voornamelijk) huren, en als het bevalt ga ik overstag en jas ik m'n spaargeld erdoorheen!
Ik snap je idee van huren van uitrusting.
Maar als je dan toch aan huren denkt, is het mijns inziens ook een prima idee om een aardige rugzak op de kop te tikken (eventueel tweedehands) en eerst twee of drie meerdaagse tochten langs trekkershutten te maken.
Een goede lichtgewicht uitrusting bij elkaar sprokkelen kan aardig in de papieren lopen. En gewichtsbesparing is comfort verhoging. Bij gebruik van trekkershutten hoef je in principe alleen je slaapzak, kleding, toiletartikelen en eten/drinken mee te sjouwen. Onderdak en kook-uitrusting is aanwezig. Scheelt kilo's en investeringen.
En omdat je geen tent, kookspullen en slaapmat mee moet sjouwen, is het tijdens die uitprobeer-tochten ook niet zo erg als je een goedkope wat zwaardere slaapzak hebt die relatief veel plaats inneemt in de rugzak.
Met de fiets worden je tochten direct heel anders. De kleinste bospaden sla je over.
Daarentegen kom je met de fiets wel een stuk verder per dag.
Maar als je dan toch aan huren denkt, is het mijns inziens ook een prima idee om een aardige rugzak op de kop te tikken (eventueel tweedehands) en eerst twee of drie meerdaagse tochten langs trekkershutten te maken.
Een goede lichtgewicht uitrusting bij elkaar sprokkelen kan aardig in de papieren lopen. En gewichtsbesparing is comfort verhoging. Bij gebruik van trekkershutten hoef je in principe alleen je slaapzak, kleding, toiletartikelen en eten/drinken mee te sjouwen. Onderdak en kook-uitrusting is aanwezig. Scheelt kilo's en investeringen.
En omdat je geen tent, kookspullen en slaapmat mee moet sjouwen, is het tijdens die uitprobeer-tochten ook niet zo erg als je een goedkope wat zwaardere slaapzak hebt die relatief veel plaats inneemt in de rugzak.
Met de fiets worden je tochten direct heel anders. De kleinste bospaden sla je over.
Daarentegen kom je met de fiets wel een stuk verder per dag.
[ Voor 8% gewijzigd door Ivow85 op 27-01-2023 15:16 ]
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Nee hoor, was het maar zo'n feest. Ik moet de tank gewoon op eigen kosten vullen.Bommes schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 08:21:
[...]
Dat is wel een aardige understatement.. tankpas??
Goed excuus om onze nieuwe auto eens uit te proberen.