franssie schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 18:08:
[...]
Compressor versie moet ik eens naar kijken, uitblazen slang is namelijk wel een leuke (ik swaffel dat ding leeg, ziet er koddig uit, soort lassowerpen)
Maar hoeveel bandenspanning heb jij nodig dan voor je camper?
Voor moeten we naar de 5,5 bar volgens de papieren. Meestal gaat een tankstation niet boven de 4 a 4,5 bar, dat is voor de meeste auto's ook meer dan genoeg. In de praktijk pas ik de druk aan op het werkelijke gewicht, dat rijdt een stuk comfortabeler. Meestal is 4,5-4,8 bar voor genoeg. Toch is een compressor prettig, dan kunnen we thuis op de oprit gewoon bijvullen indien nodig ipv met slappe banden en risico op klapband naar een tankstation rijden in de hoop dat hij genoeg druk levert. Ook is de nauwkeurigheid van de meter bij het tankstation ondermaats. Verder kun je ook onderweg makkelijk even corrigeren. Van bovenop een koude berg naar een heet dal kan flink schelen in luchtdruk. Af en toe controleren maakt het een stuk veiliger. En het is niet alsof we te weinig plek hebben om hem mee te hebben
Achter hebben we een dubbele as en een wat lagere druk per wiel (3,5-3,8), ook dat pas ik aan op werkelijk gewicht. Afgelopen zomer vol beladen heen op max druk, en na 4 weken de druk ietsje verlaagt.
Makita heeft twee compressoren: DMP180Z en het sterkere/grotere broertje DMP181Z. Wij hebben die laatste, werkt erg prettig. Kan tot 11 bar, meer dan genoeg. De 181 heeft ook een ontluchtingsknop om de lucht er gecontroleerd uit te laten. Een compressor is ook handig voor fietsbanden, ballen, en alles wat op druk moet komen. Het is geen luchtpomp met veel volume per uur, een groot opblaaszwembad kun je beter met een simpel luchtpompje doen wat wel veel volume maar geen druk levert. Maar banden oppompen gaat supersnel en nauwkeurig. Ik heb op Amazon voor een euro of 2 nog een metalen snelkoppelventiel gehaald zodat ik hem op de band kan klikken ipv vast draaien, zeker bij het losmaken scheelt dat een hoop lucht die er niet uitstroomt. Een simpel tuitje (meegeleverd) schuift perfect in een Gardena koppeling om de waterslang leeg te blazen, hoeven we geen rare capriolen uit te halen bij het oprollen.
Een stofzuiger in de camper is bij ons erg welkom; we hebben (losliggend) tapijt op de vloer en kleine kinderen. Zand en eten ligt al snel overal

Zeker bij een 6 weekse trip.