[Vakantie] Kamperen algemeen - deel 2 Overzicht

Pagina: 1 ... 153 ... 252 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:24
Voor de luie kampeerders onder ons. :+
Als je niet in staat bent om je eigen tent op te zetten moet je je afvragen of kamperen wel iets voor jou is. :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

Van harte gefeliciteerd @205Gutmann , nog vele jaren tot je AOW :)F *O*

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05 16:43
DaWayne schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 20:16:
Liefst 2,5 weken door Zweden en/of Noorwegen trekken. 3 weken met de heen en terugreis.
3 weken is erg kort voor beide landen samen. Afgelopen zomer hebben we dat in 6 weken gedaan en dat was nog steeds veel te krap :)

Ik zou het bij Noorwegen houden en dan de ferry vanuit Groningen nemen voor zowel de heen als terugweg.

Let in Noorwegen erop dat als je eenmaal een klein stukje noordelijker bent dat er geen snelwegen meer zijn. Je gemiddelde snelheid is daar 60 km/uur ofzo.

Wil je steden aandoen of voornamelijk de natuur in?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pirke
Probeer in ieder geval route 51 en/of 55 door het hooggebergte mee te pikken, beiden zijn één vd mooiste routes in Europa. Wij zijn via de 51 omhoog gegaan en via de 55 weer terug. We hebben er een week over gedaan met bergwandelingen erbij, al zal daar overnachten met een vouwwagen als je dat vooraf wil boeken een uitdaging zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 29-05 18:42
205Gutmann schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 20:38:
Voor de luie kampeerders onder ons. :+
Als je niet in staat bent om je eigen tent op te zetten moet je je afvragen of kamperen wel iets voor jou is. :?
Ik vind het helemaal geen slechte oplossing. Er zijn genoeg mensen die graag kamperen maar het fysiek lastig hebben om te kunnen opbouwen en opruimen. Die schakelen nu vaak familie of vrienden in, dat kunnen de mensen vervelend vinden. Op deze manier kan je gewoon een service inkopen.

Gisteren had ik het er over met mijn partner, ben wel benieuwd wat het kost eigenlijk. Vind het wel interessant. We moeten dit voorjaar een nieuwe Dorema voortent opbouwen met een voor ons nieuwe systemen (quick lock en fiber buizen). De handleiding is ook maar een stukje tekst, het klinkt best aantrekkelijk om dat samen met een expert te doen.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
pirke schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 07:46:
[...]

3 weken is erg kort voor beide landen samen. Afgelopen zomer hebben we dat in 6 weken gedaan en dat was nog steeds veel te krap :)
Ach...

Ik heb het in vijf dagen gedaan met een stel vrienden.. (Ruim 4000 kilometer, zelfs een keer 24 uur achter elkaar doorgereden.)

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
[...]

Ik zou het bij Noorwegen houden en dan de ferry vanuit Groningen nemen voor zowel de heen als terugweg.

Let in Noorwegen erop dat als je eenmaal een klein stukje noordelijker bent dat er geen snelwegen meer zijn. Je gemiddelde snelheid is daar 60 km/uur ofzo.

Wil je steden aandoen of voornamelijk de natuur in?
Hangt ook af of je met z'n tweeen bent of er ook nog kinderen in het spel zijn. 5 a 6 kampeerplekken gaat hem sowieso niet worden als je een groot deel van het land wil doorkruisen.

Wat je zegt: verkijk je niet op de reissnelheid, die ligt lager dan je zou hopen. Of op de kaart lijkt het een klein stukje, maar je moet al die bochtige weggetjes van een Fjord uitrijden, die nog het meeste doen denken aan darmvlokken. Voor 60 km hemelsbreed, rij je soms een paar 100 km.

Wij hebben circa 8000 km gereden in 3 weken door Noorwegen. Elke nacht op een compleet andere plek. Zonder kinderen, wel met 2 honden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:15
[...]

Je hoeft natuurlijk ook niet beide landen helemaal te zien in 3 weken. Je kan gewoon (kleine) delen uitzoeken die je wilt bezoeken. Je hebt altijd de keuze wil je veel van weinig zien, of weinig van veel.

Verder is er een topic over Noorwegen: Rondreis Noorwegen

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 24-05 21:05
Na vorig jaar op een Huttopia camping te hebben gestaan (Lac de la Siauve, ligt er prachtig bij. Aanrader v de rustzoekers bij een meer) zoeken we nu iets maar dan iets dichterbij NL. De kinderen gaven aan dat ze toch wel ander nederlandse kinderen miste namelijk.

- Huurtenten
- Ardennen of over de grens in Duitsland
- Meer NL bezoekers / animatie teams
- Als het even kan niet te massaal :)

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Mede-vakantie-tweakers, HELP
ik ben bang dat ik binnenkort volledig voldoe aan de stereotype caravan-kampeerder.
Gisteren namelijk als verjaardagscadeau een originele Cadac skottelbraai gekregen. Zou er zelf nooit aan zijn begonnen, maar ben er stiekem wel blij mee.
Dus, binnenkort op een camping bij jou in de buurt te bewonderen. Zittend op een luie campingstoel, biertje in de ene hand, spatel in de andere. ik ga de vooroordelen helemaal waarmaken.

nu alleen nog even naar de ANWB met de vrouw voor matching outfits..... :+

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:42
TheOmen schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:02:
ik ben bang dat ik binnenkort volledig voldoe aan de stereotype caravan-kampeerder.
Gisteren namelijk als verjaardagscadeau een originele Cadac skottelbraai gekregen. Zou er zelf nooit aan zijn begonnen, maar ben er stiekem wel blij mee.
Dus, binnenkort op een camping bij jou in de buurt te bewonderen. Zittend op een luie campingstoel, biertje in de ene hand, spatel in de andere. ik ga de vooroordelen helemaal waarmaken.
Staand achter je skottel staat veel en veel stoerder. Zeker asl je met vrienden op vakantie bent, zij hebben er ook 1 en beide mannen staan naast elkaar achter hun eigen skottel.
Zal bijbehorende foto wel eens zoeken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-RS
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 29-05 15:27
JanHenk schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:36:
[...]

Ach...

Ik heb het in vijf dagen gedaan met een stel vrienden.. (Ruim 4000 kilometer, zelfs een keer 24 uur achter elkaar doorgereden.)

Gaaaf! Dit zou ik ook graag nog een keer willen doen! Maar om een of andere reden komt het er nooit van.... Toch maar weer eens in de week leggen in de vrienden groep :*)
TheOmen schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:02:

nu alleen nog even naar de ANWB met de vrouw voor matching outfits..... :+
Hééérlijk toch! Lekker boeiend wat een ander vindt. Ik ben 29 jaar oud en mijn vriendin 28 jaar oud, wij gaan ook op vakantie met de caravan en tijdens het wandelen lekker matchende schoenen aan. Toen ik op mijn 25e een stationwagen kocht zei mijn buurvrouw direct "Dat is handig voor als je kinderen hebt", nou die zijn er nog steeds niet.

Lekker genieten en doen waar je zin in hebt, niemand doet je wat 8) :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dajappie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:17
S-RS schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 10:12:
[...]
Toen ik op mijn 25e een stationwagen kocht zei mijn buurvrouw direct "Dat is handig voor als je kinderen hebt", nou die zijn er nog steeds niet.
Van de zomer op vakantie in Noorwegen een jong stel met een stationwagen op de camping tegengekomen. Elke avond tarpje aan de dakrails, stoeltjes neerzetten, koken op de Cadac, matras in de achterbak, sliepen gewoon in de auto en trokken zo rond. Tien minuten uitpakken in inpakken. Ideaal toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23-05 14:29
dajappie schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:05:
[...]

Van de zomer op vakantie in Noorwegen een jong stel met een stationwagen op de camping tegengekomen. Elke avond tarpje aan de dakrails, stoeltjes neerzetten, koken op de Cadac, matras in de achterbak, sliepen gewoon in de auto en trokken zo rond. Tien minuten uitpakken in inpakken. Ideaal toch?
Prima te doen met z'n tweeën of solo. Met een gezin is wat lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08:00

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
DaWayne schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 18:44:
Wij zitten te denken om van de zomer met de vouwwagen circa 3 weken richting Zweden/Noorwegen te trekken.
Circa 5 a 6 campings. Liefst regel ik alles van tevoren, zodat ik in de vakantie alleen hoef te pakken en rijden.
Heeft iemand inspiratie voor een trip en/of een vergelijkbare trip gemaakt?
Toevallig hebben wij over exact hetzelfde na zitten denken. Mijn conclusie was dat het dan best wel een reis wordt met veel rijden en hopen dat het weer goed zit want als je in Zweden regen krijgt kan het ook zo twee weken pokke zijn. Aangezien er een dochter van 7 mee zou moeten wil je wel dat die het ook naar de zin heeft.
Een haalbare optie zou zin dat je de boot neemt naar Kristiansand en dan weer afzakken via Zweden en Denemarken naar huis. Dat leek mij in drie weken wel te doen maar wat mij tegen staat is dat je dan veel rijdt en alsnog het grootste deel in Zweden en Denemarken zit zonder dat je echt andere gebieden kunt opzoeken.
Alternatief kan nog zijn dat je twee keer een boot pakt (Goteborg en Kristiansand), maar ik vond het idee van het eindpunt nog niet helemaal vastleggen ook wel lekker.
Noorwegen zelf zou ik denk ik liever met een camper doen, dan kan je echt makkelijk bijna elke dag een stuk rijden.

[ Voor 3% gewijzigd door Gonadan op 11-01-2023 11:33 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dajappie
zuma schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:07:
[...]
Prima te doen met z'n tweeën of solo. Met een gezin is wat lastiger.
Idd, was leuk voor hen, maar moet zeggen met 2 meiden van 8-10 en m'n vrouw ging het ook prima met slechts klein tentje, eentje slapen in voortent, en alleen minimale troep mee. Geen dakkoffer, geen aanhanger, af en toe hut of hotel. Na dik 3 weken ben je er dan trouwens wel beetje klaar mee zeker als het regent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 08:32
Gonadan schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:32:
[...]

Toevallig hebben wij over exact hetzelfde na zitten denken. Mijn conclusie was dat het dan best wel een reis wordt met veel rijden en hopen dat het weer goed zit want als je in Zweden regen krijgt kan het ook zo twee weken pokke zijn. Aangezien er een dochter van 7 mee zou moeten wil je wel dat die het ook naar de zin heeft.
Een haalbare optie zou zin dat je de boot neemt naar Kristiansand en dan weer afzakken via Zweden en Denemarken naar huis. Dat leek mij in drie weken wel te doen maar wat mij tegen staat is dat je dan veel rijdt en alsnog het grootste deel in Zweden en Denemarken zit zonder dat je echt andere gebieden kunt opzoeken.
Alternatief kan nog zijn dat je twee keer een boot pakt (Goteborg en Kristiansand), maar ik vond het idee van het eindpunt nog niet helemaal vastleggen ook wel lekker.
Noorwegen zelf zou ik denk ik liever met een camper doen, dan kan je echt makkelijk bijna elke dag een stuk rijden.
Daar zit ik ook wel een beetje mee ja.
Andere alternatief is een combi Corsica - Sardinië.
Dan zouden we zo'n 5 a 7 dagen voor heen- en terugreis inplannen en dan 1 week per eiland.
Wellicht beter te plannen met de vouwwagen, en voor Scandinavië een rondreis met hutten of camper voor als de vouwwagen de deur uit is regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Gonadan schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 11:32:
[...]

Van Kristiansand rij je zo in een paar uurtjes naar Denemarken, dus zo extreem is het niet. Eigenlijk is het voor 3 weken prima. Er zijn daar langs Goteborg veel leuke kustplaatsjes en onderschat Denemarken niet wat er allemaal te zien is.

Ik heb een keer de boot gepakt, maar qua kosten en tijd kun je net zo goed rijden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
PageFault schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:07:
[...]

Van Kristiansand rij je zo in een paar uurtjes naar Denemarken, dus zo extreem is het niet. Eigenlijk is het voor 3 weken prima. Er zijn daar langs Goteborg veel leuke kustplaatsjes en onderschat Denemarken niet wat er allemaal te zien is.

Ik heb een keer de boot gepakt, maar qua kosten en tijd kun je net zo goed rijden....
De boot vanuit de Eemshaven is wel een game changer, zeker als je een nacht overtocht neemt. het scheelt een hele dag rijden om überhaupt in het Noorden van Denemarken uit te komen of bij de brug naar Zweden..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
zuma schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:11:
[...]

De boot vanuit de Eemshaven is wel een game changer, zeker als je een nacht overtocht neemt. het scheelt een hele dag rijden om überhaupt in het Noorden van Denemarken uit te komen of bij de brug naar Zweden..
Het scheelt je zero tijd, je hoeft alleen niet te rijden. Qua kosten is de boot wat duurder.

Ik heb genoeg tijd in mijn leven doorgebracht op schepen, dus voor mij is die reis niet echt boeiend. Maar met kinderen kan ik me voorstellen dat het wel een leuk uitstapje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
zuma schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:11:
[...]

Een welkome optie inderdaad.

Maar, kost wel een verschrikkelijke bom duiten in het hoogseizoen met een auto, laat staan met auto+trailer/caravan.

Als ik onze vakantiedagen even bij elkaar klik, ben ik voor een auto (retour) meer dan € 1.000 kwijt. Wil ik de vouwwagen ook nog meenemen, dan kom ik op ruim € 2.000. Dan rij ik wel.

Te voet kost het dan weer véél minder. Je kunt denk ik beter een auto (of camper) huren op locatie. Ook beter geschikt voor Noorwegen (mening).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
PageFault schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 09:37:
[...]

Wij hebben circa 8000 km gereden in 3 weken door Noorwegen. Elke nacht op een compleet andere plek. Zonder kinderen, wel met 2 honden.
Onze kinderen spelen liever bij een riviertje ipv voornamelijk in de auto te zitten :) Met 1 a 2 uur rijden per dag en regelmatig ergens 2 nachten blijven gaat het allemaal wat langzamer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:07
pirke schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:26:
[...]

Onze kinderen spelen liever bij een riviertje ipv voornamelijk in de auto te zitten :) Met 1 a 2 uur rijden per dag en regelmatig ergens 2 nachten blijven gaat het allemaal wat langzamer.
Dan heb je op macro niveau na 6 weken nog niet zo veel gezien, maar op micro niveau wel enorm genoten :*)

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
JanHenk schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:21:
[...]

Een welkome optie inderdaad.

Maar, kost wel een verschrikkelijke bom duiten in het hoogseizoen met een auto, laat staan met auto+trailer/caravan.

Als ik onze vakantiedagen even bij elkaar klik, ben ik voor een auto (retour) meer dan € 1.000 kwijt. Wil ik de vouwwagen ook nog meenemen, dan kom ik op ruim € 2.000. Dan rij ik wel.

Te voet kost het dan weer véél minder. Je kunt denk ik beter een auto (of camper) huren op locatie. Ook beter geschikt voor Noorwegen (mening).
Met een slurpende camper was het grofweg even duur voor ons (alleen enkeltje terug naar NL gedaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
PageFault schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:12:
[...]

Het scheelt je zero tijd, je hoeft alleen niet te rijden. Qua kosten is de boot wat duurder.

Ik heb genoeg tijd in mijn leven doorgebracht op schepen, dus voor mij is die reis niet echt boeiend. Maar met kinderen kan ik me voorstellen dat het wel een leuk uitstapje is.
Nachttijd is geen rijtijd...

Dus stel ik wil op een zaterdag vertrekken.

Dan kan ik vrijdagavond al naar de Eemshaven rijden en inschepen en dan Zaterdag ochtend zit ik dan al in Kristiansand Noorwegen. Dat zijn mij wel wat extra kosten waard....

Maar voor rijden naar Noordelijk Zweden of ook Noorwegen is Kristiansand niet bijzonder handig maar wel overwegingswaardig

Voor Noord Zweden of Noorwegen is het wellicht slimmer om dan toch een dag eerder te vertrekken op vrijdag dus om naar Kiel te rijden en de boot naar Oslo te pakken. Dan zit je gelijk hoger dan Stockholm en kan je ook zo Zweden in steken. 13U in Kile om in te schepen en dan de volgende ochtend 10u in Oslo. Is toch ook wel lekker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
zuma schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:49:
[...]

Nachttijd is geen rijtijd...

Dus stel ik wil op een zaterdag vertrekken.

Dan kan ik vrijdagavond al naar de Eemshaven rijden en inschepen en dan Zaterdag ochtend zit ik dan al in Kristiansand Noorwegen. Dat zijn mij wel wat extra kosten waard....

Maar voor rijden naar Noordelijk Zweden of ook Noorwegen is Kristiansand niet bijzonder handig maar wel overwegingswaardig

Voor Noord Zweden of Noorwegen is het wellicht slimmer om dan toch een dag eerder te vertrekken op vrijdag dus om naar Kiel te rijden en de boot naar Oslo te pakken. Dan zit je gelijk hoger dan Stockholm en kan je ook zo Zweden in steken. 13U in Kile om in te schepen en dan de volgende ochtend 10u in Oslo. Is toch ook wel lekker...
Alles heeft voor en nadelen. Voor ons was het steeds een tijd- en kostenoverweging. Maar wij reden ook rustig meer dan 2300 km op een dag. Niet dat dat relax is, maar als je zaterdag in Lulea bent en zondag in Denemarken moet zijn, moet je soms wat. Wat echt klote was, dat het eind november was en dus mega duister als je vertrekt en dan ook nog de eerste 9 uur op ijzel zit te rijden....

Die laatste dingen kan ik je van harte af raden om allemaal te doen tijdens je vakantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:50
Wij zijn vorig jaar ook naar zweden geweest.

We hebben vanuit hoofddorp gereden via de brug tussen denemarken en zweden tot aan een stuk onder gotenburg.

Om precies te zijn naar Skars Gard
https://goo.gl/maps/fbsZ9vTVDX4eFqZP7

Dit vonden we goed te doen, we kwamen vrij vroeg aan (rond de middag)
Lekker met de kinderen gespeeld op het gras met een voetbal en lekker gelegen terwijl zij in het speeltuintje bezig waren.

De volgende ochtend verder gereden naar camping lagom.
Ter hoogte van Oslo boven Karlstad.
https://goo.gl/maps/WQUjM2z5ymLe4VS57

Vind 1200 euro voor een retourtje eemshaven wel dus (600 euro enkele reis) wat heftig om 650km uit te sparen, 650km is ~1 tank benzine a 80 euro. qua tijd scheelt het ook niet zo heel veel.
Dus die nacht doorrijden levert me 520 euro op heen en terug. dus ruim 1000 euro meer vakantie budget.

[ Voor 4% gewijzigd door FRANQ op 11-01-2023 13:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Himalaya schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:28:
[...]

Dan heb je op macro niveau na 6 weken nog niet zo veel gezien, maar op micro niveau wel enorm genoten :*)
Een paar jaar geleden toen de oudste nog in de buik zat hebben we een tripje naar de Noordkaap gedaan. Gevlogen naar Ålesund, daar auto gehuurd en wat rond gereden, daarna stukjes Hurtigruten, flinke treinrit (Trondheim naar Bodø) en van daaruit weer etappes met de Hurtigruten. Uiteindelijk vanuit Kirkenes weer teruggevlogen.

Toen hebben we veel macro gezien :)

Met de Hurtigruten is wel echt ideaal, komt in alle leuke kustdorpjes. Uitstappen, 1 a 2 nachten in het dorpje blijven en daarna met de volgende boot weer een stukje varen, soms met overnachting. Vantevoren alles geboekt. Mn vrouw was zwanger en zitten in een auto ging niet lekker. Op de boot kon ze liggen wanneer ze wilde en kwamen we toch overal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
@FRANQ Wij reden in 6,5 uur naar iets voor Hamburg (430km)... Veel file. En we mogen ook niet zo hard :) Ergens de camper neergezet op een gratis plekje en een dag later verder gereden naar Denemarken. Weer veel file gehad, net over de grens bij Denemarken maar weer een leuk plekje gezocht.

Op reisdagen is 6 uur rijden wel de max voor ons.

[ Voor 4% gewijzigd door pirke op 11-01-2023 13:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
PageFault schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:07:

Volgens mij heb jij een andere perceptie van afstand dan de meesten hier. Kristiansand naar Denemarken is keurig 1200 kilometer en mag je dus minimaal een uur of 13 voor uittrekken als je niet pauzeert. Dat kan ik met de beste wil van de wereld echt niet 'zo in een paar uurtjes' noemen.
PageFault schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:12:
Natuurlijk scheelt het wel tijd, enorm zelfs. Hoe snel denk jij met een vouwwagen ruim 1600 kilometer af te leggen? En hoe leuk denk je dat het is om dat in één keer te rijden?
Een rit naar Eemshaven is een uurtje of twee à drie afhankelijk waar je woont, daarna heb je je handen vrij en een beleving op een boot. Volgende dag kan je fris weer door in een geheel andere omgeving.
Ik heb genoeg tijd in mijn leven doorgebracht op schepen, dus voor mij is die reis niet echt boeiend.
Ik denk dat dit meer de kern van je weerstand is. Of misschien heb je de daadwerkelijke afstanden niet meer zo helder. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
zuma schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 12:49:

Het idee achter Kristiansand was dat je in één keer naar de boot rijdt en daarna begint het kamperen. Kiel kan inderdaad ook, maar dan zou ik een tussenstop nemen.
Waar ik nu aan zit te denken is gewoon een rondje maken. Eerst door Denemarken omhoog, oversteken bij Frederikshaven en dan door Zweden weer terug naar beneden. En dan Noorwegen en noordelijker Zweden voor een andere keer bewaren.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:50
pirke schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:26:
@FRANQ Wij reden in 6,5 uur naar iets voor Hamburg (430km)... Veel file. En we mogen ook niet zo hard :) Ergens de camper neergezet op een gratis plekje en een dag later verder gereden naar Denemarken. Weer veel file gehad, net over de grens bij Denemarken maar weer een leuk plekje gezocht.

Op reisdagen is 6 uur rijden wel de max voor ons.
Wij waren 20juni on 20:45 vertrokken uit Hoofddorp.
Om 00:00 zaten we bij Bremen.
rond 6:00 bij Odense
Om 7:00 reden we over de brug naar zweden.
Om 12:30 reden we bij Skars Gard het terrein op.

Bijna 16 uur reistijd gehad.
1074km gereden.
Maps geeft nu 12:21 reistijd aan.

Snap dat niet iedereen dit fijn vind.
Wij zijn het wel gewend, met wintersport rijden we eenzelfde afstand.
(voor een weekje) 8)7

We hebben een paar lange pauzes onderweg gehad, en we rijden met 2 jonge kinderen dus ook een paar keer "papa! ik moet plassen", en dan snel een tankstation zoeken (altijd spannend of ze het halen) :D

[ Voor 6% gewijzigd door FRANQ op 11-01-2023 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Gonadan schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:27:
[...]

Volgens mij heb jij een andere perceptie van afstand dan de meesten hier. Kristiansand naar Denemarken is keurig 1200 kilometer en mag je dus minimaal een uur of 13 voor uittrekken als je niet pauzeert. Dat kan ik met de beste wil van de wereld echt niet 'zo in een paar uurtjes' noemen.

[...]

Natuurlijk scheelt het wel tijd, enorm zelfs. Hoe snel denk jij met een vouwwagen ruim 1600 kilometer af te leggen? En hoe leuk denk je dat het is om dat in één keer te rijden?
Een rit naar Eemshaven is een uurtje of twee à drie afhankelijk waar je woont, daarna heb je je handen vrij en een beleving op een boot. Volgende dag kan je fris weer door in een geheel andere omgeving.

[...]

Ik denk dat dit meer de kern van je weerstand is. Of misschien heb je de daadwerkelijke afstanden niet meer zo helder. :)
800 km is het, maar goed. Circa 8 uur rijden. Grote afstanden zijn voor mij sowieso anders dan voor de meeste, ik rij alleen sowieso 1600 km per dag fluitend (nog steeds). Pas bij 2300 km vind ik het vervelend. Ik vind het ook niet erg om in een vakantie in totaal 8000 km of meer te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
PageFault schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:48:
800 km is het, maar goed. Circa 8 uur rijden. Grote afstanden zijn voor mij sowieso anders dan voor de meeste, ik rij alleen sowieso 1600 km per dag fluitend (nog steeds). Pas bij 2300 km vind ik het vervelend. Ik vind het ook niet erg om in een vakantie in totaal 8000 km of meer te rijden.
Dat kan, maar realiseer je dan dat velen een incidentele etappe van een paarhonderd kilometer nog wel oké vinden maar jouw afstanden echt niet als optie zien. Dat moet je wel meenemen en daarmee je advies nuanceren want zoals je het nu brengt jakker je rustig even met sleurhut en gezin in een dagje naar Noorwegen. :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
Gonadan schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:54:
[...]

Dat kan, maar realiseer je dan dat velen een incidentele etappe van een paarhonderd kilometer nog wel oké vinden maar jouw afstanden echt niet als optie zien. Dat moet je wel meenemen en daarmee je advies nuanceren want zoals je het nu brengt jakker je rustig even met sleurhut en gezin in een dagje naar Noorwegen. :D
Klopt en daarom vind ik 5 of 6 slaapplekken voor 3 weken rondreis Noorwegen ook niet echt reeel, dan moet je je echt richten op een heel klein stukje. Wat overigens prima is, omdat je dan niet dagelijk minimaal 500 km hoeft te rijden op moment dat je op je "base camp" bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
PageFault schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:18:
Klopt en daarom vind ik 5 of 6 slaapplekken voor 3 weken rondreis Noorwegen ook niet echt reeel, dan moet je je echt richten op een heel klein stukje. Wat overigens prima is, omdat je dan niet dagelijk minimaal 500 km hoeft te rijden op moment dat je op je "base camp" bent.
Een rondreis door heel Noorwegen is op geen enkele manier in drie weken echt leuk in mijn optiek, dan kan je beter keuzes maken of langer gaan.

De vraag ging echter om richting Zweden/Noorwegen en dan een stuk of zes campings, dat is iets heel anders. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
Gonadan schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:30:
[...]

Het idee achter Kristiansand was dat je in één keer naar de boot rijdt en daarna begint het kamperen. Kiel kan inderdaad ook, maar dan zou ik een tussenstop nemen.
Waar ik nu aan zit te denken is gewoon een rondje maken. Eerst door Denemarken omhoog, oversteken bij Frederikshaven en dan door Zweden weer terug naar beneden. En dan Noorwegen en noordelijker Zweden voor een andere keer bewaren.
Dat is zeker een aardig rondje voor een vakantie idd Een mooie intro in het Scandinavische. En inderdaad verder/dieper erin komen is idd een kwestie van vliegen of proberen met een veer zo diep mogelijk te komen in een dag en een nacht (Oslo vanuit Kiel) of zelfs Helsinki (vanuit Lubeck) . Nog iets Noordelijker vanuit Hirthals (DK) naar bergen NO, handig als je in die hoek naar het noorden wil.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:15
PageFault schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:18:
[...]

Toch heb ik daar een prima tijd gehad met 5 a 6 slaapplekken in 3 weken. Heerlijk om niet elke dag uren in de auto te hoeven zitten (en tijd voor in & uitpakken) omdat je een groot deel van het land gehad moet hebben en overal met 80km/h langs te rijden. Je kan altijd nog een keer terug om andere delen te bekijken. Het noordelijkst wat we gehaald hebben was toen Bergen en Briksdalsbreen park.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
Hmmz, ik zit nu net op de maps te kijken, wellicht is het toch goed te doen.

1 heen of terugreis Groningen -> Kristiansand. (a 1300€ met de boot)
2 Kristiansand -> regio Flam / Bergen
3 Flam -> Oslo
4 Oslo ->Gothenburg
5 Gothenburg -> Kopenhagen
6 Kopenhagen -> Billund
7 Billund -> huis

Totaal dan zo'n 8 reisdagen (met vaak 'slechts' 250 a 300km)
Dus zo'n 14 dagen dan op de diverse locaties. (2 volle dagen per plek)

Ik zou dan nog de campings en locaties uit moeten kiezen (bijv. wellicht ipv Gothenburg aan een Zweeds meer)
Zou dit wat de ervaringsdeskundigen betreft een logische reis zijn?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• pirke
@DaWayne ik zou persoonlijk een rondje maken van en naar Kristiansand en de afstanden kleiner houden. Je verkijkt je op de wegen daar.

Daarbij zou ik echt proberen om over route 51 en/of 55 te rijden door het hooggebergte. Flinke klims en dalingen van >10%, direct langs de sneeuw af. De snelweg komt het dal niet uit, scheelt 1500m hoogte en uitzicht :)

Kristiansand - Flam is 8 uur rijden zonder pauzes. Onderweg kom je door het Telemark gebied. De sluizen daar werden vroeger ook wel het 8e wereldwonder genoemd. Zeker de grootste sluis bij Vrangfoss is een bezoekje waard. Ze werken nog steeds en worden volledig met de hand bediend. Een boot die door de sluizen bij Vrangfoss gaat is een uur bezig, puur dat even kijken duurt dus al een uurtje :) (er van uitgaande dat je precies op het goede moment aan komt). Het geweld als die sluizen open gaan is prachtig. Ze lekken ook aan alle kanten, zowel het oude hout als dwars door de stenen en mortel heen. Ze zijn ook zo'n 150-175 jaar oud. Je kan er ook mooi wandelen. Reistijd vanuit Kristiansand zo'n 3 uur, lekker dichtbij de kust ook, prima plek voor een paar dagen. Een uitstapje naar Heddal voor een bezoekje aan de grootste overgebleven houten staafkerk in Heddal kan ook leuk zijn. Persoonlijk haat ik kerken kijken, maar dit is wel een aanrader :)

Van daaruit naar Oslo, kun je ook een paar dagen door brengen.

Via de E16 omhoog, rechts afslaan de 51 op. Trek een volledige dag uit voor dat stukje 51, gegarandeerd dat je onderweg vaak uit wil stappen om van het uitzicht te genieten of zelfs een korte bergwandeling wil maken.

Daarna kun je meerdere dingen doen:
- via de 55 weer naar beneden richting Bergen
- nog een stukje verder richting Trondheim / Ålesund / Geiranger (mooie plekken allemaal) en via de kust naar Bergen.

Vanuit Bergen weer terug naar Kristiansand op de boot.

Dat is op zich al een flinke ronde voor 3 weken als je ook nog iets wilt doen behalve alleen maar auto rijden.

De snelweg rijdt het makkelijkst, maar is zeker niet de mooiste route. Kijk eens op https://www.nasjonaleturistveger.no/en/routes/ voor de mooiste toeristische routes. Bijvoorbeeld de 51 route is https://www.nasjonaleturistveger.no/en/routes/valdresflye/ en slechts 49km lang, maar we hebben ons daar een hele week vermaakt. Echt zonde om het over te slaan omdat je alleen maar snelweg wilt doen of om er in 2 uurtjes doorheen te racen. Ieder zn ding natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Neem ook winterkleding mee daar, kun je goed gebruiken hartje zomer ;)

[ Voor 10% gewijzigd door pirke op 11-01-2023 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWayne
pirke schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 18:15:
@DaWayne Bijvoorbeeld de 51 route is https://www.nasjonaleturistveger.no/en/routes/valdresflye/ en slechts 49km lang, maar we hebben ons daar een hele week vermaakt. Echt zonde om het over te slaan omdat je alleen maar snelweg wilt doen of om er in 2 uurtjes doorheen te racen. Ieder zn ding natuurlijk.
Die foto's zien er wel erg mooi uit, ik.wil.er.heen! _/-\o_

Gaat alleen niet langer dan 3 weken kunnen duren. Rijden vind ik geen probleem, en genieten ervan ook niet. Vorige zomer in 3 weken 5000km gereden via Pyreneeën en Spaans Baskenland. Maar dat was met warm en droog weer en veel snelwegen danwel RN in Frankrijk waar je ook lekker kan tuffen. Qua vouwwagen dus ideaal te doen.

Noorwegen is qus wegen denk ik uitdagender. Ook zal de vw vaker vochtig zijn en/of moeten drogen bij het inpakken, wat ook tijd kost.
Dus wellicht toch voor de toekomst bewaren....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pirke
Ach, je hoeft niet ver weg om mooie dingen te zien. Rijdt Kristiansand uit naar de naastliggende heuvel die uitkijkt op Kristiansand, de haven en de waterstraat tussen Noorwegen en Denemarken en je vindt daar het op 1 na grootste kanon uit de tweede wereldoorlog, gericht op de waterstraat. Het kanon is zeer indrukwekkend, een loop van 20 meter ofzo. Schiet kogels van 800kg. En dat halverwege naar Denemarken waar er ook opgesteld stonden. Het is 1 ding om te lezen, maar om ze met eigen ogen te aanschouwen... Vanwege de kracht vd explosie kan het kanon ook maar 150x afgevuurd worden voordat het klaar is voor de sloop 8)7

Er is ook een gratis wandeltocht langs andere plekken waar kanonnen stonden, verschillende bunkers en munitie opslagen, bijna intacte kazematten met muren van enkele meters dik, en super veel wilde bramen en frambozen overal :) Heerlijk smullen tijdens een historische wandeltocht.

https://www.visitnorway.c...seum-cannon-museum/90299/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Wij hebben wel wat apparatuur op elektra, zoals o.a. telefoons, e-reader, lampen.

Nu zit ik eens wat een schuin oog te kijken naar van die zonnepaneelsysteempjes in combinatie met een powerbank. Wat voor ervaringen hebben jullie daarmee?

Of is het veel makkelijker om gewoon een powerbank vol te gooien in het toiletgebouw bij wijze van spreke...?

[ Voor 18% gewijzigd door JanHenk op 12-01-2023 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:05

Bommes

Capo del formaggio

@JanHenk good reis je?
Lopend, met de fiets of met een motorvoertuig?
Indien daar laatste dan zou ik voor een powerbank kiezen.
Is ook mijn oplossing als ik met de motor reis.
Overdag tijdens het rijden laad ik dat ding op de motor op.
In de avond/nacht laad ik meerdere powerbank mijn telefoon, headset en gopro weer op.

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Bommes

Ik kampeer het liefst op autovrije campings en we zijn met de vouwwagen. Kamperen nu met stroom op de plaats, maar wij willen eigenlijk ook wel de mogelijkheid hebben om op een camping te staan die geen stroom op de plaats heeft.

Om die reden ga ik de Campingaz 904 die in de disselbak zit al vervangen voor een grotere blauwe 6kg fles (voor de koelbox en de kookplaat). Verder hebben we eigenlijk niet heel veel nodig.

Uiteraard, in toiletgebouwen heb je vaak wel de mogelijkheid, of in de auto als we erop uittrekken, etc.

Was vooral benieuwd naar ervaringen met dat soort systemen; haal je er redelijk wat energie uit, of is het weggegooid geld...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 00:04
Zonnepanelen leveren hun energie vooral in de zon. Met bewolkt weer doen ze ook wel wat, maar reken dan op slechts 20% van het maximale vermogen.

Hoeveel je er aan hebt, is afhankelijk van hoe je je vakantie 'viert'.

Ben je de hele dag op pad, kun je je op te laden apparaten niet aan zo makkelijk direct aan het zonnepaneel koppelen om op te laden. Dan moet je dus overdag een accu/powerbank opladen om daarmee 's avonds/'s nachts je telefoon etc op te laden.
Zit je om de dag wel een groot deel van de dag voor je tent/vouwwagen/caravan, dan heb je de stap van tussendoor opslaan in een powerbank niet nodig.

Ga je er elke dag met de auto een stuk op uit, dan kom je ook al een eind door consequent in de auto je spullen op te laden. Liefst zowel de telefoons etc, als een powerbank.

Een losstaand paneel met spaningsregelaar bij een vouwwagen lijkt me persoonlijk wel wat diefstal gevoelig.
Met een caravan of camper is dat allemaal wat makkelijker, daar plak je het paneel op het dak en staat de accu binnen.
Maar misschien kun je iets met een zonnepaneel op de deksel van de disselbak + accu in de disselbak?

[ Voor 4% gewijzigd door Ivow85 op 13-01-2023 09:07 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:00
JanHenk schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:56:
Wij hebben wel wat apparatuur op elektra, zoals o.a. telefoons, e-reader, lampen.

Nu zit ik eens wat een schuin oog te kijken naar van die zonnepaneelsysteempjes in combinatie met een powerbank. Wat voor ervaringen hebben jullie daarmee?

Of is het veel makkelijker om gewoon een powerbank vol te gooien in het toiletgebouw bij wijze van spreke...?
Je zou ook 's kunnen kijken op www.vouwwagenclub.info. Dat is is een vrij actief forum (kleine groep).

Ik denk vooral dat vooral moet bezuinigen in elektra gebruik, batterijen waar kan en stopcontacten gebruiken waar het kan.
Ik heb ergens gelezen te hebben, dacht dit forum, dat mobiele zonnepanelen niet efficient zouden zijn. Maar goed, dat hangt natuurlijk er ook vanaf wat je er mee wilt doen. Een airco of koelkast laten draaien zal wel niet lukken (maar die zul je ook wel niet bij je hebben, gezien je kampeerwijze).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 21:06
@JanHenk toevallig vanochtend net bij de buren een eerste blik op zo'n product:
https://nl.hardware.info/...l-van-ecoflow-river-2-max

nog niet echt testresultaten ofzo en ook niet heel erg goedkoop, maar volgens mij dus wel iets wat je zoekt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Nu online
DaWayne schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 17:24:

3 Flam -> Oslo
4 Oslo ->Gothenburg
6 Kopenhagen -> Billund
7 Billund -> huis

Ik zou dan nog de campings en locaties uit moeten kiezen (bijv. wellicht ipv Gothenburg aan een Zweeds meer)
Ik heb misschien niet goed genoeg mee gelezen, maar ik mis even waarmee je gaat?

Wij zijn 2 weken in Noorwegen geweest, ook met de boot vanuit Groningen. Ik vond de boot echt dikke prima. Wij wilde echt naar Noorwegen, en als je dan via Denemarken gaat moet je of daar met de boot over of nog de burg en een heel stuk door Zweden. Ik zou de boot echt iedereen aanraden die echt vakantie wil. Inschepen, genieten van het uitzicht, lekker eten op het schip en volgende ochtend om half 10 stonden we in Noorwegen, super relaxt!

We hadden 1 camping geboekt die echt prachtig lag, de rest hebben we gewoon elke dag on the fly gekeken via park4night, maar wij waren in juni en dat is nog niet echt hoog seizoen dus we hadden alle ruimte.

Maar goed, wat iemand anders al zei in Noorwegen is het echt wel anders rijden. Buiten enkele hoofdwegen rond Oslo is er nergens een 2baans weg. 95% van het land zijn 80 wegen of zelfs 60 wegen want je rijd veelvuldig door dorpjes. Als je 'binnendoor' gaat kom je langs enorm mooie routes en bergen maar allemaal wel smal, kronkelig. Je moet echt 100% full focus rijden. Cruise control aan en beetje om je heen kijken is er niet bij.

Wij waren met de caravan, we zijn nu heel serieus aan het overwegen een buscamper te kopen zodat we mobieler zijn en wat makkelijker overal kunnen overnachten.

Overigens gaan we een volgende keer waarschijnlijk wel over de bruggen terug. Met de boot heen (je begint op een vaste tijd, dus dan de overtocht. de bruggen kan je wat flexibeler nemen), door Noorwegen en Zweden en dan via Denemarken terug. Maar dan gaan we wel 2.5 of liefst 3 weken weg.
Adam1980 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 09:28:
[...]

Je zou ook 's kunnen kijken op www.vouwwagenclub.info. Dat is is een vrij actief forum (kleine groep).

Ik denk vooral dat vooral moet bezuinigen in elektra gebruik, batterijen waar kan en stopcontacten gebruiken waar het kan.
Ik heb ergens gelezen te hebben, dacht dit forum, dat mobiele zonnepanelen niet efficient zouden zijn. Maar goed, dat hangt natuurlijk er ook vanaf wat je er mee wilt doen. Een airco of koelkast laten draaien zal wel niet lukken (maar die zul je ook wel niet bij je hebben, gezien je kampeerwijze).
Ik heb voor Noorwegen zon 'solar generator' gekocht, met 300 watt output op 230. Genoeg om laptopje en telefoons etc. op te laden. Heb er een 100 watt flex paneel bij gekocht en dat werkte prima.

[ Voor 15% gewijzigd door TgR_KILLER op 13-01-2023 12:20 ]

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
mathman schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:41:
@JanHenk toevallig vanochtend net bij de buren een eerste blik op zo'n product:
https://nl.hardware.info/...l-van-ecoflow-river-2-max

nog niet echt testresultaten ofzo en ook niet heel erg goedkoop, maar volgens mij dus wel iets wat je zoekt.
Ecoflow (Delta) ken ik, maar deze River is volgens mij nieuw.. :)

Leuk ding, zou eigenlijk perfect zijn. Ze hebben ook een set met opvouwbare zonnepanelen in het productgamma. Die zijn prima, maar gezien de capaciteit van die batterij haast niet nodig...

Maar eens even kijken hoe het gaat met een paar powerbanks, anders zou ik zomaar eens zo'n Ecoflow aan kunnen schaffen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Nu online
JanHenk schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:29:
[...]

Ecoflow (Delta) ken ik, maar deze River is volgens mij nieuw.. :)

Leuk ding, zou eigenlijk perfect zijn. Ze hebben ook een set met opvouwbare zonnepanelen in het productgamma. Die zijn prima, maar gezien de capaciteit van die batterij haast niet nodig...

Maar eens even kijken hoe het gaat met een paar powerbanks, anders zou ik zomaar eens zo'n Ecoflow aan kunnen schaffen 8)
River is volgens mij idd nieuw, ik had ze op de KCJ nog zien staan maar toen hadden ze enkel nog de 1000/1500 watt versie volgens mij.

Die River lijkt wel op wat ik heb, enkel mijne heeft dan 'maar' 300 watt output. Maar om wat telefoons en een laptopje te laden is dat meer dan zat. Een 300 watt + 100 watt zonnepaneel kost ongeveer de helft van die River + 200 watt paneel.

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
DaWayne schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 17:24:

3 Flam -> Oslo
4 Oslo ->Gothenburg
6 Kopenhagen -> Billund
7 Billund -> huis

Billund is natuurlijk Legoland! Fårup Lake Camping at Jelling is wel een mooie uitvalsbasis daarvoor. Want dit ligt ook dicht bij Vingsted (Vikingstad) wat een leuk uitje is: o.a. Vingsted historical workshops

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zuma
JanHenk schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:56:

voor zulks is idd 1 of 2 powerbanks per persoon wel afdoende. Ieder zijn persoonlijke powerbank. Powerbank leeg gezogen weer even in het toiletgebouw ophangen. Durf je het niet aan dan zou mijn advies zijn kijk naar een Goal Zero systeem of iets equivalent zoals de al genoemde Ecoflow .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
Nog een tip voor mensen die ook culinair doen in een Dutch Oven (dus iets met kolen e.d.). Gebruik echt de briketten van Weber. Op de verpakking staat dat ze het drie uur doen. Dat halen ze niet maar 2 uur is wel haalbaar. Dat moet je niet proberen met de standaard boerenbond of welkoop briketten die halen de 1 uur meestal niet eens. Ze zijn een paar euro duurder maar echt de moeite waard als je iets langer moet verhitten dan 1 uur (stoofpotten e.d.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 17:15

T-8one

take it easy, take a sisi

Iemand van jullie ervaring met het op de bonnefooi camperen met tent in Schotland met een gezin in het hoogseizoen? Dit jaar willen we in augustus 3 weken gaan rondreizen door Schotland, bij voorkeur boeken we niets vooraf (of enkel de eerste camping) en zien we ter plekke wel waar we heen gaan en hoelang we blijven staan.

plan is nu grofweg:
Alnwick (Harry Potter kasteel)
craigh na dun
optioneel ergens in het noorden van Schotland
Fort William
Isle of Sky
via westkust terug naar New Casttle.

[ Voor 22% gewijzigd door T-8one op 13-01-2023 15:14 ]

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zuma
T-8one schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:10:
Iemand van jullie ervaring met het op de bonnefooi camperen met tent in Schotland met een gezin in het hoogseizoen? Dit jaar willen we in augustus 3 weken gaan rondreizen door Schotland, bij voorkeur boeken we niets vooraf (of enkel de eerste camping) en zien we ter plekke wel waar we heen gaan en hoelang we blijven staan.

plan is nu grofweg:
Alnwick (Harry Potter kasteel)
craigh na dun
optioneel ergens in het noorden van Schotland
Fort William
Isle of Sky
via westkust terug naar New Casttle.
Ik zou de eerste camping wel van te voren boeken. Vandaar uit kan je altijd tijdig kijken welke camping je volgens wil en of er plek is. ik had veel aan pitchup.com prima om onderweg de volgende camping te boeken (zorg voor creditcard), ook handig voor betaald parkeren daar worden apps voor gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
Gonadan schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:27:
[...]

Een rondreis door heel Noorwegen is op geen enkele manier in drie weken echt leuk in mijn optiek, dan kan je beter keuzes maken of langer gaan.

De vraag ging echter om richting Zweden/Noorwegen en dan een stuk of zes campings, dat is iets heel anders. ;)
De vraag ging hierover:

Liefst 2,5 weken door Zweden en/of Noorwegen trekken. 3 weken met de heen en terugreis.

Dat is voor mij min of meer een rondreis ;) Maar het is ook op meerdere manieren te interpreteren en ik ben wel met mensen hier eens om je dan te concentreren op een specifieke regio en daar zoveel mogelijk van te zien in 3 weken ipv net zoals Japanners proberen alle Europe highlights te proppen in 1 week zeg maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15-05 12:03
Zijn er hier mensen die met een tent kamperen en een hond mee hebben? Zo ja: hoe gaat dit?

Ik zou met een camper of caravan het nog wel aandurven de hond korte tijd alleen te houden, met de tent echt niet. We willen graag een hond, maar vragen ons af hoe goed dat gaat passen in ons kampeerbestaan. We hebben een renault clio, behoorlijke tent en vaak twee fietsen mee. Met dakkoffer is het dan toch wel een volle auto, op dit moment niet de ruimte voor een hond. Tenzij we de fietsen thuis laten en/of een grotere dakkoffer of auto kopen.

We hiken ook veel, dan zou het fijn zijn de hond mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

iemand ervaring met (clima petroleum kachels ? dit model https://www.dewitschijnde...4224stc-2-petroleumkachel (iets ouder model?)

anyway ik kreeg zo'n ding paar jaar geleden in mijn handen geduwd met paar liter brandstof erbij ..leuk nu als alternatief voor openhaard en minder gas verbruik

Nu kom ik wel aan 0,25 Liter per uur verbruik (ofzo) max dus dat betreft geen ergenis

Dat ding is eigenlijk zet hem in stand x en kom er niet meer .. je kan hem wel hoger zetten maar niet lager (of uitzetten en weer de juiste stand vinden) een ramp is het niet maar ook niet ideaal in gebruik meestal wil je bijstellen hoger + lager en niet alleen maar hoger toch ?

O ja en de ontsteking (nieuwe batterij-en) werkt ook alleen als dat ding warm is "geweest" .. ontsteken als hij "koud" is dat doet hij in elk geval niet

gezien dit topic de meeste kans van slagen heeft gezien camping product .. is dat ding defect of is dit normaal ?

[ Voor 8% gewijzigd door vso op 13-01-2023 15:42 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-8one
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 17:15

T-8one

take it easy, take a sisi

twowheeler schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:41:
Zijn er hier mensen die met een tent kamperen en een hond mee hebben? Zo ja: hoe gaat dit?

Ik zou met een camper of caravan het nog wel aandurven de hond korte tijd alleen te houden, met de tent echt niet. We willen graag een hond, maar vragen ons af hoe goed dat gaat passen in ons kampeerbestaan. We hebben een renault clio, behoorlijke tent en vaak twee fietsen mee. Met dakkoffer is het dan toch wel een volle auto, op dit moment niet de ruimte voor een hond. Tenzij we de fietsen thuis laten en/of een grotere dakkoffer of auto kopen.

Het is vooral afhankelijk van je hond, bij sommmige honden gaat het vast wel goed, maar ik zou het ook niet aandurven om een hond alleen in een tent te laten.
Wij hebben een Duitse herder en nemen deze soms mee met een weekendje weg naar een vakantiehuisje, maar zelfs dan krijgt ze het voor elkaar om de buitendeur van binnenuit open te maken als wij weg zijn.
Een jaar geleden kwamen we terug van boodschappen doen en liep de hond rond ons vakantiehuisje te snuffelen, ze had dus zelf de deur open gemaakt.
Ze is in haar eentje niet op haar gemak in een andere omgeving, we brengen haar met vakanties dan ook naar mijn ouders.
Zolang wij bij haar zijn in een vreemde omgeving is er niets aan de hand, maar zodra wij weg zijn wordt ze onrustig.

GP 32 the most powerfull handheld in the world :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dajappie

Je hebt dus nog geen hond? Het hangt nl. vooral van je hond af en in zekere mate van de manier waarop je vakantie viert. Onze hond is geen wegloper of blaffer en kan goed alleen blijven, die ligt gewoon in z'n mand in de tent en kan ook overdag mits het niet te warm is prima een tijdje "thuis" in de tent blijven in het "woondeel". Intereseert haar niets. Als we gaan wandelen of ergens naar toe proberen we haar mee te nemen. Houdt er wel rekening mee dat afhankelijk van waar je naar toe gaat ze vaak niet mee naar binnen mogen, denk aan musea, pretparken, maar ook veel winkels en supermarkten. Kies dus de hond die bij je levens- en vakantiestijl past. Sowieso als je nog geen hond hebt, een pup zou ik zeker niet meteen meenemen want dat is al genoeg werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Pups zou ik ook zeker niet doen. Een goed getrainde hond - specifiek alleen zijn training - zou dat prima kunnen mits toegang tot water. Niet in een tent, maar in een camper of caravan, en alleen als de airco aanstaat.

Onze golden retrievers konden prima alleen zijn, dat hebben we er ook goed ingetraind. Doe je dat niet dan gaan ze blaffen/janken/alles slopen. De training moet je doen voor ze 6 maanden oud zijn, anders krijg je het er bijna niet meer in...

Vergeet ook niet dat een camper of caravan wat breekbaarder is dan een huis, met een hond gaan dingen snel stuk. Zeker een jonge enthousiaste hond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matje12345
  • Laatst online: 06-05 09:12
Even een vraagje. Ca 20 jaar geleden heb ik voor het laatste gekampeerd, maar ik ben nu van plan om komend voorjaar een weekje met de elektrische fiets weg te gaan en te kamperen. Heb al wat gelezen her en der, maar zit nog even met het volgende wat stroom betreft:

Op te laden:
- Fietsaccu
- Telefoon
- GPS
- Evt E-reader

Laders zijn allemaal met eurostekker en dubbel geïsoleerd.

Wat is nu het beste om mee te nemen:
- Campingstekker met stekkerdoos

- 5 meter stekker met stekkerdoos

Het laatste neemt minder plek in beslag en is lichter. Speelt aarde sowieso wel een rol bij alleen eurostekkers?

Lees ook wel over een stekkerdoos met aparte aardlekschakelaar, maar dat lijkt mij niet haalbaar voor fietskamperen...

[ Voor 5% gewijzigd door matje12345 op 13-01-2023 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
matje12345 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 19:34:
Even een vraagje. Ca 20 jaar geleden heb ik voor het laatste gekampeerd, maar ik ben nu van plan om komend voorjaar een weekje met de elektrische fiets weg te gaan en te kamperen. Heb al wat gelezen her en der, maar zit nog even met het volgende wat stroom betreft:

Op te laden:
- Fietsaccu
- Telefoon
- GPS
- Evt E-reader

Het laatste neemt minder plek in beslag en is lichter. Speelt aarde sowieso wel een rol bij alleen eurostekkers?

Lees ook wel over een stekkerdoos met aparte aardlekschakelaar, maar dat lijkt mij niet haalbaar voor fietskamperen...
Wij fietskamperen al jaren met een E-bike in o.a. Frankrijk en met dat tweede setje kun je je prima redden. Wij doen het nog iets eenvoudiger met een verdeelstekker op een verlengsnoer.

Wij gebruiken een CEE naar Schuko en dan een eenvoudig verlengsnoer van 20 meter en daar dan een verdeelstekker in. Voor de vermogens die wij gebruiken ruim genoeg.

Onze fietsladers zijn al niet geaard, laat staan die van de telefoon en iPad. Dus een aardlek zal niet heel veel toegevoegde waarde hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Himalaya op 13-01-2023 20:34 ]

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matje12345
  • Laatst online: 06-05 09:12
Dank je, doen camping eigenaren/medewerkers daar wel eens moeilijk over ivm evt veiligheid?
Bij evt. regen leg je het dan gewoon tot in je tent?

Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik last minute weg kan, dus kan wel voor zover mogelijk goed weer timen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaWayne
PageFault schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 15:23:
[...]

De vraag ging hierover:

Dat is voor mij min of meer een rondreis ;) Maar het is ook op meerdere manieren te interpreteren en ik ben wel met mensen hier eens om je dan te concentreren op een specifieke regio en daar zoveel mogelijk van te zien in 3 weken ipv net zoals Japanners proberen alle Europe highlights te proppen in 1 week zeg maar...
Roadtrip met de vouwwagen was het plan bij mijn originele post. Rondreis door heel Noorwegen is wat te ambitieus in 3 weken :P .
We trekken graag redelijk veel. Afgelopen jaar bijvoorbeeld loire-pyreneen-spaans baskenland-atlantische kust Frankrijk gedaan.
Op 4 plekken zo'n 3 a 6 dagen gestaan en de omgeving bekeken en gechilled.
Totaal 4600km in 3 weken, maar dat was in Frankrijk en Spanje goed te doen.
Jaar ervoor Vogezen-Piemonte-toscane-Zwitserse Alpen, ook zo'n 4500km.
Erg fijne manier om vakantie te vieren vinden we omdat we meerdere zeer verschillende omgevingen meepakken zo. De eerste en laatste reisdag zijn dan lang (800km), de overige dagen 3 a 6 uur en dus goed te doen om rond lunchtijd of net erna te arriveren.

Nu was het plan dus om zoiets in Noorwegen en/of Zweden te doen.
Na alle bovenstaande adviezen is nu het voorzichtige plan Hamburg-Kopenhagen-Karlstad- Stockholm-Oostkust (Kalmar/Gotland).

Noorwegen dan als we de vouwwagen hebben verkocht/ingeruild voor een camper in de verre toekomst

[ Voor 6% gewijzigd door DaWayne op 13-01-2023 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Himalaya
matje12345 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:35:
Dank je, doen camping eigenaren/medewerkers daar wel eens moeilijk over ivm evt veiligheid?
Bij evt. regen leg je het dan gewoon tot in je tent?

Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik last minute weg kan, dus kan wel voor zover mogelijk goed weer timen.
Ik heb echt nog nooit (in 40 jaar) een camping eigenaar bij me gehad die mijn elektra kwam controleren..

Maar wij leggen de accu vaak onder de voortent te laden, afhankelijk van hoe laat we aankomen en wat voor weer het is. Soms hebben we ze al weer vol voor we naar bed gaan en dan laten we ze gewoon op de fiets hangen.

Vaak ben je te bang.. gewoon lekker van je fietsvakantie genieten, een e-bike maakt dat echt wel leuker _/-\o_
En verder je gezond verstand een beetje gebruiken; vocht en elektra gaan niet samen.. 8)

[ Voor 5% gewijzigd door Himalaya op 13-01-2023 20:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
DaWayne schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:37:
[...]

Na alle bovenstaande adviezen is nu het voorzichtige plan Hamburg-Kopenhagen-Karlstad- Stockholm-Oostkust (Kalmar/Gotland).
Prima rondje hoor, maar het mooiste blijft toch wel Zuid-West Noorwegen ;) Fjorden en bergen ipv bos, bos en bos ...

Al hebben we ons in Zuid Zweden ook prima vermaakt hoor. Het weer is er wel beter, de Noorse westkust is erg nat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
DaWayne schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:37:
[...]

Roadtrip met de vouwwagen was het plan bij mijn originele post. Rondreis door heel Noorwegen is wat te ambitieus in 3 weken :P .
We trekken graag redelijk veel. Afgelopen jaar bijvoorbeeld loire-pyreneen-spaans baskenland-atlantische kust Frankrijk gedaan.
Op 4 plekken zo'n 3 a 6 dagen gestaan en de omgeving bekeken en gechilled.
Totaal 4600km in 3 weken, maar dat was in Frankrijk en Spanje goed te doen.
Jaar ervoor Vogezen-Piemonte-toscane-Zwitserse Alpen, ook zo'n 4500km.
Erg fijne manier om vakantie te vieren vinden we omdat we meerdere zeer verschillende omgevingen meepakken zo. De eerste en laatste reisdag zijn dan lang (800km), de overige dagen 3 a 6 uur en dus goed te doen om rond lunchtijd of net erna te arriveren.

Noorwegen dan als we de vouwwagen hebben verkocht/ingeruild voor een camper in de verre toekomst
Ik denk dat als je zuid west Noorwegen pakt op een zelfde manier, dat je ook rond de 4500 km kunt blijven. Maar je alternatief is ook zeer zeker de moeite waard!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ties Brants
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-01 03:24
JanHenk schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 08:51:

Was vooral benieuwd naar ervaringen met dat soort systemen; haal je er redelijk wat energie uit, of is het weggegooid geld...
Ik heb de Ecoflow river pro (https://us.ecoflow.com/co...ro-portable-power-station) met 2x 110 watt panelen (https://us.ecoflow.com/products/110w-portable-solar-panel).

Werkt opzich goed. Met de panelen op de zon gericht haal ik iets van 150 watt met de 2 panelen (in Washington state and Texas). Maar ook met de zonnepanelen plat op het dak van auto werkte het vrij goed (heb een klein kabelslot waarmee ik ze vast zet aan de dakdragers). Als de zon goed schijnt is de batterij met een paar uur weer vol. En in ieder geval het 110 volt model kan via het stopcontact met 660 watt laden. Dus als het echt moet is even kort laden in het toiletgebouw een optie.

Wij gebruiken hem voor een 12v koelkast/vriezer en tijdens de reisdagen voor de waterkoker. (want dan er genoeg tijd om de accu weer vol te krijgen tijdens het rijden).
Het werkt opzich goed, maar iets meer capaciteit zou wel handig zijn. Want zeker na 2 bewolkte dagen en weinig autorijden is de kans groot dat de accu leeg is.

2 problemen met de Ecoflow:

De app werkt alleen via wifi. En je moet of zowel je telefoon als de Ecoflow met een wifi-netwerk verbinden met internet of je moet je telefoon verbinden met het wifi-netwerk van de Ecoflow zelf. Beide niet echt ideaal. Bluetooth zou veel handiger zijn.

En het andere probleem is dat de autolader maar met maximaal 8 ampere laadt. En als er dan ook nog gebruikers op de Ecoflow zitten kan het laden vrij lang duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Ties Brants Tof spul. Wel een stevige investering geweest met die zonnepanelen erbij. 150Watt uit zon is toch een behoorlijk vermogen, daar kun je iets als een e-reader of telefoon binnen no time mee opladen.

Ik heb niet zoveel stroomverbruik, koken en koelen kunnen we op gas. Maar de kleinste River 2 lijkt me wel wat, eventueel met zonnepaneel.

Jouw River (1) heeft trouwens idd geen Bluetooth, maar de nieuwe River 2 dus wel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• zuma

Op een kampeerterrein behoor je niet een hond alleen achter te laten. Die neem je mee naar waar je gaat. Je zadelt andere gasten niet met problemen op die kunnen ontstaan door je huisdier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
matje12345 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 19:34:

Op te laden:
- Fietsaccu
- Telefoon
- GPS
- Evt E-reader

Gewoon de laders meenemen op een fietsvakantie. Niets extra's, op de camping zijn vaak voorzieningen om dit soort zaken op te laden. Dus een stroomaansluiting op je plek als je trekt is ook niet nodig. Natuurkampeerterreinen zijn tegenwoordig goed ingericht op trekkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Nu online
Ties Brants schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 05:12:
[...]
2 problemen met de Ecoflow:

De app werkt alleen via wifi. En je moet of zowel je telefoon als de Ecoflow met een wifi-netwerk verbinden met internet of je moet je telefoon verbinden met het wifi-netwerk van de Ecoflow zelf. Beide niet echt ideaal. Bluetooth zou veel handiger zijn.

En het andere probleem is dat de autolader maar met maximaal 8 ampere laadt. En als er dan ook nog gebruikers op de Ecoflow zitten kan het laden vrij lang duren.
Ik heb nou nooit echt het nut gezien van die apps, ja je kan erop aflezen wat hij doet, maar dat kan je toch ook op t schermpje van dat ding zelf? Tenzij je hem helemaal inbouwt..

Denk dat van geen 1 apparaat de autolader meer oplaad, dus dat is niet zo zeer een Ecoflow probleem denk ik. Auto 12 volt lader is vaak max 120 watt. Dus 8 / 10 amp en je bent er wel klaar mee. Ze zijn volgens mij vooral bedoeld om op zonnepanelen te werken.

Bij de mijne staat overigens ook in t instructieboekje dat aangeraden wordt geen verbruikers aan te sluiten tijdens het opladen, werkt wel, maar ze raden t af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

Wij hebben een hond, die overal mee naar toe gaat. Behalve op vakantie...

Ten eerste, je kan een hond maar beperkt alleen laten, daarover is al genoeg gezegd, denk ik.
Daarnaast, wij gaan ook graag een dagje een stad in, naar een pretpark of naar een kasteel o.i.d. bij de meeste van die dingen kan de hond niet mee. Bovendien is onze reu niet ok met andere reuen, dus moeten we erg oppassen wat er aan honden voorbij loopt.
Honden kunnen relatief slecht tegen warmte, dus ook daar moet je rekening mee houden. Een hond transpireert niet en kan zijn warmte alleen kwijt door te hijgen en via de zolen van zijn poten. Lopen op een warme/hete ondergrond is dus een heel slecht idee. Net als actief doen in de zon,

Wij zoeken elk jaar een logeeradres voor onze hond. Dat is tot nu toe altijd goed gelukt, hoewel het niet altijd dichtbij lukt. Mijn vriendin is redelijk actief binnen een rasvereniging, en daar hebben we dan genoeg contacten waar hij 3 weken met een paar soortgenoten mag doorbrengen. Die mist ons absoluut niet!

Een pension zie wij niet zitten, omdat hij daar een groot deel van de dag in een hok zou zitten.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Ik herken het verhaal van @Wild Chocolate. Met de aantekening dat onze hond ook niet heel erg (meer) van autorijden houdt.

Als wij een (lang) weekend weg gaan, gaat de hond meestal wel mee naar de camping, maar ook niet altijd. Dan sla ik een spit in de grond en hou ik hem sowieso aangelijnd. Ook onze reu is niet echt lief naar andere reutjes, dus we zullen wel moeten. Maar de ene hond is de andere niet; er zijn ook honden die echt op de baas gericht zijn, die zullen je overal wel volgen.

Als we twee weken weg gaan, gaat de hond sowieso naar mijn ouders. Die zorgen goed voor hem en hij heeft het daar prima naar z'n zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruut88
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 08:39

Wij nemen onze hond ook al vanaf kleins af aan mee (zowel tent als camper) en vinden het fantastisch. Vooral in de bergen vind ze het prachtig om mee te gaan. Lange lijn op de camping aan een grote haring die we ergens vooraan op de campeerplaats zetten. Reken in het begin anders op een keer extra opzetten van je voortent :P. In bergen met lopen gaat ze vaak gewoon los (blijft gelukkig goed in onze buurt), hiken aan de lijn is zeker als het wat stijler is voor beiden niet prettig. Wel goed opletten met veel stijgen en dalen met jonge hond, wij hebben ons 1x vergist in een afdaling met veel trappen die echt nog teveel voor haar was. Uiteindelijk laatste 2 kilometer met 15 kilo extra in mijn nek naar beneden moeten lopen.

Het is een enkele keer consesies doen met even alleen ergens naar binnen gaan oid maar voor ons is dit niet echt een belemmering. We zoeken in vakanties toch vooral de natuur op en in een stadje even op het terras gaat ook prima. Tot nu toe ook vrijwel overal zeer verrast geweest met gastvrijheid rondom de hond op alle campings, terassen en restaurants. Met name in de Dolomieten (Italie staat niet heel hond vriendelijk bekend dacht ik), waar ze verschillende keren binnen in een restaurant een stoel kreeg aangeschoven om bij ons aan tafel te komen zitten 8)7

Hond alleen achterlaten vind ik ook absoluut geen optie, zowel voor de hond als de andere gasten geen nette oplossing.

[ Voor 10% gewijzigd door Ruut88 op 14-01-2023 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ties Brants
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-01 03:24
JanHenk schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 08:29:
@Ties Brants Tof spul. Wel een stevige investering geweest met die zonnepanelen erbij. 150Watt uit zon is toch een behoorlijk vermogen, daar kun je iets als een e-reader of telefoon binnen no time mee opladen.

Ik heb niet zoveel stroomverbruik, koken en koelen kunnen we op gas. Maar de kleinste River 2 lijkt me wel wat, eventueel met zonnepaneel.

Jouw River (1) heeft trouwens idd geen Bluetooth, maar de nieuwe River 2 dus wel.
Redelijke investering inderdaad. Maar de nationale parken hier in de VS hebben de neiging om nogal ver van alles vandaan te zijn. En dan is het wel fijn als het een en ander gekoeld danwel bevroren kunt houden. Amerikanen zijn om een of andere reden fan van een koelbox zonder electronica waar je dan dus elke dag een zak ijs in gooit. Dat lijkt mij dan wel een bijzonder inefficient systeem maar goed. Ze verkopen wel op ongeveer elke camping zakken ijs daarvoor.

Maar als het alleen voor het opladen van wat kleine apparaten is zou een kleine powerbank al meer dan genoeg moeten zijn. Toen ik nog met de motor op vakantie ging had ik een Goal Zero Sherpa 50 die onder mijn zadel paste en daar kon ik dan makkelijk mijn telefoon en tablet mee opladen 's avonds. (Zou Goal Zero niet echt aanbevelen alleen, heb 5 of 6 Sherpa's gehad en op 1 na zijn ze allemaal binnen een jaar kapot gegaan).
TgR_KILLER schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 16:05:
[...]

Ik heb nou nooit echt het nut gezien van die apps, ja je kan erop aflezen wat hij doet, maar dat kan je toch ook op t schermpje van dat ding zelf? Tenzij je hem helemaal inbouwt..

Denk dat van geen 1 apparaat de autolader meer oplaad, dus dat is niet zo zeer een Ecoflow probleem denk ik. Auto 12 volt lader is vaak max 120 watt. Dus 8 / 10 amp en je bent er wel klaar mee. Ze zijn volgens mij vooral bedoeld om op zonnepanelen te werken.

Bij de mijne staat overigens ook in t instructieboekje dat aangeraden wordt geen verbruikers aan te sluiten tijdens het opladen, werkt wel, maar ze raden t af.
Voordeel van de app is vooral dat je als bijrijder tijdens het rijden kunt zien dat het laden allemaal nog goed gaat. En dat je vanuit je tent kunt controleren hoe het met de batterijniveau staat (Batterij en koeler moeten in de auto blijven in verband met beren en andere dieren).

En volgens het instructieboekje van mijn auto mag je 15 amp uit de 12 volt aansluiting trekken (Weet niet of je dat ook echt moet doen, want met 8 amp wordt de punt van de stekker al flink warm, maar toch). En dus zou (iets) meer dan 8 amp toch wel fijn zijn. Heb nu dus maar een kleine (zelfbouw) accu waar de koeler op zit tijdens het rijden (zodat die niet meteen uitvalt als gestopt wordt). Dan kan de Ecoflow zonder gebruikers aangesloten op volle kracht laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TgR_KILLER
  • Nu online
Ties Brants schreef op zondag 15 januari 2023 @ 00:59:

[...]

Voordeel van de app is vooral dat je als bijrijder tijdens het rijden kunt zien dat het laden allemaal nog goed gaat. En dat je vanuit je tent kunt controleren hoe het met de batterijniveau staat (Batterij en koeler moeten in de auto blijven in verband met beren en andere dieren).

En volgens het instructieboekje van mijn auto mag je 15 amp uit de 12 volt aansluiting trekken (Weet niet of je dat ook echt moet doen, want met 8 amp wordt de punt van de stekker al flink warm, maar toch). En dus zou (iets) meer dan 8 amp toch wel fijn zijn. Heb nu dus maar een kleine (zelfbouw) accu waar de koeler op zit tijdens het rijden (zodat die niet meteen uitvalt als gestopt wordt). Dan kan de Ecoflow zonder gebruikers aangesloten op volle kracht laden.
Ja ok, in de USA snap ik je usecase wat meer ;) bij ons stond de koelkast gewoon in de tent, maar hier heb ik ook geen beren die mijn koelkast leeg komen eten :p.

Wijn zijn gisteren eens wat winkeltjes afgegaan om wat buscampers te bekijken, kijken welke layout ons wel bevalt of juist helemaal niet bevalt. Das fijn, maar ook lastig. Want eigenlijk zijn we er wel achter dat we een combinatie van campers willen hebben die niet echt bestaat haha xD.
Grootste dingen die we hebben uitgevonden nu is dat we een lage koelkast willen in plaats van een hoge. hebben we misschien minder ruimte, maar dat hebben we met zijn 2en ook niet nodig. Een hangkast is ook niet nodig dus als alles wat lager blijft heb je veel meer ruimtelijk gevoel. En lengtebedden is in een 6 meter ook mogelijk dus hoeft ie niet meteen 6.40 te zijn :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
TgR_KILLER schreef op zondag 15 januari 2023 @ 12:12:
[...]

Want eigenlijk zijn we er wel achter dat we een combinatie van campers willen hebben die niet echt bestaat haha xD.
De perfecte camper bestaat niet, het zijn altijd compromissen die je moet sluiten op basis van je prioriteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memphisto
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:32
In april kunnen we onze Cabanon Malawi vouwwagen ophalen. Mooi op tijd voor een extra vakantie week in juni (mist het weer het toelaat) en uiteraard de zomervakantie.

Nu al lekker aan het zoeken naar een leuke camping in Duitsland voor in de zomer .. zeg ergens tussen Koblenz en de Bodensee.
Heel veel keus gelukkig, maar ik kom er niet echt aan uit of ik nu moet kiezen voor een tentplaats of toch meer een caravanplaats.. Vooral gezien de grootte van de tent/vouwwagen.

Hoe doen jullie dit? Vragen jullie meer info per mail oid? Moet ik ergens anders op letten?

Tips voor een leuke, niet te grote familiecamping (3 kinderen 7 tot 10 jaar) zijn ook welkom :)

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault

Wij hebben met 3 jachthonden 17 landen bezocht en in 10 daarvan gekampeerd en 1 ervan ook een korte berghuttocht gelopen.

Zorg dat je hond gechipt is en dat de chip geregistreerd staat op jouw naam (dat laatste doen veel mensen niet, dan heb je er dus nog niks aan).

Zorg dat je je hondenpaspoort op orde hebt en dat je weet wat er in het land noodzakelijk is aan entingen en ontworming (en de termijn ervan).

Laat hem niet zonder halsband met dogtag met naam en telefoonnummer rondlopen.

Besef dat je bepaalde dingen niet kunt, vaak mogen ze niet op het strand, een zwembad mogen ze niet in, etc. Horeca soms niet, in Scandinavie helemaal nergens. Oostenrijk en daarna Frankrijk, Italie en Duitsland zijn de makkelijkste landen.

In de auto: in sommige landen moeten ze tegenwoordig vast. Ik heb 2 plankjes met 3 gaten per stuk aan de hoofdsteunen aan de stoel hangen. Elk gat zit een bakje in met of 30% water of brokjes. Kunnen ze vanaf de bank eten en drinken.

Onze honden zijn niet wagenziek etc. Ze kunnen prima 8 uur op de achterbank zitten. Meer dan 2000 km per dag kunnen ze prima reizen. Af en toe de poten strekken en de blaas legen.

Op campings heb je vaak extra kosten per hond.

Een kurkentrekker in de grond en een lange riem hou je ze bij je.

Rashonden zijn populair, dus verlies ze nooit uit het oog.

In de tent sliepen ze gewoon naast ons. Wij hebben een north face rock 22 tentje en dat past prima.

In een berghut hadden we een mandje mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
Himalaya schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 20:30:
[...]

Wij fietskamperen al jaren met een E-bike in o.a. Frankrijk en met dat tweede setje kun je je prima redden. Wij doen het nog iets eenvoudiger met een verdeelstekker op een verlengsnoer.

Wij gebruiken een CEE naar Schuko en dan een eenvoudig verlengsnoer van 20 meter en daar dan een verdeelstekker in. Voor de vermogens die wij gebruiken ruim genoeg.

Onze fietsladers zijn al niet geaard, laat staan die van de telefoon en iPad. Dus een aardlek zal niet heel veel toegevoegde waarde hebben.
Een aardlekschakelaar heeft niets, maar dan ook werkelijk niets te maken met het wel of niet geaard zijn van aangesloten apparatuur.

Een aardlekschakelaar meet continue of de stroom die via de fase naar je verbruikers gaat gelijk is aan de retour over de nul-draad. Is daarin een onbalans, dan lekt er ergens stroom naar "de aarde" in letterlijke zin. De grond dus. Dat kan gebeuren via de aardedraad die in de meter- of verdeelkast is verbonden met een grondpen. Maar dat kan ook doordat je acculader voor fiets of laptop in het natte gras ligt en daar stroom naar de aarde lekt. Zonder tussenkomst van aarde-draad.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85

We kamperen niet met tent. Wel gaan we met onze piepkleine Eriba Puck (lange) weekenden weg en voor langere vakanties huren we een stacaravan of huisje.

Met stacaravan of huisje is het makkelijkst. Dan heb je sanitair en keuken met warm stromend water bij de hand en ben je alleen weg als je op stap gaat of op de camping gaat zwemmen. De hond ligt dan in een redelijk stevig afgesloten huisje en als je voor vertrek een goede wandeling hebt gemaakt of flink met hem hebt gespeeld, gaat hij rustig liggen slapen. We hebben een Golden Retriever en die kan niet zo goed tegen warmte. In het hoogseizoen is airco dus een absolute must. Na wat activiteit kan hij dan binnen wat afkoelen. De hond is dol op water, dus we proberen ook altijd wel te zoeken naar een bestemming waar een meertje of beekje is, zodat meneer lekker van waterpret kan genieten.

Met de caravan is de voortent en buiten onze leefruimte. 's nachts ligt de hond wel in de caravan, voor het keukentje met z'n hoofd tegen de deur en kont tegen de kachel. Uit bed stappen is dan voor ons onmogelijk.
Bij de caravan ligt hij overdag aan een lange lijn (5 of 7 meter) als we niet op stap zijn. Zodanig dat hij niet van onze kampeerplaats af kan. Dat gaat prima. Hij laat zich graag aaien door voorbijgangers en snuffelt even bij passerende honden. Kort alleen laten voor bijvoorbeeld een sanitaire pauze of om een afwas te doen gaat ook prima. Normaal laten we hem dan buiten aan een iets kortere lijn (2meter). Soms neem ik hem ook wel mee richting toiletgebouw of bijvoorbeeld de campingwinkel en zet hem dan buiten vast aan een paal oid. Moet meneer even een paar minuten wachten, en dat gaat goed.
Er zijn ook wel mensen die voor hun hond een bench meenemen op vakantie. Zeker wanneer de hond thuis ook gewend is om in een bench te verblijven, 's nachts en als de hond alleen thuis is, dan kan het meenemen van de vertrouwde bench op vakantie een hoop onzekerheid wegnemen bij de hond. Een hond die thuis gewend is aan zijn bench ziet dat als zijn veilige plek waar hij zich niet druk hoeft te maken om de omgeving. Terwijl een hond die niet gewend is om in een bench te zitten, dat op vakantie niet fijn zal vinden. Die gaat zich dan waarschijnlijk juist opgesloten voelen in een 'onveilige' omgeving.

Afhankelijk van het gedrag van de hond, kan steden bezoeken een marteling zijn voor hond en baasje. Niet elke hond voelt zich op zijn gemak in een vreemde omgeving. En ook niet elke hond kan goed tegen drukte op straat. Een onrustige hond is erg vermoeiend. Gelukkig vindt onze hond het juist leuk in drukte en op nieuwe plekken.
Maar ook met een hond die de stad leuk vindt, heb je grote beperkingen. Je hond mag in de meeste landen bijna nergens mee naar binnen en ook niet op elk druk terras wordt je verwelkomd met een (grote) hond. Dus shoppen of een museum bezoeken is er niet bij. En ook een dag naar bijvoorbeeld een pretpark is met een hond vrijwel uitgesloten.

De meeste middelgrote en grotere honden vinden het heerlijk om met hun baasjes mee te gaan hiken en lange wandelingen te maken. Maar let op dat een hond die lichamelijk actief is 12 tot 16 uur slaap nodig heeft.
Voordeel van die inspanningen is dat de hond daarna bij de tent doorgaans moe en tevreden gaat liggen en lekker rustig is.
Wij zijn afgelopen twee jaar in Oostenrijk geweest en hebben daar met onze hond flinke bergwandelingen gemaakt van "gemiddelde" moeilijkheidsgraad. Dat houdt in: veel klimmen en dalen, smalle paadjes. Maar nog te doen voor mensen met aardige conditie en zonder klim-uitrusting. Ook na 4 a 5 uur wandelen veert de hond direct weer op na een rustpauze. En dat zegt bij ons eigenwijze ras genoeg. Wil meneer iets niet, dan laat hij duidelijk zijn tegenzin merken.
Na een dag met zo'n lange wandeling is hij de volgende de hele dag lui. Hij moet er dus echt van bijkomen.

Oostenrijk is een héél erg 'hond vriendelijk' land. In tegenstelling tot in veel andere landen is het daar niet ongewoon dat de hond mee naar binnen mag in een restaurant. Dus ook bij slecht weer, kan de hond mee uit eten of kun je tijdens een wandeling even op een warme en droge plek een koffietje gaan drinken. Onder voorwaarde dat hij zich kan gedragen, uiteraard.

En ja, je schrijft het zelf al. Genoeg ruimte vinden in de auto, wordt met een hond erbij nog uitdagender. Onze hond heeft om goed te kunnen liggen de hele achterbank wel nodig. En naast de plek voor de hond, moet je ook nog denken aan het meenemen van voer, voer- en drinkbakken, de favoriete knuffels en speeltjes, een honden-kussen en eventueel de bench. Onze kofferbak is nog kleiner dan bij een Clio, en met alléén de koelbox + spullen voor de hond zit onze kofferbak al (over)vol. We maken daarom gebruik van een dakkoffer waar met gemak onze eigen bagage (2 volwassenen) in past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
Memphisto schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:02:
In april kunnen we onze Cabanon Malawi vouwwagen ophalen. Mooi op tijd voor een extra vakantie week in juni (mist het weer het toelaat) en uiteraard de zomervakantie.

Nu al lekker aan het zoeken naar een leuke camping in Duitsland voor in de zomer .. zeg ergens tussen Koblenz en de Bodensee.
Heel veel keus gelukkig, maar ik kom er niet echt aan uit of ik nu moet kiezen voor een tentplaats of toch meer een caravanplaats.. Vooral gezien de grootte van de tent/vouwwagen.

Hoe doen jullie dit? Vragen jullie meer info per mail oid? Moet ik ergens anders op letten?

Tips voor een leuke, niet te grote familiecamping (3 kinderen 7 tot 10 jaar) zijn ook welkom :)
Je kan deze proberen, daar pas je nog bij met dit type vouwwagen. https://www.xn--strotzbschermhle-pzbg.de/nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adam1980
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:00
Memphisto schreef op zondag 15 januari 2023 @ 13:02:

Ik was een keer op een camping in Duitsland, daar waren de caravanplaatsen met kiezel-ondergrond en hier en daar gras. Verder waren er alleen maar tentplaatsen, die dan weer een stuk kleiner waren. Dit was in het Schwarzwald. Op een andere plek in Duitsland, het oosten, was er dan weer geen onderscheid. Wel weer kiezels op de camperplek, maar dat is natuurlijk altijd iets op 4 wielen dat daar komt te staan.
Aangezien vouwwagens veel en veel minder voorkomen in Duitsland, zou ik me er even in verdiepen welke ondergrond de caravanplaatsen hebben (website camping, foto's, reviews). Voordeel van een caravanplaats is meer ruimte en wat meer mogelijkheid om het meeste ideale plekje te zoeken voor je vouwwagen. Tentplaatsen zijn (doorgaans) kleiner en op een dergelijke plek is het minder kritisch dat de plek over een groot oppervlak vlak is. (scheelt trouwens wel dat je geen deksel hebt met de malawi die ook recht moet komen te liggen tov de aanhanger, dat hebben wij wel met onze combi-camp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VSW
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-06-2024

VSW

Edit: Vergeten te vermelden dat ik het topic al redelijk had doorgespit en zodoende veel nuttige info heb gevonden. Bedankt daarvoor, dit forum blijft me keer op keer positief verrassen!

We zijn voor aankomende zomer op zoek naar een tent waar we zo’n 8 weken mee rond kunnen trekken door Slovenië en Kroatië (1 a 2 weken per plek). We zijn met z’n 3en, maar willen wel een beetje extra ruimte aangezien het een lange reis wordt.

Ik twijfel tussen de onderstaande modellen (allen opblaasbaar):

Overwegingen:
Fresh & black materiaal: Ze geven een levensduur van 10 kampeerweken af… dan zouden we na dit seizoen nog eens 2 weken kunnen en daarna is de tent “op”. Hoe groot is de kans dat hij binnen de 8 weken al versleten is?

De decathlon en obelink tenten hebben geen grote luifel, dus daar zou nog een tarp bij moeten.

De Zempire ziet er online heel robuust uit. Zijn er mensen met ervaring met dit merk? Qua budget zit het tussen de goedkopere obelink/decathlon en de dure Karstens tenten in. Is dit qua prijs/kwaliteit een goede keuze?

€590: Quechua air seconds 5.2
Goedkoop, veel mooie functies en veel ruimte, jammer van de luifel en levensduur…
Weet iemand toevallig of deze tent bij een decathlon filiaal te bekijken is (liefst Arnhem of Enschede?)
https://www.decathlon.nl/...b/_/R-p-324972?mc=8584565

€1800: Zempire aero tl poly cotton pro
Heeft in principe alles wat we willen. Wel log en zwaar (45kg) en een stuk duurder.
https://www.dewitschijnde...ton-pro-opblaasbare-tent/

€1000: Obelink Hudson 4 tc easy air
Grote voortent, maar daar loopt de grondkuip niet door, bovendien zit je daar niet echt buiten (warm), dan toch liever een grotere leefruimte zoals bij de andere tenten. Met tarp is de footprint wel enorm.
Voordeel: We wonen bij Obelink om de hoek. Hebben deze bekeken en zijn best enthousiast.
https://www.obelink.nl/ob...-easy-air-tunneltent.html

[ Voor 4% gewijzigd door VSW op 16-01-2023 00:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
Adam1980 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:29:
[...]

Wel weer kiezels op de camperplek, maar dat is natuurlijk altijd iets op 4 wielen dat daar komt te staan.
Nee hoor, 6 wielen hier 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Let bij honden ook heel erg op de temperatuur vd grond, die arme voetzooltjes houden niet zo van hete stenen of asfalt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

VSW schreef op zondag 15 januari 2023 @ 23:28:

€590: Quechua air seconds 5.2
Goedkoop, veel mooie functies en veel ruimte, jammer van de luifel en levensduur…
Weet iemand toevallig of deze tent bij een decathlon filiaal te bekijken is (liefst Arnhem of Enschede?)
https://www.decathlon.nl/...b/_/R-p-324972?mc=8584565

€1800: Zempire aero tl poly cotton pro
Heeft in principe alles wat we willen. Wel log en zwaar (45kg) en een stuk duurder.
https://www.dewitschijnde...ton-pro-opblaasbare-tent/

€1000: Obelink Hudson 4 tc easy air
Grote voortent, maar daar loopt de grondkuip niet door, bovendien zit je daar niet echt buiten (warm), dan toch liever een grotere leefruimte zoals bij de andere tenten. Met tarp is de footprint wel enorm.
Voordeel: We wonen bij Obelink om de hoek. Hebben deze bekeken en zijn best enthousiast.
https://www.obelink.nl/ob...-easy-air-tunneltent.html
Met de Obelink en de Quechua heb ik allebei ervaring. De Obelink heb ik een week geleend om daarna zelf de Quechua te kopen. Die vind ik echt op alle vlakken fijner dan de Obelink. Meer mogelijkheden, doordachtere details en een flink pak goedkoper.

Wij hebben een tarp als luifel want dat ontbreek inderdaad bij deze tent. Met de 'voordeur' open kan je wel prima half in de tent zitten. Ideaal bij bijvoorbeeld wat winderiger weer of sochtends als het nog wat frisser is. De Quechua was toen voor ons te bekijken bij de Decathlon in Utrecht (The Wall).

Polycotton lijkt me ideaal, maar vond ik voor nu de meerprijs en het meergewicht niet waard. Sowieso is de Quechua de best geventileerde polyester tent die ik ooit heb gezien, waardoor de meerwaarde van polycotton nog wat kleiner werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:11
VSW schreef op zondag 15 januari 2023 @ 23:28:

Overwegingen:
Fresh & black materiaal: Ze geven een levensduur van 10 kampeerweken af… dan zouden we na dit seizoen nog eens 2 weken kunnen en daarna is de tent “op”. Hoe groot is de kans dat hij binnen de 8 weken al versleten is?
je kunt je ook afvragen: hoe groot is de kans dat die na 10 weken echt op is? Die 10 weken is natuurlijk wel met een dikke marge berekend. (waar staat dit trouwens op de Decathlon site, kon het niet zo meteen vinden?)

Mijn nylon Exped tent gaat richting zit zeker op de 20 staweken, je ziet dat die wel wat ouder begint te worden maar af en toe spray ik hem even in met wat Nikwax Tent&Solar proof voor een UV en waterwerend laagje.

Anyway, ik was gisteren nog bij Decathlon Arnhem, en de kampeercollectie staat nog niet, maar zal vast niet heel lang duren. Decathlon Apeldoorn zou je ook nog kunnen overwegen tussen Arnhem en Enschede.

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07:43
Is het inderdaad waar dat die tent na 10 weken is versleten?

Gevonden:
https://www.decathlon.nl/...68-48b0-812c-0cb25b8976ec

[ Voor 49% gewijzigd door Raymond op 16-01-2023 08:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Zo, de zomervakantie 2023 is ook rond en geboekt *O*

Eerst een paar dagen in de Ardennen op camping La Clusure. Zijn we eerder geweest (jaar of 8 geleden denk ik) en sindsdien hebben ze echt serieus uitgebreid. Daarna door naar Frankrijk (EINDELIJK WEER!) in de Vogezen op camping Le 2 Ballons. En als afsluiter via de camping van Europapark en een nachtje in Luxemburg op de terugweg weer naar huis. Qua kilometers allemaal zo gek ver niet, maar ik ben erg blij dat ik Frankrijk weer eens zie (ben gek op Frankrijk en er al jaren niet geweest helaas).

Nu nog op jacht naar een luifel voor aan de caravan. Prijzen zijn schrikbarend en ik wil zo licht mogelijk uiteraard, sleep ook al een voortent mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Memphisto
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:32
zuma schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:23:
[...]

Je kan deze proberen, daar pas je nog bij met dit type vouwwagen. https://www.xn--strotzbschermhle-pzbg.de/nl/
Deze heb ik gebookmarked! Thanks daarrvoor!
Is zeker een camping die we overwegen!
Adam1980 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 20:29:
[...]

Ik was een keer op een camping in Duitsland, daar waren de caravanplaatsen met kiezel-ondergrond en hier en daar gras. Verder waren er alleen maar tentplaatsen, die dan weer een stuk kleiner waren. Dit was in het Schwarzwald. Op een andere plek in Duitsland, het oosten, was er dan weer geen onderscheid. Wel weer kiezels op de camperplek, maar dat is natuurlijk altijd iets op 4 wielen dat daar komt te staan.
Aangezien vouwwagens veel en veel minder voorkomen in Duitsland, zou ik me er even in verdiepen welke ondergrond de caravanplaatsen hebben (website camping, foto's, reviews). Voordeel van een caravanplaats is meer ruimte en wat meer mogelijkheid om het meeste ideale plekje te zoeken voor je vouwwagen. Tentplaatsen zijn (doorgaans) kleiner en op een dergelijke plek is het minder kritisch dat de plek over een groot oppervlak vlak is. (scheelt trouwens wel dat je geen deksel hebt met de malawi die ook recht moet komen te liggen tov de aanhanger, dat hebben wij wel met onze combi-camp)
Dat van die kiezelplaatsen was mijn eerste indruk ook, vandaar dat ik wat ging twijfelen.
Sommige websites zijn zo karig in hun informatie en foto's dat, als ik niets terugvind in reviews, er niets anders op zit dat de camping te mailen.

We hebben best lang getwijfeld tussen de flexibiliteit van de Malawi en de ruimte van de Mercury. Uiteindelijk de malawi geworden. Kan niet wachten om weg te gaan.

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dentheman
  • Laatst online: 29-05 08:12

Dentheman

Zie signature

Drardollan schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:45:
Nu nog op jacht naar een luifel voor aan de caravan. Prijzen zijn schrikbarend en ik wil zo licht mogelijk uiteraard, sleep ook al een voortent mee.
Wat is de reden dat je beide wilt meenemen? Ik heb aan de caravan een flinke luifel met eventueel een sun- of rainblocker die ik aan de zijkant erin kan ritsen, ik kan mij niet voorstellen wat een volwaardige voortent aan meerwaarde biedt op een zomervakantie . . .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xxeg3myWiR0x12jki7e6-FCafn8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uLhdCNH7juBTWVNNwPcd5QTe.jpg?f=fotoalbum_large
Plaatje bij het praatje; dit was de 1e keer kamperen met onze caravan en luifel afgelopen juni. Wij hebben de volledige voortent die bij de caravan zat zelfs verkocht aangezien wij toch niet op seizoensplek in Nederland gaan staan, als het wel slecht weer is; gaan we wel naar binnen.

Hier overigens ook al veel zin in de zomervakantie, we twijfelden tussen Noorwegen/Zweden, of Italië, het lijkt erop dat het pizza & pasta wordt in mei/juni.

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Memphisto schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:23:
[...]

Dat van die kiezelplaatsen was mijn eerste indruk ook, vandaar dat ik wat ging twijfelen.
Sommige websites zijn zo karig in hun informatie en foto's dat, als ik niets terugvind in reviews, er niets anders op zit dat de camping te mailen.

We hebben best lang getwijfeld tussen de flexibiliteit van de Malawi en de ruimte van de Mercury. Uiteindelijk de malawi geworden. Kan niet wachten om weg te gaan.
Met "tentplaatsen" moet je inderdaad afvragen of je voldoende ruimte hebt, zelfs al ga je met de tent. In Nederland zijn we wel gewend aan joekels zoals de grote Falco's, Bardani's etc. In het buitenland denken ze bij tentkamperen toch meer aan trekkerstenten of in ieder geval een stuk compactere tenten.

Ik zou gewoon informeren als het niet duidelijk op de website staat, daar ontkom je soms niet aan. Ik zoek altijd naar minimaal 100 m², meestal wordt dat als 'caravanplaats' aangeduid. We hebben één keer een kleinere plaats gehad en dat vond ik met de (toen nog) De Waard piramide niet echt fijn. De scheerlijnen over elkaar heen, dat werk... (Lag ook aan de vorm van de plaats overigens).

Wij hebben de zomervakantie ook geboekt. Een week op het tentenveld van de Lemeler Esch en een week bij Hoeve Krekelberg. We blijven dit jaar in de buurt dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
Dentheman schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:54:
[...]

Wat is de reden dat je beide wilt meenemen? Ik heb aan de caravan een flinke luifel met eventueel een sun- of rainblocker die ik aan de zijkant erin kan ritsen, ik kan mij niet voorstellen wat een volwaardige voortent aan meerwaarde biedt op een zomervakantie . . .
Een volwaardige voortent geeft veel meer ruimte en beschutting. Maar voor 3 dagen zet ik hem liever niet helemaal op, minimum is toch wel een week. Voor een paar dagen zet ik liever een relatief simpel luifel op wat ik niet hoef schoon te maken bij de flappen en dergelijken. Heb ook wel eens de voortent een dag eerder afgebroken in verband met het weer en dan even snel een luifel eraan zodat de stoelen en tafel in ieder geval beschut staan.

Zijkanten is juist iets wat ik dus niet zoek, want dan kan ik net zo goed de voortent zonder voorkant neerzetten.

Denk dat het de Unico Torino gaat worden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DBNrWU-pRAXv88CLItKaqdkP7co=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jky6jxFQ38yZsorN0fUgR7mz.png?f=fotoalbum_large

Mijn ouders hebben deze ook, maar wel kleinere maat (onze maat heeft een extra steunstok in het midden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
Raymond schreef op maandag 16 januari 2023 @ 08:41:
Is het inderdaad waar dat die tent na 10 weken is versleten?

Gevonden:
https://www.decathlon.nl/...68-48b0-812c-0cb25b8976ec
Iki denk dat het ook een kwestie is van indekken. Immers als een tent die aangegeven levensduur niet haalt (op een normale manier) dan is er sprake op een ondeugdelijk product volgens de wet in Nederland.

Kortom je moet als fanbrikamt niet al te optimistisch zijn. Dat gezegd hebbende is UV inderdaad de grote moordenaar. Dus hoe meer zonuren een tent krijgt hoe sneller hij achteruit gaat. Katoen/polykatoen is het beste bestand tegen UV, daarna polyester en daarna pas nylon. Bij de kunststoffen passen ze wel UV blokkers toe om de afbraak te vertragen. Maar ik heb wel eens nylon spanbanden in de tuin laten hangen voor het ophangen van een hangmat. Die waren binnen drie jaar verpulvert. Een nylon tent die je twee of drie zomers gebruikt voor standplaatskamperen kan dan al volledig versleten zijn (doorslag van regen, makkelijk scheuren bij wind).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuma
Memphisto schreef op maandag 16 januari 2023 @ 10:23:
[...]

Deze heb ik gebookmarked! Thanks daarrvoor!
Is zeker een camping die we overwegen!
Niet te vaak doorvertellen ;)
Pagina: 1 ... 153 ... 252 Laatste