Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lochtejans
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
afgesplitst van Advies voor rondreis Noorwegen

In augustus wil ik samen met mijn vriendin een rondreis gaan maken in Zuid-Noorwegen. Het is de bedoeling om met een huurauto ongeveer 15 dagen rond te trekken van hotel/huisje naar hotel/huisje, liefst enkele nachten achtereen op dezelfde plek en vandaaruit dingen te bezichtigen. Momenteel start en finish in Oslo. Eventueel ook mogelijk om te starten in Oslo en te eindigen in Bergen (wel drop off kosten) of vice versa.

We willen de reis combineren met natuur, wandelen en steden. Alesund, Bergen en Oslo staan daarom op de verlanglijst. Lillehammer mogelijk ook om nog iets van de olympische spelen te zien. Voor de rest alles wat natuur te maken heeft!

Nu nog een mooie route creëeren om alle deze dingen te zien in een niet te gehaast tempo. Auto rijden vinden we niet erg maar er moet ook voldoende ruimte zijn om enkele wandelingen, boot- en treintochtjes (Flam) te maken. Ik heb ook al kennis genomen van de Nasjonale Turistveger. Ooit heb ik ergens gelezen dat de Atlantic Ocean Road erg mooi moet zijn, is dit de moeite waard om naar toe te rijden?

Hebben jullie tips voor een passende route en overnachtinglocaties?
Daarnaast nog een hele andere vraag, zijn er plekken waar je voor een dag een racefiets plus toebehoren kunt huren om door de bergen te fietsen?

[ Voor 3% gewijzigd door Orion84 op 22-06-2016 12:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-05 14:46
Om te beginnen zou ik overwegen om met een eigen auto naar Noorwegen te rijden ipv een auto te huren, huur auto's zijn onwijs duur hier. :X Kost je alleen wel 2 dagen aan extra reistijd vanuit NL/BE. :/

Om je even een idee te geven over de afstanden en reistijden: als je stevig door rijdt doe je een rondje Oslo, Bergen, Ålesund, Oslo in 3 dagen met elke dag 6 a 8 uur rijden.

Ik zal later vandaag eens op de kaart kijken om te zien of ik wat leuke plaatsen en wegnummers kan vinden. :)

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05 20:32
MewBie schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 02:50:

Om je even een idee te geven over de afstanden en reistijden: als je stevig door rijdt doe je een rondje Oslo, Bergen, Ålesund, Oslo in 3 dagen met elke dag 6 a 8 uur rijden.
Meer dan een idee voor de afstanden is dat niet hoop ik haha. Dat zou ik je qua reizen persoonlijk echt afraden. Wij hebben ons 2 weken vermaakt met een rondje in het zuidwesten vanaf Kristiansand tot Voss. En ook nog eens 3 weken met een rondje Bergen > Alesund > en dan langs Oslo omlaag.

[ Voor 42% gewijzigd door PLAE op 22-06-2016 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lochtejans
  • Nu online
MewBie schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 02:50:
Om te beginnen zou ik overwegen om met een eigen auto naar Noorwegen te rijden ipv een auto te huren, huur auto's zijn onwijs duur hier. :X Kost je alleen wel 2 dagen aan extra reistijd vanuit NL/BE. :/

Ik zal later vandaag eens op de kaart kijken om te zien of ik wat leuke plaatsen en wegnummers kan vinden. :)
Die afweging kunnen we ook nog maken. Een huurauto voor 15 dagen kost ongeveer € 600 en de vliegtickets (retour Amsterdam - Oslo) € 125 per persoon; totaal € 850 euro.

Wat kost een dergelijke overtocht inclusief overnachting met de boot (Kiel-Oslo) ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:45

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Wat ik begreep is dat je gemiddeld twee keer zoveel tijd voor dezelfde afstand moet rekenen als je hier op de rechte wegen zou doen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Ik reken daar inclusief stoppen 50km per uur. Als je echt de hoofdwegen pakt kan dat misschien gemiddeld 70 zijn maar het valt altijd 'tegen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Axente
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09-05-2022
lochtejans schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 09:56:
[...]

Wat kost een dergelijke overtocht inclusief overnachting met de boot (Kiel-Oslo) ongeveer?
Waarom niet vanuit Noord Denemarken naar Oslo? Dan ben je ongeveer de kosten van je vliegtickets kwijt aan de veerpond. Let wel op weekenden zijn duurder dan door de weeks.

https://www.fjordline.com/nl/

En via de brug en Zweden kost je ook ongeveer net zoveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:38
Zelf onlangs ook met de boot naar noorwegen geweest (oslo-lilehammer-trondheim). Ik zou toch echt wel slapen op de veerboot aanraden (dfds ferries kopenhagen-oslo). Het duurt iets langer dan s nachts doorrijden, maar je hebt dan wel alle gemakken van een boot (we zijn oslo in een jacuzzi met uitzicht op het fjord uitgevaren)

De terugreis van trondheim naar oslo via de E6 is ~500km en daar deden we met een paar korte pauzes 8 uur over (hoewel het op google maps een snelweg lijkt, had ik meer het idee van wat we hier als provinciale weg hebben)

Ps. In lilehammer is het trouwens mogelijk om met een piloot in een soort van skelter bij de bobsleebaan naar beneden te gaan.

[ Voor 10% gewijzigd door NESFreak op 22-06-2016 11:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-05 10:03
Wij zijn een aantal jaren geleden van Oslo (naar Oslo met vliegtuig a 200pp) naar Bergen gegaan met de trein (prachtige treinreis, echte aanrader en als je goed kijkt niet eens zo duur), met een kleine stop bij Flam uiteraard... :)
Daarna van Bergen met een huurauto via Laerdal (einde van de Sognefjord) naar Trondheim, dan via Kristiansund, Alesund, Molde terug naar Bergen. Onderweg de nodige stops natuurlijk :)

Goed te doen in die periode denk ik.

De brug naar Zweden kost inderdaad grofweg hetzelfde als een veerboot (naar Zweden of Noorwegen) en qua tijd zal het ook niet veel uitmaken. Qua totale kosten (brandstof) ben je denk ik met vliegen ook ongeveer net zo duur uit.
Een huurauto is natuurlijk ook niet goedkoop.

En in heel noorwegen rijd je maximaal 80 dus reken inderdaad op langere tijden. Ik denk dat als je 350-400km per dag rijdt je al heel goed bezig bent (zowieso wil je daar niet als een malle door het land scheuren, alles is mooi!)

(Twee jaar geleden via Zweden naar de Lofoten en door Noorwegen weer terug. Scandinavie is werkelijk fantastisch!)

[ Voor 34% gewijzigd door Stefke op 22-06-2016 11:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MewBie
PLAE schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 08:35:
[...]

Meer dan een idee voor de afstanden is dat niet hoop ik haha. Dat zou ik je qua reizen persoonlijk echt afraden. Wij hebben ons 2 weken vermaakt met een rondje in het zuidwesten vanaf Kristiansand tot Voss. En ook nog eens 3 weken met een rondje Bergen > Alesund > en dan langs Oslo omlaag.
Is inderdaad niet aan te raden als je ook nog wat wilt zien onderweg. :P
15 dagen voor een rondje Oslo - Bergen - Ålesund - Oslo is wat kort maar met een goede planning op zich wel te doen, je zult alleen wat compromissen moeten maken en activiteiten/reizen combineren op een dag.
lochtejans schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 09:56:
[...]
Die afweging kunnen we ook nog maken. Een huurauto voor 15 dagen kost ongeveer € 600 en de vliegtickets (retour Amsterdam - Oslo) € 125 per persoon; totaal € 850 euro.

600 euro voor een huurauto voor 15 dagen is een goede prijs. Als je voor een dag een auto wilt huren heb je een vanaf prijs van ongeveer 900NOK voor een VW Up. :X
Kiel-Oslo is een dure en lange overtocht, op de site van colorline ben je al gauw 800 euro kwijt voor een retour. Vliegen en auto huren is dan al snel goedkoper. De enige keren dat ik dergelijke boot overtochten heb gehad waren via goede deals van reisorganisaties op goedkope dagen. Kwa kosten moet je even rondkijken wat er zoal is, ook voor andere overtochten, kwa tijd is het vliegtuig de absolute winnaar als je een vroege vlucht naar Oslo hebt.

Voor het stuk Oslo - Bergen heb je ruwweg 3 opties:
- Boven de Hardangervidda langs
- Onder de Hardangervidda langs
- Helemaal via het zuiden

Via het zuiden over de E18 en E39 via Kristansand en Stavanger zou ik afraden.

Onder de Hardangervidda langs via de E134 is een mooie route, en je kan kiezen om via de Rv13 via Odda en Voss naar Bergen te rijden, of je rijdt door tot de E39 en rijdt via de kust naar Bergen. Ik zou Rv13 kiezen. :+
Ik ben 1x onder de Hardangervidda langs gereden en weet dus niet zo goed wat daar te doen valt, wij hebben toen de uit WO2 bekende waterkrachtcentrale bezocht.
Rv13 langs Odda heb ik meerdere keren gereden en het is een mooie route met prachtig uitzicht over het fjord.

Boven de Hardangervidda langs is mijn favoriet van de 3. Via Hønefoss de Rv7 op en via Gol, Geilo en Voss naar Bergen toe.
Langs deze route kun je wandelen in het Hallingskarvet en op de Hardangervidda als je wilt, bij Haugastøl kun je met de trein naar Finse en daar wandelen, bij Fossli is een mooie waterval waar je als je wilt naar beneden kun lopen tot aan de voet van de waterval, je gaat via een tunnelstelsel met uitzichtpunten vanaf 650m hoogte naar 150m hoogte om vervolgens bij Eidfjord zo tegen het fjord aan te rijden.

Voor Bergen - Ålesund heb je ook meerdere opties.
Je kunt de E39 volgen wat op zichzelf ook al een mooie route is, of zelfs nog verder naar de kust.
Of je rijd terug naar Voss en gaat daar de E16 op, pakt vervolgens de Rv13 weer op (voor Flåm moet je de E16 blijven volgen) en rijd die uit om met de veerpont richting Sogndalsfjøra te gaan. Vanuit daar kun je de gletsjers in Breheimen bezoeken. Dan Rv5 richting Skei en daar een klein stukje de E39 volgen om via een veel kleiner weggetje de berg over te steken en rond Breheimen naar Loen rijden. Afhankelijk van wat je leuk vindt is er e.e.a. te doen in Loen, Hotel Alexandra is een bekend hotel met spa, kost je minimaal ongeveer 1500NOK per persoon per nacht. :P Vanuit Loen/Stryn kun je diverse routes door de Sunnmørealpene rijden richting Ålesund, of je pakt Rv15, Gamlestrynfjellvegen, Rv63 via Geiranger, Rv63 Trollstigen, E136 naar Ålesund.
Zat te doen onderweg. :+

Ålesund - Oslo via de Atlanterhavsveien stuurt je eigenlijk al een bepaalde richting op.
Vanuit Ålesund de E136/E39 naar Molde, in Molde zelf valt niet veel te doen, tenzij het Jazz fesitval in de stad is, maar dan wil je er niet zijn. :D Je kunt via 662/664/663 naar de Atlanterhavsveien rijden wat een mooie route langs de kust is. Je kunt ook nog een kleine uitstap maken naar de Trollkyrkje onderweg (zorg dat je zaklampen bij je hebt :+ toen ik er was kwamen de nodige toeristen er achter dat het niet zo handig is om een grot te bezoeken zonder zaklamp :D ).
Via Kristansund de Rv70 op naar Oppdal, als je de tijd hebt kun je ook een stukje terug rijden naar Molde en via Aursjøhytta naar Sunndalsøra rijden. Na Oppdal is het een kwestie van de E6 terug naar Oslo.
PLAE schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 11:17:
Ik reken daar inclusief stoppen 50km per uur. Als je echt de hoofdwegen pakt kan dat misschien gemiddeld 70 zijn maar het valt altijd 'tegen'.
50km/h is inderdaad een realistisch gemiddelde, de E6 kan wat hoger zijn omdat je daar stukken 90~110km/h mag rijden.

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
Net wat de rest hier zegt, de gemiddelde snelheid is echt laag als je rondrijd in Noorwegen. Je hebt daar geen vijfbaans snelwegen waar je 130 mag, vooral kronkelige wegen waar je 90 mag. En om eerlijk te zijn, in de delen waar ik ben geweest (Oslo, Larvik, Kongsberg, Geilo) was het autorijden ook niet heel boeiend.

Ik zou (persoonlijk) proberen te focussen op een gebied waar je echt meerdere dagen rond kan lopen, dan de hele tijd in de auto te zitten. De snelheid is laag en het wordt vrij snel monotoon.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:14

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Wij hebben in 2005 een rondreis door Noorwegen gedaan, met eigen auto. Niets vooraf besproken (behalve de overtocht) en steeds om de paar dagen weer verder getrokken van gebied/plaats naar gebied/plaats.

We zijn vanaf Hirtshals (DK) naar Oslo (N) gevaren, dat duurde een hele dag of hele nacht. Als je overdag gaat, hoef je geen hut erbij te boeken. 's Nachts is dat wel fijn; dan kun je gewoon lekker slapen. De overtocht vanaf Kiel duurt minimaal 2x zo lang en dan wil je voor zowel de heen- als terugreis wel een hutje met een bed.

De rondrit die we toen gedaan hebben (in zo'n 19-20 dagen, in juni/juli):
Oslo -> Hamar -> Lillehammer -> Otta -> Ottadalen -> Geiranger -> Stryn/Briksdalsbreen -> Geilo -> Bergen -> Odda -> Drammen -> Oslo.
Overal waren op campings wel voldoende blokhutjes beschikbaar zodat we eigenlijk nooit problemen met overnachtingen hebben gehad.

Prachtige rit, prachtig land. Het is inderdaad wel zo dat je even goed moet bedenken wanneer en hoe je rijdt, er zijn niet veel verschillende routes van plaats naar plaats en daartussenin heb je helemaal niks qua voorzieningen (althans, dat was toen). Geen vierbaans, alleen maar 2 baans 80 km-wegen waarbij vrachtverkeer nog langzamer rijdt en je weinig mogelijkheden tot inhalen hebt (veel bochten, dus je kunt niet ver vooruit kijken). Toch rijdt het wel relaxed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brombeer21
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-05 13:03
Als je met de eigen auto gaat, kun je ook kijken naar een overtocht Hirthals - Kristiansand. De afvaartijden zijn niet heel gunstig, maar als je er geen probleem mee hebt om s'nachts te rijden, zou het een overweging waard kunnen zijn.. De overtocht zelf is 2,25 - 3,25 uur afhankelijk van de maatschappij die je kiest.

Wij hebben deze overtocht 4 jaar geleden gedaan. Daarbij er wel voor gekozen om in Hirthals te overnachten, aangezien we twee kleine kids mee hadden...

Vanuit Hirthals kun je ook nog met de ferry naar Bergen. Ben je wel iets langer onderweg (16 uur). Maar qua tijden gunstiger.. Vertrek 20:00 uit Hirthals. Aankomst Bergen: 12:30.. Eventueel zou je dan terug nog Oslo - Kiel kunnen doen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorcees
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

sorcees

Atari 2600 woody

Beste optie is om met de eigen auto te gaan, via Denemarken, veerboot Frederikshavn - Oslo, de aankomst in Oslo door het Oslofjord is zeer de moeite waard, sort van gratis excursie.
Nederland - Fredrikshavn is 1 dag.
Overtocht is ongeveer 8 uur, lekker op dek, weer is bijna altijd goed.
Verder de eerste overnachting in Noorwegen vooraf boeken, de rest kan op de bonnefooi, evt. via booking.com een kamer of apartement boeken tot een paar uur van te voren.
Met de Eigen auto kun je ook meer baggage meenemen, misschien wel drank of zo, Noorwegen is met afstand het duurste Scandinavische land, vis en vooral zalm is er wel erg vers en betaalbaar.
Gemiddelde snelheid is lag, je kunt niet echt doorrijden, maar dat wil je ook niet, vele tussenstops drukken zowiezo het tempo.
Noporwegen is landschappelijk echt van een buitencategorie, verder weinig mensen, wel hoge standaarden.
Maar het mooiste is om onderweg met de bevolking en met andere toeristen te spreken, dan krijg je ook goede tips.
Verder heel veel plezier, goed weer, Noorwegen kan niet tegenvallen (alleen financieel een beetje).

Cititzen of Ladonia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
sorcees schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 13:28:
Verder heel veel plezier, goed weer, Noorwegen kan niet tegenvallen (alleen financieel een beetje).
Valt op het moment relatief gezien wel mee.
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/HeLzyU1nRmvq5hCxfjeWFXqu/medium.png
Je krijgt op het moment 2 NOK per Euro meer als een paar jaar geleden. :)

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
Puntje van aandacht als je daar met een auto gaat rijden, pas heel goed op de max en je eigen snelheid.
Boetes zijn daar flink hoger en zeker in de bebouwde kom zijn ze schrikbarend hoog voor onze begrippen.
Vorig jaar aan de kant gezet in een klein dorpje, iets te enthousiast een rotonde verlaten en ineens stond er een blonde dame voor de auto.
Volgens haar een hele flinke overtreding (11 te hard na correctie), viel volgens mij best mee tot ik hoorde dat de schade 2900 NOK was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:49
We gaan dit jaar ook een rondreis maken in Noorwegen, wij rijden naar Hirthals en steken dan over naar Kristiansand met Colorline.

Vervolgens gaan we in grote lijnen naar Stavanger, Flam, Lom, Geiranger, Molde, Lora (klein dorpje) en Oslo om vervolgens vanuit Larvik terug te varen.

Zijn behoorlijk wat kilometers maar lekker toeren door mooie landschappen is voor ons ook vakantie. Benieuwd of er nog nuttige tips komen hier verder.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Phusebox schreef op woensdag 22 juni 2016 @ 22:02:
We gaan dit jaar ook een rondreis maken in Noorwegen, wij rijden naar Hirthals en steken dan over naar Kristiansand met Colorline.

Vervolgens gaan we in grote lijnen naar Stavanger, Flam, Lom, Geiranger, Molde, Lora (klein dorpje) en Oslo om vervolgens vanuit Larvik terug te varen.

Zijn behoorlijk wat kilometers maar lekker toeren door mooie landschappen is voor ons ook vakantie. Benieuwd of er nog nuttige tips komen hier verder.
Wij houden ook echt van rijden en hadden ongeveer hetzelfde idee maar hebben uiteindelijk in jaar 1 Kristiansand - kust naar Stavanger - Preikestolen - voss (vanaf daar dag Bergen en dag Flam) - Rukjan - Kristiansand gedaan en in jaar 2 met de boot naar Bergen, daarna langs de kust naar Runde - Alesund - Geiranger - Trondheim en dan omlaag naar Oslo. Uiteindelijk was alles ineens te ambitieus om het goed te doen (voor ons).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Mja 2 jaar naar Noorwegen zie ik niet gebeuren qua kosten. Voor dat geld kan ik 6 weken naar de VS bijvoorbeeld. (En Noorwegen 2 weken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Overnachtingen in de VS zijn toch duurder dan in Noorwegen? Als je van een hotel uitgaat dan.
Wij wisselen af tussen kamperen, hutje en als ik geluk heb een keertje een hotel haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Duurder? In de VS heb ik een luxe hotel of appartement voor de prijs van een 2 sterren kamertje in Noorwegen.

Het weer speelt ook mee. Nu alweer klaar met vakanties in Europa, en we moeten nog gaan maar regen zit er dik in gezien de zomer dit jaar. Van vakanties in Europa hebben we ca. 80% van alle dagen regen gehad (en dan bedoel ik minimaal paar uur regen).

In Noord Amerika was dat misschien 3%. En dan zijn we ongeveer evenveel dagen in beide continenten op vakantie geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brombeer21
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 06-05 13:03
n=1. Wij zijn al 5x in Scandinavie geweest voor totaal bijna 15 weken. De dagen met uren regen zijn op 1 hand te tellen... Kwestie van geluk. Het kan vriezen, het kan dooien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
brombeer21 schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 08:03:
n=1. Wij zijn al 5x in Scandinavie geweest voor totaal bijna 15 weken. De dagen met uren regen zijn op 1 hand te tellen... Kwestie van geluk. Het kan vriezen, het kan dooien..
True. Maar goed wij schijnen blijkbaar altijd pech te hebben, heb al geprobeerd in juni, juli en augustus. Telkens regen. Met als uitschieter gewoon 2 weken regen aan één stuk door.

Dit jaar is het in heel Europe prut geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Ik ben 3 weken in Noorwegen geweest waarvan 2 verregende dagen, voor de rest gewoon 's avonds mooi weer en af en toe een mooi weersbuitje.

In de omgeving van Rukjan kan je je ook een paar dagen prima vermaken. De Gaustatoppen met op de top een prachtig uitzicht over Noorwegen. Bij mooi weer kan je 1/6e van Noorwegen zien vanaf de top. Ook is daar een museum in de waterkrachtcentrale die in de 2e wereld oorlog zwaar water maakte (wat de Duitsers wilde hebben voor het ontwikkelen van een atoombom).

Ook kon je fietsen huren om op de (verlaten) spoorlijn te fietsen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Bij Rukjan vond ik dit een hele fijne camping! Relaxed plekje aan rivier en meer.

http://sandviken-camping.no/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 10:18

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

In en om Rjukan is inderdaad genoeg te doen. Een paar jaar geleden op deze camping gestaan: http://www.rjukanhytte.com/

Ik heb toen het rondje Larvik -> Rjukan -> Ovre Eidfjord -> Treungen -> Kristiansand gemaakt in twee weken. Waarbij ik een dag of 5 in Rjukan heb gestaan, een dag of 4 in Ovre Eidfjord en nog een paar dagen in Treungen (vanwege het weer vertrokken uit Eidfjord en een random camping opgescharreld tussen daar en Kristiansand).

Zie ook: Orion84 in "Advies voor rondreis Noorwegen"
Flickr album: https://www.flickr.com/ph...s/sets/72157631499245460/

[ Voor 15% gewijzigd door Orion84 op 23-06-2016 13:51 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
Orion84 schreef op donderdag 23 juni 2016 @ 13:48:
In en om Rjukan is inderdaad genoeg te doen. Een paar jaar geleden op deze camping gestaan: http://www.rjukanhytte.com/
Die camping hebben wij ook gestaan, toen werden we zelfs af en toe in het Nederlands geholpen. Het stikte er niet van de Nederlanders maar je gaat er wel genoeg tegenkomen. Het land is erg in trek bij de Nederlanders die ruimte zoeken.

Wat ik ook grappig vond dat ondanks dat iedereen op doorreis is (sommige meer dan andere) je op de volgende camping weer dezelfde mensen tegen komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lochtejans
  • Nu online
Erg mooie foto's! Doet me gelijk denken aan onze vakantie in West Canada enkele jaren geleden.

Een hoop tips voorbij zien komen de afgelopen dagen, waarvoor dank.

Het gaat denk ik toch vliegen en een huurauto worden. Nu nog aan de hand van de tips een leuke route uitstippelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
Voor €500 verschil wil ik best 2 dagen rijden. vliegen + huurauto (€850) vs eigen auto en de boot (+/- €350)

€137 (fjordline Hirthals - Langesund) + iets van €150 benzine ofzo voor de autokilometers en de onderhoudskosten van je eigen auto voor elke km die je maakt laten we zeggen nog een keer €75....en dan reken ik vast royaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lochtejans
  • Nu online
PLAE schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 16:02:
Voor €500 verschil wil ik best 2 dagen rijden. vliegen + huurauto (€850) vs eigen auto en de boot (+/- €350)

€137 (fjordline Hirthals - Langesund) + iets van €150 benzine ofzo voor de autokilometers en de onderhoudskosten van je eigen auto voor elke km die je maakt laten we zeggen nog een keer €75....en dan reken ik vast royaal :)
Is het bovenstaand mogelijk zonder overnachting, dan wel onderweg in Denemarken of op de boot?
Het nadeel is dat ik dan 2 dagen moet inleveren op de rondreis. De vlucht naar Oslo is al om 7 uur 's morgens en dus erg gunstig in dit geval.

We kunnen het nog steeds overwegen, er ligt nog niks vast ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Ik ben destijds binnen 24u naar Rjukan gereden. 's ochtends vroeg vertrokken, eind van de middag in Hirtshals, de avondboot naar larvik (daar was ik tussen 02:00u en 03:00u). Vanaf daar door de nacht doorgereden naar Rjukan.

Maar goed, de baas betaalt de brandstof, dus dan is het financiële plaatje iets anders en ik vind het wel fijn om gewoon al mijn kampeer en fotospullen in de kofferbak te kunnen gooien. Met het vliegtuig gaat dat toch minder makkelijk.

[ Voor 34% gewijzigd door Orion84 op 24-06-2016 19:32 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PLAE
lochtejans schreef op vrijdag 24 juni 2016 @ 16:40:
[...]

Is het bovenstaand mogelijk zonder overnachting, dan wel onderweg in Denemarken of op de boot?
Fjordline heb je Hirthals - Kristiansand om 17:00, dan kun je om 23:00 op je plaats van bestemming zijn in Oslo. Retour kan voor €180 maar je kunt ook vanaf een andere plek terug natuurlijk.

Colorline gaat om 12:45 naar een plek dichter bij Oslo maar dan moet je midden in de nacht gaan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
PLAE schreef op zaterdag 25 juni 2016 @ 09:14:
[...]

Fjordline heb je Hirthals - Kristiansand om 17:00, dan kun je om 23:00 op je plaats van bestemming zijn in Oslo. Retour kan voor €180 maar je kunt ook vanaf een andere plek terug natuurlijk.

Colorline gaat om 12:45 naar een plek dichter bij Oslo maar dan moet je midden in de nacht gaan rijden.
Die laatste nemen wij, ideaal toch, 's nachts zit er niks op de weg en kun je lekker relaxed rijden. Voor het druk wordt ben je in Denemarken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

En vermijd de geasfalteerde wegen, grind all the way.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Nu online
Een aantal jaren geleden zijn wij ook naar Noorwegen geweest. Daarbij wel gekozen om met het vliegtuig te pakken ipv de auto.

Vliegtuig naar Oslo. Hier enkele dagen verbleven en de stad verkend. Het meest "spannende" deel hiervan was de haven en boulevard van Oslo. Hierna de trein gepakt en een weekje in een klein stadje tussen Oslo en Bergen gezet (Geilo).

Vanuit hier een dagje richting Flam geweest. Vanuit het reguliere station met de tandradtrein naar de haven van Flam geweest. Dat is wel een mooi tochtje om eens te doen.

Hierna zijn we nog een dag naar Bergen geweest (de meest vroege trein gepakt van Geilo naar Bergen) en dan 's avonds de laatste trein terug gepakt.

Voor de rest zijn we vooral in de omgeving van Geilo geweest. Dus we hebben nog heel erg veel van Noorwegen gezien, maar het was zeker de moeite waard !

We hebben echter wel steeds de plaatsen in de trein gereserveerd. Hierdoor ben je er zeker van dat je gewoon kunt zitten. Dat is wel handig in de reis tussen Oslo en Bergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Anoniem: 319464 schreef op zondag 26 juni 2016 @ 15:55:
En vermijd de geasfalteerde wegen, grind all the way.
Is dat een beetje te doe met een normale auto?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaaaan
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 30-04 11:59
Wij zijn enkele jaren geleden ook in Noorwegen geweest.

Op de heenreis hebben wij gereden via het vaste land, we wouden niet 2 keer op de ferry van Kristiansand - Hirtshals

Dag 1 Malmö (lange rit maar wel te doen)
Dag 2 richting Oslo (eigenlijk direct Lillehammer)

Daarna zijn we richting Kristiansund gegaan (via Oppdal dacht ik)
Vanaf Kristiansund zijn we naar beneden gereden.

Wat mooie punten / wegen om niet te missen (in mijn ogen)
Atlantic Road
Geiranger fjord
Trollstigen ==> hele mooie weg
Sognefjord ==> Sognefjellet National Tourist Route
Preikestolen ==> zeker doen!

De trein bij Flam (Flamsbana) vond ik niet zo bijzonder.

De terug reis hebben wij gedaan van Kristiansand naar Hirtshals (late middag boot)
In Hirtshals een simpele overnachting gehad en de volgende dag terug naar NL

Al met al zijn wij denk ik 12 of 14 dagen weg geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Phusebox schreef op maandag 27 juni 2016 @ 12:28:
[...]

Is dat een beetje te doe met een normale auto?
De grintwegen die ik ben tegengekomen waren prima te doen met een Polo Bluemotion (en die staan nu niet direct bekend om hun bodemvrijheid). Maar je moet er (in elk geval in het gebied waar ik ben geweest) wel naar op zoek, het is niet alsof je simpel een route van A naar B over grintwegen uitstippelt het meeste is toch gewoon asfalt.

De enige 'grintweg' die uiteindelijk niet echt te doen bleek was de weg naar Finse. Dat begon als een fraaie grintweg (en stond ook als dusdanig op de kaart), maar werd gaandeweg steeds slechter met grotere stenen. Halverwege Finse stond er uiteindelijk ook gewoon een hek, waardoor ik überhaupt niet tot in Finse had kunnen komen :+
Helaas was bij terugkomst aan de start van de weg de laatste ochtend-trein naar Finse net weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lochtejans
  • Nu online
We hebben definitief besloten om met eigen vervoer te gaan. Alleen zijn we er nog niet helemaal uit welke route we voor de heenweg aanhouden:
- Optie 1: Hirthals - Stavanger (vertrek 20:00 uur, aankomst 6:30 uur): overnachting in hut op boot;
- Optie 2: Hirthals - Bergen (vetrek 20:00 uur, aankomst 12:30 uur): overnachting in hut op boot;
- Optie 3: Hirthals - Kristiansand (vertrek 17:00 uur, aankomst 19:15): doorijden naar Oslo (middernacht);
- Optie 4: Frederikshavn - Oslo (vertrek 9:15 uur, aankomst 18:30 uur): nadeel 's nachts rijden;
- Optie 5: Kiel - Oslo: te duur

Optie 1 geniet onze voorkeur omdat dan Preikestolen & Kjerag Bolten redelijk in de buurt liggen. Bij optie 2 gaan we deze volledig voorbij en missen we volgens mij nog meer mooie plekken als we vanuit Bergen starten en langzaam richting het Noorden gaan.

Optie 3 lijkt ons best vermoeiend aangezien je dan nog 4 uur moet rijden van Kristiansand naar Oslo. Optie 1 & 2 zijn wat dat betreft wat relaxter. De rondreis vanuit Oslo gaat dan tegen de klok in.

Voor optie 1 & 2 hebben we voor de terugweg de boot van Oslo naar Frederikshavn (vertrek 19:30 uur, aankomst 7:30 uur) op het oog zodat je dan 's avonds weer in Nederland bent.

Zouden jullie ook voor optie 1 gaan of hebben jullie nog andere ideeën? Het is de bedoeling dat we ongeveer 2,5 week rondreizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
Wij hebben Hirthals Kristiansand gedaan (ferry van 12.15u). Toen daar overmacht en rondgeslenterd. De dag erna naar Stavanger gereden, mooie route langs de kust.

Terugweg vanuit Oslo naar Larvik gereden en daar de boot weer naar Hirthals. Overnachting in Denemarken en de volgende ochtend naar Nederland. Relaxte optie wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajaaaan
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 30-04 11:59
Wij hebben de heenweg met de auto gedaan (in 2 dagen via Malmo richting Oslo).
De terugreis zijn we met de boot gegaan van Noorwegen naar Denemarken ==> Kristiansand - Hirtshals.
In Hirtshals een hotelletje genomen om de volgende dag weer naar NL terug te rijden.

Wel een tip als je deze ferry neemt;
Wij zijn met de ColorLine geweest en hebben hier voor 25 euro PP de Business seats gekozen.
Dan kom je in een afgesloten ruimte waar het heel rustig is. Het openbare gedeelte van de boot is gewoon een kippenhok. Bij deze kaarten zit dan ook koffie/thee/fruit enz inbegrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
Wij zijn juist aan het plannen geslagen.
We gaan waarschijnlijk met z'n 2tjes, en daarom kiezen we eerder voor Hotels dan blokhutten of vakantiewoningen.
Ik heb een goede comfortabele auto, en daarom kies ik eerder voor de eigen wagen, en niet vliegen en huren.

Basis: met de auto naar Kiel, en dan overtocht naar Oslo
Verblijf in Hotels 3-4*

Gezien de afstanden en de periode van ca 14 dagen zouden we het bij Zuid-Noorwegen houden.

Ik hou van een combinatie tussen een paar steden verkennen en musea doen, en dan een paar wandelingen die niet al te zwaar zijn gezien mijn vrouw wat knieproblemen heeft.

Welke bezienswaardigheden mogen we niet missen en wat is er te zien?
Zijn er routes die op zich de moeite waard zijn om met de auto te doen?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Is Geiranger/Ålesund te noordelijk?
Grofweg zou je kunnen kijken naar een rondje via de E16 of de 7 omhoog, dan naar de westkust, richting het zuiden en terug.

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

@Tommie12 hutten zijn er in allerlei formaten, dus dat zou ook voor 2 personen best een optie kunnen zijn. Verder: zie mijn eerdere posts in dit topic voor mijn ervaringen. Ik heb zelf de boot vanaf Hirthals gepakt naar Larvik, maar als je ook een dagje Olso wilt doen, dan is de boot vanaf Kiel wellicht handiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bottom line
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:17
Uit eerste gedacht (ben er al 2x geweest met de auto),

Geiranger sowieso, aangezien je dan ook de Trollstigen weg zou moeten doen. + de weg naar Trollstigen is machtig om te zien (laatste 20km voor Trollstigen)! Trollstigen en Geiranger zijn beide de moeite waard om er even te stoppen.

Erna richting Bergen, blijf daar ook maar een dagje ofzo.

Gletsjer wandelen (zoals bv. Jostedalsbreen - hebben wij gedaan. Wij hebben de Nigardsbreen Glacier gedaan.
edit: blijkbaar hoort dit allemaal bij elkaar :+ O+ Top!, maar je hebt er nog 10tallen. Elk nationaal park heeft er bijna 1). Niet vermoeiend, maar o zo speciaal. En wie weet hoelang liggen ze daar nog..

Verder zou ik de zuidelijkste snelweg van Stavanger (niet de moeite waard) - Kristiansand - Oslo vermijden. Zoek liever ergens in het binnenland iets. Veel mooier! En terugkomen kan je altijd via Kristiansand ferry. Moet je niet helemaal tot Oslo rijden, en zie je ook nog wat meer van Denemarken.

Preikestolen / Trolltunga vallen jammer genoeg af, heb je wel erg goede knieën voor nodig.
Kjeragbolten is een kortere wandeling en misschien doenbaar. Zelf niet gedaan. En kies er gewoon een Fjord uit, en zoek iets voor de kajakken / in het water je te laten verrassen. Moet geen grote stad zijn. Elke Fjord heeft zijn eigen magie.

[ Voor 41% gewijzigd door bottom line op 06-03-2018 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
@Orion84 Ja, 1-2 dagen Oslo lijken me wel de moeite.

@MewBie Niks is me te noordelijk, alleen moet ik nog even zoeken of Alesund de moeite waard is om zo ver te rijden.

Hirthals is voor mij zo'n 1100km, en dat zou een extra nacht kosten. Om 's morgens te vertrekken en dan rond 15h daar aan te komen lijkt me nogal risky.

Misschien beter om via Hirthals terug te komen. Dan steekt het niet op een paar uur.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Tommie12 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 14:18:

@MewBie Niks is me te noordelijk, alleen moet ik nog even zoeken of Alesund de moeite waard is om zo ver te rijden.

Hirthals is voor mij zo'n 1100km, en dat zou een extra nacht kosten. Om 's morgens te vertrekken en dan rond 15h daar aan te komen lijkt me nogal risky.

Misschien beter om via Hirthals terug te komen. Dan steekt het niet op een paar uur.
Ålesund zelf vindt ik persoonlijk niet zo boeiend omdat ik niet echt iets heb met steden, maar er zijn wat musea, architectuur, de nodige hotels, goede restaurants en het is een mooie uitvalsbasis om diverse richtingen op de gaan of als overnachting als je bij Geiranger/Trollstigen vandaan komt.
In de regio zijn ook wat duurdere/betere/specialere hotels als het Storfjord Hotel en Hotel Union Øye. Rumor has it dat Bill Gates een paar jaar geleden het hele Storfjord Hotel had afgehuurd.

*beeeeep*

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Tommie12 schreef op dinsdag 6 maart 2018 @ 14:18:

Overtocht vanuit Hirsthals is relaxed en snel. Ik ben 6,5 jaar geleden verhuist naar Oslo en heb destijds de overtocht geboekt. Ongeveer 10 uur rijden vanuit Nederland (in de winter) en toen een 1,5 uur extra tijd ingepland. Ging prima.

Ik zou Oslo wel even bezoeken, niet te lang als je te weinig tijd hebt, maar er is voldoende te zien. En zomers kunnen (!) heerlijk zijn :) Maar beperk je zeker niet tot het zuiden. Het noorden, iets noordelijker dan Bergen is machtig! De weg van Oslo via Flå en Gol over de Hardangervida is overweldigend mooi. Na een bezoek aan Bergen zou je kunnen overwegen om via de zuid-westkust weer terug te rijden naar Hirsthals.

Een paar dingen zijn al gezegd:

- het weer, onvoorspelbaar, ook in de zomer. Vooral aan de westkust. Temperaturen van rond de 15 graden met regen is niet vreemd. Een paar jaar geleden was het hier nationaal nieuws dat het een dag niet regende in Bergen.
- de wegen zijn over het algemeen acceptabel, maar vrijwel allemaal enkelbaans 80km wegen.
- plan voldoende tijd om hier en daar te stoppen. Overweeg een hike of andere wandeling. In Noorwegen mag je overal de natuur in, doe dat dan ook :)
- afstanden, je verkijkt je eenvoudig op de afstanden en de tijd die het reizen duurt. Door de 80km wegen is het erg lastig inhalen, en die verschrikkelijke Nederlanders met hun campers die niet doorrijden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MewBie
Hou inderdaad rekening met een gemiddelde snelheid van 50km/h.

*beeeeep*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patox
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online
Er zijn al vaker topics voorbij gekomen over een rondreis in Noorwegen. Ik zou het zeker doen!

Ik zal mijn reisverslagje / route linken, staat wel in een Topic wat nu op slot zit: Koerski in "Advies voor rondreis Noorwegen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercatres
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:45
*bump*

Voorbije twee weken rondgereden in Noorwegen, met een grote focus op alles tussen Ryfylke (Preikestolen, ...) en Rondane.

De heenrit
Zaterdagmorgen rond een uur of negen vertrokken in Hasselt (B), om in één keer naar Aalborg te rijden. Onderweg de nodig files gehad (uiteraard in 't Ruhrgebied, bij Bremen en Hamburg). Verder verliep alles lekker vlot. Behalve dan, dat we net voorbij Bremen een SMS kregen van de ferrymaatschappij dat de overtocht (van zondag) van Hirtshals naar Kristiansand was afgeschaft wegens het slechte weer. Daar sta je dan, letterlijk want: file. Gelukkig onderweg nog via Color Line kunnen regelen om zondag met hen vanuit Hirtshals naar Kristiansand te varen. 's Avond rond negen uur zijn we alsnog in kunnen checken in het beboekte Scandic Hotel. Het kwam ook goed uit dat er een tankstation lag, want echt veel verder had ik niet kunnen rijden :p
De volgende ochtend, in de regen verder naar Hirsthals gereden, en zonder problemen de ferry op kunnen rijden. Dit was niet de eerste keer dat ik met een ferry mee ging, maar dit was toch wel een woelige overtocht. Uiteindelijk om half vier kunnen vertrekken om door te kunnen rijden naar het hutje dat we hadden besteld. Deze lag in een mooi dal en was goed uitgerust. Gelukkig, want ook dit was weer een lange dag geweest.
Onderweg in Noorwegen
Na een goede nachtrust vertrokken we rustig verder naar 't noorden, met als doel Jorpeland. Via de kuststreek reden we vlotjes richting Stavanger om dan net ervoor af te buigen naar 't binnenland. Helaas was ook deze dag heel regenachtig, dus weinig kans tot uitstappen en bezoekjes te plegen. Aangekomen in Jorpeland ingecheckt in het Verkshotellet, wat een mooi uitzicht had op de baai en het bijhorende fjdord. De reden dat we hier ook voor een hotel gekozen hadden we dat we de volgende dag namelijk de Preikestolen zouden doen. Gezien m'n vriendin niet zo ervaren is in hikes te doen, verkozen we dus de luxe van een echt bed en een goede douche. Gelukkig maar, want de tocht zelf was voor 3/4e door de regen te doen. Het mooie uitzicht hadden we dus ook niet. Ondanks de regen was het alsnog heel druk, bij momenten was het een vorm van filelopen. Ook veel mensen die totaal niet uitgerust waren voor zo een wandeling.
Na een alsnog verkwikkende nacht in het hotel, verder gereden naar Odda, door de regio Ryfylke. Dit was ook voor mij een onbekende regio, maar ik was echt onder de indruk. Uitgestrekte bergruggen, diepe dalen, veel bos en veel water. Vooral het laatste stuk over de oude bergweg (de 520) was indrukwekkend. Grappig detail: men was net op dat moment de asfaltlaag aan het vernieuwen, waardoor we anderhalf uur hebben mogen wachten. Het voordeel daarvan was dat we als eerste over de weg mochten doorrijden, en dus een vrij ongerept landschap voor ons zagen. Anderhalf uur later kwamen we aan in Odda, waar ik gelukkig de avond ervoor nog een hutje had geregeld op de camping. Gezien de dag toch redelijk regenachtig was geweest, kwam dit goed uit.
Vanuit Odda zijn we dan via Eidfjord over de Hardangervidda naar Geilo gereden. Wat blijft dat toch een indrukwekkende weg, vooral het stuk langs de Mabodalen, via die verschillende tunnels om dan boven uit te komen bij de Voringfossen. Daar uiteraard even uitgestapt om een kijkje te nemen. De rit over de hoogvlakte verliep voorspoedig, al was het niet voorspoedig genoeg voor sommige Noren. Vanuit Geilo via Hol weer naar het noorden afgedraaid om op die manier bij Aurland aan te komen. Het oorspronkelijke plan was om via de oude Aurlandsvegen te gaan, maar gezien 't toch al redelijk laat geworden was, toch maar besloten om via de Laerdalstunnelen te rijden. Die tunnel is verre van interessant, maar je bent een kwartier later toch aan de andere kant.

Laerdal en Odda
Laerdal was een oude bekende van me, vroeger - toen ik nog met m'n ouders en broer op vakantie ging - was dit een vaste stopplaats. Mede omwille van de goede ligging (vlak aan een van de uitlopers van het Sognefjord), maar ook een goed uitgeruste camping, met enkele winkels in de buurt. Die ligging is niet verandert, maar m'n beeld is toch lichtjes anders nu. 't Is vooral een kleine camping met vooral camperplaatsen, die in het weekend volstaan met Noren die een weekendje weg willen. Verder is er weinig te doen, en als 't regent en je tent is te klein ben je verplicht in de niet al te gezellige keuken te eten.
Gelukkig was de volgende dag wel stralend weer, en konden we ten volle genieten van de Aurlandsvegen, de rauwe Noorse natuur ten top: hier en daar een hutje, veel rotsen en hier en daar een kudde schapen. Schapen die zich overigens niets, maar dan ook niets aantrekken van het concept 'weg waar auto's over heen rijden': hoe veel keer ik al niet tussen die beesten heb moeten door slalommen. Vlak voor de afdaling naar Aurland begint, heb je nog Stegastein. Vroeger niets meer dan een kleine parkeerplaats met enorm uitzicht, tegenwoordig nog altijd een kleine (al is ie iets groter geworden) parkeerplaats, toiletgebouw, uitkijkplatform, ... en dus veel toeristen. En mensen die niet gewent zijn om in de bergen te rijden. Nu ben ik dat ook niet, maar ik begrijp het concept 'bergop rijdend verkeer heeft voorrang' maar al te goed. Hoe dan ook, na de afdaling via Flam naar Undredal gereden - waar eigenlijk niets te doen is - en weer terug. Het was inmiddels al later op de dag, dus de Aurlandsvegen was vlotter te doen dan op de heenweg. Helaas was de volgende dag weer een hele regenachtige dag, dus - na lang uitgeslapen te hebben - 's middags even richting Borgund gereden, en weer terug. 's Avonds klaarde het gelukkig op, met als gevolg dat we toch nog lekker buiten konden eten.
Na Laerdal stonden de Jotunheimen op het programma. Helaas geen wandeltocht deze keer, maar wel de route over de Sognefjellet. Het eerste anderhalf uur richting Gaupne reed redelijk vlot, maar was nogal saai (als in: meer van hetzelfde, nog steeds mooi Noorwegen), Na Fortun begon de dan echte klim naar de hoogte. De temperatuur daalde stevig, tot ongeveer 9 graden. Maar het uitzicht werd er des te beter op. Gelukkig was het weer nog redelijk goed, met als gevolg dat we toch nog hebben kunnen genieten van het uitzicht. Na de Sognefjellet was het min of meer in één ruk naar Otta. Daar hadden we namelijk nog een hotel geboekt in Mysuseter, vlak aan de toegang naar het Rondane nationaal park. Na de eerste nacht besloten we om met de fiets naar Rondvassbu te gaan, maar helaas was dit door slechte staat van de fietsen en het stevige hoogteprofiel niet gelukt. Halverwege besloten we om terug te keren naar 't hotel, waar we nog rustig op de kamer verbleven.

De terugkeer
De dag erop ging het richting Nesbyen, maar eerst nog via de Valdresflye, zeg maar de 'oostelijke flank van de Jotunheimen'. Onderweg stopten we nog even langs de Ridderspranget en namen we een kijkje aan Gjende. Gjende is een van de bekendste startpunten voor tochten door de Jotunheimen. Na daar even rondgekeken en enkele geocaches gelogt te hebben ging de reis verder. Via een kleine omweg over de Panoramaveien kwamen we een paar uur later aan op camping Liodden, net voorbij Nesbyen. Deze camping was redelijk basic, maar had ook z'n charmes. Ook hier stonden we twee dagen, waar we de tweede dag een beetje hebben rondgereden, hier en daar een geocache logden om uiteindelijk weer op de camping te eindigen.
De volgende ochtend was het snel inpakken om te zorgen dat de tent toch enigszins droog in de auto kon, om daarna door te reiden naar Bogstad Camping bij Oslo. Toen we daar aankwamen rond een uur of drie regende het nog steeds, met als gevolg dat we uiteindelijk besloten de tent toch maar op zetten. Tijdens een mindere bui stond de tent na een twintigtal minuutjes dan helemaal recht, met slaapzakken en luchtmatras en alles. Daarna trokken we nog richting Oslo, voor een lekkere pizza bij Peppe's Pizza en een droge wandeling door het centrum van Oslo heen. Op de camping was het inmiddels ook al droog, en na een paar uurtjes buiten zitten kropen we toch weer de tent in.
En dan is het vandaag. Het is nu een graadje of 21, hier en daar een wolkje, zuchtje wind. Dagje niksen op de camping, straks nog de winkel plunderen voor het thuisfront (geitost, glutenvrij voedsel, ...) en dan de laatste nacht. Morgenmiddag staat de ferry naar Kiel namelijk klaar, met een kajuit voor ons. 's Zondags is het dan op 't gemakje naar huis rijden.

Enkele bedenkingen:
- Er lag verdorie weinig sneeuw onderweg, zeker op de hoogvlaktes en de bergpassen waar je 5-10 jaar geleden nog hier en daar sneeuwplekken kon zien en bezoeken, was er nu bijna nergens iets
- Veel (huur)wagens zijn (hybrid) elektrisch, wat een beetje raar is als ze voor je aan de afdaling beginnen. Zij remmen namelijk gewoon 100% op de motor, en hebben er dus alle voordeel aan om niet te remmen in een afdaling. Als jij dan, met je dieselwagen focust op die remlichten, kan dat af en toe wel raar zijn
- Heel veel campers, weinig tenten
- Het blijft toch een verdorie mooi land, vooral Ryfylke is me enorm meegevallen. De andere streken kende ik al, maar blijven toch ook spectaculair. Elk op hun eigen manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1330714

hallo
ik lees mee... Heb net overtocht Hirtshals -Bergen geboekt. wij (gezin met 2 tieners) willen een rondreis door Noorwegen maken. Wij zijn 3 jaar geleden al in Oslo- bergen-Voss-Myrkdalen-Alesund-Oslo geweest en ik ben nu op zoek naar nieuwe ideeën. Wij willen in ieder geval richting trondheim via de Atlantic Road want die kennen wij nog niet.
Ik zit te denken om vanuit Bergen een deeltraject te boeken met de Hurtigruten. Dit om het aantal km een beetje in de hand te houden.(mijn man rijdt voor zijn werk al veel..).
Als iemand nog tips voor mij heeft houdt ik me zeer aanbevolen.
Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Een cruise schip met 2 tieners? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-05 21:48
toolkist schreef op zondag 26 januari 2020 @ 17:03:
Een cruise schip met 2 tieners? :X
Ik zou de Hurtigruten (port to port) niet echt een cruiseship willen noemen :? . Overigens hebben niet alle schepen de mogelijkheid om auto's mee te nemen, en heeft een schip de mogelijkheid is de ruimte beperkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
@Anoniem: 1330714
Wij gaan komende zomer met Noorse vrienden op vakantie en eindigen vlak naast Bergen waar ze wonen. Wij beginnen en ontmoeten elkaar in Ullared Zweden om te beginnen met de megawinkel Gekas wat kennelijk nogal een begrip is. Vanaf Ullared gaan we achtereenvolgens naar Lillehammer, Trondheim , Molde en eindigen dan in Bergen. Onderweg doen we ook nog even het dorpje Hell aan, al was het alleen maar voor de foto's. De atlantic road zit ook in onze route alleen andersom.

De boottocht Hirsthals - Bergen hebben wij vlak voor de kerst 2018 gedaan, begin 2019 weer andersom en is heel goed te doen. Overdag naar Hirsthals rijden, auto aan boord en vervolgens eten plus slapen gaan om in de vroege ochtend van boord te gaan in Bergen.
Terug doen we deze keer overigens anders, we rijden van Bergen naar Kristiansand en pakken na een overnachting de boot naar Hirtsthals om vervolgens weer naar huis te rijden.

@Rub147
De MS Stavangerfjord en MS Bergensfjord die deze route doen hebben ruimte voor 600 auto's aan boord, valt toch wel mee hoe beperkt dat is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-05 21:48
ninjazx9r98 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 22:17:
@Anoniem: 1330714
Wij gaan komende zomer met Noorse vrienden op vakantie en eindigen vlak naast Bergen waar ze wonen. Wij beginnen en ontmoeten elkaar in Ullared Zweden om te beginnen met de megawinkel Gekas wat kennelijk nogal een begrip is. Vanaf Ullared gaan we achtereenvolgens naar Lillehammer, Trondheim , Molde en eindigen dan in Bergen. Onderweg doen we ook nog even het dorpje Hell aan, al was het alleen maar voor de foto's. De atlantic road zit ook in onze route alleen andersom.

De boottocht Hirsthals - Bergen hebben wij vlak voor de kerst 2018 gedaan, begin 2019 weer andersom en is heel goed te doen. Overdag naar Hirsthals rijden, auto aan boord en vervolgens eten plus slapen gaan om in de vroege ochtend van boord te gaan in Bergen.
Terug doen we deze keer overigens anders, we rijden van Bergen naar Kristiansand en pakken na een overnachting de boot naar Hirtsthals om vervolgens weer naar huis te rijden.

@Rub147
De MS Stavangerfjord en MS Bergensfjord die deze route doen hebben ruimte voor 600 auto's aan boord, valt toch wel mee hoe beperkt dat is?
Dat is niet Hurtigruten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
Rub147 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 22:18:
[...]

Dat is niet Hurtigruten :)
Dat is waar, had even de focus op de eerste overtocht :)
In dit geval heb je het dus over een stuk of 20 a 30 auto's. Mogelijk dat er van tevoren geboekt kan worden met een gegarandeerde plek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 10:46

NMH

Moderator General Chat
Anoniem: 1330714 schreef op zondag 26 januari 2020 @ 16:06:
hallo
ik lees mee... Heb net overtocht Hirtshals -Bergen geboekt. wij (gezin met 2 tieners) willen een rondreis door Noorwegen maken. Wij zijn 3 jaar geleden al in Oslo- bergen-Voss-Myrkdalen-Alesund-Oslo geweest en ik ben nu op zoek naar nieuwe ideeën. Wij willen in ieder geval richting trondheim via de Atlantic Road want die kennen wij nog niet.
Ik zit te denken om vanuit Bergen een deeltraject te boeken met de Hurtigruten. Dit om het aantal km een beetje in de hand te houden.(mijn man rijdt voor zijn werk al veel..).
Als iemand nog tips voor mij heeft houdt ik me zeer aanbevolen.
Alvast bedankt!
Als je gaat kamperen (tent of caravan) dan heb je de luxe dat je van te voren geen overnachtingen hoeft vast te leggen (althans, vroeger was er altijd wel ruimte op campings). Dat geeft je de flexibiliteit om bijvoorbeeld in te spelen op het weer. De fjordenkust is mooi, maar het kan er langdurig regenen. Als je dan uit kunt wijken naar het binnenland waar het weer soms beter is, is dat mooi meegenomen. Dan zou ik van te voren niet te veel vastleggen qua binnenlandse boten, want dan zit je daaraan vast. Als je gaat overnachten in huisjes en hotels moet je alles sowieso van te voren vastleggen en is bovenstaande niet van toepassing. Dan moet je het doen met wat de weergoden je voorschotelen. :)

Verder zijn de bekende toeristische highlights als de Preikestolen, Dalsnibba, Geiranger, de Trollstigen en de Sognefjell natuurlijk prachtig, maar als je van de natuur en rust houdt (waar ik een beetje van uit ga als je voor Noorwegen gaat), dan zou ik je aanraden om ook eens op de minder bekende plekken te kijken. Koop een goede wegenkaart (Google Maps is hier niet geschikt voor, die laat de kleine wegen pas zien als je heel ver ingezoomed bent) en stippel een route uit langs secundaire wegen die de natuur in gaan. Soms valt het tegen, maar soms vind je best mooie plekjes. Zo zijn wij afgelopen zomer bij de Kjenndalsbreen uitgekomen. Best mooi. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daktegel
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-05 20:13
Wij hebben voor dit jaar ook het idee om naar Noorwegen te gaan. Mijn vrouw wil graag de Lofoten bezoeken, maar is dat een beetje te doen vanuit Nederland met de auto? Wij hebben een kleine van dan 1,5 jaar, dus echt hele lange ritten zitten er ook niet in vind ik persoonlijk. We hebben wel 5 weken de tijd om heen en weer te rijden. Kan iemand hier wat zinnigs over zeggen, want ik vind het lastig om in te schatten wat de afstanden/rijtijden dan zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
NMH schreef op maandag 27 januari 2020 @ 11:07:
maar als je van de natuur en rust houdt (waar ik een beetje van uit ga als je voor Noorwegen gaat), dan zou ik je aanraden om ook eens op de minder bekende plekken te kijken. Koop een goede...
.. wandelkaart en kom ook eens uit de auto. ;) Je kan in Noorwegen lekker wandelen zonder ook maar een persoon tegen te komen. Dan kom je echt op de plekken waar weinig andere zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:41
Daktegel schreef op maandag 27 januari 2020 @ 20:46:
Wij hebben voor dit jaar ook het idee om naar Noorwegen te gaan. Mijn vrouw wil graag de Lofoten bezoeken, maar is dat een beetje te doen vanuit Nederland met de auto? Wij hebben een kleine van dan 1,5 jaar, dus echt hele lange ritten zitten er ook niet in vind ik persoonlijk. We hebben wel 5 weken de tijd om heen en weer te rijden. Kan iemand hier wat zinnigs over zeggen, want ik vind het lastig om in te schatten wat de afstanden/rijtijden dan zijn?
Jazeker dat is goed te doen! Maar tja wat is niet teveel rijden, wij hebben als langst 12 uur gereden. Maar als je minder hoog gaat, kan je dat wel beter inplannen. Ik zou gewoon lekker gaan stoeien met Google maps.

Wij zijn twee jaar geleden naar de noordkaap geweest in 4 weken tijd!

Bij de haven zal ik je adviseren om een overnachting te boeken (in bodo), kan je de volgende dag vroeg de boot op en daarna genieten!

Hier onze rondreis
https://www.google.com/ma...2C-3.7984210412597577&z=5

[ Voor 8% gewijzigd door gekke-gerrit op 27-01-2020 22:29 ]

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
@Daktegel
Waar je je in Noorwegen flink op kunt verkijken zijn de reistijden ten opzichte van de afstanden. Rijdt je hier vanaf laten we zeggen Amsterdam in een uurtje of 10 naar Hirsthals Denemarken om daar de boot te pakken dan rijdt je in Noorwegen grofweg de helft van het aantal kilometers in dezelfde tijd. Snelwegen met de max snelheid zoals wij die kennen kom je daar niet veel tegen, houdt rekening met veel max 80 per uur maar ook heel veel (ver) daar onder.
Houdt je vooral ook aan die snelheid, overtredingen daarvan hakken er (zeker in de bebouwde kom) flink in. Voor 6 tot 10 te hard ben je ongeveer 200 euro kwijt, voor 11 tot 15 bijna het dubbele.
Heb je echter geen haast dan kun je ook vanuit de auto flink genieten van al het moois dat de natuur daar te bieden heeft en is het wat mij betreft zeker geen straf om daar rond te rijden met een voor ons gevoel lage snelheid op grote afstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
LordSinclair schreef op maandag 27 januari 2020 @ 21:27:
[...]

.. wandelkaart en kom ook eens uit de auto. ;) Je kan in Noorwegen lekker wandelen zonder ook maar een persoon tegen te komen. Dan kom je echt op de plekken waar weinig andere zijn geweest.
Je bedoelt dat je je ook kan verplaatsen zonder auto? :o ;)

Maar even zonder gekheid, als je van wandelen houdt kun je in Noorwegen inderdaad zeker aan je trekken komen en je kunt op plekken komen waar de auto niet gewenst is zoals in het grootste deel van de nationale parken. Je moet er alleen van houden en dat is bij mij niet het geval. Hoewel ik zo een half uur door de "wildernis" kan banjeren om het mooie plekje voor een foto te vinden trekt het mij niet om een hele dag te gaan lopen. Toen ik als tiener met mijn ouders in Noorwegen was waren dat niet mijn favoriete dagen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daktegel
@gekke-gerrit en @ninjazx9r98 Dank je wel voor de goede tips! We rekenen ongeveer een week om naar de Lofoten te komen en daarna in de resterende 4 weken rustig naar beneden te rijden via de kust en mooie stukken/plekken meepakken. We gaan vooral voor de natuur, dus dat komt wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabanavelt
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:23
Wij zijn in 2018 geweest. Super ervaring gehad, alleen maar mooi weer, leuke campings/hutjes en fantastische natuur en steden gezien. In het kort:

Boot vanaf Hirtshals naar Kristiansand, rijden naar Mandal (camping Sandnes).
Vervolgens naar Forsand in deze Airbnb, aanrader: https://www.airbnb.nl/roo...80235701_sEYvkUn5S0IXyyRV.
Vanuit daar Florli gedaan (4444 traptredes 8)7, Preikestolen beklommen en Stavanger bekeken. Verder supermooie strandjes in de buurt.
Toen via camping Lotfhus naar camping Myrkdalen om daar de trein naar Bergen te pakken, Hardangerfjord door gevaren en gesupped en bergwandelingen gemaakt.
Toen terug naar Kristiansand via camping Flateland (met Honnevje, badplaats gevormd vanuit de natuur, in de buurt). In Kristiansand een airbnb geregeld en twee dagen nog genoten van de stad, het WK voetbal (was een festival) en het strand.

Alles met eigen auto en daar alleen in hutjes/airbnb gezeten. In totaal 16 nachten en voor het verblijf, veerboot en benzine zo'n € 1250,- kwijt. Leven is wel duur en dat ene doosje wijn achterin was niet genoeg, dus een tip om meer mee te nemen :9
Mijn vriendin vond het soms iets te druk qua roadtrip en overnachtingen, ik vond het eigenlijk perfect als je in korte tijd veel wil zien en doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Dan zou ik van te voren niet te veel vastleggen qua binnenlandse boten, want dan zit je daaraan vast.
De ferry's tussen Denemarken en Noorwegen zijn te boeken met mogelijkheid tot annulering, voor (zo uit mijn hoofd) slechts een paar euro extra. Dat heb ik ook gedaan toen ik in de zomer op de gok en de bonnefooi naar Noorwegen ging. Slecht weer? Annuleren en naar zuid-Frankrijk. :+
Ik was ook altijd van het kopen van goede wandelkaarten maar ik ben nu toch wel echt over op gewoon openstreetmap op de telefoon. Detail van wandelroutes is enorm goed, en een papieren kaart heeft toch niet zo'n handige "u bevindt zich hier"-functionaliteit. Mijn kaart-lees-skills zijn echt niet verkeerd maar als je het vierde kleine paadje rechtsaf moet, is het toch maar altijd de vraag of dat éne begroeide stukje nou als paadje telde of niet.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
bwerg schreef op woensdag 29 januari 2020 @ 00:00:
Ik was ook altijd van het kopen van goede wandelkaarten maar ik ben nu toch wel echt over op gewoon openstreetmap op de telefoon. Detail van wandelroutes is enorm goed, en een papieren kaart heeft toch niet zo'n handige "u bevindt zich hier"-functionaliteit. Mijn kaart-lees-skills zijn echt niet verkeerd maar als je het vierde kleine paadje rechtsaf moet, is het toch maar altijd de vraag of dat éne begroeide stukje nou als paadje telde of niet.
Ik navigeer ook tijdens het wandelen op de telefoon. Een kaart kan soms handiger zijn om de mogelijkheden in de buurt te verkennen. Maar als je vaak doortrekt blijf je wandelkaarten kopen.

Het ging mij er meer om dat Noorwegen veel meer is dan slingerweggetjes die je vanuit de auto bekijkt. Ik heb destijds ook de keuze gemaakt om veel van weinig te zien ipv weinig van veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toolkist
  • Niet online
Daktegel schreef op maandag 27 januari 2020 @ 20:46:
Waarom niet met het vliegtuig? Tis ruim 2500km rijden, enkele reis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyBro
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 04-05 20:08
[...]

Verder zijn de bekende toeristische highlights als de Preikestolen, Dalsnibba, Geiranger, de Trollstigen en de Sognefjell natuurlijk prachtig, maar als je van de natuur en rust houdt (waar ik een beetje van uit ga als je voor Noorwegen gaat), dan zou ik je aanraden om ook eens op de minder bekende plekken te kijken. Koop een goede wegenkaart (Google Maps is hier niet geschikt voor, die laat de kleine wegen pas zien als je heel ver ingezoomed bent) en stippel een route uit langs secundaire wegen die de natuur in gaan. Soms valt het tegen, maar soms vind je best mooie plekjes. Zo zijn wij afgelopen zomer bij de Kjenndalsbreen uitgekomen. Best mooi. :)
Toevallig, afgelopen zomer hetzelfde gedaan. Ipv naar de bekende plekken (Briksdalsbre bv) te gaan, een keer een andere route genomen en bij Loen eraf gegaan en langs het Lovatnet meer gereden. Echt prachtig en wat een rust! _/-\o_

Uiteindelijk doen we allemaal maar wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daktegel
toolkist schreef op donderdag 30 januari 2020 @ 10:27:
[...]

Waarom niet met het vliegtuig? Tis ruim 2500km rijden, enkele reis.
Dat weten we. Maar we willen graag de tent en alle toebehoren mee en op de terugweg kunnen we dan de rest van Noorwegen meepakken. En we vinden de flexibiliteit heel erg fijn. Als het weer slecht is of de omgeving niet leuk dan rijden we gewoon door.

Misschien nog wel een optie om uit te zoeken in combinatie met een huurauto en (air)bnb's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ik wil misschien met mijn vriendin in juni naar Noorwegen. De vliegtickets zijn lekker goedkoop, wat een goede compensatie is voor de hogere kosten in het land zelf.
Nu hebben wij geen eigen vervoer, en willen wij liever geen auto huren en dingen met de trein/bus gaan doen.

Zou een 'tocht' Oslo - Bergen - Trondheim leuk zijn om te doen? De treinritten schijnen daar sowieso de moeite te zijn, zéker die naar bergen :)
De verblijfsduur staat nog niet vast, maar minder dan 12 dagen lijkt mij zinloos.
Ik maak me alleen een beetje zorgen over de haalbaarheid van tochtjes en excursies zonder eigen vervoer. Is dit allemaal te doen?
Of is het bezoek van drie steden plus omgeving niet aan te raden? (lijkt teveel op elkaar?).

Alle opties liggen nog open

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Laatst online: 05-05 07:19
Als je voornamelijk in (de buurt van) steden wilt blijven zou ik naar een ander land kijken. Daarvoor is Noorwegen niet de meest voor de hand liggende bestemming.

Ik zou toch nog eens nadenken over rondreizen per auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saert
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15-07-2024
Wij zijn aan het oriënteren voor een rondreis door Noorwegen voor zo'n 14 dagen. Een camper huren in Nederland heeft onze voorkeur. Eten en drinken nemen wij zoveel mogelijk zelf mee.

Kunnen jullie aangeven wat de bijkomende kosten zullen zijn? Zoals tol, veerboot, diesel etc? En hoeveel dit voor 14 dagen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
saert schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:58:
Wij zijn aan het oriënteren voor een rondreis door Noorwegen voor zo'n 14 dagen. Een camper huren in Nederland heeft onze voorkeur. Eten en drinken nemen wij zoveel mogelijk zelf mee.

Kunnen jullie aangeven wat de bijkomende kosten zullen zijn? Zoals tol, veerboot, diesel etc? En hoeveel dit voor 14 dagen is?
Als je de camper op de parkeerplaats van de verhuur laat staat zal dat allemaal wel meevallen. De rest hangt toch heel erg af van wat je er verder mee gaat rijden en of je op campings gaat staan of gaat wildkamperen. Dan moeten zaken als de brandstof en de veerboot toch wel uit te zoeken zijn ;)

[ Voor 3% gewijzigd door LordSinclair op 17-01-2022 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saert
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15-07-2024
LordSinclair schreef op maandag 17 januari 2022 @ 18:45:
[...]

Als je de camper op de parkeerplaats van de verhuur laat staat zal dat allemaal wel meevallen. De rest hangt toch heel erg af van wat je er verder mee gaat rijden en of je op campings gaat staan of gaat wildkamperen. Dan moeten zaken als de brandstof en de veerboot toch wel uit te zoeken zijn ;)
We zouden eigenlijk zoveel mogelijk in de natuur willen staan. Dus nagenoeg geen overnachting op een camping. Ik begreep dat dit overal kon op plaatsen vanaf 150 meter van een huis. Wat is jou ervaring hierin?

Tips voor een veerboot? We zouden graag willen starten in Hirtshals.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
saert schreef op maandag 17 januari 2022 @ 17:58:

Ik zou de landeninformatie van de ANWB even doornemen als startpunt: https://www.anwb.nl/vakantie/noorwegen/reisvoorbereiding. Daar vind je informatie over onder andere tol en brandstof. Een creditcard is ondertussen ook aan te raden in Noorwegen; ik ben een aantal jaar geleden al een tolweg tegen gekomen waar de enige betaalmethode een credicard was.

Kosten voor de veerboot kun je vinden op de site van de ferry operator; zoek daarvoor eerst (bijvoorbeeld met Google Maps) een overtocht uit en google die dan even, dan kom je veelal uit op de site van de operator. Welke overtocht naar Noorwegen het beste is kun je het beste zelf bepalen; dat hangt o.a. af van hoe lang je op een boot wil zitten, in welke hoek van het land je wilt rondkijken, etc. Ga je aan de fjordenkust zitten, dan zul je waarschijnlijk ook met enige regelmaat een ferry moeten nemen om naar de overkant te komen. Ook die prijzen kun je op bovenstaande manier vinden. Hou er rekening mee dat de prijs vaak afhankelijk is van de lengte en/of hoogte van het voertuig; met een camper ben je dus vaak duurder uit dan met een personenauto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Nu online
saert schreef op maandag 17 januari 2022 @ 20:19:
[...]

We zouden eigenlijk zoveel mogelijk in de natuur willen staan. Dus nagenoeg geen overnachting op een camping. Ik begreep dat dit overal kon op plaatsen vanaf 150 meter van een huis. Wat is jou ervaring hierin?

Tips voor een veerboot? We zouden graag willen starten in Hirtshals.
Ik heb altijd op campings gestaan. Maar google kan je goed op weg helpen om uit te vinden wat toegestaan is en wat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07:28
Vanaf april 2022 vaart er een ferry drie keer per week van Eemshaven naar Kristiansand:
https://hollandnorwaylines.com/nl/tijden-tarieven/
Boot vertrekt om 15h en komt de volgende dag aan om 09h, als je een hut boekt kan je de volgende dag lekker uitgerust in Noorwegen van boord. Wel iets duurder dan bv via Hirtshals, maar scheelt je brandstof...

Daarnaast kan je ook via Hirsthals naar Noorwegen, er zijn meerdere opties via reder Colorline of via Fjordline:
Naar Kristiansand dit is de kortste oversteek:
https://www.colorline.com...ry-hirtshals-kristiansand
https://www.fjordline.com...es/hirtshals-kristiansand

Naar Larvik:
https://www.colorline.com...ay/ferry-hirtshals-larvik

Naar Langesund:
https://www.fjordline.com...outes/hirtshals-langesund

Naar Stavanger of Bergen:
https://www.fjordline.com...irtshals-stavanger-bergen

Je kan ook vanaf Frederikshaven naar Oslo:
https://www.dfds.com/en/p...norway/frederikshavn-oslo

De laatste optie is van Kiel naar Oslo:
https://www.colorline.com/kiel-oslo

Anyway, zoals eerder aangegeven, er wordt wel wat meer inzet van je zelf verwacht...

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knollie
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-05 20:18
Hi allemaal, druk bezig om de reis naar Noorwegen te plannen, vertrek augustus. Eigen auto. Wat is de mening over de Flam treinreis? Ik ben niet direct onder de indruk van de foto’s en YouTube filmpjes maar het wordt mooi neer gezet als de mooiste treinreis van Europa? Jullie mening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Knollie
Recentelijk heb ik deze film gekeken:
https://www1.wdr.de/ferns...ndungen/norwegen-128.html

En Rail Away heeft er ook al eens een aflevering over gemaakt:
https://www.npostart.nl/rail-away/15-06-2015/VPWON_1243501

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dajappie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:55
Knollie schreef op zondag 3 juli 2022 @ 11:14:
Hi allemaal, druk bezig om de reis naar Noorwegen te plannen, vertrek augustus. Eigen auto. Wat is de mening over de Flam treinreis? Ik ben niet direct onder de indruk van de foto’s en YouTube filmpjes maar het wordt mooi neer gezet als de mooiste treinreis van Europa? Jullie mening?
Leuk voor een keer inderdaad, erg mooie omgeving, zeker doen als je er in de buurt komt. Ik zou niet mn hele reis eraan ophangen, maar dat is mijn persoonlijke mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knollie
@ehtweak en @dajappie dank jullie wel, ik ga even naar deze filmpjes kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
@Knollie

Treinreis is mooi, maar we een commerciële attractie. Hou je dit in je achterhoofd dan is het zeker de moeite waard.

Ik woon zelf in Bergen dus heb ondertussen al een hoop van de bezienswaardigheden hier bekeken.

Je zou kunnen overwegen om een bezoek te brengen aan “bondhusvatnet”. Dit is de laatste jaren ook aardig commercieel geworden maar wel adembenemend als het weer een beetje meezit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3fIGQXLp2W9eEE2Ij6em7df6Q_w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n3ZotmAqvawhTM8jJdvyrucG.jpg?f=fotoalbum_large

Verder naar het noorden zijn wat gletsjers en meer ruige bergtoppen te vinden. Naar het zuiden zou je naar de Preikestolen kunnen gaan.

Overigens zijn dit ook leuke activiteiten:
Trolltunga
Dronningstien
Kjerragbolten
Via Ferrata Loen (moet je wel van wat meer avontuur houden en vantevoren bestellen).

Kan vanavond de post updaten met wat plaatjes ;)

2021 Magnesium P2, non PP, 20" - 2024 Mazda MX-30

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Heb de Flam een paar jaar geleden in September gedaan mooie rit maar als ik het zou doen dan zou ik terug de fiets nemen. Mooi de afdaling in eigen tempo doen. Ja is mooi, zeker niet goedkoop. Maar er is wel meer moois te zien. De stop onderweg is leuke afwisseling.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knollie
@Frogmen en @Rene dank jullie wel, fijn die ervaringsdeskundigen op Tweakers! Vanavond bezig geweest met boten boeken, ik zal donderdag nog wat vragen stellen over onze route. Ik kan nog wel wat hulp gebruiken van jullie allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
@Knollie Zou alleen nog willen zeggen zorg dat je ruimte en rust hebt voor een wandeling en gewoon van de natuur te genieten.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Knollie schreef op maandag 4 juli 2022 @ 23:08:
@Frogmen en @Rene dank jullie wel, fijn die ervaringsdeskundigen op Tweakers! Vanavond bezig geweest met boten boeken, ik zal donderdag nog wat vragen stellen over onze route. Ik kan nog wel wat hulp gebruiken van jullie allemaal.
Wij zijn op dit moment in Noorwegen aan het rondrijden met de auto.

Qua route hebben we niks vastgelegd van te voren, op de boot heen en terug na. We hebben wel van te voren een Google Maps kaart aangemaakt met interessante wandelingen en bezienswaardigheden, activiteiten zoals raften canyoning en Via Ferratas, etc, zodat we als we ergens zijn we gelijk kunnen zien wat daar te doen is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/IhU7VQMURZ0mqgVy8AMoFhMx.png

We houden een beetje het weerbericht in de gaten en gaan daar waar de zon schijnt. Om die reden Preikestolen overgeslagen en in die week meer landinwaarts gegaan.

Dit bevalt tot nu toe goed. Overnachtingen zoeken we 1-2 dagen van te voren en we blijven over het algemeen 2-3 nachten op elke plek zodat we goed de tijd hebben om het land echt goed te zien.

We hebben vooral cabins op campings gepakt en af en toe iets via Airbnb of Campanyon.

Voor wat inspiratie:
https://www.instagram.com/tomdevian/

Dat staan flink wat foto's, en ook de locaties staan meestal wel gemeld.

Trolltunga zijn we geweest, waar we de weg helemaal voor onszelf hadden.. Door wat geluk reed er geen enkele auto voor ons.

Via Ferrata Loen en Telemark zijn we geweest.

Hoogste punt van Noorwegen zijn we op geklommen, etc etc. De foto's geven wel een goed beeld.

Oja, als backup hebben we ook nog een goede tent bij ons en wat kampeerspullen, maar dat tot nu toe niet nodig gehad. We zijn in totaal 4 weken in Noorwegen, de eerste 3 dagen zaten we in Hamar vanwege nog iets voor werk.

[ Voor 10% gewijzigd door Devian op 05-07-2022 09:24 ]

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

dajappie schreef op zondag 3 juli 2022 @ 11:36:
[...]

Leuk voor een keer inderdaad, erg mooie omgeving, zeker doen als je er in de buurt komt. Ik zou niet mn hele reis eraan ophangen, maar dat is mijn persoonlijke mening.
Er is ook gewoon genoeg spectaculairs te zien, en het land is veel te groot om helemaal af te reizen (naar mijn mening, er zijn mensen die het heel leuk vinden om 1000+ km per week te rijden), zeker omdat er geen snelwegen zijn.

Ik heb ben zelf wat campings afgegaan en heb in het gebied rondom elke camping wat wandelingen gemaakt. Eerst Bergen (airbnb), daarna een Eidfjord, in het puntje van de Hardangervidda-fjord (wandelingen op de Hardangervidda en de watervallen van Kinsarvik) , daarna østerbø (wandelen vanaf de camping), daarna Lom (wandeling naar het topje van de Galdhopiggen en een uitstapje naar de Geirangerfjord), daarna een camping bij Gjendesheim (met een veerbootje naar halverwege het meer en dan teruglopen over de bergen langs het meer), en daarna een camping in Oslo, wat musea en parken bezoeken. Nog wat random uitstapjes en wandelingen tussendoor.

Wel een grote kanttekening: het kan er regenen. Mijn ouders zijn er geweest en hadden drie weken regen en mist, dan is de lol er wel vanaf. Ik heb zelf de boot geboekt met annulering (kostte een tientje of zo), met het plan om vlak van tevoren het weerbericht te bekijken: bij zon gaan we, en bij regen annuleren we de boel en gaan we naar Frankrijk of zo. Dat kon omdat we op de bonnefooi met de tent gingen, als je huisjes huurt o.i.d. is annuleren natuurlijk wat meer gedoe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Rene schreef op maandag 4 juli 2022 @ 09:55:
@Knollie

Treinreis is mooi, maar we een commerciële attractie. Hou je dit in je achterhoofd dan is het zeker de moeite waard.

Ik woon zelf in Bergen dus heb ondertussen al een hoop van de bezienswaardigheden hier bekeken.

Je zou kunnen overwegen om een bezoek te brengen aan “bondhusvatnet”. Dit is de laatste jaren ook aardig commercieel geworden maar wel adembenemend als het weer een beetje meezit.

Verder naar het noorden zijn wat gletsjers en meer ruige bergtoppen te vinden. Naar het zuiden zou je naar de Preikestolen kunnen gaan.

Overigens zijn dit ook leuke activiteiten:
Trolltunga
Dronningstien
Kjerragbolten
Via Ferrata Loen (moet je wel van wat meer avontuur houden en vantevoren bestellen).

Kan vanavond de post updaten met wat plaatjes ;)
toon volledige bericht
Bondhusvatnet is mooi maar als je iets rustigers wilt kan ik fjellhaugvatnet/ insta mosevatnet aanraden. Vorig jaar een keer omhoog gereden en hier langs de weg (gratis) gekampeerd met het tentje. Erg mooi ook: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/odbAyRGIfSJ9V1a9XxTydveWVB0=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bEg8ExQqZ4HbVHV4lrsy7Sog.jpg?f=fotoalbum_small

Betreft trolltunga, als je iets door rijdt voorbij de bovenste parkeerplaats is er bij de dam en over de dam een gratis parkeer plek. Ik heb destijds in 2 dagen het meer rond gelopen bij Trolltunga. Wel pittig en zou het de volgende keer in 3 dagen doen.

Kinsarvik heb je een mooie wandelroute omhoog naar 4 watervallen.

Loen als plek is veel te doen en 1 van de mooiere plekken.
Via Ferrata Loen kan ik ook aanraden als je van klimmen houdt. 1 van de mooiste via ferratas die ik in mijn leven gedaan hebt. Wil je wat rustigere wandeling kan je Rakksetra doen.

Ben je niet van het klimmen maar wel van een stevige wandeling kan je katanakken of de meer bekender skålatårnet doen.

[ Voor 11% gewijzigd door Mr Pingu op 05-07-2022 10:14 ]

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
  • Nu online
De Husedalen watervallen bedoel je zeker, zijn wij ook geweest. Zeker de moeite waard en in ieder geval 2 weken terug erg indrukwekkend. Verwacht alleen wel dat in augustus ze iets meer getemd zullen zijn gezien er dan minder smeltwater is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PIHMJQeOoim7IZJLZHerqqc8SLU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AarTNBAGKwIeSbT6U7U9ICHy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door Devian op 05-07-2022 10:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr Pingu
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online

Mr Pingu

Professioneel Prutser

Bonustip voor de fanatieke wandelaar. Download de UT.no app, in deze app krijg je gratis topografische (wandel-)kaarten en bovendien heel veel tips voor wandeling.

Deze wandeling staan ook op de gewone website: https://ut.no/kart

Ik raad volgende instellingen aan

Hytter (berghutten) eigen keuze
Turforslag (Wandelroutes / voorstellen) Aan
Turmål og steder (Wandel, bezienswaardigheden en bijzondere plekken) Aan
Sommerstier (zomerpaadjes) aanzetten
Vinterløyper (Langlauf routes in de winter) uitzetten

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sx6FW_BHQU6Wxl_-ImlEbB22ep8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oTrgeK1FdeGK6opZH4tP0xhg.png?f=user_large

Instagram | Fujifilm X-T2 Graphite | Fujinon 18-55mm | Fujinon 23mm F/2 WR | DJI Mini 3 Pro | iPhone 14 Pro | BMW X1 F48 ('18)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dajappie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:55
bwerg schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 09:17:
[...]
Wel een grote kanttekening: het kan er regenen. Mijn ouders zijn er geweest en hadden drie weken regen en mist, dan is de lol er wel vanaf. Ik heb zelf de boot geboekt met annulering (kostte een tientje of zo), met het plan om vlak van tevoren het weerbericht te bekijken: bij zon gaan we, en bij regen annuleren we de boel en gaan we naar Frankrijk of zo. Dat kon omdat we op de bonnefooi met de tent gingen, als je huisjes huurt o.i.d. is annuleren natuurlijk wat meer gedoe.
Tsja daarom is het er zo mooi groen :) Zoals ze zeggen, er is geen slecht weer alleen slechte kleding. Na 3 weken rondtrekken met een klein tentje elke dag nat in- en uitpakken ben je er wel beetje klaar mee zoals we een paar jaar geleden hebben gedaan. Maar om nou een hele reis te annuleren vanwege de vooruitzichten... Vaak als je een tiental kilometer rijdt naar het volgende dal/fjord dan is het daar vaak al wel weer beter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

dajappie schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:24:
Zoals ze zeggen, er is geen slecht weer alleen slechte kleding.
Ammehoela, als je gaat bergwandelen en het is zwaarbewolkt en regenachtig dan heb je een zicht van 50 meter, dan kan je net zo goed op industriegebied Emmeloord-zuid gaan wandelen. :+ Hardangervidda of Jotunheimen kun je dan wel van het wandellijstje schrappen.

Als ik bij vertrek zie dat ik de komende week alleen maar regen ga hebben, dan zie ik niet in waarom ik niet gewoon naar een plek zou gaan waar het wel mooi weer is. Of ik daar nou kleding voor heb of niet. Kijk, zo nu en dan een buitje doe je niks tegen, maar in Noorwegen is het niet zeldzaam dat het een langere periode regent.

Ik ken ook wel mensen die inderdaad drie weken grotendeels regen hebben gehad, en die vonden het zwaar deprimerend. Zit je dan in je blokhut, of je gaat inderdaad maar wat lopen met je regenpak en je ziet alleen mist.

[ Voor 39% gewijzigd door bwerg op 05-07-2022 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:56
Knollie schreef op zondag 3 juli 2022 @ 11:14:
Ik ben net terug van een half jaar Noorwegen. Ook Flåm bezocht. Trein helemaal omhoog naar Myrdal, m.i. wel écht de moeite waard. Ter vergelijking, ik heb ook de Bergensbanen gepakt van Oslo naar Bergen en ook weer terug. Die is ook erg mooi, maar duurt ook erg lang (bijna 7 uur). De Flåmsbanen is veel korter. Binnen een uur ben je boven. Naar beneden zijn wij trouwens gaan lopen (eerst een klein stukje terug naar beneden met de trein, tot de eerste halte na 'dé waterval', omdat dat eerste stukje vervelend lopen is), maar met de fiets kwamen er ook veel mensen voorbij. Ik vind lopen zelf veel leuker dan fietsen, omdat je dan echt rustig om je heen kan kijken en genieten, maar dat is een kwestie van persoonlijke voorkeur denk ik. Tip als je toch in Flåm bent: het Stegastein uitkijkpunt is om de hoek en is een ontzettend mooi en fotogeniek punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masterlans
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-05 23:12
Mocht je de Preikestolen willen bezoeken: ga vroeg op de dag. Wij waren er rond half negen volgens mij en ik en mijn vrouw waren 2 van de 4 aanwezige mensen. Op de wandeling terug zijn we 3 busladingen mensen tegen gekomen en die hoeveelheid mensen had echt wel een negatieve invloed op de hele ervaring gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knollie
Zo zeg, wat een respons. Waanzinnige foto’s ook. Dank jullie wel. Het wakkert zeker de reislust aan!
Even een aantal verwachtingen managen om de feedback wat te tunen. Deze tweaker is niet sportief genoeg om met klim ijzers, klautertouwen en tent/potten/pannen op de rug een hike te maken van 17 uur 😁. Respect voor wie dat wel doet! Vrouw en ik zijn gek op elkaar maar we vinden het niet nodig om een dag lang gezekerd aan elkaar te zijn middels een touw. Wij zoeken mooie luxe hotels uit, houden van een goede autoroute, steden en een natuurwandeling op z’n tijd van een uurtje of 4 als max. Ik denk dat Noorwegen ook dan genoeg te bieden heeft.

Twee onderwerpen:

1)
Preikestolen zien we als een wandeling binnen onze grenzen. In de omgeving van Loen en/of in het Folgefonna park zouden we als het mogelijk is een wandeling willen doen met uitzicht op een gletsjer; zonder over gletserspleten hoeven te springen. Ik begin m’n weg te vinden, tips hierover zijn zeker welkom binnen onze fysieke grenzen.

2)
Dan, na Oslo en Trondheim is de geplande route langs Alesund, Loen, Balestrand, Skulestadmo, Bergen, Stavanger. Dit aanvankelijk nav een reis via een Noorwegen reisspecialist (maar ze cancelden de reis). De route van Geiranger // Trollstigen lijken me ook erg de moeite waard, net als de atlantische route. Erg lastig inschatten hoe lang e.e.a echt rijden is. Iemand tips om deze routes in te passen vanaf Trondheim? Of is Trondheim niet perse de moeite waard? We beginnen overigens in Oslo en eindigen in Stavanger, ivm beschikbaarheid van boten. We proberen overal 2 nachten te blijven, Oslo wat langer.

Ik kijk alweer uit naar wat instagram teaser en expert tips! Het helpt echt om de reis vorm te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMH

NMH

Moderator General Chat
bwerg schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 13:29:
Ammehoela, als je gaat bergwandelen en het is zwaarbewolkt en regenachtig dan heb je een zicht van 50 meter, dan kan je net zo goed op industriegebied Emmeloord-zuid gaan wandelen. :+ Hardangervidda of Jotunheimen kun je dan wel van het wandellijstje schrappen.
Nog een stuk veiliger ook, slecht weer tijdens een bergwandeling kan letterlijk levensgevaarlijk zijn. Zeker met mist zit een ongeluk in een klein hoekje. :)
Ik ken ook wel mensen die inderdaad drie weken grotendeels regen hebben gehad, en die vonden het zwaar deprimerend. Zit je dan in je blokhut, of je gaat inderdaad maar wat lopen met je regenpak en je ziet alleen mist.
Ja, ik heb ook wel eens een week lang voornamelijk regen gehad in Noorwegen en toen was ik toch wel wat chagrijning. :) Je kunt ook wel van de omgeving genieten als het grauw en grijs is, maar een zonnetje maakt het zoveel mooier. Zeker als je graag foto's maakt zoals ik; op een enkele uitzondering na zijn de beste landschapfoto's die met zonnig weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knollie
@NMH mooie foto! Anderen nog tips. We hebben flam ondertussen uit de reis gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZieMaar!
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:39

ZieMaar!

Moderator General Chat
Mooi dat dit topic weer levend wordt. Wij willen volgend jaar zomer maar twijfelen over de aanpak. Willen we huisjes of met de (bus)camper? De echte grote hoogtepunten of juist net iets minder bekend. We neigen naar de camper, dan zijn we wellicht iets flexibeler qua route en kunnen we wellicht naar het betere weer rijden, maar we zijn er niet uit nog.

Wel een hele praktische vraag: kan je, als redelijke ervaren klettersteiger, de via feratta bij Loen zonder gids doen?

Edit: ja dus.
The Via Ferrata Loen is demanding. To do the Via Ferrata Loen you must be in normal physical shape, and you need via ferrata harness and helmet. If you have your own via ferrata equipment, you have to register in the Loen Active shop before starting with your name and phone number and pay a maintenance fee of NOK 200,- per person.

[ Voor 28% gewijzigd door ZieMaar! op 11-07-2022 18:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Devian
  • Nu online
Knollie schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 20:03:
Deze tweaker is niet sportief genoeg om met klim ijzers, klautertouwen en tent/potten/pannen op de rug een hike te maken van 17 uur 😁.
Volgens mij heeft niemand die suggestie gedaan hier..

De wandelingen op mn instagram zijn maximaal 6h, een km of 8-14 en max hoogteverschil van 800m.

Soms moet je even een stukje wanden om op de mooie plekken te komen waar anderen niet zo snel komen.

1,5l pp drinken mee, wat energierepen, goed schoeisel en een beetje voorbereid op het weer is voldoende ;-).

Wikiloc en alltrails zijn goede apps om van te voren een wandeling te kunnen beoordelen, incl fotos zodatje een indruk hebt van het moois dat je zien gaat!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_k7FuJF_3GfW3oKIqDwMi0EmD3g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cVzaVLNNv2OdgYpDwI674VGe.webp?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NWKPdfeEjYB-kaFI4TF4PAJH-Ts=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Mp7O5vxMBOR38epdbSGStj8j.webp?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CrVXnPNxx91CO6dUopEtvembZRM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hOz3KkSGjy4sfBVldwO9aDK2.webp?f=user_large

[ Voor 29% gewijzigd door Devian op 11-07-2022 19:48 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste